Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.910 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 09:46

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Bah :+ had m al besteld voordat ik hem hier plaatste , schijnbaar haat de pakketbezorging me tegenwoordig :+

In ander nieuws maar eens een bericht sturen aan een discogsverkoper , zou al lang een pakket binnen hebben moeten hebben, maar nog niets en ook geen briefjes :( aan zijn feedback ligt het imo niet (99,3% postief in engeland , veel 'grading' gezeur)

Edit : hij is volgens discogs wel shipped al 18 december, lijkt me nu toch wel de drukte voorbij , lijkt me niet dat er nog bootshipping bestaat die een maand kan duren, gaat om 8 platen in totaal (singles en grote)

[ Voor 15% gewijzigd door HanG-BuiK-ZwijN op 12-01-2019 13:34 ]

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:16

Pierre

Van nature lui!

Zo na een tijdje weer een mooi aantal leuke dingen per post ontvangen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2VuhKuykg5Ui9q40d08dIXA2/full.jpg

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:43
'Nieuwe' aanwinsten:
The Flying Burrito Brothers - Live in Amsterdam
Pearl Jam - Live in Chigaco 1992
Yes - Relayer ( EX vervanger omdat mijn eigen oude zelf gekochte een vervelende tik heeft )
RSD Herman Brood & His Wild Romance - Rock 'n Roll Junkie / Street op rood vinyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:06
mr_petit schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 02:33:
Gewoon schoonmaken en testen met die olie. Soms is het bij oudere tafels juist goed om dikkere olie te gebruiken.
Ben vanmiddag gelijk maar aan de slag gegaan. Ik heb de armlift afgeveegd met een keukenpapiertje, er zat nauwelijks olie aan. Vervolgens de 300k cSt olie aangebracht, wat nog best lastig was vanwege de dikte. Uiteindelijk een cocktailprikker gebruikt. :) De olie hielp zeker, echter de headshell komt nog niet ver genoeg naar beneden ondanks dat ik de armlift wel zover mogelijk naar beneden had gemonteerd (deze kan je vastzetten met een schroefje).

De twee veertjes die ervoor zorgen dat de lift naar boven en beneden beweegt zitten vrij los. Wellicht zit het probleem hier in? De veer in mijn Pioneer PL-12D zit in ieder geval een stuk strakker.
Ik weet alleen niet hoeveel tijd ik er nog in wil steken aangezien ik de Kenwood niet wil houden, echter als alles werkt dan verkoopt dat toch wat makkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hier weer een kleine uitbreiding van de collectie

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2PFWsKY/pltn7.jpg

U ziet:

Tom Petty : Hypnotic Eye
Neil Young : Live Cow Palace 1986
Billy Joel : Piano Man (MFSL Original Master recording _/-\o_ :9~ )

Wordt weer lekker luisteren

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even relaxen en genieten van de LP's die ik heb... Want veel muziek kopen is één, maar ze luisteren... Daarom nu op de platen speler: John Mayer - Born And Raised:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Or-hSuzpFXdyKZMpSRDbPWLkaWFqNTxgCoOr_hsK4Ii7RaTfnf0_s6v4kx-zoYzzJnosxl9AD8qNcW3pir0gHSJvKqh7cu5vlQ5Xpite3wi-LERN_P7xQ7tstRYlXOBiujC_iErrVA=w2400

@oldsmelly Mooie aanwinsten... Ik neem aan dat die Billy Joel direct als eerste op de draaitafel ligt... MFSL maakt zeer goede persingen en alleen daarom al zet je die als eerste op... Iets met oor orgasme als je naar die kwaliteits LP's van hun luistert.... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 12-01-2019 19:54 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rcor Lekker plaat die John Mayer (ff op spotify gechecked :-) )

Gisteren gelijk de platen door de nokkie heen gehaald en uiteraard geluisterd.

Ik kan een goed vergelijk maken omdat ik ook de originele "pianoman lp heb uit 1974.

De MFSL versie is wederom (ik heb er een aantal) de betere versie al moet ik wel zeggen dat het een subtiel (maar goed hoorbaar) verschil is.

Vooral de stem is wat prominenter aanwezig, zonder dat dit andere aspecten naar de achtergrond weg duwt, de piano is heeft een mooi dynamisch geluid/
De hele plaat klinkt heerlijk helder (de originele klinkt ietwat "doffer").

Kortom een heerlijke plaat met de best mogelijke mastering, dit is waarom ik deze , toch wel dure , platen koop.

Me happy :-)

[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 13-01-2019 08:07 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
rcor schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:43:
Even relaxen en genieten van de LP's die ik heb... Want veel muziek kopen is één, maar ze luisteren... Daarom nu op de platen speler: John Mayer - Born And Raised:
Mee eens. Ik heb me dat laatst ook voorgenomen...........en ik moet me zo beheersen als ik weer van alles voorbij zie komen. Zo veel muziek die ik graag zou willen toevoegen aan mijn verzameling. Ik heb gisteravond de dubbelaar van Joe Bonamassa gewassen en beluisterd. Wat is dat een topper! Veel over gehoord, niets van gehoord. Tot gisteravond dan. Ik ben heel nieuwsgierig geworden naar het live album dat hij samen met Beth Hart heeft gemaakt..........

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:26:
[...]

Mee eens. Ik heb me dat laatst ook voorgenomen...........en ik moet me zo beheersen als ik weer van alles voorbij zie komen. Zo veel muziek die ik graag zou willen toevoegen aan mijn verzameling. Ik heb gisteravond de dubbelaar van Joe Bonamassa gewassen en beluisterd. Wat is dat een topper! Veel over gehoord, niets van gehoord. Tot gisteravond dan. Ik ben heel nieuwsgierig geworden naar het live album dat hij samen met Beth Hart heeft gemaakt..........
Met Joe en Beth kan je bijna niet fout gaan weet ik uit ervaring :-)

Ik heb zelf 6 platen van Beth (al dan niet live met/zonder Joe) maar ik moet wel heel eerlijk toegeven dat haar stem, alhoewel zeer krachtig en allround, mij naa een uurtje luisteren begint te vermoeien.

Kan het niet beter uitleggen dan dat naar sommige stemmen kan je echt de hele avond luisteren en sommige niet.

Vermoed dat dit komt omdat Beth, zeker in haar live optredens, een groot dynamische range heeft en dat vermoeid denk ik sneller dan stemmen die dat wat minder hebben.

Maar goed lekker een uurtje knallen is niks mis mee 8) O-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:26:
[...]

Joe Bonamassa is een van de beste gitaristen van de ietwat jongere generatie bluesrock artiesten... Hij maakt de muziek en tilt het echt naar een hoger en moderner niveau dan dat we gewend zijn / waren van Bluesrock...

Guy Smeets is ook zo'n goede jonge bluesrock artiest... Evenals Sjors Nederlof die ooit deel uit maakte van de band King Mo samen met bluesrock zanger Phil Bee...

Er is wellicht nog hoop voor dit vergeten muziek genre! :) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Joe Bonamassa is een van de beste gitaristen van de ietwat jongere generatie bluesrock artiesten... Hij maakt de muziek en tilt het echt naar een hoger en moderner niveau dan dat we gewend zijn / waren van Bluesrock...

Guy Smeets is ook zo'n goede jonge bluesrock artiest... Evenals Sjors Nederlof die ooit deel uit maakte van de band King Mo samen met bluesrock zanger Phil Bee...

Absoluut mee eens...

Kan bijna niet wachten tot mei , dan zie ik Joe B. live in Carre :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Dankzij het weer een stukje achterstand kunnen inlopen.
Heerlijk bankhangen en gehypnotiseerd* worden door de grijs/wit/zwarte splatter edition van "Design your universe" en de wit/paarse/zwarte splatter edition van "The solace system" van Epica B)

*Vooral als een van deze twee LPs ronddraaien op de platenspeler met de 4 ledjes er op schijnend in de kast 8)

En verder
Delain - Lucidity 10th anniversary edition
Cellar Darling - This is the sound
Within Temptation - Enter

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
oldsmelly schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:09:
[...]

Absoluut mee eens...

Kan bijna niet wachten tot mei , dan zie ik Joe B. live in Carre :-)
Ik heb hem daar al eens gezien. Wereld concert geweest. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zo, weer een paar pondjes lichter :*) , even een pre-order geplaatst:
The Beat: Public Confidential

En deze komt er binnenkort aan:
Joe Jackson: Fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:12
Heb 15 jaar geleden een keer een oude JVC AL-FQ5 gehaald bij de kringloop en die heeft al die jaren bij mijn ouders gestaan.

Vorige week weer opgehaald en voor het eerst nieuwe vinyl besteld in de vorm van het nieuwste album van A Perfect Circle - Eat the Elephant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SRCsnpjSuu6i3iYZP1XMLIX2/full.jpg

Inmiddels besteld:
  • A Perfect Circle - Mer de noms
  • A Perfect Circle - Thirteenth step
  • Within Temptation - Mother Earth
  • Linkin Park - Hybrid theory
  • Nirvana - Nevermind
  • Massive Attack - Protection
en uit de collectie van m'n pa wat Deep Purple, Golden Earring, Joe Satriani en Focus.

Dure hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Alexji schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:23:
Heb 15 jaar geleden een keer een oude JVC AL-FQ5 gehaald bij de kringloop en die heeft al die jaren bij mijn ouders gestaan.

Vorige week weer opgehaald en voor het eerst nieuwe vinyl besteld in de vorm van het nieuwste album van A Perfect Circle - Eat the Elephant

[Afbeelding]

Inmiddels besteld:
  • A Perfect Circle - Mer de noms
  • A Perfect Circle - Thirteenth step
  • Within Temptation - Mother Earth
  • Linkin Park - Hybrid theory
  • Nirvana - Nevermind
en uit de collectie van m'n pa wat Deep Purple, Golden Earring, Joe Satriani en Focus.

Dure hobby ;)
Tof! Waarom niet eerder meegenomen?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:04:
[...]

Tof! Waarom niet eerder meegenomen?
Vergeten dat ik 'm ooit gekocht had :D Collega op 't werk was ook weer begonnen met de vinyl hobby dus ik werd aangespoord om dat ook te doen :)

Even kijken welk element/naald er in deze zit. Moet mij gaan inlezen, heb geen idee of aansluitingen van de elementen universeel zijn en ik hier een betere in kan pluggen of er per se iets van JVC in moet. Fabrikanten kennende zal elke wel een andere type aansluiting hanteren.

Hij klinkt nog erg goed vind ik zelf, maar af en toe hoor ik iets gekraak. Zal eerst eens een setje halen om die LP's goed te reinigen, ook de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:32
rcor schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Ik kende hem niet, maar net even geluisterd. Wat een fantastisch goeie rauwe gitaar. Heerlijk. Mis ik tegenwoordig een beetje :( Gitaarmuziek is een beetje ingedommeld de laatste jaren. Maar dit is heerlijk :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Alexji schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:29:

Even kijken welk element/naald er in deze zit. Moet mij gaan inlezen, heb geen idee of aansluitingen van de elementen universeel zijn en ik hier een betere in kan pluggen of er per se iets van JVC in moet. Fabrikanten kennende zal elke wel een andere type aansluiting hanteren.
https://www.audio-technic...es/cartridges.pl?lang=eng

Hier zie je al dat jij de P mount hebt. Nadeel daarvan is dat er veel minder upgrademogelijkheden zijn dan bij een 1/2 mount. Ook het allignen van de cartridge is bij een P mount onmogelijk.

Begin vast met een account aan te maken op vinylengine.com want daar vind je een wereld aan informatie over draaitafels, cartridges en afstelmogelijkheden.

En als eerste zou ik de naald gaan vervangen, want na 15 jaar in eigen gebruik, en daarvoor via de kringloop zou ik niet weten hoe de naald er aan toe is. Zekerheid voor alles want je platen zijn al duur genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:29
Sorry als ik eroverheen gelezen hebt. Maar je ziet soms ook goede muziek op LP bij de Aldi en andere discounters. Soms is het goed begreep ik. Soms slecht (in NL geperst nieuw). Hoe weet je nou van tevoren of de geluidskwaliteit goed zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat de persingen uit nederland an sich heel goed zijn, aangezien record industry in Haarlem (de enige platenperserij in Nederland) de meest moderne fabriek is die bewaard is gebleven uit de jaren 80.
Waar ik wel een opmerking over wil maken is dat imho de mastering van moderne platen (dus de mix die gemaakt wordt voor op plaat) te wensen over laat tov de betere platen uit de jaren 70 en 80.
Ik vind ze an sich vaak vrij dof, en ik kocht laatst een plaat van de gorillaz, en die is helemaal dof. Dat is niet omdat hij slecht geperst is, maar gewoon omdat er een producer/studiotechnicus zat die een mix heeft neergezet die totaal verprutst is. Ik heb het idee dat ze de platen expres iets dof mixen (met dof bedoel ik de hoge tonen iets zachter) om het wat warmer te laten klinken, maar bij die mix van de gorillaz zijn ze extreem doorgeschoten daarin.

Neemt niet weg dat er vroegah ook soms slechte mixen op plaat werden geperst, maar nu zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos dus is daar imho geen excuus meer voor. Zeker niet gezien vrijwel alle nieuwe platen 180 grams zijn, en soms dubbelLP, dus extreem veel ruimte voor de groeven.

Ik moet nog een nieuwe persing (lees mix) tegenkomen die net zo goed van vinyl klinkt als bijv de platen van Alan Parsons.
Ik ga er nu dus al vanuit dat als ik een moderne LP koop, hij bij lange na niet zo goed klinkt als de betere exemplaren uit de jaren 80, en hoop dat ze het niet helemaal verprutsen zoals op de laatste plaat van de Gorillaz...

Ik bestel (nieuwe) platen eigenlijk uitsluitend online, maar vroeger ging je gewoon eerst luisteren in een platenzaak of de plaat goed klonk (en leuk was). Daar stond dan ook een heel rijtje draaitafels met koptelefoons (of je nam je eigen mee en plugde die in). Ik weet eigenlijk niet of dat nu nog steeds mogelijk is aangezien alle LP's natuurlijk gesealed zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 16-01-2019 12:18 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

En dan heb je ook de Loudness war
Veel persingen van masters uit de jaren 80 tot 2000 ongeveer leveren ook mindere ervaringen op.
De laatste jaren is dat gelukkig niet meer echt een probleem met nieuwe masters of goed remastered materiaal.

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:29
Okee. Lastig dan inderdaad. Nu nog spotify en andere streaming. Maar luisterde laatst een nieuwe plaat en die vond ik in ieder geval niet beter. Eerder slechter. Maar dat is dan mogelijk idd de ‘master’ voor de LP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Veel albums worden ook puur voor digitale dragers gemasterd, en niet meer (specifiek) voor vinyl.
Dan klinkt de plaat ook gewoon anders, met een ander dynamisch bereik.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Yalopa schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 06:23:
Niet helemaal juist. In 2016 is er de limited SL-1200G geweest, opgevolgd door een normaler model de SL-1200GR in 2017. Vooral die eerste is redelijk onbetaalbaar. Er is ook een SL-1500C aangekondigd ook. Een SL-1200 maar dan zonder pitch.

Voor mij is er gelukkig geen enkele reden om een van deze in huis te halen, want mijn SL1200 MKII die ik 20 jaar terug in de uitverkoop haalde doen het nog meer dan prima. Ik denk niet dat ik 800 euro betaald heb voor het setje van 2 toen. Tegenwoordig vragen ze dat bedrag voor 1 speler op 2de hands sites...
Beetje late reactie, maar ik heb het inderdaad verkeerd verwoord. Ik bedoelde het eerst dj-model sinds 9 jaar, namelijk sinds de MK6 (correct me if I'm wrong).

Maar je hebt gelijk, de MK2 volstaat echt prima. Heb er zelf een paar jaar eentje op Marktplaats gekocht voor iets meer dan 300 euro. Prachtige apparaten. Momenteel kosten ze 2-3x dit bedrag, echt jammer. Want ik ben op zoek naar een tweede. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nieuwe aanwinst gekocht bij de Action omdat het inclusief tasje net 14 euro kostte (voor dat geld kon ik hem niet laten liggen):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Z5viaq1LNirnWroZoM7c9-vnqETlyuJ6Z1_bbWoE5VfKinAPdB9XLfSry3nTAfyp6-TGjHeXSufiqvPdVKRHLswLSiI2oCmUft0sKPGWan_q_GRouI7XfXBPVH6Pw3ejdTk4LFvcOw=w2400

Het betreft Earth, Wind & Fire - The Best Of Vol.1

Iemand bekend met dit label:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/TgkBoSya5L_VUmSvcYbgPv6UY-HAT_c66-sLp9yxM9BWEXmglVoDfrSvgv7HpCCU-kRzxQQ6ZBSn9DsPGzVpFPrsSr1wn9sHiQGJ1jeGV3b4450_OsUlap1M9GhVniYjLG0lXF9jBQ=w2400

Zij hebben dit album geperst... Of het klinkt? Ja, de eerste indruk is goed... Stil vinyl en het vinyl zelf oogt ook gewoon goed... Zowel hoog, midden als lage tonen zijn in prima verhoudingen aanwezig...

Conclusie: deze LP is een aanrader als je van Earth, Wind & Fire houdt!

Ps.: ligt vloeken in de kerk misschien, maar er zit ook nog een MP3 download card bij ook zodat je de muziek ook in de auto kunt afspelen (of er een audio CD / cassette van kan maken als je autoradio wel CD's of cassettes ondersteund maar geen MP3-bestanden)...

Edit 17:40 uur:
Wat een mazzel: de MP3's zijn godzijdank 320Kb/s... Voor deze prijs had ik mogelijk een mindere bitrate verwacht, maar het valt nog mee... Niet zo goed als het vinyl (geluidskwalitatief gezien) maar het kon erger... :)

[ Voor 23% gewijzigd door rcor op 16-01-2019 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb van dat label ook wel eens in een supermarkt iets gekocht. Kwaliteit was goed.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yalopa schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:54:
Ik heb van dat label ook wel eens in een supermarkt iets gekocht. Kwaliteit was goed.
De kwaliteit van de hoes mag iets beter, maar hé, voor 14 euro moet je eigenlijk niet klagen als het vinyl gewoon goed is... Ergens zit de prijs 'm ook in... En dan heb ik liever wat minder dik karton bij de hoes en een iets minder dikke LP (lees: geen 180 grams vinl, die wel een goede geluidskwaliteit heeft) dan een slecht geluid door slechte persing... :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Oplossing gevonden voor het vinyl dat vaak gedraaid wordt en dus beneden in de woonkamer mag staan. De rest ligt boven in de kast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ySHXn7n.jpg

EKET van IKEA, met het gelijknamige onderstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39
Nice! Ik heb een 2x1 Eket hier staan en dat bevalt prima. Helaas is de kleur die ik daarvan heb niet meer verkrijgbaar... Best jammer, want de 1x1 zoals jij hebt is nét iets lager, waardoor je LP's met een plastic buitenhoes er slecht in kwijt kunt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Dit is een reissue label van Sony. Is volgens mij prima kwaliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
ksborg schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:38:
Nice! Ik heb een 2x1 Eket hier staan en dat bevalt prima. Helaas is de kleur die ik daarvan heb niet meer verkrijgbaar... Best jammer, want de 1x1 zoals jij hebt is nét iets lager, waardoor je LP's met een plastic buitenhoes er slecht in kwijt kunt :/
Ligt een beetje aan de buitenhoes denk ik. Want hier passen de meeste wel, terwijl een aantal net iets schuin moeten staan.

1x1 vind ik verder prima. Kan hem altijd nog uitbreiden door er een bovenop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:06
@Alexji Voor een nieuw Pmount / T4P element voor je JVC zou je eens kunnen kijken bij Thakker kunnen kijken, die heeft hele redelijke prijzen. Audio-technica levert wat goedkopere elementen, ook Grado en Ortofon bieden P mount elementen aan. Koop in ieder geval een element met een eliptische naald, geen conische of sferische . Deze staan er ook tussen bij Thakker en zijn even duur. Een eliptische naald kan de groef dieper aftasten en geeft hierdoor meer detail weer van de muziek.

De AT85EP is het actuele P mount model van Audio technica, maatr de AT3474 en AT311 EP voldoen waarschijnlijk ook prima. Het frequentiebereik van die laatste is wel iets minder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alexji
musicfreak schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 07:49:
@Alexji Voor een nieuw Pmount / T4P element voor je JVC zou je eens kunnen kijken bij Thakker kunnen kijken, die heeft hele redelijke prijzen. Audio-technica levert wat goedkopere elementen, ook Grado en Ortofon bieden P mount elementen aan. Koop in ieder geval een element met een eliptische naald, geen conische of sferische . Deze staan er ook tussen bij Thakker en zijn even duur. Een eliptische naald kan de groef dieper aftasten en geeft hierdoor meer detail weer van de muziek.

De AT85EP is het actuele P mount model van Audio technica, maatr de AT3474 en AT311 EP voldoen waarschijnlijk ook prima. Het frequentiebereik van die laatste is wel iets minder.
Dank voor de informatie! Voor nu heb ik als eerste een vervangende naald besteld.

Gisteren bij Plato Zwolle langsgeweest, dure beslissing :D
  • System of a Down - Steal This Album
  • Deftones - Gore (mooi wit!)
  • Metallica - Master of Puppets
  • Nirvana - Nevermind
  • Within Temptation - Mother Earth (mooi groen!)
  • Linkin Park - Hybrid Theory
  • Gorillaz - Gorillaz
  • Rammstein - Sehnsucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Hmm lijkt deels ons boodschappenlijstje wel :+ _/-\o_
Alexji schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:13:
[...]
  • System of a Down - Steal This Album
  • Deftones - Gore (mooi wit!)[/li]
  • Metallica - Master of Puppets[/li]
  • Nirvana - Nevermind
  • Within Temptation - Mother Earth (mooi groen!)[/li]
  • Linkin Park - Hybrid Theory[/li]
  • Massive Attack - Protection[/li]
  • Gorillaz - Gorillaz[/li]
  • Rammstein - Sehnsucht
de niet doorgestreepte staan hier ook op het verlanglijstje.

En we wachten nog (steeds) op de volgende bestelde (pre-)orders:
Delain - Hunter's moon
Within Temptation - Resist
Within Temptation. - Mother earth [sub](ook de 2019 green edition komt tegelijk Resist binnen)[/sub]
Epica - The phantom agony ,limitied edition, Blue vinyl (1/200)
Nightwish - Once, White/grey splatter US-import (1/500)
Nightwish - Dark passion play, White/blue splatter US-import (1/500)

Edit: en als je het er dus over hebt 8)7
Mother Earth wordt toch nu apart verzonden hebben ze besloten.
Zou Resist dan nog meer vertraging gaan op lopen dan ze al hadden..

[ Voor 8% gewijzigd door GiLeX op 17-01-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Laatst online: 07:29

Saffie_time

Why use this? 42!

Iemand ervaring met reparateurs in omgeving Tilburg?

Afgelopen weekend kinderen op bezoek gehad en mijn arm begint nu ergens op 3/4 van de plaat en ik heb geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen...
Dus ik vrees dat ik even langs een 'specialist' zal moeten om dit juist te laten afstellen...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepD
Saffie_time schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:00:

Afgelopen weekend kinderen op bezoek gehad en mijn arm begint nu ergens op 3/4 van de plaat en ik heb geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen...
Dus ik vrees dat ik even langs een 'specialist' zal moeten om dit juist te laten afstellen...
Welke speler heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dalike
Iemand dit ooit al gezien? Banaanruikende plaat 8)7

Afbeeldingslocatie: https://f4.bcbits.com/img/0014621791_10.jpg

https://thelemonheadsmusic.bandcamp.com/album/varshons-2

[ Voor 20% gewijzigd door Dalike op 18-01-2019 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967

Zonder het type speler te weten, klinkt het als een automaat.
Kan het zijn dat er een knopje op 10" of 7" staat i.p.v. 12" ?
Ik zou niet meteen naar een reparateur gaan.

Tip: account aanmaken op vinylengine.com en daar de juiste handleiding downloaden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ik heb vandaag deze gekregen van mijn vrouw :9~

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kytyBML/IMG-4511.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Geen banaan, maar de eerste versie van like a prayer van madonna had ook een geurtje. Na 30 jaar ruikt hij nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

@Vintage1967 en @JoepD
Betreft een Philips model AF-729.

Dank voor de tip vinylengine ik ga daar eens beginnen met snuffelen!

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Saffie_time schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:32:
@Vintage1967 en @JoepD
Betreft een Philips model AF-729.

Dank voor de tip vinylengine ik ga daar eens beginnen met snuffelen!
Kijk eens in deze handleiding: http://sportsbil.com/other/Philips%20AF-729-om.pdf
De positie waar de arm zakt, is in te stellen met schroefje 19.
Dit moet je voor 7 en 12" doen (10" is niet mogelijk, zie ik).
In de servicemanual van vinylengine.com zie je hetzelfde, maar dan gedetailleerder.
Allebei geven ze ook duidelijk aan welke kant je op moet draaien.

Ik zou het gewoon proberen. Veel plezier en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Vintage1967 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:33:
[...]

Kijk eens in deze handleiding: http://sportsbil.com/other/Philips%20AF-729-om.pdf
De positie waar de arm zakt, is in te stellen met schroefje 19.
Dit moet je voor 7 en 12" doen (10" is niet mogelijk, zie ik).
In de servicemanual van vinylengine.com zie je hetzelfde, maar dan gedetailleerder.
Allebei geven ze ook duidelijk aan welke kant je op moet draaien.

Ik zou het gewoon proberen. Veel plezier en succes!
Als hij dat out of the blue is gaan doen zou ik niet aan dat schroefje gaan draaien. Ik zou eerst kijken of dat mechanisme wat er voor zorgt dat de arm naar een postitie gebracht moet worden wel goed werkt. Daarvoor moet de speler opengemaakt worden. Ik vermoed dat oud vet de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben de kids niet gewoon het 45RPM knopje ingedrukt waardoor de speler denkt dat er een singeltje op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:12:
[...]

Hebben de kids niet gewoon het 45RPM knopje ingedrukt waardoor de speler denkt dat er een singeltje op ligt.
Nee dat is het niet. :+
Bij neergaan van de naald gaat hij namelijk ook binnen 3 seconden naar het einde en gaat hij uit.
Stellen volgens de handleiding maakt hier geen verschil in...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
Misschien een beetje off-topic, maar waarom zou je dit in huis willen hebben? Ik begrijp hier werkelijk niets van. Misschien ben ik gewoon te oud voor dit soort 'nieuwerwetse fratsen'?

Ahhhhh.............ik zie een gat in de markt. Ik ga een CD-speler ontwerpen in de vorm van een Thorens TD166! In plaats van de platter is er een touchscreen waar op de bedienknoppen zitten en waarmee, als de eigenaar het wil, uit een hele reeks picturediscs kan worden gekozen.Uiteraard kan ook een gewone zwarte 12 of 7" gekozen worden. Hoe cool is dat :7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 14:39
@Vintage1967

Ha Ha Prachtig, je moet er maar opkomen oud Cassette Deck omgebouwd met een Smart Phone ipv. de cassette achter de klep, ik hou wel van dat soort projecten of het nut heeft is niet relevant maar gewoon ontzettent leuk, hij had alleen dat doorzichtig venstertje in de klep moeten verwijderen dat had praktischer geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:47

DaffyDuck43

MF-lurker

Vintage1967 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:46:
Misschien een beetje off-topic, maar waarom zou je dit in huis willen hebben? Ik begrijp hier werkelijk niets van. Misschien ben ik gewoon te oud voor dit soort 'nieuwerwetse fratsen'?

Ahhhhh.............ik zie een gat in de markt. Ik ga een CD-speler ontwerpen in de vorm van een Thorens TD166! In plaats van de platter is er een touchscreen waar op de bedienknoppen zitten en waarmee, als de eigenaar het wil, uit een hele reeks picturediscs kan worden gekozen.Uiteraard kan ook een gewone zwarte 12 of 7" gekozen worden. Hoe cool is dat :7?
Heel creatief gevonden voor de nostalgie fans :)
(is alleen vergeten om ook de bandteller mee te laten lopen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Zou mijn Pioneer deck daar toch niet voor ombouwen geloof ik, maar het is wel grappig bedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:38

Uit welk jaar is je platenspeler? Via een ander forum ben ik terecht gekomen bij een man in Tilburg die in het verleden platenspelers repareerde. Ik weet niet of ik hier mag verwijzen naar een ander forum. Anders stuur me een bericht! En nee ik heb geen aandelen alleen wel een goede ervaring! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:47

DaffyDuck43

MF-lurker

Ben mijn verzameling LP's (zelf ooit allemaal nieuw gekocht en goed bewaard op zolder) aan het verwerken via Discogs.
Dan kom je toch af en toe leuke aardigheidjes tegen, die ik allang vergeten was, zoals een "etched" versie van een LP
etched_LP.jpg

Verder zag ik dat ik ook een "bekende" typo error versie had van deze LP.

typo_LP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er mensen hier met ervaring bij deze meneer ?

https://link.marktplaats.nl/m1363707713

Ik zit te denken aan een mooie vintage platenspeler en deze meneer maakt hele mooi uitziende spelers.
Maar zijn ze ook technisch weer tip top ?
Just benieuwd

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

dat van die typo wist ik niet, eens kijken als ik die versie ook heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53

MM99

That is the way I am!

oldsmelly schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:19:

Ik zit te denken aan een mooie vintage platenspeler en deze meneer maakt hele mooi uitziende spelers.
Just benieuwd
Geen ervaring mee, maar hij heeft mooi spul staan zo te zien. Je kan altijd een keer langs gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Vintage1967 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:46:

Je linkje werkt niet (meer ) :o

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Jasphur schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:07:
[...]

Je linkje werkt niet (meer ) :o
Zie ik ook. Ik kwam het tegen en kan het zo snel niet meer vinden, helaas.
Het gaat om een oud cassettedeck dat is omgebouwd zodat er geen cassette maar een smartphone achter het klepje wordt geplaatst. De app toont een draaiend cassettebandje op het scherm om de beleving compleet te maken. Mocht ik het filmpje tegenkomen, zal ik de link opnieuw posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik vind het wel cool gedaan hoor! Zou het zelf niet direct willen gebruiken, maar het ziet er wel tof uit. Vind het omslachtig dat er dan wel weer een klepje voor zit. Dat vind ik echt heel onhandig.

Zelf weer wat dingen kunnen toevoegen aan de collectie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CTIKnuC.png

Nu mag ik van mezelf geen nieuwe LP's meer halen, voor ik een ander element op de speler heb gezet. Moet ik met de mijne, AKAI AP-B20, nog speciaal ergens rekening mee houden? Of kan ik elementen als de AT-VM95E of de Orto 2M RED gewoon installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Blijf er toch bij dat ik onze Pioneer deck niet ga modden :+
Dat deck blijft mooi origineel en draait heel af en toe nog een tapeje 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Ik vraag me wel af waar ik het potlood moet steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Pierre schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:52:
Ik vraag me wel af waar ik het potlood moet steken?
_O- LOL

Wat is dat toch? Heb je nieuwe lp's in huis, liggen die al een week 'stof' te vangen.

Wel in de collectie van Discogs gegooid, maar luisteren? Nee, nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Bestla schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:00:
[...]

_O- LOL

Wat is dat toch? Heb je nieuwe lp's in huis, liggen die al een week 'stof' te vangen.

LP's voor "de collectie"? Dat heb ik heel soms als ik een LP graag wil hebben omdat ik goeie herinneringen aan een album heb of gewoon erg goed vind maar ook al heel vaak heb gedraaid. Probeer dat soort lp's zelf zo min mogelijk te kopen en dat geld in te zetten voor nieuwe muziek 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

[...]

Bekend probleem, gewoon ook niet altijd de tijd of de juiste mood om een grammofoonplaat op den spelert :+ te leggen en te luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 12-09 15:40

hilgo

Clear your mind of can't.

[...]

_O- LOL

Heel herkenbaar. Heb vorige week een limited edition box van Helloween binnen gekregen maar de eerste plaat moet de speler nog gaan zien. Nu ken ik alle albums al wel (heb het merendeel al op CD) en ze zijn al veel beluisterd de afgelopen jaren maar toch.
Naja, hij staat wel heel mooi in de kast ;)

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

hilgo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:56:
[...]

....................limited edition box van Helloween.........
:9~ _/-\o_
Keeper I en II en Jericho heerlijk klassiekertjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Nog even wachten tot de baas weer geld heeft overgemaakt en dan mag ik weer :D

Hoog op mijn verlanglijst staan nog steeds: (titel/artiest)
  • Escape Yourself - Footprintz
  • You've Got My Love - Bastian (singeltje)
  • New Energy - Four Tet
  • American Intelligence - Theo Parrish
  • LateNightTales - Agnes Obel
  • Wolf - Code Elektro
en nog 135 andere platen. En de kans is groot dat ik geen van bovenstaande plaat koop als ik weer eens op een shopping spree ben :P

[ Voor 7% gewijzigd door Jasphur op 23-01-2019 10:53 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 21:23
oldsmelly schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:19:

Just benieuwd
Zie hem regelmatig spullen op Facebook posten, volgens mij trekt hij spelers wel compleet uit elkaar om ze op te knappen. Heeft ook erg mooie dingen staan of gehad.

Prijzen zijn wel erg fors, maar als je het waard vind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is er ergens een lijstje van verschillende elementen en hun +- kwaliteitsklasse? Hoewel een pickup element waarschijnlijk binnen een bepaalde klasse objectief gezien niet meer van elkaar te onderscheiden is en het misschien een subjectief verhaal wordt, is er misschien toch iets, in het algemeen te zeggen over bv instappers, bovenkant/onderkant van dat segment en idem voor midden en top segment.
Vraag me ook af hoeveel merkruis er is in de zin van het idee dat hoe meer je betaalt hoe beter de kwaliteit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:56:
Is er ergens een lijstje van verschillende elementen en hun +- kwaliteitsklasse? Hoewel een pickup element waarschijnlijk binnen een bepaalde klasse objectief gezien niet meer van elkaar te onderscheiden is en het misschien een subjectief verhaal wordt, is er misschien toch iets, in het algemeen te zeggen over bv instappers, bovenkant/onderkant van dat segment en idem voor midden en top segment.
Vraag me ook af hoeveel merkruis er is in de zin van het idee dat hoe meer je betaalt hoe beter de kwaliteit.
Je kan kwaliteitsklasses m.i. eigenlijk alleen goed indelen naar welke technologie je krijgt voor welke prijs.
Klank an sich is namelijk heel subjectief. Maar dat een nude stylus tip duurder en moeilijker is om te maken dan een bonded tip en dat ze andere, meer gewenste fysische eigenschappen hebben zijn feiten.

Je kan dus de volgende indelingen maken:

Element opbouw:
MC > MM of MI
MC elementen zijn elektrisch gezien beter vanwege hun resonantiegedrag. De zelfinductie is extreem laag (vooral bij low output MC elementen) waardoor resonantiepieken buiten de gehoorgrens liggen. Ook is de bewegende massa vaak lager. MC elementen geven doorgaans meer detail in het hoog weer en hebben vaak ook goede sporingscapaciteiten bij een lage compliantie.
Bij low output MC elementen is wel een andere voorversterker benodigd.
MM en MI elementen zijn vergelijkbaar, waarbij bij MI meer gelet moet worden op de capaciteit van de gebruikte interlinks omdat de zelfinductie van deze elementen doorgaans iets hoger is.
Electret/keramisch/piezo elementen en strain gauges laat ik hier buiten beschouwing omdat deze of zodanig goedkoop en slecht zijn dat ze alleen in crossleys en hele oude, destijds goedkope tafels zitten, of het zijn enkele exotische elementen waar de fabrikant een speciaal model heeft ontwikkeld.

Naald opbouw:
Nude square shank > nude round shank > bonded
Naalden geslepen uit een gehele diamant (nude) zijn beter dan naalden waarbij de diamant op een metalen draadje (bonded) is gemonteerd. Nude diamanten zijn vooral lichter.
Een nude square shank (vierkante/rechthoekige diamant) is beter dan een nude round shank (ronde diamant) om een tip uit te slijpen. Ten eerste is een square shank veel beter uit te lijnen in de cantilever wanneer hij erin gelijmd wordt, en ten tweede heeft een diamant een grain, dwz een specifieke kristalstructuur (er zit een cubische structuur in en een octahedron structuur). Als een diamant langs specifieke kristallijnen wordt geslepen, is deze harder dan als dit niet gebeurt. Bij een nude round shank wordt hier (per definitie) niet op gelet.

Naald slijping.
Microridge/FG/microlinear/shibata > elliptisch > conisch
Naald slijping heeft invloed op het geluid en het maximaal weer te geven frequentiebereik.
Dit is natuurlijk enigzins smaakgebonden, maar een conische naald is het makkelijkst te slijpen, daarna een elliptische naald (hier zijn wel verschillende technieken in, elk met aparte kwaliteit en moeilijkheidsgraad), en de exotische vormen zijn het moeilijkst te slijpen. Deze laatste groep is er op gefocussed om een zo smal mogelijke aftasting te krijgen met als gevolg een zo groot mogelijk frequentiebereik.

Cantilever opbouw:
Diamant>saffier/robijn>boron/beryllium>tapered aluminium>aluminium
De gewenste eigenschappen van de cantilever is licht en stijf zijn. Eenvoudige elementen hebben vaak een vrij dikke, holle aluminium cantilever. Duurdere elementen hebben een tapered aluminium (aluminium buisje wat steeds dunner wordt, dus in de vorm van een conus) of boron of beryllium cantilever. Deze zijn lichter en stijver. Ook binnen aluminium cantilvers zijn verschillende stijfheden. Dit hangt af van wat voor aluminium gebruikt wordt, wel/niet geanodiseerd etc.
Robijn of saffier cantilevers, en sinds kort ook diamant cantilevers hebben alleen sommige exoten. Erg stijf, maar niet altijd lichter dan boron. Deze cantilevers zijn vaak vrij kort.

Er is dus een grote diversiteit in te gebruiken technologieen elk met hun prijs en eigenschappen.
Maar er is dus wel ruimte voor subjectiviteit. Niet elk (bijvoorbeeld) mm element met een nude square shank elliptische stylustip gemonteerd op een tapered aluminium cantilever klinkt hetzelfde. Maar bepaalde technologieen hebben wel vaak overeenkomstige klankkarakteristieken, met name betreffende hoogweergave en detail wat ze uit de groef weten te toveren.
De meeste mensen hier zullen wel beamen dat een shure M97xe anders klinkt dan een AT-95e, terwijl ze beide opgebouwd zijn uit exact dezelfde bovenbeschreven technologie-indelingen.
Ook verschillen in compliantie of zelfinductie kunnen ervoor zorgen dat ogenschijnlijk dezelfde elementen beter presteren in de ene arm dan in een andere arm of met een bepaalde voorversterker.

Als je een element uit gaat zoeken zijn er een paar zaken om in beginsel rekening mee te houden:
1. budget ;)
2. in welke arm komt het element. Dit bepaald welke compliantie je ongeveer nodig hebt
3. indien bekend, welke voorversterker en wat is de capaciteit van je interlink. Hier zou je rekening mee kunnen houden ivm zelfinductie van het element, en bij MC elementen, de versterkingsfactor en afsluitweerstand etc. Als je bij een lo mc element een step up trafo wilt gebruiken, komt er nog meer bij kijken :P

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Omdat ik er qua techniek nog weinig verstand van heb:

Just in case: ik wil mijn speler een nieuwe naald/element geven. Als ik de AT-VM95E bestel, deze, heb ik dan alles wat ik nodig heb om hem op mijn arm te bevestigen? Speler is de Akai AP-B20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalike
Hier ook eindelijk! 8)
Ondanks al een tijdje niet meer naar die plaat geluisterd te hebben kon ik toch nog alles van voor tot achter meezingen :D
En stiekem nog altijd een beetje verliefd op Sharoon :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Laatst online: 14-09 09:46

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Dalike schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:44:
[...]

Hier ook eindelijk! 8)
Ondanks al een tijdje niet meer naar die plaat geluisterd te hebben kon ik toch nog alles van voor tot achter meezingen :D
En stiekem nog altijd een beetje verliefd op Sharoon :+
Na 5 dagen een berichtje waarom de Green One nog niet shipped was ook hier beet oOo

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P9FFn3J/IMG-20190125-112756.jpg

Gaat straks op een van de draaierts :) denk ff kop of munt welke ik pak :+

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ding Dong....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j8Cfg8t/Super-Tramp.jpg

Weer een mooie pressing van MFSL...

Die gaat zo op de draaier ;)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39
oldsmelly schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:36:
Ding Dong....

[Afbeelding]

Da's sowieso wel een heel gaaf album. Recent ook toegevoegd aan de collectie. Kwam van zolder bij ouders van een vriend. Soms vind je nog best mooi spul op zolder :)

Deze zelf gisteren binnengekregen. Clean Bandit - What is Love. Heerlijk album! Echt weer fantastisch :). Het is een dubbel LP, 45 toeren, "limited" (geen idee wat dat betekent, maar het is de enige uitgave op vinyl).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tU6IB8qr1OA5HbfWTiLsIHu8/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door ksborg op 25-01-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Within Temptation ook binnen, en vanmiddag komt de Lenco de Dual vervangen.

Uiterlijk %99 identiek, maar het belangrijkste verschil is de direct drive die de Dual niet heeft.

De Dual is trouwens niet zo rpm vast ondanks dat het een hagelnieuwe speler is. Ik heb hem een hele dag laten draaien, en geen verschil/verbetering opgemerkt.

Natuurlijk kan je met de pitch afstelling de boel wel enigzins goed krijgen, maar ik wissel nog weleens van toeren als ik 7" draai. Kan je weer helemaal opnieuw beginnen. Ik hoop dat het met de Lenco en zijn direct drive beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 12-09 15:40

hilgo

Clear your mind of can't.

oldsmelly schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:36:
Ding Dong....

[Afbeelding]

Die gaat op de wishlist #jaloers :9~

Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Zo, de AT-VM95E is besteld. Eens kijken of ik die makkelijk kan installeren, icm zo'n SME sjabloon.

Onder de naald op die moment:

Black Spiders - This Savage Land. Groene lp met zwarte vlekken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Weer eventjes bij Vanderveen in Assen geweest, bescheiden score :
  • Nirvana - Nirvana (180gr)
  • Supertramp ‎– Crime Of The Century (Reissue, Remastered, 40th Anniversary Edition, 180gr)
  • Marillion ‎– Misplaced Childhood (remastered 2017)
  • Lacuna Coil ‎– Delirium
  • Fleetwood Mac ‎– Rumours
  • Duffy ‎– Rockferry
dit om de pre-order wachttijden te verlichten, het wachten is nog steeds op enkele pre-orders... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Vandaag de Dual van zijn plek halen en de Lenco er voor in de plaats zetten naast de 1210mk2

[ Voor 168% gewijzigd door Bestla op 27-01-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
Ook maar overstag gegaan en een Philips 222 aangeschaft. Deze komt als het goed is deze week binnen en mag dan direct aangesloten worden op mijn kenwood kr-a5050. Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken. Eerst bij mijn ouders nog maar wat albums ophalen.

Nu maar eens opzoek naar mooie albums. Spotify voor onderweg en albums oor thuis :)

Ik ben nog vrij onbekend met vinyl, al heb ik ze genoeg gezien in de jaren tachtig.

Iemand bekend met dit type speler? Mijn kenwood heeft een tulp aansluiting voor phono, met aarde. Ik vermoed dat ik een verloop stekker nodig heb.
http://www.grammofoon.com..._22GA222.htm&ContentFrame

[ Voor 34% gewijzigd door Sneezzer op 27-01-2019 11:17 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Zit er nog een goede naald/cartridge combi op? gelukkig zijn er voor de Philips 22GA222 nu ook nog genoeg goede naalden te vinden. (heeft een vrij standaard cartridge model, lijkt veel op een shure cartridge)
Zou in ieder geval de naald nog vervangen voor een nieuwe bij een oudere speler. Dan kan je met een gerust hart gaan genieten van je philips
Een leuke optie zou denk ik dan een philips GP 412 MK II element zijn. Als je er teminste nog een originele cartrigde op hebt zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
Nu zit er een gp400 mk2 op, de naald vervang ik direct. Is eenvoudig te doen en hoef ik mij daar verder niet mee bezig te houden.

De speler komt op ongeveer 3 meter van de versterker te staan, hopelijk geeft een verlengkabel niet veel weerstand/storing. Heb ik een din-rca+aarde nodig? Of loopt de aarde via de tulpstekkers?

[ Voor 44% gewijzigd door Sneezzer op 27-01-2019 15:01 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Aarde is afhankelijk van de platenspeler, al geloof ik dat de philips wel de aarde nodig heeft.
Die heeft dus nog de phono pre-amp nodig. of een versterker met phono-in (ingebouwde pre-amp)
Lengte zou ik ook niet te lang doen, liever niet langer dan de originele kabels.
Maar dat is zonder wetenschappelijk inzicht hoor, meer mijn eigen gevoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Classes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Sneezzer schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:45:
De speler komt op ongeveer 3 meter van de versterker te staan, hopelijk geeft een verlengkabel niet veel weerstand/storing. Heb ik een din-rca+aarde nodig? Of loopt de aarde via de tulpstekkers?
Het signaal tussen het element en de voorversterker is zeer zwak en daardoor kwetsbaar. Ik zou je dus aanraden dat deel zo kort mogelijk te houden. Het stuk tussen de voorversterker en de versterker/receiver kan langer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
ja, 3 meter kabel is niet aan te raden. De capaciteit daarvan wordt hoog en met een MM element krijg je dan een piek in het hoog ergens in het hoorbare gebied. Als je een losse phono-preamp nodig hebt kan je die het beste dicht bij je platenspeler zetten. Het outputsignaal daarvan is minder kwetsbaar en zal minder last hebben van een interlink van 2-3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 18:46
Even een vraag.. ik ben momenteel aan het rondkijken voor de aanschaf van een fatsoenlijke platenspeler..
Nu kwam ik op marktplaats een Technics SL-1500 tegen.. bieden vanaf 100 euro..

Wat is jullie mening hierover? Goede koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
RFdeGroot schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:12:
Even een vraag.. ik ben momenteel aan het rondkijken voor de aanschaf van een fatsoenlijke platenspeler..

Geen idee, echt niet. Als hij enigszins op de 1200 lijkt, dan moet het wel een goede zijn ;)

Ik heb eventueel nog wel een leuke Akai liggen. PM je wel even.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter_Aragorn op 28-01-2019 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

De Technics SL-1500 was destijds (jaren '70) een middenklasse (direct drive) speler.
Geen idee hoe de staat is van die marktplaats aanbod, maar daar zou ik wel goed de lagers checken en gelijk een nieuw cartridge/element plaatsen.
Welke versie gaat het om trouwens? mk-I of mk-II. De mk-II schijnt nog wel eens wat problemen te hebben met het lift mechanisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:11:
Zo, de AT-VM95E is besteld. Eens kijken of ik die makkelijk kan installeren, icm zo'n SME sjabloon.
Zal niet al te lastig zijn, ook een nieuw headshell meebesteld? Kun je makkelijk wisselen.

De beunmethode voor het installeren: gewoon vastschroeven, zorgen dat die met het gewicht in balans is, dat is je nieuwe 0, dan naar 2 draaien en met een protractor de naald wat beter afstellen (moet zowel aan de binnenkant als de buitenkant van de plaat goed in de groef lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
hellum schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:46:
[...]

Zal niet al te lastig zijn, ook een nieuw headshell meebesteld? Kun je makkelijk wisselen.

De beunmethode voor het installeren: gewoon vastschroeven, zorgen dat die met het gewicht in balans is, dat is je nieuwe 0, dan naar 2 draaien en met een protractor de naald wat beter afstellen (moet zowel aan de binnenkant als de buitenkant van de plaat goed in de groef lopen)
Ik heb deze besteld: link

Dus ik denk dat ik geen nieuwe headshell heb meebesteld dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RFdeGroot schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:12:

Voor 100 euro wel, als hij 100% werkt. 200 euro is denk ik ook nog wel te verantwoorden (afhankelijk van uiterlijke staat).
Dat zijn best goede spelers, al weet ik niet specifiek de zwakke punten om bij een sl-1500 op te letten.
Deze heeft geloof ik geen elektrische cue, dus ook geen potentieel gebroken cue tandwiel.

Jammer dat @Cap hier niet meer post, die wist alles van technics.
Dat gezegd hebbende, waar is hij eigenlijk gebleven? :? Best wel een gemis ;(

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2019 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Ik heb een paar jaar met een Technics SL-1500 mk1 gedraaid en was er heel tevreden van. Toen ik hem kocht was het toerental niet stabiel, maar via een video op YouTube en een kleine 30 minuten smeren en bijregelen, draaide hij rocksolid op 45 en 33 toeren. Heb er een AT-95, een AT440mla, AT440mlb, Nagaoka Mp 110 en een Ortofon 2M Blue onder gehad en heb er gedurende 2 jaar niet het minste probleem mee gehad.
Enige reden dat ik hem verkocht heb is omdat ik nog 5 andere draaitafels heb en er gewoon geen plaats meer voor had.
Ik heb er €225 voor gehad, maar de kap was bijna smetteloos en de speler zelf was optisch perfect. En ook had ik de olie aan de spindle ververst.
De nieuwe eigenaar speelt er nu al bijna een jaar mee en is er heel tevreden mee, een kwestie van set and forget. Eenmaal afgesteld hoef je er jaren niet meer naar om te kijken.
Het toestel is volledig manueel en er is heel weinig dat stuk kan gaan en de motor zelf is zoals alle Technics motoren van die tijd quasi onverslijtbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door chromium op 28-01-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Peter_Aragorn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:52:
[...]

Ik heb deze besteld: link

Dus ik denk dat ik geen nieuwe headshell heb meebesteld dan?
Nee, 9 van de 10 keer zitten de benodigde schroefjes er wel bij, dus je kunt dit element zo onder je oude headshell schroeven, wees wel heel erg voorzichtig met het loshale van de kabeltjes, ze willen nog wel eens breken.

Ik zou zoiets er voor de zekerheid wel bij bestellen.

[ Voor 12% gewijzigd door hellum op 28-01-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
hellum schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:21:
[...]

Nee, 9 van de 10 keer zitten de benodigde schroefjes er wel bij, dus je kunt dit element zo onder je oude headshell schroeven, wees wel heel erg voorzichtig met het loshale van de kabeltjes, ze willen nog wel eens breken.

Ik zou zoiets er voor de zekerheid wel bij bestellen.
Heb eventueel nog een tweede speler staan, mocht ik de headshell kapot maken :) Maar het is misschien wel slim om deze even te bestellen inderdaad :)! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 18:46
Thanks voor alle antwoorden! Ik weet eigenlijk niet of het een mk1 of 2 is. Dat zal ik de verkoper even vragen.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed wat goede spelers zijn als ik op marktplaats kijk.

Ik lees veel goede dingen over technics.
Eigenlijk hoop ik gewoon iets moois op de kop te tikken voor een prijs van rond de 150 euro. Een pre-amp heb ik al, dus dat is afgetikt alvast :)
Hoop natuurlijk iets te vinden waar ik een tijdje mee vooruit kan om eindelijk mijn vinyl collectie weer wat leven in te blazen. Qua uiterlijk vind ik die spelers van technics (vooral de zwarte varianten) erg mooi. Mooie degelijke jaren 70 uitstaling hebben ze vind ik (oog wil ook wat he ;) )

Wat zijn in die prijsklasse spelers waar jullie naar zouden zoeken? (of is die vraag wat te algemeen..)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:52:
[...]

Jammer dat @Cap hier niet meer post, die wist alles van technics.
Dat gezegd hebbende, waar is hij eigenlijk gebleven? :? Best wel een gemis ;(
Ben er nog hoor! ;) Als iemand iets wil weten waar ik mogelijk het antwoord op weet kan ie altijd even roepen.

Ik lees op alleen vrijwel nooit meer mee. Deels wegens andere bezigheden. Maar ook omdat het hier steeds minder over de platenspelers, elementen en de theorie&techniek van het platenspelen ging en meer en meer een regulier vinyl-fan topic werd. D.w.z. over welke plaat er nu weer gekocht is of welke plaat er nu speelt, compleet met foto. Niets mis mee hoor, ik heb daar alleen verder niet zo veel aan toe te voegen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:30:
[...]

Maar ook omdat het hier steeds minder over de platenspelers, elementen en de theorie&techniek van het platenspelen ging en meer en meer een regulier vinyl-fan topic werd. D.w.z. over welke plaat er nu weer gekocht is of welke plaat er nu speelt, compleet met foto. Niets mis mee hoor, ik heb daar alleen verder niet zo veel aan toe te voegen. :P
heel heel herkenbaar
Daar wordt het topic inderdaad mee ondergesneeuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2019 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Niet lullug bedoeld :> maar als je eenmaal een nieuwe platenspeler hebt gekocht kan dan houd het ook wel een beetje op om er over te praten lijkt me.Je weet dan immers hetgeen wat je wou weten. Ik vind het juist wel passen dat het niet alleen maar over de techniek gaat maar ook over de media.
Het heet ook het grote vinyl topic, dus niet alleen de technische details maar ook de rest mag aanbod komen lijkt me. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GiLeX schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:38:
Niet lullug bedoeld :> maar als je eenmaal een nieuwe platenspeler hebt gekocht kan dan houd het ook wel een beetje op om er over te praten lijkt me.Je weet dan immers hetgeen wat je wou weten.
Die mening deel ik totaal niet met je. Er valt zoveel te experimenteren met afstellingen etc, en ook heel veel over te discussiëren, en voor velen hier: ervan te leren.

Maar ik kan de bal gewoon terugspelen: als je eenmaal een plaat hebt gekocht dan weet je toch ook wat dat is?
Dat er gediscussieerd wordt over platen, persingen, en eventueel muziek/muzikanten/bands, daar ben ik helemaal niet op tegen, in tegendeel zelfs.
Maar het constant showen van je aankopen, daar is dit topic m.i. absoluut niet voor bedoeld, en zorgt ervoor dat dit topic compleet ondergesneeuwd wordt. Ook een reden waardoor vaak dezelfde vragen gesteld worden, want tussen de duizenden posts met lijstjes en foto's van platen ziet niemand het bos.
Als je toch zo graag wilt laten zien wat je gekochthebt, zijn daarvoor op GoT al talloze onzintopics waar daar plaats voor geboden wordt.
"jehebtietsnieuwsenjeMOEThetsjowen topic"
Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 123
Dàt is imho eigenlijk de plaats voor zulke posts.
Dit is geen sjow je aankopen topic m.i., maar een topic met informatief karakter.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 28-01-2019 20:03 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.