Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 544.306 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:21
Wimmel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:39:
[...]

Wellicht bekend maar de veren van een Thorens staan nooit helemaal recht. Dit komt onder meer door het iets scheve rubbertje aan de onderzijde. Door de veren te draaien kun je de subplatter zelfs iets van positie laten veranderen waardoor je de snaarspanning kunt aanpassen. Het is mogelijk de veren op een dusdanige manier ten opzichte van elkaar te draaien dat ze zo strak komen te staan dat een kant nauwelijks meer beweegt. Probeer in dat geval de niet meewerkende veer eens een halve slag te draaien en kijk dan eens wat hij doet.

* Wimmel heeft ook wel eens een afstelling met een draai te veel helemaal weten te verknoeien. Soms gaat het in een keer goed maar soms besteed ik er meerdere dagen een half uurtje aan.

Zie hier een niet meewerkende veer waarbij een kant van het plateau vast lijkt te zitten.

[YouTube: Thorens TD 166 mkII demping afstellen]

En na een beetje werk.

[YouTube: Thorens TD 166 mkII demping afstellen resultaat]
Tja, ik weet dat het een kwestie is van geduld en proberen. En ook jouw filmpjes ken ik. Overigens is met name het tweede filmpje de reden dat ik over mijn afstelling nog niet tevreden was :P . Ook weet ik dat je meer kunt afstellen dan alleen de mate van vering. Zo kon ik een LP van ELP alleen met open kap draaien. De LP raakte de binnenkant van de kap namelijk als die dicht was.Bij het afstellen toen is dat punt ook meteen opgelost. Ik heb echter nooit die mate van vering kunnen realiseren zoals in jouw filmpje. Wil ik een redelijke afstand tussen de platter en de faceplate hebben, dan zijn de veren in rust al zo ver ingedrukt dat er weinig bewegingsruimte over blijft. Dat, samen met het gegeven dat het een speler op leeftijd is, maakt dat ik de veren ga vervangen. Ik ervaar dan vanzelf wel of en hoeveel verschil het maakt. Misschien is het verschil in stijfheid al voelbaar door zowel een oude als nieuwe veer eens samen te drukken. Ik zou er niet van staan te kijken, als ik eerlijk ben.

Al met al hoop ik binnenkort te laten weten dat mijn TD166 net zo super is afgesteld qua vering als die van jou. Dat is voor mij op dit moment het referentiekader voor mijn TD166.......waarvoor dank _/-\o_ .

PS: Hoeveel mm ruimte heb jij (ongeveer) tussen de onderkant van de platter en de faceplate?

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:40

B2

wa' seggie?

TR1969 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:55:
Wat aanwinsten van de afgelopen weken.
Een beetje een zwart/wit periode zeg maar.

Vooral het album van Vulfpeck (first pressing) ben ik weer erg blij mee, heb er inmiddels een stuk of 6 van (zijn ook redelijk prijzig op Discogs), Elbow en Marillion (ltd wit vinyl) zijn akoestische albums en het album van de Dijk met Solomon Burke (Ltd geel vinyl) stond al heel lang op mijn wenslijstje .[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hold on Tight heb ik al een aantal jaren, vind ik een van mijn best klinkende albums!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

de postbode is vandaag gekomen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGI8P6wg4jXyxpOx79ptagcyBL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSsN1A964tTHHU0x0I6LwRoA.jpg?f=fotoalbum_large

Grappig hoe de binnenhoezen vroeger gebruikt werden om compleet irrelevante andere platen van de uitgeverij aan te prijzen

De platen zelf zijn in redelijke conditie, de hoes van an American prayer kon beter , maar gezien het feit dat het een 1978 uitgave is valt het nog mee...

Nu nog Morrison hotel :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
The Doors / Jim Morisson ................ heerlijke albums die je daar showt :Y . Met name An American Prayer is (letterlijk) een verhaal apart. Voor mij is dit weliswaar geen album om wekelijks naar te luisteren, maar daarom niet minder waardevol, en al helemaal geen muzikaal behangetje. Hier ga ik altijd echt voor zitten. Dat verdient zo'n album wat mij betreft. En zo zijn er imho nog wel een paar te noemen, waaronder een aantal klassiekers van Pink Floyd.

Overpeinzing van een Metalhead: Misschien hebben Lou Reed en Metallica iets soortgelijks als An American Prayer in de wereld willen zetten met Lulu, maar dat is wat mij betreft jammerlijk mislukt. Gelukkig hebben ze ons ook RTL en MOP nagelaten, alhoewel die "iets minder poëtisch" zijn dan An American Prayer :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:46

Wimmel

Hello

@Vintage1967 Ik heb geen TD16X meer maar een TD321 met een bladveersysteem dus ik kan het niet meer nameten. Ik geloof dat het een millimeter of 5~6 was.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 16:03
oldsmelly schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:49:
Ben ook nog steeds aan het speuren naar een vervanger voor mijn Nagaoka MP150 ...

As ik bij MM blijf dan wordt het vrijwel zeker de MP500, maar MC is wellicht ook nog wel een optie maar dan moet ik ook weer een step-up trafo er tussen zetten of een andere pre-amp kopen.

Of ik zou naar een MC high output element gaan maar ik weet niet of dan de "voordelen" van een MC element teniet worden gedaan.

Het blijft toch erg lastig kiezen, volgende de ene is MC weer een stuk(je) beter dan MM maar dan pas vanaf een bepaald prijsvlak.

Een MC van 300 euro is denk ik niet te vergelijken met een MM van 1000 ik vermoed dat de MM dan beter klinkt.

Het jammere is dat je niet zo maar even kan testen met verschillende elementen dan moet ik een zaak zien te vinden waar ik langs met mijn draaitafel en pre-amp + koptelefoon en dan vragen of ze "even" een aantal elementen willen monteren en ook goed afstellen iedere keer.

Ik lees reviews en bekijk youtube films en praat wat met mensen die al langer in deze hobby zitten en wat vaker van element zijn gewisseld.

Hoe bepalen jullie welk element te kiezen ?

Het is toch een iets te duur grapje om "zomaar" een nieuw element te kopen en dan achteraf te denken dat het toch niet dat is wat je ervan verwachte

.
Ik heb zelf een MP-500 in een Technics SL1200GR hangen. Jarenlang met diverse MC's gespeeld, waaronder een Goldring Eroica low output en Audio Technica AT-F7. Eerste mm die ik had was een Goldring 1042, Dit is dus mijn 2de MM.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor mijn gevoel toch de MC elementen prefereer. Ik merk dat ik met deze Nagaoka diverse details mis in bepaalde platen. De bas weergave is wel heel goed met met deze Nagaoka.

Eerlijk is eerlijk, dit kan ook allemaal psycho akoestiek zijn. ;) :P

Ik heb deze MP-500 "beluisterd" in een HIFI winkel (in hoeverre beluisteren van hifiapparatuur in een winkel zinvol is laat ik maar even in het midden :P) en met korting kunnen krijgen aangezien ik een andere platenspeler inruilde.

De verkoper was enthousiast over dit element en verzekerde dat het een upgrade was tegenover de AT-F7. Achteraf had ik beter op mijn eigen gevoel moeten afgaan.

Ik moet die Nagaoka ook maar weer eens demonteren aangezien ik een lichte brom op een kanaal heb. Ben erachter dat het de groene headshell lead is die dit veroorzaakt. Als ik wat buig met het draadje dan is het weer een tijdje weg.

Heeft het trouwens zin om die headshell leads wat te upgraden naar iets "betere"? (iets beter in de zin van degelijke klemmetjes of manteltjes) Of zijn dat allemaal "snakeoil" producten en voldoen de goedkoopste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Wimmel schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:09:
@Vintage1967 Ik heb geen TD16X meer maar een TD321 met een bladveersysteem dus ik kan het niet meer nameten. Ik geloof dat het een millimeter of 5~6 was.
Thx. Dat bevestigt mijn vermoeden / inschatting. Ik kan daar wat mee. Ik kreeg trouwens net een appje van vrouwlief dat de veren binnen zijn. Als ik puf heb (zei de oude man 8) ) ga ik vanavond nog aan de slag. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de verleiding altijd héél groot is om onder de koptelefoon te duiken met een LP op de draaiert...........

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vintage1967 Bij mijn Thorens TD-147 (zelfde veerprincipe) is het 6 mm.

Vergeet niet je draaitafel netjes waterpas te stellen voordat je de vering gaat afstellen. Ik zou het eerst gewoon nog eens met de oude veren proberen, ik denk niet dat daar wat mis mee is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Snowman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:51:
[...]

Ik heb zelf een MP-500 in een Technics SL1200GR hangen. Jarenlang met diverse MC's gespeeld, waaronder een Goldring Eroica low output en Audio Technica AT-F7. Eerste mm die ik had was een Goldring 1042, Dit is dus mijn 2de MM.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor mijn gevoel toch de MC elementen prefereer. Ik merk dat ik met deze Nagaoka diverse details mis in bepaalde platen. De bas weergave is wel heel goed met met deze Nagaoka.

Eerlijk is eerlijk, dit kan ook allemaal psycho akoestiek zijn. ;) :P

Ik heb deze MP-500 "beluisterd" in een HIFI winkel (in hoeverre beluisteren van hifiapparatuur in een winkel zinvol is laat ik maar even in het midden :P) en met korting kunnen krijgen aangezien ik een andere platenspeler inruilde.

De verkoper was enthousiast over dit element en verzekerde dat het een upgrade was tegenover de AT-F7. Achteraf had ik beter op mijn eigen gevoel moeten afgaan.
Tja, verkopers... die zijn nogal geneigd te denken in prijs. Ik acht de kans eigenlijk heel groot dat hij de AT-F7 nog nooit gehoord had. Gemiddeld gaat mijn voorkeur ook uit naar MC elementen en ze hebben voordelen inherent aan de techniek, maar dat wil (los van smaak) helemaal niet zeggen dat elke MC beter is dan MM, zeker niet. Zowel de Goldring 1042 als de Nagaoka MP-500 zijn natuurlijk wel heel deftige MM elementen met hun Gyger-S / line contact naalden.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 26-05-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:41
@Snowman Bedankt voor je reactie...

Ja ik wil best de overstap maken naar MC maar dan moet ik of een High Output nemen zodat ik mijn Graham Slee kan blijven geberuiken of er moet een setp-up trafo tussen (of een heel nieuwe pre-amp)...
Mijn andere draaitafel heeft ook een MM een Ortofon black en ik heb nog nooit een MC element gehad.

Na hoeveel uur draaien moet deze eigenlijk worden vervangen/ re-tipped (bij schone platen) . Zal denk ik heel lastig te bepalen zijn.

Ik vraag het omdat je vaak hoort dat mensen hun MC element moeten terug sturen naar de maker om het te laten re-tippen en dat dit vaak bijna net zo duur is al een nieuwe.

En ik luister gemiddeld 2-3 uur per dag dus dat tikt best snel aan... 8)

Ik bedoel deftig mc element gaat toch al gauw richting de 1000 euries en als die om de 1500 uur moet worden vervangen/re-tipped dan kan ik bijna elk jaar dat bedrag neertellen

[ Voor 36% gewijzigd door oldsmelly op 26-05-2020 17:52 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowman
Ik had mijn MC Goldring Eroica LX versleten na ongeveer 4 jaar elke avond een paar lp's te draaien. Naald was letterlijk vierkant geworden onder de microscoop. Toen ben ik over gegaan op de AT-F7. AT-F7 heb ik een jaar of 3 gehad en veel mee gedraaid. Geen idee hoe versleten die was. (heb toen alles ingeruild)

Heb trouwens nog steeds mijn oude Phono trapje, een NAD PP2. Schakelbaar tussen mm en mc. Destijds zo'n 120 euro ofzo. Goldring en de AT draaiden er perfect op. :)

Nog een edit: Goldring Eroica kocht ik destijds voor zo'n 250 euro nieuw, ding zit nu over 450. Allemachtig.

[ Voor 31% gewijzigd door Snowman op 26-05-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Snowman Ok dat is dus goed te doen....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman
Wat ik trouwens als alternatief heb overwogen voor die MP-500 is een Jico Seto-Hori. Vergelijkbare prijsklasse. Een High output MC met ook een lijn contact naald. Maar uiteindelijk toch voor de MP-500 gekozen.

Als ik een MC wil dan moet dat toch een low output zijn voor mij. (onderbuik, niet rationeel :) ) Zit stiekem al weer naar een Hana ML low output MC te loeren haha :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Indrukwekkend die lange bounce _/-\o_
Ik heb ook veel tijd besteed aan de vering van mijn TD-160 en kreeg hem uiteindelijk wel goed, mooie egale bounce over de ganse platter. Ook de armbase komt overal egaal even hoog, staat mooi in het midden en springt ook egaal op en neer, maar nog nooit in de buurt gekomen van die 12-15 seconden die jij haalt.
De mijne haalt 6-7 seconden en haalt ook niet die hele lange, diepe bounce die jij in het begin haalt, dus is het logisch dat de mijne al veel vlugger "uitgebouced" is. Waarschijnlijk staan mijn veren iets te strak.

Ik ga er niet meer aan prutsen, het heeft me teveel tijd en gefriemel gekost om alles goed en egaal te laten bouncen, speler speelt probleemloos, maar stiekem ben ik toch wel jaloers op deze bijna "perpetuum mobile" 8)

[ Voor 3% gewijzigd door chromium op 26-05-2020 18:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

@Vintage1967 nog even een nabrander, wat mij altijd helpt als referentie; controleer de positie van de armsteun. Bij verkeerd afgestelde veren kan hij scheef/off center staan en zelfs aanlopen op het hoofdchassis. Wanneer de armsteun mooi evenwijdig in de uitsparing staat kom je er waarschijnlijk achter dat hij automagisch beter begint te veren.

Ik heb helaas geen duidelijke voor/na foto maar hieronder kun je wel zien dat de armsteun niet in het midden staat van de uitsparing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmRChPysfwUshxajRxtNpa6oSOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWBFxLJpYiDY8jvDkcupZYCK.jpg?f=fotoalbum_large
chromium schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Ik ga er niet meer aan prutsen, het heeft me teveel tijd en gefriemel gekost om alles goed en egaal te laten bouncen, speler speelt probleemloos, maar stiekem ben ik toch wel jaloers op deze bijna "perpetuum mobile" 8)
Dankjewel 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Wimmel op 26-05-2020 18:33 ]

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snowman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:19:
Wat ik trouwens als alternatief heb overwogen voor die MP-500 is een Jico Seto-Hori. Vergelijkbare prijsklasse.
Zou je dat niet eng vinden om €900 stuk te slaan op een relatief onbekend/nieuw element (jico maakt natuurlijk al jaren mm naaldjes, maar een element is andere koek), waar ook geen compliantie van bekend is en ook nog eens 11 gram weegt?
Geen review die dit aanstipt (van wat ik gelezen heb).
Maar je ziet ook nooit dat ze 'm op een testplaat leggen en wat testdata presenteren.

Als je een beetje bijlegt, kan je ook elementen krijgen van hele bekende bouwers zoals Lyra (delios) of Zyx (r50 bloom).

Ik zou zelf niet zo snel dat soort bedragen uitgeven aan een element (maar geef weer veel geld uit aan andere dingen waarvan mensen afvragen waar het goed voor is....ieder z'n meug)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 26-05-2020 20:16 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Snowman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:19:
Wat ik trouwens als alternatief heb overwogen voor die MP-500 is een Jico Seto-Hori. Vergelijkbare prijsklasse. Een High output MC met ook een lijn contact naald. Maar uiteindelijk toch voor de MP-500 gekozen.

Als ik een MC wil dan moet dat toch een low output zijn voor mij. (onderbuik, niet rationeel :) ) Zit stiekem al weer naar een Hana ML low output MC te loeren haha :P
Mijn neef die ook al jaren audio verslaafde is, heeft dat element thuis gehad en hij vond het te schel/scherp klinken. Hij heeft nu een SPU meister Silver erop zitten

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman
Ik heb behoorlijk veel ervaring met geld stuk slaan. :D (zoals een 732i uit 81 opknappen en weer weg doen) Dit is een relatief goedkope hobby :P. Met alle elementen heb ik veel gedraaid en 3+ jaar gehad. Ben wel van plan deze MP-500 op te spelen, want het is zeker geen slecht element!

Ik heb me nooit echt veel ingelezen in die Lyra en Zyx, Ga ik even doen.

Dat is inderdaad wel jammer als je 1000 aftikt op een Hana en hij bevalt niet zoals je gehoopt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Het is weer 3 voor 2 bij Amazon!

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Wimmel schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:30:
@Vintage1967 nog even een nabrander, wat mij altijd helpt als referentie; controleer de positie van de armsteun. Bij verkeerd afgestelde veren kan hij scheef/off center staan en zelfs aanlopen op het hoofdchassis. Wanneer de armsteun mooi evenwijdig in de uitsparing staat kom je er waarschijnlijk achter dat hij automagisch beter begint te veren.

Ik heb helaas geen duidelijke voor/na foto maar hieronder kun je wel zien dat de armsteun niet in het midden staat van de uitsparing.

[Afbeelding]

[...]
Die ene foto is duidelijk genoeg hoor. En ik begrijp wat je bedoelt. De positionering van de armsteun t.o.v. de uitsparing was nou precies de reden dat ik opnieuw ben gaan prutsen met de veren. Die steun was niet helemaal evenwijdig aan de faceplate. En dat kan natuurlijk niet 8) .
Maar goed, de veren zijn gisteren afgeleverd en de borgmoeren ingeslagen. Ik ga gewoon eens kijken of dat wat uitmaakt. Wie weet, kom ik zelfs wel een klein beetje in de buurt bij jouw resultaat :+ . En laten we eerlijk zijn, zo'n prachtspeler verdient het toch om gekoesterd te worden?

@Cap Met wat kunst- en vliegwerk lukt het waterpas stellen prima hoor, met die 2 balkjes en een latje. En het blijft continu passen en meten op alle vlakken. Wat dat betreft komt de schuifmaat nu heel goed van pas om die 6 mm te realiseren.

Ondertussen pruttelt er een nieuw idee. Ik heb een smal printplaatje met 4 witte LED-lampjes er op. Komt uit een nieuwe nachtlamp en is helemaal klaar om op 230V aangesloten te worden. Er zit namelijk een printplaatje bij om de juiste spanning te leveren. Nou was het eerste idee om die onder de platter te plaatsen, waarbij ik zal moeten kijken of de verlichting dan wel egaal is. Want je hebt altijd met de subplatter te maken die schaduw zal geven. Tweede idee is om een grote uitsparing in de bodemplaat te maken en de lampjes aan de binnenkant van de plinth te plaatsen. Grote voordeel is dat er nergens doorvoeren voor kabeltjes gemaakt moeten worden. Derde idee dat opkomt is om de strip zo te plaatsen dat het element verlicht wordt. Dat laatste is de meest praktische toepassing, maar ik wil natuurlijk niet mijn naald slopen omdat ik deze per ongeluk tegen die lampjes stoot bij het bewegen van de arm. Ook moet er dan een doorvoer worden maakt door de faceplate en zal er een soort ombouw moeten komen voor de montage.Dat houd me op dit moment nog even tegen wat dit idee betreft.......

Hebben jullie nog leuke of nuttige toepassingen voor die lampjes op een TD166?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:42:
[...]

@Cap Met wat kunst- en vliegwerk lukt het waterpas stellen prima hoor, met die 2 balkjes en een latje.
Slimme oplossing. (y) Wel eerst gewoon nog even "oefenen" met die oude veren he? ;)
Ondertussen pruttelt er een nieuw idee. Ik heb een smal printplaatje met 4 witte LED-lampjes er op. Komt uit een nieuwe nachtlamp en is helemaal klaar om op 230V aangesloten te worden. Er zit namelijk een printplaatje bij om de juiste spanning te leveren. Nou was het eerste idee om die onder de platter te plaatsen, waarbij ik zal moeten kijken of de verlichting dan wel egaal is. Want je hebt altijd met de subplatter te maken die schaduw zal geven.
Je wilt dus voor de show wat licht onder het plateau vandaan laten komen? Moet zo wel lukken, ook de subplatter heeft immers nog een aantal mm ruimte tot het chassis.
Tweede idee is om een grote uitsparing in de bodemplaat te maken en de lampjes aan de binnenkant van de plinth te plaatsen. Grote voordeel is dat er nergens doorvoeren voor kabeltjes gemaakt moeten worden.
En dan wil je hetzelfde effect bereiken als bij het eerste idee? Of wil je gewoon je kast van binnen verlichten? :P
Derde idee dat opkomt is om de strip zo te plaatsen dat het element verlicht wordt. Dat laatste is de meest praktische toepassing, maar ik wil natuurlijk niet mijn naald slopen omdat ik deze per ongeluk tegen die lampjes stoot bij het bewegen van de arm. Ook moet er dan een doorvoer worden maakt door de faceplate en zal er een soort ombouw moeten komen voor de montage.Dat houd me op dit moment nog even tegen wat dit idee betreft.......
Je bedoelt een verlichting vanaf de zijkant a la SL-1200? Het past m.i. niet echt bij een Thorens maar als je het leuk vind. kan het natuurlijk. Eerst maar eens een geschikte cilinder opzoeken waar het ledje in past, de keuze zwart, zilver of hout dringt zich al op. Ik zou voor zwart gaan. Misschien kan je een ledje in de armsteun frutten? Dat is toch al een hol stukje plastic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
@Cap Inderdaad kijkt het me mooi als er licht onder de platter vandaan komt. En met het tweede wil ik een vergelijkbaar effect bereiken, alleen dan vanuit de kast op de ondergrond waar de speler op staat (in mijn geval een houten audio / video meubel). In beide gevallen dus indirecte verlichting. Zelf denk ik dat het eerste het mooiste is, mits de verlichting egaal is. Het wordt sowieso 'of - of'.

De armsteun voor uitvoering van het derde idee is zeker een optie. Twee collega's hebben een 3D-printer en ik weet dat er een file bestaat om de armsteun van de TD166 te printen. Tja, of het bij de TD166 past, daar heb ik ook sterk mijn twijfels over. Dat is ws ook waarom dit idee (pas) als 3e op kwam borrelen :+ .

Welke optie het ook wordt, ik zal sowieso een nette oplossing moeten bedenken om de lampjes te schakelen. Komt tijd, komt raad. Eerst maar eens wat huiswerk doen op het vlak van elektronica (lees: wat meetwerk verrichten) want ik heb nog geen idee welke spanning de lampjes nodig hebben. Gelukkig hoeft het niet morgen af te zijn. Eerst die vering maar eens goed zien te krijgen 8) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Gisteravond heb ik een eerste poging gedaan om de nieuwe veren goed af te stellen. Allereerst zijn ze stijver dan de oude. Ik moet de moertjes minder ver draaien om dezelfde afstand van platter tot faceplate te realiseren. Die nieuwe veren zijn wat mij betreft dus een blijvertje.

Verder ben ik er nog niet. Ik had op een gegeven moment een prima bounce, zoals dat eerder werd genoemd. Die ging echt richting de 10 tot 12 seconden *O* . Dat kostte wel wat tijd en moeite, maar ik had even een yes-momentje (dan bedoel ik niet de band Yes.....). Toen zag ik dat de armbase niet helemaal in het midden van het gat van de kast stond. Dus opnieuw aan de slag gegaan met het draaien aan de veren. Veer voor veer, beetje bij beetje. Hmmmm.......dat werd er niet beter op. Steeds was het of de veer bij de armbase of de veer aan de voorkant die in staking ging :( . Na een pauze ben ik verder gegaan met als resultaat een bounce van zo'n 8 seconden en een armbase die niet gecentreerd is. Aan het einde van de avond heb ik de speler dicht gemaakt met het idee "het kan beter, maar voor het moment is het goed genoeg". Tenslotte nog een keer een duwtje op de spindle gegeven, zeg maar als laatste controle. Blijkt de veer bij de armbase vroeg naar bed gegaan te zijn (was nog maar 22.00 uur :z ). Heb ik dat daarvoor gemist na al het gefrot en gepiel? Is er wat veranderd door de bodemplaat te monteren en tenslotte de speler op zijn pootjes te zetten? Ik weet het niet, alhoewel ik uit ga van het eerste. Ik heb immers speciaal om de veren goed goed vast te zetten, de standaard moertjes vervangen voor borgmoertjes. Blijft het eerste over. Shame on me.........

Ik ga misschien vanavond al, anders de komende dagen wel, een nieuwe poging wagen. Ik was hier al op voorbereid, dus een ramp is het niet. En ik weet nu al dat als ik niet doorpak, het altijd blijft knagen omdat ik dan weet dat het wel degelijk beter kan.

Gelukkig heb ik in de kamer waar ik bezig was, een Dual 704 platenspeler staan. Dus gisteravond tijdens het prutsen heb ik genoten van AC/DC (Fly On The Wall) en Annihilator (Metal) >:) . Daarbij is meteen het volgende klusje duidelijk geworden: even de aansluitingen van de headshell controleren, want alleen het linker kanaal gaf geluid. Waarschijnlijk is het terugplaatsen van het element in de headshell niet helemaal goed gegaan. Die twee spelers houden me op dit moment wel van de straat :P . Maar ik vind het veel te leuk om het niet te doen. En ach, die TD166 staat echt binnenkort weer in volle glorie rondjes te draaien in de woonkamer. Met een afstelling om je vingers bij af te likken :Y .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Heel herkenbaar :)
Krek hetzelfde meegemaakt, hele lange bounce...met een niet gecentreerde armbase, en hoe beter gecentreerd hoe minder de bounce. Op een bepaald moment kies je voor best of both worlds, ik vind een centrale armbase en een mooie egale bounce toch belangrijker dan een hele lange bounce.
Natuurlijk is het leuk als het allebei lukt,maar ik vermoed dat er daar zwarte magie mee gemoeid is...zeker die 15 seonden van @Wimmel }) }) })
Veel geluk nog met je verdere poging
Vintage1967 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:56:
Gisteravond heb ik een eerste poging gedaan om de nieuwe veren goed af te stellen. Allereerst zijn ze stijver dan de oude. Ik moet de moertjes minder ver draaien om dezelfde afstand van platter tot faceplate te realiseren. Die nieuwe veren zijn wat mij betreft dus een blijvertje.

Verder ben ik er nog niet. Ik had op een gegeven moment een prima bounce, zoals dat eerder werd genoemd. Die ging echt richting de 10 tot 12 seconden *O* . Dat kostte wel wat tijd en moeite, maar ik had even een yes-momentje (dan bedoel ik niet de band Yes.....). Toen zag ik dat de armbase niet helemaal in het midden van het gat van de kast stond. Dus opnieuw aan de slag gegaan met het draaien aan de veren. Veer voor veer, beetje bij beetje. Hmmmm.......dat werd er niet beter op. Steeds was het of de veer bij de armbase of de veer aan de voorkant die in staking ging :( . Na een pauze ben ik verder gegaan met als resultaat een bounce van zo'n 8 seconden en een armbase die niet gecentreerd is. Aan het einde van de avond heb ik de speler dicht gemaakt met het idee "het kan beter, maar voor het moment is het goed genoeg". T

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

chromium schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:17:
..maar ik vermoed dat er daar zwarte magie mee gemoeid is...zeker die 15 seonden van @Wimmel }) }) })
[...]
Nu je het zo zegt, het heeft mij altijd bevreemd dat de handleiding over hoe de vering van een Thorens af te stellen begint met 'slacht een kip'.

[ Voor 6% gewijzigd door Wimmel op 28-05-2020 13:11 ]

Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wel even het doel voor ogen houden. Het doel is natuurlijk niet per se een hele lange bounce, maar effectieve ontkoppeling van de omgeving. Dat kan ook best met een minder lange bounce. De arm base moet daarbij natuurlijk vrij zijn en niet bij het minste geringste aanlopen. En de boel moet waterpas staan.

Thorens zelf propte zelfs schuimpjes in de veren, dat dempte juist het natrillen. Niet dat die schuimpjes per se effectief zijn, dat heeft weer andere problemen. Maar op zich zit er wat in. Je wilt eigenlijk helemaal niet dat het na blijft trillen. Je wilt dat het de trilling van buiten opvangt en meteen stopt zodra die afgelopen is.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 28-05-2020 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Wimmel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Nu je het zo zegt, het heeft mij altijd bevreemd dat de handleiding over hoe de vering van een Thorens af te stellen begint met 'slacht een kip'.
Ahhh, dat is het dus. Ik zal vanavond nog eens een poging doen met onze kip onder de bezielende (of is het ontzielende }) ?) begeleiding van Black Sabbath, Slayer, Mercyful Fate en King Diamond. Oh jongens, zal dat even goed gaan >:) !!!!!

Mocht ik dit overleven, dan laat ik dat zeker even weten.....
Cap schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:45:
Wel even het doel voor ogen houden. Het doel is natuurlijk niet per se een hele lange bounce, maar effectieve ontkoppeling van de omgeving. Dat kan ook best met een minder lange bounce. De arm base moet daarbij natuurlijk vrij zijn en niet bij het minste geringste aanlopen. En de boel moet waterpas staan.

Thorens zelf propte zelfs schuimpjes in de veren, dat dempte juist het natrillen. Niet dat die schuimpjes per se effectief zijn, dat heeft weer andere problemen. Maar op zich zit er wat in. Je wilt eigenlijk helemaal niet dat het na blijft trillen. Je wilt dat het de trilling van buiten opvangt en meteen stopt zodra die afgelopen is.
Uiteraard, vandaar het niet-gecentreerd zijn van de armbase de aanleiding was voor de hele operatie en ook dat ik gisteren ondanks de lange bounce niet tevreden was. Ik zie mezelf al trots uitleggen geweldig lang de bounce is terwijl het hele zaakje schots en scheef staat :+ 8)7 . Nee hoor, het doel is heel duidelijk. Maar ja, als je een keer een bounce van 15 sec. hebt gezien .........

[ Voor 50% gewijzigd door Vintage1967 op 28-05-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal het maar niet gaan hebben over de bounce, de veren en de niet aanwezige armrest van de jukebox automaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2024
over paar maandjes gaat er verhuisd worden en ik had bedacht dat dit wen prima moment was om afscheid te nemen van 2 versterkers in de huiskamer.

En dus de Cambridge naar de nieuwe werk kamer verplaatsen en een phono pre voor de Marantz te kopen. Maar dat laatste valt niet mee, niet dat ze niet te koop zijn, maar ik kan niet kiezen welke ik nu ga kopen.

Best aardig wat keuze in het 150 tot zeg 200 euro segment. En de meningen van alle kenners lopen ook lekker uiteen. De ene zweert dat ik aan een Rega tafel het beste resultaat krijg met een Rega amp, wat ik best een apart verhaal vond aangezien ik niet de standaard Carbon naald heb maar een MP 110 en ik niet kan verzinnen wat er nog meer tussen die naald en de amp zit dan wat draadjes door de arm.

Ik neig op dit moment naar of Project Phono Box S of Cambridge Solo. En die laatste vooral omdat ik hoop dat die qua geluid nog het dichtste in de buurt gaat komen bij wat ik nu heb. Los van dat mijn Marantz een 7.1 receiver is en geen stereo versterker net als de Cambridge.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:59:
De ene zweert dat ik aan een Rega tafel het beste resultaat krijg met een Rega amp, wat ik best een apart verhaal vond aangezien ik niet de standaard Carbon naald heb maar een MP 110 en ik niet kan verzinnen wat er nog meer tussen die naald en de amp zit dan wat draadjes door de arm.
Totale onzin inderdaad als het tenminste gaat om het geluidsmatige resultaat. Dit soort niet te onderbouwen merk-fetisjisme echt negeren.

PS Het beste wat je van de draaitafel zelf kunt zeggen is dat hij zijn best doet om NIET te klinken. :) Oftewel een draaitafel is vooral bezig de opgepikte klank door het element zo min mogelijk te verstoren met resonanties van arm, kast, plateau incl rumble, en binnenkomende resonanties vd omgeving (trillingen / muziek).

Iets soortgelijks kan je in mindere mate zeggen van de versterking, die doet dan zijn best zo min mogelijk te klinken door een rechte frequentierkarakteristiek middels optimale aanpassing aan het element (capaciteit, weerstand) en (capaciteit van) de bekabeling.

Waar het echt (onontkoombaar) klinkt is aan het ene uiteinde, het element, en het andere, de luidsprekers en de akoestiek van de kamer, de wapperende delen dus. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 28-05-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:40

B2

wa' seggie?

over paar maandjes gaat er verhuisd worden en ik had bedacht dat dit wen prima moment was om afscheid te nemen van 2 versterkers in de huiskamer.

En dus de Cambridge naar de nieuwe werk kamer verplaatsen en een phono pre voor de Marantz te kopen. Maar dat laatste valt niet mee, niet dat ze niet te koop zijn, maar ik kan niet kiezen welke ik nu ga kopen.

Best aardig wat keuze in het 150 tot zeg 200 euro segment. En de meningen van alle kenners lopen ook lekker uiteen. De ene zweert dat ik aan een Rega tafel het beste resultaat krijg met een Rega amp, wat ik best een apart verhaal vond aangezien ik niet de standaard Carbon naald heb maar een MP 110 en ik niet kan verzinnen wat er nog meer tussen die naald en de amp zit dan wat draadjes door de arm.

Ik neig op dit moment naar of Project Phono Box S of Cambridge Solo. En die laatste vooral omdat ik hoop dat die qua geluid nog het dichtste in de buurt gaat komen bij wat ik nu heb. Los van dat mijn Marantz een 7.1 receiver is en geen stereo versterker net als de Cambridge.
Ik heb met de Cambridge geen ervaring, maar als ik deze review zo lees kun je dan het beste even doorsparen voor de Cambridge Duo.

Wat ik van die reviewer begrijp is dat hij zich wel aardig bij de gemeten feiten houdt en niet kijkt naar allerlei elfjes in het maanlicht. Desalniettemin zal de Solo een prima pre-amp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oeps, verkeerde topic

[ Voor 60% gewijzigd door Bestla op 28-05-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
B2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Ik heb met de Cambridge geen ervaring, maar als ik deze review zo lees kun je dan het beste even doorsparen voor de Cambridge Duo.

Wat ik van die reviewer begrijp is dat hij zich wel aardig bij de gemeten feiten houdt en niet kijkt naar allerlei elfjes in het maanlicht. Desalniettemin zal de Solo een prima pre-amp zijn.
Het is niet zo zeer het sparen, meer dat ik probeer een soort van budget grens voor mijzelf te zetten uit zelf bescherming. :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowman

Ik heb heel wat van die phono amp-jes gehad /geleend: Nad pp2, project tube phono, marantz/yamaha/advance acoustic geïntregeerde phono's, Trigon Vanguard II, Cambridge Audio mm/mc, lehmann blackcube en nog een aantal. :P

Mijn ervaring is dat die krengen allemaal hetzelfde klinken. Als er iets bullshit is in audioland dan zijn het de claims dat phono trappen (geweldige) klankmatige verbeteringen brengen.

De ene phonotrap versterkt wat meer dan de ander en de 1 is wat stiller (ruisniveau) dan de ander. Die Tube phono's van project moet je gewoon niet nemen, teveel ruis. Helemaal met een MC element er op. Die Trigon Vanguard II had ik ooit geleend en vond ik vrij goed. Stil, instelbaar, mm/mc en een externe voeding.

Die Nad PP2 vind ik zelf een super ding, ligt hier in de kast. Goedkoop, externe voeding, mm/mc, stil. Heb daar heel lang een Goldring Eroica LX /1042 opgehad. :P

Zo'n PP2 zit op zo'n 120 euro, echt een koopje. Ik had ooit de voorloper van de Cambridge Duo Phono geleend van een audiozaak. De Nad was stiller met een MC element.

En nu speel ik met de interne Phono van een Yamaha A-S1100. Bevalt net zo goed als mijn PP2. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:05

hbsJR

All rounder

Limited edition rainbow children vinyl binnen... Transparant vinyl en een regenboog slipmat.

https://i.imgur.com/ZLYOZEJ.mp4

[ Voor 6% gewijzigd door hbsJR op 30-05-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@hbsJR Dat ziet er wel gaaf uit zo...

@Snowman Ik ben het met je eens als je zegt dat die pre-amps, in eenzelfde prijsklasse, zo'n beetje allemaal hetzelfde klinken echter als je een flinke stap hoger gaat zeg 500-1000 euro is er wel degelijk een verbetering. Tenminste als het element etc etc ook van een behoorlijk nivo zijn.

Een pre-amp van 1000 euro op een element van 5 tientjes zal niet veel (goede) verbetering opleveren vermoed ik wellicht dat het juist de zwakke kanten van zo'n element laat horen.

Ik ging van een project van 99 euro naar een Graham Slee en dat is wel degelijk een upgrade,

Er zijn wel grenzen en ik denk, zoals met alles, dat je steeds minder verbetering gaat horen en je wellicht heeeel veel moet gaan uitgeven om een klein beetje verbetering te krijgen,

[ Voor 9% gewijzigd door oldsmelly op 30-05-2020 16:06 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:44
Mooie AT headshell voor mijn AT vm95ne elementje. Element paste niet in de originele Akai headshell, halve milimeter te breed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPhOyqlMBjf12qT_WF5TNfvOnyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3VnWYqqTYqzCYetpRIZG0Tk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:32:
Element paste niet in de originele Akai headshell, halve milimeter te breed.
Dat is apart.
Heb je schroefjes met een hele grote kop ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:51:
[...]

Dat is apart.
Heb je schroefjes met een hele grote kop ofzo?
Nee, de originele headshell is zo'n zwart geval met gaatjes waar het element echt in moet vallen. Hier met het originele element:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKsJbmD5D2w84GTzzU2rEpCudsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1olafjd7mCwfD7tuJs9Y5f14.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft die dan geen sleuven?
Dit zijn degene die ik op het web zie:
YouTube: akai AP-206C phono test

Wel apart element.
Lijkt AT, maar de magneetjes zijn plat.
Misschien een vroegere technologie van AT

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:10:
Heeft die dan geen sleuven?
Dit zijn degene die ik op het web zie:
YouTube: akai AP-206C phono test

Wel apart element.
Lijkt AT, maar de magneetjes zijn plat.
Misschien een vroegere technologie van AT
Wel sleuven, maar de at is net een halve milimeter te breed. Het originele element is precies zoals in het filmpje. Volgens mij een Piezo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Irritant. Dit komt denk ik omdat die elementen tegenwoordig geen sleufjes hebben voor de bouten maar volledige schroefgaten met dus ook (ruim) plastic materaal aan de buitenzijde van de schroef.

Ortofon heeft zijn elementen ook 'opgedikt' bij de 2M serie, Goldring doet het bij zijn nieuwere elementen.Veel extra plastic. Al die spoilers zorgen er dus wel voor dat het in enkele smalle headshells niet meer past, zoals deze AKAI met opstaande randen. Jammer eigenlijk. Zou het eigenlijk wel conform de originele half inch mount spec zijn, zit ik me af te vragen. AT95E had het natuurlijk ook al maar misschien toch met minder materiaal, er zat iig geen metalen schroefdraad in.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 30-05-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
De LP's staan te drogen na een wasbeurt met de Knosti, dus was er even tijd voor een foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HUqBISHl.jpg?1

4 LP's van Tom Waits. Ik kende deze beste man en zijn muziek helemaal nog niet. En ik zal ook niet zeggen dat dit de aankoop van 2020 is, maar stiekem is het wel lekkere muziek. En wat mij meteen opviel tijdens de eerste luistersessie was dat de albums onderling zo verschillen. Ze zijn verre van uitwisselbaar. Mijn eerste indruk is dat One From The Heart, een soundtrack, het makkelijkst wegluistert terwijl Swordfishtrombones meer tijd vraagt, om het maar zachtjes uit te drukken. Dat is een heel apart album.

De TD166 is voorzien van nieuwe veren die nu goed zijn afgesteld. Alles waterpas / evenwijdig en alle drie de veren dansen mee. Ik ben tevreden, en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:01:
Irritant. Dit komt denk ik omdat die elementen tegenwoordig geen sleufjes hebben voor de bouten maar volledige schroefgaten met dus ook (ruim) plastic materaal aan de buitenzijde van de schroef.

Ortofon heeft zijn elementen ook 'opgedikt' bij de 2M serie, Goldring doet het bij zijn nieuwere elementen.Veel extra plastic. Al die spoilers zorgen er dus wel voor dat het in enkele smalle headshells niet meer past, zoals deze AKAI met opstaande randen. Jammer eigenlijk. Zou het eigenlijk wel conform de originele half inch mount spec zijn, zit ik me af te vragen. AT95E had het natuurlijk ook al maar misschien toch met minder materiaal, er zat iig geen metalen schroefdraad in.
Ik zat serieus al met een vijl in mijn handen, zo van dit gaat mij niet gebeuren, maar bedacht me net op tijd. Ik had zo'n zelfde type headshell van Sony, daar paste hij wel net in. Maar een AT element in een Sony headshell (staat er ook met grote letters op) op een Akai draaitafel, dat was me toch te dol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 07:28
Plaatje draaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1oN-Tgv2pCttwAExSjTk5MXbpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQxP028PVhkkZF5OzYkidwxW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Ik zat serieus al met een vijl in mijn handen, zo van dit gaat mij niet gebeuren, maar bedacht me net op tijd. Ik had zo'n zelfde type headshell van Sony, daar paste hij wel net in. Maar een AT element in een Sony headshell (staat er ook met grote letters op) op een Akai draaitafel, dat was me toch te dol.
Ach ja, Sony op een AKAI, hoe erg is dat? Nu zit er Audio Technica op AKAI. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
Nog een plaatje opgezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI8Ur7OxweiF806FQMRZ0jBxwGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v82vKgnxmEttCpTUi8AZ7Nei.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
En weer een ander

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QelD9LXc1zf85NYIEOf3dzfsS40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rxjzWcAGXwu6xBGteDCnE6C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hbsJR schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:30:
Limited edition rainbow children vinyl binnen... Transparant vinyl en een regenboog slipmat.

https://i.imgur.com/ZLYOZEJ.mp4
Gave LP, die heb ik meteen op discogs besteld, ook met die slipmat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Na het vervangen van de veren en het vervolgens opnieuw afstellen van de vering, heb ik het idee dat het een verbetering van balans tot gevolg heeft. Placebo? Ik weet het niet, maar ik ervaar het iig wel zo. Het lijkt me niet direct voor de hand liggend trouwens, dat het placebo-effect zou zijn, want verbeteren van de balans was niet de insteek van de hele actie. Maar goed, het effect is er wel en ik zal in de loop van vandaag eens naar een oude vertrouwde Pink Floyd LP luisteren. Dan zal vanzelf wel blijken of er toch verbetering is opgetreden wat balans betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Ach ja, Sony op een AKAI, hoe erg is dat? Nu zit er Audio Technica op AKAI. :P
Behalve die AT headshell heb ik bij Thakker ook gelijk een 'ouderwetse' standaard headshell besteld voor 9 eurootjes. Die lijkt behoorlijk oude originele (maar te smalle) Akai, dus die kan ik ook nog gebruiken. Hoewel ik de AT headshell niet vind misstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:30:
Na het vervangen van de veren en het vervolgens opnieuw afstellen van de vering, heb ik het idee dat het een verbetering van balans tot gevolg heeft. Placebo? Ik weet het niet, maar ik ervaar het iig wel zo. Het lijkt me niet direct voor de hand liggend trouwens, dat het placebo-effect zou zijn, want verbeteren van de balans was niet de insteek van de hele actie. Maar goed, het effect is er wel en ik zal in de loop van vandaag eens naar een oude vertrouwde Pink Floyd LP luisteren. Dan zal vanzelf wel blijken of er toch verbetering is opgetreden wat balans betreft.
Balans als in sterkte linker vs rechterkanaal? Misschien is 1 oor wat meer opengegaan van het met schuin hoofd onder de speler hangen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Hoppa. Klaar. Vandaag laatste 80 vinyls gewassen met Okkie, nieuw hoezen gestoken daar waar nodig (ong 3/4) en daarna 300 vinyl op volgorde gelgd. Ben er wel even klaar mee.

Morgen lekker verder draaien, heb weer van alles gezien

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Vinyls? Platen. Elpees of LP's. Desnoods records. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Ik heb voor mijn nieuwe werkkamer ook een paar meter vinyl met een 2V groef op het oog. Moet ik die dan ook eerst wassen?

Maar zonder dollen, gisteren mijn Aldi (Back to Black 180 grams bla bla) versie van Love over Gold, helemaal stof en statisch voor zover ik dat kan dan met een MFSL borstel en wat demi-water met drupje isoprop. erin, vrij gemaakt, maar die plaat blijf ploppen en kraken dat het een lieve lust is.

Misschien toch die plaat maar eens door een fatsoenlijke wasstraat trekken.

Heb niet het idee dat de Aldi en consorten B Keuze verkochten, leek eerder op een overstock partij van Bertus. Zeker omdat het vooral de platen waren waar ze er iets teveel van hadden ingekocht omdat die toch wel verkochten aan vinyl heruitvindende sukkeltjes als ikzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Twee vragen, misschien op het randje van het topic maar toch...

Ik heb van mijn schoonvader een aardige lading vinyl georven. Deel daarvan, zoals Beatles en de nodige jazz albums houden we lekker zelf maar er zit ook het nodige bij wat de verkoop in mag.
Nou de vragen..
1. Hoe beoordeel je de conditie van het vinyl voor een advertentie? Zelf weet ik net aan hoe een platenspeler werkt...
2. Ik was van plan ze per stuk op marktplaats te zetten, zijn er betere kanalen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
Heb net geleerd ; is geen vinyl. Heet platen, elpee, LP of zelfs records. Maar geen vinyl. Als je dat gebruikt, hoor je er niet bij. Had ik ook gisteren.

1 - kijk op discogs, daar staat een goede uitleg
2 - er is een FB groep, daar kan het ook. Heet iets van platen, elpees en sing;les te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vinyl is het materiaal, het zijn platen, lp's. Maar het gaat om dat meervoud. Vergelijk: je zegt ook niet "polycarbonaats" tegen CD's.

Je kan eventueel wel zeggen dat jouw muziekverzameling op vinyl staat (naar het dragermateriaal). En bij CD's dus op polycarbonaat. Maar dat meervoud vinyls is echt heel raar. :P

Desnoods zeg dat je een vinyl collectie hebt of zoals Wijnands hierboven een verzameling platen simpelweg vinyl noemen, hoewel menigeen je dan ook met opgetrokken wenkbrauw zal aankijken omdat iets als platencollectie, lp-verzameling al meer dan 60 jaar prima voldoet. Je komt de term vinyl bij winkels veel tegen maar dat is een beetje koketterij.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 01-06-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Duuuhhhhh

Heb nl. 2 dochters. Echt, wat een heerlijk stupide kreet is dat ; duuhhhh

[ Voor 81% gewijzigd door maartend op 01-06-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boos?
Wijnands schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:18:
Twee vragen, misschien op het randje van het topic maar toch...

Ik heb van mijn schoonvader een aardige lading vinyl georven. Deel daarvan, zoals Beatles en de nodige jazz albums houden we lekker zelf maar er zit ook het nodige bij wat de verkoop in mag.
Nou de vragen..
1. Hoe beoordeel je de conditie van het vinyl voor een advertentie? Zelf weet ik net aan hoe een platenspeler werkt...
2. Ik was van plan ze per stuk op marktplaats te zetten, zijn er betere kanalen?
Eerlijk: dat is lastig zonder ervaring en al helemaal zonder luisteren. Behalve markplaats kan je ook via Discogs verkopen en de richtlijnen die daar duidelijk beschreven staan proberen aan te houden. Ik zou de staat dan wel eerder voorzichtig / behoudend beoordelen dan te positief, anders heb je kans op teleurgestelde kopers / geld terug claims.

Antwoord 2. is dus Discogs. Niet per se beter, anders. Wat meer moeite om de staat te beoordelen, internationaal publiek dus meestal versturen, meestal een wat hogere prijs.

[ Voor 99% gewijzigd door Cap op 01-06-2020 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Welnee, kan er wel om lachen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-05 23:45
Wijnands schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:18:
1. Misschien heb je hier wat aan:
Mint (M): Dit album of single is in perfecte staat. 'Zo goed als nieuw'. Het vinyl en de hoes is in nieuwstaat en de plaat heeft nog nooit op de draaitafel gelegen. Vaak is de hoes nog verzegeld. Het beste van het beste!

Near Mint (NM):  Het vinyl is bijna in perfecte staat en ook de hoes ziet er schitterend uit. Vind je een NM plaat voor weinig..... Ik zou zeggen 'kopen'

Excellent (EX): Het vinyl ziet er bijna perfect uit en is in goede staat. Toch kan het zijn dat de plaat kleine onvolmaaktheden bevat zoals kleine krasjes of slijtageplekken op de hoes. De kwaliteit van het geluid van de plaat is echter onaangetast

Very Good Plus (VG+): Het vinyl is in goede staat. De plaat vertoont sporen van gebruik en heeft soms kleine krasjes, maar met minimaal effect op de kwaliteit van het geluid. Deze platen zijn ooit gedraaid, maar goed onderhouden. Bij hoezen zijn er sporen van slijtage zichtbaar, zoals een plekje van een sticker of cut out in de hoes, maar de hoes verkeert wel in goede staat

Good Plus (G+): De plaat is duidelijk gespeeld, flets en grijsgedraaid met diepe krassen die de geluidskwaliteit niet ten goede komen. De plaat speelt nog steeds zonder over te slaan, maar de kwaliteit is matig. Het label kan duidelijk beschadigingen vertonen. De hoes is beschadigd en vertoont slijtageplekken of scheurtjes

Alles wat nog minder is niet aanschaffen 😉

2. Zonder twijfel Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Discogs.com absoluut, laat Marktplaats aub links liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Bestla op 01-06-2020 19:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maartend
Bestla schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:40:
Discogs.com absoluut, laat Marktplaats aub links liggen.
Niet helemaal mee eens. Al wat pareltjes op MP weg kunnen halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
macdushi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:31:
[...]

1. Misschien heb je hier wat aan:
Mint (M): Dit album of single is in perfecte staat. 'Zo goed als nieuw'. Het vinyl en de hoes is in nieuwstaat en de plaat heeft nog nooit op de draaitafel gelegen. Vaak is de hoes nog verzegeld. Het beste van het beste!

Near Mint (NM):  Het vinyl is bijna in perfecte staat en ook de hoes ziet er schitterend uit. Vind je een NM plaat voor weinig..... Ik zou zeggen 'kopen'

Excellent (EX): Het vinyl ziet er bijna perfect uit en is in goede staat. Toch kan het zijn dat de plaat kleine onvolmaaktheden bevat zoals kleine krasjes of slijtageplekken op de hoes. De kwaliteit van het geluid van de plaat is echter onaangetast

Very Good Plus (VG+): Het vinyl is in goede staat. De plaat vertoont sporen van gebruik en heeft soms kleine krasjes, maar met minimaal effect op de kwaliteit van het geluid. Deze platen zijn ooit gedraaid, maar goed onderhouden. Bij hoezen zijn er sporen van slijtage zichtbaar, zoals een plekje van een sticker of cut out in de hoes, maar de hoes verkeert wel in goede staat

Good Plus (G+): De plaat is duidelijk gespeeld, flets en grijsgedraaid met diepe krassen die de geluidskwaliteit niet ten goede komen. De plaat speelt nog steeds zonder over te slaan, maar de kwaliteit is matig. Het label kan duidelijk beschadigingen vertonen. De hoes is beschadigd en vertoont slijtageplekken of scheurtjes

Alles wat nog minder is niet aanschaffen 😉

2. Zonder twijfel Discogs
Oftewel: https://support.discogs.c...566193-How-To-Grade-Items

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Niet helemaal mee eens. Al wat pareltjes op MP weg kunnen halen
Dat is volgens mij meer geluk dan wijsheid. Ik heb het persoonlijk helemaal gehad met MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bestla schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 06:08:
[...]
Dat is volgens mij meer geluk dan wijsheid.
Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
Ik kijk nooit op MP voor lp's. Vind het niet zo betrouwbaar. Iedereen doet hard z'n best om slechte versleten producten er op hun best uit te laten zien. Discogs is speciaal gemaakt voor muziekmedia en daarom vaak een stuk beter voor de koper. Verkopers die overgraden krijgen vaak slechte reviews, dus de bad guys vallen er zo tussenuit. Je krijgt er ook gelijk andere voordelen bij, zoals inventory management, ipv een verzameling willekeurige "advertenties" waartussen je geen overzicht meer hebt wat er nou wel en niet op staat.

Vwb "vinyl": is een generatiedingetje. Mensen die platen nog van vroeger kennen, noemen ze meestal platen of LP's, en de nieuwe generatie kent ze als "vinyl". Ik heb niks tegen mensen die "vinyl" gebruiken waar ze platen bedoelen. Op de oudere generatie komt het meestal over als onnodig hip doen en het niet helemaal snappen, maar ik denk dat het gewoon een voorbeeld is van hoe taal verandert van generatie tot generatie.

Maar "vinyls" is gewoon compleet grammaticaal fout. Het meervoud van vinyl is vinyl. Net zoals dat het meervoud van geld, geld is. Er is geen '1 vinyl, 2 vinyls', net zoals er geen '1 hout, 2 houten' is. Vinyl is niet telbaar, dus je hebt nooit "200 vinyl", je hebt "200 platen". Net zoals je geen "200 hout" hebt, maar "200 palen/planken" (afgezien van sommige RTS games waar hout als grondstof wordt gebruikt en er een teller op zit :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
kozue schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:29:

... net zoals er geen '1 hout, 2 houten' is. Vinyl is niet telbaar, dus je hebt nooit "200 vinyl", je hebt "200 platen". Net zoals je geen "200 hout" hebt, maar "200 palen/planken" (afgezien van sommige RTS games waar hout als grondstof wordt gebruikt en er een teller op zit :+).
Je kunt taalkundig correct wel degelijk twee houten balken hebben. Het is het meervoud van het zelfstandig naamwoord hout. En je kunt ook een houten bak hebben, maar dan is het weer een bijvoeglijk naamwoord. :+

(aldus het dikke boek van meneer van Dale wat hier lag te verstoffen in de kast)

Maar een meervoud van vinyl, dat bestaat inderdaad niet. Dat is gewoon verbastering van het woord. Beetje in dezelfde categorie dat heel veel mensen een luidspreker graag een speakerbox noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Cap schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:43:

Balans als in sterkte linker vs rechterkanaal? Misschien is 1 oor wat meer opengegaan van het met schuin hoofd onder de speler hangen? :P
Klopt. En inderdaad is jouw redenatie zeker realistisch _O- .
Cap schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:27:

Antwoord 2. is dus Discogs. Niet per se beter, anders. Wat meer moeite om de staat te beoordelen, internationaal publiek dus meestal versturen, meestal een wat hogere prijs.
Voor de mainstream LP's (denk dan aan bijvoorbeeld aan mijn recente aankoop van 4 Tom Waits LP's) en verzamelingen (al dan niet groot) kijk ik altijd op MP. Zo heb ik daar al heel veel leuke LP's gekocht. Voor de echte dure aankopen zou ik gebruik maken van Discogs. Redenen hiervoor zijn al aangevoerd. Ik merk zelf dat dit voor zowel kopen als verkopen geldt. Via Discogs gaat het toch meestal om het verkopen van de wat duurdere LP's. De reguliere LP's van Kayak, Neil Diamond en Joan Baez (om er maar een paar te noemen) zijn meer voor voor MP. Trouwens, voor bootlegs en 'unofficial releases' zijn we wel aangewezen op MP omdat deze niet meer aangeboden mogen worden via Discogs.

Helaas is er altijd wel een aantal oplichters actief op MP. Zo ben ik afglopen Zondag ingegaan op een advertentie van een Japanse persing van 'A Day At The Races' van Queen. Gewaarschuwd door de wel heel mooie prijs, heb ik toch een berichtje gestuurd. Gisteravond had ik een berichtje terug dat de adverteerder akkoord ging. Vervolgens kon ik alleen betalen via een linkje in de mail of WhatsApp-berichtje (ja,ja :+ ). Reden: adverteerder wil geen rekening koppelen aan MP. Op mijn berichtje dat ik alleen via MP of rechtstreeks met een bankoverschrijving wil betalen, heb ik niets meer gehoord. Nieuwsgierig als ik soms ben, ben ik vanochtend eens gaan zoeken op afbeeldingen. Ik was dan ook niet verrast dat beide afbeeldingen afkomstig zijn van het www: een advertentie op eBay. En wel van een japanse verkoper die daar al jaren actief is met goede reviews. Ik heb vervolgens de adverteerder op MP een berichtje gestuurd met de vraag of hij de LP ook op eBay aanbiedt. Daar heb ik nog geen reactie op gehad (nog een keer: ja, ja :+ ). Ik heb de advertentie wel gemeld bij MP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:26:
Je kunt taalkundig correct wel degelijk twee houten balken hebben. Het is het meervoud van het zelfstandig naamwoord hout. En je kunt ook een houten bak hebben, maar dan is het weer een bijvoeglijk naamwoord. :+
In "2 houten balken" is houten toch een bijvoeglijk naamwoord (namelijk een balk gemaakt van hout)? Balken is het meervoud van het woord balk.
Volgens mij bestaat vinyl als bijvoeglijk naamwoord trouwens niet. "Een vinylen vloer" klinkt heel raar. Maar ik ben geen taalkundige, misschien kan dat wel...

Overigens is vinyl wel een soort synoniem geworden voor LP. Ik heb ook wel eens naar die oude 78 toeren platen gerefereerd horen worden als "vinyl" terwijl ze van shellac zijn gemaakt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het zou "een vinyl vloer" moeten zijn.
Vinyl is zelf natuurlijk ook al een verkorting van de complete benaming polyvinylchloride oftewel pvc
(dus je zou ook "een pvc vloer" kunnen zeggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:26:
[...]

(aldus het dikke boek van meneer van Dale wat hier lag te verstoffen in de kast)

Maar een meervoud van vinyl, dat bestaat inderdaad niet. Dat is gewoon verbastering van het woord. Beetje in dezelfde categorie dat heel veel mensen een luidspreker graag een speakerbox noemen.
Nee dat is een stoffelijk bijvoeglijk naamwoord. Geen meervoud van hout.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Iedereen bedankt voor de hulp ik ga 's even kijken. En ja, uiteraard wat terughoudend beoordelen. Ik handel op internet eigenlijk altijd zoals ik zelf behandeld zou willen worden en dat werkt al ruim 20 jaar prima

Ook al even wat zitten beluisteren. Zitten wat verzamelaars tussen die gewoon leuk zijn maar deze sprong er wel uit. Hoes niet geweldig maar vinyl blijkbaar wel want het klonk schitterend. Kreeg meteen zin om op zoek te gaan naar meer bluenote.

Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/ks5i9OiB-_FNFh9DBX1CujdlUaU=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-4015912-1352417050-1183.jpeg.jpg

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wijnands schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:32:
Iedereen bedankt voor de hulp ik ga 's even kijken. En ja, uiteraard wat terughoudend beoordelen. Ik handel op internet eigenlijk altijd zoals ik zelf behandeld zou willen worden en dat werkt al ruim 20 jaar prima

Ook al even wat zitten beluisteren. Zitten wat verzamelaars tussen die gewoon leuk zijn maar deze sprong er wel uit. Hoes niet geweldig maar vinyl blijkbaar wel want het klonk schitterend. Kreeg meteen zin om op zoek te gaan naar meer bluenote.

[Afbeelding]
Dit ^ Voor jezelf out of the box denken levert soms pareltjes op die je normaal nooit zou kopen. Wij hebben laatst LP's gekregen uit een nalatenschap, en daar zaten echt goede platen tussen. Normaal hou ik best van stevige muziek, maar goede blues en jazz kan ik zeker waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze nalatenschap was de oorzaak dat ik plek moest maken in de vinylkast. Er kwamen 57 LP's bij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Wijnands schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:32:

[Knip] .... maar deze sprong er wel uit. Hoes niet geweldig maar vinyl blijkbaar wel want het klonk schitterend. Kreeg meteen zin om op zoek te gaan naar meer bluenote.

[Afbeelding]
Blue Note staat bekend om zijn jazz en blues uitgaves. Als ik het me goed herinner, heeft het blad Vinyl er in zijn (of is het 'haar') korte bestaan ook eens een artikel aan besteed. Maar daar kan ik naast zitten, want het kan ook in het blad 'Platenblad' gestaan hebben. In ieder geval is het een bekend en gerespecteerd label met een constant hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8FqFmWdJJKZkH5mUGG-C2ab3XI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EgBpsZdPZLYqJOLfqwo6XkUl.jpg?f=user_large
https://miniot.com/blogs/wheel-updates/ready

Het lijkt er op dat na ruim drie jaar de Miniot Wheel vanaf juli eindelijk geleverd gaat worden aan de eerste klanten, ziet er toch best gaaf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk dat het dan toch gelukt is! Staat er ergens nog een filmpje van het finale apparaat in werking? Dat mis ik wel op de site, niet helemaal doorgespit maar in ieder geval bij de voorpagina / productpagina. Van die gladde product renders word ik nooit gelukkig, het product door de lens van een camera in werking zien en bediend zien worden vertelt 1000x keer meer en maakt het verschil tussen _/-\o_ of :/ of ;w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:16
Vet ding wel, maar idd. Eerst zien, dan geloven. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat snap ik dus niet. Ze zijn klaar. Je wilt dat ding verkopen. Je verkoopt geen troep. Je verkoopt iets vernieuwends waar veel effort in zit. Dan zet je toch z.s.m. een mooie video van het ding in actie op de site? Of op zijn minst een hele rits real-life foto's van het ding in actie?

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 03-06-2020 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Het staat een beetje verstopt op de site.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat ik vooral mis is specs.
Technische info. Daar wordt niet/nauwelijks over gerept helaas.

Maar ik ben meer van de school dat je iets nieuws ontwerpt omdat het beter danwel goedkoper is.
(schreef ik hier trouwens ook al: mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3" )

Ik bedoel: het is geen schilderij of poster wat je koopt; het is een apparaat met een functie.
Dus hoe goed het apparaat de functie uitoefent tov wat hij kost is een belangrijk deel van het bestaansrecht m.i.
Als dit ding namelijk dezelfde trackingkwaliteiten of gelijkloopkwaliteiten heeft als dat van een crossley of at-lp-120 of soortgelijken is het best een prijzig ding natuurlijk :P

Het is een tangentiaal ontwerp, maar hoe, en überhaupt òf de toonarm aangedreven wordt (tijdens het spelen, niet tijdens het indexeren) is mij onduidelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 03-06-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zcr9yzryKB5HFYwKDZ_ss7_EjaE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/px4y58mHdTIbRSnaJV1ZQc2n.jpg?f=user_large

https://www.kickstarter.c...eel-by-miniot/description

Hier staat wel wat meer info, grootste nadeel lijkt mij dat er gebruik wordt gemaakt van een aangepaste AT95e waardoor upgrades niet mogelijk zijn.
De besturing met het stickje ziet er wel heel fraai uit.

[ Voor 6% gewijzigd door macdushi op 03-06-2020 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, dat was direct mijn grootste bezwaar, zo'n gemodificeerd instapelement gebruiken waardoor je nergens heen kan met je hobby. Maar dat soort mensen is ook vast niet de doelgroep. :P

Persoonlijk: ik mis dus juist de zichtbaarheid van de arm die zijn werk doet boven de plaat, het haalt voor mij zo net teveel van de charme van het vinyl draaien weg. Ik vind juist dat delicatie mechanische mooi en dat mag best gezien worden. Juist gezien worden!

Dat vind ik ook al een nadeeltje bij de tangentiale platenspelers met arm in de klep als de Technics SL-10, maar daar zie je toch wel degelijk nog de arm bewegingen door het venster.

Kortom aan mij zal ie wsch niet besteed zijn, maar wel waardering voor dat er echt weer eens iets anders geprobeerd wordt dan slechts wat combineren van bestaande belt drive motortjes, armen en een plankje voorzien van een merknaam. Dit is tenminste iets waar engineering voor nodig is. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Vind het toch wel mooi dat dit door een klein nederlands familiebedrijfje op de markt gebracht wordt, zeker als je bedenkt dat het overgrote deel van de onderdelen en electronica in eigen huis zijn ontworpen en geproduceerd, ze moeten wel heel wat problemen hebben gehad gedurende het productieproces want ipv 1 jaar heeft het ze 3 jaar gekost. Verder eens wat Cap zegt, ook voor mij is juist de charme de zichtbaarheid van de arm, ik blijf dus lekker bij mijn Denon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thnx.
Apart dat ze het niet op hun site hebben staan.

Ik heb nog wel wat meer over hun tonearm gevonden:
https://miniot.com/blogs/wheel-updates/state-of-wheel

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1032/4317/files/Arm_81ec9915-8220-4c49-8fa7-0b1077586302_grande.jpg
Wordt dus aangedreven via een schroefdraad. Dat is natuurlijk niet een hele stille aandrijving.
Eigenlijk alle tangentiale armen die ik ken hebben een snaar of spantouwtje als aandrijving (luchtlagers en die maffe rabco drive even buiten beschouwing)
Ook vraag ik me af wat de effectieve massa van dat houten toonarmpje+gestripte elementje is.
De at-95e heeft een compliantie van 17mm/N, dus wil je toch ongeveer een minimale totale effectieve massa van 10 gram zien. Ik twijfel eraan of dat gehaald wordt. Het zou een mooi meetexperiment zijn, maar ik betwijfel of ze het gedaan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 03-06-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit Grappig ik zat naar precies dezelfde foto te kijken. De arm wordt idd aangedreven door een belt drive motortje via de worm overbrenging (schroefdraad) en er zit een oog ter hoogte van het element (erachter).

De grote vraag is echter of deze aandrijving alleen is om de arm heen en weer te bewegen bij de bediening, dus bij starten en stoppen (oog registreert dan het einde van de plaat) of dat deze, net zoals bij bijv. een Technics SL-10 of een Sony PS-X800, de positie van de arm regelt middels sensoren. Dwz continu monitoren van (het ontstaan van) een fouthoek van de arm, waarbij servosturing van het armmotortje de arm steeds een proportioneel zetje geeft om die fout op te heffen.

Ik denk toch het eerste. Ik zie ook een zwarte glijbuis a la Technics SL-10. Met andere woorden, het stappen en stoppen gebeurt motorisch via de schroefdraad maar zodra hij gaat spelen wordt deze ontkoppelt en volgt de naald simpelweg de groef via de glijstang. De groefspiraal duwt hem naar binnen.

@mr_petit of zie jij aanleiding om er anders over te denken? Als ze echt een motor servosturing voor de arm hadden gemaakt dan hadden. ze dat vast trots vermeld. Dat hebben ze immers ook gedaan toen ze de belt-aandrijving van open-loop naar closed-loop wijzigden omdat ze anders niet de gewenste gelijkloop resultaten konden behalen.

Wel jammer trouwens voor dit ding, belt drive. Toch na een aantal jaar weer gehannes met een snaartje voor de kopers. Denk niet dat dat soort publiek hierop zit te wachten, itt een Thorens liefhebber die daar vaak niet om maalt. Benieuwd of die gemakkelijk te verwisselen is, geen sine-cure in zo'n krap en gesloten ontwerp.

Edit: kijk in een eerdere versie van het ontwerp zat er nog simpelweg een glijstangetje en verder niets:

https://miniot.com/blogs/...timizing-wheels-cartridge

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1032/4317/files/Wheel_arm_nw.jpg?v=1515590693

Edit: aan de andere kant, ik zie in de nieuwe versie aan het andere uiteinde van de arm nog van alles hangen van hout en metaal dat lijkt me wel een gewichtig geheel om door de groef mee te laten slepen. Vreemd dat ze hier echt nergens enige uitleg over geven. Zou ook niemand van de backers daar om gevraagd hebben??

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 03-06-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-05 22:32
Hier nog veel meer gevonden over Wheel is ook niet mijn ding en hou het zeker bij mijn Dual draaitafel.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja daar hebben wij bovenstaande posts vandaan, uit de blog. Helemaal doorgelopen maar helemaal geen uitleg over de toonarm aandrijving gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:16:

@mr_petit of zie jij aanleiding om er anders over te denken? Als ze echt een motor servosturing voor de arm hadden gemaakt dan hadden. ze dat vast trots vermeld.
Ik denk dat die wormdrive gewoon permanent gekoppeld zit.
Ik kan me ten eerste niet voorstellen dat ze het glijden over zo'n asje zo frictieloos krijgen dat dit door de cantilever geschikt voortgeduwd kan worden. Dat zie je nergens, en overal waar ze dat doen, gebruiken ze een luchtlager.
Glijlagers hebben voor zover ik kan inschatten veel te veel frictie.

Ten tweede zie ik geen ontkoppelmechanisme. Als er ontkoppeld wordt, moet er ook weer gekoppeld worden (skippen of plaat opnieuw opstarten). Die arm is naar verloop van tijd naar het midden verschoven, dus als er daarna weer gekoppeld moet worden, dan moet die arm opgepakt worden, en de electronica weet niet waar die arm zich bevind. Het kan natuurlijk een heel klein ontkoppelmechanisme zijn waarbij alleen een pinnetje in de schroefdraad grijpt, en er dus niet iets van een complete moer omheen zit.

Maar goed, het plaatje is onduidelijk. Als ze 'm echt alleen laten glijden op glijlagers zou ik graag een trackingtest willen zien (horen). Ik denk dat het ding dan ontzettend gaat vervormen in het linker kanaal.
Uit het verleden hebben voor zover ik weet alle tangentiale armen die niet luchtgelagerd zijn een aandrijving op de arm zitten tijdens het spelen (misschien heel goedkope spelers daargelaten, maar mijn sharp 3-in-1 midisetje uit de jaren 80 had het ook.
Als het zonder die aandrijving tijdens het spelen ook prima zou werken hadden ze het toen wel gedaan omdat je daarmee veel componenten en electronica bespaart.
Maar misschien hebben ze een supermateriaal gevonden. Maar ik zou dan toch een trackingtest willen zien.
Voor €650 mag je natuurlijk wel enige prestaties verwachten.

Op zich is die servosturing niet zo lastig te maken. 2 oogjes die beide kanten van de arm in de gaten houden. Als 1 oogje geen licht meer zit, beweeg ene kant op, ziet ander oogje geen licht meer, beweeg andere kant op. Met de uiterst simpel te programmeren processors van tegenwoordig is het kinderspel vergeleken met de jaren 70/80
Ik vond nog wel een filmpje waar je de arm ziet bewegen, maar helaas weer te kort om te zien hoe het tracken zelf gaat helaas.

Die doorzichtige plaat krijgt elke klant las ik, zodat ze kunnen zien hoe hij werkt (en aan al hun vrienden kunnen laten zien hoe hij werkt; slimme marketingtruuk)

Ik was eerst ook totaal verward hoe de aandrijving zou zijn toen ik alleen die eerste versie nog maar gezien had :D

De naalddruk wordt zo te zien geregeld door een veertje (in het midden te zien)
Dus de toonarm is in essentie in balans, en het veertje regelt de VTF. Zodoende kan hij verticaal en horizontaal opgesteld worden zonder dat de naalddruk veranderd.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 04-06-2020 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Cap schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:33:
Ja, dat was direct mijn grootste bezwaar, zo'n gemodificeerd instapelement gebruiken waardoor je nergens heen kan met je hobby. Maar dat soort mensen is ook vast niet de doelgroep. :P
Als op wat voor redenen dan ook door Miniot besloten wordt om de handdoek in de ring te gooien heb je binnen redelijke termijn een fraaie draaiende presse-papier staan. Er is geen enkele fabrikant meer die je vervanging stylus gaat maken.

Los van dat ik het qua design en minimalisme wel een fraai uitziende machine vind, is het gebruik van een niet industrie standaard element voor mij een behoorlijke rode vlag. Zeker voor een apparaat in de 500+ euro klasse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik kan me niet uitspreken over de spec's zoals @Cap en @mr_petit etc, maar ik vind het een zeer mooi apparaat en ik kan me voorstellen dat mensen dit willen betalen enkel voor de looks, waarbij ze de specs minder belangrijk vinden. Er zijn genoeg mensen die vroeger veel geld op tafel gelegd hebben voor een B&O set. Spec wise was dat toen wellicht niet het beste voor dat geld, maar een uitstraling had het zeker wel.

Het custom element maakt het ook voor mij een nogo, omdat elementen nu eenmaal verslijten, en uiteraard ook het geluid kleuren in een bepaalde smaak

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik vermoed dat er weinig bezoekers van dit topic zijn die hier helemaal voor zullen gaan. Ook ik mis de zichtbaarheid van de arm en het element. Verder is ook voor mij het aangepaste element, ondanks dat het een AT95E is waar ik zelf dagelijks heel veel plezier aan beleef, een no-go.

Over smaak valt niet te twisten en ik ben een heel groot liefhebber van de looks van mijn TD166 en Dual 704, elk met hun eigen smoel. De Wheel spreekt mij wat dat betreft helemaal niet aan (net zo min als B&O). En dat bij dit ontwerp veel aandacht is voor het design is natuurlijk prima. Hoe meer aandacht voor onze passie, hoe beter :P .

Waar ik heel veel respect en bewondering voor heb, is het feit dat er mensen zijn die dit kunnen en willen ontwerpen. Dat is wel iets anders dan copy-paste en 13-in-een-dozijn. In de jaren dat ik mij heb verdiept in de techniek van LP's en platenspelers is die bewondering en ook de verwondering alleen maar toegenomen. Al die natuurwetten waar je als ontwerper mee te dealen hebt ......... ga er maar aan staan. Alleen al het gegeven dat er twee kanalen geluid uit één groef gehaald kunnen worden, eigenlijk daarvoor al dat het er sowieso 'ingestopt' kan worden...... Ik kan echt wel beredeneren en tot op zekere hoogte begrijpen hoe dit feitelijk werkt, maar hoe meer ik er over lees, hoe minder ik blijk te weten :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveee
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-02 22:16
Hey mede-tweakers.

Sinds gisteren een Audio Technica AT-LP120XUSBBK in huis. (gekocht sinds ik dit weekend de LP's van men vader heb geërfd).

Ik zou enkele platen willen bijkopen (ik denk aan Dire Straits,The Rolling Stones, maar ook hiphop zoals Mobb Deep).

Nu vroeg ik me af waar ik deze het goedkoopste online kan kopen.
Kunnen jullie enkele tips geven?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Maveee schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:16:
Hey mede-tweakers.

Sinds gisteren een Audio Technica AT-LP120XUSBBK in huis. (gekocht sinds ik dit weekend de LP's van men vader heb geërfd).

Ik zou enkele platen willen bijkopen (ik denk aan Dire Straits,The Rolling Stones, maar ook hiphop zoals Mobb Deep).

Alvast bedankt!
Nieuwe platen en goedkoop zijn twee dingen die eigenlijk nooit samen gaan ;)

Je hebt de bulk aanbieders als Dodax, Sounds, Amazon en Bol, maar ook op Discogs is veel te vinden a moet je daar goed opletten dat het verzenden van uit het buitenland aardig wat geld kan kosten.

Maar ik zou je met klem aanraden om eens binnen te lopen bij je lokale platenzaak. Los van het feit dat ik vind dat je voor het prijsverschil van die paar euro beter af bent om lokaal te kopen is de kans dat die wat dingen voor een vriendelijk prijsje hebben staan best aanwezig. Niet elke platenzaak heeft een Discocogs of online winkel, maar wel heel vaak nog de echte liefde voor het medium vinyl.

Maar echte koopjes, die vind je zelden in deze hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveee
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-02 22:16
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Nieuwe platen en goedkoop zijn twee dingen die eigenlijk nooit samen gaan ;)

Je hebt de bulk aanbieders als Dodax, Sounds, Amazon en Bol, maar ook op Discogs is veel te vinden a moet je daar goed opletten dat het verzenden van uit het buitenland aardig wat geld kan kosten.

Maar ik zou je met klem aanraden om eens binnen te lopen bij je lokale platenzaak. Los van het feit dat ik vind dat je voor het prijsverschil van die paar euro beter af bent om lokaal te kopen is de kans dat die wat dingen voor een vriendelijk prijsje hebben staan best aanwezig. Niet elke platenzaak heeft een Discocogs of online winkel, maar wel heel vaak nog de echte liefde voor het medium vinyl.

Maar echte koopjes, die vind je zelden in deze hobby ;)
Bedankt voor de info, moet eens opzoeken waar er platenwinkels in Antwerpen zijn dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Hey mede-tweakers.

Alvast bedankt!
Welkom in de wondere wereld van platenspelers en LP's. Ik hoop (en verwacht) dat je er veel plezier aan zult beleven.

Ik kan natuurlijk niet inschatten hoeveel ervaring met en passie voor het draaien van LP's hebt, maar als je net begint zou ik eerst kijken hoe leuk leuk je het vindt. De aankopen volgen dan vanzelf wel. Geloof mij maar, het LP-virus is besmettelijk.

Wil je uitbreiden, dan kan je onder andere terecht op Discogs als je voor 2e hands gaat. Deze site is behoorlijk zelfregulerend vanwege het beoordelingssysteem. Ook biedt het de mogelijkheid je eigen collectie in te voeren en zo overzicht te krijgen en houden in de groeiende verzameling LP's. Marktplaats is zeker ook een optie, maar dan heb je minder zekerheid en af en toe een bak met gezeur. Voor nieuwe LP's kan je terecht bij sites als Dodax (lange levertijd maar over het algemeen wel gunstig geprijsd met eenhele goed klantenservice), Large en Amazon. Voor specifieke releases en muziekstijlen kan je terecht bij de platenmaatschappij (Nuclear Blast, LMG) en de band zelf.

Los van de prijs is het natuurlijk ook heerlijk om in een platenzaak of op een platenbeurs rond te struinen. Zeker wat dat laatste betreft moeten we helaas nog even wachten.

Veel plezier in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Maveee schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Bedankt voor de info, moet eens opzoeken waar er platenwinkels in Antwerpen zijn dan :)
Fatkat in de Vleminckstraat is een aanrader!

(Disclaimer Antwerpen was een groot deel van mijn leven de dichtstbijzijnde grote stad voor deze 'ollander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Alvast bedankt!
Dodax is toch vaak wel de goedkoopste voor nieuwe lp's, wel wat langere levertijden maar dat maakt het prijsverschil wel goed, Bol.com is 9 van de 10x veel te duur, het leukste is natuurlijk om lekker te struinen in een bakstenen winkel!
Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.