Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.916 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31
Rezje schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:25:
[...]

Bedoel je als vervanger van de Rega Fono AD2 MK2? Want die zit in de zelfde prijsklasse ongeveer (rond de 150e) en is voor mij ook een optie. Wordt overal goed beoordeeld. Is de iFi dan zo veel beter?
Ja die heb ik nu een tijdje. Geen klagen hoor, met de Rega kun je via USB opnemen. Ik zet nu net een elpee op van Paolo Conte en dan klinkt de iFi opmerkelijk goed. Deze week wil ik de iFi en Rega naast elkaar gaan testen, ook met de Meze 99 Classics.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DomHlzp_kxVYQR-rwI-4-Fn_dGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVBzxaxM4J5AYJsgN9jYfgHk.jpg?f=fotoalbum_large

Subsonic filter nu ook aangezet en genieten van de Steve Miller Band. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Haas op 11-04-2021 14:16 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb vandaag 2 setjes De Klassieken voor een leuk prijsje gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5F1yoxKqEYSBgOZBsv8nuWymfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ftQrKeGFAtpaDdelGE8CCrLZ.jpg?f=user_large

In 1 woord, WoW, had geen idee dat klassiek me zo zou bevallen. In Dolby Atmos modus is het of je midden in het orkest zit.

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 11-04-2021 20:35 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:34:
[...]

Als je al een aantal reservenaalden van dit element hebt liggen kan het interessant zijn om het elementje aan te schaffen. Alleen ook weer niet voor meer dan de prijs van een nieuwe AT-95e lijkt me, het zal misschien anders klinken maar niet per se beter. (Met standaard vervangingsnaalden eerder wat slechter, vermoed ik. ;))
Ik zou dan zelf eerder ff speuren of je een QLM of XLM elementje voor 1 of 2 tientjes op marktplaats kan bemachtigen, eventueel incl een oude draaitafel die eraan hangt. ;)
Je moet je ook afvragen hoe goed die naaldjes nog zijn na al die jaren (de ophanging dan).
Ik was altijd van indruk dat de meeste oude elementjes die ik heb, geen last hadden van verweerde ophangingsrubbertjes, maar dat blijkt niet helemaal waar te zijn.
Zo heb ik een sony xl-15, die lijkt in 1e instantie ok, maar als die langer op de plaat staat, gaat hij toch inzakken. En dat hoorde ik dus tijdens het spelen (en hij speelde zelfs als achtergrondmuziek, dus geen goede luisterpositie en veel aandacht, maar ik vond de muziek op een gegeven moment erg 'lafjes' klinken).

Dus bepalen of de ophanging van een naald nog goed is of niet, is niet helemaal rechttoe rechtaan.
Ik weet ook niet of dat geleidelijk inzakken van een element nou een normaal verschijnsel is of niet (in dit geval was het iig veel te erg). Ik zou eens een keer een opstelling moeten maken met een oude toonarm en een micrometer oid die elektrisch contact oid maakt met een puntje op de headshell, en dan meten in hoeverre een element inzakt gedurende een half uur of een uur oid.
Met name MM/MI elementen die alleen in een rubberophanging zitten.
Bij MC's zitten de cantilever doorgaans vast op een 'pianowire', dus daarvan komt de veerconstante grotendeels uit iets wat niet voor veroudering vatbaar is. Volgens mij hebben AT MM's dat ook. Daar is het rubbertje dus een demper, maar de echte ondersteuning komt volgens mij ook daar van een pianowire (dus een heel dun stukje verenstaal)
Cap schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:21:
@Rezje
Ik zou rond de 100 euro dan eerder een mooie phono pre op marktplaats zoeken, zoals deze Creek OBH 18. Dat is toch een mooier gemaakt apparaat zowel qua electronica als behuizing en ook voeding.
Die ziet er wel aardig uit, maar volgens mij ontbreekt daar de originele voeding. Volgens mij zie ik een laptopvoeding (=geschakelde voeding) liggen en een geschakelde wandplug.
Dat kan wel eens een dingetje zijn.
Geschakelde voedingen kunnen ruisarm zijn, maar dan moeten ze m.i. wel specifiek zo ontwropen worden.
Die Creek is volledig discreet overigens, net als een TCC-750 :)
Moet het goedkoop, dan vind ik deze Phono Box01 Chinees eigenlijk nog interessanter ogen dan de Economy versie van Project, het oogt toch wat minder budget en de behuizing lijkt van metaal. Maar dat is maar een eerste indruk want ik heb er geen ervaring mee.
Daar heb ik ook even naar gekeken, en intern ziet het er aardig uit. Interessante opamps en zo te zien ook wel aardige andere componenten. Alle weerstandjes zijn melf weerstandjes etc.
Alleen de elco voor de stabilisatie van de voeding is geen merk elco.
En de voedingsadapter zelf kan ook wel eens el cheapo china zijn (het is een geschakelde), maar dat valt natuurlijk te vervangen (maar kost geld).
Maar ook hier geen ervaring qua luisteren. Ik kijk alleen wat ze gebruikt hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2021 20:03 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
BenEco schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:04:
Heb vandaag 2 setjes De Klassieken voor een leuk prijsje gevonden.
Mooi! Nooit geweten dat er een tweede set was! Ik ken/heb alleen de ‘witte’ serie staan. Wel benieuwd naar de kwaliteit van jouw exemplaar & of ze nog door de wasstraat moesten, na al die jaren…? 😱

[ Voor 47% gewijzigd door jbtroost op 11-04-2021 20:44 ]

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
jbtroost schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:38:
[...]

Mooi! Nooit geweten dat er een tweede set was! Ik ken/heb alleen de ‘witte’ serie. Wel benieuwd naar de kwaliteit van jouw exemplaar & of ze nog gewassen moesten worden, na al die jaren…? 😱
De vorige eigenaar is er of heel zuinig op geweest of de lp's hebben zeer weinig op de draaitafel gelegen. Alleen even de borstel erover om ze af te stoffen, Ben net door de eerste box van 11.
Het vinyl ziet er ook als nieuw uit. Aan de covers is te zien dat het al oud is maar dat maakt voor de kwaliteit van het geluid niet uit. Er staan nog meerdere rode series op MP.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 11-04-2021 20:57 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 23:13
BenEco schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:45:
[...]

De vorige eigenaar is er of heel zuinig op geweest of de lp's hebben zeer weinig op de draaitafel gelegen. Alleen even de borstel erover om ze af te stoffen, Ben net door de eerste box van 11.
Het vinyl ziet er ook als nieuw uit. Aan de covers is te zien dat het al oud is maar dat maakt voor de kwaliteit van het geluid niet uit. Er staan nog meerdere rode series op MP.
Mooie vondst. Zwart goud.
Ik heb ergens een druk uit de jaren 60 op Philips van Beethoven's 5de symfonie en die klinkt echt fantastisch. Beter dan de meeste Deutsche Grammophon LPs die ik heb.

Al blijf ik ergens ook van mening dat klassieke muziek de reden is waarom men de CD heeft uitgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:01:
[...]

Je moet je ook afvragen hoe goed die naaldjes nog zijn na al die jaren (de ophanging dan).
Ik was altijd van indruk dat de meeste oude elementjes die ik heb, geen last hadden van verweerde ophangingsrubbertjes, maar dat blijkt niet helemaal waar te zijn.
Klopt, ik heb ook zo'n XL15 gehad met een ingezakt rubbertje. Audio Technica's heb ik niet zien inzakken. MC elementen ook niet. Maar het is zeker mogelijk dat de parameters veranderen met de tijd. Het oor is uiteindelijk toch degene die het oordeel moet vellen, met een testplaat krijg je wel snel in de gaten of de naald op zich nog in orde is.
Die ziet er wel aardig uit, maar volgens mij ontbreekt daar de originele voeding. Volgens mij zie ik een laptopvoeding (=geschakelde voeding) liggen en een geschakelde wandplug.
Dat kan wel eens een dingetje zijn.
Geschakeld of niet, die wandplug links is volgens mij toch de originele.
Daar heb ik ook even naar gekeken, en intern ziet het er aardig uit. Interessante opamps en zo te zien ook wel aardige andere componenten. Alle weerstandjes zijn melf weerstandjes etc.
Alleen de elco voor de stabilisatie van de voeding is geen merk elco.
De BOX02 versie is eigenlijk nog veel interessanter, zeker voor de prijs waarvoor ze hem hier aanbieden. Want: MM, MC, én: zowaar instelbaar op zijn "iFi's". Iets beperkter natuurlijk, maar een 100/120/240 pF, 50/800/1000 Ohm loading (zal uiteraard voor de MC zijn met MM 47kOhm vast) en optionele 6 dB boost is wel heel netjes voor dat geld. Kan best een gokje waard zijn denk ik, kan zeker wat zijn met de juiste voeding.

Afbeeldingslocatie: https://www.audiophonics.fr/31426-thickbox_default_2x/fx-audio-box02-phono-mmmc-preamplifier-njm2068-tl071.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.audiophonics.fr/31425-thickbox_default_2x/fx-audio-box02-phono-mmmc-preamplifier-njm2068-tl071.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:18:
[...]
Audio Technica's heb ik niet zien inzakken. MC elementen ook niet. Maar het is zeker mogelijk dat de parameters veranderen met de tijd. Het oor is uiteindelijk toch degene die het oordeel moet vellen, met een testplaat krijg je wel snel in de gaten of de naald op zich nog in orde is.
Volgens mij kunnen AT's dus eigenlijk niet inzakken vanwege dat ze door een ijzerdraadje ondersteund worden.
Uiteraard kan de dynamische compliantie wel veranderen, als het rubbertje zachter danwel harder wordt.
Al heb ik dat niet echt kunnen ervaren. Oude AT's die ik gemeten heb, hebben geen gekke compliantie oid.
Ik denk dat AT een goed ontwerp heeft met hun MM's. Ook op andere punten, zoals kanaalscheiding etc.
Geschakeld of niet, die wandplug links is volgens mij toch de originele.
Ja misschien ook wel.
Ik vond zelf namelijk hele andere voedingen, maar die hebben ze wellicht door de jaren heen veranderd:
https://www.carousell.sg/...ono-preamp-mm-1072025314/
https://www.springair.de/en/creek-obh-18-mm-obh-2/47908
De BOX02 versie is eigenlijk nog veel interessanter,
Die prijs is idd erg scherp. Gebruiksaanwijzing best wel beknopt :P

Wat wel jammer is, is dat de ingangsimpedantie/capaciteit etc weer met normale smd weerstandjes/condensatortjes wordt geregeld, terwijl in de versterkertrap hoogwaardigere variante zitten.
Maar ja, voor die prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haas schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:41:
[...]
Deze week wil ik de iFi en Rega naast elkaar gaan testen, ook met de Meze 99 Classics.
Toevallig heb ik die ifi zen blind gehoord via een pb gesprek met iemand hier.
Ik kon 'm niet onderscheiden van een Lehmann black cube (die een stuk duurder is), die ook meedeed in het testje (ik wist dus niet naar welke phonopre's ik zat te luisteren). Ik kon wel een spectraal verschil zien, maar niet horen.
Toevallig bleek mijn eigen phonopre er óók tussen te zitten (ik heb dan een gemodde kloonversie maar goed), en die pikte ik er ook onverhoopt uit als best klinkende. Dat was ook wel frappant 8) :P . Maar de verschillen waren allemaal heel klein.
Als ik bij 1 van de exemplaren meer brom of ruis had gehoord (wat soms lastig is bovenop de groefruis) dan was dat een meer bepalende factor geweest.
Het was ook maar een kort testje (1 nummer), maar ik kon bij die Ifi dus niet iets overduidelijk slechts horen. Het is een prima ding voor wat het waard is.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit idd zijn er andere varianten geweest maar dit zal echt de originele zijn, klopt ook met het verhaal van de MP verkoper (originele + een "betere" (?) voeding).

Afbeeldingslocatie: https://www.suriaintisemesta.com/wp-content/uploads/2016/07/Creek-OBH-uni.jpg

https://www.suriaintisemesta.com/product/obh-uni/
The Creek Audio OBH-Uni is now the de-facto standard Creek power adapter for the OBH-range. It is made to the highest design standard using efficient high frequency switch mode circuitry that delivers more power for less space.

The OBH-Uni also has green credentials due to its very low inherent current consumption. When connected to an AC power outlet in standby mode, it consumes less than 1 watt of power, making it suitable for use in countries and regions where new stringent regulations now forbid the use of simple linear power supplies.

Despite its small size, the OBH-Uni can deliver in excess of 16 watts of clean DC to any of Creek Audio’s OBH products.
Idd geschakeld, maar toch hopelijk in orde als Creek deze wijziging zelf gedaan heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 11-04-2021 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:32:
Idd geschakeld, maar toch hopelijk in orde als Creek deze wijziging zelf gedaan heeft.
Ik ben bang dat het overgaan van lineaire naar geschakelde voedingen vaak vooral een financiële kwestie is.
Geschakelde voedingen zijn lichter en bevatten minder dure materialen.
Ze zijn ook efficiënter, maar volgens mij zit er vanuit fabriekszijde daar geen belasting op oid.

Bij de meeste audiofiele merken die dan bijv ook een geupgrade powersupply verkopen, blijkt dat product dan opeens wel een lineaire voeding te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 16:51

D_V

mr_petit schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:00:
[...]

Bij de meeste audiofiele merken die dan bijv ook een geupgrade powersupply verkopen, blijkt dat product dan opeens wel een lineaire voeding te zijn :)
Bij mijn Gram Amp 2 kan ik ook een PSU upgrade doen voor 200 euro. Ik vraag me echt serieus af of dit zo'n verbetering in geluid kan geven als ik op sommige internetfora lees. Iemand ervaring hiermee? (Met PSU upgrades)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 10:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCNLMhW5_oXdtCKKfv5vm2tYJaM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HHhuMHkQnKLVYFYUkB1JpvbT.jpg?f=user_large

https://www.recordcase.de...UJWXOet0vEMaAhNvEALw_wcB#

Om nou 1699 euro te betalen voor een LP strijkmachine gaat wel erg ver 😉 Dan koop ik die LP wel opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylvIPxADK1N2DuiCNd6ftgTuwgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7NEXgmo68fVdJqzvAWe4wJL.jpg?f=fotoalbum_large

Even een update na twee dagen heel wat uurtjes luisteren naar de iFi Zen Phono. Zojuist de Meze 99 Classics aangesloten om het verschil tussen de iFi en Rega beter te kunnen waarnemen. Ik heb met een aantal elpees getest:

Bruce Springsteen - The River
Bob Dylan - Blonde on Blonde
Supertramp - Breakfast in America
Sade - Diamond Life
Roberta Flack - Killing Me Softly
Bob Marley - Kaya
Al Stewart - Year of the Cat

Ik merk dat de iFi heel neutraal zowel laag, midden en hoog weergeeft. Bij de Rega is dat iets gekleurder, vooral in het laag. De Rega voelt hierdoor wat dynamischer aan maar dit viel pas op met gebruik van de Meze hoofdtelefoon. Het verschil is wel erg subtiel, de looks en bouwkwaliteit van de iFi zijn het prijsverschil wellicht waard. Mocht je obscure elpees willen digitaliseren dan komt de USB-aansluiting van de Rega weer goed van pas. Ik test trouwens met de Cambridge Audio CXA80 op direct mode.

Gebruikte apparatuur:
Cambridge Audio CXA80
Rega Planar 2 met default Carbon cartridge
Q Acoustics 3050i
Meze 99 Classics
Rega Fono Mini a2d
iFi Zen Phono

[ Voor 14% gewijzigd door Haas op 12-04-2021 20:53 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
D_V schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:44:
[...]

Bij mijn Gram Amp 2 kan ik ook een PSU upgrade doen voor 200 euro. Ik vraag me echt serieus af of dit zo'n verbetering in geluid kan geven als ik op sommige internetfora lees. Iemand ervaring hiermee? (Met PSU upgrades)
“Zo’n verbetering in geluid” is natuurlijk lastig te kwantificeren, zeker afgaande op wat mensen op fora zeggen.

Dus for what it’s worth zal ik me er zelf ook even schuldig aan maken :+

Ik heb zelf een Pro-ject Phono Box S2, dat is een preamp in de prijscategorie 150€, gekoppeld aan mijn Pro-ject Debut III draaitafel. Ik zat met dezelfde vraag als jij en heb uit nieuwsgierigheid een lineaire voeding gekocht van 50 a 60€ (besteld via aliexpress op aanraden van mensen in dit topic).

Voor mijn set-up is er geen waarneembaar verschil. Ik heb geen metingen gedaan en ook geen ABX experiment opgezet. Hecht er dus zoveel of weinig waarde aan als je wilt. Maar ik zou het zelf niet aanraden als je in het goedkope/middensegment zit met de rest van je set-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:05
macdushi schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:21:
[Afbeelding]

Om nou 1699 euro te betalen voor een LP strijkmachine gaat wel erg ver 😉 Dan koop ik die LP wel opnieuw.
Inderdaad, in nog geen 1699 jaar dat ik dat ding koop. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

die vertaling is wel grappig :+

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haas schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:33:

Even een update na twee dagen heel wat uurtjes luisteren naar de iFi Zen Phono. Zojuist de Meze 99 Classics aangesloten om het verschil tussen de iFi en Rega beter te kunnen waarnemen
Hoe test jij eigenlijk?
Ben je steeds stekkers aan het overpluggen?
Of heb je een soort van inputswitch waarbij je de draaitafel op de ene phonopre danwel op de andere phonopre inschakelt?

Zelf als ik AB testen ga doen, dan ga ik toch FLAC opnames maken. Dus dan neem ik ook de invloed van mijn geluidskaart mee (dat is wel een losse kwaliteitsgeluidskaart, al heb ik 1 laptop waarbij de interne chip/opamp/etc ook heel goed is.

En dan dus 2 flacs tegelijkertijd open en switchen van de ene naar de andere, dus dat je binnen 1 sec het verschil kan horen.
Anders kom ik er vaak niet uit.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 12-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:18:
[...]

Ik denk dat zo'n ding in de praktijk wellicht ook meer aan archieven etc verkocht wordt.
Daar spelen zulke bedragen minder een rol.

Furutech had er vroeger ook een, waarschijnlijk nog duurder (want furutech), en deze is er ook nog, die spant denk ik de kroon qua prijs:
https://sonicpurity.com.a...afi-flat-record-flattener

Die koop je dus omgerekend in nog geen 3710 jaar :+ (ik weet niet of dat in/ex btw is en hoeveel jaren dat gaat schelen.....)

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 12-04-2021 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Bestla schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:18:
[...]

Nee 500 euro voor een cartridge voorverwarming klinkt als een nuttige aanschaf 8)7

https://www.recordcase.de...c=0010101724&nosto=nop-01

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:20:
[...]

Nee 500 euro voor een cartridge voorverwarming klinkt als een nuttige aanschaf 8)7
Die is nieuw voor mij :D

Maar ik heb net gekeken wat ze nog meer hebben, en naast kabeltjes etc, en een veel te dure naalddrukweger van €500, hebben ze ook een heuse naaldvibrator:
https://www.orb-audio.jp/english/cre-2.html
Dus zeg maar dat je cartridge 'in the mood' komt.... 8)7
Wel uniek denk ik.

Ik zou zelf verwachten dat de groeven in een plaat hetzelfde zouden doen maar goed :+

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 12-04-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
macdushi schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:21:
[Afbeelding]

_O- Helemaal mee eens. En een warped LP is natuurlijk wel irritant, ook als het niet hoorbaar is. Noem het OCD, maar een warped LP 'triggert mij', zouden mijn kinderen zeggen. Een van mijn recente aankopen (foto van de hele bups volgt, want er volgt nog een hele mooie aanwinst :9~ ) is wat bol en warped. Spelen lijkt geen probleem, maar ik wordt er nooit blij van. Het gaat om deze bootleg. Beide LP's liggen nu onder een paar boeken in de woonkamer op de vloer. Wie weet helpt het als ze zo een weekje blijven liggen.

Waar ik wel blij van word is deze kavel op Catawiki 8)7. Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is wat de hoge biedingen rechtvaardigt? Ik zal er wel over heen lezen, maar ik zie het dus niet 8) .

Nou, ik weet waar ik voor ga sparen! Dank voor alle posts met tips om nog meer uit mijn platenspeler te halen zonder de cartridge of onderdelen uit mijn setup te moeten vervangen. Wat een handige accessoires hebben jullie gevonden zeg :+ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Catawiki is een goed voorbeeld van een totaal gestoorde verzamelaars dwaasheid.

95 euro geboden voor https://www.catawiki.com/...um-double-album-2013-2013? En dat vooral omdat Daft Punk er mee gestopt is? Het is een eerste persing, maar ik denk dat je er anno 2020 toch wel vanuit mag gaan dat de 2e tot weet ik veelste persing van precies dezelfde master matrijzen gemaakt is.

Ik heb diezelfde nog geen paar maanden terug nieuw voor 26 euro gekocht.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
mr_petit schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:25:
[...]

Hoe test jij eigenlijk?
Ben je steeds stekkers aan het overpluggen?
Of heb je een soort van inputswitch waarbij je de draaitafel op de ene phonopre danwel op de andere phonopre inschakelt?

Zelf als ik AB testen ga doen, dan ga ik toch FLAC opnames maken. Dus dan neem ik ook de invloed van mijn geluidskaart mee (dat is wel een losse kwaliteitsgeluidskaart, al heb ik 1 laptop waarbij de interne chip/opamp/etc ook heel goed is.

En dan dus 2 flacs tegelijkertijd open en switchen van de ene naar de andere, dus dat je binnen 1 sec het verschil kan horen.
Anders kom ik er vaak niet uit.
Ik heb de Rega op A3 en de iFi op A4 input van de Cambridge. De tulp stekkers van de Rega Planar moet ik telkens wisselen. Heel irritant klusje eigenlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:33:

95 euro geboden voor https://www.catawiki.com/...um-double-album-2013-2013? En dat vooral omdat Daft Punk er mee gestopt is? Het is een eerste persing, maar ik denk dat je er anno 2020 toch wel vanuit mag gaan dat de 2e tot weet ik veelste persing van precies dezelfde master matrijzen gemaakt is.

Dat bedrag is natuurlijk compleet uit verband geraakt... Ik heb Random Access Memories hier ook liggen en dat bedrag wat jij opnoemde was ook ongeveer wat ik bij de release er ongeveer voor betaalt heb...

Helaas is die uit verband geraakte prijs ook terug te vinden op Discogs:
https://www.discogs.com/sell/release/4570366?ev=rb

Blijkbaar heeft de gek het er voor over... 8)7 Ik weet wel dat ik de mijne in ieder geval niet te koop ga aanbieden, want voor een laag bedrag koop ik hem niet terug, dat is mij wel duidelijk geworden...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

kwaakvaak_v2 schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:33:

Ik moet mijn eerste persing van "homework" (2xLP) toch maar eens laten schatten als ik dat zo zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik zit te wachten tot de post komt, want die brengt mij de headshell voor de AT-VM95E.

De nieuwe platenspeler heeft nog geen werk gehad. Gewoon geen zin in platendraaien of de jukebox, ik had het druk zat met het huishouden en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Ik heb sterk de indruk dat het hele power supply upgrade verhaal vooral een businessmodel is voor een aantal fabrikanten.

Als je er een externe voeding bij kan verkopen voor x 100 (of meer nullen) is de verleiding natuurlijk des te groter om de standaard nog een tandje minder uit te voeren dan strikt noodzakelijk en het eventuele verschil daarmee verder uit te vergroten.

/onderbuik uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V

D_V

Flabsie schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:35:
[...]

Voor mijn set-up is er geen waarneembaar verschil. Ik heb geen metingen gedaan en ook geen ABX experiment opgezet. Hecht er dus zoveel of weinig waarde aan als je wilt. Maar ik zou het zelf niet aanraden als je in het goedkope/middensegment zit met de rest van je set-up.
Ben in principe super tevreden met m'n set-up. Deze is als volgt:

Kenwood KD-7010 (platenspeler) met Ortofon X3-MC element.
Gram Amp 2 (voorversterker)
Onkyo A-9010 (versterker)
Phonar P300 MK3 (speakers)

De voorversterker, versterker en speakers heb ik samen 2e hands ongeveer 250 euro voor betaald, dus het is geen dure set-up, maar kwalitatief wel ok volgens mij. De platenspeler was dan wel weer 700 euro.
D_V in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Voor die paar honderd euro voor een PSU upgrade koop ik liever ooit een keer een nieuwe naald, mocht dat nodig zijn. Denk dat dat wel hoorbaar verschil maakt.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Charly schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:49:
Ik heb sterk de indruk dat het hele power supply upgrade verhaal vooral een businessmodel is voor een aantal fabrikanten.
Dat gevoel heb ik ook wel. Beetje in lijn met die geweldige accessoires die hierboven besproken worden.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Die headshell komt zeker met de pakketdienst want de postbode, die had hem niet bij zich.

Daarom toch maar plaatjes gaan draaien met als eerste op de AT, Malcolm McLaren and the Bootzilla Orchestra - Waltz Darling.

En nu op diezelfde draaiert Joy Division - Live in Holland 1980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
Aanloop: ik heb sinds gisteren een mooie, nieuwe uitgave van Chet op het Riverside label (888072197664) via HappySadRecords binnen gekregen (dankjewel, Henk!). Wilde m vanavond op mn goed ingespeelde AKG-koptelefoon beluisteren en zat dus op 3m. snoerlengte van de platenspeler, waarvan de kap dicht was. En tóch had ik het idee, dat ik af en toe een ‘voor-echo’ (is dat een woord) hoorde. Heb een AT85EP als element.
Sprong: hoe kan dat?
Landing: merkte dat het alleen hoorbaar was bij plots aankomend volume, ca. 0,5 sec te vroeg en heel zacht op de achtergrond.

[ Voor 5% gewijzigd door jbtroost op 14-04-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doordrukeffect van de gebruikte mastertape? Dit was in analoge tijden een gegeven. De tape zit strak opgerold, met de loop der tijd beïnvloeden de laagjes met magnetische informatie elkaar en wordt dus ook een kleine hoeveelheid van de onderliggende laag op de laag erboven overgedragen. Dit is heel weinig, dus bij normale passages hoor je dit niet. Echter voorafgaand aan een nummer is er enkele seconden stilte, als het aanstaande nummer een energieke start heeft dan hoor je dat als voor-echo in die stilte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
Zou ik wel jammer vinden, want er werd juist hoog opgegeven over de kwaliteit van deze opname:

“Chet (180 gram, mastered from the original master tape by Kevin Gray at Cohearent Audio)”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:02

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat zijn meestal wel dé releases van moderne heruitgaven waar je naar op zoek bent. Kevin Gray is echt wel één van de personen die echt weet hoe er het beste uit een klassiek Jazz album gehaald moet worden. Zoals al hierboven aangegeven, een defect aan de mastertape. Ik heb veel albums gedaan door de man en die klinken werkelijk fenomenaal, maar ook daar zijn soms defecten in te horen zoals in het album "Songs for my Father" van Horace Silver. Tja...

En daar doe je niks aan, leef er mee en geniet van de rest van het album! :)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
De VM95E zit nu op een eigen headshell en het geluid is veel beter* dan wat er standaard op zat (AT-X3) Vanaf nu goed, maar ik spaar door voor de AT- 540 voor de SL 1210, en dan gaat de AT-440Mla naar de Audio Technica.

* In mijn optiek dan :+

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 15-04-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Dan blijft natuurlijk de vraag: waarom hebben ze een tape met printthrough gebruikt om een LP van te produceren, en niet een goed bewaarde eerste generatie kopie? Waren die er niet meer? Hadden ze allemaal last van hetzelfde? Of was het een gevalletje van het zoveelste product wat door een marketing afdeling verpest wordt (“anders kunnen we niet claimen dat we de master hebben gebruikt”)?

Ik vermoed helaas het laatste. Ik geloof niet dat er nog maar 1 tape over is van iets dat het waard is om op vinyl te persen. Iedere IT’er kent wel de waarde van backups. In het geval van geluidsbanden zou ik er meerdere hebben gemaakt, op tape van verschillende merken, zodat je er altijd een hebt als een bepaald merk niet zo goed tegen de tijd kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:28:
Doordrukeffect van de gebruikte mastertape?
Ik dacht dat dit altijd aan het snijproces lag. Als er een laquer gebruikt werd (dus dmm's hebben dit niet).

Maar doordrukeffect van een mastertape zou natuurlijk ook kunnen.
Je zou eigenlijk op de plaat moeten aangeven wanneer je een bepaalde voorecho hoort. Als exact 1 ronde daarna (dus de volgende groef) het corresponderende stuk muziek begint, dan ligt het aan het snijproces. Anders is het doordrukeffect van de magnetische band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

kozue schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:22:
Dan blijft natuurlijk de vraag: waarom hebben ze een tape met printthrough gebruikt om een LP van te produceren, en niet een goed bewaarde eerste generatie kopie? Waren die er niet meer? Hadden ze allemaal last van hetzelfde? Of was het een gevalletje van het zoveelste product wat door een marketing afdeling verpest wordt (“anders kunnen we niet claimen dat we de master hebben gebruikt”)?

Ik vermoed helaas het laatste. Ik geloof niet dat er nog maar 1 tape over is van iets dat het waard is om op vinyl te persen. Iedere IT’er kent wel de waarde van backups. In het geval van geluidsbanden zou ik er meerdere hebben gemaakt, op tape van verschillende merken, zodat je er altijd een hebt als een bepaald merk niet zo goed tegen de tijd kan.
Klopt in het geval van de meeste Jazz uit die tijd, is bekend dat bijvoorbeeld Mastering Engineer Rudy van Gelder(als hij deze ook heeft opgenomen?) meerdere opname maakten. Een mono en stereo opname minimaal en daarna werden er nog back-up kopieën gemaakt. Dus ik geloof dat ook niet direct. Het kan zijn dat de back-ups er niet meer zijn of de tapes moeten in een te erge staat verkeren om nog wat ermee te doen en dit de tape is die nog goed bruikbaar was. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Toshirou op 15-04-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
mr_petit schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:05:
Ik dacht dat dit altijd aan het snijproces lag. Als er een laquer gebruikt werd (dus dmm's hebben dit niet).
Het gros van de LP’s wordt gemaakt met laquers toch? Dan zou je dit bij een hoop LP’s moeten horen. En ik heb dit nog op geen enkele van mij gehoord. Heb je hier misschien meer uitleg over? Niet dat ik meteen wil betwisten of het waar is wat je zegt, maar omdat ik benieuwd ben naar de technische onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:35:
[...]

Het gros van de LP’s wordt gemaakt met laquers toch? Dan zou je dit bij een hoop LP’s moeten horen.
Het gros van moderne LP's is volgens mij DMM

Ik heb het overigens vaak genoeg gehoord, dat je de voorecho in de inloop/tussengroef hoort voordat het nummer start.
Ik heb het volgens mij alleen nog nooit gehoord bij een dmm.
Vroeger werd het vaak erop gezet of stond het in de deadwax dat het een dmm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
Toshirou schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:17:
Dat zijn meestal wel dé releases van moderne heruitgaven waar je naar op zoek bent. Kevin Gray is echt wel één van de personen die echt weet hoe er het beste uit een klassiek Jazz album gehaald moet worden. Zoals al hierboven aangegeven, een defect aan de mastertape. Ik heb veel albums gedaan door de man en die klinken werkelijk fenomenaal, maar ook daar zijn soms defecten in te horen zoals in het album "Songs for my Father" van Horace Silver. Tja...
Oei, die heb ik ook…! Zal m ook eens op mijn oren leggen, laat je wel weten of ik het kan horen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:05:
[...]

Maar doordrukeffect van een mastertape zou natuurlijk ook kunnen.
Je zou eigenlijk op de plaat moeten aangeven wanneer je een bepaalde voorecho hoort. Als exact 1 ronde daarna (dus de volgende groef) het corresponderende stuk muziek begint, dan ligt het aan het snijproces. Anders is het doordrukeffect van de magnetische band.
Goed punt, dat is inderdaad ook mogelijk. Dan hoor je het bij 33 rpm dus 1.8 seconden eerder, of in een heel erg geval al 3.6 seconden eerder. Dan is het zeer waarschijnlijk het snijproces. Is de delay anders dan ligt het daar niet aan. Stopwatch erbij dus en timen maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:06
Helaas is mijn schoonvader overleden, nu heb ik een Lenco L53 draaitafel gekregen.
Het apparaat heeft 25 jaar stil gedaan maar stekker erin en gaan.
Alleen je raad het al, het naaldje is opzich goed, alleen het stuk wat je in de card stopt is helemaal vergeeld/verroest.

Het rare is dat het een shure element is met de tekst: Shure M70BX. Dus ik zoeken naar een M70BX, maar nergens te vinden. Wel de M70B variant, maar of die er op past.

Of hebben jullie ideeën. De headset is wel weer van een apart type, dus helaas is het niet headshell eraf en een OM erop oid.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Laatst online: 13-09 08:22
Ik heb nog geen schoonmaakmiddelen in mijn bezit voor LP's. Op een aantal zit her en der wat stof.

Wat zijn de aanraders qua borstels voor LP's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dj Neo Ziggy Lenco L53, die ken ik niet. Bedoel je niet een L75 of zo? Heb je een fotootje?
Of het naaldje goed is, hoe weet je dat zolang je niet kan luisteren?
Wat bedoel je met "het stuk wat je in de card stopt"? Bedoel je datgene waar het element op aangesloten wordt? Is dat een slede in de headshell of iets anders? Fotootje?

Eerste hit google Shure M70BX:

https://service.shure.com/Service/s/article/m70bx-specs
Question
Besides the difference in the audio output specification (mV), what is the difference in this cart over the other ones, as well I know that the output of the cart is also almost 2000 Hz in frequency difference from the top of the audio spectrum. being 18000 from the 20000 in the other carts.Anyways I just got one this weekend, I changed a older Spectrum W/ SC95-II for a M70BX. Works nice as well on my 1200MK2 , I have not tried it out on my Akai as of yet, but It should be the same.

Answer

The M70BX has a spherical stylus tip; more expensive models have an elliptical tip. The M70BX has less channel separation than more expensive models. And as you already noted, the M70BX has a frequency response that is not as wide as more expensive models.
Ik zou er als het even kan een elliptische naald opzetten, type N70EJ.

https://www.pickupnaalden...=Shure_M-70-EJ_Groen_5450

Maar ik zou eerder gaan voor een nieuw element, of dat lukt hangt van de headshell af en of er een adapter voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:32:
Helaas is mijn schoonvader overleden, nu heb ik een Lenco L53 draaitafel gekregen.
Het apparaat heeft 25 jaar stil gedaan maar stekker erin en gaan.
Alleen je raad het al, het naaldje is opzich goed, alleen het stuk wat je in de card stopt is helemaal vergeeld/verroest.

Het rare is dat het een shure element is met de tekst: Shure M70BX. Dus ik zoeken naar een M70BX, maar nergens te vinden. Wel de M70B variant, maar of die er op past.

Of hebben jullie ideeën. De headset is wel weer van een apart type, dus helaas is het niet headshell eraf en een OM erop oid.
Gecondoleerd en sterkte

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Diagonaal Zie Topicstart. En wel het kopje "Tips & Tricks" waar mr_petit een aantal musthaves opsomt. Musthave 1 is je antwoord. Maar doe je zelf een plezier en schaf óók musthave 2 aan. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 16:47
Ik heb een aantal jaren geleden de platencollectie van mijn ouders en van vrienden van mijn ouders gekregen. Erg blij mee natuurlijk, maar ik merk dat ik er uiteindelijk maar weinig naar luister. Elke keer als ik het opzet, vind ik het geluid echt ontzettend vlak, en zet ik na een kwartiertje liever Spotify op. Dat lijkt me juist niet de bedoeling, spelen van vinyl zou een veel betere ervaring moeten zijn.

Mijn setup:
Denon X1400H
2x Q Acoustics 3010's
Dual DTJ 301 USB
ART DJPRE II

Het geluid van de Denon i.c.m. Q Acoustics is het probleem niet; zelfs Spotify vind ik al prima genoeg klinken. Beneden heb ik overigens een X2400 met Q Acoustics 3050's, welke een stuk beter klinken. Maar voor op zolder vind ik mijn versterker+speaker setup ruim voldoende.
Ik ben begonnen met enkel de DTJ 301, wat erg slecht klonk. Mijn aanname/hoop was dat het in de ingebouwde voorversterker zat, dus ik heb een de DJPRE II heb ik een jaar geleden aangeschaft in de hoop het geluid wat op te krikken. Volgens mij is het wel iets beter geworden, maar ik word er nog steeds niet erg blij van.
Rest mij nog de conclusie dat de DTJ 301 USB gewoon slecht geluid moet geven, of vinyl is gewoon niets voor mij. Dat laatste lijkt me echter sterk, als ik mensen om me heen hoor zijn ze zeer enthausiast over de geluidskwaliteit en juist de dynamiek erin.

Ik wil hem best vervangen door een andere platenspeler, maar ik heb geen zin om 250 euro uit te geven en er dan achter te komen dat de Dual DTJ 301 eigenlijk nagenoeg even goed was.
Als ik op bijvoorbeeld Whathifi kijk, zie ik de Rega Planar 3 aangeraden worden, maar een platenspeler van >500 euro is me echt te veel.

Heeft iemand ervaring met de Dual DTJ 301, en was die ervaring positief of negatief? Ik kan er bar weinig reviews van vinden, wat natuurlijk op zichzelf al een red flag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Cap schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:01:
@Dj Neo Ziggy Lenco L53, die ken ik niet. Bedoel je niet een L75 of zo? Heb je een fotootje?
Of het naaldje goed is, hoe weet je dat zolang je niet kan luisteren?
Wat bedoel je met "het stuk wat je in de card stopt"? Bedoel je datgene waar het element op aangesloten wordt? Is dat een slede in de headshell of iets anders? Fotootje?

Eerste hit google Shure M70BX:

https://service.shure.com/Service/s/article/m70bx-specs

[...]

Ik zou er als het even kan een elliptische naald opzetten, type N70EJ.

https://www.pickupnaalden...=Shure_M-70-EJ_Groen_5450

Maar ik zou eerder gaan voor een nieuw element, of dat lukt hangt van de headshell af en of er een adapter voor is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtVIa8aO0tECKXG8b7g5bwFBF5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ5Nwhc3F9rAmOcI1mlnP4gB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIiz6zK9C1osei43ew1GvdZwJhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYjPwtfzvprHGUJS1G0vs8jw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8EUqO3Vrm5RhPRZ7Eq2jFBgZy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyrCz8pkpu9sPopH37FUQnbt.jpg?f=fotoalbum_large

@Cap Ik had het verkeerd, het is een L58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ruuddie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:03:
Ik heb een aantal jaren geleden de platencollectie van mijn ouders en van vrienden van mijn ouders gekregen. Erg blij mee natuurlijk, maar ik merk dat ik er uiteindelijk maar weinig naar luister. Elke keer als ik het opzet, vind ik het geluid echt ontzettend vlak, en zet ik na een kwartiertje liever Spotify op. Dat lijkt me juist niet de bedoeling, spelen van vinyl zou een veel betere ervaring moeten zijn.

Mijn setup:
Denon X1400H
2x Q Acoustics 3010's
Dual DTJ 301 USB
ART DJPRE II

Het geluid van de Denon i.c.m. Q Acoustics is het probleem niet; zelfs Spotify vind ik al prima genoeg klinken. Beneden heb ik overigens een X2400 met Q Acoustics 3050's, welke een stuk beter klinken. Maar voor op zolder vind ik mijn versterker+speaker setup ruim voldoende.
Ik ben begonnen met enkel de DTJ 301, wat erg slecht klonk. Mijn aanname/hoop was dat het in de ingebouwde voorversterker zat, dus ik heb een de DJPRE II heb ik een jaar geleden aangeschaft in de hoop het geluid wat op te krikken. Volgens mij is het wel iets beter geworden, maar ik word er nog steeds niet erg blij van.
Rest mij nog de conclusie dat de DTJ 301 USB gewoon slecht geluid moet geven, of vinyl is gewoon niets voor mij. Dat laatste lijkt me echter sterk, als ik mensen om me heen hoor zijn ze zeer enthausiast over de geluidskwaliteit en juist de dynamiek erin.

Ik wil hem best vervangen door een andere platenspeler, maar ik heb geen zin om 250 euro uit te geven en er dan achter te komen dat de Dual DTJ 301 eigenlijk nagenoeg even goed was.
Als ik op bijvoorbeeld Whathifi kijk, zie ik de Rega Planar 3 aangeraden worden, maar een platenspeler van >500 euro is me echt te veel.

Heeft iemand ervaring met de Dual DTJ 301, en was die ervaring positief of negatief? Ik kan er bar weinig reviews van vinden, wat natuurlijk op zichzelf al een red flag is.
Als ik zo zie is het element dat erop zit nou niet bepaald wat je noemt aangenaam. Erbij geleverd met het idee "Zo, dan kan er wat gespeeld worden", maar dit wil je niet eronder laten. Ik zou het element vervangen voor iets beter als een AT-VM, Ortofon-OM10/20 of een Nagaoka-MP100/110. Je zal merken dat het daarna een heel stuk aangenamer klinkt.

De rest van je setup is gewoon goed, ook de voorversterker heb ik her en der genoeg positiefs over gelezen, dus dat is allemaal in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
Toshirou schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:29:
[...]

Als ik zo zie is het element dat erop zit nou niet bepaald wat je noemt aangenaam. Erbij geleverd met het idee "Zo, dan kan er wat gespeeld worden", maar dit wil je niet eronder laten. Ik zou het element vervangen voor iets beter als een AT-VM, Ortofon-OM10/20 of een Nagaoka-MP100/110. Je zal merken dat het daarna een heel stuk aangenamer klinkt.

De rest van je setup is gewoon goed, ook de voorversterker heb ik her en der genoeg positiefs over gelezen, dus dat is allemaal in orde.
Bedankt voor je reactie! Als ik in de specsheets kijk, zie ik dat er een AT3600L element op zit. Als ik wat rond-Google, krijg ik het idee dat dit geen heel slecht element zou moeten zijn. Of ja, het is een instapmodel van een paar tientjes, maar geen Chinese kloon van 3 dollar op Ali zeg maar.

Dit zal wel mijn onwetendheid over het onderwerp zijn, maar mijn gevoel zegt dat het ene element van 50 euro (AT-VM95E , Ortofon OM 5e) geen gigantisch verschil kan zijn met het andere element van een paar tientjes (die AT3600L van mijn apparaat).

Denk je echt dat dit de oplossing gaat zijn? Ik geef liever bijvoorbeeld meteen 200 euro uit aan een instap Pro-Ject, dan dat ik 50 euro ga steken in een verloren zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Misschien zijn de platen oud en versleten, misschien is jou paar oren gewoon aan de kwaliteit van streaming en vind het dat prettiger?

De naald, het element, het medium en eventueel de voorversterker zullen meest invloed hebben op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Yalopa schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:34:
Misschien zijn de platen oud en versleten, misschien is jou paar oren gewoon aan de kwaliteit van streaming en vind het dat prettiger?

De naald, het element, het medium en eventueel de voorversterker zullen meest invloed hebben op het geluid.
De loudness war in cd's en de normalisatie bij streaming laat het geluid harder overkomen. De klank waar de meeste mainstream muziekluisteraars aan gewend zijn. Echter vinyl heeft een groter dynamisch bereikt, dus het klinkt anders. Zeker gezien elke LP een andere mastering heeft doorlopen als een digitale opname. Maar na een tijdje ga je aan dit geluid wennen en als aangenamer ervaren.

Maar wat hierboven al wordt gezegd, wat voor een platen draai je. Oude klassiekers die in een "niet meer zo nieuw" staat verkeren of nieuw gekochte albums?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
Goede feedback allebei, dank je!

Ik heb vooral oud vinyl van mijn ouders en hun vrienden, dus oude klassiekers. Ik heb ook een nieuwe Wish you were here van Pink Floyd, welke ook niet optimaal klinkt. Hier hangt hetzelfde 'doffe' geluid overheen. Maar jullie hebben wel een punt, die nieuwe LP klinkt minder slecht dan de oude LP's. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat álle oude LP's niet meer goed klinken, wat bij mij wel het geval is. Wat ik ook opzet, het klinkt allemaal dof en vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Laatst online: 11:05
@Ruuddie bij mijn gebruikte platenspeler was het de naald, die was gewoon brak en met een nieuwe AT voor €50 was het gewoon goed. En ik denk niet dat je het daarvoor moet laten: als je een andere platenspeler haalt waarbij je de naalddruk en antiskating kan instellen, kan je over het algemeen dit element erop zetten.

Voor mij was het ook leerzaam om te pielen hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik herken me ook niet in het doffe geluid wat je omschrijft. Heb je al eens getest bij iemand anders met een platenspeler? Je hoort dan natuurlijk wel verschillen als die persoon ook andere speakers heeft, maar dan kan je uitsluiten of het aan je platen ligt en daarmee of je verder wil investeren in het oplossen van het probleem. Daarna zou ik ook eens naar het element kijken. Ik heb een AudioTechnica AT-LP5 platenspeler en ik ben blij met het geluid dat daar uitkomt. Er zit een AT95Ex naald/element op en ik heb op nog geen enkel moment de noodzaak gevoeld deze te vervangen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik denk dat ik hem maar ga vervangen. Ik ga me proberen te verdiepen in elementen, om te zien of ik die eerst wil vervangen om te proberen (en zoals teot zegt, dan kan je hem later alsnog inzetten bij een volgende speler) of dat ik meteen een nieuwe wil aanschaffen met een ander/beter element erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtroost
Ruuddie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:14:
Goede feedback allebei, dank je!

Ik heb vooral oud vinyl van mijn ouders en hun vrienden, dus oude klassiekers. Ik heb ook een nieuwe Wish you were here van Pink Floyd, welke ook niet optimaal klinkt. Hier hangt hetzelfde 'doffe' geluid overheen. Maar jullie hebben wel een punt, die nieuwe LP klinkt minder slecht dan de oude LP's. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat álle oude LP's niet meer goed klinken, wat bij mij wel het geval is. Wat ik ook opzet, het klinkt allemaal dof en vlak.
Ik hoor een Knosti roepen… 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:35
@Ruuddie Ik zou ook voor een ander element gaan, en dan bij voorkeur een VM95E element van Audio-technica (of beter). Naar wens kan je deze ook later nog upgraden, de naalden van de VM serie zijn uitwisselbaar. De 95E heeft een eliptische naald vergelijkbaar met een OM10 van Ortofon. Een OM5E is prijstechnisch vergelijkbaar maar zit een klasse lager. Ortofon is verhoudingsgewijs duurder met hun elementen, de VM95E zit op Ortofon red niveau en die kost tegen de 100 euro.

Koop je een nieuwe Pro-ject van rond de 200 euro dan ben je slechter af omdat je dan een speler hebt waarbij de anti-skating niet instelbaar is. Ik zou adviseren niet lager te gaan zitten dan de Essential serie, hier is in dit topic al regelmatig over geschreven (zoekresultaat op primary).
Daarbij: bij goedkope nieuwe spelers zit vaak een AT3600 of OM5E naald, ook bij de Essential bijvoorbeeld. Dan ben je nog weinig opgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruuddie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:42:
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik denk dat ik hem maar ga vervangen.
Buiten dat het met oude exemplaren toch heel vaak hit&mis is met geluidskwaliteit (het kwaliteitsverschil in persingen was vroeger veel groter) denk ik dat we eerst moeten verifieren of eea wel goed afgesteld staat.
Betreft de albums:
Heb je een lijst met albums? Dan kunnen we kijken of er heel duidelijk persingen tussen zitten die heel goed zijn. Je schreef al dat je een nieuw exemplaar hebt van wish you were here. Is dat je enige nieuwe plaat?

Betreft je installatie:
Heb je een naaldborsteltje?
Je naald kan best heel vuil zijn. Dat heeft heel veel invloed.

Heb je de naalddruk op je draaitafel afgesteld. Zo ja, hoe heb je dat gedaan en op hoeveel staat die naalddruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Goede toevoegingen, ging wat te snel met de conclusie dat vervanging de beste optie is.
Vwb de 3600L, termen als vlak en dof kan ik er niet gelijk bij plaatsen. Het mag dan wel een goedkoop element met conische naald zijn, vind 'm eerder vol qua klank. Wel loopt hij minder verder door in het hoog dan bijv. een AT/VM95, van wat ik me herinner. Maar dat is misschien ook wel eigen aan conische naalden?

[ Voor 25% gewijzigd door musicfreak op 16-04-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:53:
Goede toevoegingen, ging wat te snel met de conclusie dat vervanging de beste optie is.
Vwb de 3600L, termen als vlak en dof kan ik er niet gelijk bij plaatsen. Het mag dan wel een goedkoop element met conische naald zijn, vind 'm eerder vol qua klank. Wel loopt hij minder verder door in het hoog dan bijv. een AT/VM95, van wat ik me herinner. Maar dat is misschien ook wel eigen aan conische naalden?
Dat klopt als een bus, conische naalden kunnen minder makkelijk de groeven van een plaat volgen en laten daardoor de hoge tonen minder goed door... Zo'n conische naald komt namelijk ook wat minder diep in de groeven van een plaat...

Dat laatste heeft bij een extreem vuile plaat wel het voordeel dat er minder vuil opgepikt kan worden uit de groef en dus ook wat minder geknetter en gekraak... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:20
Zo.

Middagje alleen thuis, dus tandje bij
Test Dept Unacceptable Face of Freedom
Test Dept A Good Night Out
La Muerte Peep Show
Swans Children of God

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:14:
[...]

@Cap Ik had het verkeerd, het is een L58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j00fkpMxVyduV0I36B3UrChuqs4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fyrCz8pkpu9sPopH37FUQnbt.jpg?f=user_large

Dat is een klassieke Lenco headshell en daar past elk standaard half inch mount element in. Dus ook het door jou aangehaalde Ortofon OM element, maar dan de standaard variant niet van het DJ Concorde type. ;) Mocht je het element willen vervangen dan lijkt de compliante OM20 of hoger me geen optimale match met de arm, ik zou eerder naar een Audio Technica kijken bijv uit de AT-VM95 reeks.

Kwestie van de headshell draadjes losmaken, schroefjes losdraaien en nieuwe element erin. Ik zou wel even kleinere, niet magnetische ringetjes kopen, degene die nu om de schroefjes zitten zijn van het type lompe bouwmarkt ringetjes en gaan bij menig element in de weg zitten.

De headshell bedrading ziet er inderdaad geoxideerd uit maar kan je gewoon nog gebruiken. De contactpunten kan je goed schoonmaken met bijv een tandenborsteltje en contactspray totdat ze weer aardig glimmen. Heb je geen contactspray dan kom je met bijv WD40 en alcohol ook een heel end. Vergeet ook niet de 4 contactpunten
vd headshell waar deze de arm mee in gaat goed schoon te maken met alcohol.

Overigens is het bij Lenco's ook altijd even kijken of armlagering nog in orde is, de kunststof blokjes waar het meslager op ligt zijn vaak versleten en moeten vernieuwd. (Bij koop altijd even navragen welke je precies nodig hebt.)

Ik heb volgens mij trouwens nog zo'n headshell liggen, zal eens kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Wow, wat een bak aan informatie, en dat van die ringetjes is wel typisch mijn schoonvader.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vintage1967
Vorige week een aantal nieuwe LP's opgehaald:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ivl1lmpl.jpg

Pink Floyd - More blijkt volgens Discogs een bootleg te zijn. Maar dat doet in dit geval niets af aan de kwaliteit van de persing. Gewoon heel goed.

Van de bootleg van Guns 'n' Roses heeft LP1 een lichte warp en LP2 een wat steviger warp. LP1 heb ik beluisterd en daar is de warp geen probleem. Wel is de geluidskwaliteit zeer matig. Ja het is een bootleg, maar het zou wel om een 'FM Broadcast' gaan. En die kunnen qua geluid gewoon heel goed zijn. Nou ja, het is en blijft een wondere wereld die van de bootlegs :+ .

Havin' a Cigar van Pink Floyd is wit vinyl.

De onderste drie LP's op de foto zitten nog in de folie. De overige LP's die ik tot nu toe heb beluisterd, klinken heerlijk. Met name het live album van Lynyrd Skynyrd is heerlijk. Het is trouwens de MOV-persing.

En vandaag werd deze afgeleverd :9~ :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gHQrwnfl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tQcVCzhl.jpg

Die stond al zo lang op mijn verlanglijst. En eindelijk heb ik hem dan. Gekocht via Discogs bij Concerto in Amsterdam. En wat hebben ze hem zorgvuldig verpakt. Alle LP's uit de buitenhoezen en apart, met fillers voor de stevigheid, verpakt. De hoezen, poster en het boekje veilig in de box. Nou, degene die dat verzorgd heeft, kan je om een boodschap sturen! Als verzamelaar zal ik niet snel de kwalificatie NM voor vinyl gebruiken. Maar in dit geval is dat echt niets te veel gezegd. De hoezen kregen een VG+. Ja, er zijn 4 hoezen die seamsplit (al dan niet beginnend) aan de bovenkant hebben. Maar geen ringwear, geen storagewear, gewoon zó mooi gaaf. Het enige is dat de LP's wat stoffig zijn. Maar daar heb ik een Knosti voor. Als eerste heb ik vanmiddag tussen het klussen door even naar 'Hey Joe' op de 12" geluisterd. Wetend dat de rest nog op me ligt te wachten om beluisterd te worden: oOo .

Ik kan weer even vooruit met deze recente aanwinsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
@Ruuddie Er zijn al de nodige suggesties gedaan maar wat ik me nog bedacht: jouw Denon AVR-X1400H is een AV reciever en daar zitten vaak allerlei opties op om het geluid mee aan te passen. Mogelijk zijn enkele hiervan actief op de ingang waar je je Dual / DJ pre II hebt aangesloten.

Ik heb de handleiding er even op nageslagen en al deze instellingen kan je gelukkig in één klap teniet doen door op de afstandsbediening op pure te klikken, onderaan bij sound mode. Daarmee activeer je de direct weergave. Geeft dit wellicht al verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Direct mode deactiveert ook de equaliser controls voor bass en treble en maakt het geluid juist heel plat als je deze nodig hebt om je speakers wat op te peppen. De speakers in m’n woonkamer hebben het niet nodig, maar die op m’n slaap/hobby/werkkamer kan ik niet naar luisteren zonder beide omhoog te draaien. Maar ze zijn toch aan vervanging toe. Ze hebben wat opstartproblemen tegenwoordig: het volume moet soms eerst omhoog om ze te activeren. Kan ik gelijk wat beters neerzetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Deze mag natuurlijk niet ontbreken in dit topic:
reviews: Ik ben vinylliefhebber, maar niet omdat het beter zou klinken dan di...
Nieuwe column over vinyl met wat behalve een mening ook wat achtergrond over de technologische beperkingen. Niks nieuws onder de zon voor de mensen hier, maar wel leuk om te lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• musicfreak
kozue schreef op zondag 18 april 2021 @ 07:16:
Direct mode deactiveert ook de equaliser controls voor bass en treble en maakt het geluid juist heel plat als je deze nodig hebt om je speakers wat op te peppen.
Het doel van mijn opmerking was vooral zodat Ruuddieboy uit kan sluiten, het kan zijn dat een instelling op de receiver ervoor zorgt dat hij het geluid van zijn platenspeler als minder ervaart.
Wat source direct betreft, het grappige is dat bij de ene versterker die schakelaar maar weinig doet, zoals op mijn Denon. Echter bij mijn Marantz PM5005 is het echt een bizar groot verschil. Zet ik daar de source direct aan dan speelt deze toch wel wel budget versterker gelijk een klasse hoger. Was echt verbouwereerd toen ik dat voor het eerst hoorde. Die versterker doe ik nooit meer weg.
mr_petit schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:42:
[...]
Toevallig heb ik die ifi zen blind gehoord via een pb gesprek met iemand hier.
Ik kon 'm niet onderscheiden van een Lehmann black cube (die een stuk duurder is), die ook meedeed in het testje (ik wist dus niet naar welke phonopre's ik zat te luisteren). Ik kon wel een spectraal verschil zien, maar niet horen.
Toevallig bleek mijn eigen phonopre er óók tussen te zitten (ik heb dan een gemodde kloonversie maar goed), en die pikte ik er ook onverhoopt uit als best klinkende. Dat was ook wel frappant 8) :P . Maar de verschillen waren allemaal heel klein.
Om hier nog even op terug te komen, die 'iemand hier' was ik. :)
In de test flac bestanden kon je inderdaad weinig verschil tussen de verschillende phono pre's horen, echter dat kwam naar mijn idee vooral door mijn Edirol UA-1A externe geluidskaart. Een opname hiermee klinkt erg lekker maar hij lijkt het geluid wat vetter te maken. Hierdoor worden de verschillen tussen de phono pre's een stuk kleiner. In het 'echt', dus direct luisterend naar de ifi zen, black cube en bugle2 hoorde ik veel duidelijker verschillen. Verschillen die ik blijf horen bij een wissel.
Ik denk dat het ook echt een smaak kwestie is welke voorversterker je prefereert. Mijn ervaring is dat er behoorlijke verschillen tussen zitten, en het is dus maar net wat je aanspreekt en wat matcht met de rest van je setup. Ik blijf iig Lehmann fan, alleen de ruis zou wat minder mogen. Misschien is dat bij de black cube II en decade beter voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
kozue schreef op zondag 18 april 2021 @ 07:16:
Direct mode deactiveert ook de equaliser controls voor bass en treble en maakt het geluid juist heel plat als je deze nodig hebt om je speakers wat op te peppen. De speakers in m’n woonkamer hebben het niet nodig, maar die op m’n slaap/hobby/werkkamer kan ik niet naar luisteren zonder beide omhoog te draaien. Maar ze zijn toch aan vervanging toe. Ze hebben wat opstartproblemen tegenwoordig: het volume moet soms eerst omhoog om ze te activeren. Kan ik gelijk wat beters neerzetten ;)
Dat klinkt eerder als een speaker relais in je versterker dat op zijn laatste benen loopt. Als je het volume opkrikt loopt er meer stroom en maakt hij weer contact.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vanochtend werd ik wakker en dacht: laten we eens een plaat opzetten... Hmm, waarmee wil ik wakker worden?

En toen viel mijn oog op de LP "The Whippoor Will" van Blackberry Smoke... Bingo! En dus lag die in no-time op de platen draaier:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/dsowcGofwKxWRdOO-51VWJFWrZF1-k6b5Pa3omwIzafGchYc71tmf3m77BxgOEmN8O4iuC2AmgqPd-AbmxwGgEwpSzPRIf49JCFhpA5MxWqLRpv9U9rYIUsZETiTAZ8EeBijzaStfQ=w2400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haas
musicfreak schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:32:
[...]

Echter bij mijn Marantz PM5005 is het echt een bizar groot verschil. Zet ik daar de source direct aan dan speelt toch wel wel budget versterker gelijk een klasse hoger. Was echt verbouwereerd toen ik dat voor het eerst hoorde. Die versterker doe ik nooit meer weg.

[...]
Haha wat herkenbaar, sinds dag één heb ik mijn Marantz PM5005 op kantoor op source direct staan. De computer is met USB DAC aangesloten voor Roon. Op mijn Marantz SR4500 die ik voor de PM5005 gebruikte gaf source direct ook het mooiste resultaat. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFziLu2KzH7sGz2qtT5YEMCsRPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPLgiPpool6XWb8O7PHLmZ9Z.jpg?f=fotoalbum_large

De Phono input van de PM5005 is ook niet slecht met de Philips 677 platenspeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Haas schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:16:
[...]

Haha wat herkenbaar, sinds dag één heb ik mijn Marantz PM5005 op kantoor op source direct staan. De computer is met USB DAC aangesloten voor Roon. Op mijn Marantz SR4500 die ik voor de PM5005 gebruikte gaf source direct ook het mooiste resultaat. :)

[Afbeelding]

De Phono input van de PM5005 is ook niet slecht met de Philips 677 platenspeler.
Tips:
- Vervang die Sony cd-speler met een Marantz CD6005... Dat doet voor het geluid van CD's wonderen...
- Vervang die Sony tuner door een Marantz ST-6003... Geen idee of die beter klinkt, maar dan zijn de looks van de producten over de gehele audioset wat meer gelijk en ook wat meer premium voor het gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Eigenlijk het verkeerde topic, maar, @rcor waarom de Marantz CD6005? Maakt deze er echt iets moois van?
iets mooiers dan bv een NAD cd speler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
@Haas Grappig om te lezen dat je m'n ervaringen met de source direct knop op de PM5005 herkent. Mijn Denon waarbij dat een stuk minder speelt is overigens de PMA-800NE.

Ik heb zelf de PM5005 gekocht nadat ik de Marantz CD5005 had aangeschaft. Die viel me ook zeer positief op. Terzijde: toen ik mijn TD160 liet opknappen zag ik dat Dr. Thorens ook een 5005 had staan, hij was er ook enthousiast over.
Omdat ik nieuwsgierig was wat een CD6006 nog kon toevoegen deze ook beluisterd maar dat vond ik maar een futloos ding. Van de 6006 is ook een UK edition beschikbaar die ik ook beluisterd heb. Deze was duidelijk beter dan de standaard versie echter de CD5005 vond ik gek genoeg (want goedkoper) nog een stap beter.
Toen voor weinig als extra speler 2e hands een CD6003 op de kop kunnen tikken. Prima ding, niks mis mee en beter dan de standaard 6006 maar de 5005 heeft wat meer, hoe zeg je dat, autoriteit.
De CD6005 heb ik nog nooit gehoord, daar kan ik dus niks over zeggen. Het viel me in ieder geval op hoeveel verschil er klankmatig zit tussen de diverse recente Marantz CD spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coenen schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:14:
Eigenlijk het verkeerde topic, maar, @rcor waarom de Marantz CD6005? Maakt deze er echt iets moois van?
iets mooiers dan bv een NAD cd speler?
Nou, die is ruim afdoende om het maximale uit je speaker en receiver te halen... Het kan goed zijn dat bepaalde NAD modellen wellicht ook heel goed kunnen klinken, maar neem van mij aan: voor 450 euro (of als je net zoals ik geluk hebt voor 375 euro) kocht je destijds een dijk van een CD-speler... Zeer goede reviews, waaronder door het gerenommeerde WhatHifi...

Overigens combineer ik mijn Marantz CD6005 met een Marantz PM7000N, Technics SL-1710 platenspeler, Akai GX-75 cassettedeck, Akai GX-225D bandrecorder, Denon DMD-1300 minidisc en als speakers B&W CM1 aangevuld met een JBL down firing subwoofer...

En omdat het kan heb ik ook nog een vintage set met Erres TA5426 speakers, Rotel RCD-1072 CD speler (velen malen duurder qua nieuw prijs, maar niet perse beter dan de Marantz) en Philips 22RH720 vissenoog receiver (ja ik ben een echte audio gek)... Middels een slimme oplossing kan ik de bandrecorder en de Rotel CD-speler op beiden audio sets gebriuken...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 18-04-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
nineball schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:06:
[...]

Dat klinkt eerder als een speaker relais in je versterker dat op zijn laatste benen loopt. Als je het volume opkrikt loopt er meer stroom en maakt hij weer contact.
Dan zouden 3 verschillende versterkers hetzelfde probleem hebben en daar geloof ik niet in. Ik had het probleem al met een versterker die ik vorig jaar gebruikte. Toen had ik het alleen op links en dacht ik dat het aan de versterker lag. Ik had nog andere een versterker staan maar die heeft volgens mij een recap nodig want het linker kanaal klonk niet zoals het zou moeten en de speaker is er ook niet beter van gaan werken. Dat ding heb ik daarom snel weer vervangen door een monster met 12 inputs zodat ik alles aan kan sluiten zonder het mengpaneel dat er voorheen bij stond. Ondertussen is het probleem zich ook bij de rechter speaker gaan voordoen. Ik denk dat er iets in de speakers gewoon wakker moet worden geschud na een tijdje stil staan. Ik heb het vaker na het weekend wanneer ik een paar dagen niet op m’n werk/audioplek heb gezeten, maar doordeweeks een stuk minder. Het is verder ook niet zo’n groot probleem. Een paar seconden het volume iets hoger (niet eens irritant hoog) en ze kunnen weer een dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
musicfreak schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:32:
[...]

Het doel van mijn opmerking was vooral zodat Ruuddieboy uit kan sluiten, het kan zijn dat een instelling op de receiver ervoor zorgt dat hij het geluid van zijn platenspeler als minder ervaart.
En mijn doel was meer om aan te geven dat in sommige setups de source direct juist vlak geluid op kan leveren en het probleem misschien wel daardoor veroorzaakt wordt. Als het aan stond, probeer het eens uit te zetten. Misschien klinken andere bronnen wel beter omdat daar EQ en andere bewerkingen op zitten die het geluid mooier doen overkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:37
Ik had al een tijdje zin in een nieuw projectje, daarom deze B55 opgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxwL46uaFV9UHKJmVrWoTJJBtTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bfRA4yOKfoqAtv1aqyIYdKNu.jpg?f=user_large

Op de foto lijkt het mee te vallen maar hij is behoorlijk vies en kan wel een opknapbeurtje gebruiken. Ik heb al wel eens een L75 onder handen genomen (technisch vrijwel gelijk) en het is lekker simpel dus ik verwacht geen problemen en ik heb alles wat ik nodig heb. Ik begin met de plint en daarna de rest, dan heb ik deze week elke dag een klusje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
kozue schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:30:
[...]

Dan zouden 3 verschillende versterkers hetzelfde probleem hebben en daar geloof ik niet in. Ik had het probleem al met een versterker die ik vorig jaar gebruikte. Toen had ik het alleen op links en dacht ik dat het aan de versterker lag. Ik had nog andere een versterker staan maar die heeft volgens mij een recap nodig want het linker kanaal klonk niet zoals het zou moeten en de speaker is er ook niet beter van gaan werken. Dat ding heb ik daarom snel weer vervangen door een monster met 12 inputs zodat ik alles aan kan sluiten zonder het mengpaneel dat er voorheen bij stond. Ondertussen is het probleem zich ook bij de rechter speaker gaan voordoen. Ik denk dat er iets in de speakers gewoon wakker moet worden geschud na een tijdje stil staan. Ik heb het vaker na het weekend wanneer ik een paar dagen niet op m’n werk/audioplek heb gezeten, maar doordeweeks een stuk minder. Het is verder ook niet zo’n groot probleem. Een paar seconden het volume iets hoger (niet eens irritant hoog) en ze kunnen weer een dag verder.
Wat zijn het voor speakers? Bij normale passieve speakers is wat jij beschrijft bijna onmogelijk. Drie brakke relais is echter niet zo vreemd, zeker als het wat ouder spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Vintage1967 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:39:
Vorige week een aantal nieuwe LP's opgehaald:

[Afbeelding]

Pink Floyd - More blijkt volgens Discogs een bootleg te zijn. Maar dat doet in dit geval niets af aan de kwaliteit van de persing. Gewoon heel goed.
Pink Floyd More is een lp met filmmuziek uit de film More

Wikipedia: More (soundtrack)

Het is geen bootleg, maar je kan wel een illegale kopie in handen hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
nineball schreef op maandag 19 april 2021 @ 01:08:
[...]

Wat zijn het voor speakers? Bij normale passieve speakers is wat jij beschrijft bijna onmogelijk. Drie brakke relais is echter niet zo vreemd, zeker als het wat ouder spul is.
Het zijn redelijk simpele passieve speakers die ik rond 1996 bij een Sony midiset van 600 gulden heb gekregen. Ze klinken best goed voor wat je voor zo’n prijs zou verwachten, maar zijn dus ondertussen al 25 jaar oud en in die tijd best veel gebruikt.

Die eerste amp is een Pioneer die ik in 2009 nieuw had gekocht. De andere 2 zijn wel jaren 90 modellen (een Sony en een Kenwood), maar hoe groot is de kans dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben? Ik heb verder geen verstand van speaker relais of het vervangen/troubleshooten hiervan, maar de amp die ik nu gebruik werkt verder top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
rcor schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:39:
[...]

Tips:
- Vervang die Sony cd-speler met een Marantz CD6005... Dat doet voor het geluid van CD's wonderen...
- Vervang die Sony tuner door een Marantz ST-6003... Geen idee of die beter klinkt, maar dan zijn de looks van de producten over de gehele audioset wat meer gelijk en ook wat meer premium voor het gevoel...
Prima tips! Ik moet bekennen dat ik de Sony decks nog over heb van mijn jeugd. Alle CD's heb ik als FLAC opgeslagen en in Roon gezet zodat ik ze in elke kamer kan afspelen. Sinds Roon maak ik nog maar weinig gebruik van de CD decks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Bestla schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:07:
[...]

Pink Floyd More is een lp met filmmuziek uit de film More

Wikipedia: More (soundtrack)

Het is geen bootleg, maar je kan wel een illegale kopie in handen hebben natuurlijk.
Weet ik. Het laatste is dan ook het geval omdat er helemaal geen gegevens in de uitloopgroef staan terwijl dit bij de legale versie wel het geval is. Dus ja, het is een regulier album van Pink Floyd en het betreft een bootleg, dus illegale, versie. Trouwens, achteraf had ik het kunnen weten. Een legale nieuwe persing van een PF album zit in shrink en heeft een hypesticker met prachtige marketing-bla-bla. Deze is weliswaar nieuw, maar was niet gesealed. Shame on me..... :o .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruuddie
musicfreak schreef op zondag 18 april 2021 @ 06:39:
@Ruuddie Er zijn al de nodige suggesties gedaan maar wat ik me nog bedacht: jouw Denon AVR-X1400H is een AV reciever en daar zitten vaak allerlei opties op om het geluid mee aan te passen. Mogelijk zijn enkele hiervan actief op de ingang waar je je Dual / DJ pre II hebt aangesloten.

Ik heb de handleiding er even op nageslagen en al deze instellingen kan je gelukkig in één klap teniet doen door op de afstandsbediening op pure te klikken, onderaan bij sound mode. Daarmee activeer je de direct weergave. Geeft dit wellicht al verbetering?
Erg bedankt voor het onderzoeken! Alle optimalisaties staan al uit op de ingang waarop ik de preamp heb aangesloten helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Vintage1967 schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:40:
[...]

Weet ik. Het laatste is dan ook het geval omdat er helemaal geen gegevens in de uitloopgroef staan terwijl dit bij de legale versie wel het geval is. Dus ja, het is een regulier album van Pink Floyd en het betreft een bootleg, dus illegale, versie. Trouwens, achteraf had ik het kunnen weten. Een legale nieuwe persing van een PF album zit in shrink en heeft een hypesticker met prachtige marketing-bla-bla. Deze is weliswaar nieuw, maar was niet gesealed. Shame on me..... :o .
Ik heb deze plaat ook, als NL 1969 persing
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2SG3DZN3/PFMore.jpg

Wat ik nog wist is dat er twee versies van hoezen zijn. Dat de mensen op de achterzijde westwaarts kijken, en dat er een versie is met de mensen oostwaarts kijkend.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3NxGvQ5C/pfmore-west.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nLrR1hKL/Pink-Floyd-More-rechts.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Bestla op 20-04-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
kozue schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:57:
[...]

Het zijn redelijk simpele passieve speakers die ik rond 1996 bij een Sony midiset van 600 gulden heb gekregen. Ze klinken best goed voor wat je voor zo’n prijs zou verwachten, maar zijn dus ondertussen al 25 jaar oud en in die tijd best veel gebruikt.

Die eerste amp is een Pioneer die ik in 2009 nieuw had gekocht. De andere 2 zijn wel jaren 90 modellen (een Sony en een Kenwood), maar hoe groot is de kans dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben? Ik heb verder geen verstand van speaker relais of het vervangen/troubleshooten hiervan, maar de amp die ik nu gebruik werkt verder top.
Wat je beschrijft klinkt typisch als een relais probleem. En bij bijna alle versterkers worden de contacten daarvan slecht. 2009 is wel een beetje nieuw daarvoor maar niet onmogelijk. Als je aan exact hetzelfde type relais kunt komen is vervangen niet moeilijk, zeker niet als de onderkant van de printplaat bereikbaar is. Ander zit de moeilijkheid in het uit- en inbouwen. Soldeerbout heb je wel nodig natuurlijk. Schoonmaken kan ook tijdelijk helpen maar ook daarvoor moet het relais er meestal uit, om het kapje eraf te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Weekendje Roadburn zit er weer op! Zelfs online only was het een feestje.

Er zitten hier wat DeWolff fans geloof ik? Je kan hun show van gisteravond (zij waren aflsuitende act!) gratis terugkijken, en wel hier. Even DeWolff intikken in de zoekbalk en gaan!
Ik ben geen fan van hun reguliere werk, maar voor Roadburn hebben ze hun show van een kleine anderhalf uur volgestopt met lekker zompige jams (en Bavaria). Kijk en geniet (ook van de andere shows) en bestel wat platen van de artiesten!

Alles staat nog online tot morgennacht.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Mocht er iemand in midden Noord-Holland nog op zoek zijn naar een vintage platenspeler: Loodz15 in Alkmaar heeft nog een Lenco L3806 L75 en een Dual 1226 staan. De Dual (€95) heeft een sticker “getest” en zou dus moeten werken. De L75 staat “Hobby” op, wat betekent dat er iets aan gefixed moet worden (maar niet wat) en is maar €40, maar dus alleen leuk als je van repareren houdt. Zelf heb ik al genoeg draaitafels en zou ik ze nergens kwijt kunnen, maar ik zie deze types regelmatig langs komen in dit topic dus misschien is iemand anders geinteresseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuLZTkRCHPHfikYjanb2Hw9H4kU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wEjsUdRGZgzZucbiFosgj75.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was er zelf eigenlijk weer eens om de bakken cassettes door te spitten, voor het eerst dit jaar. Ze zijn tegenwoordig ook open op afspraak. Ik weet niet hoe lang al. Toen dat net nieuw was wilden ze daar niet aan beginnen en daar zijn ze dus op terug gekomen. Helaas waren de cassettes verdwenen. Er zat vroeger wel een hoop meuk tussen, maar een kringloop die stopt met cassettes is natuurlijk altijd zonde ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:37
@kozue Dat is een verkeerde handleiding, dat is een Lenco L75. Als het wat dichterbij was... :(

€40,- is in elk geval een koopje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Hah, was me nog niet eens opgevallen. Ik ben niet zo thuis in de verschillen tussen al die modellen. Heb ook geen idee of de L75 of L3806 de beste van die 2 is. Toch is het niet duur voor een vintage Lenco, ongeacht welke het is. Wellicht is het een kleine fix die hij nodig heeft.

Er stond overigens nog een 2de Dual die ook TLC nodig heeft, voor een paar tientjes, maar daarvan ben ik het type vergeten. Hij leek veel op de 1226.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kozue schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:58:
Hah, was me nog niet eens opgevallen. Ik ben niet zo thuis in de verschillen tussen al die modellen. Heb ook geen idee of de L75 of L3806 de beste van die 2 is. Toch is het niet duur voor een vintage Lenco, ongeacht welke het is. Wellicht is het een kleine fix die hij nodig heeft.

Er stond overigens nog een 2de Dual die ook TLC nodig heeft, voor een paar tientjes, maar daarvan ben ik het type vergeten. Hij leek veel op de 1226.
Welke beter is? Dat weet ik wel en dat de Lenco L-75... Die L-3806 is een speler van het huidige Lenco en dat is niet veel soeps:
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2015/6/9/f/1/5/f15471e6-0ed0-11e5-9769-2c46d7cd53cb.jpg
https://www.kieskeurig.nl...enco-l-3806/specificaties

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 20-04-2021 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
De Audio Technica maakt vandaag overuren met het draaien van CCR albums. Heerlijke stem, die J. Fogerty.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:10
Ik ben ook begonnen met het draaien van platen in de woonkamer. Een leuke collectie oude platen en dat is ook voornamelijk wat ik zal luisteren.

Ik speel nu met een Philips FP146 II die volgens mij niet al teveel is gebruikt incl. origineel element. Als pre-amp een simpele behringer aangezien mijn versterker geen phono heeft. Alles loopt en klinkt prima.

Aangezien de arm op de Philips niet instelbaar is vraag ik mij af of dat geen kwaad kan voor mijn platen? Ik word een beetje benauwd na alle Crosley en goedkope speler verhalen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
gelukkie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:31:
Ik ben ook begonnen met het draaien van platen in de woonkamer. Een leuke collectie oude platen en dat is ook voornamelijk wat ik zal luisteren.

Ik speel nu met een Philips FP146 II die volgens mij niet al teveel is gebruikt incl. origineel element. Als pre-amp een simpele behringer aangezien mijn versterker geen phono heeft. Alles loopt en klinkt prima.

Aangezien de arm op de Philips niet instelbaar is vraag ik mij af of dat geen kwaad kan voor mijn platen? Ik word een beetje benauwd na alle Crosley en goedkope speler verhalen😉
Ik zou mij geen zorgen maken, alleen van de staat van de naald natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
gelukkie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:31:

Als ik mij niet vergis, is een Philips FP146 II een zogenaamde tangentiale platenspeler. Die kan je qua techniek niet vergelijken met een 'gewone' platenspeler. Ik heb het dan absoluut niet over de kwaliteit, maar letterlijk over de gebruikte techniek. Ik zou deze Philip dus zeker niet met een Crosley willen vergelijken vanwege het gegeven dat er niet veel is in te stellen. Dus tenzij er een probleem is, zou ik er gewoon lekker gebruik van maken.

Ik heb even gekeken, maar er is onder andere een keurige servicehandleiding in het nederlands te vinden. Eerst even een account aanmaken en downloaden maar. Vervolgens kan je zelf de belangrijkste zaken onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Laatst online: 09-09 13:26

SD5k

>4&X

Nyarlathotep schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:52:
Weekendje Roadburn zit er weer op! Zelfs online only was het een feestje.

Er zitten hier wat DeWolff fans geloof ik? Je kan hun show van gisteravond (zij waren aflsuitende act!) gratis terugkijken, en wel hier. Even DeWolff intikken in de zoekbalk en gaan!
Ik ben geen fan van hun reguliere werk, maar voor Roadburn hebben ze hun show van een kleine anderhalf uur volgestopt met lekker zompige jams (en Bavaria). Kijk en geniet (ook van de andere shows) en bestel wat platen van de artiesten!

Alles staat nog online tot morgennacht.
DeWolff was erg leuk, inderdaad iets meer jams dan op een gemiddeld concert van ze, maar ze zijn er normaal gesproken ook niet vies van om hun nummers wat uit te rekken.

Mijn favorieten van de shows die ik heb gezien waren: Kairon IRSE, The Nest en Autarkh. Jammer dat het vandaag al offline gaat, ik heb meer dan de helft nog niet eens gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

nineball schreef op maandag 19 april 2021 @ 01:08:
[...]

Toch kan het wel. Als de filtercondensatoren slecht zijn krijg je ook dit effect. Heb een set B&O speakers uit de vroege jaren '70 gehad waarbij het hoog pas meedeed als je er even wat stevig volume inpompte. Na vervanging van de filtercondensatoren was dit probleem voorbij.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.