Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.080 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
rcor schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:08:
[...]

Welke beter is? Dat weet ik wel en dat de Lenco L-75... Die L-3806 is een speler van het huidige Lenco en dat is niet veel soeps:
[Afbeelding]
https://www.kieskeurig.nl...enco-l-3806/specificaties
Ahh. Al die nummers zeggen me vaak niet zo veel. Ik ging er van uit dat de handleiding die er in zat van een andere vintage speler zou zijn :+
Wel slordig dan, die niet passende handleiding. Hij is zelfs niet eens uit de juiste periode ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:21
mentalmadnizz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:49:
[...]

Toch kan het wel. Als de filtercondensatoren slecht zijn krijg je ook dit effect. Heb een set B&O speakers uit de vroege jaren '70 gehad waarbij het hoog pas meedeed als je er even wat stevig volume inpompte. Na vervanging van de filtercondensatoren was dit probleem voorbij.
Bijzonder! Weer wat geleerd. Bij een relais is het een puur mechanisch verschijnsel, wat zou dat bij een condensator kunnen zijn? En dan geldt dat alleen voor het hoog voor een 2weg, hoe zit dat dan met de spoel die de hoge tonen filtert voor de woofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 19:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

rcor schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:21:
[...]

Nou, die is ruim afdoende om het maximale uit je speaker en receiver te halen... Het kan goed zijn dat bepaalde NAD modellen wellicht ook heel goed kunnen klinken, maar neem van mij aan: voor 450 euro (of als je net zoals ik geluk hebt voor 375 euro) kocht je destijds een dijk van een CD-speler... Zeer goede reviews, waaronder door het gerenommeerde WhatHifi...

Overigens combineer ik mijn Marantz CD6005 met een Marantz PM7000N, Technics SL-1710 platenspeler, Akai GX-75 cassettedeck, Akai GX-225D bandrecorder, Denon DMD-1300 minidisc en als speakers B&W CM1 aangevuld met een JBL down firing subwoofer...

En omdat het kan heb ik ook nog een vintage set met Erres TA5426 speakers, Rotel RCD-1072 CD speler (velen malen duurder qua nieuw prijs, maar niet perse beter dan de Marantz) en Philips 22RH720 vissenoog receiver (ja ik ben een echte audio gek)... Middels een slimme oplossing kan ik de bandrecorder en de Rotel CD-speler op beiden audio sets gebriuken...
Hier een Krell KAV-300i met B&W805s speakers, en dus een NAD C525BEE CD speler.
Zo te zien kan de Marantz CD6005 een mooie vervanging zijn, al ben ik opzich tevreden met de NAD.
Een kijken wat ik ga doen.

Ow, en niet te vergeten een Technics SL-D2 met AT440MLa en een zelf gebouwde buizen phono pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coenen schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:53:
[...]

Hier een Krell KAV-300i met B&W805s speakers, en dus een NAD C525BEE CD speler.
Zo te zien kan de Marantz CD6005 een mooie vervanging zijn, al ben ik opzich tevreden met de NAD.
Een kijken wat ik ga doen.

Ow, en niet te vergeten een Technics SL-D2 met AT440MLa en een zelf gebouwde buizen phono pre.
Mooi spul... Mocht je diepgaande hulp zoeken in het vervangen van de NAD cd speler raad ik je even aan om een aankoop advies topic te starten... Immers snel korte adviezen geven is één, maar daar moet het hier in het vinyl topic wel blijven, want dit topic gaat over LP's en platen spelers, niet over cd's en cd spelers... ;)

Maar mocht je meer info willen: je mag me altijd contacteren...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bHljtZ5hBxQjxccWQqrVdgcolo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xnv9nptdnA8ZNkeLTcD2q7ku.jpg?f=user_large

Lees zojuist dat Jim Steinman is overleden, het genie achter heel veel fantastische muzieknummers en de grote man achter de doorbraak van Meatloaf. Op mijn vrije dag begin ik maar eens met Bat out of Hell 2 en ligt Bat out of Hell 1 natuurlijk ook al klaar. Beide zijn absolute meesterwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 14:45
Iemand nog naalden advies? Het gaat mij in deze vraag specifiek om slijtage voorkomen op vinyl. De naald is immers vervangbaar, veel vinyl in mijn collectie niet.

Ik heb bijna altijd diamanten naalden op een stylus van Ortofon, maar lees her en der dat diamant meer slijtage veroorzaakt dan zachtere materialen. Het stoort me bijzonder dat op internet er geen eenduidig advies over word gegeven en veel topics gekaapt worden door hifi-audiofiele-pseudo-expert-bobo's.

Ook gaan veel topics meer over de geluidskwaliteit dan slijtage, maar dat raakt uiteindelijk ondergeschikt als je vinyl toch al versleten raakt.

Is er daadwerkelijk veel verschil in diverse naalden als het gaat om slijtage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vlaaing peerd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:56:
Iemand nog naalden advies? Het gaat mij in deze vraag specifiek om slijtage voorkomen op vinyl. De naald is immers vervangbaar, veel vinyl in mijn collectie niet.

Ik heb bijna altijd diamanten naalden op een stylus van Ortofon, maar lees her en der dat diamant meer slijtage veroorzaakt dan zachtere materialen. Het stoort me bijzonder dat op internet er geen eenduidig advies over word gegeven en veel topics gekaapt worden door hifi-audiofiele-pseudo-expert-bobo's.

Ook gaan veel topics meer over de geluidskwaliteit dan slijtage, maar dat raakt uiteindelijk ondergeschikt als je vinyl toch al versleten raakt.

Is er daadwerkelijk veel verschil in diverse naalden als het gaat om slijtage?
Een spijker tja, vinyl kan daar slecht tegen, een bonded conical is al veel beter, en is een nude eliptical het beste. Wrijving tussen twee materialen veroorzaakt altijd slijtage.

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 21-04-2021 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42
Volgens mij is slijtage wel een soort van onvermijdelijk gevolg van het afspelen van vinyl. Als je je daar echt zorgen over maakt zou ik flac rips maken van alles wat je afspeelt en die gebruiken. Dan kun je het vinyl zelf verder in archief houden.

Ander materiaal naalden gebruiken om slijtage te voorkomen heb ik iig nog nooit iemand over gehoord... iig niet sinds het 78 toeren tijdperk.

Edit: (Ik kan me een boek herinneren, ik denk "an ice cream war"... Waarin om die reden een doorn van een plant gebruikt wordt om een plaat af te spelen... Maar geen idee of dat serieus of artistieke vrijheid was :P )

[ Voor 25% gewijzigd door Charly op 21-04-2021 10:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
vlaaing peerd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:56:
maar lees her en der dat diamant meer slijtage veroorzaakt dan zachtere materialen.
Dit is niet waar.
Het enige waarin diamant en saffier verschillen is de hardheid. Maar dat verschil in hardheid tov. het vinyl is in die relatie verwaarloosbaar.
Wat vinyl het meeste doet slijten is een slechte naald
Dus een naald die versleten is of een naald die slecht spoort, of een naald die een hele hoge naalddruk nodig heeft.
Een naald die versleten is zit onderin de groef. Daardoor is het contact tussen groefwand en naald slechter.
Dat is slecht voor de slijtage, want elke keer dat de naald het contact verliest met de groefwand, komt deze naald dubbel zo hard terug. Vergelijk het met een stuiterbal die ergens tegenaan stuitert: op het moment van stuiteren is de druk op de bal (danwel het oppervlak waar deze tegenaan stuitert) erg hoog.
Die verhoogde druk zorgt voor extra slijtage.
Datzelfde effect speelt ook bij een naald die slecht spoort. Slecht sporen is slecht de groefwand kunnen volgen. Dus contact met de groefwand verliezen en weer terugstuiteren.
En als het op slijtage aankomt, dan zijn diamantnaalden natuurlijk superieur tov saffiernaalden.

Dus eigenlijk kan je stellen dat de best aftastende naald met de minste slijtage voor de minste slijtage van je platen zorgt. Dus moet je gewoon een heel goed element kopen als je slijtage wil beperken. En de naald vervangen als deze versleten is.
En natuurlijk geen dj element wat op 3,5gram naalddruk staat te spelen.

En het schoon houden van je naald en platen kan ook alleen maar de levensduur bevorderen natuurlijk.
Ook het juist afstellen van je naald (juiste naalddruk, antiskating, uitlijning en geen grote compliantiemismatch) zorgt ervoor dat je naald beter en rustiger in de groef staat wat tracking verbetert en dus piekbelasting op de groefwand vermindert.

Trouwens, wat ik me ook bedenk, is dat diamant een hele goede warmtegeleider is, ongeveer 100(!)x zo goed als saffier. Dus als lokale warmteontwikkeling een slechte invloed heeft op slijtage, dan is diamant zeker the way to go. De druk op het contactvlak is per oppervlak namelijk immens groot.
Het totale raakvlak tussen naald en plaat is volgens Namiki tussen de 20 en 60µm² (al kan ik hun berekening niet helemaal volgen, ik kom voor veel stylustypes iets lager uit)
Bij een naalddruk van 2 gram is dat dus (in het gunstigste geval, 60µm²) 3333kg/cm², ofwel ca 2 forse personenauto's op een stukje van 1x1cm. Die frictie moet warmte opleveren en een diamant zal dat heel goed wegleiden richting cantilever (ca. 5x zo goed als het beste warmtegeleidende metaal (zilver))

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 21-04-2021 21:43 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 14:31
Misschien is dit al hier gepost, maar er is nu weer een nieuwe, nog goedkopere Technics platenspeler op de markt, namelijk de SL-100C. Dit begint wel dichter bij de prijs van de oude SL-1200s tweedehandsprijzen te komen. Desondanks nog steeds gruwelijk duur in vergelijking met de vele fantastische tweedehandspelers. Ook jammer dat ze zo’n goedkoop element op zo’n tamelijk dure speler monteren.

[ Voor 10% gewijzigd door usr101 op 21-04-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:41

Toshirou

Vinyl Surfer

usr101 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:38:
Misschien is dit al hier gepost, maar er is nu weer een nieuwe, nog goedkopere Technics platenspeler op de markt, namelijk de SL-100C. Dit begint wel dichter bij de prijs van de oude SL-1200s tweedehandsprijzen te komen. Desondanks nog steeds gruwelijk duur in vergelijking met de vele fantastische tweedehandspelers. Ook jammer dat ze zo’n goedkoop element op zo’n tamelijk dure speler monteren.
Ze proberen de doelgroep eronder binnen krijgen met een goede platenspeler maar net niet de voordelen en kwaliteit van de bekende SL lijn. Wat ze hiermee uithalen op langer termijn, geen idee.

Als ik Technics zou kiezen dan zou ik toch doorsparen voor de SL1500C. Maar goed wel top dat er weer een nieuwe serie op de markt is. Laat de concurrentie maar weer moordend worden, dan komt er weer van elke producent weer nieuwe tafels uit.

Laatst ook al Pro-Ject met de Debut Carbon EVO. 😁

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technics zou er ook goed aan doen om een nieuwe SL- D2/D3 te maken. Puur om een echte instapper te hebben met direct drive motor voor €300

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat opvalt aan die AT-X3 is dat het een aardige/behoorlijke schreeuwlelijk is onder de elementen. Stevig direct signaal ten opzichte van de AT 440MLa die veel gematigder klinkt. maar voor sommige muziekstijlen is die X3 helemaal perfect. Ik begin zelfs een voorkeur te ontwikkelen voor de X3 tov de VM95E. 8)7

ik zie veel verschil in output op de digitale VU meters op mijn mengpaneel tov elkaar. Ik heb ze uitgewisseld van de SL 1210 naar de AT 140 en het verschil blijft enorm. Het ligt dus niet aan de speler, maar aan het type element.
Just want you all to know.

De Audio Technica 140XP met AT X3 voor het harde sterke werk, en de SL1210 met AT 440MLa voor het fijne werk, en de Ami D2/Rowe Ami 200 voor het jukebox geluid. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:10
De MFSL verzameling groeit gestaag, vandaag weer uitbreiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7kErs-aBSoCIM29nmDacUw2TYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJDxXDz6tuwuf1oaH0Hh7KB4.jpg?f=fotoalbum_large

Links de hele fraaie One Step Pressing van dit geweldige album en rechts de B52's een band die ik al goed vond zelfs toen OldSmelly nog een JongRuikertje was :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben de albums van Todd Rundgren's Utopia uit 1974 en Initiation uit 1975 aan het beluisteren. Typisch jaren 70 , maar toch, ik hou hiervan. Pompeus, rocky, mystiek, het heeft alles, en hij kan best gitaarspelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 14:31
Ik ben inmiddels met de Lenco bezig, eerst maar eens uit elkaar gehaald en schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0LEusYSv54SUkM5-FDNSK-pJeg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/obE648UIUPkGk81oLQ46WAoc.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQn2C2jTGcu0QD7vHm-tXPvejIM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zM3DcGpJOGf4ULM2cX8k2I3M.jpg?f=user_large

Het rubber van het idler is nog prima, niet hard of vervormd. Het wiel zelf is ook nog nog mooi recht, net als het armpje waar deze aan zit, die zijn nog wel eens krom.

De arm is ook nog in prima staat, niet op de foto maar ook de v-blocks zijn nog goed. Ik heb inmiddels ook het lager schoongemaakt en opnieuw geolied, de oude olie daarin was een soort van bruine, plakkerige pasta geworden. Next up: Nieuw RCA plugjes solderen en de plint bijwerken. Die wil ik wel origineel houden, ik weet nog niet wat voor afwerking maar in eerste instantie schuren en een keer in de houtolie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:49:
Wat opvalt aan die AT-X3 is dat het een aardige/behoorlijke schreeuwlelijk is onder de elementen. Stevig direct signaal ten opzichte van de AT 440MLa die veel gematigder klinkt.
Zo, AT440mla en gematigd zie je niet vaak in 1 zin :P
Ik wordt gewoon benieuwd naar die AT-XP3. (niet dat ik 'm ga kopen hoor, heb al genoeg budget elementen)
Als ik de plaatjes bekijk lijkt het op een at-vm95 body met een naald van een at-3600L
Op zich vind ik de AT-3600L niet heel erg direct klinken. Vergelijkbaar met een at-95e en dan iets minder levendig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 23:46
Deze vandaag binnen gekregen, heerlijke muziek hoor ;)
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/013847/files/027783169/portishead-dummy.jpg

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:42:
[...]

Zo, AT440mla en gematigd zie je niet vaak in 1 zin :P
Ik wordt gewoon benieuwd naar die AT-XP3. (niet dat ik 'm ga kopen hoor, heb al genoeg budget elementen)
Als ik de plaatjes bekijk lijkt het op een at-vm95 body met een naald van een at-3600L
Op zich vind ik de AT-3600L niet heel erg direct klinken. Vergelijkbaar met een at-95e en dan iets minder levendig.
Volgens mij is er niets spannends aan die AT-XP3. Het is een DJ element dus de uitgangsspanning is gewoon hoger, een dikke 5.5 mV, plus een meer dan dubbel zo hoge spoelimpedantie dan de andere elementen. Ook niet direct een voordeel.
Vergelijk je hem dan A/B met een 95e of 440ML dan klinkt ie gewoon harder omdat die het met 4 mV doen. En dat vindt men al snel mooier natuurlijk. Ga je echter corrigeren voor volume dan klinkt de 440ML natuurlijk gewoon beter en dynamischer. Maar 1 op 1 A-B end tussen de XP3 en een ander element denk je: die klinkt lekker hard. ;) Frequentiebereik, kanaalscheiding, kanaalbalans, naaldvorm en dus aftasting... ze zijn allemaal slechter. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 22-04-2021 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:08:
[...]

Volgens mij is er niets spannends aan die AT-XP3. Het is een DJ element dus de uitgangsspanning is gewoon hoger, een dikke 5.5 mV. Vergelijk je hem dan A/B met een 95e of 440ML dan klinkt ie gewoon harder omdat die het met 4 mV doen. En dat vindt men al snel mooier natuurlijk. Ga je echter corrigeren voor volume dan klinkt de 440ML natuurlijk gewoon beter en dynamischer. Maar 1 op 1 A-B end tussen de XP3 en een ander element denk je: die klinkt lekker hard. ;)
Ja dat kan ook.
Als ik dingen ga vergelijken maak ik er altijd een flac van, die ik dan op loudness laat matchen met de tool in audacity. Die werkt heel precies.
Dus vooral om dit soort dingen eruit te filteren. 2 flacjes ab te vergelijken is in praktijk ook veel makkelijker voor. Er bestaat zelfs software om het dubbelblind te doen (al vind ik de versies die ik heb getest niet echt lekker werken met heen en weer switchen)

Dan luister ik natuurlijk altijd wel door een ADC en DAC, maar ik heb zowel testen gedaan tussen luisteren via de ADC/DAC en direct, en ook een keer hetzelfde signaal een extra keer door de ACD/DAC gehaald, en in beide gevallen hoor ik geen verschil en in dat laatste geval zag ik in audacity ook geen spectraal verschil, dus die setup is voor mijn oren klankneutraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kan niets meten maar mijn gevoel is dus goed. Het verschil is als dag en nacht tussen die 440 en die X3

Ik ben met beide gewoon tevreden, al jeukt die AT 540 ook wel om te hebben. Ik merkte trouwens dat de headshell 1 kanaal wat minder doorgaf. Het is die waar de AT VM95E op zit. Getest natuurlijk met een ander element en ook daar was het merkbaar. Rotte bekabeling dus.

Ik heb gelijk drie nieuwe headshells besteld.

[ Voor 39% gewijzigd door Bestla op 23-04-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 14:45
mr_zippey schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:46:
Deze vandaag binnen gekregen, heerlijke muziek hoor ;)
[Afbeelding]
Ik vermoed dat deze zo stukken beter dan de CD zal klinken. Ik kocht deze (op CD) toen ie uitkwam en vond 'm te luid gemastered (en dat voor chille triphop). Het kan niet anders dan dat ie milder op vinyl staat.

Veel luisterplezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bestla Ja natuurlijk gaat het erom dat je tevreden bent. :)

Je hoeft niets te meten, die AT-XP3 klinkt gewoon (5.5 - 4) / 4 mV = 38% (plus of min enkele exemplarische procenten) harder dan de 440MLa, dus die is heel goed hoorbaar harder.

Wat betreft de headshell / bekabeling, even goed poetsen dus maar met wat contactspray of alcohol dus. :) contactpunten van SME aansluiting en ook de kabeltjes. En kabeltjes controleren op voldoende klem met een tangetje, en zo nodig bijknijpen. Nieuwe kabeltjes / headshells kopen is zonde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:42:
@Bestla Ja natuurlijk gaat het erom dat je tevreden bent. :)

Je hoeft niets te meten, die AT-XP3 klinkt gewoon (5.5 - 4) / 4 mV = 38% (plus of min enkele exemplarische procenten) harder dan de 440MLa, dus die is heel goed hoorbaar harder.

Wat betreft de headshell / bekabeling, even goed poetsen dus maar met wat contactspray of alcohol dus. :) contactpunten van SME aansluiting en ook de kabeltjes. En kabeltjes controleren op voldoende klem met een tangetje, en zo nodig bijknijpen. Nieuwe kabeltjes / headshells kopen is zonde. :)
Ik heb ook nog andere headshells die ik wil vervangen ;) Maar die ene is echt een kabeltje dat niet lekker is. Ze zijn nieuw, en klemmen goed, maar er is iets mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 22:11
Beste vinyl liefhebbers. Wat een genot om al jullie prachtige verhalen en verzamelingen van spelers, vinyl en aanverwante te mogen lezen.

Sinds begin van deze week ben ik de eigenaar van een Onkyo CP-100A. Wat ik er zo 1,2.3 van kan vinden geen high-end apparaat, maar ook geen rommel. Ik hoor graag jullie mening. Het is in ieder geval een volautomatisch speler met diverse instelingen.

Van de vorige eigenaar begreep ik dat deze speler in het verleden veel door hemzelf gebruikt is geweest, maar de laatste 15 jaar heeft er geen muziek meer mee afgespeeld mogen worden. Ik hoop daar verandering in te gaan brengen, maar heb daarbij wat hulp nodig aangezien ik compleet nieuw ben in deze wereld.

Zoals op de foto's te zien is, heeft het apparaat een fikse schoonmaakbeurt nodig. Hiermee ben ik inmiddels al aardig opgeschoten en hij gaat er steeds mooier en frisser uitzien. Waar ik echter tegen aan loop is het volgende, het kan zijn dat ik hier en daar wat terminologie verkeerd gebruik:

- De naald is versleten, er is geen punt meer te bekennen. Hetgeen er nu op zit is, als ik het goed heb, een cartridge van (Victor) JVC Z-1S. Hier kan ik een nieuwe naald in kopen voor zo'n 23 euro *klik*.

Is dit de moeite waard of kan ik beter iets meerd geld neerleggen (50-75 euro?) voor een nieuwe cartridge inclusief naald die kwalitatief gezien beter is dan hetgeen hierboven staat?

Dan uitdaging twee. In het verleden is er iemand geweest die het nodig vond om de stroomkabel door te knippen en later weer aan elkaar te maken met een kroonsteentje :'(
Afgezien van het feit dat er binnenin zich een hoop stof heeft verzameld dat ik er graag uit wil hebben, wil ik er ook een nieuwe stekker aan zetten. Dit gaat een stuk makkelijker als ik de arm kan demonteren. Ik wil voorkomen dat ik alles opnieuw moet afstellen (of is dat een illusie en moet dat sowieso?). Kan ik de arm demonteren door het schroefje los te draaien zoals op de foto rechtsonder is weergegeven?

De riem is uiteraard ook versleten, dus daar zal ik ook een nieuwe voor moeten bestellen.

Andere tips? Smeren van draaiende delen? Vervangen elco's?

Ik hoor de feedback graag :)

Onkyo CP-100A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIOpkHzk1EBE9j1H1_B0JCtXgnY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxpUss3jecat8MXfbehce6de.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qY6vQlgXOWo2dZygbQ4i7cNNMY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SquBVOkWApKr4S2qzbhpl9D1.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cvMTTRc2BDYRfhaYEzeS8A0uvw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZJwP9qdRFpdALXxHCpZpIIX.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pS32Gagu8dwFP4Ej7fybXFGPLA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfW1wreRgqHSAsQzWB3H1jIk.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYBHIQQVVXawGbKwxxFCXP1_-CA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWBNsbjBDa4HIeIbCgPpyX2G.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHyJ7_J1IxaXKwh9LdxX-NDr16s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny5f80xXuPDNozo04kiwbI72.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eKy3LvKgJ6YZbjv-HbOuFEPiJw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fOQmvi1XnJW9B07XpTBcx5F.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOyQfY3ml-pOzqSMrlVJsICbQlw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0o1HPg6ltLHG2GIfY56FO0XJ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmhiMOXtlocnqf5BnmHeSFIoFf4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaQwRxR4hzOigaYgG5W34lls.jpg?f=fotoalbum_small

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ik ken deze speler verder niet, maar die headshell ziet er uit als een standaard SME type dus die zou je er gewoon vanaf moeten kunnen draaien met het ringetje wat tussen de arm en de headshell zit. Dan beschadig je in ieder geval daar niks tijdens de werkzaamheden. Of de arm zelf er af moet durf ik niks over te zeggen. Dat was bij m’n Technics niet nodig, die was gewoon met arm en al uit het chassis te tillen.

Afstellen ontkom je sowieso niet aan als je er een nieuw element op zou zetten. Maar daar zou ik niet al te bang voor wezen. Dat is redelijk eenvoudig. Met de gewichtsaanduiding op het contragewicht en een protractor van vinylengine kom je al een heel eind. Als je het nog nauwkeuriger wilt kun je een digitaal naalddrukmetertje kopen en een commerciële protractor, het liefst een die speciaal voor jouw draaitafel gemaakt is, maar generieke werken ook.

Ik zou die €23 naald laten voor wat het is en er gewoon een nieuw AT VM95E element op zetten. Die kost ongeveer het dubbele maar weet je wel zeker dat je een degelijk element hebt. Wat de staat van die oude is, is altijd maar afwachten. Straks koop je een nieuwe naald en blijkt het element ook aan vervanging toe. Dat is dan zonde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cmndr_adama
En weer een stapje verder, de plint na schuren + 2 rondjes olie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9AiCpXTLX2EU6aflSxOtCSjwFI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJ3gQzC1Nf096Z7nDjjj2is5.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMjTxtmu7iqRnJIaV1-KjcDysFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L1OKaMVhopgwbEUTtibvwtUG.jpg?f=user_large
Het lager is klaar en loopt weer lekker soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeTjuk schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:29:
Beste vinyl liefhebbers. Wat een genot om al jullie prachtige verhalen en verzamelingen van spelers, vinyl en aanverwante te mogen lezen.

Sinds begin van deze week ben ik de eigenaar van een Onkyo CP-100A. Wat ik er zo 1,2.3 van kan vinden geen high-end apparaat, maar ook geen rommel. Ik hoor graag jullie mening. Het is in ieder geval een volautomatisch speler met diverse instelingen.

Van de vorige eigenaar begreep ik dat deze speler in het verleden veel door hemzelf gebruikt is geweest, maar de laatste 15 jaar heeft er geen muziek meer mee afgespeeld mogen worden. Ik hoop daar verandering in te gaan brengen, maar heb daarbij wat hulp nodig aangezien ik compleet nieuw ben in deze wereld.

Zoals op de foto's te zien is, heeft het apparaat een fikse schoonmaakbeurt nodig. Hiermee ben ik inmiddels al aardig opgeschoten en hij gaat er steeds mooier en frisser uitzien. Waar ik echter tegen aan loop is het volgende, het kan zijn dat ik hier en daar wat terminologie verkeerd gebruik:

- De naald is versleten, er is geen punt meer te bekennen. Hetgeen er nu op zit is, als ik het goed heb, een cartridge van (Victor) JVC Z-1S. Hier kan ik een nieuwe naald in kopen voor zo'n 23 euro *klik*.

Is dit de moeite waard of kan ik beter iets meerd geld neerleggen (50-75 euro?) voor een nieuwe cartridge inclusief naald die kwalitatief gezien beter is dan hetgeen hierboven staat?

Dan uitdaging twee. In het verleden is er iemand geweest die het nodig vond om de stroomkabel door te knippen en later weer aan elkaar te maken met een kroonsteentje :'(
Afgezien van het feit dat er binnenin zich een hoop stof heeft verzameld dat ik er graag uit wil hebben, wil ik er ook een nieuwe stekker aan zetten. Dit gaat een stuk makkelijker als ik de arm kan demonteren. Ik wil voorkomen dat ik alles opnieuw moet afstellen (of is dat een illusie en moet dat sowieso?). Kan ik de arm demonteren door het schroefje los te draaien zoals op de foto rechtsonder is weergegeven?

De riem is uiteraard ook versleten, dus daar zal ik ook een nieuwe voor moeten bestellen.

Andere tips? Smeren van draaiende delen? Vervangen elco's?

Ik hoor de feedback graag :)

Onkyo CP-100A
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Welkom @DeTjuk! Leuk om te horen dat je aan vinyl een nieuwe hobby hebt gevonden... Hopelijk gaat het vinyl virus goed toeslaan en wil je niet anders meer...

Nu even serieus: Zou je eens een foto van de achterzijde en de onderzijde van de speler willen maken? Ik vermoed dat de toonarm er niet af hoeft om de stroomkabel aan te kunnen pakken... Helaas vond ik geen servicemanual die mij dat bevestigde, vandaar deze vraag...

Ps.: heb je een stofkap bij de speler? Zo ja, dan is deze prima bruikbaar om de speler op te leggen tijdens de werkzaamheden... Vergeet de handdoek niet voor onder de kap... Het zou zonde zijn om deze te bekrassen of de krassen erger te maken dan ze zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even ter aanvulling van rcor. Als je geen stofkap hebt, dan moet je de platter verwijderen, en de elementhouder loshalen van de arm. Zet de arm goed vast in het klemmetje. Neem een stapel boeken om het verschil in hoogte tussen arm en platenspelerbody op te heffen. Draai de speler om en leg hem met de body op die stapel boeken. Zorg dat de arm vrij is van de tafel of andere dingen !

Nu kan je de bodem loshalen als dat de bedoeling is.

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 24-04-2021 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
@kozue Mooie suggestie, denk dat ik dat maar doe (AT VM95E), dan weet ik zeker dat ik goed zit. Dat is qua prijs nog goed te doen. Wat ik heb gelezen over het afstellen vond ik het nogal ingewikkeld klinken, maar er is vast wel iets op youtube te vinden zodat ik een indruk ervan kan krijgen.

@cmndr_adama Dat ziet er al zeer goed uit. Mooie kleur zo met die olie twee lagen.

@rcor en @Bestla bedankt voor het meedenken. Ik heb er wel een stofkap bij, maar die hoort er officieel niet bij. Qua maten klopt het wel, maar qua scharnieren niet. Maar op zich snap ik het idee wat jullie voorstellen, maar heb sterk de indruk dat deze speler iets anders in elkaar zit dan jullie normaal zien, correct me if I'm wrong.

Ik kan namelijk het verende gedeelte helemaal eraf trekken/halen als ik het naar boven beweeg. Het wordt dan tegengehouden door de tulpkabel en de stroomkabel en waarschijnlijk nog wat andere draadjes, maar dat kan ik niet heel goed zien. Met andere woorden als ik hem omdraai, dan valt het ijzeren gedeelte uit de plinten zeg maar.
De onderkant kent ook geen schroeven oid. Dit is een dunne plaat die rondom met nietjes vast zit. Dit is uiteraard wel los te krijgen, maar doe ik liever eerst nog even niet...
Foto's maken het misschien iets duidelijker.

Achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YteIKGVd4lI1xI_aGOu1s4tGbk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cjV2qa91r5nSrQqKnbk7BF9T.jpg?f=user_large

Onderzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efce6_TWz3QffmSkInMCIeX6zxw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/83bpERFHvuO1FktIduFZshQS.jpg?f=user_large

De voetjes verdienen ook nog wat aandacht ;)

Eureka update

Ze hebben er wel degelijk over nagedacht. Door het zwarte metalen plaatje los te draaien ontstaat er ruimte om de kabel houder van de tulpstekkers naar rechts te schuiven, open te doen en de kabel eruit te halen, omgekeerd voor de stroomkabel en dan zou alles, inclusief stekker(?) door dat gat er uit getrokken kunnen worden _/-\o_

De beelden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p8Ffv5s1sTa7S0G23gGUyG52bE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RJmlc7jhCrhDs5NGLtA6IaWD.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door DeTjuk op 24-04-2021 15:30 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeTjuk schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:08:
@kozue Mooie suggestie, denk dat ik dat maar doe (AT VM95E), dan weet ik zeker dat ik goed zit. Dat is qua prijs nog goed te doen. Wat ik heb gelezen over het afstellen vond ik het nogal ingewikkeld klinken, maar er is vast wel iets op youtube te vinden zodat ik een indruk ervan kan krijgen.

@cmndr_adama Dat ziet er al zeer goed uit. Mooie kleur zo met die olie twee lagen.

@rcor en @Bestla bedankt voor het meedenken. Ik heb er wel een stofkap bij, maar die hoort er officieel niet bij. Qua maten klopt het wel, maar qua scharnieren niet. Maar op zich snap ik het idee wat jullie voorstellen, maar heb sterk de indruk dat deze speler iets anders in elkaar zit dan jullie normaal zien, correct me if I'm wrong.

Ik kan namelijk het verende gedeelte helemaal eraf trekken/halen als ik het naar boven beweeg. Het wordt dan tegengehouden door de tulpkabel en de stroomkabel en waarschijnlijk nog wat andere draadjes, maar dat kan ik niet heel goed zien. Met andere woorden als ik hem omdraai, dan valt het ijzeren gedeelte uit de plinten zeg maar.
De onderkant kent ook geen schroeven oid. Dit is een dunne plaat die rondom met nietjes vast zit. Dit is uiteraard wel los te krijgen, maar doe ik liever eerst nog even niet...
Foto's maken het misschien iets duidelijker.

Achterzijde:
[Afbeelding]

Onderzijde:
[Afbeelding]

De voetjes verdienen ook nog wat aandacht ;)

Eureka update

Ze hebben er wel degelijk over nagedacht. Door het zwarte metalen plaatje los te draaien ontstaat er ruimte om de kabel houder van de tulpstekkers naar rechts te schuiven, open te doen en de kabel eruit te halen, omgekeerd voor de stroomkabel en dan zou alles, inclusief stekker(?) door dat gat er uit getrokken kunnen worden _/-\o_

De beelden:

[Afbeelding]
Mooi om te zien en het zou zomaar kunnen kloppen wat je zegt...

Maar als ik zo naar die stroomkabel kijk zit er nog voldoende lengte aan, of vergis ik mij? Is alleen de stekker eraf geknipt of nog meer?

Want als de kabel nog lang genoeg is zou ik even shoppen bij alle kabels en deze stekker van € 1,99 euro er aan maken:
https://www.allekabels.nl...uro-apparaat-stekker.html

Dan hoeft de bodem er alleen af om de oude tulp-kabels te vernieuwen als dit echt nodig is...

Edit: Ik zie net bij www.elektronica-shop.nl zo'n zelfde stekker voor € 1,25 inclusief een nette afwerking erbij:
https://www.elektronica-s...84_230_Volt_Stekkers.html

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 24-04-2021 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeTjuk
rcor schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:56:
[...]
Mooi om te zien en het zou zomaar kunnen kloppen wat je zegt...

Maar als ik zo naar die stroomkabel kijk zit er nog voldoende lengte aan, of vergis ik mij? Is alleen de stekker eraf geknipt of nog meer?
De stekker zit gewoon aan het snoer. Het snoer is zo'n 25 centimer vanaf het apparaat doorgeknipt geweest en later met een kroonsteentje weer aan elkaar gezet. Dat is natuurlijk niet hoe we het willen.

Inmiddels heb ik de speler nog een stapje verder uit elkaar gehaald. Het idee was om een de stroomkabel rechtstreeks weer te solderen waar het hoort, maar dat viel bij nadere inspectie nog wel tegen. Draad loopt om een bocht met alle andere kabels er vlak in de buurt. Op onderstaande foto rood omcirkeld.
De tulp stekkers aansluitingen heb ik ook bekeken (stond TDK op...). Beetje zelfde verhaal, niet onmogelijk om op de bron te vervangen, maar niet super simpel (voor mij). Denk dat de tulpkabel nog prima is, dus dat laat ik eerst zo. Kan altijd nog worden vervangen als er rare dingen te horen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G637P04ljlPLjs1KWLmdBBECq5k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gVmTaMKDLrn9o9BEBu89GfQp.jpg?f=user_large

De spoel zit ook in een soort van rubbertjes voor/tegen trillingen. Heb er niet zo veel verstand van, maar dat was wel grappig om te zien.

Binnen in het gedeelte waar de veren in staan, zat nog een soort van foam oid. Dit was geheel vergaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GzdA2NpJgXC-nEpa9J0Vtk8fWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vlG4r2GR60j3nzpuj8XzslwA.jpg?f=user_large

Dan nog een vraagje, waar is dit voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuZY5ixroBeDg0cicw3yeFMui6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SM5UcRDJ7dJcfpetEDlmlFAk.jpg?f=user_large

Het AUDIO-TECHNICA AT-VM95E ELEMENT is besteld, dus zodra deze binnen is, kunnen we een eerste sound check gaan doen *O*

De speler wordt aangesloten op een Yamaha RX-A1030, compatible met een MM cartridge. Speakers zijn B&W type DM 604 S3. Ben benieuwd...

[ Voor 3% gewijzigd door DeTjuk op 24-04-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeTjuk schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:48:
[...]

De stekker zit gewoon aan het snoer. Het snoer is zo'n 25 centimer vanaf het apparaat doorgeknipt geweest en later met een kroonsteentje weer aan elkaar gezet. Dat is natuurlijk niet hoe we het willen.

Inmiddels heb ik de speler nog een stapje verder uit elkaar gehaald. Het idee was om een de stroomkabel rechtstreeks weer te solderen waar het hoort, maar dat viel bij nadere inspectie nog wel tegen. Draad loopt om een bocht met alle andere kabels er vlak in de buurt. Op onderstaande foto rood omcirkeld.
De tulp stekkers aansluitingen heb ik ook bekeken (stond TDK op...). Beetje zelfde verhaal, niet onmogelijk om op de bron te vervangen, maar niet super simpel (voor mij). Denk dat de tulpkabel nog prima is, dus dat laat ik eerst zo. Kan altijd nog worden vervangen als er rare dingen te horen zijn.

[Afbeelding]

De spoel zit ook in een soort van rubbertjes voor/tegen trillingen. Heb er niet zo veel verstand van, maar dat was wel grappig om te zien.

Binnen in het gedeelte waar de veren in staan, zat nog een soort van foam oid. Dit was geheel vergaan:

[Afbeelding]

Dan nog een vraagje, waar is dit voor:

[Afbeelding]

Het AUDIO-TECHNICA AT-VM95E ELEMENT is besteld, dus zodra deze binnen is, kunnen we een eerste sound check gaan doen *O*

De speler wordt aangesloten op een Yamaha RX-A1030, compatible met een MM cartridge. Speakers zijn B&W type DM 604 S3. Ben benieuwd...
Ziet er best goed uit... Dat foam even vervangen door iets nieuws, stroomkabel vernieuwen, nieuwe snaar en eventueel het mechaniek schoonmaken en opnieuw smeren (o.a. die cam in het midden heeft wat nieuw vet nodig om soepel de overige componenten te kunnen begeleiden)... ;)

Maar waar dat schroefje voor dient is mij even een raadsel... Het lijkt op een afstandshouder in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tulpkabels hoeven idd niet vervangen als ze geen kabelbreuk hebben. Eventueel wel de plugjes als die slecht contact maken. Mechaniek smeren zeker doen. Trafo opgehangen in rubbertjes is doodnormaal bij platenspelers, om de overdracht van een brommende trafo te beperken. Het pilaartje is misschien de houder voor de single puck? Waar zit ie precies, foto bevat weinig overzicht. Edit: oh nee het is een schroefdraad, gewoon een vd boutjes waarmee het verende bovenchassis aan de plint bevestigd wordt denk i, transportschroef om het chassis vast te zetten? Of bedoel je iets anders op de foto dan die zwarte schroefdraad?

Doet mij qua tijdperk, opbouw en techniek denken aan een Sony PS-5520 draaitafel, misschien bevat de video nog wat nuttige info voor je.

PS die trafo schreeuwt CEC (BD-2000 / BD-3000)

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 25-04-2021 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeTjuk schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:48:
[...]

Dat is de motor neem ik aan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Motor, uiteraard! :)

Maar ook trafo's worden veelvuldig in rubbertjes opgehangen.

[ Voor 61% gewijzigd door Cap op 25-04-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:48:
Tulpkabels hoeven idd niet vervangen als ze geen kabelbreuk hebben. Eventueel wel de plugjes als die slecht contact maken. Mechaniek smeren zeker doen. Trafo opgehangen in rubbertjes is doodnormaal bij platenspelers, om de overdracht van een brommende trafo te beperken. Het pilaartje is misschien de houder voor de single puck? Waar zit ie precies, foto bevat weinig overzicht. Edit: oh nee het is een schroefdraad, gewoon een vd boutjes waarmee het verende bovenchassis aan de plint bevestigd wordt denk i, transportschroef om het chassis vast te zetten? Of bedoel je iets anders op de foto dan die zwarte schroefdraad?

Doet mij qua tijdperk, opbouw en techniek denken aan een Sony PS-5520 draaitafel, misschien bevat de video nog wat nuttige info voor je.

PS die trafo schreeuwt CEC (BD-2000 / BD-3000)
Dat is een motor en trafo ineen zo lijkt het... Het heeft een een beetje weg van de motor bij mijn Dual 1226... Er gaat rechtstreeks 220 / 230 volt in en middels een magnetisch veld gaat een rotor draaien... Bij de Dual 1226 zit er dan een pulley die een tussenwiel aandrijft en hier niet, deze heeft een pulley waar een aandrijfsnaar langs af loopt... ;)

Je ziet ook de aftakking van de stroom voor de rest van componenten (lees: de automatiek)...

Ik weet niet uit welk materiaal die motor lager beugel(s) gemaakt zijn, maar bij mijn Dual 1226 zijn die gemaakt van een zamac legering... Zamac wil helaas door ouderdom poreus worden en dan scheurt het letterlijk in en valt uit elkaar op den duur... Helaas ervaring mee gehad...

Gelukkig destijds new old stock vervanging gevonden in de vorm van een complete motor voor 127 volt gebieden waar ik ze af heb kunnen halen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Er is geen trafo want er is geen voltageverlaging nodig voor andere functies in de speler. Het is een 4 polige synchrone motor. De aftakkende bekabeling gaat naar een simpele schakelaar: open / gesloten, zo (de)activeert het automatiek de motor.

Het lijkt me dezelfde motor als in de CEC BD-1000, 2000, 3000 als ook de JVC VL-5. Ik vermoed dat deze platenspelers wel wat meer met elkaar gemeen hebben. Je zou zelfs kunnen beweren dat die JVC en wellicht ook die Onkyo gewoon CEC's zijn. >:)

CEC BD-1000:
Afbeeldingslocatie: https://bilder.hifi-forum.de/max/859840/cec-bd-1000_648645.jpg

JVC VL-5:
Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=71003&mode=view

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 26-04-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Leuk al die reacties. Hier nog een groter exemplaar van de vorige foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Hs9iPqQfmEB_-B6Tc2j4rebnNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5id1RSW5zUual58x8hGSfgQd.jpg?f=user_large

Is het een goed of slecht iets dat het afgeleid is/hetzelfde is aan CEC (BD-1000 / BD-2000 / BD-3000)?

@rcor Snaar is onderweg. Die busjes zouden een onderdeel kunnen zijn voor transport zoals @Cap opmerkt. Ik dacht zelf dat je iets kon draaien in het gedeelte met die rode ring er omheen voor transport. Lijkt wat steviger dan waar die busjes omheen zitten. De single puck is het niet, dit zit op een andere plek.

@Cap bedankt voor de link. Wat bedoel je met de cam (om te smeren)? Die plastic ronde tandwielen?

[ Voor 23% gewijzigd door DeTjuk op 25-04-2021 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeTjuk schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:45:
Is het een goed of slecht iets dat het afgeleid is/hetzelfde is aan CEC (BD-1000 / BD-2000 / BD-3000)?
Goed, want het zijn beproefde ontwerpen.
Er gaat doorgaans heel weinig mis bij dit soort ontwerpen.
Jarenlang (voor de vinylhype) was het standaard antwoord op 'welke tafel moet ik als beginner kopen?" een Pioneer PL-12D. Dat is ook weer een vergelijkbare tafel die ontzettend goed verkocht was en destijds derhalve eigenlijk altijd wel voor 15-15 euro in vrijwel iedere stad gevonden kon worden. Er was alleen een nieuwe snaar en evt een nieuw element nodig omdat ze onverwoestbaar waren.

(zo'n PL-12D heeft ook een vergelijkbare motor net als jouw onkyo, en bijv. een marantz 6100 heeft exact dezelfde motor als die CEC's en die JVC)
https://img.canuckaudioma...-with-original-manual.jpg
Ook toen leek veel op elkaar. De 'japanners' hadden een soort van overkoepelende vergelijkende techniekstandaard, Dual had z'n eigen techniekstandaard, Thorens had z'n eigen techniekstandaard, Lenco had z'n eigen techniekstandaard, en een aantal engelsen hadden ook een soort overkoepelende vergelijkende techniekstandaard (veelal op thorens gebaseerd)
Zo kijk ik er ten minste tegenaan.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeTjuk schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:45:

@rcor Snaar is onderweg. Die busjes zouden een onderdeel kunnen zijn voor transport zoals @Cap opmerkt. Ik dacht zelf dat je iets kon draaien in het gedeelte met die rode ring er omheen voor transport. Lijkt wat steviger dan waar die busjes omheen zitten. De single puck is het niet, dit zit op een andere plek.

@Cap bedankt voor de link. Wat bedoel je met de cam (om te smeren)? Die plastic ronde tandwielen?
Ja, dat zou goed kunnen wat Cap zegt... Had ik niet bij stil gestaan toen ik mijn reactie schreef. Mijn Thorens TD-318 heeft ook een transport schroef... Het doel was om de speler compacter te maken en onderdelen vast op één plek te krijgen waardoor de speler naast horizontaal ook verticaal vervoerd kon worden... Dit zou ook wel eens jou speler kunnen gelden...

Met cam bedoelt Cap dat grote witte ronde ding net links na het midden op je foto... Daar zit als het goed is White Grease op als smering, maar na verloop van tijd hard dit uit waardoor de componenten geen vrije bewegingen meer kunnen maken en vast komen te zitten in het oude vet...

Met alcohol krijg je het oude vet er wel vanaf en dan is het een kwestie van nieuw vet er op smeren... Veel gebruikte vet hiervoor is MolyKote siliconen vet...

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:16
Gisteren heb ik de laatste LP uit de box van Jimi Hendrix beluisterd. En waar alle andere LP's en de 12" NM zijn _/-\o_ , loop ik er bij 'Are You Experienced' tegen aan dat hij simpelweg niet goed klinkt ;( . Het geluid is zacht en iel. Ook is het volume van het linker kanaal stukken lager dan van het rechter kanaal.

Luisteren doe ik altijd met de koptelefoon, dus van een 'verkeerde' plek in de kamer waardoor het stereobeeld verziekt wordt is geen sprake. Meteen daarna heb ik een LP van Tom Waits op de platenspeler gelegd. Die klonk hartstikke goed. Dus de naald (dat was mijn eerste reactie) of een ander onderdeel in de setup kan het niet zijn.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat de vorige eigenaar één LP uit deze box zo vaak of op een zéér slecht afgestelde platenspeler of -sloper heeft gedraaid en de rest niet. Nogmaals, het lijkt alsof deze box inclusief deze LP, echt een bewaar-exemplaar is geweest van een absolute platenliefhebber.

Ik heb weliswaar een prachtige reissue van dit album, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde ........ Overigens is dat een opmerking die bij mijn vrouw alleen maar vragende blikken oproept :? .

Ik weet niet of er onder jullie zijn die deze box hebben of goed kennen, maar ik ben wel heel benieuwd naar jullie input.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb alleen maar de reissue, en die klinkt gewoon prima. Misschien is die boxversie toevallig een slechte persing of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
rcor schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:18:
[...]
Met cam bedoelt Cap dat grote witte ronde ding net links na het midden op je foto... Daar zit als het goed is White Grease op als smering, maar na verloop van tijd hard dit uit waardoor de componenten geen vrije bewegingen meer kunnen maken en vast komen te zitten in het oude vet...

Met alcohol krijg je het oude vet er wel vanaf en dan is het een kwestie van nieuw vet er op smeren... Veel gebruikte vet hiervoor is MolyKote siliconen vet...
Het viel me nog mee hoe soepel het oude vet was, maar ga dit wel vervangen. Zat al te bedenken wat ik in huis had en er voor kon gebruiken. Moest wel lachen toen ik je link zag, want dit is wat ik heb liggen: Xavax OKS 1110. Zelfde idee andere uitvoering.

Om even terug te komen op de video die Cap linkt. Op 2.14 zie je een soort van kegels liggen. Die dienen een zelfde nut als bij mij vergruist waren. Helaas heb ik iets te snel de stofzuiger erop gezet en daardoor niet kunnen zien/voelen wat voor materiaal het is geweest. Op de video lijkt het op kurk, maar dat lijkt me wel erg stug. Geen idee hoe erg het is als het er niet in zit.
Iemand enig idee wat het voor materiaal is geweest? Schuimrubber misschien, dat vergaat zeker in de loop der jaren.

[ Voor 1% gewijzigd door DeTjuk op 26-04-2021 21:16 . Reden: Link YT vergeten. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is zeker van dat zachte gele schuimrubber geweest. Dat wordt na verloop van tijd donkerder en valt uiteindelijk uit elkaar. Gewoon nieuw geel schuimrubber gebruiken zodat die veerpoten weer op hun plek kunnen. Dat schuimrubber zorgt er ook voor dat die veren een beetje op hun plek gefixeerd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:25

B2

wa' seggie?

Gisteren mijn Thorens TD160 naar Dr. Thorens, oftewel Rob gebracht. Ondanks dat ik deze drie jaar geleden gereviseerd bij een niet nader te noemen audio bedrijf heb gekocht klopte er volgens Rob toch een hoop niet aan de speler. Best jammer want hij kende het bedrijf ook en had ook verwacht een wat betere speler te zien.

Nog een gebruikstip, ondanks dat ik na elke 4 a 5 platen mijn naald schoonmaak met zo’n kwastje en vloeistof was deze toch erg vies. Echt schoonmaken met een borsteltje.

Geweldig hoe Rob er over kan vertellen, maar ook om te horen wat voor muziekliefhebber het eigenlijk is.

Uiteindelijk voor een volledige restauratie gegaan, met nog wat extra aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 11:48
Hallo beste muziekliefhebbers! Ik heb een vraagje...
Ik heb een nieuwe receiver aangeschaft, met phono aansluiting voor mijn TEAC platenspeler en mijn cd-speler. Receiver is Yamaha R-N602. Mijn TEAC heb ik al halfjaar en heb ik altijd via ingebouwd bluetooth afgespeeld. Geluid is prima, maar kan beter. Vandaan receiver. Cd-speler heb ik ook aan receiver met optische kabel aangesloten. Ik merkte meteen verschil in geluid dat was echt wauw. Maar toen ik platenspeler heb aangezet schrok ik mij een hoedje. Zo veel ruis! Gruwel! Wat doe ik verkeerd? Ik heb speciale kabel gekocht voor TEAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 14:05

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik weet niet of je Teac een ingebouwde phono preamp heeft maar als dat zo is dan moet die uit omdat je anders twee keer het geluid versterkt.
En misschien iets met de aarding van je speler?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Olga2000 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:02:
Hallo beste muziekliefhebbers! Ik heb een vraagje...
Ik heb een nieuwe receiver aangeschaft, met phono aansluiting voor mijn TEAC platenspeler en mijn cd-speler. Receiver is Yamaha R-N602. Mijn TEAC heb ik al halfjaar en heb ik altijd via ingebouwd bluetooth afgespeeld. Geluid is prima, maar kan beter. Vandaan receiver. Cd-speler heb ik ook aan receiver met optische kabel aangesloten. Ik merkte meteen verschil in geluid dat was echt wauw. Maar toen ik platenspeler heb aangezet schrok ik mij een hoedje. Zo veel ruis! Gruwel! Wat doe ik verkeerd? Ik heb speciale kabel gekocht voor TEAC.
De ground cable ( dus de derde kabel naast de wit / rode kabel) is ook aangesloten?

En mijn ruis, bedoel je een brommend geluid uit de luidsprekers?

Maar even voor de duidelijkheid voor we je beter kunnen helpen... Wat bedoel je met speciale kabel?

Even wat informatie die nodig is als we willen weten waar dit vandaan komt😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olga2000
De ground kabel, dat bedoelde ik inderdaad met speciale kabel. Geluid is brommerig, met veel ruis. Mijn TEAC is TN-400BT. Prachtige ding! Nu nog geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Zoals Hilgo al voorstelt, staat de ingebouwde voorversterker uit. Je kan er immers maar één gebruiken. Of die van de platenspeler of die in de versterker.

Als de ruis niet erger wordt als de arm wordt aangeraakt dan kan de issue bij het bovenstaande liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Olga2000
Probeer eerst die TEAC op een Line In van die receiver aan te sluiten, dus niet op de Phono ingang. Zo gebruik je de voorversterking van de TEAC.

Kan je de voorversterking van de TEAC uitschakelen, en dan moet die op de Phono In aangesloten zijn
In beide gevallen ook de aardekabel vastzetten

Wat je nu waarschijnlijk hebt is dit: Voorversterker van de TEAC op Aan, en die zit nu op de Phono In. Dat geeft problemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Bestla op 27-04-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:51:
@Olga2000
Probeer eerst die TEAC op een Line In van die receiver aan te sluiten, dus niet op de Phono ingang. Zo gebruik je de voorversterking van de TEAC.

Kan je de voorversterking van de TEAC uitschakelen, en dan moet die op de Phono In aangesloten zijn
In beide gevallen ook de aardekabel vastzetten

Wat je nu waarschijnlijk hebt is dit: Voorversterker van de TEAC op Aan, en die zit nu op de Phono In. Dat geeft problemen.
Maar dan zou het geluid eerder zwaar vervormd moeten klinken en dat omschrijft @Olga2000 niet... @Olga2000: kun je ons een laten horen wat jij te horen krijgt tijdens het afspelen van een LP? en ook even een foto van hoe je platen speler verbonden hebt met de receiver....

Dan kunnen we wat beter begrijpen wat er exact speelt in plaats van hier gaan lopen gissen van wat we denken dat het is... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olga2000
Toshirou schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:40:
Zoals Hilgo al voorstelt, staat de ingebouwde voorversterker uit. Je kan er immers maar één gebruiken. Of die van de platenspeler of die in de versterker.

Als de ruis niet erger wordt als de arm wordt aangeraakt dan kan de issue bij het bovenstaande liggen.
Ja, dat was het ! Super dank! Er zit inderdaad een schakelaar achter, denk ik voor ingebouwde voorversterker. Die heb ik naar andere kant verschoven en ik heb mooie geluid!

Hartelijk dank allemaal! Ik dacht eerst dat kabel niet goed was of zo. Ik heb bij die schakelaar helemaal niet stil gestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Maandag een leuke Simon and Carfunkel collectie in Duitsland gevonden, vandaag al binnen. lekker zo vlak voor het weekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldDmuDsxhjgHYNcqF7JWxGqEi74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNf5XIiX16ftNiNsUIDjBelv.jpg?f=fotoalbum_large

Verzameling lp's begint redelijk te groeien dus gelijk maar Ferroband met zelfklevende strip en kleine magnetische letters erbij genomen, als er meer platen bij komen schuif je de letters mee. Een stuk makkelijker en sneller zoeken.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11-2024

VHS

Vintage1967 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:03:
Gisteren heb ik de laatste LP uit de box van Jimi Hendrix beluisterd. En waar alle andere LP's en de 12" NM zijn _/-\o_ , loop ik er bij 'Are You Experienced' tegen aan dat hij simpelweg niet goed klinkt ;( . Het geluid is zacht en iel. Ook is het volume van het linker kanaal stukken lager dan van het rechter kanaal.

Luisteren doe ik altijd met de koptelefoon, dus van een 'verkeerde' plek in de kamer waardoor het stereobeeld verziekt wordt is geen sprake. Meteen daarna heb ik een LP van Tom Waits op de platenspeler gelegd. Die klonk hartstikke goed. Dus de naald (dat was mijn eerste reactie) of een ander onderdeel in de setup kan het niet zijn.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat de vorige eigenaar één LP uit deze box zo vaak of op een zéér slecht afgestelde platenspeler of -sloper heeft gedraaid en de rest niet. Nogmaals, het lijkt alsof deze box inclusief deze LP, echt een bewaar-exemplaar is geweest van een absolute platenliefhebber.

Ik heb weliswaar een prachtige reissue van dit album, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde ........ Overigens is dat een opmerking die bij mijn vrouw alleen maar vragende blikken oproept :? .

Ik weet niet of er onder jullie zijn die deze box hebben of goed kennen, maar ik ben wel heel benieuwd naar jullie input.
Ik zou gewoon niet te moeilijk doen en via discogs deze in de brievenbus laten ploffen. ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wPRj1Ts.jpg
Of anders zelf digitaliseren en het volume van het te zachte kanaal verhogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

VHS schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:47:
[...]

Ik zou gewoon niet te moeilijk doen en via discogs deze in de brievenbus laten ploffen. ;)
[Afbeelding]
Iemand een compact disk aanprijzen is hier een beetje vloeken in de kerk.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Pierre schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:27:
[...]
Iemand een compact disk aanprijzen is hier een beetje vloeken in de kerk.
Weet je dan nog niet dat CD's de nieuwe platen zijn?

Aldus volgens het lijflied :+

ik blijf het een geniaal nummer vinden, kudos voor diegene die het ooit als eerste in dit topic postte d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 29-04-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Nogal teleurgesteld met m'n laatste aankoop. Eergisteren binnen gehad en vandaag tijd om te luisteren. A State Of Trance Yearmix 2020:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0271/2698/8879/products/asot2020vinyl_1300x1300_crop_center.jpg?v=1617110408

Ik wist van tevoren dat het maar de helft van de mix zou zijn. Het officiële plaatje hierboven klopt niet, er staan geen 105 tracks op, maar slechts 56 (op de echte cover klopt het wel). Het zijn 2 LP's van 15 minuten per kant (4 x 15 = 1 uur). Waarom ze er niet gewoon een 3 LP set van hebben gemaakt met 20 minuten per kant (6 x 20 = 2 uur) snap ik niks van. Met 1 extra plaat heb je de volledige mix.

Maar goed, dat wist ik dus van tevoren. Dat was met die van 2018 ook zo. En dat nam ik dan maar voor lief om wat lekkere trance op LP te hebben. Maar waar ik nou zo teleurgesteld over ben is de geluidkwaliteit. Het ding is DOF, en niet zo'n beetje ook. Dusdanig dof dat het al het leven uit de muziek zuigt. Ik heb een andere plaat op de draaitafel (SL-1510mk2) geprobeerd om te kijken of het niet gewoon een versleten naald was en die klonk prima. Ik heb ook de youtube stream er naast gezet om te kijken of het niet gewoon aan de productie ligt, maar ook die klonk prima. Er is gewoon iets heel erg mis met de mastering. Weet niet wie dit gemasterd heeft maar ik vind het een prutser. Als je liever de youtube versie luistert dan een dure LP, hebben ze toch echt iets verkeerd gedaan. Als ze er ooit nog meer uitbrengen laat ik die lekker schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

kozue schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:26:
Nogal teleurgesteld met m'n laatste aankoop. Eergisteren binnen gehad en vandaag tijd om te luisteren. A State Of Trance Yearmix 2020:

[Afbeelding]

Ik wist van tevoren dat het maar de helft van de mix zou zijn. Het officiële plaatje hierboven klopt niet, er staan geen 105 tracks op, maar slechts 56 (op de echte cover klopt het wel). Het zijn 2 LP's van 15 minuten per kant (4 x 15 = 1 uur). Waarom ze er niet gewoon een 3 LP set van hebben gemaakt met 20 minuten per kant (6 x 20 = 2 uur) snap ik niks van. Met 1 extra plaat heb je de volledige mix.

Maar goed, dat wist ik dus van tevoren. Dat was met die van 2018 ook zo. En dat nam ik dan maar voor lief om wat lekkere trance op LP te hebben. Maar waar ik nou zo teleurgesteld over ben is de geluidkwaliteit. Het ding is DOF, en niet zo'n beetje ook. Dusdanig dof dat het al het leven uit de muziek zuigt. Ik heb een andere plaat op de draaitafel (SL-1510mk2) geprobeerd om te kijken of het niet gewoon een versleten naald was en die klonk prima. Ik heb ook de youtube stream er naast gezet om te kijken of het niet gewoon aan de productie ligt, maar ook die klonk prima. Er is gewoon iets heel erg mis met de mastering. Weet niet wie dit gemasterd heeft maar ik vind het een prutser. Als je liever de youtube versie luistert dan een dure LP, hebben ze toch echt iets verkeerd gedaan. Als ze er ooit nog meer uitbrengen laat ik die lekker schieten.
Misschien heeft Armin zelf een poging gedaan ;)

Maar dat is zo zonde wanneer dit weer eens het geval is. Misschien niet een 4LP box? Dan kan er nog wat dynamiek in de groeven komen en is het niet een gevalletje... zoveel mogelijk in de groeven persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
20 minuten per kant lijkt me prima. Maar met de huidige kwaliteit hadden ze ook gewoon alles op 2 LP's kunnen persen met 30 minuten per kant. Het verschil had je toch niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:26:
Maar waar ik nou zo teleurgesteld over ben is de geluidkwaliteit. Het ding is DOF, en niet zo'n beetje ook. Dusdanig dof dat het al het leven uit de muziek zuigt.
.....
Er is gewoon iets heel erg mis met de mastering. Weet niet wie dit gemasterd heeft maar ik vind het een prutser. Als je liever de youtube versie luistert dan een dure LP, hebben ze toch echt iets verkeerd gedaan.
Zo'n plaat heb ik ook; het een na laatste album van The Gorillaz (the Now Wow).

Die is ook veel te dof gemastered. De hoge tonen staan er wel op, alleen 10dB te zacht.
Ik denk dat er dan een producer zit die een soort van warm geluid probeert te creëren ofzo, en dan veel te ver doorschiet? :?
Terwijl de albums ervoor gewoon prima klinken.

En eigenlijk kom je er alleen maar achter door zo'n album te kopen.
Bij dat album van de Gorillaz zie je bij discogs wel van 1 of 2 mensen die zeggen dat het album dof klinkt, maar van veel anderen lees je dat ze het fantastisch vinden. En het lijkt me sterk dat het een persingsissue is, want dan klonken die hoge tonen anders (afval in het hoog ipv dat alle hoge tonen er wel opstaan, maar te zacht). Sowieso als ik reviews lees heb ik al snel het idee dat 90% van de mensen doof is, als ik weet dat er mixagefouten in zitten die niet opgemerkt worden.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 30-04-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_petit schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:36:
[...]

Zo'n plaat heb ik ook; het een na laatste album van The Gorillaz (the Now Wow).

Die is ook veel te dof gemastered. De hoge tonen staan er wel op, alleen 10dB te zacht.
Ik denk dat er dan een producer zit die een soort van warm geluid probeert te creëren ofzo, en dan veel te ver doorschiet? :?
Terwijl de albums ervoor gewoon prima klinken.
Dat was mij al eerder bekend. Met name de oudere LP van The Gorillaz laten de wensen over wat betreft de mastering. Daarom heb ik alles (uitgezonderd van de RSD release van G-Sides, die wel echt goed is gemastered) op CD gekocht. Soms is het beter om een CD te hebben, wanneer de LP niet is dat je wilt horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-05 21:21
Mijn setup werkt ook niet helemaal zoals ik wil.

Ik heb sinds kort een Philips 70FP platenspeler. Hierbij heb ik een oude Sony TA-AX-520 versterker en oude speakers bij gekocht.

De linker speaker werkt gewoon prima. De rechter doet het echter niet. Als ik geen plaat er op heb, komt hier ook een zoemend geluid uit. Ik heb de linker en rechter omgewisseld (in de versterker), zelfde effect. Alleen de linker speaker werkt, niet de rechter. Dus individueel aan de speakers ligt het niet.

Wellicht ligt het aan het aantal Ohm. Op de speakers staat 6 Ω, op de versterker staat 8-16 Ω.

In het begin werkte de rechterspeaker dus niet. Daarna een paar weken opeens wonderbaarlijk wel. Nu opeens weer niet. Ik heb verder niets veranderd o.i.d., dus ik vind het vreemd dat de rechterspeaker af en toe wel werkt en af en toe niet.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen ?

Pics van mijn set-up:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Iemand ervaring met LP's die gemasterd zijn door 'ar-onlinemastering'? Volgens de acherkant van de LP zijn hun hier verantwoordelijk voor.
https://ar-onlinemastering.com/
De naam Arjan Rietvink klinkt me wel ergens bekend in de oren. Ik zou beter verwachten als er iemand met veel ervaring achter zit. Misschien hebben ze m inderdaad expres verpest voor een "warm geluid"? Maar dan snapt ie trance muziek niet. Daar moeten de tweeters ook blazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:39:
[...]
Dat was mij al eerder bekend. Met name de oudere LP van The Gorillaz laten de wensen over wat betreft de mastering.
Dat vind ik wel meevallen hoor.
Plastic beach klinkt heel goed.
Zelfs het eerste album klinkt goed (al heb ik niet de eerste persing, maar ik denk die van 2010). Van Demon Days heb ik de 2017 uitgave van parlophone die klinkt ook goed. De eerste persing van dat album is natuurlijk onbetaalbaar, en de latere persingen (tot 2017 dan) zijn van wat ik begreep amateuristische uitgaves

Het is alleen the Now Wow die echt beduidend slecht klinkt (ook verreweg het slechtst klinkende moderne album wat ik heb)

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 30-04-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
VHS schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:47:
[...]

[Afbeelding]
Zoals in mijn post aangehaald, heb ik ook de reissue uit 2015. Die klinkt stukken beter, dus ik zit niet zonder, zal ik maar zeggen. En ik koop natuurlijk geen 11-LP-box om een van die LP's te vervangen voor een CD, laat staan om te gaan modderen met digitaliseren. No way.

Het is vooral het eerste nummer, Foxy Lady, dat slecht klinkt. Ik heb de LP gisteren opnieuw geluisterd en ben tot de conclusie gekomen dat de rest zeker acceptabel klinkt. Mogelijk speelt de toenmalige beschikbare techniek ook een rol. Maar Foxy Lady ...... laat dat 'Foxy' maar weg :N .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De AT VM95E zit op een nieuwe headshell en de problemen zijn verholpen. Duidelijk dat er in de andere headshell iets niet helemaal lekker zat.

Morgen een titelkaartje maken voor Jimmy 'Bo' Horne - Spank / Dance across the floor 7"
Dan kan die mooi in de jukebox, waar hij thuishoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:16:
[...]

Het is vooral het eerste nummer, Foxy Lady, dat slecht klinkt. Ik heb de LP gisteren opnieuw geluisterd en ben tot de conclusie gekomen dat de rest zeker acceptabel klinkt.
Ik ben altijd wel benieuwd wat 'men' slecht en goed (acceptabel) vindt klinken.
Heb je de mogelijkheid om stukjes muziek te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
De nieuwe aandrijfriem is gemonteerd.
Ik heb met twee apps (en de telefoon van mijn vriendin) RPM test gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1mXlPekm1FPxvB62aq4CY4WwMc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1qOmztRArjNuDj9fs0ublPj.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is dus te langzaam.

Maar hoe kun je dit aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeTjuk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:51:
Dit is dus te langzaam.

Maar hoe kun je dit aanpassen?
Volgens mij kan dat niet. (ten minste niet met een functie in de tafel)

Kan het zijn dat je riem slipt? (hoe weet je dat je de juiste maat hebt)

Kan het zijn dat de pully op je motor (dus het bronzen wieltje waar je riem op loopt) versleten is (nooit gezien overigens), of dat iemand er in het verleden op heeft zitten schuren oid?

Je motor draait met een vast toerental geregeld door de netfrequentie. Die kan wel eens iets afwijken, maar 3% is best veel.
Kan het ook aan de meting liggen? als je een meting doet en daarna het plateau stil legt, geeft de meting dan ook exact 0 rpm aan?
Heb je de telefoon goed in het midden liggen?
Kan je ook schreenshots van de 'graph' feature plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
@DeTjuk Waar en welke riem heb je besteld? Als dat toch niet helemaal de juiste is kan dat het probleem zijn. Je kunt ook de pulley eens goed reinigen met wat alcohol, misschien is er wat slip.

Verder sluit ik me volledig aan bij wat @mr_petit zegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
@mr_petit en @cmndr_adama bedankt voor de suggesties.
Ik kan de pulley met alcohol nog proberen schoon te maken.
De graph zal ik morgen plaatsen.

De riem die ik heb besteld is deze: Thakker CP-100 A Snaar compatibel met Onkyo CP-100 A Snaar Platenspeler Belt Aandrijfriemen

Qua type moet dat kloppen denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeTjuk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:26:

De graph zal ik morgen plaatsen.
Kan je dan ook nog een detailfoto maken van de motoras die uitsteekt? (dus plateau en riem verwijderd)
Dan kunnen we zien hoe die eruit ziet.

Wat je ook nog kan doen is de tafel zonder riem/plateau aanzetten en dan met je vinger aan de pulley voelen.
Als je een trilling voelt, zou de motoras krom kunnen zijn, wat wellicht ook problemen zou kunnen veroorzaken.

Qua type riem kan ik er niet zoveel over zeggen. Ik weet wel dat sommige spelers daar heel kieskeurig in kunnen zijn. Volgens mij heeft een te strakke riem als effect dat eea langzamer gaat lopen.
Niet omdat het zwaarder loopt, maar zou te maken hebben met plaatselijke uitrekking oid.
Dus zoiets kan wellicht na een aantal draaiuren ook bijtrekken (maar dat zeg ik heel speculatief, aangezien ik nog nooit lang een riemaangedreven tafel zonder snelheidsregeling heb gehad)

Overigens is het belangrijker dat hij een beetje constant rondjes draait dan exact op snelheid.
Dus het is belangrijk dat als je een meting met je telefoon doet, dat deze exact in het midden ligt, en het liefst gecentreerd op gewicht (vrijwel onmogelijk te doen). Dit is ook belangrijk omdat het een subchassis tafel is.
Wellicht is het belangrijk je mat te verwijderen. Je telefoon en de blokjes (of wat je ook maar gebruikt) om de telefoon exact boven de spindel te positioneren moeten ongeveer even zwaar zijn als je mat en een plaat.

Als je plateau uit balans is (telefoon niet exact in het midden) en het niet even zwaar is als plaat plus mat, dan kan ten eerste je plateau scheef komen te staan (want subchassis), en als die niet in balans is, moet de motor harder werken als de onbalans omhoog gaat en minder hard als deze omlaag gaat. Dat zal ook je snelheidsmeting in de war gooien.
Eea moet dus goed waterpas staan.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 30-04-2021 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DeTjuk / @mr_petit Er staat mij bij dat er 5 maanden geleden nog hele discussies waren omtrent de betrouwbaarheid van dit soort apps... Tot vervelens toe voor sommigen...

De beste manier om je snelheid te controleren is een strobocoop disc downloaden vanaf vinylengine en daarmee controleren of de snelheid klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet dan in dit LED tijdperk nog wel ergens een gloeilampje hebben liggen, anders wordt het toch weer stoeien met een strobo-light app waarvan je de nauwkeurigheid ook weer ter discussie kunt stellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:04:
Je moet dan in dit LED tijdperk nog wel ergens een gloeilampje hebben liggen, anders wordt het toch weer stoeien met een strobo-light app waarvan je de nauwkeurigheid ook weer ter discussie kunt stellen. :P
Daar had ik ff niet bij stilgestaan... :9 Nou ja, ik ben verwend met mijn Technics SL-1710 met ingebouwde stroboscoop... Dat blijkt maar weer... :P ;)

Edit:
Hoewel? Bij deze Audio Technica strobodisc staat in de omschrijving dat hij toch ook geschikt is voor gebruik in combinatie met LED lampen...

[ Voor 30% gewijzigd door rcor op 01-05-2021 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij mijn (Hue) LED verlichting kan ik met strobo discs in ieder geval niets van stilstaande streepjes ontwaren, dus hoe dat dan bij de Audio Technica strobodisc zou gaan weet ik niet.

Wat een geld trouwens zeg voor een bedrukt plaatje / velletje, niet normaal. :X Zoiets zou nog niet eens een kwart daarvan mogen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Je zou haast geneigd zijn om zelf iets te printen. How hard can it be?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of gewoon meteen een platenspeler met ingebouwde strobo kopen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die heb ik al :p

Op de een of andere manier is mijn ingesteldheid dat ik dit nu gewoon wil doen, geen idee waarom, het is tijdverlies voor mij en ik ga er niets aan hebben....

en toch... Gelukkig heb ik geen CAD software meer op mn PC, nu kan ik verder zonder hier tijd aan te verspillen :D

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:42:
Of gewoon meteen een platenspeler met ingebouwde strobo kopen. :P
Niet dat dat je vrijwaard van snelheids problemen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 07:58:
@DeTjuk / @mr_petit Er staat mij bij dat er 5 maanden geleden nog hele discussies waren omtrent de betrouwbaarheid van dit soort apps... Tot vervelens toe voor sommigen...
Het gaat mij niet zo zeer om de betrouwbaarheid van de app, maar om de graph functie die in deze betreffende app zit.
Als de telefoon goed op de platter geplaatst is, kunnen we misschien iets afleiden uit die functie. Dus of er wellicht per gedeelte van rotatie een regelmatige snelheidsverandering zit of niet en hoe die zich verhoudt tot de totale snelheidsafwijking.
Dat is met een strobe disc veel lastiger/niet te zien.
Tevens kan je met een strobe disc niet zien hoeveel de tafel te langzaam/snel loopt, ook al weten we inderdaad niet goed hoe betrouwbaar die apps zijn danwel hoe betrouwbaar/consistent de sensoren in smartphones zijn.
Een strobe disc is bedoeld om een tafel in te regelen zodat deze gelijk loopt. Maar dat is hier niet aan de orde want de tafel heeft geen regelknop.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 01-05-2021 11:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 07:34
Vandaag mijn Dual 601 een servicebeurt laten geven bij Dr Dual in Almere. Ik had wat problemen met de aan en uit knop en het behouden van de snelheid, maar na een grondige schoonmaakbeurt (waar smurrie behoorlijk op appelstroop leek) draait hij weer als een zonnetje. :*)

Toch indrukwekkend hoeveel mechanische techniek er in zon platenspeler zit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DR3qkMil.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
mr_petit schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:35:
[...]

Kan je dan ook nog een detailfoto maken van de motoras die uitsteekt? (dus plateau en riem verwijderd)
Dan kunnen we zien hoe die eruit ziet.

Wat je ook nog kan doen is de tafel zonder riem/plateau aanzetten en dan met je vinger aan de pulley voelen.
Als je een trilling voelt, zou de motoras krom kunnen zijn, wat wellicht ook problemen zou kunnen veroorzaken.

Qua type riem kan ik er niet zoveel over zeggen. Ik weet wel dat sommige spelers daar heel kieskeurig in kunnen zijn. Volgens mij heeft een te strakke riem als effect dat eea langzamer gaat lopen.
Niet omdat het zwaarder loopt, maar zou te maken hebben met plaatselijke uitrekking oid.
Dus zoiets kan wellicht na een aantal draaiuren ook bijtrekken (maar dat zeg ik heel speculatief, aangezien ik nog nooit lang een riemaangedreven tafel zonder snelheidsregeling heb gehad)

Overigens is het belangrijker dat hij een beetje constant rondjes draait dan exact op snelheid.
Dus het is belangrijk dat als je een meting met je telefoon doet, dat deze exact in het midden ligt, en het liefst gecentreerd op gewicht (vrijwel onmogelijk te doen). Dit is ook belangrijk omdat het een subchassis tafel is.
Wellicht is het belangrijk je mat te verwijderen. Je telefoon en de blokjes (of wat je ook maar gebruikt) om de telefoon exact boven de spindel te positioneren moeten ongeveer even zwaar zijn als je mat en een plaat.

Als je plateau uit balans is (telefoon niet exact in het midden) en het niet even zwaar is als plaat plus mat, dan kan ten eerste je plateau scheef komen te staan (want subchassis), en als die niet in balans is, moet de motor harder werken als de onbalans omhoog gaat en minder hard als deze omlaag gaat. Dat zal ook je snelheidsmeting in de war gooien.
Eea moet dus goed waterpas staan.
Vandaag met van alles bezig geweest. Bedankt voor het meedenken allemaal.

- Pulley is kaarsrecht
- As was wel wat vies (zwart rubber aanslag?), dus die schoon gemaakt met alcohol
- De geleiding die zorgt voor de schakeling van 45 naar 33 en vice versa liep wat aan. Dit bijgesteld zodat daar geen wrijving meer is.
- Pulley en center as gesmeerd
- Tafel (subchassis) waterpas gesteld.

Met de nieuwe riem bleef de tafel te langzaam draaien. Even de app als leidraad nemend (moet de discussie hierover nog even nalezen. Heb zowel mijn telefoon als die van vriendin gebruikt en die resultaten waren aardig consistent. Twee verschillende merken telefoon).

De oude riem heb ik op een gegeven moment omgekeerd gemonteerd (binnenste buiten zeg maar). En warempel zo goed als 33,3 rpm. Weet niet wat jij af leest uit de grafiek...@mr_petit

Het zou dus best kunnen dat de nieuwe nog wat moet indraaien en later op de juiste snelheid uit komt?
De nieuwe is echt soepel en elastisch. De oude is echt stugger en minder elastisch, ben verbaasd dat ie het nog 'doet'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNedToVNmqbZgN_H1aHtuSbTZeU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njPcTXwL3ys7GW0qXyIZElR1.jpg?f=fotoalbum_medium

Vervolgens met "Stupid Protractor" aan de slag geweest. Wat een drama is dat zeg haha. Verrekte lastig om dat gelijk aan elkaar te krijgen. Uiteindelijk maar gestopt met iets wat bij beide zo goed als gelijk was...

Naalddruk weegschaaltje is nog onderweg dus dat heb ik gedaan op basis van de knop/gewicht die op de arm zit. Denk dat dat wel gegaan is zoals het hoort. Heb gewicht op 0 gezet. Toen gaan schuiven met zwarte buisje zodat de arm level bleef zweven. Zwarte buisje vast gedraaid met schroefje en daarna het gewicht van 0 naar 2 verschoven (specs naald).

En toen was het moment daar... Vandaag deze dubbele LP opgehaald: Creedence Clearwater Revival – Chronicle, The 20 Greatest Hits

Nog best lastig zo'n plaat uit de hoes te halen zonder te bevingeren...

Maar verdomd er klonk zowaar muziek en het klonk nog goed ook. :) _/-\o_
Ben inmiddels bij de A kant van LP1 (begon met de B kant) en daar klinkt op het einde van de plaats wel iets gek door, stukje ruis oid. Of dat stof is of iets anders moet ik even checken. Zit geen anti-skating op deze speler voor zover ik weet/zie.

Al met al zeker blij met geluid. Er is nog wel een maar, maar daar kom ik later nog wel op terug 8)

Is het trouwens normaal voor nieuw geperst vinyl dat deze ietwat "golft"?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
DeTjuk schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:06:
[...]

De oude riem heb ik op een gegeven moment omgekeerd gemonteerd (binnenste buiten zeg maar). En warempel zo goed als 33,3 rpm. Weet niet wat jij af leest uit de grafiek...@mr_petit

Het zou dus best kunnen dat de nieuwe nog wat moet indraaien en later op de juiste snelheid uit komt?
De nieuwe is echt soepel en elastisch. De oude is echt stugger en minder elastisch, ben verbaasd dat ie het nog 'doet'.

[Afbeelding]
Dat is een topresultaat d:)b . Ik zie nu ook pas dat de plaatjes klikbaar zijn, en dat je dan veel meer te zien krijgt. Ik zie jouw plaatje op de forumpagina maar voor de helft en als ik er op klik opent ie in een nieuw venster en zie ik pas het hele screenshot 8)7 .
Ik dacht dat je eerst dus zat te croppen |:(
De gelijkloop is nu heel goed, en in die grafiek zie ik een redelijk sinusoide afwijking. De sinus (met 1,8s periodetijd), is een balans/platter issue. Waarschijnlijk ligt je telefoon niet helemaal recht in het midden, is zelf niet in balans (batterij aan de ene kant etc) en is wat zwaarder dan een plaat dus ligt je platter niet recht etc etc. Dus de motor moet harder trekken over de ene helft van de rotatie dan over de andere helft van de rotatie. Subplatter tafels zijn hier heel gevoelig voor, en riemaandrijvers zijn hier ook iets gevoeliger voor..
Dus het is altijd experimenteren of je 'm kleiner krijgt om er een betere conclusie aan te verbinden (welk deel komt door de telefoon en is er wellicht een deel wat door een technische issue komt; meestal is het het eerste ;) dus hoef je je er niet zoveel zorgen over te maken)
Ik zie ook een klein ribbeltje in de onderkant van de sinus (en ook nog minder in de bovenkant).
Dat kan komen doordat je lager misschien een plekje heeft wat wat zwaarder loopt (een beschadiging in de taats of het materiaal waar de taats op rust bijvoorbeeld), of je riem blijft iets kleven aan de platter. Dat wordt niet veroorzaakt door de riem zelf (want die heeft geen 1,8s periodetijd) en ook niet door de pulley (ook geen 1,8sec. periodetijd).
Alles met 1,8sec herhaling is de platter (dus plateau/lager/lagerpen)

In principe loopt hij best mooi stabiel met een regelmatige afwijking (gerelateerd aan de platterdraaisnelheid). Die grote afwijking kan je dus verminderen door ervoor te zorgen dat je tafel (je platter) heel goed waterpas staat.
Als je met een waterpasje gaat meten op de platter zelf (dus zeg maar daar waar normaal de groef zit), hou er rekening mee dat sommige platters expres concaaf zijn. Ook creeer je een onbalans (waterpasje weegt wat)
zelf gebruik ik een vrij precieze circulaire waterpas en dan 1 of 2 singleadapters op elkaar zodat ik de waterpas precies in het midden zit. Meestal gebruik ik ook een dunne plaat (jaren 80). Dan heb je van je meetopstelling ongeveer het gewicht van een gemiddelde plaat en kan je zien of je subchassis waterpas staat.

Die kleine ribbels. Goed het lager nakijken en olien, goed het snaarloopvlak op de platter nakijken.
Meer kan je er eigenlijk niet aan doen. De ribbeltjes zijn ook erg klein dus dat is ook maar een heel kleine issue. Het belangrijkste is dat je je tafel goed waterpas krijgt als er een plaat op ligt. Zowel voor de gelijkloop als ook voor de werking van je arm (antiskating!)

Wat je aan je riem moet doen weet ik niet. Voelen of er een verschil in spanning zit als de riem gemonteerd zit. En ook contact opnemen met Thakker.
Wellicht kan je een iets ruimere riem krijgen. Want het bewijs is geleverd dat dit niet de juiste is, of hij moet nog 'inspelen' (dus ruimer worden)
Er was ooit een soort van vuistregel dat als je met een touwtje het traject van de riem meet (dus om platter en pulley heen), dat de riem 7% korter moest zijn (maar ik heb ook wel eens 5% gelezen...).
Je zou dat voor de gein kunnen nameten.

Aan de andere kant, je riem moet doorgaans ook net om het loopvlak van de platter passen, anders valt die er af tijdens het monteren. Dus als je de riem alleen om het loopvlak legt, moet hij een heel klein beetje gespannen staan.
Wat leidend moet zijn...vul maar in.
Dat is wat ik er van weet, maar ik heb niet extreem veel ervaring met snaaraandrijvers die geen snelheidsregeling hebben.
Vervolgens met "Stupid Protractor" aan de slag geweest. Wat een drama is dat zeg haha. Verrekte lastig om dat gelijk aan elkaar te krijgen. Uiteindelijk maar gestopt met iets wat bij beide zo goed als gelijk was...
Dat is ook een heel lastig werkje, en menige naald vindt daar ook z'n einde helaas.
Ook boogprotractors zijn lastig. UItlijnen is altijd lastig.
Ik heb mijn stupid protractors gelamineerd waardoor de naald een stuk makkelijker over het oppervlak schuift (vind ik handiger), en ik plak ook altijd een vulpodloodstift voor op het element met een klein stukje plakband. Dat is mijn 'haaks' referentie. Makkelijker te zien of die gelijk loopt met de lijntjes op de stupid protractor. Ook zou in principe een naald altijd recht in de headshell moeten staan. Ook dat kan je beter zien met dat vulpodloodstiftje.
Maar iedereen eindigd altijd met een 'zo goed als gelijk' situatie. Mensen die beweren van niet, kijken gewoon niet precies genoeg :+ :D

dit is een veel te lange post :X

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 02-05-2021 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas staat de naald lang niet altijd helemaal uitgelijnd met de elementbehuizing, dus eerst de stand van de diamant(slijping) inspecteren met een microscoop turen naar het diamantje met vergrootglazen blijft eigenlijk een vereiste... :P

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 02-05-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
mr_petit schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:54:
[...]

Dat is een topresultaat d:)b . Ik zie nu ook pas dat de plaatjes klikbaar zijn, en dat je dan veel meer te zien krijgt. Ik zie jouw plaatje op de forumpagina maar voor de helft en als ik er op klik opent ie in een nieuw venster en zie ik pas het hele screenshot 8)7 .
Ik dacht dat je eerst dus zat te croppen |:(
De gelijkloop is nu heel goed, en in die grafiek zie ik een redelijk sinusoide afwijking. De sinus (met 1,8s periodetijd), is een balans/platter issue. Waarschijnlijk ligt je telefoon niet helemaal recht in het midden, is zelf niet in balans (batterij aan de ene kant etc) en is wat zwaarder dan een plaat dus ligt je platter niet recht etc etc. Dus de motor moet harder trekken over de ene helft van de rotatie dan over de andere helft van de rotatie. Subplatter tafels zijn hier heel gevoelig voor, en riemaandrijvers zijn hier ook iets gevoeliger voor..
Dus het is altijd experimenteren of je 'm kleiner krijgt om er een betere conclusie aan te verbinden (welk deel komt door de telefoon en is er wellicht een deel wat door een technische issue komt; meestal is het het eerste ;) dus hoef je je er niet zoveel zorgen over te maken)
Ik zie ook een klein ribbeltje in de onderkant van de sinus (en ook nog minder in de bovenkant).
Dat kan komen doordat je lager misschien een plekje heeft wat wat zwaarder loopt (een beschadiging in de taats of het materiaal waar de taats op rust bijvoorbeeld), of je riem blijft iets kleven aan de platter. Dat wordt niet veroorzaakt door de riem zelf (want die heeft geen 1,8s periodetijd) en ook niet door de pulley (ook geen 1,8sec. periodetijd).
Alles met 1,8sec herhaling is de platter (dus plateau/lager/lagerpen)

In principe loopt hij best mooi stabiel met een regelmatige afwijking (gerelateerd aan de platterdraaisnelheid). Die grote afwijking kan je dus verminderen door ervoor te zorgen dat je tafel (je platter) heel goed waterpas staat.
Als je met een waterpasje gaat meten op de platter zelf (dus zeg maar daar waar normaal de groef zit), hou er rekening mee dat sommige platters expres concaaf zijn. Ook creeer je een onbalans (waterpasje weegt wat)
zelf gebruik ik een vrij precieze circulaire waterpas en dan 1 of 2 singleadapters op elkaar zodat ik de waterpas precies in het midden zit. Meestal gebruik ik ook een dunne plaat (jaren 80). Dan heb je van je meetopstelling ongeveer het gewicht van een gemiddelde plaat en kan je zien of je subchassis waterpas staat.

Die kleine ribbels. Goed het lager nakijken en olien, goed het snaarloopvlak op de platter nakijken.
Meer kan je er eigenlijk niet aan doen. De ribbeltjes zijn ook erg klein dus dat is ook maar een heel kleine issue. Het belangrijkste is dat je je tafel goed waterpas krijgt als er een plaat op ligt. Zowel voor de gelijkloop als ook voor de werking van je arm (antiskating!)

Wat je aan je riem moet doen weet ik niet. Voelen of er een verschil in spanning zit als de riem gemonteerd zit. En ook contact opnemen met Thakker.
Wellicht kan je een iets ruimere riem krijgen. Want het bewijs is geleverd dat dit niet de juiste is, of hij moet nog 'inspelen' (dus ruimer worden)
Er was ooit een soort van vuistregel dat als je met een touwtje het traject van de riem meet (dus om platter en pulley heen), dat de riem 7% korter moest zijn (maar ik heb ook wel eens 5% gelezen...).
Je zou dat voor de gein kunnen nameten.

Aan de andere kant, je riem moet doorgaans ook net om het loopvlak van de platter passen, anders valt die er af tijdens het monteren. Dus als je de riem alleen om het loopvlak legt, moet hij een heel klein beetje gespannen staan.
Wat leidend moet zijn...vul maar in.
Dat is wat ik er van weet, maar ik heb niet extreem veel ervaring met snaaraandrijvers die geen snelheidsregeling hebben.

[...]

Dat is ook een heel lastig werkje, en menige naald vindt daar ook z'n einde helaas.
Ook boogprotractors zijn lastig. UItlijnen is altijd lastig.
Ik heb mijn stupid protractors gelamineerd waardoor de naald een stuk makkelijker over het oppervlak schuift (vind ik handiger), en ik plak ook altijd een vulpodloodstift voor op het element met een klein stukje plakband. Dat is mijn 'haaks' referentie. Makkelijker te zien of die gelijk loopt met de lijntjes op de stupid protractor. Ook zou in principe een naald altijd recht in de headshell moeten staan. Ook dat kan je beter zien met dat vulpodloodstiftje.
Maar iedereen eindigd altijd met een 'zo goed als gelijk' situatie. Mensen die beweren van niet, kijken gewoon niet precies genoeg :+ :D
Mooi verhaal, dank voor de uitgebreide analyse. Nu begrijp ik de grafiek een stuk beter. Lijkt dat ik aardig in de goede richting zit. En mocht er ooit een ander exemplaar komen dan zijn er direct een aantal wensen ontstaan waar die aan moet voldoen ;)

Het waterpas krijgen kan nog beter. Ik heb het nu gedaan met een veel te groot en zwaar exemplaar. Ik moet ergens nog een plastic variant hebben, maar die kan ik niet vinden of is toch weggegooid. Zo'n glaasje is wel een idee. Zag dat je ergens anders een link naar een exemplaar had gepost, die moet ik nog weer even opzoeken.

Het vulpotlood plak je horizontaal op het element neem ik aan zodat je van bovenaf kunt kijken of begrijp ik het dan niet. Ik volg niet hoe je die er op plakt...

Ik ga later vandaag de nieuwe riem monteren en ten eerste eens luisteren of ik het verschil hoor. Het zou kunnen dat hij moet inspelen. De oude is zo ruim dat ie inderdaad (net) van de platter afvalt. Dat doet de nieuwe zeker niet. Dat nameten met een (vis)draadje kan ik weleens doen om te kijken wat daar uit komt.

Is er nog iets te zeggen over mijn 'golvende' plaat. Deze lijkt niet geheel vlak te zijn. Bij een 2e hands exemplaar zou ik me daar iets bij voor kunnen stellen, maar komt dit ook bij nieuwe exemplaren voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Cap schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:55:
Helaas staat de naald lang niet altijd helemaal uitgelijnd met de elementbehuizing, dus eerst de stand van de diamant(slijping) inspecteren met een microscoop turen naar het diamantje met vergrootglazen blijft eigenlijk een vereiste... :P
Aarghhhh, dat konijnenhol is wel erg diep zeg... Doh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DeTjuk Warpplaten of golfplaten komen altijd wel voor. Dat is vaak niet erg tenzij het zo erg is dat de naald loskomt. Op YT staan DIY filmpjes hoe je hele erge warp er uit kunt krijgen. Geen garantie dat het altijd goed gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Bestla schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:49:
@DeTjuk Warpplaten of golfplaten komen altijd wel voor. Dat is vaak niet erg tenzij het zo erg is dat de naald loskomt. Op YT staan DIY filmpjes hoe je hele erge warp er uit kunt krijgen. Geen garantie dat het altijd goed gaat ;)
Nee het is gelukkig niet zo erg dat de plaat los komt, maar ben wel verbaasd dat het zo zichtbaar is bij een nieuw exemplaar.

Dat unwarpen is mbv de oven... Is dat niet schadelijk voor de groef zelf?

[ Voor 7% gewijzigd door DeTjuk op 02-05-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeTjuk schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Nee het is gelukkig niet zo erg dat de plaat los komt, maar ben wel verbaasd dat het zo zichtbaar is bij een nieuw exemplaar.

Dat unwarpen is mbv de oven... Is dat niet schadelijk voor de groef zelf?
Nee, als het maar niet te warm wordt. 40 graden max en het liefst tussen twee glasplaten.
Sommigen op YT leggen hem tussen twee glasplaten in de zon, maar ook dat mag je niet te warm laten worden. Oven is veiliger en instelbaar, de zon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
De vraag die bij mij dan op komt is waarom je een riem zou vervangen als die nog goed speelt (en zelfs beter werkt dan de oude). Zelf vervang ik riemen alleen als er aantoonbare problemen mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:39:
De vraag die bij mij dan op komt is waarom je een riem zou vervangen als die nog goed speelt
Misschien om toekomstige problemen uit de weg te gaan. dus 'nieuwe riem dan ben ik er 10 jaar vanaf'.
En het is misschien ook niet altijd duidelijk of je alle problemen wel ziet/meet. Als je bepaalde dingen niet weet, dan weet je wellicht ook niet dat het nog beter zou kunnen klinken. Daar kom je alleen maar achter als je dat ook hoort (of weet hoe je die moet meten).

Maar het is wel een wijze les. Riemen kunnen soms heel kritisch zijn. (thorens verhalen etc).
En een oude riem hoeft (gelukkig) niet per se slecht te zijn :)

Ik vraag me ook wel eens af: als ik op de site van thakker kijk, zie ik dat ze voor duizenden modellen riemen hebben.
Hoe komen ze aan die informatie? Het kan onmogelijk zo zijn dat ze al die tafels onderzocht hebben. En informatie over de riem wordt vrijwel nooit gegeven. Dus ergens worden aannames gemaakt.
Ik kan me voorstellen dat er vroegah wel veel informatie verzameld is en dat er veel bedrijven waren met veel contacten (zoals bijv. Tonar), maar dan nog.
Meestal kan je riemen kopen in een paar maten (dus 195mm, dan gaat het naar 205mm en dan naar 215mm oid), maar snaardikte kan ook een grote rol spelen. En die kan je vaak niet kiezen, en die info staat ook niet in service manuals of gebruiksaanwijzingen (althans, de meeste niet).
Dus ergens moeten er wel aannames gedaan worden betreffende maatvoering tov de originele maatvoering af fabriek als je voor zoveel spelers riemen kunt leveren.

En dan speelt het 'inspelen' natuurlijk nog. Riemen worden ruimer. riemen worden stugger. Kies maar welk punt van de levensduur model staat voor die exact 33,3rpm. Er bestaat een kans dat die thakker riem over een jaar perfect speelt. Of ze hebben een riem met verkeerde maatvoering geleverd, danwel dat dit de closest match was.
Lang leve de elektronische snelheidsregeling (maar ja, vieze potmeters, condensatoren die gaan verlopen etc, dus ook weer keerzijdes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:33:
[...]

Ik ben altijd wel benieuwd wat 'men' slecht en goed (acceptabel) vindt klinken.
Heb je de mogelijkheid om stukjes muziek te plaatsen?
Onze PC, het enige apparaat met een geluidskaart, is ontmanteld. Helaas heb ik geen mogelijkheid om representatieve geluidsfragmentjes te plaatsen. Het komt er op neer dat het geluid blikkerig klinkt. Maar goed, ik ben in overleg met de verkoper om het retour te regelen. De box is netjes ingepakt. Helaas, maar het is niet anders.

Nu goed nadenken of ik een ander exemplaar ga aanschaffen. Het gaat om een behoorlijk bedrag, dus ik ben aan het bedenken hoe ik toch enige zekerheid kan krijgen wat betreft de kwaliteit van een ander exemplaar. Misschien maar gewoon de gok nemen. Blijkt dat een ander exemplaar hetzelfde klinkt, is dat gewoon zo en moet ik het er mee doen. Ik zal ook eens kijken naar andere uitgaves, als die überhaupt beschik- en betaalbaar zijn.
Bestla schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Nee, als het maar niet te warm wordt. 40 graden max en het liefst tussen twee glasplaten.
Sommigen op YT leggen hem tussen twee glasplaten in de zon, maar ook dat mag je niet te warm laten worden. Oven is veiliger en instelbaar, de zon niet.
Verwacht niet dat een warped LP weer helemaal vlak wordt. Ik heb meerdere pogingen gedaan om LP's weer vlak te krijgen:
  • Oven op 60 graden met de LP tussen twee glasplaten (beschermd door bakpapier) en een steen er op (of onvoldoende effect, en zelfs 1x met hoorbaar negatief effect op het geluid waardoor het een enkeltje kliko werd).
  • In de zon tussen MDF-platen (onvoldoende warm van wege isolatie door MDF).
  • In de zon tussen glasplaten (1x met net resultaat, 2e x enkeltje kliko).
  • Maanden tussen MDF-platen geklemd (geen effect).
  • Maanden onder boeken (geen effect).
Op een uitzondering na, zonder noemenswaardig succes. Of het effect was nihil, of de LP kon de kliko in vanwege oververhitting. Als een LP echt erg golft, zal je ongetwijfeld verbetering zien. De LP gaat dan misschien van (vrijwel) onspeelbaar naar speelbaar. Soms is de enige oplossing het aanschaffen van een vervangend exemplaar :Y . Ik ben iemand die zich kan ergeren aan een LP die van mindere kwaliteit is. Of het nou om een warp of om de geluidskwaliteit gaat. Ik heb het dan trouwens niet over wat ruis of tikjes op een LP uit 1969 of zo :+ , maar echt om zaken zoals de LP uit de box van Jimi Hendrix, diepe krassen of een erge warp.

[ Voor 44% gewijzigd door Vintage1967 op 03-05-2021 10:19 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Even naar de Westfield Mall of the Netherlands geweest en daar deze deze schoonheid op clear vinyl gescoord.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9MqH3KdS/beastie-Boys.jpg
Beastie Boys - Licensed to ill

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:10
Deze viel gisteren nog in de bus :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2epp0EbiEGzp-OXkgQcwRkTvc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y92nSDZWLX2Ieuc5kqOkV65O.jpg?f=fotoalbum_large

Was alweer een tijdje geleden dat de Pink floyd verzameling een kleine uitbreiding kreeg ....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Laatste dozijn aanwinsten. Fijn, zo’n meivakantie 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uo8PPKSiU4lKIijrGjld-uINYOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGElSkxhMMJMbRXFM39mNRLU.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
Bestla schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:39:
Even naar de Westfield Mall of the Netherlands geweest en daar deze deze schoonheid op clear vinyl gescoord.
[Afbeelding]
Beastie Boys - Licensed to ill
oOo lekker hoor. Platen van de Beastie Boys gaan er hier ook zeker nog komen.

Maar moet eerst even uitzoeken of heruitgaves even goed zijn als de originelen. Als ik dat zo hier en daar lees, geldt dat voor meer uitgaves.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.