Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.022 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-05 14:18
jbtroost schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:21:
Laatste dozijn aanwinsten. Fijn, zo’n meivakantie πŸ˜‡

[Afbeelding]
Dat ziet er allemaal keurig uit, zijn dit nieuwe platen of oude in hele goede staat?

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:17
Hier is van de week ook weer wat fijne muziek aan de collectie toegevoegd:

David Bowie β€Žβ€“ Let's Dance
Lenny Kravitz β€Žβ€“ Greatest Hits
Muse - The Resistance
Pink Floyd - Wish You Were Here
Skunk Anansie β€Žβ€“ Paranoid & Sunburnt
The Cure β€Žβ€“ Greatest Hits
Triggerfinger β€Žβ€“ Colossus
Sting & Shaggy β€Žβ€“ 44/876

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
DeTjuk schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:35:
[...]

Dat ziet er allemaal keurig uit, zijn dit nieuwe platen of oude in hele goede staat?
Allemaal nieuw spul. Zit nog (weer?) in de fase dat de cds die ik op plaat had (gekocht of gekregen) weer uitkomen met nieuwe persingen. Dus ja, die kun je dan niet laten liggen…

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-05 13:56
Bestla schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:39:
Even naar de Westfield Mall of the Netherlands geweest en daar deze deze schoonheid op clear vinyl gescoord.
[Afbeelding]
Beastie Boys - Licensed to ill
Zit er in dat nieuwe winkelcentrum ook een platenzaak dan? Ik ga daar binnenkort ook een kijkje nemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgFqdb2tAlR5w0s48rxAypp4bpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlrTzY5LhluDI8InSSgfjgSq.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste tijd veel Blue Note lp's gehaald en dan met name de Classic series en twee uit de BN80 serie. Deze uitmuntende uitgaves zijn het zeker waard om maandelijks aan de collectie toe te voegen en klinken zo geweldig! 😁

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
Toshirou schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:40:
[Afbeelding]

De laatste tijd veel Blue Note lp's gehaald en dan met name de Classic series en twee uit de BN80 serie. Deze uitmuntende uitgaves zijn het zeker waard om maandelijks aan de collectie toe te voegen en klinken zo geweldig! 😁
Ha! Je laat een groot deel van mn wish list zien… Ben vooral benieuwd naar de herpersing van Sidewinder. Hoe is die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Toevallig had ik die net op de platenspeler aan staan. Dat album klinkt echt zeer goed. Ik weet niet hoe een originele uitgave klinkt, maar het zal niet minder als het origineel klinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:06
Cardinal schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:53:
Vandaag mijn Dual 601 een servicebeurt laten geven bij Dr Dual in Almere. Ik had wat problemen met de aan en uit knop en het behouden van de snelheid, maar na een grondige schoonmaakbeurt (waar smurrie behoorlijk op appelstroop leek) draait hij weer als een zonnetje. :*)

Toch indrukwekkend hoeveel mechanische techniek er in zon platenspeler zit.
[Afbeelding]
Ik heb laatst bij een 601 de siliconenolie in de armlift vernieuwd. Dan moet je angstig veel loshalen rondom de arm en de arm zelf ook. Gelukkig wel goedgekomen.
Dr. Dual woont een paar straten bij me vandaan, ik vraag regelmatig zijn raad en daad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macdushi schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:00:
[...]

Zit er in dat nieuwe winkelcentrum ook een platenzaak dan? Ik ga daar binnenkort ook een kijkje nemen.
Nee, geen platenzaak, maar een sectie met vinyl bij Paagman de boekenwinkel. Helemaal links achterin. Of je kan kijken bij Mediamarkt op de 1e etage boven de Jumbo.

[ Voor 13% gewijzigd door Bestla op 04-05-2021 08:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-05 17:51

D_V

macdushi schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:21:

Poeh das snel, vanuit Noorwegen duurde het 50 dagen voordat ik het album binnen had.
Heb 'm vandaag ook binnengekregen (bedankt nog voor de tip!) ;)

Precies 39 dagen vanuit Noorwegen. Ben wel blij dat ze het geheel als "gift" aangevinkt hebben, ik zat al op btw en inklaringskosten te rekenen.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/609146b2d6ddf/609146b2d16fb-01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/609146bf841e9/609146bf81897-02.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Hele leuke plaat om naar te luisteren en ook nog eens een hele mooie en verzorgde uitgave!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Dit weekend weer eens landurig geshopt bij Riddim Recordstore en "Mien Eige Kraom" in Venray en vandaag zowel bij Mediamarkt als Sounds in Venlo (lang leve de mei vakantie!)... Bij de Mediamarkt geen muziek meegenomen op LP of CD, wel de optische naar S/P-DIF converter die ik ook nog nodig had... Bij Sounds, Mien Eige Kraom en Riddem Recordstore wel wat gekocht en dit zijn mijn aanwinsten:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/f78TdEWzi9IFV4RL1YeL0_k46i_Cc5x0aa5unQEsddW2dRAtDle4gSsYEoaH4YvmQUJQW4k57GljLH0omDWm87pT-gz1zCYbN1cQo0qiMo-gMVfCElZ7nYG6lG6pHzVCanDg-1-Oqg=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/i-5LkqKWl0sa9uM8ebmuIvwqeKBVTYFoczDqCG6bF5hafBpBMoM8V6g_VYs8vxfTpyP3M_dQG9zHWzNdNdRmg6ESCVuIJGh-yNTiEci4IvTA3EDyZrLh7CpLzl9W5rvIwuzeMbaZbw=w2400

Wat zien we:
1. Queen - Queen
2. Queen - The Game
3. Queen - A Night At The Opera (half speed master uitgave)
4. Electric Orchestra - The Electric Light Orchestra... Oeps foutje, even corrigeren dit moet zijn: The Electric Light Orchestra - E.L.O. 2
5. Danny Vera / AndrΓ© van Duin - Voor altijd

Het album A Night At The Opera van Queen hadden ze ook nog tweedehands te koop voor 16 euro (bij Sounds in Venlo)... Maar ja, als ik een half speed master variant nieuw voor slecht € 10,- extra kan aankomen bij Sounds is de keus voor mij snel gemaakt... Dit album ligt nu ook op de platen draaier en is niet alleen een geniaal album van Queen, hij klinkt ook nog eens FANTASTISCH... _/-\o_

Wel jammer dat Excelsior de leeftijd van AndrΓ© van Duin probeert te maskeren door een foto van hem op de hoes te zetten van toen hij nog jong was... Maar dat drukt de pret omtrent het nieuwe gevoelige nummer van AndrΓ© en Danny niet... :)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 04-05-2021 18:45 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Bestla schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:01:
[...]

Bij de weg,@macdushi ken je de Noorse band Airbag? Zijn heel erg op de Pink Floyd toer, maar ik vind het lekker weg luisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQSw86vVJPYBIyM1KvZzIYQbbCA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WzH4bNHiLjRGbPfHFxGgb6cD.png?f=user_large
Geweldige tip dit, ben alle albums druk aan het beluisteren op Spotify, te gekke band!
Ik zie nu dat het debuutalbum Identity een mooie re-release krijgt op vinyl dus die staat op de wishlist!
https://www.karismarecord...master-limited-deluxe-lp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

rcor schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:17:
Dit weekend weer eens landurig geshopt bij Riddim Recordstore en "Mien Eige Kraom" in Venray en vandaag zowel bij Mediamarkt als Sounds in Venlo (lang leve de mei vakantie!)...
Mooie aanwinsten! Ik was laatst ook nog even in Venray bij Riddim en "Mien eige Kraom". Weet jij trouwens wie die Erik (of Eric) is die verkoper van de platen is bij "Mien eige Kraom"? Ik had 'm aan de lijn omdat ze moesten bellen met hem vanwege een plaat die niet geprijst was (Demons and Wizards van Uriah Heep, oftewel Ueriejaa Hype aldus de niet erg op de hoogte zijnde verkoper, maar dat geheel terzijde) :o
Ik zoek nog wat albums van Kasabian dus hij zei stuur maar een mailtje, maar ik heb er verder niets meer van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

D_V schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Heb 'm vandaag ook binnengekregen (bedankt nog voor de tip!) ;)

Precies 39 dagen vanuit Noorwegen. Ben wel blij dat ze het geheel als "gift" aangevinkt hebben, ik zat al op btw en inklaringskosten te rekenen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is best een leuk plaatje inderdaad :)
Alleen 35 euro exclusief verzendkosten vanuit een niet-EU land voor slechts een half uurtje muziek is mij toch te gortig...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:16:
[...]

Mooie aanwinsten! Ik was laatst ook nog even in Venray bij Riddim en "Mien eige Kraom". Weet jij trouwens wie die Erik (of Eric) is die verkoper van de platen is bij "Mien eige Kraom"? Ik had 'm aan de lijn omdat ze moesten bellen met hem vanwege een plaat die niet geprijst was (Demons and Wizards van Uriah Heep, oftewel Ueriejaa Hype aldus de niet erg op de hoogte zijnde verkoper, maar dat geheel terzijde) :o
Ik zoek nog wat albums van Kasabian dus hij zei stuur maar een mailtje, maar ik heb er verder niets meer van gehoord.
Nee, helaas ken ik die man niet... Vroeger was er een delicatesse zaak in Venray die op een gegeven moment er achter kwam dat daar alleen niet van geleefd kon worden... Dus kwamen er ineens LP's in die zaak erbij...

Ook daar destijds genoeg leuks gekocht, maar helaas is die zaak er niet meer... Geen idee of dat diezelfde gast is bij "Mien Eige Kraom", maar ik wist dat daar ook een externe zijn LP's verkocht... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10-2024
Vandaag binnengekregen.
"Cheap Xmas" boxset van Donald Fagen. Wat een ongelooflijke fijne platen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66qpQTn7IaENTjtU5etJNjyc9tI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yubzEZLm2YSyuW7e8TrD5RD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Nyarlathotep schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:42:
[...]

Dit is best een leuk plaatje inderdaad :)
Alleen 35 euro exclusief verzendkosten vanuit een niet-EU land voor slechts een half uurtje muziek is mij toch te gortig...
Ja, jammer dat de lp zo kort is want op de cd staan een aantal bonusnummers, die hadden er nog wel bijgepast. Ik vind 'm ook wel behoorlijk prijzig maar heb het er wel voor over, het "artwork" is echt prachtig en het vinyl zelf ook. En het is wel leuk dat het allemaal met een kickstarter begonnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

rcor schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:45:
[...]

Ook daar destijds genoeg leuks gekocht, maar helaas is die zaak er niet meer... Geen idee of dat diezelfde gast is bij "Mien Eige Kraom", maar ik wist dat daar ook een externe zijn LP's verkocht... ;)
Ik denk dat het dezelfde kerel is die ook zijn lp's bij "mien eige kraom" in Venlo heeft staan. Daar moeten ze ook altijd bellen met iemand over de prijzen.
Dit is z'n kaartje overigens:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6092c2033323e/6092c2033018d-01.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtroost
rsint schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:57:
Vandaag binnengekregen.
[Afbeelding]
Wauw, das een boel moois bij elkaar! Was dat een ouwe actie met een heule lange levertijd, of heet die set gewoon zo?

Edit: gevonden… 😎

[ Voor 17% gewijzigd door jbtroost op 05-05-2021 18:48 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:39
Nou, de Lenco is af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-U028ShF1z_A-9EAk_EtoU_Jk0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/29lsdqdAQ2SCb2WYYWwZ2ESm.jpg?f=user_large

Het was toch nog iets meer werk om 'm echt goed te krijgen.

Ik heb, met iets andere olie, de plint nog een keer behandeld. Daarna het plateau gepoetst. Er was wat geluid vanuit de aandrijving, dat heb ik opgelost door het asje van het idler wiel te smeren. De speler loopt nu mooi stil.
Vervolgens een test gedaan, AT95ex gemonteerd en aan de slag met de snelheid, finetunen daarvan (met stroboscoop schijf en naald in de groef) duurde ook even. Lenco gebruikt een simpele, onverwoestbare AC motor maar die heeft geen snelheidsregeling of elektronische snufjes en ik ben niet zo snel tevreden. Mijn NEC Quartz Lock DD is dan toch wel wat makkelijker :P

Verder heeft rust de plint van de Lenco op de bodemplaat met een 4-tal veren. Die zijn na 45 jaar wat ingezakt. Recht kreeg ik 'm wel maar voor mij veel te gevoelig, als ik een plaat pak uit de kast onder de speler sloeg ie over.

Ik heb van 2 lagen MDF een nieuwe bodemplaat gemaakt, hier Tonar No-Rumble voetjes onder geplakt en voila, recht en stabiel. En van rumble is absoluut geen sprake :)

Ik ben erg tevreden over het resultaat, nu nog een mooie vintage receiver ernaast..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_deFUvti5IVB9R763V3uArHJiJY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c2CN43pfFI5FeHT14DVyYdxI.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmULeALNeirjafiABC7XGVBz1-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IuxRdOlA5onO9xwvRWAqYc6N.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-05 19:21
rsint schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:57:
Vandaag binnengekregen.
Heel cool. Heb alles wel op cd of digitaal, maar (nog) niet op vinyl. Kun jij een vergelijking maken?

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
cmndr_adama schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:00:
Nou, de Lenco is af:

Verder heeft rust de plint van de Lenco op de bodemplaat met een 4-tal veren. Die zijn na 45 jaar wat ingezakt. Recht kreeg ik 'm wel maar voor mij veel te gevoelig, als ik een plaat pak uit de kast onder de speler sloeg ie over.

Ik heb van 2 lagen MDF een nieuwe bodemplaat gemaakt, hier Tonar No-Rumble voetjes onder geplakt en voila, recht en stabiel. En van rumble is absoluut geen sprake :)

Ik ben erg tevreden over het resultaat, nu nog een mooie vintage receiver ernaast..
Heel mooi geworden. Heb je toevallig ook een foto van je MDF oplossing. Ik zit met een vergelijkbaar 'probleem'. Veren die erg soepel zijn en niet meer allemaal even gelijk aan elkaar waardoor het waterpas ver te zoeken is. Jouw oplossing is iets wat me dan zeker aanspreekt, maar ben wel benieuwd hoe dat intern er uit ziet. Kan me voorstellen dat je geen zin hebt om het weer uit elkaar te trekken als er geen foto's van gemaakt zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpGd56WirxEQ_Tjw9qvwmgJCg60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S0HPqMRXmzLakLZIdhjnsVzh.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5wz4S9vhywH6G3S3DVs3vlKnIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4a2DWKLwxJVG7S8QbLDCwsqw.jpg?f=user_large

Yeah, de post levert hier zojuist een nieuw pareltje af! Het album Season's End van Marillion, dit is de re-release uit 2012 en heel moeilijk te vinden inmiddels. In seal dus nog nooit afgespeeld :) .
Het album was de opvolger van Clutching at Straws en de eerste zonder Fish, ik vind het een top album en hoewel niet alle Marillion fans het hier mee eens zijn vind ik Steve Hogarth een waardige opvolger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@DeTjuk In de veren hoort ook demping van schuim, doe je dat niet dan wappert het slaat de plaat een stuk sneller over. Dat schuim is na tig jaar natuurlijk helemaal vergaan. Zelf wat nieuwe schuimpjes erin proppen is natuurlijk zo gebeurd (met demping naar believen afhankelijk van de dichtheid van het schuim en de mate van proppen).

Je kan de vering natuurlijk helemaal uitschakelen maar dan heb je een hele andere speler dan ontworpen. De vering is niet zozeer ontworpen tegen rumble maar voor ontkoppeling van (muziek)trillingen uit de omgeving. Tegen een wippende planken vloer of instabiele kast is echter geen enkele vering opgewassen, dat is geen trilling maar een aardbeving (grote trilling met zeer lage frequentie). ;)

Een geveerde speler zet je dus op een stabiele ondergrond. Een betonnen vloer of bij een houten vloer iets gemonteerd aan de muur. Iets op de grond kan ook, maar maak het meubel dan even vast aan de muur met een paar schroeven door de achterzijde. 2 is al genoeg en ze hoeven niet eens groot te zijn. Probleem opgelost. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 06-05-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cmndr_adama schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:00:

Mooi resultaat! Die veren zijn wellicht minder ingezakt dan je zou denken, maar de schuimpjes die erin horen zijn vast weg, en die zorgen voor wat extra weerstand van de veren. Het is met vering altijd een beetje handmatig finetunen.
Ik vind het een wat vreemde naam van Tonar, rumble bij draaitafels wordt toch onlosmakelijk geassocieerd met het plateaulager en het lage rommelgeluid dat dat veroorzaakt. Dat los je niet op met voetjes. :P Maar dat ze aardig werken voor het dempen van trillingen van buitenaf doorgegeven via de kast, dat geloof ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:39
@Cap Dat de veren wat te gevoelig zijn komt ook door de ondergrond, een liggende 8-vaks Kallax is niet het meest stabiele ;)
Ik heb de bodemplaat en de veren overigens gewoon nog liggen, als ik de speler ooit op een andere plek zet doe ik zeker nog een poging.

En ja, de naam van Tonar is wat dubieus. maar als gewoon voetjes werkt het prima ;)
Het lager is nog steeds soepel en stil, wat je bij Lenco's nog weleens hebt is wat geluid vanaf het idler wiel. Maar een beetje olie op he asje helpt al, een andere oorzaak kan uitgedroogd rubber zijn maar dar heeft de mijne geen last van. Overigens is de L75 daar ook minder gevoelig voor maar die heeft dan ook een veel zwaarder plateau.

@DeTjuk Het zijn strak op elkaar gelijmde platen van 12mm MDF, die heb ik vervolgens aan de onderkant vastgeschroefd aan de plint. Niks bijzonders eigenlijk dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10-2024
Laurens85 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:28:
[...]

Heel cool. Heb alles wel op cd of digitaal, maar (nog) niet op vinyl. Kun jij een vergelijking maken?
Ja, alles op cd en digitaal via qobuz en tidal en spotify. Maar ymmv en nog niet alles geluisterd.
Zowel de nightfly als kamakiriad hebben een sterker laag en een breder stereobeeld.
Vooral nightfly heeft ook echt een veel mooiere mix dan ik van cd of streaming gewend ben, De zang is beter uit elkaar te plukken, instrumenten zijn beter van elkaar te onderscheiden.
Kamakiriad heeft nog wat meer luisteren nodig, maar het extra laag is al een verbetering in mijn oren.
Ik heb Morph nu pas een run gegeven, daarop lijkt het laag iets minder, maar wel beter gedefinieerd. De bas klinkt meer als een instrument.
Al met al, wel heel erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Cap schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:15:
@DeTjuk In de veren hoort ook demping van schuim, doe je dat niet dan wappert het slaat de plaat een stuk sneller over. Dat schuim is na tig jaar natuurlijk helemaal vergaan. Zelf wat nieuwe schuimpjes erin proppen is natuurlijk zo gebeurd (met demping naar believen afhankelijk van de dichtheid van het schuim en de mate van proppen).
Ja, de mijne staat nu zonder schuimdemping te spelen. Zaterdag eens op de markt kijken of ander even langs Jan Sikkens voor wat schuim. Dat gaat vast helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeker, maar het allerbelangrijkste is een echt stabiele ondergrond. Meubel mag dus 0,0 wiebelen. Houten vloer, vergeet dan meubel even met een paar schroefjes in de muur (evt dmv hoekbeugeltjes van een paar dubbeltjes per stuk). Platen staan er toch voor, dus je ziet er niets van. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Dgxn425goSd4bUMhYijLvZMALw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHRCiSnJE3G6GFqRUiR0biBe.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer twee fantastische jazz albums op de deurmat aangetroffen 😁🎢

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
Was op zoek naar hoe handmatig je het beste een plaat kan schoonmaken.

Misschien dat ie al weleens voorbij eens gekomen, maar dit is wel een classic zeg:

Heb nog wel wat WD-40 staan, morgen maar even proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Hahaha gewoon prachtig om deze zo en dan weer eens te zien. Zo doet de echte liefhebber het, geen Knosti, Okki Nokki maar gewoon de kraan en wat WD-40 πŸ˜‚.

@DeTjuk Laat me weten wat de resultaten na een sessie met WD-40 waren 😜 hahaha

Maar even ontopic: Ik zit te denken om te gaan voor de IFi Audio Zen Phono voorversterker. Mijn platenspeler is een Pro-Ject The Classic EVO met een Nagaoka MP-200. Zal ik een hoorbaar verschil gaan ervaren tov de zeer simpele ingebouwde voorversterker in mijn versterker (Advance Acoustic X-i105)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeTjuk schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:46:
Was op zoek naar hoe handmatig je het beste een plaat kan schoonmaken.

Misschien dat ie al weleens voorbij eens gekomen, maar dit is wel een classic zeg:

[YouTube: ASMR How to remove crackles from a badly used vinyl with WD-40? ε¦‚δ½•ι™€εŽ»θˆŠε”±η‰‡ηš„γ€η‚’θ±†θ²γ€‘? www.recordmuseum.hk]

Heb nog wel wat WD-40 staan, morgen maar even proberen :+
Dat filmpje had ik ook al eens gedeeld ja... Maar hoe komisch het er ook uit ziet: nooit je LP met WD 40 bewerken... :X Overigens zal die LP nog steeds vuil zijn, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het vuil nu al uit de groef is... Het is hooguit niet meer statisch geladen (daardoor hoor je het geknetter en gekraak niet meer)...

Het beste kun je het volgende doen:
1. Maak je platen stof vrij voor je 'm gaat afspelen met een platen borstel
2. Reinig je LP"s met een Knosti bak of Okki Nokki platen reiniger vlak na de aankoop en herhaal dit als de plaat weer echt diepgaand smerig of statisch is geworden is.

Neem deze twee punten in acht en je platen blijven in top conditie! ;)

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 07-05-2021 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Inderdaad en je kan nog lang genieten van je platen, Linda Ronstadt zal bij de man uit het filmpje niet lang meer zingen πŸ˜‰

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Toshirou schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 06:32:
Inderdaad en je kan nog lang genieten van je platen, Linda Ronstadt zal bij de man uit het filmpje niet lang meer zingen πŸ˜‰
Dat ja... Gelukkig laat Wouter van der Goes van NPO Radio 2 een betere methode zien:

Hij gebruikt een boormachine om zijn LP's droog te maken, anderen wachten even en gebruiken het druiprek om de LP's te drogen... En je hebt @Wimmel: die gebruikt geen boormachine, maar een oude centrifuge die hij heeft omgebouwd tot platen droger:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
dat WD40 blijft er toch als een vettige laag opzitten? dat kan je toch niet zomaar ff eraf spoelen? lijkt me dat dat nooit goed kan zijn voor je vinyl en je naald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
macdushi schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:06:
dat WD40 blijft er toch als een vettige laag opzitten? dat kan je toch niet zomaar ff eraf spoelen? lijkt me dat dat nooit goed kan zijn voor je vinyl en je naald.
Precies, daarom ook niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Ik was m’n platen altijd gewoon met een microvezel doekje en water met een druppeltje wasmiddel. Geeft goede resultaten. Zo’n dedicated platenwasser kost geld en opslagruimte. Vooral dat laatste heb ik niet al te veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt6bK2D-bp_dJmWjiGcUsgy_wcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rk7boYn38Go68gHVM1FYHZi1.jpg?f=user_large

Ik heb hier (https://www.okkinokki.com) wel interesse in maar de levering van dat ding wordt al 2 jaar lang iedere keer uitgesteld, verwachte leverdatum is nu "eind 2021". Dus ik blijf het voorlopig nog maar even met de Knosti doen, gaat ook prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Als ik zelf de vloeistof wilt maken las ik dat je eigenlijk met gedestilleerd water, alcohol (96%) en een druppeltje Dreft in de juiste verhoudingen klaar bent. Easy... Als ik bij elkaar voor €4,- klaar kan zijn, ga ik geen Tonar QS halen voor €20/25,-

De twee laatste zijn makkelijk te krijgen, maar gedestilleerd water... weet iemand waar ik dit kan vinden?
Ik ben woonachtig in Zutphen, leek mij wel handig ivm het lokaal ophalen hiervan te vermelden πŸ˜‰

[ Voor 9% gewijzigd door Toshirou op 07-05-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Toshirou schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:47:
Als ik zelf de vloeistof wilt maken dat als ik dat je eigenlijk gedestilleerd water, alcohol (96%) en een druppeltje Dreft voldoende is. Als ik bij elkaar voor €4,- klaar kan zijn, ga ik geen Tonar QS halen voor €20/25,-

De twee laatste zijn makkelijk te krijgen, maar gedestilleerd water... weet iemand waar ik dit kan vinden? Ik ben woonachtig in Zutphen, wel handig met ophalen om te vermelden πŸ˜‰
Gedestilleerd water kun je vaak wel krijgen bij de zelfstandige drogisterijen zoals bv DA of in een bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen32
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 22:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54
Begin vorig jaar zijn er hier wat berichten gedeeld over de nudeline / black diamond vervangingsnaalden. De kwaliteit bleek echter niet zo denderend, zo valt o.a. op Hififorum te lezen. En ook @Vintage1967 kreeg een scheef exemplaar.

Toen ik echter laatst een VM95ML element bij Thakker bestelde heb ik toch zo'n nudeline OM10 meebesteld, was toch wel nieuwsgierig. Had van tevoren nog wel even navraag gedaan bij Thakker, men mailde het volgende terug: The quality is better since the end of 2020, we carry out random checks on the needle.

Toen toch maar besteld dus, echter ook ik heb een naald ontvangen waarbij de cantilever behoorlijk scheef gemonteerd is. Zie foto's. De tip zelf is wat teveel naar rechts geplaatst. Of deze ook op enige manier gedraaid is kan ik met het blote oog lastig vaststellen. Wil hem graag terugsturen.
Heb wel even snel een plaat ermee gedraaid. Hoorde geen vervorming ofzo, al bedenk ik me nu dat ik alleen een nummer aan het begin van een kant heb beluisterd. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIbQPHBqQVYbSbibq7IaFy_ivyY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wViKwfF79AV6UTYWPsOuemsk.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQIlOXOIkhd_Obxvm7ZYlGH_75A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OdyqM2OsspJfHtTa1IkxClN.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-05 18:33
Als ik zelf de vloeistof wilt maken las ik dat je eigenlijk met gedestilleerd water, alcohol (96%) en een druppeltje Dreft in de juiste verhoudingen klaar bent. Easy... Als ik bij elkaar voor €4,- klaar kan zijn, ga ik geen Tonar QS halen voor €20/25,-

De twee laatste zijn makkelijk te krijgen, maar gedestilleerd water... weet iemand waar ik dit kan vinden?
Ik ben woonachtig in Zutphen, leek mij wel handig ivm het lokaal ophalen hiervan te vermelden πŸ˜‰
Ik gebruik altijd demi-water van het Kruidvat en die hebben jullie er volgens het alwetende Google, 3 in Zutphen. Lucky Bastards >:) .

Voor mij zijn 'de juiste verhoudingen' 2 delen Isopropyl alcohol en 3 delen demi-water. En het zou zo maar kunnen dat de verhouding 1-4 ook goed werkt.
musicfreak schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:41:
Begin vorig jaar zijn er hier wat berichten gedeeld over de nudeline / black diamond vervangingsnaalden. De kwaliteit bleek echter niet zo denderend, zo valt o.a. op Hififorum te lezen. En ook @Vintage1967 kreeg een scheef exemplaar.

Toen ik echter laatst een VM95ML element bij Thakker bestelde heb ik toch zo'n nudeline OM10 meebesteld, was toch wel nieuwsgierig. Had van tevoren nog wel even navraag gedaan bij Thakker, men mailde het volgende terug: The quality is better since the end of 2020, we carry out random checks on the needle.

Toen toch maar besteld dus, echter ook ik heb een naald ontvangen waarbij de cantilever behoorlijk scheef gemonteerd is. Zie foto's. De tip zelf is wat teveel naar rechts geplaatst. Of deze ook op enige manier gedraaid is kan ik met het blote oog lastig vaststellen. Wil hem graag terugsturen.
Heb wel even snel een plaat ermee gedraaid. Hoorde geen vervorming ofzo, al bedenk ik me nu dat ik alleen een nummer aan het begin van een kant heb beluisterd. :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Balen hoor. Ik zou niet twijfelen en de naald meteen retour sturen. Niet goed is niet goed. Uiteraard wel even in overleg met Thakker. Ik heb daar geen enkel probleem mee gehad. Het werd prima opgelost.

Over 'terug sturen' gesproken. Een poosje geleden postte ik trots dat de box van Jimi Hendrix binnen was en de LP's NM waren _/-\o_ . Vervolgens bleek 'Are You Experienced' blikkerig te klinken :'( . Na overleg met de verkoper is de box gisteren retour gestuurd en is het aankoopbedrag al teruggestort (volgens een melding van Discogs dan toch). Ondanks dat het balen is, kan ik alleen maar positief zijn over de verkoper.

Ik kijk uit naar het weekend waarin er wat meer tijd is voor het draaien van LP's, ondanks dat mijn echte baas altijd wel wat zaken gepland heeft :P .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou best 'kleiduiven' gaan schieten met die lp's :+ , maar ik heb geen hagelgeweer, alleen handvuurwapens .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:03
Met oud en nieuw gedaan eens. 4 kanonslagen op lijmen, 4 hoog in een flat, kanonslagen aan en dan vanaf balkon wegzeilen. Dat was wel spectaculair. Leek net de eindaanval van independents day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-05 18:33
Ik heb op Catawiki wel vaker hoge bedragen voor LP's gezien, maar dit slaat toch wel alles tot nu toe: inderdaad, €700,00 excl. commissie (9%) voor Catawiki......... 8)7 . Ik heb werkelijk geen idee wat dit rechtvaardigt. Als iemand mij dit uit kan leggen, bied ik mijn exemplaar ook direct op Catawiki aan.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
maartend schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:34:
Met oud en nieuw gedaan eens. 4 kanonslagen op lijmen, 4 hoog in een flat, kanonslagen aan en dan vanaf balkon wegzeilen. Dat was wel spectaculair. Leek net de eindaanval van independents day.
Doet me enigzins denken aan Disco Demolition Night.

YouTube: DISCO DEMOLITION NIGHT AT OLD COMISKEY PARK (1979)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 13:13

hilgo

Clear your mind of can't.

Vintage1967 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:39:
Ik heb op Catawiki wel vaker hoge bedragen voor LP's gezien, maar dit slaat toch wel alles tot nu toe: inderdaad, €700,00 excl. commissie (9%) voor Catawiki......... 8)7 . Ik heb werkelijk geen idee wat dit rechtvaardigt. Als iemand mij dit uit kan leggen, bied ik mijn exemplaar ook direct op Catawiki aan.
Ik vermoed vanwege de originele hoes die later natuurlijk is vervangen vanwege de ophef er over. Als ik op Discogs kijk (https://www.discogs.com/sell/release/383777?ev=rb) is hij daar ook behoorlijk aan de prijs (maar niet zo duur als hier).

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 16:51

Nerpissad

~ett korstΓ₯g mot lΓ₯ngsam kΓ€ng~

dit gaat om de gecensureerde cover. staat ook op discogs voor tussen de €250 en €600
als je er toch twee hebt, zou ik overwegen er eentje te verkopen!

Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V

D_V

Ik heb werkelijk geen idee wat dit rechtvaardigt. Als iemand mij dit uit kan leggen, bied ik mijn exemplaar ook direct op Catawiki aan.
Ja, voor dat geld verkoop ik 'm ook wel... :D

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/60992c28ba4a0/60992c28b79e3-gnr001.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
^^ Zo staat hij hier ook in de kast in ongecensureerde staat.

In bestelling: The Verve - Urban Hymnes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Funnyx
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:05
Geen Dreft graag, dat blijft plakken en mengt ook niet lekker. Iedereen heeft z'n eigen recept, maar ik gebruik het volgende:
750 ml Demineralized water (oa. te krijgen bij auto zaken, daar gebruiken ze het voor accu's)
250 ml Isopropyl Alcohol 99.9%
5 ml Ilford Ilfotol (te krijgen online of bij de betere fotozaak)

Die Ilfotol is wat ze noemen een wetting agent, oftewel, het zorgt dat alles de groef in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen32
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 22:09
Nerpissad schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:51:
[...]

dit gaat om de gecensureerde cover. staat ook op discogs voor tussen de €250 en €600
als je er toch twee hebt, zou ik overwegen er eentje te verkopen!
Betreft een German persing in VG+
Zie geen matrix codes, is het geen bootleg?

Zeker het geld niet waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Laatst online: 28-05 15:07
Bestla schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:16:
^^ Zo staat hij hier ook in de kast in ongecensureerde staat.

In bestelling: The Verve - Urban Hymnes
Deze elpee klinkt er goed. Prima persing blijkbaar. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Funnyx schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:04:
[...]
maar ik gebruik het volgende:
750 ml Demineralized water (oa. te krijgen bij auto zaken, daar gebruiken ze het voor accu's)
250 ml Isopropyl Alcohol 99.9%
5 ml Ilford Ilfotol (te krijgen online of bij de betere fotozaak)
Dat is een heel veilig recept.
Ik heb even nagekeken wat er in Ilfotol zit, maar dat zijn eigenlijk 2 wetting agents, in een concentratie van 1,5% en 2,5%, dus als je 5ml op een liter toevoegt, dan zit je op een totale wettingagent concentratie van 0,015%.
Zelfs al doe je er 10x zoveel bij, is het nog steeds een acceptabele concentratie. Maar als je het met deze concentratie ook goed schoon krijgt, is dat natuurlijk perfect (wellicht kwestie van wat langer wassen, en alcohol zelf is natuurlijk ook al een schoonmaakmiddel/vet en vuil oplosser.)
Ik weet niet wat er voor de rest in ilfotol zit (dus de overige 97%), maar ik denk dat dat gewoon gedestilleerd water is.
Wat imo ook goed is, is dat de wetting agents in ilfotol bij kamertemperatuur vloeibaar zijn.
Dus bij drogen, is de kans kleiner dat er residu achterblijft. Als je dus niet afzuigt, maar met een knosti werkt, is dat m.i. belangrijk. Deze wetting agents zijn zg. moleculaire wetting agents.

Op vinylengine gebruiken ze als wetting agents veel "quats".
Dat zijn quaternary ammonium zouten. Dit zijn ionische wetting agents (op basis van een zout)
Voordeel van deze zouten is dat ze zeer goed zijn in het verwijderen/verlagen van de statische electriciteit (ze werken beter antistatisch dan moleculaire wetting agents, al hebben die ook dat effect), en ze zijn antibacterieel, dus gaan heel goed schimmel tegen. Je ziet deze zouten dan ook veelvuldig in amerikaanse industriele schoonmaakmiddelen (ik denk dat in europa de regelgeving daaromtrent wat lastiger is).
Nadeel: het is een zout, dus bij indrogen heb je per definitie residu.
Ik vraag me soms wel eens af of de beruchte knostipluis ook een resultaat is van dergelijke toevoegingen die een zout zijn.

Ik heb in het verleden ook wel met afwasmiddel etc geΓ«xperimenteerd, maar dat laat toch zichtbaar residu achter. In afwasmiddel zitten ook allerlei glansmiddelen om de vaat te laten blinken. Dat zijn vaak ook zouten.

Ik gebruik zelf:
33% IPA (100%)
66% demiwater
ca. 5ml wetting agent (ik heb met diverse geexperimenteerd, maar dan puur vanaf chemicalienhandels, geen merknamen). Deze zijn veel geconcentreerder dan Ilfotol, meestal iets van 30% en dan opgelost in alcohol. Dus ik gebruik bijna 10x zoveel wetting agent.
Maar ik gebruik uiteraard wel wetting agents die vloeibaar zijn bij kamertemperatuur, geen zouten.
(Ik gebruik surfynol (er zijn meerdere varianten, ik gebruik voornamelijk surfynol psa-336 en surfynol 104pa); die heb ik ooit als samples aangevraagd bij de fabrikant)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 12-05-2021 00:09 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:03
Lang kwijt geweest, nu gelukkig weer terug;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiyQexHCCzooByHYfVp6VSdhtYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A61YtPgmE7IkD2QcuR66SiHK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Iemand wel eens een platenspeler van BASF gezien? Kwam dit ding vandaag tegen in de kringloop. Ik ken ze alleen van de media, ik wist niet dat ze ook apparaten uitbrachten onder hun naam. Zal wel een OEM apparaat zijn, maar het design komt me niet bekend voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFETssIfnD-SNjT_-LIrkxRA4ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dk38jQpBq58a0d42iBkSHuMU.jpg?f=fotoalbum_large

En voordat iemand het opmerkt: nee, er zit inderdaad geen naald in. Dat stond er ook op vermeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:50:
Iemand wel eens een platenspeler van BASF gezien? Kwam dit ding vandaag tegen in de kringloop. Ik ken ze alleen van de media, ik wist niet dat ze ook apparaten uitbrachten onder hun naam. Zal wel een OEM apparaat zijn, maar het design komt me niet bekend voor.

[Afbeelding]

En voordat iemand het opmerkt: nee, er zit inderdaad geen naald in. Dat stond er ook op vermeld ;)
Nog nooit gezien, maar dit zou wel eens de BASF 8120R kunnen zijn... Bovendien heeft BASF nog meer spul gemaakt (of laten maken door derden en er BASF op laten plakken):
Afbeeldingslocatie: https://www.ccw-ka.eu/site/2hifi/pictures/basf03.jpg

Edit: nog enkele specs (en dat ziet er niet slecht uit): https://www.radiomuseum.org/r/basf_8120.html

Mogelijk een gevalletje "onbekend maakt onbemind"? Zo ja, dan issie wellicht voor een leuk bedrag te koop en ben spekkoper voor een nette speler...

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 13-05-2021 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gisteren kwam Beastie Boys - No sleep till Brooklyn / Posse in Effect. 7" binnen. Nog in de singletjespijplijn zit Beastie Boys - You gotta fight for your right to party / Paul Revere. 7"

Deze zijn natuurlijk voor in de jukebox, want het punkrap genre was nog niet vertegenwoordigd in dat selecte gezelschap singletjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

Na de lovende recencies van @nineball ben ik voor de bijl gegaan en een (iets te) aftandse SL1401 van marktplaats gehaald, voor (iets te) veel geld.
Alle knoppen gereinigd en die doen het nu weer.
Blijft over drupje olie in het lager,
beetje vet tussen het ijzer,
nieuwe olie voor de armlift (want die valt als een baksteen).

Voor alle drie zoek ik een geschikt product. Zijn daar nog tips voor specifieke merken/typen? Liefst alles bij 1 shop ivm verzendkosten enzo.

Foto's volgen!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Illusion schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:28:
Na de lovende recencies van @nineball ben ik voor de bijl gegaan en een (iets te) aftandse SL1401 van marktplaats gehaald, voor (iets te) veel geld.
Alle knoppen gereinigd en die doen het nu weer.
Blijft over drupje olie in het lager,
beetje vet tussen het ijzer,
nieuwe olie voor de armlift (want die valt als een baksteen).

Voor alle drie zoek ik een geschikt product. Zijn daar nog tips voor specifieke merken/typen? Liefst alles bij 1 shop ivm verzendkosten enzo.

Foto's volgen!
Ik kreeg bij mijn Technics SL-1710 te horen dat in de armlift geen olie zat bij mijn type... Weet niet of dit ook geld voor de SL-1401, maar ik schat in dat dit ook geld voor jou model...

Heb je nog een leuke foto van je speler? Dat doet het hier altijd goed... In ieder geval veel plezier ermee toegewenst!

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 13-05-2021 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_zYXKOqn3Ls2RZypE0hy8XTDG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HSQH54fT8LAVHjQqNMrjGvy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SatdllPfjy1fi3GHVNZMAL3S4nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFizYgKY17UbT6UkDGZULYvX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/si_axcUTD3yumFT6t2defKysuEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8uMJFNNfLteWpdkrmWbQioL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jktLLvLBh9eGhyzYlYpcznp944=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7B392hrNsagKlj9qXqB3ARX.jpg?f=fotoalbum_large

@rcor volgens dit bulletin: https://www.vinylengine.c...echnics_damping_fluid.pdf zou er zeker olie in deze armlift moeten/kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 13-05-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbSI9U6CUtcjRPZ3FEHREZNxP5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJ1BUfwvzILy3X9cOTTWlP3Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r8dKzX26AjWNatS8gqWzKqIagk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3r4fLTrZ3YNIGjD6WXt5fFgh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKE95UupvgUR6Pj7oS2VUcdGy9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAglumdyYv95UP2PpnjS25xl.jpg?f=fotoalbum_tile

Herkent iemand deze naald? Is het wat, of moet er gewoon een AT-VM95EN op?

Daarnaast nog twee tegenvallertjes.
**)Subframe blijkt doorgezakt, linksvoor ligt op de grond. Eens kijken hoe- en of dat op te lossen valt.
**)De speler stopt niet met draaien als ik op start/stop druk. De arm komt wel netjes terug (zowel einde plaat als bij druk op start/stop)

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 13-05-2021 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Illusion armlift dempingsolie -> In alle klassieke Technics spelers met S-arm zit olie, maar een heel ander soort olie dan je misschien denkt: een hele, hele dikke siliconenolie die qua substantie meer lijkt op kranenvet (maar het niet is) dan olie. De armlift wordt bij vrijgave naar beneden gedrukt door een veer. De dikke siliconenolie zorgt dat dit geleidelijk gebeurt.

In o.a. modelbouwwinkels (rc-autootjes en dergelijke) kan je siliconenolie in allerlei viscositeiten vinden, dient o.a. voor de als dempingsvloeistof in de schokdempers. Ze kosten 1 a 2 tientjes en vervolgens kan je met de inhoud honderden armliften doen. Je kan bij platenspelerspeciaalzaken vaak ook wel een 2 of 5 ml spuitje krijgen, maar dat is meestal net zo duur als een heel flesje. Je kan de 300.000 cst gebruiken, eventueel de 500.000 cst als je een nog langzamere daling van de arm prefereert. Meestal is de dikste die ze hebben bij de rc autoshops 300.000 cst. Vergis je niet door een 10x, 100x of 1000x te dunne te kopen, driehonderdduizend cst dus. ;)

drupje olie in het lager -> Technics lagerolie, Anderol 465, compressorolie of de wat dunnere motorolie, als het even kan zonder additieven, of lagerolie van de muziekwinkel viscositeit ISO64 a ISO100 geschikt voor sinterlagers (dus geen siliconenolie, di-ester of POA (Poly Alpha Olefin) zijn varianten die wel met sinterlagers zouden moeten kunnen). Volsynthetische olie is het mooiste maar mineraal is ook geen ramp mits van zuivere kwaliteit.

beetje vet tussen het ijzer -> willekeurig kogellagervet of general purpose lithiumvet, molykote of zelfs wat dikkere olie, dit komt niet heel erg nauw. Wel eerst even de c-clip losmaken en het asje goed reinigen, het oude vet is verhard.

[ Voor 66% gewijzigd door Cap op 13-05-2021 20:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
musicfreak schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:41:

[Afbeelding][Afbeelding]
Op de foto vind ik ze zo krom als een hoepel, en de cantilever is ook niet al te verfijnd.
Maar misschien leg ik de lat te hoog voor die prijs.
Op VE zijn er mensen die er helemaal lyrisch over zijn en zeggen dat hun exemplaren allemaal perfect zijn en dat alle verhalen gebaseerd zijn op de eerste startup batch.

Maar als ik dit zie: ik geloof er geen hol van.
Het grootste probleem is dat iedereen die het erover heeft (vooral de positievelingen) niet met metingen en foto's komen.
De enige relevante info die ik gezien heb is deze post op VE:
https://www.vinylengine.c...diamond&start=12#p1033728
HEt is al een oude post, maar 40Β΅m bij 1,5gr en 50Β΅m bij 1,75 gram is natuurlijk ronduit waardeloos.
En compliantiemetingen zijn er ook niet.
Dus op veel forums wordt het vaak een wellis nietus discussie tussen mensen die imo vaak niet weten waar ze over praten.

Uiteindelijk koop je een bepaalde naald of element toch voor de moeilijke stukken/tracks op lp's. Als het alleen om de buitenste groeven zou gaan kan je elk element gebruiken maar dat is imo niet de benchmark waar je op moet letten. Wellicht weten jullie nog wel die sample van Everything but the girl die ik hier liet horen waar een AT-95e door het ijs zakte en een DL-160 en AT-440mla er nog wel wat van konden maken.
Dat zijn dus de situaties waar je wilt dat je element presteert. En met testen probeer je dat soort situaties objectief en onderling vergelijkbaar de kwantificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Illusion schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:37:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Herkent iemand deze naald? Is het wat, of moet er gewoon een AT-VM95EN op?

**)Subframe blijkt doorgezakt, linksvoor ligt op de grond. Eens kijken hoe- en of dat op te lossen valt.
**)De speler stopt niet met draaien als ik op start/stop druk. De arm komt wel netjes terug (zowel einde plaat als bij druk op start/stop)
Dat naaldje lijkt mij een naald van de Technics EPC-270C op een niet Technics EPC-270C element...
Dat element zou ook een Nagaoka of Philips kunnen zijn... Check deze foto's maar eens uit een topic van Vinylengine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L21Su-X2VcDOF_uckPAIh_okOW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3p844RlPhPeV9b5xcHH9SlOH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfChFAhIV3l77SJS431iMZUFYYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9aFOIsymLCe2YoqU2pjyBfof.jpg?f=user_large

Zie ook het topic op Vinylengine:
https://www.vinylengine.c...um/viewtopic.php?t=108027

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:41:
[...]

Het grootste probleem is dat iedereen die het erover heeft (vooral de positievelingen) niet met metingen en foto's komen.
Exact.

Er zijn altijd genoeg mensen te vinden die geheel zonder enige technische know-how laat staan onderbouwing roepen dat het naaldje dikke prima is en zo goed klinkt. En voordat je het weet zijn er nog een paar die het naaldje gekocht hebben en hetzelfde gaan roepen, simpelweg omdat er muziek uit komt, en dat is al genoeg om de aankoop te bekrachtigen met een positief bericht op een forum.

De merkloze fantasienaaldjes met leuke namen overstijgen de instapnaaldjes van de bekende fabrikanten doorgaans niet, zowel wat betreft cantilever als diamant, en vooral niet wat betreft de kwaliteit van de fabricage / montage. Tijd is immers geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 13-05-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:51:
[...]

Dat naaldje lijkt mij een naald van de Technics EPC-270C op een niet Technics EPC-270C element...
Dat element zou ook een Nagaoka of Philips kunnen zijn...
De behuizing komt me heel bekend voor als inderdaad Nagaoka. Ik denk dat het een vintage Nagaoka is, waarschijnlijk de JT-555. Geen naaldje meer, hup, gewoon ff een Technics 207c vervangingsnaaldje erin frutten. Zolang je het naaldje maar in het gat gedrukt krijgt |:( d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 13-05-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Cap schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:05:
[...]

De behuizing komt me heel bekend voor als inderdaad Nagaoka. Ik denk dat het een vintage Nagaoka is, waarschijnlijk de JT-555. Geen naaldje meer, hup, gewoon ff een Technics 207c vervangingsnaaldje erin frutten. Zolang je het naaldje maar in het gat gedrukt krijgt |:( d:)b
Die lijkt sprekend, goed gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Illusion schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:37:

Je kan de bouten/moeren in de veren aandraaien. Maar er horen ook rubberen hoedjes om de veren die voor demping zorgen, maar ook meehelpen bij het dragen van het subchassis. Je kan dit verhelpen door wat te pielen met stukjes racefietsbinnenband o.i.d. Zie https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=76033

Niet stoppen -> microswitchje reinigen dat verantwoordelijk is voor start/stop, of je hebt er al met je handen aangezeten en hij is niet meer netjes uitgelijnd waardoor ie niet meer uitspringt, dan is het een kweste van schroefje los en opnieuw uitlijnen, er zit vaak een beetje speling op, half millimetertje kan al genoeg zijn. Of het heveltje wat hem activeert is wat verbogen, kwestie van klein beetje bijbuigen dan. Er zijn meerdere wegen naar Rome. ;)

Overigens: die ronde knoppen moeten ook allemaal even uit de behuizing zodat de ronde zwart kunstsstof binnenrand + de zijkant van de knoppen zelf even goed schoongemaakt kan worden, er zit bijna altijd prut tussen wat de werking van de knoppen belemmert, ze veren dan niet goet terug en (de)activeren dan niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 13-05-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Nagaoka JT555 is wel een erg mooi element... Als je er nog een nieuwe originele naald voor kunt vinden krijg je als ik het goed gezien heb een Shibata naald tip... Helemaal zo gek nog niet...
https://www.turntableneed...ternate-shibata-cartridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Cap schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Je kan de schroeven in de veren aandraaien. Maar er horen ook rubberen hoedjes om de veren die voor demping zorgen, maar ook meehelpen bij het dragen van het subchassis. Je kan dit verhelpen door wat te pielen met stukjes racefietsbinnenband o.i.d.

Niet stoppen -> microswitchje reinigen dat verantwoordelijk is voor start/stop, of je hebt er al met je handen aangezeten en hij is niet meer netjes uitgelijnd waardoor ie niet meer uitspringt, dan is het een kweste van schroefje los en opnieuw uitlijnen, er zit vaak een beetje speling op, half millimetertje kan al genoeg zijn. Of het heveltje wat hem activeert is wat verbogen, kwestie van klein beetje bijbuigen dan. Er zijn meerdere wegen naar Rome. ;)

Overigens: die ronde knoppen moeten ook allemaal even uit de behuizing zodat de ronde zwart kunstsstof binnenrand + de zijkant van de knoppen zelf even goed schoongemaakt kan worden, er zit bijna altijd prut tussen wat de werking van de knoppen belemmert, ze veren dan niet goet terug en (de)activeren dan niet goed.
Poten & microswitch ga ik naar kijken. Maar weet niet waar die microswitch zou moeten zitten, aangezien de normale drukknop ook een start/stop signaal zou moeten geven.

Alle knoppen zijn eruit geweest. Maar het het was niet de ronde knop zelf die vastzat, maar het asje. Met heel veel naaimachineolie, zacht geweld, wiebelen, schoonvegen, schone olie, bewegen, schoonvegen, schone olie, zijn die asjes weer gangbaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Illusion Ik dacht dat de microswitch de motoraandrijving activeerde / deactiveerde, maar weet het niet meer 100% zeker zonder in de service manual te gaan kijken, doe dat zelf even. Dat is dat zwarte blokje tussen arm en motor (op de foto boven de motor en blauwe plunger) met een wit schakelaartje erop. Check wat die switch doet. Vaakt klikt ie net wel of net niet.

Ik ga er vanuit dat die switch toch verantwoordelijk is voor aan/uitschakelen motor, immers je beweert dat de speler wel reageert op de stop knop en de arm teruggevoerd wordt. (Als ik dat verkeerd begrepen heb dan is het vast het andere probleem dat ik beschreef, de start/stop knop zit vast. Meestal is dat wel in enige mate zo bij deze spelers, net als de 33/45 rpm knoppen. Ook als je geen problemen ervaart, toch allemaal even schoonmaken, want het zal een keer gaan klemmen.)

Maar ik denk dus toch echt dat de microswitch de motor schakelt. Dus start/stop knop activeert de blauwe plunger, die vervolgens de cam (grote witte nylon wiel met geul erin) onder de motor activeert, die gaat een rondje draaien en activeert het armterugvoermechanisme, waardoor de witte nylon hevel die onder de arm zit de microswitch indrukt, en die deactiveert de motor... behalve dan dat die hevel de switch net niet ver genoeg indrukt en de motor dus blijft draaien. :P ;)

Omdat de switch vies is of, waarschijnlijker, omdat ie net niet ver genoeg wordt ingedrukt.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 13-05-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

@Cap je had gelijk. Microswitch iets opgeschoven en nu stopt hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Illusion Als je het element van deze Technics wilt behouden is het steeds lastiger om aan een naald te komen... Maar hier is een adres die nog een nieuwe naald kan leveren:
http://www.pick-upnaalden...ickupnaald-NAGAOKA-JT-555

En dan heb je een echte vervanger met Shibata naald tip... ;) De naald is in ieder geval klaar voor quadrafoinsche elementen volgens pickup-naalden... Wat mij doet denken dat dit een high-end quadrafonisch element moet zijn...

En anders kun je het gehele element met naald nog helemaal uit Amerika laten overkomen:
https://lptunes.com/products/nagaoka-jt-555-phono-cartridge

In de specs staat dat het element stereo is, maar tegelijkertijd lees je in de omschrijving "A leading edge, top performance cartridge for stereo and discrete four-channel reproduction" en dus zowel stereo als quadrafonisch...

[ Voor 78% gewijzigd door rcor op 13-05-2021 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

[edit]
Voor dat geld heb je ook een AT-VM95EN / ML of SH

[ Voor 172% gewijzigd door Illusion op 13-05-2021 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Illusion schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:32:
[edit]
Voor dat geld heb je ook een AT-VM95EN / ML of SH
En vooral met een verse naaldophanging. Afhankelijk van het type ophanging en gebruikte rubber moet je altijd maar afwachten.

NOS producten worden ouder en ouder, en zeker van MM/MI naalden zijn er talloze modellen waarbij de naaldophanging puur bestaat uit een klein stukje rubber.
Dus om daar dan nieuwprijs voor te betalen is imo een gok. Garantie is er ook vaak niet.
Ik zou zelf zeggen dat het niet meer dan de helft waard is.

MC elementen hebben meestal een heel dun stukje pianodraad/verenstaal waar de cantilever z'n ophanging vandaan haalt en zorgt een stukje rubber alleen voor de demping, dus dat zou als NOS product m.i. een veiligere keuze zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 13-05-2021 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2024
Bestla schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:16:
[...]

Nee, geen platenzaak, maar een sectie met vinyl bij Paagman de boekenwinkel. Helemaal links achterin. Of je kan kijken bij Mediamarkt op de 1e etage boven de Jumbo.
Ik was daar afgelopen zaterdag ochtend nog, bij de Paagman. Of beter de instore van Velvet. Best aardige dingen in de bakken, voelde meer als een contractuele verplichting om die ruimte aan te bieden. Vooral gevoed doordat bijna geen enkele plaat er prijs erop zitten. En na 2x proberen de prijs te achterhalen via die scanners bij de boeken heb ik het maar opgegeven.

Ik hou persoonlijk niet verassingen bij de kassa, vertel mij gewoon wat iets moet kosten, dan ik prima inschatten of ik mijn zakgeld in de winkel wil uitgeven.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Graag wil ik wat vragen over het gebruik van Japanse binnenhoezen. Ik ben benieuwd naar ervaringen omdat ik lees over het moeilijk in en uit de hoes gaan van de platen als je deze gebruikt. Dit zou komen omdat de hoes plakt aan het vinyl.

Bij Walvis products heb ik "goedkope" en "dure" gezien. Van de goedkope heb ik gelezen dat deze nogal aan de plaat plakken en het dus een gedoe is om deze er in of uit te krijgen. De duurdere zijn de Nagaoka Discfile N-102 Anti-Statische Binnenhoezen. Hier heb ik niet veel over terug kunnen vinden. Het scheelt best veel geld, is het echt de meerprijs waard? Of zijn de goedkopere net zo goed (of slecht) als de Nagaoka?

Bij voorbaat dank
Heino

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dasooktoevallig
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Kleineheino schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:46:
Graag wil ik wat vragen over het gebruik van Japanse binnenhoezen. Ik ben benieuwd naar ervaringen
Ik gebruik Japanse stijl binnenhoezen als antistatische binnenhoes in bedrukte kartonnen binnenhoezen. Die zijn vooral bij nieuwe persingen zo statisch dat de platen er moeilijk uit te krijgen zijn. Bovendien zitten die kartonnen binnenhoezen vaak vol met stof en papiersnippers.

De Japanse hoezen lossen dat op. Antistatische hoezen horen juist helemaal niet aan de plaat te plakken. Nou kom ik af ten toe plastic binnenhoezen tegen die niet "antistatisch" genoemd worden, misschien zijn dat die plakkende. Wel heb ik eens een merkloze partij gekocht waarvan de kwaliteit wisselend was. Ongeveer de helft van de hoezen waren een millimeter te strak, de plaat paste er daardoor niet in of kwam klem te zitten. Die heb ik weggegooid.

Met de producten van Walvis heb ik geen ervaring. Ik gebruik nu binnenhoezen van Spincare (gekocht op Amazon). Van Spincare heb ik in de loop van de tijd meerdere types binnenhoezen gekocht, dat was allemaal goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb de Mobile fidelity Master Sleeves. Geen geplak, en je haalt de plaat makkelijk uit de hoes.
Er is maar één nadeel: Als je hoes wat 'strakker' is, is het soms wel een beetje prutsen. De sleeves zijn namelijk vrij dun.
Ik snap ook nog steeds niet hoe het komt dat veel gatefold hoezen van vinyl dat tegenwoordig uit wordt gebracht gewoon nΓ©t te krap is. Zelfs de standaard binnenhoezen steken dan een milimeter uit.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
Tijdje terug plaatste ik een filmpje waarin te zien was hoe een bijzonder geklede meneer in een bijzonder ingerichte ruimte zijn platen met WD40 'schoon' maakte.

De algoritmes van YouTube brachten enkele dagen later onderstaand filmpje onder de aandacht. Ik moet me sterk vergissen, maar dat lijkt me toch echt dezelfde persoon. Hieruit blijkt dat hij een indrukwekkende collectie (met o.a. echte master tapes) heeft opgebouwd en zijn eigen muziek DNA lijst heeft bedacht waarmee hij de kwalitieit van muziek rangschikt. De uitleg in het filmpje leek me wel heel erg kort door de bocht trouwens, maar hij blijkt toch een bepaalde autoriteit te zijn op het gebied van muziekkwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij leeft alleen erg in het verleden, dus vraag ik me af hoe relevant alles is wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
mr_petit schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:52:
Hij leeft alleen erg in het verleden, dus vraag ik me af hoe relevant alles is wat hij zegt.
Past wel beetje bij vinyl verzamelaars, de ene gaat heel diep in de techniek en raken niet uitgepraat over elementen, afstellen of kabels. De andere gaat weer heel diep in de beleving en vinden dat je alles in originele persingen moet hebben. En soms lijkt het op bepaalde fora of reddit vinyl wel dat je alleen naar alles wat niet mainstream is moet luisteren en gaan helemaal leip op kratten met oude beschimmelde jaren 60 en 70 spul want dat is pas echt ontdekken en vooral genieten.

Zoals mijn oma al zei, iedere gek heeft zijn gebrek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:03:
[...]

En soms lijkt het op bepaalde fora of reddit vinyl wel dat je alleen naar alles wat niet mainstream is moet luisteren en gaan helemaal leip op kratten met oude beschimmelde jaren 60 en 70 spul want dat is pas echt ontdekken en vooral genieten.

Zoals mijn oma al zei, iedere gek heeft zijn gebrek. ;)
Ja dat begrijp ik.
Maar wat ik niet begrijp is dat die persoon uitsluitend praat over een periode die m.i. voor minder dan de helft representatief is voor de geschiedenis van de popmuziek (hij heeft het ook uitsluitend over popmuziek).
En dat vind ik vaak ook wel een beetje een probleem van de meeste 'muziekprofessors'.
Ze zitten vaak helemaal vastgeroest in hun eigen wereldje.
Deze persoon praat eigenlijk alleen over een periode van grofweg halverwege jaren 50 t/m eind jaren 70 danwel heel begin jaren 80. Dus een periode van pak 'm beet 25 tot 30 jaar. Over de volgende 35+ jaar hoor ik 'm niet. Waarom niet?
Dat is toevallig wel de periode dat 95% van alle mainstream muziek digitaal opgenomen danweg gemastered is (zelfs halverwege jaren 80 werd dat al mainstream, getuige het aantal cd's die de markering DDD hadden; zelfs AAD betekend dat de mastering digitaal is ;) )
En de laatste 30 jaar is die markering natuurlijk helemaal niet meer toegepast, want in de praktijk is alles na 1990 zo ongeveer DDD

Zijn statements hebben eigenlijk alleen betrekking op muziek van voor 1980 en voor de rest zijn het een stel open deuren: uiteraard klinkt een goed bewaarde mastertape beter dan iets wat daarvan 1 of 2 kopieΓ«n verwijderd is naar een ander medium. Als dat je een autoriteit maakt is dat het woord niets meer waard.
En wat hij bijvoorbeeld ook zegt is dat een cassette beter zou zijn dan een LP.
Daarbij hoop ik dat hij bedoeld de originele cassette van die tijd. En dat durf ik wel te betwijfelen. Want voorbespeelde cassettes uit de jaren 70 zijn echt bagger, als daar ΓΌberhaupt nog wat van over is.
Sowieso werden voorbespeelde cassettes op 5-10 snelheid gekopieerd. Daarom klonk vroeger een goede cassette opgenomen op een goed deck van plaat of CD vaak beter dan een voorbespeelde cassette.

Wat dat betreft heeft de LP zich bewezen als een veel robuuster medium om de tand des tijds te doorstaan.
Mastertapes wellicht de uitzondering, maar die moeten in een geconditioneerde kluis bewaard worden. De tape is sterk aan veroudering onderhevig. Een stuk pvc nauwelijks.
Ik heb hier geen geconditioneerde mediaklus staan.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 15-05-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Ik heb niet eens een geconditioneerde huiskamer, laat staan een kluis :)

Jaren 70 cassette’s waren echt bagger. Snel geproduceerd spul voor een zo laag mogelijke prijs gemaakt. Mijn ouders hadden een aardige collectie van die dingen opgebouwd en die waren eind jaren 80 al een eindje vergaan. Nu zal het feit dat ze die
in de auto bewaarden ook niet meegeholpen hebben.

Wij hebben hier ook nog een aantal jaren 80 FRS kwaliteit lp’s, lees net voldoende materiaal om de groeven van kant A niet op de B kant te laten uitkomen, liggen die de tand des tijds aardig hebben doorstaan. Toegeven, mijn eega was toen een stuk zuiniger op haar platen dan ik in die tijd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
mr_petit schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:41:
[...]

Op de foto vind ik ze zo krom als een hoepel, en de cantilever is ook niet al te verfijnd.
Maar misschien leg ik de lat te hoog voor die prijs.
Op VE zijn er mensen die er helemaal lyrisch over zijn en zeggen dat hun exemplaren allemaal perfect zijn en dat alle verhalen gebaseerd zijn op de eerste startup batch.
Ha, nou ik ook niet inmiddels. Ook Thakker gaf aan dat de kwaliteit verbeterd is. Nou niet bij de mijne dus. Geld terug is gelukt, ik stuur 'm terug. De man van Thakker gaf wel aan dat de naalddrager in ruststand iets van het midden kan/mag afwijken. Dat ben ik op zich met hem eens, maar ik vond deze afwijking dus echt te groot.
mr_petit schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:42:
7e Musthave:
Een waterpasje:
[Afbeelding]
Het is belangrijk dat je draaitafel waterpas staat. Als dit niet zo is kan dit behoorlijke invloed hebben op o.a. je antiskating.
Je kan hiervoor ook een gewone waterpas gebruiken, maar ik gebruik die uit het plaatje.
Een circulaire waterpas geeft gelijk aan in welke richting de tafel niet waterpas staat.
Ik heb meerdere circulaire waterpasjes, en de mate van gevoeligheid of nauwkeurigheid verschilt enorm per modelletje. Het bovengetoonde modelletje is van 'Haccury' en komt van aliexpress, en is de beste/meest nauwkeurige die ik heb.
Let er op dat sommige plateaus van tafels concaaf kunnen lopen. In dat geval krijg je rare aflezingen met zo'n waterpasje (dat kan je zien aan dat je waterpaslibel in verschillende richtingen staat afhankelijk waar je 'm op het plateau neerzet). Je zou een langere waterpas over het gehele plateau kunnen leggen in dat geval
mr_petit schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:54:
[...]
Als je met een waterpasje gaat meten op de platter zelf (dus zeg maar daar waar normaal de groef zit), hou er rekening mee dat sommige platters expres concaaf zijn. Ook creeer je een onbalans (waterpasje weegt wat)
zelf gebruik ik een vrij precieze circulaire waterpas en dan 1 of 2 singleadapters op elkaar zodat ik de waterpas precies in het midden zit. Meestal gebruik ik ook een dunne plaat (jaren 80). Dan heb je van je meetopstelling ongeveer het gewicht van een gemiddelde plaat en kan je zien of je subchassis waterpas staat.
Nog een vraagje over het waterpas zetten van je draaitafel. Ik heb ook zo'n circulaire waterpas van AliExpress, deze (toen ik 'm kocht waren er nauwelijks verzendkosten). Als ik 'm maar een beetje kantel beweegt het belletje al dus ik heb het idee dat 'ie voldoende nauwkeurig is. Het plateau van mijn SL-1200 is niet hol dus op zich zou zo'n circulaire moeten voldoen.
Ik snap niet zo goed hoe je de waterpas op de single adapters plaatst, kan je dat uitleggen? Misschien denk ik te moeilijk... 8). Verder focus ik me vooral op het gedeelte van de platter waar de naald de plaat aftast (de baan / straal van de naald), omdat ik het idee heb dat de speler vooral daar waterpas moet staan. Klopt dat? Of moet je ook zeg links achter op de kast meten?
Zal morgen nog eens kijken of mijn kleine ronde waterpas ook een beetje nauwkeurig is, voor de headshell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik gok 2 single adapters op elkaar op de spindle (mat eraf), en dat dat dan genoeg is zodat de spindle niet meer uitsteekt boven de single adapters, dat is het hele punt. Dan de waterpas erop. ;)

Als het plateau in het midden waterpas staat dan staat het dat automatisch op andere plekken ook. Tenzij de spindle krom is, het plateau er scheef op zit of het plateau rondom niet symmetrisch van vorm is, maar dan ben je wat waterpas draaien betreft sowieso de klos. :P

Maar goed, er vanuit gaande dat die zaken in orde zijn heeft dus meten rond de baan van de naald geen zin. Juist omdat, zoals mr_petit al aangeeft, het plateau zelf vaak niet vlak is maar (bewust) concaaf naar het midden (hol). Dat is dus het hele punt van meten op de spindle.

Weet je zeker dat een SL-1200 plateau niet heel lichtjes hol is? Ik heb er geen staan om het te controleren maar volgens mij is dat plateau niet 100% vlak. Je zou dan in een straal vanaf de buitenrand tot aan de spindle op alle plekken echt precies dezelfde waterpas stand moeten zien.

Overigens: dat niet 100% recht op de spindle zitten van het plateau is bij de SL-1200 best regelmatig een puntje weet ik. Als je tijdens het draaien vanaf de zijkant naar de onderkant (de rand waar het schuine in het verticale gedeelte overgaat) vh plateau tuurt en je ziet het per revolutie wat op en neer gaan dan weet je dat het niet helemaal snor zit, en dan heeft meten met een waterpas op het plateau ook weer minder zin. Zoek maar eens op "sl-1200 platter wobble" o.i.d., dan vind je vast filmpjes en foto's met voorbeelden.

[ Voor 100% gewijzigd door Cap op 15-05-2021 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Ha, nou ik ook niet inmiddels. Ook Thakker gaf aan dat de kwaliteit verbeterd is. Nou niet bij de mijne dus. Geld terug is gelukt, ik stuur 'm terug. De man van Thakker gaf wel aan dat de naalddrager in ruststand iets van het midden kan/mag afwijken. Dat ben ik op zich met hem eens, maar ik vond deze afwijking dus echt te groot.
Heb je ook nog detailfoto's van de naald zelf (hoe deze in de cantilever gemonteerd zit).
Wellicht door een microscoop of met een goede close up lens.
Ik ben zelf van mening dat een cantilever niet krom mag staan (zeker niet zo krom als deze, al kunnen lenzen het beeld vervormen, dus ik ga af op wat ik zie), maar ik ben ook benieuwd of het uitlijnen van de tip nog steeds een issue is.
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom dat ooit al een issue was. Namaaknaaldfabrikanten hebben doorgaans ook bonded ellipsen, die moeten ook uitgelijnd worden.
Je gaat je afvragen hoe goed dat wordt gedaan, want daar valt een niet uitgelijnde naald natuurlijk minder op.
Ik heb echter niet zo heel veel ervaring met namaaknaalden. Degene die ik had waren meestal conisch.
Cap schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:32:
Ik gok 2 single adapters op elkaar op de spindle (mat eraf), en dat dat dan genoeg is zodat de spindle niet meer uitsteekt boven de single adapters, dat is het hele punt. Dan de waterpas erop. ;)

Als het plateau in het midden waterpas staat dan staat het dat automatisch op andere plekken ook. Tenzij de spindle krom is, het plateau er scheef op zit of het plateau rondom niet symmetrisch van vorm is, maar dan ben je wat waterpas draaien betreft sowieso de klos. :P

Maar goed, er vanuit gaande dat die zaken in orde zijn heeft dus meten rond de baan van de naald geen zin. Juist omdat, zoals mr_petit al aangeeft, het plateau zelf vaak niet vlak is maar (bewust) concaaf naar het midden (hol). Dat is dus het hele punt van meten op de spindle.
Inderdaad 1 of 2 single adapters op elkaar. Mat eraf halen is idd beter.
Maar ik realiseer me iets: veel van de circulaire waterpassen hebben geen rechte onderkant, maar aan de rand een ring die de referentie vormt. Die kan je niet op single adapters stapelen.
Die buitenste ring (geslepen vlak gedeelte), die moet op het horizontale stuk rusten om een goede meting te krijgen. Dat gedeelte in het midden is vaak ietsje hol.
De circulaire waterpas die ik heb/gebruik (ik heb er 3 maar ik gebruik er 1) heeft een aluminium onderkant die recht is (behalve een verjonging in het midden, maar die is kleiner dan een single adapter), dus die werkt wel:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/waterpas/onderkant.jpg

Ik heb zelf dus best een aantal tafels met een concaaf plateau (alle biotracers), dus daar kan je sowieso geen waterpas op leggen.
Ook als je een subchassistafel hebt kan het gewicht van een waterpas het subchassis al een beetje doen kantelen, dus daarom doe ik het altijd op de spindle, en wil je ook het liefst het totaalgewicht van een plaat op het plateau hebben. Dus doe ik het daar toch vaak met mat en soms een hele dunne plaat.

Ze verschillen ook behoorlijk in nauwkeurigheid. Ik heb ze even ter vergelijk op m'n laptop gelegd op dezelfde plek om een idee te krijgen
Degene uit de musthavelijst (van 'haccury'), die is van deze drie ook het meest nauwkeurig (beste resolutie) zoals je hier kan zien):
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/waterpas/haccury.jpg

Degene die jij hebt denk ik (ca. 65mm):
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/waterpas/65mm.jpg

En een nog grotere (75mm), die totaal onbruikbaar is, veel te weinig resolutie (groter is niet altijd beter :+ )
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/waterpas/75mm.jpg

De haccury is denk ik het zwaarst door de aluminium bodem (ca even zwaar als die grote witte).

Maar als je zo'n andere hebt dan die haccury... geen idee eigenlijk hoe je die mooi recht en gecentreerd boven de spindle krijgt :?
Eigenlijk nooit over nagedacht. Ik hobby ook maar wat aan.... :P
Je kan natuurlijk iets moois draaien als je een draaibank hebt. maar ja.
Als je een klein stukje glasplaat hebt, dat is meestal recht en gelijk van dikte, maar je hebt wel maar een heel klein plaatje nodig...
Wellicht het spiegelplaatje van zo'n inklapbaar reisspiegeltje ofzo? (ik roep ook maar wat....)
musicfreak schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:06:
[...]
Verder focus ik me vooral op het gedeelte van de platter waar de naald de plaat aftast (de baan / straal van de naald), omdat ik het idee heb dat de speler vooral daar waterpas moet staan. Klopt dat?
In principe is de plek van de spindle je referentie. Daar waar je naald de plaat aftast, dat kan scheef zijn en doelbewust vanwege het ontwerp (concaaf plateau), maar er bestaat volgens mij geen ontwerp waarbij de spindle scheef staat (behalve die vertikale spelers ;) )
Voor de rest is het soms wel nuttig, als je geen subchassis speler hebt, om het plateau te meten. Dus om te kijken of je spindle wellicht krom is. (dan meet je dus geen concaaf plateau, wat aan de ene kant schuin is en aan de andere kant schuin de andere kant op is, maar een scheef plateau waar beide kanten schuin dezelfde kant op zijn).
Bij een subchassisspeler kan je wellicht een kromme spindle meten als je het subchassis in vervoersstand zet, en dan de speler waterpas uitklokt en dan pas het plateau gaat meten.

Ik gebruik overigens ook nog wel eens een rechte libel die ik ooit uit een professionele (bouw) waterpas gesloopt heb die een ongelukje had gehad. Niet om een tafel uit te lijnen, maar wel om te kijken of een headshell recht staat oid. Ik heb het idee dat die ook redelijk nauwkeurig geslepen is.
Geen ervaring met losse rechte libellen die je kan kopen, maar het is altijd handig dit soort zooi te hebben (als ze een beetje gevoelig/precies zijn althans)
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/waterpas/rechtelibel.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 15-05-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor de uitgebreide reactie beiden! Ik heb inderdaad ook een circulaire waterpas zonder rechte onderkant. Hij is vergelijkbaar met jouw nummer 2 mr_petit echter hij is net wat kleiner (60mm) en heeft een witte onderkant.
Dat de Haccury de beste resolutie heeft is misschien ook niet zo gek, deze meet tot 1 graad zie ik, en jouw nummer 2 en de mijne tot 3. En jouw nummer 3 tot 5 graden.

Ik ga dus maar die Haccury bestellen, alleen geeft Ali twee opties, de 'with magnetic' en de 'no magnetic'. Iets magnetisch bij een platenspeler lijkt me niet handig, ik neem aan dat jij de no magnetic versie hebt?
Wel fijn dat het meten bij de spindle volstaat, dat maakt het vrij eenvoudig allemaal.

Nu nog even kijken hoe ik het waterpas afstellen bij mijn Thorens ga doen. Die staat nu op zo'n metalen Soundstyle rek die je van onderen waterpas kan zetten. Dat is op zich al een gepriegel. Echter als je alle glasplaten er op legt en je apparatuur plaatst dan wijkt het bovenaan soms weer net wat af... Hoe je dat nou voorkomt... Bierviltjes onder deze speler raadde Dr. Thorens af, i.v.m. de ontkoppeling meen ik?

Edit:
mr_petit schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:13:
[...]
Heb je ook nog detailfoto's van de naald zelf (hoe deze in de cantilever gemonteerd zit).
Wellicht door een microscoop of met een goede close up lens.
Ik ben zelf van mening dat een cantilever niet krom mag staan (zeker niet zo krom als deze, al kunnen lenzen het beeld vervormen, dus ik ga af op wat ik zie), maar ik ben ook benieuwd of het uitlijnen van de tip nog steeds een issue is.
Ik heb helaas geen macrolens op mijn mobiel, maar heb een poging gewaagd met de zoomfunctie. Dat viel nog niet mee, bij de laatste had ik geluk, deze is het meest scherp. Volgens mij is de naald iets gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTk5q2oXf-t4uVvtX74TF-T18uk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIsJs6W6KcHiTLX4ctFTOsIy.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--wKorF8RHRGTpazKgsb4N2YnNc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfoicAPxPr4Nnj3Xn7dwNhoq.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_ZBNklAfnq_RC8ddInJ3TIEOXI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MMQIFjwZTWEv4w7dLe9z9Z9.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOPU8PudkoPqTu0hYBIjdG4XCAg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcGaNNJufeCDIdyXNLhn9HwO.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 50% gewijzigd door musicfreak op 16-05-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
foutje

[ Voor 199% gewijzigd door musicfreak op 16-05-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad zeer scheef en de naald lijkt ook gedraaid, maar dat kan je pas goed zien als je de boel recht van voren fotografeert, dus vanaf recht op de kop van cantilever. In ieder geval prutswerk. in zo'n geval pak ik direct mijn microscoop en een tangetje, verwijder de naald en ophanging en breng hem opnieuw aan. Maar bij een nieuwe naald begin je daar niet aan, die moet gewoon retour.

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 16-05-2021 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 16 mei 2021 @ 07:30:
Ik ga dus maar die Haccury bestellen, alleen geeft Ali twee opties, de 'with magnetic' en de 'no magnetic'. Iets magnetisch bij een platenspeler lijkt me niet handig, ik neem aan dat jij de no magnetic versie hebt?
Wel fijn dat het meten bij de spindle volstaat, dat maakt het vrij eenvoudig allemaal.
De non magnetic inderdaad. Van wat ik begrijp heeft de 'magnetic' een neodymmagneetje in die verjonging aan de onderkant verlijmt. Daar heb je niets aan.

Ik weet trouwens niet of er onderhand al betere zijn. Zo zag ik ook deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002095471745.html
Dit is een waterpasje die ook in plattergewichten zit geintergreerd (van dat merk). Maar geen idee van de precisie daarvan. Dus dat blijft een gok totdat je 'm gekocht hebt en vergelijkt met anderen...
Bij die Haccury merk je wel gelijk dat het belletje daarin veel preciezer reageert dan die andere waterpasjes die ik heb.

Overigens vind ik zo'n waterpas app op je telefoon ook best precies reageren (als je die eerst op een goed waterpas plateau gecalibreerd hebt), maar een telefoon is zwaar en onhandig (en als die in een hoesje zit moet ie uit het hoesje etc).
Bierviltjes onder deze speler raadde Dr. Thorens af, i.v.m. de ontkoppeling meen ik?
Bierviltjes eronder gaan alleen maar meer ontkoppeling geven (want zacht).
Maar misschien tordeert de bak dan een beetje wat andere effecten kan geven?
Het mooiste is dat je je speler op een apart plateau zet (op je rek) waarbij het een plateau is wat zelf weer waterpas gesteld kan worden.
Al zou het waterpas stellen van een thorens speler moeten gebeuren met de het instellen van de spanning op de veren. Althans de oudere thorensen die schroefveren hebben. Ik weet niet hoe het werkt bij een thorens met bladveren.
Ik heb helaas geen macrolens op mijn mobiel, maar heb een poging gewaagd met de zoomfunctie. Dat viel nog niet mee, bij de laatste had ik geluk, deze is het meest scherp. Volgens mij is de naald iets gedraaid.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het blijft een rare situatie die thakker/analogis/mr.stylus naalden.
De naalden zien er uit als hele goedkope namaaknaalden (dikke cantilever en waardeloze kwaliteitscontrole), maar op 1 of andere manier kunnen ze wel aan square shank nude geslepen tips komen voor weinig. Al zijn het wel zwarte (synthetische?) diamanten, dus hoe de levensduur daarvan is, is natuurlijk ook nog af te wachten.
Bij de 'hoge kwaliteits OEM' tips (bijv. bij Namiki en consorten) wordt meestal geadverteerd dat het 'grain oriented natural diamonds' zijn. Dus natuurlijke diamand (wat op zich raar is want Namiki maakt synthetische diamanten) en dus grain oriented, wat inhoudt uitgelijnd/gepositioneerd op de kristalstructuur.
Dat wordt gedaan (naar zeggen dus) omdat een diamand behoorlijk kan verschillen in hardheid in relatie tot de positie van de kristalstructuur. Volgens wikipedia wel een factor 100 (al zal dat wel een uiterste geval zijn, maar het geeft wel aan dat verschillen 'aanzienlijk' kunnen zijn).
Ook in een oud patent van vd Hull is te lezen dat vlakken van hun slijping zijn uitgelijnd op de kristalstructuur van de diamand vanwege variaties in hardheid en dat dat 1 van de redenen is voor langere levensduur van z'n gepatenteerde ontwerp.
Of dat ΓΌberhaupt mogelijk is met zo'n zwarte diamant is mij niet duidelijk
Maar een square shank tip zou in theorie veel preciezer uit te lijnen zijn (naast dat het lichter zou zijn), maar dat voordeel kunnen ze in dit geval duidelijk niet benutten. De gewichtsreductie waarschijnlijk ook niet gezien de cantilever.
En er spelen natuurlijk nog veel meer dingen zoals gewicht van de magneet, ophangrubber etc.
Ik denk ook even terug aan die chinese cartridge die ik een tijdje geleden besteld had en behoorlijk had doorgelicht. Dat ding viel compleet door de mand. Het was ook te horen, maar ook ongeveer met elke abstracte test te meten. Wat een onding. Dan was een at-3600L (die nog goedkoper is ook) op elk vlak beter.
Helaas heeft nog niemand de moeite genomen dat te doen met deze naalden (en dan vergelijken met een OEM naald in acceptabele conditie). Want ook zo'n naald zou je kunnen gaan vergelijken met een at-3600L of ander element wat ongeveer hetzelfde kost als zo'n naald.
Het heeft natuurlijk geen nut om op een heel mooi element een naald te plaatsen wat slechter presteert dan een cartridge die minder kost, want je eindigt dan nog steeds met een combinatie die meer kost maar minder klinkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:32:
Inderdaad zeer scheef en de naald lijkt ook gedraaid, maar dat kan je pas goed zien als je de boel recht van voren fotografeert, dus vanaf recht op de kop van cantilever. In ieder geval prutswerk.
Heldere taal! :) Eens. Oh tuurlijk die foto moest van voren. Bij deze!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcRcmnN1KRC6RC9A2ZsazquWHds=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq44PMo0MzVzS3v1ckct4YpH.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJnNktu3BkyyQnzMvkderVrr1CI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smjrzJf1dFCEudJtjq45PQzj.jpg?f=fotoalbum_medium

@mr_petit De Haccury no magnetic is besteld, hiervan weet ik iig zeker dat 'ie nauwkeurig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:42:
[...]

Heldere taal! :) Eens. Oh tuurlijk die foto moest van voren. Bij deze!

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik blijf het waardeloos vinden.
Ik post nogmaals een keer foto's van een at-95e naald:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/analyse/at95micro/at95-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/analyse/at95micro/at95-3.jpg

Lastig meer te koop, maar 5 jaar geleden kostte dit nog 25 euro.
Perfect recht, uitgelijnd, trackt op vrijwel alle tafels ca. 90Β΅m etc etc etc.

Nu kost dit ca 50 euro als compleet vm95e element. Dus dit is wat je voor dat geld zou mogen verwachten.
Dan vind ik zo'n kromme naald voor 35 euro eigenlijk niet kunnen. Eigenlijk schat ik het niet meer op waarde dan een doorsnee namaaknaaldje, dus 10-12 euro. Zelfs zo'n steigerpijp voor een cantilever vind ik twijfelachtig, ook al zou alles perfect zijn en het nude naaldtipje goed uitgelijnd zou zijn.

Een nude square shank elliptisch naaldje heeft m.i. geen nut als uitlijning, ophanging etc niet goed zijn (sterker nog: ik zou zo zeggen dat bij slechte uitlijning een conische naald wellicht het beste is ;) )
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar specs. Dus compliantie, trackingprestaties etc.
Maar ik verwacht dat deze ook niet zo goed zullen zijn. Niet op het niveau van een AT-VM95e.
(en ik vraag me al helemaal af of compliantie van die thakker naaldjes is afgestemd op de compliantie die de OEM naaldjes hadden want dat is natuurlijk ook nog wel een puntje)

Voor mij zijn die thakker naaldjes een sprookje wat in duigen gevallen is als ze nu (na 1,5 jaar oid) nog steeds niet die uitlijning onder de knie hebben.
Ieder merk heeft wel eens z'n exemplarische problemen, maar bij deze naalden is het wel heel vaak.
Sterker nog, ik heb nog nooit goede foto's gezien van eentje waarbij alles wèl goed was (ook niet van diegene die er zo positief over zijn) dus totdat het tegendeel bewezen is.....

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 16-05-2021 23:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

B2 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:13:
Gisteren mijn Thorens TD160 naar Dr. Thorens, oftewel Rob gebracht. Ondanks dat ik deze drie jaar geleden gereviseerd bij een niet nader te noemen audio bedrijf heb gekocht klopte er volgens Rob toch een hoop niet aan de speler. Best jammer want hij kende het bedrijf ook en had ook verwacht een wat betere speler te zien.

Nog een gebruikstip, ondanks dat ik na elke 4 a 5 platen mijn naald schoonmaak met zo’n kwastje en vloeistof was deze toch erg vies. Echt schoonmaken met een borsteltje.

Geweldig hoe Rob er over kan vertellen, maar ook om te horen wat voor muziekliefhebber het eigenlijk is.

Uiteindelijk voor een volledige restauratie gegaan, met nog wat extra aanpassingen.
Inmiddels staat de speler hier al weer een weekje plaatjes te draaien, maar wellicht leuk wat foto’s te delen.
In de tussentijd heb ik ook nog een stofkap aangeschaft bij Arti van IntoVinyl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFCILL1U3yW9kj_hJ1kd2cbf5m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xp2NSb32gh3ojd8vimJr7F57.jpg?f=fotoalbum_large

De speler is zoals gezegd geserviced/restaureerd bij Rob Spoelstra, ook wel bekend als Dr. Thorens in Nijmegen. Daarbij is de snaar vervangen door een Thakker snaar, is de speler netjes recht gemonteerd in de kast, element helemaal onder handen genomen en is intern de bedrading verplaats en vervangen. Verder heb ik een aparte massaplug laten monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJovR4zfPI_NSMja4uFxCa4ZmzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6RFDv0wQNZSlr8zkLGDjGc2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVSPrx144hZpvzN9hu0F4hRGIlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epfympycfFf9gglYicxMiORX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhXAyiUMlZhP_mwNC57bJJSF_GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSMMVWp2yiasF1fw3QYRobpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Rob kan je nog veel meer vertellen, want er zijn allerlei kleine tweaks toegepast. Je bent zo een uur verder als je met hem over je speler begint te praten :)
De speler moet nog naar een plek verplaatst worden waar deze los staat van de kast/grond, dat staat nog op de planning.
Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.