Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste
Acties:
  • 549.763 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LigeTRy schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:48:
[...]

Ik ben ondertussen met de verkoper in overeenstemming gekomen dat ik de speler terugstuur en ik mijn geld terug ontvang. Bedankt voor de uitleg, door dit verhaal ben ik in ieder geval een stuk wijzer geworden over de werking van platenspelers :)

Back to the drawing table (marktplaats)..
Onbekend maakt onbemind... Zo ook bij deze Rotel RP-2300 platen speler:
https://link.marktplaats.nl/m1460865774

Met een beetje geluk nog voor een nette prijs te krijgen bij deze koper... Hou wel rekening met een mogelijk versleten naald... Maar een Audio Technica AT-VM95e is niet duur en dan kun je al genieten...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hierbij wat van mijn commentaar ;)
Cap schreef op zondag 3 november 2019 @ 00:18:
Het is wat mager. Zinnige tracks:

A2 Onderscheid Tussen Linker - Rechter Kanaal, Luidspreker Balans En Phase Korrektie Per Kanaal
Nou ja zinnig... als je werkelijk niet weet hoe je je pluggen moet aansluiten. :/
Ja maar op deze plaat duurt dit 5(!) minuten. constant geneuzel van "nu hoor je mijn stem links" en (andere vrouwen stem) "en mijn stem hoor je rechts"
"nu loop ik met een metronoom van links naar rechts en u zou bla bla bla"
Nu hoor je een mono muziekstuk bla bla bla
Echt spruitjesgeleuter van de bovenste plank.
Ze doen trouwens wel fase, maar met stemmen, wederom geen testtonen
A7 Groefverspringen En Vervorming
Het is niet helemaal duidelijk wat voor signaal dit is, maar ik hoop een testtoon op flinke modulatie. Helaas niet gespecificeerd welke frequentie en hoe sterk de modulatie is, dus echt bepalen hoe goed de spoorprestaties van je speler / element zijn is er niet bij.
Helaas, hier hoor je dus los een grote trom, pauken, xylofoon etc etc in 2 of 3 geluidsterkten die niet mogen vervormen, waarbij het geen van allen spannende geluidsterktes zijn.
A8 Stille Groeven - Kontrole Op Motorgedruis En -Brom ("Rumble" & "Hum")
Dit zijn idd stille groeven.
B2 Janken & Jengel (Wow & Flutter)
Nuttig.
Dit is idd een 3000hz toon, ongeveer 20sec lang. Er wordt niet vermeld hoe hard deze toon is tov referentieniveau.
Dit is denk ik de enige zinvolle track.
B3 Groefloos Deel Voor Kontrole "Anti-Skating" Inrichting
Twijfelachtig: de anti skating benodigd in een gemoduleerde groef is anders dan op een groefloos oppervlak... maar een soort "ballpark" instelling.
Klopt.
B4 Overspraak
Nuttig.
Een overspraaktest is nuttig, maar dit is muziek uit 1 kanaal. en daarna een vrouwenstem uit het andere kanaal met "he....kom eens hier luisteren....bij de rechter luidspreker blablabla" etc etc
Dus jaren 70 kleutergeleuter en rechtenvrije muziek. Dus geen referentietonen uit 1 kanaal afwisselend zodat je ook echt overspraak kan meten.
Hier heb je gewoon he-le-maal niets aan.
Ik denk dat je ook een beetje een ander beeld hebt van deze LP ;)

Echt een waardeloze lp (ik heb er denk ik ooit 50ct of minder voor betaald, meer omdat ik het leuk vind dit soort zooi te hebben, maar voor afsteldoeleiden is het totaal niet geschikt.
Het is denk ik ook de slechtste die ik heb aangezien deze nog wel pretendeert iets te kunnen waarin hij m.i. faalt. De overige 'waardeloze LP's zijn meer demonstratielp's met muziek (vaak ook veel betere muziek).
Die dubbelLP's van Jan Kool hebben op beide B kanten welliswaar ook muziek, maar daarbij staan beide A kanten wel vol met nuttige tracks zodat je daadwerkelijk ook specs kan meten, met technische uitleg en geen kleutertaal.
Cap schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:15:
[...]

Ook beter dan die veel nieuwere van Hi-Fi News die toch ook testtonen bevat. Mijn Hi-Fi News LP was excentrisch... weg ermee :X Bovendien: er waren dan wel frequentiemeldingen bij de resonantietest, maar die klopten niet. Ik heb nog wel ergens een video misschien. 8)7
Mijn hifi news test LP is ook een beetje eccentrisch, maar ik denk maar 0,5mm (hooguit 1mm).
Maar hij is maar eccentrisch aan 1 kant! (de kant waar de resonantietesten op staat) de andere kant is 100% rond.
Dat is denk ik alleen voor een wow/fluttertest een probleem, dat eccentrische. Misschien lijdt de azimuth test eronder. Maar het is bij mijn exemplaar dus niet zoveel. Maar ook dan zou het idd niet horen.
Ik heb ook de tacet lp. Die vind ik ook heel goed, maar ook daar is de kant met resonantietesten een heel klein beetje eccentrisch (ook 0,5-1mm), ook aan 1 kant.

Ik heb van de hifi news nooit de resonantietesten gemeten, maar je kan bij de hogere resonantiefrequenties idd gewoon horen dat hij zit te draaien aan een knop van een frequentiegenerator (je hoort kleine tikjes bij de hogere resonantietonen). Dat heeft die tacet helemaal niet, daar is elke frequentie een track, met een dubbele piloottoon erop gesuponeerd. Die resonanties zijn ook echt een stuk sterker, dus de amplitude van de testtracks zal groter zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 03-11-2019 18:01 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
mr_petit schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:40:
Mijn hifi news test LP is ook een beetje eccentrisch, maar ik denk maar 0,5mm (hooguit 1mm).
Maar hij is maar eccentrisch aan 1 kant! (de kant waar de resonantietesten op staat) de andere kant is 100% rond. Dat is denk ik alleen voor een wow/fluttertest een probleem, dat eccentrische.
Ik herinner me gelezen te hebben, dat (één van) de audiorestauratoren van het label Naxos voor zijn grammofoon-digitalisaties een draaitafel gebruikt zonder spindel, zodat hij de plaat perfect kan centreren voor hij de boel digitaliseert.

De spindel van je platenspeler afzagen is voor simpel huisgebruik misschien wat drastisch...
Maar wellicht is het haalbaar het middengat van een aangedane plaat wat verder uit te boren, zodat je hem alsnog beter gecentreerd op je plateau kunt leggen. Heeft iemand hier dat ooit gedaan?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:12:
[...]

Onbekend maakt onbemind... Zo ook bij deze Rotel RP-2300 platen speler:
https://link.marktplaats.nl/m1460865774

Met een beetje geluk nog voor een nette prijs te krijgen bij deze koper... Hou wel rekening met een mogelijk versleten naald... Maar een Audio Technica AT-VM95e is niet duur en dan kun je al genieten...
Ik denk dat het toch net dat ene stapje hoger moet. Dit is een vrij lichte (5.5 kg) belt drive draaitafel, hij was / is op zoek naar een direct drive draaitafel. Verder zwart met liefst quartz lock en niet te veel knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hierbij wat van mijn commentaar ;)

[...]

Ja maar op deze plaat duurt dit 5(!) minuten. constant geneuzel van "nu hoor je mijn stem links" en (andere vrouwen stem) "en mijn stem hoor je rechts"
"nu loop ik met een metronoom van links naar rechts en u zou bla bla bla"
Nu hoor je een mono muziekstuk bla bla bla
Echt spruitjesgeleuter van de bovenste plank.
Ze doen trouwens wel fase, maar met stemmen, wederom geen testtonen

[...[]
Een overspraaktest is nuttig, maar dit is muziek uit 1 kanaal. en daarna een vrouwenstem uit het andere kanaal met "he....kom eens hier luisteren....bij de rechter luidspreker blablabla" etc etc
Dus jaren 70 kleutergeleuter en rechtenvrije muziek. Dus geen referentietonen uit 1 kanaal afwisselend zodat je ook echt overspraak kan meten.
Hier heb je gewoon he-le-maal niets aan.
Ik denk dat je ook een beetje een ander beeld hebt van deze LP ;)

Echt een waardeloze lp (ik heb er denk ik ooit 50ct of minder voor betaald, meer omdat ik het leuk vind dit soort zooi te hebben, maar voor afsteldoeleiden is het totaal niet geschikt.
Het is denk ik ook de slechtste die ik heb aangezien deze nog wel pretendeert iets te kunnen waarin hij m.i. faalt. De overige 'waardeloze LP's zijn meer demonstratielp's met muziek (vaak ook veel betere muziek).
Die dubbelLP's van Jan Kool hebben op beide B kanten welliswaar ook muziek, maar daarbij staan beide A kanten wel vol met nuttige tracks zodat je daadwerkelijk ook specs kan meten, met technische uitleg en geen kleutertaal.
Echt, is dat die? Dat is toch die Stereo Wegwijzer met Willem Duys en Mies Bouwman? Letterlijk met die teksten "nu hoor je mijn stem links" en "he kom eens hier" dat herinner ik me wel. Die heb ik hier nog ergens staan. Maar als het grotendeels hetzelfde is: hilarisch en compleet nutteloos, tenzij je een absolute audio nitwit met 2 linkerhanden bent misschien. :P

Maar hij is maar eccentrisch aan 1 kant! (de kant waar de resonantietesten op staat) de andere kant is 100% rond.
Dat is denk ik alleen voor een wow/fluttertest een probleem, dat eccentrische. Misschien lijdt de azimuth test eronder.
Ook de spoortest zal net iets minder presteren, en met de anti-skating instelling zal de vervorming per omwenteling van links naar rechts bewegen, maar dat laatste is op zich geen probleem.
Ik heb van de hifi news nooit de resonantietesten gemeten, maar je kan bij de hogere resonantiefrequenties idd gewoon horen dat hij zit te draaien aan een knop van een frequentiegenerator (je hoort kleine tikjes bij de hogere resonantietonen). Dat heeft die tacet helemaal niet, daar is elke frequentie een track, met een dubbele piloottoon erop gesuponeerd. Die resonanties zijn ook echt een stuk sterker, dus de amplitude van de testtracks zal groter zijn.
Ja en het is dus fout, en flink ook. Soms meerdere Hz-en, dat heb ik zelf ook geconstateerd. Lekker hoor, 8.7 Hz voor je kiezen krijgen terwijl je net "12 Hz" omgeroepen is. 8)7 :

https://forums.stevehoffm...e-resonance-tones.159661/

Lateral

Claimed Hz = Actual Hz

25 = 24.5 then down and up a couple of Hz

23 = 21.75 then 19.25

21 = 19.25 then 17.5

19 = 17.5 then 15.8

17 = 15.8 then 14.4

15 = 14.4 then 11.7

13 = 10.9

11 = 10.4 then 8.7

9 = 8.8 then 7.2

7 = 6.2

5 = ?

Vertical

20 = 20

18 = 17.8

16 = 14.4 then 11.75

14 = 10.9

12 = 10.4 then 8.7

10 = 8.85 then 7.2

8 = 6.2 then ?

6 = ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat zijn wel aanzienlijke verschillen ja. Dat doet de Tacet lp denk ik een stuk beter.
Wat ik op zich wel goed vind aan de hifinews is dat er een +15db track op staat op 3 plaatsen (begin, midden en eind).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 10:28
Ik had nog even gekeken en ik was blijkbaar in de war met 2 verschillende test LP’s. Ik heb naast die decca ook Hi-Fi Test van Erato uit 1973. Deze is van Jan Kool en heeft wel een hoop testtonen ipv alleen gelul. ;) Dat was dis degene die ik eerder bedoelde. Ik gebruik eigenlijk alleen deze, niet die decca.

Voor wat betreft eccentrische LP’s, ik heb er hier en daar wel eens een gezien in m’n collectie (slechte persingen), maar ik hoor er eigenlijk nooit iets raars aan, dus ik laat ze voor wat het is. Wel heb ik een paar LP’s gehad die niet op de spindel pastten en ik voorzichtig met een schaar het gat groter heb moeten maken om ze uberhaupt te kunnen spelen. Maar dat zijn er misschien 3 op de 200 geweest.

Mijn vrouw was trouwens in het begin erg verrast met m’n nieuwe hobby. Ze snapte niet zo waarom je al die moeite zou willen doen om een muziekje op te zetten. Maar nu vind ze het ook heel leuk. Vooral bijzondere kleuren vinyl vind ze prachtig om te zien. En onze smaak is meer dan 80% hetzelfde, dat helpt ook. Maar ze durft nog steeds niet zelf een plaatje op te zetten. Ik ben altijd erg voorzichtig met m’n LP’s dus is ze bang om krassen te maken op mijn “precious” ;)

Maar nu hebben we ook een cassettedeck en een minidisc in de woonkamer en daar kan ze wel mee uit de voeten. Het opnemen laat ze aan mij over, maar soms staat er ineens muziek op als ik thuis kom van werk ;) LP’s komen ook ooit nog wel eens...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-10 21:15
kozue schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:45:

[knip]

Maar ze durft nog steeds niet zelf een plaatje op te zetten. Ik ben altijd erg voorzichtig met m’n LP’s dus is ze bang om krassen te maken op mijn “precious” ;)

Maar nu hebben we ook een cassettedeck en een minidisc in de woonkamer en daar kan ze wel mee uit de voeten. Het opnemen laat ze aan mij over, maar soms staat er ineens muziek op als ik thuis kom van werk ;) LP’s komen ook ooit nog wel eens...
Ik zal eerlijk zijn. Ik ben maar wat blij dat ik de enige ben die LP's draait. Ik heb er te weinig vertrouwen in dat anderen zorgvuldig genoeg met mijn platenspeler en LP's omgaan.........sorry. Ik gedachten zie ik al dat de LP met de volle hand wordt vastgepakt waarna de arm iets te abrupt omhoog wordt getild. Een ander nummer op dezelfe LP kant opzetten wordt zonder de armlift gedaan (waarom zou je sowieso het geduld opbrengen om een LP van begin tot eind te ondergaan??????) waarna de naald al stuiterend zijn weg zoekt over de LP..... Nee, noem mij neurotisch, maar van dat soort beelden krijg ik het Spaans benauwd.

Binnen die context de reden waarom ik zo blij ben met mijn TD166 in de woonkamer, ondanks het feit dat er een verdieping hoger nog een prima Dual 704 staat: hij geeft geen krimp, die Thorens!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/niUGP6Gl.jpg

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ljsvv schreef op zondag 3 november 2019 @ 01:11:
Tja ieder zijn hobby natuurlijk met goed recht. Maar ik geniet van mijn super budget spelertje zoals hij nu is, moet er niet aan denken om met bovenstaande allemaal rekening te houden of het allemaal wel klopt of aan de verwachtingen voldoet. Maargoed ik heb dan ook geen hifi set waarbij het beter tot zijn recht mee komt denk ik....
Inderdaad, in de jaren 70 en 80 kochten vele mensen die meuk van Schneider bij de Otto en Wehkamp op afbetaling.
Platen wassen. Hahaha. Ik ken echt niemand die zijn platen ooit heeft gewassen.
Of zijn naald heeft afgesteld en een antiskate ding. Ik lees het hier echt voor het eerst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Ah we gaan weer op herhaling. :)

Jij kent niemand, ik wel. Om maar heel dichtbij te beginnen: mijn vader had in de jaren 70/80 een knosti. Mijn buurman ook. Mijn opa ook. Ja, ze wasten hun platen ermee. Natuurlijk niet elke dag, maar dat hoefde ook niet. Alleen als het een keer nodig was dus. Want ze waren voorzichtig op hun platen, borgen ze na het afspelen netjes op en hadden geen Schneider meuk van Otto en Wehkamp, maar een nette stereo set van gescheiden componenten, inclusief een degelijke platenspeler. Zoals zoveel mensen. Ik liep daar als jongetje overal naar binnen en vrijwel iedereen had een echte stereo, inclusief losse platenspeler. Een setje van Yoko of Schneider (trouwens 80's werk, geen 70's) stond wel eens op een kinderkamer, maar in de huiskamers kwam ik ze niet tegen. Het was Dual, Philips, Sony, Technics, Denon, Pioneer, JVC, Marantz, AKAI, Kenwood, Onkyo, B&O, Elac, Garrard, Thorens, Lenco e.d. wat de klok sloeg. Echt niet allemaal topspul, maar wel allemaal spelers waarop je de naalddruk en anti skating netjes kon instellen. :Y Ik stond daar dan bewonderend naar te kijken. Hi-Fi was BIG in de 70' en eerste helft 80's.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 04-11-2019 14:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 23:00
Cap schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:23:en vrijwel iedereen had een echte stereo, inclusief losse platenspeler.
Hier herken ik mij ook volledig in, bij mijn ouders, familie, vrienden, echt overal zag je ze staan en geen weggooiers maar echt mooie bekende merken.
Verwijderd schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:04:
[...]

Inderdaad, in de jaren 70 en 80 kochten vele mensen die meuk van Schneider bij de Otto en Wehkamp op afbetaling.
Of zijn naald heeft afgesteld en een antiskate ding. Ik lees het hier echt voor het eerst.
Ik krijg hier nu toch het gevoel bij dat deze post alleen maar bedoeld is om te trollen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:49

Pierre

Van nature lui!

Verwijderd schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:04:
[...]

Ga je nu weer beginnen?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Cap schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:23:
[knip 1] .... geen Schneider meuk van Otto en Wehkamp, maar een nette stereo set van gescheiden componenten, inclusief een degelijke platenspeler. Zoals zoveel mensen.
[knip 2] .... Het was Dual, Philips, Sony, Technics, Denon, Pioneer, JVC, Marantz, AKAI, Kenwood, Onkyo, B&O, Elac, Garrard, Thorens, Lenco e.d. wat de klok sloeg. Echt niet allemaal topspul, maar wel allemaal spelers waarop je de naalddruk en anti skating netjes kon instellen. :Y Ik stond daar dan bewonderend naar te kijken. Hi-Fi was BIG in de 70' en eerste helft 80's.
Bij ons thuis, ook jaren '70 en '80, een keurige Akai-set met losse componenten. Toen wist ik al dat ik zoiets later ook wilde. Mijn schoonouders hadden onder andere een mooie Sansui versterker en de Dual 704 die nu dus in onze werkkamer staat. Daarna kwam er een B&O set in huis. Dat valt nu ook niet direct in de categorie 'meuk van Otto en Wehkamp'. En uiteraard ken ik die midi-, mini- en zelfs microsetjes ook hoor. Net als die melkpakjes. Leuk voor in de slaapkamer. Geluidsbehangetje voor het slapen gaan :z . Nee, daar heb ik nooit iets mee gehad. Nog steeds niet, trouwens. Geef mij maar losse componenten. En smaken verschillen :+ .

Klaar om op de draaiert te gaan: Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida :9~ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@LigeTRy https://link.marktplaats.nl/m1477476603

Ja meer knopjes, maar misschien meer in de buurt? En je weet nu waar je op moet letten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Cap schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:30:
@LigeTRy https://link.marktplaats.nl/m1477476603

Ja meer knopjes, maar misschien meer in de buurt? En je weet nu waar je op moet letten...
Yep, ik heb inmiddels al een marktplaats RSS feed erbij gepakt :P

Mijn voorkeur gaat toch nog echt uit naar een Q2, maar de Q3 is een goede 2e keus. Allicht dat ik morgen eens een bod uitbreng, en dan inderdaad dit keer wel langs gaan en goed inspecteren.
Thanks voor het meedenken, wordt gewaardeerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:28
Whoop! *O*

Dit weekend een plaatje opgepikt waar ik al een hele tijd naar op zoek was.

[YouTube: Roots Manuva Meets Wrongtom - Duppy Writer (2010)]

[ Voor 24% gewijzigd door Charly op 05-11-2019 09:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:47
Zo het is weer plaatjes tijd....

Zo op de draaier...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HHhsMK8/scot4.jpg

Weer even heerlijk relaxen na en "Hard Day at The Office' _/-\o_

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Cap schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:23:
Ah we gaan weer op herhaling. :)

Jij kent niemand, ik wel. Om maar heel dichtbij te beginnen: mijn vader had in de jaren 70/80 een knosti. Mijn buurman ook. Mijn opa ook. Ja, ze wasten hun platen ermee. Natuurlijk niet elke dag, maar dat hoefde ook niet. Alleen als het een keer nodig was dus. (…)
Hier nog een tevreden Knosti gebruiker, paar jaar geleden nieuw gekocht. Wist niet dat dat ding al in de jaren 70/80 werd verkocht!

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/nxm61htmbn2knpu/2015-04-09%2019.02.42-1.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/xpgjaikdcro2vcn/2015-04-09%2019.17.59-1.jpg?raw=1

Plaatjes er doorheen draaien, drogen in het rekje, en de vloeistof door een koffiefilter halen voor hergebruik.

Ik gebruik overigens wel andere reinigingsvloeistof dan de vloeistof die standaard wordt meegeleverd, omdat ik had gelezen dat de standaard meegeleverde vloeistof residu kan achterlaten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:13

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik heb ook een Knosti en op zich ben ik er tevreden mee behalve dat er, imho, heel veel vloeistof op de plaat zelf achterblijft. Ik draai de plaat na het schoonmaken nog enige tijd rond om er zoveel mogelijk vloeistof af te "wapperen" maar dan nog is het droogrekje bij 4 schoon gemaakte platen eigenlijk al toe een een keer leeg gieten. Maar ja, de platen staan nog te drogen dus dat is dan weer een beetje onhandig.
Hoe lossen jullie dit op of hebben jullie dit probleem niet?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:24
Vandaag na enig zoeken Odyssee (EP) van L'Impératrice besteld. Ik vind het een fantastische meeslepende elektropop EP. Afgelopen jaar voor het eerst op Eurosonic gehoord. Voor de liefhebbers: 25feb spelen ze in de Melkweg.
Hun album Matahari is ook uit en is ook zeker de moeite waard, uitgebracht in het Engels en Frans. Waarbij ik de Franse versie het best vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
hilgo schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:26:
Ik heb ook een Knosti en op zich ben ik er tevreden mee behalve dat er, imho, heel veel vloeistof op de plaat zelf achterblijft. Ik draai de plaat na het schoonmaken nog enige tijd rond om er zoveel mogelijk vloeistof af te "wapperen" maar dan nog is het droogrekje bij 4 schoon gemaakte platen eigenlijk al toe een een keer leeg gieten. Maar ja, de platen staan nog te drogen dus dat is dan weer een beetje onhandig.
Ik ondervind dat probleem niet echt, ik kan het rekje prima vol zetten met platen. Als die droog zijn dan giet ik de vloeistof weer terug de bak in. Wellicht komt het doordat ik niet de standaard vloeistof gebruik, misschien dat daarvan meer aan de plaat blijft hangen (wat ook de verhalen zou kunnen verklaren over witte residu die kan achterblijven op de plaat).

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 14:40
2 theedoeken. 1 op tafel leggen. LP/singeltje erop na het wassen. En dan droog deppen met een theedoek aan de bovenkant. Werkt voor mij prima. Als je dat een beetje slim aanpakt wordt je label niet nat en kun je hem daarna in het rekje zetten voor de overige druppeltjes :)

Ja, je verliest hiermee vloeistof, maar die maak ik zelf en vul ik sowieso regelmatig met verse vloeistof aan want soms zit er gewoon teveel rotzooi in om het nog "wassen" te kunnen noemen :P

[ Voor 10% gewijzigd door ksborg op 06-11-2019 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Ik vind het toevoegen van een 2e Knosti aan het reinigingsproces een hele verbetering. Daarin doe je dan een spoelbad van gedestilleerd water met een paar drupjes spoelglans. Dan gaan de platen "schoon" het afdruiprekje in. Zelf spuit ik mijn platen als eerste stap in met vinylzyme gold (plantensppuit), gevolgd door een spoelbad in een Knosti. Bij de reiniging in de andere Knosti daarna (zelfgemaakte vloeistof IPA/water) merk je dan al dat die reinigingsvloeistof zo goed als helder blijft, dus dat de voorbehandeling bijna alle vuil al verwijderd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 20:35
Als ik met de okki nokki aan de slag ga vraagt moeders de vrouw altijd even of ik de rest van het huis ook wil stofzuigen :P

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Bean77 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:48:
Als ik met de okki nokki aan de slag ga vraagt moeders de vrouw altijd even of ik de rest van het huis ook wil stofzuigen :P
:) :) Ik ken het.... ik doe wel een paar oordopjes in trouwens want anders ben je echt doof na het wassen van je collectie >:)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:15
Ik "wapper" gewoon vrij lang, zodat de meeste vloeistof er echt af is. Werkt als een tierelier, die Knosti. Kan niet meer zonder; elke 2e hands LP gaat er doorheen voor eerste draaibeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@hansie18

Elke plaat gaat door de okkie heen ook de nieuwe, die zitten ook vaak onder het stof/aanslag

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Nu online
Al een tijdje de marktplaats RSS feed in de gaten aan het houden. komen af en toe wel wat rare 'platenspelers' voorbij. :+

Ik merk wel dat ik het mezelf erg lastig maar door te focussen op een Q2 (liefde op het eerste gezicht?). Intussen groeit de platenverzameling door, vandaag ACDC's back in black binnen gekregen, ik ben zelf ook benieuwd hoe lang ik het nog ga volhouden voor ik ga besluiten iets anders te kopen dan een Q2 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LigeTRy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:51:

Ik merk wel dat ik het mezelf erg lastig maar ....
Wat is je budget dan?
Ik zou zelf ook bijv de sl-12xx-sl18xx serie ook niet uitsluiten.

Ik heb zelf een beetje het idee dat de hype een stukje aan het minderen is en dat prijzen op MP wellicht zelfs een beetje terug beginnen te lopen. Klopt dat? of is dat mijn verbeelding?

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 06-11-2019 18:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:30
Als ik ooit voor de looks een oude platenspeler zou halen zou ik voor een micro seiki dd33 zijn gegaan. Die dingen hebben me altijd aangetrokken. Mooie houten basis met rvs knoppen, zoiets had ik graag willen bezitten. Niet gehinderd door (een gebrek aan) enige technische kennis over de inhoud van de speler.

Afbeeldingslocatie: https://img.ukaudiomart.com/uploads/large/1792735-micro-seiki-dd33-with-shure-m70b-dd33.jpg

*kwijl*

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:42:
[...]

Wat is je budget dan?
Ik zou zelf ook bijv de sl-12xx-sl18xx serie ook niet uitsluiten.

Ik heb zelf een beetje het idee dat de hype een stukje aan het minderen is en dat prijzen op MP wellicht zelfs een beetje terug beginnen te lopen. Klopt dat? of is dat mijn verbeelding?
Ik heb nietecht een vast budget, zolang ik het maar kan verantwoorden voor mezelf. Ik moet ook realistisch zijn, op het moment heb ik nog een soundbar van 150 piek als "HiFi" installatie, hier zal later wel verandering in komen maar dat zal niet de komende 2 jaar zijn. Aan de andere kant wil ik een speler waar ik 'blij' mee ben, dat ik niet over een half jaar denk, shit dit had ik eigenlijk liever gehad. Vandaar de criterea voor bijvoorbeeld eentje met een headshell, zodat ik ooit nog het element kan upgraden. de Q2 leek me (ook door het slanke design) daarom een perfecte keuze.

Wat zouden redenen kunnen zijn om voor een sl1200 of 1800 series te gaan kijken? de pitch slider gebruik ik toch niet. Ook zie ik grote prijsverschillen (advertentie 1 of advertentie 2), komt dit alleen door het element?

edit: deze sl-2000 lijkt mij ook een erg mooie speler. Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen? er zit helaas geen quartz in (en geen auto return zie ik net)

[ Voor 7% gewijzigd door LigeTRy op 06-11-2019 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alleen de sl-1200 en enkele mk2 tafel hebben de pitch slider (van de sl-1800 heeft alleen de mk2 die)
SL-1200 is alleen zinvol als je specifiek die tafel wilt hebben (vanwege de prijs, een sl-1200 doet 500 euro in acceptabele staat, in nette staat 800, die ene van jou is 250 omdat die vol zit met beschadigingen )

De SL-1900 en /sl-2000 hebben niet de bouwkwaliteit van de sl-12xx-18xx, daarom noem ik ook die nummers, dat is echt een specifieke serie, die imo echt boven veel andere lijnen staan (natuurlijk geen sp-10 ofzo, maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel)

En ik denk dat er in die lijn echt wel koopjes te vinden zijn. Een sl-1800mk2 zal in goede staat al snel 400 euro oid opbrengen, maar ik zie ook advertenties van aardige, net uitziende tafels waar het bieden bij 130-150 euro stopt.
https://link.marktplaats.nl/m1477880349
https://link.marktplaats.nl/m1477131277 (sorry, zilver....maar om een idee te krijgen)
https://link.marktplaats.nl/m1469965980
https://link.marktplaats.nl/m1476953277
https://link.marktplaats.nl/m1474144332 (zilver en zwaar twijfelgeval, ik denk door een amateurdjtje misbruikt....)
https://link.marktplaats.nl/m1473621697 (wel zilver, maar netjes)

Om maar een aantal te noemen. Ik weet dat je geen zilver wilt, maar ik heb ze erbij gezet om een beeld te geven wat er voor geboden wordt. Veel van deze tafels, als je met vraagprijs op MP belanden (door mensen die er enigzins verstand van hebben), vragen hier vaak 250-300 euro voor (zijn dan wel nette tafels), maar in de biedstrijd blijken ze dat niet altijd waard te zijn. En als je bijv. 100-150 bereidt bent te spenderen aan een sl-q2 denk ik dat je er verstandig aan doet je zoektocht uit te breiden naar de sl13xx-sl18xx serie, want daar kunnen misschien wel koopjes tussen zitten, ook in zwart/antraciet/donker.

Maar @Cap kan je er beter in adviseren, hij is hier de Technics expert

Maar het viel mij dus op dat je een SL-Q3 laat staan en liever een Q2 wilt. Wat je exacte eisen zijn is mij dan niet echt duidelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 06-11-2019 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 08:10
Ik heb een SL1510, heerlijke platenspeler. Ik struin nog altijd wel een beetje lafjes MP af voor een SL1610MK2. Om twee reden: Automatische afslag (het gebeurt me vaak zat dat ik niet oplet en de platenspeler 10-20minuten in de uitloopgroef loopt te draaien). En prettiger snelheidsregeling. Die potmetertjes is ook niet alles qua afstellen (na een beetje contactspray is het wel beter, maar niet optimaal).

Wel goed om te zien dat die platenspeler van mij blijkbaar ook iets van 150 euro waard is op MP. Dat maakt een SL1610mk2 wel betaalbaarder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar een mk2 is veel duurder. Die heeft zo'n sl1200 arm met vta instelling.

Die zijn qua vraagprijs snel 300-400 euro voor een nette. Of dat er uiteindelijk voor betaald wordt is natuurlijk een 2e.

Ik kan me wel voorstellen dat je een speler wilt met automatische afslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:15:
De SL-1900 en /sl-2000 hebben niet de bouwkwaliteit van de sl-12xx-18xx, daarom noem ik ook die nummers, dat is echt een specifieke serie, die imo echt boven veel andere lijnen staan (natuurlijk geen sp-10 ofzo, maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel)

[...]

Maar het viel mij dus op dat je een SL-Q3 laat staan en liever een Q2 wilt. Wat je exacte eisen zijn is mij dan niet echt duidelijk.
Dat bovenste is informatie die niet bekend is bij mij. Al wist ik wel dat de sl-1200mkII een beetje de 'holy grail' is onder de spelers

De enige reden die ik heb voor een Q2 in plaats van een Q3 is dat de Q3 extra knoppen heeft welke ik niet gebruik. En wat erop zit wat je niet gebruikt kan alleen maar kapot gaan in mijn optiek. Maar zoals ik al eerder zei, omdat de Q2 nou nietecht breed op de markt ligt, ben ik wel naar alternatieven aan het kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
mr_petit schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:39:
Ja maar een mk2 is veel duurder. Die heeft zo'n sl1200 arm met vta instelling.

Die zijn qua vraagprijs snel 300-400 euro voor een nette.
Klopt idd. Ik bedoelde ook niet om die aan te raden. Meer als opmerking dat ook ik een verlanglijstje heb :)
Die prijs is ook de reden (naast dat hij maar heel zelden te koop komt) dat'ie nog steeds op de verlanglijst staat en niet hier op het audio-meubel. Eerst de vinyl collectie maar eens wat uitbreiden, voordat er weer in apparatuur wordt geïnvesteerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vandaag binnen gekomen, afgemonteerd en enigszins afgesteld: Nagaoka MP-200...
Echt een super element... Velen malen beter dan de MP-110 qua soundstage... MAAR: die MP-110 moet je zeker niet afschrijven, want heel erg onderdoen doet hij niet in verhouding...

Alle waar gewoon goed voor het geld dus... Eerder vandaag met Beth Hart getest en man, man, man... Wat een genot!
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/AlMGOhvZrgovhZ9EZCP-YwWHAFzFO3UC29JAJesOi5ypml9o_F2m0VW7nJKodspIa6qojZTy6xeHtNB6chEFlu8P2fL0hds1n2aym2aawujb4nd8h3itnRCemBT38nj4e5LPa5FM4g=w2400

Nu nog wachten op de Thorens TD-280MKII die ik ga overnemen en dan daar de MP-110 op af monteren... Ben benieuwd hoe die onderling combineert...

Verder nog na het inspelen van de MP-200 de afstelling nog wat verfijnen zodat geheel nog wat beter klinkt...

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 07-11-2019 00:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Alleen de sl-1200 en enkele mk2 tafel hebben de pitch slider (van de sl-1800 heeft alleen de mk2 die)
SL-1200 is alleen zinvol als je specifiek die tafel wilt hebben (vanwege de prijs, een sl-1200 doet 500 euro in acceptabele staat, in nette staat 800, die ene van jou is 250 omdat die vol zit met beschadigingen )
Alleen de SL-1200MK2/3/4/5 etc hebben een pitch slider. De MK1 (eigenlijk non-MK ;)) series hebben pitch draaiknoppen op de 1xx1 serie na (1301, 1311,1401,1411 etc), de 1300-1800MK2 series hebben ook pitch control, de eerste 3 digitaal (en quartz locked!) via knopjes, de laatste 3 via een verticaal geplaatst draaiwieltje quartz-lock klikstand in het midden.
Alles van de zowel de MK1 als de MK2 serie zijn inderdaad in de basis goede platenspelers, elk met hun zwakke punten qua defecten. De SL-1900 is van het niveau SL-3300/5300, een soort SL-D plus, maar nog steeds een goede draaitafel die zowel qua looks als gebruiksgemak erg goed gelukt is. De SL-2000 is meer basic en een beetje een vreemde eend in de bijt: de arm is korter dan van de rest van de Technics draaitafels en de bodem is van hout(pulp) ipv TNRC. Maar ook op die draaitafel kan je gerust je plaatjes draaien. Hij wordt alleen veel te vaak te duur (ver/ge)kocht door onwetenden die de verschillen niet weten. En die zijn echt behoorlijk. :)

Commentaar op de linkjes hieronder.
https://link.marktplaats.nl/m1477880349 netjes, jammer dat er geen originele headshell bij zit. Bij dit model altijd even de bovenste/onderste armlager checken op speling, is wat kwetsbaarder dan bij andere modellen. Geveerd subchassis, ook altijd even opletten of de vering nog ok is. Element is goed maar te compliant voor arm.
https://link.marktplaats.nl/m1477131277 op zich een betrouwbare draaitafel die nogal eens niet op toeren wil lopen doordat het contactpunt in de toerental switch gecorrodeerd is, maar naar schoonmaken loopt het weer goed. Leuk nude nagaoka element.
https://link.marktplaats.nl/m1469965980 mooie draaitafel (mijn eerste :P) waarvan de armlift nog wel eens vast wil gaan zitten, dat moet dan aangepakt worden. Interessant element hoewel niet geheel passend bij de redelijk zware arm;)
https://link.marktplaats.nl/m1476953277hele goede draaitafel maar let op: bijna altijd een defecte armlift en dit is een draaitafel met geveerd subchassis: de vering kan ingezakt zijn onder het zware gewicht van het plateau, dus checken of het plateau vrij loopt / kan veren. Originele headhsell ontbreekt helaas, benieuwd welke Stanton eronder zit.
https://link.marktplaats.nl/m1474144332 (zilver en zwaar twijfelgeval, ik denk door een amateurdjtje misbruikt....)niet aan beginnen
https://link.marktplaats.nl/m1473621697 (wel zilver, maar netjes) jammer vd melkwitte kap en hier zit dus niet de orignele headshell in, ook geen metalen MK2 headshell maar de goedkopere (kunststof!) headshell van de SL-2000 ;). Viltslipmat geeft te denken, mag er in ieder geval direct af, rubberen mat zit er nog onder.
En als je bijv. 100-150 bereidt bent te spenderen aan een sl-q2 denk ik dat je er verstandig aan doet je zoektocht uit te breiden naar de sl13xx-sl18xx serie, want daar kunnen misschien wel koopjes tussen zitten, ook in zwart/antraciet/donker.

Het donkerbruin (antraciet is het eigenlijk niet) van de MK1 serie is een beetje anders dan van de MK2 serie. De lak van de MK1 serie is een tikje lichter met een subtiel metallic effect en is ook minder gevoelig voor vlekken/plekken, wat dat betreft beter (en als je het mij vraagt mooier) dan die van de MK2 serie en SL-Q serie.

Het voordeel van een SL-Q2 is - buiten dat het gewoon een goede d:)b draaitafel is - dat mits er niet mee gegooid of gesmeten is of ie zwaar in het vocht heeft gestaan :P deze vrijwel altijd ok werkt: geen issues met toerental/pitch, armlift blijft het doen (zakt hoogstens wat te snel naar beneden), automatiek blijft meestal werken (hoewel het soepeler en stiller kan na smeren). En het simpele design spreekt hem aan. De scharnieren van de kap zijn het zwakke punt en de verende voetjes vind ik een beetje meh, that's it.

De SL-1411 zal @LigeTRy ook aanspreken denk ik: mooie strakke looks, automatische afslag, mooie ronde vlakke knoppen, gedistingeerde verzonken stroboscoop, quartz lock dus geen gezeur met pitch. Een van de meest geslaagde exemplaren van Technics als je het mij vraagt en (zowel qua tijd als techniek) een cross-over van de MK1 serie naar de MK2 en Q serie met de goede eigenschappen van beide. Het is allemaal net ff mooier gebouwd en afgewerkt dan de SL-Q serie, o.a, mooie afgeschuinde hoekjes van het metalen chassis, betere lak, tenminste nog een kap met echte eerlijke metalen scharnieren en geen nokjes die zomaar afbreken, niet met van die irritante verende voetjes maar een echt verend subchassis waarbij de behuizing zelf rock steady staat. Door de 2 cm bredere en iets vlakkere kast is de verhouding ook wat mooier, het is allemaal net even wat chiquer. :)

De enige (kleine) ziektes die ze wel eens hebben is dat de automatische afslag vast zit (metalen asje van afslagmechanisme reinigen en smeren met beter vet) en de knoppen na vele jaren nog wel eens slecht gaan reageren. Oorzaak: vuil tussen de knop en zijn behuizing. Oplossing: openmaken, knoppen eruit en schoonmaken.

Qua combinatie van bouwkwaliteit, design, techniek (quartz lock) en no-nonsense functionaliteit is dit waarschijnlijk wel mijn favoriete Technics. De handmatige SL-1511 en auto SL-1311 zijn net zo prima, net als uiteraard de zilveren 1301, 1401 en 1501 varianten. Nadeeltje: je komt ze niet heel vaak tegen en de prijs is dan meestal wat hoger. :P

Afbeeldingslocatie: https://www.rehifi.se/pub_images/original/Technics-SL-1411-47373.JPG
Raymond schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:27:
Ik heb een SL1510, heerlijke platenspeler. Ik struin nog altijd wel een beetje lafjes MP af voor een SL1610MK2. Om twee reden: Automatische afslag (het gebeurt me vaak zat dat ik niet oplet en de platenspeler 10-20minuten in de uitloopgroef loopt te draaien). En prettiger snelheidsregeling. Die potmetertjes is ook niet alles qua afstellen (na een beetje contactspray is het wel beter, maar niet optimaal).

Wel goed om te zien dat die platenspeler van mij blijkbaar ook iets van 150 euro waard is op MP. Dat maakt een SL1610mk2 wel betaalbaarder :)
Je kan naast de SL-1610/1600MK2 ook voor de SL-1710/1700MK2 gaan, die heeft automatische afslag en dat is voor jou voldoende. Wel even opletten (elk foordeel hep sun nadeel): het nylon tandwieltje onder de armbasis dat de automatische beweging verzorgt wil nog wel eens een scheur vertonen en ophouden met werken (google maar even ;)). Het is wel te repareren met een dot epoxy of een 3D geprinte versie van het tandwieltje, maar het is dan wel even aardig "rommelen" om het nieuwe tandwieltje erin te krijgen natuurlijk. ;)

Andere optie is de eerder genoemde geheimtip 1301/11, 1401/11, automatische afslag en quartz lock dus geen gedoe met pitch regelen... Het enige dat ontbeert tov de MK2 is eigenlijk de hoogteverstelling van de arm, maar daar valt overheen te komen vind ik.
LigeTRy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:46:
[...]

De enige reden die ik heb voor een Q2 in plaats van een Q3 is dat de Q3 extra knoppen heeft welke ik niet gebruik. En wat erop zit wat je niet gebruikt kan alleen maar kapot gaan in mijn optiek. Maar zoals ik al eerder zei, omdat de Q2 nou nietecht breed op de markt ligt, ben ik wel naar alternatieven aan het kijken.
De Q2 ligt best breed in de markt, het is een model dat destijds vaak verkocht is. Hij komt zeker niet minder voor dan de andere genoemde modellen, de SL-1200MK2 uitgezonderd natuurlijk.
Wanneer je maar 1 model wilt met ook nog een specifieke kleur dan komt hij natuurlijk niet elke dag langs, het is niet anders. Maar elke maand komen er wel weer een aantal op marktplaats. Je moet alleen even geduld hebben tot er eentje is die aan jouw eisenpakket voldoet van kleur/afstand/staat/prijs. Of toch een beetje omrijden. ;)
LigeTRy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:46:
[...]

Wil ik wel een kanttekening bij plaatsen: de knoppen die je niet gebruikt gaan niet kapot. ;) Ook al gebruik je de auto start niet, in de weg zitten zal het ook niet. De Q3 werkt identiek aan de Q2 in manual mode: arm boven plateau brengen, plateau begint vanzelf te draaien, arm laten zakken. Klaar. Auto afslag verder ook identiek. Dat je het minder mooi vindt qua hoeveelheid knoppen kan ik inkomen, maar geen Q3 kopen omdat de ongebruikte knoppen/functies kapot gaan is geen goede reden. ;) Enne... hoe weet je zo zeker dat je de auto start niet zal gebruiken, je weet het pas als je er een hebt... Op dat knopje drukken is best verleidelijk hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 07-11-2019 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loewie1984 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:48:
Als ik ooit voor de looks een oude platenspeler zou halen zou ik voor een micro seiki dd33 zijn gegaan. Die dingen hebben me altijd aangetrokken. Mooie houten basis met rvs knoppen, zoiets had ik graag willen bezitten. Niet gehinderd door (een gebrek aan) enige technische kennis over de inhoud van de speler.

[Afbeelding]

*kwijl*
Dan natuurlijk meteen minstens voor de DD40 gaan he. ;)

Afbeeldingslocatie: https://66.media.tumblr.com/822de8f9fb59a20ec8a840f3de08d3bf/tumblr_pihu0sd1H61tceqwo_1280.jpg

Toen vinyl weer een beetje terug kwam zo'n 10 jaar gelden werd de DD33 toch een beetje gezien als de net-niet poor-mans Micro, built by CEC (sorry @mr_petit :P) met een instap Micro armpje. :*)

Nee ongein, prima draaitafel hoor. In de klasse van de DD33 heb je alleen ook van allerlei andere fabrikanten mooie houtlook platenspelers. En het fineer van de DD33 van jouw foto is niet origineel? Dat is er later opgeplakt incl decals? Of een US uitvoering? Deze is origneel:

Afbeeldingslocatie: https://img.usaudiomart.com/uploads/large/2150856-micro-seiki-dd33-direct-drive-turntable-with-signet-cartridge-amp-manual.jpg

Dat fineer plakken kan je trouwens ook prima bij je huidige draaitafel doen als je dat mooi vindt.

[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 06-11-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
Raymond schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:27:
Automatische afslag (het gebeurt me vaak zat dat ik niet oplet en de platenspeler 10-20minuten in de uitloopgroef loopt te draaien).
Dit heb ik eigenlijk ook regelmatig. Vraag me al een tijdje af of dit erg is? Kan me niet direct inbeelden van wel, maar om de een of andere reden voelt het mentaal niet prettig aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 14:40
Dalike schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:54:
[...]

Dit heb ik eigenlijk ook regelmatig. Vraag me al een tijdje af of dit erg is? Kan me niet direct inbeelden van wel, maar om de een of andere reden voelt het mentaal niet prettig aan :-)
Op zich niet erg. Wel een keer gehad dat ik de kamer in kwam en een raar geluid hoorde. Naald had wat stof verzameld en was inmiddels op het label aan het krassen :+.

Maar goed, dat zijn vast uitzonderingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Dalike schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:54:
[...]

Dat is een van de redenen dat ik dus een maar een Q-up. op onze Pro-ject heb gezet.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LigeTRy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:51:
Al een tijdje de marktplaats RSS feed in de gaten aan het houden. komen af en toe wel wat rare 'platenspelers' voorbij. :+

Ik merk wel dat ik het mezelf erg lastig maar door te focussen op een Q2 (liefde op het eerste gezicht?). Intussen groeit de platenverzameling door, vandaag ACDC's back in black binnen gekregen, ik ben zelf ook benieuwd hoe lang ik het nog ga volhouden voor ik ga besluiten iets anders te kopen dan een Q2 :?
Als die "bakplaat" kromme platen weer rechtmaakt staat hij mijn inziens niet in de verkeerde rubriek.. :+ :P
Maar ik vrees dat deze meer bedoelt is om vlees te braden... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:45:
[...]

Toen vinyl weer een beetje terug kwam zo'n 10 jaar gelden werd de DD33 toch een beetje gezien als de net-niet poor-mans Micro, built by CEC (sorry @mr_petit :P) met een instap Micro armpje. :*)
Er is ook nog een dd-31, die heeft ook geen micro arm denk ik.

Maar Micro seiki is niet de enige high end fabrikant die bij CEC dingen liet bouwen.
Zo heeft nota bene Rega ook armen laten bouwen door CEC (of althans met CEC onderdelen).
De internals van de arm van mijn CEC zijn identiek met die van een Rega R200 (behalve dat het plastic wit is ipv zwart, en mijn CEC is 3-4 jaar ouder)
Bij mijn CEC is het een halfautomatische arm, bij rega een manuele arm, dus zit er aan de onderkant zo'n 5 polige stekker ipv dat de arm-as doorloopt met een bedieningsstuk eraan.

Vinylengine zegt dat die arm door Acos-Lustre japan werd gebouwd, maar daar zit dus op 1 of andere manier een connectie naar CEC, want de internals zijn gewoon 100% hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2019 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja die DD-31 is helemaal om te huilen. ;)

Nee zonder dollen allemaal leuke spelers natuurlijk maar speciaal wordt het pas bij de DD-40. Het zou trouwens ook heel goed Fujiya kunnen zijn en niet CEC. Maar Fujiya bouwde vast ook voor CEC en andersom...

Idd was CEC een echte OEM draaitafel specialist, half Japan incl merken als Onkyo, Marantz, Marlux Realistic, Fischer, Sanyo, Mitsubishi, Toshiba, Kenwood, zelfs Denon (SL-7D?), Pioneer en enkele oudere Sony en National/Matsushita draaitafels werden door o.a. CEC gemaakt of in ieder geval een groot deel vd onderdelen ervan.

CEC/Chuo Denki en Fujiya Audio waren denk ik wel de grootste OEM draaitafelbouwers van Japan. Maar goed, allerlei audio onderdelen werden door allerlei subcontractors voor de grote merken gebouwd, wat dat betreft niets bijzonders.

Helemaal niets mis met CEC dus. :)
mr_petit schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:51:
[...]

Vinylengine zegt dat die arm door Acos-Lustre japan werd gebouwd, maar daar zit dus op 1 of andere manier een connectie naar CEC, want de internals zijn gewoon 100% hetzelfde.
Dit bevestigt bovenstaande alleen maar: het was in Japan een ondoorzichtig woud van subcontractors en sub-subcontractors. Hier staan wat interessante mijmeringen over o.a. CEC, Fujiya en voor wie ze o.a. allemaal bouwden. Het "web" is inderdaad een goed gekozen woord.

http://www.thevintageknob...iewtopic.php?f=566&t=2395

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 07-11-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 08:59
Kan iemand me helpen met het volgende: ik heb een Lenco 833dd gekocht met een DIN aanuiting en nu vraag ik me af of de impedantie klopt als ik er een RCA stekker aan soldeer. Ik kan me herinneren met Philips dat er een weerstanden op de 3 en 5 pin moest omdat ie anders veel te hard was. Iemand een idee?

Verder is die lenco echt prachtig trouwens, ik heb onderhand een kleine verzameling platenspelers (nu 8 dat is de max. dus iets erin betekent iets eruit) de meeste gaan de deur weer uit omdat het toch niet genoeg heeft om interessant genoeg te zijn om. Te houden. Ik heb me voorgenomen om alles wat interessant is te bekijken en evt weer te verkopen (heb er nu zo'n 40 gehad) . Maar die Lenco gaat toch even blijven, mooie ronde vormen en het ding is super zwaar. Ding ziet er gewoon anders uit dan de meeste spelers. Dikke kwaliteit en klinkt als een huis. Voor de mensen die hem niet kennen heb ik dit plaatje googled:
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2018/11/25/4/d/a/4da049d3-9328-46a7-b332-fc48eb7468b5.jpg Underrated platenspeler als je het mij vraagt. Denk dat mijn Sony X55 uit de collectie moet verdwijnen, daar moet toch een keer een Sony met biotracer arm voor komen :) Dus mocht iemand daar interesse in hebben laat het me weten.
Voor deze Lenco neem ik de moeite om te servicen (iemand tips waar ik specifiek op moet letten?) en te recappen en te polijsten want de kap is wel erg bekrast. Of als iemand een mooie kap heeft laat het me weten!

[ Voor 76% gewijzigd door terracide op 07-11-2019 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij een platenspeler heb je daar weinig mee te maken. Het signaal gaat als het goed is van het element via de armbedrading direct de interlink in, dat kan je zo nalopen als je ff de behuizing openmaakt. ;) Hoogstens zit er een mute switch (short op + en -) tussen maar dat zal bij deze draaitafel wel niet het geval zijn. En het signaal van een element is eigenlijk altijd zachter dan je zou willen, vandaar dat er een phono pre tussen moet. Het gaat dus wel loslopen, solderen maar! :)

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 07-11-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Cap schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:16:
Bij een platenspeler heb je daar weinig mee te maken. Het signaal gaat als het goed is van het element via de armbedrading direct de interlink in, dat kan je zo nalopen. Hoogstens zit er een mute switch (short op + en -) tussen maar dat zal bij deze draaitafel wel niet het geval zijn. En het signaal van een element is eigenlijk altijd zachter dan je zou willen, vandaar dat er een phono pre tussen moet. Het gaat dus wel loslopen, solderen maar! :)
Ok check! Bedankt! Misschien ben ik in de war met een bandrecorder input.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
Ipv solderen is het misschien handiger gewoon een din-naar-rca stekker te halen? Dan houdt je het apparaat in originele staat en kan er ook niks verkeerd gaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terracide
kozue schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:54:
Ipv solderen is het misschien handiger gewoon een din-naar-rca stekker te halen? Dan houdt je het apparaat in originele staat en kan er ook niks verkeerd gaan ;)
Ik heb zo'n stekker maar ik vind een mooi snoer met vergulde connectors mooier dan een oud grijs snoer met een verloopje. Ik ben geen puritein, het hoeft niet origineel te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door terracide op 08-11-2019 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Solderen is beter. Onnodige contacten moet je vermijden in het signaalpad element-voorversterker, juist omdat het signaal zo miniem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Volgens mij maakt het voor het aantal contactpunten niet uit toch? Ipv een din connector waar je een din kabel in plugt heb je een rca connector met een rca kabel. Dus als je een kabel hebt van din naar rca heb je net zo veel contact als rca naar rca.

Het argument over “mooiere” vergulde connectoren snap ik trouwens niks van. Ik ken je setup verder niet maar in die van mij zit alles aan de achterkant, weg uit het zichtveld, en zie ik helemaal geen connectoren meer, en nauwelijks kabels.

Maar je moet uiteraard helemaal doen waar je je prettig bij voelt. Het was maar een idee die misschien het overwegen waard was en een stuk minder moeite kost ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terracide
kozue schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:07:
Volgens mij maakt het voor het aantal contactpunten niet uit toch? Ipv een din connector waar je een din kabel in plugt heb je een rca connector met een rca kabel. Dus als je een kabel hebt van din naar rca heb je net zo veel contact als rca naar rca.

Het argument over “mooiere” vergulde connectoren snap ik trouwens niks van. Ik ken je setup verder niet maar in die van mij zit alles aan de achterkant, weg uit het zichtveld, en zie ik helemaal geen connectoren meer, en nauwelijks kabels.

Maar je moet uiteraard helemaal doen waar je je prettig bij voelt. Het was maar een idee die misschien het overwegen waard was en een stuk minder moeite kost ;)
Als je de kabel vervangt met de juiste connectors heb je toch minder contactpunten dan als je een verloopje gebruikt?

Ja ach je zal het niet zien of niet horen maar een deel van deze hobby vind ik het idee en de looks. En je hebt gelijk het is zeker voor velen niet de moeite waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
terracide schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:10:
[...]

Als je de kabel vervangt met de juiste connectors heb je toch minder contactpunten dan als je een verloopje gebruikt?

Ja ach je zal het niet zien of niet horen maar een deel van deze hobby vind ik het idee en de looks. En je hebt gelijk het is zeker voor velen niet de moeite waard.
Ik heb bewust voor losse kabels gekozen. Zowel voor de 230V als voor audio. Twee redenen had (en heb) ik hiervoor. Ten eerste ben ik op die manier vrij in de keuze van kabel en connectoren, van dropveter tot massief gouden connectoren en zilveren kabel (uiteraard door Elfen bij volle maan gesmeed _/-\o_ ). Ten tweede heb ik nu niet meer te maken met bungelende kabels als de speler om welke reden dan ook van z'n plekje moet. Iedere gek z'n gebrek, zal ik maar zeggen 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:07:

Ik snap dat connectoren even vervangen wel. Je bent er in een kwartiertje mee klaar. Het aantal mechanische, niet gesoldeerde, contactpunten (en dus storingsbronnen) wordt verhoogd als je er een extra verloopkabeltje tussen plaatst, dat bedoelde ik. Vervangen van de pluggen is in die zin beter dan een verloopje. (Je zit ook nog met onnodig extra kabel capaciteit, maar dat terzijde). Ook is een verloopje weer iets extra's wat los kan gaan zitten. Het kan natuurlijk wel, alleen het platenspelersignaal is tot aan de phono pre wel het meest storingsgevoelige onderdeel van je hele stereoinstallatie, ik wil daar geen verloopjes in hebben.

Verguld "mooier" vind ik ook onzin. Wel is het zo dat ze het minst snel oxideren en dus beter contact blijven houden op de lange duur. Met moderne kabeltjes valt het echter wel mee, verguld of niet, die oxideren niet zo snel. Maar in de jaren 70 was het nog minder. Vaak zie je de (matte) oxidatie op de ingangen van dat soort versterkers, het meeste van eind jaren 80/90 glimt nu nog steeds wel.
Vintage1967 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:44:
[...]

Ik heb bewust voor losse kabels gekozen. Zowel voor de 230V als voor audio. Twee redenen had (en heb) ik hiervoor. Ten eerste ben ik op die manier vrij in de keuze van kabel en connectoren, van dropveter tot massief gouden connectoren en zilveren kabel (uiteraard door Elfen bij volle maan gesmeed _/-\o_ ). Ten tweede heb ik nu niet meer te maken met bungelende kabels als de speler om welke reden dan ook van z'n plekje moet. Iedere gek z'n gebrek, zal ik maar zeggen 8)7 .
Dat argument snap ik, het is ook handiger. Tulp ingangen op je platenspeler en losse kabels is natuurlijk nog wel wat anders dan een extra verloopstukje.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 08-11-2019 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Na het mooie album van Scott Walker 4 moest de rest van zijn eerste 4 albums natuurlijk ook in de collectie >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BKgzKFX/Scott123.jpg

Zo gezegd zo gedaan :-)

De rest van zijn albums zijn... hmmm hoe zal ik het uitdrukken op zijn zachts gezegd nogal expiremteel :)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TS aangepast omdat Vinyl & More in Alphen aan den Rijn gesloten is en de winkelinhoud ter veiling is aangeboden bij BVA Auctions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:33

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bestla schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:43:
TS aangepast omdat Vinyl & More in Alphen aan den Rijn gesloten is en de winkelinhoud ter veiling is aangeboden bij BVA Auctions
Gaat iemand hier nog een bod doen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunterr
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-10 11:13
Na veel lezen op het forum ben ik tot de conclusie gekomen om niet de Pro-ject T1 te kopen (deze werd geadviseerd door de HIFI winkel), maar een echte (tweedehands) Thorens platenspeler.
Nu heb ik op marktplaats gekeken en hier worden er veel aangeboden, echter heb ik er te weinig verstand van om hieruit een keuze te kunnen maken. Daarom wou ik dat aan jullie vragen :)
Welke denken jullie dat hiervan de meeste geschikte is?

https://link.marktplaats.nl/m1472815740
https://link.marktplaats.nl/m1472573083
https://link.marktplaats.nl/m1460429057
https://link.marktplaats.nl/m1452040239
https://link.marktplaats.nl/m1441565032
https://link.marktplaats.nl/m1479397051
https://link.marktplaats.nl/m1450371530
https://link.marktplaats.nl/m1478998951

Daarnaast heb ik alleen nog een Phono voorversterker nodig, adviseren jullie om hier erg in te investeren of kan ik gewoon de Dynavox TC-750 nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Haunterr schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:26:
Daarnaast heb ik alleen nog een Phono voorversterker nodig, adviseren jullie om hier erg in te investeren of kan ik gewoon de Dynavox TC-750 nemen.
Schaamteloze commercie: :P
Je kan mijn cambridge audio azure 640p overnemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Na veel lezen op het forum ben ik tot de conclusie gekomen om niet de Pro-ject T1 te kopen (deze werd geadviseerd door de HIFI winkel), maar een echte (tweedehands) Thorens platenspeler.
Nu heb ik op marktplaats gekeken en hier worden er veel aangeboden, echter heb ik er te weinig verstand van om hieruit een keuze te kunnen maken. Daarom wou ik dat aan jullie vragen :)

al die links doen niks...

En ja ik zou wel wat investeren in een goede pre-amp.. maar het moet wel in verhouding zijn met je tafel en de rest van je spullen.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou zelf eerlijk gezegd doorzoeken naar een leuke thorens TD-160.
Die vind ik beduidend beter dan de td-166 (dat was een budgetuitvoering van de td-160), en hij is ook beter dan de td-280. Hij is namelijk van het kaliber td-320 (td280 is zeg maar de opvolger van de td-166 en de td-320 is de opvolger van de td-160).

TD-104 en td110 links laten liggen, zeker voor die bedragen.

Die td-150 is leuk, maar dat zijn echt vroege modellen. Op zich is dat de oervader van zowel de thorens TD-16x als de Linn LP12, dus historisch een zeer significante/belanrijke tafel, maar die arm die erop zit is wel behoorlijk ouderwets.

Ik zou ook eerder voor een taartscheparm kiezen dan voor een lichte arm.
Taartschep arm:
Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/images/model/thorens_tp16.jpg

Het beste kan je dus zoeken naar een TD-160 met taartscheparm (ik geloof dat dat de mk1 is). Die taartscheparm heeft magnetische antiskating. (TP-16 arm).
Latere td-160's kregen lichtere armen, wat nadelig is voor het uitzoeken van een element.
Dus deze 2 beter niet nemen, zeker de 1e want bij die headshell is het element lastig af te stellen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/DUepxqEnc-w/maxresdefault.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.audiofanzine.com/images/u/product/normal/thorens-td-160-mk-ii-20467.jpg

Verschillen tussen td-160 en td-166 zijn onder andere het draaitafelgedeelte (TD-160 heeft een veel zwaarder plateau en een veel beter/zwaarder lager) en de arm. Dus die TD-160 is echt een 'klasse' hoger terwijl ik verwacht dat dat in advertentieprijzen niet altijd zal doorschemeren, aangezien ze zo op elkaar lijken (alleen mensen die weten waar ze over praten zullen die verschillen weten). Het enige is dat de td-166 vaker aangeboden zal worden omdat daar veel meer destijds van verkocht zijn omdat deze dus stukken goedkoper waren.

Bij elke thorens waar je op biedt, vragen naar de staat van de stofkap en in het bijzonder de staat van de scharnieren. Dat is een zwak punt.
En bij de vroegere thorensen is het aan te bevelen de rubberen stofmat (het 'kabelmodel') te vervangen voor een dikker/zwaarder model, bijv. een technics rubberen mat (zorg dat je de 5 of 8 mm dikte krijgt, niet de 3mm dikte)

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 09-11-2019 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Haunterr

Van de getoonde zou ik voor de Thorens TD166MKII gaan van Wieger Fransen. Waarom? De verkoper is een audiospecialist van (wijlen?) Knokki Audio Technologies uit Amsterdam. Deze man heeft verstand van draaitafels, in ieder geval een stuk meer dan de gemiddelde verkoper. :)

De speler ziet er in nette staat uit en is een latere versie met TP16 MkIV arm met een betere headshell dan de exemplaren met die blikken headshell (de ouderwetse "taartschep" is ook goed). Bovendien een veel betere dikke vlakke mat dan de oude versies met die ribbeltjes. Ook een dikkere bodemplaat en RCA connectoren en er zit een originele Thorens snaar op. Allemaal zinvolle zaken. Bovendien doet hij er een GOED Denon DL-110 element bij waarbij hij aangeeft dat ie ook nog goed spoort op de testplaat. Het is dus een verkoper met meer dan gemiddelde kennis en hij vraagt m.i. een hele nette prijs voor een Thorens TD-166 van de latere generatie incl mods en niet te vergeten incl een nog goed werkend Denon DL-110 element. Op een tweedehands Denon DL-110 alleen al wordt zo 70-90 euro geboden...

Een TD-150 zou ik niet aan beginnen als beginneling, en ook geen zolder exemplaar.

@mr_petit de TD-160 is idd een stapje beter maar dit is naar mijn mening wel de best uitgevoerde TD-166. Maar als het een stap hoger en duurder moet dan zou ik niet de TD-160 kiezen maar de TD-145 of liever nog de TD-147, vanwege de automatische afslag en bij de laatste bovendien ook nog de goede dikke mat, plus natuurlijk de zekerheid van het dikke 10mm lager en het zamac binnenplateau. Maar die tref je ook regelmatig aan bij de TD-160 en TD-145, wat dat betreft is het bij die modellen een beetje een loterij.

Maar goed, een nette en goed werkende TD-166 met de goede uitrusting (mat, headshell) en een goede DL-110 voor onder de 200 euro, ik vind het niet slecht.

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 09-11-2019 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Inhakend op @mr_petit: Ik heb zelf een Thorens TD-318 MKI en ik moet eerlijk zeggen dat het de beste speler is die ik tot nog toe heb gehad...

Zo'n TD16X speler is leuk, maar fabriek af gezien niet beter dan een TD-31X / TD-32X serie. speler...

Uiteraard kun je wel hele leuke upgrades doen met zo'n TD-16X speler en dat is ook de manier om 'm op het zelfde niveau te krijgen als de TD-31X / TD-32X serie...

Zelf heb ik al enkele upgrades aan mijn TD-318 MKI speler laten uitvoeren door Dr. Thorens... Wat er mogelijk is? kijk even in mijn post van 2014 in het eerste deel van "het grote vinyl topic":
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43029732

Oh ja, eigenlijk is een TD-280 een TD-31X / TD-32X speler, maar dan zonder geveerd subchassis... Binnenkort heb ik de TD-280MKII speler in huis en het is m.i. een prima instap speler van Thorens....

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 09-11-2019 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vering van de TD-3xx serie is beter, ik vind de arm ook mooier. Maar ze zijn doorgaans ook duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:19:
@Haunterr plus natuurlijk de zekerheid van het dikke 10mm lager en het zamac binnenplateau. Maar die tref je ook regelmatig aan bij de TD-160 en TD-145, wat dat betreft is het bij die modellen een beetje een loterij.
Ik dacht dat alle td-160's een zamak binnenplateau (met 10mm lager) hadden :?
Ik zou sowieso naar een model met de grotere lagerpinmaat zoeken. Ik vind tafels met een dunne lagerpin (7mm?) altijd twijfelachtig. Dat zijn bijna altijd budgetmodelletje, ook bij andere fabrikanten (bij DD's ligt dit wellicht iets anders omdat daar zoveel types van opbouw zijn)
Maar goed, een td-147 is gewoon zeldzaam. Maar als die te krijgen is in goede staat binnen budget is dat natuurlijk perfect. Als een td-160 super ook te vinden is in goede staat binnen budget is dat ook perfect.
De kans is echter klein.
TD-145 is ook mooi. Maar geen enkele van de aangehaalde advertenties is een speler met afslag, dus denk ik dat dat geen vereiste is.
Een td-160 is waarschijnlijk in ieder geval de makkelijkste manier om een speler met zamak plateau, 10mm lagerpen en een tp16 arm te bemachtigen en hoe groter dat aanbod is, des de groter is de kans dat er een exemplaar tussenzit die in goede staat is, want dat is ook erg belangrijk.

En kan het zijn dat die advertentie van die thorens van die wieger fransen is aangepast?
Ik kan me herinneren dat daar ook foto's van het dl-110 element bij zaten, en nu staat erbij dat er een at-91 elementje (van 15 euro) bij wordt gedaan. Dat is natuurlijk heel wat anders....
En die stofkap ziet er ook niet zo jofel meer uit (en dan ligt de adapter er ook nog op.....)
Cap schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:19:
@Haunterr

De speler ziet er in nette staat uit en is een latere versie met TP16 MkIV arm met een betere headshell dan de exemplaren met die blikken headshell (de ouderwetse "taartschep" is ook goed).
Volgens mij is dat een tp-11 arm?
Een TP-16 heeft volgens mij altijd magentische antiskating.
Die latere armen zijn volgens mij erg licht (7,5 gram oid?), dat vind ik een nadeel.
rcor schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:23:
[...]
Zo'n TD16X speler is leuk, maar fabriek af gezien niet beter dan een TD-31X / TD-32X serie. speler...

Uiteraard kun je wel hele leuke upgrades doen met zo'n TD-16X speler en dat is ook de manier om 'm op het zelfde niveau te krijgen als de TD-31X / TD-32X serie...
Alleen de TD-32x heeft een arm met magnetische antiskating zoals de td-160 dat heeft.
De td-31x heeft een arm met een gewichtje/draadje antiskating zoals de td-166 dat heeft.
En volgens mij heeft een td-318 ook een resin subplatter, klopt dat?
Dat zou de 318 de opvolger maken van de 166 (maar dan dus bladgeveerd) en de 320 de opvolger van de 160 (maar ook bladgeveerd)

Als @Haunterr van knutselen houdt, zou die td-150 dus interessant kunnen zijn (die heeft m.i. het beste lager), maar dan moet er m.i. wel een andere arm op. Dat kost uiteraard geld en is ook niet altijd even makkelijk. (en hij is al aan de prijs met matige stofkap.)

[ Voor 98% gewijzigd door mr_petit op 09-11-2019 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Waar ga je hem op aansluiten? Zit daar geen ingebouwde phono-versterker op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kijk zo moet het, in Belgie weten ze het wel
https://www.2dehands.be/a...latenspeler-dual-721.html

Dual 721, prima staat, zo te zien met v15III (staat natuurlijk onbekend), maar schappelijke vraagprijs (die wordt ook al overboden)
Ik heb dezelfde maar dan in houtnerf, ook zeer goede staat. Daar betaalde ik destijds 75 euro voor (incl v15III in perfecte staat). Dat was wel vóór de hype uiteraard.

Gisteren reed ik trouwens nog langs antwerpen (stapvoets uiteraard..... :X )

Ik zie trouwens in belgie ook meer nettere en beter geprijsde thorensen staan dan nl.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 10-11-2019 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:31:
[...]

En kan het zijn dat die advertentie van die thorens van die wieger fransen is aangepast?
Ik kan me herinneren dat daar ook foto's van het dl-110 element bij zaten, en nu staat erbij dat er een at-91 elementje (van 15 euro) bij wordt gedaan. Dat is natuurlijk heel wat anders....
En die stofkap ziet er ook niet zo jofel meer uit (en dan ligt de adapter er ook nog op.....)
Wat suf zeg: de advertentie is inderdaad aangepast, een paar uur eerder stond er nog dat er een DL-110 op zat die nog prima spoorde op 80cu met de testplaat... misschien leest ie hier mee? 8)7 In ieder geval: nu is de advertentie niet interessant meer. Dan inderdaad liever een TD-160 of TD-145 met een klein beetje werk voor 150-200 euro, of een werkende voor rond de 250 euro.
mr_petit schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:31:
[...]

Ik dacht dat alle td-160's een zamak binnenplateau (met 10mm lager) hadden :?
Ik zou sowieso naar een model met de grotere lagerpinmaat zoeken. Ik vind tafels met een dunne lagerpin (7mm?) altijd twijfelachtig. Dat zijn bijna altijd budgetmodelletje, ook bij andere fabrikanten (bij DD's ligt dit wellicht iets anders omdat daar zoveel types van opbouw zijn)
D'r zijn toch her en der verhalen dat het anders is, ik zou er dus niet vanuit gaan. Het kan ook een kunststof binnenplateau zijn en/of een kleiner lager...

https://audiokarma.org/fo...lity.552035/#post-7229767

https://audiokarma.org/fo...lity.552035/#post-7232531

http://www.high-endforum....b=comments#comment-484231

Omgekeerd komt ook voor, 165 en 166 modellen met een 10mm lager:

https://audiokarma.org/fo...lity.552035/#post-7244062

ik had een TD-145MK2 met zamac binnenplateau en 10mm lager, terwijl deze volgens de info een kunstof binnenplateau zou moeten hebben. Thorens gebruikte waarschijnlijk gewoon wat anders als er even iets niet op voorraad was.

Laten we het erop houden dat het allemaal geen zekerheidje is, uitgezonderd de TD-160 Super, de TD-147 (nog superder met de auto afslag :P) en vermoedelijk maak je bij de TD-160 de beste kans met een MK1...

Het moet gewoon altijd bij de advertentie vermeld worden, dat is ook de methode die ik onthouden heb. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Cap op 10-11-2019 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunterr
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-10 11:13
Thanks voor alle hulp. Ik ga even veder kijken voor de TD 160- TD145. Maar mijn budget ligt rond de 200-250 euro. dus een TD160 gaat lastig(er) worden.
Jorgen schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:47:
[...]

Waar ga je hem op aansluiten? Zit daar geen ingebouwde phono-versterker op?
Ik heb geen Phono ingang op mijn versterker dus ik moet nog een losse Phono voorversterker aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Haunterr schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:16:
Thanks voor alle hulp. Ik ga even veder kijken voor de TD 160- TD145. Maar mijn budget ligt rond de 200-250 euro. dus een TD160 gaat lastig(er) worden.

[...]

Ik heb geen Phono ingang op mijn versterker dus ik moet nog een losse Phono voorversterker aanschaffen.
Of een platenspeler met een ingebouwde natuurlijk. ;)

Laat je niet gek maken met vele honderden euro's kostende apparaten. De RIAA curve is bekend en goedkopere phono amps kunnen die versterking ook goed doen. Sommige amps zijn geschikt voor MC en MM dat kan handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De RIAA curve mag bekend zijn maar er zijn helaas genoeg goedkope (al dan niet ingebouwde) phono pre's in de sub 100 euro klasse die niet naar behoren presteren. Deels heeft dit te maken dat ze dan helaas de afstemming van de capaciteit op de platenspeler niet voor elkaar hebben: de ingangscapaciteit aan de phono pre zelf is dan om onbegrijpelijke redenen al 200 of zelfs 300pF, de capaciteit van de kabel van de platenspeler komt daar dan nog bij, en dit geeft bij MM elementen een flinke resonantiepiek in het hoorbare hoog.

Ik denk dat er hier genoeg voorbeelden zijn van mensen die een instap phono pre hadden die niet goed klonk en zijn overgestapt naar een andere goedkope/betaalbare phono pre die wel goed bevalt. Het kan dus prima goedkoop, maar je moet wel de goede kiezen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 10-11-2019 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Ik ben zelf van mening dat een goede pre-amp (die dus is afgestemd op je cardtridge) van hele grote toegevoegde waarde is. Ik ben zelf begonnen met een project Box van 100 Euro, Deed het best goed voor zijn geld , echter toen ik een Graham Slee ging gebruiken kwam alles beter tot "leven" zeg maar. Er komt maar een heel zwak signaal uit je platendraaiert en dus is een goede pre-amp onontbeerlijk . Het hoeft geen enorme smak geld te kosten. Belangrijk is dat het in lijn is met je cardtridge en de rest van je systeem

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Geschiedenis lessen van Techmoan over onze hobby: de LP, 45-toeren singletjes en 78-toeren platen compleet uitgelegd:

Erg leerzaam voor de nieuwe platen liefhebbers die zich hierin nog niet hebben verdiept... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 10-11-2019 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vanochtend kapte mijn 8 jaar oude Denon Reciever ermee. Gelijk sprong de stop in de meterkast ook.

Ik heb een nieuwe gehaald, en wat blijkt, er zit weer een phono ingang op die Denon S 650H reciever.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmqPDrmFGCPOIunVpmDM62sAbN8=/i/2002976440.jpeg
Typo fix

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 10-11-2019 19:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Bestla Ingang toch, denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja je ziet phono is terug. Yamaha is er nooit mee gestopt en ook Onkyo stopte bij veel receivers volgens mij nog een phono-pre, maar goed om te zien dat ook Denon dit nu weer doet.Het zal wel een budget pre zijn bestaande uit 1 opampje, 2 weerstanden en 2 elco's maar ja, je kan niet alles hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zeg: alle waar naar zijn geld... Hoe meer je investeert, des te beter de componenten over het algemeen (of althans, dat zou je mogen verwachten... Want ja, ik weet dat dit niet altijd zo is)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

rcor schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:52:
Ik zeg: alle waar naar zijn geld... Hoe meer je investeert, des te beter de componenten over het algemeen (of althans, dat zou je mogen verwachten... Want ja, ik weet dat dit niet altijd zo is)...
Dat is natuurlijk het grootste sprookje in audio-videoland :P

Ik heb wel eens een losse phono-versterker overwogen hoor, maar met én een ingebouwde in mijn AT-LP5 en ook een in mijn Marantz receiver voelt het in elk geval als een niet te verantwoorden gat in mijn portemonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het is, naast componenten èn marketing/branding, ook het ontwerp waar je voor betaalt.
De best klinkende phonopre is niet automatisch diegene met de beste/duurste/meeste componenten.

Alle waar naar z'n geld is ook een moeilijk begrip hier aangezien eea. ook aan komt op smaak.
Ik bedoel, in de supermarkt ligt er bloemkool en peultjes. De peultjes zijn 2x zo duur als de bloemkool. Als je niet van peultjes houdt en dol bent op bloemkool koop je de bloemkool :+

[ Voor 79% gewijzigd door mr_petit op 10-11-2019 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En zo zat ik weer 10 minuten op Wikipedia allerlei soorten kool te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Bestla schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:37:
wat blijkt, er zit weer een phono ingang op die Denon S 650H reciever.
[Afbeelding]
Typo fix
Dat is heel fijn, maar met de manier waarop die Denons met inputs om gaan zou ik er zelf niet een voor gaan halen. Zowat elke moderne platenspeler heeft er al een ingebouwd, zodat je een line signaal over de rca kabel kunt sturen ipv een storingsgevoeliger phono signaal, waardoor het redelijk nutteloos is. Maar het echte probleem met die Denon receivers is dat je inputs moet toekennen aan door hun verzonnen labeltjes, waardoor je er effectief een heel stuk minder apparaten op kwijt kunt dan dat er aan inputs op zitten. Dat kun je o.a. zien aan de herhaling van labels zoals “cbl/sat”: je hebt dan misschien 5 HDMI poorten maar om een rca aansluiting te kunnen gebruiken moet je er daar 1 van opofferen omdat die een label deelt met een HDMI poort.

Op dit model zie ik iets meer labels, maar een vriend van me heeft een Denon waar slechts 5 apparaten tegelijk op aangesloten kunnen zijn. Dat zou bij mij nooit gaan werken. Ik heb er nu een stuk of 8 in m’n Pioneer zitten. Een platenspeler, cassettedeck, minidisc, PS3, PS4, mac mini, en nog een paar dingen. Bij hem was het ook te weinig, hij had er eigenlijk 6 nodig. Dus als je dan een losse phono pre wilt gebruiken (of de ingebouwde pre in je draaitafel voor minder storing op de kabel) moet je m in 1 van die andere (normale) tulpingangen steken en ben je een HDMI kwijt. En 2 normale tulpingangen is al niet bijzonder veel. Met al mijn “oude” apparatuur heb ik die meer nodig dan HDMI...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:09:
[...]

Dat is heel fijn, maar met de manier waarop die Denons met inputs om gaan zou ik er zelf niet een voor gaan halen. Zowat elke moderne platenspeler heeft er al een ingebouwd, zodat je een line signaal over de rca kabel kunt sturen ipv een storingsgevoeliger phono signaal, waardoor het redelijk nutteloos is. Maar het echte probleem met die Denon receivers is dat je inputs moet toekennen aan door hun verzonnen labeltjes, waardoor je er effectief een heel stuk minder apparaten op kwijt kunt dan dat er aan inputs op zitten. Dat kun je o.a. zien aan de herhaling van labels zoals “cbl/sat”: je hebt dan misschien 5 HDMI poorten maar om een rca aansluiting te kunnen gebruiken moet je er daar 1 van opofferen omdat die een label deelt met een HDMI poort.

Op dit model zie ik iets meer labels, maar een vriend van me heeft een Denon waar slechts 5 apparaten tegelijk op aangesloten kunnen zijn. Dat zou bij mij nooit gaan werken. Ik heb er nu een stuk of 8 in m’n Pioneer zitten. Een platenspeler, cassettedeck, minidisc, PS3, PS4, mac mini, en nog een paar dingen. Bij hem was het ook te weinig, hij had er eigenlijk 6 nodig. Dus als je dan een losse phono pre wilt gebruiken (of de ingebouwde pre in je draaitafel voor minder storing op de kabel) moet je m in 1 van die andere (normale) tulpingangen steken en ben je een HDMI kwijt. En 2 normale tulpingangen is al niet bijzonder veel. Met al mijn “oude” apparatuur heb ik die meer nodig dan HDMI...
Ik heb standaard HDMI ingangen te weinig, ;) Een switch bood uitkomst. En die phono ingang gebruik ik niet eens. Mijn twee platenspelers zitten op een mengpaneeltje wat op een line ingang aangesloten zit. Zo zat het al bij de oude Denon. Het viel mij ineens op dat de nieuwe Denon dit weer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Ik had een Onkyo 686 die heeft standaard ook een phono ingang.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
De audio-only versterker op m’n slaapkamer heeft een phono ingang. Is een Pioneer van rond 2010. Die heb ik wel een keer gebruikt om een vintage Kenwood aan te sluiten. Die kon ik beneden niet kwijt omdat de AV receiver daar geen phono heeft, de Kenwood geen pre heeft en ik ook geen los kastje heb. Er zat wel een flinke brom in. Misschien deed ik iets verkeerd met aarding ofzo? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bestla schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:37:
Vanochtend kapte mijn 8 jaar oude Denon Reciever ermee. Gelijk sprong de stop in de meterkast ook.

Ik heb een nieuwe gehaald, en wat blijkt, er zit weer een phono ingang op die Denon S 650H reciever.
[Afbeelding]
Typo fix
Dit was ook de reden dat ik niet de X2400 kocht van denon, maar nog even wachtte op de X2500 :)

Scheelt weer een lossen voorversterker + extra kabels in de kast.

Mijn losse versterker was overigens een Musical Fidelity V-LPS II.
En eerlijk gezegd hoorde ik geen verschil.
Misschien als ik de MF weer aansluit en meteen luister dat ik een verschil ga horen, maar ja... Hoor ik het dan echt of wíl ik het horen? Ik doe het lekker niet >:)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Zoals altijd als ik in een kringloop kom, kijk ik (tegen beter weten in) naar LP's en naar platenspelers. Nou liep ik tegen een Sanyo TP20 aan. Niets bijzonders. Geen zwaar plateau, snaaraangedreven en naar het element heb ik niet eens gekeken. Maar hij zag er wel netjes uit. Natuurlijk even bekeken, want een leuk opknappertje is een leuk opknappertje, toch? Ik merkte meteen al dat het plateau niet vrij leek te draaien. Verder lijkt het er op dat er geen anti skating in te stellen is. Op vinylengine vind ik wel een (deel van de) servicemanual waar inderdaad niet over anti skating wordt gesproken. Maar het is een gedeeltelijk document |:( .

Als een plateau aanloopt, is het dan meteen een no-go, of is daar met wat geduld en prutswerk meestal wel wat aan te doen (en ik weet dat jullie waarschijnlijk geen glazen bol hebben :+ )? Kunnen jullie meer vertellen over de anti skating, of het ontbreken daarvan, van deze speler? Ook overige ervaringen zijn meer dan welkom. Ik maak graag gebruik van jullie kennis :Y .

Ik heb deze speler laten staan, maar ben toch wel nieuwsgierig. De donkere dagen komen er aan en dan is een projectje zonder al te veel risico dat ook geen maanden hoeft te duren, wel aantrekkelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Nu online
Van het weekend ging mijn marktplaats RSS feed alarm af, en tadaa:

Q2

Voor een hele schappelijke prijs een Q2 overgenomen (na discussie met de vrouw des huizes, die vond zilver eigenlijk mooier dan het bruinzwarte).

Mechanisch draait ie als een zonnetje, geen gekke fratsen zoals een kapotte lager en een arm die liever niet dan wel op de plaat zit.

De stopknop blijft soms vasthangen, deze ga ik even netjes schoonmaken binnenkort. Ook blijft het toerental lampje altijd op 45rpm staan (al switcht ie wel naar 33.3 als ik daarop druk), dit ga ik ook nakijken als ik de knoppen (en de rest van de speler) schoonmaak :)

Het element wat erop zit ken ik niet (zit ook geen label op), opzich klinkt deze prima (enige vergelijkingsmateriaal was de kapotte vorige speler) maar misschien dat ik hem nog vervang voor een AT, naalddruk op 1.7 lijkt me daarom een veilige keuze.

Al met al een blij man en ik kan weer luisteren naar m'n plaatjes zonder het vinyl te vernaggelen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kijk aan, toch de zilveren! d:)b Vind je hem lelijker? Afgezien van plekjes van de rubbertjes van de stofkap geen verkleurde spetters of spikkels zoals bij de bruinzwarte zeker?

Wat het lampje betreft, staat ie bij het aanzetten al op 45? De default waarde hoort namelijk 33 te zijn. Zo ja, dan denk ik als ik naar het schema kijk dat de 45 rpm knop vast zit. Alleen wel opvallend dat bij het indrukken van 33 rpm de IC het signaal wel meepakt om naar 33 te switchen.

Kwestie van openmaken, schroeven bordje even losmaken zodat je ertussen kan en de switches goed schoonmaken met een wattenstaafje alcohol / contact spray, tevens de knoppen zelf en de gaten van de behuizing schoonmaken want vuil tussen de knoppen en behuizing kan de mechanische werking ook belemmeren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tqw2td0.jpg

Het element is de originele EPC-207c, dat zie ik aan de naaldhouder. Element is op zich prima, de kwaliteit staat of valt met de naald die erop zit. Aanbevolen naalddruk is 1.75 gram, tussen de 1.7 en 2 gram zit je goed. De naald is een no-name vervanger, zal wel Tonar of Micromel zijn oid. Jammer dat je niet kan zien of er een elliptische of conische op zit.

Mocht je een nieuwe naald willen: naalden met de naam EPS-207DS of 207SD zijn conisch, naalden met 207ED of 207DE elliptisch. Staat er niets bij dan zal het vast en zeker conisch zijn.

http://www.pick-upnaalden...TIONAL-TECHNICS-EPS-207-C

https://www.pickupnaald.nl/naalden/naalden-t/technics.html

Je kan ook een ander element kopen, maar een budget AT is bijvoorbeeld in principe niet beter, mits er een elliptische naald op het element zit.

Afbeeldingslocatie: https://pics.meshok.net/pics/67548148.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 11-11-2019 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vintage1967 Ik zou dan een leuke Dual o.i.d. kopen om aan te gaan knutselen: hier zit idd niet eens een instelbare anti-skating op dus dat lijkt me geen spannend projectje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Cap schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:10:
@Vintage1967 Ik zou dan een leuke Dual o.i.d. kopen om aan te gaan knutselen: hier zit idd niet eens een instelbare anti-skating op dus dat lijkt me geen spannend projectje.
Top! Helemaal duidelijk. Dat idee had ik eigenlijk wel. Als ik de moed bij elkaar heb geschraapt wordt dat dan waarschijnlijk mijn eigen Dual 704. Daar hoeft weliswaar niets aan gerepareerd te worden, maar een 'sopje' kan hij wel gebruiken ;) . Alles schoonmaken, invetten waar nodig, nieuwe olie voor het dempen van de armlift en alles goed afstellen. Ik moet er alleen nog een plekje voor maken, want met een paar katten in huis die spelen met heel veel losliggend spul .........
Overigens, mijn TD166 wil ik eigenlijk van nieuwe veren voorzien ........ en spikes ....... 8) .

Nu op de draaiert: Led Zeppelin - How The West Was Won _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LigeTRy schreef op maandag 4 november 2019 @ 23:56:
[...]

Yep, ik heb inmiddels al een marktplaats RSS feed erbij gepakt :P

Mijn voorkeur gaat toch nog echt uit naar een Q2, maar de Q3 is een goede 2e keus. Allicht dat ik morgen eens een bod uitbreng, en dan inderdaad dit keer wel langs gaan en goed inspecteren.
Thanks voor het meedenken, wordt gewaardeerd :)
Let bij de direct drive modellen van Technics uit de jaren 70 en 80 op de snelheid van afspelen. Die wil wel eens verlopen door corrosie van de potmeter op de printplaat.

Niets ernstigs, maar daar moet je wel wat aan doen. De speler moet open en je moet op zoek gaan in de buurt waar de pitch control zit daar ergens op de printplaat staat ergens een + en een - teken met een gat erbij waar een kleine kruiskopschroevendraaier in past . Spuit heel voorzichtig wat contactspray/wd40 op de potmeter. Onthoud goed hoeveel slagen links of rechtsom je doet en plaats alles weer zoals het was.Om dat goed te doen moet de printplaat eigenlijk uit de speler want daar zie je de onderkant van de potmeters en ook waar die op staat. Merk dat met een marker, wel zo makkelijk. Als het goed is is de speler weer helemaal goed.

Ik heb dit gedoe al een paar keer aan de hand gehad, en het is niet moeilijk, maar je moet het wel even doen, en je leert je speler goed kennen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 12-11-2019 06:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Klopt! De hele SL-1xxx non-MK (MK1) serie en de SL-3x, SL-5x, SL-D, SL-B serie hebben dat, zoals zoveel platenspelers uit die tijd. Vrijwel altijd kunnen de potmeters een schoonmaakbeurt gebruiken en het opnieuw afregelen.

In het geval van de Q serie van LigeTRy speelt dat niet: die heeft geen pitch control, is quartz locked en door het geoptimaliseerde electronische ontwerp heeft deze zelfs geen enkele potmeter voor het inregelen van de motor etc. Er zitten gewoon geen potmeters op de printplaat. ;) Dat zal ongetwijfeld een van de redenen zijn waarom ze normaal nog steeds probleemloos draaien. Er kan altijd wat stuk, maar dat zal dan een elco, tor of IC zijn die vervangen moet worden. IC's AN6675/AN6680 nog steeds wel verkrijgbaar dankzij de SL-1200.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 12-11-2019 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:21:
Klopt! De hele SL-1xxx non-MK (MK1) serie en de SL-3x, SL-5x, SL-D, SL-B serie hebben dat, zoals zoveel platenspelers uit die tijd. Vrijwel altijd kunnen de potmeters een schoonmaakbeurt gebruiken en het opnieuw afregelen.

In het geval van de Q serie van LigeTRy speelt dat niet: die heeft geen pitch control, is quartz locked en door het geoptimaliseerde electronische ontwerp heeft deze zelfs geen enkele potmeter voor het inregelen van de motor etc. Er zitten gewoon geen potmeters op de printplaat. ;) Dat zal ongetwijfeld een van de redenen zijn waarom ze normaal nog steeds probleemloos draaien. Er kan altijd wat stuk, maar dat zal dan een elco, tor of IC zijn die vervangen moet worden. IC's AN6675/AN6680 nog steeds wel verkrijgbaar dankzij de SL-1200.
Ah, dat wist ik niet. Weer wat geleerd. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik ben benieuwd wat dit juweeltje op MP gaat opbrengen

https://link.marktplaats.nl/m1481197088

Thorens td3001 met SME309 arm en mc30super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

mr_petit schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:52:
Ik ben benieuwd wat dit juweeltje op MP gaat opbrengen

https://link.marktplaats.nl/m1481197088

Thorens td3001 met SME309 arm en mc30super
De teller staat inmiddels op €750 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 18:01

Weet niet of je al een speler hebt gevonden, maar mocht je er een in goede staat tegenkomen, dan zou ik gaan voor de Sony PS-X40/50/60 of 70. Die laatste zoals deze:
https://www.marktplaats.n...df8334965&previousPage=lr

Heb zelf de ps-x50.. ontzetten goeie en mooie speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ze zelf ook gehad, de PS-X60 en X70 dan. De spelers hebben een lekker zwaar plateau, de arm is goed. Nadeel is de nogal lomp uitgevallen behuizing die vrij hol en resonant is in vergelijking tot andere spelers in dezelfde klasse. De PS-X4 of 6 is wat dat betreft beter maar heeft weer een eenvoudigere arm.

De automatiek met gemotoriseerde arm vd PS-X70 lijkt mooi maar ik ergerde me aan de enorme traagheid van dit mechanisme dat ook de armlift bedient (heeft te maken met het ontwerp hiervan, voert te ver om uit te leggen). Het is echt met afstand de sloomste speler die ik heb gehad, zeker als je even tussentijds de arm wil liften en dan weer een nummer verder wilt laten zakken. Luisteren naar een bzzzz bzzzz motorgeluid en wachten maar... :) Ik denk dat de PS-X50 met gewoon mechanische armlift eigenlijk prettiger is.

Maarre, zo zeg: 565 euro vragen en dan niet eens een beschrijving van het ding met de staat van het een en ander. Echt te duur, ook al zit er een nieuwe stofkap op. Die kap zou eigenlijk een licht gerookte kleur moeten zijn, is de originele ook, dat doet een beetje afbreuk aan het design van de speler vind ik. Wat mij betreft aan een goed werkende X60 of X70 maximaal 350 tot 400 euro uitgeven als je het mij vraagt, echt niet meer.
Pierre schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:48:
[...]

De teller staat inmiddels op €750 :P
Dat zal nog wel verder oplopen, alleen al vanwege de arm maar natuurlijk ook een mooie speler en vet element. :) Verkoper biedt ook een heel vet Nakamichi deck aan overigens, dat zal ook het een en ander opbrengen.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 14-11-2019 10:14 ]

• Mausl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 18:01
Cap schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:49:

De automatiek met gemotoriseerde arm vd PS-X70 lijkt mooi maar ik ergerde me aan de enorme traagheid van dit mechanisme dat ook de armlift bedient (heeft te maken met het ontwerp hiervan, voert te ver om uit te leggen). Het is echt met afstand de sloomste speler die ik heb gehad, zeker als je even tussentijds de arm wil liften en dan weer een nummer verder wilt laten zakken. (...)
Wat mij betreft aan een goed werkende X60 of X70 maximaal 350 tot 400 euro uitgeven als je het mij vraagt, echt niet meer.
Heb de X60 staan en het zakken van de arm is idd niet erg snel, maar vind het niet storend. Heb er €300 voor betaald aan de eerste eigenaar die er heel zuinig mee is omgegaan. Zit ook nog originele headshell op. Doe de mijne niet meer weg iig. ;]

Vraag van een andere orde; wat zou ik nog kunnen vragen voor een in goede staat zijnde Technics SL2000 met Ortofon red element en stylus?
Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.