Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.922 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoEinstein
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-08 16:31
Ik luister muziek als ik lees, legpuzzel of huishoudelijk werk op luisterafstand doe. Maar soms heb je bijvoorbeeld hoge nood of gaat de deurbel dus doe je even iets anders (ik ga dan de muziek niet stoppen).

Ik denk dat voor mij een volledige handmatige speler niet een probleem hoeft te zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NoEinstein schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:31:
Ik denk dat voor mij een volledige handmatige speler niet een probleem hoeft te zijn?
Alleen jij kan dat bepalen.

Het is wel zo dat als je even wegloopt en de muziek stopt, je ook snel vergeten bent dat er muziek opstond.
Als je muziek niet hard stond, kan je vergeten dat de speler nog in de uitloopgroef draait.
Het is mij wel eens overkomen vroeger.
Als je een handmatige speler hebt en je wilt toch een soort van zekerheid inbouwen, dan bestaan er dingetjes als de Q-up tonearm lifter:
https://www.walvisproduct...e-arm-lifter/#description
en de AT6006R safety riser:
https://www.audio-technic...table-accessories/at6006r
Op youtube kan je wel filmpjes vinden. Ik denk dat die at6006r wat eleganter werkt, maar die is ook duurder.
Er zijn nog wel meer van dit soort dingetjes in omloop.
Deze dingetjes moet je wel elke keer 'spannen' als je een plaat opzet.

Zelf zou ik voor een semi automaat gaan, maar dat is geheel persoonlijk. Het limiteert wel je keuze.

Trouwens je speakerset is wel van belang. Daar zit wel een phono ingang op, maar het is om verschillende redenen af te raden hier dan een lange interlink voor te gebruiken.
Het is dus beter als je een draaitafel hebt in ingebouwde phono voorversterker (of een losse phono voorversterker ernaast) en dan bijv. een 4m lange interlink op lijnniveau naar je luidsprekers, dan dat je een 4m lange interlink op phono niveau naar je luidsprekers trekt en je luidsprekeringang op phono zet.
Zowel qua storing als qua hoge tonen heeft dit invloed.

Betreffende de levensduur van de riem zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Betreffende de constante loop: zijn er hier in het verleden DP-300F grafiekjes gepost van RPM speed&wow?
De kans is wel groter dat een DD minder afwijking heeft in loop.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 29-03-2021 22:14 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
Er zijn heerlijk veel manieren waarop een automatische afslag kan werken. De simpelste versie zorgt ervoor dat de motor stopt en verder niks, bijvoorbeeld in de beroemde Philips 212 en z'n voorganger de 202. Bij de opvolger, de 312 werd er een solenoid (electromagneet) toegevoegd die bij draaiende motor de lift naar beneden houdt. Stroom eraf -> lift omhoog. Mijn Micro Seiki heeft een dergelijk systeem en mijn Dual cs5000 ook. Nadeel is vaak dat je afstellingen waarbij de naald op de plaat moet staan alleen met draaiende motor kunt uitvoeren. Naaldkracht instellen op de cs5000 met een weegschaaltje is om die reden bijna niet te doen.
Deze systemen werken meestal met een lichtgevoelige weerstand waarbij er geen enkel mechanisch contact is tussen de arm en het circuit dat de afslag regelt. Meestal gaat de arm alleen omhoog en wordt hij niet teruggebracht naar de ruststand, omdat daarvoor de mechanica ontbreekt.

Dan zijn er de mechanische systemen die er vaak ook voor zorgen dat de arm weer teruggaat naar de beginpositie. Vaak wordt er aan het einde van de plaat een metalen plaatje naar binnen geduwd door de arm en meegenomen door het plateau wat het return mechanisme in werking zet. Dual heeft hier een hele mooie implementatie van waarbij ook de armlift weer in de omhoog stand wordt geplaatst, dat scheelt weer een handeling die je kunt vergeten bij het opzetten van de volgende plaat.

Veel van deze systemen werken niet met de absolute positie van de arm maar met het gegeven dat de arm in de uitloopgroef een stuk sneller naar binnen beweegt, waar de electronica of mechanica dan op reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:55:
[...]

Betreffende de levensduur van de riem zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Niet zozeer zorgen maar wel buitengewoon irritant als je het mij vraagt, die riempjes die verslijten/vergaan. Geleidelijk aan wordt het steeds slechter en je hebt nooit zin om een nieuwe snaar te kopen. ;)
mr_petit schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:55:
[...]
Betreffende de constante loop: zijn er hier in het verleden DP-300F grafiekjes gepost van RPM speed&wow?
De kans is wel groter dat een DD minder afwijking heeft in loop.
Ja, wow & flutter was niet slecht maar zeker ook niet heel goed. Hij liep vooral merkbaar te snel. :)
Habana schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:47:
Toch wel nieuwsgierig wat mijn Denon DP-300F in deze te vertellen had, deze draaide volgens de strobe en de AP te snel, namelijk 34.13 rpm.

Na wat lastig gepiel met het instellen (potmeter aan de onderzijde) toch netjes op 33.33 gekregen op de AP, na de check met de strobo zat er nog een hele minimale kleine + drift in, maar dat geloof ik wel en is nog maar de vraag in hoe verre de strobo 100% correct is.

Met de AP merk je wel wat verschillen in de metingen hoe je de telefoon op je draaitafel ligt, ik gebruikte zo'n kunststof LP label beschermer dus netjes in de midden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcUyQj3g0hUBg0kyviw-D7XpZxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qnuu8ZQjnUEQxPPEBp42aUfu.jpg?f=user_large

Afbeelding even maatje kleiner gemaakt... ;)
nineball schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:24:
Deze systemen werken meestal met een lichtgevoelige weerstand waarbij er geen enkel mechanisch contact is tussen de arm en het circuit dat de afslag regelt. Meestal gaat de arm alleen omhoog en wordt hij niet teruggebracht naar de ruststand, omdat daarvoor de mechanica ontbreekt.
Dit principe werkt inderdaad mooi en kan naar believen toegepast worden met alleen plateau-stop en/of lift, maar ook met volledige automatische arm terugvoering. Afspeeltechnisch is er dan geen verschil met een volledig handmatige of auto-lift speler, omdat het retourmechanisme pas aangrijpt als de optische sensor registreert dat het einde van de plaat bereikt is. Er zijn hier genoeg voorbeelden van bij de betere vintage spelers. Bij moderne spelers weet ik er helaas geen te noemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 29-03-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoEinstein
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-08 16:31
Bedankt voor alle uitleg en informatie.

Het is goed te weten dat er oplossingen voor handen zijn om van een handmatige speler een half automatische speler te maken. Ook is het goed te weten dat (half)automatische spelers soms moeilijker af te stellen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Ik heb zelf alleen handmatige spelers en heb er nooit last van gehad. Ik kan me 1 keer herinneren dat ik bezoek had, een plaatje op had staan, en bijna op het eind van de plaat ging het bezoek weg. Toen stonden we nog een tijdje bij de deur na te praten en stond de plaat daar in z'n uitloopgroef rondjes te draaien. Maar het maakte me verder niet veel uit. Er staat toch geen muziek in die groef, dus voor de LP maakt het geen verschil, en het is een DD speler dus ook geen slijtage aan een riem die er niet in zit. Alleen mogelijk een klein beetje extra slijtage aan de naald. Maar het spelen van 1 LP duurt langer dan die 10 of 15 minuten dat ie na heeft staan draaien, dus dat zal op de gehele levensduur geen verschil maken.

Verder is het eigenlijk altijd duidelijk wanneer de plaat afgelopen is. Dan houdt de muziek immers op en wordt het stil. Ik heb dus nooit gehad dat ik het "vergeten" was dat ik een plaat op had staan. Ik draai ook eigenlijk nooit platen als ik te druk bezig ben om m na het spelen weer af te zetten. Tijdens feestjes of barbecues ofzo, wanneer je vaak bezig bent met het zorgen voor gasten, draai ik liever een cassette, die spelen ook nog eens een stuk langer (plus de grappige gezichten van sommigen als je in 2021 nog een cassette in je deck propt :p). Ik ben dus ook blij met mijn handmatige spelers. Ik vind het opzetten en afzetten een leuk ritueel en alles wat er niet in zit kan niet kapot. Maar goed, dit zal voor iedereen verschillend zijn. Sommigen zweren bij een halfautomaat en dat is natuurlijk een volledig correcte keuze, niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Cap schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Niet zozeer zorgen maar wel buitengewoon irritant als je het mij vraagt, die riempjes die verslijten/vergaan. Geleidelijk aan wordt het steeds slechter en je hebt nooit zin om een nieuwe snaar te kopen. ;)

[...]

Ja, wow & flutter was niet slecht maar zeker ook niet heel goed. Hij liep vooral merkbaar te snel. :)

[...]

[...]

Dit principe werkt inderdaad mooi en kan naar believen toegepast worden met alleen plateau-stop en/of lift, maar ook met volledige automatische arm terugvoering. Afspeeltechnisch is er dan geen verschil met een volledig handmatige of auto-lift speler, omdat het retourmechanisme pas aangrijpt als de optische sensor registreert dat het einde van de plaat bereikt is. Er zijn hier genoeg voorbeelden van bij de betere vintage spelers. Bij moderne spelers weet ik er helaas geen te noemen.
Automatische afslag is bijna een must als je LP's draait tijdens andere bezigheden. Je kan er op wachten dat je niet in de gaten hebt dat de muziek stopt. Hetzelfde geldt als je van het gemak bent :P . Zelf luister ik vrijwel zonder uitzondering heel bewust, met koptelefoon. En zelfs dan gebeurt het wel een heel enkele keer dat ik vanaf dat moment met mijn gedachten even afdwaal en de LP langer draait dan nodig.

Voor mij zijn er twee redenen om vast te houden aan mijn volledig handmatige Thorens TD166:
  • De looks (het was eigenlijk Love At First Sight <3 ) in combinatie met de kwaliteit;
  • Wat er niet in zit, kan ook niet kapot. Maar dat geldt voor (veel) meer platenspelers.
Die dingen wegen voor mij zwaarder dan het moeten vervangen van de snaar (ik heb er altijd een op voorraad) en het mogelijk niet helemaal exact op toeren draaien. Wat dat laatste betreft moet het natuurlijk niet hoorbaar zijn, en zijn schommelingen in het toerental erger. Dat is wel duidelijk. Gelukkig ben ik niet gezegend met een absoluut gehoor.

Kanttekening bij 'de snaar' is wel dat het schakelen naar 45 toeren alleen goed gaat bij een zo goed als nieuwe snaar. Is de snaar al wat ouder, dan loopt dat niet lekker meer. Gelukkig draai ik alleen 33,3 toeren. Komt het ooit zo ver dat ik een One Step Mofi persing aanschaf _/-\o_ , dan komt er een andere platenspeler in de woonkamer. Tot die tijd geniet ik nog elke avond met volle teugen van mijn TD166.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:02

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat was voor mij een van de redenen om over te gaan naar een platenspeler met speedbox. Simpel switchen, maar alleen de toeren van de motor veranderen. En de snaar wordt hierdoor ook niet lam. Ik heb toch onderhand een tal van platen op 45 toeren zoals de recente albums HAIM, Chromatics, London Grammar om even zo direct drie te te noemen. Maar ik heb mijn Custom Thorens TD-160 nog wel in mijn bezit. Staat nu alleen trots te draaien bij mijn ouders, die spelen toch alleen 33,3 platen. ;)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Cap schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:56:
Dat is echt wel te fixen hoor. Potmetertje echt uit elkaar halen en poetsen. Of anders nieuw potmetertje. Kwestie van even de weerstand spec uit de service manual halen en nieuwe aanschaffen. 3 of 4 soldeerpuntjes.
Die meneer Aart, ja hij heet echt Aart, kwam mijn Lenco weer terugbrengen. En we praten over de vervanging van die Technics SL D2 die ik weer gerepareerd heb. Maar we raakten verder aan de praat met een lekker HJ Grand Prestige 750cl flesje erbij dat hij al aan vervanging nadacht met wat ik hem gezegd had over de staat van de dik 40 jaar oude SL D2.
Hij zei dat hij erg te spreken was over die Lenco SL1200 kloon van mij.

Mijn advies en zijn model voorkeur meenemend, kwamen we uit op de Audio Technica LP120 XUSBBK De duurste kloon van al die andere rebrands zoals Lenco, Pioneer, Reloop etc.

Wel de optie besproken om die AT wat te isoleren aan de binnenzijde. Toen ik de dempingsverschillen tussen een Technics SL 1200 en die AT LP120 uitlegde.

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 30-03-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:52

Case_C

[Team Carrack]

Als het goed is heb ik over een anderhalve maand ook weer een nieuw plaatje :p .

Manchester Orchestra - A Black Mile to the Surface voorbij zien komen voor een normale prijs, dus getipt als verjaardagscadeau :+ . Echt bizar wat er voor platen gevraagd kan worden als de beschikbaarheid wat mindert ~50-100 euro doen gewoon mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Ik het net mijn Lenco weer naar die maat gebracht. De Technics SL D2 ging kapot. Na het omdraaien voor kant 2 was aan het einde bij de auto return de armlift buiten werking 8)7

Resultaat een naald van einde tot start over de plaat, met een kras tot gevolg. :X Kan gebeuren volgens hem, en hij zei, ik ben je dankbaar dat je die Lenco weer hier brengt, schat.

Deze schat heeft net op Coolblue een nette AT LP120XUSBBK gescoord voor €213. De Lenco gaat de verkoop in.

En die maat heeft net mijn Lenco overgenomen. Ik belde hem dat er een andere AT LP 120 op Coolblue stond en dat mijn Lenco te koop was, dat liet hij niet voorbij gaan en zei : Stuur maar een tikkie, en de verkoop is gedaan. Die speler staat er toch al.

[ Voor 21% gewijzigd door Bestla op 31-03-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
Bestla schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:38:
Ik het net mijn Lenco weer naar die maat gebracht. De Technics SL D2 ging kapot. Na het omdraaien voor kant 2 was aan het einde bij de auto return de armlift buiten werking 8)7

Resultaat een naald van einde tot start over de plaat, met een kras tot gevolg. :X Kan gebeuren volgens hem, en hij zei, ik ben je dankbaar dat je die Lenco weer hier brengt, schat.

Deze schat heeft net op Coolblue een nette AT LP120XUSBBK gescoord voor €213. De Lenco gaat de verkoop in.

En die maat heeft net mijn Lenco overgenomen. Ik belde hem dat er een andere AT LP 120 op Coolblue stond en dat mijn Lenco te koop was, dat liet hij niet voorbij gaan en zei : Stuur maar een tikkie, en de verkoop is gedaan. Die speler staat er toch al.
Techmoan bespreekt die speler op YT en geeft aan dat het een goede is! echter soms goedkoper te krijgen dan deze at, dit is eentje die rebranded is

Meer versies van dezelfde zeker niet slechte platenspeler:
https://www.bol.com/nl/p/...1EzQ.4_51.69.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...1EzQ.4_51.61.ProductTitle

[ Voor 14% gewijzigd door technopeuter op 31-03-2021 13:29 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Weet ik, maar de AT is beter dan al die Reloop, Pioneer, Denon, Lenco klonen. En ik isoleer die AT zelf wel, want daar is een heleboel te winnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:15
Vandaag even bij de platenzaak geweest en DHL stond voor de deur, weer wat nieuws dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cvtpz_kC7S2O0SoY_bZC8r65vuo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SwqyZx96pwFL854fdDyEpgqD.jpg?f=user_large

The Dance van Fleetwood Mac wilde ik al een tijdje maar was niet heel goed leverbaar maar inmiddels wel weer. Ik heb de cd wel maar die ligt op kantoor. Op Vinyl klinkt ie trouwens ook erg goed, prima persing/ mastering.
Viva Santana heb ik (half, 1 van de 2) op cassette en kwam ik tegen in de tweedehands bak, is praktisch nieuw.

De grootste verassing, voor mijzelf is de plaat die de DHL kwam brengen, Max Raabe.
Ik kende zijn werk tot kort geleden helemaal niet en ontdekte het eigenlijk per toeval.
Het staat al even in de wacht maar we willen nog eens een citytrip naar Berlijn doen. Om me wat in te lezen qua geschiedenis kwam ik uit op het best aardige blog https://vossstrasse.com/ en daar kwam het Admiralspalast voorbij gevolgd door Max Raabe & Palast Orchester, met een Youtube linkje en de suggestie om eens te kijken en luisteren. Dat heb ik gedaan, totaal anders als wat ik normaal zou luisteren maar het pakte wel. Ik kan aardig Duits, dat helpt, maar ik werd er wel vrolijk van dus gelijk maar besteld ;)

Voor wie nieuwsgierig is: Deze 2 vindt ik erg goed: YouTube: Max Raabe, Palast Orchester - Guten Tag, liebes Glück (MTV Unplugged... en YouTube: Max Raabe, Palast Orchester - Für Frauen ist das kein Problem (MTV U....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 10:03
Tango in the night staat bij mij ook nog op de wishlist, fantastisch album met een heerlijke 80's sound

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Nu op draaitafel tot PostNL met de Audio Technica LP120XUSBBK op de stoep staat, een box met blues onder de noemer Xtra - The Rural Blues uit 1966

Deze draait nu z'n rondjes op de 1210mk2 die nu in zijn eentje de honeurs waarneemt.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimg.discogs.com%2FLm0rlKax7f26ZhjJ-5NIK1ciuAY%3D%2Ffit-in%2F397x400%2Ffilters%3Astrip_icc()%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-4025738-1386209771-1864.jpeg.jpg&f=1&nofb=1

De Audio Technica is binnen. Alleen geen stofkap, en de naald van de ATVM95E is volledig afgebroken.
Ik heb een klacht ingediend bij Coolblue want hier is absoluut niet zachtzinnig mee omgesprongen getuige de krassen die WEL gemeld waren. Maar om de kap en naald te vervangen ga je al richting de nieuwprijs van deze speler.
Ik heb de speler retour gestuurd en ipv daarvan de AT-LP140XP gekocht. Het nieuwere model met naaldlampje en blauwe leds.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/65rpKSts/ATLP140-XP.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door Bestla op 01-04-2021 18:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 10:22
macdushi schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:43:
Tango in the night staat bij mij ook nog op de wishlist, fantastisch album met een heerlijke 80's sound
Sinds paar dagen ben ik de trotse eigenaar van een gloednieuwe Pro-Ject Debut Carbon EVO speler. Wat een heerlijk apparaat, en die carbon toonarm alleen al.... :9

En 3x raden welke plaat er nu op ligt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvZ40KtR0wXyHYJJhM7ajYxB2gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsUA30A4oFWwIyfnaZcQsDZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:56:

De Audio Technica is binnen. Alleen geen stofkap, en de naald van de ATVM95E is volledig afgebroken.
Ik heb een klacht ingediend bij Coolblue want hier is absoluut niet zachtzinnig mee omgesprongen getuige de krassen die WEL gemeld waren. Maar om de kap en naald te vervangen ga je al richting de nieuwprijs van deze speler.
Ik heb de speler retour gestuurd en ipv daarvan de AT-LP140XP gekocht. Het nieuwere model met naaldlampje en blauwe leds.
[Afbeelding]
Oei, da's mooi balen... Gelukkig kent Cool Blue een goede service en dus zal terug sturen geen probleem gaan vormen en kun je van het teruggekregen geld een andere, nieuwere Audio Technica AT-LP140XP ervoor terug kopen... ;)

By the way: je had ook in de gaten dat bij die platen speler een Audio Technica AT-XP3 conisch DJ element wordt meegeleverd? Lijkt mij wel direct upgrade waardig als je 'm niet als DJ speler gaat gebruiken... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
rcor schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 00:27:
[...]

Oei, da's mooi balen... Gelukkig kent Cool Blue een goede service en dus zal terug sturen geen probleem gaan vormen en kun je van het teruggekregen geld een andere, nieuwere Audio Technica AT-LP140XP ervoor terug kopen... ;)

By the way: je had ook in de gaten dat bij die platen speler een Audio Technica AT-XP3 conisch DJ element wordt meegeleverd? Lijkt mij wel direct upgrade waardig als je 'm niet als DJ speler gaat gebruiken... ;)
Ik heb een zgan nieuwe AT-VM95E op de plank liggen die van de Technics SL D2 afkomstig is.

Verder zal de speler alleen maar gebruikt worden als ik zin heb in singletjes draaien, zeg maar DJ-en in de huiskamer doordat beide spelers op een mengpaneeltje zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:17:
[...]

Ik heb een zgan nieuwe AT-VM95E op de plank liggen die van de Technics SL D2 afkomstig is.

Verder zal de speler alleen maar gebruikt worden als ik zin heb in singletjes draaien, zeg maar DJ-en in de huiskamer doordat beide spelers op een mengpaneeltje zitten.
Dan gaat dat helemaal goedkomen... d:)b

Overigens val het mij op dat de body van de AT-XP3 gelijk is aan die van de ATVM95 reeks, dus waarschijnlijk kun je het naaldje zo overzetten en dan met wat aanpassingen aan de anti-skating / naalddruk direct verder spelen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Die AT-LP 140XP weegt 10 kilo. Kijk, daar wordt ik nu blij van. :)

Een wereld van verschil met die Lenco.

[ Voor 24% gewijzigd door Bestla op 02-04-2021 13:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:46
macdushi schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:43:
Zit dit forum te lezen (even achterstand inhalen). Toevallig net deze plaat op de draaiert liggen. Een origineel uit 1987. Een van mijn favoriete albums uit de 80's.

Gisteren de half speed mastering uitgaven van Brothers in Arms en Local Hero opgehaald:

Afbeeldingslocatie: https://www.porrio.nl/lp/dsmk.jpg

Klinken beide uitzonderlijk goed. Ik heb van Brothers in Arms ook nog een originele LP uit 1985. Deze half speed mastering klinkt zoveel beter, niet normaal gewoon! Nog een voordeel: doordat de het album nu over 2 LP's is verdeeld, staan de nummers er in de originele lengte op. Dit betekent dat bijvoorbeeld "Why Worry" niet meer is ingekort/afgekapt zoals op de originele LP uit 1985. Aanradertje! :)

[ Voor 41% gewijzigd door pporrio op 02-04-2021 13:54 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pporrio schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:33:
[...]

Zit dit forum te lezen (even achterstand inhalen). Toevallig net deze plaat op de draaiert liggen. Een origineel uit 1987. Een van mijn favoriete albums uit de 80's.

Gisteren de half speed mastering uitgaven van Brothers in Arms en Local Hero opgehaald:

[Afbeelding]

Klinken beide uitzonderlijk goed. Ik heb van Brothers in Arms ook nog een originele LP uit 1985. Deze half speed mastering klinkt zoveel beter, niet normaal gewoon! Nog een voordeel: doordat de het album nu over 2 LP's is verdeeld, staan de nummers er in de originele lengte op. Dit betekent dat bijvoorbeeld "Why Worry" niet meer is ingekort/afgekapt zoals op de originele LP uit 1985. Aanradertje! :)
Ik heb zelf meerdere edities van dit album in bezit of in bezit gehad:
- oorspronkelijke LP versie uit 1985 welke belabberd klonk
- back to Black reissue uit 2015, klinkt al beter dan de oorspronkelijke versie
- de mobile fidelity soundlab hybride super audio cd (klinkt uitzonderlijk goed via mijn Marant ud5007 bluray speler welke ook sacd's aan kan. Klinkt wat minder via mijn Marantz cd6005 cd speler, door de beperkingen van de cd t.o.v. sacd)
- absolute winnaar als het om de geluidskwaliteit gaat is toch wel de mobile fidelity soundlab 45 toeren LP variant. Die klinkt gewoon FANTASTISCH... voor mij zelfs mooier dan de sacd...

Maar ik zou die half speedmaster versie wel eens met mijn mfsl versie willen vergelijken om te kijken welke de winnaar voor mij gaat zijn...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:23
@rcor

Heel toevallig heb ik dit vergelijk gemaakt.. heb zelf de MFSL 45 RPM, en de 2015 versies van deze plaat en een collega heeft de Abbey Road versie..
Zelf heb ik ook een aantal Abbey Road platen(Japan, Amy Winehouse) dus was heel benieuwd want deze klinken erg goed moet ik zeggen.

Maar toch vindt ik de MFSL versie beter klinken, meer detail, helderheid van de instrumenten en vooral de stem en het stereo beeld zijn beter.

Scheelt het veel , nee dat nu ook weer niet en zou je alleen de Abbey road versie kennen dan zou je daar heel goed mee kunnen leven maar als je beide hebt dan heeft de MFSL toch wel weer de voorkeur.

Een kleine bijdrage aan de collectie,..

Een van mijn favoriete bands toen OldSmelly nog een YoungSmellieje was :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZYE2eShr4kv2B865PbFb38RT4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeszKOBPQlPZ6KwrVTVomiX6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door oldsmelly op 03-04-2021 07:50 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +8 Henk 'm!
oldsmelly schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:33:
@rcor

Heel toevallig heb ik dit vergelijk gemaakt.. heb zelf de MFSL 45 RPM, en de 2015 versies van deze plaat en een collega heeft de Abbey Road versie..
Zelf heb ik ook een aantal Abbey Road platen(Japan, Amy Winehouse) dus was heel benieuwd want deze klinken erg goed moet ik zeggen.

Maar toch vindt ik de MFSL versie beter klinken, meer detail, helderheid van de instrumenten en vooral de stem en het stereo beeld zijn beter.

Scheelt het veel , nee dat nu ook weer niet en zou je alleen de Abbey road versie kennen dan zou je daar heel goed mee kunnen leven maar als je beide hebt dan heeft de MFSL toch wel weer de voorkeur.

Een kleine bijdrage aan de collectie,..

Een van mijn favoriete bands toen OldSmelly nog een YoungSmellieje was :-)

[Afbeelding]
Mooie conclusies die je getrokken hebt omtrent de Abbey Road versie... Ben ik blij dat ik de MFSL versie heb...

Maar goed, even iets anders... Vandaag ongeveer 30 minuten lekker geshopt bij Riddim Recordstore in Venray... Mocht van Pa wat shoppen op zijn kosten omdat ik jarig was op 2 april (verjaardags cadeautje)... Nou dat liet ik mij niet twee keer zegggen... De aanwinsten van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/JCRGoJEn0p5saWKVJglgd-1lE9HDKGbCjEw81lChc1UkSF-vUEAFCYwxMZjNANfYrQYrpl-Z4m4yrIwfLVN5kWf7l4O0L-LPuTbrNwYCmtM6zO0YFOKhCW-FrFoRcvFRdBgFpQkJUw=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/8TQdwUCacxLwY4z45yr0lrZrc7EQAaQ1bbrxC3d0XdT2XXU5D5rCkn6Ai0cuUTT6PENGF2NYUGiOGabbRC4Zeh_cncdMRSmVCfC8-7UiHa_gANwwmvu6JcIUus_GMPAnptzDM_n87w=w2400

Wat zien we:
- Rowwen Hèze - Vandaag (zelf gepreorderd)
- Danny Vera - Singletje For Someone I Still Don't Know / The Weight
- Emmylou Harris - Evangeline (cadeautje)
- Emmylou Harris - White Shoes (cadeautje)
- Tom Petty & The Heartbreakers - Into The Great Wide Open (cadeautje)

Nu lekker aan het genieten van Rowwen Hèze en daarna zal Tom Petty als eerste op de platen draaier komen te liggen... Kijk er nu al naar uit! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
@rcor Nogmaals gefeliciteerd dan met je verjaardag en je nieuwe aanwinsten op vinylgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-08-2021
Goedemorgen!

Sinds dit weekend ben ik begonnen met het bij elkaar zoeken van een degelijke platenspeler+geluid installatie. Ik heb er nog helemaal geen verstand van dus alle tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBeadt schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:13:
Goedemorgen!

Sinds dit weekend ben ik begonnen met het bij elkaar zoeken van een degelijke platenspeler+geluid installatie. Ik heb er nog helemaal geen verstand van dus alle tips zijn welkom!
Goed om te beginnen een aantal vragen die essentieel zijn:
- Wat is je budget?
- Heb je al iets staan in de vorm versterkers / receivers en zo ja heeft deze een phono ingang?
- Wat voor speler zoek je? Handmatig (alles zelf doen, starten, stoppen en arm met naald terug brengen), semi-automatisch (zelf de plaat starten en op het einde van LP stopt de plaat en keert de arm terug terug naar zijn rust punt of vol automatisch (leg de plaat op en druk op een knop om het spelen automatisch te starten.
- Het type aandrijving van de speler: direct drive, snaar aangedreven of tussen wiel? Direct drive is het meest onderhouds vriendelijk, maar niet perse de perfecte match voor jou. Elke aandrijftechniek heeft zo zijn voor- en nadelen... Voordeel van snaar aangedreven spelers zou moeten zijn dat deze minder motor geluiden zou doorgeven... Maar dan heb je weer wat meer last van Wow en Flutter en dat heeft direct-drive dan weer niet... tussenwiel spelers is iets van de jaren '50, 60 en '70 en met name de merken Dual en Lenco hadden hier een groot en goed aandeel in, maar ook Philips had een aantal tussen wiel spelers...
- Wil je alles nieuw of mag het ook tweedehands zijn?
- Welke stijl vindt je mooi? Het elegante van Dual, het stoere robuuste look and feel van een Technics of juist meer het minimalistische van bijv. een Pro-ject...

Allemaal vragen die je dan krijgt. We helpen hier graag, maar enigszins wat meer informatie is daarbij dus wel zo handig...

Ps.: momenteel heb ik nog een Dual 1226 te koop staan mocht de Dual look and feel je aanspreken... Zie ook mijn advertentie bij Audio overige bij het vraag & aanbod, maar bij interesse svp via die route reageren daar dit stukje forum geen verkoop platform is..

[ Voor 28% gewijzigd door rcor op 04-04-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
Crossposten is niet toegestaan, graag centraal houden in Philips 777 setup.

[ Voor 93% gewijzigd door FeaR op 04-04-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBeadt
My bad😂
JBeadt schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:45:
[MBR]Crossposten is niet toegestaan, graag centraal houden in Philips 777 setup[/].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovog
  • Laatst online: 25-05-2021
Beste vinylfreaks,

Enige tijd geleden heb ik een Sony Biotracer PS-X75 op de kop getikt. Hij blijkt helaas het volgende probleem te hebben. Zo gauw hij langer dan ongeveer 30 minuten aanstaat, werkt de automatische armlift niet meer. Hij herkent dan begin en einde van de plaat niet meer. Ook blijkt de plaatomvang, voor automatische herkenning van singles niet meer te werken.

Hebben jullie misschien een idee wie deze mooi Sony bootracers nog reviseert?
Ik hoor graag suggesties, alvast dank voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies datzelfde probleem heeft mijn ps-x75 ook gekregen in de loop der jaren.
Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen daar naar te kijken.
Zelf vermoed ik iets met de schmitt trigger die het electronisch oog/electronisch raster van de armbeweging omzet in een (digitaal) hoog/laag signaal. Zoiets.

Ik weet niet wie biotracers in nederland reviseert. Ik verwacht wel dat het duur is.

Ik vraag me ook af wat de beste aanpak is: alle condensatoren vervangen en alles gaan afregelen of heel gericht het schema gaan nalopen waar het aan zou kunnen liggen.
Dat laatste is volgens mij best lastig omdat er natuurlijk ook een microprocessor in zit.
Volgens mij is de kans klein dat die stuk is, want van wat ik lees zou dan ook de snelheidsschakeling niet meer werken en ook delen van het display.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 04-04-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou het zo aanpakken:
- alle soldeerpunten op de print even opnieuw laten vloeien, let vooral op de gesoldeerde kabels op de print
- connectoren op de print(s) loshalen en goed schoonmaken met IPA o.i.d.
- schema erbij, voedingsspanning doormeten en indien mogelijk bijregelen. Wijkt de spanning behoorlijk af en kan dat niet worden bijgeregeld dan de condensatoren in het voedingsdeel uitsolderen, doormeten en zo nodig vervangen
- afregelen conform service manual
- testen
- dan schema er weer bij pakken, gericht meten en gericht condensatoren of evt verdachte torren of diodes gaan vervangen
- kan natuurlijk ook uitkomen dat toch het infrarood (?) oog of de schmitt trigger zijn beste tijd gehad heeft, maar mijn ervaring is toch dat het in verreweg de meeste gevallen zaken als losse / geoxideerde connectoren, rotte soldeerverbindingen, elco's, torren of gare potmeters zijn.

Zo kom je er volgens mij altijd uit. Heb ik o.a. ook gedaan bij de PS-X800's en PS-X555ES. PS-X75 heb ik nooit gerepareerd.

Die IC's heb ik er bij eentje ook helemaal moeten doormeten voordat ik erachter kwam waar het probleem zat. Ja, dat kost je aardig wat tijd.... De IC zelf was niet stuk maar een ergens in het circuit weggestopte tor wel. :P

@mr_petit volgens mij zeg jij over 10 jaar nog steeds "ik ben er nog niet aan toegekomen om mijn biotracers te repareren." :P

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 04-04-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:27:

@mr_petit volgens mij zeg jij over 10 jaar nog steeds "ik ben er nog niet aan toegekomen om mijn biotracers te repareren." :P
Ja klopt, ik heb een eigen bedrijf, teveel hobbies en ben ook nog verzot op vrije tijd/luieren.
Dat is een onwerkbare combinatie.

Bij het doormeten van elco's uit oude platenspelers, kom je dan ook veel elco's tegen die een veel te hoge ESR hebben? (maar dat de capaciteit nog wel acceptabel is?)
Als je ze er toch moet uitsolderen om te meten zou je ze bijna al preventief kunnen vervangen.

Een kapotte tor vinden is ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt een beetje aan de elco, de kleintjes kan je zo vervangen maar de grote (doorgaans voeding) zijn vaak toch net te kostbaar om zomaar te vervangen terwijl de oude nog ok zijn. Je hebt ze meestal ook niet liggen: is de capaciteit goed dan het voltage of het formaat niet... dus steeds maar weer kopen om alles te vervangen kost toch veel geld.

De elco's in eind jaren 70 / jaren 80 platenspelers zijn in verreweg de meeste gevallen nog goed. Het is echt niet zo dat ik ze standaard allemaal ga doormeten. Zien ze er nog goed uit, is de print nog goed, de voedingsspanning / spanning op de belangrijke meetpunten in orde en de werking van de speler elektronisch ok dan ga ik ze echt niet allemaal uitsolderen en doormeten.

Zijn elco's niet goed dan is het toch meestal de capaciteit die te ver teruggelopen is, de ESR is niet vaak het probleem. Ik heb zo'n ESR70 metertje dus de ESR wordt wel meteen weergegeven. Het is daarbij ook niet zo dat de ESR waarde in elke schakeling zo belangrijk is.

Mijn ervaring met slechte elco's is met name bij hitte (bij voeding / koellichaam van klasse A versterkers e.d.), bij de relaisschakeling van een versterker, of in gewoon dat er een slechte serie elco's gebruikt is. Bijv. de paarse "premium" Elna Duorex elco's in een Sony CDP-X33ES, standaard allemaal leeggelopen :X.

Bij platenspelers valt het heel erg mee. Een paar elco's in de PS-X800 preventief vervangen. Ook een elco bij een PS-X4. Bij een Technics SL-15 heb ik wel eens een elco moeten vervangen die de capaciteit verloren was én de drive IC voor de DD-motor die er opeens gewoon mee gestopt was. Gelukkig gelijksoortig aan die van SL-1200MK2, dus nog verkrijgbaar. Wel veel pinnetjes (uit)solderen...

De PS-X800 en SL-15 zijn wel electronisch complexe platenspelers waarbij de (voedings)componenten krap behuisd zijn en aardig wat warmte van de voeding ontstaat, dus dat ondersteunt weer het idee dat vooral de hitte op termijn de boosdoener is...

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 04-04-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:25:
Een paar elco's in de PS-X800 preventief vervangen.
Maar zijn dat dan elco's in de voedingslijn/aandrijflijn?

Of toch op basis van capaciteit/esr meting?
Want je desoldeert ze dus wel allemaal? (Ik denk dat ik maar zo'n chinese desoldeergun moet kopen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een paar in de voeding idd, die zitten nogal op elkaar gepakt en krijgen het warm. En een enkele kleine waarde op het logic board, omdat ik de werking van de electronische armlift / auto balance / stylus force niet helemaal vertrouwde...

Dus nee, niet op basis van lukraak uitsolderen en dan maar doormeten... ik zou daar niet aan beginnen. Als de voedingsspanning en de verschillende spanningswaarden vh het circuit in het schema nog goed meten, en je ziet visueel geen problemen bij de elco's, waarom alles dan uit gaan solderen?

Slechte soldeerverbindingen en draad / kabelverbindingen zijn veel belangrijker om te controleren. Je voedingsspanning moet wel in orde zijn, zit daar een grote afwijking in dan heeft onderzoek verder in het circuit weinig zin.

[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 04-04-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
Iemand ervaring met de Philips 22RH720 versterker? Ik wil hem gebruiken voor de Philips AF777 speler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JBeadt schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:34:
Iemand ervaring met de Philips 22RH720 versterker? Ik wil hem gebruiken voor de Philips AF777 speler.
Ja, ik... Ik heb die receiver toevallig staan.... Is voorzien van een din aansluiting... Je platen speler heeft als het goed is tulp kabels en dus gaat dat niet passen zonder omvormers...

Dit was mijn 22RH720 ten tijde van een verbouwing (hij stond toen niet in de ruimte waar deze normaal staat)... De bandrecorder en speakers zijn nu ook nog in gebruik bij dit ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06QRg_scpxj_aORSemdSNJODSwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpVsOguWB5Go6ziLYeMoywR4.jpg?f=fotoalbum_large

Fantastische apparaten, maar jou speler is gewoon niet tijd correct... Dan zul je een Philips 22GA212 erbij moeten zoeken:
Afbeeldingslocatie: https://www.mfbfreaks.com/apparatuur/platenspelers/212/212_01.jpg

Maar dan heb je ook wat en velen malen mooier dan die Philips 777 direct control platen speler (update ter verduidelijking: qua looks sowieso mooier, technisch gezien doe ik even een uitspraken)...

Oh ja, de bandrecorder is een Akai GX-225D en de speakers zijn van Philips dochter merk Erres, model TA5426... Klinken fantastisch op deze receiver en is wat mij betreft "the perfect match"... _/-\o_

Tip: neem eens contact op met Thomas van MFB-freaks, daar komt mijn Philips 22RH720 ook vandaan... Compleet onderhanden genomen (lees: gereviseerd) en dat is gezien de leeftijd van dit model absoluut geen overbodige luxe, dan weet je zeker dat je er veel plezier van zult hebben en garantie op de revisie...

Wellicht wil hij de Philips 777 wel van je overnemen (lees: inruilen) en dan een gereviseerde Philips 22GA212 leveren bij de Philips 22RH720 receiver... Dan hoef je eigenlijk slechts de speakers er nog bij te zoeken... Onder het Philips merknaampje zijn ze verkocht als 22RH426... Speaker bezetting is identiek, maar de Erres variant is wat hoger en minder breed dan de Philips variant die juist wat lager is, maar wel wat breder... De kast inhoud is trouwens wel gelijk bij beide modellen...

Ps.: in het donker is die Philips 22RH720 een ware traktatie voor je ogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-vLFNFA5CcE2-L2f4VY5iTC8sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kz7J1FHWrju7mWNXQZ1CsnkC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door rcor op 04-04-2021 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:47
Ik ben ook zeer recent begonnen met wat spul te verzamelen.. Had ooit een stapeltje lp's gekregen en de 'stereo toren' uit de jaren '90 met ingebouwde platenspeler waarmee ik wat afspeelde is jaren geleden bij het grofvuil gegaan. Het ding was ook niet van erg hoge kwaliteit dus misschien maar beter voor de lp's ook, dat die weg is. ;)

Ik heb vorige week een Pioneer PLX500 besteld, in mijn beleving een 'redelijke' beginners tafel (is alleen voor luisteren, niet scratchen e.d.) deze wordt aangesloten op m'n oude trouwe Sony receiver STR DE415 welke een phono ingang heeft.

Laatste dagen wat op zoek gegaan naar vinyl, zo heb ik o.a. 2de hands al wat Deep Purple (in Rock/24 carat purple), CCR Chronicle, Focus, Meat Loaf en Paul Simon via discogs en marktplaats gescoord. AC/DC, Iron Maiden, Guns n' Roses en Red Hot Chili Peppers zijn nieuw onderweg van Bobs vinyl.

Wel grappige ervaring dat als ik nu, hier en daar laat vallen dat ik met vinyl aan de gang ga, er opeens heel wat mensen nog wat lp's voor mij hebben staan. Dus ben benieuwd wat er nog op m'n pad mag komen.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

mr_zippey schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:59:
Ik heb vorige week een Pioneer PLX500 besteld, in mijn beleving een 'redelijke' beginners tafel (is alleen voor luisteren, niet scratchen e.d.) deze wordt aangesloten op m'n oude trouwe Sony receiver STR DE415 welke een phono ingang heeft.
gezien je geplande gebruik, mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor het instap DJ tafeltje van Pioneer?
Wel grappige ervaring dat als ik nu, hier en daar laat vallen dat ik met vinyl aan de gang ga, er opeens heel wat mensen nog wat lp's voor mij hebben staan. Dus ben benieuwd wat er nog op m'n pad mag komen.
Dat gaat variëren tussen ongelofelijk veel troep en hier en wat gelukjes :p. Je zou kunnen rondkijken in je kring wie jong was in de periode waar jou muzikale vinyl smaak ligt en daar gericht vragen als ze het nog hebben en er nog wat mee doen, dat zal wellicht al meer opleveren..

Veel plezier met je nieuwe hobby :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:10

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

mr_petit schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:09:
[...]

De kabel tussen pre-amp en eindversterker maakt niets uit. Daar kan je imo elke interlink voor gebruiken. Die verbinding is niet kritisch.

Dit gaat allemaal puur over de interlink tussen draaitafel en pre-amp.
Als je zo'n cordial interlink gebruikt heb dan dus ook nog een aardekabeltje nodig. Dit kan vaak gewoon een los stukje snoer zijn.

Kan het zijn dat er bij zo'n project draaitafel een project connect it E interlink zit?
https://www.project-audio.com/en/product/connect-it-e/
Op zich is dit niet een hele slechte interlink. Hij is wat langer dan die cordial interlink dus de totale capaciteit is iets hoger, maar de specifieke capaciteit (dus de capaciteit per strekkende meter) is redelijk hetzelfde.
In deze interlink zit ook al de aardekabel met spade connectors geïntergreerd.
Ik denk dat hij vooral een beetje onhandig lang is als je bijv. je phonopre naast of direct onder je draaitafel hebt staan.
Een lange interlink loopt ook snel langs andere kabels en apparaten en kan zo dus makkelijk storing oppikken.
Even een korte update :)

Ondertussen staat hier ook een Pro-ject Debut Carbon EVO satin white! Met een TC-750, een rebrand van Nedis in dit geval.
De verzameling platen komt ook al aardig op gang, wat is dat verslavend! :+
Wel genieten, zo'n LP, vooral als ze er ook nog eens supermooi uitzien. Het heeft iets magisch, zo'n ronddraaiende plaat wat geweldige muziek produceert. Je geniet écht meer van muziek zo dan bij een Spotify stream. Omdat je ook niet zo 123 nummers overslaat, luister je ook veel meer nummers die je nog niet kent.

Ondertussen liggen hier:

Epica - Omega (marbled)
Disturbed - Immortalized
Nick en Simon - NSG
Adele - 21 (pressing valt me erg tegen, klinkt erg vlak).
U2 - Best of 1980-1990
Dany Vera - Pressure Makes Diamonds

En onderweg (waren in de 'aanbieding' bij Nuclearblast zelf, ik kom mezelf niet tegenhouden O-) ):

Nightwish - Human. :II: Nature (in het wit)
Nightwish - Once
Nightwish - Endless Forms Most Beautiful

Binnenkort ook maar eens een bezoekje brengen aan een vinyl zaak hier in de buurt (Vinylparadijs).
Ik ben benieuwd wat ik daar aantref!

Nogmaals dank voor alle hulp en info!

[ Voor 3% gewijzigd door Thrace Grumble op 06-04-2021 17:11 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@Thrace Grumble Goede smaak De meesten staan hier ook in de kast _/-\o_
We hebben iig alle Epica LP's en alle Nightwish (op Oceanborn na) 8)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 16:51

D_V

Ik kreeg eergisteren nog een stapel lp's en singles van m'n broer. Echt super blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/606b1b6c1a26b/606b1b6c15b44-01.jpg

En nog wat oude verzamelaars en zulks.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/606b1b9990682/606b1b998c232-02.jpg

Ik dacht even dat ik de debuut lp van een jonge René le Blanc te pakken had, maar het was helaas Neil Diamond.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:17:
[...]

Ik kreeg eergisteren nog een stapel lp's en singles van m'n broer. Echt super blij mee.

[Afbeelding]

En nog wat oude verzamelaars en zulks.

[Afbeelding]

Ik dacht even dat ik de debuut lp van een jonge René le Blanc te pakken had, maar het was helaas Neil Diamond.

;)
Mooi cadeautje van je broer... Dat is wel een bedankje waard lijkt mij,... Zit veel moois tussen... Die Boudewijn de groot LP ligt hier thuis ook nog in de kast bij pap... Ooit door mijn moeder nog gekocht toen ze nog leefde...

Veel platen was en luister plezier... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
Yalopa schreef op maandag 5 april 2021 @ 07:37:
[...]
gezien je geplande gebruik, mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor het instap DJ tafeltje van Pioneer?
Hmm nou voornamelijk omdat ik niet heel lang wilde wachten om een 'redelijke' platenspeler in huis te hebben en dit volgens verschillende reviews geen hele slechte keuze zou zijn. Ook onder het mom van je moet ergens beginnen.
Wel al beetje zitten kijken naar 2e/meerde hands vintage platenspelers op oa marktplaats, maar heb nog niet helemaal het vertrouwen om daar zomaar wat aan te schaffen.. Zeker gezien de corona shizzle waar we ook mee zitten, ben ik niet erg happig zomaar het halve land door te reizen voor een bezichtiging. Daarnaast zal ik ook nog wat kennis/kunde moeten opdoen om te weten waar ik op moet letten bij een gebruikt exemplaar.

M'n pa had vroeger zo'n mooie Beogram vol automaat (1500 geloof ik) dat zou ik wel graag willen hebben, maar zoals gezegd op marktplaats oid is dat lastig inschatten en dan kan de platenspeler 'goedkoop' zijn, als je een nieuw element nodig hebt voor zo'n speler ga je ook snel 450,- in z'n achteruit.

Als er 'betere' alternatieven of andere tips zijn in ongeveer dezelfde prijscategorie (€300-500) hoor ik dat natuurlijk graag ;) order kan ik nog annuleren of evt. retourneren.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fassets.catawiki.nl%2Fassets%2F2017%2F6%2F20%2F6%2F1%2F4%2F614d6b06-ecb8-48cb-9331-9a49ec342fda.jpg&f=1&nofb=1
Dat gaat variëren tussen ongelofelijk veel troep en hier en wat gelukjes :p. Je zou kunnen rondkijken in je kring wie jong was in de periode waar jou muzikale vinyl smaak ligt en daar gericht vragen als ze het nog hebben en er nog wat mee doen, dat zal wellicht al meer opleveren..

Veel plezier met je nieuwe hobby :)
Ja dat zal inderdaad wel gaan lukken. 'Troep' of muziek die niet mijn smaak is zal inderdaad voldoende voorhanden zijn. Achja daar worden andere mensen misschien wel blij van :)

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_zippey schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:23:
[...]
Als er 'betere' alternatieven of andere tips zijn in ongeveer dezelfde prijscategorie (€300-500) hoor ik dat natuurlijk graag ;) order kan ik nog annuleren of evt. retourneren.
Zie de platenspeler hierboven. De Pro-Ject Debut Carbon EVO, Denon-DP300F of 400F bijvoorbeeld...
Maar ook de AT-LP5 kan een leuke platenspeler zijn. Zoveel mooie modellen in deze prijsklasse, het maar net wat je van een platenspeler verwacht en zoekt.

[ Voor 16% gewijzigd door Toshirou op 05-04-2021 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_zippey
Toshirou schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:24:
[...]

Zie de platenspeler hierboven. De Pro-Ject Debut Carbon EVO, Denon-DP300F of 400F bijvoorbeeld...
Maar ook de AT-LP5 kan een leuke platenspeler zijn. Zoveel mooie modellen in deze prijsklasse, het maar net wat je van een platenspeler verwacht en zoekt.
Bedankt voor je reactie, die Denon-DP300F is toch wel verleidelijk vanwege de volautomaat, dus ik heb zojuist een zilveren uitvoering besteld. Mede dat je daarop waarschijnlijk toch minder stof ziet dan op zo'n hoogglans zwarte. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Nou, vandaag in de mail dat mijn Audio Technica LP140XP zwart verzonden is. Hij komt uit Bratislava Slowakije.
Toch mooi €50 goedkoper dan Bax en consorten, of ze hebben hem nog helemaal niet in hun assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:23
@mr_zippey Welkom bij de club... dat je er veel plezier aan mag beleven, maar weet bijna wel zeker dat het zo gaat gebeuren...

Welke muziek gaat er op deze draaier komen ?

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07-2024
Sinds een aantal jaar heb ik een Rega Planar 1 Plus. Met ingebouwde versterker.
Bevalt me goed

Tijdje geleden is mijn vader overleden en bij het opruimen van de zolder kwam ik zijn oude platenspeler tegen. Een Pioneer PL-510. Mooi apparaat. Helaas zonder element/naald en de stofkap is aan vervanging toe.

Ik ben nu serieus aan het overwegen om deze speler over te nemen en te gaan gebruiken. Dit omdat het natuurlijk ook gewoon een fijn idee is dat mijn vader hier veel plezier aan gehad heeft. Kan me niet anders voorstellen dat hij het fijn zou vinden dat ik hem overneem.

Maar ik weet niet wat de staat van de speler verder is. Of er misschien nog meer onderdelen aan vervanging toe zijn. Misschien is het niet eens een upgrade t.o.v. mijn Rega?
Stel ik zou de speler willen gaan gebruiken. Welk element/naald zouden jullie adviseren voor de Pioneer. Of is het misschien beter om hem meteen bij een expert neer te leggen om te laten nakijken?

Aangezien ik ook geen voorversterker heb, welke zou bij deze speler passen? Kwa budget wil ik best ruim zitten (het is me uiteindelijk veel waard om deze speler weer volledig werkend te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Laatst online: 14:07
Rezje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:32:
Sinds een aantal jaar heb ik een Rega Planar 1 Plus. Met ingebouwde versterker.
Bevalt me goed

Maar ik weet niet wat de staat van de speler verder is. Of er misschien nog meer onderdelen aan vervanging toe zijn. Misschien is het niet eens een upgrade t.o.v. mijn Rega?
Stel ik zou de speler willen gaan gebruiken. Welk element/naald zouden jullie adviseren voor de Pioneer. Of is het misschien beter om hem meteen bij een expert neer te leggen om te laten nakijken?
Ik heb zelf de Planar 1 gehad en dat was inderdaad een prima platenspeler (hoewel de meningen hierover in het topic verschillen). Toen ik overging naar een gebruikte direct drive platenspeler met SME headshell, was deze een stuk minder qua geluidskwaliteit dan de Planar 1 omdat de bijgeleverde naald nogal gaar was.
Met de AT-VM95E, die veel aangeraden wordt in dit topic, is na wat pielen met naalddruk en overhang dit helemaal opgelost. De Planar 1 weg gedaan en niet meer naar omgekeken. De AT-VM95E is rond de €50 bij een aantal webshops.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_zippey
oldsmelly schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:32:
@mr_zippey Welkom bij de club... dat je er veel plezier aan mag beleven, maar weet bijna wel zeker dat het zo gaat gebeuren...

Welke muziek gaat er op deze draaier komen ?
Dank je. Paar posts hierboven had ik al wat gedeeld ;)
Laatste dagen wat op zoek gegaan naar vinyl, zo heb ik o.a. 2de hands al wat Deep Purple (in Rock/24 carat purple), CCR Chronicle, Focus, Meat Loaf en Paul Simon via discogs en marktplaats gescoord. AC/DC, Iron Maiden, Guns n' Roses en Red Hot Chili Peppers zijn nieuw onderweg van Bobs vinyl.
Maar eerlijk gezegd zal het wel uitbreiden aangezien mijn muziek smaak nogal breed is, echter laat ik smartlappen en dergelijk (nl-talig) volkslied liever links liggen.

Platenspeler is vanmiddag al afgeleverd, gelijk maar even geïnstalleerd en eerste kantje van CCR gedraaid.
Ben er nu al blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
mr_zippey schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:20:
[...]

Dank je. Paar posts hierboven had ik al wat gedeeld ;)

[...]

Maar eerlijk gezegd zal het wel uitbreiden aangezien mijn muziek smaak nogal breed is, echter laat ik smartlappen en dergelijk (nl-talig) volkslied liever links liggen.

Platenspeler is vanmiddag al afgeleverd, gelijk maar even geïnstalleerd en eerste kantje van CCR gedraaid.
Ben er nu al blij mee
:)
Geweldige band, die in een relatief korte tijd geweldig werk heeft afgeleverd. _/-\o_

Keep on Choog'lin, Cottonfields, Born on the Bayou. Stuk voor stuk heerlijke nummers, die gewoon tijdloos zijn.

Mijn nieuwe platenspeler heeft de status "in transit" gekregen. Ik ben benieuwd of hij voor het weekend geleverd wordt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D_V

D_V

Inmiddels is de lijst van RSD Drops 2021 (12 juni en 17 juli) ook bekend gemaakt. Zitten wel een paar leuke releases tussen.

https://recordstoreday.nl...st-rsd-drops-2021-bekend/
https://www.nme.com/news/...s-vinyl-full-list-2915780

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/606ef51d6fcd2/606ef51d6bf65-rsd.png

Mijn "guilty pleasure" is toch wel Tatu op vinyl denk ik. :D

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/606ef53497570/606ef5349446c-tatu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
Idd. RSD komt weer. Residents besteld. Verder weinig voor mjn smaak er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Voor mij het Ella Fitzgerald en het Miles Davis album in ieder geval. Maar ik zie op de Amerikaanse lijst Kenny Dorham staan. Die zal wel niet hier verschijnen :( Die had ik wel erg graag gewild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb met al die RSD releases altijd een erg dubbel gevoel.
Als ik er tussen kijk en op mijn favoriete artiesten zoek, dan zijn het vrijwel altijd xx anniversary releases (van maar 1 nummer oid), of een verzameling remixes of een track wat voorheen het nooit tot op een album gehaald heeft en alleen op een bonus disc oid gestaan heeft.
Dus vanuit de artiest minimale inspanning om toch zoveel mogelijk geld binnen te harken...

Nou ja, zegt waarschijnlijk veel over de artiesten waar ik naar luister; kudos voor artiesten die een compleet nieuw album als RSD release lanceren (als die er zijn)

Ik ben toch meer een persoon die voor complete albums gaat. Ik ben ook niet fan van 1 artiest waar ik dan alles van moet hebben tot het meest obscure singletje aan toe. Als ik de albums heb vind ik het meestal wel goed...

Misschien moet ik maar weer eens inspanning stoppen in nieuwe artiesten ontdekken/mijn horizon verbreden.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_petit schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:13:
Ik heb met al die RSD releases altijd een erg dubbel gevoel.
Als ik er tussen kijk en op mijn favoriete artiesten zoek, dan zijn het vrijwel altijd xx anniversary releases (van maar 1 nummer oid), of een verzameling remixes of een track wat voorheen het nooit tot op een album gehaald heeft en alleen op een bonus disc oid gestaan heeft.
Dus vanuit de artiest minimale inspanning om toch zoveel mogelijk geld binnen te harken...

Nou ja, zegt waarschijnlijk veel over de artiesten waar ik naar luister; kudos voor artiesten die een compleet nieuw album als RSD release lanceren (als die er zijn)

Ik ben toch meer een persoon die voor complete albums gaat. Ik ben ook niet fan van 1 artiest waar ik dan alles van moet hebben tot het meest obscure singletje aan toe. Als ik de albums heb vind ik het meestal wel goed...

Misschien moet ik maar weer eens inspanning stoppen in nieuwe artiesten ontdekken/mijn horizon verbreden.
Ik heb hetzelfde bij veel releases, niks speciaals. Neem de release van Hioverphonic. Mijn eerste indruk was "hey cool, een nieuw album... Hebben?" Tot dat ik het woord remix zag staan. Ik heb er eigenlijk ook een hekel aan.

Soms zitten er unieke uitgaven bij zoals twee jaar geleden (dacht ik) met de RSD vinyl only release van Greta van Fleet. Voorheen alleen digitaal en op Cd verschenen en voor RSD een beperkte vinyl release. Dat vind ik dan wel weer iets unieks hebben waarvoor ik zeker het zou doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:59:
[...]
Neem de release van Hioverphonic.
Ja dat was bij mij ook 1 van de artiesten waar ik naar keek.

Maar zelf koop ik eigenlijk geen singles, zowel geen 12" als 7", dus valt de helft al af, en remixes vind ik eigenlijk ook niet interessant. Dus valt nog eens 40% af, en dan is 10% een echt album. (die schatting zuig ik uit m'n duim, maar zo komt het op mijn ogen binnen).
Je kan zeggen, het is ook puur voor de echte fans. Maar is dat de manier om 'record store day' te promoten?
Zou het niet algemener moeten?
De keerzijde is dan, dat je natuurlijk veel minder releases krijgt. Want als het allemaal nieuwe albums moeten zijn....dan moeten al die artiesten ook de inspiratie hebben.

Ik kon trouwens ook niet zoeken op volledige albums. Ik weet dat het nog vroeg dag is, misschien veranderd dat, maar zoeken op album, en ook bij de resultaten, dat je de volledige tracklists ziet zijn voor mij toch wel een vereiste om serieus op zoek te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_petit schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:38:
[...]

Ja dat was bij mij ook 1 van de artiesten waar ik naar keek.

Maar zelf koop ik eigenlijk geen singles, zowel geen 12" als 7", dus valt de helft al af, en remixes vind ik eigenlijk ook niet interessant. Dus valt nog eens 40% af, en dan is 10% een echt album. (die schatting zuig ik uit m'n duim, maar zo komt het op mijn ogen binnen).
Je kan zeggen, het is ook puur voor de echte fans. Maar is dat de manier om 'record store day' te promoten?
Zou het niet algemener moeten?
De keerzijde is dan, dat je natuurlijk veel minder releases krijgt. Want als het allemaal nieuwe albums moeten zijn....dan moeten al die artiesten ook de inspiratie hebben.

Ik kon trouwens ook niet zoeken op volledige albums. Ik weet dat het nog vroeg dag is, misschien veranderd dat, maar zoeken op album, en ook bij de resultaten, dat je de volledige tracklists ziet zijn voor mij toch wel een vereiste om serieus op zoek te gaan.
Eens. Dit jaar ga ik ook voor maar één album. Ik zag dat die van Miles Davis een best of album is van een label dat mij niet bekend voor komt... Dus of dat is waar ik op zit te wachten. Ik ga de twaalfde bij de platenzaak langs en ik zie wel wat er ligt. Al ga ik voor het album van Ella Fitzgerald en Thelonious Monk wel even wat info doen bij een paar zaken.

En dus single van SpinVis... Een leuke bonus als die erbij zit 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik hou ook niet van singles. Voor 1 nummer naar de draaitafel lopen en het hele ritueel aflopen vind ik te veel moeite. Maar het hoeven van mij ook niet perse nieuwe albums te zijn. Een oud album wat nooit eerder op vinyl is verschenen is ook leuk. Of een speciale versie met bonus tracks in een leuk kleurtje. Zal morgen eens kijken wat er allemaal tussen zit. De kans dat ik er iets van wil is niet heel groot (vind ze meestal te duur), maar kijken kan geen kwaad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V

D_V

mr_petit schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:38:
[...]

Op recordstoreday.com is iets meer info per release te vinden:

https://recordstoreday.com/SpecialReleases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
D_V schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 05:42:
[...]

Op recordstoreday.com is iets meer info per release te vinden:

https://recordstoreday.com/SpecialReleases
Dank voor de post _/-\o_ .
Ik heb de lijst net doorgenomen en zie er maar één release bij die mogelijk interessant is: de 2LP (live) van MSG. Aan de andere kant, ik heb de klassieker 'One Night At Budokan' al vanaf het jaar van uitkomen. Bovendien heb ik ook al een reeks studioalbums van deze guitaargigant. Daar waar vorig jaar de 10" van DeWolff en 'The Wall Live In Berlin' voor mij reden waren om naar de platenzaak te gaan, is er dit jaar helemaal geen enkele aanleiding. Als je dan ook de prijzen van RSD-releases mee laat wegen .......

Even iets anders.
Heeft het zin om een nieuwe naald voor een EPC-42 te kopen?
En dezelfde vraag voor de ADC220X.
Omgekeerd heb ik een paar NOS naalden voor een ADC QLM MkIII liggen. Is het interessant om zo'n element te kopen? Dan kan ik echt weer jaren vooruit (element met naald en in ieder geval 2x een losse naald).

Geen van deze elementen ken ik, vandaar mijn vraag. Kanttekening: het betreft oude elementen die ik niet heb kunnen testen en waarvan niemand mij kan vertellen of ze nog goed zijn. Mijn referentie is de AT95E.

Ik ben benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door Vintage1967 op 09-04-2021 12:25 ]

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
kozue schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:02:
Ik hou ook niet van singles. Voor 1 nummer naar de draaitafel lopen en het hele ritueel aflopen vind ik te veel moeite.
Daarom hebben wij een jukebox en straks weer twee draaitafels. <3

Vandaag komt de Audio Technica binnen. *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 09-04-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik heb jukeboxen altijd erg cool gevonden, maar ik zou er geen plek voor hebben in huis. Niet in de woonkamer en al helemaal niet ergens anders. Bovendien zou ik dan weer vanaf 0 beginnen met het aanleggen van een verzameling 7"-singles speciaal voor dat ene apparaat. En ik denk dat het grootste deel van mijn smaak sowieso niet op 7" te krijgen is, aangezien ze tegenwoordig alleen nog maar LP's uitbrengen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bestla
Het verzamelen ging snel met het aanschaffen van een bananandoos met plus minus 500 7" voor €50 Wij zochten dan uit wat we goed vonden, en vulden het weer aan met wat we niet goed vonden, en verkochten de doos weer door met winst. Doe dat een paar jaar en dan heb je zoals wij opeens 3000 singles voor een 200 selectie jukebox. Want je wisselt wel eens wat, en dan moet je gewoon voldoende voorraad hebben.

En een jukebox past vast wel, want onze woonkamer is ook niet een van de grootste, zeg maar krap, maar toch staat hij er, en de kast met lp's, singles en draaitafels ook.

Wij begonnen met een moderne goed werkende Rowe Ami jukebox uit 1981 die we kochten voor €400. jaren plezier van gehad, maar het bleef kriebelen om een keer iets moois te kopen, want die Rowe Ami was 1 ding niet, en dat was mooi zijn. Tot een Ami D20 uit 1951 op mijn pad kwam.
Ik heb het afspeelmechanisme in die Ami D20 gebouwd, en nu staat er een mooie jukebox in de huiskamer.
Ik post hem nog wel keer, nu met in bedrijf zijnde verlichting. Dat is trouwens RGB ledstrips overal en nergens.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d1gSh4Pz/jukebox.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/R0pnsMSH/Jukebox1951.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Bestla op 09-04-2021 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:46:
Ik heb jukeboxen altijd erg cool gevonden, maar ik zou er geen plek voor hebben in huis. Niet in de woonkamer en al helemaal niet ergens anders. Bovendien zou ik dan weer vanaf 0 beginnen met het aanleggen van een verzameling 7"-singles speciaal voor dat ene apparaat. En ik denk dat het grootste deel van mijn smaak sowieso niet op 7" te krijgen is, aangezien ze tegenwoordig alleen nog maar LP's uitbrengen.
Er komen nog steeds voldoende singletjes uit hoor... Of het je smaak is, dat is ten tweede...

@Bestla Goed om te horen dat die mooie platen speler binnen komt... We kijken uit naar foto's van het ding... ;)

Tjah en dan de Jukebox: ook een droom voor mij om te hebben maar ook hier geld: ze zijn duur in aanschaf en je hebt er ruimte voor nodig... Maar wat gaaf zijn die dingen...

Voor de liefhebbers: bij kleding winkel Wolff Jeans in Venray staat ook een prachtige jukebox met daarin wat singletjes van o.a. Elvis Presley... Tjah, die mag natuurlijk nooit ontbreken in een jukebox, king of rock 'n' roll en zeer populair in zijn tijd en daardoor ook vaak te vinden in een Jukebox in de jaren '60 en '70...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Korte vraagjes: ik heb nu een Thakker Basic Brush op mn platen stofvrij mee te vegen, maar ik merk dat je best snel met het plastic van de brush de plaat raakt (met een kras tot gevolg :'( ) , omdat de brush zo klein is. Wie heeft voor mij de gouden tip naar een goede, maar niet al te dure brush? :+

Daarnaast: de collectie lps begint al aardig te groeien, nu ben ik op zoek naar een storage solution voor de platen. Een kast met plek voor de speler zelf zoek ik niet, en een laag krat evenmin (kleine kinderen met grijpgrage handjes). Tips?

[ Voor 34% gewijzigd door Thrace Grumble op 09-04-2021 14:24 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:56
Heb je het topic doorgezocht, beiden volgens mijn wel is voorbij gekomen:
Thrace Grumble schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:21:
Korte vraagjes: ik heb nu een Thakker Basic Brush op mn platen stofvrij mee te vegen, maar ik merk dat je best snel met het plastic van de brush de plaat raakt (met een kras tot gevolg :'( ) , omdat de brush zo klein is. Wie heeft voor mij de gouden tip naar een goede, maar niet al te dure brush? :+
Brush van Project of Thonar?
https://www.hobo.nl/pro-ject-brush-it.html?sqr=brush&
Daarnaast: de collectie lps begint al aardig te groeien, nu ben ik op zoek naar een storage solution voor de platen. Een kast met plek voor de speler zelf zoek ik niet, en een laag krat evenmin (kleine kinderen met grijpgrage handjes). Tips?
Kallax: https://www.ikea.com/nl/nl/cat/kallax-serie-27534/

[ Voor 4% gewijzigd door noodel1988 op 09-04-2021 14:36 ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

noodel1988 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:35:
Heb je het topic doorgezocht, beiden volgens mijn wel is voorbij gekomen:

[...]

Brush van Project of Thonar?
https://www.hobo.nl/pro-ject-brush-it.html?sqr=brush&

[...]

Kallax: https://www.ikea.com/nl/nl/cat/kallax-serie-27534/
Thnx!

Die van Pro-ject had ik ook gevonden inderdaad. Volgens mij is het hetzelfde formaat als ik heb, misschien toch die maar even blijven proberen op een voorzichtige manier.

En over Kallax had ik ook gelezen. T is alleen zo groot aan de muur. Zou zoiets als dit wat zijn, gaat ook door voor een wijnrek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Thrace Grumble schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:04:
[...]

Thnx!

Die van Pro-ject had ik ook gevonden inderdaad. Volgens mij is het hetzelfde formaat als ik heb, misschien toch die maar even blijven proberen op een voorzichtige manier.

En over Kallax had ik ook gelezen. T is alleen zo groot aan de muur. Zou zoiets als dit wat zijn?
Dat met dat borsteltje ken ik, had ik in het begin ook. Je begint er na verloop van tijd feeling voor te krijgen. Dan zal je nooit meer je plaat aanraken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:25:
[...]

Heeft het zin om een nieuwe naald voor een EPC-42 te kopen?
En dezelfde vraag voor de ADC220X.
Omgekeerd heb ik een paar NOS naalden voor een ADC QLM MkIII liggen. Is het interessant om zo'n element te kopen? Dan kan ik echt weer jaren vooruit (element met naald en in ieder geval 2x een losse naald).

Geen van deze elementen ken ik, vandaar mijn vraag. Kanttekening: het betreft oude elementen die ik niet heb kunnen testen en waarvan niemand mij kan vertellen of ze nog goed zijn. Mijn referentie is de AT95E.
Of het zin heeft ligt helemaal aan wat je ermee wilt. :)

De National EPC-42 is een keramisch element, dus 60-er jaren werk, hoge output, direct op een line ingang aan te sluiten. Handig, maar verwacht bepaald geen hifi geluid van een keramisch element.

De ADC 220X is een moving iron element uit de late 60-er jaren. Die kan je dus behandelen als een MM element. Verwacht niet dat het beter gaat klinken dan een AT-95E, in tegendeel. Ik denk ook dat het moeilijk is om aan een goed elliptisch naaldje te komen voor de prijs van een AT-95E. Dus niet echt rendabel lijkt me.

De ADC QLM serie is een entry level MM serie uit de 70-er jaren. Zoals zovele fabrikanten hadden: prima hifi geluid voor een lage prijs. Het leuke is dat je zowel de basic conical en elliptical QLM naalden op het element kan zetten als de duurdere XLM naalden waarvan er versies waren met nude stylus, het betere werk dus. Maar waarschijnlijk zijn die originele naalden niet meer verkrijgbaar en moet je het doen met standaard conische en evt elliptische vervangers.

Als je al een aantal reservenaalden van dit element hebt liggen kan het interessant zijn om het elementje aan te schaffen. Alleen ook weer niet voor meer dan de prijs van een nieuwe AT-95e lijkt me, het zal misschien anders klinken maar niet per se beter. (Met standaard vervangingsnaalden eerder wat slechter, vermoed ik. ;))
Ik zou dan zelf eerder ff speuren of je een QLM of XLM elementje voor 1 of 2 tientjes op marktplaats kan bemachtigen, eventueel incl een oude draaitafel die eraan hangt. ;)

Het ligt ook aan de naaldjes, je zegt dat het QLM naalden zijn dus ik vermoed niet dat het bijzondere naaldjes zijn, gewoon conical of als je mazzel hebt misschien een eenvoudige elliptical. En waarschijnlijk vervangers en geen originelen, kan je dat zien op het doosje of de naaldhouder? Als je originele XLM III naaldjes te pakken zou hebben dan zou het om .2x.7 mil nude elliptical naaldjes gaan, dat is andere koek. Maar ik acht die kans nihil. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toshirou schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:06:
[...]

Dat met dat borsteltje ken ik, had ik in het begin ook. Je begint er na verloop van tijd feeling voor te krijgen. Dan zal je nooit meer je plaat aanraken ;)
Meen je dat? Als je die borstels met het plastic op de plaat drukt dan druk je wel lomp hard hoor, je bent niet het aanrecht aan het poetsen. Het gaat om platen die door naaldjes met max 2 gram naalddruk afgetast worden. Een lichte aanraking zodat de fijne haren in de groef komen volstaat. Ga je harder drukken dan druk je ze alleen maar krom en komen ze niet beter in de groef, in tegendeel. ;)

Gewoon dezelfde druk als wanneer je dus met je vinger over je smartphone swiped dus, dat volstaat al. Mag ook iets harder maar absoluut geen aanrecht of tandenpoets werk. ;)

Ook @Thrace Grumble ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 09-04-2021 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Voor de eerste keer in een jaar of 5-6 heb ik weer eens meer dan een plaat of 10 "besteld" voor RSD 2021

RSD JUNI
  • Black Sabbath Master Of Reality
  • Def Leppard Live in Oxford 2LP
  • Doors Morrison Hotel.. -2 x LP.. Sessions
  • Incredible Bongo Band Bongo Rock
  • Motorhead St Valentine’s Day Massacre 1 x 12in
  • Police Live Vol.1: Boston 1979 .. Boston 1979 / 180Gr. Blue Vinyl
  • Police Live Vol.2: Atlanta 1983 .. Atlanta 1983 / 180Gr. Red Vinyl
  • Procol Harum Grand Hotel
  • Steely Dan - Two Against Nature:
RSD JULI
  • Dire Straits Encores 1 x 12in 180Gr. Transparent Pink Vinyl
  • CSNY - Deja VU Alternates
  • Tom Tom Club the good, the bad and the funky
  • Mr Big Lean into it Red vinyl
  • VA - The Life Aquatic with Steve Zissou OST 2 LP
En nog aan het twijfelen over de Randy Newman 7-LP box set.

Hopelijk krijgt mijn platenboer ze allemaal binnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toshirou schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:06:
[...]

Ik heb dat probleem zelf nooit gehad (althans, niet dat ik weet).
Maar mijn AM carbon borsteltje heb ik dan al ook denk ik sinds....1986 oid?
Je hoeft inderdaad niet hard te drukken. Heeft ook geen nut, want het zijn de tipjes van de haartjes die in de groef komen.
Ik heb ook een borsteltje van monacor (omdat die ooit in de jaren 90 oid ook maar 3 gulden kostten), en daarvan lijken de haartjes iets stugger, maar is voor de rest hetzelfde op een soort van handvatje na.

Dus mocht je een carbon platenborsteltje zoeken die wezenlijk anders is dan de AM variant (de klonen lijken allemaal op deze gebaseerd te zijn), kan je die van monacor proberen; de DC-100
Voor verkrijgbaarheid en prijzen moet je zelf maar googelen.

Er zijn natuurlijk ook nog borsteltjes die fluweel en carbon haartjes combineren waar je denk ik harder mee kan drukken, maar ik heb al genoeg negatiefs over fluweel gezegd. Ik zie daar geen heil in. De carbon borsteltjes reinigen zich doordat het borsteltje over dat richeltje in het beugeltje gaat; fluweel borsteltjes hebben dat niet en drukken het vuil m.i. alleen maar verder in de groef.
chromium schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:03:

• Incredible Bongo Band Bongo Rock
Die is idd wel gaaf. Daar zitten zó veel samples in, dat dat album een behoorlijke stempel heeft gedrukt op modern hip hop culture d:)b
Die van de tomtom club is ook wel aardig; een obscuur album van een toch al obscure band....
En misschien moet ik ook maar eens nadenken over die steely dan.
Misschien moet ik die lijst toch maar eens beter doornemen...

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 10-04-2021 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik heb de lijst gisteren ook bekeken. Volgens mij is er een groter aandeel LP’s ivt singles dan voorgaande jaren. Er zaten zelfs complete boxsets tussen met het volledige repertoire van bepaalde bands. Dat zijn wel coole dingen. Mits je van zo’n band houdt tenminste. Het grootste deel zegt me niks. Ik heb niet iets gezien wat ik graag zou willen hebben. Leuk dat ze een nieuwe versie van Meteora van Linkin Park uitbrengen op gekleurd vinyl. Maar ik heb de zwarte al en ga geen hap geld uitgeven om m te vervangen door een kleurtje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
rcor schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:18:

@Bestla Goed om te horen dat die mooie platen speler binnen komt... We kijken uit naar foto's van het ding... ;)

Tjah en dan de Jukebox: ook een droom voor mij om te hebben maar ook hier geld: ze zijn duur in aanschaf en je hebt er ruimte voor nodig... Maar wat gaaf zijn die dingen...
Onze jukebox neemt 1 vierkante meter vloeroppervlak in ;) Ok als het allemaal, wat ruimer kon staan was het mooier, maar dat hebben we niet, maar wel een jukebox. ;)

De Audio Technica LP140XP
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZqGSHTYw/AT-LP140-XP.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YCVK2pFt/AT-LP140-XP2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4dkDtBwM/AT-VM95E.jpg

De VM95E komt op een eigen headshell die nog in bestelling is. Ook de slipmat is niet origineel, maar zorgt voor meer massa, en komt van de Technics SL D2 af, want die staat werkeloos te wachten op reparatie op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Leuk die AT-LP140XP, een nieuw model van Audio Technica. AT blijft wat uiterlijk betreft vasthouden aan het motto "beter goed gejat dan slecht bedacht". (y)

Ik zie dat dit eigenlijk de opvolger van de oude bekende AT-LP120-USB ("discontinued" ;() is, met afgezien van de USB phono pre dezelfde features en weegt een klein beetje minder. Vermoedelijk dus dezelfde mate van demping aanwezig. Opvallendste verschil is dat de SL-1200 alike zwarte (rubber of plastic?) onderkant van de oude LP120 er niet meer is, het is nu een wat slankere behuizing. Is die van kunststof, metaal, iets anders? Ik zie aan de foto dat er 2 delen zijn, de "bak" en een topplate.

Ze hebben ook een AT-LP120XUSB op de markt gebracht maar dat riekt toch naar een downspec versie van de oude LP120: 2 kg lichter, dat zal invloed hebben op de demping, en geen hoogteverstelling van de arm.

Ze komen in een op zich interessante beschrijving van de verschillen wel met een wat vaag verhaal dat de LP120XUSB een motor met een lager koppel gebruikt en dat daardoor, gedeeltelijk (?), de draaitafel een "hogere weergavegetrouwheid heeft door het lagere ruis ontwerp."
Je kan daardoor ZELFS :P MC elementen gebruiken!

Een beetje vaag: een goede DD motor is op dit soort snelheden absoluut stil, of ie nu weinig of iets meer koppel heeft. De uiteindelijke prestaties qua rumble worden verder vooral door de kwaliteit van het lager en de smering bepaald. Ze hebben bij de LP120XUSB wel gebruik gemaakt van een externe voedingsadapter, dit lijkt me meer de reden voor een lagere ruis (50 Hz brom) dan meer of minder koppel op de DD motor...

Verder heeft de LP120XUSB een RCA pluggen met een aardeconnecgtor ipv een geintegreerde draad (kabel met aardedraad meegeleverd). Ze hebben dit dus wel wat meer gericht op de hifi enthousiast die zelf zijn kabel wil uitkiezen. Je ziet het ook aan het element, er is een AT-VM95M bijgeleverd, terwijl de LP140XP het moet doen met een "entry level DJ cartridge". Eigenlijk wel jammer!

Ik vind het dan wel weer vreemd dat juist de LP120XUSB minder demping lijkt te hebben en daarom 2.7 kg lichter is dan de oude LP120USB. Of is deze toch goed gedempt en is er een andere reden waarom deze zoveel lichter is? Je zou toch denken van niet.

Al met al interessante keuzes van Audio Technica die ik niet helemaal kan volgen, vooral niet wat betreft de AT-120XUSB.
The original AT-LP120-USB model uses a high-torque (1.6 kgf.cm) motor with a reverse direction and two pitch adjustment ranges, +/-10% and +/- 20%. This motor provides quick starts and stops and is suitable for light commercial use in addition to casual use at home. The motor offers a good compromise between features, performance and fidelity.

The latest generation of the turntable, the AT-LP120XUSB, uses a slightly lower torque motor (1.0 kgf.cm) that does not have a reversible direction, but, in part, this motor enables the turntable to have higher overall fidelity due to its lower-noise design. In fact, the noise floor of the LP120XUSB turntable is so low even low-output Moving Coil (MC) type phono cartridges requiring additional amplification may be used with it. Two pitch adjustment ranges, +/-8% and +/-16%, are provided. Offering a higher fidelity listening experience, the AT-LP120XUSB is suitable for casual or critical listening at home. Its motor is a good compromise between cost, performance and fidelity.

With a starting torque of 2.2 kgf.cm, the AT-LP140XP turntable has the highest torque motor of the three. It is a professional-quality turntable designed for commercial use, but the well-damped chassis and platter make it suitable for home use as well. This motor features a reversible direction and offers three pitch adjustment ranges, +/-8%, +/-16% and +/- 24%.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 10-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
D_V schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:22:
Inmiddels is de lijst van RSD Drops 2021 (12 juni en 17 juli) ook bekend gemaakt. Zitten wel een paar leuke releases tussen.

https://recordstoreday.nl...st-rsd-drops-2021-bekend/
https://www.nme.com/news/...s-vinyl-full-list-2915780
De lijst doorgenomen, maar het lijkt er net als afgelopen jaren steeds meer op dat de platenmaatschappijen door het archief bladeren en kijken welke licenties ze nog hebben liggen waarvan ze weten dat de meeste vinyl hipsters en mannen van middelbare leeftijd die elkaar toch ophitsen met “als je die niet hebt ben je geen liefhebber” en daar vervolgens een kek kleurtje van bestellen bij GZ en die met wat extra marge op de exclusive limited to xxx copies markt gooien.

Edit: Nog een keer goed gekeken, maar een groot deel van de releases hebben Bertus als tweede label, kortom de grootste distributeur van Nederland pompt zijn eigen markt zo te zien nog beetje verder op. Wat als een feestje voor de indie winkels ooit is begonnen is logischerwijs nu niet meer als de moederdag voor vinylverzamelaars geworden.

Disclaimer: ben ook man van middelbare leeftijd, maar in tegenstelling tot de meeste van mijn generatie genoten met wat extra geld ben ik niet echt gevoelig voor de meeste van die ouwe meuk en krijg zelfs enorme jeuk van mensen die heel blij doen als ze de
“must haves” zoals de befaamde slagroom plaat van ome Herb ergens gevonden hebben. Of een krat met oude platen van hippe tante truus geërfd hebben en nu een heel weekend lekker gaan “ontdekken en genieten” Wat er te genieten valt aan, op een drie knaken bij de Kwantum alles in set, kapot gespeelde goedkope jaren 80 vinyl van de Free record shop ontgaat mij volledig. Je mag blij zijn dat je tussen de krassen door nog wat hoort. En ja, hier in de kast staan ook nog platen uit die tijd, niet dat wij ze draaien maar nostalgie is iets waar mevrouw KwaaktIetsMinderVaak ook gevoelig voor is ;)

*zet de nieuwe plaat van die ouwe lullen band Foo Fighters nog maar weer eens op*

[ Voor 8% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 10-04-2021 10:33 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:16:
[...]

De lijst doorgenomen, maar het lijkt er net als afgelopen jaren steeds meer op dat de platenmaatschappijen door het archief bladeren en kijken welke licenties ze nog hebben liggen waarvan ze weten dat de meeste vinyl hipsters en mannen van middelbare leeftijd die elkaar toch ophitsen met “als je die niet hebt ben je geen liefhebber” en daar vervolgens een kek kleurtje van bestellen bij GZ en die met wat extra marge op de exclusive limited to xxx copies markt gooien.

Edit: Nog een keer goed gekeken, maar een groot deel van de releases hebben Bertus als tweede label, kortom de grootste distributeur van Nederland pompt zijn eigen markt zo te zien nog beetje verder op. Wat als een feestje voor de indie winkels ooit is begonnen is logischerwijs nu niet meer als de moederdag voor vinylverzamelaars geworden.

Disclaimer: ben ook man van middelbare leeftijd, maar in tegenstelling tot de meeste van mijn generatie genoten met wat extra geld ben ik niet echt gevoelig voor de meeste van die ouwe meuk en krijg zelfs enorme jeuk van mensen die heel blij doen als ze de
“must haves” zoals de befaamde slagroom plaat van ome Herb ergens gevonden hebben. Of een krat met oude platen van hippe tante truus geërfd hebben en nu een heel weekend lekker gaan “ontdekken en genieten” Wat er te genieten valt aan, op een drie knaken bij de Kwantum alles in set, kapot gespeelde goedkope jaren 80 vinyl van de Free record shop ontgaat mij volledig. Je mag blij zijn dat je tussen de krassen door nog wat hoort. En ja, hier in de kast staan ook nog platen uit die tijd, niet dat wij ze draaien maar nostalgie is iets waar mevrouw KwaaktIetsMinderVaak ook gevoelig voor is ;)

*zet de nieuwe plaat van die ouwe lullen band Foo Fighters nog maar weer eens op*
Foo Fighters <3
In mijn ogen is er maar 1 ouwe lullenband, en dat zijn de Rolling Stones, :7

Ik zal blij zijn als alles weer een beetje normaal is zodat we weer naar platenbeurzen kunnen gaan. Het rondstruinen in bakken lp's tot je die ene plaat vind. Heerlijk gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Cap schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:40:
Leuk die AT-LP140XP, een nieuw model van Audio Technica. AT blijft wat uiterlijk betreft vasthouden aan het motto "beter goed gejat dan slecht bedacht". (y)

Ik zie dat dit eigenlijk de opvolger van de oude bekende AT-LP120-USB ("discontinued" ;() is, met afgezien van de USB phono pre dezelfde features en weegt een klein beetje minder. Vermoedelijk dus dezelfde mate van demping aanwezig. Opvallendste verschil is dat de SL-1200 alike zwarte (rubber of plastic?) onderkant van de oude LP120 er niet meer is, het is nu een wat slankere behuizing. Is die van kunststof, metaal, iets anders? Ik zie aan de foto dat er 2 delen zijn, de "bak" en een topplate.

Ze hebben ook een AT-LP120XUSB op de markt gebracht maar dat riekt toch naar een downspec versie van de oude LP120: 2 kg lichter, dat zal invloed hebben op de demping, en geen hoogteverstelling van de arm.

Ze komen in een op zich interessante beschrijving van de verschillen wel met een wat vaag verhaal dat de LP120XUSB een motor met een lager koppel gebruikt en dat daardoor, gedeeltelijk (?), de draaitafel een "hogere weergavegetrouwheid heeft door het lagere ruis ontwerp."
Je kan daardoor ZELFS :P MC elementen gebruiken!

Een beetje vaag: een goede DD motor is op dit soort snelheden absoluut stil, of ie nu weinig of iets meer koppel heeft. De uiteindelijke prestaties qua rumble worden verder vooral door de kwaliteit van het lager en de smering bepaald. Ze hebben bij de LP120XUSB wel gebruik gemaakt van een externe voedingsadapter, dit lijkt me meer de reden voor een lagere ruis (50 Hz brom) dan meer of minder koppel op de DD motor...

Verder heeft de LP120XUSB een RCA pluggen met een aardeconnecgtor ipv een geintegreerde draad (kabel met aardedraad meegeleverd). Ze hebben dit dus wel wat meer gericht op de hifi enthousiast die zelf zijn kabel wil uitkiezen. Je ziet het ook aan het element, er is een AT-VM95M bijgeleverd, terwijl de LP140XP het moet doen met een "entry level DJ cartridge". Eigenlijk wel jammer!

Ik vind het dan wel weer vreemd dat juist de LP120XUSB minder demping lijkt te hebben en daarom 2.7 kg lichter is dan de oude LP120USB. Of is deze toch goed gedempt en is er een andere reden waarom deze zoveel lichter is? Je zou toch denken van niet.

Al met al interessante keuzes van Audio Technica die ik niet helemaal kan volgen, vooral niet wat betreft de AT-120XUSB.

[...]
De speler body is van plastic. Maar weegt schijnbaar genoeg.
Aarde kabel
Gek genoeg had de Lenco hiervoor een geintegreerde aarde kabel, maar deze AT heeft weer een losse die je zelf ook kan vervangen voor een gesmede versie gemaakt door elfen bij maanlicht. :+

De stofkap voelt ook wat flimsy aan, een beetje goedkoop, en erg 'wit' , niet eens een beetje rookglas effect wat de stofkap van de SL1210 wel heeft. Maar goed, hij is beter gebouwd dan die Lenco, en ik ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Ik heb zelf een kast van zomo besteld, erg tevreden mee :)
Net zo'n bouwpakket als ikea overigens :P

https://www.bax-shop.nl/platenkasten-boxen-en-houders/zomo

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:40:
[...]

De stofkap voelt ook wat flimsy aan, een beetje goedkoop, en erg 'wit' , niet eens een beetje rookglas effect wat de stofkap van de SL1210 wel heeft. Maar goed, hij is beter gebouwd dan die Lenco, en ik ben er blij mee.
Ja dat is de nieuwe mode, helemaal helder. Dat kan bij bepaalde spelers wel mooi zijn, zeker als het acrylaat echt glashelder is. Maar vaak is dat bij de goedkopere kappen niet het geval en heeft de kap toch een hele lichte waas.

Het mag dan de mode zijn, maar heel licht gerookt is toch eigenlijk chiquer. Zoals bij de SL-1200 MK2 inderdaad. En inderdaad, ook aan de dikte herken je kwaliteit. De SL-1300/1400/1500/150 MK2 serie had wat dat betreft helemaal mooie kappen: zeer dik (nog wat dikker dan SL-1200MK2) acrylaat met nog net een klein tintje meer rookkleur, precies goed. En geen bolletje natuurlijk, maar gewoon iets hoger dan die van de SL-1200 MK2 tbv de verstelbare arm. En zonder dat dikkere randje onderaan (gewoon helemaal dik ;)). Prachtige strakke stofkappen die niet snel mee zullen zwabberen met de muziek. :P

Afbeeldingslocatie: https://www.rehifi.se/pub_images/original/Technics-SL-150-Mk2--SME-3009-S2-improved-50664-(2).JPG

Bij de selfmade acrylaatkappen zie je weer de lijmnaden op de hoeken erg zitten. Dat kan wel verminderd worden door de hoeken mooi rond te polijsten, maar bij de gemiddelde gebeurt dat niet en dat is te zien. Originele kappen zijn vaak van voor en boven tot soms ook achter uit 1 stuk gebogen acrylaat. De zijkanten zijn dan gelijmd. Dat is toch net even wat fraaier.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 10-04-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
teot schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:37:
[...]

Ik heb zelf de Planar 1 gehad en dat was inderdaad een prima platenspeler (hoewel de meningen hierover in het topic verschillen). Toen ik overging naar een gebruikte direct drive platenspeler met SME headshell, was deze een stuk minder qua geluidskwaliteit dan de Planar 1 omdat de bijgeleverde naald nogal gaar was.
Met de AT-VM95E, die veel aangeraden wordt in dit topic, is na wat pielen met naalddruk en overhang dit helemaal opgelost. De Planar 1 weg gedaan en niet meer naar omgekeken. De AT-VM95E is rond de €50 bij een aantal webshops.
Zoals gezegd zoek ik dus een nieuw element+naald en voorversterker voor de Pioneer PL-510.
Na wat rond gelezen te hebben zou de 'Pro-ject Phono box (E)' een goede en betaalbare voorversterker zijn. Welk element kan ik hier het beste bij gebruiken? Voldoet de AT-VM95E of kan ik beter in combinatie met de voorversterker een ander element pakken? Het element mag best rond de 100 euro zijn (zelfde geld voor de voorversterker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rezje De Pro-ject Phono Box E(conomic) is hun budget lijn en is van plastic. Ja dat is lekker goedkoop voor de fabrikant maar ik vind dat geen goed idee, een plastic behuizing voor een phono pre. Een metalen behuizing zorgt voor betere afscherming tegen stoorsignalen van buitenaf (GSM, DECT, Router, magnetron, brom, etc.). (Bij Pro-ject begint het wat mij betreft bij de Pro-ject Phono Box (classic), de versie met MM en MC versterking. Maar dan nog ben ik er niet wild van, ik vind hem wat muf en levenloos klinken. :P)

Ik zou rond de 100 euro dan eerder een mooie phono pre op marktplaats zoeken, zoals deze Creek OBH 18. Dat is toch een mooier gemaakt apparaat zowel qua electronica als behuizing en ook voeding. Of een andere, nieuw een stuk duurdere / degelijkere phono pre die op marktplaats voor rond de 100 euro weggaat. Kwestie van de advertenties een beetje in de gaten houden (marktplaats zoekopdracht).

Moet het goedkoop, dan vind ik deze Phono Box01 Chinees eigenlijk nog interessanter ogen dan de Economy versie van Project, het oogt toch wat minder budget en de behuizing lijkt van metaal. Maar dat is maar een eerste indruk want ik heb er geen ervaring mee.

En anders is er nog de goedkope maar degelijke TC-750 o.a. verkocht onder het Dynavox en TCC merk, tussen de 35 en 45 euro. Tenminste ook een metalen behuizing. Ik zie wel dat deze bij Conrad uit het assortiment is dus het kan zijn dat deze in de toekomst niet meer gemaakt wordt.

Het AT-VM95E element is misschien wel het beste budget element wat er is. Je kan echter ook meteen een AT-VM95ML kopen (v.a. c.a. 150 euro), die heeft een paar stappen betere naald die ook nog eens een stuk langer meegaat dankzij de gebruikte diamant. Je hebt dan gewoon een top MM element voor relatief weinig geld.

Je kan ook de VM95E kopen en er later een VM95ML naald opzetten, maar die zal (vrijwel) net zo duur zijn als het complete VM95ML element... ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 10-04-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
Cap schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:21:
@Rezje De Pro-ject Phono Box E(conomic) is hun budget lijn en is van plastic. Ja dat is lekker goedkoop voor de fabrikant maar ik vind dat geen goed idee, een plastic behuizing voor een phono pre. Een metalen behuizing zorgt voor betere afscherming tegen stoorsignalen van buitenaf (GSM, DECT, Router, magnetron, brom, etc.). (Bij Pro-ject begint het wat mij betreft bij de Pro-ject Phono Box (classic), de versie met MM en MC versterking. Maar dan nog ben ik er niet wild van, ik vind hem wat muf en levenloos klinken. :P)

Ik zou rond de 100 euro dan eerder een mooie phono pre op marktplaats zoeken, zoals deze Creek OBH 18. Dat is toch een mooier gemaakt apparaat zowel qua electronica als behuizing en ook voeding. Of een andere, nieuw een stuk duurdere / degelijkere phono pre die op marktplaats voor rond de 100 euro weggaat. Kwestie van de advertenties een beetje in de gaten houden (marktplaats zoekopdracht).

Moet het goedkoop, dan vind ik deze Phono Box01 Chinees eigenlijk nog interessanter ogen dan de Economy versie van Project, het oogt toch wat minder budget en de behuizing lijkt van metaal. Maar dat is maar een eerste indruk want ik heb er geen ervaring mee.

En anders is er nog de goedkope maar degelijke TC-750 o.a. verkocht onder het Dynavox en TCC merk, tussen de 35 en 45 euro. Tenminste ook een metalen behuizing. Ik zie wel dat deze bij Conrad uit het assortiment is dus het kan zijn dat deze in de toekomst niet meer gemaakt wordt.

Het AT-VM95E element is misschien wel het beste budget element wat er is. Je kan echter ook meteen een AT-VM95ML kopen (v.a. c.a. 150 euro), die heeft een paar stappen betere naald die ook nog eens een stuk langer meegaat dankzij de gebruikte diamant. Je hebt dan gewoon een top MM element voor relatief weinig geld.

Je kan ook de VM95E kopen en er later een VM95ML naald opzetten, maar die zal (vrijwel) net zo duur zijn als het complete VM95ML element... ;)
Thanks voor je reactie, kan ik wat mee! De Project Phono Box (zonder de E), is dat dan ook geen optie? Of is dat net als de E een plastic uitvoering.

Ik ga eens naar de AT-VM95ML kijken!
Een vriend van me heeft een Ortofon OM 5 E, is dat wellicht ook nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ik heb een update voor je. Zojuist eindelijk een review gevonden waar ze de Pro-ject Economy openmaken, en er zit naast een grote leegte toch wat blik om de pre zodat er sprake van afscherming is. Ze zijn dus gelukkig niet helemaal gek bij Pro-ject. Maar ik vind het nog steeds "meh", zo'n klein stukje blik in een grotere lege behuizing van dun plastic. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r32379AJenEHuS3OpUrEZ2YB6rk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e5P4bewsOri1MvvygTicn4yp.png?f=user_large

Volgens mij koop je ermee eigenlijk gewoon een Pro-Ject Phono Box MM in een lelijkere behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.iear.nl/wp-content/uploads/2017/06/image-3365.x89611.jpeg

Al ben ik dus geen fan van de goedkopere Pro-ject pré's en zoek ik liever voor hetzelfde geld iets beters uit op marktplaats ;), ik zou dan idd eerder voor de classic Pro-ject Phono Box met MM/MC schakeling gaan, dat is toch een wat netter apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.iear.nl/wp-content/uploads/2018/12/image-1908.x89611.jpeg

Ortofon OM 5E niet aan beginnen, dan is een AT-VM95E beter. Je moet bij Ortofon dan al minstens naar een OM10 gaan, die komt in de buurt van de VM95E. Maar wat mij betreft begint het bij de OM serie van Ortofon pas bij de OM20. Wil je bij Ortofon de prestaties van een VM95ML dan moet je naar een Ortofon OM30 of OM40 element gaan, zoek de prijs daarvan zelf maar op. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 10-04-2021 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Cap schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:41:
[...]

Meen je dat? Als je die borstels met het plastic op de plaat drukt dan druk je wel lomp hard hoor, je bent niet het aanrecht aan het poetsen. Het gaat om platen die door naaldjes met max 2 gram naalddruk afgetast worden. Een lichte aanraking zodat de fijne haren in de groef komen volstaat. Ga je harder drukken dan druk je ze alleen maar krom en komen ze niet beter in de groef, in tegendeel. ;)

Gewoon dezelfde druk als wanneer je dus met je vinger over je smartphone swiped dus, dat volstaat al. Mag ook iets harder maar absoluut geen aanrecht of tandenpoets werk. ;)

Ook @Thrace Grumble ;)
Ik drukte niet te hard, maar hield de borstel te schuin, waardoor de hoek van het plastic de plaat raakte. ;). Heb het nu door in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
Cap schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:56:
Nou ik heb een update voor je. Zojuist eindelijk een review gevonden waar ze de Pro-ject Economy openmaken, en er zit naast een grote leegte toch wat blik om de pre zodat er sprake van afscherming is. Ze zijn dus gelukkig niet helemaal gek bij Pro-ject. Maar ik vind het nog steeds "meh", zo'n klein stukje blik in een grotere lege behuizing van dun plastic. :/

[Afbeelding]

Volgens mij koop je ermee eigenlijk gewoon een Pro-Ject Phono Box MM in een lelijkere behuizing.

[Afbeelding]

Al ben ik dus geen fan van de goedkopere Pro-ject pré's en zoek ik liever voor hetzelfde geld iets beters uit op marktplaats ;), ik zou dan idd eerder voor de classic Pro-ject Phono Box met MM/MC schakeling gaan, dat is toch een wat netter apparaat.

[Afbeelding]

Ortofon OM 5E niet aan beginnen, dan is een AT-VM95E beter. Je moet bij Ortofon dan al minstens naar een OM10 gaan, die komt in de buurt van de VM95E. Maar wat mij betreft begint het bij de OM serie van Ortofon pas bij de OM20. Wil je bij Ortofon de prestaties van een VM95ML dan moet je naar een Ortofon OM30 of OM40 element gaan, zoek de prijs daarvan zelf maar op. ;)
Super dankjewel! De AT-VM95E is eigenlijk dus wel Bang voor Buck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker, maar de VM95ML is een stuk beter en op zijn prijsniveau ook bang for the buck. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Cap schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:14:
Zeker, maar de VM95ML is een stuk beter en op zijn prijsniveau ook bang for the buck. ;)
Even sparen nog, en dan over een tijdje misschien de AT440mla vervangen die op de SL1210 zit, dan kan die naar de Audio Technica om de VM95E te vervangen. En dan komt op de Technics de AT440mlb terug. Of is daar ook al een udate voor?
https://www.audio-technic...ype/moving-magnet/vm750sh
Deze lijkt mij wel wat.

[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 10-04-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bestla Opvolger van de AT-440MLb is de VM540ML. Diamantje gelijk aan de AT-VM95ML maar de VM540ML heeft net als de 440ML een fijner, taps toelopend cantilever. Dus minder massa en nog meer extensie in het hoog, de specs suggereren dat ook. De specs suggereren ook een duidelijk hogere kanaalscheiding. Of dat ook werkelijk zo is weet ik niet.

Het belangrijkste is in ieder geval het diamantje, en dat is voor beiden gelijk: een nude square shank mounted 2.2 x 0.12 mil MicroLinear geslepen diamantje. Oftewel, een heel geavanceerd naaldje dat het goed doet in de binnenste groeven en extra lang meegaat. ;)

Toevoeging: de VM540ML is net zo "hoogbetoond" als de 440ML, een felle rakker dus. De VM95 serie incl de ML heeft dat minder sterk. Het hangt dus van je voorkeur af (en wat je kabel / phono pre / akoestiek ervan maakt ;)).

Zie o.a. de frequentieplots in deze reviews:
https://www.lowbeats.de/test-audio-technica-vm540ml/
https://www.lowbeats.de/f...-audio-technica-vm-serie/
https://www.lowbeats.de/t...mm-abtaster-bis-200-euro/

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 10-04-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Cap schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:50:
@Bestla Opvolger van de AT-440MLb is de VM540ML. Diamantje gelijk aan de AT-VM95ML maar de VM540ML heeft net als de 440ML een fijner, taps toelopend cantilever. Dus minder massa en nog meer extensie in het hoog, de specs suggereren dat ook. De specs suggereren ook een duidelijk hogere kanaalscheiding. Of dat ook werkelijk zo is weet ik niet.

Het belangrijkste is in ieder geval het diamantje, en dat is voor beiden gelijk: een nude square shank mounted 2.2 x 0.12 mil MicroLinear geslepen diamantje. Oftewel, een heel geavanceerd naaldje dat het goed doet in de binnenste groeven en extra lang meegaat. ;)

Toevoeging: de VM540ML is net zo "hoogbetoond" als de 440ML, een felle rakker dus. De VM95 serie incl de ML heeft dat minder sterk. Het hangt dus van je voorkeur af (en wat je kabel / phono pre / akoestiek ervan maakt ;)).

Zie o.a. de frequentieplots in deze reviews:
https://www.lowbeats.de/test-audio-technica-vm540ml/
https://www.lowbeats.de/f...-audio-technica-vm-serie/
https://www.lowbeats.de/t...mm-abtaster-bis-200-euro/
Dank je, even doorgespit met mijn roestige Duits, maar dit is een goede tip waar ik wat mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
Cap schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:21:

Ik heb die Phono Box01, hier lokaal besteld en dat is echt een goed en degelijk ding. Voor 6 tientjes inclusief verzending zul je niet snel iets beters vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bz5OzYQ5MuVAmvF9GmmviRMpv3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfpcLV7q9r1z3brytHmVdw2o.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze zojuist te leen gekregen. Gloednieuw model en komt erg goed uit de tests.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KypDurron
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 14:29
Eind 2019 ben ik begonnen met Vinyl te verzamelen en er was 1 album dat ik echt wou : OST van The Fountain. Talloze keren beluisterd op mijn mp3 speler en ook talloze keren kippenvel bij gekregen.
Enige probleem was dat het in vinyl vorm maar 1x te koop was geweest bij Mondo en dat in beperkte oplage.

Tot enkele wegen geleden het bericht kwam dat er een beperkte nieuwe oplage was. Met veel geluk ben ik er toen ook ingeslaagd die te kunnen bestellen en deze week werd die enidelijk geleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afsVtZB_iBjAZO8kLfGXS_gXhkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzDlRMF3cZUQ0FMvY2m2jZhK.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week kwam ook het bericht van mondo dat ze extreem gelimiteerde oplage van 25 exemplaren hadden waar ze er enkele van weggaven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPNgXMQIAZT-ZpVhrffM5Wg5uuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A4ZnQfrNc4uCrSwbvQTtvdWJ.jpg?f=user_large

Uiterst mooi exemplaar, dat ik zeker graag in mijn bezit had gehad, maar ik ben al meer dan tevreden met mijn versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
Haas schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:37:
[Afbeelding]

Ik heb deze zojuist te leen gekregen. Gloednieuw model en komt er goed uit de tests.
iFi Zen Phono, dat is ook nog een optie voor rond de 160 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
Ik gebruik de iFi Zen Phono nu in combinatie met een Rega Planar 2 en Cambridge Audio CXA80. Bijzonder fijn luisteren. Misschien wel de vervanger van mijn Rega Phono mini.

Na een aantal platen beluisteren ben ik het eens met deze review. Je wilt maar blijven draaien:
https://hifi.nl/artikel/2...-in-de-Zen-collectie.html

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
Haas schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:12:
Ik gebruik de iFi Zen Phono nu in combinatie met een Rega Planar 2 en Cambridge Audio CXA80. Bijzonder fijn luisteren. Misschien wel de vervanger van mijn Rega Phono mini.

Na een aantal platen beluisteren ben ik het eens met deze review. Je wilt maar blijven draaien:
https://hifi.nl/artikel/2...-in-de-Zen-collectie.html
Bedoel je als vervanger van de Rega Fono AD2 MK2? Want die zit in de zelfde prijsklasse ongeveer (rond de 150e) en is voor mij ook een optie. Wordt overal goed beoordeeld. Is de iFi dan zo veel beter?
Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.