Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.826 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is inderdaad vast de pre-amp. Ik weet niet welke iteratie van de Pro-Ject Phono Box je precies hebt, maar de basisuitvoering die ik een aantal jaar geleden gehad heb was echt niet zo best, inderdaad weinig sprankelend, zeg maar gerust vrij leveloos en dof. Er zijn betere opties van o.a. Cambridge 640P en ik dacht ook de 540P. Ik kwam laatst een goedkope Goldring PA1 tegen op marktplaats, die klonk in direct vergelijk een stuk beter dan de Phono Box.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 24-10-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Ik heb niet de Pro-Ject, maar de Aragon variant van Klubben gekocht, voor 50 euro tijdens een opruiming, het is niet dat ik er een bak op afschrijf ;)

Ik zat ook net wat reviews te lezen van de Pro-ject versie, en die omschreven ook precies wat ik ook hoorde. Watten in je oren geluid, geen punch en bijna dood gefilterd hoog.

En heel eerlijk vind ik het de twee versterker opstelling ook wel prettig. Scheelt ook wat gedoe met de Marantz app om te moeten schakelen tussen speaker config A en B ;) Voorlopig laat ik denk ik maar zo.

Nu nog maar eens nadenken over de cartridge upgrade. Ben iets te nieuwsgierig of dat nu echt een wereld van verschil maakt ;)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Vandaag na maanden de platenspeler weer eens aangeslingerd. Voordat ik de naald liet neerdalen merkte ik echter dat het toerental veel te hoog lag, het motortje leek wel op hol geslagen zo hard ging hij! En bovendien liep hij erg onregelmatig.

Uiteindelijk lijkt het er op dat er viezigheid in de pitchcontrol-bediening zat, waardoor hij waarschijnlijk in de war raakte o.i.d. want nadat ik de boel inwendig met contactspray en perslucht heb schoongemaakt liep hij weer keurig op het juiste toerental.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/e8nvdm454gs4c9t/2019-10-24%2016.37.55.jpg?raw=1

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vast en zeker, oxidatie/stof is 9 van de 10 keer de oorzaak. Maar het is kwaliteit van weleer: eens in de tien jaar even doen en het ding kan zo nog 35 jaar mee. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 24-10-2019 17:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:21
Gaaf, ik was al een tijdje aan het kijken naar wat platen en een platenspeler en zie nu dat er ook een hoop tweakers actief zijn op dit gebied!

Ik heb een Technics BD22D op de kop getikt (met originele naald) bij de platenzaak op de hoek. Aangezien ik weinig ruimte heb in m'n studentenstudio (24m2) heb ik een voorversterker van bol.com (DAP) eraan gehangen welke weer op de aux ingang van mijn samsung soundbar zit. Heerlijk om weer echt naar muziek te kunnen luisteren in plaats van spotify op de achtergrond. Ik merk wel dat de soundbar niet de volle potentie van de muziek weergeeft dus ik voel de bui al hangen dat ik binnenkort toch een HiFi setup neer ga zetten.

De platen die ik tot nu toe heb gescoord:

- Hotel California
- Love over Gold
- Diverse Hardstyle platen (brede muzieksmaak ;) )

Tot nu toe dus heel tevreden over m'n aankopen en jullie zullen me vast vaker gaan zien in dit draadje.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:21
@LigeTRy Welkom op dit, naar mijn bescheiden mening, prettigste onderdeel van dit forum.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:16:
Ik heb niet de Pro-Ject, maar de Aragon variant van Klubben gekocht, voor 50 euro tijdens een opruiming, het is niet dat ik er een bak op afschrijf ;)

Ik zat ook net wat reviews te lezen van de Pro-ject versie, en die omschreven ook precies wat ik ook hoorde. Watten in je oren geluid, geen punch en bijna dood gefilterd hoog.

En heel eerlijk vind ik het de twee versterker opstelling ook wel prettig. Scheelt ook wat gedoe met de Marantz app om te moeten schakelen tussen speaker config A en B ;) Voorlopig laat ik denk ik maar zo.

Nu nog maar eens nadenken over de cartridge upgrade. Ben iets te nieuwsgierig of dat nu echt een wereld van verschil maakt ;)
Ik heb de door @Cap genoemde 540P ooit voor hetzelfde bedrag van mp geplukt als vervanger van zo'n cheape Dynavox en ben daar heel tevreden mee. Wellicht een optie om te proberen als je wat wil experimenteren zonder meteen serieus geld aan nieuwe elementen uit te geven... Durf alleen niet te zeggen of ie merkbaar beter gaat zijn dan de interne pre van die CA reciever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Leiuk begin van het weekend hier _/-\o_
Een enkeling zal beetje jaloers kunnen worden :+

Tesla - Five man actoustical jam (dubbel LP) aangeschaft in new/mint condition *O* oOo

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:50:

Maar nu heeft het 'Ik moet het geluid weer verbeteren' virus weer toegeslagen en zit ik zwaar te twijfelen of ik het element in de speler ga vervangen voor iets anders. Er zit nu een OM10 in, en ik kan er wel een OM20 stylus in zetten. Maar voor hetzelfde geld kan ik ook naar een AT VM95ML of Nagaoka MP110 overstappen.

Qua prijs is een AT wel erg verleidelijk om te doen, maar de twijfelaar in mij zegt dat de vooruitgang te marginaal is om er eventjes een kleine 160 euro op stuk te slaan.
Ik denk dat als je wilt upgraden dat je vooral voor jezelf een lijstje moet maken waarin je weergeeft wat je aan het geluid anders wilt.

Als je bijvoorbeeld de aftasting in de binnenste groeven niet goed vindt (dus het laatste nummer op een kant klinkt duidelijk slechter dan het eerste nummer), zal je het vooral moeten gaan zoeken in een geavanceerdere naaldvorm dan dat je nu hebt (bonded elliptical), maar wil je meer levendigheid, of juist meer bas, dan moet je denk ik overstappen naar een ander element.

Ga er maar vanuit dat het element met de betere naaldvorm (dus iig naar een nude gaan) het meeste detail uit de aftasting zal halen.

Ook zou ik, even uitgaande dat je een rega arm hebt, niet kiezen voor een element met een hele lage compliantie. De rega weegt maar 12 gram oid.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gisteren in Breda geweest en bij Green-Vinyl en Tunes Ville weer een paar items van mijn wanted list kunnen afstrepen. Vanochtend in alle rust thuis op de speler gelegd en wat ik al langer vermoede, maar dacht dat ik mijzelf voor de gek hield. Het geluid was gewoon niet zo strak en helder als ik ooit wel had.

Tijd voor de proef op de som. Eerst de Cambridge TOPAZ SR10(v2) weer terug aangesloten en de Rega P2 daar aangehangen en kant één van WT's Mother Earth geluisterd. Daarna de speler weer terug aan Marantz NR1509 via de Aragon Phono 1 (volgens mij dezelfde als de Pro-Ject Phono Box ) gehangen.

Input op Pure Direct gezet, en spelend over dezelfde 'antieke' Mission 760i speakers en het geluid was gewoon minder sprankelend dan uit de Cambrigde komt.

Het zal vast aan de pre-amp liggen, maar de Cambrigde klinkt gewoon veel beter en met wat plankjes in de Zweedse kast verlegen passen ze er mooi allebei in. De Marantz mag voorlopig de Mirage hometheater speakers aan sturen, en de Cambrigde voor de muziek. Straks maar eens een stukje snoer opgraven om de bijpassende CD 10 ook maar eens aan te sluiten.

Maar nu heeft het 'Ik moet het geluid weer verbeteren' virus weer toegeslagen en zit ik zwaar te twijfelen of ik het element in de speler ga vervangen voor iets anders. Er zit nu een OM10 in, en ik kan er wel een OM20 stylus in zetten. Maar voor hetzelfde geld kan ik ook naar een AT VM95ML of Nagaoka MP110 overstappen.

Qua prijs is een AT wel erg verleidelijk om te doen, maar de twijfelaar in mij zegt dat de vooruitgang te marginaal is om er eventjes een kleine 160 euro op stuk te slaan.
Ik heb hier zelf de NR1506 (voorloper van jouw 1509) en daar een Pro-Ject met ingebouwde pre-amp aan gehad. Deze was ook voorzien van de OM10. Zowel de Marantz als de Pro-Ject pre-amp zijn aan de warme/wollige kant (dezeserie van Marantz doet het volgens mij beter in surround dan in stereo). Heb het element een upgrade gegeven naar een OM20 en dat was een serieuze stap vooruit: het geluid was strakker, het midden werd beter en ik leek meer detail te horen. Het geluid bleef wel een bepaalde frisheid missen.
Aansluitend heb ik een Technics speler gekregen en daar een Rega Fono mini A2D voor aangeschaft. Deze zorgde voor een frisser en opener geluid.
Inmiddels is de Technics (overleden) vervangen door een Fluance die kwam met een OM10 (en heeft inmiddels het OM20 element in gebruik). Op dit moment draait de combinatie Fluance, OM20, Dali Senzor 3 en de nr1506 (in Pure Direct) redelijk naar wens. Het geluid is verbeterd, maar echt muzikaal vind ik het nog steeds niet en ben dus aan het oriënteren op een andere versterker en/of speakers (waarschijnlijk allebei :+ ).
Ik heb vandaag voor de gelegenheid de OM10 teruggeplaatst en ik moet zeggen dat deze een stuk vlakker en minder gedetailleerd klinkt (muffig) dan de OM20.
Op basis va jouw verhaal en mijn (bescheiden) ervaring zou ik zeker de stereo installatie houden voor je muziek en je element een upgrade geven. De AT en Nagaoka ken ik niet, maar ik weet wel dat de OM20 een serieuze kandidaat mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@GiLeX wAAAATTTTTTTTTT

Ontzettend gaaf man... waar heb je die vandaan dan ?

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 03-09 16:07
Er zit nu een OM10 in, en ik kan er wel een OM20 stylus in zetten. Maar voor hetzelfde geld kan ik ook naar een AT VM95ML of Nagaoka MP110 overstappen.
Een aantal jaar geleden wilde ik op mijn Technics SL-D3 een OM10-element (dat al een gróte verbetering was ten opzichte van het standaard Technics-element) upgraden omdat ik het geluid toch te muf vond.

Ik heb toen via a-b-vergelijkingen op Youtube zo'n beetje alle serieuze opties met elkaar kunnen vergelijken, en uiteindelijk gekozen voor de Nagaoka MP110 (en ben daar nog steeds heel tevreden mee). Uiteraard is Youtube qua geluidskwaliteit niet optimaal, maar omdat je de elementen steeds in hetzelfde filmpje vergelijkt, valt dat nadeel redelijk weg, vond ik.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

oldsmelly schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:02:
@GiLeX wAAAATTTTTTTTTT

Ontzettend gaaf man... waar heb je die vandaan dan ?
Buiten de bekende kanalen om, via een collega van het vrouwtje O+
Kortom * GiLeX blij _/-\o_

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Uit een container getrokken.

Human van Vomito Negro. Inclusief bestelformulier van KK-records.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Ik heb even een kort vraagje over het onderhoud van mijn platenspeler (Technics BD22D, zit een sdmb5e motor in volgens de service manual).

De motor maakt een licht ratelend geluid, niet storend door de muziek, maar heel licht hoorbaar, vooral op 45rpm als de naald er niet op zit. Nu lees ik op verschillende fora dat het verstandig is om de motor af en toe te olieen, ze raden daar 3 in 1 olie voor elektrische motoren aan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? welke olie is geschikt en in Nederland verkrijgbaar?

PS: Vandaag ook dark side of the moon gevonden bij de lokale platenboer, die mag natuurlijk niet ontbreken in de (nieuwe) collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
LigeTRy schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:05:
Hoe zouden jullie dit aanpakken? welke olie is geschikt en in Nederland verkrijgbaar?
Ik heb altijd spaarzaam 'Kroon Handy Oil' gebruikt, maar dat kan vast beter ;)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:16:

Suggs schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:14:
[...]

Ik heb hier zelf de NR1506 (voorloper van jouw 1509) en daar een Pro-Ject met ingebouwde pre-amp aan gehad. Deze was ook voorzien van de OM10. Zowel de Marantz als de Pro-Ject pre-amp zijn aan de warme/wollige kant (dezeserie van Marantz doet het volgens mij beter in surround dan in stereo). Heb het element een upgrade gegeven naar een OM20 en dat was een serieuze stap vooruit: het geluid was strakker, het midden werd beter en ik leek meer detail te horen. Het geluid bleef wel een bepaalde frisheid missen.
Aansluitend heb ik een Technics speler gekregen en daar een Rega Fono mini A2D voor aangeschaft. Deze zorgde voor een frisser en opener geluid.
Inmiddels is de Technics (overleden) vervangen door een Fluance die kwam met een OM10 (en heeft inmiddels het OM20 element in gebruik). Op dit moment draait de combinatie Fluance, OM20, Dali Senzor 3 en de nr1506 (in Pure Direct) redelijk naar wens. Het geluid is verbeterd, maar echt muzikaal vind ik het nog steeds niet en ben dus aan het oriënteren op een andere versterker en/of speakers (waarschijnlijk allebei :+ ).
Ik heb vandaag voor de gelegenheid de OM10 teruggeplaatst en ik moet zeggen dat deze een stuk vlakker en minder gedetailleerd klinkt (muffig) dan de OM20.
Op basis va jouw verhaal en mijn (bescheiden) ervaring zou ik zeker de stereo installatie houden voor je muziek en je element een upgrade geven. De AT en Nagaoka ken ik niet, maar ik weet wel dat de OM20 een serieuze kandidaat mag zijn.
Ik heb zelf een Nagaoka MP-110 een Goldring 2100MM en een Audio Technica AT-95ex verdeeld over drie platen spelers: Thorens TD-318, Dual 1226 en een Akai AP-D210 (voor de kenners: ja 3 verschillende aandrijf soorten: snaar, tussenwiel en direct drive)...

Alle drie zijn de moeite waard.... Mijn voorkeur gaat zelf van het drietal naar de Nagaoka MP-110.... En ja, ik zou alle drie de elementen beter noemen dan een Ortofon OM serie element...

Als je het geld hebt is de beste keus wellicht een Nagaoke MP-200 of Goldring 2300mm... Die laatste heb ik zelf gehad en die klonk destijds zeer goed (ook beter dan de 2100MM die ik nu gebruik)...

Audiotechnica's zijn over het algemeen ook aan te raden en vaak een betere keus dan die Ortofon OM serie...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nu wakker worden op zaterdag ochtend met Supertramp - Breakfast In America:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/xtMGtOXe5RZ045cLkbEt8yrCpx-OQvm9Np4CSol0NV2nvRFVNdwwhNaNCNo87J49NzrlbSOZKBVcMuD0hKWe5izEQ-GynyG0mp7_Vur-wJrA5_bhwE5Rk8BY5oyStB-jmksXga7lbw=w2400

Edit 09:39:
Oeps... Die link kon niet werken... [img is niet afdoende om de foto zichtbaar te krijgen... Fixed naar [img]

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 26-10-2019 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

rcor schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:25:
Nu wakker worden op zaterdag ochtend met Supertramp - Breakfast In America:
[imghttps://lh3.googleusercontent.com/xtMGtOXe5RZ045cLkbEt8yrCpx-OQvm9Np4CSol0NV2nvRFVNdwwhNaNCNo87J49NzrlbSOZKBVcMuD0hKWe5izEQ-GynyG0mp7_Vur-wJrA5_bhwE5Rk8BY5oyStB-jmksXga7lbw=w2400[/img]
FixedAfbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/xtMGtOXe5RZ045cLkbEt8yrCpx-OQvm9Np4CSol0NV2nvRFVNdwwhNaNCNo87J49NzrlbSOZKBVcMuD0hKWe5izEQ-GynyG0mp7_Vur-wJrA5_bhwE5Rk8BY5oyStB-jmksXga7lbw=w600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:17
Iemand bekend met de mat onder de platenspeler?
https://sonicvoice.de/

Kwam deze net tegen bij Bender Hifi onder een Rega Planer 6

[ Voor 10% gewijzigd door noodel1988 op 26-10-2019 14:19 ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Na veel heel veel vergelijken met kurk, leer, vilt , glas en nu acryl....
Komt voor mijn oortjes en platendraaiert de acryl als best uit de bus.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
oldsmelly schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:44:
Interessant. Kun je uitleggen waarom? In mijn ouderwetse opvatting moet een mat ervoor zorgen dat de plaat goed blijft meedraaien met de platter, tenzij je de platenspeler gebruikt om te scratchen. En materiaal als rubber of kurk heeft daarnaast, meende ik, als voordeel dat het vinyl niet beschadigt.
Wat heeft, in een hifi-setup, acryl als voordeel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:19:
[...]

Als je het geld hebt is de beste keus wellicht een Nagaoke MP-200 of Goldring 2300mm... Die laatste heb ik zelf gehad en die klonk destijds zeer goed (ook beter dan de 2100MM die ik nu gebruik)...
Beschouw wel even dat hij een lichte arm heeft en dus een hoge compliantie nodig heeft. De OM serie heeft een hoge compliantie. De Goldring ook redelijk (16). De Nagaoka zal een stuk lager zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 26-10-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@niek_nijmegen

Ik vindt het helderder klinken met meer detail....
Daarnaast is het weer meer massa waarvan ik dan denk dat de continuïteit van de toeren beter wordt.
Ook is acryl een dicht materiaal dus weer minder vibraties.

Het verschil is wel subtiel hoor ik moet echt met een goede pressing en koptelefoon luisteren wil ik het verschil horen.

Ik denk niet dat acryl je platen beschadigt er zijn zat high end spelers die acryl al als standaard platter gebruiken.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@oldsmelly Als je al goed moet luisteren met een speciale editie, dan heeft het dus geen voordeel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
oldsmelly schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:44:
Ik bedoel dus de mat onder de speler en niet de mat op de platenspeler (plateau)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
noodel1988 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:19:
[...]
Ik bedoel dus de mat onder de speler en niet de mat op de platenspeler (plateau)
Oh, dat maakt het nog weer anders... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Jelte schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:19:
@oldsmelly Als je al goed moet luisteren met een speciale editie, dan heeft het dus geen voordeel :D
Wellicht leg ik het verkeerd uit...

Je hoort het verschil het beste als de pressing goed is, het heeft weinig zin als de mastering van de plaat ruk is.

Dus nee niet een special pressing speciaal voor acryl :)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
noodel1988 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:19:
[...]

Ohhh zeg dat dat meteen :) :) :)

Toen ik mijn draaitafel kocht stond deze op een metalen plaat die weer op 3 voetjes stonden met rubber.
De speler stond dan weer met voetjes met kogeltjes erin op deze metalen plaat.

Ik vond het allemaal maar wankel en nu ligt de metalen plaat los op het hifi meubel en staat de speler daar weer op. Beetje ter bescherming van mijn meubel

Heb niet echt een idee dat het wat uitmaakt.

Denk dat als je draaitafel goed en stabiel staat het verder niet zo veel meer uit maakt.

Dit soort upgrades zouden een beetje de kersen op de spreekwoordelijke taart moeten zijn, het gaat een wankel crap systeem niet opeens laten klinken als een nachtegaaltje 8)

[ Voor 12% gewijzigd door oldsmelly op 26-10-2019 19:36 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
Ik kwam nog niet verder dat het wel mooi zou staan, zie ik via reflectie niet meer de onderkant van mijn speler (je ziet schroefjes enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 23:27
http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Wat ik me afvraag, is zo’n speler zijn prijs nou waard of “hoor je dat niet eraf”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zitten sowieso 2 armen op.
Trouwens of iets zn geld waard is of niet en of je een verschil hoort zijn 2 verschillende dingen.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_petit op 26-10-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Nou ja, als een platenspeler zo duur is dan mag je dat toch wel er vanaf horen, wat is trouwens het nut van twee verschillende armen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
mr_petit schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:12:
[...]

Beschouw wel even dat hij een lichte arm heeft en dus een hoge compliantie nodig heeft. De OM serie heeft een hoge compliantie. De Goldring ook redelijk (16). De Nagaoka zal een stuk lager zijn.
Daar had ik niet echt bij nagedacht, met 12gram effective mass zit ik volgens het schema van vinylengine op een cartridge range van 4 tot 11 gram.

Alleen hoe zich dat nu precies vertaald begrijp ik niet helemaal. Een MP 110 weegt 6.5 gram, en de huidige OM 10 zit op 5 gram. Die 1.5 gram zou ik dan toch prima moeten kunnen opvangen door het contra gewicht iets naar achteren te draaien. Moet ik er wel een naald druk meter bij hebben om het goed uit te meten.

Corrigeer mij gerust als ik er naast zit, het is verre van dagelijkse kost voor mij. ;)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het gaat er niet om hoe zwaar je cartridge weegt, maar de stijfheid van de naaldophanging. Compliantie.
Elementen met een lage compliantie hebben een zwaardere arm nodig dan elementen met een hoge compliantie.

De ortofon om10 heeft een compliantie van 25 (gemeten bij 10Hz):
https://www.ortofon.com/om-series-p-550
25 µm/mN is vrij hoog.
Hij weegt 5 gram. de schroefjes wegen 0,5 gram (standaard waarde als je alu schroefjes gebruikt)
De rega arm heeft een effectieve massa van 11,5 gram. Dit noemen ze een lichte tot middelzware arm

Als je naar de resonantiecalculator gaat van vinylengine:
https://www.vinylengine.c...s.php#ResonanceCalculator
en de waardes invult (dus 11.5 , 5 , 0.5 en 25) rolt daar 7,7Hz uit.
Dat is vrij laag. Ideaal is 10Hz, maar het is beter om daar een flink stuk onder te zitten dan een flink stuk boven. Als je naar bijv. 14hz gaat, dan kan je het verschijnsel krijgen dat bij een harde bastoon de naald zelfs uit de groef springt. Sowieso gaat deze bij lage bastonen dan trillen, en dat hoor je door het hele frequentiebereik heen. Standaard kan je ervan uitgaan dat de laagste toon in muziek 16hz is. Je wilt dus niet dat die 16Hz tonen een resonantie kunnen aanzwengelen tussen je armmassa en cantileverophanging.
Zit je heel laag (6hz of lager), dan wordt de arm gevoelig voor overslaan door trillingen uit de vloer (dus mensen die lopen etc)

Voor jouw combinatie zou je idealiter een compliantie van 14 à 15 willen hebben. Deze moet wel bij 10Hz gemeten zijn.
Helaas zijn veel japanse cartridges gemeten bij 100Hz (heeft weer een andere technische reden).
Dat getal zegt niet zoveel voor de resonantieberekening van de arm. Er zijn mensen die dat getal lukraak met 2 vermenigvuldigen en beweren dat dat de 'formule' is, maar in werkelijkheid is er geen enkele correlatie tussen 10 en 100Hz metingen behalve dat de 10Hz meting qua compliantie hoger zal zijn dan de 100Hz.
Het hangt van de dempingsfactor van het ophangrubber af hoe hoog de compliantie bij 10hz zal zijn. Dit zijn allemaal parameters die òf niet bekend zijn (ook niet bij de fabrikant), òf ze worden niet bekend gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 26-10-2019 22:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klojet
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 22:17
macdushi schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:17:
Nou ja, als een platenspeler zo duur is dan mag je dat toch wel er vanaf horen, wat is trouwens het nut van twee verschillende armen?
Je kan werken met verschillende soorten naalden (en onder andere de overdracht van de warmte van de klank ervan en/of stereo/mono naald), een naald voor bijvoorbeeld jazz vraagt een andere warmte dat van rock.

Vandaag deze plaat binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/uFxGGTDvkq6kBQxzXi8sS52sauga0ew8YH8-jzTKW_IUQfsrh0C77IvWWERmg91MvImInoEFQoApp7JtZtHet7R_ODXgecbgiHU10j-HE8W3B2ceJE-Qn4x3Shef2J1Eq8sf2C3ERA=w2400

*Ik doe schijnbaar wat fout met de afbeelding

Originele Nederlandse Fontana persing in mono (in tegenstelling tot de iets vaker geziene Engelse fontana persing). Wat mij betreft wel 1 van de grotere parels uit de jazz.

[ Voor 36% gewijzigd door Klojet op 27-10-2019 08:24 ]

https://www.discogs.com/user/Klojett

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Klojet schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 00:16:
[...]

Je kan werken met verschillende soorten naalden (en onder andere de overdracht van de warmte van de klank ervan en/of stereo/mono naald), een naald voor bijvoorbeeld jazz vraagt een andere warmte dat van rock.

Vandaag deze plaat binnen gekregen:

[Afbeelding]
*Ik doe schijnbaar wat fout met de afbeelding

Originele Nederlandse Fontana persing in mono (in tegenstelling tot de iets vaker geziene Engelse fontana persing). Wat mij betreft wel 1 van de grotere parels uit de jazz.
Je plaatje doet het niet... Ik zou dat plaatje even plaatsen in Google Photos... Dan de foto delen (link maken en dan die kopiëren)... vervolgens kun je op https://ctrlq.org/google/photos/ de link plakken en via generate een directe link ophalen die hier weer te gebruiken is...

Zo doe ik het al een tijdje en werkt prima... :) ;)

[ Voor 30% gewijzigd door rcor op 27-10-2019 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojet
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 22:17
rcor schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:10:
[...]

Je plaatje doet het niet... Ik zou dat plaatje even plaatsen in Google Photos... Dan de foto delen (link maken en dan die kopiëren)... vervolgens kun je op https://ctrlq.org/google/photos/ de link plakken en via generate een directe link ophalen die hier weer te gebruiken is...

Zo doe ik het al een tijdje en werkt prima... :) ;)
Ik blijf schijnbaar wat fout doen.
En gelukt, thanks voor de tip!

[ Voor 3% gewijzigd door Klojet op 27-10-2019 08:25 ]

https://www.discogs.com/user/Klojett

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klojet schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:22:
[...]

Ik blijf schijnbaar wat fout doen.
En gelukt, thanks voor de tip!
Nee hoor, dat dacht ik ook... Dus pakte ik je link en zette hem in de juiste tags, maar dat werkte bij mij ook niet... Conlusie: de website laat een directe link naar de foto niet toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Ibb werkt perfect ik gebruik niet anders

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Hier werkt imgur prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46
Postimage.org

Is wat ik al jaren gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het voordeel van Google Photo's is dat je zelf in de hand hebt welke foto's je wilt delen... Er is geen verplichting om alles openbaar te zetten... Daarnaast heeft Google photo's geen limiet in MB's (mits je iets lagere kwaliteit voor lief neemt) of tijdslimieten er op zitten wat ook wel handig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:34
Nooit problemen met Imgur gehad........

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Imgur is een tijdje terug wel op de achtergrond veranderd, waardoor het lastiger werd om je foto's te delen. Het nieuwe menu met de te delen links kan ik bijv. niks mee. Op dit moment doe ik het met rechtslikken en de link kopieren. Als je pech hebt ben je te snel en krijg je een "blob.link", maar met even iets meer geduld krijg je wel linkjes die je hier kunt gebruiken.

Zaterdag bij de Action geweest. Daar lag een nieuwe voorraad LP's. Helaas op elkaar gestapeld. Die zakken natuurlijk scheef en bij het zoeken drukken ze natuurlijk extra op elkaar als je wilt zien wat er tussen ligt. Fleetwood Mac ofwel niet geleverd, of alweer op. Als ik toevallig een keer bij een andere Action in de buurt ben kijk ik nog wel eens. Vind het overigens wel storend dat ze die dingen gewoon op elkaar donderen. Dat is gewoon niet goed ervoor.

[ Voor 37% gewijzigd door Jorgen op 27-10-2019 20:53 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja vervelend maar van vinyl heeft deze meukschuiver natuurlijk geen kaas gegeven. De schappen worden volgepropt met alle goedkope zooi, that's it. De hoes zit wel strak in de beschermfolie waardoor de hoes aangespannen en de druk vanzelf meer verdeeld wordt, dat scheelt wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Cap schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:28:
Ja vervelend maar van vinyl heeft deze meukschuiver natuurlijk geen kaas gegeven. De schappen worden volgepropt met alle goedkope zooi, that's it. De hoes zit wel strak in de beschermfolie waardoor de hoes aangespannen en de druk vanzelf meer verdeeld wordt, dat scheelt wel iets.
De eerste keer dat ik platen kwam zoeken, stonden ze netjes rechtop in een schap op de kop van het pad. Helaas alle keren daarna niet meer. Er is zat spul te koop daar wat gewoon prima is, alleen is het wel jammer dat ze niet even nadenken hoe ze die platen moeten neerzetten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat dit jaar ook weer in november?
macdushi schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:17:
Nou ja, als een platenspeler zo duur is dan mag je dat toch wel er vanaf horen
Haha, duurder betekent niet “beter”!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2019 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Cap schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:28:
Vergeet niet dat de mensen ook als malloten door dat schap heen raggen en niet alles weer netjes terug zetten.
En ik kan met zekerheid zeggen dat het jonge personeel geen idee heeft wat dat voor vierkante dingen zijn, en al helemaal niet hoe je er mee om dient te gaan. Ik neem het ze ook niet kwalijk :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maar 'allergoedkoopst' is niet even goed als 'wat duurder'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
LigeTRy schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:05:

De motor maakt een licht ratelend geluid, niet storend door de muziek, maar heel licht hoorbaar, vooral op 45rpm als de naald er niet op zit. Nu lees ik op verschillende fora dat het verstandig is om de motor af en toe te olieen, ze raden daar 3 in 1 olie voor elektrische motoren aan.

Vanochtend rustig een kopje koffie gedronken en een plaatje aangezet, en ineens kakte de RPM in, klote natuurlijk. Nu dacht ik meteen dat het aan de motor lag omdat deze eerder een licht ratelend geluid maakte. Snel naar de gamma gereden en naaimachine olie gehaald. paar druppels langs de shaft van de motor laten lopen maar helaas geen succes. Capacitors en andere elektronica gecheckt en hier was niks afwijkends te zien. De motor wil nog wel een slag maken als ik m een zetje geef, maar op eigen houtje doet ie t niet meer..

De toko waar ik de platenspeler vandaan heb is ook dicht vandaag ;( , morgen maar terug met het ding...
Ik hoop dat jullie maandag beter verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jij bent tenminste vrij :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LigeTRy schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:51:
[...]

De motor wil nog wel een slag maken als ik m een zetje geef, maar op eigen houtje doet ie t niet meer..
Dat is een 4V motortje zo te zien, is nieuw nog wel verkrijgbaar maar al snel duurder dan de hele draaitafel gekost zal hebben. Spelers in dit segment worden bij bosjes aangeboden op marktplaats. De SL-BD20 met een vraagprijs van 3 tientjes of minder, dus als dit model je bevalt is dat een economische oplossing. Als je zelf in staat bent condensatoren en service manuals te checken ben je ook in staat tot het mechaniekje een beetje smeren indien nodig. ;)

Maar ik beveel je aan om dan meteen voor misschien een of twee tientjes meer hetzelfde model te kopen maar dan met DirectDrive motor: die is onhoorbaar en onverslijtbaar, heeft betere gelijkloop en je hoeft geen aandrijfriem meer te vervangen. Hij heet dan niet SL-B maar SL-D (direct drive, stabiele snelheid) of SL-Q (direct drive met quartz lock, even stabiel en altijd perfect op de officiële snelheid).

https://link.marktplaats.nl/m1473725085
https://link.marktplaats.nl/m1468915918
https://link.marktplaats.nl/m1463495709
https://link.marktplaats.nl/m1465150076
https://link.marktplaats.nl/m1464768728
https://link.marktplaats.nl/m1474244958
https://link.marktplaats.nl/m1464944024
https://link.marktplaats.nl/m1457901951

etc.

Of als het model je niet heilig is meteen een model met een S-arm met SME headshell zodat je je element kan upgraden, maar die zijn meestal weer iets duurder (bijv SL-D2, SL-Q2). Zomaar een voorbeeldje:

https://link.marktplaats.nl/m1473826201
https://link.marktplaats.nl/m1474105437

Het hoeft trouwens ook niet per se Technics te zijn, er is keuze genoeg van allerlei merken. :)

Als je daar niet om maalt dan zijn de eerder genoemde draaitafels een prima, economische en betrouwbare oplossing. Let wel even op de kosten voor het evt. vervangen van de naald (in dit segment < 20 euro) en wel of geen stofkap.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 28-10-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:05:
[...]

Haha, duurder betekent niet “beter”!
Mijn vraag was niet of duurder ook beter is maar of duurder een duidelijk hoorbaar verschil oplevert wat recht doet aan de vraagprijs.

Soms is goed lezen al het halve werk 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Cap , nu weet ik wat @oldsmelly bedoelde met het prettige aan dit forum!

Ik ben niet gehecht aan dit model en/of specifiek aan technics, toevallig had de platenzaak deze staan en het design (niet te dik, en zwart) sprak me aan. (Ik ben in de 20 dus 'sentiment' is voor mij niet van toepassing).

Het geld van dit model kan ik sowieso terugkrijgen, dus ben ik vooral de discussie met zelf aan het voeren of ik wil gaan investeren in een dure (nieuwe/2e hands) of 'budget' platenspeler. Op het moment heb ik de platenspeler aangesloten op een DAP voorversterker welke weer aan m'n 150 euro soundbar zit aangesloten. Allemaal niet zo speciaal/HiFi, maar ik ben wel van plan dit ooit te vervangen voor een degelijke setup.

De 'simplicity' rega planar 2 heeft al mijn aandacht getrokken, maar ik weet nog niet of dit de prijs van 500 piek kan verantwoorden. Aan de andere kant vind ik het juist gaaf als er gewoon nog 'oude techniek' in zit.

Misschien een domme vraag, maar waar een leek als ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, waarin ga ik het verschil merken tussen een 500 euro kostende rega planar 2? een 280 euro kostende Audio Technica? of een 2e hands van tussen de 100 en 250 euro? Het prijsverschil is zo inmens groot van wat ik op internet zie, wat het heel lastig maakt om te bepalen waar ik naar moet kijken.

De muziek die ik draai (of wil gaan draaien) zijn vooral 70's/80's rock albums, maar ook recentere soundtracks en house/techno uit de 21e eeuw. USB en/of ingebouwde voorversterker is voor mij niet van belang, liever niet dan wel, tenzij het gerechtvaardigd kan worden.

Thanks in advance!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
LigeTRy schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:12:

De 'simplicity' rega planar 2 heeft al mijn aandacht getrokken, maar ik weet nog niet of dit de prijs van 500 piek kan verantwoorden. Aan de andere kant vind ik het juist gaaf als er gewoon nog 'oude techniek' in zit.

Misschien een domme vraag, maar waar een leek als ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, waarin ga ik het verschil merken tussen een 500 euro kostende rega planar 2? een 280 euro kostende Audio Technica? of een 2e hands van tussen de 100 en 250 euro? Het prijsverschil is zo inmens groot van wat ik op internet zie, wat het heel lastig maakt om te bepalen waar ik naar moet kijken.
Echt verschil in geluid ga je vrijwel zeker niet merken tussen een goede nieuwe platenspeler van 500, 300 of een goede 2e hands van pakweg 150 euro. Met goed bedoel ik dat deze aan de basisvereisten voldoet: een constante draaisnelheid die zo dicht mogelijk bij de referentiesnelheid zit (lage wow&flutter + absolute snelheid in rpm), een geruisloze motor alsmede plateaulager (lage rumble), een arm met wrijvingsarme doch spelingsarme lagers, een phonokabel van lage capaciteit en een resonantiedempende behuizing. Het element laat ik bewust even buiten beschouwing hier.

Wat verschil in geluidskwaliteit betreft gaat het dan echt om de kleinste details die je meent ;) te horen, nuances en subtiliteiten waarbij je uiteraard ook nog kan discussiëren over welke dan de 'betere' is. In eerste instantie het gebruikte element (plus of het een goede combinatie is met de arm van de platenspeler) en in tweede instantie de phono pre hebben een grotere invloed op het geluid.

Maar er is natuurlijk meer aan een draaitafel dan het geluid. :) De manier waarop de speler bediend kan worden, functies als automatische afslag of juist niet, het comfortabel wisselen van toerental of handmatig een riem moeten omleggen, luxe functies als een hoogte verstelbare arm (optimalisatie afspeelpositie ivm hoogte element), automatische start tot zelfs automatische plaatgrootte herkenning. Maar ook de kwaliteit van de bedieningsknoppen en het mechaniek dat er achter zit, de kwaliteit van de afwerking van de kast, arm en stofkap (die hopelijk mooi omhoog blijft staan bij openen), evenals natuurlijk het uiterlijk.

Edit: begrijp me goed, er zijn wel verschillen hoor, maar of je dat zal gaan merken is een tweede. Want het ze komen pas naar boven bij de moeilijkste passages: een lastige plaat met harde, felle noten aan het einde van de plaat, de binnenste groeven. Het ene element kan dat gewoon beter dan de ander, en de ene arm is er net iets beter in dan de andere door o.a. de dempende eigenschappen van het gebruikte materiaal. En de combinatie arm en element telt. Maar dan praat je wel over uitersten waar je echt niet bij elke plaat mee te maken zal krijgen. Bovendien betekent het helemaal niet dat de nieuwe platenspeler van 500 euro dat beter zal doen dan een tweedehands van 150 euro. Uiteraard is wel zo(even los van nieuw of tweedehands): hoe duurder, hoe waarschijnlijker het is dat het ontwerp deugt en de juiste materialen gekozen zijn, dus er zal gemiddeld, zoals altijd, enig verband zijn tussen prijs en kwaliteit. :P

Dus: een nette platenspeler die minimaal voldoet aan de basisvereisten en aansluit bij je voorkeuren, aangevuld met een goed element en een deugdelijke phono pre = happy camper.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 28-10-2019 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Misschien een domme vraag, maar waar een leek als ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, waarin ga ik het verschil merken tussen een 500 euro kostende rega planar 2? een 280 euro kostende Audio Technica?
Naast het uitgebreide antwoord van @Cap, denk ik dat je het prijsverschil tussen die Rega en de AT vooral ziet in de materiaalkeuze en de afwerking.

De rest is een kwestie van smaak, geloof en gebruiksgemak: wil je een platenspeler met een elastiekje snaar of direct-drive? Moet 'ie vol- of halfautomatisch zijn, of volstaat non-automatisch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Beiden weer bedankt voor uitgebreide uitleg. Ik heb het afgelopen uur even gespendeerd aan het lezen van de afgelopen 10 pagina's, elementen zijn dus toch wel erg belangrijk, ik denk dat ik me daar meer op moet focussen dan de speler zelf.

Voor mezelf heb ik nu het volgende lijstje:

Must have:
- Universeel element (voor de toekomst)

Nice to have:
- Halfautomaat (volautomaat hoeft dus niet)
- S-Arm
- Direct drive
- Knop voor toerental switch

Don't cares:
- Ingebouwde voorversterker
- USB
- Pitch fader (mits toerental goed is by default)

Het design van de AT spreekt me op zich aan (beetje SL-1200) achtig. In reviews wordt er gepraat over een kleine afwijking van de draaisnelheden.

Uit deze review:
"Ook is de snelheid met de schuifregelaar in de middenstand niet spot-on. Er is een kleine afwijking naar boven bij 33tpm, en een kleine afwijking naar beneden bij 45-tpm. De motor is in staat het plateau razendsnel op toeren te brengen, maar is minder goed in staat bij belasting in voldoende mate bij te regelen. Heft men de extra belasting op, dan heeft de speler enige aarzeling het plateau weer op het goede toerental terug te brengen. Met de schuifregelaar kan men goed het tempo kiezen maar dan doet de kwarts sturing niets meer. De kwarts aansturing stelt op deze speler dus weinig voor en er zijn ook geen inwendige afstelmogelijkheden."
een andere review is er weer lovend over

Ik vraag me af hoe erg ik dit ga merken als "eerste" platenspeler (vooral met huidige setup). Het element op deze speler (95E) komt ook goed uit de tests. :) Ik probeer mezelf een beetje te behoeden voor een impulsaankoop maar ik denk dat dit de juiste keuze is voor mezelf. Jullie als experts: zijn er dingen die ik hier misschien vergeet / over het hoofd zie? dat de speler manueel is vind ik niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De AT-LP120 USB dus? Een heel andere speler als de Technics belt drive, niet slim-line maar juist vrij bulky / dikker en hoger. :)

Geen verkeerde keuze hoor. Arm met SME headshell en direct drive, zeker voor gebruik als actief plaatjes draaien (DJ, feest, platenzaak). Maar die pitch fader is totaal overbodig als je niet gaat mixen, en jammer dat de nulstand niet precies op snelheid is, vind ik dan.

En als je toch niet op zoek bent naar een typische handmatige platenspeler met 'audiofiele / minimalistische look' (zoals de pro-ject en rega plankjes) is een speler met automatische afslag stiekem toch best heel handig. Dus als 2e hands een optie is en deze look spreekt je aan, waarom dan niet een Japanner met direct drive, s-arm, quartz lock en automatische afslag?

PS de review heeft het over "quartz sturing" maar zit dat er wel op? Ik dacht dat ie gewoon servo sturing had. dat zou ook de snelheidsafwijking verklaren. Blijkbaar zit er een quartz sturing in, in te schakelen dmv een knop, maar werkt die niet want hij loopt niet precies op snelheid? Vreemd. Ook met de 0.2% WRMS wow en flutter is het geen hoogvlieger voor een direct drive, maar ja, that's what you get in de betaalbare regionen tegenwoordig. Een oude quartz direct drive heeft veel betere wow&flutter specs, om een indruk te geven: die doet er een nulletje achter de komma bij. ;)

Hier wat vergelijkende ervaringen tussen de SL-1200 en de AT-LP120 USB

https://www.vinylengine.c...8cb496ef7e29e217bada0c698

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 28-10-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Cap schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:32:
Die in het zwart dus? Heel andere speler als de Technics belt drive, niet slim-line maar juist vrij bulky / dikker en hoger. :)

...

Waarom dan niet een Japanner met direct drive, s-arm, quartz lock en automatische afslag?
De technics die ik nu heb, heb ik puur genomen omdat ik een platenspeler wilde hebben en deze stond in de platenzaak en het design vind ik niet verkeerd. Dit zie ik zelf ook niet als referentie in wat ik mooi vind of wil hebben.

Wat bedoel je met een Japanner? (google stuurt me naar denon/technics/yamaha). of doel je daarmee op de spelers die je eerder stuurde (SL-D SL-Q2 series) ? Hier heb je misschien wel gelijk in, ik vind de "ouderwetse" knoppen misschien toch niet zo mooi, bij de Q2 vind ik dat nog reuze meevallen, maar die zijn altijd wel beschadigd of incompleet (wat ik 2e hands kan vinden)

Lastige keuzes allemaal 8)7

Edit: Thanks voor het uitvogelen van de verschillen, dat is inderdaad wel noemenswaardig, maar maakt het bovenstaande nog lastiger, een sl-1200 vind ik te duur voor een 2e hands (die gaan voor 500+)

edit2: Zoiets vind ik ook nog netjes, maar is 150 een realistische prijs? en geen S arm..

[ Voor 19% gewijzigd door LigeTRy op 28-10-2019 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een Japanner is inderdaad een draaitafel van een Japans merk. Typical: direct drive, vaak een s-arm met sme headshell voor half inch mount elementen. Op zich zit je nieuw met die AT LP120 niet verkeerd. (y)

Als je er stiekem toch gecharmeerd van bent kan je ook tweedehands wat rondkijken of er iets is wat je qua looks aanspreekt, als je tegen (meestal) hier en daar een krasje of plekje kan. Een stofkap, mits niet kapot, is meestal nog heel aardig helder op te poetsen met polijstmiddel. En bieden staat natuurlijk vrij... Maar goed, het moet een beetje in de buurt zijn en je moet toch controleren of het wel goed werkt.

Een paar voorbeelden.

https://link.marktplaats.nl/m1469972818
Dit is op zich een aardige uit het hogere segment van AKAI (destijds een wat meer betaalbare audio fabrikant dan Sony, Pioneer, Technics, Sansui, eigelijk vooral tape deck specialist). Quartz-dd met mooi zwaar plateau en automatisch, en de prijs valt erg mee voor een used products aanbieding. dat de handleiding er nog bij zit is altijd een goed teken (1e eigenaar / voorzichtig op geweest).

https://link.marktplaats.nl/m1465844596
Deze SonyPS-X6 is echt heel goed en mooi gemaakt (SL-1200 niveau) met zwaar gebouwd met mooie quartz direct drive motor, automatisch met optische afslag, tiptoetsen. Maar daar betaal je dan ook voor, in de richting van een AT-LP120USB nieuw. Interessant element (match met arm een vraagtekentje) maar met vervangingsnaald.

https://link.marktplaats.nl/m1473537754
Deze Dual 704 is ook een zeer goed direct drive model met goede hoogteverstelbare arm en automatische afslag. Eveneens een interessant element, de Denon DL-103s (compliantere versie van de DL-103 maar wederom is de match met de arm een vraagteken). Je moet van de Dual looks houden en je hebt geen SME headshell maar een ander, Dual eigen systeem.

https://link.marktplaats.nl/m1465165756
Deze Sansui SR-525 is een sober uitgevoerde direct drive zonder quartz lock en automatiek, maar wel met een mooi zwaar gebouwde sokkel en een goede hoogte verstelbare arm.

En zo is er met wat geduld wel meer moois te vinden. Het ligt er in het sub 300 euro segment net aan wat je wilt: een nieuwe, betaalbare draaitafel met garantie van het type met USB phono pre ingebouwd en meestal met wat goedkopere (kunststof) materialen? Of een oudere draaitafel uit het betere segment van mooiere materialen en met vaak meer functies, maar wel met een krasje en, hoewel vaak prima op te lossen, kans op een of ander defect. Geen uitgemaakte zaak, voor iedereen zal dit anders liggen.

PS die Technics SL-QX300 is technisch zeker netjes, maar het heeft dus arm voor een T4P / P-mount element en er past dus geen universeel element op. Je hebt dus weinig keuze in element wil je het veranderen. Voor een draaitafel met een dergelijk element vind ik het wat veel geld, dan zou ik gaan voor een goedkopere variant als die ik heb aangehaald in mijn vorige post, SL-DD20, SL-QD22 etc etc. Of je moet het over een hele andere boeg gooien en meteen voor een SL-10 of SL-15 gaan, een high end model zo groot als een platenhoes met tangentiale T4P arm. Dat vind ik dan andere koek. :)

PS PS ik raad iedereen aan om ook zo'n nieuwe speler vooraf eerst even in een winkel te bekijken en bevoelen, dan heb je een indruk wat je krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 28-10-2019 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

macdushi schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:49:
[...]

Mijn vraag was niet of duurder ook beter is maar of duurder een duidelijk hoorbaar verschil oplevert wat recht doet aan de vraagprijs.

Soms is goed lezen al het halve werk 😉
duurder levert niet altijd een duidelijk hoorbaar verschil wat recht doet aan de vraagprijs.

Misschien een domme vraag, maar waar een leek als ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, waarin ga ik het verschil merken tussen een 500 euro kostende rega planar 2? een 280 euro kostende Audio Technica?
Nou, hier het verschil!

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2019 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het gaat bij de prijs van dat soort vrij zeldzame objecten uit het topsegment dan ook niet zozeer om het hoorbare verschil (al wil soms iemand je dat wel doen geloven), maar vooral om de fijne gebruikservaring, de mooie materialen en zeer goede fabricage, en natuurlijk de verzamelwaarde.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 28-10-2019 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Verwijderd alsjeblieft, niet weer die disscussie aanzwengelen. Geeft dat je nou echt zoveel plezier? Bovendien, hij vroeg waarin hij het verschil ging merken en daarbij had hij het dus niet alleen over vermeende verschillen in geluidskwaliteit...

@LigeTRy deze (nogal ontspoorde) discussie over de $11 cartridge en $99 platenspeler kan je een paar pagina's terug geheel teruglezen, vanaf hier. En vanaf hier en hier gaat het echt snel bergafwaarts... pagina's lang!

Om @Nyarlathotep te quoten:
Nyarlathotep schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:31:
Is het nu verdorie afgelopen met deze waanzin???

[ Voor 64% gewijzigd door Cap op 28-10-2019 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het enige wat jammer is, is dat die gast geen compliantiemeting doet.
Dat is, in dit geval, namelijk de enige ècht belangrijke test.
De rega heeft een lichte arm, en een laagcompliante at-3600l zou niet heel geschikt zijn voor die arm.
Het zou kunnen dat rega dat bij AT heeft laten aanpassen (want dat kan bij dit type cartridge vrij gemakkelijk).
Of dat de prijs rechtvaardigt is natuurlijk een andere afweging, maar het kan dus als nog een ander element zijn (dus een technisch aangepaste versie van de at-3600L).
Rega adviseert wel een iets lagere naalddruk, dus dat zou er op kunnen duiden, maar zonder meting weten we dat niet.
Omdat die gast in dat filmpje het woord compliantie überhaupt niet in de mond neemt, denk ik dat hij niet van het bestaan van het concept weet of niet weet hoe het werkt. Zijn beide testplaten bieden in ieder geval niet de mogelijkheden om dat te testen, maar beide testplaten die hij gebruikt zijn imo ook niet de beste testplaten om meerdere redenen.
Hoe dan ook is dit natuurlijk een instapcartridge.
Ik zag overigens op YT wel een video waar iemand daadwerkelijk een steekhoudende test uitvoerde, te weten een spoortest. Daar kwam die AT-3600Lrega carbon iig niet al te best vanaf, en dan druk ik me nog zwak uit (gedeeld laatste plaats).

Trouwens wat mij opviel in dat filmpje is dat de rega 3dB meer output in het laag geeft (20-40Hz).
Dat viel mij op. De youtuber gaf er geen melding van.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2019 00:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:43:
[...]

duurder levert niet altijd een duidelijk hoorbaar verschil wat recht doet aan de vraagprijs.

[...]

Nou, hier het verschil!

[YouTube: $65 Rega Carbon vs. $11 AT3600L phono cartridge - The same thing?]
Laten we stoppen met deze discussie... Ik bedoel: het heeft geen nut... Jij verandert niet van gedachte en de meeste anderen hier ook niet... Dus is alle energie die geïnvesteerd wordt voor alle partijen weggooide tijd aangezien jij het blijkbaar niet wilt leren... We worden er zo :O van...

Reageren mag, mits je ook echt iets te melden of te vertellen hebt wat zinvol is en meer waarde heeft zodat anderen er ook echt wat aan hebben... ;) En dat is nu zeker niet aan de orde...

Zeker niet omdat je een vergelijk doet met een van het meest gebruikte budget OEM element die bestaat, waarvan er velen variaties op de markt zijn waardoor onderling vergelijken nogal krom is... ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap die hele discussie toch al niet zo goed. Laat mensen genieten van hun platen zoals ze willen. De ene doet dat op een platenspeler van 2000 euro de ander op dat goedkope ding uit China. Ja of het goed is voor het vinyl is ten tweede. Volgende discussie is de kwaliteit van het huidige vinyl. Analoge bronnen zoals vroeger worden niet meer gebruikt, dus eigenlijk zit je gewoon naar een analoge digitale bron te luisteren. Ook niks mis mee, wordt al gedaan sinds midden jaren 80 toen de eerste albums digitaal werden en het kosten besparend was om niet meer complete analoge bronnen te hoeven aanleveren. Prima. Volgende discussie, welke versterker heb je eraan hangen. Kun je wel de allerbeste naald hebben maar dan hang je hem aan een budget versterker uit de jaren 70 alleen maar omdat die zo mooi is. Ja ook toen had je rommel. Of hang je hem aan state of the art versterker met de betere phono versterkers die zijn gebouwd, zoals bijvoorbeeld in de A91d van Pioneer. Volgende discussie zijn de speakers, tja de ene vindt de soundbar voldoende. De andere heeft 1000en euro kosten zuilen staan en de ander luisterd alleen maar via een bluetooth koptelefoon.

Nee vinyl is vooral de ervaring zoals de CD dat in de jaren 80 was omdat alles Turbo, zwart en digitaal was. Zelf ben ik een idioot die SACD's afspeelt en ze met RtR daarna opneemt, om ze dan op te zetten. En mn vriendin vraagt zich dan af waarom zet je dat album niet gewoon via Spotify op. Tja geen idee, rare hobby dan maar. Ik begin dan maar niet over haar kleren die ze maakt, kan ze ook gewoon in de winkel kopen. Het is het plezier wat je er uit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Cap schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:32:
Geen verkeerde keuze hoor. Arm met SME headshell en direct drive, zeker voor gebruik als actief plaatjes draaien (DJ, feest, platenzaak). Maar die pitch fader is totaal overbodig als je niet gaat mixen, en jammer dat de nulstand niet precies op snelheid is, vind ik dan.
Het kan goed zijn dat er van binnen een potmetertje te vinden is om dat wat af te stellen / corrigeren. Althans dat is voor zover ik me herinner bij de SL1200 MKII het geval.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:47:
Ik snap die hele discussie toch al niet zo goed. Laat mensen genieten van hun platen zoals ze willen.
Precies. Ik snap nooit waarom sommigen de neiging hebben om anderen te moeten overtuigen dat hun manier beter is. Goede raad geven is prima, daar kunnen anderen wat van leren, maar laat ook iedereen in hun waarde die er anders over denken. Zelf vind ik bv die spelers van Pro-ject maar niks. Dat gedoe met die snaar... Maar ik kan prima begrijpen als iemand anders ze wel leuk vind. Een Crosley is aantoonbaar slecht voor je platen, maar als iemand vind dat k*tgeluid en slijtage bij de vinyl ervaring horen, be my guest (zolang mijn LP's er maar niet op worden gelegd).
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:47:
Zelf ben ik een idioot die SACD's afspeelt en ze met RtR daarna opneemt, om ze dan op te zetten.
Hah, dan ben ik in ieder geval niet de enige met rare audio hobbies. Zelf heb ik een aantal maanden geleden uit nostalgische gevoelens weer een cassettedeck gekocht en ben sindsdien naast LP's ook tapes bij elkaar aan het harken. Voornamelijk spul uit de jaren '90 die ik vroeger had (en in de jaren '00 weg had gegooid), en nu weer nostalgische gevoelens bij krijg. Maar ik ben ook weer mixtapes aan het maken op SA90's van de kringloop. Ja, al dat opnemen is een hoop werk, maar het is ook wel leuk, en ik heb gewoon niks met Spotify. Je hebt daar misschien een oneindige muziekbibliotheek, maar dat gedoe met die telefoons, apps en touchscreens is na al die jaren nog steeds mijn ding niet. Ik heb liever gewoon een medium wat ik aan kan raken, ergens in kan stoppen en weer om kan draaien wanneer het geluid stopt. :+ De "gewone mens" met hun streamingdienst zal me waarschijnlijk voor gek verklaren, maar hobbies zijn hobbies he ;)

Bovendien is een van de redenen dat ik met vinyl was begonnen juist een afkeer van dat massale gedoe van tegenwoordig. Ik heb een grote offline digitale library en als ik daar iets aan toevoeg is het gewoon de zoveelste track in een playlist, het verdwijnt in een stapel hooi. Met Spotify is dat nog veel erger want daar heb je geen controle over wat er op staat. Bij LP's heb je echter een collectie met zelf uitgekozen muziek, waar je zelf een band mee hebt. Dat is veel persoonlijker. Als je het dan ook nog eens aan kunt raken, en sterker nog, dat zelfs móet doen om het af te spelen, wordt zo'n band alleen nog maar groter. Alhoewel een draaiende LP esthetisch gezien natuurlijk ver boven een cassette in een deck uit steekt, krijg ik een groot deel van de vinyl ervaring met cassettes ook, plus dat ik die zelf op kan nemen en LP's niet. Ach ja, ieder z'n ding he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
kozue schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:32:
[...]

Hah, dan ben ik in ieder geval niet de enige met rare audio hobbies. Zelf heb ik een aantal maanden geleden uit nostalgische gevoelens weer een cassettedeck gekocht en ben sindsdien naast LP's ook tapes bij elkaar aan het harken.
Precies dat is het, ook ik ben weer begonnen met lp's draaien en kopen vanwege het nostalgische gevoel, luisterkwaliteit is daar wmb ondergeschikt aan, ik doe het met een denon dp300f die is gekoppeld aan een 5.1 sonos set,, en wat mij betreft klinkt dat heerlijk. Het tastbare van lp's, het mooie artwork van de hoezen en het omkeren van de plaat zijn voor mij het belangrijkste.

edit: en platen wassen, vind ik ook te leuk, werkt heerlijk rustgevend met uiteraard een lp op de draaitafel tijdens het wassen :)

[ Voor 8% gewijzigd door macdushi op 29-10-2019 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yalopa schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:52:
[...]

Het kan goed zijn dat er van binnen een potmetertje te vinden is om dat wat af te stellen / corrigeren. Althans dat is voor zover ik me herinner bij de SL1200 MKII het geval.
Klopt, dat is inderdaad met een potmeter af te stellen, maar het nulpunt van de pitch slider heeft bij de SL-1200 een klik en dan is ie quartz locked, hoe je de potmeter verder ook afstelt. De potmeter bepaalt de rest van de slider range en of die mooi samenvalt met het quartz locked punt, zodat je dus geen sprongetje krijgt zodra je de slider van het nulpunt verschuift. Die klik werd er door DJ's nogal eens onterecht uitgehaald, precies om die reden: namelijk omdat ze niet wisten hoe ze met de potmeter de rest van de range netjes konden laten aansluiten op de quartz locked stand. ;)

Blijkbaar werkt dit bij de Audio Technica net iets anders (of hetzelfde maar omschrijven ze het in de review verkeerd) maar ook daar moet het af te stellen zijn. Net als bij alle vintage direct drive draaitafels overigens, er zitten altijd wel een 33 en 45 rpm potmeters in, soms aangevuld met een derde potmeter voor de grove instelling.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 29-10-2019 12:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LigeTRy
Net de kapotte speler teruggebracht, netjes geld terug gekregen. Na alle informatie hierboven ben ik toch aan het kijken naar een mooie 2e hands, en dan eigenlijk specifiek de Technics SL-Q2 series zwart. De komende tijd marktplaats maar in de gaten houden.

Ook uitgevonden dat stofkappen uitwisselbaar zijn tussen de: SL-B2, B3, D2, D3, Q2, Q3 & Q33. Dus mocht ik er eentje tegenkomen met een lelijke/zonder stofkap, kan ik altijd nog kijken of ik er een voor een ander kan scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Uitstekende keuze, heb zelf de SL-Q3 staan als tweede speler en die bevalt echt heel erg goed.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die klik is als dj rete irritant als je je plaat wil gelijk inzetten en je net rond de lock zit. Zo kan het voorvallen dat je tijdens het voorbeluisteren op het begin van de spelende plaat goed zit rond de lock, als je dan op het einde van de spelende plaat de volgende wil inmixen moet je meestal nog een beetje corrigeren. Dan klik je dus in die lock, wat vervelend is. Dan gaan we voor het suptiele vinger tege de platter werk omvat op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
macdushi schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:15:
[...]
edit: en platen wassen, vind ik ook te leuk, werkt heerlijk rustgevend met uiteraard een lp op de draaitafel tijdens het wassen :)
Toevallig afgelopen weekend zo'n knosti wasbak gekocht en gebruikt. Dat wassen zal mijn hobby niet worden, maar het deed wel wonderen voor een paar krijgertjes die eigenlijk te vies waren om af te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LigeTRy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:00:
Net de kapotte speler teruggebracht, netjes geld terug gekregen. Na alle informatie hierboven ben ik toch aan het kijken naar een mooie 2e hands, en dan eigenlijk specifiek de Technics SL-Q2 series zwart. De komende tijd marktplaats maar in de gaten houden.

Ook uitgevonden dat stofkappen uitwisselbaar zijn tussen de: SL-B2, B3, D2, D3, Q2, Q3 & Q33. Dus mocht ik er eentje tegenkomen met een lelijke/zonder stofkap, kan ik altijd nog kijken of ik er een voor een ander kan scoren.
Dat is een prima model, de SL-Q2 of SL-Q3, met wat mitsen en maren. Ik vind de zilveren zelf mooier. Het zwart is niet echt zwart maar een mat antraciet-bruin en de coating is kwetsbaarder, hij vlekt vrij snel: bijna altijd zitten er donkere plekjes op van (naaldreinigings)vloeistof/zweetvingers/drank(?) die er niet meer uit gaan.

Je ziet ze hier op de gare low-res marktplaats foto bij de advertentie zelfs al:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/26hB4xKF/slq2.jpg

En deze is natuurlijk helemaal brak met zowel complete schaafplekken, lichte plekken en donkere plekken in de lak.

De zilveren versie heeft daar niet of nauwelijks last van en zal er doorgaans nieuwer / netter uitzien. Als dat niet boeit en je vindt dat wat afgeleefde wel mooi dan is het natuurlijk geen enkel issue.

Wat betreft stofkappen, don't get your hopes up high: de stofkappen zijn altijd de eerste dingen die stukgaan dus er is altijd een tekort aan stofkappen. Als je heel goedkoop een B2 kan scoren met toevallig hele stofkap is het leuk, maar dan zal je concurrentie hebben. Maar er is een fix voor stofkappen mbv een metalen plaatje in plaats van die kwetsbare kunststof lipjes.

Tot slot houd ik zelf niet zo van de verende voetjes waar deze speler op staat, een oplossing voor de ontkoppeling van de speler van de omgeving met nadelen: als je een knop indrukt dan beweegt de speler al snel wat mee, wat natuurlijk niet echt handig is voor een platenspeler, maar het is met wat voorzichtigheid gelukkig wel te doen dankzij de tiptoetsen.

Of je koopt toch een model waar nog nette scharnieren aan besteed zijn, zoals de eerder genoemde Sony PS-X6 of een aanverwante PS-X4, PS-X3. Dit is ook nog wel een substantiëler (zwaarder) en mooier apparaat qua afwerking en ook de verfijning van het mechanisme met de optische afslag, maar dat zie je pas in het echt.

Een andere mooi en luxe exemplaar dat je qua strakke design waarschijnlijk zal aanspreken is de PS-X55, maar die is bij onze bekende Jan uit Delden echt wel een beetje aan de prijs. Wel een vrij lichte rechte arm met een Sony eigen afneembare headshell, dus geen standaard SME. Er passen wel gewoon half inch mount elementen op.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 29-10-2019 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Thanks voor het meedenken en uitlichten @Cap, Ik vind zilver niet mooi staan bij mijn interieur, dus dat is voor mij ook geen discussiepunt. die puntjes zal ik voor lief moeten nemen (maar natuurlijk wel op letten bij de koop). Ik heb een bod uitgebracht op de speler waar jij mooie pijltjes bij hebt getekend ;)

Qua stofkappen zie je inderdaad dat je t goedkoopst uit bent als je een B2 met stofkap op de kop tikt. Mocht het eerder genoemde bod, bot vangen :+ . Dan zal dit wel iets zijn waarnaar ik ga kijken, nu is mijn huis niet bepaald stoffig dus zal een periode zonder stofkap niet rampzalig zijn. De Sony die jij benoemde vind ik qua design ook niet de mooiste. de Q3 vond ik ook 'te veel' knopjes hebben welke ik toch niet ga gebruiken. Vandaar de Q2.

Ook viel het mij op dat er nog wel eens een "frame" wordt aangeboden voor een leuke prijs (buiten verzendkosten om). Ik ben nu vooral op zoek naar een leuke tafel waar ik leuk geluid uit krijg en 'niet te lelijk' is voor z'n prijs :) Ik denk dat ik met de Q2 daarmee een goede keus maak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Absoluut, motor, lager, plateau en arm van de SL-Q serie is helemaal op orde, van bijna SL-1200 niveau en er komt geen plastic aan te pas. Maar het is toch altijd handig om de nadelen te weten. Ik heb er nogal wat opgeknapt in de loop der tijd dus ik weet waar die zitten. :) Het is op die rottige tere stofkap na echt een heel betrouwbare speler. Wat smeren, de knoppen intern schoonmaken zodat ze weer goed contact maken en ze draaien eigenlijk altijd weer prima. Ja als je een losse behuizing koopt dan kan je die lekker zelf gaan overspuiten. :)

Edit: bij degene op welke jij geboden hebt zit helemaal geen stofkap bij toch?

Let bij aankoop op:
- een goede gelijkloop, dat zie je gelijk aan de stroboscoop. Dat zit eigenlijk altijd wel goed bij de Q serie.
- spelingsarme armlagers, dit controleer je door de arm bij de bocht met duim en wijsvinger te pakken en voorzichtig in de lengterichting te trekken. Als je geen of een heel miniem tikje voelt bij het trekken is het prima, voel je echt dikke speling of is er gerammel dan heeft de arm schade. Is echter vrijwel nooit het geval bij deze modellen. :)
- goed reagerende knoppen, probeer ze allemaal een paar keer. Reageren ze wat moeilijk dan moeten ze intern worden schoongemaakt.
- slaat de speler netjes aan het einde van de plaat af en voert ie de arm terug, en gaat dat op wat lichte klikjes en sleepjes na zonder zware bijgeluiden?
- uiteraard of er goed muziek uitkomt, dat zegt wat over de staat van de naald en de bekabeling (the obvious: beide kanalen moeten het doen)

Enne: als er een nette SL-Q3 wordt aangeboden en de prijs is goed dan zou ik het om die paar knopjes echt niet laten hoor. ;)

Een andere optie is deze SL-5210. Vergelijkbaar met de SL-Q3 met ook quartz lock, maar met een iets ander materiaal behuizing waardoor de lak niet zo kwetsbaar is. Ook een stroboscoop, als extra pitch control en zelfs naaldverlichting, wat ik zelf een hele leuke feature aan dit ding vind. Ook een hele fijne speler die ik er leuk uit vind zien, maar wellicht weer teveel knoppen voor jou.

[ Voor 64% gewijzigd door Cap op 29-10-2019 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Cap schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:07:

Enne: als er een nette SL-Q3 wordt aangeboden en de prijs is goed dan zou ik het om die paar knopjes echt niet laten hoor. ;)

Een andere optie is deze SL-5210. Vergelijkbaar met de SL-Q3 met ook quartz lock, maar met een iets ander materiaal behuizing waardoor de lak niet zo kwetsbaar is. Ook een stroboscoop, als extra pitch control en zelfs naaldverlichting, wat ik zelf een hele leuke feature aan dit ding vind. Ook een hele fijne speler die ik er leuk uit vind zien, maar wellicht weer teveel knoppen voor jou.
Thanks voor t advies (en de checklist), het lastige wat ik vind is nog wel de prijs bepalen, dit aangezien ik er pas 2 weken mee bezig ben. Ik ga er even vanuit dat de verkoper niet op dit forum zit :P. Ik heb 80 geboden incl verzenden en een week uitprobeertijd met evt retourkosten op mijn rekening. Naar Sneek op en neer rijden vanuit de andere kant van Nederland heb ik simpelweg de tijd niet voor.

Het lampje op de SL 5210 is wel gaaf, leuke toevoeging, maar idd teveel knoppen (welke ik toch niet ga gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LigeTRy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:58:
[...]

Thanks voor t advies (en de checklist), het lastige wat ik vind is nog wel de prijs bepalen, dit aangezien ik er pas 2 weken mee bezig ben. Ik ga er even vanuit dat de verkoper niet op dit forum zit :P. Ik heb 80 geboden incl verzenden en een week uitprobeertijd met evt retourkosten op mijn rekening. Naar Sneek op en neer rijden vanuit de andere kant van Nederland heb ik simpelweg de tijd niet voor.

Het lampje op de SL 5210 is wel gaaf, leuke toevoeging, maar idd teveel knoppen (welke ik toch niet ga gebruiken).
Is een Technics SL-Q2 / SL serie platen speler met direct drive echt een musthave?
Anders is deze Thorens ook een leuke instapper
https://link.marktplaats.nl/m1472124766

Een Ortofon 2M Red is m.i. niet het beste element, maar wel lekker jong en als instapper op een goede nette Thorens TD-280 absoluut geen slechte start!

Voor die 200 euro is het geen gekke deal: 100 euro voor de speler en 100 euro voor het element...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard is een Thorens ook een optie maar hij keek naar de direct drive modellen, niet de snaar aangedreven, hij neigt meer naar de types als AT-LP120USB dan de Duals en Thorensen zeg maar.

Maar 100 euro voor een tweedehands 2M Red, dat vind ik wel heel veel hoor... meer dan de nieuwprijs ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:44:
Uiteraard is een Thorens ook een optie maar hij keek naar de direct drive modellen, niet de snaar aangedreven, hij neigt meer naar de types als AT-LP120USB dan de Duals en Thorensen zeg maar.

Maar 100 euro voor een tweedehands 2M Red, dat vind ik wel heel veel hoor... meer dan de nieuwprijs ;)
ja, als je het element zelf zo rekent wel... die kost nieuw 99 euro... De verhouding zou je dus ook anders moeten zien... Het meeste geld gaat naar de speler toe en het minst naar het element... Neemt niet weg dat er nog andere leuke alternatieven zijn... Zal ook eens mee zoeken, maar meer direct drive gericht...

Voor nu moet ik toegeven dat er voor 150 euro ook een nieuwere TD-280 MK IV te koop staat...
Minder goed AT-3600(L) element, maar wel 50 euro goedkoper:
https://link.marktplaats.nl/m1465579036

[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 29-10-2019 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Thanks voor t advies (en de checklist), het lastige wat ik vind is nog wel de prijs bepalen, dit aangezien ik er pas 2 weken mee bezig ben. Ik ga er even vanuit dat de verkoper niet op dit forum zit :P. Ik heb 80 geboden incl verzenden en een week uitprobeertijd met evt retourkosten op mijn rekening.
Lijkt me een eerlijk bod maar we kunnen natuurlijk niet in het hoofd van de verkoper kijken en of hij er uitprobeergarantie op wil geven, je gaat het vanzelf merken. :)

In principe wel goed dat het een audioverkoper is, dan is de kans groter dat hij vaker platenspelers verstuurd heeft en weet hoe hij dat schadevrij moet doen: stevige doos, de arm vastzetten, contragewicht eraf en los verpakken, plateau eraf en onder de platenspeler verpakken, stofkap vasttapen en de boel vastzetten met veel stevig vulmateriaal. Maar altijd navragen: een platenspeler met al die losse toeters en bellen is veel kwetsbaarder dan een versterker oid.
rcor schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:46:
[...]

ja, als je het element zelf zo rekent wel... die kost nieuw 99 euro... De verhouding zou je dus ook anders moeten zien... Het meeste geld gaat naar de speler toe en het minst naar het element... Neemt niet weg dat er nog andere leuke alternatieven zijn... Zal ook eens mee zoeken, maar meer direct drive gericht...
Ja precies, eerder 35 euro voor het element en de rest voor de speler. :)

@rcor Meezoeken is altijd leuk. Ik heb al wat suggesties gegeven van o.a. Sansui, Technics, AKAI, Sony enzo, zie een stukje hiervoor. Denk in: zwart, degelijk gebouw, direct drive met quartz lock (of zo niet in ieder geval pitch control met stroboscoop), niet te veel of te grote knoppen, s-arm + SME headshell (eventueel een rechte arm) en semi-auto (evt manueel). Is het niks voor hem dan misschien wel voor een ander die meeleest... ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 29-10-2019 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Een platenspeler goed verpakken om te versturen komt wel wat bij kijken en dan nog heb je het niet helemaal in de hand want je weet niet hoe er door de post mee wordt omgegaan.

Ik zelf ben voor mijn Dual 714q destijds gewoon naar Hilversum gereden (kwam zelf uit Groningen). Ja het was even rijden maar ik kon de platenspeler even goed bekijken en beluisteren, en vervolgens correct vervoeren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Als het meer richting de Technics looks moet gaan dan is deze Sansui SR-333 ook een aanrader:
https://link.marktplaats.nl/m1466322759

Lekker direct drive, s-arm, speler weegt bijna 8 kilo en klinkt met het juiste element gewoon goed... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees al een tijdje hier mee. Ik zie veel advies voorbij komen over platenspelers. Iemand nog advies voor een goede phono versterker?

Ik heb zelf nu een eenvoudige van NAD. Ik hoor goede verhalen over de Schuit Mani of Graham Slee, helaas nog nooit kunnen beluisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Hulde voor iedereen die meedenkt, niet voor mij dan inderdaad wel voor iemand anders die ook het licht gezien heeft.

Ik heb een bod uitgebracht en die is in principe akkoord. de verkoper gaat de boel nog netjes testen morgen en in de verzending heb ik ook wel vertrouwen. Ik zal jullie op de hoogte houden van het proces. Als alles meezit heb ik m donderdag binnen. @Glenfiddich Ik ben het volledig met je eens, maar 450 km is ook weer 45 euro benzine dus daarvoor ga ik toch het risico lopen.

Vanmiddag kwam ik via pepper ook nog een aanbieding/prijsfout tegen op een franse site, Back in Black en Nevermind, beide besteld voor een totaal van 11.69 inclusief verzenden. Helaas is de aanbieding inmiddels van de site afgehaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:17:
Iemand nog advies voor een goede phono versterker?
Ik ben zelf dit projectje momenteel aan het bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/phonopre.jpg

We blijven immers tweakers :P :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie nu dat er een AC en een DC versie van de Pro-Ject Debut 3 is. Nu is die van mij een jaar of tien oud inmiddels, maar wel uitgerust met een speedbox. Daarmee is het verschil teniet gedaan toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:38:
[...]

Ik ben zelf dit projectje momenteel aan het bouwen:
[Afbeelding]

We blijven immers tweakers :P :>
Dat ziet er gaaf uit Mr_petit! Welke componenten gebruik je in je zelfbouw phono preamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 01:43
LigeTRy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:22:
een franse site, Back in Black en Nevermind, beide besteld voor een totaal van 11.69 inclusief verzenden. Helaas is de aanbieding inmiddels van de site afgehaald.
Die site mag je in je achterhoofd houden, en dan ook de Nederlandse variant, dodax.nl. Levertijden en de algehele kwaliteit van de site zijn niet zo best maar ze hebben wel ontzettend scherpe prijzen en ze verkopen ook spul wat ik in mainstream winkels niet tegenkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:01:
[...]

Dat ziet er gaaf uit Mr_petit! Welke componenten gebruik je in je zelfbouw phono preamp?
Het zijn eigenlijk allemaal losse kant&klaar modules/bordjes.
Ik heb 2 phonopre's. Eentje is een kloon van de bugle2 van jim hagerman, wat een erg goed ontwerp is:
https://www.ebay.com/itm/...or-MM-Pickup/400291775901

En de ander is een bordje met heel veel instelmogelijkheden, maar ik verwacht zelf wat minder van de kwaliteit, al zijn de opamps gelijk, maar het ontwerp is wat minder fraai.
Dit is meer een testbordje
https://www.ebay.com/itm/...eamp-MD-A310/371180918313

Ik wil die bugle kloon nog een keer aanpassen met een dochterbordje zodat je met afsluitweerstand en capaciteit kan spelen. Standaard is de bugle voor mm, maar hij zou ook naar mc omgebouwd kunnen worden. (wellicht doe ik dat in de toekomst, maar ik heb helemaal geen low output mc elementen dus is die noodzaak er nu ook nog niet echt)

Voeding:
trafo&bordje:
https://www.ebay.com/itm/...mer-Square-S/263724053653
https://www.ebay.com/itm/...-Transformer/162595471547

Voedingsmodule:
https://www.ebay.com/itm/...eamp-MD-A310/371180918313

Voedingsmodule is op basis van 7815c en 7915c.
Niet de meest ruisvrije optie (al is het wel de C versie, dus meest ruisarm), maar met behoorlijke stabilisatie. In ieder geval veel beter dan de gemiddelde wallwart die bij de meeste phonopre's zit.
Evt kan ik de module een keer aanpassen met ultra low noise spanningsregelaars

kastjes:
https://www.ebay.com/itm/...x200mm-Black/133031522525
(kastjes zijn wel echt budget, de schroefjes die erbij zitten passen eigenlijk voor geen meter, maar dat valt ook wel op te lossen....)

En natuurlijk nog een hoop zooi als stekkertjes, schakelaartjes, ledjes etc, maar je kan aan de prijzen wel zien dat het eigenlijk geen drol kost in vergelijk met een kant en klaar ontwerp met zware gestabiliseerde voedingsmodule, Een graham slee met extra voeding is snel boven de 500 euro, een vincent pho-8 met voeding kost € 400 en dat is dan 1 van de goedkoopste.
Dit kost bij elkaar met de stekkertjes/montagematerialen etc ongeveer 140 euro denk ik. (en dan zijn deze kant&klaar modules nog aan de prijs vergeleken met als je alleen een print koopt/laat maken en de componenten los koopt ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2019 23:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ok, het is colored vinyl en er zit een beetje werkje in, maar een grijze plaat ziet er gewoon raar uit. :P

Toen ik 'm openmaakte dacht ik ff dat ze 'm van gerecyclede rioolbuis hadden geperst... 8)7 :+

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/LSDgolf.jpg

(zelf noemen ze het natuurlijk silver&black swirled)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2019 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wilde gaan slapen, maar kwam deze advertentie tegen op marktplaats:
https://link.marktplaats.nl/m1465660157

Hoewel ik best geloof dat dit een leuke platen speler kan zijn, kan ik mij niet voorstellen dat C.E.C. ook een erg gerenommeerd merk is op gebied van snaar aangedreven CD-spelers... :+ 8)7

Advertentie marktplaats

Je begint echt te twijfelen aan de kennis van deze verkoper... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 01:02:

Hoewel ik best geloof dat dit een leuke platen speler kan zijn, kan ik mij niet voorstellen dat C.E.C. ook een erg gerenommeerd merk is op gebied van snaar aangedreven CD-spelers... :+ 8)7
Echt wel.
Ze hebben relatief in het begin van het cd tijdperk (begin jaren 90?) al riemaangedreven loopwerken gemaakt en ze hebben ook een of ander super referentieloopwerk in de €20k prijsklasse.
Maar ze hebben dus meerdere modellen in de 2k+ prijsklasse gemaakt.

Sowieso dat een relatief kleine fabrikant eigen loopwerken ontwikkeld is al best wel een uitdaging. Het gros van de cd spelers kwam met een philips of sony loopwerk.
Al zullen ze voor hun goedkopere modellen destijds vast en zeker ook wel eens zo'n soort loopwerk hebben gebruikt. Ik geloof dat ze begin jaren 90 ook met yamaha samenwerkten.

Of je al die fratsen hoort is natuurlijk een 2e, maar dat geldt natuurlijk voor alle cd spelers, en dus ook voor andere topmerken zoals wadia etc.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 30-10-2019 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 01:17:
[...]

Echt wel.
Ze hebben relatief in het begin van het cd tijdperk (begin jaren 90?) al riemaangedreven loopwerken gemaakt en ze hebben ook een of ander super referentieloopwerk in de €20k prijsklasse.
Maar ze hebben dus meerdere modellen in de 2k+ prijsklasse gemaakt.

Sowieso dat een relatief kleine fabrikant eigen loopwerken ontwikkeld is al best wel een uitdaging. Het gros van de cd spelers kwam met een philips of sony loopwerk.
Al zullen ze voor hun goedkopere modellen destijds vast en zeker ook wel eens zo'n soort loopwerk hebben gebruikt. Ik geloof dat ze begin jaren 90 ook met yamaha samenwerkten.

Of je al die fratsen hoort is natuurlijk een 2e, maar dat geldt natuurlijk voor alle cd spelers, en dus ook voor andere topmerken zoals wadia etc.
Dan heb ik zojuist weer wat geleerd...
Ik wist niet eens dat er snaar aangedreven CD-spelers op de markt zijn...

Logisch klonk het mij ook niet in de oren: een CD speler moet toch een stabiel toerental hebben om de CD te kunnen afspelen?

Dat is voor een CD speler nog velen malen belangrijker dan bij platen speler? Wellicht off-topic, maar ik begin me nu echt af te vragen hoe ze het toerental constant genoeg krijgen met die snaar aandrijving...?

Maar dat was wel de reden waarom ik dacht dat de verkoper de fout in ging en ik dacht dat hij waarschijnlijk snaar aangedreven platen speler bedoelde... Maar bedoelde hij dus niet en hij bedoelde echt een CD-speler....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik denk (ik kan mis zijn) dat het voor CD's minder net belangrijk was omdat er toch allerhande digitale foutcorrecties en buffers voorzien waren. Het ding leest "putjes" ;) en maakt daar via een digitale conversie muziek van. Een kras op een cd hoor je niet, tenzij de foutcorrectie het niet meer kan reden, dan hoor je een digitale fout. Bij een platenspeler is er geen dergelijke correctie, een kras hoor je dus direct (analoog)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

MikeyMan schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:51:
Zie nu dat er een AC en een DC versie van de Pro-Ject Debut 3 is. Nu is die van mij een jaar of tien oud inmiddels, maar wel uitgerust met een speedbox. Daarmee is het verschil teniet gedaan toch? :?
Dan heb je wel een betere toerental controle inderdaad, maar de AC versie is kan iets rumoeriger zijn, de DC versie is een stuk stiller. Motortje hangt iets anders bij de DC versie.
Speedbox bij de AC heeft dan wel weer 33/45 optie die makkelijker is. je hoeft niet meer de platter te verwijderen voor 33 <--> 45 RPM
En de DC versie is ook standaard voorzien van een OM10
Van de DC versie zijn ook nog enkel andere varianten gemaakt, met of zonder carbon arm of arcyl platter etc

--------

Over C.E.C gesproken, hier draait ook nog een C.E.C. Chuo Denki ST-510 (half automaat)
poosje geleden van OM10 voorzien en nieuwe snaar en verder weer netjes afgesteld en klinkt stukken beter dan met de oude Stanton combi die er op zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:11
Ik wil graag mijn gang opleuken met platencovers in de welbekende lijstjes. Nu heb ik ondertussen steeds meer platen om lijstjes mee te vullen, maar vind ik het ook niet leuk dat in mijn platenbak alleen de binnenhoezen liggen. Nieuwe platen komen steeds vaker met een extra cover in de hoes, maar de meeste oude platen hebben dat niet. Toen dacht ik: ik druk een hoge resolutie foto van de cover af om in een lijst te doen, maar zelfs A3 is qua afmetingen te klein.

Nu zit ik dus met het 'probleem': wat ga ik nu doen?

Een aantal platen nog een keer kopen vind ik ook een beetje kostbaar en bovendien zonde: ik heb tenslotte alleen de hoes nodig, de LP zelf niet. De staat van de hoes is minder belangrijk, dat is al snel voldoende. De covers zodanig groot ergens afdrukken kan ook, maar als je online gaat kijken naar de prijs per stuk loopt dat ook aardig in de papieren en ga je ook zo richting een tientje. Covers in hoge resolutie vinden is niet zo'n punt, daar zijn voldoende websites voor.

Heeft iemand van hier al eens met dit bijltje gehakt? Wat zijn dan jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:40

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik heb op Discogs wat picture discs gekocht om in een lijstje te doen en gewoon de goedkoopste gekocht, ging tenslotte om het plaatje wat er op staat dus ik zou zelf dan, in het geval van platen hoezen, hetzelfde doen.
Je brengt mij overigens, met het A3 verhaal, nu wel op een idee om een hoes op een groot canvas te laten drukken, thx (y)

Discogs

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.