@
RFdeGroot Gefeliciteerd. Een DP-30L heeft ook zijn charme, het is met zijn aparte bruin/zilver finish plus mat zwarte arm een serieus ogende draaitafel met gevoel voor understatement. De Onkyo probeert meer indruk te maken door voeten, verhoogd liggende glimmende plateau, grote voeten en extra grote strobe venster. Bij de Denon niets van dat alles, maar de kwaliteit is er niets minder om.
Wat de OM20 betreft i.c.m. de middelzware arm, ik heb nergens gezegd dat het niet kán, ik heb alleen aangegeven dat het eigenlijk niet optimaal is. Nogmaals, de verkoper was ook wel op de hoogte want bood de Onkyo met de Ortofon serie elementen aan, de Denon met andere.

Een gelijkwaardig element geschikt voor middelzware arm zal beter presteren omdat de vering van het element is aangepast op de effectieve massa van de arm.
Wbt je vragen:
Een verlengkabel voor je platenspeler = no-go. Een verlengkabel vanaf je phono pre naar de versterker is wel mogelijk. Wil je de phono pre in je versterker gebruiken dan moet je platenspeler en versterker dichter bij elkaar zetten, simpel.
Waarom geen verlengkabel voor je platenspeler? Elementen zijn met hun extreem lage output (enkele milliVolts) nu eenmaal gevoelig voor de capaciteit/impedantie van je kabel en dat heeft te maken met de lengte. Boven de 1.5m kabellengte moet je dus niet willen gaan, max 2m met hele goede low capacitance kabel. Dus het ligt niet aan je element. Je moet je versterker (of phono pre) gewoon zo plaatsen dat die binnen de kabellengte van je phono staat van je platenspeler staat.
De standaard phono kabel van deze Denon is uitstekend, met zaken als low-capacitance kabel hielden ze echt wel rekening in die dagen, zeker een phono specialst als Denon. Ook zag ik bij de advertentie dat er mooie nieuwe Neutrik RCA connectoren op waren, dus ook daar valt geen winst te behalen. Je kan dus wel een max 2m lange kabel kopen en erop gaan solderen, maar dat is een nauwkeurig werkje en brengt weer extra kosten met zich mee. Vandaar mijn advies: zet je phono pre dichter bij je draaitafel.
Het kan overigens best zijn dat de NAD PP1 gewoon beter klinkt dan de phono pre in je versterker. Vaak zijn phono pre's in een versterker toch budget oplossingen, hoe mooi de versterker verder ook klinkt en er uit ziet.

Test dit dus eerst door je platenspeler en versterker even dichter bij elkaar te zetten, vergelijk de geluidskwaliteit via de PP1 met die van je versterker.
Raznov schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:44:
Is het handiger om voor een nieuwe speler te kijken of voor een 2e hands?
Ik heb een tijdje terug de goedkoopste Phono versterker gekocht welke ik kon vinden, en deze werkt. Maar het liefst heb ik deze ingebouwd in de speler. Is dit een optie?
Beide kan. Het is niet zo dat een 2e hands bij voorbaat beter is dan een nieuwe of omgekeerd. Wel krijg je tweedehands een stuk meer platenspeler voor je geld dan nieuw. Maar wat de mogelijkheden zijn hangt helemaal af van je wensen. Uiteraard je budget maar ook of je garantie verwacht, hoe moet het er uit zien, wat moet de platenspeler kunnen, hoeveel moeite wil je doen voor de aankoop en eventueel zelf iets opknappen, etc.
Je zegt dat je een draaitafel wilt met ingebouwde phono pre. Dat beperkt je opties in ieder geval behoorlijk. Je zit dan eigenlijk al vast aan een recente draaitafel uit de goedkopere klasse. De vroegere draaitafels hadden, goedkope troep als grammofoons met ingebouwde speakers uitgezonderd, maar zeer zelden tot nooit een phono pre ingebouwd.
Met een recente draaitafel bedoel ik er eentje van pakweg de afgelopen 10 jaar. Nieuw gaat lastig worden met een budget van 200 euro voor een complete draaitafel incl element en ingebouwde phono pre. Je zult eerder richting de 300 euro moeten en dan heb je ongeveer de keus uit een Audio Technica AT-LP120, Denon DP-300F, eventueel een Teac TN300. Ga je onder dit niveau zitten dan krijg je gewoon troep, IMO. Iets duurder dan genoemde platenspelers zijn de instapmodellen van Pro-ject met ingebouwde phono pre, dat gaat dan al eerder richting de 400 euro.
Wil je met de phono pre eis en een budget van 200 euro toch slagen dan zal je een dergelijke draaitafel tweedehands moeten aanschaffen.
[
Voor 50% gewijzigd door
Cap op 05-02-2019 16:09
]