Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 549.904 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PCan :? Deze Reloop is toch ook hartstikke hoekig? Het zijn allemaal van diezelfde platte hoekige plankjes.

Het ontloopt elkaar kwalitatief allemaal niet zoveel in die prijsklasse: vrij licht uitgevoerd, eenvoudige opbouw, standaard armen, plateau's en motoren die je her en der bij verschillende merken tegenkomt. Tenminste wel naalddruk en anti-skating instelbaar en een ander element te installeren.

@ Reloop Turn2:

- Opgegeven prestaties rond die van de Pro-ject Essential, Teac TN-200/300, Lenco's etc in dezelfde prijsklasse
- Belt drive, DC motor zoals de Pro-ject
- ik vermoed wel dat de onderdelen van de Pro-ject gemiddeld net iets beter gemaakt zijn dan de Chinese kloon draaitafels
- Geheel handmatig a la Pro-ject, de Denon DP-300F werkt ook automatisch
- Geen phono pre ingebouwd, heeft de Denon wel en bijv de Pro-ject Essential II digital ook, plus een digitale uitgang
- Opvallende punten t.o.v. de Pro-ject Essential: wat lichter, metalen plateau (ipv MDF) en wisselbaar toerental met knop (ipv handmatig riem omleggen)
- Ik vind zelf die arm met die lompe knik bij de afneembare headshell dan weer minder geslaagd dan de Pro-ject arm, maar de afneembare headshell is dan wel weer handig.
Zie verder mijn reactie op het 1 stap duurdere Turn 3 model hier:
Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Kijk vooral naar wat het kost, wat je mooi vindt. Maar vergeet niet na de denken over op welke functies je prijs stelt en welke niet: handmatig, automatische afslag of zelfs helemaal automatisch bedienen mogelijk, wel/geen phono pre, makkelijk van toeren wisselen ja/nee.

En niet te vergeten het gemonteerde element:
Een AT3600 is echt cheap ass, het kan maar eigenlijk wil je dat al snel vervangen. Een OM5 geluidsmatig nauwelijks beter. Die vervanging kost je aardig wat geld extra afhankelijk van het gewenste element. Een Ortofon Red (95 euro) is een stap vooruit en een AT95E (40 euro) al helemaal.

Nogmaals, kwalitatief ontloopt het elkaar platenpeler-techisch niet zoveel: bij gebruik van hetzelfde element en goede, zorgvuldige afstelling (dat zal je zelf moeten doen) zal er echt geen wereld van verschil zijn tussen deze modellen. Voor rond de 200 a 300 euro kom je zo ver dat je plaatjes netjes afspeelt zonder problemen of schade, en is 90% van de mensen blij. Maar er zijn natuurlijk nog stappen te maken in geluidskwaliteit, bediening en afwerking. Helaas betaal je daar dan ook flink voor. ;)
Jasphur schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Ergens vorige week had ik het over de Turn 3 van Reloop Hifi en na het lezen van wat reviews was ik niet heel positief. Veel reviewers melde dat je voor de prijs van de Turn 3 betere klinkende platenspelers kan kopen.
Vergeet niet dat dat "beter klinken" (sowieso moeilijk objectief meetbaar en vrijwel niemand doet daartoe een poging ;)) naast een zekere user-bias (en eventueel foutieve afstelling) vooral ook ingegeven is door verschillen in gemonteerde elementen. Die bepalen een groter gedeelte van de klank dan de (relatief beperkte) verschillen tussen technisch gelijksoortige instappers van de verschillende merken. Het liefst koop je eigenlijk zo'n draaitafel zonder element voor een zo laag mogelijke prijs en dan zet je er (minimaal) een AT-95E op.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 04-05-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Dat soort reviews zijn niet bedoeld voor de die hard techneuten die eindeloze verhalen over compliantie metingen willen zien. Die zijn bedoeld om een idee te geven wat je krijgt als je zo'n ding koopt, in taal die de gemiddelde mens kan begrijpen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, omdat hij bijv. bij z'n at-3600 video ook gewoon logaritmische formules geeft voor dB berekeningen, en bij z'n at-lp60 video ook spectrumanalyse doet, en in speelt op arm/compliantie resonantie etc (waarbij ik twijfel of hij de juiste resonantie te pakken heeft, maar goed).
Dus hij gaat er weldegelijk echt op technisch vlak in, maar slaat de plank gewoon vaak mis.
Die at-3600l review van hem is nota bene 22 minuten lang en minimaal de helft daarvan is toch echt specificatie gericht m.i. De andere helft zijn vergelijkende fragmenten.
Dus het is m.i. niet een kwestie dat zijn video's voor een andere doelgroep zijn, het is mi.i een kwestie dat hij verkeerde tests doet.
Hij zal vast wel z'n best erop doen, maar ik denk dat z'n technische kennis gelimiteerd is.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 04-05-2020 17:01 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probleem is natuurlijk ook dat iets wat lekker wegkijkt niet per se hetzelfde is als informatief. Het mooiste is het natuurlijk als het samen gaat. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
Edwards audio? Verschillende varianten voor minder dan 300. Rega variant met een curve er uit gezaagd. Weet niet of dat telt als minder hoekig? bv. hier: https://www.hifistudio79.nl/stereo/subcategorie-3

Afbeeldingslocatie: https://cdn.audioaffair.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/a/talk_apprentice_lite_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind z'n video's niet bepaald lekker wegkijken.
Ik heb het dus puur over zo'n at-3600l video en de at-lp60 video.
In die laatste gaat hij ook allerlei dingen als wow/flutter meten, wat het verschil in toonarm is en dat de nieuwe waarschijnlijk iets zwaarder is, een resonantiemeting etc.
Hij meet die resonantie op 25 Hz. Lijkt mij erg hoog dus ik vraag me af of hij de juiste te pakken heeft. Het zou betekenen dat het armpje + element 5g weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet zeggen dat ik de video's niet bekeken heb. :P Ik reageerde meer op het idee dat het bedoeld is voor een beginnende doelgroep die snel ff willen weten "of iets misschien wat is". Dan is het doel vaak dat het lekker wegkijkt. Of vaak is het eigenlijke doel dat het lekker veel views (en dus inkomsten) oplevert. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
De Reloop Turn 2 heeft een Ortofon OM10 Pickup & Headshell. Is dat wel een goeie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TMQl3GG1f_ZN0qYDw8u1L-gLE0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DRXFshzw7kzItAkomsLuev5K.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In het geval van VWestlife heeft hij z'n video's volgens mij niet gemonetized, dus gaat het hem niet om het geld. Dus hij heeft naar alle waarschijnlijkheid wel een echte baan.
Z'n kanaal is ook een beetje een allegaartje, dus ik twijfel ook of hij echt een doelgroep voor ogen heeft.
Al zijn het wel allemaal video's gericht op 'naar buiten'.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 04-05-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PCan de OM10 is een goeie stap vooruit van af de OM5, doet niet onder voor de 2M Red (heeft alleen een ander jasje ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Ok, dus @TR1969 zou het standaard element van de 300F (DSN-85 naald) vervangen voor de M2 Red. (Review DP-300F). Dus, de Turn 2 heeft een beter element.

Maar, ik kan de OM10 niet meer vinden. https://www.ortofon.com/h...ryId=88&subCategoryId=117. Is deze end of life?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OM10 wordt al heel lang niet meer los verkocht, komt wel nog bij verschillende draaitafels. Maar als het element bij de draaitafel komt dan gaat het voor jou om de losse vervangingsnaalden, en die bestaan gewoon nog, je moet bij de afdeling replacement styli kijken. :P

https://www.ortofon.com/hifi/products/replacement-styli/

https://www.ortofon.com/stylus-10-p-370-n-3384

De DSN-85 is een AT3400/3600 in vermomming maar dan volgens mij niet met de bekende goedkoopste uitvoering met de zwarte carbon fiber 3.5 grams naald maar een gewone aluminium 2 grams naald.

De 2M Red is vergelijkbaar met de OM10, maar ik vind de eerste wel aan de dure kant voor wat je krijgt als je het element moet kopen, 95 euro of meer. Dan is een AT95E voor 40 euro of ATVM95E voor 46 euro veel aantrekkelijker.

Verder, originele vervangingsnaalden: OM10: 45 euro. 2M Red: 62 euro. AT95E: 27 euro. VM95E: 29 euro.

[ Voor 52% gewijzigd door Cap op 04-05-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Cap Ik snap m.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S1N31pTaOFET6Pci8ixWa8dwMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xwvamn4nui7wCO8sBD3h26rP.jpg?f=user_large
Maar de Turn 2 heeft geen automatische afslag. Dus ben ik voorlopig toch weer terug bij de DP-300F. 8)7 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door PCan op 04-05-2020 19:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOJfZn0KFlxOPk-88dxVNSnWAno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndSgwULYW9tnpU28ht76xdRr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJSoKZY9oiOLu9cNFmQKJzOyNk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2Y8Fk3tluPs9t51fMnDubho.jpg?f=fotoalbum_large

Het nieuwe album van Nightwish: Human. :II: Nature.

Wat een schitterende 3 LP album om naar te luisteren en te kijken, want zeg nou zelf, die derde LP ziet er aan een zijde zeer mooi uit door die aftekening...

Aanrader! 🙂😀 _/-\o_

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@rcor Iedereen die H2N hebben zeggen hetzelfde _/-\o_
Onze LP heeft al verschillende keren op de speler gelegen.
Hoop nog steeds dat we in november ze mogen gaan zien in de Ziggo dome (hebben iig kaarten)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GiLeX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:24:
@rcor Iedereen die H2N hebben zeggen hetzelfde _/-\o_
Onze LP heeft al verschillende keren op de speler gelegen.
Hoop nog steeds dat we in november ze mogen gaan zien in de Ziggo dome (hebben iig kaarten)
Sommige van die liedjes lijken zo uit een film te komen of uit een wachtrij van een attractie van de Efteling...
Ik moet mij ook meteen rectificeren: het is kant B van de tweede plaat waar die mooie aftekening te zien is...

Ik zit nu per ongeluk het album precies verkeerd om te luisteren en ben begonnen met plaat III welke dus echt lijkt op die wachtrij muziek van de attracties van de bijv. de Efteling...

Schitterend! _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PCan
Gezien de groeiende interesse voor Vinyl & platenspelers zou ik @Verwijderd aanraden een nieuwe categorie te maken met een aantal basisbegrippen voor platenspelers Naast merk, type, prijs etc.

- Element Cartridge Stylus/ Naalddruk instelbaar/ Snaar of direct aandrijving/AC of DC motor/ Handbediening of (half-) automaat/ Pitch control/ Anti-skating/ USB/ Bluetooth (versie)/ Materiaal en gewicht behuizing/ 33,3-45-78 RPM/ Phono versterker of Line Out.
(zal vast iets vergeten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PCan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:16:
Gezien de groeiende interesse voor Vinyl & platenspelers zou ik @Verwijderd aanraden een nieuwe categorie te maken met een aantal basisbegrippen voor platenspelers Naast merk, type, prijs etc.

- Element Cartridge Stylus/ Naalddruk instelbaar/ Snaar of direct aandrijving/AC of DC motor/ Handbediening of (half-) automaat/ Pitch control/ Anti-skating/ USB/ Bluetooth (versie)/ Materiaal en gewicht behuizing/ 33,3-45-78 RPM/ Phono versterker of Line Out.
Mee eens, MAAR: als we mogen vinyl gaan aanbieden vindt ik ook dat cassettebandjes aangeboden mogen gaan worden... Sommigen die ook het "gebruik je nog vintage audio apparatuur?" topic volgen snappen ook waarom...

HDD's, USB-sticks en CD / DVD branders mogen worden aangeboden op V&A en cassettebandjes blijkbaar niet zo bleek toen mijn advertentie verwijderd werd met de reden "Een van de Frontpage Admins zag de onderstaande advertentie van jou staan in Vraag & Aanbod en heeft besloten deze te verwijderen. De reden hiervoor is dat cassettebandjes niet op V&A horen."...

Dus als bandjes niet mogen dan zal vinyl zelf ook niet toegestaan zijn momenteel vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:02

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

misschien willen er wel een aantal experts hier helpen om dan ook een vinyl buying guide te schrijven in begrijpelijke taal. ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je niet iemand een crosley wil zien kopen om dan te vragen of ze een near mint* 7" van me mogen hebben om te testen :X (bijv en vogue - free your mind , heerlijke plaatje :p) meer in de trant van als je 100/150 euro hebt wat kun je dan kopen/verwachten "zonder platensloperij" van een speler. zelfde voor 200/250 en pakweg 350/400 en 500+

en ik weet dat o.a. een vwestlife/vinyleyezz best crosley video ever/x junkie nl to name a few niet de grootste expert is/zijn maar dat is ook te zeggen van een AT lp60 als instapper of de 120/

het is maar een idee op zich maar ikzelf zou daar te weinig kennis voor hebben voor zo'n guide :+

p.s.
tip voor de nightwish liefhebbers : https://www.discogs.com/L...-Rage-LMO/release/4894371 (er is ook een zwarte uitgave)

*riddim in oostrum/venray had in den beginnen een hele partij singles van de oude van leest uit venlo, dus waren in of meer unplayed conditie ;) en hij verkocht ze te 'goedkoop' ten opzcihte van discogs , niet dat ik daarover klaag

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@rcor Probleem met cassettebandjes is natuurlijk dat het een illegale kopie kan zijn.
Ging mij meer om de platenspelers/draaitafels in pricewatch, die op dit moment erg summier te selecteren zijn.
De echte criteria, zoals vermeld, waar mensen op zoeken zitten er nauwelijks bij, bij overige Audio/Draaitafels.
Ook is er een apart hoofdstukje voor Platenspelers en draaitafels onder Overige audio. Dat is dubbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02

Ik gok dat dit teveel 'werk' is voor wat het Tweakers aan referrer clicks gaat opleveren bij de webshop die aktief de pricewatch dagelijks bij werken. En heel eerlijk kan ik ze daar geen ongelijk in geven.

Het aanbod in platen spelers wat de grote webshops leveren is op 10 vingers te tellen, en de wat meer high-end spelers worden vaak door hifi speciaalzaken geleverd en een groot deel daarvan doet niet aan een webshop. Plus de prijs fluctuatie voor dat soort spelers is dermate klein, als die er überhaupt al is dat je net zo goed een rechte lijn kunt trekken ;)

Vinyl is en blijft toch een niche. Misschien op dit moment groter dan ooit, maar vergelijken bij het aantal soundbars wat je kunt verkopen is het een hele kleine druppel.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-10 16:26
PCan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:49:
Probleem met cassettebandjes is natuurlijk dat het een illegale kopie kan zijn.
Er zijn ook LP bootlegs, en HDD’s kunnen vol staan met mp3’s of een illegale Windows. Zwak argument. Wie gebruikt er nou nog cassettes voor piraterij? Dat is al meer dan 20 jaar dood (sinds de CD-R en Napster). Eventuele bestaande opnames zijn bijvangst, geen doel. Zolang je niet expliciet gaat vermelden dat opname X er op staat zou het niet uit moeten maken. Plus dat een lege cassette tegenwoordig al snel duurder is dan de gemiddelde kringloop CD. Maar verder een beetje offtopic, aangezien dit het vinyl topic is ;)

Ik denk dat de doelgroep voor platenspelers, ondanks de groei, nog steeds niet groot genoeg is voor een site voor de massa zoals tweakers.net om er veel aandacht aan te besteden. Net zoals dat ik hier geen in depth artikels over platenspelers op de frontpage zal verwachten.

Verder wel met rcor eens, V&A zou iets vintage vriendelijker mogen. Marktplaats zit veel te vol met graaiers die jouw goedkope aanbiedingen opkopen om de prijs op te drijven. Die zou je denk ik op een tech site een stuk minder tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-10 09:32
Ik heb zin om een nieuwe platenspeler te kopen :+

Deze keer zou ik eens een speler willen kopen waar ik niet meer naar moet omkijken (uitgezonderd een kleine lube job elk jaar of zo). Ik heb twee Thorensen van non-players naar mooie, uitstekend werkende spelers gerestaureerd en over de laatste 5 jaar een aantal andere gebruikte spelers gekocht, waar ik constant aan zit te prutsen/experimenteren, maar ik wil eens een nieuwe, die zeer betrouwbaar, die ik nooit onder handen zal moeten of willen nemen en natuurlijk aardig klinkt.

Ik heb vorige week samen met een 100-tal LPs mijn Thorens TD-165 en mijn Technics SL-D2 platenspelers verkocht. En ik overweeg nu ook om mijn Technics SL-1200Mk2 te verkopen.

Wat ik nog zou houden zijn mijn
Thorens TD-160 (daily driver die echt glorieus speelt met een Audio-Technica VM540ML)
Thorens TD-166 (reserve,waar ik echt teveel werk en uren in gestoken heb om ooit te verkopen)
Sony PS313-FA (wood edition) omdat die zo mooi en zeldzaam is

Ik ben op zoek naar een platenspeler van maximum €1750 en na heel veel research is mijn keuze gevallen op de "nieuwe" Technics SL1200GR.

Ik heb lang getwijfeld tussen de Technics SL1200GR en de Marantz TT-15S1 (Eigenlijk een door Ken Ishiwata omgebouwde en gepimpte Clearaudio). Beiden kosten ongeveer €1500 en krijgen uitstekende scores. De rest van mijn audio installatie bestaat grotendeels uit Marantz en ik vind de TT-15S1 een van de mooiste platenspelers die er te koop zijn, maar ik heb al genoeg spelers die snaar-aangedreven zijn en wil dus ernaast ook een Direct Drive.

Mijn vraag is als er al iemand uitgebreid met dit apparaat gewerkt heeft of er zelf eentje heeft ?
De dichtstbijzijnde dealer is op meer dan 100 km en zelfs als ik naar daar rij kan ik nooit volledig het toestel testen. Reviews zijn zeer overtuigend, maar in audio tijdschriften wordt er maar zelden iets slechts gezegd over de geteste toestellen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waarom zou je van een sl-1200mk2 naar een sl-1200gr gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik wou net hetzelfde vragen...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chromium schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:04:
Ik heb lang getwijfeld tussen de Technics SL1200GR en de Marantz TT-15S1 (Eigenlijk een door Ken Ishiwata omgebouwde en gepimpte Clearaudio). Beiden kosten ongeveer €1500 en krijgen uitstekende scores. De rest van mijn audio installatie bestaat grotendeels uit Marantz en ik vind de TT-15S1 een van de mooiste platenspelers die er te koop zijn, maar ik heb al genoeg spelers die snaar-aangedreven zijn en wil dus ernaast ook een Direct Drive.
Allereerst ben ik het wel eens met @mr_petit... Waarom de SL-1200 MKII gaan vervangen door een SL-1200GR? Die twee spelers ontlopen elkaar nauwelijks, behalve dat je onnodig veel geld staat uit te geven aan iets wat absoluut niet bij voorbaat beter zal zijn...

Dan nog Ken Ishiwata: dat was slechts de marketing man van Marantz... De bekendste en succesvolste marketing man ooit voor mijn gevoel, want zelfs op de apparatuur werd zijn naam en handtekening gezet door Marantz als marketing truc...

Ja, werd want Ken werkt niet meer bij Marantz omdat hij helaas is overleden in 2019:
https://hifi.nl/artikel/2...n-Ishiwata-1947-2019.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
mr_petit schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:39:
Waarom zou je van een sl-1200mk2 naar een sl-1200gr gaan?
Dat is de vraag die me het meest gesteld wordt... ;)

Tja, misschien is het louter fear of missing out ? Maar ook omdat in bijna elke review wordt geschreven dat de 1200gr in alle opzichten superieur is aan de 1200mk2 (waar ik overigens heel blij mee ben). Maar ook omdat ik constant die 1200mk2 wil aanpassen, een SME-309 arm, betere voetjes, de fluid dampers (silicone)...en ik niet zeker weet als het een verbetering zal zijn en het me evenveel zal kosten als de upgrade naar een nieuwe toestel.

Maar vooral...omdat ik dan waarschijnlijk (toch voor een paar jaar) de speler met rust zal laten en niet overal weer aan zal willen prutsen (daar heb ik mijn andere voor) 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Lijkt me een dure oplossing voor een probleem van zelfbeheersing :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
rcor schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:49:
[...]

Dan nog Ken Ishiwata: dat was slechts de marketing man van Marantz... De bekendste en succesvolste marketing man ooit voor mijn gevoel, want zelfs op de apparatuur werd zijn naam en handtekening gezet door Marantz als marketing truc...
Inderdaad ik heb verscheidene Marantz versterkers waaronder de Pm-11 S3 en de Ki Ruby en die laatste is een "Ken Ishiwata special" maar ik vind de PM-11S3 toch beter..alhoewel ze ongeveer hetzelfde kosten.

Maar die Marantz platenspeler is wel degelijk serieus een enorm aangepaste Clearaudio, (platter, arm, voetjes, damping...). Naar alle waarschijnlijkheid heeft Ken zaliger hier weinig mee te maken gehad, maar het is naar verluid een speler die even mooi als goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Yalopa schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:54:
Lijkt me een dure oplossing voor een probleem van zelfbeheersing :o
Ach goedkoper dan een minnares nemen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
rcor schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:49:
[...]

Allereerst ben ik het wel eens met @mr_petit... Waarom de SL-1200 MKII gaan vervangen door een SL-1200GR? Die twee spelers ontlopen elkaar nauwelijks, behalve dat je onnodig veel geld staat uit te geven aan iets wat absoluut niet bij voorbaat beter zal zijn...
Dat is nu wat ik net wou weten...hoe groot is het verschil...en daarom hoop ik stiekem om iemand te vinden die ze allebei heeft gehad,kan vergelijken en me een eerlijk (altijd gekleurd natuurlijk) oordeel kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken het upgrade / vervang drang gevoel... Ik gebruik zelf al 10 jaar een Integra DTR-7.9 surround receiver naar volle tevredenheid... Toch stoort het mij wel dat er geen moderne faciliteiten aanwezig zijn zoals Spotify, Tidal en internet radio...

Nu ben ik serieus de stap aan het overwegen naar de Marantz PM-7000N stereo versterker... Surround wil ik vanaf omdat ik amper films kijk, het zijn meestal (comedy) series die ik kijk en daarvoor is Stereo ook voldoende... Zeker omdat ik meer muziek luister dan TV kijk...

Nu de hamvraag voor mij: zijn er mensen die deze stereo versterker toevallig hebben? Ik ben vooral benieuwd of iemand deze versterker al in gebruik heeft met zijn platen speler... Is de Phono preamp waardig genoeg zodat ik de V90-LPS van Musical Fidelity niet meer nodig zal hebben?

De versterker zelf heb ik verder via Spotify mogen aanhoren bij Stassen In Tegelen en dat combineerde uitstekend met mijn B&W CM1 S1 speakerset...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chromium schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:51:
[...]
Tja, misschien is het louter fear of missing out ? Maar ook omdat in bijna elke review wordt geschreven dat de 1200gr in alle opzichten superieur is aan de 1200mk2 (waar ik overigens heel blij mee ben).
Maar heb je ook maar 1 review gezien die die superioriteit ook objectief aantoont?
Dus dat ze daadwerkelijk zijn gaan meten aan die spelers?

Ik bedoel, indrukken van recensenten zijn maar 1 ding: waardeloos.
Ze prijzen alles aan: hun 'fear of missing out' is veel groter dan de jouwe hoor.
Als zij stoppen met aanprijzen en de volgende keer worden overgeslagen door het merk, dan snijdt dat in hun inkomsten...

En qua duurzaamheid/betrouwbaarheid: dat moet die nieuwe technics nog gaan bewijzen. Vooralsnog doet je ouwe het al meer dan 30 jaar zonder morren.
De 1200gr is ongetwijfeld een goede tafel, maar ik heb serieuze twijfels bij of hij echt aantoonbaar/merkbaar beter is dan z'n voorgangers.
Hij kan nog steeds niet stoppen als de plaat afgelopen is bijvoorbeeld..... :+
Maar ook omdat ik constant die 1200mk2 wil aanpassen, een SME-309 arm, betere voetjes, de fluid dampers (silicone)...en ik niet zeker weet als het een verbetering zal zijn en het me evenveel zal kosten als de upgrade naar een nieuwe toestel.

Maar vooral...omdat ik dan waarschijnlijk (toch voor een paar jaar) de speler met rust zal laten en niet overal weer aan zal willen prutsen (daar heb ik mijn andere voor) 8)7
Aan een nieuwe kan je toch ook prutsen? Een sme309 op een 1200gr, waarom niet?
Er zijn natuurlijk wel kleine verschillen tussen een 1200mk2 en een 1200gr (andere voetjes, losse aansluitkabels, ander motorontwerp/plateau), maar effectief gezien gooi je imho ongeveer 1000 euro weg als je huidige 1200mk2 gewoon goed functioneert en in goede staat is. ;)
Maar ik kan jouw drang naar psychische rust niet voelen natuurlijk. ;) :P
Zelf vind ik het juist geweldig als ik een oude apparaten heb die nog gewoon 100% functioneren of zelfs beter dan nieuwe apparaten. Dat geeft mij juist psychische rust.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 05-05-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
mr_petit schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:19:

Maar ik kan jouw drang naar psychische rust niet voelen natuurlijk. ;) :P
Zelf vind ik het juist geweldig als ik een oude apparaten heb die nog gewoon 100% functioneren of zelfs beter dan nieuwe apparaten. Dat geeft mij juist psychische rust.
Akkoord...en zoals je al las, en waarschijnlijk uit al mijn vroegere posts kon afleiden werk ik ook heel graag aan oude apparatuur, maak ik graag dingen zelf en verbeter ik graag zaken...schept een enorm plezier.
Maar in mijn vele decennia op deze aardbol heb ik nog nooit een splinternieuwe platenspeler gekocht en zou ik het wel leuk vinden om er eentje te hebben die echt 'af" is...en dan heb ik natuurlijk nog drie platenspelers (die bijna zo oud zijn als ik) waar ik mee kan experimenteren.

Overigens heb ik ook wat de vrees dat eens ik de 1200gr koop en het ding bevalt, ik me dan zal lopen afvragen, hoeveel "beter" een VPI Prime zou klinken. |:(
Het is een ziekte zeg ik je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chromium schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:51:
[...]

Maar ook omdat ik constant die 1200mk2 wil aanpassen, een SME-309 arm, betere voetjes, de fluid dampers (silicone)...en ik niet zeker weet als het een verbetering zal zijn en het me evenveel zal kosten als de upgrade naar een nieuwe toestel.

Ik snap het toch nog niet helemaal. Waarom zou je wel gaan zitten prutsen aan een SL-1200MK2 en dan niet aan een SL-1200GR? Het is mij echt niet duidelijk. Wat is er mis met de SL-1200MK2 arm, waarom moet er een arm op die net zoveel kost als vrijwel de hele draaitafel? En waarom zou dat bij de SL-1200GR dan niet moeten? Mijn idee zou zijn, wees blij met de SL-1200MK2, ga eraan rommelen als dat je hobby is, blijf er vanaf als het je stoort. Of, als het op een of andere manier toch gewoon helemaal nieuw moet zijn zonder enige geschiedenis of klein krasje: koop de SL-1200GR omdat ie nieuw is en doe daar hetzelfde mee.

Maar iets anders wat aan me knaagt over die Sony PS-313 FA. Je hebt toch hopelijk geen 700,- betaald voor een doorsnee kunststof Sony middenklasser van weleer met daarop wat plakfineer aangebracht? Of is dat een andere? Niet dat ik normaal op CataWiki rondkijk, maar toevallig heb ik die advertentie een keer gezien en ik zit nu met grote verbazing naar de geboden prijs te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXyhZ8E_P4jlqVpOQRjOpA9X9qY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yE4Cg4sYHmTbLcNt3oEcV922.png?f=fotoalbum_large

Even ter vergelijk: dit is de prijsklasse waarin ie normaal te koop staat, tussen de pakweg 30 en 60 euro.. (Overigens voor die paar tientjes indien in goed werkende staat wel een goed koopje voor iemand die lekker plaatjes wil draaien op een betrouwbare machine voor weinig geld ;)).

En ja echt mensen, in de CW-veiling noemen ze hem "high-end"... erger nog: er wordt gewoon keihard gelogen: "The device is from the end of the 70s, and it was the most expensive and best in Sony’s product range at that time." Boeven.

De waarheid: deze draaitafel was bedacht om bij complete stereotorens te worden geleverd en ook zo werd geadverteerd. En zelfs binnen die "all-in-one" filosofie was het niet het "topmodel", dat was de PS-515. Naast de steretorens had Sony natuurlijk een aanbod van duurdere losse componenten: de PS-X serie. Aangeboden werden daarin in oplopende volgorde de PS-X40, X50, X60, X70 en de alles overtreffende X9 van professionele studiokwaliteit. Zie hieronder de specificaties van deze modellen op een rijtje. Je ziet dat de PS-313 FA tussen de PS-T1 en PS-X40 valt wat betreft specificaties. Lagere middenklasse dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzBJx67Fz-7aajol_R8LvgRV-kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oB4dOdbZIo5gFSEZm7Ewjgzr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_ciwLmvKqPPNnSWa7ETTDsD5_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FP0D7qoGBROzUPGbQu2lP1Rv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 05-05-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Cap schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:31:
[...]

Ik snap het toch nog niet helemaal. Waarom zou je wel gaan zitten prutsen aan een SL-1200MK2 en dan niet aan een SL-1200GR? Het is mij echt niet duidelijk. Wat is er mis met de SL-1200MK2 arm, waarom moet er een arm op die net zoveel kost als vrijwel de hele draaitafel? En waarom zou dat bij de SL-1200GR niet moeten? Wees blij met de SL-1200MK2, ga eraan rommelen als dat je hobby is, blijf er vanaf als het je stoort. Of koop de SL-1200GR omdat ie nieuw is en doe daar hetzelfde mee.
Ik *denk* dat ik de zelfdiscipline zal hebben om van de Sl-1200gr af te blijven omdat ik de garantie niet wil verbreken en het ding bij mij hopelijk de drang naar het betere geluid zal doen afnemen.
Bij de Sl-1200MK2 ga ik al eerder zeggen, oud ding, kom hier ik schroef je open en plaats wat extra demping etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Het enige wat er IMO fout is aan de SL1200 MKII is de pitch lock, en het lampje in de pop-up light. dat hebben ze op latere versies verbeterd. Als je graag aanpast waarom koop je dan niet iets waar nog rek op zit?

//mogelijks hecht ik teveel iconische waarde aan een SL1200MKII, maar ik zou daar zelf nooit aan komen. 1 van mijn pop up light is kappot. Ik kom er maar niet to om hem te vervangen door een LED die nooit stuk zal gaan. omdat ie dan niet meer origineel aanvoelt...

Als je er niet kan van afblijven, misschien moet je er idd voor cashen, die dingen gaan grof geld op 2dehandsites...

[ Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 05-05-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
[...]

Maar iets anders wat aan me knaagt over die Sony PS-313 FA. Je hebt toch hopelijk geen 700,- betaald voor een doorsnee kunststof Sony middenklasser van weleer met daarop wat plakfineer aangebracht? Of is dat een andere? Niet dat ik normaal op CataWiki rondkijk, maar toevallig heb ik die advertentie een keer gezien en ik zit nu met grote verbazing naar de geboden prijs te kijken.

[Afbeelding]

Even ter vergelijk: dit is de prijsklasse waarin ie normaal te koop staat, tussen de pakweg 30 en 60 euro.. (Overigens voor die paar tientjes indien in goed werkende staat wel een goed koopje voor iemand die lekker plaatjes wil draaien op een betrouwbare machine voor weinig geld ;)).
Nee hoor, €50 betaald met een revisie met 3 maanden garantie bij een hersteller van audio.
Ik schrok me ook een hoedje toen ik zag dat die dingen voor €350 tot €500 op Catawiki gaan.
Er ging al een lichtje branden toen ik het toestel ging ophalen bij de verkoper en hij me vertelde dat de telefoon roodgloeiend had gestaan en veel mensen meer wilden betalen, maar dat ik de eerste was die reageerde. Eerlijke man, ik wou gewoon een full auto systeem die ik kon bedienen terwijl ik in de hobbykamer bezig was met het restaureren van flipperkasten en niet telkens mijn handen moest proper maken als een plaat ten einde was of als ik de plaat opnieuw wou horen.
Maar ik vind hem wel mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chromium schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:37:
[...]

Ik *denk* dat ik de zelfdiscipline zal hebben om van de Sl-1200gr af te blijven omdat ik de garantie niet wil verbreken en het ding bij mij hopelijk de drang naar het betere geluid zal doen afnemen.
Bij de Sl-1200MK2 ga ik al eerder zeggen, oud ding, kom hier ik schroef je open en plaats wat extra demping etc...
Dat denk ik ook af en toe wel eens, maar als je je eenmaal gaat storen aan iets, dan maakt het niet meer uit of het nieuw is of gebruikt, dan wil je een beter apparaat en als het open maken en wijzigen van dingen helpt is er geen houden meer aan..

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 05-05-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Yalopa schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:39:
Het enige wat er IMO fout is aan de SL1200 MKII is de pitch lock, en het lampje in de pop-up light. dat hebben ze op latere versies verbeterd. Als je graag aanpast waarom koop je dan niet iets waar nog rek op zit?

//mogelijks hecht ik teveel iconische waarde aan een SL1200MKII, maar ik zou daar zelf nooit aan komen. 1 van mijn pop up light is kappot ik wil kom er maar niet to om hem te vervangen door een LED die nooit stuk zal gaan. omdat ie dan niet meer origineel aanvoelt...

Als je er niet kan van afblijven, misschien moet je er idd voor cashen, die dingen gaan grof geld op 2dehandsites...
Nooit als Dj-tafel gebruikt, nooit verplaatst en altijd als 2de toestel gebruikt. Elk jaar olie ververst, originele kap, zo goed als krasloos. Alles werkt nog perfect als toen hij uit de fabriek kwam.
Zit nu een Nagaoka Mp-110 op met misschien 75 - 100 speeluren. Een kennis wil er onmiddellijk €600 voor geven, en daar gaat hij ook naartoe als ik iets nieuws koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@chromium Ik vind het *echt* schandalig wat catawiki doet met die Sony PS-313. Pure misleiding met foutieve teksten van een "expert". Wat plakfineer op de plastic kast en dan zijn er gekken die er vele honderden euro's voor gaan bieden? Wáánzin.

Gelukkig jij niet, gewoon een eerlijke prijs betaald en dat je hem mooi vindt kan ik best begrijpen. En het is ook gewoon een fijn no-nonsense ding dat automatisch platen kan afspelen. In die periode maakte Sony gewoon nog fijn spul. Dat je hem mooi vindt is alleen maar leuk: mooi hoeft niet duur te zijn! :)
chromium schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:47:
[...]

Nooit als Dj-tafel gebruikt, nooit verplaatst en altijd als 2de toestel gebruikt. Elk jaar olie ververst, originele kap, zo goed als krasloos. Alles werkt nog perfect als toen hij uit de fabriek kwam.
Zit nu een Nagaoka Mp-110 op met misschien 75 - 100 speeluren. Een kennis wil er onmiddellijk €600 voor geven, en daar gaat hij ook naartoe als ik iets nieuws koop.
Vertroeteld dus. Jaarlijks nieuwe olie is al hele zware overkill. :P

Helemaal waanzin om dan een nieuwe te kopen, behalve als de reden is "ik wil gewoon wat nieuws". Dat kan ik dan weer prima begrijpen. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 06-05-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
[...]

En ja echt mensen, in de CW-veiling noemen ze hem "high-end"... erger nog: er wordt gewoon keihard gelogen: "The device is from the end of the 70s, and it was the most expensive and best in Sony’s product range at that time." Boeven.

De waarheid: deze draaitafel was bedacht om bij complete torens te worden geleverd en ook zo geadverteerd. Maar binnen die "all-in-one" filosofie was het niet het topmodel, dat was de PS-515. Daarnaast waren er duurdere losse componenten, dit was de PS-X serie. Aangeboden werden daarin in oplopende volgorde de PS-X40, X50, X60, X70 en de alles overtreffende X9 van professionele studiokwaliteit. Zie hieronder de specificaties van deze modellen op een rijtje. Je ziet dat de PS-313 FA tussen de PS-T1 en PS-X40 valt wat betreft specificaties. Lagere middenklasse dus.
Het is vooral die houten fineer die het hem doet...voor de een of andere reden zijn deze gewild en zeldzaam terwijl ze, zoals je correct aanhaalt, krek hetzelfde zijn als de gewone metal look.

Op een ander forum werd me verteld dat de houten versies enkel voor de Japanse markt bestemd waren, maar dat een grote Duitse audio importeur een aantal modellen indertijd naar Europa heeft gehaald, elektronica aangepast aan het Europese lichtnet en ze in Duitsland heeft verkocht. Dus alle "hout" modellen die nu aangeboden worden, komen waarschijnlijk uit dat lot.
Ik had er al gezien voor €350 tot €500...maar die €750 van jou is nieuw voor mij.
Jammer dat ik hem zo mooi vind, anders zette ik hem ook op Catawiki 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tjongejonge. Ik koop direct dat ding voor 5 tientjes op marktplaats en haal ff wat plakfineer. Binnen 1 a 2 uurtjes heb ik dan 650 euro verdiend...

Weet je wel zeker dat dat ding Origineel Japan is? Niet een of andere gast die er zelf ff een fineertje overheen gegegooid heeft? Zo ziet het er wel uit met dat volledige zilver front.

Edit: ik weet het wel zeker dat iemand gewoon zelf met plakfineer in de weer geweest is op dat ding. Aan dat ding is gerommeld. Alleen de RCA aansluitingen al. Het plakkertje is van de tafel afgehaald en er na het fineren opnieuw opgeplakt, laat helaas wel alweer een beetje los. Verder lijkt er wat gecustomised door schroeven in de scharnierhuizen te draaien, waarschijnlijk ter versteviging. Het fineer is niet van het type dat Sony of andere Japanners destijds gebruikten. Ook de puck is beplakt met houtfineer, hobbywerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2AbSQlz5Zj-UAjgEfTADzP-p9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSogURzQYJhLBtsQUBxrmze4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 112% gewijzigd door Cap op 06-05-2020 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
Cap schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:57:
Tjongejonge. Ik koop direct dat ding voor 5 tientjes op marktplaats en haal ff wat plakfineer. Binnen 1 a 2 uurtjes heb ik dan 650 euro verdiend...

Weet je wel zeker dat dat ding Origineel Japan is? Niet een of andere gast die er zelf ff een fineertje overheen gegegooid heeft? Zo ziet het er wel uit met dat volledige zilver front.
Nee hoor, ze zijn zeldzaam, maar ze zijn te vinden, overigens is de slipmat een andere kleur (zwart <> grijs) en is de 45rpm adapter in...MASSIEF hout terwijl het plebs model het met een plastiek exemplaar moet stellen }:O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt0SdUL31eW_r_pNiKkyBqoq-AA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Xcr3wbUQ99vtaVwB45xxFWc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zUbmZ4r2M-XAjHWrjeOfVYfQdc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zUTLlCpotSjvGwVgFCyCu4n5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClQwLkXoIaiA-5PXne3fVKYOol0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GZlp64CUVuFoZ9B2Fn9YH41H.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door chromium op 05-05-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar kan ik de origineel Japanse versie vinden in "wood" uitvoering, weet jij dat? Op Audio Heritage kom ik hem niet tegen en bij Hifido ook niet. Met name vanwege het laatste heb ik grote, grote twijfels of er überhaupt zo'n Japanse versie bestaat... Echt alles van waarde wat er ooit in Japan gemaakt is wordt daar aangeboden en ze houden ze eindeloos in het archief....

https://www.hifido.co.jp/sold/?G=1&LNG=E

Een houten puckje kan iemand zelf wel draaien en ook een mat is zo vervangen natuurlijk door een ander passend exemplaar.

En die RCA uitgangen zijn echt zo compleet niet Sony, en al helemaal niet Sony eind 70-er jaren. Ik kan het me echt niet voorstellen. :P

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 05-05-2020 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
Cap schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:07:
Waar kan ik de origineel Japanse versie vinden in "wood" uitvoering, weet jij dat? Op Audio Heritage kom ik hem niet tegen en bij Hifido ook niet. Met name vanwege het laatste heb ik grote, grote twijfels of er überhaupt zo'n Japanse versie bestaat... Echt alles van waarde wat er ooit in Japan gemaakt is wordt daar aangeboden en ze houden ze eindeloos in het archief....

https://www.hifido.co.jp/sold/?G=1&LNG=E

Een houten puckje kan iemand zelf wel draaien.

En die RCA uitgangen zijn echt zo compleet niet Sony, en al helemaal niet Sony eind 70-er jaren. Ik kan het me echt niet voorstellen.
Had ik ook graag geweten. Toen ik hem pas had heb ik ook eindeloos er naartoe zitten speuren, eentje gevonden toen in de archieven van eBay.de een aantal op Catawiki, iemand In België die er ook een heeft maar er weinig over weet en de mijne.
Misschien bestaan er maar 5 in totaal en is hij nog veel meer waard _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haha misschien. Ik vind hem er iig mooi uitzien en het is een vreemde eend in de bijt, dat blijkt.

Volgens mij heeft iemand (toen die importeur of nu een handige harry) toch heel slim zitten handelen en een aantal van die dingen met fineer beplakt om ze voor een premium prijs door te verkopen. :P Alle moelijke punten zijn vermeden. Armbasis, behuizing, knoppen en belettering vooraan... Als dit ding in Japan verkocht was en gezien werd als iets van waarde dan had ie ook op Hifido gestaan.

[ Voor 68% gewijzigd door Cap op 05-05-2020 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
Blijkbaar zijn ze ook in de VS geraakt (met dus 110v)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcRhz7K8nkG_GzkidlMXQJpg4DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i5Tj3QxVcmANYN2Mfrkq07Ed.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Het lijkt mij duidelijk: verkoop die sony voor 700 ballen en koop van dat geld een supergoed MC element.
Benz Ace S oid.

Of doe er iets verstandigs mee. Motorrijbewijs halen oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
chromium schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:04:
[...]
overigens is de slipmat een andere kleur (zwart <> grijs)
Ik zat nog es te kijken naar die houten versies, maar een grijze mat is vrij standaard op de normale ps-313, maar een zwarte mat is natuurlijk heel makkelijk te regelen...
Die 'in de vs' (op die facebookpagina) zijn gewoon foto's rechtstreeks van catawiki; zelfde schrootjes aan de muur.

En ik voel toch nattigheid; die catawiki dingen zijn geen originele sony's, maar mods van iemand.
Catawiki heeft er namelijk meerdere geveild:
in 2017:
https://www.catawiki.nl/l/9424295-sony-ps-313-fa-turntable
https://www.catawiki.nl/l/13437941-sony-ps-313-fa-turntable
https://www.catawiki.nl/l/14222473-sony-ps-313-fa-turntable
https://www.catawiki.nl/l/15575289-sony-ps-313-fa-turntable
2018:
https://www.catawiki.nl/l...-sony-ps-313-direct-drive
2019:
https://www.catawiki.nl/l...d-edition-wood-draaitafel
https://www.catawiki.nl/l...d-edition-wood-draaitafel
https://www.catawiki.com/l/32229615
https://www.catawiki.nl/l...imited-edition-draaitafel

Allemaal van dezelfde duitser.
Veel met dezelfde foto's maar wel steeds andere veilingen. Die in 2019 zijn wel een ander exemplaar dan die van de foto's uit 2017

Het is onmogelijk dat nergens anders op het web deze dingen te vinden zijn, en dat 1 persoon ogenschijnlijk met iig 2 komt opdagen en wellicht een hele zooi. Hij mod die die dingen. Dat moet wel.
Maakt ook niet uit, maar catawiki moet daar natuurlijk wel duidelijk in zijn, anders is het oplichting.
Wel mooie handel gezien de prijzen.

[ Voor 85% gewijzigd door mr_petit op 06-05-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Er zitten wel verschillende Serienummers tussen

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Leuk die recherche. ;)

Even vergelijk maken in foto's hieronder.

1. De gefineerde apparaten hebben connectoren type (zelf)inbouw dat je in de hobby electronica kan krijgen en dat is geen af-fabriek confectie uit Japan, zeker niet in de 70/80-er jaren.
2. Bij het apparaat linksonder links een witte connector, rechts een rode, geen aarde. Bij het apparaat linksboven links de rode, rechts een zwarte, wel aarde. Dit is geen seriematige fabrieksproductie maar handmatige variatie. ;) Ook de stickers variëren in positie.
3. Origineel rechtsboven: geen RCA connectoren zoals te verwachten, maar de bekende zwarte phono kabel uit het apparaat met rode en witte plugjes. Dit was bij 99,9% van de Japanse apparaten uit die prijsklasse zo in die tijd, en in 1978 waren ze ook zeker nog niet verguld.
4. Apparaat rechtsonder heeft ook (weer anders gemonteerde) vergulde RCA connectoren en een aardeplug gemonteerd. Maar de verkoper vermeldt netjes: "Er is bedrading aangebracht en er zijn connectoren toegevoegd om met kabels te experimenteren."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_NFYbfMUqPVGCySsVJzgp27laQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1G71l7tH0bwyRS1Rg0ygbLW.png?f=fotoalbum_large

5. Dan nog een Japanse versie van de Yahoo.jp site geplukt. Precies dezelfde bouw, ander type sticker. Geen RCA aansluitingen maar gewoon de bekende dropveter met witte en rode pluggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BJ72g0u4dCmhCbfhKi_SckAwDc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WvF7uoo7iyWFwKfhu6GKarsV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQxQ1mElap8Pav2YSel3eawb5bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u9AZ0zBH523wdfZQh5BIIasW.jpg?f=user_large

6. Dan de voeten: overduidelijk niet de typische 70-ies zwarte voeten van het originele exemplaar links maar de 90-ties en later opgehoogde zilveren exemplaren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jllZ0gAV0KXIAj3x5YN8WMtsRKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vzzdbs6hE2zmw70CxqLBENRu.png?f=fotoalbum_large

7. Dan de puck: als die van massief hout is dan toch niet echt massief? Ik zie zwart plastic. En wel het plastic wat gebruikt wordt in de standaard Sony pucks uit die tijd, waarvan ik er nog een stuk of wat heb liggen. Als ik nou de bovenkant van die puck met eenzelfde stukje fineer beleg en de binnenkant opvul met een schijfje hout, wat heb ik dan? Juist, een (bijna) massief houten puck. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UddZhW7nqQOU7ad3fPUTzgvFjMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TTMNAuc6uAcz7pftAz7deXUY.png?f=fotoalbum_large

8. Tot slot nog even een blik op de finish. De hobbyist heeft handig gebruik gemaakt van het feit dat het front voorzien is van een chroomlaagje ipv het "lelijke" grijze plastic van de rest van het apparaat. Hier is dat duidelijk te zien. Maar ook bij de gefineerde versie is het gewone grijs te zien aan de zijkanten en bij de armbase. Sony zou dat nooit zo doen.

En oh wacht... wat zien we daar? Een hele andere puck zonder zwart en zonder Sony logo. :P De verkoper had even geen originele Sony puck en heeft een andere gefineerd. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZezARu3jObkF3FtEbM6YEn6tnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vhJ9EhQRJhPVzgPiViEppBNv.png?f=fotoalbum_large

Samengevat:
- geen originele fineer job wegens het skippen van delen van de gewoon grijze afwerking buiten het verchroomde bedieningspaneel.
- niet het type fineer dat Sony en andere Japanse massafabrikanten in die tijd gebruikten voor hun apparaten, en al helemaal niet lagere middenklasse apparaten.
- puck van massief / gefineerd hout? dat gebeurde niet. Je had een plastic puck of soms bij de duurdere klasse een geheel metalen. @chromium welk type puck heb jij er eigenlijk bij, die met zwarte streepjes en Sony bovenop of die geheel tot over de rand gefineerde? Of weer een net iets andere? :P
- RCA connectoren zeer ongebruikelijk voor apparaat van deze klasse uit die tijd en zeker niet van dit type opschroef inbouw en verguld. Dat waren dan normale (verchroomd) nikkel connectoren die direct aan het PCB gesoldeerd waren / connectoren gemonteerd op een zwart subframe (zoals bij de netvoeding bij dit exemplaar)
- RCA connectoren wisselend van positie en wisselend wel/geen aardeconnector? Zo deden Japanners dat niet.
- Voeten niet van het typische jaren 70/80 middenklasser type maar van een groter bling-bling type dat in de jaren 90 pas op kwam. Het CD-speler en versterker type zeg maar. Via hifishark kwam ik enkele exemplaren tegen met ontbrekende / beschadigde / afgebroken voeten. Dat zal bij deze ook wel het geval zijn geweest. @chromium heb jij ook de bling bling voetjes en veren deze voetjes eigenlijk wel? Dat was een standaardvoorziening bij dit soort draaitafels, tenzij hij het model ontworpen is met een verend subchassis (geveerd plateau/arm a la Thorens).
- Op Yahoo jp genoeg PS-313 te vinden, maar geen enkele gefineerde / met RCA pluggen.
- Bij Hifido geen enkele gefineerde PS-313 te bekennen in de sold items, dus geen Japans collectors item.
- En oh ja, altijd een grijze mat zoals die in de folder. Er zit natuurlijk wel eens andere zwarte mat op zo'n draaitafel gewoon omdat de originele weg was. Dan komt er een nieuwe (zwarte) mat op, of een oude Technics of AKAI mat, of toevallig een zwarte Sony. :P @chromium wat staat er onderop jouw zwarte mat aan merk en typenr(s)? Even traceren waar die vandaan komt.

Mijn conclusie: iemand heeft een oud apparaat genomen, nieuwe voeten erop gezet en veel werk besteed aan het fineren van een flink deel van het chassis, een puck gepakt en deze gefineerd en opgevuld met een schijfje hout. Daar heeft ie veel werk en vermoedelijk ook veel plezier aan gehad, en heeft het zo te zien netjes gedaan. (y)

Prima. Limited Edition indeed, of misschien beter gezegd Custom(ised) Edition.

Maar het maakt het nog geen origneel 'Japanse import' draaitafel. En ook geen 'haaiend' of duurste uit de range destijds. :Y

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 07-05-2020 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:53
@cap, wow wat een mooi speurwerk is dit. Hier kan ik als leek van genieten, lijkt me wel duidelijk dat dit geen limited edition is van sony maar huisvlijt van een hobbyist..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het komt omdat ik al heel veel jaren bezig ben met (oude) platenspelers en repareren ervan. Dan zie je veel langskomen. En dan is het raar als ik deze nog nooit had zien langskomen in al die jaren. Bijzonderheden krijgen altijd aandacht op liefhebber forums / sites.

Ik heb met name veel van Technics en Sony gezien en ken alle exemplaren wel en ben ook bekend met de fabricage- en afwerkingsmethoden uit de verschillende periodes. Dan zie je hier gewoon teveel dingen die niet kloppen. En als het dan verkocht wordt als high-end en "het duurste en beste uit Sony’s product range in die tijd" dan moet ik het weten ook. Dat laatste was natuurlijk meteen ontkracht door de '78/79 brochure er even bij te pakken, hoewel een simpele marktplaats / hifishark zoekopdracht op het typenr ook al volstond. :P

PS maar @chromium heeft een koopje hoor: een keurige, mooi gefineerde en degelijke automatische draaitafel voor 5 tientjes. Geen geld!

PS2 kijk zo deden Japanners dat in die tijd: een rechthoekige kast strak gefineerd tot op de rechte hoeken, en dan op (geperst)hout en niet op kunststof. De losse metalen/kunststof onderdelen werden erop geschroefd of gelijmd. Regelmatig ook de belettering direct op het houtfineer zelf gedrukt. Puckje gewoon zwart plastic. :P Voorlaatste foto: de voor Japans fabriekswerk typische RCA connectoren op een apart zwart (metalen) frame.

Dus geen afgeschuinde / facet hoeken van de kast, geen houtfineer op plastic geplakt (zie armbase), geen beplakte plastic onderdelen (zie strobo), geen met houtfineer beplakte puck.

De Technics SL-M1 hieronder lijkt er nog het meest op maar die is een aantal jaren nieuwer en ook daar gemonteerde delen op een houten kast (arm, strobo, bedieningspaneel). "Fineer" trouwens van het type glad plakplastic zonder relief, typisch voor midden jaren 80 Japan. :P

Zoek de verschillen, let op de details. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.q-cennia.com/uploads/5/8/6/1/58615341/dsc06164_orig.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.q-cennia.com/uploads/5/8/6/1/58615341/img-0442_2_orig.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.q-cennia.com/uploads/5/8/6/1/58615341/dsc06016_1_orig.jpg
Afbeeldingslocatie: https://vintagesound.ocnk.net/data/vintagesound/product/20180919_eedf44.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.q-cennia.com/uploads/5/8/6/1/58615341/4695347_orig.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door Cap op 06-05-2020 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
Ik heb dit, waarschijnlijk vrij unieke, exemplaar van het enige solo album dat Patty Brard ooit gemaakt heeft uit 1981.

Ik was toen een soort DJ in Ford Blaucapel bij Utrecht, dat toen een jeugdcentrum was.
Bands als Paranova (huisband), Livin Blues en zelfs Peter en zijn Rockets traden daar op.

Mijn zus werkte bij Max van Praag in de platenzaak waar Patty en haar toenmalige vriend Ron Brandsteder het album kwamen promoten. (Volgens mijn zus praatte Patty plat Amsterdams).

Helaas ben ik de poster die er bij zat kwijt. Helaas want in 1981 was Patty hot.

Er werkten zeer gerenommeerde artiesten mee op dit album, zoals Billy Preston op het orgel.
Opgenomen in diverse Hollywood studio's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR6bsSer_YvG-YBCzk1a5bKdYbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Khc7cNNYPfFGdtxdAkROLcN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
Case closed en mooi werk @Cap en @mr_petit zou ik zeggen.
Ik heb deze morgen ook eens de archieven van Catawiki afgeschuimd en het viel me op dat alle veiligen door dezelfde Duitser (firmanaam)werden aangeboden.
Waarschijnlijk die importeur of dealer or whatever uit het verhaal, alleen zal hij naar alle waarschijnlijkheid zelf de modificaties gedaan hebben.

Het blijft een raar verhaal, waarom juist dit model ? En het afwerkingsniveau is toch wel goed vind ik, als je al zijn uren telt + materiaal is het niet altijd de vetpot, zeker niet voor de modellen die voor rond de €400 verkocht werden.
Ook zijn feedback score is niet echt goed, vaak vermeldingen van niet of heel laat verzenden ? Misschien stuurt hij het gewoon niet op als hij niet de hoofdprijs krijgt, hij wordt dan wel niet betaald maar kan het een andere keer aanbieden. Dus wie weet zijn die 8-9 veilingen eigenlijk maar 2-3 toestellen die constant opnieuw aangeboden worden.

Het lijkt vanaf 2017 bezig te zijn, In 2018 heb ik bij een Belgische hersteller de mijne gekocht. Deze man herstelt alle soorten audio, maar koopt ook oude toestellen op, zet deze dan weer op punt en verkoopt ze weer door.
Hij werkt vooral aan higher end toestellen en doet vooral versterkers en tape decks (Nakamichi). Hoe is hij in hemelsnaam aan een van deze Sony platenspelers geraakt en hoe weinig heeft hij er maar voor betaald als ik hem voor €55 (op factuur, met een nieuwe naald en 3 maanden garantie) kon kopen ?

Ik heb overigens geen puck, zal even moeten kijken hoe het met de voetjes en mat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:29

-d-

Ik zie allemaal random kortingen op dit moment bij de Duitse amazon op platen? Tussen de 50 cent en 5 euro extra korting, sommige titels komen echt op mooie prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:18
Mensen wat een technische kennis is hier aanwezig zeg.. petje af.....
Ik mag me graag in zaken verdiepen maar dit wel een ander niveau zeg _/-\o_

Dat gezegd hebbend moeten we wel de dag goed beginnen natuurlijk.....
De code schrijft zich niet vanzelf :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw-p7btZG3zRvhAQZUHX8eC3p90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pviXAd5r1bu7j6BewzhTzdxe.jpg?f=user_large

Maak er een mooie dag van mede vinyl pieps

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midaz
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Hallo mensen,

Een paar maanden geleden bij een vriend platen gedraaid en ik was weer helemaal om: tijd om mijn platen weer eens van zolder af te halen!
Helaas heb ik geen draaitafel meer. Dus ik ben al een aantal maanden aan het zoeken naar de mogelijkheden op het internet. Diverse draaitafels lijken me wel wat, maar ja... maak maar eens een keuze.
Ook op marktplaats gekeken, maar het aanbod is zo divers en mijn kennis van al die types en merken mager, dat ik er niet uitkomt. Graag dus advies van ervaringsdeskundigen :-)

Even mijn situatie:
- ik wil mijn draaitafel aansluiten op mijn sonossysteem (beam + twee One's + Sub). Ik heb een Connect staan voor de aansluiting.
- ik heb nog geen phonovoorsterker
- budget (voor draaitafel en voorversterker samen) circa 600 euro.
- Mijn vrouw vind een 'minimalistische strakke' draaitafel mooi (ik zelf trouwens ook wel :-))

Hebben jullie advies voor mij? Ik hoop dat ik voldoende voorinformatie heb gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-10 14:50

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik zou zeggen kijk eens naar de draaitafels van Pro-Ject of Rega :)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midaz
Toshirou schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:42:
Ik zou zeggen kijk eens naar de draaitafels van Pro-Ject of Rega :)
Die zien er zeker mooi uit. De Pro-Ject Carbon Debut Esprit ziet er mooi uit (maar lees is op reviews terug dat er problemen zijn met storingsgeluiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-10 14:50

Toshirou

Vinyl Surfer

Midaz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Die zien er zeker mooi uit. De Pro-Ject Carbon Debut Esprit ziet er mooi uit (maar lees is op reviews terug dat er problemen zijn met storingsgeluiden).
Of kijk eens naar de T1 van Pro-Ject, dat is een nieuwere draaitafel van ze.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
[...]

Ik heb zelf een Debut Esprit staan hier en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Mocht dat helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

[...]

Dat geldt eigenlijk alleen voor de Debut met een AC motor.
De DC uitvoeringen van de verschillende Debut uitvoeringen zijn nagenoeg stil:
GiLeX schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:57:
........
Dat geldt eigenlijk alleen voor de 16v AC motoren. de DC motor versies dan Pro-Ject zijn vrijwel stil.

Mijn Debut III met de 15v DC motor hoor je totaal niet.
Ik hoor als ik dicht boven de speler hang alleen het onversterkte signaal van de naald. :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midaz
GiLeX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Dat geldt eigenlijk alleen voor de Debut met een AC motor.
De DC uitvoeringen van de verschillende Debut uitvoeringen zijn nagenoeg stil:

[...]
Ah, dus als ik voor Pro-ject Carbon ga, dan vooral letten op de DC motor. Dank voor de tip.
Ik ga maar eens een zaak opzoeken en luisteren :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toshirou schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:52:
[...]

Of kijk eens naar de T1 van Pro-Ject, dat is een nieuwere draaitafel van ze.
Die heeft geen instelbare antiskating (maar wel instelbare naalddruk).
Dat is geen goede combinatie :F .
Die kan je dus beter links laten liggen. Het instellen van de naalddruk vind ik bij deze modellen ook twijfelachtig ontworpen.

M.i. moet je de volgende Project tafels links laten liggen vanwege het ontbreken van instelbare antiskating:
Elemental line
Primary line
Juke box line
T line

Hetzelfde kan gezegd worden voor Rega, alles met een rb110 of rb220 toonarm.
Dus de Planar 1, Planar 1 plus, en Planar 2
Rega zegt dat ze een 'automatic bias adjustment' hebben, maar voor zover ik kan zien is dat 1 vooraf ingestelde instelling. Dus ook zeer twijfelachtig in mijn ogen.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 09-05-2020 00:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 17-10 11:00

hilgo

Clear your mind of can't.

@Midaz Denon DP-400 misschien iets voor je (ik heb zelf een DP-300f en die bevalt uitstekend)?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:03
hilgo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:34:
@Midaz Denon DP-400 misschien iets voor je (ik heb zelf een DP-300f en die bevalt uitstekend)?
En dan met een Ortofon Red of iets dergelijks er op? :)
Vind dit ook wel een mooi ding namelijk

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 17-10 11:00

hilgo

Clear your mind of can't.

Jasphur schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:18:
[...]

En dan met een Ortofon Red er op? :)
Vind dit ook wel een mooi ding namelijk
Ja, dat kan. Je zou ook aan een AT-VM95E kunnen denken die, als ik het allemaal goed begrepen heb, een kwalitatief vergelijkbaar element is maar budget vriendelijker (correct me if i'm wrong, er staat hier zo veel info dat ik soms dingen door elkaar haal).
Persoonlijk zou ik, onder het motto het oog wil ook wat, voor de Ortofon 2M red gaan.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor 600 euro kan je heel veel moois kopen, zeker als je zoals jij zowel open staat voor 2e hands als nieuw.

Advies kan pas gegeven worden na de vraag: wat verwacht je van een draaitafel? Wat moet ie kunnen en wat niet? Wat voor types (zowel nieuwe als 2ndhand marktplaats) vind je er mooi uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterjon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05-2020
Ik wil de SL-1500c kopen, maar dat blijkt een uitdaging...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imeR
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 22:45
Ik lees hier al een tijdje mee en na de uitgebreide analyse van de Sony PS-313 (erg interessant!) ben ik toch benieuwd: ik heb van mijn opa een Sony PS-11 geërfd die er nog goed uit ziet, is dat een degelijke speler voor een beginnende liefhebber? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazeker die is uit dezelfde tijd en zeer vergelijkbaar, toen waren de sets erg in compleet met houten meubel: stereo toren. Het is een fijne no nonsense draaitafel met vergelijkbare performance. Direct drive dus eigenlijk geen omkijken naar. Die verlichte strobo is een eye catcher.

https://www.vinylengine.com/library/sony/ps-11.shtml

Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/2357749-ece33ac9-sony-ps-11-drirect-drive-turntable-in-excellent-condition.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_XbfQhsACBk50qxcl0vHNLQibE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzVUK9y6WxEeGkjE5Cov1V37.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 07-05-2020 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat zijn typisch tafels waar weinig mis mee kan gaan.
Goede, betrouwbare aandrijving met goede specs, semi automaat, arm met effectieve massa die voor de meeste elementen geschikt is etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het leuke aan deze draaitafel vind ik (naast de strobo, de typische eigenwijze Sony kleurstelling en looks) dat ie nog zo'n zijbalans gewichtje heeft. En natuurlijk die twee (!) headshell houders achteraan! :Y)

Misschien de pitch controls even schoonmaken, eventueel een likje vet voor de auto afslag. Dat was het waarschijnlijk wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 07-05-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imeR
Heel interessant, dankjulliewel! De stroboscoop en pitch controls zijn ideaal, het toerental is zoveel makkelijker en preciezer af te stellen dan met de moeilijk bereikbare schroefjes onderop m'n oude speler.

Leuk detail: mijn speler heeft geen houder voor een puck, maar voor een schoonmaakborsteltje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k0plrTr4UZIUFGk01wwtLroB4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5lmzKd1X75GfFfadB2ESYMu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 00:07
Dit staat er ook bij :
i.v.m. COVIT-19 is er op dit moment geen fysieke voorraad.

De levertijden van onze leveranciers kunnen oplopen en sommige fabrikanten hebben de productie, al dan niet vrijwillig, compleet moeten opschorten.
Op dit moment kunnen wij de SL-1500C in het zwart niet direct uitleveren, een bestelling plaatsen en afronden kan natuurlijk wel.
Zodra onze voorraad door Technics is aangevuld wordt uw bestelling direct uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:19:
En natuurlijk die twee (!) headshell houders achteraan! :Y)
Die vielen mij ook op; dat zie je volgens mij niet zo vaak.

Zo'n zijbalans gewichtje is op zich heel goed, het voorkomt dat je naald een zijdelingse kracht ondervindt als de naald over een warp gaat oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:00:
[...]

Dit staat er ook bij :

[...]
Goed gezien! Echter bij Green Vinyl zie ik een dergelijke mededeling niet staan en staat er echt letterlijk

Beschikbaarheid: Op voorraad
Levertijd: Verzending binnen 2-3 werkdagen

Ik zou er toch eens een belletje aan wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
imeR schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:35:
Heel interessant, dankjulliewel! De stroboscoop en pitch controls zijn ideaal, het toerental is zoveel makkelijker en preciezer af te stellen dan met de moeilijk bereikbare schroefjes onderop m'n oude speler.

Leuk detail: mijn speler heeft geen houder voor een puck, maar voor een schoonmaakborsteltje.

[Afbeelding]
Dat zat er van origine niet bij, is niet van Sony maar door de eigenaar erop gezet. Onder het voetje zit je puck houder. Zoek maar eens op "watt's dust bug". ;)

Dit soort schoonmaakoplossingen werd in de jaren 80 op grote schaal verkocht als accessoire. Er werd toen uitermate goed verdiend aan (al dan niet nuttige) audio accessoires.

Tot grote ergernis van velen vandaag de dag (die zo'n ding meestal willen verwijderen), omdat het vaak met sterke lijm op de behuizing geplakt zat en A. moeilijk te verwijderen was en B. een lelijke plek achterliet. Bij jou kan dat goed meevallen want de kans is aanwezig dat het voetje simpelweg met klemkracht (en misschien een klein dotje lijm) op het pinnetje van de puck houder gedrukt is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 07-05-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midaz
Cap schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:39:
Voor 600 euro kan je heel veel moois kopen, zeker als je zoals jij zowel open staat voor 2e hands als nieuw.

Advies kan pas gegeven worden na de vraag: wat verwacht je van een draaitafel? Wat moet ie kunnen en wat niet? Wat voor types (zowel nieuwe als 2ndhand marktplaats) vind je er mooi uitzien?
Ik heb mijn oog nu laten vallen op de Rega P1 of P2 of the Pro-Ject Debut Carbon DC of de Esprit-variant.
Deze vind ik er mooi uitzien en krijgen over het algemeen goede recenties, wat ik zo lees.
Van een draaitafel verwacht ik mooi vol, helder geluid. Handmatige bediening is geen probleem. Verder wil ik in de toekomst wat kunnen upgraden.

Nog een vraag: is het verschil bij de Carbon DC met een acrilyc platter echt groot? Is het de upgrade naar de Esprit waard?

Hartelijk dank voor jullie reacties overigens. Dit is een leuk en interessant forum _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterjon
Ja,.... Albepro heb ik besteld, maar ondanks die vermelding, is tie NIET op vrd, ze verwachten kleine batch in week 27. Je moet vooruitbetalen , en wellicht val je dan in de kleine batch om meegenomen te worden. In deze tijden wil ik niet graag 1000 eu overmaken voor a 'possible maybe '...were talking 2 months ...if that.

Green Vinyl, heb ik geen ervaring mee. Maar ik heb ze wel zojuist even een mail gestuurd !

Dank voor je hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:05
Gisteren ook weer eens nieuw vinyl binnen gekregen. Qua uiterlijk erg mooi en wat ik op Youtube al gehoord heb, ook weer prima qua muziek. Dit weekend maar een mooi moment zoeken om te luisteren. Hun album Eyes Closed klinkt briljant op vinyl, dus mijn verwachtingen zijn hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeOAjVCJjVGtuj495-sX9R-Ujlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssjzKT09tN3ROWbLVpTNogNd.jpg?f=fotoalbum_large
(Haevn - Symphonic Tales, limited edition op rood, doorzichtig vinyl, gesigneerd)

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midaz
Cass Casey schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:31:
Gisteren ook weer eens nieuw vinyl binnen gekregen. Qua uiterlijk erg mooi en wat ik op Youtube al gehoord heb, ook weer prima qua muziek. Dit weekend maar een mooi moment zoeken om te luisteren. Hun album Eyes Closed klinkt briljant op vinyl, dus mijn verwachtingen zijn hoog.

[Afbeelding]
(Haevn - Symphonic Tales, limited edition op rood, doorzichtig vinyl, gesigneerd)
Mooie uitvoering! Ben benieuwd hoe ie klinkt! Veel plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Cass Casey schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:31:

[Afbeelding]
Cool. Van die band wil ik ook nog wel het vinyl aanschaffen: Ik luister hun album regelmatig op Spotify :)

Edit: Done. Heb gewone album en die rooie besteld :)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 08-05-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Raymond schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Cool. Van die band wil ik ook nog wel het vinyl aanschaffen: Ik luister hun album regelmatig op Spotify :)

Edit: Done. Heb gewone album en die rooie besteld :)
Goede keus! Ik had Eyes Closed mee, toen mijn Thorens was gerenoveerd door Dr. Thorens. Hij was, ondanks dat hij toch wel wat gewend is op audiofiel gebied, toch gecharmeerd van de klank.

Enjoy!

P.S. Toch wel via hun eigen site besteld? Is volgens mij goedkoper dan die verkoper op Bol,com. Heb je 'm nog gesigneerd ook!

[ Voor 11% gewijzigd door Cass Casey op 08-05-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zeker via eigen site!

Heb al verzendbevestiging ontvangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterjon schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:12:

Green Vinyl, heb ik geen ervaring mee. Maar ik heb ze wel zojuist even een mail gestuurd !
Green Vinyl is een betrouwbare zaak, Technics liefhebber Frank Groen als eigenaar. Ik zou gewoon even bellen.

https://3voor12.vpro.nl/l...verhalen-green-vinyl.html

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 08-05-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterjon
Thanks, bn met ze in gesprek :) Hopelijk morgen plaatjes draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-10 14:38
Vintage1967 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:07:

Maar waarvoor ik eigenlijk ben ingelogd, is het volgende.
Mijn geliefde TD166 zoemt. En daar waar dat bij mijn racefiets juist positief is, wil ik er bij deze platenspeler eigenlijk van af. Het is geen bonken, tikken, ratelen, schuren of piepen. Het is een zoemend geluid. Zo 'hard'dat het in een verder hele stille woonkamer op een metertje afstand met een dichte kap te horen is. Heb je het een keer gehoord, dan is het niet meer niet te horen.................tot ik weer de koptelefoon op zet en naar Pink Floyd, Led Zeppelin, DeWolff en vergelijkbare muziek luister.

Nu overstemt het de muziek niet, maar ik wil er gewoon van af. Het hoort niet bij deze speler. Ik heb een zeer klein druppeltje motorolie in de pully aangebracht. Dat heeft een jaartje geleden prima gewerkt toen er hardere geluiden in zaten. Helaas helpt het nu niet. Het geluid komt niet uit of via de platter, want het is ook te horen als de snaar er af ligt en de platter dus niet draait.

Met het demonteren van motoren heb ik geen ervaring en ik ben er daardoor ook huiverig voor.

Bij deze dus een beroep op jullie schat aan kennis en ervaring.
Waarschijnlijk is bovenstaande vraag uit beeld geraakt tussen alle uitgebreide posts over de al dan niet Japanse platenspelers met alle bijbehorende detailinformatie. Overigens heb ook ik bewondering voor zoveel parate kennis _/-\o_ ,

Toch ben ik benieuwd of iemand mij op weg kan helpen met mijn zoemende TD166 :? .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p5nogw0Q5U19UVZouWyNk0P-Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFOWKV9uOoYlvUoqkZp7sdB0.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag binnen

MM was voor de leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Vintage1967 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:09:
[...]

Waarschijnlijk is bovenstaande vraag uit beeld geraakt tussen alle uitgebreide posts over de al dan niet Japanse platenspelers met alle bijbehorende detailinformatie. Overigens heb ook ik bewondering voor zoveel parate kennis _/-\o_ ,

Toch ben ik benieuwd of iemand mij op weg kan helpen met mijn zoemende TD166 :? .
Je kunt even bellen met Rob Spoelstra (Dr. Thorens). Misschien weet hij zo te zeggen waar het aan ligt. Hij zal het in elk geval kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-10 16:31
Cass Casey schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Je kunt even bellen met Rob Spoelstra (Dr. Thorens). Misschien weet hij zo te zeggen waar het aan ligt. Hij zal het in elk geval kunnen verhelpen.
Goede ervaringen met Rob! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Midaz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:04:
[...]

Nog een vraag: is het verschil bij de Carbon DC met een acrilyc platter echt groot? Is het de upgrade naar de Esprit waard?

Hartelijk dank voor jullie reacties overigens. Dit is een leuk en interessant forum _/-\o_
Ik heb zo'n drie maanden geleden een acrilyc platter voor mijn Fluance aangeschaft. Het geheel klinkt nu merkbaar strakker, dat is echt wel even wennen. Heb gisteren Twitch van Ministry aangeschaft en vanochtend eens vergeleken met de originele platter. Je merkt met name in het laag het verschil. Met de originele platter klonk het wat wolliger, minder strak en daardoor leek er ook wel wat detail verloren te gaan. Met de acrilyc platter komt het geheel beter tot zijn recht, al ligt dat wellicht ook aan de muzieksoort. Voor mij persoonlijk is het wel een upgrade die de moeite (en de kosten) waard is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midaz
Suggs schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:28:
[...]

Ik heb zo'n drie maanden geleden een acrilyc platter voor mijn Fluance aangeschaft. Het geheel klinkt nu merkbaar strakker, dat is echt wel even wennen. Heb gisteren Twitch van Ministry aangeschaft en vanochtend eens vergeleken met de originele platter. Je merkt met name in het laag het verschil. Met de originele platter klonk het wat wolliger, minder strak en daardoor leek er ook wel wat detail verloren te gaan. Met de acrilyc platter komt het geheel beter tot zijn recht, al ligt dat wellicht ook aan de muzieksoort. Voor mij persoonlijk is het wel een upgrade die de moeite (en de kosten) waard is geweest.
Hartelijk dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Midaz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Hartelijk dank voor je reactie.
Nu moet ik wel zeggen dat Ministry vrij gecompliceerde muziek maakt. Met "gewone" muziek is het verschil minder groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vintage1967 Waar je een DD motor niet hoort omdat ie slechts zo snel draait als de plaat, hoor je zo'n veel sneller draaiend belt drive motortje altijd een klein beetje. Een beetje geluid moet dus geaccepteerd worden, maar het kan behoorlijk per exemplaar verschillen, en het soort geluid kan verschillen. Eigenlijk zou het vanaf de luisterpositie niet hoorbaar moeten zijn. Tenzij je luisterpositie slechts een meter van de draaitafel is natuurlijk. Als je dan een beetje goede oren hebt... :P

Met snaar en plateau eraf hoor je het dus ook? En vermindert / verdwijnt het als je zachtes op de motorpulley drukt? en als je aan de onderkant van de motor op het asje drukt? Volgens mij steekt het puntje van het asje daar ook net door.

Mogelijke oorzaken:
- Gebrek aan smering. Wordt opgelost door een paar drupjes olie. Had je al geprobeerd. Vergeet hierbij als het even kan ook niet het punt midden aan de onderkant van de motor. Dat al gedaan?
- Speling. Het kan zijn dat de motorlagers door het vele jaren gebruik en gebrek aan smering toch wat slijtage hebben. Hierdoor ontstaat er wat speling en dus mogelijkheid tot getik. Je kan dan iets dikkere olie proberen maar de echte oplossing is dan de lagering vervangen (of de hele motor).
Sommige mensen verzinnen wel heel creatieve oplossingen van het probleem. :P
- Centreringsproblemen. Als het dunne motorasje niet perfect centrisch draait kan wat meer snaarspanning kan het geluid dempen, raakt de snaar losser dan krijgt het motortje meer kans om te tikken. Nieuwe snaar kan soms veel oplossen (of afstellen, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn tenzij er eerder aan is gerommeld). Hoe dan ook, als het asje 'slingert' dan is dat een oorzaak voor trillingen en alles wat je doet om dat te dempen een lapmiddel.
- Loszittende schroeven. Trillende motor tegen het chassis, oplossing vastdraaien schroeven. Zal weinig voorkomen.

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 08-05-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imeR
Cap schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:32:
[...]

Dat zat er van origine niet bij, is niet van Sony maar door de eigenaar erop gezet. Onder het voetje zit je puck houder. Zoek maar eens op "watt's dust bug". ;)

Dit soort schoonmaakoplossingen werd in de jaren 80 op grote schaal verkocht als accessoire. Er werd toen uitermate goed verdiend aan (al dan niet nuttige) audio accessoires.

Tot grote ergernis van velen vandaag de dag (die zo'n ding meestal willen verwijderen), omdat het vaak met sterke lijm op de behuizing geplakt zat en A. moeilijk te verwijderen was en B. een lelijke plek achterliet. Bij jou kan dat goed meevallen want de kans is aanwezig dat het voetje simpelweg met klemkracht (en misschien een klein dotje lijm) op het pinnetje van de puck houder gedrukt is.
Weer wat geleerd! Bij mij zit hij ook stevig vastgelijmd. Waarschijnlijk werk van m'n opa zelf, dus alleen maar leuk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@imeR Ik zou hem tijdens het draaien alleen wel ff zo zetten dat ie met de draairichting van de plaat mee staat, achterin voorbij de spindle dus. Groef komt dus eerst het rollertje tegen, dan het borsteltje. Zoals ie nu ligt is het tegen de richting in en nogal instabiel. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.stereophile.com/images/styles/960-wide/public/photopost/data/500/2147IMGP1951.JPG

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Midaz
Na lang inlezen en jullie tips vandaag maar eens naar een hifizaak geweest om de draaitafels ook eens in het echt te zien, te voelen en te horen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een witte Rega P2 besteld. Na het weekend kan ik 'm komen ophalen. Wordt vervolgd...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl-1kglv4RnENofebnEIg7P22Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1dZHZT5FuIv4uZmOTOofBEa.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.