Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.877 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Lerobain schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:58:
[...]

Heb ik inderdaad niet met die woorden gezegd. Ik dacht zeker te zijn dat het de bastonen zijn omdat ik pas iets van ruis hoor als ik de volumeknop maximaal opendraai.

Dat was niet zo duidelijk van me... Sorry 😀

Als het element het probleem oplost zit ik er niet mee in. Maar daar zullen we nooit zeker van zijn begrijp ik nu. Ik zal me er straks eens in verdiepen 😀
Nog even een opmerking over die slede waar het element in zit: die pinnetjes worden middels kleine veertjes tegen die ijzeren contact pennen geduwd van je platen speler toonarm headshell...

Bij mijn Dual 1226 viel met regelmaat 1 kanaal weg... Bleek een van die veertjes te weinig druk meer te leveren door de ouderdom waardoor pinnetjes geen contact meer met de arm maakte...

Eenvoudig op te lossen door een nieuwe te bestellen bij William Thakker in Duitsland:
https://www.thakker.eu/zu...alterung-headshell/a-7623

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21
Nu op RTL-Z een programma over het persen van platen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag een "premium" artikel advertorial :X van Pro-Ject in het Noordhollands / Haarlems dagblad.
Voor wie zin heeft even de teentjes te krommen, ja dit is dus een artikel waar je voor moet betalen. :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@Cap Het lijkt wel een iets uitgebreide versie van de About us van hun website _/-\o_ |:( 8)7 :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoho...laten we het wel even bij de feiten houden hè :+
Lichtenegger heeft zich als ware strijder voor de analoge kwaliteit opgeworpen.

Ok, even bekijken wat dat inhoudt in wereldlijke taal:

Nu op moment van schrijven helaas meerdere productlijnen (4 productlijnen) van draaitafels in het assortiment zonder instelbare antiskating.
Dus een stukje touw (vislijn whatever), een ijzerdraadje en een stukje ijzer van 4 gram oid kan er niet meer van af (want dat is waar we het letterlijk over hebben).
En het kan niet zo zijn dat dat 'producten zijn die bedoeld zijn voor mensen die dat niet willen hebben' omdat het 1. de goedkoopste producten van hun betreffen, en 2. ze geen versie hebben gemaakt die het wèl heeft en 75 cent duurder kost. Want meer hoeft een ijzerdraadje, 10cm vislijn en een blokje ijzer ter grootte van een m6 moertje niet te kosten.

Maar ja, Rega doet het ook. Dag goede naam... ;w
Thorens heeft volgens mij ook een budgetmodelletje wat het niet heeft (maar van thorens is het bekend dat de laagste modellen chinees budget spul is, net als het huidige dual; die spelers komen uit dezelfde fabriek en zijn gemaakt van dezelfde onderdelen)
Welk (kwaliteits)merk zal de volgende zijn?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:54
Ik denk dat het ontbreken van instelmogelijkheden een gevolg is van de interesse in LP’s door een generatie die alleen plug & play gewend is. Die zijn gewend dat ze een app installeren die alles automatisch voor ze regelt en weten niet wat naalddruk en antiskate is. Ze willen als ze thuis komen hun platenspeler inpluggen (of erger nog, via bluetooth aansluiten op hun soundbar ofzo), hun “vinyls” er op leggen en beginnen met spelen.

Alhoewel ik zelf een hekel heb aan die “moderne” luie houding, en iemand zich best mag verdiepen in waar ie mee bezig is, snap ik de fabrikanten ook wel. Die passen zich gewoon aan aan hun publiek, anders verkopen ze namelijk niks en zijn potentiele klanten zo weer weg. Misschien is het voor ons juist weer goed, want het LP kopend publiek wordt er groter door en daardoor hebben wij meer nieuwe releases tot onze beschikking.

Hetzelfde zie je ook met cassettes. Er is een kleine opleving in voorbespeelde cassettes en daarom zijn sommige merken weer decks gaan maken. Maar zaken die ik als absolute basis beschouw zitten er niet op, zoals Dolby B en op kunnen nemen op type 2 tape. Ik denk dat degenen die om kwaliteit geven gewoon de vintage apparaten moeten blijven kopen zolang ze nog werken, en die pro-ject draaitafels en ion/pyle cassettedecks lekker moeten laten liggen voor de nieuwe generatie die alleen geinteresseerd is in de retro waarde en niet in geluidskwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
kozue schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:07:
en die pro-ject draaitafels en ion/pyle cassettedecks lekker moeten laten liggen voor de nieuwe generatie die alleen geinteresseerd is in de retro waarde en niet in geluidskwaliteit.
Bij de oudere en de debut Pro-ject draaitafels kan je antiskating met een gewichtje en de naalddruk in stellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Het is toch wel een grappige tegenstrijdigheid. De generatie die gewend is dat alles automatisch voor ze geregeld wordt wil dus, naar verluid (volgens de marketingdeskundigen dan tenminste) geen anti skating instellen. Eigenlijk willen die aan app installeren en hoppa, gaan.

Maar ze willen wel een enorm onhandig medium dat je eerst uit de kast moet trekken, dan de binnenhoes verwijderen, de plaat eruit trekken, op het plateau leggen, de arm zelf naar het plateau brengen op de HANDMATIGE speler (waarbij je ook nog eens HANDMATIG de snaar moet omleggen bij het veranderen van toerental), dan de arm laten zakken, om na 15 tot max 20 min weer op te staan om de plaat om te draaien en de boel te herhalen. Oh ja, met een beetje pech ook nog de plaat borstelen en de naald schoonmaken. Daarna de plaat weer opbergen...

"Ja maar die mooie hoezen!"
Dáárom is het dat ze toch platen willen spelen. Nou geheel conform bovenstaande gedachtegang van gemak is het prima mogelijk om de afbeeldingen van de hoes in perfecte kwaliteit op een high-res beeldscherm van elk gewenst formaat te tonen. Inclusief swipe en tactile feedback van het touchscreen. Dus die hoezen, dat is wel een wat heel dun argument voor het bestaan van de vinylhype bij de swipegeneratie.

Als het argument vervolgens is dat het "juist om de onhandigheid en het fysieke van platen gaat omdat je dan met meer aandacht bezig bent met het afspelen van muziek" dan geldt de gemaksreden om anti-skate weg te laten natuurlijk ook niet meer. :P

Waar is de logica? Nee hoor, ik houd het er gewoon op dat de gedachtengang van Pro-ject (et al.) ongeveer als volgt is:

Hoe kunnen we gemakkelijker en goedkoper produceren? Nou zo dus. Elke cent telt. Die armen voor de debuts en essentials die we al járen laten produceren bij die fabriek in zuid China, die zijn toch wel wat aan de prijs geworden. Het contract liep af en die fabriek wil de komende 5 jaar elk jaar 2% meer ontvangen per arm. Maar we willen natuurlijk wel een platenspeler voor 300 euro blijven aanbieden. Gelukkig hebben we goede contacten opgebouwd met dat fabriekje in Vietnam en die wil wel een armpje leveren voor het oude prijsje. Het armpje is wel wat eenvoudiger maar goed daar zeuren we niet om, het volstaat. We rekken de range wat op naar onderen en verzinnen 2 modelletjes onder onze Debut/Essential instappers en zetten daar die arm op. Dan kan het uit voor 300,-.

En het deert niet, want bijna niemand maalt meer om anti-skating want weet überhaupt nog wat het is. Ze zoeken de grenzen op van wat mogelijk is en gaan er soms overheen. Dan krijg je dus te goedkope zoemende flutterende motortjes, het ontbreken van anti-skating of in het ergste geval instelbare naalddruk. Maar onderdtussen wordt het wel verkocht als het goede, serieuze en degelijke alternatief voor Crosley troep. "Wij zijn echte hifi!" En dat klopt dan niet echt meer. :)
GiLeX schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 00:15:
@Cap Het lijkt wel een iets uitgebreide versie van de About us van hun website _/-\o_ |:( 8)7 :+
Klopt er staat ook geen auteur bij. Er is dus geen journalist aan te pas gekomen, het is echt een persbericht / advertorial. En dat staat dan achter de betaalbuur onder de "premium" artikelen...

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 28-08-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bouwfraude schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:29:
[...]

Bij de oudere en de debut Pro-ject draaitafels kan je antiskating met een gewichtje en de naalddruk in stellen.
Klopt, en de Essential ook. Die spelers heetten niet voor niets Essential en Debut: het was de absolute onderkant van hun range. Het punt is dat ze de range steeds meer naar onderen uitbreiden met nieuwe modellen zonder de meest basale voorzieningen.

Dus een fabrikant die staat voor "kwaliteitsaudio voor aantrekkelijke prijzen" die hun range met 1, 2, 3 of zelfs 4 modellen uitbreidt aan de onderkant van hun range terwijl ze altijd al een absolute barebones instapper hadden. Dat is wat Pro-ject en waarschijnlijk ook Dual (met hun nep-Duals), Thorens (met hun nep-Thorensen eh Duals eh nep-Duals :P) doen en dat is bedenkelijk, het gaat om niets anders dan marktaandeel uitbreiden en heeft weinig te maken met een bestaand publiek bedienen. Dat publiek werd al bediend met hun bottom of the range modellen. Maar er zijn sinds de hype uiteraard Chinezen die voor nog minder troep aanbieden dus ze vinden dat ze daarin mee moeten, want dat ook dat absolute bodemdeel van de kopersmarkt willen ze niet laten liggen. Een commerciële beslissing.

@mr_petit Who's next? Denon, Technics? Of zijn die daar te Japans voor. ;) Denon heeft er natuurlijk eigenlijk al eentje in de vorm van de DP-200 (nep-Denon eh Sony PSLX300 eh Pioneer PL-990 eh Audio Technica LP60 eh Lenco L-3867 eh Nikkei NTT01U eh Medion E65138 ehhhh wat was het nou.... een of andere Chinees :P). Dusseh... het wachten is op Technics.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 28-08-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
Cap schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:34:
Vandaag een "premium" artikel advertorial :X van Pro-Ject in het Noordhollands / Haarlems dagblad.
Voor wie zin heeft even de teentjes te krommen, ja dit is dus een artikel waar je voor moet betalen. :P

***members only***
Dit lijkt me meer een advertorial, een advertentie die eruitziet als een redactioneel stuk, dit kan niet als serieus artikel bedoeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@macdushi Klopt. Daarom noemde ik het zelf ook al een advertorial. Maar het staat zonder een advertorial vermelding onder de Premium artikelen in de afdeling "Lifestyle". Je moet ervoor betalen om het te mogen lezen...

https://www.noordhollands...-in-alle-soorten-en-maten

Overigens flikten ze dit in mei ook al met een Thorens "artikel". Verschil: als journalist werd nog Ernst Neve vermeld, redacteur van audioblad HVT. Verder hetzelfde recept, premium Lifestyle artikel achter betaalmuur.

Wil je dat ook lezen? :P

Spoiler: het eindigt met "Meer informatie op de website van de importeur www.lookenlisten.nl"

De fabrikant vult de ruif, de HVT "journalist" eet eruit door het "artikel" aan de man te brengen bij verschillende kanalen en de krant krijgt gratis content voor hun betaalde Premium site, afdeling Lifestyle... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 28-08-2020 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Wil je dat ook lezen? :P

Spoiler: het eindigt met "Meer informatie op de website van de importeur www.lookenlisten.nl"
Neuh, ik geloof dat ik dat artikel wel aardig zo kan invullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
even een vraag als leek (al leer ik wel steeds meer door dit topic aandachtig te volgen), als je dus een platenspeler hebt van pro-ject zonder instelbare antiskating en naalddruk, dan zit je dus voor altijd vast aan het type naald wat daar is bijgeleverd, upgraden is dan niet mogelijk?, en hoe goed stelt zo'n fabrikant de platenspeler af? wordt dit voldoende nauwkeurig gedaan of kost je dit uiteindelijk je platen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@macdushi Ja, zeker als de naalddruk niet instelbaar is, het gebrek aan instelbare anti-skating kan je evt nog door de vingers zien binnen een bepaalde naalddruk range. Tenzij je de naald zelf kan vervangen door een beter type (van hetzelfde gewicht en met dezelfde naalddruk) maar dat is in die prijsklasse doorgaans geen optie (ook van een Ortofon OM5 naar een OM10 of hoger is geen officieel upgrade pad, dat begint pas bij een OM10). En als je het element al kan losschroeven dan moet er dan dus wel echt een element in van hetzelfde gewicht met dezelfde naalddruk, of eentje met een zodanig gewicht dat hij toevallig precies uitkomt op de voor dat element aanbevolen naalddruk... maar die kansen zijn uiterst klein. :P

Hoe stelt zo'n fabrikant de platenspeler af? 2 mogelijkheden:

1. de arm zit zo in elkaar dat de onderdelen altijd zo in elkaar gezet worden dat de naalddruk altijd hetzelfde is, althans bij dezelfde waarde in de buurt komt.
2. in de fabriek stelt een medewerker de naalddruk aan de lopende band, snel in

Hoe precies dat is, nou ja uiteraard van "het kan er wel mee door" tot "dramatisch". Want er zitten altijd toleranties is onderdelen (armen, gewichten, elementen), en al helemaal in deze prijsklasse. Dus dit levert altijd variaties in gewicht en dus naalddruk op. En een fabrieksarbeider moet het vooral snel doen, "ballpark" dus.

Het kost je (buiten de 100 euro spelers om) waarschijnlijk niet je platen, of ze moeten het wel erg bont maken door een halve gram of meer ernaast te zitten, maar rustig thuis zelf doen is altijd beter. Veel beter.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 28-08-2020 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
@Cap ja zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. Als het bedoeld is voor de smartphonegeneratie die alleen plug & play en point & click wil, zijn LP's natuurlijk al een rare keuze. Met al die handelingen kan het eenmalig instellen van de antiskate er ook wel bij. Zeker op die goedkopere Pro-jects waar je met een snaar moet klooien om van toerental te wisselen. Dat proces vervangen door een knop zou dan het eerste zijn wat ze mogen doen om het makkelijker te maken. Maar ja, dan hebben ze een complexer aandrijfsysteem nodig en dat kost geld. Het zal dus inderdaad gewoon winstbejag zijn geweest...

@macdushi In aanvulling op wat Cap al zei over vaste naalddruk: dat soort spelers hebben de neiging om een hogere naalddruk te hebben dan een die je zelf instelt (zie Crosley met een standaard naalddruk van 5g). Wellicht omdat de naald bij een te lage druk over gaat slaan, en dat wil je niet, want dan krijg je veel retourneringen en dat kost geld. Terwijl bij te hoge druk je naald en LP's sneller slijten, waardoor ze meer naaldjes kunnen verkopen, wat weer goed is voor hun inkomsten. Dus de keuze voor te hoog of te laag is dan duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
macdushi schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:00:
even een vraag als leek (al leer ik wel steeds meer door dit topic aandachtig te volgen), als je dus een platenspeler hebt van pro-ject zonder instelbare antiskating en naalddruk, dan zit je dus voor altijd vast aan het type naald wat daar is bijgeleverd, upgraden is dan niet mogelijk?, en hoe goed stelt zo'n fabrikant de platenspeler af? wordt dit voldoende nauwkeurig gedaan of kost je dit uiteindelijk je platen?
Wel wat breder dan alleen een Pro-Ject zonder anti-skating:

Als naalddruk en / of anti-skating niet zijn in te stellen, zou je theoretisch een ander element kunnen plaatsen als upgrade. Maaaaaaarrrrr ..... dat moet dan wel een element met exact dezelfde eigenschappen zijn als het originele element. Denk dan bijvoorbeeld aan gewicht, overhang en type montage. En die kans lijkt mij wel héél erg klein, alhoewel ik daar geen onderzoek naar heb gedaan. Mijn antwoord zou dus zijn: "Ja, je zit dan aan dat element vast".

Wat betreft het al dan niet goed afstellen van de arm door de fabrikant en de schade die zo'n speler aan je LP's toe kan brengen kan ik ook kort zijn: mijn vertrouwen dat dit inderdaad prima in orde is, is letterlijk 0,0%. Daarmee is de vraag over mogelijke schade aan LP's ook al impliciet beantwoord ;) .

Samenvattend: een platenspeler waar geen instelbare naalddruk en / of anti-skating op zit is voor mij echt een no-go. Over het feit dat ik hetzelfde denk over andere opties dan de 1/2" mount voor het element, is meer persoonlijk. Voor mij dus alleen maar 1/2" mount en niets anders.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik weet niet of dat echt iets persoonlijks is. Ik zie het meer als dat, wanneer je het element wel kunt vervangen, maar door gebrek aan standaardmontage slechts de keuze hebt tussen een paar, die wellicht ook nog eens niet meer gemaakt worden, is dat eigenlijk hetzelfde als een niet vervangbaar element. Voor mij dus ook alleen spelers met halfinch mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
kozue schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:46:
Ik weet niet of dat echt iets persoonlijks is. Ik zie het meer als dat, wanneer je het element wel kunt vervangen, maar door gebrek aan standaardmontage slechts de keuze hebt tussen een paar, die wellicht ook nog eens niet meer gemaakt worden, is dat eigenlijk hetzelfde als een niet vervangbaar element. Voor mij dus ook alleen spelers met halfinch mount.
Verschil is dat een standaard montage de kwaliteit niet per definitie negatief beïnvloedt. Het beperkt alleen in de keuze. Vandaar dat ik dat in het vakje 'persoonlijk' stop. En dan heb ik het niet eens over het feit dat ik een ander type montage dan 1/2" gewoonweg niet mooi vind. Voor diegenen die prima kunnen leven met de beperktere keuze en tevreden zijn met hun platenspeler is het natuurlijk prima. Maar daar zit hem voor mij het verschil met een no-go zoals het ontbreken van een instelbare naalddruk en / of anti-skating. Dat doet echt afbreuk aan de kwaliteit van een speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Hoppa. Net bericht dat ik mijn eerste RSD 2020 morgen al op kan halen en mijn 2 anderen komen er volgende maand aan. Was zeer benieuwd of het zou lukken, ja dus.

Morgen;Esplendor 7”

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kozue schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:07:
Ik denk dat het ontbreken van instelmogelijkheden een gevolg is van de interesse in LP’s door een generatie die alleen plug & play gewend is. Die zijn gewend dat ze een app installeren die alles automatisch voor ze regelt en weten niet wat naalddruk en antiskate is. Ze willen als ze thuis komen hun platenspeler inpluggen (of erger nog, via bluetooth aansluiten op hun soundbar ofzo), hun “vinyls” er op leggen en beginnen met spelen.
Naast de aangehaalde argumenten door @Cap , is de jonge generatie wel de generatie van de firmware hacks etc, ook nu zijn er tweakers.
Alhoewel ik zelf een hekel heb aan die “moderne” luie houding, en iemand zich best mag verdiepen in waar ie mee bezig is, snap ik de fabrikanten ook wel. Die passen zich gewoon aan aan hun publiek, anders verkopen ze namelijk niks en zijn potentiele klanten zo weer weg.
Daar ben ik het niet mee eens. Wel met het feit dat die fabrikanten meer willen verkopen en dit zo ook doen, omdat ze met een goedkoper product kunnen pronken, maar het punt is dat in de jaren 80 er ook goedkope prullen te koop waren.3 in 1 setjes etc, rammelende plastic tafels voor op een midisetje etc.
Het punt is dat vooral een merk als Rega daar dus 30 tot 40 jaar geleden ook al z'n neus voor ophaalde en een echt audiofiel merk wou zijn, waarbij alleen kwaliteitsproducten in het gamma gehouden werden.
Binnen de audiofiele hifi sector wel een beetje aan de onderkant van de markt, want ik denk dat een Linn sondek toen ook al duurder was (al waren dat toen nog niet van die dure tafels, de sondek begon waar later de basik voor in de plek kwam) en je had ook al merken als transrotor, mitchell, notthingham analogue, SME. allemaal merken die daar boven stonden.
Maar Rega deed in die sector mee. En niet in de Audiosonic en Yoko sector.
En later kwam pro-ject daar ook bij. Een betaalbare 'audiofiele' tafel die alle functionaliteit had die de 'big boys' ook hadden.
Maar nu zoeken ze toenadering tot een andere markt. Namelijk de bovenkant van het marktsegment waar ook crosley in opereert.
Dus dat betekend dat Project en Rega nu deels degraderen tot de "Yokosector"
Dat is iets wat in de jaren 70-80-90 echt ondenkbaar was. Dat verschil was enorm. Merken als technics, denon, sony dual thorens etc etc zaten daar allemaal nog tussen.

Nu gooien ze die naam dus te grabbel. Het is een kwestie van tijd voordat ook de domste/luiste/minst kritische millenial wakker wordt en realiseert dat een visdraadje van 10cm, een stukje ijzerdraad en een m6 moertje het een betere tafel had gemaakt.
Hetzelfde zie je ook met cassettes. Er is een kleine opleving in voorbespeelde cassettes en daarom zijn sommige merken weer decks gaan maken. Maar zaken die ik als absolute basis beschouw zitten er niet op, zoals Dolby B en op kunnen nemen op type 2 tape. Ik denk dat degenen die om kwaliteit geven gewoon de vintage apparaten moeten blijven kopen zolang ze nog werken, en die pro-ject draaitafels en ion/pyle cassettedecks lekker moeten laten liggen voor de nieuwe generatie die alleen geinteresseerd is in de retro waarde en niet in geluidskwaliteit.
Dit is toch niet hetzelfde.
Nu zeg je dat 'sommige merken weer decks gaan maken' die verminderde kwaliteit en functionaliteit hebben.
Dit is anders dan draaitafels.
Want draaitafels zijn nooit weggeweest. Die zijn altijd gemaakt geweest. Rega, transrotor, clearaudio zijn altijd blijven produceren.
Sterker nog: in de jaren 90 waren de draaitafels die geproduceerd werden van betere kwaliteit dan in de jaren 80 omdat toen alleen maar audiofiele tafels werden gemaakt.
Dat die audiofiele merken nu dus tafels maken zonder antiskating is weldegelijk een achteruitgang.
Het is dus het vergelijk met een tapedeckmerk wat altijd in business is geweest en altijd decks gemaakt heeft, daar nooit mee gestopt is, en het al 30 jaar lang dual capstan drives waren met quartzprecisie, dolby b/c/s/HXpro type1/2/4, en die nu opeens een deck uitbrengen met zo'n chinees baggerloopwerk zonder dolby, alleen type 1 en een wow/flutter van 5%
Dat is dan toch ook achteruitgang? Dan zou een merk als nakamichi (als die het zou zijn) toch ook z'n naam te grabbel gooien? Verkoopt wel als een tierelier, een nieuw nakamichideck voor 190 euro.
Cap schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:18:
[...]

@mr_petit Who's next? Denon, Technics? Of zijn die daar te Japans voor. ;) Denon heeft er natuurlijk eigenlijk al eentje in de vorm van de DP-200 (nep-Denon eh Sony PSLX300 eh Pioneer PL-990 eh Audio Technica LP60 eh Lenco L-3867 eh Nikkei NTT01U eh Medion E65138 ehhhh wat was het nou.... een of andere Chinees :P). Dusseh... het wachten is op Technics.
Ja ik zit te denken. Technics is natuurlijk altijd een ' generiek' merk geweest wat ook goedkopere componenten maakte (vast wel een paar plastic midisetjes).
Maar heeft Technics ooit een tafel gemaakt zonder instelbare antiskating?
Gold ook voor denon tot die gerebrande LP60.

Maar goed, ik vind het vooral voor Rega een domme set. Die is heel lang bezig geweest een goede naam op te bouwen sinds midden jaren 70, en het was ook heel normaal om rega advertenties en reviews te lezen in de jaren 90 in audiofiele bladen, tussen de reviews van Krell's, Wadia's Wilson audio etc etc, dus die hadden echt een naam verdient in de hoogste audiosector, ook al zaten ze aan de onderkant van die markt.
En je komt niet zomaar in dat groepje. Dat zijn alleen merken die jarenlang gedreven worden door 1 persoon met sterke visie etc en als je die visie te grabbel gooit, val je er zo uit. Project is daar eigenlijk nooit helemaal in gekomen denk ik (bestaan ook minder lang)
Maar goed, ik kan ook niet in de portemonnaie van die merken kijken.
Al als ik lees dat project 100.000 tafels of meer per jaar maakt, moet dat wel goed zitten.
En als je dan een euro bespaart in de fabrikage dan is dat idd een leuke bonus voor de managers.

Wat een lappen text in dit topic over het ontbreken van een gewichtje aan een draadje :+
Dus ff heel wat anders.
Ik post nooit dit soort plaatjes, maar om dit ondergewaardeerde album toch wat aandacht te geven...
Volgens mij ook DMM (staat alleen DM in de deadwax, maar ja, engels, eind jaren 80 BMG dus moet bijna wel)
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/albums/christians.jpg

Ook al ben ik de biotracerman, de dual 721 krijgt echt veel speelduur dit jaar.
Heeft ook te maken met metingen waar ik veel mee aan het spelen ben; resonantiemetingen op een biotracer gaat zo moeilijk.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 28-08-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Cap schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:41:
@Paprika @chromium Gebruik je een plumeau erbij voor het afstoffen? Een doekje werkt namelijk niet lekker rond de arm en in al die hoekjes. Wat wel lekker werkt is een make-up poederkwast / borstel, zo'n dikke korte. Lekker zachte haren dus nul kans op beschadigingen. Een paar euro bij de Hema of gratis bij de dame des huizes. ;)
Goed idee, ik gebruikte een mini swifter, maar zo’n kwastje is makkelijker dichtbij op te bergen. Ondertussen toch niet aan de verleiding kunnen weerstaan (en ook nadat ik, gelukkig zonder schade, al eens tegen heb gelopen) en een custom plexi kap gekocht. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0znyD_v6FrMuH_DKHCsax0wDTr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rr9AzEAgdnN2eiSfDdBZAnHX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waar is de plaat :? ?
:P

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 28-08-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
mr_petit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:39:
[...]
Maar heeft Technics ooit een tafel gemaakt zonder instelbare antiskating?
[...]
Waren niet al hun T4P-tafels zonder instelbare anti-skating? Maar dat ligt waarschijnlijk eerder aan het T4P-systeem, dan aan Technics.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit Ja, natuurlijk (flauw) de tangentiale spelers hadden geen instelbare anti-skating. :P en zoals @niek_nijmegen zegt veel T4P (p-mount) platenspelers.

Gezien de positionering van Technics als premium consumerbrand acht ik de kans erg klein dat ze goedkope prullen zonder anti-skating gaan verkopen. Vroeger was dat natuurlijk niet zo en bedienden ze net als Sony, Denon, Kenwood, Pioneer etc de hele markt van laag tot hoog. Maar het bleef bij al die merken ook in de goedkoopste range toch altijd hi-fi, geen speelgoed / prul. Voor zover ik weet altijd met instelbare anti-skating en naalddruk. :P

Even nog over T4P. Dat dit systeem veelal geen instelbare naalddruk of anti-skating had heeft dan een logische reden. T4P was van meet af aan bedacht als plug and play oplossing met strak omlijnde specs voor elementmassa, naalddruk en zelfs compliantie. Als je goed ontwerpt en nauwkeurig fabriceert (en ja, dat konden ze toen wel) dan krijg je draaitafels die keurig aan die vaste spec voldoen. De standaard tracking force was een lichte 1.25 gram. De wat duurdere exemplaren hadden wel een naalddruk instelling in een beperkte range, vaak tussen de 1.0 en 1.5 gram. De anti-skating weerstand stelde dan automatisch mee met de naalddruk. De tangentiale T4P spelers hadden de naalddruk voorziening ook maar natuurlijk geen anti-skating.

Het verschil met de de standaard plug-and-play elementen van nu was echter dat er wel degelijk de mogelijkheid was om de naald te upgraden naar duurdere versies, je had bij Techics zelf al de keuze uit:

- conisch (P23S, P24S, P30S)
- elliptisch (P23, P24, P30)
- elliptisch met taps toelopend cantilever (P33, P5xx series)
- nude elliptisch (hogere P5xx series)
- nude elliptisch titanium cantilever (P540)
- nude boron (P22 / P202, P550)
- nude boron ultra low tipmass (P205CMK3 /4)
- nude boron MC (P305MC, P310MC)

En dan had je nog verschillende andere merken die T4P elementen produceerden. Dus, het zal duidelijk zijn, dat was wel andere koek dan de plug en play budget draaitafels nu onder hun arm geklikt hebben zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
niek_nijmegen schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:32:
[...]

Waren niet al hun T4P-tafels zonder instelbare anti-skating? Maar dat ligt waarschijnlijk eerder aan het T4P-systeem, dan aan Technics.
T4P heeft imho niet zoveel met wel of geen instelbare antiskating te maken.
Instelbare antiskating is nodig op het moment dat je ook instelbare naalddruk hebt en van element kan veranderen.
Wat ik wel vooral zie is dat veel technics midisets en budgettafels midden en eind jaren 80 met een tangentiale arm waren uitgerust. En die hebben geen instelbare antiskating nodig, want die zijn vrij van een skatingkracht.

Het gaat hier natuurlijk om een tafel met conventionele arm waar de antiskating ontbreekt.
Daar kan ik van technics geen voorbeelden vinden

@Cap was me net voor :)

hmm ja misschien idd een paar plastic fantastic tp-4 budgettafels uit eind jaren 80.
Dat soort tafels hebben een slechte naam in de audiotafels en worden vaak afgeraden als de 'oude tafels die je juist NIET moet kopen'
Daar gaat pro-ject en Rega nu dus tussenzitten.
Verandert niets aan mijn argument overigens.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 28-08-2020 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Idd, voor zover ik het heb gezien hadden ALLE Japanse, Europese, Amerikaanse mainstream merken (dus geen Yoko spul) in de jaren '75-'85 op AL hun conventionele draaitafels (dus met radiale arm) instelbare naalddruk én instelbare anti-skating. Tangentiaal, T4P, Soundburgers en dat soort spul uitgezonderd. :)

Wie de uitzondering weet mag het zeggen! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 28-08-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:27
Ik weet niet of dit de goede plek is om tussen alle discussie door een paar concrete vragen te stellen, maar hier komt ie:

Is veroudering aan een pickup element hoorbaar?
Kan er na 1 keer afspelen van een plaat al schade worden aangebracht

Ik lees hier en daar dat de ophanging van de naald te stug wordt, maar dat dat ook afhankelijk is van het merk/bouwwijze van het element.

Bij het afspelen van een testplaat (Melodia 390.039) is er, na het ietsje verhogen van de naalddruk, eigenlijk niets op aan te merken.
Ook bij A-B testen van enkele albums, waarvan ik zowel LP als CD heb, kan ik geen duidelijk verschil horen.
Ik moet er bij zeggen dat op mijn leeftijd mijn gehoor niet meer 100% is, maar een rafelig geluid of andere rare effecten zullen mij wel direct opvallen.

Apparatuur:
Mijn platenspeler bestaat uit een Micro Seiki BL-51 met Mission 774 arm en Shure M95-HE. De platenspeler+arm, gekocht in 1981, loopt nog als een zonnetje. Het element is van omstreeks 1990.
Mijn geluidsinstallatie bestaat uit een Denon AVR 2803, B&W 603 serie voor links-rechts-midden en Mission surround en sub M5as.

Toelichting:
Ik heb de afgelopen regenachtige week gebruikt om mijn LP collectie achteruit de kast te halen, aanvankelijk met het idee om de boel aan een handelaar te verkopen en wat opbergruimte te creëren. Maar gezien de te verwachten opbrengst (€0,50-€1,00 per stuk) toch maar besloten om ze nog even te houden. Vooral ook omdat er nogal wat leuk spul bijzit, dat ik nog niet op CD heb.
Ik zal ook niet meer heel vaak een LP gaan draaien en dan vooral om er een aantal te gaan digitaliseren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ook een toelichting:
Verkoop de boel niet.
Die setup die je hebt is echt mooi. Je element past ook heel goed bij die superlichte arm (y)
Dus gewoon weer lekker spelen en genieten d:)b
Ik weet niet wat voor albums je hebt, maar de prijzen die je noemt zijn erg laag. Maar ja, handelaren....

Antwoord op je vragen (zoals ik het zie):
Is veroudering aan een pickup element hoorbaar?
Ja soms.
Maar je element is uit 1990, en dat is niet superoud. Velen spelen ook met elementen uit de jaren 70, en rubber uit de jaren 90 is vaak van veel betere kwaliteit.
Ik heb best een aantal elementen uit jaren 80, en heb ze eigenlijk allemaal doorgemeten qua compliantie (wat stugheid van het rubber inhoudt), en die waren allemaal binnen specificatie, of als de specificatie niet bekend was hadden ze geen vreemde waardes die duidden op aanzienlijke verharding of verzachting van het rubber.
Ook vraag ik me af of rubber stugger wordt in een element. Ik denk soms eerder het tegenovergestelde.
Ik denk dat je originele naald niet meer te krijgen is, en namaaknaalden halen absoluut niet de kwaliteit.
Doordat je arm heel licht is, is het wat moeilijker een geschikt ander element te vinden van passende kwaliteit. Ik zou er gewoon vanuit gaan dat je naald nog goed is en lekker muziek gaan luisteren (al weet ik niet hoe versleten hij is natuurlijk; als ie verder slijt zien we dan wel weer wat een eventueel goede vervanger is. Shure 91HE is technisch gezien niet een heel slechte naald, in tegendeel (volgens mij nude? met speciale slijping, hyperellips))
(dit zou volgens mij wel eens een originele vervanging kunnen zijn:
https://www.pickupnaald.n...e-hyperellips-stylus.html )
(ook nog als shibata leverbaar en zelfs op boron of saffier cantilever, wel duur dan)

Kan er na 1 keer afspelen van een plaat al schade worden aangebracht

Ja in theorie wel maar in de praktijk niet.
Na 1x schade kan alleen maar optreden als de naalddruk echt veel te hoog is (denk aan 10 gram ofzo, iets wat jouw arm helemaal niet aankan), of op een testplaat met sporingstest waarbij de naalddruk veel te laag staat en alles als een gek resoneert.
Maar niet met een normale setup en normale albums, ook als staat de naalddruk verkeerd. Verkeerde naalddruk bespoedigd uiteraard wel de slijtage, dus het is wel belangrijk je naalddruk goed in te stellen

Die melodia testplaat heb ik ook wel (stereotest voor degene die 'm niet kennen).
Voorloper van de Erato testplaat en Firato testplaat (alledrie door Jan Kool samengesteld)
Met welke naalddruk speel je ongeveer?

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 28-08-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
mr_petit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:19:
[...]
T4P heeft imho niet zoveel met wel of geen instelbare antiskating te maken.
Instelbare antiskating is nodig op het moment dat je ook instelbare naalddruk hebt en van element kan veranderen. [...]
Je hebt waarschijnlijk gelijk. In mijn herinnering was dat T4P-systeem zou strak genormeerd, dat naalddruk en massa van het element allemaal vastlagen. Maar ik realiseer me nu, dat ik destijds op mijn SL-DD33 het standaard element heb vervangen door een p-mount OM10, en dat ik daarna de naalddruk opnieuw heb moeten instellen.

Het contragewicht was inderdaad met een schroefje bij te stellen. Maar of daarmee ook de anti-skating werd aangepast? Op de speler zelf stond een tekst (iets als: 'anti-skating precisely adjusted by the factory') en een schaalverdeling met aanwijsdriehoekje gedrukt. Niets wees erop dat dit bijgesteld zou kunnen worden.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:44
Kleine aanvulling van de collectie....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yePPcZTYH9eao_8I4F6R3z39yxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5XG8LISSqFNUgiEb75f4FYrW.jpg?f=user_large

19-03-2019 ! besteld .....

En eindelijk binnen :-)

Heerlijk filmmuziek

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
oldsmelly schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:30:
Kleine aanvulling van de collectie....

[Afbeelding]

19-03-2019 ! besteld .....

En eindelijk binnen :-)

Heerlijk filmmuziek
Goh. Staat ook in de platenkast van mijn moeder. Origineel. Maar ja, het besje is dan ook 81 jaar oud. Mijn moeder, niet de originele LP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
niek_nijmegen schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Je hebt waarschijnlijk gelijk. In mijn herinnering was dat T4P-systeem zou strak genormeerd, dat naalddruk en massa van het element allemaal vastlagen. Maar ik realiseer me nu, dat ik destijds op mijn SL-DD33 het standaard element heb vervangen door een p-mount OM10, en dat ik daarna de naalddruk opnieuw heb moeten instellen.
Ze hebben inderdaad een knop achterop waarmee de naalddruk kan worden aangepast. Echter de range is maar erg klein, ook die was gespecificeerd in de T4P spec: 1.25 g plus of min 0.25 g. Gevolg is dat een vaste anti-skating waarde minder kwaad kan omdat de mogelijke VTF range zo klein is. Maar het beste zou zijn geweest als ook deze instelbaar waren geweest inderdaad. Wat je zegt over de strakke normering van de T4P standaard klopt, dat heb ik hierboven ook vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 19:22

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Jxv8857jadJ0CjkG2DrLhareL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNqfQQLEJDD8mNqnrubjPuQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag binnengekregen, samen met het album Getz/Gilberto. De eerste albums van de maandelijkse cyclus bestaand uit high quality Jazz heruitgave uit de bibliotheken van Universal Music Group. Ze beginnen met Verve, volgende maand is ImPulse! aan de beurt met twee albums van John Coltrane, spannend! oOo B)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:27
mr_petit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:45:
[...]

Ik heb ook een toelichting:
Verkoop de boel niet.
Die setup die je hebt is echt mooi. Je element past ook heel goed bij die superlichte arm (y)
Dus gewoon weer lekker spelen en genieten d:)b
Bedankt voor de geruststelling en aanmoediging.
Ik zat al te twijfelen, maar als ik niet hoef te investeren in een nieuw element, kost het mij i.i.g. niets om het spul te houden.
Ik loop dan alleen het geld mis van de opbrengst als ik het zou verkopen. Maar daar til ik niet zo zwaar aan.
Platenspeler en platen hebben na een verhuizing 12 jaar in de kast gestaan, want ik was (of nog steeds eigenlijk) druk met renoveren van het huis.
Maar nu ik het weer heb opgesteld om uit te proberen is het toch wel leuk om het te houden. Al was het maar vanwege de nostalgie.
Ik weet niet wat voor albums je hebt, maar de prijzen die je noemt zijn erg laag. Maar ja, handelaren....
Die prijs heb ik zelf ingeschat aan de hand wat ik er op internet over heb gevonden. Maar misschien zijn dat richtprijzen op basis van een verzameling "Alle 13 goed" platen.
Ik heb ook op Discogs wat prijzen opgezocht van een aantal albums, maar dan kom ik op het vraagstuk van de kwaliteit, wat een grote invloed heeft op de prijs. Er van uitgaande dat het merendeel van de platen in de klasse VG valt dan schat ik de gemiddelde vraagprijs op Discogs op tussen €5 a €10 met een paar uitschieters naar onderen en naar boven.
De duurste plaat, die ik tot nu toe gevonden heb (Capital van Michael Softley) doet gemiddeld €60. Dat is een prive uitgave, die ik ooit bij een concert van hem heb gekocht.

Vrijwel alle LP's zijn van de periode 1970-1985. Daarna had ik een CD-speler en is er van vinyl niet veel meer bijgekomen.
Het genre is (soutern)rock, blues, (celtic)folk, maar ook wat pop-muziek, klassiek en verzamelplaten zoals uit de Warm Aanbevolen reeks en Remember the 60's.
Om een paar artiesten te noemen waar ik veel (5 of meer) albums van heb: Rolling Stones, Rory Gallagher, Ry Cooder, Tom Waits, Charlie Daniels Band, Canned Heat, Clannad en Planxty.
Totaal ca. 250 stuks.
Ik denk dat je originele naald niet meer te krijgen is, en namaaknaalden halen absoluut niet de kwaliteit.
Doordat je arm heel licht is, is het wat moeilijker een geschikt ander element te vinden van passende kwaliteit. Ik zou er gewoon vanuit gaan dat je naald nog goed is en lekker muziek gaan luisteren (al weet ik niet hoe versleten hij is natuurlijk; als ie verder slijt zien we dan wel weer wat een eventueel goede vervanger is. Shure 91HE is technisch gezien niet een heel slechte naald, in tegendeel (volgens mij nude? met speciale slijping, hyperellips))
(dit zou volgens mij wel eens een originele vervanging kunnen zijn:
https://www.pickupnaald.n...e-hyperellips-stylus.html )
(ook nog als shibata leverbaar en zelfs op boron of saffier cantilever, wel duur dan)
De naald kan nog niet versleten zijn, want zo veel LP's draaide ik niet meer, omdat ik tegen die tijd al een behoorlijk aantal albums ook op CD had.
Ik kan hem voor de zekerheid laten controleren bij een betrouwbare HiFi zaak. (Iemand een tip voor Groningen en omgeving ?)

Handige link trouwens, ik wist niet dat er nog zoveel te koop was op dat gebied.
Alleen diegene waar jij naar verwijst, is niet geschikt voor de M95.
Ik heb even verder rondgeneusd. Als ik zoek op M95-HE dan vind ik de volgende naalden:
https://www.pickupnaald.n...t/index/?o=M95-HE&q=M95hE
Een gewone elliptische naald voor de M95HE is ook nog verkrijgbaar voor een iets vriendelijker prijs.
Met welke naalddruk speel je ongeveer?
Het staat nu op 1,2 gram. Dat is ook ongeveer de aanbevolen druk. Daarmee worden van de testplaat de eerste 3 tracks van 300 Hz en alle tracks van 10 kHz zonder rafels afgespeeld.
Als ik mij goed herinner, werd die laatste track van 300 Hz ook niet goed afgespeeld toen het element nog nieuw was, tenzij ik de naalddruk op 1,5 gram (= max. van het element) zette.
Ik ben de achterliggende theorie een beetje kwijt, maar als ik het goed heb, is het een beetje de balans zoeken in naalddruk en de sporing(?).
Ik moet nog een definitief plekje maken voor de platenspeler en dan wat zorgvuldiger op-/afstellen.

P.S.: De frontspeakers zijn overigens B&W 602 S3 (L/R) en LCR 60 S3 (C)

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JukeboxBill schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:16:

De duurste plaat, die ik tot nu toe gevonden heb (Capital van Michael Softley) doet gemiddeld €60. Dat is een prive uitgave, die ik ooit bij een concert van hem heb gekocht.
Je moet je denk ik ook afvragen of je dit soort dingen überhaupt moet verkopen.
Ik kan niet in je privesituatie kijken, maar als je niet heel krap bij kas zit en echt zit te springen om ruimte zou ik alles houden. Je hebt de leeftijd dat het in ieder geval niet meer zou moeten (al zijn er in nederland ook schrijnende gevallen)
Goed, platen als warm aanbevolen zijn in beginsel al niets waard (toen ook gratis) en wat er op staat is ook bagger (da's persoonlijk uiteraard), maar albums die je destijds gekocht hebt sloten toen iig aan bij je smaak en hobby.
De naald laten controleren zou ik niet de moeite voor nemen.
Ten eerste is een goede inschatting van de staat van een naald maken ontzettend moeilijk. Echt heel moeilijk, ook al heb je een microscoop. En dan... heeft een audiozaak meer belang bij een versleten naald of een naald in topconditie ;)
Als hij weinig speeluren heeft is ie gewoon goed, tenzij je er ooit onvoorzichtig mee bent geweest.
Ik woon al 20 jaar niet meer in Groningen, maar de Groef in de steentilstraat is wel een kwaliteitswinkel, mocht je toch naar een winkel willen.
Belangrijk is dat je naald en je platen schoon zijn.
Dus een naaldborsteltje, platenborsteltje en het liefst een platenwasmachine (afhankelijk hoe je er ooit mee om bent gegaan) zijn belangrijke dingen. Die eerste 2 moet je bij bijna elke afspeelbeurt gebruiken (vooral de platenborstel)

Qua naalddruk is doorgaans: hoe meer naalddruk, des de beter de prestatie bij de sporingstest.
Maar teveel naalddruk gaat wel de tonale balans aantasten.
Ik denk dat 1,2 gram voor die Shure wel prima is. Je zou nog tot 1,5 gram kunnen gaan.
De sporingstest op je testplaat gaat tot 80µm. Dat zou de shure moeten kunnen halen (zeker op 1,5 gram, daar zou die denk ik wel 90µm kunnen halen als je een plaat met die test had).

Ik zou gewoon lekker gaan spelen.
Het issue van 'absolute kwaliteit' van weergave van muziek speelt deze dagen niet zoveel meer.
Je kan zelfs streaming in zulke hoge kwaliteit krijgen dat het 'qua specs' voldoende is om dat wat je gehoor aankan te oversteigen.
Dus hedentendage is het vooral een 'bepaalde klank' waar je naar op zoek bent (of beleving hoe sommigen het noemen) waarom er weer voor platen gekozen wordt. En het is natuurlijk een hobby waar je tijd in kan steken, veel klooien met schoon houden van je platen, afstellen van je tafel etc.
En je zoekt een album uit je kast toch op een andere manier uit dan een automatisch aangemaakte playlist met suggested music op spotify. :+

Ik zie inderdaad dat ik een foutje maakte met m91HE ipv M95HE
Maar het kwaliteitsverschil tussen een 'standaard naald' en een geüpgrade versie (HE, of nog hoger zoals shibata etc) is vaak wel aanzienlijk. Maar het is inderdaad ook de vraag of je dat nog gaat horen met gehoor representatief voor jouw leeftijd. Dat is een hele individuele kwestie.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 29-08-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

Ook al ben ik de biotracerman, de dual 721 krijgt echt veel speelduur dit jaar.
Heeft ook te maken met metingen waar ik veel mee aan het spelen ben; resonantiemetingen op een biotracer gaat zo moeilijk.
Overweeg een "hoog" model Denon of JVC, daar is de elektronische demping uit te schakelen door het Q-damping knopje naar 0 te draaien. Het is mooi om te zien hoe zo'n ding net zo gemakkelijk mijn hoogcompliante Denon DL-305 slikt als de laagcompliante Denon DL-103. Ook leuk om het verschil tussen wel / geen demping te zien met exact dezelfde arm en element dmv de metingen. :P

Maar uiteraard kan je net zoveel plezier beleven aan die Dual als aan de Biotracers.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 29-08-2020 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
Even over eyecandy, de hoes wordt vaak genoemt, maar de platenlabels op de lp zelf zijn vaak ook masterpieces om naar te kijken.

3 voorbeelden die mij zo te binnen schieten zijn Pink Floyd - Dark Side Of The Moon , YES - Relayer,
Led Zeppelin met hun eigen Swan Song label
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fthriftyvinyl.files.wordpress.com%2F2011%2F01%2Fimg_1563.jpg&f=1&nofb=1

Van Yes is die niet op elke release gebruikt want je komt ook het gewone Atlantic label tegen.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcloud10.todocoleccion.online%2Fdiscos-vinilo%2Ftc%2F2015%2F04%2F25%2F22%2F49047541_25394991.jpg&f=1&nofb=1
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Frarerecordcollector.files.wordpress.com%2F2012%2F08%2Fq4shvl-804-label.png%3Fw%3D300&f=1&nofb=1
Ook hier zijn standaard labels gebruikt bij sommige releases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:23
Eens, je hebt idd hele mooie labels. Die Relayer heb ik helaas op het standaard Atlantic label, van Tales from topographic oceans heb ik een Franse persing en daarvan vind ik het label ook erg mooi.

Iets heel anders, ik ben al een poos aan het stoeien om de afstelling van het AT95e element op mijn Technics SL-1200 mk2 goed te krijgen. Het gekke is dat ik dat in het verleden bij mijn Denon DP-35f en Pioneer PL-12D prima voor elkaar keeg met zo'n glazen Baerwald protractor. Maar misschien was dat ook meer geluk dan wijsheid.

Eerst heb ik mijn Technics ook op deze manier afgesteld, maar helaas hoorde ik na ongeveer 2/3e van de plaatkant al vervorming. Niet ok dus. Toen begin dit jaar naar een hifiwinkel geweest die hem ook op de Baerwald manier afstelde, wat dezelfde mindere geluidsresultaat opleverde.

Aangezien je bij Technics de 52mm afstand van naaldpunt tot kraag kan hanteren heb ben ik met een schuifmaat aan de slag gegaan zoals Cap eerder aanraadde maar de naald ligt dan (zoals ik het doe) hoger dan de kraag waardoor de meting denk ik niet meer klopt. Zie onderstaande foto. Vraag is dus: hoe doe je dit goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knHtC8CZATt5H0fpz1RN6cDhQXU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7W3b4OEKVw7wicRWD81tlR8.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WbkmR8MC/Technics.jpg

Zo zit een AT 440Mla bij mij op mijn 1210mk2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
En hebbez;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K6Kff2iyZu4HJTe-semK07Noig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Z5f0eFRss73OJhNHTrY6nDH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:17:
Aangezien je bij Technics de 52mm afstand van naaldpunt tot kraag kan hanteren heb ben ik met een schuifmaat aan de slag gegaan zoals Cap eerder aanraadde maar de naald ligt dan (zoals ik het doe) hoger dan de kraag waardoor de meting denk ik niet meer klopt. Zie onderstaande foto. Vraag is dus: hoe doe je dit goed?

[Afbeelding]
Je zou inderdaad horizontaal moeten meten maar het verschil zal beperkt zijn want dat is het hoogteverschil ook. Dus je kan het eyeballen. Minder dan 0.5mm fout zitten is niet erg, zeker niet bij een naaldtype als dat van de AT95e.

Je kan het ook gewoon uitrekenen. Hoogteverschil bepalen (bijv 2x meten vanaf de tafel en van elkaar aftrekken) dan uitrekenen met behulp van de stelling v. Pythagoras:

a = 52mm, b = hoogteverschil, bijv 5mm (zal minder zijn) => gemeten c moet zijn 52,24mm. Oftewel het verschil is bij 5mm hoogteverschil al niet de moeite. ;)

Afbeeldingslocatie: https://wikikids.nl/images/e/ec/Pythagoras.jpg

Dan het cantilever goed recht uitlijnen. Dit kan je perfect eyeballen door recht van achter (dus met de 4 contactpuntjes naar je toe) op de headshell te kijken (aan het perspectief van de contouren van de connector en headshell kan je zien of je goed recht van achteren kijkt).

Vanuit die positie goed te letten op het cantilever. Je ziet dankzij de hoek die het cantilever maakt precies of je recht op het cantilever kijkt of een beetje scheef. Dus schuiven met het element totdat dit mooi recht is én de afstand 52mm.

Als de naald precies mooi recht in het element zit dan betekent dit dat het element parallel aan de headshell staat, maar dit is lang niet altijd het geval. :P

Benieuwd of de rechte 52mm uitlijning merkbaar verschil maakt ten opzichte van de Baerwald poging.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 29-08-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:40:
[Afbeelding]

Zo zit een AT 440Mla bij mij op mijn 1210mk2
Standje maximaal naar voren, dat is ongeveer Baerwald ja, alleen dan met het element iets naar binnen gedraaid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:18:
[...]
Klopt, en de Essential ook. Die spelers heetten niet voor niets Essential en Debut: het was de absolute onderkant van hun range. Het punt is dat ze de range steeds meer naar onderen uitbreiden met nieuwe modellen zonder de meest basale voorzieningen.
Ze zijn aardig doorgeslagen qua modellen, de marketing afdeling lijkt het overgenomen te hebben,
Vroeger was het makkelijk ze hadden gewoon een simpele draaitafel en het kleurtje van de plint
varieerde wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

En dan is er binnenkort weer een nieuw model in de Debut Carbon series klaar om uitgebracht te worden. De nieuwe DC EVO heeft enkele opties in een zekere mate van de hogere kwaliteit spelers overgenomen.

Om maar even te spreken over vervuiling in ook deze serie. Nouja voor ieder iets wils zullen we maar zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Cap schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:20:
[...]

Standje maximaal naar voren, dat is ongeveer Baerwald ja, alleen dan met het element iets naar binnen gedraaid. :P
Het is net niet maximaal naar voren hoor. Je kan zelfs nog langs de schroefkop kijken. Helemaal naar voren is nog 2,5 mm ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 30-08-2020 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toshirou schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:33:
En dan is er binnenkort weer een nieuw model in de Debut Carbon series klaar om uitgebracht te worden. De nieuwe DC EVO heeft enkele opties in een zekere mate van de hogere kwaliteit spelers overgenomen.

Om maar even te spreken over vervuiling in ook deze serie. Nouja voor ieder iets wils zullen we maar zeggen...
Interesting. Even kijken naar de veranderingen.

https://www.turntablelab....ebut-carbon-dc-comparison

• electronic speed change switch
Dat wat er van het begin af aan op had moeten zitten: een rudimentair switchje aan de onderkant vd behuizing.

• TPE-dampened platter
Uitstekende upgrade: de onderkant van het plateau wordt gedempt met rubber strip (y)

• upgraded feet
Prima! Hoogte aanpasbare voeten (y)

• motor system upgrade
Eindelijk een van de base ontkoppelde motor, zoals het hoort bij dit soort hoge rpm motortjes. (y)

• cartridge change
Sumiko Rainier ipv Ortofon 2M Red. Nou dit is wel een puntje waar ik wat meer over wil zeggen. Ja de Rainier is duurder en ik vind de Red niets bijzonders, maar ik kan dit niet per se als een upgrade zien.

De Rainier heeft volgens de Sumiko website ook simpelweg een "elliptical" stylus zonder nadere spec. Aangezien bij de duurdere uitvoering Moonstone een .3 x .7 mil naaldje vermeldt wordt zal de "elliptical" van de Rainier dan waarschijnlijk toch niet meer dan een .4 x .7 mil naaldje zijn.

Dat is de meest budget elliptical die er bestaat. Het komt hier op neer:
.4 x .7 mil = budget, entry level elliptical
.3 x .7 mil = standaard elliptical
.2 x .7 mil = hyperelliptical

Let wel, in een simpele Audio Technica AT-95E zit al een 0.3 x 0.7 elliptical, net als in de 329,- kostende Sumiko Moonstone!

De specs vermelden voor de Rainier een zogenaamd groter frequentiebereik dan de Red. Voor de Red geeft Ortofon een spec op van 20-22.000 Hz -3dB. Sumiko geeft voor de Rainnier een bereik op van 12-33.000 Hz. Maar zonder een dB spec van deze meting erbij stelt dit niets voor. Als -3 dB spec is die 12Hz een 33kHz in ieder geval totaal onhaalbaar met een standaard dik alu naaldje met entry level bonded elliptical stylus, dat kan ik je wel vertellen. Het gaat immers allemaal om effectieve massa van het geheel. Dat 33 kHz bereik halen de elementen met de fijnste cantilevers nog niet op -3dB. Een nietszeggende, ongeloofwaardige spec dus.

Kortom, er zit een wat hoger geprijsd element onder van een andere fabrikant, maar op basis van de geleverde cantilever en naald (verreweg het belangrijkste deel vh element) is er geen enkele reden om aan te nemen dat de Sumiko beter presteert dan de Red...

Ik schrik echt van die Sumiko prijzen als ik zie wat voor cantilevers en naaldjes eronder zitten. Die elementen business is een nogal schimmige, de trend is steeds minder voor meer... :/

• more color + finish choices
Dit is geen upgrade maar een andere keuzemogelijkheid. :)

• price change
Change betekent natuurlijk: verhoging. :) Het moet ergens vandaan komen. De EVO versie van de Debut is zeker geen entry level draaitafel meer, en je betaalt er ook voor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toevoeging: ik ben maar even gaan speuren naar die Sumiko Rainier. Het Duitse magazine LowBeats doet nog aan meten d:)b en heeft de Sumiko MM familie getest, testoordeel 4.1 tot 4.7 van 5 sterren. Hieronder het resultaat van de de Rainier (4.1 sterren).

Bij 10 kHz is het uitgangsniveau al 5dB lager en op 25 kHz meten ze al -8 dB, dat is dus wat die 33 kHz spec van Sumiko voorstelt. :P
Overspraak is netjes, gemiddeld onder de -20 dB.
De 70 micron spoortest is niet om over naar huis te schrijven.
Afbeeldingslocatie: https://www.lowbeats.de/site/wp-content/uploads/2018/09/Sumiko-Oyster_Rainer-Frequenzgang_Uebersprechen_.png

Ter vergelijk het element van de Debut, de Ortofon 2M Red (4.2 sterren) uit de test van de 2M familie (4.2 tot 4.7 sterren).
Opvallend is dat de frequentiekaraktieristiek licht oploopt terwijl de Rainier juist flink afzakt, een heel andere karakteristiek dus die je terug gaat horen in het geluid.
Overspraak is beter, ook de spoortest is duidelijk beter met 90 micron.
Al met al zie ik het Rainier element op basis van deze metingen niet als een upgrade, in tegendeel.
Afbeeldingslocatie: https://www.lowbeats.de/site/wp-content/uploads/2016/11/Ortofon_2M_Red_Frequenzg_Uebersprech.jpg

De AT-VM95 familie is ook getest. Ter vergelijk die familie er even bij halen, om te beginnen de veel goedkope AT-VM95E, bonded .3 x .7 elliptical (4.8 sterren).
De frequentiekarakteristiek tussen de 1 en 20 kHz ziet er mooi strak uit. (y)
De vervormingswaarden liggen lager dan de Rainier.
Overspraak verloopt onrustiger dan de Rainier en is bij 1 kanaal hoger, dit duidt m.i. op een niet geheel optimale afstelling van het element onder de arm.
Spoortest is beduidend beter dan de Rainier met maar liefst 100 micron.
Afbeeldingslocatie: https://www.lowbeats.de/site/wp-content/uploads/2019/03/Messungen%E2%80%93Audio-Technica_AT-VM95_E.jpg

Dan de sprong van bonded naar nude, de AT-VM95EN (4.2 sterren).
De frequentiekarakteristiek tussen de 1 en 20 kHz ziet er weer mooi strak uit.
De vervormingswaarden zijn weer een stapje beter dan de VM95E variant.
Overspraak is beter dan de Rainier maar nog steeds ongelijk, dit duidt weer op een niet optimale afstelling van het element onder de arm.
Spoortest is beduidend beter dan de Rainier met 90 micron maar verrassend genoeg 1 stapje slechter dan de VM95E.
Afbeeldingslocatie: https://www.lowbeats.de/site/wp-content/uploads/2019/03/Messungen%E2%80%93Audio-Technica_AT-VM95_EN.jpg

Tot slot de duurste Shibata variant, de AT-VM95SH (4.8 sterren) (de gelijkende ML variant sla ik even over).
Vergelijkbaar met de VM95EN, marginaal betere vervorming en overspraak.
Afbeeldingslocatie: https://www.lowbeats.de/site/wp-content/uploads/2019/03/Messung%E2%80%93Audio-Technica_AT-VM95_SH.jpg

Kort door de bocht conclusie voor de VM95 familie: de AT-VM95E zit erg goed in prijs/prestatie, de AT-VM95SH presteert het beste. :)

Overigens laat de test van de VM5xx familie (3.9 tot 4.5 sterren) zien dat deze een flinke nadruk heeft in het hoge gebied van tussen de c.a. +3 en +6 dB. Dat moet dus echt bij je set / oren passen. :) De VM-520EB biedt volgens de test het meeste waar voor je geld, gevolgd door de VM-540ML.

De Goldring 2000 familie zit met waarderingen tussen de 3.7 en 4.2 wat lager, de Goldring E familie krijgt tussen de 3.8 en 4.4 sterren.

Nagaoka is helaas (nog) niet getest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:23
@Cap, ik vervang de stylus van mijn TT15S1 altijd maar met een AT95E. Deze is lekker makkelijk in de Clearaudio Virtuoso te plaatsen en tevens budget technisch een no-brainer. Doe ik mezelf, of beter gezegd de opstelling, hiermee te kort? Is een VM95SH in die zin hetzelfde als een AT95SH en dus ook passend te maken?

Omdat het kan heb ik er ooit 5 besteld voor 99 euro in totaal, zodat ik lekker lang vooruit kan.

[ Voor 39% gewijzigd door Paprika op 30-08-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Paprika Iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk, en de AT95E heeft een misschien wel ongeëvenaarde prestatie/prijs verhouding dus in die zin is er niets mis mee. Maar gezien jouw setup zou een microline of fine line naald met lagere effectieve massa zeker niet misstaan, je hogetonenweergave zal er beter door worden. Je hebt zeg maar een luxe auto met een goedkope set banden, zeker niet slecht maar er is natuurlijk beter.

Technisch zullen de naalden van de VM95E en 95E niet veel verschillen, maar ze zijn niet onderling uitwisselbaar, al was het maar vanwege de andere vorm naaldhouder.

Bij mijn weten is er buiten de EX geen upgrade voor de AT95E. De VM95 serie heeft dat upgradepad wel, met de AT95ML en AT95SH als de interessante opties buiten de normale VM95E. Maar op een platenspeler van de kwaliteit van de jouwe is een MC element ook zeker te overwegen, met de inherente voordelen van MC (lees even de recente reacties daarover van @mr_petit.

Ik weet de effectieve massa van de Clearaudio toonarm niet maar het lijkt me een medium mass arm waarop de meeste MM en MC elementen hun weg kunnen vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 30-08-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:23
Cap schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:55:
Technisch zullen de naalden van de VM95E en 95E niet veel verschillen, maar ze zijn niet onderling uitwisselbaar, al was het maar vanwege de andere vorm naaldhouder.
Het gaat dus hierom:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OGP5dHO.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NRbCPDZ.jpg

Plaatjes zijn even van internet. Ik vind het zonde om de cartridge te gaan vervangen zolang die nog goed is.

https://forums.stevehoffm...tz-tt-15s1.660916/page-22
Voor meer hierover, maar zo te zien beantwoord ik al deels mijn eigen vraag, gezien dit een VMN95ML blijkt te zijn. waardoor een VM95SH ook passend te maken zal zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Paprika op 30-08-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

musicfreak schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:17:
Eens, je hebt idd hele mooie labels. Die Relayer heb ik helaas op het standaard Atlantic label, van Tales from topographic oceans heb ik een Franse persing en daarvan vind ik het label ook erg mooi.

Iets heel anders, ik ben al een poos aan het stoeien om de afstelling van het AT95e element op mijn Technics SL-1200 mk2 goed te krijgen. Het gekke is dat ik dat in het verleden bij mijn Denon DP-35f en Pioneer PL-12D prima voor elkaar keeg met zo'n glazen Bearwald protractor. Maar misschien was dat ook meer geluk dan wijsheid.

Eerst heb ik mijn Technics ook op deze manier afgesteld, maar helaas hoorde ik na ongeveer 2/3e van de plaatkant al vervorming. Niet ok dus. Toen begin dit jaar naar een hifiwinkel geweest die hem ook op de Bearwald manier afstelde, wat dezelfde mindere geluidsresultaat opleverde.

[Afbeelding]
De afstand maakt echt helemaal niets uit. Het enige wat belangrijk is, is dat het element over de hele linie van de lp recht staat. Als je dat afgesteld hebt, heeft de afstand van het naaldpunt tot de kraag alleen invloed op het contragewicht. Wat je daarna kan afstellen. Wat vaak gedaan wordt is het element niet buiten de houder steekt.

YouTube: Very Detailed Turntable Setup for Beginners

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tarabass schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

De afstand maakt echt helemaal niets uit. Het enige wat belangrijk is, is dat het element over de hele linie van de lp recht staat.
Zo simpel is het dus niet. Het element staat bij een radiale arm op maximaal 2 punten precies recht op de plaat, de rest van de tijd dus niet. De rest van de tijd is er sprake van een fouthoek, wat aanleiding geeft tot vervorming. Dus dat maakt wel uit.

De plek waar de nulpunten zich bevinden hangt af van je uitlijning, waaronder dus de overhang en de hoek van je element. Ook de grootte van de fouthoek varieert naar gelang je de uitlijning varieert.

Zoek eens op uitlijnen, fouthoek, nulpunten, protractor. Je kan daarvoor o.a. op Vinyl Engine terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Het gaat dus hierom:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Plaatjes zijn even van internet. Ik vind het zonde om de cartridge te gaan vervangen zolang die nog goed is.

https://forums.stevehoffm...tz-tt-15s1.660916/page-22
Voor meer hierover, maar zo te zien beantwoord ik al deels mijn eigen vraag, gezien dit een VMN95ML blijkt te zijn. waardoor een VM95SH ook passend te maken zal zijn.
Ja dat zal in die zin wellicht kunnen maar waarom zou je? Een nieuwe ML of SH naald is maar een paar euro goedkoper dan het complete element, check eens bij Thakker: €160,84 voor de SH naald en €164,74 voor het complete SH element met naald.

Fysiek passen is verder nog iets anders dan optimaal. Als de positie, afmetingen en sterkte van het magneetje van de VM95 exact gelijk is aan die van de 95 dan zou het kunnen, maar dat moet dan echt goed geverifiëerd worden.

Daarnaast is het niet gezegd dat het VM95 element zelf exact gelijk is aan dat van de 95. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat er verbeteringen zijn aangebracht in de spoel, of dat de spoelen in de VM95 lagere toleranties hebben dan de 95. Dat de VM95 dus uit "selected" 95 spoelen bestaat. Een niet ongebruikelijke methode. De behuizing kan beter afgeschermd zijn of minder resoneren. Ook dat soort zaken zou geverifiëerd moeten worden.

Ik zou dus wanneer ik voor de upgrade ga en 140 of 160 euro uitgeef gewoon even de moeite nemen om het nieuwe element uit te lijnen. Vervolgens zou ik dan eerder de AT95e naalddragers aan stukken snijden en zodat ik die als "alledaagse" naaldjes in de VM95 behuizing kan gebruiken voor stoffige oude platen en testwerk. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 30-08-2020 14:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
Toch even over moeten denken het is tenslotte een hoop geld.. maar als een groot Metallica fan van het eerste uur kon ik het toch niet laten.

Metallic S&M2 San Fransisco

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3l0Fg93eF7U-rerl37sDMqs56pM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bgkw9LMsadPGEExIFujjApi.jpg?f=user_large

De deluxe boxset ...echt een heel erg mooie box.

Boek(je)
Concert poster
2 cd's
Blue ray van het concert
plectrums
2 sheets met bladmuziek
4lp's (splatter vinyl)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Nou ben ik ook een Metallica-fan van het eerste uur, maar dat is voor mij juist reden om deze rommel met viooltjes niet te kopen...

Maar dat is natuurlijk een smaakkwestie, dus geniet er vooral van en trek je niks aan van mijn muzikale mening. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 09:38
Heeft iemand toevallig nog ergens de Dune RSD2020 soundtrack op oranje vinyl ergens gespot?
Ik kom hem alleen voor absurde prijzen tweedehands tegen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
dreamscape schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:27:
Nou ben ik ook een Metallica-fan van het eerste uur, maar dat is voor mij juist reden om deze rommel met viooltjes niet te kopen...

Maar dat is natuurlijk een smaakkwestie, dus geniet er vooral van en trek je niks aan van mijn muzikale mening. :)
Absoluut een smaak kwestie en gelukkig maar dat we niet allemaal hetzelfde mooi vinden dan zou de (muzikale) wereld er zeer saai uitzien *eehh horen :-) )

Vond de samenspel tussen een orkest en een (metal) band altijd al fascinerend om naar te luisteren en het samenspel tussen Metallica en dit orkest is echt heel goed.

En hier gaat het om mensen Genieten van muziek en alles wat onze hobby zo leuk maakt......

Ik ga zo maar eens een Eva Cassidy plaat opzetten om lekker met een bakkie erbij aan deze dag te beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7eT5HGORIqpt09jSbGboL1ekn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zGojHRT15lEuRxH7Rvq04aE8.jpg?f=user_large

En zoals altijd... geniet van de dag en blijf gezond

[ Voor 13% gewijzigd door oldsmelly op 31-08-2020 06:41 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Oh, ik houd van Led Zeppelin, Black Sabbath, maar ook van Carole King.

Zoveel smaken, zoveel stijlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
En ik van Coil, Haus Arafna, Navicon Torture Technologies, Hypnoskull en meer van die meuk

Maar ook van Le Mystère des Voix Bulgares

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 31-08-2020 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
dreamscape schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:27:

Hier nog en fan van het eerste uur. En als ik eerlijk ben, vind ik KISS - Alive IV beter opgezet dan de eerste S&M van Metallica. KISS heeft imho veel meer aandacht gegeven aan de opbouw: een deel alleen KISS, een deel KISS met een deel van het symfonisch orkest en een deel met het volledige orkest.

Ik heb de eerste S&M niet echt het beste album van Metallica gevonden. En het kriebelde toch te veel om deze nieuwe van Metallica niet te bestellen. Ik heb dan wel niet de box besteld, maar wel de gekleurde 4LP. Omdat die uit de UK moet komen, moet ik nog even geduld hebben. Maar ik ga er van uit dat ik er dan nog jaren plezier van heb, dus dan maakt een paar dagen ook niet echt uit natuurlijk :P . En die eerste S&M komt er ook wel hoor. Het is alleen nog even de vraag wanneer 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 07:53
Toch even vragen. Ik heb dus sinds kort een Pro-Ject Essential 2. Prima speler, geniet er nog elke dag van. Vinyl collectie wordt ook met de dag groter.

Maar nu is er 1 ding wat me opvalt. Als ik bv op mijn Sony STR-DN1080 Spotify luister dan zet ik het volume op 16, 20 als ik er zin in heb, en dat is hard genoeg. Met de Pro-Ject, die op de CD ingang is aangesloten, kan ik het volume rustig naar 35 of 40 zetten. Hoe kan dat?

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat het uitgangsniveau van (de voorversterker van) je platenspeler lager is dan dat van Spotify. Maar het maakt verder niet uit dat je je volumeknop hoger moet zetten voor een vergelijkbaar geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 07:53
Cap schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:23:
Omdat het uitgangsniveau van (de voorversterker van) je platenspeler lager is dan dat van Spotify. Maar het maakt verder niet uit dat je je volumeknop hoger moet zetten voor een vergelijkbaar geluidsniveau.
Ah, vandaar. Het viel me al op dat het niet erg was, geen vervorming of zo. Dus het stoorde me niet, maar viel op.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:46:

De 70 micron spoortest is niet om over naar huis te schrijven.
Sterker nog, dit is echt ondermaats.
Dit is wat een at-3600L doet.

Ook heeft die sumiko een hoge compliantie (hoger dan de AT's) , en meestal horen elementen met hoge compliantie goed te sporen.
Dat was het hele idee in begin/midden jaren 70 toen de compliantie van elementen verschoof naar hoge compliantie (en lichte armen).
Dat was om de tracking te verbeteren (met shure voorop).
Maar decennia later is de techniek wel zo ver dat ook moderne elementen met lage compliantie goed kunnen tracken (als de fabrikant z'n zaakjes iig op orde heeft).

70µm is iets voor namaaknaaldjes.
En dat ze daar dan 160 euro voor vragen :X
Die opvolgende modellen zijn ook geen trackingswonders, met bonded stylii en echt forse prijzen.
Die moonstone is ook een bonded stylus, en moet maar liefst 330 euro kosten.
Dat gaat echt heel ver vind ik.

Dat ze die at-vm95e op 100µm kunnen laten tracken is best een prestatie overigens.
Hangt er ook een beetje vanaf waar je precies vindt dat er resonantie plaats gaat vinden. Dat is een beslissing die meestal op het oor genomen wordt.
Al trackt de at-95e ook op 90µm op voorgeschreven VTF (net aan). 100µm is haalbaar bij hogere VTF (ca. 2,5 gram)

Een tracking test is niet alles, maar als een element goed trackt, heeft deze in mijn ervaring ook vaak minder last van inner groove distortion. Dat is natuurlijk ook een vorm van mistracken, maar in een hele andere frequentieband, en ook met een veel korter golflengte (want binnenste groeven). Ik vind dat de meer gecompliceerdere naaldvormen daar beter presteren.

Wel aardige testen die ze doen.
Maar kan het aan mij liggen dat ze bij de audio technica vm-95 testen bij de vm-95ml een verkeerde foto hebben? (vermoedelijk eentje van een vm-95e)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2020 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
Thanks @Cap voor de geboden helderheid over hoe te meten voor die 52 mm, en dat schuin meten dus niet zoveel uitmaakt.

Dat eyeballen vind ik nog best lastig. Ik neem aan dat je de headshell vasthoud met de naald naar beneden, zoals hij op de platenspeler zit? Ik heb wat zitten testen, als ik de headshell op deze wijze vasthoud dan kan ik 'm goed recht krijgen door te letten op de positie van de boutjes. Echter op het punt dat ik dit het duidelijkste kan zien verdwijnt de naald nagenoeg uit het zicht. Als ik vervolgens mijn hoofd wat omlaag beweeg dan zie ik een kleine afwijking van de naald naar links. Is dat het idee?

Interessant om die vergelijking tussen de prestaties van die Sumiko te lezen en het jouw commentaar en dat van @mr_petit er op. Heb nog maar even opgezocht wat tracking precies wil zeggen, zie deze discussie op Vinylengine. Misschien ook wel nuttige info voor anderen hier.

Ik vind het op zich wel interessant dat Pro-ject nou eens geen 2M red standaard monteert onder z'n nieuwe speler maar tsja, die Sumiko is dus niet echt een vooruitgang. Ik verbaas me er wel eens over hoe vaak je die 2M red als standaard element ziet bij nieuwe spelers, wellicht dat ze bij Ortofon een hele scherpe inkoopprijs hanteren voor fabrikanten. En de doorsnee consument houd je zo binnen het eco-systeem doordat hij er bijvoorbeeld een eenvoudig een 2M blue onder kan klikken, die gaat niet snel over naar een ander merk. Dat ook Rik Stoet met z'n mooie Takumi draaitafel er niet iets anders als bijvoorbeeld een Audio-technica VM95EN onder zet verbaasd me wel, dat zou voor de prijs van de red een mooiere optie zijn met z'n nude naald, en upgrades zijn ook hier mogelijk natuurlijk. De upgrades die hij nu aanbied zijn allen Ortofons.

[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 01-09-2020 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
musicfreak schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:23:
Thanks @Cap voor de geboden helderheid over hoe te meten voor die 52 mm, en dat schuin meten dus niet zoveel uitmaakt.

Dat eyeballen vind ik nog best lastig. Ik neem aan dat je de headshell vasthoud met de naald naar beneden, zoals hij op de platenspeler zit? Ik heb wat zitten testen, als ik de headshell op deze wijze vasthoud dan kan ik 'm goed recht krijgen door te letten op de positie van de boutjes. Echter op het punt dat ik dit het duidelijkste kan zien verdwijnt de naald nagenoeg uit het zicht. Als ik vervolgens mijn hoofd wat omlaag beweeg dan zie ik een kleine afwijking van de naald naar links. Is dat het idee?
De boodschap is idd dat jet het gewoon op 52mm kan houden, ook al is de naald niet precies even hoog als de kraag van de headshell.

De rechtstand van cantilever/naald doe ik idd van achteren maar dan onder goed licht en met de naald naar boven ;) omdat je hem dan goed kan zien. Je kijkt dan dus ook mooi angs het cantilever naar de naaldtip. 1 oog dicht, het andere is je timmermansoog, en een vergrootglas (third hand) wil bij sommigen ook nog wel helpen. ;)

De 1e foto hieronder is het idee (niet helemaal recht gemaakt maar bij benadering). Als je recht van achter kijkt zie je dat aan het perspectief van de connector en van de zijkanten van de headshell. Je ziet dan ook duidelijk of het cantilever uitgelijnd is of niet. Niet vanaf al te dicht achterop de headshell kijken, juist van een afstandje is de fout die je maakt met de hoek kleiner. Zolang je cantilever / naald nog maar goed kan zien.

Op de 2e en 3e, overdreven scheef genomen foto kijk je niet recht op de headshell en dat zie je duidelijk aan het perspectief. Je ziet ook dat het cantilever scheef loopt.

Het idee: kijk je dus recht achterop de headshell en loopt het cantilever een beetje scheef zoals op de 2e / 3e foto, dan is ie niet goed uitgelijnd en moet je bijstellen.

Hoe de elementbehuizing zelf uitgelijnd is doet dus niet ter zake, je weet immers niet zeker of het cantilever wel echt recht in het element staat, dat is maar al te vaak niet zo. Naar mijn ervaring is dit in ieder geval preciezer dan recht van boven op het element kijkend inschatten of het cantilever parallel loopt aan de headshell / kraag.

Je gaat er hierbij vanuit dat de naald netjes recht op het cantilever gemonteerd is, zo niet dan moet je naar de naald zelf kijken en nog nauwkeuriger werken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9eyWx4z7l6Lg_hqFyLFoEfWpO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTNojsr2hKDPeVCm8rh9sVap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98dRyUK-nBQIOOfLCR3j-a7s2UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDM6f878jW4pQXyvvbtpeBOM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTH2NZpKs9f1iBTPddX2-s-1EZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqgdJsi8GDSbyptvix5BgrWJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 01-09-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vraagje aan de kenners hier, kan een Sony PS-11 overnemen en een nieuwe hobby starten.
Is dit een beetje leuke platenspeler om mee te beginnen?
Het is een direct drive, is dit nu met of zonder snaar aandrijving.
https://www.vinylengine.com/library/sony/ps-11.shtml
Heb 1 post in dit topic gevonden, het is dus een half automaat.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62337518

[ Voor 48% gewijzigd door BenEco op 01-09-2020 20:05 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is een hele fijne, no-nonsense direct drive draaitafel met naar mijn mening best mooie looks, zeker met die typische Sony rondjes mat en het hoge plateau met verlichte stroboscoop. Geen snaar nodig! Auto return, netjes instelbare arm. Daarmee zit je prima als beginner, als je hem tenminste voor een klein prijsje kan overnemen. Als hij geen onderhoud heeft gehad misschien het auto return mechanisme een beetje smeren en de armlift wat dempen met siliconenolie.

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 01-09-2020 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Wel aardige testen die ze doen.
Maar kan het aan mij liggen dat ze bij de audio technica vm-95 testen bij de vm-95ml een verkeerde foto hebben? (vermoedelijk eentje van een vm-95e)
Klopt, een bonded 95e (groen) ipv de nude ML die er op het oog net zo uit zal zien als de SH, viel mij ook al op. Foutje moet kunnen. Maar ze testen wel serieus en meten de belangrijke parameters, dat is in deze tijd absoluut een pre. En ze leggen ook best goed uit wat ze testen en waarom. Voor degenen die wat meer willen leren over wat nu zoal belangrijk is bij een element:

https://www.lowbeats.de/t...ungen-bei-lowbeats-tests/
https://www.lowbeats.de/t...gen-bei-lowbeats-tests/2/

Ik ben blij dat er nog magazines zijn die het testen van platenspeler gerelateerde zaken serieus nemen ipv te volstaan met het herhalen van de specs van de fabrikant plus een wollig praatje over het geluid, een veredelde advertorial. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 01-09-2020 20:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
musicfreak schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:23:
Heb nog maar even opgezocht wat tracking precies wil zeggen, zie deze discussie op Vinylengine. Misschien ook wel nuttige info voor anderen hier.
Tracking is eigenlijk niets meer of minder dan het voldoende contact houden met beide groefwanden.

Als de groeven extreem snel heen en weer gaan, komt er op een bepaald moment een punt dat de naaldtip dat niet meer kan bijhouden, en dat de naald dus los komt van 1 van beide groefwanden (en bij de volgende slinger komt de andere kant van de naald dan los).
Dit zorgt voor aanzienlijke vervorming. De naald stuitert heen en weer (en ook op en neer omdat de bewegingen diagonaal zijn).

Dat loskomen van de groefwanden (oftewel het niet goed meer kunnen volgen van de groefwanden) kan op 2 manieren gebeuren:

1. De groef slingert zo extreem op en neer (en heen en weer), dat die extreme uitslagen niet meer goed te volgen zijn. Dit is een trackingtest zoals die op een plaat staan.
Hier komen ook de µm oftewel microns vandaan. Dus de groef gaat een bepaald aantal micrometers heen en weer (dit is de amplitude) bij een bepaalde frequentie.
Niet elke test is daarom 100% met elkaar te vergelijken. Een bepaalde amplitude (bepaald aantal µm) is moeilijker te volgen bij een hogere frequentie dan bij een lagere frequentie. De meeste trackingtests worden echter gedaan bij 300Hz, of 315Hz (en misschien ook nog 350Hz). Ik weet niiet of 300Hz en 315Hz erg veel verschil maakt, maar in principe is 90µm bij 315Hz lastiger dan bij 300Hz. Maar ga je naar 1000Hz, dan wordt zo'n waarde compleet onhaalbaar.
Naaldvorm heeft hierop een invloed, maar ook de suspensie en demping van de naald. Dus de rubbereigenschappen van het dempingsrubbertje. Dat is in feite een schokdemper.

2. de tweede manier dat een naald de groefwand niet meer goed kan volgen is omdat de slingering zo kort wordt dat de vorm van de naald de 'bocht' niet meer goed kan volgen.
Dit speelt voornamelijk een rol bij de binnenste groeven, omdat de omtrek van een groef aan de binnenkant korter is. Hierdoor wordt de golflengte van een bepaalde frequentie ook korter, en daarmee wordt de 'bocht' die de naald moet volgen ook scherper (ik zie het altijd maar voor me als een auto die een heel bochtig weggetje rijdt.)
Ook hier speelt amplitude een rol, omdat zowel meer amplitude als een hogere frequentie, als een groef die meer aan de binnenkant van een plaat zit "de bocht korter maakt"
Bij "inner groove distortion" kom je vaak op een punt dat de golflengte zo kort is, dat die ongeveer de breedte van de naald wordt.
Reken maar even uit: de binnenste groef heeft een diameter van ongeveer 12cm, dus een omtrek van ongeveer 37,7cm.
Als we daar een 15kHz toon produceren, is de totale golflengte 37,7 x (33,3333/60) / 15000 = 0,0014cm oftewel 0,014mm oftewel 14µm.
Dat is een hele golf. dus een halve golf (het alleen omhoog bewegen of alleen naar links bewegen) is 7µm in het meest extreme geval (nou ja, 15khz; als we zouden uitgaan van 'hifi audio is 20Hz-20kHz' dan wordt het dus nog kleiner).
Als we dan gaan kijken naar hoe groot naalden zijn, waar @Cap het al even over had:
Cap schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

De Rainier heeft volgens de Sumiko website ook simpelweg een "elliptical" stylus zonder nadere spec. Aangezien bij de duurdere uitvoering Moonstone een .3 x .7 mil naaldje vermeldt wordt zal de "elliptical" van de Rainier dan waarschijnlijk toch niet meer dan een .4 x .7 mil naaldje zijn.

Dat is de meest budget elliptical die er bestaat. Het komt hier op neer:
.4 x .7 mil = budget, entry level elliptical
.3 x .7 mil = standaard elliptical
.2 x .7 mil = hyperelliptical
Hier zie je dat die budget elliptical .4 x .7 mil is.
Dusde breedte is .7mil (deze breedte is zeg maar voor de breedte van de groefwand, of als we het in 'autoterminologie' uitdrukken zou dit de 'spoorbreedte' zijn) en de 'diepte' is .4mil(dus wat in de bocht moet passen, in autotechnologie de 'wielbasis') .
Een conische naald is nog slechter, die is .6mil of .7mil (dus ook qua 'diepte).
Hoe groot is nou zo'n 'mil'?
Een 'mil' is 1/1000 inch (mil komt niet van miljoen, maar van 'mille' oftewel duizend in Latijn), en 1/1000 inch is 0,0254mm (25,4µm)
0,4mil is dus 10,16µm
Jullie begrijpen dus wel dat het vrijwel onmogelijk is om een staaf met een dikte van 10µm een bochtje van 7µm te laten volgen vrijwel onmogelijk is. Het ding past fysiek niet in de bocht.
Daarom kan een elliptische naald onmogelijk onvervormd 15kHz op de binnenste groef weergeven.
Ga je naar .3mil, wat 7,62µm is, dan is het al bijna mogelijk.
En als het signaal dan hard is, moet dit ook nog eens met veel uitslag gebeuren.

En dit is dus waar exotische naaldvormen excelleren imho.

Waarbij een elliptische naald een diepte heeft van tussen de 5µm en 10µm (.2mil-.4mil) heeft een microridge naald (of zoals AT het noemt: ML) een diepte van tussen de 2 en 3µm (aldus volgens Namiki diamond, de producent van deze naalden).
En ML/microridge heeft als voordeel dat als deze wat slijt, die diepte (of breedte van het aftastvlak) behoorlijk constant blijft, omdat het een richeltje is wat weg moet slijten.
Bij andere naaldvormen wordt dit slijtvlakje steeds groter, dus naar mate de naald meer slijt, wordt het effect van inner groove distortion steeds groter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vanavond had ik even zin in het album The Wall van Pink Floyd... Wat een meesterwerk van Roger Waters!
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/LQGRcZvsAFVOCM0eOS3oxb6FF4Qmb1GCKXKBjXARqdI52uyCa85NQX4fXukZw5CB5AUge41v62dNdKg90HGBl9PwsITRjpl3asZTkCrNIoiO9QU-1JTYS7N4fARtj0ND9MkSaVE11g=w2400

Wat draaien jullie vanavond?

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 02-09-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Hier op de Veluwe geen platenspeler :+
Als we weer thuis zijn is S&M II denk ik de eerste plaat die weer op de platenspeler beland :*)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Voor mij nu deze op de draaier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2MdHLGd5Oculb1teqmVZLQtDHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wv8F27Z4LVzRaBk7naAqvMsl.jpg?f=user_large

Heerlijke plaat,,,

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
Gisteren lag deze op mij te wachten toen ik thuis kwam:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D2Wtal5l.jpg?1

Ik vroeg mij al af hoe ze de 4 LP's zouden verpakken. Er was in de beschrijving niets over vermeld of te zien. Iedereen kent de enkele- en 2LP-hoes. Een aantal van jullie kent vast wel een 3LP-hoes. Denk maar aan Woodstock. Soms krijg je een 2LP-hoes waar dan 3 LP's in zitten (Metallica S&M). Maar deze is wel heel mooi:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/THI9Twql.jpg

Net een boek. De kwaliteit is ook heel goed. Enig nadeel is dat deze hoes dus niet in een standaard beschermhoes past. Misschien bestel ik bij gelegenheid nog een paar blanco 2LP-hoezen en berg ik de originele hoes met bijbehorend booklet (overigens met prachtige foto's van 'onze' Anton Corbijn :9~ ) veilig op. Voorlopig maar genieten van deze muziek. Dit is trouwens de gekleurde versie, maar dat is niet aan de hoes te zien :+ .

• oldsmelly
@Vintage1967 Ja gaaf he,,,,

Is echt een super box ...

Ben ook al een tijdje aan het zoeken naar een manier om ook de boxset netjes te beschermen maar ik heb nog niets kunnen vinden.

Ik laat de platen dan ook gewoon in de box set zitten echter de platen los in een eigen Mfsl inner sleeve.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
Ik eet morgenavond weer alleen, en dat geeft mij weer de mogelijkheid om mijn muziek eens op mijn geliefde volume te draaien.

Dat zijn voor de muziekliefhebster in mij de meest gewaardeerde uurtjes. Ook met de jukebox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 22:13

Halfkakkende

Vandring

Ken dat wel!

Ik heb de Pro-Ject inmiddels ook weer op de (squeezebox)installatie aangesloten, nadat ik de router heb vervangen en dus alles over de pis was. De dame is er geen fan van, maar vanavond gaan Vuur & Zijde, Ossaert en de laatste Silver Knife er zeker even op.

Oordoppen in, buren!

MUZIEK!

• musicfreak
Cap schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:19:
[...]
De rechtstand van cantilever/naald doe ik idd van achteren maar dan onder goed licht en met de naald naar boven ;) omdat je hem dan goed kan zien. Je kijkt dan dus ook mooi angs het cantilever naar de naaldtip. 1 oog dicht, het andere is je timmermansoog, en een vergrootglas (third hand) wil bij sommigen ook nog wel helpen. ;)

De 1e foto hieronder is het idee (niet helemaal recht gemaakt maar bij benadering). Als je recht van achter kijkt zie je dat aan het perspectief van de connector en van de zijkanten van de headshell. Je ziet dan ook duidelijk of het cantilever uitgelijnd is of niet. Niet vanaf al te dicht achterop de headshell kijken, juist van een afstandje is de fout die je maakt met de hoek kleiner. Zolang je cantilever / naald nog maar goed kan zien.

Ah kijk dat eyeballen is dus toch met de headshell op z'n kop. Dank voor de foto's, dat maakt het goed duidelijk. Met de headshell plat op de rand van een boek (volgens mij gebruik jij ook een boek of niet?) heb ik de naald redelijk goed in het midden gekregen. Echt goed licht had ik niet, dus ik ga ergens dit weekend nog een poging wagen. Ik laat het resultaat nog weten. Zo'n vergrootglas is ook wel een idee, die heb ik nog niet in m'n bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de foto had ik het even op een stapeltje post-its gelegd zodat de headshell vlak op de rug lag. Maar wat ik zelf doe is hem gewoon in de hand houden, dat werkt het fijnste. Een vergrootglas is wel aan te raden, beetje afhankelijk van of je (nog) haarscherp je ziet op afstanden van < 40 cm. Goede verlichting is sowieso essentieel. Voor hobby's met fijn handwerk is een LED loeplamp heel handig, dus een verstelbare lamp die je aan de tafel vastklemt voorzien van een grote loep met een ring van ledjes er omheen.

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 03-09-2020 21:38 ]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Er waren al tijden 2 aanbieders van “nos” Jelco armen op eBay. Nu de een verdwenen bleek en de ander blijkbaar nog maar 2 op voorraad had (En jelco zelf inmiddels ook ten onder gegaan schijnt te zijn) toch voor de bijl gegaan en besteld. :X

Ben heel benieuwd. Zal wel ff duren voor ie er is maar in ieder geval een leuk winter projectje om naar uit te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Bestel maar, bestel maar, bestel maar ......

Zojuist op Catawiki het winnende bod, zoals dat zo mooi heet, uitgebracht op 2 M&S albums van Gorefest. Gave deathmetal van mijn provinciegenoten:

- False
- La Muerte

Allebei reissues, splattered vinyl (als ik mij niet vergis). Of ze kunnen tippen aan Soul Survivor weet ik niet. Dit is namelijk weer eens een van mijn aankopen in de categorie 'resultaten uit het verleden ......' :+ .

Volgens mij laat Boudewijn Bonebakker op allebei de albums, maar in ieder geval op La Muerte, van zich horen. Inderdaad, diezelfde Boudewijn die nu in Monomyth speel >:) t.

Nu net klaar met draaien: Metallica - S&M2 _/-\o_ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Iets nieuws binnengekregen. Kraak & Smaak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHF3MK5YwZcUPnXelZKhCn_i9s4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Yqa21hXrgkVNFT2Yb4lOJ6H.jpg?f=fotoalbum_medium

Jullie nederlanders mogen hier verdraaid trots op zijn..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yalopa schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:39:

Jullie nederlanders mogen hier verdraaid trots op zijn..
Jij bent Belg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jullie hebben ook iets om trots op te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/hooverphoniclps.jpg

1 van de bands waar ik het meest fan van ben denk ik

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 04-09-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben geen fan eigenlijk. Hun eerste 2 platen wel, maar daarna werd het me te cheezy. Maar ik geef toe dat we hier ook niet kunnen klagen als het gaat over goeie bands / muziekanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nieuwe aanwinst op de platen draaier:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/OpmNCI7CkdjhToS5jsI-ZlhLJHDaxRuelkKnyvlrrJWtARmRMgTl6dfXirTbdNex_6HXxN942msQygsnaqKw5YeatUx3yMED8JTfnKa5eECXrELiJ21cn3VRVsHvK7UadrytDxFAyQ=w2400

Op mooi oranje gekleurd vinyl:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/SD1kdrNnZxRYw59w_O1CUoiAcM53MVpvgs6JC7BGFcol0LaWC_KPJMiHm4AQ0QlSFabAdyAEwQJ2YvUBoHXhVNJRd_JFrmwIsct3sk5rSkC1Swh08nVzR75tjAIfKMQkX5P0jrjHpQ=w2400

Het betreft Keane - Night Train... Wat een gaaf album van Keane weer... Vakwerk! Lekker genieten dus...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vintage1967
Vanmiddag afgegeven door Pieter Post:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t5n9ggAl.jpg?1

Wat een eyecandy :9~ , inclusief de labels.

La Muerte is trouwens een 2LP. Ik heb Gorefest in hun La Muerte periode in Dordrecht (Bibelot) gezien en toen een shirt gekocht. Zegt dochterlief vanmiddag 'Hé, die hoes ken ik! Daar heb je toch een shirt van?'. Ook dit album was net als Holy Moly! van Blues Pills, perfect verpakt. Beide LP's zaten fabriek af tussen de gatefold om seamsplit te voorkomen.

False is in de basis helder, transparant vinyl.
Minpuntje van beide uitgaven: papieren binnenhoezen zonder voering.

Nu op de draaiert: Gorefest - La Muerte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:13
Deze is afgelopen week binnengekomen. Heerlijk album :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9SQiMyZT1qwipqK3VKv2p4FVAE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOhzScj9Cwe0ISm8MwQPeYV3.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 8% gewijzigd door ksborg op 05-09-2020 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2kAcyLAfyZW7Z28q_aMGM88TcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVDPzdvIkKmBdArlv3stmgOk.jpg?f=fotoalbum_large

De platenspeler is terug van de reparatie, dus gelijk na twee weken weer wat inhalen op deze zondag. Nu op de draaiert, Getz/Gilberto, de 2020 high quality heruitgave uit de Acoustic Sound series 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Tijdje terug Saint cloud van Waxahatchee voor mn verjaardag gekregen. Het zouden concert kaartjes zijn, maarja... Corona leven. :/

Wel weer een mooi album! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imeR
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 15:57
BenEco schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:55:
Vraagje aan de kenners hier, kan een Sony PS-11 overnemen en een nieuwe hobby starten.
Is dit een beetje leuke platenspeler om mee te beginnen?
Het is een direct drive, is dit nu met of zonder snaar aandrijving.
https://www.vinylengine.com/library/sony/ps-11.shtml
Heb 1 post in dit topic gevonden, het is dus een half automaat.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62337518
Ha, die heb ik ook! Fijne speler.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Helaas is de PS-11 mijn neus voorbij gegaan.
Ben nu in onderhandeling over een Sony platenspeler PS-T30 (zonder naald en kop, zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jORy54wkNhZeUuEdIpGKzuR9YVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EFwqxU2el3NlJKojErL3J2UO.jpg?f=user_large

Weet iemand wat voor naald /kop / element hier onder moet om er muziek uit te krijgen, Google geeft geen hits. Heb helaas ook niet echt de kennis van platenspelers. :X

Edit: @mr_petit De stofkap zit erbij, linkerhoek is inderdaad vuil en heb even gevraagd of er een foto gemaakt kan worden van de aansluiting voor het element. deze gaat het dus inderdaad niet worden.
Er staat er ook nog 1 op MP met extra naalden, misschien een betere versie.

[ Voor 30% gewijzigd door BenEco op 10-09-2020 19:44 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou er een AT-VM95E onder zetten:
https://www.thakker.eu/en...g-magnet-cartridge/a-9538

Maar is die draaitafel nog wel OK?
Het is mij niet duidelijk of alle draadjes nog wel in de interlink zitten.
Ik zie ook geen stofkap, de arm ligt nonchalant verkeerd op de armsteun, linksonder lijkt het frontpaneel iets beschadigd (of heel vuil).

Dat zijn allemaal dingen die duiden op een verwaarloosd apparaat.
Hij zou op zich goed kunnen zijn, maar je geeft aan dat je helemaal geen kennis hebt van draaitafels, dus zitten er wel een paar risico's aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BenEco schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:57:
Edit: @mr_petit De stofkap zit erbij, linkerhoek is inderdaad vuil en heb even gevraagd of er een foto gemaakt kan worden van de aansluiting voor het element. deze gaat het dus inderdaad niet worden.
Er staat er ook nog 1 op MP met extra naalden, misschien een betere versie.
Het is best een aardige speler.
Prima tafel, degelijk, en het direct drive systeem van sony is best goed.

Die andere 2 op MP heb ik ook gezien.
Dat daar bij die ene extra naalden bij zitten zegt niet zo veel. Dat kunnen wel hele slechte zijn.

Maar betreffende die stofkap: op de andere foto ligt die schuin.
Zitten de scharnieren wel bij de stofkap? (of gebroken etc).

Van die foto's kan ik niets maken behalve dat het geen nette tafel is (stofkap moet wellicht ook gepolijst worden).

Als ik naar de biedingen op die andere sony's kijk, zijn deze tafels niet zo populair, al zeggen biedingen natuurlijk niets over voor welke prijs hij uiteindelijk verkocht gaat worden.

Je moet toch voor jezelf een inschatting maken of je in staat bent een tafel op te knappen.
Als je een tafel koopt die bij iemand opgesteld staat en werkend is zodat je alle functies kan controleren is voor jou denk ik heel veel waard.
Het is volgens mij een volautomaat, dus die functies kunnen ook stuk zijn/kuren vertonen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 10-09-2020 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat @mr_petit zegt, ik zie onder de headshell maar 1 (zwart?) elementdraadje hangen ipv 4 (rood wit groen blauw). De arm leunt bovenop de armklem boven de steun en het Sony logo linksvoor is eraf (gevallen). De boel is erg stoffig, er ligt een cm stof op de kap. Maakt verder niet uit maar het betekent zeer waarschijnlijk wel op zolder gestaan / lang niet gebruikt / nooit onderhoud gehad / werking onbekend.

https://link.marktplaats.nl/m1598420013

Dan ziet deze PS-X35 er beter uit (beetje in dezelfde regio), afgezien van het feit dat de naald nauwelijks in het element geschoven is:

https://link.marktplaats.nl/m1598107693

Vraagprijs 45 euro. Bonus: quartz-lock....
mr_petit schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:51:
[...]

Maar betreffende die stofkap: op de andere foto ligt die schuin.
Zitten de scharnieren wel bij de stofkap? (of gebroken etc).
Zou goed kunnen dat ze kapot / verwijderd zijn. Bij de middenklasse / lagere klasse Sony's van deze periode zie je heel vaak dit type zwarte of grijze kunststof scharnieren met daarin een veer. Je treft ze ook aan bij talloze andere spelers van Thorens, Linn, CEC etc. Deze veer wil wel vaker dwars door het plastic drukken, het scharnier is dan stuk.

Dit is wel te repareren door overdwars een gat door het scharnier te boren en daar een metalen bout of pen in te steken, de veer kan dan zijn druk tegen die metalen pen uitoefenen ipv het kwetsbare plastic:

Afbeeldingslocatie: https://us.v-cdn.net/5021930/uploads/attachments/2/1/6/1/7/4/81804.jpg

Reparatie: https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=61483

Ze zijn ook nog nieuw te krijgen op Ebay en co als "Linn dustcover hinges". ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 10-09-2020 20:13 ]

Cap schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:56:
Dan ziet deze PS-X35 er beter uit (beetje in dezelfde regio), afgezien van het feit dat de naald nauwelijks in het element geschoven is:

https://link.marktplaats.nl/m1598107693

Vraagprijs 45 euro. Bonus: quartz-lock....
Lijkt ook een goede deal. Die ziet er netjes uit. Ook nog originele bekabeling geloof ik
Dat element (xl-15) is best aardig. Wel conische naald maar wel aardige klank, redelijke tracking, electrisch goede parameters, werkbare compliantie. Wel checken of de naald nog OK is en niet gebroken.
Dat ie er niet goed in zit betekend dat iemand die er geen verstand van heeft met z'n vingers aan heeft gezeten.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 10-09-2020 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
rcor schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:57:
Vanavond had ik even zin in het album The Wall van Pink Floyd... Wat een meesterwerk van Roger Waters!
[Afbeelding]

Wat draaien jullie vanavond?
Ondanks dat sommigen het een slecht album vonden vind ik het een album met pareltjes maar ook veel donkere momenten.
The Thin Ice is zo'n moment.

Lekker meeblèren met One of my turns.

De liveconcerten van Roger waren prachtig _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 11-09-2020 08:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 12-09 16:06
En inmiddels is het bewijs geleverd, maar het is iets dat wij al lang wisten: vinyl is een stukje beleving en daar willen mensen best voor betalen. Cd's zijn kleine plastic dingetjes met digitale muziek erop. Een soort onhandige versie van Spotify:
nieuws: Muziekindustrie haalt in VS meer omzet uit vinyl dan uit cd's

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
dreamscape schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:55:
En inmiddels is het bewijs geleverd, maar het is iets dat wij al lang wisten: vinyl is een stukje beleving en daar willen mensen best voor betalen. Cd's zijn kleine plastic dingetjes met digitale muziek erop. Een soort onhandige versie van Spotify:
nieuws: Muziekindustrie haalt in VS meer omzet uit vinyl dan uit cd's
Ongelooflijk eigenlijk deze comeback, wie had dat in de jaren 90 kunnen bedenken! Maar als ik naar mezelf kijk is het precies wat hierboven staat, vinyl is, behalve de soms fantastische klankkwaliteit, bij mij vooral beleving: die mooie grote hoezen die soms ware kunstwerkjes zijn, het draaien van de plaat, het laten zakken van de naald, het stofvrij maken en wassen van de platen, het bladeren door je LP collectie, Heerlijk!!! :)
Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.