Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.106 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberg87
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:27
Ik heb eigenlijk een vraagje waar hopelijk hier mensen verstand van hebben. Ik heb namelijk een Debut Project 3 platenspeler. En als ik er een goede kwaliteit plaat op leg 180 gram bijvoorbeeld. Dan speelt deze hem prima af.

Maar als ik een oude plaat pak van bijvoorbeeld ELO dan start de plaat niet eens. Hij blijft op de eerste baan of blijft skippen als ik hem verder zet. De plaat is schoon en wilde in het verleden wel goed spelen. Dit heb ik met bijna alle platen van wat mindere kwaliteit. Er zit trouwens geen warp in de plaat ofzo.

Ik heb de tonearm al opnieuw afgesteld maar het blijft een gevoelig geheel. En effectief heb ik nu maar een paar platen die ik nog kan spelen.

Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen? Of wat ik verkeerd doe?

Thanks alvast

[ Voor 9% gewijzigd door martijnberg87 op 29-05-2021 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38

kraats

Ik rol

@martijnberg87 Kan de arm wel ver genoeg zakken, of staat de armlift misschien te hoog ingesteld? Een 'gewone' plaat is dunner dan een 180 grams versie en de naald moet daarvoor wel iets dieper reiken.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
martijnberg87 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:45:
Ik heb eigenlijk een vraagje waar hopelijk hier mensen verstand van hebben. Ik heb namelijk een Debut Project 3 platenspeler. En als ik er een goede kwaliteit plaat op leg 180 gram bijvoorbeeld. Dan speelt deze hem prima af.
180 gram of niet, heeft niets met kwaliteit te maken ;)
Maar als ik een oude plaat pak van bijvoorbeeld ELO dan start de plaat niet eens. Hij blijft op de eerste baan of blijft skippen als ik hem verder zet. De plaat is schoon en wilde in het verleden wel goed spelen. Dit heb ik met bijna alle platen van wat mindere kwaliteit. Er zit trouwens geen warp in de plaat ofzo.
Is je naald wel goed/schoon ?
Ik heb de tonearm al opnieuw afgesteld maar het blijft een gevoelig geheel. En effectief heb ik nu maar een paar platen die ik nog kan spelen.

Thanks alvast
Ik verdenk nu zeker de naald, want al het andere kan het gewoon niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:43
Goedemorgen, ik heb momenteel een marantz platenspeler welke rare kuren heeft en deze wil ik graag gaan vervangen. Het aanbod is nogal groot op de tweedehands markt en heb totaal geen idee wat nu een goede optie is.

Heeft iemand wellicht tips naar wat voor soort merk/type ik het beste kan kijken? Budget is 200 euro.

Ik kwam tevens het merk The Perpetuum tegen (Ebner PE 3044) is dat toevallig iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skdevil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:18:
Goedemorgen, ik heb momenteel een marantz platenspeler welke rare kuren heeft en deze wil ik graag gaan vervangen. Het aanbod is nogal groot op de tweedehands markt en heb totaal geen idee wat nu een goede optie is.

Heeft iemand wellicht tips naar wat voor soort merk/type ik het beste kan kijken? Budget is 200 euro.

Ik kwam tevens het merk The Perpetuum tegen (Ebner PE 3044) is dat toevallig iets?
Tja, er is zoveel keus dat je eerst moet uitvogelen wat je eisen zijn. Zoals vol automaal, semi automaat of helemaal handmatig.
Dan is er nog direct drive, of belt drive en er is ook nog met idler wheel aandrijving. Donker of zilver. Modern of vintage?
Je ziet dat je daar eerst een keus in moet maken voordat wij een goed advies kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skdevil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:18:
ik heb momenteel een marantz platenspeler
Welke marantz heb je?
Zou een beetje jammer zijn als je bijv. een marantz 6300 gaat vervangen. Die is echt wel de reparatie waard. :P

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Bestla schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:21:
[...]

Tja, er is zoveel keus dat je eerst moet uitvogelen wat je eisen zijn. Zoals vol automaal, semi automaat of helemaal handmatig.
Dan is er nog direct drive, of belt drive en er is ook nog met idler wheel aandrijving. Donker of zilver. Modern of vintage?
Je ziet dat je daar eerst een keus in moet maken voordat wij een goed advies kunnen geven.
Bedankt voor je reactie!

Ik moet zeggen ben niet veeleisend. Voorkeur gaat uit naar een vol of semi automaat en de aandrijving maakt niet uit.
Kleur het liefst zwart en vintage spreekt mij wel aan.

Van idler wheel had ik trouwens nog nooit gehoord. Ik zie dat The Perpetuum die ik vermelde ook een idler wheel aandrijving heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
mr_petit schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Welke marantz heb je?
Zou een beetje jammer zijn als je bijv. een marantz 6300 gaat vervangen. Die is echt wel de reparatie waard. :P
Verwacht niet dat hij het waard is. Het is een tt-42

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skdevil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:39:
[...]

Verwacht niet dat hij het waard is. Het is een tt-42
Dat is inderdaad een vrij goedkope simpele tafel. Volgens mij is de naalddruk niet instelbaar en er zit geen antiskating instelling op.

Persoonlijk vind ik inderdaad dat dat soort tafels (die die functionaliteit missen) nooit de moeite waard zijn om geld of moeite in te stoppen, maar dat is mijn mening.

Die perpetuum ebner die je aangeeft zou ik ook niet zo snel geld in stoppen, zeker geen 200 euro.
De enige perpetuum ebner die ik de moeite waard vindt is de pe2020L. Maar die zie je niet zo vaak in nederland (meer in duitsland). En ook daar zou ik geen 200 euro voor geven.
Voor die 200 euro heb je genoeg andere keuze.
Als je niet veeleisend bent, is een direct drive tafel vaak de veiligste keuze. Deze is doorgaans het betrouwbaarst en heeft het minste onderhoud nodig (al kunnen deze tafels natuurlijk ook problemen krijgen).
Als je iets gebruikt wilt, dan zul je eerst je regio moeten geven. Het heeft weinig zin een tafel in delfzijl aan te raden als je in margraten woont ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 29-05-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
mr_petit schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:48:
[...]

Dat is inderdaad een vrij goedkope simpele tafel. Volgens mij is de naalddruk niet instelbaar en er zit geen antiskating instelling op.

Persoonlijk vind ik inderdaad dat dat soort tafels (die die functionaliteit missen) nooit de moeite waard zijn om geld of moeite in te stoppen, maar dat is mijn mening.

Die perpetuum ebner die je aangeeft zou ik ook niet zo snel geld in stoppen, zeker geen 200 euro.
De enige perpetuum ebner die ik de moeite waard vindt is de pe2020L. Maar die zie je niet zo vaak in nederland (meer in duitsland). En ook daar zou ik geen 200 euro voor geven.
Voor die 200 euro heb je genoeg andere keuze.
Als je niet veeleisend bent, is een direct drive tafel vaak de veiligste keuze. Deze is doorgaans het betrouwbaarst en heeft het minste onderhoud nodig (al kunnen deze tafels natuurlijk ook problemen krijgen).
Als je iets gebruikt wilt, dan zul je eerst je regio moeten geven. Het heeft weinig zin een tafel in delfzijl aan te raden als je in margraten woont ;)
Bedankt!

Er valt inderdaad niets in te stellen aan de marantz en draaien doet hij ook alleen wanneer hij er zelf zin in heeft (soms een kwartier aan het prullen :D)

Direct drive lijkt mij dan inderdaad ook de beste optie.

Ik woon in Waalwijk (Brabant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skdevil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Direct drive lijkt mij dan inderdaad ook de beste optie.
Belt drive kan natuurlijk wel, maar de riem moet zo nu en dan vervangen worden (5-10 jaar oid), en sommige riemaandrijvers zijn lastig. Eentje met elektronische snelheidsregeling is imho sowieso aan te raden bij riemaandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberg87
Bestla schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:17:
[...]

180 gram of niet, heeft niets met kwaliteit te maken ;)

[...]

Is je naald wel goed/schoon ?

[...]

Ik verdenk nu zeker de naald, want al het andere kan het gewoon niet zijn.
Ik heb een naaldborsteltje gehaald van project maar dit heeft niet echt geholpen.

Misschien een noob vraag maar kan ik alleen de naald vervangen of moet dan het hele element ook worden vervangen?

In het begin speelde hij prachtig maar nu is hij bijna onbruikbaar...

Kan ik nog iets checken aan de naald zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberg87
kraats schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:13:
@martijnberg87 Kan de arm wel ver genoeg zakken, of staat de armlift misschien te hoog ingesteld? Een 'gewone' plaat is dunner dan een 180 grams versie en de naald moet daarvoor wel iets dieper reiken.
Als ik de arm vrij laat zakken komt hij dieper dan nodig zou moeten zijn. Dit lijkt mij dus in orde. Ook de afstelling zou goed moeten zijn. Maar ik heb ook geprobeerd hem zwaarder te zetten maar dit heeft niet geholpen hehe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skdevil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:56:
[...]
Ik woon in Waalwijk (Brabant)
Wat altijd goede modellen zijn om naar te zoeken zijn Technics SL-D2 en SL-D3 (D2 is halfautomaat, D3 is automaat), of wellicht nog beter SL-Q2 of SL-Q3 (deze zijn quartz gestuurd).
Veel van deze modellen worden echter wel vaak in zilver aangeboden, maar ze zijn er ook in het zwart.

Als je een tafel koopt, zorg dat dan ze optisch in goede staat zijn. Krassen in een stofkap zijn er soms nog wel uit te poetsen, maar dat kost werk en zitten risico's aan. De ene kan dat wel, de andere niet.
En altijd langsgaan, alle functies uittesten. Als er een naald in zit die goed is, is dat leuk. Maar een naald/element is een stlijtageonderdeel, en een behoorlijk goed element (waarschijnlijk beter dan die er inzit) kost ongeveer 50 euro (Audio Technica AT-VM95E).

Het is natuurlijk wel zo dat het allemaal apparaten zijn die 35 jaar of ouder zijn. Vaak moet er toch nog een beetje aan geknutseld worden. Soms bijvoorbeeld oud vet weghalen met een wattenstaafje en nieuw vet terugplaatsen etc. Dat moet je wel zien zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 29-05-2021 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Thanks alvast
Welke cartridge en naald heb je er in zitten, de standaard Ortofon OM10 of de Ortofon OM5 setup?
Of een Ortofon 2M setup? (red)

Ook ik denk aan de naald als boosdoener. Heb hier ook een Pro-ject Debut 3 (DC versie) maar dan met een OM30 naald setup
Ken het probleem niet hier, ook niet in het begin toen er nog een OM10 naaldje op zat.
Heb je alles volgens de handleiding ingesteld? zoals o.a. het contra gewicht en ook het anti skating gewicht?

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberg87
GiLeX schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:07:
[...]

Welke cartridge en naald heb je er in zitten, de standaard Ortofon OM10 of de Ortofon OM5 setup?
Of een Ortofon 2M setup? (red)

Ook ik denk aan de naald als boosdoener. Heb hier ook een Pro-ject Debut 3 (DC versie) maar dan met een OM30 naald setup
Ken het probleem niet hier, ook niet in het begin toen er nog een OM10 naaldje op zat.
Heb je alles volgens de handleiding ingesteld? zoals o.a. het contra gewicht en ook het anti skating gewicht?
Deze heeft de orthofon 5E naald setup. Ik heb hem goed ingesteld via de handleiding. En het anti skate gewichtje op je juiste plek gezet. Volgens mij zou dat allemaal goed moeten zijn.

Eerste waar ik zelf aan dacht was ook de setup dus die heb ik al vaker gechecked haha.
Maar een nieuwe naald is los verkrijgbaar zie ik dus dat zou het dan haast moeten zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@martijnberg87 een 5E naaldje kost niet veel je kan dat dan wel gokken om die vervangen.
Geen idee hoe oud die is maar ze hebben niet het eeuwige leven ;)
Of de gok wagen en er gelijk een stapje verder op de ladder gaan kwa setup met een OM10, 20 of 30. Deze passen allemaal plug en play. enige is dan wel weer opnieuw alle gewichten afstellen :+
Dat is denk ik de makkelijkste oplossing als je naald het probleem is.

(Om40 sla ik even over die is nog een stuk duurder)

[ Voor 7% gewijzigd door GiLeX op 29-05-2021 10:29 ]

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberg87
GiLeX schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:28:
@martijnberg87 een 5E naaldje kost niet veel je kan dat dan wel gokken om die vervangen.
Geen idee hoe oud die is maar ze hebben niet het eeuwige leven ;)
Of de gok wagen en er gelijk een stapje verder op de ladder gaan kwa setup met een OM10, 20 of 30. Deze passen allemaal plug en play. enige is dan wel weer opnieuw alle gewichten afstellen :+
Dat is denk ik de makkelijkste oplossing als je naald het probleem is.

(Om40 sla ik even over die is nog een stuk duurder)
Alleen het naaldje past op de om5e element bedoel je dan? Op de plaatjes lijkt het hetzelfde idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

martijnberg87 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:33:
[...]

Alleen het naaldje past op de om5e element bedoel je dan? Op de plaatjes lijkt het hetzelfde idd.
Het element is een "standaard" Ortofon OM serie of OMsuper serie daar passen alle OM serie naalden op inderdaad, alleen moet je bij de naalden vanaf de OM10 het contra gewicht achter op de arm iets nauwkeuriger instellen nog 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberg87
Ik ga een om10 bestellen. Ik zal even posten of het gewerkt heeft. Bedankt voor alle snelle reacties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:59
Blijft toch een heerlijke collectie. Zowel de score als de soundtrack en de original music.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ah0yDZKJmS9fTcCTZmt-yG-3H64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6ZjorT5pqKRPDPpPKj70yuG.jpg?f=fotoalbum_large

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022

Thanks alvast
Ik weet niet of je em al besteld hebt, maar ik heb zelf een Pro-Ject Debut 3 (DC versie) en ik herken het probleem wel! Bij mij lag het iig niet aan de naald.

Als ik het hendeltje naar beneden deed om de toonarm te laten zakken, dan zakte de arm niet ver genoeg door. Als ik dan een (oude) dunnere plaat erop legde maakt de naald geen contact met de plaat of blijft hij in dezelfde groef herhalen. Ik had dat vooral als ik em een tijdje niet gebruikt had.

Een simpele fix bij mij was:
- plaat eraf halen en draaitafel uitzetten.
- De toonarm net naast z'n "houdertje" positioneren, zodat hij niet boven je platter hangt.
- Het hendeltje naar beneden doen, zoals je normaal gezien de naald zou laten zakken.
- Dan zachtjes met je vinger op het mechanisme drukken dat ervoor zorgt dat de arm kan zakken. Je merkt dan dat je deze een stuk verder kunt indrukken.
- Vervolgens de arm weer optillen via het hendeltje en je plaat klaarleggen om te spelen.
- Nu de platenspeler zoals normaal gebruiken en de arm met het hendeltje laten zakken op de plaat.

Dat was bij mij in ieder geval een oplossing! Ik weet niet waarom het zo stroef is, maar eens om de zoveel dagen moet ik dat ook ff doen en dan beweegt de arm weer netjes op en neer en maakt m'n naald ook weer contact met de plaat.

Hopelijk werkt dit voor jou ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56

Toshirou

Vinyl Surfer

Is het dan niet een idee om een andere mat te halen zoals die een van Cork 'n rubber? Deze is dikker en daardoor ook wat makkelijker om bij dunnere platen voor de arm de plaat af te tasten.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Toshirou schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:39:
Is het dan niet een idee om een andere mat te halen zoals die een van Cork 'n rubber? Deze is dikker en daardoor ook wat makkelijker om bij dunnere platen voor de arm de plaat af te tasten.
Ik heb zelf een acryl platter erop liggen zonder slipmat, dus voor mij is dat geen mogelijkheid. Maar zal prima werken als je de standaard platter + slipmat gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
mr_petit schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Wat altijd goede modellen zijn om naar te zoeken zijn Technics SL-D2 en SL-D3 (D2 is halfautomaat, D3 is automaat), of wellicht nog beter SL-Q2 of SL-Q3 (deze zijn quartz gestuurd).
Veel van deze modellen worden echter wel vaak in zilver aangeboden, maar ze zijn er ook in het zwart.

Als je een tafel koopt, zorg dat dan ze optisch in goede staat zijn. Krassen in een stofkap zijn er soms nog wel uit te poetsen, maar dat kost werk en zitten risico's aan. De ene kan dat wel, de andere niet.
En altijd langsgaan, alle functies uittesten. Als er een naald in zit die goed is, is dat leuk. Maar een naald/element is een stlijtageonderdeel, en een behoorlijk goed element (waarschijnlijk beter dan die er inzit) kost ongeveer 50 euro (Audio Technica AT-VM95E).

Het is natuurlijk wel zo dat het allemaal apparaten zijn die 35 jaar of ouder zijn. Vaak moet er toch nog een beetje aan geknutseld worden. Soms bijvoorbeeld oud vet weghalen met een wattenstaafje en nieuw vet terugplaatsen etc. Dat moet je wel zien zitten.
Top, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga op zoek naar 1 van deze modellen.

Even een losse vraag, ik zie hier ook veel pro-ject langskomen. Hoe verhoud zo’n Primary E zich tov een SL-D2 bijvoorbeeld? Neem aan dat de project een volledig handmatige is maar dat is nog wel te overzien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Laatst online: 01-06 04:44

D_V

Jasphur schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:51:
Blijft toch een heerlijke collectie. Zowel de score als de soundtrack en de original music.

[Afbeelding]
Prachtig vinyl! Wel een prijzige box als ik zo op discogs kijk. Veel game- en manga/anime spul komt wel op schitterend vinyl uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skdevil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:04:
[...]

Even een losse vraag, ik zie hier ook veel pro-ject langskomen. Hoe verhoud zo’n Primary E zich tov een SL-D2 bijvoorbeeld?
De project primary line heeft geen instelbare antiskating. Die zou ik noooit kopen, want dat vind ik derhalve geen serieuze draaitafel.
Datzelfde geldt voor de project jukebox line en T line.
Dus serieuze tafels (in mijn ogen) begint bij project pas bij de debut line.
Is instelbare antiskating dan zo belangrijk? Sinds begin jaren 70 heeft eigenlijk elke normale draaitafel instelbare antiskating, behalve de goedkoopste van de goedkoopste instapmodellen, dus als het al 50 jaar op elke normale draaitafel zit, vind ik het niet teveel gevraagd. Instelbare antiskating heb je nodig als je van element en/of naalddruk wilt veranderen.

Trouwens, als je budget €200 is, dan kan je ook kijken naar een dual 704. Dat is ook een goede tafel.
Al zou ik degene die nu bij jou in de buurt staan ontwijken. Dat zijn deze 2:
https://link.marktplaats.nl/m1706639867 Kap beschadigd, vuil en de naald die in het element zit is niet de correcte naald, wat duidt op een prutser.
https://link.marktplaats.nl/m1676369686 volgens mij zit hier ook een barst in de kap, en lijkt er geen element in te zitten, maar ook de elementdrager (plaatje waarop het element gemonteerd wordt bij dual) zit er misschien niet in (kosten ca. 30 euro)

Vaak is het ook gewoon geduld hebben. Als je gebruikt zoekt, loont wachten totdat het juiste model in de juiste staat langskomt. De eerste de beste kopen is vaak niet het beste exemplaar.

Je zou ook kunnen meebieden op deze technics sl-1400:
https://link.marktplaats.nl/m1710283930
De sl-12xx t/m sl-17xx serie van technics staat nog boven de sl-d2 serie.

En voor de rest zijn er natuurlijk zo veel interessante oude modellen van vele merken.
In ieder geval moet je een tafel kopen met een arm waarin een normaal element past (1/2" aansluiting met schroefjes). En de meeste tafels van enige kwaliteit zijn ook zwaar. Meestal 6kg of meer.
Dus daar zou ik ook op letten. Specificaties van de meeste tafels kan je vinden op vinylengine in de library.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 29-05-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:59
D_V schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Prachtig vinyl! Wel een prijzige box als ik zo op discogs kijk. Veel game- en manga/anime spul komt wel op schitterend vinyl uit.
Is het dubbel en dwars waard :D

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:16
Even een vraagje over het verkopen van platen. Ik heb een lading platen gekregen van mijn vader die ze niet meer speelt. Uiteraard zijn het volgens hem allemaal collectors items, special editions en zeer zeldzame plaatjes. Nu heb ik er totaal geen verstand van en neem ik de uitspraken met een zakje zout. Volgens mij komt het merendeel gewoon bij de free record shop vandaan (ja zo oud ben ik ook al)

Als ik naar een inkoper ga in Rotterdam krijg ik dan een eerlijke prijs als er echt iets speciaals tussen zit of zal ik eerst alles moeten uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je weet wat je verkoopt kan je meer verdienen, dat lijkt me logisch. Voer alles eens in in discogs zodat je weet wat je hebt. De speciale zou ik daar verkopen, de rest kan je dumpen bij die inkoper.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2024
S.McDuck schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:31:
Even een vraagje over het verkopen van platen. Ik heb een lading platen gekregen van mijn vader die ze niet meer speelt. Uiteraard zijn het volgens hem allemaal collectors items, special editions en zeer zeldzame plaatjes. Nu heb ik er totaal geen verstand van en neem ik de uitspraken met een zakje zout. Volgens mij komt het merendeel gewoon bij de free record shop vandaan (ja zo oud ben ik ook al)

Als ik naar een inkoper ga in Rotterdam krijg ik dan een eerlijke prijs als er echt iets speciaals tussen zit of zal ik eerst alles moeten uitzoeken?
Meeste inkopers die ik ken, kopen bulk in en kijken niet eens wat er tussen zit. Misschien even vluchtig om zeker te zijn dat het niet weer een typische 'de platen van opa/oma' collectie is met de bekende kringloop toppers van BZN, Alle 13 stampers etc.

Beste idee is inderdaad alles invoeren in discogs, zeker de platen die je vader als bijzonder bestempeld. Maar ik vrees dat je wel eens gelijk kon hebben. Dat de platen in het hoofd van je vader een stuk specialer zíjn dan ze in werkelijkheid zijn.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:16
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:47:
[...]

Beste idee is inderdaad alles invoeren in discogs, zeker de platen die je vader als bijzonder bestempeld. Maar ik vrees dat je wel eens gelijk kon hebben. Dat de platen in het hoofd van je vader een stuk specialer zíjn dan ze in werkelijkheid zijn.
Toch even kijken dan bij die discogs. Gewoon voor de zekerheid :)
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnberg87
Flabsie schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Ik weet niet of je em al besteld hebt, maar ik heb zelf een Pro-Ject Debut 3 (DC versie) en ik herken het probleem wel! Bij mij lag het iig niet aan de naald.

Als ik het hendeltje naar beneden deed om de toonarm te laten zakken, dan zakte de arm niet ver genoeg door. Als ik dan een (oude) dunnere plaat erop legde maakt de naald geen contact met de plaat of blijft hij in dezelfde groef herhalen. Ik had dat vooral als ik em een tijdje niet gebruikt had.

Een simpele fix bij mij was:
- plaat eraf halen en draaitafel uitzetten.
- De toonarm net naast z'n "houdertje" positioneren, zodat hij niet boven je platter hangt.
- Het hendeltje naar beneden doen, zoals je normaal gezien de naald zou laten zakken.
- Dan zachtjes met je vinger op het mechanisme drukken dat ervoor zorgt dat de arm kan zakken. Je merkt dan dat je deze een stuk verder kunt indrukken.
- Vervolgens de arm weer optillen via het hendeltje en je plaat klaarleggen om te spelen.
- Nu de platenspeler zoals normaal gebruiken en de arm met het hendeltje laten zakken op de plaat.

Dat was bij mij in ieder geval een oplossing! Ik weet niet waarom het zo stroef is, maar eens om de zoveel dagen moet ik dat ook ff doen en dan beweegt de arm weer netjes op en neer en maakt m'n naald ook weer contact met de plaat.

Hopelijk werkt dit voor jou ook!
Dit was de goude tip!!! Het pootje bleef net te hoog waardoor de naald haast niet op de plaat kwam. Ik heb het schroefje dat erin zit wat aangedraait zodat hij iets meer ruimte heeft.

Super bedankt al onze platen spelen weer als nooit tevoren!! Superblij!!! Thanks thanks thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberg87
Toshirou schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:39:
Dit is een goeie dit ga ik nog wel doen. Lees alles echt veel over wat dan de beste mat zou zijn haha.

Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 09:07

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

D_V schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:38:
[...]

28 juli komen er re releases uit van de intro van Dragonball en Dragonball Z er komt ook een hits collectie uit van Dragonball ;) o.a. te vinden op hmv japan (japans) of cdjapan (al jaren betrouwbaar en goed en engelstalig). Mijn ribben zijn er klaar voor O-)

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:14
martijnberg87 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:02:
[...]

Dit was de gouden tip!!! Het pootje bleef net te hoog waardoor de naald haast niet op de plaat kwam. Ik heb het schroefje dat erin zit wat aangedraaid zodat hij iets meer ruimte heeft.
Eigenlijk komt het er op neer, dat het dunne laagje vet, wat in het mechanisme zit, langzaam is ingedroogd en dus te dik geworden is (bekend euvel, heb ik met mijn Technics SL-1411 ook gehad).
Om dit op te lossen, moet je het mechanisme uit elkaar halen, schoonmaken en er nieuw (heel erg dun) vet op doen (gebruik GEEN WD-40 hiervoor, maar een kwalitatief goed vet!).

En als je een naald koopt, koop er dan twee. Een diamant naald heeft ongeveer een levensduur van 2000 speel uren (afhankelijk van type en gebruik). Je weet niet, hoelang die naalden nog te verkrijgen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rinaldootje schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:55:
[...]

En als je een naald koopt, koop er dan twee. Een diamant naald heeft ongeveer een levensduur van 2000 speel uren (afhankelijk van type en gebruik). Je weet niet, hoelang die naalden nog te verkrijgen zijn.
Volgens die logica zou je er dan waarschijnlijk eerder 3, 4, 5, 6 of meer moeten kopen afhankelijk van je te verwachten toekomstige luisteruren op die platenspeler in je resterende leven. ;)

Maar ik zou me geen zorgen maken over de verkrijgbaarheid. Is de naald tegen die tijd niet meer verkrijgbaar (grote kans van wel trouwens, meestal zitten naalden vele jaren in het assortiment) dan koop je een nieuw element.

Een element + naald is namelijk net zo duur of vrijwel net zo duur als een losse (originele) vervangingsnaald. Ook leuk want dan heb je weer eens wat anders. Uiteraard met een klein nadeeltje: nieuw element monteren / uitlijnen. Maar dat lijkt me eens in de zoveel jaar niet zo'n bezwaar.

Het advies van 2 naalden wordt vaak gegeven maar komt meestal voort uit: als naald 1 kapot is kan je naald 2 monteren en meteen door met luisteren. Ik mol nooit naalden en een naald gaat echt niet binnen een maand van "goed" naar "slecht" dus ik kan prima voort met eentje. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 30-05-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberg87
[...]

Eigenlijk komt het er op neer, dat het dunne laagje vet, wat in het mechanisme zit, langzaam is ingedroogd en dus te dik geworden is (bekend euvel, heb ik met mijn Technics SL-1411 ook gehad).
Om dit op te lossen, moet je het mechanisme uit elkaar halen, schoonmaken en er nieuw (heel erg dun) vet op doen (gebruik GEEN WD-40 hiervoor, maar een kwalitatief goed vet!).

Er zit nu iets meer ruimte tussen de arm en het mechanisme. Het mechanisme tilt de arm nog wel op maar hij zakt een stukje verder.

Als ik wel weer problemen krijg dan zal ik hem eens uit elkaar halen en smeren. Ik weet nu in ieder geval waar ik moet zoeken.

De naalden zijn nu iig goed verkrijgbaar dus voorlopig neem ik de gok nog even. De platenspeler staat niet zo heel vaak aan dus als hij kapot zou gaan is het geen ramp. Ik ergerde me er meer aan dat hij gewoon helemaal niet meer fatsoenlijk wou spelen haha.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
Al een poosje binnen, maar nog geen tijd genomen om wat foto's te posten. Ik heb een klein deel beluisterd en een iets groter deel gewassen en van nieuwe binnenhoes voorzien. De komende tijd ga ik ze allemaal beluisteren en bepalen welke ik wil houden. Twee keer Bob Marley - Live is een beetje veel van het goede. Sterker nog, ik luister nooit naar reggae. Maar ook in deze stapel zitten weer lekker wat onbekende bands en artiesten. Wat dat betreft kan ik mijn hart ophalen de komende weken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pn3Dj4Ql.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qzvgrsjl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s9oBkR3l.jpg?1

Dit is een stapel die, zonder dat er (kritisch) naar is gekeken, op MP is gezet. Zo ontbreken de 2e LP van Yes - Yessongs en de inlay van Sting - ... Nothing Like The Sun (staat trouwens niet op de foto's) en hebben Queen - Queen en Brainbox gewoonweg een hoes van een andere persing. En je wilt niet weten hoe vuil ze zijn :X . Ik heb werkelijk geen idee hoe je een LP zo vies kunt krijgen. De grading van VG+ moet ik dan ook met een lading zout nemen en zal ik zelf bepalen door ze te bekijken en beluisteren. Dit wil trouwens absoluut niet zeggen dat het slechte kwaliteit LP's zijn. Verre van. Zo is The Beatles - St. Pepper ... helemaal compleet met de psychedelische binnenhoes en inlay in meer dan prima staat. En een wasbeurt zal voor deze LP's dan ook wonderen verrichten :P .

De witte hoes op de bovenste foto is van Queen - Jazz. Maar dan de versie uit de box The Complete Works. Deze heeft een prachtig embossed Queen-logo. Ondanks dat, is dit een van de LP's die ik niet ga houden omdat ik al een prima versie, inclusief de befaamde poster, heb.

Ik ben trouwens nog steeds in blijde verwachting van Scorpions - Acoustica (besteld op 30-4). Dodax heeft vorige week laten weten dat de 2LP verzonden is, maar ik heb nog niets ontvangen :S .
[...]

Vanwege verzendkosten en voor het gemak heb inderdaad een 'ATN95E-op-voorraad' mee laten komen met andere spullen die ik nodig had. Verder maak ik me geen zorgen of een naald op een gegeven moment niet meer verkrijgbaar is. Er is inderdaad altijd een oplossing. Op dat dan voor dezelfde prijs-prestatieverhouding als van de AT95E is? Mogelijk niet, maar zonder element komen we gelukkig nooit te zitten.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-06 09:20
Ghehe Die Marley Live en Exodus heb ik hier ieder wel 3 of 4 keer staan geloof ik. :P (in wisselende staat)
Die nam ik gewoon altijd mee toen ie nog wel eens voor 50ct of een euro in de kringloop stond.

* Charly is dan ook niet vies van een beetje reggae

[ Voor 19% gewijzigd door Charly op 31-05-2021 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat doe ik ook geregeld, als ik een LP in een betere staat vind voor een €1, dan gelijk de oude vervangen. Laatst nog gedaan bij het album van Joan Baez. De eerste was al in een goede staat, maar laatst vond ik er een die zo goed was, dat het wel een nieuw exemplaar leek. Een eerste release en Duitse persing maar de hoes als plaat zelf echt gewoon mint, blijkbaar een keer geluisterd (of taped naar casette). Heerlijk album en geen tikje te horen...

Dat is het leuke ook van Kringloop winkels, dubbele albums halen om die ene originele pressing te vinden in een perfect staat! :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V

D_V

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/60b4da3413ff9/60b4da3411867-001.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/60b4da4dab7ec/60b4da4da88e0-002.jpg

"West Ryder Pauper Lunatic Asylum" - Kasabian, blijft een geweldig album!

_/-\o_

Dankzij Vinylgrove in Den Haag nog een geseald exemplaar kunnen kopen, beetje duur wel, maarja... Superblij mee, nu alleen "Velociraptor!" nog ergens vandaan zien te toveren, Discogs waarschijnlijk. (en niet het exemplaar van Northend in Haarlem, wat ongetwijfeld niet op voorraad is)
Tijd dat er verdomme weer platenbeurzen komen.

:D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannbla
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-05 18:30
Vandaag ook 3 nieuwe platen mogen ontvangen van Easy Eye Sound.
Allen op gekleurde vinyl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1TN22dq5PwuQC0YO_XRYQwimhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Mx00b9WzciDX8WVptl0lNhf.jpg?f=fotoalbum_large

There's no school like the old school and i'm the headmaster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-05 17:08
Twijfel, Twijfel.. Wel mooi (muziek en vinyl :P), maar best prijzig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjT4VtmO4LqEJskbiWDcJheHqW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iSzvuEywQFLgBCa2C3Hcfsxw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zou er 2 kopen. 1 voor jezelf en 1 om binnen enkele jaren sealed op discogs te gooien

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
sparow schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:59:
Twijfel, Twijfel.. Wel mooi (muziek en vinyl :P), maar best prijzig...

[Afbeelding]
Ik denk er ook over na, de clear vinyl kost maar eventjes €50 met gemiddeld nog eens €10 verzendkosten extra. Terwijl mijn lokale platenboer zowel gewone zwarte als de indy exclusive grijze heeft voor €30.

Twijfel...twijfel inderdaad |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-05 17:08
chromium schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:50:
[...]

Ik denk er ook over na, de clear vinyl kost maar eventjes €50 met gemiddeld nog eens €10 verzendkosten extra. Terwijl mijn lokale platenboer zowel gewone zwarte als de indy exclusive grijze heeft voor €30.

Twijfel...twijfel inderdaad |:(
Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb hem besteld. Bij platenzaak.nl, 6 euro verzendkosten. Als het goed is wordt hij morgen verstuurd. Vind het wel een erg mooi album. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N-K4aHVYp1Yr5lwADRwSsQYIpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0Kgh2Y0RIHC7LhvjEzWccDD.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer een bezoekje aan de lokale kringloop gebracht. Het resultaat is dan ook niet slecht te noemen 😉.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Vakantie geld is binnen en dus tijd om wat moois er mee te doen... Tjah, wat doe je dan? Je koopt 4 LP's waarvan één er al lange tijd in bestelling stond:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/0VosKTtYkV3lKIkEJsQv1RcU4NnWpARQWJidyrd96OCT4K2caYvwUsVL3nvRLza4EoPexRMP4q2_uL_v5XWQsb4OUqRugQVHR16mjCKU0lJCOxj_07XNHoFFY5CWGCjaeMlrq-quYno=w2400

Mijn Dire Straits collectie wordt beetje bij beetje vervangen door Mobile Fidelity Soundlab platen... Die klinken velen malen mooier dan de oude oorspronkelijke persingen of de back to black heruitgave... :D

Nu lekker aan het genieten van mijn inziens het beste album van Rowwen Hèze: Zondag In Het Zuiden... _/-\o_

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
30 april besteld en vandaag afgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ulg4aJul.jpg

Hij is nog niet door de wasstraat gegaan maar draait de eerste rondjes op mijn TD166. Op dit moment geniet ik van The Zoo. Oké, ik kan maar zoveel "Klaus Meine" op een avond hebben, maar dit akoestische album is wel heel lekker :9~ . Jaren terug heb ik de DVD gezien en gehoord, dus toen ik hem op Dodax voorbij zag komen, heb ik hem meteen maar besteld. Ik ben de rest van de avond waarschijnlijk off-line.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zit lekker naast de jukebox en het valt mij gewoon op dat singles gemaakt in de jaren 70 gewoon veel 'vetter' klinken dan moderne singles van vandaag de dag. Zo is er echt een verschil in klankkleur als je Jimmy 'Bo' Horne - Dance across the floor en Too good to be forgotten van Amazulu afspeeld. Amazulu is veel 'cleaner' ook al luisterd het makkelijk weg. Zijn de 70's echt anders als het op klankkleur aankomt? Nu snap ik wel dat rock anders gemixt wordt, maar lichte populaire hitlijst muziek verschilt toch niet zoveel van elkaar, en toch voelt het anders.

Mijn muzieksmaak heeft zich in de jaren 70 ontwikkeld, en misschien ervaar ik dat als vertrouwd terwijl Nona - Last to Know klinkt alsof het rechtstreeks van CD op single is gezet. Kan natuurlijk niet met die RIAA curve en zo, maar het klinkt net zo clean als een CD.
En ik hou van vette baslijnen, en diepe base drums., en het lijkt alsof dat niet meer bestaat.
Uit de jaren 90, A Tribe called Quest - Can I kick It? heeft een vette base & drums, maar toch het mist iets.
Voor wie wil weten waar ik precies op doel moet de LP Todd Rungren's Utopia eens luisteren. Jaren 70 'glam'rock in optima forma. Zo 'vet' is het tegenwoordig niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://www.musiconvinyl.com/fotos/4572_foto1_product_xl.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Bestla op 03-06-2021 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 14:48
Bestla schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:27:
Ik zit lekker naast de jukebox en het valt mij gewoon op dat singles gemaakt in de jaren 70 gewoon veel 'vetter' klinken dan moderne singles van vandaag de dag.
[Afbeelding]
Heeft dat niet met de jaren zeventig "wall of sound"te maken, alles lekker vet en veel aangezet :)
Wikipedia: Wall of Sound

Acties:
  • 0 Henk 'm!
macdushi schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:14:
[...]

Heeft dat niet met de jaren zeventig "wall of sound"te maken, alles lekker vet en veel aangezet :)
Juist DAT zocht ik. Maar nu lijkt het alsof alles maar zo clean mogelijk moet.

Phil Spector is er beroemd mee geworden.

En zoals in het Wiki artikel gesproken werd dat de enige referentie was het geluid van de autoradio. Daar kan ik over meepraten, getuige de Boney M cassettes van mijn moeder onderweg naar Spanje. Ik kan ze nu nog uit mijn hoofd meezingen

[ Voor 27% gewijzigd door Bestla op 03-06-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:42
Bestla schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:27:
Ik zit lekker naast de jukebox en het valt mij gewoon op dat singles gemaakt in de jaren 70 gewoon veel 'vetter' klinken dan moderne singles van vandaag de dag. Zo is er echt een verschil in klankkleur als je Jimmy 'Bo' Horne - Dance across the floor en Too good to be forgotten van Amazulu afspeeld. Amazulu is veel 'cleaner' ook al luisterd het makkelijk weg. Zijn de 70's echt anders als het op klankkleur aankomt? Nu snap ik wel dat rock anders gemixt wordt, maar lichte populaire hitlijst muziek verschilt toch niet zoveel van elkaar, en toch voelt het anders.
Ik denk dat Gated-Reverb ook veel verandering in klank teweeg heeft gebracht,met name in de jaren 80. Door de drums af te kappen kon met een sterieler/schoner geluid produceren.

Natte krant (363218) (V.242)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:41

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

macdushi schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:14:
[...]

Jaren 60 zelfs.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:54
Ondanks dat ik al een zwarte heb kon ik deze zilverkleurige sl5 niet laten staan voor 5 tientjes. De kap zag er niet best uit dus die heb ik gepolijst en deels overgespoten wat best ok gelukt is. Wel een half uur bij de Brezan staan twijfelen met 4 spuitbussen die allemaal aardig in de buurt kwamen (kap meegenomen) maar uiteindelijk wel de goede kleur te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRaFgs-7gr_OC4egci7RK2C3Es4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxcTRuTarjPSuYQMuv8nUKAV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfnB2bWXK8bPD2ibvjmOKnje8fE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMGcAsuya0usbnBdYcvMyNE3.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week ook nog deze binnen gekregen. Alleen de Sonny Rollins en Freddy Hubbard albums zijn bij de lokale platenzaak gehaald. De postbezorger zal wel blij zijn geweest 🤣.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-06 14:26
Hallo, ik lees een tijdje mee hier. Erg interessant. Ik heb een platenspeler met een SME arm, ja die lichte. ULM noemen we dat. Nu wil ik een ander element erop. De oude lijkt en klinkt niet okselfris meer. Maar ik lees dat de arm lichter is dan tegenwoordig gebruikelijk en derhalve een hoog compliant element wenst. Zijn er suggesties zodat ik een richting heb waarin ik moet zoeken. Daarbij is het een optie een extra headshell te kopen, eventueel wat zwaarder zodat je misschien beter uitkomt met elementkeuze. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bKMHLnDhURYgsTv-Yqm-vNt3Us=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7eUjkWBluvLzYAMMarQjXR6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
Yalopa schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:26:
Ik zou er 2 kopen. 1 voor jezelf en 1 om binnen enkele jaren sealed op discogs te gooien
Ik kan je het niet verbieden maar door dit soort acties worden platen dus steeds duurder. Laat de 'voorraad' gewoon aan de liefhebber over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Yalopa schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:26:
Van dit soort berichten.....
Er zijn ook gewoon fans die dit doen. Die proberen een slaatje te slaan uit hun hobby.
Voorbeeld. Je kon bij insideout een box bestellen van Jarre - Amazonia. Er zijn er maar 50 gemaakt. Alle 50 binnen no time verkocht. En binnen no time stond ie op Discogs voor €500. Aanschafprijs, €150

Bij mij gaat het nog altijd om de muziek, en die deel ik dan ook gewoon met de andere fans.

Voorbeeld: Radiophonie vol.9 kwam uit in zeer beperkte oplage. Gekocht voor €14 per stuk. Veel fans klagen dat ze hem niet hadden. Toevallig Mediamarkt in Rotterdam lagen er twee, meteen gekocht en doorverkocht voor dezelfde prijs. (Als je ze nu ziet op discogs.....) :(

Zo maak je muziek niet meer toegankelijk voor iedereen en maak je de markt kapot.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Van dit soort berichten.....
Er zijn ook gewoon fans die dit doen. Die proberen een slaatje te slaan uit hun hobby.
Voorbeeld. Je kon bij insideout een box bestellen van Jarre - Amazonia. Er zijn er maar 50 gemaakt. Alle 50 binnen no time verkocht. En binnen no time stond ie op Discogs voor €500. Aanschafprijs, €150

Bij mij gaat het nog altijd om de muziek, en die deel ik dan ook gewoon met de andere fans.

Voorbeeld: Radiophonie vol.9 kwam uit in zeer beperkte oplage. Gekocht voor €14 per stuk. Veel fans klagen dat ze hem niet hadden. Toevallig Mediamarkt in Rotterdam lagen er twee, meteen gekocht en doorverkocht voor dezelfde prijs. (Als je ze nu ziet op discogs.....) :(

Zo maak je muziek niet meer toegankelijk voor iedereen en maak je de markt kapot.
Dat klopt en ik heb er ook een pesthekel aan.

Het is een vicieuze cirkel... Zo lang er fomo figuren zijn die spul kopen op deze markt, zal het aanbod er blijven.
Oplossing: Niet kopen van deze lui en je verlies nemen als je voor een speciale editie achter het net vist. Geeft ook een hoop rust :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:31:
Ondanks dat ik al een zwarte heb kon ik deze zilverkleurige sl5 niet laten staan voor 5 tientjes. De kap zag er niet best uit dus die heb ik gepolijst en deels overgespoten wat best ok gelukt is. Wel een half uur bij de Brezan staan twijfelen met 4 spuitbussen die allemaal aardig in de buurt kwamen (kap meegenomen) maar uiteindelijk wel de goede kleur te pakken.

[Afbeelding]
Lekker klusje, lijkt goed gelukt, als de kleur tenminste vrij goed overeenkomt. Bij de metalen spelers kun je met wat poetsen met bijv een lichte polish nog verbazend veel plekjes wegkrijgen, dan hoeft er geen nieuwe laklaag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen32
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 22:09
Rdam schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:10:
[...]

Ik kan je het niet verbieden maar door dit soort acties worden platen dus steeds duurder. Laat de 'voorraad' gewoon aan de liefhebber over.
Volgens mij moet je deze opmerking zien als Cynisme

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nieuwe aanwinst, en mijn vrouw was blij verrast.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XqGMMjXT/blackkeysdeltakream.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:54
Cap schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:04:
[...]

Lekker klusje, lijkt goed gelukt, als de kleur tenminste vrij goed overeenkomt. Bij de metalen spelers kun je met wat poetsen met bijv een lichte polish nog verbazend veel plekjes wegkrijgen, dan hoeft er geen nieuwe laklaag op.
De kleur is ok maar lichtinval is toch ook wel een ding, het gespoten deel heeft een ander structuur zeg maar. Overigens is de kap geheel plexiglas dat deels gespoten is dus als je dat gaat schuren zit je snel door de kap heen te kijken.

Al met al wel tevreden, hij speelt in ieder geval heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Precies wat je zegt, kleur is niet de enige factor, naar mijn ervaring krijg je het toch nooit hetzelfde en dan moet het eigenlijk helemaal overgespoten. En vaak wordt zelf overspuiten ook weer net niet zo strak als de fabriek het kon, hecht het minder mooi en is het minder sterk, etc. :P Maar jouw actie lijkt in dit geval goed gelukt.

Ja de SL-5 behuizing is inderdaad niet metaal, zou ik niet op gaan schuren. :P Ik bedoelde verder voor die metalen modellen ook niet echt schuren maar een maar een milde polish/wax of zelfs alleen een poetsdoek met iets als WD40 lost al aardig wat vlekken/aanslag op. Met de SL-7/10/15 kan dat echt prima alsmede de normale metalen modellen als de 1x00 series en de SL-Q series.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 04-06-2021 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 22:39
Vergeten we Record Store Day 2021 niet, beste mensen? Komende zaterdag al. Wat gaan jullie doen? Ik twijfel nog tussen Kroese Arnhem en Vinylparadijs Geesteren...

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Laurens85 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:02:
Vergeten we Record Store Day 2021 niet, beste mensen? Komende zaterdag al. Wat gaan jullie doen? Ik twijfel nog tussen Kroese Arnhem en Vinylparadijs Geesteren...
Ik woon een paar honderd meter van Sounds hier in Venlo, dus de keuze is gemakkelijk. Maar ik vind er eerlijk gezegd niet veel bijzonders tussen zitten dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik heb twee pre-orders gedaan voor dit jaar, te weten Art Blakey and the Jazz Messengers - Chippin' In en Kenny Dorham - Quiet Kenny. Waarvan die laatste nog maar een vraagteken is. De eerste kan de platenzaak hoogstwaarschijnlijk wel krijgen. Dus ik ben benieuwd!

Uitgezonderd van deze twee, vind ik er verder ook niets opmerkelijks verder bij zitten. Jammer dit jaar valt in mijn ogen verder tegen. Ook de zeventiende van volgende maand heeft voor zover ik zag niks interessants erbij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Ik denk gewoon de honden uitlaten, naar de supermarkt, de auto wassen en daarna m misschien nog een rondje fietsen als het een beetje fatsoenlijk weer is.

Eigenlijk alles behalve naar één van de lokale platenzaken gaan. Bertus heeft naar mijn
smaak eigenlijk niets fatsoenlijks uit het archief getrokken en op een kek kleurtje laten persen verpakt met paar mooie FOMO / Hype stickers, waar ik warm voor loop. Laat staan in een rij voor wil gaan staan, eb dan nog het risico lopen dat de dealer er maar twee van heeft gekregen.

[ Voor 0% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 06-06-2021 08:12 . Reden: vage enter die de tekst afrbak verwijderd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nosferatu111072
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 13:57
RSD? Gewoon naar Bart van Vinyl paradijs in Geesteren. Geweldig, uitgebreide zaak, goeie koffie en een gemoedelijke sfeer. Wat wil je nog meer

Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 11:42
Weinig interessants tussen de RSD releases. Maar ik ga sowieso wel even heen, gewoon 'mijn' lokale platenzaak. Vanuit nostalgische gevoelenes wil ik natuurlijk wel even proberen om T.A.T.U. - 200 Km/H In The Wrong Lane te scoren.. :P

[ Voor 12% gewijzigd door cmndr_adama op 06-06-2021 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

cmndr_adama schreef op zondag 6 juni 2021 @ 00:35:
Vanuit nostalgische gevoelenes wil ik natuurlijk wel even proberen om T.A.T.U. - 200 Km/H In The Wrong Lane te scoren.. :P
Ja verdomme, die wilde ik ook hebben!

:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:57:
[...]
Bertus heeft naar mijn smaak eigenlijk niets fatsoenlijks uit het archief getrokken en op een kek kleurtje laten persen verpakt met paar mooie FOMO / Hype stickers, waar ik warm voor loop.
Dat kan natuurlijk, maar voor de meeste releases doet Bertus weinig anders dan dozen schuiven. Daarnaast is Bertus ook niet de enige distributeur die RSD-releases schuift.

Krijg ook vaak wel beetje het gevoel dat het hier done is om af te geven op RSD, maar voor menig platenzaak is dit feestje wel de redding geweest dat ze er nog zijn.

Persoonlijk vind ik het altijd nog een leuk feestje - helaas dit jaar weer wat minder feestje - en zijn er altijd wel ruim voldoende releases die ik wel wil hebben. Ja, natuurlijk zit er ook een hoop - naar mijn mening in elk geval - bagger tussen, maar dat geldt niet alleen op RSD. Voor het gros van de aankopen die ik hier langs zie komen, loop ik ook niet warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
lateef schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Dat kan natuurlijk, maar voor de meeste releases doet Bertus weinig anders dan dozen schuiven. Daarnaast is Bertus ook niet de enige distributeur die RSD-releases schuift.

Krijg ook vaak wel beetje het gevoel dat het hier done is om af te geven op RSD, maar voor menig platenzaak is dit feestje wel de redding geweest dat ze er nog zijn.

Persoonlijk vind ik het altijd nog een leuk feestje - helaas dit jaar weer wat minder feestje - en zijn er altijd wel ruim voldoende releases die ik wel wil hebben. Ja, natuurlijk zit er ook een hoop - naar mijn mening in elk geval - bagger tussen, maar dat geldt niet alleen op RSD. Voor het gros van de aankopen die ik hier langs zie komen, loop ik ook niet warm.
Als ik de lijst zo eens bekijk is het aantal releases waar geen Bertus bij staat op max 2 handjes te tellen.

Ik vind het prima dat mensen het tof vinden, en lekker plaatjes gaan kopen die dag. Hoop ook dat de indie dealers goeie zaken doen en dat die vinylhipsters ook op andere dagen de weg naar die winkels weten te vinden ipv de grote online dozenschuivers. Alleen voor mij persoonlijk vind ik RSD steeds meer en meer de moederdag voor de vinyl liefhebbers worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
kwaakvaak_v2 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Als ik de lijst zo eens bekijk is het aantal releases waar geen Bertus bij staat op max 2 handjes te tellen.
Iets meer, maar dat is niet zo verwonderlijk, Bertus is verreweg de grootste distributeur van Europa. Maar het ging me er voornamelijk om dat Bertus niet zo veel zeggenschap over de meeste releases heeft en dat ze vooral dozen schuiven.
kwaakvaak_v2 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Alleen voor mij persoonlijk vind ik RSD steeds meer en meer de moederdag voor de vinyl liefhebbers worden,
Dat kan natuurlijk, maar begrijp ik niet zo. Gimmicky releases hebben er altijd tussen gezeten. Evenals een hoop bagger, maar er zitten voor mij altijd wel leuke releases bij, ook dit jaar weer. Zie zo wel meer dan tien releases die ik wel de moeite waard vind en verwacht dat ik ook zeker wel met vijf albums naar huis ga…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Laatst online: 30-05 17:54
Beste Tweakers,

Ik ben al een paar weken de verschillende vinyl/platen topics aan het doorlezen. Heel leuk en interessant om alles te lezen.
Op het moment ben ik op zoek naar een nieuwe platenspeler voor beneden in de huiskamer. Er zijn zoveel opties, ik weet alleen niet zo goed waar ik goed aan doe.. Kunnen jullie misschien wat tips geven?

Op mijn zolder heb ik een Denon DP 300F platenspeler staan. Gekoppeld aan JBL SCS-178 boxen met een Yamaha RX-V459 versterker. Het klinkt voor mijn gevoel erg goed. In dit topic lees ik dat de Denon een instapmodel is. Ik ben heel benieuwd of een andere platenspeler beter zal klinken… De Denon wil ik op zolder laten staan.

Beneden heb ik een Teufel Ultima 40 Surround 5.1 set staan. Ik heb een Denon AVR-X2400H versterker.
Ik ben op zoek naar een platenspeler van ongeveer 500 euro. Goedkoper mag ook, iets duurder kan ook.
Ik heb sowieso een voorversterker nodig. Tussen de 100-150 euro is prima.
De Denon DP 300F is volledig automatisch, dit is lekker makkelijk. Ik begrijp dat veel puristen dit niks vinden. Ik denk dat ik semi automatisch/volledig automatisch wel prettig vind.
Het is ook fijn als de platenspeler een kap heeft.
Natuurlijk is ontwerp belangrijk, maar de technische specificaties vind ik het belangrijkst.
Ik zie veel tweakers tweedehands platenspelers kopen. Helaas heb ik hier weinig verstand van. Misschien toch liever een nieuwe platenspeler. Maar goed, ik sta voor alles open.

Ik heb de volgende voorversterkers gevonden:

iFi Zen Phono
Rega Fono AD2 MK2
Gram Amp 2
Pro-ject Phono Box S2

Qua platenspelers ben ik dit allemaal tegengekomen:

Project Carbon Evo
Rega planar 2 of 3
Fluance RT85
Texhnics SL1500C, SL1210, SL1710
Dual 701
Thorens TD160

Kunnen jullie mij helpen met mijn keuze? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
Breg87 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:32:
Kunnen jullie mij helpen met mijn keuze? Alvast bedankt!
Het is heel simpel: als je tevreden bent over je DP300F: koop gewoon nog zo'n ding voor beneden. Niet moeilijker maken dan het is. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat als je voor kwaliteit gaat, de eerste beslissing zou moeten liggen bij het element.
Want daar vallen de echt grote stappen imho.
Je kan beter 500 uitgeven aan een tafel en 550 euro aan een element dan 1000 euro aan een tafel en 50 euro aan een element.

Voor de rest het budget natuurlijk allesbepalend..

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 06-06-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breg87 Je noemt de Technics SL1210 , maar weet dan dat je budget niet genoeg gaat zijn. Gaat het om de looks, dan kan ik je de Audio Technica AT-LP 140XP aanbevelen. Ruim binnen je budget, en een prima direct drive tafel als je niet echt hoge eisen stelt aan demping zoals die van de Technics, al is deze speler al een hele verbetering ten opzichte van het vorige model de AT-LP120
Alleen is deze tafel net als die Technics helemaal manueel, dus geen automaat of half automaat.

Ik heb naast de Technics SL1210mk2 ook die Audio Technica AT-LP140XP staan, en ik ben echt tevreden over de bouwkwaliteit, die mij niet tegenvalt. Zeker het gewicht niet.

Advies is wel om het element van die X3 op de 140XP te vervangen voor bijv. de AT95VM oid.

[ Voor 33% gewijzigd door Bestla op 07-06-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 22:36
Zucht.

Eindelijk de LP te koop die mijn vrouw graag wil hebben (de goede persing van Divenire). Begint die gast op 1000 euro en wil hij er nu nog steeds 500 euro voor hebben.
https://www.discogs.com/sell/release/3820944

Dan te bedenken dat ik net te laat ben begonnen met zoeken (jaartje geleden oid). Een half jaartje eerder en ik had hem voor een paar tientjes kunnen kopen. Nu gegarandeerd 100+ euro.

De versie die wel goed verkrijgbaar is, is blijkbaar verkeerd geperst oid. Ik lees alleen maar klachten over de beroerde kwaliteit ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-05 15:48
Iets goedkoper (maar niet veel): https://www.ebay.nl/itm/3...1e673d:g:sFAAAOSwgZJfbYqM

edit: Crap, uit Amerika, met importkosten ben je dan net zo ver.

Correctie: hij komt uit Duitsland (waarom staat hij dan in dollars gelist?)

[ Voor 47% gewijzigd door staxas op 07-06-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 22:36
100 euro wil ik er wel op stuk slaan, gewoon als cadeau voor mn vrouw.

Maar meer ook echt niet. Dat is echt te gek. Misschien komt er nog wel een nieuwe persing, die niet zo defect is als de persding uit 2017 en dan is het ook goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Je noemt zelf al genoeg mogelijkheden op die gewoon goed zijn. Een Pro-Ject Debut Carbon EVO is al een mooie platenspeler. En sat in combinatie met een leuke pre-amp en zit goed. Afgelopen weekend de overstap gemaakt naar de iFi Zen Phono, dit was even wennen wat een verschil in kwaliteit dat is! Niet heel veel settings om mee te spelen (dan zit je toch wel in een duurdere klasse). Maar zover ik begreep heeft iFi genoeg intern afgesteld en kwaliteitscomponenten gebruikt waardoor die flink boven zijn prijsklasse presteert.

Dus je hebt genoeg keuze, een Debut EVO+Zen Phono en je kan voor de komende jaren genieten!

Maar het is uiteindelijk aan jouw om de keuze te maken, de keuze is groots maar je kan genoeg kanten op. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou zelf bij zo'n rega planar 2 wel opletten wat je krijgt.
Vorig jaar zijn er rega planar 2 series gemaakt met een arm zonder instelbare antiskating.
Ga nooit daarvoor. (zeker ook aangezien dit geen goedkope tafel is)
Als ik het goed begrepen heb zou dat dit jaar veranderd zijn.

Zelf zou ik altijd voor gebruikt gaan, maar daar zitten soms wel risico's aan. Het zijn oude apparaten.

Qua nieuwe spelers lijkt mij zo'n fluance RT85 ook interessant. Ik geloof dat iemand hier 'm heeft.
Ik ben benieuwd hoe stabiel het loopwerk is. Er zit geloof ik geen fijnregeling voor de snelheid op (of quartzsturing oid). Eigenlijk zou zoiets anno 2021 wel moeten imho.
Als je de snelheid niet kan fijnregelen, dan kan de riem voor afwijkingen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
Tip: vind een 'oldschool' platenspeler hobbyist slash onderhoudsmonteur, die kan je zowel een kwaliteits tweedehands speler leveren als hem onderhouden. Zo ben ik aan mijn Technics SL-1411 gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door staxas op 07-06-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
staxas schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:54:
die kan je zowel een kwaliteits tweedehands speler leveren als hem onderhouden.
Dat is zeker waar. En als je toch naar spelers kijkt in de prijsklasse van 500-700 euro, dan kan je natuurlijk ook naar een gebruikte kijken van 200-300 euro, en 200-300 euro aan onderhoud over de aankomende jaren daar kom je een heel eind mee.
Het lastige van 2e hands is eentje vinden die optisch in hele goede staat is.
Die komen vaak toch weer van handelaaren die er de hoofdprijs voor vragen. Zeker als je een dual 701 of sl-1200 or sl1700mk2 wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Laatst online: 30-05 17:54
Bedankt voor de reacties!

@dreamscape
Haha, dat zou ik ook kunnen doen. Ik ben wel op zoek naar een ‘betere’ speler. Het is jammer dat ik niet meerdere platenspelers heb om wat te vergelijken.

@mr_petit
Dat lees ik inderdaad overal. Maar nu nog bepalen welke platenspeler met welk element.
Ik lees hier sowieso niet zoveel over de Rega Planar. Wel tweakers die hem hebben toch?

@Bestla
De Audio Technica AT-LP 140XP ziet er mooi uit. AT95VM kopen, check. Ik zie dat de speler bijna nergens op voorraad is. Tips waar ik deze eventueel kan kopen? Waar is het element het goedkoopst?
Is dit meer een DJ platenspeler? Ik kan hier toch ook gewoon rock/pop etc. goed op afspelen?

@toshiro
Pro-Ject Debut Carbon EVO ziet er mooi uit. Is er nog een ander element nodig?
iFi Zen Phono is dus een mooi ding, top!

Wat zijn een beetje de beste tweedehands platenspelers tussen 400-600 euro?
Nog tips waar ik op moet letten of kennen jullie betrouwbare verkopers?

Zie ik nog goede nieuwe platenspelers over het hoofd? Ik heb alle top 10 lijstjes inmiddels al 10x gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Breg87 op 07-06-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Breg87 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:22:

@mr_petit
Dat lees ik inderdaad overal. Maar nu nog bepalen welke platenspeler met welk element.
Ik lees hier sowieso niet zoveel over de Rega Planar. Wel tweakers die hem hebben toch?

Zie ik nog goede nieuwe platenspelers over het hoofd? Ik heb alle top 10 lijstjes inmiddels al 10x gelezen.
Ik heb een planar 2, het oude matte model met anti-skate. Prima speler, althans vind ik dan. Wel wat lastiger met elementen te monteren vanwege de low-mass tone-arm moet je beetje rekening houden met het totaal gewicht van het geheel. Maar wel een volledige manual speler, 33/45 wissel is de snaar verlegen of paar 100 euro boven op de aanschaf prijs uitgeven voor een voeding met wisselende spanning om dit automatisch te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
staxas schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:54:
Tip: vind een 'oldschool' platenspeler hobbyist slash onderhoudsmonteur, die kan je zowel een kwaliteits tweedehands speler leveren als hem onderhouden. Zo ben ik aan mijn Technics SL-1411 gekomen.
Is dat toevallig Jurgen uit Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is ongeveer de moeilijkste vraag die er is.
Als ik naar mezelf kijk, wil ik eigenlijk altijd heel graag een semi-automaat (of automaat).
Maar ik wil ook heel graag dat alles (vooral aan de toonarm) goed instelbaar is.
Die dingen gaan vaak niet goed samen. Semi automaten waarbij de VTA (armhoogte) instelbaar is die zijn er niet zoveel.
En instellen van azimuth is vaak ook niet mogelijk. Voor tafels met een SME headshell bestaan er headshells die die mogelijkheid hebben, maar op een SME connector zit zoveel speling dat eigenlijk het aandraaien van de SME connector zelf ook al een soort van onvoorspelbare azimuth instelling is.
En dual's hebben wel een heel stabiel headshell systeem (elke keer bij montage zit die op exact dezelfde plek) maar dual's hebben weer geen azimuth instelling
En elke keer dat ik weer een tangentiale tafel opstel, ben ik weer helemaal tevreden hoe makkelijk die zijn met betrekking tot het uitlijnen van het element.
Want uitlijnen van een element maakt daadwerkelijk verschil. Het is echter ook zo'n lastig werkje dat menig element (naald) beschadigd raakt.
Wat dat betreft is er ook iets voor te zeggen om naar een technics sl-10 oid te zoeken. Behoorlijk betrouwbaar, en met T4P naalden valt helemaal niets in te stellen. Die zitten gelijk goed (althans, zoals de fabrikant het bedoelt heeft). Helaas beperkt dat weer enorm de keuze in elementen.

Belangrijkste voor een 2e hands speler (ook in de 400-600 euro klasse) is dat hij in goede staat is. Dus vooral goed onderhouden, geen speling op lagers etc. Ook electronica (verlopen condensatoren, stekkers met corrosie etc) kan soms problemen geven.
En in die prijsklasse is het ook wat de gek ervoor geeft. Ik bedoel: een technics sl-1200 of sl-1700 of een dual 701 kent iedereen.
Maar voor hetzelfde geld loop je een keer tegen een Sansui sr-929 voor dat geld aan. Echt een topspeler van weleer, maar gewoon veel minder bekend. Of een Pioneer PL-707. Of een JVC QL-7.
En zo zijn er tientallen modellen die relatief zeldzaam zijn en dus minder bekend, maar wel in een klasse hoger zitten dan vorige genoemde spelers. Wil je je daarin verdiepen, lees dan eerst eens sites als thevintageknob door (de draaitafels dan), en orienteer je op wat die modellen op bijv. ebay doen en hoe frequent ze aangeboden worden. (en een merk als micro seiki kan je overslaan, die modellen zijn nog veel meer gehyped)
2e hands liggen de prijzen gewoon niet vast. Zeker niet in de hogere prijsklasses.
Maar het zoeken naar een goede 2e hands speler in die prijsklasse vraagt gewoon heel veel tijd als je gaat afwijken van de geijkte modellen, dus bijv. een dual 701 of een thorens td-160 of een technics sl-1###.
Daarvan is veel aanbod, wat vaak veel lager begint, maar als je 400-600 euro aan zo'n model besteed, dan heb je eentje die vaak mooi opgeknapt is. Maar je betaald dan wel voor dat werk (polijsten van de stofkap, reparatie van de scharnieren, olien van het lager etc), want een td-160 die van zolder komt, is nu denk ik ca 200-250 euro waard.

Betreffende rega vs project zou ik denk ik toch eerder voor een project gaan. Rega's zijn toch vaak een stukje duurder. Bij rega zou ik snel voor een model met rb300 arm gaan en dat is gelijk de planar 3 (800 euro). En de project arm heeft instelbare azimuth (wel een lastig schroefje) en de rega arm heeft dat geloof ik niet.
Ook lees je wel eens wat over de stabiliteit van de draaisnelheid van rega spelers, maar ik denk dat ook project daar wel last van heeft. Ik denk dat beide spelers gebaat zijn bij een speedbox (instelbare snelheidsregeling).

Maar goed, ik zou uiteindelijk veel sneller gaan voor bijv. een 2e denon dp-300f met een AT-VM540ML element (€269+€235=€504) dan een Rega Planar 2 die hetzelfde kost maar een rega carbon (=at3600L) element komt.
Een element (de naald althans) is natuurlijk wel een slijtage onderdeel, en een beter element koop je voornamelijk voor de laatste 1à2 nummers op een kant, want het verschil wordt voornamelijk gemaakt op de binnenste groeven. Maar daar kan het verschil dan ook aanzienlijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 07-06-2021 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@dreamscape
Haha, dat zou ik ook kunnen doen. Ik ben wel op zoek naar een ‘betere’ speler. Het is jammer dat ik niet meerdere platenspelers heb om wat te vergelijken.

@mr_petit

@Bestla
De Audio Technica AT-LP 140XP ziet er mooi uit. AT95VM kopen, check. Ik zie dat de speler bijna nergens op voorraad is. Tips waar ik deze eventueel kan kopen? Waar is het element het goedkoopst?
Is dit meer een DJ platenspeler? Ik kan hier toch ook gewoon rock/pop etc. goed op afspelen?

@toshiro
Pro-Ject Debut Carbon EVO ziet er mooi uit. Is er nog een ander element nodig?
iFi Zen Phono is dus een mooi ding, top!

Nog tips waar ik op moet letten of kennen jullie betrouwbare verkopers?

Nog enkele tweedehands platen speler tips die de moeite waard zullen zijn:
https://link.marktplaats.nl/m1713450549
https://link.marktplaats.nl/m1711014269
https://link.marktplaats.nl/m1709716243
https://link.marktplaats.nl/m1703235802
https://link.marktplaats.nl/m1673622741
https://link.marktplaats.nl/m1705220677
https://link.marktplaats.nl/m1690300307

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 08-06-2021 01:03 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vooral kijken waar je hart naar uit gaat. Wil je nieuw, in verse doos, geurend naar de fabriek, zonder enig krasje en met een garantiekaart?? Dan heb je binnen budget een beperkte min of meer standaard keuze aan modellen die meestal zowel technisch als uiterlijk veel gemeen hebben.

Hetzelfde geldt wat techniek en uiterlijk betreft voor 2e hands platenspelers vanaf c.a. midden 90-er jaren, minus de absolute nieuwstaat en de garantie.

Bij oud (en dan bedoel ik dus 25 jaar oud of meer) zijn de mogelijkheden eindeloos zowel in techniek en uiterlijk als de staat. Het varieert van stoffige zolderexemplaren voor weinig die je zelf een opknapbeurt kan geven en intrinsiek zeker niet onder hoeven te doen voor nieuwe (in een aantal opzichten zou ik zelfs zeggen: in tegendeel), tot volledig gerestaureerde, opgepoetste en regelmatig zelfs gemodificeerde (/ "upgradet") exemplaren, soms ook met garantie, waar de prijs meestal dan ook naar is.

Beleef je niet zoveel plezier aan het zoeken buiten het scoren van de beste deal via de Pricewatch, ben je panisch voor een krasje of het idee dat je ergens geen 2 jaar fabrieksgarantie op hebt, dan voor nieuw gaan. Keuze vrij beperkt tenzij eindeloos budget.

Vind je de zoektocht naar iets ouds en het graven in 2e hands advertenties leuk, dan heb je binnen elk budget een grote variëteit aan keuze waarbij kwaliteit, technische en optische staat en niet te vergeten merknaampje / populariteit een grote rol spelen, naast the 'luck of the draw' dat je tegen een mooie deal aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
Er valt nog iets te zeggen voor vintage spelers (correct me if I'm wrong). De spelers die er nu nog zijn hebben de duurtest doorstaan. Ze zijn degelijk en goed te onderhouden. Moderne spelers zijn nog niet door deze 'filter' geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat valt in de meeste gevallen wel mee denk ik.

Ten eerste zijn de moderne spelers in het, pakweg, sub 1000 euro segment vrijwel allemaal bare-bones simpel, mede (maar niet alleen) omdat ze vrijwel allemaal handmatig zijn. Meer dan een eenvoudig motortje en een riempje dat het plateau aandrijft is het eigenlijk niet. Mechanisch / elektronisch stelt het wat dat betreft weinig voor. Elk ander audioapparaat is elektronisch in ieder geval oneindig veel complexer. Uiteraard zijn er nog de arm, plateau(lager) en de behuizing, maar daar kan bij normaal gebruik weinig aan stuk. Ok, een slecht plateaulager kan te snel slijten, maar dat is dan echt een fabricagefout en normaal gesproken geen risico.

Ten tweede zijn de bekendere modellen van o.a. Pro-Ject, Rega, Dual en Denon feitelijk al járen op de markt, waarin de fabrikanten gebruik maken van min of meer steeds hetzelfde in een ander jasje (beetje variëren in arm, plateau, vorm of laklaagje behuizing, styling knoppen).
Verder worden heel veel spelers van allerlei (plak)merken allemaal in dezelfde paar Chinese fabrieken gemaakt op basis van dezelfde onderdelen: met name motor, arm, plateau en evt mechaniek indien er sprake is van (semi-)auto. De variëteit in aanbod lijkt misschien groot door de grote hoeveelheid kleurtjes en afwerkingen, maar is het technisch gezien niet. Veel precies dezelfde wijn in ietsje andere zakken. ;)

Bij moderne spelers zijn simpel & kostenefficiënt de toverwoorden, bij oudere spelers hoeft dat zeker niet het geval te zijn (kan wel indien speler uit budget segment ;)). Complexiteit neemt natuurlijk met name toe in het semi- en full-auto segment, maar ook bij manuele spelers waren snufjes aanwezig die je tegenwoordig niet of bij uitzondering aantreft, waarbij regelmatig sprake was van een flinke mate van (over-) specificatie en (over-)engineering. O.a. (quartz) direct drive aandrijving, geveerd subchassis, VTA, pitch control/strobo, magnetische anti-skating en opto-elektronische auto-lift, als je dat nog een manuele platenspeler wilt noemen dan. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 08-06-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1st world problems.... :P :+

(te transparant voor als het niet duidelijk was ;) )

[ Voor 58% gewijzigd door mr_petit op 08-06-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
mr_petit schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:47:
1st world problems.... :P :+

[YouTube: Sony PS-X555es Biotracer autostart fail...]

(te transparant voor als het niet duidelijk was ;) )
Heb je dat met alle lichtgekleurde lp's of hangt het ook nog van de kleur af? ik snap dat het wel lukt als de kleur donker genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het idd met meerdere lichtgekleurde transparante LP's.

Ik weet niet precies waar de grens ligt. Dat zal overdag ook anders zijn dan s'avonds, en afhankelijk of er een lamp op de tafel schijnt (uiteindelijk is het de hoeveelheid licht die op de sensoren valt)

Maar het is makkelijk te voorkomen. Ik kan de mat een halve slag draaien, of met de >> en << knoppen gewoon naar de inloopgroef navigeren en de naald laten zakken en dan de plaat starten. :)
(in dat laatste geval werkt de automatische afslag overigens ook niet; deze manier is het equivalent van een volledig manuele tafel. Dit hebben ze gedaan zodat je ook van die aparte platen (groef binnenste buiten etc) kan afspelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Was dat met de techniek van toen niet op te lossen of waren er toen simpelweg nog geen gekleurde lp's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, wie koopt er dan ook transparant vinyl in zuurtjeskleurtjes! :P
Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.