mr_petit schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:22:
[...]
Interessante analyse dit.
Maar toch vraag ik me af waarom bij verschillende fabrikanten de keuze wordt gemaakt om uit te lijnen op binnenste groeven die nog dichter bij de spindel liggen dan dat ze op een plaat staan en dus de specs van DIN/IEC te buiten gaan. Het is een aparte keuze.
Eens, ik kan het ook niet verklaren. Maar het kan toch haast niet anders dan dat er een reden voor is, anders zou dit niet zo gedaan worden? Of de VE rekentool is fout.

mr_petit schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:02:
[...]
Dat schakelaars kunnen haperen en slecht contact geven is natuurlijk algemeen bekend, maar kan een neonbuisje ook soms haperingen vertonen als deze ouder wordt/versleten is? Daar is niets over te vinden.
Ik heb precies hetzelfde gehad met een Technics SL-1200 (de originele, non-MK, prachtige enorme neonlamp trouwens, die is niet meer te vinden) en een Dual 701. De spanning meet goed, het lampje ziet er goed uit, heeft geen tot vrijwel geen zwarte aanslag. Toch gaat ie niet / moeilijk aan. Het lijkt alsof het onstekingsvoltage langzamerhand toch steeds hoger wordt. Ik heb toch het vermoeden dat er sprake moet zijn van veroudering, hetzij door afzetting op de elektroden of door heel langzame verdunning/vervuiling van het gas. Wat ik ook weet is dat Neons lichtgevoelig zijn. In het donker ontbranden ze moeilijker en gaan ze sneller "dansen" zoals een kaars.
Deze site biedt interessante info:
https://www.giangrandi.org/electronics/neon/neon.shtml
"Neon glow lamps last a very long time: they can burn continuously for decades. If their maximum ratings are not exceeded, they usually fail gradually. With time, part of the metal of the electrodes sputters and accumulates on the inside of the glass wall, coating it with a thin layer of metal. As the metal grows thicker and thicker, the glass becomes less and less transparent: the bulb blackens and gradually becomes less bright."
Het typische zwarte aanslag syndroom dus wat we kennen. Maar dan brandt ie nog wel en in ons geval was er geen sprake van bovenmatige zwarte aanslag. Dat is in mijn ervaring het geval bij die goedkope mini bulbjes (kom je bijv tegen in de goedkope beltdrives als de Technics SL-B2).
"If the electrodes are coated, the coating sputters first degrading the electrical characteristics of the lamp: it still burns, but the voltages are higher. The mixture of gasses inside the bulb also degrades with time: the lamp is harder to start and flickers instead of burning continuously."
Dit onderschrijft het punt van langzame degradatie van de electroden en dus verhoogde ontstekingsvoltage / gloeivoltage.
Dr Dual oftewel Sander uit Almere is een aardige vent die veel weet van Duals en zijn werk netjes doet.

Dr. Technics zou niet echt een dekkende naam zijn, het zou iets met Dr. Japan-Turntable moeten worden denk ik dan.
nineball schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:47:
[...]
Google op Dr. Dual, hij doet ook workshops, kan je onder zijn supervisie je eigen dt repareren en/of een servicebeurt geven. Leuk als je hiermee wilt beginnen maar niet helemaal weet waar aan te vangen.
Leuk idee, moet ik misschien ook maar eens gaan doen: neem allemaal je draaitafel mee en dan gaan we a. kijken wat er allemaal aan schort (some things can go unnoticed

) b. repareren c. poetsen d. afstellen.

Probleempje is wel dat je voor sommige reparaties specifieke onderdelen nodig hebt.
mr_petit schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:37:
[...]
Dat het contragewicht ver naar voren zit is
niet het gevolg van het
niet monteren van dat extra contragewicht (hoe zwaarder het totale contragewicht, des de verder het naar voren gemonteerd moet worden.
Het klopt wel wat hier staat maar de dubbele niet hier maakt het wel wat onduidelijk.

tumble_nl schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:32:
begrijp ik het goed dat ik het auxiliary gewicht achterwege moet laten bij het instellen van het gewicht.
is dit de oorzaak van het feit dat het contragewicht wel heel dicht naar voren op de arm zit?
Kan dit kwaad?
Dat ligt helemaal aan het gewicht van je headshell en element, maar je merkt het vanzelf. Gewoon eerst zonder gewichtje de arm proberen te balanceren. Als dat lukt zonder dat het contragewicht aan zijn eindpunt achterin de arm raakt is het prima. Als hij buiten zijn instelbereik komt / er bijna afvalt dan pas het extra gewichtje toepassen.
Door het extra contragewichtje achterin de armbuis moet je hoofdgewicht natuurlijk wat verder naar voren om de arm te balanceren. Bij een lichtere headshell/element combinatie is dat dan zover dat je de naalddruk er niet meer op kunt draaien.
Het kan dus pas kwaad als het contragewicht:
- bij balanceren verder naar achteren moet dan de arm toestaat, het gewicht beweegt niet verder tijdens het draaien en zit aan het einde van de buis (het einde vd "schroefdraad" in het contragewicht is bereikt, verder draaien brengt het gewicht niet verder naar achteren)
- bij instellen van de naalddruk verder naar voren moet dan de arm toestaat (einde vd schroefdraad in de andere richting, het gewicht beweegt niet verder naar voren tijdens het draaien en zit vlakbij het scharnierpunt van de arm).
Kortom, je merkt het vanzelf. In het eerste geval heb je een extra gewichtje nodig, in het tweede geval juist niet.
[
Voor 4% gewijzigd door
Cap op 23-05-2020 20:19
]