Op welk element doel je dan? Op websites lees je namelijk van alles. Er zijn hele volksstammen die compleet weglopen met een at-3600L. Die mensen zijn imho dus doof en/of weten niet waar ze op moeten letten.
Als je een plaat neemt met lastige binnenste groeven valt zo'n (simpel) element genadeloos door de mand.
Let wel: zo'n AT-VM540ML is wel een element met Microline tip en tapered cantilever.
Voor dergelijke technologie ben je bij andere fabrikanten vaak richting de 600 euro kwijt.
Als je op andere websites gaat lezen, moet je imho vooral kijken naar objectieve maatstaven.
Dus testen. Wat meten ze qua trackingspecificaties. Hoe verloopt de frequentiekarakteristiek. Wat is de compliantie en is die geschikt voor de beoogde tafels. Dat soort dingen.
Dus 'oh wat klinkt ie prachtig'....dat zegt bij wijze van spreken m'n moeder ook en gaat dan rustig verder met stofzuigen. Daar heb je dus helemaal niets aan.
Ik heb hier in het verleden wel een paar blindtestjes gedaan (niet heel professioneel hoor), waarbij ik bepaalde 'euvels' danwel effecten wilde aantonen waarin betere naaldvormen (danwel duurdere elementen) beter presteren dan goedkopere elementen in bepaalde situaties. En die effecten werden door de meeste personen hier ook duidelijk gehoord.
Hierin is dan eigenlijk ook de conclusie dat complexe naaldvormen uitgevoerd in nude tip met tapered cantilever ook echt hoorbaar beter zijn op bepaalde passages. Maar helaas betaal je er ook voor.
Bij een project debut carbon evo zie ik overigens dat die een ijzeren plateau heeft. Daar sta ik van te kijken want dat is echt een grote nono omdat ijzer natuurlijk een ferrometaal is.
Ten eerste kan je dat dus nooit met een mc element gebruiken (vanwege de sterke magneten, die trekken het element naar het plateau toe en dat heeft invloed op je naalddruk) en het kan ook deels gemagnetiseerd raken wat het signaal zou kunnen beinvloeden (al acht ik die kans wat minder).
Welke versie had dan een acryl plateau of is dat een upgrade?
Is de Fluance RT85 nog een optie?
Die heeft in ieder geval een acryl plateau en een dikke massieve houten plint. Voor de rest geen ervaring.
Hebben jullie een top 3 o.i.d.? 😉
Mijn top 3 in die klasse bestaat waarschijnlijk uit 100 spelers of meer in het budget van 300-600€

.
Want dat lijstje wat je nu hebt is heel kort en onsamenhangend. Je sluit nu heel veel spelers uit
Aanraders: alle sony biotracers (moeten ze wel werken want het zijn hele ingewikkelde tafels, en ik denk dat het budget te laag is (ps-x600 kan wellicht)
Alle technics spelers uit de sl-12xx t/m sl-18xx reeks (diverse modellen die ook onder de €300 te krijgen zijn)
Dual 701, 721 (das de beste imho want de arm is beter) en de 704 (vrijwel dezelfde arm als de 721 maar een minder motor dan de 701/721) Dual cs5000
sony ps-6750 (ik zou niet weten waarom je 300-600 euro voor een ps-x40 zou betalen, daarmee ga je een handelaar namelijk heel blij mee maken....)
Sansui sr-838 kan er ook bij
Pioneer PL-570 PL-530
JVC heeft een aantal mooie modellen in de QL reeks (ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar om er alleen een ql7 neer te zetten

)
Enkele luxmans zoals een pd-272 of 284
Kenwood KD-550/600/650 en wellicht kom je ooit een kd-770 nog in die prijsklasse tegen.
Maar eigenlijk is deze lijst voor een groot gedeelte onzinnig. Je kan (bijvoorbeeld) een JVC QL-55F voor 600 euro tegenkomen, maar ook voor 1400 euro. Dat hangt er maar net vanaf of moeders de vrouw de zolder aan het opruimen is of dat een gewiekste handelaar z'n winst gaat maximaliseren.
Als je bij een handelaar koopt, kost bijna elke tafel 2x zo veel.
Bij 2e hands speelt vraag en aanbod een rol, de staat van het object speelt een rol, en wat voor handelaar er achter zit.
En bij veel modellen in de 300-600 klasse: je moet er maar net tegenaan lopen.
Ik heb wel eens 2 jaar gezocht naar een specifieke tafel (niet in die prijsklasse, toen waren ze nog niet zo duur). Als je geen haast hebt is dat helemaal niet erg; dan is het namelijk hobby.
En dan speelt ook nog de afstand. Ben je bereid 500km te reizen voor een tafel?
Een gebruikte tafel zou ik nooit ongezien kopen. Zeker niet in die prijsklasse. Opsturen zou ik ook niet doen, tenzij het een handelaar is en er heel nauwkeurig afgesproken is hoe alles ingepakt is met foto's etc.
Dus de bereidheid om te reizen en in welk gebied, wel of geen handelaar (wel of geen garantie), wel of geen (half) automaat, andere wensen mbt looks (zilver, zwart, hout) etc etc zijn denk ik zaken die je eerst voor jezelf moet gaan bepalen, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Dus eerst veel meer verdiepen als je 2e hands in een hoger budget gaat shoppen.
Ik noem maar een klein voorbeeld: waarom staat er geen technics sl-1510 in je lijst?
Waarom zou je naar een sl-1700mk2 gaan zoeken die je misschien voor 600 euro in delfzijl vindt, maar die sl-1510 (of een ander nummer) die bij je om de hoek staat voor 250 euro laten staan?
Sowieso is me het budget ook een beetje onduidelijk.
Ben je bereid om een tafel van 600 euro te kopen en daar bovenop nog een element van 250 euro?
[
Voor 15% gewijzigd door
mr_petit op 09-06-2021 14:15
]