DeTjuk schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:06:
[...]
De
oude riem heb ik op een gegeven moment omgekeerd gemonteerd (binnenste buiten zeg maar). En warempel zo goed als 33,3 rpm. Weet niet wat jij af leest uit de grafiek...@
mr_petit
Het zou dus best kunnen dat de nieuwe nog wat moet indraaien en later op de juiste snelheid uit komt?
De nieuwe is echt soepel en elastisch. De oude is echt stugger en minder elastisch, ben verbaasd dat ie het nog 'doet'.
[Afbeelding]
Dat is een topresultaat

. Ik zie nu ook pas dat de plaatjes klikbaar zijn, en dat je dan veel meer te zien krijgt. Ik zie jouw plaatje op de forumpagina maar voor de helft en als ik er op klik opent ie in een nieuw venster en zie ik pas het hele screenshot

.
Ik dacht dat je eerst dus zat te croppen
De gelijkloop is nu heel goed, en in die grafiek zie ik een redelijk sinusoide afwijking. De sinus (met 1,8s periodetijd), is een balans/platter issue. Waarschijnlijk ligt je telefoon niet helemaal recht in het midden, is zelf niet in balans (batterij aan de ene kant etc) en is wat zwaarder dan een plaat dus ligt je platter niet recht etc etc. Dus de motor moet harder trekken over de ene helft van de rotatie dan over de andere helft van de rotatie. Subplatter tafels zijn hier heel gevoelig voor, en riemaandrijvers zijn hier ook iets gevoeliger voor..
Dus het is altijd experimenteren of je 'm kleiner krijgt om er een betere conclusie aan te verbinden (welk deel komt door de telefoon en is er wellicht een deel wat door een technische issue komt; meestal is het het eerste

dus hoef je je er niet zoveel zorgen over te maken)
Ik zie ook een klein ribbeltje in de onderkant van de sinus (en ook nog minder in de bovenkant).
Dat kan komen doordat je lager misschien een plekje heeft wat wat zwaarder loopt (een beschadiging in de taats of het materiaal waar de taats op rust bijvoorbeeld), of je riem blijft iets kleven aan de platter. Dat wordt niet veroorzaakt door de riem zelf (want die heeft geen 1,8s periodetijd) en ook niet door de pulley (ook geen 1,8sec. periodetijd).
Alles met 1,8sec herhaling is de platter (dus plateau/lager/lagerpen)
In principe loopt hij best mooi stabiel met een regelmatige afwijking (gerelateerd aan de platterdraaisnelheid). Die grote afwijking kan je dus verminderen door ervoor te zorgen dat je tafel (je platter) heel goed waterpas staat.
Als je met een waterpasje gaat meten op de platter zelf (dus zeg maar daar waar normaal de groef zit), hou er rekening mee dat sommige platters expres concaaf zijn. Ook creeer je een onbalans (waterpasje weegt wat)
zelf gebruik ik een vrij precieze circulaire waterpas en dan 1 of 2 singleadapters op elkaar zodat ik de waterpas precies in het midden zit. Meestal gebruik ik ook een dunne plaat (jaren 80). Dan heb je van je meetopstelling ongeveer het gewicht van een gemiddelde plaat en kan je zien of je subchassis waterpas staat.
Die kleine ribbels. Goed het lager nakijken en olien, goed het snaarloopvlak op de platter nakijken.
Meer kan je er eigenlijk niet aan doen. De ribbeltjes zijn ook erg klein dus dat is ook maar een heel kleine issue. Het belangrijkste is dat je je tafel goed waterpas krijgt als er een plaat op ligt. Zowel voor de gelijkloop als ook voor de werking van je arm (antiskating!)
Wat je aan je riem moet doen weet ik niet. Voelen of er een verschil in spanning zit als de riem gemonteerd zit. En ook contact opnemen met Thakker.
Wellicht kan je een iets ruimere riem krijgen. Want het bewijs is geleverd dat dit niet de juiste is, of hij moet nog 'inspelen' (dus ruimer worden)
Er was ooit een soort van vuistregel dat als je met een touwtje het traject van de riem meet (dus om platter en pulley heen), dat de riem 7% korter moest zijn (maar ik heb ook wel eens 5% gelezen...).
Je zou dat voor de gein kunnen nameten.
Aan de andere kant, je riem moet doorgaans ook net om het loopvlak van de platter passen, anders valt die er af tijdens het monteren. Dus als je de riem alleen om het loopvlak legt, moet hij een heel klein beetje gespannen staan.
Wat leidend moet zijn...vul maar in.
Dat is wat ik er van weet, maar ik heb niet extreem veel ervaring met snaaraandrijvers die geen snelheidsregeling hebben.
Vervolgens met "Stupid Protractor" aan de slag geweest. Wat een drama is dat zeg haha. Verrekte lastig om dat gelijk aan elkaar te krijgen. Uiteindelijk maar gestopt met iets wat bij beide zo goed als gelijk was...
Dat is ook een heel lastig werkje, en menige naald vindt daar ook z'n einde helaas.
Ook boogprotractors zijn lastig. UItlijnen is altijd lastig.
Ik heb mijn stupid protractors gelamineerd waardoor de naald een stuk makkelijker over het oppervlak schuift (vind ik handiger), en ik plak ook altijd een vulpodloodstift voor op het element met een klein stukje plakband. Dat is mijn 'haaks' referentie. Makkelijker te zien of die gelijk loopt met de lijntjes op de stupid protractor. Ook zou in principe een naald altijd recht in de headshell moeten staan. Ook dat kan je beter zien met dat vulpodloodstiftje.
Maar iedereen eindigd altijd met een 'zo goed als gelijk' situatie. Mensen die beweren van niet, kijken gewoon niet precies genoeg
dit is een veel te lange post
[
Voor 11% gewijzigd door
mr_petit op 02-05-2021 01:00
]