Nice! Ik ben ook wel onder de indruk van die OM-10 moet ik zeggen. Upgradepad naar de 20 is inderdaad goed mogelijkGiLeX schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:59:
[...]
Eerst indruk, een stuk beter dan de oude speler waar een stanton combi opzit
Meer diepte en punch,en in de hoogte ook meer helderheid.
Gister toevallig nog Epica op de oude gehad en vandaag op de nieuwe speler.
Ariën "the beast" hoor je nu teminste duidelijk aan het werk op de snares, hi-hats en base. Ook vrouwlief hoorde het verschil![]()
Zit er dus nu aan te denken om een Ortofon setje(stylus en cart) te halen voor de oude. En dan misschien met een OM-20 of OM-30 stylus voor de Pro-ject. Dan dus de OM-10 op de oude speler zetten.
@rcor ook de reden dat ik de Shure na kort gespeeld te hebben weer doorverkocht heb, kan idd wat je zegt aan de speler liggen (in mijn geval een Denon 300), maar ik was er ook echt niet tevreden over. 
Nu met mijn Nagaoka MP-110 veel meer beleving en detail.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik heb hetzelfde 'gevoel' bij de Shure van mijn Dual 704: wollig.rcor schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:36:
[...]
Ik ga kort zijn over de Shure... Ik heb hier in huis twee Shure elementen liggen... De een zat onder een Dual 1226 en was hiervoor op maat gemaakt door Shure in de jaren '70... Die klonk nogal wollig (lees tonale balans klopte niet)...
Daarnaast heb ik de Shure M97ex hier ook nog liggen, maar daar wordt ik persoonlijk ook niet vrolijk van... De weergave is wel lekker rustig, maar blinkt eigenlijk nergens in uit en de hoge tonen worden voor mijn gevoel ook afgekapt...
[.........]
Mogelijk ga ik die nog een keer vervangen door een AT95E die ik nog heb liggen.
Punt is wel dat de Shure nogal vast zit op dit moment. Dat in combinatie met de leeftijd van de speler en dus ook van de kunststof houder, maakt dat ik wat huiverig ben om een en ander te forceren.
Er is ook wel weer veel te kiezen trouwens zeg. Zeker voor een leek als ik. Dan heb je dus ook weer die OM-10, in vergelijking met de VM95E. Zullen beide prima zijn, maar klinken uiteraard weer anders... En net iets meer uitgeven, lees €100, dan heb je weer de Orto 2m of de Super OM 10... Iets met bomen en een bos...
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
@Peter_Aragorn
het is met Ortofon zo ongeveer:
OM of OMsuper cartrigde daar passen dan de o.a. de OM-10, 20, 30, 40 stylussen op. Hoe hoger het nummer bij de originele Ortofons hoe "fijner" de naald en ook hoe duurder
De OM is de standaard versie de OM super is een iets verbeterde cartridge.
Onderling zijn deze verder uitwisselbaar en gelijkwaardig (gewicht etc etc)
De Ortofon 2M serie wordt als opvolger gezien van de OM/OM super cartridge
De 2M cartidge gaat samen met een o.a. 2M red, blue, bronze en black stylus. Prijzen stijgen met het kleurtje, rood goedkoopst tot black is de duurste.
Je zou ze ongeveer zo kunnen vergelijken:
OM-10 <--> red
OM-20 <--> blue
OM-30 <--> bronze
OM-40 <--> black
het is met Ortofon zo ongeveer:
OM of OMsuper cartrigde daar passen dan de o.a. de OM-10, 20, 30, 40 stylussen op. Hoe hoger het nummer bij de originele Ortofons hoe "fijner" de naald en ook hoe duurder
De OM is de standaard versie de OM super is een iets verbeterde cartridge.
Onderling zijn deze verder uitwisselbaar en gelijkwaardig (gewicht etc etc)
De Ortofon 2M serie wordt als opvolger gezien van de OM/OM super cartridge
De 2M cartidge gaat samen met een o.a. 2M red, blue, bronze en black stylus. Prijzen stijgen met het kleurtje, rood goedkoopst tot black is de duurste.
Je zou ze ongeveer zo kunnen vergelijken:
OM-10 <--> red
OM-20 <--> blue
OM-30 <--> bronze
OM-40 <--> black
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
En ik was de geen die 'm gekocht heeft... Puur uit nieuwsgierigheid en om een reserve element te hebben... Het vergelijken van de elementen die ik destijds had vond ik erg leuk om te doen... En nu heeft hij als reserve element al prima dienst gedaan!Joopieboy schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:16:
@rcor ook de reden dat ik de Shure na kort gespeeld te hebben weer doorverkocht heb, kan idd wat je zegt aan de speler liggen (in mijn geval een Denon 300), maar ik was er ook echt niet tevreden over.
Gelukkig, leuk om te horen.
Mijn hobby is nog niet dermate uit de hand gelopen dat ik reserve elementen nodig heb. 
Edit: ik was idd wel kwijt aan wie ik hem verkocht had.

[ Voor 20% gewijzigd door Joopieboy op 01-01-2019 09:35 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Allereerst aan iedereen op het grote vinyl topic de beste wensen en muzikaal 2019!Joopieboy schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 09:35:
Gelukkig, leuk om te horen.Mijn hobby is nog niet dermate uit de hand gelopen dat ik reserve elementen nodig heb.
@Joopieboy Met een aantal vogels (lees: grasparkieten) die regelmatig los rond vliegen is een reserve element altijd handig... 't is mij gelukkig nog niet overkomen, maar als zo'n vogel als land plek de plaat uit kiest kan het fataal aflopen voor de naald en plaat...
Daarnaast hadden we een hond (overleden in 2016 daarna zijn er de vogels voor terug gekomen) die nog wel eens per ongeluk tegen het audio meubel aanbotste als hij ging liggen (met 16,5 jaar op de teller had hij logischerwijs wat ouderdom kwaaltjes)…
Dus vandaar dat ik altijd wel een reserve element heb liggen...
Gewoon een nieuwe bestellen bij William Thakker in Duitsland:Vintage1967 schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:07:
[...]
Ik heb hetzelfde 'gevoel' bij de Shure van mijn Dual 704: wollig.
Mogelijk ga ik die nog een keer vervangen door een AT95E die ik nog heb liggen.
Punt is wel dat de Shure nogal vast zit op dit moment. Dat in combinatie met de leeftijd van de speler en dus ook van de kunststof houder, maakt dat ik wat huiverig ben om een en ander te forceren.
https://www.thakker.eu/en...24-tk14-headshell/a-7623/
De contact pennetjes aan de achterzijde van de kunststof houder drukken op contact punten in de headshell middels enkele veertjes... Die worden ook ouder en vuil... Mogelijk duwen de pinnetjes als hij eenmaal los is geweest niet meer correct tegen de contact punten van de headshell als je pech hebt... Heb ik ook gehad, met een mooie brom tot gevolg bij mijn Dual 1226... Ik zou geen risico nemen en een nieuwe bestellen en uiteraard de contact punten in de headshell met kontakt 60 even reinigen voor een optimaal contact zodra de nieuwe geplaatst wordt...
[ Voor 38% gewijzigd door rcor op 01-01-2019 19:57 ]
Oef, verleidelijk. Deze is toch wel erg leuk! En dat voor maar 88 euro. Maar ben nog wel even tevreden met mn Kallax en zelf gemaakte scroll bak
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Oh een mooie inderdaad! Zie dat ze daar ook een enkele van hebben, dus voor een plaat of 200. Meer dan genoeg voor mij (voorlopig) en een leuke prijs.Jasphur schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:45:
Oef, verleidelijk. Deze is toch wel erg leuk! En dat voor maar 88 euro. Maar ben nog wel even tevreden met mn Kallax en zelf gemaakte scroll bak
Wil zelf zoiets als dit gaan maken overigens. Lijkt niet al te moeilijk:

Het summum zou zoiets zijn, maar na de prijsaanvraag ben ik afgehaakt (4000CAD):

[ Voor 6% gewijzigd door Peter_Aragorn op 02-01-2019 15:03 ]
Beide zijn niet heel lastig te maken hoor. Maar die tweede vergt inderdaad wel redelijk wat skill. Mooi weekend project wel. Ik heb nu dit ding staan. Zelf gemaakt. Hier nog een foto waarbij hij wat meer vrij staat en voller is.Peter_Aragorn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:58:
[...]
Oh een mooie inderdaad! Wil zelf zoiets als dit gaan maken overigens. Lijkt niet al te moeilijk:
[Afbeelding]
Het summum zou zoiets zijn, maar na de prijsaanvraag ben ik afgehaakt (4000CAD):
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Jasphur op 02-01-2019 15:07 ]
Oh mooi zeg! Ja die eerste lijkt me niet heel moeilijk. De tweede zal mij niet lukken denk ik. Heb daar de skills niet voor helaas. Laat staan de apparatuur...Jasphur schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:05:
[...]
Beide zijn niet heel lastig te maken hoor. Maar die tweede vergt inderdaad wel redelijk wat skill. Mooi weekend project wel. Ik heb nu dit ding staan. Zelf gemaakt. Hier nog een foto waarbij hij wat meer vrij staat en voller is.
De jouwe is wel erg netjes hoor! Lang mee bezig geweest?
Thanks! Viel wel mee. Met het maken van het ontwerp en de maattekeningen een dag of drie.Peter_Aragorn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:18:
[...]
Oh mooi zeg! Ja die eerste lijkt me niet heel moeilijk. De tweede zal mij niet lukken denk ik. Heb daar de skills niet voor helaas. Laat staan de apparatuur...
De jouwe is wel erg netjes hoor! Lang mee bezig geweest?
Hij ziet er in ieder geval erg mooi uit :)!Jasphur schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:27:
[...]
Thanks! Viel wel mee. Met het maken van het ontwerp en de maattekeningen een dag of drie.
Deze gebruikt trouwens
[ Voor 19% gewijzigd door Peter_Aragorn op 02-01-2019 16:05 ]
Het nieuwe jaar maar meteen goed beginnen zeg maar...
Tripje naar de platensjop, weer een lekker gevarieerde aankoop zeg maar

U ziet van links->rechts en Boven->Beneden
Rush - Grace Under Pressure
Genesis - Trespass
Genesis - ... And Then There Were Three
Cat Stevens - Morning Has Broken
David Bowie - Another Face
Nils Lofgren - Night After Night
Tom Petty - Full Moon Fever
Fischer-Z - Red Skies Over Paradise
Doe Maar - Skunk
Shocking Blue - Sensational
En uiteraard allemaal de beste en muzikale wensen voor 2019!
Tripje naar de platensjop, weer een lekker gevarieerde aankoop zeg maar

U ziet van links->rechts en Boven->Beneden
Rush - Grace Under Pressure
Genesis - Trespass
Genesis - ... And Then There Were Three
Cat Stevens - Morning Has Broken
David Bowie - Another Face
Nils Lofgren - Night After Night
Tom Petty - Full Moon Fever
Fischer-Z - Red Skies Over Paradise
Doe Maar - Skunk
Shocking Blue - Sensational
En uiteraard allemaal de beste en muzikale wensen voor 2019!
[ Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 02-01-2019 18:50 ]
MuziekLiefhebbert
Mooi begin van het nieuwe jaar! De leuke heel nieuwe dingen moeten hier nog binnen komen. Maar de verslaving is er al wel moet ik zeggen. Dit heb ik in een week of vier bij elkaar gebracht:

Anoniem: 1162748
Ik wil graag een platenspeler aanschaffen. Ik wil graag iets hebben waar ik lang mee kan en mijn Lp's niet zal beschadigen.
Ik beschik over een versterker die ik gebruik voor mijn elektrische gitaar deze heeft een Aux ingang maar niet een Phono ingang. Ik vraag me af ik een platen speler hier op aan kan sluiten en of dit goed geluid op zal leveren. Daarnaast heb ik weinig verstand van platenspelers en twijfel ik over wat geschikt voor mij zou zijn.
Als het geen goed idee blijkt mijn versterker aan te sluiten lijkt het mij het handigst een speler te kopen met ingebouwde speakers of eventueel inclusief externe speakers. Twee opties die ik overweeg te kopen zijn de 'Lenco Ls-300' (incl. speakers) en de 'Denver MCR-50'
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen
Groetjes, Leah
Ik beschik over een versterker die ik gebruik voor mijn elektrische gitaar deze heeft een Aux ingang maar niet een Phono ingang. Ik vraag me af ik een platen speler hier op aan kan sluiten en of dit goed geluid op zal leveren. Daarnaast heb ik weinig verstand van platenspelers en twijfel ik over wat geschikt voor mij zou zijn.
Als het geen goed idee blijkt mijn versterker aan te sluiten lijkt het mij het handigst een speler te kopen met ingebouwde speakers of eventueel inclusief externe speakers. Twee opties die ik overweeg te kopen zijn de 'Lenco Ls-300' (incl. speakers) en de 'Denver MCR-50'
Groetjes, Leah
@Anoniem: 1162748
Heb je de moeite genomen om de topic start door te lezen? Daar wordt iig heel veel info gegeven over het wel en niet kunnen aansluiten een platenspeler.
Even een gedeelte:
Wil je wel lang genieten van je LP's zou ik denk ik iets anders uitzoeken.
Sommige goede naalden kosten meer dan die spelers en een goede naald en goede afsteling is wel belangrijk voor je levensduur van je platen
Heb je de moeite genomen om de topic start door te lezen? Daar wordt iig heel veel info gegeven over het wel en niet kunnen aansluiten een platenspeler.
Even een gedeelte:
Heb er geen ervaring mee maar de Lenco Ls-300 en Denver MCR-50 zijn volgens mij niet de beste spelers.Er zijn flink wat versterkers zonder phono ingang in omloop, en een vintage draaitafel aansluiten op een line in gaat niet werken. Het signaal dat van een draaitafel afkomt is niet alleen erg zacht, ook ontbreekt de benodigde RIAA correctie (zie hierboven). Dat is geen ideale situatie. Sommige nieuwe platenspelers hebben een ingebouwde phono voorversterker. Als je deze aanzet dan kan je de platenspeler op elke lijningang (aux, DVD, wat je maar over hebt) van je versterker of stereoset aansluiten, eventueel met een tulp - mini jack kabel als je apparaat alleen deze ingang heeft. Deze ingebouwde voorversterkers zijn echter vaak niet van goede kwaliteit.
Wil je wel lang genieten van je LP's zou ik denk ik iets anders uitzoeken.
Sommige goede naalden kosten meer dan die spelers en een goede naald en goede afsteling is wel belangrijk voor je levensduur van je platen
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Is het een gitaarversterker? Lijkt mij niet de beste manier om van je muziek te genieten. Heb je zelf al wat onderzoek gedaan naar hoe je het aan zou moeten sluiten? Een zoekactie op de Lenco levert als eerste de productpagina op, daar staan de specificaties (o.a. dat er speakers bij zitten) en de handleiding. Wellicht deze eens goed doornemen, kijken wat je niet begrijpt en je verder verdiepen in hoe het werkt.Anoniem: 1162748 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:23:
Ik wil graag een platenspeler aanschaffen. Ik wil graag iets hebben waar ik lang mee kan en mijn Lp's niet zal beschadigen.
Groetjes, Leah
Het punt is niet dat we je hier niet willen helpen (in tegendeel zelfs), maar we verwachten toch wel dat je ook zelf enigszins moeite doet om iets uit te dokteren. Je vraag lijkt me nu iets met de klok en de klepel.
Hier ook nog weer wat binnen, een deel levering..
Geen laminaat of parket op het werk

Nu wachten op de rest van de levering:
Delain - Lucidity (LP): 10th Anniversary Edition
W.T. - Enter
Cellar Darling - This is the sound
Epica - The holographic principle
Epica - Design your universe
Epica - The solace system
Nightwish - Endless forms most beautiful
Mayan - Dhyana
Mayan - Antagonise
Mayan - Quarterpast
Geen laminaat of parket op het werk

W.T. - Enter
Mayan - Dhyana
Mayan - Antagonise
Mayan - Quarterpast
Beste Leah,Anoniem: 1162748 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:23:
Groetjes, Leah
Als het inderdaad een gitaarversterker is die je bedoelt: niet gebruiken.
Is het een 'gewone' stereo versterker waarop je een tuner, CD-speler en mogelijk andere apparatuur ('AUX') op aan kan sluiten, dan kan je die wel gebruiken. Uiteraard alleen als je er ook een paar boxen bij hebt.
Is het zo'n versterker zonder 'Phono', en dat is wat jij aangeeft, dan zal je een platenspeler met een ingebouwde voorversterker moeten aanschaffen of een aparte voorversterker. Dat is nodig omdat het element van een platenspeler veel minder spanning levert dan b.v. CD-spelers, tuners en TV's.
Behalve dat, zijn er nog een aantal vragen die nog niet beantwoord en misschien nog niet gesteld zijn:
- Wat is je budget?
- Hoeveel ruimte heb je voor apparatuur? Denk aan boxen, versterker en platenspeler.
- Welke uitstraling van apparatuur spreekt je aan?
- Ben je zelf handig om apparatuur op te knappen of ken je iemand die dat is?
- Hoe belangrijk vind je garantie op de gekochte apparatuur?
- Wil je een volautomaat (met één druk op de knop starten en aan het einde van de LP vanzelf weer stoppen), een semi-automaat (handmatig de arm boven de LP brengen waarna de boel wordt opgestart en waarbij de arm aan het einde wel omhoog gaat maar nier in de ruststand terug keert) of volledig handbediend (spreekt denk ik voor zich, alhoewel je de LP niet zelf rond hoeft te draaien
Mede-tweakers op dit forum zullen die vragenlijst ongetwijfeld aan kunnen vullen. Maar dit zijn vragen waar je in ieder geval over na kunt (lees: moet

En ik onderschrijf het advies om de tijd te nemen en (delen van) dit topic door te lezen. De intro is daarbij eigenlijk onmisbaar. Uiteraard ben je hier aan het goede adres voor advies. En het leuke is dat dat soms tegenstrijdig lijkt en soms ook echt tegenstrijdig is. Dat heeft dan alles te maken met het afwegen van voor- en nadelen. Ik zal me beperken tot één voorbeeldje. De ene zweert bij een volledig handbediende en snaar aangedreven speler. Reden: wat er niet op zit kan ook niet kapot

Het mooiste is dat er een wereld aan mogelijkheden voor je open zal gaan. Welkom in die wereld!
En voor iedereen: alle goeds voor 2019!
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2019. Dat het een mooi jaar mag worden 
Net voor oud & nieuw nog twee aanwinsten via Discogs binnen gekregen:
Yngwie Malmsteen’s Rising Force heb ik ondertussen al minstens 6 x gedraaid, wat een heerlijke plaat.
Anvil - Metal on metal is puur jeugd sentiment. Ik ben van plan het album in te lijsten en ergens op een mooi plekje aan de muur te hangen. Heb het album uiteraard nog wel beluisterd maar deze picture disc is duidelijk niet de beste pressing (wist ik bij aanschaf al).
Verder een Knosti aangeschaft (en nieuwe inner sleeves om de platen na het wassen in te doen) en de eerste waspogingen gedaan. Het valt mij op dat er best veel vloeistof achterblijft op de plaat als hij zijn rondjes heeft gedraaid. Ga nog wat rondkijken op YouTube om te zien of er betere technieken voor het wassen zijn want ik heb het idee dat ik iets nog niet helemaal goed doe. Overigens wel tevreden met het was resultaat, moet er denk ik alleen wat meer handigheid in krijgen.
![]() | ![]() |
Yngwie Malmsteen’s Rising Force heb ik ondertussen al minstens 6 x gedraaid, wat een heerlijke plaat.
Anvil - Metal on metal is puur jeugd sentiment. Ik ben van plan het album in te lijsten en ergens op een mooi plekje aan de muur te hangen. Heb het album uiteraard nog wel beluisterd maar deze picture disc is duidelijk niet de beste pressing (wist ik bij aanschaf al).
Verder een Knosti aangeschaft (en nieuwe inner sleeves om de platen na het wassen in te doen) en de eerste waspogingen gedaan. Het valt mij op dat er best veel vloeistof achterblijft op de plaat als hij zijn rondjes heeft gedraaid. Ga nog wat rondkijken op YouTube om te zien of er betere technieken voor het wassen zijn want ik heb het idee dat ik iets nog niet helemaal goed doe. Overigens wel tevreden met het was resultaat, moet er denk ik alleen wat meer handigheid in krijgen.
Fijn dat ze opnieuw bij een liefhebber zijnhilgo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:08:toon volledige bericht
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2019. Dat het een mooi jaar mag worden
[Afbeelding: Yngwie Malmsteen’s Rising Force] [Afbeelding: Anvil - metal on metal]
En voor het inlijsten raad ik je de lijsten van IKEA aan. Zelf heb ik er 1 hangen met een gesigneerde LP van DeWolff.
Voor het wassen meng ik zelf:
- 1/5 deel isopropylalcohol
- 4/5 deel demiwater
- paar druppels wettingagent
Voor mij werkt dat prima. Groot voordeel ten opzichte van de Knosti-vloeistof (behalve de prijs
Het enige waar ik handigheid in moest krijgen, was het terug gieten van de vloeistof in de fles. Dat doe ik met een trechter, koffiefilter en wat geduld. Die filters die bij de Knosti zitten, zijn imho waardeloos. Verder vind ik het een toppertje voor z'n geld.
Veel plezier met je nieuwe aanwinsten en je wasstraat.
Dank voor de tips. Als de knosti vloeistof op is zal ik jouw mix eens gaan proberenVintage1967 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:56:
[...]
Fijn dat ze opnieuw bij een liefhebber zijn.
En voor het inlijsten raad ik je de lijsten van IKEA aan. Zelf heb ik er 1 hangen met een gesigneerde LP van DeWolff.
Voor het wassen meng ik zelf:
- 1/5 deel isopropylalcohol
- 4/5 deel demiwater
- paar druppels wettingagent
Voor mij werkt dat prima. Groot voordeel ten opzichte van de Knosti-vloeistof (behalve de prijs) is dat het geen residu achterlaat (Knostipluisje).
Overigens had ik op Discogs pas vrij laat door dat ik bij een mede Tweaker aan het kopen was. Zocht het album van Anvil, zag dat er een picture disc van was en dat die ook te koop was. Koop bij voorkeur bij mensen uit Nederland (sneller binnen over het algemeen) en dan kijk ik ook even naar wat ze verder nog te koop hebben en zo kwam ik dus bij Yngwie.
Pas ergens bij het afrekenen dacht ik "Hey, die naam komt mij wel heel bekend voor"

W.T. - Enter
Mayan - Dhyana
Mayan - Antagonise
Mayan - Quarterpast

Nog een deel levering binnen
Met een gratis LP erbij dit keer,
Tax the heat, een Engelse rock band, geen idee of het wat is.
Een gokje genomen met die Tax the Heat dan ofzo? Heb dat van de week ook gedaan met een paar platen bij de kringloop. Was een minder goed plan helaas xD
Maar, dit kwam net binnen:
Maar, dit kwam net binnen:

@Peter_Aragorn Tax the heat, was een gratis verrassings exemplaar. had rechtstreeks bij Nuclearblast besteld en daar kan je afhankelijk van je bestelling een gratis extraatje krijgen.
Die Ayreon hebben we hier ook, maar dan met een hanepoot van Arjan zelf er op, En als ik de plaat heel goed beluister kan ik me zelf weer terug horen
We waren er ook bij in 2017 en gaan dit jaar ook naar Electric Castle Live And Other Tales in 013
Die Ayreon hebben we hier ook, maar dan met een hanepoot van Arjan zelf er op, En als ik de plaat heel goed beluister kan ik me zelf weer terug horen
We waren er ook bij in 2017 en gaan dit jaar ook naar Electric Castle Live And Other Tales in 013
Ah cool! Altijd leuk om een kadootje te krijgen :)!GiLeX schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:57:
@Peter_Aragorn Tax the heat, was een gratis verrassings exemplaar. had rechtstreeks bij Nuclearblast besteld en daar kan je afhankelijk van je bestelling een gratis extraatje krijgen.
Die Ayreon hebben we hier ook, maar dan met een hanepoot van Arjan zelf er op, En als ik de plaat heel goed beluister kan ik me zelf weer terug horen![]()
Haha, op welke track
Zie zo, even wat stoeien en afstellen eerder vandaag... Maar dan heb je ook wat... De Nagaoka MP-110 moet nog "inspelen" maar klinkt nu al niet slecht...
Eerder vandaag al wat LP's gespeeld en nu weer... Even mijn Thorens aangesloten op een Onkyo set met defecte condensator in het tuner circuit (je hoort echt een vervelende brom als de tuner als bron actief is omdat een van de condensators bol staat, sommigen wisten dit wellicht al vanuit het "gebruik je nog vintage audio deel 2" gedeelte van het forum)... Maar de Phono preamp werkt goed en klinkt ook nog eens fantastisch in combinatie met mijn Thorens en zijn Nagaoka MP-110 element...
Wat hebben we gespeeld vandaag:
- Kensington - Vultvres
- Billy Joel - Glass houses (mfsl uitvoering)
- Emmylou Harris - Quater moon in a ten cent town (mfsl uitvoering)
- Doe maar - 4US
- Dire Straits - Brother In Arms (mfsl uitvoering)
uiteraard hoort hier ook een plaatje bij:

En dan nu mijn eerste ervaring: het element klinkt geweldig goed voor een element in zijn prijs klasse... De hoge tonen zijn wat rustiger dan bij de Audio Technica AT-440Mla en de detaillering is iets minder (maar dat had ik ook wel verwacht, daar de AT-440Mla in een hogere prijs klasse zit en een Microline naald tip heeft vs een elliptische naald van de MP-110... Dus is dit normaal)...
Maar het valt zeker niet tegen... Daarnaast klinkt het geheel mooi homogeen (lees: goede overgangen van hoog naar midden naar lage tonen zonder grote gaten)... Een mooi vol geluid dus...
Ik ben benieuwd hoe dit element over een tijdje klinkt als hij ingespeeld is... Dan moet het helemaal een feestje zijn... En dan schijnt er ook nog een MP-200 te zijn met een nog betere sound...
De upgrade drang begint nu alweer te kriebelen bij wijze van spreke...
Eerder vandaag al wat LP's gespeeld en nu weer... Even mijn Thorens aangesloten op een Onkyo set met defecte condensator in het tuner circuit (je hoort echt een vervelende brom als de tuner als bron actief is omdat een van de condensators bol staat, sommigen wisten dit wellicht al vanuit het "gebruik je nog vintage audio deel 2" gedeelte van het forum)... Maar de Phono preamp werkt goed en klinkt ook nog eens fantastisch in combinatie met mijn Thorens en zijn Nagaoka MP-110 element...
Wat hebben we gespeeld vandaag:
- Kensington - Vultvres
- Billy Joel - Glass houses (mfsl uitvoering)
- Emmylou Harris - Quater moon in a ten cent town (mfsl uitvoering)
- Doe maar - 4US
- Dire Straits - Brother In Arms (mfsl uitvoering)
uiteraard hoort hier ook een plaatje bij:

En dan nu mijn eerste ervaring: het element klinkt geweldig goed voor een element in zijn prijs klasse... De hoge tonen zijn wat rustiger dan bij de Audio Technica AT-440Mla en de detaillering is iets minder (maar dat had ik ook wel verwacht, daar de AT-440Mla in een hogere prijs klasse zit en een Microline naald tip heeft vs een elliptische naald van de MP-110... Dus is dit normaal)...
Maar het valt zeker niet tegen... Daarnaast klinkt het geheel mooi homogeen (lees: goede overgangen van hoog naar midden naar lage tonen zonder grote gaten)... Een mooi vol geluid dus...
Ik ben benieuwd hoe dit element over een tijdje klinkt als hij ingespeeld is... Dan moet het helemaal een feestje zijn... En dan schijnt er ook nog een MP-200 te zijn met een nog betere sound...
Die mp-200 staat op een veel hoger technologisch niveau.
Nude tip en boron cantilever vs. bonded tip en alu cantilever, dus die zal veel meer detail geven.
Maar die kost dan ook meer dan 2x zoveel geloof ik.
Nude tip en boron cantilever vs. bonded tip en alu cantilever, dus die zal veel meer detail geven.
"man is not truly one, but truly two,"
Dat bedoel ik... Maar dan zonder er diep op in te gaan... Die MP-110 is mijn inziens een echte aanrader in zijn prijs klasse!mr_petit schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:54:
Die mp-200 staat op een veel hoger technologisch niveau.
Ja maar in die prijsklasse heeft hij concurrentie van de AT-VM95EN en AT-120e(b), en die hebben beide een nude stylus.
En een AT-VM95ML komt dan ook al bijna in zicht (nude microlinear).
Goed, als je niet van de klank van de AT's houdt, dan is er geen alternatief op de markt die voor dat geld een nude stylus kan bieden geloof ik.
Alle andere nude's beginnen bij ca. 180 euro, als je NOS voorraden niet meetelt.
Wel apart dat AT daar al sinds jaar en dag met +/- 50 euro onder kan duiken.
Het is natuurlijk wel een grote fabrikant en zullen een goede deal hebben met een diamantboer (namiki in dit geval)
Goed, als je niet van de klank van de AT's houdt, dan is er geen alternatief op de markt die voor dat geld een nude stylus kan bieden geloof ik.
Alle andere nude's beginnen bij ca. 180 euro, als je NOS voorraden niet meetelt.
Wel apart dat AT daar al sinds jaar en dag met +/- 50 euro onder kan duiken.
Het is natuurlijk wel een grote fabrikant en zullen een goede deal hebben met een diamantboer (namiki in dit geval)
[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2019 20:23 ]
En zijn beiden gebaseerd op het Moving Magnet principe... Dit is een Moving Iron element... En dat zou het beste van Moving Coil en Moving Magnet moeten combineren tot een goed compromis in het midden van beiden technieken... En dat lijkt in ieder geval bij deze Nagaoka MP-110 goed gelukt...mr_petit schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:13:
Ja maar in die prijsklasse heeft hij concurrentie van de AT-VM95EN en AT-120e(b), en die hebben beide een nude stylus.
Dat Moving Iron principe maakt 'm duurder... Maar dan nog is hij goedkoper dan een Goldring 2100MM (die ook zeer goed klinkt, die heb ik ook in gebruik op een Dual 1226) dat een veel duurder Moving Iron element is en technisch niet veel verschilt...
't is maar net hoe je er tegen aan kijkt he...
Edit 20:56 uur:
Eigenlijk is het dus stuivertje wisselen: of een betere naald of een betere constructie van de manier hoe het element de trillingen van de groef omzet naar een stroompje...
[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 05-01-2019 20:56 ]
Moving iron maakt iets niet duurder hoor. Het is een technologie vergelijkbaar met moving magnet.
Goedkope mi elementen bestaan al sinds jaar en dag (denk aan bijv grado of stanton)
Moving coil berust op een ander principe.
Moving iron wordt alleen niet zoveel toegepast als MM omdat het moeilijker storingsvrij te krijgen is. Het pakt makkelijk storingen van buitenaf op omdat er kleinere variaties in een sterker magnetisch veld worden gemaakt.
Een technologisch hoogstaandere naald/cantilever is doorgaans vele malen duurder om te maken en is ook ongeveer de belangrijkste pijler voor hoeveel detail er uit de groef gehaald wordt.
De naald is veruit het duurste onderdeel van een cartridge (in deze prijsklasse dan; bij een koetsu cartridge ligt dat wellicht anders).
Bij moving iron heb je alleen een grotere magneet nodig dan bij MM. Maar een magneet kost bijna niets.
Elektrisch zijn ze dan ook ongeveer gelijk, hetgeen ook blijkt uit de benodigde afsluitweerstand
Ook dat is bij een MC heel anders. Daar ligt de electrische resonantiefrequentie ver buiten het gehoorbereik. Bij MM èn MI niet. Sterker nog, een MI element heeft vaak een hogere zelfinductie dan een MM, waardoor de resonantiefrequentie lager ligt bij dezelfde kabelcapaciteit en dus sneller in het hoorbare gebied komt.
Ter vergelijk: een mp-110 heeft een zelfinductie van 810mH en een at-440mla heeft een zelfinductie van 490mH, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Goedkope mi elementen bestaan al sinds jaar en dag (denk aan bijv grado of stanton)
Moving coil berust op een ander principe.
Moving iron wordt alleen niet zoveel toegepast als MM omdat het moeilijker storingsvrij te krijgen is. Het pakt makkelijk storingen van buitenaf op omdat er kleinere variaties in een sterker magnetisch veld worden gemaakt.
Een technologisch hoogstaandere naald/cantilever is doorgaans vele malen duurder om te maken en is ook ongeveer de belangrijkste pijler voor hoeveel detail er uit de groef gehaald wordt.
De naald is veruit het duurste onderdeel van een cartridge (in deze prijsklasse dan; bij een koetsu cartridge ligt dat wellicht anders).
Bij moving iron heb je alleen een grotere magneet nodig dan bij MM. Maar een magneet kost bijna niets.
Elektrisch zijn ze dan ook ongeveer gelijk, hetgeen ook blijkt uit de benodigde afsluitweerstand
Ook dat is bij een MC heel anders. Daar ligt de electrische resonantiefrequentie ver buiten het gehoorbereik. Bij MM èn MI niet. Sterker nog, een MI element heeft vaak een hogere zelfinductie dan een MM, waardoor de resonantiefrequentie lager ligt bij dezelfde kabelcapaciteit en dus sneller in het hoorbare gebied komt.
Ter vergelijk: een mp-110 heeft een zelfinductie van 810mH en een at-440mla heeft een zelfinductie van 490mH, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
[ Voor 54% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2019 21:23 ]
Anoniem: 1164062
Hoi,
Ik draai platen met een TEAC TN-400BT op (de UAX ingang van) een NAD receiver. De TEAC heeft een ingebouwde voorversterker, maar ik merk dat ik nog steeds flink volume moet geven met de volumedraaiknop. Veel meer dan met de NAD cd speler.
Ik denk eraan om er een NAD PP2e tussen te zetten. Heeft iemand ervaring met het apart voorversterken van een platenspeler met ingebouwde phonoversterker? Levert het betere resultaten?
Groet!
Laatste aankopen: A Star is Born soundtrack, Big Star Live at University of Missouri en Wende's Last Resistance 2LP met the Remixes.
Ik draai platen met een TEAC TN-400BT op (de UAX ingang van) een NAD receiver. De TEAC heeft een ingebouwde voorversterker, maar ik merk dat ik nog steeds flink volume moet geven met de volumedraaiknop. Veel meer dan met de NAD cd speler.
Ik denk eraan om er een NAD PP2e tussen te zetten. Heeft iemand ervaring met het apart voorversterken van een platenspeler met ingebouwde phonoversterker? Levert het betere resultaten?
Groet!
Laatste aankopen: A Star is Born soundtrack, Big Star Live at University of Missouri en Wende's Last Resistance 2LP met the Remixes.
Welkom! Ik heb wel veel goede dingen over de NAD PP2e gelezen, maar heb er geen ervaring mee. Gebruik zelf een "Edwards Audio Apprentice" voorversterker, tussen mijn platenspeler en m'n NAD receiver. Werkt erg goed moet ik zeggen.Anoniem: 1164062 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:22:
Hoi,
Groet!
Of het verschil gaat geven met de ingebouwde voorversterker: dat zou ik niet weten. Het klinkt wel heel logisch dat het dit wel zou doen. Ik merk dat ik op een kwart van m'n volumeknop al een aardige bak herrie de woonkamer in kan toveren.
Edit: Argh, saaie zondagen zijn niet goed voor de portemonnee... Nu weer 10 lp's in het mandje liggen...
[ Voor 4% gewijzigd door Peter_Aragorn op 06-01-2019 11:27 ]
zijn er 'maar' acht geworden...Anoniem: 1164062 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:03:
Ik ken het fenomeen! De kast is alweer te klein ....
Ah, dus jij bent er ook zo eentje. Eerst 4 miljoen platen in je mandje en dan eens echt keuzes gaan maken
voor mij was december wat duurder uitgevallen dan gepland. Iets met veel spontane borreltjes. Dus eind deze maand nog eens naar mijn geld kijken.
[ Voor 20% gewijzigd door Jasphur op 06-01-2019 14:08 ]
Viel dit keer nog wel mee. Er zaten er in het begin maar tien in. Dus dan valt dat nog meeJasphur schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:08:
[...]
Ah, dus jij bent er ook zo eentje. Eerst 4 miljoen platen in je mandje en dan eens echt keuzes gaan maken
voor mij was december wat duurder uitgevallen dan gepland. Iets met veel spontane borreltjes. Dus eind deze maand nog eens naar mijn geld kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Peter_Aragorn op 06-01-2019 14:18 ]
Ben juist kritischer gaan kijken naar wat ik koop. Laatst nog op pad geweest, maar uiteindelijk "slechts" 3 albums meegenomen. Overweeg sowieso om er wat weg te doen. Soms koop je iets en is het na 1x luisteren toch niet iets dat je opnieuw gaat luisteren... Zoals bij mij het nieuwe U2 album.
Dat is inderdaad goed te doen:Peter_Aragorn schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:58:
Wil zelf zoiets als dit gaan maken overigens. Lijkt niet al te moeilijk:
[Afbeelding]

Ik heb ook deze gemaakt die mij goed bevalt

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Ah cool zeg! Die tweede ook, maar liggen de platen dan niet alsnog op elkaar? Of valt dat wel mee?Wimmel schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:14:
[...]
Dat is inderdaad goed te doen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook deze gemaakt die mij goed bevalt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet er nog aan beginnen trouwens, nog geen zin in gehad..
Ze liggen wel iets op elkaar maar niet veel meer dan bij de schuine oplossing. Ik heb er een gewoonte van gemaakt het rek niet te vol te doen, dat staat ook netter.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Vandaag wilde ik een aantal LP's op het verlanglijstje van de Media Markt zetten. Ik had ze gisteren in de winkel gezien, maar omdat ze allemaal tussen de EUR 25,00 en EUR 30,00 per stuk kosten, wil ik afwachten tot de volgende 3=2 actie
. Helaas...... geen van de albums is via de webshop verkrijgbaar
. Uiteraard is dat maar een momentopname en zal ik de site af en toe een bekijken.
Toch heb ik waarschijnlijk wel een meevaller. De LP 'Technical Ecstacy' van Black Sabbath voor maar EUR 7,99. Ik denk dat ze vergeten zijn het cijfertje '2' er nog voor te zetten. Dus meteen deze 2LP van Joe Bonamassa ook in het winkelmandje gedaan zodat er geen verzendkosten worden gerekend
.
En nu maar afwachten wat de postbode af komt leveren................
Nu op de draaiert: Blues Pills - Lady In Gold, Live In Paris.
In de wachtkamer: Cuby & The Blizzadrs - Live
Toch heb ik waarschijnlijk wel een meevaller. De LP 'Technical Ecstacy' van Black Sabbath voor maar EUR 7,99. Ik denk dat ze vergeten zijn het cijfertje '2' er nog voor te zetten. Dus meteen deze 2LP van Joe Bonamassa ook in het winkelmandje gedaan zodat er geen verzendkosten worden gerekend
En nu maar afwachten wat de postbode af komt leveren................
Nu op de draaiert: Blues Pills - Lady In Gold, Live In Paris.
In de wachtkamer: Cuby & The Blizzadrs - Live
3=2 is kort geleden nog geweest bij de MM. Heb daar geen LP's mee genomen, hadden weinig bij onze vestiging dus daar wat 4K schijfjes meegenomen
Compleet mee eens. Gericht kijken is veel slimmer ook. Dit was dan ook gericht. Op een impuls album na, zijn het allemaal albums waar ik naar op zoek was óf van artiesten waar ik veel naar luister.ksborg schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:00:
Ben juist kritischer gaan kijken naar wat ik koop. Laatst nog op pad geweest, maar uiteindelijk "slechts" 3 albums meegenomen. Overweeg sowieso om er wat weg te doen. Soms koop je iets en is het na 1x luisteren toch niet iets dat je opnieuw gaat luisteren... Zoals bij mij het nieuwe U2 album.
I.t.t. afgelopen donderdag in de kringloop. Daar zijn er uiteindelijk maar drie echt leuk van, van de 8.
Hier nu aan het draaien: Dire Straits - Communiqué
[ Voor 3% gewijzigd door Peter_Aragorn op 06-01-2019 20:05 ]
Ik/we hebben ook voor het gemak een lijstje met album's klaar staan die we willen hebben.
En als we ergens gaan shoppen/stad in gaan of beurs bezoeken dan is het dat lijstje bij langs.
Eigenlijk geen impuls aankopen.
We houden ook bij wat we op vinyl/cd/dvd/bd/4k hebben zodat we niks dubbel aankopen
En via de diverse online kanalen(Amazon, ebay, discogs etc) probeer ik dan nog wel eens wat meer bijzonder materiaal of niet in de winkel te verkrijgen lp's te kopen.
En als we ergens gaan shoppen/stad in gaan of beurs bezoeken dan is het dat lijstje bij langs.
Eigenlijk geen impuls aankopen.
We houden ook bij wat we op vinyl/cd/dvd/bd/4k hebben zodat we niks dubbel aankopen
En via de diverse online kanalen(Amazon, ebay, discogs etc) probeer ik dan nog wel eens wat meer bijzonder materiaal of niet in de winkel te verkrijgen lp's te kopen.
Ik heb geen platenspeler met ingebouwde voorversterker. Wat ik weet is dat deze vaak wat eenvoudiger / goedkoper uitgevoerd zijn waardoor een aparte voorversterker zeker verbetering kan brengen. Ik heb twee versterkers met ingebouwde phono ingang, deze is bij beiden echter niet zo best. De Dynavox TC-750 van 30 euro die hier wel vaker is langsgekomen klinkt al beter.Anoniem: 1164062 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:22:
Ik zou vooral een andere voorversterker aanschaffen om een betere geluidskwaliteit te krijgen, niet voor een hoger volume. Meer volume is niet meer kwaliteit. En op een gegeven moment weet je dat je het volume wat moet terugdraaien als je naar je CD speler overschakelt.
Terwijl ik nog op een deel levering wacht, toch maar besloten om een paar slechte exemplaren te vervangen voor de nieuwe (remastered re-releases)
Vrouwlief kon met haar backstage pas wat extra korting krijgen dus dan maar Ride the lighting, Master of puppets, ...Justice for all (Metallica) en The Number Of The Beast (Iron Maiden) besteld.

Vrouwlief kon met haar backstage pas wat extra korting krijgen dus dan maar Ride the lighting, Master of puppets, ...Justice for all (Metallica) en The Number Of The Beast (Iron Maiden) besteld.
Gisteren besteld en vanmiddag afgeleverd:

Wat mij echt tegenviel was de verpakking. Beide LP's in een gewone doos, formaat kleine Praxis-verhuisdoos
Gevolg is dat de LP's lekker klem zaten en een van de hoeken van de Black Sabbath LP zelfs enigszins geknikt was. En dat voor een winkel als Media Markt. Nee, daar ga ik zeker een opmerking over maken in de review. Dit kan echt niet.
Afijn, Black Sabbath moet eerst door de wasstraat. Wat is die vuil zeg. Van die lekkere vette vegen en zelfs, als ik het goed zag, haarlijnen van de binnenhoes. En hij komt dus echt uit de seal. Er zijn 2e-handsjes die er beter uit zien wat dat betreft. Maar ala, voor dat geld, en dan ook nog eens inclusief CD........... Eerst maar eens wassen en luisteren
.
De dubbelaar van Bonamassa gaat vanavond wel op de draaiert. Die ziet er heel netjes uit. Ik ben heel benieuwd want ik heb nog geen enkel nummer van hem gehoord
.

Wat mij echt tegenviel was de verpakking. Beide LP's in een gewone doos, formaat kleine Praxis-verhuisdoos

Afijn, Black Sabbath moet eerst door de wasstraat. Wat is die vuil zeg. Van die lekkere vette vegen en zelfs, als ik het goed zag, haarlijnen van de binnenhoes. En hij komt dus echt uit de seal. Er zijn 2e-handsjes die er beter uit zien wat dat betreft. Maar ala, voor dat geld, en dan ook nog eens inclusief CD........... Eerst maar eens wassen en luisteren

De dubbelaar van Bonamassa gaat vanavond wel op de draaiert. Die ziet er heel netjes uit. Ik ben heel benieuwd want ik heb nog geen enkel nummer van hem gehoord
Heb de LP van Black Sabbath vanmiddag ook op kunnen halen bij de MM. Naar aanleiding van jouw post ook besteld. Prijs was echt te mooi. Vinyl nog niet bekeken overigens. Hij ligt nog in de autoVintage1967 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:01:
Gisteren besteld en vanmiddag afgeleverd:
[Afbeelding]
Wat mij echt tegenviel was de verpakking. Beide LP's in een gewone doos, formaat kleine Praxis-verhuisdoosGevolg is dat de LP's lekker klem zaten en een van de hoeken van de Black Sabbath LP zelfs enigszins geknikt was. En dat voor een winkel als Media Markt. Nee, daar ga ik zeker een opmerking over maken in de review. Dit kan echt niet.
Afijn, Black Sabbath moet eerst door de wasstraat. Wat is die vuil zeg. Van die lekkere vette vegen en zelfs, als ik het goed zag, haarlijnen van de binnenhoes. En hij komt dus echt uit de seal. Er zijn 2e-handsjes die er beter uit zien wat dat betreft. Maar ala, voor dat geld, en dan ook nog eens inclusief CD........... Eerst maar eens wassen en luisteren.
De dubbelaar van Bonamassa gaat vanavond wel op de draaiert. Die ziet er heel netjes uit. Ik ben heel benieuwd want ik heb nog geen enkel nummer van hem gehoord.
Nog nooit iets van hem gehoord? Vind het zelf echt geweldig mooie muziek.
Panasonic heeft inmiddels ook al de nieuwe Technics draaitafel uit de SL-1200 serie aangekondigd: de MK7. De laatste versie is alweer 9 jaar geleden. Ben benieuwd wat hij gaat kosten. 

[ Voor 8% gewijzigd door JoepD op 08-01-2019 00:14 ]
Niet helemaal juist. In 2016 is er de limited SL-1200G geweest, opgevolgd door een normaler model de SL-1200GR in 2017. Vooral die eerste is redelijk onbetaalbaar. Er is ook een SL-1500C aangekondigd ook. Een SL-1200 maar dan zonder pitch.
Voor mij is er gelukkig geen enkele reden om een van deze in huis te halen, want mijn SL1200 MKII die ik 20 jaar terug in de uitverkoop haalde doen het nog meer dan prima. Ik denk niet dat ik 800 euro betaald heb voor het setje van 2 toen. Tegenwoordig vragen ze dat bedrag voor 1 speler op 2de hands sites...
Voor mij is er gelukkig geen enkele reden om een van deze in huis te halen, want mijn SL1200 MKII die ik 20 jaar terug in de uitverkoop haalde doen het nog meer dan prima. Ik denk niet dat ik 800 euro betaald heb voor het setje van 2 toen. Tegenwoordig vragen ze dat bedrag voor 1 speler op 2de hands sites...
[ Voor 30% gewijzigd door Yalopa op 08-01-2019 06:32 ]
You don't need eyes to see, you need vision
https://www.technics.com/...-draaitafel-sl-1200g.html
Veels te duur naar mijn zin, mijn 1210mk2 doet het nog perfect.
[ Voor 28% gewijzigd door Bestla op 08-01-2019 07:43 ]
Ik ben aanwezig op elke track in het applausePeter_Aragorn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:04:
[...]
Haha, op welke track? Ben zelf pas een jaartje bekend met zijn werk eerlijk gezegd. Toen ik m'n speakers ging komen, gebruikte de man een van zijn nummers om het bereik van de speakers te tonen. Vanaf dat moment was verkocht. Zowel voor de speakers, als voor Ayreon
Beetje een late reactie maar schoot me nog wat te binnen wat voor jou misschien nog leuk is
Arjan heeft op zijn eigen webshop nog enkele diverse LP's limited en signed editions van o.a. Ayreon's The source, The Final Experiment en Actual Fantasy Revisited.
De SL1200G is niet te vergelijken met de 1210mk2, de G-versie is meer te vergelijken met de SP10mk2/3. De GR-versie ligt er ergens tussenin en klinkt als een huis (eigen ervaringBestla schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:42:
GiLeX schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:21:
[...]
Ik ben aanwezig op elke track in het applause![]()
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ben je bekend met Reloop? Best mooi spul voor een niet al te hoge prijs.Bestla schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:42:
Ik heb hetzelfde "probleem" als @Anoniem: 1164062. Ik heb momenteel een IMQ StageLine aangesloten op een goedkope Hyperwire voorversterker en deze gaat naar mijn Pioneer versterker. Het volume op de Pioneer VSX-S510 moet flink (naar 50) worden open gedraaid om een beetje geluid tevoorschijn te toveren, op elke andere input bron is dit echt veel te hard.musicfreak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:28:
[...]
Ik heb geen platenspeler met ingebouwde voorversterker. Wat ik weet is dat deze vaak wat eenvoudiger / goedkoper uitgevoerd zijn waardoor een aparte voorversterker zeker verbetering kan brengen. Ik heb twee versterkers met ingebouwde phono ingang, deze is bij beiden echter niet zo best. De Dynavox TC-750 van 30 euro die hier wel vaker is langsgekomen klinkt al beter.
Ik zou vooral een andere voorversterker aanschaffen om een betere geluidskwaliteit te krijgen, niet voor een hoger volume. Meer volume is niet meer kwaliteit. En op een gegeven moment weet je dat je het volume wat moet terugdraaien als je naar je CD speler overschakelt.
Nu heb ik het plan opgevat op de IMQ te gaan vervangen voor een draaitafel met ingebouwde versterker, maar gezien je reactie vraag ik me af of dit iets gaat oplossen... Wellicht is een draaitafel zonder pre-amp en een goede losse pre-amp dan toch een betere optie?
De leidinggevende heeft niet veel wensen, als hij maar wit is dus ik ben naar een Pro-ject / TEAC / Rega / Argon aan het kijken. Bij deze merken heb ik de keus om een met en een zonder versterker te gaan. Vraag me nu dus af wat wijsheid is.
- Delain - Lucidity (LP): 10th Anniversary Edition
- W.T. - Enter (splatter green vinyl, eentje van 5000 exemplaren blijkt nu)
- Mayan - Quarterpast (red/brown clear vinyl)
Bouw een beetje een luister achterstand op zo

Je mag altijd wat doneren om de achterstand te verkleinenGiLeX schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:03:De bovenstaande zijn inmiddels ook binnen, en met de Metallica, Iron maiden vervangers die ook nog onderweg zijn, wordt het weer echt tijd om te gaan luisteren.
- Delain - Lucidity (LP): 10th Anniversary Edition
- W.T. - Enter (splatter green vinyl, eentje van 5000 exemplaren blijkt nu)
- Mayan - Quarterpast (red/brown clear vinyl)
Bouw een beetje een luister achterstand op zo
Andere voorversterker kan uitmaken, maar bv een ander element ook, sommige sturen gewoon veel zachter uit (of erg veel zachter in geval van MC, die een ander type versterker nodig hebben). Ik merk ook dat het uitgangsniveau van mijn voorsterker niet hetzelfde is als van mijn cd speler... hoort er een beetje bij.DeFeCt schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:56:
[...]
Ik heb hetzelfde "probleem" als @Anoniem: 1164062. Ik heb momenteel een IMQ StageLine aangesloten op een goedkope Hyperwire voorversterker en deze gaat naar mijn Pioneer versterker. Het volume op de Pioneer VSX-S510 moet flink (naar 50) worden open gedraaid om een beetje geluid tevoorschijn te toveren, op elke andere input bron is dit echt veel te hard.
Nu heb ik het plan opgevat op de IMQ te gaan vervangen voor een draaitafel met ingebouwde versterker, maar gezien je reactie vraag ik me af of dit iets gaat oplossen... Wellicht is een draaitafel zonder pre-amp en een goede losse pre-amp dan toch een betere optie?
De leidinggevende heeft niet veel wensen, als hij maar wit is dus ik ben naar een Pro-ject / TEAC / Rega / Argon aan het kijken. Bij deze merken heb ik de keus om een met en een zonder versterker te gaan. Vraag me nu dus af wat wijsheid is.
Ik heb al 2 draaitafels en Reloop ken ik inderdaad.Jasphur schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:58:
[...]
Ben je bekend met Reloop? Best mooi spul voor een niet al te hoge prijs.
Ik heb volgens mij nog ergens een element liggen van een oude platenspeler, eens kijken of ik daar nog iets verschil mee hoor.KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:31:
[...]
Andere voorversterker kan uitmaken, maar bv een ander element ook, sommige sturen gewoon veel zachter uit (of erg veel zachter in geval van MC, die een ander type versterker nodig hebben). Ik merk ook dat het uitgangsniveau van mijn voorsterker niet hetzelfde is als van mijn cd speler... hoort er een beetje bij.
Heb de short-list terug gebracht naar 2:
met pre-amp:
https://www.hifiklubben.n...udio-tt-2-usb-draaitafel/
zonder pre-amp:
https://www.hificorner.nl...0-opruiming-84735644.html
Het element in de Pro-ject zal beter zijn, maar ik betwijfel of ik dat op mijn setje en met mijn oren ga horen. De Argon heeft een mooie glazen plaat... wat is wijsheid?
Verschil ga je wel horen, als je ze naast elkaar hoort... maar voor het verschil in prijs kan je ook een leuk ander element kopen, al dan niet later.
Hoe ze verder zijn tegenover elkaar durf ik niet te zeggen, maar komt die Argon niet ook uit de Pro-ject fabriek?
Hoe ze verder zijn tegenover elkaar durf ik niet te zeggen, maar komt die Argon niet ook uit de Pro-ject fabriek?
Ik denk ook dat je het verschil gaat horen, en niet alleen omdat de Project een betere naald heeft (het OM-element is op beide spelers wel hetzelfde volgens mij). Of glas nou zo ideaal is als draaiplateau durf ik niet te zeggen, het ziet er wel fraai uit op de Argon. Volgens mij stond 'fraai' bovenaan de prioriteitenlijst bij de ontwikkeling van de Argon, waarbij maximale kwaliteit bovenaan stond bij de Project.DeFeCt schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:47:
[...]
met pre-amp:
zonder pre-amp:
Het element in de Pro-ject zal beter zijn, maar ik betwijfel of ik dat op mijn setje en met mijn oren ga horen. De Argon heeft een mooie glazen plaat... wat is wijsheid?
De Project is helemaal gebouwd om op de meest traditionele manier naar je platen te luisteren, zonder fratsen als bijvoorbeeld USB om je platen te digitaliseren. Geloof me, de kwaliteit daarvan gaat je echt tegenvallen. Het is natuurlijk wel jammer dat de Project geen voorversterker heeft, maar dat zou voor mij geen reden om niet voor de Project te gaan.
Terwijl ik dit schrijf bekruipt me het gevoel appels met peren te vergelijken, alleen al door het prijsverschil. Bij Hifi Klubben hebben ze de Project ook, maar dan met het nieuwere Ortofon 2M-element en Red-naald. Kwalitatief is die met de OM 10 vergelijkbaar. Je hebt het dan al over een prijsverschil van 100 euro tussen de Argon en de Project, maar als je goed kijkt (en luistert) is dat verschil zeker verklaarbaar.
Die zelfde pro-ject die je van hificorner linkt verkopen ze bij Klubben ook voor 399, maar dan met de Red 2M erop gemonteerd. Vind persoonlijk de 2M serie mooier klinken.DeFeCt schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:47:toon volledige bericht
[...]
Ik heb volgens mij nog ergens een element liggen van een oude platenspeler, eens kijken of ik daar nog iets verschil mee hoor.
met pre-amp:
zonder pre-amp:
Los daarvan heb ik destijds de Argon en de Pro-Ject (heb een debut esprit) vergeleken voor aanschaf. Ik vond dat de Argon erg bij de speakers bleef hangen en minder ruimtelijk klonk ten opzichte van de Pro-Ject. Zou je ten zeerste aanraden ze te beluisteren bij een Klubben want het verschil is tamelijk groot mijns inziens. Uiteindelijk is de combinatie aan beter element, zwaarder chassis en een betere toonarm (koolvezel ten opzichte van aluminium) toch duidelijk hoorbaar.
Of een glasplaat of metaal draai plateau nou beter is even in het midden gelaten. Het glasplaat design komt namelijk ook terug bij de NAD platenspeler die qua prijspeil weer vergelijkbaar is met de Pro-Ject. Ik ben uiteindelijk voor de Esprit variant gegaan omdat ik het er mooier vond uitzien. Het verschil tussen acryl en metaal vond ik lastig te duiden, maar het ging ook slechts om 50 euro meer.
Maar nogmaals, ga ze alsjeblieft beide beluisteren, je gaat het verschil absoluut horen. En dit is een investering voor lange tijd. Aangenomen dat je niet volgend jaar weer gaat shoppen voor wat anders.
FreshM schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:57:
[...].
Volgens mij stond 'fraai' bovenaan de prioriteitenlijst bij de ontwikkeling van de Argon, waarbij maximale kwaliteit bovenaan stond bij de Project.
Terwijl ik dit schrijf bekruipt me het gevoel appels met peren te vergelijken, alleen al door het prijsverschil.
Voor zover ik heb begrepen is de Argon een rebranded OEM Pro-ject...Linius schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:17:
[...]
Die zelfde pro-ject die je van hificorner linkt verkopen ze bij Klubben ook voor 399, maar dan met de Red 2M erop gemonteerd. Vind persoonlijk de 2M serie mooier klinken.
Maar nogmaals, ga ze alsjeblieft beide beluisteren, je gaat het verschil absoluut horen. En dit is een investering voor lange tijd. Aangenomen dat je niet volgend jaar weer gaat shoppen voor wat anders.
Qua prijs komt de Pro-ject uit op 295,- (met de VIP korting, die je kunt worden voor 10,-)
De Argon kost 299,- dus qua prijs identiek. Ik begrijp uit jullie opmerkingen dat de Pro-ject toch de betere keuze is?
Heb een beetje mijn twijfels over het gaan beluisteren, of is het idee dat ik dan mijn eigen versterker en boxen ook meeneem?
Vorig jaar zag ik ook deze Argon TT2 staan. De platenspeler lijkt mij best goed maar ik heb toen toch de keuze ook voor een Pro-Ject gemaakt. Vanwege de gebruikte materialen en de betere meegeleverde naald. Wat toch wel van belang is. Hier is het de Essential 3 geworden, maar je moet zelf beslissen.DeFeCt schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:41:
[...]
[...]
Voor zover ik heb begrepen is de Argon een rebranded OEM Pro-ject...
Qua prijs komt de Pro-ject uit op 295,- (met de VIP korting, die je kunt worden voor 10,-)
De Argon kost 299,- dus qua prijs identiek. Ik begrijp uit jullie opmerkingen dat de Pro-ject toch de betere keuze is?
Heb een beetje mijn twijfels over het gaan beluisteren, of is het idee dat ik dan mijn eigen versterker en boxen ook meeneem?
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Als je de kans hebt, ga dan zeker luisteren. Je hoeft daarvoor je eigen apparatuur niet mee te nemen.DeFeCt schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:41:
[...]
[...]
Tips:
- .Neem een aantal van je eigen lievelingsplaten mee.
- Luister niet steeds de eerste track van de plaat, maar ook eens de laatste. Vooral naar het midden van een plaat neemt de "resolutie" af, waardoor dynamiek afneemt en de hoge tonen soms bijna gaan slissen. Ik heb een groot verschil gemerkt bij de plaat Guilty van Barbara Streisand en Barry Gibb, waarbij er tussen de verschillende spelers grote verschillen zijn in de stem van Streisand. (Niet dat je Streisand mee moet nemen
- Denk aan wat je altijd al graag hoort in muziek, of waar je kippenvel van krijgt. Zijn dat de bassen? Is dat een uitgesproken midden, bijvoorbeeld bij stemmen of piano? Is dat frisheid, of een analytisch geluid met mooie hoge tonen? Is het een grote dynamiek tussen stille en luide stukken in de muziek? Je hebt daar met je digitale luisterervaring vast al wel ideeën over. Zoek die ook in de weergave van je platen. Bij analoog krijg je veel sneller te maken met 'karakterverschillen' in de geluidsweergave, zonder daarbij te kunnen spreken over slecht of goed.
- Luister naar je muziek met de versterker in een neutrale stand, dus zonder lage en hoge tonen aan te passen met de knoppen 'bass' en 'treble', of met een equalizer. Sommige versterkers hebben een knop voor 'source direct', zet die aan om alle toonaanpasingen te omzeilen. Het gebruik van de knop 'loudness' op een versterker is helemaal uit den boze als je een platenspeler gaat testen, want daarmee verdoezel je iedere tekortkoming van de speler.
Je kunt bovenstaande in de winkel testen op een mooie combinatie van speakers en versterker in de luisterruimte. De platenspeler, die aan een topinstallatie in de winkel voor jou het beste uit de bus komt, zal ook aan jouw installatie optimaal klinken. Maak er een mooie luistersessie van met veel plezier op een vrije zaterdagmiddag of zo. Veel succes!
[ Voor 3% gewijzigd door FreshM op 08-01-2019 22:43 ]
Ik vraag me af of er echt een wezelijk verschil zit tussen een om-5e en een om-10. Ik heb ze beide wel eens gehoord, maar niet naast elkaar. Het enige wat ik er over kan zeggen is dat ik er absoluut niet van onder de indruk was. Hetzelfde geldt voor van die dual ulm55e (of 65e) naalden. Dat zijn vermoed ik ook vrijwel dezelfde naalden. Dus een bonded elliptisch. Wat ik me nog wel weet te herinneren dat het me opviel dat die om-5e een cantilever had die op een steigerbuis leek zo dik. (maar ik weet dat ik toen ook net mijn denon dl-160 had die een heel dun tapered cantilevertje heeft dus ik was wellicht toen wat verwend/verwaand).KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:56:
Verschil ga je wel horen, als je ze naast elkaar hoort...
Maar ik vond ze een beetje levenloos, en niet echt vee detail. Het zijn ook allemaal elementen met een redelijk hoge compliantie (al hoorde ik die om5e in een biotracer dus dat moet dan niets uitmaken)
Voor de rest weet ik niet of die argon audio beter of slechter is dan de project DC.
Glas is geen slecht materiaal voor een plateau imho. Die project heeft natuurlijk een fancy carbon arm, maar het zijn denk ik beide project armen?
Als je ze beiden in een winkel kan zien zou ik kijken naar de fit&finish etc. Dat zegt wat over de kwaliteitscontrole (al denk ik dat ze beide bij project vandaan komen)
Maar het prijsverschil is denk ik niet reeel? bij die project moet nog een voorversterker bij. Dan kom je op een budget van 420 euro ofzo?. Koop dan de argon tt2 zonder versterker (219 euro), en dan heb je nog 200 euro over voor een voorversterker en element.
Da's dan heel simpel, een AT vm95sh
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9541/
En nog iets bijleggen voor een tc-750
Ik heb inmiddels een Pro-Ject Phono Box S2 aangeschaft met een AudioQuest Evergreen RCA. Het volume hoeft daarbij veel minder open en er zit enorm veel helderheid in. Lijkt een goede keus. Alleen kun je dat ding instellingen meegeven. Dat is nog wat uitzoeken, maar als alle instellingen op uit staan is het geluid al heerlijk.DeFeCt schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:56:
[...]
Ik heb hetzelfde "probleem" als @Anoniem: 1164062. Ik heb momenteel een IMQ StageLine aangesloten op een goedkope Hyperwire voorversterker en deze gaat naar mijn Pioneer versterker. Het volume op de Pioneer VSX-S510 moet flink (naar 50) worden open gedraaid om een beetje geluid tevoorschijn te toveren, op elke andere input bron is dit echt veel te hard.
Tegelijkertijd kwam de LP Love from With The Dead binnen (aangeschaft bij Juno records, uitermate goed verpakt) en is Ryan Adams Live at Carnegie én Cathedral The Ethereal Mirror én Swallow the Sun's When a shadow is forced into the Light en de EP Luminea Aurea onderweg....
Dat klopt natuurlijk helemaal, ik weet dat. Maar als dochterlief dan Nightwish in de cd speler legt heb ik de buren aan de deur.musicfreak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:28:
[...]
Ik heb geen platenspeler met ingebouwde voorversterker. Wat ik weet is dat deze vaak wat eenvoudiger / goedkoper uitgevoerd zijn waardoor een aparte voorversterker zeker verbetering kan brengen. Ik heb twee versterkers met ingebouwde phono ingang, deze is bij beiden echter niet zo best. De Dynavox TC-750 van 30 euro die hier wel vaker is langsgekomen klinkt al beter.
Sinds een paar weken heb ik een platenspeler (Pro-ject Debut Carbon Esprit SB).
Tijdens rustige passages en tussen nummers hoor ik een slepend metaal geluid.
Iemand een idee wat dat is en hoe ik eraf kom? Misschien de cartridge alignment?
Iemand een idee wat dat is en hoe ik eraf kom? Misschien de cartridge alignment?
Ik kan hier inmiddels aan toevoegen: Eat the Elephant van A Perfect Circle en I Loved You at Your Darkest van Behemoth. Nuclear Blast punt DE heeft vandaag 15% korting op alle bestellingen.Anoniem: 1164062 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:34:
[...]
Ik heb inmiddels een Pro-Ject Phono Box S2 aangeschaft met een AudioQuest Evergreen RCA. Het volume hoeft daarbij veel minder open en er zit enorm veel helderheid in. Lijkt een goede keus. Alleen kun je dat ding instellingen meegeven. Dat is nog wat uitzoeken, maar als alle instellingen op uit staan is het geluid al heerlijk.
Tegelijkertijd kwam de LP Love from With The Dead binnen (aangeschaft bij Juno records, uitermate goed verpakt) en is Ryan Adams Live at Carnegie én Cathedral The Ethereal Mirror én Swallow the Sun's When a shadow is forced into the Light en de EP Luminea Aurea onderweg....
Had er kort geleden al het een en ander besteld * GiLeX rent naar NB_punkt_deAnoniem: 1164062 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:05:
[...]
Ik kan hier inmiddels aan toevoegen: Eat the Elephant van A Perfect Circle en I Loved You at Your Darkest van Behemoth. Nuclear Blast punt DE heeft vandaag 15% korting op alle bestellingen.
De CD-watteAnoniem: 1164062 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:38:
[...]
Dat klopt natuurlijk helemaal, ik weet dat. Maar als dochterlief dan Nightwish in de cd speler legt heb ik de buren aan de deur.

Tijd voor een gesprekje met 'dochterlief' lijkt me...............
Dank allen voor jullie advies. Knoop is doorgehakt en het is toch de Pro-ject geworden. Met de aanbieding van hifi corner heb ik de Pro-ject nu voor 295,- . De looks van de Pro-ject spraken me ook meer aan dan die van de Argon.mr_petit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:25:
[...]
Maar het prijsverschil is denk ik niet reeel? bij die project moet nog een voorversterker bij. Dan kom je op een budget van 420 euro ofzo?.
Voorversterker(tje) heb ik al, of die voldoet valt te bezien, maar aangezien ik nog een ander probleem heb qua aantal ingangen op mijn huidige versterker zal er ook een nieuwe versterker moeten komen. Dit gaat er dan sowieso een worden met een phono ingang zodat ik de extra stap er tussenuit kan laten.
Zijn daar nog aandachtspunten voor (mbt phono ingangen op surround versterkers)?
Hier vandaag ook weer wat dingen binnen. Tenminste: ik heb alles snel nog even tussendoor op kunnen halen en het ligt nu nog in een doos op het werk. Ben pas vrijdagavond weer terug van opnames, dus kan ze dan pas uitpakken. Het zijn deze:

Veel gekleurde zitten er tussen. Had ik er nog geen een van, best wel cool :)!

Whhaaaaaa............DeWolff met o.a. het waanzinnige nummer Voodoo Mademoiselle!Peter_Aragorn schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:36:
Hier vandaag ook weer wat dingen binnen. Tenminste: ik heb alles snel nog even tussendoor op kunnen halen en het ligt nu nog in een doos op het werk. Ben pas vrijdagavond weer terug van opnames, dus kan ze dan pas uitpakken. Het zijn deze:
[Afbeelding]
Nice
Behalve de eerste EP is IV de enige LP die nog in mijn verzameling ontbreekt.
Hint. Tientje bij sounds.nl. Nog colored ook. Zie alleen dat ik voor de nu laatste van de voorraad had. Even in de gaten houden dus...Vintage1967 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:08:
[...]
Whhaaaaaa............DeWolff met o.a. het waanzinnige nummer Voodoo Mademoiselle!
Nice!!!!
Behalve de eerste EP is IV de enige LP die nog in mijn verzameling ontbreekt.
Is m'n eerste lp van DeWolff, maar heb ze al meerdere keren live gezien. Echt een enorme aanrader!
[ Voor 8% gewijzigd door Peter_Aragorn op 09-01-2019 20:53 ]
Draai de platter eens zonder dat er een plaat op ligt, en luister of iets geluid maakt. If not dan een plaat op de platter en zet de naald op plaat. Nu handmatig de platter draaien zonder motoraandrijving dus. Hoor je iets slepen? Dan is de afstelling van element way off. Als dat nog niets opleverd.revox862 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:22:
Sinds een paar weken heb ik een platenspeler (Pro-ject Debut Carbon Esprit SB).
Als laatste draai je een plaat zoals je altijd doet en nu met de versterker op 0. Probeer uit te vinden wat het dan wel is.
Misschien is het wel een lager van de motor. Of je naalddruk is veels te hoog waardoor je element op de plaat wordt gedrukt wat een slepend geluid kan geven.
[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 11-01-2019 00:21 ]
Bedankt voor de tip.Peter_Aragorn schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:52:
[...]
Hint. Tientje bij sounds.nl. Nog colored ook. Zie alleen dat ik voor de nu laatste van de voorraad had. Even in de gaten houden dus...
Is m'n eerste lp van DeWolff, maar heb ze al meerdere keren live gezien. Echt een enorme aanrader!
Ik zal het in de gaten houden maar de kans dat ik het album bij een concert ga kopen, is het grootst. Mooie aanleiding ze weer te gaan zien en de hoes te laten signeren. Dat bij alle andere albums ook gelukt
Gister een Killing Joke - s/t uit 1980 gekocht bij een winkel. Volgens de prijssticker "redelijk" maar voor mij meer dan acceptabel.
Ik kwam ook nog een Rush - Moving Pictures tegen die ik thuis ook had maar met een kapotte hoes. De plaat was inderdaad "redelijk" maar de hoes prima in orde, dus combineerbaar met wat ik had
Alles ook maar even een wasje gegeven met goed ontvettende zeep en water onder de kraan, waarna er ook minder ruis en kraak was.
Ook alles in een bui op Discogs gezet. Blijk ik een plaat te hebben die ik niks vind maar toch rond de €30-47 wordt verkocht.
Ook leuk om te zien in wat voor landen platen zijn geperst en dat mensen blijkbaar 7 inches van voor mij lokale bands vastleggen en dat ze ook nog eens voor het dubbele worden verkocht
Ik kwam ook nog een Rush - Moving Pictures tegen die ik thuis ook had maar met een kapotte hoes. De plaat was inderdaad "redelijk" maar de hoes prima in orde, dus combineerbaar met wat ik had
Alles ook maar even een wasje gegeven met goed ontvettende zeep en water onder de kraan, waarna er ook minder ruis en kraak was.
Ook alles in een bui op Discogs gezet. Blijk ik een plaat te hebben die ik niks vind maar toch rond de €30-47 wordt verkocht.
Ook leuk om te zien in wat voor landen platen zijn geperst en dat mensen blijkbaar 7 inches van voor mij lokale bands vastleggen en dat ze ook nog eens voor het dubbele worden verkocht
Inderdaad, CD's zijn een waardeloos medium en ze passen niet in een mp3 speler. Wel een betere en consistentere geluidskwaliteit dan vinylVintage1967 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:35:
[...]
De CD-watte![]()
![]()
??????
Tijd voor een gesprekje met 'dochterlief' lijkt me...............
[ Voor 17% gewijzigd door TNW op 10-01-2019 08:08 ]
Eigenlijk klinkt dat als een nog veel beter idee ;)!Vintage1967 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:28:
[...]
Bedankt voor de tip.
Ik zal het in de gaten houden maar de kans dat ik het album bij een concert ga kopen, is het grootst. Mooie aanleiding ze weer te gaan zien en de hoes te laten signeren. Dat bij alle andere albums ook gelukt.
Een poosje terug heb ik een flesje 300k Cst siliconenolie gekocht om armliften van draaitafels nieuwe olie te kunnen voorzien. Nu kan de armlift van mijn Kenwood KD-1033 kan niet meer laag genoeg, ik moet hem handmatig omlaag drukken anders blijft de arm boven de plaat zweven.
In de servicemanual van de Kenwood lees ik het volgende over het armlift mechanisme:
The shaft moves up and down at optimum speed with the damping action of the silicone oil (#100.000) contained in it, regardless of the speed of the operating lever.
Mijn vraag: die 100.000 uit de tekst verwijst denk ik naar olie met 100k Cst. Zou ik hiervoor mijn 300k Cst olie kunnen gebruiken, of is dat niet verstandig? Ik weet niet of het kwaad kan om olie met hogere viscositeit in een armlift te gebruiken. Hij zal mogelijk wat minder snel zakken, maar wel sneller dan nu.
In de servicemanual van de Kenwood lees ik het volgende over het armlift mechanisme:
The shaft moves up and down at optimum speed with the damping action of the silicone oil (#100.000) contained in it, regardless of the speed of the operating lever.
Mijn vraag: die 100.000 uit de tekst verwijst denk ik naar olie met 100k Cst. Zou ik hiervoor mijn 300k Cst olie kunnen gebruiken, of is dat niet verstandig? Ik weet niet of het kwaad kan om olie met hogere viscositeit in een armlift te gebruiken. Hij zal mogelijk wat minder snel zakken, maar wel sneller dan nu.
Dat is maar de vraag. Ik heb geen idee met welke viscositeit je de huidige situatie kunt vergelijken. Dus kan ik niet zeggen of 300k de lift sneller zal laten bewegen. Je kan het in ieder geval proberen. Is het te dik, dan moet de boel gereinigd worden en zal je alsnog de 100k moeten kopen en toepassen. Ik denk dat er niet voor niets 100k geadviseerd wordtmusicfreak schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:51:
Een poosje terug heb ik een flesje 300k Cst siliconenolie gekocht om armliften van draaitafels nieuwe olie te kunnen voorzien. Nu kan de armlift van mijn Kenwood KD-1033 kan niet meer laag genoeg, ik moet hem handmatig omlaag drukken anders blijft de arm boven de plaat zweven.
@Vintage1967
Dank voor je reactie! En jij hebt dus ook het idee dat er 100k Cst bedoeld wordt. Mooi.
Ik bedoelde met dat sneller zakken dan nu meer dat de armlift nu nauwelijks zakt (hij zit nu redelijk vast) dus in die zin zal het een hoe dan ook verbetering zijn.
Dank voor je reactie! En jij hebt dus ook het idee dat er 100k Cst bedoeld wordt. Mooi.
Ik bedoelde met dat sneller zakken dan nu meer dat de armlift nu nauwelijks zakt (hij zit nu redelijk vast) dus in die zin zal het een hoe dan ook verbetering zijn.
De post is vandaag geweest :-)

https://www.discogs.com/u...vers?sort_by=artists_sort
Mijn lp lijst.
De 7" is still work in progress omdat het om +1000 exemplaren gaat.
Mijn lp lijst.
De 7" is still work in progress omdat het om +1000 exemplaren gaat.
[ Voor 178% gewijzigd door Bestla op 11-01-2019 14:55 ]
Daar heb ik me ook nog een poosje in verdiept.
Ook de lp's daar op discogs gezet. Bescheiden lijstje
Alleen is dan die wanted list langer, die zal ook nog wel verder groeien
@DaffyDuck43 Ik zal nog even moeten wachten denk ik, Mijn exemplaar zal denk ik pas komen als Resist ook uit is. (beide in pre-order bij de zelfde webshop)
Ook de lp's daar op discogs gezet. Bescheiden lijstje
Alleen is dan die wanted list langer, die zal ook nog wel verder groeien

@DaffyDuck43 Ik zal nog even moeten wachten denk ik, Mijn exemplaar zal denk ik pas komen als Resist ook uit is. (beide in pre-order bij de zelfde webshop)
Oh, great. Dan komt die van mij zeer binnenkort ook toe :-)DaffyDuck43 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:14:
De post is vandaag geweest :-)
Ja, hier ook opgehaald net 😍😍
Geheel in stijl van dit topic:
Je gaat naar de Hema voor het ophalen van enkele ontwikkelde kleinbeeld films. Ja we ook doen nog analoog fotograferen hier
Kom je thuis met;
Nirvana - Unplugged in New York
Toto - 40 trips around the sun
Led Zeppelin - IV (the runes album)
Linkin Park - Hybrid theory
.
.
.
.
.
.
Oh ja en ook nog de zwart-wit foto's (Ilford XP2 super films)
Je gaat naar de Hema voor het ophalen van enkele ontwikkelde kleinbeeld films. Ja we ook doen nog analoog fotograferen hier
Kom je thuis met;
.
.
.
.
.
.
Die lp's van de HEMAGiLeX schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:05:
Geheel in stijl van dit topic:
Je gaat naar de Hema voor het ophalen van enkele ontwikkelde kleinbeeld films. Ja we ook doen nog analoog fotograferen hier![]()
Kom je thuis met;
.
.
.
.
.
.
Nee dat dan weer niet, Dit maal bij een winkel waar ik niet vaak LP's gekocht heb, de MM.
Deze lagen in een opruim bak ipv de normale stelling.
Kon ze niet laten liggen
Deze lagen in een opruim bak ipv de normale stelling.
Kon ze niet laten liggen

Ik denk dat er nu voornamelijk vuil tussen zit.musicfreak schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:47:
@Vintage1967
Gewoon schoonmaken en testen met die olie.
Soms is het bij oudere tafels juist goed om dikkere olie te gebruiken. Als er slijtage optreedt (wat ik wel eens heb gezien), wordt de ruimte tussen de houder en de bewegende pin groter, en moet er dus dikkere olie in om dezelfde demping te krijgen.
Dit topic is gesloten.