Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.012 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:44
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar ik was niet van plan zoveel uit te geven. Dus het zal wel een adapter worden van 10 euro ofzo. Toch bedankt voor de tip en de uitgebreide uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Misschien ten overvloede; zoek een dc adapter. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 10:03
Amazon.de 3=2 actie is afgelopen, 36 albums gescoord (hadden er nog wel meer kunnen zijn), nog 4 onderweg... Nu nog afspelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remanus schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:14:
De Thorens dus weer weg gebracht, komt het volgende euvel. De adapter van mijn pas gekochte Music Fidelity V-LPS II is stuk. Op marktplaats gekocht dus geen garantie natuurlijk.
Je kan op aliexpress best leuke kant en klare low noise audio voedingen krijgen. Maar dat begint ongeveer bij 50 euro incl verzenden.

Dus zeg maar zoiets:
https://www.aliexpress.com/item/32825084096.html
of
https://www.aliexpress.com/item/33020408325.html
of
https://www.aliexpress.com/item/32827311897.html
of
https://www.aliexpress.com/item/32632029226.html
of deze:
https://www.aliexpress.com/item/1005001694533093.html

En nog veel meer van dit soort ontwerpen: verschillende kastjes, schakelaartje voor/achter, verschillende interne transformatoren en spanningsregelaars, maar allemaal een stuk preciezer/ruisvrijer dan een stopcontactadapter en waarschijnlijk ook dan een labvoeding.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 22-11-2020 23:05 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Dat was een leuke 3=2 actie van Amazon :) Het is dat ik wat rustiger aan moet doen, anders had ik meer gekocht dan:

David Gilmour - Live At Pompeii
Hans Zimmer - Interstellar (Expanded Version)
Max Richter - Voyager
Blur - Think Tank
Lang Lang - Bach: Goldberg Variations
David Bowie - Metrobolist (Aka the Man Who Sold the World) 2020 mix

En die laatste blijkt nog bijzonder te zijn. Je koopt het album van Bowie, maar tussen de standaard exemplaren zitten ook een aantal gekleurde varianten (en dat is niet vooraf aan de hoes te zien), allen met de hand genummerd. Van 1 tot en met 1970 is wit, 1971 tot en met 2020 is goud. Haal ik de hoes uit het cellofaan, blijkt er nummer 1928 in te zitten. Leuk!

Of toch niet. Ik merk dat ik moeite heb om de plaat af te spelen. Niet dat er een defect is hoor, maar door de prijzen op Discogs. Er worden dusdanig hoge bedragen gevraagd dat het zonde lijkt om iets ermee te doen wat de waarde zou kunnen doen verminderen. En op zich weet ik wel dat het tot nu toe alleen maar vraagprijzen zijn, eigenlijk vermoed ik dat die vraagprijs nog zal zakken (want 1970 witte exemplaren zijn nou niet bepaald zeldzaam, wat die 50 gouden varianten wel zijn). Toch heb ik zoiets van "wacht het even af".

Dat had ik laatst ook al met het nieuwste album van Gregory Porter, die is gesigneerd en zit nog in cellofaan. Dan komt ineens de investeerder in mij naar boven, alsof het over 10, 20, 30 jaar ineens een soort appeltje voor de dorst is. Eigenlijk vind ik dat helemaal niet leuk, het zou om de muziek moeten gaan maar hoe vaak ik dat ook tegen mezelf zeg, ik laat dat album met rust.

Ben ik de enige die daar last van heeft?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Heb ik totaal geen last van. Ik heb er ook een paar die ooit €25 kostten en nu voor €100 op discogs staan. En die gaan gewoon de draaitafel op. Ik koop platen voor de muziek, niet om er ooit misschien geld mee te kunnen verdienen. Ik zou ze echter niet voor €100 kopen (belachelijke bedragen voor een stukkie plastic :r), dus ik ben blij dat ik ze nog voor normale prijzen heb kunnen kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Hier ook hetzelfde verhaal,
ook een paar "waardevolle" platen in bezit als ik de prijzen op Discogs (en bijv ebay) mag geloven.
Ze gaan hier gewoon op een van onze platenspelers. We hebben ze om van te genieten. _/-\o_

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54
GiLeX schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:02:
Hier ook hetzelfde verhaal,
ook een paar "waardevolle" platen in bezit als ik de prijzen op Discogs (en bijv ebay) mag geloven.
Ze gaan hier gewoon op een van onze platenspelers. We hebben ze om van te genieten. _/-\o_
Ik heb een enkeling waar op Discogs idiote bedragen voor worden gevraagd en waarvan ook een latere re-issue is die niet zo speciaal is. Ik heb mijn platen ook vooral om te draaien, dus bij die platen twijfel ik er zelfs over om ze voor goed geld te verkopen en van dat geld vervolgens die goedkope re-issue plus nog een heleboel andere nieuwe platen te kopen... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
dreamscape schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:08:
Ik heb een enkeling waar op Discogs idiote bedragen voor worden gevraagd en waarvan ook een latere re-issue is die niet zo speciaal is. Ik heb mijn platen ook vooral om te draaien, dus bij die platen twijfel ik er zelfs over om ze voor goed geld te verkopen en van dat geld vervolgens die goedkope re-issue plus nog een heleboel andere nieuwe platen te kopen... ;)
Dat zou dan wel weer iets zijn wat ik zou doen. Het gaat me om de muziek, niet om de dure versie te bezitten. Echter heb ik dat soort gevallen niet (er is maar 1 uitgave van geweest). En volgens mij is het meestal zo dat ze duur zijn omdat ze gewild zijn en er niet veel exemplaren van zijn. Dus als er een reissue komt, keldert het origineel waarschijnlijk ook hard, omdat dat de vraagkant oplost. Of ze laten ze staan voor dezelfde prijs in de hoop dat iemand toch een bekrast origineel wil, en verkopen m nooit meer.

Zoals deze... waarom zou je ooit dit kopen voor €70...
https://www.discogs.com/W...forgiving/release/2798218
...als je ook deze kunt kopen voor €24, met 3 bonus tracks er op?
https://www.discogs.com/W...orgiving/release/14429492
De laatste sale van het origineel was op 5 april, de nieuwe nog eind oktober... 'nuff said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

kozue schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:46:
[...]

........

Zoals deze... waarom zou je ooit dit kopen voor €70...
https://www.discogs.com/W...forgiving/release/2798218
...als je ook deze kunt kopen voor €24, met 3 bonus tracks er op?
https://www.discogs.com/W...orgiving/release/14429492
De laatste sale van het origineel was op 5 april, de nieuwe nog eind oktober... 'nuff said...
Heb nummertje 2077 van de 5000 O-) :+

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
yodeluxe schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:04:

Of toch niet. Ik merk dat ik moeite heb om de plaat af te spelen. Niet dat er een defect is hoor, maar door de prijzen op Discogs. Er worden dusdanig hoge bedragen gevraagd dat het zonde lijkt om iets ermee te doen wat de waarde zou kunnen doen verminderen. En op zich weet ik wel dat het tot nu toe alleen maar vraagprijzen zijn, eigenlijk vermoed ik dat die vraagprijs nog zal zakken (want 1970 witte exemplaren zijn nou niet bepaald zeldzaam, wat die 50 gouden varianten wel zijn). Toch heb ik zoiets van "wacht het even af".

Dat had ik laatst ook al met het nieuwste album van Gregory Porter, die is gesigneerd en zit nog in cellofaan. Dan komt ineens de investeerder in mij naar boven, alsof het over 10, 20, 30 jaar ineens een soort appeltje voor de dorst is. Eigenlijk vind ik dat helemaal niet leuk, het zou om de muziek moeten gaan maar hoe vaak ik dat ook tegen mezelf zeg, ik laat dat album met rust.

Voor mij wel herkenbaar hoor. Ik ben een sucker voor limited edition / original release / genummerde uitgaves... Als er iets is dat het een "speciale" versie maakt dan kun je er vanuit gaan dat ik in die val trap :+

Zorgt er ook wel weer voor dat, als je dan dat speciale pareltje hebt, je inderdaad begint te denken over hoeveel toffer dit exemplaar is als ie binnen 15 jaar nog steeds mint gesealed is.

Stom natuurlijk, maarja het krijgt mij wel zover dat ik serieus overweeg om een dure, limited edition versie te kopen en dan ook nog eens een goedkope reissue voor eigen genot 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 10:32

hilgo

Clear your mind of can't.

yodeluxe schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:04:

Ik koop graag een speciale uitgave en soms is er dan het plan om het als investering object in de kast te laten staan.
Gelukkig (voor mij persoonlijk) gaat hij uiteindelijk gewoon de speler op en geniet ik er van.
Er is 1 uitzondering: ik heb nog steeds een limited edition box van het Alter Bridge album "The last hero" (CD) in de kast liggen. Ik had een blinde pre-order gedaan en terwijl het album per post onderweg was heb ik het al geluisterd op Spotify. Was niet heel enthousiast over het album en het is de kast in gegaan.
Net gekeken en ik overweeg nu om hem via Discogs te verkopen want de goedkoopste staat voor €109,99 en daar kan ik wel een paar mooie platen voor kopen. Twijfels, twijfels..

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
hilgo schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:00:
[...]

Ik koop graag een speciale uitgave en soms is er dan het plan om het als investering object in de kast te laten staan.
Gelukkig (voor mij persoonlijk) gaat hij uiteindelijk gewoon de speler op en geniet ik er van.
Er is 1 uitzondering: ik heb nog steeds een limited edition box van het Alter Bridge album "The last hero" (CD) in de kast liggen. Ik had een blinde pre-order gedaan en terwijl het album per post onderweg was heb ik het al geluisterd op Spotify. Was niet heel enthousiast over het album en het is de kast in gegaan.
Net gekeken en ik overweeg nu om hem via Discogs te verkopen want de goedkoopste staat voor €109,99 en daar kan ik wel een paar mooie platen voor kopen. Twijfels, twijfels..
Zat em net eventjes op te zoeken, dat is die box set met de 7" vinyl erbij? Toffe set hoor. En ja, als je de muziek niet gaat missen is het wel een stuk makkelijker om het in de kast te laten staan ;)

Beetje off-topic aangezien het geen vinyl is, maar ik heb (mede doordat ik deze posts las :( ) toegegeven aan de druk, en een 2e cassette van Jay-Z's 4:44 album gekocht. Eentje had ik al unsealed gekocht om af te spelen, en nu een mint sealed erbij die ik zo in de kast zet. Vooral het feit dat het een grote artiest is, en toch amper aanbod op Discogs. De verhouding Have/Want zegt natuurlijk niet alles, maar is hopelijk wel een indicatie. Voor de rest zie ik de cassette enkel op ebay staan voor absurde bedragen. Ben benieuwd of die me ooit iets opbrengt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 10:32

hilgo

Clear your mind of can't.

Flabsie schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:20:
[...]

Zat em net eventjes op te zoeken, dat is die box set met de 7" vinyl erbij? Toffe set hoor. En ja, als je de muziek niet gaat missen is het wel een stuk makkelijker om het in de kast te laten staan ;)
Ja, dat is hem. Enkel het folie van de doos gehaald om de inhoud te bekijken maar voor de rest zit alles nog in het plastic.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgrts
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Hoi,

Ik ben opzoek naar een versterker en speakers voor bij een Pioneer 12d-ii. Heeft iemand wellicht ervaring met wat wel/niet werkt bij deze speler?

Dank alvast!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flabsie
De collectie wat verder aangevuld!

Aangezien ik nog in de honeymoon-fase zit wat vinyl betreft is elke aankoop bijzonder he O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrAbk5DdOAaIHV5--LDffQaIZfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRFPWK42xXqCfX7jmAVHl2TW.jpg?f=fotoalbum_large

vlnr:
Pusha T: King Push - Darkest Before Dawn (The Prelude)
Pusha T: Daytona
Kanye West: Power (Picture Disk)

De cover van Daytona zit ook nog wel een verhaal achter. Wat je ziet is de badkamer van Whitney Houston, een foto gemaakt door haar stiefzus in 2006. Die hele badkamer is bezaaid met drugs-attributen en maakt deel uit van een serie foto's die haar stiefzus heeft verkocht aan een roddelblad. Behoorlijk luguber, aangezien ze uiteindelijk aan die verslaving ten onder is gegaan.

Kanye West, die mee het album voor Pusha T produceerde belde Pusha kort voor de release op om te zeggen dat hij het album artwork MOEST veranderen. Dus hop, het originele artwork de vuilbak in, en Mr. West legde uit eigen zak $85.000 op tafel om de rechten voor deze ene foto in handen te krijgen, want "this is what people need to see to go along with this music".

En nu luisteren maar _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De werklui hier in huis zijn maar wat blij met de jukebox. Dat ding staat overuren te maken hier.

Soms moet ik even de stekker voor de aansturing van de draaitafel even een paar keer er op en af te halen, want corrosie is wel een dingetje in die stekker na 39 jaar. Maar dat gebeurt twee keer jaar of zo. Maar hij draait nu weer probleemloos.

[ Voor 57% gewijzigd door Bestla op 25-11-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:44
pgrts schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:54:
Hoi,

Ik ben opzoek naar een versterker en speakers voor bij een Pioneer 12d-ii. Heeft iemand wellicht ervaring met wat wel/niet werkt bij deze speler?

Dank alvast!
Geen idee wat je budget of plannen zijn, maar met een phonopre en een setje actieve speakers heb jij al een spelende set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:21
Ik wil jullie even bedanken voor het advies eerder. Naar aanleiding van advies hier heb ik een Akai AP-D210 en Akai AM-U41 versterker op de kop getikt voor een zacht prijsje, zodat we eens wat oude platen van mijn schoonouders hun zolder konden luisteren. Wat een geluid! Ik ben echt onder de indruk, heerlijk vol en warm geluid vanuit de oude Bose boxen die hier al in het huis hingen toen we het vorig jaar kochten.

Nu uitkijken dat dit geen al te dure hobby wordt. We moeten nog verbouwen. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobNemoo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:13:
Ik wil jullie even bedanken voor het advies eerder. Naar aanleiding van advies hier heb ik een Akai AP-D210 en Akai AM-U41 versterker op de kop getikt voor een zacht prijsje, zodat we eens wat oude platen van mijn schoonouders hun zolder konden luisteren. Wat een geluid! Ik ben echt onder de indruk, heerlijk vol en warm geluid vanuit de oude Bose boxen die hier al in het huis hingen toen we het vorig jaar kochten.

Bereid je maar voor: deze hobby kan veel geld en ruimte kosten... LP's moeten immers ook bewaard worden en hoe meer LP's je hebt.... ;)

Voor nu goede keuzes gemaakt en veel luister plezier!

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@RobNemoo Leuk om te horen dat je keuze goed bevalt, en helemaal leuk dat dat gewoon nog steeds kan tegen een zacht prijsje. Veel plezier ermee.

PS die versterker is trouwens ook een leuk qua design eigengereid ding uit die tijd. "DC stereo amp". ;) Wel gewoon een degelijke phono ingang met zowel MM als MC keuze, dat is altijd een goed teken. Wel oppassen met die volumeslider, voordat je er erg in hebt staat ie vol open. :P

Een tip nog: het subsonic filter mag je aanzetten bij het afspelen van platen. Dat is goed voor je luidsprekers en meestal ook voor het geluid.

Afbeeldingslocatie: https://www.audiovintage.fr/wp-content/gallery/akai-am-u41/dsc02463.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door Cap op 25-11-2020 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabsie
RobNemoo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:13:

Ja joh, dat ken ik. Ik kwam hier een paar weken geleden ook vragen om advies wat betreft een oude platenspeler zodat ik "eens een oud lp'tje van mijn ouders kon draaien". Kan je op basis van eigen ervaring alleen maar toewensen dat je beter kunt weerstaan aan impulsaankopen dan ik dat kan :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:43:
[...]

Ik vermoed (hoop) dat het product inderdaad aangepast is en het besteloverzicht dynamisch is. Heb sowieso contact opgenomen :)

Wel apart that @Charly hem al in huis heeft, terwijl hij bij mij nog niet eens verzonden is...
Eindelijk binnen! Schemerlampje aan, telefoon uit en de gordijnen dicht vanavond :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wi87XW1tCLrWuv2lP6I2cZlrUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMsmjlpM4iCZlq6fzgqdFe2z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Nerdy maar wel een cool experiment, een PC opstarten vanaf een 45rpm plaat

meer achtergrond info over het project http://boginjr.com/it/sw/dev/vinyl-boot/

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is overigens niet de eerste keer dat er een computerprogramma (of computercode) op een plaat verschijnt.
Dat is iig in de jaren 80 een keer gedaan (spectrum basic)
YouTube: What Fun - Let's get digital

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 25-11-2020 19:54 ]

• 1nf3n3t7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 22:58
Hi,
Waarschijnlijk is de volgende vraag al vaker langs gekomen (ik hou mij dan ook zeker aanbevolen voor een linkje) maar ik hoop dat hier wat advies zou kunnen vragen. Ik ben zoekende naar een leuke, kwalitatief redelijk goede, speler voor een iemand die momenteel nog geen speler heeft.

Mijn vriendin heeft enkele plaatjes en zou die collectie graag uitbreiden zodra ze een speler heeft. De kerst lijkt me een uitgelezen kans om hier een bijdrage aan te leveren en ik zoek eigenlijk dan ook iets om en nabij de 100 euro om te geven.

Waar zouden jullie op letten en hebben jullie wellicht concrete suggesties?
1nf3n3t7 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:55:
Hi,
Waarschijnlijk is de volgende vraag al vaker langs gekomen (ik hou mij dan ook zeker aanbevolen voor een linkje) maar ik hoop dat hier wat advies zou kunnen vragen. Ik ben zoekende naar een leuke, kwalitatief redelijk goede, speler voor een iemand die momenteel nog geen speler heeft.

Mijn vriendin heeft enkele plaatjes en zou die collectie graag uitbreiden zodra ze een speler heeft. De kerst lijkt me een uitgelezen kans om hier een bijdrage aan te leveren en ik zoek eigenlijk dan ook iets om en nabij de 100 euro om te geven.

Ik wil je graag helpen, zijn er nog dingen waar aan de speler moet voldoen?

Je hebt namelijk Direct Drive spelers zonder snaar, snaar aangedreven en idler wheel spelers...

Dan heb je ook nog eens de keus tussen: volledig hand bediend, alleen auto stop, half automaat (de platen speler stopt automatisch en brengt ook nog eens de arm terug naar z'n rust punt) en vol automatische spelers waarbij een druk op de start knop al voldoende is om de opgelegde plaat te gaan spelen...

Op wat voor versterker / receiver wordt de platen speler aan gesloten bij je vriendin? Heeft deze een Phono ingang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:32
Micro Seiki dd35 en Beogram 9000, twee behoorlijk verschillende designs. Eind jaren 70 vs eind jaren 80.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klvhwo3mMH1CZ6WmTvvGME6d3u0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioLA3m8TH5QUPmnenOYRmfsQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Puq8BA30bSB67XpkuFyiKgp2OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sk42VPud1ITtWrgIpYCdn2t6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door nineball op 26-11-2020 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 19:29

D_V

Rechts is een pizza oven toch?

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Nee, een scanner denk ik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat draaiplateau heeft wat mij betreft meer weg van dit model cassettedeck waar meerdere tapes in gezet kunnen worden:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/e4/82/28/e482288df03b40a06013b3cffa7e790b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nf3n3t7
rcor schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:04:
[...]

Ik wil je graag helpen, zijn er nog dingen waar aan de speler moet voldoen?

Je hebt namelijk Direct Drive spelers zonder snaar, snaar aangedreven en idler wheel spelers...

Dan heb je ook nog eens de keus tussen: volledig hand bediend, alleen auto stop, half automaat (de platen speler stopt automatisch en brengt ook nog eens de arm terug naar z'n rust punt) en vol automatische spelers waarbij een druk op de start knop al voldoende is om de opgelegde plaat te gaan spelen...

Op wat voor versterker / receiver wordt de platen speler aan gesloten bij je vriendin? Heeft deze een Phono ingang?
Dankjewel voor je reactie. Qua aandrijving zou ik niet zo zeer durven zeggen of ze een voorkeur heeft, wat is aan te raden als je iets wil dat ook enigszins rigide is? Voor zover ik nu kan overzien zou een functie zoals auto stop wel gewenst zijn. Ik kan me voorstellen hoe meer automatie erbij komt kijken des te hoger het prijskaartje wordt. En eigenlijk denk ik dat het zelf opleggen en starten van de plaat wel onderdeel is van de ervaring.

Momenteel is er het plan om via een AUX aansluiting gebruik te maken van speakers die er al staan en dan hopelijk snel uitbouwen naar een beter setje speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwelgh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:52

zwelgh

-**-

TMDC schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:02:
[...]

Eindelijk binnen! Schemerlampje aan, telefoon uit en de gordijnen dicht vanavond :)

[Afbeelding]
De Zavvi deal is weer terug! Gelijk besteld :)
https://www.zavvi.nl/merc...ry-vinyl-lp/12613803.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:55

Toshirou

Vinyl Surfer

En weer een mystery box besteld :9

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49
Ook besteld, zag wel 'Dit product komt uit op 20 december 2020' staan dus het kan even duren voordat ik m'n setje LP's binnen heb. :) Heb nauwelijks jazz muziek, dus voor mij wel een leuke kennismakings actie.

Hebben jullie nog Black friday acties van platenzaken gespot? Vorig jaar had Excelsior recordings een mooie actie met alle LP's voor een tientje maar die is er dit jaar niet helaas.

Ach ja, vanavond in ieder geval lekker plaatjes luisteren met een cluppie. In ieder geval gaan XTC, Strawbs, Eric Clapton en Bauer mee. Helaas is het nieuwe album van This is the kit nog niet binnen, had ik toch maar voor de zwarte versie moeten gaan... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1nf3n3t7 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:54:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Qua aandrijving zou ik niet zo zeer durven zeggen of ze een voorkeur heeft, wat is aan te raden als je iets wil dat ook enigszins rigide is? Voor zover ik nu kan overzien zou een functie zoals auto stop wel gewenst zijn. Ik kan me voorstellen hoe meer automatie erbij komt kijken des te hoger het prijskaartje wordt. En eigenlijk denk ik dat het zelf opleggen en starten van de plaat wel onderdeel is van de ervaring.

Momenteel is er het plan om via een AUX aansluiting gebruik te maken van speakers die er al staan en dan hopelijk snel uitbouwen naar een beter setje speakers.
Direct Drive is de meest onderhoudsvriendelijke aandrijf techniek. Daar heb je geen last van snaren die uitgerekt raken (probleempje die vaak voorkomt bij oudere platen spelers) of tussenwielen die niet meer helemaal rond zijn.

Ik zou dus voor Direct Drive gaan in jou geval. Dan is er nog de speakerset, je hebt dus een actieve speakerset met eigen versterker begrijp ik uit je verhaal en je wilt daarop de platen speler aansluiten?

Zo ja, dan is het belangrijk om te weten dat er ook nog een Phono preamp nodig is om je platen speler aan te kunnen sluiten... Een normale aux poort is namelijk niet geschikt om direct een platen speler er op aan te sluiten... Tenzij de platen speler een ingebouwde phono preamp heeft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
1nf3n3t7 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:55:
Hi,

Lang verhaal kort: maak het jezelf makkelijk en haal een platenspeler met ingebouwde voorversterker zoals deze Lenco.

Lang verhaal: Afhankelijk van wat je thuis al hebt staan wordt €100 wel krap om er iets moois van te maken. Er vanuit gaande dat je een set actieve speakers hebt, of een versterker+passieve speakers, zul je bij de meeste (betere) draaitafels moeten investeren in een phono preamp. Dat sluit je aan op je platenspeler, en die versterkt het signaal voldoende zodat je speakers of versterker er wat mee kan.

Aangezien de goedkoopste phono preamps vanaf €25 ofzo starten (zoals deze ), heb je dan nog maar €75 budget voor je platenspeler. Als gebruiksgemak een vereiste is, zul je wel naar een nieuw apparaat moeten kijken. Oude platenspelers in die prijscategorie zullen vaker wel dan niet onderhoud, reparatie of revisie nodig hebben. Dus dan zit je wel echt naar "bottom of the barrel" nieuwe platenspelers te zoeken. Daarom kijk je beter naar een alles-in-één device zoals de bovenstaande Lenco. Just my 2 cents, er zijn hier andere mensen die er veel meer van af weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1nf3n3t7 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:54:
[...]
Qua aandrijving zou ik niet zo zeer durven zeggen of ze een voorkeur heeft, wat is aan te raden als je iets wil dat ook enigszins rigide is? Voor zover ik nu kan overzien zou een functie zoals auto stop wel gewenst zijn. Ik kan me voorstellen hoe meer automatie erbij komt kijken des te hoger het prijskaartje wordt. En eigenlijk denk ik dat het zelf opleggen en starten van de plaat wel onderdeel is van de ervaring.

Zoek je nieuw of gebruikt?

Nieuw is er voor 100 euro niets verkrijgbaar van enige kwaliteit helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-06 07:31
Met een btje afdingen haal je hier een prima platenspeler mee in huis waar je een verslavende hobby mee kunt beginnen, vol automaat met ingebouwde versterker.
https://www.marktplaats.n...eler.html?previousPage=lr

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:38:
[...]

Zoek je nieuw of gebruikt?

Nieuw is er voor 100 euro niets verkrijgbaar van enige kwaliteit helaas.
Inderdaad. Toevoeging: maar gebruikt best wel, met enig zoekwerk / moeite. Als de versterker waarop de platenspeler wordt aangesloten al een PHONO ingang heeft (dus een ingang met phono voorversterker) dan heb je 100 euro budget voor de platenspeler. Als je die niet hebt is je budget c.a. 30 euro voor de phono pre en 70 euro voor de tweedehands platenspeler maar dan is het nog steeds iets te krijgen dat een stuk beter is dan een platenspeler die nieuw 100-150 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:57

-d-

Die Zavvi jazz bundel is echt een goede deal. De eerste keer besteld (32 euro voor 10) en zijn platen die destijds samen met een tijdschrift van de Agostini zijn verkocht (elke maand plaat + magazine). Dat blad bestaat al jaren niet meer, maar blijkbaar heeft Zavvi de restpartij in kunnen kopen voor een mooi prijsje (het magazine zit er niet bij, maar was blijkbaar ook niet de moeite waard). De pressings zijn over het algemeen (zeer) goed (en dus geen grey market zoals DOL of Waxtime) en zijn op discogs terug vinden: https://www.discogs.com/label/956425-Jazz-At-3313-rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Toshirou schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:16:
[...]

En weer een mystery box besteld :9
En ook hier een mystery box besteld :9

Edit: @1nf3n3t7 Op Marktplaats kan je met een beetje geluk en geduld best een goede speler scoren, heb een paar week geleden een goed werkende en in mint conditie Dual 731Q direct drive gevonden voor een kwart van je budget. (inclusief verzendkosten. :) ).

[ Voor 21% gewijzigd door BenEco op 28-11-2020 09:45 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Laatst online: 19:39

SD5k

>4&X

Leuk! Heb hem ook gelijk besteld. oOo

Ik heb op 2 platen van Miles Davis na ook geen echte jazz in m'n collectie, leuk om op deze manier wat nieuws te ontdekken.

[ Voor 15% gewijzigd door SD5k op 27-11-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flabsie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:04:
[...]

Lang verhaal kort: maak het jezelf makkelijk en haal een platenspeler met ingebouwde voorversterker zoals deze Lenco.
Laten we die nou net maar eens niet gaan aanschaffen... Dat is een nieuwe Lenco aan de slechte kant van hun catalogus... Afrader!

Een goede tweedehands direct drive speler met losse phono preamp is een veel logischere keus... Ik zal zo eens wat opzoeken op marktplaats / ebay...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed even een lijstje voor @1nf3n3t7 met interessante platen spelers:
- Net een paar tientjes boven je budget, maar wel de moeite waard om op te bieden daar hij elektronisch gereviseerd is: https://link.marktplaats.nl/m1632480639, eigenlijk een koopje in de huidige tijd...

- Absoluut de 80 euro die hij vraagt waard deze Sony:
https://link.marktplaats.nl/m1633206375
Doordat hij slechts 80 euro is heb je zelfs nog budget over voor een simpele phono preamp...

- De stofkap bij deze Akai AP-D210(c) ontbreekt, maar dat mag de pret niet drukken als je 'm voor rond de 50 euro weet te bemachtigen... Ik heb deze zelf ook gehad en ik vond het een fijne speler... Af en toe nog spijt van dat ik 'm heb verkocht: https://link.marktplaats.nl/m1633178449

- Deze Akai AP-Q55 is zijn geld wat mij betreft ook waard:
https://link.marktplaats.nl/m1633179097

- De Sanyo in deze advertentie lijkt mij ook nog eens niet zo verkeerd:
https://link.marktplaats.nl/m1633172771

- Voor 45 euro geen gekke deal, deze Marantz TT-2200:
https://link.marktplaats.nl/m1633137271

Dit vindt ik voor nu wel even voldoende... De keuze is reuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
rcor schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:27:
[...]

Laten we die nou net maar eens niet gaan aanschaffen... Dat is een nieuwe Lenco aan de slechte kant van hun catalogus... Afrader!

Een goede tweedehands direct drive speler met losse phono preamp is een veel logischere keus... Ik zal zo eens wat opzoeken op marktplaats / ebay...
Ik zal niet zeggen dat het een supergoede speler is, zoals ik zei in mijn post, ik denk dat je voor €100 budget nieuw nooit iets echt goeds zult krijgen. En tuurlijk is zo'n volledig gereviseerde Technics SL Q202 een veel leukere tafel, maar met een preamp erbij zit je dan al snel 50% over het genoemde budget ;)

Nou ken ik de vriendin van de vraagsteller uiteraard niet dus dit is 100% aanname, maar ik kan me zo maar voorstellen dat ze geen zin heeft in "gedoe" met technische mankementen/herstellingen die misschien nodig zijn bij één van de door jou genoemde Marktplaats vondsten. Als ik in de beschrijving zie staan dat de Sanyo geleverd wordt met bijbehorende Nana Mouskouri en koorplaten, dan klinkt dat als een apparaat dat op grootmoeders zolder heeft gestaan en mogelijk niet helemaal in topconditie is :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flabsie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:01:
[...]

Ik zal niet zeggen dat het een supergoede speler is, zoals ik zei in mijn post, ik denk dat je voor €100 budget nieuw nooit iets echt goeds zult krijgen. En tuurlijk is zo'n volledig gereviseerde Technics SL Q202 een veel leukere tafel, maar met een preamp erbij zit je dan al snel 50% over het genoemde budget ;)

Nou ken ik de vriendin van de vraagsteller uiteraard niet dus dit is 100% aanname, maar ik kan me zo maar voorstellen dat ze geen zin heeft in "gedoe" met technische mankementen/herstellingen die misschien nodig zijn bij één van de door jou genoemde Marktplaats vondsten. Als ik in de beschrijving zie staan dat de Sanyo geleverd wordt met bijbehorende Nana Mouskouri en koorplaten, dan klinkt dat als een apparaat dat op grootmoeders zolder heeft gestaan en mogelijk niet helemaal in topconditie is :')
Dat is ook absoluut waar en ik adviseer dan ook altijd om een platen speler voor de aankoop te testen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 19:29

D_V

Flabsie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:01:
[...]

Als ik in de beschrijving zie staan dat de Sanyo geleverd wordt met bijbehorende Nana Mouskouri en koorplaten, dan klinkt dat als een apparaat dat op grootmoeders zolder heeft gestaan en mogelijk niet helemaal in topconditie is :')
"Van een oud vrouwtje geweest..." :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-06 20:30
Gisteren ook maar besteld. Heb maar een enkele LP die volgens Discogs in de categorie Jazz valt. Ik heb er zin in om op muzikale ontdekkingsreis te gaan. Dank voor de tip.

Op dit moment op de draaiert: Metallica - S&M2, Scythian Suite.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nf3n3t7
Super bedankt voor alle suggesties en het delen van jullie overwegingen! Ik ben afgaande op enkele van de suggesties in gesprek met een paar verkopers op marktplaats. Ik begrijp dat voor het huidige budget er bij een nieuwbouw al snel ingeboet wordt op kwaliteit. Mocht ik er niet uitkomen met de verkopers dan ga ik waarschijnlijk voor de Lenco die gesuggereerd werd, dan weet ik in ieder geval dat ik kan terugvallen op garantie. Ik ga dit topic eens blijven volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1nf3n3t7 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:09:
Super bedankt voor alle suggesties en het delen van jullie overwegingen! Ik ben afgaande op enkele van de suggesties in gesprek met een paar verkopers op marktplaats. Ik begrijp dat voor het huidige budget er bij een nieuwbouw al snel ingeboet wordt op kwaliteit. Mocht ik er niet uitkomen met de verkopers dan ga ik waarschijnlijk voor de Lenco die gesuggereerd werd, dan weet ik in ieder geval dat ik kan terugvallen op garantie. Ik ga dit topic eens blijven volgen :)
Dan kun je absoluut nog beter even afwachten tot er op Marktplaats iets voorbij komt wat de moeite waard is dan die "rommel" van Lenco... Ik heb in het verleden 3 platen spelers van dit merk gehad, allen van nadat Lenco allang is overgenomen door Supertech...

Geen enkele was goed en hadden allen problemen met de toonarm lagering... Dit is dezelfde kwaliteitsslag als geleverd wordt door o.a. Ricatech, Crosley en Soundmaster...

Helaas is dit de realiteit van het huidige Lenco... Dit terwijl het "echte" Lenco van de jaren '70 en jaren '80 nog echte kwaliteit maakte en leverde, gewoon niet te vergelijken...

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 28-11-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik heb al een tijdje een Lenco L400BK. Ben er tevreden mee hoor, heb nog geen behoefte om m te vervangen. Wel iets duurder dan die L85, maar heeft gewoon de basis in orde met verstelbare naalddruk en antiskate, SME headshell en direct drive aansturing. Ik wil jullie best geloven dat die goedkopere modellen niet zo goed zijn (ken ze verder niet), maar de L400 is best een leuk ding (als je van dat soort design en volledig handmatig houdt natuurlijk), dus “alles van het huidige Lenco is rommel” vind ik wat kort door de bocht.

Natuurlijk heb je voor hetzelfde geld als een L400 ook zo’n Denon DP-300F, die hier vaak aangeraden wordt, maar dan is ook gewoon een Chinees ding wat weinig met het oude Denon meer te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 17:41
Welke naam hebben jullie de ingang op de AVR voor je platenspeler gegeven, aangenomen dat je geen phono ingang hebt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:22
PCan schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:53:
Welke naam hebben jullie de ingang op de AVR voor je platenspeler gegeven, aangenomen dat je geen phono ingang hebt?
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zoek naar inspiratie? :P

Platenspeler?
Draaitafel?
Turntable?
Vinyldraaier?
Phonovoorversterker-gekoppeld-aan platenspeler?
Phono-pre?

Etc etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Toen ik begin September dit jaar hier de vraag stelde in dit topic wat een goede platenspeler voor een beginnende vinyl liefhebber zou zijn had ik niet kunnen dromen dat dit het gevolg zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fjkRlZQPoeLuDMJIEat7pMFakY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bee3A0eoScoNMM6vGQM0oZ05.jpg?f=user_large

Ondertussen de verschillende spelers uitvoerig kunnen beluisteren en wat een verschil tussen de tafels, elementen en originele/imitatie naalden. Heb ondertussen een favoriet welke veruit het meest dynamisch klinkt en met uitstekende scheiding tussen hoog/midden/laag het vinyl weet af te spelen.
Wil een ieder bedanken voor de gegeven tips en hints.

De rechter platenspeler wordt nog vervangen door een Dual 1229.

Edit: @musicfreak Op dit moment is mijn favoriet de linker Dual 731Q met ULM 60 element met originele nieuwe dn160e naald. De 701 heeft een Empire 2000E. En de rechter 731Q een ULM 60 element met imitatie nieuwe dn160e naald (komt niet in de buurt van de originele dn160e naald).
Denk dat ik hier nog een nieuw element en naald voor ga halen. Tips / ervaringen zijn welkom. :)
Heb nog 2 Shure elementen, een M75 Type D en een M91MGD beiden met een nieuwe originele Shure naald maar deze heb ik nog niet kunnen beluisteren aangezien deze bij de Dual 1229 zitten welke op dit moment in revisie is.

[ Voor 25% gewijzigd door BenEco op 29-11-2020 18:46 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Laatst online: 21:49
@BenEco wat tof! En en, welk element is je favoriet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMol
  • Laatst online: 29-11-2022
Hoihoi,

gisteren tot de nare realisatie gekomen dat m'n platenspeler echt drie keer niks is.. (maarja, het is dan ook een Philips FP140..) Dat terwijl er drie nieuwe platen onderweg zijn met de post..

Ik had al besloten goede marktplaats dealtjes in de gaten te houden, totdat ik deze deal tegen kwam;
https://www.kamera-expres...3339323232&zoek=pro-ject&

Ligt het aan mij of is dit een 'gewoon doen' deal? :)

(ik zit te kijken in een budget rond 250€ en het doel is om de platen niet onder te laten doen voor streamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
Dat lijkt me een prima prijs. Ik heb zelf 2 maanden geleden volgens mij evenveel betaald voor de Debut III DC. Dat was met een Ortofon 5e element en een "gewone" platter.

Wel even goed opletten dat je het juiste model krijgt, want ik zie dat als je bv hun zwarte variant kiest, de beschrijving identiek is maar het op de foto om een ander model gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MMol schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:37:
Hoihoi,

gisteren tot de nare realisatie gekomen dat m'n platenspeler echt drie keer niks is.. (maarja, het is dan ook een Philips FP140..) Dat terwijl er drie nieuwe platen onderweg zijn met de post..

Ik had al besloten goede marktplaats dealtjes in de gaten te houden, totdat ik deze deal tegen kwam;
https://www.kamera-expres...3339323232&zoek=pro-ject&

Ligt het aan mij of is dit een 'gewoon doen' deal? :)

(ik zit te kijken in een budget rond 250€ en het doel is om de platen niet onder te laten doen voor streamen)
Hou er rekening mee ; je gaat een elketronische toerenteller aanschaffen later. Dat overzetten van de snaar van 33->45 doe je 1 maal, dan ben je het beu. Zo'n ding kost ook bijna 100 euro, maar wel elke cent waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabsie
maartend schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:00:
[...]

Hou er rekening mee ; je gaat een elketronische toerenteller aanschaffen later. Dat overzetten van de snaar van 33->45 doe je 1 maal, dan ben je het beu. Zo'n ding kost ook bijna 100 euro, maar wel elke cent waard.
Dat heb ik opgelost door me gewoon niet bezig te houden met 45 rpm platen d:)b

On-topic: ben wel benieuwd naar de benefits van een speedbox op mijn platenspeler (Debut III DC) wat betreft de geluidskwaliteit. Klopt het dat een speedbox vooral een verbetering is wanneer je een AC platenspeler hebt, of heb ik dat helemaal fout begrepen?

Anders houd ik me ook aanbevolen voor een goede speedbox :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:58:
Ik heb al een tijdje een Lenco L400BK. Ben er tevreden mee hoor, heb nog geen behoefte om m te vervangen. Wel iets duurder dan die L85, maar heeft gewoon de basis in orde met verstelbare naalddruk en antiskate, SME headshell en direct drive aansturing. Ik wil jullie best geloven dat die goedkopere modellen niet zo goed zijn (ken ze verder niet), maar de L400 is best een leuk ding (als je van dat soort design en volledig handmatig houdt natuurlijk), dus “alles van het huidige Lenco is rommel” vind ik wat kort door de bocht.

Natuurlijk heb je voor hetzelfde geld als een L400 ook zo’n Denon DP-300F, die hier vaak aangeraden wordt, maar dan is ook gewoon een Chinees ding wat weinig met het oude Denon meer te maken heeft.
Zoals ik eerder ook al aangaf: het huidige Lenco heeft twee maatstaven in hun catalogus: redelijk goed en echt slecht... De categorie redelijk goed is de categorie waar jouw Lenco speler onder valt en daar zou mijn oude McCrypt DJ-2650B ook toe behoren...

Het heeft een toonarm die volledig afstelbaar is, er zit een SME compatible headshell op en daarmee voldoet hij aan de minimale eisen die ik zelf aan een platen speler zou stellen...

Hopelijk heeft jou Lenco nog een enigszins goede demping, want daar schoot de McCrypt helemaal de plank mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Flabsie schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:45:
[...]

Dat heb ik opgelost door me gewoon niet bezig te houden met 45 rpm platen d:)b

On-topic: ben wel benieuwd naar de benefits van een speedbox op mijn platenspeler (Debut III DC) wat betreft de geluidskwaliteit. Klopt het dat een speedbox vooral een verbetering is wanneer je een AC platenspeler hebt, of heb ik dat helemaal fout begrepen?

Anders houd ik me ook aanbevolen voor een goede speedbox :)
Ik heb speedbox van Pro-ject en geluid lijkt (ik ben geeb wetenschapper) stabieler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:10
maartend schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:00:
[...]

Nogal persoonlijk, ik heb het jaren zonder gedaan. 45s draaien wordt dan alleen wel een bewuste keuze, maar dat is het imo sowieso als je geen wisselaar/stapel dinges hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Charly schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:43:
[...]
45s draaien wordt dan alleen wel een bewuste keuze, maar dat is het imo sowieso als je geen wisselaar/stapel dinges hebt.
Passen mijn maxis lastig op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgrts
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Hi,

Sinds kort bezit ik een Pioneer 12d-ii met een Pioneer SA-5300 versterker. De speakers die ik er nu bij heb zijn niet je-van-het en wil ik graag vervangen. Onderstaande speakers is wat ik tot nu toe gevonden heb. Is dit de moeite waard? of toch beter gaan voor iets anders? Qua budget heb in max zo'n 200€ in gedachte. Alle tips zijn welkom :)

https://www.marktplaats.n...y-m2.html?previousPage=lr

https://www.marktplaats.n...lland-boxen-speakers.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 11:42
@pgrts Als je budget het toelaat om 30 euro meer uit te geven dan zou ik gaan voor deze

https://doublepoint.nl/sp...oekenplank-speakers-zwart

Heb ze bij een maat van mij gehoord en klinken echt opmerkelijk goed voor de prijs en het feit dat het relatief kleine speakers zijn. uiteraard wel binnen de beperkingen die het formaat nu eenmaal met zich meebrengt en dat is met name in het laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXJWIKv4eH02ZU-tqYU-enldSPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KwZR0czu0RWOds9bYwt4kA24.jpg?f=user_large

Even de dag beginnen met wat heerlijke blues .....

Mensen maak er weer iets moois van vandaag !

[ Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 30-11-2020 08:17 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@oldsmelly Klipsch(jes) klinken inderdaad fijn, hier ook meerdere varianten in huis in gebruik. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@GiLeX Ja hier staan ook twee torens van klipsch de RF63 te pronken in de huiskamer :-)

Deze ...

https://www.klipsch.com/products/rf-63

Wil ze ooit nog wel eens vervangen door waarschijnlijk een paar klipsch Heresy maar goed
daarvoor moet er weer wat gespaard worden..

En als ik echt zit te genieten van muziek is dat toch 98 van de 100 keer via mijn koptelefoon dus het heeft niet echt een top prio zeg maar

[ Voor 68% gewijzigd door oldsmelly op 30-11-2020 08:32 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuBaruch
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-05-2024
Hallo,

Ik luister nu 2 jaar met veel plezier naar muziek op mijn platenspeler. Het geluid is goed maar ik heb het gevoel dat het nog een stuk beter kan, ik heb geen idee waar het aan zou kunnen liggen.

Mijn setup:
-Platenspeler: Project DC met ortofon 2m red
-Speakers: Wharfedale diamond 7.1
-Versterker: Sony Multi channel av receiver str-dg500
-Voorversterker: Analogis Easy Phono
+ goedkope bekabeling

Ik heb geen idee wat het meeste invloed kan hebben op een verbetering van de geluidskwaliteit. Ik heb budget van max. €200 om het te verbeteren. Iemand advies of suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Je phono pre-amp en je element
Phono bijv NAD pp2E of zoiets, of de S2 van Pro-ject zelf. E

[ Voor 73% gewijzigd door maartend op 30-11-2020 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20
Sinds vorig jaar staat bij ons ook een vinylspeler. Alleen het kopen van platen werkt wel verslavend. Dank iedereen hier voor het attenderen op de Savvi deal, die heb ik ook maar besteld en gelijk bij bol.com een Miles Davis erbij. Vandaag nog wat leuke (kerst)platen besteld bij bobs dus ben benieuwd hoe dat is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennis schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:10:
Sinds vorig jaar staat bij ons ook een vinylspeler. Alleen het kopen van platen werkt wel verslavend. Dank iedereen hier voor het attenderen op de Savvi deal, die heb ik ook maar besteld en gelijk bij bol.com een Miles Davis erbij. Vandaag nog wat leuke (kerst)platen besteld bij bobs dus ben benieuwd hoe dat is :).
Veel draaiplezier dan maar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:50
oldsmelly schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:15:

Even de dag beginnen met wat heerlijke blues .....
Duuude wat een vette cover! Ik weet niet eens wat voor muziek dat is, maar de hoes alleen al is vet. O+

EDIT:
Gecheckt met JijBuis. Yep die is goedgekeurd, dus ik moest eens op zoek gaan naar die plaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Liegebeest op 30-11-2020 16:26 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Liegebeest Ja dat is zeker een toffe hoes

Zorg dat je deze versie te pakken krijgt

https://www.northendhaarl...-bad-sign-lp/#description

Dus die van Speakerscorner.. mega goede pressing vanaf de originele master tapes

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Hoppa. Net platenbon gekregen nav aankopen van RSD. 20 euro, kan heel mooi in Idiot Prayer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:40
Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn huidige setup, een budget speler met vaste toonarm en niets instelbaar.
Er is één eis van mijn vrouw en dat is de kleur, deze moet rood zijn, hij komt namelijk weer op een prominente plaats in de woonkamer. Hoogglans zwart is misschien mogelijk maar het mag absoluut geen zilver of houtfineer kleur zijn.

Momenteel stream ik het signaal van de speler lokaal naar mijn Sonos systeem, maar dat gaat op de schop en er komt op termijn zeker ook een stereo versterker en passieve speakers.

Budget is 500€ voor de platenspeler, maar ik doorzie niet goed waarmee ik het best af zou zijn.
Als ik inderdaad een rode speler zoek kom op de Pro-ject Essential III en Debut III Esprit in de range 250/300€ , ofwel de Debut Carbon DC/EVO voor 450/500€ , zouden er voor jullie doorslaggevende redenen zijn om voor goedkopere of juist voor Carbon te gaan?

Of zijn er suggesties binnen het budget die ik in de overweging mee zou kunnen nemen?

intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:10
pjeterinfo schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:52:
Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn huidige setup, een budget speler met vaste toonarm en niets instelbaar.
Er is één eis van mijn vrouw en dat is de kleur, deze moet rood zijn, hij komt namelijk weer op een prominente plaats in de woonkamer. Hoogglans zwart is misschien mogelijk maar het mag absoluut geen zilver of houtfineer kleur zijn.
Ik heb ze wel eerder aangeraden hier, maar ik zou naar een Edwards audio modelletje kijken. Die gebruiken Rega armen en die zouden bij mijn persoonlijk de voorkeur hebben. (Vooral een gevoelskwestie, ik heb gewoon niet zo veel met pro-ject)

In ander nieuws, gisteravond weer een nieuw plaatje uit de Zavvi stapel gepakt. Deze kon de dame des huizes ook wel waarderen, dus zullen we de komende feestdagen nog wel meer gaan luisteren verwacht ik. o<:)

-d- schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:19:
Die Zavvi jazz bundel is echt een goede deal. De eerste keer besteld (32 euro voor 10) en zijn platen die destijds samen met een tijdschrift van de Agostini zijn verkocht (elke maand plaat + magazine). Dat blad bestaat al jaren niet meer, maar blijkbaar heeft Zavvi de restpartij in kunnen kopen voor een mooi prijsje (het magazine zit er niet bij, maar was blijkbaar ook niet de moeite waard). De pressings zijn over het algemeen (zeer) goed (en dus geen grey market zoals DOL of Waxtime) en zijn op discogs terug vinden: https://www.discogs.com/label/956425-Jazz-At-3313-rpm
Leuk stukje achtergrond. thx. Wat ik tot nu toe uitgepakt en geluisterd heb ziet er inderdaad allemaal keurig uit en klinkt goed. Was een gokje, maar hele mooie deal wat mij betreft.

[ Voor 33% gewijzigd door Charly op 01-12-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:50
oldsmelly schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:24:
@Liegebeest Ja dat is zeker een toffe hoes

Zorg dat je deze versie te pakken krijgt

https://www.northendhaarl...-bad-sign-lp/#description

Dus die van Speakerscorner.. mega goede pressing vanaf de originele master tapes
Heh, even gepingt met 't Oor in Hilversum. Ze waarschuwen me dat't "een prijzige LP" is :D

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
@Liegebeest

Dit soort audiofiele platen, waar vaak meer aandacht aan de mastering is besteed , kunnen inderdaad een stuk duurder zijn dan gemiddeld. Nu is 30 euro voor zo'n soort uitgave niet echt buitensporig duur , met name bij een label als Speakerscorner zit je nog dik onder labels als Mobile Fidelity en Analogue Productions om er maar 2 te noemen.

Of het te duur is kan ik niet voor je invullen iedereen heeft zo zijn grenzen en/of budget .
Als je een plaat maar 1-2 keer draait is het wellicht te duur, maar als je er meerdere malen heerlijk van kan genieten is het "nooit te duur" >:)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:55

Toshirou

Vinyl Surfer

pjeterinfo schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:52:

Momenteel stream ik het signaal van de speler lokaal naar mijn Sonos systeem, maar dat gaat op de schop en er komt op termijn zeker ook een stereo versterker en passieve speakers.

Budget is 500€ voor de platenspeler, maar ik doorzie niet goed waarmee ik het best af zou zijn.
Als ik inderdaad een rode speler zoek kom op de Pro-ject Essential III en Debut III Esprit in de range 250/300€ , ofwel de Debut Carbon DC/EVO voor 450/500€ , zouden er voor jullie doorslaggevende redenen zijn om voor goedkopere of juist voor Carbon te gaan?

Of zijn er suggesties binnen het budget die ik in de overweging mee zou kunnen nemen?
Zoals ik lees heb je de nodige info gedaan. Persoonlijk zou ik voor de Pro-ject Debut Carbon EVO gaan. Een mooie upgrade over de huidige DC lijn met toch weer wat verbeteringen die je ook terug vind op de duurdere klassen spelers. Maar het feit blijft dat er veel keuze is. In dat budget is een REGA RP1 misschien ook iets om naar te kijken. Ik zelf heb ervaring vooral met spelers van Pro-Ject (voorheen de Essential 3 en nu The Classic EVO) en heb er alleen maar positieve ervaringen mee.

Maar als je nieuw wilt zijn de DC EVO en RP1 zeker waard om naar te kijken. Tweede hands echter valt er met wat zoeken ook zeer mooi materiaal te vinden, maar dat is wel even wat meer werk en onderzoek met wat en waar je bij de aankoop op moet letten...

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Toshirou schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:18:
[...]

Zoals ik lees heb je de nodige info gedaan. Persoonlijk zou ik voor de Pro-ject Debut Carbon EVO gaan. Een mooie upgrade over de huidige DC lijn met toch weer wat verbeteringen die je ook terug vind op de duurdere klassen spelers. Maar het feit blijft dat er veel keuze is. In dat budget is een REGA RP1 misschien ook iets om naar te kijken. Ik zelf heb ervaring vooral met spelers van Pro-Ject (voorheen de Essential 3 en nu The Classic EVO) en heb er alleen maar positieve ervaringen mee.

Maar als je nieuw wilt zijn de DC EVO en RP1 zeker waard om naar te kijken. Tweede hands echter valt er met wat zoeken ook zeer mooi materiaal te vinden, maar dat is wel even wat meer werk en onderzoek met wat en waar je bij de aankoop op moet letten...
Twijfel hier ook over de Carbon EVO. Mijn Akai AP-B20 mag op zich best een keer vervangen worden, al werkt hij nog uitstekend verder. Dacht eerst dat hij kapot was, maar van twee spelers uiteindelijk eentje kunnen maken die weer prima werkt. Dus ik denk dat de EVO hier nog even op de lange baan geschoven gaat worden.

Maar damn. Was is hij mooi, zeker in het satijngroen.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zit een beetje rond te kijken naar dure herintroducties van draaitafels, maar ik ga me echt een beetje afvragen waar ze bij Yamaha mee bezig zijn...

Yamaha GT5000; kost 7700 euro (dus meer euro dan de hoogte van het typenummer :P ), maar dan zie ik de arm die erop zit:
Afbeeldingslocatie: https://nl.yamaha.com/nl/files/gt-5000_fig03_pc_1200x769_2e7796902e63553c217cf81ca558342b.jpg

"Als vlaggenschip is de GT-5000 voorzien van een korte, rechte arm, die is ontwikkeld om een stijve constructie mogelijk te maken. De balans en het gewicht zijn gekozen met het oog op een betere aftasting van de groef.

Het stijve mechanisme heeft een eenvoudige constructie, wat betekent dat dwarskrachtcompensatie niet nodig is."

mja...
Alsof ze 60 jaar geleden nog niet de nadelen van zo'n arm wisten en toen het concept overhang maar bedacht hebben om dat enigzins binnen de perken te houden. (wat zeg ik.....het is al meer dan 80 jaar geleden dat Erik Löfgren z'n onderzoek presenteerde.....)

Voor de mensen die het niet snappen: een rechte arm heeft een hele grote fouthoek. Zeker als die kort is :P
En fouthoek is vervorming. Kanaalongelijkheid. Overspraak.
Voorheen was zo'n arm alleen maar goed voor scratchtafels (beter voor de naald, die zal minder snel krom slaan als de plaat de andere kant op draait).

Ik weet het niet, ik heb echt zo m'n twijfels.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 02-12-2020 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:24:
Marketing. Verder nog vragen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
TMDC schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:41:
[...]

Marketing. Verder nog vragen? ;)
En ze zullen er allicht over na hebben gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik zit een beetje rond te kijken naar dure herintroducties van draaitafels, maar ik ga me echt een beetje afvragen waar ze bij Yamaha mee bezig zijn...

Yamaha GT5000; kost 7700 euro (dus meer euro dan de hoogte van het typenummer :P ), maar dan zie ik de arm die erop zit:

[knip]

Is er iemand die hem wil bestellen en testen 8)7 ? .......................................... Niemand????????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:20

Pierre

Van nature lui!

En dan moet ik voor dat bedrag nog steeds zelf mijn zwarte goud er op leggen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
Ik vind hem overigens niet eens mooi...

[ Voor 78% gewijzigd door 418O2 op 02-12-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
418O2 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:55:
[...]

En ze zullen er allicht over na hebben gedacht.
Over de marketing wel ja -O-

Maar ja, in hifiland is 'anders zijn' voor sommigen heel erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:40
Toshirou schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:18:
[...]

Die Rega ziet er ook goed uit, precies tussen de prijsklasse in die ik bekeek. Als dit nog aktueel is https://www.youtube.com/w...OgT0XBK0&feature=youtu.be dan zou deze een no brainer moeten zijn tov de genoemde Pro-jects.
Alleen als ik dan dit topic lees zijn het ontbreken van een (makkelijk)instelbare naalddruk en anti skating mogelijk een probleem als je ooit van cartridge zou willen wisselen.

intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Zojuist op de bestelknop gedrukt, en nu geduldig wachten tot 5-2-2021 :9~ :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V42w7Iil.jpg

En dit is de aankoop van een week of 2 geleden. Aanleiding om te bieden is de MFSL-persing van 'Crime Of The Century'. Hij klinkt echt beter dan het origineel. Ruimtelijker, heel helder met veel detail. En dan te weten dat het origineel ook geen straf is om naar te luisteren. De overige LP's zijn eigenlijk een soort bonus, zeker gezien de prijs die ik voor dit kavel heb betaald _/-\o_ .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LKXZceCl.jpg

Helaas vanavond geen tijd om een LP te luisteren terwijl ik een verzamelaar van The Doors klaar had staan. Shame on me :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm... Ik ervaar dat mijn platen vrij snel vervormd gaan klinken op dit moment... Even naaldje controleren: smerig... Maar hij is zo smerig dat een normale naald borstel het al niet meer weg krijgt... Echt aangekoekt vuil...

Nu zag ik deze ultrasonische naald reiniger voorbij komen:

Hij is wel duur voor 139 euro (https://www.hobo.nl/flux-...ml#tab_productdescription, daarom de vraag: zou dit het geld waard zijn om te kopen?

Of zijn er goedkopere alternatieven die het ook goed doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Voor de prijs van dat ding koop ik 4 nieuwe naalden en heb ik nog geld over, maar misschien zijn jouw naalden van een ander segment..
  • 30 dagen omruilgarantie
  • Gratis bezorgd
Proberen maar :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yalopa schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:17:
Voor de prijs van dat ding koop ik 4 nieuwe naalden en heb ik nog geld over, maar misschien zijn jouw naalden van een ander segment..
  • 30 dagen omruilgarantie
  • Gratis bezorgd
Proberen maar :)
Ja, een Nagaoka MP-200 is niet bepaald goedkoop... Voor een Audio Technica AT95e had ik deze oplossing ook niet overwogen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:50
@rcor Ik gebruik al jaren Isopropyl 99,9% voor alles wat maar met elektronica te maken heeft wat schoon moet worden zonder er iets van additieven achter blijft en droogt snel op, druppeltje op het naaldborsteltje en klaar.
Zou me niets verbazen dat in dat flesje het zelfde zit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog eens even zitten nadenken over die rechte arm op die dure Yamaha gt5000 tafel, en de gegevens in een rekenspreadsheet gestopt, maar het ziet er niet al te best uit, en dan druk ik me bijzonder zwak uit.

Een normale arm heeft een fouthoek van max. +/- 2 graden (het verschilt een beetje qua uitlijning, de beste uitlijning heeft een fouthoek van ca. 1,7 graden). Een 12" arm heeft een fouthoek van max. +/- 1,5 graad (beste uitlijning ca 1,3 graad).
Een tangentiale arm heeft een fouthoek van ca +/- 0,1 graad (dus daar zit echt nog een verbetering in.

Deze arm heeft een fouthoek van -10 graden naar +12 graden 8)7 :F

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/tracking/gt5000error.jpg
Ik dacht eerst ff dat kan niet waar zijn, maar ik heb het globaal met de hand nagerekend en het is echt waar.

En wat het aparte is, Yamaha zegt dat die rechte arm als voordeel heeft dat je geen antiskating nodig hebt.
Maar daar ben ik dus niet zo zeker van. Die fouthoek is zó groot, dat die natuurlijk ook een skatingkracht gaat uitoefenen. De skating kracht ontstaat namelijk omdat de groef niet in het verlengde van de arm loopt.

Even in vergelijk: normaal zorgt de offsethoek van je headshell voor de skatingkracht.
Die is bij de meeste armen in orde van grootte van 20 tot 25 graden.
Bij die Yamaha tafel is de fouthoek dus ongeveer half die grootte, en zal dus toch een aanzienlijke skatingkracht produceren, die bij de buitenste groeven naar binnen gericht is, en bij de binnenste groeven naar buiten gericht. Hoe meer je naar het midden van de groeven gaat (niet helemaal het midden van de groeven, maar 89mm), dan wordt geleidelijk aan de antiskating 0.
Dus vrij van antiskating is het imo dus niet. Ik denk dat de maximale antiskating kracht ongeveer 20-35% van een normale antiskatingkracht zal zijn, maar de variatie is natuurlijk veel groter (hij gaat dus van - 20-35% naar misschien +15% oid)

Wat ik verder nog vond is dit interessante stukje van KAB (die maken mods voor technics tafels) wat hier ook op ingaat:
https://www.kabusa.com/str8_doc.htm
Die geven een vergelijkbare waarde van fouthoek op (tussen 6 en 17 graden)
Maar wat ze ook zeggen, is dat het heel slecht voor de slijtage van je platen is.
Met name als je een elliptische naald gebruikt (en wellicht ook geavanceerdere vormen als shibata en ML).
Door de grote fouthoek wordt de naald zo gedraaid dat de zijkantjes van de geslepen naald als snijbeitels gaan fungeren, en dat je op zo'n arm dus altijd een conische naald moet gebruiken.
Wederom iets wat Yamaha niet in z'n handleiding of op de site vermeldt.

Dus de uitspraak "ze zullen er wel over nagedacht hebben...."....ik betwijfel heb ;)
In ieder geval lichten ze de potentiele klant er niet over in.
Ik denk echt dat het een slecht product is, of het is met afstand de duurste scratch tafel :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

rcor schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:08:
Hmm... Ik ervaar dat mijn platen vrij snel vervormd gaan klinken op dit moment... Even naaldje controleren: smerig... Maar hij is zo smerig dat een normale naald borstel het al niet meer weg krijgt... Echt aangekoekt vuil...

Nu zag ik deze ultrasonische naald reiniger voorbij komen:
[YouTube: Flux-Hifi Sonic: perfecte en veilige naaldreiniging]

Hij is wel duur voor 139 euro (https://www.hobo.nl/flux-...ml#tab_productdescription, daarom de vraag: zou dit het geld waard zijn om te kopen?

Of zijn er goedkopere alternatieven die het ook goed doen?
De naald kan je in elk ultrasonisch bad gooien - je horlogier heeft er vast wel eentje.
Het hele element natuurlijk niet.

Als alternatief zou ik op de naald inderdaad isopropanol in laten trekken en er heel boos naar kijken en wat klikgeluidjes maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 03:55:
[...]

De naald kan je in elk ultrasonisch bad gooien - je horlogier heeft er vast wel eentje.
Het hele element natuurlijk niet.

Als alternatief zou ik op de naald inderdaad isopropanol in laten trekken en er heel boos naar kijken en wat klikgeluidjes maken.
Een ultrasone reiniger heb ik toevallig een in bezit... Alcohol erin en reinigen dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kan je naald niet in alcohol reinigen.
De naaldtip zelf kan goed tegen alcohol, maar het ophangrubber zou aangetast kunnen worden, afhankelijk van het rubber.
Veel rubbersoorten drogen uit door alcohol.

Ik zou gewoon een borsteltje met een beetje al cohol nemen.
Als het vuil zo vast zit dat je het met een borsteltje er niet afkrijgt, dan zal een ultrasoonreiniger het er ook niet afkrijgen.
Een ultrasoonreiniger is geen wondermiddel.
Ultrasoon reinigen vereist meestal ook voorreinigen (industrieel gesproken)

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 04-12-2020 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een druppel alcohol of IPA op een goed, kortharig carbonfiber naaldborsteltje. 1 druppel, niet soaken. Even onder een loep of microscoop rustig poetsen, bovenkant en zijkanten meermaals raken, en blinkend schoon is ie. Voor deze reiniging niet zo'n slap, langharig borsteltje nemen want dat maakt het er niet gemakkelijker op. Bewaar die maar voor droog, vluchtig reinigen.

Die overcomplexe en veel te dure automatische reinigers zijn nergens voor nodig en doen het werk nooit zo secuur als een goed oog en vaste hand.

Edit om het voor te zijn: je kan dan altijd weer discussiëren over of de alcohol de lijm waarmee de tip vast zit kan aantasten, maar in mijn loopbaan is er bij of na het schoonmaken nog nooit een tip van een naald losgegaan, niet tijden en niet na het poetsen. Zolang je dit bewaart voor de "af en toe eens grondig" reiniging en niet continu met een overdaad aan oplosmiddel aan de slag gaat, niets aan de hand.

[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 04-12-2020 09:09 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.