Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
@GiLeX Daarom zei ik dus ook: "Niets mis mee hoor, ik heb daar alleen verder niet zo veel aan toe te voegen." ;)

Bedenk wel dat dit nog altijd het Tweakers forum is. Dat is (of eigenlijk, was) geen doorsnee forum maar betekent fascinatie voor techniek en hoe je dingen kan "tweaken". Zo is het hier allemaal begonnen vlak voor de eeuwwisseling. En met dat tweaken raak je nooit helemaal klaar, zeker niet met al die gammele mechanica :P die zich afspeelt rond het proces van het afspelen van platen. Tweaken en theoretiseren tot in het oneindige.

Als je eigenlijk geen Tweaker bent maar meer consument dan wil je dat natuurlijk niet, je wilt het product gewoon gebruiken en dat moet gemakkelijk zijn. Het Tweakers forum is langzamerhand meer en meer een consumerforum geworden (logisch, er moet geld verdiend worden). Maar gelukkig wel nog steeds doorspekt met (kennis van) techniek. Vooral op het forum.

Cap wijzigde deze reactie 28-01-2019 20:04 (11%)

• MM99
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-02 09:11

MM99

That is the way I am!

Afgelopen weekend gehaald collectie uitgebreid :D :D
http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/sinatralp.jpg

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Toch leuk dat dat alles hier kan? De nieuwe vinyl aankopen houden de vaart wat in het topic, de aankoop adviezen helpen nieuwelingen , de discussie over naalden kan boeiend zijn, en ook voor de hardcore tweaking op platenspelers is ruimte voor wie daar wil mee bezig zijn.

* Yalopa 's 2 cents

You don't need eyes to see, you need vision

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06:41

kraats

Ik rol

Wat techniek betreft: laatst een vriend op bezoek die graag mijn (voor mij) nieuwe electrostaten wilde beluisteren. Hij had ook een mp3tje van Daft Punk mee om te luisteren. Toen ik aangaf dat ik die ook op vinyl had zijn we ze gaan vergelijken door ze gelijktijdig aan te zetten en over te schakelen. Bleek dat mijn redelijk nieuwe Denon DP-300f echt veel te snel liep. Dat valt normaal niet zo op en had ik ook nog niet eerder afgeregeld. Meteen maar een strobedisc uitgeprint en de speler afgesteld, maar ik was zeer negatief verrast dat hij uit de doos zo slecht ingesteld stond.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Coenen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18-02 20:32

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Nadat je de snelheid goed had afgesteld, hoe was de vergelijking tussen die MP3 en je Denon, kon je verschil horen?
@kraats Dat is helaas heel normaal, zeker met de huidige snaaraangedreven platenspelers van de categorie betaalbaar tot (helaas) de hogere middenklasse. Vroeger (in de hoogtijdagen) had je daar bij platenspelers heel vaak een ingebouwde verlichte stroboscoop voor, en bij vrijwel alle direct drive platenspelers net boven de instapklasse een quartz lock schakeling die ervoor zorgde dat je speler, onafhankelijk van variaties in de netfrequentie, precies op snelheid liep. Daarnaast maakte direct drive ook dat je je ook geen zorgen hoefde te maken over het uitlubberen van de snaar en dus slippen van de aandrijving. Hoewel er ook enkele quartz-locked snaaraangedreven draaitafels waren die lieten zien dat het ook met snaar echt prima kon, goed op snelheid lopen.

Nu is dat allemaal niet meer, te ingewikkeld en te kostbaar. :)

Gelukkig is de ellende te overzien omdat een (beperkte) constante snelheidsafwijking veel mensen niet opvalt, maar weinigen hebben een absoluut gehoor. Snelheidsveranderingen, oftewel jengel, dat is veel storender. Maar je moet je snaaraangedreven instapper inderdaad niet naast een SL-1200, CD speler, mp3'tje of stream met hetzelfde nummer houden. :P

PS voordat iemand begint te piepen, een klassieke snaaraangedreven Thorens of Dual is nog steeds een goede platenspeler ook als hij niet helemaal goed op de officiële snelheid loopt (m.n. bij Thorens vrij normaal, mede omdat de snaar het best moeilijk heeft met dat zware d:)b plateau waardoor ie snel wat uitlubbert).

Cap wijzigde deze reactie 28-01-2019 20:54 (19%)

• kraats

kraats

Ik rol

Coenen schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:42:
Nadat je de snelheid goed had afgesteld, hoe was de vergelijking tussen die MP3 en je Denon, kon je verschil horen?
Ja, dat hoor je wel. Geluid was in totaliteit prima vanaf vinyl, maar je krijgt een soort klankkleur van je element wat ik vanaf een digitale bron net kwijt was door van dynamische naar electrostatische speakers te gaan.

• JanW
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:20

JanW wijzigde deze reactie 28-01-2019 21:01 (89%)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04:08
@JanW nieuwe platen worden in dit topic ook geshowd hoor. ;)

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:56
kraats schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:49:
[...]
Ja, dat hoor je wel. Geluid was in totaliteit prima vanaf vinyl, maar je krijgt een soort klankkleur van je element wat ik vanaf een digitale bron net kwijt was door van dynamische naar electrostatische speakers te gaan.
Vond je ook dat de mp3 doffer klonk dan de mp3?
Ik neem aan dat het iets van RAM was (omdat iedereen die plaat heeft :P) en die naar mijn mening nog wel aardig klinkt van de 'nieuwe platen" (want ik heb 'm natuurlijk ook..), maar veel nieuw vinyl vind ik wat levenloos tot dof klinken vergeleken met jaren 80 vinyl. Al verschilt dat natuurlijk enorm van plaat tot plaat (of van mix tot mix), en met een at-440mla valt eea natuurlijk wel wat op te krikken in het hoog O-)

Maar ik kan me voorstellen dat een shure m-97xe met sommige nieuwe platen echt een hel is.

Betreffende die stroboscoop, merken van nieuwe draaitafels kunnen allicht een strobe disc erbij doen, met aanwijzingen dat je dat onder een tl balk voldoende kan zien.
Het is jammer dat de led van een telefooncamera doorgaans niet snel genoeg kan flitsen om als strobe te gebruiken.

mr_petit wijzigde deze reactie 29-01-2019 03:44 (13%)

"man is not truly one, but truly two,"

• kraats

kraats

Ik rol

Het ging inderdaad om RAM. En ik moet zeggen dat dofheid me niet opgevallen is. Niet dat ik kan zeggen dat mijn gehoor na jaren festivals nog helemaal oké is :P
Ik draai nu met een AT95e element op die DP-300f via m'n Quad 33 - 303 voor- en eindversterker op Quad ESL63 speakers. De MP3 ging via een usb-stick in mijn Pioneer receiver waar ik de Quad 33 op de pre-out van de frontkanalen heb aangesloten. Dat is natuurlijk ook alweer iets anders dan een dedicated streaming speler. Maar voor mij ruim voldoende kwaliteit

Strobe gaat tegenwoordig trouwens weer best lekker met LED verlichting in huis. Hoef je geen tl-balk meer voor te pakken

kraats wijzigde deze reactie 29-01-2019 06:38 (10%)

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ieder heeft er zijn eigen gedachtes over, da's wel duidelijk 8) En ik snap het en respecteer dat ook.
En geloof dat we alle drie lang genoeg hier (bijna 20 jaar geloof ik) rond huppelen om verder het ook geen punt van te maken.
Wat al gezegd wordt we hebben T.net en G.o.T zien veranderen in die jaren......
Denk dat we hier gewoon ruimte moeten kunnen hebben voor zowel de techniek en ook een beetje over het vinyl.
En zeker zal ik ook niet schromen om het over techniek te praten als het uitkomt. Al ligt mijn kennis niet 100% bij vinyl :+
Dat gezegd hebbende, vandaag komen er weer een paar platen binnen :P
Fleetwood Mac - Greatest hits
Disturbed - Immortalized

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

• Vintage1967
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 18-02 22:17
Yalopa schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:34:
Toch leuk dat dat alles hier kan? De nieuwe vinyl aankopen houden de vaart wat in het topic, de aankoop adviezen helpen nieuwelingen , de discussie over naalden kan boeiend zijn, en ook voor de hardcore tweaking op platenspelers is ruimte voor wie daar wil mee bezig zijn.

* Yalopa 's 2 cents
Dat kan ik alleen maar onderschrijven. Voor mij is het juist die mix van techniek en nieuwe aankopen die er voor zorgt dat ik dagelijks dit topic bekijk. Ik leer veel op technisch gebied waardoor ik ook af en toe kan helpen. Daarbij sla ik af en toe een stukje over als het net even te technisch wordt :o . Ook de nieuwe aankopen interesseren me. Dankzij die posts heb ik al zo veel nieuwe muziek ontdekt en al dan niet toegevoegd aan mijn eigen collectie. Wat mij betreft echt een perfecte mix van techniek en muziek met alles wat daarbij hoort. En dat is toch wel een beetje 'onze' passie?

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• JanW
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Deze stond al een tijd op mijn radar, maar nogal aan de prijs. Recent een kleine meevaller gehad van de DUO en toen meteen aangeschaft.

Baal alleen een klein beetje van de beschadiging rechtsonder, maar je ziet 't bijna niet dus voor mij niet de moeite waard om 't terug te sturen.
MM99 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:20:
Afgelopen weekend gehaald collectie uitgebreid :D :D
[Afbeelding]
Frank Sinatra is een goede en mooie artiest...

Als vinyl liefhebber gaat het mij dan ook aan het hart dat zo'n mooie LP afgespeeld wordt op een Ion platen speler met chinees loopwerk en arm die je platen alleen maar sloopt tijdens het spelen van een LP... Lees dit artikel dan ook maar eens goed door, dan weet je waarom je geen Crosley / Ion / Ricatech speler wilt hebben:
http://www.puresound.be/n.../crosley-ion-en-traveler/

Ik geef je echt het advies om een jaren '70 of jaren'80 speler in huis te halen deze een klein beetje liefde te geven... Eenmaal op orde zijn die een genot om mee te werken en ze slopen geen platen... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• GiLeX
  • Niet online
@rcor maak er maar vrijwel elke LP van, het verdient allemaal meer dan die genoemde platenslopers ;( ;w
Het hoeft niet perse een 70/80er jaren speler te zijn natuurlijk, ook nu zijn er nog voldoende "moderne" (nieuwe) goede spelers te koop.*
Al heeft het zeker iets als je nog kan genieten van een goed opgeknapte speler van weleer.

* zegt de persoon met een CEC Chuo Denki ST-510 (oudje) en Project Debut IIIDC (nieuw)

• Igor92
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 11:15
Hi allemaal,

Ik zit al enige dagen te dubben over het aanschaffen van een platenspeler. Omdat ik niet weet hoe fanatiek ik er mee bezig ga zijn (en niet stiekem constant spotify aanzet) wil ik voor nu werken met een beperkt budget. Ik wil het eigenlijk gewoon eens proberen met enkele platen.

Ik twijfel momenteel of ik moet investeren in een eenvoudige nieuwe platenspeler of dat ik beter af ben met een 2e handsje van marktplaats of uit de kringloopwinkel (met het risico op problemen of een versleten naald). Of een nieuwe platenspeler van bijvoorbeeld coolblue, zoals deze Sony PS-LX300USB.
https://www.coolblue.nl/product/721960/sony-ps-lx300usb.html of een ander (goedkoper) model.

Ik ben voorzien van een versterker met phono ingang en speakers. Het gaat me dus enkel om de platenspeler zelf. Een halfautomaat of volautomaat lijkt me in elk geval fijn. Verder heb ik niet zo veel behoeftes. Graag wat advies van de guru's hier. Wat is de juiste keuze voor een fijne eerste ervaring met platenspelers?

• MM99

MM99

That is the way I am!

rcor schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:21:
[...]

Frank Sinatra is een goede en mooie artiest...

Als vinyl liefhebber gaat het mij dan ook aan het hart dat zo'n mooie LP afgespeeld wordt op een Ion platen speler met chinees loopwerk en arm die je platen alleen maar sloopt tijdens het spelen van een LP... Lees dit artikel dan ook maar eens goed door, dan weet je waarom je geen Crosley / Ion / Ricatech speler wilt hebben:
http://www.puresound.be/n.../crosley-ion-en-traveler/

Ik geef je echt het advies om een jaren '70 of jaren'80 speler in huis te halen deze een klein beetje liefde te geven... Eenmaal op orde zijn die een genot om mee te werken en ze slopen geen platen... :)
Ik kan niet veel meer zeggen dan dat ik met je eens ben. Ik zou graag een andere speler nemen, maar deze hebben we gratis mogen overnemen van vrienden waar we stuk of 50 platen van hebben overgenomen (wat trouwens wel super lief is!). Nu vind vrouwen lief het zonde om een andere platen speler te kopen "nu deze toch werkt". Dus geef me nog wat tijd om haar te overtuigen :+

Daarnaast heb ik geen idee wat een goede opvolger is. Ik zat beetje op Marktplaats te kijken, maar wordt daar niet veel wijzer van. Liefst zoek ik één zonder voorversterker er in, misschien een Onkyo of iets dergelijke.
Zeker doen. Het ligt helemaal aan je budget, hoe mooi en goed het wordt, maar er is genoeg fatsoenlijks te krijgen. Een tweedehands Pro-ject (niet mijn voorkeur maar slecht is het niet), of een vintage Thorens, het oude Dual, Denon, Sony, Technics. Die merken hebben tot begin jaren 90 eigenlijk geen slechte platenspelers gemaakt, maar ook bij het oude Lenco, JVC, Kenwood, Onkyo en dergelijke kan je prima slagen voor een beperkt budget.

Edit: ik was even op marktplaats aan het kijken. Tijd niet meer gedaan maar liep meteen tegen deze Denon DP-30L aan.

Dan heb je een kwalitatief echt goede platenspeler voor weinig geld die meer voorstelt dan je op basis van een fotootje zou denken. Alles van zwaar/dempend materiaal, mooie AC direct drive motor, prima goed gelagerde S-arm met contactloze eindafslag, gebouwd voor de eeuwigheid. Zo te zien in prima staat, vind het eigenlijk verrassend dat ie nog niet weg is, als je ziet welke prijzen ze tegenwoordig voor allerlei brol vragen.

Cap wijzigde deze reactie 29-01-2019 17:36 (47%)

MM99 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:27:
[...]

Ik kan niet veel meer zeggen dan dat ik met je eens ben. Ik zou graag een andere speler nemen, maar deze hebben we gratis mogen overnemen van vrienden waar we stuk of 50 platen van hebben overgenomen (wat trouwens wel super lief is!). Nu vind vrouwen lief het zonde om een andere platen speler te kopen "nu deze toch werkt". Dus geef me nog wat tijd om haar te overtuigen :+

Daarnaast heb ik geen idee wat een goede opvolger is. Ik zat beetje op Marktplaats te kijken, maar wordt daar niet veel wijzer van. Liefst zoek ik één zonder voorversterker er in, misschien een Onkyo of iets dergelijke.
Wellicht even de tekst van Puresound.be laten lezen... Dat kan wel eens helpen... Ook de teksten van anderen hier kan al overtuigend zijn...

Of je koopt er gewoon een sneaky en je zegt tegen je vrouw: Moet je eens kijken wat ik van mijn collega gekregen heb... Stond nog op zijn zolder en heeft hij voor mij nog even afgestoft...

Hoe dan ook: je wilt natuurlijk je vrienden niet tegen het hoofd slaan, dus ik snap ook wel dat je 'm daarom even wilt laten staan en gebruiken...

Igor92 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:26:
Hi allemaal,

Ik zit al enige dagen te dubben over het aanschaffen van een platenspeler. Omdat ik niet weet hoe fanatiek ik er mee bezig ga zijn (en niet stiekem constant spotify aanzet) wil ik voor nu werken met een beperkt budget. Ik wil het eigenlijk gewoon eens proberen met enkele platen.

Ik twijfel momenteel of ik moet investeren in een eenvoudige nieuwe platenspeler of dat ik beter af ben met een 2e handsje van marktplaats of uit de kringloopwinkel (met het risico op problemen of een versleten naald). Of een nieuwe platenspeler van bijvoorbeeld coolblue, zoals deze Sony PS-LX300USB.
https://www.coolblue.nl/product/721960/sony-ps-lx300usb.html of een ander (goedkoper) model.

Ik ben voorzien van een versterker met phono ingang en speakers. Het gaat me dus enkel om de platenspeler zelf. Een halfautomaat of volautomaat lijkt me in elk geval fijn. Verder heb ik niet zo veel behoeftes. Graag wat advies van de guru's hier. Wat is de juiste keuze voor een fijne eerste ervaring met platenspelers?
Die genoemde Sony is echt een allerlaagste instap spelers die ik zou kopen... Hij sloopt zeker geen platen (zoals de crosley's / Ion's / Ricatech's wel doen)... Maar overall is er altijd wel wat beters te vinden...

Tweedehands spelers zijn er genoeg en vaak is het vervangen van de aandrijfsnaar en het element (of alleen het naald als die nog origineel aan te komen is) al voldoende om er weer veel plezier van te hebben...

De speler die @Cap noemde is eigenlijk al een hele mooie koop die de nieuwe Sony gegarandeerd alle hoeken van de kamer laat zien...

Dit is trouwens ook wel een leuk exemplaar:
https://link.marktplaats.nl/m1361788697

Een Onkyo Integra CP-1057F... Zeer mooi opgebouwd (net zoals de Denon van Cap)...

rcor wijzigde deze reactie 29-01-2019 17:45 (9%)

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-02 13:46
Geweldig dit topic!
Ik heb laatst een Rega Planar 1 Plus gekocht.
Langzaam groeit m'n collectie. Moet zeggen dat zoiets als de Sinatra the platinum collection ook wel leuk is... :)

• mr_petit
Cap schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:11:

Edit: ik was even op marktplaats aan het kijken. Tijd niet meer gedaan maar liep meteen tegen deze Denon DP-30L aan.
Dat is inderdaad een koopje.
Hij kan er ook interessante elementen op monteren voor redelijke prijs. Tuurlijk is dat altijd een gok qua levensduur, maar aangezien hij dat aanbiedt, is het een hobbyhandelaar/liefhebber die waarschijnlijk wel weet wat hij doet. De prijs die hij daarvoor vraagt is ook laag.
Ik bedoel, voor 100e extra heb je een dl-300, wat echt een topelement is (welliswaar lo-mc), en die adcom die hij aanbiedt (50e extra) is volgens mij de basis van een Shelter 201, en die adcoms zijn vaak met vd hull tips uitgevoerd (vd hull had een samenwerking met adcom), en als dat het geval is, heb je ècht een leuk element voor de prijs. De sumiko pearl/black pearl is er trouwens ook op gebaseerd
Shelter 201 kost nieuw 200+ euro om een idee te geven (maar die is wel overpriced imho). De adcom versie met vdh naald zal denk ik nog beter zijn want ik heb zo'n vermoeden dat die allemaal nude zijn, en de shelter 201 is nog steeds een bonded afaik

Dus die gast kan best een hele aantrekkelijke verkoper zijn, als hij voor dat geld ook de speler zelf een onderhoudsbeurtje heeft gegeven.
Bij die onkyo integra biedt hij ook leuke elementen aan.

Maar er staat bieden vanaf, dus het kan best zijn dat hij veel meer wil hebben, wat niet vreemd zou zijn in deze tijd. Want dit zijn eigenlijk pré hipsterhype prijzen.

mr_petit wijzigde deze reactie 29-01-2019 18:40 (15%)

Ik heb op basis van de vraagprijs van 125 euro toch goede hoop dat die speler voor die prijs te bemachtigen valt.

Wat betreft de elementen: de Denon DL-300 is inderdaad een LO (low output) MC element uit de toptijd van Denon. Het is wel het bottom of the line model in de betreffende serie van de 80-er jaren, met een in de basis een doorsnee straight alu cantilever met bonded elliptische naald, maar wel voorzien van dezelfde MC techniek als de duurdere modellen uit de serie.

Ik heb alle low-outputs versies van die serie, en ook de HO MC's heb ik gehad. Ik kan beamen dat ze echt veel waar voor het geld boden.

Voor degenen die meer willen weten over de Denons, dit is het verhaaltje met een overdaad aan achtergrondinfo: :P

De DL-301 was niet de allergoedkoopste MC uit de reeks. Je had destijds de DL-305, DL-303, DL-301 én de nog goedkopere DL-300. En dan nog het buitenbeentje DL-207 en de topper DL-1000A. Daarnaast de bekende DL-103 range en de DL-160 en DL-110 als HO-MC's.

De DL-300 werd vaak in combinatie met een step-up transformer verkocht onder de naam DL-300/T, en dan was ie natuurlijk duurder. Maar de specs van de DL-301 zijn beter dan de DL-300. De DL-207 (net als de DL-305 een boron cantilever maar een naaldtip die gelijk was aan de DL-160).

Deze staan allemaal samen in een 'Denon MC phono cartridges" brochure die te downloaden is bij Vinyl Engine:
http://www.vinylengine.co...mc-phono-cartridges.shtml

Ik heb een overzichtje in excel gemaakt van die dingen. Hieronder de highlights met de Japanse introductieprijzen. Ze kwamen op de markt in de periode 81 tot 83.

DL-207 boron cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.07mm x 0.14mmsq, 38000 yen
DL-300 alu cantilever, special ellipt diamond (bonded), not sold in japan
DL-301 tapered alu cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.07mm x 0.14mmsq 22000 yen
DL-303 tapered alu cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.05mm x 0.1mmsq 45000 yen
DL-305 boron cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.05mm x 0.1mmsq 65000 yen
DL-1000A boron cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.06mm 100000 yen

De DL-301 is eigenlijk de LO-MC versie van de DL-160, heeft dezelfde cantilever en stylus.

Cap wijzigde deze reactie 29-01-2019 20:08 (5%)

• KLK
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:05
Thuis heeft iemand anders een ongelukje gehad met mijn toonarm..

Speler is een sanyo TP625.

Op dit moment zit er een ‘expert’ element op (ik kan geen typenummer ontdekken) die Sanyo stg7 naalden accepteert.

Nu twijfel ik of een nieuwe naald koop voor een klein bedrag, of gelijk een iets grotere investering doe en gelijk een nieuw element + naald koop.

Welk element zou het best bij deze speler passen? Dit topic leert mij dat bijvoorbeeld een AT95E geen miskoop zal zijn, maar zou bijvoorbeeld een element uit een hoger segment (Nagaoka MP110 bijvoorbeeld) in deze speler tot zijn recht komen?

En wat is jullie overall gedachte van mijn huidige ‘expert’ element en speler?

• mr_petit
Cap schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:59:
met een in de basis een doorsnee straight alu cantilever met bonded elliptische naald, maar wel voorzien van dezelfde MC techniek als de duurdere modellen uit de serie.
Meen je dat die bonded is? Dat wist ik niet, ik dacht altijd dat het de voorloper van de 301(I) was, dus nude.
En dat alleen de cantilever straight was (maar nog steeds behoorlijk dun/fijn, geen steigerpijp à la omb-5e).
Dus eigenlijk een low output versie van een dl-110.
Ok, maar als ie bonded is, is dat natuurlijk al wat minder. Ik gaf 'm wellicht wat te veel krediet, en dat maakt de prijs ook gelijk minder aantrekkelijk, maar die elementbodies en naaldophanging van die naalden is ook gewoon goed. Mijn dl-160 is nog steeds veruit het beste element in mijn collectie. Een at-440mla is leuk en interessant, maar ga je 1 op 1 element swappen en goed luisteren met een koptelefoon, dan is een dl-160 een ruime klasse beter. qua sporing, detail. Ze hebben ook allemaal een mooie bruikbare compliantie en resonanties worden goed gedempt. Dus een lage Q factor van het rubber zeg maar :P

De 301 is imho wel echt een mooi element, zelfs de 1e serie. Ik had jáááren geleden een collega die een 301(I) op een dual cs-5000 had icm rotel phonopre/voor/eind en visaton atlas DSM luidsprekers, en die combi klonk zó fantastisch (voor wat nog haalbaar betaalbaar was, zonder een extra hypotheek af te sluiten zeg maar) :9~
Wel echt een jaren 90 installatie trouwens, maar voor mij toch een beetje hoogtijdagen der Hifi.

mr_petit wijzigde deze reactie 30-01-2019 00:57 (9%)

• mr_petit
Cap schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:59:

Ik heb een overzichtje in excel gemaakt van die dingen. Hieronder de highlights met de Japanse introductieprijzen. Ze kwamen op de markt in de periode 81 tot 83.

DL-207 boron cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.07mm x 0.14mmsq, 38000 yen
DL-300 alu cantilever, special ellipt diamond (bonded), not sold in japan
DL-301 tapered alu cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.07mm x 0.14mmsq 22000 yen
DL-303 tapered alu cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.05mm x 0.1mmsq 45000 yen
DL-305 boron cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.05mm x 0.1mmsq 65000 yen
DL-1000A boron cantilever, special ellipt solid diamond (nude) 0.06mm 100000 yen

De DL-301 is eigenlijk de LO-MC versie van de DL-160, heeft dezelfde cantilever en stylus.
Interessant lijstje met die prijzen. Als je kijkt dat mid jaren 80 ongeveer 70yen voor een gulden kreeg kostte een dl-301 ruim 300 gulden, ongeveer net zo duur als een technics SL-D2 (wat toen imho meer was dan nu 300 euro), en die dl-303 al ruim boven de 600 gulden. Dus dat was allerminst goedkoop spul

• MM99

MM99

That is the way I am!

rcor schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:33:
[...]

Wellicht even de tekst van Puresound.be laten lezen... Dat kan wel eens helpen... Ook de teksten van anderen hier kan al overtuigend zijn...

Of je koopt er gewoon een sneaky en je zegt tegen je vrouw: Moet je eens kijken wat ik van mijn collega gekregen heb... Stond nog op zijn zolder en heeft hij voor mij nog even afgestoft...

Hoe dan ook: je wilt natuurlijk je vrienden niet tegen het hoofd slaan, dus ik snap ook wel dat je 'm daarom even wilt laten staan en gebruiken...
Hahaha als een eerlijke man heb ik je bericht letterlijk gequote aan vrouwlief. Nou haar mening is al aangepast naar "laten we even kijken of we blijven platen luisteren, zo ja, dan mag je een andere speler halen" _/-\o_

Ondertussen ben ik de volgende platen speler tegengekomen op Marktplaats: https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Een Onkyo PL-33X. Ik mag hem voor €10 ophalen. Lijkt me een bedrag waar je weinig slechts mee kan doen. Waarschijnlijk iemand die het weg doet omdat het lang op de zolderkamer stil staat.
Waar moet ik op moet letten tijdens het bekijken van zo een platen speler? Ik neem voor zekerheid denk ik wel een plaat mee, maar is er een manier hoe ik kan zien of de naald goed is enzo?
Voor zo'n speler zou ik niet gaan, het is een beetje hetzelfde verhaal als rcor hierboven schreef over de Sony. Dat is typisch zo'n eind jaren 80/ begin jaren 90 speler die als budget optie bij zo'n midi setje zat en de scharnieren/kap lijken los/kapot te zijn. Ook qua element heb je weinig keuze door de T4P aansluiting. Plastic fantastic, weegt in totaal slechts 2.5kg, dus dat waait zo weg ipv dat het stabiel platen afspeelt. Het zal de Ion niet veel ontstijgen.

https://www.radiomuseum.o...e_pl_33x_midi_system.html

• mr_petit
Voor 10 euro mag je 10 euro aan kwaliteit verwachten.
Ik zou er geen plaat op leggen die muziek bevat die je leuk vindt.
Wellicht is een plaat van je vrouw een optie.....

MM99 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:38:
[...]

Hahaha als een eerlijke man heb ik je bericht letterlijk gequote aan vrouwlief. Nou haar mening is al aangepast naar "laten we even kijken of we blijven platen luisteren, zo ja, dan mag je een andere speler halen" _/-\o_

Ondertussen ben ik de volgende platen speler tegengekomen op Marktplaats: https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Een Onkyo PL-33X. Ik mag hem voor €10 ophalen. Lijkt me een bedrag waar je weinig slechts mee kan doen. Waarschijnlijk iemand die het weg doet omdat het lang op de zolderkamer stil staat.
Waar moet ik op moet letten tijdens het bekijken van zo een platen speler? Ik neem voor zekerheid denk ik wel een plaat mee, maar is er een manier hoe ik kan zien of de naald goed is enzo?
In de categorie kost een paar tientjes en klinkt leuk met het juiste element: Akai AP-D210 / AP-D210C

Nog steeds niet high-end, maar wel een leuke speler om mee te starten of voor erbij (zoals hier bij mij thuis).... ;)

• Raznov
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:14
Ik heb zelf nu redelijk wat platen (lees stuk of 30, dus voor mijn doen veel), maar gebruik nog altijd de Philips FP563 welke ik ooit van mijn opa heb geërfd. Geen idee hoe goed deze speler bekend staat, maar het werkt. Wel heb ik een hele eenvoudige dac er naast lopen. Geluid loopt over een Marantz 5008 icm Klipsch RF42 II, RC52 en RS42, Is het realistisch om nu 200 euro neer te willen leggen voor een nieuwe speler (lees een Lenco L3808 of Pro-Ject OM5e), en is hierbij de losse dac nog nodig of zit dat er tegenwoordig in? Of zal dat zonde zijn en is er voor nét iets meer toch iets beters te vinden? Wat keuze betreft wil ik er wel graag een stofkap op hebben zitten en graag de optie hebben het element later te "upgraden".
Oordeel zelf, wat zij jij op de foto's?

DL-300, dit lijkt me bonded (klikbaar):

Vergelijk met de DL-301:

Nog even naast elkaar voor het vergelijk het formaat en de vorm van het cantilever:

mr_petit schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 00:50:
[...]

Mijn dl-160 is nog steeds veruit het beste element in mijn collectie.

[...]

De 301 is imho wel echt een mooi element, zelfs de 1e serie.
Beide zijn inderdaad heel goed. De 303 en 305 waren nog een stuk duurder maar in mijn optiek nauwelijks beter. De verfijnde tapered cantilevers en nude diamantjes uit deze serie zijn gewoon een kunststukje. De 301 haalt als LO net het onderste uit de kan maar met de DL160 zit je altijd goed. Eind 2006 bestelde ik die nieuw voor 107 euro. :/ Als je dan ziet wat je daar nu nog voor kan kopen dan word je gewoon heel verdrietig. Geen wonder dat de AT95E zo populair blijft, als je het mij vraagt zijn vrijwel all MM elementen in de klasse daarboven je geld niet waard met hun bonded elliptical naaldjes.

• MM99

MM99

That is the way I am!

En ik maar denken dat ik een koopje had |:( Thanks @Cap @mr_petit @rcor ! Ik ga de verkoper afzeggen.

Het mag wel iets meer kosten dan paar tientjes, het is toevallig dat ik dit tegen kwam. Ik heb alleen geen idee wat beetje ok prijs is? 100? 200? 500?
Ik heb een Onkyo | TX-NR636 versterker met een phono aansluiting waarop ik het wil aansluiten. Die zijn weer aangesloten op een Yamaha NS-555 speakers. Allemaal niet bepaald high-end, maar goede prijs/kwaliteitsverhouding apparatuur. Voor ons prima.

Als ik op Marktplaats kijk zie ik zoveel verschillende platenspelers, dat ik geen idee heb waarom sommige wel goed zijn en andere niet. Ik begrijp dat je moet weg blijven van kofferspeler, spelers met ingebouwde speakers en van de nieuwe-retro look spelers.Maar welke wel aan te raden is? Pfff...
Gebrek aan kennis/ervaring sucks :-( .

• GiLeX
  • Niet online
@MM99 Ken het gevoel wel een beetje, heb ook lang zitten zoeken en kijken voor wat ik acceptabel zou vinden. Moest mijn keuze doorgeven ivm een verjaardag. zodoende destijds voor een Pro-Ject speler gekozen. Maar er zijn wel meer nieuw spelers te vinden die prima kunnen voldoen.
Er is genoeg te vinden om te lezen voor je een keuze maakt op diverse internationale fora.
Je kan ook een eventueel typenummer van een speler die je wat lijkt, googlen dan kom je ook vanzelf reviews enz enz tegen.

@MM99 rcor en ik hebben hierboven een paar suggesties neergezet ruim binnen een budget van 100-200 euro of zelfs minder, voor een dergelijk bedrag kan je tweedehands goed slagen. Nieuw begint het wat te worden voor zowat het dubbele van die 200. Als het dichtbij moet zijn dan moet je aangeven in welke plaats je woont, dan kunnen we even kijken of daar wat goeds te koop staat.

Cap wijzigde deze reactie 30-01-2019 15:13 (9%)

• Peter_Aragorn
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:17
MM99 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:58:
En ik maar denken dat ik een koopje had |:( Thanks @Cap @mr_petit @rcor ! Ik ga de verkoper afzeggen.

Het mag wel iets meer kosten dan paar tientjes, het is toevallig dat ik dit tegen kwam. Ik heb alleen geen idee wat beetje ok prijs is? 100? 200? 500?
Ik heb een Onkyo | TX-NR636 versterker met een phono aansluiting waarop ik het wil aansluiten. Die zijn weer aangesloten op een Yamaha NS-555 speakers. Allemaal niet bepaald high-end, maar goede prijs/kwaliteitsverhouding apparatuur. Voor ons prima.

Als ik op Marktplaats kijk zie ik zoveel verschillende platenspelers, dat ik geen idee heb waarom sommige wel goed zijn en andere niet. Ik begrijp dat je moet weg blijven van kofferspeler, spelers met ingebouwde speakers en van de nieuwe-retro look spelers.Maar welke wel aan te raden is? Pfff...
Gebrek aan kennis/ervaring sucks :-( .
Heb je even een PM gestuurd :)

Jouw zoektocht is trouwens wel herkenbaar ;)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Hoezo PM? Is toch leuk om het hier te delen? :)

• Peter_Aragorn
Heb je gelijk in.

Ik werd zelf halverwege September enthousiast gemaakt door mijn zusje (gek genoeg). Die kocht toen zo'n namaak Crossley om platen van m'n vader en wat nieuwe dingen van Ed Sheeran te spelen. Volgens mij vooral omdat ze het zo hip vond, maar dat maakt natuurlijk niet uit.
Zelf dacht ik vooral: "Oeh, m'n pa heeft nog toffe platen liggen. Die wil ik eigenlijk wel af kunnen spelen. Laat ik ook eens naar zo'n type platenspeler kijken." Uiteraard kwam ik er toen al snel achter dat dat soort spelers nou niet echt goed zijn voor de platen, laat staan dat ze goed geluid geven. Gelukkig had ik thuis al een mooie set staan, dus daar hoefde niet naar gezocht te worden.

Door een vriend van me werd destijds met name Thorens aanbevolen, volgens mij vooral omdat hij er zelf fan van was. Echter vond ik dat zelf vooral qua prijs nog wat te veel van het goede, zeker toen ik erachter kwam dat mijn NAD-versterker geen phono-ingang heeft. "Ik ga toch nooit lp's beluisteren", heb ik volgens mij gedacht toen ik die versterker kocht. *inmiddels heb ik binnen twee maanden al 70 platen verzameld :+ *

Maar toen was het meer van: Oke, wat is dan een goede platenspeler voor het maximale bedrag dat ik in m'n hoofd had én welke voorversterker ga ik er nog bij halen. Ook dat laatste is iets waar je je geld wel in kwijt kunt, kwam ik al heel snel achter. Eigenlijk werd het toen heel veel reddit lezen en youtube bekijken. Iets dat voor die versterkers makkelijker is dan voor de platenspelers. Zeker als je naar wat oudere spelers zoekt.
Eigenlijk heb ik daarna vooral gekeken wat er bij mij in de buurt allemaal op marktplaats te verkrijgen was, haha. Misschien niet de beste manier, dat geef ik toe. Maar ik wilde wel perse een speler op kunnen halen, zonder meteen naar de andere kant van het land te moeten reizen. Vanuit daar heb ik toen steeds gekeken of de speler die ik er leuk uit vond zien, letterlijk, ook een beetje goed was voor een beginnend vinyl-enthousiast.

En toen begon het gedoe eigenlijk nog veel meer, haha. Elementen, naalden, elliptisch, etc etc... _/-\o_

Edit: nu proberen m'n nieuwe element te installeren. Heeft zoiets nog een soort van inwerktijd nodig, voordat hij het beste klinkt? (Zoals speakers)

Peter_Aragorn wijzigde deze reactie 30-01-2019 20:34 (3%)

• mr_petit
Cap schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:29:
[...]

Oordeel zelf, wat zij jij op de foto's?

DL-300, dit lijkt me bonded (klikbaar):

[Afbeelding][Afbeelding]
Da's idd duidelijk een bonded.

Ik kocht trouwens mijn dl-160 voor 160 euro rond 2005. Maar dat was niet online maar bij een hifiwinkel waar ik geluisterd had. Ik wist wel dat ze online goedkoper waren, maar ik wou wel wat extra betalen om van te voren wat verschillende elementen te luisteren.
Peter_Aragorn schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:40:

Edit: nu proberen m'n nieuwe element te installeren. Heeft zoiets nog een soort van inwerktijd nodig, voordat hij het beste klinkt? (Zoals speakers)
In principe kan jet geluid veranderen gedurende de levensduur, vooral in het begin als er nog geen kleine slijtvlakjes aan de naald zitten (dan is het contactoppervlak en de druk in de groef anders en dat zou vooral hoge tonen anders kunnen weergeven), maar ik zou een element niet inspelen voor het inspelen. Elke draaiuur is er eentje minder.
Gewoon gelijk gaan luisteren.

• Peter_Aragorn
mr_petit schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:16:
[...]

Da's idd duidelijk een bonded.

Ik kocht trouwens mijn dl-160 voor 160 euro rond 2005. Maar dat was niet online maar bij een hifiwinkel waar ik geluisterd had. Ik wist wel dat ze online goedkoper waren, maar ik wou wel wat extra betalen om van te voren wat verschillende elementen te luisteren.

[...]

In principe kan jet geluid veranderen gedurende de levensduur, vooral in het begin als er nog geen kleine slijtvlakjes aan de naald zitten (dan is het contactoppervlak en de druk in de groef anders en dat zou vooral hoge tonen anders kunnen weergeven), maar ik zou een element niet inspelen voor het inspelen. Elke draaiuur is er eentje minder.
Gewoon gelijk gaan luisteren.
Thanks!

Ja ik kan natuurlijk nu mijn setje kleine schroevendraaiers nergens vinden. Dus morgen bij daglicht even verder op zoek |:(

• MM99

MM99

That is the way I am!

Cap schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:12:
@MM99 rcor en ik hebben hierboven een paar suggesties neergezet ruim binnen een budget van 100-200 euro of zelfs minder, voor een dergelijk bedrag kan je tweedehands goed slagen. Nieuw begint het wat te worden voor zowat het dubbele van die 200. Als het dichtbij moet zijn dan moet je aangeven in welke plaats je woont, dan kunnen we even kijken of daar wat goeds te koop staat.
Dat is super aardig! Ik woon in Zoetermeer.

Wat vinden jullie van B&O Beogram 1202
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Ik kan hem voor 150 overnemen.
MM99 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 23:19:
[...]

Zeer mooie speler, maar wel een erg dure naald om te vervangen... Daarnaast zit je als ik mij niet vergis ook vast aan dat element omdat deze niet upgradebaar zijn...

• Igor92
Ik zit in een soortgelijke zoektocht, budget €+/-100, €150 max.

Ik vond deze (voornamelijk visueel) erg aantrekkelijk. Wat denken jullie?
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06:45
Die Realistic lab ziet er op zich niet verkeerd uit. Wat ik er zo over kon vinden is dat het vooral in America is verkocht bij Radioshack. (De fabrikant Tandy was destijds de eigenaar van Radioshack). Persoonlijk zou ik er voor passen omdat het zo'n onbekende speler is en er al best een hoog bod op is gedaan. Mocht er iets kapot gaan dan zijn onderdelen waarschijnlijk niet te krijgen. Met bijvoorbeeld een Dual speler heb je dat probleem veel minder of niet.

• GiLeX
  • Niet online
Inmiddels bericht ontvangen dat er nog een Q-Up onderweg is en vandaag geleverd wordt
Dit omdat de speler bij ons in een dichte kast zit en je niet altijd direct erbij bent als de naald in de uitloopgroef zit.

rcor schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 00:08:
[...]

Zeer mooie speler, maar wel een erg dure naald om te vervangen... Daarnaast zit je als ik mij niet vergis ook vast aan dat element omdat deze niet upgradebaar zijn...
Dan blijft er maar 1 ding over en dat is een andere en betere arm :)

• Vintage1967
GiLeX schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:05:
Inmiddels bericht ontvangen dat er nog een Q-Up onderweg is en vandaag geleverd wordt
Dit omdat de speler bij ons in een dichte kast zit en je niet altijd direct erbij bent als de naald in de uitloopgroef zit.
Lijkt me niet verkeerd. Ik heb zelf een TD166 waarvan de naald wel eens langer dan bedoeld in de uitloopgroef blijft :+ . Alhoewel dat niet dramatisch is, geeft het mij altijd een beetje een ongemakkelijk gevoel als het weer eens gebeurt. En ondanks dat ik bewust voor deze speler heb gekozen (wat er niet op zit, kan ook niet kapot _/-\o_ ), Lijkt mij dit toch wel een handig apparaatje. Houd ons op de hoogte van je ervaringen.

• dreamscape
  • Laatst online: 07:03
[...]

Die B&O is vooral mooi, maar niet echt heel goed. Ik heb er een gehad en heb hem uitgebreid moeten reviseren. Het automatische start-stopsysteem wil nogal eens haperen en je hebt NIET de mogelijkheid om hem op een andere manier te bedienen. Daarnaast zijn naald en element één geheel en die dingen zijn schaars en duur. Ik heb ooit eens een element voor een Beogram 1000 gekocht voor een schappelijke prijs, maar die werkte niet goed op mijn 1202. Mijn ouders hebben een Beogram 2000 staan die nooit wordt gebruikt, dus ik heb die elementen destijds omgewisseld.

Na een tijdje begon mijn 1202 weer te haperen en heb ik hem (na uiteraard weer wisselen van elementen) verkocht aan een liefhebber die oude B&O materialen verzamelt en reviseert.

Als je zeker weet dat het ding in goede staat is, dan is het de aanschaf zeker waard. Ik vind het optisch nog steeds een heel mooie speler, maar technisch heb ik er wel wat kanttekeningen bij. Voor 150 euro zijn technisch betere spelers te vinden, lijkt me.

Punctuality is the politeness of kings

• GiLeX
  • Niet online
@Vintage1967 dat gevoel is het ook inderdaad, het is meer een "better be safe than sorry" optie zeg maar :+
Het is ff kijken hoe en waar precies te plaatsen en klaar en hup wip :D _O-

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 22:25
Afgelopen dinsdag heb ik de Philips 222 binnen gekregen, volgens mij het topmodel van Philips uit 1976 nieuw hfl599,-. Hij is echt in hele mooie staat alleen de naald was niet goed meer (was mij van te voren wel bekend gemaakt). Hij heeft het redelijk standaard Philips GP400 element. Naald vervangen was eenvoudig en vandaag had ik ook de din naar tulp stekker mét aarde binnen gekregen. Nu eea. aangesloten en ik ben onder de indruk!
Aangezien de meeste platen nog bij mijn ouders liggen heb ik de Eurythmics - 1984 er maar opgelegd. Na 30 jaar geen enkele plaat te hebben gedraaid (kind van de walkman/discman generatie) was ik direct verkocht!

Plaat op de tafel. Schakelaar op aan.. spanning stijgt, geen rook of geknetter door de speakers.. led van de 33rpm tip toets ligt op. Zachtjes op de start tiptoets, arm gaat omhoog, richting de plaat en voorzichtig naar beneden. Zachte geruis begint over de speakers... en daar begint de plaat! Het is ook direct een plaat die heel langzaam begint dus was echt een lang opgebouwde spanning ;-)

3 nummers geluisterd en de stop tip toets geprobeerd, arm weer netjes omhoog en terug naar de rustplaats. Automatische detectie van singels werkt ook nog prima.

Ik ben nu wel om, voor thuis is dit echt een mooie manier om rust te krijgen. Nu nog een goede platenzaak in de omgeving van Apeldoorn zoek (Plato hebben we natuurlijk, maar ik weet eigenlijk geen tweede winkel voor platen).

De stofkap is ook nog in erg goede staat. Ik heb deze er echter wel afgehaald aangezien de platenspeler anders niet gebruikt kan worden (kast heeft dan te weinig ruimte). En de gebruikersinstructies zitten er ook nog gewoon bij!

Set:
Kenwood receiver KR-A5050
Speakers: Yamaha NS-s34
Draaitafel: Philips 22GA222

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

[...]

Ik woon in Zoetermeer.

Het B&O design vinden veel mensen vaak mooi, maar het heeft inderdaad de moeilijkheid van die speciale elementen met onvindbare vervangingsnaalden. Het liefst wil je op zoek naar een speler met een middelzware arm (vaak een S-arm maar hoeft niet) waar standaard (half inch mount) elementen in kunnen.

Het is handig om platenspelers onder te verdelen op basis van een paar kenmerken:

1. Arm
- Met middelzware arm (meestal S-arm of J-arm), hier kan je er probleemloos elementen (en dus naalden) voor krijgen.
- Met low mass arm (meestal recht), hier heb je beperktere keuze bij aankoop van een vervangend element.

2. Aandrijfprincipe
- Belt drive spelers, dit zijn vaak 70's spelers, Europese spelers (Thorens, Dual, Philips) of Japanse jaren 80 instappers. Kunnen op zich prima werken, maar ga er vanuit dat je een nieuwe snaar (belt) moet bestellen tenzij er expliciet bij staat dat ie vernieuwd is, kosten al snel rond 15 euro. Reken bij 70-ies spelers zeker op wat meer opknap/onderhoudswerk, tenzij de eigenaar het al gedaan heeft.
- Direct drive spelers hebben geen snaar nodig, dit zijn vaak spelers van Japanse makelij. Vaak werken deze draaitafels gewoon ondanks minimaal/geen onderhoud, op soms een wat te stroef of soepel lopende armlift na. En zo niet zijn ze meestal met wat schoonmaak en smeerwerk weer prima draaiend te krijgen.

Herkennen van de klasse waarin de draaitafel valt kan soms moeilijk zijn, soms kan de schijn op een fotootje bedriegen. Kwestie van googlen, kijken wat zijn plaats destijds was in de line-up van het merk, kijken wat de verkoopprijs was. Specs googlen kan handig zijn, het gewicht van de speler is in de basis eigenlijk een goede indicatie. Sub 4 kilo is bijna altijd rommel. Vanaf 5 kilo kan het wel wat worden.

Het risico dat een oude draaitafel niet goed werkt is natuurlijk altijd aanwezig. Daarom kan het geen kwaad om eens te beginnen met voor een beperkt bedrag een vintage draaitafel te kopen en kijken of dat bevalt. Zo ja dan kan je later altijd nog voor een duurder model gaan.

Er zijn voor 50-100 euro genoeg spelers die in principe gewoon goed platen kunnen afspelen, en in ieder geval van een kwaliteit zijn dat ze je platen niet kapot maken. Dit zijn spelers van rond de 5 a 6 Kg. Als de koper blijk geeft van kennis en foto's en beschrijving aannemelijk maken dat er goed mee om is gegaan is dan is dat natuurlijk een pre en dat zie je meestal wel terug in de prijs. Aan de andere kant, als je en in de basis deugdelijke draaitafel kan aanschaffen voor 2 of 3 tientjes is dat ook een gokje waard.

Mocht je toch gewoon 150-400 euro willen uitgeven voor een vintage draaitafel dan heb ik nog wel wat tips. Dat betreft natuurlijk een andere klasse draaitafels dan de sub 100 euro zone: vaak zwaarder gebouwd, verfijndere techniek, afgewerkt met mooiere materialen. Bij dit soort spelers zul je zien dat het gewicht rond de 9 a 10 Kg of regelmatig nog hoger ligt.

Ik zal later even zoeken en een aantal voorbeelden plaatsen.

Cap wijzigde deze reactie 31-01-2019 11:29 (12%)

Cap schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:15:
[...]

2. Aandrijfprincipe
- Belt drive spelers, dit zijn vaak 70's spelers, Europese spelers (Thorens, Dual, Philips) of Japanse jaren 80 instappers. Kunnen op zich prima werken, maar ga er vanuit dat je een nieuwe snaar (belt) moet bestellen tenzij er expliciet bij staat dat ie vernieuwd is, kosten al snel rond 15 euro. Reken bij 70-ies spelers zeker op wat meer opknap/onderhoudswerk, tenzij de eigenaar het al gedaan heeft.
- Direct drive spelers hebben geen snaar nodig, dit zijn vaak spelers van Japanse makelij. Vaak werken deze draaitafels gewoon ondanks minimaal/geen onderhoud, op soms een wat te stroef of soepel lopende armlift na. En zo niet zijn ze meestal met wat schoonmaak en smeerwerk weer prima draaiend te krijgen.
Vergeet niet dat er ook nog tussenwiel (idlerwheel drive) platen spelers zijn... Veel Lenco platenspelers van de jaren '70 en '80 zijn van dit type aandrijving... Ook Dual heeft hier in de jaren '70 veel modellen gehad met tussen wiel aandrijving...

Ik heb zelf ook nog een Dual 1226 staan, welke een prima voorbeeld is van een tussenwiel speler van Dual... Alleen zijn veel Duals vaak niet zo geschikt als speler voor een starter om dat er veel mechaniek in zit die de nodige onderhoud nodig heeft en dan moet je wel weten wat je doet om het weer te repareren / gangbaar te maken...

Zeker, alleen heb ik die buiten beschouwing gelaten omdat ze zoals je terecht aangeeft vaak ingewikkeld in elkaar zitten en het herstellen van een tussenwiel ook geen sinecure is. :)

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17-02 10:07
Vraagje: de brorstels van mijn (2e hands gekochte) Knosti Disco antistat reingingssteem zijn vies.
Heeft iemand hier ervaring met het reinigen van de borstels? Hoe heb je dat gedaan, met welk middel?

De borstels van de 2e generatie Disco antistat zijn vervangbaar (er is voor deze nieuwe versie ook een set reserveonderdelen te koop). Bij de 1e generatie kan dit volgens mij niet, het is mij althans nog niet gelukt ze te verwijderen.

Mijn platencollectie op Discogs

• Igor92
.Maarten schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 01:19:
Die Realistic lab ziet er op zich niet verkeerd uit. Wat ik er zo over kon vinden is dat het vooral in America is verkocht bij Radioshack. (De fabrikant Tandy was destijds de eigenaar van Radioshack). Persoonlijk zou ik er voor passen omdat het zo'n onbekende speler is en er al best een hoog bod op is gedaan. Mocht er iets kapot gaan dan zijn onderdelen waarschijnlijk niet te krijgen. Met bijvoorbeeld een Dual speler heb je dat probleem veel minder of niet.
Thanks voor de info, daar had ik zelf niet aan gedacht. Ik heb deze als alternatief gevonden. Maar ook hier vind ik relatief weinig over online. Wederom ziet het er in mij ogen degelijk uit, lijkt van een kenner te komen en is voor mij in de buurt. Thoughts? €100 een redelijke prijs?

• Peter_Aragorn
Net m'n nieuwe element besteld en nu aan het testen. Lijkt goed te werken, dus volgens mij heb ik het goed gedaan 😂

Hoe zou ik het kunnen merken als ik het niet goed gedaan heb trouwens?

• silverball
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18-02 15:21

silverball

Professioneel Hapsnurker

rcor schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Ik heb zelf ook nog een Dual 1226 staan, welke een prima voorbeeld is van een tussenwiel speler van Dual... Alleen zijn veel Duals vaak niet zo geschikt als speler voor een starter om dat er veel mechaniek in zit die de nodige onderhoud nodig heeft en dan moet je wel weten wat je doet om het weer te repareren / gangbaar te maken...
Ik heb toevallig dinsdag bij de lokale kringloopwinkel een Dual 1226 gekocht voor €5,- . Hij ziet er puntgaaf uit maar de plastic beugel dat de motor op z'n plaats houdt is helemaal vergaan, en ik kan er geen reserve voor een normale prijs vinden helaas. Misschien moet ik mij toch eens gaan verdiepen in 3d printen.

Er zijn trouwens genoeg mensen die zweren bij tussenwielaandrijving, zeker de lenco's.
Peter_Aragorn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:51:
[...]

Hoe zou ik het kunnen merken als ik het niet goed gedaan heb trouwens?
Eeh frictie geluid, sissende S klanken, schelle weergave en vervorming in de binnenste groeven (inner groove distortion) .

Heb je een protractor gebruikt die specifiek voor jouw draaitafel is? Met mijn lenco heb ik veel winst gehaald door die te gebruiken i.p.v. een universele.

silverball wijzigde deze reactie 31-01-2019 21:00 (21%)

• Peter_Aragorn
silverball schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:53:
[...]

Ik heb toevallig dinsdag bij de lokale kringloopwinkel een Dual 1226 gekocht voor €5,- . Hij ziet er puntgaaf uit maar de plastic beugel dat de motor op z'n plaats houdt is helemaal vergaan, en ik kan er geen reserve voor een normale prijs vinden helaas. Misschien moet ik mij toch eens gaan verdiepen in 3d printen.

Er zijn trouwens genoeg mensen die zweren bij tussenwielaandrijving, zeker de lenco's.

[...]

Eeh frictie geluid, sissende S klanken, schelle weergave, vervorming in de binnenste groeven (inner groove distortion) .

Heb je een protractor gebruikt die specifiek voor jouw draaitafel is? Met mijn lenco heb ik veel winst gehaald door die te gebruiken i.p.v. de originele.
Niet een speciaal voor mijn tafel nee. Maar het klinkt wel prima voor mijn gevoel. Mooi vol ook. Die vervorming in de groeven, kan je die dan zien?

• silverball

silverball

Professioneel Hapsnurker

Peter_Aragorn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:00:
[...]

Niet een speciaal voor mijn tafel nee. Maar het klinkt wel prima voor mijn gevoel. Mooi vol ook. Die vervorming in de groeven, kan je die dan zien?
Nee dat kan je alleen horen ;) Ik weet niet welk element je hebt, maar de meeste goedkope elementen zijn wat minder gevoelig voor een perfecte afstelling. Als je de cartridge uitgelijnd hebt, de naalddruk ingesteld hebt, de anti-skating goed hebt staan en het klinkt goed zou ik mij niet druk maken en lekker genieten.

• Peter_Aragorn
silverball schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Nee dat kan je alleen horen ;) Ik weet niet welk element je hebt, maar de meeste goedkope elementen zijn wat minder gevoelig voor een perfecte afstelling. Als je de cartridge uitgelijnd hebt, de naalddruk ingesteld hebt, de anti-skating goed hebt staan en het klinkt goed zou ik mij niet druk maken en lekker genieten.
Heb de AT-VM95E erop zitten nu. En idd, het klinkt goed. Dus ik ga lekker verder met het draaien van Bonamassa :)

Igor92 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:17:
[...]

Thanks voor de info, daar had ik zelf niet aan gedacht. Ik heb deze als alternatief gevonden. Maar ook hier vind ik relatief weinig over online. Wederom ziet het er in mij ogen degelijk uit, lijkt van een kenner te komen en is voor mij in de buurt. Thoughts?
Nette belt-drive draaitafel van een degelijk Japans merk, hoogstwaarschijnlijk "made by CEC" de Japanse OEM belt-drive draaitafelbouwer. Ik zou bij belt-drive alleen eerder voor een handmatige speler of halfautomaat gaan, dat past meer. Ook een beetje duur voor een Japanse belt-drive automaat imo, maar goed deze zie je niet zo vaak en dat telt ook.

Maak je niet al te druk over verkrijgbare onderdelen van platenspelers van 40 jaar oud... Op een snaar (bij belt-drive), lampje of soms een condensator, torretje na zal een standaard Japanner meestal niet veel nodig hebben.

Ja van sommige Duals zijn nog steeds onderdelen verkrijgbaar, maar dat is ook hard nodig met dat ingewikkelde automatische mechaniek van ze. Dan krijg je te maken met slijtende steuerpimpels (rubber tepels), oxiderende elementhouders, inzakkende contragewichten etc. En natuurlijk een snaar of idler-wheel, uitzonderingen daargelaten (o.a. de Dual 701 en 704) ;)

• Igor92
Cap schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Nette belt-drive draaitafel van een degelijk Japans merk, hoogstwaarschijnlijk "made by CEC" de Japanse OEM belt-drive draaitafelbouwer. Ik zou bij belt-drive alleen eerder voor een handmatige speler of halfautomaat gaan, dat past meer. Ook een beetje duur voor een Japanse belt-drive automaat imo, maar goed deze zie je niet zo vaak en dat telt ook.

Maak je niet al te druk over verkrijgbare onderdelen van platenspelers van 40 jaar oud... Op een snaar (bij belt-drive), lampje of soms een condensator, torretje na zal een standaard Japanner meestal niet veel nodig hebben.

Ja van sommige Duals zijn nog steeds onderdelen verkrijgbaar, maar dat is ook hard nodig met dat ingewikkelde automatische mechaniek van ze. Dan krijg je te maken met slijtende steuerpimpels (rubber tepels), oxiderende elementhouders, inzakkende contragewichten etc. En natuurlijk een snaar of idler-wheel, uitzonderingen daargelaten (o.a. de Dual 701 en 704) ;)
Ik denk dat ik er gewoon voor ga, kan hem voor €100 ophalen. Ik heb wel vertrouwen in de verkoper. Ik denk dat de geluidskwaliteit toch eerder beperkt wordt door mijn versterker en/of speakers op het moment, dat zijn ook oudjes.

Vanavond meteen maar een plaatje of 2 online bestellen. *Correctie , 4*
't is een mooi ogend spelertje met die slim-line combinatie van houtfineer en zilver. Het acryl van de kap is een beetje vergeeld (dat zie je op de overgangen) maar dat is nauwelijks te voorkomen.

• pman63
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:18
Sneezzer schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:14:

Ik ben nu wel om, voor thuis is dit echt een mooie manier om rust te krijgen. Nu nog een goede platenzaak in de omgeving van Apeldoorn zoek (Plato hebben we natuurlijk, maar ik weet eigenlijk geen tweede winkel voor platen).
Helaas, Mansion24 met Plato inhouse is de enige (wel een gratis drankje bij je aankoop), ik noem Mediamarkt en Aldi nu niet echt platenwinkels. Verder kun je in Deventer en Arnhem natuurlijk nog terecht of er in Zutphen iets zit is me niet bekend.
silverball schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:53:
[...]

[...]
@Wimmel heeft mij ooit eens een prima adres gegeven om aan onderdelen te komen: Dualfred.de...
Je zou hier ook eens kunnen kijken...

Mij heeft dat adres goed geholpen... Ik had namelijk motor lager beugels nodig voor mijn Dual 1226... De lager beugels los had hij niet meer, maar een complete motor voor 150 volt gebiedt was nog voorradig... Dit was bij mij de oplossing: lagerbeugels van de 150 volt motor afgehaald en overgeheveld naar mijn 230 volt stator om die motor weer op geknapt te krijgen... :)

Dat is trouwens wel een aandachtspunt: die lagerbeugels zijn van ZAMAC gemaakt en willen nog wel eens vergaan... ;)

• silverball

silverball

Professioneel Hapsnurker

rcor schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 00:33:
[...]

@Wimmel heeft mij ooit eens een prima adres gegeven om aan onderdelen te komen: Dualfred.de...
Je zou hier ook eens kunnen kijken...
Tnx! Hij lijkt over het algemeen wel wat minder solide in elkaar te zitten dan mijn lenco's, dus ik moet nog even bedenken of ik hem ga repareren of niet.
[...]

Belofte maakt schuld dus even gekeken in een straal van 15km, het viel me niet echt mee maar hier een paar links van een paar spelers die op het oog in goede staat lijken en je platen niet stuk maken. Als je ze bekijkt, welke spreken je aan en waarom?

Belt drive:
Klassieke (70's) Sony PS-1150, typisch Sony met die J-arm, lijkt in goede staat maar wil er mogelijk teveel geld voor.
Dual CS503.2 Klassieke Dual met low mass arm.
Dual CS 505-1 Nog een Klassieke Dual.
Thorens TD 166 Mk II Goedkopere versie van de bekende TD-160.
Klassieke Marlux MX-146 met S-arm. Betaalbaar.
Klassieke (70's) Philips 312 low mass arm. Model met geveerd subchassis (plateau/arm), moet je van houden en veren afstellen zodat het plateau horizontaal staat kan werk opleveren.
Philips AF 887 Jawel een Philips maar wel een goeie, destijds top of the line. Low mass.
Weer een nette Philips uiteraard weer met low mass arm.

Direct drive:
Dual 704 De beste van het stel, wellicht voor een redelijke prijs te bemachtigen.
Technics SL-5210 Op zich een hele fijne Technics, vraagprijs alleen wel een stuk te hoog.
Sony PS-434 Fijne Sony volautomaat met goede quartz motor en fijne J-arm, had mijn vader vroeger. Betaalbaar.
Nette Pioneer PL-720 low mass arm. Betaalbaar.
(Sharp) Optonica RP-5200 low mass arm. Nette staat zo te zien, wel al te hoog overboden.
Sansui FR-D25 Voor als je heel goedkoop wil en je van een gokje houdt. :) Naald ontbreekt, werking verder onduidelijk maar wel voor 10 euro een platenspeler met direct drive en s-arm die qua technisch ontwerp je platen in ieder geval niet stuk maakt.

Cap wijzigde deze reactie 01-02-2019 19:42 (4%)

• MM99

MM99

That is the way I am!

Cap schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:38:
[...]

Belofte maakt schuld dus even gekeken in een straal van 15km, het viel me niet echt mee maar hier een paar links van een paar spelers die op het oog in goede staat lijken en je platen niet stuk maken. Als je ze bekijkt, welke spreken je aan en waarom?

Belt drive:
Klassieke (70's) Sony PS-1150, typisch Sony met die J-arm, lijkt in goede staat maar wil er mogelijk teveel geld voor.
Dual CS503.2 Klassieke Dual met low mass arm.
Dual CS 505-1 Nog een Klassieke Dual.
Thorens TD 166 Mk II Goedkopere versie van de bekende TD-160.
Klassieke Marlux MX-146 met S-arm. Betaalbaar.
Klassieke (70's) Philips 312 low mass arm. Model met geveerd subchassis (plateau/arm), moet je van houden en veren afstellen zodat het plateau horizontaal staat kan werk opleveren.
Philips AF 887 Jawel een Philips maar wel een goeie, destijds top of the line. Low mass.
Weer een nette Philips uiteraard weer met low mass arm.

Direct drive:
Dual 704 De beste van het stel, wellicht voor een redelijke prijs te bemachtigen.
Technics SL-5210 Op zich een hele fijne Technics, vraagprijs alleen wel een stuk te hoog.
Sony PS-434 Fijne Sony volautomaat met goede quartz motor en fijne J-arm, had mijn vader vroeger. Betaalbaar.
Nette Pioneer PL-720 low mass arm. Betaalbaar.
(Sharp) Optonica RP-5200 low mass arm. Nette staat zo te zien, wel al te hoog overboden.
Sansui FR-D25 Voor als je heel goedkoop wil en je van een gokje houdt. :) Naald ontbreekt, werking verder onduidelijk maar wel voor 10 euro een platenspeler met direct drive en s-arm die qua technisch ontwerp je platen in ieder geval niet stuk maakt.
Wow!! :D _/-\o_ Dank je wel!!!

Ik heb snel even op alle links geklikt, maar ik zal komende weekend allemaal rustig één voor één bekijken.

Wat denk je dat voor de Dual 704 een mooie prijs is om te bieden?

• mr_petit
Als die dual in goede, werkende staat is (stofkap moet gaaf zijn, of je moet willen polijsten, maar iig geen scheuren), toonarm moet bij automatische afslag goed teruggaan naar de ruststand (potentieel steuerpimpelprobleem), en de naald is ook in goede staat, dan is ie m.i. minimaal 200e waard.

Ik zou zelf niet voor de philips 312 of de dual 505 gaan.

En voor de rest de spelers goed uittesten: werkt de afslag goed, werken de scharnieren van de stofkap goed (blijft de stofkap omhoog staan), is de stofkap scheurvrij/in goede staat etc etc.

mr_petit wijzigde deze reactie 02-02-2019 01:38 (30%)

musicfreak schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:59:
Vraagje: de brorstels van mijn (2e hands gekochte) Knosti Disco antistat reingingssteem zijn vies.
Heeft iemand hier ervaring met het reinigen van de borstels? Hoe heb je dat gedaan, met welk middel?

De borstels van de 2e generatie Disco antistat zijn vervangbaar (er is voor deze nieuwe versie ook een set reserveonderdelen te koop). Bij de 1e generatie kan dit volgens mij niet, het is mij althans nog niet gelukt ze te verwijderen.
Als je een vaatwasser hebt gewoon mee laten draaien. Afwasborstels gaan hier 1 keer per week mee in het proces. Die komen er als nieuw uit.

• Vintage1967
musicfreak schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:59:

Ik heb ook de eerste generatie. Die borstels zijn niet te vervwijderen, dat is mij tenminste ook nog niet gelukt.
Ondanks dat ik er al 6 a 700 schijven mee heb gewassen, zijn de borstels bjj mjn Knosti nog niet vuil te noemen. Dus volgens mij ben ik ook op een gegeven moment aan een hele nieuwe Knosti toe.

Edit: had de laatste reactie met de tip van @Mrs Redhawk nog niet gelezen :+ . Dat ga ik zeker een keer proberen. Thx.

Vintage1967 wijzigde deze reactie 02-02-2019 09:16 (6%)

Je moet goed bedenken wat je wil.

Zo'n direct drive Sony of Pioneer is echt stappen vooruit ten opzichte van wat je nu hebt en kost je waarschijnlijk enkele tientjes. Je kan er alles mee afspelen wat je wilt en ze zullen beter klinken dan de Ion + maken je platen niet stuk. Ze zien er goed uit dus er is goede kans dat ze prima werken, maar blijkt zo'n ding dan toch een probleempje te hebben dan is dat niet het einde van de wereld gezien die paar tientjes, en vaak is het redelijk eenvoudig op te lossen. Die belt drive Sony vind ik ook een leuke, 80 euro in goed werkende staat zou ik er nog wel voor over hebben. Het lijkt alleen alsof er hier van het internet geplukte fotootjes voor gebruikt zijn, dus de staat is afwachten.

Zo'n Dual 704 is echt een goed ding maar je betaalt er ook voor. En ook die kan natuurlijk een probleempje hebben. Misschien wil de man akkoord gaan als je direct een bod doet wat een stuk hoger ligt dan het huidige, ik zou gaan voor 150 euro. Ik heb de mijne in 2016 in ieder geval voor een stuk minder verkocht. ;)

Alles staat of valt met de uiterlijke en niet te vergeten, technische staat. Als leek ben je minder in staat om problemen te constateren (en op te lossen). Als je er tijd in wil steken en wilt leren dan hoeft dat geen probleem te zijn.
mr_petit schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 01:26:
Als die dual in goede, werkende staat is (stofkap moet gaaf zijn, of je moet willen polijsten, maar iig geen scheuren), toonarm moet bij automatische afslag goed teruggaan naar de ruststand (potentieel steuerpimpelprobleem), en de naald is ook in goede staat, dan is ie m.i. minimaal 200e waard.

Ik zou zelf niet voor de philips 312 of de dual 505 gaan.

En voor de rest de spelers goed uittesten: werkt de afslag goed, werken de scharnieren van de stofkap goed (blijft de stofkap omhoog staan), is de stofkap scheurvrij/in goede staat etc etc.
De 312 en 505 zijn mijn favorieten ook zeker niet maar voor de meeste mensen is het goed genoeg, en hou je van de Philips of Dual look... een plaatje kan je er zeker op draaien.

Andere tips: handmatig de arm boven de plaat zetten en kijken hoe de armlift op en neer gaat, goed luisteren of het plateau niet aanloopt bij het draaien (zonder muziek dus ;)), en de arm op lagerschade controleren. Dwz de arm bij de armbuis tussen duim en wijsvinger nemen en heel voorzichtig ;) een beetje in de lengterichting van de armbuis voelen of er speling op zit door zachtjes ;) te trekken/duwen. Arm niet boven de plaat uiteraard, maar in de rusttoestand. Een heel klein beetje speling is vaak niet te voorkomen, zeker bij de goedkopere draaitafels, maar rammelt het echt dan is het wsch foute boel. Uitzonderingen als een SME arm met meslager daargelaten natuurlijk, maar die zitten in een prijsklasse waar je toch niet naar gaat kijken. :P

Cap wijzigde deze reactie 02-02-2019 11:36 (55%)

• GiLeX
  • Niet online
Q-up (and running) _O-

Nu alleen nog een beetje spelen met de afstelling van de lifter je kan zowel triggerforce als ook liftforce afstellen.
Het was net iig nog standje "arm bijna naar plafond gekatapulteerd" maar met een beetje spelen er mee en inmiddels is het een keurig wipje ;)

• Jorgen
@GiLeX Beetje dit idee?

O-)

• GiLeX
  • Niet online
@Jorgen zo ongeveer inderdaad :+ _O-

Kortom goed afstellen is wel van belang bij de Q-Up.
Ik heb de Q-up zonder voetje op de Debut zitten. Afhankelijk van arm hoogte kan je de bijgeleverde voetjes gebruiken. Bij sommige spelers zal je zelfs de voetjes moeten combineren om op de juiste hoogte te komen denk ik.

• ThijsM
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:01
Na lang wachten, bijna 2 maand, is mijn pakketje vanuit Duitsland eindelijk bezorgd via DHL. Een nieuwe Ortofon OM30 Super voor een Dual 704.
Ingesteld, aangesloten en spelen maar.
Mooi stereo beeld, strakke punch, stemmen klinken helder. Eindelijk verlost van de Ssssss klanken.
Straks maar even naar de lokale platenzaak.... Ik weet wel wat ik vanavond doe!
GiLeX schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:55:
Q-up (and running) _O-
[Afbeelding: Q-up]

Nu alleen nog een beetje spelen met de afstelling van de lifter je kan zowel triggerforce als ook liftforce afstellen.
Het was net iig nog stanjde "arm bijna naar plafond gekatapulteerd" maar met een beetje spelen er mee en inmiddels is het een keurig wipje ;)
:) Als het werkt werkt het, niet meer aankomen. Je zal er veel plezier van hebben.

Ik had ooit een Thorens TD160 maar kon echt niet tegen het ontbreken van een automatische afslag. Technics SL-1200MK2 idem dito. Naar de platenspeler rennen om de uitloopgroef voor te zijn... :X Vervolgens ook zo'n Q-up lifter geprobeerd maar ik vond het zelf maar een houtje-touwtje oplossing. Daarom de TD160 verwisseld voor een TD145 (oftewel een TD160 met ingebouwde auto-lift :)), dat beviel een stuk beter.

Op zich natuurlijk een meer dan prima speler, maar uiteindelijk werd ik moe van dat gedoe met de uiteindelijk toch weer oprekkende snaar met als gevolg snelheidsverloop. Plus het moeizaam wisselen tussen 33 en 45 rpm. Uiteindelijk toch naar direct drive gegaan, uiteraard met automatische afslag en sindsdien niet meer teruggekeken. :*)

Cap wijzigde deze reactie 02-02-2019 14:17 (4%)

• Jorgen
@Cap Is het schadelijk voor naald of plaat om hem erin te laten draaien? Heb wel eens dat ik na een half uurtje of langer ineens denk "hé de muziek is op" en dan is mijn plaat dus al een tijdje voor joker aan het rondjes draaien.

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Voor de plaat lijkt het me niet schadelijk, er zit (enkele uitzonderingen gelaten) toch geen muziek in de uitloopgroef. De naald doet natuurlijk wat zinloze speelminuten, maar zelf zou ik er niet wakker van liggen...

You don't need eyes to see, you need vision

• MM99

MM99

That is the way I am!

Cap schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:18:
Je moet goed bedenken wat je wil.

Zo'n direct drive Sony of Pioneer is echt stappen vooruit ten opzichte van wat je nu hebt en kost je waarschijnlijk enkele tientjes. Je kan er alles mee afspelen wat je wilt en ze zullen beter klinken dan de Ion + maken je platen niet stuk. Ze zien er goed uit dus er is goede kans dat ze prima werken, maar blijkt zo'n ding dan toch een probleempje te hebben dan is dat niet het einde van de wereld gezien die paar tientjes, en vaak is het redelijk eenvoudig op te lossen. Die belt drive Sony vind ik ook een leuke, 80 euro in goed werkende staat zou ik er nog wel voor over hebben. Het lijkt alleen alsof er hier van het internet geplukte fotootjes voor gebruikt zijn, dus de staat is afwachten.

Zo'n Dual 704 is echt een goed ding maar je betaalt er ook voor. En ook die kan natuurlijk een probleempje hebben. Misschien wil de man akkoord gaan als je direct een bod doet wat een stuk hoger ligt dan het huidige, ik zou gaan voor 150 euro. Ik heb de mijne in 2016 in ieder geval voor een stuk minder verkocht. ;)

Alles staat of valt met de uiterlijke en niet te vergeten, technische staat. Als leek ben je minder in staat om problemen te constateren (en op te lossen). Als je er tijd in wil steken en wilt leren dan hoeft dat geen probleem te zijn.

[...]

De 312 en 505 zijn mijn favorieten ook zeker niet maar voor de meeste mensen is het goed genoeg, en hou je van de Philips of Dual look... een plaatje kan je er zeker op draaien.

Andere tips: handmatig de arm boven de plaat zetten en kijken hoe de armlift op en neer gaat, goed luisteren of het plateau niet aanloopt bij het draaien (zonder muziek dus ;)), en de arm op lagerschade controleren. Dwz de arm bij de armbuis tussen duim en wijsvinger nemen en heel voorzichtig ;) een beetje in de lengterichting van de armbuis voelen of er speling op zit door zachtjes ;) te trekken/duwen. Arm niet boven de plaat uiteraard, maar in de rusttoestand. Een heel klein beetje speling is vaak niet te voorkomen, zeker bij de goedkopere draaitafels, maar rammelt het echt dan is het wsch foute boel. Uitzonderingen als een SME arm met meslager daargelaten natuurlijk, maar die zitten in een prijsklasse waar je toch niet naar gaat kijken. :P
De Dual 704 eigenaar wilt er minimaal 175 euro voor hebben. Bedrag is eigenlijk geen groot probleem, maar dat het geheel handmatig is, zie ik beetje tegen op.
Om die reden ga ik kijken of ik de Sony PS-434 kan halen. De eigenaar bied ook 3 maanden garantie en geeft aan dat de naald nieuw vervangen is.

Dankzij al jullie input heb ik beetje voor me zelf half besloten nu inderdaad voor een tweedehands speler te gaan die platen niet kapot maakt en dat als blijkt dat ik na een jaar nog steeds platen blijf luisteren, dat ik voor een leuke nieuwe ga.
MM99 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:25:
[...]

De Dual 704 eigenaar wilt er minimaal 175 euro voor hebben. Bedrag is eigenlijk geen groot probleem, maar dat het geheel handmatig is, zie ik beetje tegen op.
Om die reden ga ik kijken of ik de Sony PS-434 kan halen. De eigenaar bied ook 3 maanden garantie en geeft aan dat de naald nieuw vervangen is.

Dankzij al jullie input heb ik beetje voor me zelf half besloten nu inderdaad voor een tweedehands speler te gaan die platen niet kapot maakt en dat als blijkt dat ik na een jaar nog steeds platen blijf luisteren, dat ik voor een leuke nieuwe ga.
Maar houdt wel rekening met het feit dat alle betaalbare nieuwe spelers absoluut niet perse beter zijn dan die Sony... Om echt een betere speler te krijgen zul je dus echt serieus veel geld neer moeten leggen...

Mijn tip als je wilt upgraden in de toekomst: kijk naar goede tweedehands spelers van bijv. Thorens...

Ik heb zelf de TD-318MKI en dat is gewoon een top speler... Je betaalt er tegenwoordig snel 250 euro voor zonder revisie, maar die zijn wel echt een flinke duit beter dan die Sony

• MM99

MM99

That is the way I am!

rcor schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 23:23:
[...]

Maar houdt wel rekening met het feit dat alle betaalbare nieuwe spelers absoluut niet perse beter zijn dan die Sony... Om echt een betere speler te krijgen zul je dus echt serieus veel geld neer moeten leggen...

Mijn tip als je wilt upgraden in de toekomst: kijk naar goede tweedehands spelers van bijv. Thorens...

Ik heb zelf de TD-318MKI en dat is gewoon een top speler... Je betaalt er tegenwoordig snel 250 euro voor zonder revisie, maar die zijn wel echt een flinke duit beter dan die Sony
De TD-318MKI ziet er mooi uit! Wat maakt het flink betere speler dan de Sony ps-434? Leest het meer detail uit de platen en klinkt muziek daardoor beter?

Als ik na een jaar nog leuk vind om platen te luisteren, ben ik zeker bereid om flink meer uit te geven. Ik kwam dit tegen wat wel leuk en goed uitziet. Alleen gezien het nog niet eens uit, weet ik niet of het wat is.
https://miniot.com/collections/wheel
MM99 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:25:
[...]

Als je een goed gevoel hebt bij de Sony PS-434 zou ik daar langs gaan om eens te kijken of het wat voor je is.

Overigens is de Dual 704 niet geheel handmatig: bij het bewegen van de arm naar de plaat begint het plateau vanzelf te draaien, en aan het eind van de plaat komt de arm omhoog en schakelt de speler af. En vergis je niet, een nieuwe platenspeler moet echt van hele goede huize komen om de afspeelkwaliteiten van de Dual 704 te verbeteren. Dan praten we niet over enkele honderden euro's. ;)
MM99 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 23:58:
[...]

De TD-318MKI ziet er mooi uit! Wat maakt het flink betere speler dan de Sony ps-434? Leest het meer detail uit de platen en klinkt muziek daardoor beter?

Als ik na een jaar nog leuk vind om platen te luisteren, ben ik zeker bereid om flink meer uit te geven. Ik kwam dit tegen wat wel leuk en goed uitziet. Alleen gezien het nog niet eens uit, weet ik niet of het wat is.
https://miniot.com/collections/wheel
De basis voor meer detail uit de platen en muziek halen wordt veelal bepaald door de lagering van de arm en voor het grootste deel door de naald en het element...

Waar je wel winst uit kunt gaan halen door een andere speler te kopen is dus de betere arm + arm lagering, betere demping omdat er in duurdere spelers door de fabrikant in geïnvesteerd is...

Gewicht zegt niet altijd alles, maar vaak is het wel zo dat een speler met een hoog gewicht meer metaal en dempende materialen bevat...

De demping kun je zelf eenvoudig testen: tik op de behuizing tijdens het spelen van de plaat... Bij lichte spelers die vaak geen dempende materialen hebben hoor je die tik via de speakers heel duidelijk terug...

Des te beter de demping, des te minder hard hoor je die tik... Bij een Thorens (als ook enkele philips en dual platen spelers) is een geveerde subchassis toegepast om de toon arm en draaiplateau te ontkoppelen van de motor... Daarnaast is het draaiplateau flink zwaar waardoor de motor moeite moet doen om 'm te laten rond draaien en dat zorgt dan weer voor een stabielere toerental (in vak term: wow & flutter)...

Zo'n Thorens weegt dan ook ruim 10 kilo (zie ook de specs op Vinylengine ) en je kunt er veel zelf aan tweaken... Maar is ook onderhouds gevoeliger dan die Sony (vandaar ook geen geschikte speler voor een starter)...

Maar vergis je niet, zoals gezegd gewicht zegt niet alles, ik heb ook een Mc Crypt DJ-2650B gehad, een zeer goedkope (lees: € 100,- kostende) speler die ook 10KG woog... Maar dat gewicht werd niet bereikt door dempende materialen, maar door een dikke metalen plaat op de plastic bodem om zo te voorkomen dat de speler verschuift tijdens gebruik... :)

rcor wijzigde deze reactie 03-02-2019 09:32 (4%)

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17-02 10:07
Mrs Redhawk schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:12:
Als je een vaatwasser hebt gewoon mee laten draaien. Afwasborstels gaan hier 1 keer per week mee in het proces. Die komen er als nieuw uit.
Vaatwasser > check :)
Maar jij zet de complete Knosti bak inclusief borstels dus op de kop in de vaatwasser? Even voor de zekerheid, voordat ik het ding naar z'n grootje help...

Mijn platencollectie op Discogs

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 22:25
rcor schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:24:
[...]

Waar je wel winst uit kunt gaan halen door een andere speler te kopen is dus de betere arm + arm lagering, betere demping omdat er in duurdere spelers door de fabrikant in geïnvesteerd is...

Gewicht zegt niet altijd alles, maar vaak is het wel zo dat een speler met een hoog gewicht meer metaal en dempende materialen bevat...

De demping kun je zelf eenvoudig testen: tik op de behuizing tijdens het spelen van de plaat... Bij lichte spelers die vaak geen dempende materialen hebben hoor je die tik via de speakers heel duidelijk terug...

Des te beter de demping, des te minder hard hoor je die tik... Bij een Thorens (als ook enkele philips en dual platen spelers) is een geveerde subchassis toegepast om de toon arm en draaiplateau te ontkoppelen van de motor... Daarnaast is het draaiplateau flink zwaar waardoor de motor moeite moet doen om 'm te laten rond draaien en dat zorgt dan weer voor een stabielere toerental (in vak term: wow & flutter)...

Zo'n Thorens weegt dan ook ruim 10 kilo (zie ook de specs op Vinylengine ) en je kunt er veel zelf aan tweaken... Maar is ook onderhouds gevoeliger dan die Sony (vandaar ook geen geschikte speler voor een starter)...

Maar vergis je niet, zoals gezegd gewicht zegt niet alles, ik heb ook een Mc Crypt DJ-2650B gehad, een zeer goedkope (lees: € 100,- kostende) speler die ook 10KG woog... Maar dat gewicht werd niet bereikt door dempende materialen, maar door een dikke metalen plaat op de plastic bodem om zo te voorkomen dat de speler verschuift tijdens gebruik... :)
Net voor de aardigheid een tik gegeven aan mijn (eerste en net aangeschafte) Philips 222, ik moest harder tikken dan ik dacht voordat ik het hoorde. En inderdaad deze heeft een subframe.

Nu ik heb een aantal dagen gebruik ben ik door onder de indruk van deze machine, en dat voor een paar tientjes. Vroeger moest ik niets van Philips hebben maar dit vind ik toch echt wel mooi.

Nu nog een (een zelfde?) platenspeler voor de hobby kamer.

Sneezzer wijzigde deze reactie 03-02-2019 09:43 (3%)

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Sneezzer schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:38:
[...]

Net voor de aardigheid een tik gegeven aan mijn (eerste en net aangeschafte) Philips 222, ik moest harder tikken dan ik dacht voordat ik het hoorde. En inderdaad deze heeft een subframe.

Nu ik heb een aantal dagen gebruik ben ik door onder de indruk van deze machine, en dat voor een paar tientjes. Vroeger moest ik niets van Philips hebben maar dit vind ik toch echt wel mooi.

Nu nog een (een zelfde?) platenspeler voor de hobby kamer.
Een normaal mens tikt uiteraard niet op de behuizing van zijn platen speler tijdens het platen draaien, maar het ging mij om de illustratie om de demping aan te tonen...

De Philips 22GA222 die jij hebt is een hele mooie speler... Hij is, als ik het goed heb, de opvolger van de legendarische vissenoog serie platen speler (Philips 22GA212)... Dit schijnt na wat ik vernomen heb de laatste echte goede kwaliteits speler te zijn van Philips... Daarna kwam er meer en meer plastic er in bij Philips wat de kwaliteit van de spelers niet ten goede kwam...

Zelf heb ik een Aristona speler gehad (Aristona AR8525), cadeautje van mijn Opa in 1995 die 'm weg deed... Helaas defect gegaan en destijds weggegooid (jaartal 2000 volgens mij)... Dit was eigenlijk een Philips speler (de Philips 22GA108 om precies te zijn) die ook onder het sub-merk Aristona werd verkocht...

Deze had al wat meer plastic, dan mij bijv. die van jou (met name de bodem)...

Zelf zit ik te dubben of ik die Philips 22GA212 nog eens op de kop ga tikken ergens... Dit omdat ik binnenkort een Philips 22RH720 vissenoog serie receiver ga ophalen bij MFB-freaks (die momenteel voor mij gereviseerd wordt)...

Ik kijk naar dat laatste zeker uit en zal ook echt foto's gaan posten in het gebruik je nog vintage audio apparatuur deel 2... :) Enfin, zo'n 22GA212 past gewoon super mooi bij die receiver en maakt het ook een geheel...

rcor wijzigde deze reactie 03-02-2019 10:16 (12%)

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19-02 17:18
Nu alweer een tijdje op zoek geweest naar een nieuwe draaitafel.. heb wat zaken/mensen bezocht met soms best prijzige geheel gereviseerde TD160 etc met bedragen tot aan 1500 euro.
Maar om de een of andere reden houdt he me tegen om zoveel geld uit te geven aan een speler van 30 jaar oud, waar ik danook nog een upgrade wil doen met de cartidge.

Op dit moment speel ik met een Pro-ject RPM 6 van met een ortofon 2M black.
De tafel heb ik 2de hands gekocht maar begint nu wat kuren te vertonen , daarnaast moet ik steeds de belt verleggen als ik 45 rpm wil draaien (en dan moet het hele plateau eraf). ook vermoed ik dat de naald vervangen moet gaan worden.

Ik wil ongeveer 2K euro investeren in een goede speler met een ortofon black (of gelijkwaardig).

Ik zat te denken aan deze ...

http://www.hifistereo.nl/online_bestellen/11118/product.html

of

https://www.stassen.nl/pl...oustic-solid-classic-wood

Deze wordt wat duurder ivm met het element

Iemand bekend met deze spelers ?

Of een ander goed idee ?

En ik weet dat ik zelf moet gaan luisteren maar het blijft altijd lastig... je hebt in een winkel nu eenmaal niet dezelfde setup als thuis

Tnx

oldsmelly wijzigde deze reactie 03-02-2019 16:43 (13%)

MuziekLiefhebbert

oldsmelly schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:51:
Nu alweer een tijdje op zoek geweest naar een nieuwe draaitafel.. heb wat zaken/mensen bezocht met soms best prijzige geheel gereviseerde TD160 etc met bedragen tot aan 1500 euro.
Maar om de een of andere reden houdt he me tegen om zoveel geld uit te geven aan een speler van 30 jaar oud, waar ik danook nog een upgrade wil doen met de cartidge.

Op dit moment speel ik met een Pro-ject RPM 6 van met een ortofon 2M black.
De tafel heb ik 2de hands gekocht maar begint nu wat kuren te vertonen , daarnaast moet ik steeds de belt verleggen als ik 45 rpm wil draaien (en dan moet het hele plateau eraf). ook vermoed ik dat de naald vervangen moet gaan worden.

Ik wil ongeveer 2K euro investeren in een goede speler met een ortofon black (of gelijkwaardig).

Ik zat te denken aan deze ...

http://www.hifistereo.nl/online_bestellen/11118/product.html

of

https://www.stassen.nl/pl...oustic-solid-classic-wood

Deze wordt wat duurder ivm met het element

Iemand bekend met deze spelers ?

Of een ander goed idee ?

En ik weet dat ik zelf moet gaan luisteren maar het blijft altijd lastig... je hebt in een winkel nu eenmaal niet dezelfde setup als thuis

Tnx
Deze Thorens TD-318MKI is erg interessant:
https://link.marktplaats.nl/m1365093391

Even servicen en je Ortofon 2M black overzetten... Dan: genieten maar! Absoluut verantwoorde aanschaf met redelijk veel tweak mogelijkheden... Ik kan je wel een link sturen naar een oud bericht van mij waarin ik duidelijk omschreven heb wat er met mijn Thorens allemaal is gedaan door Dr. Thorens...

Eens, dat is een interessant aanbod. Als dat aanbod voor 1500 euro een (of andere variant van) de Thorens TD-160 betreft dan zou ik zeggen nee ...hoe mooi ie ook overgespoten en opgepoetst is. Maar goed, ik weet dat ik niet van mezelf uit moet gaan, er is een publiek voor de Thorensen van Arti.

Cap wijzigde deze reactie 03-02-2019 17:28 (4%)

• MM99

MM99

That is the way I am!

Vanavond ga ik zowel naar de Dual 704 als Sony PS-434 kijken. Beide zijn op 5 minuten rijden van elkaar. Iemand tips? Zal ik een eigen plaat meenemen?
MM99 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:04:
Vanavond ga ik zowel naar de Dual 704 als Sony PS-434 kijken. Beide zijn op 5 minuten rijden van elkaar. Iemand tips? Zal ik een eigen plaat meenemen?
Zelf een plaat meenemen die eventueel beschadigd mag raken is altijd een goed idee...

Verder:
- Loopt de speler stabiel zonder al te veel wow en flutter? Zo ja, loopt hij bij zowel 45 als 33 toeren op de correcte snelheid?
- Beweegt de toonarm vloeiend zonder te haperen? bij een haperende toonarm absoluut de speler niet kopen... Er is een kans dat de lagering dan versleten is of door lompigheid veel geleden heeft en da's een dure reparatie...
- Is de bekabeling in goede staat (lees geen breuken, bloot liggende delen, soepel en geen corrosie op de tulp / din stekker)
- Tijdens het afspelen van de plaat: zijn er veel slissende s-klanken hoorbaar? (lees: dit kan een verkeerde afstelling van het element zijn, maar gezien de leeftijd van de spelers moet je ook rekening houden met een versleten naald)...
- Werking toonarm lift: zakt de arm nog rustig naar de plaat of lijkt het een vallende baksteen? Dat laatste duid vaak aan dat er onderhoud gepleegd moet worden aan het arm lift mechaniek en de naald vindt zo'n harde val ook niet leuk...
- De optische staat: een net ogende speler is vaak ook goed mee omgegaan en de kans dat er technisch dan grote mankementen zijn zullen dan ook kleiner zijn...

Daar beiden direct drive spelers zijn hoef je niet naar de staat van de aandrijfsnaar te kijken (die glad en uitgerekt kan zijn), dus dat scheelt weer...

Ik zal vast wel iets vergeten zijn, maar dit zijn wel de belangrijkste punten... :)

Ik zou zeggen SUCCES vanavond! d:)b

@Cap Eigenlijk best raar dat we dit een interesant aanbod vinden... Zo'n 15 jaar terug kocht je zo'n Thorens TD-318MKI waarschijnlijk voor € 50,- met wat zoeken bij een kringloop omdat niemand ze wilde... :P In het huidige landschap is dit inderdaad een nette schappelijke prijs... :) Wat is er toch veel veranderd voor de platen hobbyisten...

rcor wijzigde deze reactie 03-02-2019 18:56 (17%)

• MM99

MM99

That is the way I am!

rcor schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:46:
[...]

Zelf een plaat meenemen die eventueel beschadigd mag raken is altijd een goed idee...

Verder:
- Loopt de speler stabiel zonder al te veel wow en flutter? Zo ja, loopt hij bij zowel 45 als 33 toeren op de correcte snelheid?
- Beweegt de toonarm vloeiend zonder te haperen? bij een haperende toonarm absoluut de speler niet kopen... Er is een kans dat de lagering dan versleten is of door lompigheid veel geleden heeft en da's een dure reparatie...
- Is de bekabeling in goede staat (lees geen breuken, bloot liggende delen, soepel en geen corrosie op de tulp / din stekker)
- Tijdens het afspelen van de plaat: zijn er veel slissende s-klanken hoorbaar? (lees: dit kan een verkeerde afstelling van het element zijn, maar gezien de leeftijd van de spelers moet je ook rekening houden met een versleten naald)...
- Werking toonarm lift: zakt de arm nog rustig naar de plaat of lijkt het een vallende baksteen? Dat laatste duid vaak aan dat er onderhoud gepleegd moet worden aan het arm lift mechaniek en de naald vindt zo'n harde val ook niet leuk...
- De optische staat: een net ogende speler is vaak ook goed mee omgegaan en de kans dat er technisch dan grote mankementen zijn zullen dan ook kleiner zijn...

Daar beiden direct drive spelers zijn hoef je niet naar de staat van de aandrijfsnaar te kijken (die glad en uitgerekt kan zijn), dus dat scheelt weer...

Ik zal vast wel iets vergeten zijn, maar dit zijn wel de belangrijkste punten... :)

Ik zou zeggen SUCCES vanavond! d:)b

@Cap Eigenlijk best raar dat we dit een interesant aanbod vinden... Zo'n 15 jaar terug kocht je zo'n Thorens TD-318MKI waarschijnlijk voor € 50,- met wat zoeken bij een kringloop omdat niemand ze wilde... :P In het huidige landschap is dit inderdaad een nette schappelijke prijs... :) Wat is er toch veel veranderd voor de platen hobbyisten...
Thanks voor de tips! Ik ga ze meenemen straks. En hopelijk kom ik straks terug met mooie foto's :D

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik dat over die Thorensen zo lees dan moest ik misschien mijn TD160 MK2 ook maar eens laten revisren. Genruik het ding nooit, maar zo duur kan revisie niet zijn en volgens mij heb ik er ook nog een goed Grado Gold element bij. Mist alleen de kap en mag wel eens schoon. Geen idee wat ie in deze staat waard is, maar die gaat zo over de 150 als ik dat zo lees :)

@oldsmelly zou voor jou natuurlijk ook een insteek kunnen zijn: oudere speler kopen en geheel laten reviseren naar je eigen smaak. Is nog allicht goedkoper dan 1500 euro :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Voor een TD160 MK2 ongereviseerd van zolder moet je dat inderdaad zo kunnen vangen. Met dank aan de opkopers&oppoetsers is het prijsniveau de afgelopen 5 jaar navenant gestegen. ;) Met een goede Grado Gold (onding met zijn gewiebel en bromgevoeligheid :P) erbij brengt ie vast en zeker meer op.

(Laten) reviseren kan je doen maar reken je niet rijk. Het echte geld loopt pas binnen als je er een nieuwe stofkap, gepimpte afdekplaat en een spiegelend gepolijst plateau tegenaan gooit, plus custom vergulde cinch pluggen op de achterzijde. Het geluid wordt er helemaal niks beter van, maar het levert wel geld op want de leek en de snob kopen meestal met hun ogen. :*)

• MM99

MM99

That is the way I am!

Ik ben voor de Sony gegaan. Erg blij mee!
http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/sony-ps434.jpg

De Dual 704 zag er erg mooi uit en ik denk dat het technisch ook erg goed was. Alleen voelde het voor mij niet echt goed aan. De arm was niet 100% goed afgesteld en de verkoper kon niet zeggen wanneer de voor laatst iets van onderhoud was gepleegd, omdat hij het ook tweede hands had gekocht.
De Sony heeft een nieuwe naald en is helemaal nagelopen. Daarnaast heeft de verkoper 3 maanden garantie bij. Voor 65€ vond ik het wel een mooie prijs. Hij gaf zelfs aan van dat als ik na paar weken het als nog niet wil, dat hij het weer terug wilt overnemen voor zelfde bedrag.

Dank je wel iedereen voor alle adviezen. Met speciale dank aan @rcor en @Cap!
rcor zonder jou had ik waarschijnlijk al mijn platen kapot gedraaid hehe en je tips waren zeer nuttig tijdens kopen!
En Cap, nogmaals super bedankt voor het uitzoeken van goede platenspelers voor mij! Ik kan me goed voorstellen dat het veel tijd heeft gekost. Dat is echt super aardig van je!
...en... is ie beter dan je Ion denk je? :)

Goede keuze voor dat geld. Een verassend goede speler, geen gewoon plastic zoals men misschien denkt maar resonantiedempend materiaal. Het is een beetje de grote uitvoering van de PS-P7X platenspeler van de Sony Precise serie.

Voor wie het kan waarderen een kleine lofzang van mijn hieronder. ;)

We schrijven 1979/1980. Hoogtijdagen van Hi-Fi, platenspelers en Sony in het bijzonder.

Enter the Sony PS-434. Mooie linear BSL ('brushless slotless linear') quartz-locked ('crystal lock' oftewel 'X-tal lock' + 'magnedisc') direct drive motor. Goede J-arm met afneembare VL-37G headshell in 80-ies block-look en geïntegreerd MM element. Ook de automatiek is goed verzorgd met elektronische aansturing: alles gaat met gelijkmatige bewegingen en zonder luid geklak. Dan ook nog pitch control met verlichte stroboscoop, een ingebouwd lampje voor plaat en naald en een mooie opbergplek voor de 45 rpm puck. SBMC ('Sony Bulk Mould Compound') resonantiedempende behuizing. In hoogte verstelbare voeten. Slim scharnierende stofkap zodat je het apparaat bijna tegen de muur kan zetten. Bediening met gesloten stofkap. Op en top comfort in eigenwijze Sony styling.

Kortom: een stukje geschiedenis.

Eigenlijk geen geld. :) Wat koop je nieuw aan platenspeler voor 65 euro? Of het dubbele?

Cap wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:24 (63%)

MM99 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 23:09:
Ik ben voor de Sony gegaan. Erg blij mee!
[Afbeelding]

De Dual 704 zag er erg mooi uit en ik denk dat het technisch ook erg goed was. Alleen voelde het voor mij niet echt goed aan. De arm was niet 100% goed afgesteld en de verkoper kon niet zeggen wanneer de voor laatst iets van onderhoud was gepleegd, omdat hij het ook tweede hands had gekocht.
De Sony heeft een nieuwe naald en is helemaal nagelopen. Daarnaast heeft de verkoper 3 maanden garantie bij. Voor 65€ vond ik het wel een mooie prijs. Hij gaf zelfs aan van dat als ik na paar weken het als nog niet wil, dat hij het weer terug wilt overnemen voor zelfde bedrag.

Dank je wel iedereen voor alle adviezen. Met speciale dank aan @rcor en @Cap!
rcor zonder jou had ik waarschijnlijk al mijn platen kapot gedraaid hehe en je tips waren zeer nuttig tijdens kopen!
En Cap, nogmaals super bedankt voor het uitzoeken van goede platenspelers voor mij! Ik kan me goed voorstellen dat het veel tijd heeft gekost. Dat is echt super aardig van je!
Goede keus... Ik zie ook een nette SME aansluiting op de toonarm waar je een andere headshell in kunt plaatsen zodat er een ander element op gemonteerd kan worden.. :o Veel plezier ermee en het was graag gedaan!

Inderdaad, als je eens een beter element wilt dan zet je er een andere headshell met SME aansluiting in en heb je alle keuze. Helaas moet je dan afstand doen van het onderscheidende design van de VL-37G, maar dat offer is het wel waard als de muziek nog beter klinkt.
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True