mr_petit schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:15:
Alleen de sl-1200 en enkele mk2 tafel hebben de pitch slider (van de sl-1800 heeft alleen de mk2 die)
SL-1200 is alleen zinvol als je specifiek die tafel wilt hebben (vanwege de prijs, een sl-1200 doet 500 euro in acceptabele staat, in nette staat 800, die ene van jou is 250 omdat die vol zit met beschadigingen )
Alleen de SL-1200MK2/3/4/5 etc hebben een pitch slider. De MK1 (eigenlijk non-MK

) series hebben pitch draaiknoppen op de 1xx1 serie na (1301, 1311,1401,1411 etc), de 1300-1800MK2 series hebben ook pitch control, de eerste 3 digitaal (en quartz locked!) via knopjes, de laatste 3 via een verticaal geplaatst draaiwieltje quartz-lock klikstand in het midden.
De SL-1900 en /sl-2000 hebben niet de bouwkwaliteit van de sl-12xx-18xx, daarom noem ik ook die nummers, dat is echt een specifieke serie, die imo echt boven veel andere lijnen staan (natuurlijk geen sp-10 ofzo, maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel)
Alles van de zowel de MK1 als de MK2 serie zijn inderdaad in de basis goede platenspelers, elk met hun zwakke punten qua defecten. De SL-1900 is van het niveau SL-3300/5300, een soort SL-D plus, maar nog steeds een goede draaitafel die zowel qua looks als gebruiksgemak erg goed gelukt is. De SL-2000 is meer basic en een beetje een vreemde eend in de bijt: de arm is korter dan van de rest van de Technics draaitafels en de bodem is van hout(pulp) ipv TNRC. Maar ook op die draaitafel kan je gerust je plaatjes draaien. Hij wordt alleen veel te vaak te duur (ver/ge)kocht door onwetenden die de verschillen niet weten. En die zijn echt behoorlijk.
Commentaar op de linkjes hieronder.
https://link.marktplaats.nl/m1477880349 netjes, jammer dat er geen originele headshell bij zit. Bij dit model altijd even de bovenste/onderste armlager checken op speling, is wat kwetsbaarder dan bij andere modellen. Geveerd subchassis, ook altijd even opletten of de vering nog ok is. Element is goed maar te compliant voor arm.
https://link.marktplaats.nl/m1477131277 op zich een betrouwbare draaitafel die nogal eens niet op toeren wil lopen doordat het contactpunt in de toerental switch gecorrodeerd is, maar naar schoonmaken loopt het weer goed. Leuk nude nagaoka element.
https://link.marktplaats.nl/m1469965980 mooie draaitafel (mijn eerste
) waarvan de armlift nog wel eens vast wil gaan zitten, dat moet dan aangepakt worden. Interessant element hoewel niet geheel passend bij de redelijk zware arm;)
https://link.marktplaats.nl/m1476953277hele goede draaitafel maar let op: bijna altijd een defecte armlift en dit is een draaitafel met geveerd subchassis: de vering kan ingezakt zijn onder het zware gewicht van het plateau, dus checken of het plateau vrij loopt / kan veren. Originele headhsell ontbreekt helaas, benieuwd welke Stanton eronder zit.
https://link.marktplaats.nl/m1474144332 (zilver en zwaar twijfelgeval, ik denk door een amateurdjtje misbruikt....)
niet aan beginnen
https://link.marktplaats.nl/m1473621697 (wel zilver, maar netjes)
jammer vd melkwitte kap en hier zit dus niet de orignele headshell in, ook geen metalen MK2 headshell maar de goedkopere (kunststof!) headshell van de SL-2000
. Viltslipmat geeft te denken, mag er in ieder geval direct af, rubberen mat zit er nog onder.
En als je bijv. 100-150 bereidt bent te spenderen aan een sl-q2 denk ik dat je er verstandig aan doet je zoektocht uit te breiden naar de sl13xx-sl18xx serie, want daar kunnen misschien wel koopjes tussen zitten, ook in zwart/antraciet/donker.
Maar het viel mij dus op dat je een SL-Q3 laat staan en liever een Q2 wilt. Wat je exacte eisen zijn is mij dan niet echt duidelijk.
Het donkerbruin (antraciet is het eigenlijk niet) van de MK1 serie is een beetje anders dan van de MK2 serie. De lak van de MK1 serie is een tikje lichter met een subtiel metallic effect en is ook minder gevoelig voor vlekken/plekken, wat dat betreft beter (en als je het mij vraagt mooier) dan die van de MK2 serie en SL-Q serie.
Het voordeel van een SL-Q2 is - buiten dat het gewoon een
goede 
draaitafel is - dat mits er niet mee gegooid of gesmeten is of ie zwaar in het vocht heeft gestaan

deze vrijwel altijd ok werkt: geen issues met toerental/pitch, armlift blijft het doen (zakt hoogstens wat te snel naar beneden), automatiek blijft meestal werken (hoewel het soepeler en stiller kan na smeren). En het simpele design spreekt hem aan. De scharnieren van de kap zijn het zwakke punt en de verende voetjes vind ik een beetje
meh, that's it.
De SL-1411 zal @
LigeTRy ook aanspreken denk ik: mooie strakke looks, automatische afslag, mooie ronde vlakke knoppen, gedistingeerde verzonken stroboscoop, quartz lock dus geen gezeur met pitch. Een van de meest geslaagde exemplaren van Technics als je het mij vraagt en (zowel qua tijd als techniek) een cross-over van de MK1 serie naar de MK2 en Q serie met de goede eigenschappen van beide. Het is allemaal net ff mooier gebouwd en afgewerkt dan de SL-Q serie, o.a, mooie afgeschuinde hoekjes van het metalen chassis, betere lak, tenminste nog een kap met echte eerlijke metalen scharnieren en geen nokjes die zomaar afbreken, niet met van die irritante verende voetjes maar een echt verend subchassis waarbij de behuizing zelf rock steady staat. Door de 2 cm bredere en iets vlakkere kast is de verhouding ook wat mooier, het is allemaal net even wat chiquer.
De enige (kleine) ziektes die ze wel eens hebben is dat de automatische afslag vast zit (metalen asje van afslagmechanisme reinigen en smeren met beter vet) en de knoppen na vele jaren nog wel eens slecht gaan reageren. Oorzaak: vuil tussen de knop en zijn behuizing. Oplossing: openmaken, knoppen eruit en schoonmaken.
Qua combinatie van bouwkwaliteit, design, techniek (quartz lock) en no-nonsense functionaliteit is dit waarschijnlijk wel mijn favoriete Technics. De handmatige SL-1511 en auto SL-1311 zijn net zo prima, net als uiteraard de zilveren 1301, 1401 en 1501 varianten. Nadeeltje: je komt ze niet heel vaak tegen en de prijs is dan meestal wat hoger.

Raymond schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:27:
Ik heb een SL1510, heerlijke platenspeler. Ik struin nog altijd wel een beetje lafjes MP af voor een SL1610MK2. Om twee reden: Automatische afslag (het gebeurt me vaak zat dat ik niet oplet en de platenspeler 10-20minuten in de uitloopgroef loopt te draaien). En prettiger snelheidsregeling. Die potmetertjes is ook niet alles qua afstellen (na een beetje contactspray is het wel beter, maar niet optimaal).
Wel goed om te zien dat die platenspeler van mij blijkbaar ook iets van 150 euro waard is op MP. Dat maakt een SL1610mk2 wel betaalbaarder

Je kan naast de SL-1610/1600MK2 ook voor de SL-1710/1700MK2 gaan, die heeft automatische afslag en dat is voor jou voldoende. Wel even opletten (elk foordeel hep sun nadeel): het nylon tandwieltje onder de armbasis dat de automatische beweging verzorgt wil nog wel eens een scheur vertonen en ophouden met werken (google maar even

). Het is wel te repareren met een dot epoxy of een 3D geprinte versie van het tandwieltje, maar het is dan wel even aardig "rommelen" om het nieuwe tandwieltje erin te krijgen natuurlijk.
Andere optie is de eerder genoemde geheimtip 1301/11, 1401/11, automatische afslag en quartz lock dus geen gedoe met pitch regelen... Het enige dat ontbeert tov de MK2 is eigenlijk de hoogteverstelling van de arm, maar daar valt overheen te komen vind ik.
LigeTRy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:46:
[...]
De enige reden die ik heb voor een Q2 in plaats van een Q3 is dat de Q3 extra knoppen heeft welke ik niet gebruik. En wat erop zit wat je niet gebruikt kan alleen maar kapot gaan in mijn optiek. Maar zoals ik al eerder zei, omdat de Q2 nou nietecht breed op de markt ligt, ben ik wel naar alternatieven aan het kijken.
De Q2 ligt best breed in de markt, het is een model dat destijds vaak verkocht is. Hij komt zeker niet minder voor dan de andere genoemde modellen, de SL-1200MK2 uitgezonderd natuurlijk.
Wanneer je maar 1 model wilt met ook nog een specifieke kleur dan komt hij natuurlijk niet elke dag langs, het is niet anders. Maar elke maand komen er wel weer een aantal op marktplaats. Je moet alleen even geduld hebben tot er eentje is die aan jouw eisenpakket voldoet van kleur/afstand/staat/prijs. Of toch een beetje omrijden.

LigeTRy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:46:
[...]
De enige reden die ik heb voor een Q2 in plaats van een Q3 is dat de Q3 extra knoppen heeft welke ik niet gebruik. En wat erop zit wat je niet gebruikt kan alleen maar kapot gaan in mijn optiek. Maar zoals ik al eerder zei, omdat de Q2 nou nietecht breed op de markt ligt, ben ik wel naar alternatieven aan het kijken.
Wil ik wel een kanttekening bij plaatsen: de knoppen die je niet gebruikt gaan niet kapot.

Ook al gebruik je de auto start niet, in de weg zitten zal het ook niet. De Q3 werkt identiek aan de Q2 in manual mode: arm boven plateau brengen, plateau begint vanzelf te draaien, arm laten zakken. Klaar. Auto afslag verder ook identiek. Dat je het minder mooi vindt qua hoeveelheid knoppen kan ik inkomen, maar geen Q3 kopen omdat de ongebruikte knoppen/functies kapot gaan is geen goede reden.

Enne... hoe weet je zo zeker dat je de auto start niet zal gebruiken, je weet het pas als je er een hebt... Op dat knopje drukken is best verleidelijk hoor.
[
Voor 18% gewijzigd door
Cap op 07-11-2019 09:14
]