Leuk die
AT-LP140XP, een nieuw model van Audio Technica. AT blijft wat uiterlijk betreft vasthouden aan het motto "beter goed gejat dan slecht bedacht".
Ik zie dat dit eigenlijk de opvolger van de oude bekende
AT-LP120-USB ("discontinued"

) is, met afgezien van de USB phono pre dezelfde features en weegt een klein beetje minder. Vermoedelijk dus dezelfde mate van demping aanwezig. Opvallendste verschil is dat de SL-1200 alike zwarte (rubber of plastic?) onderkant van de oude LP120 er niet meer is, het is nu een wat slankere behuizing. Is die van kunststof, metaal, iets anders? Ik zie aan de foto dat er 2 delen zijn, de "bak" en een topplate.
Ze hebben ook een
AT-LP120XUSB op de markt gebracht maar dat riekt toch naar een downspec versie van de oude LP120: 2 kg lichter, dat zal invloed hebben op de demping, en geen hoogteverstelling van de arm.
Ze komen in een op zich interessante
beschrijving van de verschillen wel met een wat vaag verhaal dat de LP120XUSB een motor met een lager koppel gebruikt en dat daardoor, gedeeltelijk (?), de draaitafel een "hogere weergavegetrouwheid heeft door het lagere ruis ontwerp."
Je kan daardoor ZELFS

MC elementen gebruiken!
Een beetje vaag: een goede DD motor is op dit soort snelheden absoluut stil, of ie nu weinig of iets meer koppel heeft. De uiteindelijke prestaties qua rumble worden verder vooral door de kwaliteit van het lager en de smering bepaald. Ze hebben bij de LP120XUSB wel gebruik gemaakt van een externe voedingsadapter, dit lijkt me meer de reden voor een lagere ruis (50 Hz brom) dan meer of minder koppel op de DD motor...
Verder heeft de LP120XUSB een RCA pluggen met een aardeconnecgtor ipv een geintegreerde draad (kabel met aardedraad meegeleverd). Ze hebben dit dus wel wat meer gericht op de hifi enthousiast die zelf zijn kabel wil uitkiezen. Je ziet het ook aan het element, er is een AT-VM95M bijgeleverd, terwijl de LP140XP het moet doen met een "entry level DJ cartridge". Eigenlijk wel jammer!
Ik vind het dan wel weer vreemd dat juist de LP120XUSB minder demping lijkt te hebben en daarom 2.7 kg lichter is dan de oude LP120USB. Of is deze toch goed gedempt en is er een andere reden waarom deze zoveel lichter is? Je zou toch denken van niet.
Al met al interessante keuzes van Audio Technica die ik niet helemaal kan volgen, vooral niet wat betreft de AT-120XUSB.
The original AT-LP120-USB model uses a high-torque (1.6 kgf.cm) motor with a reverse direction and two pitch adjustment ranges, +/-10% and +/- 20%. This motor provides quick starts and stops and is suitable for light commercial use in addition to casual use at home. The motor offers a good compromise between features, performance and fidelity.
The latest generation of the turntable, the AT-LP120XUSB, uses a slightly lower torque motor (1.0 kgf.cm) that does not have a reversible direction, but, in part, this motor enables the turntable to have higher overall fidelity due to its lower-noise design. In fact, the noise floor of the LP120XUSB turntable is so low even low-output Moving Coil (MC) type phono cartridges requiring additional amplification may be used with it. Two pitch adjustment ranges, +/-8% and +/-16%, are provided. Offering a higher fidelity listening experience, the AT-LP120XUSB is suitable for casual or critical listening at home. Its motor is a good compromise between cost, performance and fidelity.
With a starting torque of 2.2 kgf.cm, the AT-LP140XP turntable has the highest torque motor of the three. It is a professional-quality turntable designed for commercial use, but the well-damped chassis and platter make it suitable for home use as well. This motor features a reversible direction and offers three pitch adjustment ranges, +/-8%, +/-16% and +/- 24%.
[
Voor 8% gewijzigd door
Cap op 10-04-2021 10:34
]