kozue schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:07:
Ik denk dat het ontbreken van instelmogelijkheden een gevolg is van de interesse in LP’s door een generatie die alleen plug & play gewend is. Die zijn gewend dat ze een app installeren die alles automatisch voor ze regelt en weten niet wat naalddruk en antiskate is. Ze willen als ze thuis komen hun platenspeler inpluggen (of erger nog, via bluetooth aansluiten op hun soundbar ofzo), hun “vinyls” er op leggen en beginnen met spelen.
Naast de aangehaalde argumenten door @
Cap , is de jonge generatie wel de generatie van de firmware hacks etc, ook nu zijn er tweakers.
Alhoewel ik zelf een hekel heb aan die “moderne” luie houding, en iemand zich best mag verdiepen in waar ie mee bezig is, snap ik de fabrikanten ook wel. Die passen zich gewoon aan aan hun publiek, anders verkopen ze namelijk niks en zijn potentiele klanten zo weer weg.
Daar ben ik het niet mee eens. Wel met het feit dat die fabrikanten meer willen verkopen en dit zo ook doen, omdat ze met een goedkoper product kunnen pronken, maar het punt is dat in de jaren 80 er ook goedkope prullen te koop waren.3 in 1 setjes etc, rammelende plastic tafels voor op een midisetje etc.
Het punt is dat vooral een merk als Rega daar dus 30 tot 40 jaar geleden ook al z'n neus voor ophaalde en een echt audiofiel merk wou zijn, waarbij alleen kwaliteitsproducten in het gamma gehouden werden.
Binnen de audiofiele hifi sector wel een beetje aan de onderkant van de markt, want ik denk dat een Linn sondek toen ook al duurder was (al waren dat toen nog niet van die dure tafels, de sondek begon waar later de basik voor in de plek kwam) en je had ook al merken als transrotor, mitchell, notthingham analogue, SME. allemaal merken die daar boven stonden.
Maar Rega deed in die sector mee. En niet in de Audiosonic en Yoko sector.
En later kwam pro-ject daar ook bij. Een betaalbare 'audiofiele' tafel die alle functionaliteit had die de 'big boys' ook hadden.
Maar nu zoeken ze toenadering tot een andere markt. Namelijk de bovenkant van het marktsegment waar ook crosley in opereert.
Dus dat betekend dat Project en Rega nu deels degraderen tot de "Yokosector"
Dat is iets wat in de jaren 70-80-90 echt ondenkbaar was. Dat verschil was enorm. Merken als technics, denon, sony dual thorens etc etc zaten daar allemaal nog tussen.
Nu gooien ze die naam dus te grabbel. Het is een kwestie van tijd voordat ook de domste/luiste/minst kritische millenial wakker wordt en realiseert dat een visdraadje van 10cm, een stukje ijzerdraad en een m6 moertje het een betere tafel had gemaakt.
Hetzelfde zie je ook met cassettes. Er is een kleine opleving in voorbespeelde cassettes en daarom zijn sommige merken weer decks gaan maken. Maar zaken die ik als absolute basis beschouw zitten er niet op, zoals Dolby B en op kunnen nemen op type 2 tape. Ik denk dat degenen die om kwaliteit geven gewoon de vintage apparaten moeten blijven kopen zolang ze nog werken, en die pro-ject draaitafels en ion/pyle cassettedecks lekker moeten laten liggen voor de nieuwe generatie die alleen geinteresseerd is in de retro waarde en niet in geluidskwaliteit.
Dit is toch niet hetzelfde.
Nu zeg je dat 'sommige merken weer decks gaan maken' die verminderde kwaliteit en functionaliteit hebben.
Dit is anders dan draaitafels.
Want draaitafels zijn nooit weggeweest. Die zijn altijd gemaakt geweest. Rega, transrotor, clearaudio zijn altijd blijven produceren.
Sterker nog: in de jaren 90 waren de draaitafels die geproduceerd werden van betere kwaliteit dan in de jaren 80 omdat toen alleen maar audiofiele tafels werden gemaakt.
Dat die audiofiele merken nu dus tafels maken zonder antiskating is weldegelijk een achteruitgang.
Het is dus het vergelijk met een tapedeckmerk wat altijd in business is geweest en altijd decks gemaakt heeft, daar nooit mee gestopt is, en het al 30 jaar lang dual capstan drives waren met quartzprecisie, dolby b/c/s/HXpro type1/2/4, en die nu opeens een deck uitbrengen met zo'n chinees baggerloopwerk zonder dolby, alleen type 1 en een wow/flutter van 5%
Dat is dan toch ook achteruitgang? Dan zou een merk als nakamichi (als die het zou zijn) toch ook z'n naam te grabbel gooien? Verkoopt wel als een tierelier, een nieuw nakamichideck voor 190 euro.
Cap schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:18:
[...]
@
mr_petit Who's next? Denon, Technics? Of zijn die daar te Japans voor.

Denon heeft er natuurlijk eigenlijk al eentje in de vorm van de DP-200 (nep-Denon eh Sony PSLX300 eh Pioneer PL-990 eh Audio Technica LP60 eh Lenco L-3867 eh Nikkei NTT01U eh Medion E65138 ehhhh wat was het nou.... een of andere Chinees

). Dusseh... het wachten is op Technics.
Ja ik zit te denken. Technics is natuurlijk altijd een ' generiek' merk geweest wat ook goedkopere componenten maakte (vast wel een paar plastic midisetjes).
Maar heeft Technics ooit een tafel gemaakt zonder instelbare antiskating?
Gold ook voor denon tot die gerebrande LP60.
Maar goed, ik vind het vooral voor Rega een domme set. Die is heel lang bezig geweest een goede naam op te bouwen sinds midden jaren 70, en het was ook heel normaal om rega advertenties en reviews te lezen in de jaren 90 in audiofiele bladen, tussen de reviews van Krell's, Wadia's Wilson audio etc etc, dus die hadden echt een naam verdient in de hoogste audiosector, ook al zaten ze aan de onderkant van die markt.
En je komt niet zomaar in dat groepje. Dat zijn alleen merken die jarenlang gedreven worden door 1 persoon met sterke visie etc en als je die visie te grabbel gooit, val je er zo uit. Project is daar eigenlijk nooit helemaal in gekomen denk ik (bestaan ook minder lang)
Maar goed, ik kan ook niet in de portemonnaie van die merken kijken.
Al als ik lees dat project 100.000 tafels of meer per jaar maakt, moet dat wel goed zitten.
En als je dan een euro bespaart in de fabrikage dan is dat idd een leuke bonus voor de managers.
Wat een lappen text in dit topic over het ontbreken van een gewichtje aan een draadje

Dus ff heel wat anders.
Ik post nooit dit soort plaatjes, maar om dit ondergewaardeerde album toch wat aandacht te geven...
Volgens mij ook DMM (staat alleen DM in de deadwax, maar ja, engels, eind jaren 80 BMG dus moet bijna wel)
Ook al ben ik de biotracerman, de dual 721 krijgt echt veel speelduur dit jaar.
Heeft ook te maken met metingen waar ik veel mee aan het spelen ben; resonantiemetingen op een biotracer gaat zo moeilijk.
[
Voor 13% gewijzigd door
mr_petit op 28-08-2020 16:16
]