Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.877 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bij rega zou ik absoluut alleen kijken naar een tafel met een rb220 arm of hoger, en dan ook nog specifiek een rb220 van dit jaar.
Oudere rb220 armen (en lagere armen) hebben géén instelbare antiskating, en zijn daardoor niet geschikt voor elementen met andere naalddruk/naaldvorm dan het meegeleverde element.
De rb220 arm wordt geleverd op de planar 2.

Huidige Rega RB220 arm (plaatje komt van de rega site); er is een antiskating schuif:
Afbeeldingslocatie: https://www.rega.co.uk/assets/uploads/heroes/_wr-2000px/rb220_hero_02_%282%29.jpg

'oude' rega RB220 arm: er is geen antiskating schuif aanwezig:
Afbeeldingslocatie: https://www.decoaudio.com/rega_rb220_2.jpg

Rega RB110 arm (op hun instap spelers): ook geen antiskating schuif aanwezig:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifihuis.nl/wp-content/uploads/2020/05/rega-p1-arm.jpg

Imo hoort elke serieuze platenspeler een instelbare antiskating te hebben. Dat is ook geen exotische functie, of teveel gevraagd; vrijwel elke normale, serieuze draaitafel van de laatste 50 jaar heeft die functie.
Alleen de allergoedkoopste van de goedkoopste modellen hebben die functie historisch niet. Dus het is mij ook een raadsel waarom nu ook merken die een gevestigde naam hebben (en dan denk ik specifiek aan pro-ject en rega) zo'n belangrijke functie weghalen van hun instaptafels. Is die laatste 50 cent besparen dan zó belangrijk? Want het gaat echt om luttele centen. Vaak een touwtje en een gewichtje. Of een plastic schuifje. 1à2 luttele onderdeeltjes.

Kijk eens hoe ze dat destijds op een thorens td-160 deden:
Afbeeldingslocatie: https://audio-creative.nl/wp-content/uploads/DSCF5800-8.jpg
Antiskating met aparte schaalverdeling voor conische èn elliptische naalden, en dan ook nog apart voor droog afspelen èn nat afspelen

Of op een dual 701:
Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=53798&mode=view

Aparte schaalverdeling voor conisch, elliptisch èn CD4 (shibata ea complexe naaldvormen)

En dat dus 50 jaar geleden. En nu zijn merken te krenterig om zo'n knopje te monteren. Niet bepaald vooruitgang als je het mij vraagt 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 23-07-2021 20:00 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:54
Over antiskating gesproken. Laatst had vwestlife een filmpje over een Numark platenspeler. Ik kan het exacte stukje niet meer vinden, maar ergens beweert hij dat het design van de arm geen antiskating nodig heeft, en laat het zien met een groefloze plaat, waarop ie inderdaad netjes blijft staan.
YouTube: Numark PT-01 battery-powered portable record player review & test
Wat denken jullie hier over? Hebben sommige platenspelers inderdaad geen AS nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elke platenspeler die geen overhang heeft (oftewel offset angle) heeft natuurlijk geen antiskating nodig.
Dat zijn dus linear trackers en scratchtafels met rechte arm (al hebben die laatste in de uiterste gevallen zo'n grote fouthoek, dat deze z'n eigen significante skatingkracht oplevert.

Maar die gast zegt juist dat er al antiskating in de arm zit ingebouwd.

Of dat werkelijk is of niet kan je eigenlijk niet zeggen.
De arm heeft welliswaar iets wat op een offsethoek lijkt, maar of er ook daadwerkelijk overhang aanwezig is zou je moeten opmeten. Pas dan heb je ook werkelijk een skatingkracht.

En wellicht loopt de arm wel zo zwaar dat er geen antiskating nodig is.
Zijn filmpjes en zijn kennis zijn m.i. van een te laag niveau dat hij daar diep op in kan gaan.

Net zoals zijn beroemdste filmpje over dat een rega carbon hetzelfde zou zijn als een at-3600L.
Hij speelt daar een tijdtje met wat software (adobe audition nota bene), en doet allerlei metingen van signaalsterkteoutput, waarom hij de conclusie trekt dat de elementen gelijk zijn, maar hij doet geen compliantiemeting danwel toonarmresonantiemeting.
Dat vermeld ik in de comments, en hij zegt dat hij dat niet kan omdat hij daarvoor de spullen niet heeft.
Als het met audacity kan, lijkt mij dat het ook wel kan met adobe audition (en als je met audition aan de gang kan, kan je ook wel even het gratis audacity (multiplatform) installeren.

Bij hem is gewoon het punt dat hij niet weet hoe het moet. Dat hij zich dus niet voldoende ingelezen heeft.
En dat laatste is gewoon bij heel veel mensenyoutubers het geval. Die willen een filmpje maken om het filmpjes maken. Die willen niet primair iets onderzoeken en als de resultaten verrassend of interessant zijn er een filmpje van maken. Hun workflow is precies andersom. En dan krijg je filmpjes waar fouten in zitten, of ondoordacht zijn, of vol met aannames zitten die nergens op geschoeid zijn etc etc.

Dat bleek ook wel uit bovenstaand voorbeeld, ik heb hem uitgelegd hoe die resonantiemeting werkt in audacity, maar daar komt dan geen rectificatie of addendum van, niet in de comments en niet in de beschrijving. Dat geeft al aan dan het bij dit soort youtubers niet om de informatie in het filmpje gaat, maar om het filmpje zelf.

Die filmpjes krijgen ook veel views omdat ze leuk zijn, niet omdat ze foutloze informatie van hoog niveau bevatten.
Het is vermaak, en ook niets meer dan dat.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 23-07-2021 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Ik ben een beetje verder gekomen met de Pioneer pl-88f. De verzakking heb ik verholpen met iets grotere ringen, waardoor hij nu meer leunt op het rubber dan erin hangt. Goed genoeg voor nu, hij loopt niet meer aan. Wel gaat de lade niet helemaal soepel open na het herplaatsen van de kap dus die moet er nog een keertje af om alles na te lopen.

Dan het element, die is kaduuk. Het is een high output MC element dus wat verkocht wordt als naald is feitelijk het hele element. Het deel dat in de headshell blijft zitten als je de 'naald' verwijdert is feitelijk alleen een aansluitblokje waar de naald met vier pinnetjes in wordt gedrukt.

Na het bevestigen van nieuwe RCA pluggen (eentje was weg) heb ik hem aangesloten met een luide brom op het rechter kanaal tot gevolg. Draadjes omgedraaid in de headshell -> brom verhuist mee. Hele element uitgebouwd, ingebouwd in een standaard headshell en op een andere draaitafel gezet -> zelfde verhaal. Dus die is hemelen. Een vervanger kost een euro of 100, heb ik er niet voor over. Ik heb nog een kapotte Ortofon OM10 liggen, die ben ik gaan wegen en meten. Dat moet gaan passen, dat element heeft een verwijderbaar gewichtje voor o.a. de Dual ULM armen en zonder dat gewichtje is hij een halve gram lichter dan het originele element. Dus plek van het gewichtje vullen met iets van een halve gram en klaar. Dat is perfect te wegen met mijn naalddrukwegertje, tot op de honderdste gram. De afstand tussen naaldtip en headshell bevestigingspunten is ook exact gelijk. Alleen is de Dual wat hoger dus de VTA zal anders worden. Maar met wat gedremel kan ik het 'bakje' waar het gewichtje in hoort ondieper maken en dan moet dat ook gelijk te krijgen zijn.
Dat is voor later, als ik een keer goedkoop een OM10 tegenkom. Twee naalden heb ik nog liggen. Voor nu staat ie op zolder, ben er even klaar mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:10
Gisteren nog even bij m'n platenwinkel geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZozOyrOK-M1Qs5RFnsAiq85ARw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ebEXfJFgPJtPbLwcGTQ6Zc3g.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:34
Ik ook en was met een gratis biertje (of een biertje van dik 180 euro) weer blij thuis met een aantal leuke platen. Section 25, Nick Cave, Cocteau Twins, U-Roy, The Upsetters en Afel Bocoum.
Het valt me overigens wel op dat een digitale download de laatste tijd eerder uitzondering dan regel is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Een Sony PS-X35 direct drive volautomaat voor 7,50 bij de kringloop. Hij moet uiterlijk wat aandacht krijgen maar speelt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-jkEQCe7kuKhTqEKDwZjqtyoic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjlztrOFDA20K0uoCojFXdj6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goedkope kringloop daar, geen geld. Aan de motoren lag het niet, ook niet bij deze budget geörienteerde spelers. Het plastic van de behuizing ok, dat was op dit prijsniveau waarschijnlijk echt onontkoombaar alsmede de wat korte arm met simpele lagering, maar wat ik wel jammer vind is de plastic fantastic headshell. Motor, plateau en mat echter: d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Cap schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:21:
Goedkope kringloop daar, geen geld. Aan de motoren lag het niet, ook niet bij deze budget geörienteerde spelers. Het plastic van de behuizing ok, dat was op dit prijsniveau waarschijnlijk echt onontkoombaar alsmede de wat korte arm met simpele lagering, maar wat ik wel jammer vind is de plastic fantastic headshell. Motor, plateau en mat echter: d:)b
Het is eigenlijk een hele dure kringloop maar soms werkt er op de prijzensticker afdeling volgens mij iemand die een beetje cijfermatig uitgedaagd is en dan random prijzen uitdeelt.
Kom er net achter dat de aan/uitknop niet werkt, hopelijk te fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Volgens mij is het ding met die kringlopen tegenwoordig, dat ze geen verstand hebben van prijzen en gewoon online kijken voor hoeveel iets daar weg gaat, daar een percentage van pakken, en dat als prijs aanhouden. Ik had een keer een SL-1510mk2 voor €15. Er zat geen prijssticker op. Toen ik vroeg hoeveel ze er voor wilden hebben, pakte die vrouw d'r telefoon en ging ter plekke kijken wat ze online kosten. Toen had ik zoiets van "oh jee, daar komen de torenhoge prijzen van stal", maar was verbaasd dat het zo laag uit viel. Wat ze gezien had weet ik niet, maar de gemiddelde SL-1510mk2 kost toch wel ietsje meer dan €15. Ik hoefde niet eens af te dingen met de ontbrekende aan/uitknop en gebroken armsteun als argumenten ;)

De andere kant op kan ook. Ik kwam een keer TDK D's tegen voor €6 per stuk. Gevalletje amazon-prijzen overnemen denk ik.

Dus ik denk dat je net geluk hebt gehad en iemand een kapotte "for parts" PS-X35 op marktplaats had gezet voor een tientje ofzo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Deze 1225 gekregen als defect en met wat aandacht weer perfect spelend gekregen. Alleen de armlift daalt iets te snel dus de siliconenolie 500.000 is onderweg. Ik heb een zwak voor deze kleine spelertjes, de automatiek is altijd wel weer goed te krijgen. Ik heb helaas geen wisselpen dus een stapel singeltjes erdoor jassen kan ik niet testen.
Op de foto ligt er overigens een 10 inch plaat op, een 12 inch steekt aan alle kanten buiten de speler dus vandaar geen vaste stofkap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9E5lWCbCch00FJfkqEoCQZ3UPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot9m9TpmAmZ57Tum4hf5sDiv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Na alle kringloop koopjes maar een keertje in nieuw vinyl geïnvesteerd, mijn favoriete albums uit de 70’s en 80’s vernieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddF1idBPlOOseSIF_-Gu347YQ9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wov51Vr0U4IzOzmAWMlWmCCu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik wil ook wel eens een 1510 mkII vinden voor 15 eur.

Niet dat ik zoek hoor 😁

[ Voor 22% gewijzigd door Yalopa op 29-07-2021 20:18 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een Technics SL-1710 en ben daar heel blij mee... Wat de toekomst gaat doen? Geen idee, maar voorlopig blijf ik genieten van mijn drie platen spelers die in gebruik zijn...

Overzicht van platen spelers:
-Technics SL-1710
- Dual 1226 (in opslag, wacht op een juiste koper voor de speler via marktplaats, dus niet in gebruik momenteel)
- Thorens TD-318 MKI
- Thorens TD-280 Exclusiv

[ Voor 37% gewijzigd door rcor op 29-07-2021 21:06 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Boh. IK heb 2 SL 1200mkII (dj) en op de zolder bij m’n vader staan 2 thorens 160 (van toen hij dj was). Een van die spelers ga ik adopteren waneer ik verhuis en er een split komt tussen m’n dj set en m’n luister set.

Het is niet dat ik hard op zoek ben 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:44
Blijft een leuk topic dit. 8)

Ik ben al enige tijd op zoek naar een nette, liefst opgeknapte Technics platenspeler, half auto en liefst quartz.
Het liefst de 1401 of 1411, ben nogal gecharmeerd van dit model.
Ik houd Marktplaats dagelijks in de gaten, maar de populaire aangeboden modellen (13xx t/m 18xx, 53xx, Q2, Q3) zie ik daar over het algemeen snel weer verdwijnen.

@nineball Ik volg jouw kringloop aanwinsten en opknapbeurten altijd met veel interesse. Jij hebt (of hebt gehad?) volgens mij zowel een opgeknapte 1401 als 1411. Toevallig niet te koop? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:34
Ja kan ook op https://www.hifishark.com/ zoeken, dat is wereldwijd, het is natuurlijk wel een gok als je het van buiten NL laat komen. maar die site zoekt dus alle marktplaatsen af die er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Mainuz schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:41:

Ik ben al enige tijd op zoek naar een nette, liefst opgeknapte Technics platenspeler, half auto en liefst quartz.
Ik houd Marktplaats dagelijks in de gaten, maar de populaire aangeboden modellen (13xx t/m 18xx, 53xx, Q2, Q3) zie ik daar over het algemeen snel weer verdwijnen.

@nineball Ik volg jouw kringloop aanwinsten en opknapbeurten altijd met veel interesse. Jij hebt (of hebt gehad?) volgens mij zowel een opgeknapte 1401 als 1411. Toevallig niet te koop? :P
Ik had een 1401 maar die heb ik verkocht omdat ik zonodig een zwarte set wilde op zolder. Toen kwam er een Dual cs5000. Maar die vond ik toch minder dan de Technics. Heel erg gevoelig voor precies de juiste snaar en een beetje malle bediening met die solenoid. Dus toen ik een kapotte 1411 vond heb ik die gelijk opgepikt, gerepareerd en de Dual verkocht.
Lang verhaal kort: ik heb een 1411 maar die is voorlopig niet te koop. Maar ik zal ongetwijfeld wel weer eens iets leuks tegenkomen dat ik niet kan weerstaan…

Ik kan wel ogen en oren openhouden voor je natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
nineball schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Lang verhaal kort: ik heb een 1411 maar die is voorlopig niet te koop. Maar ik zal ongetwijfeld wel weer eens iets leuks tegenkomen dat ik niet kan weerstaan…

Ik kan wel ogen en oren openhouden voor je natuurlijk.
Graag! d:)b
Mocht ik tussendoor zelf iets vinden dan meld ik het ook in dit topic als nieuwe aanwinst natuurlijk.
pman63 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:20:
Ja kan ook op https://www.hifishark.com/ zoeken, dat is wereldwijd, het is natuurlijk wel een gok als je het van buiten NL laat komen. maar die site zoekt dus alle marktplaatsen af die er zijn.
Die site ken ik, maar ik ga geen 2e hands platenspeler blind in het buitenland kopen en laten verzenden.

[ Voor 31% gewijzigd door Mainuz op 30-07-2021 15:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j9O8kO5cxO5T8hNHVU4zFnhmls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbDkEsiwb1E4AUq68BVnLy7C.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag 35 jaar geleden uitgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Mainuz schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Graag! d:)b
Mocht ik tussendoor zelf iets vinden dan meld ik het ook in dit topic als nieuwe aanwinst natuurlijk.

[...]

Die site ken ik, maar ik ga geen 2e hands platenspeler blind in het buitenland kopen en laten verzenden.
De 1400mk2 is er ook nog, ook halfautomaat en quartz. Met de bediening buiten de kap, daar hou ik zelf niet zo van maar is een kwestie van smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:56
Yalopa schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:13:
[Afbeelding]

Vandaag 35 jaar geleden uitgebracht.
Bizar, wat gaat de tijd snel. En wat blijft muziek met grote regelmaat toch tijdloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm-Pul93FxwrAMKWgx2tianljs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvIg1L2GFAZptCGcSFXNPiEc.jpg?f=fotoalbum_large
Grover Washington Jr. - Mister Magic.

Van de week gekocht voor €3,-. Door de Knosti, nieuwe hoesjes erom en erin. Plaat weer in puike conditie en een fantastisch album erbij. Soms zijn er nog koopjes te vinden. 😋

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Mijn vriendin mag dan haar shoe/handbag coördinatie goed op orde hebben, mijn element/lp match is ook niet mis.

David Bowie, Station to station.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bbb9JjmF4Q56dcM2pBfVQH64T9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzZKjDZcw08oQfXgHVTxiPSn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 10:22
nineball schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:42:
Mijn vriendin mag dan haar shoe/handbag coördinatie goed op orde hebben, mijn element/lp match is ook niet mis.
Heel cool. Vat het niet verkeerd op, goed bedoeld... tip: Ortofon 2M Blue is een serieuze upgrade die je gaat horen!

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Laurens85 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:30:
[...]

Heel cool. Vat het niet verkeerd op, goed bedoeld... tip: Ortofon 2M Blue is een serieuze upgrade die je gaat horen!
Dat geloof ik gelijk. Ik heb tot dusver voornamelijk mijn collectie gedraaid die ik in de jaren 80 heb gekocht (en niet altijd even goed behandeld). De laatste tijd heb ik wat standaard albums opnieuw aangeschaft. Die speel ik eigenlijk voornamelijk af op zolder waar een Technics staat met een vm95ne element. Als ik zou gaan upgraden zou het daar zijn. Hier beneden vind ik het allemaal wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luister je boven dan meer kritisch dan beneden, de VM95E is niet minder dan de Ortofon Red. En de VM95EN zelfs een klasse beter als je die bedoelt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 01-08-2021 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Cap schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 07:08:
Luister je boven dan meer kritisch dan beneden, de VM95E is niet minder dan de Ortofon Red. En de VM95EN zelfs een klasse beter als je die bedoelt. :)
Inderdaad de VM95EN. Boven staat een veel betere set waar ik ook wat wat harder kan draaien, dus daar ga ik er echt voor zitten. De set beneden is mede uitgezocht op de looks en staat vaak aan voor muziek terwijl ik iets anders aan het doen ben, dus dat luistert iets minder nauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Ik gebruik, zoals bij een aantal van jullie wel bekend, een TD166 met AT95E.
Omdat ik laatst een leuke mono-LP zag, vroeg ik mij af in hoeverre het nadelig of zelfs schadelijk is om een mono-LP met een stereo element en naald te spelen.

Ik weet wel (of meen te weten :P ) dat het omgekeerde schadelijk kan zijn voor de LP omdat een mono cantilever stijver en de naald dikker is dan bij een stereo naald. Meer en sneller slijtage van de LP is dan het gevolg.

Helaas geeft het alwetende Google geen uitsluitsel over een mono LP afspelen met een stereo naald. De ene 'expert' beweert dat het helemaal geen kwaad kan. Weliswaar met de kanttekening dat er niet voor niets mono-elementen zijn, maar goed. Letterlijk de tweede 'expert' die oppopt, beweert dat er (veel) meer ruis te horen zal zijn vanwege het feit dat de stereo naald dunner is dan de groef vraagt. Op zich is, als dat inderdaad waar is, voor mij al reden genoeg om geen mono-LP aan te schaffen. Maar ik vraag mij dan toch af of die stereo naald die dus eigenlijk te dun is voor de mono-groef, niet extra snel slijt en mogelijk op den duur toch ook schade veroorzaakt aan de LP.

Het is natuurlijk mogelijk om een 2e headshell op de kop te tikken en hier een mono-element onder te hangen. Maar gezien het gegeven dat mijn volledige verzameling (op één LP na) uit stereo LP's bestaat, is dat geen optie.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen _/-\o_ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 19:22

Toshirou

Vinyl Surfer

Zelf bezit ik veel mono LP maar ik speel deze perfect af op mijn normale (Nagaoka MP200) element. Geen extra ruis of wat dan ook, dit is zowel bij nieuwe als in bijvoorbeeld het album van Black Coffee van Peggy Lee (Analogue Productions) als originele platen uit de 50's/60's. Bij beide geen probleem of wat dan ook. Ik heb hier een tijd geleden ook info over gedaan, maar ik kwam tot de conclusie dat met een specifiek mono element het beter "zou" moeten klinken. Maar of dat echt zo is, geen idee. Ondanks dat ik veel mono LP bezit, ga ik er geen mono element voor aanschaffen. Plus ik vind ze zelfs op een stereo element al perfect klinken.

Dus wat mij betreft zou dit geen schade aan je element moeten doen. Maar als iemand er meer verstand hierover heeft, corrigeer mij gerust ;)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Vintage1967 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:26:
Omdat ik laatst een leuke mono-LP zag, vroeg ik mij af in hoeverre het nadelig of zelfs schadelijk is om een mono-LP met een stereo element en naald te spelen.
[...]
Ik meen dat één van de ontwerpeisen van de huidige stereo-grammofonie was, dat het compatibel zou moeten zijn met de bestaande mono-platen. Ik heb zelf ook nooit problemen ondervonden (of gehoord) bij het afspelen van monoplaten met een stereo-element.
Je moet uiteraard geen 78-toeren platen gaan afspelen met 'moderne' elementen, want dat is een heel ander medium, met andere groefbreedte en andere hardheid van het medium.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik weet wel (of meen te weten :P ) dat het omgekeerde schadelijk kan zijn voor de LP omdat een mono cantilever stijver en de naald dikker is dan bij een stereo naald. Meer en sneller slijtage van de LP is dan het gevolg.

Helaas geeft het alwetende Google geen uitsluitsel over een mono LP afspelen met een stereo naald. De ene 'expert' beweert dat het helemaal geen kwaad kan. Weliswaar met de kanttekening dat er niet voor niets mono-elementen zijn, maar goed. Letterlijk de tweede 'expert' die oppopt, beweert dat er (veel) meer ruis te horen zal zijn vanwege het feit dat de stereo naald dunner is dan de groef vraagt. Op zich is, als dat inderdaad waar is, voor mij al reden genoeg om geen mono-LP aan te schaffen. Maar ik vraag mij dan toch af of die stereo naald die dus eigenlijk te dun is voor de mono-groef, niet extra snel slijt en mogelijk op den duur toch ook schade veroorzaakt aan de LP.

Het is natuurlijk mogelijk om een 2e headshell op de kop te tikken en hier een mono-element onder te hangen. Maar gezien het gegeven dat mijn volledige verzameling (op één LP na) uit stereo LP's bestaat, is dat geen optie.

Eén mono LP afspelen op een stereo platen speler levert geen problemen op... Ik speel al geruime tijd het Album Mosey van Daniel Romano af (https://www.bol.com/nl/nl...o-mosey/9200000057111167/ op mijn stereo platen speler en heb daar geen moeite mee...

Dan nog even iets anders, want sinds vandaag ben ik eigenaar van de eerste Analogue Productions LP voor mijn collectie... Dit maal was het Merdi Gras van Creedence Clear Water Revial die in huis gekomen is (in ruil voor de normale persing die ik al had)... Ik moet toegeven: die Analogue Productions / Acoustic Sounds LP klinkt ook, net zoals de MFSL persingen, fantastisch en beter dan de oorspronkelijke persingen!

Zowel de hoes als de LP zijn in Near Mint staat! :D Lekker genieten dus:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/lIBiWWMtgfHetyfxSrFGUOnwCopn6u-PJwQ8LDJjbQYJ69tj4Tz74XIWtKoXx91I_i68fIY3bIZO4HJkVi5yT3-eOWdI8EDrQn_P_67F_BShBIO40_h7VUJC1iSmku5reUQAUHorUXU=w2400

Jammer dat de persingen van Analogue Productions zo duur zijn in aanschaf (bijna altijd 70+ euro, uitzonderingen daar gelaten), anders had ik ze al eerder gekocht...

Maar bij deze had ik wat mazzel: van uit Duitsland naar NL gehaald en nog geen 40 euro betaalt inclusief verzendkosten, dus een mooie uitzondering op regel.. :) ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
Ik heb welgeteld twee mono LP's , iets van Bach. Ik heb ze op alle spelers hier weleens afgespeeld, zonder problemen (ook 3 verschillende elementen, AT95ex, Ortofon OM10, Ortofon X-1 MC)

Zou dus geen probleem moeten zijn @Vintage1967

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBlutarski
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-11-2024
cmndr_adama schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:26:
Ik heb welgeteld twee mono LP's , iets van Bach. Ik heb ze op alle spelers hier weleens afgespeeld, zonder problemen (ook 3 verschillende elementen, AT95ex, Ortofon OM10, Ortofon X-1 MC)

Zou dus geen probleem moeten zijn @Vintage1967
Bestond er eigenlijk al stereo toen Bach die platen heeft opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
JohnBlutarski schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:32:
[...]
Bestond er eigenlijk al stereo toen Bach die platen heeft opgenomen?
Als het gaat om P.D.Q. Bach, zou dat zeker haalbaar moeten zijn :)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Is een mono LP vanuit technisch oogpunt gezien niet gewoon een stereo LP met aan beide kanten van de groef hetzelfde signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:07:
Is een mono LP vanuit technisch oogpunt gezien niet gewoon een stereo LP met aan beide kanten van de groef hetzelfde signaal?
O.a. Pursesound en discogs hebben hier een mooi stukje over geschreven:
http://www.puresound.be/n...send-goed-en-dynamisch-1/'
https://blog.discogs.com/en/mono-versus-stereo/

Maar ook Wikipedia vertelt er iets over op de pagina over de gramafoonplaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grammofoonplaat

Zoals te lezen is het verschil dus de manier hoe iets in de groef staat... Er is maar één groef, maar bij stereo weergave zit er ook nog hoogte verschillen in de groef als ik het goed begrijp in de uitleg hierboven in de linkjes...

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 05-08-2021 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
rcor schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:38:
[...]
Zoals te lezen is het verschil dus de manier hoe iets in de groef staat... Er is maar één groef, maar bij stereo weergave zit er ook nog hoogte verschillen in de groef als ik het goed begrijp in de uitleg hierboven in de linkjes...
Misschien staat het in de gelinkte artikelen goed uitgelegd, maar in het kort werkt het m.i. alsvolgt:
Bij een monoplaat staat de informatie in de groef door bewegingen naar links en rechts. Bij het ontwikkelen van stereo werd overwogen het tweede kanaal in de groef te zetten door bewegingen naar boven en beneden. Dat heeft als nadeel, dat de naald uit de groef gelanceerd kan worden, en dat de kanalen verschillend slijten. Bovendien is het niet perfect compatibel met mono-afspelers, omdat die dan maar één kanaal horen.

De oplossing zit erin, dat bij stereoplaten links-rechts/boven-beneden 45 graden gekanteld is: dus in plaats van links-rechts en boven-beneden is het dan of schuin naar links of schuin naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm... Gratis?
https://link.marktplaats.nl/m1733662674

Speler is duidelijk zichtbaar overgespoten en heeft een extra stroboscoop lampje die er fabriek af niet op zat... Maar voor wie in de buurt woont en van een gokje houdt: dit is je kans op een mooie speler! Ik zou hem alleen wel even ophalen en niet laten bezorgen via PostNL uitvoorzorg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

rcor schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:05:
Hmm... Gratis?

Speler is duidelijk zichtbaar overgespoten en heeft een extra stroboscoop lampje die er fabriek af niet op zat... Maar voor wie in de buurt woont en van een gokje houdt: dit is je kans op een mooie speler! Ik zou hem alleen wel even ophalen en niet laten bezorgen via PostNL uitvoorzorg...
Er is eergisteren al een bod gedaan van 100 euro zie ik...
Dit is duidelijk een opknapper, of een speler voor reserveonderdelen. De paint job is wel echt ontzettend slecht :X

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Nyarlathotep schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

Dit is duidelijk een opknapper, of een speler voor reserveonderdelen. De paint job is wel echt ontzettend slecht :X
Het blijven hobby projecten, hé ;) De één brengt het er beter van af als de ander..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

Dat was mij ook opgevallen... Op de plekken waar de lak zit ziet het er wel goed uit... Maar ik had hem dan in zijn geheel overgespoten en niets overgeslagen, want nu zijn bepaalde plekken niet gespoten en klopt de kleur ook niet overal... Zonde gewoon en deze speler zou beter kunnen verdienen ALS er verder niet te veel aan geknoeid is op een negatieve manier... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 05-08-2021 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een tijdje gelden kwam ik hier voor wat platenspeler advies. Het gaat om een Technics SP15 Direct Drive platenspeler met (gemodificeerde) EPAB500 plinth en EPA-A501H tonearm. Deze stond bij m'n vader. Hij heeft geen idee meer waar, wanneer en voor hoeveel hij is aangeschaft. De kans is groot dat de draaitafel al 20 to 30 jaar niet meer heeft gedraaid. Eeuwig zonde.. maar m'n vader is nou eenmaal een typische audio hoarder.

De plinth is ook van Technics, maar deze blauwe uitvoering bestaat uiteraard niet: dat is ooit zelf gemodificeerd door m'n vader. Hij heeft geen idee meer hoe de plinth eronder eruit ziet.. waarschijnlijk was hij behoorlijk beschadigd. Bij een hoekje lijk ik iets van bruin te kunnen zien, ik gok een bruin houten motief. Er zit een plexiglazen kap bij die hij ook zelf heeft gemaakt.

Uniek design, niemand heeft een blauwe :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxfb_s0zXcyB4TdcrUNUPO9au3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sx0lCV3xvIXg37rgRr66XMYp.jpg?f=fotoalbum_large

Technics SL-1025 / SP15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak8oPxr6EUH3zuljyAobrY43F7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWZeZrQFucr5cXVc7w7VyZWM.jpg?f=fotoalbum_large

EPA-A501H tonearm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3f1Ncx8hKC-iIguyTkwKHc5JfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hYhSRKaBT4tnyJLydGVejHg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8-VtyllydblRveomi-8Ful34RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeVMF99Z4bZuygJByalC4MKA.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu een Audio Technica AT-VM540ML element. Na wat meer draai uren / ervaring komt er een MC element in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AazflUkypRnU_qV_WkYoWCIg5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnMDkaSj76e9zqja1SBbZccn.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste keer dat ik ooit een draaitafel instel.. maar hier was ik druk bezig om het element goed uit te lijnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o72Rbuihq9baW-ZZ-CAHNomzivI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pggW8zwHRdMvOBgWSmNAGSk.jpg?f=fotoalbum_large

Naaldruk voor nu op 2.00g gezet, maar ik denk dat hij mogelijk nog wat lichter moet. De arm is oorspronkelijk voor veel lichtere naalddruk gemaakt geloof ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-V7Ny4BzNHh7f2P1rib9Z6i2Zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FDDHbxdXKXXxBcs5YRQI747.jpg?f=fotoalbum_large

De beurs ging helaas wagenwijd open voor ook nog nieuwe luidsprekers, een setje Focal Aria 926.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhnjWuomiSdl_yV5IGQuoMayROI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekwQXIc3hjs0gVRuk5dt6RKO.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is er al gebeurd:
- Platenspeler is open gemaakt om de start/stop knop te reviseren, die reageerde niet altijd even goed. Nu weer tiptop in orde.
- Audio Technica AT-VM540ML element gekocht en gemonteerd
- Element redelijk afgesteld
- Nieuwe luidsprekers gekocht
- Nad PP2e voorversterker (prima instapper voor zowel MM als MC elementen)
- Uiteraard wat kabels, platen en een geschikte kast gekocht :D

To-do:
- Beter finetunen van het element
- Toonarm lift aanschaffen
- Scharnieren maken voor de zelfgemaakte beschermkap.
- Gigantische brom eruit halen. Deze was vrij eenvoudig te herleiden naar de tonearm die nog niet geaard is. Technics gebruikte uiteraard geen normale grounding kabel, maar iets dat lijkt op een RCA connector.. die zit ook nog eens precies tussen de R en L RCA connectoren. Dit is de originele Technics phono kabel.

Maarrrr het goede nieuws is dat hij nu, op de brom na, echt perfect werkt :D

Heeft iemand nog tips voor de naalddruk? AT geeft 1.8 t.m 2.2 gram aan, maar @Cap jij raadde geloof ik 1.6 of 1.7 aan met deze element + tonearm combi? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:11

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Niet dat je het van plan was, maar nooit meer wegdoen deze SP-25 ;)

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met de naalddruk zou ik experimenteren, zolang hij bij de moeilijkste passages goed trackt dan zit je goed. Boven de 2 gram zou ik in ieder geval niet gaan, dat is niet nodig. Ik zou proberen de naalddruk in stapjes te verlagen en kijken wat er gebeurt. Wat je eigenlijk nodig hebt om de prestaties te controleren is een testplaat.
Maar met 1.8 gram zit je eigenlijk al binnen de "gouden range" die met vrijwel elk MM element werkt, de ULM versies daargelaten. ;)

@Nerpissad Het is geen SP-25 loopwerk dat in deze combi zit maar een SP-15. ;)

De SP-25 is niets meer (of minder) dan het losse loopwerk van een Technics SL-1200 / 1600 / 1700 / 1800 MK2 (1980) met gelijke specs. Helemaal goed natuurlijk maar eigenlijk dus niets bijzonders. ;)

De SP-15 is een los loopwerk en tijdgenoot van de de SL-1300 / 1400 / 1500 MK2 (1978), die hebben een wat zwaarder plateau en een motor met nog wat meer koppel dan de SL-1200 MK2. Het zwaardere plateau t.o.v. de SP-25 e.a. is altijd een voordeel. De extra koppel in principe niet, maar deze werd naast de SP-10 echt veel gebruikt in radiostations, vanwege de snelle start en stop die het opleverde. De rem is naast elektronisch ook nog mechanisch. Beide kan je overigens afstellen. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 05-08-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi ding, ook in het blauw.

Maar heeft die arm al niet een lift?
Ik zie een cue hendel en ook een vergrendeling (lock).
Volgens de gebruiksaanwijzing zijn dat de middelen.

Of bedoel je zo'n toonarm riser die aan het einde van de plaat de arm omhoog drukt? (zoals een at-6006)

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 05-08-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:48:
[...]
Mooi ding, ook in het blauw.

Maar heeft die arm al niet een lift?
Ik zie een cue hendel en ook een vergrendeling (lock).
Volgens de gebruiksaanwijzing zijn dat de middelen.

Of bedoel je zo'n toonarm riser die aan het einde van de plaat de arm omhoog drukt? (zoals een at-6006)
Er zit inderdaad al een lift op, gebruik geloof ik de verkeerde term. Ik bedoel inderdaad zo'n riser voor aan het einde van een plaat! Lijkt me wel handig om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stin00 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:50:
[...]

Lijkt me wel handig om te hebben.
Ja het zou voor mij ook een must zijn. Je moet zo'n ding wel elke keer dat hij de arm omhoog gedrukt heeft weer resetten.

Voor een AT-VM540ml zou ik 1,8 gram aanhouden. Hooguit 2 gram.
Je kan dat wel met een testplaat gaan testen (trackingstest) maar daar komt doorgaans uit dat hoe hoger de naalddruk, des de hoger de trackingswaarde die je haalt imo.
De vraag is dan: heb je die hoge waarde ook nodig.
Al is een testplaat in sommige gevallen wel een goed controlemiddel (als je met een AT-VM540ml in een trackingstest bijv. geen 80µm zou kunnen halen, dan is er iets mis met het element/de setup)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 05-08-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Je kan dat wel met een testplaat gaan testen (trackingstest) maar daar komt doorgaans uit dat hoe hoger de naalddruk, des de hoger de trackingswaarde die je haalt imo.
Dat is inderdaad zo maar dan is het nog steeds een handige(re), en wat objectievere methode om de tracking prestaties vast te stellen dan dmv luisteren naar een muziekpassage. Het criterium moet m.i. dan ook niet zijn dat ie zo goed mogelijk trackt (want dat is dan idd altijd hoe hoger de VTF hoe "beter", net voor het moment dat de vering helemaal inzakt onder het gewicht ;)) maar dat ie een voor muziek realistische tracking waarde nog goed haalt. Welke waarde dat is verschilt per testplaat. Bij de Firato Hifi test is het eerste spoor de minimum vereiste, haalt ie ook het tweede spoor zonder ook maar het minimaalste rafeltje dan zit je meer dan goed en kan je wsch nog iets verlagen. Spoor 3 is gekkenwerk totaal niet nodig om te halen. Maar elke test LP is anders.

Liefst heb je daarbij ook de tracking tests niet (alleen) aan de buitenste groeven - de meer naar binnen gelegen groeven zijn immers de moeilijkste. Meestal is dat niet zo, dus dan tel je voor de veiligheid 0.1 gram op bij de geteste waarde. Of als je bezorgd aangelegd bent 0.15 of zelfs 0.2 gram.

...

En dan kom je, mits je uitlijning en afstelling verder in orde is, waarschijnlijk rond de 1.8 gram uit. :P
2 gram is echt niet nodig voor de betere Audio Technica's... althans, ik ben dat nog niet tegengekomen.

PS De Hifi News LP had ik ook maar die was onbruikbaar voor dit doel (en andere doelen ;)) wegens excentrisch. Troep voor teveel geld dus. De test LP die @mr_petit nu gebruikt is goed maar ik heb geen zin meer om er geld en tijd aan te besteden (hoewel mijn handen wel jeukten toen ie voor minder dan 25 euro te koop was).

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 05-08-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:05:
Hmm... Gratis?

Die is niet gratis maar mensen weten soms niet hoe ze een advertentie moeten plaatsen of letten niet op.

Hij staat er nog een keer op met de mooie tekst "geen onzin bieden".

https://www.marktplaats.n...ler-technics-sl-1710.html

Kortom iemand die vast teveel wil hebben voor een lelijk overgespoten Technics met een half fietslampje erop gemonteerd als naaldverlichting, om een SL-1200MK2 na te bootsen dus. "DJ". :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mainuz schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:41:

Moet het echt een Technics zijn? Kijk ook naar de andere merken, dan heb je meer keus en kost het soms minder voor hetzelfde (of beter). ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 05-08-2021 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WTRP
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-03-2022

Ben je de duitse taal machtig, hier is een goede samenvatting op YouTube:

YouTube: Mono Special

Samenvatting:
- Je kunt mono platen op je stereo platenspeler draaien, maar t klinkt merendeels besch@ten
- monoplaten bevat de informatie uitsluitend horizontaal, bij stereo werd later het 2e kanaal loodrecht op het eerste kanaal geplaatst, echter beide 45 graad gekanteld
- de monogroeven waren iets ruimer (25mu t.o.v 17mu), je hebt dus eerder kans dat je met een stereo element bijgeluiden hoort omdat je dieper in de groef aftast
- een stereo element of een mono element waar de cantilever in alle richtingen kan aftasten leidt altijd tot enige ongewenste (verticale) aftasting/bijgeluiden die niet op de monoplaat is (was gedacht)
- het beste resultaat geeft een 2e toonarm of platenspeler voorzien met een mono element wat uitsluitend horizontaal aftast
- gezien in die periode 1950-1965 de platenspeler toendertijd voorzien waren van een zwaardere toonarm geniet het de voorkeur hiervoor een zwaardere toonarm te kiezen en/of de headshell met 1..2 gram te verzwaren, anders zal dit in tot mindere bass-weergave leiden.

Zelf heb ik maar enkele mono's dus neem ik mij niet de moeite...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Hoppa, binnen

Al een long time liefhebber van LAibach, tot ze in het engels begonnen te zingen. Eigenlijk dus zo'n beetje half jaren 80. Maar dit is een re-enacment van hun optreden in Slovenie waar wat bonje van kwam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xwRiM8pyGavb7D4bFt96lo1csw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BErpihjRuN47zZLds51M667O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 06-08-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
Cap schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Moet het echt een Technics zijn? Kijk ook naar de andere merken, dan heb je meer keus en kost het soms minder voor hetzelfde (of beter). ;)
Daar heb je gelijk in en ik kijk ook wel naar andere merken, maar ik ben erg gecharmeerd van het design en beproefde kwaliteit van Technics dus heb die gewoon het liefste.
Helpt ook wel dat ik boven ook 2 SL1210mk5 draaitafels heb staan voor mijn andere hobby. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Voor het eerst in heeeeele lange tijd (ik denk sinds corona begon) weer eens gewoon op de bonnefooi een platenzaak binnengelopen. :*)

The far field van future islands uit de budget bak geplukt. Heb al twee eerdere albums van ze dus dat was een gokje dat ik wel aan durfde. Dat deed me denken aan de eerste keer dat ik ze live zag, wat vervolgens al weer dik 10 jaar geleden blijkt te zijn... Toen ik nog een wannabe hipster met een subbacultcha pas jong was. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 06-08-2021 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:44
rcor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

Dan nog even iets anders, want sinds vandaag ben ik eigenaar van de eerste Analogue Productions LP voor mijn collectie... Dit maal was het Merdi Gras van Creedence Clear Water Revial die in huis gekomen is (in ruil voor de normale persing die ik al had)... Ik moet toegeven: die Analogue Productions / Acoustic Sounds LP klinkt ook, net zoals de MFSL persingen, fantastisch en beter dan de oorspronkelijke persingen!

Zowel de hoes als de LP zijn in Near Mint staat! :D Lekker genieten dus:
[Afbeelding]

Jammer dat de persingen van Analogue Productions zo duur zijn in aanschaf (bijna altijd 70+ euro, uitzonderingen daar gelaten), anders had ik ze al eerder gekocht...

Maar bij deze had ik wat mazzel: van uit Duitsland naar NL gehaald en nog geen 40 euro betaalt inclusief verzendkosten, dus een mooie uitzondering op regel.. :) ;) .
Zo das een mooie vangst :9

Ja ik heb er een aantal AP's in collectie en ja ze zijn erg duur...maar ik vindt ze dat echt wel waard :9~ _/-\o_

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mainuz schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:04:
[...]

Daar heb je gelijk in en ik kijk ook wel naar andere merken, maar ik ben erg gecharmeerd van het design en beproefde kwaliteit van Technics dus heb die gewoon het liefste.
Helpt ook wel dat ik boven ook 2 SL1210mk5 draaitafels heb staan voor mijn andere hobby. ;)
Design is een smaakkwestie, daar valt niets over te zeggen.

Maar beproefde kwaliteit wel. Bij een aantal mensen is er, vemoedelijk op basis van het feit dat de SL-1200 onder DJ's zo bekend is, een misvatting dat Technics betere draaitafels maakt dan andere goede merken. Een aantal modellen van Technics zijn absoluut beproefde kwaliteit, maar een aantal modellen van andere merken net zo goed. Dus baseer je keuze niet op een eventuele misvatting dat "een goede Technics" beter is dan "een goede Denon". Ik noem maar wat. Want dat is dus echt niet zo. ;)

Dus hoe het wel is: er zijn een behoorlijk aantal merken die veel goede draaitafels gemaakt hebben, waaronder Technics.

Als je gewoon een Technics wilt omdat al een SL-1200 hebt en geen zin om iets nieuws / anders te ervaren laat staan je erin te verdiepen, prima natuurlijk. :) d:)b Maar degenen voor wie dat niet geldt beperken zichzelf nodeloos in hun keuzemogelijkheden door alleen naar Technics te kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 06-08-2021 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mainuz schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:04:
[...]

Heb je dan geen neiging om 1 van je sl-1210's als hifitafel in je woonkamer te gaan gebruiken (waar die ook heel geschikt voor is), en 1 of 2 superOEM's voor een redelijke prijs gebruikt te kopen voor je DJ aspiraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is inderdaad ook een hele gezonde oplossing. Of nog beter als je zo aan Technics hangt omdat je zo tevreden bent over de SL-1200: koop er gewoon nog eentje voor in de huiskamer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar ze zijn wel duur.
Een sl-1200 in beetje redelijke staat moet snel 750 euro opbrengen.

Misschien beter 1/5 of 1/6 van dat bedrag bieden op deze sl-1310 met wat werk:
https://link.marktplaats.nl/m1732000339
Daar is het erg stil met de biedingen, waarschijnlijk omdat hij in de verkeerde rubriek staat.
Is natuurlijk wel een subchassis speler.

Maar er staat ook een sl-1401 op MP (2 eigenlijk maar die 2e is ogenschijnlijk? (slechte foto) in slechte staat, staat in de recievers rubriek incl stereo, wellicht een koopje)

[ Voor 77% gewijzigd door mr_petit op 06-08-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
Ik weet inderdaad dat Technics zeker niet heilig is, en dat er vele andere merken ook erg goede en betrouwbare platenspelers hebben gemaakt.
Maar ik vind de uitstraling en het gevoel erbij erg belangrijk en Technics spreekt mij gewoon veruit het meeste aan.
Overigens heb ik nu een Denon DP300f staan, die ik een jaar of 10 geleden nieuw gekocht heb. En die voldeed altijd prima maar ben nu eens toe aan wat anders.

Mijn beide SL1210's heb ik overigens zo'n 20 jaar geleden ook nieuw aangeschaft, en die staan in een andere ruimte waar ze ook blijven staan. En die ga ik niet vervangen voor een super-oem, want ook daarvoor geldt dat het (nostalgische) gevoel en uitstraling voor mij belangrijk is. 8)
In de woonkamer is automatische stop of afslag voor mij een must, dus een 3e 1200/1210 is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
mr_petit schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:07:
Misschien beter 1/5 of 1/6 van dat bedrag bieden op deze sl-1310 met wat werk:
https://link.marktplaats.nl/m1732000339
Daar is het erg stil met de biedingen, waarschijnlijk omdat hij in de verkeerde rubriek staat.
Is natuurlijk wel een subchassis speler.

Maar er staat ook een sl-1401 op MP (2 eigenlijk maar die 2e is ogenschijnlijk? (slechte foto) in slechte staat, staat in de recievers rubriek incl stereo, wellicht een koopje)
Of de verkoper van de 1310 verwijdert telkens de te lage biedingen, waardoor het lijkt dat er geen interesse is.

Beide 1401's heb ik ook gezien, en op de 'goede' had ik ook gereageerd maar op mijn vragen werd erg laat en maar half geantwoord en vervolgens was de adv snel gereserveerd dus helaas voor mij.
Die andere ziet er idd (te) gehavend uit op de slechte en door MP standaard zwaar gecomprimeerde foto's.
En eigenlijk heb ik liever een zwarte...(de 1411 dus). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mainuz schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:32:
[...]

Of de verkoper van de 1310 verwijdert telkens de te lage biedingen, waardoor het lijkt dat er geen interesse is.
Ja dat kan ook, maar de advertentie is in de afgelopen 1,5 week niet zo heel veel bekeken/opgeslagen.
Maar 1 manier om achter te komen.
Hij heeft iig automatische afslag. En hij is zwart (en subchassis, de 1411 volgens mij ook)
Ik denk dat het destijds een dure tafel was.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 06-08-2021 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Bij deze advertentie krijg ik de bijna onbedwingbare neiging om een bericht te sturen en te vragen wat het merk en typenummer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJypWOz-CFGlTfrJl73Enav9Pn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55Jk5end5HABldTZitZWrAA7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

Ja dat kan ook, maar de advertentie is in de afgelopen 1,5 week niet zo heel veel bekeken/opgeslagen.
Maar 1 manier om achter te komen.
Hij heeft iig automatische afslag. En hij is zwart (en subchassis, de 1411 volgens mij ook)
Ik denk dat het destijds een dure tafel was.
De SL-1310MK2 was inderdaad het Technics topmodel van de consumer draaitafels in de periode 78-79 en minstens zo duur als de (iets latere) SL-1200MK2. Gebaseerd op dezelfde electronica en motor als de hier onlangs getoonde SP-15. Een reden voor die hoge prijs was dat er digitale pitch control met display op zat die in stapjes van 0.1% ging, met een range + en - 10% terwijl ie ook nog quartz locked over de hele range was, een unicum. De opvolgers SL-1200MK2, SL-1600MK2 etc hadden dit niet meer. Zo'n IC gestuurde quartz lock was in die tijd natuurlijk iets waar men trots op was, higly integrated digital circuits!! :)
Niet dat de meeste mensen daar (nu nog) veel aan zullen hebben maar bijzonder was het wel. Daarnaast is het natuurlijk gewoon kwaliteit met de zware opbouw, hoogte verstelbare arm etc. Zwaar plateau, mooie dikke zware stofkap, hoogteverstelbare arm, tiptoetsen. Weinig mis mee. Met een maar.

Het is een volautomaat. Bij deze serie zit er een onderdeel in de lift (hevel oftewel "cam") dat in de loop der jaren gebroken is. Hierdoor wordt de arm niet meer gelift en is het automatiek onbruikbaar. Dat kan vervangen worden voor een 3D geprint exemplaar, of met een dosis inventiviteit (kevlar draad, ijzerdraad, epoxy) gerepareerd. Dit speelt overigens ook bij de half-automatische en manuele varianten van deze draaitafel, ook daar zit de cam in. Uiteraard is het bij de manuele draaitafel minder problematisch. ;)

Wat mij nog het meest verontrust aan de advertentie is dat dit niet vermeld wordt. Of er hoort te staan "onderdeel is gerepareerd / vervangen", of er hoort te staan "automatiek / armlift werkt niet", een tussenweg is er niet.

Er wordt wel vermeld dat de vering niet werkt, die ligt er zelfs los bij. Dus het subchassis is ingezakt en het plateau leunt op de behuizing. De draaitafel werkt dus niet (kan niet draaien ;)) of het subchassis is op provisorische wijze omhoog vastgezet zodat het plateau vrijkomt. De rubberen hoedjes voor de vering zijn niet te krijgen, je zal dus zelf iets moeten gaan fabriceren met fietsbanden o.i.d.

Kortom een draaitafel met werk.

Oh ja, en het slot van de advertentie

"Graag een net bod hoeft niet perse weg
Een kenner weet deze klassieker op waarde te schatten."

belooft natuurlijk niet veel goeds wat betreft het bedrag wat de verkoper voor deze defecte draaitafel wil hebben, maar er is inderdaad maar 1 manier om erachter te komen. :)

Overigens kan het best goed meevallen hoe gehavend die SL-1401 in die andere advertentie is. Hij is niet opgepoetst of wat dan ook dus je ziet stof, o.a. langs de randen van de kap wat je zo kunnen verwarren met krasjes en verkleuringen. Echte krassen zie ik niet maar misschien zitten die aan de zijkanten en staan ze dus niet op de foto. Maar het is verbazingwekkend hoe ver je vaak komt met goed schoonmaken en oppoetsen. Ook de kap oogt netjes, is in ieder geval helder en zo te zien zonder breuken. De kleinere krasjes laat MP uiteraard niet zien met de low res foto's, maar daar zal je het altijd mee moeten doen bij een jaren 80 draaitafel en zelf polijsten of een nieuwe kap kopen kan altijd nog.

Maar eerlijk: hij ziet er voor wat betreft er zichtbaar is op de foto's beter uit dan de gemiddelde oude Technics. Mocht ik er naar op zoek zijn dan zou ik hier zeker naar gaan kijken. Ik heb ergere gekocht die er na een grondige beurt + polijsten kap spic en span uit kwamen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 06-08-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

Die is niet gratis maar mensen weten soms niet hoe ze een advertentie moeten plaatsen of letten niet op.

Hij staat er nog een keer op met de mooie tekst "geen onzin bieden".

https://www.marktplaats.n...ler-technics-sl-1710.html

Kortom iemand die vast teveel wil hebben voor een lelijk overgespoten Technics met een half fietslampje erop gemonteerd als naaldverlichting, om een SL-1200MK2 na te bootsen dus. "DJ". :X
Hij leest mee wat inmiddels is ie niet meer "gratis" maar 175 euro. :P

https://link.marktplaats.nl/m1735520950

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

De SL-1310MK2 was inderdaad het Technics topmodel van de consumer draaitafels in de periode 78-79 en minstens zo duur als de (iets latere) SL-1200MK2.
Ik heb het even opgezocht: volgens hifiwiki 1,5x zoveel zelfs. Destijds 1450DM dus best veel.
Oh ja, en het slot van de advertentie

"Graag een net bod hoeft niet perse weg
Een kenner weet deze klassieker op waarde te schatten."

belooft natuurlijk niet veel goeds wat betreft het bedrag wat de verkoper voor deze defecte draaitafel wil hebben, maar er is inderdaad maar 1 manier om erachter te komen. :)
Van dat soort advertentiezinnetjes trek ik me niet zoveel aan.
Omdat de veren los liggen weet je dat die tafel ongebruikt/uit elkaar ergens ligt.
Dus hoeft niet per se weg, maar doet waarschijnlijk ook geen dienst.
Dus liever kwijt dan rijk.
Maar ja, dat is een spel tussen koper, verkoper en andere gegadigden.
Al denk ik dat de echte koopjes wel zitten bij de mensen die ontzettend slechte fotos maken (soms maar 1) zoals die ene sl-1401.
Iemand die veel foto's maakt en uitgebreid documenteert weet wel wat hij heeft.

Maar m.i. is een tafel met een mankement altijd fors minder waard. Alleen al omdat meer dan de helft van de mensen er dan niets meer mee kan.
Als je dichtbij woont en met cash langs kan gaan, kan je wellicht aardig op de lift afdingen als die stuk blijkt te zijn. Maar ik denk dat die werkt anders had hij het vast wel vermeld. Die rubberen hoedjes had hij volgens mij niet hoeven te vermelden. Die tafel staat toch ook gewoon (wat meer) te wiebelen zonder die rubbers?

Maar goed, ik heb al meer dan 10 jaar geen tafel meer gekocht, dus eigenlijk heb ik er geen verstand meer van.

Die vernaggelde sl-1710... daar zou ik met een grote boog omheen lopen. :D wat een ding :o 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 06-08-2021 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eens, het is intrinsiek een uitstekende draaitafel maar met de defecten mag het niet veel kosten.

Die veren en rubberen hoedjes zijn onderdeel van het interne subchassis veersysteem. Zitten de veren en hoedjes er niet in dan rust het plateau op de bovenkant vd behuizing en werkt de speler niet... ;)

Die hoedjes vallen om de veren heen en zorgen samen met de veren voor genoeg kracht om het subchassis omhoog te houden + natuurlijk demping in het geval van de hoedjes.

Dit is hier al eens eerder besproken dacht ik, volgens mij heb ik toen ook foto's geplaatst van hoe het zit.

Zonder de rubberen hoedjes lukt het net wel / net niet om het plateau vrij te laten veren, afhankelijk van de toestand (en uitvoering van) de veren. Hier zit ook variatie in, het lijkt wel of er goede batches zijn geweest met wat sterkere veren en wat mindere batches met iets slechtere / dunnere veren. De zilveren exemplaren die ik onder handen heb genomen hadden nooit problemen. De zwarte met regelmaat wel. Het blijft in ieder geval iets om op te letten.

Edit, zie hier:

Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Dwarsdoorsnede draaitafel, waarop 1 van de 4 veren+rubberhoedjes getoond wordt waar het subchassis aan hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKre6wDrPeIfDm3aUhanLP44sTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qHB3JoGpEmopGkg096PotHA.png?f=fotoalbum_large

PS ik begin me af te vragen of we het niet over een andere SL-1401 hebben, ik had het dus niet over de gereserveerde en ook niet over deze

https://link.marktplaats.nl/m1712071351

Maar over

https://link.marktplaats.nl/m1733728849

Uiteraard kan de staat van die met onkyo set en beroerde onscherpe foto ook nog goed meevallen (zo te zien ligt er een hele laag stof op de kap en heeft ie misschien stickerresten of een barst) maar dat is idd een gevalletje langs gaan. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 07-08-2021 12:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Laurens85
Even wat platenspam, waanzinnig mooie aanwinsten binnen:
- Anouk "Fake it will we die" uit 2016, nu net uit op stijlloos coloured pink vinyl ;)
- Grand 12 Inches van Ben Liebrand, deel I en II, beiden coloured vinyl
- Toto "With a little help from my friends" uit 2021, presentatieconcert van nieuwe bezetting

Vooral Anouk jongens, niet normaal wat een plaat. Ik kende hem nog niet. Beetje de soul-kant op gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z53Kxzwsig0Nz_dsHafb4Bc_Vdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUIVT5OEgm87s4NANFi9mfTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXrqJAU29OZztQu1f4l46RR7VYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiDWZSrcWBQ7iR3nUDAIZVWr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmEDVg64hTxbD7LBRY24okCiakE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RHizdI6zPZ4KOaYbgANofzEp.png?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:22:
[...]

Hij leest mee wat inmiddels is ie niet meer "gratis" maar 175 euro. :P

https://link.marktplaats.nl/m1735520950
Dan zit hij zeker mee te lezen... Maar ik zou deze speler idd ook mooi links laten liggen... Als ik hem al zou kopen, dan flink onder de prijs en dan puur voor de reserve onderdelen (technische kant van de speler) want optisch is hij toch verder weg dan ik in eerste instantie zag... ;)
Laurens85 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:25:
Even wat platenspam, waanzinnig mooie aanwinsten binnen:
- Anouk "Fake it will we die" uit 2016, nu net uit op stijlloos coloured pink vinyl ;)
- Grand 12 Inches van Ben Liebrand, deel I en II, beiden coloured vinyl
- Toto "With a little help from my friends" uit 2021, presentatieconcert van nieuwe bezetting

Vooral Anouk jongens, niet normaal wat een plaat. Ik kende hem nog niet. Beetje de soul-kant op gegaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie aanwinsten... Die Ben Liebrand LP's zag ik laatst nog liggen bij Riddim Recordstore...
Maar ik zelf zou wat meer voor de nostalgie gaan (immers zaten de mensen vroeger aan de radio gekluisterd met hun vinger bij de recordknop van hun cassettedeck om de mix van meneer Liebrand op te nemen) en deze op compact cassette bestellen, niet helemaal dezelfde mix maar wel erg leuk: https://www.musiconcasset...high-fashion-dance-mix-5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:53:

Die hoedjes vallen om de veren heen en zorgen samen met de veren voor genoeg kracht om het subchassis omhoog te houden + natuurlijk demping in het geval van de hoedjes.
Kan je die veren dan niet gewoon een stukje uitrekken (dus voorbij de elasticiteitsgrens), en eventuele demping aan de binnenkant van de veren proppen? (stukje schuim oid)
Zodat je niet meer deels op het rubber hoeft te vertrouwen om het subchassis omhoog te houden?

Of is het een hangveer?
edit: het is een hangveer, die doorsnee was een beetje onduidelijk :+
Nu begrijp ik ook de fietsband.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 07-08-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hangveer idd, dat is het hele probleem. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ik heb laatst ook de interlink van mijn Dual 721 verbeterd.
Dat is natuurlijk een vaste draad die uit de speler komt.
Ik denk dat degene die erin zat de originele was, wnat ik kan me niet herinneren dat ik die vervangen had (dat zou dan ook 20 jaar geleden gebeurd moeten zijn).
In ieder geval was de capaciteit veel te hoog (300pf+) en was hij ook onnodig lang (gaat natuurlijk hand in hand).

Maar ik wou geen gaten voor cinch pluggen achterin de bak boren. Daar is ook niet een lekkere plek voor aanwezig. De standaard doorvoer van snoeren (interlink, aardedraad en netsnoer) gaat via een een uitneembaar stuk plastic in de bodem waarin ook de trekontlastingen voor de draden zitten.

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/Dual/721bak.jpg
(ooit wel bitumenmat in de plastic bak geplaatst, dat scheelt heel veel in demping)

Die constructie wou ik behouden dus zocht ik naar een lage capaciteits dropveter; dikkere snoeren .
Die bleek ik te hebben. Ik weet niet zeker of ik deze interlink al eerder gepost had:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/Dual/interlink80pf.jpg

Dropveterinterlink 84pf (beetje slecht te lezen) en 110cm lang (100cm zonder pluggen). Dat is verreweg de beste dropveter die ik ooit gemeten heb.
Het is òf een marantz òf philips interlink uit begin jaren 90 (ik heb er twee dus ik denk dat ze bij een stereoset zaten die ik destijds kocht). Dat is er dus eentje om te bewaren.

Echter van de 100cm lengte blijft effectief maar zo'n 80cm over, de rest zit in de speler.
Ook al heeft de interlink slechts een capaciteit van 80pF, de uiteindelijke totale capaciteit komt toch nog op 114pF; de toonarmbekabeling heeft ook nog ruim 30pF.
Maar in z'n totaliteit nog steeds erg laag.

Waarom deze interlink zo'n lage capaciteit heeft voor z'n bouw (dropveterstyle) weet ik niet precies.
Ik denk dat het vooral het isolatiemateriaal van de kern is, en deze is ook een heel klein beetje dikker. Maar vooral voelt het anders. De isolatie is ook stugger.
Voor zover foto's iets zeggen in deze context:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/Dual/connector80pf.jpg

oud vs nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/Dual/interlinkoud-nieuw.jpg

Het verschil in weergave is duidelijk te zien op de spectrale plots:

Oude interlink (met shure V15 III):
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/Dual/spectrum-v15III-721oude-interlink.jpg

Nieuwe interlink met V15 III:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/Dual/spectrum-v15III-721nieuwe-interlink.jpg

Er is duidelijk te zien dat er bij de oude interlink boven de 10kHz een behoorlijke afval in het geluid te zien is en dat bij de nieuwe interlink veel minder/niet is.
Dat houdt ook in dat de fasedraaing veel minder is (niet gemeten, daarvoor is een bodeplot nodig)

Eveneens valt te zien dat de V15 III geen goede match is voor de arm van de 721. Ook al is dit het origineel meegeleverde element, de compliantie is veel te hoog voor de arm (een V15III heeft een compliantie van ca. 35 - 40mm/N terwijl 20mm/N echt wel het maximum is voor deze (16,5gr) arm.
5hz met een V15III. en pas bij 3hz onder de 10dB...

Maar deze speler komt natuurlijk uit een tijd dat vrijwel alle cartridges op de markt die goed 20Hz-20Khz (dat was al heel wat) konden weergeven hoogcompliant waren (andere concurrenten van die tijd waren denk ik een ortofon VMS of stanton 681 / 881. Midden jaren 70 :) ). En het moest natuurlijk nog een beetje betaalbaar blijven, dus exoten waren uitgesloten.

Maar de 721 moet nog een keer open.....want.....Rifabomb galore :+ :
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/Dual/rifabomb.jpg

Die had ik zo niet liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zo, dat heeft even geduurd en kosten me extra inklaringskosten, maar het is het waard wat mij betreft. En zo exorbitant gekleurd vinyl had ik nog niet eerder gezien.

Het is Giant Squid - Cenotes. Erg fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1WHvh2CWEDBn3fKQxbnBb8gPwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UAs71z09f6hpc4YxZTbYtlW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRfO8ya3NBOHm-2kiYqWm_RUvKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDxxxdeXG2uxFHbe9ziK182i.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer de platenzaak langs geweest en het album Ballads van Ben Webster (promo versie! 😎) en Onda Nueva Charlie Byrd meegenomen, gevolgd door in de middag het pakketje van Amazon met The Blues and Abstract Truth (Analogue Productions uitgave) van Oliver Nelson en het album Jazz Samba van Stan Getz en Charlie Byrd.

Weer vier fijne platen om te beluisteren 😀🎶.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
De strijd met de Pioneer PL-88F is achter de rug. Na een hoop gepriegel om de kabels goed te geleiden gaat hij nu soepel en geruisloos open en dicht. Ik heb er een Ortofon om element op gezet die ik qua gewicht exact gelijk heb gemaakt aan de originele. En een originele snaar voor de lade erop gezet. Ik kan hem inmiddels blind (de)monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htJslNulJCJq0RegR0P4DtOTtrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TG41J47Fl1aq17KAvzPbAx8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em5TLdBfzHKAxfWCiM0g7HvJl3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSTpW2VICvpHC3lkbtdfwhBz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kz5tUXsVTCkzHJxuxtoYEwfAb3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5ONdT9UJG32sK1k2VdwYejr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:47:
Ik heb er een Ortofon om element op gezet die ik qua gewicht exact gelijk heb gemaakt aan de originele.
Cool. Ik wist geeneens dat hij origineel met een mc element geleverd werd.

Klopt de naalddruk ook een beetje voor die ortofon? Er was toch eigenlijk niks in te stellen in het mechaniek?
En klopt de uitlijning ook enigzins?
Heb je die cartridgeschroefjes er zelf ingezet of zaten die er al in. Van bovenaf lijken de gaatjes zo netjes dat het af-fabriek lijkt.

Kijkende naar de bediening lijkt het eigenlijk raar dat er een fingerlift op de headshell zit.
Het is toch eigenlijk de bedoeling dat je een plaat dichtgeschoven afspeelt?
Tenzij de optische sensor niet werkt natuurlijk. Dan moet ie open als je wilt cue-en.
Het blijft een raar ding, om in zo'n formfactor een pivotarm te stoppen en geen linear tracker.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 07-08-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
De overhang klopt, de vta is niet helemaal gelijk. Naalddruk is een grammetje of twee dus dat gaat prima. Ik heb het standaard gewichtje in de OM vervangen door een klodder soldeer van het juiste gewicht.
Normaal gesproken speel je terwijl hij ingeschoven is, met een knopje kun je dan naar het volgende nummer. Dat werkt meestal goed, soms schiet hij naar einde plaat.
Element montage is gewoon standaard, je moet wel een element hebben dat niet in conflict komt met de optische sensor voor in de headshell.

Een rariteit is het zeker.

[ Voor 17% gewijzigd door nineball op 07-08-2021 20:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cmndr_adama
Deze stond al een tijdje op mijn wishlist, vandaag 'gevonden' bij de kringloop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7DRWHw8y-vkIsyAwIBUgnYvfMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MgDobNYlpAXTqKqae8d30k2Q.jpg?f=user_large

Ik heb wel meer van Klaus Schulze maar Timewind is wel echt heel erg goed. Daar heb ik met veel plezier 2 euro aan uitgegeven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
rcor schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:06:

Mooie aanwinsten... Die Ben Liebrand LP's zag ik laatst nog liggen bij Riddim Recordstore...
Maar ik zelf zou wat meer voor de nostalgie gaan (immers zaten de mensen vroeger aan de radio gekluisterd met hun vinger bij de recordknop van hun cassettedeck om de mix van meneer Liebrand op te nemen) en deze op compact cassette bestellen, niet helemaal dezelfde mix maar wel erg leuk: https://www.musiconcasset...high-fashion-dance-mix-5/
Dank, cool he. En dit is geen mix hoor, zijn de pure 12 inches in z'n geheel. Ze zijn echt steengoed afgemixt hoor, en het oog wil ook wat, althans bij mij (geef ik toe).

En ja... dat is ook weer een hele business die cassettes, wel grappig. En ja, ik zat ook bij de recordknop in de 90's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
Het is zo druk geweest dat ik niet eens de moeite op kon brengen de nieuwe vinyl aanwinsten van een tijdje terug op te bergen.

Ze liggen nog steeds op een stapeltje klaar, want ingescand in de Discogs app zijn ze wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 08-08-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 15:37
Timewind, in de kringloop, het moet niet gekker worden.
Waar was dat, want hier komen we ( Z-Kennemerland ) niet verder dan Wim Kan - 1973

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
@Ed.juh Die hadden ze ook, meerdere jaargangen zelfs. Normaal gesproken is het hier ook niet veel beter maar ik had deze keer een beetje geluk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
cmndr_adama schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:41:
@Ed.juh Die hadden ze ook, meerdere jaargangen zelfs. Normaal gesproken is het hier ook niet veel beter maar ik had deze keer een beetje geluk. ;)
En ik vind dat ook meteen het leuke van kringloopwinkels. Je moet er eigenlijk elk weekend even binnen lopen en dan net geluk hebben dat er iets leuks tussen zit. Vaak is het niets, heel soms heb je een meevaller en ik heb zelfs een keer wel heel veel geluk gehad. Zowel 'Never Mind The Bullocks ....' en 'Appetite For Destruction', die met de oorspronkelijke hoes (!!!), in de bak '5 voor €20,00' _/-\o_ . Maar dat is natuurlijk echt uniek. Want als dat soort LP's bij de kringloop wordt aangeboden, weten de meesten ondertussen de prijzen echt wel. En dat is ook logisch.

Ik hoop de komende periode sinds lange tijd weer eens binnen te lopen bij 'mijn' kringloopwinkel. Heeft echt veel te lang geduurd. Ben benieuwd of er iets tussen zit wat een beetje de moeite waard is.

Ondertussen ben ik in blijde verwachting van Flotsam Jetsam - 'Blood In The Water' op oranje vinyl >:) .
Bij Dodax besteld, dus het duurt nog een kleine twee weken voor hij binnen is. Maar geduld is een schone zaak.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mainuz
Wat ik het nadeel vind bij de meeste kringloopwinkels, althans hier in het dorp zitten er 3 en die werken op deze manier, is dat ze voor diverse producten allemaal wel "mannetjes" hebben die de eerste keus krijgen, nog voordat de producten in de winkel komen te liggen.
En die "mannetjes" kapen op die manier alle enigszins leuke, aparte en waardevolle artikelen voor de neus weg.
Dat gaat zo met bv hifi apparatuur en lp's. En waarschijnlijk wel met meerdere artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mainuz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:13:

Dat gaat zo met bv hifi apparatuur en lp's. En waarschijnlijk wel met meerdere artikelen.
Ja natuurlijk.
En omdat het eigenlijk allemaal vrijwilligers zijn, zijn dat doorgaans allemaal mensen zonder een full time baan en hebben ze daardoor ook altijd voldoende tijd om het internet na te pluizen.

Zo gaat dat met alle artikelen.

Maar heel soms kan je geluk hebben. De vraag is natuurlijk hoeveel tijd je daarvoor heb moeten spenderen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 09-08-2021 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:44
Bestelling uit Haarlem....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cyM-VC77KBNCClNGuHGueM8cI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XrIXm2NJWeyKaKnP8epfInR.jpg?f=fotoalbum_large

U ziet

Jennifer Warnes - Another Time Another place , prachtige plaat op het Impex Label

Peggy Lee - Black Coffee op het Decca label - Acoustic Sounds Series

Wordt weer lekker genieten :-)

[ Voor 4% gewijzigd door oldsmelly op 09-08-2021 16:16 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een vraag over platenlabels. En dan bedoel ik de labels die op de plaat zitten.
En deze vraag heb ik dus eigenlijk al ongeveer 40 jaar.

We hebben hier allemaal duizenden keren (of in ieder geval honderden) zo'n label bekeken van honderden danwel duizenden platen.

Wat mij opvalt, is dat de kantaanduiding bij veel platen òf klein is, of onduidelijk ergens tussen nummers of text gefrommeld is.
Waarom?

Ik heb wel eens op internet gezocht maar daar kon ik eigenlijk niets over vinden.
Is dat een soort van eeuwige running gag van de labels/artiesten/ontwerpers? Want ook nu zie je het nog steeds.

Op het label is het altijd heel duidelijk wie de artiest is en welk album het is (en regelmatig staan de nummers er ook nog duidelijk op), maar de aanduiding welke kant welke is, is (ik schat) bij ongeveer 30% oid verstopt.
Dus dan staat er bijvoorbeeld ergens een rij markeringen
00235.87
53835
15984zelB

Zoiets :+ (en er zijn nog wel andere voorbeeldjes van het 'verstoppen'(?) van deze informatie)
Weet iemand of dit een soort bekende running gag is? Ik kon er niets over vinden op het WWW gek genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 09-08-2021 17:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Dit weekend een Dual 701 opknapper opgeknapt. De automatiek was ontregeld en er moest nieuwe siliconenprut in de lift.

Todo is een keer een nieuwe armbuis regelen want de huidige heeft een deukje opgelopen bij de koppeling met de headshell waardoor die laatste een beetje naar beneden stond. Wel provisorisch verholpen dus de uitlijning is nu goed, maar moet een keer netjes. Is wel een wat grotere klus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsYU0sIOCupXrjJH9n1jPumHiNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vryeEUPdUCQNlT9jcDsz85AN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:28:
Dit weekend een Dual 701 opknapper opgeknapt.
Nice :)

Is dat plateau van de 701 nou ook echt zwaarder dan dat van de 721?
Zou je dat kunnen wegen?
Het dual 721 plateau weegt 1530 gram (opgave dual: 1,5kg dus dat klopt heel aardig), maar de 701 heeft een opgave van 2,9kg. Dan moet het een stuk dikker zijn (kan natuurlijk goed).

Ik heb er wel eens een extra zwaar plateau opgelegd zodat ik op ca 3,5kg uitkwam om te kijken of de motor dat aankon (want er was natuurlijk weer iemand die ergens op het internet beweerde dat dat problemen op zou leveren....) en dat was geen probleem. Start misschien hooguit 0,5s trager op, thats it.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 09-08-2021 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die van de 701 is inderdaad zwaarder, maar de 2,9 kg is geloof ik wel met mat, als ik het me goed herinner. Dat geldt trouwens voor de gewichtsopgaves bij zowat alle fabrikanten, ook als het er niet specifiek bij staat. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 09-08-2021 18:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
@mr_petit

Ik hield hem met 1 vinger rechtop dus 2,9 klopt wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77AlekhLZ3cZFOaCxeIk5UARpfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQgCaqoWliFWOkqYRlVOe5JA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat klopt idd goed.
Die 1530gr van de 721 is ook incl mat.
Allemaal verlijmd bij deze duals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
mr_petit schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:07:
Ja dat klopt idd goed.
Die 1530gr van de 721 is ook incl mat.
Allemaal verlijmd bij deze duals.
Wint het nog niet van mijn Lenco. Die matten krijg je wel makkelijk los maar opnieuw vastlijmen is een rotklus. De stroboscoop is een papieren ring die aan de onderkant zit (zat) geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:13:
[...]

Wint het nog niet van mijn Lenco.
Misschien niet, maar er komt natuurlijk nog (naar hun zeggen) 1,5kg roterende massa bij van de motor.
Die massa zit natuurlijk wel meer aan de binnenkant, maar ik blijf die EDS-1000 motor een juweeltje vinden.

Zeker voor die tijd. Ik geloof dat die 701 nog germanium transistors gebruikt, maar Papst heeft toen echt een supermooi ontwerp gemaakt.
Die motor is ook ontzettend groot vergelijken bij andere DD motoren. 16 spoelen als ik me niet vergis.

Zou ook een ontzettend mooie motor zijn voor een zelfbouwproject.
Behalve dat je wel een neonring moet houden om de snelheid bij te regelen.
Wellicht is een motor van een Revox B790 (met sturingselectronica) dan beter. Dat is namelijk dezelfde motor (zit ook alleen in de B790), maar dan quartzgestuurd!
nineball schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:13:
[...]

De stroboscoop is een papieren ring die aan de onderkant zit (zat) geplakt.
Is dat een bekende kwaal van de 701?

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 09-08-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
mr_petit schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:16:

Is dat een bekende kwaal van de 701?
Hij lag los toen ik het plateau eraf haalde. Maar dat plak je in vijf seconden weer vast natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trouwens, ik heb nog een vraag, is bij de 701 de houder van de systeemdrager van aluminium of van plastic?
Dus dan bedoel ik dit stukje:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Wf8PwM5/701head.jpg

Want ik wil eigenlijk weten hoe de eff. massa van de 701 arm zich verhoudt tot de 721 arm, en het leeuwendeel van de effectieve massa in de arm van de 721 komt van dat onderdeel.

En ik zie dat je een vm95e hebt gemonteerd.
Is het mogelijk dat je daar met audacity een resonantiemeting/spectrumanalyse maakt.
Want dan kan ik 'm naast mijn meting van de 721 arm met at-95e leggen. Ik ga er vanuit dat die beide ongeveer dezelfde compliantie hebben, dus dan interessant om te zien of de resonantiefrequente dan ook ongeveer gelijk is.

Dit is nog een meting die ik laatst deed met een at-95e op de 721 toen ik mijn interlink verving. (niet voor de resonantie maar voor het hoog)
Audacity maakt er 9hz van, maar het is eerder 8hz. Ook met testplaat.
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/talktalk/spectrum-at95e-721nieuwe-interlink.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 09-08-2021 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Nu online
Dat stuk is van metaal. Ik zal even wat spulletjes opsnorren voor een meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah prima.
Als er verschil zit tussen jouw meting en mijn meting met een at-95e, dan verwacht ik eigenlijk dat dat waarschijnlijk eerder komt door verschil in cartridgecompliantie (exemplarische verschillen, ouderdomsverschillen en evt ontwerpverschillen) dan een andere armmassa, tenzij het verschil heel groot is (en je op 11hz oid uitkomt of juist veel lager dan 8hz)
Dat metalen stukje ziet er imo qua grootte/dikte ongeveer hetzelfde uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 14:30

D_V

mr_petit schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:26:

Zoiets :+ (en er zijn nog wel andere voorbeeldjes van het 'verstoppen'(?) van deze informatie)
Weet iemand of dit een soort bekende running gag is? Ik kon er niets over vinden op het WWW gek genoeg.
Nou, of het een running gag is of een ondergeschoven kindje, geen idee, maar tegenwoordig vinden artiesten het volgens mij wel leuk om er een chaos van te maken.

OK Computer van Radiohead bijvoorbeeld, de 3-LP versie, staat geen A, B C of iets op maar "lp", "skip", "sky", "blue", "who's" en "it".

8)7

voorbeeld: (in dit geval "skip" oftewel kant B )

Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/4XdnFrf7VzUOc7RctllGXsalU1M=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(webp):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-10505306-1498834574-7665.jpeg.jpg
Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.