Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.155 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:08
Cap schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:59:
@Vintage1967 Waar je een DD motor niet hoort omdat ie slechts zo snel draait als de plaat, hoor je zo'n veel sneller draaiend belt drive motortje altijd een klein beetje. Een beetje geluid moet dus geaccepteerd worden, maar het kan behoorlijk per exemplaar verschillen, en het soort geluid kan verschillen. Eigenlijk zou het vanaf de luisterpositie niet hoorbaar moeten zijn. Tenzij je luisterpositie slechts een meter van de draaitafel is natuurlijk. Als je dan een beetje goede oren hebt... :P

Met snaar en plateau eraf hoor je het dus ook? En vermindert / verdwijnt het als je zachtes op de motorpulley drukt? en als je aan de onderkant van de motor op het asje drukt? Volgens mij steekt het puntje van het asje daar ook net door.

Mogelijke oorzaken:
- Gebrek aan smering. Wordt opgelost door een paar drupjes olie. Had je al geprobeerd. Vergeet hierbij als het even kan ook niet het punt midden aan de onderkant van de motor. Dat al gedaan?
- Speling. Het kan zijn dat de motorlagers door het vele jaren gebruik en gebrek aan smering toch wat slijtage hebben. Hierdoor ontstaat er wat speling en dus mogelijkheid tot getik. Je kan dan iets dikkere olie proberen maar de echte oplossing is dan de lagering vervangen (of de hele motor).
Sommige mensen verzinnen wel heel creatieve oplossingen van het probleem. :P
- Centreringsproblemen. Als het dunne motorasje niet perfect centrisch draait kan wat meer snaarspanning kan het geluid dempen, raakt de snaar losser dan krijgt het motortje meer kans om te tikken. Nieuwe snaar kan soms veel oplossen (of afstellen, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn tenzij er eerder aan is gerommeld). Hoe dan ook, als het asje 'slingert' dan is dat een oorzaak voor trillingen en alles wat je doet om dat te dempen een lapmiddel.
- Loszittende schroeven. Trillende motor tegen het chassis, oplossing vastdraaien schroeven. Zal weinig voorkomen.
Mijn dank is groot!
Wat ik als eerste ga doen dit weekend is een klein druppeltje olie aan de onderkant van de motor aan brengen. Dat had ik inderdaad nog niet gedaan.
Motor open maken en lagers vervangen kan altijd nog, denk ik dan.
Trouwens, ik heb nog niet zachtjes op de pulley gedrukt. Dat zal ik ook nog eens doen.
Alle andere oorzaken lijken mij onwaarschijnlijk. Het is niet zo zeer tikken of bonken, het echt meer zoemen. Afijn, we gaan het beleven.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Midaz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:00:
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een witte Rega P2 besteld.
Let wel dat je op die arm geen antiskating kan instellen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:13
Heerlijk plaatjes draaien vanavond

- Death in June
- Marilyn Manson
- A Certain Ratio
- Laibach (1ste album)
- Palais Schaumburg
- oude Killing Joke (van ver voor LLB)

[ Voor 26% gewijzigd door maartend op 09-05-2020 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midaz
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
mr_petit schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:05:
[...]

Let wel dat je op die arm geen antiskating kan instellen.
Ja, dat klopt. Maar voor het doel dat ik nu heb, is het voldoende. Mocht ik ooit nog de hobby verder uitpakken, dan zoek ik wel weer wat anders. Maar voor een beginneling zoals ik, is dit volgens mij een heel fijn tafeltje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Midaz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:11:
[...]

Ja, dat klopt. Maar voor het doel dat ik nu heb, is het voldoende. Mocht ik ooit nog de hobby verder uitpakken, dan zoek ik wel weer wat anders. Maar voor een beginneling zoals ik, is dit volgens mij een heel fijn tafeltje :)
Gefeliciteerd! En het is zeker wel een fijne tafel. Denk dat de meeste beginners toch iets minder aan een tafel uitgeven ;)

Ik heb de oudere versie van de P2, met een mat zwarte finish en de RB251 arm. [small](eigenlijk een RB250 maar dan rode accenten ipv groene)[/smal]

Het is gewoon een degelijke no-nonse tafel Ik heb alleen de standaard Rega mat wel vervangen voor een anti statische mat van Tonar. Die van Rega zorgde ervoor dat de plaat er met meer stofjes van de speler af kwam dan ie erop ging.

Enige nadeel is dat de 33/45 wissel met de hand moet, en ik daarom dus maar geen 45 rpm platen koop want ik heb geen zin om voor die paar platen de snaar te moeten verleggen. Ja er bestaat een aangepaste voeding voor, maar dan moet eerst de motor upgrade kit voor 200 euro kopen, en daarbij ook de TTPSU voor 300 euro kopen. Best aardig wat geld voor die paar platen die alleen op 45 RPM te krijgen zijn ;)

Had ik mijn oude Akai Quartz maar nooit weggedaan 15 jaar terug ;)
Cap schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:01:
[...]

Green Vinyl is een betrouwbare zaak, Technics liefhebber Frank Groen als eigenaar. Ik zou gewoon even bellen.

https://3voor12.vpro.nl/l...verhalen-green-vinyl.html
Green Vinyl is zeker een prima zaak in Breda. Eerste keer dat ik ze bezocht heb was ik beetje sceptisch. Ze zitten op een industrie terrein op een soort van eco/recycle commune / winkeltjes terrein Maar eenmaal binnen was die scepsis als sneeuw voor de zon verdwenen. Zeer kundige gasten en zelden zoveel Technics SL's en onderdelen in één winkel gezien.

[ Voor 20% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 09-05-2020 14:58 . Reden: Extra aanmoediging voor Green Vinyl ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:45
Blue and lonesome van de Rolling Stones blijft ook echt wel een top album.

Wat zijn jullie oplossingen voor een tijdelijke plek voor jullie veel en/of recent gedraaide vinyl?

Ik zelf heb een hele tijd geleden zelf een bak gemaakt waar ik al mn nieuwe en recent gedraaide platen in bewaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU6AW9JwpPj3-xGUnpOnnUEj6VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eflAXpWeSd7scNGUzxLOyRMr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Jasphur op 09-05-2020 16:59 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekker album (y)
Leuk gedaan. Ga je nog beitsen om het niet teveel af te laten wijken met dat andere kastje?

Met mijn ruim 400 LP's zou ik ruimte te kort komen, maar het is een leuk ding.

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 10-05-2020 06:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Bestla schreef op zondag 10 mei 2020 @ 06:48:
Lekker album (y)
Leuk gedaan. Ga je nog beitsen om het niet teveel af te laten wijken met dat andere kastje?

Met mijn ruim 400 LP's zou ik ruimte te kort komen, maar het is een leuk ding.
De rest van mijn collectie staat in een andere kast ;) dit zijn alleen de nieuwe aanwinsten en de recent afgespeelde platen.

Nee hij blijft zo mbt de kleur. Het is juist dat andere kastje waarvoor ik opzoek ben naar een vervanging. Haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Ik was vorige week in de Sounds in Delft, wat ik echt een fijne winkel vind.
Deze kom me vertellen dat recordstore day niet door gaat dit jaar, maar in een andere vorm.
De platen komen nu in 3 golven, augustus, september en oktober.
Hij mocht van de organisatie nu de platen ook eerder online zetten, dus houdt discogs goed in de gaten.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 16:31

hilgo

Clear your mind of can't.

Bovenstaande triggerde mij om even op de record store day website te kijken en er zijn al 3 datums bekend waarop er platen uit komen:
zaterdag 29 augustus, zaterdag 26 september en zaterdag 24 oktober.
Op 1 juni wordt bekend wat wanneer uit gaat komen.

Bron: https://recordstoreday.nl...eptember-en-oktober-2020/

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midaz
macdushi schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik was nooit een liefhebber van Chris Rea, die weeige liedjes waren niet aan mij besteed totdat in 1989 het album The Road to Hell verscheen, toen ik voor de eerste keer het titelnummer hoorde was de CD snel gekocht. Chris gooide het (eindelijk) eens op een andere toer, de kritische teksten over de engelse samenleving onder Thatcher, het milieu enz resulteerde in een album met ijzersterke songs die, begeleidt door de gierende slide guitar van Chris Rea, nog steeds zeer actueel klinken. Ik kreeg er geen genoeg van en bleef dit album door de jaren heen draaien, nu dan eindelijk op vinyl, van deze mooie limited edition ga ik nog veel luisterplezier krijgen. Helaas kreeg dit album voor mij geen waardige opvolger, Chris werd ziek (alvleesklierkanker), herstelde wonder boven wonder en ging steeds meer de blues kant op, niet mijn ding maar dit album staat voor altijd in mijn persoonlijke top5
Ik ben het hele topic aan het teruglezen (een klus van een paar dagen tijd inmiddels :)) en kwam deze tip tegen. Wat een heerlijk album, kende 'm niet. Dank daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-06 23:26
Midaz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Ik ben het hele topic aan het teruglezen (een klus van een paar dagen tijd inmiddels :)) en kwam deze tip tegen. Wat een heerlijk album, kende 'm niet. Dank daarvoor.
Leuk om te lezen, ik geniet zelf ook nog zeer regelmatig van dit album, echt een topper!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midaz
macdushi schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:43:
[Afbeelding]
Tot voor kort nog nooit muziek gedraaid van deze band, maar oh oh oh wat is dit goed, een schepje bruce springsteen, een snufje bob dylan, een tikje dire straits en dat overgoten met een flinke lepel '80s sound.
Dit album is uit 2014 en wat een ontdekking voor mij! sfeervolle soms ingetogen, dan weer uptempo nummers die met iedere luisterbeurt beter lijken te worden.
Tip voor als je nieuwsgierig wordt, beluister dit album met een hoofdtelefoon, dat verdient deze plaat!
Ook hun laatste plaat uit 2017 A Deeper Understanding kan ik inmiddels zwaar aanbevelen.
Even een reactie op een oude post van april (ik ben het hele topic aan het teruglezen) :
Macdushi, mocht je ze een keer live kunnen zien, doen! Spelen zeer strak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

Mijn twee jongens zijn weer druk met Fortnite waardoor ik even ongestoord kan genieten van Sharon van Etten - Remind me tomorrow. Blijft een heerlijke plaat om rustig op de bank naar te luisteren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8-nskaHolJf_ldIuXIoes4okvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYVvYrVYbHwKj1NozlHPi24O.jpg?f=fotoalbum_large

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hilgo schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:15:
Blijft een heerlijke plaat om rustig op de bank naar te luisteren :)
Ik zie dat je een DP-300f hebt met het denon element (gemaakt door AT).

Heb jij, of iemand anders die een DP-300F heeft met het denon element, je tafel/installatie aangesloten op je pc/laptop (of kan je dit makkelijk doen)?
(met een laptop kan je gewoon naast de tafel gaan zitten en de versterkte uitgang van de dp-300f in de microfoon/line ingang van je laptop pluggen met een tulp->koptelefoonjack snoertje)

Indien ja, zou jij dan (of een ander) een resonantieanalyse kunnen doen met audacity?

Dat houdt in met audacity (=freeware, voor vrijwel elk platform een versie te downloaden) een stuk muziek opnemen (ca. 30 sec) en dan in het menu analyseren de fft analyse doen en daar een screenshot van plaatsen.
https://www.audacityteam.org/download/

Dat ziet er dan zo uit (als je ook de instellingen overneemt die ik heb staan). Je zet je cursor dan ook in de lage resonantiepiek en audacity geeft dan ook al automatisch de centerfrequentie van die piek; bij mij hier dus 12Hz):
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/div/5at3600L12hzlargesample.jpg

Waarom vraag ik dit: er is dus heel veel speculatie over dat het (dus een rega carbon, thorens tas257 en deze denon dus ook) allemaal at-3600L kopieen zijn, maar niemand meet het (of kijkt er met een microscoop naar etc, het zijn allemaal vage claims). Het kan net zo goed een at-91 kopie zijn in een andere kleur (of nog een ander element). Er wordt dus vooral veel gepraat en gespeculeerd, en (te) weinig onderzocht (terwijl het zo simpel is)
Ik zou graag willen weten of dat allemaal waar is of niet, en met deze analyse kan ik het eigenlijk al wel gelijk zien ;)
Als iemand een rega carbon heeft of thorens tas257 element zou ik deze analyse natuurlijk ook graag willen zien.

Het zou helemaal mooi zijn als je ook nog even je headshell met element losschroeft en even met een brievenweger weegt. (nvt voor rega en thorens tafels uiteraard, geen losse headshell :+ )

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 10-05-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midaz
Een vraag van een beginner:
Ik heb op dit forum veel gelezen over de app/website discogs. Ik heb zitten kijken naar platen.
Ik heb begrepen dat Mint de hoogste kwaliteit van de platen is. Maar tot op welke 'code' is een plaat acceptabel qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Midaz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:59:
Een vraag van een beginner:
Ik heb op dit forum veel gelezen over de app/website discogs. Ik heb zitten kijken naar platen.
Ik heb begrepen dat Mint de hoogste kwaliteit van de platen is. Maar tot op welke 'code' is een plaat acceptabel qua kwaliteit?
Waarschijnlijk Good... Hoewel ik zelf altijd Near mint of Mint staat ga zou het goed kunnen dat de staat Good ook nog acceptabel is, maar voor de beste kwaliteit 2de hands blijft Near Mint het beste...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:37
Aan de eigenaren van Human :II: Nature van Nightwish: is de audiokwaliteit merkbaar beter van de vinyl editie dan bijv. Spotify of Youtube? Ik twijfel nog steeds...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

Cass Casey schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:46:
Aan de eigenaren van Human :II: Nature van Nightwish: is de audiokwaliteit merkbaar beter van de vinyl editie dan bijv. Spotify of Youtube? Ik twijfel nog steeds...
Mijn platenspeler is gekoppeld aan mijn Sonos en ik hoor eerlijk gezegd nauwelijks verschil tussen Spotify en de plaat. In algemene zin vind ik muziek die ik op mijn platenspeler afspeel warmer klinken dan wanneer ik dezelfde plaat via Spotify stream.
In sommige gevallen hoor ik op de plaat ook meer detail dan bij Spotify. Voorbeeld: Op Paranoid van Black Sabbath (een plaat die ik ook onderweg regelmatig luister) hoorde ik bij de eerste keer luisteren dingen die ik in Spotify niet hoorde, waarbij ik nog een extra aandachtige luister sessie met mijn koptelefoon aan de telefoon heb gedaan om er zeker van te zijn dat ik niet gewoon onderweg het gemist had omdat de muziek dan meer als achtergrond geluid dient.
Ik ben persoonlijk erg blij dat ik Human :||: Nature op vinyl heb gekocht, het is een prachtig album, mooie kleur en het is een genot om naar te luisteren. Maar nu ben ik wel zo'n oldskool type die gewoon graag zijn albums koopt (want als Spotify en de platenmaatschappij er bij de volgende licentie onderhandelingen niet uitkomen is de band ineens weg. Wat ongetwijfeld een kleine kans is maar alleen daarom al koop ik ze).
mr_petit schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:46:
[...]

Ik zie dat je een DP-300f hebt met het denon element (gemaakt door AT).

Heb jij, of iemand anders die een DP-300F heeft met het denon element, je tafel/installatie aangesloten op je pc/laptop (of kan je dit makkelijk doen)?
(met een laptop kan je gewoon naast de tafel gaan zitten en de versterkte uitgang van de dp-300f in de microfoon/line ingang van je laptop pluggen met een tulp->koptelefoonjack snoertje)

Indien ja, zou jij dan (of een ander) een resonantieanalyse kunnen doen met audacity?

Het zou helemaal mooi zijn als je ook nog even je headshell met element losschroeft en even met een brievenweger weegt. (nvt voor rega en thorens tafels uiteraard, geen losse headshell :+ )
Dat zie jij helemaal goed ;)
Ik wil best een poging wagen om je verzoek uit te voeren. Zo'n tulp -> mini jack kabeltje zal ook de wereld niet kosten (ik weet dat ik er een heb gehad maar heb net lopen zoeken maar nergens meer te vinden...).
Brievenweger heb ik niet en ik vermoed dat mijn keuken weegschaaltje (hele grammen nauwkeurig) niet nauwkeurig genoeg is voor dit doel dus dat gaat hem niet worden.

[ Voor 30% gewijzigd door hilgo op 10-05-2020 19:15 ]

Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cass Casey schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:46:
Beiden klinken gewoon goed... Ik hoor nauwelijks verschil in ieder geval niet op mijn nieuwe audio set...
Ja, mijn Thorens TD-318MKI met de Nagaoka MP-200 is nu rechtstreeks zonder tussenkomst van mijn Musical Fidelity V90-LPS phono preamp verbonden met mijn nieuwe Marantz PM-7000N welke direct alle belangrijke online diensten aan boord heeft (lees: o.a. Tune-in internet radio, Tidal, Spotify, Deezer en Sound Cloud) naast flink wat analoge en digitale aansluit mogelijkheden (o.a. Recorder in / out, Phono, Aux, CD, 2x optical in en 1x SP/dif in)...

Plaatje van mijn nieuwe aanwinst waarop mijn platen speler is aangesloten;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzh3RySZEqplvL479N7s5n81Dws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hVAUVdGlJOltOwoHB59BPlp1.jpg?f=user_large

Op deze set ben ik momenteel een Mobile Fidelity Soundlab persing van Emmylou Harris haar album Quater Moon In A Ten Cent Town:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w--8ra95T3wt0sm-cpahLyPqCyw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dNbkyeoYSzHlgmb6JETdzTKR.jpg?f=user_large

De geluidskwaliteit van deze combinatie is op mijn B&W CM1 speakers (aangevuld met een JBL Subwoofer voor de lage tonen) gewoon fenomenaal!

Mijn oude Integra receiver staat inmiddels te koop bij vraag & aanbod en Marktplaats en wie interesse heeft kan en mag ze overnemen voor een schappelijke prijs, maar SVP wel via vraag & aanbod...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 10-05-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hilgo schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:09:
[...]

Dat zie jij helemaal goed ;)
Ik wil best een poging wagen om je verzoek uit te voeren. Zo'n tulp -> mini jack kabeltje zal ook de wereld niet kosten (ik weet dat ik er een heb gehad maar heb net lopen zoeken maar nergens meer te vinden...).
Op ebay zijn ze helemaal goedkoop.
Maar ik voel me wel schuldig als je er kosten voor gaat maken O+
Brievenweger heb ik niet en ik vermoed dat mijn keuken weegschaaltje (hele grammen nauwkeurig) niet nauwkeurig genoeg is voor dit doel dus dat gaat hem niet worden.
Keukenweegschaal is nauwkeurig genoeg hoor als het een digitale is.
Het is om een idee te krijgen.
Als je dan ook nog het contragewicht eraf haalt en los weegt, en de afstand meet van het scharnierpunt van de arm tot het midden van het contragewicht en de afstand meet van het scharnierpunt tot het midden van de headshell kan ik een behoorlijk goede inschatting berekenen van de effectieve massa van je arm.

Let er op dat als je ook maar iets anders met je arm of tafel doet dan het afspelen van een plaat, je als allereerste de naaldbeschermer naar beneden klikt. Altijd. (en zeker met ingebouwde naaldbeschermer is dat natuurlijk een hele kleine moeite)

Ik heb overigens al wel gezien dat het exemplaar in deze video dat het element een aluminium cantilever heeft en derhalve dus per definitie niet op een at-3600L gebaseerd is.
YouTube: Denon DP-300f with DSN-85 Cartridge - Tonearm Tracking Issues? Wobb...

Ik weet niet of alle denon's hiermee uitgerust zijn, of dat er op een bepaald moment een designaanpassing heeft plaatsgevonden, ik zie op het net ook productiefoto's van vervangingsnaalden met de plastic/carbon cantilever.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 11-05-2020 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
https://www.ibood.com/nl/...251496d8a5b0af6933389dd02

Dagdeal project debut carbon bij ibood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Het moment dat je bezig bent om eindelijk na de verhuizing al je platen weer op alfabetische volgorde te leggen, er achter komt dat er twee platen niet in je Discogs collection hebt gezet en je afvraagt welke platen er nog meer niet in zouden kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:33
@Jasphur Mooie gelegenheid als we toch binnen moeten zitten om dan maar de hele collectie na te lopen. :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Wat moet, dat moet he :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

mr_petit schreef op maandag 11 mei 2020 @ 00:13:
[...]

Op ebay zijn ze helemaal goedkoop.
Maar ik voel me wel schuldig als je er kosten voor gaat maken O+

[...]

Keukenweegschaal is nauwkeurig genoeg hoor als het een digitale is.
Het is om een idee te krijgen.
Als je dan ook nog het contragewicht eraf haalt en los weegt, en de afstand meet van het scharnierpunt van de arm tot het midden van het contragewicht en de afstand meet van het scharnierpunt tot het midden van de headshell kan ik een behoorlijk goede inschatting berekenen van de effectieve massa van je arm.

Let er op dat als je ook maar iets anders met je arm of tafel doet dan het afspelen van een plaat, je als allereerste de naaldbeschermer naar beneden klikt. Altijd. (en zeker met ingebouwde naaldbeschermer is dat natuurlijk een hele kleine moeite)
Als ik het zelf niet interessant had gevonden had ik je wel afgewimpeld hoor, dus voel je vooral niet schuldig ;)

Net in mijn pauze even geprobeerd een en ander te meten maar is lastig dus ik heb wat overzicht foto's gemaakt. Hopelijk heb je er wat aan.

De headshell met element weegt 15 gram:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfgYlo6dKD5pTRsImvpo8J_j6P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuevtqTH4KE8TjB2Zhpqqjtv.jpg?f=fotoalbum_large

Het opmeten was lastig, zoals gezegd, dus hopelijk kun je hier iets mee (de arm is precies 24cm lang):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ES1bda675kQtRlaFoaER2tpnPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Boe2yuLdzuwJ1ln4b5wUwEzW.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat ik het nu toch in mijn handen had en van dichtbij ging bekijken kwam ik erachter dat ik een nieuwe naald nodig lijk te hebben. Geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.
(Of beter nog: de allang geleden bedachte en geplande element upgrade eindelijk uit voeren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W7svhsJQMFd38Qu7KbSW9lpi1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcJvXaA1A5Q15yw66lcsrY0t.jpg?f=fotoalbum_large

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ummm ja... die is verbogen, en flink ook. Die heeft vast een keer hard tegen de zijkant van een plaat gestuiterd want dit gaat niet vanzelf. Gelukkig is het wsch een sferische (ronde) naald en geen elliptische, dus dan maakt het minder uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

Cap schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:53:
Ummm ja... die is verbogen, en flink ook. Die heeft vast een keer hard tegen de zijkant van een plaat gestuiterd want dit gaat niet vanzelf. Gelukkig is het wsch een sferische (ronde) naald en geen elliptische, dus dan maakt het minder uit. :P
Tegen de zijkant is haast onmogelijk, volautomatische platenspeler is wat dat aan gaat ideaal.
Misschien een keer van de arm afgestuiterd (mijn tweeling van 11 mag ook platen draaien, ik wil ze niet beschuldigingen maar aangezien ik het niet was en er geen huisdieren zijn...) door een onhandige actie.
Overigens niks van gemerkt bij het luisteren dus wat dat aangaat kan het al maanden zo zijn 8)7
Vanavond maar even de knoop doorhakken of ik voor prijs/kwaliteit ga (AT-VM95E) of voor de looks (Ortofon M2 red) ga.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hilgo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:27:
[...]

Misschien een keer van de arm afgestuiterd (mijn tweeling van 11 mag ook platen draaien, ik wil ze niet beschuldigingen maar aangezien ik het niet was en er geen huisdieren zijn...) door een onhandige actie.
Overigens niks van gemerkt bij het luisteren dus wat dat aangaat kan het al maanden zo zijn 8)7
Bedoel je echt de naald van de arm gestuiterd? Hoe wil je dat doen? Dat zou echt knap zijn.

Als de arm zelf recht naar beneden gestuiterd heeft dan zou eerder het diamantje eraf geslagen zijn, en zeker geen slag naar opzij. Dat klopt niet met de beweging.

Dus óf hard tegen de rand vd plaat óf... misschien had je daar nog niet aan gedacht... bij het schoonmaken (schoonmaakster, vriend(in), jijzelf ;)).
hilgo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:27:
[...]
Vanavond maar even de knoop doorhakken of ik voor prijs/kwaliteit ga (AT-VM95E) of voor de looks (Ortofon M2 red) ga.
Altijd voor kwaliteit gaan. Neem zelfs de AT-VM95EN voor die twee tientjes meer, dan heb je tenminste een echt nude diamantje voor de prijs van een Red met bonded naaldje. Gaat waarschijnlijk ook langer mee dan zo'n bonded diamantje dus je haalt het eruit.

PS. Voor de fun kan je als je een nieuw element hebt een tangetje en een loep nemen en dat naaldje van het oude element even voorzichtig recht proberen te buigen. Met beleid moet dat wel tot acceptabel resultaat leiden. Dan heb je nog iets voor oude stoffige platen om die even te testen. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 11-05-2020 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

Cap schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:27:
[...]

Bedoel je echt de naald van de arm gestuiterd? Hoe wil je dat doen? Dat zou echt knap zijn.

Als de arm zelf recht naar beneden gestuiterd heeft dan zou eerder het diamantje eraf geslagen zijn, en zeker geen slag naar opzij. Dat klopt niet met de beweging.

Dus óf hard tegen de rand vd plaat óf... misschien had je daar nog niet aan gedacht... bij het schoonmaken (schoonmaakster, vriend(in), jijzelf ;)).

[...]

Altijd voor kwaliteit gaan. Neem zelfs de AT-VM95EN voor die twee tientjes meer, dan heb je tenminste een echt nude diamantje voor de prijs van een Red met bonded naaldje. Gaat waarschijnlijk ook langer mee dan zo'n bonded diamantje dus je haalt het eruit.

PS. Voor de fun kan je als je een nieuw element hebt een tangetje en een loep nemen en dat naaldje van het oude element even voorzichtig recht proberen te buigen. Met beleid moet dat wel tot acceptabel resultaat leiden. Dan heb je nog iets voor oude stoffige platen om die even te testen. :P
Ik bedoelde dat de arm van zijn steun is gestuiterd, maar je hebt gelijk: gezien de stand is het niet logisch.
Schoonmaakster heb ik niet, ben al ruim anderhalf jaar gescheiden (en de recent ontmoette nieuwe vriendin heeft niet zo veel met platen). Blijf ikzelf over. Bedacht mij net wel, naar aanleiding van je opmerking over schoonmaken, dat ik met mijn naaldreiniger misschien een keer een lompe actie heb gedaan maar ik ben er voor 99% zeker van dat ik dat niet heb gedaan.

Qua element ben ik er uit: het gaat de AT-VM95E worden. Omdat het de eerste keer wordt dat ik een element ga vervangen wil ik een niet al te duur element nemen voor het geval dat... Dat ik later met dit element nog een upgrade pad heb met een andere, betere, naald is een dusdanige dikke + dat het niet logisch is om voor de M2 red te gaan.

Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
* Bestla gaat singles sectie B in Discogs zetten.

Ik heb toch alle tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjk7Kq42-QrBeRzNh_CgtLapmus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/blIJUI0DdLx3a6gKIswnpyPh.png?f=fotoalbum_large

De verkopen van de platenindustrie over 2019 zijn bekend, sterkste stijger is "streaming", vinyl verkopen zijn licht afgenomen waarmee je zou kunnen concluderen dat de hype over zijn hoogtepunt heen is. CD verkopen dalen echter veel sterker waardoor vinyl en cd verkopen steeds dichter bij elkaar komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:37
Nieuwe schijfjes. En ik moet die van HAEVN ook nog luisteren. Druk, druk, druk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS_BLHwRyPbMG-Dga1NEkf1p0ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNu54qhK20SKWOrjJHKOsG24.jpg?f=fotoalbum_large

P.S. En overstag gegaan en toch "Human. :||: Nature." van Nightwish besteld.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
macdushi schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:55:
[Afbeelding]

De verkopen van de platenindustrie over 2019 zijn bekend, sterkste stijger is "streaming", vinyl verkopen zijn licht afgenomen waarmee je zou kunnen concluderen dat de hype over zijn hoogtepunt heen is. CD verkopen dalen echter veel sterker waardoor vinyl en cd verkopen steeds dichter bij elkaar komen.
Mwah, dat de hype over zijn hoogste punt heen kan waar zijn, maar wat ik zelf denk, en dat is voor nu alleen nog maar gebaseerd op mijn vriendenkring waar veel vinylfanaten bij zitten, is dat er minder platen verkocht worden omdat het gewoon erg duur wordt.

Daar waar je eerst 5 platen per sessie kocht, koop je er nu 3/4. Ik zou zelf pas willen spreken van een afname van de hype als er ook minder vinyl releases zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midaz
Cass Casey schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:24:
Nieuwe schijfjes. En ik moet die van HAEVN ook nog luisteren. Druk, druk, druk...

[Afbeelding]

P.S. En overstag gegaan en toch "Human. :||: Nature." van Nightwish besteld.
Die van Danny Vera staat ook op mijn wensenlijstje :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
Zowel NightWish als die van Danny Vera zijn echt heerlijke platen om te luisteren

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemyMe
  • Laatst online: 18-01-2021
Allen, ik heb net een nieuw element (2M Blue) op mijn Project Debut III gemonteerd. Erg blij mee tot nu toe. Creedence, Fleetwood Mac, Pixies, Built To Spill, Slint, het klinkt allemaal naar tevredenheid, als ik mag geloven gaat het nog wat beter worden. Ik luister met een setje KEF iQ3 speakers, NAD 325BEE en een Project Phono Box. Nu ik mijn element heb geüpgraded ben ik eigenlijk al beetje aan het kijken wat het volgende zou kunnen zijn. Zat zelf te denken aan een Project Tube Box S2. Iemand ervaring mee? Andere mensen nog tips wat betreft upgrade?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IcNIB18YYmDbJiCMnRudFji24U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fmRYouAZoGeiluEPhUKxjPr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
@RemyMe Ik had precies dezelfde phono box als eerste pre-amp.
Daarna wat geluisterd (thuis) naar oa Cambridge en ook die tube box.
Ik vond dat er te weinig verschik in zat en ben verder gaan zoeken,
Ben tenslotte uitgekomen bij de Graham Slee Revelation.
Is wel een stuk duurder, maar voor minder kon ik niet echt iets vinden wat echt beter klonk dan de phono box.
Probeer er een paar uit thuis als je dat kan....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemyMe
@oldsmelly goede tip! Ga er eens induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:04

B2

wa' seggie?

RemyMe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:01:
Allen, ik heb net een nieuw element (2M Blue) op mijn Project Debut III gemonteerd. Erg blij mee tot nu toe. Creedence, Fleetwood Mac, Pixies, Built To Spill, Slint, het klinkt allemaal naar tevredenheid, als ik mag geloven gaat het nog wat beter worden. Ik luister met een setje KEF iQ3 speakers, NAD 325BEE en een Project Phono Box. Nu ik mijn element heb geüpgraded ben ik eigenlijk al beetje aan het kijken wat het volgende zou kunnen zijn. Zat zelf te denken aan een Project Tube Box S2. Iemand ervaring mee? Andere mensen nog tips wat betreft upgrade?

[Afbeelding]
Of kijk eens naar de Rega Fono MM MK3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal op zich best een prima MM versterker zijn maar is voor het geld dat ie kost niet heel bijzonder vind ik. Alleen MM, niets aanpasbaar en ook geen bijzondere componenten toegepast. Wel enkele filmcaps maar dat mag dan ook wel voor dergelijke prijzen, met alleen elco's van een cent per stuk kan je dan echt niet aankomen.

Afbeeldingslocatie: https://www.cmy.com.my/wp-content/uploads/2018/03/rega-fono-mm_3.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 12-05-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
macdushi schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:55:
[Afbeelding]

Ik dacht al dat dit me ergens bekend van voorkwam, en inderdaad... dit kwam al uit februari: nieuws: Bijna 80 procent van Nederlandse muziekomzet komt van streaming

Volgens mij had ik dit toen in de comments ook ergens geroepen, maar van 15.6 naar 15.4 vind ik een te minimaal verschil om van een daling te spreken. Pas als het ieder jaar 0.2 zakt kun je een trend zien, maar voor nu betekent het helemaal niets. Het kan ook gewoon een slecht jaar zijn geweest. Ik verwacht wel een daling in 2020, door corona. Een hoop releases zijn vertraagd en dat zul je in de cijfers gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
** nog niet wakker **

[ Voor 95% gewijzigd door oldsmelly op 13-05-2020 06:30 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:33

Wimmel

Hello

...Andere mensen nog tips wat betreft upgrade?
Persoonlijk denk ik dat je (gratis) winst kunt behalen wanneer je iets aan je plaatsing doet. De meeste luidsprekers (ook bookshelf) doen het veel beter wanneer ze in de vrije ruimte staan. Jouw rechterspeaker (links ook?) staat in een hoek wat bijna altijd zorgt voor ongewenste resonanties in vooral het laag. Daarnaast is een veelgehoord advies dat je de tweeters ongeveer op oorhoogte moet plaatsen. Aan de hand van de foto denk ik te zien dat de speakers iets te hoog en wellicht te ver uit elkaar staan. Verbeeld je een driehoek waarbij de afstand van de speakers onderling kleiner moet zijn dan de afstand van de luisteraar naar elke speaker om een gat in het stereobeeld te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wimmel op 13-05-2020 08:25 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Midaz
In afwachting van mijn draaitafel alvast wat lekkers gekocht voor er op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9HyBuXlM1V4DhllNMHZMJDI9p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyhRXRAMEfnBbk4cmqsLnIJc.jpg?f=fotoalbum_large
- Rolling Stones - Steel Wheels
- Queen - The Miracle
- Fleetwood Mac - Tusk
- Dire Straits - Communique

Gekocht via Discogs. Platen en hoezen zijn als verwacht en snel verstuurd. Al met al een goede eerste ervaring.

Edit: er zijn zelfs 2 singeltje toegevoegd als extraatje. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Midaz op 13-05-2020 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemyMe
Wimmel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:21:
[...]

Persoonlijk denk ik dat je (gratis) winst kunt behalen wanneer je iets aan je plaatsing doet. De meeste luidsprekers (ook bookshelf) doen het veel beter wanneer ze in de vrije ruimte staan. Jouw rechterspeaker (links ook?) staat in een hoek wat bijna altijd zorgt voor ongewenste resonanties in vooral het laag. Daarnaast is een veelgehoord advies dat je de tweeters ongeveer op oorhoogte moet plaatsen. Aan de hand van de foto denk ik te zien dat de speakers iets te hoog en wellicht te ver uit elkaar staan. Verbeeld je een driehoek waarbij de afstand van de speakers onderling kleiner moet zijn dan de afstand van de luisteraar naar elke speaker om een gat in het stereobeeld te voorkomen.
Zat toevallig net naar positionering te kijken @Wimmel, ik woon hier nog niet zo lang. Het is een vrij kleine (18m2) kamer, niet echt heel veel opties. Ze staan idd nu net iets te hoog en net iets te dicht tegen de hoek/muur, hoewel het lage vaak iets te afwezig is bij veel platen die ik luister.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

@mr_petit Het was even een gedoe (macbook pro wilde niet werken met het verloopstukje dus heb de platenspeler verplaatst naar mijn PC en dat ging een stuk soepeler) maar hier is een screenshot van Audacity:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIlm_lI5kjENAoyJMUVjOq4lfF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGhqKu8iwRgWVEFfKHOshkrc.jpg?f=fotoalbum_large

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
10 Hz, keurig! (y) Dat is dus geen stugge beitel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
10Hz is de ideale waarde. Dus toch wel een heel doordacht product.

Had je het contragewicht nog gemeten?

Ik heb een indicatieve berekening gemaakt en daaruit komt dat de effectieve massa rond de 14 gram zou liggen

dp-300f:
Eff lengte 221,5mm 221,5²= 49062,25

Contragewicht
90gr (aanname) 50mm
50² x 90 = 225000
225000/49062,25= 4,59gr

Headshell: 15-5,31gr=9,7gr

9,7 x 201,5² = 393841,83 / 49062,25 = 8gr

armbuis ~5gr (ook aanname, maar het meeste gewicht zit aan het uiteinde (connector) dus geven ze meer effectieve massa dan hun totaalgewicht zou vermoeden als je de buis los zou wegen)

1/3 x 5 x 200² = 66666,7 / 49062,25 = 1,36gr

4,59 + 8 + 1,36 = 13,95gr

Hieruit blijkt ook dat de compliantie van het element 13mm/N is. Ik had dat zelf iets hoger verwacht (rond de 17mm/N, hetzelfde als een at-95e), maar dat zijn relatief kleine verschillen (de resonantiefrequentie komt dan op ca. 9hz te liggen).

De waarden in bovenstaande berekening kunnen natuurlijk ca. 1-2 gram afwijken (ik verwacht zelf niet meer), maar dat heeft niet zoveel effect op de uitkomsten van resonantiefrequenties etc.

Als je een at-3600L op deze tafel zou monteren zou de resonantiefrequentie 13Hz worden, wat te hoog is (en die heeft ook veel naalddruk nodig)

AT-vm95e of AT-vm95en passen perfect voor deze arm.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 13-05-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Vergeet ik hier bijna op te reageren... Een echte goede upgrade van de phono preamp zou de ifi phono kunnen zijn... volledig instelbaar en klinkt met een goede degelijke andere voeding dan het origineel fantastisch...

ps.: dat laatste is ook een prima upgrade voor je huidige phono preamp...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jasphur
Perfect ochtendzonnetje voor een perfect ochtend-albumpje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKXxqB1gD6pDkpdBko3y4sa-X5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6xIDLJzS6xLvjb4eznnz9dA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemyMe
@rcor dank! Mooie prijsklasse ook. Benieuwd hoe groot het verschil gaat zijn. De aanschaf van het 2M Blue element is tot nu toe heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:04

B2

wa' seggie?

Cap schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:14:
Zal op zich best een prima MM versterker zijn maar is voor het geld dat ie kost niet heel bijzonder vind ik. Alleen MM, niets aanpasbaar en ook geen bijzondere componenten toegepast. Wel enkele filmcaps maar dat mag dan ook wel voor dergelijke prijzen, met alleen elco's van een cent per stuk kan je dan echt niet aankomen.

[Afbeelding]
Noem eens een MM pre-amp onder de 200/150 euro die gelijk of beter is? Ben ik wel benieuwd naar. De Rega komt bv in de WhatHifi tests als beste uit de test.

Niet dat ik zo pro deze Rega ben, maar dat ie alleen MM is zie ik niet als een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

mr_petit schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:34:
10Hz is de ideale waarde. Dus toch wel een heel doordacht product.

Had je het contragewicht nog gemeten?

AT-vm95e of AT-vm95en passen perfect voor deze arm.
Nee, was ik vergeten en heb ik net even gedaan. Contragewicht weegt 110gr. Voordeel van deze hele exercitie is wel dat ik nu veel sneller mijn arm weer balanceer dan voor je vraag. Weet nog dat ik de eerste keer echt heel lang bezig ben geweest en nu was het zo gefixt :)

En mooi dat de AT-VM95E en AT-VM95EN bij deze arm passen, heb ik in ieder geval iets besteld wat gaat werken.

Discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!
B2 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:01:
[...]

Noem eens een MM pre-amp onder de 200/150 euro die gelijk of beter is? Ben ik wel benieuwd naar. De Rega komt bv in de WhatHifi tests als beste uit de test.

Niet dat ik zo pro deze Rega ben, maar dat ie alleen MM is zie ik niet als een nadeel.
Voor 150 euro zou het wel redelijk zijn ja, maar die Rega Fono MM MK3 kost 300 euro, geen 150 a 200. Waar haal jij het idee vandaan dat het een topper is, puur op basis van de WhatHifi review?

De "best getest bij WhatHifi" vind ik nou niet zo'n criterium. Producten "reviewen" = directe inkomsten. Review bestaat in het geval van WhatHifi steevast uit een vrij kort populair babbeltje en wat sterren. Geen enkele meting of echte technische onderbouwing, wat subjectieve praatjes en dan een aantal sterren, dat was het. Je vraagt je altijd af of ze het überhaupt wel getest hebben. En een Brits product is vrijwel altijd geweldig, 5 sterren! Die tests van What Hifi stellen niets voor.

De conclusie van de review is:
Rega has managed to take a near-perfect product and squeeze yet more improvements from it. The MK3 is virtually flawless.
Er staat hier eigenlijk niets behalve: "we vinden het hartstikke goed"
FOR
Clear, detailed and spacious performance
Fine handling of timing and dynamics
Updated, sleeker design
Wat moeten we hier nu mee zonder enige onderbouwing?
The main motivation appears to have been aesthetic, to bring the Fono MM’s design into line with its moving coil stable mate.
Aha het ging er eigenlijk vooral om om het kastje van uiterlijk te veranderen (en de prijs omhoog te gooien ;)).
It would be difficult to exaggerate just what a difference those kind of alterations to an amplifier’s chassis, regardless of incentive, can make to the eventual performance.
Maar het (uiterlijk van) het kastje veranderen, dat KAN natuurlijk een enorm verschil maken! Jaja, als het eerst een stukje prul plastic was en daarna metaal bijvoorbeeld. Maar dat was bij de voorganger ook al niet zo (en ook niet bij de concurrerende modellen, allemaal metalen behuizing).
Inside, though, modifications are minimal, Rega wisely taking an “If it ain’t broke…” approach, and making only minor tweaks to the board in order to reduce noise levels.
Van binnen is er dus eigenlijk niets significants gewijzigd behalve misschien een iets lagere ruisvloer. Maar de signaalruisverhouding specificeert Rega niet eens... wonderlijk. En WhatHifi neemt ook niet de moeite om hem te meten...

Mijn idee: met een prijs van 300 euro voor alleen een MM versterkertje mag je wat mij betreft wel iets technisch bijzonders verwachten, of dan toch in ieder geval wel enige aanpasbaarheid. Maar bij de Rega zelfs geen rudimentaire gain aanpassing met dip switches, laat staan aanpassing van de ingangscapaciteit, zelfs geen schakelbare subsonic filter. Naast RIAA karakteristiek en ruisvloer (beide niet echt een uitdaging bij MM voorversterkers) is die aanpasbaarheid toch wel de voornaamste parameter die de klank bepaalt.

Je vraagt naar iets wat vergelijkbaar of beter is, oké. Maar dan ga ik me niet baseren op een WhatHifi "review".

Dus wat hebben we. Een Rega Fono MM MK3, 300 euro: MM only, discrete versterking (geen opamps maar transistors, voordeel hiervan is overigens twijfelachtig), polyester, polypropyleen caps. Geen opgave signaal/ruisverhouding, geen opgave of er een subsonic filter in zit (ga ik wel vanuit, mag je in ieder geval wel hopen).

Eigenlijk het enige waarvan ik zeg "goed Rega je hebt moeite gedaan" is het gebruik van betere caps in het signaalpad, verder is het heel, heel basic. Buiten het uiterlijk van het kastje om dan he, irrelevant in dit aspect.

Wat kan je dan bijv anders kopen voor rond die prijs of veel goedkoper? Om een paar mainstream modellen te noemen (even los van de vaak betere DHZ opties waar je zelf moet solderen of of een kastje om een bestaande printplaat regelen en een stabiele voeding):

- Pro-Ject Phono Box, 100 euro: zowel MM als MC (noisefloor spec een indrukwekkende 94dB).
- NAD PP2e, 120 euro: MM + MC.
- Cambridge CP1, 145 euro: MM + MC, switchable subsonic filter, kanaalonbalans element corrigeerbaar.
- Pro-Ject Phono Box S of S2, 150 euro: MM+MC, WIMA filmcaps, switchable subsonic filter, gain / capaciteit / ingangsweerstandkeuze via dipswitches.
- Cambridge Audio Solo, 180 euro: MM, filmcaps, switchable subsonic filter, kanaalonbalans element corrigeerbaar.
- Cambridge CP2, 200 euro: MM + MC, filmcaps, switchable subsonic filkter, kanaalonbalans element corrigeerbaar.
- Pro-Ject Phono Box S2 Ultra, 250 euro: MM+MC, polystyreen caps, switchable subsonic filter, gain / capaciteit / ingangsweerstandkeuze via dipswitches.
- Pro-Ject Phono Box DS, 350 euro: MM+MC, WIMA caps, op frontpaneel switchable subsonic filter / gain / capaciteit / weerstand (relais gestuurd).

Voorbeeldje Cambridge Audio CP2 under the hood:
Afbeeldingslocatie: https://hifi.nl/gfx/20161221142239_Cambridge_CP2_naked.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 14-05-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hilgo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Contragewicht weegt 110gr.
Dan stijgt je effectieve massa met 1 gram.
Dus dan kom je op 15 gram effective massa totaal uit voor de arm.

Je weet zeker dat die 110 gram weegt?
Want dan moet deze qua middelpunt dichterbij zitten dan 5cm lijkt me.
Hij moet voornamelijk de 15 gram van je headshell+ element balanceren.
Deze zitten ca 22cm van de gimbal af.
Dan zou (in balancerende situatie) het midden van het contragewicht ca. 3cm van de gimbal moeten zitten
(15x22)/110=3
(misschien 3,5cm als we de armbuismassa nog meenemen).
In dat geval is de effectieve massa van je arm 12 gram.

Zo zie je maar dat de afstanden waarop gewicht geplaatst is belangrijker is dan het gewicht zelf.
Maar die waardes (12 gram of 15 gram) liggen nog steeds dicht bij elkaar, dat het voor de keuze van een element niet uitmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 14-05-2020 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:18:
[...]

kanaalonbalans element corrigeerbaar.
Dit is soms best een handige optie die je op vrijwel geen enkele phonopre ziet.
Als je gaat meten met een monosignaal op een testplaat zie je toch vaak dat er 1-1,5dB onbalans zit tussen de kanalen.
Dat hoor je niet direct heel opvallend (omdat je natuurlijk naar stereo luistert), maar het is er wel.
En soms extreem; er zijn hele reeksen met rega elementen geweest die 4-5db onbalans hadden :X
Ik heb een collega gehad die er wel 5 heeft teruggestuurd en toen was het afgelopen en kwam er een ander merk.

Je versterker heeft natuurlijk ook een balansknop, maar die werkt gelijk op alle inputs natuurlijk (en is meer bedoeld voor luidsprekeropstelling te regelen)

Ik denk dat qua phonopre je ook moet opletten waar de aansluitingen zitten. Als je 'm wilt opstellen in je rack of naast je tafel is het handig dat alle aansluitingen aan 1 kant zitten.
Zo is die ifi Iphono extreem goed instelbaar (ik heb denk ik nog nooit zoveel instellingen gezien), maar input zit aan de ene kant en output aan de andere kant. Dus die moet dan denk ik ergens achter de hifi installatie gepropt worden. Dat is totaal niet handig als je veel wilt experimenteren en wisselen met die instellingen.
Er zit riaa en decca op, dus zou je dat per plaat zelfs willen instellen. Dan zou dat ding toch echt naast je tafel moeten liggen.
Dus hoe ze die instellingen regelen vind ik niet altijd handig, zeker als het er heel veel zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 14-05-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

mr_petit schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Dan stijgt je effectieve massa met 1 gram.
Dus dan kom je op 15 gram effective massa totaal uit voor de arm.

Je weet zeker dat die 110 gram weegt?
Want dan moet deze qua middelpunt dichterbij zitten dan 5cm lijkt me.
Hij moet voornamelijk de 15 gram van je headshell+ element balanceren.
Deze zitten ca 22cm van de gimbal af.
Dan zou (in balancerende situatie) het midden van het contragewicht ca. 3cm van de gimbal moeten zitten
(15x22)/110=3
(misschien 3,5cm als we de armbuismassa nog meenemen).
In dat geval is de effectieve massa van je arm 12 gram.

Zo zie je maar dat de afstanden waarop gewicht geplaatst is belangrijker is dan het gewicht zelf.
Maar die waardes (12 gram of 15 gram) liggen nog steeds dicht bij elkaar, dat het voor de keuze van een element niet uitmaakt.
Er vanuit gaande dat de weegschaal niet liegt: ja. 110gr. En net even snel staan meten en de ca. 3 á 3,5 cm afstand tussen het midden van het contragewicht en gimbal klopt wel, voor zo ver ik het goed kon zien met mijn bakkes onhandig onder de kap gepropt :+

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ok dan vallen alle puzzelstukjes netjes op hun plek. d:)b
Effectieve massa zal dus rond de 13 gram liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:08:
[...]

Dit is soms best een handige optie die je op vrijwel geen enkele phonopre ziet.
Als je gaat meten met een monosignaal op een testplaat zie je toch vaak dat er 1-1,5dB onbalans zit tussen de kanalen.
Dat hoor je niet direct heel opvallend (omdat je natuurlijk naar stereo luistert), maar het is er wel.
En soms extreem; er zijn hele reeksen met rega elementen geweest die 4-5db onbalans hadden :X
Ik heb een collega gehad die er wel 5 heeft teruggestuurd en toen was het afgelopen en kwam er een ander merk.

Je versterker heeft natuurlijk ook een balansknop, maar die werkt gelijk op alle inputs natuurlijk (en is meer bedoeld voor luidsprekeropstelling te regelen)
Exact, dat is precies mijn ervaring. Dit is gewoon een leuke, slimme, onderscheidende toevoeging. Ik vind sowieso dat Cambridge Audio al jaren een interessante prijs/kwaliteitsverhouding heeft wat betreft de phono pre's met de reeks 640p, 651p, CP2 en in mindere mate de goedkopere 5 serie varianten ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC8GENcYXFoLmtYInk0a_JDfcDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnEwQmTntKJkwlYMK2kV5rAb.jpg?f=fotoalbum_large

Wu tang In de mix met Jimi Hendrix... Een beetje vreemd, maar wel lekker 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bHljtZ5hBxQjxccWQqrVdgcolo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xnv9nptdnA8ZNkeLTcD2q7ku.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmzdDOWOiRX4KVScm4RtT2pYAM4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6p1U9TB6P1gl6KFIBUI7PhDu.jpg?f=user_large

Vandaag heb ik via discogs bovenstaand album ontvangen, voor een lp uit 1993 ziet hij er nog fantastisch uit en klinkt deze nog puntgaaf, ik heb nog niet eerder zoveel uitgegeven voor een lp maar dan heb je ook wat :) Ik moest dit album gewoon hebben na eerder al verrast te zijn door Bat out of hell I. Overigens is er 75 minuten muziek op twee plaatkanten geperst, dit moet toch haast wel een record zijn voor een lp qua langste speelduur! (dat zal dan wel ten koste zijn gegaan van de geluidskwaliteit, al merk ik hier niets van) Dit weekend zal er in huize macdushi weinig anders te horen zijn dan dit album :P

[ Voor 4% gewijzigd door macdushi op 15-05-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Aargh... nu heb ik dat "I'd do Anything for Love ..." in mijn hoofd. Dankjewel :X

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
dreamscape schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:36:
Aargh... nu heb ik dat "I'd do Anything for Love ..." in mijn hoofd. Dankjewel :X
En heel graag gedaan! :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:58
Een vraagje, mijn Technics SL-190 bevalt goed, ik draai weer regelmatig plaatjes. Binnenkort ga ik die automatische naaldlift aanpakken want hij valt wat hard op de plaat :|

Maar dat is geen oplossing voor het andere probleem: als ik de naald op de inloopgroef zet (ook met handmatige bediening), schiet hij meteen het eerste nummer in en slaat de eerste seconden over - in plaats van er rustig naar toe te lopen. Het ligt niet aan de anti-skating, die staat prima en het probleem speelt alleen op de inloopgroef van ongeveer alle platen die ik draai.

Iemand die dit herkent en het kan verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
macdushi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:30:
Overigens is er 75 minuten muziek op twee plaatkanten geperst, dit moet toch haast wel een record zijn voor een lp qua langste speelduur! (dat zal dan wel ten koste zijn gegaan van de geluidskwaliteit, al merk ik hier niets van)
Ik denk dat zoiets aardig in aanmerking zou komen voor het speelduur record: https://www.discogs.com/V...Hits-94-2/release/2259412
10 tracks van een gemiddelde van bijna 4 minuten gaat aardig richting de 80 minuten. Dit is slechts 1 voorbeeld, er zijn er veel meer van rond die tijd (voornamelijk compilaties van Telstar), waar ze geprobeerd hebben een CD op 1 LP te persen.

Met zulke lange lengtes moeten ze de groeven smaller maken en daarmee het volume omlaag. Daardoor moet je m harder zetten dan andere platen en daarmee zet je ook de noise harder. Als je een heel stille plaat hebt merk je daar wellicht niet zo veel van, maar pops en clicks verpesten zo’n LP natuurlijk veel sneller. Ik heb een paar van die dingen en ze zijn soms best luidruchtig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Veel nummers (een lange speelduur) gaat alleen maar ten koste van de kwaliteit van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Ik denk dat zoiets aardig in aanmerking zou komen voor het speelduur record: https://www.discogs.com/V...Hits-94-2/release/2259412
10 tracks van een gemiddelde van bijna 4 minuten gaat aardig richting de 80 minuten. Dit is slechts 1 voorbeeld, er zijn er veel meer van rond die tijd (voornamelijk compilaties van Telstar), waar ze geprobeerd hebben een CD op 1 LP te persen.

Met zulke lange lengtes moeten ze de groeven smaller maken en daarmee het volume omlaag. Daardoor moet je m harder zetten dan andere platen en daarmee zet je ook de noise harder. Als je een heel stille plaat hebt merk je daar wellicht niet zo veel van, maar pops en clicks verpesten zo’n LP natuurlijk veel sneller. Ik heb een paar van die dingen en ze zijn soms best luidruchtig...
Led Zeppelin - Stairway to Heaven op 7" kan er ook wat van. De jukebox speelt hem nog probleemloos af ook. 8,02 met een ruime uitloopruimte ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

torp schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:05:
Een vraagje, mijn bevalt goed, ik draai weer regelmatig plaatjes. Binnenkort ga ik die automatische naaldlift aanpakken want hij valt wat hard op de plaat :|

Maar dat is geen oplossing voor het andere probleem: als ik de naald op de inloopgroef zet (ook met handmatige bediening), schiet hij meteen het eerste nummer in en slaat de eerste seconden over - in plaats van er rustig naar toe te lopen. Het ligt niet aan de anti-skating, die staat prima en het probleem speelt alleen op de inloopgroef van ongeveer alle platen die ik draai.

kan het zijn dat je te weinig naalddruk hebt?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Ik vind sowieso dat die platen van vroeger (eighties and earlier) veel meer tijd op de plaat hebben weten te krijgen dan vandaag de dag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasphur schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:05:
Ik vind sowieso dat die platen van vroeger (eighties and earlier) veel meer tijd op de plaat hebben weten te krijgen dan vandaag de dag. :P
Minder nummers ook ;)

Dan had je wel stukken van 25 minuten. Todd Rundgren Initiation kant B bijv. Is 1 nummer opgedeeld in een boel secties maar het ziet er uit als 1 nummer.
Op T Rundgren's Utopia staat op de B kant maar 1 nummer genaamd The Ikon speelduur 30 minuten.

[ Voor 9% gewijzigd door Bestla op 15-05-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* Bestla heeft 2 officiële 7" van Stairway en een paar niet officiële zoals een babybadjes blauwe versie die in de jukebox zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Yalopa schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:02:
kan het zijn dat je te weinig naalddruk hebt?
Hij stond op 1.75. Een snelle steekproef op 2 gram lijkt iets beter te gaan, althans op 2 van de 4 platen. Ik ga er nog wat meer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
torp schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:26:
[...]

Hij stond op 1.75. Een snelle steekproef op 2 gram lijkt iets beter te gaan, althans op 2 van de 4 platen. Ik ga er nog wat meer proberen.
Google even welke naalddruk optimaal is voor je element. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
B___MAN schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:41:
Google even welke naalddruk optimaal is voor je element. ;)
Dat is dus 1.75 - 2.00...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Heb je de effectieve naalddruk gewogen of heb je gedraaid aan het contragewicht tot ie op 1,75 stond? In het laatste geval heb je hem correct op 0 gezet?

Welke naald is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Ik heb hem sinds januari, met het originele element Panasonic 2700-II. Ik gebruik hem nu met een 270 ED Dreher & Kopf naald. Ik heb de handleiding gevolgd bij het balanceren. Maar misschien moet ik dat nog een keer doen... Hoe ik zelf de naalddruk moet wegen zou ik niet weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:59
Jasphur schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:57:
Blue and lonesome van de Rolling Stones blijft ook echt wel een top album.

Wat zijn jullie oplossingen voor een tijdelijke plek voor jullie veel en/of recent gedraaide vinyl?

Ik zelf heb een hele tijd geleden zelf een bak gemaakt waar ik al mn nieuwe en recent gedraaide platen in bewaar. [Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HblA2_HdataNgJnTeGE2mIDNENM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w2eCx9KjGk86D5n0oJuVGly6.png?f=fotoalbum_large
Metalen frame laten lassen door de buurman van mijn vader en 2x een Ikea Eket box erin.
Heb jammer genoeg nog niet heel veel platen. Pas begonnen met verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou zelf m'n platen nooit zo schuin zetten.
Voor je het weet zijn ze krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 00:05
ik twijfel nog heel erg tussen een SL-1200GR en een SL-1500C iemand ergens een vergelijkingstest of ook voor dezelfde keuze gestaan? Beide gaan een ortho M2 Blue upgrade krijgen en ik zit er over te denken om de Shiit Mani ertussen te leggen als phonoamp omdat die in alle testen elke keer weer de gevestigde orde verslaat..

Speler gaat gebruikt worden om vinyl te luisteren,reden van twijfel is omdat ik weet dat de 1200 serie een hele lange ondersteuning heeft qua onderdelen en dat is bij de 1500C nog maar de vraag ook is de 1200GR build in Japan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Midaz
Gisteren kon ik dan eindelijk mijn nieuwe draaitafel ophalen. Het is een witte Rega Planar 2. Ik persoonlijk vind hem schitterend.
Vandaag de boel uitgepakt en geïnstalleerd: uitpakken, snoeren aansluiten, stofkap installeren, toonarm in balans brengen, phonobox voorversterker aansluiten. En dan het grote moment: het moment dat je de naald voor het eerst op het vinyl aanbrengt. En wat hoorde ik...?

Niets.

Helemaal niets. Dus controleren, zijn alle kabel goed aangesloten van draaitafel naar phono naar Sonos Connect? Ja.
Ander snoertje uitgeprobeerd, ook niets.
Geluidsinstellingen bekeken, ook niets vreemd. Toen ik het geluid harder zetten, hoorde ik echter geluid. Niet van de plaat die aan het draaien was, maar een herhaaldelijk "Toek - Toek - Toek". Dat geluid bleef ook toen ik de stekkers van de draaitafel verwijderd had. Een stukke voorversterker?

Winkel dus gebeld en terug gegaan met de phonobox (Project E). Deze is omgewisseld voor de wat duurdere Project Box USB (want hij had geen andere meer staan. Thuis gekomen snel aangesloten, naald op de plaat en... het geluid van de Teskey Brothers vulde de kamer. Wauw.

Ik ben erg blij het geluidskwaliteit dat er uit komt. Mooi helder, warm geluid. De standaard Rega Carbon element zit er op.

Ik merk dat mijn oude albums ook heel anders klinken dan de "Crosleyclone" die ik had om plaatjes te draaien. Voorlopig ga ik lekker genieten en veel luisteren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2-dXvlWHqr1nFNGSQxdgsMZ-rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oz1B2aIC8mmjyoL1csnkKfzi.jpg?f=fotoalbum_large

Now playing: The Teskey Brothers - Half Mile Harvest (heerlijke plaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
tumble_nl schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:15:
[...] of ook voor dezelfde keuze gestaan?
Niet helemaal, maar ik heb twee 1200’s en twijfel wel eens over een tafel in de woonkamer, maar dat zou voor mij nooit een 1200 worden. Terwijl de 1500 wel een goede kanshebber zou zijn, een wat meer clean uiterlijk en die auto-lift is best prettig. Een 1200 zou ik zelf nooit kopen wanneer je hem niet als DJ-tafel gebruikt. Voor mijn gevoel kan je voor hetzelfde geld een speler krijgen met vergelijkbare geluidskwaliteit, meer bedieningsgemak en die beter in een woonkamer staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
torp schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:05:
Een vraagje, mijn Technics SL-190 bevalt goed, ik draai weer regelmatig plaatjes. Binnenkort ga ik die automatische naaldlift aanpakken want hij valt wat hard op de plaat :|

Dat komt omdat je je afstelling niet helemaal op orde hebt. Een hogere naalddruk gaan instellen om dit te voorkomen is echt het verkeerde lapmiddel.

Het is een combinatie van dingen die dit laat gebeuren:
1. te hard dalende naald (bij gebruik automatische functie is demping van de armlift belangrijk, bij handmatig ook óf je moet de hevel heel rustig laten zakken)
2. te lage naalddruk (zal geen probleem zijn als je je arm netjes gebalanceerd hebt en dan 1.75 gram ingesteld)
3. te lage anti-skating (zal geen probleem zijn tenzij je een zeer lage waarde (< 1) instelt)
4. verkeerde positie van de naald bij dalen (bij automatiek afstelling, bij handmatig positioneringstechniek ;))
5. platenspeler niet waterpas icm punt 1 (gevolg naald stuitert scheef ipv min of meer recht)

Er vanuit gaande dat 2 en 3 geen probleem zijn en je 5 ook onder controle hebt (waterpas) zit de eigenlijke oorzaak hem dus in een combinatie van punt 1 en punt 4. Heb je punt 1 niet op orde, dan wordt een afwijking in punt 4 steeds belangrijker.

Toelichting punt 4:
Je naald daalt te ver aan de rand van de plaat, wellicht net voor het begin van de inloopgroef. Hij moet iets verder in de inloopgroef terecht komen. Platen lopen aan de buitenste rand namelijk iets uit (wat mede handig is om te zorgen dat de naald niet naar buiten stuitert maar naar binnen ;)).

Het is een vrij nauwkeurige balans die je te pakken moet krijgen.
- Zet je de naald veel te ver naar buiten (afronding) dan stuitert ie van de plaat af.
- Zet je de naald te ver naar buiten dan landt ie op de schuine, naar binnen toelopende rand en krijgt je naald een zet naar binnen. Heb je geen armlift demping dan wordt dit versterkt door de stuiter van de naald.
- Zet je de naald te ver naar binnen dan begint de muziek al (te) snel.

Nou is de ellende dat platen ook nog eens verschillen. Nét een andere diameter, nét een andere hellingshoek van de rand, nét een andere positie / afstand van de inloopgroeven, smalle inloopgroeven met snel beginnende muziek. Je zal het dus niet voor alle platen 100% goed krijgen zonder hupje, maar het netjes krijgen 9 van de 10 moet toch wel lukken.

Wat een onhandige hobby is het toch he, dat plaatjes draaien...

PS 1.8 a 1.9 gram is echt prima voor de 270c, 2 gram is al minder optimaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 16-05-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tumble_nl schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:15:
ik twijfel nog heel erg tussen een SL-1200GR en een SL-1500C iemand ergens een vergelijkingstest of ook voor dezelfde keuze gestaan? Beide gaan een ortho M2 Blue upgrade krijgen en ik zit er over te denken om de Shiit Mani ertussen te leggen als phonoamp omdat die in alle testen elke keer weer de gevestigde orde verslaat..

Speler gaat gebruikt worden om vinyl te luisteren,reden van twijfel is omdat ik weet dat de 1200 serie een hele lange ondersteuning heeft qua onderdelen en dat is bij de 1500C nog maar de vraag ook is de 1200GR build in Japan
Daar kan niemand je mee helpen ben ik bang. Je moet het prijsverschil afwegen, de functionele verschillen wat je mooi vindt (er zijn er zat die JUIST een SL-1200 ook mooi vinden in de huiskamer, kwestie van smaak / huiskamer stijl natuurlijk).

Wat betreft de afspeelkwaliteiten zal je het verschil niet horen, wees gerust. En de kans dat ze stuk gaan is bij beide klein als je er niet ruw mee omgaat. De techniek van een handmatige of auto-lift platenspelers is simpel en betrouwbaar en belast het apparaat nauwelijks en er treedt (vrijwel) geen slijtage op. Daarom heb je ook nog zoveel oude, werkende platenspelers. Niet alleen de SL-1200 trouwens. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Daar kan niemand je mee helpen ben ik bang. Je moet het prijsverschil afwegen, de functionele verschillen wat je mooi vindt (er zijn er zat die JUIST een SL-1200 ook mooi vinden in de huiskamer, kwestie van smaak / huiskamer stijl natuurlijk).
SL1210mk2 staat gewoon in de huiskamer. ;) Ik houd wel van die stijl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Idem SL1200mk2 in de huiskamer. Ze zien er IMO zo goed als identiek uit. Enkel de pitch control is weg op de 1500.

Als je de SL1200 later kwijt wil heb je een groter publiek die hem potentieel wil overnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie de verschillen wel duidelijk maar goed als vanouds Technics kenner kijk ik er wsch anders naar. Maar ik vind de een uiterlijk niet per se superieur aan de ander.

Dat laatste is een goed punt, hoewel ik me aan de andere kant niet kan voorstellen dat een SL-1500c niet ook goed in de markt zal liggen. Maar het zou niet iets zijn waarop ik mijn keuze zou baseren, een dergelijke nieuwe platenspeler koop je zodat ie lang bij je blijft. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 16-05-2020 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Getriggered door @Cap in een spelletje zoek de verschillen, zie ik dat de 1500 ook geen strobe heeft. Niet onlogisch, zonder pitch is die niet nodig. Idem zijn ook de puntjes (hoe noem je dat) op het plateau weg wegens niet nodig. De power knop die bij de 1200 in de strofe zit is in de 1500 vervangen door een eenvoudigere druknop.

verder lijkt de arm mij hetzelfde. Meer lijkt er uiterlijk niet te vergelijken...

@Cap
zijn er nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pilot light ontbreekt, power knop ipv draaischijf op strobo.

Al met al minimalistischer / rustiger dan de SL-1200, voor sommigen saaier. :P

Overeenkomsten zijn er zeker!

Maar als je dat spul niet nodig heb of er niet ontzettend warm voor loopt: voor het prijsverschil zou ik het iig wel weten... voor die 500 euro koop je een mooi element en phono-pre, bijvoorbeeld.

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 16-05-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 10:20
B___MAN schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:59:
Veel nummers (een lange speelduur) gaat alleen maar ten koste van de kwaliteit van het geluid.
Daarom vind ik de Clean Bandit albums die ik heb zo grappig.

https://www.discogs.com/C...-New-Eyes/release/5700535 > 3 nummers per kant, 33rpm
https://www.discogs.com/C...-Is-Love/release/12901686 > 4 nummers per kant, 45rpm

Ze klinken beide geweldig overigens. De groeven van "What is Love" zullen vast smaller zijn, maar de snelheid maakt het verschil mogelijk weer goed? Ik heb geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
macdushi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:30:
Overigens is er 75 minuten muziek op twee plaatkanten geperst, dit moet toch haast wel een record zijn voor een lp qua langste speelduur! (dat zal dan wel ten koste zijn gegaan van de geluidskwaliteit, al merk ik hier niets van)
Dat is inderdaad wel erg veel, de groeven zullen dan heel ondiep zijn en zeer dicht bij elkaar. Zelf heb ik deze, kwam bij mijn ouders vandaan (advertentie in een krant uit 1976):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7JozBTYdLRV4pXvSw9inlDLkPc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6GnIVEwQazW2W5YaNXU6hca.jpg?f=fotoalbum_medium

Op zich is het nog niet vreemd dat de LP zo lang is, 100 minuten, het is uiteindelijk voornamelijk gesproken woord. Maar het geheel ziet er ontzettend kwetsbaar uit. Toen ik verder ging zoeken naar het zogenaamde "Ultra Groove System", kwam ik ook nog deze advertentie (ook uit 1976) tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gysE411cqVWIaKZj9ZE8y6lFkLc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDmDrJrbGrG2tvThLhFB5uGC.jpg?f=fotoalbum_medium

Nog steeds 80 minuten voor een enkele LP en deze keer muziek. En daarna lees ik er niets meer over, het is nooit populair geworden. Eigenlijk tot jij Bat Out Of Hell II liet zien dacht ik dat er niets meer werd gedaan met extreem lange speelduur LP's.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:18
Hier staat de SL1210GR ook gewoon in de woonkamer. En de GR is toch wel een klasse hoger dan de MK2, uiterlijk zijn ze wel gelijk, van binnen echter niet....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macdushi

Wow kom ik dit filmpje net tegen, als liefhebber van starwars en lp's is dit album waarop op beide lp's een hologram verschijnt tijdens het draaien wel heel gaaf.Is toch superleuk wat ze nog allemaal met die goeie ouwe lp verzinnen, kom daar maar eens om bij een cd of streaming! :)

[ Voor 21% gewijzigd door macdushi op 16-05-2020 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
macdushi schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:05:
Wow kom ik dit filmpje net tegen, als liefhebber van starwars en lp's is dit album waarop op beide lp's een hologram verschijnt tijdens het draaien wel heel gaaf.
Staat hier in de kast. ;)
Ik heb meer albums waar een hologram in zit verwerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door B___MAN op 16-05-2020 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macdushi schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:05:
[YouTube: Hologram Vinyl - Star Wars TFA Soundtrack]

Wow kom ik dit filmpje net tegen, als liefhebber van starwars en lp's is dit album waarop op beide lp's een hologram verschijnt tijdens het draaien wel heel gaaf.
Techmaon heeft vaker interessante filmpjes over LP's en platen spelers... Vandaag ook weer:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torp
Cap schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:22:
Dat komt omdat je je afstelling niet helemaal op orde hebt. Een hogere naalddruk gaan instellen om dit te voorkomen is echt het verkeerde lapmiddel.
Dank voor je uitgebreide antwoord.
De pick-up staat in een Ivar kast en de plank is vrijwel waterpas, een fractie te laag aan de voorzijde, op grond daarvan zou ik eerder verwachten dat de arm van de plaat afglijdt.
Ik kom er op terug na opnieuw afstellen en een uitgebreide test met een stuk of 10 platen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
torp schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord.
De pick-up staat in een Ivar kast en de plank is vrijwel waterpas, een fractie te laag aan de voorzijde, op grond daarvan zou ik eerder verwachten dat de arm van de plaat afglijdt.
Ik kom er op terug na opnieuw afstellen en een uitgebreide test met een stuk of 10 platen.
Gebruikt een weegschaaltje om je naalddruk te wegen. Die dingen kosten bij Alie bijna niets.
Zorg ook dat de arm horizontaal staat zodra de naald op de plaat ligt. Zet je draaitafel waterpas.
Is de naald niet krom, is het element goed afgesteld op de arm, met de juiste afstanden, met een protractor? Allemaal zaken die je even na moet lopen en indien nodig corrigeren.
Kijk eens op youtube. Er zijn verschillende videos die dit uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een weegschaal is een handige dubbelcheck maar het gaat bij deze Technics ook prima zonder: de schaalverdeling is nauwkeurig, mits je maar eerst zelf GOED balanceert. ;)

Dus anti-skating op 0, netjes de arm balanceren zodat deze horizontaal zweeft, de index ring op 0 stellen, wederom controleren of de arm nog netjes horizontaal zweeft, dan rustig de naalddruk van 1.8 gram erop draaien dmv het gewicht. Rustig, want hierbij alleen draaien en geen trek/drukkrachten uitoefenen in de richting van de arm want dan klopt de kalibratie die je net gedaan hebt niet meer. Controleren of je netjes draait is gemakkelijk: bij terugdraaien naar de 0 gram moet de arm weer netjes zweven. Uiteraard is een afwijking van < 0.05 gram (half maatstreepje) daarbij acceptabel. :P

1 minuut later ben je klaar.

@torp het net niet waterpas staan zal denk ik ook niet het probleem zijn, het is maar een mogelijk punt in de optelsom van factoren.

Mijn ervaring is dat het probleem voornamelijk te wijten is aan de afstelling vh auto mechanisme, dwz net te ver aan de rand beginnen en dan te snel dalen (geen demping). Waarschijnlijk is dat hier ook zo.

[ Voor 52% gewijzigd door Cap op 16-05-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Cap schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:41:
Waarschijnlijk is dat hier ook zo.
Nee, want ik gebruik de automaat niet zolang hij zo snel zakt. Dus het speelt bij handmatig de naald laten zakken. Ben er nog niet aan toegekomen helaas, nog met een fiets bezig. Allerhande reparatieklussen hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, dan mik je net ff te ver naar buiten, laat de hevel te snel zakken of het ligt aan de plaat/platen. ;)

PS of je element staat totaal verkeerd afgesteld (scheef) maar dat zal wel niet.

PSPS wat ook nog kan: armlageringsproblemen. Hierdoor kan de arm teveel een kant op trekken of juist vast staan. Lagering hoort soepel te zijn, geen weerstand in horizontale en verticale richtingen.

Armlageringsproblemen treden niet vanzelf op, dat komt door fysieke impact. Technics lagers stonden af fabriek altijd zeer netjes afgesteld dus dat is het probleem ook niet.

Maak anders eens een filmpje van het verschijnsel vanaf de voorkant van het element gezien, dat maakt denk ik meer duidelijk.

[ Voor 92% gewijzigd door Cap op 16-05-2020 16:51 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.