Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.787 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nosferatu111072
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-08 19:41
BenEco schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:30:
Net een mailtje van Zavvi, Je bestelling is verzonden en zal binnenkort bij jou zijn! :9~
Hiero hetzelfde. Zit al sinds 27-11-20 te wachten.

Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@benedictuz en @Nosferatu111072: Gaan jullie eindelijk wat Jazz LP's ontvangen? Dat heeft lang geduurd zeg... Poeh, ik zou het geduld er niet voor hebben zeg ik jullie eerlijk...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:29
Net een mailtje van Zavvi, Je bestelling is verzonden en zal binnenkort bij jou zijn! :9~
Ik ook!!!
En dat na precies op de dag af 2 maanden wachten en 4x contact via de website.
Ik ben ontroerd......
En nu afwachten of ze daadwerkelijk voor 1 februari leveren.
Ik ben bang dat ik van opwinding weinig zal slapen vannacht 8)7

En ik moet er echt even over denken of ik nog een keer bij Zavvi bestel.......... Nee dus, never-nooit-niet!

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:01

Wimmel

Hello

Habana schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:33:
Vanmiddag nog een beetje door het (oude) Topic zitten scrollen, leuke discussies en dingen waar we het nu nog over hebben, ik kan creativiteit erg waarderen en deze is echt een leuke van @Wimmel (9mei 2015) met zijn zelfbouwwasser, (gemaakt van een oude centrifuge) Haha prachtig.. _/-\o_

Ik ben benieuwd of @Wimmel hem nog gebruikt of heeft verbeterd... :+
Ik gebruik hem nog steeds met veel plezier. De enige verbetering die ik heb aangebracht is een afwerkrubbertje langs de bovenrand, verder was hij eigenlijk al niet te verbeteren :)

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:43

Toshirou

Vinyl Surfer

Vintage1967 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:30:
[...]

Ik ook!!!
En dat na precies op de dag af 2 maanden wachten en 4x contact via de website.
Ik ben ontroerd......
En nu afwachten of ze daadwerkelijk voor 1 februari leveren.
Ik ben bang dat ik van opwinding weinig zal slapen vannacht 8)7

En ik moet er echt even over denken of ik nog een keer bij Zavvi bestel.......... Nee dus, never-nooit-niet!
Het komische is dat ik best vaak bij Zavvi bestel, maar alles vaak op tijd binnen krijg. Ik heb zelfs de Jazz bundel twee besteld en beide op tijd ontvangen. Maar goed het is onderweg... Geniet ervan zodra het binnen is ;)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Zo. Bestelling is eindelijk binnen!

Various - Boogie Angst Edition Two < sampler
Various - Boogie Angst Edition Three < sampler
Various - Electro Chill
Washed Out - Purple Noon < paars vinyl
Herb Alpert And The Tijuana Brass - !!Going Places!!
Ólafur Arnalds - Some Kind Of Peace
Henry Green - Shift
En een singeltje van Mumford and Sons met Forever (garage version) en Friend of the Devil < wit vinyl

Foto: Washed OutAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRC5_SYq0JStBhBcZJR2GodJXqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzsoH66OECK7SkZu23WxuISx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Jasphur op 27-01-2021 17:33 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:15
rcor schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:52:
@benedictuz en @Nosferatu111072: Gaan jullie eindelijk wat Jazz LP's ontvangen? Dat heeft lang geduurd zeg... Poeh, ik zou het geduld er niet voor hebben zeg ik jullie eerlijk...
Nee je verwart mij met iemand anders ;)
Bestel zelden platen. Wil gewoon ouderwets crate diggen.
Is het eerste wat ik ga doen na de lockdown (en naar de kapper gaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:49
Deze week weer een aanvulling op de collectie

Voor Mevrouw Oldsmelly kwam deze binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4aARXs6nYqgSIuXydG47iHOJs8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ozWCUI0p7xfeGbHELCoy0OwF.jpg?f=user_large

Een leuke boxset van 4 lp's met diverse opnames en versies van hun bekende werk maar ook alternatieve opnames van deze nummers. Erg leuke box die ook nog eens verrassend goed klinkt.

En voor deze gek kwamen deze 2 binnen deze week..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0DKi4Pr-BpRE7sDJJP1845j4TE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dsVY0wety4HOfBIP10APoOh1.jpg?f=user_large

Mooie 100% analoge pressing van een heel goed album van John Lee Hooker en een verzamel album van StockFish records. Deze laatste hebben een hele mooie catalogus van voornamelijk gitaar / singer-songwriter albums en dmv een andere pers methode schijnen de platen ook een super kwaliteit te hebben.
Maar is dus een probeersel alhoewel ik de meeste artiesten op deze verzamelaar wel ken uiteraard .

[ Voor 4% gewijzigd door oldsmelly op 27-01-2021 20:21 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:45

D_V

benedictuz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:36:
[...]

Bestel zelden platen. Wil gewoon ouderwets crate diggen.
Is het eerste wat ik ga doen na de lockdown (en naar de kapper gaan)
Ben tegenwoordig maar digitaal aan het "crate diggen", gelukkig genoeg verkopers op discogs met een enorme collectie om in te snuffelen.
Net weer wat lp's binnengekregen.

_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6012d450c640d/6012d450c382a-lp_s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:53
In de Recordstoreday nieuwsbrief werd een nieuw initiatief aangekondigd: Flip it! Een online platen platform gericht op jongeren. Veel aandacht voor de muziek, nauwelijks voor de techniek van spelers e.d.. Behalve dan, gek genoeg, voor het persen van platen. Enneh, ze worden gesponsord door o.a. Crosley... Maar goed dat wordt / werd RSD ook.

Ander vinyl nieuws: Ik zag laatst dat Nagaoka twee nieuwe elementen op de markt heeft gebracht tgv hun 80-jarig bestaan. Betreft de JT80LB (bonded diamand, adviesprijs 229 euro) en de JT80BK (nude diamand, adviesprijs 595 euro). JB staat overigens voor Jewel tone. De elementen zijn nog niet breed verkrijgbaar zie ik.
Als ik naar de prijzen in yen kijk dan liggen deze dichtbij de prijzen van respectievelijk de MP-110 en 150. Die zijn in Nederland een stuk goedkoper, maar misschien zakken de prijzen van deze nieuwe modellen ook nog.
Wat ik trouwens wonderlijk vond is wat Nagaokoa nog meer verkoopt. Dacht eerst dat ik op een nepsite zat. Een goedkoop ogende dashcam, een discman met bluetooth en zo nog wat.

Binnenkort kan ik trouwens ook op platen zitten. Of LP's gebruiken als bijzettafeltje, kan ook. Op Marktplaats vond ik namelijk deze leuke krukjes. De rode is voor een vriend van me (bovenste album van Jaques Brel, Ne me quitte pas), de rechter houd ik (Demis Roussos...). Maar ik kan er nog een andere bovenop plakken. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6blGl6L9H1U-mArsTlMeD6dIYM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7zLkuxemjs5yC21zzAIviCb.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:09:
Zojuist de kap van mijn Dual gepolijst. Er zaten flinke krassen in dus:

Waterproof nat schuren, 240 en 400
Daarna met Abralon pads nat schuren, 500, 1000, 2000, 3000 en 4000.
Daarna met grove en fijne polijstpasta.
Daarna uitpoetsen met een polijstdoek.

Alles met de hand, een klein uurtje werk.
Mooi resultaat zo te zien. d:)b Hoewel de echte test een flinke ledlamp onder de juiste hoek boven de kap is, daar zie je bijna elk krasje mee. Maar lastig om op de foto te krijgen. :P

Waarom ben je voor die 5 korrels van Abralonpads gegaan? is dat op advies van of gewoon een gokje? Ik kan me namelijk voorstellen dat je iets minder stappen namelijk net zo goed uitkomt, bijv korrel 400 schuurpapier en dan 1000-2000-4000.

Zelf doe ik het met wat ik heb liggen, dat wisselt een beetje. De laatste kap ging met schuurpapier 400 voor de voelbare krassen en daarna commandant en (action :P) scratch remover, en een fijne polish, ook dat gaf een goed resultaat. Grover dan 400 heb ik ook wel eens geprobeerd maar dat leverde alleen maar meer werk op ivm nieuwe krassen vh schuurpapier, sindsdien houd ik het bij max korrel 400. :)

En heb je ook de zijkanten gepolijst, en de binnenkanten? Op de een of ander manier krijg ik bijna altijd kappen waarbij zowel de bovenkant, voorkant, de achterkant, een of beide zijkanten maar óók enkele plekken aan de binnenkant (lichtelijk) bekrast zijn. :X
mr_petit schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:49:
[...]

Heb je de kap ook nog ondersteunt? (bijv door er 1 of 2 oude kussens in te stoppen?)
Dat is eigenlijk wel een goede ja. Ik heb ooit wel eens een kap gemold (nou ja, een klein barstje iets van 3 cm) door te hard te poetsen, maar sindsdien niet meer. Dat was dan ook een vrij dun exemplaar, dan moet je extra opletten. Ik zorg gewoon dat ik niet te hard druk, beter veel bewegingen dan veel druk. Maar met een kussen er lichtelijk ingepropt vang je de druk mooi op, dus dat is nog beter.

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 28-01-2021 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D_V schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 04:13:
[...]

Nou, daar ben ik wel benieuwd naar, zat zelf al een tijdje te denken om iets ultrasoons aan te schaffen, maar de bekende eBay verkoper uit Polen vind ik nogal duur voor wat hij biedt, wellicht dat ik alleen z'n motorsysteem aanschaf voor 90 euro en zelf een ultrasoonbak hier in Nederland koop.
Dat wil ik wel doen maar kost even moeite, hij staat ergens in de berging achterin op de onderste plank. Ik heb hem zeker al een jaar niet meer gebruikt, waarschijnlijk langer. Tja, ik koop en draai ook te weinig platen...

Het ding bestaat, zoals meestal bij mij, uit wat bijeengeraapte onderdelen. Als eerste een oude Branson ultrasoon uit het natlab van de uni van Utrecht. Die had de goede maat. :) Een magnetronmotortje met een schakelaar, (een rotatie in om de zoveel seconden), een ijzeren staaf, een setje koelkastmagneten, een paar doppen ter grootte van een label. Er valt niet zo heel veel aan te zien want het motortje zit ingebouwd in een houten frame.

De Branson heeft 6 medium trilelementen in de bodem, niet van die hele grote verzwaarde, maar normale platte. Dat trilt genoeg en maakt relatief weinig herrie, wel zo prettig.

Als je zo'n grote 10L of meer Chinees koopt dan zit er een batterij van die verzwaarde trilelementen onder, dat trilt heel hard maar maakt helaas ook een enorme hoeveelheid herrie, zowel de binnen als buitenkast is van dun plaatmateriaal en dat resoneert dan heerlijk mee. Dat ding heb ik dus snel weer van de hand gedaan, ik houd het bij mijn oude Branson, die heeft een ABS buitenkant en dat trilt niet zo mee.

Aan de andere kant, als je zo goedkoop gaat als die budget ultrasoon van de marktplaatsaanbieder dan is het ook weer niks. Dat is een bruine IKEA afvalbak met daarin een metalen bak van c.a. 5 liter waaronder een enkel trilelementje uit een goedkope chinese ultrasoon geplakt zit. :/
Je weet wel zo'n mini formaatje van 100 a 200ml. Dat trilelementje was simpelweg uit de originele bak gesneden (de snijresten van die bak zitten er nog aan :X) en is echt te klein voor die grote bak.

Nog los van het feit dat de constructie met de volledig onafgeschermde netschakelaar onder de bak met vloeistof behoorlijk onveilig is, zeker als je ziet dat de bak met wat dubbelzijdig tape aan de afvalbak bevestigd is...
Ik heb de schakelaar van mijn magnetronmotortje bijv bewust boven vloeistofniveau gehouden.

Nou goed, ik zal hem eens uit de berging halen en dan een fotootje maken.

Ik zie trouwens dat er inmiddels allerlei kant en klaar (3D printed) oplossingen zijn op Ebay die hetzelfde doen, de plaat vasthouden en ronddraaien. Je moet er dan alleen nog een bak bij kopen.
D_V schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 04:13:
[...]

Zitten die tril elementen trouwens altijd in de bodem van de bak? Dan zou je bijna een grotere bak nemen waar de lp horizontaal in kan hangen met 1 kant naar beneden voor betere resultaten, maar dat heb ik nog nooit iemand zien doen. (met een waterdichte label clamp uiteraard)
Ja, altijd in de bodem. Waarom niet? De bak weerkaatst de trillingen natuurlijk ook nog eens dus het is een wirwar van trillingen / golfjes. De trillingen verspreiden zich in alle richtingen door het water, het maakt niet uit in welke richting je het te reinigen object houdt. Anders zouden de juwelen ook maar in 1 richting schoon worden en de andere niet. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 28-01-2021 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:20:
[...]

Dit zijn 2 scenario's die niet getest worden. De vraag is dus hoe waarschijnlijk deze scenario's zijn.
Zelf denk ik dat die kans in de regel heel klein is.
Maar de andere kant van het verhaal: is alcohol nodig?
Zit er vuil op een naald die niet met het korte zwarte borsteltje weggehaald kan worden?
In de regel denk ik zelf van niet (en ik heb al heel veel naalden schoon moeten maken om er microscopische foto's van te kunnen maken), dus alcohol is derhalve niet of nauwelijks nodig.
De enige keer dat ik alcohol echt nodig had was om knostipluis te verwijderen van ca. 25 platen. Dat was echt een harde bol geworden 8)7

Ik gebruik het zwarte naaldborsteltje om de ca 3-5 LP's en alcohol gebruik ik dus nooit.
Mijn ervaring: de bruinzwarte kit die er bij oudere naalden vaak op de naaldvlakken zit kreeg ik er met het bekende kortharige carbon borsteltje toch niet helemaal af. Met wat IPA erbij is het er met wat boenen zo af. Dus ik het gebruik het wel voor een intensieve reiniging van echt oude, vieze naalden. Maar dat hoeft dus maar heel zelden.

Ik heb naast IPA ook zo'n flesje Audio Technica naaldreiniger met een kwastje erin. Zo ter ruiken bevat die ook een licht alcoholische oplossing. Gebruik ik af en toe op de naald die onder de speler zit. Er is in mijn naaldpoetscarriere nog nooit een naald afgevallen of vering ingezakt door mijn acties. :)

Uiteraard is het beter om het gewoon niet te gebruiken als het niet nodig is. Het zekere voor het onzekere. Wat mij betreft is droog borstelen voor routematig reinigen dus prima, maar ik ben niet bang voor af en toe wat alcohol. :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 28-01-2021 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

@Cap Thx voor de uitgebreide reactie wat ultrasoon reinigers betreft. Ik twijfel nog even of ik zelf iets ga samenstellen of wellicht wacht of de "HumminGuru" daadwerkelijk in productie gaat en ook goed genoeg is.

https://www.kickstarter.c...onic-vinyl-record-cleaner

De vraag wat betreft de positie van de trilelementen komt eigenlijk voort uit het idee dat b.v. de Degritter en de Audio Desk net als de hierboven vernoemde HumminGuru, deze in de zijkanten heeft verwerkt om "beter de plaat te kunnen bewerken".
Degritter uses a custom ultrasonic bath with a custom 300W ultrasonic amplifier that has been designed specifically for cleaning vinyl records. The cleaning bath has four ultrasonic transducers (emitters), two on both sides covering the whole record.
KD-CLN-LP200 uses four x 50-Watt, 40kHz ultrasonic transducers placed perpendicular to the LP disc (two on each side).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:41
Cap schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:01:
[...]

Mooi resultaat zo te zien. d:)b Hoewel de echte test een flinke ledlamp onder de juiste hoek boven de kap is, daar zie je bijna elk krasje mee. Maar lastig om op de foto te krijgen. :P

Waarom ben je voor die 5 korrels van Abralonpads gegaan? is dat op advies van of gewoon een gokje? Ik kan me namelijk voorstellen dat je iets minder stappen namelijk net zo goed uitkomt, bijv korrel 400 schuurpapier en dan 1000-2000-4000.
De kap moet nog een keer want de abralonpads zijn te ver versleten dus ik kreeg de krassen van 240 en 400 niet goed weg.

Ik heb ooit gekozen voor alle 5 korrels want dat is wat je kan krijgen, gewoon om te proberen. Ook met het idee dat de totale schuurtijd niet toeneemt als je per korrel iets korter schuurt.

Overigens ga ik vanaf nu voor waterproof schuurpapier t/m 2000 en dan abralon 3000 en 4000. Dat is een stuk goedkoper.

Ik poets waar ik de krassen storend vind. Ik ga niet voor 100%, goed is goed genoeg. Na een uurtje ben ik er meestal ook wel klaar mee. En anders krijg een soort Marijke Helwege, een oud ding met een perfect glad huidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nineball Oei dat is balen dat die dingen zo snel verslijten, daar had ik niet bij stil gestaan. Erg goedkoop zijn ze niet dus dan gaat het al met al toch in de papieren lopen incl de 2 sooerten polish en schuurpapier.

Het enige dat ik als tip nog kan meegeven is niet korrel 240 gebruiken, alleen 400 of 800. Ook met een wat fijnere korrel krijg je een diepe kras nog wel weg, het materiaal is toch vrij zacht. En dan echt steeds goed nat houden bij het schuren (ik doe het in de badkamer :)). Bij de schuurbewegingen weinig tot niet drukken en veel lichte bewegingen maken. Ga je een maar een beetje drukken dan zitten er zo weer te diepe krasjes in op allerlei plekken. Het schuurpapier het werk laten doen en geduld hebben. Tussentijds even droogvegen en tegen het licht checken: hoe ver ben je met de kras?

Dat de totale schuurtijd niet toeneemt klopt denk ik wel ja. Maar uiteindelijk is het toch meer handelingen om te wisselen tussen pads, en je doet dan toch elke keer weer een hele ronde over het hele oppervlak, dus er zit ergens een optimale balans in het aantal stappen. Ik denk dat het met 1000 2000 4000 goed moet lukken. Uiteraard die laatste stap zo fijn mogelijk dus ik zou de 4000 er iig in houden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 28-01-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:31:
In de Recordstoreday nieuwsbrief werd een nieuw initiatief aangekondigd: Flip it! Een online platen platform gericht op jongeren. Veel aandacht voor de muziek, nauwelijks voor de techniek van spelers e.d.. Behalve dan, gek genoeg, voor het persen van platen. Enneh, ze worden gesponsord door o.a. Crosley... Maar goed dat wordt / werd RSD ook.
Toch apart. Is de jeugd dan zo veranderd?
Toen ik nog jong was (tussen de 14 en 20) liep ik alle hifiwinkels plat om te zien wat voor nieuwe stereoapparatuur er nu weer stond van de diverse merken en wat het allemaal kon en hoe goed het was.
Maar ik ben altijd al een techneut² geweest.
Ander vinyl nieuws: Ik zag laatst dat Nagaoka twee nieuwe elementen op de markt heeft gebracht tgv hun 80-jarig bestaan. Betreft de JT80LB (bonded diamand, adviesprijs 229 euro) en de JT80BK (nude diamand, adviesprijs 595 euro).
Ik had ze al eerder gezien. Het enige wat ik ervan kan zeggen is dat ik ze erg duur vind. Vooral een bonded elliptische naald op normale alu cantilever voor 229 euro.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2021 21:37 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:21:
@nineball Oei dat is balen dat die dingen zo snel verslijten, daar had ik niet bij stil gestaan. Erg goedkoop zijn ze niet dus dan gaat het al met al toch in de papieren lopen incl de 2 sooerten polish en schuurpapier.

Het enige dat ik als tip nog kan meegeven is niet korrel 240 gebruiken, alleen 400 of 800. Ook met een wat fijnere korrel krijg je een diepe kras nog wel weg, het materiaal is toch vrij zacht. En dan echt steeds goed nat houden bij het schuren (ik doe het in de badkamer :)). Bij de schuurbewegingen weinig tot niet drukken en veel lichte bewegingen maken. Ga je een maar een beetje drukken dan zitten er zo weer te diepe krasjes in op allerlei plekken. Het schuurpapier het werk laten doen en geduld hebben. Tussentijds even droogvegen en tegen het licht checken: hoe ver ben je met de kras?

Dat de totale schuurtijd niet toeneemt klopt denk ik wel ja. Maar uiteindelijk is het toch meer handelingen om te wisselen tussen pads, en je doet dan toch elke keer weer een hele ronde over het hele oppervlak, dus er zit ergens een optimale balans in het aantal stappen. Ik denk dat het met 1000 2000 4000 goed moet lukken. Uiteraard die laatste stap zo fijn mogelijk dus ik zou de 4000 er iig in houden. :)
Ik heb toch wel een stuk of 10 kappen gedaan met die pads en ze werken heel fijn. Schuurpapier heeft de neiging zich een beetje vacuum te zuigen, bij de pads gebeurt dat niet.

Net nog even een rondje op de Dual kap gedaan, waterproof tot en met 3000 en daarna abralon 3000 en 4000. Het resultaat is nu een stuk beter. Nog niet 100% maar voor mij genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF9nozowmJrHSgp0UQaHeHvvitY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTNDCCe2sHv5rXvOtxUKmC7b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOAzzg_pjhjMj9fjMQ2Y4y5gk4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LO1GEhfArbFQfk6F0w3DxbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTQcA9-3GhN4x7Ni2L_bAIB6LwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYxUy7KBC2KdXcsCWiPxjrNb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Ik heb toch wel een stuk of 10 kappen gedaan met die pads en ze werken heel fijn. Schuurpapier heeft de neiging zich een beetje vacuum te zuigen, bij de pads gebeurt dat niet.
En dat doe je allemaal met de hand?
Die pads zijn voor een polisher.
Heb je ook geprobeerd het machinaal te doen? Dus schuurpapier met een kleine vlakschuurmachine en de polijststappen met een DA of rotary polisher?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Ik heb een polijstmachine maar dat ding maakt echt een enorme pokkeherrie. Dus die ligt in de schuur. De pads werken prima met de hand en je hebt ze ook rechthoekig.

Nat schuren met een machine vind ik altijd een beetje tricky.

De laatste stappen met pasta en een vachtje doe ik nog wel eens met de accuboormachine, dat gaat redelijk vlot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Gisteren ontvangen. Voor een heel klein prijsje over kunnen nemen via MP. De kwaliteit varieert, en is zeker niet altijd even goed. Ik denk dat een deel voor een VG gaat. En op de hoes van Traffic is geschreven. Aan de andere kant is de LP van Earth, Wind & Fire NM, compleet met inlay en downloadcode. Maar dat is dan een jonkie: 2017. De LP's van Ten Years After zien er stukken minder uit. Waarschijnlijk gaan die richting een G+. Komende dagen gaan ze allemaal door de wasstraat. Daarna volgt het eindoordeel. Dat zal wel een paar dagen duren, voor ik alles beluisterd heb :P . Heel gaaf is trouwens de Japanse persing van 'Earthshaker', met een NM OBI en inlay met Japanse bio ...... of zoiets :+ . De LP zelf ziet er ook prima uit.

De eerste verrassing was al meteen de LP van Big Jam. Voor mij totaal onbekend, maar het klinkt lekker bluesy. Als ik zin en tijd heb, maar eens op onderzoek uit gaan naar deze band, als het al een band is en niet een of ander project. Ook Focus valt me niet tegen. Ik ben nieuwsgierig naar Shuggie Otis en houd mijn hart vast wat betreft 'Sparrow Meets The Dragon'.

Tenslotte niet op de foto: Muzikale Pepernoten. Jullie mogen raden welk genre dat is :? .

Maar goed, dit is de volledige uitbreiding:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bjhY3N0l.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vgjQX3Rl.jpg?1

En dan komen er nog 6 Jazz LP's en de nieuwe van DeWollf aan........

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:28:
Muzikale Pepernoten. Jullie mogen raden welk genre dat is :? .
Die zullen wel zingen over een bisschopsscrotum O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Toch apart. Is de jeugd dan zo veranderd?
Toen ik nog jong was (tussen de 14 en 20) liep ik alle hifiwinkels plat om te zien wat voor nieuwe stereoapparatuur er nu weer stond van de diverse merken en wat het allemaal kon en hoe goed het was.
Maar ik ben altijd al een techneut² geweest.
Toen ik zo oud was interesseerde mij het ook geen ruk. In '85 (18 jaar oud) m'n eerste set met speakers gekocht voor 1000 gulden, gebaseerd op het feit dat mijn zus hetzelfde had staan. Het was een budget Akai set, maar jarenlang plezier van gehad.
En als ik heel eerlijk ben, interesseert het technische deel mij nog steeds niet echt. Bij mijn huidige set heb ik wel een uitgebreide luistersessie gehouden, maar ik ga daar bij af op mijn gehoor en of het de door mij gewenste functionaliteit heeft (en of het in mijn budget past). De basiskennis er wel, maar zaken als wattage, voltage, ohmage, compliantie of het aantal omwentelingen op een spoel boeien mij gewoon niet.
Je moet ook niet vergeten dat jongeren opgroeien met streaming en bluetooth. Vinyl (en waarschijnlijk ook de cd) zijn voor hun "nieuwe"/onbekende technieken. Zoals ik vroeger mijn moeder uit heb moeten leggen wat een cd is, zul je de jeugd wellicht moeten uitleggen wat een lp is. Dit gezegd hebbende: Op de middelbare school waar ik werk weten de meeste leerlingen echt wel wat een lp is (en zal de achterliggende techniek hun waarschijnlijk ook geen ruk interesseren).

De site richt zich op jongeren, maar wel op een debiliserende manier, alsof het om kleine kinderen gaat. De muziekkeuze (Talking Heads, New Order) sluit ook niet echt aan bij wat er leeft onder jongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:56:
[...]

Die zullen wel zingen over een bisschopsscrotum O-)
Waarschijnlijk wel, al wordt er in een van de liedjes beweerd dat hij ( <+:) ) zijn pepernoten al een tijdje niet meer heeft :w .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suggs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:31:
[...]

Toen ik zo oud was interesseerde mij het ook geen ruk. In '85 (18 jaar oud) m'n eerste set met speakers gekocht voor 1000 gulden, gebaseerd op het feit dat mijn zus hetzelfde had staan. Het was een budget Akai set, maar jarenlang plezier van gehad.
Dat iets budget is betekend niet dat het iemand niet interesseert.
Toen ik 18-19 was bouwde ik mijn eerste set luidsprekers...in de vrije tijd die je kreeg om voor je eindexamens te leren :X . Rekenen aan de kast, filters noem maar op.
Ik vond het prachtig en super interessant. Maar ieder z'n meug. Ik heb me altijd al geïnteresseerd in audiotechniek.
En ik weet zeker dat ik destijds m'n neus had opgehaald voor zo'n plastic crossley ding.
Ik probeerde echt het uiterste uit het budget te halen wat ik had.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:25
Muziek en plaatjes draaien was helemaal mijn ding in mijn jeugd. Ik kon lekker wegdromen bij de radio (zeezenders radio Veronica en radio Caroline) Ik heb altijd wel een platenspeler gehad als ik er aan terugdenk. Eerste zelfgekochte was een Technics belt driven budget model. Later is die vervangen voor een tweedehands *SL D2 die ik kocht in Groningen.

Die *draaitafel staat nu in Zoetermeer bij een vriend van mij voorzien van nieuw vet en een witte laklaag en de snelheids problemen aangepakt.

Maar toen ik jong was had ik niet zoveel oog voor de techniek, als het maar werkt. Ik was wel zuinig op mijn spullen. Zo heb ik nog steeds platen uit mijn jeugd die nog prima te beluisteren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ook bij mij was er al van jongsaf aan interesse in techniek en audio. Qua installatie had ik lange tijd een Grundig radio cassette recorder met afneembare speakers. Toen ik las over het stereo effect kocht ik bij Tandy een enorm lang verlengsnoer zodat ik ze ver uit elkaar kon plaatsen. :)
Een eigen platenspeler had ik niet, m'n ouders hadden een Thorens TD160 maar ik was degene die hem het meest gebruikte.

Laatst ging het hier over het filteren van reinigingsvloeistof met een koffiefilter. Dat doe ik ook, maar als ik een paar maanden later opnieuw een setje platen wil wassen dan ziet dat gefilterde spul er toch niet zo jofel uit. Op de bodem zie ik dan iig veel viezigheid zitten. Misschien ben ik te kritisch hoor maar toen ik mijn 6 jazz platen en nog wat aanverwant spul laatst ging wassen heb ik maar nieuwe vloeistof aangemaakt.
Hoe vaak maken jullie nieuwe vloeistof aan?
mr_petit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:36:
Ik had ze al eerder gezien. Het enige wat ik ervan kan zeggen is dat ik ze erg duur vind. Vooral een bonded elliptische naald op normale alu cantilever voor 229 euro.
Nagaoka's zijn geen prijsbrekers maar het prijsverschil in yen tussen de JT80LB als de MP-110 is 22 euro als je naar de adviesprijs kijkt. De MP-150 is alweer tweemaal zo duur. Vandaar mijn vermoeden dat ze wel eens op ongeveer gelijk prijsniveau kunnen uitkomen. En mogelijk gaat de MP serie er op termijn uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:39:
Ook bij mij was er al van jongsaf aan interesse in techniek en audio. Qua installatie had ik lange tijd een Grundig radio cassette recorder met afneembare speakers. Toen ik las over het stereo effect kocht ik bij Tandy een enorm lang verlengsnoer zodat ik ze ver uit elkaar kon plaatsen. :)
Een eigen platenspeler had ik niet, m'n ouders hadden een Thorens TD160 maar ik was degene die hem het meest gebruikte.

Laatst ging het hier over het filteren van reinigingsvloeistof met een koffiefilter. Dat doe ik ook, maar als ik een paar maanden later opnieuw een setje platen wil wassen dan ziet dat gefilterde spul er toch niet zo jofel uit. Op de bodem zie ik dan iig veel viezigheid zitten. Misschien ben ik te kritisch hoor maar toen ik mijn 6 jazz platen en nog wat aanverwant spul laatst ging wassen heb ik maar nieuwe vloeistof aangemaakt.

[...]

Nagaoka's zijn geen prijsbrekers maar het prijsverschil in yen tussen de JT80LB als de MP-110 is 22 euro als je naar de adviesprijs kijkt. De MP-150 is alweer tweemaal zo duur. Vandaar mijn vermoeden dat ze wel eens op ongeveer gelijk prijsniveau kunnen uitkomen. En mogelijk gaat de MP serie er op termijn uit?
Dat zou eigenlijk bes wel zonde zijn, daar de MP-reeks een heel goed klinkende lijn elementen zijn... Qua homogeniteit van het geluid zijn ze zelfs een slag beter dan mijn AT-440MLa, ook de MP-110 die toch te boek staat als een instap elliptische naald element...

Qua onderscheiding van bijv. de drums wint de AT-440MLa het dan weer van de MP-110 omwille van de betere naald tip (microline naald tip ipv elliptische naald tip)... Je hoort duidelijker bij de AT-440MLa dat er een andere drum door de drummer wordt aangeslagen...

Wat je zelf beter vindt klinken ligt aan wat je belangrijker vindt: de details en onderscheiding van instrumenten of toch hoe goed de overgangen van hoge naar midden naar lage tonen verloopt... Dus: zelf luisteren en kijken wat jezelf het beste vindt klinken blijft mijn advies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 16:18
mr_petit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 01:08:
Zo, ik heb hier weer een nieuwe luistertest voor jullie.
Ik denk zelf dat de verschillen heel klein zijn.
Wat ik heb gedaan:
Dit zijn 2 behoorlijk verschillende manieren om geluid van vinyl weer te geven. Weergavemanier 1 manier zou naar zeggen veel audiofieler zijn dan weergavemanier 2.

Ook heb ik 2 elementen gebruikt (een mc en een mm), om eventuele issues van loading te onderzoeken.
Ik heb ook 2 nummers opgenomen (beide nummers hebben fragmenten van 2 minuten lang). zodat jullie kunnen kiezen ;)

Wat ik dus wil onderzoeken is of jullie verschil horen (en wat voor verschil) tussen weergavemanier 1 en 2

Het gaat er dus niet om welk element jullie mooier vinden klinken, alleen welke weergavemanier jullie mooier vinden (of jullie ook verschil horen).
Zelf denk ik alleen bij 1 element (een heel klein) verschil te horen en bij het andere element nagenoeg niets in de 2 weergavemanieren.

Fragmenten:

Marcus Miller - Lovin' you:
Element 1:
weergavemanier 1
weergavemanier 2
Element 2:
weergavemanier 1
weergavemanier 2

Joe Jackson - The Verdict
Element 1:
weergavemanier 1
weergavemanier 2
Element 2:
weergavemanier 1
weergavemanier 2
Ben benieuwd wat je gedaan hebt, maar ik hoor het niet. Macbook met Bose quiet comfort 25 headset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Ik doe het schuren met de hand, het zachte acrylaat vliegt eraf en daarom is het zo weinig werk dat het machinaal weinig toegevoegde waarde heeft en idd al gauw te snel gaat. Inderdaad heeft schuurpapier de neiging om een beetje vacuum te zuigen maar de oppervlaktespanning breken met afwasmiddel helpt, hou je het voldoende nat dan zuigt het met de juiste schuurbeweging niet vast. Ik denk dus dat het vacuum zuigen icm die grove korrel 240 aanleiding geeft voor te diepe krassen.
De volgende ronde is bij mij dan een polijst/schuurmachine met polijstpasta. De polijstmachine die ik gebruik (klein driehoek model met 3 onafhankelijk bewegende draaiende pads van elk c.a. 4 cm) draait niet heel hard en maakt niet zoveel herrie, hoewel ik altijd wel even oordoppen in doe want je zit zo minutenlang te schuren en het weerkaatst allemaal zo lekker in de badkamer. De stofkap leg ik in het bad, dat geeft het minste troep. Resultaat is een doorzichtige maar wel wat matte kap bestaande uit een en al ultrafijne haarkrasjes. :)
De rest van het polijsten met gaat met de hand met gewone doeken. Maar misschien probeer ik die pads eens. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 29-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:49
@musicfreak Ik heb de Okki Nokki als reiniger en ik maak gewoon elke keer nieuwe vloeistof aan.
Waarom zou je dat niet doen ? Kost een paar dubbeltjes en dan heb je altijd schone vloeistof.
Ik pak een fles gedemineraliseerd water van de plaatselijke toko een flinke scheut Nokkie sjizzel erin en gaan.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!
D_V schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:48:
@Cap Thx voor de uitgebreide reactie wat ultrasoon reinigers betreft. Ik twijfel nog even of ik zelf iets ga samenstellen of wellicht wacht of de "HumminGuru" daadwerkelijk in productie gaat en ook goed genoeg is.

https://www.kickstarter.c...onic-vinyl-record-cleaner

[YouTube: HumminGuru Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Machine]

De vraag wat betreft de positie van de trilelementen komt eigenlijk voort uit het idee dat b.v. de Degritter en de Audio Desk net als de hierboven vernoemde HumminGuru, deze in de zijkanten heeft verwerkt om "beter de plaat te kunnen bewerken".
Als je de capaciteit van de trilelementen zo klein dimensioneert dat ze weinig energie afgeven dan is natuurlijk plaatsing belangrijk, zoals bij de compacte HumminGuru. Heb je een standaard grote ultrasoonreiniger dan zit er zat trillingsenergie in je water en maakt het echt weinig uit waar de trilelementen precies zitten.

Mijn testmodel ultrasoon platenreiniger bestaat uit een houten frame dat je simpelweg op de ultrasoonreiniger plaatst. Handig want dan kan je de ultrasoon ook nog voor iets anders gebruiken. Ook super stabiel omdat het frame rondom om de rand van de ultrasoon valt. Hier een indruk:

[Streamable: Ultrasoonreinigen platen]
  • In het frame zit een magentronmotor die draait met een snelheid van c.a. 1 rotatie per minuut. Op de magnetronmotor zit een koelkastmagneet bevestigd.
  • Vervolgens heb ik een stalen as voor de platen met wederom een koelkastmagneet met omgekeerde pool erop, die klikt tegen de motormagneet vast en valt in 2 metalen hulsjes die ik vast heb gezet in het houten frame. Dat draait soepel en stil.
  • Op de as steek ik eerst de platen. Aan de magneetzijde van de spindle zit een stopper met rubberen ring, daar komt de eerste plaat tegenaan. Er kunnen tot 9 stuks platen in 1 keer in de bak (natuurlijk afhankelijk van de gebruikte afstandhouders). Ik zet de as vertikaal op de magneet in een rond bakje en laat om en om een plaat en afstandhouder erop schuiven, de onderste plaat rust dan op de rand van het bakje voor de stabiliteit. Ik sluit af met simpelweg een metalen knijper afgewerkt met een stukje rubber (fietsband). Ik heb 2 spindles gemaakt zodat ik de ene kan vullen met platen terwijl de andere draait in de reiniger, dat werkt sneller.
  • Het rubber aan weerszijden van de platen zorgt voor de frictie zodat de platen met de as meedraaien. Dit onderdeel kan nog beter maar ik vond zo snel geen geschiktere sluiting. Criterium is m.i. dat het snel en zonder gereedschap werkt.
  • Er zit een drain met kraan op deze ultrasoon zodat ik de bak gemakkelijk kan legen met een emmer eronder. Verder is de ultrasoon instelbaar op een gewenst aantal minuten, dus ook dat is handig.
  • Dit is een low cost oplossing die naast de ultrasoon zelf bijna niets kost en waar ik naar believen dingen kan toevoegen. Ik heb er zelfs nog een aquarium verwarmingselement bij gezet om het water op te warmen tot c.a. 35 -38 graden, dit zou de reiniging moeten verbeteren. De afstandhouders tussen de platen passen toevallig over het label, maar op zich is het niet nodig het label te beschermen: het water blijft in de groeven zitten en druipt niet op het label. Op het frame past evt ook nog een plastic kap, daarvoor gebruikte ik een opbergbox van transparant kunststof.
Ik heb dit 5 jaar geleden gemaakt toen er nog geen betaalbare oplossing voor ultrasoonreinigen in zicht was en toch eens een hele batch platen wilde reinigen. Zo'n Audiodesk was het enige echte alternatief en die kost duizenden euro en is geschikt voor 1 plaat tegelijk. Tegenwoordig heb je dus al van die opzetstukken met geïntegreerde motor die je op een willekeurige ultrasoonreiniger kunt plaatsen.

De bruikbaarheid van een ultrasoon platenreiniger valt of staat m.i. met het gebruiksgemak, dus het bevestigen van de platen moet snel gaan en zonder gereedschap, en het vuile water moet kunnen worden afgevoerd. Mijn testmodel is natuurlijk nogal een houtje touwtje ding, maar ik heb er wel in 1 weekend een stuk of 1000 platen achter elkaar mee gewassen, het helpt dan nogal, als je dan 9 platen per keer kan doen. :) Wat helaas nog ontbreekt is droging/afzuiging, dus ik moest de platen wel steeds in mijn 2 knosti rekjes te drogen zetten. Dat kostte het meeste tijd.

De HumminGuru lijkt me een mooie geïntegreerde oplossing voor het wassen van een enkele plaat. Hij heeft een geïntegreerde motor zodat je niet zelf hoeft te draaien (een no-go imho), een wateropvangbak en een droger, dat maakt het gewoon erg handig. (y)

Als ie maar goed reinigt, dat is natuurlijk de vraag. Reiniging met borstels ontbreekt ook bij dit model als ik het goed begrijp. Uiteindelijk zou m.i. ideaal zijn de combinatie van fysieke reiniging met borstels (voor de dikke laag vuil van oude platen) én ultrasoon voor het fijne spul dat dan nog in de groef zit én afzuigen van het vuile water / drogen. Dat doet de Audiodesk volgens mij wel, maar het komt met een prijs. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
musicfreak schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:39:

Ik gebruik Knosti's en ook koffiefilters voor de reinigingsvloeistof. Ik hoef bijna nooit nieuwe vloeistof aan te maken omdat ik eerst een stap doe met een vloeistof die ik erop spuit en dan afspoel met gedestilleerd water. Dat verwijdert eigenlijk 99% van het vuil al. De 2e stap is dan met het bekende eigen brouwsel van IPA/demi water en dat blijft dan gewoon helder. Ik hoef iedere keer slechts bij te vullen wat verloren is gegaan bij het reinigen. Je zou zelf een goedkope pre-cleaner kunnen maken. Demi water, beetje alcohol en een drupje neutraal afwasmiddel oid. Met de plantenspuit erop spuiten, met een borstel paar keer rond vegen en dan weer afspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
-

[ Voor 107% gewijzigd door BenEco op 31-01-2021 10:12 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwelgh
  • Registratie: November 2000

zwelgh

-**-

Nu ook eindelijk een verzendbericht ontvangen van Zavvi. 27 november besteld. Door Brexit zullen er wel btw en inklaringskosten berekend worden, waardoor dit Zavvi dealtje een stuk minder interessant is geworden... Zou je in dat geval de extra kosten bij Zavvi kunnen terugvragen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Charly schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Ben benieuwd wat je gedaan hebt, maar ik hoor het niet. Macbook met Bose quiet comfort 25 headset.
Ja inderdaad, wat had ik gedaan:
Onderstaand nogmaals de fragmenten:
Ik heb dus 2 behoorlijk verschillende opnametechnieken gebruikt (weergavemanier 1 en 2) met 2 verschillende elementen (element 1: AT-95e (MM) en element 2: Denon DL-160 (HOMC))

Ik wou namelijk onderzoeken of een digitaal weergavetraject beter of gelijkwaardig is aan een traditioneel weergavetraject.
Weergavemanier 1 is de traditionele manier: signaal van het element gaat naar mijn phonopré (Bugle 2) waar het signaal dus versterkt wordt tot lijnsignaal en er gaat een RIAA correctie overheen, en van de phonopre gaat het naar mijn externe geluidskaart (E-mu 0404 USB). Vanuit daar neem ik het op in audacity en maak er een FLAC van.

Weergavemanier 2 is zonder phonopre: het signaal van het element gaat rechtstreeks naar mijn externe geluidskaart. Die versterkt het (zoals je ook een microfoonsignaal zou versterken), ik neem het op in audacity, gooi er daar een digitale RIAA correctie overheen en maak er dan een flac van.

Bij weergavemanier 2 bespaar je dus een aantal opamps in het traject, en de digitale riaa is waarschijnlijk veel nauwkeuriger dan de analoge riaa correctie.

Omdat bij weergavemanier 2 geen phonopre met bijbehorende afsluitweerstand (47kohm) wordt gebruikt maar de geluidskaart (volgens mij heeft die iets van 1-2kohm afsluitweerstand), heb je een loadingissue met het AT-95e element, want dat is een MM. Dat is m.i. ook te horen, dat er meer hoog te horen is in het signaal. (volgens de frequentieanalyse ongeveer +3dB bij 10khz en hoger, en de stijging begint al bij 6khz).
Daarom heb ik ook de dl-160 gebruikt, want dat is een HOMC en die heeft geen last van loading (sterker nog, 1khz loading zou het beste zijn)
Bij de DL-160 is op de spectrumanalyse te zien dat er een klein beetje meer extra hoog is bij gebruik van de phonopre dan bij gebruik van de digitale correctie. Dat verschil is ongeveer 0,5-1dB van ca 8khz en hoger.
Dat kan een verschil in de riaa correctie zijn. Ik hoor dat verschil niet (niet bewust althans)

Het interessante van de voorkeursvolgorde van @musicfreak is, is dat hij consequent kiest voor samples waar het meeste hoog in zit. Dat deed hij bij deze samples, maar ook bij de vorige luistersessie waar ik samples had geplaatst met sterke loading (dropveterinterlink). Ook daar koos hij voor de dropveterinterlink (=meer capacitaire loading->=meer treble)
Dus het is wel interessant om te zien dat bij deze relatief kleine verschillen iemand toch 100% trefzeker een voorkeur aangeeft. Dus blind en niet wetend waar je op moet letten of wat er gedaan is.

Betreffende geluidskaarten/ADC's/DAC's heb ik voor mezelf nog wat testen gedaan of een ADC/DAC het geluid hoorbaar verandert, maar bij de door mij gebruikte apparatuur hoor ik geen verschil.
Dus geen verschil tussen rechtstreeks van plaat luisteren of een FLAC van plaatopname bij zowel mijn externe geluidskaart als de interne geluidskaart van mijn asus zenbook (ca. 1 jaar oud), maar ik hoor ook geen verschil tussen een flac van een opname rechtstreeks van plaat en diezelfde flac die weer door de ADC van mijn geluidskaart gaat waar weer een flac van wordt gemaakt. Ik zie daar ook geen spectraal verschil tussen met de audacity frequentieanalyse.

Dus de conclusie is eigenlijk dat een digitale/DSP phonopre niet beter is en ook niet slechter.
(dergelijke apparaten beginnen nu ook kant en klaar op de markt te komen, zoals de Parks audio Puffin)
Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur. Dat houdt ook in dat een rechte frequentiekarakteristiek niet per definitie het beste is (sowieso met je daarmee uitkijken, die worden niet altijd op dezelfde manier gemeten waardoor niet altijd alles wordt weergegeven, maar dan heb ik het met name over luidsprekers)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 29-01-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
zwelgh schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:43:
[...]

Nu ook eindelijk een verzendbericht ontvangen van Zavvi. 27 november besteld. Door Brexit zullen er wel btw en inklaringskosten berekend worden, waardoor dit Zavvi dealtje een stuk minder interessant is geworden... Zou je in dat geval de extra kosten bij Zavvi kunnen terugvragen? :)
Ik zou er gewoon niet meer bestellen, ik wilde laatst iets pre-orderen in de UK en de verzendkosten waren de helft van wat de platen zouden kosten. Dan kan ik het nog zo goed voor hebben met de artiest maar in deze niet met British Mail. Dus dan maar wachten tot het op discogs of in platenwinkel terecht komt en de verzendkosten wat lager uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 19:00
Mwoah, de meeste verkopers op discogs kunnen er ook wat van hoor, qua verzendkosten. Waarom uit de UK preorderen en niet uit ons eigen land of bv Duitsland? Is het een UK-only release?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
Het label doet zaken met 1 distributeur (en die zit in de UK), dus daarom maar even afwachten. Mogelijk draaien ze bij als ze zien dat hun afzetmarkt erg klein geworden is sinds Brexit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
:( The Damned - Alone again or 7" is gebroken. Ik had net een titelkaartje zitten maken op de oude Windows10 bak, en plaatste het singletje in de jukebox en verving het kaartje op plek 197 waar nu The Damned zat. Even testspelen, en toen bleek een harde tik en verdorie een barst van rand tot het centergat. Waarschijnlijk al een haarscheur en toen de grijper het plaatje pakte en op de draaitafel smeet was het kapot.

Ik heb direct dat singletje vervangen voor Love - Alone again or, en heb op Discogs direct een nieuwe The Damned - Alone again or aangeschaft. Want dat nummer is net iets lekkerder al scheelt het niet veel omdat ze dicht bij het origineel van Love zijn gebleven.

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 30-01-2021 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Vandaag kwam de nieuwe aandrijfsnaar binnen voor mijn Dual CS 5000. Besteld bij DualFred in Duitsland die precies de juiste maat verkoopt. Dat luistert erg nauw, een snaar die ik hier lokaal had besteld was 1 mm breder of zo en dat leidde ertoe dat de snelheid 1rpm te langzaam was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXh48BQLek81FUDli4iV6KGoaIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOaGbW3EjAq144Zg3A79UnmN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door nineball op 30-01-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Soms scheelt het net teveel. Irritant is dat. Ik kocht eens twee aluminium singlepucks, replica's van Technics, huh huh. Geen enkel singletje paste er op. Bloed, zweet en hoop geschuur en gepolijst verder waren ze op maat.

Nu op de draaitafel: The Flying Burrito Bros - Live in Amsterdam.

[ Voor 13% gewijzigd door Bestla op 30-01-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
pman63 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:50:
Het label doet zaken met 1 distributeur (en die zit in de UK), dus daarom maar even afwachten. Mogelijk draaien ze bij als ze zien dat hun afzetmarkt erg klein geworden is sinds Brexit.
Nu al een aantal keren besteld bij Townsend Music in Engeland en de levertijden zijn altijd dramatisch. Dat was voor de Corona al zo.
Nu ook weer: Album verzonden op 19 november, vorige week ontvangen. Bijna twee maanden 8)7 Als ze hard gooien en een beetje mikken kunnen ze vanuit Engeland hem bij mij in Leiden in de tuin gooien. Heb daar nog een album in pre-order staan. Ik hoop dat deze nog voor de 4e vinyl revival binnen komt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Omdat je weleens iets anders wil dan de Kallax:
Van dit:
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/Kast1.jpg
Naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/Kast2.jpg
En het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/Kast3.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
oldsmelly schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:05:
Ik heb de Okki Nokki als reiniger en ik maak gewoon elke keer nieuwe vloeistof aan.
Waarom zou je dat niet doen ? Kost een paar dubbeltjes en dan heb je altijd schone vloeistof.
Ik pak een fles gedemineraliseerd water van de plaatselijke toko een flinke scheut Nokkie sjizzel erin en gaan.
Oh dat kan zeker hoor, en de kosten zijn ook niet zozeer het probleem. Alleen heb ik hier een aantal keren gehoord dat mensen met koffiefilters in de weer waren, dus dat leek een goede optie.
birdie_man schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:47:
Ik gebruik Knosti's en ook koffiefilters voor de reinigingsvloeistof. Ik hoef bijna nooit nieuwe vloeistof aan te maken omdat ik eerst een stap doe met een vloeistof die ik erop spuit en dan afspoel met gedestilleerd water. Dat verwijdert eigenlijk 99% van het vuil al. De 2e stap is dan met het bekende eigen brouwsel van IPA/demi water en dat blijft dan gewoon helder. Ik hoef iedere keer slechts bij te vullen wat verloren is gegaan bij het reinigen. Je zou zelf een goedkope pre-cleaner kunnen maken. Demi water, beetje alcohol en een drupje neutraal afwasmiddel oid. Met de plantenspuit erop spuiten, met een borstel paar keer rond vegen en dan weer afspoelen.
Hé dat is ook een idee, zeker voor de erg vieze platen. Die was ik nu vaak op het laatst maar zo'n voorwasje is ook een plan. Dan stop ik 'm daarna in mijn 2e knosti afspoel bak (daar zit demi water en een beetje wetting agent in).

Kan wetting agent overigens ook bederven? Ik heb in 2017 een fles Ilford ilfotol gekocht (grote fles...) en ik heb het idee dat de geur wat anders is dan eerder. Niet dat ik er diep met m'n neus in zit te snuiven maar toch :+ .

@mr_petit Ik had al van je begrepen wat de verschillen waren tussen weergavemanier 1 en 2, maar deze deze optie van een RIAA correctie toepassen via Audacity had ik van tevoren niet bedacht. En ook interessant om zo te leren dat hierbij een verschil tussen MM en MC gaat spelen.
Grappig dat ik inderdaad zo consequent ben. Ik waardeer detail in het hoog erg, ik denk dat ik daar op aansla.

Is dit nog een goede link voorin de TS? https://www.analogueservice.nl/elementaire-kennis

[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 30-01-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:34:

Grappig dat ik inderdaad zo consequent ben. Ik waardeer detail in het hoog erg, ik denk dat ik daar op aansla.
Wat trouwens ook apart is, betreffende de Bugle 2, is dat 'onze' fragmenten niet stroken met de testen die bij Audiosciencereview zijn uitgevoerd:
https://www.audiosciencer...y-kit-phono-preamp.15325/
Uit deze test komt dat de riaa correctie in het hoog meer gaat weergeven.

Zowel jouw fragmenten als mijn vergelijk tussen de bugle 2 en m'n externe geluidskaart (bij de dl-160 althans, want daar speelt loading geen rol), meet de bugle 2 rustiger in het hoog (minder hoge tonen, in sommige gevallen van af ca. 5khz en andere gevallen van af ca. 10khz.)

Al is het verschil bij jouw voorversterkers wel groter dan het verschil bij mijn 2 setups.
Bij is het verschil tussen de bugle 2 en de externe geluidskaart met digitale RIAA dat de bugle 2 ongeveer 0,5dB tot max 1dB zachter is in het hoog (ik hoor dat verschil niet maar ik zie het wel) terwijl bij jouw phonopre's de bugle toch wel ca .2dB zachter speelt in het hoog. Je andere 2 phonopre's zijn erg close, binnen 0,5dB
Het is echt raar dat dat niet niet uit die review komt. Dat kan natuurlijk aan 2 dingen liggen: of die review is niet helemaal jovel, of jouw beide andere phonopre's hebben toch meer ingangscapaciteit dan de Bugle 2.
Dat die bugle 2 in die test niet helemaal jovel is, blijkt wel als de eigenaar reageert in dat topic, dat hij 'm als kit heeft gekocht, en na de test enkele droge soldeerverbindingen heeft ontdekt :X
Naar dan nog meet ook ik iets lager dan mijn geluidskaart. Dat kan eigenlijk geen loadingsissue zijn.
Dat is denk ik ook het grootste manco aan die tests bij audiosciencereview. Ik weet dat die gast een ontzettend dure audioanalyzer heeft, maar ik zie nooit de kwestie van loading aangestipt in die reviews.
Hoe staat die analyzer ingesteld (kan daar überhaupt inductie en weerstand gesimuleerd worden), en er wordt nooit over gerapporteerd, terwijl er wel frequentiegrafieken danwel riaa grafieken worden gegeven.
Als ik dus al deze frequentieanalyses naast zo'n test leg, blijkt gewoon dat niet het hele verhaal wordt verteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik vindt het een goede tip en heb deze link toegevoegd aan de tips en tricks daar er veel uitleggegeven wordt... ;)

De eigenaar van deze online webshop is Roger Poulussen uit Roermond... Ik ben ooit bij hem thuis geweest, hij had destijds een beest van een platen speler: Transrotor Fatbob S... Ik weet zo even niet meer welke versterker hij gebruikte, maar zijn speakers waren van Sonus Faber... Geweldige set om te zien en ook om te horen (niet bepaald goedkoop, maar man... Wat een geluid kwam daar uit... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
musicfreak schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:31:
Enneh, ze worden gesponsord door o.a. Crosley... Maar goed dat wordt / werd RSD ook.
Niet zo verrassend als je weet wie (onder andere) achter dit initiatief, RSD en de import van Crosley zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Bedankt voor de uitvoerige beschrijving, een hele nette oplossing, een magnetronmotor wordt wel vaker gebruikt viel me al op. Heel netjes verwerkt in het design, ook de houten ombouw. Als ik voor een oplossing als deze ga dan zet ik 'm waarschijnlijk toch in de kelder neer dus dan hoeft het ook niet persé mooi te zijn. Zo'n HumminGuru kun je natuurlijk wel in je huiskamer (of hobbykamer) kwijt qua design. Ik kijk het nog even aan wat de HumminGuru gaat doen, vandaag verloopt als het goed is de kickstarter-fase en zou 'ie in de ontwikkelings/productie-fase moeten gaan en dan zullen er ook wel meer echte reviews naar buiten komen. Alles staat of valt natuurlijk met de prestatie op schoonmaakgebied.

Ik neem aan dat je wel tevreden was qua ultrasone manier van schoonmaken? Ik neem niet aan dat je eerst 1000 platen hebt gewassen en daarna pas het resultaat hebt bekeken. ;)
Hoe was uiteindelijk het verschil in luisterplezier, had je echt het idee dat het vinyl een stuk stiller was? Ik lees grotendeels lyrische reacties online, dus ik ben wel benieuwd naar jouw conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
birdie_man schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:47:
Dat verwijdert eigenlijk 99% van het vuil al.
Of misschien zelfs wel 100%... Denk daar eens over na. Ik lees het allemaal met verbazing dat de platen diep-gereinigd dienen te worden met dure en m.i. wat vergezochte oplossingen. Dat is prima als hobby maar het komt op mij over als oplossingen voor niet bestaande problemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 16:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bart2005 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:24:
[...]

Of misschien zelfs wel 100%... Denk daar eens over na. Ik lees het allemaal met verbazing dat de platen diep-gereinigd dienen te worden met dure en m.i. wat vergezochte oplossingen. Dat is prima als hobby maar het komt op mij over als oplossingen voor niet bestaande problemen. :)
Het is inderdaad voor de fanatiekeling als je het mij vraagt. Een Knosti werkt prima, en is goedkoop.
Ik durf mijn collectie er onder te verwedden dat je in een blinde test geen verschil gaat horen tussen een plaat die met een Knosti is gereinigd of met één of ander duur apparaat met hypewoordjes.

Desalniettemin is het natuurlijk leuk als je heel handig bent, en met wat afgedankte onderdelen voor nop een soort helse machine bouwt voor het schoonmaken van je platen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Ik heb ook een knosti en moet dus de platen laten drogen. Een stofzuigsysteem a la okki nokki is daar in het voordeel lijkt mij.

Heeft iemand wel eens een natte lp op een boormachine gezet en zo drooggecentrifugeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bart2005 Misschien wel 100% ja, misschien ook niet. ;) Want hoe weet jij hoe vies iemands platen zijn? Ik heb voornamelijk 2e hands platen en die kwamen in batches, en meestal behoorlijk vies binnen. Zo vies dat afspelen veel gekraak en ergernis gaf, en binnen 1 kant een hele vieze naald. Zo vies dat een beetje vloeistof erop spuiten en dan afspoelen met wat water niet voldoende was, er moest echt goed gepoetst worden met voldoende vloeistof.

En die genoemde 99% van @birdie_man is natuurlijk bij wijze van spreken. Als het echt 99% was dan deed ie de moeite vast niet meer om ze daarna voor die 1% nog eens door een Knosti te halen. ;)

Met een set van 20 vuile platen (laat staan 100 of meer) is het naar mijn ervaring geen doen meer om een doekje te pakken en dan te gaan poetsen. Dat doekje is na enkele platen zo vies dat je vuil net zo hard weer in de groef drukt ipv eruit haalt. Bovendien verwijderen de meeste doekjes vuil lang niet zo goed als de fijne borstelharen van een Knosti. Ik spreek uit ervaring.

Dus ja, een Knosti, Okki Nokki of weet ik wat dient wel degelijk een doel, zeker als je flink wat platen in eens moet schoonmaken. Een nieuwe plaat zonder aangekoekt oud vuil die je een extra poetsbeurtje wilt geven met een spuitje en een doekje, ok. Maar voor veel platen is er toch echt meer nodig.

Oplossing voor een wel degelijk bestaand probleem dus, alleen een probleem dat niet iedereen heeft omdat niet iedereen dezelfde platen heeft. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:59:
Ik heb ook een knosti en moet dus de platen laten drogen. Een stofzuigsysteem a la okki nokki is daar in het voordeel lijkt mij.

Heeft iemand wel eens een natte lp op een boormachine gezet en zo drooggecentrifugeerd?
Ja dat kan zeker, het geeft alleen zoveel spetters. :)

Vandaar bijv die centrifuge van @Wimmel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Het is inderdaad voor de fanatiekeling als je het mij vraagt. Een Knosti werkt prima, en is goedkoop.
Ik durf mijn collectie er onder te verwedden dat je in een blinde test geen verschil gaat horen tussen een plaat die met een Knosti is gereinigd of met één of ander duur apparaat met hypewoordjes.

Desalniettemin is het natuurlijk leuk als je heel handig bent, en met wat afgedankte onderdelen voor nop een soort helse machine bouwt voor het schoonmaken van je platen :)
Elke reinigingsmethode heeft zo zijn voor en nadelen, er zullen wel verschillen zijn maar het resultaat zal heel erg afhankelijk zijn van de soort vervuiling. Wat voor vuil is het, hoe sterk is het aangekoekt en hoe diep zit het in de groef?

Ik denk echt dat de combi van natte reiniging met borstels én ultrasone reiniging optimaal is, omdat ze allebei iets doen wat de ander minder goed kan. Uiteraard betekent dat niet dat het altijd nodig is.

Nadeel van de Knosti en standaard ultrasoonbak is wel dat de vloeistof vuil wordt en het vuil daarna dus altijd weer deels opdroogt op de platen. De Okki Nokki gebruikt voor elke plaat nieuwe zuivere vloeistoef en zuigt dan weer goed af, wat absoluut een pluspunt is. Maar je legt vervolgens wel de schone kant weer op het plateau waar net de vuile plaat gelegen heeft om de andere kant schoon te maken. Zo heeft elk systeem zijn voor- en nadelen.

Voor mij ging de ultrasoon trouwens om iets anders, naast dat het gewoon een leuk experiment was. Ik heb honderden platen met de Knosti schoongemaakt en vond het voor batches 1 tot 10 platen prima, maar werd het een stuk meer tegelijk dan werd het mij toch teveel een opgave waar ik veel te lang mee bezig was. Want met 1 of 2x rond was het resultaat echt onvoldoende bij de 2e hands platen, ik moest elke plaat eerder 10x de ene kant op en dan nog 10x de andere kant op ronddraaien. Dus teveel draaien draaien drogen drogen. Om nog maar te zwijgen over het vloeistof verversen, filteren, gieten... :X

Op een gegeven moment was dat een weekend in de alcohol lucht staan met uitgedroogde / geschaafde handpalmen. Met handschoenen aan werkte het ook niet lekker. Met de ultrasoon kon ik in 1 keer een set platen erin zetten en ze gewoon lekker een tijd laten draaien, een tijdje later terugkomen en de volgende batch erin zetten terwijl de anderen op het droogrek gingen. Dat werkte veel comfortabeler.

Zou ik die moeite hebben gedaan als ik een paar keer per jaar een plaatje moest schoonmaken? Zeker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 01-02-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suggs schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:56:
Omdat je weleens iets anders wil dan de Kallax:
Van dit:
[Afbeelding]
Naar dit:
[Afbeelding]
En het eindresultaat:
[Afbeelding]
Mooi! Ook wel een paar slagjes duurder dan een Kallax natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:16:
[...]

Ik neem aan dat je wel tevreden was qua ultrasone manier van schoonmaken? Ik neem niet aan dat je eerst 1000 platen hebt gewassen en daarna pas het resultaat hebt bekeken. ;)
Hoe was uiteindelijk het verschil in luisterplezier, had je echt het idee dat het vinyl een stuk stiller was? Ik lees grotendeels lyrische reacties online, dus ik ben wel benieuwd naar jouw conclusie.
Uiteraard heb ik dat eerst getest, belangrijkste objectieve criterium was daarbij denk ik of de naald schoon bleef. Het is moeilijk om een uitspraak te doen over de kwaliteit in vergelijk met de Knosti, simpelweg omdat elke plaat weer anders is en een eenmaal in de Knosti schoongemaakte plaat niet meer getest kan worden in de ultrasoon en vice versa.

Uiteraard blijven er oude platen die te wensen over laten, maar permanente fysieke schade van stof/naald/Lenco vloeistof/schimmel kan een platenwasser natuurlijk ook niet oplossen. Daarna ook nog eens een paar keer door de Knosti halen heb ik wel bij een paar geprobeerd, maar dat loste het dan ook niet op. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:56:
[...]

Ja dat kan zeker, het geeft alleen zoveel spetters. :)

Vandaar bijv die centrifuge van @Verwijderd
Je bedoelt zeker @Wimmel... Ik kan mij namelijk niet herinneren dat er op het grote vinyl topic ook een @Verwijderd is met een centrifuge oplossing voor het drogen van LP's... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je hebt helemaal gelijk, aangepast. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Net een nieuwe aankoop gedaan op discogs. Even de BlueGrass sectie wat uitbreiden. Niet dat die noemenswaardig is, want veel heb ik niet. Maar voor elke verzameling is er altijd een begin geweest. Dat begon met The Flying Burrito Bros - Live in Amsterdam, en daar komt deze bij.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZKXV0QPV/The-Devil-Makesthree.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
@nineball

Volgens mij heb ik het zelfde rack als jij.

Schroers & Schroers toevallig? Lekker old skool en een erg stabiele oplossing voor een platenspeler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Cap schreef op maandag 1 februari 2021 @ 00:14:
[...]

Mooi! Ook wel een paar slagjes duurder dan een Kallax natuurlijk. ;)
Mwah, een beutje maar :) Maar ja, je wil eens iets anders en de kwaliteit van zowel de kast als van de handleiding is ook aanzienlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
benedictuz schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:13:
@nineball

Volgens mij heb ik het zelfde rack als jij.

Schroers & Schroers toevallig? Lekker old skool en een erg stabiele oplossing voor een platenspeler...
Ja inderdaad. Voor een paar tientjes van Marktplaats geplukt. Stevige glasplaten. Alleen als je een apparaat naar voren trekt moet je uitkijken dat je de glasplaat niet uit het achterste klemmetje trekt want dan maakt hij een doodsmak. Is pas twee keer gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
Ja herkenbaar :P En als alles een keer staat valt de boel ook echt niet meer te verplaatsen... Gebouwd als een tank en net zo zwaar.. Maar je kunt vrij lompe dingen doen zonder dat de plaat skipt. Handig met houten vloeren en zo (y)

[ Voor 9% gewijzigd door benedictuz op 01-02-2021 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doessie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 08:26
nineball schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:36:
[...]

Ja inderdaad. Voor een paar tientjes van Marktplaats geplukt. Stevige glasplaten. Alleen als je een apparaat naar voren trekt moet je uitkijken dat je de glasplaat niet uit het achterste klemmetje trekt want dan maakt hij een doodsmak. Is pas twee keer gebeurd...
Wat dan weer op te lossen valt om achter de voorste poten op de kopse kanten van de glasplaten een stukje
zwart tochtstrip te plakken van een cm of 2.
Trek je ze niet meer naar voren toe.
De glasplaten zijn dik genoeg toch voor hechting en je ziet er nagenoeg niets van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V

D_V

Lekker album, Last Exit van Still Corners, en mooi doorzichtig vinyl ook.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/60199e7339d0f/60199e733642d-stillcorners01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindelijk iemand met verlichting in z'n platenkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 16:50
mr_petit schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:56:
Jazeker maar dat moet ook wel met doorzichtig vinyl, anders had hij net zo goed een zwarte kunnen nemen, nog mooier zou zijn RGB.. dubbel disco door de plaat… *O* :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier al een jaartje of 6 action RGB strips aan de onderkant van de planken, staan altijd op een "warm wit" standje. Die disco hoeft van mij niet. :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D_V

D_V

mr_petit schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:56:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/601a02a004be6/601a02a002e58-9200000054677758.jpg

Ja, een stripje van 1,49 euro van de action. Werkt oorspronkelijk op batterijen maar heb er maar een adapter aangeplakt die ik nog had liggen.

:D

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/601a00568e005/601a00568bc15-jfyrkytk.jpg

Nu alleen nog zo'n stripje voor de onderste rij. Volgende week in de rij voor de action om een ledstrip van 6 kwartjes op te halen...

_O-

[ Voor 10% gewijzigd door D_V op 03-02-2021 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Handige tip met een adapter ipv batterijen. (y)

* Bestla gaat ook eens nadenken over licht, want het is soms niet te lezen wat er op die rug van die hoes staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
Bestla schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:43:
Handige tip met een adapter ipv batterijen. (y)

* Bestla gaat ook eens nadenken over licht, want het is soms niet te lezen wat er op die rug van die hoes staat.
Spelen met licht en vooral met LED is sowieso erg leuk en sfeer verhogend, het gemak van de grotere lengtes die ook nog eens makkelijk in te korten zijn en geven veel mogelijkheden om mee te spelen. :)

Enkel opletten met sommige RGB strips, die geven vaak niet een mooi Warm White licht maar meer een mengsel moes van RGB, dan is de keuze van enkel Warm White beter..

Die adapter handig zeker, maar die zelfde RGB strips heb je zowel op Batterijen als met adapter, kosten niets meer tegenwoordig bij de Action.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Habana schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Enkel opletten met sommige RGB strips, die geven vaak niet een mooi Warm White licht maar meer een mengsel moes van RGB, dan is de keuze van enkel Warm White beter..
Klopt, echter is "warm white" helaas ook lang niet altijd mooi warm licht, de Kelvins / het spectrum kan behoorlijk verschillen en vaak is het opeens toch best wel een heel vlak "cool white". Ik had dus een "warm white" setje dat ik om die reden heb weggepleurd. :/

In een met schemerlampen verlichte ruimte is veel "warm white" opeens best wel TL-achtig. Het mooiste is "white" LEDs waarbij je de kleurtemperatuur in stapjes kan aanpassen. Bij best wel koud wit prefereer ik toch een goede mengelmoes van RGB waarbij je elke subkleur in 50 stappen kan aanpassen. Als je ruimte toch al redelijk koel verlicht is dan kom je er natuurlijk prima mee weg.

Maar goed, opletten op welke kleurtemp je precies koopt dus, 100K verschil maakt al aardig wat uit. En dan nog is het afwachten of het klopt wat er op de verpakking staat.

[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 03-02-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
Cap schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:27:
[...]

Klopt, echter is "warm white" helaas ook lang niet altijd mooi warm licht, de Kelvins / het spectrum kan behoorlijk verschillen en vaak is het opeens toch best wel een heel vlak "cool white". Ik had dus een "warm white" setje dat ik om die reden heb weggepleurd. :/

In een met schemerlampen verlichte ruimte is veel "warm white" opeens best wel TL-achtig. Het mooiste is "white" LEDs waarbij je de kleurtemperatuur in stapjes kan aanpassen. Bij best wel koud wit prefereer ik toch een goede mengelmoes van RGB waarbij je elke subkleur in 50 stappen kan aanpassen. Als je ruimte toch al redelijk koel verlicht is dan kom je er natuurlijk prima mee weg.

Maar goed, opletten op welke kleurtemp je precies koopt dus, 100K verschil maakt al aardig wat uit. En dan nog is het afwachten of het klopt wat er op de verpakking staat.
Voor de betere LED verlichting ga ik persoonlijk altijd even kijken bij de LedKoning, die heeft meer keuzes en bijbehorende accessoires, zoals bv. profielen,adapters en dimmers ed..

Vorig jaar voor op de volkstuin een paar Solar LED wandlampen( Slim) gekocht, veel van hun lampen zijn voorzien van Lithium batterijen en solarpaneel en gaan daardoor lekker lang mee en overal te plaatsen zonder poespas van kabeltjes..

Ja altijd even goed opletten wat er word aangegeven in Kelvin, zelf vind ik 3000K Warm White prettig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
ik heb mijn planten anders opgeruimd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnzNqdrIXyzFHjcyfKRckvuVdO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyrusC4zE6eGybEJTKCvB7fi.jpg?f=fotoalbum_large

geen zorgen overigens dit waren -allemaal- kringloopwaardige platen, ofja eigenlijk wilde de kringloop ze niet hebben :+

de platen die ik wel de moeite vond heb ik gehouden en na stevig overleg met de wederhelft staan ze nu ook in de kamer in een kastje. nu alleen nog een nieuwe platenspeler want die ouwe kenwood is niet meer helemaal fris. Dus mocht iemand nog tips hebben voor een leuke speler sta ik daarvoor open.

had van Pro-jekt wel wat gezien alleen zijn dat geen automaten en dat lijkt me ongemakkelijk :+ ik heb maar een klein budget dus het mag niet te gek worden ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eJrVrFay-ZNftX96OcG2o0Iw7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/obBSZUVwDOIXxwoFUKrG19eQ.jpg?f=user_large

Geen invoer/extra kosten door Brexit :)

Edit: @Vintage1967 Blijft inderdaad even afwachten over er kosten bij komen door de Brexit,
Of ik ooit nog weer iets bij Zavvi ga bestellen...... :P

[ Voor 29% gewijzigd door BenEco op 03-02-2021 13:24 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Reloader schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:18:
ik heb mijn planten anders opgeruimd:

[Afbeelding]

geen zorgen overigens dit waren -allemaal- kringloopwaardige platen, ofja eigenlijk wilde de kringloop ze niet hebben :+

de platen die ik wel de moeite vond heb ik gehouden en na stevig overleg met de wederhelft staan ze nu ook in de kamer in een kastje. nu alleen nog een nieuwe platenspeler want die ouwe kenwood is niet meer helemaal fris. Dus mocht iemand nog tips hebben voor een leuke speler sta ik daarvoor open.

had van Pro-jekt wel wat gezien alleen zijn dat geen automaten en dat lijkt me ongemakkelijk :+ ik heb maar een klein budget dus het mag niet te gek worden ;)
Ziet er gaaf uit. Ik ben wat jouw Kenwood betreft wel benieuwd wat er 'niet zo fris' meer aan is. Zijn er technische problemen, is het meer de optische staat? Ik ben benieuwd.
BenEco schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:08:
[Afbeelding]

Geen invoer/extra kosten door Brexit :)
Mijn setje is volgens de track & trace in NL _/-\o_ . Ik hoop dat ook ik niet voor onverwachte extra kosten kom te staan.......

Gisteravond op Catawiki 'gescoord':

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dfXG3hVl.jpg

De 'The Golden Ear-Rings' is uit het pre-Barry Hay -tijdperk en is de mono-uitvoering.
Beide LP's zouden VG+ zijn. Ik ben benieuwd :9 .

Tenslotte ben ik ook in blijde verwachting van de nieuwste DeWolff. Deze is onderweg, en als het mee zit wordt hij vandaag afgeleverd. Maar mijn ervaringen met PostNL zijn helaas niet zo best de laatste weken. Ik bedoel, als je bijna een week over een pakket binnen NL doet. En dat niet één maar drie keer :( .

[ Voor 7% gewijzigd door Vintage1967 op 03-02-2021 12:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nosferatu111072
Mijn laatste aanwinsten. Ik ben hier heel erg blij mee. Nu nog het album Wild mood swings uit 1996 en The Cure uit 2004 op vinyl.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNAHW85hBgVGl8MT2OqUaDCL1YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7hR4sllYPg8gSluqLDdJRux.jpg?f=fotoalbum_large

Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imeR
  • Laatst online: 11-09 15:40
Nosferatu111072 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:57:
Mijn laatste aanwinsten. Ik ben hier heel erg blij mee. Nu nog het album Wild mood swings uit 1996 en The Cure uit 2004 op vinyl.[Afbeelding]
Wish! Staat ook erg hoog op m'n lijstje, maar vrij aan de prijs. Robert zegt al jaren dat er een heruitgave komt, maar dat duurt erg lang inmiddels... Jaloers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
YESS!!!
Tegelijk afgeleverd door Pieter Post: de nieuwe DeWolff en de Mystery Box van Zavvi.
Als ik mijn vrouw goed begrijp moest ze geen belastingen, invoerkosten o.i.d. betalen. Dat is goed nieuws.

Ik denk zomaar dat ze bij de douane een beetje nieuwsgierig waren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qxp7qN5l.jpg?1

Hopelijk zijn de hoezen niet beschadigd. Dat ga ik vanavond zien als ik weer thuis ben.
Ik kan niet wachten!

Ik bestel in ieder geval nooit, en dan bedoel ik echt NOOIT, meer iets bij Zavvi.
Hoe mooi de aanbieding ook is (of lijkt). En dat heeft niets met de beschadigde verpakking te maken.
Wat een ballentent is dat zeg.

Edit 14:23 - Zoonlief geeft net door dat FedEx mogelijk allerlei zaken in rekening gaat brengen. Heeft met douane (in- en uitklaren) te maken. Het kan 2 tot 4 weken duren voor je de factuur krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door Vintage1967 op 03-02-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosferatu111072
Ik heb de bestelling van Zavvi ook binnen gekregen. Wel mooie platen. Maar ik ga geen rekening betalen van FedEx. Ze zoeken het maar mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwelgh

zwelgh

-**-

Vintage1967 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:01:
YESS!!!
Tegelijk afgeleverd door Pieter Post: de nieuwe DeWolff en de Mystery Box van Zavvi.
Als ik mijn vrouw goed begrijp moest ze geen belastingen, invoerkosten o.i.d. betalen. Dat is goed nieuws.

Ik denk zomaar dat ze bij de douane een beetje nieuwsgierig waren:

[Afbeelding]

Hopelijk zijn de hoezen niet beschadigd. Dat ga ik vanavond zien als ik weer thuis ben.
Ik kan niet wachten!

Ik bestel in ieder geval nooit, en dan bedoel ik echt NOOIT, meer iets bij Zavvi.
Hoe mooi de aanbieding ook is (of lijkt). En dat heeft niets met de beschadigde verpakking te maken.
Wat een ballentent is dat zeg.

Edit 14:23 - Zoonlief geeft net door dat FedEx mogelijk allerlei zaken in rekening gaat brengen. Heeft met douane (in- en uitklaren) te maken. Het kan 2 tot 4 weken duren voor je de factuur krijgt.
Hier ook eindelijk ontvangen. Door de waardeloze verpakking hebben alle 6 platen gevouwen hoeken en seam split. Nog nooit zo’n slecht verpakt pakket gezien. Maar weer eens een klacht naar Zavvi sturen. Ook voor mij geldt: nooit meer bestellen bij Zavvi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
Vintage1967 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Ziet er gaaf uit. Ik ben wat jouw Kenwood betreft wel benieuwd wat er 'niet zo fris' meer aan is. Zijn er technische problemen, is het meer de optische staat? Ik ben benieuwd.
[...]
De stofkap ontbreekt, hij heeft jaren op in een hoek gelegen (letterlijk in een hoek gegooid), de naald was afgebroken. dus die heb ik vervangen maar nu zijn of alle platen van slechte kwaliteit of de platenspeler wil niet helemaal lekker.

ik heb het idee dat uit een "betere" platenspeler een strakker geluid moet komen qua toonvastheid
het betreft overigens een kenwood-p63, kan er weinig info over vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Eergisteren een nieuwe aanwinst bemachtigd:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/JHBbYFcNjOXpjwBkiyyW8UMPa0tOfZQAtQF5rB9fdsSXuCAY8RK5_NIFIijEPXuPXDZlIE6o55Wk0HVZo69FvAHpBluZeFk1AEb2hRgCqJ5ndlYRgqIwJvxw_zRgCluG6TSn_yg0wQ=w2400
De volgende in lijn van heruitgaven van Rowwen Hèze die uit ging komen... Deze keer het album "Water, Lucht & Liefde"... De volgende is volgens mij het album "Vandaag" die uitgaat komen, gevolgd door "Zondag in het zuiden" weer een tijdje later... Ik kijk er nu al naar uit! :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Heb vanmiddag het Empire 4000D/III element onder de Dual 701 gezet als vervanger van het Empire 2000E element, in 1 woord: Geweldig. Kan wel zeggen, een geslaagde upgrade. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bestla
Net binnen, en direct in de discogs app gezet.
Foo Fighters - Medicine at Midnight. Op oranje vinyl :)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7ZYY6vq5/Foo-Fighters-Medicine.jpg

Morgen op de Technics 1210mk2 met een AT 440 mla

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chromium
  • Laatst online: 10-09 14:33
Even een waarschuwing voor alle vinyl vrienden, al een hele tijd koop ik geen LPs meer uit Japan en de VS wegens de hoge invoerrechten, belasting en de €24 inklaringskosten die de Belgische post en douane bij pakjes over de €22 waarde (waarde item + invoerrechten) heft.
Vroeger had je veel meer kans dat je pakje (met al dan niet “GIFT” vermeld) tussen de mazen van het net glipte en je niks hoefde te betalen. Maar de laatste jaren is het bijna regel geworden dat elk pakje gecontroleerd wordt en je vaak een hele som moet bijbetalen.
En nu is het natuurlijk helaas ook de beurt aan het VK, waar heel veel bestellingen nu ook ook onder het nieuw betaalregime vallen. Maar dat is allemaal oud nieuws en zoals’al.gezegd, ik bestel al een hele tijd enkel in de EU...dus no problem.

Of niet ?

Een week of drie geleden bestelde ik op Amazon Duitsland de LP “Servants of the Sun” van de Chris Robinson Brotherhood bij de Duitse groothandelaar “moviemars-de”. Kende het bedrijf niet, wist zelfs eerst niet dat het niet direct bij Amazon was, maar de prijs van €22 + €3 verzending viel goed mee, dus bestelde ik. En de plaat was “In stock” na de bestelling vond ik het vreemd dat het tussen 3 en 5 weken ging duren vooraleer ik de plaat had, de verkoper had ze immers op voorraad en Duitsland is toch een buurland ?

Enfin, drie weken later, vandaag dus, krijg ik een mail van de post dat ze een pakje gaan leveren en dat ik €34 invoerrechten, belasting en inklaringskosten moet betalen. Want het pakje is via Duitsland uit de VS gekomen naar België en dus van buiten de EU.

Die snoodaards van moviemars-de hebben dus helemaal geen voorraad maar doen gewoon aan drop-shipping. Ze bestellen zelf in de VS en laten het dan leveren bij hun klanten. Staat natuurlijk niks van op hun beschrijving of sales agreement.
moviemars-de reageert niet op mijn mails en de Amazon verantwoordelijke die ik net aan de lijn had vertelde me doodleuk dat als ik het pakket weiger, omdat ik geen extra €34 wil betalen (op een plaat van €22) dat er een grote kans is dat moviemars-de me de €22 + €3 NIET gaat refunden omdat ik de bestelling weigerde.

Dus morgen als de postbode langs komt met de LP weiger ik die natuurlijk, no way dat ik dat exuberant hoog bedrag ga betalen. Ik zal ook Amazon blijven lastig vallen, maar heb er deze keer geen goede hoop in.

Dus toch even een waarschuwing dat het inderdaad mogelijk is dat de plaat die je koopt bij een EU verkoper toch uit een totaal ander deel van de wereld komt en dat je gaat mogen dokken. En deze keer kon ik het echt niet weten 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Door dit soort dingen heb ik nou een hekel gekregen aan kopen op internet. Je betaalt geld en moet dan maar hopen dat je ooit een product krijgt. Ik had zelf vorig jaar een Easycap video-naar-usb adapter besteld bij Grandado. Zag er op het eerste gezicht Nederlands genoeg uit en dacht dat het wel snel binnen zou zijn. Tot mijn verbazing kreeg ik een tijdje daarna een mail dat mijn pakket onderweg zou zijn vanuit China. Huh? Na een paar maanden nog steeds geen pakket gehad. Klantenservice maar benaderd. Nooit een antwoord van gehad. Het was gelukkig maar een ding van €12 maar ik koop echt nooit meer iets bij Grandado.

Recent hier al die verhalen over Zavvi. En nu dit er weer bij. Ik koop zelf alleen nog maar iets op internet als het echt niet offline te krijgen is. Zelfs als het in een echte winkel iets duurder is. Goedkoop is duurkoop. Weg met die digitale troep. Ik hoop dat je je geld nog terug kunt krijgen, want dit kan natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Kopen in een platenwinkel is natuurlijk het allerleukste, op platenbeurzen ook.

* Bestla heeft ontwenningsverschijnselen gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chromium schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 01:12:
Even een waarschuwing voor alle vinyl vrienden,
Ik vind het een hele rare en ondoorzichtige situatie.
Die moviemars-de zit in de VS:
2015 Van Buren Avenue, Suite B
INDIAN TRAIL
NC
28079
US

Echter Amazon.de heeft weer op hun site staan:

About sales tax (or VAT) on items sold by sellers through Amazon.de Marketplace

Your order may include items from one or more Marketplace sellers. Since each of these sellers has different sales tax (or VAT) obligations, all Marketplace prices for orders shipped to delivery addresses within the EU and Northern Ireland are displayed as final prices indicated by the seller.
https://www.amazon.de/-/e...lay.html?nodeId=201895790

De vraag is natuurlijk: kan je van een consument verwachten dat ze zo diep de regelgeving in duiken?
In principe is het in de EU verplicht, dat als je je producten richt op consumenten, dat je de prijs incl btw neerzet.

Maar die inklaringskosten zijn idd feest voor transporteurs. Je krijgt zelf niet de kans om het te doen, en als je miljoenen van die formuliertjes moet invullen (want daar gaat het om), dan denk ik dat ze minder dan 30sec per formuliertje bezig zijn. Dus transporteurs concurreren heftig voor de transportkosten, maar kosten die ze voor inklaring berekenen zijn extreem hoog, en zijn vaak ook heel lastig op hun site te vinden.

Het wordt meer en meer aantrekkelijk om verkopersplatformen binnen de EU te gaan ontwijken. Bol.com hoort daar ook bij. Bij een verkopersplatform buiten de eu (zoals aliexpress en ebay) weet je van tevoren dat je misschien aan de beurt bent, maar dat verwacht je idd niet bij platformen met een internetdomein binnen de eu.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2021 11:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Habana
Zoals de Douane zegt "Laat je niet verrassen als je online winkelt buiten de EU" 8)

Slimste is om tegenwoordig maar even naar invoercalculator te gaan of beter bij de Douane.nl te checken om later niet voor verrassingen te staan.

Dat gezeur heb ik ook één maal gehad met Grandado, was in de veronderstelling met een Nederlandse website te maken te hebben, maar was even niet op mijn hoede en de extentie .com had me al moeten waarschuwen.

Grandado is een in Mediapress Limited,Hong Kong bedrijf, dus dan weet je eigenlijk al genoeg. :X

Koffie op… En weer verder met reinigen van het Vinyl, nieuwe binnen hoezen en buiten hoezen, nog 79 te gaan.. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Habana op 06-02-2021 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je kan prima online winkelen, maar inderdaad, bij gare winkels als Grandado moeten natuurlijk direct alle alarmbellen afgaan. Dezelfde troep die je op Ali zelf ook wel kan kopen voor een hogere prijs met evenlange levertijd. Dus gewoon bij normale betrouwbare webwinkels bestellen, dan is er niets aan de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 06-02-2021 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ja, misschien had ik inderdaad meer research moeten doen voordat ik iets bestel. Maar voor een dingetje van €12 voelt dat als overkill. En ze adverteren ook via marktplaats, en dat is wel typisch Nederlands, dus ze richten zich, in tegenstelling tot Ali, direct op de Nederlandse markt. Ik koop er in ieder geval nooit meer iets.

Wordt tijd dat de platenzaken en kringlopen weer open gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:10
Oeps, nu ik bovenstaande lees realiseer ik me ineens dat ik ook waarschijnlijk aan de beurt kom ;), recent een LP besteld in Noorwegen en me ff niet gerealiseerd dat zij geen deel uitmaken van de EU. Nou ja ik neem de mogelijke meerkosten maar voor lief, volgende keer beter opletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
@macdushi Ja je moet alert zijn en blijven, soms zijn de dingen die je zoekt enkel op Ali vinden, nu heb nog een bestelling lopen twee kleine dingen te samen een waarde van 30euro, hier was ik ook even niet slim, want ik had ze apart moeten bestellen dan had ik bij beiden onder de 22euro gebleven.

Met een beetje pech komt er nu nog de inklaringskosten + BTW bij, dus wellicht nu nog een 25 euro extra bij tikken… moment van onoplettendheid :(

Maar goed, ik had een creatief moment afgelopen week en heb simpel draaiplateautje gemaakt om het Vinyl een poets beurt te kunnen geven, de label beschermer had ik al, maar met deze in je handen is het toch wat onhandig.

Nu een twintig tal LP's schoongemaakt , het werkt goed maar ik ga nog wel het een en ander veranderen om het drogen/afzuigen met een Oki Noki afzuigbuis te vergemakkelijken en wellicht een elektromotortje eronder te plaatsen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Mel5rPYwnhIl3SwhjoU1xcdHHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HIDc3GK1SZYahTg5aeXfTHZS.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axFlx1IC15gmugUtTep5ejhsIwI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vceyEUinv2ymqJ0UK93cR7Vx.jpg?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door Habana op 06-02-2021 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
Noorwegen maakt wel deel uit van de EER (Wikipedia: Europese Economische Ruimte)
En als zodanig zou dat geen problemen op moeten leveren (maar kom niet bij me klagen als dat wel zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
pman63 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:06:
Noorwegen maakt wel deel uit van de EER (Wikipedia: Europese Economische Ruimte)
En als zodanig zou dat geen problemen op moeten leveren (maar kom niet bij me klagen als dat wel zo is)
Nou, mijn telefoon denkt daar anders over met die roaming kosten daar. Maar ja, LP 's koop ik wel in winkels in Bergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja met je telefoon is het altijd maar afwachten. Ze zijn verplicht binnen de EU de tarieven/tegoeden gelijk te trekken, maar niet binnen de EER. Het hangt helemaal van je abo af hoe daarmee om wordt gegaan. Zwitserland is ook zo'n voorbeeld. Als je daar met een groep bent, loopt de helft op hun normale abo te roamen en de andere helft op een prepay tegoed :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chromium
  • Laatst online: 10-09 14:33
Vandaag nog eens met Amazon aan te de telefoon gehangen en deze keer kreeg ik iemand hoger op de pikorde. Hij vertelde me dat het inderdaad een zeer “shady situation” is en het zeker niet de bedoeling is dat Amazon customers extra betalen. Er werd me aangeraden zeker niks te betalen aan de postbode en het pakket dan niet te aanvaarden. Er werd een dossier voor me aangemaakt en deze wordt overgemaakt aan de een of andere departement. Vanaf de 17de deze maand kan ik een claim tot refund Indienen en volgens de medewerker heb ik wel een goede kans om vergoed te worden, daar Amazon het geld zelf nog altijd niet heeft doorgestort naar de verkoper en dit wordt nu door het aangemaakte dossier “on hold” gezet. Er werd me wel 3x verteld dat Amazon het niet op vind als een verkoper op deze manier zaken doen. Dus er is nog hoop :). Niet dat het over een groot bedrag gaat, maar ik haat als grote bedrijven op deze manier proberen om winst te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Moviemars doet me zeker een belletje rinkelen, dus ik heb er vast nog bij besteld. Dit heb ik echter niet meegemaakt. Ik ga er van uit dat Amazon dit soort negative gedachten over hun marketplace niet wil, dus dat ze je wel gaan helpen...

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.