musicfreak schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:09:
De Yamaha en Kenwood lijken erg op elkaar. In eerste instantie vond ik ze wat lomp en massief ogen. Nu is massief een goed iets bij platenspelers, dat besef ik. Moet er desondanks een beetje aan wennen, maar ik kan me ook voorstellen dat als je ze in het echt ziet het wel meevalt.
Die Yamaha en die Kenwood
zijn ook massieve draaitafels, daarom was de prijs destijds ook al hoog. Een Yamaha draaitafel uit de GT serie (al is dit de kleinste) zat dus gewoon in een hogere klasse dan een SL-1200. Dan krijg je inderdaad vaak groter, massiever. De GT serie is vooral in Japan heel goed verkocht, veel minder in de VS en Duitsland, en kwam je hier niet tegen. De producten die de Japanners voor zichzelf hielden zijn vaak die van hoogste kwaliteit.
Je kan argumenteren dat zo'n SL-1210 is ook niet de mooiste speler is maar die heeft wel een meer een stoere tech uistraling en bovenal is het een inmiddels iconisch ontwerp.
Mooi is inderdaad maar de vraag. Hij is destijds vooral vanuit een functioneel oogpunt bedacht. Maar of dat mooi is, dat is een andere discussie. De grote pitch slider is voor de niet DJ doorgaans toch niet echt een versiering. Of een metalen bovenkant icm rubberen onderkant met grote voeten zo esthetisch is kan je ook betwisten. En of de puist van de strobo/aan-uitknop en dat uitstekende lampje aan de voorkant nou zo mooi is? Het is meer handig.
De typische Technics arm, is een kenmerk, heeft een tech uitstraling maar er zijn naar mijn mening veel armen die echt mooier zijn, qua materiaalgebruik en/of ontwerp. Eigenlijk vind ik het afgeschuinde rondestippenplateau het échte in het oog springende Technics kenmerk, maar die komt dus voor in zowat de hele SL-1xxx serie en dan heb je modellen met minder uitsteeksels, stukken rubber en lompe voeten.
Of ie nu eigenlijk mooi is of niet, het is vooral een icoon omdat dat mensen eraan gewend zijn: "zo ziet een DJ draaitafel eruit", gecombineerd met de opvatting "dit is kwaliteit". Lekker zwaar, stevig op zijn voeten, vlot op toeren, er rammelt niets (hoewel, soms het uitschuifbare pilot lampje). En er zijn natuurlijk net zoveel mensen die hem daarom juist lelijk vinden, "een DJ ding". Ik vind het persoonlijk wel een mooi ding in technisch opzicht, vanwege de ontwerpkeuzes en algehele bouwkwaliteit. Maar over smaak...

Klopt. Het is ook een beetje onduidelijk wat er precies aan gemod is. Zit de originele base er nog op, is daar iets omheen gebouwd of is de base geheel vervangen. Welk materiaal is het precies met welke eigenschappen? Het is mooi gedaan, dat wel. Het is altijd moeilijk om een waarde op zo'n speler te plakken, zeker als je niet precies weet hoe het gedaan is. De prijs is hoog, maar als het precies is waar je naar op zoek bent en de mod heel goed uitgevoerd is... met het uurloon van professional zit je er zo aan. Dus het is een beetje "wat de gek ervoor geeft".
Sony PS-6750 - Wat meer tech uitstraling dan de Yamaha en Kenwood, vind ik wel wat. De vorm van dat stroboscooplampje, de knoppen en de armlift zijn wel bijzonder. Als in positief bijzonder. Ga nog eens zoeken naar modellen die hier op lijken.
Ook een
flinke speler met een hoog plateau. Is jarenlang voor zo'n 200 tot 300 euro verkrijgbaar geweest maar ik heb het idee dat ze de laatste tijd wat duurder geworden zijn (mede dankzij dat IntoVinyl ze tegenwoordig ook opkoopt en voor het dubbele of drievoudige aanbiedt?). Je hebt uit die tijd nog het topmodel, de PS-8750 maar die heeft automatische functies. Nogal onbetaalbaar als ie al eens aangeboden wordt.
Van de Technics speler vind ik de SL-110 een mooi apparaat.
Een échte Technics klassieker die direct na de allereerste direct drive SP-10 kwam. Ook een grote, vooral zeer brede speler (dan toch ook best lomp

) met grote voeten, een groot plateau en klassieke klik/klak schakelaars voor een bevredigende bediening. Industrieel. Ook hier moet je natuurlijk zelf een arm bij zoeken als ie zonder wordt aangeboden, er kan een extra lange arm op. De versie met een eigenzinnige Technics arm was de
SL-1100. Qua design zou ik een SL-1200 direct inruilen voor deze speler. Maar veel mensen met een meer standaard smaak zullen het maar een vreemd ding vinden op die hoge voeten en die lijnen op de behuizing voor de uitlijning van de arm.

Jouw Denon DP nogwat staat volgens mij niet meer op MP, zie alleen automatische Denons.
Ik had er niet voor op MP gekeken maar het is meer in het algemeen dat Denon veel mooie modellen in hun serie heeft. Zowel volledig manueel als auto lift, en ook automaten waarbij je het automatische gedeelte helemaal niet hoeft te gebruiken: ze hebben dan naast de automatische knop ook een simpele start/stop knop die alleen het plateau in beweging zet, de rest mag je zelf doen. Het auto mechanisme zit dan dus niet in de weg, het zijn simpelweg handmatige én auto spelers in een. JVC had ook een aantal van dit soort draaitafels. Ze kwamen met rechte armen en s-armen, in veel gevallen waren de armbuizen zelfs omwisselbaar en werden beide types bijgeleverd.
Denon had ook een drive only variant (net als de Technics SP-10), de DP80 en zijn kleinere broertje de DP-75. Zeer degelijk en mooi gemaakt. Die werd ook vaak aangeboden icm een houten base waar een arm naar keuze ingezet kon worden. Ook werden er vaak zelf bases omheen gebouwd.
In het algemeen: Denon eindigend op M handmatig, eindigend op L auto lift arm einde plaat (contactloos), eindigend F automaat met vaak ook handmatige functie. DP-xxxx serie zonder achtervoegsel ook handmatig.
Een snelle search op Denon DP levert op:
https://link.marktplaats.nl/a1368703645
https://link.marktplaats.nl/m1616986527
https://link.marktplaats.nl/m1654190901
https://link.marktplaats.nl/m1643123162
https://link.marktplaats.nl/m1644399659
https://link.marktplaats.nl/m1654046872
https://link.marktplaats.nl/m1652975363Ik vond zelf op MP niet veel meer interessante modellen, alleen deze:
Technics SL-120 met Jobo acoustical all-balance arm (arm is uit 1959 zag ik). Headshell, matcht qua stijl niet echt met de speler.
Kleine broertje van de SL-110, armloos geleverd en dezelfde industriële stijl, ook hoog op grote voeten. Er werd vaak een in die tijd populaire SME3009 op gezet. De arm die hierop zit is wel bijzonder en echt een oudje uit de sixties, ik ben er niet mee bekend. Ik vind de combi ook niet fraai.
Ook een prima ding, vraagprijs m.i. te hoog.
Kenwood KD 07 - Deze ken ik nog uit de Kenwood folder van destijds. Vind het een grappig ding. Maar ja, het is een automaat, en het is een fragieler apparaat. Desondanks...
Waar baseer jij op dat ie automatisch is? Edit: oh wacht, ik zie een fotootje van de gebruiksaanwijzing met automatisch. Daarom fragieler denk je? Ik heb het idee als ik youtube filmpjes bekijk dat ie gewoon handmatig te bedienen is,
ik zie hier weinig indicatie dat ie automatisch is. Er is ook nog een KP-07 die me gelijk lijkt, maar daarvoor zou je foto's van de binnenkant moeten hebben. Ik zie ook geen selectieknoppen voor de plaatdiameter of sensoren hiervoor in de mat... dus ik weet niet wat we ons bij dat "automatic" moeten voorstellen, ik denk niet meer dan een auto-lift aan het einde vd plaat. Alleen maar handig!
Hij is wat nieuwer, ziet er wat moderner uit maar van binnen is het
metalen degelijkheid. "Made by Micro Seiki for Kenwood", wordt er beweerd, voor wat het waard is. De vorm komt voor uit het
monoblock (gietmetalen kruis) principe, een zeer starre constructie die voeten, plateau en arm aan elkaar verbindt. Ik weet alleen niet zeker of deze dat ook heeft.
Top of the line spelers als de KD-990 hebben intern deze constructie, hier zit dan alleen nog een behuizing omheen voor een klassieker uiterlijk.
Oa modellen KD-990, KD-7010, KD-8030, KD-9010 hebben dit verschillen allemaal niet zoveel van elkaar. Deze serie heeft trickle-down tech van de L-07D statement draaitafel.
Hier hebben ze d
e kast van een KD-990 afgehaald. Er zijn ook die het juist helemaal zonder kast doen om resonanties te voorkomen.
Kwaliteiten tussen de spelers vergelijken vind ik lastig, maar die SL-120 zou best eens goed kunnen zijn. Maar beter dan de Yamaha/Kenwood van hierboven? En de 6750 is dus wat minder?
Waarom zou volgens jou de PS-6750 minder zijn dan de SL-120? Zoals gezegd noemde ik die bij de modellen die niet onder doen voor een SL-1200. De Kenwood en zeker de Yamaha zit er een klasse boven. Het zijn verschillende spelers, de ene met eigenzinnige carbonfiber arm, de ander zonder arm. Motorisch zijn alle modellen hier aangehaald zonder meer in orde. Echte verbeteringen moet je zien in een zwaarder plateau, een zwaarder / dikker plateaulager, beter materiaal / demping van de behuizing, een betere arm.
Iha: bekijk bij het kijken naar draaitafels vooral ook wat youtube filmpjes, dan krijg je een veel beter beeld van het echte formaat, materiaal en bediening van de draaitafels dan op de vrij generieke sites die wat eigenschappen opsommen (vaak foutief of incompleet).
Maar goed, het voert misschien allemaal wat ver zo, mijn opmerking was vooral om aan te geven dat de SL-1200MK2 binnen DJ land de maatstaf der dingen is, maar daarbuiten zeker niet. Zonder daarmee iets af te willen doen aan de kwaliteiten van de SL-1200MK2, er is nog zoveel meer moois gemaakt door andere fabrikanten (en Technics zelf ook getuige de hier genoemde modellen), van gelijkwaardige, hogere en natuurlijk ook mindere kwaliteit dan de SL-1200MK2. Als je dat wilt ook met direct drive motor, hoogteverstelbare arm met SME aansluiting. En als het niet op de SME aansluiting hangt heb je bijvoorbeeld ook nog Dual met zijn 701. En de meestal prijzige Micro draaitafels.
Etc, etc, etc....

Nog even een element vraagje: mijn SL-1210 speelt nu prima met een AT440Mlb element maar onder de Pro-ject RPM3 zit nu een VM95E element wat ik graag wil vervangen door iets wat beter spoort, een VM95ML. Kan hem dan ook nog onder de Technics uittesten.
De effectieve massa van de carbon arm van mijn RPM3 is 16 gram, die van de 1210 14 gram. De VM matcht goed toch met deze middelzware armen?
Ja is een prima match, geen problemen. Ik dacht overigens dat de effectieve massa van een Technics SL-1200 aanverwanten 12 gram was inclusief de standaard 7.3g headshell inc bedrading. Daar moeten de schroefjes dan nog bij (c.a. 0.5g).
[
Voor 10% gewijzigd door
Cap op 21-01-2021 12:35
]