Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.250 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macdushi schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:18:
Was dat met de techniek van toen niet op te lossen of waren er toen simpelweg nog geen gekleurde lp's?
Waren er wel (vanaf eerste helft tachtiger jaren) maar veel zeldzamer. Heb zowel rood als transparant vinyl gehad. Het had toen helemaal een hoog "gimmick" gehalte. Technics leverde bij zijn linear trackers een zwart velletje mee dat je onder de LP kon leggen (voorzien van gaatjes op de juiste plek zodat je hem naar believen kon gebruiken voor 12, 10 en 7 inch platen), bij de Sony Biotracers herinner ik me dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 08-06-2021 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macdushi schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:18:
Was dat met de techniek van toen niet op te lossen of waren er toen simpelweg nog geen gekleurde lp's?
Op een gegeven moment moet ergens de grens worden gelegd qua gevoeligheid van de sensor. Die is intern wel af te stellen, maar s'avonds in het donker moet al het licht van dat kleine lampje komen terwijl overdag de zon natuurlijk een enorme bak licht kan geven.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar de kans is groot dat s'avonds laat in het donker het wel werkt.

Er waren toen al wel gekleurde LP's (en picture discs), maar ik weet niet of die toen ook al transparant waren.
Ik heb namelijk ook wel gekleurde LP's die niet (of nauwelijks/ogenschijnlijk niet) transparant zijn.
Cap schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:18:
Tja, wie koopt er dan ook transparant vinyl in zuurtjeskleurtjes! :P
Ik ben ook zeker geen die hard fan van gekleurd vinyl. Wat ik hier laatst zag zou ik ook nooit het dubbele betalen voor een versie in gekleurd/transparant pvc.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 08-06-2021 13:24 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik had dus een geheel transparante (c.a. 1985). Volgens mij met paarsroze resp blauw label. Helaas vergeten welke LP het was. Op de een of andere manier zit Talking Heads in mijn hoofd.

Edit, gevonden:

https://www.discogs.com/T...In-Tongues/release/819255

In 1990 bij het vuil gegooid evenals de rest van de stapel platen, nu op catawiki vermarkt voor 125 euro. Lachen toch. Ik vond het niet het beste album en de kwaliteit van deze persing maar matig.

PS let niet op de extreme (nicotine? :P) verkleuringen op die Discogs foto's, hij was dus echt transparant.

[ Voor 54% gewijzigd door Cap op 08-06-2021 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:22:
Ik had dus een geheel transparante (c.a. 1985). Volgens mij met paarsroze resp blauw label. Helaas vergeten welke LP het was. Op de een of andere manier zit Talking Heads in mijn hoofd.
Ik heb nog wel een knalpaarse versie van purple rain (hoe kan het ook anders...) maar die is volgens mij niet transparant.

Edit: purple rain is net zo transparant, en werkt dus ook niet (overdag, veel zon)
Wie verzint die kleuren dan ook 8)7 :+

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/albums/purple.jpg

...wel leuk om purple rain weer eens te draaien. Al zeker 10 jaar niet meer gehoord :$

Is uit 1984, dus echt wel uit de tijd van die biotracer :)

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 08-06-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DAt is wel een echt gave plaat om te zien moet ik eerlijk zeggen d:)b (icm met die hoes bedoel ik dan ook)

Zelf heb ik nooit platen van mezelf weggegooid, maar ik had er ook niet zoveel (misschien een stuk of 15 oid ? en nog een stapel singletjes).
Ik ging al vrij vroeg over op CD, en voor de rest tapete ik heel veel albums (was ook goedkoper).
Ik luisterde vooral veel naar m'n walkman toen ik jong was (op de fiets, in de bus etc etc)

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 08-06-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker het was wel een bijzondere uitvoering, in die tijd echt vernieuwend.

Dit is de Technics sheet die de sensor gaatjes in het plateau af moet dekken, Denon en Sony gebruikten dit ook dus je zou toch zeggen dat er ook een oplossing voor bestaat maar ik kan voor die merken niets vinden.

Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/1180842-18d19de8-technics-sl10-linear-tracking-turntable.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27

kraats

Ik rol

Bij mijn Denon DP-47F zitten er sleuven in de rubberen mat. De mat iets verdraaien zorgt er dan ook voor dat het automatische systeem niet meer werkt en hij alles als 12"ziet. Er zat overigens een niet originele mat op mijn speler, dus heb daar maar zelf sleuven in gesneden voor de sensoren.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij sony kan je de mat dus 1/2 slag draaien.
Er zitten dus aan de onderkant uitstulpingen in de mat die in het plateau vallen, enerzijds om dus te zorgen dat de mat niet verschuift voor de gaatjes (en het systeem dus niet meer zou werken) en dus anderzijds dat je de mat een halve slag kan draaien zodat de oogjes afgedekt worden.
En dus die volledige handmatige modus.
Dus 2 manieren om het voorval te pareren bij de Biotracer.

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/sony/biotracermat2.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 08-06-2021 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:12:

Ten tweede zijn de bekendere modellen van o.a. Pro-Ject, Rega, Dual en Denon feitelijk al járen op de markt, waarin de fabrikanten gebruik maken van min of meer steeds hetzelfde in een ander jasje (beetje variëren in arm, plateau, vorm of laklaagje behuizing, styling knoppen).
Verder worden heel veel spelers van allerlei (plak)merken allemaal in dezelfde paar Chinese fabrieken gemaakt op basis van dezelfde onderdelen: met name motor, arm, plateau en evt mechaniek indien er sprake is van (semi-)auto. De variëteit in aanbod lijkt misschien groot door de grote hoeveelheid kleurtjes en afwerkingen, maar is het technisch gezien niet. Veel precies dezelfde wijn in ietsje andere zakken. ;)
Op zich is dit wel een interessante stelling.

Bijvoorbeeld in het vergelijk tussen een Denon DP-300f (€269) en een Yamaha MusicCast Vinyl 500 (€ 575)
In wat opzicht is die Yamaha beter? (even afgezien van dat hij kan streamen, ik wou eigenlijk de tt-s303 nemen maar die is niet in NL verkrijgbaar).
Ik twijfel er namelijk aan dat die Yamaha een zwaarder plateau zou hebben of zwaardere/beter dempende plint, of een zwaarder/beter lager, of betere armlagering etc etc.
Over al die zaken worden namelijk ook helemaal geen specs vrijgegeven.
Qua totaalgewicht zijn ze beide ongeveer even zwaar, en er worden alleen wow/flutter specs gegeven
0,1% wrms voor de denon en 0,2% (geen norm) voor de Yamaha, en voor de yamaha 2% snelheidsvariatie en 67 dB or higher (A-weighted, 20 kHz, LPF) en voor de denon wordt gezegd 60dB s/n ratio.

Hieruit kan je niet heel goed concluderen welke beter is. En bij beide zijn de specs echt aanzienlijk slechter dan bijv een technics SL-D2, wat destijds een gemiddelde, goede speler was.
En ga je naar een klasse hoger (sl-1xxx en dual 704 en hoger) dan worden soms ook inertiagegevens van plateaus en lagerfrictie van armen gegeven en dat soort data.

De denon DP-300f ontleent natuurlijk z'n bestaansrecht aan dat het een goedkope speler is. Maar die Yamaha.... waaraan ontleent die z'n bestaansrecht dat die 2x zo duur is als de denon?

Wat ik ook een heel groot nadeel vindt is dat reviews van dit soort producten bar en bar slecht zijn.
Waarom leggen reviewers de mat en het plateau niet even op een weegschaal?
Waarom meten ze niet even de resonantiefrequentie van de arm icm de meegeleverde naald?
Waarom meten ze niet de draaistabiliteit van het plateau met zo'n gratis appje op een smartphone?
Waarom zie ik nooit een trackingstest?

Laat staan dat ze (voor hunzelf) een meetopstelling maken waarbij ze bijv. een kogeltje aan een touwtje tegen de behuizing laten vallen en via het element de signaalsterkte meten. Dat is een leuke manier om iets te zeggen over de dempingscapaciteiten van de plint (en plateau etc). Hiervoor bestaan geen officiele tests maar je kan dan wel een vergelijk opstellen.

Aan de andere kant: heel veel fabrikanten zitten helemaal niet op dit soort reviews te wachten. Die willen gewoon een goede review die klanten aantrekt. En bij een slechte review... sturen ze gewoon nooit meer een product op naar die reviewer.
Daarom neem ik reviewers ook zelden serieus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-07 13:49
Over transparant gesproken (maar dan zonder zuurstokkleur ;)): toch maar gekocht en nu ligt hij dan eindelijk op de draaitafel: de crystal clear vinyl editie van Moby's Reprise.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be8FDDc8h3ZEQIChrUWuFIMObJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiQVC3YiYCok5AXx5UVFQJP8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 13:29
Allemaal bedankt voor jullie duidelijke antwoorden. Het wordt mij steeds duidelijker. Denk ik haha!
@mr_petit Bedankt voor de lange uitleg.
@Cap Ik snap precies wat je bedoelt. Beide opties nieuw en tweedehands vind ik interessant.
Bij nieuw weet ik zeker dat het werkt en als het niet werkt, heb je garantie.
Tweedehands durf ik ook aan. Wel vind ik het spannend om via marktplaats een speler van 500/700 euro te kopen.
@rcor bedankt voor de Marktplaats links!

Wat ik nu weet is dat het geen Rega Planar wordt.
De Audio Technica AT-LP 140XP met AT95VM denk ik ook niet.

De Denon DP-300f met AT-VM540ML is interessant.
Ik dacht dat ik er bijna uit was: De Pro-Ject Debut Carbon EVO. Het element wat op deze platenspeler zit is ook goed lees ik op verschillende websites. Maar alles werkt handmatig. Ik weet niet of ik dit vervelend zal vinden (ik heb nu natuurlijk een automaat). Semi-automaat of automaat spreekt mij ook aan…

Is de Fluance RT85 nog een optie?

Dan de tweedehands spelers. Ik snap dat er enorm veel op de markt is. Hebben jullie nog tips qua onbekende spelers/toppers die nog niet zo duur zijn als bijv. de Technics SL1210mk2. Ook nog bepaalde winkels die tweedehands spelers verkopen en aan te raden zijn?

Uit jullie posts heb ik nu het volgende lijstje opgesteld:
Technics SL1210mk2
Technics SL-1411
Technics SL-1200
Technics SL1700mk2
Technics SL-10 (vast element)
Dual 701
Sansui sr-929 (super zeldzaam zie ik net)
Pioneer PL-707
JVC QL-7
Sony ps x 40

Hebben jullie een top 3 o.i.d.? 😉

Qua voorversterkers denk ik dat deze keuze op de iFi Zen Phono is gevallen. Dat is in ieder geval iets!

[ Voor 3% gewijzigd door Breg87 op 08-06-2021 22:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:50

Toshirou

Vinyl Surfer

Het voordeel van een handmatige platenspeler... je hebt nog eens even wat lichaamsbeweging ;).

Mijn top 3 in de prijsklasse die je zo aan de hand van je lijstje noemt zou zijn:

- Dual 701 (dual platenspelers, als ze volledig gerestaureerd zijn dan heb je ook echt wat)
- Technics SL1700MK4
- Sansui SR929

Maar voor elk van de nieuwe spelers zou ik zelf een nieuw element onder doen. Dan weet je zeker dat deze ook gewoon goed is, Het hoeft geen duur element te zijn, Zoals al eerder op dit topic naar voren is gekomen, is de keuze groot en voor elke prijsklasse is er wel iets te vinden.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Breg87 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:32:

Ik dacht dat ik er bijna uit was: De Pro-Ject Debut Carbon EVO. Het element wat op deze platenspeler zit is ook goed lees ik op verschillende websites.
Op welk element doel je dan? Op websites lees je namelijk van alles. Er zijn hele volksstammen die compleet weglopen met een at-3600L. Die mensen zijn imho dus doof en/of weten niet waar ze op moeten letten.
Als je een plaat neemt met lastige binnenste groeven valt zo'n (simpel) element genadeloos door de mand.
Let wel: zo'n AT-VM540ML is wel een element met Microline tip en tapered cantilever.
Voor dergelijke technologie ben je bij andere fabrikanten vaak richting de 600 euro kwijt.
Als je op andere websites gaat lezen, moet je imho vooral kijken naar objectieve maatstaven.
Dus testen. Wat meten ze qua trackingspecificaties. Hoe verloopt de frequentiekarakteristiek. Wat is de compliantie en is die geschikt voor de beoogde tafels. Dat soort dingen.
Dus 'oh wat klinkt ie prachtig'....dat zegt bij wijze van spreken m'n moeder ook en gaat dan rustig verder met stofzuigen. Daar heb je dus helemaal niets aan.

Ik heb hier in het verleden wel een paar blindtestjes gedaan (niet heel professioneel hoor), waarbij ik bepaalde 'euvels' danwel effecten wilde aantonen waarin betere naaldvormen (danwel duurdere elementen) beter presteren dan goedkopere elementen in bepaalde situaties. En die effecten werden door de meeste personen hier ook duidelijk gehoord.
Hierin is dan eigenlijk ook de conclusie dat complexe naaldvormen uitgevoerd in nude tip met tapered cantilever ook echt hoorbaar beter zijn op bepaalde passages. Maar helaas betaal je er ook voor.

Bij een project debut carbon evo zie ik overigens dat die een ijzeren plateau heeft. Daar sta ik van te kijken want dat is echt een grote nono omdat ijzer natuurlijk een ferrometaal is.
Ten eerste kan je dat dus nooit met een mc element gebruiken (vanwege de sterke magneten, die trekken het element naar het plateau toe en dat heeft invloed op je naalddruk) en het kan ook deels gemagnetiseerd raken wat het signaal zou kunnen beinvloeden (al acht ik die kans wat minder).

Welke versie had dan een acryl plateau of is dat een upgrade?
Die heeft in ieder geval een acryl plateau en een dikke massieve houten plint. Voor de rest geen ervaring.
Mijn top 3 in die klasse bestaat waarschijnlijk uit 100 spelers of meer in het budget van 300-600€ :P.
Want dat lijstje wat je nu hebt is heel kort en onsamenhangend. Je sluit nu heel veel spelers uit

Aanraders: alle sony biotracers (moeten ze wel werken want het zijn hele ingewikkelde tafels, en ik denk dat het budget te laag is (ps-x600 kan wellicht)
Alle technics spelers uit de sl-12xx t/m sl-18xx reeks (diverse modellen die ook onder de €300 te krijgen zijn)
Dual 701, 721 (das de beste imho want de arm is beter) en de 704 (vrijwel dezelfde arm als de 721 maar een minder motor dan de 701/721) Dual cs5000
sony ps-6750 (ik zou niet weten waarom je 300-600 euro voor een ps-x40 zou betalen, daarmee ga je een handelaar namelijk heel blij mee maken....)
Sansui sr-838 kan er ook bij
Pioneer PL-570 PL-530
JVC heeft een aantal mooie modellen in de QL reeks (ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar om er alleen een ql7 neer te zetten :?)
Enkele luxmans zoals een pd-272 of 284
Kenwood KD-550/600/650 en wellicht kom je ooit een kd-770 nog in die prijsklasse tegen.

Maar eigenlijk is deze lijst voor een groot gedeelte onzinnig. Je kan (bijvoorbeeld) een JVC QL-55F voor 600 euro tegenkomen, maar ook voor 1400 euro. Dat hangt er maar net vanaf of moeders de vrouw de zolder aan het opruimen is of dat een gewiekste handelaar z'n winst gaat maximaliseren.
Als je bij een handelaar koopt, kost bijna elke tafel 2x zo veel.
Bij 2e hands speelt vraag en aanbod een rol, de staat van het object speelt een rol, en wat voor handelaar er achter zit.
En bij veel modellen in de 300-600 klasse: je moet er maar net tegenaan lopen.
Ik heb wel eens 2 jaar gezocht naar een specifieke tafel (niet in die prijsklasse, toen waren ze nog niet zo duur). Als je geen haast hebt is dat helemaal niet erg; dan is het namelijk hobby.
En dan speelt ook nog de afstand. Ben je bereid 500km te reizen voor een tafel?
Een gebruikte tafel zou ik nooit ongezien kopen. Zeker niet in die prijsklasse. Opsturen zou ik ook niet doen, tenzij het een handelaar is en er heel nauwkeurig afgesproken is hoe alles ingepakt is met foto's etc.
Dus de bereidheid om te reizen en in welk gebied, wel of geen handelaar (wel of geen garantie), wel of geen (half) automaat, andere wensen mbt looks (zilver, zwart, hout) etc etc zijn denk ik zaken die je eerst voor jezelf moet gaan bepalen, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Dus eerst veel meer verdiepen als je 2e hands in een hoger budget gaat shoppen.
Ik noem maar een klein voorbeeld: waarom staat er geen technics sl-1510 in je lijst?
Waarom zou je naar een sl-1700mk2 gaan zoeken die je misschien voor 600 euro in delfzijl vindt, maar die sl-1510 (of een ander nummer) die bij je om de hoek staat voor 250 euro laten staan?

Sowieso is me het budget ook een beetje onduidelijk.
Ben je bereid om een tafel van 600 euro te kopen en daar bovenop nog een element van 250 euro?

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 09-06-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
mr_petit schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 02:09:
[...]

Bij een project debut carbon evo zie ik overigens dat die een ijzeren plateau heeft. Daar sta ik van te kijken want dat is echt een grote nono omdat ijzer natuurlijk een ferrometaal is.
Ten eerste kan je dat dus nooit met een mc element gebruiken (vanwege de sterke magneten, die trekken het element naar het plateau toe en dat heeft invloed op je naalddruk) en het kan ook deels gemagnetiseerd raken wat het signaal zou kunnen beinvloeden (al acht ik die kans wat minder).

Welke versie had dan een acryl plateau of is dat een upgrade?
Volgens mij denk je aan de Esprit serie. Die bestaat (als ik me niet vergis) als een Debut III Esprit en de Debut Carbon Esprit.

Het is verder gewoon dezelfde tafel, maar dan dus met het acrylplateau. Die acryl plaat kun je ook los kopen (heet de Acryl-it) en word om welke reden dan ook heel veel in B-stock verkocht voor 60€.

Zo heb ik hem zelf overigens ook aangeschaft als upgrade van mijn Debut III DC, en de acryl plaat ziet er voor mij meer dan goed genoeg uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Breg87 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:22:
@Bestla
De Audio Technica AT-LP 140XP ziet er mooi uit. AT95VM kopen, check. Ik zie dat de speler bijna nergens op voorraad is. Tips waar ik deze eventueel kan kopen? Waar is het element het goedkoopst?
Is dit meer een DJ platenspeler? Ik kan hier toch ook gewoon rock/pop etc. goed op afspelen?
DJ tafel? ja dat zeggen ze al snel als die op de Technics SL1200 lijkt, omdat die veel als DJ speler is gebruikt. Je zou hem als instapper kunnen gebruiken als DJ tafel. Maar de Technics is echt een paar klasses beter, ook al is die veel ouder.
Ik heb mijn Audio Technica via Amazon.de gekocht. Was nog €30 goedkoper incl verzenden dan in NL
De speler moest uit Tjechië komen. Ik zie dat de prijzen nu wel hoger zijn dan wat ik er voor betaald heb. ;)
https://www.amazon.de/Aud...0xp&qid=1623219722&sr=8-6

https://www.thomann.de/nl...nica_at_lp140xp_black.htm

https://www.thakker.eu/en...idge/a-4916/?currency=USD

[ Voor 20% gewijzigd door Bestla op 09-06-2021 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dan de tweedehands spelers. Ik snap dat er enorm veel op de markt is. Hebben jullie nog tips qua onbekende spelers/toppers die nog niet zo duur zijn als bijv. de Technics SL1210mk2. Ook nog bepaalde winkels die tweedehands spelers verkopen en aan te raden zijn?

Uit jullie posts heb ik nu het volgende lijstje opgesteld:
Technics SL1210mk2
Technics SL-1411
Technics SL-1200
Technics SL1700mk2
Technics SL-10 (vast element)
Dual 701
Sansui sr-929 (super zeldzaam zie ik net)
Pioneer PL-707
JVC QL-7
Sony ps x 40

Qua voorversterkers denk ik dat deze keuze op de iFi Zen Phono is gevallen. Dat is in ieder geval iets!
Voeg aan dat lijstje ook maar de Technics SL-1710MK2 toe... Dat is de zwarte gekleurde variant van de SL-1700MK2... Ps.: ook de eerste (De SL-1700 / SL-1710) versie van deze spelers zijn interessant... Ik heb zelf de SL-1710 en bevalt mij heel goed...

Dan de Top 3: die is voor mij niet te maken... Het zijn allemaal goede speler en in veel gevallen zullen de looks de doorslag moeten gaan geven...

De Fluance RT-85 hoort trouwens ook in je wantlist thuis, maar bedenk wel dat die wat duurder wordt dan je waarschijnlijk er zelf aan zou willen uitgeven... Hele mooie platen speler, dat zeker... MAAR je hebt invoerrechten en belasting die er nog bij komen en dan wordt hij in eens wel wat duurder...

Als je het er voor over hebt dan is die Fluance zeker het overwegen waard... ;) Het blijft jammer dat dit merk in NL / BE niet echt leverbaar is, want het is de beste instap speler die ik tot dusver heb gezien...

Thorens heeft trouwens ook prima platen spelers gemaakt... Daar zit zelden iets slechts tussen... Zelf heb ik naast de Technics SL-1710 ook nog twee Thorens spelers... De TD-280 Exclusiv en de TD-318MKI... Beiden erg leuke spelers... Nadeel: het zijn niet echt spelers voor startende platen draaiers, net zoals enkele Dual platen spelers... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 09-06-2021 08:45 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 02:09:
[...]

Mijn top 3 in die klasse bestaat waarschijnlijk uit 100 spelers of meer in het budget van 300-600€ :P.
Want dat lijstje wat je nu hebt is heel kort en onsamenhangend. Je sluit nu heel veel spelers uit
Precies ook wat ik dacht, @Breg87 ik snap wel wat je gedaan hebt: op basis van de recentere posts in dit topic er een paar goede modellen uitgepikt. Op zich goed dat je veel doorleest en jezelf verdiept. d:)b

Maar het is wat @mr_petit zegt, zo kan je er nog wel tig noemen. Voorbeeld, bij Technics staat er de SL-1700, maar dan kan ook de zwarte SL-1710. Dat zijn semi-auto uitvoeringen. En de SL-1411, maar dan kan ook de zilveren SL-1401, ook dat zijn semi-auto uitvoeringen. Ook staat er de SL-1200 (zilver) maar daar zal net als de genoemde SL-1210mk2 (zwart) dan de SL-1200mk2 versie mee bedoeld zijn. Maar om het nog moeilijker te maken, ook de oudere SL-1200 en SL-1100 (zonder mk2 dus) zijn een optie. En als je blijkbaar handmatig (SL-1200) een optie vindt, waarom dan niet ook de handmatige broertjes van de 1700/1710 en 1401/1411 meenemen, dwz SL-1800/1810 en SL-1501/1511. En wat dacht je van de volautomatische versies, SL-1600/1610, 1301/1311. En niet te vergeten de voorlopers 1300/1310, 1400/1410, 1500/1510.

Zo kan ik ook over de JVC QL reeks beginnen, of de Sony PS-X range.

Duizelt het je al? :P

Punt is dus dat het moeilijk in een zoekopdracht te vangen is, TENZIJ je op zoek bent naar een specifiek model.

Je zult dus omgekeerd moeten zoeken: dagelijks de lijst van aangeboden spelers (dicht genoeg bij jou in de buurt als je bereid bent te rijden) doornemen en dan zien wat er in een ruime prijsklasse van c.a. 150 tot 800 euro wordt aangeboden: de vraagprijs is immers niet verkoopprijs en ook de "bieden" advertenties niet vergeten.

Ja veel werk, maar het is de enige goede manier om je te oriënteren:
a) je komt vrijwel alle in aanmerking komende spelers tegen
b) je komt de goede deals tegen (met onduidelijke titel, beschrijving, lage biedingen of lagere vraagprijs dan je zou verwachten op basis van het model speler)
c) je leert door het handmatige schiftwerk gaandeweg de modellen kennen, hun staat en ongeveer hun waarde
d) je leert door deze actie ook bij jezelf wat voor soort spelers je het meeste aanspreken qua uiterlijk / mogelijkheden / techniek.

Dus dat is mijn advies: baseer je niet op een lijstje spelers maar neem dagelijks het aanbod door, en let op de bekendere Japanse en Europese hi-fi merken.

Van de Japanners hebben vooral Denon, JVC, Pioneer, Kenwood, Sony en Technics hebben veel goede en nu nog betaalbare spelers gemaakt, ook Micro Seiki en Luxman maar deze zijn eigenlijk altijd (te) duur (hoewel niet beter en oorspronkelijk niet duurder). Maar ook enkele modellen van CEC, Sansui, Marantz, Onkyo en Yamaha bijvoorbeeld, en ook een verdwaalde Sanyo, Sharp Optonica, Hitachi, Mitsubishi, NEC, Toshiba, Teac.

Van de Europeanen zijn Dual, Lenco, Pro-ject, Rega en Thorens de bekendste namen.

Je ziet, nogal veel, en dan ben je nog niet compleet. :P

Het is altijd een balans. Ja een JVC QL-7 vind ik (technisch) zeker mooier / beter dan een Technics SL-1500.
Maar als de QL-7 onder een laag stof en vuil zit, geen stofkap meer heeft, vol krassen en butsen zit en een goedkope headshell met DJ element heeft, en de SL-1500 er als nieuw bij staat met interne service beurt, perfecte stofkap, originele headshell en goed MC-element...
Of als de QL-7 van de verkoper 600 euro moet kosten terwijl de verkoper van de SL-1500 125 euro vraagt...

Er zijn dus geen eenduidige simpele antwoorden.

Twijfel je over een specifieke platenspeler of de staat ervan, dan kan je altijd info inwinnen.
mr_petit schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:03:
[...]

Op zich is dit wel een interessante stelling.
Met toch zeker een kern van waarheid toch? De keuze onder die pakweg 1000 euro is eigenlijk lang niet zo reuze als het lijkt. Natuurlijk zijn afgezien van het uiterlijk wel kleine veranderingen gemaakt door een fabrikant die voordelig zijn voor de kwaliteit van de speler. Zoals een zwaarder acryl plateau monteren ipv het standaard plateau. Of een arm in een variant met anti-skating tov dezelfde zonder. Of toch een iets massiever plankje MDF gebruikt als behuizing. Of de keus voor betere voetjes, of een dikkere mat.

Vaak kan je van een afstand niet helemaal zien of een speler echt hetzelfde is, de subtiele verschillen zie je vaak pas als je ze zelf aan een inspectie onderwerpt. Yamaha zou voor die hogere prijs bijvoorbeeld aan diezelfde Chinese fabrikant van plateaulagers kunnen vragen om toch een betere kwaliteit materiaal te gebruiken, of strakkere quality control. Je weet het niet.

Maar erg waarschijnlijk is dat soort dingen vaak niet in de budget / middenklasse. Daar wordt het geld dat beschikbaar is gebruikt om het product te differentiëren op uiterlijk, waarbij misschien een ander plateau, een andere mat of voetjes. Aan de kern van de draaitafel, arm, plateau(lager), motor, afslagmechaniek wordt doorgaans bar weinig gesleuteld in die klasse, en is de keuze vrij beperkt en het aantal gebruikte technieken helemaal (lees: vrijwel allemaal het plankje motortje snaar principe).

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 09-06-2021 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toshirou schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:39:
Het voordeel van een handmatige platenspeler... je hebt nog eens even wat lichaamsbeweging ;).
Ook bij een semi- of volautomaat moet je uiteindelijk de plaat omdraaien / eraf halen hoor. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:34:
Bij sony kan je de mat dus 1/2 slag draaien.
Er zitten dus aan de onderkant uitstulpingen in de mat die in het plateau vallen, enerzijds om dus te zorgen dat de mat niet verschuift voor de gaatjes (en het systeem dus niet meer zou werken) en dus anderzijds dat je de mat een halve slag kan draaien zodat de oogjes afgedekt worden.
Maar natuurlijk, wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Die uitstulpingen ken ik, nooit aan gedacht dat als je die een halve slag draait de openingen afgedekt worden en dus een 12 inch plaat afgespeeld wordt. Uiteraard heb je voor de 10 en 7 inch maten dan nog de handmatige modus nodig. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kraats schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:24:
Bij mijn Denon DP-47F zitten er sleuven in de rubberen mat. De mat iets verdraaien zorgt er dan ook voor dat het automatische systeem niet meer werkt en hij alles als 12"ziet. Er zat overigens een niet originele mat op mijn speler, dus heb daar maar zelf sleuven in gesneden voor de sensoren.
Inderdaad alleen 12 inch dan, maar dan kan voor 10 en 7 inch de de arm natuurlijk nog wel zelf verder zetten voordat ie begint met afspelen, of gewoon voor de handmatige optie gaan, die zit immers ook op spelers als de DP-47F (best of both worlds ;)).

Dat uitsnijden ken ik, heb ik ook eens gedaan voor een Technics SL-1600MK2 met een totaal verharde mat. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nou ik geloof dat we eruit zijn:

https://www.2dehands.be/a...r-pl-1000-draaitafel.html

Het is dat ik in het noorden van nederland woon en al zoveel tafels heb anders zou ik er zelf naar toe rijden, want voor die prijs is het een no brainer :)
Ook al kan ik van de beschrijving geen chocola maken (wellicht een franssprekende met google translate?)
Anyhow de techniek in deze tafel is geweldig.
(dus ook een tipje voor alle belgen hier ;) )

En dat terwijl ik eigenlijk op zoek was of deze speler misschien op 2ehands.be goedkoper stond.
Want dit is ook echt een topspeler, maar helaas iets boven budget. Je zou een laag bod kunnen doen.
https://link.marktplaats.nl/m1710264689
Zo te zien zit er ook nog eens een denon DL-103 element onder!
(verkoper is geen leek (ondanks dat pioneer verkeerd geschreven is) want hij heeft ook een audiomeca te koop en dat is een extreem exclusieve tafel)

[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 09-06-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit Ik heb hem laatst laten gaan voor 150 euro, in Cruqius. Met uiteraard wat kuurtjes maar optisch heel ok. Had ik het geweten dan had ik hem wel ff voor je gehaald. ;P

Hij had wat issues en ik had voorlopig geen zin om eraan te sleutelen. Ik heb er eerder een gehad, de techniek is mooi maar ik vind de behuizing maar so-so, beetje goedkoop resonerend. Dat is jammer.

En je moet natuurlijk maar zin hebben in een linear tracker zonder VTA, en met de gebruikelijke rotsnaartjes die je inwendig moet vervangen. Dan heb je een direct drive en zit je nog aan die snaar. :P

Laatste nadeeltje is dat de speler ontzettend breed is, bijna 50 cm. Dus je hebt ruimte nodig.

Als je al een PS-X800 hebt wil je op zich geen PL-1000 meer, denk ik. Tenzij voor de heb omdat je van alle mooie linear trackers er eentje wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 09-06-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07 19:42

D_V

mr_petit schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Ook al kan ik van de beschrijving geen chocola maken (wellicht een franssprekende met google translate?)
"technische voorwaarden: te herzien automatismen."

Lijkt me dat 'ie nagekeken moet worden. Zou het risico niet nemen tenzij je natuurlijk zelf technisch genoeg bent. (Ik niet in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
Wat weten jullie veel van dit onderwerp af, geniaal al die posts. Ik word er erg blij van 😊.

@mr_petit Ik dacht rond de 500 euro voor een platenspeler uit te geven. Stel dat er een hele goede deal voor 650 euro op staat is dat ook geen ramp. Maar 800-1000 euro wordt mij te duur. Stel dat de platenspeler 250 euro kost en het element 250 euro, vind ik dat ook prima.
Voor de voorversterker heb ik ongeveer 150 euro over.

@Toshirou
Haha, extra beweging kan nooit geen kwaad! @Cap zegt terecht dat je bij een automatische platenspeler ook de plaat moet omdraaien, dus sowieso voldoende beweging!

@Bestla
Bedankt voor de info. Hoeveel heb jij ervoor betaald als ik vragen mag? Ik zou deze tafel trouwens niet als DJ tafel gebruiken.

@Cap
Bedankt, ik probeer mij zo goed mogelijk in te lezen. Maar het is veel en het begint inmiddels wel te duizelen!

Ik snap precies wat @mr_petit en jij bedoelen. Als leek probeer ik een beetje een onderverdeling te maken. Ook al kan en mag dat eigenlijk niet.
Ik moet mij er dus veel beter in gaan verdiepen, duidelijk verhaal. Leuk die Marktplaats links, die twee advertenties zijn mij net wat te onduidelijk. Hebben jullie nog andere Marktplaats aanraders? 😉

Nieuw:
Op de Pro-Ject Debut Carbon EVO zit standaard een Ortofon 2M Red element. Wat ik zo lees, is dat best oké.. Correct me if I’m wrong.
Fluance RT85 met Ortofon: 2M Blue. Er komen dan nog importkosten bij. Volgens mij rond de 150 euro. 450 + 150 = 600 euro.
De Denon DP-300f met AT-VM540ML is interessant.
Audio Technica AT-LP 140XP met AT95VM is goed (al blijven de oude Technics beter).

Tweedehands:
Alle Technics spelers uit de sl-12xx t/m sl-18xx reeks (diverse modellen die ook onder de €300 te krijgen zijn)
Sony biotracers (bijv. PS-X600)
Dual 701, 721 (de beste ivm arm), 704 (vrijwel dezelfde arm als de 721 maar een minder motor dan de 701/721), Dual cs5000
Sony ps-6750
Sansui sr-838
Pioneer PL-570 PL-530
JVC QL7, JVC QL-55F (maar meer goede spelers in de QL reeks)
Luxmans pd-272 of 284
Kenwood KD-550/600/650 of KD-770
Thorens heeft ook veel goede spelers haha….

Ik ben er nog niet uit! Als jullie mij zat worden, zeggen jullie het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-06 23:16
Op de Pro-Ject Debut Carbon EVO zit standaard een Ortofon 2M Red element. Wat ik zo lees, is dat best oké.. Correct me if I’m wrong.
Klopt ook, maar ik heb hem na een maand al ge-upgrade naar de 2M Blue. Het verschil is écht goed hoorbaar. Zul je geen spijt van hebben. Vooral het hoog is gedetailleerder, dus veel minder geslis op S- en T-klanken, vooral bij oudere platen wel fijn.

Overigens hoef je geen heel nieuw element te kopen, alleen de stylus, die schuif je er zo op, super simpel. Scheelt weer paar tientjes.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:48:
[...]

Qua nieuwe spelers lijkt mij zo'n fluance RT85 ook interessant. Ik geloof dat iemand hier 'm heeft.
Ik ben benieuwd hoe stabiel het loopwerk is. Er zit geloof ik geen fijnregeling voor de snelheid op (of quartzsturing oid). Eigenlijk zou zoiets anno 2021 wel moeten imho.
Als je de snelheid niet kan fijnregelen, dan kan de riem voor afwijkingen zorgen.
Grappig om te zien dat ik eens in de zoveel tijd weer boven kom drijven :)
De speler heeft een servomotor. Ik weet niet hoe stabiel die van nature zijn. In de twee jaar dat hij nu draait geen problemen mee gehad. En ik ben er nog steeds erg blij mee.

De RT85 is momenteel de enige speler in hun gamma die een acrylic platter heeft. Die is ten opzichte van de originele aluminium platter een enorme verbetering. Die is gewoon te dun en te licht, waardoor hij aan strakte mist.

Je kunt hem direct bij Fluance bestellen en dan tik je 712 Euro en dat is inclusief verzendkosten en heffingen. Dat vind ik persoonlijk teveel. Je kunt ook mijn route volgen. Ik heb RT82 gekocht en de losse acrylic platter. Dan kost het volgens Fluance 611 Euro. Je krijgt dan wel een OM10 die je dan later kunt upgraden.

Of als je iemand kent in Duitsland: https://www.amazon.de/-/n...luance%2Caps%2C189&sr=8-4
Nu zag ik bij amazon.co.uk dat hij daar ook te bestellen is voor 621,71 Euro inclusief verzending en heffingen. Zelf vind ik dit wel een goede prijs.https://www.amazon.co.uk/...luance%2Caps%2C216&sr=8-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07 19:42

D_V

@Breg87 Wat is je voorkeur qua uiterlijk van de speler? Modern, klassiek, strak of apartere vormgeving. Dit kan ook nog helpen om in ieder geval een kleinere selectie over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
@Laurens85 Top, duidelijk.

@Suggs Goede tips, Amazon.co.uk is best prima. 2M Blue zit er standaard op. Of klinkt een Denon DP-300f met AT-VM540ML veel beter?

@D_V Het maakt mij niet zo heel veel uit. Het strakke van Pro-Ject is mooi, maar een Technics misstaat ook zeker niet. Hele aparte creaties hoeven van mij niet. Een hele donkere houtkleur hoeft van mij ook niet persé, maar ik vind de technische specificaties/hoe klinkt alles het belangrijkst. Heb je wat aan dit antwoord, ik denk het niet he haha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:09:
[...]

Lijkt me dat 'ie nagekeken moet worden. Zou het risico niet nemen tenzij je natuurlijk zelf technisch genoeg bent. (Ik niet in ieder geval)
Klopt maar dat is meestal niet heel moeilijk. Bij tangentialen betreft het bijna altijd de geleiderail, aandrijfriem van de arm en eventueel wat afregelen en een contactje schoonmaken.

[ Voor 114% gewijzigd door Cap op 09-06-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breg87 welke plaats woon je? Dan kijk ik op MP wel even (ruim) in de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
@Cap Ik woon in Ter Aar, in de buurt van Alphen aan den Rijn. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breg87 Nog even over de keuzes om het nog duidelijker te maken.

De Denon DP-300F is vrij budget, maar voor het geld in orde en daarom ook hier vaak aanbevolen. De Fluance ligt een stapje hoger, er zijn op verschillende vlakken pogingen gedaan om het een betere speler te maken dan de Denon.

Dan tweedehands. De tweedehands spelers die je voor rond hetzelfde bedrag als de Denon krijgt liggen in de basis qua bouwkwaliteit weer een stapje hoger, en voor het bedrag van de Fluance heb je een vintage speler uit destijds het topsegment.

Het zijn dus hele verschillende opties, nieuw Denon vs Fluance, maar ook nieuw vs oud. Daarom ook heel verschillende kosten.

Ik heb het hier over de technische kwaliteit en de bouwkwaliteit van de spelers. Of iemand het gaat horen, of JIJ het gaat horen, dat is weer een ander verhaal.

Maar er is meer aan een speler dan alleen het horen.

Vergelijk het met een auto. Een Hyundai of Kia rijdt, en doet dat naar behoren. Objectief gezien merk je misschien wel niet zoveel verschil met een Mercedes of Jaguar. Maar er is meer dan alleen het rijgedrag. Het materiaalgebruik, het geluid waarmee het portier dichtslaat, de stoelen, de snufjes, het design...

Zo is dat natuurlijk ook als je van een budget speler van 200-250 euro nieuw naar een speler van tegen de 1000 euro gaat, als het goed is dan. Zo niet, dan is dat dure ding zijn geld niet waard. En met de oude spelers is dat niet anders, alleen daar is de variatie prijs vs (intrinsieke) kwaliteit nog veel groter. ;)

Dat gezegd hebbende maakt het element doorgaans nog meer uit voor het uiteindelijke resultaat in het geluid, (vooropgesteld dat de bijv de rumble en wow&flutter van de platenspeler niet zo hoog is dat je dat gaat horen, want daar is geen element tegen opgewassen ;)).

Als je dat weer vergelijkt met auto's zou je kunnen denken aan hele slechte (goedkope) bandjes versus hele goede (dure) banden onder de auto. Dat maakt zowel bij de budget auto als bij de dure auto verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
@Cap Dank voor je duidelijke uitleg.

Vergelijk het met een auto. Een Hyundai of Kia rijdt, en doet dat naar behoren. Objectief gezien merk je misschien wel niet zoveel verschil met een Mercedes of Jaguar. Maar er is meer dan alleen het rijgedrag. Het materiaalgebruik, het geluid waarmee het portier dichtslaat, de stoelen, de snufjes, het design...

Dit is een goede, daar had ik nog niet zo bij stil gestaan.

Lastig, keuzes, keuzes haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:02:

En je moet natuurlijk maar zin hebben in een linear tracker zonder VTA, en met de gebruikelijke rotsnaartjes die je inwendig moet vervangen. Dan heb je een direct drive en zit je nog aan die snaar. :P
Ja maar dat is dus het mooie. Die PL-L1000 heeft volgens mij wèl VTA instelling. En ook geen snaartje. De arm wordt volgens mij voortbewogen door een lineaire motor. Dus een stel magneten onderin en electromagneten in de arm.
Dat zijn 2 dingen die 'm uniek maken (vooral een automatische linear tracker mèt VTA instelling). Volgens mij zit er geen enkel snaartje in, ook niet voor de cue.
Ik heb 'm zelf nooit gehad (alleen bestudeert) dus ik kan geen uitspraak doen over resonerende behuizingen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:09:
[...]

Als die pl-l1000 nagezien moet worden is het inderdaad een lastig verhaal.
Het kan heel simpel zijn, maar ook heel ingewikkeld. Het is een echt een ingewikkelde speler, die een gemiddeld draaitafelmannetje waarschijnlijk niet goed kan afregelen, of het gaat heel veel tijd kosten.
Het is nog niet ps-x800 ingewikkeld maar gaat wel die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suggs schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:44:
[...]

Grappig om te zien dat ik eens in de zoveel tijd weer boven kom drijven :)
De speler heeft een servomotor. Ik weet niet hoe stabiel die van nature zijn. In de twee jaar dat hij nu draait geen problemen mee gehad. En ik ben er nog steeds erg blij mee.
Heb je ooit met zo'n wow&flutter appje een stabiliteitsmeting gedaan (smartphone goed in het midden boven de spindle positioneren).
Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar (zowel naar de numerieke wow/flutter waardes als de grafiek)
Je kunt hem direct bij Fluance bestellen en dan tik je 712 Euro en dat is inclusief verzendkosten en heffingen. Dat vind ik persoonlijk teveel. Je kunt ook mijn route volgen. Ik heb RT82 gekocht en de losse acrylic platter. Dan kost het volgens Fluance 611 Euro. Je krijgt dan wel een OM10 die je dan later kunt upgraden.
Ja echt goedkoop is ie voor europeanen helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breg87 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:25:
Ik heb even op MP gekeken bij je in de buurt, omdat je budget duidelijk lager is dan ik zelf eerst in gedachten had, maar het aanbod valt een beetje tegen.
Weinig uit de technics sl-12xx t/m sl-18xx serie binnen je budget, en vaak in slechte staat.
Er staan overigens wel een behoorlijk aantal technics sl-d2/d3 in betere staat in je buurt.
Dat zijn op zich prima tafels (wel oorspronkelijk in een goedkopere lijn dan de sl-1xxx), en ze lijken de tand des tijds allemaal vrij goed de doorstaan. Waarschijnlijk ook ooit veel meer verkocht, maar veel modellen zonder krassen, stofkap in goede staat, en doorgaans tussen de €130 en €190.

Je kan natuurlijk ook voor een thorens gaan, maar ik zou toch snel voor een thorens uit de TD-160 lijn gaan of een model wat erop gebaseerd is of in dezelfde klasse valt dan uit de td-166 lijn. Die was echt een stuk goedkoper. Het verschil is doorgaans dat een td-160 (en ook de td-145, 147 en de latere td-320) een zwaarder lager heeft, een metalen binnenplateau en een arm met magnetische antiskating, en een TD-166, TD-146 en een TD-318 heeft een minder zwaar lager, een plastic binnenplateau en een arm met antiskating dmv een draadje/gewichtje.
Maar er zijn genoeg andere mensen hier die heel veel over thorens en de modellen kunnen vertellen.
Maar een goede td-160 gaat volgens mij al over de 300 euro heen.
Qua aanbod van dual;s valt het ook tegen. veel die toch een barstje in de stofkap oid hebben.
Zoals deze 721: https://link.marktplaats.nl/m1672909804
Wel genoeg snaaraangedreven duals voor weinig in goede staat zoals deze dual 510: https://link.marktplaats.nl/m1674601340
Maar ja, de 7 serie is toch de topserie, maar een 701 en ook een 721 in topstaat worden de laatste jaren ook echt duur.
Je zou op deze sl-1300 kunnen meebieden: https://link.marktplaats.nl/m1712083487
Deze akai is al gereserveerd, maar een ap-006 is een aardige DD tafel die nog enigzins betaalbaar is:
https://link.marktplaats.nl/m1713160787
Misschien ook interessant: Denon DP-51f met DL-301 element. Maar je moet de staat van de naald maar afwachten, en wat hij ervoor wil hebben is ook al niet echt een koopje....
Deze sl-1500 is misschien interessant: https://link.marktplaats.nl/m1714041306

De enige die er echt uitsprong is deze; een sony ps-x50:
https://link.marktplaats.nl/m1714682508
Vintageknob pagina:
http://www.thevintageknob.org/sony-PS-X50.html
Helemaal perfect is ie niet, want hij heeft niet de originele headshell.
Is dat belangrijk? De originele headshell is een SH-165, en op ebay kosten die dingen doorgaans €80 of meer. Daar zou je dus evt. over kunnen onderhandelen.
Ook weet ik niet helemaal hoe zwaar die arm is. Die zou vrij zwaar kunnen zijn. Ik heb zelf namelijk een sony PS-P7X: http://www.thevintageknob.org/sony-PS-P7X.html
En die armbuis lijkt er een beetje op. En die arm is zwaar. Wellicht te zwaar voor een AT-vm540ML element. Maar misschien nog wel een aardige match voor een at-vm95ML element (die is ook goedkoper maar heeft geen tapered cantilever)
Het gewicht van de arm is natuurlijk te beinvloeden door een lichtere of zwaardere headshell te gebruiken.
Die sh-165 headshell is redelijk zwaar (bijna 12gr), en een originele technics headshell (geen imitatie) is weer vrij licht (7 gram oid)

Ik zou dus proberen te onderhandelen voor die sony ps-x50 (maar dat had je al door) en bijv. een bod van 175-200 doen. Eerst natuurlijk vragen of hij de originele headshell nog heeft (waarschijnlijk niet) want die mist en zijn zo duur bla bla bla :+ :9

Uiteraard moet je alles checken, en bij deze sony's ook met name de voetjes. Zijn ze niet dolgedraaid (de plastic schroefdraad om de tafel waterpas te stellen, en zijn ze niet vergaan. Het zijn namelijk gel gevulde rubber inserts in de voetjes.
Voor de rest het gebruikelijke: armspeling, automatiek van de arm (dus alle functies), toerental etc.
En vragen om betere foto's per mail om goed de staat van de speler (krassen, vegen) vooraf te bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 10-06-2021 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breg87 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:25:
Ik in Woubrugge, aan de andere kant van de N207 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:38:
[...]

Ik heb even op MP gekeken bij je in de buurt, omdat je budget duidelijk lager is dan ik zelf eerst in gedachten had, maar het aanbod valt een beetje tegen.
Weinig uit de technics sl-12xx t/m sl-18xx serie binnen je budget, en vaak in slechte staat.
Klopt, niet heel veel interessante keuze op dit moment.
Er staan overigens wel een behoorlijk aantal technics sl-d2/d3 in betere staat in je buurt.
Dat zijn op zich prima tafels (wel oorspronkelijk in een goedkopere lijn dan de sl-1xxx), en ze lijken de tand des tijds allemaal vrij goed de doorstaan. Waarschijnlijk ook ooit veel meer verkocht, maar veel modellen zonder krassen, stofkap in goede staat, en doorgaans tussen de €130 en €190.
Deze SL-Q202 vind ik nog net even wat mooier draaitafeltje dan de D-series. Metalen behuizing, mooier afgewerkte knoppen en quartz lock, net als de D2 nog een relatief zwaar plateau en lekker zware TNRC resonantiedempende bodem, het bekende Technics armpje met prima lagering. Helaas ook de bekende Technics stofkap scharniertjes, voorzichtig mee zijn bij openen dus. Nakomer van de SL-Q serie en de price is nice zeker gezien de zeer mooie staat. Gezien dat laatste ziet het er naar uit dat je deze zo kan kopen,neerzetten en spelen. Je hoeft hem niet eens af te stoffen en mensen denken dat je een nieuwe draaitafel hebt ipv eentje van 40 jaar oud. Misschien nog het elementje vervangen door wat beters en dan is het prima. Ik zou zelf deze zeker verkiezen boven een DP-300F of instap Pro-ject (de SL-D2 trouwens ook).

De verkoper biedt overigens ook nog een SL-D2 aan voor iets meer (zowel een zilveren als een zwarte), die kan je vergelijken. Gezien de probleemloze quartz sturing van de Q2 neig ik zelf meer naar deze, die locked gewoon altijd precies netjes op snelheid, terwijl je bij de D2 bij wisselen tussen toerentallen toch altijd aan het pitchknopje blijft draaien voor een echt stilstaande stroboscoop. Ook de metalen behuizing is mooier. De prijzen die hij vraagt zijn m.i. netjes gezien de staat van deze spelers

Het voordeel van zo'n verkoper die ze (in ieder geval optisch) zo netjes maakt is dat de kans veel groter is dat ze goed werken. Op basis van de foto's lijkt het me dat de man goed werk levert, en het voordeel is dat je ter plekke kan kijken en vergelijken en om uitleg vragen. Bij een leek die een platenspeler van zolder weg doet heb je die luxe niet.

Van Dual zou ik aan anders dan de 7-serie persoonlijk niet aan beginnen. Maar goed, ik ben toch al niet een hele grote Dual fan, ondanks dat het goede platenspelers zijn. Bij mij verdwenen ze elke keer weer na korte tijd naar de uitgang. (Voor de CS-5000 maak ik dan wel een uitzondering, hoewel die quartz sturing van 1x per rotatie toch irritant is, bij de snelheidsmeting zie je gewoon dat het flink wat seconden duurt voordat ie echt helemaal goed op snelheid is en dan speelt de muziek al lang).
De enige die er echt uitsprong is deze; een sony ps-x50:
https://link.marktplaats.nl/m1714682508
Die Sony PS-X50 is naast de Technics SL-Q202 voor mij ook de enige die eruit sprong, in een andere prijsklasse uiteraard, maar daardoor ook een zwaarder plateau en een arm met VTA instelling. De arm is toch niet heel zwaar van deze spelers, daar kan goed een Audio Technica MM element op. Let wel op het vrij kleine contragewicht. Origineel zit er een additioneel gewichtje bijgeleverd dat je echterin de armbuis steekt, bij wat zwaardere elementen is dat echt nodig om de arm te kunnen balanceren en de juiste naaldkracht in te stellen. Dat extra gewichtje is bijna nooit meer aanwezig en dan kan je het doen met een kort dik schroefje, vermoedelijk iets in de buurt van M6 of M8, dat weet ik niet precies meer.
Uiteraard moet je alles checken, en bij deze sony's ook met name de voetjes. Zijn ze niet dolgedraaid (de plastic schroefdraad om de tafel waterpas te stellen, en zijn ze niet vergaan. Het zijn namelijk gel gevulde rubber inserts in de voetjes.
Klopt, voornaamste reden dat dit stuk gaat is dat ze te hard aangedraaid worden op de laagste stand. Dat kan je doorgaans wel fixen door er op die plek strak een tie-rip omheen te zetten op het punt waar de inkeping in het rubber de plastic voet omvat, dan kan je tenminste de voet weer aandraaien en stellen.

@Breg87 We bevelen je nu dus een compacte, nette SL-Q202 semi-automaat aan en een wat lompe maar statige PS-X50 volautomaat. Je kan ook nog even geduld hebben en een paar weekjes volgen wat er zoal op marktplaats verschijnt, zo ontdenk je misschien ook meer wat je aanspreekt en wat niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 10-06-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
Ik zal later vandaag een uitgebreidere reactie schrijven. Weer fijn al die duidelijke reacties, er wordt goed meegedacht :).

@Cap
Die Technics SL-Q202 ziet er netjes uit! Ik kan hem voor 110 euro kopen. De speler klinkt toch best goed? Vergelijkbaar met de Denon 300F of beter? Moet er nog een ander element onder? Het standaard Technics EPS-25 element zit er nu onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De quartz locked aandrijving van de Q202 is beter en nauwkeuriger dan de riemaandrijving van de DP-300F. het plateau is zwaarder dan van de DP-300F, dit zorgt voor extra stabiliteit in de draaisnelheid. Dankzij de direct drive aandrijving hoef je ook nooit een snaar te vervangen.

De armlagers van Technics zijn van betere kwaliteit dan die de nieuwe instapspelers doorgaans hebben (geen speling).

De S-arm heeft als voordeel dat je er standaard "SME type" headshells (van Technics maar ook andere merken) in- en uit kunt pluggen. Dit is handig bij gebruik van meerdere elementen maar ook als je eens van element of naald wilt wisselen, dat gaat dan gemakkelijker. De headshell van de Denon kan je ook verwijderen maar dit is een offset (met hoekje) headshell die specifieker is en niet zomaar te vervangen door een andere, uitlijnen van het element gaat door de offset ook wat minder gemakkelijk.

Verder is de behuizing van de Technics van een metaal (zink-alu legering), de Denon moet het doen met kunststof.

In gebruik is het belangrijkste verschil: de Technics is auto-return (semi-auto), de Denon is een volautomaat.

Als de Q202 zo netjes is als de foto's beloven en ook helemaal goed werkt vind ik hem zeker 110 euro waard.
Nieuw element? Het EPS-25 element met goede (originele of goede vervanger) naald doet niet onder voor een AT-95E maar het kan natuurlijk gemakkelijk beter. Moeten is een groot woord, ik zou er zelf sowieso een nieuw element onder zetten, maar een ander is prima tevreden met een instap element. Kan je het verschil horen? Ja dat kan je, met name in de binnenste groeven. Gezien je budget en de prijs van de draaitafel heb je ook financiële ruimte voor een nieuw element. Een AT-VM95ML bijvoorbeeld met nude micro line naald.

Omdat het een verkoper is die draaitafels opknapt is dat (naast nieuwe draaitafels) voor een leek ideaal. Hij kan je uitleg geven en je kan meteen ook de SL-D2's bekijken die hij heeft. Kijk, ik vind de Q202 mooier om genoemde redenen, maar misschien jij niet. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 10-06-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die ziet er idd heel netjes uit.
Ik heb de service manual even doorgespit, en wat mij vooral verbaasde was de motor.
Normale technicsen hebben allemaal zo'n ringmagneet die om een statorassembly valt met electromagneten, maar deze mist dat? Is dit een coreless motor met die die printbaantjes op de print op pagina 14 van de service manual?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit Ja die motor is het, inclusief 2 hall-sensoren. Daar is ie overigens niet uniek in, de linear tracker SL-7 heeft precies dezelfde motor, evenals bijvoorbeeld de SL-QL1 linear tracker, en er zijn nog wat variaties in de latere modellen. Het is een doorontwikkeling (post 1981) op de motoren die ze ervoor hadden die je idd ziet bij de D2, Q2, SL-10 en natuurlij vele andere modellen. Wat ik er aan gemeten heb doet hij er niet voor onder. :Y

SL-7:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5594/14835692588_e113e58896_c.jpg

Onderzijde plateau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPv7xAew8Qsx53k8rWVBY9PkNH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t91mNoMs3L58rcVM6SnFr35e.jpg?f=fotoalbum_large

SL-J3:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifi-advice.com/blog/wp-content/uploads/2016/02/Technics-linear-tracking-tt-550pix-IMG_3331.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hifi-advice.com/blog/wp-content/uploads/2016/02/Technics-linear-tracking-tt-550pix-IMG_3327.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 10-06-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PS @mr_petit hier nog wat foto's van de binnenkant (jaja, ook nog een floating subchassis spelertje dus daar nog even op letten mbv een druk neerwaarts op de spindle: veert het plateau/arm chassis nog goed en loopt het plateau niet aan op de behuizing? ;))

https://www.hifiwigwam.co...my-first-technics-refurb/

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=61196&mode=view

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 10-06-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar wat ik dan niet begrijp: zijn die printbaantjes de spoel (het vormt eigenlijk 1 spoel zo te zien) die de magneet in het plateau actueert (aantrekt/afstoot, in het ritme wat de hall sensoren detecteren, natuurlijk aangestuurd door een quartz/microprocessor), of, als ik naar de tekeningen van de nieuwe sl-1500c (en nieuwe sl-1210mk7), die lijken ook zo'n print te hebben, maar volgens de tekeningen zouden daaronder nog spoelen zitten zoals een dual 701 motor dat heeft?

Print op een sl-1500c:

Afbeeldingslocatie: https://stereo-magazine.com/fileadmin/_processed_/8/0/csm_Technics_det_1_576cfa5614.jpg

Tekening van technics:
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosalon.com/wp-content/uploads/2019/07/sl1500-img-Construction.png

Dus eigenlijk is mijn vraag: zitten die spoelen bij een sl-1500C daadwerkelijk onder die printplaat met dat motief, en zitten die spoelen er ook bij een sl-Q202?
Anders hebben die 2 tafels motorisch weer een ander werkingsprincipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breg87 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:29:
Ik zal later vandaag een uitgebreidere reactie schrijven. Weer fijn al die duidelijke reacties, er wordt goed meegedacht :).

@Cap
Die Technics SL-Q202 ziet er netjes uit! Ik kan hem voor 110 euro kopen. De speler klinkt toch best goed? Vergelijkbaar met de Denon 300F of beter? Moet er nog een ander element onder? Het standaard Technics EPS-25 element zit er nu onder.
Absoluut een no-brainer voor dat geld, mits hij in orde is zoals @Cap Cap ook al aan gaf...
Het is aan jou om te bepalen of je de speler echt mooi vindt... Maar ik zou zeker niet twijfelen en snel de deal sluiten voor een andere kaper op kust is die je net voor is... Dat zou namelijk zonde van deze mooie kans zijn.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit Die spoelen van de SL-1500c zitten niet bij de SL-Q202, SL-7, SL-QL1 etc.

Het patroon in de PCB is de stator, op het plateau zitten in de binnenring magneetjes voor de 2 hall sensoren aansturen tbv de FG servo control (idd 2 in vergelijking tot de 3 op de klassieke Technics motor).

Ik neem aan dat bij de SL-1500c (idd coreless motor) het patroon op de print dient voor de snelheidsregeling.

PS vermoedelijk het "pancake" type?

Afbeeldingslocatie: http://www.granitedevices.fi/assets/images/prods/directdrivemotor.jpg

https://granitedevices.com/oldsite/direct-drive-motors

Hier een uitsnede van de SL-7:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsHO5c6fUFmpj1xl5QOrW-h3mec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhXeA3g47lm6Cc6oQI9XQ4AM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 10-06-2021 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:11:
@mr_petit Die spoelen van de SL-1500c zitten niet bij de SL-Q202, SL-7, SL-QL1 etc.
Weet je zeker dat er onddr de printplaat geen spoelen zitten?
Ik heb die doorsnede nog eens bestudeert, en die hint daar misschien wel op.
Ik heb een uitvergroting gemaakt en aangegeven wat imo de printplaat is en er staat ook een referentie naar driving coil, die lager ligt?

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/div/sl7doorsnede.jpg

Ik vraag me ook af hoe die motor zou moeten werken zonder extra spoelen.
Die printbaan is niet echt een spoel. Ik dacht even dat er een lorenzkracht door de banen opgewekt zou kunnen worden, maar het ene baantje wekt een lorentzkracht op in de ene richting en het baantje ernaast geeft natuurlijk exact dezelfde lorentzkracht de andere kant op dus is het resultaat 0.
Dus de werking is mij eigenlijk onduidelijk.

Ik heb nog even gekeken naar pancake motoren en wat dat inhoudt, maar dat zijn ze beide (dus de sl- motor en de sl-1500c). Dat is gewoon een triviale benaming voor axiale flux motoren (itt de normale radiale flux motoren, waar de traditionele technics motor tot behoord).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breg87
@mr_petit De man van de Sony PS X50 zegt dat de originele headshell nog aanwezig is… ook vraagt hij wanneer ik langs kom haha. Ik heb nog niet gereageerd hoor 😉. Ik kan natuurlijk nog bieden…

@Bestla Wat grappig, dat is heel dichtbij!

@Cap Ik heb net de Technics SL-Q202 voor 110 euro gereserveerd. Ga zaterdag kijken. Laat jullie uiteraard weten hoe de speler eruit ziet. Allemaal heel erg bedankt voor de tips! Ik blijf hier nog wel even rondhangen hoor. Marktplaats in de gaten houden en jullie om tips vragen haha. Wil ook nog een volautomatische denk ik. Maar deze ziet er echt mooi uit. Ik kan natuurlijk zelf zoeken maar heb je een goede site waar de AT-VM95ML en nude micro line naald te koop zijn?

En geniaal hoe erg jullie de diepte in gaan, wow! Echt heel leuk om te lezen 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:22:
[...]

Heb je ooit met zo'n wow&flutter appje een stabiliteitsmeting gedaan (smartphone goed in het midden boven de spindle positioneren).
Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar (zowel naar de numerieke wow/flutter waardes als de grafiek)

[...]

Ik heb nog nooit getest. Enerzijds omdat het mij ook niet echt interesseert, anderzijds omdat ik een telefoon (of in ieder geval die van mij :) ) niet echt als een betrouwbaar meetinstrument beschouw.
Maar ik zal morgen eens kijken. Nog tips voor welke app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breg87 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:52:
@mr_petit De man van de Sony PS X50 zegt dat de originele headshell nog aanwezig is… ook vraagt hij wanneer ik langs kom haha. Ik heb nog niet gereageerd hoor 😉. Ik kan natuurlijk nog bieden…

@Bestla Wat grappig, dat is heel dichtbij!

@Cap Ik heb net de Technics SL-Q202 voor 110 euro gereserveerd. Ga zaterdag kijken. Laat jullie uiteraard weten hoe de speler eruit ziet. Allemaal heel erg bedankt voor de tips! Ik blijf hier nog wel even rondhangen hoor. Marktplaats in de gaten houden en jullie om tips vragen haha. Wil ook nog een volautomatische denk ik. Maar deze ziet er echt mooi uit. Ik kan natuurlijk zelf zoeken maar heb je een goede site waar de AT-VM95ML en nude micro line naald te koop zijn?

En geniaal hoe erg jullie de diepte in gaan, wow! Echt heel leuk om te lezen 😊.
Bijna iedereen hier in Het Grote Vinyl Topic Deel 3 bestelt zijn naalden / aandrijf snaren / elementen / headshells bij William Thakker in Duitsland...

Daar hebben wij hier allen goede ervaringen mee... Ook de Audio Technica AT-VM95ML kun je hier kopen voor een schappelijke prijs:
https://www.thakker.eu/en...g-magnet-cartridge/a-9540

Ps.: Ik ben effe kwijt wat je exacte budget is, maar er is ook een Audio Technica AT-VM95SH waar een nog betere naald op zit en die is slechts 20 euro duurder:
https://www.thakker.eu/en...g-magnet-cartridge/a-9541

Succes en veel plezier in ieder geval zaterdag als je naar de Technics platen speler gaat kijken... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 10-06-2021 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dus dan ga je naast de Q202 ook de PS-X50 kopen? ;) Die is weer een klasse hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 11-06-2021 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:07:
[...]

Weet je zeker dat er onddr de printplaat geen spoelen zitten?
Ik heb die doorsnede nog eens bestudeert, en die hint daar misschien wel op.
Ik heb een uitvergroting gemaakt en aangegeven wat imo de printplaat is en er staat ook een referentie naar driving coil, die lager ligt?
Daar lijkt het inderdaad wel op ja. :) Ik kan het alleen helaas niet checken want ik heb zo'n speler niet meer staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:01:
[...]

Dus dan ga je naast de Q202 ook de PS-X50 kopen? ;) Die is weer een klasse hoger.
Daar dacht ik ook aan

Ik heb even zitten rekenen, maar je hebt natuurlijk nog steeds die dp-300f op zolder staan.
En ik blijf erbij dat een PS-x50 een hele goede tafel is, zeker voor 250 euro. Alles straalt kwaliteit aan die tafel uit. Ik kan alleen niet goed de staat beoordelen adhv de foto's. Marktplaatsfoto's zijn altijd erg laag van resolutie.
De behuizing is van een speciaal soort dempend kunststof gemaakt, en is zwaar. Ook een mooi zwaar plateau. (de ps-x50 weegt bijna 2x zoveel als die dp-300f).
Ik denk dat die z'n waarde ook wel houdt.

Dus je budget was 500-600 euro:
SL-Q202: 110 euro
Audio Technica AT-VM95ML: 140 euro (in welke tafel die gaat mag je zelf uitmaken)
PS-x50: 250 euro (misschien zelfs nog een beetje afdingen)

Totaal: 500 euro.
Dit is een win-win-win situatie ;)

Een tip voor als je naalden/elementen koopt: Indien mogelijk (indien ze in een transparante verpakking zitten) bestudeer de naald goed met een vergrootglas. Kijk of de cantilever niet krom gemonteerd zit etc.
En als de verpakking niet transparant is: maak 'm voorzichtig open en inspecteer voordat je hem monteert.
De kwaliteitscontrole bij Audiotechnica (en ook bij een aantal andere merken) is doorgaans goed maar slechte exemplaren komen gewoon voor. Thakker is in ieder geval schappelijk met inruilen (en de meeste professionele audiozaken ook). Maar bij een ebayer weet je dat natuurlijk nooit zeker. Zorg dat je dat van tevoren afspreekt als je daar koopt.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2021 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:55:
[...]
Ps.: Ik ben effe kwijt wat je exacte budget is, maar er is ook een Audio Technica AT-VM95SH waar een nog betere naald op zit en die is slechts 20 euro duurder:
https://www.thakker.eu/en...g-magnet-cartridge/a-9541
Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik denk dat ik toch meer een ML aanhanger ben. (van diegenen die ik gehoord heb; Ik vind de ML's frisser/feller in het hoog klinken)
En een microline naald heeft ook een langere levensduur als het goed is. Een microline naald is zo ontworpen dat de weergave over de levensduur niet of nauwelijks veranderd en dat heb je bij een shibata (en vrijwel alle andere naaldvormen) wel. Hoe ouder die worden, des de moeilijker ze hoge tonen gaan weergeven omdat het contactvlak breder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit over de motor, mysterie opgelost, hier een SL-Q303 (= full-auto SL-Q202) motor met het lager / stator frame verwijderd. Vanaf de zijkant van het stator frame zie je de spoelen idd al zitten. Mooi kunstwerkje. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/l-wAAOSwK-FgezxP/s-l1600.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=64487&mode=view

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=64488&mode=view

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 11-06-2021 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:07:
[...]

[...]

De behuizing is van een speciaal soort dempend kunststof gemaakt, en is zwaar.
En toch een beetje hol klinkend, ik denk door de vorm van de kast + dikte van het materiaal. Het is niet verkeerd maar zeker niet het beste punt van deze draaitafel. De PS-X3/4/5/6 vind ik daarin toch iets beter (maar die hebben weer mindere armen). De beste behuizing Sony behuizing die ik ken is by far de PS-X800. Die is top.
Ook een mooi zwaar plateau. (de ps-x50 weegt bijna 2x zoveel als die dp-300f).
Samen met de arm met mooie VTA instelling wat mij betreft inderdaad the main attraction van deze draaitafel.
Dus je budget was 500-600 euro:
SL-Q202: 110 euro
Audio Technica AT-VM95ML: 140 euro (in welke tafel die gaat mag je zelf uitmaken)
PS-x50: 250 euro (misschien zelfs nog een beetje afdingen)

Totaal: 500 euro.
Dit is een win-win-win situatie ;)
Maar er zijn behalve wij niet zoveel veel gekken die meerdere draaitafels in huis willen hebben staan. (En dan nog... ik heb er 2 opgesteld staan in elk een eigen kamer en dan nog een paar draaitafels in de kast staan, zonde eigenlijk ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:48:
@mr_petit over de motor, mysterie opgelost, hier een SL-Q303 (= full-auto SL-Q202) motor met het lager / stator frame verwijderd. Vanaf de zijkant van het stator frame zie je de spoelen idd al zitten. Mooi kunstwerkje. :)
Ja interessant.
Maar het ziet er toch anders uit dan ik me had voorgesteld.
Die spoelen zijn eigenlijk gewoon 2 zigzaggende draden die half verschoven over elkaar liggen.
Ik vraag me af hoe het dan werkt.
Zo'n zigzaggende draad geeft een lorenzkracht een bepaalde kant op en de draad ernaast dezelfde lorenzkracht de andere kant op. Zijn die slingeringen dan zo gelegd dat ze exact dezelfde afstand hebben als de magnetische polen op de ringmagneet in en het plateau zit?
En beide 'spoelen' afwisselend aansturen?
Dat het werkt is evident, maar ik probeer het ontwerp een beetje te doorgronden. De normale spoelen zoals die in een sony BSL motor zitten of een dual DD motor of in de meeste andere motoren geeft een wat logischere voorstelling. Dat zijn echte losse spoelen.

En ik vraag me ook nog steeds af wat het doel is van die zigzaggende printbaan op de print aan de bovenkant. Dat is me ook niet helemaal duidelijk. Ik kan me niet voorstellen dat het een sensor is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:56:
[...]

En toch een beetje hol klinkend, ik denk door de vorm van de kast + dikte van het materiaal. Het is niet verkeerd maar zeker niet het beste punt van deze draaitafel. De PS-X3/4/5/6 vind ik daarin toch iets beter (maar die hebben weer mindere armen). De beste behuizing Sony behuizing die ik ken is by far de PS-X800. Die is top.
PS-x50 heb ik natuurlijk niet gehad, maar ik vind de ps-x75 bijvoorbeeld niet heel veel holler klinken dan de ps-x800, al is die laatste best zwaar voor z'n relatief kleine formaat. Ik zal het nog eens testen.
Ook de ps-x800 is natuurlijk kwa holheid nog te verbeteren, maar dat geldt denk ik voor iedere tafel.

De snelheidsregeling van sony is natuurlijk ook interessant, met zo'n cassettekop en toontrack aan de binnenkant van het plateau (ik neem aan dat deze ps-x50 dat ook heeft). Dus de snelheid wordt met een heel kort interval gecontroleerd. Of ie daardoor stabieler loopt weet ik niet, dat zou een meting moeten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:56:

Maar er zijn behalve wij niet zoveel veel gekken die meerdere draaitafels in huis willen hebben staan. (En dan nog... ik heb er 2 opgesteld staan in elk een eigen kamer en dan nog een paar draaitafels in de kast staan, zonde eigenlijk ;)).
@Breg87 nu dus ook.
Hij wil een tafel voor in de woonkamer, niet eentje ter vervanging van z'n dp-300f die op zolder staat (zo begreep ik het).
Maar z'n budget reikt voor beide incl een goed extra element dus 1+1+1=3 in mijn ogen :P
Dat geld was hij in z'n hoofd toch al kwijt dus er is geen reden om nu zunig aan te doen :+
En iedereen die 2 tafels opgesteld heeft moet natuurlijk een tafel op reserve hebben.... voor het geval dat.... :z

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2021 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ze naast elkaar staan met een mengpaneeltje ertussen. Soms sluit ik daar een extra HD op aan met wat TB aan mp3 bestanden erop. Prima voor een feestje waar je niet elke keer hoeft op staan om een elpee te wisselen of nummers in de jukebox hoef te tikken, al kan dat laatste ook door het bezoek gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleske
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:01
hoi allen,

Wat vinden jullie dan van de platenspelers die via Teufel zijn te kopen?:
Dual DT 500 USB (349,99)
Dual DT 250 USB (199,99)
TEAC TN-3B (449,00)

is de prijs kwaliteit hiervan goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een van die Duals gehad, maar ik vond de demping zwaar onder de maat. Het is allemaal goedkoop (chinees) plastic.
De Teac zou ik nooit kopen want ik ben een direct drive aanhangster en zou nooit een riem aangedreven speler kopen.
Voor het geld zijn er veel betere spelers te koop. Tweedehands en nieuw.

Dit is natuurlijk IMHO ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 11-06-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:17:
[...]

Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik denk dat ik toch meer een ML aanhanger ben. (van diegenen die ik gehoord heb; Ik vind de ML's frisser/feller in het hoog klinken)
En een microline naald heeft ook een langere levensduur als het goed is. Een microline naald is zo ontworpen dat de weergave over de levensduur niet of nauwelijks veranderd en dat heb je bij een shibata (en vrijwel alle andere naaldvormen) wel. Hoe ouder die worden, des de moeilijker ze hoge tonen gaan weergeven omdat het contactvlak breder wordt.
Dat laatste viel mij idd ook op toen ik bij de specificaties van zowel de AT-VM95ML en de AT-VM95SH keek... De ML variant had een langere levensduur... ;)

Heb zelf nog een AT-440MLa liggen... Zal die binnenkort eens afmonteren op mijn Technics SL-1710, want dat is ook een heel leuk element om te horen, net zoals de Nagaoka MP-200 die er nu op zit... :)

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 11-06-2021 12:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-07 22:05
Eindelijk een keer een Lenco op de kop getikt, een L76. Was wel 100 euro maar wilde er graag een keer eentje onder handen nemen. Technisch is ie best goed, alles draait soepel, v blocks zijn al eens vervangen en het idler wheel is in prima staat. Signaalkabel moet vervangen en aarde gefatsoeneerd. En de kap is erg gehavend, hopelijk komt dat nog goed. De originele plint is ook nog best ok.
Wat een lekker lomp ding zeg. En weer 100 youtube filmpjes te bekijken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT1nAPhFuSzNwc429De_pTVtnTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9F7J5kyM8oZ5Blp9mt0tQ5th.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:15
Mooie @nineball ! Lenco's zijn lekker om aan te werken, veel plezier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fleske schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:07:
hoi allen,

Wat vinden jullie dan van de platenspelers die via Teufel zijn te kopen?:
Dual DT 500 USB (349,99)
Dual DT 250 USB (199,99)
TEAC TN-3B (449,00)

is de prijs kwaliteit hiervan goed?
Techmoan heeft die DT150usb getest.
Die vond 'm goed omdat alles erop en eraan zat voor dat geld (niet omdat de materialen zo goed waren. Maar hij betaalde er £89 voor (ca 100 euro), en voor dat geld krijg je inderdaad nergens anders een speler met instelbare naalddruk, antiskating etc.
Maar voor €200 is ie natuurlijk niet zo heel goedkoop meer.
Die andere 2 tafels...
@Cap's stelling is al een beetje dat vanaf een denon dp-300f (€269) tot een bedrag behoorlijk ver daarboven (zeg maar grofweg ca. €800) er geen verbetering te zien is betreffende spelers uit china (aan de man gebracht door zowel japanse merken als europese merken van weleer).
Daar ben ik het mee eens. Het zijn allemaal min of meer dezelfde spelers met hetzelfde aandrijvingstype (snaar) en ook min of meer dezelfde specs en ook min of meer hetzelfde gewicht (dus er is geen speler die opeens veel zwaarder is en dus betere dempende materialen heeft).
Dus wat dat betreft heeft het niet zoveel zin om meer uit te gaan geven, tenzij je specifiek een tafel wilt hebben waar bluetooth oid inzit als snuisterij.
Een uitzondering hierop vormen de DJ tafels (met name de 'superOEM' tafels). Die zijn DD met redelijke nauwkeurigheid, en een aantal hebben een redelijke arm zelfs met VTA instelling. Denk aan bijv. een Pioneer PLX-500 en zo zijn er een hele riedel van dat soort tafels (maar ook tussen die DJ tafels zitten een aantal die beduidend slechter zijn; dat zijn dan ook geen 'superOEM's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
@rcor Super, die Audio Technica AT-VM95SH of ML ga ik bestellen. Denk toch de ML als ik jullie zo hoor?
Bedankt, laat jullie uiteraard weten hoe die bevalt.

@Cap
Die man van de PS-X50 wilde niet lager gaan dan 250 euro. Ook wilde hij geen extra foto’s opsturen, ik moest echt komen kijken. Toen ik specifieke vragen ging stellen zei hij dat het een toestel in goede staat is, maar wel een oude platenspeler. Nu is de platenspeler gereserveerd! Niet gelukt dus, als jullie nog andere mooie volautomatische platenspelers zien staan, ik hoor het graag!

@mr_petit Bedankt weer voor de waardevolle tips! Er is nog wat budget over 😜. De Denon kan altijd nog verkocht worden als er een andere mooie speler te koop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breg87 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 00:19:

Nu is de platenspeler gereserveerd! Niet gelukt dus, als jullie nog andere mooie volautomatische platenspelers zien staan, ik hoor het graag!
Wat?!? Je hebt achter het net gevist? 8)7 :D
Het was wel een buitenkansje hoor. Zeker als de originele headshell er nog bij zat. Dat is vaak een teken (bij dit soort spelers althans) dat er toch aardig mee omgegaan is.
Dat het een oude speler is staat natuurlijk buiten kijf. Daarom moet je ook elke functie testen. En hoe ingewikkelder de speler, des de sneller gaat er iets fout.

Eigenlijk moet je zelf dus systematisch MP in de gaten houden als je iets zoekt. Eerst moet je een gevoel krijgen voor welke series van vroeger hoger in de lijn stonden, en daarna gewoon kijken kijken kijken.
Want het heeft namelijk geen zin om weer te gaan kijken naar een ps-x50 bij jou in de buurt. De volgende komt namelijk waarschijnlijk niet voor 2025 langs, maar heel veel anderen dus wel. Je moet ze er weten uit te pikken. Van die verborgen juweeltjes die nog vrij onbekend zijn. Voorheen hoorde de dual 721 daar ook bij, maar dat is ook verleden tijd. Die zijn nu ook allemaal ruim boven de €200 (soms zelfs €250-300) in goede staat terwijl ze 5 jaar geleden nog voor onder de €150 stonden.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 12-06-2021 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is vooral dat de spelers van de bekende merken uit het verre oosten vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek afkomstig (b)lijken te zijn, met maar weinig variatie in de echt essentiële onderdelen. Een fabrikant als Pro-ject schaar ik daar niet onder, want hoewel ook daar de filosofie is plankje-snaar-plateau-arm is daar sprake van een andere arm (o.a. de carbon versie) en ander materiaalgebruik (MDF). Pro-ject heeft volgens mij voor i.i.g. een flink aantal van de onderdelen van hun platenspelers een eigen productielijn.

Er zijn dus wel verschillen, hoewel doorgans nogal beperkt. Ik zie bijvoorbeeld dat de hierboven aangehaalde Dual DT 500 USB een vierpunts cardanische ophanging heeft (dus ook een lager bovenop de arm), dat is op zich een pluspunt tov de veelgenoemde instap spelers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SE0MjZY6OxXzYVgKcwnTPLgMFs=/i/2003630796.jpeg

Hoe de Dual zich verder verhoudt tot een DP-300F (en een Pioneer PL-30k, een Teac TN-200/300, etc) weet ik niet, maar ik vermoed dat he niet veel anders is op de belangrijkste onderdelen: vergelijkbaar lager, plateau(gewicht), motor.

Alleen wat is die DP-300F in korte tijd duur geworden zeg! Vanaf 300 euro. Dat zou ik er niet meer voor over hebben. Begin 2018 was dat nog 180 euro. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Breg87 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 00:19:

@Cap
Die man van de PS-X50 wilde niet lager gaan dan 250 euro. Ook wilde hij geen extra foto’s opsturen, ik moest echt komen kijken. Toen ik specifieke vragen ging stellen zei hij dat het een toestel in goede staat is, maar wel een oude platenspeler. Nu is de platenspeler gereserveerd! Niet gelukt dus, als jullie nog andere mooie volautomatische platenspelers zien staan, ik hoor het graag!
Jammer, maar ze komen wel vaker langs, de X50 en de volauto variant X60. Maar je had wel nog het plan om de Technics SL-Q202 te kopen?

Ik heb er zelf een jaar geleden nog een X60 verkocht voor iets van 300 euro, en een jaar daarvoor de X70 voor c.a. 350 euro. Wel helemaal opgeknapte exemplaren dan (zowel technisch als gepolijste kap e.d.). De belangstelling was er maar niet overweldigend zoals bij de dure Denon, Micro, Technics spelers. Voor onder de 300 euro een X50 moet met wat geduld nog wel lukken, er komen er elke maand wel een paar op marktplaats. Maar als je een auto speler wil dan moet je eigenlijk de X60 of X70 hebben, die zijn full auto. De X50 is alleen auto-return.

En er zijn natuurlijk veel meer interessante modellen buiten de X50/60/70 serie. Er komt genoeg langs.

Hier een Dual 721 voor 150 euro. Goede prijs.
https://link.marktplaats.nl/m1716036295

Een Technics SL-1810, nog compleet met de doos, niet dat je er wat aan hebt maar het is een zeldzaamheid, en meestal een goed teken dat er redelijk mee omgesprongen is of op zijn minst goed opgeslagen. Niet in de buurt.
https://link.marktplaats.nl/m1715712809

Een Wega 350p is voor 100 euro ook leuk (made by Sony, vermomde PS-3300):
https://link.marktplaats.nl/m1715936680

(@mr_petit je moet opletten maar je hebt bij Dual en Sony dus ook nog steeds koopjes ;))

[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 12-06-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Mijn aankopen voor RSD2021 zijn gehaald. Ik heb Art Blakey and his Jazz Messengers - Chippin’ In en Thelonius Monk - Palo Alto the Custodians Mix weten te bemachtigen 😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LBGprY_G83wDr4jJVef06hDCBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79in8w62HD29KmXg9tr0tsj6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Toshirou op 12-06-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:03:
[...]

Ja interessant.
Maar het ziet er toch anders uit dan ik me had voorgesteld.
Die spoelen zijn eigenlijk gewoon 2 zigzaggende draden die half verschoven over elkaar liggen.
Ik vraag me af hoe het dan werkt.
Zo'n zigzaggende draad geeft een lorenzkracht een bepaalde kant op en de draad ernaast dezelfde lorenzkracht de andere kant op. Zijn die slingeringen dan zo gelegd dat ze exact dezelfde afstand hebben als de magnetische polen op de ringmagneet in en het plateau zit?
En beide 'spoelen' afwisselend aansturen?
Dat het werkt is evident, maar ik probeer het ontwerp een beetje te doorgronden. De normale spoelen zoals die in een sony BSL motor zitten of een dual DD motor of in de meeste andere motoren geeft een wat logischere voorstelling. Dat zijn echte losse spoelen.

En ik vraag me ook nog steeds af wat het doel is van die zigzaggende printbaan op de print aan de bovenkant. Dat is me ook niet helemaal duidelijk. Ik kan me niet voorstellen dat het een sensor is oid.
Beide 'spoelen' worden volgens mij uit fase aangestuurd, dit levert de aandrijvende kracht op. Een 2-fase uitvoering in dit geval dus, dit staat ook in de Technics spec.

Voor de positie detectie heb je bij de gewone Technics (3-fase) DD motoren in in de stator 3 spoelenpaartjes rondom + een binnenring van 8 magneetjes in de binnenring van het plateau.

Bij de 2-fase pancake uitvoering zitten er 2 hall sensoren in de stator + een ring van kleine magneetjes vast aan de grote magneet, het geheel vormt fysiek samen 1 ring.

Die zigzaggende print op het PCB van de 2-fase motor is voor de FG servo sturing, dus het meten van de snelheid van het plateau (magneetjes -> wisselstroomfrequentie) en corrigeren erop. Deze zit bij de klassieke Technics DD aan de buitenzijde van de stator gemonteerd.

3-fase motor positie magneetjes + rondom de grote magneet voor de aandrijving:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSMj_b6kVNzGLdOcWE7YF0-6ht2iYO5Mz1XbA&usqp=CAU

2-fase motor positie magneetjes + grote magneet voor aandrijving eromheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/c19da6a77eb50f5ebc3b3fe89f274b383c819e74/?url=https%3A%2F%2Fwww.hifi-advice.com%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FTechnics-linear-tracking-tt-550pix-IMG_3331.jpg

3-fase motor positie spoelpaartjes + drive spoelen + FG generator print:
Afbeeldingslocatie: https://www.kabusa.com/gif/fgs12.gif

2-fase motor hall-sensoren + FG generator print:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/ffb4627643b6ef7f1e2f8dafa2b6d05bc72f7887/?url=https%3A%2F%2Fwww.hifi-advice.com%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FTechnics-linear-tracking-tt-550pix-IMG_3327.jpg

Volgens mij komt het werkingsprincipe dus op hetzelfde neer alleen is het 3-fase vs 2-fase, waarbij bij de 2-fase pancake motor de positiedetectie door hall-sensoren wordt gedaan ipv spoelpaartjes. Zie ook de blokdiagrammen hieronder.

Blokdiagram 3-fase motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKfLx2Ap1C5wukZa5rj5Y2XVWrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGzpNRkeQ00ZRxXAONWDCZlv.png?f=fotoalbum_large

Vergelijk blokdiagram 2-fase motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnfGMGBAltJuJ9JxZJI5AhAOeFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xrRnAjE31bxX80titaoYmI5p.png?f=fotoalbum_large

3-fase motor opbouw:
Groen: drive coils A1/2/3 (3 x 4 poles)
Rood: position detect coils P1/2/3
Magenta: oscillator coils
Cyaan: FG servo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUEwdSYnhtyEUTwRa-NxgMhG69c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5RnKcjHuhrWM45wmHnFibMMX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Toshirou schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:59:
Mijn aankopen voor RSD2021 zijn gehaald. Ik heb Art Blakey and the Jazz Messengers - Chippin’ In en Thelonius Monk - Palo Alto the Custodians Mix weten te bemachtigen. De foto’s volgen nog 😉
Ik zag deze foto voorbij komen op de FB page van Sounds Delft, en wist toen weer precies waarom RSD en ik geen goede combo zijn.

Las zo links en rechts wat mensen die vrij vooraan in de rij stonden bij div. andere zaken om bijv Meteora te kunnen pakken. Bleek dat veel winkels er één of twee hadden binnen gehad. En daar zit mij grootste bezwaar tegen dit feestje. Waarom bewuste schaarste creëren en op die manier dus ook de scalpers helpen, ipv een zeer gewilde plaat in een normale oplage uitbrengen.

Nu gebeurt dat laatste soms wel, MTV unplugged is later in 2020 nog als normale versie op zwart vinyl zonder hype RSD sticker als re-release uitgebracht. Dus er is misschien nog klein beetje hoop voor de teleurgestelde Linkin Park fans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5dC6NAMPmftncVecTCzQEQ5fTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUcDMJdaz5DSbwAiPvtr5I1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:22:
[...]

[...]

Bij deze mijn meting van de Fluance. Geen idee of dit fatsoenlijk is of niet, maar ik hoor het graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEbuoaZfknmhrt5cB9w-GQ1JxC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EMft9W1KUAZddIbjDbyKGXH7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit heb ik vermeden omdat ik wat later van huis was weggegaan, dus de grote rijen..nope dit jaar niet. 😃

Het Linkin Park album wilde ik ook halen, maar de kans achtten ik al klein. Dus mijn focus lag al meer op deze twee die gelukkig er om 11:00 nog waren. Het Art Blakey album lag er met een goed aantal in de schappen terwijl dit het zo te zien het enige Monk album was dat er lag.

Maar al met al is RSD2021 voor mij weer geslaagd. De 17e sla ik over, daar zit voor mij niks bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Ik zag deze foto voorbij komen op de FB page van Sounds Delft, en wist toen weer precies waarom RSD en ik geen goede combo zijn.

Las zo links en rechts wat mensen die vrij vooraan in de rij stonden bij div. andere zaken om bijv Meteora te kunnen pakken. Bleek dat veel winkels er één of twee hadden binnen gehad. En daar zit mij grootste bezwaar tegen dit feestje. Waarom bewuste schaarste creëren en op die manier dus ook de scalpers helpen, ipv een zeer gewilde plaat in een normale oplage uitbrengen.

Nu gebeurt dat laatste soms wel, MTV unplugged is later in 2020 nog als normale versie op zwart vinyl zonder hype RSD sticker als re-release uitgebracht. Dus er is misschien nog klein beetje hoop voor de teleurgestelde Linkin Park fans.

[Afbeelding]
Ik ben rond 9.30 bij Plato Leiden geweest, nog wel wat gescoord. Was daar lekker rustig. Doorgelopen naar Velvet, daar stond nog een man of twintig buiten en die stonden mij daar best.
Wat je zegt herken ik wel. Eigenlijk zou ik Desmond Dekker King Of Ska: The Early Singles Collection 1963-1966 willen hebben. Heb ergens gelezen dat er daar maar 50 van in Nederland worden verspreid, dus ga maar zoeken 8)7 . Weet iemand hoe de platen verdeeld worden? Ik weet dat winkels kunnen bestellen en dan maar moeten kijken wat ze ontvangen, maar speelt de grootte van de winkel daar nog een rol bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Suggs schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:46:
[...]

Weet iemand hoe de platen verdeeld worden? Ik weet dat winkels kunnen bestellen en dan maar moeten kijken wat ze ontvangen, maar speelt de grootte van de winkel daar nog een rol bij?
Officieel is het verhaal dat je als verkoper je bestelling moet doen, en dat het eerlijk verdeeld wordt over de verschillende zaken. Ik zet daar zelf wat vraagtekens bij, kan mij zo voorstellen als een 'indie only' keten als Velvet een bestelling doet, daar net iets meer van bepaalde releases aan worden toegevoegd dan als bijvoorbeeld in dozen van Bob uit Aarle-Rixtel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En vandaag weer een filmpje over een platen speler bij Techmoan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af voor hoeveel die dual uiteindelijk weg is gegaan.

Hij is nu gereserveerd met een bod van 160, maar ik denk dat er per telefoon/mail onderhandeld is.

Hoe dan ook, t/m 250 euro denk ik dat een Dual CS721 een fantastische tafel is (volledig werkend en in goede staat).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 12-06-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:16:
[...]

Beide 'spoelen' worden volgens mij uit fase aangestuurd, dit levert de aandrijvende kracht op. Een 2-fase uitvoering in dit geval dus, dit staat ook in de Technics spec.

Voor de positie detectie heb je bij de gewone Technics (3-fase) DD motoren in in de stator 3 spoelenpaartjes rondom + een binnenring van 8 magneetjes in de binnenring van het plateau.

Bij de 2-fase pancake uitvoering zitten er 2 hall sensoren in de stator + een ring van kleine magneetjes vast aan de grote magneet, het geheel vormt fysiek samen 1 ring.

Die zigzaggende print op het PCB van de 2-fase motor is voor de FG servo sturing, dus het meten van de snelheid van het plateau (magneetjes -> wisselstroomfrequentie) en corrigeren erop. Deze zit bij de klassieke Technics DD aan de buitenzijde van de stator gemonteerd.

3-fase motor positie magneetjes + rondom de grote magneet voor de aandrijving:
[Afbeelding]

2-fase motor positie magneetjes + grote magneet voor aandrijving eromheen:
[Afbeelding]

3-fase motor positie spoelpaartjes + drive spoelen + FG generator print:
[Afbeelding]

2-fase motor hall-sensoren + FG generator print:
[Afbeelding]

Volgens mij komt het werkingsprincipe dus op hetzelfde neer alleen is het 3-fase vs 2-fase, waarbij bij de 2-fase pancake motor de positiedetectie door hall-sensoren wordt gedaan ipv spoelpaartjes. Zie ook de blokdiagrammen hieronder.

Blokdiagram 3-fase motor:
[Afbeelding]

Vergelijk blokdiagram 2-fase motor:
[Afbeelding]

3-fase motor opbouw:
Rood: position detect coils P1/2/3
Groen: drive coils A1/2/3 (3 x 4 poles)
Magenta: oscillator coils
Cyaan: FG servo

[Afbeelding]
Da's een heldere toelichting (y) . Dat de hall sensoren voor het meten van de richting gebruikt worden is nu ook logisch.
Vooral hoe de spoelen geconstrueerd zijn vond ik vreemd (het zijn dus geen losse spoelen maar een continue zigzaggende draad waar stroom door loopt). Maar als die zigzaggen dezelfde maat hebben als de polen in de magneet werkt dat natuurlijk.
Ik wist niet dat ze met die zigzaggende printbaan een toerentalsignaaltje konden opwekken.
Ik wist ook helemaal niet dat bijv. een sl-1200 zo'n zigzag sensorbaantje nog onder de spoelen had zitten.
Al vraag ik me wel af of die info op dat plaatje die dat laat zien wel klopt. Daar zeggen ze dat het een 50Hz signaal opwekt, en in dat blokdiagram van de 3 fase aansturing hebben ze het over 50kHz.
Al kan dit per model natuurlijk verschillen (aantal magnetische polen op de ringmagneet en fijnmazigheid van de zigzagprintbaan)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 12-06-2021 19:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-07 12:54
Dames, heren. Het is zaterdagavond en ik zie geen “now spinning” foto’s… dit is wat er nu bij mij op ligt. 1 van de beste mixes verkrijgbaar op vinyl. Period. :P Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AS3aOU4y5UfdcNrP9tekDsZVJnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQ90V0yDb8MnJqguC61S1Qpx.jpg?f=fotoalbum_large

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suggs schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Bij deze mijn meting van de Fluance. Geen idee of dit fatsoenlijk is of niet, maar ik hoor het graag.
[Afbeelding]
Op zich ziet dat er wel goed uit. De gelijkloop is iets te snel (+0.22%) maar dat hoor je nauwelijks.
Het is vooral jengel (dus variatie in snelheid binnen een korte tijd) wat irritant kan zijn, maar dat is +/-0.08% en dat is goed.
Hoe precies je je smartphone op het midden van het plateau positioneert is hierin ook nog eens van belang.
De afwijking binnen 1 revolutie is namelijk nog een stuk kleiner.
In ieder geval geven veel riemaangedreven tafels (dus ook de dp-300f en projects) als jengel vaak +/- 0,15% of 0,20% op.
En 0,20% vind ik wel een hoge waarde. Maar nooit nagemeten dus ik weet niet of die waarde ook de daadwerkelijke spec is.

Ik heb zelf maar 1 snaaraangedreven tafel om het mee te vergelijken (een CEC BD-7000). En die presteert vrijwel gelijk qua afwijking binnen 1 revolutie. Jouw fluance zit (33rpm) grofweg tussen de 33.43rpm en 33.38rpm (dus een verschil van 0.05rpm binnen 1 revolutie), en mijn CEC zit op ca 0.04rpm. Die CEC heeft wel een snelheidsregeling, dus die is qua gelijkloop wel gewoon exact af te regelen.
Dat is iets wat op jouw tafel eventueel verbeterd zou kunnen worden. Ik weet niet of er een variabele snelheidsregeling voor te krijgen is (zoiets als een project speedbox oid?). Of misschien zitten er intern wel potmetertjes? Ik heb geen flauw idee hoe dat ding electrisch in elkaar zit.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 12-06-2021 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Jasphur schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:05:
Dames, heren. Het is zaterdagavond en ik zie geen “now spinning” foto’s… dit is wat er nu bij mij op ligt. 1 van de beste mixes verkrijgbaar op vinyl. Period. :P [Afbeelding]
Nee joh stel je voor. Het is tweakers he, we moeten het wel over de technische kant hebben van vinyl hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:50:
[...]

Ik vraag me af voor hoeveel die dual uiteindelijk weg is gegaan.
We zullen het nooit weten tenzij iemand hier hem gekocht heeft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:18:
[...]

We zullen het nooit weten tenzij iemand hier hem gekocht heeft. :P
Ik ben bijna zo nieuwsgierig om die gast een berichtje te sturen en het gewoon te vragen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:03:
[...]

Al vraag ik me wel af of die info op dat plaatje die dat laat zien wel klopt. Daar zeggen ze dat het een 50Hz signaal opwekt, en in dat blokdiagram van de 3 fase aansturing hebben ze het over 50kHz.
Al kan dit per model natuurlijk verschillen (aantal magnetische polen op de ringmagneet en fijnmazigheid van de zigzagprintbaan)
Dat klopt inderdaad niet, het is 50 kHz. Het is een plaatje van KAB USA, die heeft wel vaker info waar ik aan twijfel. Maar het plaatje was wel heel handig om even de verschillende componenten in de Technics 3-fase motor te tonen. Er zijn zoveel varianten van blokschema's voor dit circuit opgemaakt in service manuals van o.a. de hele SL-1xx0 serie maar dus ook van de goedkopere series en de SL-10 / 15, en al die blokschema's vermelden 50 kHz.

Edit: ik moet mijn woorden intrekken. Uitgerekend het blokschema wat ik hier plaatste vermeldt linksboven óók de golfvorm met een 20ms periode bij 33 rpm en 15 ms bij 45 rpm (in de andere blokschema's van andere service manuals staat dat dus niet maar alleen "50 kHz), het zal dus toch 50 Hz zijn en dan heeft KAB gelijk. :P

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 12-06-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
mr_petit schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:21:
[...]

Ik ben bijna zo nieuwsgierig om die gast een berichtje te sturen en het gewoon te vragen :D
Ja, dat heb ik ook weleens bij advertenties die aan me voorbij zijn gegaan. Gewoon doen joh, wat heb je te verliezen. :9

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DeTjuk schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Ja, dat heb ik ook weleens bij advertenties die aan me voorbij zijn gegaan. Gewoon doen joh, wat heb je te verliezen. :9
Berichtje gestuurd, eea uitgelegd.
Antwoord gekregen: "hij is gereserveerd" 8)7
Dus hij heeft niet echt de moeite genomen mijn berichtje te lezen helaas.
nou ja....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breg87
@mr_petit
Ja, ik twijfelde toch een heel klein beetje. Ik vind het wel spannend, ik heb geen zin om een miskoop te doen. Mijn budget is trouwens nog niet op. 300 euro voor een gave volautomatische speler is misschien wat te laag?

@Cap
De Technics SL-Q202 is binnen! Alles staat aangesloten en werkt perfect 😁! Heel erg bedankt allemaal. Even kijken of ik wat foto’s kan uploaden. Hoe haal je dat onderste ding eraf zodat je de plaat kunt zien? Ik ben nog niet zo goed thuis in alle termen… maar ik blijf hier rondhangen. Dus hopelijk weet ik dat na een paar maanden wat beter.
Er zitten wel wat krassen op de stofkap. Niet heel storend vind ik (wat wil je met een 40-jarige platenspeler). Tips hoe je het eventueel weg kan poetsen?

Die Dual 721 zag er mooi uit. Was een Technics SL-Q202 een beetje het middensegment? Bij welke types van bijv. Technics kom je in het hogere segment terecht? De SL-1810? Wat is een schappelijke prijs, 200 euro?

Haha, jammer dat de verkoper niet vertelt hoeveel hij voor de Dual 721 heeft gekregen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weVVD2TnbZVrC32Y1qijmRtQ3So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9uWQiHVI0ei8187u7T9lozE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie9o58FOmoJdIN9w8ZE8I42RoH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmBqOAevYtHeoe1Aew9Om2Ke.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvwrlV8SShwTLoNvRpPLN_owYPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yu2agPLPRGICuP7BJDtx8J7u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8Hs25FvxqK-ZjhswbIhaV0SMh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNcZ5GEKzOkvUMCwi3xd1qYC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Breg87 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 00:10:
@mr_petit
Ja, ik twijfelde toch een heel klein beetje. Ik vind het wel spannend, ik heb geen zin om een miskoop te doen. Mijn budget is trouwens nog niet op. 300 euro voor een gave volautomatische speler is misschien wat te laag?
Nee hoor, da's niet te laag.
Sowieso: volautomatische spelers zijn niet duurder dan semi automaten of handmatige spelers
(sterker nog: veel volautomaten zijn zelfs minder gewild)
Voor 300 euro heb je voldoende keuze.
Zie die Dual 721. Als je maar geduld hebt komt er wel weer eentje langs in hele goede staat voor ca. 200 euro.
Het zwakke punt van de meeste dual's is overigens de 'steuerpimpel'. Dat is een rubberen dopje binnenin de speler die vergaat. Dat dopje dient ervoor om grip te geven aan een armpje wat de toonarm bedient als de speler start of afslaat. Die dopjes zijn overigens nieuw voor weinig te krijgen en relatief makkelijk te vervangen. Dus als de automatiek zo nu en dan hapert is dat waarschijnlijk het probleem.
Het mooie aan een dual 701 en 721 is de motor. Die werd eind jaren 70 getest als stilst lopende motor tussen heel veel hele dure spelers.
En de 721 heeft natuurlijk instelbare VTA.
Het nadeel van Duals is dat ze een ander headshell systeem hebben, dus als je andere speler een SME headshell heeft kan je niet makkelijk van element wisselen. Dat moet je omschroeven, uitlijnen etc.
Sowieso is uitlijnen op een dual lastiger, maar ik vind het headshellsysteem technisch gezien beter. Als je de headshell monteert zit die altijd op dezelfde manier vast.
Nadeel is dan weer dat Dual verzilverde contacten gebruikt. Superieur in geleiding, maar na decennia kunnen ze zwart uitslaan. Dat valt wel weer op te poetsen (vaak is een wattenstaafje met wat alcohol al genoeg)
Die Dual 721 zag er mooi uit. Was een Technics SL-Q202 een beetje het middensegment? Bij welke types van bijv. Technics kom je in het hogere segment terecht? De SL-1810? Wat is een schappelijke prijs, 200 euro?
De prijzen in de sl-1xxx klasse variëren enorm. de MK2 modellen die een arm hebben met instelbare VTA gaan voor veel meer weg, vaak €400-600 als ze er goed uitzien (stond laatst nog een sl-1700mk2 op MP waar de biedingen ruim boven de 600 uitkamen)
De meeste mk1 modellen die in hele goede staat zijn zitten tussen de €200 en 300 (eerder richting 200); het aanbod begint meestal rond de €150
Een sl-1810 is volgens mij overigens geen volautomaat als je die zoekt.

Maar de optische staat van een tafel is een grote factor in de waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-07 12:54
Aanradertjes voor diegene die Japanse fusion jazz leuk vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/417-2x8k1uyBie5uH4ckAPkiV98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIsIl7Fo5wYDx5zVnXp5RYVW.jpg?f=fotoalbum_large

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Breg87 fijn dat hij het goed doet, inderdaad meer krasjes te zien dan op de low res foto's op marktplaats maar nog steeds een nette speler. Je kan als het je stoort een poging doen om de kap te polijsten, dat is wel een werkje dat wat tijd en moeite kost.

Zie o.a. voor tips:
Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
nineball in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Iemand raadde verder nog deze set aan, dat is wellicht vooral iets om kleinere ondiepe krasjes weg te werken:
https://www.praxis.nl/tui...eadlight-restorer/5372849

Waar nog op op letten:
- logo in midden afplakken met een stukje tape
- kap op vlakke zachte ondergrond plaatsen zodat ie niet tegen hard materiaal aan trilt of wegschuift (bijv handdoek op tafel)
- een kussen(tje) onder de kap zorgt voor wat steun, zodat je bij het polijsten de bovenkant niet per ongeluk teveel indrukt en er scheurtjes onstaan
- voorzichtig met schuren, altijd nat houden, (zeer) fijne korrel nemen
- altijd van grof naar fijn werken, regelmatig tussentijds resultaat checken
- de tijd nemen, liever handmatig met veel tijd en zweet dan te snel willen met een poetsmachine zonder ervaring en zo je kap vernielen

Uitleg modellen Technics:
Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Overigens betekent een hoger model niet meteen dat je dat gaat horen, op de essentiële punten wat betreft geluid heeft Technics de kwaliteit van de Q spelers vrijwel net zo hoog gehouden als die van de SL-1x00 series. Het zijn als geheel echter wel nog net wat mooiere spelers in de hele gebruikservaring / uiterlijk, zie mijn uitleg over goedkope vs dure auto.

Technics SL-1300/1310/1600/1610, de MK2 versies met dezelfde nummers, de SL-1301.

Uiteraard zijn er meer goede automaten, dat hoeft echt niet een Technics te zijn. Dual 701/704/721, Sony PS-X 6/7, PS-X 60/70/75/600, JVC QL-Y 5F/55F/66F/77F, Denon DP- 35/37/45/47/51/52/61 F series, Kenwood KD-850

Een tangentiale Technics SL-7, SL-10. SL-QL1. Ook nog Technics SL-15, Sony PS-X555ES, PS-X800, Pioneer PL-L1000 maar die zijn zeldzaam, complex en bijna altijd duur.

Maarre, volledig automatisch is bij het gros van de mensen geen must, genoeg mensen die een geheel handmatige draaitafel willen en voor mensen die wat gemak willen (ik ;)) is vooral de automatische afslag belangrijk, of dat nu een auto return, auto lift of auto stop variant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breg87 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 00:10:

@Cap
Hoe haal je dat onderste ding eraf zodat je de plaat kunt zien? Ik ben nog niet zo goed thuis in alle termen…
Wat bedoel je met "dat onderste ding"? :)
En de plaat zie je toch als je die op het plateau legt, de kap is immers doorzichtig? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Officieel is het verhaal dat je als verkoper je bestelling moet doen, en dat het eerlijk verdeeld wordt over de verschillende zaken. Ik zet daar zelf wat vraagtekens bij, kan mij zo voorstellen als een 'indie only' keten als Velvet een bestelling doet, daar net iets meer van bepaalde releases aan worden toegevoegd dan als bijvoorbeeld in dozen van Bob uit Aarle-Rixtel.
Velvet is geen keten, maar zijn ook allemaal afzonderlijke winkels, die afzonderlijk inkopen doen.

Releases worden wel eerlijk verdeeld, maar wel naar rato van bestellingen. Een grotere winkel die ergens vijftig albums van bestelt, heeft een grotere kans om er bijvoorbeeld vijf te krijgen, dan die kleinere winkel die er vijf bestelt en er mogelijk zelfs nul krijgt.

En van sommige releases worden er gewoon bitter weinig in Nederland gedistribueerd, van die Linkin Park waren het er bijvoorbeeld maar vijftig in heel Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:18:
[...]

Wat bedoel je met "dat onderste ding"? :)
En de plaat zie je toch als je die op het plateau legt, de kap is immers doorzichtig? :?
Ik denk dat hij de platter bedoelt. Rubber mat er af halen, dan met voorzichtig wrikken moet die platter loskomen.
Alles met beleid dus.

Disclaimer: Geen beleid is ook beleid. :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nineball
De Lenco opgelapt. Vooral de kap was een drama maar nog wel soort van ok geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1Nfl3013EcgGr685WriVcERqLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMqLf4zy9LyvmuvFjUAmqhQL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
lateef schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Velvet is geen keten, maar zijn ook allemaal afzonderlijke winkels, die afzonderlijk inkopen doen.

Releases worden wel eerlijk verdeeld, maar wel naar rato van bestellingen. Een grotere winkel die ergens vijftig albums van bestelt, heeft een grotere kans om er bijvoorbeeld vijf te krijgen, dan die kleinere winkel die er vijf bestelt en er mogelijk zelfs nul krijgt.

En van sommige releases worden er gewoon bitter weinig in Nederland gedistribueerd, van die Linkin Park waren het er bijvoorbeeld maar vijftig in heel Nederland.
Velvet is een inkoop organisatie/combinatie, tenminste paar maanden terug nog wel. Tuurlijk kopen de ondernemers zelf los in, anders zit je echt met platen die je nooit verkoopt, alleen de ondernemers hebben wel degelijk voordeel van de combinatie, waarom zou je, je anders bij een combinatie aansluiten.

Maar goed, voor de mensen die naast bepaalde releases gegrepen hebben, een deel van de releases komen later dit jaar alsnog op zwart vinyl uit. Of Meteora daar ook bij zit weet ik niet, maar ik acht de kans niet helemaal nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
kwaakvaak_v2 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:46:
[...]

Velvet is een inkoop organisatie/combinatie, tenminste paar maanden terug nog wel. Tuurlijk kopen de ondernemers zelf los in, anders zit je echt met platen die je nooit verkoopt, alleen de ondernemers hebben wel degelijk voordeel van de combinatie, waarom zou je, je anders bij een combinatie aansluiten.
Ze krijgen korting op CD inkoop bij bepaalde labels. Geen korting op vinyl en geen voorrang bij verdeling.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nineball
Drie merken, drie aandrijvingen, drie bedieningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFHxQkPX6xZ8ZAuNFyeGVP44V0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctQpBcQ4MLptZUpQ7pK62W7f.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.