Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.793 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Illusion

(the art of)

denniz7 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:28:
[...]

Inderdaad! Mooie prijs van 230,- en er is live ook nog een nieuwe naald ingezet. Keurig.

Maar.....ehhh, HOUSTON we have a problem.
Ze ziet zeker het verschilletje ja. Alleen dat verschilletje valt de verkeerde op!

Net goed gesprek met haar gehad nadat ik merkte dat het enthousiasme laag was. Na wat doorvragen geeft ze eerlijk aan dat ze hem “lelijk” vindt en eigenlijk niet is wat ze voor ogen heeft. Dit is iets wat ik mijzelf aanreken. Ondanks dat we samen foto’s bekeken hadden en hem samen zijn gaan kopen is er toch niet dat commitment wat nodig is. Waar jullie en ik toch kijken naar kwaliteit, kijkt zo’n kleine simpelweg primair nog naar looks.

Dat is de status dus. Slik.
Ik heb net contact gehad met verkoper en ik mag hem retourneren gelukkig. Staat voor morgen gepland.

Terug bij af dus.
Hij staat alweer te koop voor 250.
Was ie goed? Lagers en loopsnelheid gecontroleerd?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:04:
Weer eens wat anders, een Dual cs-5000. Ik weet niet of dit nog een echte Dual genoemd mag worden maar hij is wel apart met z’n eigenzinnige bediening, vta headshell, 78 toeren en quartz belt-drive. Hij kwam met een Yamaha mc-9, niet verkeerd.
Super mooi ding.
Ik had vroeger een collega die er eentje had met een denon dl-301.
Die klonk perfect op zijn installatie.
Die collega had allemaal kleine stukjes plakbitumen in de bodem geplakt (de bodem is een plastic/composiet bak met allemaal vakjes voor de stevigheid. Om eea nog extra te dempen.
Ik vond dat altijd echt een mooi ding.

Ik weet niet precies hoe de electronica in dat ding is (quartz? moet wel...) maar die motor is volgens mij coreless, wat volgens mij voor een snaar aangedreven speler best uniek is.
(dat zou je moeten kunnen voelen bij het handmatig rondraaien van de pulley zonder snaar; bij coreless voel je absoluut geen stapjes)

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 19-01-2021 22:20 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:35
mr_petit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Super mooi ding.
Ik had vroeger een collega die er eentje had met een denon dl-301.
Die klonk perfect op zijn installatie.
Die collega had allemaal kleine stukjes plakbitumen in de bodem geplakt (de bodem is een plastic/composiet bak met allemaal vakjes voor de stevigheid. Om eea nog extra te dempen.
Ik vond dat altijd echt een mooi ding.

Ik weet niet precies hoe de electronica in dat ding is (quartz? moet wel...) maar die motor is volgens mij coreless, wat volgens mij voor een snaar aangedreven speler best uniek is.
(dat zou je moeten kunnen voelen bij het handmatig rondraaien van de pulley zonder snaar; bij coreless voel je absoluut geen stapjes)
De motor ziet er inderdaad anders uit dan een standaard motortje, het lijkt wel een mini versie van een dd motor.

Volplakken met bitumen lijkt goed te doen, dat heb ik ooit bij een Thorens gedaan met goed resultaat.

Aan het plateau zit een lipje die langs een sensor loopt, dat regelt de snelheid. De armlift wordt bediend door een solenoid die ook wordt geactiveerd als je het plateau afremt, dan gaat de arm omhoog. De arm gaat ook vanzelf omlaag als hij op snelheid is, dus arm boven de inloopgroef hangen en verder niets meer aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 21:53
Heb gisteren gelijk even Twee reebruine ogen geluisterd! En daarna De postkoets natuurlijk... :+
Cap schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:26:
Tec customs zijn ex DJ /pro 1200's, dat zie je bij (met name de zwarte) uitvoering meteen door de vlekken op de lak rondom de slider knoppen.
Helder. Geen TEC customs dan.
Manueel, direct drive, met hoogte verstelbare arm, massa speler. Daar heb je er meer van.
Fijn dat je alvast wat suggesties doet. Daarmee wordt het ook voor mezelf helderder wat me aanspreekt en wat niet. Een verwijderbare headshell vind ik ook wel een must trouwens. Lefst een standaard SME exemplaar, zonder hoek ofzo. En het uiterlijk blijkt ook wel belangrijk. Technische kwaliteit gaat echter wel voor.

De Yamaha en Kenwood lijken erg op elkaar. In eerste instantie vond ik ze wat lomp en massief ogen. Nu is massief een goed iets bij platenspelers, dat besef ik. Moet er desondanks een beetje aan wennen, maar ik kan me ook voorstellen dat als je ze in het echt ziet het wel meevalt. Je kan argumenteren dat zo'n SL-1210 is ook niet de mooiste speler is maar die heeft wel een meer een stoere tech uistraling en bovenal is het een inmiddels iconisch ontwerp.

Goed, de andere suggesties:
Kenwood KD-500 - Mooie kleurcombi, ziet er goed uit. Zou dan nog wel op arm-jacht moeten
Sony PS-6750 - Wat meer tech uitstraling dan de Yamaha en Kenwood, vind ik wel wat. De vorm van dat stroboscooplampje, de knoppen en de armlift zijn wel bijzonder. Als in positief bijzonder. Ga nog eens zoeken naar modellen die hier op lijken.
Van de Technics speler vind ik de SL-110 een mooi apparaat.
Jouw Denon DP nogwat staat volgens mij niet meer op MP, zie alleen automatische Denons.

Ik vond zelf op MP niet veel meer interessante modellen, alleen deze:
Technics SL-120 met Jobo acoustical all-balance arm (arm is uit 1959 zag ik). Headshell, matcht qua stijl niet echt met de speler.
Sansui SR-636 - Chique uiterlijk maar wel mooi gedaan
Kenwood KD 07 - Deze ken ik nog uit de Kenwood folder van destijds. Vind het een grappig ding. Maar ja, het is een automaat, en het is een fragieler apparaat. Desondanks...

Kwaliteiten tussen de spelers vergelijken vind ik lastig, maar die SL-120 zou best eens goed kunnen zijn. Maar beter dan de Yamaha/Kenwood van hierboven? En de 6750 is dus wat minder?

Nog even een element vraagje: mijn SL-1210 speelt nu prima met een AT440Mlb element maar onder de Pro-ject RPM3 zit nu een VM95E element wat ik graag wil vervangen door iets wat beter spoort, een VM95ML. Kan hem dan ook nog onder de Technics uittesten.
De effectieve massa van de carbon arm van mijn RPM3 is 16 gram, die van de 1210 14 gram. De VM matcht goed toch met deze middelzware armen?

[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 20-01-2021 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:13
Er is hoop...al vanaf 8-11 onderweg uit de UK 🤔
Eindelijk vanmiddag PostNL aan de deur👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dpd3WKRy-WGevxwBOcnIAMGZrDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EulTM2QpU8XXzSqjJW4P2bJE.jpg?f=fotoalbum_large

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54
musicfreak schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:09:

Kwaliteiten tussen de spelers vergelijken vind ik lastig, maar die SL-120 zou best eens goed kunnen zijn. Maar beter dan de Yamaha/Kenwood van hierboven? En de 6750 is dus wat minder?
Die SL 120 heb ik ook en is een fijn ding (of nouja, de 1200 mk1 - dus met standaard arm). Heeft alleen niet de quartslock van de latere sl 1200's. Die arm ken ik niet, maar misschien kun je een bod zonder arm doen? Al moet ik zeggen dat deze wat mij betreft behoorlijk aan de prijs is.

Ik weet niet hoe graag je retro / een direct drive wil, maar er staat in die prijsklasse ook nog een perpetuum ebner te koop. Nooit live gezien of gehoord, maar qua looks vindt het wel interessante apparaten. https://link.marktplaats.nl/m1654724740

Best een nette prijs ook wel volgens mij. Als ik niet net vorig jaar die sl-1200 gekocht had was ik hem zelf gaan halen denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Charly op 20-01-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Omdat op mijn van Marktplaats geplukte cs-5000 een mc element zit heb ik een Cambridge Duo aangeschaft. Klinkt een heel stuk mooier dan het Project doosje die ook een mc knopje heeft maar die ik wat rumoerig vond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th7_VtHW0Akb5pcsw6hGh8c9y84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBoVmHYBhM4GnYw0nfwDgyyh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Charly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Voor de liefhebbers dan nog even de uitslag:
1 en 4 zijn de CA 540P
2 en 3 zijn de Dynavox TC 750

Ik kon hem niet blind testen maar had het idee dat het verschil duidelijker merkbaar was in het Patti Smith nummer dan bij CCR. Vooral snares en dergelijke hoge klanken komen helderder door met de CA pre. Al met al misschien wat "frisser".

Moet zeggen dat het verschil kleiner was dan ik verwacht had. Niet voor niks dus dat die Dynavox zo vaak voorbij komt als budget tip. ;)
Ik heb nog eens goed geluisterd naar deze samples, en ook bewerkt naar gelijke luidheid (loudness plugin van audacity). Ik heb er ook nog Flac samples bijgezet (de beste die ik op het www kon vinden; van veel CD's merk je dat ze helaas gecompressed zijn en daardoor regelrecht blikkerig klinken).
Hier staan de samples. (open ze allemaal in een apart venster en je kan heel makkelijk switchen)
Lookin' out my back door - CCR
sample 1:
https://audio.home.xs4all...mparison/Charly/1def.flac
sample 2:
https://audio.home.xs4all...mparison/Charly/2def.flac
Flac versie van de sample:
https://audio.home.xs4all...arison/Charly/1defcd.flac

Because the night - patti smith group
Sample 3:
https://audio.home.xs4all...mparison/Charly/3def.flac
Sample 4:
https://audio.home.xs4all...mparison/Charly/4def.flac
Flac versie van de sample:
https://audio.home.xs4all...arison/Charly/3defcd.flac

Dat 1 van de phonopre's de kanalen verkeerd om had viel mij ook gelijk op; dus heb ik ze in deze samples omgedraaid. Helaas wel verkeerd volgens mij, waar ik achter kwam toen ik de gedownloade flacjes bekeek 8)7 .
Waar ik me in sample 1 en 4 wel ontzettend aan stoor is die brom.
Ik heb het oordeel daar niet op laten hangen omdat dat ook kan komen omdat er bijv. toevallig een halogeenlamp met dimmer dichterbij die specifieke phonopre stond oid (het klinkt iig als een dimmer; kan dat?)
Dat bij sample 2 daar niets van te horen is terwijl die sample ontzettend zacht is (scheelt 18dB!) zegt iets over de ongevoeligheid voor storingen van die phonopre (of die dimmer stond uit :+ )

Bij CCR hoor ik geen verschil. Maar dat is ook een file met een smal spectrum, weinig dynamiek en een matige opname (al vind ik die van de patti smith group ook matig).
Bij de patti smith group denk ik iets verschil te horen en denk ik een lichte voorkeur voor sample 4 te hebben. Bij deze samples was het signaal redelijk even hard (3dB verschil)
Ik zou blind denk ik geen verschil kunnen horen. Niet bij deze samples althans.
Dus die dynavox is prima voor het geld d:)b

Als de opnameomstandigheden hetzelfde zijn, dan zou ik absoluut voor de dynavox kiezen (vanwege die brom die totaal afwezig is bij de dynavox). Dat is dan echt een nobrainer.
Sowieso is het altijd leerzaam om naar je phonopre te gaan luisteren als er geen plaat draait (brom en ruis)

Het kleine verschil in spectrum wat @Cap aantoonde kan ook liggen aan het RIAA filter. Daar zitten ook altijd kleine verschillen tussen afhankelijk van hoe het gemaakt is.

edit:
Ik heb zelf ook nog een interessant vergelijk tussen 2 samples op de plank liggen, waarvan ik niet precies weet wat ik er nou van moet denken. Hebben jullie daar nog zin in? (is weer met tears for fears- badman's song, maar is niet echt te vergelijken met de vorige samples (andere setup))
Ik denk namelijk echt een duidelijk verschil te horen, maar ik zie dat niet 123 terug in de spectrale weergave. Dit is allemaal met een at3600L maar ik zou het ook nog eens kunnen doen met een DL-160 omdat dat een mc is.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 20-01-2021 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Charly schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:56:
[...]
Ik weet niet hoe graag je retro / een direct drive wil, maar er staat in die prijsklasse ook nog een perpetuum ebner te koop. Nooit live gezien of gehoord, maar qua looks vindt het wel interessante apparaten. https://link.marktplaats.nl/m1654724740
Dank voor de tip, ik had 'm ook gezien. Een mooi ding maar ik ga tocht echt voor een direct drive dus helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
@mr_petit Die brom was mij ook opgevallen maar die komt op m’n normale setup pas naar voren als ik het volume vér voorbij m’n normale luistervolume draai... Neemt niet weg dat ie er niet zou moeten zijn natuurlijk.

Geen dimmers in de buurt daar. Het enige verschil dat ik kan verzinnen is dat de een in een stekkerblok zat met andere apparatuur en de ander direct in de muur geprikt zat... kan nog wel eens proberen of ie verdwijnt als ik die CA ook direct in de muur prik... Nu ik er over nadenk is dat stekkerblok misschien ook wel eens aan een upgrade toe.

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 20-01-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Charly schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:27:
@mr_petit Die brom was mij ook opgevallen maar die komt op m’n normale setup pas naar voren als ik het volume vér voorbij m’n normale luistervolume draai... Neemt niet weg dat ie er niet zou moeten zijn natuurlijk.

Geen dimmers in de buurt daar. Het enige verschil dat ik kan verzinnen is dat de een in een stekkerblok zat met andere apparatuur en de ander direct in de muur geprikt zat... kan nog wel eens proberen of ie verdwijnt als ik die CA ook direct in de muur prik... Nu ik er over nadenk is dat stekkerblok misschien ook wel eens aan een upgrade toe.
Die brom zou in mijn oren echt een probleem zijn; ik hoor 'm echt hard door de zachtere passages heen.
Bij het CCR nummer is ie vrijwel het hele nummer te horen
Ik luister met koptelefoon.
Ik weet niet precies hoe die 540p gemaakt is, maar als daar een gelijkspanningsvoeding (adapter) aan zit, is dat waarschijnlijk de bron van de brom. Als het een wisselspanning is kan het nog steeds de oorzaak zijn, dan wordt er intern niet goed gefilterd. Als de stroomvoorziening van je 540P een traditionele trafo is, dan kan het ook zijn dat die brom uit je lichtnet komt (en dat de dynavox gewoon veel beter filtert)
Aangezien er geen volumeregeling op die ca-540P zit, zou die brom eigenlijk altijd aanwezig zijn denk ik?
Ik vind het een aparte situatie.
In mijn oren is het een 50hz brom met harmonischen. Beetje zaagtandachtig. Dus ik vermoed dat het uit de stroomverzorging komt en dat het geen ground loop (aardeprobleem) is.
Ik heb 'm hier nog even versterkt, verlengd en licht gefilterd neergezet:
https://audio.home.xs4all...ison/Charly/brom-540p.mp3

In die dynavox zit volgens mij ook een kleine brom, maar vele malen minder. Die zou mijn voorkeur krijgen in dit geval.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 20-01-2021 21:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:37

D_V

De Yamaha en Kenwood lijken erg op elkaar. In eerste instantie vond ik ze wat lomp en massief ogen.
Ik vind het juist mooi, dat massieve. Mijn Kenwood KD-7010 (vorig jaar gekocht voor 700 euro) is ook zo'n massieve zwart pianolak zware bak van 14 kilo.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6008a5240f5de/6008a5240b63d-5b9b5f63f958c5b25487a65b07e3667d.jpg

En dan zijn er veel mensen die 'm modden en die mooie plint eraf halen omdat dit eronder zit:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6008a53b898ed/6008a53b87e07-post-131373-0-70019700-1379498603_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/90/17/db/9017db4f61cd4eb39a97ddb8ccbd0407.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
D_V schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:53:
[...]
Ik vind het juist mooi, dat massieve. Mijn Kenwood KD-7010 (vorig jaar gekocht voor 700 euro) is ook zo'n massieve zwart pianolak zware bak van 14 kilo.

En dan zijn er veel mensen die 'm modden en die mooie plint eraf halen omdat dit eronder zit:
Wow, dat is indrukwekkend! Hmm... misschien moet ik dit soort draaitafels niet te snel skippen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07
Tja, alles valt wel te modden op een of ander manier natuurlijk. Alleen ontbreekt het mij aan de skills om het echt mooi te doen, dus daar begin ik niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De Yamaha en Kenwood lijken erg op elkaar. In eerste instantie vond ik ze wat lomp en massief ogen. Nu is massief een goed iets bij platenspelers, dat besef ik. Moet er desondanks een beetje aan wennen, maar ik kan me ook voorstellen dat als je ze in het echt ziet het wel meevalt.
Die Yamaha en die Kenwood zijn ook massieve draaitafels, daarom was de prijs destijds ook al hoog. Een Yamaha draaitafel uit de GT serie (al is dit de kleinste) zat dus gewoon in een hogere klasse dan een SL-1200. Dan krijg je inderdaad vaak groter, massiever. De GT serie is vooral in Japan heel goed verkocht, veel minder in de VS en Duitsland, en kwam je hier niet tegen. De producten die de Japanners voor zichzelf hielden zijn vaak die van hoogste kwaliteit.
Je kan argumenteren dat zo'n SL-1210 is ook niet de mooiste speler is maar die heeft wel een meer een stoere tech uistraling en bovenal is het een inmiddels iconisch ontwerp.
Mooi is inderdaad maar de vraag. Hij is destijds vooral vanuit een functioneel oogpunt bedacht. Maar of dat mooi is, dat is een andere discussie. De grote pitch slider is voor de niet DJ doorgaans toch niet echt een versiering. Of een metalen bovenkant icm rubberen onderkant met grote voeten zo esthetisch is kan je ook betwisten. En of de puist van de strobo/aan-uitknop en dat uitstekende lampje aan de voorkant nou zo mooi is? Het is meer handig.
De typische Technics arm, is een kenmerk, heeft een tech uitstraling maar er zijn naar mijn mening veel armen die echt mooier zijn, qua materiaalgebruik en/of ontwerp. Eigenlijk vind ik het afgeschuinde rondestippenplateau het échte in het oog springende Technics kenmerk, maar die komt dus voor in zowat de hele SL-1xxx serie en dan heb je modellen met minder uitsteeksels, stukken rubber en lompe voeten. :P

Of ie nu eigenlijk mooi is of niet, het is vooral een icoon omdat dat mensen eraan gewend zijn: "zo ziet een DJ draaitafel eruit", gecombineerd met de opvatting "dit is kwaliteit". Lekker zwaar, stevig op zijn voeten, vlot op toeren, er rammelt niets (hoewel, soms het uitschuifbare pilot lampje). En er zijn natuurlijk net zoveel mensen die hem daarom juist lelijk vinden, "een DJ ding". Ik vind het persoonlijk wel een mooi ding in technisch opzicht, vanwege de ontwerpkeuzes en algehele bouwkwaliteit. Maar over smaak... :)
Goed, de andere suggesties:
Kenwood KD-500 - Mooie kleurcombi, ziet er goed uit. Zou dan nog wel op arm-jacht moeten
Klopt. Het is ook een beetje onduidelijk wat er precies aan gemod is. Zit de originele base er nog op, is daar iets omheen gebouwd of is de base geheel vervangen. Welk materiaal is het precies met welke eigenschappen? Het is mooi gedaan, dat wel. Het is altijd moeilijk om een waarde op zo'n speler te plakken, zeker als je niet precies weet hoe het gedaan is. De prijs is hoog, maar als het precies is waar je naar op zoek bent en de mod heel goed uitgevoerd is... met het uurloon van professional zit je er zo aan. Dus het is een beetje "wat de gek ervoor geeft".
Sony PS-6750 - Wat meer tech uitstraling dan de Yamaha en Kenwood, vind ik wel wat. De vorm van dat stroboscooplampje, de knoppen en de armlift zijn wel bijzonder. Als in positief bijzonder. Ga nog eens zoeken naar modellen die hier op lijken.
Ook een flinke speler met een hoog plateau. Is jarenlang voor zo'n 200 tot 300 euro verkrijgbaar geweest maar ik heb het idee dat ze de laatste tijd wat duurder geworden zijn (mede dankzij dat IntoVinyl ze tegenwoordig ook opkoopt en voor het dubbele of drievoudige aanbiedt?). Je hebt uit die tijd nog het topmodel, de PS-8750 maar die heeft automatische functies. Nogal onbetaalbaar als ie al eens aangeboden wordt.
Van de Technics speler vind ik de SL-110 een mooi apparaat.
Een échte Technics klassieker die direct na de allereerste direct drive SP-10 kwam. Ook een grote, vooral zeer brede speler (dan toch ook best lomp ;)) met grote voeten, een groot plateau en klassieke klik/klak schakelaars voor een bevredigende bediening. Industrieel. Ook hier moet je natuurlijk zelf een arm bij zoeken als ie zonder wordt aangeboden, er kan een extra lange arm op. De versie met een eigenzinnige Technics arm was de SL-1100. Qua design zou ik een SL-1200 direct inruilen voor deze speler. Maar veel mensen met een meer standaard smaak zullen het maar een vreemd ding vinden op die hoge voeten en die lijnen op de behuizing voor de uitlijning van de arm. :P
Jouw Denon DP nogwat staat volgens mij niet meer op MP, zie alleen automatische Denons.
Ik had er niet voor op MP gekeken maar het is meer in het algemeen dat Denon veel mooie modellen in hun serie heeft. Zowel volledig manueel als auto lift, en ook automaten waarbij je het automatische gedeelte helemaal niet hoeft te gebruiken: ze hebben dan naast de automatische knop ook een simpele start/stop knop die alleen het plateau in beweging zet, de rest mag je zelf doen. Het auto mechanisme zit dan dus niet in de weg, het zijn simpelweg handmatige én auto spelers in een. JVC had ook een aantal van dit soort draaitafels. Ze kwamen met rechte armen en s-armen, in veel gevallen waren de armbuizen zelfs omwisselbaar en werden beide types bijgeleverd.
Denon had ook een drive only variant (net als de Technics SP-10), de DP80 en zijn kleinere broertje de DP-75. Zeer degelijk en mooi gemaakt. Die werd ook vaak aangeboden icm een houten base waar een arm naar keuze ingezet kon worden. Ook werden er vaak zelf bases omheen gebouwd.
In het algemeen: Denon eindigend op M handmatig, eindigend op L auto lift arm einde plaat (contactloos), eindigend F automaat met vaak ook handmatige functie. DP-xxxx serie zonder achtervoegsel ook handmatig.

Een snelle search op Denon DP levert op:

https://link.marktplaats.nl/a1368703645
https://link.marktplaats.nl/m1616986527
https://link.marktplaats.nl/m1654190901
https://link.marktplaats.nl/m1643123162
https://link.marktplaats.nl/m1644399659
https://link.marktplaats.nl/m1654046872
https://link.marktplaats.nl/m1652975363
Ik vond zelf op MP niet veel meer interessante modellen, alleen deze:
Technics SL-120 met Jobo acoustical all-balance arm (arm is uit 1959 zag ik). Headshell, matcht qua stijl niet echt met de speler.
Kleine broertje van de SL-110, armloos geleverd en dezelfde industriële stijl, ook hoog op grote voeten. Er werd vaak een in die tijd populaire SME3009 op gezet. De arm die hierop zit is wel bijzonder en echt een oudje uit de sixties, ik ben er niet mee bekend. Ik vind de combi ook niet fraai.
Sansui SR-636 - Chique uiterlijk maar wel mooi gedaan
Ook een prima ding, vraagprijs m.i. te hoog.
Kenwood KD 07 - Deze ken ik nog uit de Kenwood folder van destijds. Vind het een grappig ding. Maar ja, het is een automaat, en het is een fragieler apparaat. Desondanks...
Waar baseer jij op dat ie automatisch is? Edit: oh wacht, ik zie een fotootje van de gebruiksaanwijzing met automatisch. Daarom fragieler denk je? Ik heb het idee als ik youtube filmpjes bekijk dat ie gewoon handmatig te bedienen is, ik zie hier weinig indicatie dat ie automatisch is. Er is ook nog een KP-07 die me gelijk lijkt, maar daarvoor zou je foto's van de binnenkant moeten hebben. Ik zie ook geen selectieknoppen voor de plaatdiameter of sensoren hiervoor in de mat... dus ik weet niet wat we ons bij dat "automatic" moeten voorstellen, ik denk niet meer dan een auto-lift aan het einde vd plaat. Alleen maar handig!

Hij is wat nieuwer, ziet er wat moderner uit maar van binnen is het metalen degelijkheid. "Made by Micro Seiki for Kenwood", wordt er beweerd, voor wat het waard is. De vorm komt voor uit het monoblock (gietmetalen kruis) principe, een zeer starre constructie die voeten, plateau en arm aan elkaar verbindt. Ik weet alleen niet zeker of deze dat ook heeft. Top of the line spelers als de KD-990 hebben intern deze constructie, hier zit dan alleen nog een behuizing omheen voor een klassieker uiterlijk.

Oa modellen KD-990, KD-7010, KD-8030, KD-9010 hebben dit verschillen allemaal niet zoveel van elkaar. Deze serie heeft trickle-down tech van de L-07D statement draaitafel.

Hier hebben ze de kast van een KD-990 afgehaald. Er zijn ook die het juist helemaal zonder kast doen om resonanties te voorkomen.
Waarom zou volgens jou de PS-6750 minder zijn dan de SL-120? Zoals gezegd noemde ik die bij de modellen die niet onder doen voor een SL-1200. De Kenwood en zeker de Yamaha zit er een klasse boven. Het zijn verschillende spelers, de ene met eigenzinnige carbonfiber arm, de ander zonder arm. Motorisch zijn alle modellen hier aangehaald zonder meer in orde. Echte verbeteringen moet je zien in een zwaarder plateau, een zwaarder / dikker plateaulager, beter materiaal / demping van de behuizing, een betere arm.

Iha: bekijk bij het kijken naar draaitafels vooral ook wat youtube filmpjes, dan krijg je een veel beter beeld van het echte formaat, materiaal en bediening van de draaitafels dan op de vrij generieke sites die wat eigenschappen opsommen (vaak foutief of incompleet).

Maar goed, het voert misschien allemaal wat ver zo, mijn opmerking was vooral om aan te geven dat de SL-1200MK2 binnen DJ land de maatstaf der dingen is, maar daarbuiten zeker niet. Zonder daarmee iets af te willen doen aan de kwaliteiten van de SL-1200MK2, er is nog zoveel meer moois gemaakt door andere fabrikanten (en Technics zelf ook getuige de hier genoemde modellen), van gelijkwaardige, hogere en natuurlijk ook mindere kwaliteit dan de SL-1200MK2. Als je dat wilt ook met direct drive motor, hoogteverstelbare arm met SME aansluiting. En als het niet op de SME aansluiting hangt heb je bijvoorbeeld ook nog Dual met zijn 701. En de meestal prijzige Micro draaitafels.

Etc, etc, etc.... :P
Nog even een element vraagje: mijn SL-1210 speelt nu prima met een AT440Mlb element maar onder de Pro-ject RPM3 zit nu een VM95E element wat ik graag wil vervangen door iets wat beter spoort, een VM95ML. Kan hem dan ook nog onder de Technics uittesten.
De effectieve massa van de carbon arm van mijn RPM3 is 16 gram, die van de 1210 14 gram. De VM matcht goed toch met deze middelzware armen?
Ja is een prima match, geen problemen. Ik dacht overigens dat de effectieve massa van een Technics SL-1200 aanverwanten 12 gram was inclusief de standaard 7.3g headshell inc bedrading. Daar moeten de schroefjes dan nog bij (c.a. 0.5g).

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 21-01-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:00:
[...]

Wow, dat is indrukwekkend! Hmm... misschien moet ik dit soort draaitafels niet te snel skippen dan.
Dat was dus mijn hele punt, staar je niet per se blind op 1 model, er is zoveel mooi(er?)s gemaakt als je niet hoeft te mixen of scratchen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 21-01-2021 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Ik vind mijn SL1210 juist helemaal mijn type speler. Hufterproof build, that's all I need.

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 21-01-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:53:
[...]

Exact, ik ook. Vind het meer een huiskamer ding dan een DJ model draaitafel, het afgelopen decennium kom je bij audioproducten juist volop pianolak tegen dus in die zin volledig conform de huidige mode. De SL-1200 is in dat opzicht afwijkend en alleen geaccepteerd doordat met gewend is aan de DJ look, op zich ook niets mis mee.

Mooie arm ook. Voor mij persoonlijk heeft jouw Kenwood uiterlijk en technisch wel wat voor op de SL-1200MK2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:41:
Ik vind mijn SL1210 juist helemaal mijn type speler. Hufterproof build, that's all I need.
Helemaal te begrijpen hoor. Waarbij gezegd moet worden, de build van bijv die Kenwood en andere top Japanners is minstens zo hufterproof, afgezien van de pianolak misschien maar als je die behuizing eraf haalt. Mensen die hun zelf een massief MDF behuizing maken en eromheen zetten hebben een dijk van een speler. Aflakken met harde 2-componentenlak en as hufter proof as it can be. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 21-01-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:15:
[...]

edit:
Ik heb zelf ook nog een interessant vergelijk tussen 2 samples op de plank liggen, waarvan ik niet precies weet wat ik er nou van moet denken. Hebben jullie daar nog zin in? (is weer met tears for fears- badman's song, maar is niet echt te vergelijken met de vorige samples (andere setup))
Ik denk namelijk echt een duidelijk verschil te horen, maar ik zie dat niet 123 terug in de spectrale weergave. Dit is allemaal met een at3600L maar ik zou het ook nog eens kunnen doen met een DL-160 omdat dat een mc is.
Altijd leuk toch? Benieuwd of er meer animo is. Ik zit nu alleen met een lichte oorontsteking dus voor mij niet echt optimaal nu. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:38
Vanochtend maar weer eens de okki nokki aangezwengeld na een paar nieuwe albums de laatste tijd.
Rechts de analogue productions versies in het midden de MFSL en links de reguliere versies.
Nu maar hopen dat de basisscholen weer snel open gaan zodat ik weer wat meer vinyl kan luisteren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38ayp9zzcfQaVqZ3ThMFB2ED8eI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c665S5Yh3z3ecY9JHRsCrYGX.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:42

Case_C

[Team Carrack]

Vandaag na 4 weken eindelijk de LP van Apocalypse Orchestra "The End Is Nigh" uit Zweden mogen ontvangen :*) . Heel toepasselijk bij de tijd.

Wel leuk te ontdekken, en 3 jaar na release nog de limited edition kunnen kopen voor 2 tientjes incl. verzending. :9 , nu nog de vraag welke van de 500 het gaat zijn.

edit: En 't is 107 :p , mooi rood translucent vinyl ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RVDCQ0eyzn7NxVmldx-9RmJN_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lH55VuFVI0q5VKaNMPMHkgJT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgAH7dQ_yb6BvjsL5ljDCSAUqNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NrPRbGE6bOKBA1PbeNEDUxt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Case_C op 21-01-2021 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V

D_V

Hier staat er ook een voor 600 euro: https://hifi.nl/tweedehan...speler-kenwood-KD-07.html
Staat er al vanaf november op zo te zien dus kan misschien nog omlaag qua prijs.

Al zou ik dan persoonlijk voor een KD-990/7010 gaan, die krijg je in Duitsland vaak al voor rond de 600 euro, deze bijvoorbeeld:
https://www.ebay-kleinanz...ieler/1617793538-172-1732

Maar het hoeft natuurlijk geen Kenwood te zijn. Een Denon 47F vindt ik persoonlijk ook een prachtige speler, en die krijg je ook wel voor dat geld.

Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2019/4/16/3/8/b/38b8f14e-dabb-467a-ad0d-da5783d49eea.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DP-59L, super mooi hoor.
Ik heb zo'n idee dat dit soort spelers minder in waarde zijn gestegen de afgelopen 15 jaar dan bijv. thorensen etc.
Ik zat rond 2005 te dubben of ik een dp-59L zou kopen voor ca 600 euro. Die was wel in topstaat.
Maar deze heeft een leuk element (al functioneert hij niet 100%).
Maar deze is dus ca. 50% meer waard geworden. Een td-160 kocht je in 2005 voor 75 euro. (en een 166 nog veel minder) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit Dat idee heb ik ook. Die DP-59L stond volgens mij al heel veel maanden te koop (wellicht was het een andere, niet 100% zeker) voor een bedrag tussen de 900 en 1000 euro. Dat verkocht niet gemakkelijk. Terwijl mindere modellen van Denon voor 600-800 te koop stonden en grif verkocht werden.

De DP-59 'M' is wellicht nog goedkoper verkocht, uiteraard zeggen de biedingen niet alles:

Hetzelfde idee voor de JVC QL-Y66F. Ik kocht die 3jr geleden voor 500 euro, incl zowel de S-arm als de rechte arm en het MC element. Hij stond al een tijd te koop voor 600 euro en op een gegeven moment dacht ik: laat ik het maar doen, goedkoper komt ie niet meer voorbij. De verkoper vertelde dat er Duitsers waren die hem graag wilde kopen voor de vraagprijs of meer, maar hij had geen zin in verzenden.

Vorig jaar kreeg een verkoper op Marktplaats er eentje (afgezien van wat krasjes op de kap verder in mooie staat) niet verkocht voor 600 euro. Uiteindelijk heeft ie hem ook aan een Duitser verkocht die er 650 euro voor betaald heeft ex verzenden. En zo heb ik dat vaker gezien met bepaalde modellen, de Duitser liggen dan op de loer. Toen ik mijn PS-X800 verkocht wilde een Duitser hem ook graag kopen.

Ondertussen wordt een glimmend gepoetste TD-160 van bepaalde professionele verkopers rustig voor dat bedrag verkocht. Niets mis met een TD-160 hoor, maar ze zijn plenty en het is een op zijn best hogere middensegment draaitafel dus.. nou ja, leg het maar uit. :)

Hoe dan ook, beter voor diegenen die wel zo'n mooie Denon / JVC / Kenwood / Sony etc draaitafel willen natuurlijk. Maar helaas hebben de bekende hobbyverkopers bij gebrek aan recyclebare Thorensen en Micro Seiki's nu ook die andere merken ontdekt, die kopen ze op en bieden ze dan na een beurtje 2x zo duur aan. Mijn voorspelling is dat dit de prijzen voor die modellen ook verder gaat opdrijven. :(

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 21-01-2021 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D_V schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Hier staat er ook een voor 600 euro: https://hifi.nl/tweedehan...speler-kenwood-KD-07.html
Staat er al vanaf november op zo te zien dus kan misschien nog omlaag qua prijs.

Al zou ik dan persoonlijk voor een KD-990/7010 gaan, die krijg je in Duitsland vaak al voor rond de 600 euro, deze bijvoorbeeld:
https://www.ebay-kleinanz...ieler/1617793538-172-1732
Dat is inderdaad een nette prijs voor die draaitafel als ie in mooie en werkende staat is. (y)
Maar het hoeft natuurlijk geen Kenwood te zijn. Een Denon 47F vindt ik persoonlijk ook een prachtige speler, en die krijg je ook wel voor dat geld.
Zonder meer een goede speler inderdaad maar wel een stapje lager in de pikorde dan de Kenwood, opvolger van de serie DP-45F / DP-51F, ik schaal hem daartussen in. Hij weegt "slechts" (;)) 8.5 kg, dat is wel een indicatie. En ik vind zelf het armpje toch net een beetje kort, dat kan beter. :) 400 tot max 500 euro is wel mooi voor een nette DP-47F.

De Kenwood KD-990 schaal ik eerder in richting de DP-57L. Nog net geen DP-59L maar wel heel goed. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoFuot_y_f0bltwp2jRhDmXYZ68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AvUPNGuTEy4uYAPs8Q7bwXAi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqEsSnyGisIn9s1MNRH-ZoOeVKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZlKnfKlB7LwtkJBn5W9RhWaX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:44:

De DP-59 'M' is wellicht nog goedkoper verkocht, uiteraard zeggen de biedingen niet alles:

Die is natuurlijk optisch in slechte staat wat de prijs ontzettend drukt.
maar op marktplaats lijkt er sowieso ook een slot te zitten op ca. €1500.
Echt mooie tafels blijven ook op dat bedrag hangen lijkt het vaak.
En wellicht hebben onze oosterburen die belemmering niet of bij een ander bedrag.
Op ebay zijn dit soort dingen wel vaak duurder en bij ebay kleinanzeigen is de vraagprijs echt lukraak.
Maar zo heb ik ook het idee dat in belgië (2e hands.be) nog echt een tweedeling bestaat.
Dus enerzijds (hobby)handelaren met hele hoge prijzen en anderzijds consumenten die vaak nog echt laag zitten.

Uiteindelijk is bieden en kopen een kwestie van psychologie, niet van het product ;)

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:04:
[...]

Die is natuurlijk optisch in slechte staat wat de prijs ontzettend drukt.
maar op marktplaats lijkt er sowieso ook een slot te zitten op ca. €1500.
Echt mooie tafels blijven ook op dat bedrag hangen lijkt het vaak.

Uiteindelijk is bieden en kopen een kwestie van psychologie, niet van het product ;)
Kan heel goed zo zijn ja. Geen kap en het fineer kan beter, maar de staat valt me op de foto's eigenlijk nog best mee, beperkt zicht tot het stukje "fineer" aan de voorkant. Daar valt goed wat van te maken met een beetje handigheid. Vermoedelijk dat het ook komt door de 100V kwestie.

Die Yamaha GT-750 voor 800 euro stond begin vorig jaar ook al tijden te koop, nu dus weer. Zelfde verhaal: Japan 100V exemplaar.

Op marktplaats speelt erg: onbekend maakt onbemind. Bepaalde modellen worden vaak, en te duur, verkocht. Dat is een Duitsland toch wel anders... maar dat komt omdat de markt van oudsher veel groter is en dus ook bijna niets onbekend is. :P

Ebay Kleinanzeigen is echt een goudmijntje, daar vind je naast de bekende normale Ebay prijzen ook allerlei apparatuur die je hier gewoon niet tegenkomt of als wel, voor prijzen waar je hier alleen maar kan dromen. Maar ja, ga er maar heen rijden, of overtuig de verkoper om het te versturen... :/

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 21-01-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Ebay Kleinanzeigen is echt een goudmijntje, daar vind je naast de bekende normale Ebay prijzen ook allerlei apparatuur die je hier gewoon niet tegenkomt of als wel, voor prijzen waar je hier alleen maar kan dromen. Maar ja, ga er maar heen rijden, of overtuig de verkoper om het te versturen... :/
Ja prijzen variëren idd sterk op ebay kleinanzeigen. Soms veel te duur, soms aantrekkelijk goedkoop met idd veel aanbod.
En ik kan me idd voorstellen dat ze liever niet verzenden, dan kunnen ze het ook op ebay.de zetten met groter publiek.
Aan de andere kant... een draaitafel laten verzenden kan ik iedereen afraden omdat je het niet in de hand hebt en desastreus kan aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is hier in het verleden vaak gelukt met verzenden. Goede verzendinstructies zijn wel essentieel. Het zware plateau apart verpakt onder de speler voorkomt met name veel problemen. Verder natuurlijk goed karton, goed opvullen zodat er niets kan bewegen, arm vastzetten, gewicht en headshell los verpakken, kap los verpakken in bubbelfolie of erop laten maar wel vastplakken aan de base met wat schilderstape, etc.

Het is in al die keren bij mij eigenlijk maar 1x mis gegaan door negeren instructies :| , kapotte kap, arm etc gelukkig nog in orde. En heel veel keer goed, ook vanuit Duitsland (Ebay). Gelukkig was dat geen dure.

Sowieso heb ik nooit heel duur gekocht als er verzonden moest worden, dat was dan een bewust risicootje dat ik nam: met een beetje geluk een koopje, met veel pech een kleine domper. Maar goed, dat is alweer minimaal 10jr geleden hoor.

Het is natuurlijk zo: hoe zwaarder de speler, des groter de verzendproblemen.

Kleinanzeigen is idd meer voor "nur abholers". :P

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 21-01-2021 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Cap schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:03:

De Kenwood KD-990 schaal ik eerder in richting de DP-57L. Nog net geen DP-59L maar wel heel goed. :)
De 59L is inderdaad een prachtige speler, heb er ook nog even naar gekeken maar dan ging je vaak al richting de 1000 euro.
Cap schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:28:

Ik heb het geluk in Venlo te wonen, dus het hele Ruhrgebied is binnen een uurtje. M'n Kenwood heb ik ook in Duitsland gekocht, net zoals m'n Gram Amp 2 voor 50 euro.

_/-\o_

Overigens is https://www.hifishark.com/ wat dat betreft erg handig om op diverse sites tegelijkertijd te zoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door D_V op 22-01-2021 04:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Cap schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:28:
Het is hier in het verleden vaak gelukt met verzenden. Goede verzendinstructies zijn wel essentieel. Het zware plateau apart verpakt onder de speler voorkomt met name veel problemen. Verder natuurlijk goed karton, goed opvullen zodat er niets kan bewegen, arm vastzetten, gewicht en headshell los verpakken, kap los verpakken in bubbelfolie of erop laten maar wel vastplakken aan de base met wat schilderstape, etc.

Het is in al die keren bij mij eigenlijk maar 1x mis gegaan door negeren instructies :| , kapotte kap, arm etc gelukkig nog in orde. En heel veel keer goed, ook vanuit Duitsland (Ebay). Gelukkig was dat geen dure.

Sowieso heb ik nooit heel duur gekocht als er verzonden moest worden, dat was dan een bewust risicootje dat ik nam: met een beetje geluk een koopje, met veel pech een kleine domper. Maar goed, dat is alweer minimaal 10jr geleden hoor.

Het is natuurlijk zo: hoe zwaarder de speler, des groter de verzendproblemen.

Mijn SL1210 kwam gewoon in de originele doos en verpakkingsmateriaal zoals het ooit de fabriek verliet. Er was niets op aan te merken. Ik heb die doos met piepschuim inhoud op zolder staan voor wie weet een verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:39:
Mooi is inderdaad maar de vraag. Hij is destijds vooral vanuit een functioneel oogpunt bedacht. Maar of dat mooi is, dat is een andere discussie. De grote pitch slider is voor de niet DJ doorgaans toch niet echt een versiering. Of een metalen bovenkant icm rubberen onderkant met grote voeten zo esthetisch is kan je ook betwisten. En of de puist van de strobo/aan-uitknop en dat uitstekende lampje aan de voorkant nou zo mooi is? Het is meer handig.
Aan die pitch slider heb ik ook niet veel behoefte maar verder vind ik de SL-1200 serie toch echt best mooi. Ook die puist en het lampje, en die bobbel bovenop de kap voor de armbase. Heb ook geen probleem met de voeten. Dus tsja. En ik was onder de indruk van de degelijkheid van de arm toen ik 'm verwijderde om die VTA ring te fixen. Maar goed, ik heb nu ook die Yamaha monoblock constructies gezien. Dat is ook niet mis.
Een échte Technics klassieker die direct na de allereerste direct drive SP-10 kwam. Ook een grote, vooral zeer brede speler (dan toch ook best lomp ;)) met grote voeten, een groot plateau en klassieke klik/klak schakelaars voor een bevredigende bediening. Industrieel. Ook hier moet je natuurlijk zelf een arm bij zoeken als ie zonder wordt aangeboden, er kan een extra lange arm op. De versie met een eigenzinnige Technics arm was de SL-1100. Qua design zou ik een SL-1200 direct inruilen voor deze speler. Maar veel mensen met een meer standaard smaak zullen het maar een vreemd ding vinden op die hoge voeten en die lijnen op de behuizing voor de uitlijning van de arm. :P
Industrieel, dat is een goede benaming. En dat is waarschijnlijk waardoor ik dit ook een mooi ding vind. Maar dan de hamvraag: hoe is de kwaliteit in vergelijking met de 1200mk2? Dat is afhankelijk van de arm uiteraard maar hoe doet de stock SL-1100 het bijvoorbeeld in vergelijking?
Waar baseer jij op dat ie automatisch is? Edit: oh wacht, ik zie een fotootje van de gebruiksaanwijzing met automatisch. Daarom fragieler denk je?
Eerlijk? Nou eigenlijk op het feit dat ik me niet kon voorstellen dat zo'n ding uit 1989 een handmatige speler was! 8) Fragiel is wat te sterk uitgedrukt eigenlijk, maar een arm van een 1200mk2 kwam me simpelweg degelijker over, al dan niet terecht. Ik denk dat ik deze speler even laat voor wat het is, ondanks de lagere prijs op hifi.nl. Vond het meer een geinig ding wat ik nog kende.
Waarom zou volgens jou de PS-6750 minder zijn dan de SL-120? Zoals gezegd noemde ik die bij de modellen die niet onder doen voor een SL-1200. De Kenwood en zeker de Yamaha zit er een klasse boven. Het zijn verschillende spelers, de ene met eigenzinnige carbonfiber arm, de ander zonder arm. Motorisch zijn alle modellen hier aangehaald zonder meer in orde. Echte verbeteringen moet je zien in een zwaarder plateau, een zwaarder / dikker plateaulager, beter materiaal / demping van de behuizing, een betere arm.
Oh nee ik bedoelde minder dan de Yamaha/Kenwood. En juist wel vergelijkbaar met de SL1200, zo had ik je opmerking gelezen (doen niet onder voor).

Goed plan om YouTube filmpjes te kijken. En dank trouwens allen voor de uitgebreide Denon info.
Cap schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:40:
Dat was dus mijn hele punt, staar je niet per se blind op 1 model, er is zoveel mooi(er?)s gemaakt als je niet hoeft te mixen of scratchen. ;)
Dat is me alleen maar duidelijker geworden de afgelopen dagen!!
Ja is een prima match, geen problemen. Ik dacht overigens dat de effectieve massa van een Technics SL-1200 aanverwanten 12 gram was inclusief de standaard 7.3g headshell inc bedrading. Daar moeten de schroefjes dan nog bij (c.a. 0.5g).
Ja die 12 gram is de officiele spec, maar ik dacht hier gelezen te hebben dat de massa eigenlijk 14 moet zijn.
Ik neig er naar om toch niet voor de 95ML te gaan maar voor de Shibata variant. Ik weet dat de ML versie technisch beter is maar ik heb nu naast de AT440Mlb ook al een VM540ML. Deze zit onder mijn Thorens die wat arm problemen heeft, maar hij heeft nauwelijks draaiuren. Om dan weer een ML te halen is wel wat overkill, ook al heeft de VM95ML naar verluid wat minder heftige treble dan z'n broers, wat ik bevestigd zag in dit filmpje.

Ik heb ook over gedacht een SH én Denon DL103 aan te schaffen. Doe eens gek... 229 incl. verzending bij Hifistudio79 via Marktplaats. Deze wordt om z'n (spoor)prestaties terecht erg bejubeld hier. Het grappige is dat ik hem al een keer in mijn bezit heb gehad, in 2004 op mijn toen nog niet gemodificeerde Thorens icm de Black cube SE die ik toen net had gekocht. De naald is gesneuveld bij het inpakken voor een verhuizing. :X
Echt bekoren deed hij me niet toen, maar dat was wel toen. Reden is dat ik toch altijd meer voor een wat meer groovy en direct geluid ga wat Audio-technica bijv biedt. Eigenlijk, eigenlijk zoek ik gewoon een AT95E element die beter spoort en meer detail geeft :). Ik vrees dat die DL103 me toch een beetje te tam is.
Wel jammer trouwens dat Denon bij de 103 niet zo'n handige gauge / protractor stopt als bij de DL-103. Heb eens een balletje bij ze opgegooid of ze die ook los kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Voor de SL1100 liefhebbers. Green vinyl heeft er 1 op de site staan voor 750...

Geen koopje maar misschien kan er nog wel wat vanaf als je langs gaat (ohja Corona) even belt ofzo. Volgens mij staat ie er al een tijdje.

Ik vindt het een heeeele vette speler maar voor dat soort bedragen is er meer moois te koop. Dan zou ie wel echt mint moeten zijn wat mij betreft.

[ Voor 24% gewijzigd door Charly op 22-01-2021 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
musicfreak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:24:
[...]

Industrieel, dat is een goede benaming. En dat is waarschijnlijk waardoor ik dit ook een mooi ding vind. Maar dan de hamvraag: hoe is de kwaliteit in vergelijking met de 1200mk2? Dat is afhankelijk van de arm uiteraard maar hoe doet de stock SL-1100 het bijvoorbeeld in vergelijking?
De fabricagestandaard van een SL-1100 is zonder meer van hoog niveau. Je moet bedenken dat de direct drive platenspeler destijds de nieuwste technologie was en dit soort modellen waren toch een soort statement modellen waarbij het maximale uit de kast gehaald werd om het nieuwe Technics merk met de nieuwe technologie in de markt te zetten. (PS het merk "Technics" werd eerst nog vooraf gegaan door voorvoegsel "National/", in Japan simpelweg "National" en in Amerika "National/Panasonic", allen merken van fabrikant Matsushita)

De SP-10 was de eerste Technics direct drive in 1970 en bedoeld voor pro toepassingen als radiostations, de SL-1100 was in 1971 het high end prosumer model direct gevolgd door de oude SL-1200 niet-MK2. Die laatste was de betaalbaardere variant. Allemaal zeer degelijk gemaakt, maar in die volgorde.

Daarna ging het snel: vanaf 1974 kwam de SL-1300 t/m SL-1500 serie, gevolgd door de SL-1600 t/m SL-1800 serie (1976), de SL-1xx1 serie (1977) en de SL-1300MK2 t/m de SL-1500MK2 serie (1978). Die series werden heel veel geproduceerd en verkocht.

De marketing over "durchschnittlichem budget" en "besonderes preisgunstig" in onderstaande Technics brochure moet je met een korreltje zou nemen. Dat waren natuurlijk hele maandsalarissen en degenen met een "durchschnittlichem budget" hadden echt geen ruimte op het dressoir voor een platenspeler van het formaat SL-1100, die kwam er dan ook niet. Daarom zijn er ook niet zo ontzettend veel op de 2e hands markt. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgbbpMOOvTN2BiTvArTIlqKXbHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bojp1XV1jioZMgJ028V15KlN.jpg?f=fotoalbum_large

De SL-1200MK2 kwam daarna in 1979 als prosumer model samen met de technisch grotendeels gelijkende SL-1600MK2 t/m SL-1800MK2 serie (verschil: automatisering, geveerd subchassis en geen pitch slider).

Dit was dus in een tijd dat direct drive al lang massagoed was. Er was dus sprake van aan de ene kant verder doorontwikkelde techniek (quartz lock, leds, TNRC dempende bodemplaat, hoogteverstelling arm), aan de andere kant kostenbesparing zowel door ontwerpkeuzes / materiaalbesparing als de wet van de productie van grote aantallen, wat eind 70-er begin 80-er jaren gemeengoed was bij de fabrikanten. En wat dus niet per se een slecht ding is. ;)

De SL-1100 de SL-1200MK2 zijn dus "different beasts that are somewhat alike". :)

Op bijvoorbeeld vinyl engine vind je de nodige vergelijkingen, de meesten neigen denk ik wat meer naar de SL-1100 maar dat is en blijft allemaal ontzettend subjectief en m.i. deels gevoed doordat ie "aparter" / anders is. Of het ontwerp een persoon aanspreekt speelt een grote rol in de beleving, bovendien zijn de tests vaak gedaan met verschillende elementen en verschillen de armen van elkaar in ontwerp en eff. massa. Dus dan heb je al teveel variabelen.

De SL-1100 is klassiek, bare bones en industrieel. Heeft geen quartz lock maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie niet net zo stabiel zijn rondjes kan draaien als de SL-1200MK2, daar zit het probleem echt niet. Objectief beschouwd heeft de SL-1200MK2 de betere demping dankzij de bodem en is verder doorontwikkeld met o.a. de arm maar of je dat in een huiskamer situatie gaat horen is natuurlijk niet zomaar een uitgemaakte zaak. De armloze SL-110 biedt bijvoorbeeld weer direct mogelijkheden voor langere, betere armen. Dan liggen de kaarten weer heel anders.

Je koopt de een of de ander m.i. vooral omdat het model je aanspreekt, niet zozeer omdat de een absoluut beter is dan de ander.
Ik heb ook over gedacht een SH én Denon DL103 aan te schaffen. Doe eens gek... 229 incl. verzending bij Hifistudio79 via Marktplaats. Deze wordt om z'n (spoor)prestaties terecht erg bejubeld hier. Het grappige is dat ik hem al een keer in mijn bezit heb gehad, in 2004 op mijn toen nog niet gemodificeerde Thorens icm de Black cube SE die ik toen net had gekocht. De naald is gesneuveld bij het inpakken voor een verhuizing. :X
Echt bekoren deed hij me niet toen, maar dat was wel toen. Reden is dat ik toch altijd meer voor een wat meer groovy en direct geluid ga wat Audio-technica bijv biedt. Eigenlijk, eigenlijk zoek ik gewoon een AT95E element die beter spoort en meer detail geeft. Ik vrees dat die DL103 me toch een beetje te tam is.
De Denon DL-103 LOMC in de standaard vorm is natuurlijk wel een héél ander element dan een ML Audio Technica. Het is hét radiostation element en met zijn lage compliantie / hoge naalddruk echt meer geschikt voor die typische langere, zwaardere armen. Bovendien heeft ie een conische naald. Als je met een wat lichtere tot middelzware arm aan de slag gaat neem je niet de DL-103 maar een Denon DL-110 HOMC met een hele fijne nude elliptical naald. Die klinkt ook anders, sprankelender, levendiger.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 22-01-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Charly schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:44:
Voor de SL1100 liefhebbers. Green vinyl heeft er 1 op de site staan voor 750...

Geen koopje maar misschien kan er nog wel wat vanaf als je langs gaat (ohja Corona) even belt ofzo. Volgens mij staat ie er al een tijdje.

Ik vindt het een heeeele vette speler maar voor dat soort bedragen is er meer moois te koop. Dan zou ie wel echt mint moeten zijn wat mij betreft.
Die staat daar al jarenlang te koop inderdaad. Op zich, voor een winkel en met inbegrip van garantie, waarschijnlijk een niet onredelijke prijs, zelfs wat onder de verkoopprijzen van de "gewone" SL-1200's in die winkel. Maar blijkbaar verkoopt het niet goed. Er heeft ook tijden een Denon DP-47f voor ik meen ruim onder de 500 euro te koop gestaan, die verkocht ook niet. Ik vermoed dat er toch vooral DJ georïenteerd publiek zijn site bezoekt, niet hifi liefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Mijn SL1210 kwam gewoon in de originele doos en verpakkingsmateriaal zoals het ooit de fabriek verliet. Er was niets op aan te merken. Ik heb die doos met piepschuim inhoud op zolder staan voor wie weet een verhuizing.
In originele doos met originele verpakkingspiepschuim etc scheelt inderdaad een slok op een borrel. Maar dat is een zeldzaamheid voor oude apparaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Die uitleg over de verschillen tussen de 1100 en 1200mk2 is erg nuttig! Hoe scoort de 1100 tov die mooie Kenwoods, Yamaha's en andere vergelijkbare spelers met betere armen en andere onderdelen dan de 1200mk2? Toffe scan trouwens van die Technics brochure.
Cap schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:13:
De Denon DL-103 LOMC in de standaard vorm is natuurlijk wel een héél ander element dan een ML Audio Technica. Het is hét radiostation element en met zijn lage compliantie / hoge naalddruk echt meer geschikt voor die typische langere, zwaardere armen. Bovendien heeft ie een conische naald. Als je met een wat lichtere tot middelzware arm aan de slag gaat neem je niet de DL-103 maar een Denon DL-110 HOMC met een hele fijne nude elliptical naald. Die klinkt ook anders, sprankelender, levendiger.
Ja ik kwam op de 103 omdat ik hier las dat het best een goede match is met de arm van de 1200mk2, ondanks dat het een middelzware arm is. En weer een low output MC is ook wel aardig. Maar als die DL-110 ook matcht en wat sprankelender klinkt dan sluit dan denk ik dat deze meer aansluit bij mijn smaak. Dat die 110 een conische naald heeft wist ik niet.
Ik heb laatst mijn Nagaoka MP-200 weer eens gemonteerd. Echt een mooi element met een gedetailleerde weergave, maar (voor mijn oren) ook te rustig. Zou de DL-110 of de DL-103 meer lijken op de MP-200?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DL-103 heeft een conische naald, niet de 110.

Maar het is mij onduidelijk waar je dat nieuwe element voor gaat gebruiken.
Je hebt dus al een mp-200, een AT-440mlb en een AT-vm540ml.

Wordt het dan niet eens tijd om een echte kwaliteitsstap te maken en een MC uit te zoeken in een wat hogere klasse?
Bijv. een AT-OC9xml/xsh/xsl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja wat is "beter"... dat is natuurlijk allemaal een beetje een slag in de lucht.

Ik schaal de Yamaha echt een klasse hoger in dan een SL-1200MK2 of SL-1100, massievere opbouw, zwaarder plateau (de plaat lijkt er opeens klein op door de grote diameter ;)), mooie, geavanceerdere arm. Daar is de prijs ook naar. Maar ik sluit absoluut niet uit dat je met een SL-110 inc een goede losse arm erbij en bijv wat demping plakken in de kast niet een net zo goed resultaat kan halen. Dat is nu eenmaal het voordeel van loopwerken zonder arm.

Zoals gezegd is in de basis het loopwerk echt het probleem niet bij draaitafels in dergelijke prijsklasse, eerder arm en de koppeling van de arm met de basis en demping. Ikzelf zou vanwege de opbouw en massa ook de Kenwood KD-990 verkiezen boven een SL-1200MK2. Maar is ie nu echt "beter"?

In de basis kan een ultra massieve, starre, gedempte en stabiele speler met oneindig soepele doch op vast punt gemonteerde arm de plaat beter aftasten. Het betekent natuurlijk niet dat het in jouw oren per se beter beter gaat klinken, de verschillen kunnen miniem zijn en het is ook allemaal zo subjectief als wat en zeer afhankelijk van alle variabelen (element (!), pre, luidsprekers (!), akoestiek (!!), oren (!!!)). Nogmaals: je koopt de een of de ander m.i. vooral omdat het model je aanspreekt, niet zozeer omdat de een absoluut beter is dan de ander.

De DL-110 heeft geen conische naald, dat is dus de DL-103. De DL-110 heeft een mooi fijn geslepen elliptisch naaldje, nude. Van elk veel voorkomend element valt natuurlijk een verhaaltje van iemand te vinden die zegt dat het element mooi matcht / klinkt met een al even veel voorkomende SL-1200mk2, dus dat verrast me niet. Je kan het natuurlijk altijd proberen maar de specificaties en fysica spreken toch in het voordeel van de DL-110.

@mr_petit heeft natuurlijk helemaal gelijk dat als het gaat om pure geluidskwaliteit je veel beter een stap ik het element kan maken. Maar je "luistert" bij vinyl nu eenmaal ook met je handen en ogen, dus als het om een nieuw speeltje gaat in de vorm van een nieuwe draaitafel klink het al snel beter... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 22-01-2021 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:08:

Maar het is mij onduidelijk waar je dat nieuwe element voor gaat gebruiken.
Je hebt dus al een mp-200, een AT-440mlb en een AT-vm540ml.

Wordt het dan niet eens tijd om een echte kwaliteitsstap te maken en een MC uit te zoeken in een wat hogere klasse?
Bijv. een AT-OC9xml/xsh/xsl?
En dan als we toch heel eerlijk zijn: dan nog moet je, gezien het geïnvesteerde geld en de bereikte verbetering, niet verbaasd zijn mocht je eventueel na de eerste adrenalinekick op termijn stiekem toch wat teleurgesteld zijn in het geluidsmatige resultaat van je investering. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
mr_petit schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:08:
Klopt, foutje.
Maar het is mij onduidelijk waar je dat nieuwe element voor gaat gebruiken. Je hebt dus al een mp-200, een AT-440mlb en een AT-vm540ml.
Wordt het dan niet eens tijd om een echte kwaliteitsstap te maken en een MC uit te zoeken in een wat hogere klasse? Bijv. een AT-OC9xml/xsh/xsl?
Kan me voorstellen dat je het wat verwarrend vind, in mijn hoofd is het wel logisch :9
Die MP-200 spreekt me qua karakter niet zo aan. Die verwacht ik niet veel meer te gebruiken, misschien monteer ik hem op een speler voor verkoop ofzo, geen idee. De 540ML lijkt qua klankkarakter erg op de 440MLb, en ik wil juist iets anders.
Aangezien het een beetje een gok blijft hoe e.e.a. qua klank uitpakt dan vind ik wijzer om rond de 200 euro uit te geven voor een een nieuw element ipv de opties die jij noemt. Hoe goed ze ook zijn, een snelle blik op Thakker levert een vanaf-prijs voor de xml (microlinear naald zie ik) op van 509 euro.

Dus... Denon DL-110 en/of AT VM95SH it is! Die Shibata vind ik ook nog steeds interessant.

Tot slot: als er nog iemand hier is die zowel de MP-200 als de DL-110 qua klank kent, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
musicfreak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Klopt, foutje.

[...]

Kan me voorstellen dat je het wat verwarrend vind, in mijn hoofd is het wel logisch :9
Die MP-200 spreekt me qua karakter niet zo aan. Die verwacht ik niet veel meer te gebruiken, misschien monteer ik hem op een speler voor verkoop ofzo, geen idee. De 540ML lijkt qua klankkarakter erg op de 440MLb, en ik wil juist iets anders.
Aangezien het een beetje een gok blijft hoe e.e.a. qua klank uitpakt dan vind ik wijzer om rond de 200 euro uit te geven voor een een nieuw element ipv de opties die jij noemt. Hoe goed ze ook zijn, een snelle blik op Thakker levert een vanaf-prijs voor de xml (microlinear naald zie ik) op van 509 euro.

Dus... Denon DL-110 en/of AT VM95SH it is! Die Shibata vind ik ook nog steeds interessant.

Tot slot: als er nog iemand hier is die zowel de MP-200 als de DL-110 qua klank kent, dan hoor ik het graag!
Misschien zie ik het te simpel, maar als je al 3 MM’s hebt liggen waar van 2 AT’s en “iets anders” wil lijkt de Denon Mc ipv nóg een at mm mij een no brainer... toch? :S

(Voor zo ver ik weet heeft de stylus vorm vooral invloed op het detailniveau en niet opeens een andere klankkleur ofzo)

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 22-01-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Mijn SL-1401 krijgt niet veel interesse op Marktplaats voor 250. Terwijl ik voor een kennis laatst een SL-1900 heb opgehaald voor 180. En die moet nog flink aangepakt worden om hem goed te krijgen. En weegt een heul stuk minder, veel meer kunststof i.p.v. metaal.

Wel een handelaar die interesse had maar die wil natuurlijk voor inkoopprijs kopen. Het geld dat hij er vervolgens aan gaat verdienen dat verdien ik liever zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Klopt, foutje.

[...]

Ik ken alleen de Audio Technica AT-440MLa, De Nagaoka MP-110, Nagaoka MP-200 en de Goldring 2100MM...

De AT-440MLa heeft een verfijndere naaldtip welke ervoor zorgt dat een drumstel beter te onderscheiden drums heeft, zelfde geld voor de Nagoaka MP-200...

Kijken we puur naar de Nagaoka element vindt ik deze beiden beter klinken als we het hebben over de homogeniteit van het geluid (lees: de overgangen van hoog naar midden naar lage tonen)...

Qua diepgang wint de MP-200 het ook van de MP-110, maar die laatste heeft iets meer laag dan de AT-440MLa en de MP-200. Dat zorgt ervoor dat ik neig om de Nagaoka's net even wat beter vindt klinken... Zowel de MP-110 als de MP-200 hebben wat meer dynamiek dan de AT-440MLa...

Zelfde geld voor een Goldring 2100MM die ik hier ook nog heb liggen, die zit dan wel op het niveau van de MP-110...

Maar het is ook maar net waar jezelf de voorkeur aan geeft en wat het beste matched met je toon arm (de reden waarom ik de AT-440MLa op de Technics SL-1710 heb gemonteerd, die lijken wel voor elkaar gemaakt... Veel minder slissende S-klanken dan toen hij op mijn Thorens TD-318MKI zat)... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:21:
[...]
En dan als we toch heel eerlijk zijn: dan nog moet je, gezien het geïnvesteerde geld en de bereikte verbetering, niet verbaasd zijn mocht je eventueel na de eerste adrenalinekick op termijn stiekem toch wat teleurgesteld zijn in het geluidsmatige resultaat van je investering. ;)
Ja maar in dat licht kan je dan het beste met een at3600L gaan spelen.
Voor 9 euro vind je geen beter element :P
Het eerste element wat beter is, is gelijk 5x zo duur. :+

Zelf ben ik altijd heel erg geneigd om kwaliteit van een element uit te drukken in hoe goed ze de binnenste groeven van een plaat aftasten (dus naar rato van IGD of het ontbreken daarvan)
Daar vallen m.i. toch elementen door de mand of niet.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Charly schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:37:
Misschien zie ik het te simpel, maar als je al 3 MM’s hebt liggen waar van 2 AT’s en “iets anders” wil lijkt de Denon Mc ipv nóg een at mm mij een no brainer... toch? :S
(Voor zo ver ik weet heeft de stylus vorm vooral invloed op het detailniveau en niet opeens een andere klankkleur ofzo)
Dat zou je denken maar ik merk juist best veel verschil in klankkleur tussen de verschillende elementen die qua naaldvorm gelijk zijn. Dat zal 'm dan in de rest van de technische eigenschappen zitten.
rcor schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:56:
Kijken we puur naar de Nagaoka element vindt ik deze beiden beter klinken als we het hebben over de homogeniteit van het geluid (lees: de overgangen van hoog naar midden naar lage tonen)...
Zowel de MP-110 als de MP-200 hebben wat meer dynamiek dan de AT-440MLa...
Dank voor je indrukken van beide elementen! Wat je schrijft over die homogeniteit kan ik plaatsen, al heb ik de AT440 nooit als storend ervaren op dit vlak. Qua dynamiek zal ik beiden nog eens vergelijken, dat heb ik niet helemaal helder voor mezelf.
mr_petit schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:56:
Zelf ben ik altijd heel erg geneigd om kwaliteit van een element uit te drukken in hoe goed ze de binnenste groeven van een plaat aftasten (dus naar rato van IGD of het ontbreken daarvan)
Goed dat je daar nog even over begint, want dit is ook een belangrijk aspect voor mij. Qua IGD scoort de DL-103 erg goed, ook in jouw tests uit december. Maar is de DL-110 even goed op dit vlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je haalt weer dingen door elkaar, dat was geen DL-103 maar een DL-160 die @mr_petit gebruikte in zijn tests. Dat is hele andere koek, namelijk de duurdere versie van de DL-110, met een nog iets fijner naaldje en een taps toelopend cantilever voor geringere tipmassa (net zoals bij de AT-440Mla).

De DL-103 zal naar verwachting op gebied van IGD slechter scoren, dat is een kwestie van fysica: de conische naaldvorm kan de krappe binnenste groeven minder gemakkelijk volgen dan de micro lineair naaldvorm.

De DL-110 en DL-160 stammen net als de DL-3xx elementen uit eerste helft tachtiger jaren. De DL-160 is inmiddels sinds een jaar of 8 niet meer verkrijgbaar maar de DL-110 nog steeds.

Verder: ik verwacht zelf eigenlijk geen grote verschillen tussen de ML en SH versie van Audio Technica. Het vershil zal wellicht hoorbaar zijn maar een echt andere klankkleur acht ik onwaarschijnlijk. Misschien kan @mr_petit daar nog wat over zeggen.

Hieronder heb je een overzicht. Let vooral op verschillen in compliantie, naalddruk, naaldvorm. Uiteraard is de compliantie @ 100Hz niet geschikt voor berekeningen van de resonantiefrequentie, maar het geeft wel een indruk hoe soepel de vering is en samen met de naalddruk een indruk voor wat voor soort armen een dergelijk element bedoeld is.

Het gros is overigens niet meer nieuw verkrijgbaar, ik denk alleen nog de DL-110 en DL-103 en de nieuwere R-variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOGdMz5Cu-c4IB-tkAHlk4a03aY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DO3T0R8NuIx5YRQglIbqmMFq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjjBojud6izyIad5IbtgO_-7daQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDCb4W1VMDHfYe5BdzZ9cpNK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Cap op 22-01-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Ai, ik ben niet op m'n best vandaag, excuses. De DL-103 gaat hem sowieso niet meer worden omdat hij bij de 1200 minder matcht. Aangezien de DL-160 niet meer verkocht wordt is het nog even de vraag hoe de 110 het doet qua IGD. Gezien de minder verfijnde naald / cantilever van de Denon zal de VM95ML (en misschien SH) misschien nog beter scoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Ja maar in dat licht kan je dan het beste met een at3600L gaan spelen.
Voor 9 euro vind je geen beter element :P
Het eerste element wat beter is, is gelijk 5x zo duur. :+
Vind ik toch wel een beetje anders, de teleurstelling bij geringe verbetering komend van een elementje van een tientje bij een aankoop van eentje van 50 euro is denk ik toch anders dan komend van een element van 150 euro bij aankoop van eentje van 500 euro. En nog los van het psychische aspect is natuurlijk ook nog de vraag welke verbetering absoluut gezien groter is, die van 10 naar 50 euro of die van 150 naar 500 euro. :)
Daar vallen m.i. toch elementen door de mand of niet.
Vind ik ook een goede maatstaf en zal het voor @musicfreak ook zijn, die had last van IGD bij de AT95e en, hoe verrassend, bij de AT-440ML niet / nauwelijks. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
musicfreak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:15:
Ai, ik ben niet op m'n best vandaag, excuses. De DL-103 gaat hem sowieso niet meer worden omdat hij bij de 1200 minder matcht. Aangezien de DL-160 niet meer verkocht wordt is het nog even de vraag hoe de 110 het doet qua IGD. Gezien de minder verfijnde naald / cantilever van de Denon zal de VM95ML (en misschien SH) misschien nog beter scoren?
De naald van de DL-110 is zonder meer goed, echt beter dan een AT95e. Een fijner, nude diamantje, andere koek. Maar mijn verwachting is dat puur op IGD de ML nog (iets) beter zal presteren. :Y Uiteraard hoeft dat niet doorslaggevend te zijn. Klankkleur is immers ook van belang.

PS dit willen jullie eigenlijk helemaal niet zien, maar in 2006 kocht ik die DL-160 nieuw voor iets meer dan 100 euro. Niet bij een of andere vage shop, gewoon bij Thakker. Inflatie... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udiBGWoC7qKNpsi0CurxSk28O_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LgyZAPDW5t1at7rYTMSaRTNt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 22-01-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:41:
Mijn SL-1401 krijgt niet veel interesse op Marktplaats voor 250. Terwijl ik voor een kennis laatst een SL-1900 heb opgehaald voor 180. En die moet nog flink aangepakt worden om hem goed te krijgen. En weegt een heul stuk minder, veel meer kunststof i.p.v. metaal.

Wel een handelaar die interesse had maar die wil natuurlijk voor inkoopprijs kopen. Het geld dat hij er vervolgens aan gaat verdienen dat verdien ik liever zelf.
Ik zie dat ie toch een flink aantal keer bewaard is, belangstelling is er dus wel. Gewoon geduld hebben, er komt wel iemand voor die de speler kent en het bedrag er (terecht) voor over heeft, of nog wat meer. Je krijgt er een speler voor die op de hoogteverstelbare arm na feitelijk niet onderdoet voor de SL-1200 (okee ander dempingsprincipe: vering ipv een blok rubber). Opeens gaan ze bieden. Als je 180 euro voor een SL-1900 betaalt is geen 250 euro voor een SL-1401 kunnen krijgen inderdaad wel zuur, die meerwaarde haalt ie m.i. met gemak t.o.v. de SL-1900. Niet dat dat een slechte draaitafel is, maar voor 180 euro verwacht ik dan eigenlijk dat ie wel helemaal spik en span is en er niet meer aan gesleuteld hoeft te worden. De bodemplaat is volgens mij gelijk(waardig) TNRC, de bovenkant is van kunststof maar wel van het goede, dempende soort. Maar niet zo mooi als het metaal van de SL-1401 natuurlijk.

Edit: hee gereseveerd zie ik, heeft iemand hem hier dan op de kop getikt? :P

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 22-01-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Ik zie dat ie toch een flink aantal keer bewaard is, belangstelling is er dus wel. Gewoon geduld hebben, er komt wel iemand voor die de speler kent en het bedrag er (terecht) voor over heeft, of nog wat meer. Je krijgt er een speler voor die op de hoogteverstelbare arm na feitelijk niet onderdoet voor de SL-1200 (okee ander dempingsprincipe: vering ipv een blok rubber). Opeens gaan ze bieden. Als je 180 euro voor een SL-1900 betaalt is geen 250 euro voor een SL-1401 kunnen krijgen inderdaad wel zuur, die meerwaarde haalt ie m.i. met gemak t.o.v. de SL-1900. Niet dat dat een slechte draaitafel is, maar voor 180 euro verwacht ik dan eigenlijk dat ie wel helemaal spik en span is en er niet meer aan gesleuteld hoeft te worden. De bodemplaat is volgens mij gelijk(waardig) TNRC, de bovenkant is van kunststof maar wel van het goede, dempende soort. Maar niet zo mooi als het metaal van de SL-1401 natuurlijk.

Edit: hee gereseveerd zie ik, heeft iemand hem hier dan op de kop getikt? :P
Ja, had een gegadigde die zondag komt kijken en luisteren. Misschien wel een Tweaker? :)

Edit: Die SL-1900 had ik zelf nooit gekocht voor 180, heb hem alleen even opgepikt voor een kennis die hem gekocht had omdat ik in de buurt woon.

[ Voor 5% gewijzigd door nineball op 22-01-2021 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Illusion

(the art of)

nineball schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Ja, had een gegadigde die zondag komt kijken en luisteren. Misschien wel een Tweaker? :)

Edit: Die SL-1900 had ik zelf nooit gekocht voor 180, heb hem alleen even opgepikt voor een kennis die hem gekocht had omdat ik in de buurt woon.
Ik heb het overwogen, maar blijkbaar was iemand me voor. Jammer.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:17:
[...]
Vind ik toch wel een beetje anders, de teleurstelling bij geringe verbetering komend van een elementje van een tientje bij een aankoop van eentje van 50 euro is denk ik toch anders dan komend van een element van 150 euro bij aankoop van eentje van 500 euro. En nog los van het psychische aspect is natuurlijk ook nog de vraag welke verbetering absoluut gezien groter is, die van 10 naar 50 euro of die van 150 naar 500 euro. :)
Ok, maar ik heb ooit ook een dl-160 uitgebreid vergeleken met een benz glider, en kwam er toen achter dat er na een dl-160 echt nog aanzienlijk veel te verbeteren valt (qua aftasting). Dat element is natuurlijk nòg duurder... (al was ie toen wel ruim onder de €1000)
Dus ik denk dat als je boven een dl-160/at-440 wilt uitsteigen dat je toch een behoorlijke mc moet kopen.
Dus met gecompliceerde naald en boron cantilever.
Zelf zou ik denk ik niet snel zoveel betalen voor een element; €250 is voor mij echt de max. Het is een slijtageproduct uiteindelijk. Niet dat ik het niet zou kunnen betalen maar meer een soort van psychologische grens voor mezelf, ik wil deze hobby op een bepaald budget beoefenen. Ik heb al andere hobbies die teveel kosten..
PS dit willen jullie eigenlijk helemaal niet zien, maar in 2006 kocht ik die DL-160 nieuw voor iets meer dan 100 euro. Niet bij een of andere vage shop, gewoon bij Thakker. Inflatie...
Dat is supergoedkoop. Ik heb voor de mijne ca 160 euro betaald incl verzenden. Maar dat was wel iets eerder, ik denk ca 2004, bij een nederlandse shop (was toen handig ezelsbruggetje: dl-160: ca€160, dl-110:ca€110)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2021 19:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Goed en als je dan zo'n element gekocht hebt moet je hem nog uitlijnen en afstellen... We hadden al een naalddruk weger en een groefloze plaat... Daar was onlangs een Geodisc van Mobile Fidelity Soundlab bij gekomen... Je kunt dan middels de Bearwald methhode elementen afstellen...

Helaas bleek die op de Technics een net wat minder resultaat te geven... Bij Albepro hebben ze mijn AT-440MLa afgesteld met een Dr. Feickert alignment gauge die drie uitlijning methodes ondersteund:
- Löfgren
- Bearwald
- Stevenson

Middels die laatste uitlijning methode is mijn element aldaar uitgelijnd en ja: het klinkt het beter dan Bearwald, specifiek op mijn Technics SL-1710 en het element + headshell...

Conclusie: dat wil ik ook wel kunnen: afstellen en dan de keus hebben om de best klinkende uitlijning te gebruiken... Dus even online gegoogled en bestelt... Vandaag gearriveerd:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/RdCp88kVBWWa53nrLTTLCLpCRJ0XgMSwefTtMr_V8L-S1iIrzBVguI-YwfAoMaRjIjdztOF6_1Q2CmwfR1eFU2P2w4JIxc5lqvVK6Lk8UpEUCHXZ_hs9n0deeh065hEj6YlaiUMlIQ=w2400

Inmiddels ook de Goldring 2100MM die in de namaak Technics Headshell zit uitgelijnd op mijn speler zodat ik deze in de toekomst er ook in kan zetten... Heerlijk! :*)

En ja, bij een andere speler heb ik dus de keus om een van de drie uitlijn methodes te gebruiken... Welke uitlijn methode de beste is kom je gewoon achter door ze uit te proberen bij een liedje dat je goed kent (liefst een op de binnenste groeven van de plaat) en luisteren welke van de drie de minste vervorming geeft... ;)

Overigens is het verschil in gewicht tussen de originele Technics headshell en de namaak headshell goed te merken, bij de originele staat het contra gewicht verder naar voren om de 1,4 gram naald druk te bereiken voor de AT-440MLa dan bij de Goldring 2100MM die 1,7 gram naald druk vereist... Kun je na gaan wat die paar gram extra gewicht doet en welk effect het heeft... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 22-01-2021 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo liefhebbers van vinyl,

Sinds december ben ik ook begonnen met het draaien van vinyl. Afgelopen vrijdag ben ik op de hoogte gebracht van Het Grote Vinyl Topic.

Sinds kort maak ik gebruik van de Knosti platenwasser. Op dit forum lees ik over pluisjes die op de naald achterblijven door de Knosti vloeistof. Ik was in de veronderstelling dat dit gewoon stof was. Toevallig heb ik net 5 liter Walviswater aangeschaft, dit ga ik dus gelijk gebruiken.

Nu heb ik een vraag over het terug gieten van de vloeistof. Tot nu toe lukt het mij niet goed om de vloeistof vanuit de Knosti reinigingsmachine door het filter terug te gieten in de fles. Ik mors continu waardoor er veel vloeistof verloren gaat. Wellicht mijn onhandigheid maar ik heb zo'n idee dat de vorm van de bak daar ook een rol in speelt :)

Is er wellicht iemand die hier een oplossing voor heeft?

BVD
Heino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zonder te weten hoe die knosti bak er uit ziet... een trechter?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bekend probleem. Zet de kostibak zelf in een afwasteiltje. Gieten maar. Alles wat er overheen gaat komt in het teiltje. Daarna giet je de inhoud van het teiltje in de trechter en dat lukt zonder morsen.

@Yalopa Er zit een rechthoekige trechter bij het pakket, daar giet je de vloeistof in. Maar als de Knostibak nog vol is dan giet ie heel slecht, vergelijk het met een overvolle koffiekan. Is ie half leeg dan gaat het al een stuk beter.

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 23-01-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-09 18:06

DaffyDuck43

MF-lurker

Kleineheino schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:22:

Sinds december ben ik ook begonnen met het draaien van vinyl. Afgelopen vrijdag ben ik op de hoogte gebracht van Het Grote Vinyl Topic.

Sinds kort maak ik gebruik van de Knosti platenwasser. Op dit forum lees ik over pluisjes die op de naald achterblijven door de Knosti vloeistof. Ik was in de veronderstelling dat dit gewoon stof was. Toevallig heb ik net 5 liter Walviswater aangeschaft, dit ga ik dus gelijk gebruiken.

Nu heb ik een vraag over het terug gieten van de vloeistof. Tot nu toe lukt het mij niet goed om de vloeistof vanuit de Knosti reinigingsmachine door het filter terug te gieten in de fles. Ik mors continu waardoor er veel vloeistof verloren gaat. Wellicht mijn onhandigheid maar ik heb zo'n idee dat de vorm van de bak daar ook een rol in speelt :)

BVD
Heino
Melita koffiefilter nr.4.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh ja. En een schaar om er een rechthoekje van te knippen... ;)

Maar dat is dan niet tegen het morsen maar tegen de pluisjes terug in de fles. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:25:

Conclusie: dat wil ik ook wel kunnen: afstellen en dan de keus hebben om de best klinkende uitlijning te gebruiken... Dus even online gegoogled en bestelt... Vandaag gearriveerd:
[Afbeelding]
Zo jij hebt aardig geïnvesteerd, die 2 dingen zijn niet goedkoop. Maar ik denk wel dat het lekkerder en preciezer werkt dan zo'n uitgeprint velletje van Vinyl Engine. Hoewel het natuurlijk een p*kkeklusje blijft met dat turen naar de naald. ikzelf hou het daarom toch maar bij de afstelling van de fabrikant. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-09 17:43
Ik heb enkele maanden geleden ook de 5 liter jerrycan Walviswater aangeschaft voor de Knosti maar helaas blijft er na het schoonmaken met dit middel toch ook altijd een flinke prop "stof" aan de naald hangen.
Of dit stof is wat door de naald uit de groef wordt geschraapt, of dat het een soort residu van de vloeistof zelf is dat weet ik niet (ik denk een combinatie van beiden) maar ik moet dan wel veel vaker de naald schoon borstelen dan bij niet bij gereinigde platen. Soms zelfs meerdere keren per track/kant.

Er komt binnenkort een OkkiNokki Go uit, een soort compacte versie van de bekende OkkiNokki zuigmachine (die ik te groot en duur vind). Ik ben benieuwd of dit een goed alternatief is voor de Knosti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:10
Mainuz schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:25:
[...]

Er komt binnenkort een OkkiNokki Go uit, een soort compacte versie van de bekende OkkiNokki zuigmachine (die ik te groot en duur vind). Ik ben benieuwd of dit een goed alternatief is voor de Knosti.
Vraag me of en wanneer dat ding nu echt gaat verschijnen, is al meer dan een jaar geleden aangekondigd en behalve wat vage filmpjes op youtube en wat foto’s bij diverse webshops is er nog niets te zien of van bekend. Ben er zelf ook wel in geïnteresseerd overigens 😉

[ Voor 4% gewijzigd door macdushi op 24-01-2021 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Zo jij hebt aardig geïnvesteerd, die 2 dingen zijn niet goedkoop. Maar ik denk wel dat het lekkerder en preciezer werkt dan zo'n uitgeprint velletje van Vinyl Engine. Hoewel het natuurlijk een p*kkeklusje blijft met dat turen naar de naald. ikzelf hou het daarom toch maar bij de afstelling van de fabrikant. :P
Dat zeker, voorlopig ben ik (buiten lopende bestellingen omtrent Rowwen Hèze LP's bij Riddim Recordstore) uit geïnvesteerd, er zit genoeg geld in voor nu zou ik zo zeggen... ;) Gelukkig krijgen we ook als ict medewerker in het onderwijs een 13de maand, dus dat helpt wel mee als je dit soort dingen gaat doen.. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 24-01-2021 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Mijn SL-1401 heeft een nieuw baasje uit de categorie liefhebber voor een goede prijs voor beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi (y) , benieuwd of ie zich hier nog meldt met zijn nieuwe aanwist. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
Zojuist de kap van mijn Dual gepolijst. Er zaten flinke krassen in dus:

Waterproof nat schuren, 240 en 400
Daarna met Abralon pads nat schuren, 500, 1000, 2000, 3000 en 4000.
Daarna met grove en fijne polijstpasta.
Daarna uitpoetsen met een polijstdoek.

Alles met de hand, een klein uurtje werk.

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pftpWB8YNr9p0Zp0lAboxYzsshA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DC6LohEjiD1xmJ9egSI9RTxF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:28
Heb je nu de hele bovenkant van de kap eruit geschuurd? Zo lijkt het wel tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
pman63 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:18:
Heb je nu de hele bovenkant van de kap eruit geschuurd? Zo lijkt het wel tenminste.
Ja, die korrel 60 op de bandschuurmachine ging een beetje te hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:09:
Zojuist de kap van mijn Dual gepolijst. Er zaten flinke krassen in dus:

Waterproof nat schuren, 240 en 400
Daarna met Abralon pads nat schuren, 500, 1000, 2000, 3000 en 4000.
Daarna met grove en fijne polijstpasta.
Daarna uitpoetsen met een polijstdoek.

Alles met de hand, een klein uurtje werk.

Resultaat:

[Afbeelding]
Goed man.
Heb je de kap ook nog ondersteunt? (bijv door er 1 of 2 oude kussens in te stoppen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:49:
[...]

Goed man.
Heb je de kap ook nog ondersteunt? (bijv door er 1 of 2 oude kussens in te stoppen?)
Nee, hij paste mooi in de spoelbak en als je in het midden erop duwt voel je gelijk dat je dat nooit kapot gaat maken, bij het schuren oefen je helemaal niet zoveel druk uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Zo, ik heb hier weer een nieuwe luistertest voor jullie.
Ik denk zelf dat de verschillen heel klein zijn.
Wat ik heb gedaan:
Dit zijn 2 behoorlijk verschillende manieren om geluid van vinyl weer te geven. Weergavemanier 1 manier zou naar zeggen veel audiofieler zijn dan weergavemanier 2.

Ook heb ik 2 elementen gebruikt (een mc en een mm), om eventuele issues van loading te onderzoeken.
Ik heb ook 2 nummers opgenomen (beide nummers hebben fragmenten van 2 minuten lang). zodat jullie kunnen kiezen ;)

Wat ik dus wil onderzoeken is of jullie verschil horen (en wat voor verschil) tussen weergavemanier 1 en 2

Het gaat er dus niet om welk element jullie mooier vinden klinken, alleen welke weergavemanier jullie mooier vinden (of jullie ook verschil horen).
Zelf denk ik alleen bij 1 element (een heel klein) verschil te horen en bij het andere element nagenoeg niets in de 2 weergavemanieren.

Fragmenten:

Marcus Miller - Lovin' you:
Element 1:
weergavemanier 1
weergavemanier 2
Element 2:
weergavemanier 1
weergavemanier 2

Joe Jackson - The Verdict
Element 1:
weergavemanier 1
weergavemanier 2
Element 2:
weergavemanier 1
weergavemanier 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:59

BVD
Heino
Welkom in de wondere en verslavende wereld van LP's, platenspelers, elementen, cantilevers, anti-skating, gauges, uitlijnen en meer van dat soort zaken!

Het 'Knosti-pluisje' is de reden dat ik al een aantal jaren zelf mijn reinigingsvloeistof maak:

- 200 ml Isopropylalcohol 99%
- 800 ml demi-water (Kruidvat)
- Paar druppels Wetting agent

Dat laatste is om de oppervlaktespanning van het water te verlagen zodat de LP druppelloos kan drogen. De geleerden geven aan dat dat trouwens ook met een druppeltje Dreft kan :P .

En het terug gieten van de vloeistof doe ik met een htk-trechter en een koffiefilter. Met wat beleid is dat heel goed te doen. Verwacht niet dat je de bak even snel leeg kan kieperen :+ .

We zijn trouwens gek op foto's van aanwinsten. Of het om Lp's, platenspelers of voorversterkers gaat, maakt niet uit. Ook foto's van aanpassingen en reparaties worden gewaardeerd :9 .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
Goedemorgen,

Vraagje, ik heb de intentie om zo;n apparaatje aan te schaffen waarmee je de druk van de naald kan wegen. Ik lees dat het goed is om de juiste druk op de plaat te hebben. Winkeliers adviseren bijvoorbeeld Tonar of Pro-ject. Maar dit zijn erg dure apparaatjes en waarschijnlijk gebruik je dit niet zo vaak. Bij Amazon verkopen ze een goedkopere versie:

https://www.amazon.nl/Hos...&pd_rd_i=B07P6J1DXW&psc=1

Heeft iemand hier wellicht ervaring mee?

BVD
Heino

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja hebben veel mensen in dit topic ervaring mee, zijn in het verleden al vaker besproken hier en werkt prima. Je krijgt hetzelfde ding als het merkweegschaaltje van Tonar of Pro-ject voor een fractie van de prijs, omdat het niet via hun marketingafdeling en merkstempelmachine gelopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Klopt, is 1 pot nat. Ik heb er ook 1 van 15 euro met zo’n calibratie gewichtje, werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Kleineheino schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:16:
Goedemorgen,

Vraagje, ik heb de intentie om zo;n apparaatje aan te schaffen waarmee je de druk van de naald kan wegen. Ik lees dat het goed is om de juiste druk op de plaat te hebben. Winkeliers adviseren bijvoorbeeld Tonar of Pro-ject. Maar dit zijn erg dure apparaatjes en waarschijnlijk gebruik je dit niet zo vaak. Bij Amazon verkopen ze een goedkopere versie:

https://www.amazon.nl/Hos...&pd_rd_i=B07P6J1DXW&psc=1

BVD
Heino
Heb het type als in je voorbeeld, €4,97 via Aliexpress en werkt prima.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Helemaal eens met bovenstaande reacties. Heb er ook een voor zo'n €10,00 op de kop getikt.......ooit.
Kanttekening: Wat mij betreft is en blijft het een controlemiddel. Ik stel het gewicht altijd eerst handmatig in. Is dat gebeurd, dan controleer ik alles met de naalddrukweger.

@Kleineheino Het handmatig instellen is geen hogere wiskunde. Het vraagt wat geduld en beleid. Dat is alles.
De stappen zijn eerder in dit topic (en de voorgaande delen 1 en 2) beschreven, maar hier zijn ze nog een keer:

- Platenspeler waterpas plaatsen, voor zover nog niet gedaan;
- Arm in de armsteun en de naald beschermen;
- Stekker van de platenspeler uit de WCD;
- (oude) LP op de draaitafel;
- Anti-skating op 0;
- Contragewicht op 0;
- Arm boven de draaitafel brengen en de armlift laten zakken;
- Contragewicht zo instellen dat de arm zo horizontaal mogelijk zweeft;
- Ring met schaalverdeling van het contragewicht op 0 zetten, ZONDER aan het contragewicht zelf te draaien;
- De arm zweeft dan nog steeds vrijwel horizontaal boven de LP;
- Contragewicht op de gewenste naalddruk zetten (dat is afhankelijk van het element);
- Anti-skating op dezelfde waarde zetten als de naalddruk.

Klaar is Kees!

Als je dit opvolgt, zal je bij het daadwerkelijk wegen, merken dat de gewogen naalddruk vaak wel heel eng dicht bij de ingestelde naalddruk zit. Vandaar dat ik de naalddrukweger alleen als controle en fijnafstelling gebruik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bestla
Het heeft bijna twee weken geduurd, maar hij is net binnen. De 180 grams dubbelaar van Rammstein - Reise, Reise.

* Bestla een blij meisje is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pTQ1RYZr/Reise-Resie.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 25-01-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kleineheino schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:16:

Het weegschaaltje staat niet voor niets in de lijst met musthaves
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Ik heb even nagezocht, de mijne kocht ik in november 2008, dus ik heb er ruim 12 jaar ervaring mee, en hij doet het nog steeds ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
N.a.v. de musthaves @mr_petit en anderen

Ik heb in de TS de Tips & Tricks met daarin de musthaves maar even wat gefatsoeneerd en wat meer naar boven geplaatst: hij stond hélemaal onderaan, na die ellenlange lijst met winkels waar ze platen verkopen. Nu staat ie na de uitleg over de platenspeler, dan is er iets meer kans dat iemand die nieuw begint het ook leest. ;)

Overigens valt me wel op aan de TS dat er een heel verhaal is toegevoegd over de keuze voor een nieuwe of 2e hands phono voorversterker, terwijl bij de platenspeler elke uitleg over nieuw versus 2e hands ontbreekt. Dus de hoogste tijd om dat aan te passen? ;)

@Bestla ik zie dat jij op precies hetzelfde moment toevallig ook net wat hebt aangepast, wat heb jij toegevoegd / verwijderd? Ff checken of er geen wijziging is weggevallen.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 25-01-2021 17:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
Cap schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:53:
N.a.v. de musthaves @mr_petit en anderen

Ik heb in de TS de Tips & Tricks met daarin de musthaves maar even wat gefatsoeneerd en wat meer naar boven geplaatst: hij stond hélemaal onderaan, na die ellenlange lijst met winkels waar ze platen verkopen. Nu staat ie na de uitleg over de platenspeler, dan is er iets meer kans dat iemand die nieuw begint het ook leest. ;)

Overigens valt me wel op aan de TS dat er een heel verhaal is toegevoegd over de keuze voor een nieuwe of 2e hands phono voorversterker, terwijl bij de platenspeler elke uitleg over nieuw versus 2e hands ontbreekt. Dus de hoogste tijd om dat aan te passen? ;)

@Bestla ik zie dat jij op preciers hetzelfde moment toevallig ook net wat hebt aangepast, wat heb jij toegevoegd / verwijderd? Ff checken of er geen wijziging is weggevallen.
Even het tabje USA voorzien van een h2 balk, en amoeba en fetus een eigen list ding gegeven. Staat wat netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 16:50
Vanmiddag nog een beetje door het (oude) Topic zitten scrollen, leuke discussies en dingen waar we het nu nog over hebben, ik kan creativiteit erg waarderen en deze is echt een leuke van @Wimmel (9mei 2015) met zijn zelfbouwwasser, (gemaakt van een oude centrifuge) Haha prachtig.. _/-\o_

Ik ben benieuwd of @Wimmel hem nog gebruikt of heeft verbeterd... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:53:
Dat moet er zeker in.
En wellicht moet de beschrijving van wat een platenspeler, LP, single is of wat een aparte persing is etc etc ook wat beknopter.
Er komen hier nooit vragen voorbij wat het verschil is tussen een LP en een single, maar voortdurend waar op gelet moet worden bij aanschaf van een gebruikte platenspeler.
Maar goed, een goede TS schrijven is niet makkelijk, en veel werk :X

Het mooiste is natuurlijk, dat als het om elementen of om voorversterkers gaat, er geluidsamples bij zitten die eea toelichten, maar dan wordt het helemaal moeilijk.
Bij veel voorbeelden is er namelijk niet of nauwelijks verschil te horen.
In die eerste run met geluidsamples die ik hier poste had ik natuurlijk zeer specifieke voorbeelden uitgezocht waar wèl een verschil te horen was (of bewust juist niet), maar die situaties moet je ook maar net vinden.
Bij de laatste set geluidsamples die ik gepost heb:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Daar zou potentieel een extreem groot verschil moeten zijn te horen wat voorversterkers betreft, maar daar hoor ik nauwelijks verschil. Ik hoor alleen minimaal verschil bij element 1, en dat is een mm element (het verschil wat ik waarschijnlijk hoor is een loading issue).
Sterker nog, bij deze samples hoor ik nauwelijks verschil tussen bijv element 1 opnametechniek 2 en element 2 opnametechniek 1. (terwijl het verschil theoretisch gezien niet groter zou kunnen zijn).

Dus betreffende phonopre's, is naast loading imo ook vooral belangrijk hoeveel ruis en brom er in zit (zoals laatst dat vergelijk tussen de TC750 en de Cambridge 540P waar zo'n brom in zat). Die brom kan natuurlijk in het apparaat kunnen zitten, maar ook dat er bij toeval een 230V kabel te dicht langs de signaalkabel ligt. (of een halogeenlamp met dimmer die aanstaat :X ). Dat maakt het erg lastig of een fragment representatief is voor het product of niet.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 25-01-2021 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Habana schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:33:
ik kan creativiteit erg waarderen en deze is echt een leuke van @Wimmel (9mei 2015) met zijn zelfbouwwasser, (gemaakt van een oude centrifuge) Haha prachtig.. _/-\o_
Dan zal ik binnenkort nog wel ff een foto van mijn zelfbouw ultrasoonplatenwasser plaatsen. :Y _O-

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 25-01-2021 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:20:
De naald van de DL-110 is zonder meer goed, echt beter dan een AT95e. Een fijner, nude diamantje, andere koek. Maar mijn verwachting is dat puur op IGD de ML nog (iets) beter zal presteren. :Y Uiteraard hoeft dat niet doorslaggevend te zijn. Klankkleur is immers ook van belang.

PS dit willen jullie eigenlijk helemaal niet zien, maar in 2006 kocht ik die DL-160 nieuw voor iets meer dan 100 euro. Niet bij een of andere vage shop, gewoon bij Thakker. Inflatie... :X
Nee meneer Cap dat wil ik inderdaad niet zien haha. :*) Maar goed, het is wat het is met die prijsontwikkelingen. Maar wat ik eigenlijk nog irritanter vind is dat ze dat assortiment bij Denon zo hebben uitgedund. Had best graag zo'n DL-160 willen hebben, of dat het in ieder geval een optie was. En een 2e hands kopen en laten retippen (niet dat dat serieus overweeg) zal ook wel niet echt uit kunnen. Dat gebeurt doorgaans met veel duurdere MC elementen toch?
Terzijde: Williams schallplattennadel shop klinkt wel geweldig toch? En het bijbehordende nadel-shop.de verwijst nu door naar thakker.de.

Ik heb vanavond de VM95 shibata binnen gekregen. Ik zie alleen dat de naald wat scheef staat. Balen zeg! Wilde 'm graag gaan uitproberen. Heb het doosje nog maar niet geopend, en geprobeerd zo goed mogelijke foto's te maken door het plastic venster heen. Wat is jullie indruk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YIEGzt1i0oWcaG_V1CKsJg4BKU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bUY4m7shwakTQxMUwf8JhF0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6oNU6akPtk4g5IIYFpJZ5hdrDU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1euQsu330cJrnOyNahNreWd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLp_NgjKbiKDPp_3gXoVBWWGV-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjSlOEIBej110UQfBgyWI1PF.jpg?f=fotoalbum_tile
mr_petit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 01:08:
Zo, ik heb hier weer een nieuwe luistertest voor jullie.
Ja wat leuk weer zeg. En een interessante invalshoek, die ook wel nieuwsgierig maakt: meer / minder audiofiele manieren van weergeven...

Goed, ik heb geluisterd. En heb vooral erg genoten van The verdict. Prachtig nummer is dat ook, en als we het toch over audiofiel hebben, het bewuste album (Body and soul) staat ook erg goed bekend.
Ok, terug naar de fragmenten. Ik had vanmiddag geluisterd en mijn indrukken opgeschreven. Heb ze even tussen spoiler tags gezet, goed idee Cap.
spoiler:
Eerst Joe Jackson. Kan hier toch redelijk duidelijk een verschil horen, helemaal bij element 1:
M1 - Dit was het eerste fragment wat ik hoorde en ik was echt overdonderd door het detail wat ik hoorde. Prachtig, al die laagjes, ook bijv. in de drums rond 28 seconden. Soms wel net een tikkie te helder voor mijn oren. Aanvulling na laatste bericht: dacht eerst dat dit wellicht een MC element zou zijn. Niet dus.
M2 - Al die subtiele nuances zijn hier een stuk minder aanwezig. Het geluid is ook wat minder helder.

Dan element 2:
Even vooraf, ik ga morgenochtend nog eens luisteren want ik weet niet helemaal zeker of ik het goed hoor maar ik heb het idee dat weergavemanieren hier zijn omgewisseld. De ene keer dat ik luister hoor ik het sterker dan de andere keer. Het is wat lastiger te horen doordat de verschillen minder groot zijn dan bij element 1.
M2 - De betere denk ik dus. Meer detail in het hoog dan M1 .
Ook M2 is een mooie opname van een goed klinkend element maar ik vind element 1 nog beter. Dat merk ik vooral in het hoog maar ook bij de bas / lagere piono akkoorden combi, die kan je hier minder onderscheiden.

Bij Marcus Miller vind ik de verschillen lastiger te horen. Heel ander type muziek en opname, wilde je het ons nog moeilijker maken?? 8) Wel valt me op dat de electronische drums bij element 1, weergavemanier 1 het minst 'plat' klinken. Je hoort sowieso net wat meer detail.

Tot dusver is voor mij de volgorde bij beide fragmenten dus als volgt, van best naar minder
Element 1 - weergavemanier 1
Element 1 - weergavemanier 2
Element 2 - weergavemanier 2
Element 2 - weergavemanier 1

Oh en dank nog trouwens voor het aanpassen van de TS beiden. Heel goed dat de musthaves daar nu een prominentere plaats hebben. Zal er binnenkort ook even een blik op werpen, en bijv. die info over wat een single is maar verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
musicfreak schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:18:
[...]
Heb ze even tussen spoiler tags gezet, goed idee Cap.
Jouw bevindingen zijn niet verrassend en in lijn met enkele van je bevindingen bij vorige testen.
Dus eea is wel consequent.

Ik kies overigens geen enkel fragment willekeurig ;)
Body&soul is idd ondanks dat het geen DMM is een uitstekend opgenomen album, ook qua compositie etc.
Alleen jammer dat s'werelds beste bassist er niet op meespeelt :+

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 25-01-2021 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Terugsturen, niet openmaken.
Contact zoeken met de winkel waar je 'm hebt gekocht heb.
Ik vind deze wel heel erg schuin staan. Dat is geen parallaxvervorming oid meer.
Goed dat je 'm van te voren goed geïnspecteerd hebt (y)
Plus voor dat het element verzonden wordt in verpakking met raampje (zijn natuurlijk wel meer merken die dat doen, en het heeft dus nut)

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 25-01-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Cap schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:42:
[...]

Dan zal ik binnenkort nog wel ff een foto van mijn zelfbouw ultrasoonplatenwasser plaatsen. :Y _O-
Nou, daar ben ik wel benieuwd naar, zat zelf al een tijdje te denken om iets ultrasoons aan te schaffen, maar de bekende eBay verkoper uit Polen vind ik nogal duur voor wat hij biedt, wellicht dat ik alleen z'n motorsysteem aanschaf voor 90 euro en zelf een ultrasoonbak hier in Nederland koop.

Zitten die tril elementen trouwens altijd in de bodem van de bak? Dan zou je bijna een grotere bak nemen waar de lp horizontaal in kan hangen met 1 kant naar beneden voor betere resultaten, maar dat heb ik nog nooit iemand zien doen. (met een waterdichte label clamp uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
mr_petit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:52:
Jouw bevindingen zijn niet verrassend en in lijn met enkele van je bevindingen bij vorige testen. Dus eea is wel consequent.
Ah kijk. Nou, we gaan het zien! Enneh nee ik had ook niet verwacht dat het een willekeurige keuze zou zijn.
Heb inmiddels contact met Thakker gehad over het element, een nieuwe is onderweg. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleineheino
Goedemiddag,

Nu ik zo met vinyl bezig ben en dit forum aan het lezen ben komen er toch weer wat vragen op :)

Onlangs het ik zo'n Tonar Clean Tip Naaldreinigingsborstel aangeschaft zoals op het plaatje bij de must haves. Nu bestaat er ook Stylus Cleaner (naaldreiniger) met naaldreinigingsvloeistof (met een in de dop van het flesje geintegreerde naald-reinigingsborstel).

Nu zocht ik wat op dit forum en kwam een filmpje tegen waar in de 10e minuut gezegd wordt dat je nooit een vloeibare stylus cleaner (alcohol oid) moet gebruiken, gebruik alleen mechanische reiniging (borsteltje) i.v.m. het risico dat de stylus loskomt van de cantilever.

YouTube: Ortofon Factory Tour Celebrates Danish Company's 100th Anniversary

Nu werd mij ook verteld dat dit een opmerking is van de leverancier en je je af moet vragen welke waarde dat heeft? (wij van wc eend adviseren wc eend)

Nu dacht ik de vragen dan hier maar eens te stellen ;)
  • Heeft iemand ervaring met naaldreiniging met vloeistof?
  • Is het wellicht toch niet te adviseren?
  • Is gebruik van de droge clean tip Naaldreinigingsborstel eigenlijk gewoon voldoende?
BVD
Heino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@Kleineheino Wat ik altijd begrepen heb word hier voor expoxy gebruikt en daar heeft alcohol daar geen invloed op, mocht dat niet zo dan word ik graag gecorrigeerd.. :Y

Maar normaal gesproken zal het gebruik van zo'n Tonar Clean Tip Naald reinigings borstel voldoende zijn, nu draai ik zelf meestal oude LP's en dan wil het wel eens lastig zijn de naald goed schoon te krijgen en dan maak ik gebruik van een klein spiegeltje met een heel klein druppeltje ISOPROPYL waar ik enkel de Tip in laat zakken voor een paar seconden en dan het borsteltje gebruikt.

Zelf heb ik er op deze manier nog nooit problemen mee gehad,maar wellicht zijn er anderen met meer ideeën/ervaring hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Kleineheino schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:49:
Goedemiddag,

Nu ik zo met vinyl bezig ben en dit forum aan het lezen ben komen er toch weer wat vragen op :)

Onlangs het ik zo'n Tonar Clean Tip Naaldreinigingsborstel aangeschaft zoals op het plaatje bij de must haves. Nu bestaat er ook Stylus Cleaner (naaldreiniger) met naaldreinigingsvloeistof (met een in de dop van het flesje geintegreerde naald-reinigingsborstel).

Nu zocht ik wat op dit forum en kwam een filmpje tegen waar in de 10e minuut gezegd wordt dat je nooit een vloeibare stylus cleaner (alcohol oid) moet gebruiken, gebruik alleen mechanische reiniging (borsteltje) i.v.m. het risico dat de stylus loskomt van de cantilever.

Nu werd mij ook verteld dat dit een opmerking is van de leverancier en je je af moet vragen welke waarde dat heeft? (wij van wc eend adviseren wc eend)

• Is gebruik van de droge clean tip Naaldreinigingsborstel eigenlijk gewoon voldoende?
BVD
Heino
Ik gebruik na elke LP het droge naaldborsteltje.
En zo af en toe gebruik ik de reinigingsvloeistof van Nagaoka. Dat is zo'n klein flesje waarbij het borsteltje in de dop zit. Waarschijnlijk is dat wat jij bedoelt. Ik kan daar kort over zijn: ik heb daar nog nooit problemen mee gehad en vermoed dat, zolang je verantwoord met je spullenboel omgaat, de naald eerder aan vervanging toe is omdat hij versleten is dan dat de tip er af valt. Uiteraard ga ik er van uit dat alle handelingen met beleid worden uitgevoerd :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Habana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:13:
@Kleineheino Wat ik altijd begrepen heb word hier voor expoxy gebruikt en daar heeft alcohol daar geen invloed op, mocht dat niet zo dan word ik graag gecorrigeerd.. :Y

Maar normaal gesproken zal het gebruik van zo'n Tonar Clean Tip Naald reinigings borstel voldoende zijn, nu draai ik zelf meestal oude LP's en dan wil het wel eens lastig zijn de naald goed schoon te krijgen en dan maak ik gebruik van een klein spiegeltje met een heel klein druppeltje ISOPROPYL waar ik enkel de Tip in laat zakken voor een paar seconden en dan het borsteltje gebruikt.

Zelf heb ik er op deze manier nog nooit problemen mee gehad,maar wellicht zijn er anderen met meer ideeën/ervaring hierover.
Hmmm, gaan jouw LP's niet door de wasstraat? Een oude LP kan namelijk net zo schoon (of vuil) zijn als een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Vintage1967 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Hmmm, gaan jouw LP's niet door de wasstraat? Een oude LP kan namelijk net zo schoon (of vuil) zijn als een nieuwe.
Oh…Ja zeker wel, maar ik vergeet er wel eens één waarvan ik dacht dat hij al door de wasstraat was gegaan :F , maar na een flinke was beurt wil er toch wel eens wat vuil achter blijven en dat vind je terug op je naaldje.

De meeste LP's hebben zo'n veertig jaar in de schuur gelegen en na het lezen in dit heerlijke Topic alles weer te voorschijn gehaald, destijds wel geprobeerd de boel te verkopen maar kreeg er toen als ik me goed herinnerd twee gulden per/stuk voor, gelukkig niet gedaan.. :)

Maar je hebt gelijk ik moet wat beter mijn best doen en ook oa. de één keer de binnenhoezen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
haat aan DPD dat ze geen tijd meegeven in hun Track and Trace :P Zit al de hele dag te wachten

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-09 17:43
DPD heeft toch juist een tijdvak van 1 uur??
Check de website in het donkergrijze vak, als je daar je 14 cijferig pakketnummer invoert dan ontvang je je 1 uur tijdvenster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kleineheino schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:49:

BVD
Heino
Dat is idd een heel controversieel onderwerp.
Op VE zijn heel veel testen gedaan, waarbij naalden zelfs weken in de alcohol lagen, en waarvan de naaldtip gewoon vast bleef zitten.
Dus alcohol an sich lijkt de epoxy van naalden niet aan te tasten.
Maar er zijn natuurlijk een aantal andere aspecten die niet zo makkelijk te testen zijn:

-De alcohol moet op de naaldtip worden aangebracht. Wat als de alcohol ook op het ophangrubber komt?
Alcohol tast sommige rubbersoorten aan (droogt uit). Wordt daar ook op getest?

-Alcohol is hydrofiel. Dat houdt in dat er water opgelost in zit in meer of mindere mate (water wordt zelfs onttrokken aan de lucht door alcohol).
Elke keer als de naald met alcohol in aanraking komt, kan, bij een holle cantilever, er alcohol in de cantilever trekken (capilaire werking). Als de alcohol daaruit verdampt, blijft er water achter (alcohol verdampt sneller dan water). Wat doet dat water met het aluminium? Met name als dit keer op keer op keer gebeurt.

Dit zijn 2 scenario's die niet getest worden. De vraag is dus hoe waarschijnlijk deze scenario's zijn.
Zelf denk ik dat die kans in de regel heel klein is.
Maar de andere kant van het verhaal: is alcohol nodig?
Zit er vuil op een naald die niet met het korte zwarte borsteltje weggehaald kan worden?
In de regel denk ik zelf van niet (en ik heb al heel veel naalden schoon moeten maken om er microscopische foto's van te kunnen maken), dus alcohol is derhalve niet of nauwelijks nodig.
De enige keer dat ik alcohol echt nodig had was om knostipluis te verwijderen van ca. 25 platen. Dat was echt een harde bol geworden 8)7

Ik gebruik het zwarte naaldborsteltje om de ca 3-5 LP's en alcohol gebruik ik dus nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Net een mailtje van Zavvi, Je bestelling is verzonden en zal binnenkort bij jou zijn! :9~

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.