Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.785 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
rcor schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:44:
[...]

[...]

Ik heb deze LP hier ook liggen, maar ondervindt zelf geen problemen of ernstige tikken... Heb je de LP al eens gewassen met een platen wasser (lees: Okki Nokki / Knostibak)? Lijkt mij dat die tikken voort vloeien door restjes papier van de binnen hoes, dat komt wel vaker voor... ;)
Ik heb de LP gewassen inderdaad. Met andere LP's heb ik dit ook niet. Het is vooral nummer 1 op de A zijde.
Heb jij ook bruine vlekken in de witte plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:25
Vlekken op een gekleurde vinyl plaat kan altijd gebeuren, dat heeft imho geen invloed op de geluidskwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:44

EraZor

Don't mention the war

Iemand ervaring met een Pro-ject VT-E (verticale) draaitafel?

Ik heb net mijn (geüpgraded) Debut 2 (met een Ortofon 2M Red element) vervangen door deze. De OM 5E naald vervangen voor een OM 10, en ik vind m (voor een kitscherig hebbedingetje, want dat blijft t natuurlijk 😄) verrassend goed klinken! Zeker aan de muur gemonteerd (een buitenmuur, dus geen trillingen).

Wat mij betreft een blijvertje! De Debut 2 gaat er uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d3WVpCDx/20210219-155218.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door EraZor op 09-03-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:29
Kleineheino schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:11:
Hallo,

Graag wil ik een vraag stellen over de LP van Danny Vera, The new now. Deze LP heb ik een poosje geleden nieuw gekocht maar helaas zaten er in deze plaat tikken, vooral het 1e nummer. Ik heb deze om mogen ruilen maar helaas weer hetzelfde, ook weer vooral nummer 1 op de A zijde. Ook deze weer omgeruild maar helaas, weer tikken in de plaat.

Ook de geluidskwaliteit valt me een beetje tegen. De meeste nummers klinken prima maar er staan een paar nummers op die niet mooi klinken.

Deze plaat is in een witte uitvoering, de 2e LP die ik kreeg zat een bruine vlek op. Blijkbaar gebeurt dit tijdens de persing. De 3e die ik nu heb is nog erger, daar zitten veel bruine vegen in. Voor zover ik hoor heeft de kwaliteit van afspelen hier geen hinder van maar mooi vind ik het niet.

De vraag die ik heb is of er wellicht meer mensen zijn die dezelfde ervaring hebben die ik hierboven beschrijf? Volgens de leverancier ben ik echt de enige die hierover klaagt.

BVD
Heino
De reactie van de verkoper is herkenbaar. Je bent altijd de eerste of de enige die een klacht heeft :+ .

Zoals door anderen aangegeven zijn kleurverschillen in welke vorm dan ook op zichzelf geen oorzaak van mindere geluidskwaliteit. Ik zou de LP nog een keer door de wasstraat jagen en kijken of dat helpt. Heb je de mogelijkheid om de LP op een andere platenspeler te beluisteren? Ik ga er van uit dat je hem online hebt gekocht (iets met Covid-19). Misschien de laatste keer retour en geld terug en een exemplaar bij een andere webshop bestellen. Oké, oké, de kans is klein, maar héél misschien is er een batch waar vervuiling in zit.....

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:11

D_V

Bestla schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:40:
Vlekken op een gekleurde vinyl plaat kan altijd gebeuren, dat heeft imho geen invloed op de geluidskwaliteit.
Klopt ja, ik heb op mijn Oasis lp ook zoiets, net alsof iemand er een sigaret op uitgedrukt heeft. :o

Je merkt er met afspelen gelukkig niets van, al lijkt het wel voelbaar als je er met een vinger voorzichtig over gaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/602fd8b02a937/602fd8b0283c8-IMG_20210219_162224.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Op bijna alle gekleurde singles in mijn jukebox is wel wat aan te merken, maar spelen er niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
Bestla schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:40:
Ik heb daar een andere mening over, de gekleurde 12"inch van New Order die grijs had moeten zijn was gemaakt met nog een deel van de batch van de witte run van iets anders en er was helaas een erg duidelijke ruis te horen, gelukkig hadden ze er nog 1 liggen die wel goed was. En ook helemaal grijs. Kwaliteits-controle is ook niet meer wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
Vintage1967 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:55:
[...]

De reactie van de verkoper is herkenbaar. Je bent altijd de eerste of de enige die een klacht heeft :+ .

Zoals door anderen aangegeven zijn kleurverschillen in welke vorm dan ook op zichzelf geen oorzaak van mindere geluidskwaliteit. Ik zou de LP nog een keer door de wasstraat jagen en kijken of dat helpt. Heb je de mogelijkheid om de LP op een andere platenspeler te beluisteren? Ik ga er van uit dat je hem online hebt gekocht (iets met Covid-19). Misschien de laatste keer retour en geld terug en een exemplaar bij een andere webshop bestellen. Oké, oké, de kans is klein, maar héél misschien is er een batch waar vervuiling in zit.....
bedankt voor de reactie. Ik had gevraagd of het wellicht mogelijk is dat er een batch is die wat minder van kwaliteit is. Het antwoord hierop was dat er maar 1 batch van heel veel is en dat het meer dan een jaar kan duren voordat er weer een nieuwe batch komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EraZor schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:51:
Iemand ervaring met een Pro-ject VT-E (verticale) draaitafel?

Ik heb net mijn (geüpgraded) Debut 2 (met een Ortofon 2M Red element) vervangen door deze. De OM 5E naald vervangen voor een OM 10, en ik vind m (voor een kitscherig hebbedingetje, want dat blijft t natuurlijk 😄) verrassend goed klinken! Zeker aan de muur gemonteerd (een buitenmuur, dus geen trillingen).

Wat mij betreft een blijvertje! De Debut 2 gaat er uit.

[Afbeelding]
Ik heb geen ervaring met deze speler, maar ik vindt het allemaal een beetje tricky... Ik heb toch liever een speler die horizontaal opgesteld staat omdat ik dan zeker weet dat de anti-skating en naalddruk klopt...

Ik heb er namelijk geen goed gevoel over bij die twee instellingen bij deze speler in verticale toestand...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Tsja eea is "vanaf de fabriek ingesteld" en lijkt heel aardig. Ook m'n matige (oude) platen tracken prima. Overigens is dat allemaal ook handmatig in te stellen. Verder is m'n enige referentie m'n oude Debut 2 (en m'n gehoor, uiteraard), en hoewel van tevoren sceptisch, ben ik behoorlijk enthousiast!

Natuurlijk is t allemaal geen super high-end, maar dat pretendeert t natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pman63 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:41:
[...]
Ik heb daar een andere mening over, de gekleurde 12"inch van New Order die grijs had moeten zijn was gemaakt met nog een deel van de batch van de witte run van iets anders en er was helaas een erg duidelijke ruis te horen, gelukkig hadden ze er nog 1 liggen die wel goed was. En ook helemaal grijs. Kwaliteits-controle is ook niet meer wat het was.
Dit zijn wel verontrustende berichten. Dat zou dus inhouden dat gekleurd vinyl (of in ieder geval meerdere kleuren) toch een verschil in geluidskwaliteit kan geven.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan natuurlijk ook zodra er andere pigmenten zijn toegepast dan bij zwart. Mijn gekleurd vinyl heeft gemiddeld meer ruis dan zwart. Uiteraard betekent dat niet dat het zwarte allemaal goed is. Maar voor mij liever zwart. Uiteindelijk, als de kleurgimmick er voor mij af is, vind ik dat stiekem ook het mooiste. Het is een beetje hetzelfde als bij de inrichting van een huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Misschien wel interessant leesvoer:

https://blog.discogs.com/...s-black-or-colored-vinyl/

Tldr: bij moderne persingen zou t geen noemenswaardig verschil moeten hebben (muv picture discs)

Eigen ervaring:
Een aantal 'bootlegs' die ik heb ik gekleurd vinyl klinken idd minder. (oudere (30+ jaar) non-officiele persingen op gekleurd vinyl, van dezelfde masters (iig volgens Discogs). Niet 'platter' oid of met tikken, maar simpelweg wat meer ruis.
Alle het nieuwe gekleurd vinyl klinkt exact gelijk aan de zwarte persingen (ik heb nogal wat dubbel).
Ik merk bij nieuwe platen vaak wel wat meer verschil na t wassen in de knosti tussen zwart en gekleurd vinyl. T zou kunnen door vet van de mallen, of wat statische electriciteit; geen idee. Gekleurd vinyl lijkt daar meer last van te hebben (althans; de.aten in mijn collectie). Uitzondering op die laatste regel is ongekleurd (doorzichtig) vinyl.

[ Voor 66% gewijzigd door EraZor op 20-02-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:15
EraZor schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:57:
Misschien wel interessant leesvoer:

https://blog.discogs.com/...s-black-or-colored-vinyl/

Tldr: bij moderne persingen zou t geen noemenswaardig verschil moeten hebben (muv picture discs)

Eigen ervaring:
Een aantal 'bootlegs' die ik heb ik gekleurd vinyl klinken idd minder. Niet 'platter' oid of met tikken, maar simpelweg wat meer ruis.
Alle het nieuwe gekleurd vinyl klinkt exact gelijk aan de zwarte persingen (ik heb nogal wat dubbel).
Ik merk bij nieuwe platen vaak wel wat meer verschil na t wassen in de knosti tussen zwart en gekleurd vinyl. T zou kunnen door vet van de mallen, of wat statische electriciteit; geen idee. Gekleurd vinyl lijkt daar meer last van te hebben (althans; de.aten in mijn collectie). Uitzondering op die laatste regel is ongekleurd (doorzichtig) vinyl.
Ook niet zo vreemd bij bootlegs. Daarom zijn het ook bootlegs. Je zou eigenlijk van 1 boetleg 2 versies moeten hebben om eea te checken ; zwart en gekleurd. Dan zijn er conclusies te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

maartend schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Ook niet zo vreemd bij bootlegs. Daarom zijn het ook bootlegs. Je zou eigenlijk van 1 boetleg 2 versies moeten hebben om eea te checken ; zwart en gekleurd. Dan zijn er conclusies te trekken.
Dat hangt een beetje van de bootleg af: als t een onofficiele release is, maar met dezelfe mallen geperst, kan zeker wel gebruiken. Als t idd een bootleg betreft, als in een (semi-)illegale opname, radiouitzending whatever, dan gaat dat vergelijk mank, idd. Maar goed: dit is puur mijn eigen ervaring, en ook zeker niet als meer dan dat bedoeld.

Ik heb mn post even wat verduidelijkt.

[ Voor 9% gewijzigd door EraZor op 20-02-2021 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Slechte kwaliteit persingen met ruis komen denk ik van versleten matrijsen bij de perserij. Die dingen kunnen maar een X aantal kopieën maken, en als je net te lang doorgaat krijg je probleem LP's. Kleur doet er niet toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 21-02-2021 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
Als dat zo is dan is de matrijs na 5000 exemplaren al versleten, (dat was het aantal wat ervan zijn gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
pman63 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:24:
Als dat zo is dan is de matrijs na 5000 exemplaren al versleten, (dat was het aantal wat ervan zijn gemaakt)
Als ze daadwerkelijk 5000 exemplaren met 1 matrijs hebben gemaakt zou mij de slechte kwaliteit niet verbazen. Een matrijs gaat ongeveer 1500 stuks mee, voor dat ze te vuil/versleten zijn, heb ik geleerd in de GZ fabriek documentaire.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Het is allemaal terug te voeren op kostenbesparing. Dat is in de basis niet slecht, maar mag nooit ten koste gaan van kwalitieit, en dat wordt nog wel eens vergeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:29

Case_C

[Team Carrack]

Zat afgelopen tijd al te zoeken naar een geschikte oplossing voor m'n platen. Momenteel staan ze naast de LP tegen de boxen aan te leunen... dus tijd om dat wat beter in te richten.

Was wel op zoek naar een kast waar je van bovenaf erdoor kan bladeren. Maar in de meeste gevallen kom je dan uit op van die losse bakken.

Uiteindelijk de volgende oplossing tegengekomen, met meer dan voldoende ruimte voor de komende jaren :) . Voorlopig past alles nog wel in de bovenste bak, en het zal ook wel even duren voor hier 300 platen in zitten :P .

Afbeeldingslocatie: https://im.static-thomann.de/pics/prod/503342.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-07-2021
Vraagje:

Handleiding van mijn preamp zegt dat ik aarding van de platenspeler naar de preamp moet laten gaan en dan van de preamp naar de receiver.

Is dit nodig of levert dit ergens nog een voordeel op?
Ik zie niet in waarom niet gewoon rechtstreeks naar de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Laatst online: 22:23
Case_C schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:23:
Zat afgelopen tijd al te zoeken naar een geschikte oplossing voor m'n platen. Momenteel staan ze naast de LP tegen de boxen aan te leunen... dus tijd om dat wat beter in te richten.

Was wel op zoek naar een kast waar je van bovenaf erdoor kan bladeren. Maar in de meeste gevallen kom je dan uit op van die losse bakken.

Uiteindelijk de volgende oplossing tegengekomen, met meer dan voldoende ruimte voor de komende jaren :) . Voorlopig past alles nog wel in de bovenste bak, en het zal ook wel even duren voor hier 300 platen in zitten :P .

[Afbeelding]
Die ziet er mooi uit!

Waar heb je hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

teot schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:06:
[...]
Die ziet er mooi uit!

Waar heb je hem besteld?
Thomann.de, voor zover ik kon vinden ook de enige die deze aanbied. Prijs is wel iets aan de hoge kant, maar aan de andere kant.. honderden platen in een kastje te proppen t.w.v. 2 platen dan is die verhouding ook zoek. Dus dan maar liever een paar centen meer en hopelijk betere kwaliteit.

Leek overigens in eerste instantie wel direct leverbaar, maar na bestelling blijkt er toch 2/3 weken levertijd op te zitten. Maar daar is de tijd ook naar, dat komt niet op een maandje zeg maar :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:50
maxdevis schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:48:
Vraagje:

Handleiding van mijn preamp zegt dat ik aarding van de platenspeler naar de preamp moet laten gaan en dan van de preamp naar de receiver.

Om aardlussen tegen te gaan die tot hoorbare problemen kunnen leiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

maxdevis schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:48:
Vraagje:

In de handleiding van mijn Gram Amp 2 staat juist specifiek dat de ground alleen naar de voorversterker mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:48

sjaool

Every life should have 9 cats

D_V schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:52:
[...]

In de handleiding van mijn Gram Amp 2 staat juist specifiek dat de ground alleen naar de voorversterker mag gaan.
Het enige waar die aarding voor is, is het voorkomen van aardlussen wat dus brom kan veroorzaken. Probeer eerst het aarden van je platenspeler naar de pre-amp. Heb je dan geen last van brom dan zou ik de aarding van de pre-amp naar de versterker achterwege laten.

Goede en leuke bron van no-nonsens info Breem.nl

[ Voor 10% gewijzigd door sjaool op 22-02-2021 14:05 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
teot schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:06:
[...]

Die ziet er mooi uit!

Waar heb je hem besteld?
Directe link via google reverse image search, want die site laat zich niet makkelijk navigeren:
https://www.thomann.de/intl/thon_lp_studio_rack_bk.htm

Handig om die de volgende keer meteen erbij te droppen.

Te vinden onder DJ Equipment > Turntables > turntable accessories > Thon :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Mocht je wat goedkopers zoeken qua vinylhouder, Bax-shop heeft ook het nodige op voorraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvNVP4ru1RdiYlh-f9kv3E3-52A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a69PCkZ6YBs91LNbKjpOd3SL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Of als je geld teveel hebt:

Afbeeldingslocatie: https://www.treespoke.com/wp-content/uploads/2019/08/LP_Drawerchest02-v138oakmain.jpg

https://www.treespoke.com/lp-kasten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teot
  • Laatst online: 22:23
@Case_C @JanW @sjaool Dank!
Voor die prijzen zou je massief hout verwachten, maar het lijkt erop dat ze MDF/HDF gebruiken gezien je de keuze kunt maken uit verschillende fineren. Zouden die kasten ook door elven bij maanlicht zijn gemaakt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch vraag ik me af als je je platen zo stalt ze op den duur niet krom trekken.
Zelfs bij te lange stapels loop je al dat risico, laat staan als een plaat niet volledig van beide zijkanten ondersteunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:08:
Toch vraag ik me af als je je platen zo stalt ze op den duur niet krom trekken.
Zelfs bij te lange stapels loop je al dat risico, laat staan als een plaat niet volledig van beide zijkanten ondersteunt is.
Die trekken echt niet krom hoor. Maar als je een beter alternatief weet hoor ik het graag. Los van elke plaat plat leggen en ze niet stapelen, maar dat neemt zoveel ruimte in :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:13:
[...]

Die trekken echt niet krom hoor. Maar als je een beter alternatief weet hoor ik het graag. Los van elke plaat plat leggen en ze niet stapelen, maar dat neemt zoveel ruimte in :+.
Ik weet uit ervaring dat platen krom trekken als ze niet goed ondersteund zijn van beide zijkanten, of als ze als een te brede stapel verticaal staan (bijv. in een stellingkast waar dat bijv. ca. 1 meter is).
In de musthaves lijst staat een voorbeeld van hoe je imo platen hoort te bewaren (bij de platenkast):
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Dus gecompartimenteerd (30-40cm oid), rechtop, aan beide zijden ondersteund en niet te strak.

Dus als platen in zo'n bak staan waarbij de bovenste helft zichtbaar is, dan kan je er vergif op innemen dat de buitenste plaat die zo gestaan heeft na een tijd krom is (en misschien wel 1 of 2 platen daarachter ook).

En met die flip bakken... ik weet nog wel van vroegah dat je echt nooit de achterste plaat uit zo'n flipbak moest kopen, want die was geheid krom. Een goede flip bak heeft een schuine hoge achterkant, waarbij de achterste plaat alsnog redelijk ondersteund wordt als die stapel er schuin instaat wat het proces vertraagd, maar er waren ook legio winkels die bakken met rechte achterkant hadden.
Je ziet al bij dat voorbeeld hierboven waar die hoezen in staan hoe die schuin tegen de achterste plaat aan duwen. Die plaat is ook nog eens half ondersteund, dus dat is gewoon geen slim ontwerp.

Dus als je een flip bak gebruikt, zorg dat die goed ontworpen is, de juiste hoeveelheid platen er in staat, en wissel de platen die je er in zet (wekelijks of nog vaker)
Maar voor langdurige opslag (bij de meeste mensen staat een muziekcollectie natuurlijk makkelijk 5 jaar of voor het zelfde geld 50 jaar) neem het voorbeeld zoals in de musthaves is toegelicht.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@mr_petit Daarom is die Ikea Kallax ook zo'n prima kast, een perfecte hoogte/breedte vak verhouding (33x33cm) voor de LP verzameling, en nog goedkoop ook.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja precies, de kallax is prima, super goedkoop en flexibel te configureren in grootte/kleur/you name it.

Zelf heb ik het liefst iets hogere en diepere compartimenten omdat een ledstrip aan de voorkant dan nog iets beter de hoezen verlicht (maar in een kallax kan dat ook, plakstrips zijn compacter dan de strips die ik gebruik). Ik moet echt licht hebben in een kast anders kan ik geen plaat vinden.
Je kan er natuurlijk ook een lamp op richten of een zaklampje pakken...
Ik heb zelf dus kasten van de ikea träby serie, maar die is al jaren niet meer te krijgen bij ikea.
Die vakken zijn net iets groter/dieper. Dus die strips zitten ook niet helemaal tegen het einde van de kast
Dit is hoe ik het heb (dit zijn dus hardplastic strips/buisjes met klemhoudertjes)
(ik heb het al meer dan 15 jaar zo, geen idee of toen plakledstrips al een ding waren :) )
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/kast/platenkastverlichting.jpg

Edit: mijn vakken zijn iets groter dan de kallax (36x36) maar ik zie dat kallax zelfs iets dieper is: 39 vs 38cm.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Jazeker een led strip is zeker een pré en staat nog mooi ook, je zou in de Kallax zelfs nog een gleufje kunnen frezen/zagen (voor dat je hem in elkaar zet natuurlijk) waarin de je led strip verdiept in verwerkt over de gehele breedte, er zijn tegenwoordig zoveel mooie soorten led strips te koop, ik kom zelf altijd uit bij de Ledkoning voor deze, van simpele strips tot en met Leds in een strak profiel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Ik zat eerst te denken, staan ze nou op alfabetische volgorde of niet? Toen zag ik pas dat ze op voornaam staan. (dit omdat ik zelf m'n platen nog op alfabetische volgorde wil zetten...)

Waar je al niet op gaat letten... 8)7 :D

Kick van INXS herken je in elke platenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:50
https://www.ophon.nl/
Zelf vind ik dit wel een hele mooie oplossing, wel een dure overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door macdushi op 22-02-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

macdushi schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:32:
https://www.ophon.nl/
Zelf vind ik dit wel een hele mooie oplossing, wel een dure overigens.
Het ziet er wel mooi uit maar het lijkt mij niet praktisch met al die platen die voor elkaar staan. Dan liever zoals in het voorbeeld van de Kallax kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
sjaool schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Het ziet er wel mooi uit maar het lijkt mij niet praktisch met al die platen die voor elkaar staan. Dan liever zoals in het voorbeeld van de Kallax kast.
Lijkt mij dat het uitzoeken van een plaat door er van voor naar achter doorheen te bladeren toch handiger is dan het turen met een zaklamp naar de rug van een lp. En daarbij vind ik de presentatie met de front van een lp mooier om te zien, veel hoezen zijn kleine kunstwerkjes.

[ Voor 11% gewijzigd door macdushi op 22-02-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:07:
[...]
Kick van INXS herken je in elke platenkast.
Dat was overigens de eerste cd die ik kocht :)
De plaat kwam later :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
macdushi schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:38:
[...]

Lijkt mij dat het uitzoeken van een plaat door er van voor naar achter doorheen te bladeren toch handiger is dan het turen met een zaklamp naar de rug van een lp. En daarbij vind ik de presentatie met de front van een lp mooier om te zien, veel hoezen zijn kleine kunstwerkjes.
Vind ik ook, ik wil gewoon mijn hoezen zien als ik door de platen blader...net zoals in de platenwinkel. _/-\o_

Hier mijn zelfbouw kast met lichtje en op stevige wieltjes natuurlijk. Kunnen ongeveer 400 LPs in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPLylAgjozw9WI5k-0UsOoSBnS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piCr2Mwc4ifWJmnQnTZP2F5S.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82P-G7vUFvWRoLMqD6fE5--jvc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIygun8JDE1sgUTHqse2bvKy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zknu-tjNn6SfJGKzpSnTFAu1Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nwXDakdsBI7XiuhFj4GWanp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

macdushi schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:38:
[...]

Ik doelde meer op die kast die afgebeeld werd. Dat was geen platenbak zoals in de andere afbeeldingen. In een platenbak is het natuurlijk prettige zoeken en kijken. In een kast lijkt het mij dus handiger om dus de ruggen te zien en dan van de zijkant de hoes bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-07-2021
hoe kuisen jullie nieuwe platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 10:52

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik gebruik de Knosti met het zelfgemaakte schoonmaakspul (werkt super) van Ramesh van Vinyl Grove.

Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V

D_V

De Voyager gouden plaat 3-LP set, in het kader van "ontzettend cool maar wat moet ik er in godsnaam mee..."

:9~

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0007/0637/9812/products/1_1296x_5d8a2a80-9b6e-4fd1-92b0-6bbf5e29e82a_1024x1024@2x.jpg?v=1521576591

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0007/0637/9812/products/5_1024x1024@2x.jpg?v=1521576591

https://ozmarecords.com/p...olden-record-3xlp-box-set

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
hilgo schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Ik gebruik de Knosti met het zelfgemaakte schoonmaakspul (werkt super) van Ramesh van Vinyl Grove.
Is dat die met of zonder scheut whisky er door? :P

Anderhalve week terug de nieuwe FF besteld bij Ramesh, en netjes bij de overbuurman van de buurtsuper opgehaald. Top service van beide :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pLeo8lJ5_U9MxdaY5HlpM3tJzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5oWOQXti8lGtqpVw9qd91s3.jpg?f=fotoalbum_large

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

D_V schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:42:
De Voyager gouden plaat 3-LP set, in het kader van "ontzettend cool maar wat moet ik er in godsnaam mee..."

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk voor aan de muur wel :p , bij die platen loop je niet het risico dat je ze eens op wilt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 10:52

hilgo

Clear your mind of can't.

kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:59:
[...]

Is dat die met of zonder scheut whisky er door? :P
Het zit wel in een whisky fles... :P

Ik zag dat Ramesh re-issues van Dio binnen heeft, als het salaris binnen is maar even bestellen.
Tenzij er vanavond bekend wordt dat je op afspraak mag gaan kopen, dan maakt ik gewoon een afspraak, gaat niets boven door de bakken bladeren.

Discogs

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Ben zelf sinds een paar maanden gelukkig eigenaar van een tweelaags ForTheRecord-meubel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM38wp3aJ-OlwyUP6N9BiVsAckQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOSvsO7Y3baTwqoYKXC5AcrM.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

D_V schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik wil wel 2 van die slipmatten voor op m’n sl1200mkII’s

* Yalopa vlucht voor de brandstapel

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Gelukkig bestaan er ook nog koopjes op marktplaats.
Sony sh-165 headshell voor een tientje (11,92 met de postzegels erbij)
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/sony/sh-165.jpg

Op ebay doen ze snel €50-100 zonder verzenden wat ik natuurlijk veel te duur vindt als nederlander...

Zitten o.a. op biotracer draaitafels.
Ik had er al 3, maar heb ook 4 tafels waar ze op horen :+

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 23-02-2021 21:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqCW3otY98uHuT81qyYKZXdhvZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBCkBmAIb9S0Roza9sUADqbf.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een fantastisch album blijft dit toch, het album uit mijn jeugd. Het is een prachtige conceptplaat waar de band instrumentaal en zang goed weet af te wisselen. De nummers lopen ingenieus in elkaar over en de uitblinker voor mij is Steve Rothery met schitterende gitaarpartijen. Ik ga mij de komende tijd weer eens helemaal storten op het werk van Marillion en Fish 😀

[ Voor 4% gewijzigd door macdushi op 28-02-2021 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is idd een meesterwerk :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Echt he! Opnieuw aangeschaft en ik draai hem grijs 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

LP is zeker bijzonder goed (hebben deze ook hier in huis) maar Fish Live Kayleigh zien en horen zingen in 013 was nog lekkerder _/-\o_ 8)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nosferatu111072
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-08 19:41
Briljant album!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY2bIZGGaKMqrrVlvKVE-bo6GZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hs5WSqbExUSxc9tJZOYWX49c.jpg?f=fotoalbum_large

Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Alvast in bestelling staan:
Nick Cave - Carnage
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.normanrecords.com%2Fartwork%2Fmedium%2F187%2F185937-nick-cave-warren-ellis-carnage.jpg&f=1&nofb=1

Donkere sfeer wat we van hem kennen, en opgenomen tijdens de lockdown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:15
Bestla schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:02:
Alvast in bestelling staan:
Nick Cave - Carnage
[Afbeelding]

Donkere sfeer wat we van hem kennen, en opgenomen tijdens de lockdown.
Wie niet besteld?

Maar vind hem nou ook niet zo donker. Maar ja, ik kom oook uit de tijd van BND. En ik vind Joy Division ook niet depressief.
Ik vind hem wel behoorlijk melancholisch

Maar zitten wel goede nummers op, ben pas bij nr 5

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 25-02-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
maartend schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Wie niet besteld?

Maar vind hem nou ook niet zo donker. Maar ja, ik kom oook uit de tijd van BND. En ik vind Joy Division ook niet depressief.
Ik vind hem wel behoorlijk melancholisch

Maar zitten wel goede nummers op, ben pas bij nr 5
Joy Division is 1 van mijn favoriete bands en echt depri kan ik het ook niet vinden, niet alles tenminstte

• D_V

D_V

Voor de mensen die wel eens vinyl bestellen op Amazon Duitsland, je krijgt tot half maart 15 euro tegoed als je de app download en besteld. Toch weer een gratis lp.

😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

macdushi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:47:
[Afbeelding]

Wat een fantastisch album blijft dit toch, voor mij het album uit mijn jeugd. Het is een prachtige conceptplaat waar de band instrumentaal en zang goed weet af te wisselen. De nummers lopen ingenieus in elkaar over maar de uitblinker is Steve Rothery met schitterende gitaarpartijen. Ik ga mij de komende tijd weer eens helemaal storten op het werk van Marillion en Fish 😀
Opgenomen in de Hansa Studio in Berlijn. Daar zijn veel legendatische albums opgenomen waaronder ook van David Bowie en Depeche Mode.

Voor de liefhebbers is de documentaire Hansa Studios: By The Wall 1976-90 een aanrader.

[ Voor 5% gewijzigd door sjaool op 25-02-2021 15:43 ]

• jbtroost
macdushi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:47:
[Afbeelding]

Wat een fantastisch album blijft dit toch, voor mij het album uit mijn jeugd. Het is een prachtige conceptplaat waar de band instrumentaal en zang goed weet af te wisselen. De nummers lopen ingenieus in elkaar over maar de uitblinker is Steve Rothery met schitterende gitaarpartijen. Ik ga mij de komende tijd weer eens helemaal storten op het werk van Marillion en Fish 😀
Helemaal mee eens! Dit is zo’n album waar de herinneringen van uit je speakers gieren…😎

Vraagje: waar heb jij m (edit: op vinyl) besteld? Zie ‘overal’ de voorraad op 0 staan, niet leverbaar, etc.

Groet, JB

• sjaool

sjaool

jbtroost schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Helemaal mee eens! Dit is zo’n album waar de herinneringen van uit je speakers gieren…😎

Vraagje: waar heb jij m besteld? Zie ‘overal’ de voorraad op 0 staan, niet leverbaar, etc.

Groet, JB
Whoops... foutje, was een cd... :|

[ Voor 22% gewijzigd door sjaool op 25-02-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Genietend van een Straffe Hendrik 11 ligt hier op de Technics 1210mk2 de geweldige plaat van Malcolm McLaren & the Bootzilla Orchestra te draaien.

Heerlijk wegdromen bij the House of the Blue Danube, heerlijk meespringen met There is something jumping in your shirt, en dan zwieren over de dansvloer met Waltz Darling.

Absoluut een verguisd figuiur uit de muziekscene die Mclaren, een miskend talent ook, want een neus voor succes had hij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtroost
sjaool schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Whoops... foutje, was een cd... :|
Gevonden op vinyl, ‘gewoon’ op de site van Marillion. En de 2017 remaster op 1LP besteld, I may add… oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bestla schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:34:
Genietend van een Straffe Hendrik 11 ligt hier op de Technics 1210mk2 de geweldige plaat van Malcolm McLaren & the Bootzilla Orchestra te draaien.

Heerlijk wegdromen bij the House of the Blue Danube, heerlijk meespringen met There is something jumping in your shirt, en dan zwieren over de dansvloer met Waltz Darling.

Absoluut een verguisd figuiur uit de muziekscene die Mclaren, een miskend talent ook, want een neus voor succes had hij wel.
Zo zo, heb jij een dansvloer in huis? _/-\o_ :D

Ik ben het helemaal met je eens. Zelf hou ik wel wel van ongebruikelijke deuntjes en creatieve teksten en hij voldoet daar volledig aan. In de jaren 80 leren kennen, maar eigenlijk pas de laatste paar jaar dat ik werk van hem aanschaf.

• Bestla
Suggs schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:49:
[...]

Zo zo, heb jij een dansvloer in huis? _/-\o_ :D

Ik ben het helemaal met je eens. Zelf hou ik wel wel van ongebruikelijke deuntjes en creatieve teksten en hij voldoet daar volledig aan. In de jaren 80 leren kennen, maar eigenlijk pas de laatste paar jaar dat ik werk van hem aanschaf.
Ik neem aan dat jij ska ook wel kan waarderen. Ik ken Madness natuurlijk maar ook The Specials, The Selecter, maar ook old school 60's Desmond Dekker mag dan niet ontbreken.
Geweldige tijden waren de jaren 80.
Net het singletje besteld : Prince Buster - Al Capone / One Step Beyond. Leuke voor in de jukebox.

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 25-02-2021 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nosferatu111072
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-08 19:41
Bestla schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:34:

Geweldig, een straffe Hendrik 11 en dan die geweldige muziek. Ik dronk zojuist een heerlijke Jopen Smoked Wheat Everyday, barrel aged op Bunnabhain en Bowmore whisky barrels en dan genieten van het album Pornography van The Cure op vinyl, origineel uit 1982.

Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT

• macdushi
jbtroost schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Vraagje: waar heb jij m (edit: op vinyl) besteld? Zie ‘overal’ de voorraad op 0 staan, niet leverbaar, etc.

Groet, JB
Dodax, daar istie nog steeds op voorraad overigens

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik,

smaken verschillen. Ik heb niets met Nick cave, Joy division vind ik dan weer top

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo, even wat aan het hobbyen geslagen met mijn elementen... Ik had op mijn Technics SL-1710 al het Goldring 2100MM element uitgeprobeerd en dat klonk niet verkeerd... De Audio Technica AT-440MLa lijkt gemaakt te zijn voor deze arm en spoort met de originele Technics headshell uitstekend...

Toch heb ik nog 1 element nog niet geprobeerd: mijn Nagaoka MP-200... Dus dat werd tijd om eens uit te proberen... Aangezien de AT-440MLa heel goed uitgelijnd in de originele Technics headshell zat heb ik de plastic pruts headshell die er op zat toen ik 'm kocht te voorschijn gehaald en daar de MP-200 op gemonteerd... En wat blijkt: het klinkt werkelijk fantastisch... Ook dit element blijkt goed samen te gaan met de arm... Ik ga deze combinatie de komende dagen testen en als het goed bevalt ben ik er eindelijk uit welke platen speler op mijn hoofd audioset gaat blijven...

Voor de test meteen maar even een super goede Mobile Fidelity Soundlab persing van het album Brothers In Arms van Dire Straits opgezet:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/CG3e5--riNg_MovIX0cXR6xf7F22vcvSLsQtAQ9my2rRmSZl0Nsfj13Nv3e_hhm5UYLNwNJ7ew_kkXHMayrRqvY_xAVOjNQy1w1iisUGyW45XQYh7hIdVSkSrxx3WfzCG5lu5vCs_Q=w2400

Oeps: link rechtstreeks naar google gaat niet werken... ff aanpassen... Zie zo, dat is beter...

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 25-02-2021 19:37 ]

• Kleineheino
mr_petit schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:33:
[...]

Ik weet uit ervaring dat platen krom trekken als ze niet goed ondersteund zijn van beide zijkanten, of als ze als een te brede stapel verticaal staan (bijv. in een stellingkast waar dat bijv. ca. 1 meter is).
In de musthaves lijst staat een voorbeeld van hoe je imo platen hoort te bewaren (bij de platenkast):
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Dus gecompartimenteerd (30-40cm oid), rechtop, aan beide zijden ondersteund en niet te strak.

Dus als platen in zo'n bak staan waarbij de bovenste helft zichtbaar is, dan kan je er vergif op innemen dat de buitenste plaat die zo gestaan heeft na een tijd krom is (en misschien wel 1 of 2 platen daarachter ook).

En met die flip bakken... ik weet nog wel van vroegah dat je echt nooit de achterste plaat uit zo'n flipbak moest kopen, want die was geheid krom. Een goede flip bak heeft een schuine hoge achterkant, waarbij de achterste plaat alsnog redelijk ondersteund wordt als die stapel er schuin instaat wat het proces vertraagd, maar er waren ook legio winkels die bakken met rechte achterkant hadden.
Je ziet al bij dat voorbeeld hierboven waar die hoezen in staan hoe die schuin tegen de achterste plaat aan duwen. Die plaat is ook nog eens half ondersteund, dus dat is gewoon geen slim ontwerp.

Dus als je een flip bak gebruikt, zorg dat die goed ontworpen is, de juiste hoeveelheid platen er in staat, en wissel de platen die je er in zet (wekelijks of nog vaker)
Maar voor langdurige opslag (bij de meeste mensen staat een muziekcollectie natuurlijk makkelijk 5 jaar of voor het zelfde geld 50 jaar) neem het voorbeeld zoals in de musthaves is toegelicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIx2jL8gFAREGdzfAbQ4ovOV_xI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bjUYKs6qtXFVFC05P2or8oLu.jpg?f=user_large

Deze heb ik sinds december staan. Nu ik dit allemaal lees vraag ik me af of dit een goede oplossing is?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Voor je platen zie ik geen probleem, de hoezen gaan hier imo wel wat schade van hebben doordat de druk o0 1 punt komt, nl het dunne stukje metaaldraad waar alles op steunt.

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bestla schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Ik neem aan dat jij ska ook wel kan waarderen. Ik ken Madness natuurlijk maar ook The Specials, The Selecter, maar ook old school 60's Desmond Dekker mag dan niet ontbreken.
Geweldige tijden waren de jaren 80.
Net het singletje besteld : Prince Buster - Al Capone / One Step Beyond. Leuke voor in de jukebox.
Jij mag nooit meer raden :) Prince Buster is erg leuk om naar te luisteren (en naamgever van Madness, maar dat terzijde). Als je hem nog niet hebt, ook "Oh Carolina" is geschikt voor je dansvloer d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toch een aparte verrassing in de brievenbus:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/albums/guru.jpg

Waarom is dit een aparte verrassing?
Order date (bij dodax): 6 december 2020
Ergens eind december ben ik gaan bellen waar het bleef. Uit het mailcontact kwam dat het album niet meer leverbaar zou zijn en ergens begin/midden januari is het geld van de bestelling teruggestort.
Anderhalf maand later is er toch iemand geweest die vond dat het album verzonden moest worden.... 8)7
Wat moet je hier nou mee?

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 25-02-2021 21:36 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zou de shop een mailtje sturen (maar dat ben ik)

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:36
Hier een vraag voor de technici onder ons. Ik heb in februari 2020 een Grado Platinum-1 element aangeschaft en op een (toen al redelijk aftandse) Dual platenspeler laten zetten. Eind juli heb ik een nieuwe/tweedehandse Pro-ject Carbon 1 aangeschaft en daar het element op laten zetten. Nu zie ik dat het 'steeltje' waar de naald op zit van voren gezien naar rechts helt, en ik heb ergens gelezen dat dit iets met verkeerd ingestelde antiskating op de lange termijn te maken zou kunnen hebben.

Alle platen die ik draai klinken slechter naarmate ze dichter bij het midden van de plaat komen, totdat het eigenlijk niet meer aan te horen is. Is mijn element defect en moet ik een nieuwe aanschaffen, of is hier misschien iets anders aan de hand?
Yalopa schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:47:
Ik zou de shop een mailtje sturen (maar dat ben ik)
Ja dat ga ik denk ik ook doen.
Ik wil de plaat gewoon houden en ben er best bereid voor te betalen. Ik weet alleen niet hoe.

staxas schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:49:
Nu zie ik dat het 'steeltje' waar de naald op zit van voren gezien naar rechts helt, en ik heb ergens gelezen dat dit iets met verkeerd ingestelde antiskating op de lange termijn te maken zou kunnen hebben.

Alle platen die ik draai klinken slechter naarmate ze dichter bij het midden van de plaat komen, totdat het eigenlijk niet meer aan te horen is. Is mijn element defect en moet ik een nieuwe aanschaffen, of is hier misschien iets anders aan de hand?
De krachten van de antiskating zijn eigenlijk zo klein dat dit niet de cantilever kan verbuigen.
Dat heb ik iig nog niet gezien, en zeker niet bij dual's. Die hebben de antiskating m.i. altijd goed voor elkaar.
Als je cantilever krom staat, dan is dit m.i. eerder resultaat van dat iets er tegenaan gestoten is (wellicht bij het plaatsen van het element, maar kan ook bij het spelen een keer gebeurt zijn), of hij is zo uit de fabriek gekomen.

Het geluid wordt altijd minder naar mate je meer naar het midden van de plaat gaat. Of dit effect te erg is of niet is moeilijk te zeggen.
Dit effect kan ook van heel veel dingen afhangen:
- verkeerde naalddruk
- verkeerde antiskating
- verkeerde uitlijning
- verbogen cantilever
- versleten naald
- vuile naald
- algeheel slecht presterend element

Het is me trouwens onduidelijk welk element je nou precies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:36
Deze:

https://www.hifistereo.nl/online_bestellen/9204/product.html

Maar een naald van net een jaar oud zou toch niet zo vervormd moeten zijn? Ik heb er (schat ik) 200/300 uur uit gehaald.

Zou het gewoon een te gevoelig element kunnen zijn waardoor kwaliteitsvermindering richting het midden erger wordt?

Update: ik heb met een tandenstoker de cantilever naar het midden gebogen. Het lijkt nu beter te klinken.

[ Voor 84% gewijzigd door staxas op 26-02-2021 08:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
staxas schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:34:
Deze:

https://www.hifistereo.nl/online_bestellen/9204/product.html

Maar een naald van net een jaar oud zou toch niet zo vervormd moeten zijn? Ik heb er (schat ik) 200/300 uur uit gehaald.

Zou het gewoon een te gevoelig element kunnen zijn waardoor kwaliteitsvermindering richting het midden erger wordt?

Update: ik heb met een tandenstoker de cantilever naar het midden gebogen. Het lijkt nu beter te klinken.
Ik zou gewoon de naald vervangen door een nieuwe naald... Wellicht per ongeluk bij het poetsen of zo krom gegaan... Dat is bij ons thuis ook wel eens gebeurd (gelukkig bij een goedkoop AT95e naaldje van Audio Technica, maar toch jammer)... Dit krijg je nooit 100% recht meer en dat lijkt mij ook niet goed voor je platen...

By the way: ik moest wel even lachen om de tekst op de webshop waar jij naar linkte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrPZLEAFc8WU980B0DSlZEI8VgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ea3JccJc9RKANjTp6YZsgpZQ.jpg?f=user_large

Het afstellen en monteren van het element is gratis, maar als je ervoor kiest alles zelf te doen gaat er 20 euro van de prijs af... :X :?
Tjah, wat moet je hier nu opzeggen (hoe zo, gratis?)... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Ja dat ga ik denk ik ook doen.
Ik wil de plaat gewoon houden en ben er best bereid voor te betalen. Ik weet alleen niet hoe.
Gisteren dodax gelijk een mailtje gestuurd met de situatie.
Vandaag een mailtje teruggekregen met antwoord:
We willen graag dat u het artikel behoudt als compensatie voor de situatie.
Daar zeg ik geen nee tegen d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:38
Welke beginner speler zouden jullie aanraden? Loop al en tijdje te lezen, maar door de vele mogelijkheden zie ik door de bomen het bos niet meer. Hij moet op een versterker zonder phono in.

Het zal een nieuwe moeten worden denk ik, want ben niet zo handig dat ik eentje kan opknappen.....wat mijn ogen zien, maken mijn handen stuk.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
joppe113 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:13:
Welke beginner speler zouden jullie aanraden?
Denon dp-300f

Dat is de goedkoopste speler die over het algemeen als volwaardig gezien kan worden (alle benodigde instellingen en mogelijkheden om bijv. ook in de toekomst een beter element op te zetten) en aan je eisen voldoet (ingebouwde phono versterker).

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 26-02-2021 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:38
Top! Ik ga kijken, heb ook een denon versterker!
mr_petit schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:46:
[...]

Denon dp-300f

Dat is de goedkoopste speler die over het algemeen als volwaardig gezien kan worden (alle benodigde instellingen en mogelijkheden om bijv. ook in de toekomst een beter element op te zetten) en aan je eisen voldoet (ingebouwde phono versterker).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
Dit was ook mijn eerste platenspeler, volautomaat, gemakkelijk in de bediening. Nieuwprijs helaas pas vanaf 300 euro, ik heb de mijne nog nieuw voor 215 euro kunnen aanschaffen. Op marktplaats staan er genoeg met een vanafprijs van rond de 200 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:49
Deze een flink project moeten opleveren.... maar om eens lekker te ontspannen kwam er een leuke uitbreiding op de collectie binnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zstk8CDb-uTE8rQmikWkDc70vks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GDvtPnZB7uo31pZm2yzGIzIv.jpg?f=user_large

Bovenste rij 2 mooie platen van Allan Taylor, lekkere gitaar/singer muziek echt om eens lekker bij te relaxen en ook op een (tot nu toe) goed label nl Stockfisch,
Onderste rij 1 van de top albums van Johnty Cash en een rijzende ster in het Amiicana/folk/Counrt genre Anderson East....

Snel door de wasstraat en lekker luisteren...

[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 26-02-2021 17:32 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
mr_petit schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:35:
Toch een aparte verrassing in de brievenbus:
[Afbeelding]

Waarom is dit een aparte verrassing?
Order date (bij dodax): 6 december 2020
Ergens eind december ben ik gaan bellen waar het bleef. Uit het mailcontact kwam dat het album niet meer leverbaar zou zijn en ergens begin/midden januari is het geld van de bestelling teruggestort.
Anderhalf maand later is er toch iemand geweest die vond dat het album verzonden moest worden.... 8)7
Wat moet je hier nou mee?
Jouw brievenbus is een stuk breder dan die van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:49
joppe113 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:13:
Welke beginner speler zouden jullie aanraden? Loop al en tijdje te lezen, maar door de vele mogelijkheden zie ik door de bomen het bos niet meer. Hij moet op een versterker zonder phono in.

Het zal een nieuwe moeten worden denk ik, want ben niet zo handig dat ik eentje kan opknappen.....wat mijn ogen zien, maken mijn handen stuk.....
Alvast welkom bij de club..... die denon is echt een toffe speler..... maatje van me heeft um ook pas gekocht en is er zeer tevreden mee...

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pman63 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:30:
[...]

Jouw brievenbus is een stuk breder dan die van mij.
In dit geval was het een briefje dat het bij de buurman lag :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtroost
Een vraag voor de freaks: als ik nou alleen weet dat onderstaande foto bij mij thuis in 1980 is genomen, kunnen jullie dan zien welk merk/model platenspeler wij hadden? De tv was een Sanyo, de versterker een Standard, maar die pickup weet ik niet meer… Jullie wel? #dtv

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u75ECFIcX_PDPlsroSD4WRPpEfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dEOT4oZ8R1DlJi6yMGBxfLR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door jbtroost op 26-02-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Panasonic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:00
Lijkt mij een Philips AF 674 of AF673. Er staat er een op marktplaats, mocht je nostalgische gevoelens hebben: https://www.marktplaats.n...06-41c1-91d5-bb2ca0254fc1

[ Voor 81% gewijzigd door coinman63 op 26-02-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm... Even een vraagje, zou dit een originele Technics magnesium headshell kunnen zijn?
https://link.marktplaats.nl/m1664401421

Hij heeft namelijk dezelfde ribbels als mijn zwarte Technics SL1200MK7 magnesium headshell en toont hiermee veel gelijkenis in ieder geval...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtroost
coinman63 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:31:
Lijkt mij een Philips AF 674 of AF673. Er staat er een op marktplaats, mocht je nostalgische gevoelens hebben: https://www.marktplaats.n...06-41c1-91d5-bb2ca0254fc1
HULDE!! Dat was m… Briljant, dat je dat weet!! 🤙

En weet je dan ook nog het verschil tussen de twee?

[ Voor 5% gewijzigd door jbtroost op 26-02-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist nog wat interessants gespot op Marktplaats voor de liefhebbers van bijzondere platen spelers die je niet vaak zult zien (en dan met name in deze zeer mooie staat), helaas alleen poepie duur en ik vraag me echt af of die speler het geld waard is:
https://link.marktplaats.nl/m1669059416

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die kwam vroeger (voor de hype) toch vrij vaak langs op MP.
Dus het is niet echt een hele zeldzame speler.
Toen waren ze eigenlijk altijd ruim onder de €200.
Terwijl een MS DD-40 altijd duur was.
Dat kwam omdat kenners vaak wel wisten wat goed was en wat niet.
Verticaal afspelen is........een gimmick, niets meer. Het ziet er vooral leuk uit omdat het anders is.
Daaraan wordt m.i. het bestaansrecht ontleent.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 26-02-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Staat er nog eentje van op marktplaats:

https://www.marktplaats.n...-top.html?previousPage=lr
Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.