Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.830 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Ik heb zelf aan een wand 9 van deze wissellijsten. Mij bevallen ze erg goed. De platen passen er precies goed in, je mist niets van de hoes maar kijkt ook niet net tegen de zijkant aan of iets dergelijks. Ik heb de hoezen er met plaat en al in zitten, wil ik de plaat afspelen dan klik ik de wissellijst eenvoudig open en haal ik de plaat er uit. Ook heel makkelijk je platen door te wisselen om niet telkens tegen dezelfde hoezen aan te kijken.

In principe passen de hoezen er altijd met plaat en al in, slechts heel soms wordt het wat te krap als je een dubbel-LP hebt waarbij beide platen dik zijn (180gr) en er daarnaast ook nog allerlei posters en dergelijke bij in zitten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-07 22:36
Ik heb van mijn schoonvader een Technics SL-3310 gekregen om lekker af en toe een plaatje op te kunnen zetten. Bij hem thuis paste het niet meer in het nieuwe tv meubel. Nu dus druk op zoek naar wat plaatjes. Je kent het wel, alle kringloopwinkels en rommelmarkten in de buurt een beetje struinen.

Het probleem wat ik heb is echter dat wanneer de plaat klaar is met spelen deze terug zou moeten gaan naar zijn rust positie. Wat er echter gebeurd is dat de arm helemaal door de lucht terug gaat naar zijn begin positie om vervolgens weer door de lucht helemaal naar het centrum van de plaat te gaan. Vervolgens gaat de arm naar beneden en wordt over de plaat naar ongeveer halverwege getrokken. Dit is natuurlijk de beste manier om de naald en de platen naar de *** te helpen.

Ontspannen naar een plaatje luisteren is er nu niet bij omdat je de hele tijd in de gaten aan het houden ben hoe ver de plaat is en of je hem al af moet zetten.

1. Wat is hier aan te doen en kan ik dat zelf.

2. Als vraag 1 nee is waar zou ik dit kunnen laten fixen? Ik woon in Julianadorp (Den Helder)

Ohja, sommige platen kraken ook heel erg en andere weer niet. Waar zou dat aan kunnen liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door lmno31 op 30-10-2019 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
BobB schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:10:

Heeft iemand van hier al eens met dit bijltje gehakt? Wat zijn dan jullie ervaringen?
A3+ zou met krap 33 centimeter breedte wel net groot genoeg zijn denk ik, diverse fotoprinters kunnen dat formaat aan. Anders zou ik eens kijken of een copyshop een scan kan maken en wat dan het afdrukken kost (je zou ook nog een digitale foto van de hoes kunnen maken en die laten afdrukken). Of je doet de hoes in het lijstje en de iets verkleinde print op A3 bij de binnenhoes in de platenbak (samen in een plastic kleurloze hoes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
@lmno31 Wat er met die speler is weet ik niet, maar dat kringloopplaten kraken is niet zo vreemd en zal niet aan je speler liggen. Die liggen mogelijk al vele decennia stof te verzamelen. Een keer goed schoonmaken en ze zouden een heel stuk beter moeten klinken. Als je niet meteen een speciaal wasapparaat wilt kopen (heb ik ook niet), kun je al goede resultaten bereiken met een beetje gedestilleerd water en een druppel afwasmiddel (niet te veel) en een microvezel doekje. Zo heb ik zelf al vele kraakplaten weer helder gekregen. Sommige ook niet, soms zitten ze vol met krassen en die krijg je er met geen enkele wasmethode uit.

@LigeTRy Ik heb zelf de Lenco L400BK, een SL-1200 lookalike, die aan bijna alle genoemde voorwaarden voldoet (zwart, direct drive, S-arm, SME headshell, instelbare naalddruk en antiskate, strobe, voorversterker, pitch control). Bevalt me na anderhalf jaar nog steeds prima. Is wel volledig handmatig, maar omdat je m nieuw kunt kopen hoef je geen risico te lopen met wisselende kwaliteit van 2de hands meuk van marktplaats en zit er gewoon garantie op.

@mr_petit Ik heb een paar grijze LP's en heb nooit begrepen waarom ze het 'silver' noemen. Ik kan er echt alleen maar grijs in zien. Het is niet mijn favoriete kleur, maar voor de verandering ook niet erg om er een paar te hebben ;)

[edit:] Ohja, over het CD verhaal: volgens mij doet een stabiel toerental er niet toe. Je kunt ook een CD rippen op 52-speed. Het zijn gewoon bits die gelezen worden en ingelezen in een data processor, niet veel anders dan mp3's spelen van een harddisc. De enige voorwaarde is dat het ding op z'n minst snel genoeg moet kunnen draaien om genoeg data aan te leveren zodat de buffer niet leeg loopt.

[ Voor 13% gewijzigd door kozue op 30-10-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
lmno31 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:57:
Het probleem wat ik heb is echter dat wanneer de plaat klaar is met spelen deze terug zou moeten gaan naar zijn rust positie. Wat er echter gebeurd is dat de arm helemaal door de lucht terug gaat naar zijn begin positie om vervolgens weer door de lucht helemaal naar het centrum van de plaat te gaan. Vervolgens gaat de arm naar beneden en wordt over de plaat naar ongeveer halverwege getrokken.
[...]
1. Wat is hier aan te doen en kan ik dat zelf.
Dat klinkt als dat het herhaal-mechanisme van de platenspeler intern ergens verkeerd blijft hangen, door stof, roest of hardgeworden smeermiddelen.

Ja, dat kun je in principe vaak zelf wel oplossen, door van binnen te kijken wat er gebeurt en door te voelen of onderdelen die moeten bewegen toch vastzitten. Maar daar zou ik zonder ervaring niet zelf aan beginnen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lmno31 Wat @niek_nijmegen zegt klopt. Het is gewoon een kwestie van plateau eraf, headshell eraf, contragewicht eraf, omkeren (rustend op stofkap op een kleedje). Dan de onderkant open schroeven, bij het mechanisme oud vet even met een paar wattenstaafjes eventueel gedoopt in wat alcohol of wasbenzine schoonmaken en dan weer invetten. Goed vet is minerale olie vrij white grease of siliconenvet, dat tast de witte nylon onderdelen niet aan.

Je kan door een stukje aan het grote witte tandwiel te draaien of een van de heveltjes in te drukken het mechanisme activeren, dan kan je door handmatig aan de spindle of het tandwiel te draaien de sequentie doorlopen. Dan zie je met een beetje geduld ook vanzelf wat er niet meebeweegt wat wel zou moeten. ;)

Hier wordt het zelfs voorgedaan in een youtube filmpje, ik heb zelf het filmpje niet bekeken wegens luiheid maar ik ga er vanuit dat ie gaat doen wat ik heb gezegd. :)

Verder een uiterst betrouwbare en ook goede speler waar je veel plezier aan kunt beleven.
kozue schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:17:

@LigeTRy (...) maar omdat je m nieuw kunt kopen hoef je geen risico te lopen met wisselende kwaliteit van 2de hands meuk van marktplaats en zit er gewoon garantie op.
Hey hey, uiteraard kan er aan alles wat stuk zijn maar een SL-Q2 is geen meuk he. :P
rcor schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Als het meer richting de Technics looks moet gaan dan is deze Sansui SR-333 ook een aanrader:
https://link.marktplaats.nl/m1466322759

Lekker direct drive, s-arm, speler weegt bijna 8 kilo en klinkt met het juiste element gewoon goed... :)
Zilver kleur, valt per in zijn geval per definitie af. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Cap op 30-10-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-07 22:36
Cap schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:12:
@lmno31 Wat @niek_nijmegen zegt klopt. Het is gewoon een kwestie van plateau eraf, headshell eraf, contragewicht eraf, omkeren (rustend op stofkap op een kleedje). Dan de onderkant open schroeven, bij het mechanisme oud vet even met een paar wattenstaafjes eventueel gedoopt in wat alcohol of wasbenzine schoonmaken en dan weer invetten. Je kan door een stukje aan het grote witte nylon tandwiel te draaien of een van de heveltjes in te drukken het mechanisme activeren, dan kan je door handmatig aan de spindle of het tandwiel te draaien de sequentie doorlopen. Dan zie je met een beetje geduld ook vanzelf wat er niet meebeweegt wat wel zou moeten. ;)

Verder een uiterst betrouwbare en ook goede speler waar je veel plezier aan kunt beleven.
Thanks. Dat durf ik wel aan. Ik heb zoiets nog nooit gedaan maar ben niet bang uitgevallen en ook aardig handig. (wat klinkt dat stom om over jezelf te zeggen.)

Heb je toevallig ook een voorbeeld/hint wat voor vet ik dan kan gebruiken om het weer in te vetten? Ik ga er namelijk vanuit dat ik geen kogellagervet of WD40 moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie mijn reactie, is aangepast. Inclusief uitleg vet (iets wat nylon niet aantast, geen minerale olie dus) en filmpje waarin het wordt voorgekauwd. :)

Apparaat is dus niet kapot, alleen een beetje stroef. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 30-10-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Cap schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:12:
Hey hey, uiteraard kan er aan alles wat stuk zijn maar een SL-Q2 is geen meuk he. :P
Hehe, dat bedoelde ik niet nee. Maar ik snap zelf nooit zo goed waarom iedereen hier altijd marktplaats links post. Ik heb er zelf vooral slechte ervaring mee en heb best een afkeer gekregen van die site. Zowel mijn vrouw als ik zijn er al eens opgelicht voor bijna €100 pp, en je weet nooit in wat voor staat het is wat je koopt. Mensen zijn van nature egoïstisch en zullen er alles aan doen om hun product zo duur mogelijk te verkopen. Je kunt een miskoop een beetje proberen te voorkomen door alles altijd persoonlijk af te halen zodat je het kunt testen, en dan ter plekke cash afrekenen, maar dat is niet altijd een optie ivm afstand.

Ik had dit jaar voor het eerst sinds lange tijd weer iets via marktplaats gekocht. Een Nakamichi cassettedeck. Uiteraard zelf opgehaald (overmaken doe ik nooit meer), en gevraagd om hem van tevoren aan te sluiten zodat ik m in werking kon zien/horen. Het geluid was prima, en alles leek in orde, maar toen ik thuis kwam bleek er toch weer iets mis te zijn wat de verkoper nooit ergens had vermeld: de VU-meter was dood. Had ik wellicht kunnen zien bij het afspelen, maar het viel me pas op toen ik wilde opnemen. Opnemen had ik niet kunnen testen omdat er geen bron beschikbaar was. Misschien had ik dat zelf beter voor moeten bereiden en een jack naar tulp kabeltje mee nemen zodat ik altijd nog m'n telefoon aan kan sluiten, maar dat is achteraf...

Alles wat ik ooit via marktplaats gekocht heb zaten haken en ogen aan. Dus ja, "meuk van marktplaats". Ik vind het voornamelijk een verzamelplaats van meukverkopers en oplichters, ongeacht wat voor product ze aanbieden.

Het is dat je tegenwoordig geen goed cassettedeck in nieuwstaat meer kan kopen, anders had ik dat wel gedaan. Die loopwerkjes is allemaal goedkope rommel en ze kunnen niet eens meer opnemen op Chrome tapes of met Dolby. Gelukkig maken ze tegenwoordig wel weer goede platenspelers, dus heb je dat probleem met vinyl een stuk minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:11
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:17:
Ik lees al een tijdje hier mee. Ik zie veel advies voorbij komen over platenspelers. Iemand nog advies voor een goede phono versterker?

Ik heb zelf nu een eenvoudige van NAD. Ik hoor goede verhalen over de Schuit Mani of Graham Slee, helaas nog nooit kunnen beluisteren.
Ik heb een Graham Slee Revelation Pre-amp en dit bevalt mij op zich prima. Zit te denken om deze ooit eens te vervangen voor een Gold Note of een buizen pre-amp maar dat is nog wel even in de toekomst denk ik 8)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kozue ik ben erg blij met marktplaats, heb er in de loop der jaren allerlei apparaten, meubels en snuisterijen gekocht die nieuw niet meer te krijgen zijn of onbetaalbaar. Ook heel erg veel platenspelers en accessoires, tientallen. Ja zelfs ook een aantal laten verzenden. Erger nog, in het verleden (toen het nog betaalbaar was) ook via Ebay en laten verzenden vanaf Duitsland, Oostenrijk, GB. :) Dus ja, ik snap heel goed dat men hier naast nieuwe ook naar 2e hands platenspelers kijkt. Er zit ook van alles bij wat nieuw niet meer bestaat. Dus als dat iemand aanspreekt, logisch dat ie dan bij veilingsites uitkomt.

Mijn ervaring is wel heel anders dan de jouwe, dat verklaart het een en ander. Uiteraard schort er wel eens wat aan maar voor het overgrote deel voldeden de aankopen prima aan mijn verwachtingen en is de prijs heel vriendelijk. Het gaat bij mij echt vrijwel nooit mis. Ook heb ik bewust half defecte dingen gekocht tegen een laag prijsje die ik dan zelf kon repareren: leuk en leerzaam.

Enige aandachtspunt bij marktplaats vind ik de oplichtingsgevoelige dingen: een 2e hands telefoontje, smartwatch, en dat soort dure, populaire / modieuze gadgets ga ik echt niet op afstand kopen op MP.
Daarbij is het oplichtings risico echt te groot. Bij audio dan weer geen enkel probleem, alles is altijd aangekomen. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 30-10-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag een goede kameraad nog op weggeholpen ongemerkt... Ik had hem een advertentie door gestuurd van een zeldzame Thorens TD 535 direct drive platen speler... Specs liegen er ook niet om op Vinylengine: https://www.vinylengine.com/library/thorens/td535.shtml

Ik stuurde hem het door met het idee van "kijk dit heeft Thorens ook gemaakt"... En hij heeft direct contact gezocht met de verkoper en vrijdag gaat hij hem halen...

Nu krijg ik de kans om zijn Thorens TD-280MKII over te nemen... En ik zit hier echt serieus over na te denken... Niet ter vervanging van de mijn TD-318MKI, dat zou zonde zijn en een achteruit gang, maar het is wel een optie om een Akai AP-D210 in de woonkamer te vervangen door wat anders en beters...

Hoewel de Akai ook niet slecht is klankmatig, is zo'n TD-280MKII wel mooier en heeft hij een veel betere en degelijkere toonarm dan de Akai... Maar: de Akai is wel een direct drive speler en de Thorens niet, die heeft een snaar aandrijving... Maar of dat nu een ramp is....

Voordeel voor mij: die TD-280MKII die hij nu heeft is vorig jaar nog geserviced door Dr. Thorens... De Akai is nog nooit door iemand onder handen genomen en verdient in de toekomst wel nog wat aandacht (bijv. aan de tulpkabels)...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 30-10-2019 19:31 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:28:
Vandaag een goede kameraad nog op weggeholpen ongemerkt... Ik had hem een advertentie door gestuurd van een zeldzame Thorens TD 535 direct drive platen speler... Specs liegen er ook niet om op Vinylengine: https://www.vinylengine.com/library/thorens/td535.shtml

Ik stuurde hem het door met het idee van "kijk dit heeft Thorens ook gemaakt"... En hij heeft direct contact gezocht met de verkoper en vrijdag gaat hij hem halen...

Nu krijg ik de kans om zijn Thorens TD-280MKII over te nemen... En ik zit hier echt serieus over na te denken... Niet ter vervanging van de mijn TD-318MKI, dat zou zonde zijn en een achteruit gang, maar het is wel een optie om een Akai AP-D210 in de woonkamer te vervangen door wat anders en beters...

Hoewel de Akai ook niet slecht is klankmatig, is zo'n TD-280MKII wel mooier en heeft hij een veel betere en degelijkere toonarm dan de Akai... Maar: de Akai is wel een direct drive speler en de Thorens niet, die heeft een snaar aandrijving... Maar of dat nu een ramp is....

Voordeel voor mij: die TD-280MKII die hij nu heeft is vorig jaar nog geserviced door Dr. Thorens... De Akai is nog nooit door iemand onder handen genomen en verdient in de toekomst wel nog wat aandacht (bijv. aan de tulpkabels)...
Apart en mooi lomp/vierkant ding die 535! Lijkt een beetje op een discotheek/radiostation bak, vermoed dat dat de doelgroep was. Wat moest ie kosten?

Als je die 280 mooi vindt en je wil het geld eraan uitgeven dan neem je die over. :P Voor de Akai ga je nauwelijks iets vangen dus investeren in reparatie is het niet waard: gewoon zelf even de kabels onder handen nemen en wat smeren kan natuurlijk wel prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:37:
[...]

Apart en mooi lomp/vierkant ding die 535! Wat moest ie kosten?

Als je die 280 mooi vindt en je wil het geld eraan uitgeven dan neem je die over. :P Voor de Akai ga je nauwelijks iets vangen dus investeren in reparatie is het niet waard: gewoon zelf even de kabels onder handen nemen en wat smeren kan natuurlijk wel prima. :)
Het is ook geen rocket science en als ik die kameraad het vraag (hij is een elektro mannetje die ook handig is met een soldeerbout) kan hij er zo een nieuwe kabel aan solderen voor me... Maar ja, zo'n Thorens TD-280 MKII is toch net effe wat aantrekkelijker voor het gevoel...

De naald van die Akai moest ook "alweer" vervangen worden... De cantilever van het Audio Technica AT95ex element was helaas iets krom geraakt viel mij op... Mijn vader poetst altijd de woonkamer, dus is mogelijk de poetslap er per ongeluk tegen aangekomen of zo... Rechtbuigen zie ik niet zitten: dat is bij mij tot nog toe altijd mis gegaan...

Dus zat ik te twijfelen of ik de Audio Technica AT-440Mla niet nieuw leven in zou kunnen blazen op die Akai... Maar nu zit ik er toch aan te twijfelen... Ik kan ook die Thorens overnemen en daar een mooie Goldring 2100MM op monteren...
Body heb ik liggen, alleen een nieuwe naald heb ik nodig om 'm spelend te krijgen...

Want ja, ik heb die kameraad het advies gegeven om z'n Nagaoka MP-110 te her gebruiken op die nieuwe TD-535 van Thorens voorlopig... Dan kan hij rustig rond kijken voor een upgrade naar een beter element...

Maar dat betekend dus waarschijnlijk dat de Thorens TD-280MKII zonder element met naald dan mijn kant
op zou komen...

[ Voor 23% gewijzigd door rcor op 30-10-2019 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:21
Een update vanuit hier, de SL-Q2 is onderweg! Morgen komt ie binnen. De platter, contragewicht etc netjes apart verpakt dus ik verwacht dat dat allemaal goed gaat komen.

Nu ga ik hem morgen weer in elkaar zetten, contragewicht erop etc. Nu lees ik een boel over naalddruk en het kunnen vernaggelen van je vinyl, dus ik ben filmpjes zoals deze aan het kijken over het afstellen. Hebben jullie hier nog handige tips/trucs die ik hierbij kan gebruiken? Ik ben niet in het bezit van een naaldweegschaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja: gewoon de handleiding lezen en die netjes volgen. Arm balanceren heet dat: je ijkt de balans van de arm door zodra die in evenwicht is de ring op het gewicht op "0" te draaien, geen weegschaal nodig. Daarna kan je de naalddruk instellen door voorzichtig draaien aan het gewicht. Naalddruk tussen de 1.7 en 1.9 gram voor het 270c element. Ook de rest vd handleiding netjes lezen, dan moet het helemaal goed komen.
rcor schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:45:
[...]

Dus zat ik te twijfelen of ik de Audio Technica AT-440Mla niet nieuw leven in zou kunnen blazen op die Akai... Maar nu zit ik er toch aan te twijfelen... Ik kan ook die Thorens overnemen en daar een mooie Goldring 2100MM op monteren...
Body heb ik liggen, alleen een nieuwe naald heb ik nodig om 'm spelend te krijgen...
Vind ik niet helemaal een eerlijk vergelijk. de AT-440MLa is een geavanceerde microline naaldvorm met nude diamantje. De Goldring 2100 is een simpele bonded naald met dezelfde specs als een AT-95E: een stndaard elliptical 0.7 x 0.3 mil, niet eens 0.2 mil. Met de 440MLa haal je bij goede afstelling dus gewoon meer detail uit de moeilijke groeven en gaat de naald ook veel langer mee. 't is natuurlijk ook nog eens moving magnet vs moving iron. Technisch bevinden de elementen zich dus op een ander niveau, voor een beetje vergelijk moet je niet de 2100 of 2200 hebben maar begint het een beetje bij de 2300 nude (maar nog steeds) elliptical. Eigenlijk zit je pas op hetzelfde technische niveau bij de 2400 met de "vital" shibata achtige slijping en (net als de AT-440MLa) tapered cantilever. Maar ja, wat kost die... :|

Aan de andere kant, als je de 2100 gewoon lekker vindt klinken is dat natuurlijk ook prima. :)

[ Voor 98% gewijzigd door Cap op 30-10-2019 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:55:
Ja: gewoon de handleiding lezen en die netjes volgen. Arm balanceren heet dat: geen weegschaal nodig. Ook de rest netjes lezen, dan moet het helemaal goed komen. Naalddruk tussen de 1.7 en 1.9 gram voor de 270c element.

[...]

Vind ik niet helemaal een eerlijk vergelijk. de AT-440MLa is een geavanceerde microline naaldvorm met nude diamantje. De Goldring 2100 is een simpele bonded naald met dezelfde specs als een AT-95E: een stndaard elliptical 0.7 x 0.3 mil, niet eens 0.2 mil. Met de 440MLa haal je bij goede afstelling dus gewoon meer detail uit de moeilijke groeven en gaat de naald ook veel langer mee. 't is natuurlijk ook nog eens moving magnet vs moving iron. Technisch bevinden de elementen zich dus op een ander niveau, voor een beetje vergelijk moet je niet de 2100 of 2200 hebben maar begint het een beetje bij de 2300 nude (maar nog steeds) elliptical. Eigenlijk zit je pas op hetzelfde technische niveau bij de 2400 met de "vital" shibata achtige slijping en (net als de AT-440MLa) tapered cantilever. Maar ja, wat kost die... :|

Aan de andere kant, als je de 2100 gewoon lekker vindt klinken is dat natuurlijk ook prima. :)
Ja dat klopt helemaal en ik wilde ze ook niet vergelijken... Ik wilde alleen kijken welke opties ik heb met wat ik heb liggen zonder dat het krom wordt als je er nuchter naar kijkt...

Zo'n AT-440Mla is een veel mooier element qua naald dan zo'n Goldring 2100MM (en inderdaad een iets andere techniek van binnen)... Maar als ik die zou opknappen komt die zeker terug op de Thorens TD-318MKI en dan de Nagaoka MP-110 op de Thorens TD-280MKII... Anders zou het wel krom worden: de beste speler heeft het minste element en was zoals eerder gezegd nou net niet de bedoeling...

Wat ik ook kan doen is een Nagaoka MP-200 kopen via Ebay en die afmonteren op mijn Thorens TD-318MKI... Dan zou de Nagaoka MP-110 op de Thorens TD-280MKII kunnen... Voordeel: dan is alles wat meer in balans geld technisch gezien en toch goed klinkend... Maar wel veel duurder in aanschaf waarschijnlijk... Nagaoka's zijn goed, maar niet goedkoop in verhouding tot Audio Technica...

Maar beide Nagaoka's zijn Moving Iron elementen uit dezelfde serie en dus is de techniek gelijk intern met wat aanpassingen voor een beter geluid... Een echt eerlijk vergelijk zou zijn: Goldring 2100MM vs Nagaoka MP-110...

Verrek, dat zou ik zelfs kunnen testen: de Thorens TD-318MKI heeft de Nagaoka MP-110 als element en de Dual 1226 heeft een complete Goldring 2100MM erop zitten (ik wilde destijds op de body die ik had liggen een nieuwe naald monteren, maar via hifiistudio 79 kon ik toen ineens voor de prijs van alleen een naald het complete element kopen)...

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 30-10-2019 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:37:
[...]

Apart en mooi lomp/vierkant ding die 535! Lijkt een beetje op een discotheek/radiostation bak, vermoed dat dat de doelgroep was. Wat moest ie kosten?
Thorens heeft meerdere direct drive modellen gehad (zelfs al heel vroeg toen anderen ze nog niet of amper hadden): https://www.vinylengine.com/library/thorens.shtml

In de Thorens database staan er vijf, maar is ook nog een TD 738 welke nog niet vermeld wordt...

Lomp zeker, maar wel een stabiele goede basis... Weegt als ik het goed begrepen heb ook ruim 12 kilo... Thorens kennende zal dit niet alleen een dikke bodem plaat zijn van metaal, maar ook goede dempingsmaterialen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:24:
[...]
Thorens kennende zal dit niet alleen een dikke bodem plaat zijn van metaal, maar ook goede dempingsmaterialen...
hij is juist helemaal van hout:

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=54571&mode=view

Wel echt een serieuze stuurprint voor de motor.
Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=54572&mode=view

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 30-10-2019 23:34 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:32:
[...]

hij is juist helemaal van hout:

[Afbeelding]

Wel echt een serieuze stuurprint voor de motor.
[Afbeelding]
Wat mij dan weer opvalt is het geveerde subchasis... dat zie je niet vaak bij direct drive spelers... Maar is wel typisch Thorens... ;) Af en toe lekker eigenwijs... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GiLeX schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:42:
[...]

Over C.E.C gesproken, hier draait ook nog een C.E.C. Chuo Denki ST-510 (half automaat)
poosje geleden van OM10 voorzien en nieuwe snaar en verder weer netjes afgesteld en klinkt stukken beter dan met de oude Stanton combi die er op zat
Ik heb zelf een BD-7000 van C.E.C.

Da's echt een leuke speler met interessante techniek, zeker voor de tijd.
Ook een mooi zwaar plateau en zware lagerconstructie.

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/CEC/mybd-7000b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:39:
[...]

Wat mij dan weer opvalt is het geveerde subchasis... dat zie je niet vaak bij direct drive spelers... Maar is wel typisch Thorens... ;) Af en toe lekker eigenwijs... ;)
Ik heb een pioneer met geveerd subchassis en directdrive; de pl-55x
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/pl55x/01.JPG
(niet de mijne hoor, maar ik heb er zo 123 geen fototje van)
Interessante constructie, hij heeft een onderframe van staal, en een bovenbouw van hout.
Ook 1 van de weinige spelers uit die tijd (1974 oid geloof ik) die geen output via een vast snoer had maar via rca connectoren.
De mijne is een dx versie, dat houdt in dat deze met shibata naald kwam voor cd4 weergave.
Toen ik 'm kocht was de naald echter gebroken. Ze wouden 'm nog ff met de stofdoek schoonmaken voordat ie verkocht werd.... 8)7 |:(

En ik heb een Dual 721, ook een direct drive met geveerd subchassis :P
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/bc/c6/62/bcc662abf89da9feeac6587a2ea02929.png

(ook weer niet de mijne, heb daar ook geen fototje van, maar ik heb exact deze uitvoering)

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 30-10-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pioneer heeft er een heel aantal gemaakt, uit mijn hoofd in ieder geval vanaf de PL-100 in een eindeloze reeks van 250, 300, 400, 455, 500, tot 600, 610, 620, 630 en vast nog meer.

Technics had ze ook in bosjes: SL-1301, 1401, 1501, 1600. 1650, 1700, 1800, 1300mk2, 1400mk2, 1500mk2, 1600mk2, 1700mk2, 1800mk2, Q202, Q303, QX200, QX300. Dan vergeet ik er vast nog een paar. :P

Allemaal direct drive met geveerd subchassis.

Dual had ze inderdaad bij bosjes alleen daarvan was niet zo heel veel direct drive, net als Thorens.

Maar ongebruikelijk was het dus zeker niet, eind jaren 70 tot eerste helft jaren 80.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 31-10-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 00:03:

Dual had ze inderdaad bij bosjes alleen daarvan was niet zo heel veel direct drive,
Dual heeft toch heel veel subchassis directdrives gemaakt? vanaf begin jaren 70.
604, 606, 621, 622, 626, 650, 701, 704, 708, 714, 721, 728, 731, 741 en ik zal er vast nog wel een paar overgeslagen hebben :P
Allemaal èn direct drive, èn subchassis.
Het aantal snaar en tussenwiel subchassis modellen zal waarschijnlijk wel groter zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 31-10-2019 01:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja toch meer dan ik dacht. Al met al eigenlijk doodgewoon dus, die combinatie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat blijkt... En ik maar denken dat het niet zoveel voorkomt... Wellicht omdat ik tot nog toe geen enkele direct drive speler met geveerd subchasis bewust tegen het lijf ben gelopen en de Hitachi HT-R10 / Akai AP-D210 die ik heb / heb gehad allen zonder subchasis zijn uitgevoerd, net zoals de Technics SL-1200 / SL-1210...

Ik moet wel zeggen dat ik die Dual 721 erg prachtig vindt... Dat zou in de toekomst zomaar eens een vervanger kunnen worden voor mijn Dual 1226 (als ik 'm beu word)...

Goldring 2100MM erop die nu op de Dual 1226 zit en gaan met die banaan (er vanuit gaande dat het element samen gaat met de arm, daar heb ik voor nu geen controle op gedaan)... ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/490002.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Enerzijds grappig, anderzijds begrijp ik de wereld waarschijnlijk niet...

In mijn beleving beschikt ieder huishouden over hoe dan ook (tenminste) een versterker, een cd-speler en luidsprekers. En een televisie. Dus zoveel extra moeite is een platenspeler dan niet.

Maar als ik kijk naar mijn 15 jaar jongere broer of zus, zie ik dat die geen idee hebben waarvoor je een versterker en luidsprekers zou willen hebben. Laat staan een platenspeler.
Die hebben een soundbar (mijn zus) of niets (mijn broer). En het liefst luisteren ze op vol volume naar een wifi/bluetooth-luidsprekertje waar ik nog geen twee minuten naar kan luisteren, omdat ik dan hoofdpijn krijg.

Lichtelijk off-topic, maar waar is dit misgegaan? Wanneer besloot de mensheid dat je geen hifi/muziek-installatie meer nodig hebt?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het is geleidelijk gegaan, in stapjes:
- In de jaren 90 verschoof de aandacht al wat van kwaliteit naar compactheid, mede gevoed door de komst van portable cd spelers etc.
- In de jaren 00 verdween kwaliteitsstereo verder naar de achtergrond omdat "surround" het helemaal moest worden, de "melkpakjes" als speakers braken door. Tevens kwamen er portable mp3 spelers.
- In de jaren 06-10 verschoof dit langzaam naar online streamen, dat gebeurde dan uiteraard op de computer + (game) speakers (meestal plastic), want doorvoeren naar de stereoinstallatie was voor de meesten veel teveel gedoe. Naast muziek steaming diensten speelde youtube hier natuurlijk ook een rol: meteen clipjes kijken!
- Rond 2010 werd dankzij de opmars van de iPhone de smartphone echt mainstream en ging muziek definitief naar oordopjes en langzaam aan ook portable bluetooth speakers.
- Rond 2014 kwam de mainstream revival van vinyl maar de stereoinstallatie was allang verdwenen. :P

De nieuwigheid is er nu allang vanaf en er zal verzadiging komen. Waarschijnlijk gaan we nu het teruglopen van vinyl weer meemaken en komt er wat nieuws. Dat er de laatste jaren in allerlei reclamefolders van Blokker, Action, Aldi & co allemaal van die platenspelers met lachende mensen staan afgebeeld en bij Action en Aldi goedkope stapeles platen liggen is natuurlijk een veeg teken: van exclusief naar mainstream naar ramsj, en daarna is het afgelopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Daarna kunnen de de echte liefhebbers weer allerlei platen voor een prikkie van MP halen, zoals het 15-20 jaar geleden nog kon. d:)b
niek_nijmegen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Dus zoveel extra moeite is een platenspeler dan niet.
Platen wassen, voor elke speelbeurt stof verwijderen, element uitlijnen, arm afstellen, naald schoonmaken, elke 15 min de plaat omdraaien etc etc.
spotify is echt makkelijker hoor......maar niet leuker, vooral als je van prutsen houdt :P

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 31-10-2019 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Cap schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:25:
- In de jaren 00 verdween kwaliteitsstereo verder naar de achtergrond omdat "surround" het helemaal moest worden, de "melkpakjes" als speakers braken door.
Och ja, de tijd dat electronicawinkels (want die had je toen nog...) volstonden met broodbakmachines en allerlei soorten surroundsetjes, zelfs van echte merken. Dat was ik helemaal vergeten :o
En ik heb me ook nooit gerealiseerd dat mensen die rommel pracht-innovatie ook echt kochten...

Ik ben heel gelukkig onder mijn steen, kennelijk.
mr_petit schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:35:
spotify is echt makkelijker hoor......maar niet leuker, vooral als je van prutsen houdt :P
Die Spotify-hype heb ik (gelukkig) helemaal gemist, omdat je daar in den beginne een Facebook-account voor nodig had, en dat vond ik toen al een no-go :)

edit:
Het wordt waarschijnlijk tijd dat ik accepteer dat níet iedereen die ik ken, maar dat ìkzelf de uitzondering ben, als het gaat om stereo-installatie. Want nu ik erover nadenk, ben ik inderdaad zo'n beetje de enige met een versterker, platenspeler, cassettedeck, minidisc-speler, taperecorder, laserdiscspeler, zuilen-luidsprekers en een cd-speler. Kennelijk is dat de uitzondering, tegenwoordig...

[ Voor 39% gewijzigd door niek_nijmegen op 31-10-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Geschiedenis gaat altijd in cirkels. Nu de massa hun audio apparatuur jaren geleden al verruild heeft voor mobieltjes met kleine oordoppen komt er ook wel weer een tijd dat "hifi" weer hip wordt en iedereen z'n best gaat doen om zo goed mogelijk geluid in hun huiskamer te krijgen. Recent stond er al een lachwekkend nieuwsartikel op deze site over een rating voor audiokwaliteit uit smartphones. M'n eerste gedacht was "dat loopt vast tussen 0 en 1 op een schaal van 10, ze klinken toch allemaal k*t", maar blijkbaar nemen ze zichzelf wel serieus. Misschien is dat een eerste teken dat sommigen toch weer wat geluidskwaliteit terug willen die ze in de afgelopen 2 decennia verloren zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, ik ben net zo blij met mijn Spotify premium account als met mijn platenspeler en platen. Ze dienen gewoon verschillende doelen. Zit ik thuis rustig op mijn kamer, dan draai ik een LP, of een CD. Zit ik te gamen, dan heb ik Spotify aanstaan. Ook is Spotify natuurlijk erg plezierig onderweg naar mijn werk, want ik zie me nog geen platenspeler en headphone-versterker op de fiets monteren. Ook neem ik op de fiets nog wel eens mijn MiniDisc speler mee, want ik heb nog de nodige albums op MiniDisc liggen, en ik blijf MiniDisc gewoon een mooi formaat en slim product vinden. In het vliegtuig luister ik ook weer Spotify, maar dan wat vooraf gedownloade albums.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
There we are again!

Pakket binnen, alles perfect verpakt, plaat netjes onder in de doos. zelfs een oude stofkap erop zodat de speler goed beschermd was tijdens het verzenden. Net de boel uitgepakt, even uitvogelen hoe ik de naald er netjes in kreeg, deze was ook los verpakt in originele doos, voor alles een eerste keer.

SL-Q2

Speler werkt eigenlijk perfect, nu lekker de rest van de middag/avond plaatjes draaien :)

Enige merkwaardige wat ik kan opnoemen is dat dat als ik de aarde verbind met mijn DAP voorverterker van 3 tientjes ik een lichte brom hoor, haal ik de aarde los, is deze brom weg. Voorlopig de aardedraad dus even niet aangesloten.

[ Voor 22% gewijzigd door LigeTRy op 31-10-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
LigeTRy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:44:
Pakket binnen, alles perfect verpakt, plaat netjes onder in de doos. zelfs een oude stofkap erop zodat de speler goed beschermd was tijdens het verzenden. Net de boel uitgepakt, even uitvogelen hoe ik de naald er netjes in kreeg, deze was ook los verpakt in originele doos, voor alles een eerste keer.
Wat fijn dat alles goed aangekomen is. Nou ben ik een Technics-fanboy; maar wat een prachtspeler weer!

Wellicht ten overvloede een kleine waarschuwing tegen het plaatsen van je platenspeler zo dicht bij een radiator: ik heb ooit een plaat krom gekregen doordat hij, op de platenspeler, stilstond in het zonlicht. Ik kan me voorstellen dat een verwarming ook zoiets zou kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
niek_nijmegen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:52:

Wellicht ten overvloede een kleine waarschuwing tegen het plaatsen van je platenspeler zo dicht bij een radiator:
Hier had ik ook al over nagedacht, maar het is nietecht een radiator, nouja, wel een radiator maar niet eentje die aangesloten is op een CV/HR installatie. Ik heb een warmtewisselaar en centrale afzuiging.
De warmte van de warmtepomp wordt in m'n vloerverwarming (en evt als nodig, radiator) gestopt, zodat de lucht die wordt aangezogen van buiten (achter de radiator zit een rooster, lucht wordt verplicht langs de radiator naar binnen 'gezogen') op kamertemperatuur is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
niek_nijmegen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:52:
Wellicht ten overvloede een kleine waarschuwing tegen het plaatsen van je platenspeler zo dicht bij een radiator: ik heb ooit een plaat krom gekregen doordat hij, op de platenspeler, stilstond in het zonlicht. Ik kan me voorstellen dat een verwarming ook zoiets zou kunnen veroorzaken.
Ik zou m zelf ook niet zo dicht naast een verwarming zetten, maar zonlicht is natuurlijk iets heel anders dan de CV. Niemand is ooit bruin geworden van de CV. CV verwarmt voornamelijk de omgeving, zon verwarmt alles waar het op schijnt. Tenzij je de plaat op de radiator legt zal die niet zo snel krom gaan trekken denk ik. Verder is het natuurlijk altijd goed advies om de platen op te bergen op een geschikte plek. Niet te warm, niet te koud, niet te vochtig, etc. En nooit voor langere tijd op de platenspeler laten liggen, al is het alleen al om ze te beschermen tegen "externe factoren" (zoals een echtgenote met een stofzuiger ;p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 12:18
Vandaag mijn eerste echte miskoop gedaan.
Normaal kan ik The Mavericks echt waarderen maar voor dat ik tot aankoop van dit album over had gegaan had ik echt beter de recensies moeten lezen. Man man man man wat een povere opname van deze live registratie. Mijn iPhone kan dat beter.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2BdGz9iDPkuuy9BEVj7whPbz/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ljsvv schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:01:
Vandaag mijn eerste echte miskoop gedaan.
Normaal kan ik The Mavericks echt waarderen maar voor dat ik tot aankoop van dit album over had gegaan had ik echt beter de recensies moeten lezen. Man man man man wat een povere opname van deze live registratie. Mijn iPhone kan dat beter.....

[Afbeelding]
Wellicht een bootleg gekocht? Die klinken vaak belabberd... Maar ook niet bootlegs kunnen slecht klinken...

Neem nu "Status Quo - 12 Goldenbars"... Die heb ik gehad en klonk echt slecht... Ik adviseer veel mensen juist om de LP variant te kopen als die er is, maar bij die Status Quo geef ik steevast het advies: luister 'm via Spotify of koop de CD / cassetteband maar koop niet de LP...

En zo zijn er nog meer slechte LP's te vinden die je niet wilt hebben...
Rond vraag hier in het verleden heeft dat meerdere malen uitgewezen... Zoek het maar eens op en verbaas je hoe slecht LP persingen kunnen zijn... Handig hulpmiddel om te achterhalen hoe de geluidskwaliteit zal zijn is trouwens de website (forum) van Steve Hoffman

Wie gegarandeerde goede kwaliteit wil koopt LP"s van:
- Analog productions
- Mobile Fidelity Soundlab

Of let op teksten als:
- Half speed mastering
- 45 toeren voor een volledig album (MFSL doet dit regelmatig voor een beter geluid)...

Trap niet zonder meer in:
- 180 grams audiophile pressing

Want dit zegt niets over de geluidskwaliteit van de LP... Het zegt wel iets over het gewicht van de LP: die is, hoe kan het ook niet anders, 180 gram zwaar...

Een mooi voorbeeld van vooruitgang in geluidskwaliteit is het album "Brothers In Arms" van Dire Straits...
De CD klonk fantastisch, de eerste LP persingen waren compleet ruk...

Velen jaren later kwam de reïssue van Back To Black die beter klonk, gevolgd door een dure 45 toeren persing van Mobile Fidelity Soundlab die daar weer over heen gaat en gewoon FANTASTISCH klinkt...

Maar andersom heb ik ook meegemaakt, dat een reïssue slecht klonk en het origineel super... Echter heb ik nog nooit een slechte LP van Mobile Fidelity Soundlab gehad... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 31-10-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Normaal luister ik voordat ik gloednieuwe platen koop eerst altijd eventjes globaal via Apple Music of Tidal, nu dus niet gedaan. Het klinkt bij deze 2 diensten namelijk even ruk. Ach ja de inlay is gaaf, er gaat zoveel geld verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Inmiddels al wat uren aan het luisteren en er is me iets raars opgevallen wat ik niet goed kan uitleggen :-( , maar de volgende filmpjes maken het hopelijk duidelijk:

Filmpje1 (youtube)
Filmpje2 (youtube)

Het lijkt alsof er een 'veer' aan de arm trekt welke ervoor zorgt dat de arm 'naar het midden' wilt. Is dit een bekend fenomeen? is er wat aan te doen?

Ik heb de naalddruk op 1.8 gezet en ook de anti skate op dezelfde hoogte (1.8). Ook heb ik nog een keer extra gecheckt of de boel netjes waterpas staat.

[ Voor 5% gewijzigd door LigeTRy op 31-10-2019 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
LigeTRy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:25:
Het lijkt alsof er een 'veer' aan de arm trekt welke ervoor zorgt dat de arm 'naar het midden' wilt. Is dit een bekend fenomeen? is er wat aan te doen?

Ik heb de naalddruk op 1.8 gezet en ook de anti skate op dezelfde hoogte (1.8). Ook heb ik nog een keer extra gecheckt of de boel netjes waterpas staat.
Wat gebeurt er als je de anti-skating wat lager zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LigeTRy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:25:

Heb je je arm gebalanceerd voordat je de naalddruk op 1,8 hebt gezet?

Dat de arm naar buiten wordt getrokken is normaal, maar dat hij over de rubberen steun van de armlift heenglijdt kan duiden op een extreem lage naalddruk, wat zou duiden op een verkeerd uitgevoerde procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
niek_nijmegen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

Wat gebeurt er als je de anti-skating wat lager zet?
Als ik hem op 0 zet is het iets minder, maar komt het nog steeds voor. als de plaat is afgelopen is er nog steeds een "jump" die die uit zichzelf maakt, deze jump maakt ie ook als ik m met de cueing lever omhoog haal.
mr_petit schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:38:
[...]

Heb je je arm gebalanceerd voordat je de naalddruk op 1,8 hebt gezet?
yep. de arm zweefde horizontaal, daarna de ring op 0 gezet terwijl het gewicht hetzelfde is blijft (vastgehouden en gecheckt of hij daarna nogsteeds horizontaal 'float'), daarna het gehele gewicht naar 1,8 gedraaid

[ Voor 34% gewijzigd door LigeTRy op 31-10-2019 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
LigeTRy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:39:
Als ik hem op 0 zet is het iets minder, maar komt het nog steeds voor. als de plaat is afgelopen is er nog steeds een "jump" die die uit zichzelf maakt, deze jump maakt ie ook als ik m met de cueing lever omhoog haal.
Dat lijkt me niet in orde, want dan zal 'ie ook in de groef tegen de buitenkant aanduwen, lijkt me. Ik heb dit bij mij nog nooit zo gezien, en ik heb dus ook weinig ervaring met toonarmmechanica en anti-skating-issues.

Hopelijk heeft de rest een idee?
Al zul je wellicht hoe dan ook moeten afwegen of je gaat repareren of terugsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
niek_nijmegen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

Al zul je wellicht hoe dan ook moeten afwegen of je gaat repareren of terugsturen...
Ik ben de beroerdste niet dus heb m even opengemaakt, het enige wat ik kan zien wat invloed heeft op de druk naar de zijkanten is de anti skating veer. Ik heb nog niet gekeken wat er gebeurd als ik de gehele veer eens loshaal. Maar sinds ik m weer dicht heb is het wel minder geworden. Het probleem is er nog wel maar hij gaat een stuk minder drastisch naar het midden (anti skate op 1.8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik heb niet de grote ervaring met reparaties die sommigen hier hebben, dus misschien zit ik er volledig naast, maar als ik die filmpjes zo zie lijkt het op een veel te hoge antiskate (oftewel iets mis daarmee). Misschien kun je m eens open maken en kijken of er binnenin iets aan de antiskate trekt? [edit:] te langzaam met typen, heb je dus al gedaan ;)

Mocht de verkoper redelijk dichtbij wonen kun je m ook daar weer langs brengen. Als ie het probleem niet op kan of wil lossen, geld terug vragen. Ga in ieder geval niet te veel LP’s afspelen met dat ding, dan verslijt je de buitenkant van de groef bovengemiddeld snel (alsof je ze op een Crosley met 6g naalddruk legt) en krijg je een permanent verschil tussen het linker en rechter kanaal...

[ Voor 3% gewijzigd door kozue op 31-10-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je kan het snel checken door een LP met een 'blanco' kant er op te leggen, en de naald te laten zakken.
Als het echt zo erg is als jij beschrijft zal ie als een speer naar binnen schieten (dus houd je vingers paraat bij het hefboompje).

Misschien kun je daarna hetzelfde trucje herhalen nadat je het veertje hebt losgehaald. Dan kun je zien of het aan de arm, lagering o.i.d. ligt.
Maar daar kan iemand die wat meer verstand heeft van dit soort zaken wellicht wat meer over zeggen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Gisteren een paar filmpjes bekeken over de Mag Lev platenspeler. Wat een bijzonder gaaf ding is dat zeg! :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Nyarlathotep schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:29:
Je kan het snel checken door een LP met een 'blanco' kant er op te leggen, en de naald te laten zakken.
Als het echt zo erg is als jij beschrijft zal ie als een speer naar binnen schieten (dus houd je vingers paraat bij het hefboompje).
Ik heb helaas geen enkelzijdige LP's liggen, dat is het nadeel van net beginnen met je verzameling :9,

Ik heb het veertje losgehaald en dit is het resultaat:

Filmpje

Het is echt al een stuk minder, en met skating op 1.8 (met veer eraan :+)

Voor mij is het vooral lastig in te schatten wat een acceptabele waarde is.
Ik heb de verkoper gevraagd of dit een bekend probleem is bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

LigeTRy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:49:
[...]

Ik heb helaas geen enkelzijdige LP's liggen, dat is het nadeel van net beginnen met je verzameling :9,

Filmpje

Voel je echt weerstand als je tegen de arm duwt?
En... staat de speler wel waterpas trouwens :P

Je arm hoort namelijk 0 weerstand te hebben, en mega soepeltjes te bewegen...
Als ik het minste tikje tegen mijn arm geef, schiet ie al naar achteren...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Nyarlathotep schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:52:
[...]

Voel je echt weerstand als je tegen de arm duwt?
En... staat de speler wel waterpas trouwens :P

Je arm hoort namelijk 0 weerstand te hebben, en mega soepeltjes te bewegen...
Als ik het minste tikje tegen mijn arm geef, schiet ie al naar achteren...
Nja weerstand voel ik niet, ik geef er een tikje aan (zoals je ziet op de videos) , en als ik intern kijk zit die veer er sowieso, ookal staat deze niet gespannen is dit toch een vorm van weerstand., ook duwt het terugloopsysteem een beetje terug richting het einde van de plaat (weerstand van de switch die het hele terugloopproces inzet)..

Ik merk dat de boel nog niet constant is, net de naald weer aan het einde van een plaat gezet en de naald komt bijna recht omhoog (anti skate op 1 en naalddruk op 1,8). Ik ga er een nachtje over slapen, misschien doet alles het morgen wel perfect...

[ Voor 12% gewijzigd door LigeTRy op 31-10-2019 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ik heb het veertje losgehaald en dit is het resultaat.
[...]
en met skating op 1.8
[...]
Ik zie eigenlijk weinig verschil tussen mèt en zonder veer?

Tja, wat is acceptabel... Als ik mijn toonarm een duwtje geef, dan beweeg 'ie in die richting, en blijft dan staan. Dat een toonarm niet vanzelf beweegt, dat is de norm. Dat 'ie bij jou uit zichzelf de neiging heeft om naar buiten te schuiven, lijkt me niet in orde. Zie ik het goed, dat het schuiven vooral optreedt bij het midden van de plaat? Vreemd.

Zoals hierboven al opgemerkt, wil je eigenlijk niet dat je naald tegen de buitenrand van de groef duwt. Vanwege slijtage en goede geluidsreproductie.

[ Voor 5% gewijzigd door niek_nijmegen op 31-10-2019 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jorgen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:40:
Gisteren een paar filmpjes bekeken over de Mag Lev platenspeler. Wat een bijzonder gaaf ding is dat zeg! :)
In elke review die ik van dat ding zie, zie ik het plateau wiebelend draaien.
Omdat zo'n plateau daar heel gevoelig voor is. Dat lijkt mij geen goede zaak eerlijk gezegd.
Ik vraag me ook af wat die sterke magnetische velden doen met de naalddruk van een mc element :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Filmpje

Toch is dat volgens mij niet goed.
Wat je kan doen is het volgende:
Monteer de naaldbeschermer, of als je die niet hebt, verwijder de naald (laat het element zitten).
Zet de antiskating op 0
Balanceer de arm opnieuw, en laat de naalddruk op 0.
Laat de arm boven de plaat zweven. Zorg dus dat de armlift naar beneden staat!
Bij antiskating 0, mag de arm heel lichtjes van binnen naar buiten gedrukt worden.
Als je daar een filmpje van maakt kunnen we zien of dat normaal is of niet.

Sowieso: de arm mag dus absoluut niet bewegen als deze op de liftarm ligt, wat volgens mij nu het geval is.
Is dat rubbertje van de liftarm vettig ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mr_petit schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:32:
[...]

In elke review die ik van dat ding zie, zie ik het plateau wiebelend draaien.
Omdat zo'n plateau daar heel gevoelig voor is. Dat lijkt mij geen goede zaak eerlijk gezegd.
Ik vraag me ook af wat die sterke magnetische velden doen met de naalddruk van een mc element :)
Ik heb geen idee. Volgens wat ik zag, zou het magnetisch veld sterk genoeg zijn om de plaat automatisch te balanceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jorgen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:40:
[...]

Ik heb geen idee. Volgens wat ik zag, zou het magnetisch veld sterk genoeg zijn om de plaat automatisch te balanceren.
Hij laat het zweven. Balanceren is een beetje een rare term.
Wat er volgens mij gebeurt is dat als er iets van een onregelmatige kracht op het plateau komt (denk aan een hobbeltje in een plaat) krijgt dat plateau een deining en blijft het bijna eeuwig doordeinen. Logisch ook wat lucht heeft een hele lage Q factor ;) dus is er geen demping van die beweging

Ik vind ook helemaal geen specs op hun site. Dat is ook raar voor een product in die prijsklasse.
Ze schrijven ook helemaal niet waarom ze het plateau laten zweven, behalve dat ze zeggen:
"bringing the feeling of zero gravity into your living room." wat dat ook maar mag betekenen (volgens mij is 0G helemaal niet zo relaxed, maar goed)

Lijkt me meer de beschrijving van een gimmick dan een beschrijving van een superieure audioweergave.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 31-10-2019 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat ik van de bekeken reviews begreep is dat het de bedoeling is dat elke oneffenheid in het loopwerk/motor/belt hiermee buitengesloten zouden worden. Of het in de praktijk ook zo werkt, is natuurlijk de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik persoonlijk vindt het een rare speler die mag lev... Klinkt mij niet in de oren als een speler die je wilt hebben.. zeker als we het hebben over het door deinen... Net zo krom als het willen afspelen van een LP met een laser:
Afbeeldingslocatie: https://townsquare.media/site/443/files/2015/05/Laser-Turntable-630x420.jpg?w=980&q=75

Dat werkt namelijk ook niet, elk stofje de plaat zorgt voor haperingen... Leuk bedacht en in theorie zou het kunnen werken, maar in praktijk pakt dat heel anders uit...

Overigens zie je in dit filmpje de mag lev speler ook iets deinen:

[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 01-11-2019 07:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Jorgen schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:45:
Wat ik van de bekeken reviews begreep is dat het de bedoeling is dat elke oneffenheid in het loopwerk/motor/belt hiermee buitengesloten zouden worden. Of het in de praktijk ook zo werkt, is natuurlijk de vraag.
Dus ze willen oneffenheden in de mechanische componenten vervangen door oneffenheden in een magnetisch veld? Bizarre redenatie :+
Ik denk dat je oneffenheden beter op kunt lossen door betere kwaliteit componenten te gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
mr_petit schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:36:
[...]

Toch is dat volgens mij niet goed.
Monteer de naaldbeschermer, of als je die niet hebt, verwijder de naald (laat het element zitten).
Zet de antiskating op 0
Bij antiskating 0, mag de arm heel lichtjes van binnen naar buiten gedrukt worden.

Sowieso: de arm mag dus absoluut niet bewegen als deze op de liftarm ligt, wat volgens mij nu het geval is.
Is dat rubbertje van de liftarm vettig ofzo?
Vanochtend voor werk even snel gekeken met de naald eraf en de arm gebalanceerd, met anti skating op 0.

Als ik de naald een tikje geef springt ie iets terug, zet ik de anti skating hoger dan is dit erger (trekt meer naar buiten), als ik de naald stilzet op een bepaald punt, blijft deze ongeveer op dat punt hangen. Dit ligt heel erg aan waar ik m neerzet, soms blijft ie perfect, soms verspringt ie 1 of 2 cm, hoe meer naar binnen hoe erger het lijkt.

Ik ben morgen in de mogelijkheid om uitgebreid te testen (en filmen). Zelf krijg ik het idee dat er misschien een draad (misschien de draad die van de headshell naar de rest intern gaat) iets wat druk uitoefend op de arm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

LigeTRy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:44:

Enige merkwaardige wat ik kan opnoemen is dat dat als ik de aarde verbind met mijn DAP voorverterker van 3 tientjes ik een lichte brom hoor, haal ik de aarde los, is deze brom weg. Voorlopig de aardedraad dus even niet aangesloten.
Dit had ik ook met een cheap ass pre amp. Het kastje was van metaal. nadat ik ervoor gezorgd dat dat er geen contact was tussen het metaal en de rest van de wereld (tape) was de brom weg. Tape kost geen geld dus wellicht een poging waard?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldsmelly
Vandaag twee nieuwe gave albums in de collectie opgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/thngyd5/walker-Cash.jpg

Johnny Cash - Personal files Vol I (mooie set 3lp's en boek)
Scott Walker - Scot IV

Johnn Cash: een heerlijk intieme blik in de geest van meneer Cash. Alleen met een gitaar dit is voor mij z de essentie wat Johnny Cash voor mij betekent.
Krachtige tekst , mooie diepe stem en lekker gitaar spel _/-\o_ _/-\o_

Scott Walker : Heerlijke plaat uit 1969. Scott walker voor mij de "zingende Leonard Cohen" :9~

[ Voor 12% gewijzigd door oldsmelly op 01-11-2019 17:36 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Vandaag nog maar eens bij de Action naar binnen gelopen en dit keer heb ik ze gevonden hoor! Twee redelijke stapels, netjes in een schap. Heel veel dubbel, maar okay.

Johnny Cash - Walk the line
Creedence Clearwater Revival - The greatest hits

Walk the line is een uitstekend album, nette registratie en er zit nog een coupon voor het MP3 album bij ook! Heel netjes!

Ik wilde al heel lang wat Creedence op vinyl, maar deze had ik beter kunnen laten liggen. Zitten wat nieuwere nummers op die niet bepaald "the greatest" zijn, wat mij betreft. Ik had't toch beter bij Anthology 1 en 2 kunnen houden.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja ik vraag me ook af wat de naalddruk met de azimuth gaat doen bij dit ding.
Ook bij het trage op gang komen vraag ik me af hoe het met de gelijkloop gesteld is als er een hele harde passage gespeeld wordt. Dit heeft invloed op de wrijvingscoëfficiënt van de naald
Ik kan best veel dingen verzinnen om uit te testen bij dit ding :)
Het enige voordeel is geen geluidoverdracht via lager.

Halfzwevende plateaus (ook mbv magneten) worden al jaren toegepast, maar daar zit altijd nog een lagerpin onder (maar dus zonder taats). Dat is ook eigenlijk nooit zichtbaar want het wordt niet toegepast omdat het er cool uitziet, maar vanuit gehoorperspectief. Dan zit er vaak ook een 60mm+ dik aluminium plateau bovenop.
Transrotor gebruikt een magneetplateau ook als aandrijving. dus een magneet wordt door een snaar aangedreven en de magneet drijft weer het daar bovenop zwevende plateau aan. TMD noemen ze dit, zorgt voor ontkoppeling van de snaar.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2019 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
Vandaag maar eens een kijkje genomen bij de plaatselijk kringloop.
Bakken vol met James Last en consorten.
Toch geslaagd met 2 lp’s. Waarvan 1 helemaal verzegelde Edith Piaf album.
Daarnaast een Decca hoe controleert u zelf uw stereo apparatuur lp. Buiten dat de hoes niet meer om te zien is en de lp zelf wel wat geschiedenis heeft vond ik hem wel leuk om mee te nemen.
Het gaat om deze plaat: https://www.discogs.com/N...Apparatuur/release/601585

Maar eens aangeslingerd op mijn zwaar budget spelertje Sony Ps-Lx310 BT. bekabeld aangesloten op mijn Marantz SR7013 met daaraan Dali Oberon 5 fronts, Oberon Vokal en Oberon 1 als surrounds. Muziek luister ik altijd in stereo dus deze plaat ook maar eens laten draaien.

Voor mijn gevoel slaagt het geheel met vlag en wimpel waarbij mij opvalt dat de niet in te stellen arm van deze budget bak nog geen millimeter verspringt bij de antiskating test. Dat hebben ze toch wel grappig voor elkaar bij Sony.
Verder ben ik erachter dat deze speler de in dit topic inmiddels beruchte AT3600L element gebruikt. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar ook de overspraak test wordt glansrijk doorstaan. Ook de groefspringen en vervorming test loopt vlekkeloos. Oké de wow en flutter test en de stille groeven laten duidelijk horen dat het een budget speler is en blijft maar toch overall niet heel slecht.

Al bij al mijn diepte-investering van €2,- bij de kringloop heeft mij weer een paar uurtjes zoet gehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ljsvv op 02-11-2019 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die decca plaat heb ik ook.
Maar om het een testplaat te noemen gaat mij te ver.
Het is weer 1 van de zovele jaren 70 testplaten waar je niets aan hebt imho. (ik heb heel veel van dat soort platen, daar stonden de bakken vroeger vol mee)
De enige goede (nederlandse) testplaat uit de jaren 70 is imho die van jan kool (bij voorkeur de 2e versie, de firato in paarse doos)

oh ja, testplaten :P

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/testplaten.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 02-11-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Das een beste verzameling inderdaad. Omdat ik er ook helemaal geen verstand van heb heb ik het ook nergens een testplaat genoemd volgens mij haha.

We hadden het laatst in dit topic over verlichting toch?
Mooi dat 2 werelden zo lekker dicht bij elkaar kunnen komen. Ik gebruik mijn Homey met een draadloze schakelaar om de verlichting van sfeer naar fel te schakelen en zo goed de zijkanten te kunnen lezen. De 2e knop dient nu als abrupte Mute, lachen toch:

[ Voor 3% gewijzigd door Ljsvv op 02-11-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LigeTRy schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:30:
[...]

Vanochtend voor werk even snel gekeken met de naald eraf en de arm gebalanceerd, met anti skating op 0.

Als ik de naald een tikje geef springt ie iets terug, zet ik de anti skating hoger dan is dit erger (trekt meer naar buiten), als ik de naald stilzet op een bepaald punt, blijft deze ongeveer op dat punt hangen. Dit ligt heel erg aan waar ik m neerzet, soms blijft ie perfect, soms verspringt ie 1 of 2 cm, hoe meer naar binnen hoe erger het lijkt.

Ik ben morgen in de mogelijkheid om uitgebreid te testen (en filmen). Zelf krijg ik het idee dat er misschien een draad (misschien de draad die van de headshell naar de rest intern gaat) iets wat druk uitoefend op de arm?
1e ding om te doen: draaitafel waterpas zetten (mat eraf, waterpas op plateau en in alle windrichtingen draaien ter controle).

Dat in de filmpjes ziet er niet goed uit: de arm beweegt duidelijk niet vrij, ook niet met anti skating op 0.

Gedrag met AS op 0 a 0.5 als je de arm boven het plateau brengt: de arm blijft stil hangen of drijft heeeeel langzaam een beetje naar 1 plek (kan komen door toleranties of bijv doordat je platenspeler niet waterpas staat).

Gedrag met AS op > 1 als je de arm boven het plateau brengt: de arm beweegt versneld richting de armsteun. Hoe verder je de arm naar de spindle brengt, hoe sneller deze zal terugbewegen.

Bij AS op 3 gaat de arm vanaf de spindle met een vaartje tegen de armsteun op.

Wat is vrij bewegen van de arm? Als je met AS op 0 vanaf de zijkant wat tegen de arm (het element) aanblaast dan drijft de arm zo naar binnen toe, zo weinig weerstand heeft hij. Ook met AS op 1 lukt dat bijvoorbeeld nog wel. Ook als je met je hand de horizontale beweging voelt dan voelt dat "vrij".

Het lijkt erop alsof het afslagmechanisme nog actief is, dwz dat de armterugloop nog actief is, er drukt dan onder de arm een palletje / heveltje tegen de arm. Wellicht is dit gebeurd tijdens transport en moet de arm even worden "bevrijd" door het netjes doorlopen van de cycli.

Als dit niet het geval is dan kunnen de armlagers ook nog heel ernstig kapot zijn / hard zijn aangedraaid, dat zou je dan moeten zien aan de armlagers (2 foto's van de armbasis vanaf de zijkant en van boven?).

Ik denk dat de verkoper ook zal beamen dat dit niet is hoe het hoort.

Hier zie je hoe een arm moet reageren, je ziet dat hij mooi vrij beweegt en langzaamaan afremt ipv opeens ergens stilstaat. AS=0 -> stilstaan, AS omhoog dan steeds sneller terug naar de armsteun.

YouTube: Technics 1210 MK2 tonearm and anti-skate function test

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vorig jaar rond deze periode kocht ik mij een Nagaoka MP-110... Nu 1 jaar later ben ik zeer tevreden over dit element en dus tijd om te upgraden naar de MP-200 van Nagaoka... Uiteraard met goede reden: ik ga als het aan mij ligt de Thorens TD-280 MKII van mijn goede vriend overnemen zonder element...

Dus heb ik een element nodig voor die speler... Na wat wikken en wegen bleek de Nagaoka MP-110 voor die speler de beste keus te zijn (een element die hij er ook op had zitten op mijn advies (hij gaat hem voorlopig inzetten op de Thorens TD-535 die hij onlangs gekocht heeft))... Die komt er via mij terug op en dan kan hij netjes in de woonkamer komen te staan bij de audioset van mijn vader als upgrade vanaf een Akai AP-D210 met Audio Technica AT-95ex element... Alles is dan mooi in balans in die hoek (ook geld technisch gezien)...

De MP-200 komt dan netjes op mijn Thorens TD-318MKI... Ik kijk er nu al naar uit... Woensdag 06-11-2019 of donderdag 07-11-2019 zou het element binnen moeten komen... :)

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 02-11-2019 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Cap schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:09:
[...]

Dat in de filmpjes ziet er niet goed uit: de arm beweegt duidelijk niet vrij, ook niet met anti skating op 0.

Wat is vrij bewegen van de arm? Als je met AS op 0 vanaf de zijkant wat tegen de arm (het element) aanblaast dan drijft de arm zo naar binnen toe, zo weinig weerstand heeft hij. Ook met AS op 1 lukt dat bijvoorbeeld nog wel. Ook als je met je hand de horizontale beweging voelt dan voelt dat "vrij".

Het lijkt erop alsof het afslagmechanisme nog actief is, dwz dat de armterugloop nog actief is, er drukt dan onder de arm een palletje / heveltje tegen de arm. Wellicht is dit gebeurd tijdens transport en moet de arm even worden "bevrijd" door het netjes doorlopen van de cycli.

Ik denk dat de verkoper ook zal beamen dat dit niet is hoe het hoort.
Aangezien het ook gebeurd met anti skating op 0 heb ik ook het vermoeden dat het met het afslag systeem te maken heeft (of balhoofd, maar lijkt me sterk), vooral omdat de 'trek' niet constant/linear is, is er enige manier om dit te controleren? Zoals eerder gezegd schroom ik niet om het ding open te maken en iets zelf te repareren. (je vertelde dat je er in de loop der tijd redelijk veel hebt opgeknapt?)

Ondertussen heb ik al 2 technics reparatiecentra benaderd, ze claimen beide het probleem op te kunnen lossen maar kunnen geen prijsinschatting geven, dat zal wel een duur geintje worden.

Ook heb ik weer contact met de verkoper om te kijken naar een oplossing, maar het liefst zou ik deze speler netjes werkend krijgen.
mr_petit schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:36:
[...]
Zet de antiskating op 0
Het resultaat, in lijn met het bericht hierboven denk ik

EDIT: de boel van binnen nog even bekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ca8cYZN3n9Vu628WWRAA9huk/thumb.jpg

Het zwarte blokje in de gele cirkel is het return systeem. , deze drukt tegen het palletje in de rode cirkel om de arm weer naar de beginpositie te brengen. Tijdens het spelen heeft dit (zover ik kan zien) geen invloed op de plaats/druk van de arm, nogmaals het veertje boven de cirkels los gehaald (anti skating veer) en het probleem blijft nog steeds.

Zo sluit ik beetje bij beetje uit, maar lijkt het er steeds meer op dat het balhoofd defect is.

[ Voor 29% gewijzigd door LigeTRy op 02-11-2019 17:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Precies. Testen dus. Maar eerst:

- Je platenspeler goed waterpas zetten.
- Je naald er even af schuiven of als je die hebt, de naaldbeschermer erop schuiven. Een naald is kwetsbaar.
- Arm balanceren zodat deze horizontaal zweeft als deze van de armsteun af is ;) Balanceer mbv het contragewicht de arm horizontaal (0 gram).
- Anti skating op 0.
- Armlift naar beneden, de arm moet immers vrij bewegen.

Nu kan je gaan testen, in willekeurige volgorde:

Test 1: zet de poten van de speler elk op een stapel boeken oid op tafel zodat je eronder kan kijken terwijl de bodem eraf is. Ook een lampje op de onderkant zodat je goed kan zien wat er gebeurt. Beweeg de arm voorzichtig en kijk vanuit alle hoeken van onderaf de armbasis of de tone-arm assembly aan de onderkant (de onderdelen gemonteerd aan de onderkant vd toonarm) vrij bewegen.

Test 2: maak 3 close-up foto's van de armlagers, zowel de 2 horizontale als van de verticale bovenop. Is eraan gerommeld dan zie je dat vaak aan de schroefjes.

Test 3: heb je m'n eerdere uitleg al gevolgd over hoe je de armlagers test? Bij duim en wijsvinger de armbuis vlak achter de kraag an de headshell vastpakken en voorzichtig aan de arm trekken / duwen in de lengterichting (dwz richting de armbasis). Voel je speling of hoor je zelfs speling? Dat is niet goed. Een miniem beetje mag, maar meer niet.

Test 4: haal je arm van de armsteun richting het plateau, houd de arm voorzichtig vast aan de headshell en beweeg deze voorzichtig naar boven en onder. Voel je weerstand? Niet goed. Hetzelfde voor horizontaal. Voelt dat hetzelfde? Goed. Voel je meer weerstand? Niet goed.

Test 5: pak een A4'tje standaard printer/kopieerpapier, knip er een vierkantje van max 1x1 cm uit en vouw dit zoveel mogelijk dubbel, en dubbel totdat je een compact mini "blokje" gevouwen papier hebt. Dit weegt bijna niks (reken zelf maar even uit hoeveel ;)). Balanceer nu je arm nu weer zodat deze vrij zweeft. Laat nu vanaf 1 cm hoogte het blokje papier op de headshell vallen terwijl je vanaf de zijkant naar de headshell kijkt. Duikt de arm meteen een stuk (meerdere millimeters) naar beneden? Goed de horizontale lagers doen hun werk dan netjes. Niet? Dan zijn ze te strak aangedraaid / beschadigd.

Test 6: balanceer weer de arm zodat deze vrij zweeft en breng hem ietsje van de armsteun. Blaas nu rustig vanaf een paar cm tegen de zijkant van de arm. De arm moet soepel richting het midden van het plateau bewegen.
LigeTRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:34:
[...]

Aangezien het ook gebeurd met anti skating op 0 heb ik ook het vermoeden dat het met het afslag systeem te maken heeft (of balhoofd, maar lijkt me sterk), vooral omdat de 'trek' niet constant/linear is, is er enige manier om dit te controleren? Zoals eerder gezegd schroom ik niet om het ding open te maken en iets zelf te repareren. (je vertelde dat je er in de loop der tijd redelijk veel hebt opgeknapt?)

Ondertussen heb ik al 2 technics reparatiecentra benaderd, ze claimen beide het probleem op te kunnen lossen maar kunnen geen prijsinschatting geven, dat zal wel een duur geintje worden.

[...]
Ook met kapotte armlagers kan je dit gedrag hebben, alleen voelt dat wel anders. Bij een mechanisch aanlopen vh interne mechanisme "voel" je echt wel iets bij het vasthouden/bewegen van de arm, bij kapotte armlagers niet of nauwelijks.

Het armlager bestaat uit een lagerhuisje (hulsje) met daarin in een cirkel mini kogellagertjes, daarin valt een conische schoef. De schroef is wat je vanaf de buitenkant van het lager ziet. Als je heel goed tussen de ophanging kijkt dan zie je de conische kant van het schroefje in het lagerhuisje steken.
Als de armlagers kaduuk zijn dan zit er een deukje in het lagerhuisje waardoor de arm niet meer mooi vrij beweegt. Een zwevende arm zal dan naar 1 (of enkele) vaste posities trekken. Een heel klein beetje neiging om op een bepaalde plek te blijven staan bij een nauwkeurig gebalanceerde arm + waterpas gestelde speler is acceptabel, maar dan kruipt hij heel langzaam naar die positie, niet zoals bij jou in de video.

Niet aan reparatiecentra beginnen denk ik. Dat gaat aan arbeid vast meer kosten dan de speler waard is.

Afbeeldingslocatie: https://www.technics-service.co.uk/s/cc_images/teaserbox_10903063.png
Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/00/s/NjY5WDExMzc=/z/sJIAAOSwFA5bTw4u/$/Technics-sl1200-sl1210-Tonearm-bearing-pivot-screw-free-_1.jpg

PS de anti-skating veer moet (vrijwel) niets uitmaken: als de knop op 0 staat dan staat deze immers slap. Alleen als de arm helemaal richting de spindle bewogen wordt (waar de arm normaal nooit komt vanwege het label ;)) dan trekt die nog een heel klein beetje. Dat kan je als het goed is ook zien als je de speler zo opstelt als bij test 1.

Obv het laatste filmpje denk ik: het mechaniek loopt aan. dat moet je dus even uitvogelen met test 1.

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 02-11-2019 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Cap schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:43:

Test 1: zet de poten van de speler elk op een stapel boeken oid op tafel zodat je eronder kan kijken terwijl de bodem eraf is. Ook een lampje op de onderkant zodat je goed kan zien wat er gebeurt. Beweeg de arm voorzichtig en kijk vanuit alle hoeken van onderaf de armbasis of de tone-arm assembly aan de onderkant (de onderdelen gemonteerd aan de onderkant vd toonarm) vrij bewegen.
- Er lijkt niks de arm te beinvloeden behalve de anti skate snaar en na een bepaald punt de switch voor de terugloop. Alles wat ik intern zie kan hier vrij bewegen (handige tip die boeken)
Test 2: maak 3 close-up foto's van de armlagers, zowel de 2 horizontale als van de verticale bovenop. Is eraan gerommeld dan zie je dat vaak aan de schroefjes.
- Hier een serie aan foto's (foam q tips besteld om alles netjes schoon te kunnen maken, nu is t nog ietwat stoffig)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MqTtMcYFZdHpLGVH9XkaPfQl/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QsUbNGTB9h6YVvlKCl62XHIe/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9juRa5PwyBhJsBbGfy2c2Kei/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fh0RedGUdMImwPnNWrJYBzev/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bopzV6RMcKkuBgcoOPT0iUhk/thumb.jpg
Test 3: heb je m'n eerdere uitleg al gevolgd over hoe je de armlagers test? Bij duim en wijsvinger de armbuis vlak achter de kraag an de headshell vastpakken en voorzichtig aan de arm trekken / duwen in de lengterichting (dwz richting de armbasis). Voel je speling of hoor je zelfs speling? Dat is niet goed. Een miniem beetje mag, maar meer niet.
- Dit heb ik direct gedaan doen ik m binnen kreeg, hier voel/hoor ik niks, zit allemaal netjes vast

[...]

De overige 3 testen kan ik samenvoegen en in combinatie met de rest van je verhaal durf ik voorzichtig te concluderen dat de horizontale as (omhoog/omlaag) prima functioneerd, de verticale as lijkt dus kapotstuk. Aan de foto's zie ik geen afwijkingen aan het huisje, maar het naar 1 punt willen kruipen, de ene keer erger dan de andere keer, komt overeen met wat jij beschrijft.

thanks voor alle hulp so far, ik voel me altijd een beetje bezwaard als ik zoveel hulp nodig heb bij een (voor mij) nieuw onderwerp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
rcor schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:09:
Vorig jaar rond deze periode kocht ik mij een Nagaoka MP-110... Nu 1 jaar later ben ik zeer tevreden over dit element en dus tijd om te upgraden naar de MP-200 van Nagaoka... Uiteraard met goede reden: ik ga als het aan mij ligt de Thorens TD-280 MKII van mijn goede vriend overnemen zonder element...

Dus heb ik een element nodig voor die speler... Na wat wikken en wegen bleek de Nagaoka MP-110 voor die speler de beste keus te zijn (een element die hij er ook op had zitten op mijn advies (hij gaat hem voorlopig inzetten op de Thorens TD-535 die hij onlangs gekocht heeft))... Die komt er via mij terug op en dan kan hij netjes in de woonkamer komen te staan bij de audioset van mijn vader als upgrade vanaf een Akai AP-D210 met Audio Technica AT-95ex element... Alles is dan mooi in balans in die hoek (ook geld technisch gezien)...

De MP-200 komt dan netjes op mijn Thorens TD-318MKI... Ik kijk er nu al naar uit... Woensdag 06-11-2019 of donderdag 07-11-2019 zou het element binnen moeten komen... :)
Heel benieuwd naar je bevindingen.. ik heb er nu een MP150 op zitten en ik denk aan de MP300-MP500 .
Het zijn echt heerlijke muzikale elementen kan het niet anders verworden.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LigeTRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:13:
[...]

- Er lijkt niks de arm te beinvloeden behalve de anti skate snaar en na een bepaald punt de switch voor de terugloop. Alles wat ik intern zie kan hier vrij bewegen (handige tip die boeken)

[...]

- Hier een serie aan foto's (foam q tips besteld om alles netjes schoon te kunnen maken, nu is t nog ietwat stoffig)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[...]

- Dit heb ik direct gedaan doen ik m binnen kreeg, hier voel/hoor ik niks, zit allemaal netjes vast

[...]

De overige 3 testen kan ik samenvoegen en in combinatie met de rest van je verhaal durf ik voorzichtig te concluderen dat de horizontale as (omhoog/omlaag) prima functioneerd, de verticale as lijkt dus kapotstuk. Aan de foto's zie ik geen afwijkingen aan het huisje, maar het naar 1 punt willen kruipen, de ene keer erger dan de andere keer, komt overeen met wat jij beschrijft.

thanks voor alle hulp so far, ik voel me altijd een beetje bezwaard als ik zoveel hulp nodig heb bij een (voor mij) nieuw onderwerp
Volgens mij kan je die 3 overige testen niet samenvoegen, test 4 is de grove test "op het gevoel". Probleem is, als je dit nog nooit gedaan hebt weet je niet hoe het moet voelen, en kan je dus denken dat je arm "mooi vrij" beweegt terwijl dit niet zo is. :+

Daarom maken de volgende tests het iets beter meetbaar:
Test 5 is voor de verticale beweging, die volgens jou blijkbaar in orde lijkt, lijkt dus: gewoon even testen. :) Als de arm namelijk niet duikt onder zo'n heel klein stukje papier dan betekent het dat ook de horizontale lagers stroef zijn.
Test 6 is voor de horizontale beweging van de arm, die dus problematisch lijkt. Om een indruk te krijgen hoe soepel die zou moeten gaan zou licht blazen vanaf een paar cm tegen de zijkant vd vrij zwevende arm al voldoende moeten zijn om deze in beweging te krijgen.

Toch nog ff doen dus als ik jou was.

Waarom zeg ik dit? Een ding valt me naast de stoffige bende op aan de lagers en dat is ROEST. Dat gebeurt echt niet zomaar. Die speler heeft dus flink vochtig gestaan. Je kan je voorstellen dat dit wat doet voor de soepelheid lagers. ;)
[...]

Maar de anti-skate veer hangt slap zolang je de anti-skatie op 0 laat toch? Dat kan je nu zien. Dus dat zou dan ook geen invloed mogen hebben. Dus het anti-skate veertje mag er dan op blijven.
Als de arm een end richting de spindle gaat dan raakt ie inderdaad de switch voor de terugloop, dat is normaal. (y)

Als alles 100% zeker vrij beweegt onderin dan moeten het de armlagers zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 02-11-2019 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Even tussendoor, voor de liefhebber:

Cambridge audio azure 640p
€ 75,00
http://link.marktplaats.n...aign=socialbuttons_seller

Voor de goede orde: ik verkoop hem :)

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 02-11-2019 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb nog even een filmpje gemaakt met zwevende arm hoe sterk de antiskatingkracht bij 0gram, 1 gram en 2 gram behoort te zijn (volgens Dual althans) om een idee te krijgen:

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 02-11-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
mr_petit schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:56:
Die decca plaat heb ik ook.
Maar om het een testplaat te noemen gaat mij te ver.
Het is weer 1 van de zovele jaren 70 testplaten waar je niets aan hebt imho. (ik heb heel veel van dat soort platen, daar stonden de bakken vroeger vol mee)
De enige goede (nederlandse) testplaat uit de jaren 70 is imho die van jan kool (bij voorkeur de 2e versie, de firato in paarse doos)
Wat ik mis in dit verhaal is *waarom* het geen goede testplaat is. Wat is er niet goed aan die plaat en wat maakt iets *wel* een goede testplaat? Reden dat ik dit zou willen weten is omdat ik die decca LP ook heb (ooit eens opgepikt voor een euro van een flooienmarkt), en volgens mij is die ook van Jan Kool (naam komt me iig bekend voor), en het me totaal niet duidelijk is waarom een andere van dezelfde dude beter zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[...]

[...]

Als deze platen speler wellicht vochtig heeft gestaan zoals Cap correct gezien heeft, zou ik hem sowieso niet verder gaan behandelen voordat je zeker weet of de elektronica van de speler geen vocht schade heeft opgelopen...

Ik heb onlangs mogen ervaren wat een laag vocht met computers doet in pak 'm beet een deel van de nacht nat / vochtig te zijn geworden: corrosie en roest neemt direct de overhand en als je echt pech hebt werkt het apparaat direct niet meer...

Als het apparaat nog wel werkt is er bij vocht schade altijd de vraag voor hoelang dit goed gaat... Ervaring leert dat vocht schade ook niet altijd meteen zichtbaar hoeft te zijn... Het kan gewoon 2 tot 2,5 jaar ook goed gaan alvorens je ellende begint te krijgen en dus vage klachten krijgt...

Heb je de elektronica in de platen speler al eens bekeken van onderen? Bruine of witte plekken zijn vaak een teken van vocht schade (roest / corrosie)... Koper kan bij corrosie groen uitslaan herinner ik mij nog van een Hitachi speler die ik had waar het koper corrosie had...

Even wat voorbeelden van computer componenten die op mijn werk onlangs vochtschade hebben opgelopen:

Het moederbord op de foto hieronder deed het nog toen ik de computer aanzette, maar het moge duidelijk zijn dat deze mogelijk snel niet meer werkt:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ICLpYn0DSifWAq4XY2eO9Mwv3qdXPDWvYgUPQm8KEKcMHjsakld7rwr6ZIU0yEGa9ttZ56fOg_528uN_7ytw986VApdQvYGsabnUWkx3SIaoetEgUqkZIx-P6SamZDMxqE_rFeWxKw=w2400

De pc waar dit moederbord in zat deed helemaal niets meer:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_waJTM243pivQ-xwExqxJoIwHTN9ywUJElHKmSXKvxzeMKBoyGHOdH3bMvhrth9rNkb-H2A3FipXkMpaQdh-0g8cRF9q80z4EMnmfmvnRbMokwpBqYclpp1b6fipoD88e8hpgr2iJQ=w2400

Het zure voor deze pc's was dat ze slechts 1,5 week in gebruik waren en dus gloednieuw! 34 pc's stonden in dit computer lokaal (ja ik werk op een school) en zo'n 6 a 7 pc's hebben een regen douche aan water gehad... De rest heeft voor een bepaalde tijd een luchtvochtigheid van 75%(!) mogen ervaren op z'n hoogst gemeten door de Internet Of Things meet units van de informatica docent die er les gaf... Drogen met heaters in een andere ruimte met een raam op een kier helpt dan echt goed, maar voor die echt natte pc's is het gewoon over en uit! Zo'n hoge luchtvochtigheid kan, als een apparaat (in dit geval jou Technics platen speler) er lang in staat ook voor vochtschade zorgen... Dauw klamt zich namelijk vast aan de printplaten met alle ellende van dien als het lang genoeg duurt...

Voor jou geld dus: eerst onderzoek doen of er ergens zichtbare vochtschade is bij de elektronica, anders heeft het opknappen of vervangen van de arm / arm lagering geen zin... Dat kost alleen maar geld en tijd die weggegooid zal zijn op den duur als de elektronica ook geleden heeft... In zo'n geval zou je dan beter opzoek kunnen gaan naar een andere speler...

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 02-11-2019 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Het zou pas echt opmerkelijk zijn, wanneer je veel hulp nodig zou hebben bij een onderwerp waar je helemaal mee vertrouwd bent. Wat mij betreft is er geen reden je bezwaard te voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:10:
[...]

Wat ik mis in dit verhaal is *waarom* het geen goede testplaat is.
Omdat er geen tracks op staan waar je iets aan hebt. 10min lang geneuzel van "nu hoor je mijn stem links" en "nu hoor je mijn stem rechts" en "zo klinkt een claxon van een auto" daar heb je helemaal niets aan
Wat is er niet goed aan die plaat en wat maakt iets *wel* een goede testplaat?
Referentietonen waarmee je daadwerkelijk iets kan afstellen of meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:09:
Ik heb nog even een filmpje gemaakt met zwevende arm hoe sterk de antiskatingkracht bij 0gram, 1 gram en 2 gram behoort te zijn (volgens Dual althans) om een idee te krijgen:

[YouTube: antiskating test dual 721]
En zo ook bij Technics. :Y

De plaat zit soms een beetje in de weg, vandaar dat ie soms even stopt als je de arm niet perfect loslaat zonder verticale snelheidscomponent. Zonder naaldje en plaat / mat / plateau heeft de arm meer de ruimte om te zweven. Als je heel precieze vingers hebt lukt het ook met alles erop en eraan.
mr_petit schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:12:
[...]

Omdat er geen tracks op staan waar je iets aan hebt. 10min lang geneuzel van "nu hoor je mijn stem links" en "nu hoor je mijn stem rechts" en "zo klinkt een claxon van een auto" daar heb je helemaal niets aan

[...]

Wat je zegt klopt helemaal, die van Jan Kool, met name de versie 2 dubbel LP, is verreweg de beste. (y) Niet alleen vanwege de plaat zelf maar ook nog eens vanwege het boekwerkje met goede, technisch onderbouwde info over de tests.

Ook beter dan die veel nieuwere van Hi-Fi News die toch ook testtonen bevat. Mijn Hi-Fi News LP was excentrisch... weg ermee :X Bovendien: er waren dan wel frequentiemeldingen bij de resonantietest, maar die klopten niet. Ik heb nog wel ergens een video misschien. 8)7

De Firato test LP heeft bij de resonantietest dan geen frequentiemeldingen (kleine omissie) maar dit kan je op 2 manieren ondervangen: je kan een opname van de track maken via een geluidskaart, je kan dan met een software spectrometer de frequenties gewoon zien. Ook kan je zo (vanaf de laatste noot van de voorgaande track) timen wanneer welke resonantiefrequentie begint, dan heb je in het vervolg voldoende aan een stopwatch. Ik heb de tijden ergens opgeschreven, maar waar.... ook hier heb ik vast nog een video van... :P

[ Voor 60% gewijzigd door Cap op 02-11-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
mr_petit schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:12:
Huh? Het eerste wat er op staat is toch een aantal referentietonen op een specifieke frequentie en geluidssterkte...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:45:
[...]

Huh? Het eerste wat er op staat is toch een aantal referentietonen op een specifieke frequentie en geluidssterkte...?
Nee, het eerste wat er opstaat is een introductie.

Zie tracklisting:
https://www.discogs.com/N...Apparatuur/release/601585

Er staan geen referentietonen op waarmee een spoortest, antiskating test of resonantietest kan worden uitgevoerd.

Er staat wel op hoe het slijpen van messen klinkt. De reden daartoe is mij volslagen onduidelijk 8)7 :?

Gewoon een prulplaat om de leek uit 1971 mee te vermaken imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wat mager. Zinnige tracks:

A2 Onderscheid Tussen Linker - Rechter Kanaal, Luidspreker Balans En Phase Korrektie Per Kanaal
Nou ja zinnig... als je werkelijk niet weet hoe je je pluggen moet aansluiten. :/

A7 Groefverspringen En Vervorming
Het is niet helemaal duidelijk wat voor signaal dit is, maar ik hoop een testtoon op flinke modulatie. Helaas niet gespecificeerd welke frequentie en hoe sterk de modulatie is, dus echt bepalen hoe goed de spoorprestaties van je speler / element zijn is er niet bij.

A8 Stille Groeven - Kontrole Op Motorgedruis En -Brom ("Rumble" & "Hum")
B2 Janken & Jengel (Wow & Flutter)
Nuttig.

B3 Groefloos Deel Voor Kontrole "Anti-Skating" Inrichting
Twijfelachtig: de anti skating benodigd in een gemoduleerde groef is anders dan op een groefloos oppervlak... maar een soort "ballpark" instelling.

B4 Overspraak
Nuttig.

Verder ontbreken: resonantietest (!), intermodulatievervorming, spoortest op hoge frequenties bij meerdere snijsnelheden, spoortest bij gemengde frequenties, spoortest op lage frequenties, test voor instellen anti-skating. Geen groefloos deel dus maar juist gemoduleerd: de goede stand is wanneer vervorming links én rechts minimaal is. En ja, die is afhankeiijk van de groefmodulatie. Dus eigenlijk zou de anti-skating signaalafhankelijk moeten zijn. O-)

Plus natuurlijk een goede beschrijving van wat je aan het testen bent. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 03-11-2019 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Tja ieder zijn hobby natuurlijk met goed recht. Maar ik geniet van mijn super budget spelertje zoals hij nu is, moet er niet aan denken om met bovenstaande allemaal rekening te houden of het allemaal wel klopt of aan de verwachtingen voldoet. Maargoed ik heb dan ook geen hifi set waarbij het beter tot zijn recht mee komt denk ik....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dat moet ook niet, maar nu weet je dat het kan, mocht je toch dieper gaan :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ljsvv begrijpelijk, dat kan ook prima. Maar we zijn hier natuurlijk op Tweakers en dat is meer dan een gewone "kijk eens wat ik heb gekocht" consumentensite. Het valt uiteindelijk ook wel mee: heel veel van die dingen die je bij installatie doet zijn zaken die je 1x moet doen: als het eenmaal goed is dan blijft het goed. Dan ga je vervolgens gewoon plaatjes draaien. En als je dan weer eens zin hebt om verder te tweaken dan kan dat ook. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 03-11-2019 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
@Cap ik lees al een hele ruime tijd in cognito mee in dit topic en ik heb dan ook respect voor alle kennis en kunde die voorbij komt hoor. Uiteindelijk gaat het erom waar eenieder het grootste plezier of voldoening uit haalt. En ja bij mij kriebelt het natuurlijk ook om mijn budget spelertje te vervangen voor wat hoogwaardigers. Maar komende van een simpele melkpak surroundgeluid set naar ook al wel een instap DALI Oberon lijn met daaraan eerst een instap Denon met nu een redelijke Marantz SR7013. Dan mijn zinnen weer gezet op een OLED tv en zo geschiedde. Dan is het plafond bij vrouwlief wel een beetje bereikt met deze aankopen in nog geen jaar tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Ljsvv de Marantz SR701x-lijn is wel méér dan "redelijk" hoor ;) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ljsvv schreef op zondag 3 november 2019 @ 01:11:
Maar ik geniet van mijn super budget spelertje zoals hij nu is.
Ljsvv schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:59:
En ja bij mij kriebelt het natuurlijk ook om mijn budget spelertje te vervangen voor wat hoogwaardigers.
En zo snel kan het gaan! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ljsvv
Als aanhaker op de hype (bouwjaar 87) moet je eerst maar eens kijken of het analoge je bevalt. En het heeft bij mij ervoor gezorgd gewoon weer echt naar muziek te luisteren in plaats van door te zappen met doodgemasterde digitale versies aan te horen. Begonnen met een betaalbare volautomaat om even aan te zien of ik het ook echt leuk vind. Oh man, zelden gebruik ik die start knop nog om de plaat in te starten....

Na een poosje op te staan uit je luie stoel, dat plaatje omdraaien en het hele ritueel weer van voor af aan. Ik hoef het jullie niet uit te leggen. I love it... mijn vrouw begrijpt er overigens helemaal niks van en denkt dat ik in een midlifecrisis zit lol.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 23:27
[b]Ljsvv in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3".. mijn vrouw begrijpt er overigens helemaal niks van en denkt dat ik in een midlifecrisis zit lol.
Haha ja dat dacht de mijne ook toen ik met de denon en een stapel lp’s kwam aanzetten! Toen ik dreigde om motorles te gaan nemen was het snel over 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
rcor schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:35:
[...]
Voor jou geld dus: eerst onderzoek doen of er ergens zichtbare vochtschade is bij de elektronica, anders heeft het opknappen of vervangen van de arm / arm lagering geen zin... Dat kost alleen maar geld en tijd die weggegooid zal zijn op den duur als de elektronica ook geleden heeft... In zo'n geval zou je dan beter opzoek kunnen gaan naar een andere speler...
Heb de binnenkant bekeken en ik zie geen verdere sporen van oxidatie of zichtbare vochtschade. Maar inderdaad, de roest op de lagerschroeven zegt al genoeg over de (opslag)locatie waar de speler heeft gestaan.

Inmiddels ben ik weer in contact met de verkoper en eigenlijk wil ik deze speler retourneren. (had ik maar geluisterd en naar sneek op en neer gereden om de speler eerst te testen)

Een lager vervangen zal waarschijnlijk ook duurder zijn dan de speler heeft gekost.
Cap schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:55:
[...]

Volgens mij kan je die 3 overige testen niet samenvoegen, test 4 is de grove test "op het gevoel". Probleem is, als je dit nog nooit gedaan hebt weet je niet hoe het moet voelen, en kan je dus denken dat je arm "mooi vrij" beweegt terwijl dit niet zo is. :+

Daarom maken de volgende tests het iets beter meetbaar:
Test 5 is voor de verticale beweging, die volgens jou blijkbaar in orde lijkt, lijkt dus: gewoon even testen. :) Als de arm namelijk niet duikt onder zo'n heel klein stukje papier dan betekent het dat ook de horizontale lagers stroef zijn.
Test 6 is voor de horizontale beweging van de arm, die dus problematisch lijkt. Om een indruk te krijgen hoe soepel die zou moeten gaan zou licht blazen vanaf een paar cm tegen de zijkant vd vrij zwevende arm al voldoende moeten zijn om deze in beweging te krijgen.

Toch nog ff doen dus als ik jou was.

Als alles 100% zeker vrij beweegt onderin dan moeten het de armlagers zijn.
Ik heb alsnog even de testen gedaan:

- Bij het kleine propje papier valt de arm naar beneden, wel met een lichte vertraging, maar erg soepel
- Bij het blazen van boven op bij een gebalanceerde arm 'valt' de arm soepel naar beneden daarna zijn er een paar pendules(?) waarna de arm weer in gebalanceerde positie terugvalt
- Bij het blazen vanaf de zijkant moet ik hard blazen om de arm in horizontale beweging te krijgen deze valt direct weer terug in het 'dode punt' van de lager

Conclusie: verticale beweging is prima, horizontale is om te janken. Zoals eerder gezegd ben ik dus weer met de verkoper in gesprek. Zo'n lager vervangen, is dat een dure grap? Voor 1 of 2 tientjes wil ik dat wel proberen, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:34
Ljsvv schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:30:
Als aanhaker op de hype (bouwjaar 87) moet je eerst maar eens kijken of het analoge je bevalt. En het heeft bij mij ervoor gezorgd gewoon weer echt naar muziek te luisteren in plaats van door te zappen met doodgemasterde digitale versies aan te horen. Begonnen met een betaalbare volautomaat om even aan te zien of ik het ook echt leuk vind. Oh man, zelden gebruik ik die start knop nog om de plaat in te starten....

Na een poosje op te staan uit je luie stoel, dat plaatje omdraaien en het hele ritueel weer van voor af aan. Ik hoef het jullie niet uit te leggen. I love it... mijn vrouw begrijpt er overigens helemaal niks van en denkt dat ik in een midlifecrisis zit lol.
Hier is het niet anders. Vrouwlief gedoogt mijn passie ......... Soms zitten we op een lijn. Zo was het duidelijk dat een TD 166 ook bij haar 'goed viel', was die keuze een paar jaar geleden snel gemaakt. Gelukkig wordt er niet gezeurd als er een nieuwe naald of snaar gekocht moet worden, ook al is het voor een leek natuurlijk onbegrijpelijk dat een rubber riempje met het logo van Thorens er op €25,00 moet kosten 8)7 .

Misschien toch maar eens op zoek naar een mooie kap voor mijn Dual 704. Vanwege een scheur in de kap wil mijn vrouw die niet in de woonkamer. En ik geef haar wel een beetje gelijk. Op dit moment staat deze prachtspeler werkeloos in de werkkamer en maak ik alleen gebruik van de TD166 in de woonkamer. Maar of die kappen überhaupt nog te vinden zijn voor een redelijke prijs? Na een schoonmaakbeurt en met een nieuwe kap is het natuurlijk wel een wereldspeler.......

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LigeTRy schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:16:
[...]

Ik heb alsnog even de testen gedaan:

- Bij het kleine propje papier valt de arm naar beneden, wel met een lichte vertraging, maar erg soepel
- Bij het blazen van boven op bij een gebalanceerde arm 'valt' de arm soepel naar beneden daarna zijn er een paar pendules(?) waarna de arm weer in gebalanceerde positie terugvalt
- Bij het blazen vanaf de zijkant moet ik hard blazen om de arm in horizontale beweging te krijgen deze valt direct weer terug in het 'dode punt' van de lager

Conclusie: verticale beweging is prima, horizontale is om te janken. Zoals eerder gezegd ben ik dus weer met de verkoper in gesprek. Zo'n lager vervangen, is dat een dure grap? Voor 1 of 2 tientjes wil ik dat wel proberen, meer niet.
Helemaal correct, zo hoort de arm verticaal te reageren: dat op en neer "penduleren" en na een paar slagen uitdempen van de arm is een goed teken: zo reageert een goed lager. De horizontale gaat veel moeilijker, dus je conclusies kloppen. d:)b

De vraag is waar het precies aan ligt maar dat weet je pas na demonteren van het lager. Is het alleen roest, of is het lager ook vervormd door fysiek geweld (zoals transport of onvoorzichtige behandeling, een klap bovenop de cardanische ophanging)? Dat laatste is goed mogelijk. Ook als je de speler omdraait om de bodem open te maken moet je hem overigens niet met het gewicht op de armophanging laten rusten, dat is heel slecht voor het lager. Daarom altijd met de stofkap erop omdraaien, of weer met een stapeltje boeken op iedere hoek en dan pas openen.

Het lager demonteren, schoonmaken (ontroesten) kan maar het vereist een goede tool om hem open te maken. De buitenste ring is namelijk de locking ring die eerst losgedraaid moet worden, de binnenste is om de lagerspeling mee af te stellen. Dat laatste moet echt met beleid, heel voorzichtig in kleine stapjes want ga je te ver dan draai je natuurlijk je lager aan gort.

Voordat je een nieuw lager kan regelen moet je eerst je oude lagers verwijderen en de kapotte goed opmeten / fotograferen. Let op: je hebt dus zowel een lager bovenin als helemaal onderin, intern in de speler. De grootste kans is dat het onderste lagerhuis ingedeukt is (daar rust immers het gewicht op). Ik heb er nog wel een paar liggen van Technics maar je moet maar net de goede hebben.

En dan nog is het moeilijk om die lagerhuisjes uit de arm te krijgen. Maar of je dat nu gaat doen of niet, ik vind in ieder geval dat je recht hebt op retour van de speler of een gedeeltelijke teruggave van het geld ter compensatie van de moeite en kosten die je hebt om het te herstellen. Ik zou er zelf nog wel mee aan de slag gaan maar in jou geval zou ik hem eigenlijk gewoon retourneren.
LigeTRy schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:16:
[...]

Heb de binnenkant bekeken en ik zie geen verdere sporen van oxidatie of zichtbare vochtschade. Maar inderdaad, de roest op de lagerschroeven zegt al genoeg over de (opslag)locatie waar de speler heeft gestaan.
Het zal bij deze speler verder meevallen. Met de electronica zal het wel loslopen: de soldeerverbindingen zijn van een ander materiaal en oxideren niet (snel) door vocht uit de lucht, bovendien waren de circuitboards van Matsushita/National/Technics van goede kwaliteit met een dikke harslaag eroverheen die de boel goed beschermde: zelden tot nooit is er sprake van een rotte soldeerverbinding. Dat is bij apparatuur uit dezelfde periode van sommige merken wel anders (NAD, Yamaha come to mind... :X)
De behuizing en plateau zijn van gietzink-alu en roesten niet, evenals de armbasis. Ook de verchroomde armbuis zal ook echt niet snel roesten. De interne onderdelen zijn ook behoorlijk tot geheel roestbestendig. Misschien zitten er wat oxidatieplekjes op het staal van de trafobehuizing o.i.d., maar dat heeft geen invloed. Het mechanisme is verder voor 99% gegalvaniseerd metalen en nylon onderdelen, dat zal niet roesten.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 03-11-2019 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Even terug ging het over zilverkleurig vinyl. Een paar dagen terug wilde ik het album 'Back to the moon' van Gotcha! nog eens een kans geven, en pas toen realiseerde ik me, dat het vieze grijs/zwart-gevlekte motief natuurlijk een maanoppervlak moet voorstellen. Ik vond het album meteen een stuk mooier :)

moon

En afgelopen week ook nog gekocht via Ebay (maar uit Enkhuizen): de onvolprezen Edwin Rutten. Heel jong, met prachtige jaren-60-uitspraak ("Ik kan je niet vergeten, meisje!"). Nu zoek ik van hem nog een exemplaar van 'Toch is het klote zonder jou' van Bannink.

edwin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Over het wel en niet samen genieten van de LP's en alles wat er mee te maken heeft kan ik kort zijn:
Vrouwlief is diegene die het vond dat onze C.E.C. wel eens vervangen door een andere spelert. _/-\o_
Dus inmiddels genieten we samen met enige regelmaat van de Pro-ject
En het scheelt ook denk ik dat onze smaak kwa muziek vrijwel gelijk is.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:34
GiLeX schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:16:
Over het wel en niet samen genieten van de LP's en alles wat er mee te maken heeft kan ik kort zijn:
Vrouwlief is diegene die het vond dat onze C.E.C. wel eens vervangen door een andere spelert. _/-\o_
Dus inmiddels genieten we samen met enige regelmaat van de Pro-ject
En het scheelt ook denk ik dat onze smaak kwa muziek vrijwel gelijk is.
Nou, dat is hier wel anders. Mijn vrouw leest en geeft 0,0 om muziek. Sterker nog, zij wil het het liefst helemaal stil hebben. Nadeel is dat je nooit echt samen van muziek kan genieten. Voordeel is dat ik helemaal vrij ben in wat ik luister, of dat nou Slayer of Nat 'King' Cole is. Ik gebruik toch altijd de koptelefoon 8) .

Voor straks heb ik alvast klaar staan:
Jim Morrison - An American Prayer
Black Sabbath - Paranoid

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Cap schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:08:
[...]

Helemaal correct, zo hoort de arm verticaal te reageren: dat op en neer "penduleren" en na een paar slagen uitdempen van de arm is een goed teken: zo reageert een goed lager. De horizontale gaat veel moeilijker, dus je conclusies kloppen. d:)b

De vraag is waar het precies aan ligt maar dat weet je pas na demonteren van het lager. Is het alleen roest, of is het lager ook vervormd door fysiek geweld (zoals transport of onvoorzichtige behandeling, een klap bovenop de cardanische ophanging)? Dat laatste is goed mogelijk. Ook als je de speler omdraait om de bodem open te maken moet je hem overigens niet met het gewicht op de armophanging laten rusten, dat is heel slecht voor het lager. Daarom altijd met de stofkap erop omdraaien, of weer met een stapeltje boeken op iedere hoek en dan pas openen.

Het lager demonteren, schoonmaken (ontroesten) kan maar het vereist een goede tool om hem open te maken. De buitenste ring is namelijk de locking ring die eerst losgedraaid moet worden, de binnenste is om de lagerspeling mee af te stellen. Dat laatste moet echt met beleid, heel voorzichtig in kleine stapjes want ga je te ver dan draai je natuurlijk je lager aan gort.

Voordat je een nieuw lager kan regelen moet je eerst je oude lagers verwijderen en de kapotte goed opmeten / fotograferen. Let op: je hebt dus zowel een lager bovenin als helemaal onderin, intern in de speler. De grootste kans is dat het onderste lagerhuis ingedeukt is (daar rust immers het gewicht op). Ik heb er nog wel een paar liggen van Technics maar je moet maar net de goede hebben.

En dan nog is het moeilijk om die lagerhuisjes uit de arm te krijgen. Maar of je dat nu gaat doen of niet, ik vind in ieder geval dat je recht hebt op retour van de speler of een gedeeltelijke teruggave van het geld ter compensatie van de moeite en kosten die je hebt om het te herstellen. Ik zou er zelf nog wel mee aan de slag gaan maar in jou geval zou ik hem eigenlijk gewoon retourneren.

[...]

Het zal bij deze speler verder meevallen. Met de electronica zal het wel loslopen: de soldeerverbindingen zijn van een ander materiaal en oxideren niet (snel) door vocht uit de lucht, bovendien waren de circuitboards van Matsushita/National/Technics van goede kwaliteit met een dikke harslaag eroverheen die de boel goed beschermde: zelden tot nooit is er sprake van een rotte soldeerverbinding. Dat is bij apparatuur uit dezelfde periode van sommige merken wel anders (NAD, Yamaha come to mind... :X)
De behuizing en plateau zijn van gietzink-alu en roesten niet, evenals de armbasis. Ook de verchroomde armbuis zal ook echt niet snel roesten. De interne onderdelen zijn ook behoorlijk tot geheel roestbestendig. Misschien zitten er wat oxidatieplekjes op het staal van de trafobehuizing o.i.d., maar dat heeft geen invloed. Het mechanisme is verder voor 99% gegalvaniseerd metalen en nylon onderdelen, dat zal niet roesten.
Ik ben ondertussen met de verkoper in overeenstemming gekomen dat ik de speler terugstuur en ik mijn geld terug ontvang. Bedankt voor de uitleg, door dit verhaal ben ik in ieder geval een stuk wijzer geworden over de werking van platenspelers :)

Back to the drawing table (marktplaats)..
Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.