Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.860 views

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:13
GiLeX schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:09:
@ksborg Hoefde alleen maar de naald te wisselen heb er al een Ortofon element op zitten :)
Cool! Dat klinkt als iets wat ik ook ga doen. Ergens. Binnenkort. De upgrade kost best wat en ik had net besloten om de rest van het jaar geen "nutteloze" uitgaven meer te doen. De vraag is of het nutteloos is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Flabsie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:42:
[...]
De XLR is ook puur omdat die Scarlett enkel XLR input heeft, en line out.[...]
Ik begrijp eigenlijk niet helemaal waar je die Scarlett voor wil gebruiken in je vinyl-setup?

Tussen je platenspeler en je actieve speakers heb je weliswaar een pre-amp nodig, maar dat moet wel een phono-pre-amp zijn, omdat die ook iets doet met de noodzakelijke RIAA-equalisation van het geluid.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:10
@Vintage1967 Als je 'm nog niet open hebt gemaakt - zeker doen! Prima opname en zoveel meewerkende artiesten, blijft een bijzondere uitgave van The Wall en klinkt heerlijk. Ik had 'm gereserveerd gelukkig, bij 'mijn' platenzaak waren ze vrij snel op.

Naast The Wall ook vandaag A Rooster Says gehaald. Ik was erg nieuwsgierig naar Brandi Carlile die Black Hole Sun zingt dus die moest ik hebben. Mijn platenzaak kreeg er maar 2, gelukkig ook gereserveerd. Heerlijke uitgave, maar dat had ik met Brandi's stem ook wel verwacht. Ook erg tof vinyl:

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mqRUwjK9Mep4XJHDC9nYtK4_Xg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYLMhYG215yAv9YGXN9dLnnR.jpg?f=fotoalbum_medium

Achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCqZMKywC_bfTUQ4-UdztDK19m4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6gLiDoMDgJiBKOLZTpuv3nN.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik was er van de week om ze te reserveren, ik had het toen ook nog over Sign 'o the Times van Prince, die wilde ik eigenlijk wel hebben maar ik vindt de re-release wel een beetje prijzig.

Vervolgens kreeg ik vandaag eerst koffie, daarna even bijgepraat en vervolgens kreeg ik een tweedehands Sign 'o the Times in m'n handen gedrukt, net binnen. Mazzeltje nog voor mij dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
cmndr_adama schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:47:
Ik was er van de week om ze te reserveren, ik had het toen ook nog over Sign 'o the Times van Prince, die wilde ik eigenlijk wel hebben maar ik vindt de re-release wel een beetje prijzig.
Vind hem wel echt beter klinken, maar hij is inderdaad best prijzig. Heb zelf vrijdag de box gekocht, over prijzig gesproken :X :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb een tijdje meegelezen in dit topic en veel handige tips gekregen, allen bedankt hiervoor.
Het is gelukt een goede platenspeler te bemachtigen en kan met mijn nieuwe hobby beginnen.

Eerste platen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRzG8Tbfn6rmrVVasJLy7TtoO3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzIcahApDC4G5XGtaIfszr0k.jpg?f=fotoalbum_large

Platenspeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsmWsHam1T9A-uEKrb3fZIha2rs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yHNgieJA60TdhprTLn6RTfY5.jpg?f=user_large

En een origineel ombouwkit Dual 731Q:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aip9nGg1MUPmlr3IMAEQ_behIJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g5B1gW7iYi5BHGZ4RvrEWxdP.jpg?f=user_large

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
cmndr_adama schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:47:
@Vintage1967 Als je 'm nog niet open hebt gemaakt - zeker doen! Prima opname en zoveel meewerkende artiesten, blijft een bijzondere uitgave van The Wall en klinkt heerlijk. Ik had 'm gereserveerd gelukkig, bij 'mijn' platenzaak waren ze vrij snel op.

[knip]
Heb hem inderdaad geopend. Kant 1 draait nu zijn rondjes. Het is imho echt een prachtige uitgave :9~ . Hij klinkt echt heel goed, de binnenhoezen zien er ook schitterend uit en ondanks dat ik hem nog niet heb gewassen, is kant 1 in ieder geval vrij van tikken en ruis. Ik heb meteen maar van die 'japanse' binnenhoezen gepakt. Dat is toch altijd beter dan die harde printed inners, hoe mooi die ook zijn.

Ik heb opnieuw een setje foto's gemaakt en geüpload naar Discogs. Voor die ongelukkige die deze release niet heeft maar nieuwsgierig is: het gaat om deze uitvoering.

Vintage1967 gaat even lekker off-line :9, maar niet voor ik heb laten zien hoe mooi transparant vinyl kan zijn. En deze foto doet de LP nog tekort. Geloof mij maar 8) .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OvxcUAcm.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Vintage1967 op 27-09-2020 14:19 ]

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +20 Henk 'm!
BenEco schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:08:

Het is gelukt een goede platenspeler te bemachtigen en kan met mijn nieuwe hobby beginnen.
Vergeet ook niet enkele van de 'musthaves' aan te schaffen.
Aangezien het vorige lijstje al van 2009 was, is dit een goede aangelegenheid om een geüpdate versie te plaatsen.

Goed, Musthaves:

1e Musthave:
Een antistatische carbon fiber platenborstel
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave1platenborstel.jpg
Dit ontwerp platenborsteltje is imo het beste. De carbon fiber vezels komen goed in de groeven, het is een dubbele rij met haartjes, die ontstoft worden als de haartjes over de richel bewogen worden die in het zwarte voetje zitten. Doordat het carbon fiber is met een aluminium handvat wordt statische elektriciteit goed afgevoerd.
Dit borsteltje gebruik je elke keer als je een zijde van een plaat afspeelt.
De prehistorische fluwelen borsteltjes doen imo meer kwaad dan goed.
Kosten voor deze carbon fiber borsteltjes zijn ca. €5 - €10 en zijn op diverse plaatsen verkrijgbaar.

2e Musthave:
Een naaldborsteltje
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave2stylusborstel.jpg
Met dit borsteltje maak je de naald zo nu en dan schoon (dus het is niet nodig dit elke keer te doen als je een zijde van een plaat afspeelt, maar wel elke 5-10 zijdes)
kosten: vanaf ca. 7 euro.
Het 'clearaudiomodel' (verkrijgbaar ook onder andere merken: ortofon, analogis, project etc) wat hier afgebeeld is imho verreweg het beste model. Dit is een klein rond borsteltje met stugge carbon fiber haartjes.
Dit borsteltje beweeg je in de richting van de naald, dus vanaf het element naar de naaldtip.
Er zijn talloze andere manieren om je naald ook goed schoon te maken; zo heb je flesjes ter grootte van nagellakflesjes gevuld met alcohol en een klein bosteltje, maar ook klevende pads waarop je je naald laat zakken waaraan dan het vuil blijft kleven onder o.a. de naam "onzow zerodust" (dan moet je arm wel diep genoeg kunnen zakken als dat dingetje op je plint staat: hou de pad nooit in de losse hand vast als je de naald erop laat zakken, de kleinste beweging van je hand kan de canilever dan verbuigen omdat de naald vastgeplakt staat op de pad)

3e Musthave:
Een platenwasmachine:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave3knosti.jpgAfbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave3okkinokki.jpg
Onmisbaar bij het gebruikt kopen van gebuikte platen bij de kringloop of op MP, een schone plaat klinkt aanmerkelijk beter. Je plaat is ook beter antistatisch na een wasbeurt. (statisch trekt stof aan en zorgt soms voor statische tikjes)
Ook nieuwe platen hebben baat bij een wasbeurt. De plaat is veel minder statisch dus stof wordt minder snel aangetrokken, en ook nieuwe platen zijn niet altijd schoon. Maar vooral bij gebruikte platen is wassen m.i. een must.
kosten: €50 tot zo gek je het wilt maken. De hierboven afgebeelde 'knosti disco antistat' is een van de weinige 'handwasmachines' en kost ca. 50-80 euro.
Betreffende deze handwasmachines worden ook vele alternatieve schoonmaakvloeistoffen gebruikt.
Meestal zijn deze gebaseerd op ca. 33% isopropylalcohol, 66% demiwater en enkele mililiters van een 'wetting agent' (zoals kodak Photo Flo 200)
Machinale machines met vloeistofafzuiging hebben voordelen (ook nadelen overigens) maar zijn duurder: de hierboven afgebeelde 'okki nokki' is 1 van de meest voordelige machines met afzuiging en kost bijna €500.
De laatste tijd is ultrasoon reinigen ook populair aan het worden. Goede kant en klare machines zijn nog zeldzaam en duur, maar er zijn diverse hulpmiddelen te koop zodat je er zelf een kan bouwen.
Na het ultrasoon reinigen moeten de platen nog wel drogen (er zijn enkele machines die ook afzuigen maar die zijn onbetaalbaar)

4e Musthave:
Antistatische binnenhoezen:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave4binnenhoes.jpg
Na het schoonmaken van platen is het verstandig een nieuwe binnenhoes te gebruiken, deze is schoner.
Ik gebruik zg. polybag binnenhoezen, zeg maar een papieren binnenhoes met daarin een plastic zak. Deze hoezen zijn beter stofvrij (papier geeft ook stof af), en de plaat blijft ook goed antistatisch.
kosten ca. 20 euro/100st.
Bij platen die een bedrukte binnenhoes hebben stop ik die zelf gewoon bij de buitenhoes in (dus de schoongemaakte plaat in een polybag binnenhoes en die tezamen met de originele binnenhoes in de buitenhoes).

5e Musthave:
Een naalddrukweegschaaltje:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave5stylusgauge.jpg
Bij veel armen kan je de naalddruk dmv de aanduidingen op het contragewicht e.d. redelijk nauwkeurig instellen. Bij andere armen is dat echter nooit zo duidelijk, of niet zo precies.
Een naalddrukweegschaaltje kan hierin uitkomst bieden.
Doordat dit een echte 'hifi' accessoire is, kosten dit soort dingen in een audiozaak snel 50 euro of meer, waarvan 90% natuurlijk winst is.
Gelukkig kan je bovengetoond model op aliexpress voor ca €5 incl verzenden krijgen. Deze naalddrukwegertjes zijn ruimschoots nauwkeurig genoeg, en ze zijn ook nog te ijken in geval van twijfel.

6e Musthave:
Een protractor:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave6protractor.jpg
Een protractor dient ervoor om je element uit te lijnen in je headshell.
Dit kan een hele ingewikkelde en delicate procedure zijn (monteer altijd je naaldbeschermer en haal die pas op het laatste moment weg!)
De uitlijning van element in je headhell heeft namelijk invloed op de vervorming van de muziek. Er zijn vele theorieën van uitlijning die allemaal een verschillend uitgangspunt hebben (zo laag mogelijke maximale vervorming, zo laag mogelijke gemiddelde vervorming, zo laag mogelijke vervorming in de binnenste groeven etc). Dit is dus wel voer voor de echte hobbyisten die dieper ingaan op draaitafeltechniek
Er zijn protractors die op alle armen toe te passen zijn, en er zijn protractors die op 1 specifieke arm toe te passen zijn. Ik gebruik de 'stupid protractors' van vinyl engine die ik uitprint en dan lamineer.
Een makkelijke, minder risicovolle manier om je element uit te lijnen is een 'headshell gauge' of 'overhang gauge'.
Dit is een meetmalletje waarin je een SME headshell plaatst en waar een streepje (of maataanduiding) op staat, en je naaldtip moet exact bij dat streepje staan.
Maar dit is arm specifiek. Deze overhang gauges bestaan voor technics armen, voor dual bestaan er ook een paar (voor verschillende armen), en als je een denon MC element koopt krijg je er eentje met een maataanduiding in mm. Je moet wel weten per arm hoeveel mm 'overhang' nodig is voor welke uitlijning.
Dus ook niet zo makkelijk als je een wat minder populaire/bekende draaitafel hebt.
Uitlijnen is een lastige procedure waar geen 1 beste manier voor bestaat.
Heb je een speler met tangentiale arm, dan is dit minder van toepassing. Ook hier moet het element uitgelijnd worden, maar er is maar 1 juiste uitlijning, en die is makkelijk met een stupid protractor te doem (maakt niet uit welke je daarvoor gebruikt). Bij een tangentiale arm heb je daarna, vrijwel geen fouthoek meer.

7e Musthave:
Een waterpasje:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave7waterpasje.jpg
Het is belangrijk dat je draaitafel waterpas staat. Als dit niet zo is kan dit behoorlijke invloed hebben op o.a. je antiskating.
Je kan hiervoor ook een gewone waterpas gebruiken, maar ik gebruik die uit het plaatje.
Een circulaire waterpas geeft gelijk aan in welke richting de tafel niet waterpas staat.
Ik heb meerdere circulaire waterpasjes, en de mate van gevoeligheid of nauwkeurigheid verschilt enorm per modelletje. Het bovengetoonde modelletje is van 'Haccury' en komt van aliexpress, en is de beste/meest nauwkeurige die ik heb.
Let er op dat sommige plateaus van tafels concaaf kunnen lopen. In dat geval krijg je rare aflezingen met zo'n waterpasje (dat kan je zien aan dat je waterpaslibel in verschillende richtingen staat afhankelijk waar je 'm op het plateau neerzet). Je zou een langere waterpas over het gehele plateau kunnen leggen in dat geval

8e Musthave:
Een goede interlink:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave8interlink.jpg
Verschillen in kabels is toch een fabeltje?
Nou, niet helemaal. Als je met een MM of MI element speelt is een interlink met lage capaciteit aan te raden.
De capaciteit van een interlink kan met deze elementen binnen het hoorbare gebied echt verschil uit maken zoals ik o.a. in deze post liet zien. Een interlink met hoge capaciteit (bijv. een 'el cheapo dropveter') kan er al voor zorgen dat de hoogweergave bij 8khz begint af te vallen en dat er bij 15khz al -6dB demping plaatsvindt. Ook is er een aanzienlijke fasedraaing te meten.
Voor het gebruik met MM en MI elementen die een redelijk hoge inductie kunnen hebben (>500mH) is een interlink met een capaciteit van ca. <100pF aan te raden.
Het probleem daarbij is dat de meeste fabrikanten van interlinks deze data geeneens opgeven, soms zelfs niet bij interlinks die ze speciaal voor platenspelers marketen.
De weergegeven interlink is van Cordial cables en heeft een specifieke capaciteit van 80pF/m (dus een interlink van 1m heeft een capaciteit van 80pF), en is voor ca. €15 incl verzenden te krijgen voor een 1,5m lange interlink. Dit is 1 van de weinige interlinks waar capaciteit opgegeven wordt en waarbij de interlink toch nog steeds betaalbaar is.
Zelf bouwen kan ook heel goed: standaard microfoonkabel is vaak heel geschikt. Deze kabels worden speciaal ontworpen met lage capaciteit omdat microfoons hetzelfde effect kunnen vertonen.
Als je draaitafel vaste snoeren heeft, dan zal je eerst moeten gaan knutselen (solderen), mocht je de interlinks willen vervangen. Maar het is niet zo dat alle vintage draaitafels met vaste bekabeling ook slechte snoeren hebben: zo heeft de bekabeling van mij Sony PS-X75 biotracer een totale capaciteit (dus snoeren+interne armbekabeling etc) van 90pF. Dit was destijds wel een tafel uit het hogere segment, maar het laat dus zien dat er ook in begin jaren 80 in ieder geval al op gelet werd.
Meestal zijn goede aansluitsnoeren te herkennen aan dat ze wat dikker zijn. Met name de dikte van de isolatie om de binnenste geleider/ader is belangrijk omdat de afstand tussen beide aders (zeg maar + en -) een hele grote invloed heeft op de capaciteit van de bekabeling (kleine afstand = hoge capaciteit)
Deze musthave dient ervoor om duidelijk te maken dat bij MM en MI elementen kabels een verschil kunnen maken. Heb je een HOMC (of LOMC) element, dan speelt dit effect totaal niet.
Als je de capaciteit van interlinks wilt meten, dan heb je een LCR meter nodig. De condensatorstand op een multimeter gaat meestal niet tot deze lage waardes.

9e Musthave:
Een testplaat (of meerdere ;) )
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave9testplaat.jpg
Om de prestaties van je setup te meten kunnen testplaten heel handig zijn.
Echter hangt het heel erg per testplaat af wat je kunt meten, en het verschil in kwaliteit tussen testplaten kan ook varieren. Voor sommige metingen heb je ook geen testplaat nodig: met audacity software kan je ook enkele analyses doen (o.a. resonantiefrequentie van je arm-element).
Wat kan je zoal met een testplaat meten?
Trackingprestaties tbv naalddruk en antiskating, gelijkloopprestaties, afstelling van VTA en azimuth, dat soort dingen. Voor een aantal van dit soort metingen heb je een oscilloscoop of geluidskaart met real time analyzer software nodig.
Imo bestaat er geen 'beste testplaat' Elke testplaat heeft wel een voordeel en nadeel tov een andere testplaat. Je kan ze het beste allemaal kopen :+

10e Musthave:
Een mooie platenkast:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/musthaves/musthave10platenkast.jpg
Platen bewaar je verticaal in stapels tot ca 40cm die niet te strak op elkaar gepakt staan (net als in een boekenkast moet je de plaat er heel gemakkelijk tussenuit kunnen halen). Het idee is dat de plaat verticaal staat, maar wel steun krijgt. Een kleine boekensteun zal de plaat kromduwen waardoor deze uiteindelijk niet meer is af te spelen.
De platen die schuin in bovengetoonde kast staan, staan daar dus niet correct. Op een gegeven moment zullen deze platen krom trekken. Dit gebeurt ook met platen die schuin in zo'n bladerbak staan zoals je wel in platenzaken ziet. Dit is dus geen goede manier om je dure platen voor langere tijd te bewaren!
Platen horizontaal op elkaar stapelen is helemaal slecht voor de plaat: door het gewicht worden de groeven van de onderste platen dichtgedrukt (vinyl is eigenlijk hele dikke stroop), en ze kunnen ook kromgedrukt worden doordat platen en hoezen niet overal even dik zijn.
Ikea heeft heel veel kasten die prima als platenkast kunnen fungeren ;).
Let erop dat veel platen ook snel heel zwaar worden.

Als iemand toevoegingen heeft op dit lijstje hoor ik dat graag. Het is natuurlijk constant een 'work in progress'
Let er op dat dit niet dingen zijn die je per sé moet hebben (iedereen draait plaatjes op z'n eigen manier, er zijn zelfs mensen die perfect gelukkig zijn met een crossley en de oude, stoffige platen van de zolder van oma, incl schimmel :X ), maar het zijn accessoires die de kwaliteit van de weergave makkelijk en binnen (m.i.) acceptabele kosten positief kunnen beïnvloeden, dus zonder een duurdere draaitafel of duurder element te kopen. (soms met extreme verschillen als we het hebben over een vuile plaat van de kringloop die een goed wasbeurtje krijgt)

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 25-02-2021 20:54 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 19:22

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik zou zeggen dat de info van de post hierboven wel al eigenlijk alles beschrijft wat je moet weten. 👍😁 Een berg waardevolle info voor iedere beginner en terugkomer. Misschien kan dit aan de beginpost worden toegevoegd of een link naar deze post erbij?

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:33

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

D_V schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:28:
[...]

Nee, die stond er nog. En ook nog een Philips FP-146 (tangentiale platenspeler) voor 39 euro. (die staat er al een tijdje)

In Venlo, ongeveer 50 meter van Sounds, ligt er ook een "Miene eige kraom". Daar staat de kelder vol met lp's.
Huh, dat wist ik niet. Als je voor sounds staat, moet je dan naar links of rechts?
rcor schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:52:
Het valt mij echt op dat Riddim Recordstore vaak net iets goedkoper is dan Sounds in Venlo... Of het in kilometers rijden en de bijbehorende benzine kosten veel scheelt vanuit Arcen richting Venray of Venlo durf ik niet te zeggen, anders zou het iets winst op kunnen leveren om ze bij Riddim Recordstore te bestellen in het vervolg...

Als ik iets bij hem bestel zie ik Hans altijd even over de muur kijken bij Sounds in Venlo en gaat er qua prijs vaak dan 1 euro eronder zitten... Tja, voor mij is dan de keus gemaakt en blijf ik de LP's lekker in Venray bij mijn eigen lokale platenzaak halen... ;)
Ik werk in Venlo en kom al meer dan 25 jaar bij Sounds. Dat ga ik niet zo snel veranderen. Sounds is niet altijd de goedkoopste dat klopt, maar ik maak gebruik van hun spaarsysteem dus af en toe mag ik wat leuks uitzoeken voor het gemiddelde bedrag van de afgelopen X aantal aankopen. Dat compenseert weer.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:16:
Misschien kan dit aan de beginpost worden toegevoegd of een link naar deze post erbij?
Die link staat er al, zei het een beetje onderaan.
Misschien moet dergelijke info een wat prominentere plaats krijgen. Wellicht met aankoopadviezen voor gebruikte en nieuwe tafels, hoe je tafels afstelt wtc.
Maar het is best veel werk zulke verhalen uit te dokteren en op te schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
stickyfish schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:34:
[...]
Ik werk in Venlo en kom al meer dan 25 jaar bij Sounds. Dat ga ik niet zo snel veranderen. Sounds is niet altijd de goedkoopste dat klopt, maar ik maak gebruik van hun spaarsysteem dus af en toe mag ik wat leuks uitzoeken voor het gemiddelde bedrag van de afgelopen X aantal aankopen. Dat compenseert weer.
Dat verschilt heel erg per plaat. Sounds Delft heeft zo zijn nukken qua prijzen. Soms zijn ze de goedkoopste van het land, en soms vragen ze de hoofdprijs.
Voorbeeldje: de 10 jaar persing van Berlin Calling was daar zeer goedkoop. Ik geloof zo rond €25
Maar de limited edition van Billy Eilish was daar €10 duurder dan bijv. bij 33/45

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnJp-1TQCYOHOUOT27mb1wAkfYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f9JGhuAnuvYu9LkAXkLhggKh.jpg?f=user_large

Dit weekend m’n rega clone aangesloten op de studeerkamer. Nu het weer minder wordt wel fijn om naast dr woonkamer nog een ander luister plekje in huis te hebben.

Zit nog zo’n el cheapo TC750 voorversterker tussen verstopt die ik ook nog had liggen. Klinkt best prima zo. Blijf me vooral verbazen over de breedte van het stereo beeld dat uit deze speakertjes komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Huh, dat wist ik niet. Als je voor sounds staat, moet je dan naar links of rechts?

[...]

Als je Sounds uitloopt linksaf en dan meteen weer linksaf in de eerste zijstraat als ik het mij nog goed herinner... Je ziet mien eige kroam daar aan de linkzijde liggen...

Nog even snel controle gedaan: ja het klopt wat ik zeg... Zie ook Google Maps:
https://www.google.nl/map...6.170041!2d51.3685924!3e2

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 14:30

D_V

[...]

De Klaasstraat in, richting de Vleesstraat (Hema enzo). De winkel ligt nog geen 50 meter van Sounds tegenover de Game Mania. Het vinyl staat in de kelder. [edit: plaatje van rcor is duidelijk] d:)b

Bij Vint@ge Sound Systems op de Bolwaterstraat staan ook een aantal bakken vinyl. (alleen tweedehands)

Afbeeldingslocatie: https://www.kringloopwinkelkeuze.nl/sites/default/files/styles/square/public/locations/node115273.jpg

https://venlovanbinnen.nl...pparatuur-nieuw-leven-in/

https://www.facebook.com/...Systems-1826391684338828/

[ Voor 27% gewijzigd door D_V op 28-09-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:52:
[...]

Dat verschilt heel erg per plaat. Sounds Delft heeft zo zijn nukken qua prijzen. Soms zijn ze de goedkoopste van het land, en soms vragen ze de hoofdprijs.
Voorbeeldje: de 10 jaar persing van Berlin Calling was daar zeer goedkoop. Ik geloof zo rond €25
Maar de limited edition van Billy Eilish was daar €10 duurder dan bijv. bij 33/45
Het loont soms om rond te kijken en te wachten. Zo zag ik laatst bij een platenzaak beide Use Your Illusion albums. Kosten: €34,95 per stuk, alsjeblieft. The Doors - Absolutely Live, 2e hands: €32,95 alsjeblieft. En zo kan ik nog wel een paar titels noemen. De aanbiedingen van 2e hands LP's zijn allemaal hetzelfde geprijsd: €10,00 per stuk :o .

Bij Dodax zijn de UYI albums €21,99 per stuk, inclusief verzenden. Ook hier loont het om geduld te hebben, want vanmiddag was deel 1 nog €24,95 (Dodax EU in plaats van Dodax).

Ik vraag me af waar een platenzaak die zo veel duurder is dan een webshop van kan bestaan. Impulsinkopen van de argeloze toerist? Misschien speelt mee dat de dichtstbijzijnde stenen platenzaak hier een km of 40 vandaan zit? En dan bedoel ik niet de Media Markt :+ . Nou ja, blijkbaar draait hij genoeg marge om open te blijven.

Tja, na vanavond kunnen we denk ik wel weer een streep zetten in de platenbeurzen die wel door leken te gaan. Jammer hoor. Ik ben eigenlijk wel weer toe aan een gezellig middagje neuzen in platenbakken. Zoeken naar koopjes maar zeker ook naar mooi spul. Gewoon, het kletsen over een gezamenlijke passie. Maar heb zo maar het idee dat dat er voorlopig nog even niet in zit :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Aanstaande zondag hier in Venlo ook een platenbeurs, benieuwd of die nog doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 12:16
D_V schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 03:50:
Aanstaande zondag hier in Venlo ook een platenbeurs, benieuwd of die nog doorgaat.
In Apeldoorn blijkbaar wel

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 29-09-2020 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Laatst online: 08-09 16:33

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:52:
[...]

Prijsverschillen houd je altijd natuurlijk. En als het 1 of 2 euro is maakt het me niet zoveel uit. Wordt het meer dan wordt het natuurlijk wel interessant om ergens anders te shoppen.
rcor schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:56:
[...]

Als je Sounds uitloopt linksaf en dan meteen weer linksaf in de eerste zijstraat als ik het mij nog goed herinner... Je ziet mien eige kroam daar aan de linkzijde liggen...

Nog even snel controle gedaan: ja het klopt wat ik zeg... Zie ook Google Maps:
https://www.google.nl/map...6.170041!2d51.3685924!3e2
Ah, top, wist ik niet. Een dezer dagen eens binnen glippen dan!
D_V schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:36:
[...]

De Klaasstraat in, richting de Vleesstraat (Hema enzo). De winkel ligt nog geen 50 meter van Sounds tegenover de Game Mania. Het vinyl staat in de kelder. [edit: plaatje van rcor is duidelijk] d:)b

Bij Vint@ge Sound Systems op de Bolwaterstraat staan ook een aantal bakken vinyl. (alleen tweedehands)

[Afbeelding]

https://venlovanbinnen.nl...pparatuur-nieuw-leven-in/

https://www.facebook.com/...Systems-1826391684338828/
Ja, Vint@ge Sound Sysmtems ken ik, daar kom ik bijna iedere dag langs als ik ga wandelen in mijn pauze, nog nooit binnen geweest alleen aangezien de winkel pas om 13:00 open gaat. Binnenkort toch ook echt maar eens bezoeken

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• Charly
Kan iemand me uitleggen waarom zo'n plastic din stekkertje voor in een toonarm 15 euro moet kosten? En dan nog een keer (minimaal!) 30 voor de kabel kant? :o

Ik neig er nu aan de boel maar gewoon vast te solderen en iets te verzinnen voor de trek ontlasting.

Wat kabels betreft...

Heeft iemand ervaring met de "pro snake" kabel van thomann? Deze dus: https://www.thomann.de/nl/pro_snake_phono_line.htm Prijs per meter lijkt me vrij schappelijk om zelf een phono kabeltje te maken ipv een kant en klare van bv albepro. https://www.albepro.nl/te...interlink-1.50mtr-nl.html of de officiele technics variant. https://www.albepro.nl/te...2-mk5-phono-cable-nl.html (wacht, die heeft geen aarde zo te zien)

Andere aanraders zijn ook welkom

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 30-09-2020 14:50 ]

• D_V

D_V

Voor de liefhebber, lp's bij de Action zijn nog maar 7 euro. (althans, hier in Venlo)

[ Voor 17% gewijzigd door D_V op 30-09-2020 21:19 ]

D_V schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:19:
Voor de liefhebber, lp's bij de Action zijn nog maar 7 euro. (althans, hier in Venlo)
Hebben ze ook weer nieuwe voorraad/releases?
Van wat ik er laatst toevallig zag liggen, was het niet veel goeds....

• Raymond
  • Laatst online: 00:07
twee weken terug waren het nog dezelfde platen die ze al meer dan een jaar in de schappen hebben liggen. Dus ik betwijfel het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:11
Zijn er toevallig mensen die in de buurt van Nieuwerkerk/Gouda/Capelle wonen en interesse hebben in het nieuwe album Weltscherz van Fish? Ik wil 'm gaan bestellen, maar vind de verzendkosten wat hoog. Als er nou 1 of 2 gegadigden zijn, bestel ik ook voor hen en kunnen de verzendkosten gedeeld worden. Moet je alleen wel kunnen ophalen bij mij, anders scheelt het nog niks.

Ter inspiratie:

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:44
De vakantie is bijna voorbij voor Ome Smelly... Dus ik dacht kom ik bestel; best veel vinyl in Haarlem... weet je wat ik rij er een keertje heen samen met een maat die ook lekker bezig is met vinyl...

Northend Haarlem en Sounds geweest...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Obo6jH0t19F0IfRjul_VXej6ca8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SST1mrqosqWcOWKAIQ39vHMf.jpg?f=user_large

De oogst is 11 platen, heel lang geleden dat ik in 1 keer zoveel heb gekocht.
Het is weer een gevarieerd gezelschap geworden :-)

Van links naar rechts ziet u

Buddy Guy - The Blues Giant (all analogue)
Keb Mo - Suitcase (all analogue)
Nina Simone - Sings the Blues (all analogue)
Joe Bonamassa - A new Day now - Blue vinyl
Albert King - Born under a bad sign (all analogue)
Vaughan Brothers - Family style (all analogue)
Queen + Adam Lambert - Live Around the world
David Gllmour - Rattle That Lock
The Clash - Sandinista
Nightwish - Endless forms most Beautiful
Blackfield - V

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 23:27
oldsmelly schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:52:
De vakantie is bijna voorbij voor Ome Smelly... Dus ik dacht kom ik bestel; best veel vinyl in Haarlem... weet je wat ik rij er een keertje heen samen met een maat die ook lekker bezig is met vinyl...

Northend Haarlem en Sounds geweest...

[Afbeelding]
Van links naar rechts ziet u

Buddy Guy - The Blues Giant (all analogue)
Keb Mo - Suitcase (all analogue)
Nina Simone - Sings the Blues (all analogue)
Joe Bonamassa - A new Day now - Blue vinyl
Albert King - Born under a bad sign (all analogue)
Vaughan Brothers - Family style (all analogue)
Queen + Adam Lambert - Live Around the world
David Gllmour - Rattle That Lock
The Clash - Sandinista
Nightwish - Endless forms most Beautiful
Blackfield - V
Zou graag van je horen hoe Queen + Adam Lambert - Live Around the world is, die staat bij mij ook op de lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
macdushi schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Zou graag van je horen hoe Queen + Adam Lambert - Live Around the world is, die staat bij mij ook op de lijst
Gaan we doen :)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

D_V schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 03:50:
Helaas, afgelast dus. :|

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5f7872bb0b16d/5f7872bb06a4e-Opera_Momentopname_2020-10-03_144630_www.grenswerk.nl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Enkele jaren geleden heb ik een AT95e element gekocht voor €20,-. Maar nu is is de naald scheef en dat klinkt nergens naar. Dus de keuze, nieuw element of nieuwe naald.

De AT95e is inmiddels rond de €40 en een naald is maar iets goedkoper.

Is de AT95e nog steeds de beste budgetkeus, ook al is deze twee keer zo duur geworden? Of is er een opvolger die ook goed is?

En dan alleen de naald, of voor enkele euro's meer het hele element inclusief gedoe voor het opnieuw uitlijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Jelte schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:38:
Enkele jaren geleden heb ik een AT95e element gekocht voor €20,-. Maar nu is is de naald scheef en dat klinkt nergens naar. Dus de keuze, nieuw element of nieuwe naald.

De AT95e is inmiddels rond de €40 en een naald is maar iets goedkoper.

Is de AT95e nog steeds de beste budgetkeus, ook al is deze twee keer zo duur geworden? Of is er een opvolger die ook goed is?

En dan alleen de naald, of voor enkele euro's meer het hele element inclusief gedoe voor het opnieuw uitlijnen?
Ik ken je financiële situatie niet, maar 40 euro klinkt niet als een heel schokkend bedrag om een hoop gedoe te ontlopen. Als je tevreden bent met wat je hebt zou ik het niet veranderen en gewoon een nieuwe naald / cartridge erin schuiven.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De AT-N95E naald is verkrijgbaar voor 28 euro inc verzenden.

De AT-VM95E is de vernieuwde / verbeterde versie van de AT-95E en is te krijgen voor 48 euro inc verzenden.

Het verschil zal niet wereldschokkend zijn maar is natuurlijk moeilijk in geld uit te drukken. Aan jou de keuze.

Zou de keuze echt zijn 40 euro voor een losse AT-95E naald vs 48 euro voor een compleet AT-VM95E element dan zou mijn keuze toch echt de laatste zijn. inderdaad moet je dan de moeite er voor over hebben om het nieuwe element te monteren en uit te lijnen, maar zo'n enorm gedoe is dat ook weer niet, zeker niet als je een verwijderbare headshell hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Cap schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:27:
De AT-N95E naald is verkrijgbaar voor 28 euro inc verzenden.

De AT-VM95E is de vernieuwde / verbeterde versie van de AT-95E en is te krijgen voor 48 euro inc verzenden.

Het verschil zal niet wereldschokkend zijn maar is natuurlijk moeilijk in geld uit te drukken. Aan jou de keuze.

Zou de keuze echt zijn 40 euro voor een losse AT-95E naald vs 48 euro voor een compleet AT-VM95E element dan zou mijn keuze toch echt de laatste zijn. inderdaad moet je dan de moeite er voor over hebben om het nieuwe element te monteren en uit te lijnen, maar zo'n enorm gedoe is dat ook weer niet, zeker niet als je een verwijderbare headshell hebt.
Gedoe was misschien wat overdreven gesteld, aan de andere kant ik ken ook mensen bij wie het koud zweet al uitbreekt als ze een schroevendraaier vasthouden. Laat staan dat ze iets moeten doen om van die priegelige draadjes in een toonarm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nee, priegelen vind ik prima. Heb dit ding er ook op gezet.
Wel baal ik een beetje van de headshell, maar zo te zien zijn er geen oem headshells die passen op de standaard arm van een Thorens Td-165. Of is er wel één die past?
De headshell heeft geen hengsel en het zilveren kapje is verdwenen.
Jammer want een nieuwe Thorens headshell is zo €100,-. Verder doet de tafel het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Op mijn platendraaiert zit een Jelco Arm (S-750) met een SME aansluiting met daarop een Nagaoka MP150.
Stel ik koop een SME versie van de MP500 BV (dus voor gemonteerd op een SME headshell) moet ik dan nog veel afstellen of is dat min of meer plug and pray ?

Ik vraag het omdat anders mijn speler weer naar de winkel moet.. mijn vingers laten gepriegel niet echt meer toe helaas....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jelte schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:04:
Nee, priegelen vind ik prima. Heb dit ding er ook op gezet.
Ik zou gewoon weer het originele naaldje voor €27,40 incl verzenden kopen :)

Dan heb je weer een 'nieuwe' at-95e voor dat bedrag wat nog steeds een goede deal is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
oldsmelly schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:37:
moet ik dan nog veel afstellen of is dat min of meer plug and pray ?.
Ja er moet nog steeds uitgelijnd worden.
Sowieso geeft Nagaoka volgens mij geen info over waar dat element in de headshell zit, maar er zijn altijd variabelen waarmee rekening gehouden moet worden:
-welke uitlijning wil je
-het is arm specifiek (dus armlengte en overhang)
-bij een losse arm in een tafel moet je ook maar afwachten of die arm precies op de plek zit waar hij hoort te zitten: zit jouw arm in een afstelbaar armboard?
Bij zo'n duur element (we hebben het over 1000 euro immers) loont het echt om dit goed te laten afstellen door een specialist.
Dat is dus niet alleen de standaard uitlijning, maar ook vta, azimuth etc met behulp van een scoop en testplaat.
Ik vraag me af hoeveel mensen dat in nederland echt goed kunnen. Ik denk dat het er heel weinig zijn. Voorheen was Henk Niemeijer daar goed in en deed dat volgens mij gratis als je daar het element kocht, maar die is al enkele jaren dood, dus dat gaat niet meer.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 04-10-2020 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jelte schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:04:
Wel baal ik een beetje van de headshell, maar zo te zien zijn er geen oem headshells die passen op de standaard arm van een Thorens Td-165. Of is er wel één die past?
Klopt, omdat het itt tot de SME aansluiting een merkgebonden systeem / aansluiting is. Je zal dus een Thorens headshell moeten gebruiken.
oldsmelly schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:37:
Op mijn platendraaiert zit een Jelco Arm (S-750) met een SME aansluiting met daarop een Nagaoka MP150.
Stel ik koop een SME versie van de MP500 BV (dus voor gemonteerd op een SME headshell) moet ik dan nog veel afstellen of is dat min of meer plug and pray ?
Je moet ook bij een op een heasdhell voorgemonteerd element net zo goed uitlijnen. Aan voorgemonteerde elementen in headshells heb je - behalve dat de bedrading reeds gemonteerd is en de schroefjes in de sleuven zitten - eigenlijk niets. Behalve het feit dat je een element én een headshell aanschaft natuurlijk. :)

De SME headshell is dan wel universeel, maar de uitlijning absoluut niet want de geometrie van SME armen (effectieve lengte, offset hoek, overhang) wisselt van arm tot arm. Tussen merken dus, maar vaak ook tussen verschillende modellen van hetzelfde merk.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 04-10-2020 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:46
Gisteren even naar Diskid in Zwolle geweest voor mooie NM 2de hands exemplaren. Er kunnen weer 2 LP's van mijn wishlist af :) :

Afbeeldingslocatie: https://www.porrio.nl/lp/Alchemy_Lucky_Town.jpg

Dire Straits - Alchemy: Dire Straits Live
Bruce Springsteen - Lucky Town

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

Ik zou gewoon weer het originele naaldje voor €27,40 incl verzenden kopen :)

Dan heb je weer een 'nieuwe' at-95e voor dat bedrag wat nog steeds een goede deal is.
Ah, Thomann, die was ik vergeten. Besteld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Ok mensen bedankt... was er al vanuit gegaan dat het afgesteld moest worden.
Als het zover is laat ik de toko waar ik de speler heb gekocht de nieuwe er wel op zetten.
Hopelijk ben ik de speler dan niet al te lang kwijt.
Ik heb gelukkig nog een RPM6 met een Ortofon Black element dus dat is ook geen straf :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
oldsmelly schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:52:
Ok mensen bedankt... was er al vanuit gegaan dat het afgesteld moest worden.
Als het zover is laat ik de toko waar ik de speler heb gekocht de nieuwe er wel op zetten.
Hopelijk ben ik de speler dan niet al te lang kwijt.
Ik heb gelukkig nog een RPM6 met een Ortofon Black element dus dat is ook geen straf :-)
Kan ik me voorstellen.
En wat voorgemonteerde elementen betreft: degene die beweert dat 'het plug & play' is, die vertelt niet de hele waarheid (zachtjes uitgedrukt :+ ). Aan de andere kant, voor de niet-tweakers voor wie het allemaal niet zoveel uitmaakt ........ Nee, zelf monteren en afstellen is mijn devies, ook al is het element door de verkoper vooraf gemonteerd. Dat wordt allemaal dunnetjes over gedaan op een mooie zondagmiddag bijvoorbeeld.

Maar even een ander vraagje. Ik heb een 1/2 jaar geleden 'japanse' binnenhozen gekocht. In tegenstelling tot eerdere aankopen, past een LP er eigenlijk net niet in. Hij zit behoorlijk klem terwijl hij er bij andere hoezen natuurlijk makkelijk in en uit glijdt. De laatste tijd is het gaan knagen, want ik ga mij steeds meer afvragen of dat uiteindelijk een LP krom kan trekken. Niet binnen een week natuurlijk :P .

Nu op de draaiert (nog net voor de visite komt): Metallica - S&M2, Master Of Puppets _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Vintage1967 Ik zou het graag zelf doen maar na een aantal operaties aan mijn handen kan ik wel gewoon typen en verven (met mate) etc maar ik krijg erg pijnlijke krampen als ik echt priegel werk moet doen.
Dus ik ben wat dat betreft overgeleverd aan de winkel en hopelijk dat ze daar goed werk leveren...

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:46
Vintage1967 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Maar even een ander vraagje. Ik heb een 1/2 jaar geleden 'japanse' binnenhozen gekocht. In tegenstelling tot eerdere aankopen, past een LP er eigenlijk net niet in. Hij zit behoorlijk klem terwijl hij er bij andere hoezen natuurlijk makkelijk in en uit glijdt. De laatste tijd is het gaan knagen, want ik ga mij steeds meer afvragen of dat uiteindelijk een LP krom kan trekken. Niet binnen een week natuurlijk :P .
Welke binnenhoezen heb je gekocht? Ik gebruik zelf de Nagaoka Inner Record Sleeves No102. Die zitten prima en absoluut niet te strak.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/13847/files/286759566/nagaoka-inner-record-sleeves-no102-curved-shape.jpg?_ga=2.47495399.1936727576.1601814954-1368628066.1601814954

Als de LP er net niet inpast, zou ik ze niet gebruiken. Niet in de laatste plaats om praktische redenen, ik zou me er dood aan ergeren als ik een LP wil opzetten en ben zo aan het klooien om 'm uit de binnenhoes te halen.

Om een LP krom te trekken moet hij volgens mij wel erg strak zitten, zodat de LP al zichtbaar/voelbaar kromtrekt als je 'm in de binnenhoes hebt gestopt.

[ Voor 8% gewijzigd door pporrio op 04-10-2020 14:45 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@macdushi
Nou de Queen met Lambert ligt op de draaier.....

Heerlijk sfeer echt een goed live album je hoort echt goed het meezingen van de fans op sommige stukken.

Onderling zit er wel wat verschil in de manier van opnemen... sommige nrs lijkt de muziek wat "verder" weg te liggen kan het niet helemaal goed verwoorden het klinkt wat holler zeg maar.
Alsof de ene keer de microfoon midden in de zaal stond met opnemen en soms op het podium zeg maar, niet echt storend maar het valt me op.

En ja Adam Lambert daar moet je van houden, nee het is geen Freddie maar dat probeert hij ook niet... de man heeft een fantastische stem en is een echte show man dus wat betreft past hij goed bij Queen.....

Ik zeg aanrader....

@Vintage1967

Ik stop mijn albums in een MFSL binnen/buiten hoes en doe platen dan aan de buitenkant in de buitenhoes dus niet meer in de originele binnen hoezen.
Als de originele binnen hoezen simpele witte of zwarte hoezen waren gooi ik ze weg anders bewaar ik ze op de originele plek. Op deze manier kan ik heel snel een plaat pakken zonder iedere keer die hoezen in en uit de buitenhoes te stoppen..

Zo dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vN2LdA0VuzUa_zPu1Z9ZAwMBGOg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h8rxlrjJg31KNfaBvS69jdSN.jpg?f=user_large

Maar goed zo heeft iedereen zijn maniertjes :)

[ Voor 29% gewijzigd door oldsmelly op 04-10-2020 15:36 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Ik heb een 1/2 jaar geleden 'japanse' binnenhozen gekocht. In tegenstelling tot eerdere aankopen, past een LP er eigenlijk net niet in. Hij zit behoorlijk klem
Ik zou ook wel willen weten van welke fabrikant/leverancier deze zijn ivm miskopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:30:
[...]

Ik zou ook wel willen weten van welke fabrikant/leverancier deze zijn ivm miskopen.
Ik heb de leverancier een berichtje gestuurd en ben benieuwd wat de reactie is. Het gaat om merkloze binnenhoezen van Walvis. Ik heb ze een berichtje gestuurd en ben benieuwd naar hun reactie. Waarschijnlijk is het een kwestie van goedkoop = duurkoop. En dan is Wie zijn billen brandt.... van toepassing. Alhoewel ik moet zeggen dat ik dit bij andere leveranciers nog niet heb gehad. En dat waren ook echt geen Nagaoka of MoFi-inners en qua prijs zeker vergelijkbaar. Ik denk dat ik toch maar ga investeren in Mofi-inners. Mijn recente aankopen (S&M2 en The Wall Live In Berlin) waren niet de goedkoopste. Reden genoeg, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
oldsmelly schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:49:
@macdushi

Onderling zit er wel wat verschil in de manier van opnemen... sommige nrs lijkt de muziek wat "verder" weg te liggen kan het niet helemaal goed verwoorden het klinkt wat holler zeg maar.
Alsof de ene keer de microfoon midden in de zaal stond met opnemen en soms op het podium zeg maar, niet echt storend maar het valt me op.
Bedankt voor je reactie! Er zijn op verschillende locaties live opnamen gemaakt, dat zal er vast mee te maken hebben, anyways dit album zojuist besteld, ik kan niet wachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Kijk, dat is nou waarom ik eerst de reactie van een webshop afwacht. Walvis reageert snel, geeft aan dat het 'in uitzonderlijke gevallen ' voorkomt dat een product niet aan de specificaties voldoet en stuurt vervangende hoezen. Voor mij een reden om positief te zijn en opnieuw hier te bestellen als ik weer spullen nodig heb. Overigens moet nog blijken dat de nieuwe inners wel aan de specs voldoen .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We wachten mooi af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Vintage1967 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:49:
Kijk, dat is nou waarom ik eerst de reactie van een webshop afwacht. Walvis reageert snel, geeft aan dat het 'in uitzonderlijke gevallen ' voorkomt dat een product niet aan de specificaties voldoet en stuurt vervangende hoezen. Voor mij een reden om positief te zijn en opnieuw hier te bestellen als ik weer spullen nodig heb. Overigens moet nog blijken dat de nieuwe inners wel aan de specs voldoen .......
Ik heb bij Walvis vorige week 100 Buitenhoezen en 100 inner sleeves besteld.

Snelle levering en goed verpakt in de doos. De buitenhoezen passen echt goed, ook rond de dikkere albums. Ik kreeg zelfs de best wel dikke versie van the Joshua Tree erin en die zat daarvoor in een 'oude' Laserdisc sleeve omdat ik geen passende hoes kon vinden bij de locale dealer. De LD sleeve was langzaam aan het vergaan, plastic was helemaal hard en broos aan het worden.

Heb nog even getwijfeld over die Japanse style inners, maar het leek mij teveel gedoe om die erin te stoppen en had het gevoel dat ze ook weer vrij makkelijk eruit zouden glijden.
Ik vervang nu de inners alleen voor een lined versie als het nodig is, want verbazingwekkend best vaak is. Zelfs premium releases hebben vaak een mooie bedrukte sleeve maar geen anti statische binnenkant. Die gaan in de platenkoffer en gaat de plaat in een anti statische hoes terug in de hoes. Van die zwart/wit papieren inners gaan mooi bij het oud papier.

Ben nog niet zover dat de platen buiten de hoes bewaar, ben toch net iets te angstig dat ze wat sneller beschadigen met enkel wat polyethyleen eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

[knip]

Heb nog even getwijfeld over die Japanse style inners, maar het leek mij teveel gedoe om die erin te stoppen en had het gevoel dat ze ook weer vrij makkelijk eruit zouden glijden.
Ik vervang nu de inners alleen voor een lined versie als het nodig is, want verbazingwekkend best vaak is. Zelfs premium releases hebben vaak een mooie bedrukte sleeve maar geen anti statische binnenkant. Die gaan in de platenkoffer en gaat de plaat in een anti statische hoes terug in de hoes. Van die zwart/wit papieren inners gaan mooi bij het oud papier.

Ben nog niet zover dat de platen buiten de hoes bewaar, ben toch net iets te angstig dat ze wat sneller beschadigen met enkel wat polyethyleen eromheen.
Ik heb zowel de polylined als 'japanse' inners. De tweede gebruik ik als de LP in zo'n prachtige printed inner
zit. De eerste in alle andere gevallen. Ik heb gemerkt dat wel eens voor komt dat de polylined inners niet lekker in de buitenhoes gaan. In dat geval gaat hij dus net zo makkelijk buiten de buitenhoes in de beschermhoes. dat vanwege dezelfde reden als jij aankaart in de laatste alinea.

Vanwege de vele filmpjes en posts op internetfora, neig ik voor een komende aankoop toch naar de Mofi-inners voor die gevallen dat dat net handiger in gebruik is. Als zoveel mensen ze op die manier gebruiken, zal het toch geen kwaad kunnen :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dat hoezen van LP's verschillende afmetingen hebben waardoor die polylined inners soms net niet lekker passen vind ik vreselijk irritant...
Vooral gatefold hoezen willen nog wel eens een paar millimeter te kort zijn, waardoor die hoezen iets uitsteken. En als je ze te ver in de hoes duwt, dan vouwt de rand om in de spine. Om nog maar te zwijgen over het 'proppen' wat soms nodig is omdat ze niet soepel de hoes in glijden.

Nu ben ik zelf ook toe aan nieuwe binnenhoezen, en dan zijn die Nagaoka's wel lekker compact. Echter zijn ze ook fragiel en minder handzaam. Dat is dan extra opletten...

Edit: Zojuist MoFi hoezen besteld. Die zijn een stuk prettiger (zitten ook bij Roger Waters' Amused to Death bijvoorbeeld)

[ Voor 9% gewijzigd door Nyarlathotep op 05-10-2020 14:40 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand hier weleens een poging gedaan om een non-carbon tone arm van een ProJect debut te vervangen door een carbon exemplaar? Zit zachtjes aan eens te kijken naar een upgrade nl.
Lijkt een euro of 100 te kosten. Is het de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Bij de Mediamarkt hier staat een bak vinyl voor 5 euro. Geen idee of dat overal zo is.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5f7b1dadb2514/5f7b1dadb00c0-004.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_V schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:23:
Bij de Mediamarkt hier staat een bak vinyl voor 5 euro. Geen idee of dat overal zo is.

[Afbeelding]
Ik zou bijna vragen wat er allemaal in staat maar die eerste belooft niet veel goeds :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:14:
[...] Ik heb gemerkt dat wel eens voor komt dat de polylined inners niet lekker in de buitenhoes gaan.
Daar heb ik zelf nooit last van, maar ik gebruik de polylined van WYDR/Who's your daddy records.
Die gebruik ik ook al ècht lang, zeker 15 jaar denk ik.
Die zijn minder hoog dan breed, dus ze passen ook maar op 1 manier.
Die worden geloof ik in duitsland gemaakt.
Ik geloof deze (diegene met kleine schuine hoekjes):
YouTube: Gefütterte Schutzhüllen für Schallplatten - NEOPLASTIK GmbH
(let op, dit is wel een infomercial)

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 05-10-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:06
vraagje; Ik ben met een projectje bezig waarbij ik een centreerpen zoek die een plaat ‘klemt’. Dit ivm dat de plaat verticaal moet draaien ipv horizontaal. Iemand die misschien een site weet waar ik zoiets zou kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 00:07
https://thevinylfactory.c...it-vinyl-against-gravity/

[ Voor 160% gewijzigd door Raymond op 05-10-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
console schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:45:
Iemand die misschien een site weet waar ik zoiets zou kunnen kopen?
Koop een platenklem. En dan niet een gewicht maar zo'n ding wat je vastschroeft.
Er zijn legio modellen geweest in het verleden.

Maar er zitten wel nadelen aan wat jij wilt mbt verminderd contact tussen plaat en plateau/mat.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2020 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
mr_petit schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Ik zou bijna vragen wat er allemaal in staat maar die eerste belooft niet veel goeds :+
Ach, er wordt hier openlijk over Queen gesproken, dus de ondergrens ligt niet hoog :+

Overigens is Control echt geen slecht album, hoe deze remixplaat is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja control/janet jackson is ook echt van mijn tijd, toen was ik net aan het puberen.
Maar ja......remixplaat :X

Tsja met queen is het ook een beetje haat/liefde.
Waar ze wel meesters in waren was het schrijven van anthems (rock anthems, dus stukken waarbij hele stadia meezongen), en dat is heel knap.
De meeste albums heb ik wel, maar dat ik er nou vaak naar luister....
Maar ik heb idd wel het gevoel dat er een queen revival is de laatste 5 jaar.
Net als abba, fleetwood mack... (dan voor mij toch queen :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
mr_petit schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Maar ik heb idd wel het gevoel dat er een Queen revival is de laatste 5 jaar.
Net als abba, fleetwood mack... (dan voor mij toch queen :D )
die revival is in mijn ogen het gevolg van de film over Queen uit 2018, de enorme bezoekersaantallen geven de verkoop van alles waar Queen op staat een enorme boost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik denk persoonlijk niet dat Queen ooit echt weggewest is. Misschien dat er nu extra aandacht is door de film bij het bredere publiek...

Het is muziek die in de zelfde klasse als Pink Floyd, Led Zeppelin... De hoogste klasse dus..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yalopa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:16:
Ik denk persoonlijk niet dat Queen ooit echt weggewest is.
Nee op zich niet natuurlijk, het is een band wat ongeveer 2 decennian (70's-80's) stadions vol getrokken heeft met tegelijkertijd nummer 1 hits.
Er zijn niet veel bands die dat kunnen zeggen. Helemaal als je nummers ook nog eens zo nu en dan voorbij komen in de zangkoren bij s'werelds populairste sport. Dan zit je muziek echt diep in de harten van de bevolking.
Ook in de jaren 90 waren ze even enorm succesvol icm George Michael. Die samenwerking heeft een paar fantastische livenummers opgeleverd als je mij vraagt. Het zijn dan wel covers, maar die uitvoeringen barsten van de emoties. (helpt ook als je toevallig destijds fan van George michael en Seal was....)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
Yalopa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:16:
Ik denk persoonlijk niet dat Queen ooit echt weggewest is. Misschien dat er nu extra aandacht is door de film bij het bredere publiek...
Queen is altijd populair gebleven.
Het is muziek die in de zelfde klasse als Pink Floyd, Led Zeppelin... De hoogste klasse dus..
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik had de LP Sheer Heart Attack. Daarna vind ik de muziek wat glad. De nummers zitten goed in elkaar, het gitaarwerk en zang zijn herkenbaar.
Het zal wel een kwestie van smaak zijn, maar ik schat Pink Floyd en Led Zeppelin hoger in.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xfile schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:26:
[...]
maar ik schat Pink Floyd en Led Zeppelin hoger in.
Hoe kan je muziek hoog of laag inschatten?
Dat is een heel individuele maatstaf.
Je hebt voor wereldlijke vergelijken natuurlijk albumverkopen, maar ook hits, of top2000 lijsten etc.
Elke van die bands zal op elke manier van beoordelen een andere band steeds het hoogst scoren.
Neemt niet weg dat ik denk ik het meest Pink floyd luister, en het minst Led Zeppelin van die drie.
Maar ja, wie ben ik, ik luister ook graag naar allerlei vage vroege jaren 80 new wave/new romantics, dus bij mij krijgt flock of seagulls waarschijnlijk meer speeltijd dan queen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:14:
[...]
Ik heb gemerkt dat wel eens voor komt dat de polylined inners niet lekker in de buitenhoes gaan.
Toch nog even hier op inhakend: heb jij dan polylined inners met van die schuine randjes (besneden :P ), of compleet vierkant (onbesneden :+ ).
Ik heb die met schuine randjes, en die passen altijd.

Maar het aparte is, ik heb zo'n vermoeden dat Walvis een afnemer van WYDR is. Of misschien was in het verleden (ik heb natuurlijk geen flauw idee hoe dat er tegenwoordig aan toe ging).
Maar vroeger kwam ik wel eens bij WYDR over de vloer (ik heb het nu over minstens 15 jaar geleden, dus ver voor de hype), omdat hij in dezelfde stad woonde als ik, en ik dus gewoon de bestelling persoonlijk ophaalde (sterker nog, op een gegeven moment woonde hij letterlijk in de straat achter mij in rotjeknor), en destijds stond zijn huiskamer al echt helemaal vol met dozen met hoezen. Hij zei toen al dat hij ook veel aan winkels leverde. Ik denk dat hij toen althans wellicht de enige was die misschien wel importeerde. (dit zijn natuurlijk allemaal wat losse gedachtenspinsels)
Ik vond het altijd wel een hele aardige gast van wydr. Ook een beetje lullen over platen etc. Hij was volgens mij helemaal Italo gek. Ik weet nog wel of hij vroeg of ik ook regelmatig italoplaten tegenkwam (was natuurlijk beetje liefhebbers onder elkaar, dus praten of welke kringloop wel en welke niet etc), maar ja, italo is dun gezaaid (was volgens mij alleen in den haag enigzins populair).

Maar vorig jaar kon ik een tijd lang bij hem (wydr) bepaalde polylined hoezen (zwart besneden) niet bestellen omdat hij niet tevreden was met een batch en op nieuwe wachtte. Misschien was dat wel hetzelfde probleem als jij had.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eddie Van Halen RIP ;(

even wat virtuositeit van weleer:
YouTube: Van Halen Eruption Guitar Solo

[ Voor 72% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2020 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 08:16

Pierre

Van nature lui!

Hij was inderdaad al een aantal jaren ziek :'( ik heb hem een aantal keren mogen ontmoeten.
Een sympathieke en vriendelijk kerel, ik zie hem nog zitten tijdens een soundcheck in Duitsland op de drum riser van Alex een beetje zijn vingers warm spelen. Ik zat naast hem met open mond te kijken en te luisteren, wat een held RIP Eddie.

[ Voor 15% gewijzigd door Pierre op 07-10-2020 06:46 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:10:
[...]

Toch nog even hier op inhakend: heb jij dan polylined inners met van die schuine randjes (besneden :P ), of compleet vierkant (onbesneden :+ ).
Ik heb die met schuine randjes, en die passen altijd.

Maar het aparte is, ik heb zo'n vermoeden dat Walvis een afnemer van WYDR is. Of misschien was in het verleden (ik heb natuurlijk geen flauw idee hoe dat er tegenwoordig aan toe ging).
Maar vroeger kwam ik wel eens bij WYDR over de vloer (ik heb het nu over minstens 15 jaar geleden, dus ver voor de hype), omdat hij in dezelfde stad woonde als ik, en ik dus gewoon de bestelling persoonlijk ophaalde (sterker nog, op een gegeven moment woonde hij letterlijk in de straat achter mij in rotjeknor), en destijds stond zijn huiskamer al echt helemaal vol met dozen met hoezen. Hij zei toen al dat hij ook veel aan winkels leverde. Ik denk dat hij toen althans wellicht de enige was die misschien wel importeerde. (dit zijn natuurlijk allemaal wat losse gedachtenspinsels)
Ik vond het altijd wel een hele aardige gast van wydr. Ook een beetje lullen over platen etc. Hij was volgens mij helemaal Italo gek. Ik weet nog wel of hij vroeg of ik ook regelmatig italoplaten tegenkwam (was natuurlijk beetje liefhebbers onder elkaar, dus praten of welke kringloop wel en welke niet etc), maar ja, italo is dun gezaaid (was volgens mij alleen in den haag enigzins populair).

Maar vorig jaar kon ik een tijd lang bij hem (wydr) bepaalde polylined hoezen (zwart besneden) niet bestellen omdat hij niet tevreden was met een batch en op nieuwe wachtte. Misschien was dat wel hetzelfde probleem als jij had.
Ik heb de besneden uitvoering. Het lijkt er op dat met name nieuwe releases wat meer moeite hebben met deze binnenhoezen. De laatste batch die ik heb gekocht zijn van februari dit jaar. Het is geen drama, alleen een beetje vervelend dat ze niet soepel in de buitenhoes glijden.

Gisteren de vervangende 'japanse' binnenhoezen van Walvis ontvangen. Super service dat ze dat zo snel regelen (y) . Ze zijn een fractie breder dan de vorige batch zodat een LP er net iets makkelijker in en uit gaat. Nadeel is dat dit nog wel wat moeite kost om de LP er in en uit te krijgen, want alleen de zwaartekracht is niet voldoende. Voordeel is dat deze inner zonder frommelen in de printed inners van o.a. 'The Wall Live In Berlin' (RSD 2020) en '13' van Black Sabbath passen. Gezien de prijs van deze inners is het voor mij prima zo. Ik kan weer even vooruit en heb dus tijd zat om na te denken over de Mofi-inners als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
MikeyMan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:28:
Iemand hier weleens een poging gedaan om een non-carbon tone arm van een ProJect debut te vervangen door een carbon exemplaar? Zit zachtjes aan eens te kijken naar een upgrade nl.
Lijkt een euro of 100 te kosten. Is het de moeite waard?
Zonder de details van deze speler te kennen denk ik dat het upgraden van dit soort "instap" platenspelers / armen over het algemeen niet heel zinvol is. Ik weet niet wat voor element je nu hebt, maar waarschijnlijk kun je daar (veel) meer winst halen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Voor mij een interessante score op MP gedaan.

3 testplaten die je in Nederland althans zelden ziet voor 25 pop voor de 3 samen:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/div/testplaten.jpg
Ortofon ‎– 0001
Shure TTR 115
Shure TTR 117

Ik had natuurlijk al een verzamelinkje
maar hier zitten volgens mij toch interessante tests op. Ik had die ortofon wel eens eerder gezien, maar in slechte staat (hoes was helemaal nat geweest), en ik kon het niet eens worden qua prijs betreffende een paar andere albums om de verzendkosten te drukken. Maar nu dus 3 stuks in zeer goede staat voor een zeer acceptabele prijs bij 1 adresje dus ik ben helemaal happy :)

Maar om goed te testen moet ik wel weer draaitafels wisselen. Net weer sinds een paar weken deze opgesteld:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/div/biotracer.jpg

Maar biotracers zijn geen ideale spelers om met testplaten te spelen omdat ze aktief ingrijpen.
Misschien toch maar weer die dual 721 neerzetten :P

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Charly schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Zonder de details van deze speler te kennen denk ik dat het upgraden van dit soort "instap" platenspelers / armen over het algemeen niet heel zinvol is. Ik weet niet wat voor element je nu hebt, maar waarschijnlijk kun je daar (veel) meer winst halen.
Heb nu een AT 95E erop zitten.
Tevens een vinyl platter en een speedbox.

Ding ooit voor het afstuderen gekregen van mijn vrouw, dus ben er wel aan gehecht als ik eerlijk ben.

Maar misschien is een upgrade van het element een logischer stap idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vinyl platter, dat is die acryl it platter? (dus massief mat kunststof draaiplateau)

Als je at-95e aan vervanging toe is (heb je een schatting van het aantal draaiuren?) zou ik ook idd het element upgraden.
Dan kan je echt hoorbare verschillen verwachten. Met name betreffende IGD bij muziek waar dat voor het oor opvalt..
En je krijgt dan natuurlijk weer nieuwe speeluren.

En ik weet niet of je al een goede interlink (= lage capaciteit) hebt? (komt ie weer).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
MikeyMan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:18:
[...]

Heb nu een AT 95E erop zitten.
Tevens een vinyl platter en een speedbox.

Ding ooit voor het afstuderen gekregen van mijn vrouw, dus ben er wel aan gehecht als ik eerlijk ben.

Maar misschien is een upgrade van het element een logischer stap idd.
Als je er aan gehecht bent is dat natuurlijk een prima argument om er aan vast te houden. Hoe ziet de rest van set-up er uit? Misschien is er een andere (phono) versterker of speakers ook nog wel wat te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:44
console schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:45:
vraagje; Ik ben met een projectje bezig waarbij ik een centreerpen zoek die een plaat ‘klemt’. Dit ivm dat de plaat verticaal moet draaien ipv horizontaal. Iemand die misschien een site weet waar ik zoiets zou kunnen kopen?
Zoals mr_petit al opperde, een degelijke platenklem bijvoorbeeld deze zou moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@mr_petit sorry inderdaad acryl platter. Van project zelf, de acryl it.

Draaiuren van de AT95 zou ik niet weten. Enkele honderden uren hooguit.

@Charly heb nu de phono box van project. Aangesloten op een Pioneer sc-LX76. Met een Monster interlink.

Hierop draai ik een Dynaudio Set (Audience 72SE/52SE/c122).

Receiver staat wel op de nominatie om te vervangen tzt. Deze heeft nooit het geluid van m'n H/K AVR7000 kunnen evenaren. Maar speakers en versterker worden in dat geval een hele dikke upgrade en moet dus nog even wachten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
MikeyMan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:53:
@mr_petit sorry inderdaad acryl platter. Van project zelf, de acryl it.

Draaiuren van de AT95 zou ik niet weten. Enkele honderden uren hooguit.

@Charly heb nu de phono box van project. Aangesloten op een Pioneer sc-LX76. Met een Monster interlink.

Hierop draai ik een Dynaudio Set (Audience 72SE/52SE/c122).

Receiver staat wel op de nominatie om te vervangen tzt. Deze heeft nooit het geluid van m'n H/K AVR7000 kunnen evenaren. Maar speakers en versterker worden in dat geval een hele dikke upgrade en moet dus nog even wachten :)
Element lijkt me dan inderdaad de meest logische plek voor een upgrade, maar of je voor 100 euro iets krijgt dat merkbaar is durf ik niet te zeggen.

Na het spelen met een AT15sa (komende van een rega carbon clone) ben ik wel overtuigd dat je met een ander element een behoorlijk verschil kan maken. Maargoed, kost dan wel een paar centen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Charly op 08-10-2020 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Charly schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:15:
[...]
Element lijkt me dan inderdaad de meest logische plek voor een upgrade, maar of je voor 100 euro iets krijgt dat merkbaar is durf ik niet te zeggen.
Voor 100 euro kan je alleen (qua technische upgrade van naald) een AT-VM95en krijgen, wat een round shank nude elliptical is.

Ik zou zelf altijd doorsparen voor een square shank naald (die zijn veel beter uit te lijnen), en dan gelijk een Microline of een Shibata. (al zijn er ook heel goed klinkende ellipticals)

Uiteindelijk is het een totaal package. Een square shank ML of Shibata is heel goed, maar is het ook beter dan een square shank elliptical met een tapered (tapse) cantilever?

Pas vanaf ca 150-170 euro kan je bij AT een Microline of shibata krijgen (bij andere merken moet je nog veel meer betalen), en pas bij ca. 250 euro krijg je een tapered cantilever (at-vm540ml).
Maar ik zou me dus wel op zoiets richten als je van je at-95e een echt serieuze upgrade verwacht.
Want voor ca. 70% oid van de groeven op een plaat klinkt een at-95e heel erg hetzelfde als een element uit bovengenoemde klasse. Je doet het echt voor die laatste 20-30% van de groeven waar een at-95e het niet meer kan volgen en er hoorbare vervorming plaats vindt.
Geeft wel aan hoe goed zo'n at-95e was voor de 25 euro die die ooit kostte (was wel een oem versie dus met sobere verpakking, maar goed).
En als je €250 gaat uitgeven, dan kan je ook gaan denken aan instap MC elementen (Denon DL-110 bijvoorbeeld)
Maar ik zou niet €100 uitgeven voor een at-vm95en (laat staan een ander element in die prijsklasse) en een enorme upgrade verwachten tov je at-95e.
Een at-95e trackt al als een dolle (ik heb hier wel eens meetgegevens geplaatst maar dat wordt dus bij lage frequeties=lange golflengtes gemeten), dus moet je je denk ik toch richten op aspecten waar exotische naaldvormen vooral voordeel gaan bieden en dat is imho dus op het vlak van IGD (wat dus juist overwegend hele korte golflengtes zijn).

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2020 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
mr_petit schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

Hoe kan je muziek hoog of laag inschatten?
Dat is een heel individuele maatstaf.
Je hebt voor wereldlijke vergelijken natuurlijk albumverkopen, maar ook hits, of top2000 lijsten etc.
Elke van die bands zal op elke manier van beoordelen een andere band steeds het hoogst scoren.
Neemt niet weg dat ik denk ik het meest Pink floyd luister, en het minst Led Zeppelin van die drie.
Maar ja, wie ben ik, ik luister ook graag naar allerlei vage vroege jaren 80 new wave/new romantics, dus bij mij krijgt flock of seagulls waarschijnlijk meer speeltijd dan queen 8)7
Klopt, beoordelen is subjectief, maar dat heb ik ook geschreven.
Als ik kijk naar muziek van Queen: de nummers zitten razend knap in elkaar, het gitaarwerk en zang zijn herkenbaar. Het verrast me niet, het is te glad.
Maar goed het is een kwestie van smaak.

Wat vrij onbekende muziek uit de jaren 80 van de vorige eeuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vzvSpGqlcRs-ySohgzsEQP5U20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9ASk7mPwYiv6vF6YQfeoI9D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnK1un1t5J6bK3_jGNv0w4bRc24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piCkvaGCeOlc2rlM1zXQWZgk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW9_NaMyWiUo1NpyL92xpAtu8kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErtqX7ABEm9EJcilV8SwmzyK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yI14QVk-Ns_JahmZYBIsdfqbiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRJqAOuXt79dQY0VcCIebJQa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Xfile op 08-10-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja veel nummers van queen hebben wel een vast stramien. Zo lijkt er wel altijd een gitaarsolo van brian may in te zitten.
Maar zo denk ik dat elke groep wel een beetje werkt.
Pink Floyd natuurlijk ook (nou ja, die hebben niet 1 soort maar 2 soorten nummers: waters nummers en gilmour nummers)
Xfile schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:14:
[...]
Doet me een beetje denken aan The Cult, of Killing Joke.
Van die typische 80's post punk.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Xfile schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

vrij onbeklend? Niks vrij onbekend.
Zeker Coil, TBP en Foetus niet.

Heb ze trouwens ook alle 3.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 08-10-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
mr_petit schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:52:
Ja veel nummers van queen hebben wel een vast stramien. Zo lijkt er wel altijd een gitaarsolo van brian may in te zitten.
Pink Floyd natuurlijk ook (nou ja, die hebben niet 1 soort maar 2 soorten nummers: waters nummers en gilmour nummers)

[...]

Doet me een beetje denken aan The Cult, of Killing Joke.
Van die typische 80's post punk.
The Cult, of Killing Joke dat is brave muziek vergeleken met Coil, Scraping Foetus and The Birthday Party.
The Birthday Party is totale chaos. YouTube: Birthday Party on Gotterdamerung - Junkyard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
mr_petit schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:52:
Wat, dat er in een nummer van een bepaalde band meestal een gitaarsolo zit van de lead gitarist van die band? Ja, ik denk wel dat elke groep wel een beetje zo werkt... :?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
A - is totaal geen chaos, maar gewoon ikpakjebijjeballen sound.
B - deze klip laat ik te pas en te onpas zien in de verschillende NC FB-pagina's waar ik zit.

Dit was nl. mijn kenismaking met TBP, heb ze toen ook gezien in de Effenaar. Gelijk verkocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
maartend schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:15:
[...]

vrij onbeklend? Niks vrij onbekend.
Zeker Coil en Foetus niet
Alleen in kleine kringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
maartend schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

A - is totaal geen chaos, maar gewoon ikpakjebijjeballen sound.
B - deze klip laat ik te pas en te onpas zien in de verschillende NC FB-pagina's waar ik zit.

Dit was nl. mijn kenismaking met TBP, heb ze toen ook gezien in de Effenaar. Gelijk verkocht
Dat vond ik toentertijd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamscape schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Wat, dat er in een nummer van een bepaalde band meestal een gitaarsolo zit van de lead gitarist van die band? Ja, ik denk wel dat elke groep wel een beetje zo werkt... :?
Dat maakt het toch voorspelbaar? :P (daar ging het over).
Een queen nummer zonder brian may gitaarsolo is pas onvoorspelbaar :+

maareh in dit aangehaalde clipje zit anders geen gitaarsolo hoor:
Maar ja, alles van Nick Cave is ideale zelfmoordmuziek (overigens niet mijn woorden: ik had vroeger een collega die idolaat van hem was, en dit vergelijk werd door een andere collega gemaakt) dus misschien heeft de vorige leadgitarist met ambities het wel niet gered :+

[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
mr_petit schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:37:
[...]

Dat maakt het toch voorspelbaar? :P (daar ging het over).
Een queen nummer zonder brian may gitaarsolo is pas onvoorspelbaar :+

maareh in dit aangehaalde clipje zit anders geen gitaarsolo hoor:
Analyse http://www.icce.rug.nl/~s...UME03/Queen_anomaly.shtml

Btw een band die ik vergeten ben om te noemen is Pere Ubu.

[ Voor 7% gewijzigd door Xfile op 08-10-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
mr_petit schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:01:
[...]

En wat wil je daar precies mee zeggen?
Niets, het is een analyse van de muziek van Queen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37
Lijkt er op dat de motor van mijn TD-166 niet meer helemaal jofel is -O- Had ik eerder dit jaar een repetitieve lichte ratel, begint het nou echt zo luid te worden dat het qua volume boven het geluid uit begint te komen :( Vrees een rondje naar de reparateur, want zelf heb ik echt twee linkerhanden.

Of ik blijf gewoon het volume steeds verhogen tot de buren beginnen te klagen :+

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 23:35
Ik zat laatst wat RSD2020 uitgaves te bekijken. Was niet op zoek naar iets bijzonders, maar ineens zag ik daar een 10-jarige jubileum uitgave van Tron Legacy! Op mooi blauw vinyl. Dus een beetje gaan zoeken op eBay voor de prijzen. Dat viel me flink tegen. Daar gingen ze weg voor minimaal 60 euro.

Ergens op pagina 30 van de Google zoekresultaten stond een linkje naar een Zweedse webshop waar ik al eens eerder besteld had. En daar was hij gewoon nog leverbaar voor de helft van het geld (de originele verkoopprijs dus). Gelijk besteld en nog verder lopen neuzen door hun aanbod.

Verdorie, ook de RSD versie van Dune op oranje vinyl op voorraad! Die was ietsje prijziger met 50 euro, maar aangezien die ook nergens meer te krijgen was ook maar besteld. En nu, een paar dagen later, kwamen ze vandaag binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_xZJsFhpk-7BTGuI5JO7EDeth0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RMouDfHfHGSA51WeJZ9I65E.jpg?f=fotoalbum_large _/-\o_ _/-\o_

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
lekker. Die Tron zocht ik ook, maar had niet het geduld om tot pagina 30 in google te klikken. Had ik beter wel kunnen doen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Charly @mr_petit budget is minder belang. Hoeft geen <100e te kosten hoor ;)

Maar zag die carbon armen langs komen voor een euro of 80. Als ik nog een keer 200e of 300e moet uitgeven voor de volgende stap vind ik dat prima hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 23:35
kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:43:
lekker. Die Tron zocht ik ook, maar had niet het geduld om tot pagina 30 in google te klikken. Had ik beter wel kunnen doen dus :)
Ze hebben hem nog: https://www.bengans.eu/en...legacy-vinyl-edition.html. ;)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Bedankt, even kijken of ik er iets bij kan bestellen om de verzendkosten een beetje in verhouding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kreeg vandaag een interlink uit china binnen, te weten deze:
https://nl.aliexpress.com/item/4000932414991.html
Om te kijken of ogenschijnlijk dikke interlinks gemaakt van microfoonkabel ook een lagere capaciteit zouden hebben:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/loading/chinalink1.jpg

Meh, dit is een interlink van 1 meter. Je kan ongeveer 8pf aftrekken van de draadjes van de LCR meter die ik op 1 of andere manier niet kan nullen.
Dus op 10khz ongeveer 110pf/m.
Uiteraard lang niet zo slecht als een dropveter, maar ik had lager verwacht. (80pF/m is mijn streefwaarde ;) )
Gek genoeg vind ik het verschil tussen een 1khz meting en een 10khz meting groter dan ik verwacht had.
Op 1khz meet hij 130pf, dus 10pf hoger terwijl dit meestal 5pf of minder is.
Op zich zitten de pluggen aardig in elkaar met die extra trekontlasting (weet niet of die ook echt werkt), maar tegenwoordig met zoveel stekkers kan ik al zien dat het goudlaagje ècht dun is. Over 10 jaar is dat goud waarschijnlijk weg.

Nog even ter herinnering: dit is een 1,5 M lange interlink van microfoonkabel.
Hier meet ik tussen de signaaldraad en de mantel (die ik als aarde gebruik):
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/loading/miclink1.jpg
In de meeste draaitafels of phonopre's is de aarde met de 'min' van de signaaldraad verbonden. Dus zit er een logica aan om de afscherming van de kabel ook als aarde te gebruiken.
Dus 68pF/m voor mijn microfoonkabel tussen binnenader en afscherming. Dat is toch echt wel een behoorlijk verschil (bijna 2x zo laag dus)

Ik krijg nog de 'Ugreen' interlink binnen als de post z'n werk doet:
https://nl.aliexpress.com/item/32441915546.html

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 10-10-2020 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Over chaos gesproken. Wie kent ze nog, Einstürzende Neubauten ?

* Bestla 1 Lp heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ooit live gezien. Ik vond het wel ok, zonder meer.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vintage1967
Zo, ik krijg net een push-berichtje in de app van Pieter Post. Mijn LP's van The Doors zijn afgegeven. Ik heb ze via MP gekocht. Was ik maar vrij, dan kon ik meteen luisteren. Ik heb de foto van de advertentie voor het gemak gekopieerd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0mhQQBwl.jpg

Absolute Live heb ik al, maar daarvan klinkt de laatste track van kant 1 overstuurd. Dat is me al jaren een doorn in het oog oor. Dat bleek overigens meteen een typisch gevalletje Mijn-Vrouw-Begrijpt-Mij-Niet :+ . Volgens haar is dat toch geen probleem? Het is maar één nummer, dan skip je dat toch gewoon? Juist, ja. Dacht het dus niet hè :X ! Gelukkig zit er een exemplaar in deze set. Nu maar hopen dat de kwaliteit inderdaad goed is. Ik weet dat het geen garantie biedt en dat de kwaliteit van een LP alleen door hem aandachtig te beluisteren is vast te stellen, maar de hoezen zien er prima uit, dus dat biedt hoop.

Volgens mij wordt dat weer genieten :9~ .

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.