"man is not truly one, but truly two,"
Ik heb er maar even kort bij gekeken. Volgens mij was er veel "tophits-dit-en-dat" en "alle-zoveel-goed".mr_petit schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 02:04:
[...]
Ja, maar waren dat dozen met rotzooi of niet?
In mijn herinnering waren het er in elk geval een heleboel. Als ik nog eens in de buurt ben, zal ik eens beter kijken wat er bij zit.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Als een kringloop geen bakken meer heeft, betekend dat dat ze al dat spul afgevoerd hebben.
Ik vraag me nu ook af of mensen nog wel platen naar de kringloop brengen. Zo onderhand weet iedereen wel dat daar ook opkopers voor zijn die gewoon langskopen, en dat het geld waard is vanwege de hype.
Er was hier toch laatst ook iemand die kringloopwinkels vertegenwoordigde en van 10.000kg platen afmoest?
Die zocht een pvc recyclebedrijf die dat wou innemen (de hoezen waren al gescheiden)
Dat zijn dus ongeveer 100.000 platen

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 18-10-2019 02:25 ]
Na flink wat tijd om alles door te lezen, heb ik een vraag welk element ik zou moeten kopen voor mijn Technics SL-1900. Er zit nu een National Panasonic 2700 - II in. Ik heb niet het idee dat dit een goed element is en heb ook geen idee hoeveel speeluren die al heeft. Ik heb de platenspeler zo gekocht en niet gevraagd hoe lang die er al in zit. Wat zou een goede upgrade zijn? ik heb geen absoluut gehoor, maar wil ook geen "rommel" element erop zetten. Alvast bedankt!
Ik moest ernstig gniffelen toen ik laatst een re-issue van Gilbert O' Sullivan zag (ik denk "himself"), hoe vaak ik díe plaat in de loop der jaren niet voor een euro of minder bij de kringloop heb zien liggen.mr_petit schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 02:22:
Ja dat is meestal het geval. bakken met james last, engelbert humperdinck, nana mouskouri, alle 13 goed en dat soort spul.
Maargoed, blijkbaar zijn er toch mensen die hem graag nieuw willen.
[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 18-10-2019 09:43 ]
Ik zal het binnenkort eens nalopen, kom erop terug.mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:05:
[...]
@Cap kan jij nog even met een oplettend oog naar mijn bovenstaande berekening kijken of alles klopt?
Als de opmerkingen van @mr_petit kloppen dan is een ATVM95E(N) toch prima geschikt voor je Dual. Eigenlijk zou hij met zijn Dual 721 gewoon even de resonantiefrequentie van een AT95E achtige en OM achtige moeten meten...Anoniem: 209017 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:28:
[...]
Dat is nog eens een uitgebreid en snel antwoord.
Hartelijk dank! Ook voor de specs van de DMS240. Ik ga hiermee aan de gang en ga je suggesties (Ortofon OM)bestuderen.
De naald is sowieso al enkele keren vervangen, momenteel zit er een naamloze vervanger in.

Anoniem: 209017
Cap schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:53:
[...]
Als de opmerkingen van @mr_petit kloppen dan is een ATVM95E(N) toch prima geschikt voor je Dual. Eigenlijk zou hij met zijn Dual 721 gewoon even de resonantiefrequentie van een AT95E achtige en OM achtige moeten meten...
Bedankt beiden!
Na heel wat lezen in dit topic ga ik de vraag toch maar stellen.
Het lijkt mij leuk om platen te gaan afspelen, mijn budget is ongeveer 200euro. Na heel wat zoeken ben ik op de platenspelers van Pro-ject uitgekomen. Maar ik vind het erg lastig om de verschillen te zien tussen de spelers. Ik zit zelf te twijfelen tussen een essential 2 en de debut 3. Hebben jullie tips?
Groet Frank
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Je zou nog even kunnen kijken of er verschil zit in de arm, maar volgens mij kun je niet echt een "foute" keuze maken hier.fwt1 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:39:
Hallo allemaal,
Het lijkt mij leuk om platen te gaan afspelen, mijn budget is ongeveer 200euro. Na heel wat zoeken ben ik op de platenspelers van Pro-ject uitgekomen. Maar ik vind het erg lastig om de verschillen te zien tussen de spelers. Ik zit zelf te twijfelen tussen een essential 2 en de debut 3. Hebben jullie tips?
Groet Frank
Als je veel wisselt tussen 45/33 is de essential waarschijnlijk handiger omdat je direct bij de snaar kan.
Dan zou ik voor de Essential II kiezen, die heeft een DC motor. Die zijn stukken stiller bij Pro-ject.fwt1 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:39:
Hallo allemaal,
Groet Frank
De Debut III die je aangeeft is een AC versie. Die willen nog wel eens voor een brom zorgen. een Debut III DC met een OM10 is wat duurder maar dan wel een stuk rustiger/stiller dan de AC versie.
En wat hierboven gezegd wordt, als je veel denkt te gaan wisselen tussen 33/45 is de Esential II ook makkelijker
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Deze hadden we ook naar gekeken, maar de diepte met de kap open is eigenlijk net te veel dat hij mooi in de kast past.Pierre schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:03:
Dan kan je beter een Denon kopen pricewatch: Denon DP-300F die heb ik ook na aanraden hier. Prima speler.
De diepte met kap open van de pro-ject kan ik zo snel nergens vinden, maar verwacht dat dit minder zal zijn, aangezien deze speler veel kleiner (5cm) is. Weet iemand dit misschien?
Ook opletten dat je òf een phono voorversterker nodig hebt, of een versterker die een phono ingang hebt.fwt1 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:39:
Hallo allemaal,
Groet Frank
En als je voor een pro-ject gaat, dump dan gelijk die vreselijke viltmat, en koop een fatsoenlijke rubbermat.
bijvoorbeeld van technics, en als je 'm ergens kan krijgen zorg dan dat je de RGS00010 krijgt, die is 5mm dik ipv de RGS0008 want die is 2,7m dik (dikkere mat = zwaarder = beter)
Bij beide armen kan je de vta/hoogte geloof ik instellen, dus de dikte van de mat kan je daarmee compenseren (de arm moet horizontaal blijven)
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 18-10-2019 14:36 ]
Je zet hem in de kast? Dat is zonde.fwt1 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:23:
Wow, dat zijn heel snel veel reacties!
[...]
Deze hadden we ook naar gekeken, maar de diepte met de kap open is eigenlijk net te veel dat hij mooi in de kast past.
De diepte met kap open van de pro-ject kan ik zo snel nergens vinden, maar verwacht dat dit minder zal zijn, aangezien deze speler veel kleiner (5cm) is. Weet iemand dit misschien?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Volgens mij heeft de action in heerde nieuwe voorraad. Ik zag iig nieuwe platen liggen.
Mijn huidige kast zit wel aan zijn tax nu... Maar ik kan mij herinneren dat de 'oude' Kallax van Ikea steviger was?
Ik wil de grote Kallax in mijn woonkamer zetten. En er zelf pootjes onder monteren want die zitten er standaard niet bij.
Ja de oude zag/was zeker steviger maar ik denk niet je je ergens zorgen over hoeft te maken.
Nu op de draaier , Muddy Waters - Folk Singer ...
Heerlijke muziek op een magnifieke persing van Analogue Productions.
Wellicht de stem ietjes te hard in het stereo beeld maar dit was wellicht ook zo bedoeld.
Het is soms erg subtiel (en zacht) gitaar spel waar de stem soms hard in knalt zeg maar.
Daardoor wel ontzettend dynamisch
[ Voor 77% gewijzigd door oldsmelly op 18-10-2019 19:01 ]
MuziekLiefhebbert
Bedankt voor de tips allemaal, ik heb de essential besteld! Ben benieuwd naar de beleving!fwt1 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:39:
Hallo allemaal,
Groet Frank
Dat element wat je hebt is hetzelfde element als een Technics EPC 270C-II en dat is best een aardig element, mits je de originele naald hebt in redelijk/goede staat.WKD schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:38:
Hallo allemaal,
Na flink wat tijd om alles door te lezen, heb ik een vraag welk element ik zou moeten kopen voor mijn Technics SL-1900. Er zit nu een National Panasonic 2700 - II in. Ik heb niet het idee dat dit een goed element is en heb ook geen idee hoeveel speeluren die al heeft. Ik heb de platenspeler zo gekocht en niet gevraagd hoe lang die er al in zit. Wat zou een goede upgrade zijn? ik heb geen absoluut gehoor, maar wil ook geen "rommel" element erop zetten. Alvast bedankt!
Ik vind dat element in ieder geval niet onder doen voor bijv. een Audio technica AT-95e/AT-VM95E (wat denk ik een beetje op dezelfde kwaliteit zit).
Als je van dat element echt een hoorbare upgrade wilt hebben, dan zou ik minimaal naar een AT-VM95EN kijken (ca. 100 euro) of een AT-VM95ML (€150). Deze elementen hebben een beter geconstrueerde naaldtip (vooral de AT-VM95ML).
Als je je huidige element niet goed vind klinken omdat hij versleten is (met name merkbaar bij luide muziekstukken op de binnenste groeven/aan het einde van de plaat waarbij S klanken overstuurd beginnen te klinken), is elke vervanging natuurlijk een upgrade.
Originele naalden zijn niet meer voor dit element te verkrijgen. Wel zijn er aftermarket naalden, maar die zijn vaak net even minder.
Uitzondering is de Jico SAS naald, welke extreem goed en geavanceerd is (microridge naald, saffier cantilever), maar die kost ook $250,- (en voor dat geld zijn er ook hele interessante complete elementen)
Dus eigenlijk zit je vast aan 4 opties:
1. Speel met je huidige naald door (als die niet versleten is)
2. Koop een goedkope namaaknaald, als je oude naald versleten is. deze is denk ik de goedkoopste. Hiermee krijg je niet de kwaliteit van de originele naald, of van een vervangend vergelijkbaar element
.
3. Koop een vergelijkend element als de naald versleten is. De Audio Technica AT-95e en AT-VM95E zijn de 2 goedkoopste imho die een vergelijkbare kwaliteit leveren en ook wel een redelijk vergelijkbare klank denk ik (ik kan alleen voor de at-95e spreken maar ze zijn beide redelijk bouwgelijk). De AT-VM95E heeft een naald die je kan upgraden, maar nieuwe naalden zijn bijna net zo duur als nieuwe elementen)
https://www.thakker.eu/au...-95-e-tonabnehmer/a-4916/
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9538/
4. Koop een element wat technologisch ook daadwerkelijk een upgrade is. Dus een nude stylus, bij voorkeur met een betere slijping.
goedkoopste nude elliptisch:
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9539/
goedkoopste nude microline:
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/
En er zijn natuurlijk legio alternatieven. Die beginnen vaak bij ca. 120 euro+
Weet je of de action ook nieuwe titels heeft gekregen?Raymond schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:42:
@mr_petit
Volgens mij heeft de action in heerde nieuwe voorraad. Ik zag iig nieuwe platen liggen.
Ik denk dat ik het meeste van de 1e run wel heb kunnen vinden van wat ik wou hebben.
Ik ook niet. Ik vind hem zelfs ietsje lekkerder klinken dan de AT95E. Er is echt weinig mis met dit element, ook in vergelijk met moderne MM elementen. Het is m.i. prima om dit National/Technics element in ere te houden bij deze Technics draaitafel tenzij je serieus gaat upgraden naar een chique element met nude diamant.mr_petit schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:27:
[...]
Dat element wat je hebt is hetzelfde element als een Technics EPC 270C-II en dat is best een aardig element, mits je de originele naald hebt in redelijk/goede staat.
Ik vind dat element in ieder geval niet onder doen voor bijv. een Audio technica AT-95e/AT-VM95E (wat denk ik een beetje op dezelfde kwaliteit zit).
De elliptische variant is ook een aantrekkelijk optie, want natuurlijk beter dan de conische en als de prijs goed is, bijvoorbeeld hier:mr_petit schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:27:
[...]
2. Koop een goedkope namaaknaald, als je oude naald versleten is. deze is denk ik de goedkoopste. Hiermee krijg je niet de kwaliteit van de originele naald, of van een vervangend vergelijkbaar element
.
http://telemasters.nl/PLATENSPELERNAALD-NATIONAL-EPS-270ED
of hier:
https://www.kabelmaxx.nl/...rnaald-national-eps-270ed (niet op voorraad).
Kortom:WKD schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:38:
Na flink wat tijd om alles door te lezen, heb ik een vraag welk element ik zou moeten kopen voor mijn Technics SL-1900. Er zit nu een National Panasonic 2700 - II in. Ik heb niet het idee dat dit een goed element is en heb ook geen idee hoeveel speeluren die al heeft. Ik heb de platenspeler zo gekocht en niet gevraagd hoe lang die er al in zit. Wat zou een goede upgrade zijn? ik heb geen absoluut gehoor, maar wil ook geen "rommel" element erop zetten.
SL-1900: prima draaitafel, goede kwaliteit met een fijn automatisch mechanisme!
National EPC-270C-II: echt een lekker MM elementje uit de hoogtijdagen van de platenspeler, zeker geen rommel. Een (liefst elliptisch) vervangingsnaaldje kopen, het element netjes uitlijnen: 52mm vanaf de naaldtip tot kraag van de headhsell (incl rubber ringetje), naald precies mooi parallel aan de headshell (zie handleiding SL-1900). Dan de arm goed balanceren/kalibreren (zie ook handleiding SL-1900), 1.75 tot 2.0 gram tracking force en dito anti-skating instellen, en je hebt er veel plezier van.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 18-10-2019 23:35 ]
Ik heb idd ook even verder gezocht, ook omdat je namaaknaalden van Dreher&kauf aanhaalt, en mijn link is ook van zo'n naald, maar er zijn dus 2 Dreher&kauf naaldnummers:Cap schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:09:
De elliptische variant is ook een aantrekkelijk optie, want natuurlijk beter dan de conische en als de prijs goed is, bijvoorbeeld hier:
http://telemasters.nl/PLATENSPELERNAALD-NATIONAL-EPS-270ED
of hier:
https://www.kabelmaxx.nl/...rnaald-national-eps-270ed (niet op voorraad).
DK-DEPS270S : dit is de conische naald (S van sphärisch) en
DK-DEPS270E : dit is de elliptische naald (E van Elliptisch).
Die laatste is natuurlijk beter en iets duurder, al is 20 euro natuurlijk nog steeds niet heel duur.
Als je op DEPS270E googled vind je nog wel meer leveranciers voor dat soortige bedrag.
bijv. €22,50 incl verzenden op ebay
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 18-10-2019 23:35 ]
Je hebt (in Europa) 2 prijstechnisch interessante keuzes: Dreher&Kauf via NL internetshops, anders diezelfde D&K of Stylus Company via Ebay (iets duurder). De laatste heb ik zelf een paar keer gehad maar ik heb ook verscheidene naalden van Dreher&Kauf. Volgens mij verschilt de kwaliteit niet noemenswaardig.
Nagaoka en Tonar maakten ook vervangingsnaalden voor dit model maar die zijn prijstechnisch niet interessant.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 19-10-2019 00:18 ]
Wel nieuwe voor mij. Ik zag een nieuwe Johnny Cash en creedence clearwater revivalmr_petit schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:29:
[...]
Weet je of de action ook nieuwe titels heeft gekregen?
Ik denk dat ik het meeste van de 1e run wel heb kunnen vinden van wat ik wou hebben.
Ok, maar dat is helaas niet echt mijn smaak. De paar nummers van Cash die ik leuk vind zijn niet door hem geschreven en van CCR vind ik denk ik 5 nummers leuk (eigenlijk maar 3 echt leuke), dus een halve best of compilatie zou voor mij voldoende zijnRaymond schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 00:06:
[...]
Wel nieuwe voor mij. Ik zag een nieuwe Johnny Cash en creedence clearwater revival
Maar als ik toevallig weer in de buurt ben ga ik wel weer ff kijken natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 19-10-2019 03:34 ]
Dit staat in het meegeleverde boekwerkje van de Firato test LP die ooit samengesteld is door audiopionier/guru Jan Kool:

In de eerdere versie van deze plaat (Erato test LP) staat in het boekwerkje een vergelijkbare toelichting waarbij zelfs een naalddruk boven de 1 à 1,5 gram wordt afgeraden op een bepaalde test (45cm/s snijsnelheid), waarbij het negeren van deze waarschuwing wordt gesteld dat de groef zal beschadigen na 1x afspelen..
De reden hierachter is dat hoe hoger de snijsnelheid, des de meer frictie de naald veroorzaakt, wat bij hoge naalddruk natuurlijk extreem toeneemt.
Een hoge snijsnelheid is niet snel draaien van de lp, maar òf een hoge toon, òf een hele luide toon (en bij deze testen vaak een combinatie van beide). Het is dus de snelheid waarmee de naald heen en weer wordt bewogen.
Dus er is idd weldegelijk een relatie tussen naalddruk en slijtage van de plaat. Met name op platen/passages die luid zijn. Dus denk vaak aan dance muziek (wordt vaak op +6dB gemastered), of een korte, luide passage in klassieke stukken, omdat deze erg veel dynamiek bevatten en de zachte passages toch ruisvrij proberen te houden.
Die harde signalen zijn in de loop der jaren door ontwikkeling in snijtechniek mogelijk geworden, door bijv. DMM, betere snijtafels en ook betere technieken zoals masteren/snijden op halve snelheid (bekend truukje om grenzen van de snijbeitel te verleggen).
Trouwens, de huidige trend bij moderne platen om ze uit te brengen op dubbel LP, dus minder nummers/tijd per kant, en re-issues op 45rpm maken ook een hogere snijsnelheid mogelijk (bij 45rpm: de plaat draait sneller dus de golflengte wordt langer en de naald kan beter de groef volgen, en bij minder nummers per kant kunnen groeven verder uit elkaar liggen waardoor de amplitude omhoog kan).
Die Jan Kool was overigens wel een grappige gast. Hij nam nooit een blad voor de mond.
Ik heb wel eens een stukje van hem gelezen waarin hij die Ivar Tiefenbrun (de grote Linn baas) volledig de grond inboorde omdat hij (Tiefenbrun dus) medio/eind jaren 80 extreem anti-CD/digitale muziek was en dat ook constant in het audiowereldje verkondigde, uiteraard omdat hij destijds natuurlijk hard zijn inkomsten zag slinken. De Sondek was toen ook al een overpriced/duur ding.
[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 19-10-2019 06:52 ]
Theoretisch is een lage naaldkracht altijd te prefereren, echter er is een grote maar: als de naaldkracht te laag wordt om de groef goed te volgen (resultaat: vervorming of zelfs groefspringen) dan zal een wat hogere naalddruk minder schade geven omdat deze de naald in staat stelt nog wél de groef te volgen. Uiteraard is dat weer afhankelijk van de frequentie en sterkte van de groefmodulatie...
Dit is dat ook de manier waarop (als ze het goed doen) de aanbevolen naalddruk van fabrikanten tot stand komt: het is de naalddruk waar de combinatie van tracking prestaties, vervorming en slijtage minimaal is. Ook is het logisch dat er een naalddruk range wordt aangegeven en niet alleen 1 enkele waarde: de optimale naalddruk verschilt immers per plaat, afhankelijk van de groefmodulatie.
En je zou zelfs kunnen beargumenteren: per track. Want als op het einde van de plaat, in de binnenste groeven dus, een luide track met veel kritische tonen gesneden is dan zal de naald het daar extra moeilijk hebben. Artiesten en geluidsengineers die om geluidskwaliteit gaven werkten hierin vaak samen en zorgden dat de moeilijkste nummers niet aan het einde van de plaat terecht kwamen, geluidstechnisch een verstandige maatregel. De rustige ballad aan het einde van de plaat...
In ieder geval is het verstandig om de aanbevolen naalddruk van de naaldfabrikant aan te houden, en je kan dan in de aanbevolen range beter iets hoger gaan zitten dan lager, i.v.m. zowel groefschade als geluidskwaliteit bij de moeilijkere passages.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 19-10-2019 17:30 ]
En... heb je toevallig nog de fR van je Dual 721 arm bepaald icm met een paar elementen met bekende compliantie, zodat je de effectieve massa kan terugrekenen?mr_petit schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 04:02:
Wat me toevallig vanavond opviel, al spelend met een testplaat en een ongehoorzame oscilloscoop (de manier om te vergeten hoe laat het is....)
Ik heb dit ooit wel eens gedaan voor een set elementen op een Technics SL-1200, en kwam er toen achter dat de gespecificeerde complianties van de elementen vrij onbruikbaar waren wegens:
- gespecificeerde compliantie was de verticale ipv de laterale

- gespecificeerde compliantie was de statische ipv dynamische (meestal US elementen)
- gespecificeerde compliantie was niet bij 10Hz maar bij 100 Hz (zowat alle Japanse elementen, een maat bedoeld als een aanduiding voor tracking prestaties / interne demping van het element en niet voor de resonantiefrequentie).
Want ja, ook de compliantie is frequentieafhankelijk, wat het er natuurlijk allemaal niet gemakkelijker op maakt.
Wellicht heb ik dat overzicht nog ergens in een excelsheet staan, ik zal eens kijken.
Als de compliantie gespecificeerd is bij 10 Hz is deze natuurlijk wel bruikbaar, dit gaat over de soepelheid van de vering van het element en dit bepaalt voor het grootste gedeelte de match met de arm.
Uiteraard gaat het niet alléén om de vering maar ook om de demping. Niet alleen de frequentie van de resonantiepiek is belangrijk, maar ook de hoogte van de piek!
Vanwege de problemen met de specificaties heeft domweg meten van de resonantiepiek altijd mijn voorkeur. Maar dan moet je wel de apperatuur hebben: testplaat en oscilloscoop en (of goede geluidskaart + software), en zin hebben om te gaan meten. Niet voor iedereen haalbaar natuurlijk.
Daarom geeft de aanbevolen naalddruk al een goede hint om wat voor element het gaat:
- vanaf 2.5 gram mag je er vanuit gaan dat het om een zeer laagcompliant element gaat voor een zeer zware arm (Denon DL-103)
- rond 2.25 gram zit je op laag compliant voor een zware arm (Ortofon MC Quintet serie)
- bij 2 gram zit je om een middelmatig compliant element voor een middelzware arm (AT95E, AT-VM-serie, de meeste van de AT-OC9 serie, Ortofon MC Turbo serie)
- rond 1.75 gram zit je op een middematig compliant element voor een middellichte arm (Denon DL-110, DL-160, Ortofon 2M serie)
- rond de 1.5 gram zit je op een hoogcompliant element voor een vrij lichte arm (AT-440MLx, Ortofon Super OM10 en hoger, Denon DL-301)
- nog lager is echt hoogcompliant en ga je richting de zeer lichte ULM armen (AT-150MLx, Denon DL-S1 1.3g, DL-304 1.2g, Denon DL-1000A met slechts 0.8g VTF!)
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 19-10-2019 18:33 ]
Misschien is het filmpje als een keer gepost, maar ik moest er meteen weer aan denken. Bolero van Ravel begint heel rustig en zacht. Afijn, kijk zelf maar:Cap schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:02:
..............
En je zou zelfs kunnen beargumenteren: per track. Want als op het einde van de plaat, in de binnenste groeven dus, een luide track met veel kritische tonen gesneden is dan zal de naald het daar extra moeilijk hebben. Artiesten en geluidsengineers die om geluidskwaliteit gaven werkten hierin vaak samen en zorgden dat de moeilijkste nummers niet aan het einde van de plaat terecht kwamen, geluidstechnisch een verstandige maatregel. De rustige ballad aan het einde van de plaat...Maar helaas gebeurde dit lang niet altijd. Ik ben benieuwd in hoeverre de artiesten en geluidstechnici hier tegenwoordig nog rekening mee houden.
.......................
Alleen al vanwege de bijzondere persing en het verhaal dat er bijhoort, zou ik wel een exemplaar willen hebben
Nu op de draaiert: War Of The Worlds.
Ik heb alleen een testje gedaan met de at-95e, en ik heb hier alleen een Firato testplaat met resonantie.Cap schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:26:
[...]
En... heb je toevallig nog de fR van je Dual 721 arm bepaald icm met een paar elementen met bekende compliantie, zodat je de effectieve massa kan terugrekenen?
Daarop kan je wel de resonantie zien, heel goed zelfs, maar er wordt niet aangegeven bij welke frequentie dat is. In de handleiding zeggen ze dat als het op ongeveeer 1/3 tot de helft van de track zit dat je goed zit (8-12hz), en daarin zit de at-95e. (ik weet niet of je die paarse firato plaat kent)
Maar ja, wat is de compliantie van de at-95e? Want AT meet die met 100hz, en met 10hz is die hoger.
In ieder geval zit je qua resoantie goed met de combinatie at-95e en dual 721.
Ik ben dus met die scoop bezig geweest om te kijken of ik de resonantie zou kunnen zien en meten.
Maar het probleem is dat de output van het element bij die frequenties ontzettend laag is, ongeveer 0,4mV bij de resonantie en 0,2-0,3mv bij de niet-resonanties. Mijn scoop is maximaal 1mV/div dus het is nauwelijks te zien en bij die lage frequenties gaat je lijn ook niet zo snel dus valt er eigenlijk niets te zien (ik heb een antieke scoop en geen DSO). Ook mijn multimeter kon geen frequentie oppakken. Ik kon wel de waardes goed meten (ik heb een behoorlijk gevoelige multimeter), maar het is voor de frequentiemeting òf te laag, òf te rommelig.
En ik heb ook geen losse phonopre (en die heeft natuurlijk ook riaa en wellicht een subsonisch filter), en het ging me te ver om mijn huidig spelende tafel te verhuizen, de dual daar neer te ztten, achter de installatie te kruipen en aan te sluiten, in de hoop dat 10hz tonen het door de versterker heen halen (zonder garantie) om het zo inzichtelijk te maken, terwijl ik al weet dat de arm matched met de at-95e.
Ik heb in m'n andere systeemdrager de originele shure V15III-LM zitten (die zit daar met zo'n kliksysteem in), die heb ik ook even laten lopen maar daar kon ik geen resonantie ontdekken. Die zit dus onder de frequentie van de track. Is ook niet verwonderlijk, de v15III heeft ook een compliantie van 35 ofzo, dus die zal snel overslaan met voetstappen etc.
Ik heb trouwens wel een andere testplaat besteld.
Ik ga nog wel een keer een beter onderzoek doen. Sowieso heb ik het idee dat veel opgegeven complianties in beginsel al niet kloppen terwijl ze wel bij 10hz gemeten zijn.
Die filmpjes op youtube waar ik het een keer over had, die bleken van jou te zijn (test van een aantal elementen met de hifinews testplaat), daar zat toch ook een Grado Green bij? Die zat volgens mij ook rond de 10-13 hz terwijl dat volgens opgaaf niet had moeten kloppen.
Ik vraag me af of opgaves van effectieve massa's van toonarmen wèl klopt...
Heel logisch. Ik denk dat er vroeger wel platen zijn geperst waarbij de aard van de track de volgorde heeft bepaald op de plaat, maar dat is denk ik van vroeger uit altijd al een discussie geweest tussen de geluidtechnicus en de producer/arrangeurVintage1967 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:12:
[...]
Misschien is het filmpje als een keer gepost, maar ik moest er meteen weer aan denken. Bolero van Ravel begint heel rustig en zacht. Afijn, kijk zelf maar:
Die bolero is overigens van het label TACET, en dat is wel 1 van de beste labels ter wereld (ook cd's en dvd's) als in audiofiel gehalte, maar hun aanbod is geloof ik alleen klassiek.
Ik denk dat ze hun platen bij Pallas laten persen (ook in DLD)
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 19-10-2019 21:42 ]
Of het mag is ten tweede, maar wie geïnteresseerd is:
https://1drv.ms/b/s!AjyPWc5C-j6Oh9Vo3MKKhwJVurkjxw
Wat ik wel grappig vindt is dat ze hier wel praten over technische tests, terwijl Kassa dit amper deed... Het valt wel op dat ze niet omschrijven wat die technische tests dan inhouden... Wel jammer, want nu weet ik nog niet op welke punten ze getest zijn... Wat ik ook jammer vindt is dat deze test voor slechts 15% meetelt in de beoordeling... Ik had liever gezien dat deze hoger lag en de geluidskwaliteit wat lager, een element kun je immers upgraden waardoor de geluidskwaliteit flink kan verbeteren, mits je het juiste en goed klinkende element uitzoekt die bij de arm past van de aangeschafte speler...
De geluidskwaliteit zal wel beoordeelt zijn met het meegeleverde element... Dan verliest zo'n Denon DP-300F het natuurlijk meteen, terwijl hij met een fatsoenlijk element wellicht net zo goed of beter zou kunnen klinken als de winnaar, de Thorens TD-170-1
[ Voor 48% gewijzigd door rcor op 20-10-2019 11:40 ]
Het is een prima persing zonder kraakjes en plopjes. En dat ondanks het feit dat dit ongeveer 53 minuten durende album op één plaat is geperst. Wel heb ik het idee dat het album anders klinkt dan de cd versie (ik heb de eerste persing van die cd met het extra nummer 'Dirty Frank' er op).
Er lagen nog wat andere platen, maar dat waren 'Best of' albums van Cash, Creedence en Jefferson Airplane. Die laatste was een best of live album... Over nutteloze uitvoeringen gesproken.
Nog leuker was dat ik aan twee jongedames moest vragen waar de LP's lagen... En ja hoor: beiden hadden géén idee wat een LP is...

Gisteren even weer een drietal nieuwe platen in Deventer gehaald. Heerlijke albums die ik moest hebben nadat ik deze week de albums al meerdere keren op Spotify deze had beluisterd. En gelijk ook maar weer honderd nieuwe hoezen gehaald, die waren ook op...

[ Voor 13% gewijzigd door Toshirou op 20-10-2019 16:58 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Anoniem: 1076733
Interessante tabel, dank. Ja, inderdaad de top bovenaan en rommel onderaan.rcor schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:29:
Ik vond zojuist nog een platen speler test van de consumentenbond uit 2017... Wel grappig om te zien dat deze test haaks tegenover die van Kassa staat... Onderaan bungelen de Ions, Crosley en andere chinese rommel spelers en boven aan vindt je Thorens, Rega, Teac en Flexson vinylplay (welke wel erg op een Pro-ject speler lijkt en dus mogelijk een rebranded exemplaar is)...
De geluidskwaliteit zal wel beoordeelt zijn met het meegeleverde element...
Wat mij opvalt is dat geluidskwaliteit van de Sony 300 een aanzienlijk hogere waardering heeft dan de geluidskwaliteit van de door audiofielen zeer gewaardeerde en overal aanbevolen Project Debut Carbon die in Nederland vrijwel overal 380 euro kost.
De sony krijgt een 7,9 (top 5) en de Project een 6,1. De Project bungelt net boven twee Lenco’s en twee Ions.
En weet je wat die sony kost bij Amazon in de USA?
$75 !
Met een stylus/cartridge van wat zal het zijn? $11 ?
Dit heeft helemaal geen meerwaarde meer en begint me tegen te staan.
Wat mij betreft over en uit.
@Anoniem: 1076733 koop die sony in de VS en wees er gelukkig mee. Zinvolle discussies en waardevolle bijdragen zijn welkom. Je gelijk halen op deze manier mag je ergens anders doen.
Klaar om zo op de draaiert te gaan: Gary Moore - Wild Frontier

Edit: sorry je bedoelde de andere Sony. Ja ook al bekend. Daar hebben we ons toen ook over verbaasd zeker omdat ie bouwtechnisch gelijk is aan de Denon DP200USB. Weet je wat, geef mij de PS-HX500 dan krijg jij van mij een PS-LX300USB!
[ Voor 133% gewijzigd door Cap op 20-10-2019 20:04 ]
Het was ook niet bedoelt als reactie op @Anoniem: 1076733, maar meer om een vergelijk te laten zien tussen twee bedrijven die kennelijk op een verschillende manier testen en daardoor een verschillend eindresultaat heeft, die in beide gevallen erg raar uitpakt...Vintage1967 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:51:
Ik stel voor om te kappen met die discussie.
Dit heeft helemaal geen meerwaarde meer en begint me tegen te staan.
Wat mij betreft over en uit.
@Anoniem: 1076733 koop die sony in de VS en wees er gelukkig mee. Zinvolle discussies en waardevolle bijdragen zijn welkom. Je gelijk halen op deze manier mag je ergens anders doen.
Klaar om zo op de draaiert te gaan: Gary Moore - Wild Frontier.
Ik bedoel, die discussie moet inderdaad afgelopen zijn inmiddels...
Sowieso een prachtstem, die van Gregory Porter.Ljsvv schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:07:
Gisteren een heerlijk dagje Amsterdam gehad. Wat een aanbod platen.
Gisteren aangeschaft bij Concerto, een clear vinyl van Gregory Porter. Ondanks dat de geluidskwaliteit van een clear vinyl minder schijnt te zien vind ik hem leuk om te hebben. Op dit moment op mijn budget draaiert:
[Afbeelding]
Werd destijds ook met een om-10 geleverd, ook niet al te best (maar wel upgradebaar)
Die sony wordt overigens niet met een at-3600l geleverd, maar een variant daarop. Er zit ook een vaste stylusguard op, die heeft de at-3600l niet
[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 20-10-2019 21:38 ]
De originele Ten was niet zo best geproduceerd. Jaar of tien terug is het album opnieuw uitgekomen als een geremasterde en geremixte versie. Met name de remix is een hele verbetering, maar ook de remaster is al anders - en naar mijn mening - beter dan het origineel. Alle persingen na deze release zijn volgens mij op basis van deze remaster, de versie die jij nu hebt gekocht waarschijnlijk dus ook.Nyarlathotep schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:35:
Het is een prima persing zonder kraakjes en plopjes. En dat ondanks het feit dat dit ongeveer 53 minuten durende album op één plaat is geperst. Wel heb ik het idee dat het album anders klinkt dan de cd versie (ik heb de eerste persing van die cd met het extra nummer 'Dirty Frank' er op).
Ik kan wel horen dat er 53min op die plaat staan hoor. Dat heeft wel in de geluidskwaliteit gesneden imho.Nyarlathotep schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:35:
Het is een prima persing zonder kraakjes en plopjes. En dat ondanks het feit dat dit ongeveer 53 minuten durende album op één plaat is geperst.
Ik had mijn @ eerder kunnen zetten zodat duidelijk was dat het nintendo betrof. Een bijdrage die onderbouwd is van iemand met kennis van zaken en die voor rede vatbaar is, daar heb ik geen enkele moeite mee. Dat dan ter verduidelijking.rcor schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:16:
[...]
Het was ook niet bedoelt als reactie op @Anoniem: 1076733, maar meer om een vergelijk te laten zien tussen twee bedrijven die kennelijk op een verschillende manier testen en daardoor een verschillend eindresultaat heeft, die in beide gevallen erg raar uitpakt...
Ik bedoel, die discussie moet inderdaad afgelopen zijn inmiddels...
...... And Justice For All is ook zo'n voorbeeld.mr_petit schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:45:
[...]
Ik kan wel horen dat er 53min op die plaat staan hoor. Dat heeft wel in de geluidskwaliteit gesneden imho.
Met AJFA is wel meer misVintage1967 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:28:
[...]
...... And Justice For All is ook zo'n voorbeeld.
Maar aan de andere kant, het is wel een fijn album.
De aanpaste mix die her en der op het net te vinden is toch het net niet op de een of andere manier...
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
En wellicht belangrijker (uit persoonlijk oogpunt), hebben jullie er ook verlichting in?
Ik heb zelf altijd de grootste moeite om de titels op de albumruggen te lezen als het niet goed verlicht is.
Ik heb zelf een kastencombinatie van ikea genaamd de Träby (niet meer verkrijgbaar), wat gewoon kubussen zijn zoals kallax/expedit, maar dan met houtfineer en wat dikker. Ik heb er zelf ledstrips ingemaakt (ook van ikea):

Ik heb er zelf ledstrips ingemaakt (ook van ikea), maar de stroomdoorvoer van vak naar vak was irritant om te maken. Hier heb ik wat uitgebeiteld, en de verbindingsdraadjes waren net lang genoeg om het hout van de tussenvakken te overbruggen:

En voor de rest gaat de draad (vastgeplakt met dubbelzijdig tape) door de achterwand naar achteren:

Het is irritant dat ikea daar (bij mijn weten) niet echt een voorbedacht systeem voor heeft.
Het hangt er natuurlijk van af hoe fel de kamer verlicht is, maar bij "huiskamerlichtniveau" kan ik de albumruggen echt nauwelijks lezen.
Laat eens jullie platenkasten zien en als jullie er verlichting in hebben, vertel hoe jullie dat gemaakt/opgelost hebben
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 20-10-2019 22:47 ]
Maar ben de beroerste niet:
Hier hebben we verschillende Kallax kasten (eerste serie, met dikkere buitenzijdes) met in elk vak de inbouw kastjes met deurtjes
edit:
Was in Juni/Juli 2019 dat we het er ook over gehad hebben in dit topic
[ Voor 16% gewijzigd door GiLeX op 20-10-2019 22:51 ]
Volgens mij niet, hier hebben we gewoon twee kleine* led Maglites liggen die we gebruikenmr_petit schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:51:
Ja ik zie het. Maar niemand met verlichting zo te zien?
*Nee echt kleintjes met 1x AAA en niet de grote Maglite knuppels
Anders is het niet ideaal idd.
Ik zie dat bij een kallax de vakken wat kleiner zijn dan bij mijn kast. Ik vraag me af of er dan nog wel een ledstrip goed boven past.
Apart eigenlijk dat ikea daar zelf helemaal niets voor bedenkt. Op zich hebben ze voor al die kastsystemen allerlei accesoires als voetjes, lades, deurtjes etc etc. Maar geen verlichting op 1 of andere manier.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 20-10-2019 23:44 ]
Nah. Volgens mij is clear vinyl na zwart het beste wat je kunt hebben voor de geluidskwaliteit. Kleuren worden gemaakt met toevoegingen. Zwart is ook een kleur en maken ze met koolstof. Dat zijn erg kleine deeltjes die zo min mogelijk ruis toevoegen. Andere kleuren maken ze met deeltjes die wat grover zijn waardoor je meer ruis krijgt dan met zwart. Vinyl is echter kleurloos van nature en dus hoeven er geen extra stofjes voor de kleur en is het ruisniveau in theorie dus zelfs lager dan bij zwart.Ljsvv schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:07:
Ondanks dat de geluidskwaliteit van een clear vinyl minder schijnt te zien vind ik hem leuk om te hebben.
Dat is echter alleen theorie. In de praktijk zijn er factoren die veel meer invloed hebben op het geluid, waaronder de skills van de mastering engineer. Een crappy master klinkt slecht op iedere kleur vinyl. Bovendien maken die koolstofdeeltjes platen niet alleen zwart, maar ook harder, waardoor ze minder snel slijten (oftewel omgekeerd: clear vinyl zou in theorie sneller kunnen slijten omdat het zachter is). In de praktijk is het naar mijn ervaring vooral theoretisch geneuzel. Mijn gekleurde LP’s klinken ook prima. Of ze sneller slijten zou ik ook niet weten, geen enkele van mijn clear vinyl is versleten
Het enige waar je echt van weg moet blijven als je goed geluid wilt zijn picture disks en super fancy dingen zoals glow in the dark. Ik heb zelf 1 glow in the dark en daar zit ook echt gewoon een bak hiss in. Niet dat je er veel van merkt als de muziek in volle gang is, maar tussen de nummers door wel een beetje irritant...
Als ze te jong zijn om de LP nog in de “oude” tijd te hebben meegemaakt (toen het nog gewoon het standaard muziekmedium was en niemand het kocht om hip te zijn of aan hun muur te hangen in het cellofaan), kun je ze beter vragen waar de “vinyls” liggen, daar heb je wellicht meer succes meeNyarlathotep schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:35:
Nog leuker was dat ik aan twee jongedames moest vragen waar de LP's lagen... En ja hoor: beiden hadden géén idee wat een LP is...
Goed idee! Als ik een avond platen ga draaien zet ik er altijd een powerbank + klein LED lampje voor. Het werkt ook wel, maar minder elegant.mr_petit schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:44:
Wat voor type platenkasten hebben jullie eigenlijk? (wellicht een onderbelicht onderwerp hier).
En wellicht belangrijker (uit persoonlijk oogpunt), hebben jullie er ook verlichting in?
Ik heb zelf altijd de grootste moeite om de titels op de albumruggen te lezen als het niet goed verlicht is.
Ik heb zelf een kastencombinatie van ikea genaamd de Träby (niet meer verkrijgbaar), wat gewoon kubussen zijn zoals kallax/expedit, maar dan met houtfineer en wat dikker. Ik heb er zelf ledstrips ingemaakt (ook van ikea):
[Afbeelding]
Ik heb er zelf ledstrips ingemaakt (ook van ikea), maar de stroomdoorvoer van vak naar vak was irritant om te maken. Hier heb ik wat uitgebeiteld, en de verbindingsdraadjes waren net lang genoeg om het hout van de tussenvakken te overbruggen:
[Afbeelding]
En voor de rest gaat de draad (vastgeplakt met dubbelzijdig tape) door de achterwand naar achteren:
[Afbeelding]
Het is irritant dat ikea daar (bij mijn weten) niet echt een voorbedacht systeem voor heeft.
Het hangt er natuurlijk van af hoe fel de kamer verlicht is, maar bij "huiskamerlichtniveau" kan ik de albumruggen echt nauwelijks lezen.
Laat eens jullie platenkasten zien en als jullie er verlichting in hebben, vertel hoe jullie dat gemaakt/opgelost hebben
Gebruik een 2-vaks Eket voor het meeste werk, dus echt veel ruimte voor verlichting is er ook niet
Bedankt voor de uitleg en ook Cap natuurlijk. Ik ga evem verder zoeken wat ik hiermee wil gaan doen.mr_petit schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:27:
[...]
Dat element wat je hebt is hetzelfde element als een Technics EPC 270C-II en dat is best een aardig element, mits je de originele naald hebt in redelijk/goede staat.
Als je van dat element echt een hoorbare upgrade wilt hebben, dan zou ik minimaal naar een AT-VM95EN kijken (ca. 100 euro) of een AT-VM95ML (€150). Deze elementen hebben een beter geconstrueerde naaldtip (vooral de AT-VM95ML).
Als je je huidige element niet goed vind klinken omdat hij versleten is (met name merkbaar bij luide muziekstukken op de binnenste groeven/aan het einde van de plaat waarbij S klanken overstuurd beginnen te klinken), is elke vervanging natuurlijk een upgrade.
Originele naalden zijn niet meer voor dit element te verkrijgen. Wel zijn er aftermarket naalden, maar die zijn vaak net even minder.
Uitzondering is de Jico SAS naald, welke extreem goed en geavanceerd is (microridge naald, saffier cantilever), maar die kost ook $250,- (en voor dat geld zijn er ook hele interessante complete elementen)
Dus eigenlijk zit je vast aan 4 opties:
1. Speel met je huidige naald door (als die niet versleten is)
.
3. Koop een vergelijkend element als de naald versleten is. De Audio Technica AT-95e en AT-VM95E zijn de 2 goedkoopste imho die een vergelijkbare kwaliteit leveren en ook wel een redelijk vergelijkbare klank denk ik (ik kan alleen voor de at-95e spreken maar ze zijn beide redelijk bouwgelijk). De AT-VM95E heeft een naald die je kan upgraden, maar nieuwe naalden zijn bijna net zo duur als nieuwe elementen)
https://www.thakker.eu/au...-95-e-tonabnehmer/a-4916/
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9538/
4. Koop een element wat technologisch ook daadwerkelijk een upgrade is. Dus een nude stylus, bij voorkeur met een betere slijping.
goedkoopste nude elliptisch:
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9539/
goedkoopste nude microline:
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/
En er zijn natuurlijk legio alternatieven. Die beginnen vaak bij ca. 120 euro+
(Oud plaatje)

Mengpaneel preamp
You don't need eyes to see, you need vision
Neuh. Mijn verzameling staat in de werkkamer in twee stuks Kallax met in totaal 8 vakken. Zo'n 20 a 30 titels die ik op dit moment graag luister, staan in de woonkamer. Een kleine twee jaar geleden hebben wij o.a. een nieuwe boekenkast gekocht waarbij een eis van mij was dat er een redelijk stapeltje LP's in kan staan. Dat is geluktmr_petit schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:51:
Ja ik zie het. Maar niemand met verlichting zo te zien?

In de werkkamer is voldoende licht (dubbele TL) en in de woonkamer is de verzameling te overzien. Ik weet bijna exact welke LP's er in de boekenkast staan, dus ook daar geen probleem
Dat heb ik inderdaad gedaan, dunne mdf plaatjes tegen de zijkanten. Maar het is dus "gedoe".mr_petit schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 23:43:
Bij zo'n lundiastelling kan je aan weerszijden waar de platen tegenaan rusten een stukje hardboard (of hout) natuurlijk zetten voordat je er een plaat tegenaan zet.
Anders is het niet ideaal idd.
Verder zijn lundia stellingen al snel te breed met 60 of zelfs 90 cm, en in mindere mate Kallax e.d. ook. Je moet eigenlijk compartimenten maken van c.a. 20 platen per compartiment, dat werkt gewoon het lekkerste. Je krijgt dan niet zo'n breed zwaar blok aan lp's dat als het even wat ruimte heeft scheef zakt, en bovendien ook behoorlijk zware druk geeft. Smalle compartimenten met minder platen "bladert" gewoon veel gemakkelijker.
Aha, vandaar wellicht dat Consumentenbond hem beter vindt klinken. Er is natuurlijk nog wel wat ruimte voor verbetering vanaf een AT-3600L.mr_petit schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:30:
[...]
Werd destijds ook met een om-10 geleverd, ook niet al te best (maar wel upgradebaar)
Die sony wordt overigens niet met een at-3600l geleverd, maar een variant daarop. Er zit ook een vaste stylusguard op, die heeft de at-3600l niet
[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 21-10-2019 18:20 ]
Deed de Haarlemse band What Fun! volgens mij al iets eerder op de single Let's go digital
Wikipedia: What Fun!!
Ja ik heb de platen ook een tijdje in een lundiastelling gehad, en dan 1 meter breed.Cap schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:17:
Dat heb ik inderdaad gedaan, dunne mdf plaatjes tegen de zijkanten. Maar het is dus "gedoe".
Verder zijn lundia stellingen al snel te breed met 60 of zelfs 90 cm,
Sterk is het wel, de planken zijn nooit gebroken
Maar ik vond ze ook te ondiep. Er zijn natuurlijk verschillende dieptes, maar dit was 30cm.
Dan heb je natuurlijk ook nog het verschil in phonopre's. De één heeft er eentje ingebouwd, de ander niet, waarbij ze dus een externe gebruiken. Maar ja, welke? Dat wordt niet vermeld, maar heeft natuurlijk wel invloed. En dat is ook het probleem met de consumentenbond. Testen: ja, maar vermelden hoe en wat ze testen: neeAha, vandaar wellicht dat Consumentenbond hem beter vindt klinken. Er is natuurlijk nog wel wat ruimte voor verbetering vanaf een AT-3600L.
Dus bestemd voor leken die ook geen belangstelling hebben de hoed van de rand te weten (of te dom zijn het te begrijpen... in sommige gevallen

Ik heb geen echte kast, maar ik gebruik zo'n 4 a5 van deze opbergboxen:mr_petit schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:44:
Wat voor type platenkasten hebben jullie eigenlijk? (wellicht een onderbelicht onderwerp hier).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

werkt voor mij gewoon goed en is niet duur in aanschaf...

Toen ik de kast maakte heb ik ook een lichtje ingebouwd

Daarna heb ik mijn Japanse persingen in mini versies van de bovenstaande bin gestopt (ik hou er nu eenmaal van om door de platen te kunnen bladeren, zoals in de platenwinkels.
Elke mini-bin heeft plaats voor +- 70 LPs, maar ik hou het op 60 zodat ik nog kan doorbladeren, de onderste is allemaal metal en zit ook al boven de 50 LPs, de bovenste is gemengd en is halfvol, maar ik moet er nog een Japanse sticker voor maken en opkleven.

De rest (non-metal, non Japan) zitten standaard zijdelings in een kast, daar vind je rock, pop, funk, hip-hop, en een klein beetje jazz

Wie heeel veel tijd heeft, kan hier kijken hoe ik platenkast maakte, van tekening tot verrijdbare kast, stap.voor stap
https://chromiumcomics.wixsite.com/chromiumcomics/portfolio
En dan voor “progressive rock” liefhebber. Het gaat over John Frusciante.
John is een wondertalent, een jongen die als tiener al fan was van de RHCP en plotseling eind jaren 80 de kans kreeg om bij de band te komen, nadat de Peppers gitarist om het leven was gekomen. Hij is feitelijk het creatieve brein en verantwoordelijk voor de meeste commerciële successen van de band.
Hij maakt heel veel muziek en is sinds een jaar of 8 overgestapt naar elektronische muziek, vaak met anderen.
Maar in de periode 2004-2005 had hij zoveel energie dat hij 6 albums uitbracht in 12 maanden. Allemaal goed ook nog. 4 volledige albums
- Shadows collide with people
- The will to death
- Inside of emptiness
- Curtains
- The Brown Bunny
- DC EP
- “A song to sing When I am Lonely”
- “Carvel”
- “Omission”
- “Look On”
- “Scratches”
- “The will to death”
De meeste van zijn vinyl albums zijn dit decennium in beperkte oplage verschenen en dat betekent dat je dus 200 tot 500 euro mag betalen per LP.
Zijn er meer Frusciante fans hier?
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 22-10-2019 12:38 ]
Wat je ook doet, speel ze in ieder geval af met een naalddruk van 5,6 gram.Anoniem: 1076733 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 06:53:
dat betekent dat je dus 200 tot 500 euro mag betalen per LP.
Er kan immers toch niks gebeuren volgens youtube.
Nee hoor, gewoon niets meer kopenchromium schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:47:
Voornamelijk heb ik een metal collectie, die "woont" in een verrijdbare "bin" die ik zelf gemaakt heb. Er is plaats voor 500 LPs en ik zit hier aan 490...dus dat wordt problematisch

Maar, qua specs zie ik veel verschillende waardes, met name betreffende de naalddruk.
Ik wil dus deze $11 kopen:
https://nl.aliexpress.com/item/32963034444.html
Maar: aanbevolen naalddruk: 1,5-2gr
(deze $11 op ebay staat geen naalddruk bij:
https://www.ebay.com/itm/...d-Player-New/142484185617)
Kijk ik naar (ogenschijnlijk) originele 3600l (of althans, die worden in de advertentie met Audio technica 3600L beschreven), dan zijn zijn er weer allerlei afwijkende waardes:
hier met 1,5-2,5gr naalddruk (1,75 aanbevolen):
https://www.pickupnaald.n...-2491or-mm-cartridge.html
hier met 2,5-3,5gr naalddruk:
https://www.lpgear.com/product/ATC3600L.html
Hier met 3-4gram naalddruk (3gr aanbevolen):
https://www.thakker.eu/en...-3600-l-cartridge/a-8232/
1,5-3gr:
https://www.ebay.com/itm/...amond-Stylus/361899926704
2-2,5gr:
https://www.ebay.com/itm/...netic-Needle/383214747652
Dat zijn dus in totaal 6 verschillende specs, die tot 100% uit elkaar liggen.
Nu zou ik zelf nooit boven de ca. 3 gram draaien. Dat is eigenlijk ook de waarde waarmee in de jaren 90 je op DJ tafels met DJ elementen draaide (dus sl-1200 en tonar banana of ortofon concorde in het algemeen, of een verzwaarde headshell en een RETNA DJ cartridge). Alleen voor scratch setups werden hogere naalddrukken gebruikt, maar ja, als je gaat scratchen is dat natuurlijk sowieso niet echt bevorderlijk voor de levensduur van je plaat

Maar de hamvraag is: zijn bovengenoemde AT-3600L allemaal hetzelfde element, en wat is de juiste naalddruk?
Omdat de AT-3600L niet via de officiele kanalen los verkocht is door AT, heeft AT hier zelf ook geen officieel document van.
Wel van de AT-91, en de oude AT-3600 geloof ik, maar dat zijn beide andere elementen (passen wel op dezelfde body, maar dus een andere naald, qua typering in ieder geval. De AT-91 stylus wordt officieel door AT verkocht als een upgrade voor de AT-3600L stylus).
Alle AT draaitafels met instelbare naalddruk worden nooit met een AT-3600L element verkocht maar altijd met een ander element, dus daar kunnen we ook geen specificaties vandaan halen betreffende de aanbevolen naalddruk.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 22-10-2019 16:43 ]
Mijn albums staan netjes in ons eigengemaakte LP meubel.
Heeft eerst met zijn 150 a 200 kg aan de muur gehangen. Na onze verhuizing is de tv hoek verandert en heb ik het op hairpin poten gezet, in het midden heeft altijd de versterker gestaan, nu ik geswitched ben naar de sonos amp staat deze er bovenop en heb ik nog meer ruimte voor mijn albums:

Gebruik hem uitsluitend voor singeltjes en 12 inches, waarvan een aardig aantal in niet al te beste staat zijn. Dus of het de kwaliteit van het materiaal echt verslechterd, ik heb geen flauw idee
Waar ik die 3.0g vandaan had weet ik trouwens niet meer echt. Volgens mij was het tussen de 2.5 en 3.5 naar wat ik had gelezen. Bij 2.5 kreeg ik wisselende resultaten (sloeg soms over), dus wat strakker gezet
Edit:
https://audiokarma.org/fo...t3600-and-at3600l.732254/
Hier had ik het verschil toen gevonden tussen de AT3600 en de AT3600L
[ Voor 11% gewijzigd door ksborg op 22-10-2019 16:47 ]
Overigens volgens de cartridge database van vinylengine zou de at-3600 een aluminium cantilever hebben met gele naalddrager:
https://www.vinylengine.c...asshi=¬es=&prlo=&prhi=
Maar goed, hoe waar dat is, is ook maar weer de vraag.
Maar in die thread van audiokarma lees ik niemand die verifierbaar het verschil aanduidt tussen een AT-3600L en een AT-3600, danwel het bestaan van een AT-3600 of hoe die eruit ziet danwel welke specs hij heeft en uit welke materialen hij is opgebouwd.
Eentje noemt de at-3600 een CN5625AL, en als dat zo is, heeft die idd een gele naaldbody en een aluminium cantilever, overeenkomstig met de vinylengine database en gelijkend op een AT-91 (want de CN5625AL staat gewoon op de AT website)
Als dat het geval is, bestaat er natuurlijk geen verwarring over wat een AT-3600 is en een AT-3600L en zijn de aanbiedingen op ebay/aliexpress allemaal van de AT-3600L.
3 gram zou ik nog wel aandurven met een conische naald, zeker als het zo'n grove slijping bevat (0,7mil, dus 18µm)), maar ik wil het element even op de pijnbank leggen om het zo maar even te zeggen
Dat je die cartridge met een conische naald gebruikt alléén voor singeltjes/maxi's, dus op 45rpm, is op zich geen slechte keuze. Omdat 45rpm een stuk sneller draait dan 33rpm, is de golflengte op de plaat ook veel langer, en heb je dus veel minder last van inner groove distortion (wat mijn grootste ergernis is betreffende goedkopere naaldslijpingen, dus bonded conisch in het bijzonder)
Overslaan bij 2,5 gram belooft overigens niet veel goeds, maar dat kan ook wijzen op een enorme arm-element resonantiemismatch.
[ Voor 73% gewijzigd door mr_petit op 22-10-2019 17:13 ]
Die specs bij winkels zijn gewoon niet te vertrouwen, daar staan zo vaak fouten in. Ignore dus.mr_petit schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:01:
(Over hele rits AT-3600L's bij winkels + allemaal verschillende specs)
Omdat de AT-3600L niet via de officiele kanalen los verkocht is door AT, heeft AT hier zelf ook geen officieel document van.
Er bestaat zeker wel een officieel document. Vorige week heb ik in Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3" al de specs uit de brochure van Audio Technica uit 2014 getoond. Hieronder de afbeelding van een jaartje nieuwer, uit de 2015 Audio Technica brochure.
Specs van de fabrikant zelf zijn ook niet altijd 100% betrouwbaar natuurlijk, maar hier heb je toch wel érg veel kans dat het klopt vanwege de tekst die ze er expliciet bijgezet hebben.

About AT3600L conical stylus budget model cartridge
AT3600L cartridge
Exclusively available to turntables manufacturers.
The AT3600L cartridge is not available from your Audio-Technica Dealer as a separate item. The AT3600L cartridge is supplied as a budget model moving magnet cartridge on several
turntables available on the market.
For similar applications, our entry model AT91 provides improved performance.
AT91 standard tracking force being 2g instead of 3.5g for AT3600L, using AT91 will improve the life of your vinyl records.
The AT3600L can be upgraded in order to minimize record wear using replacement stylus ATN91. The upgrade is only possible if your turntable tonearm features tracking force adjustment.

Dit verhaal inclusief dikgedrukt 3.5 gram bij de specs, staat jaar op jaar vermeld in de catalogi van 2014 t/m 2017, take your pick. In 2018, 2019 en 2020 hebben ze er geen verhaal meer aan besteed maar ook daar staat de naalddruk van 3.5g vermeld. Daarbij staat ook elk jaar nog de AT-91 vermeld als upgrade, dat is dus geen oude AT-3600.;)
https://www.vinylengine.c...es_cat_europe_2014_en.pdf
https://www.vinylengine.c...cartridges_eu_2015_en.pdf
https://www.platekompanie...at-cartridge-2016-eng.pdf
https://eu.audio-technica...s/Phono_Cartridges_17.pdf
https://eu.audio-technica...h%20of%20july%202018).pdf
https://eu.audio-technica...G_L00068_V3.0%20(web).pdf
Zolang ze echt origineel zijn en de typeaanduiding correct is dan zijn ze vrijwel zeker hetzelfde. Audio Technica heeft geen reputatie in het veranderen van specs of producten zonder aankondiging: zodra er iets miniems wijzigt dan krijgt dan krijgt het product een andere naam: AT-140 -> AT-440ML -> AT-440MLa -> AT-440MLb. Sterker nog, bij de budget cartridges kreeg het ding wel eens een andere naam zonder dat er echt iets gewijzigd was. Zo zijn er inderdaad verschillende varianten van de AT-3600 en AT91 verkocht zijn die allemaal op hetzelfde basiselement passen, maar waarbij het zoeken is naar de verschillen:mr_petit schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:01:
Maar de hamvraag is: zijn bovengenoemde AT-3600L allemaal hetzelfde element, en wat is de juiste naalddruk?
AT-3600 AT-3601, AT-3601C, AT-3650, AT-3652, CN-5625AL etc.
Voorbeeld: Audio Technica CN5625AL, AL=aluminium cantilever, what's in a name.
Met overigens een keurige 2 gram tracking force.
Of een AT-3601, met wederom 2 gram tracking force.
In ieder geval: de goedkoopste uitvoering is die met zwarte carbon fiber naald en hogere naalddruk. De alu is 1 stapje duurder en heeft 2 gram naalddruk.
De witte is naar mijn indruk altijd een AT-3600L met zwart fiber cantilever. De gele kan een zwart fiber cantilever hebben (ik denk de AT-3600 maar dit is niet geheel duidelijk) of in het geval van de AT-3601 of CN5625AL een aluminium.
Wil je dus zeker zijn van de zwarte spijker eronder dan koop je die met de witte naaldhouder genaamd AT-3600L.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 22-10-2019 19:09 ]
Neu. Hij werkt. Het is geen topspeler, het is aangesloten op een oude Kenwood versterker met Aiwa speakers. Het klinkt degelijkmr_petit schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:53:
Heb je 'm ook op een testplaat gehad op de tracks om maximale spoorcapaciteit te testen met de verschillende naalddrukken?
Dat ie oversloeg kan aan de speler liggen. De anti-skate lijkt niet helemaal top te werken. Maar goed, ik draai eens in de paar maanden eens wat singeltjes dus in alle eerlijkheid boeit het me heel erg weinig
Edit: als de 3600L daadwerkelijk 3,5 gram moet dan issie nog licht afgesteld. Maar goed, het is allemaal niks in vergelijking met m'n oude Philips spelertje die er gewoon bijna 6 gram in drukt zonder antiskate. It's all relative. Maar ik snap dat je je duur gekochte 180g LP's er niet mee wil draaien (dat doe ik ook niet)
[ Voor 17% gewijzigd door ksborg op 22-10-2019 19:57 ]
helemaal overheen gelezenCap schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:51:
[...]
Die specs bij winkels zijn gewoon niet te vertrouwen, daar staan zo vaak fouten in. Ignore dus.
Er bestaat zeker wel een officieel document. Vorige week heb ik in Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3" al de specs uit de brochure van Audio Technica uit 2014 getoond. Hieronder de afbeelding van een jaartje nieuwer, uit de 2015 Audio Technica brochure.

dat gevarendriehoekje is idd geweldigHoe duidelijk kan het zijn denk ik dan. Let ook op de moeite die ze hebben genomen voor een rode gevarendriehoek met 3.5 gram tracking force erin en een afbeelding van een naald in een net niet uit elkaar vallende groef.Ik was daarom ook zo verbaasd dat de discussie maar door bleef gaan
Duidelijk dat verhaal.
Je vraagt je af of die at-91 ook als upgrade geschikt is voor de at-lp60, want die heeft geen instelbare naalddruk voor zover ik kan zien. Als die dan op 3,5 gram staat lijkt me dat niet bevorderlijk voor een at-91.
Is natuurlijk gelijk bevestiging dat de at-lp60 gewoon geen serieuze tafel is. What you see is what you get. Upgraden is dan dus gelijk dubbel betalen

Beter links laten liggen dus dat ding. Grote kans op slijtage van je platen en je kan er niets aan doen.
Maar ik ben toch benieuwd naar de objectieve prestaties van de 3600L. hoe spoort dat ding, wat is de compliantie etc. En is die 3,5 gram wel de beste naalddruk. (dat zou denk ik de spoorprestaties en de vta moeten bepalen?)
Gewoon weinig data over dat mensen 'm ook daadwerkelijk met een testplaat beschouwd hebben. Zegt ook wel wat over de reacties. Ik bedoel, als ze werkelijk serieus bezig zouden zijn om een element goed af te stellen in een tafel, dan heb je die testplaatdata en dus objectieve prestatiecijfers ook gelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 22-10-2019 20:42 ]
Ik heb zelf een 3600L en een AT3600 replacement met alu cantilever van D&K (DK-DA3600) liggen, maar helaas geen AT91 elementje. Ben wel geneigd er even eentje op de kop te tikken.
Ik zit zelf nu namelijk te denken....Mijn dual 721 (die ik beoogd had voor de test vanwege compliantiemetingen, in een biotracer gaat dat zo moeilijk....) kan geeneens 3,5 gram naalddruk leveren.....
Overigens de 721 werkt natuurlijk ook met een veer, maar natuurlijk afstelbaar met contragewicht om de balans te regelen.
Ik heb 'm laatst dus weer gemeten met weegschaaltje hoe nauwkeurig dat is bij een 40+jaar oude speler.
1,5 gram op het draaiwieltje was 1,46 gram op de weegschaal. I kid you not!

Zwaar onderschat ding, die armlagering loopt ook zo extreem soepel van mijn exemplaar
Ook nog even gevoeld aan de motor, met dat hele cogging verhaal. Als ik het plateau eraf neem (er zit dan natuurlijk nog wel een subplateau), en de motor in mijn hand laat slippen voel ik werkelijk helemaal niets van krachtpulsjes oid. Het voelt zo extreem lineair. En dat voor een mid 70 tafel (701 was zelfs begin '70)
Bij mijn sony's voel ik het een heel klein beetje (je moet je er echt voor concentreren), maar dat zijn nieuwere tafels (eind 70 begin 80).
Maar ik heb ook een pioneer pl-55x en daar is dat wel anders. Die heeft echt het plateau nodig om een stabiele rotatie te krijgen.
[ Voor 65% gewijzigd door mr_petit op 22-10-2019 20:58 ]
3,5 naalddruk lukt wel hoor, gewoon door de 0 draaien vanaf 3 gram naar 0,5 gram. Tenzij je element te licht is en het gewicht al helemaal tegen de armbase aan zit, maar dan kom je wel uit met een gewichtplaatje.
Het enige wat je niet kan bieden is 3,5 anti skating. Of toch wel, want het is een conische naald, dus als je de elliptische anti-skating schaal neemt dan kom je vast wel aan de 3,5.
[ Voor 50% gewijzigd door Cap op 22-10-2019 20:55 ]
Ja maar dan is mijn naalddruk niet meer 100% dynamischCap schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:49:
3,5 naalddruk lukt wel hoor, gewoon door de 0 draaien vanaf 3 gram naar 0,5 gram. Tenzij je element te licht is en het gewicht al helemaal tegen de armbase aan zit, maar dan kom je wel uit met een gewichtplaatje.
Ach ja, dan maar een compromis
Antiskating gaat echt maar tot ca. 3,1 gram conisch (dan zit het wieltje op 180 graden), maar dat is iets wat ik kan meten met een testplaat of dat voldoende is.
Ik vraag me trouwens af wat ik met al die budget elementen moet. Die krijg ik allemaal nooit op.
Zelfs mijn at-95e krijgt geen speeltijd.
De enige low end naald die veel tijd ziet is een AT-11e (at-10 maar dan elliptisch) waar ik nog een extra nieuwe naald voor heb, maar die schaal ik al iets boven de at-95e (al zal het niet veel uitmaken)
[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 22-10-2019 21:07 ]
Die budget elementen daar doe je niets mee behalve de werking van (het automatiek van) een speler even testen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je een kostbare naald molt.
your guess is as good as mineCap schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:18:
Tot hoever gaat elliptisch dan? Ik kan me niet voorstellen dat 3 gram elliptisch gelijk is aan 3,1 gram conisch, eerder 3,5 gram.

Misschien kan ik 'm idd nog buiten de schaal net op 3,5 krijgen
Ik ben trouwens niet gehecht aan die budget elementen, ook de AT95e niet, uitgezonderd uit een soort van nostalgie de National Panasonic EPC-270CII en de soort van opvolger Technics EPC-207C (hoewel ze gelijktijdig in de 1980 brochure staan vermeld incl beschrijving en specs, ze waren dus wel degelijk los te koop).
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 22-10-2019 21:38 ]
Ik kwam op deze elementen terecht via de hier eerder genoemde thread op Audiokarma, en een op vinylengine. Wel interessant om die ook nog eens door te lezen.
Ik bedoel: van zo'n at-3600L is de body en magneetsysteem voor een heel groot gedeelte hetzelfde. In de body kunnen de spoelen van andere (lees duurdere) elementen wellicht van een iets betere kwaliteit koper zijn, en een andere inductie hebben (waardoor ze eventueel beter of minder goed matchen met de phonopre/kabelcombi die jij toevallig hebt), maar verschil in naaldconstructie merk je nauwelijks bij de helft of 3/4 deel van de plaat. Het gaat om die binnenste groeven. Daar bepaalt de vorm van de naald, het gewicht van de tip, het materiaal van de cantilever het geluid, vooral in de hoge tonen. Sporing dus.
En dat uit zich uiteindelijk in rommelige s klanken, bekkens/hi-hats van drums die meer op ruis lijken dan een bekken etc.
Overslaan kan heel goed duiden op een compliantie mismatch. Daarvan kan je eigenlijk niet zeggen of dat goed of slecht is; dat hangt er maar net af wat voor arm je op je speler hebt.
Zelf ben ik niet echt een fan van de om10. Niet omdat dat een slecht sporend element is (die heeft een hoge compliantie, dus spoort vrijwel altijd redelijk goed, mits je een relatief lichte arm hebt), maar de klankkleur ligt mij niet zo. Ook dat kan een wisselwerking zijn met de phonoprés die ik op dat moment erop aangesloten had, maar mijn ervaring met zowel de om-10, om-5e, als de dn-55e (geloof ik, een beetje het broertje van, maar dan in dual only ulm uitvoering) was niet zo goed. Ik werd er niet warm van.
De "at sound" ligt mij beter lijkt het.
Maar het verbaast mij een beetje dat op fora zoveel geschreven wordt over die at-3600L, maar dat er weinig gerapporteerd wordt over de werkelijke specs. Dus gemeten compliantie, gemeten sporing (evt met armmassa en naalddruk, op welke testplaat) etc. Dat is natuurlijk veel werk om te doen, maar een element professioneel afstellen (volgens het boekje zeg maar, met protractor, testplaat en het liefst oscilloscoop) is ook veel werk, helemaal als je daar geen handigheid, onvoldoende kennis of oefening in hebt.
Vanwege dat laatste kreeg vroeger de winkel audioselectief (in sneek) veel klandizie in het hogere segment. Die verkocht dure tafels en dure elementen, maar stak er ook tijd in om die elementen gratis af te stellen als je het daar kocht. Hij was wellicht 5-10% duurder dan de goedkoopste buy it now webwinkel, maar als hij een half uur tot een uur bezig is een element af te stellen is dat veel waard (en natuurlijk de meeste elementen komen niet tot hun eind door speeltijd maar door geklooi van de gebruiker)
Maar audioselectief bestaat al een tijd niet meer. Eigenaar Henk Niemeijer (Haudio op vele fora) is al een paar jaar dood helaas.
Die heeft wel een tijdje het audiofiele draaitafelwereldje commercieel draaiende gehouden voordat de hype begon.
Voor afstellen van naalden zit ik er aan te denken om een DSO te kopen (ik heb nu een gewone, analoge 2kanaals scoop uit het jaar kruik), maar ik wil dat ding ook als automotive scoop kunnen gebruiken. De meeste automotive DSO's (vaak pc gebaseerd) hebben echter vaak een gevoeligheid van 10mv/div, en dat is voor elementen echt veel te weinig (ik wil graag direct op het element gaan meten en niet via een phonopre)
Dus ik ben er nog niet uit wat het beste voor mij is.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2019 01:12 ]
Ik kan me je verbazing wel voorstellen, ook in het topic op VE wat ik aanhaal kom ik dit niet tegen.mr_petit schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:08:
Maar het verbaast mij een beetje dat op fora zoveel geschreven wordt over die at-3600L, maar dat er weinig gerapporteerd wordt over de werkelijke specs. Dus gemeten compliantie, gemeten sporing (evt met armmassa en naalddruk, op welke testplaat) etc.
Tsja, hoe dan ook, voor erbij is zo'n goedkoop elementje wel grappig.
Ik denk dat mensen die 500 euro betalen voor een LP deze überhaupt niet afspelen.mr_petit schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:57:
[...]
Wat je ook doet, speel ze in ieder geval af met een naalddruk van 5,6 gram.
Er kan immers toch niks gebeuren volgens youtube.
Dan is het meer een belegging dan ‘gewoon ff een leuke plaat kopen’.
Teveel werk natuurlijk, het moet leuk blijven. Het element is heel goedkoop en dat wekt al snel enthousiasme en overdrijving op. Je bent in het gemiddelde topic binnen een oogwenk van "Klinkt best ok, prijs laag dus prima voor dit doel!" naar "Klinkt lekker, dus topaankoop", naar "Klinkt net zo goed als [insert ander element] dus de absolute bomb".mr_petit schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:08:
Maar het verbaast mij een beetje dat op fora zoveel geschreven wordt over die at-3600L, maar dat er weinig gerapporteerd wordt over de werkelijke specs. Dus gemeten compliantie, gemeten sporing (evt met armmassa en naalddruk, op welke testplaat) etc. Dat is natuurlijk veel werk om te doen, maar een element professioneel afstellen (volgens het boekje zeg maar, met protractor, testplaat en het liefst oscilloscoop) is ook veel werk, helemaal als je daar geen handigheid, onvoldoende kennis of oefening in hebt.
Rigol DS1054Z. 4-kanaals, upgradable (gemakkelijke hackmr_petit schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:08:
Voor afstellen van naalden zit ik er aan te denken om een DSO te kopen (ik heb nu een gewone, analoge 2kanaals scoop uit het jaar kruik), maar ik wil dat ding ook als automotive scoop kunnen gebruiken. De meeste automotive DSO's (vaak pc gebaseerd) hebben echter vaak een gevoeligheid van 10mv/div, en dat is voor elementen echt veel te weinig (ik wil graag direct op het element gaan meten en niet via een phonopre)
Dus ik ben er nog niet uit wat het beste voor mij is.
Regelmatig op marktplaats aangeboden voor een aantrekkelijkere prijs, wel nog steeds een paar honder euro.
Alternatief: Siglent 1104x-e
[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 23-10-2019 12:09 ]
Dat zijn idd de beide die de top 2 van mijn lijstje sieren. (die siglent is wel 2x zo gevoelig trouwens).Cap schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:58:
[...]
Rigol DS1054Z. 4-kanaals, upgradable (gemakkelijke hack) naar de volle 100Mhz sample rate vd DS1104Z, voldoende geheugen, een goed display met veel kleuren en intensiteitsgradaties (!) en heel veel trigger opties.
Regelmatig op marktplaats aangeboden voor een aantrekkelijkere prijs, wel nog steeds een paar honder euro.
Alternatief: Siglent 1104x-e
Ik denk dat de doorslag gaat vallen op het gebied van FFT mogelijkheden. Ik heb geen zin om ook nog een spectrum analyzer te kopen (zijn ook reteduur en gaan tot frequentiebanden die ik niet nodig heb)
Ik vraag me af in hoeverre zo'n ding als interface kan dienen voor een pc en die de spectrum analyzing te laten doen (en is daar speciale software voor nodig etc etc).
Ik heb er geen ervaring mee.
Ik koop 'm wel nieuw, want zakelijk (btw aftrek etc etc)
Maar aan de andere kant wil ik dus ook automotive diag doen.
Ik vraag me alleen af of een losse dso wel geschikt is voor automotive werk.
Ik zit er al een tijd tegenaan te hikken, hopende dat er nieuwere nog veel betere en gelijk goedkopere modellen komen
Budget is natuurlijk wel een moreel issue, een DSO kopen voor 500 euro oid terwijl je nooit meer dan 160 euro voor een element hebt betaald. Maar goed, het is natuurlijk een meetinstrument wat jaren meegaat en voor veel meer zaken te gebruiken is.
[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2019 15:55 ]

https://hackaday.com/2015...zer-for-your-rigol-scope/
https://github.com/rheslip/PyDSA
Rigol heeft zelf wellicht ook nog wat bruikbare software, een idee wat precies en wat de prijs is.
https://www.rigolna.com/download/
Maar audio FFT kan natuurlijk ook gewoon via een soundcard en wat software. Ik heb mijn DSO er zelf iig nog niet voor gebruikt.
Voor automotive wordt ie ook wel genoemd, al is het natuurlijk geen Picoscope of Fluke en moet je het maximum voltage in de gaten houden:
https://vehicleslab.com/best-automotive-oscilloscope/
Maar goed, tot zover: gaat een beetje off-topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 23-10-2019 17:19 ]
Metallica - Helping Hands... (blue marbled)
Het kost wat zullen we maar zeggen maar wel erg blij mee.
Vandaag was het weer een feestje met de bezorgdiensten.....

Doug Macleod - There's a Time
Een prachtige plaat recht streeks opgenomen geen nabewerking op een 45rpm master reference recording echt subliem weer..
Buddy Holly - Buddy Holly
Een "verzamelaar" op analogue productions pressing
Zelfs ik ga tijd te kort komen om alles te luisteren.. maar de laaaaange winter avonden komen er weer aan dus dan tijd zat om te genieten van al het moois
MuziekLiefhebbert
Niet onversterkt.Cap schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:13:
Maar audio FFT kan natuurlijk ook gewoon via een soundcard en wat software. Ik heb mijn DSO er zelf iig nog niet voor gebruikt.
Ik wil dus eigenlijk rechtstreeks aan het element meten, zonder dat een versterkertje daar roet in het eten gooit. Dus ook zonder riaa correctie.
Nou ja, misschien wel via de microfooningang. (al zijn die vaak slecht, en wellicht zit daar ook nog een voeding in. En die is denk ik ook vaak mono)
En komen er door een geluidskaart ook ultralage frequenties (sub 10hz)?
Ik denk het wel tegenwoordig. Of grijpt op een gegeven moment een DC filter in?
Ik zit ook wel eens te denken om ergens een gebruikte e-mu 0404 usb op de kop te tikken (ik heb alleen laptops). Die heeft wel een goede regelbare ingang alleen wordt de driverondersteuning steeds slechter van dat ding.
Wel interessant overigens dat allerlei mensen zelf software gaan schrijven voor die rigol. Wat dat betreft is het beter om voor een populair model te kiezen. Voor een siglent of Owon (die komt de laatste tijd ook met interessante modellen) is die kans denk ik kleiner.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2019 18:50 ]
Platen zullen iets meer slijten bij het afspelen, maar zullen zeker niet ongenietbaar worden zoals op een Crosley (tenzij de boel niet goed afgesteld is uiteraard)...
Op mijn cheap-ass externe Behringer USB geluidskaartje kwam het sub 20 Hz gebied gewoon door, de frequentiekarakteristiek zal vast niet recht zijn, maar voor het doel van bepalen resonantiefrequentie was het afdoende.mr_petit schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:43:
[...]
En komen er door een geluidskaart ook ultralage frequenties (sub 10hz)?
Ik denk het wel tegenwoordig. Of grijpt op een gegeven moment een DC filter in?
Volgens mij is / wordt die Sigilent ook wel populair, maar het duurt dan sowieso wel ff voordat er van alles voor beschikbaar komt ja.mr_petit schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:43:
[...]
Wel interessant overigens dat allerlei mensen zelf software gaan schrijven voor die rigol. Wat dat betreft is het beter om voor een populair model te kiezen. Voor een siglent of Owon (die komt de laatste tijd ook met interessante modellen) is die kans denk ik kleiner.
Anoniem: 1248170
Ja maar 99,999999% is alleen goed om er met warmte schaaltjes en andere voorwerpen uit te persen. Of brillen van te maken en weet ik t wat ze er nog meer mee maken. Tijd dat de bakken bij de kringloop vol stonden met kwaliteit ligt al jaren achter ons. En als ze iets hebben gaan ze gewoon googelen en vragen ze de hoofdprijs zonder ook maar naar de kwaliteit te kijken.Jorgen schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 01:58:
[...]
Laatst nog bij een kringloop geweest. Daar stonden echt dozen vol met LP's.
Klopt al haal ik soms nog 1 a 2 albums er tussen uit. Al merk ik dat het wel inderdaad minder wordt. Al was een week of twee geleden wel voor mij een jackpot met 11 albums. Maar dat was echt een unicum en zal ook niet meer zo snel voorkomen.Anoniem: 1248170 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 02:26:
[...]
Ja maar 99,999999% is alleen goed om er met warmte schaaltjes en andere voorwerpen uit te persen. Of brillen van te maken en weet ik t wat ze er nog meer mee maken. Tijd dat de bakken bij de kringloop vol stonden met kwaliteit ligt al jaren achter ons. En als ze iets hebben gaan ze gewoon googelen en vragen ze de hoofdprijs zonder ook maar naar de kwaliteit te kijken.
Aan de ene kant een goede ontwikkeling en laat het zien dat vinyl weer in top vorm verkeerd. Aan de andere kant, goedkoop daar vinyl scoren is er niet meer echt bij.
[ Voor 10% gewijzigd door Toshirou op 24-10-2019 08:18 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Tijd voor de proef op de som. Eerst de Cambridge TOPAZ SR10(v2) weer terug aangesloten en de Rega P2 daar aangehangen en kant één van WT's Mother Earth geluisterd. Daarna de speler weer terug aan Marantz NR1509 via de Aragon Phono 1 (volgens mij dezelfde als de Pro-Ject Phono Box ) gehangen.
Input op Pure Direct gezet, en spelend over dezelfde 'antieke' Mission 760i speakers en het geluid was gewoon minder sprankelend dan uit de Cambrigde komt.
Het zal vast aan de pre-amp liggen, maar de Cambrigde klinkt gewoon veel beter en met wat plankjes in de Zweedse kast verlegen passen ze er mooi allebei in. De Marantz mag voorlopig de Mirage hometheater speakers aan sturen, en de Cambrigde voor de muziek. Straks maar eens een stukje snoer opgraven om de bijpassende CD 10 ook maar eens aan te sluiten.
Maar nu heeft het 'Ik moet het geluid weer verbeteren' virus weer toegeslagen en zit ik zwaar te twijfelen of ik het element in de speler ga vervangen voor iets anders. Er zit nu een OM10 in, en ik kan er wel een OM20 stylus in zetten. Maar voor hetzelfde geld kan ik ook naar een AT VM95ML of Nagaoka MP110 overstappen.
Qua prijs is een AT wel erg verleidelijk om te doen, maar de twijfelaar in mij zegt dat de vooruitgang te marginaal is om er eventjes een kleine 160 euro op stuk te slaan.
Driving a cadillac in a fool's parade.
Dit topic is gesloten.