Dat is ongeveer de moeilijkste vraag die er is.
Als ik naar mezelf kijk, wil ik eigenlijk altijd heel graag een semi-automaat (of automaat).
Maar ik wil ook heel graag dat alles (vooral aan de toonarm) goed instelbaar is.
Die dingen gaan vaak niet goed samen. Semi automaten waarbij de VTA (armhoogte) instelbaar is die zijn er niet zoveel.
En instellen van azimuth is vaak ook niet mogelijk. Voor tafels met een SME headshell bestaan er headshells die die mogelijkheid hebben, maar op een SME connector zit zoveel speling dat eigenlijk het aandraaien van de SME connector zelf ook al een soort van onvoorspelbare azimuth instelling is.
En dual's hebben wel een heel stabiel headshell systeem (elke keer bij montage zit die op exact dezelfde plek) maar dual's hebben weer geen azimuth instelling
En elke keer dat ik weer een tangentiale tafel opstel, ben ik weer helemaal tevreden hoe makkelijk die zijn met betrekking tot het uitlijnen van het element.
Want uitlijnen van een element maakt daadwerkelijk verschil. Het is echter ook zo'n lastig werkje dat menig element (naald) beschadigd raakt.
Wat dat betreft is er ook iets voor te zeggen om naar een technics sl-10 oid te zoeken. Behoorlijk betrouwbaar, en met T4P naalden valt helemaal niets in te stellen. Die zitten gelijk goed (althans, zoals de fabrikant het bedoelt heeft). Helaas beperkt dat weer enorm de keuze in elementen.
Belangrijkste voor een 2e hands speler (ook in de 400-600 euro klasse) is dat hij in goede staat is. Dus vooral goed onderhouden, geen speling op lagers etc. Ook electronica (verlopen condensatoren, stekkers met corrosie etc) kan soms problemen geven.
En in die prijsklasse is het ook wat de gek ervoor geeft. Ik bedoel: een technics sl-1200 of sl-1700 of een dual 701 kent iedereen.
Maar voor hetzelfde geld loop je een keer tegen een Sansui sr-929 voor dat geld aan. Echt een topspeler van weleer, maar gewoon veel minder bekend. Of een Pioneer PL-707. Of een JVC QL-7.
En zo zijn er tientallen modellen die relatief zeldzaam zijn en dus minder bekend, maar wel in een klasse hoger zitten dan vorige genoemde spelers. Wil je je daarin verdiepen, lees dan eerst eens sites als thevintageknob door (de draaitafels dan), en orienteer je op wat die modellen op bijv. ebay doen en hoe frequent ze aangeboden worden. (en een merk als micro seiki kan je overslaan, die modellen zijn nog veel meer gehyped)
2e hands liggen de prijzen gewoon niet vast. Zeker niet in de hogere prijsklasses.
Maar het zoeken naar een goede 2e hands speler in die prijsklasse vraagt gewoon heel veel tijd als je gaat afwijken van de geijkte modellen, dus bijv. een dual 701 of een thorens td-160 of een technics sl-1###.
Daarvan is veel aanbod, wat vaak veel lager begint, maar als je 400-600 euro aan zo'n model besteed, dan heb je eentje die vaak mooi opgeknapt is. Maar je betaald dan wel voor dat werk (polijsten van de stofkap, reparatie van de scharnieren, olien van het lager etc), want een td-160 die van zolder komt, is nu denk ik ca 200-250 euro waard.
Betreffende rega vs project zou ik denk ik toch eerder voor een project gaan. Rega's zijn toch vaak een stukje duurder. Bij rega zou ik snel voor een model met rb300 arm gaan en dat is gelijk de planar 3 (800 euro). En de project arm heeft instelbare azimuth (wel een lastig schroefje) en de rega arm heeft dat geloof ik niet.
Ook lees je wel eens wat over de stabiliteit van de draaisnelheid van rega spelers, maar ik denk dat ook project daar wel last van heeft. Ik denk dat beide spelers gebaat zijn bij een speedbox (instelbare snelheidsregeling).
Maar goed, ik zou uiteindelijk veel sneller gaan voor bijv. een 2e denon dp-300f met een AT-VM540ML element (€269+€235=€504) dan een Rega Planar 2 die hetzelfde kost maar een rega carbon (=at3600L) element komt.
Een element (de naald althans) is natuurlijk wel een slijtage onderdeel, en een beter element koop je voornamelijk voor de laatste 1à2 nummers op een kant, want het verschil wordt voornamelijk gemaakt op de binnenste groeven. Maar daar kan het verschil dan ook aanzienlijk zijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
mr_petit op 07-06-2021 23:21
]