Precies. Testen dus. Maar eerst:
- Je platenspeler goed waterpas zetten.
- Je naald er even af schuiven of als je die hebt, de naaldbeschermer erop schuiven. Een naald is kwetsbaar.
- Arm balanceren zodat deze horizontaal zweeft als deze van de armsteun af is

Balanceer mbv het contragewicht de arm horizontaal (0 gram).
- Anti skating op 0.
- Armlift naar beneden, de arm moet immers vrij bewegen.
Nu kan je gaan testen, in willekeurige volgorde:
Test 1: zet de poten van de speler elk op een stapel boeken oid op tafel zodat je eronder kan kijken terwijl de bodem eraf is. Ook een lampje op de onderkant zodat je goed kan zien wat er gebeurt. Beweeg de arm voorzichtig en kijk vanuit alle hoeken van onderaf de armbasis of de tone-arm assembly aan de onderkant (de onderdelen gemonteerd aan de onderkant vd toonarm) vrij bewegen.
Test 2: maak 3 close-up foto's van de armlagers, zowel de 2 horizontale als van de verticale bovenop. Is eraan gerommeld dan zie je dat vaak aan de schroefjes.
Test 3: heb je m'n eerdere uitleg al gevolgd over hoe je de armlagers test? Bij duim en wijsvinger de armbuis vlak achter de kraag an de headshell vastpakken en voorzichtig aan de arm trekken / duwen in de lengterichting (dwz richting de armbasis). Voel je speling of hoor je zelfs speling? Dat is niet goed. Een miniem beetje mag, maar meer niet.
Test 4: haal je arm van de armsteun richting het plateau, houd de arm voorzichtig vast aan de headshell en beweeg deze voorzichtig naar boven en onder. Voel je weerstand? Niet goed. Hetzelfde voor horizontaal. Voelt dat hetzelfde? Goed. Voel je meer weerstand? Niet goed.
Test 5: pak een A4'tje standaard printer/kopieerpapier, knip er een vierkantje van max 1x1 cm uit en vouw dit zoveel mogelijk dubbel, en dubbel totdat je een compact mini "blokje" gevouwen papier hebt. Dit weegt bijna niks (reken zelf maar even uit hoeveel

). Balanceer nu je arm nu weer zodat deze vrij zweeft. Laat nu vanaf 1 cm hoogte het blokje papier op de headshell vallen terwijl je vanaf de zijkant naar de headshell kijkt. Duikt de arm meteen een stuk (meerdere millimeters) naar beneden? Goed de horizontale lagers doen hun werk dan netjes. Niet? Dan zijn ze te strak aangedraaid / beschadigd.
Test 6: balanceer weer de arm zodat deze vrij zweeft en breng hem ietsje van de armsteun. Blaas nu rustig vanaf een paar cm tegen de zijkant van de arm. De arm moet soepel richting het midden van het plateau bewegen.
LigeTRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:34:
[...]
Aangezien het ook gebeurd met anti skating op 0 heb ik ook het vermoeden dat het met het afslag systeem te maken heeft (of balhoofd, maar lijkt me sterk), vooral omdat de 'trek' niet constant/linear is, is er enige manier om dit te controleren? Zoals eerder gezegd schroom ik niet om het ding open te maken en iets zelf te repareren. (je vertelde dat je er in de loop der tijd redelijk veel hebt opgeknapt?)
Ondertussen heb ik al 2 technics reparatiecentra benaderd, ze claimen beide het probleem op te kunnen lossen maar kunnen geen prijsinschatting geven, dat zal wel een duur geintje worden.
[...]
Ook met kapotte armlagers kan je dit gedrag hebben, alleen voelt dat wel anders. Bij een mechanisch aanlopen vh interne mechanisme "voel" je echt wel iets bij het vasthouden/bewegen van de arm, bij kapotte armlagers niet of nauwelijks.
Het armlager bestaat uit een lagerhuisje (hulsje) met daarin in een cirkel mini kogellagertjes, daarin valt een conische schoef. De schroef is wat je vanaf de buitenkant van het lager ziet. Als je heel goed tussen de ophanging kijkt dan zie je de conische kant van het schroefje in het lagerhuisje steken.
Als de armlagers kaduuk zijn dan zit er een deukje in het lagerhuisje waardoor de arm niet meer mooi vrij beweegt. Een zwevende arm zal dan naar 1 (of enkele) vaste posities trekken. Een heel klein beetje neiging om op een bepaalde plek te blijven staan bij een nauwkeurig gebalanceerde arm + waterpas gestelde speler is acceptabel, maar dan kruipt hij heel langzaam naar die positie, niet zoals bij jou in de video.
Niet aan reparatiecentra beginnen denk ik. Dat gaat aan arbeid vast meer kosten dan de speler waard is.
PS de anti-skating veer moet (vrijwel) niets uitmaken: als de knop op 0 staat dan staat deze immers slap. Alleen als de arm helemaal richting de spindle bewogen wordt (waar de arm normaal nooit komt vanwege het label

) dan trekt die nog een heel klein beetje. Dat kan je als het goed is ook zien als je de speler zo opstelt als bij test 1.
Obv het laatste filmpje denk ik: het mechaniek loopt aan. dat moet je dus even uitvogelen met test 1.
[
Voor 40% gewijzigd door
Cap op 02-11-2019 18:46
]