Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.866 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwelgh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 19:29

zwelgh

-**-

Met verbazing de reacties gelezen bij de winaktie van Soundz Magazine op Facebook, waarbij je een Crosley platenshredder kan winnen. Er zit zelfs iemand bij die zijn Thorens er voor wil inruilen en iemand die zijn limited edition High Fidelity lp erop wil afspelen. En geen enkele kritische noot (worden ze weg gemodereerd?). Je zou haast denken dat alle reacties cynisch bedoelt zijn 😀.
Ik vraag mij ook af of je als serieus muziekmagazine geassocieerd moet worden met Crosley.
https://m.facebook.com/st...555&fs=0&focus_composer=0.

[ Voor 14% gewijzigd door zwelgh op 11-09-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
macdushi schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:01:
Ongelooflijk eigenlijk deze comeback, wie had dat in de jaren 90 kunnen bedenken! Maar als ik naar mezelf kijk is het precies wat hierboven staat, vinyl is, behalve de soms fantastische klankkwaliteit, bij mij vooral beleving: die mooie grote hoezen die soms ware kunstwerkjes zijn, het draaien van de plaat, het laten zakken van de naald, het stofvrij maken en wassen van de platen, het bladeren door je LP collectie, Heerlijk!!! :)
Precies. Daarnaast luister ik natuurlijk vrij veel digitaal. Onderweg, op het werk en ook thuis als ik geen zin/tijd heb om vinyl te draaien. Tijdens het koken of tijdens de afwas bijvoorbeeld, dan ga ik niet met platen lopen klooien.

Meestal werk ik met mp3's die ik met een code kan downloaden (code die bij plaat wordt meegeleverd) en soms koop ik direct muziek via Bandcamp of zo.

Maar waarom zou ik in hemelsnaam nog cd's gaan kopen... :?

En inderdaad. Niemand had 25 jaar geleden kunnen bedenken dat het zo'n revival zou worden. Ik ben zelf eind jaren negentig weer platen gaan draaien. Voorheen leende ik cd's en kopieerde die naar MD, maar ik merkte dat ik steeds meer oudere muziek ging luisteren. Een tweedehands plaat van Pink Floyd, Led Zeppelin of Queen kostte destijds in goede staat maar een paar gulden. Dat was gewoon goedkoper dan kopiëren naar MD. Zo heb ik in een paar jaar voor heel weinig geld een enorme collectie aan tweedehands vinyl kunnen verzamelen aan het einde van mijn studententijd.

* dreamscape was blijkbaar echt trendsetter rond die tijd :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vintage1967 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:12:
Vanmiddag afgegeven door Pieter Post:

[Afbeelding]

Wat een eyecandy :9~ , inclusief de labels.

La Muerte is trouwens een 2LP. Ik heb Gorefest in hun La Muerte periode in Dordrecht (Bibelot) gezien en toen een shirt gekocht. Zegt dochterlief vanmiddag 'Hé, die hoes ken ik! Daar heb je toch een shirt van?'. Ook dit album was net als Holy Moly! van Blues Pills, perfect verpakt. Beide LP's zaten fabriek af tussen de gatefold om seamsplit te voorkomen.

False is in de basis helder, transparant vinyl.
Minpuntje van beide uitgaven: papieren binnenhoezen zonder voering.

Nu op de draaiert: Gorefest - La Muerte.
Gorefest _/-\o_

Ik begrijp soms ook niet waarom de platen in niet-antistatische fluthoesjes worden gestopt. Maar wél gatefold hoezen en dat nutteloze 180 grams zware en dure vinyl.
Nóg een ergernis: Een hoes die niet diep genoeg is om je platen lekker in te schuiven. Gebeurd regelmatig bij gatefold hoezen. Dan steekt je binnenhoes er nog nét uit en zitten de platen zo ver in de hoes geduwd dat de spine vervormt.

Mijn wensen:
- Kap met die 180 grams plakken. Nergens voor nodig.
- Maak de hoezen wat ruimer
- Graag antistatische binnenhoezen

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:54
Ik kan me wel voorstellen dat 180g LP's door de grotere massa een stabielere draaisnelheid opleveren op goedkope brol met zwakke motors en plateaus die niks wegen zoals Crosleys enzo.

Zelf vind ik die papieren fluthoezen niet een super groot probleem. In tegenstelling tot de LP-hoes en de platen zelf kun je die makkelijk vervangen door je eigen exemplaar. Ik heb hier altijd wel wat polylined sleeves liggen om die papieren dingen te vervangen als ik iets nieuwe heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Nyarlathotep schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:35:
[...]

Gorefest _/-\o_

Ik begrijp soms ook niet waarom de platen in niet-antistatische fluthoesjes worden gestopt. Maar wél gatefold hoezen en dat nutteloze 180 grams zware en dure vinyl.
Nóg een ergernis: Een hoes die niet diep genoeg is om je platen lekker in te schuiven. Gebeurd regelmatig bij gatefold hoezen. Dan steekt je binnenhoes er nog nét uit en zitten de platen zo ver in de hoes geduwd dat de spine vervormt.

Mijn wensen:
- Kap met die 180 grams plakken. Nergens voor nodig.
- Maak de hoezen wat ruimer
- Graag antistatische binnenhoezen
Helemaal mee eens :Y .

Holy Moly!, False, La Muerte. Drie (gloed)nieuwe releases waar de binnenhoes net niet lekker in de buitenhoes past en / of de binnenhoes alleen van papier is. Voor de bedragen die ik neertel voor een nieuwe LP verwacht ik toch wel dat dat in ieder geval goed geregeld is.

Tja, 180 (of zelfs 200) grams persingen....... afgaand op eigen ervaringen is dat puur marketing. Ik heb zelf zowel 180 grams als veel dunnere LP's. En ik hoor geen kwaliteitsverschil. Zit wat mij betreft in dezelfde hoek als het geluid van het portier van je auto als je hem dicht gooit. Het klinkt massief, dus het is massief (dus veilig). Voor de LP geldt dan: Het is zwaar en staat ook nog een specifiek vermeld op de hoes, dus moet het wel (extra) kwaliteit bieden.
dreamscape schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:55:
En inmiddels is het bewijs geleverd, maar het is iets dat wij al lang wisten: vinyl is een stukje beleving en daar willen mensen best voor betalen. Cd's zijn kleine plastic dingetjes met digitale muziek erop. Een soort onhandige versie van Spotify:
nieuws: Muziekindustrie haalt in VS meer omzet uit vinyl dan uit cd's
Vermakelijk om te zien hoe elk van beide kampen voor eigen parochie preekt. Aandoenlijk zelfs, als iemand als reactie schrijft dat hij sinds kort vinyls koopt en een vinylspeler heeft. Digitaal versus analoog, met nadruk op 'versus'.

Ik geniet nou eenmaal met volle teugen van alles wat bij onze passie komt kijken. De verwondering bij het zien van de productie bij GZ. De nog grotere verwondering als ik naar mijn platenspeler kijk en bedenk dat er uit de groef in een plak vinyl zulke prachtige muziek in stereo (!) komt via een minuscuul edelsteentje, een staafje, wat spoeltjes en magneetjes en een versterker met boxen. En hoe meer ik leer over alle techniek rondom en in de platenspeler, hoe meer ik mij verbaas. Maar ook het verzamelen van en zoeken naar LP's is voor mij een heel groot deel van de passie.

Ik kijk elke dag uit naar het moment dat ik me onder kan dompelen in de muziek. Voor mij zijn dat echt rustmomenten, zelfs als Gorefest op de draaiert ligt :+ .

And now something totally different...........
23 en 24 september speelt DeWolff in Carré, samen met het Metropole Orkest. Hmmmm.......een rockband met een orkest. Waar hebben we dat meer gezien en gehoord? Afijn, Amsterdam is voor mij een flink eind rijden, maar misschien kan ik de verleiding net weerstaan.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:55
zwelgh schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:08:
Er zit zelfs iemand bij die zijn Thorens er voor wil inruilen en iemand die zijn limited edition High Fidelity lp erop wil afspelen.
Goed gespot, en inderdaad bizar hoe 82 mensen aan het strijden zijn om 1 van de 5 van die vreselijke dingen, maar ja... Eigenlijk 81 mensen, want volgens mij is de schrijver van die opmerking over die limited edition niet zo serieus, ook door de smiley:
Omdat ik dan eindelijk de genummerde limited edition one step Mobile Fidelity editie van Donald Fagen's the Nightfly kan gaan draaien. Zit me NU al te verkneukelen! :-)
Cap schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:35:
Een vergrootglas is wel aan te raden, beetje afhankelijk van of je (nog) haarscherp je ziet op afstanden van < 40 cm. Goede verlichting is sowieso essentieel. Voor hobby's met fijn handwerk is een LED loeplamp heel handig, dus een verstelbare lamp die je aan de tafel vastklemt voorzien van een grote loep met een ring van ledjes er omheen.
Ik heb het element inmiddels met wat beter licht nog wat bijgesteld, en ik lijk minder vervorming te horen maar echt veel heb ik sindsdien ook niet meer gedraaid. Zal binnenkort twee van m'n testplaten weer eens opzetten: Colour van The Christians met het nummer Words en Tookah van Emiliana Torrini met de nummers Elisabet en Animal games. Nummers met allemaal veel S klanken, bij Emiliana verbaasde het me dat het de vorige keer bij het eennalaatste nummer al mis ging.
Ben trouwens wel benieuwd welke testnummers jullie voor inner groove distortion tests gebruiken!

Zo'n LED loeplamp is wel een idee, is eentje met 3 dioptrie (dat is 2,25 vergroting maal lees ik) voldoende voor dit doel? Zie er ook een van 8 dioptrie, dat is 3 maal vergroting.

Iets heel anders, ik heb een tweedehands Bugle2 voorversterker op het oog, klopt het dat een gain van 40 dB voor mijn AT95e (3,5 mV ) en AT440 MLb (4,0 mV) voldoende is? Heb me gebaseerd op https://www.kabusa.com/pregain.htm
Inmiddels is er ook een Bugle3 uit met dipswitches voor input impedance en gain, bij de Bugle 2 moet voor aanpassingen hieraan nog gesoldeerd worden. Verder zie ik zo geen wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:27:
[...]

Iets heel anders, ik heb een tweedehands Bugle2 voorversterker op het oog, klopt het dat een gain van 40 dB voor mijn AT95e (3,5 mV ) en AT440 MLb (4,0 mV) voldoende is? Heb me gebaseerd op https://www.kabusa.com/pregain.htm
Inmiddels is er ook een Bugle3 uit met dipswitches voor input impedance en gain, bij de Bugle 2 moet voor aanpassingen hieraan nog gesoldeerd worden. Verder zie ik zo geen wijzigingen.
Ik speel zelf met een chinese kloon:X van een bugle2 en dat speelt fantastisch met een at95e/at-440mla.
Gain is prima, het maakt imo ook niet zoveel uit of je je versterker op standje 4 of standje 4,5 moet zetten.

In die chinse kloon zitten volgens mij niet de BB OPA2134 opamps in, dus misschien stop ik die er later nog een keer in.
Bij de bugle 3 zie ik niet zoveel voordeel in de mogelijkheid van het veranderen van die afsluitweerstand, behalve dat dat gericht is op LOMC elementen (icm ook met de gainswitching).
Ik had liever gezien dat je de afsluitweerstand zou kunnen veranderen in een hele smalle range, dus bijv. 30k-35k-40k-45k-50k, om 'cartridgeloading' bij MM/MI elementen te kunnen perfectioneren.
(dus die schakelmogelijkheden heb je vrijwel niets aan als me met MM/MI/HOMC elementen speelt)
Ik denk dat ik zoiets nog wel een keer op mijn preamp bouw, en misschien nog een kleine +6dB gainswich voor HOMC elementen.
Ik vraag me af of een bugle3 ook wel zo geschikt is voor LOMC, ook gezien de matige voeding die er standaard bij zit. Ik heb er zelf een ultra low noise voeding op gemaakt (ook van modules), maar ook die zijn voor verbetering vatbaar (alles is natuurlijk ;) )

"man is not truly one, but truly two,"

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Bestla schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:00:
[...]

De liveconcerten van Roger waren prachtig _/-\o_
Blij dat ik daar ooit eens bij mocht zijn idd..

You don't need eyes to see, you need vision

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-09 21:36
Een hele specifieke vraag. Ik hoor veel verschil tussen afspelen vanaf Spotify of vinyl bij een specifiek nummer. Ligt het aan mijn setup of is het gewoon zo? In de hoop dat iemand hier dezelfde plaat heeft kom ik hier direct met een vraag binnenvallen.

Welk nummer: Dad Gone Thing
Album: All Rise van Gregory Porter (blauwe vinyl-versie)
D1/A2

Versterker en speakers en plaats van de luisteraar zijn gelijk.

Spotify source is een Raspberry Pi met Volumio via een Hifiberry Dac. (320kbps)

Platenspeler is een Project met Ortofon Red element via de ingebouwde phonotrap van de Arcam A85 versterker.

Bij het Spotify nummer is het linker en rechter kanaal gelijkish. Bij het vinyl is het linker kanaal minder aanwezig. Vooral de drumpartij komt echt van rechts. Er zit een heel zacht veegje op een bekken in (denk ik, ik ben geen musicus :D) en die is links bijna niet aanwezig terwijl deze in Spotify gelijk is aan rechts.

Andere nummers zijn niet herkenbaar anders. Er zit natuurlijk klankverschil in maar niet zo groot als bij dat ene specifieke nummer.

Moet ik op zoek naar een probleem/slijtage met/aan mijn setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Ruud schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:57:
Een hele specifieke vraag. Ik hoor veel verschil tussen afspelen vanaf Spotify of vinyl bij een specifiek nummer. Ligt het aan mijn setup of is het gewoon zo? In de hoop dat iemand hier dezelfde plaat heeft kom ik hier direct met een vraag binnenvallen.

Welk nummer: Dad Gone Thing
Album: All Rise van Gregory Porter (blauwe vinyl-versie)
D1/A2

Versterker en speakers en plaats van de luisteraar zijn gelijk.

Spotify source is een Raspberry Pi met Volumio via een Hifiberry Dac. (320kbps)

Platenspeler is een Project met Ortofon Red element via de ingebouwde phonotrap van de Arcam A85 versterker.

Bij het Spotify nummer is het linker en rechter kanaal gelijkish. Bij het vinyl is het linker kanaal minder aanwezig. Vooral de drumpartij komt echt van rechts. Er zit een heel zacht veegje op een bekken in (denk ik, ik ben geen musicus :D) en die is links bijna niet aanwezig terwijl deze in Spotify gelijk is aan rechts.

Andere nummers zijn niet herkenbaar anders. Er zit natuurlijk klankverschil in maar niet zo groot als bij dat ene specifieke nummer.

Moet ik op zoek naar een probleem/slijtage met/aan mijn setup?
Foute versie op Spotify. Verkeerd gecomprimeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Laatst online: 09:55
mr_petit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:28:
[...]
Ik speel zelf met een chinese kloon:X van een bugle2 en dat speelt fantastisch met een at95e/at-440mla.
Gain is prima, het maakt imo ook niet zoveel uit of je je versterker op standje 4 of standje 4,5 moet zetten.
O ja dat is waar inderdaad, jij had zo'n kloon bordje op Ebay gekocht. Mooi dat het zo goed bevalt, en goed te weten dat die Bugle3 niet zoveel voordelen bied. De versterker wat verder open zitten is geen probleem, maar ik had het idee dat die gain meer deed dan alleen simpel het volume verhogen / verlagen. Niet dus?

Gisterochtend was ik een beetje op Marktplaats aan het rondkijken, o.a. naar die Bugle voorversterker. Daar was 'ie niet te vinden (niet zo gek ook, zoveel Nederlanders zullen 'm ook niet hebben), maar op Hifishark zag ik een advertentie op willhaben.at. Oostenrijk dus, en met een goede prijs. Inclusief verzending 59 euro. Blij mee, ben benieuwd!

Nu maar weer snel muziek luisteren, op dit moment het debuutalbum van Kayak (See the sun). Denk dat die 2e van Kayak ook maar eens moet zien te scoren.

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Ik heb een aantal vinyl platen gekocht die alleen in een inner sleeve zitten. Nou vind ik het geen probleem om die in een plastic beschermhoes te plaatsen, maar plaats ze liever in een kartonnen outer sleeve. Iemand een (web)adresje met egale kartonnen outer sleeves?

Zag zelf al wel wat bij Who’s your Daddy Records

[ Voor 9% gewijzigd door Jasphur op 12-09-2020 13:01 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Jasphur schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:48:
Ik heb een aantal vinyl platen gekocht die alleen in een inner sleeve zitten. Nou vind ik het geen probleem om die in een plastic beschermhoes te plaatsen, maar plaats ze liever in een kartonnen outer sleeve. Iemand een (web)adresje met egale kartonnen outer sleeves?

Zag zelf al wel wat bij Who’s your Daddy Records
Walvis heeft ze volgens mij ook, en redelijk wat fysieke platenzaken ook wel. Soms moet je er even om vragen want ze liggen vaak in het magazijn en niet in de winkel.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nieuw aanwinsten:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/8jwFizCZNoyM0oWA6MK43er31aKlW4K-Pp_ujZc9KTIvJ3vQjXulRb4ytPMaB-sfUhNI8Hm2BPaIgeEadbtuLTUu25vjw_vO7a1VT3G0aJc7uGfnXw_r3ccgkIO82T9zdp029ugK2w=w2400

Wat zien we:
> Joe Bonamassa - Live At The Sydney Opera House
> The Knack - Get The Knack

Laatst genoemde ging voor een zeer schappelijke prijs van 33 euro weg bij Riddim Recordstore... Dit is vanaf nu mijn goedkoopste nieuwe Mobile Fidelity Soundlab LP die ik ooit heb gekocht... Nu ook deze aan het beluisteren...

Later of morgen gaan we genieten van Joe Bonamassa...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:17:
[...]
maar ik had het idee dat die gain meer deed dan alleen simpel het volume verhogen / verlagen. Niet dus?
Gain is puur de versterkingsfactor.
Dus 40dB gain in de phono preamp en je versterker op -50dB is hetzelfde als 50dB gain in de phonopreamp en je versterker op -60dB (volumeknop op versterkers worden vaak aangegeven als -xx dB tov 0dB (maximale output))
Misschien als er hele grote gainverschillen plaatsvinden dat er andere effecten gaan spelen, maar normaal gezien wil je ca. 40dB hebben voor MM/MI en HOMC elementen.
Die instellingen op de Bugle3 zijn puur gericht op LOMC elementen. Voor MM/HOMC heb je aan die instellingen niets.

59 euro incl verzenden is heel goedkoop voor zoiets.
En je kan 'm natuurlijk modden met bijv. betere voeding (die is denk ik het meest voor verbetering vatbaar), mooier kastje etc etc.

Zo ziet de mijne eruit. Hier nog in aanbouw:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/phonopre.jpg
In het kastje waar de phonopre in zit heb ik ook nog een andere phonopre module zitten. Ik kan de aansluitingen dan omwisselen, maar ik weet niet of die erin blijft. Die krijgt denk ik wel een keer z'n eigen kastje, al is dat wel een minder ontwerp.

Uiteraard zijn de voeding en de kastjes het duurst van deze versie (al vallen ook hier de bouwkosten mee, ruim onder de €200, misschien wel ruim onder de €150)
De kastjes zijn nu wel bijna 2x zo duur geworden zie ik :X

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 12-09-2020 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
rcor schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:37:
Nieuw aanwinsten:
[Afbeelding]

Wat zien we:
> Joe Bonamassa - Live At The Sydney Opera House
> The Knack - Get The Knack

Laatst genoemde ging voor een zeer schappelijke prijs van 33 euro weg bij Riddim Recordstore... Dit is vanaf nu mijn goedkoopste nieuwe Mobile Fidelity Soundlab LP die ik ooit heb gekocht... Nu ook deze aan het beluisteren...

Later of morgen gaan we genieten van Joe Bonamassa...
De lp The Knack - Get The Knack had ik "vroeger" ook. Heel lang geleden, toen de gulden nog een gulden was.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27

Wimmel

Hello

In het eerste kwartaal van 2020 zijn, voor het eerst sinds 1986, in Amerika de verkopen van vinyl groter dan die van CD. Fysieke media maakt echter maar 7% uit van de totale muziekverkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxvLYh8cFrlT0cotiarJdiqKWsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhbMgNvqDKIY1QSNgUIEhz40.png?f=fotoalbum_large

bron

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:29:
[...]

Walvis heeft ze volgens mij ook, en redelijk wat fysieke platenzaken ook wel. Soms moet je er even om vragen want ze liggen vaak in het magazijn en niet in de winkel.
Heb ze besteld bij Walvis inderdaad. Daar kon ik tenminste per stuk bestellen. Thanks!

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 05:36
Ik heb een Technics SL-QD33 platenspeler en ben er erg blij mee. We hebben recentelijk een nieuwe kast gekocht en nu staat mn platenspeler verder van mijn receiver af waardoor de (losse) aardedraad (massadraad?) eigenlijk net te kort is. Met wat schuiven is ook het "vorkje" van de aardedraad geschoten en heb ik deze provisorisch weer gefixt. Maar eigenlijk wil ik dus een nieuwe aardedraad voor mn platenspeler.

Nu vroeg ik mij af hoe ik aan een langer kabeltje kan komen want de standaard kabel is dus te kort en het uiteinde lijkt technics specifiek te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k93QWq1yuVGK_5MsyJ0mOUhye-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EnIDK5yHQIOHByMWqU2kMEj6.jpg?f=user_large

Daarnaast heeft dat kabeltje dan weer geen "vorkje".

Nu heb ik in de VS wel een bedrijfje gevonden die het maakt maar liefst zoek ik gewoon iets in NL, heb ook het gevoel dat dit vrij duur is..
https://www.turntableneed...ire--Improved_p_3819.html

Als ik zelf 3 losse onderdeeltjes in elkaar moet knijpen zou ik dat wel kunnen als ik weet welke onderdelen ik nodig heb O-)

[ Voor 5% gewijzigd door frankyboy707 op 14-09-2020 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Niet te moeilijk doen voor een aardedraad. Elk elektradraadje volstaat, zolang het maar contact maakt. Voor aarde boeit dat echt niet, het is slechts ter voorkoming van brom.

Ik vind het niet nodig om speciaal een duur draadje te kopen ter waarde van minimaal een kwart van je platenspeler. Bijv een ader van een standaard netsnoertje voldoet ook, of zelfs een standaard dropveter audiosnoertje waarvan je dan de retour gebruikt. Lekker gemakkelijk: bestaande draadje stukje afstrippen en van een nieuw stuk draad ook, en deze in elkaar twisten (solderen mag natuurlijk ook). Eventueel een krimpkousje of wat zwarte elektratape eroverheen als je de aanblik ervan niet kan verdragen. ;)
Uiteinde nog en strippen en twisten en hup, vastdraaien aan de phono pre. Spade is helemaal niet nodig, mag wel. Zijn overal te krijgen als krimpversie of soldeerversie.

Je kan ook de speler eventueel openmaken om er een nieuw draadje op te zetten, dat hoeft helemaal niet merkspecifiek want de draad vast solderen aan het contact lukt altijd. Je verliest dan de functie van de connector achterop de speler.

Je kan het ook "mooi" doen door de bestaande kabel te vervangen, maar dat vereist wat zoekwerk naar een geschikte connectorpinnetje. Wellicht kan je de pin van een dropveter tulp plugje gebruiken. Dus de buitenlipjes (-) van de dropveter slopen zodat je de middelste (+) ver genoeg in de speler kan drukken. Wel even vooraf checken of dat past, ik meen me vaag te herinneren dat dit net te dik is maar ik weet t niet meer zeker. Is cinch te dik dan kan je ook een 3.5mm mono of stereo jack kabeltje gebruiken, probeer de dikte van die eens. Of wellicht een dunne banaanplug voor luidsprekers. Anders obv de dikte van de huidige connector even zoeken bij Conrad en co naar een geschikte dikte in de afdeling audio/video connectoren. Een beetje creatief zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door Cap op 14-09-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storebaelt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-03-2023
@Cap helemaal mee eens. Een maand geleden de 'aardedraad' van m'n Technics zo verbonden met de versterker. Spade van de 'aardedraad' in een 'kroonsteentje' bevestigd en een draad van een dropveter gebruikt door aan twee kanten de plug er vanaf te knippen. De uiteinden te strippen en één eind in het 'kroonsteentje' te bevestigen en het andere eind onder het GND schroefje op de versterker. Weg bromtoon. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 19:43
Ik heb zelf één mantel van zo'n oude stroomkabel - zo'n een die je nog uit elkaar kon trekken met 2 aparte mantels. Is gewoon koper, werkt prima. Dit geldt overigens ook voor andere bekabeling - zolang het materiaal goed is, de ader groot genoeg en de afscherming prima, maakt het niet uit of het 10 of 10.000 euro kost, want het verschil ga je niet horen. Van die digitale kabels voor een godsvermogen is al helemaal onzin.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Charly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:32:
Er waren al tijden 2 aanbieders van “nos” Jelco armen op eBay. Nu de een verdwenen bleek en de ander blijkbaar nog maar 2 op voorraad had (En jelco zelf inmiddels ook ten onder gegaan schijnt te zijn) toch voor de bijl gegaan en besteld. :X

Ben heel benieuwd. Zal wel ff duren voor ie er is maar in ieder geval een leuk winter projectje om naar uit te kijken.
Sneller dan verwacht vandaag binnengekomen! Eerste indruk is positief, ziet er heel netjes gemaakt uit.

Nu eens bedenken hoe ik een fatsoenlijk armboard voor het ding kan maken. Ik zit te denken aan 3D printen, maar blijkbaar wordt dat om mij onbekende redenen niet / nauwelijks gedaan. Alternatief is een mooi stukje hout, aluminium of kunststof plaat...

Zelf iets gieten uit tin of aluminium lijkt me ook een mooi experiment maar wel een hoop gedoe en ws ook niet echt kosten effectief.

En hoe ik hem aan wil sluiten (hangen alleen wat losse draadjes onder) gewoon vast solderen, toch zo’n din plugje er in maken, ... of nog iets anders.

Maargoed, de uitvoering zal nog we ff op zich laten wachten. Eerst nog ff van het mooie weer genieten. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bre6Nb0LXp_wIFw_TtJY1pq4cA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/harjhXQCkQQFQje27rEOaCcg.jpg?f=fotoalbum_large

Net binnen. UIt de tijd dat ze nog redelijk ok waren. De afdaling was echter al ingezet.

Wel grappig dat het niet op DC staat

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 18-09-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Vanavond onze lokale platenzaak (Vanderveen Assen) weer een beetje geholpen 8)

Mumford & Sons - Delta (zandkleurige LPs)
Evanescence - Fallen en Synthesis Live (rode LPs)
Ed Sheeran - ÷ (Divide) (45rpm 12")
en Metallica - ...And Justice For All
Eindelijk de remastered versie van Justice, had al de verkeerde re-issue nu de juiste.

En als ik Arjan (Lucassen) mag geloven zijn een groot deel van pre-oders van Ayreon - Transitus vandaag bij hun distributeur de deur uitgegaan.
Hopelijk zal deze dan komende week ook binnenkomen _/-\o_

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:14
Voorzichtig aan ben ik ook begonnen met het verzamelen van LP's en heb ik van een familielid een Lenco L-3866USB voor 15 euro over kunnen nemen die hij via een overlijdensgeval had gekregen. Dit is dan weliswaar een goedkope draaitafel en is het wellicht een belediging voor m'n Technics SU-8055K dat ik er een gebruik met een interne pre-amp, maar wat een heerlijk geluid krijg je van die LPs! Inmiddels ligt hier nu een kleine voorraad met o.a. Phil Collins, Steve Miller band, Kensington, en Red Hot Chili Peppers.

Ik ben alleen benieuwd, vervangen de meesten van jullie uit voorzorg de naald als je een gebruikte draaitafel koopt? Ik heb de startpost al eens goed doorgelezen en oplettend geluisterd naar vervorming bij een harde S in de songteksten maar is het me nog niet echt opgevallen behalve bij "True Fine Love" van Steve Miller. Ik denk dat het in dit geval de opname zelf kan zijn omdat het bij de draaitafel van m'n ouders net zo goed gebeurt, hoewel die deze week nog bij de kringloop op de kop is getikt dus wie weet is die ook aan een nieuwe naald toe 8)7
Bij zo'n Lenco L-3866USB zou ik eerder kijken naar een andere draaitafel dan naar een andere stylus. (ik zou er überhaupt geen geld in investeren, zeker niet als je wel aanzienlijke bedragen in je platen investeert)
Naalddruk stel je in met een kruiskopschroefje aan de achterkant van de arm volgens de handleiding.
Hoe weet je dat die goed danwel verkeerd staat?
En geen antiskating instelling.

Ik zou echt naar een wat meer volwassenere tafel gaan kijken .

• VikeeVeekie
Ik wist sowieso al dat deze draaitafel geen blijvertje zal worden, ook al ben ik nog echt een beginner als het op draaitafels aankomt is het duidelijk dat dit een heel basic modelletje is. Mijn idee was om met dit ding te beginnen, langzaamaan een collectie opbouwen en tezijnertijd kijken naar een meer fatsoenlijke. In elk geval goed om te weten om niet eens de moeite te nemen om de naald te vervangen :9

En ja, die handleiding had ik ook doorgekeken en het is inderdaad lekker apart dat je totaal geen informatie krijgt hoe je de naalddruk fatsoenlijk wil afstellen. Het is half leuk dat hij USB heeft, maar als ik muziek wil gaan digitaliseren kan ik net zo goed een tweede kabel naar de lijn ingang van m'n PC trekken en aansluiten op een van de tape outputs van m'n SU-8055K.

Ach ja, dat komt vanzelf goed. Ik ben al op mijn gemakje aan het kijken op Marktplaats om een idee te krijgen wat je qua prijzen een beetje kan verwachten wil je een volwassenere draaitafel, alleen nog geen concreet idee welke 'goed' is met een budget van max 150 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-09-2020 19:13 ]

In welke regio kijk je?
Voor 150 euro zijn hele leuke gebruikte tafels te scoren, maar de kans is wel groot dat ze dan enig onderhoud nodig hebben, dus moet je wel vertrouwd zijn met enige kennis van electronica en fijnmechanica.

• VikeeVeekie
Vooral in de regio Noord Brabant, maar kan ook daarbuiten nog gaan rijden als ik een goede deal tegenkom.

Om trouwens een idee te krijgen wat betreft onderhoud, waar moet je vaak nog meer naar kijken buiten de normale slijtonderdelen zoals de naald en snaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaak werken dingen als automatische afslag/autostart niet door hard geworden vet, de armlift werkt vaak slecht door slijtage of te weinig siliconenvet (het zijn vaak wrijvingsdempers), ,en soms ernstigere dingen zoals kapotte armbekabeling, of zware/dode punten in de armlagering.
En vaak zijn ze ook aan een fikse schoonmaakbeurt toe. Je moet maar hopen dat de verkoper dit niet gedaan heeft, want dat is hèt moment dat naalden en soms hele armen het loodje leggen.
Het zijn nou eenmaal apparaten van 40 jaar oud.

Meestal als je gebruikt koopt kan je de tafel ook niet testen (behalve in het stopcontact steken), want ze komen vaak direct van zolder.

Noord brabant is natuurlijk heel groot: bergen op zoom-boxmeer is meer dan 1,5 uur rijden....
van den bosch naar alkmaar of emmeloord is minder ver 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 19-09-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aangezien je al een hele mooie technics versterker hebt, zou ik ook naar een technics draaitafel zoeken, in dezelfde kleur als je versterker.

Technics is een populair merk voor 2e hands draaitafels, dus gemiddeld redelijk duur, maar ook waardevast.

Ik zou zoeken naar een technics D2 of D3, of een tafel in de technics sl-12xx tot sl18xx serie
Die laatste serie is vaak wat duurder (want hoger in het segment). Verschil tussen D2 en D3 is geloof ik dat een D3 volautomatiek heeft.
Maar kijk vooral naar een tafel die er goed uitziet, en niet in de jaren 90-00 als wannabe dj tafel gebruikt is.
(alle bovenstaande tafes zijn direct drive, dus geen snaar)

SL-D2 in erg mooie staat, ook de stofkap (naald moet vervangen worden.... waarschijnlijk gesneuveld bij het schoonmaken...tsja)
https://link.marktplaats.nl/m1601792861

Sl-1510; mooie tafel, wel wat krassen in de stofkap. Stofkap is te polijsten, maar ik denk dat een nieuwe van de sl-1200 ook wel eens zou kunnen passen
https://link.marktplaats.nl/m1601617203

Een dergelijke D2 laat je dus links liggen. alles waar een techno slipmat op ligt: bespaar je de moeite:
https://link.marktplaats.nl/m1592654455

sl-d2 in zilver. Niet in perfecte staat; stofkap moet gepolijst worden denk ik:
https://link.marktplaats.nl/m1589202051

SL-d3: vraag om echte foto's
https://link.marktplaats.nl/m1582976477

SL-D2 in ogenschijnlijk goede staat:
https://link.marktplaats.nl/m1564820628

Zelf zou ik er rekening mee houden dat je een nieuw element moet kopen.
Een acceptabel element begint bij ca. €50,-- imho (de AT-VM95e; grote kans dat dit element al aanzienlijk beter is dan het element wat op je gebruikte tafel zal zitten)
Een goed element begint bij ca €150,- (AT-VM95M)
Dit is vaak minder dan een vervangende naald van goede kwaliteit die op het meegeleverde element past. De meeste (aftermarket) naalden zijn van slechte kwaliteit en originele naalden zijn vaak niet meer te krijgen òf behoorlijk duur.

Wat je in ieder geval moet doen bij het kopen van een 2e hands tafel is kijken of hij compleet is en in goede staat, aansluiten en kijken of alle functionaliteit werkt (automatische afslag en dat soort dingen), kijken of hij constant draait, en het liefst ook op de juiste snelheid (dat laatste is intern bijna altijd bij te regelen); hieroor zijn appjes voor je telefoon.
Kijken of de lagering van de arm soepel loopt en of er geen zware punten in de lagering zitten of overmatige speling:
Neem het uiteinde van de arm voorzichtig in je armen en trek en duw zachtjes (!) en voel of er geen speling zit. Een klein beetje speling mag: je voelt dan een heel klein tikje.
Voor de rest zet de naalddruk op 0 (dus balanceer de arm), zet de antiskating op 0 en geef een klein zijdelings tikje zodat de arm zwevend over het plateau gaat. De arm moet niet bij een bepaald punt steeds duidelijk tot stilstand komen (dat duidt op een zwaar punt in de lagering), en de arm mag hoogstens op z'n eigen kracht een beetje gaan bewegen (meestal naar het midden van het plateau). Als de arm de neiging heeft om echt naar 1 kant te gaan terwijl de anti-skating op 0 staat, dan is de antiskating niet goed.
Zet de antiskating ook op bijv. 2, en kijk of de balancerende arm echt de neiging heeft om naar de buitenkant van het plateau te gaan: dat moet. (gebeurt dat niet, wederom de antiskating is stuk)

Dat zijn typische tests die je moet doen als je een 2e hands tafel koopt

Trouwens, @Cap is hier overigens de onbetwiste Technics specialist, dus hij kan wellicht nog andere tafels aanraden in jouw budget die ook mooi bij je versterker passen.

Als je niet merkgetrouw hoeft te blijven, dan zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 19-09-2020 21:38 ]

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
mr_petit schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:28:
Verschil tussen D2 en D3 is geloof ik dat een D3 volautomatiek heeft.
Het zijn beide volautomaten, maar de D3 heeft een herhalingsmechanisme.

correctie:
En inderdaad moet ik volgende keer eerst kijken en niet arrogant vertrouwen op mijn geheugen. Mijn D2 heeft (zoals hieronder gecorrigeerd wordt) alleen een stop-knop, en is dus semi-automaat.

[ Voor 30% gewijzigd door niek_nijmegen op 20-09-2020 08:38 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Volgens VE is de D2 auto stop en auto return. Geen volautomaat dus?
Er zit ook alleen een stop knop op, en bij de D3 is dat start/stop

Maar ik weet zeker dat @Cap hier het fijne over vertellen kan :)

[ Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 19-09-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Oh wauw, bedankt voor het zoekwerk en de tips!

Toevallig zat ik al vooral te kijken naar Technics draaitafels inderdaad om er een te hebben die mooi met de versterker matcht. Van een bekende had ik inderdaad ook al gehoord dat die 'DJ' draaitafels zwaar kunnen worden afgeragd en dat je die wil vermijden.

Als ik het zo ga vergelijken denk ik dat ik mijn zinnen ga zetten op de SL-D2, dat lijkt me voor mij een prima draaitafel, maar moge men nog andere aanraders hebben sta ik daar zeker voor open :)

[ Voor 8% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-09-2020 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VikeeVeekie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:58:

Als ik het zo ga vergelijken denk ik dat ik mijn zinnen ga zetten op de SL-D2
Ik zou gewoon alle opties die ik aangaf in ogenschouw nemen, en degene in de beste staat voor de beste prijs nemen. Tenzij je dus volautomaat wil, dan vallen er een paar modellen af.
Zelf zou ik wel eentje nemen met automatische afslag (maar dat is geheel mijn persoonlijke voorkeur).

Maar vooral dat ie er goed uitziet is toch ook heel belangrijk. Het verteld wat over hoe er door de jaren heen mee omgesprongen is, en een draaitafel staat ook altijd in het zicht.
Stofkappen zijn te polijsten, maar ook dat is wel een aanzienlijk werkje.
Schade/krassen op de plint etc is vaak niet meer weg te werken.
Dus vraag vooral naar wat extra foto's van details etc als iets niet duidelijk is.
Persoonlijk heb ik het liefst tafels waar het stof van zolder nog op is, want dan is er ook het minste weggepoetst ;)

SL-D2/SL-D3 zijn iig volgens mij wel bij uitstek echte 'survivors'. Sommige spelers uit de sl-12xx-SL-18xx serie hebben wel zwakke puntjes zoals armliften die stuk gaan maar de sl-D2/D3 zijn volgens mij vrij van dat soort manco's

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 19-09-2020 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Daar heb je zeker een punt in. Ik heb ze eens allemaal vergeleken in VE, het enige wat me in het oog springt is dat de SL-1510 volledig handmatig is, de SL-D2 semi-automaat en SL-D3 vol automatisch. De rest van de specificaties zegt me niet veel dus daar kan ik niet uitgebreid over oordelen, behalve dat de SL-D2 / D3 technisch bijna identiek lijken. Het kleine beetje ervaring met deze Lenco zegt me dat ik met semi-automatisch wel prima uit de voeten kan en ook meer niet nodig heb, dus vandaar ook dat ik naar de SL-D2 neig.

En ja, het uiterlijk zegt zeker veel! De SU-8055K die ik hier heb staan had ik afgelopen februari gekocht van een verzamelaar die zijn collectie aan het uitdunnen was en voor een versterker van bijna 40 jaar oud of zelfs nog ouder ziet deze er nog steeds puntgaaf uit. Datzelfde wil ik uiteindelijk ook van een draaitafel die inderdaad vol in het zicht staat.

[ Voor 3% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-09-2020 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik de sl-12xx-18xx serie er wel mooier uit vind zien. Ik geloof dat een D2/D3 wel volledig aluminium is dus geen plastic rotzooi, (en ik denk in de goede bruin/antraciet tint te vinden).
Laatst was er hier iemand die een sl-1401 op de kop had getikt voor 150 euro.
Dat is ook een hele mooie strak uitziende tafel, redelijk minimalistisch. Maar goed, zie ze maar eens te vinden, ook voor die prijs en dan ook nog eens in goede staat. Daar moet je echt tegenaan lopen. En dan zal je net zien dat het een zilveren is terwijl je liever een antraciet had.

Van de SL-D2/D3 is altijd wel redelijk aanbod, die zijn goed verkocht en hebben de decennia ook overleefd.
De elementen die op die tafels zitten, schat ik van mindere of hooguit gelijke kwaliteit als de at-vm95e (die 45 euro kost en imo het beste budget element is) als ze nieuw waren geweest, dus zelf zou ik daar niet teveel waarde aan hechten. Als het element niet goed is, is dat wellicht interessant om er een tientje of 2 vanaf te dingen.

Misschien nog even afwachten wat @Cap exact te zeggen heeft over waarbij je bij een D2/D3 specifiek op moet letten qua manco's, hij kent deze tafels door en door.

Let wel dat je een draaitafel niet op je versterker kan zetten (zowel qua hitte, gewicht en draaitafels zijn vaak ook wat groter)
En om echt van de muziek te genieten heb je grotere boxen nodig :+ :P
Maar die versterker is cool met die VFD VU meters.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 19-09-2020 22:45 ]

• VikeeVeekie
mr_petit schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:35:
Van de SL-D2/D3 is altijd wel redelijk aanbod, die zijn goed verkocht en hebben de decennia ook overleefd.
De elementen die op die tafels zitten, schat ik van mindere of hooguit gelijke kwaliteit als de at-vm95e (die 45 euro kost en imo het beste budget element is) als ze nieuw waren geweest, dus zelf zou ik daar niet teveel waarde aan hechten. Als het element niet goed is, is dat wellicht interessant om er een tientje of 2 vanaf te dingen.
Vergeef me voor de grote leus aan vragen hier, maar is het niet zo dat een element niet zomaar problemen gaat vertonen, zo wel waar zou je dan op moeten letten?
Let wel dat je een draaitafel niet op je versterker kan zetten (zowel qua hitte, gewicht en draaitafels zijn vaak ook wat groter)
En om echt van de muziek te genieten heb je grotere boxen nodig :+ :P
Maar die versterker is cool met die VFD VU meters.
De draaitafel staat op een ladenkast langs mijn bureau en sowieso, om er een boven de versterker te balanceren moet je goed je best doen omdat dit model behoorlijk ondiep is. Ik ga hier ook echt niets opzetten want soms draai ik wel eens het volume flink open en dan merk je dat hij wel wat warm begint te worden. Overigens, ik moet toegeven dat ik hem deels heb gekocht omdat ik een zwak heb voor die VU meters, het voegt toch een zekere vorm van sfeer toe vind ik persoonlijk :+

En ja, ik heb kleine speakers in een 2.1 opstelling staan, inclusief een goedkoop Philips setje op de remote output voor als ik films ga kijken. Oorspronkelijk waren het Edifier P3060s waarvan ik de originele drivers per ongeluk met deze versterker had opgeblazen, die vervolgens vervangen met een setje van Audio-Imports en dat alleen al scheelde gigantisch in luistergenot. Ik gebruik juist kleine speakers omdat ik grotere niet fatsoenlijk kwijt kan in mijn huidige bureau opstelling (L vorm) tenzij ik ga voor een ander bureau en de kamer anders inricht, maar kan zeker zijn dat dat nog in de planning komt. Ik moet ook zeggen dat ik meestal m'n koptelefoon (Audio Technica ATH-M50x) gebruik om m'n ouders en eventueel buren niet te veel tot last te zijn :P

[ Voor 6% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-09-2020 23:08 ]

VikeeVeekie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:05:
[...]

Vergeef me voor de grote leus aan vragen hier, maar is het niet zo dat een element niet zomaar problemen gaat vertonen, zo wel waar zou je dan op moeten letten?
Je kan echt heel moeilijk zien wat de staat (qua slijtage) van een element is. Ook al zou je 'm onder een microscoop leggen, dan nog is het moeilijk de slijtvlakjes te zien, en als je ze al ziet is het ook nog eens heel moeilijk een inschatting te geven betreffende hoeveel uren de naald gespeeld heeft en nog te gaan heeft.
Maar slijtage van de naald blijft redelijk lang constant en gaat pas op een bepaald moment problemen geven. Dus een element blijft in het slijtageproces heel lang in de groef hangen en op een bepaald moment raakt hij de bodem. Op dat moment wordt het hoorbaar en dat gaat vrij snel. Dus een element gaat wel degelijk zomaar problemen veroorzaken.

Nu is er tijdens dat slijtageproces wel wat meer verslechtering aan de gang omdat de slijtvlakjes groter worden en dat houdt technisch gezien in dat ze minder goed korte golflengtes kunnen volgen in de groef van de plaat (dus hoge tonen in binnenste groeven), maar je kan daar met luisteren heel moeilijk een inschatting van geven. Dat kan alleen als je dan opeens dezelfde naald hoort maar in onversleten toestand. Dan zou je een verschil kunnen horen.
Een microline/microridge naald heeft hier overigens minder last van; daar blijven de slijtvlakjes min of meer even groot tijdens het slijtageproces.

Maar bij een oude naald is het altijd een gok hoe lang deze gespeeld heeft. En als dit een naald is die in de prijsklasse van 50 euro valt voor een compleet vervangend element wat minimaal even goed is, dan kan je de naald beter als 'afgeschreven' beschouwen bij de aanschaf van de speler. Klinkt de naald nog goed en valt de slijtage mee, dan is dat leuk meegenomen. Maar ook dan nog zou ik naar een nieuwer/beter element gaan zoeken wat meer aansluit op je smaak en de specs van de arm, en de oude naald als reserve houden oid.
Investeren in een goed element is altijd een goede investering omdat dit voor het grootste gedeelte de klank en kwaliteit van de weergave bepaald.
Als het elementen zijn die nieuw 500 euro (of 5000 euro oid) kosten dan is het verstandig ze onder de microscoop te leggen, evt een specialist erbij te halen om een goede inschatting te maken qua staat van de naaldtip en zodoende een goede waarde te bepalen.

Maar het is ook persoonlijk: sommige personen vinden alles goed klinken, en ik (bijvoorbeeld) kan me immens storen aan inner groove distortion bij sommige platen. Dat is heel erg muziek afhankelijk; sommige elementen die ik heb vind ik ook beter bij sommige muziekstijlen passen en andere weer bij andere.
Maar vooral die inner groove distortion kan je vaak oplossen dmv betere elementen/naalden (complexere naaldvormen als microridge). Die zijn wel weer duurder helaas.

Met het afspelen van platen kan je dus ongelofelijk veel tests en onderzoek doen naar wat de beste weergave heeft (itt een cd of digitaal bestandje):
Ten eerste moet de apparatuur in technisch goede staat zijn: constante snelheid van het plateau, soepel lopende arm etc
Ten tweede heb je de afstelling van je arm/element: uitlijning en uitlijningstype, geometrie van de arm, naalddruk en antiskating etc etc
Ten derde heb je de wisselwerking tussen element en voorversterker: de interlink is belangrijk, evt andere afsluitweerstand (afhankelijk van voorversterkermogelijkheden)
Ten vierde heb je de staat van het element (versleten of niet, beschadigd of niet, is de naaldtip schoon!), type element, en matcht deze goed met je arm
Ten vijfde heb je de staat van je platen; zijn ze gewassen/antistatisch etc etc.
Met elk punt kan je dààààgen bezig zijn als je dat wilt ;) en dan heb je nog steeds geen plaatje gedraaid 8)7 :o :+
Ik moet ook zeggen dat ik meestal m'n koptelefoon (Audio Technica ATH-M50x) gebruik om m'n ouders en eventueel buren niet te veel tot last te zijn :P
Ik luister momenteel door exact dezelfde koptelefoon, idd om de buren niet gek te maken :+

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Afgelopen vrijdag kon ik als beginner mijn platenspeler ophalen, helaas is de kap gesneuveld met polijsten en er was een hoekje uit. https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Nieuw aanbod van de aanbieder, een DUAL CS 741Q welke geheel wordt nagekeken.
Is een vol automaat waar ik wel blij mee ben. Prijs is dan weer hoger wat iets minder is maar te overzien.
Als het goed is a.s. zaterdag klaar en heb al een stapel lp's uitgezocht in zijn winkel. heb er zin in. :)

Edit: @mr_petit de verkoper heeft de kap met het polijsten stuk gemaakt.
Heb de Sanyo tp-1020 om de kapotte kap niet gekocht. Best jammer want hij zag er verder als nieuw uit.

[ Voor 14% gewijzigd door BenEco op 20-09-2020 10:57 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BenEco schreef op zondag 20 september 2020 @ 01:21:
Afgelopen vrijdag kon ik als beginner mijn platenspeler ophalen, helaas is de kap gesneuveld met polijsten en er was een hoekje uit. https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Heb je die sanyo tp-1020 nog of heb je 'm niet gekocht (en dat de verkoper de kap stuk had gemaakt)?
Ik begrijp even niet wat je precies bedoelt.

Ik heb hier namelijk nog een kap van een sanyo tp-1030 liggen en ik denk dat die hetzelfde is. Die speler had ik ooit een keer gekregen maar haalde mijn kwaliteitsstandaard niet zeg maar, dus die ging de kliko in (zo ging dat 20 jaar geleden), maar de stofkap heb ik altijd bewaard. (om ooit op te oefenen/experimenteren met polijsten maar dat is er nog niet van gekomen al heb ik wel een polijstmachine, diverse pasta's, wetsandpapier in allerlei fijne maten etc etc, maar meer voor auto's gekocht)
Niet in perfecte staat, maar wel heel en de krasjes die erin zitten zijn niet diep dus heel goed te polijsten.
Als je de tp-1020 hebt, dan mag je van mij de kap hebben.
Maar ik ga 'm natuurlijk niet geven aan een verkoper die er winst op gaat maken. :P (die is mijn tijd/moeite niet waard)

Let er op dat op die dual cs741q alleen ULM elementen/naalden passen tenzij je een adapter hebt (en waarschijnlijk een extra inschroefstuk voor je contragewicht).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2020 02:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:55
Wat de Technics SL D2 aan gaat, @Cap heeft zeker de kennis, maar ik ook. Ik heb er jarenlang 2 gehad.

Oud vet is een dingetje, maar makkelijk op te lossen met schoonmaken en nieuw vet. Snelheidschommelingen komen door corrosie in de potmeters op de printplaat. Niet een probleem om hopeloos van te worden, maar de speler moet wel open en die printplaat moet er even uit om het klusje goed te kunnen klaren.

Op de print zie twee gaatjes zitten waar 33 en 45 bij staan. Met een klein sterschroevendraaiertje kun je dat verstellen. Merk met een stift hoe ze nu staan, heel belangrijk! Pak nu WD40 en spuit heel voorzichtig een klein beetje op die potmeters. Draai nu die potmeters helemaal naar beide uiteinden, en herhaal dat een paar keer. Droog nu de boel goed af en zet die potmeters terug op hun oude stand die je gemerkt hebt.

Zet de speler weer in elkaar en veel luisterplezier.

Technics spelers zijn in lage range en ook in de hoge range van plastic. Dat is niet erg, het gaat om de demping die is aangebracht IN de speler. Bovenal is de bouwkwaliteit een dingetje, en dat zit wel snor bij Technics spelers uit de jaren 70/80/90

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 20-09-2020 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit en @Bestla helemaal eens met jullie verhaal maar nog even over de wel of geen plastic verwarring. :)

De bovenzijde van de behuizing van de SL-1200 t/m SL-1800 serie (non-MKen de latere MK2 range) is absoluut van metaal, daar komt geen plastic aan te pas. Onderzijde dik zwaar kunststof (non-MK) of resonantiearme zware TNRC compound (MK2). Deze afwerking is heel degelijk en vooral mooi! Niet gek, dit was de hogere klasse van Technics. Vooral de MK1 serie heeft een erg mooi afgewerkte bovenzijde met goede kwaliteit lak. Vrijwel alles is eigenlijk mooi en degelijk aan deze serie, behuizing, plateau, arm, stofkap... De MK2 serie is technisch geavanceerder met quartz lock, een nog wat betere, hoogteverstelbare arm en niet te vergeten het verend opgehangen subchassis voor het plateau en arm. Maar door onder andere dat laatste is de MK2 serie wel complexer en met meer aandachtspunten voor onderhoud.

Ook de SL-Q serie (Q van Quartz Lock ;)), tijdgenoot van de latere MK2 series en een stapje daaronder gepositioneerd, is van metaal maar een stukje compacter en economischer gebouwd. De quartz lock aandrijving is zeer betrouwbaar en het plateau is zwaar. Probleemloze speler. Minder: verende voetjes die al snel ongewenst meeveren tijdens het bedienen van de knoppen en die fragiele lipjes waarmee de stofkap bevestigd is...

De SL-D serie (D van Direct Drive ;)) was de serie onder de Q serie en is van een kunststof compound maar gelukkig wel van het goede, dikke, gedempte soort, dus niet het typische goedkope harde en hol klinkende plastic dat je zo vaak tegenkomt. Zoals @Bestla zegt niet erg, temeer omdat een zware TNRC (anti resonant) bodem, zwaar plateau en goede rubberen mat gebruikt is. Verder qua plateau, lager en arm gelijkwaardig aan de SL-Q series, maar duidelijk minder mooi ogend en aanvoelend dan de metalen behuizingen natuurlijk, dat dan weer wel. Standaard moet je hierbij de potmeters reinigen / afstellen om de snelheid weer stabiel en correct te krijgen, ook hier weer verende voetjes en de fragiele stofkap lipjes. Verder probleemloos.

Kort gezegd: voor hetzelfde geld en bij gelijke staat van de draaitafels ga je altijd voor de SL-1x00 serie, dat lijdt geen twijfel. ;)

Onderhoud:
De Quartz lock modellen (MK2, SL-Q) hebben als voordeel dat de aandrijving vrijwel altijd in orde is, hier hoeft dan niets aan te gebeuren.

Bij de modellen zonder quartz lock (MK1, SL-D) heb je zeker bij een lang niet gebruikt model goede kans dat je contacten en potmeters moet gaan schoonmaken om de snelheid stabiel en correct te krijgen. Geen groot probleem voor iemand met handigheid, maar toch. Bij de eerste serie SL-1300 t/m SL-1500 is daarnaast vaak ook de start/stop switch geoxideerd, wat voor een instabiele snelheid zorgt. In dat geval moet de switch helemaal uit elkaar waarbij het minuscule koperen palletje + contactpunten moet worden ontdaan van oxidatie, een secuur werkje waarbij je moet uitkijken dat er bij het demonteren geen onderdelen verdwijnen, zoals dat minuscule palletje. ;)

Algemeen:
- Automaten zijn ingewikkelder en gevoeliger, ze moeten vaak ontdaan worden van oud vet en opnieuw gesmeerd en soms mechanisch afgesteld worden. Hoewel het mechanisme van Technics relatief eenvoudig en robuust is in vergelijking tot bijv de Sony's moet je hiervoor wel wat handigheid hebben. Hebben ze eenmaal goed onderhoud gehad dan kan je in principe weer vele jaren voort zonder problemen, en heb je als bonus het gemak van automatische bediening plus de mogelijkheid om het handmatig te doen als je daar zin in hebt.
- Halfautomaten zijn al een stuk eenvoudiger en hierbij is de kans best aanwezig dat het apparaat nog goed werkt (en zo niet, dan is het smeerewerk ook eenvoudiger). Op de demping van de armlift na, maar dit laatste is niet een heel groot probleem omdat je toch handmatig de naald op de plaat laat zakken met het heveltje, als je dit maar voorzichtig doet... Uiteraard is een toefje nieuw 300.000 cst siliconen voor een mooi gedempte armlift mooier. ;) Dit is voor de meesten de aantrekkelijkste balans tussen gemak (auto afslag) en eenvoud.
- Bij handmatige spelers heb je op diezelfde armlift en de oxidatie op de potmeters/switch geen omkijken naar onderhoud op het mechanisme, dus dat is een voordeel voor iemand met wat minder skills. Je mist dan natuurlijk wel die handige automatische afslag. :P

PS Uiteraard hoeft het geen Technics te zijn. Een Denon, Sony, Kenwood, AKAI of JVC kan bijvoorbeeld ook, om wat voor de hand liggende merken van Japanse direct drives te noemen. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Cap op 20-09-2020 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Nogmaals bedankt iedereen voor alle reacties, het is even veel om allemaal op te reageren maar ik lees het zeker door! Nu heb ik in elk geval een goed idee waar op te letten wat ik zeker ga doen zodra ik mijn actieve zoektocht ga starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

GiLeX schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:16:
.........

En als ik Arjan (Lucassen) mag geloven zijn een groot deel van pre-oders van Ayreon - Transitus vandaag bij hun distributeur de deur uitgegaan.
Hopelijk zal deze dan komende week ook binnenkomen _/-\o_
En inderdaad vandaag een melding dat ik dinsdag mijn Transitus LP's en de rest van de pre-order kan verwchten.
Er waren hier in dit topic geloof ik nog meer die deze ook besteld hadden, dus voor de officiële release (25-09-2020) kan je de LP's verwachten _/-\o_ :9~ *O*

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:44
Ik lees al geruime tijd mee in dit topic, en vind het nu eens tijd worden om ook eens iets te posten.

Ben al ongeveer 25 jaar met platen/vinyl bezig.
Midden jaren 90 als tiener begonnen als hobby dj, eerst met betaalbare JB Systems belt-drive draaitafels (uiteraard met pitch control), en niet veel later mijn spaarcentjes gebruikt voor het echte werk: Technics SL1210MK2.
Deze vervolgens na enkele jaren verkocht (destijds kon dat ook al zonder verlies), en kort daarna toch weer 2 nieuwe gekocht, de SL1210MK5. En deze staan hier nog steeds. Hebben in de tussentijd wel wat jaren opgeslagen gestaan (originele dozen altijd bewaard), maar zijn nu alweer een tijdje aangesloten en al.
Heb ook de 12" collectie weer flink uitgebreid, met dancemuziek uit de jaren 1995-2002 in diverse genres.
Gewoon leuk om af en toe een setje te draaien, en herontdekkingen te doen uit die leuke tijd.

Daarnaast ook altijd veel met hifi bezig geweest, en ook aan die setting sinds een jaar of 10 een platenspeler toegevoegd.
Niet heel bijzonder, namelijk een Denon DP300F met een AT95e elementje en een Michell Gyro clamp (die ik eigenlijk nooit meer gebruik). Daarbij enkele honderden lp's uit de jaren 60-70-80 in diverse genres, ik heb een brede muzieksmaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMb9k6XTOBG0_FYedMMvZFWs3sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NCkrbnJGWLmXhoZUOkZCtEV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Hebben jullie nog plannen voor komende zaterdag, 2e drop RSD2020?
Ik ben wel benieuwd voor welke releases jullie vroeg je bed uit komen.
Zelf zie ik één interessante release: The Wall Live In Berlin :9~

Ook ik weet dat de meningen over The Wall verdeeld zijn, maar het is natuurlijk wel een van de mijlpalen in de muziekgeschiedenis. En ondanks dat het niet mijn favo PF-album is, mag ik er graag naar luisteren. Ik heb het album dan ook op 2CD :X en 2LP :9 . The Wall Live In Berlin heb ik al meer dan 25 jaar op 2CD (opnieuw :X ). Vanwege de historische setting en het brede scala aan artiesten heeft het voor mij absoluut meerwaarde. En ik denk dat we het wel eens zijn dat muziek veel meer is dan je instrument technisch goed beheersen.

Omdat ik niet verwacht dat het zaterdag storm gaat lopen, ga ik in de loop van de dag op het gemakje kijken.
Ik moet toch op pad voor de verjaardag van mijn vrouw. Een verjaardag zonder cadeautjes, dat kan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vintage1967 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:09:
Hebben jullie nog plannen voor komende zaterdag, 2e drop RSD2020?
Ik ben wel benieuwd voor welke releases jullie vroeg je bed uit komen.
Ik laat mijn dochter dit doen, zelf geen RSD RS in de buurt.
Maar waar zij voor gaat ; Boys Next Door en de Residents.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Toen waren we 300km verder met zowel een lege tank als portemonnee, maar er moest en zou een SL-D2 komen. *O*

Maar de grappen terzijde, wat een heerlijk geluid zeg! Hij ziet er nog netjes uit op een paar kleine plekjes hier en daar na maar niks super ernstigs en er zit een Ortofon FF15XE Mk. II element op waar ik niet over mag klagen. Kans is aanwezig dat ik een keer een andere cartridge ga kopen, maar ik ben zeker blij met deze aankoop :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WQhDmBMl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb even vraagje... Zoals jullie misschien nog wel kunnen herinneren heeft een goede vriend van mij eerder dit jaar (of was het nu eind vorig jaar?) een Thorens TD-535 platen speler gekocht welke hij nu zelf wil gaan opknappen in zoverre dat mogelijk is.

Er dienen een aantal zaken opgeknapt te worden:
- de arm lift werking: siliconen dempings olie moet toegevoegd worden, daar de naald nu met een rot gang naar beneden dendert, wat zeker niet de bedoeling is. Ik heb hiervoor deze smering gevonden:
https://www.ebay.nl/itm/S...id=p2047675.c100008.m2219
Dit moet de juiste zijn lijkt mij...

- De dempings materialen moeten her en der vervangen worden.

Het betreft deze demping binnen de speler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypi4jZnPzbOy43Rc5javUb9P_ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yVYmqsBACnREbWWRWsGwbt6q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYPr05unCHoqtKKIYrHRn0m1PPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9aPdkpNo8IRYEm6wO199EG2e.jpg?f=user_large

Nu ben ik hem hiermee aan het helpen en ik vraag mij af welk spul ik hier het beste voor kan in huis kan halen. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
VikeeVeekie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:05:
Toen waren we 300km verder met zowel een lege tank als portemonnee, maar er moest en zou een SL-D2 komen. *O*

Maar de grappen terzijde, wat een heerlijk geluid zeg! Hij ziet er nog netjes uit op een paar kleine plekjes hier en daar na maar niks super ernstigs en er zit een Ortofon FF15XE Mk. II element op waar ik niet over mag klagen. Kans is aanwezig dat ik een keer een andere cartridge ga kopen, maar ik ben zeker blij met deze aankoop :)

[Afbeelding]
Het blijft een mooie speler, ik heb er twee gehad, en nu heb ik een SL1210Mk2 die nooit meer weggaat.
Dat pitch wieltje zit aan de print vast waar je als je snelheidsproblemen hebt, de twee potmeters vindt

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/52GxNPfd/technics-SLD2print.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Bestla op 23-09-2020 08:39 ]

rcor schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:19:

- de arm lift werking: siliconen dempings olie moet toegevoegd worden, daar de naald nu met een rot gang naar beneden dendert, wat zeker niet de bedoeling is. Ik heb hiervoor deze smering gevonden:
Wel heel erg flink aan de prijs voor 4x 2ml. Vind ik dan. Zo veranderen hobbyisten op Ebay bulkvloeistof in goud. Doen ze ook met lagerolie. :)

Ik zou gewoon naar een modelbouwwinkel gaan en het daar halen, daar heet het siliconen differentieelolie / schokdemperolie.

Het handigste is even uitvinden welke viscositeit je moet hebben as per service manual or google. Het is bijna altijd 300.000cst of 500.000cst. 200.000cst hebben ze ook wel maar dat is bijna altijd wat dun en geeft naar mijn smaak een wat te snelle daling, maar het kan zijn dat het bij deze Thorens goed uitpakt. 300.000cst is doorgaans de sweetspot, die kan voor vrijwel alle merken/modellen gebruikt worden.

Bijv. 50ml 300.000cst (dik) voor 10 euro.
Of 50ml 500.000cst (nog dikker) voor 10 euro.

De 2 samen heb je 100ml voor 20 euro ex verzenden. Even ter vergelijk met die 8ml voor 25 euro. En dan heb je ook geen 4 weken levertijd uit de VS. Je kan er dan ook nylon tandwieltjes mee smeren. Of je kan voor het overschot aan olie 50 2ml spuiten kopen, deze vullen en deze op ebay zetten. Wel een takkeklusje... :7

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 23-09-2020 09:02 ]

• Doessie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 08:26
Ik heb even vraagje... Zoals jullie misschien nog wel kunnen herinneren heeft een goede vriend van mij eerder dit jaar (of was het nu eind vorig jaar?) een Thorens TD-535 platen speler gekocht welke hij nu zelf wil gaan opknappen in zoverre dat mogelijk is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu ben ik hem hiermee aan het helpen en ik vraag mij af welk spul ik hier het beste voor kan in huis kan halen. Iemand enig idee?
Kleine dunne strookjes oude gemalen autobanden rubber wellicht ?
Gebruikte ik voorheen ook veel om te dempen.

Of is het materiaal zachter wat er nu tussen zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAa29UvIxG8Ec2eploZuUQwoKS4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Unb9F4maTLp9F9uw9GJEk6mp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yowWNj_pIqT1wxVOd7mcFV_C-Bc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rqF1Zao4dTM5GGTDTCtfN7Hb.jpg?f=user_large

Weer 2 hele fijne lp's aan de verzameling toegevoegd! De lp met het beste van Chic & Sister Sledge voor 4 euro in een zeer mooie staat in de kringloop gescoord, wat blijft dit toch heerlijke muziek! (wel zo'n btje de lelijkste hoes in de collectie ;) )
De lp "the cross of changes"van Enigma is een 180 gram coloured vinyl edition uit 2018, alle albums zijn toen opnieuw op lp uitgebracht, ik vind alleen de eerste 2 interessant en die heb ik nu, na heel lang zoeken, beide. Deze heb ik in de VS gescoord bij vinylgram.com, kostte me omgerekend incl verzending 50 euro maar gezien de prijzen die op discogs worden gevraagd is het een koopje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Bestla schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:28:
[...]
Het blijft een mooie speler, ik heb er twee gehad, en nu heb ik een SL1210Mk2 die nooit meer weggaat.
Dat pitch wieltje zit aan de print vast waar je als je snelheidsproblemen hebt, de twee potmeters vindt

[Afbeelding]
Toen ik hem had aangesloten viel het me op dat ik de pitch moest bijstellen omdat het wieltje een beetje was gedraaid tijdens het vervoeren oid, dankzij de stroboscoop is dat in elk geval geen probleem.

Enige wat me wel opviel is dat bij 33 toeren de stroboscoop laat zien dat hij op het juiste toerental draait, maar als je naar 45 schakelt en de rand van 45 toeren bij 50hz bekijkt 'zie je' dat hij niet op het juiste toerental draait. Of is het gewoon zo dat wanneer je schakelt tussen 33 en 45 toeren de pitch standaard een beetje moet stellen?

Ik heb op dit moment alleen maar 33rpm LPs, maar daar is er niks aan de hand en blijft het toerental constant.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dat zou niet zo mogen zijn, maar is op te lossen door de 45 toeren potmeter te zoeken en opnieuw af te stellen.

Tenzij je je er zwaar aan stoort, veel wisselt tussen 33/45 en niet bang bent om je speler open te maken zou ik het zo laten...

You don't need eyes to see, you need vision

• VikeeVeekie
Ik heb sowieso maar een 45 toeren plaat liggen dus is het voor mij geen grote ramp. Overigens moet ik zeggen dat ik het nog niet uitvoerig had getest; alleen gisterenavond viel het me op toen ik eens benieuwd was of de stroboscoop op 45 toeren ook 'synchroon' aangaf en dat had ik gedaan zonder een plaat erop. Ik zal er straks die ene plaat eens draaien en kijken of hij merkbaar te langzaam / snel draait, maar ik denk niet dat ik er voor nu veel aandacht in steek. Het belangrijkste voor mij is dat hij op 33 toeren goed loopt en dat is gelukkig ook zeker het geval.

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Is hier iemand die dit meubel heeft? https://www.laredoute.nl/ppdp/prod-350117288.aspx
Zit er heel sterk over na te denken om te bestellen maar ben bang dat voor deze prijs de kwaliteit heel erg tegenvalt.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
hellum schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:31:
Is hier iemand die dit meubel heeft? https://www.laredoute.nl/ppdp/prod-350117288.aspx
Zit er heel sterk over na te denken om te bestellen maar ben bang dat voor deze prijs de kwaliteit heel erg tegenvalt.
Hoeft niet. Ik heb een leuk meubeltje van bax-shop gekocht en die is prima. De "schroeven" hadden van mij wat beter uit het zicht mogen zitten, maar kwalitatief voor het geld is het goed. Een beetje de betere ikea kwaliteit zeg maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
VikeeVeekie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:51:
Ik heb sowieso maar een 45 toeren plaat liggen dus is het voor mij geen grote ramp. Overigens moet ik zeggen dat ik het nog niet uitvoerig had getest; alleen gisterenavond viel het me op toen ik eens benieuwd was of de stroboscoop op 45 toeren ook 'synchroon' aangaf en dat had ik gedaan zonder een plaat erop. Ik zal er straks die ene plaat eens draaien en kijken of hij merkbaar te langzaam / snel draait, maar ik denk niet dat ik er voor nu veel aandacht in steek. Het belangrijkste voor mij is dat hij op 33 toeren goed loopt en dat is gelukkig ook zeker het geval.
Als je de speler op de stofkap legt (arm in armrest en lipje omzetten! ) dan de onderkant van de speler openen. Dan zie je die print van onderen. Zoek daar naar die kruiskopgaatjes. Die aan de rand zit is de 33! Die kan je laten staan.

Draait 45 rpm te snel of te langzaam, dat is wel bepalend welke kan je die potmeter op moet draaien. Markeer hoe hij nu staat en beweeg hem wat linksom en rechtsom. Zet hem weer terug wil nog weleens de oplossing zijn zonder veel gedoe.

Wil je het echt goed doen , dat heb ik al aangeven, maar daarvoor moet die print uit de speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Het begon toch te jeuken om het proberen op te lossen, dus heb ik verder onderzoek gedaan. Met een LP op het plateau had ik hem op 33 toeren laten draaien; snelheid exact goed, op 45 toeren ging hij te snel. Vervolgens heb ik hem opengeschroefd, op aanraden de potmeter een keer naar links en rechts gedraaid zo ver als het kon en de potmeter iets naar rechts (of als je er van recht boven op kijkt in plaats van de onderkant van de printplaat, naar links) gedraaid om hem iets langzamer te laten gaan. Het verschil is zeker aanwezig; hij wijkt nu veel minder af behalve dat je de lichtblokken heel, maar echt heel langzaam naar rechts ziet bewegen dus hij gaat echt maar een hele kleine fractie te langzaam.

Dat is het tussenresultaat, ik ga nu naar de sportschool en tussendoor ga ik er op broeden of ik nog een keer een afstelpoging maak, maar in elk geval heb ik hier nu m'n stappen gedocumenteerd en wat het huidige resultaat is moge ik het vergeten zodra ik terug ben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickyfish
  • Laatst online: 08-09 16:33

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Chocovla schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:19:
[...]

Weet ook niet wat de holdup is. An sich kan ik me voorstellen dat Zondag in het zuiden sowieso prima uit de kosten moet kopen. Station America is misschien bij het grote publiek wat minder bekend bijvoorbeeld. Maar misschien was de recente RSD release ene begin 🤓

Weet ook niet vanaf welke aantallen het voor een band van het kaliber van RH interne wordt om uitgaves op vinyl te doen.
rcor schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:30:
[...]

Dat lijkt mij ook wel... Maar ja, wie ben ik? :+

Wat een geluk, het lijkt er op dat onze gebeden verhoord zijn :)

Althans, boem komt iig alvast uit op vinyl. Zal de rest uiteindelijk ook wel komen toch?

Ik heb 'm in ieder geval besteld want volgens Sounds Venlo zeer gelimiteerd.

https://www.sounds-venlo....en/boem-2lp_12060238.html

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • +2 Henk 'm!
VikeeVeekie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:58:
Het begon toch te jeuken om het proberen op te lossen, dus heb ik verder onderzoek gedaan. Met een LP op het plateau had ik hem op 33 toeren laten draaien; snelheid exact goed, op 45 toeren ging hij te snel. Vervolgens heb ik hem opengeschroefd, op aanraden de potmeter een keer naar links en rechts gedraaid zo ver als het kon en de potmeter iets naar rechts (of als je er van recht boven op kijkt in plaats van de onderkant van de printplaat, naar links) gedraaid om hem iets langzamer te laten gaan. Het verschil is zeker aanwezig; hij wijkt nu veel minder af behalve dat je de lichtblokken heel, maar echt heel langzaam naar rechts ziet bewegen dus hij gaat echt maar een hele kleine fractie te langzaam.

Dat is het tussenresultaat, ik ga nu naar de sportschool en tussendoor ga ik er op broeden of ik nog een keer een afstelpoging maak, maar in elk geval heb ik hier nu m'n stappen gedocumenteerd en wat het huidige resultaat is moge ik het vergeten zodra ik terug ben :+
Ik zou beginnen met de 33 rpm potmeter zo in te stellen dat als de draaiknop in het midden staat (bij gebrek aan middenstreepje even voelen hoeveel slagen die maakt) de strobo stilstaat. Wat je ook kan doen is de 33 rpm potmeter zo instellen dat de dots bij de uitersten van de draaiknop ongeveer evenveel "te snel" als "te langzaam" gaan. Dat is misschien nog wel beter. Je hebt dan zoveel mogelijk +/- range te pakken. In de regel klopt daar namelijk weinig (meer) van na die 40 jaar. ;)

Vervolgens pas je de 45 rpm pot zo aan dat die ook stilstaat met de draaiknop op dezelfde stand. Ik deed dat altijd gewoon met de speler op elke hoek een stapeltje boeken o.i.d., onderkant eraf, en dan kan je rustig en precies stellen terwijl het plateau draait. Je hoeft dan niet te gokken en streepjes te zetten die toch nooit helemaal precies zijn zodat je bezig blijft.

Nog 1 tip: wel altijd even een paar minuten laten opwarmen, dan stabiliseert de boel. Dan pas afstellen. En uiteraard niet afstellen in een ruimte van 10 graden of 30 graden maar ongeveer 20 graden.

PS heb je een speler met quartz lock, dan heb je dit "gezeur" dus niet. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 23-09-2020 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45
stickyfish schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:48:
[...]

[...]

Althans, boem komt iig alvast uit op vinyl. Zal de rest uiteindelijk ook wel komen toch?

Geweldig! Bedankt ook voor de heads-up. Had er anders geheid weer naast gegrepen vrees ik.

Dubbel mooi, kan ik ‘t Keumt allemoal dor ow op vinyl spelen, was openingsnummer op ons trouwfeest :+

Zie de andere albums er nu ook bij staan. Lijkt dat er iedere paar maanden een album uitkomt _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Chocovla op 23-09-2020 19:42 ]

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 12-09 15:40

hilgo

Clear your mind of can't.

Einde van de dag opgehaald en net de eerste keer geluisterd: het nieuwe album van Ayreon, Transitus.
Ik heb genoten en ga hem meteen nog een keer draaien, Arjen heeft weer een fraai album gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_EVBdAa3ay1He9Po1oaxAJGwhc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBjhtdxRa71HUPKqgmnlskPl.jpg?f=fotoalbum_medium

Discogs

• VikeeVeekie
Cap schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:12:
[...]

Ik zou beginnen met de 33 rpm potmeter zo in te stellen dat als de draaiknop in het midden staat (bij gebrek aan middenstreepje even voelen hoeveel slagen die maakt) de strobo stilstaat. Wat je ook kan doen is de 33 rpm potmeter zo instellen dat de dots bij de uitersten van de draaiknop ongeveer evenveel "te snel" als "te langzaam" gaan. Dat is misschien nog wel beter. Je hebt dan zoveel mogelijk +/- range te pakken. In de regel klopt daar namelijk weinig (meer) van na die 40 jaar. ;)

Vervolgens pas je de 45 rpm pot zo aan dat die ook stilstaat. Ik deed dat altijd gewoon met de speler op elke hoek een stapeltje boeken o.i.d., onderkant eraf, en dan kan je rustig en precies stellen terwijl het plateau draait. Je hoeft dan niet te gokken en streepjes te zetten die toch nooit helemaal precies zijn zodat je bezig blijft.

Nog 1 tip: wel altijd even een paar minuten laten opwarmen, dan stabiliseert de boel. Dan pas afstellen. En uiteraard niet afstellen in een ruimte van 10 graden of 30 graden maar ongeveer 20 graden.

PS heb je een speler met quartz lock, dan heb je dit "gezeur" dus niet. ;)
Middenstreepje is er helaas niet, dus dat maakt het al moeilijker.

Ik heb hem met de potmeters op dezelfde afstelling als eerder vanavond langer laten draaien om op te warmen, wat blijkt bij zowel 33 als 45 toeren blijft de stroboscoop dan perfect stilstaan. En je hebt zeker gelijk dat de afstelling niet klopt, volgens mij staat het wieltje van de pitch adjustment best ver naar rechts. Ik kan drie slagen naar links wanneer de stroboscoop stil staat en als ik vanaf het zelfde punt naar rechts ga met twee slagen, dus dat kan zeker wel verbeterd worden.

Voor mij is het niet storend maar wel een ding wat je wil rechttrekken puur om alles in een zo goed mogelijke staat te houden. Ik denk dat ik dit op een ander moment eens op m'n gemakje ga doen maar voor nu is het geen probleem omdat ik de toonhoogte normaal wil houden :P

[ Voor 3% gewijzigd door VikeeVeekie op 23-09-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

hilgo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:20:
Einde van de dag opgehaald en net de eerste keer geluisterd: het nieuwe album van Ayreon, Transitus.
Ik heb genoten en ga hem meteen nog een keer draaien, Arjen heeft weer een fraai album gemaakt.

[Afbeelding]
Kan niet anders dan het er mee eensch zijn, De Gele marble draait nu hier ook _/-\o_

* GiLeX keert terug naar Transitus met Abby en Daniel O-)

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Chocovla schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:20:
[...]

Geweldig! Bedankt ook voor de heads-up. Had er anders geheid weer naast gegrepen vrees ik.

Dubbel mooi, kan ik ‘t Keumt allemoal dor ow op vinyl spelen, was openingsnummer op ons trouwfeest :+

Zie de andere albums er nu ook bij staan. Lijkt dat er iedere paar maanden een album uitkomt _/-\o_
Graag gedaan! Leuk nummer voor de openingsdans. Wij hebben die toen overgeslagen aangezien we beide niet kunnen dansen 8)7

Oh, zo ver had ik idd nog niet gekeken. Staan er idd nog meer tussen inderdaad, maar mis er wel nog een paar.
Gelukkig komen ze niet allemaal tegelijk uit, kunnen we de kosten beetje verdelen.

Hopelijk klopt de prijs niet bij de andere releases, vond 34,99 al aardig aan de prijs maar die andere zijn allemaal 39,99.
Van mij hoeft het eigenlijk ook geen dubbel album te zijn. Gewoon liever een plak. Scheelt in omdraaien en in de prijs.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• Cryostorm
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-07 15:03
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje met de hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben sinds kort in het bezit van een B&O Beogram 1500 5714. Ik heb een probleem dat als ik op de knop druk om een plaat op 33 toeren te draaien, hij de plaat op dubbele snelheid afspeelt. Klein onderzoek op internet wijst uit dat dit te maken heeft met de snaar die slipt en de speler dan de plaat op dubbele toeren lockt en dan zo afspeelt. Is iemand bekend met dit probleem toevallig? Ik heb ook gezocht naar een vervangende snaar voor dit type en dat blijkt lastiger dan gedacht.

Heeft iemand tips voor me (tevens ook voor het onderhoud tis mijn eerste speler)? Ik dank jullie vast voor jullie tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stickyfish schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:48:
[...]

[...]

Dank voor je berich Stickyfish! Die gaan we morgen natuurlijk bestellen bij Riddim recordstore en als die 'm niet kunnen aankomen krijgt Sounds te Venlo de order... ;)

[ ... ]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand nog enig idee welk dempingsmateriaal hier gebruikt is?

[ Voor 42% gewijzigd door rcor op 23-09-2020 21:21 ]

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

rcor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:19:
[...]

Dank voor je berich Stickyfish! Die gaan we morgen natuurlijk bestellen bij Riddim recordstore en als die 'm niet kunnen aankomen krijgt Sounds te Venlo de order... ;)

[...]

Iemand nog enig idee welk dempingsmateriaal hier gebruikt is?
Geen dank! Heb net alle andere ook maar alvast gepreorderd. Kunt er nooit te vroeg bij zijn en geen zin om er naast te grijpen :P

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45
stickyfish schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:04:
[...]

Graag gedaan! Leuk nummer voor de openingsdans. Wij hebben die toen overgeslagen aangezien we beide niet kunnen dansen 8)7

Oh, zo ver had ik idd nog niet gekeken. Staan er idd nog meer tussen inderdaad, maar mis er wel nog een paar.
Gelukkig komen ze niet allemaal tegelijk uit, kunnen we de kosten beetje verdelen.

Hopelijk klopt de prijs niet bij de andere releases, vond 34,99 al aardig aan de prijs maar die andere zijn allemaal 39,99.
Van mij hoeft het eigenlijk ook geen dubbel album te zijn. Gewoon liever een plak. Scheelt in omdraaien en in de prijs.
Wij konden ook niet dansen, dus lekker rond stampen op dit nummer werkte perfect.

Ben zelf ook nooit zo’n fan van de 2LP releases. Snap het idee er achter wel, maar ben toch eigenlijk wel zo verwend dat ik niet zo’n zin heb na 8-10 minuten al weer omhoog te moeten. Kan me dit van de jaren 80 ook niet herinneren, maar moest het toen doen met vinyl afdankers en mijn zelf gekochte singletjes op een Tensai platenspeler.

Boem besteld bij de winkel in Venlo, de overige nagevraagd bij de lokale platenboer in Hoogezand.

"Better ask questions before you shoot"

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Chocovla schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:27:
[...]

Wij konden ook niet dansen, dus lekker rond stampen op dit nummer werkte perfect.
Hehe, ja, dan kan ook, maar mijn broer had de klompendans al gedaan op zijn bruiloft dus we wilden ook niet teveel na-apen, dus hebben we maar geen dans gedaan.
Ben zelf ook nooit zo’n fan van de 2LP releases. Snap het idee er achter wel, maar ben toch eigenlijk wel zo verwend dat ik niet zo’n zin heb na 8-10 minuten al weer omhoog te moeten. Kan me dit van de jaren 80 ook neig herinneren, maar moest het toen doen met vinyl afdankers en mijn zelf gekochte singletjes op een Tensai platenspeler.
Precies dat dus. Onnodig opstaan, extra kosten. Maar goed. Ben al lang blij dat ze alsnog op lp uitkomen.
Boem besteld bij de winkel in Venlo, de overige nagevraagd bij de lokale platenboer in Hoogezand.
Top!

stickyfish schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:30:
[...]

Hehe, ja, dan kan ook, maar mijn broer had de klompendans al gedaan op zijn bruiloft dus we wilden ook niet teveel na-apen, dus hebben we maar geen dans gedaan.

[...]

Precies dat dus. Onnodig opstaan, extra kosten. Maar goed. Ben al lang blij dat ze alsnog op lp uitkomen.

[...]

Top!
Ik ga al deze album proberen te preorderen bij Riddim Recordstore te Venray... Wie weet komt hij ze ook allemaal aan... De 2LP versie is geluidstechnisch wat beter, nu hopen dat ze ook nog eens op 45 toeren zijn gemaakt, net zoals het album Rowwen Hèze en Rcor is helemaal tevreden! :)

Edit 23:13 uur:
Gelukt, Riddim Recordstore komt ze allemaal aan en zal ze reserveren voor mij... _/-\o_ Rcor is heel happy! :*)

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 23-09-2020 23:13 ]

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 14:30

D_V

Wel jammer dat Riddim niet meedoet met de RSD spaaractie, vorige week nog 2 lp's gekocht die ze bij sounds niet hadden staan.
D_V schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:53:
Wel jammer dat Riddim niet meedoet met de RSD spaaractie, vorige week nog 2 lp's gekocht die ze bij sounds niet hadden staan.
Officieel zou Riddim Recordstore pas vanaf volgend jaar meedoen met de Recordstore day omdat ze zich niet meer konden opgeven voor dit jaar, daarvoor was het te laat (zo kreeg hij van de Record store day organisatie te horen) volgens eigenaar Hans die bij mij had aangegeven dat hij zich nog voor dit jaar had proberen op te geven om mee te doen...

Maar door de crisis heeft de organisatie van de Recordstore day besloten dat iedereen de releases nu kan bestellen blijkbaar (en ze hebben blijkbaar die belachelijke minimale aantallen die je normaal moet afnemen laten vallen voor dit jaar)...

Daardoor zijn er RSD releases nu ook bij Riddim Recordstore te vinden (zowel dit van dit jaar als de rest partijen van voorgaande jaren)...

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 24-09-2020 06:57 ]

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

rcor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:44:
[...]

Ik ga al deze album proberen te preorderen bij Riddim Recordstore te Venray... Wie weet komt hij ze ook allemaal aan... De 2LP versie is geluidstechnisch wat beter, nu hopen dat ze ook nog eens op 45 toeren zijn gemaakt, net zoals het album Rowwen Hèze en Rcor is helemaal tevreden! :)

Edit 23:13 uur:
Gelukt, Riddim Recordstore komt ze allemaal aan en zal ze reserveren voor mij... _/-\o_ Rcor is heel happy! :*)
Hehe, ik heb precies hetzelfde gedaan bij Sounds :X
D_V schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:53:
RSD Spaaractie? die had ik even gemist. Was dat vorige keer ook al, namelijk niks gehad toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:32
stickyfish schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:32:
[...]

RSD Spaaractie? die had ik even gemist. Was dat vorige keer ook al, namelijk niks gehad toen.
Zie: https://recordstoreday.nl...or-een-platenbon-van-e20/

• D_V

D_V

rcor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 06:49:
[...]

Daardoor zijn er RSD releases nu ook bij Riddim Recordstore te vinden (zowel dit van dit jaar als de rest partijen van voorgaande jaren)...
Hij had inderdaad best veel RSD spul staan, heb nog een tijdje met 'm gepraat. Maar ik doelde eigenlijk op de spaaractie die hr15 hierboven aangeeft. (5 euro tegoed bij elke besteding van 20 euro)

;)
D_V schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:21:
[...]

Hij had inderdaad best veel RSD spul staan, heb nog een tijdje met 'm gepraat. Maar ik doelde eigenlijk op de spaaractie die hr15 hierboven aangeeft. (5 euro tegoed bij elke besteding van 20 euro)

;)
Hans speelt heel goed in op zijn klanten valt mij op... Als iemand hem aanspreekt en hij heeft de artiest en / of het album niet op voorraadkun je je klok erop gelijk zetten dat hij hem één week later wel heeft... Immers vroeg er iemand naar en dus is er vraag is zijn gedachte dan...

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

rcor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:51:
[...]

Hans speelt heel goed in op zijn klanten valt mij op... Als iemand hem aanspreekt en hij heeft de artiest en / of het album niet op voorraadkun je je klok erop gelijk zetten dat hij hem één week later wel heeft... Immers vroeg er iemand naar en dus is er vraag is zijn gedachte dan...
Hah, zo ging het inderdaad ja. Ik zocht nog een lp van de Kaiser Chiefs en hij zei dat 'ie er niets van had staan en dat 'ie daar nu voor zou gaan zorgen.

:)

Uiteindelijk bleek er wel een lp te staan van KC maar dan aan de andere kant tussen het hardere spul. Helaas niet de lp die ik zocht.

Overigens ook veel tweedehands vinyl voor schappelijkere prijzen dan bij Sounds in Venlo, en die andere vreemde toko ("Miene eige kraom")

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 02:38:
[...]

Hah, zo ging het inderdaad ja. Ik zocht nog een lp van de Kaiser Chiefs en hij zei dat 'ie er niets van had staan en dat 'ie daar nu voor zou gaan zorgen.

:)

Uiteindelijk bleek er wel een lp te staan van KC maar dan aan de andere kant tussen het hardere spul. Helaas niet de lp die ik zocht.

Overigens ook veel tweedehands vinyl voor schappelijkere prijzen dan bij Sounds in Venlo, en die andere vreemde toko ("Miene eige kraom")
Voor de mensen hier op tweakers: Mien eige kroam ("mijn eigen kraam" als we het Venrays dialect vertalen naar Nederlands) is een winkel waarbij jezelf stellingen kunt afhuren voor een bepaalde tijd waarin je spullen te koop zet die jezelf wilt verkopen na bijv. het opruimen vaneen zolder... De eigenaar van de zaak verkoopt dan je spullen tegen een kleine vergoeding boven op de huur prijs van een stelling...

Ze verkopen ook LP's, nieuw en tweedehands... Ik heb dar ooit Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon (quadrafonische versie) meegenomen...

Onlangs stond daar nog een gloednieuwe (lees: New Old Stock) Technics platen speler in de doos te koop, ben even kwijt welk type nummer, maar hij moest 170 euro kosten staat mij bij... Geen idee of die inmiddels verkocht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

rcor schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 06:54:
[...]

Onlangs stond daar nog een gloednieuwe (lees: New Old Stock) Technics platen speler in de doos te koop, ben even kwijt welk type nummer, maar hij moest 170 euro kosten staat mij bij... Geen idee of die inmiddels verkocht is...
Nee, die stond er nog. En ook nog een Philips FP-146 (tangentiale platenspeler) voor 39 euro. (die staat er al een tijdje)

In Venlo, ongeveer 50 meter van Sounds, ligt er ook een "Miene eige kraom". Daar staat de kelder vol met lp's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:28:
[...]

Nee, die stond er nog. En ook nog een Philips FP-146 (tangentiale platenspeler) voor 39 euro. (die staat er al een tijdje)

In Venlo, ongeveer 50 meter van Sounds, ligt er ook een "Miene eige kraom". Daar staat de kelder vol met lp's.
Klopt die opereren beiden los van elkaar en hebben dus niets met elkaar van doen, wel hebben ze ongeveer dezelfde werkwijze / concept: huur schappen en verkoop aldaar je spullen...

stickyfish schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:32:
[...]

Hehe, ik heb precies hetzelfde gedaan bij Sounds :X
Het valt mij echt op dat Riddim Recordstore vaak net iets goedkoper is dan Sounds in Venlo... Of het in kilometers rijden en de bijbehorende benzine kosten veel scheelt vanuit Arcen richting Venray of Venlo durf ik niet te zeggen, anders zou het iets winst op kunnen leveren om ze bij Riddim Recordstore te bestellen in het vervolg...

Als ik iets bij hem bestel zie ik Hans altijd even over de muur kijken bij Sounds in Venlo en gaat er qua prijs vaak dan 1 euro eronder zitten... Tja, voor mij is dan de keus gemaakt en blijf ik de LP's lekker in Venray bij mijn eigen lokale platenzaak halen... ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:44
Er is weer een leuke bestelling onderweg ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQkZpRZ6bstaXt_SjjZ95DpxTSc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yqbk7MlXijUcJemarzCOWqtT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uL6Yte5cOgXr6PoNjCDDbn3HoZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tXJLoS8gbHm1OURp8UihPH1W.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UOO8KbUZiEgFjYe4Xws98OMHwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vmO8Jk24JquxWRbYqIOce3fv.jpg?f=user_large

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Now playing...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMV0FlxRANFD4IUDnhWmqw1Qbzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dTsJNEXBmoo33QtXLaqRpyBi.jpg?f=user_large

• maartend
Wow. Krijg net bericgt binnen van mijn LRS dat alle 3 de door mij gevragade RSD releases binnen komen

The Residents
Boys Next Door
Nocturnal Emission

En hebbez. Jammer genoeg nog wel bij dochter, bij mij si er geen LRS die hier aan doet.

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 26-09-2020 10:24 ]

• m3gA
  • Laatst online: 12-09 21:02
oldsmelly schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:52:

[Afbeelding]
Deze wil ik alleen al voor het uiterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
Vandaag Fleetwood Mac - (the alternatie) Rumours bij de platenzaak weten te halen vanwege RSD, een nieuwe drop van releases.
Dat was meteen ook het goede nieuws, dit was, samen met een picture disc van the Rolling Stones de enige titels die ze hadden ontvangen. Volgens de platenzaak was het bij zijn collegae niet veel beter gegaan.
En ik was er al meteen bij de opening van de winkel dus daar kan het niet aan hebben gelegen..

Op zich is het event natuurlijk prachtig voor de lokale platenzaken maar op deze manier werkt het natuurlijk niet....

Hebben jullie dezelfde ervaring of heb ik gewoon pech gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
oldsmelly schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 2 LP's heb ik ook, maar dan in de jaren 80 van de vorige eeuw gekocht.
Floodland viel erg tegen, daarna heb ik niets meer van The Sisters of Mercy gekocht.

Naast de 2 LP's heb ik 6 EP's van The Sisters of Mercy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBiXgoldUid9-SV8xcqSIhvMI5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lGMrV0ccXhbhd7YSPzWnVY4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXCrodAaRWGwjH2r4iShXsJ-UZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xARlnN3O3vUmoTuglvwKvP0X.jpg?f=fotoalbum_large

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9z4OhvJ-1k2wJj_tJYkWQDvEKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fUbZFIAGABJAE70lgz0chdmo.jpg?f=user_large

Dit is voor mij de ultieme guilty pleasure, oorspronkelijk uitgebracht in 1985 wordt deze lp door Music on Vinyl opnieuw gereleased, vanwege de 35ste verjaardag, op 180 grams wit vinyl in een oplage van 2500 stuks. Dit is nummer 955.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_Tlt0pbD7GaQKr3N6HAewXthyI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9VjK5lJgrN4N0R8f0KWhHFJV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHCQNi4eraM-Wir4Y0wVxQreGh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Imn2EwRYPiGGOKd8h0b55yp4.jpg?f=user_large

De bootleg was al in mijn bezit maar nu na 16 jaar eindelijk officieel op lp verschenen, dit is de limited edition in Gold Splatter Vinyl.

[ Voor 6% gewijzigd door macdushi op 26-09-2020 15:42 ]

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

OM* my god :P O-) _O-

Heb de 10 verwisseld voor een 30 op onze Pro-ject. Zit toch nog best veel veschil in.
Kan het niet precies omschrijven maar het sprankelt iets meer en ook het laag is meer punchy. Klinkt gewoon lekkerder d:)b

Mumford&Sons klinkt heerlijk op het moment

* = Ortofon OM-10 versus OM-30

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:13
GiLeX schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:05:
OM* my god :P O-) _O-

Heb de 10 verwisseld voor een 30 op onze Pro-ject. Zit toch nog best veel veschil in.
Kan het niet precies omschrijven maar het sprankelt iets meer en ook het laag is meer punchy. Klinkt gewoon lekkerder d:)b

Mumford&Sons klinkt heerlijk op het moment

* = Ortofon OM-10 versus OM-30
Heb je alleen de naald gewisseld of het hele element? Heb zelf ook een OM-10 en overweeg al een tijdje een soortgelijke upgrade :)

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Hey guys, eerste post hier (en meteen een langdradig verhaal),

Ben afgelopen week gaan speuren op de zolder van mijn ouders, en heb daar een oude Technics SL-B210 gevonden. Ook de Technics versterker (SA-110) en tapedeck (M205) zitten erbij.

De platenspeler heeft de oude aardedraad er nog bij zitten, al vermoed ik dat deze aan vervanging toe is. De belt drive is volledig weggesleten, van de naald ken ik te weinig om in te schatten hoe die eraan toe is. Maar ik zou em graag willen fixen!

Het lijkt me vrij simpel om de combinatie platenspeler + versterker werkend te krijgen, daarvoor ontbreken enkel de juiste RCA kabels en een nieuwe drive belt. Maar ik ben ook wel benieuwd of er shortcuts zijn, zodat ik de versterker achterwege kan laten. Ik heb een set actieve speakers van Thonet & Vander die via RCA kunnen worden aangesloten. Ook heb ik een Focusrite Scarlett 2i2 digital audio interface staan hier, die misschien van pas kan komen. ( https://tweakers.net/pric...lett-2i2-2nd-gen/reviews/ )

Ik ben benieuwd of iemand van jullie advies/ideeen heeft over hoe ik mijn platenspeler best op de speakers kan aansluiten. Ik zit zelf te denken aan een preamp tussen de platenspeler en mijn Scarlett (via XLR kabels) en dan naar de speakers. Maar als er een makkelijkere oplossing is hoor ik het ook graag!

Het is voor mij vooral leuk om het werkend te krijgen en af en toe eens een plaatje te draaien, dus ik ben niet TE bezorgd over de kwaliteit van het geluid. En ik ben ook wel even benieuwd naar jullie mening over dat type platenspeler an sich, is het uberhaupt de moeite om hier geld in te investeren, of koop ik beter iets nieuwers? Foto’s kunnen geupload worden indien nodig :)

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@ksborg Hoefde alleen maar de naald te wisselen heb er al een Ortofon element op zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flabsie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:25:
Hey guys, eerste post hier (en meteen een langdradig verhaal),

Ben afgelopen week gaan speuren op de zolder van mijn ouders, en heb daar een oude Technics SL-B210 gevonden. Ook de Technics versterker (SA-110) en tapedeck (M205) zitten erbij.

De platenspeler heeft de oude aardedraad er nog bij zitten, al vermoed ik dat deze aan vervanging toe is. De belt drive is volledig weggesleten, van de naald ken ik te weinig om in te schatten hoe die eraan toe is. Maar ik zou em graag willen fixen!

Het lijkt me vrij simpel om de combinatie platenspeler + versterker werkend te krijgen, daarvoor ontbreken enkel de juiste RCA kabels en een nieuwe drive belt. Maar ik ben ook wel benieuwd of er shortcuts zijn, zodat ik de versterker achterwege kan laten. Ik heb een set actieve speakers van Thonet & Vander die via RCA kunnen worden aangesloten. Ook heb ik een Focusrite Scarlett 2i2 digital audio interface staan hier, die misschien van pas kan komen. ( https://tweakers.net/pric...lett-2i2-2nd-gen/reviews/ )

Ik ben benieuwd of iemand van jullie advies/ideeen heeft over hoe ik mijn platenspeler best op de speakers kan aansluiten. Ik zit zelf te denken aan een preamp tussen de platenspeler en mijn Scarlett (via XLR kabels) en dan naar de speakers. Maar als er een makkelijkere oplossing is hoor ik het ook graag!

Het is voor mij vooral leuk om het werkend te krijgen en af en toe eens een plaatje te draaien, dus ik ben niet TE bezorgd over de kwaliteit van het geluid. En ik ben ook wel even benieuwd naar jullie mening over dat type platenspeler an sich, is het uberhaupt de moeite om hier geld in te investeren, of koop ik beter iets nieuwers? Foto’s kunnen geupload worden indien nodig :)
Wat een leuke vintage versterker, Technics, in ieder geval qua look... Ik zou 'm gaan gebruiken... Maar ik heb dan ook een zwak voor oud spul...

Sowieso is het raadzaam om een platen speler volledig analoog te gaan gebruiken, dat is ook de maniervan gebruiken, zoals het van oudsher bedoelt is...

Je hebt namelijk Phono preamp nodig om 'm te kunnen aansluiten op wat dan ook en hoewel hij gegarandeerd ook werkt op die Scarlett als je er een phono preamp tussen zet, zou ik:
1.Die Technics gaan gebruiken met de juiste speakers en het cassettedeck (een goed opgenomen bandje kan fantastisch klinken, niet de bandjes die ooit zijn opgenomen met een cheapass boombox uit de jaren '80)...
2. Koop een mooie Marantz PM7000N en je bent klaar voor zowel het nieuwe als het oude materieel...

By the way: XLR kabels zijn leuk, maar voegen wat mij betreft niets toe op korte afstanden en al helemaal als de bron (je platen speler in dit geval) absoluut geen XLR out heeft... Je kunt dus beter inzetten op een goede receiver en goede boxen (die op elkaar goed zijn afgestemd) daar heb je veel meer aan... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Een aantal weet wel hoe ik tegen RSD (en wat dat betreft ook tegen moeder-, vader- en dierendag en halloween) aankijk. Vanwege de commercie haak ik af. En toch ben ik dit jaar al 2x van dat geloof afgevallen. De eerste x tijdens de NL RSD. Dat kon ook niet anders als DeWolff een 10" weggeeft bij een RSD-aankoop _/-\o_ . En nu is het weer raak:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jq76loHl.jpg

De enige release van vandaag waar ik echt warm voor loop. Gelukkig heb ik er een kunnen bemachtigen.
Om de een of andere reden heb ik hem nog niet uit de folie gehaald.
Ik ga zo eerst eens kijken welke foto's er ondertussen geüpload zijn naar Discogs. Misschien kan ik nog wat bijdragen.

Ondertussen op de draaiert: The Dawn Brothers - Stayin' Out Late
In de wachtkamer: Scorpions - Tokyo Tapes 8)

Het is nu al een heerlijke avond :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
rcor schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:21:
[...]

Wat een leuke vintage versterker, Technics, in ieder geval qua look... Ik zou 'm gaan gebruiken... Maar ik heb dan ook een zwak voor oud spul...

Sowieso is het raadzaam om een platen speler volledig analoog te gaan gebruiken, dat is ook de maniervan gebruiken, zoals het van oudsher bedoelt is...

Je hebt namelijk Phono preamp nodig om 'm te kunnen aansluiten op wat dan ook en hoewel hij gegarandeerd ook werkt op die Scarlett als je er een phono preamp tussen zet, zou ik:
1.Die Technics gaan gebruiken met de juiste speakers en het cassettedeck (een goed opgenomen bandje kan fantastisch klinken, niet de bandjes die ooit zijn opgenomen met een cheapass boombox uit de jaren '80)...
2. Koop een mooie Marantz PM7000N en je bent klaar voor zowel het nieuwe als het oude materieel...

By the way: XLR kabels zijn leuk, maar voegen wat mij betreft niets toe op korte afstanden en al helemaal als de bron (je platen speler in dit geval) absoluut geen XLR out heeft... Je kunt dus beter inzetten op een goede receiver en goede boxen (die op elkaar goed zijn afgestemd) daar heb je veel meer aan... ;)
Ja ik zit ook te twijfelen om het gewoon allemaal analoog te gebruiken. Vind ook zeker dat cassette deck super tof qua design. Alleen wordt het dan wel een flinke stereotoren voor ons kleine appartementje, en moet ik de vrouw des huizes nog even zien te overtuigen :+

De XLR is ook puur omdat die Scarlett enkel XLR input heeft, en line out. Zo’n Marantz is dan wel weer tof, maar voor mijn situatie een beetje overkill, aangezien het niet mijn dagelijkse audio device is (zit de hele dag met de koptelefoon achter m’n laptop :) )
Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.