Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.091 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
D_V schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:22:
O man, helemaal geen goed idee dat die platenzaken weer bezocht kunnen worden. Blijft toch vanalles aan je vingers plakken...

:(

[Afbeelding]
Goeie scores, die van Camel!! _/-\o_

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-05 12:56
@Bestla Ik zou dat persoonlijk niet doen, als deze stekkers wat aangetast zijn door corrosie eerst maar eens proberen te bewerken met een goede contact reiniger, maar dat heb je wellicht al gedaan denk ik.

Mijn voorkeur zou zijn die steek stekertjes te vervangen door er nieuwe op te knijpen die zullen best nog wel te verkrijgen zijn, een stuk makkelijker en hou je het origineel, als je het soldeert is later onderhoud een stuk lastiger..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Habana schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:57:
@Bestla Ik zou dat persoonlijk niet doen, als deze stekkers wat aangetast zijn door corrosie eerst maar eens proberen te bewerken met een goede contact reiniger, maar dat heb je wellicht al gedaan denk ik.

Mijn voorkeur zou zijn die steek stekertjes te vervangen door er nieuwe op te knijpen die zullen best nog wel te verkrijgen zijn, een stuk makkelijker en hou je het origineel, als je het soldeert is later onderhoud een stuk lastiger..
Daar was ik zelf ook al achter namelijk. En toch zagen die schuifstekkers er heel goed uit. ik raakte de kabel aan die van die toggle/ detect stekker in die unit naar de main computing unit loopt. Bij beweging van die kabel stopte het spelen en werd het plaatje weer opgeborgen. Nu heb ik die stekker uit de MCU eens bekeken, en die zag er redelijk uit, maar toch vuiler. Ik heb alle schuifstekkers 1 voor 1 uit de houder gehaald en schoongemaakt. De metalen pennen van de MCU ook schoongemaakt. De Jukebox draait weer 100% trouwens. Ach je blijft soms lekker bezig, en al lijken storingen vervelend, je leert hem wel van binnen en buiten kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Charly schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Als je de specs naast elkaar legt lijkt het er wel op. 2m Silver zou hogere frequency response moeten hebben dan de red en blue. (20 - 25.000 Hz ipv 20 - 20.000 Hz).

Daarnaast heeft de silver mogelijk hogere channel separation dan de blue (>25db ipv 25db, tja. zeg het maar) ... En voor de MM wordt vreemd genoeg geen channel separation opgegeven op de project site :?

Tot slot zou de "trackability" van de blue mogelijk dan weer hoger zijn (80 µm ipv >70). Wat ws dan komt omdat die nude elliptical is en de silver niet?

Lang verhaal kort: Ik heb verre van de gevoeligste oortjes in dit topic, maar afgaande op dit lijstje lijkt mij dat je aardig je best moet doen om het verschil te horen. :P
Die frequency specs mag je eigenlijk direct vergeten, dat gaat nergens over bij elementen. ;)

De Silver is een Red met zilverdraad, totaal niet spannend. Dus je krijgt gewoon nog steeds een element met een budget bonded elliptical naald.

De Blue is een ander verhaal, dat is idd een nude elliptical naaldje en die zal gewoon beter sporen en dus ook beter klinken bij luidere passages, en daarnaast waarschijnlijk ook langer meegaan door de hogere kwaliteit diamant (nude vs bonded).

Maar m.i. is Ortofon 2M wat te duur voor wat het is, Audio Technica biedt interessantere opties (nude microline, shibata) voor minder geld. Ga je voor budget (Red / Silver) dan heeft AT ook een gelijkwaardig alternatief dat prijstechnisch veel interessanter is.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 12-03-2021 17:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Omdat het kan even genieten van Queen - Greatest Hits II:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ESgcPCwYJgx-aFnG4qT6ZmnI8SI0N3jkpz7eX8ZFcRmFyVvywol4KzCANOszRNPfS1THZHeSwokMymDTeK5TJZsgBuhYCCn2ij8_U-4kQ16Epo9S6oY8WrlX8nCWfLHfYAX9PD5LAw=w2400

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
rcor schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:56:
Omdat het kan even genieten van Queen - Greatest Hits II:
[Afbeelding]
Die had ik vanmiddag om 17.00 op de platenspeler liggen. 1 op de 701 en 1 op de 731Q. Beide nu met een Empire element. Heerlijke dubbel lp. :)

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 12-03-2021 21:07 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:16

-d-

EraZor schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:07:
Heeft iemand hier wel eens rechtstreeks besteld bij https://www.vinylmeplease.com/? Of zijn er mensen die wellicht zelfs een abonnement hebben? Ze hebben héle mooie limited editions, maar ik twijfel een beetje ivm verzenkosten en -tijd...
Heb een abonnement, daardoor zijn de verzendkosten een stuk schappelijker - extra aankopen heb je bv geen verzendkosten bij. Ik heb denk ik rond de 20 albums heb via hun, tot nu nooit met verzendkosten. Meestal 2 platen per verpakking. Zodra het album verzonden is duurt het meestal rond de 2.5 weken voordat ze binnen komen.
Klantenservice ook prima, 1x album niet binnen gekomen (door al het gedoe met brexit in December, transit op Heathrow) en na chatten met klantenservice binnen 2 minuten zonder problemen nieuwe order aangemaakt.
De swaps zijn de laatste tijd wel wat minder, maar heb je als nieuwe abonnee minder last van omdat er een ruimere keuze is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vlak voor het slapen gaan nog even met een hoofdtelefoon aan het genieten van Smokie - Greatest Hits:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/zm9ArcpXiwSejJvhSfx8lhkWqSBj1ccUjHh8NvhjnWoDBjJlwNst9kE0CziorlOCCbTT_hdyf-o_PDycN5ru4ZEe76MlSVXx8_maxGC5l4h2cQGDE1kKDKsbcJci_u0O8rc72RSQww=w2400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-05 11:42
Cap schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:07:
[...]

Die frequency specs mag je eigenlijk direct vergeten, dat gaat nergens over bij elementen. ;)

De Silver is een Red met zilverdraad, totaal niet spannend. Dus je krijgt gewoon nog steeds een element met een budget bonded elliptical naald.

De Blue is een ander verhaal, dat is idd een nude elliptical naaldje en die zal gewoon beter sporen en dus ook beter klinken bij luidere passages, en daarnaast waarschijnlijk ook langer meegaan door de hogere kwaliteit diamant (nude vs bonded).

Maar m.i. is Ortofon 2M wat te duur voor wat het is, Audio Technica biedt interessantere opties (nude microline, shibata) voor minder geld. Ga je voor budget (Red / Silver) dan heeft AT ook een gelijkwaardig alternatief dat prijstechnisch veel interessanter is.
Helder verhaal. Mij trekken die orthodox carts sowieso niet, maar hopelijk heeft @coinman63 hiermee antwoord op z’n vraag.

Ik ben voorlopig wel content met m’n VM96EN, al had ik bij nader inzien misschien beter meteen een ML kunnen kopen.

Als ik een nieuw element koop wordt het denk ik een dl110 / 103... gewoon uit nieuwsgierigheid :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OrA8aqy5MD_bww8J1QVeo_eNZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XgGilLUYvOh6UeG3CzWntP6f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xar5MT8PJ1eWXOSY21pioD9TdzQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LYfcaXsDKCgEmFvhbKnEprG5.jpg?f=user_large

Deze wilde ik hier toch even laten zien, ook vanwege het gave artwork. Vanmorgen ontvangen uit Noorwegen en wat een ontzettend leuke plaat is dit! De energie spat er vanaf, heerlijke gitaar uithalen, acrobatisch toetsenwerk, catchy melodieën en refreinen die al na 1x als een oorwurm in je hoofd zitten. Het is een album met stevige maar ook melodieuze songs en soms verrassende twists. Ook hoor je duidelijk symfonische rock invloeden in de muziek. Ga er eens naar luisteren op Spotify of Youtube, ik garandeer je dat je in ieder geval heel vrolijk wordt van deze muzikale hutspot! Enige minpunt is dat de plaat maar 32 minuten duurt, dus om het maar ff in het Noors te zeggen: “dette smaker mer”!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Det gjør det sikkert

Lekker bandje dat Moron Police. Ik dook even YT op en dat beviel wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:44

D_V

Vandaag 2 lp's binnengekregen uit Roemenië, van music-box.ro. Ze hadden beide dubbel lp's van Hawkwind en Garbage nog nieuw op voorraad. Voor 22 en 25 euro respectievelijk. Super goedkoop. Altijd even afwachten natuurlijk of het goed gaat, kon op internet niet echt reviews vinden van deze winkel maar alles was netjes binnen 5 dagen hier.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/604caab28c6bf/604caab288f38-01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/604caacbdffcf/604caacbdc809-02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
[quote]D_V schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:07:
maar alles was netjes binnen 5 dagen hier.

Poeh das snel, vanuit Noorwegen duurde het 50 dagen voordat ik het album binnen had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
macdushi schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:21:
[quote]D_V schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:07:
maar alles was netjes binnen 5 dagen hier.

Poeh das snel, vanuit Noorwegen duurde het 50 dagen voordat ik het album binnen had.
Bij de weg,@macdushi ken je de Noorse band Airbag? Zijn heel erg op de Pink Floyd toer, maar ik vind het lekker weg luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Bedankt voor de tip, ik heb net even snel wat nummers beluisterd en dat smaakt naar meer, hier ga ik dit weekend even wat dieper induiken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-05 16:16
Vanmiddag eens naar de inrichting van de hobbykamer gekeken. Mijn vrouw gaat er van uit dat er steeds meer LP's komen. Dus die 3e 4-vaks Kallax gaat er toch komen oOo . Krat waar nu nog een stapel LP's in staat er er uit, Kallax er in. Ik vind het helemaal goed. Reden dat de huidige 2 4-vaks niet vervangen worden, is de indeling van de kamer in combinatie met de beschikbare wandruimte.

Niets bijzonders. Maar ik ben al langer aan het zoeken naar een mooie oplossing om mijn binnen- en buitenhoezen zo op te bergen dat het netjes is en dat ik er makkelijk bij kan. Alles zit nu namelijk nog in één kartonnen doos. En wat hebben ze voor in de Kallax?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FW0MQ9sm.png

Juist, een inzet met 4 planken. Die laat ik dus ook meekomen. Kunnen daar de hoezen liggen. Me happy oOo . En heb ik over een poos het vak nodig, dan zie ik wel weer verder.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vandaag even wezen shoppen bij Riddim Recordstore... Was slechts 1 kwartiertje binnen omdat de volgende klant die had gereserveerd zou arriveren... Toch weer met een LP naar huis gegaan... Ook ditmaal Joe Bonamassa, maar nu zijn album A New Day Now... Die moest natuurlijk meteen op de platen draaier bij thuis komst:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/UxCuu3thDSDOzdRqKq1W8kZuUKP97RLj9wmZ_tPBxL2ZOJQ0ZboK3RYchRmcRwFQYfwn1aGjfaDkxHrCNtr2XPKUfuDBbDYugiYnT52bcBjGNPysgME3vEsnjPGwIAjG54QcCQvQUw=w2400

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Voor 7 tientjes van Marktplaats geplukt, een erg nette 601. Todo: Een nieuwe snaar en steuerpimpel, alle mechaniek even ontdoen van verhard vet, nieuw snoer met rca pluggen eraan en dan is dit echt een fantastische speler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INvbbsc1VfoLo5DhIbcaH9NzlW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xusfqPsmvEGw2OGwbBxflLX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Bestla schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:01:
[...]

Bij de weg,@macdushi ken je de Noorse band Airbag? Zijn heel erg op de Pink Floyd toer, maar ik vind het lekker weg luisteren.
+1 met als toppertje Homesick op All Rights Removed

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

macdushi schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:05:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze wilde ik hier toch even laten zien, ook vanwege het gave artwork. Vanmorgen ontvangen uit Noorwegen en wat een ontzettend leuke plaat is dit!
Prachtige hoes inderdaad. Is het gekleurd blauw vinyl? Kende de band niet maar klinkt wel lekker op youtube.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Laatst online: 22-05 22:12

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

In de kringloopwinkel kwam ik een LP van Sonic Mania tegen.
Translucent blue
Vreemd, want er staat 2017 op. Hoe zou ie in een kringloopwinkel terecht zijn gekomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSdkyXlAor4FlINz4XdG2he91nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4avbJg5F5QrpxIPdYirpp1CP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MedionAkoya op 13-03-2021 23:56 ]

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
D_V schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:22:
[...]

Prachtige hoes inderdaad. Is het gekleurd blauw vinyl?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_hRS5waxIxHyDawN8oFL4aO2nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YvMNsK55VDL6MuEbL3LH9lMR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:11:
Voor 7 tientjes van Marktplaats geplukt, een erg nette 601. Todo: Een nieuwe snaar en steuerpimpel, alle mechaniek even ontdoen van verhard vet, nieuw snoer met rca pluggen eraan en dan is dit echt een fantastische speler.

[Afbeelding]
Goede vangst! Nu lekker gaan opknappen en spelen maar... Veel plezier in ieder geval toegewenst met deze speler!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 19:38

EraZor

Don't mention the war

-d- schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Heb een abonnement, daardoor zijn de verzendkosten een stuk schappelijker - extra aankopen heb je bv geen verzendkosten bij. Ik heb denk ik rond de 20 albums heb via hun, tot nu nooit met verzendkosten. Meestal 2 platen per verpakking. Zodra het album verzonden is duurt het meestal rond de 2.5 weken voordat ze binnen komen.
Klantenservice ook prima, 1x album niet binnen gekomen (door al het gedoe met brexit in December, transit op Heathrow) en na chatten met klantenservice binnen 2 minuten zonder problemen nieuwe order aangemaakt.
De swaps zijn de laatste tijd wel wat minder, maar heb je als nieuwe abonnee minder last van omdat er een ruimere keuze is.
Ah interessant! Ik ga me er toch maar s even in verdiepen.. thx voor je antwoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:55

Toshirou

Vinyl Surfer

Nu de platenzaken weer op afspraak open zijn ben ik niet met lege handen naar huis gegaan. Ik heb gelijk even een hele mooie buit weten binnen te halen :)

Te zien:
John Coltrane - The Believer
John Coltrane - Black Pearls
Bill Evans - Trio 64 (Originele Japanse eerste pressing!)
Duke Ellington & John Coltrane
Dexter Gordon - More Power!
Eric Dolphy - Out There

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70mRIecFlztzr0SYMahVwuHvW3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXDkUNkfWK56edVqx8HiXl1Y.jpg?f=fotoalbum_large
MedionAkoya schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:49:
Translucent blue
Vreemd, want er staat 2017 op. Hoe zou ie in een kringloopwinkel terecht zijn gekomen?

[Afbeelding]
Deze zou ik alleen al inlijsten en ophangen _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Toshirou op 14-03-2021 15:45 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
MedionAkoya schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:49:
Translucent blue
Als ik zou moeten gokken als ik zie wat er op staat: iemand heeft een collectie van een ander overgenomen en alles wat ‘m niet beviel aan de kringloop gegeven. Het lijkt me van die 8-bit game audio die ze gewoon naar vinyl hebben geperst. Is wel iets waar je van moet houden. Ik zou m ook niet in m’n collectie doen. Weliswaar ook niet naar de kringloop brengen (ik heb een maat die m nog wel leuk zou vinden denk ik), maar als je niemand weet om m aan te geven en geen zin hebt om ze 1 voor 1 online te verkopen, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van de 10 albums die ik afgelopen 2 weken oid binnen heb gekregen blijken er 2 op 45rpm opgenomen te zijn.
Dat is toch wel beter, vooral bij de binnenste groeven.
Het grappige is dat eentje een remaster is van een album van 2006, en dat origineel was ook al 45rpm. Dat is vrij vroeg (voor de hype) om toen al zo bezig te zijn.
Ik denk dat toen alleen mofi 45rpm uitbracht.

Je ziet ontzettend veel albums op 2x180gr, maar ik denk dat ze (van kwaliteitsoogpunt) zich beter kunnen richten op 2x 45rpm uitgaves. Je hebt dan hooguit meer pre-echo (niet als het DMM gesneden wordt, dan is dat effect vrijwel niet bestaand), en je kan natuurlijk wel wat minder sterk signaal in de bass verwachten tov 2x 33rpm, maar ik vraag me af in hoeverre dat echt een probleem is.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 14:40
Ik heb onlangs mijn (flink geüpgraded) Rega RP3 met Ortofon 2M bronze verkocht en ben in de markt voor een nieuwe speler. Ik stond op het punt om een Marantz tt-15s1 te kopen. Maar de twijfel is toegeslagen en alles ligt weer open. Van een vintage Technics SL1411 (niet te vinden) via een nieuwe 1500c, een flink afgeprijsde Gold Note, een vintage Micro Seiko tot... Niet te volgen zo’n grillig besluit(eloosheids) patroon natuurlijk, maar ik wilde het toch even delen. Wat ik in ieder geval wil is iets bijzonders, een fraai uiterlijk en natuurlijk een goede (geluids)kwaliteit.

[ Voor 13% gewijzigd door coinman63 op 15-03-2021 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is je budget? wat voor element denk je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Budget tot 1500, maar minder is natuurlijk ook prima. Geen voorkeur voor element, maar ik was best tevreden met de bronze. (Ook met de Rega, maar wil weer iets anders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:02
coinman63 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:37:
Budget tot 1500, maar minder is natuurlijk ook prima. Geen voorkeur voor element, maar ik was best tevreden met de bronze. (Ook met de Rega, maar wil weer iets anders).
Mofi Studio deck:
https://www.hifiklubben.n...fel/mofistudiodeckplusbk/

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

coinman63 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:37:
Of de Pro-Ject The Classic EVO, deze heb ik nu een jaar hier draaien en kan er niks meer dan lof over schrijven. Al heb ik er geen MC element onder zoals de Ortofon Quintet Red, maar de Nagaoka MP200. Dus over de combi van die twee, kan ik echter niet beoordelen.

Maar de MoFi Studiodeck is ook een perfecte oplossing. Twee top spelers in het segment tot de €1500,-

https://www.hifiklubben.n...fel/prjtheclassicevoeuqr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2024
mr_petit schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:43:
Van de 10 albums die ik afgelopen 2 weken oid binnen heb gekregen blijken er 2 op 45rpm opgenomen te zijn.
Dat is toch wel beter, vooral bij de binnenste groeven.
Het grappige is dat eentje een remaster is van een album van 2006, en dat origineel was ook al 45rpm. Dat is vrij vroeg (voor de hype) om toen al zo bezig te zijn.
Ik denk dat toen alleen mofi 45rpm uitbracht.

Je ziet ontzettend veel albums op 2x180gr, maar ik denk dat ze (van kwaliteitsoogpunt) zich beter kunnen richten op 2x 45rpm uitgaves. Je hebt dan hooguit meer pre-echo (niet als het DMM gesneden wordt, dan is dat effect vrijwel niet bestaand), en je kan natuurlijk wel wat minder sterk signaal in de bass verwachten tov 2x 33rpm, maar ik vraag me af in hoeverre dat echt een probleem is.
ik probeer juist die 45rpm uitgave te weren, omdat ik geen zin heb om elke keer de snaar op de pulley te verzetten. De voor mij marginale geluidskwaliteit winst wordt toch teniet gedaan door tinnitus en andere omgevingsgeluiden ;)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@coinman63 de vraag is of je €1500 budget inc. element is of zonder. Je mag namelijk gerust de helft van je budget uitgeven aan een element als je het optimale geluid voor je geld wilt. Een €1500 speler met een €100 element is zonde, je behaalt een veel beter resultaat met een €600 (tweedehands) speler en een €900 element.

Die Mo-Fi heeft bijvoorbeeld een "Studiotracker" element maar dat is dus gewoon een Audio Technica in een kek jasje met een bonded naald met 2 gram naalddruk. Klasse AT-VM95E dus (kosten < 50 euro).

https://www.mofielectronics.com/studiotracker-cartridge

Dat is eigenlijk altijd het geval bij draaitafels-met-element, ook de dure: een heel goedkoop element. Totaal uit balans aangezien het element het grootste deel van de geluidskwaliteit bepaalt, mits de draaitafel aan basisvereisten voldoet: motor/plateau (gelijkloop), plateaulager (rumble), armlagers (tracking). Maar dat kan nieuw ook al vanaf een paar honderd euro.

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Cap schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:49:
@coinman63 de vraag is of die €1500 inc. element is of zonder. Je mag namelijk gerust de helft van je budget uitgeven aan een element als je het optimale geluid voor je geld wilt. Een €1500 speler met een €100 element is zonde, je behaalt een veel beter resultaat met een €600 (tweedehands) speler en een €900 element.

Die Mo-Fi heeft bijvoorbeeld een "Studiotracker" element maar dat is dus gewoon een Audio Technica in een kek jasje met een bonded naald met 2 gram naalddruk. Klasse AT-VM95E dus (kosten < 50 euro).

https://www.mofielectronics.com/studiotracker-cartridge

Dat is eigenlijk altijd het geval bij draaitafels-met-element, ook de dure: een heel goedkoop element. Totaal uit balans aangezien het element het grootste deel van de geluidskwaliteit bepaalt, mits de draaitafel aan basisvereisten voldoet: motor/plateau (gelijkloop), plateaulager (rumble), armlagers (tracking). Maar dat kan nieuw ook al vanaf een paar honderd euro.
https://www.mofielectronics.com/cartridges -> bij budget over kan je altijd upgraden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard. Maar dan nog: waarom een veel duurder Mo-Fi element kopen terwijl dat Audio Technica elementen zijn in een ander jasje? Dat is vrij zonde van je geld. ;) Koop altijd je element bij de echte fabrikant en niet bij de rebrander die er een ander jasje omheen laat doen door Audio Technica en dan de prijs x2 of x3 doet.

Voorbeeld: Mofi Mastertracker 800 euro. V-twin dual magnet generator, microline stylus met tapered alu cantilever. Waar kennen we dat van?
AT-VM540ML, 240 euro.
AT-VM95ML, 160 euro, vrijwel gelijk minus het taps toelopende cantilever.

Ja, een alu jasje op de Mofi, maar...

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Cap schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:55:
Uiteraard. Maar dan nog: waarom een veel duurder Mo-Fi element kopen terwijl dat Audio Technica elementen zijn in een ander jasje? Dat is vrij zonde van je geld. ;) Koop altijd je element bij de echte fabrikant en niet bij de rebrander die er een ander jasje omheen laat doen door Audio Technica en dan de prijs x2 of x3 doet.

Voorbeeld: Mofi Mastertracker 800 euro. V-twin dual magnet generator, microline stylus met tapered alu cantilever. Waar kennen we dat van?
AT-VM95ML, 160 euro.
AT-VM540ML, 240 euro.

Ja, een alu jasje op de Mofi, maar...
Heb je daar bewijs van? Want ik heb hele andere onafhankelijke reviews gelezen... :+
Dat iets vergelijkbare eigenschappen heeft betekend niet dat zelfde klinkt of zelfde is.

[ Voor 5% gewijzigd door noodel1988 op 15-03-2021 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Ik ben mij terdege bewust van het belang van een cartridge. En ook dat de meeste complete sets een te laagwaardig element hebben. Vandaar dat ik op mijn Rega RP3 destijds een Ortofon 2M Bronze heb geplaatst. De door mij genoemde Marantz (TT-15S1) heeft een relatief prijzig en goed gewaardeerd element, waardoor de combi in balans lijkt te zijn. 1500 euro is overigens mijn richtprijs voor element en draaitafel.

Ik wil iets echt anders dan de Rega. De Mo-Fi spreekt me minder aan, ook door het goedkope element. De Project Classis Evo is helemaal niet mijn ding. Ik heb ook een Thorens TD160 gehad met SME 3009 series III en daar liep ik ook niet warm voor.

BTW, ik vind die AT-elementen die hier zeer geliefd zijn wel erg lelijk. Het oog wil ook wat, ik ga niet uitsluitende voor de tech specs.

[ Voor 9% gewijzigd door coinman63 op 15-03-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@noodel1988 Nee. ;)

Maar denk jij echt dat Mofi die elementen met typische combinatie van AT specs die geen enkele andere fabrikant heeft, zelf maakt? Dát zou je dan moeten bewijzen. Bewijzen die reviews dat? Dan wil ik wel een linkje.

Wat betreft de klank: geen enkele review bewijst hoe een element klinkt en óf ie überhaupt anders klinkt. Want klank is subjectief en indien niet blind ge-ABX't des te meer.

Hoogstens tonen goed uitgevoerde metingen in een review aan dat een element anders meet op een aantal karakteristieken. In 99% van de gevallen ontbreekt bij reviews helaas elke meting, maar dat is een ander verhaal. ;)

Voorlopig houd ik het obv wat ik de laatste 20 jaar uitgebracht heb zien worden aan dergelijke elementen op 100% audio technica met een alu jasje eromheen, tenzij anders wordt aangetoond natuurlijk.

Als iemand heel veel extra geld over heeft voor een alu jasje, of vanwege het uiterlijk: ik vind het natuurlijk prima.
Maar ik had het zelf dus over "als je het optimale geluid voor je geld wilt", niet over uiterlijk.

(PS Het andere jasje kan natuurlijk invloed hebben op het geluid, hoewel niet per se beter. Er zijn voor enkele bekende elementen ook alu jasjes verkrijgbaar mocht iemand ermee willen experimenteren ;))

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coinman63 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:09:
Ik ben mij terdege bewust van het belang van een cartridge. En ook dat de meeste complete sets een te laagwaardig element hebben. Vandaar dat ik op mijn Rega RP3 destijds een Ortofon 2M Bronze heb geplaatst.
Een hele verstandige methode, dat pakken niet veel mensen zo aan. (y)
De door mij genoemde Marantz (TT-15S1) heeft een relatief prijzig en goed gewaardeerd element, waardoor de combi in balans lijkt te zijn. 1500 euro is overigens mijn richtprijs voor element en draaitafel.
Ik denk dat de Marantz TT-15S1 best een goede keuze is. Daar kan je de 2M bronze dan ook op zetten indien gewenst. Maar in het budget tot €1500 is natuurlijk zoveel verkrijgbaar, zeker tweedehands.

Waarom liep je niet warm voor de TD-160? Misschien helpt dat om je richting te verduidelijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coinman63 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:09:
BTW, ik vind die AT-elementen die hier zeer geliefd zijn wel erg lelijk. Het oog wil ook wat, ik ga niet uitsluitende voor de tech specs.
Ik kan persoonlijk goed leven met het uiterlijk van deze AT MC elementen. Alu body met mooie finish, mooi dunne cantilevers en fijne naaldjes...

https://www.audio-technic...rtridges/type/moving-coil

Afbeeldingslocatie: https://www.supersonido.es/cas/imagenes/especiales/especial1734.jpg

Wel iets hogere prijsklasse, vanaf c.a. 220 euro voor de bonded en 300 euro nude, 500 voor de ML variant.

Maar wel meteen MC he. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Op de Marantz zit al een mooi element (ook AT based). De Bronze heb ik met de Rega verkocht. Toevallig vind ik de AT die je laat zien AT-OC9 wel een fraai element (om te zien). de prijs klopt ook precies (helft budget).

De Thorens beviel me minder omdat..... En daar moet ik het antwoord schuldig blijven. Misschien toch het niet perfect (meer) afgewerkt zijn. Ik heb eerder vintage radio's, horloges en meer gehad waar ik in eerste instantie van dacht het prachtig te vinden, maar me toch stoorde aan kleine onvolkomenheden. Ook de opbouw van de Thorens (goedkope plinth, verend subchassis) past minder bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok. Je wilt dus een niet geveerde, handmatige platenspeler met flinke massa en hoge kwaliteit afwerking denk ik. Klopt dat?

Ik zou dan voor een mooie tweedehands speler gaan en de rest vh budget vrij houden voor een nieuw, goed element. In de hogere klasse handmatige spelers is tweedehands eigenlijk nauwelijks een issue omdat met dit soort platenspelers doorgaans voorzichtiger is omgegaan en elektronische / mechanische defecten ook veel minder voorkomen vanwege de eenvoud vh ontwerp.

Maar een goeie aanbieding voor een nieuwe speler kan natuurlijk ook.

[ Voor 77% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Ja, dat klopt wel zo'n beetje. Naast de genoemde Marantz kijk ik ook met een schuin oog naar de Technics 1500C. Ik heb nog nooit een direct drive speler gehad. De 1200 is te 'technisch'. Ik hou van het wat strakkere uiterlijk. Ik ben trouwens volledig de draad kwijt wat betreft de line-up van Technics met de reeks 1200 modellen met enorme prijsverschillen. Een vintage SL 1411 vind ik ook heel fraai (maar de pietlut in mij zegt dan wel dat ie in uittekende staat moet zijn). Ik ben zo iemand die valt voor de behandeling die Arti Sound aan de spelers geeft. (ik denk dat ik in deze gemeenschap tot een minderheid behoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De SL-1411 is ook geveerd net als de TD-160, dus die valt af. De SL-1500c is mooi maar heeft een goedkoop aanvoelende armlift met veertje ipv een mooi gedempte zoals bij de oudere series. Daar ga je je dan weer aan ergeren.

ik denk dat de Marantz toch een stap hoger is. Ik zit zelf toch meer te denken aan een mooie handmatige Micro Seiki of Denon bijvoorbeeld. Er zijn heel veel mooie handmatige direct drives gemaakt in het verleden. Ook een snaaraangedreven Micro is een optie. Of een echte massaspeler met dik plateau aangedreven door een koordje.

Maarre, iets aparts zocht je? Nou, hier. :P ;)

https://www.marktplaats.n...ject-inakustik-gardo.html

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/dc8AAOSwSpBgBXZP/$_86.JPG

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb toch wel wat vragen/twijfels bij die mofi tafel hoor.
Als ik naar de arm kijk, met name de pivot/gimbal, dan vraag ik me af hoe die gelagerd is en hoe nauw dat afgesteld is.
Want volgens mij is er een asje doorheen gedrukt, maar die is niet af te stellen. Niet duidelijk of het uitgeshimd is of wat dan ook. Het ziet er m.i. twijfelachtig uit.
En het plateaulager lijkt omgekeerd gemonteerd te zitten: dus de lagerbus zit aan het plateau, en de taats zit op de tafel. Dat is dus niet een lager wat je kan oliën?!?
Dus een droog lager waarbij mij de bronzen bus niet van sinterbrons lijkt. Heel raar.
En het contragewicht; zonder aanduidingen. lastig (maar valt met een naalddrukwegertje op te lossen)
Ook zeggen ze dat de antiskating ingesteld moet worden naar elementgewicht. Ik weet niet hoor.....volgens mij werkt het toch echt niet zo.
Dus al met al een tafel die bij mij alleen maar vragen oproept....

Zelf zou ik snel gebruikt gaan kijken, maar ja, gebruikt is in beginsel niet te vergelijken met nieuw.
Voor een nieuwe tafel zou ik gaan kiezen tussen die marantz, een technics sl-1500c (of 1200), of wellicht ook zo'n fluance rt-85.
Ik kan me voorstellen dat die marantz wel een crime is om uit te lijnen als je een andere uitlijning wilt dan de fabrieksuitlijning (maar geen ervaring mee natuurlijk)

Maar gebruikt is er natuurlijk heel veel moois te vinden, ook afhankelijk van hoe lang je zoekt.
Zoiets is ook wel aardig; gebruikte spacedeck:
https://hifi.nl/tweedehan...m-Analogue-Spacedeck.html

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 15-03-2021 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
noodel1988 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:02:
[...]
Dat iets vergelijkbare eigenschappen heeft betekend niet dat zelfde klinkt of zelfde is.
Je kan je afvragen of klank een goede maatstaf is voor de prijs.
Je kan de prijs namelijk ook uiteenzetten tegen de hoeveelheid technologie die je ervoor krijgt.

En AT heeft niet zo heel veel keuzes in stylii en cantilevers, dus het is wel redelijk duidelijk wat je ervoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Ik ben niet per definitie tegen gebruikt, maar meestal valt het tegen omdat de staat niet voldoet aan mijn wensen (ik ben zelf extreem zuinig op mijn spullen en je ziet toch heel vaak cosmetische beschadigingen).

Micro Seiki vind ik zeker het overwegen waard (ik heb begin jaren 80 getwijfeld tussen een Micro Seiki DD33, een Transcriptor Skeleton en een B&O Beogram 4002. De laatste is het geworden. Deze heb ik halverwege de jaren 90 weer verkocht).

Er worden echter hoge prijzen gevraagd voor Micro Seiki's die er vaak maar matig uitzien.
Deze lijkt wel met een lakroller wit geverfd. Wel leuk project.

[ Voor 30% gewijzigd door coinman63 op 15-03-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Clearaudio Concept is misschien nog interessant, verkrijgbaar vanaf c.a. 700 euro op MP.
Of en Micro DD-40 in de versie met de S-arm, of wellicht een BL-51 of 71.
Misschien een Dual CS5000.
Verder kijken naar handmatige direct drive spelers van o.a. Denon, Kenwood en JVC uit de hoge klasse.
Of een echte massaspeler met dik plateau en touwtje.

Er staat nog een Micro DD-55 op marktplaats voor 450 euro, interessant. Wel met omvormer want Japans model (Japenners hielden het beste meestal voor zichzelf. ;)) En een eigenzinnige Kenwood KD-500 waar nog een arm op moet. Aangezien je erg veel belang hecht aan de optische staat is die laatste wellicht interessant.

Ik zou me niet per se richten op 1 model maar gewoon ff een tijdje MP in de gaten houden. ;)

PS als de speler aan de kwaliteitseisen voldoet, de behuizing netjes is maar de kap niet kan je prima een nieuwe kap laten maken voor c.a. 100-150 euro. De kap is meestal het eerste wat achteruit gaat. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Cap schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:06:
Ik zou me niet per se richten op 1 model maar gewoon ff een tijdje MP in de gaten houden. ;)
Dat ben ik inderdaad al een tijdje aan het doen. Wel goed kijken tussen alle meuk die er langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, het meeste werk is de meuk filteren. :P

Laatst nog een Kenwood KD-600 in nieuwstaat compleet met alle onderdelen in de doos. Die is al gereserveerd.

Het is wel zo, als je een gewild model wilt dat helemaal is opgepoetst en zonder een enkel krasje of butsje, dan betaal je de hoofdprijs (Arti en andere (hobby)handelaren vaak met "high-end" in hun naam). Maar vaak moet je bij een particulier even door de wat wat doffe / bekraste kap en het stof heenkijken en zit daaronder nog iets wat uitstekend is. :)
mr_petit schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:47:

Maar gebruikt is er natuurlijk heel veel moois te vinden, ook afhankelijk van hoe lang je zoekt.
Zoiets is ook wel aardig; gebruikte spacedeck:
https://hifi.nl/tweedehan...m-Analogue-Spacedeck.html
Dat is inderdaad een hele interessante.
Of zoiets als deze https://link.marktplaats.nl/m1657021275

Moet dan wel nog wat vanaf m.i. want zonder arm, die moet je ook nog betalen.

Ff verder brainstormen.

VPI scout, ook nog een optie.

Nog iets aparts, helaas boven budget: Luxman PD-310 met lp vacuum zuiger. :)
https://link.marktplaats.nl/m1619467907

Technics SL-110 in hele mooie staat, als je van industrial houdt. De SME arm moet je van houden.
https://link.marktplaats.nl/m1676152546

Of goedkoper en met de V3 SME arm:
https://link.marktplaats.nl/m1664620083

Houd je van goud, deze Dual:
https://link.marktplaats.nl/m1635830305

Dual CS5000 "nieuwstaat":
https://link.marktplaats.nl/m1678898409

[ Voor 163% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:43
Even een ander segment https://tweakers.net/pric...26/konig-hav-tt25usb.html, deze kan ik nieuw voor UR 50,- oppikken en lijkt me leuk om de kinderen (7 en 11) bekend te maken met het fenomeen platen. Kan ik geen buil aan vallen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet als je je geen zorgen maakt om de echt bar slechte geluidskwaliteit of dat de platen die je erop draait eraan gaan. ;)

Voor heel weinig meer koop je een degelijker vintage model, of een losse platenspeler + versterker + speakers. Die maakt dan de platen niet kapot en klinkt veel beter.

Maar het ligt aan het doel. ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Cap schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:11:
Ja, het meeste werk is de meuk filteren. :P

Laatst nog een Kenwood KD-600 in nieuwstaat compleet met alle onderdelen in de doos. Die is al gereserveerd.

Het is wel zo, als je een gewild model wilt dat helemaal is opgepoetst en zonder een enkel krasje of butsje, dan betaal je de hoofdprijs (Arti en andere (hobby)handelaren vaak met "high-end" in hun naam). Maar vaak moet je bij een particulier even door de wat wat doffe / bekraste kap en het stof heenkijken en zit daaronder nog iets wat uitstekend is. :)

[...]

Dat is inderdaad een hele interessante.
Of zoiets als deze https://link.marktplaats.nl/m1657021275

Moet dan wel nog wat vanaf m.i. want zonder arm, die moet je ook nog betalen.

Ff verder brainstormen.

VPI scout, ook nog een optie.

Nog iets aparts, helaas boven budget: Luxman PD-310 met lp vacuum zuiger. :)
https://link.marktplaats.nl/m1619467907

Technics SL-110 in hele mooie staat, als je van industrial houdt. De SME arm moet je van houden.
https://link.marktplaats.nl/m1676152546

Of goedkoper en met de V3 SME arm:
https://link.marktplaats.nl/m1664620083

Houd je van goud, deze Dual:
https://link.marktplaats.nl/m1635830305

Dual CS5000 "nieuwstaat":
https://link.marktplaats.nl/m1678898409
Bijzonder ding wel die Luxman.

Maar hebben ze die "in nieuwstaat" verkerende sl110 nou van een nieuwe kap / scharnieren voorzien door er gewoon een paar schroeven in te janken? (Dat steuntje voor de kap is volgens mij ook niet standaard trouwens) :X Jammer, anders was het nog wel een redelijke prijs imo.
coinman63 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:38:
... Een vintage SL 1411 vind ik ook heel fraai (maar de pietlut in mij zegt dan wel dat ie in uittekende staat moet zijn). Ik ben zo iemand die valt voor de behandeling die Arti Sound aan de spelers geeft. (ik denk dat ik in deze gemeenschap tot een minderheid behoor).
Minderheid weet ik niet, maar als ik de hoofdprijs moet betalen voor "vintage" (wat bij hifi spul toch wel vaak het geval is) wil ik zelf ook wel dat het er echt netjes uitziet... Of het moet echt een koopje zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 15-03-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Charly schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Bijzonder ding wel die Luxman.

Maar hebben ze die "in nieuwstaat" verkerende sl110 nou van een nieuwe kap / scharnieren voorzien door er gewoon een paar schroeven in te janken? (Dat steuntje voor de kap is volgens mij ook niet standaard trouwens) :X Jammer, anders was het nog wel een redelijke prijs imo.
Dat klopt, en ik snap waarom: die grote, zware kap (grote speler! ;)) van de SL-110 werd er origineel los bij geleverd zonder scharnieren. Knap onhandig, steeds die hele kap eraf tillen. En waar laat je hem dan... ;)

Dus bij de meeste SL-110's is die kap in de loop der tijd verloren gegaan en wordt ie zonder verkocht. Dat vind ik pas ellende, geen kap. Al dat stof...

Deze verkoper heeft het dus opgelost met eigen scharnieren en een scharnierend steuntje (verstandig gezien het gewicht vd kap). Vind ik geen gekke oplossing, zag je vroeger ook bij Lenco en ik meen ook Dual. Al met al ziet de speler er keurig uit en over de oplossing is nagedacht. Ik vind het niet verkeerd. Liever een goede custom oplossing dan helemaal geen kap of oplossing, wat mij betreft.

Prijs is inderdaad niet heel vreemd omdat er een gewilde SME3009 arm bij zit die al honderden euro's kost, niet mijn ding maar ja: ze zijn gewild. En niet te vergeten een Ortofon OM30 element. Als die laatste in goede staat is dan is dat zeker ook wel wat waard. Daarnaast is dit geen ding onder het stof en met gebreken maar zo te zien tot in de puntjes verzorgd, compleet met glimmend gepolijst plateau. Ook dat is wat waard.

Ik vind het als vrek op het gebied van vintage hifi nog steeds wat te duur ;), maar aan de andere kant, als je ziet wat er zoal voor meer aangeboden wordt, of wat je er nieuw voor kan krijgen... ik ben dan ook geen goede maatstaf.

PS de speler was ook bedoeld om in te boren. :) Althans, dat grote houten armboard met die schaalverdeling erop. Zo kon je er elke arm op kwijt, ook een 12 inch arm. Daarom is de behuizing ook zo groot. De schaalverdeling op het armboard moest erbij helpen om op het juiste punt te boren. :P

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Er komen in ieder geval interessante spelers voorbij die ik nog niet had gezien. Om een voorbeeld te geven van mijn pietluttigheid: Bij de 'nieuwe' CS500 zie je goedkoop houtlook fineer en zelfs een kiertje tussen de plinth en de rand eromheen. Daar kan ik dus niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snap ik. Dat is overigens geen houtlook fineer maar gewoon zwart plakplastic. ;) Wat mij betreft ook niet de mooiste afwerking.

Je hebt hem ook in een hout(look?)fineer uitvoering, die vind ik zelf fraaier:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SNQspkmH/5266-F1-CE-6837-4-E48-BBA8-48-E6-CBAFE52-B.jpg

Maar dit is meer een speler in de prijsklasse 300 a 400 euro, dat maakt natuurlijk ook verschil met de andere spelers die voor het dubbele of meer weggaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je echt heel kritisch bent valt doorgaans 2e hands bijna altijd af. Zeker als je gaat kijken naar jaren 80/70 toppers. Dat is al heel lang geleden, en vrijwel al die spelers zijn op een gegeven moment naar zolder gegaan.
Spelers uit de jaren 90 (dus van na de lp teloorgang) kunnen wel continue 30 jaar in een mancave oid opgesteld hebben staan.

Of ze moeten gereviseerd zijn, maar dan krijg je dus opnieuw gefineerde of gespoten spelers met niet originele stofkap en dan nog zie je altijd wel iets (krasje op de arm oid wat ze niet kunnen poetsen/spuiten)

Ik denk dat je ook moet kijken naar een wensenlijstje.
Mijn ideale tafel bijv.:
minimaal halfautomaat ( dingen als een cue-up zou te overwegen kunnen zijn)
DD met rem
losse headshells (hoeft niet per se sme, wel retma)
instelbare vta, liefst on the fly
instelbare azimuth ook liefst on the fly maar er is maar 1 arm die dat kan...
stofkap
liefst tangentiaal

Bijna onmogelijke combi, maar geeft natuurlijk wel aan in welke richting je kan zoeken.
Dat is voor jou misschien ook nuttig.

[ Voor 54% gewijzigd door mr_petit op 15-03-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:11:
Als je echt heel kritisch bent valt doorgaans 2e hands bijna altijd af.
Heel kritisch in de zin van "elk van 10cm afstand te bespeuren haarkrasje bij veel scherend licht is een no-go", dan vast en zeker ja. (Probleem is wel dat je met een hagelnieuwe ook al snel een haarkrasje zult maken, ook als je voorzichtig doet. Een kap is nu eenmaal niet van gehard glas bijv. Gelukkig komt er net zo snel als dat haarkrasje een dun laagje stof op zodat je het krasje niet ziet, dat scheelt.).

Een dingetje is wel dat mensen die heel kritisch zijn ook best kritisch zijn op hoe het gemaakt is en het presteert. En die vereisten worden bij nieuw dan alleen gehaald met heel, heel veel geld.

Patstelling dus, tenzij je totaal niet kritisch bent op je bankrekening. :P

Toch heb ik genoeg 2e hands spelers gehad die, op de stofkap na, gewoon showroomwaardig waren. De stofkap is ook wel te vervangen of vaak (nagenoeg) perfect te polijsten. Dus ik zou het persoonlijk niet opgeven. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 15-03-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Cap schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:45:
Maarre, iets aparts zocht je? Nou, hier. :P ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/dc8AAOSwSpBgBXZP/$_86.JPG
Omg wat een lelijk ding zeg. Apart is ie zeker, maar niet in positieve zin. Ik vind het net een keukenmixer op een aanrecht. Leg er een beige of zachtgele plaat op en het lijkt net of je een grote kom cakebeslag aan het maken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Cap schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:49:
Dat is eigenlijk altijd het geval bij draaitafels-met-element, ook de dure: een heel goedkoop element. Totaal uit balans aangezien het element het grootste deel van de geluidskwaliteit bepaalt
Ik vind het eigenlijk zo gek niet. Degenen die een dure draaitafel kopen zijn ook degenen met een mening over elementen en een voorkeur voor een merk/type, en daarom maakt het niet uit wat er bij zit, die wordt toch meteen vervangen. Die VM95E zit er alleen bij omdat de draaitafel anders niet compleet is, niet met de verwachting dat ie gebruikt zal gaan worden. Het is dan toch zonde om je klanten een €500 element te laten kopen naar jouw keuze als die toch hun eigen er op gaan zetten? Maakt je product onnodig duurder. Of het moet nét toevallig het element zijn dat iemand zoekt...

Enige alternatief is dan om het element er los bij te leveren en de klant te laten kiezen bij het bestellen. Maar die zullen wellicht liever rond gaan shoppen en m ergens goedkoper halen dan meteen jouw meerprijzen accepteren. Nee, ik zie eigenlijk geen reden om dure elementen af-fabriek bij een draaitafel mee te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Ik zie dan weer niet de reden om er een goedkoop element bij te doen, dat toch niet gebruikt gaat worden. Scheelt toch weer enkele tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

kozue schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:17:
[...]

Omg wat een lelijk ding zeg. Apart is ie zeker, maar niet in positieve zin. Ik vind het net een keukenmixer op een aanrecht. Leg er een beige of zachtgele plaat op en het lijkt net of je een grote kom cakebeslag aan het maken bent.
Ik dacht eerder aan een vooroorlogs medisch apparaat😂

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
coinman63 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:55:
Ik zie dan weer niet de reden om er een goedkoop element bij te doen, dat toch niet gebruikt gaat worden. Scheelt toch weer enkele tientjes.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Je levert dan een incompleet niet-werkend product. Maar ze zouden het optioneel kunnen maken. Een optie om het instapelement weg te laten tegen korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vroeger zag je het wel bij de hogere spelers in de lijn van de mainstream merken. Deze kwamen vaker zonder element. Maar dat was vooral in Japan en VS het geval. Dat zie je aan het verschil tussen de Europese en Amerikaanse handleidingen van de platenspeler: alleen bij de eerste staat dan in de specs het element vermeld, bij de tweede hoogstens als optioneel accessoire.

Anders was wel dat bij die topspelers van toen meestal een mooi MC element of high-end MM element kwam, geen instap bonded elliptical of zelfs spherical, zoals nu het geval is. Dus ze hadden toen toch wat meer gevoel voor wat bij zo'n speler past of konden het niet over hun hart verkrijgen om "prut" te leveren bij een speler waar ze zoveel moeite voor gedaan hadden. :)

Voor beide benaderingen valt wat te zeggen. Maar het meeleveren van zo'n instap elementje werkt wel in de hand dat mensen een dure speler kopen en denken dat het zo prima is, zeker als het element een spoilertje en likje verf krijgt in de kleur van de speler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Die afwerking kan ik op zijn minst uniek noemen. Het heeft wel iets van luxe weg, maar of ik het mooi kan vinden... dat is een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens, dat kom je vaker tegen bij de high-end merken. Het moet vaak "anders om het anders", en dan verzinnen ze er een audiofiel verantwoorde reden bij om deze gimmick toe te passen. :) Dan krijg je bijv de afwerking voor een leren stoel om de behuizing van je speler. Mooi is het als vorm en materiaal uit functie voortkomen en nog het aanzien waard zijn ook. Maar niet per se apart om het apart te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Cap schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:09:
Eens, dat kom je vaker tegen bij de high-end merken. Het moet vaak "anders om het anders", en dan verzinnen ze er een audiofiel verantwoorde reden bij om deze gimmick toe te passen. :) Dan krijg je bijv de afwerking voor een leren stoel om de behuizing van je speler. Mooi is het als vorm en materiaal uit functie voortkomen en nog het aanzien waard zijn ook. Maar niet per se apart om het apart te zijn.
Al die Audiofiele leuzen die ik dagelijks lees op verscheidene sites... echt eerder vermaak dan dat ik ook maar iets van aanneem. Zoals veel dingen waarmee ze "beweren" dat het werkt.... maar onderbouwd met echt bewijs is het nooit.

Ach ja... we luisteren naar de muziek en niet naar alleen "hoe" het klinkt. Maar goed er zijn bepaalde kringen die daar anders over denken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:54
Toshirou schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:47:
[...]

Al die Audiofiele leuzen die ik dagelijks lees op verscheidene sites... echt eerder vermaak dan dat ik ook maar iets van aanneem. Zoals veel dingen waarmee ze "beweren" dat het werkt.... maar onderbouwd met echt bewijs is het nooit.

Ach ja... we luisteren naar de muziek en niet naar alleen "hoe" het klinkt. Maar goed er zijn bepaalde kringen die daar anders over denken. 8)7
Naar muziek moet je niet luisteren, muziek moet je voelen :P :+

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Jasphur schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Naar muziek moet je niet luisteren, muziek moet je voelen :P :+
En niet te vergeten beleven, anders kan je wel Spotify opzetten ;)

Plaat erop, naald naar beneden, omflippen weer de naald naar beneden en weer genieten _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:54
Precies!

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-05 16:16
kozue schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:12:
[...]

Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Je levert dan een incompleet niet-werkend product. Maar ze zouden het optioneel kunnen maken. Een optie om het instapelement weg te laten tegen korting.
Zelf zou ik platenspeler en element het liefst apart kiezen en kopen. Simpelweg omdat je dan zaken naar je persoonlijke voorkeur kan combineren. Bewust kiezen, zeker als het om de betere spelers en elementen gaat. En discussie over wat 'beter' of 'high-end' is, houd je toch wel, maar een platenspeler van rond de €1.000,00 waar een element van een paar tientjes op zit ....... Zonde, want het eerste wat ik zou doen, is het element vervangen voor een type dat meer uit de speler haalt en meer in balans is.

Ik vraag me af of er veel mensen zijn die een €1.000,00 + platenspeler kopen en niet nadenken over een element of daar op z'n minst advies over inwinnen. Of ze vervolgens een bewuste keuze maken of zich meteen het duurste element dat de verkoper op de plank heeft liggen, aanschaffen is weer een tweede :+ .

Voor de duidelijkheid: ik ben van de categorie Thorens TD 166 met een AT95E :Y . Past prima bij de rest van de setup wat mij betreft.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 16:51

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Zelf ben ik ook al meerdere keren in 'de val' getrapt van het kopen van 2e hands spullen en daar tot nu toe eigenlijk altijd op teruggekomen. Dit heeft in mijn geval vooral te maken met een gebrek aan technische kunde. Zo heb ik al een een Lenco L75 met SME3009 gemaakt (zo'n typische met gelaagde plint) en heb al een zgan L78 voor een volgend project. Ook een Thorens TD160 (met SME3009) staat ergens te verstoffen. Ik ben nooit echt tevreden geweest met het resultaat.
Nu bekruipt me wel het gevoel dat ik gewoon een goede, nieuwe platenspeler aan zou moeten schaffen zodat ik me geen zorgen hoef te maken over mijn gebrekkige bouwkwaliteiten.
Op dit moment ben ik erg gecharmeerd van de Technics SL1500C. Elementen heb ik gelukkig al: Shure V15-III (met Jico SAS) en een Denon DL-304. M.i. prima elementen die aansluiten bij het budget van de SL1500C ;)

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nerpissad schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:49:
Lenco L75 met SME3009 .......Thorens TD160 (met SME3009)
....
Technics SL1500C.
Nu noem je ook wel spelers (en armen) op die elkaars totale tegenstelling zijn.
Dus een snaaraandrijver zonder servosturing met mechanische riemsturing en een tussenwielspeler (beide met armen met meslagering) verglijken met een quartz DD met normale cardanische arm.
Je weet eigenlijk wel van tevoren dat een oude thorens of oude lenco aanzienlijk wat werk met zich meebrengt.
Als je een betrouwbare japanner uit eind jaren 70 of begin jaren 80 neemt verschillen die niet zoveel met een nieuwe speler. Als vergelijk bijv. een sl-1200 mk2 met een nieuwe sl-1500c.

Het grootste probleem met 2e hands is dat als er iets echt stuk is (dus iets gebroken), dat het soms extreem lastig/onmogelijk zal zijn om een nieuw onderdeel te krijgen (voor een sl-1200mk2 zal dat waarschijnlijk minder spelen maar voor andere tafels is het wel een probleem)
Neemt niet weg dat veel van die japanse dd's uit die tijd doorgaans niet zo veel stuk gaat bij normaal gebruik. Maar dat is wel modelspecifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En tegenwoordig kunnen we natuurlijk 3D printen, dat scheelt een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Yalopa schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 06:42:
[...]

Ik dacht eerder aan een vooroorlogs medisch apparaat😂
Lijkt erop dat deze speler watergekoeld is want ik zie een tuinslang onder de tafel liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand eigenlijk waar die arm vandaan komt?
Die heb ik al een keer eerder gezien (volgens mij ook op een zelfbouwproject, maar niet hier).
Het is geen ortofon 212, geen arm van een sansui sr-222, geen rega rb-200 (lijken er m.i allemaal op).
Het contragewicht zit ook andersom (wellicht noodzaak, lichte sme headshell en licht element)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit Van een Rotel RP-3300, je vermoedt misschien al snel een door Jelco gebouwde variant op de SA-50 maar ik zet mijn geld op Acos gezien het gelijk onderstel met anti-skating en armlift/hendel, net als de Rega R200 dus.

Edit: Michiel vermoedt een Jelco maar ik denk dus van niet, het moet toch echt een Acos zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 16-03-2021 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooi gevonden, rp-3300

Ja moeilijk te zien. Als het een Acos is, dan is de kans groot dat er CEC onderdelen in zitten (de rb200 is van binnen deels een cec).
Maar ik sluit niet uit dat Jelco ook CEC onderdelen heeft gebruikt en vice versa. Veel onderdelen van armen lijken echt veel op elkaar. Het is allemaal 1 pot nat als je het mij vraagt. Ik denk dat veel van die toonarmfabrikanten niet al hun onderdelen zelf maakte, maar ook weer toeleveranciers hadden (je gaat geen plasticgietsysteem aanschaffen als je alleen een dopje voor het handeltje van de armlift moet maken). Die verkopen ook weer allerlei spul door lijkt mij (dat zou ik doen althans)
De zwarte toonarmklem op die rotel lijkt overigens wel heel veel op de toonarmklem van een jelco sa-50.

Ik zie wel echt een behoorlijk rare ic op de motorsturing van die rotel zitten. Als die stuk is ben je de klos :+

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 16-03-2021 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Acos made in Japan versie die Rega gebruikte is de R200, de RB200 was de made in Britain versie die erna kwam. :)

Idd is het natuurlijk een brei van toeleveranciers. Maar ik vermoed wel dat 1 enkele subcontractor de arm voor Rotel in elkaar zette, en dan zet ik mijn geld in dit geval op Acos. CEC kan ook, die had er vast en zeker mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 20:25
Eind vorig jaar heb ik een fraai spelende Dual 604 uit de jaren '70 op de kop getikt, maar deze heeft een hele grote scheur in de kap en een hoek is flink beschadigd. Nu heb ik wel even wat her en der rondgekeken op eBay en zo, maar áls er al een passende kap wordt aangeboden, kost deze doorgaans meer dan 100 euro. En op Marktplaats hebben de Duals of geen kap of een beschadigde.
Nu staat de speler in het audiomeubel, achter een klep en zonder kap, maar dit is een tijdelijke oplossing totdat ik uitvoering kan geven aan een eigen kastje voor de speler. Een stofkap hoort er toch eigenlijk wel op.
Waar halen jullie eigenlijk een vervangende stofkap vandaan als deze ontbreekt of kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Oeh, deze duitsers hebben ook wel mooi / bijzonder spul staan zeg. Gebruikte platenspelers van pak hem beet 150 euro tot 30k en meer... :o

Als de set ontwerpers van Star wars ooit een platenspeler hadden ontworpen hadden was dit hem geworden denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://www.springair.de/media/image/d9/49/cb/69225.jpg

https://www.springair.de/de/kenwood-l-07-d/h69225

Mooi goud is niet fout? Voor net geen 28k is ie van jou. 8)

Afbeeldingslocatie: https://www.springair.de/media/image/88/84/d8/h59945-0-59945.jpg
https://www.springair.de/...12-rg-gold-limited/h59945
Kenny_NL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:50:
Waar halen jullie eigenlijk een vervangende stofkap vandaan als deze ontbreekt of kapot is?
Geef je weinig kans helaas, vervangende kappen zijn eigenlijk altijd een dure grap. In dit geval is je beste / goedkoopste optie denk ik een defect exemplaar van een vergelijkbare dual op de kop tikken waar wel een nette kap bij zit. Geduld hebben en mp / ebay in de gaten houden.

[ Voor 37% gewijzigd door Charly op 16-03-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Springair vraagt altijd hoge tot ridicuul torenhoge prijzen. :) Daarom staat menig apparaat járen te koop voordat een of andere sukkel ze koopt (of ze ze via een ander kanaal van de hand doen). :P

Maar mooi spul kopen ze wel op ja. :Y Ze weten waar het geld mee te verdienen valt.

Maar over de ridicule prijzen voor budget spul, neem nou voor de grap eens deze. De Technics SL-J1, snaaraangedreven budget versie van de direct drive SL-J2, wat weer een nakomer is van hoogstens het niveau SL-5. (In die tijd waren de riemaangedreven spelers allemaal de budget versies van de direct drives met her en der fikse kostenbesparingen).

Deze verkoper heeft gelukkig niet bij springair gegoogled want anders zou ie minimaal 350 euro vragen, waarschijnlijk 400. :P

[ Voor 68% gewijzigd door Cap op 16-03-2021 22:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Kenny_NL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:50:
Eind vorig jaar heb ik een fraai spelende Dual 604 uit de jaren '70 op de kop getikt, maar deze heeft een hele grote scheur in de kap en een hoek is flink beschadigd. Nu heb ik wel even wat her en der rondgekeken op eBay en zo, maar áls er al een passende kap wordt aangeboden, kost deze doorgaans meer dan 100 euro. En op Marktplaats hebben de Duals of geen kap of een beschadigde.
Nu staat de speler in het audiomeubel, achter een klep en zonder kap, maar dit is een tijdelijke oplossing totdat ik uitvoering kan geven aan een eigen kastje voor de speler. Een stofkap hoort er toch eigenlijk wel op.
Zoek eens contact met de Vries uit Schiedam, maakt ze nieuw en redelijke prijzen en verpakt / verzend ze geheel in piepschuim. https://www.marktplaats.n...fkap.html?previousPage=lr

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V

D_V

Hadden we het hier laatst toevallig over Crosby, Stills, Nash & Young's "Deja Vu", inmiddels is er een "50th Anniversary Deluxe Edition" aangekondigd!

Afbeeldingslocatie: https://img.secure.cdn-2.warnerartists.net/media/catalog/product/cache/2573/image/800x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/d/edit-csny_dejavu_deluxeedition_productshot.jpg

Schijnt ook nog een vinyl versie te komen:

Afbeeldingslocatie: https://townsquare.media/site/295/files/2021/03/csny_dejavu_5lp_d2c_productshot_1.jpg
Déjà Vu van Crosby, Stills, Nash & Young krijgt uitgebreide heruitgave in mei

Het legendarische album Déjà Vu van ‘supergroup’ Crosby, Stills, Nash & Young krijgt in mei een uitgebreide heruitgave. De box bestaat uit vier cd’s en een lp, inclusief nooit eerder uitgebrachte demo’s, outtakes en alternatieve versies van verschillende albumnummers. Ook zit er een boek bij, vol met zeldzame foto’s en citaten van alle groepsleden.

Naast een remaster van het originele album, dat oorspronkelijk in maart 1970 verscheen, bevat de boxset drie cd’s met veelal onuitgebrachte opnames. Zo vind je op de tweede disc met demo’s onder meer een versie van de hit Our House door Graham Nash en zijn toenmalige geliefde Joni Mitchell en zingen Crosby, Stills & Nash het lied How Have You Been van John Sebastian. Een schijf met outtakes bevat o.a. de niet eerder officieel verschenen songs 30 Dollar Fine, Ivory Tower en Right On Rock ‘N’ Roll. Tot slot is er ook nog een cd met verschillende alternatieve opnames van de bekendere nummers.

De 50th Anniversary Edition van Déjà Vu verschijnt op 14 mei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-05 16:54
Ik kon het toch niet laten en heb deze 2 LP's besteld: :)

Afbeeldingslocatie: https://www.superdeluxeedition.com/wp-content/uploads/2021/01/brothers_half_600-300x300.jpg
Dire Straits - Brothers in Arms 2LP half-speed mastered vinyl

Afbeeldingslocatie: https://www.superdeluxeedition.com/wp-content/uploads/2021/01/localhero-300x300.jpg
Mark Knopfler - Local Hero half-speed mastered vinyl LP

Linkje naar interview met Abbey Road mastering engineer Miles Showell over half-speed mastering inzake deze albums.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Laatst online: 29-05 20:47

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Hier ook op zoek naar een platenspeler. Ik kom in mijn zoektocht (prijs tot ongeveer €400, incl. voorversterker) uit op een Pro-ject T1 Phone SB. Het minimalistische design spreekt me ook erg aan van deze speler.
Nu heb ik ook een tip gelezen voor een Denon DP-400. Beide spelers hebben een ingebouwde voorversterker.

Ik kan veel info vinden over de Pro-ject, maar bijzonder weinig reviews en ervaringen met de Denon. Hebben jullie enig idee hoe deze twee spelers zich tot elkaar verhouden? Tips/voorkeur?

[ Voor 7% gewijzigd door Thrace Grumble op 19-03-2021 21:07 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die speler heeft geen instelbare antiskating. Dat kan ik geen serieuze draaitafel noemen (voor de beeldvorming: alle serieuze draaitafels van de afgelopen 50 jaar hebben instelbare antiskating; het is m.i. basisfunctionaliteit net als instelbare naalddruk).

Dit houdt in dat je eigenlijk nooit een ander element kan monteren die een andere naaldvorm of andere naalddruk nodig heeft.
Ik zou nooit een project speler uit de elemental line, primary line, juke box line of T line kopen.
De Essential line of Debut line is waar m.i. de volwaardige spelers beginnen. Triest maar waar (al zijn die spelers prima betaalbaar)

De denon dp-400 kom je inderdaad niet zo vaak tegen, maar z'n goedkopere broertje de dp-300f wordt extreem goed verkocht en is op zich een goed doordacht product.

Je kan natuurlijk ook een losse phonopre kopen als je niet kan slagen voor een tafel met ingebouwde phonopre. Goede losse phonopre's beginnen ca. vanaf €50

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 19-03-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Laatst online: 29-05 20:47

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

mr_petit schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:00:
[...]

Die speler heeft geen instelbare antiskating. Dat kan ik geen serieuze draaitafel noemen (voor de beeldvorming: alle serieuze draaitafels van de afgelopen 50 jaar hebben instelbare antiskating; het is m.i. basisfunctionaliteit net als instelbare naalddruk).

Dit houdt in dat je eigenlijk nooit een ander element kan monteren die een andere naaldvorm of andere naalddruk nodig heeft.
Ik zou nooit een project speler uit de elemental line, primary line, juke box line of T line kopen.
De Essential line of Debut line is waar m.i. de volwaardige spelers beginnen. Triest maar waar (al zijn die spelers prima betaalbaar)

De denon dp-400 kom je inderdaad niet zo vaak tegen, maar z'n goedkopere broertje de dp-300f wordt extreem goed verkocht en is op zich een goed doordacht product.

Je kan natuurlijk ook een losse phonopre kopen als je niet kan slagen voor een tafel met ingebouwde phonopre. Goede losse phonopre's beginnen ca. vanaf €50
Hmm... zit iets in ;) De Rega Planar 1 heeft dat ook niet toch? Toch lees ik hier en op andere fora veel lof over de P1, die (dacht ik) qua naald prima te upgraden is. Heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Is Thomann.de betrouwbaar? Zet hebben nl. een aantal spelers in de verkoop die te mooi om waar te zijn lijken te zijn (bv. https://www.thomann.de/nl...dmaster_hgw.htm#bewertung)

Anders toch maar een losse preamp overwegen. Lastig hoor :) Ik dacht trouwens dat preamps duurder waren, welke is aan te raden voor een beperkt budget? De TC-750?

[ Voor 16% gewijzigd door Thrace Grumble op 20-03-2021 00:17 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thrace Grumble schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:12:
[...]
Hmm... zit iets in ;) De Rega Planar 1 heeft dat ook niet toch? Toch lees ik hier en op andere fora veel lof over de P1, die (dacht ik) qua naald prima te upgraden is. Heb ik dat dan verkeerd begrepen?
Tsja, op veel fora lees je m.i. de grootste onzin, maar dat is een ander verhaal.
De Rega P1 heeft idd ook geen instelbare antiskating, en het model P2 van vorig jaar ook niet voor zover ik weet. Dit jaar hebben ze volgens mij de P2 weer met een andere (betere) arm uitgerust die wel instelbare antiskating heeft.

Je kan heel lang over antiskating praten, met name wat de juiste manier is om het af te stellen, maar het feit blijft dat er een skatingkracht bestaat, die varieert met naalddruk en naaldvorm.
Dat is ook de reden dat elke (echt elke) enigzins volwaardige speler van de afgelopen 50(!) jaar met instelbare antiskating uitgerust is.
En hedendaagse spelers zonder instelbare antiskating zijn dan ook de èchte instapmodellen, waarbij ze dus elke euro willen besparen. Geen enkele fabrikant heeft vast ingestelde antiskating op hun topmodel :+ :D

Zelf vind ik dat antiskating per 0,5 gram minimaal ingesteld moet kunnen worden. Dus zelfs sommige spelers die zo'n draadje hebben met gewichtje hebben soms maar 3 groefjes om het in te stellen.
Dat werkt, maar is eigenlijk al te grof.
Als je in de geschiedenis terugkijkt hoe precies sommige thorensen en vooral ook duals qua antiskating ingesteld konden worden, ook met aparte verdeelschalen voor verschillende stylusprofielen, of zelfs aparte verloopskarakteristieken. En dan hebben we het al over mid jaren 70 dat dat kennisniveau zo ver gevorderd was.
Is Thomann.de betrouwbaar? Zet hebben nl. een aantal spelers in de verkoop die te mooi om waar te zijn lijken te zijn (bv. https://www.thomann.de/nl...dmaster_hgw.htm#bewertung)
Ik heb er zelf nooit besteld, maar het is een hele grote toko. Dus die moeten wel betrouwbaar zijn.
Anders toch maar een losse preamp overwegen. Lastig hoor :) Ik dacht trouwens dat preamps duurder waren, welke is aan te raden voor een beperkt budget? De TC-750?
Ja, TC-750 is goed.
De ART DJPRE II komt ook goed uit sommige tests, maar die heeft wel een inputcondensator (min. 100pF).
Als je audio technica elementen gaat gebruiken is dat m.i. niet beter. Een inputcondensator geeft doorgaans meer hoge tonen rond de 10kHz; AT elementen hebben dat doorgaans absoluut niet nodig.
De capaciteit van je interlink is voor een AT element doorgaans voldoende.
Dus ook bij de interlink die je gaat gebruiken tussen draaitafel en phonopre moet je eigenlijk letten op hoeveel capaciteit die heeft.
Zie ook mijn lijstje van musthaves betreffende interlinks:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Hierin staat ook een verwijzing naar metingen die ik gedaan heb met verschillen tussen hoe een goedkope 'dropveterinterlink', welke een hoge capaciteit heeft het geluid kan beïnvloeden (wel een vrij technisch verhaal is dat). Dat hoeft niet op voorhand negatief te zijn; het is een toonregeling. Je krijgt bij 10khz een bult en daarboven valt het sneller af. Zelf wil ik dat niet hebben, maar andere mensen soms wel.
An sich vind ik persoonlijk dat verschillen tussen losse phonopre's behoorlijk klein zijn. Het verschil in inputcondensators is wel te horen (al is 100pF extra maar een klein verschil hoor); het allerbelangrijkste vind ik brom/ruis. Dat komt meestal uit de voeding van de phonopre (goedkope stopcontactplug), maar kan ook liggen aan hoe je kabels hebt lopen en wellicht in hoeverre het kastje zelf brom oppikt van naburige kabels en apparaten. Hou ook halogeenlampen met dimmers weg van je apparatuur.

In die musthave lijst staan ook de andere dingen die je eigenlijk nodig hebt om een platenhobby goed te benutten.

Je kan natuurlijk ook naar gebruikte phonopre's kijken, maar dat geldt natuurlijk ook voor de draaitafel.
Er zijn legio jaren 70/jaren 80 modellen die tussen de +/- €50 en €150 kosten maar in feite beter presteren dan tafels tot ca. € 900,--. Maar omdat het oude tafels zijn, zijn ze soms niet 100% puntgaaf en hebben soms ook onderhoud nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 20-03-2021 11:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik ben nu een Dual 601 aan het opknappen. Uiterlijk is hij nagenoeg perfect en na het nodige schoonmaken/smeren/afstellen begint hij ook weer goed te werken. Ik zit nog op een nieuwe snaar en steuerpimpel te wachten, ik had zelf een pimpel gebeund maar die werkt net niet perfect. De naald van het m20 element ziet er nog goed uit en klinkt ook nog goed. Nieuwe naald is 85 euro. Ik heb nu ongeveer 100 euro uitgegeven, 70 voor de draaitafel en 30 aan onderdelen. Dus straks heeft er weer een vriend of collega een prachtige goed werkende draaitafel staan voor een bedragje waar je amper een Krasley voor kan kopen.
Als je een budget van een paar honderd euro hebt zou ik altijd voor een vintage speler gaan en die netjes laten opknappen.

Edit: Steuerpimpel nog wat ingekort, testing 123. ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFFSHAokp0CkANFt1RXWUq9slew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLNlBRQIFIFkN6ctb4iozRYt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door nineball op 20-03-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Thrace Grumble schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:12:
[...

Thomann is een topbedrijf. Zeer professioneel, goede prijzen en snelle verzending. Als er al wat is, hebben ze Nederlands sprekende mensen als contact.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJImzp6HbMCdXG9bORPhQxkZzio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3d1S1IeZclBCtPJjo7UmHjUX.jpg?f=user_large

Ding-dong de post.nl man aan de deur

Links wederom een prachtig blues (harmonica) album vanSonny Boy Williamson op het Analogue productions label en rechts uw aller wel bekende Joe Bonammasa ditmaal Live in Sydney.... Gauw wassen en luisteren :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oldsmelly schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:25:
[Afbeelding]

Ding-dong de post.nl man aan de deur

Links wederom een prachtig blues (harmonica) album vanSonny Boy Williamson op het Analogue productions label en rechts uw aller wel bekende Joe Bonammasa ditmaal Live in Sydney.... Gauw wassen en luisteren :-)
Ga gauw maar genieten... Die Joe Bonamassa is echt super! _/-\o_ De live ervaring spat er vanaf met de juiste apparatuur om het ook zo te laten klinken... Aanrader dus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Laatst online: 30-05 21:21
Iemand toevallig een goed adresje om een oude platenspeler op te laten knappen ?

Woon in Midden-Limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Diagonaal schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:07:
Iemand toevallig een goed adresje om een oude platenspeler op te laten knappen ?

Woon in Midden-Limburg
Welk merk en type? Als het namelijk een Technics is dan zou Albepro in Helmond geschikt zijn (voor mij de enige aanrader als je een Technics speler hebt)... Die hebben ook goede dingen gedaan met mijn Technics SL-1710, inclusief zeer nette service achhteraf...

Anders zou je eens kunnen kijken bij Vintage Sound Systems (https://www.facebook.com/...Systems-1826391684338828/). Ik heb vernomen van anderen dat zij ook repareren... ;)

Want wat is er eigenlijk mis met je platen speler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:48
rcor schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:21:
[...]

Ga gauw maar genieten... Die Joe Bonamassa is echt super! _/-\o_ De live ervaring spat er vanaf met de juiste apparatuur om het ook zo te laten klinken... Aanrader dus! ;)
Ja ook deze klinkt weer erg lekker zeg... altijd met zijn live albums krijg je echt dat lekkere "ik sta in de zaal" gevoel.

Heb nu een aantal van zijn live-albums en deze staat wel erg hoog in het lijstje _/-\o_

Maar mochten mensen het album nog niet kennen, voor mij nog steeds op 1 zijn Live-album "Live at Carnegie Hall - An acoustic evening" gevolgd door Muddy at Red Rocks Live :9~

[ Voor 14% gewijzigd door oldsmelly op 21-03-2021 09:45 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Laatst online: 30-05 21:21
rcor schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:42:
[...]

Welk merk en type? Als het namelijk een Technics is dan zou Albepro in Helmond geschikt zijn (voor mij de enige aanrader als je een Technics speler hebt)... Die hebben ook goede dingen gedaan met mijn Technics SL-1710, inclusief zeer nette service achhteraf...

Anders zou je eens kunnen kijken bij Vintage Sound Systems (https://www.facebook.com/...Systems-1826391684338828/). Ik heb vernomen van anderen dat zij ook repareren... ;)

Want wat is er eigenlijk mis met je platen speler?
Het is een Technics SL 3310. Dit betreft een recent erfstuk, dus zit ook nog enige emotionele waarde aan. Naald is sowieso kapot. Verder lijkt me dit dan het juiste moment voor groot onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Diagonaal schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Naald is sowieso kapot. Verder lijkt me dit dan het juiste moment voor groot onderhoud
Als het alleen een naald is en groot onderhoud (volgens mij hoeft er aan een sl-3310 niet zoveel onderhouden te worden behalve wat spindle olie misschien), kan je bij elke draaitafelreparateur met goede reputatie terecht.
Dr. Dual (almere), Dr. thorens (nijmegen) etc.

Sterker nog, alleen een nieuwe naald in het element stoppen en het plateau eraf halen en een drupje olie in het lagergat doen kan je zelf denk ik ook wel ;)

Of is er iets heel specifieks stuk aan de tafel?

Zonder dat we weten waar je woont is een advies geven ook lastig, behalve dat je nooooit een draaitafel moet opsturen tenzij je exact weet hoe je zo'n ding moet verpakken en ook het juiste verpakkingsmateriaal voor handen hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 21-03-2021 11:00 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.