Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
MM99 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:09:
Ik ben voor de Sony gegaan. Erg blij mee!
[Afbeelding]

De Dual 704 zag er erg mooi uit en ik denk dat het technisch ook erg goed was. Alleen voelde het voor mij niet echt goed aan. De arm was niet 100% goed afgesteld en de verkoper kon niet zeggen wanneer de voor laatst iets van onderhoud was gepleegd, omdat hij het ook tweede hands had gekocht.
De Sony heeft een nieuwe naald en is helemaal nagelopen. Daarnaast heeft de verkoper 3 maanden garantie bij. Voor 65€ vond ik het wel een mooie prijs. Hij gaf zelfs aan van dat als ik na paar weken het als nog niet wil, dat hij het weer terug wilt overnemen voor zelfde bedrag.

Dank je wel iedereen voor alle adviezen. Met speciale dank aan @rcor en @Cap!
rcor zonder jou had ik waarschijnlijk al mijn platen kapot gedraaid hehe en je tips waren zeer nuttig tijdens kopen!
En Cap, nogmaals super bedankt voor het uitzoeken van goede platenspelers voor mij! Ik kan me goed voorstellen dat het veel tijd heeft gekost. Dat is echt super aardig van je!
Ik zit net even op het element type te zoeken wat op je speler zit, zie ik op Ebay een originele New Old Stock naald van Sony voorbij komen:
https://www.ebay.nl/itm/132929978755

Altijd de moeite waard om dit naaldje te kopen en achter de hand te hebben... Je komt ze namelijk bijna niet meer tegen van Sony zelf nieuw in de verpakking omdat Sony geen vervangende naalden meer maakt voor dit element...

Er zijn genoeg vervangingsnaalden van derden (zoals Tonar), maar die komen kwalitatief gezien niet in de buurt van het origineel van Sony zelf....

Maar als je wilt upgraden (wat ik ook echt aanraad te doen in de toekomst) dan is het niet interessant... Dat naaldje is namelijk van het sferische type en een betere naald type geeft meer details en diepgang aan de muziek... Daar kan ik ooit nog wel eens wat uitleg over geven, maar dat doe ik pas tegen die tijd dat je gaat upgraden... Voor nu is het al prima genoeg en een hele vooruit gang ten aanzien van je Ion!

rcor wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:08 (10%)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• RFdeGroot
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:07
Ik ga vanavond bij iemand langs om 2 platenspelers te beluisteren met de bedoeling om er 1 over te nemen.
De links zijn hier al eerder geplaatst maar het gaat om een Onkyo Integra CP-1057F en een Denon DP-30L.

De verkoper bied echter verschillende elementen hierbij aan.. wat zouden jullie aanraden, ik twijfel een beetje nog tussen een mm en een mc element...
Ik beschik over een NAD voorversterker die beide ondersteund, mijn versterker is een Marantz SR6011, deze beschikt zelf over een Phono MM ingang.

Wat zouden jullie kiezen?
Ik neig zelf naar de Onkyo met het Ortofom Super OM20 element. Goede keuze? Of zouden jullie iets anders doen?

Het gaat om deze advertenties:
Onkyo: https://link.marktplaats.nl/m1361788697
Denon: https://link.marktplaats.nl/m1361626077
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de Denon en wel om het volgende.

De Onkyo heeft een ultra low-mass toonarm met bijbehorende headshell. Vandaar ook het gemonteerde Audio Technica MC element AT-UL3 dat hoogcompliant (soepel geveerd) is. De verkoper heeft duidelijk wel kennis van zaken want hij biedt bij de Onkyo ook andere hoogcompliante elementen als optie aan, namelijk de (zonder meer goede) Ortofon Super OM serie, waarvan de OM20 inderdaad het meeste bang for the buck is.

Waarom dan toch sterk de voorkeur voor de Denon? Met de universele SME aansluiting van de headshell kan je gemakkelijk wisselen van headshell en element. Omdat het een middelzware S-arm betreft kan je vrijwel elk element kwijt dat nu nieuw te koop is (plus het gros van de oude elementen). Veel universeler dus, je hebt vrije keuze in je element. Ik zou bij deze speler dan niet voor de Super OM20 gaan omdat zoals gezegd dit element uitzonderlijk compliant is en geschikt voor ultra low mass armen zoals je die vaak tegenkwam bij de latere Duals. De verkoper biedt de OM20 ook niet bij deze speler aan, nogmaals, hij lijkt op de hoogte van dit soort zaken en biedt passendere alternatieven.

Denk je nooit van plan te zijn van element te wisselen en vind je het niet erg afhankelijk te zijn van de almaar verminderde beschikbaarheid van hoogcompliante elementen als de OM20, dan kan je de Onkyo overwegen. Zo niet, dan ben je m.i. beter uit met een platenspeler met een middelzware arm.

Ik zou in jouw geval voor een net MM element kiezen. De (duurdere) route van een MC element kan je later altijd nog op gaan. Als het bij de advertentie aangeboden Adcom GFC-1E element geen goedkope vervangingsnaald heeft maar een originele met vd Hul tip of andere nude tip in goede staat, dan is dit wellicht een optie. Nieuw is er zoals gezegd meer dan zat keuze voor deze draaitafel, alleen tegenwoordig op zo'n beetje de AT95E na al snel tegen een forse prijs die de prijs van de draaitafel al snel zal overstijgen.

Verder is de Denon qua opbouw echt onverslijtbaar. De armlift met contactloze eindsafslag is echt een kunststukje want die wordt door een heuse set detectie- en drive-spoelen aangedreven, zie eerste foto linksonder. Kijk verder ook naar de kwaliteit van de opbouw van de motor, echt mooi. Op dit soort zaken zijn duidelijk geen kosten bespaard, kom daar tegenwoordig maar eens om.

Meer pics: http://liquidaudio.com.au/denon-dp-30l-turntable/

Let bij de Denon wel even op in welke mate hij bromt (het apparaat zelf). Zo'n AC motor kan een beetje hoorbare brom hebben, maar dat verschilt exemplarisch behoorlijk in sterkte. Vergelijk het met een brommende trafo. Als het zo weinig is dat het geluid van een blanke groef het al overstemt is het geen probleem natuurlijk, maar het is een aandachtspuntje.

Ander puntje: de Onkyo is een volautomaat die dus met een druk op de knop de arm naar de plaat beweegt en de naald laat zakken. De Denon is een speler waarbij je dat handmatig moet doen, hij heeft echter wel die zeer mooie, contactloze, eindafslag. De een wil een automaat, de ander juist niet. Het is maar net waar je naar op zoek bent.

Cap wijzigde deze reactie 04-02-2019 17:06 (29%)

• RFdeGroot
Dank je wel voor je reactie! Daar kan ik wel wat mee :)

Wat ik me nog wel afvraag... waarom zou je bij de Denon niet kiezen voor de Super OM20?
Dat deze wel geschikt is voor de de Onkyo begrijp ik na het lezen van je verhaal.. maar wat maakt dat hij dan minder geschikt is voor de Denon?
Ik lees namelijk alleen maar goede dingen over die Ortofon elementen, dus daardoor neigde ik naar de aangeboden combinatie met de Onkyo
Dat is precies wat ik probeer uit te leggen in mijn bericht hierboven. :)
Cap schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:19:

Omdat het een middelzware S-arm betreft kan je vrijwel elk element kwijt dat nu nieuw te koop is (plus het gros van de oude elementen). Veel universeler dus, je hebt vrije keuze in je element. Ik zou bij deze speler dan niet voor de Super OM20 gaan omdat zoals gezegd dit element uitzonderlijk compliant is en geschikt voor ultra low mass armen zoals je die vaak tegenkwam bij de latere Duals. De verkoper biedt de OM20 ook niet bij deze speler aan, nogmaals, hij lijkt op de hoogte van dit soort zaken en biedt passendere alternatieven.

Denk je nooit van plan te zijn van element te wisselen en vind je het niet erg afhankelijk te zijn van de almaar verminderde beschikbaarheid van hoogcompliante elementen als de OM20, dan kan je de Onkyo overwegen. Zo niet, dan ben je m.i. beter uit met een platenspeler met een middelzware arm.
Het gaat om de combinatie van de effectieve massa van de arm en de soepelheid waarmee de naald van het element opgehangen is. Vergelijk het met de vering van een licht auto'tje vs een zware vrachtwagen.
In het kort nogmaals:
  • Low mass arm = hoog compliante (soepel geveerde) elementen = zeer beperkte keuze in elementen voor je speler (Onkyo). Een laag compliant oftewel stug element (a la Denon DL-103) kan je vergeten en ook een normaal element (het gros van de verkrijgbare elementen ) is niet optimaal voor deze arm.
  • Middelzware arm = normaal compliante (normaal geveerde) elementen = zeer ruime keuze in elementen voor je speler (Denon). Hoewel je bij deze arm zelfs weg komt met zeer stugge (DL-103) en zeer soepele (OM20) elementen zijn dit niet de aangewezen keuzes voor een middelzware arm.
Je moet het zo zien: op de oude Ortofon Super OM serie na zijn er tegenwoordig vrijwel geen elementen meer verkrijgbaar die op een ultra low mass (ULM) arm passen. Het ULM concept is in de jaren 80 enige tijd populair geweest maar sindsdien is men toch terug gegaan naar middelzware armen met bijbehorende elementen. Vandaar mijn keuze voor een middelzware SME arm.

Ortofon maakt goede elementen maar zo zijn er meer: Audio Technica, Goldring en Nagaoka bijvoorbeeld, om maar een paar andere mainstream merken te noemen. Vooral Audio Technica vind ik veel waar voor het geld bieden. Bij Ortofon en ook Goldring krijg je m.i. wat minder voor hetzelfde geld. Wat ook fantastisch gaat op zo'n middelzware arm is een Denon DL-110 MC element. Dit is een high-output MC element waardoor je hem gewoon op de MM aansluiting van je versterker kan gebruiken. Het is jammer dat Denon zijn collectie elementen zo extreem uitgedund heeft want ze maakten heel veel moois voor relatief betaalbare prijzen.

Cap wijzigde deze reactie 04-02-2019 12:40 (22%)

• RFdeGroot
Super! Dank je wel voor je heldere uitleg. Dat is me helemaal duidelijk nu.
Mooi om te zien die foto's ook! Prachtig stukje techniek is het :)
Ik ga vragen welke naald er in het Adcom GFC-1E element zit en ik denk dat je me overtuigd hebt voor de Denon te gaan en zal letten op de aanwezigheid van een eventuele brom.

Zoals gezegd beschik ik over een phono preamp van NAD welke ook met MC elementen werkt.
Zou je ondanks dat toch de Adcom GFC-1E aanraden boven bijvoorbeeld de door de verkoper aangeboden Denon DL-300 (wat dus een MC element is)?
Ga met dit in het achterhoofd naar de verkoper en bekijk en probeer ze beide. Nu kan je goed bepalen wat voor jou de doorslag geeft. De verkoper heeft zo lijkt het verstand van zaken dus ook de elementen kan vast hij toelichten.

MC is niet per se altijd maar beter dan MM. De Denon DL-300 is op zich echt geen verkeerd element maar het blijft wel een instap MC uit begin 80-er jaren. Zie ook mijn discussie met @mr_petit van een paar dagen geleden.

De DL-300 is ook weer een stukkie duurder dan de (eveneens oude) Adcom die hij aanbiedt, als ik het goed begrijp verkoopt geeft hij hem met de draaitafel mee tegen 100 euro meerprijs? Dat vind ik best fors gezien de leeftijd en de instapklasse MC die het destijds was. De staat van de naald is voor de leek niet te beoordelen, en voor de expert ook nauwelijks zonder goede microscoop. Als de naald werkelijk als nieuw is dan zou 100 euro wellicht kunnen, maar ik acht die kans gewoon niet erg groot voor een meer dan 35 jaar oud, gebruikt element.

Ja kan ook overwegen om later een nieuw element aan te schaffen tussen de 150 en 300 euro, en nu zonder extra kosten het oorspronkelijk Denon DL-8A element eronder te laten zetten door de verkoper.

Cap wijzigde deze reactie 04-02-2019 15:42 (14%)

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:56
Eigenlijk als ik eerlijk denk, is de kans klein dat dat adcom element een vdh naald heeft. Dat waren in het verleden bijna allemaal FG stylussen, en de verkoper weet vast wel de waarde daarvan.

"man is not truly one, but truly two,"

Zo te zien is het de Denon geworden. :P

• cmndr_adama
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:51
Na een stressvol laatste kwartaal waarbij ik me weinig met vinyl heb bezig gehouden is het nu weer rustig en heb ik een nieuwe baan waardoor ik weer wat meer van mijn hobby's kan genieten.

Het was dan ook nog in het vorige topic, maar de Dual 1019 opknapper waar ik mee bezig was heb ik weer verkocht en sinds een tijdje heb ik originele, onverprutste Lenco L75 staan:

Na aanschaf even afgestoft, lager schoongemaakt en geolied en draaien maar :)

Mijn vinyl collectie: Discogs

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 22:25
Als het goed is komt er morgen een opknapper bij mij binnen. Dan kan ik platen draaien op de Philips 222 en tegelijkertijd werken aan een Philips 308. Er moet immers wat te tweaken/knutselen overblijven ;-)

De houten plint lijkt iig niet mooi van de 308 en er zitten wat onderdelen los bij. Hij komt wel met het standaard element maar de "kop" waar deze in moet lijkt aan gort. iemand alvast advies om de kop te vervangen? (al ga ik eerst zorgen dat het plateau draait).

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• RFdeGroot
Cap schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:53:
Zo te zien is het de Denon geworden. :P
ha idd! Ik heb je advies opgevolgd, al was de Onkyo ook in het echt een pareltje om te zien...
Heb ze echter beide beluisterd, de verkoper had ze beide voorzien van een (qua geluid / prijsklasse)
vergelijkbaar Ortofon element en ben uiteindelijk voor de Denon gaan omdat deze qua geluid zeker niet onder deed voor de Onkyo en met jouw verhaal in mijn achterhoofd een verstandiger keuze.
Hierop zit nu wel de Ortofon OM20 Super (uiteraard voorzien van het standaard gewicht waarmee deze op 5 gram zit), deze klonk zo fantastisch dat ik de gok toch genomen heb dit element voorlopig te gebruiken op deze speler, dit was volgens de verkoper een prima combinatie.
Dit kan altijd ooit nog eens aangepast worden.

Thuis meteen aangesloten en hij klinkt fantastisch!
De verkoper heeft de platenspeler helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt, doorgesmeerd etc.
Hij bleek echt een liefhebber die wist waarover hij het had.

Ik heb hem voor nu wel op een NAD PP II pre amp aangesloten, deze had ik al en ik moet nog iets verzinnen hoe hij dichter bij mn versterker kan staan.
Had eerst een verlengstuk van de RCA kabel op de phono aansluiting van mijn versterker maar dit was geen succes... heel vlak geluid en erg weinig lage en hoge tonen, ik moet nog testen maar ik vermoed dat dit aan de verlengkabel ligt in combinatie met het gebruikte element.
Ik kwam er in elk geval achter dat zodra ik de voorversterker ertussen zette (uiteraard op een andere ingang van de versterker) het verschil in geluid dag en nacht was en de muziek klonk zoals het moet klinken.

De RCA kabel verlengen is volgens mij niet echt een tof idee..Wat is jullie ervaring hiermee?

Heel erg bedankt voor je advies @Cap !
Ben erg blij met mn keuze die ik mede dankzij jouw advies heb gedaan.

• Raznov
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:14
Ik had eerder ook een zelfde soort vraag geplaatst, maar zoek wel een beetje naar een antwoord hier op: Mijn budget is rond de 200 euro. Gebruik nu een Philips FP563 welke ik mogelijk toch wel wil vervangen (ook omdat ik begreep dat deze niet heel goed bekend staat). Is het handiger om voor een nieuwe speler te kijken of voor een 2e hands?

Ik heb een tijdje terug de goedkoopste Phono versterker gekocht welke ik kon vinden, en deze werkt. Maar het liefst heb ik deze ingebouwd in de speler. Is dit een optie?
@RFdeGroot Gefeliciteerd. Een DP-30L heeft ook zijn charme, het is met zijn aparte bruin/zilver finish plus mat zwarte arm een serieus ogende draaitafel met gevoel voor understatement. De Onkyo probeert meer indruk te maken door voeten, verhoogd liggende glimmende plateau, grote voeten en extra grote strobe venster. Bij de Denon niets van dat alles, maar de kwaliteit is er niets minder om. ;)

Wat de OM20 betreft i.c.m. de middelzware arm, ik heb nergens gezegd dat het niet kán, ik heb alleen aangegeven dat het eigenlijk niet optimaal is. Nogmaals, de verkoper was ook wel op de hoogte want bood de Onkyo met de Ortofon serie elementen aan, de Denon met andere. ;) Een gelijkwaardig element geschikt voor middelzware arm zal beter presteren omdat de vering van het element is aangepast op de effectieve massa van de arm.

Wbt je vragen:

Een verlengkabel voor je platenspeler = no-go. Een verlengkabel vanaf je phono pre naar de versterker is wel mogelijk. Wil je de phono pre in je versterker gebruiken dan moet je platenspeler en versterker dichter bij elkaar zetten, simpel.

Waarom geen verlengkabel voor je platenspeler? Elementen zijn met hun extreem lage output (enkele milliVolts) nu eenmaal gevoelig voor de capaciteit/impedantie van je kabel en dat heeft te maken met de lengte. Boven de 1.5m kabellengte moet je dus niet willen gaan, max 2m met hele goede low capacitance kabel. Dus het ligt niet aan je element. Je moet je versterker (of phono pre) gewoon zo plaatsen dat die binnen de kabellengte van je phono staat van je platenspeler staat.

De standaard phono kabel van deze Denon is uitstekend, met zaken als low-capacitance kabel hielden ze echt wel rekening in die dagen, zeker een phono specialst als Denon. Ook zag ik bij de advertentie dat er mooie nieuwe Neutrik RCA connectoren op waren, dus ook daar valt geen winst te behalen. Je kan dus wel een max 2m lange kabel kopen en erop gaan solderen, maar dat is een nauwkeurig werkje en brengt weer extra kosten met zich mee. Vandaar mijn advies: zet je phono pre dichter bij je draaitafel.

Het kan overigens best zijn dat de NAD PP1 gewoon beter klinkt dan de phono pre in je versterker. Vaak zijn phono pre's in een versterker toch budget oplossingen, hoe mooi de versterker verder ook klinkt en er uit ziet. ;) Test dit dus eerst door je platenspeler en versterker even dichter bij elkaar te zetten, vergelijk de geluidskwaliteit via de PP1 met die van je versterker.
Raznov schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:44:
Is het handiger om voor een nieuwe speler te kijken of voor een 2e hands?

Ik heb een tijdje terug de goedkoopste Phono versterker gekocht welke ik kon vinden, en deze werkt. Maar het liefst heb ik deze ingebouwd in de speler. Is dit een optie?
Beide kan. Het is niet zo dat een 2e hands bij voorbaat beter is dan een nieuwe of omgekeerd. Wel krijg je tweedehands een stuk meer platenspeler voor je geld dan nieuw. Maar wat de mogelijkheden zijn hangt helemaal af van je wensen. Uiteraard je budget maar ook of je garantie verwacht, hoe moet het er uit zien, wat moet de platenspeler kunnen, hoeveel moeite wil je doen voor de aankoop en eventueel zelf iets opknappen, etc.

Je zegt dat je een draaitafel wilt met ingebouwde phono pre. Dat beperkt je opties in ieder geval behoorlijk. Je zit dan eigenlijk al vast aan een recente draaitafel uit de goedkopere klasse. De vroegere draaitafels hadden, goedkope troep als grammofoons met ingebouwde speakers uitgezonderd, maar zeer zelden tot nooit een phono pre ingebouwd.

Met een recente draaitafel bedoel ik er eentje van pakweg de afgelopen 10 jaar. Nieuw gaat lastig worden met een budget van 200 euro voor een complete draaitafel incl element en ingebouwde phono pre. Je zult eerder richting de 300 euro moeten en dan heb je ongeveer de keus uit een Audio Technica AT-LP120, Denon DP-300F, eventueel een Teac TN300. Ga je onder dit niveau zitten dan krijg je gewoon troep, IMO. Iets duurder dan genoemde platenspelers zijn de instapmodellen van Pro-ject met ingebouwde phono pre, dat gaat dan al eerder richting de 400 euro.

Wil je met de phono pre eis en een budget van 200 euro toch slagen dan zal je een dergelijke draaitafel tweedehands moeten aanschaffen.

Cap wijzigde deze reactie 05-02-2019 16:09 (50%)

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Lichtelijk OT
@Cap
het blijft heerlijk om je posts te lezen!! :>

Misschien kan je me gelijk nog corrigeren als ik het fout heb,
Zover ik heb kunnen ontdekken is mijn CEC Chuo Denki ST-510 standaard ook voorzien van een Low mass arm?
Dan zou ik dus zonder problemen de OM-10 kunnen overhevelen.
En ik een reden heb om de OM-30 te steken O-)
De OM-30 schijnt iets beter met oudere platen te kunnen omgaan dan de OM-20

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

• MM99
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-02 09:11

MM99

That is the way I am!

Cap schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:45:
...en... is ie beter dan je Ion denk je? :)
Je hoort minder de platenspeler en meer muziek. De geluidskwaliteit is ook iets beter, maar ik hoor dat niet zo heel goed. Maar alleen al het feit dat ik geen platen kapot maak is mij het al waard.

ik denk wil ik meer verschil horen, dat ik meer heb aan mijn Speakers en receiver te upgraden ipv een andere platenspeler/element/naald.
GiLeX schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:38:

Zover ik heb kunnen ontdekken is mijn CEC Chuo Denki ST-510 standaard ook voorzien van een Low mass arm?
Dan zou ik dus zonder problemen de OM-10 kunnen overhevelen.
En ik een reden heb om de OM-30 te steken O-)
De OM-30 schijnt iets beter met oudere platen te kunnen omgaan dan de OM-20
Als je kijkt naar de opbouw van de arm: dunne composiet armbuis, lichte kunstof headshell, klein contragewicht dan ja, kan je er gerust van uit gaan dat de effectieve massa laag is en de Super OM serie geschikt is. De OM-30 is natuurlijk nog iets beter dan de OM-20, maar het is hoe hoger je gaat wel steeds meer een kwestie van marginal gains, voor die bijna 100 euro extra.

MM99 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:09:
[...]

Je hoort minder de platenspeler en meer muziek. De geluidskwaliteit is ook iets beter, maar ik hoor dat niet zo heel goed. Maar alleen al het feit dat ik geen platen kapot maak is mij het al waard.
Mooi toch, dat laatste is het belangrijkste en dat eerste is misschien wel de beste indicatie dat je met een betere platenspeler te maken hebt, ook dat is een onderdeel van geluidskwaliteit. :)

Ik vind het apparaat en de gebruikte materialen ook wel een stukkie mooier, als het goed is moet je bij het bedienen van het apparaat toch direct de indruk krijgen dat je met een ander kwaliteitsniveau te maken hebt.

Cap wijzigde deze reactie 05-02-2019 19:45 (28%)

• MM99

MM99

That is the way I am!

Cap schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:40:
[...]

[...]

Mooi toch, dat laatste is het belangrijkste en dat eerste is misschien wel de beste indicatie dat je met een betere platenspeler te maken hebt, ook dat is een onderdeel van geluidskwaliteit. :)

Ik vind het apparaat en de gebruikte materialen ook wel een stukkie mooier, als het goed is moet je bij het bedienen van het apparaat toch direct de indruk krijgen dat je met een ander kwaliteitsniveau te maken hebt.
Zeker, dat had ik al toen ik het op tilde hehe

• Basroggel
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19-02 16:20
Goedeavond,

Ik heb een tijdje terug een Philips fp650 bij opa van de zolder gehaald.. nieuw naaldje op gezet, klinkt best oke. Alleen de snelheid loopt nergens naar, dus wordt het tijd voor een andere. Nu heb ik er op marktplaats een gezien, een Sony PS-T22, een direct-drive model. Uitgerust met volgens mij een AT-95E oid. Wat is jullie mening over deze speler?

Mvg, Bas
MM99 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:09:
[...]

ik denk wil ik meer verschil horen, dat ik meer heb aan mijn Speakers en receiver te upgraden ipv een andere platenspeler/element/naald.
Het is een samenhangend geheel van alle componenten... Wat voor speakers en receiver heb je nu op dit moment?

Als we dat weten, kunnen we ook bepalen of je beter eerst je speakers of receiver upgradet en dan pas je naald / element... Of anders om... Het kan ook zijn dat de speakers al dermate goed zijn dat een andere receiver al voldoende kan zijn om er meer uit te halen...

Bijv.: ik heb B&W DM-570 speakers in gebruik... Als ik die op een instap Akai AM-2200 versterker aansluit geven deze speakers een redelijk geluid....

Maar pak ik een Lenco Italia M-70i eind versterker (van het oude Lenco) met een goede voorversterker klinkt het ineens veel voller... Ook een Onkyo R-811RDS midi formaat receiver laat de speakers meer leven dan de Akai...
Maar dan zitten we ook op een heel ander prijs niveau...

Basroggel schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:42:
Goedeavond,

Ik heb een tijdje terug een Philips fp650 bij opa van de zolder gehaald.. nieuw naaldje op gezet, klinkt best oke. Alleen de snelheid loopt nergens naar, dus wordt het tijd voor een andere. Nu heb ik er op marktplaats een gezien, een Sony PS-T22, een direct-drive model. Uitgerust met volgens mij een AT-95E oid. Wat is jullie mening over deze speler?

Mvg, Bas
Voor mijn gevoel een typische jaren '80 speler met low-mass arm waar je moeilijk passende elementen voor vindt (net zoals voor Dual spelers uit die tijd), wel verder een prima instap speler die je platen niet sloopt... ;)

• MM99

MM99

That is the way I am!

rcor schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 00:19:
[...]

Het is een samenhangend geheel van alle componenten... Wat voor speakers en receiver heb je nu op dit moment?

Als we dat weten, kunnen we ook bepalen of je beter eerst je speakers of receiver upgradet en dan pas je naald / element... Of anders om... Het kan ook zijn dat de speakers al dermate goed zijn dat een andere receiver al voldoende kan zijn om er meer uit te halen...

Bijv.: ik heb B&W DM-570 speakers in gebruik... Als ik die op een instap Akai AM-2200 versterker aansluit geven deze speakers een redelijk geluid....

Maar pak ik een Lenco Italia M-70i eind versterker (van het oude Lenco) met een goede voorversterker klinkt het ineens veel voller... Ook een Onkyo R-811RDS midi formaat receiver laat de speakers meer leven dan de Akai...
Maar dan zitten we ook op een heel ander prijs niveau...
Als speakers heb ik Yamaha NS-555 en receiver Onkyo TX-NR636. Beide niet bepaald top segment, maar goede prijs/kwaliteitsverhouding.

• GiLeX
  • Niet online
Eindelijk :O ............ hier ook binnen de groene versie van Mother Earth
Nummertje 166 van 5000 volgens het stempeltje _/-\o_
En Resist (45rpm 2x12") zat er ook bij.
Kan iig weer wat van de pre-order list afstrepen, nu nog 3 pre-orders afwachten

En een Headshell met OM-10 onderweg voor de CEC. OM30 moet maar even wachten tot volgende maand ;)

MM99 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:05:
[...]

Als speakers heb ik Yamaha NS-555 en receiver Onkyo TX-NR636. Beide niet bepaald top segment, maar goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Als je streams/mp3/cd-tjes naar jouw smaak wel heel mooi klinken zijn je speakers goed genoeg. Er valt evt nog winst te halen met een losse phono-pre, de phono pre in een multikanaals receiver is maar budget werk. Daarnaast natuurlijk met een ander element met een mooie elliptische naald, maar bij gebruik met een phono pre in een multikanaals receiver heeft dat imo weinig zin.

Cap wijzigde deze reactie 06-02-2019 15:00 (38%)

• Basroggel
rcor schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 00:29:
[...]

Voor mijn gevoel een typische jaren '80 speler met low-mass arm waar je moeilijk passende elementen voor vindt (net zoals voor Dual spelers uit die tijd), wel verder een prima instap speler die je platen niet sloopt... ;)
Hij is helaas verkocht.. weet ook verder niet zo goed wat goed en wat niet goed is... heeft iemand op dit forum misschien tijd (en zin) om voor mij een paar linkjes apart te zetten op marktplaats? Ik woon in Roggel (Limburg) en werk in Venlo, dus alles wat daar een beetje in de buurt valt is in principe al potentieel goed.
Ik heb geen grandioze eisen vwb geluid, het moet gewoon lekker klinken en vooral niet mijn platen slopen. Budget is max 150-200 euro, maar liever minder. Mag ook een platenspeler van een paar tientjes zijn waar ik nog een en ander aan moet vervangen.

Mvg, Bas

• Sneezzer
Basroggel schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:05:
[...]

Hij is helaas verkocht.. weet ook verder niet zo goed wat goed en wat niet goed is... heeft iemand op dit forum misschien tijd (en zin) om voor mij een paar linkjes apart te zetten op marktplaats? Ik woon in Roggel (Limburg) en werk in Venlo, dus alles wat daar een beetje in de buurt valt is in principe al potentieel goed.
Ik heb geen grandioze eisen vwb geluid, het moet gewoon lekker klinken en vooral niet mijn platen slopen. Budget is max 150-200 euro, maar liever minder. Mag ook een platenspeler van een paar tientjes zijn waar ik nog een en ander aan moet vervangen.

Mvg, Bas
http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Volgens mij zijn afbeelding 7, 11 en 14 wel leuk. (Al ben ik absoluut een beginnende platendraaier)

-———

Iemand met een technische handleiding van de 308 van Philips?
Vandaag van de postbode het volgende ontvangen:

Sneezzer wijzigde deze reactie 06-02-2019 18:29 (28%)

• Basroggel
Bedankt voor je reactie, nijmegen ligt alleen toch een stuk uit de richting...

Ik had er een paar gezien, zouden jullie meningen en evt de waarde kunnen aangeven?

Sony ps-lx410 http://link.marktplaats.nl/m1372287241
Sony ps-t25
http://link.marktplaats.nl/m1372374618
Lenco L833-DD
http://link.marktplaats.nl/m1372306267

Alvast bedankt,
Mvg Bas
Basroggel schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:04:
Bedankt voor je reactie, nijmegen ligt alleen toch een stuk uit de richting...

Ik had er een paar gezien, zouden jullie meningen en evt de waarde kunnen aangeven?

Sony ps-lx410 http://link.marktplaats.nl/m1372287241
Sony ps-t25
Lenco L833-DD

Alvast bedankt,
Mvg Bas
Deze twee zijn van de drie interessant:
Sony ps-t25
Lenco L833-DD

De PS-LX410 zou ik mooi links laten liggen... Da's een typische eind jaren '80 speler waar aan je al kunt zien dat er beknibbeld is... Zover ik het goed gezien heb is het element niet vervangbaar door beter exemplaar en dat maakt 'm minder handig en fijn...

Dus snel naar die PS-T25 of L833-DD gaan kijken... ;)

• Basroggel
rcor schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:14:
[...]

Deze twee zijn van de drie interessant:
Sony ps-t25
Lenco L833-DD

De PS-LX410 zou ik mooi links laten liggen... Da's een typische eind jaren '80 speler waar aan je al kunt zien dat er beknibbeld is... Zover ik het goed gezien heb is het element niet vervangbaar door beter exemplaar en dat maakt 'm minder handig en fijn...

Dus snel naar die PS-T25 of L833-DD gaan kijken... ;)
Bedankt voor je reactie!
Is €90,- een reeele vraagprijs voor die ps-t25? Vind die toch iets leuker dan de lenco
Beetje duur, 50-70 euro zou al mooi zijn. Maar een slechte speler is het niet, en hij maakt zeker je platen niet stuk. Zou trouwens ook voor de Sony gaan ivm arm en SME headshell. Lekker universeel. Wat dat betreft is die Lenco toch een raar beestje.

Dit is ook een interessante advertentie bij jou in de buurt. Vragen wat ie heeft en wat ie ervoor wil hebben:

https://link.marktplaats.nl/m1355920830
Sneezzer schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:01:
[...]

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Volgens mij zijn afbeelding 7, 11 en 14 wel leuk. (Al ben ik absoluut een beginnende platendraaier)

-———

Iemand met een technische handleiding van de 308 van Philips?
Daar ga je wel wat werk aan hebben. ;) Kan je helaas niet aan de manual helpen.

Cap wijzigde deze reactie 06-02-2019 20:07 (93%)

• Basroggel
Bedankt voor jullie reacties! Diegene die jij noemde had ze volgens mij nog allemaal los op mp gezet...

https://veiling.catawiki....3%20.cw-feedback-response
Die kwam ik nog tegen, wat is daar een beetje de waarde van?

En dan vond ik deze nog:
Akai AP-D40
https://www.nolensplein.n...-ap-d40-platenspeler.html
Dual 1228
https://www.nolensplein.n...al-1228-platenspeler.html

Basroggel wijzigde deze reactie 06-02-2019 20:39 (22%)

• ThijsM
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:01
Basroggel schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:25:
Bedankt voor jullie reacties! Diegene die jij noemde had ze volgens mij nog allemaal los op mp gezet...

En dan vond ik deze nog:
Akai AP-D40
Dual 1228
Schat die 704 rond de €100, niet meer. Aangezien er een Shure V15 met defecte naald in zit. Dan moet je of een vervangende (jico) naald halen of een ander element. Persoonlijk zou ik dan een degelijk nieuw element eronder hangen. Dan heb je potentieel een erg mooie speler.
De Dual 704 is mooi maar gaat op Catawiki voor te duur weg, reken maar. ;)

De Dual 1228 is echt heel vintage, sommigen vinden het prachtig maar ik ben zelf geen fan van het te kleine plateau waardoor de plaat uitsteekt, niet meer van deze tijd. Maar in de basis geen slechte speler, MITS ie echt goed onderhouden is want dit zijn ingewikkelde gevallen, niks voor de beginner.

De AKAI is vergelijkbaar met de Sony, die zou je ook kunnen overwegen maar de prijs vind ik echt te hoog.

@ThijsM een goede, nette Dual 704 is zonder element ook zeker wel 100 euro waard hoor, nog wel meer. Het is samen met de Dual 701 de beste Dual die er is. Hij zal in ieder geval voor meer weggaan op Catawiki, daar ben ik van overtuigd. ;)

Cap wijzigde deze reactie 06-02-2019 20:46 (19%)

• Basroggel
Tot hoever zou ik kunnen gaan voor die dual, zonder dat t té veel wordt?

Die akai mag ik voor 95 komen halen, is dat nog binnen de perken of word ik dan afgezet. Staat bij dat alle slechte onderdelen vervangen zijn...

Basroggel wijzigde deze reactie 06-02-2019 20:57 (50%)

• TomPana
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 06-02 21:01
@Basroggel als Sittard niet te ver voor je is, zou je eens bij de Musicmachine kunnen kijken, zij bieden regelmatig mooi spul aan, nagekeken en wel. Kijk maar eens op de Facebook pagina.
Basroggel schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:54:
Tot hoever zou ik kunnen gaan voor die dual, zonder dat t té veel wordt?

Die akai mag ik voor 95 komen halen, is dat nog binnen de perken of word ik dan afgezet. Staat bij dat alle slechte onderdelen vervangen zijn...
En de Sony? De Akai en de Sony ontlopen elkaar niet veel, ze zitten in dezelfde klasse. De vraagprijs van de Sony is al lager dan 95 euro en wellicht kan je gewoon voor 70 euro slagen, dat zou fair zijn voor deze draaitafel.

Die AKAI: als ie écht netjes en helemaal nagekeken is compleet met element en goede naald dan is het te verantwoorden, maar niet goedkoop of zo. Het staat of valt met de staat van de spelers natuurlijk. De Sony heeft een opnieuw gepolijste stofkap (ontdaan van krassen dus) dus die zal er wellicht iets frisser uitzien.

Ik vind Sony zelf altijd net wat verfijnder voor platenspelers, met de mooie linear BSL motor en vaak is ook de arm net even wat beter. AKAI blinkt m.i. vooral uit in tapedecks en cassettedecks.

Maar 't is ook een kwestie van smaak, wat vind je mooier. De Sony heeft bijvoorbeeld een heldere kap, de AKAI een gerookte.

Hoe dan ook, goed spelend en compleet met element/naald is tot 70 euro voor beide te verantwoorden. Maar goed als je weinig keuze hebt en je hebt het er voor over dan kan je dat nog wat oprekken. ;)

Cap wijzigde deze reactie 06-02-2019 21:25 (14%)

TomPana schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:01:
@Basroggel als Sittard niet te ver voor je is, zou je eens bij de Musicmachine kunnen kijken, zij bieden regelmatig mooi spul aan, nagekeken en wel. Kijk maar eens op de Facebook pagina.
Klopt, Stijn Kraf (@S_K hier op Tweakers.net) knapt die op en verkoopt deze samen Rino Vincken (eigenaar van Music Machine) in zijn winkel...

Zit soms mooi spul tussen, niet altijd high-end, maar wel altijd goed genoeg en de spelers slopen geen platen... Heeft ook veel verstand van Muziek, dus als je er heen gaat zorg dan dat de portemonnee goed gevuld is, want je gaat daar altijd met meer naar huis dan je van te voren gepland had...

Enfin, de tweedehands audio vindt je ook terug op de facebook pagina van Music Machine:
https://www.facebook.com/musicmachine.sittard/?ref=br_rs

• Sneezzer
Cap schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:57:
[...]

Daar ga je wel wat werk aan hebben. ;) Kan je helaas niet aan de manual helpen.
Dat is zeker, maar dat is ook direct het plezier.
Als iemand nog wat onderdelen wilt doneren, mijn brievenbus is beschikbaar haha

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:47
@Sneezzer
Verwijzingen zie: Philips 22-GA-308
http://freeservicemanuals...nload/Philips/22ga308.pdf

Reparatie zie: Philips 22-GC-008
https://www.vintageshifi....GC-008-Service-Manual.pdf

Voorversterker zie: Philips 22-GH-905
https://www.vintageshifi....s-22-GH-905-Schematic.pdf

Suc6

En dan vond ik deze nog:
Akai AP-D40
Dual 1228
Zo'n Dual 1228 is een mooie speler, mits het onderhoud daadwerkelijk (en uiteraard correct) is uitgevoerd....
De Akai AP-D40 is een degelijk direct drive speler... Maar heeft minder charme dan die '70.s Dual... Maar de Akai is wel eenvoudiger in onderhoud...

Het is dus waar je je prioriteiten neerlegt... :)

• TR1969
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21:47

En dan vond ik deze nog:
Akai AP-D40
Dual 1228
De Dual 1228 staat ook op Markplaats maar is daar al gereserveerd.

TR1969 wijzigde deze reactie 07-02-2019 09:04 (0%)
Reden: Typenummer toegevoegd

• RFdeGroot
Cap schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:43:
@RFdeGroot Gefeliciteerd. Een DP-30L heeft ook zijn charme, het is met zijn aparte bruin/zilver finish plus mat zwarte arm een serieus ogende draaitafel met gevoel voor understatement. De Onkyo probeert meer indruk te maken door voeten, verhoogd liggende glimmende plateau, grote voeten en extra grote strobe venster. Bij de Denon niets van dat alles, maar de kwaliteit is er niets minder om. ;)

Wat de OM20 betreft i.c.m. de middelzware arm, ik heb nergens gezegd dat het niet kán, ik heb alleen aangegeven dat het eigenlijk niet optimaal is. Nogmaals, de verkoper was ook wel op de hoogte want bood de Onkyo met de Ortofon serie elementen aan, de Denon met andere. ;) Een gelijkwaardig element geschikt voor middelzware arm zal beter presteren omdat de vering van het element is aangepast op de effectieve massa van de arm.

Wbt je vragen:

Een verlengkabel voor je platenspeler = no-go. Een verlengkabel vanaf je phono pre naar de versterker is wel mogelijk. Wil je de phono pre in je versterker gebruiken dan moet je platenspeler en versterker dichter bij elkaar zetten, simpel.

Waarom geen verlengkabel voor je platenspeler? Elementen zijn met hun extreem lage output (enkele milliVolts) nu eenmaal gevoelig voor de capaciteit/impedantie van je kabel en dat heeft te maken met de lengte. Boven de 1.5m kabellengte moet je dus niet willen gaan, max 2m met hele goede low capacitance kabel. Dus het ligt niet aan je element. Je moet je versterker (of phono pre) gewoon zo plaatsen dat die binnen de kabellengte van je phono staat van je platenspeler staat.

De standaard phono kabel van deze Denon is uitstekend, met zaken als low-capacitance kabel hielden ze echt wel rekening in die dagen, zeker een phono specialst als Denon. Ook zag ik bij de advertentie dat er mooie nieuwe Neutrik RCA connectoren op waren, dus ook daar valt geen winst te behalen. Je kan dus wel een max 2m lange kabel kopen en erop gaan solderen, maar dat is een nauwkeurig werkje en brengt weer extra kosten met zich mee. Vandaar mijn advies: zet je phono pre dichter bij je draaitafel.

Het kan overigens best zijn dat de NAD PP1 gewoon beter klinkt dan de phono pre in je versterker. Vaak zijn phono pre's in een versterker toch budget oplossingen, hoe mooi de versterker verder ook klinkt en er uit ziet. ;) Test dit dus eerst door je platenspeler en versterker even dichter bij elkaar te zetten, vergelijk de geluidskwaliteit via de PP1 met die van je versterker.
Dank je wel! Erg blij met mn aanwinst :)

Ik heb je advies gisteravond opgevolgd en alles verplaatst, de platenspeler staat nu pal naast mn versterker, dus heb de phono ingang van de versterker opnieuw kunnen testen...
Pff nou, dat was een wereld van verschil! Eigenlijk klinkt die phono aansluiting gewoon heel erg goed, wel wat zachter qua volume overigens als bijvoorbeeld de CD ingang.

Heb de NAD PP2 vergeleken.. en ik kom er eigenlijk niet helemaal uit wat nu beter klinkt haha
Ik heb het idee dat de NAD iets meer bas geeft, de Phono ingang lijkt gedetailleerder..
Moet daar nog eens verder naar luisteren, wissel nog wel een paar keer om wat langer te luisteren naar de verschillen.
Ik las trouwens nog online dat mensen ook goede resultaten boeken met het simpelweg vervangen van de adapter van de NAD PP2 Pre-Amp, kan dat kloppen?

Vond het wel leuk trouwens om even een album wat ik op lp heb te vergelijken met de versie die op spotify staat, bijzonder om die verschillen te horen.
De Spotify versie klinkt erg goed, maar de LP is gedetailleerder en levendiger ofzo.

Ik heb trouwens een Marantz SR6011, misschien is er iemand die ervaring heeft met de Phono ingang van deze (of vergelijkbare) receivers?

Oh en qua element... Wat zou voor de toekomst een goede (en betaalbare) upgrade zijn van de Ortofon Super OM-20? Dan natuurlijk rekening houdend met de dus middelzware arm van de Denon DP-30L
Voor nu is dit element prima, maar kan natuurlijk altijd een marktplaats zoekopdrachtje aanzetten, wie weet komt er een keer een leuke upgrade voorbij. O-)

• Sneezzer
Het lijkt er op dat enkel de motor los is geknipt.
Dit kan natuurlijk betekenen dat de motor defect is. Is er een manier om dit eenvoudig te testen voordat ik de kabels weer soldeer?

• TR1969
Weetiemand toevallig ook een goede reparateur in het noord hollandse?
Ik heb mijn oude Sherwood platenspeler terug gekregen die ik in mijn jeugd gebruikte (nieuw gekocht in +/- 1986)
Type is een Sherwood PD802R die ik graag weer zou willen gebruiken.
Het is een tangentiale speler met nu wel een paar issue’s.
Hij begint te draaien (met een lichte brom) zodra er stroom op komt. Stopt niet en de arm staat niet op z’n rustpositie.

Het lijkt me mooi om hem weer aan de praat te krijgen.

TR1969 wijzigde deze reactie 07-02-2019 12:37 (0%)
Reden: Typo

• DeFeCt
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:04

DeFeCt

je wéét toch

Een kleine tip: https://mondotees.com/ Deze week geen shipping costs op vinyl. Heb net het OST album van Coraline besteld :)

Flickr

• ksborg
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19-02 16:42
DeFeCt schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:39:
Een kleine tip: https://mondotees.com/ Deze week geen shipping costs op vinyl. Heb net het OST album van Coraline besteld :)
Vind het nadeel altijd van in de VS kopen dat de invoerheffing zo hoog is. Wel 2x een release gekocht die hier verder niet verkrijgbaar was, maar de naheffing is echt fors :/

Discogs

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

ksborg schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:43:
[...]

Vind het nadeel altijd van in de VS kopen dat de invoerheffing zo hoog is. Wel 2x een release gekocht die hier verder niet verkrijgbaar was, maar de naheffing is echt fors :/
Dat is wel een puntje waar ik niet over na heb gedacht... maar gaat invoerheffing niet vanaf een bepaald bedrag?

Flickr

• TR1969
DeFeCt schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:54:
[...]

Dat is wel een puntje waar ik niet over na heb gedacht... maar gaat invoerheffing niet vanaf een bepaald bedrag?
Ik heb vorig jaar een name-tag besteld van Road ID (voor het sporten) koste ongeveer $30. Bij afleveren kwam er € 25 bij aan naheffingen :? Gelukkig is het ook wel een aantal keer goed gegaan _/-\o_

• GiLeX
  • Niet online

Inmiddels de C.E.C ST-510 voorzien van de Ortofon OM Cartridge met OM-10 naaldje.
Gelijk ook maar de snaar vervangen voor een nieuwe.
Wat zijn dat eigenlijk kleine rotdingen :+ De stylus dan in dit geval, had bijna al een naald gesloopt 8)7
In vergelijk met de oude stanton 500 combi(500 mk-II met D500AL mk-II) zelfs op een paar oude philips boekenplank speakertjes een verschil.
Mis nu nog wel wat laagte maar dat ligt aan de speakertjes.
De C.E.C. staat nu boven naast een Pioneer A351R versterker.
Denk dat ik binnenkort een paar oude Jamo's er maar op aansluit ipv die philipsjes
De Jamo PR 150 II's die geven iig een iets voller/beter geluid. En staan maar op zolder te niksen O-)

• Basroggel
De sony heeft nog niet gereageerd... zie een sansui fr-d55 staan, waar bij staat dat de functie om een nummer op te zoeken niet goed werkt... vraagt 30 euro, is dit een leuke prijs om er evt een projectje van te maken?

https://www.facebook.com/...3/posts/2380837535478113/ Hier zitten enkele platenspelers bij, is bij music machine in sittard..

Basroggel wijzigde deze reactie 07-02-2019 21:24 (24%)

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:21
Mijn zoontje van vijf vanavond: ‘Papa, leg je straks weer zo’n grote cd op die ouderwetse radio?’

Helaas moest ik ‘m teleurstellen want mijn Dual H52N moet nagekeken worden / beurtje krijgen. Toch maar es een ietwat jongere speler op de kop tikken die ik ook op de receiver kan aansluiten, want mijn zoontje vindt het wel erg leuk, is alweer te lang geleden dat we platen afgespeeld hebben.

• ksborg
[...]

Vanaf een waarde van 22 Euro. Vanuit de VS gaat alles langs de Douane en wordt gecheckt, dus als het erboven zit dan ga je hoe dan ook betalen. It ain't pretty... Maar als je echt iets wil hebben dat hier niet te koop is (zoals mijn Namco arcade LP wat een thinkgeek exclusive was) dan zul je wel moeten. Inklaringskosten zijn iets van 14 Euro. Daar bovenop betaal je de BTW.

Hopen dat het meevalt ;)

On topic, nog even een kort maar schattig album erop gegooid hier: Naaz - Bits of Naaz. Gewoon heerlijke muziek :)

ksborg wijzigde deze reactie 07-02-2019 22:17 (8%)

Discogs

• pman63
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:18
ksborg schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:43:
[...]

Als ik een album niet via een winkel kan bestellen (of online in europa) dan is Discogs vaak een goede mogelijkheid om er toch aan te komen. Als het label zelf in de VS zit en alleen van daar uit verstuurd heb je inderdaad pech, en zit je naast extra verzendkosten en de nodige heffingen (ook op de verzendkosten) al snel tegen de prijs van de plaat zelf aan te kijken. Dan komt daarnaast ook nog dat de US Postal Services niet uitblinken in snelheid, reken dus maar op 2 a 3 weken levertijd.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:27
[...]

Yeppa, 22 euro.
Basroggel schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:25:
De sony heeft nog niet gereageerd... zie een sansui fr-d55 staan, waar bij staat dat de functie om een nummer op te zoeken niet goed werkt... vraagt 30 euro, is dit een leuke prijs om er evt een projectje van te maken?
Dat is een apart ding zeg, met die computergestuurde toonarm waarmee je de platenspeler als een cd-speler kan bedienen met skip, repeat, etc. Begin 90-er jaren. Weegt 6kg dus wat dat betreft kan het niet een goedkoop brol zijn, de specs zijn op zich niet verkeerd.

Het probleem met de automatische functies zal ongetwijfeld te maken hebben met het rubber aandrijfriempje voor de armbeweging, aandrijfriempjes worden slap met de loop der jaren en dan moet er een nieuwe in. Zie afbeelding hieronder uit de folder, het riempje zit aan de arm motor. Een service manual is trouwens ook beschikbaar.
Maar het kan natuurlijk best zijn dat er meer aan de hand is. Het is een gecompliceerder ding natuurlijk waar meer mis mee kan gaan, reparaties op elektronisch gebied zijn hier in ieder geval niet voor beginners.

Voor 30 euro zou ik het zelf wel een leuk experiment vinden, zeker als de verkoper zelf nog niet geprobeerd heeft om het aandrijfriempje te vervangen. ;)

https://www.vintageshifi....ansui-FR-D55-Brochure.pdf

Waar je bij deze Sansui echt voor een 'avontuur' ;) gaat zou een Music Machine platenspeler juist een zeker pad moeten zijn: je zou er vanuit moeten kunnen gaan dat deze goed werken en dat je - hopelijk?! - een bepaalde garantietermijn hebt. Daarom zijn de spelers misschien iets duurder, maar dat kan het best waard zijn. Van de spelers die ze aanbieden vind ik de Pioneer PL-112D voor 95 euro (wel met losse kap) en de PHILIPS 877 voor 100 euro misschien het bekijken waard, de rest zou ik sowieso overslaan.

Cap wijzigde deze reactie 08-02-2019 09:57 (17%)

• edebee
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06:51
Na veel wikken en wegen besloten om de stap naar analoog te maken. Ben nu al weken druk met google om een instap platenspeler te kiezen. Wensen ( buiten wensen om van de vrouw ivm kleur , budget rond de 300 euro ) van mij liefst een ingebouwde phone versterker en losse rca kabels daar de afstand iets meer dan 2 meter is van platenspeler naar de versterker. Ben nu zover dat ik twijfel tussen een paar modellen maar omdat ik geen ervaring heb hoop ik hier net het duwtje te krijgen dat voor mij de keuze doorslag geeft.
pricewatch: Sony PS-HX500
pricewatch: Teac TN-300 Zwart
https://www.bol.com/nl/p/...luiting/9200000090562605/
Mochten jullie een goede platenspeler weten die ik helemaal gemist heb dan hoor ik dit ook graag.

edebee wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:34 (6%)

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:12

Pierre

Zucht

edebee schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:31:
Mochten jullie een goede platenspeler weten die ik helemaal gemist heb dan hoor ik dit ook graag.
Ik heb sinds vorig jaar ook een platenspeler en ben uiteindelijk uit gekomen (als beginner) bij deze Denon

Deze voldoet voor mij echt prima.

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

• edebee
Pierre schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:07:
[...]

Ik heb sinds vorig jaar ook een platenspeler en ben uiteindelijk uit gekomen (als beginner) bij deze Denon

Deze voldoet voor mij echt prima.
Had ik ook gezien, valt voor mij helaas af omdat de audio kabels vast aan de platenspeler zitten en dat kabeltje is voor mij te kort. Verlengen kan storing geven heb ik begrepen.
Na veel wikken en wegen besloten om de stap naar analoog te maken. Ben nu al weken druk met google om een instap platenspeler te kiezen. Wensen ( buiten wensen om van de vrouw ivm kleur , budget rond de 300 euro ) van mij liefst een ingebouwde phone versterker en losse rca kabels daar de afstand iets meer dan 2 meter is van platenspeler naar de versterker.
De afstand is er toch nog niet want de platenspeler is er nog niet? :)

Zo'n eis voor een ingebouwde phono pre is zo'n enorm beperkende factor in je keuzemogelijkheden, de kwaliteit van dat soort phono pre's is doorgaans maar so-so.

Als je je platenspeler toch per se op 2m of meer van je versterker wilt hebben, waarom dan niet kiezen voor een losse phono pre? Dat zijn hele kleine kastjes, en je hebt ter plekke toch al een stopcontact nodig voor je platenspeler dus dat kan het punt niet zijn.

De drie spelers die je noemt zijn in ieder geval geen hoge kwaliteitsspelers, maar dat kan ook niet voor dat geld, nieuw, incl ingebouwde phono pre. Dat die spelers geen automatische eindafslag hebben vind ik zelf echt een minpunt.

Het Lenco van nu heeft weinig te maken met het Lenco van vroeger, in die draaitafel heb ik niet zoveel vertrouwen. Made by Han-Pin, vermoed ik. IMO is deze draaitafel all about een soort nep retro look met een vreemde combinatie van een Technics-alike plateau met een zogenaamd houten kast. De arm wekt bij mij ook geen vertrouwen.

De Teac geeft iets meer vertrouwen, hoewel ik toch iets teveel klachten over een slechte fabricage in het algemeen en een instabiel toerental en fragiele kwaliteit van de aandrijving. Maar goed, laatste bezwaar heb ik bij de goedkopere Pro-jects dus misschien mag ik niet meer verwachten. Ook vind ik de arm van de Teac een beetje "clunky", met zijn korte rechte armbuis en dan die headshell met bocht erin om de juiste offset hoek te bereiken. Doe mij maar een eerlijke S-arm of J-arm met een universele SME headshell, of een echte rechte arm met een compacte, lichte headshell zoals die van Sony

Al met al zou kwalitatief (en uiterlijk) de Sony van deze drie uiteindelijk mijn voorkeur hebben, maar ik zou die 340 euro anders besteden.

Edit: voorbeelden Teac snelheidsproblemen:

https://www.amazon.com/TN...eviews#reviews-filter-bar

Cap wijzigde deze reactie 08-02-2019 12:24 (7%)

• edebee
Cap schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:19:
[...]

De afstand is er toch nog niet want de platenspeler is er nog niet? :)

Zo'n eis voor een ingebouwde phono pre is zo'n enorm beperkende factor in je keuzemogelijkheden, de kwaliteit van dat soort phono pre's is doorgaans maar so-so.

Als je je platenspeler toch per se op 2m of meer van je versterker wilt hebben, waarom dan niet kiezen voor een losse phono pre? Dat zijn hele kleine kastjes, en je hebt ter plekke toch al een stopcontact nodig voor je platenspeler dus dat kan het punt niet zijn.

De drie spelers die je noemt zijn in ieder geval geen hoge kwaliteitsspelers, maar dat kan ook niet voor dat geld, nieuw, incl ingebouwde phono pre. Dat die spelers geen automatische eindafslag hebben vind ik zelf echt een minpunt.

Het Lenco van nu heeft weinig te maken met het Lenco van vroeger, in die draaitafel heb ik niet zoveel vertrouwen. Made by Han-Pin, vermoed ik. IMO is deze draaitafel all about een soort nep retro look met een vreemde combinatie van een Technics-alike plateau met een zogenaamd houten kast. De arm wekt bij mij ook geen vertrouwen.

De Teac geeft iets meer vertrouwen, hoewel ik toch iets teveel klachten over een slechte fabricage in het algemeen en een instabiel toerental en fragiele kwaliteit van de aandrijving. Maar goed, laatste bezwaar heb ik bij de goedkopere Pro-jects dus misschien mag ik niet meer verwachten. Ook vind ik de arm van de Teac een beetje "clunky", met zijn korte rechte armbuis en dan die headshell met bocht erin om de juiste offset hoek te bereiken. Doe mij maar een eerlijke S-arm of J-arm met een universele SME headshell, of een echte rechte arm met een compacte, lichte headshell zoals die van Sony

Kwalitatief (en uiterlijk) zou de Sony van deze drie uiteindelijk mijn voorkeur hebben, maar ik zou dus die 340 euro anders besteden.

Voorbeelden Teac snelheidsproblemen:

https://www.amazon.com/TN...eviews#reviews-filter-bar
CAP dank je voor je heldere uitleg, de afstand is er helaas alwel daar de plek voor de platenspeler bepaald is door de vrouw :) , Dat van die losse phono versterker is een goed idee, heb jij zo 1 2 3 een mooi speler binnen mijn budget ? ga zeer zeker ook weer het internet op voor die zoektocht.

• GiLeX
  • Niet online
@edebee zou ondanks Cap's wijze woorden toch ook naar enkele van de Pro-Ject, of dual spelers kijken.
Binnen je budget zitten daar ook zeker prima spelers tussen ;)

Je hebt in ieder geval veel meer keuze. Als het nieuw moet zijn kan je kijken naar Pro-Ject, Rega of bijv een Audio Technica AT-LP5.

@rcor plaatste laatst een mooie tweedehands Thorens, een ECHTE (:P) platenspeler met tien keer meer kwaliteit en charme dan wat je voor 300 euro (of 400, of 500...) nieuw koopt. Plaatjes zijn ten slotte gewoon een ouderwetse vinding, dat kan heel goed op een ouderwets apparaat.

https://link.marktplaats.nl/m1365093391

@GiLeX Een Pro-Ject Debut of desnoods Essential zou inderdaad nog mijn voorkeur hebben boven de eerdergenoemde, en die zijn volgens mij ook verkrijgbaar met ingebouwde phono pre. Je hebt tenminste een platenspeler van een echte platenspeler specialist en niet de zoveelste Chinese kloon. :)

Dan nog vind ik het zwakke zoemende motortje ook bij die spelers echt niet veel soeps: het is niet voor niks dat er een losse Speed Boxen verkocht worden. Ook van de phono pre wordt ik niet warm, en auto-shut off ontbreekt en je zit in ieder geval bij de Essential met een plateau gemaakt van een stuk MDF. Snelheid wisselen is maar een gedoe met het handmatig omleggen van de snaar vind ik eigenlijk te gek voor woorden. Maar goed, dat is heden ten dage helaas de standaard der dingen in de wereld van platenspelers. Het is mijn smaak niet, maar genoeg anderen lopen ermee weg, gezien de verkoopcijfers van deze draaitafels. Dat komt natuurlijk deels ook omdat er op dat prijsniveau simpelweg weinig tot geen alternatieven zijn. ;)

Cap wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:01 (67%)

@Cap Klopt als een bus... Absolute aanrader ... Maar ik zou de speler toch liever wat dichter bij de versterker hebben staan, al was het maar om verstoringen in het signaal zo beperkt mogelijk te houden...

rcor wijzigde deze reactie 08-02-2019 12:47 (52%)

@rcor ik ook, maar het idee is dus dat daar dan een losse phono pre komt die bij de draaitafel geplaatst wordt. Vanaf daar op normaal line niveau 2,5 meter kabel naar de versterker. Moet kunnen. :)

• GiLeX
  • Niet online
Lichtelijk OT ;)
Cap schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:44:

...Dan nog vind ik het zwakke zoemende motortje ook bij die spelers echt niet veel soeps......
Dat geldt eigenlijk alleen voor de 16v AC motoren. de DC motor versies dan Pro-Ject zijn vrijwel stil.

Mijn Debut III met de 15v DC motor hoor je totaal niet.
Ik hoor als ik dicht boven de speler hang alleen het onversterkte signaal van de naald. :+

Dat is waar, die DC motor is echt een verbetering.

• edebee
dank julloie voor de reacties. De Pro-Ject platenspelers had ik gezien maar is het daar niet zo dat je niet met 1 knop het toerental kan wijzigen ? Had iets gelezen dat je de aandrijf snaar dan moest verleggen ofzo.

• GiLeX
  • Niet online
edebee schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:59:
dank julloie voor de reacties. De Pro-Ject platenspelers had ik gezien maar is het daar niet zo dat je met 1 knop het toerental kan wijzigen ? Had iets gelezen dat je de aandrijf snaar dan moest verleggen ofzo.
Afhankelijk van welke Pro-Ject je neemt, en sommige kan je met een speedbox uitbreiden voor rpm wissel.
Al geldt dat alleen voor de modellen met een 16v AC motor

@edebee klopt, zie dit filmpje:

YouTube: How to Set-Up Your Pro-Ject Turntable

@GiLeX Maar dan zit je alweer tegen dik boven de 500 euro of niet? Dacht dat zo'n ding 150 euro kostte. Dan vind ik het toch wel prijzig worden...

En dan ben je als moderne minimalistisch ingestelde Pro-ject fan af van al die "kastjes draden en stekkers" met zo'n ingebouwde phono pre, dan komt er toch weer zo'n kastje bij voor het regelen van, en verbeteren van, je snelheid. Ik heb dat ding nooit goed begrepen. Bouw dan meteen een platenspeler die dat allemaal ingebouwd heeft. Een plateau wat geluidloos heel precies op snelheid draait en waarbij je van snelheid kan wisselen.

Cap wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:08 (42%)

• GiLeX
  • Niet online
Geloof dat je de simpelste Speed-box voor rond de 80/90 E kan krijgen via Ebay/amazone. Het is inderdaad wel weer een extra aanslag op het budget.
Als ik me niet vergis is een van de Pro-Ject Essentials uitgerust met een interne speed-box.

En voor het wissel van 33/45rpm bij de meeste Pro-Ject spelers hoef je niet eens de platter te verwijderen trouwens, riem is extern, Alleen de Bij de debut line spelers moet de platter er af

• edebee
switchen van de snaar zal voor mij niet zo'n issue zijn maar de medebewoners zijn wat luier helaas , blijven wel mooie spelers die Pro-Ject
GiLeX schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:11:
Als ik me niet vergis is een van de Pro-Ject Essentials uitgerust met een interne speed-box.
Okee dus eigenlijk is ie dan zoals ie van begin af aan had moeten zijn. :P
Maar nauwelijks meer "Essential" te noemen op die manier. ;)
edebee schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:18:
switchen van de snaar zal voor mij niet zo'n issue zijn maar de medebewoners zijn wat luier helaas , blijven wel mooie spelers die Pro-Ject
Als je medebewoners ook platenspeler gebruikers zijn en inderdaad zo lui als je omschrijft dan lijkt een automatische afslag aan het einde van de plaat me eerlijk gezegd ook geen luxe. Straks staat die naald steeds door de uitloopgroef te ploegen...

Ik ben dan zelf niet eens lui maar wel regelmatig afgeleid door andere bezigheden. Toen ik een platenspeler had zonder eindafslag was dat regelmatig een ergernis. Ga je er altijd echt voor zitten en luister je elke plaat in opperste concentratie van begin tot eind ;), dan is het natuurlijk geen issue. Zolang je maar bereid bent tot een loopje naar de speler zodra de plaat afgelopen is.

Cap wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:49 (61%)

• edebee
Heb al gemerkt dat er een hele nieuwe wereld voor me opengaat met dingen waaraan ik niets eens gedacht had :-). Ga de zoektocht maar weer eens opnieuw beginnen met andere insteek.
Pro-Ject zelf vind ik mooi spul ( kan wel nergens vinden of die auto stop/return heeft) maar ga die toch eens voorleggen want is zo te zien wel kwaliteit.

• GiLeX
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:43:
[...]

Als je medebewoners ook platenspeler gebruikers zijn en inderdaad zo lui als je omschrijft dan lijkt een automatische afslag aan het einde van de plaat me eerlijk gezegd ook geen luxe. Straks staat die naald steeds door de uitloopgroef te ploegen...

Ik ben dan zelf niet eens lui maar wel regelmatig afgeleid door andere bezigheden. Toen ik een platenspeler had zonder eindafslag was dat regelmatig een ergernis. Ga je er altijd echt voor zitten en luister je elke plaat in opperste concentratie van begin tot eind ;), dan is het natuurlijk geen issue. Zolang je maar bereid bent tot een loopje naar de speler zodra de plaat afgelopen is.
Of je tikt nog eens een 50e extra af voor een Q-UP :+ O-) :P

Edit: @edebee
Pro-Ject heeft zover ik weet eigenlijk alleen maar manuele spelers.
Zie bovenstaande ;)

GiLeX wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:59 (6%)

Precies. Nieuw heb je voor een instapprijs + niet super lelijk en goedkoop gemaakt van een platenspeler merk alleen keuze uit... een Denon DP-300F voor 250 euro. Inclusief ingebouwde phono pre en automatische afslag (en start). Daarna komen oplossingen als een Pro-ject Debut met Q-up zit je al op 330 euro en dan moet er nog een phono pre bij.

Mocht een tweedehands vintage speler een optie zijn heb je natuurlijk ruimere keuze. Voor de genoemde Thorens TD-318 met automatische afslag wordt 225 euro gevraagd en die is in alles beter gemaakt dan deze spelers. Arm, motor, plateau, chassis. Veel meer precisie en substantie. Nieuw gaat dergelijke kwaliteit flink in de papieren lopen.

Cap wijzigde deze reactie 08-02-2019 15:18 (6%)

• Rezje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 19-02 11:55
Na veel wikken en wegen besloten om de stap naar analoog te maken. Ben nu al weken druk met google om een instap platenspeler te kiezen. Wensen ( buiten wensen om van de vrouw ivm kleur , budget rond de 300 euro ) van mij liefst een ingebouwde phone versterker en losse rca kabels daar de afstand iets meer dan 2 meter is van platenspeler naar de versterker. Ben nu zover dat ik twijfel tussen een paar modellen maar omdat ik geen ervaring heb hoop ik hier net het duwtje te krijgen dat voor mij de keuze doorslag geeft.
pricewatch: Sony PS-HX500
pricewatch: Teac TN-300 Zwart
https://www.bol.com/nl/p/...luiting/9200000090562605/
Mijn budget was ook rond de 300 euro. Heb toch iets meer uitgegeven en voor de Rega Planar 1 Plus gegaan. Plus vanwege de ingebouwde voorversterker. Op youtube werd deze speler vergeleken met de Sony die je noemt en met een Project speler. Ik vind het een erg goede review en de Rega komt er veel beter uit dan de ander spelers. Ik heb hem inmiddels een tijdje en ben er echt super blij mee.

https://www.youtube.com/watch?v=MuuOgT0XBK0

• Basroggel
Bedankt voor jullie reacties wederom! Die sony kan ik denk ik wel voor 70-75 krijgen, dus ik denk dat dat m gaat worden!
Basroggel schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 19:15:
Bedankt voor jullie reacties wederom! Die sony kan ik denk ik wel voor 70-75 krijgen, dus ik denk dat dat m gaat worden!
Toch zou ik die Thorens TD-318MKI van 225 euro zeker overwegen (wellicht zelfs meer dan die Sony)...
Bekijk deze foto's maar eens in oude berichten van mij die aangeven wat je nog kunt modden (verbeteren) aan de speler in de toekomst... Dat zal je niet lukken met die Sony:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42486395
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55842767

En ik vindt een Thorens TD-318MKI meer uitstraling hebben... Maar dat is uiteraard een persoonlijke smaak... :)

• Basroggel
rcor schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 19:45:
[...]

Toch zou ik die Thorens TD-318MKI van 225 euro zeker overwegen (wellicht zelfs meer dan die Sony)...
Bekijk deze foto's maar eens in oude berichten van mij die aangeven wat je nog kunt modden (verbeteren) aan de speler in de toekomst... Dat zal je niet lukken met die Sony:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42486395
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55842767

En ik vindt een Thorens TD-318MKI meer uitstraling hebben... Maar dat is uiteraard een persoonlijke smaak... :)
Zit wel wat in, maar die is 3x zo duur en die zit in leeuwarden, das me echt te ver :/

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik ben aan het kijken naar het album Mezzanine van Massive Attack. Nu zie ik dat deze in zowel 2 LP versie als enkele LP versie is uitgebracht. Het aantal nummers is gelijk... Dus vraag ik me af, staan bij de 2 LP versie de groeven verder uit elkaar en komt dat de kwaliteit ten goede of is er een andere reden?

Twijfel nu een beetje want bij de 2LP versie moet je natuurlijk vaker opstaan :)

2:
https://www.amazon.de/Mez...TF8&qid=1549699440&sr=1-1

1:
https://www.amazon.de/Mez...ng_browse-bin%3A379151011

Flickr

DeFeCt schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:16:
Ik ben aan het kijken naar het album Mezzanine van Massive Attack. Nu zie ik dat deze in zowel 2 LP versie als enkele LP versie is uitgebracht. Het aantal nummers is gelijk... Dus vraag ik me af, staan bij de 2 LP versie de groeven verder uit elkaar en komt dat de kwaliteit ten goede of is er een andere reden?

Twijfel nu een beetje want bij de 2LP versie moet je natuurlijk vaker opstaan :)

2:
https://www.amazon.de/Mez...TF8&qid=1549699440&sr=1-1

1:
https://www.amazon.de/Mez...ng_browse-bin%3A379151011
Bij de twee LP versie is er meer ruimte voor de groeven en dat komt inderdaad altijd de geluidkwaliteit ten goede... Helaas geen 45 toeren, dat had hem helemaal goed gedaan, maar 2LP's om een album op te zetten is zoals gezegd al heel wat beter dan veel nummers op 1 LP proppen...

Dus rest voor jou de vragen:
- Hoeveel waarde hecht ik aan een goed geluid?
- Hoe erg is het om tussen door op te staan om de plaat om te draaien of te verwisselen?

rcor wijzigde deze reactie 09-02-2019 09:36 (7%)

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

rcor schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:34:
[...]

- Hoe erg is het om tussen door op te staan om de plaat om te draaien of te verwisselen?
Ja en dat is dus een mooi twijfel geval :)
Natuurlijk hecht ik aan goed geluid, maar hoor ik het verschil in mijn setup en mijn oren? Opstaan vind ik niet heel erg, maar na twee nummers voelt dat wel als "snel".

Ik heb al toegezegd op de 2LP versie en vind het zelf niet netjes om daar weer op terug te komen dus het wordt toch wat vaker opstaan ;)

Flickr

• ksborg
rcor schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:34:
[...]

Bij de twee LP versie is er meer ruimte voor de groeven en dat komt inderdaad altijd de geluidkwaliteit ten goede... Helaas geen 45 toeren, dat had hem helemaal goed gedaan, maar 2LP's om een album op te zetten is zoals gezegd al heel wat beter dan veel nummers op 1 LP proppen...

Moet zeggen dat ik het soms toch wel vreemd vind. Heb de laatste 2 Clean Bandit albums. Beide dubbel LP, beide ongeveer zelfde aantal nummers. De eerste is 33 toeren, de 2e is 45 toeren. En toch is er qua benodigde ruimte op de LP nauwelijks verschil :o.

De 45 toeren versie is wel stiller (als in, het volume moet hoger om dezelfde hoeveelheid geluid te krijgen). Which makes sense...

Discogs

DeFeCt schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:30:
[...]

Ja en dat is dus een mooi twijfel geval :)
Natuurlijk hecht ik aan goed geluid, maar hoor ik het verschil in mijn setup en mijn oren? Opstaan vind ik niet heel erg, maar na twee nummers voelt dat wel als "snel".

Ik heb al toegezegd op de 2LP versie en vind het zelf niet netjes om daar weer op terug te komen dus het wordt toch wat vaker opstaan ;)
Ook verstandig, want mocht je ooit gaan upgraden is het mooi meegenomen dat je al een in theorie beter klinkende LP hebt gekocht... :)

• Basroggel
Ik heb vandaag de Sony gehaald, doet t perfect! Naaldje loopt wel langzaamaan op zn eind aan, in de laatste minuut zijn de hoge tonen toch wel erg schel aan t worden...
Wat zou een goed element zijn voor in deze speler? AT-95E? Het betreft een Sony PS T25.
En is dit zelf te doen voor een beginner zonder ‘speciaal’ gereedschap, of is t verstandig om t te laten doen?

Basroggel wijzigde deze reactie 09-02-2019 17:18 (18%)

Goeie keuze. De binnenste groeven zijn altijd het moeilijkste af te tasten.

Welk element zit eronder? Vast een Japanse "made by Audio Technica" MM variant. Het kan behalve aan een versleten naald ook aan een vieze naald, naaldruk / anti skating instelling liggen. En niet te vergeten kan het ook gewoon aan de plaat liggen, hij kan vies zijn, kapotgedraaid slecht geperst.

Een naald vervangen kan zonder speciaal gereedschap. Even de SME headshell van de arm draaien (zo handig dat dat kan itt vaste headshells) en dan het naaldje eraf schuiven en de nieuwe erop. Een nieuw element kan ook zelf gedaan worden maar daar is wel iets meer kennis en handigheid voor nodig want het moet netjes worden uitgelijnd (dwz instellen goede hoek en afstand van de naald).

Cap wijzigde deze reactie 09-02-2019 18:17 (14%)

• Basroggel
Cap schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:07:
Goeie keuze. De binnenste groeven zijn altijd het moeilijkste af te tasten.

Welk element zit eronder? Vast een Japanse "made by Audio Technica" MM variant. Het kan behalve aan een versleten naald ook aan een vieze naald, naaldruk / anti skating instelling liggen. En niet te vergeten kan het ook gewoon aan de plaat liggen, hij kan vies zijn, kapotgedraaid slecht geperst.

Een naald vervangen kan zonder speciaal gereedschap. Even de SME headshell van de arm draaien (zo handig dat dat kan itt vaste headshells) en dan het naaldje eraf schuiven en de nieuwe erop. Een nieuw element kan ook zelf gedaan worden maar daar is wel iets meer kennis en handigheid voor nodig want het moet netjes worden uitgelijnd (dwz instellen goede hoek en afstand van de naald).
Bedankt voor je reactie! Ben er ook erg blij mee, kap was gepolijst dus ziet er allemaal erg fraai uit, enige kleine minpuntje is dat de 7” automatische functie net te ver naar t midden gaat, maar daar ga ik nog ff naar kijken...
Het element is volgens de verkoper nog het originele, weet verder niet of dit goed of slecht is... Wat zouden jullie aanraden? Nieuwe naald of element vervangen?
Basroggel schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:56:
Ik heb vandaag de Sony gehaald, doet t perfect! Naaldje loopt wel langzaamaan op zn eind aan, in de laatste minuut zijn de hoge tonen toch wel erg schel aan t worden...
Wat zou een goed element zijn voor in deze speler? AT-95E? Het betreft een Sony PS T25.
En is dit zelf te doen voor een beginner zonder ‘speciaal’ gereedschap, of is t verstandig om t te laten doen?
Is het dit element wat je ziet?

Zo ja, dan vindt je hier de correcte instellingen voor je element en naald:
https://www.vinylengine.com/library/sony/xl-15.shtml

De naalddruk kun je simpel wegen met een speciaal weegschaaltje die bij Deal Xtreme op dit moment zelfs € 8,27 kost:
https://www.dx.com/nl/p/d...tion-2006002#.XF8OvlxKhPY

Het kan zijn dat je de taal en valuta even moet aanpassen aan Nederland en de euro, maar dan heb je ook wat en het scheelt echt veel ten aanzien van hetzelfde weegschaaltje bestellen in Nederland... ;) Enfin, de naalddruk zou ergens rond de 1,7 gram moeten zitten... Maar zeker binnen de aangegeven grenzen (1.2 tot 2.5g)

De dwars compensatie kun je controleren met een plaat waarop één zijde geen muziek staat of een speciale test plaat waar bewust een stukje met lege groeven op te vinden is... Zorg dat het element mooi stil blijft staan zodra de naald de groef raakt en klaar is kees...

En dan heb je nog de overhang afstelling (de positie van je naald / element in de headshell en uiteraard de positie van de naald op de plaat als deze hem afspeelt)... Die kun je ook goed afstellen en er zijn dure handige tools voor van om en na bij de 200 euro die echt goed zijn (of goedkopere minder goede)... Maar het kan ook met de gratis software tool Custom arc template generator for phono cartridge alignment gebruiken...

Mijn inziens een betere oplossing dan die goedkopere afstel sjablonen die je ook kunt kopen... Het enige wat je even moet opmeten is de afstand van het midden van het draaipunt op het einde van je toonarm tot de spindle in het midden van je draaiplateau... Even de waarden invullen in dat tooltje, afdrukken, op maat knippen en afstellen maar!

Succes met deze tips! :)

rcor wijzigde deze reactie 09-02-2019 18:52 (4%)

Bij zo'n Japanner met SME headshell kan je voor het installeren van een nieuw element volstaan met een rechte montage op de juiste afstand, dwz van het puntje van de naald tot het begin van de headshell, vaak "overhang" genoemd.* Dit is bij Sony platenspelers 49mm. Je krijgt dan de fabrikant eigen uitlijning die prima voldoet.

Het is niet moeilijk maar het vergt wat zorgvuldigheid en geduld. ;)

Wat heb je nodig:
- een kleine schroevendraaier
- een kleine, precieze lineaal / geodriehoek
- een loep

Wat doe je:
1. Je schroeft het element op de headshell maar draait de schroeven niet helemaal vast, het moet zo stroef gaan ze met enige weerstand iets verschoven kunnen worden maar dat de bedrading van de headshell het element niet weg kan drukken.
2. Je legt de headshell op zijn rug op tafel en door het element te verschuiven zet je de naald (het puntje) precies op de voorgeschreven afstand van de ring (incl het rubberen ringetje) van de SME aansluiting. Een loep is hier handig en nauwkeurig in ieder geval binnen een halve millimeter meten een vereiste
3. Je draait nu 1 schroef vaster en zet vervolgens voorzichtig het element - of beter, de naald - precies parallel aan de headshell. Voor de naald kan je dit goed zien door met 1 oog recht (met nadruk op recht dus) vanaf achter de SME aansluiting naar voren langs de headshell te kijken, je ziet aan de symmetrie van de naald links en rechts dan perfect wanneer deze mooi parallel loopt. Dit is preciezer dan proberen het element op het oog parallel te plaatsen aan de headshell.
4. Als alles goed is dan draai je beide schroeven vast, waarbij je oplet dat het element niet meer verdraait. Dit laatste controleer je weer door na aandraaien nogmaals de afstand en uitlijning te bekijken.

2 en 3 zal je wat moeten itereren totdat beide goed is: zowel de goede afstand als mooi recht uitgelijnd.

Principe afgebeeld:

Afstand voor Sony (en ook Pioneer) = 49mm ipv 52mm (=Technics):

Dit is veel gemakkelijker dan aan de slag gaan met uitgeprinte protractors (sjablonen) voor Baerwald, Stevenson of Lofgren, ook al omdat je met de headshell op tafel (en eventueel een loep/microscoop) veel nauwkeuriger kan werken dan wanneer je naar een naald en een stuk papier (incl foutmarge door gat voor de as, papier en print(er)) op het plateau moet turen onder verschillende hoeken.

*Overhang is de term die hier vaak voor wordt gebruikt maar dat is incorrect: de overhang is namelijk de afstand van het naaldpuntje tot het midden van de plateau-as, wanneer je de arm helemaal naar binnen beweegt tot boven die plateau-as. Door je element in de headshell te verschuiven verandert de overhang natuurlijk ook, maar de voorgeschreven afstand naald-headshell is een andere afstand dan de overhang.

Cap wijzigde deze reactie 09-02-2019 20:50 (4%)

• Basroggel
Poeh, bedankt voor jullie ingewikkelde verhalen, haha! Ik heb iig zo’n weegschaaltje besteld, en denk dat ik liever een ander element erop zet, dan een vervangende naald. (Tonar)
Wat zou volgens jullie een goede keuze zijn in de prijsklasse zegmaar tot maximaal 100 euro?
Heb nu Love over gold erop liggen van Dire Straits, heerlijk die telegraph road 😁

Basroggel wijzigde deze reactie 09-02-2019 20:57 (0%)
Reden: Typo

Onverslaanbaar in de goedkope prijsklasse is de AT95E van Audio Technica. Een MM element met een elliptische naald die goed bij de draaitafel past. Wil je beter dan wordt het een stuk duurder, eigenlijk heb je tot 100 euro niks beters, imo.
De AT-VM95E komt op hetzelfde neer maar is duurder, de Ortofon OM5 is bagger, de OM10 vind ik ook niet beter en M2 Red ook niet, de AT-110E of 120E is ook niet overtuigend beter. Die laatste is wat mij betreft nog de enige andere optie sub 100 euro, hoewel er genoeg mensen zijn die ook de OM10 en M2 Red waarderen. Dan heb je het ongeveer wel gehad in die prijsklasse.

Bij een shop met een ruim assortiment als Thakker (geen voorkeur, je mag je element ook ergens anders kopen) kan je dat goed zien. De ogenschijnlijk ruime keuze in elementen onder de 100 euro wordt tot enkele elementen gereduceerd als je filtert op slijping "elliptisch". Al die overige goedkope elementen zijn conisch geslepen en tasten de groeven minder goed af. Zéker de binnenste. ;)

https://www.thakker.eu/to...5B0%5D=elliptisch&first=0

Cap wijzigde deze reactie 09-02-2019 21:10 (75%)

• Basroggel
Kijk, dat is een duidelijk antwoord haha, hoef ik niet uit 4 moeilijke te kiezen 😁

• Basroggel
Cap schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:43:

2. Je legt de headshell op zijn rug op tafel
Een vraagje, kun je de headshell er gemakkelijk vanaf halen dan, en daarna ook weer gemakkelijk bevestigen?
Ja, zie de ring direct achter de headshell die je los kan draaien. Arm vastzetten in armsteun, met je linkerhand de headshell vasthouden en met je rechterhand losdraaien. Download even de manual en bestudeer deze goed, dan weet je hoe alles werkt (gratis, even registreren).

https://www.vinylengine.com/library/sony/ps-t25.shtml

• Basroggel
Dankjewel. De AT-95E is onderweg, zal halverwege volgende week binnenkomen, ben benieuwd!

Ik kan op dit moment niks downloaden van VinylEngine, hij zegt dat ik cookies/javascript moet aanzetten.. hebben meerdere mensen dit probleem of doe ik iets verkeerd? Gebeurt zowel op laptop als telefoon...

Basroggel wijzigde deze reactie 09-02-2019 22:56 (54%)

Werkt hier prima, andere browser proberen?

Anders hierrr

• Basroggel
Hmm, 3 browsers verder en nog steeds niet, op t moment datik wil downloaden doetie t niet, vanmiddag werkte t nog wel... thanks, ik ga m lezen

• MM99

MM99

That is the way I am!

Eergisteren was mijn verjaardag en kreeg deze geweldige plaat van mijn vrouw
http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/vol1.jpg

In de avond kwamen wat vrienden nog één had identiek zelfde plaat mee hehe, maar ze gaan die inruilen voor Vol.2.
Daarnaast nog een plaat van Avicii ontvangen, True.

• Skinnyice
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-02 15:29
MM99 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:14:
Eergisteren was mijn verjaardag en kreeg deze geweldige plaat van mijn vrouw
[Afbeelding]

In de avond kwamen wat vrienden nog één had identiek zelfde plaat mee hehe, maar ze gaan die inruilen voor Vol.2.
Daarnaast nog een plaat van Avicii ontvangen, True.
Van harte! Toevallig staan alle 3 de albums op mijn verlanglijstje, vooral op die Guardians albums staan echt geweldige nummers

• Rezje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 19-02 11:55
Skinnyice schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Van harte! Toevallig staan alle 3 de albums op mijn verlanglijstje, vooral op die Guardians albums staan echt geweldige nummers
Waar kopen jullie je platen eigenlijk? Die Guardians albums staan ook op mijn verlanglijst. In Nederland zijn ze 20+ euro's. (platenzaken, bol.com). Terwijl ze op Amazon.de voor 15 en 16 euro verkocht worden. Meer mensen die regelmatig wat vinyl bij Amazon bestellen?
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True