De SuperOm30 is ook maar een half jaartje oud dus verklaar ik ook nog redelijk als nieuwCap schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:43:
Het verschil tussen een gebruikte en gloednieuwe naald wellicht.
Nog een beetje inspiratie in het kader van eigen huis en tuin platenkast. Zo staat het er nu bij mij bij.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U17Lcc8f2kpIjhSbtX6XAdKI.jpg?f=user_large)
Voor de liefhebbers, de kast is een "woody" van Hay. Na een jaar of 8/9 op zn vorige stekkie was ie een klein beetje doorgezakt onder het gewicht, maar ik heb hem nu net anders in elkaar geschroefd dus niet echt een probleem imo.
Nadeel is wel dat je iets van bakken nodig hebt om je platen overeind te houden en dat je door de open achterkant een beetje moet prutsten om de kabels uit zicht te houden.
Gisteren ook het plateau van de sl1200 een beetje gepoetst. Strobe stipjes reflecteren een stuk beter nu.
Eerder ook de bijzonder groezelige RCA kabel schoongemaakt met een beetje alcohol handgel. Echt leuk hoe dit ding met een klein beetje liefde weer tot leven komt.
Nu wachten op de postbode... Als het goed is heeft ie weer wat leuke plaatjes voor me.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U17Lcc8f2kpIjhSbtX6XAdKI.jpg?f=user_large)
Voor de liefhebbers, de kast is een "woody" van Hay. Na een jaar of 8/9 op zn vorige stekkie was ie een klein beetje doorgezakt onder het gewicht, maar ik heb hem nu net anders in elkaar geschroefd dus niet echt een probleem imo.
Nadeel is wel dat je iets van bakken nodig hebt om je platen overeind te houden en dat je door de open achterkant een beetje moet prutsten om de kabels uit zicht te houden.
Gisteren ook het plateau van de sl1200 een beetje gepoetst. Strobe stipjes reflecteren een stuk beter nu.
Eerder ook de bijzonder groezelige RCA kabel schoongemaakt met een beetje alcohol handgel. Echt leuk hoe dit ding met een klein beetje liefde weer tot leven komt.
Nu wachten op de postbode... Als het goed is heeft ie weer wat leuke plaatjes voor me.
[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 05-08-2020 10:30 ]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Die heb ik ook zo in de 7" kast.Jasphur schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:02:
Nou. Ik heb dividers hoor. Beetje saai, maar doeltreffend. [Afbeelding]
Hier ook de ikea-ideaal-voor-platen-kast.
Goed idee die dividers.
Heb nog niet extreem veel platen nog, maar ik zoek me soms nu al de *&^$#.
Es op zoek gaan.
Goed idee die dividers.
Es op zoek gaan.
:strip_exif()/f/image/ttL4iVq8TpbmZokQEIBI7DrP.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant stuk/stelling in de facebookgroep vinylvrienden wat ik jullie niet wilde onthouden (de daarop volgende discussie is ook interessant 😉):
DE COMPACT DISC: HET ZWARTE SCHAAP VAN DE PLATENINDUSTRIE
Laat ik even duidelijk wezen; ik hou van vinyl, en het blijft een beleving om LP’s te draaien. De hele vinyl hype van de afgelopen jaren begrijp ik echter niet zo goed, en waarom het CD formaat inmiddels het “achtergestelde kindje” van de industrie is geworden vind ik een absurde gedachte. De UK blijft een belangrijke muziekmarkt. Daar werden volgens de Britisch Phonographic Industry (BPI) in 2019 4.3 miljoen vinyl platen verkocht en 23,5 miljoen CD’s.
De industrie lijkt echter geobsedeerd door vinyl. In het komende nummer van vakblad voor de industrie Entertainment Business verschijnt een uitgebreide vinylspecial. Als onderdeel van de special wordt onder andere de vinylkopende consument in de Benelux in beeld gebracht in het Grote Benelux Vinyl Onderzoek. Het Grote Benelux Vinyl Onderzoek maakt deel uit van de uitgebreide vinylspecial, die voor de vierde keer in Entertainment Business wordt gepubliceerd. In de special wordt ook stilgestaan bij het RSD-fenomeen en wordt er aandacht besteed aan nationale en internationale retailers. Verder staan ze stil bij trends en ontwikkelingen op vinylgebied en passeren ook de ontwikkelingen op hifi-gebied de revue. En weer wordt het vinyl extra in het zonnetje gezet. Zulke specials zul je niet tegen komen over het CD formaat.
Het is een bekend gegeven dat de CD verkopen de afgelopen jaren in een vrije val terecht zijn gekomen. Streaming is het nieuwe consumeren van muziek geworden. In 2018 werd er in Nederland voor 29,8 miljoen euro aan CD’s omgezet (t.o.v. 38 miljoen euro in 2017). Echter ook de opgehypte vinyl omzet daalde in 2018 (15,6 miljoen euro) t.o.v. 2017 (16,8 miljoen euro). Streaming steeg natuurlijk en downloads zijn tegenwoordig te verwaarlozen. Ook in de Verenigde Staten is vinyl goed voor 1/3 van de fysieke verkopen en worden er dus nog beduidend meer CD’s verkocht. Volgens Gert Jan Gjaltema van Warenhuis Vanderveen verkiest het merendeel van hun klanten nog steeds een CD boven vinyl. Volgens hem is de verhouding 80 – 20 in het voordeel van de CD. Dit sentiment wordt gedeeld door Henk Visser van Kroese in Entertainment Business; “Ondanks mijn persoonlijke liefde voor de plaat en het feit dat vinyl fantastisch is, doet die productgroep in onze winkels het nog steeds minder dan de cd. Het is misschien populair om te doen alsof de cd dood, maar dat slaat nergens op. Ik herken die ontwikkeling in ieder geval niet. Er kan wel nog van alles gedaan worden om het product aantrekkelijker te maken. Denk om te beginnen aan de prijs. Voor de eerste driekwart jaar na de release is 15 euro een goed bedrag, daarna moet de prijs onder een tientje zakken.”
De aandacht die vinyl krijgt in de (entertainment) media is ver buiten proporties t.o.v. de CD. Vorig jaar in oktober bracht het Engelse radio station Classic FM het verhaal; “Vinyl records to outsell CDs in 2019 for the first time in 40 years“. Als je het verhaal leest zijn er geen feiten of bewegingen die dit onderbouwen. Het is gewoon niet waar en compleet absurd. CD’s hebben in de UK nog steeds 84% van de fysieke markt in handen. En ja, de CD verkopen zijn het afgelopen jaar met 26,5% gekelderd, maar soms lijkt het er op dat de industrie het geaccepteerd heeft dat de CD ten dode is opgeschreven, en daar valt niets aan te doen……
Iets wat ze zouden kunnen doen is muziek releasen op CD wanneer er een kans is. Na het releasen van een vinyl box in 2018 heeft Universal er een jaar voor nodig gehad om de boxset ‘Every Move You Make’ van The Police op CD te releasen. Sony Music vond het niet eens nodig om de laatste Bruce Springsteen remasters op CD te releasen. Paul McCartney vond het niet nodig om een 4e disc in de €150,-- kostende ‘Flowers In The Dirt’ boxset te doen en gaf er de voorkeur aan om de extra content alleen via digital download beschikbaar te maken.
Het voor de zelfstandige platen-dealers in het leven geroepen Record Store Day initiatief negeert de CD volkomen.
Het is frustrerend te zien dat de industrie geen enkele pro-activiteit toont. In de jaren ’80 haalde de CD de muziek industrie uit het slop en sindsdien heeft de CD meerdere miljarden in de laatjes van de platenmaatschappijen gebracht. Verzint de industrie nog marketing campagnes welke de voordelen van de CD promoot? Nee, voorzichtig wordt de muziekcassette weer ge-her-introduceert. De industrie is volkomen gek geworden.
Hebben ze hier wel eens over nagedacht; toen Steve Jobs in 1996 terugkeerde naar Apple realiseerde hij zich dat de gehele Apple business gedoemd was te mislukken als Microsoft zou stoppen met het ondersteunen van Aplle OS. Hij erkende de bedreiging en ondernam actie en maakte een deal met Bill Gates om Microsoft Office voor Macintosh te releasen.
Natuurlijk had Steve Jobs een enorme negatieve invloed op de fysieke muziek sales in de begin jaren 2000 met de komst van de iPod en iTunes, maar je kunt je afvragen waar de visionairs van de muziekindustrie waren toen ze 5 – 10 jaar geleden ontdekten dat de auto fabrikanten geen CD spelers meer plaatsten in hun nieuwe modellen maar allemaal overstapten op bluetooth en streamings mogelijkheden. De consument draaide graag CD’s in de auto, iets wat ze niet met vinyl konden. Dus waar waren de partnerships met Ford, General Motors, BMW, Mercedes Benz, Toyota etc. om te verzekeren dat de meest populaire fysieke muziekdrager afgespeeld kon blijven worden in nieuwe auto’s? Zonder CD spelers in auto’s heeft de consument weer een extra reden om maar geen CD’s meer aan te schaffen.
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat de industrie geen enkele actie onderneemt om de daling van de verkopen van de populairste fysieke geluidsdrager, de CD, proberen te stoppen. De CD lijkt inmiddels het “zwarte schaap” van de industrie te zijn geworden. Wat moet de consument die geen platenspeler bezit (en dat zijn er nog steeds heel veel)? Die moeten het dan maar doen zonder de laatste re-issues, die uitsluitend op vinyl verschijnen, en dat is een vreemde manier om de consument te behandelen.
Natuurlijk heeft streaming de toekomst. 10 Jaar geleden was 72,7% van de totale muziek omzet nog fysiek product, wat nu nog slechts 18,2% is. Ik, en nog steeds velen met mij, die graag een fysiek product bezitten, behoren inmiddels tot een minderheid en een “niche” publiek. Veel vrienden van mij hebben inmiddels niet eens meer een CD speler in huis. Maar de muziek industrie zou die “niche” groep meer moeten koesteren, want daar is nog veel te halen. Échte muziekliefhebbers (zoals ik) die in de afgelopen 35 jaar met veel liefde en passie een CD collectie hebben opgebouwd geven dat niet zomaar op. Maar de industrie en de media manipuleren de consument en roepen over de “vinyl revival”. Feit is dat vinyl vandaag de dag (muziekcassettes daargelaten) de minst populaire manier is waarop muziek geconsumeerd wordt. Streams, CD en digitale downloads hebben immers altijd nog een groter aandeel.
En dan hebben we het nog niet eens over geluidskwaliteit gehad. Het is wetenschappelijk bewezen dat er technisch gezien niets boven de CD kan. Vergeet de hype verhalen dat vinyl zogenaamd beter klinkt. Dat is simpelweg gelul. Vinyl heeft immers zijn technische beperkingen die een digitaal bestand op een CD niet heeft. Laat je niks wijsmaken. De MP3 kwaliteit van Spotify kan uiteraard al helemaal niet tippen aan de CD, maar ik moet bekennen dat ik ook veel gebruik maak van Spotify vanwege het gemak en omdat ik het leuk vind om mijn eigen playlistjes te maken. Maar iedere muziekliefhebber zou de CD moeten koesteren, en de platenindustrie al helemaal!!!
Casper Janssen, 11 maart 2020 (met dank aan Paul Sinclair, Superdeluxe Edition en Entertainment Business)
Om te zeggen dat je post fijn leest nee.macdushi schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:01:
[Afbeelding]
Interessant stuk/stelling in de facebookgroep vinylvrienden wat ik jullie niet wilde onthouden (de daarop volgende discussie is ook interessant 😉):
Lap tekst
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Domme vergelijking die deze Casper Janssen maakt. 15 jaar geleden was het al steeds ongebruikelijker aan het worden om red book CD's in de auto af te spelen. De enige reden om nog het loopwerk erin te hebben, was zodat je je zelf gebrande CD met MP3 bestanden kon afspelen. Dat was ook al snel niet meer nodig toen fabrikanten een USB aansluiting op autoradio's introduceerden. En dan zou de muziekindustrie willen dat autofabrikanten een voor dat doel oninteressant formaat blijven ondersteunen?macdushi schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:01:
maar je kunt je afvragen waar de visionairs van de muziekindustrie waren toen ze 5 – 10 jaar geleden ontdekten dat de auto fabrikanten geen CD spelers meer plaatsten in hun nieuwe modellen maar allemaal overstapten op bluetooth en streamings mogelijkheden. De consument draaide graag CD’s in de auto, iets wat ze niet met vinyl konden. Dus waar waren de partnerships met Ford, General Motors, BMW, Mercedes Benz, Toyota etc. om te verzekeren dat de meest populaire fysieke muziekdrager afgespeeld kon blijven worden in nieuwe auto’s? Zonder CD spelers in auto’s heeft de consument weer een extra reden om maar geen CD’s meer aan te schaffen.
De CD is misschien nog niet helemaal dood, maar er zit naar mijn mening geen toekomst meer in. Ik koop zelf nauwelijks CD's meer, per jaar kan je het aantal op 1 hand tellen (vaak zelfs met een enkele vinger
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Zou het niet gewoon zo zijn dat vinylliefhebbers meer uitgeven en daarom interessanter zijn voor de industrie?
Daarnaast is Spotify geen MP3, maar OGG/Vorbis met 320 kbps bij Premium. En veruit het beste geluid komt van een SACD.
Daarnaast is Spotify geen MP3, maar OGG/Vorbis met 320 kbps bij Premium. En veruit het beste geluid komt van een SACD.
Z’n rant klinkt een beetje als iemand die er boos om wordt dat de techniek ondertussen veranderd is en het grote publiek van zijn favoriete formaat is afgestapt. CD spelers terug in de auto? Right. Ik gebruik nog graag cassettes. Moet ik dan maar gaan klagen dat auto’s niet meer met een cassettespeler komen? Ik realiseer me heel goed dat ik een niche ben en kijk gewoon wat er wél mogelijk is. Ik ben helemaal geen fan van streaming services (ik heb geen enkel streaming account en luister nooit muziek via een online service), maar dat is nou eenmaal wat het grote publiek wil.
Voor wat betreft vinyl vs CD: vinyl heeft altijd een bepaalde charme gehad die CD nooit heeft gehad. Het enige voordeel wat CD ooit heeft gehad was de kraakvrije audio. Ik zie de vinyl opleving als reactie op streaming services van een groep die weer gewoon fysieke media wil. En dan kiezen voor een formaat met charme is dan toch logisch?
Overigens mag SACD dan misschien wel beter zijn, het formaat is nooit aangeslagen. Er zijn vrijwel geen spelers voor te vinden en de enige reden dat ze uberhaupt dat soort schijfjes konden verkopen was omdat ze backwards compatible waren met normale CD’s. Als ze dat niet waren, waren ze meteen na introductie al gestorven door het kip-ei probleem. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een SACD speler in het wild heb gezien.
Voor wat betreft vinyl vs CD: vinyl heeft altijd een bepaalde charme gehad die CD nooit heeft gehad. Het enige voordeel wat CD ooit heeft gehad was de kraakvrije audio. Ik zie de vinyl opleving als reactie op streaming services van een groep die weer gewoon fysieke media wil. En dan kiezen voor een formaat met charme is dan toch logisch?
Overigens mag SACD dan misschien wel beter zijn, het formaat is nooit aangeslagen. Er zijn vrijwel geen spelers voor te vinden en de enige reden dat ze uberhaupt dat soort schijfjes konden verkopen was omdat ze backwards compatible waren met normale CD’s. Als ze dat niet waren, waren ze meteen na introductie al gestorven door het kip-ei probleem. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een SACD speler in het wild heb gezien.
Ik denk dat dit de kern van de zaak is, zeker voor "kleinere" artiesten. Iemand die casual top 40 muziek luistert gaat voor gemak en heeft een streaming abbo en een bluetoothspeaker.Hageneis schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:08:
Zou het niet gewoon zo zijn dat vinylliefhebbers meer uitgeven en daarom interessanter zijn voor de industrie?
Voor iemand die meer met muziek bezig is komt er vaak ook een stukje beleving bij kijken en/of wordt het verzamel aspect meer een ding. Als dat een hobby voor je is wil je er vaak ook wel wat meer aan uitgeven en daar is de markt met het hele vinyl gebeuren, limited editions, RST releases, etc vol op opgedoken. Met bijbehorende prijzen.
Al dan niet terecht vallen CD's daar nu een beetje tussen de wal en het schip. Misschien ook omdat de 30/40ers die nu platen kopen CD's nog steeds associëren met de geluidskwaliteit van het minisetje van een paar 10tjes op hun tiener/studentenkamer?
Ik kwam laatst dat ene album van buenavista social club tegen dat begin 2000 altijd, overal aan stond... Ik viel bijna van mn stoel toen ik dat op mn huidige stereo set hoorde.

[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 06-08-2020 09:26 ]
Ik stel voor crowd-funding te starten om voor Casper een nieuw keyboard te regelen, zijn enter is overduidelijk stuk.
Driving a cadillac in a fool's parade.
En ik denk dat we discussie over cd's of vinyl hier niet moeten voeren, het is een compleet ander medium.kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:29:
[...]
Ik stel voor crowd-funding te starten om voor Casper een nieuw keyboard te regelen, zijn enter is overduidelijk stuk.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Dat zeker ook... het is een eindeloze discussie, net als je bij fotografie mensen niet analoog vs digitaal moet roepen, of mac vs pc, nintendo vs sega. Leuk als discussies zonder winnaars je hobby zijn, maar er uiteindelijk verzand het in herhaling van dezelfde argumenten.Pierre schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:43:
[...]
En ik denk dat we discussie over cd's of vinyl hier niet moeten voeren, het is een compleet ander medium.
Ik heb die witte van hier:donmac schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:34:
Hier ook de ikea-ideaal-voor-platen-kast.
Goed idee die dividers.
Es op zoek gaan.
De kleintjes die ik heb
https://www.walvisproduct...dikte-0-8-mm/#description
De grote:
https://www.walvisproduct...t-dikte-1-mm/#description
En heb er zelf plakletters van de bouwmarkt op geplakt
Het minst vervormde geluid wellicht.Hageneis schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:08:
En veruit het beste geluid komt van een SACD.
Het 'beste' geluid is een kwestie van smaak.
Het is makkelijk, maar hier selecteer je een medium op fysische, numerieke prestaties (minder vervorming is beter, meer dynamiek is beter, minder ruis is beter etc etc), maar als het bijv. op luidsprekers aankomt, adviseert niemand 'kies de luidspreker met de laagste vervormingscijfers, kies de luidspreker met het hoogste vermogen of rendement (want meer dynamiek)', maar iedereen zegt altijd: "ga luisteren"
Dus dat is een beetje een discrepantie.
Sowieso is je blind staren op specs nutteloos als je bekijkt hoe vrijwel alle muziek (zeker 99,9%) gemaakt wordt. Als dat voor weergaveapparatuur geldt, geldt dat ook voor de drager.
Muziek komt tot stand dmv multitracking. Dat houdt automatisch in dat er een 'nieuwe werkelijkheid' gemaakt wordt (er zitten een geluidstechnicus en producer aan wat knoppen te draaien: eq's, balans, galm, compressors/dynamic expanders etc etc).
Wie zegt dat die nieuwe werkelijkheid het beste/mooiste is?
Het komt in ieder geval absoluut niet overeen met wat er in de opnameruimte zich heeft afgespeeld.
De CD is afgeschreven omdat de omzet achteruitloopt. Extra investeringen hebben daarom denk ik minder effect dan in een product wat nog (of weer) groeiende is. Om het weer 'in' te maken moet het eerst weg geweest zijn denk ik.
De kracht van CD is altijd geluidskwaliteit en portabiliteit geweest. Dat is het nu niet meer aan de orde omdat het op beide aspecten geëvenaard danwel voorbij gestreefd is door producten die vaak ook minder kosten.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 06-08-2020 14:52 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Hallo,
Ik wil een platenspeler kopen tweedehands voor ongeveer 50 euro. Ik snap dat ik waarschijnlijk ook de naald moet vervangen. Ik heb een versterker met Phono ingang. Verder wil ik het liefst een zo automatisch mogelijke en ik ben wel fan van direct drive maar dat hoeft niet.
Dus wat zijn modellen die goed zijn, of deals op bijvoorbeeld marktplaats. De merken ken ik wel.
Mvg,
Ties
Ik wil een platenspeler kopen tweedehands voor ongeveer 50 euro. Ik snap dat ik waarschijnlijk ook de naald moet vervangen. Ik heb een versterker met Phono ingang. Verder wil ik het liefst een zo automatisch mogelijke en ik ben wel fan van direct drive maar dat hoeft niet.
Dus wat zijn modellen die goed zijn, of deals op bijvoorbeeld marktplaats. De merken ken ik wel.
Mvg,
Ties
Dus eventueel eentje van c.a. 75 euro met een nieuwe naald is ook goed? Dan kom je namelijk op hetzelfde uit als eentje met oude naald die je nog moet vervangen. Direct drive is een handige keuze in die prijsklasse, dat scheelt je weer de snaar kopen twv een tientje en gestress om een eventueel oud, brommend motortje.Ties_lagestreep schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:14:
Hallo,
Mvg,
Ties
Welke regio wil je kijken? Dan kunnen we wat tips geven.
@Cap Ja, ik woon in de Achterhoek, gemeente oost Gelre.
@Ties_lagestreep De keuze is in jouw regio niet groot, zeker niet in de zomervakantietijd. Ik heb maar even in een straal van c.a. 50 km gekeken. Bij koop altijd navragen naar de werking van de speler of alle functies ook werken, en dit ook zelf nog ter plekke controleren. Vaak hapert bij automatische spelers die jaren stil gestaan hebben en waar niets aan gedaan is de automatische armbeweging bij start / stop vanwege uitgehard vet. Zelf te verhelpen met wat handigheid, maar dan moet de prijs van de speler er wel naar zijn. Dat gezegd hebbende hier enkele opties voor een budget tot 80 euro (vaak kan lager bieden).
De Sony PS-22 (1977) is een mooie full-auto (ook manueel) met een luxe uitrusting, maar er moet wel gecontroleerd worden of de automatische functies nog goed werken. Het automatiek is wat ingewikkelder opgezet dan de Technics varianten en wat gevoeliger voor uitgedroogd vet. De rubberen mat van dit exemplaar is vervangen door een Technics exemplaar (vergeet de slipmat), de headshell en element zijn origineel evenals de gel gevulde voetjes, ook de 45 toeren adapter is origineel. Dus dat is een goed teken. Ga wel uit van een nieuwe naald (evt element).
Verder een halfautomatische JVC QL-A2 (1978) met quartz lock van minimaal vergelijkbaar niveau als de Sony, zo te zien ook met originele uitrusting. De kap lijkt op de foto wat dof / vergeeld maar de speler lijkt in goede uiterlijke staat. Bieden staat vrij...
Dan een automatische JVC L-F66 (1980) met wederom originele uitrusting. Specificaties van hetzelfde niveau, iets lichter gebouwd maar nog steeds een model met direct drive, S-arm en SME-type headshell. Onduidelijk wat de verkoper er voor wil hebben, je kan een bod doen van enkele tientjes.
Een Akai direct drive, zo te zien een AP-D30 (1980). Semi auto model. Lijkt in originele staat, mat ligt er verkeerd om op. Verder is de info erg summier.
Een mooie Dual 505-2 (1980), zo te zien in hele nette staat. Goede speler, wel belt drive dus houd alvast rekening met een nieuwe snaar. Onduidelijk welke prijs de verkoper ervoor wil hebben.
Een JVC L-F210 (1983) met geveerd subchassis waar nog een element bij gekocht moet worden en nog eentje met wel een element en. een hogere vraagprijs.
Verder kom je in de categorie betaalbare direct drive automatische spelers uit midden jaren 80 die meestal voor enkele tientjes zijn op te halen maar een vast of plug-in type element hebben. Je moet het dan in principe doen met het bestaande element. Platenspelers voor "gemakkelijk gewoon plaatjes draaien" die in de basis prima zijn met meestal weinig problemen die ook gemakkelijk zijn op te lossen, maar dus weinig tot geen upgrade mogelijkheid voor het element.
Een Technics SL-Q210 met quartz lock. Technics T4P plug-in element waarvoor nog verschillende (aftermarket) naalden voor verkrijgbaar zijn.
Een Sony PS-LX22 met afslag probleempje (afstellen / smeren). Voor 1 of 2 tientjes kan je je er geen buil aan vallen als je zelf de afslag wilt repareren en genoegen neemt met het bestaande element (naald vervangen). Deze heeft een headshell met geintegreerd element die wel verwijderbaar is. (Een ander element erin zetten is mogelijk als je betaalbaar een SH-151 headshell weet te bemachtigen, maar die zijn dan duurder dan de hele draaitafel dus kan je beter meteen een exemplaar kopen waar ie al in zit, zoals in een PS-T22, PS-T33.
)
De Sony PS-22 (1977) is een mooie full-auto (ook manueel) met een luxe uitrusting, maar er moet wel gecontroleerd worden of de automatische functies nog goed werken. Het automatiek is wat ingewikkelder opgezet dan de Technics varianten en wat gevoeliger voor uitgedroogd vet. De rubberen mat van dit exemplaar is vervangen door een Technics exemplaar (vergeet de slipmat), de headshell en element zijn origineel evenals de gel gevulde voetjes, ook de 45 toeren adapter is origineel. Dus dat is een goed teken. Ga wel uit van een nieuwe naald (evt element).
Verder een halfautomatische JVC QL-A2 (1978) met quartz lock van minimaal vergelijkbaar niveau als de Sony, zo te zien ook met originele uitrusting. De kap lijkt op de foto wat dof / vergeeld maar de speler lijkt in goede uiterlijke staat. Bieden staat vrij...
Dan een automatische JVC L-F66 (1980) met wederom originele uitrusting. Specificaties van hetzelfde niveau, iets lichter gebouwd maar nog steeds een model met direct drive, S-arm en SME-type headshell. Onduidelijk wat de verkoper er voor wil hebben, je kan een bod doen van enkele tientjes.
Een Akai direct drive, zo te zien een AP-D30 (1980). Semi auto model. Lijkt in originele staat, mat ligt er verkeerd om op. Verder is de info erg summier.
Een mooie Dual 505-2 (1980), zo te zien in hele nette staat. Goede speler, wel belt drive dus houd alvast rekening met een nieuwe snaar. Onduidelijk welke prijs de verkoper ervoor wil hebben.
Een JVC L-F210 (1983) met geveerd subchassis waar nog een element bij gekocht moet worden en nog eentje met wel een element en. een hogere vraagprijs.
Verder kom je in de categorie betaalbare direct drive automatische spelers uit midden jaren 80 die meestal voor enkele tientjes zijn op te halen maar een vast of plug-in type element hebben. Je moet het dan in principe doen met het bestaande element. Platenspelers voor "gemakkelijk gewoon plaatjes draaien" die in de basis prima zijn met meestal weinig problemen die ook gemakkelijk zijn op te lossen, maar dus weinig tot geen upgrade mogelijkheid voor het element.
Een Technics SL-Q210 met quartz lock. Technics T4P plug-in element waarvoor nog verschillende (aftermarket) naalden voor verkrijgbaar zijn.
Een Sony PS-LX22 met afslag probleempje (afstellen / smeren). Voor 1 of 2 tientjes kan je je er geen buil aan vallen als je zelf de afslag wilt repareren en genoegen neemt met het bestaande element (naald vervangen). Deze heeft een headshell met geintegreerd element die wel verwijderbaar is. (Een ander element erin zetten is mogelijk als je betaalbaar een SH-151 headshell weet te bemachtigen, maar die zijn dan duurder dan de hele draaitafel dus kan je beter meteen een exemplaar kopen waar ie al in zit, zoals in een PS-T22, PS-T33.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 07-08-2020 09:48 ]
Ties, kijk 'ns een keertje bij Wim's Platenkelder in Doetinchem. Ik was daar laatst en zag daar een paar oudere platenspelers in de verkoop staan. Ik weet niet wat de kwaliteit van deze spelers is, maar als je toch een keertje in de buurt bent loop daar 'ns binnen.Ties_lagestreep schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:39:
@Cap Ja, ik woon in de Achterhoek, gemeente oost Gelre.
- Vintage1967
- Registratie: April 2015
- Laatst online: 13-09 15:23
Hoezo, 'Digtaal is beter'?
Topicstarter/u/666787/crop621e0c7d0dd6f_cropped.png?f=community)
Nog een nageleverd verjaardagscadeautje:

Als Metallica-fan heb ik, zoals eerder gepost, S&M2 als 4-LP op gekleurd vinyl besteld.
Het ging steeds meer knagen dat ik S&M wel op 2CD, maar niet op LP heb.
Dus deze vandaag dan maar op Discogs besteld. De RE op Blackened:

Hopelijk kan ik hier begin volgende week al van genieten.
Het zijn toch geen temperaturen om heel veel andere dingen te doen
.

Als Metallica-fan heb ik, zoals eerder gepost, S&M2 als 4-LP op gekleurd vinyl besteld.
Het ging steeds meer knagen dat ik S&M wel op 2CD, maar niet op LP heb.
Dus deze vandaag dan maar op Discogs besteld. De RE op Blackened:

Hopelijk kan ik hier begin volgende week al van genieten.
Het zijn toch geen temperaturen om heel veel andere dingen te doen
Hier ook muziek draaien tijdens het werk.
Nu is het weekend en ruilen we de laptop in voor een biertje en een boek. Muziek blijft aan.
Wat is de smeltingstemp van vinyl?
Als het goed komt morgen mijn Achromat 1200 mat binnen. Benieuwd naar het verschil.
Zijn er meer mensen die dat hebben?
Nu is het weekend en ruilen we de laptop in voor een biertje en een boek. Muziek blijft aan.
Wat is de smeltingstemp van vinyl?
Als het goed komt morgen mijn Achromat 1200 mat binnen. Benieuwd naar het verschil.
Zijn er meer mensen die dat hebben?
Hallo,
Ik heb deze platenspeler een tijdje geleden bij mijn ouders gevonden. Ik heb hem aangesloten op een Marantz PM4001 versterker. De speakers die ik gebruik zijn denk ik net zo oud als de platenspeler, hier heb ik niks over kunnen vinden. Ze zijn te zien op de afbeeldingen. Ik heb zelf bijna geen ervaring op dit gebied, maar ik heb ontdekt dat ik stiekem best geniet van platen afspelen. Mijn vraag is nu, hoe verhouden deze onderdelen zich tot elkaar? Ik heb het gevoel dat de versterker namelijk een paar 'segmenten' boven de platenspeler zit, en zeker veel beter is dan de speakers. Heeft het nut om de speakers te upgraden, of kan deze platenspeler dat niet aan?
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/bDTAe4bIBKWPJEGBf2XmiKo6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IgcVYh4oVLeIX9z7TdxC9fji.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze platenspeler een tijdje geleden bij mijn ouders gevonden. Ik heb hem aangesloten op een Marantz PM4001 versterker. De speakers die ik gebruik zijn denk ik net zo oud als de platenspeler, hier heb ik niks over kunnen vinden. Ze zijn te zien op de afbeeldingen. Ik heb zelf bijna geen ervaring op dit gebied, maar ik heb ontdekt dat ik stiekem best geniet van platen afspelen. Mijn vraag is nu, hoe verhouden deze onderdelen zich tot elkaar? Ik heb het gevoel dat de versterker namelijk een paar 'segmenten' boven de platenspeler zit, en zeker veel beter is dan de speakers. Heeft het nut om de speakers te upgraden, of kan deze platenspeler dat niet aan?
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/bDTAe4bIBKWPJEGBf2XmiKo6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IgcVYh4oVLeIX9z7TdxC9fji.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/77eC3Wv00Ma4yMnoFvkb8RdQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Je versterker wil 8 Ohm, die speakers zijn slechts 4 ohm. Das niet best.
Jouw versterker;
Type Integrated Stereo Amplifier
Number of channels 2
Output Power (8 Ohm) 45 W
Frequency Response 10 - 50000 Hz
Signal/noise ration 104 dB
Total harmonic distortion 0,01 %
Input Sensitivity (line) 170 mV
Input Impedance (line) 20 kOhm
Input Sensitivity (MM) 2,5 mV
Input Impedance (MM) 47 kOhm
Treble control ±10dB at 10kHz
Bass control ±10dB at 100Hz
Dimensions (WxHxD mm) 440 x 117 x 341 mm / 17.3 x 4.6 x 13.4 in.
Weight (kg) 6.7 kg / 14.8 lbs
Marantz PM4001 review
Jouw versterker;
Type Integrated Stereo Amplifier
Number of channels 2
Output Power (8 Ohm) 45 W
Frequency Response 10 - 50000 Hz
Signal/noise ration 104 dB
Total harmonic distortion 0,01 %
Input Sensitivity (line) 170 mV
Input Impedance (line) 20 kOhm
Input Sensitivity (MM) 2,5 mV
Input Impedance (MM) 47 kOhm
Treble control ±10dB at 10kHz
Bass control ±10dB at 100Hz
Dimensions (WxHxD mm) 440 x 117 x 341 mm / 17.3 x 4.6 x 13.4 in.
Weight (kg) 6.7 kg / 14.8 lbs
Marantz PM4001 review
Achterop staat dat als je 2 ipv 4 speakers aansluit, het bereik tussen 4 en 16 Ohm zit. Is dit dan een loze kreet?
@Klapsigaar Speaker load impedance: 4Ω (minimum), dus dat kan prima. Ik denk dat je speakers wellicht het minst kunnen zijn van je set, maar kijk alleen naar iets anders als je er niet tevreden mee bent. Dit setje kun je prima samen gebruiken. Andere (betere en/of duurdere) speakers kan altijd nog
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
De versterker doet 2x55W RMS in 4ohm volgens de handleiding, dus dat is geen probleem.
Voor de rest bestaat er natuurlijk niet zoiets als "Heeft het nut om de speakers te upgraden, of kan deze platenspeler dat niet aan?"
Elk component wat je verbeterd heeft een invloed op het totaal. Het heeft alleen vaak het meeste nut het slechtste component te verbeteren; dan sla je vaak de grootste slag met een bepaald budget.
Imo zijn er 2 dingen om nu naar te kijken: de luidsprekers: niet dat ik ze ken, maar oude luidsprekers hebben vaak problemen en zijn ook doorgaans in kwaliteit achterhaald, maar dat hangt natuurlijk ook af waarmee je ze vervangt, en de conditie van de naald op de draaitafel.
Die laatste kan versleten zijn, en is niet meer nieuw te krijgen (alleen namaak, wat meestal betekend van inferieure kwaliteit).
Als op de binnenste groeven van een plaat harde S klanken overstuurd klinken, dan weet je dat je naald (aanzienlijk) versleten is.
Voor de rest bestaat er natuurlijk niet zoiets als "Heeft het nut om de speakers te upgraden, of kan deze platenspeler dat niet aan?"
Elk component wat je verbeterd heeft een invloed op het totaal. Het heeft alleen vaak het meeste nut het slechtste component te verbeteren; dan sla je vaak de grootste slag met een bepaald budget.
Imo zijn er 2 dingen om nu naar te kijken: de luidsprekers: niet dat ik ze ken, maar oude luidsprekers hebben vaak problemen en zijn ook doorgaans in kwaliteit achterhaald, maar dat hangt natuurlijk ook af waarmee je ze vervangt, en de conditie van de naald op de draaitafel.
Die laatste kan versleten zijn, en is niet meer nieuw te krijgen (alleen namaak, wat meestal betekend van inferieure kwaliteit).
Als op de binnenste groeven van een plaat harde S klanken overstuurd klinken, dan weet je dat je naald (aanzienlijk) versleten is.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 07-08-2020 23:34 ]
Nou ik heb met wat zoek termen door dit topic gelezen maar denk dat ik de beginners vraag toch maar ga stellen en ik zie geen topic warning dus ik durf het wel aan:
Wat raden jullie een absolute beginner aan?
Om wat context te scheppen. Ik heb een receivertje staan (Marantz Sr5011) en die wil ik uitbreiden met een beginners tafel om zo weer wat meer albums te draaien i.p.v playlists op Apple Music.
Ik zoek dus eigenlijk een speler die niet te ingewikkeld is en het beste geluid bied voor mijn budget. Als starter wil ik het liefst rond de € 200,- uitgeven met een max van € 300,-
Kunnen jullie mij iets aanraden want ik zie door de spelers het bos niet meer op Google
Edit: ik kreeg via via al een Pro-Ject T1 getipt.
Wat raden jullie een absolute beginner aan?
Om wat context te scheppen. Ik heb een receivertje staan (Marantz Sr5011) en die wil ik uitbreiden met een beginners tafel om zo weer wat meer albums te draaien i.p.v playlists op Apple Music.
Ik zoek dus eigenlijk een speler die niet te ingewikkeld is en het beste geluid bied voor mijn budget. Als starter wil ik het liefst rond de € 200,- uitgeven met een max van € 300,-
Kunnen jullie mij iets aanraden want ik zie door de spelers het bos niet meer op Google
[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 08-08-2020 01:18 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Die Pro-Ject T1heeft in elk geval al een ingebouwde pre-amp, dus daar moet je niet van wakker liggen. 2dehands een 80's platenspeler kopen kan vast goedkoper, maar dan moet je natuurlijk wel weten waar je moet op letten. Bovendien moet het 80's design je liggen.
Die Pro-Ject T1 lijkt me een veilige keuze, als je later een stapje omhoog wil kan je nog steeds element en naald upgraden. Houw er rekening mee dat het een snaar aangedreven speler is en dat snaren op lange termijn slijten. maar dat is niet iets waar je je in de eerste jaren zorgen moet om maken...
Die Pro-Ject T1 lijkt me een veilige keuze, als je later een stapje omhoog wil kan je nog steeds element en naald upgraden. Houw er rekening mee dat het een snaar aangedreven speler is en dat snaren op lange termijn slijten. maar dat is niet iets waar je je in de eerste jaren zorgen moet om maken...
You don't need eyes to see, you need vision
De Pro-Ject T1 heeft niet eens een (instelbare) anti-skating toch? Ik zou er niet aan beginnen, zonde van je geld. Bij Pro-Ject begint het bij de Essential en Debut, dat waren vroeger ook de instapmodellen. Al die nog goedkopere modellen (lees: meer marge) als de Elemental, Primary, T, Juke Box kun je skippen.
Side note: dat Pro-Ject onder de instappers van destijds nog zoveel modellen hebben weten te verzinnen zeg.
Echt vervuiling van de line-up vind ik. Houd het clean en duidelijk gedifferentieerd zou ik zeggen. Nu krijg je als je bij Pro-Ject op platenspelers klikt maar liefst 12 (!) modellijnen te zien die vaak weinig van elkaar verschillen. Typische tactiek van markt overspoelen met teveel modellen. Het Thorens van tegenwoordig heeft dezelfde tactiek.
Side note: dat Pro-Ject onder de instappers van destijds nog zoveel modellen hebben weten te verzinnen zeg.

Rega vervuilt z'n lineup ook.
Ook daar een planar 1, 1+ en planar 2 met armen zonder instelbare anti-skating.
Beste (nieuwe, met garantie) instapper met ingebouwde phono preamp en antiskating op dit moment is dus een denon dp-300f, die je voor € 200-240 kan vinden.
De goedkoopste project essential met ingebouwde phono preamp (en dus met antiskating) kost veel meer (bijna €400)
Beste (nieuwe, met garantie) instapper met ingebouwde phono preamp en antiskating op dit moment is dus een denon dp-300f, die je voor € 200-240 kan vinden.
De goedkoopste project essential met ingebouwde phono preamp (en dus met antiskating) kost veel meer (bijna €400)
[ Voor 57% gewijzigd door mr_petit op 08-08-2020 12:31 ]
Ik was ook zo'n beginner en heb, mede op aanraden van de deskundigen op dit forum, gekozen voor de Denon DP-300F, nog geen seconde spijt van gehad! Ook voor een beginner gemakkelijk in te stellen, zowel manueel als volautomatisch te bedienen, en wil je een upgrade van de naald doen is dit ook makkelijk te realiseren. Mijn tip, blijf dit forum lezen, je wordt er zoveel wijzer van!Ik zoek dus eigenlijk een speler die niet te ingewikkeld is en het beste geluid bied voor mijn budget. Als starter wil ik het liefst rond de € 200,- uitgeven met een max van € 300,-
Verwijderd
Ik probeer er achter te komen welk type SME arm er nu precies op mijn platenspeler zit, zodat ik daar een eerlijke prijs voor kan bepalen voor een eventuele verkoop.
Het is een 3009 model, maar het is mij niet duidelijk of het nu een unimproved (omdat er verder niets bij staat, behalve Shure), een improved of iets anders is.
Met de GoogleFU kom ik er niet echt uit, meer ook omdat sommige termen mij weinig zeggen. Als ik het goed begrepen heb schijn je het te kunnen zien aan het contra gewicht en of de schroef er door heen gaat of juist niet, maar dan houdt het ook op..
Het beste wat ik kan 'gokken' is een unimproved SME 3009, gemaakt door SME maar gedistribueerd door Shure. Is dat correct?
Het is een 3009 model, maar het is mij niet duidelijk of het nu een unimproved (omdat er verder niets bij staat, behalve Shure), een improved of iets anders is.
Met de GoogleFU kom ik er niet echt uit, meer ook omdat sommige termen mij weinig zeggen. Als ik het goed begrepen heb schijn je het te kunnen zien aan het contra gewicht en of de schroef er door heen gaat of juist niet, maar dan houdt het ook op..
Het beste wat ik kan 'gokken' is een unimproved SME 3009, gemaakt door SME maar gedistribueerd door Shure. Is dat correct?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik snap het idee van Rega wel dat ze er vanuit gaan dat een groot deel van de mensen met de standaard 2g instelling prima wegkomen. Aan de andere kant strookt het van geen meter met hun oude filosofie.
Gelukkig heb ik een oude P2 waar het rode schuifje nog aanwezig is.
:strip_exif()/f/image/RBD3hCLEzrqeQZDwJmlqSCkm.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is dat pas vanaf de P3 en dat voelt toch beetje als uitholling van de onderkant van hun lijn. En het is niet dat een P2 nu echt een budget tafel is qua prijs.
Zojuist netjes in de wachtrij bij sounds gestaan om de nieuwe plaat van Alanis te halen. In mijn optiek de tweede meest persoonlijke plaat na jagged little pill.
:strip_exif()/f/image/nCWH098a0niGpBpHM0N09K9z.jpg?f=fotoalbum_large)
En waar ik eigenlijk voor ging, de re-release van de Judgment night soundtrack opgehaald.
Gelukkig heb ik een oude P2 waar het rode schuifje nog aanwezig is.
:strip_exif()/f/image/RBD3hCLEzrqeQZDwJmlqSCkm.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is dat pas vanaf de P3 en dat voelt toch beetje als uitholling van de onderkant van hun lijn. En het is niet dat een P2 nu echt een budget tafel is qua prijs.
Zojuist netjes in de wachtrij bij sounds gestaan om de nieuwe plaat van Alanis te halen. In mijn optiek de tweede meest persoonlijke plaat na jagged little pill.
:strip_exif()/f/image/nCWH098a0niGpBpHM0N09K9z.jpg?f=fotoalbum_large)
En waar ik eigenlijk voor ging, de re-release van de Judgment night soundtrack opgehaald.
:strip_exif()/f/image/O6KTwheL7VsJERLa3xwACEaO.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is het een improved omdat de headshell niet afneembaar is. Door deze connector te laten vervallen werd hij 'improved' omdat het armgewicht omlaag ging. En ik heb ook zo'n Era platenspeler gehad en daar zat ook de improved op.Verwijderd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:52:
Ik probeer er achter te komen welk type SME arm er nu precies op mijn platenspeler zit, zodat ik daar een eerlijke prijs voor kan bepalen voor een eventuele verkoop.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
mr_petit schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:20:
Rega vervuilt z'n lineup ook.
Cool, de 300f kwam ook al veel voorbij ja. Thanks voor de info. Ik neem die zeker ook mee (op de shortlist van nu 2macdushi schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:55:
[...]
Ik was ook zo'n beginner en heb, mede op aanraden van de deskundigen op dit forum, gekozen voor de Denon DP-300F, nog geen seconde spijt van gehad! Ook voor een beginner gemakkelijk in te stellen, zowel manueel als volautomatisch te bedienen, en wil je een upgrade van de naald doen is dit ook makkelijk te realiseren. Mijn tip, blijf dit forum lezen, je wordt er zoveel wijzer van!
SME 3009 Improved (fixed headshell, de versie met verwijderbare headshell heeft toevoeging "S2").Verwijderd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:52:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Waarom? SME logo headshell is wit uitgelijnd ipv cursieve gevulde letters. Enkelvoudig contragewicht in de vorm van een platte cilinder. Enkelvoudig naalddruk gewicht. Nylon meslagers ipv metalen.
Al met al is de Improved een veel lichtere toonarm dan de non-improved met een effectieve massa van slechts 6,5 gram (vs 9,5 gram voor de versie met verwijderbare headshell) en een bedoelde naalddruk range tot max. 1,5 gram, dus geschikt voor echte high compliance elementen . High compliance elementen kom je nog maar weinig tegen. Ook de verandering naar nylon lagers werd niet goed ontvange. Daarom is ie minder in trek dan de oudere versie.
Ik snap de visuele aantrekkingskracht voor de arm wel maar ben er zelf niet enthousiast over, ik heb zelf zowel de Improved als de Improved S2 gehad. Ik vond de arm niet geweldig klinken in vergelijk tot een simpele standaard Technics arm en ik ben geen fan van meslagers, dat gewaggel en geklak van de arm. Ook vind ik het onhandig dat je de arm van buitenaf over de armsteun heen moet halen.

Voor de duidelijkheid, het is dus een "Series II" arm net als de non-improved, maar dat zet je er bij de Improved modellen niet bij. Tot overmaat van ramp heeft de verwijderbare headshell versie weer de toevoeging "S2". Erg handig, die naamgeving.

Hier vind je bijv meer info:
https://auditur.dk/sme-series-3000-tonearms-a-guide/
http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 08-08-2020 14:22 ]
wohoo.... must not order....kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:59:
en besteld...
You don't need eyes to see, you need vision
Verwijderd
Heel erg bedankt, had ik het toch duidelijk bij het verkeerde eind. Zoals je het omschrijft klinkt de 'improved' nu niet echt als een verbetering. Als ik het goed heb zat er vroeger een ADC 32QLM element op. Ik vind het wel een aantrekkelijke arm, het gedoe met de arm steun is wel vervelend inderdaad. Mocht je nog een richtprijs hebben voor wat zo'n arm waard zou kunnen zijn, houd ik me aanbevolen.Cap schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:18:
[...]
SME 3009 Improved (fixed headshell, de versie met verwijderbare headshell heeft toevoeging "S2").
Waarom? SME logo headshell is wit uitgelijnd ipv cursieve gevulde letters. Enkelvoudig contragewicht in de vorm van een platte cilinder. Enkelvoudig naalddruk gewicht. Nylon meslagers ipv metalen.
Al met al is de Improved een veel lichtere toonarm dan de non-improved met een effectieve massa van slechts 6,5 gram (vs 9,5 gram voor de versie met verwijderbare headshell) en een bedoelde naalddruk range tot max. 1,5 gram, dus geschikt voor echte high compliance elementen . High compliance elementen kom je nog maar weinig tegen. Ook de verandering naar nylon lagers werd niet goed ontvange. Daarom is ie minder in trek dan de oudere versie.
Als ie helemaal compleet is: op marktplaats mag je denk ik blij zijn met c.a. 300 euro, op ebay kan je er wel 100 euro meer voor krijgen. Maar het blijft "wat de gek ervoor geeft". Aanbieden en afwachten dus. Als indruk: in 2015 heb ik voor hetzelfde model in goede en complete staat met wat moeite en geduld 240 euro gevangen. Maar nu zijn er figuren op ebay (as always) die het blijkbaar bij een handelaar kopen voor 445 euro. En dan een exemplaar zonder doosje he, gewoon tentoongesteld in het bekende glas. Mij niet gezien, dat is ie echt niet waard.
Doe mij voor dat geld maar een mooie modernere Jelco zonder die rammelende meslagers, klinkt beter en handling is beter.

[ Voor 58% gewijzigd door Cap op 09-08-2020 10:36 ]
Waarom dan wel instelbare naalddruk op die armen maken en een element monteren met 1/2" aansluiting?kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:59:
Ik snap het idee van Rega wel dat ze er vanuit gaan dat een groot deel van de mensen met de standaard 2g instelling prima wegkomen.
Niet instelbare antiskating is alleen maar logisch als je ook niet van element en naalddruk kan veranderen.
Monteer je een ander element of naald, of ga je naar een andere naalddruk, dan moet je ook opnieuw je antiskating afregelen als je het goed wilt doen
En bij rega hebben ze dus 2 armen waarbij de instelbare antiskating vervallen is: hun instap rb100 arm, maar ook de rb220.
Ik snap hun beleid niet, het druist in tegen alle bewezen techniek die is uitgevogeld de afgelopen (minimaal) 60 jaar.
Alles wat ze over die pre-set bias zeggen zijn, als je ze goed leest, behoorlijke loze termen die in z'n algemeenheid voor alle armen gelden en niet specifiek een reden geven om geen instelbare antiskating te hebben.
Dus eigenlijk is het bedoeld voor mensen die willen zien dat daar wat woorden staan, maar ze niet lezen.
Beide merken (maar vooral rega, wat niet echt een heel goedkoop merk is) zijn door dit soort fratsen behoorlijk in mijn aanzien gedaald.
Als ze de lijn doortrekken, dan zijn dit de crosley bouwers van de toekomst.
Das wel heeeel streng zeg.mr_petit schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 03:12:
[...]
Als ze de lijn doortrekken, dan zijn dit de crosley bouwers van de toekomst.
Volgens mij maakt Rega naast een aantal 'mindere' platenspelers ook nog een hele hoop mooi spul wat over het algemeen prima aangeschreven staat. Niet alleen platenspelers maar ook (voor) versterkers en cd spelers.
Das in mijn optiek nog wel ff iets anders dan dat je productlijn voor 99% uit plastic fantastic platenspelers bestaat.
Het instap segment is gewoon groot (geweest?) de laatste jaren, dan kun je een bedrijf als Rega dat al sinds jaar en dag platenspelers bouwt imo niet kwalijk nemen dat ze daar een graantje van mee proberen te pikken.
Met of zonder antiskating komt er qua geluid volgens mij weinig in de buurt in die prijsklasse.
[ Voor 22% gewijzigd door Charly op 09-08-2020 12:45 ]
Dat 'instapsegment' was er ook al in de jaren 70 en 80 met prullen met goedkope armen zonder antiskating, 3 in 1 setjes etc etc. Dat is van alle tijden. Daar waren heel veel generieke merken actief, maar geen audiofiele merken. Daar ligt namelijk de scheidslijn. Een doorsnee merk (sony, technincs, philips, grundig, pioneer noem maar op) maakt spullen in alle klasses, van goedkope rotzooi tot (soms) topproducten, maar je hebt ook de zg. audiofiele merken die alleen maar producten in een hoger segment leveren.Charly schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:39:
[...]
Het instap segment is gewoon groot (geweest?) de laatste jaren, dan kun je een bedrijf als Rega dat al sinds jaar en dag platenspelers bouwt imo niet kwalijk nemen dat ze daar een graantje van mee proberen te pikken.
Met of zonder antiskating komt er qua geluid volgens mij weinig in de buurt in die prijsklasse.
En Rega was daar 1 van. Die heeft 35 jaar lang z'n neus opgehaald voor inferieure producten en alleen maar spul geleverd in het hogere segment. Ze lieten in het begin zelfs de armen bij Arcos maken, ook niet de minste.
Maar dat is nu dus veranderd, ze zijn van een audiofiel merk gedegradeerd naar een doorsnee merk, waarbij dus ook producten aangeboden worden die serieus achterlopen op de stand der techniek vanwege prijsoverwegingen.
Je kan het rega als merk dus niet kwalijk nemen, maar je kan het een audiofiel merk wèl kwalijk nemen.
Dag goede naam die je 35 jaar lang geprobeerd hebt op te bouwen

Voor luttele centen.
Kan je het voorstellen dat Clearaudio en Transrotor hetzelfde gaan doen?
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 09-08-2020 16:37 ]
Op dit moment zie ik het nog niet gebeuren, maar wanneer er een moment komt om ook het lagere segment te bedienen, dan zie ik ClearAudio wel een stap maken. Een budget model in de Concept series vind ik niet eens zo'n vreemd idee. Transrotor daarentegen nee, die echter niet en ook niet in de toekomst. Maar je weet maar nooit hoe bedrijven andere strategieën gaan hanteren wanneer ze hun kans zien.mr_petit schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:33:
[...]
Dat 'instapsegment' was er ook al in de jaren 70 en 80 met prullen met goedkope armen zonder antiskating, 3 in 1 setjes etc etc. Dat is van alle tijden. Daar waren heel veel generieke merken actief, maar geen audiofiele merken. Daar ligt namelijk de scheidslijn. Een doorsnee merk (sony, technincs, philips, grundig, pioneer noem maar op) maakt spullen in alle klasses, van goedkope rotzooi tot (soms) topproducten, maar je hebt ook de zg. audiofiele merken die alleen maar producten in een hoger segment leveren.
En Rega was daar 1 van. Die heeft 35 jaar lang z'n neus opgehaald voor inferieure producten en alleen maar spul geleverd in het hogere segment. Ze lieten in het begin zelfs de armen bij Arcos maken, ook niet de minste.
Maar dat is nu dus veranderd, ze zijn van een audiofiel merk gedegradeerd naar een doorsnee merk, waarbij dus ook producten aangeboden worden die serieus achterlopen op de stand der techniek vanwege prijsoverwegingen.
Je kan het rega als merk dus niet kwalijk nemen, maar je kan het een audiofiel merk wèl kwalijk nemen.
Dag goede naam die je 35 jaar lang geprobeerd hebt op te bouwen![]()
Voor luttele centen.
Kan je het voorstellen dat Clearaudio en Transrotor hetzelfde gaan doen?
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Het verschil met een fabrikant als Clearaudio is dat Rega en Pro-ject al echte bare-bones (budget) modellen hadden. De filosofie was: ontwerp een speler die afziet van enige luxe of complexiteit maar wél de minimale voorzieningen heeft om een plaat af te spelen zoals bedoeld. Door die heldere keuze kon (kan) je een betaalbare maar deugdelijke speler in de markt zetten die een breed (audiofiel) publiek aanspreekt en zich onderscheidt van de 13 in een dozijn chinese budgetklonen.
Om dan jaren later nog een modelletje of wat ónder deze bare-bones speler erbij te verzinnen waarbij echt concessies worden gedaan aan dat basisprincipe makes no sense to me, behalve dan vanuit de fabrikant zelf gezien zodat je de prijzen van je oorspronkelijke instapper gemakkelijker stapsgewijs kan verhogen om de marges gezond te houden...
Om dan jaren later nog een modelletje of wat ónder deze bare-bones speler erbij te verzinnen waarbij echt concessies worden gedaan aan dat basisprincipe makes no sense to me, behalve dan vanuit de fabrikant zelf gezien zodat je de prijzen van je oorspronkelijke instapper gemakkelijker stapsgewijs kan verhogen om de marges gezond te houden...

Je ziet het in andere branches ook wel, fabrikanten die heel veel verschillende varianten van een product gaan aanbieden, puur bedoelt om de concurrenten de pas af te snijden en de markt dicht te zetten, kan best ook de strategie van Project en Rega zijn.Om dan jaren later nog een modelletje of wat ónder deze bare-bones speler erbij te verzinnen waarbij echt concessies worden gedaan aan dat basisprincipe makes no sense to me, behalve dan vanuit de fabrikant zelf gezien zodat je de prijzen van je oorspronkelijke instapper gemakkelijker stapsgewijs kan verhogen om de marges gezond te houden...
* Bestla was even in een very bad mood.
Move on, nothing to see here.
Move on, nothing to see here.
[ Voor 82% gewijzigd door Bestla op 10-08-2020 11:30 ]
Over gelakte MDF planken die zich een draaitafel noemen gesproken, ik heb mijn shortlist iets aangepast en jullie hulp nog eens nodig.
Hier thuis komt hij in de woonkamer en daardoor heeft mijn vrouw ook wat wensen op tafel gelegd. De Denon DP-300F is daarmee afgevallen, want die vond ze "oubollig" enz. Kan ik wat van vinden maar in onze inrichting snap ik het wel.
Daarom is de keuze als eerste draaitafel nu gevallen op de Argon audio TT-2 OPTICAL of een Denon dp-400.
Ik kreeg hier eerder al een dp-300 getipt dus daarom heeft de dp-400 een streepje voor, Iemand die daar nog iets aan kan/wil toevoegen? Is dit een goeie keuze als eerste tafel?
Hier thuis komt hij in de woonkamer en daardoor heeft mijn vrouw ook wat wensen op tafel gelegd. De Denon DP-300F is daarmee afgevallen, want die vond ze "oubollig" enz. Kan ik wat van vinden maar in onze inrichting snap ik het wel.
Daarom is de keuze als eerste draaitafel nu gevallen op de Argon audio TT-2 OPTICAL of een Denon dp-400.
Ik kreeg hier eerder al een dp-300 getipt dus daarom heeft de dp-400 een streepje voor, Iemand die daar nog iets aan kan/wil toevoegen? Is dit een goeie keuze als eerste tafel?
@Donstil Het zijn twee verschillende benaderingen: bare-bones vs een meer complete, comfortabele uitrusting.
De Argon TT-2 is een rebranded Pro-ject Essential met een glazen plateau ipv MDF. De DP-400 is een wat zwaardere, luxer uitgevoerde speler met een snelheidschakelaar voor 33/45 (én zelfs 78 toeren!) ipv handmatig een snaar omleggen tussen 33 en 45 toeren
, van belang als je naast 33 toeren platen ook andere platen/maxi's/singles draait. Bovendien heeft de speler een (uitschakelbare) auto-lift / stop aan het einde van de plaat, wat heel handig is. Ook heeft ie een S-arm met afneembare universele (SME) headshell, waardoor een nieuw element monteren of wisselen van headshell/element gemakkelijker is. Wel heeft ie ipv de klassieke scharnierende kap zo'n afneembaar stuk plastic dat over de spindle en arm heen gaat, je moet er van houden (en de afgenomen kap ook ergens kunnen laten tijdens het spelen
).
De Argon TT-2 is een rebranded Pro-ject Essential met een glazen plateau ipv MDF. De DP-400 is een wat zwaardere, luxer uitgevoerde speler met een snelheidschakelaar voor 33/45 (én zelfs 78 toeren!) ipv handmatig een snaar omleggen tussen 33 en 45 toeren

Nou ik moet zeggen dat de TT-2 mij op het gebied van design het meeste aanstaat, die past zo in onze strakke woonkamer.Cap schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:39:
@Donstil Het zijn twee verschillende benaderingen: bare-bones vs een meer complete, comfortabele uitrusting.
De Argon TT-2 is een rebranded Pro-ject Essential met een glazen plateau ipv MDF. De DP-400 is een wat zwaardere, luxer uitgevoerde speler met een snelheidschakelaar voor 33/45 (én zelfs 78 toeren!) ipv handmatig een snaar omleggen tussen 33 en 45 toeren, van belang als je naast 33 toeren platen ook andere platen/maxi's/singles draait. Bovendien heeft de speler een (uitschakelbare) auto-lift / stop aan het einde van de plaat, wat heel handig is. Ook heeft ie een S-arm met afneembare universele (SME) headshell, waardoor een nieuw element monteren of wisselen van headshell/element gemakkelijker is. Wel heeft ie ipv de klassieke scharnierende kap zo'n afneembaar stuk plastic dat over de spindle en arm heen gaat, je moet er van houden (en de afgenomen kap ook ergens kunnen laten tijdens het spelen
).
De Marantz Denon lijkt mij alleen persoonlijk voor mij de betere optie door de functies die jij ook al opnoemt.
Er zit overigens een houder bij waar je de kap in kunt zetten als je iets aan het afspelen bent. Minder praktisch maar het is wat.
Lastige keuze dus wel.
@Donstil Marantz? Denon toch? De Denon is m.i. de completere, betere speler. Ik vind hem eigenlijk ook mooier dan de TT-2 met de afgeronde hoeken, toch wat minder MDF-plankerig, en de luxere voeten, S-arm... Maar dat is een kwestie van smaak. Alleen die stofkap... maar goed, die kan je ook helemaal weglaten. Volgens mij past de Denon ook prima in een strakke woonkamer, ik zou niet weten waarom niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 09-08-2020 21:54 ]
Pardon. Bedoel Denon idd.Cap schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:53:
@Donstil Marantz? Denon toch? De Denon is m.i. de completere, betere speler. Ik vind hem eigenlijk ook mooier dan de TT-2 met de afgeronde hoeken, toch wat minder MDF-plankerig, en de luxere voeten, S-arm... Maar dat is een kwestie van smaak. Alleen die stofkap... maar goed, die kan je ook helemaal weglaten. Volgens mij past de Denon ook prima in een strakke woonkamer, ik zou niet weten waarom niet.
Ja denk dat deze Denon wel kan hoor. Had eerst een stapje minder op het oog, die werd hier afgeknald.
Ik heb vinyl in deze kast staan, er passen ook aardig wat in de schuifdeur. En kan regelmatig de platen die ik vaker draai of die ik mooi vindt uitstallen
https://media.vloerkleden...chuifdeur-kast-133691.jpg
https://media.vloerkleden...chuifdeur-kast-133691.jpg
searisk
Ik heb een Technics SL-D3 en die heeft een Ortofon vms 20e mkii element. Helaas heeft mijn dochter, in een onoplettend moment, dusdanig hard op het element gedrukt dat de naald nu los zit en ik alleen nog maar ruis te horen krijg.
Dat element wil ik dus vervangen, en ik nu heb ik een aantal opties denk ik;
- vervangende ortofon naald
- of natuurlijk de AT-95
Is de AT-95 nog steeds de beste bang voor je bucks?
- of natuurlijk de AT-95
De AT95e heeft zeker veel bang for bucks, maar ik zou eerder de opvolger kopen... Dat is de AT-VM95E... Daarvan kom je nog wat makkelijker aan vervangingsnaalden in de toekomst...sjorsjes schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:34:
Ik heb een Technics SL-D3 en die heeft een Ortofon vms 20e mkii element. Helaas heeft mijn dochter, in een onoplettend moment, dusdanig hard op het element gedrukt dat de naald nu los zit en ik alleen nog maar ruis te horen krijg.
- of natuurlijk de AT-95
Oh trouwens helemaal vergeten te melden
Ik ben sinds vorige week de eigenaar van een Pro-Ject Carbon debut Esprit DC SB
Ik ben sinds vorige week de eigenaar van een Pro-Ject Carbon debut Esprit DC SB
- Vintage1967
Gisteren werd de 3LP S&M van Metallica bezorgd door Pieter Post.
Keurig verpakt, snel verzonden en zoals beschreven Mint & Sealed.
's Avonds de LP's uitgepakt en wat blijkt: de inhoud bestaat uit 1x LP1 en 2x LP2. LP3 ontbreekt dus
.
De verkoper heeft keurig gereageerd op mijn berichtje, geen probleem daar
. Nu mijn kansen weer afwachten om een M&S exemplaar te bemachtigen voor een redelijke prijs. Geduld is een schone zaak, zal ik maar zeggen. Eerst maar dit album van mijn verzameling maar terug plaatsen naar mijn verlanglijstje op Discogs. Want dat dit album er vroeg of laat gaat komen, dat is wel duidelijk
.
Keurig verpakt, snel verzonden en zoals beschreven Mint & Sealed.
's Avonds de LP's uitgepakt en wat blijkt: de inhoud bestaat uit 1x LP1 en 2x LP2. LP3 ontbreekt dus
De verkoper heeft keurig gereageerd op mijn berichtje, geen probleem daar
@Vintage1967
Even gegluurd, en ik ben blij verrast dat jij die LP ook hebt. Ik heb het over Todd Rungren's Utopia.
Ik heb ook Initiation, dat meer een solo project is.
Even gegluurd, en ik ben blij verrast dat jij die LP ook hebt. Ik heb het over Todd Rungren's Utopia.
[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 12-08-2020 15:48 ]
- Vintage1967
Tja, ik ben de afgelopen 5 jaar veel meer soorten muziek gaan luisteren en waarderen. Dat blijkt ook wel in meer of mindere mate uit de verzameling LP's (CD's zijn op een enkele uitzondering na allemaal Metal-georiënteerd). Utopia is de enige LP van ome Todd die ik heb. Misschien moet ik die de komende dagen ook maar eens gaan beluisteren. Dat is al weer een hele poos geleden.Bestla schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:48:
@Vintage1967
Maar voor vanavond staat er een Metal-klassieker (voor de insiders dan toch
De 3LP S&M van Metallica is retour naar de verkoper. Allemaal heel netjes en snel afgehandeld. Ik zou zonder twijfel weer bij hem kopen. Echt top.
Bijna elke ochtend als ik voor het ontbijten bij mijn platenspeler sta om de dag te beginnen. Laat ik eens Miles Davis aanzetten, hhhmmm London Grammar of toch dat album van Stan Getz en dan weer terug. Het is een dagelijkse battle maar altijd is er wel een winnaar XDVintage1967 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:39:
[...]
..
En daarna misschien toch Utopia weer eens opduiken ......... of toch de heer Bonamassa .................. of toch ............. Hebben jullie dat ook wel eens, dat gevoel dat je nog een heel lijstje Met LP's hebt die je had willen luisteren?
Shake to shuffle in de Discogs app (of in de browser) to the rescue!Toshirou schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:48:
[...]
Bijna elke ochtend als ik voor het ontbijten bij mijn platenspeler sta om de dag te beginnen. Laat ik eens Miles Davis aanzetten, hhhmmm London Grammar of toch dat album van Stan Getz en dan weer terug. Het is een dagelijkse battle maar altijd is er wel een winnaar XD
- Vintage1967
En dan lijkt het er elke keer weer op dat ik alleen maar LP's krijg voorgeschoteld waar ik op dat moment geen trek ik hebJasphur schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:32:
[...]
Shake to shuffle in de Discogs app (of in de browser) to the rescue!

Soms zie ik op MP een titel voorbij komen waarvan ik dan denk "Hé, die ga ik vanavond eens luisteren". Voor het zover is ben ik dat dan blijkbaar al vergeten of pak ik toch liever een van de LP's die in de woonkamer op de pak staan.
Nu op de draaiert: Whitesnake - Live ....... In The Heart Of The City
Shake to shuffle or not shake to shuffle that's the qe..... ok het is warm :-)
Maar nu op de draaier de perfecte 45rpm versie van dit Japan Album
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Jy3RdJKZdmOjsXZiC3kReKO.jpg?f=user_large)
Nou mensen zoals altijd .... Blijf gezond .... en hopelijk wordt het wat koeler want mij platen gaan er slap van hangen.....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Jy3RdJKZdmOjsXZiC3kReKO.jpg?f=user_large)
Nou mensen zoals altijd .... Blijf gezond .... en hopelijk wordt het wat koeler want mij platen gaan er slap van hangen.....
MuziekLiefhebbert
Het is een gerebrande AT-93, het conische broertje van de AT-95. Maar AT-95 naalden passen uiteraard wel (het is een upgrade), want de body is gelijk.nineball schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:37:
Element is een Akai gerebrande AT95 dus naalden ook goed te krijgen.
Goede vondstnineball schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:37:
20 euro bij de kringloop. Een Akai ap-q310. Direct Drive met quartz lock uit 1984. Na een uurtje poetsen en boenen weer heel toonbaar. Element is een Akai gerebrande AT95 dus naalden ook goed te krijgen. Wel een simpel armpje maar wel met anti-skating en standaard element bevestiging.
[Afbeelding]
Akai heeft best enkele leuke simpele platen spelers in hun collectie gehad... Dit is er een van... Ik heb zelf voor langere tijd een Akai AP-D210C gehad (waarbij er ook nog een Akai AP-D210 zonder C was. Varianten met C hadden fabriek af een element gemonteerd zitten)...nineball schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:37:
20 euro bij de kringloop. Een Akai ap-q310. Direct Drive met quartz lock uit 1984. Na een uurtje poetsen en boenen weer heel toonbaar. Element is een Akai gerebrande AT95 dus naalden ook goed te krijgen. Wel een simpel armpje maar wel met anti-skating en standaard element bevestiging.
[Afbeelding]
Leuke speler voor het geld, zelf destijds 30 euro voor de AP-D210C betaalt en jarenlang veel lol aan gehad... Nu heb ik er een Thorens TD-280 Exclusiv inruil voor de AP-D210C ingebruik, maar toch mis ik wel het direct drive mechaniek af en toe (geen snaar gehannes zoals de TD-280 exclusiv wel heeft, een Thorens kwaal met in de hoofdrol een motor pully waar de snaar snel vanaf rolt)...
Nou zeg dat, met dit weer heb ik zelfs geen zin om op de bank te gaan zitten en een LP op te zetten. Gelukkig is er Spotify en tuinstoelenoldsmelly schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:18:
Shake to shuffle or not shake to shuffle that's the qe..... ok het is warm :-)
[Afbeelding]
De ap206/207/306/307 vind ik ook nog steeds prachtige spelers. Deze 206 laatst verkocht i.v.m. uitdunnen.
:strip_exif()/f/image/r6k6W38CSrPN8je5EI6OB6F1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r6k6W38CSrPN8je5EI6OB6F1.jpg?f=fotoalbum_large)
rcor schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:58:
[...]
Akai heeft best enkele leuke simpele platen spelers in hun collectie gehad... Dit is er een van... Ik heb zelf voor langere tijd een Akai AP-D210C gehad (waarbij er ook nog een Akai AP-D210 zonder C was. Varianten met C hadden fabriek af een element gemonteerd zitten)...
Leuke speler voor het geld, zelf destijds 30 euro voor de AP-D210C betaalt en jarenlang veel lol aan gehad... Nu heb ik er een Thorens TD-280 Exclusiv inruil voor de AP-D210C ingebruik, maar toch mis ik wel het direct drive mechaniek af en toe (geen snaar gehannes zoals de TD-280 exclusiv wel heeft, een Thorens kwaal met in de hoofdrol een motor pully waar de snaar snel vanaf rolt)...
Voor de Jazz liefhebbers brengt Acoustic Sounds in samenwerking UMC (Universal Music) elke maand vanaf Augustus twee Jazz albums uit. Elke van deze releases is opnieuw van de originele master tapes gemixt. Deze hoogwaardige nieuwe uitgaven komen voort uit labels als o.a. Decca, EmArcy, Philips en Verve.
Het release is als volgt voor dit jaar:
July 31/Verve Records
• Stan Getz/João Gilberto—Getz/Gilberto (1964)
• Louis Armstrong and Oscar Peterson—Louis Armstrong Meets Oscar Peterson (1958)
August 28th/Impulse! Records
• John Coltrane—Ballads (1963)
• John Coltrane—A Love Supreme (1964)
September 25th/Philips Records
• Nina Simone—I Put A Spell On You (1965)
• Nina Simone—Pastel Blues (1965)
October 30th/EmArcy Records
• Sarah Vaughan—Sarah Vaughan (with Clifford Brown) (1954)
• Clifford Brown and Max Roach—A Study in Brown (1959)
November 27/Decca Records
• Peggy Lee—Black Coffee (1956)
• George Russell—New York, N.Y. (1959)
Op het moment kunnen de er al pre-orders worden gedaan bij de gebruikelijke platenzaken.
Ik heb op het moment al de meeste preordered. Met name de albums van John Coltrane en Sarah Vaughan kijk ik echt naar uit.
Nog meer vinyl en Jazz luisteraars die hier naar uit kijken? 😀
Het release is als volgt voor dit jaar:
July 31/Verve Records
• Stan Getz/João Gilberto—Getz/Gilberto (1964)
• Louis Armstrong and Oscar Peterson—Louis Armstrong Meets Oscar Peterson (1958)
August 28th/Impulse! Records
• John Coltrane—Ballads (1963)
• John Coltrane—A Love Supreme (1964)
September 25th/Philips Records
• Nina Simone—I Put A Spell On You (1965)
• Nina Simone—Pastel Blues (1965)
October 30th/EmArcy Records
• Sarah Vaughan—Sarah Vaughan (with Clifford Brown) (1954)
• Clifford Brown and Max Roach—A Study in Brown (1959)
Op het moment kunnen de er al pre-orders worden gedaan bij de gebruikelijke platenzaken.
Ik heb op het moment al de meeste preordered. Met name de albums van John Coltrane en Sarah Vaughan kijk ik echt naar uit.
Nog meer vinyl en Jazz luisteraars die hier naar uit kijken? 😀
[ Voor 3% gewijzigd door Toshirou op 15-08-2020 13:05 ]
Uit interesse peggy lee even opgezocht.Toshirou schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:01:
Wat een productieve vrouw was dat, elk jaar minimaal 1 album.
Waarom hebben ze uit dat repertoire juist deze gekozen?
Het was ook in die tijd normaal als een artiest 4 albums in een jaar uit bracht. Kijk maar bijvoorbeeld naar ook Miles Davis of Cannonball Adderly om maar even twee te noemen.Raymond schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:16:
[...]
Uit interesse peggy lee even opgezocht.
Wat een productieve vrouw was dat, elk jaar minimaal 1 album.
Waarom hebben ze uit dat repertoire juist deze gekozen?
Groot verschil was ook dat de meeste van die artiesten hun muziek niet zelf schreven (of iig het merendeel niet zelf)
Er zijn nu natuurlijk ook nog steeds artiesten die dat niet doen, maar die zijn wel in de minderheid denk ik en werken vaak dan wel met dezelfde liedjesschrijvers.
Er zijn nu natuurlijk ook nog steeds artiesten die dat niet doen, maar die zijn wel in de minderheid denk ik en werken vaak dan wel met dezelfde liedjesschrijvers.
Dat is zeker waar. Maar over het algemeen verschilt dit ook per artiest en genre. Wat je zegt, velen schrijven hun teksten of/en composities zelf. Dan is het minder snel om een album uit te brengen. Vandaag de dag is touren het gene wat het meeste in het laatje brengt. Was dat in de jaren 50/60 ook al zo?
Zeker in deze tijd zal er veel geproduceerd worden, nu touren er even niet direct in zit. Ik verwacht volgend jaar veel nieuwe album releases te zien.
Zeker in deze tijd zal er veel geproduceerd worden, nu touren er even niet direct in zit. Ik verwacht volgend jaar veel nieuwe album releases te zien.
Ik denk gedeeltelijk wel. Er was vroegah een hele riedel artiesten die met grote regelmaat in las vegas optrad.Toshirou schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:51:
Was dat in de jaren 50/60 ook al zo?
Maar ik heb vaak het idee dat het (gedeeltelijk) vooral een amerikaanse manier van publiceren was.
Dus aparte muziekschrijvers, composers en arrangeurs en een artiest die het niet meer dan inzong.
Ook tot in de soultijd zie je dat heel veel succesvolle nummers niet geschreven zijn door de artiest die bekend mee werd maar door een persoon of vaak duo wat sec nummers schrijft.
Gebeurt in europa / hier natuurlijk ook (denk guy Chambers die vrijwel alles voor robbie williams schreef (of deels schreef), of John Eubank die heel veel voor Marco Borsato deed etc. maar die schrijvers werken dan heel lang met zo'n artiest samen, en het is bijv. niet dat ze generieke nummers schrijven die naar de hoogste bieder gaat, of dat een label bepaald naar wie het gaat.
Zo werkten stock aitken en waterman wel in de jaren 80, maar die hadden dan die schare artiesten zelf weer onder hun hoede. Die schreven een huppelliedje en bedachten dan zelf...mwah dit past wel bij rick asltley, of kylie minogue of bla bla. (zo stel ik me dat iig voor althans. Ik was er natuurlijk niet bij

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 15-08-2020 20:07 ]
Zo gaat het vandaag de dag wel, er zijn genoeg nummers die worden geschreven met een bepaalde artiest in gedachten. Ik denk dat het toen ook niet anders zou zijn. Ik weet dat op het album van Cannonball Adderly zijn Somethin' Else niets door hem zelf is geschreven maar hij functioneerde als bandleider.
Elk nummer is door een ander bandlid geschreven. De titeltrack Somethin' Else komt van Miles Davis zijn hand af. Om even een voorbeeld te noemen. Terwijl op veel albums van vandaag zie ik meer een centraal persoon terugkomen die de nummers in de basis bedenkt en uiteindelijk produceert. En ook genoemd wordt als producer of schrijver.
Maar ik vraag mij uiteindelijk af wat is de originele master tape als gaat om oude Jazz albums, gezien deze tapes toch vaak aardig gedateerd zijn. Gaat het hier echt om de "Golden" copy of hier een kopie van? Ik las dat Acoustic Sounds de originele tapes uit de jaren 60 in handen heeft. Maar vaak is het onduidelijk of het wel echt zo is bij alle albums. Zeker gezien de brand van de opslag in van een aantal jaar geleden. Vandaar mijn argwaan dat ik soms heb bij het lezen van die term omdat er toen veel verloren is gegaan
Ik weet dat er vaak naast een master tape ook backup kopieën tegelijkertijd met de opnamen worden gemaakt. Maar worden deze ook nog echt gebruikt of spreken ze al bij een digitale high res kopie van een pressing vanaf de originele master tapes?
Zeker gezien MOV bij een digitale kopie al spreekt over gemasterd van master tape.
Elk nummer is door een ander bandlid geschreven. De titeltrack Somethin' Else komt van Miles Davis zijn hand af. Om even een voorbeeld te noemen. Terwijl op veel albums van vandaag zie ik meer een centraal persoon terugkomen die de nummers in de basis bedenkt en uiteindelijk produceert. En ook genoemd wordt als producer of schrijver.
Maar ik vraag mij uiteindelijk af wat is de originele master tape als gaat om oude Jazz albums, gezien deze tapes toch vaak aardig gedateerd zijn. Gaat het hier echt om de "Golden" copy of hier een kopie van? Ik las dat Acoustic Sounds de originele tapes uit de jaren 60 in handen heeft. Maar vaak is het onduidelijk of het wel echt zo is bij alle albums. Zeker gezien de brand van de opslag in van een aantal jaar geleden. Vandaar mijn argwaan dat ik soms heb bij het lezen van die term omdat er toen veel verloren is gegaan
Ik weet dat er vaak naast een master tape ook backup kopieën tegelijkertijd met de opnamen worden gemaakt. Maar worden deze ook nog echt gebruikt of spreken ze al bij een digitale high res kopie van een pressing vanaf de originele master tapes?
Zeker gezien MOV bij een digitale kopie al spreekt over gemasterd van master tape.
[ Voor 41% gewijzigd door Toshirou op 15-08-2020 22:43 ]
De laatste tijd kon ik niet echt meer genieten van mijn LP's. De bronkeuzeknop van mijn Heed Obelisk Si versterker werd steed slechter, waardoor ik last had van uitval van kanalen en ruis 
Dus 2 weken geleden maar even bij de dokters van Triple M Audio Shop in Rhenen gebracht. Na onderzoek moest de bronkeuzeknop worden vervangen en stonden diverse elco's bol. De bronkeuzeknop is vervolgens vervangen en er is een complete recap uitgevoerd, waarbij best wat onderdelen zijn losgesoldeerd:

Thuis weer aangesloten op de aparte Heed Obelisk X2 voeding. Hierdoor wordt de voeding in de geïntegreerde versterker alleen gebruikt voor de voorversterker en worden de eindversterkers apart gevoed door de externe voeding. Het vermogen wordt hiermee verdubbeld, wat mijn speakers weer erg leuk vinden

Dus nu weer lekker luisteren naar LP's. Dat heb ik wel gemist
Dus 2 weken geleden maar even bij de dokters van Triple M Audio Shop in Rhenen gebracht. Na onderzoek moest de bronkeuzeknop worden vervangen en stonden diverse elco's bol. De bronkeuzeknop is vervolgens vervangen en er is een complete recap uitgevoerd, waarbij best wat onderdelen zijn losgesoldeerd:

Thuis weer aangesloten op de aparte Heed Obelisk X2 voeding. Hierdoor wordt de voeding in de geïntegreerde versterker alleen gebruikt voor de voorversterker en worden de eindversterkers apart gevoed door de externe voeding. Het vermogen wordt hiermee verdubbeld, wat mijn speakers weer erg leuk vinden

Dus nu weer lekker luisteren naar LP's. Dat heb ik wel gemist

Wat voor draaitafel is dat eigenlijk?
Clearaudio ovation of zoiets?
Mooi ding.
Mooi ding.
Dank je! Het is een Takumi TT level 2 Rik Stoet met een Ortofon 2M Bronze element.mr_petit schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:33:
Wat voor draaitafel is dat eigenlijk?
Mooi ding.

Het nieuwe model (2.1) is nog mooier:

Deze heeft een compleet nieuw door Rik Stoet ontworpen arm. Verstelbare voetjes, mooiere stofkap.
Die van mij heeft nog een gemodificeerde Pro-ject Carbon arm (andere armbekabeling en extra demping tegen ongewenste trillingen). Speelt erg mooi!
[ Voor 52% gewijzigd door pporrio op 17-08-2020 15:55 . Reden: Extra informatie toegevoegd ]
Die nieuwe is idd mooi zeg. Ook ff de prijs opgezocht, maar voor €1000 euro incl ortofon red is dat eigenlijk best wel een koopje als ze daarvoor een unieke arm ontwikkeld hebben. Erg interessant dat laatste in zulke kleine oplages.
Ik bedoel, qua prijs, een project 6 PerspeX SB die op het oog een beetje vergelijkbaar is, begint bij 1600 euro.
Ik bedoel, qua prijs, een project 6 PerspeX SB die op het oog een beetje vergelijkbaar is, begint bij 1600 euro.
Zeker, toen de eerste versie uitkwam had hij de primeur op de X-fi audiobeurs in Veldhoven.
Hij werd door Rik Stoet gepresenteerd met een Ortofon 2M Red element, compleet voor €599,- geloof ik.
Er waren eigenaren van draaitafels die vele malen duurder waren die - na het horen van deze draaitafel - hun spul wilden inruilen
Mijn schoonvader heeft 'm met een 2M Red. Die klinkt al heel erg goed voor het geld. Ik heb 'm met een 2M Bronze en die klinkt (uiteraard) wat verfijnder. Maar ook met de 2M Red absoluut geen straf.
Hij werd door Rik Stoet gepresenteerd met een Ortofon 2M Red element, compleet voor €599,- geloof ik.
Er waren eigenaren van draaitafels die vele malen duurder waren die - na het horen van deze draaitafel - hun spul wilden inruilen
Mijn schoonvader heeft 'm met een 2M Red. Die klinkt al heel erg goed voor het geld. Ik heb 'm met een 2M Bronze en die klinkt (uiteraard) wat verfijnder. Maar ook met de 2M Red absoluut geen straf.
[ Voor 23% gewijzigd door pporrio op 17-08-2020 16:24 ]
- Vintage1967
Laat ik nu juist de 2.0 de mooiste van de 2 vinden. En dat is puur een kwestie van smaak.
Ik kijk regelmatig naar platenspelers, maar kom toch steeds weer terug bij mijn eigen TD166 als het om uiterlijk gaat. Daarmee zeg ik dus absoluut niets over de kwaliteit, waarbij je mijn AT95E natuurlijk al helemaal niet mag vergelijken met een 2M Bronze
(iets met appels en peren....).
Op MP zie ik regelmatig Denon-platenspelers voorbij komen. Vanwege de kwaliteit en functionaliteit is dat waarschijnlijk wel een betere platenspeler dan mijn TD166. Maar de WAF is absoluut 0,0. Mijn vrouw wil geen "grote keukenweegschaal" in de woonkamer. Ach, dat bevestigt maar weer eens dat het bij het luisteren naar LP's niet alleen om de muziek zelf en de (meetbare) kwaliteit van de platenspeler gaat. Dat is tenminste hier het geval.
Ik ben ondertussen aan het aftellen voor Blues Pills - Holy Moly die komende vrijdag uit zou moeten komen.
Ik kijk regelmatig naar platenspelers, maar kom toch steeds weer terug bij mijn eigen TD166 als het om uiterlijk gaat. Daarmee zeg ik dus absoluut niets over de kwaliteit, waarbij je mijn AT95E natuurlijk al helemaal niet mag vergelijken met een 2M Bronze
Op MP zie ik regelmatig Denon-platenspelers voorbij komen. Vanwege de kwaliteit en functionaliteit is dat waarschijnlijk wel een betere platenspeler dan mijn TD166. Maar de WAF is absoluut 0,0. Mijn vrouw wil geen "grote keukenweegschaal" in de woonkamer. Ach, dat bevestigt maar weer eens dat het bij het luisteren naar LP's niet alleen om de muziek zelf en de (meetbare) kwaliteit van de platenspeler gaat. Dat is tenminste hier het geval.
Ik ben ondertussen aan het aftellen voor Blues Pills - Holy Moly die komende vrijdag uit zou moeten komen.
En laat ik ze nou helemaal niet mooi vinden, die spelers opgebouwd uit veel doorzichtig acryl zijn gewoon niet mijn smaak.Vintage1967 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:15:
Laat ik nu juist de 2.0 de mooiste van de 2 vinden.
Vintage1967 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:15:
Op MP zie ik regelmatig Denon-platenspelers voorbij komen. Vanwege de kwaliteit en functionaliteit is dat waarschijnlijk wel een betere platenspeler dan mijn TD166. Maar de WAF is absoluut 0,0. Mijn vrouw wil geen "grote keukenweegschaal" in de woonkamer.
Als het vliegende schotel model van Denon niet mag dan kan je altijd nog kijken naar gelijkwaardige alternatieven van andere merken. Het goede spul van Micro (meestal aan de prijs) en JVC (meestal niet) doet niet onder voor Denon maar er zijn meer modellen van andere merken. Als je van de Thorens-look houdt dan heb je een natuurlijk een prima upgrade pad naar o.a. een TD-160 (Super) of TD-147, die zijn wel weer een stap beter dan de TD-166. Of natuurlijk een 'modernere' TD-320 / 2001.
[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 18-08-2020 13:37 ]
Da's een goede score zeg.
Behoorlijke zeldzame releases.
Je vraagt je af hoe dat bij de kringloop terecht komt, wat voor verhaal daar achter zit (gezien de periode waar het uit komt).
Things to make and do is natuurlijk opnieuw uitgebracht (wat de waarde van het origineel natuurlijk drukt maar niet minder zeldzaam maakt), maar die 12" zijn natuurlijk niet opnieuw uitgebracht.
Je vraagt je af hoe dat bij de kringloop terecht komt, wat voor verhaal daar achter zit (gezien de periode waar het uit komt).
Things to make and do is natuurlijk opnieuw uitgebracht (wat de waarde van het origineel natuurlijk drukt maar niet minder zeldzaam maakt), maar die 12" zijn natuurlijk niet opnieuw uitgebracht.
[ Voor 88% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2020 16:24 ]
Waar is die kringloop? Vraag ik voor een vriendnineball schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:25:
Een heleboel Moloko voor 6 euro bij de kringloop. Twee promo's, nog een 12" en een dubbel lp. Allemaal in zeer goede staat. Zo is verzamelen wel leuk.
[Afbeelding]

Kringloper Almere Kruidenwijk. Maar dit is echt wel een unicum, normaal gesproken alleen James Overlast genre.Jasphur schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:48:
[...]
Waar is die kringloop? Vraag ik voor een vriend
Inderdaad bijzonder, ook de hoezen nog als nieuw bijna. Ik zag op Discogs dat die dubbel lp aardig aan de prijs is. Het is de Europese uitvoering uit 2000.
mr_petit schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:17:
Da's een goede score zeg.
* Bestla eens de oude liefde uit de lpkast getrokken heeft.
Joy Division - Still met daarop het pareltje Ceremony/Shadowplay
Joy Division - Still met daarop het pareltje Ceremony/Shadowplay
Een tijdje geleden m'n Thorens TD 321 naar Hanze Hifi gebracht voor een broodnodige servicebeurt en een nieuw element. Het leven van het oude Linn K9 element in de Linn Basik LV-X arm heb ik nog enige tijd gerekt door een vervangingnaald van Audio Technica te plaatsen maar echt super klonk het niet meer in mijn ogen. Ergo: tijd voor een nieuw element en ik heb nu een Thorens met een mooi groen duploblokje, oftewel een Nagaoke MP-150 😊
Qua detail nu al een verbetering, vanavond ga ik er even goed voor zitten.
Qua detail nu al een verbetering, vanavond ga ik er even goed voor zitten.
:strip_exif()/f/image/FOkKTpLW4FRsgJP8gstcIhxj.jpg?f=fotoalbum_large)
ik ben ook heel blij met mijn Nagaoka 110, maar ik mis qua styling wel mijn Ortofon OM10-element...Marcel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:38:
een mooi groen duploblokje
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Qua styling vond ik de OM-10 maar er altijd fragiel uit zien. Het heeft wel iets futuristisch maar het geluid wordt echt overtroffen door de MP110. Wat een prachtig element blijft dat toch ook. Ik heb er een goede tijd een gehad, maar het karakteristieke geluid van Nagaoka blijft aangenaam. Nu geniet ik dagelijks van de MP200, ook echt waard als je zoekt naar een upgrade. Al is misschien een MP150 meer voor minderniek_nijmegen schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:22:
[...]
ik ben ook heel blij met mijn Nagaoka 110, maar ik mis qua styling wel mijn Ortofon OM10-element...
Ik gebruikte mijn OM-10 (en nu mijn Nagaoka) op een Technisch SL-D3, en het fragiele ranke ontwerp van de Ortofon vond ik beter passen/contrasteren bij de platenspeler.Toshirou schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:41:
[...]
Qua styling vond ik de OM-10 maar er altijd fragiel uit zien. Het heeft wel iets futuristisch maar het geluid wordt echt overtroffen door de MP110. Wat een prachtig element blijft dat toch ook.
Maar het geluid van de Nagaoka is het me waard, hoor
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Ik heb de Nagaoke nadrukkelijk niet om zijn looks gekocht maar ik vind hem ook eigenlijk wel wat hebben. Hij zit ook niet stilletjes in een hoekje met die groene kleur
Let op: lange post met wat theorie/techniek:
Ik ben eens wat gaan meten aan enkele cartridges met mijn oscilloscoop (DSO (digital storage oscilloscope)), signaalgenerator en LCR meter.
Ik wou vooral onderzoeken hoe het elektrische systeem van verschillende cartridges reageren onder verschillende frequenties, en kijken naar hoe je goed bijv. een bepaalde afsluitweerstand kan kiezen voor je element en welk effect dat heeft.
Ik ben voornamelijk gaan meten aan mijn AT-440mla en denon DL-160 omdat ik vind dat dat concurrerende elementen zijn maar beide gebaseerd op andere techniek. De AT-440mla is een MM cartridge en de DL-160 is HOMC (maar werken dus wel beide op dezelfde preamps).
Ik ben gaan meten met een blokgolf omdat hierbij dingen makkelijker zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Het meetschema is eigenlijk dit:

L is het element, C is de interlink en R is de afsluitweerstand (in standaard preamps: 47k ohm)
Ik heb ook daadwerkelijke interlinks gebruikt in m'n meting (had ook zo niet die kleine condensatortjes liggen), dus je kan ook echt zien wat een daadwerkelijke interlink doet.
Bij "in" geeft mijn signaalgenerator een blokgolf; bij "out" zit de probe van mijn DSO.
Er wordt altijd heel veel gesproken over "loading" maar wat het is en doet is voor veel mensen niet duidelijk, laat staan hoe je (makkelijk) tot een goede loading komt.
Ik test hier 2 interlinks: Zo'n el cheapo chinese RCA dropveter en een zelfgemaakte van relatief lage capaciteit: 54pF. Die laatste is gemaakt van echt standaard microfoonkabel, maar dat kan een hele lage capaciteit hebben. Deze microfoonkabel is 32pF/m, maar door de interlink als 'semi gebalanceerd' gesoldeerd te hebben gaat de capaciteit omhoog (voor mensen die willen weten hoe dat eruit ziet: google).
Zodoende heeft deze ca. 75cm lange interlink 54pF. Maar dat is wel vergelijkbaar met veel "hifi interlinks" die er te krijgen zijn.
Voor mensen die niet weten wat een blokgolf is: zo ziet de blokgolf eruit als die rechtstreeks van mijn signaalgenerator de DSO ingaat, dus via een kabel met hele hoge bandbreedte:

Daarna heb ik eerst eens een meting gedaan met de at-440mla, de 54pF interlink en de standaard 47k afsluitweerstand:

Duidelijk een blokgolf, maar wel met een klein beetje vervorming. Deze vervorming zal in de praktijk in de bovenste regionen van de hoorbare frequentieband zitten, maar je kan ook zien: het is ook een vervorming in tijd. Daar kom ik later nog op terug.
Daarna ben ik met wat afsluitweerstandjes gaan spelen, en met 34k ohm als afsluitweerstand ziet eea er toch al wat netter uit (ik weet niet of dit helemaal optimaal is, maar wel een stap in de goede richting):

Met de blokgolf kan je dus heel goed visualiseren hoe je filterpieken weg kan halen (want dat zijn het, dat bovenstaande schema van hoe eea aangesloten zit is eigenlijk een laag-doorlaat filter)
Nu een hele interessante: de AT-440mla met die goedkope dropveterkabel en 47k afsluitweerstand:

Het moge duidelijk zijn dat dit niet zoveel meer met een blokgolf te maken heeft. Voor mensen die nog steeds beweren dat kabels niets uitmaken: MM elementen vormen hier duidelijk een uitzondering op.
Gebruik gewoon geen dropveters bij draaitafels met MM en MI elementen.
Maar vervolgens laat ik een plaatje zien met de denon DL-160 met die dropveter en 47k afsluitweerstand:

Dat ziet er totaal anders uit. sorry voor de focus, maar ik wou alles in beeld hebben dat je ook kan zien dat die dropveter er tussenzit.
Hier zie je alleen een kleine spike bij het begin van de blokgolf.
Laten we die eens van dichtbij bekijken:

Hier zie je die spike heel erg ingezoomed.
Je kan zien dat de DSO staat ingezoomd op 500ns/div, en dat 1 periode van die golf ongeveer 5div lang is, dus 2500ns. Dat komt overeen met een frequentie van 400kHz, dus ver ver buiten het gehoor, en zo'n signaal zal ook nooit van een plaat kunnen afkomen.
Maar ook dat piekje is makkelijk op te lossen door wat loading; te weten 1k ohm (dus relatief laag):

Piekje helemaal foetsie.
Maar je ziet dus, dat het bij een MM/MI element (oftewel: een element met hoge inductie, pak 'm beet boven de 300mH) de kabel echt een grote invloed heeft op de weergave, en dat het bij een HOMC element eigenlijk helemaal niet meer uitmaakt (even andere invloeden als potentiele storingen uitgesloten).
Ik heb deze experimentjes gedaan met vrij moderne apparatuur, maar je kan dit ook prima doen met een oude gebruikte analoge oscilloscoop die je voor 50-100 euro van MP haalt, en een simpele, goedkope signaalgenerator. Je moet alleen zorgen dat je de spanning van de signaalgenerator goed kan instellen. Die spanning kan je controleren met je oscilloscoop. Je wilt een blokgolf hebben van ca. 500mV en ca 5kHz
Ik zei al even, dat die vervormingen van de blokgolf, ook vervormingen in het tijdsdomein zijn. Een oscilloscoop zet signaalsterkte uit tegen tijd.
Om daar meer inzicht in te krijgen, kan mijn DSO aan mijn signaalgenerator gekoppeld worden, en kunnen ze samen een bodediagram maken, waarbij zowel frequentie inzichtelijk gemaakt wordt, maar ook fase.
Er wordt heel veel geschreven over faseverschuivingen, de één zegt dat het totaal niet belangrijk is, en de ander zegt dat het heel belangrijk is voor detail en plaatsing van instrumenten etc.
Luidsprekerfabrikanten als dynaudio (niet de minste denk ik) ontwikkelen hun scheidingsfilters in luidsprekers zodanig dat ze zo min mogelijk faseverschuiving hebben bijvoorbeeld
Maar goed, bodediagram:
Eerst de AT-440mla met lage capaciteit interlink (47k weerstand):

Fequentiekarakteristiek begint bij ca. 13khz af te vallen (-3dB is 18khz oid), maar je ziet dat de faseverschuiving al veel eerder begint. Zelfs bij 4kHz is er al 15 graden faseverschuiving en bij 10kHz is dat bijna 40 graden.
Nu de AT-440mla, maar met de chinese dropveter (47k weerstand):

Naast de bult en snellere afval van de freq. karakteristiek (-3dB bij ongeveer 15khz), zie je ook dat de faseverschuiving veel sterker is: bijna 80 graden bij 10kHz, dus bijna het dubbele als met de kwaliteitsinterlink.
En dan als laatste de Denon DL-160, met chinese dropveter en 47k:

Kaarsrecht, en 0 graden faseverschuiving over de gehele bandbreedte.
Dus HOMC elementen hebben zo z'n voordelen. 'cartridgeloading' en kabelcapaciteit spelen geen enkele rol. Met een MM/MI element kan je natuurlijk ook een prima weergave krijgen, maar het behoeft veel meer aandacht.
Nog even filmpje waarop te zien is hoe mijn DSO een bodeplot maakt (die van de dl-160) terwijl ie aan de functiegenerator gekoppeld zit (usb):
Elke keer wordt er een punt geprikt waarbij fase en signaalsterkte vergeleken wordt tussen een directe kabel en het schema met element en kabel etc.
Hier had ik 'm ingesteld op 300 punten per decade.
Vroegah werd dit met de hand gedaan
Ik ben eens wat gaan meten aan enkele cartridges met mijn oscilloscoop (DSO (digital storage oscilloscope)), signaalgenerator en LCR meter.
Ik wou vooral onderzoeken hoe het elektrische systeem van verschillende cartridges reageren onder verschillende frequenties, en kijken naar hoe je goed bijv. een bepaalde afsluitweerstand kan kiezen voor je element en welk effect dat heeft.
Ik ben voornamelijk gaan meten aan mijn AT-440mla en denon DL-160 omdat ik vind dat dat concurrerende elementen zijn maar beide gebaseerd op andere techniek. De AT-440mla is een MM cartridge en de DL-160 is HOMC (maar werken dus wel beide op dezelfde preamps).
Ik ben gaan meten met een blokgolf omdat hierbij dingen makkelijker zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Het meetschema is eigenlijk dit:

L is het element, C is de interlink en R is de afsluitweerstand (in standaard preamps: 47k ohm)
Ik heb ook daadwerkelijke interlinks gebruikt in m'n meting (had ook zo niet die kleine condensatortjes liggen), dus je kan ook echt zien wat een daadwerkelijke interlink doet.
Bij "in" geeft mijn signaalgenerator een blokgolf; bij "out" zit de probe van mijn DSO.
Er wordt altijd heel veel gesproken over "loading" maar wat het is en doet is voor veel mensen niet duidelijk, laat staan hoe je (makkelijk) tot een goede loading komt.
Ik test hier 2 interlinks: Zo'n el cheapo chinese RCA dropveter en een zelfgemaakte van relatief lage capaciteit: 54pF. Die laatste is gemaakt van echt standaard microfoonkabel, maar dat kan een hele lage capaciteit hebben. Deze microfoonkabel is 32pF/m, maar door de interlink als 'semi gebalanceerd' gesoldeerd te hebben gaat de capaciteit omhoog (voor mensen die willen weten hoe dat eruit ziet: google).
Zodoende heeft deze ca. 75cm lange interlink 54pF. Maar dat is wel vergelijkbaar met veel "hifi interlinks" die er te krijgen zijn.
Voor mensen die niet weten wat een blokgolf is: zo ziet de blokgolf eruit als die rechtstreeks van mijn signaalgenerator de DSO ingaat, dus via een kabel met hele hoge bandbreedte:

Daarna heb ik eerst eens een meting gedaan met de at-440mla, de 54pF interlink en de standaard 47k afsluitweerstand:

Duidelijk een blokgolf, maar wel met een klein beetje vervorming. Deze vervorming zal in de praktijk in de bovenste regionen van de hoorbare frequentieband zitten, maar je kan ook zien: het is ook een vervorming in tijd. Daar kom ik later nog op terug.
Daarna ben ik met wat afsluitweerstandjes gaan spelen, en met 34k ohm als afsluitweerstand ziet eea er toch al wat netter uit (ik weet niet of dit helemaal optimaal is, maar wel een stap in de goede richting):

Met de blokgolf kan je dus heel goed visualiseren hoe je filterpieken weg kan halen (want dat zijn het, dat bovenstaande schema van hoe eea aangesloten zit is eigenlijk een laag-doorlaat filter)
Nu een hele interessante: de AT-440mla met die goedkope dropveterkabel en 47k afsluitweerstand:

Het moge duidelijk zijn dat dit niet zoveel meer met een blokgolf te maken heeft. Voor mensen die nog steeds beweren dat kabels niets uitmaken: MM elementen vormen hier duidelijk een uitzondering op.
Gebruik gewoon geen dropveters bij draaitafels met MM en MI elementen.
Maar vervolgens laat ik een plaatje zien met de denon DL-160 met die dropveter en 47k afsluitweerstand:

Dat ziet er totaal anders uit. sorry voor de focus, maar ik wou alles in beeld hebben dat je ook kan zien dat die dropveter er tussenzit.
Hier zie je alleen een kleine spike bij het begin van de blokgolf.
Laten we die eens van dichtbij bekijken:

Hier zie je die spike heel erg ingezoomed.
Je kan zien dat de DSO staat ingezoomd op 500ns/div, en dat 1 periode van die golf ongeveer 5div lang is, dus 2500ns. Dat komt overeen met een frequentie van 400kHz, dus ver ver buiten het gehoor, en zo'n signaal zal ook nooit van een plaat kunnen afkomen.
Maar ook dat piekje is makkelijk op te lossen door wat loading; te weten 1k ohm (dus relatief laag):

Piekje helemaal foetsie.
Maar je ziet dus, dat het bij een MM/MI element (oftewel: een element met hoge inductie, pak 'm beet boven de 300mH) de kabel echt een grote invloed heeft op de weergave, en dat het bij een HOMC element eigenlijk helemaal niet meer uitmaakt (even andere invloeden als potentiele storingen uitgesloten).
Ik heb deze experimentjes gedaan met vrij moderne apparatuur, maar je kan dit ook prima doen met een oude gebruikte analoge oscilloscoop die je voor 50-100 euro van MP haalt, en een simpele, goedkope signaalgenerator. Je moet alleen zorgen dat je de spanning van de signaalgenerator goed kan instellen. Die spanning kan je controleren met je oscilloscoop. Je wilt een blokgolf hebben van ca. 500mV en ca 5kHz
Ik zei al even, dat die vervormingen van de blokgolf, ook vervormingen in het tijdsdomein zijn. Een oscilloscoop zet signaalsterkte uit tegen tijd.
Om daar meer inzicht in te krijgen, kan mijn DSO aan mijn signaalgenerator gekoppeld worden, en kunnen ze samen een bodediagram maken, waarbij zowel frequentie inzichtelijk gemaakt wordt, maar ook fase.
Er wordt heel veel geschreven over faseverschuivingen, de één zegt dat het totaal niet belangrijk is, en de ander zegt dat het heel belangrijk is voor detail en plaatsing van instrumenten etc.
Luidsprekerfabrikanten als dynaudio (niet de minste denk ik) ontwikkelen hun scheidingsfilters in luidsprekers zodanig dat ze zo min mogelijk faseverschuiving hebben bijvoorbeeld
Maar goed, bodediagram:
Eerst de AT-440mla met lage capaciteit interlink (47k weerstand):

Fequentiekarakteristiek begint bij ca. 13khz af te vallen (-3dB is 18khz oid), maar je ziet dat de faseverschuiving al veel eerder begint. Zelfs bij 4kHz is er al 15 graden faseverschuiving en bij 10kHz is dat bijna 40 graden.
Nu de AT-440mla, maar met de chinese dropveter (47k weerstand):

Naast de bult en snellere afval van de freq. karakteristiek (-3dB bij ongeveer 15khz), zie je ook dat de faseverschuiving veel sterker is: bijna 80 graden bij 10kHz, dus bijna het dubbele als met de kwaliteitsinterlink.
En dan als laatste de Denon DL-160, met chinese dropveter en 47k:

Kaarsrecht, en 0 graden faseverschuiving over de gehele bandbreedte.
Dus HOMC elementen hebben zo z'n voordelen. 'cartridgeloading' en kabelcapaciteit spelen geen enkele rol. Met een MM/MI element kan je natuurlijk ook een prima weergave krijgen, maar het behoeft veel meer aandacht.
Nog even filmpje waarop te zien is hoe mijn DSO een bodeplot maakt (die van de dl-160) terwijl ie aan de functiegenerator gekoppeld zit (usb):
Elke keer wordt er een punt geprikt waarbij fase en signaalsterkte vergeleken wordt tussen een directe kabel en het schema met element en kabel etc.
Hier had ik 'm ingesteld op 300 punten per decade.
Vroegah werd dit met de hand gedaan

In het kader van 25 jaar geleden Jagged Little Pill gisteren aangeschaft.
:strip_exif()/f/image/oNrrl99nx4G7TuHKOI8pbR6U.jpg?f=fotoalbum_medium)
Klinkt echt erg goed, deze 25 year anniversary edition is geremasterd dacht ik.
:strip_exif()/f/image/oNrrl99nx4G7TuHKOI8pbR6U.jpg?f=fotoalbum_medium)
Klinkt echt erg goed, deze 25 year anniversary edition is geremasterd dacht ik.
[ Voor 7% gewijzigd door B2 op 21-08-2020 09:39 ]
Dit topic is gesloten.