Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.080 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:16
mr_petit schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:34:
[...]

[knip]

Lastig meer te koop, maar 5 jaar geleden kostte dit nog 25 euro.
Perfect recht, uitgelijnd, trackt op vrijwel alle tafels ca. 90µm etc etc etc.

[knip]

Voor mij zijn die thakker naaldjes een sprookje wat in duigen gevallen is als ze nu (na 1,5 jaar oid) nog steeds niet die uitlijning onder de knie hebben.
Ieder merk heeft wel eens z'n exemplarische problemen, maar bij deze naalden is het wel heel vaak.
Sterker nog, ik heb nog nooit goede foto's gezien van eentje waarbij alles wèl goed was (ook niet van diegene die er zo positief over zijn) dus totdat het tegendeel bewezen is.....
Ik heb gisteren een ATN95E bij vinylvinyl.nl besteld. Ik geloof voor €26,00.
Over Thakker ben ik zeker tevreden, het is alleen de slechte kwaliteit van die Zwitserse vervangers. Maar goed, ik heb binnenkort dus een nieuwe stylus in huis. Altijd prettig. Voor mij blijft de AT95E toch een heerlijk elementje waar ik dagelijks van geniet.

Ook de knoop maar doorgehakt en de Mofi-inners gekocht. Ze kosten een paar centen, maar als ik de reacties, ook binnen dit topic, mag geloven, heb je dan ook wat. In eerste instantie zijn ze voor de meest waardevolle LP's. En die 'waarde' kan in een heleboel zaken zitten.

Samen met een stapeltje polyline-inners wordt er ook nog eens gratis verzonden. En als Hollander vind ik dat natuurlijk prettig :P .

De afgelopen dagen heb ik een stapel van 39 LP's gekocht via MP. Nou weet ik dat ik kritisch kan zijn, maar als je een 3LP van Yes verkoopt waarvan de 2e LP blijkt te ontbreken net als de gatefold-inner van een andere 2LP, en je reactie is dan 'De hoes van de 3LP was zwaar en dik, dus ik ging er van uit dat ze er allemaal in zaten' en 'Als er een binnenhoes in zit, is het goed', dan begrijpen jullie wel op welk niveau mijn vertrouwen zit op dit moment :X . Op 2 na zijn de LP's verkocht als VG+. Bij visuele inspectie blijkt in ieder geval één van die twee niet hoger te scoren dan G. Nou had ik daar rekening mee gehouden, maar toch. Geef dat dan gewoon aan. Sommige mensen zijn blijkbaar zeer optimistisch ingesteld en / of zijn niet op de hoogte van de grading van LP's. Al met al heb ik ondertussen ook een LP beluisterd die wel VG+ is en een tweede die daar met een beetje goede wil aan voldoet. Voor ik alles gewassen en beluisterd heb, zijn we wel een paar dagen verder .......

Gelukkig zit er ook een hele nieuwe 2LP aan te komen: Scorpions - Acoustica 8) . Op 30-4 bij Dodax besteld, dus die moet een dezer dagen toch wel op de mat ploffen (helaas gebeurt dat met zendingen van Dodax nogal eens letterlijk :F ).

Als ik gelegenheid heb, zal ik de komende dagen een paar foto's posten van al die aanwinsten.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:25

B2

wa' seggie?

Hebben jullie trouwens een adresje waar ik van die papieren inner sleeves zou kunnen bestellen met plastic folie aan de binnenkant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
B2 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:22:
Hebben jullie trouwens een adresje waar ik van die papieren inner sleeves zou kunnen bestellen met plastic folie aan de binnenkant?
vinylvinyl.nl
bol.com
walvisproducts.nl
large.nl
wydr.nl

En zo zijn er vast nog meer :P .
Ik kijk meestal waar ik zaken kan combineren zodat verzendkosten komen te vervallen. Dat is natuurlijk per site verschillend.
Succes met kiezen in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Ik heb mijne van jpc.de. Als je daar vinyl bestelt betaal je geen verzendkosten, dus als ik ze weer nodig had kocht ik ze samen met een nieuwe LP.
https://www.jpc.de/jpcng/.../collection/1231498_46328

[edit:] Oh ja... als je daar voor €50 aan vinyl bestelt krijg je er 5 witte polyline sleeves gratis bij, tijdens de checkout. Ik koop zelf normaal de zwarte want die vind ik mooier (de meeste LP's zijn ook zwart), maar witte komen voor sommige releases goed van pas.

[ Voor 39% gewijzigd door kozue op 17-05-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:10
B2 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:22:
Ik persoonlijk heb na vele omzwervingen gekozen voor MFSL inner sleeves
Iets duurder maar in mijn optiek de investering waard :)

https://www.northendhaarl...ves-50-stuks/#description

Of het voor jou een acceptabel bedrag is per sleeve is aan jou uiteraard maar wellicht is dit iets ter overweging

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

oldsmelly schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:33:
[...]

Of het voor jou een acceptabel bedrag is per sleeve is aan jou uiteraard maar wellicht is dit iets ter overweging
Deze heb ik ook, en ze zijn dikke prima :)
Één nadeel: In krappe hoezen is het soms wel even priegelen, en uitkijken dat de sleeve niet vouwt of kreukelt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Nyarlathotep
klopt maar ik doe mijn platen nooit meer in de hoes terug maar achter de plaat in de Outer sleeve

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:41

Toshirou

Vinyl Surfer

oldsmelly schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:02:
@Nyarlathotep
klopt maar ik doe mijn platen nooit meer in de hoes terug maar achter de plaat in de Outer sleeve
Dit heb ik vaker gelezen dat men dit doet... maar ik zie hier weinig tot geen voordelen aan om eerlijk te zijn. Maar misschien heb ik geen hoezen waarbij de LP er echt moeilijk uit is te halen of er te strak in zit.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Toshirou
Ik doe om een aantal redenen.

Geen/minder kans op ringware
Buiten hoes hoef ik niet steeds beet te pakken en beschadigt dus niet en wordt niet vuil
En op de naden van de hoes onstaat ook geen schade als gevolg van het in en uit halen van de plaat.

Ik heb een kleine mate van OCD dus dan er ook wel aan bijdragen dat ik het zo doet 8)

[ Voor 14% gewijzigd door oldsmelly op 19-05-2021 14:02 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 16:51

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Het voorkomen van ringwear is inderdaad de (hoofd)reden dat men dit doet. Maar zoals met zoveel zaken in deze hobby is het vooral een ritueel in mijn ogen. Iedereen heeft zo z'n eigen manier om met een platencollectie om te gaan en rationaliseert er zijn eigen beweegredenen voor ;)
Zo heb ik er zelf ook een paar..

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 15:32

D_V

oldsmelly schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:33:
[...]

Northend, dat is toch die winkel met die enorm slechte recensies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2024
D_V schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:49:
[...]

Northend, dat is toch die winkel met die enorm slechte recensies?
uhu... die is niet zo heel goed in postorderbedrijf spelen.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen32
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 22:09
Toshirou schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:12:
[...]

Dit heb ik vaker gelezen dat men dit doet... maar ik zie hier weinig tot geen voordelen aan om eerlijk te zijn. Maar misschien heb ik geen hoezen waarbij de LP er echt moeilijk uit is te halen of er te strak in zit.
Werkt perfect en goed bereikbaar
Heeft iemand ervaring met:
https://vinylstoragesolut...-cpp-25-sleeves-to-a-pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:17:
[...]

uhu... die is niet zo heel goed in postorderbedrijf spelen.
Nogal een understatement als ik de reviews zo lees... :o

Is er toevallig iemand hier die er wel eens komt? Ze hebben een LP op voorraad volgens de site die ik nergens anders kan vinden. Uiteraard te mooi om waar te zijn waarschijnlijk, maar het kan zijn dat niemand 'm durft te bestellen na het lezen van de reviews...

_O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
@D_V

Ja ik ben bekend met deze toko, ik heb er al zeer veel gekocht en er staat nogal wat in bestelling.
Helaas kloppen de recensies wel, ze hebben daar hun voorraad systeem echt niet op orde, zeer regelmatig lp's besteld waar op de site stond dat er nog 2-5 leverbaar waren maar dan steevast een email na je bevestiging email dat er artikelen niet op voorraad waren.
Ook de geschatte levertijd klopt echt van geen kanten , heb nu bv een live-box van Porcupine Tree in bestelling staan waarbij staat "5 dagen levertijd" en dat is alweer een maandje oud.
Daarom betaal ik nu altijd daar achteraf met Afterpay.
Het grootste probleem van die toko is een gebrek aan communicatie met de klant.

Waarom bestel ik er dan nog steeds... ze hebben daar een catalogus met "audiofiele" uitgaven zoals MFSL, analogue productions etc die ik echt nog nergens anders heb gezien behalve bij een HappySad record. En de prijzen voor deze uitgaven zijn de laagste die ik ben tegen gekomen.

Ben er ook een keer geweest en heb met de eigenaar een flink gesprek gehad, hij gaf aan dat de leveringen van deze pressings (vaak uit de USA) gewoon erg grillig zijn en dat hij vaak niet weet wanneer er wat wordt geleverd. Ik zei toen dat ik dat kan begrijpen maar dat hij dan zijn eigen voorraad systeem wel op orde kan hebben ... maar goed het is op zich best een geschikte kerel.

@jurgen32 Ja die hoezen zou ik erg graag willen hebben maar toen ik er op hun site 300 bestelde kwamen de verzendkosten op ruim 100 CAD !! En ik heb nog nergens gezien waar ze worden verkocht aan deze kant van de oceaan ..

Wellicht een idee om er met meerdere mensen een bulk bestelling te doen ?
Wat ik zou op Youtube aan reviews bekijk zijn het wel toffe sleeves.

[ Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 20-05-2021 06:09 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Gisteren binnengekregen van vinylvinyl.nl (polyline iners ook, maar die staan niet op de foto):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dB3CX5Ol.jpg

Behalve de Mofi-inners ook een ATN95E.
Better safe than sorry, zal ik maar zeggen wat betreft de stylus.
Deze site is wat mij betreft een aanrader.
Snelle verzending, goede verpakking en goede prijzen.

Ik ben benieuwd hoe de Mofi-inners bevallen. De insteek is nu dat ik ze voor nieuwe, duurdere en / of specialere LP's ga gebruiken. Ik denk dan aan de reissues van Metallica's MOP en AJFA, maar ook de originele RTL en MOP in NM-staat _/-\o_ . Een LP van Bread kan prima in een standaard merkloze binnenhoes. Ik ben in ieder geval weer voorzien van voldoende binnenhoezen, want naast de Mofi en polyline inners van vinylvinyl.nl heb ik ook 50 stuks merkloze japanse stijl binnenhoezen van Bol binnen gekregen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 16:51

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

D_V schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 02:09:
[...]

Is er toevallig iemand hier die er wel eens komt? Ze hebben een LP op voorraad volgens de site die ik nergens anders kan vinden. Uiteraard te mooi om waar te zijn waarschijnlijk, maar het kan zijn dat niemand 'm durft te bestellen na het lezen van de reviews...

_O-
Ik woon er in de buurt en ben eigenlijk wel positief over deze zaak. Dat komt dan waarschijnlijk ook dat ik er niet of nauwelijks bestel, maar er dus gewoon naartoe ga. ;)
Ik zou in jouw geval contact opnemen of er naartoe gaan als je de mogelijkheid hebt.
In mijn optiek is het niet onwil dat de slechte recenties veroorzaakt want ik word altijd op een sympathieke en behulpzame manier geholpen.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 15:48
D_V schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 02:09:
[...]

_O-
Online is het inderdaad vaak een zooitje en dan bedoel ik voorraad volgens site, maar niet hebben. En dan ook geen communicatie dat het langer gaat duren, daar moet je dan zelf achteraan. Fysieke winkel zelf is mooi en prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
@Nerpissad @Fikkie007

Kan we meegaan denk ik in jullie beleving.. de man in de zaak (ik denk dat ik eigenaar heb gesproken) was een uiterst vriendelijke en kundige man dus daar ligt het niet aan.

Wil je in deze on-line tijden niet compleet afgefikt worden met recensies dan zul je moeten communiceren met je klant, en je zaakjes (digitaal) op orde hebben, het bestel/betaal moment is vaak de enige interactie die je hebt met de klant en dat moet je echt goed op orde hebben.
Het is niet erg dat er iets niet op voorraad is dat kan gebeuren maar laat het weten met een reële schatting en een eventuele opvolging in het verdere proces.

[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 20-05-2021 11:12 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Nerpissad schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:08:
Het voorkomen van ringwear is inderdaad de (hoofd)reden dat men dit doet. Maar zoals met zoveel zaken in deze hobby is het vooral een ritueel in mijn ogen. Iedereen heeft zo z'n eigen manier om met een platencollectie om te gaan en rationaliseert er zijn eigen beweegredenen voor ;)
Zo heb ik er zelf ook een paar..
Dat heb ik gelukkig langs mij heen kunnen laten gaan. Plastic buitenhoezen zien er niet uit... Door o.a. reflectie kun je de spines van je LP's niet goed meer zien. En het neemt meer ruimte in.
Als je je LP's niet te strak op elkaar zet en vooral recht zet, is ringwear geen issue. Ik zie het bij mijn collectie in ieder geval niet. Slijtage aan je hoezen is ook niet aan de orde als je er normaal mee om gaat.
Dus nee, die obsessie met buitenhoezen snap ik gewoon niet :P

Binnenhoezen daarentegen... Als ik zie in wat voor binnenhoezen sommige LP's hier binnen komen... Heb je een dure uitgave, 180 grams, dikke glossy buitenhoes en noem maar op. Zitten je mooie LP's in simpele papieren hoezen. En als je pech hebt zorgen die ook nog voor kleine krasjes en stof op je LP's :F

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Nyarlathotep schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:56:
[...]

Dat heb ik gelukkig langs mij heen kunnen laten gaan. Plastic buitenhoezen zien er niet uit... Door o.a. reflectie kun je de spines van je LP's niet goed meer zien. En het neemt meer ruimte in.
Als je je LP's niet te strak op elkaar zet en vooral recht zet, is ringwear geen issue. Ik zie het bij mijn collectie in ieder geval niet. Slijtage aan je hoezen is ook niet aan de orde als je er normaal mee om gaat.
Dus nee, die obsessie met buitenhoezen snap ik gewoon niet :P

Binnenhoezen daarentegen... Als ik zie in wat voor binnenhoezen sommige LP's hier binnen komen... Heb je een dure uitgave, 180 grams, dikke glossy buitenhoes en noem maar op. Zitten je mooie LP's in simpele papieren hoezen. En als je pech hebt zorgen die ook nog voor kleine krasjes en stof op je LP's :F
Dat had ik vooral met de Blue Note Classic Vinyl Reissue uitgaven. Die waren niet uit die paper inner sleeves te krijgen. Dus uiteindelijke de papieren hoes voorzichtig open gescheurd en geen micro krasjes of dergelijken op de plaat zelf. Maar goed dan zelf een gevoerde hoes omheen gedaan. Gelukkig worden ze nu wel met een gevoerde inner sleeve geleverd, maar de eerste uitgaven... echt weer afwachten wat de staat van de plaat was. En dat voor "Audiophile" releases :(

Maar gewoon moderne albums komen vaak nog met een kartonnen binnen hoes. Waarom?! Dat vraag ik mij elke keer af. Waarom niet de lyrics op een apart velletje papier printen? Laatst nog de recente LP's van Lana Del Rey en London Grammar gehaald. Het eerste wat ik zag was een laag sneeuw van papier schilfers. De LP's zelf was na een goede was beurt wel helemaal in orde, maar toch. Het feit dat deze zogenaamde "hippe" geprinte binnen hoezen het qua vormgeving afmaken (ben zelf vormgever, dus ik weet dat het voor het geheel fantastisch is, net als soms een gekleurde LP in de overheersende kleur van het gehele design), maar het uiteindelijke product moet er niet onder lijden. En dat gebeurd hier dan wel.

Waarom niet een nieuw soort binnen hoes ontwerpen? Een die geprint is aan de buitenkant, maar van binnen is gevoerd? Moet toch niet moeilijk zijn om dat te ontwerpen?! :/

[ Voor 24% gewijzigd door Toshirou op 20-05-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Nerpissad schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Ik woon er in de buurt en ben eigenlijk wel positief over deze zaak. Dat komt dan waarschijnlijk ook dat ik er niet of nauwelijks bestel, maar er dus gewoon naartoe ga. ;)
Ik zou in jouw geval contact opnemen of er naartoe gaan als je de mogelijkheid hebt.
Tsja, ik woon nogal uit de buurt (Venlo), anders was ik er zeker langs gegaan. Telefonisch contact opnemen schijnt ook onmogelijk te zijn als ik de reviews zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funnyx
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:33
mr_petit schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:04:
[...]
Dat is een heel veilig recept.
Ik heb even nagekeken wat er in Ilfotol zit, maar dat zijn eigenlijk 2 wetting agents, in een concentratie van 1,5% en 2,5%, dus als je 5ml op een liter toevoegt, dan zit je op een totale wettingagent concentratie van 0,015%.
Zelfs al doe je er 10x zoveel bij, is het nog steeds een acceptabele concentratie. Maar als je het met deze concentratie ook goed schoon krijgt, is dat natuurlijk perfect (wellicht kwestie van wat langer wassen, en alcohol zelf is natuurlijk ook al een schoonmaakmiddel/vet en vuil oplosser.)
Ik weet niet wat er voor de rest in ilfotol zit (dus de overige 97%), maar ik denk dat dat gewoon gedestilleerd water is.
Wat imo ook goed is, is dat de wetting agents in ilfotol bij kamertemperatuur vloeibaar zijn.
Dus bij drogen, is de kans kleiner dat er residu achterblijft. Als je dus niet afzuigt, maar met een knosti werkt, is dat m.i. belangrijk. Deze wetting agents zijn zg. moleculaire wetting agents.
Een hoop quote, maar het komt er op neer dat de wetting agent z'n werk doet, namelijk zorgen dat de alcohol diep de groef in komt. 10 x zoveel komt niet 10 maal dieper de groef in denk ik.

Het voordeel is dat ik een afzuig-systeem gebruik, dus er blijft weinig achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

De nieuwe Duran Duran voorbesteld, komt pas in oktober uit (weliswaar dit jaar, dat is al heel wat op de Duran Duran -tijdslijn, die normaliter jaaaaren vergt), foeilelijke hoes ook, maar dat gehaal terzijde.

:D

Afbeeldingslocatie: https://img.tmstor.es/duranduran/80520-deecbf758002a7044fe4c59775078412.png

Oja, de nieuwe single is wel al uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Berretje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 11:52
Zo! Dan maar eens wat posten. Het meeste van de tijd ben ik al die interessante posts aan het lezen.

Score van afgelopen week!

Queen II is een Mexicaan geloof ik en A Night at the Opera een Griekse uitgave.
Ze zingen wel gewoon in het engels gelukkig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ3QrrdL_8w87tgXCgTZgndA8l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsXB8t5KtbJnLmjMuCuvzmer.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Funnyx schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:22:
[...] 10 x zoveel komt niet 10 maal dieper de groef in denk ik.
Niet helemaal, want een wetting agent is een stof met eigenlijk meerdere functies/werkingen.
Zo werkt het ook als een antischuimmiddel en als een zeep.
Het houd dus ook in dat wetting agents een actieve binding aangaan met vuil. Als een plaat heel vuil is, en er weinig wetting agent is, kan het zijn dat er te weinig wetting agent is om het vuil weg te nemen.
Dat laatste is namelijk het echte doel van de wetting agent. Niet alleen 'diep in de groef komen', maar ook ervoor zorgen dat vuil uit de groef opgenomen wordt in de vloeistof.

De hoeveelheid benodigde wetting agent is dus ook afhankelijk van hoe vuil de platen zijn die je wast.
Als je toch afzuigt maakt de hoeveelheid wetting agent uit oogpunt van mogelijk residu natuurlijk veel minder uit dan als je een knosti gebruikt.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:33:
De nieuwe Duran Duran voorbesteld, komt pas in oktober uit (weliswaar dit jaar, dat is al heel wat op de Duran Duran -tijdslijn, die normaliter jaaaaren vergt), foeilelijke hoes ook, maar dat gehaal terzijde.

[Afbeelding]

Oja, de nieuwe single is wel al uit.

[YouTube: Duran Duran - INVISIBLE (Official Music Video)]
Tjee wist niet eens dat die oudjes nog steeds dezelfde muzakjes maakten. Ik vind de hoes eigenlijk mooier dan de muziek (single). :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Nyarlathotep schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:56:
Het gros van wat ik koop komt met papieren hoezen. Nadat ik 1 keer een hele zwerm micro-krasjes op een net nieuwe LP had gezien (net 2 keer gedraaid ofzo), en ik beredeneerd had dat dat alleen maar door contact met die binnenhoes kon komen heb ik besloten die dingen nooit meer te gebruiken. Ik stop tegenwoordig alles in polyline sleeves. Zijn iets meer dan een tientje per 25 ofzo, dus niet heel erg duur, maar zorgen wel voor een veel langere levensduur van je dure vinyl.

Ik haal ze die bij eerste keer ook niet eens "netjes" uit de hoes. Dan is er alsnog zo'n schuurmoment. Ik scheur die hoes gewoon voorzichtig stuk en haal de LP er uit zonder ooit langs de hoes te schrapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De vraag is wel of zo'n microkras in de groef komt, daar waar de naald aftast. Ik betwijfel het. Maar ik heb ook een voorkeur voor gevoerde hoezen hoor, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Nee, ik denk ook niet dat zo'n microkras het geluid beinvloedt heeft. Maar een microkras in een microkras wordt een steeds grotere kras. Dus als je ze meteen vervangt ben je er op tijd bij, terwijl ie na een paar dozijn keer draaien wellicht permanente schade heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja moeilijk in te schatten. Die naald zit met zijn aftastpunt natuurlijk in een behoorlijk (hobbelend / bochtig) dal. Het zal wel ff duren voordat de wanden aan weerszijden zover zijn weggesleten (-krast) dat ze ter hoogte van de naalddiepte komen, maar het is moeilijk in te schatten hoe groot de kans is dat een kras ongelukkiger in het dal terecht komt. Ik weet wel dat er allerlei op zich duidelijk zichtbare krassen / schaafplekken zijn die je niet hoort. Terwijl je moeilijk zichtbaardere, fijne, diepere dan weer wel hoort. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 20-05-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:57:
[...]
Tjee wist niet eens dat die oudjes nog steeds dezelfde muzakjes maakten.
Het is een beetje als U2. Maar dan wat minder populair :+
(ze zijn wel een beetje een guilty pleasure van me overigens :P )

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 20-05-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat was toen ook al zo. :P Hoewel, ander genre natuurlijk.

Het was de populaire Top 40 variant van de synthpop, toegankelijk maar minder vooruitstrevend dan veel van de andere bandjes. Werd onder de liefhebbers toch niet helemaal serieus genomen.

Same here. Sommige nummers dan. Pakweg de helft vind ik sowieso al niet om aan te horen. :P

Wild boys! Wild boys! ;)

The re-flex... fle- fle- fle- flex.

Ik bedoel maar.

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 20-05-2021 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Cap schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:18:
Dat was toen ook al zo. :P Hoewel, ander genre natuurlijk.

Het was de populaire Top 40 variant van de synthpop, toegankelijk maar minder vooruitstrevend dan veel van de andere bandjes. Werd onder de liefhebbers toch niet helemaal serieus genomen.

Same here. Sommige nummers dan. Pakweg de helft vind ik sowieso al niet om aan te horen. :P

Wild boys! Wild boys! ;)

The re-flex... fle- fle- fle- flex.

Ik bedoel maar.
Hahaha, dit hoor ik al 40 jaar. :D

Ze hebben uiteraard zelf de "serieuze muziekpers" tegen zich gedraaid door vanaf de beginjaren te focussen op 'n bepaald image. (en de bijhorende bakvissen fans) Terwijl het gewoon allemaal prima muzikanten zijn.

Als je je een beetje verdiept zul je merken dat ze ook echt wel pareltjes gemaakt hebben.

Nouja, voor mij maakt het niet uit, ik ben blij dat ze nog nieuwe muziek uitbrengen en optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat ze muzikant zijn zal ik zeker niet ontkennen maar het gaat er natuurlijk wel om wat je ermee doet. :) Verdiept heb ik me destijds wel hoor, heb de eerste 4 of 5 albums wel te leen gehad van vriendjes en toen uiteraard getaped. Dat was standaard. ;) Ergens bij Notorious vond ik het echt niet meer te harden om een heel album te luisteren laat staan de clips te bekijken, dus ben ik echt afgehaakt. In de nineties nog wel een kleine oprisping met de Ordinary World smartlap en ik geloof Come Undone, maar dat was het wel.

Ben zelf verder niet zo van optredens van de oude meuk, meer dan 20 jaar geleden was ik bijv ook allang afgehaakt bij de Stones terwijl verschillende kennissen enthousiast babbelden over het bemachtigen van kaarten. Ik vind die oudjes die pop of rockliedjes blijven zingen in glimmende leren broekjes in veel genres lachwekkend worden, niet alleen om het uiterlijk verval en de eindeloze herhaling van wat ooit was, maar al helemaal omdat de stemmen het doorgaans op wat latere leeftijd flink laten afweten. Maar ik weet dat veel mensen er anders over denken en dat is d:)b :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 20-05-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:18:
Ja het is allemaal synthpop, maar ze behoren tot 1 van de grondleggers van de new romantics stijl (eigenlijk een afsplitsing van new wave, en synth pop is dat natuurlijk ook). Hun roots liggen dan ook gek genoeg denk ik bij punkmuziek.
D_V schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:31:
[...]

Hahaha, dit hoor ik al 40 jaar. :D

Ze hebben uiteraard zelf de "serieuze muziekpers" tegen zich gedraaid door vanaf de beginjaren te focussen op 'n bepaald image. (en de bijhorende bakvissen fans) Terwijl het gewoon allemaal prima muzikanten zijn.

Als je je een beetje verdiept zul je merken dat ze ook echt wel pareltjes gemaakt hebben.

Nouja, voor mij maakt het niet uit, ik ben blij dat ze nog nieuwe muziek uitbrengen en optreden.
Ik neem zelf de 'serieuze muziekpers' ook niet serieus :P
Ze hebben zeker een aantal nummers gemaakt die de tand des tijds goed hebben doorstaan.
Met name van de wedding album toen ze hun new romantic stijl voorgoed verlaten hadden.
Maar wat ze voornamelijk onderscheid van heel veel andere jaren 80 bands, is dat ze nooit weggeweest zijn.
Ze zijn altijd blijven bestaan en zijn altijd albums blijven produceren (sommige niet al te best geef ik toe...).
Hoeveel van hun 'jaren 80 concurrenten' zijn wel niet opgehouden en hebben weer een revival doorgemaakt na ~2005?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idd wedding album, dat was dus die oprisping in de nineties. Die heb ik nog wel met plezier geluisterd.

PS ik had het over liefhebbers van nieuwe muziekstromingen (toen met name wave / synth) he, niet de muziekpers. Dat boeide sowieso niet. :P

[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 20-05-2021 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:39:
Ergens bij Notorious vond ik het echt niet meer te harden om een heel album te luisteren laat staan de clips te bekijken, dus ben ik echt afgehaakt.
Was dat dan niet een beetje omdat je toen te oud werd?
Notorious is best een goed album. Dat is door hele nauwe samenwerking met Nile Rodgers tot stand gekomen.
Skin Trade (wat op Notorious staat) vind ik 1 van de beste Duran Duran nummers.
Bij Notorious sloeg Duran Duran ook een hele andere weg in qua muziekstijl.
Cap schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:42:
PS ik had het over liefhebbers van nieuwe muziekstromingen (toen met name wave / synth) he, niet de muziekpers. Dat boeide sowieso niet. :P
Ja maar als je toendertijd in de new wave scene zat, hield je per definitie niet van new romantics. Die stijl kwam als reactie op (ook al is het een afsplitsing). New wave is de grondlegger van alto's, emo's, goths etc. New romantics is meer mainstream (en is oa erg beinvloed door Bowie en Roxy music), dus ook veel commerciëler (duran duran en spandau ballet wellicht de vervolmaking daarvan).
Dat zie je ook in de modebeelden die erbij gelanceerd werden.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 20-05-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

mr_petit schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:48:
[...]

Bij Notorious sloeg Duran Duran ook een hele andere weg in qua muziekstijl.
Dat vind ik eigenlijk nog het prettigst aan hun muziek, dat ze gewoon compleet iets anders doen vaak. Mijn favoriete album is Medazzaland, dat is een vrij donker album toen ze in een fase zaten met nog 2 originele bandleden, maar de invloed van Warren Cuccurullo (ex-Zappa) had toen een geweldige invloed op hun geluid.
En wat Mark Ronson de laatste jaren met ze doet bevalt me ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was net 15 toen Notorious uitkwam dus te oud zal het niet zijn. Het is zeker niet het slechtste album en Big Thing zal dat ook niet zijn, All She Wants Is... Waarschijnlijk was ik het Top-40 geschreeuw van Le Bon toen gewoon al zat en zocht ik het echt in andere muziek. Het gebeurde me wel vaker. Toen The Cure zo'n succes had met Close to Me begonnen zij me bijv ook te irriteren... Was bijv Depeche Mode (buiten het eeuwige JCGE live) ook maar een beetje mainstream geworden dan was dat ook gebeurd, en ook daar vond ik de (NL) hits sowieso de slechtste nummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Cap schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:58:
Was Depeche Mode ook maar een beetje mainstream geworden dan was dat ook gebeurd, en ook daar vond ik de hits sowieso de slechtste nummers.
Ja, heel herkenbaar. Ik kan bij concerten ook prima zonder "flex-flex-flex" en "wild boys" :D

Wel eens bij een A-ha concert geweest, daar staat het "casual publiek" 90 minuten te schreeuwen om "Take on Me" , daar word je als fan ook niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:58:
Ik was net 15 toen Notorious uitkwam dus te oud zal het niet zijn.
Je zat midden in de doelgroep!
Fail voor duran duran :+ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D_V schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:01:
[...]
Wel eens bij een A-ha concert geweest, daar staat het "casual publiek" 90 minuten te schreeuwen om "Take on Me" , daar word je als fan ook niet vrolijk van.
Zelf vind ik A-ha echt een soort van one hit wonder band. Dat zijn ze natuurlijk niet helemaal, maar hun hoogtijdagen waren zeer kort.
Dat kan je van duran duran niet zeggen. Die zijn meer dan een decennium heel populair geweest en dus ook binnen verschillende muziekstromingen. Dat laatste kan ook niet iedere band zeggen.
Zelf vind ik Medazzaland niet echt een bijzonder goed album. Ik denk dat duran duran in de 2e helft jaren 90 sowieso moeilijk te plaatsen was. Het is wel beter dan het album daarop, Pop Trash 8)7 . Dat woord Pop mochten ze wel weglaten. Van hun nieuwere werk vind ik voornamelijk All you need is now en Astronaut leuke albums. De rest boeit me minder.
Ik denk dat ik hedentendage vooral beïnvloed wordt door hoeveel speeltijd het krijgt op radio 2 :X

Ik vraag me trouwens af hoe een huidig concert van Duran duran eruit zou zien.
Zie je dan massa's hossende vrouwen van ca. 55(?) jaar oud? 8)7 :D

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 20-05-2021 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

mr_petit schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Ik vraag me trouwens af hoe een huidig concert van Duran duran eruit zou zien.
Zie je dan massa's hossende vrouwen van ca. 55(?) jaar oud? 8)7 :D
Ook. :D Maar opvallend veel jonger publiek ook. (waarschijnlijk jaren lang gebrainwashte kinderen van de vorige generatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn toch veel tienerhipsters die zouden willen dat ze de 80-er jaren hadden meegemaakt. Op muziek- en modegebied dan tenminste he. Foontje willen ze wsch niet missen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:03:
Er zijn toch veel tienerhipsters die zouden willen dat ze de 80-er jaren hadden meegemaakt. Op muziek- en modegebied dan tenminste he. Foontje willen ze wsch niet missen. ;)
Bestaan er eigenlijk ook vrouwelijke hipsters?
Ik dacht altijd dat dat specifiek mannen waren.
Ik vind mannelijke hipsters trouwens totaal niet op begin/medio jaren 80 mannen lijken.
New romantics (en soms ook new wave) gaat juist meer richting de androgyne modekant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja klopt, ook new wave was zeker heel androgyn. Oogpotloodje was doodnormaal, haar verven ook, net als een kort colbertje met schoudervullingen en je was niet in de weer met gewichten om veel spieren te krijgen laat staan tattoos erop. Net als nu strak geknipte koppies, maar dan vaak met kuifje en gel of haarlak... en dan zonder de tattoos en spieren dus, en geslachtslozere kleding.

De rockers vonden wavers maar mietjes (maar waren stiekem heul jaloers op hun vernieuwendheid), en Top-40 mainstreamers vonden het gewoon rare gasten en luisterden verder naar hun UB40 of Level 42. :P

Vrouwelijke hipsters? Ja hoor. :Y Toch ook vaak met knipogen naar de eighties, maar hoeft niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 20-05-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:37:
Vrouwelijke hipsters? Ja hoor. :Y Toch ook vaak met knipogen naar de eighties, maar hoeft niet.
Maar hoe zien die er dan uit?
Ik neem aan dat ze geen baard hebben.. :P
of een geruite houthakkersbloes aanhebben... (mijn beeld van prototype mannelijke hipster, samen met de kuif en vet in het haar)

Of hebben die dan een zonnebril op met ronde glazen en zo'n madonna hoedje een beetje achterop hun hoofd?
En een spijkerbroek die tot ca. de navel doorloopt?
(ik ratel maar wat jaren 80 beelden op...)

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 20-05-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is niet of nauwelijks te begrenzen maar invloeden als hoedjes, eighties style spijkergoed (ook spijkerjack, oversized!), omgevouwen broekspijpen (denk aan de naar beneden toelopende spijkerbroek!) wijde navelthsirts, dr martins style boots, all stars, een rond brilletje, etc horen er zeker bij. Die zal je wel herkennen uit die tijd. :P

Op Pinterest vind je wel pogingen om ze te duiden.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 20-05-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Och ja dr martins...

Dus mannelijke hipsters hebben een modestijl die zeer op de jaren 30/40 leunt, en vrouwlijke hipsters sterk op de jaren 80? (even de beenwarmers in fluorkleuren niet meegenomen :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan het zo strak niet stellen maar die combi kan wel ja. Maar de androgyne man / mens is inmiddels ook wel (weer ;)) in opkomst in de grote steden. De vraag is - zoals altijd bij mode - wat noem je nog hipster en wat niet, waar ligt de grens... :P

Maarre... we dwalen wel erg af.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 20-05-2021 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Na een (interessante) afdwaling in het vintage audio topic naar video/VHS was blijkbaar nu het vinyl topic aan de beurt met een uitstapje naar mode ;)
Maar ik denk dat het echte stereotype nergens rond loopt. Style is toch iets heel persoonlijks en voor iedereen verschillend. En er zijn volgens mij ook genoeg “hipsters” die er redelijk doorsnee uit zien en het alleen laten zien in hun voorkeuren. Zoals het volk wat rondloopt met een Crosley koffertje en wat LP’s om te laten zien hoe veel ze van vinyl houden terwijl vinyl helemaal niet praktisch is als draagbaar medium en je beter een boombox mee kunt nemen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

kozue schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:10:
Na een (interessante) afdwaling in het vintage audio topic naar video/VHS was blijkbaar nu het vinyl topic aan de beurt met een uitstapje naar mode ;)
Maar ik denk dat het echte stereotype nergens rond loopt. Style is toch iets heel persoonlijks en voor iedereen verschillend. En er zijn volgens mij ook genoeg “hipsters” die er redelijk doorsnee uit zien en het alleen laten zien in hun voorkeuren. Zoals het volk wat rondloopt met een Crosley koffertje en wat LP’s om te laten zien hoe veel ze van vinyl houden terwijl vinyl helemaal niet praktisch is als draagbaar medium en je beter een boombox mee kunt nemen. :+
En dan maar niet over te spreken dat ze de tikken het en kraken "bij" het medium vinden passen. Ik dacht dat schade aan LP totaal niet aan de orde is. Een oudere LP uit de jaren 50 t/m 70... logisch dat is mogelijk... maar nieuwe LP met schade van slecht behandelen...dat is niet OK en helemaal niet nostalgisch... maar goed de mainstream tieners, twintiger en dertigers hebben daar blijkbaar een andere kijk op. En laat staan hoe ze ermee omgaan, vastpakken, niet schoonmaken en noem het allemaal nog verder op.

Maar goed, zo zie je dat mensen nostalgie op een verkeerde manier interpreteren. En tja... hipsters of niet... als je ergens tijd (en geld) in stopt, dan kan je beter iets meer kwijt zijn en genieten van wat een goede plaat heeft te bieden. In plaats dat je van die "Crowsleys met ingebouwde speakers" koopt en op Youtube verkondigt dat LP fenomenaal klinkt en wat dan allemaal wel niet erbij. Dan verlies je toch echt in mijn ogen alle geloofwaardigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Toshirou op 21-05-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Toshirou schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:21:
In plaats dat je van die "Crowsleys met ingebouwde speakers" koopt en op Youtube verkondigt dat LP fenomenaal klinkt en wat dan allemaal wel niet erbij. Dan verlies je toch echt in mijn ogen alle geloofwaardigheid.
Eens, maar met daarbij wel de opmerking dat het helemaal afhangt van je referentiekader. Dit zijn mensen die nooit een hifi systeem hebben gehoord. Hooguit de sound bar of smart speaker van hun ouders, of de bluetooth speaker van de Action, wat bij mij allemaal onder “ondermaats” valt. Die zijn opgegroeit in een wereld van mobieltjes en het blikkerige geluid wat daar uit komt zijn ze als standaard gaan beschouwen. Ik heb zelf nooit een Crosley in het echt gehoord, maar ik denk wel dat die een stuk beter klinkt als de bagger die uit telefoons komt. Voor mensen die nooit echt hifi hebben gehoord is een Crosley al gauw een hoogtepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Daar heb je gelijk in. Hun referentie kader is er amper tot niet. Hun telefoontje buitengelaten.

Maar dit lijkt mij ook vaak de groep die toch wel wat onderzoek doet? Ze zijn immers opgegroeid met het internet en vaak toch al kritischer lijkt mij... Maar goed tijd zal het leren en ik mag hopen dat ze uiteindelijk de overstap maken naar een leuk hi-fi setje met een instap speler al is het een Pro-ject Debut of een Rega Planar 1.

De introductie moet er zijn, sommige beginnen met een vintage speler als een Thorens/Dual van bijvoorbeeld Opa en Oma, sommige met een Rega en Pro-ject en een enkeling duikt de diepe in en koopt direct High-End, maar dat zal een kleine groep zijn (die waarschijnlijk bij kennissen het licht heben gezien... gehoord ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onderzoek? Het lijkt toch vaker een groep die met de ogen koopt icm het voor zoete koek slikken van gewiekste marketingpraat op de website van de fabrikant, afgetopt met een geruststellend gebrek aan kennis. Als je je er niet in verdiept kom je ook geen problemen tegen. Als het maar betaalbaar is en lekker smoelt. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Het wordt nu wel echt een groepje oude mannen dat klaagt over de jonge generatie zo... :)

Ik denk dat dit weinig met "luie de generatie van nu" te maken heeft, en veel meer met de groepen mensen die je vergelijkt. Je vergelijkt een twintiger die het gewoon "wel leuk" vindt om een plaatje te draaien met iemand die zo gepassioneerd is over het onderwerp dat ze op een Tweakers forum dagelijks posten over het draaien van vinyl en het vergelijken van elementen, impedanties en dubbelblind geteste geluidsfragmenten.

Om daar even tegenwicht aan te bieden, ook mensen van de generatie die opgroeide met het medium kunnen net zo onwetend zijn erover, puur omdat het ze niet zoveel boeit wat ze nu precies hebben. Mijn vader verkondigde bij hoog en laag dat het Technics M205 tapedeck dat op zolder stond top of the line was, terwijl ik al snel (dankzij het internet!) ontdekte dat dat zelfs indertijd al een instap model was. Net zoals je nu mensen hebben die snel tevreden zijn, had je die toen ook al hoor. Omgekeerd geldt precies hetzelfde. Maar denk dat je vroeger nog veel meer dan nu afhankelijk was van het juiste advies van de lokale elektronicazaak en dat er vandaag de dag veel meer onderzocht wordt door jongeren. Zo kwam mijn vader ongetwijfeld ook op het idee dat z'n M205 echt een topmodel was ;)

Het helpt natuurlijk ook niet mee dat hi-fi over het algemeen geen betaalbare hobby is voor mensen die nog niet heel veel financiële zekerheid hebben opgebouwd. Ik weet dat ik zelf nog niet zo heel lang geleden de oude platenspeler van mijn ouders aan de praat wilde krijgen en daarover m'n eerste post in dit topic plaatste. Toen werd mij ook doodleuk aangeraden om een Marantz PM7000N (prijs €1200,-) aan te schaffen om mijn Technics SL-B210 aan te koppelen. Flinke student ben je als je dat zonder twijfelen weet af te tikken. Lekker makkelijk om mensen dan af te schieten voor het feit dat ze gaan voor goedkopere opties die ook toegankelijker zijn.

Afijn, ik ga maar terug wat plaatjes draaien op m'n Pro-Ject Debut O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Flabsie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:16:
Het wordt nu wel echt een groepje oude mannen dat klaagt over de jonge generatie zo... :)
Hahaha ja inderdaad, laten we gewoon met z'n allen genieten. Dit medium verdient gewoon om door ieder er van genoten te worden. De ervaring, de handelingen om het geluid te krijgen waar we van genieten. En natuurlijk de rituelen waar iedereen wel een of andere eigen "geloof en ervaring" bij heeft. Het is blijft leuk om een plaat op te zetten en te genieten. En niet te vergeten, die ene release in zwart of gekleurd vinyl te krijgen of die winst uit de kringloop bakken te vissen verkerend in een perfecte staat _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 23:46
Deze vandaag binnen gekregen en de eerste ligt nu lekker te draaien ;)
Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/Y61xDBeGvOoJZB6Su4MgQBf03tE=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-14423243-1574886731-9544.jpeg.jpg Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/GhkPDoaHHLspTjQYUu27coVJud8=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-823126-1299273121.jpeg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/GnaKrn2Db4U2VLpRP5ewg6VgOgE=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-9287809-1478105781-7039.jpeg.jpg Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/bZHIIM_euVh-DZNKfY1qHxps-TY=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-8961614-1516182987-6786.png.jpg

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
Toshirou schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:03:
[...]

Hahaha ja inderdaad, laten we gewoon met z'n allen genieten. Dit medium verdient gewoon om door ieder er van genoten te worden. De ervaring, de handelingen om het geluid te krijgen waar we van genieten. En natuurlijk de rituelen waar iedereen wel een of andere eigen "geloof en ervaring" bij heeft. Het is blijft leuk om een plaat op te zetten en te genieten. En niet te vergeten, die ene release in zwart of gekleurd vinyl te krijgen of die winst uit de kringloop bakken te vissen verkerend in een perfecte staat _/-\o_
..... LP's wassen, van nieuwe binnenhoes voorzien, opzoeken op Discogs (vind vaar even snel de juiste versie van Thriller, om er maar één te noemen :+ ), beluisteren en van de juiste grading te voorzien, leuke foto's van deze aanwinsten maken en posten, ondertussen naar de volgende aanwinst op jacht (hoezo: Ik ben niet verslaafd want ik kan op elk moment stoppen met kopen van LP's :X ) .....
Het verbaast me dat ik nog tijd over houd om naar LP's te luisteren die ik al jaren of soms decennia in mijn bezit heb.

Misschien moeten we maar eens de ALV oprichten: Anonieme LP-verzamelaars. Ik zie het al voor me. Ik ben Vintage1967 en ik heb de afgelopen week toch weer 12 LP's gekocht _O- .

En zo te zien is @mr_zippey de volgende :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_zippey
@Vintage1967 hmm ja kan stiekum wel diegene zijn idd..

Hier staat zo'n beetje wat ik afgelopen tijd aangeschaft heb, maar heb ook nog een lading oude platen die er nog niet bij staan.

Had eerder van de week ook deze nog binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/B3pmNFvgPxUYvEvd_ahUcH_DH5U=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-10376297-1496249901-1851.jpeg.jpg Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/gMjU_HsR5eRv6rqR8XHAUSYpo7M=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-10509769-1518886177-5588.jpeg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/HJplLLe6tf5dLgX0Pl9h-SQbLqM=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-10327616-1563608476-7280.jpeg.jpg Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/kV3_-l0NUrP5uPIuR64Ryuzc7Qs=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-16077325-1603028854-6900.jpeg.jpg

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Hebben jullie je platenspeler op de een of andere manier ook ontkoppeld (of juist gekoppeld)?

Ik heb de pech dat mijn linker B&W 606 op de kast naast de Thorens staat. En die kast staat weer op een houten vloer. Niet dat ik er last van heb dat de plaat overslaat door de bas, maar ik kan het mij voorstellen dat het niet bevorderlijk is.
Of zou ik juist de speakers moeten ontkoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B2 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:07:

Of zou ik juist de speakers moeten ontkoppelen?
Zowel de luidspreker als de draaitafel op zo zacht&verend mogelijke oppervlaktes plaatsen.
Dus geen spikes (die koppelen juist), maar rubber, schuim, een kussen of wat dan ook. Zachte materialen.

Ik denk zelf dat je wellicht als je onderzetters van dik vlokkenschuim maakt een heel goed resultaat bereikt.

Dus bijvoorbeeld zoiets als dit (50mm vlokkenschuim):
https://www.plaatrubber.n...-vlokkenschuim-sg-80.html
En dat je daaruit vierkantjes snijdt waarop je je luidsprekers en platenspeler zet.
Je moet dan zelf een inschatting maken hoe groot die vierkantjes moeten zijn zodat ze het gewicht van de luidspreker cq platenspeler kunnen dragen en niet inzakken in verloop van tijd.

Het ziet er helaas wel een beetje hobby-bob uit.
Zelf heb ik wel eens vierkantjes uit zo'n toetsenbord-polsondersteuningsbalk gesneden.
Die was van een vlak stuk schuim-neopreenrubber gemaakt, dus niet van die voorgevormde zoals je nu ziet.
Meer iets als dit (maar dan wat ze 20 jaar geleden hadden):
https://nl.aliexpress.com/item/4000460291876.html
Dempt ook aardig. Die van mij was wel dikker dan deze (deze is maar 1,5cm)

Ik denk dat de huidige polsondersteuningen meer van die gel achtige dingen zijn. Wellicht kan je daar ook iets moois van maken, maar ik weet niet of die door en door massief zijn of dat er echt een soort stroop binnenin zit :P (ik denk het niet)

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 21-05-2021 21:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 14:31
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met verhuizen naar een andere, grotere kamer aan de andere kant van het huis. Van rechthoekig naar naar groter en vierkant met beduidend betere akoestiek ;)

Wat extra ruimte was handig nu het ook thuiswerkhok geworden is.

Nu extra genieten van Fool's Overture, de live versie van Paris is zo lekker..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koDyVrTbORm-a6khn0UeVYWM2G0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GyNzzMiGxPpVBmVn14MM5xwU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:22
Over het ontkoppelen van je platenspeler, mijn Pro-ject RPM3 heeft juist spikes onder de speler zitten (af fabriek, niet zelf geknutseld :9). En de speler staat vervolgens op zo’n Ground it plaat met wederom spikes er onder. Wat zou daar het idee bij zijn?
Ook luidsprekers worden veelvuldig met spikes geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het idee van spikes bij luidsprekers is dat deze juist heel stabiel staat.
De druk per mm² is immers enorm.
Maar spikes ontkoppelen absoluut niet. Ze geven juist trillingen door.

Ik weet niet of jullie bijvoorbeeld erg bekend zijn in de bouw icm geluidisolatie, maar voor iets als spouwmuren heb je 2 soorten: normale spouwmuren en ankerloze spouwmuren. Ankerloze spouwmuren hebben geen harde verbinding tussen de 2 spouwbladen. Die isoleren veel beter.
Elke harde (starre) verbinding laat geluid en trillingen door. En harder dan een spike wordt het niet.

Luidsprekers worden op spikes geplaatst om deze stabiel te laten staan. Wie dat ontkoppelen heeft bedacht weet ik niet, maar het was zeker geen akoesticus.

Je moet het zo zien: wat denk je dat de buren beter horen: als ik een spijker in de muur sla, of dat ik met een hamer op een dik stuk schuim sla wat tegen de muur hangt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 22-05-2021 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ah dat laatste buren voorbeeld is wel duidelijk ja. Goed om te weten!
Nog even terug naar mijn Pro-ject RPM3, is het dan niet onhandig dat daar spikes onder zitten, en bij mij met die Ground-it zelfs 2x spikes? Als dat er juist voor zorgt dat trillingen doorgegeven worden dan kan ik ze er beter afslopen. Of, iets minder drastisch, er schuim, rubber oid onder plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:19:
Ah dat laatste buren voorbeeld is wel duidelijk ja. Goed om te weten!
Nog even terug naar mijn Pro-ject RPM3, is het dan niet onhandig dat daar spikes onder zitten, en bij mij met die Ground-it zelfs 2x spikes? Als dat er juist voor zorgt dat trillingen doorgegeven worden dan kan ik ze er beter afslopen. Of, iets minder drastisch, er schuim, rubber oid onder plaatsen.
Volgens mij is de RPM 3 geen subchassis tafel, dus dan zou ik de spikes verwijderen.
Ik zou zowel de tafel als je onderplaat gedempt verend maken. Wel zodanig natuurlijk dat je 'm waterpas kan stellen, maar er zijn volgens mij zat dempende rubbervoeten verkrijgbaar die verstelbaar zijn. Zelfs van project geloof ik.
Ik weet niet waarom project er spikes onder geplaatst heeft. De RPM3 heeft wel een heel raar framepje. Denk je zelf dat de tafel stevig kan staan op rubbervoetjes? Dat is de enige reden die ik kan bedenken voor spikes. Of hebben die spikes ook nog een interne rubber demper? dat kan natuurlijk ook. Ik heb er geen hands-on ervaring mee.

Ik zou gewoon eens gaan experimenteren. Dus onder de spikes een onderlegger met daaronder schuim/rubber oid (of de spikes verwijderen als dat kan en er rubber of schuim onder leggen) en dan tegen het rack gaan tikken of tegen die ground-it plaat, met de naald op een niet draaiende plaat en kijken of je verschil hoort. Dus eerst in de originele situatie gaan tikken, evt dat geluid opnemen, en daarna met schuim/rubber gaan tikken en het geluid opnemen en vergelijken. Ik heb wel eens experimenten van mensen gelezen dat ze ook nog een constructie ontworpen hadden om steeds precies even hard te tikken: een gewichtje aan een draadje onder een bepaalde hoek steeds tegen het rack laten slingeren.

In de originele vraag ging het om een thorens, wat hoogstwaarschijnlijk natuurlijk een subchassistafel is.
Daarbij maakt het minder uit; het subchassis is natuurlijk al gedempt. Maar spikes hebben bij een subchassistafel ook geen voordeel. De bak wiebelt toch al in relatie tot het subchassis.
En een bak is wel een klankkast. Dan kan je nog steeds beter zorgen dat er geen trillingen van onderaf in de klankkast versterkt gaan worden (kan alsnog extra feedback veroorzaken).
Veel mods voor subchassistafels zijn dan ook dat intern de bak gedempt wordt (schuim, neopreen of loodbitumen) en soms het subchassis ook.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 22-05-2021 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
B2 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:13:
Gisteren mijn Thorens TD160 naar Dr. Thorens, oftewel Rob gebracht. Ondanks dat ik deze drie jaar geleden gereviseerd bij een niet nader te noemen audio bedrijf heb gekocht klopte er volgens Rob toch een hoop niet aan de speler. Best jammer want hij kende het bedrijf ook en had ook verwacht een wat betere speler te zien.

Nog een gebruikstip, ondanks dat ik na elke 4 a 5 platen mijn naald schoonmaak met zo’n kwastje en vloeistof was deze toch erg vies. Echt schoonmaken met een borsteltje.

Geweldig hoe Rob er over kan vertellen, maar ook om te horen wat voor muziekliefhebber het eigenlijk is.

Uiteindelijk voor een volledige restauratie gegaan, met nog wat extra aanpassingen.
Mijn Thorens begint toch wat kleine kuurtjes te vertonen (motor oa) dus even contact opgenomen. Rob is alleen zo populair dat het pas Q2 2022 wordt voor ik aan de beurt ben -O- Sta nu op de wachtlijst, en maar hopen dat het beestje verder zo blijft draaien.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Chocovla schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:22:
[...]

Mijn Thorens begint toch wat kleine kuurtjes te vertonen (motor oa) dus even contact opgenomen. Rob is alleen zo populair dat het pas Q2 2022 wordt voor ik aan de beurt ben -O- Sta nu op de wachtlijst, en maar hopen dat het beestje verder zo blijft draaien.
Klopt, mijn aanmelding was in oktober 2019. Door Corona pas recent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
mr_petit schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:21:
[...]
Ik weet niet waarom project er spikes onder geplaatst heeft. De RPM3 heeft wel een heel raar framepje. Denk je zelf dat de tafel stevig kan staan op rubbervoetjes? Dat is de enige reden die ik kan bedenken voor spikes. Of hebben die spikes ook nog een interne rubber demper? dat kan natuurlijk ook. Ik heb er geen hands-on ervaring mee.
Klopt, de RPM3 is geen subchassis tafel. Het is qua vorm een soort boemerang met een cirkelvormige uitsnede voor de motor. Bij mij zit er een acryl plateau op.
Ik heb nog eens goed naar de spikes gekeken, ze zijn erg verschillend. De spike onder de spindel is erg klein en massief en zit vast aan het ronde metalen gedeelte onder de spindel. De spikes links en rechts bestaan uit twee delen die je ten opzichte van elkaar kan bewegen. Daar kan goed rubberen demping tussen zitten. Maakt dit de zaak anders? Je zou ook denken dat ze bij Pro-ject een idee hebben bij die spikes. Ze zijn overigens allemaal in hoogte verstelbaar.
Over wel een goede reden voor spikes, bedoel je als de tafel niet stevig kan staan op rubber voetjes?
Ik heb twee foto's gemaakt en nog een foto op internet gevonden, dat maakt het nog wat duidelijker hoe e.e.a er uitziet. Laatste is onder de Ground-it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9lEJuAL2Q6lZiylPQ_rh1Gtr5A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhDzLX3g2JoBxwCn5waS804G.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHjIZcc-YY4DRCFRqFdVpO_SL8g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24BBynf6GeymmaTGMagw1Vdu.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScY0ckpfvGq3NSPNA7HZ3Ri1zcE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8W5WrLMQXNit5KJyvKfjhya.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 24-05-2021 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Nu online
B2 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:29:
[...]

Klopt, mijn aanmelding was in oktober 2019. Door Corona pas recent geweest.
Ach ja, good things come to those who wait ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Chocovla schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:54:
[...]

Ach ja, good things come to those who wait ;)
Je zou HanzeHifi nog kunnen proberen. Als je motor echt kuren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Nu online
B2 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Je zou HanzeHifi nog kunnen proberen. Als je motor echt kuren heeft.
Check, goede tip. En anders probeer ik het bij De Groef denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors31415
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-03-2024
Ik ben op zoek naar het album Just be van Tiesto (op vinyl) voor een vriend als verjaardagscadeau, alleen tot nu toe nog geen succes. Ik heb een aantal winkels gemaild en gezocht via google, hebben jullie misschien tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:32
Sjors31415 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:26:
Ik ben op zoek naar het album Just be van Tiesto (op vinyl) voor een vriend als verjaardagscadeau, alleen tot nu toe nog geen succes. Ik heb een aantal winkels gemaild en gezocht via google, hebben jullie misschien tips?
Discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik ben zeker geen figuur die haar lp's gaat wassen. Ik haal er een microvezeldoekje overheen en draaien maar. Ik ben blij met mijn Technics SL 1210mk2 en de AT LP kloon. Ook de jukebox is een liefhebberij.
Ga ik even een grote stap terug naar de jaren 80 dan zie ik mijzelf helemaal lyrisch zijn over de cd speler die ik gekocht had. Ik ben het typenummer vergeten, maar het was een zwarte Sony. Geen tikken, geen gespetter, maar heldere klanken.
Toch heb ik mijn lp's niet weggedaan, en mijn Technics SL D2 ook gehouden. Na het nieuwtje van de cd speler kwam de lp weer bovendrijven als het medium waar ik het meeste plezier aan beleefde. En zo hobbelde ik de 21e eeuw binnen, met mijn cd's op zolder, en een hele berg vinyl in de woonkamer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:11
Oef trek je portemonnee maar open. Niet normaal meer. Destijds heb ik deze platen nieuw gekocht voor ongeveer een tiende van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors31415
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-03-2024
Bedankt, order geplaatst!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:55
Chocovla schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:22:
[...]

Een ander goed adres is Ronald van Eijk in Utrecht, die is zeker zo goed.
https://www.marktplaats.n...uidspreker-reparatie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-train
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04 17:04

F-train

to Coney Island

Ik ga mijn gemodificeerde TD-320 weer tevoorschijn halen.

Vermoedelijk een nieuwe snaar, en wat ik mij afvroeg: hoe zou het element er aan toe zijn?
Ik kan overal vinden hoe lang een element gebruikt kan worden, maar nergens hoe lang een element ok blijft in opslag.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Het is een Denon MC.

I love the smell of Jetfuel in the morning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7oqiPtO7aqDadHcVJ2piPiGfk0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TxK56hYRQ550JeBV0be3fmdO.jpg?f=user_large

Weer eens een wat grotere zending in de bus...

David Sylvian en Holger CZukay: Heerlijk (Electronische) luister muziek
Mark Knopfler: Local Hero film muziek op AbbeyRoad pressing
Freddi King: Texas Canonball op een Analoque Production pressing, heerlijke blues van 1 van de drie Kings (BB, Albert en Freddie)
The Walker Brothers: Lekkere jaren 60.. ben een groot fan van het vroege werk Scott Walker(een groot inspiratie bron voor oa David Bowie)

Gauw door de Nokkie en lekker luisteren :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:29
Ik weet niet jullie of de site inside-out kennen, maar deze was gespecialiseerd op niche vinyl. En hele speciale edities. Maar zoals het er nu naar uit ziet hebben ze het opeens "te druk"
Ik vraag het me af.

Tevens heb ik de oude platen speler van mijn schoonvader een OM2Red laten plaatsen. Nu vind ik zelf dat het geluid iets minder ruim is dan de OM10 die op mijn oude draaitafel zat. Dus is het verstanding om hem te updaten naar een blue? Denk het wel.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!
F-train schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:37:
Ik ga mijn gemodificeerde TD-320 weer tevoorschijn halen.

Vermoedelijk een nieuwe snaar, en wat ik mij afvroeg: hoe zou het element er aan toe zijn?
Ik kan overal vinden hoe lang een element gebruikt kan worden, maar nergens hoe lang een element ok blijft in opslag.

Denon MC? Spelen maar, klinkt het in orde, dan niks meer aan doen.

Ik heb er verscheidene uit jaren 80 en 90 en ze tracken nog uitstekend, de ophanging is ook in orde want voorzien van een tension wire aan de achterzijde van het cantilever (zeer dunne metalen draad op spanning). Hoogstens staat het cantilever wat scheef (Vaak gezien bij een DL-160, cantilever staat wat naar binnen. Gek genoeg bij andere versies niet.) maar dat is dan een kwestie van uitlijnen op het cantilever en niet op de behuizing.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 25-05-2021 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
F-train schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:37:

MC elementen hebben voor hun 'verende' ophanging een dun ijzerdraadje uit verenstaal.
Dat vergaat niet. In tegenstelling tot veel MM elementen die soms vertrouwen op een stukje rubber (wat in verloop van tijd zacht wordt) en hebben dus vaak geen ondersteuning van dat ijzerdraadje (geldt niet voor AT V-magnet MM's overigens).

Bij een MC element dient het rubber voor een groot gedeelte alleen voor de demping en minder voor de ondersteuning van de cantilever.

Dus vanuit dat oogpunt zijn ze behoorlijk goed beschermd tegen veroudering.

Je zou kunnen controleren of de compliantie van de arm nog enigzins past bij de massa van de arm.
Dan moet je een stukje muziek opnemen op je pc/laptop (30sec oid) en met audacity een spectrumanalyse doen.
Je ziet dan in het laag een resonantie. Die hoort idealiter tussen 8 en 12Hz te liggen.

Welk element heb je?

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 25-05-2021 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:05:
[...]

Je zou kunnen controleren of de compliantie van de arm nog enigzins past bij de massa van de arm.
Typefoutje, eerste keer "arm" moet "element" zijn. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F-train
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04 17:04

F-train

to Coney Island

Ah goed nieuws, ik ga het proberen.
Scheelt weer in budget.
Dank!

Mr_petit: ik ga even zoeken welk element het is.

Edit: Een DL-160. De Thorens en element zijn van 11-01-1991, de draaitafel kostte toen fl899,-
Gemodificeerd met VandenHul bedrading, Sorbothane voeten, Sonic platenklem en nog iets op het plateau.
Gelukkig goed weggezet, met klemmen, riem los. Lijkt zo weer te kunnen spelen.

[ Voor 54% gewijzigd door F-train op 26-05-2021 13:49 ]

I love the smell of Jetfuel in the morning

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:21
Voor 5 tientjes opgehaald via een Facebook verkoop groep, een Sony PS-11. Mooie simpele maar degelijke draaitafel.
Er zit een Shure m95he element op, dat is volgens mij een prima element. De originele Sony zit er ook nog bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Jhtx1U5T9xwBo4UNnu3XWf4GJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gFAVadXrJTycDG5FPiIxmm4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_zippey
Ik heb deze vandaag op kunnen halen bij een platenhandelaar bij mij in de buurt.
Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/WEmjuRM9AdkXeUZQloZOYrDvmmU=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-8915288-1617470452-8755.jpeg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-train schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:38:
De Thorens en element zijn van 11-01-1991,
Dat is nog niet zo heel oud.
Ik heb laatst nog mijn DL-160 nagemeten (die is dan wel 12 jaar jonger, 2003 volgens mij, dus nu ook al 18 jaar oud..), maar de dempingskarakteristieken van het rubber waren nog steeds aanzienlijk beter dan van veel nieuwere AT elementen (die vaak weer veel beter dempen dan een oude shure of goldring of wat dan ook)

Het is raar, zowel mijn DL-160 als mijn AT-440MLA zijn verreweg mijn beste elementen, maar ze krijgen nauwelijks speeltijd. Komt eigenlijk omdat ik zoveel loop te klooien en experimenteren met dingetjes, en dat doe je doorgaans met oudere en mindere elementen. Ook omdat die mindere elementen fouten veel beter laten horen. :+

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2021 01:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Zo volledig met verpakking en toebehoren kom je het niet vaak tegen na 40 jaar. Alleen het borsteltje ontbreekt en de naald zal niet meer origineel zijn dus wellicht een gewone elliptische of sferische vervanger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkrxAAh-36Y2t14eau0rp8wjWDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYvtrvsrsNXJVtGv6x26rFKa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V

D_V

nineball schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:28:
Voor 5 tientjes opgehaald via een Facebook verkoop groep, een Sony PS-11. Mooie simpele maar degelijke draaitafel.
Er zit een Shure m95he element op, dat is volgens mij een prima element. De originele Sony zit er ook nog bij.
(y)

Vind die serie Sony's (6750, 8750, ps-x7 enz.) altijd geweldig, alleen al omwille van die "octopus" slipmat. M'n oude Wega JPS 350 heeft dat ook. (Is uiteraard ook gewoon een Sony)

Afbeeldingslocatie: https://a.allegroimg.com/s1024/0c75a5/798c0464410fa4b40b1e63589fff

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind die mat ook mooi onderscheidend (overigens geen slipmat, juist niet want rubber).

Dat is idd de main attraction van de PS-11 / PS-22 serie, samen met het glanzende plateau met de dots en de mooie oranje verlichte strobo.

Het is een entry level draaitafel van destijds, maar daarbij werd wel gebruik gemaakt van een hele goede motor met mooi lager en de motorsturing is dik in orde met de aflezing van de snelheid aan de binnekant vh plateau mbv een magnetische strip.

De armen van de 11, 22, X4/5/6 zijn netjes maar vind ik wel iets minder dan de alternatieven van Technics met volledige cardanische ophanging. Er zit hierdoor bij deze Sony's toch altijd wat speling in het verticale lager. Maar ook weer niet zo dat het problematisch is. Verder kan de kast van de PS 11/22 natuurlijk beter, hoewel het zeker geen gewoon goedkoop plastic is maar SBMC compound, het is wat hol en resoneert natuurlijk wat sneller dan de duurdere spelers.

Die oudere series met een meer vierkante behuizing zoals jij die toont in Wega variant (ik vermoed een Sony PS-3300 in disguise, geen kunststof maar geperst hout) zijn idd nog een stapje mooier. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 27-05-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Cap schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:25:
Ik vind die mat ook mooi onderscheidend (overigens geen slipmat, juist niet want rubber).
Slip of the tongue... ;)
Cap schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:25:

De armen van de 11, 22, X4/5/6 zijn netjes maar vind ik wel iets minder dan de alternatieven van Technics met volledige cardanische ophanging. Er zit hierdoor bij deze Sony's toch altijd wat speling in het verticale lager. Maar ook weer niet zo dat het problematisch is. Verder kan de kast natuurlijk beter, hoewel het zeker geen gewoon goedkoop plastic is maar SBMC compound, het is wat hol en resoneert natuurlijk wat sneller dan de duurdere spelers.

Die oudere series met een meer vierkante behuizing zoals jij die toont in Wega variant (ik vermoed een Sony PS-3300 in disguise, geen kunststof maar geperst hout) zijn idd nog een stapje mooier. :)
In vergelijking met de Kenwood KD-7010 die ik nu gebruik voelt het wel een beetje als een speelgoed draaitafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imeR
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-05 19:32
nineball schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:28:

[Afbeelding]
Wat leuk, ik heb precies dezelfde! Van m'n opa geweest. Erg fijne speler :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag stuitte ik toen ik op een mij onbekende naald stuitte en toch weer moest weten waar die vandaan kwam weer eens op zo'n typische Japanse blog. In dit geval van een hobbyist die werkelijk alle mogelijke T4P elementen (ook wel P-mount of plug-in elementen genoemd) voor zijn Technics SL-10/15 aankoopt, ook de meest obscure. En dan hun geschiedenis en specs probeert te achterhalen en ook een luisteroordeel geeft, op een manier zoals volgens mij alleen Japanners kunnen doen. :)

De layout is typisch "Japanese blog", en je moet het doen met Google Translate, maar desalniettemin interessant voor de T4P geïnteresseerde omdat de meest obscure elementen langskomen en hij een poging doet om ze te identificeren.

Als je iets zoekt over een element waarvan je de naam weet kan je door de index bladeren:

https://s3ge7jnvkxrn32uum...e.goog/technics_sl10/arcv

Of door de afbeeldingen, als je bijvoorbeeld de naam niet weet:

https://s3ge7jnvkxrn32uum...goog/technics_sl10/images

Of gewoon vanaf de laatste post vanuit de comments sectie, en dan terugbladeren via Previous Page:

https://s3ge7jnvkxrn32uum...26a433b5b07b#comment-list

[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 28-05-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imeR
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-05 19:32
Speaking of de Sony PS-11, ik merk dat hij in 45-toeren stand af en toe erg in snelheid fluctueert. Zojuist beluisterde ik bijvoorbeeld een plaat waarbij de A-kant zo erg fluctueerde dat het soms onbeluisterbaar was. Na het omdraaien klonk het eigenlijk wel weer prima. Er is dus geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt.

Op 33 toeren draait hij altijd constant. Zit het probleem dan in het knopje voor de snelheidsregeling, in de motor zelf, of kan dit nog andere oorzaken hebben?

[ Voor 30% gewijzigd door imeR op 28-05-2021 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
imeR schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:02:
Speaking of de Sony PS-11, ik merk dat hij in 45-toeren stand af en toe erg in snelheid fluctueert. Soms klinkt dat echt nergens naar. Op 33 toeren draait hij perfect constant. Zit het probleem dan in het knopje voor de snelheidsregeling, in de motor zelf, of kan dit nog andere oorzaken hebben?
Ik zou eerst kijken naar de 33/45 schakelaar en de 45 pitchregelaar. Verder is alles zo’n beetje gedeeld dus niet gelijk verdacht omdat 33 ok is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Idd 98% kans dat het de potmeter is die onder de 45 rpm pitch regelaar zit.
Dan nog een kleine kans dat het de 33/45 rpm klik-klak schakelaar is.
Motor is eigenlijk uitgesloten aangezien deze op 33 rpm goed loopt.

Overigens komt dit vaker voor. Meestal wordt 45 rpm nauwelijks gebruikt, en dus ook de pitch control ervan niet. Juist omdat als die potmeters en schakelaars nooit gebruikt worden oxideren ze.

Beste wat je kan doen is de "ik heb een oude Japanse draaitafel met pitch control" procedure gewoon even doorlopen:
- beide potmeters van 33 en 45 rpm reinigen met alcohol, evt een beetje contact spray erin. Hierbij de potmeters een flink aantal keren vol heen en weer draaien terwijl het middel nog niet opgedroogd is, dit maakt het vuil/oxidatie goed los
- ook de schakelaar eenzelfde behandeling geven
- als er sprake is van een connector waarmee de motorbedrading aan het PCB vast zit deze meteen even losmaken en de pinnetjes schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol, maar daar is hier volgens mij geen sprake van, volgens mij is zijn het allemaal (ultra betrouwbare) wire-wrap connecties

Als je alles gereinigd heb zul wellicht merken dat als de pitch controls midden in de stelrange staan dit lang niet overeenkomt met de goede snelheid van de draaitafel, om de +/- range weer goed te krijgen stel je daarvoor de 33 / 45 rpm pots op het PCB bij conform service manual, een kind kan de was doen. Natuurlijk pas ná het schoonmaken van de genoemde contactpunten. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyU-2juT6v-EELM_uaLV2_vxiqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mNa25bwhNZ8EjZgkFHbaeaOq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 14:31
Ik luister ook weleens wat klassiek en iets wat op mijn verlanglijstje stond is (al was het alleen maar voor de heb ;) ) Wagner's Der Ring Des Nibelungen.

Nooit helemaal gehoord, weleens wat gedeeltes. Een CD box kom je nog weleens tegen, op LP wat minder vaak maar het is me gelukt voor een vriendelijk prijsje, de 16 LP box set van de Ring, compleet uiteraard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQjp9uSxpafLs8iaKwsCVFbZSts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/icxdDjUZwDxLm4pXais68GwP.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.