Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.271 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:21
@mr_petit @Diagonaal geeft aan Midden-Limburg, dan is Alberpro Helmond toch prima te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overheengelezen :)
Dan is helmond idd dichtbij.

Maar zelf doen is nog dichterbij :+

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 21-03-2021 11:30 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
mr_petit schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:30:
Overheengelezen :)
Dan is helmond idd dichtbij.

Maar zelf doen is nog dichterbij :+
Haha jazeker, aan eigen tafel en zelf doen is ook veel leuker en je steekt er wat van op, maar niet iedereen heeft daar de skils , zin of geduld voor.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:43

D_V

Diagonaal schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:07:
Iemand toevallig een goed adresje om een oude platenspeler op te laten knappen ?

Woon in Midden-Limburg
http://www.analogueservice.nl/over-ons/ in Roermond wellicht?
DE SERVICE

Audio Service Limburg stelt zich als doel de liefhebber van vinylweergave op gepaste wijze van dienst te zijn.
Mijn specialiteit is het inbouwen en afstellen van een element in een platenspeler, platenspelerrevisie, -modificatie en -reparatie.
Ik heb een grote hoeveelheid merken onder mijn hoede gehad, waaronder Thorens, Dual, Transrotor, Oracle, Clearaudio, Pioneer, Technics en Denon.
Elke arm heeft zijn eigen geometrie en dient als zodanig afgesteld te worden. Een element moet dan ook volgens die geometrie ingebouwd worden.
Met de standaardafstelling haal je niet uit een element wat er in zit. De afstelling wordt gedaan met een op maat gemaakt sjabloon voor de betreffende arm en een meetplaat en oscilloscoop, zodat het zo nauwkeurig mogelijk gebeurt.

Naast platenspelers zijn andere audioapparaten bij Analogue Service Limburg ook in goede handen als het gaat om reparatie en onderhoud.

Ook voor advies kunt u bij ons terecht. U kunt daarbij denken aan de aanschaf van apparatuur, elementen, modificaties.
Ook helpen wij u graag bij het correct plaatsen van audio in uw ruimte.

Alle werkzaamheden gebeuren natuurlijk in overleg, dus op het eind van de rit ontstaan er geen verrassingen.

[ Voor 68% gewijzigd door D_V op 21-03-2021 13:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:59
Gisteren afgeleverd, geen LP's maar de derde 4-vaks Kallax met inzetblok waarmee ik een prachtige plek heb voor de binnen- en buitenhoezen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/45DjSOSl.jpg

En twee lijsten voor LP hoezen. Een daarvan heb ik meteen in gebruik genomen en hangt nu onder de gesigneerde LP van DeWolff. De hoes had ik nog liggen en is natuurlijk een klassieker. Wat me opvalt is dat het best wat moeite kostte om de hoes in de vernieuwde IKEA-lijst te krijgen. Deze hoes is in mijn beleving al niet heel dik en wat sleets, dus een hoes als die van bijvoorbeeld Déja-Vu krijg je er mogelijk niet eens in geperst. Maar goed, deze zit er in en hangt :9 .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sJTcNbJl.jpg

Beetje off-toppic, maar wel leuk binnen de context van muziek: verder aan de muur een lijst met een door Michael Schenker gesigneerd shirt, concertticket en plectrum van de gitarist / toetsenist Wayne Findlay. De drumstick is (letterlijk) een vangst tijdens het concert van UFO. Allebei in 2006 in 013.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's een goeie... Die bestaat ook nog ja... Roger Poulussen zijn bedrijf... Ik zou hem haast vergeten zijn... (y)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oldsmelly schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:38:
[...]

Ja ook deze klinkt weer erg lekker zeg... altijd met zijn live albums krijg je echt dat lekkere "ik sta in de zaal" gevoel.

Heb nu een aantal van zijn live-albums en deze staat wel erg hoog in het lijstje _/-\o_

Maar mochten mensen het album nog niet kennen, voor mij nog steeds op 1 zijn Live-album "Live at Carnegie Hall - An acoustic evening" gevolgd door Muddy at Red Rocks Live :9~
Zijn live album "Live At Carnegie Hall - An Acoustic Evening" heb ik onlangs ook gekocht en is inderdaad een erg lekker album... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Vintage1967 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:41:
Gisteren afgeleverd, geen LP's maar de derde 4-vaks Kallax met inzetblok waarmee ik een prachtige plek heb voor de binnen- en buitenhoezen.

[Afbeelding]
Wat voor inzetbak? Ik zit hier ook vol met Kallax in huis, dus kan wel iets gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
maartend schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Wat voor inzetbak? Ik zit hier ook vol met Kallax in huis, dus kan wel iets gebruiken
Ff naar Ikea.nl en dan zoeken op 'kallax inzet'.
Resultaat: alle mogelijke inzetstukken voor je Kallax.
De inzet met 4 plankjes heb ik dus, maar is voor buitenhoezen nèt een fractie te smal. Zeker voor de hoezen met gestanste rand. Op de foto die ik gepost heb, is wel te zien dat het niet heel veel scheelt. Voor mij is het in ieder geval prima. Ik heb zo weer wat orde geschept in de chaos.

Zo op de draaiert: Supertramp - Crime Of The Century (Original Master Recording)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Vintage1967 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:29:
[...]

Ff naar Ikea.nl en dan zoeken op 'kallax inzet'.
Resultaat: alle mogelijke inzetstukken voor je Kallax.
De inzet met 4 plankjes heb ik dus, maar is voor buitenhoezen nèt een fractie te smal. Zeker voor de hoezen met gestanste rand. Op de foto die ik gepost heb, is wel te zien dat het niet heel veel scheelt. Voor mij is het in ieder geval prima. Ik heb zo weer wat orde geschept in de chaos.
Aha, echt van Ikea dus.
Goed dat je zegt van die buitenhopezen, maak ik een schuin stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Charly schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:39:

Als de set ontwerpers van Star wars ooit een platenspeler hadden ontworpen hadden was dit hem geworden denk ik:

[Afbeelding]

https://www.springair.de/de/kenwood-l-07-d/h69225
Hier op MP ook een L-07D voor minder dan de helft bij springair.
2800,- of 3400,- met 2e arm
https://link.marktplaats.nl/m1682587668

Maar ik zie de externe netvoeding er niet bij staan. Een modelvariatie wellicht? (of het staat gewoon niet op de foto....)
Wel ontzettend slechte foto's overigens. Voor mij onbegrijpelijk als je iets wat duizenden euro's moet kosten probeert te slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-06 23:01
mr_petit schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Als het alleen een naald is en groot onderhoud (volgens mij hoeft er aan een sl-3310 niet zoveel onderhouden te worden behalve wat spindle olie misschien), kan je bij elke draaitafelreparateur met goede reputatie terecht.
Dr. Dual (almere), Dr. thorens (nijmegen) etc.

Sterker nog, alleen een nieuwe naald in het element stoppen en het plateau eraf halen en een drupje olie in het lagergat doen kan je zelf denk ik ook wel ;)
Ik moet dit bij mijn SL1210MK5's ook eens doen, welke olie moet ik hiervoor (de spindle) bestellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Mainuz

De standaard optie is Technics bearing oil SFW0010, een pipet van 4 a 5 ml.

De olie die Technics in deze pipets gebruikt is Anderol 465 iso 68 olie. Edit: of op zijn minst equivalent aan.

Die wordt voor pellet stove motoren in grotere flacons verkocht voor relatief weinig. Ik kocht ooit zo'n 50 ml flesje voor 18 euro, reken zelf het prijsverschil maar uit. ;)

Je kan ook wel toe met een andere goede synthetische olie voor bijv compressoren (zolang de viscositeit maar ISO68 is of om en na bij).

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:33
mr_petit schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:33:
[...]

Hier op MP ook een L-07D voor minder dan de helft bij springair.
2800,- of 3400,- met 2e arm
https://link.marktplaats.nl/m1682587668

Maar ik zie de externe netvoeding er niet bij staan. Een modelvariatie wellicht? (of het staat gewoon niet op de foto....)
Wel ontzettend slechte foto's overigens. Voor mij onbegrijpelijk als je iets wat duizenden euro's moet kosten probeert te slijten.
Helemaal onder in het kastje op foto 1 van 6 zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:05:
@Mainuz

Je kan ook wel toe met een andere goede synthetische olie voor bijv compressoren (zolang de viscositeit maar ISO68 is of om en na bij).
Heb jij ooit anderol 465 vergeleken met een origineel pipetje technics olie?
(ik weet niet of je dat ooit heb gehad).

Op VE vond ik ooit deze post:
http://www.vinylengine.co...af3c0d83&start=12#p646376

Dat suggereert wellicht dat de technics olie toch wat dikker was.
Dan zou je dus ook iso 100 compressorolie kunnen nemen. Die is veel makkelijker in volsyntheet te krijgen.
Veel iso 68 dikte compressorolie is mineraal/halfsyntheet (welliswaar met anti verouderingsadditieven, maar toch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit Mocht de verkrijgbare ISO68 vaak mineraal zijn dan zou dat inderdaad een goede reden zijn om voor ISO100 te gaan. De Anderol is igg volsynthetisch.

Ik heb inderdaad ook meerdere pipetten met Technics SFW0010 gehad. Daarnaast van de muziekwinkel volsynthetische ISO100 en ISO68, voor (blaas)instrumenten. Dat is dus ook een tip, een goede muziekwinkel kan zelfs de gewenste dikte voor je mengen, dus ook iets tussen ISO100 en ISO68 in.

De ISO100 was echt duidelijk dikker. Tussen de Technics en Anderol heb ik eigenlijk geen duidelijk verschil gemerkt, beide zijn in ieder geval aanmerkelijk dunner dan ISO100. Het zou kunnen dat de Technics net ietsjes dikker is.

De Anderol was nieuw inderdaad doorzichtiger dan de Technics olie, slechts heel licht gelig, terwijl de kleine Technics pipetjes een theekleur hadden, overigens naar mijn indruk ook wat wisselend, vermoedelijk met de leeftijd vd olie? Maar kijk maar eens wat er in het afgelopen decennium met de Anderol gebeurd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLNbM7dULyl_tkEo20zwXyC__ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBKRs8mJdJF1buDLrPN2NV1k.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is net de Technics olie. ;)

Bij aankoop had het bijna een lime kleur:

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/s3.supplyhouse.com/images/products/zoom/592-900-036-3.jpg

Maar 100% zeker weet je natuurlijk nooit precies wat er gebruikt wordt, tenzij je een NMR spectrum van de oliën in kwestie maakt zodat je de compositie op atomair niveau kan bestuderen.

Hoe dan ook, ik ben er van overtuigd dat je goed zit als je een olie tussen ISO68 en ISO100 gebruikt, liefst volsynthetisch en zonder onbekende additieven. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je wellicht beter meteen de dikkere 100 olie zou kunnen gebruiken omdat de lagers in de loop der jaren in ieder geval niet minder speling hebben gekregen. Ik gebruik nu eigenlijk altijd de wat dikkere olie van de muziekwinkel voor de Japanse direct drives, en heb nooit problemen gehad. Het duurt alleen wat langer voordat de spindle helemaal in het motorhuis gezakt is, maar daarna is er in ieder geval geen speling meer. :)

Zo had ik een keer een Sony PS-X60 waarvan het plateau aardig wiebelde, zoveel dat het soms een beetje aanliep op het chassis. Blijkbaar was het lager toch een beetje ingedroogd. Gelukkig was er geen sprake van schade op het lager en de dikkere olie heeft de speling volledig opgelost. Sindsdien reinig en smeer ik het lager van een binnenkomende speler altijd, welke het ook is. Bij een Thorens weet je iig 100% zeker dat je aan de bak moet.

Edit: hier een ander fotootje van de Technics olie, de kleur is hier ook een stuk lichter. Die donkere kleur betekent volgens mij dus niets anders dan veroudering, wat niet per se meteen negatief hoeft te zijn voor de smerende eigenschappen.

https://www.amazon.nl/Tec...latenspeler/dp/B00N3OS3PY

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61x0heOxS0L._AC_SL1500_.jpg

Overigens zie ik nu dat Green Vinyl ook de Anderol olie aanbiedt voor een schappelijkere prijs dan de Technics olie, waarbij hij ook claimt dat het gelijk is aan de SFW0010, wsch gebaseerd op verhalen op het internet. ;) Op die foto zie je ook mooi hoe licht het in het begin is.

https://www.green-vinyl.com/en/spindle-oil-anderol.html

De olie die ik uit de muziekwinkel heb is nog een stapje doorzichtiger trouwens. Ik zou gewoon naar een muziekwinkel gaan en vragen om een 50/50 ISO64 en ISO100 mengsel (di-ester based, niet silicone) :Y

PSPS: Kabusa verkoopt ook olie in pipetjes maar niet origineel Technics. Hij plaatste in 2013 dit verhaal, dat is vermoedelijk de oorsprong van de gedachte SFW0010 = Anderol 465:
Feb 08, 2013

SFW0 010 Bearing Lubricant Remains Available from KAB

Part number SFWO 010 spindle bearing lube has been discontinued. Panasonic was nice enough to send me the MSDS which identifies the origin of this oil. It is a synthetic diester oil blend known as Anderol 465. It is an aircraft specialty synthetic oil specifically formulated for impregnating sintered metal bearings and parts. I have sourced this original oil from Anderol and it is available on the main 1200 page. Price is the same for a 6CC dropper bottle. Sturdier bottle lets us ship it first class airmail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIOfBjYR7zFlzhqgHnTqrc_j2PY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8bt59lmwRajUGdgPrhh7Ekl9.png?f=fotoalbum_large

Goed, ik denk dat we nu wel weer tot de bodem gegaan wat betreft het online onderzoek, ieder maakt uiteindelijk zijn eigen afweging. :P

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 18:05
Raad de plaat(enspeler)
https://www.troostwijkauc...r/03-36528-33384-7162735/
Afbeelding 5

Wat ligt hier te verstoffen in een cafe in Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:52
JoohanDePoohan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:29:
Raad de plaat(enspeler)
https://www.troostwijkauc...r/03-36528-33384-7162735/
Afbeelding 5

Wat ligt hier te verstoffen in een cafe in Belgie?
Paar random super OEMs / Reloop's ofzo?
Als het SL1200's waren zou het zilveren "deck" dikker zijn lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:25
Afbeeldingslocatie: https://img.twa.nl/19617639

die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Dat zijn de enige platenspelers die ik kon ontdekken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Charly schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Dat zijn de enige platenspelers die ik kon ontdekken. :P
Ja ik ook. Maar als ze zo zijn weggelegd in een smutzige kelder zou ik mijn vingers er niet aan willen branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
418O2 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Ja ik ook. Maar als ze zo zijn weggelegd in een smutzige kelder zou ik mijn vingers er niet aan willen branden
Uit elkaar halen, reinigen en smeren waar nodig en weer in elkaar steken. Iets ellebogensmeer er tegen aan gooien en je hebt prima spelers hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Bestla schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Uit elkaar halen, reinigen en smeren waar nodig en weer in elkaar steken. Iets ellebogensmeer er tegen aan gooien en je hebt prima spelers hoor.
Op zo'n stapel heb je kans dat die armen beschadigen. en wellicht hebben ze meer schade

plus je weet niet wat het is

plus je moet die hele schuur 'kopen' en leeghalen

een heleboel risico en werk voor mogelijk een kleine winst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
418O2 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Op zo'n stapel heb je kans dat die armen beschadigen. en wellicht hebben ze meer schade

plus je weet niet wat het is

plus je moet die hele schuur 'kopen' en leeghalen

een heleboel risico en werk voor mogelijk een kleine winst
Hangt er helemaal vanaf voor hoeveel € die handel weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Bestla schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Hangt er helemaal vanaf voor hoeveel € die handel weggaat.
Al is het gratis. Die hele kelder leeghalen en uitzoeken maakt het al de moeite niet meer waard denk ik. Die drie spelers leveren je een keer 1000 euro op als het goede zijn. Dan moet je er nog tijd en geld in steken om ze op te knappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Om geen mensen teleur te stellen na hun aankoopwoede: het zijn geen SL-1200's in ieder geval. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Cap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:44:
Om geen mensen teleur te stellen na hun aankoopwoede: het zijn SL-1200's in ieder geval. ;)
Dat zou dan nog de moeite waard kunnen zijn ja. Ik heb ooit een keer een eenvoudige Akai (AP-001?) uit een partij gehad die helemaal goudkleurig van de nicotine was en in een vochtige shack/schuur had gestaan. Alles wat enigzins op rubber of kunststof leek was volledig uitgedroogd en de tafel stonk een uur in de wind. Mechanisch werkte het allemaal soort van nog wel, maar de rest van de tafel was zo goor en zo... broos? kabels brokkelden af, de kap was mat geworden, lagers die vast zaten... isolatierubbertjes die keihard waren geworden en hun functie niet meer vervulden... Plakkerige kast...

Die tafel was echt de moeite niet meer waard. Ik woonde toen nog thuis en dat ding rook na een eerste schoonmaakpoging naar een gore combo van alles wat smerig is, rook en Dasty. Na een slechte nachtrust door de stank is 'ie de dag daarna naar buiten gegooid en is 'ie naar het milieupark vertrokken. Nog steeds geen spijt van.

Edit: Even gegoogled, volgens mij was het een AP-100C, in kleur antraciet. Dus een hele prestatie om 'm goudkleurig te roken.

[ Voor 6% gewijzigd door mentalmadnizz op 23-03-2021 15:12 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:14:
Daarnaast van de muziekwinkel volsynthetische ISO100 en ISO68, voor (blaas)instrumenten. Dat is dus ook een tip, een goede muziekwinkel kan zelfs de gewenste dikte voor je mengen, dus ook iets tussen ISO100 en ISO68 in.
Is dat niet heel vaak olie op basis van siliconen?
Omdat dat niet giftig is (voedingsmiddelen veilig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:44:
Om geen mensen teleur te stellen na hun aankoopwoede: het zijn SL-1200's in ieder geval. ;)
Weet je zeker dat het geen superoems zijn?
Ik zie wel de styluslight en de karakteristieke draaiknop maar die zijn ook wel eens geïmiteerd.

Voor mij te ver weg, maar met een aanhangertje eerst langs een kelder te rijden en daarna langs de vuilstort hoeft niet zoveel werk te zijn (misschien 2à3 uur werk, en wellicht €25 kosten bij de vuilstort). Als je daardoor 2 sl-1200's krijgt voor €45,--

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Laatst online: 06-06 18:05
Haha, en ze zijn weg voor E 45,- (+ veilingkosten) en 300kg andere troep 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
mr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Ik zie wel de styluslight en de karakteristieke draaiknop maar die zijn ook wel eens geïmiteerd.
Vandaar de knipoog denk ik :+

In ander nieuws: Huis voor mezelf vandaag dus lekker in de woonkamer werken / plaatjes draaien.
Nu met de Tijuana Panthers 8)

[ Voor 46% gewijzigd door Charly op 23-03-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:52
https://www.telegraaf.nl/...-is-cd-definitief-de-baas

Oude, vertrouwde elpee is cd definitief de baas

De elpee heeft de cd in het afgelopen coronajaar definitief naar de achtergrond verdreven. In 2020 ging er voor het eerst in dertig jaar meer muziek op vinyl dan op cd over de toonbank.
Het afgelopen jaar groeide in Nederland de omzet van elpeeverkopen met ruim 11%, zo meldt branchevereniging NVPI. Hierdoor werd er in 2020 voor €17,1 miljoen aan langspelers verkocht.
De al jaren dalende cd-verkoop gleed tegelijkertijd met nog eens bijna 26% onderuit. De omzet kwam in 2020 uit op €16,9 miljoen. Daarmee kwam het marktdeel van de cd uit op 7,5%. Voor het eerst sinds de cd eind jaren tachtig de elpee als marktleider verdrong, heeft het ’zwarte goud’ het digitale schijfje met een marktaandeel van 7,6% achterhaald.
De groei van vinyl is opvallend, omdat het afgelopen jaar veel muziekwinkels al dan niet gedwongen hun deuren moesten sluiten tijdens de uitbraak van het coronavirus. Dat speelde het streamen van muziek via platformen als Spotify, Apple Music en YouTube in de kaart. Met een omzet van 185,6 miljoen, is streaming met een marktaandeel van ruim 82% veruit de standaard voor het luisteren van muziek in Nederland.
Door met name de daling in cd-verkopen is de flinke stijging die de Nederlandse muziekindustrie sinds 2015 wel afgeremd. De totale omzet van €225,8 miljoen uit 2020 betekent een stijging van 9,8% in vergelijking met een jaar eerder. In 2019 was die stijging nog 12,7%. Qua omzet bezet Nederland mondiaal de tiende plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Financieel marktaandeel naar alle waarschijnlijkheid. Er worden nog steeds veel meer albums op CD dan op vinyl verkocht, vinyl kost gewoon gemiddeld 3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De omzet was in de USA ook al groter dan cd geworden.
Een groei van 11% afgelopen jaar voor LP's is netjes te noemen.

1 van de problemen die CD's hebben en LP's minder is dat een CD natuurlijk meer met streaming danwel downloadbare muziek moet concurreren. Dat is digitaal vs. digitaal.

Het is nu wel tijd om een mooie cd verzameling aan te leggen. Daar was toch ooit zo'n liedje hierover ooit gepost?
Dat was best een grappig nummer maar ik ben 'm vergeten.
Van zo'n gast met z'n bandje die daar waarschijnlijk ook maar net van kan rondkomen (ligt op het puntje van m'n tong)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2021 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:13:
[...]

Is dat niet heel vaak olie op basis van siliconen?
Omdat dat niet giftig is (voedingsmiddelen veilig)
Die hebben ze ook maar dan staat het erbij vermeld, althans, voor zover ik het gezien heb. Ik heb om lagerolie gevraagd en het doel er destijds bij vermeld, en ook het materiaal van het lager. Je hebt iig oneindig veel soorten olie voor de verschillende muziekinstrumenten, dat weet ik wel. :)
[...]

Voor mij te ver weg, maar met een aanhangertje eerst langs een kelder te rijden en daarna langs de vuilstort hoeft niet zoveel werk te zijn (misschien 2à3 uur werk, en wellicht €25 kosten bij de vuilstort). Als je daardoor 2 sl-1200's krijgt voor €45,--
Het kunnen best Super OEMS zijn, welke zou ik alleen zo snel niet weten. Maar zoals gezegd het zijn in ieder geval geen Technics SL-1200's. :P

Stylus light, plateau dots en aan/uit draaiknop zijn idd eindeloos geïmiteerd, zoals igv de Pioneer PLX 500 en 1000 maar ook eindeloos veel echte Chinezen.

Die Pioneers zijn het niet, we moeten op zoek naar de opmerkelijke combinatie van een zilveren s-arm icm een zwarte aan/uit knop en zwarte stylus light. :P

Dit komt in de buurt maar er zijn wel verschillen, zoals het zwarte etiket achterop ip de zilveren.

https://www.whybuynew.co....lab-dl-p1r-turntable-.htm

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Oeps nu vat ik hem: het woordje GEEN vergeten.

Mensen, het zijn dus GEEN SL-1200's in ieder geval. (Aangepast ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:43:
[...]

Die hebben ze ook maar dan staat het erbij vermeld, althans, voor zover ik het gezien heb. Ik heb om lagerolie gevraagd en het doel er destijds bij vermeld, en ook het materiaal van het lager. Je hebt iig oneindig veel soorten olie voor de verschillende muziekinstrumenten, dat weet ik wel. :)
Als het een kleurtje heeft (bruinig/geel) is het iig hoogst onwaarschijnlijk siliconenolie.
Dat is eigenlijk altijd helder.
Het is in ieder geval belangrijk dat je geen siliconenolie in je lager gooit.

Die anderol 465 is een di-ester olie. Die worden ook typisch gebruikt voor (synthetische) compressorolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:59
Na aanleiding van de olie discussie hier ook een vraagje. Ik heb zelf een Clearaudio Champion en ik heb het idee dat ik daar een ander soort lager heb dan bij mijn Thorens td160.

Welke olie zou ik voor de Clearaudio kunnen gebruiken? In de handleiding lijkt er op dat ze vet aan raden, maar in een email zeiden ze me deze te gebruiken:

https://www.analogshop.de...inigung/Bearing-Oil/AC068

Dit zijn foto's die ik heb gemaakt van de lager:

Zo ziet hij eruit gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2ESWQ9icR1rYl0azDP00zTaUwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsrKCNJKeMoqZC5Hs3t0mX5a.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het gedeelte op de speler als de bovenkant er vanaf is gehaald. Dit is een vast gedeelte dus draait niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzhcfcZ_rkgZmmdOruvrmHFbK3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjP2Hq8LjqporNQ1RakEmfWU.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de bovenkant op zijn kop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCVE5LsxxmQ025Utokqaxltadig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGej4SE4DvPzlHKJO2299O7V.jpg?f=fotoalbum_large

Zou ik dat bovenste gedeelte ergens mee kunnen spoelen en dan een druppeltje van de olie die jullie aanraden? Of toch iets zoals dit van pro-ject? https://www.project-audio.com/en/product/grease-it/

[ Voor 3% gewijzigd door remanus op 23-03-2021 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb even gegoogled, hier lees ik ook synthetische olie en geen vet: "High-performance synthetic oil is used for lubrication."

https://www.technologyfac...aring-cmb/a-9841-10000142

Het lijkt me dus een fout in de manual, die vermelding van "grease".

Ik begriip dat het een keramische as is icm een bronzen lagerhuls. Dat brons is waarschijnlijk gesinterd en is dus een soort spons die de olie opzuigt. Daar past imo geen vet.

Je kan indien gewenst het bronzen deel reinigen met een wattenstaafje (of een paar wattenstaafjes ;)) verzadigd met isopropylalcohol (IPA). Daarmee los je de oude olie op en kan je het gemakkelijk verwijderen.

Ook hier staat letterlijk dat de synthetische olie geschikt is voor de Ceramic Magnetic Bearing van Clearaudio, dat zal dus echt wel kloppen:

https://elusivedisc.com/c...thetic-bearing-lubricant/

Mooi stukje lagertechniek trouwens. d:)b

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
mr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:01:

Het is nu wel tijd om een mooie cd verzameling aan te leggen. Daar was toch ooit zo'n liedje hierover ooit gepost?
Dat was best een grappig nummer maar ik ben 'm vergeten.
Van zo'n gast met z'n bandje die daar waarschijnlijk ook maar net van kan rondkomen (ligt op het puntje van m'n tong)
Jeffrey Lewis O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Dus gewoon de technics pipet op Amazon bestellen?
Anderol 465. It is an aircraft specialty synthetic oil specifically formulated for impregnating sintered metal bearings
Klinkt als een logische oplossing als het gesinterd verhaal lees.

Bedankt Cap. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of voor de zekerheid het Clearaudio flesje van in de link, dat is in ieder geval de goede viscositeit. Je kan ook proberen bij Clearaudio los te krijgen welke viscositeit ze gebruiken. ;)

PS dit lijkt me een mooi alternatief mocht een lager een dikkere olie nodig hebben, Anderol 750 ISO VG 150 (!) synthetische di-ester olie:

https://luchtbuks.com/nl/...thetische-compressor-olie

Niet duur voor een 1L fles synthetische olie. ;)

PS op je Clearaudio site vind je nog een tekeningetje waarin idd staat dat het om een gesinterd bronzen lagerhuis gaat:

Afbeeldingslocatie: https://clearaudio.de/_assets/_accessories/turntable-accessories/cmb2.jpg

:)

[ Voor 245% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over lagerolie. :)

JaS geeft hier een mooi lijstje van aanbevolen olie per fabrikant, ik quote het hier even for future reference. De Technics olie wordt gequote als SAE20, oftewel een ISO VG 68 equivalent of iets lichter. De rest vd discussie in dat topic is overigens ook interessant, hier o.a. een test van verschillende oliën waaruit bleek dat een super lang nadraaiende plateau (PFTE olie) niet gelijk staat aan het stilste plateau.
Alphason - oil (type/viscosity not stated)

Ariston - light machine oil

Avid - designed to run dry (do not add lubricants)

BSR - light machine oil

Connoisseur - lubricating oil (type/viscosity not stated)

Dual (various models) - Renotac 342 'tacky oil' (special lubricant for plain bearings)

Empire - 3 and 1 (SAE20)

FONS - not specified

Heybrook - special oil (type/viscosity not stated)

JVC - not specified

Linn - special oil (the bearing is subject to two and a half tons pressure per square inch. Linn oil is specifically formulated to eliminate the microscopic welds that can occur at that pressure)

Luxman - not specified (most sealed DD)

Manticore - main bearing oil (type/viscosity not stated)

Michell - synthetic bearing oil (viscosity not stated)

Micro Seiki - not specified (some BD/DD are sealed)

Mission - not specified (note PTFE bushing)

NAD - SAE80/90 (Rega based) / fine machine oil (5120)

Nottingham Analogue - bearing oil / Kinetic Enhancement oil (type/viscosity not stated)

QED - not specified

Rabco - not specified

RCA - SAE20 machine oil

Rega - Comma Hypoid EP80, Castrol EPX80w/90 or Shell Spirax EP90

Rek-O Kut - SAE20 motor oil

Revolver - main bearing oil (type/viscosity not stated)

Rotel - not specified

Roksan - main bearing oil (type/viscosity not stated)

Russco - SAE30 automotive oil (lubriplate on ball every 3 months)

Sonab - not specified

Sonographe - non specified (Turcite self lubricating bearing cup)

Source - bearing oil (type/viscosity not stated)

Systemdek - SAE90 Hypoid gear oil

Technics - SFW0 010 (SAE20)

Thorens ISO46 turbine oil (SAE20) (early models) or Titan Super Syn Oil (most late models)

Townshend - bearing oil (type/viscosity not stated)

Transcriptors - motor oil (viscosity not stated)

Voyd - bearing oil (type/viscosity not stated)

VPi - SAE40 motor oil (or Slick 50 - was SAE30 now multigrade)
Hier ook nog tips van melgross met name over wat NIET te doen:
When talking about turntables, several things must be understood about oil.

1. Never, Never, NEVER use any kind of automobile lub! That's a major no no. If that sits in your bearing for a week, you've already caused damage! Get rid of it, and rinse out your bearing with a solvent. Then put a small amount of proper oil in. Let it sit for a couple of hours, and then drain that out. THEN, you can put the proper oil back in.

2. While it shouldn't corrode your bearing, don't use gear oil. This is made for a very different kind of pressure. It's made for a sliding motion that's may seem the same as the one in a sleeve bearing, it is not. Same thing for a BB. That's a rolling motion, and needs a different oil as well.

3. Don't use any sort of grease (except one that I'll get to). These are too heavy.

I totally agree that using the lub the manufacturer gives or recommends is best.

The reason why Clearaudio recommends not lubing the bearing right away, is obviously because either they oil it at the factory, so that it doesn't need to be lubed when it's received. Or, the dealer is supposed to do that for you first, as a shop stated several times. Though I do think that 7 drops is a bit much.

If these oils can't be gotten, or the manufacturer is not available, then light ball bearing oil should be used. This can be found in woodworking catalogs and web sites. This is for light bearings, and is of high quality. I usually don't recommend sewing machine oil, because, again, that's very different. It might work though, it depends.

The last oil that would work is a light spindle oil. This is used on lathes, milling machines etc. While the spindles are much heavier, even in small models, the characteristics are very similar. It's not that expensive unless you buy fully synthetic oil, and is rarely less than a pint.

The exception is a teflon spindle lub. This isn't an oil, but a light grease, and is the only grease that is well designed for light high precision rotating parts that isn't too hard to find. It's available in small tubes of about 1 oz size. But, you have to be sure it reaches all parts of the bearing. It's the only grease and teflon I would recommend. I've used it successfully in turntables, and high precision bearings I've designed. But it MUST be light spindle lub, no other!

These can be gotten from suppliers such as:

http://www1.mscdirect.com/cgi/nnsrhm

and:

http://www.mcmaster.com/

Remember when oiling, that less is better than more. All you need is a 0.0005" thick film of oil on a part, and enough for the oil to circulate. Too much oil causes too much pressure in the bearing, and tends to force the shaft bearing out of the bearing as the oil outgasses during use.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij zie ik een oliespiraal zitten. Klopt dat? (dat duidt dus 100% op een olielager :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:51:

Hier ook nog tips van melgross met name over wat NIET te doen:
[...]
Dat stuk mist helaas elke onderbouwing.
Hij zegt ten eerste nóóóóit motorolie gebruiken. Alleen zegt hij niet waarom niet of draagt daar enig vorm van bewijs/ervaring/whatever aan.
Ook zegt hij': geen 'gear oil' gebruiken.
Daarna publiceert hij een lijst met wat verschillende fabrikanten aanraden.
Daar staat 3x een gear oil tussen en ook 3x een motorolie 8)7
Ik vraag me af of hij dat doorheeft; de tegenstrijdigheden in zijn verhaal. O-)

Ik zou het gewoon bij compressorolie houden. Bij voorkeur volsyntheet, maar ik zie ook niet echt problemen in een hooggerafineerde minerale olie. Het potje van @Cap laat ook zien dat volsyntheten ook verouderen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben het met je eens hoor. Ik ben het met hém eens wat betreft de "don't use grease", en ik ben het met hem eens wat betreft de methode van reinigen en voeden van het lager met nieuwe olie. Verder is het twijfelachtig. :)

Die lijst is trouwens van JaS, niet van hem. Die zegt ook duidelijk dat het is wat de fabrikanten aanraden, niet per se wat ie zelf aanraadt.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja vet is bijna nooit aan te raden tenzij je een specifiek type garrard 301 hebt.
Ik heb ooit een mengsel van olie en vet in mijn CEC getest (dus op zich nog vrij dun spul), die heeft best een apart lager (geen klassiek sinterbrons, het is ook niet bronskleurig), maak ik vond het geen succes. Het lager vond ik toch te zwaar lopen.
Je kan er eigenlijk automatisch vanuit gaan dat als er sinterbrons in zit dat je olie moet gebruiken.

De dikte van de olie hangt in principe af van je lagerspeling, of van de samenstelling van je sinterbrons.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:02:
[...]

Ik zou het gewoon bij compressorolie houden. Bij voorkeur volsyntheet, maar ik zie ook niet echt problemen in een hooggerafineerde minerale olie. Het potje van @Cap laat ook zien dat volsyntheten ook verouderen.
Dat klopt, plus de verschillend gekleurde Technics pipetjes tonen het ook aan.
En dat betekent nog niet meteen dat de smerende eigenschappen achteruit gaan. Goede minerale olie kan maar volsyntheet is wel een gemakkelijke kwaliteitsscheidslijn imo. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sowieso... het draait 33 of 45rpm. Er is bijna geen toepassing die zo langzaam draait :P

Ik heb meerdere compressoren in mijn bedrijfgebouw, dus ik hanteer gewoon compressorolie. Dat heb ik meestal wel staan

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
mr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:51:
[...]

Volgens mij zie ik een oliespiraal zitten. Klopt dat? (dat duidt dus 100% op een olielager :P )
Geen idee wat een oliespiraal is. Zal er eens met een lichtje goed in kijken.

Dan maar die olie van clearaudio, wel aan dure kant maar zeker de juiste olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan er eerst nog een mailtje met de viscositeitsvraag aan wagen, of daar op googlen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remanus schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:22:
[...]

Geen idee wat een oliespiraal is.
Een oliespiraal (of oliegroef) is een spiraalvormige groef in een lager waarin de as door de draaiende beweging olie in meeneemt.
Die groeven kunnen heel veel vormen hebben maar meestal iets spiraal of loopvormig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Ahh, weer wat geleerd.

Voor mijn gevoel is het vreemd dat de "olie opslag" op zijn kop hangt. Maar dat zal wel in de dikte van de olie zitten dan. Daarom vond ik vet zo logisch klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remanus schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:30:
Ahh, weer wat geleerd.

Voor mijn gevoel is het vreemd dat de "olie opslag" op zijn kop hangt.
Ja dat is ook apart. Bij project hebben ze dat kennelijk ook, maar daar gebruiken ze dus vet (zoals je al eerder linkte).

Nu is er een enorm verschil tussen een merk als clearaudio, die al minimaal 30 jaar op het allerhoogste niveau meespeelt en pro-ject, die in het budgetsegment zit.

Ik denk dat de constructie van jouw lager een extreem krappe maattolerantie heeft.
Ze geven ook aan dat dat lager luchtdicht is. Dus geen taats (kogel of ronde lagerpin), maar een luchtkussen.
Dus ik denk dat de passing tussen die keramische as en de lagerbus zo'n nauwe tolerantie heeft, dat dat kleine beetje olie er niet uitloopt/uit kan lopen.
Ik denk dat als je er vet in stopt, het lager ook gelijk vast zit :X
Dus dit is ook vast en zeker een heel duur lager.

Ik zou denk ik zelf ook de originele olie nemen. Want de dikte van de olie kan bij zo'n krappe passing ook wel eens een grote rol gaan spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2021 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja dat was 'm :D d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
mr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:37:
[...]

Ik zou denk ik zelf ook de originele olie nemen. Want de dikte van de olie kan bij zo'n krappe passing ook wel eens een grote rol gaan spelen.
Viscositeit is altijd belangrijk en voor elk doel verschillend, of het nu over smeermiddelen gaat of over vervangen van printer inkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 16:11

hilgo

Clear your mind of can't.

Vorige week een click & collect gedaan bij mijn favoriete platenzaak (Vinyl grove) en omdat er verder niemand was even met Ramesh staan praten. Was fijn om weer in de buurt van de bakken te zijn, misschien toch eens een shopping sessie plannen om te bladeren.
In ieder geval de Dio collectie wat aangevuld met een paar fraai klinkende re-issues (de origenele uitgaven van Dream Evil en Holy Diver klonken vanaf dag 1 erg "dof" en nu spat het uit de speakers):

Dio - Dream Evil
Dio - Strange Highways
Dio - Holy Diver
Black Sabbath - Mob Rules

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gITc3JFBXOwyDTTBvVTqtQEOUiA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0E6tE2v8Fuf4LuWotv1FhOXe.jpg?f=fotoalbum_medium

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Laatst online: 08:44

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

mr_petit schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Tsja, op veel fora lees je m.i. de grootste onzin, maar dat is een ander verhaal.
De Rega P1 heeft idd ook geen instelbare antiskating, en het model P2 van vorig jaar ook niet voor zover ik weet. Dit jaar hebben ze volgens mij de P2 weer met een andere (betere) arm uitgerust die wel instelbare antiskating heeft.

Je kan heel lang over antiskating praten, met name wat de juiste manier is om het af te stellen, maar het feit blijft dat er een skatingkracht bestaat, die varieert met naalddruk en naaldvorm.
Dat is ook de reden dat elke (echt elke) enigzins volwaardige speler van de afgelopen 50(!) jaar met instelbare antiskating uitgerust is.
En hedendaagse spelers zonder instelbare antiskating zijn dan ook de èchte instapmodellen, waarbij ze dus elke euro willen besparen. Geen enkele fabrikant heeft vast ingestelde antiskating op hun topmodel :+ :D

Zelf vind ik dat antiskating per 0,5 gram minimaal ingesteld moet kunnen worden. Dus zelfs sommige spelers die zo'n draadje hebben met gewichtje hebben soms maar 3 groefjes om het in te stellen.
Dat werkt, maar is eigenlijk al te grof.
Als je in de geschiedenis terugkijkt hoe precies sommige thorensen en vooral ook duals qua antiskating ingesteld konden worden, ook met aparte verdeelschalen voor verschillende stylusprofielen, of zelfs aparte verloopskarakteristieken. En dan hebben we het al over mid jaren 70 dat dat kennisniveau zo ver gevorderd was.

[...]

Ik heb er zelf nooit besteld, maar het is een hele grote toko. Dus die moeten wel betrouwbaar zijn.

[...]

Ja, TC-750 is goed.
De ART DJPRE II komt ook goed uit sommige tests, maar die heeft wel een inputcondensator (min. 100pF).
Als je audio technica elementen gaat gebruiken is dat m.i. niet beter. Een inputcondensator geeft doorgaans meer hoge tonen rond de 10kHz; AT elementen hebben dat doorgaans absoluut niet nodig.
De capaciteit van je interlink is voor een AT element doorgaans voldoende.
Dus ook bij de interlink die je gaat gebruiken tussen draaitafel en phonopre moet je eigenlijk letten op hoeveel capaciteit die heeft.
Zie ook mijn lijstje van musthaves betreffende interlinks:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Hierin staat ook een verwijzing naar metingen die ik gedaan heb met verschillen tussen hoe een goedkope 'dropveterinterlink', welke een hoge capaciteit heeft het geluid kan beïnvloeden (wel een vrij technisch verhaal is dat). Dat hoeft niet op voorhand negatief te zijn; het is een toonregeling. Je krijgt bij 10khz een bult en daarboven valt het sneller af. Zelf wil ik dat niet hebben, maar andere mensen soms wel.
An sich vind ik persoonlijk dat verschillen tussen losse phonopre's behoorlijk klein zijn. Het verschil in inputcondensators is wel te horen (al is 100pF extra maar een klein verschil hoor); het allerbelangrijkste vind ik brom/ruis. Dat komt meestal uit de voeding van de phonopre (goedkope stopcontactplug), maar kan ook liggen aan hoe je kabels hebt lopen en wellicht in hoeverre het kastje zelf brom oppikt van naburige kabels en apparaten. Hou ook halogeenlampen met dimmers weg van je apparatuur.

In die musthave lijst staan ook de andere dingen die je eigenlijk nodig hebt om een platenhobby goed te benutten.

Je kan natuurlijk ook naar gebruikte phonopre's kijken, maar dat geldt natuurlijk ook voor de draaitafel.
Er zijn legio jaren 70/jaren 80 modellen die tussen de +/- €50 en €150 kosten maar in feite beter presteren dan tafels tot ca. € 900,--. Maar omdat het oude tafels zijn, zijn ze soms niet 100% puntgaaf en hebben soms ook onderhoud nodig.
Dank voor alle info/tips! :)
Over die interlink (https://www.cordial-cables.com/en/products/cfu-cc verwijs je naar neem ik aan, pricewatch: Cordial CFU 1.5 CC Zwart bij de Pro-jects (ik kijk nu stiekem ook al naar een Pro-ject Debut Carbon EVO) zit al een RCA kabel. Als ik de genoemde interlink er bij koop, hoe kan ik het dan het beste aansluiten? De Pro-ject kabel tussen de platenspeler en de pre-amp en de Cordial tussen de pre-amp en de eindversterker? Maakt dit nog uit?

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thrace Grumble schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:57:
[...]
De Pro-ject kabel tussen de platenspeler en de pre-amp en de Cordial tussen de pre-amp en de eindversterker? Maakt dit nog uit?
De kabel tussen pre-amp en eindversterker maakt niets uit. Daar kan je imo elke interlink voor gebruiken. Die verbinding is niet kritisch.

Dit gaat allemaal puur over de interlink tussen draaitafel en pre-amp.
Als je zo'n cordial interlink gebruikt heb dan dus ook nog een aardekabeltje nodig. Dit kan vaak gewoon een los stukje snoer zijn.

Kan het zijn dat er bij zo'n project draaitafel een project connect it E interlink zit?
https://www.project-audio.com/en/product/connect-it-e/
Op zich is dit niet een hele slechte interlink. Hij is wat langer dan die cordial interlink dus de totale capaciteit is iets hoger, maar de specifieke capaciteit (dus de capaciteit per strekkende meter) is redelijk hetzelfde.
In deze interlink zit ook al de aardekabel met spade connectors geïntergreerd.
Ik denk dat hij vooral een beetje onhandig lang is als je bijv. je phonopre naast of direct onder je draaitafel hebt staan.
Een lange interlink loopt ook snel langs andere kabels en apparaten en kan zo dus makkelijk storing oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Thrace Grumble schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Dank voor alle info/tips! :)
Over die interlink (https://www.cordial-cables.com/en/products/cfu-cc verwijs je naar neem ik aan, pricewatch: Cordial CFU 1.5 CC Zwart bij de Pro-jects (ik kijk nu stiekem ook al naar een Pro-ject Debut Carbon EVO) zit al een RCA kabel. Als ik de genoemde interlink er bij koop, hoe kan ik het dan het beste aansluiten? De Pro-ject kabel tussen de platenspeler en de pre-amp en de Cordial tussen de pre-amp en de eindversterker? Maakt dit nog uit?
Zijn beide doodnormale RC-kabels toch? Dat maakt niks uit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:09:
[...]

RC kabels tussen draaitafel en preamp zijn kritisch betreffende capaciteit vanwege de hoge inductie van veel MM/MI elementen. Je hebt heel snel invloed in het hoorbare gebied.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

mr_petit schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:09:
[...]

De kabel tussen pre-amp en eindversterker maakt niets uit. Daar kan je imo elke interlink voor gebruiken. Die verbinding is niet kritisch.

Dit gaat allemaal puur over de interlink tussen draaitafel en pre-amp.
Als je zo'n cordial interlink gebruikt heb dan dus ook nog een aardekabeltje nodig. Dit kan vaak gewoon een los stukje snoer zijn.

Kan het zijn dat er bij zo'n project draaitafel een project connect it E interlink zit?
https://www.project-audio.com/en/product/connect-it-e/
Op zich is dit niet een hele slechte interlink. Hij is wat langer dan die cordial interlink dus de totale capaciteit is iets hoger, maar de specifieke capaciteit (dus de capaciteit per strekkende meter) is redelijk hetzelfde.
In deze interlink zit ook al de aardekabel met spade connectors geïntergreerd.
Ik denk dat hij vooral een beetje onhandig lang is als je bijv. je phonopre naast of direct onder je draaitafel hebt staan.
Een lange interlink loopt ook snel langs andere kabels en apparaten en kan zo dus makkelijk storing oppikken.
Jorgen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:09:
[...]

Helder, dank jullie wel! Ik moet nog ff kijken waar de evt. phonopre komt te staan. Misschien wel in de kast, maar zit dan mogelijk met ventilatie/warmteafvoer (geldt eigenlijk ook voor de eindversterker overigens). Misschien is het wel handiger om een korte kabel, incl. (losse) aardekabel te zoeken :)

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mr_petit schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:11:
[...]

RC kabels tussen draaitafel en preamp zijn kritisch betreffende capaciteit vanwege de hoge inductie van veel MM/MI elementen. Je hebt heel snel invloed in het hoorbare gebied.
Wat hoor je dan? Het zijn toch gewone koperkabels? Enige waar ik op let, is dat m'n platenspeler geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Wat hoor je dan? Het zijn toch gewone koperkabels? Enige waar ik op let, is dat m'n platenspeler geaard is.
Bij te hoge capaciteit van je kabel krijg je een versterking in het hoog (ca. 10khz) en daarna een steile daling.

Het zijn inderdaad gewoon koperkabels, maar het werkt als een RLC filter. Net als bijvoorbeeld een luidsprekerfilter.
Die geringe capaciteit van een kabel (zeg maar een goede interlink met lage capaciteit zit onder/rond de 100pF/m terwijl bijv. sommige dropveterinterlinks boven de 250pF/m kunnen zitten) vormt een filter met de enorme inductie van het element (die inductie ligt vaak tussen 0,5 en 1H)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jorgen zoek hier even op capaciteit en je vindt genoeg info. Bij een MM element is de kabel al snel een toonregeling dankzij de capaciteit. In de regel wil je zo min mogelijk capaciteit om een resonantiepiek in het hoorbare (hoge) gebied te voorkomen.

Edit, ah: @mr_petit was me voor. ;)

Edit: wacht dit gaat dus weer helemaal op herhaling van 2019 he, tussen dezelfde mensen. _O- :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEscyo_Mf1cyjR61-qk4bj3T09M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0aa4kGMonAvuYNOAR4iEMJn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Cap op 24-03-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb er hier ooit een post aan gewijd waarin ik ben gaan meten (en ook het verschil aantoonde tussen een MM element en een HOMC element die die effecten niet heeft):
Let er ook op dat er naast verandering in amplitude ook een grote fasendraaiing plaatsvindt (die wordt ook groter in het hoorbare spectrum naar mate de capaciteit van de kabel hoger wordt)

En ik heb hier een keer blinde luistersamples geplaatst die het verschil aangaven (met referentie naar CD):
De ene sample is dus met een lage capaciteitsinterlink, en de andere met een dropveter.
Er was niemand die het verschil niet hoorde.

Maar welke mooier klinkt, dat is natuurlijk smaak. Uiteindelijk is het gewoon een vorm van toonregeling.
Maar dat het verschil (goed) hoorbaar kan zijn, staat buiten kijf.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Jorgen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Mijn Clearaudio champion heeft niet eens een aarde draad. En met mijn Thorens had ik met de aarde aangesloten een lichte brom toon heel de tijd. Dit heb ik destijds op gelost met de aangeraden Cordial kabels. Dus er is zeker er een verschil waar ik eerst ook sceptisch over was. Of de oude rca kabels slecht waren lag of wat anders weet ik niet. De irritante zoem toon was verdwenen dus de Cordial kabel ben ik dik tevreden over(ook over de prijs.)

[ Voor 14% gewijzigd door remanus op 24-03-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remanus schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Mijn Clearaudio champion heeft niet eens een aarde draad.
Dan loopt de aarde waarschijnlijk via de minpool van 1 of beide kanalen.
Je toonarm zal vast en zeker ergens geaard zijn (beter gezegd, hij functioneert zelf als aarde), en je lager misschien ook.
(al is zo'n tafel bijna geheel van kunststof, en jij hebt dan ook nog die keramische lageras, dus wellicht maakt dat aarding onmogelijk)

Brom kan natuurlijk ook van buitenaf komen, en de mate van afscherming in een kabel kan hier ook invloed op hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
mr_petit schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Dan loopt de aarde waarschijnlijk via de minpool van 1 of beide kanalen.
Je toonarm zal vast en zeker ergens geaard zijn (beter gezegd, hij functioneert zelf als aarde), en je lager misschien ook.
(al is zo'n tafel bijna geheel van kunststof, en jij hebt dan ook nog die keramische lageras, dus wellicht maakt dat aarding onmogelijk)
Nope geen aarde alleen een kabel rechtstreeks verbonden aan het element. Zal best wat van aarding zijn met minpool zoals jij zegt maar ik zie het nergens. Ik zou hem kunnen aarden met een kabel aan de lager(staat in de handleiding), maar deze staat ook helemaal niet in verbinding met de arm. De motor staat ook helemaal los ernaast. Totale stilte was het eerste wat mij opviel toen ik hem aangesloten had, dat alleen al was het vervangen van de TD160 waard.

[ Voor 17% gewijzigd door remanus op 24-03-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remanus schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:31:
[...]
Nope geen aarde alleen een kabel rechtstreeks verbonden aan het element.
Heb je de weerstand gemeten tussen minpolen van je kabel en de metalen delen van je arm?
Wat voor arm heb je?
1 van de min draden die uit het element komt dient sowieso al als een aarde. Daar is vaak het metalen kapje wat om een element heenzit mee verbonden, soms via een weerstand.
Ik zou hem kunnen aarden met een kabel aan de lager, maar deze staat ook helemaal niet in verbinding met de arm.
Dat hoeft ook niet. Het lager wordt vaak geaard om statische elektriciteit weg te nemen. Niet zo zeer om brom van aardlussen/electromagnetische straling tegen te gaan.
Maar ik vraag me af of dat bij jouw lager effectief is, omdat je die keramische lagerpin hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
mr_petit schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:35:Heb je de weerstand gemeten tussen minpolen van je kabel en de metalen delen van je arm?
Wat voor arm heb je?
Er zit een Rega RB250 arm op, had nog de twijfel om deze te vervangen maar hij werkt dik in orde. Ik heb er niks meer aan gemeten, omdat het eigenlijk helemaal top werkt. En ik na weken rommelen aan de TD160 er ook wel even klaar mee was.

Wel mooi dat ik telkens weer wat extra mee oppak aan kennis als jullie reageren.

[ Voor 12% gewijzigd door remanus op 24-03-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remanus schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:37:
[...]

Er zit een Rega RB250 arm op,
Bij een RB250 loopt de aarde via de linker minpool (blauw op je element)
Op zich is dat niet per definitie verkeerd. Alle oude draaitafels die met een din plug waren uitgerust deden hetzelfde.
Het wordt volgens mij pas een probleem wanneer je een volledig gebalanceerde phonopre hebt. Maar die zijn heel zeldzaam.

Er zijn wel mensen die Rega armen modificeren zodat ze met een losse aardedraad werken. Meerdere voorbeelden op het internet.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat ik wel bijzonder vind, is dat er bij audio/video-apparatuur alleen maar simpele kabels in de doos zitten en alleen dure kabelfabrikanten "de oplossing" hebben. Dat is dan toch apart?

Dan even een lp-inhoudelijke vraag: kan ik van te voren bij een aankoop zien of het een goede mastering is, of hoe hij opgenomen is? Op cd's stond vroeger aangegeven met de SPARS-code hoe hij gemaakt is. Is er bijv iets bij lp's wat je graag hebt, of beter vermijdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:36

Toshirou

Vinyl Surfer

Jorgen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:08:
Wat ik wel bijzonder vind, is dat er bij audio/video-apparatuur alleen maar simpele kabels in de doos zitten en alleen dure kabelfabrikanten "de oplossing" hebben. Dat is dan toch apart?

Dan even een lp-inhoudelijke vraag: kan ik van te voren bij een aankoop zien of het een goede mastering is, of hoe hij opgenomen is? Op cd's stond vroeger aangegeven met de SPARS-code hoe hij gemaakt is. Is er bijv iets bij lp's wat je graag hebt, of beter vermijdt?
Kijk op Discogs naar waar of wie de mastering heeft gedaan en waar het is geperst. Zoek op de titel en het release jaar en zie op het forum van Hoffmann naar de nodige info. Maar ook Reddit heeft geregeld topics met info. Als je je wat verdiept in deze materie, dan zie vaak al met een simpele zoek opdracht of Discogs app de nodige informatie.

Je hebt masteringstudio's als Cohearent Audio, Sterling Sound (dacht ik even zo direct) etc.. dan weet je al vaak dat de kwaliteit ruim van voldoende of zelfs echt goed is. Ook onze eigen Music on Vinyl heeft goede uitgaves, al kan dat een Hit or Miss zijn. Mijn LP van World of Hurt van Ilse DeLange is zo zacht qua geluid dat ik mijn volume knop echt veel te ver open moet draaien om fatsoenlijk wat te horen en dan is het nog prut qua geluidskwaliteit.

[ Voor 20% gewijzigd door Toshirou op 24-03-2021 15:22 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Toshirou schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Kijk op Discogs naar waar of wie de mastering heeft gedaan en waar het is geperst. Zoek op de titel en het release jaar en zie op het forum van Hoffmann naar de nodige info. Maar ook Reddit heeft geregeld topics met info. Als je je wat verdiept in deze materie, dan zie vaak al met een simpele zoek opdracht of Discogs app de nodige informatie.

Je hebt masteringstudio's als Cohearent Audio, Sterling Sound (dacht ik even zo direct) etc.. dan weet je al vaak dat de kwaliteit ruim van voldoende of zelfs echt goed is. Ook onze eigen Music on Vinyl heeft goede uitgaves, al kan dat een Hit or Miss zijn. Mijn LP van World of Hurt van Ilse DeLange is zo zacht qua geluid dat ik mijn volume knop echt veel te ver open moet draaien om fatsoenlijk wat te horen en dan is het nog prut qua geluidskwaliteit.
Als aanvulling hierop: op Discogs staan ook per uitgave/persing wel reviews van de platen. Dit kan je ook wel een beeld geven over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Alan Jackson (2) - The Greatest Hits Collection

https://www.discogs.com/A...llection/release/15529454

Hier wordt ik in de app in elk geval niks wijzer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Jorgen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:53:
Alan Jackson (2) - The Greatest Hits Collection

https://www.discogs.com/A...llection/release/15529454

Hier wordt ik in de app in elk geval niks wijzer van
https://www.discogs.com/A...llection/release/15551225
Helemaal onderaan staat al info over de MPO pressing ;) :
My copies, same old same old with mpo, dirt and dust all over the vinyl, white marks across the edges of the lp's, multiple cleaning sessions, does not remove the the marks. Not sure if it's worth trying to return and get another, as this seems the norm with all MPO pressings.

[ Voor 25% gewijzigd door Thrace Grumble op 24-03-2021 16:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jorgen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:08:
Ik weet niet wat je onder "de oplossing" verstaat.
Bij draaitafels zitten niet per definitie simpele kabels hoor.
Vroeger werden er vaak vaste kabels aan een draaitafel gemonteerd; wellicht om het gebruik van simpele kabels te voorkomen. Met simpele kabels bedoel ik dropveterkabels, al kunnen die ook aanzienlijk in specifieke capaciteit verschillen. (zo heb ik 1 set ooit meegeleverde standaard interlinks wat onder de 100pF zit; geen flauw idee welk merk maar ik denk dat het een begin jaren 90 model is)

Als ik bijvoorbeeld naar mijn Sony Biotracer draaitafels kijk (ik heb 3 verschillende types die vroeger allen tot de top van sony behoorden), dan hebben al die tafels vaste interlinks die allemaal onder de 100pF zitten (dus van connector tot aansluiting bij het element).
Ik weet natuurlijk niet of dat voor alle oude tafels met vaste aansluitsnoeren geldt, maar het is wel een teken dat er op gelet wordt. Ook vroeger (misschien wel speciaal vroeger).
Die kabels van sony zien eruit als dropveters, maar wel iets dikker (2x zo dik ongeveer).

Voor de rest vind ik het niks met 'de oplossing' te maken hebben, het zijn imo gewoon kabelspecs en de rest is natuurkunde. Zat dure fabrikanten die die specs niet geven, maar vrijwel alle professionele kabelfabrikanten geven ze. (cordial is ook een kabelfabrikant uit de pro hoek, en ze zijn ook niet duur (goedkoop zelfs))

Wat ik vooral verschrikkelijk irritant vindt en ook een teken van onkunde, is dat sommige dure kabelfabrikanten (die soms zelfs kabels specifiek voor draaitafels maken) geen specs geven ten aanzien van R, L en C (capaciteit natuurlijk de belangrijkste, maar R kan in sommige gevallen ook belangrijk zijn)
En tot overmaat van ramp, zijn er ook reviewers, die of lovend zijn over zo'n kabel, of zo'n kabel tot de grond toe afbranden, en die óók niet R, L en C beschouwen in hun review. Met name als ze zo'n kabel afbranden, dat die te duur is of dat claims niet waargemaakt worden etc, dat ze zelf óók niet goed hun huiswerk doen.

Nu is capaciteit (en soms weerstand) alleen echt van invloed bij draaitafels, maar hedentendage is dat 1 van de meest populaire manieren om fysieke media af te spelen, dus dat zo'n kabel gebruikt wordt tussen draaitafel en phonopre door een audiofiel is altijd aanwezig, dus moet dat in een review danwel in specs meegenomen worden vind ik.

Ik blijf het gewoon nuchter beschouwen: interlinks voor draaitafels zijn kritisch; een stuk kritischer dan tussen andere bronnen op lijnniveau. Je moet letten op capaciteit (wil je hoog of laag), je wilt letten op afscherming (daar is geen goede meetstandaard voor), en je moet letten opdat je de juiste lengte kan krijgen omdat ze zo snel langs andere kabels en apparaten kunnen vallen en storing oppikken.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@mr_petit Dank voor deze uitleg.

Wat ik bedoelde met simpele kabels, is dat er vaak helemaal niks opstaat en het een hdmi-kabel van een paar euro is, die je bij je blu-rayspeler of tv krijgt en dat de rca bij je cd-speler ook gewoon standaard zonder poespas is. Met "de oplossing" bedoelde ik de kabels van tientallen tot honderden euro's per meter die worden aangeprezen. Heb niet het gevoel dat een fabrikant van je tv of cd-speler dat nu daadwerkelijk adviseert.
Dat stond er in de app niet bij. Thanks

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 20:52
Een Akai AP-002. Simpel ding maar gaat weer mooi worden en prima spelen. 35 euro kringloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LulLs61MM3GGVqw4n3U_67QdUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKkUn5JZvauHkmQNOldJrPcY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Jorgen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:52:
@mr_petit Dank voor deze uitleg.

Wat ik bedoelde met simpele kabels, is dat er vaak helemaal niks opstaat en het een hdmi-kabel van een paar euro is, die je bij je blu-rayspeler of tv krijgt en dat de rca bij je cd-speler ook gewoon standaard zonder poespas is. Met "de oplossing" bedoelde ik de kabels van tientallen tot honderden euro's per meter die worden aangeprezen. Heb niet het gevoel dat een fabrikant van je tv of cd-speler dat nu daadwerkelijk adviseert.

[...]

Dat stond er in de app niet bij. Thanks
Jawel hoor, bij de andere pressing. Dus altijd eerst een lijst opzoeken van alle beschikbare versies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS09hTWgZL0Be35zDZ17Y3eILds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cq1Mx2ArSvzDAX3a77GZhdBp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Thrace Grumble schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:18:
[...]

Jawel hoor, bij de andere pressing. Dus altijd eerst een lijst opzoeken van alle beschikbare versies:

[Afbeelding]
Aha, top! Ik had 2 x de lp versie geopend en zag toen niks. Volgende keer nog verder kijken dus! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Bij te hoge capaciteit van je kabel krijg je een versterking in het hoog (ca. 10khz) en daarna een steile daling.

Het zijn inderdaad gewoon koperkabels, maar het werkt als een RLC filter. Net als bijvoorbeeld een luidsprekerfilter.
Die geringe capaciteit van een kabel (zeg maar een goede interlink met lage capaciteit zit onder/rond de 100pF/m terwijl bijv. sommige dropveterinterlinks boven de 250pF/m kunnen zitten) vormt een filter met de enorme inductie van het element (die inductie ligt vaak tussen 0,5 en 1H)
Dit lezend wordt die Fluance van mij steeds beter :D. Die komt met een kabel van 90pF/m. Ik heb sinds afgelopen weekend de Rega MM Fono Mk3 in huis. Zal het komende weekend eens kijken of ik met een goedkope kabel het verschil hoor (zal sowieso beperkt zijn vanwege gehoorschade/ouderdomsdoofheid).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• nineball
De Akai ap002 is klaar. Nieuwe snaar en naald, lager gesmeerd, kap gepolijst en ontdaan van een dikke laag nicotine. Lijkt zo met de tijdmachine uit 1975 of zo geteleporteerd te zijn naar mijn dressoir.

Het is ook een joekel van een speler. Ernaast lijkt de dd35 maar een iel ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiKeyDP7JtJWT6cINt3au35zM_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWZkXVWDIRFmMXVZTXZmF0gf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De witte Technics SL D2 van een maat van mij staat weer hier. 2 jaar na de servicebeurt die ik dat ding gegeven heb zijn de toerentalproblemen weer terug.

Ik weet wat ik morgen te doen heb. Die potmeters zijn dus slechter dan verwacht.

Misschien moet ik die twee potmeters wel 'anders' instellen, maar dan zit je bij het wisselen van 33 naar 45 telkens de boel weer te finetunen met het pitchwieltje.

Maar ach, hij draait toch nooit 45 rpm platen. Ik zal hem straks even bellen wat hij wil.

edit:
Hij gaat akkoord met de andere afstelling, want 45 draait hij nooit. Ik heb de speler al uit elkaar gehaald en alles weer gesmeerd en schoon gemaakt. Test gedraaid voor een half uur en geen afwijkingen meer gevonden. Ik heb de potmeters net naast de sweetspot gedraaid, waar waarschijnlijk geen corrosie zit. Kleine aanpassing met het pitchwiel en hij draaide perfect.

[ Voor 62% gewijzigd door Bestla op 28-03-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Zijn die potmetertjes niet meer te krijgen? Als het gewone trimpotjes zijn zouden die toch gewoon vervangbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:49:
Zijn die potmetertjes niet meer te krijgen? Als het gewone trimpotjes zijn zouden die toch gewoon vervangbaar moeten zijn.
Dat gaat het pas worden als de problemen weer de kop op steken. Maar dan adviseer ik hem om nieuw te kopen, bijv de Audio Technica LP120, de Technicskloon van de SL 1200

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/HYMAAOSwiCFeFM4O/s-l1200.jpg

Hij staat toch in zijn mancave waar ook gedart wordt. Hij vindt mijn Technics 1210mk2 erg mooi, maar het geld wat die moeten kosten heeft hij er niet voor over.

[ Voor 43% gewijzigd door Bestla op 28-03-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Als het nu goed werkt en hij kan rustig slapen met de gedachte dat het pitch wieltje niet op nul staat dan is het goed genoeg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-06 08:26
Iemand ervaring met platen kopen bij Zavvi?
Lijkt wel een mooie deal te zijn dit:
https://www.zavvi.nl/merc...omplete=productsuggestion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
@Zspirit typ in de zoekbalk bovenin 'zavvi' en je krijgt 2 pagina's met ervaringen. Begin dit jaar was er best een discussie hier over die jazz bundel die door een aantal forumleden hier besteld was. Als ik het zo allemaal nog eens langs loop: lange wachttijden, schade door slechte verpakking en mogelijk naheffing ivm douanekosten. Maar lees het zelf rustig door en vorm je eigen mening, er zijn ook mensen met positieve ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
kozue schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:32:
@Zspirit typ in de zoekbalk bovenin 'zavvi' en je krijgt 2 pagina's met ervaringen. Begin dit jaar was er best een discussie hier over die jazz bundel die door een aantal forumleden hier besteld was. Als ik het zo allemaal nog eens langs loop: lange wachttijden, schade door slechte verpakking en mogelijk naheffing ivm douanekosten. Maar lees het zelf rustig door en vorm je eigen mening, er zijn ook mensen met positieve ervaringen.
Thanks voor je reactie, lees inderdaad de standaard verhalen; trage en slechte verzending.
Het is wel een mooie deal, ik denk er nog even over.
Op zich is het risico voor 30 euro minimaal als ik met Paypal betaal.
Zal eens kijken wat de platen los kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Zspirit schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Thanks voor je reactie, lees inderdaad de standaard verhalen; trage en slechte verzending.
Het is wel een mooie deal, ik denk er nog even over.
Op zich is het risico voor 30 euro minimaal als ik met Paypal betaal.
Zal eens kijken wat de platen los kosten.
Afhankelijk van het album. De pressings die je in dit pakket krijgt zijn rest partijen die ooit in de vorm van een magazine met LP verkocht werd. Het zijn zeer goede releases van o.a. Verve en Blue Note waarbij er weinig op de kwaliteit is aan te merken.

Een groot deel van deze reissues zijn echt een genot om te luisteren. Ik denk als je ze apart gaat kopen je duurder uit bent. Of je moet kijken op Discogs of je die releases kan krijgen. Maar ik weet zeker dat je met die €30 goedkoper uit bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zspirit
Toshirou schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:02:
[...]

Afhankelijk van het album. De pressings die je in dit pakket krijgt zijn rest partijen die ooit in de vorm van een magazine met LP verkocht werd. Het zijn zeer goede releases van o.a. Verve en Blue Note waarbij er weinig op de kwaliteit is aan te merken.

Een groot deel van deze reissues zijn echt een genot om te luisteren. Ik denk als je ze apart gaat kopen je duurder uit bent. Of je moet kijken op Discogs of je die releases kan krijgen. Maar ik weet zeker dat je met die €30 goedkoper uit bent.
Dank voor de info, deze conclusie trok ik ook inderdaad.
Twijfel er zelfs over 2x deze box te bestellen maar dan zal je net zien dat alles dubbel is :+
Blijkbaar ooit de deal van 6/10 platen gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Volgens mij begonnen ze zelfs met 12 als ik de eerste berichten mag geloven. Ik denk dat sommigen hier er daadwerkelijk 12 hebben ontvangen. Als dat ook voor €30 was, was dat niet gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:25:
Als het nu goed werkt en hij kan rustig slapen met de gedachte dat het pitch wieltje niet op nul staat dan is het goed genoeg natuurlijk.
Als het weer gebeurt, dan bied ik hem mijn Lenco aan, ook een SL1200 kloon en direct drive.
Dan koop ik die AT LP120 USBBK wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is echt wel te fixen hoor. Potmetertje echt uit elkaar halen en poetsen. Of anders nieuw potmetertje. Kwestie van even de weerstand spec uit de service manual halen en nieuwe aanschaffen. 3 of 4 soldeerpuntjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
Toshirou schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:02:
[...]

het betreft releases die bij een of ander Jazz-tijdschrift zaten en 'niet bedoeld zijn voor losse verkoop'.
Ik was te laat voor de '10 voor €55,00' maar op tijd voor de '6 voor €22,00'.
In mijn pakket zaten de volgende releases:

https://www.discogs.com/Dexter-Gordon-Go/release/8708349

https://www.discogs.com/D...ey-Jungle/release/8511469

https://www.discogs.com/E...And-Louis/release/8463432

https://www.discogs.com/E...To-Lunch-/release/8449812

https://www.discogs.com/M...-Of-Spain/release/8879019

https://www.discogs.com/S...-Gilberto/release/8572467

Dexter Gordon en Ella And Louis waren niet gesealed en zijn, na gewassen te zijn, op de draaiert gelegd. Inderdaad, het zijn prima releases. stil en helemaal vlak. Ook de hoezen zien er prima uit. De overige 4 zijn nog gesealed. Ik heb zo veel LP's gekocht in de afgelopen periode dat ik er nog niet aan toe ben gekomen. Omdat ik ook geen Jazz-kenner ben, wilde ik eerst zien of het wat voor mij is. Op basis van Dexter Gordon is een volmondig 'Ja'. Ella en Louis zijn net wat minder mijn smaak.

Op basis van andere posts, heb ik geconcludeerd dat elke set identiek is. Dus alleen 2x bestellen als je een paar cadeautjes op voorraad wilt hebben of zeker weet dat je ze wilt doorverkopen. Anders gewoon 1 kit bestellen.

Wat Zavvi betreft is het heel simpel. Het is een absoluut waardeloos bedrijf dat dozen schuift, waarbij het op voorhand totaal niet duidelijk is vanuit welk land wordt verzonden. De klantenservice bestaat uit standaard reacties zonder een oplossing te bieden. Je wordt echt aan het lijntje gehouden.

Geef je een recensie op Trustpilot (overigens heel vermakelijk om daar de ervaringen met Zavvi eens te lezen 8)7 ), dan is er letterlijk maar één reactie op elke negatieve recensie. Logisch, want zouden ze dat serieus oppakken, dan zouden meerdere mensen er een dagtaak aan hebben. Maar hé, ze scoren wel hoog op het gebied van reageren op negatieve recensies. Dat dan weer wel |:( .

Uiteindelijk heb ik 'maar' 3 maanden moeten wachten op mijn LP's. Slecht verpakt, maar dat had gelukkig geen gevolgen voor de LP's en / of hoezen.

Enige voordeel: de prijs.

Ik heb mij voorgenomen echt nooit meer bij deze toko te bestellen, hoe mooi de deal ook is. Op een gegeven moment is de irritatie zo erg ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dan zou ik zeggen maak die van Eric Dolphy direct open, dat album is echt fantastisch! Let op, Dolphy kan voor de niet liefhebber wat moeilijk zijn om in te komen. Toen ik het album voor het eerste beluisterde was ik er niet meteen weg van. Maar na een paar keer luisteren is het een van mijn favoriete geworden.. en zelfs nog
album van Dolphy erna gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoEinstein
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 14:48
Graag zou ik wat advies inwinnen.

Ik heb ondertussen een kleine vinyl verzameling opgebouwd (veelal van game soundtracks die niet op CD uitgekomen zijn) en deze wil ik ook af kunnen spelen.

Na onderzoek gedaan te hebben leek mij de Audio Technica AT-LP5X een goede speler om mee te starten. Niet low budget en ook niet een onoverkomelijke prijs. Het element is een goede starter en de speler is direct drive (wat voor mij een prettig idee is, geen snaar die opeens knapt of gepland vervangen moet worden).

Echter bij het door scannen van dit topic zijn er mensen die een (half)automatische platenspeler willen hebben. Veelal wordt de Denon DP-300F aangeraden. Ik las op de koele blauwe winkel echter dat er iemand is die problemen had met de motor snelheid, tevens is het is een belt driven speler wat voor mij als een nadeel voelt.

Ik heb ook de Denon DP-400 gevonden, deze heeft een snelheidssensor waardoor het probleem van de DP-300F niet op zou mogen treden. Dit is een halfautomaat dus geen onnodige naald slijtage en zit in dezelfde prijsklasse als de AT-LP5X, echter is volgens hifi.nl de DP-400 aangenamer met de headshell van de AT-LP5X (als ik me niet vergist, naald is in ieder geval de AT-VMN95E) en ook dit is een belt drive.

Ik ga de speler aansluiten op een Klipsch R-51PM speakerset, maar dat lijkt me verder niet relevant.

Mijn vraag is hoe belangrijk is het om een (half)automaat speler te hebben? Als ik de speler gebruik ben ik in de buurt, hooguit dat de speler kortstondig doordraait nadat de plaat afgelopen is omdat ik even iets anders doe. Het gaat dan met name om extra naald slijtage? Een nieuw standaard element in de AT-LP5X is ongeveer 50 euro dus dat zijn de kosten ook niet direct. Mochten jullie ervaringen met de AT-LP5X en/of DP-400 hebben dan hoor ik dit ook graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het gaat er met name om dat het in de uitloopgroef draaien heel irritant is. Plok, plok, plok, door de speakers, op 33 rpm. Je naald gaat echt niet meteen stuk maar echt optimaal is het natuurlijk niet om je naald eindeloos in de groef te laten, zeker niet als ie onverhoopt een nachtje blijft draaien omdat je met beneveld hoofd wel de versterker hebt uitgezet maar niet de platenpeler. :P

Handmatige spelers zijn niet voor iedereen even handig, denk idd aan als je geneigd bent ondertussen "even wat anders te doen" ipv aandachtig naar de muziek luisteren of bezig zijn met DJ-en. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 29-03-2021 21:20 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.