B2 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:01:
[...]
Noem eens een MM pre-amp onder de 200/150 euro die gelijk of beter is? Ben ik wel benieuwd naar. De Rega komt bv in de
WhatHifi tests als beste uit de test.
Niet dat ik zo pro deze Rega ben, maar dat ie alleen MM is zie ik niet als een nadeel.
Voor 150 euro zou het wel redelijk zijn ja, maar die Rega Fono MM MK3 kost 300 euro, geen 150 a 200. Waar haal jij het idee vandaan dat het een topper is, puur op basis van de WhatHifi review?
De "best getest bij WhatHifi" vind ik nou niet zo'n criterium. Producten "reviewen" = directe inkomsten. Review bestaat in het geval van WhatHifi steevast uit een vrij kort populair babbeltje en wat sterren. Geen enkele meting of echte technische onderbouwing, wat subjectieve praatjes en dan een aantal sterren, dat was het. Je vraagt je altijd af of ze het überhaupt wel getest hebben. En een Brits product is vrijwel altijd geweldig, 5 sterren! Die tests van What Hifi stellen niets voor.
De conclusie van de review is:
Rega has managed to take a near-perfect product and squeeze yet more improvements from it. The MK3 is virtually flawless.
Er staat hier eigenlijk niets behalve: "we vinden het hartstikke goed"
FOR
Clear, detailed and spacious performance
Fine handling of timing and dynamics
Updated, sleeker design
Wat moeten we hier nu mee zonder enige onderbouwing?
The main motivation appears to have been aesthetic, to bring the Fono MM’s design into line with its moving coil stable mate.
Aha het ging er eigenlijk vooral om om het kastje van uiterlijk te veranderen (en de prijs omhoog te gooien

).
It would be difficult to exaggerate just what a difference those kind of alterations to an amplifier’s chassis, regardless of incentive, can make to the eventual performance.
Maar het (uiterlijk van) het kastje veranderen, dat KAN natuurlijk een enorm verschil maken! Jaja, als het eerst een stukje prul plastic was en daarna metaal bijvoorbeeld. Maar dat was bij de voorganger ook al niet zo (en ook niet bij de concurrerende modellen, allemaal metalen behuizing).
Inside, though, modifications are minimal, Rega wisely taking an “If it ain’t broke…” approach, and making only minor tweaks to the board in order to reduce noise levels.
Van binnen is er dus eigenlijk niets significants gewijzigd behalve misschien een iets lagere ruisvloer. Maar de signaalruisverhouding specificeert Rega niet eens... wonderlijk. En WhatHifi neemt ook niet de moeite om hem te meten...
Mijn idee: met een prijs van 300 euro voor alleen een MM versterkertje mag je wat mij betreft wel iets technisch bijzonders verwachten, of dan toch in ieder geval wel enige aanpasbaarheid. Maar bij de Rega zelfs geen rudimentaire gain aanpassing met dip switches, laat staan aanpassing van de ingangscapaciteit, zelfs geen schakelbare subsonic filter. Naast RIAA karakteristiek en ruisvloer (beide niet echt een uitdaging bij MM voorversterkers) is die aanpasbaarheid toch wel de voornaamste parameter die de klank bepaalt.
Je vraagt naar iets wat vergelijkbaar of beter is, oké. Maar dan ga ik me niet baseren op een WhatHifi "review".
Dus wat hebben we. Een Rega Fono MM MK3, 300 euro: MM only, discrete versterking (geen opamps maar transistors, voordeel hiervan is overigens twijfelachtig), polyester, polypropyleen caps. Geen opgave signaal/ruisverhouding, geen opgave of er een subsonic filter in zit (ga ik wel vanuit, mag je in ieder geval wel hopen).
Eigenlijk het enige waarvan ik zeg "goed Rega je hebt moeite gedaan" is het gebruik van betere caps in het signaalpad, verder is het heel, heel basic. Buiten het uiterlijk van het kastje om dan he, irrelevant in dit aspect.
Wat kan je dan bijv anders kopen voor rond die prijs of veel goedkoper? Om een paar mainstream modellen te noemen (even los van de vaak betere DHZ opties waar je zelf moet solderen of of een kastje om een bestaande printplaat regelen en een stabiele voeding):
- Pro-Ject Phono Box, 100 euro: zowel MM als MC (noisefloor spec een indrukwekkende 94dB).
- NAD PP2e, 120 euro: MM + MC.
- Cambridge CP1, 145 euro: MM + MC, switchable subsonic filter, kanaalonbalans element corrigeerbaar.
- Pro-Ject Phono Box S of S2, 150 euro: MM+MC, WIMA filmcaps, switchable subsonic filter, gain / capaciteit / ingangsweerstandkeuze via dipswitches.
- Cambridge Audio Solo, 180 euro: MM, filmcaps, switchable subsonic filter, kanaalonbalans element corrigeerbaar.
- Cambridge CP2, 200 euro: MM + MC, filmcaps, switchable subsonic filkter, kanaalonbalans element corrigeerbaar.
- Pro-Ject Phono Box S2 Ultra, 250 euro: MM+MC, polystyreen caps, switchable subsonic filter, gain / capaciteit / ingangsweerstandkeuze via dipswitches.
- Pro-Ject Phono Box DS, 350 euro: MM+MC, WIMA caps, op frontpaneel switchable subsonic filter / gain / capaciteit / weerstand (relais gestuurd).
Voorbeeldje Cambridge Audio CP2 under the hood:
[
Voor 6% gewijzigd door
Cap op 14-05-2020 20:51
]