Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ook niet, want dat is nog steeds een superOEM en geen japans gefabriceerde technics.Jasphur schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:37:
@Bestla Ik denk dat je de 1210 beter kan vergelijken met deze Reloop![]()
https://www.reloop.com/reloop-rp-7000-mk2
Superoems zijn gewoon een goedkoop product. Ze worden nu met een laklaagje en evt een andere plint opgedirkt tot hifi apparaat, maar in de basis zijn ze goedkoop.
Hoe goedkoop?
Nou, 159 euro:
https://www.recordcase.de...c=0020109792&nosto=nop-01
Dit is dus een DD superoem, in de basis gelijk aan al die andere spelers.
Hij weegt bijna 10kg, heeft dezelfde arm, DD etc etc. Let ook ff op de in hoogte verstelbare arm voor €159
Hij is alleen foeilelijk, maar waarschijnlijk 1 van de beste deals die je kan krijgen technisch gezien.
[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 27-04-2020 17:52 ]
"man is not truly one, but truly two,"
[ Voor 19% gewijzigd door Jasphur op 27-04-2020 17:46 ]
De DD variant zal ook van Hanpin zijn en is nog wel interessant vanwege de gebruikte technieken: direct drive met snelle start/stop, 1.8 kg zwaar en gedempt plateau, zwaar chassis met in totaal bijna 13kg, s-arm met SME-type headshell én hoogteverstelbaar. Ook 78 toeren ondersteuning. Gelukkig de obligate pitch slider er af gelaten.
Het lijkt een beetje op een Pioneer PL-X1000 met de overbodige toeters en bellen eraf gelaten, georiënteerd op hifi gebruik. Zelfde prijsrange ook. Net even een slag goedkoper dan de nieuwe SL-1500c en meer features. Uiteraard wel een hanpin DD motor en niet de kwalitatief hoogwaardigere Technics DD motor. Eigenlijk vind ik deze DD variant met een straatprijs van net iets meer dan 700 euro meer waar voor het geld dan de belt drive.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 27-04-2020 17:57 ]
Ik denk dat die reloop rp7000 misschien meer lijkt op de pioneer plx500 (ik zag dat ze dus 2 tafels hadden, de 500 en de 1000).Cap schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:48:
Het lijkt een beetje op een Pioneer PL-X1000 met de overbodige toeters en bellen eraf gelaten, georiënteerd op hifi gebruik. Zelfde prijsrange ook.
Die reloop rp-7000 heeft een s/n ratio van "> 55dB (DIN-B)). Da's in mijn boekje nog steeds niet heel goed.
(pioneer pl-x1000: 70 dB (geen spec), pl-x500:50 dB(geen spec)
FF een historisch vergelijk: (ik neem expres DD modellen en bewust geen topmodellen maar wel goede modellen):
technics sl-d3: Rumble: -75dB
Sony PS-x6: Signal to noise ratio: 73dB
Dual CS 714Q: Rumble: >78dB
Allemaal beter met 2 vingers in de neus
Alleen die pioneer pl-x1000 is de tijd waardig (nou ja, in bijna 40 jaar geen vooruitgang....je zou zeggen dat dingen beter worden door preciezere productietechnieken en inzichten in materialen...) en kost toch nog bijna 700 euro (oh ik zie 600 als goedkoopste).
Bij thorens geven ze dat soort specs niet. Gek eigenlijk want van oudsher waren dat belangrijke specs en ook genormeerd. Het zei veel over de kwaliteit van het lager en de motorlagers, de snaar (indien aanwezig), demping van de meegeleverde mat etc.
Oh en let op:
Technics sl-1200GR (dus de huidige, die dus €1500 kost):
Rumble
78 dB (IEC 98A weighted)
Zo moet het dus; ze zijn het niet verleerd.
[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 27-04-2020 18:18 ]
Nadat ik een aantal jaar geleden voorzichtig ben begonnen met vinyl op een Pioneer PL-12 D, werd het toch tijd om de overstap te maken naar een Thorens TD 165 met een Stanton 881S er op die nog ergens bij familie op zolder stond.
Nu ben ik niet echt een expert op het gebied van platenspelers, dus rest mij een zoektocht op internet. Weet iemand toevallig meer over dit model? Ik kom eigenlijk niks vergelijkbaars tegen met de aluminium plint/buitenkant. Aangezien hij een tijdje op zolder heeft gestaan, zijn er nog tips voordat ik hem in gebruik ga nemen qua onderhoud en dergelijke?
En hoe verhoudt de Stanton 881S zich in verhouding tot bijvoorbeeld de AT95E die ik op mijn Pioneer heb?
Alvast reuze bedankt voor de reacties
:strip_exif()/f/image/fdwdMfOARWi2tiTY4ePFQF7R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wli11OZh0wtzkFdIDWZriBbS.jpg?f=fotoalbum_large)
Of die AT 95 beter is, daar hebben andere mensen veel meer verstand van dan ik.
qua element: de stanton 881S was een redelijk duur element met nude naald. Dat is technologisch een stap boven de at-95e.
Welke mooier klinkt ligt aan wiens oren er op je hoofd zitten.
Maar ik zie dat je het borsteltje van je 881s mist.
Dat kan betekenen dat je niet meer de originele naald hebt (en wat de kwaliteit van de nieuwe naald is raad zich alleen maar raden)
En bij een 881s heb je ook dat borsteltje nodig om resonanties te dempen.
De compliantie van de 881s is hoog, dat betekend dat je een lichte arm nodig hebt.
De arm van de td-165 is behoorlijk zwaar. Daarvoor dient dat borsteltje.
Zonder borstel moet je ook met lagere naalddruk spelen: zonder borstel ca. 1-1,25 gram en met borstel 2-2,25gram (dus 1 gram meer).
Maar welke beter is moet je ook met je oren bepalen.
De at-95e is ook geschikt voor je thorens m.i.
Het is volgens mij de Hanpin standaard spec, > 55 dB. Lekker gemakkelijk omdat je dat altijd met gemak haalt, ook als het lagertje wat minder goed gelukt is.mr_petit schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:07:
[...]
Ik denk dat die reloop rp7000 misschien meer lijkt op de pioneer plx500 (ik zag dat ze dus 2 tafels hadden, de 500 en de 1000).
Die reloop rp-7000 heeft een s/n ratio van "> 55dB (DIN-B)). Da's in mijn boekje nog steeds niet heel goed.
(pioneer pl-x1000: 70 dB (geen spec), pl-x500:50 dB(geen spec)
Dat is uiteraard allemaal prima, zoals alle beter dan instap draaitafels uit die tijd, allemaal in de 70dB en de allerduurste naar 80dB. Wel opletten. Ergens in de 80-er jaren is de meetmethode voor rumble dramatisch veranderd waardoor de spelers plots > 10 dB hoger uit kwam. Het is dus al snel appels met peren vergelijken.mr_petit schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:07:
[...]
FF een historisch vergelijk: (ik neem expres DD modellen en bewust geen topmodellen maar wel goede modellen):
technics sl-d3: Rumble: -75dB
Sony PS-x6: Signal to noise ratio: 73dB
Dual CS 714Q: Rumble: >78dB
Ah, alweer gevonden:
http://www.thevintageknob.org/pioneer-Exclusive_P3.html
Een "andere wegingsmethode die de vorm van het menselijk oor in acht neemt" en daardoor de gewogen DIN curve afvlakte: DIN B (EIAJ, A-network)
Were did the 95dB s/n ratio come from ? Magic ?
"If you notice the change in DIN B rumble specs for all top tables in 1980 vs all top tables in 1981-1983, the SP-10Mk2 is something like 78dB, same as the Exclusive P3, and similar to the Yamaha PX-1 and others. In 1981, the P3a and soon afterwards the Technics SP-10Mk3, and the Kenwood L-07D all had specs in the low-mid 90s.
Based on the fact that a number of brochures also say that they measured 78dB because they could not actually measure below that, and then suddenly two years later they were leaps and bounds higher, with almost no price change on similar tables (like the P3 to P3a price change), I got suspicious and started asking around. In the end, I asked the guy at the Pioneer service center where all the Exclusive tables are serviced.
When I got a P3 serviced there, I went out of my way to ask about EVERY little thing which was different, either visible or not visible, thought to be audible or not. Over a few phone calls and meetings, I got a long laundry list of extremely minor differences.
The two which he thought would make an audible difference were the tonearm : the P3a arm has what is called a Dynamic Resonance Absorber, which is a small weight loosely attached to the armtube just before the armtube collar which tends to make the straight arm a bit more flexible in lightweight cart compliance usable range as well as reducing resonance.
The other change was a switch to a lower capacitance phono cord. There were a few small circuit changes, but they are relatively minor. The motor, most of the controller circuit, general controller principles, transformer, power supply, insulators, etc, are all the same.
There was a physical change in the metal base.
It was an exotic mix of metals to create a rigid but non-resonant base. The turntable is not centered on that base which while it does not affect sound, was seen by the engineers as something they 'missed'. On the P3a, they do a better job of centering it by shaving thickness in some places".
So where does the 78dB > 95dB difference come from ?
I asked him that too because I was exasperated at not being able to explain it based on changes. His answer, translated and redacted, comes out as the following :
"It is 'numbers magic'.
Sometime in the very early 80s, the EIAJ (Electronics Industry Association of Japan) changed their DIN B measurement methodology to, according to the marketers, 'better measure what the ear hears'. They changed something to account for the shape of the human ear.
Left largely unannounced, they 'flattened' the weighted curve, and added another filter, which had the effect of raising S/N ratios by 'about 20dB' depending on the piece of equipment being measured."
I asked him whether they measured anything when tables came in to get repaired. He said that in fact they measure all tables according to that newer "DIN B (EIAJ, A-network) standard because that is the machine they have now.
When I asked how much better the P3a measures vs the P3, he said, "They come out the same : non-statistically-significant sample difference".
The only difference which comes out in testing is a lower speed drift amount : the P3a has a potential speed drift of half the P3 (though when they service the P3, they tune it to P3a control specs).
I then asked whether he had done any of the other mega tables which showed such great specs and he said, "No, but the whole curve shifted upward for everyone - there was no way to avoid it."
Later, he said that the thing to measure to check real rumble differences would be the JIS rumble spec which used continuously from the late 1960s or early 1970s.
In that way you could compare like-for-like across time and manufacturers."
95dB was therefore magic indeed ;-)
[ Voor 56% gewijzigd door Cap op 27-04-2020 19:26 ]
Ja dat weet ik, dat komt hier vandaan:Cap schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:18:
[...]
Dat is uiteraard allemaal prima, zoals alle betere draaitafels uit die tijd. Wel opletten. Ergens in de 80-er jaren (eind?) is de meetmethode voor rumble dramatisch veranderd waardoor de spelers plots > 10 dB hoger uit kwam. Het is dus al snel appels met peren vergelijken.
http://www.thevintageknob.org/pioneer-Exclusive_P3.html
Dus van Pioneer P3 naar P3a steeg de s/n ratio van 78dB naar 95dB (wat natuurlijk vrijwel onmogelijk is).
Dus bij de user knop kan je de precieze uitleg vinden.
Maar volgens mij zijn dit allemaal oude din-b metingen. Ok als er niets bij staat kan het natuurlijk van alles zijn.
Maar het was dus de "EIAJ" (Electronic Industries Association of Japan) die besloot 'hun' din-b curve aan te passen.
Net mijn post aangepast erop haha.
Maar goed, de vreemde rumblespec daargelaten vind ik de draaitafel interessanter dan de goedkopere belt drive versie.
[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 27-04-2020 19:28 ]
Ik heb wel eens vaker naar IEC 98A gezocht (er zijn er heel veel, het is altijd iec 98 -#### (nummer) omdat daar ook heel veel specs voor platen instaan, maar dat is volgens mij niet vrij opvraagbaar.
Het is me ook nog niet 100% duidelijk hoe die IEC documentstructuur precies werkt.
DIN-B is ook niet vrij opvraagbaar. (DIN 45539)
Ik weet wel dat din-b een gewogen curve is (dus hogere s/n ratio) en dat din-a volgens mij ongewogen is (dus lagere s/n ratio)
Maar volgens mij is IEC 98A hetzelfde (vrijwel hetzelfde?) als DIN-B.
[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 27-04-2020 19:40 ]
Het is een bekend model en een budget versie van de nog bekendere TD-160. Er zijn wat concessies gedaan maar het is nog steeds een fijne draaitafel waarop je goed plaatjes kan draaien.rschluter schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:19:Nu ben ik niet echt een expert op het gebied van platenspelers, dus rest mij een zoektocht op internet. Weet iemand toevallig meer over dit model? Ik kom eigenlijk niks vergelijkbaars tegen met de aluminium plint/buitenkant.
Het model kast met de alu strip is standaard, meestal is de kast afgewerkt met houtnerf maar er bestaan ook zwarte en witte versies van.
http://www.hifi-forum.de/bild/td-165_984882.html
Nieuwe snaar erop is na tig jaar op zolder staan onontkoombaar. Wel de juiste snaar kiezen die hoort bij dit model (van bijv Thakker of Thorens). Verder gewoon goed de arm afstellen en uitproberen met de bestaande naald, deze goed schoonmaken met een naaldborsteltje. Klinkt ie goed, zonder vervorming in de s-klanken dan hoe je hem niet meteen te vervangen.rschluter schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:19:
Aangezien hij een tijdje op zolder heeft gestaan, zijn er nog tips voordat ik hem in gebruik ga nemen qua onderhoud en dergelijke?
Anders, niet per se beter / slechter.rschluter schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:19:
En hoe verhoudt de Stanton 881S zich in verhouding tot bijvoorbeeld de AT95E die ik op mijn Pioneer heb?
'mr_petit schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:11:
Maar ik zie dat je het borsteltje van je 881s mist.
Dat kan betekenen dat je niet meer de originele naald hebt (en wat de kwaliteit van de nieuwe naald is raad zich alleen maar raden)
En bij een 881s heb je ook dat borsteltje nodig om resonanties te dempen.
De compliantie van de 881s is hoog, dat betekend dat je een lichte arm nodig hebt.
De arm van de td-165 is behoorlijk zwaar. Daarvoor dient dat borsteltje.
Zonder borstel moet je ook met lagere naalddruk spelen: zonder borstel ca. 1-1,25 gram en met borstel 2-2,25gram (dus 1 gram meer).
Hij ziet er inderdaad nog heel goed uit. Maar de vorige eigenaar kennende is er ook heel goed mee omgegegaan. Misschien dat ik tzt eens een keer ga kijken of ik er een andere plint voor kan fabriceren. Heb nog wel even naar de naald gekeken, en er zit een originele D81S Stylus zit er op. Denk dat het borsteltje bewust (of kwijt) mist. De naalddruk staat ingesteld op 1,25. Denk alleen niet dat ik die nog tevoorschijn tover op de zolder waar ik hem vandaan heb.
Daar ga ik niet aan ontkomen inderdaad. Deze snaar heeft zijn beste tijd wel gehad. Zal een nieuwe bestellen.Cap schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:41:
Nieuwe snaar erop is na tig jaar op zolder staan onontkoombaar. Wel de juiste snaar kiezen die hoort bij dit model (van bijv Thakker of Thorens). Verder gewoon goed de arm afstellen en uitproberen met de bestaande naald, klinkt ie goed zonder vervorming in de s-klanken dan hoe je hem niet meteen te vervangen.
In ieder geval bedankt voor de berichten. Ik ga hem binnenkort maar eens aansluiten om te luisteren hoe hij klinkt. Aangezien ik geen aanschafkosten heb, kan ik er altijd nog wat in investeren.
Het is inderdaad nogal ondoorzichtig. Ik ging er altijd vanuit dat IEC98A = DIN-B idd omdat Technics het in de hun specs vaak "DIN-B (IEC98A weighted)" noemt. Maar het is denk ik toch niet helemaal hetzelfde. Zie hier het vergelijk tussen de SP-10MK2 en SP-10MK3. De eerste zit op -73dB (DIN 45539B) terwijl de tweede zit op -86dB (IEC 98A weighted). De waarde is dus anders maar ook de meetmethode is veranderd.mr_petit schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:31:
Ja ik weet ook niet precies hoe technics' IEC 98A meting hier precies inpast.
Ik heb wel eens vaker naar IEC 98A gezocht (er zijn er heel veel, het is altijd iec 98 -#### (nummer) omdat daar ook heel veel specs voor platen instaan, maar dat is volgens mij niet vrij opvraagbaar.
Het is me ook nog niet 100% duidelijk hoe die IEC documentstructuur precies werkt.
DIN-B is ook niet vrij opvraagbaar. (DIN 45539)
Ik weet wel dat din-b een gewogen curve is (dus hogere s/n ratio) en dat din-a volgens mij ongewogen is (dus lagere s/n ratio)
Maar volgens mij is IEC 98A hetzelfde (vrijwel hetzelfde?) als DIN-B.
https://www.vinylengine.com/library/technics/sp10.shtml
Hier gaat iemand in op de verschillende gewogen en ongewogen curves en laat een paar interessante grafieken zien van de DIN-45539 en IEC98 wegingscurves. Ze lijken misschien net niet helemaal (?) hetzelfde maar in ieder geval wel heel erg dicht bij elkaar te liggen.
Hier nog de jou bekende japanse pagina over record specifications, ook die gaat in op rumble en beweert dat er een verschil is in hoe de armresonantie wordt meegenomen:
http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/recspecs.htm
DIN 45539(measuring method)&DIN 45544 (rumble test record) both March 1971 were later accepted as international standards. Filter for unweighted curve was modified a bit in IEC98-1987 since low frequency resonance between arm mass and cartridge compliance might affect the unweighted measurement. Left from DIN with my additional remark 6dB/Oct filter versus Right from DIN IEC 98 issued in 1989 as German translation of IEC98-1987.
Betreffende die armresonantie: zo lang er met din-B of de vroegere IEC98A gemeten wordt (dus gewogen), dan maakt die armresonantie natuurlijk niet uit. Die is idd alleen van invloed op ongewogen metingen.
Al is die band zo smal, je hebt het maar over een paar herz dus hoeveel kunnen die energetisch nou bijdragen naar een eensgetalwaarde?
Op VE staat trouwens iec-1984 en die japanner heeft het over iec-1987 voor aanpassing van die ongewogen curve. Dus dat is ook niet helemaal in lijn.
Wat betreft sp-10mk2/3 is mij de verandering in rumble waarde ook wel eens opgevallen.
Dat lijkt mij typisch hetzeflde truukje als wat bij P3/P3a is uitgehaald.
Die zaten natuurlijk ook in hetzelfde potje te roeren. Topmodel van technics.....topmodel van grote concurrent pioneer.. ....
Als de één begint kan de ander natuurlijk niet achter blijven.
Volgens mij kan je standaard zeggen dat als er een waarde boven de 78dB uitkomt, is het een nieuwe geknutselde waarde. Die 78dB was volgens mij namelijk ongeveer de meetlimiet, wat ik mij heel goed kan voorstellen.
Je kan ook zeggen dat als er 50dB staat, het of een ongewogen waarde is, of een belabberde tafel
Ik zou 'm gewoon wit houden.rschluter schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:54:
[...]
' Misschien dat ik tzt eens een keer ga kijken of ik er een andere plint voor kan fabriceren.
Ik vind 'm heel strak in het wit, zeker omdat het ook allemaal 100% origineel is en de tafel zelf er nog zo goed uitziet.
Het enige wat ik zou veranderen is wellicht de mat.
Ik heb altijd mijn twijfels bij de kwaliteit daarvan, en ik vind dat kabelmotief ook gewoon lelijk.
Het mooiste lijkt mij gewoon een dikke, vrij vlakke zwarte rubberen mat. Bijvoorbeeld de oude (dikke) technics mat, die kan je hier en daar nog wel krijgen.
[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 27-04-2020 20:47 ]
De snaarrschluter schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:54:
[...]
'
Hij ziet er inderdaad nog heel goed uit. Maar de vorige eigenaar kennende is er ook heel goed mee omgegegaan. Misschien dat ik tzt eens een keer ga kijken of ik er een andere plint voor kan fabriceren. Heb nog wel even naar de naald gekeken, en er zit een originele D81S Stylus zit er op. Denk dat het borsteltje bewust (of kwijt) mist. De naalddruk staat ingesteld op 1,25. Denk alleen niet dat ik die nog tevoorschijn tover op de zolder waar ik hem vandaan heb.
[...]
Daar ga ik niet aan ontkomen inderdaad. Deze snaar heeft zijn beste tijd wel gehad. Zal een nieuwe bestellen.
In ieder geval bedankt voor de berichten. Ik ga hem binnenkort maar eens aansluiten om te luisteren hoe hij klinkt. Aangezien ik geen aanschafkosten heb, kan ik er altijd nog wat in investeren.
https://www.ebay.nl/itm/T...faff55:g:7MIAAOSwP4dauiFn
De specificaties van de toonarm zijn hier te vinden:mr_petit schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:19:
[...]
Het is vermoed ik een grote resonantiemismatch voor die toonarm, want die lijkt mij veel te licht. Maar ik kan geen gepubliceerde effectieve massa van de armen vinden, dus dikke min voor thorens![]()
![]()
Het is als het goed is een gerebrande AT3600 idd. Die heeft een compliantie van 8mm/N en heeft minimaal een 16 grams arm nodig imho
Ze zouden natuurlijk bij AT een gewijzigde AT3600 hebben kunnen laten maken.
Dat zou je moeten kunnen zien aan de kleur van het suspensierubbertje in de naald. Is die wit, dan is het vrijwel zeker een at3600. Is ie grijs, dan zou het een AT-91 kunnen zijn, en die matcht naar alle waarschijnlijkheid wèl.
(dus een witte at-91). Dat zou van thorens een goede zet zijn geweest.
De rega carbon (die andere gerebrande...) heeft namelijk wel dat witte rubbertje (ten minste, op alle foto's die ik zie), dus die is niet aangepast (rega armen zijn 11gr oid)
HEt valt me op dat die goedkopere tafels van thorens errug licht zijn. waarbomenhout dus en dunne geperste plateautjes![]()
Vroegah woog een kwaliteitstafel minimaal 7kg oid: zwaar chassis en fiks plateau. Nu is dat dus de helft.![]()
Massa dempt trillingen. Daarvoor deden ze dat. Trillingen zijn tegenwoordig denk ik anders. Newton en Huygens hadden dus ongelijk![]()
![]()
Ze lopen dus helaas op centen te bezuinigen.
[...]
Ik zou 'm per direct vervangen voor nog wat beters
https://thorens.com/image...e/tp82/datasheet-tp82.pdf
Effectieve arm massa: 11 gram... Of te wel: als dit een native AT-3600 is dan zou dit element niet samen gaan zoals jij zelf aangeeft...
Zover ik aan de plaatjes kan zien is het ook een AT-3600L... De specs (hopelijk kun je het er uit halen op deze buitenlandse site, want een Nederlandse site met de specs heb ik nog niet gevonden) komen ook overeen als ik het goed heb: https://vinyla.com/products/thorens-tas-257
Conclusie: snel vervangen door de Thorens TAS-267 (welke zo te zien gebaseerd is op de Audio Technica AT-95e)...
ik kom dan uit op een resonantiefrequentie van 14Hz, da's echt hoog....rcor schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:02:
[...]
Of te wel: als dit een native AT-3600 is dan zou dit element niet samen gaan zoals jij zelf aangeeft...
Nou..... als ik die foto's zo zie.....:De specs (hopelijk kun je het er uit halen op deze buitenlandse site, want een Nederlandse site met de specs heb ik nog niet gevonden) komen ook overeen als ik het goed heb: https://vinyla.com/products/thorens-tas-257
hier lijkt het rubbertje aan de basis van de cantilever wel grijs te zijn en niet wit. OP deze foto:

De at-3600L èn rega carbon hebben hier een wit suspensierubber:
at-3600l:

rega carbon:

En de at-95 heeft weer een grijs rubbertje.
goed het zegt allemaal niets omdat je van de kleur natuurlijk niet letterlijk een stijfheid kan aflezen, maar het kan dus zo zijn dat de thorens versie wèl anders is. Hij is iig uiterlijk anders lijkt het (ik weet niet hoe representatief de foto is natuurlijk)
Het zou dus ook kunnen dat die rega carbon óók anders is. Ik heb 'm niet zelf en ik heb ook nog nooit iemand de compliantie zien meten. óók niet in die review die 30 minuten lang over de at-3600l en rega carbon ging hoe ontzettend gelijk ze wel niet waren

(ik geloof dat ze daar ook geen trackingtest deden? iemand? Ik weet het niet meer, maar ik ga niet weer 30 minuten door die tenenkrommende video heen ploegen...)
Die compliantiemeting is heel makkelijk te doen zonder testplaat (met audacity geluid opnemen en analyseren met de fft plugin.)
Maar ja, het blijven simpele elementjes met conische naalden. Als je een dure nieuwe speler koopt loont het een goed element te kopen. Je gaat er gewoon veel meer detail in het hoog winnen en minder inner groove distortion krijgen. Alleen als je echt geen geld hebt is zo'n ontzettend goedkoop element aan te raden.
Goed, mocht de compliantie toch matchen, dan kan je 'm opspelen, maar je kan 'm ook als reserve houden. Een troostelementje als je per ongeluk de cantilever van je dure geprijsde element hebt gesloopt omdat je 'm toch nog wat preciezer wou uitlijnen... (geen persoonlijk verhaal, maar ik ken wel mensen die.......
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 28-04-2020 09:48 ]
Je andere optie is Vraag & Aanbod overig
[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 28-04-2020 13:13 ]
Ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn Technics SL-1900. Heb even een videootje op YouTube gegooid waar het probleem goed te zien is:
YouTube: Technics SL-1900 arm probleem
Bij het starten lijkt de arm niet ver genoeg de plaat op te gaan. Ik moet dus automatisch de arm op de plaat zetten.
Voordat ik begin dat hele ding uit elkaar te halen, heeft iemand een idee waar ik begin?
(Heb hem laatst helemaal uit elkaar gehaald en de tulpsnoeren vervangen door nieuwe, maar het probleem bestond daarvoor ook al).
Naast je toonarm zit een schroefje (dus aan de andere kant van de antiskating knop), waarmee je je startpunt instelt.Malfoi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:34:
Hoi allemaal,
Ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn Technics SL-1900. Heb even een videootje op YouTube gegooid waar het probleem goed te zien is:
YouTube: Technics SL-1900 arm probleem
Die moet je iets met de klok meedraaien. Dan daalt de arm meer richting center van het plateau.
Gebruiksaanwijzing en service manual zijn op VE te vinden:
https://www.vinylengine.com/library/technics/sl-1900.shtml (registreren om te downloaden)
[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 28-04-2020 11:58 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 28-04-2020 12:56 ]
Net meteen geprobeerd de startpositie aan te passen, maar het stelschroefje gaat niet verder. Als ik wat meer tijd heb schroef ik het geheel toch nog maar een keer open om te kijken wat er aan de hand is.
Dan kan ik meteen ook kijken naar het verdroogde vet en opnieuw smeren.
Heb mezelf ook maar meteen gerigstreeds bij Vinyl Engine, super handig!
[ Voor 11% gewijzigd door Malfoi op 28-04-2020 14:12 ]
Als het schroefje niet verder wil, dan zal het wel aan verdroogd vet liggen. De oorzaak van een hoop vage dingen, genaamd OUD VET.Malfoi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:12:
@mr_petit en @Cap, dank beiden!
Net meteen geprobeerd de startpositie aan te passen, maar het stelschroefje gaat niet verder. Als ik wat meer tijd heb schroef ik het geheel toch nog maar een keer open om te kijken wat er aan de hand is.
Dan kan ik meteen ook kijken naar het verdroogde vet en opnieuw smeren.
Heb mezelf ook maar meteen gerigstreeds bij Vinyl Engine, super handig!
Verbaast me niks, dat ding is nog van mijn opa geweest.Bestla schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:04:
[...]
Als het schroefje niet verder wil, dan zal het wel aan verdroogd vet liggen. De oorzaak van een hoop vage dingen, genaamd OUD VET.
Hou in het achterhoofd dat dit natuurlijk geen hi-end platenspeler is hè.
De kenners hier hebben over een wit vet.Malfoi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:07:
[...]
Verbaast me niks, dat ding is nog van mijn opa geweest.Behalve die siliconen die wordt genoemd, is er nog rekening te houden met wat voor soort vet het beste gebruikt kan worden? Of doet het huis-tuin-keuken-vet uit een potje dat ik hier heb staan het ook?
Hou in het achterhoofd dat dit natuurlijk geen hi-end platenspeler is hè.
Ik heb wel eens een platenspeler opengeschroefd, en dat witte vet is dan geel en hard geworden. En dan werken er dingen niet meer zoals op stop drukken en er gebeurd niets, omdat de boel vaststaat.
Ik heb zo'n een DUAL uit de jaren 60 gehad waar niets van werkte. Ik heb hem helemaal schoongemaakt en niet ingevet en getest en toen deed alles het weer.
Het vet mag niet na zeg 5 jaar oud en hard worden, het moet zeker langer smeerbaar blijven. Anders kan je na 5 jaar je platenspeler weer openschroeven om oude vetresten weg te schrapen.
[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 28-04-2020 15:47 ]
Met nylon delen (die witte tandwielen etc) moet je uitkijken omdat die verzwakken door minerale olie en zuur. Siliconenvet (niet dat superdikke voor de armlift maar iets dunner) is hier ideaal. Het origineel gebruikte Molykote-achtige spul is trouwens zuurvrij en tast het nylon ook niet aan, maar wat erg dun: je kan het prima gebruiken voor nylon-metaal overgangen. White grease bevat meestal componenten die niet zo goed zijn voor nylon delen. In ieder geval nooit kogellagervet of (minerale) olie op de nylon delen gebruiken!
Vaseline (zuurvrij) tast op zich nylon niet aan en smeert ook wel een beetje maar droogt snel uit, niet echt een aanrader dus, ik zou er niet aan beginnen.
Overigens is de SL-1900 natuurlijk geen high-end maar in goed gesmeerde / afgestelde staat een capabele platenspeler hoor. Goede motor, goede armlagers van een kwaliteit waar je moeilijk aan komt bij de betaalbare platenspelers van tegenwoordig. Hetzelfde geldt voor de uitrusting met o.a. de verlichte strobo en de automatische maar ook handmatige bediening. De bodem is ook van stevig resonantiearm materiaal, het zwakste punt is de wat dunne bovenkant van de speler.
Hier een filmpje van de binnenkant om alvast wat moed te vatten: de man probeert een reparatie uit te voeren en heeft vast wat nuttige tips. Ik heb er zelf ook een paar gedaan, moeilijk was het niet.
YouTube: Technics SL-1900 turntable repair & review
En nog een hilarisch filmpje van slecht engels sprekende nederlander die nogal ruw met de speler omgaat (hoe die kap omlaag gaat

YouTube: Technics SL1900 review
[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 29-04-2020 10:13 ]
Die schroef hoort ver zat te gaan om de naald ver in de aanloopgroef te laten draaien. De boel zal binnen toch zo droog staan / vast zitten dat het allemaal niet meer lekker loopt.Malfoi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:12:
@mr_petit en @Cap, dank beiden!
Handige info, dank hiervoor!Cap schreef op woensdag 29 april 2020 @ 00:52:
White grease of dat zwarte dunne vet van Molykote, is ideaal voor metalen delen, dat laatste spul zit er her en der nog op bij de metaal-metaal smeerpunten en zal ook niet uitgedroogd zijn. Maar voor metaal komt het niet zo nauw en kan bijv dat wat dikkere kogellagervet ook.
Met nylon delen (die witte tandwielen etc) moet je uitkijken omdat die verzwakken door minerale olie en zuur. Siliconenvet (niet dat superdikke voor de armlift maar iets dunner) is hier ideaal. Het origineel gebruikte Molykote-achtige spul is trouwens zuurvrij en tast het nylon ook niet aan, maar wat erg dun: je kan het prima gebruiken voor nylon-metaal overgangen. White grease bevat meestal componenten die niet zo goed zijn voor nylon delen. In ieder geval nooit kogellagervet of (minerale) olie op de nylon delen gebruiken!
Vaseline (zuurvrij) tast op zich nylon niet aan en smeert ook wel een beetje maar droogt snel uit, niet echt een aanrader dus, ik zou er niet aan beginnen.
Ah, leuk om te weten. Ik heb hem nog niet zo lang in gebruik, een paar maandjes of zo, en aangezien ie het in principe "gewoon doet", op een kabelbreuk na, heb ik er nog niet echt verder naar gekeken. Maar misschien een leuk project om hem helemaal uit elkaar te halen en, voor zover me dat lukt, schoon te maken en opnieuw te smeren e.d.Overigens is de SL-1900 natuurlijk geen high-end maar in goed gesmeerde / afgestelde staat een capabele platenspeler hoor. Goede motor, goede armlagers van een kwaliteit waar je moeilijk aan komt bij de betaalbare platenspelers van tegenwoordig. Hetzelfde geldt voor de uitrusting met o.a. de verlichte strobo en de automatische maar ook handmatige bediening. De bodem is ook van stevig resonantiearm materiaal, het zwakste punt is de wat dunne bovenkant van de speler.
Dat eerste video ken ik, daar heb ik al veel aan gehad toen ik laatst wat oude kabels vervangen heb door nieuwe i.v.m. kabelbreuk. Die tweede kende ik nog niet, maar idd, beetje meerliefde zou wel mogen.Hier een filmpje van de binnenkant om alvast wat moed te vatten: de man probeert een reparatie uit te voeren en heeft vast wat nuttige tips. Ik heb er zelf ook een paar gedaan, moeilijk was het niet.
YouTube: Technics SL-1900 turntable repair & review
En nog een hilarisch filmpje van slecht engels sprekende nederlander die nogal ruw met de speler omgaat (hoe die kap omlaag gaat):
YouTube: Technics SL1900 review
Voor info over Thorens kan je ook hier kijken (in het Duits):rschluter schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:19:
Nu ben ik niet echt een expert op het gebied van platenspelers, dus rest mij een zoektocht op internet. Weet iemand toevallig meer over dit model? Ik kom eigenlijk niks vergelijkbaars tegen met de aluminium plint/buitenkant. Aangezien hij een tijdje op zolder heeft gestaan, zijn er nog tips voordat ik hem in gebruik ga nemen qua onderhoud en dergelijke?
http://www.thorens-info.de/html/seiten-ubersicht.html
Die Stanton is een mooi element mits nog in goede staat. Geen idee of rubbers erin kunnen uitharden door de tijd waardoor hij eventueel achteruit gaat. Als de naald nog goed is, gewoon lekker mee spelen. Probeer het eens op een minder belangrijke plaat. Als hij goed is afgesteld en het klinkt goed zonder vervormingen dan zal het wel goed zijn. Nieuwe naald indien nog te krijgen zou best wel eens duur kunnen zijn. In dat geval zou ik omkijken naar een VM95 EN of ML oid.
Qua onderhoud: lager schoonmaken (oude olie verwijderen) en nieuwe olie erin en een nieuwe snaar zou ik in ieder geval doen bij een speler die al een tijd stil staat. Als hij bevalt zou je uiteindelijk kunnen besluiten om hem een beurt bij Dr Thorens in Nijmegen te geven. Kost wel wat, maar zo'n Thorens is het op zich wel waard. Als die in goede staat is kan je er nog decennia mee voort
Het is niet moeilijk. Hier de uitleg.Malfoi schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:52:
[...]
Handige info, dank hiervoor!
[...]
Ah, leuk om te weten. Ik heb hem nog niet zo lang in gebruik, een paar maandjes of zo, en aangezien ie het in principe "gewoon doet", op een kabelbreuk na, heb ik er nog niet echt verder naar gekeken. Maar misschien een leuk project om hem helemaal uit elkaar te halen en, voor zover me dat lukt, schoon te maken en opnieuw te smeren e.d.
Haal de naald uit het element, verwijder de bovenkant zoals getoond in het filmpje en zet dan het plateau terug. Nu kun je de speler bedienen zonder de kap en zie je wat er gebeurt. Leuk en leerzaam.
Bij het mechanisme dat de arm aanstuurt kan je oud uitgehard vet weghalen met een wattenstaafje met ethanol / ipa / wasbenzine en nieuw vet aanbrengen. Dat zwarte dunne vet dat je ziet zal nog goed zijn (niet uitgehard) en hoef je niet te verwijderen. Doorzichtig / vergeeld / verbruind vet dat je veelal aantreft op/rond de witte nylon delen is wel uitgehard en haal je weg.
Niet alle nylon delen hoeven ingevet, degenen die wel moeten staan op de foto hieronder die ik even heb gepikt uit dit prima reparatiedraadje en voorzien van commentaar in groen. Met name het kleine zwarte palletje en de witte nylon hevel hebben last van stroefheid door uitgedroogd vet, dit zorgt voor dat gewapper en gewip van de arm. Als je dit allemaal even naloopt loopt alles weer veel soepeler en geruislozer. Gebruik bij het palletje liefst siliconenvet en dan niet te dun maar een beetje stroperig, zoals kranenvet of iets dunner. Bij dun vet klakt dat palletje hard in en uit en dat bevordert de stille werking niet.
:strip_exif()/f/image/jtjD8z54phnoI9OUc2g4vBGz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de pitch controls (rode pijlen foto hieronder) nog even door het gaatje inspuiten met een beetje contact spray voor een stabiele en goed in te stellen snelheid. Pitch controls een flink aantal keren heen en weer draaien voor een stabiele snelheid. Met de potmeters erboven (gele pijlen) kan je vervolgens zo afstellen dat de snelheid precies 33 en 45 rpm is als de pitch controls in het midden (!
Er zit ook nog een groot wit tandwiel onderaan het mechanisme, deze heeft als het goed is wel wat (uitgehard) dik vet aan de tandjes zitten en in de spiraalvormige geul bovenop het tandwiel waarin een metalen palletje van het mechanisme loopt.
Het hoeft niet, maar voor het mooiste soepele en geluidloze resultaat kan je dit ook schoonmaken. Je kan het tandwiel gemakkelijk handmatig draaien door het mechanisme te activeren (grote metalen hevel) en dan aan de spindle te draaien.
Die geul wordt grotendeels aan het zicht onttrokken door het mechanisme maar hij is wel her en der te zien. Voor zover je er bij komt vanaf boven kan je dit doen met met een wattenstaafje en wat alcohol en vervangen door wat nieuw vet. Dat vet in de geul verspreidt zich dan vanzelf wel dankzij het metalen palletje dat er doorheen loopt.
:strip_exif()/f/image/Zzk0sHa4GCF6aCNsYqWvS7Jd.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9FkZUcqMHn8H5wjaRXzohNlU.jpg?f=user_large)
Verder kan je de armlift nog voorzien van nieuw dik siliconenvet, echt dat hele dikke: 300.000 cst of 500.000 cst. Dan daalt de naald mooi langzaam op de plaat en komt de arm ook rustig omhoog bij het liften, in plaats van "plof en wip".
Witte pijl eerste fotootje, daar zit een veer om de cilinderbuis heen die de armlift terug omhoog duwt. Je kan siliconenvet toevoegen door met een tandenstokertje wat klodders tussen de veer op de cilinderbuis smeren, dan de lift een aantal keer heen en weer duwen. Als het goed is pakt ie het vet op en wordt de werking gedempt.
Je kan ook de boel helemaal demonteren en het direct op de cilinder smeren, rode pijlen foto 2. Maarrr. daarvoor moet de boel onder de armbase wel uit elkaar en je moet heel voorzichtig zijn met de toonarmdraadjes... optioneel dus. En als je dan toch bezig bent dan ook meteen de punten op foto 3 voorzien van pijlen mee in het schoonmaken/smeren met dat dikke siliconenvet. Je wordt beloond met een soepel doch stabiel en gedempt werkende armlift.
:strip_exif()/f/image/c6aO84vKuwByHgN4cUUK80kA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/naKRAAmize5zf7IvhxicPDi8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cqprLHAodtOKF7NxbiHLsueT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan eventueel nog een beetje poetsen en eventueel de kap polijsten / dofheid wat camoufleren met laagje wax erover en... "als nieuw"!
PS @andere-Technics-bezitters van (semi-)auto spelers net S-arm: bij jullie speler werkt dit allemaal op (vrijwel) dezelfde manier en kan je de boel zo ook weer voor vele jaren mooi soepel werkend krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 29-04-2020 16:03 ]
Oh wow, hulde voor deze post. Daar ga ik dit weekend of volgend weekene even een dag voor zitten!
De printplaatjes wisselen inderdaad van locatie maar het mechaniek is zeer overeenkomstig. Het grootste verschil is eigenlijk dat bij de SL-D/Q etc de onderkant verwijderd wordt en je dus can onderaf bezig bent met het apparaat (stapeltje boeken onder iedere voetBestla schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:43:
Bij de SL D2/3 ligt de printplaat naar links in de hoek omdat daar het pitch control wieltje zit. Maar voor de rest klopt het aardig.
Een paar uurtjes voor het binnenwerk heb je zat aan hoor, het belangrijkste is dat je de juiste schoonmaakspullen en smeermiddelen en evt iets om de pitch controls schoon te maken hebt (ipa of contactspray). Vergeet niet om bij het smeren telkens de automatische start / stop cycli te doorlopen om te controleren of wat je gedaan hebt werkt. Geldt ook voor de armlift en pitch controls natuurlijk.Malfoi schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:57:
[...]
Oh wow, hulde voor deze post. Daar ga ik dit weekend of volgend weekene even een dag voor zitten!
[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 30-04-2020 11:09 ]
Het Stanton element en de naald doen het ook nog. Vind het geluid wat er uit komt fantastisch. Heel helder en gedetailleerd. Op dit moment een fantastische meevaller. Vrees voor het moment dat de naald versleten is, vervanging kan nog wel eens wat gaan kosten. Maar dat zijn problemen voor later.
Ik ga er eerst maar eens van genieten, en kijken of dit euforische gevoel een beetje blijft hangen. Misschien dat ik hem tzt dan eens naar dr Thorens breng.
Nogmaals bedankt voor het advies hier.
Er zit geen automatiek op de Thorens dus het onderhoud valt gewoon heel erg mee. De werkzaanheden die vaak gedaan worden zijn eerlijk gezegd vaak overkill en alleen nodig als er daadwerkelijk problemen zijn.
Het belangrijkste, dwz datgene wat vaak echt zin heeft, is naast de nieuwe snaar (en uiteraard een goede naald) wsch nog wel het smeren van het motortje en het plateau lager. Hoewel het motortje vaak nog prima zonder bijgeluiden draait en ook het plateaulager nog best goed in de olie staat. Dat kan je allebei zelf controleren.
Het motortje geef je een paar drupjes (naaimachine)olie of synthetische olie op het punt waar het asje de motorbehuizing ingaat, lekker even laten draaien, klaar!
Wat verse olie in het lager kan je zelf ook. Middenplateau er mooi rechtstandig (!) uit trekken, de mooie krasloze (als het goed is
Voor het plateaulager liefst wat dikkere synthetische olie gebruiken, viscositeit ISO46 of ISO68 is goed. Naaimachine olie is rond de ISO22 viscositeit en bovendien op minerale basis, wat troep geeft in het koperenlagerhuis en dat wil je niet. Zuivere synthetische olie is veel zuiverder en stabieler. Motorolie SAE20 / 80W is dikker maar heeft vaak onbekende toevoegingen, ook niet ideaal.
Nou kan je voor 40 euro een speciaal flesje "platenspelerolie" krijgen in de bekende winkels van onbekende samenstelling. Maar dat is wat duur. Je kan daarom beter bij een muziekwinkel olie voor koperinstrumenten kopen, dat is dan 100% synthetische, schone olie en kost 5 a 10 euro voor een flesje waar je eindeloos mee doet. Bovendien zit er een handig naaldje bij waarmee je heel precies kan doseren, ook in kleine openingen. Beste is om de dikkere olie te nemen, bijvoorbeeld https://www.thomann.de/nl/hetman_nr18_heavy_key.htm of https://www.thomann.de/nl/hetman_nr15_ball_joint.htm. Voorbeeldje hoor, deze olie is bij allerlei muziekwinkels in NL te krijgen.
Veert het plateau netjes recht omhoog bij indrukken en loslaten van de spindle zonder veel gewapper naar de zijkanten? Veren afstellen niet nodig. (Ja maar die schuimpjes in de veren hoor ik sommigen al zeggen... maar die zijn sowieso al vergaan en de meeste reparateurs plaatsen die juist bewust niet terug. En als je het toch echt wil pak je wat noppenschuim en frut een beetje daarvan in de veren voor extra demping).
Geen kanaaluitval? Dan hoeven er echt geen nieuwe shiny phono kabels op, en natuurlijk al helemaal geen RCA pluggen op het chassis gemonteerd te worden. De plugjes kan je even schoonmaken met alcohol / contact spray, dan glimmen ze ook weer meer. Niet dat je dat gaat horen... tenzij ze heel erg smerig zijn.
Arm / naalddruk / AS afstellen zijn sowieso gebruikershandelingen die je zelf hoort te doen. Zonde om dat te laten doen en er duur voor te betalen. Uitlijnen van het element kan je zelf ook, voor zover dat al nodig is, het element is immers al geïnstalleerd.
Het ligt er natuurlijk aan wat je wil, ben je geneigd dingen uit te besteden en ervoor te betalen dan is het prima. Wil je goedkoop uit zijn, alleen datgene doen wat nodig / waar je zelf zin in hebt, zelf wat leren en ook weten wat er precies wel (en niet) gebeurd is
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B9tCidGBy4ku6P9TqiFpmwO7.jpg?f=user_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 01-05-2020 18:02 ]
Uiteindelijk wil ik zelf ook leren hoe het zit en moet qua onderhoud. Maar ik ben er nog wat voorzichtig in aangezien de platenspeler een stuk ouder is dan ik, en ik ook totaal geen technische achtergrond heb. Echter leer ik graag iets bij ter ontwikkeling van mijn 2 linkerhanden. Met hulp van het internet moet ik een eind kunnen komen.
Normaal verwissel ik altijd de standaard binnenhoes bij een plaat voor een antistatische binnenhoes (dus een polybag zeg maar: papieren hoes met plastic binnensleeve).
Als de originele LP een bedrukte binnenhoes heeft, schuif ik die polybag er gewoon naast bij in.
Maar veel nieuwe platen hebben zo'n hele dikke kartonnen hoes die bedrukt is, en een extra polybag ernaast bij inschuiven is heel krap, met potentiele kans dat de hoes extra ringwear oid gaat vertonen.
Normaal vind ik die nagaoka style binnenhoezen maar niks. Ik heb er wel eens wat mee gerommeld (ik heb er geloof ik 2 van tonar liggen), maar het is onhandig.
Maar ik las ergens op een duitse site geloof ik dat die aanraadde de nagaoka hoes in de originele hoes te lijmen. Onderaan en aan beide zijkanten bovenaan schreven ze (maar voor de rest karige info)
Heeft iemand dat ooit gedaan, en is dat goed gelukt? (ik wordt liever wijs van iemand anders' fouten dan m'n eigen
Ik heb wel zitten denken aan een lijmroller (echte lijm zie ik zo niet zitten). Maar ik vraag me af of dat niet gelijk aan de zijkanten kleeft op het moment dat je 'm (met een lp erin) in de hoes probeert te plaatsen (en op het laatst aandrukken)
Ik heb ook wel eens gelezen dat sommige plastic binnenhoezen kleine krasjes veroorzaken. Zelf nog geen problemen mee (ik gebruik degene van wydr).
En de mofi binnenhoezen zouden chemicalien afgeven en op de plaat een afdruk achterlaten die niet te verwijderen is.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 01-05-2020 16:38 ]
Deze van The Kinks staat bij mij thuis in een hoekje stof te happen (de poster...)mr_petit schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:23:
Welke normale albums schieten jullie te binnen die een 6x poster hebben? (misschien heb ik er wel meer, maar dan ben ik ze vergeten. Eigenlijk zijn posters sowieso wat omstreden, ze zitten natuurlijk vol vouwen)
Of misschien met nog grotere posters?
:strip_exif()/f/image/qjgS21pGHgWYFH43QZIlKDga.jpg?f=fotoalbum_large)
Over platen gesproken: er moet nodig wat passende apparatuur komen om ze te kunnen draaien.
Alleen gebruik ik geen buitenhoezen.
Ik zit er wel aan te denken om dat te gaan doen, maar ik weet nog niet welke.
Ik vond normale (zowel pvc als polyethyleen) ook lastig om de titel van de hoes af te lezen.
Misschien ga ik wel over op blake sleeves, maar die zijn weer lastig in gebruik (enigzins)
Ik dacht dat die japanse wat nauwer sluiten om een lp dan de gewone, en zodoende ook idd vaak in een originele binnenhoes gebruikt wordenkozue schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:58:
Wat is het verschil tussen de gewone polyline sleeves en de japanse?
Wat bedoel je met een polylined sleeve?kozue schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:58:
Ik heb al m'n LP's in polylined sleeves zitten, behalve degenen met bedrukte binnensleeves, die laat ik daar in zitten.
Dit versta ik onder een polylined sleeve (polybag):

https://www.wydr.nl/lp-binnenhoezen-wit-polybag
En dit is een japanse sleeve

Die past dus in een originele/bedrukte binnenhoes.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 01-05-2020 18:12 ]
Namaak kan je ze goedkoper krijgen. €20 per 100 oid.
Maar los in een originele binnenhoes vind ik niks. dat heb ik al geprobeerd.
Misschien maar gewoon proberen in te lijmen met een lijmroller. Bovenaan aan elke kant een volledige streep en onderaan aan beide kanten een stukje.
Ik ben dus bang dat als ik die hoes met lijm in de kartonnen hoes steek, hij gelijk vastkleeft.
Ik gebruik al jaren Pritt Glue-it Permanent om mijn LP hoezen te repareren... Voordeel: geen lijmresten die er langs lopen, direct vastgelijmd en dus ook geen gedoe met wasknijpers enzo...mr_petit schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:15:
Ja die nagaoka's zijn nooit weggeweest, en zijn ook nog eens heel duur. 25-35 euro per 50.
Namaak kan je ze goedkoper krijgen. €20 per 100 oid.
Maar los in een originele binnenhoes vind ik niks. dat heb ik al geprobeerd.
Misschien maar gewoon proberen in te lijmen met een lijmroller. Bovenaan aan elke kant een volledige streep en onderaan aan beide kanten een stukje.
Ik ben dus bang dat als ik die hoes met lijm in de kartonnen hoes steek, hij gelijk vastkleeft.

Enfin, tevens even lekker wakker geworden met Techmoan en zijn sound postcards video die afgespeeld worden met een platen speler:
Je moet de oude L-85 kopen:
[ Voor 1% gewijzigd door PCan op 02-05-2020 16:27 . Reden: onduidelijke omschrijving ]
Ben wel benieuwd naar de naalddruk op dit soort ultragoedkope dingen.
Ook hier al mijn platen zitten in een binnen en buiten hoes van Mobie Fidelity Sound lab.zwelgh schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:35:
Bij krappe buitenhoezen bewaar ik de lp en binnenhoes naast de buitenhoes in de folie platenhoes.[Afbeelding]
Als er bedrukte binnen hoezen bij zitten gaan die weer terug in kartonnen hoes.
Uiteraard wel eerst door de Okki Nokki :-)
Net als zwelgh stop ik alti de lp's buien de kartonnen hoes....
Ja het kost me ongeveer 1 euro extra per plaat, maar ik vindt het dat wel waard
[ Voor 8% gewijzigd door oldsmelly op 02-05-2020 17:47 ]
MuziekLiefhebbert
Maar, vanmorgen was het toerental weer helemaal fout. Het is met die goedkope spelers blijkbaar net zo moeilijk om het goed te krijgen (en houden) als bij de duurdere. Heb me ietsje meer verdiept in de materie via Youtube en kwam er snel achter dat het allemaal een stuk ingewikkelder is dan ik dacht.
Mijn oude Marantz TT153 klonk met de PDX010 Phono Pre-amplifier echt veel beter. Helaas mankeert daar teveel aan om te repareren.
App gevonden om het toerental af te kunnen stellen. RPM Speed Wow. Nu afgesteld op 33 1/3 - 0,08%.
[ Voor 25% gewijzigd door PCan op 03-05-2020 10:13 ]
Ik heb RPM Speed & Wow gebruikt daarvoor. Telefoon zoveel mogelijk midden op de platter neerleggen, druk op start en laat de platter draaien. Even later heb je de snelheid en de variatie daarvan.PCan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:44:
Zoek nu naar een App o.i.d. om het toerental af te kunnen stellen (tips?)
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Gemaakt door Pro-ject, met een Ortofon OM5e element die niet geweldig is (maar beter als wat je nu hebt, een eliptische ipv conische naald) maar je kan er eenvoudig een betere naald (OM10, 20 etc) opzetten. De speler zelf is ook prima van kwaliteit.
Ik zie nu alleen dat deze een AC voeding heeft, dus ook een AC motor neem ik aan en die is wat meer gevoelig voor brommen / minder stil van wat ik hier lees. Misschien toch niet de beste tip dan.
Ik heb een budget tegen de €500 waar ik graag een volledige set van zou willen kopen, dus speler, boxen en indien nodig ook een amp. Online wordt regelmatig Audio-Technica aangeraden, maar mij valt het op dat ik die naam hier niet voorbij zie komen. Wat vinden jullie van dit merk?
Ik zie wel diverse platenspelers in dit topic voorbij komen, maar naar mijn idee vallen deze allemaal buiten mijn budget, maar misschien zie ik dit verkeerd. Zitten er toevallig ook mensen in dit topic met een installatie van ~€500 en wat vinden jullie hiervan?
Voor mij is het vooral belangrijk dat mijn platen zo min mogelijk door de naald worden beschadig (ik begrijp dat 100% 'schadevrij' nooit mogelijk zal zijn). Ik besteed liever wat meer geld aan mijn platenspeler en minder aan speakers/amp, dan andersom. Betere speakers kan ik dan altijd nog op een later moment aanschaffen.
Het verschil in soorten speakers (powered, passive) begrijp ik wel, alleen het is mij niet altijd duidelijk welke speaker op welke amp kan, welke amp op welke pre-amp kan etc. Is dit universeel hetzelfde of heb ik hier nog met verschillende aansluitingen te maken?
Als iemand mij zou kunnen helpen, zou dat enorm gewaardeerd worden. Ik zag eerder in dit topic dat er ook gevraagd werd hoe technisch iemand is, maar ik verwacht niet dat dat een probleem voor mij zal zijn (zelf PC in elkaar gezet en ook onderdeel uit TV verwisseld).
Wit is geen must, maar ik combineer alles met zwart en wit. Dus liefst geen andere kleuren erbij.
De Stylus van de Ortofon OM series is juist heel makkelijk te verwisselen. Alles van de OM past in dezelfde 'voet'. Je kan die OM5 upgraden tot aan een OM40 stylus als je dat echt wilt. Je trekt de stylus los en duwt er een nieuwe voor terug.PCan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:49:
@musicfreak Ja, en die heeft geen eenvoudig verwisselbare stylus. (heeft de L-85 ook niet, maar ja).
Wit is geen must, maar ik combineer alles met zwart en wit. Dus liefst geen andere kleuren erbij.
Maar als je de hele element wilt verwisselen, ja dan heb je gelijk en is het geen plug en play. Maar heel eerlijk gezien je eisen ga je die OM5 hooguit keer verwisselen voor een OM10. Maar kwa bouw kwaliteit is die Argon wel één klasse beter dan die chinees plastic rammelkast van Lenco.
edit: Vraag mij ineens af of die Argon ook niet een re-badged project is, net als de Argon Pre-amp dat ook is.
[ Voor 8% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 03-05-2020 12:50 ]
Driving a cadillac in a fool's parade.
Je vraag is wel heel breed maar als je 500 euro hebt om te besteden aan platenspeler, versterker en luidsprekers en het moet nieuw zijn dan is de keuze redelijk overzichtelijk. .Met de nadruk op de kwaliteit van de draaitafel dan kom je ongeveer op 200 aan de platenspeler (deze hebben dan meestal een ingebouwde phono pre), een kleine 200 aan de stereo versterker en ruim 100 aan (passieve) luidsprekers. Of helemaal geen stereo versterker en actieve luidsprekers, dat kan wanneer je alleen platen wilt afspelen over de speakers en geen andere bronnen hebt. Heel veel meer variatie is niet mogelijk.
Populaire modellen zijn bijvoorbeeld de Essantials van Pro-ject (en klonen zoals de Argon van @musicfreak hierboven), de Denon-DP300F, Audio Technica AT-LP120, je hebt ook nog wat modellen van bijv. Teac en Lenco en tegenwoordig zie je bijv ook vaker modemerken als House of Marley. Veel in deze prijsklasse is ongeveer hetzelfde en gefabriceerd in dezelfde Chinese fabrieken, maar met een iets ander uiterlijk, zeker in geval van fantasiemerken. Grotere fabrikanten als Pro-ject en Denon hebben wel eigen productiefaciliteiten.
Is tweedehands voor bepaalde onderdelen een optie dan kunnen de verhoudingen wel anders liggen.
Verschil in kwaliteit is er her en der wel, maar geen van deze platenspelers maakt je platen stuk, dus dat is het probleem niet. Dus de vraag is naar wat voor soort platenspeler je op zoek bent, qua uiterlijk en functies.
AT zijn volgens mij vooral spelers van andere merken met een eigen stickertje er op dus daar zou ik me niet te veel op blind staren.Talkan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:49:
Hallo allen. Jarenlang wil ik al een platenspeler kopen, maar omdat je toch wel een beetje moet inlezen voordat je er één koopt, heb ik dat niet gedaan. De afgelopen week heb ik wat meer informatie gezocht (in dit topic, ook op andere websites), maar het spreekwoordelijke kwartje wilt op de één of andere manier nog niet helemaal vallen. Mogelijk kunnen jullie helpen.
Ik heb een budget tegen de €500 waar ik graag een volledige set van zou willen kopen, dus speler, boxen en indien nodig ook een amp. Online wordt regelmatig Audio-Technica aangeraden, maar mij valt het op dat ik die naam hier niet voorbij zie komen. Wat vinden jullie van dit merk?
Ik zie wel diverse platenspelers in dit topic voorbij komen, maar naar mijn idee vallen deze allemaal buiten mijn budget, maar misschien zie ik dit verkeerd. Zitten er toevallig ook mensen in dit topic met een installatie van ~€500 en wat vinden jullie hiervan?
Voor mij is het vooral belangrijk dat mijn platen zo min mogelijk door de naald worden beschadig (ik begrijp dat 100% 'schadevrij' nooit mogelijk zal zijn). Ik besteed liever wat meer geld aan mijn platenspeler en minder aan speakers/amp, dan andersom. Betere speakers kan ik dan altijd nog op een later moment aanschaffen.
Het verschil in soorten speakers (powered, passive) begrijp ik wel, alleen het is mij niet altijd duidelijk welke speaker op welke amp kan, welke amp op welke pre-amp kan etc. Is dit universeel hetzelfde of heb ik hier nog met verschillende aansluitingen te maken?
Als iemand mij zou kunnen helpen, zou dat enorm gewaardeerd worden. Ik zag eerder in dit topic dat er ook gevraagd werd hoe technisch iemand is, maar ik verwacht niet dat dat een probleem voor mij zal zijn (zelf PC in elkaar gezet en ook onderdeel uit TV verwisseld).
Als het nieuw moet zijn zou ik een mooi mini setje met speakers kopen van Yamaha ofzo en dan misschien een gokje wagen met die super oem platenspeler die hier laatst genoemd werd... misschien nog een cheap voorversterkertje er tussen en volgens mij moet je dan voor een kleine 500 een mooi systeempje hebben staan.
Losse boxen en versterker kan natuurlijk ook maar dan heb je zelf idd wat meer uitzoekwerk.
Edit: of een van die spelers die cap noemt idd. Als je geen voorversterker nodig hebt moet dat ook wel passen qua budget.
Audio Technica lijkt mij een gerenommeerd merk. Vlgns mij was dit de AT LP120USB.
@musicfreak Die Argon is wel heel basic voor zijn geld. Niet eens automatische afslag. Niks voor mij. Dan kom ik smorgens beneden en staat ie nog te draaien. :-)
Ik kijk vandaag nog ff aan en anders misschien de Denon DP-200USB €194,-. Zelfde prijs als de Argon, wel automaat, prima gebruikershandleiding in NL en past bij mijn AVR.
De Argon TT2 serie wordt i.t.t. de TT1 gemaakt door Pro-ject, dat kan je ook aan de arm zien. Deze is gelijk aan o.a. die van de Esstial III.
Aanvulling op het advies aan @Talkan , je zou luidsprekers ook 2e hands kunnen kopen. Voor een klein bedrag kan je op Marktplaats vaak veel leuks vinden. Dan heb je nog wel een versterker nodig natuurlijk, met phono ingang.
Er zijn ook actieve speakers met een phono ingang. Eentje die ik zo in m'n hoofd heb is toevallig weer van Argon audio, de A4. Deze heeft net zoals grotere broer de A5 naast de phono ingang een 2e analoge input plus twee optische aansluitingen en bluetooth.
Qua speler is die Epsilon super oem die mr_petit laatst noemde ook een interessante, qua bang for your buck.
Terzijde: Ik las nog wat reviews van consumenten op de artikelpagina bij Bax over deze speler, wel interessant leesvoer. Er staat zowel een ervaring van iemand die ermee LP's is gaan digitaliseren (en die de lineout te hard vind en wat meer demping had gewild, dat zou idd beter zijn maar lastig voor dit geld), en van een DJ die o.a. blij is met de sterke motor zodat 'ie na afremmen weer snel op toeren is. Volgens hem is de motor uit deze speler dezelfde als veel duurdere spelers als de hier genoemde Reloop RP-7000 (en 6000/8000). Allemaal Hanpin DJ-5500 klonen blijkbaar, net zoals de Audio-technica AT-LP1240.
Edit: je had nog weer gereageerd zie ik Pcan, hier mijn reactie:
Audio Technica is zeker een gerenommeerd merk. Ze maken zelf elementen, en dat doen ze erg goed, maar hun spelers worden gemaakt door het Chinese bedrijf Hanpin (net zoals bijv. de huidige spelers van Pioneer en de Denon SP-200 die je aanhaalt). Van die laatste is o.a. de arm niet instelbaar qua gewicht en dwarsdrukcompensatie, en je zit vast aan het meegeleverde AT3600 element, iets anders past er niet op.Audio Technica lijkt mij een gerenommeerd merk. Vlgns mij was dit de AT LP120USB.
Dat de Argon basic is klopt, maar hij is wel een stuk degelijker gebouwd dan die Denon. Minder plasticerig.
[ Voor 17% gewijzigd door musicfreak op 03-05-2020 13:54 ]
Dan zou ik kiezen voor de Denon dp300f (pricewatch: Denon DP-300F) die kost je 35 euro meer maar deze is wel volledig instelbaar, vol automaat, en te voorzien van een andere betere naald.PCan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:35:
Ik kijk vandaag nog ff aan en anders misschien de Denon DP-200USB €194,-. Zelfde prijs als de Argon, wel automaat, prima gebruikershandleiding in NL en past bij mijn AVR.
Heb je alles in een voor €178,-.
Bevalt het niet dan stuur je m binnen 30 dagen (onbeschadigd) terug.
https://www.coolblue.nl/product/829777/crosley-t150.html
Edit
Zag ook dat de Denon DP-200 gedateerd is, maar staat nog wel op de website.
Tja, het wordt steeds een beetje meer he?
Maar de L-85 is wel heel instabiel. Volgens mij gaat het toerental alle kanten op.
Ik ga nog eens goed kijken.
Dit dus;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BnsTyu9NvnbSYGH4Zzjd5g6O.jpg?f=user_large)
[ Voor 54% gewijzigd door PCan op 03-05-2020 14:49 ]
Tja een Crosley ik zou dat nooit kopen.PCan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:41:
@Talkan Wat denk je hier van?
Heb je alles in een voor €178,-.
Bevalt het niet dan stuur je m binnen 30 dagen (onbeschadigd) terug.
https://www.coolblue.nl/product/829777/crosley-t150.html
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Zeker niet als je weet hoe die andere alles in een spullen van Crosley klinken... Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit nu al dermate goed is dat het echt veel bas en homogeniteit in het geluid heeft...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6xpZRtwTyUitIY14E4bMWTHK.jpg?f=user_large)
Afgelopen december voor mijn verjaardag kreeg ik als geintje een aantal platen, nu ben ik niet zo’n Grease fan (vrouwlief gelukkig wel 😉) maar de overige 3 mogen er zijn. Degene die er, tot mijn verbazing, echt boven uit steekt is de Bat out of hell lp van Meatloaf, wat een heerlijk over de top bombastisch rock spektakel, geniale nummers die samen een soort van rockopera vormen. Ik krijg er geen genoeg van.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PNwjFE0b2xwtNGehhwfQFGkh.jpg?f=user_large)
Dus heb ik deze nu eindelijk samen met wat anderen een heerlijk wasbeurtje gegeven en voorzien van verse binnenhoezen
[ Voor 20% gewijzigd door macdushi op 03-05-2020 16:40 ]
- Vintage1967
- Registratie: April 2015
- Laatst online: 22-10 14:38
Hoezo, 'Digtaal is beter'?
Topicstarter/u/666787/crop621e0c7d0dd6f_cropped.png?f=community)
Maar waarvoor ik eigenlijk ben ingelogd, is het volgende.
Mijn geliefde TD166 zoemt. En daar waar dat bij mijn racefiets juist positief is, wil ik er bij deze platenspeler eigenlijk van af. Het is geen bonken, tikken, ratelen, schuren of piepen. Het is een zoemend geluid. Zo 'hard'dat het in een verder hele stille woonkamer op een metertje afstand met een dichte kap te horen is. Heb je het een keer gehoord, dan is het niet meer niet te horen.................tot ik weer de koptelefoon op zet en naar Pink Floyd, Led Zeppelin, DeWolff en vergelijkbare muziek luister.
Nu overstemt het de muziek niet, maar ik wil er gewoon van af. Het hoort niet bij deze speler. Ik heb een zeer klein druppeltje motorolie in de pully aangebracht. Dat heeft een jaartje geleden prima gewerkt toen er hardere geluiden in zaten. Helaas helpt het nu niet. Het geluid komt niet uit of via de platter, want het is ook te horen als de snaar er af ligt en de platter dus niet draait.
Met het demonteren van motoren heb ik geen ervaring en ik ben er daardoor ook huiverig voor.
Bij deze dus een beroep op jullie schat aan kennis en ervaring.
Dat is wel heel instabiel.PCan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:41:
Maar de L-85 is wel heel instabiel. Volgens mij gaat het toerental alle kanten op.
Ik ga nog eens goed kijken.
Dit dus;
[Afbeelding]
Nu zijn die apps niet de meest nauwkeurige, maar de afwijkingen in rotatiesnelheid mogen hooguit cyclisch zijn. Dit zou het gevolg kunnen zijn van dat de bewegingssensor niet helemaal in het midden ligt. Maar bij jou zit er helemaal geen regelmaat in, dus zijn het random afwijkingen? Misschien heb je slip op de riem, of is je motorasje krom?
Zo ziet het er op mijn dual 721 uit. de 1e screenshot ligt mijn telefoon vrijwel in het midden op de spindel (ik heb wat steuntjes eronder gelegd). Er is een zeer kleine periodiek repeterende afwijking.
Dat die grafiek een beetje haperig is, ligt vermoed ik aan de nauwkeurigheid van de sensor in de telefoon, dus een soort van quantize error (digitaal signaal; we hebben het hier over 1/100 rpm)):

De tweede screenshot/test die ik heb gedaan, is dat de telefoon naast de spindle ligt, ongeveer waar de groeven van de plaat lopen.
De gemiddelde rpm is nog steeds goed, en de afwijking vormt een prachtige sinus. Nog steeds binnen veel nauwere toleranties als jouw test:

Je kan ook zien dat de periode van die sinus (slingertijd) net wat minder dan 2 seconde duurt. Dat is de tijd dat het plateau nodig heeft om rond te draaien: 60/33,33=1,8 seconde.
Voor de rest wat betreffende crossley's, lenco's etc: Ik zou gewoon weg blijven van alle tafels waarbij je niet de antiskating en naalddruk bij kan instellen.
Bij die crossley lijkt er een rega arm op te zitten. Maar Rega is net als Project; het is niet meer het merk van weleer. Ze maken nu tafels met armen zonder instelbare antiskating. Dat limiteert je in de keuze van elementen. Voor mij is het het equivalent van de ultragoedkope 3 in 1 setjes zoals je die in de jaren 80 had.
Alles afgestemd op een meegeleverd ultragoedkoop element waarbij je niets kan veranderen. Ja er komt geluid/muziek uit maar met 'hifi' heeft het imho niet zoveel meer te maken.
Leuk voor bijv. kinderen om mee te spelen, maar als volwassene mag je hogere eisen stellen vind ik (tenzij het niks mag kosten natuurlijk, maar dan krijg je ook niks)
Wat dat betreft is er niet zoveel veranderd: de rommel van nu is equivalent aan de rommel van toen
De eerste draaitafel qua prijs die ik serieus kan noemen is een Denon DP-300f (als volautomaat), of een aantal handmatige tafels zoals de eerder aangehaalde aragon audio TT-2, en soms is er een project debut 3 in de aanbieding etc.
De rest is gewoon goedkope zooi en het predikaat 'hifi component' niet waardig.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 03-05-2020 18:41 ]
Volgens mij worden de afwijkingen in je grafiek wel wat kleiner, maar het blijft een compleet grillig verloop.PCan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:27:
@mr_petit Heb ik ook even gedaan, dus mobieltje precies in het midden op blokjes, dan wordt het nog slechter.
[Afbeelding]
Nou ja, je kan dus zien aan mijn grafiekjes hoeveel dat kan verschillen als je een kwaliteitstafel neemt.
Ik heb het ook nog even met een quartzgestuurde tafel van sony gecontroleerd (ps-p7x, ook een kwaliteitstafel) en ook die geeft een vergelijkbaar beeld met mijn dual 721. Ook bij die tafel zie ik precies zo'n cyclische afwijking in de grafiek elke 1,8 seconde, die bij jou helemaal niet te zien is.
Want het gaat nog geeneens zo zeer over dat gemiddelde toerental klopt: het is veel belangrijker dat het constant is, anders kan je lang aangehaalde tonen gewoon horen jengelen. Vooral instrumentale muziek met lange zuivere tonen zal hier onder lijden (klassiek dus helemaal)
Maar het is natuurlijk ook een ontzettend goedkope speler. Ik zou ook niet weten of 'mijn kwaliteitseisen' teveel gevraagd zijn voor zo'n bedrag.
Ik heb voor mezelf gewoon een soort lijstje met bepaalde functionaliteitseisen en kwaliteitseisen die als minimum gelden om iets een serieuze draaitafel te noemen.
Het hangt misschien ook van het gebruik af: als je alleen 1x de oude verzameling van je ouders of grootouders wilt horen voordat het de kliko ingaat moet je natuurlijk het goedkoopste van het goedkoopste kopen, maar als je geld gaat uitgeven aan het kopen van platen moet je dat m.i. ook doen aan de speler waarop je het gaat afspelen. En iig bij gebruikte platen moet je dan ook gaan beginnen aan het wassen van platen.
Dus als het echt een hobby van je is/wordt, zou mijn raad zijn om 'm als dat nog kan proberen terug te sturen.
[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 03-05-2020 20:01 ]
Voor wat betreft de retro koffermodellen van Crosley geef ik je groot gelijk, die zijn inderdaad niet best voor je platen. Deze T150 ziet er een stuk beter uit, met een degelijke arm en instelbaar contragewicht. De arm doet me een beetje aan die van een Rega P1 denken waarbij dat ook niet kan.pman63 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:34:
Als je de media grijs gedraaid wil hebben in 1 keer dan is zo'n crosley met spijker als opname element een prima keuze, ik zou er met een grote boog om heen lopen
Daarnaast heeft Crosley ook een rebadged Pro-ject Debut III uitgebracht, de hier eerder besproken T10.
Edit: er miste hierboven wat tekst, waarbij 'dit ook niet kan' verwijst naar de niet instelbare anti skating. Geen goed idee zoals mr_petit hieronder aangeeft, degelijk ogende arm of niet.
[ Voor 12% gewijzigd door musicfreak op 03-05-2020 23:09 ]
Daar zit idd zo te zien een Rega arm op, maar Rega is nu net als Pro-ject:
Rega maakt nu ook armen zonder instelbare anti-skating (dus net als pro-ject).
Die moet je gewoon ontwijken. Zo'n arm zonder instelbare antiskating zit dus op de T150.
En ik begrijp al helemaal niet waarom er wèl instelbare naalddruk op zit, maar géén instelbare antiskating.
Als je de naalddruk verandert, moet je immers ook de antiskating veranderen...
Nog even een sprekend voorbeeldje voor wie crosley's bedoeld zijn:
Kijk even naar dit officiele promofilmpje van Crosley en hoe "Sarah from Crosley" de naald op de plaat zet (10 sec in het filmpje):
Dat geloof je toch niet

Dus niemand bij Crosley die ook maar een greintje verstand heeft van platen kijkt dat filmpje na en zegt: die take moeten we even overnieuw doen.....

Sarah mocht ook wel even naar de manicure trouwens..
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 03-05-2020 20:11 ]

Eerlijk is eerlijk: deze Crosley T150 ziet er wel iets serieuzer en smaakvoller uit. Hij heeft net zoals veel van de instappers van andere merken een AT3600 element en ziet er ook uit alsof ie zo'n beetje hetzelfde gemaakt is. Dus in die zin hoeft ie niet slechter te zijn dan pakweg een goedkope Teac of Lenco.
Zoek je op het internet naar onderbouwde ervaringen dan is daar vast meer over te vinden. De ene review bij CB zegt:
"Dit is een geweldige draaitafel. Met een Audio Technica element en een Rega toonarm. Qua geluid doet it niet onder voor een instap Pro-ject draaitafel van 200 euro! Echt een aanrader!"
Het is natuurlijk wel de allergoedkoopste Audio Technica en, als het al een Rega toonarm is, dan ongetwijfeld ook de allergoedkoopste.
En dan denk je dus, misschien probeert Crosley nu wat beters te maken dan het aller, aller slechtste. En dan kijk je het promotiefilmpje en zie je hoe deze vrouw muts (sorry) de naald in de plaat drukt met haar duim. Dat het niveau geeft wel weer aan: zie op 10 seconden het element diep door zijn hoeven zakken...

Bah. Prutsers.
Hoe grappig, jij keek hetzelfde filmpje op hetzelfde moment en jou viel hetzelfde op.mr_petit schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:09:
Dat geloof je toch niet...probeer de naald even door de plaat heen te drukken
![]()
Dus niemand bij Crosley die ook maar een greintje verstand heeft van platen kijkt dat filmpje na en zegt: die take moeten we even overnieuw doen.....
Sarah mocht ook wel even naar de manicure trouwens..
Ja zo'n beeld gaat bij mij door merg en been, hoe kan je dat niet opvallen.Cap schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:37:
[...]
Hoe grappig, jij keek hetzelfde filmpje op hetzelfde moment en jou viel hetzelfde op.
Maar wellicht ligt dat ook aan de opvoeding. Ik draaide vroeger toen ik 4-6 jaar oud was rustig met mijn zus jip en janneke platen, of platen met sprookjes (dat was dus eind jaren 70). Mijn ouders hadden een automatische dual dus dat ging gewoon goed:
Niet aan het naaldje komen ander gaat ie stuk. Gewoon op deze knop drukken om de plaat te starten.
Dus hoe je ermee moest omgaan leerde je spelenderwijs met je opvoeding.
Niet dat m'n ouders veel platen draaide op hun installatie in de woonkamer, dat was meestal ik voordat ik m'n eigen setje kreeg toen ik 12 oid was.
Betreffende die crosley, en ook de rega etc zonder antiskating: ik vraag me dus af wat de compliantie van die elementen is. Als het echt een at-3600L is, is die echt veel te laag voor die lichte armen.
En dat vind ik dus ook van die goedkope audio technica's (at-lp60 en dat soort spul): als je zo'n review van die VWestlife op youtube bekijkt, zie je dat zo'n combi geeneens 'around the world' van daft punk kan afspelen.
Ik heb die plaat ook, en heb het getest met mijn dual op 2,5 gram naalddruk (wat dus heel weinig is; de trackingkwaliteiten zijn dan niet heel erg goed), en die speelt die track echt met gemak.
Dus met dat soort platenspelers is gewoon flink wat mis. Maar in die reviews, en ook betreffende specs die de fabrikant opgeeft, worden metingen die dat soort problemen kunnen verklaren gewoon niet gedaan.
Dus zowel het product is ondermaats qua ontwerp en uitvoering, maar de documentatie en veel testen ook.
Het is inderdaad allemaal gepruts.
RPM-1: 33,29 -0,12%) > 33,37 (+0,14%) > gem: 33,33 > WOW +- 0,10%
AP-206: 33,26 (-0,11%) > 33,33 (+0,11%) > gem: 33,29 > WOW +- 0,11%
Moet erbij zeggen dat van de Akai de strobe precies in het midden loopt, dus ik ga er vanuit dat je best wel wat meetafwijking moet verwachten per telefoon waarmee je het doet (in mijn geval een Xiaomi Mi 9T). Denk echter dat ik twee aardig stabiele spelers heb staan
De AP-206 kun je en moet je overigens zelf bijstellen. Heeft geen quartz lock.
[ Voor 12% gewijzigd door ksborg op 04-05-2020 09:18 ]
Dat Pro-ject dat in hun goedkopere speler toepast kan ik me nog enigszins voorstellen, omdat je daarbij wellicht niet zo snel een element gaat wisselen, al beperkt je dat dus wel. Maar dat je bij Rega de Planar 3 moet kopen voordat je deze mogelijkheid hebt vind ik wel bijzonder. Dan hebben we het over een speler van 580 pond exclusief element.
Lees goede reviews mbt prijs/kwaliteit, maar dat nogal een speler is die regelmatig nieuwe afstelling nodig heeft. Op zich niet erg, maar verwacht voor 600 euro toch een speler die na 1 keer instellen, pas na 2 jaar opnieuw gesteld hoeft te worden
[ Voor 84% gewijzigd door Jasphur op 04-05-2020 09:33 ]
Je bent trouwens net te laat voor die TD203, deze en andere Thorens exemplaren werden kort geleden met tot 50% aangeboden bij iBood.
[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 04-05-2020 09:58 ]
Unusually, there are two counterweights on the back of the arm – the smaller one is there to allow fine-tuning of the arm’s azimuth ensuring the stylus tip sits vertically in the record groove when viewed from the front.
The arm’s unipivot design means such an adjustment is sometimes necessary.'
Die laatste zin kom ik bij meerdere reviews tegen. Deze is van WhatHifi. Dacht ook ergens een tijdspan te lezen, maar die vind ik niet meer terug in mijn geschiedenis
[ Voor 8% gewijzigd door Jasphur op 04-05-2020 10:11 ]
In deze video krijg je een indruk van het gedrag van de unipivot arm:
Door dat gewaggel is het absoluut nodig om naast de normale arm balans ook de azimuth goed af te stellen dus de horizontale stand in de zijdelingse richting. Uiteraard moet dit ook bij een normale arm, maar omdat deze in die richting gefixeerd is is dat meer een kwestie van stellen en vastzetten dan waterpas zetten / balanceren.
Maar ook hier geldt: als je er voorzichtig mee bent en de tafel staat vast op zijn plek hoe je hem in principe niet opnieuw af te stellen. Dat moet net als bij andere armen alleen als de balans verstoord is.
Dat soort reviews zijn niet bedoeld voor de die hard techneuten die eindeloze verhalen over compliantie metingen willen zien. Die zijn bedoeld om een idee te geven wat je krijgt als je zo'n ding koopt, in taal die de gemiddelde mens kan begrijpen. Degenen die zich echt zorgen maken om kleine details en maximum kwaliteit kopen toch geen AT-LP60 usb prul van minder dan €100. En "speelt plaat X niet af zonder overslaan" is een goede graadmeter van de kwaliteit van het apparaat in de staat zoals ie uit de fabriek komt. Redelijk slecht dus, want een platenspeler hoort niet over te slaan bij normaal gebruik (volgens mij doen zelfs Crosley koffers dat niet zo snel).mr_petit schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:06:
En dat vind ik dus ook van die goedkope audio technica's (at-lp60 en dat soort spul): als je zo'n review van die VWestlife op youtube bekijkt, zie je dat zo'n combi geeneens 'around the world' van daft punk kan afspelen.
Ik heb die plaat ook, en heb het getest met mijn dual op 2,5 gram naalddruk (wat dus heel weinig is; de trackingkwaliteiten zijn dan niet heel erg goed), en die speelt die track echt met gemak.
Dus met dat soort platenspelers is gewoon flink wat mis. Maar in die reviews, en ook betreffende specs die de fabrikant opgeeft, worden metingen die dat soort problemen kunnen verklaren gewoon niet gedaan.
Dus zowel het product is ondermaats qua ontwerp en uitvoering, maar de documentatie en veel testen ook.
Het is inderdaad allemaal gepruts.
Vergeet niet dat vinyl niet perse een hobby van techneuten is, maar van muziekliefhebbers, en het grootste deel daarvan zal zich niet zo veel interesseren voor droge feiten. Die vinden het al technisch genoeg om een naald te vervangen en de naalddruk/antiskate in te stellen. Dus zo slecht vind ik die reviews niet. VWestlife heeft best leuke filmpjes. Net als bv techmoan en technology connections, die het ook fun en begrijpelijk proberen te houden. Daar kijk ik zelf veel liever naar dan naar een half uur opsomming van feiten, metingen en grafieken.
Winkel helaas nog nooit geweest omdat het voor mij niet echt in de buurt is.Jasphur schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:19:
@Bolko Waar hoop je op? Clone heeft heen heerlijk aanbod. gave winkel ook!
Als ik de Audio samples moet geloven zit er Mr Pauli - 935 Lies in. Geweldig goeie plaat!
https://www.thomann.de/nl/reloop_turn_2_white.htm
Ergens vorige week had ik het over de Turn 3 van Reloop Hifi en na het lezen van wat reviews was ik niet heel positief. Veel reviewers melde dat je voor de prijs van de Turn 3 betere klinkende platenspelers kan kopen.PCan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:36:
Is dit wat? Ik vind hem mooier dan de Denon 300F die een lelijke stofkap heeft.
https://www.thomann.de/nl/reloop_turn_2_white.htm
Hoe dat precies zit met de Turn 2 geen idee. De looks zijn van beide spelers is ieder geval erg gaaf, en zeker het semi automatische van de Turn 3 bevalt mij wel. Ik hoop dat ik hem binnenkort toch wel ergens een keer kan proef draaien
Ik zat al aardig op de Denon, maar die vind ik te hoekig. Zal ook combi met wit zijn die het wat mooier maakt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r2QZPe7Sw3bkO0pquVqakNhy.jpg?f=user_large)
Het is natuurlijk niet het budget om alle wensen mee te kunnen vervullen.PCan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:43:
`@Jasphur Hoi, krijg zo langzamerhand het gevoel dat er geen enkele platenspeler <€300,- deugd :-).
Ik zat al aardig op de Denon, maar die vind ik te hoekig. Zal ook combi met wit zijn die het wat mooier maakt.
[Afbeelding]
Maar ik kan je Denon echt aanraden. Deze bied in mijn beleving voor rond de 200 euro toch wel erg veel. Ik heb hem zelf ook en ook hier op Tweakers gereviewed.
Volgens mij was er van de Denon ook een zilveren versie, misschien dat die kleur je beter past.
Dit topic is gesloten.