Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.092 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1076733

mr_petit schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:02:
[...]

Zo'n verzameling doe je toch niet naar een opkoper?
Ik kan me niet voorstellen dat dat gunstig uitpakt.
Maar je kan het natuurlijk altijd vragen.

Ik zou ze zelf per stuk op MP zetten (ok, ook niet helemaal: zelf zou ik ze überhaupt niet wegdoen :+ )

[...]

Het format staat er toch achter?
Ik zie dit soort dingen staan

“ CD, Album, RE + DVD-V, Jew “

Lekker duidelijk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Alles waar de letters LP in te vinden zijn, is een langspeelplaat. En die wil hij verkopen.

Hoe duidelijk wil je het hebben?

Je kan ook op de albumtitel klikken en dan heb je àlle specs.

als je alle afkortingen wilt weten, die zijn vast wel ergens op discogs te vinden.

CD, Album, RE + DVD-V, Jew betekend in ieder geval:

CD album, uitgebracht als reissue, + DVD-video in jewel case

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 14-10-2019 20:09 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cap schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:57:
Op zich houdt zijn benadering verder wel steek: een platenspeler moet een stabiele snelheid hebben, moet lage ruis/rumble/resonantiegevoeligheid hebben en te gebruiken zijn met een ruime range elementen.

Ook kan ik me wel vinden in de volgende conclusies:
- belt drive heeft geen inherente voordelen voor rumble (en snelheid)
- die 90% claim is nogal arbitrair maar het element bepaalt voor het overgrote gedeelte van het geluid, het enige wat een platenspeler kan doen is dat in meerdere of mindere mate verpesten. ;)
Ja, toch wel bijzonder dat dit dus het allerbelangrijkst is voor de geluidskwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/S/aplus-media/vc/f10b1c83-c41b-402b-ad3c-7855aa77a9fa.__CR0,0,300,300_PT0_SX300_V1___.jpg

Als je dus bijvoorbeeld een draaitafel met zo’n AT element koopt, dan heb je al voor 90% je geluid te pakken, ongeacht het merk draaitafel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:52
Anoniem: 1076733 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:40:
[...]

Ja, toch wel bijzonder dat dit dus het allerbelangrijkst is voor de geluidskwaliteit.

[Afbeelding]

Als je dus bijvoorbeeld een draaitafel met zo’n AT element koopt, dan heb je al voor 90% je geluid te pakken, ongeacht het merk draaitafel!
Bijna elk merk heeft spelers in verschillende prijsklassen en van verschillende kwaliteit. Dus het ligt iets genuanceerder. Als ik €100 extra kan uitgeven, zal de verleiding heel groot zijn om dat aan LP's uit te geven. Maar als het om de speler gaat, zal het eerder in een beter element gaan zitten dan in een andere speler. Uit eigen ervaring weet ik dat daar grote winst te halen is. Kanttekening daarbij is dat er sprake is van een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Hoorbare verschillen tussen de TD166 met een Exper Super en Dual 704 met een Shure die ik heb, worden veroorzaakt door de verschillende elementen en (vrijwel) niet door de speler zelf. En dan heb ik het niet over geratel en gereutel, gepiep en gekraak vanwege mechnische defecten of achterstallig onderhoud ;) .

Een deel van de geluidskwaliteit wordt gerealiseerd door een goede afstelling en uitlijning van element en naald, een schone en niet-beschadigde naald.

@Anoniem: 159816 Mijn advies: NIET VERKOPEN!!!!!!!!!

En gelukkig hoef je niets mijn advies te doen ;)

70 LP's waarvan een groot deel (vrij) nieuw kan zoals gezegd in 1x op MP worden aangeboden. Afhankelijk van het geduld dat je hebt, schat ik in dat het max. dan zo'n beetje bij de €350 tot €400 ligt. En dat kan ik zomaar helemaal verkeerd inschatten natuurlijk. Hopelijk raak je niet al te gefrustreerd van de eerste paar biedingen vanaf €1,00 per LP :F die je mogelijk krijgt. Oplossing hiervoor is een minimum bedrag voor bieden op te geven. En dan nog zal je waarschijnlijk berichtjes krijgen waarin (veel) minder dan dat bedrag wordt geboden (opnieuw: :F ). Tja, een deel van het MP-publiek blijft het proberen.

Misschien is het een idee om de duurste LP's via Discogs aan te bieden en van de overige interessante setjes voor MP te maken. Dan los je meteen het 'probleem' van de grote variatie in je verzameling op. Misschien kan je investeren in tijd en meteen alles via Discogs aanbieden en tegelijkertijd op MP.

En hé, als er de komende maanden een rommel- of snuffelmarkt bij jou in de buurt is, raak je er daar misschien wel een paar kwijt. Dan moet je wel rekening houden met de kosten voor de stand. Maar die kan je dan misschien wel met iemand anders delen.

Vraag is hoe snel wil je er van af en tegen welke prijs.
Belangrijkste voor mij is dat het ook leuk moet zijn om te doen. Is het niet leuk meer, dan houdt het op en gaat wat over is in een keer de deur uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Vintage1967 op 14-10-2019 21:33 ]

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik denk dat er makkelijk meer uit te halen is. Er staan er enkel tussen die ik met plezier voor een correcte prijs van je overneem voordat je naar de opkoper gaat, er staan er genoeg tussen die je aan anderen voor een correcte prijs kwijt kan.

Gesteld dat een opkoper er 70 euro voor geeft
Gesteld dat je minstens de helft ervan, individueel aan gemiddeld 10 EUR kwijt kan op korte termijn, de rest zal gewoon wat langer duren of goedkoper weggaan

Dan kan je gerust wat moeite steken in het plaatsen op de 2dehands sites..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Yalopa schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:26:
Ik denk dat er makkelijk meer uit te halen is. Er staan er enkel tussen die ik met plezier voor een correcte prijs van je overneem voordat je naar de opkoper gaat, er staan er genoeg tussen die je aan anderen voor een correcte prijs kwijt kan.

Gesteld dat een opkoper er 70 euro voor geeft
Gesteld dat je minstens de helft ervan, individueel aan gemiddeld 10 EUR kwijt kan op korte termijn, de rest zal gewoon wat langer duren of goedkoper weggaan

Dan kan je gerust wat moeite steken in het plaatsen op de 2dehands sites..
Vergis je niet in de tijd. Er staan miljoenen albums te koop op discogs, maar het duurt gemiddeld echt wel een paar maanden voordat je je “talk talk colour of spring” voor 10 euro verkoopt (die overigens nieuw 14 euro kost op amazon.de)
Of je verkoopt alles in een keer voor een habbekrats ( minder dan 200 ) of je krijgt er 700 euro voor en dan ben je echt wel 4-8 jaar verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de tussenoplossing: hup, in 1, 2 of 3 partijen verkopen en dan een opbrengst van 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Anoniem: 1076733 talk talk had ik in de categorie "de rest zal gewoon wat langer duren of goedkoper weggaan"

De interessante individueel verkopen tot je het beu bent, de rest naar de opkoper kan ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ziet er naar uit dat ik alles maar gewoon houd dan. Voor een habbekrats gaat het niet weg en ik ga ook niet alles los verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Gewoon even doorsparen en een Sony PS-X9 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:32

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Anoniem: 159816 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:57:
Ziet er naar uit dat ik alles maar gewoon houd dan. Voor een habbekrats gaat het niet weg en ik ga ook niet alles los verkopen.
Je kan ze in het Vraag & Aanbod overig topic zetten. Lijstje van alle LP's en een (richt)prijs er achter.
Ik heb zo eerder wat leuke LP's gescoord hier.
Het is een leuke verzameling, met wat goed spul voor de liefhebber. (Hint: Ik zag er wel een aantal tussen staan die ik wil hebben :P )

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 23:41
Vandaag ff naar action in Zwolle Zuid geweest en daar 5 lp's gescoord.

Eagles-greatest hits
Crowded house -woodface
Pearl jam-10
Johnny cash-1955-1962
Foo fighters

Ik heb er ook wat laten liggen (aretha franklin, john mayer bijvoorbeeld)

Leuk setje zo, vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 10:16
Ik zei het kort geleden al maar de plaatselijke kringloop is helemaal van het padje af.
DSOTM van Pink Floyd hadden ze liggen in een matige tot slechte staat. Wilden ze gewoon nog 20 euro voor vangen 8)7
En de Final Cut in een iets betere staat iets minder maar nog steeds een bak geld.
Het staat ze natuurlijk vrij om te vragen wat ze willen en waarschijnlijk raken ze het wel kwijt ook maar hier pas ik voor.

Maar laat ik het maar even positief bekijken, ze hebben wel af en toe wat goed spul er tussen zitten waardoor ik toch regelmatig even blijf kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 14:24
Als ik dat soort prijzen lees, ben ik heel blij dat ik rond 2002 begonnen ben met het verzamelen van vinyl. Zoals een echte hipster, before it was cool.:)

Tweedehands platenspeler gekocht voor 25 euro en dan tweedehands platen verzamelen. Ik heb menig klassieker van Pink Floyd gekocht voor twee of drie euro destijds. In uitmuntende staat. Mijn DSOTM was € 7,50, maar dat is inclusief posters en stickers. Dat lukt tegenwoordig vast niet meer...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:51

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

dreamscape schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:36:
Als ik dat soort prijzen lees, ben ik heel blij dat ik rond 2002 begonnen ben met het verzamelen van vinyl. Zoals een echte hipster, before it was cool.:)

Tweedehands platenspeler gekocht voor 25 euro en dan tweedehands platen verzamelen. Ik heb menig klassieker van Pink Floyd gekocht voor twee of drie euro destijds. In uitmuntende staat. Mijn DSOTM was € 7,50, maar dat is inclusief posters en stickers. Dat lukt tegenwoordig vast niet meer...
Tsja, alles is duurder geworden, ook de tweedehands platen. Ik mis ook de tijd dat ik in 2007 een MFSL DSTOM voor een kwartje op de jaarmarkt vond.. Gelukkig is m'n inkomen in de tussentijd ook flink gestegen en de basiscollectie heb ik al, dus ik koop nu vooral af en toe een nieuwe plaat en geniet van wat ik heb staan :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Natuurlijk is alles duurder geworden, maar de prijs voor tweedehands vinyl is toch wel behoorlijk meer gestegen door de toegenomen populariteit. Wat ik destijds voor vijf euro kocht, kost nu twintig. Mijn inkomen is in die tijd ook goed gestegen, maar in mijn geval helaas niet verviervoudigd. :)

Ik heb inderdaad ook een hele basiscollectie opgebouwd en koop tegenwoordig voor best veel geld nieuw vinyl. Twee tientjes voor een cd in een plastic doosje met een klein boekje, dat vind ik zonde. Maar drie tientjes voor een mooi uitgevoerde LP, dat is het mij dan weer wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Oh jullie willen zeggen dat ik meer moet gaan vragen voor mijn platen, nice ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:51:
Dat sowieso. Tenzij er iets leuks bij zit dat ik wel van je wil overnemen, dan niet natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1076733 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 01:05:
[...]

Dit is een interessante video, met name het deel over “sound quality” vanaf 4:22 tot een minuut of 9.

Sound van elke turntable wordt voor 90% bepaald door de cartridge!

[YouTube: All About Turntables in 2019 - new or vintage? 4 models compared!]
Om de vorige video een vervolg te geven is deze ook erg interessant.
Als we er dus vanuit gaan dat 90% ( ik weet, arbitrair , maar grotendeels ) het geluid van muziek door de cartridge bepaald wordt, dan klinken die hippe rega draaitafels van 400 tot 700 euro of zelfs Thorens van 1500 euro (vrijwel) hetzelfde als de AT instappers van 100 euro....
Handig om te weten als je net zoveel geld wil uitgeven, dunkt mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 15-10-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Is een beetje afhankelijk hoeveel tijd en energie je er in wilt steken. Maar er zitten een handvol platen tussen waar je gemiddeld wel €40 per stuk voor kan vangen en nog een stuk of twintig die je voor €15 (of iets meer) snel kwijt bent. Heb je voor 25 platen toch zo’n €500 en voor die overige 45 kan je nog wel €100 krijgen en ze redelijk snel kwijt zijn.

Als je ze toch nooit meer luistert en ze kwijt wilt, kan €600 best leuk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1076733 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Om de vorige video een vervolg te geven is deze ook erg interessant.
Als we er dus vanuit gaan dat 90% ( ik weet, arbitrair , maar grotendeels ) het geluid van muziek door de cartridge bepaald wordt, dan klinken die hippe rega draaitafels van 400 tot 700 euro of zelfs Thorens van 1500 euro (vrijwel) hetzelfde als de AT instappers van 100 euro....
Handig om te weten als je net zoveel geld wil uitgeven, dunkt mij.

[YouTube: $65 Rega Carbon vs. $11 AT3600L phono cartridge - The same thing?]
Ik snap de vergelijking niet helemaal. Die 90% is inderdaad arbitrair, en daarnaast maakt die 10% natuurlijk wel degelijk nog wat uit. :) Bovendien vergelijk je nu (Rega/Thorens) draaitafels met (AT) elementen?

Als er al een Audio Technica draaitafel van 100 euro zou bestaan, dan zou deze zich vrijwel zeker in de regionen "goedkope meuk" begeven met slechte gelijkloop, te licht plateau, rammelende armlagers e.d. Er is natuurlijk wel een ondergrens aan het bedrag waarvoor ze iets kunnen maken dat de basis op orde heeft. ;)

Als we het over elementen hebben (de video waar je naar linkt): dat de Rega Carbon een Audio Technica element is met een ander merkje erop geplakt is bekend. De vraag is alleen of het de AT3600L is of de AT91. :)

Het verschil tussen de twee is dat de AT3600L de absolute instapper is die (officieel) alleen bij draaitafels wordt geleverd, aanbevolen naalddruk spec 3.5g, het lijkt dus alsof dit een weinig compliante spijker is. :S. Terwijl de AT91 bedoeld is voor losse verkoop, aanbevolen naalddruk spec 2g d:)b .

Audio Technica vermeldt dit in hun brochure (2014). Eigenlijk zegt men daar: de AT3600L is echt een budget oplossing en niet aan te raden, geef je om je platen dan neem je ten minste de AT91. :P Een AT91 kost ruim 2 euro meer als de 3600L, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Echter doe je er nog een tientje bij dan heb je al een AT95E met elliptische naald en alu cantilever... betaal je nog wat bij kom je in de VM95 serie met elliptische naald of beter. En ja, dat scheelt echt behoorlijk met de conische instapnaald met carbon fiber cantilever dus is wel degelijk zijn geld waard.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Lv4N0KR/Schermafbeelding-2019-10-15-om-14-50-18.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SdqCv7f/Schermafbeelding-2019-10-15-om-14-45-50.png
De markt bepaalt: reken jezelf niet te rijk als je weinig moeite wilt doen en het in één keer verkopen. Ga eerst iets hoger zitten in de vraagprijs, heb je na een week nog geen interesse, omlaag die prijs want dan zit je gewoon te hoog.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 15-10-2019 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:59:
[...]
Als er al een Audio Technica draaitafel van 100 euro zou bestaan, dan zou deze zich vrijwel zeker in de regionen "goedkope meuk" begeven met slechte gelijkloop, te licht plateau, rammelende armlagers e.d. Er is natuurlijk wel een ondergrens aan het bedrag waarvoor ze iets kunnen maken dat de basis op orde heeft. ;)
Sowieso heeft de goedkoopste audio technica draaitafel (de AT-LP60-USB, die ongeveer €175 kost), geen instellingsvoorzieningen voor naalddruk en antiskating.
Dat is een vereiste wil je een element goed kunnen afstellen (wat weer een vereiste is om alles uit je element te halen)

Op die goedkoopste tafel van AT zit trouwens ook een vast element op gemonteerd, dus je kan alleen switchen tussen een atn91 en atn3600l naald (en ik denk dat AT in het verleden ook nog enkelen varianten heeft gehad op dit basiselement waarvan de stylussen zouden kunnen passen.

Dus de stelling van @Anoniem: 1076733 gaat op als je ervan in de plaats zet "AT-LP120 draaitafel van €250"

En dat is natuurlijk niets nieuws in dit topic althans.
Hier wordt al jaren geroepen dat je een bepaald basisniveau met een tafel moet halen (doorgaans een at-lp120, of denon dp-300f of een project debut) om uberhaupt goed een plaat te kunnen afspelen, en voor de rest zitten je belangrijkste investeringen in je element en voorversterker, als je het meeste uit de weergavekwaliteit wilt halen.
Voorwaarde hieraan is wel dat het element wat je op het oog hebt qua compliantie goed matched met de armmassa van de gemonteerde arm.
Dus dat stukje waar die video helemaal niet op ingaat (het wordt geloof ik geeneens genoemd).
Het is niet het element wat de kwaliteit van het geluid voor 90% bepaald, maar het element met zijn (correcte) afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Als er al een Audio Technica draaitafel van 100 euro zou bestaan
Ja, die bestaat

https://www.audio-technic...6199a73a837511/index.html

en deze klinkt voor 90% gelijk aan een Rega van 400-700 euro.

En of het nu 2,5 gram of 3,5 gram is.
Colombia Records en RCA zijn twee van de de belangrijkste leveranciers en volgens hun specificaties valt alles tot en met 6 gram onder de specs.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 15-10-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, maar die kost hier dus geen 100 euro en is geen echte Audio Technica maar een absoluut budget model vergelijkbaar met wat begin jaren 90 bij de goedkope plastic-fantastic midisetjes werd geleverd.

Merkjesplakkerij, hetzelfde laken een pak gebouwd door een Chinees of Taiwanees en ook verkocht als Medion E65138, Nikkei NTT01U, Lenco L-3867, Sony PSLX300 en de Pioneer PL-990 (met toevoeging stroboscoop).

Iets wat je niet zou moeten willen om redenen door @mr_petit aangehaald.

Over of een naalddruk van 3,5 tot 6 gram een goed idee is wil ik de discussie eigenlijk niet eens meer aan gaan (hint: zoek eens op massa-veersystemen en resonantiefrequentie icm met platenspeler armen / elementen. Alleen bij de combinatie zeer zware armen armen + zeer lage naaldcompliantie, is daar sprake van bij de consumenten platenspelers waar jij op doelt?. Hoe aantrekkelijk is die optie als je bedenkt dat je voor hetzelfde geld een element met een aanbevolen naalddruk van 2 gram kan krijgen...)

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 15-10-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Het verschil tussen de twee is dat de AT3600L de absolute instapper is die (officieel) alleen bij draaitafels wordt geleverd, aanbevolen naalddruk spec 3.5g, het lijkt dus alsof dit een weinig compliante spijker is. :S. Terwijl de AT91 bedoeld is voor losse verkoop, aanbevolen naalddruk spec 2g d:)b .
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Bij m'n L400 zat ook een 3600 element en volgens de handleiding moest die gewoon op 2g. Ik heb m al die tijd op 2g gehad en geen problemen mee gehad. Ik heb trouwens op diverse plekken gelezen dat die 3600 best goed is voor wat ie kost. Natuurlijk geen topper, want wat verwacht je voor dat geld, maar sterk in prijs-kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kozue schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

Ik heb trouwens op diverse plekken gelezen dat die 3600 best goed is
Op het audiokarma forum zijn ze inderdaad ook enthousiast over dit element van slechts $11!

https://audiokarma.org/fo...-on-a-beer-budget.842628/

Enige quotes
“ Wonderful soundstage, dynamic performance, vivid and with full body. Has a tint of vintage to its sound”

“ It's relaxed, enjoyable, and makes your vinyl sound like vinyl”

“I rate the AT3600 highly, actually very highly”

“I have several 'better' cartridges including some with desired NOS styli but in my system - to my ears - the 3600LE sounds so good that I have no desire to try any other cartridges”

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 15-10-2019 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kozue Was dat de AT3600 of de AT3600L? Volgens mij is de eerste inmiddels niet meer verkrijgbaar. Het zou best kunnen dat de "L" staat voor "Low-compliance" wat in feite zoveel betekent als hoge naalddruk. Als Audio Technica een en ander zo expliciet noemt in hun eigen brochure dan lijkt de kans me klein dat het een fout is?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Lv4N0KR/Schermafbeelding-2019-10-15-om-14-50-18.png

Maar goed, zo'n elementje zit natuurlijk niet op dergelijke platenspelers omdat ie er zo perfect bij past, maar simpelweg omdat de platenspelerbouwer zelf geen elementen maakt en de keuze voor een GOEDKOOP! (met heel veel uitroeptekens) element zéér beperkt is, dus dan kom je standaard uit bij de allergoedkoopste Audio Technica, al dan niet in OEM uitvoering. Ik kan me niet voorstellen dat de arm van jouw Lenco zo zwaar is dat de match met een element waar 3,5 gram naalddruk op moet optimaal is.

Vermoedelijk is de AT3600L door AT bedacht voor de low budget OEM DJ-draaitafels (van het Chinese Han-Pin en verkrijgbaar in eindloos veel varianten van ongeveer hetzelfde 8)), dan is een redelijk stevige spijker met 3,5 gram naalddruk te begrijpen ivm scratchen en vooral niet te snel overslaan. Maar dat is iets anders dan de optimale match met de arm en geluidskwaliteit en of het nou echt zo geweldig is voor de levensduur van je platen. :)

@Anoniem: 1076733 het is ook bang for the buck, maar dat zijn de AT95E en consorten ook en die kosten weinig meer. Voor de dollarprijs die jij voor de AT3600L noemt krijgen wij hem niet, hij kost hier ietsje meer: het begint ergens bij 20 euro. Maar ik zou de meerprijs voor de AT95E met elliptische naald ervoor over hebben. Zeker als dat is ten opzichte van de 3600L met conische naald en 3.5 gram aanbevolen naalddruk. Ook daar vind je uiteraard zeer veel positieve quotes over, net als over de meeste andere Audio Technica elementen. Ze zijn relatief prijsgunstig. ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Cap op 15-10-2019 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Da's volgens mij een amerikaans ding en niet voor de europese markt.
Die kan je dan wel krijgen via parallelimport (ebay), maar die is dan wel 110V
en deze klinkt voor 90% gelijk aan een Rega van 400-700 euro.
Nee, want daar kan geen fatsoenlijk element in en is niet fatsoenlijk af te stellen
Die stelling is niet zo dat als jij een koetsu elementje van 10.000 euro koopt en die in een crossley plaatst, je nog steeds 90% van de kwaliteit van die koetsu hebt....

OF misschien ook wel, want hoe je geluid in procenten uitdrukt is mij een raadsel. Dus misschien heb je ook wel 100%
Of 150%
Snappie? :+
En of het nu 2,5 gram of 3,5 gram is.
Colombia Records en RCA zijn twee van de de belangrijkste leveranciers en volgens hun specificaties valt alles tot en met 6 gram onder de specs.
Ja, in 1957 toen ze hun eisenpakket samenstelde voor monoplaten. Toen waren 'draaitafels' nog koffergrammofoons of soortgelijk in een staande kast.
Dus als jij alleen platen uit de top40 van 1957 draait of eerder zal het heel goed werken.
Maar het is altijd nog de elementspecifieke naalddruk die kwaliteit bepaald. En daarvoor geeft de fabrikant een richtlijn. Die moet je volgen, en het liefst met een testplaat naregelen.
De grootte van de naald en vorm (dus slijping) is iets wat daar nauw mee verband houdt.
Tegenwoordig zijn naalddrukken tot 3,5 gram grotendeels voorbehouden aan DJ elementen.
Die hebben een zeer lage compliantie en vrij grote radius op de stylus (vrijwel altijd conisch).
Dit doen ze tegen het overslaan en tegen het reduceren van ruis en tikjes. Maar daar lever je hogetoonweergave voor in (dus boven de 10khz wordt de definitie van het geluid slecht). Met name als je LP's afspeelt (eigenlijk al het DJ spul wat uitgebracht wordt is dan ook 45rpm, dus (maxi)singles)

En dat is denk ik ook mijn advies voor jou: koop een fatsoenlijke setup (dus geen 100 euro tafeltje maar iets fatsonlijks, met een goed, fatsoenlijk element, koop een fatsoenlijke testplaat, lees de gebruiksaanwijzing daarvan, en voer alle testen eens uit. Dan kan je zelf ondervinden wat de verschillende instellingen doen, hoe dat zich aanhoort, en op welke nauwkeurigheid die instellingen aankomen.
Heb je dat allemaal uitgevogeld, zet dan maar eens de naalddruk op 3,5 gram, of 6 gram als je speler dat haalt :D

Overigens is het wel een keer leuk om de at 3600 door te lichten voor dat geld.
Dit is denk ik de goedkoopste (op alie iig: https://nl.aliexpress.com/item/32963034444.html)
Temeer omdat ik van vroegah, een minisetje had (3 in 1) van sharp geloof ik, waar een tangentiale pickup in zat die ook zo'n vorm element had. Dat midisetje is uiteraard de container ingegaan, maar die naald heb ik nog:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/sharp-at.jpg
En die naald gewoon in de vergelijking mee te nemen...

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2019 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Precies. Je kan best voor goedkoop gaan, maar ga jezelf niet wijs maken op basis van het selectief combineren van wat positieve verhalen op het internet dat een Nikkei NTT01U (of een van de andere vele varianten met een ander merkje erop geplakt, zoals die budget AT) met niet gespecificeerde naalddruk / anti-skating en een AT3600L inbouwelement net zo goed klinkt als een nette instap speler met instelbare naalddruk en anti-skating en een element met elliptische naald. Nog even los van de gebruikerservaring die je krijgt van de bediening van het apparaat en de kwaliteit van de gebruikte materialen.

Ik durf de stelling wel aan dat de ervaring van die combinatie niet op "90%" van een 1500 euro Thorens komt. :+

Het begint bij ongeveer 200 euro. De Denon DP-300f is al vaak genoemd en er zijn nog wel wat opties van Pro-ject, Lenco, Teac, Audio Technica, Onkyo etc. Let gewoon op of zo'n speler op zijn minst een instelbare naalddruk en anti-skating heeft en een headshell waarin de standaard half-inch mount elementen passen.
mr_petit schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:35:
[...]

Da's volgens mij een amerikaans ding en niet voor de europese markt.
Die kan je dan wel krijgen via parallelimport (ebay), maar die is dan wel 110V
Je kan hem wel krijgen met een ander merkje erop, o.a. de Denon DP-29F (cosmetisch kleine aanpassingen) of nog goedkoper de Nikkei NTT01U (zo zie je maar weer wat een merknaampje doet ;)) maar je moet het gewoon niet willen als je echt regelmatig plaatjes wil gaan draaien. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 15-10-2019 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zojuist op Hardware.info een nieuws bericht gelezen over een interessant apparaat voor de platen liefhebbers onder ons: de Phonocut. Met dit apparaat zouden wij zelf vinyl moeten kunnen opnemen als ik het mag geloven...

Ik heb de techniek nog niet diepgaand bekeken op de website van de maker, dus of het iets is weet ik niet en zal wellicht nog moeten blijken...

Linkjes:
Fabrikant: https://phonocut.com/
Nieuwsbericht bij de buren: https://nl.hardware.info/...utm_campaign=hardwareinfo

Plaatje van het apparaat:
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1920/071607_gear-phonocut-3d-render-front_191002.jpg

Tevens vond ik dit saai filmpje op YouTube over het apparaat:
[YouTube: Graver vos propres vinyles chez vous ? Cet appareil va bientôt vous le permettre]

Helaas niet in actie, maar wellicht dat iemand de tekst zou kunnen vertalen? Want wat er geschreven wordt kan ik niet vertalen...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Och dat soort dingen.
Daar zijn er vele van geweest in het verleden.
Allemaal ruk.
Het is mij niet helemaal duidelijk of deze in pvc snijdt of acetaat.
Die apparaten in het verleden sneden (volgens mij) altijd in acetaat, maar da's gewoon niet zo'n geschikt medium (in pvc snijden is veel moeilijker).
Ik zag het woord acetaat wel even voorbij komen (in het frans dan), maar het was me niet duidelijk of dit apparaat erin sneed of dat dat de concurrentie is.
Mijn gok: hou de 1000 dollar in je zak.
Het is nu nog maar net een kickstarter campagne. Ik vraag me af of ze een werkend prototype hebben en vooral: metingen.

Uiteindelijk is er een hele goede reden waarom er in een studio in een hele zachte lak gesneden wordt (dmm uitgezonderd dan)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2019 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Zo’n phonocut klinkt als een veel te duur apparaat om matige kwaliteit platen te produceren. Als ik op wil nemen doe ik dat wel op cassettes of minidisc, en laat m’n LP collectie voorbehouden tot officiële releases (en hier en daar een bootleg van eveneens dubieuze kwaliteit).
Cap schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:24:
@kozue Was dat de AT3600 of de AT3600L?
Gezien je uitleg ga ik uit van de AT3600 (non-L). Ik dacht dat er daar maar 1 van was maar blijkbaar dus niet. Al die typenummers lijken zo veel op elkaar dat ik ze meestal maar moeilijk uit elkaar kan houden. En dat komt dan van een programmeur ;)

Maar 2g weet ik wel zeker. Ik zou nooit mijn vinyl collectie op zo’n DJ opstelling leggen met 3.5g naalddruk. Ik ben best zuinig op m’n platen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:06:
Zo’n phonocut klinkt als een veel te duur apparaat om matige kwaliteit platen te produceren.
Vele apparaten in het verleden waren nog veel duurder :X

Kickstarter project uit 2015:
https://www.kickstarter.c...e-for-vinyl-c/description
bleek niet 'viable'

De beroemste recentelijke is die van Vestax. Ik weet niet meer wat die kostte, maar volgens mij iets van 8k 19.000 gulden lees ik hier op het forum terug (ding is van 2000).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2019 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

rcor schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:45:
Zojuist op Hardware.info een nieuws bericht gelezen over een interessant apparaat voor de platen liefhebbers onder ons: de Phonocut. Met dit apparaat zouden wij zelf vinyl moeten kunnen opnemen als ik het mag geloven...

Ik heb de techniek nog niet diepgaand bekeken op de website van de maker, dus of het iets is weet ik niet en zal wellicht nog moeten blijken...

Linkjes:
Fabrikant: https://phonocut.com/
Nieuwsbericht bij de buren: https://nl.hardware.info/...utm_campaign=hardwareinfo

Plaatje van het apparaat:
[Afbeelding]

Tevens vond ik dit saai filmpje op YouTube over het apparaat:
[YouTube: Graver vos propres vinyles chez vous ? Cet appareil va bientôt vous le permettre]

Helaas niet in actie, maar wellicht dat iemand de tekst zou kunnen vertalen? Want wat er geschreven wordt kan ik niet vertalen...
De highlights zoals ik ze vertaal. Schuine stukjes ben ik niet 100% zeker van correcte vertaling...
  • voor 10 inch platen, een plaat kost 10 euro per stuk. ongeveer 15 min muziek per kant
  • Het ingang signaal wordt "gemasterd" en het volume wordt wat gelijk getrokken
  • doelpubliek: Dj's die vinyl gek zijn, bandjes die een demo willen verspreiden op enkele exemplaren.
  • Op basis van deze cut zou je kunnen een echte negatief maken om te laten persen(iets met silicone), ik leid af dat zij deze dienst (het finale persen) ook gaan aanbieden
  • ze zien dit niet als een massaproduct, eerder als een niche, er bestaat iets gelijkaardigs voor 6500 USD, door hun prijs die zwaar onder die van hun concurrent light denken ze een goede kans te maken op kickstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yalopa schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

De highlights zoals ik ze vertaal. Schuine stukjes ben ik niet 100% zeker van correcte vertaling...
  • voor 10 inch platen, een plaat kost 10 euro per stuk. ongeveer 15 min muziek per kant
  • Het ingang signaal wordt "gemasterd" en het volume wordt wat gelijk getrokken
  • doelpubliek: Dj's die vinyl gek zijn, bandjes die een demo willen verspreiden op enkele exemplaren.
  • Op basis van deze cut zou je kunnen een echte negatief maken om te laten persen(iets met silicone), ik leid af dat zij deze dienst (het finale persen) ook gaan aanbieden
  • ze zien dit niet als een massaproduct, eerder als een niche, er bestaat iets gelijkaardigs voor 6500 USD, door hun prijs die zwaar onder die van hun concurrent light denken ze een goede kans te maken op kickstarter
Dank voor de vertaling... Het lijkt erop dat je dit apparaat niet wil hebben omdat het te duur is en de kwaliteit van de opnamen mogelijk niet goed / goed genoeg zullen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

mr_petit schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:35:
[...]

Nee, want daar kan geen fatsoenlijk element in en is niet fatsoenlijk af te stellen
Die stelling is niet zo dat als jij een koetsu elementje van 10.000 euro koopt en die in een crossley plaatst, je nog steeds 90% van de kwaliteit van die koetsu hebt....

OF misschien ook wel, want hoe je geluid in procenten uitdrukt is mij een raadsel. Dus misschien heb je ook wel 100%
Of 150%
Snappie? :+
Die 90% komt niet van mij, maar van hem. Hij lijkt me iemand die er verstand van heeft, hij heeft namelijk jarenlang in een audiozaak gewerkt.
Dan heeft hij er toch wel een beetje verstand van, dunkt mij.

En als het dan waar is wat hij zegt, en af fabriek is je elememt goed geplaatst, dan kan die thorens draaitafel van 1500 euro slechts een klein beetje het geluid beïnvloeden, omdat het element van $11 feitelijk (vrijwel) de gehele klankkleur bepaalt, lijkt mij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Anoniem: 1076733 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 01:11:
[...]

Die 90% komt niet van mij, maar van hem. Hij lijkt me iemand die er verstand van heeft, hij heeft namelijk jarenlang in een audiozaak gewerkt.

[YouTube: All About Turntables in 2019 - new or vintage? 4 models compared!]

En als het dan waar is wat hij zegt, en af fabriek is je elememt goed geplaatst, dan kan die thorens draaitafel van 1500 euro slechts een klein beetje het geluid beïnvloeden, omdat het element van $11 feitelijk (vrijwel) de gehele klankkleur bepaalt, lijkt mij.
Oké, ik ga proberen het kort te houden en daarna wordt het voor jou tijd om te accepteren dat de mening van jou niet gelijk is aan die van o.a. Mr_petit en dat die ook niet gelijk gaat worden (althans dat gevoel krijg ik omdat je je gelijk blijft proberen te halen):

- een goedkopere speler is veelal van een goedkope plastic soort
- de goedkopere spelers hebben vaak geen of weinig dempende materialen of technieken aanwezig die bij geluiden elimineert (open maar eens een Crosley koffer platen speler en open daarna maar eens een Thorens TD-318 of TD-16X speler en zie het verschil)
- Duurdere spelers zijn vaak gemaakt zeer stijf materiaal of bevatten materialen om de speler stijver te maken zodat vibraties en andere resonanties tot het minimum beperkt worden.

Ik heb meerdere platen spelers gehad en gezien bij mijn vader... Conclusie:
- Chinese rommel speler van mijn vader (ooit gekocht via een postorder bedrijf): troep, veel bijgeluiden via de line-out te horen op een fatsoenlijke stereo installatie. Denk hierbij aan motor trillingen, rumble via de snaar enz...

- McCrypt DJ-2650B: mijn eerste eigen platen speler... Veel motor bijgeluiden hoorbaar, soms wat overige resonaties hoorbaar...

Bij beide spelers deed dit de geluidskwaliteit negatief beïnvloeden. Ik heb sinds vijf jaar een Thorens TD-318MKI en die is gewoon perfect: veel rust in de weergave doordat er veel minder rumble is... De toonarm is middels een geveerde subchassis ontkoppeld van de motor en dat scheelt zeer veel motor geluiden bij het afspelen over de speakers...

Niet dat ik het dagelijks doe, maar een tik op de plint van de speler (niet tikken op het subchassis, van die hoor hoor je niet terug via de speakers terwijl bij de andere speakers het behoorlijk ging galmen...

Conclusie: ik ben het er niet mee eens dat alleen een element voor het grootste deel de geluidskwaliteit bepaald... Er zijn veel meer factoren die dat bepalen en het is het geheel dat op elkaar afgestemd moet zijn...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Afgelopen zondag op de rommelmarkt deze gescoord. Soms heb je nog geluk. 5 euro. SL10 van Technics met werkend EPC-310MC element.

Kende heel t spul niet van Technics, ja van Philips de FP440 frontloader, maar niet deze toploaders

Maar zie nu dat ze best wat waard zijn en ondanks het plastic gehalte nogal gewaardeerde spelers zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/79/04/0f/79040f93246929ee6dcbfd4a82208f9d.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:11
@Anoniem: 1076733 Het afspelen van platen is een fysiek proces waarbij massa, demping en ontkoppeling erg helpen om het geluid te verbeteren. Dat waren bij uitstek ook zaken waarin de duurdere spelers eind jaren '70 en begin jaren '80 (voordat de CD speler ten tonele verscheen) in uitblonken. Die waren erg mooi in elkaar gezet, met veel aandacht voor de kwaliteit van het geheel.
Wil je een goed klinkende speler dan komt er dan nog een goed element en (belangrijk) de match tussen arm en element bij.

Ik wil de man van het YouTube filmpje niet tekort doen, hij heeft zeker affiniteit met platenspelers en kennis erover maar in dit forum zijn ook een aantal mensen erg thuis zijn in juist deze mechanische (natuurkundige?) aspecten van de spelers. Daar is die YouTube man blijkbaar minder mee vertrouwd, met zijn stelling dat je elementen simpelweg kan uitwisselen tussen platenspelers zonder aandacht te hebben voor de compliantie en effectieve massa (arm-element match). Hij noemt wel dat er verschillen tussen elementen zijn, maar zegt vervolgens dat die voor deze test irrelevant zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Anoniem: 1076733 onderschat het niet: hier in dit topic zit ook nogal wat kennis met hands-on platenspeler ervaring. Om over mezelf te spreken (en er zijn er hier genoeg die er net zoveel of meer over weten als ik): los van mijn ervaring met platenspelers in een grijs verleden heb ik de afgelopen 14 jaar meer dan honderd platenspelers onder handen gehad, d.w.z. aan de tand gevoeld (waarbij een aantal zeer uitgebreid inclusief testplaten en metingen) en gerepareerd (dus ook het inwendige van veel spelers is voor mij geen geheim). Beide kan je van de meeste audioverkopers natuurlijk niet zeggen. Dat zie je ook aan deze audioverkoper, zoals uitgelegd vertelt ie in zijn video dat bij de Sony PS-LX3 de snelheid niet is af te stellen terwijl dit overduidelijk wel het geval is, zie de screenshots van de service manual.

Zoals ik eerder al aangegeven heb: op een aantal punten ben ik het best met de man eens. Hij noemt een aantal belangrijke uitgangspunten waaraan een draaitafel moet voldoen (waar de door jou aangehaalde 100 dollar platenspeler niet voldoet), waarna vervolgens het element de belangrijkste factor is die het geluidsbeeld bepaalt, mits de match tussen platenspeler en element in orde is (wat hij vergeet te noemen).

Dus: wil je goed advies bij je zoektocht naar een betaalbare platenspeler en dito element? Of wil je alleen maar (o.b.v. wat gegoogelde youtube vids) gelijk krijgen dat de allergoedkoopste platenspeler incl. het allergoedkoopste element vrijwel net zo goed is als een hele dure platenspeler icm met dito element, zodat je die kan kopen? :?
Anoniem: 1248170 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:42:
Afgelopen zondag op de rommelmarkt deze gescoord. Soms heb je nog geluk. 5 euro. SL10 van Technics met werkend EPC-310MC element.

Kende heel t spul niet van Technics, ja van Philips de FP440 frontloader, maar niet deze toploaders

Maar zie nu dat ze best wat waard zijn en ondanks het plastic gehalte nogal gewaardeerde spelers zijn.

[Afbeelding]
Belachelijk superkoopje. :P Erg veel plastic gehalte heeft deze speler niet hoor, alles aan de buitenkant is metaal (gegoten alu-zink behuizing) plus een acrylaat venster. En de zwarte binnenkant is dempend composiet. De motor is zwaar uitgevoerd en gelijk aan die van de bekende SL-1200MK2. Dit kleine blokje platenspeler weegt daarom ook bijna 7 kg. ;) Het 310MC element is zeer fijn, mits in goede staat. Dat laatste is essentieel voor de (rest)waarde en moet eigenlijk worden beoordeeld mbv een microscop en testplaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 16-10-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cap schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:46:

Zoals ik eerder al aangegeven heb: op een aantal punten en ik het best met de man eens. Hij noemt een aantal belangrijke uitgangspunten waaraan een draaitafel moet voldoen (waar de door jou aangehaalde 100 dollar platenspeler niet voldoet)
Hij vindt die Crosleys van onder de $100 ook bagger, zegt ie ook in zijn video.

Maar vanaf zo een $100 kun je dus wel wat vinden volgens hem. Je hoeft dus geen platenspeler van 400 dollar plus te kopen.....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gFRtLfF/DFEF413-E-1480-4-DAE-AF58-6-A5219897974.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Goed, dan ga je toch volledig af op wat hij zegt en negeer je al de mensen die er hier op gereageerd hebben en de tientallen argumenten waarmee ze op de stellingen van de man in de video zijn ingegaan? Succes met de aankoop van en veel plezier met de platenspeler! d:)b

(Antwoord op $100 stelling: ja kan, tweedehands, met wat mitsen en maren (kennis van de staat van de speler en element)).

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 16-10-2019 13:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 23:52
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WNua6EI.jpg
Hier keek ik al lange tijd naar uit, in mijn ogen een geniaal album vol melancholie en sfeer. Al vanaf de openingstonen wordt je geïntrigeerd door dit album. Waar op vorige albums de synthesizers domineren zijn het op dit album de conventionele muziekinstrumenten die de boventoon voeren. Het resulteert in tijdloze muziek met een Talk Talk op de toppen van hun kunnen, Hoogtepunten voor mij zijn de nummers I don’t believe in you, Give it up en Time it’s time. Als je goed luistert hoor je hier al waar het volgende album toe zal leiden, de prachtige verstilde muziek op Spirit of Eden (die staat nog op de verlanglijst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cap schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:46:
@Anoniem: 1076733 onderschat het niet: hier in dit topic zit ook nogal wat kennis met hands-on platenspeler ervaring. Om over mezelf te spreken (en er zijn er hier genoeg die er net zoveel of meer over weten als ik): los van mijn ervaring met platenspelers in een grijs verleden heb ik de afgelopen 14 jaar meer dan honderd platenspelers onder handen gehad, d.w.z. aan de tand gevoeld (waarbij een aantal zeer uitgebreid inclusief testplaten en metingen) en gerepareerd (dus ook het inwendige van veel spelers is voor mij geen geheim). Beide kan je van de meeste audioverkopers natuurlijk niet zeggen. Dat zie je ook aan deze audioverkoper, zoals uitgelegd vertelt ie in zijn video dat bij de Sony PS-LX3 de snelheid niet is af te stellen terwijl dit overduidelijk wel het geval is, zie de screenshots van de service manual.

Zoals ik eerder al aangegeven heb: op een aantal punten en ik het best met de man eens. Hij noemt een aantal belangrijke uitgangspunten waaraan een draaitafel moet voldoen (waar de door jou aangehaalde 100 dollar platenspeler niet voldoet), waarna vervolgens het element de belangrijkste factor is die het geluidsbeeld bepaalt, mits de match tussen platenspeler en element in orde is (wat hij vergeet te noemen).

Dus: wil je goed advies bij je zoektocht naar een betaalbare platenspeler en dito element? Of wil je alleen maar (o.b.v. wat gegoogelde youtube vids) gelijk krijgen dat de allergoedkoopste platenspeler incl. het allergoedkoopste element vrijwel net zo goed is als een hele dure platenspeler icm met dito element, zodat je die kan kopen? :?

[...]

Belachelijk superkoopje. :P Erg veel plastic gehalte heeft deze speler niet hoor, alles aan de buitenkant is metaal (gegoten alu-zink behuizing) plus een acrylaat venster. En de zwarte binnenkant is dempend composiet. De motor is zwaar uitgevoerd en gelijk aan die van de bekende SL-1200MK2. Dit kleine blokje platenspeler weegt daarom ook bijna 7 kg. ;) Het 310MC element is zeer fijn, mits in goede staat. Dat laatste is essentieel voor de (rest)waarde en moet eigenlijk worden beoordeeld mbv een microscop en testplaat.
Kijk het leek op plastic haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noem je dat plastic? Plastic voelt veel warmer aan, dit is koud, hard en zwaar metaal. :)

Iets anders, als we toch met youtube filmpjes gaan strooien: hier een leuk filmpje waarin een nieuwe U-turn Orbit Plus en een oude Pioneer PL-540 worden vergeleken. Er wordt een test LP gebruikt voor o.a. een tracking test (2:16) waarbij de moeite lijkt genomen om hetzelfde element te gebruiken, helaas zonder vermelding van gebruikte naalddruk. Mijn indruk is dat de U-turn Orbit Plus geen anti-skate heeft en daarom zo slecht presteert bij hoge groefmodulatie.

YouTube: New vs Vintage Turntable. Both the Same Price. Which One Should you ...

[ Voor 79% gewijzigd door Cap op 16-10-2019 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
[b]Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"Mijn indruk is dat de U-turn Orbit Plus geen anti-skate heeft en daarom zo slecht presteert bij hoge groefmodulatie.

YouTube: New vs Vintage Turntable. Both the Same Price. Which One Should you ...
En daar vragen ze dan 300 dollar voor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Anoniem: 1076733 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 01:11:
[...]

Als in een audiozaak werken de benchmark is, dan kan je net zo goed een crossley kopen. Die worden daar namelijk ook verkocht :X
En ik zeg ook niet dat hij er geen verstand van heeft, ik zeg dat zijn verhaal onvolledig is.
En dat is heel wat anders. Ik heb ook gezegt op welke punten het onvolledig is, en hoe zich dat in de praktijk kan uitwerken.
Waarom reageer je daar niet op? Was mijn stelling niet waar?
Bestaat er geen compliantie? Want die gast die in die audiozaak heeft gewerkt rept er niet over..... :D

En die gast zegt overigens ook niet dat je het complete geluidsbeeld kan verneuken met die resterende 10%
Ik bedoel, zoals jij het opvat, kan je net zo goed alléén een element kopen en geen draaitafel. Dan heb je toch nog steeds 90% of niet dan?

En betreffende die 100 dollar: hij geeft geen voorbeeld van welke tafel van 100 dollar te koop is, waarbij alle afstellingen die hij in zijn filmpje bespreekt, ook daadwerkelijk kan uitvoeren 8)7

Ja, zoals Cap al aangaf, 2e hands kan het. Maar 2e hands is geen goede graadmeter, want er is vast ooit wel iemand die ooit een keer een pioneer P3a (voor de leken: ooit een referentiemodel) voor een tientje heeft gekocht. Want dan zou je ook kunnen stellen: voor een tientje kan het ook (ik ga er maar even als een kleuterjuffrouw op in aangezien je je blindstaart op twee cijfers: 90% en 10%, en alle interpretatie die daaraan ten grondslag zou kunnen liggen doet er kennelijk niet toe.
Sowieso hou ik niet van die procenten, want nogmaals: wat houden ze exact in? Er wordt geen definitie aan gegeven. Dus het is een TOTAAL loze stelling in dat licht
Ja, over dat.
Je hebt het steeds over "die thorens van 1500 euro", die kenneklijk met een $11 element wordt geleverd?
Welke thorens bedoel je dan precies? Kan je daar wat specifieker in zijn, gewoon om te controleren of je verhaal ook klopt.

Ik zie namelijk 2 thorens modellen van rond de 1500 euro, maar geen van beide wordt met een $11 kostende at-3600l geleverd.

Goed, het elementje wat erbij zit is niet heel veel beter (ik vermoed dat het een gerebrande at-95e is of vergelijkbaar), maar dat heeft een reden.
De mensen die zo'n tafel kopen, hebben vaak al een element in gedachten (of hebben uberhaupt al een element liggen), want die snappen het verhaaltje van die gast donders goed. Die willen niet een tafel kopen waarbij al een element van 500 of 1000 euro zit voorgemonteerd, maar wat niet aan hun smaak voldoet, want dan betalen ze er wel voor.
Ik denk dat de meeste kopers het liefst willen dat er helemaal geen element bij zit (sommige merken doen dat ook, of die verkopen alleen de draaitafel zonder arm zelfs), maar ik denk dat thorens om marketingtechnische redenen toch een 'compleet product' willen verkopen.

Ik snap ook niet wat je argument is of wat je ermee wilt zeggen: een thorens van 1500 euro met een $11 element.
Jij kent mensen die daarmee spelen ofzo?
Of is dat je droomcombinatie? :?

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2019 17:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:35
Ik blijft dit echt het allerbeste forum onderdeel vinden van Tweakers. Mensen met veel kennis van zaken en die ook bereid zijn om deze kennis met elkaar te delen. Super mensen !!!

Vandaag was er weer een pakketje van ome post binnen gekomen met echt hele mooie platen

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6b7vypF/gillian-Muddy.jpg

U ziet

Janis Ian : Breaking Silence
Muddy Waters: Folk Singer

Beide op een prachtige Analogue Production pressing (45 rpm)

Gillian Welch: Soul Journey & The Harrow and the Harvest
een heerlijke singer/songwriter beetje folk country.... een aanrader.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:51
Wist niet eens dat Gillian Welch op vinyl was. Dit gaat weer geld kosten 🤓

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

macdushi schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

En daar vragen ze dan 300 dollar voor?
Tjah dat is toch echt budget, een deftige Technics betaal je 1400 euro voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cap schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:41:
Noem je dat plastic? Plastic voelt veel warmer aan, dit is koud, hard en zwaar metaal. :)

Iets anders, als we toch met youtube filmpjes gaan strooien: hier een leuk filmpje waarin een nieuwe U-turn Orbit Plus en een oude Pioneer PL-540 worden vergeleken. Er wordt een test LP gebruikt voor o.a. een tracking test (2:16) waarbij de moeite lijkt genomen om hetzelfde element te gebruiken, helaas zonder vermelding van gebruikte naalddruk. Mijn indruk is dat de U-turn Orbit Plus geen anti-skate heeft en daarom zo slecht presteert bij hoge groefmodulatie.

Door de coating en dat die paar slijtage plekken heeft lijkt het net plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]mr_petit schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:40

Je hebt het steeds over "die thorens van 1500 euro", die kenneklijk met een $11 element wordt geleverd?
Welke thorens bedoel je dan precies? Kan je daar wat specifieker in zijn, gewoon om te controleren of je verhaal ook klopt.

Ik zie namelijk 2 thorens modellen van rond de 1500 euro, maar geen van beide wordt met een $11 kostende at-3600l geleverd.
Vanaf 22:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 13:26

Pierre

Van nature lui!

Leuke filmpjes post je hoor, maar heb je nu zelf eens geluisterd naar een Crosley en naar een echte draaitafel met een goede naald. Denk dat je hier geen mensen gaat overtuigen met je "bewijzen" dat een Crosley of gelijkwaardig apparaat beter is.
Dus dan heb ik exact 32 seconden om me te laten overtuigen ;w , nee dank je.

[ Voor 14% gewijzigd door Pierre op 16-10-2019 19:59 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
@Anoniem: 1076733 Waarom ga je nou niet in op de punten die mensen aankaarten en blijf je videos posten? Zo voor je toch geen discussie?

Lijkt wel of je dat bewust doet om een of andere reden.

hoi

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:34
Na veel kijken, voelen, lezen en twijfelen ben ik voor de Denon gegaan. Iedereen nog dank voor de gedeelde kennis. :)

Kon meteen de collectie van m'n vader overnemen aangezien hij er niks mee doet. Aardig wat platen die ik niet ken, dus dat wordt lekker luisteren. Samen met m'n eigen platen natuurlijk. En verder het leukste van alles: de collectie uitbreiden met nieuwe/2e hands platen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 26-06 16:31

hilgo

Clear your mind of can't.

Gefeliciteerd met je aankoop, @Totrail en geniet er van :)

Nieuw in mijn eigen collectie, met dank aan Discogs:
Billy Joel - The Nylon Curtain
Duran Duran - Arena (DMM pressing, moet zeggen dat hij erg lekker klinkt)
Supertramp - Breakfast In America
Het Simplisties Verbond - Mooie Meneren - De Vijfde Langspeelpaat Van Het Simplisties Verbond (lekker nostalgisch Koot & Bie luisteren, heerlijk!)

Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ja, leuk. Maar welke is dat dan? Dus specifiek een modelnummer; dan kunnen we dat controleren op de thorens site.
Ik kon 'm iig niet vinden.
Jouw post geeft helemaal geen duidelijkheid. Dat is gewoon blind linken naar iets wat geen antwoord geeft.
Ik heb liever dat je zelf gewoon duidelijk antwoord geeft op de vraag.

Maar goed, als ik een thorens van 1500 euro kocht, had ik liever er een at3600 onder van 11 dollar, dan dat er bijv een shelter 201 onder zit van 250 euro en dat ik 1750 euro voor diezelfde thorens met element had moeten betalen. (ff voor de duidelijkheid, ik vind de shelter 201 dus zwaar overpriced)
Dus er wordt wel zo lachwekkend gedaan over dat er op een dure draaitafel een goedkoop element wordt meegeleverd, maar dan mist hij wel mooi het punt. Dat is dus een weloverwogen keuze.
(is dit diezelfde gast als die in die hifi zaak gewerkt heeft? lijkt me onmogelijk want zo'n iemand zou dat op z'n minst toch moeten begrijpen lijkt me)

Zoals ik al zei: in mijn ogen zou ik het liefst willen zien dat er helemaal GEEN element bijzat.
Ik bedoel: als ik een versterker ga kopen, dan wil ik toch ook niet dat er al luidsprekers bij zitten?
Die zoek ik zelf wel uit.
Met platenspelers, in die klasse althans, werkt dat precies hetzelfde. Ik vind het dus ook raar dat dat niet duidelijk is.

Het grappige is ook, dat als je op de thorens site kijkt, er helemaal geen elementen aangeboden worden.
Die gerebrande thorens cartridges zijn dus eigenlijk ook niet bedoeld voor losse verkoop (als zal je ze vast wel kunnen krijgen). Het is typisch een goedkoop weggooielementje om aan te tonen dat het product werkt mocht dat nodig zijn. Ik denk dat niemand (die bij z'n verstand is iig) ook daadwerkelijk serieus audiofiel gaat zitten doen in z'n woonkamer met een tafel van 1500 euro en een elementje van 10 euro, al blijkt het hier tot mijn verbazing dat anderen daar kennelijk anders over denken...

En dat elementen worden gerebrand en voor duurder worden verkocht.....dat wordt al decennia gedaan (shelter 201, I rest my case :D :+ )
Vaak wordt er, mocht er een hifi relletje rond ontstaan idd zo'n verhaaltje omheengebreid dat de duurdere rebranded versie speciaal geselecteerd is op klank etc etc, en dat kan je nooit weerleggen, want elke cartridge meet anders (zie je ook in dat filmpje), maar het is imho vrijwel altijd lariekoek.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2019 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

macdushi schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:36:
[Afbeelding]
Hier keek ik al lange tijd naar uit, in mijn ogen een geniaal album vol melancholie en sfeer. Al vanaf de openingstonen wordt je geïntrigeerd door dit album. Waar op vorige albums de synthesizers domineren zijn het op dit album de conventionele muziekinstrumenten die de boventoon voeren. Het resulteert in tijdloze muziek met een Talk Talk op de toppen van hun kunnen, Hoogtepunten voor mij zijn de nummers I don’t believe in you, Give it up en Time it’s time. Als je goed luistert hoor je hier al waar het volgende album toe zal leiden, de prachtige verstilde muziek op Spirit of Eden (die staat nog op de verlanglijst).
Een fenomenaal album. Ik heb de eerste persing hier liggen die ook al fantastisch klinkt en echt goed referentiemateriaal betreft. Perfecte mix, ditto mastering.
Ook bewijst deze plaat dat die 180+ grams gekte nergens over gaat; dit is gewoon een standaard (140?) grams plaat die klinkt als een klok.

Voegt de remaster nog wat toe eigenlijk? Ik kan mij niet voorstellen dat deze plaat nóg beter kan klinken...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:52
Stiekem wel een beetje vermakelijk,de " $100 - platenspeler - $11 - elementen - discussie" :+ .

@Anoniem: 1076733 Er zijn vast mensen die heel blij zijn met hun Crosley of ION. Wat mij betreft geen probleem, alleen mijn LP's gaan daar dus niet op gedraaid worden. Er zijn mensen die heel blij zijn met hun door Elfen bij maanlicht (maar alleen volle maan) gesmede kabels. Alleen zal ik het verschil waarschijnlijk nooit horen. Een platenspeler van 10k gaat er in huize Vintage ook niet komen. Hetzelfde geldt voor een versterker van 5k.

Mijn advies is en blijft: lees je in, bepaal je budget, stel je wensen bij (meestal naar beneden omdat het budget onvoldoende is :-( ), lees je verder in en maak een keuze op basis van criteria die voor jou belangrijk zijn. Gebruik daarbij de beschikbare bronnen (let op het meervoud ;) ), waaronder mensen met veel praktijkervaring die niets liever doen dan die ervaringen delen om zo anderen te helpen _/-\o_ . Ik ga die niet allemaal herhalen omdat je ze zo terug kunt lezen. Doe er je voordeel mee en je zult merken dat je jaren plezier gaat hebben van je platenspeler en LP's. Echt waar :Y .

Weet je, als je je ervaringen hier uiteindelijk deelt, ben ik daar zeker in geïnteresseerd.

Oh ja, vragen stellen mag natuurlijk altijd. Hoe kritischer, hoe beter. Maar accepteer dan ook antwoorden die niet in je straatje passen. Een goede discussie is altijd welkom!

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 1248170 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:15:
[...]

Door de coating en dat die paar slijtage plekken heeft lijkt het net plastic.
Is het dus zeker niet. Het is een goede platenspeler maar hij heeft 100% zeker wel onderhoud nodig als ie zo van de rommelmarkt komt. Er zit namelijk in het deksel een motortje om de tangentiale arm voort te bewegen over de plaat, dit gebeurt met een rubberen aandrijfriempje. Na tientallen jaren is dat zeker uitgelubberd en uitgedroogd en moet het worden vervangen door een nieuwe. Tevens moet de geleidingsrail worden schoongemaakt en gesmeerd (liefst een droog of vrij dun smeermiddel met PFTE). Het riempje zelf kost bijna niets, het vervangen kost eigen tijd of geld. Service manual is her en der beschikbaar op het internet.
ReVision. schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:49:
@Anoniem: 1076733 Waarom ga je nou niet in op de punten die mensen aankaarten en blijf je videos posten? Zo voor je toch geen discussie?

Lijkt wel of je dat bewust doet om een of andere reden.
Je zou het bijna denken hè, en dat zijn karmascore van -2.114 (ja, min tweeduizendzoveel) misschien toch geen toeval is. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 16-10-2019 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:41:
Mijn indruk is dat de U-turn Orbit Plus geen anti-skate heeft en daarom zo slecht presteert bij hoge groefmodulatie.
Ik weet niet precies of de orbit geen antiskate heeft (ze zeggen zelf: interne antiskating), maar hij heeft iig wel een unipivot tonearm. En die hebben natuurlijk wel vaker geen antiskating (of zoals vpi het zo mooi doet: draai het draadje dan maar wat meer :D)

Hier halen ze er eentje uit elkaar, en op 1:25 zie je wel iets metaal in de arm zitten wat een magneet zou kunnen zijn, maar ik zie niet echt iets wat het zou kunnen aantrekken.
YouTube: U-Turn Orbit Turntable Disassembly

Het is iig niet afstelbare antiskating.

Een london decca had geloof ik als uni pivot ook magnetische antiskating, en ook nog een soort magnetische resonantieonderdrukking oid. Dat was een apart ding.

Maar hoe je het ook went of keert, hij springt gewoon uit de groef en niet zo'n beetje ook :D
En de kant dat hij opspring lijkt iig wel dat hij veel te weinig antiskating heeft, maar zoals je zelf al zegt kan naalddruk ook nog een factor zijn.

Zo extreem uit de groef springen zie je dat ook niet vaak, maar unipivots vind ik sowieso vaak rare dingen. Dat zijn armen die op een of andere manier zelf hun weg moeten zoeken. Ik kan me voorstellen als je daar behoorlijk wat antiskating op zet, je azimuth volledig de weg kwijt raakt.

In all fairness: die pioneer kwam ook niet door die trackingtest heen, want dat was ook één en al resonanties. Dus eigenlijk zou het juiste vergelijk moeten zijn de tracking die de pioneer nog net haalde tov de orbit.

Het is overigens allemaal wel echt goedkoop plastic in die Orbit.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vintage1967 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:05:
Stiekem wel een beetje vermakelijk,de " $100 - platenspeler - $11 - elementen - discussie" :+ .

@Anoniem: 1076733 Er zijn vast mensen die heel blij zijn met hun Crosley of ION.
Oh, don’t get me wrong, de twee verschillende reviewers in de videos die ik post (een salesman en een techneut) zijn het met elkaar eens dat Crosleys waardeloos zijn (met die vaste ingebouwde elementen).
Maat zodra je een turntable van pak weg $100 koopt waar een los verwisswlbaar MM element zit, dan heb je gewoon een goede draaitafel die een mooi geluid geeft , je platen niet krast. En dan kan een Crosley zijn of een Audio Technica van $99.

Hier een vergelijking van zo een $99 Audio Technica met een vintage Technics 1900 (die nu nieuw $671 zou kosten als je kijkt wat hij in 1977 kostte).

Ik ben maar een leek, maar deze techneut vindt dat er maar marginaal verschil in zit.
Dat lijkt de stelling van de salesmanager dat 90% van het geluid door een element wordt bepaald te bekrachtigen.

Kijk en luister!

[YouTube: https://youtu.be/-46mrx9lrh4]
mr_petit schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:47:
[...]
Ja, leuk. Maar welke is dat dan? Dus specifiek een modelnummer; dan kunnen we dat controleren op de thorens site.
Ik kon 'm iig niet vinden.
Ja, het gaat in ieder geval om de TD-203 die $999 kost.

https://www.thorens.com/de/thorens®-td-203.html

Die heeft een elementje van $11 , de THORENS® TAS 257.
Die komt uit dezelfde fabriek in China rollen, is namelijk de AT3600.
Deze draaitafel van $999 klinkt dus pakweg voor 90% gelijk aan zo een AT-draaitafeltje van $99.
mr_petit schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:47:
[...]

Ik denk dat niemand (die bij z'n verstand is iig) ook daadwerkelijk serieus audiofiel gaat zitten doen in z'n woonkamer met een tafel van 1500 euro en een elementje van 10 euro, al blijkt het hier tot mijn verbazing dat anderen daar kennelijk anders over denken...
Oh, don’t get me wrong. Dat elementje van $11 is een prima element! Op het audiokarma forum (niet de minste) schrijven diverse mensen het volgende erover:

“ Wonderful soundstage, dynamic performance, vivid and with full body. Has a tint of vintage to its sound”

“I have several 'better' cartridges including some with desired NOS styli but in my system - to my ears - the 3600LE sounds so good that I have no desire to try any other cartridges”

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 17-10-2019 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1076733 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 00:52:
[...]

Ja, het gaat in ieder geval om de TD-203 die $999 kost.
Nee dat kan niet, want hij zou 1500 euro kosten. Dat schreef je toch?
Anoniem: 1076733 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:12:
[...]
...of zelfs Thorens van 1500 euro...
Weet je wat? Ik geef jou $999, dan geef jij mij €1500.
Deal?
8)7
[...]
Deze draaitafel van $999 klinkt dus pakweg voor 90% gelijk aan zo een AT-draaitafeltje van $99.
Ja. Als je die test uitvoert met bijv. een muziekstuk van 100 minuten dan zal je ook merken dat bij de thorens tafel van 1500 euro $999 het muziekstuk ook 100 minuten duurt en bij het AT tafeltje van $99 de laaste 10 minuten missen.
Dan is het voor 90% gelijk
8)7 :+

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 17-10-2019 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:08:
[...]

Nee dat kan niet, want hij zou 1500 euro kosten. Dat schreef je toch?

[...]

Weet je wat? Ik geef jou $999, dan geef jij mij €1500.
Deal?
8)7
Nou, deze kost 1500 in Nederland en wordt er ook mee geleverd.
Op deze site is die zelfs 1770 euro (!) . Het is de TD 309.

https://www.werner-musica...s/890-thorens-td-309.html
mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:08:

Ja. Als je die test uitvoert met bijv. een muziekstuk van 100 minuten dan zal je ook merken dat bij de thorens tafel van 1500 euro $999 het muziekstuk ook 100 minuten duurt en bij het AT tafeltje van $99 de laaste 10 minuten missen.
Dan is het voor 90% gelijk
8)7 :+
Ik ben maar een leek hoor! Don’t kill the messenger.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 17-10-2019 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verander je nou je link van hobohifi (waar AT95B stond) naar die link van werner musica? :D
Gesnapt!

Dit was je vorige link:
https://www.hobo.nl/thorens-td-309-hoogglans-zwart.html

Trouwens, we nemen even het officiele productblad van de thorens site erbij:
https://www.thorens.com/i.../datenblatt-td-309-DE.pdf

Daar staat toch echt TAS 267

Dus.......
Anoniem: 1076733 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:13:
[...]
Ik ben maar een leek hoor! Don’t kill the messenger.
Ja maar je schermt wel met die cijfers alsof het de waarheid is, zonder daar enige interpretatie of definitie aan te geven, of in dit geval dus: te kunnen geven

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 17-10-2019 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:18:
Verander je nou je link van hobohifi (waar AT95B stond) naar die link van werner musica? :D
Gesnapt!

Dit was je vorige link:
https://www.hobo.nl/thorens-td-309-hoogglans-zwart.html

Trouwens, we nemen even het officiele productblad van de thorens site erbij:
https://www.thorens.com/i.../datenblatt-td-309-DE.pdf

Daar staat toch echt TAS 267

Dus.......

[...]

Dus omdat je een leek bent weet je niet het verschil tussen $999 en 1500 euro?
Hier wordt ie geleverd met de 257

THORENS TD 309
Condición Nuevo

Giradiscos manual.

Traccion por correa de tensión ajustable.

Control electronico de velocidad 33/45 RPM.

Subchasis supendido Tribalance.

Plato de silicio fundido.

Subplatter en aluminio.

Brazo TP92 y cápsula Thorens TAS 257.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja ik weet dat dat er staat. Dat zal wel een foutje zijn als ie vanaf de thorens fabriek met een ander element komt.....
Ik heb je het datablad toch laten zien?
Of ze denken bewust: "weet je wat? we halen lekker die mooie tas267 eraf wat een at-95b is en wel 40 euro kost en stoppen er lekker die at3600 op die maar 10 euro kost....
Daar kunnen we vast wel iemand mee strikken die niet oplet"

Feit is gewoon dat thorens 'm niet zo levert. Zie hun site.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_petit op 17-10-2019 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:21:
Ja ik weet dat dat er staat. Dat zal wel een foutje zijn als ie vanaf de thorens fabriek met een ander element komt.....

Of ze denken bewust: "weet je wat? we halen lekker die mooie tas267 eraf wat een at-95b is en wel 40 euro kost en stoppen er lekker die at3600 op die maar 10 euro kost....
Daar kunnen we vast wel iemand mee strikken die niet oplet"
Hier dan nog een foutje. Ook in Spanje wordt ie met de 257 geleverd.

https://www.audiohum.es/g.../thorens-td-309-turntable

Het lijkt erop dat de techneut op youtube gelijk heeft als hij beweert dat Thorens zijn 1500 dollar draaitafels uitrust met een $11 elementje. In Brazilie, Spanje, Rusland. Als ik google vind ik vast en zeker meer landen waar Thorens dat doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 17-10-2019 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hij lijkt inderdaad thorens draaitafels in te kopen bij winkels die systematisch het element verwisselen van het af fabriek meegeleverde TAS267 naar een TAS257.
Dat zal inderdaad het geval zijn.
Jouw links gaan niet naar thorens, maar naar winkels.
Thorens zegt dat ze er de TAS267 bij doen. Zie hun site en productblad.

Trouwens, voor de duidelijkheid: we zitten hier in nederland voor het geval je het nog niet doorhad 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 17-10-2019 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:28:
Ja hij lijkt inderdaad thorens draaitafels in te kopen bij winkels die systematisch het element verwisselen van het af fabriek meegeleverde TAS267 naar een TAS257.
Dat zal inderdaad het geval zijn.
Jouw links gaan niet naar thorens, maar naar winkels.

Trouwens, voor de duidelijkheid: we zitten hier in nederland voor het geval je het nog niet doorhad 8)7
En het zou niet zo kunnen zijn dat Thorens Spanje, Thorens Brazilie en Thorens Rusland deze zelf officieel met de 257 leveren?

We zitten in Nederland, klopt. Maar de youtuber in de USA en die had het over $1500 Thorens. Dat lijkt te kloppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 17-10-2019 01:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 1076733 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:31:
[...]

En het zou niet zo kunnen zijn dat Thorens Spanje, Thorens Brazilie en Thorens Rusland deze zelf officieel met de 257 leveren?
Van Brazilië en Rusland in ieder geval niet. Op de thorens site zijn de aangewezen importeurs weergegeven en die geven gewoon aan dat er een TAS 267 bij zit.

Dus....
Anoniem: 1076733 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:31:
[...]

We zitten in Nederland, klopt. Maar de youtuber in de USA en die had het over $1500 Thorens. Dat lijkt te kloppen.
Vooralsnog niet.
Thorens zegt zelf toch dat dat element er niet bij zit?
En die amerikaan laat ook helemaal geen link van de importeur zien waaruit blijkt dat het productblad van thorens niet klopt.

Maar goed, wat die amerikaan zegt boeit me niet zoveel. Het gaat mij erom wat jij zegt. Je verschuilt je steeds achter die amerikaan, maar die kan niets toelichten. Die is hier geen member en bezoekt dit topic niet met allerlei stellingen. Jij wèl.
Jij gaat er klakkeloos in mee wat die amerikaan zegt en wringt je nu in allerlei bochten om maar aan te tonen dat die amerikaan gelijk heeft door russische en braziliaanse webshops af te struinen 8)7
Denk je dat dat een verstandige gang van zaken is? :?

Die amerikaan maakt er een punt van dat er bij een dure draaitafel een heel goedkoop elementje geleverd wordt en dat je daarom net zo goed een goedkope tafel met datzelfde elementje kan kopen.
Dat klopt tot op zekere hoogte als het doel is om naar dat goedkope elementje te luisteren.
Maar bij een tafel van 1000 of 1500 euro of whatever in die range, is het helemaal niet de bedoeling om dat elementje te laten zitten. Die amerikaan licht dat niet toe omdat dat een youtuber is. Zijn doel is kijkers trekken (want youtuber). Dat doet hij in dit geval door hiervan een sensatiepunt te maken. En dat werkt. Een deel van zijn publiek stinkt daarin.

Ja en als jij de uitspraken op audiokarma gelooft als absolute waarheid, en dat een kreet als "geweldig" als absoluut wordt beschouwd en niet als relatief, als in "geweldig dat zie dit voor 11 dollar kunnen", open dan eens een poll daar met als keuzes: welk element klinkt het beste.;
En stop in die poll de AT3600, een AT-120eb, een denon dl-110 en een Ortofon 2M Blue.
Wacht dan maar eens de stemmen en reacties af....

[ Voor 83% gewijzigd door mr_petit op 17-10-2019 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 01:38:
[...]

Van Brazilië en Rusland in ieder geval niet. Op de thorens site zijn de aangewezen importeurs weergegeven en die geven gewoon aan dat er een TAS 267 bij zit.

Dus....

[...]

Vooralsnog niet.
Thorens zegt zelf toch dat dat element er niet bij zit?
En die amerikaan laat ook helemaal geen link van de importeur zien waaruit blijkt dat het productblad van thorens niet klopt.

Maar goed, wat die amerikaan zegt boeit me niet zoveel. Het gaat mij erom wat jij zegt. Je verschuilt je steeds achter die amerikaan, maar die kan niets toelichten. Die is hier geen member en bezoekt dit topic niet met allerlei stellingen. Jij wèl.
Jij gaat er klakkeloos in mee wat die amerikaan zegt en wringt je nu in allerlei bochten om maar aan te tonen dat die amerikaan gelijk heeft door russische en braziliaanse webshops af te struinen 8)7
Denk je dat dat een verstandige gang van zaken is? :?
Het zijn twee amerikanen. Maar tot zover ik dus kan zien zijn er winkels in Spanje, Rusland en Brazilie die thorens draaitafels verkopen van pakweg $1500 die geleverd worden met een elementje van $11.
Een van die winkels in Spanje verkoopt zelfs de TRANSROTOR ARTUS TMD voor 132.000 euro. Lijkt me geen winkel die dan stiekem het 267 element gaat wisselen voor een 257 element.
De stelling van de Amerikaan die beweert dat er Thorens draaitafels van $1500 worden verkocht met het (overigens fantastische) $11 element lijkt te kloppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nu weet ik ook waar die -2000 karmapunten vandaan komen.
Ik hoop dat je in je beroepsleven meer waardering krijgt.....

De karmabeschrijving van jouw score/karmastatus is overigens hilarisch _/-\o_
"Agricola Simplex"
_O- _O- _O-
Ik had het ook niet beter kunnen bewoorden :D 8)7 :+

[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 17-10-2019 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 02:07:
Nu weet ik ook waar die -2000 karmapunten vandaan komen.
Ik hoop dat je in je beroepsleven meer waardering krijgt.....

De karmabeschrijving van jouw score/karmastatus is overigens hilarisch _/-\o_
"Agricola Simplex"
_O- _O- _O-
Ik had het ook niet beter kunnen bewoorden :D 8)7 :+
Bij de laagste 50 karmascores van de bijna 623.000 tweakers.

Dat kunnen er niet veel zeggen. 50, om precies te zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:49

Toshirou

Vinyl Surfer

[...]

Oh, don’t get me wrong. Dat elementje van $11 is een prima element! Op het audiokarma forum (niet de minste) schrijven diverse mensen het volgende erover:

Het punt is dat je altijd moet bedenken dat je alles in verhouding moet zien. Tuurlijk voor $11 zal het leuk klinken, maar is dit nu wat je wilt? Die opmerkingen moet je altijd met een korrel zout nemen.

Met een beetje onderzoek kom je er al snel achter dat er meer is. Zoals eerder aangekaart Youtubers = sensatie en dat is nu ook niet wat je wilt toch? Leuk als vermaak maar niet om op af te gaan. Er zijn weinig lui op YouTube die objectief zijn en dan is het nog alleen maar een mening en geen waarheid. Zelf testen, daar bereik je het meeste mee.

Loop eens een hifi zaak binnen en kijk of je wat aan draaitafels kan luisteren, daarmee krijg je al een betere indruk wat JIJ mooi vindt.

Dat nu is de magie van een leuke audio set. Een samenstellen waar jezelf van kan genieten. En dat is ook zo met de cartridge en draaitafel keuze. In elk budget is wel iets leuks te vinden maar het draait om je eigen smaak binnen je gestelde budget.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

En dan je superdeluxe naald in je superdeluxe platenspeler aan een soundbar hangen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Edit... laat maar. Dit heeft echt geen zin. :X

Samengevat voor andere lezers die in verwarring zijn gebracht door dit gezever:

1. Een AT3600L klinkt (arbitrair) "hartstikke ok" voor rond 25 euro (20 euro in Duitsland). Bang for the buck zou je kunnen zeggen. Maar voor een paar euro meer heb je echt een aantoonbaar beter element, beginnend bij de AT95E die goed speelt op een lagere naalddruk van 2 gram in plaats van 3,5. Maar als dat je niet uitmaakt.... prima.
2. Een element van Audio Technica klinkt doorgaans harstikke goed voor het geld dat het kost. AT = bang for the buck, veel waar voor je geld. Of het je smaak is, dat is een tweede. Of het matcht met de arm van je platenspeler een derde. Maar als de match je niet kan schelen en je wilt alleen goedkoop... prima: koop een stugge spijker voor op je lichte armpje.
3. Een AT3600L klinkt niet hetzelfde als een duurder element (met o.a. een dunner cantilever en beter diamantje) en reproduceert met name de hoge tonen minder natuurgetrouw dan een duurder model. Maar als het geluid je smaak is... prima.
4. Een AT3600L (of welk ander element ook) klinkt slechter als het onder een slechte draaitafel gemonteerd is die niet aan de basisvereisten voldoet. Maar als je het goed genoeg vindt... prima.
5. Een AT3600L (of welk ander element ook) klinkt min of meer hetzelfde onder draaitafel A en draaitafel B, mits beide draaitafels aan een aantal basisvereisten voldoen én de effectieve massa van de arm vergelijkbaar is.
6. De draaitafels met een nieuwprijs van 100 euro of eronder voldoen niet aan deze basisvereisten (o.a. instelbare naalddruk & anti skating, arm met nette lagers, constant toerental door kwaliteit motor en gewicht plateau, lage rumble door net plateaulager en demping van resonanties door ontwerp en materiaalgebruik). Voor een nieuwprijs van rond de 200 euro lukt dit wel al. Maar als je liever 100 euro uitgeeft aan een matige draaitafel... prima.
7. Duurdere draaitafels halen doorgaans nog betere waarden op bovenstaande aspecten door beter ontwerp, materialen en toleranties. Maar, diminishing returns: voor een klein stapje vooruitgang moet je telkens meer geld neertellen.
8. Zowel het element als de draaitafel beperken de kwaliteit van het geluid die behaald kan worden, ieder op zijn eigen manier. Het beste kan je het zo zien: het element maakt de muziek en heeft een theoretisch maximale performance onder ideale omstandigheden, de draaitafel beperkt dat in een bepaalde mate, de ene meer dan de ander. Meestal valt het meeste winst te behalen door een beter element, al was het maar omdat in de meeste draaitafels af fabriek een eenvoudig (goedkoop!!!) element gemonteerd zit.
9. Je platen zullen niet direct stuk gaan van een 100 euro draaitafel met onbekende, niet instelbare naaldduk (grammetje of 3, 4?) en een AT3600L element. Optimaal voor de levensduur van je platen is het echter niet omdat de naalddruk vrij hoog is, de compliantie vrij laag in verhouding tot de vrij lichte arm, en de kwaliteit van de arm(lagering) matig. In plaats van de groef netjes te volgen stuitert de naald sneller door de groef als het moeilijk wordt (m.n. bij luide passages aan het einde van de plaat waar minder ruimte is voor de groeven). Maar als je blij bent met het geluid van die draaitafel van 100 euro en het AT3600L en je geen platen hebt waar je erg voorzichtig op bent... dikke prima, lekker doen! d:)b

[ Voor 194% gewijzigd door Cap op 17-10-2019 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Anoniem: 1248170 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:11:
En dan je superdeluxe naald in je superdeluxe platenspeler aan een soundbar hangen.
Ik heb voor mijn begrip een leuke Denon DP300 en die hangt sinds kort aan mijn soundbar :9 voor mij meer dan goed.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209017

[quote]Cap schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:41:

Goed samengevat, dank je.

Ik heb zelf een Dual 604, nog met het originele (Dual DMS 240E) element. Ik zit er nu aan te denken om deze te vervangen door een ATVM95EN of een ATVM95E. Het prijsverschil is behoorlijk en ik vraag mij af of dit het waard is. Heeft iemand ervaring met beide elementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toshirou schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:49:
[...]

Het punt is dat je altijd moet bedenken dat je alles in verhouding moet zien. Tuurlijk voor $11 zal het leuk klinken, maar is dit nu wat je wilt? Die opmerkingen moet je altijd met een korrel zout nemen.

Youtubers = sensatie
Oh vegis je niet, de youtuber VWestlife is geen sensatiezoeker, maar een techneut die alles zelf onderzoekt. Erg actief op het Audiokarma forum. Hij zegt: koop geen Crosley-doos. Dus hij weet wel wat een beetje goed is, roept niet zomaar iets.

Maar hij vergelijkt zowel technisch als op gehoor het goedkopere spul met wat duurder spul. En dan kun je dus voor $11 (prijs bij Raga $65) een zeer goed element kopen dat in Nederland op de Thorens 203 zit (prijs 800 euro) en in Spanje zelfs op de Thorens van 1500 euro!
Dat is geen verkeerd spul, dunkt mij.

En als hij dan wat platenspelers van $100 met zo een element vergelijkt met bijvoorbeeld een Technics 1900 (huidige nieuwprijs $671) dan zijn er nauwelijks verschillen te horen, zo goed kan het dus klinken.

Lijkt me prima om in de topicstart op te nemen voor beginners dat ze dus niet meteen naar Hobo, Klubben of andere dure toko’s hoeven te rennen om toch een prima klinkende draaitafel te kunnen kopen!
Cap schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:41:

2. koop een stugge spijker voor op je lichte armpje.
Ik heb dat topic op het Audiokarma even doorgespit, maar “een stugge spijker” was ik nog niet tegengekomen. Zouden ze daar bij Thorens ook zo over denken? Maar ieder zijn mening.....!

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 17-10-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Anoniem: 1076733 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:08:
[...]

Oh vegis je niet, de youtuber VWestlife is geen sensatiezoeker, maar een techneut die alles zelf onderzoekt. Erg actief op het Audiokarma forum. Hij zegt: koop geen Crosley-doos. Dus hij weet wel wat een beetje goed is, roept niet zomaar iets.

Maar hij vergelijkt zowel technisch als op gehoor het goedkopere spul met wat duurder spul. En dan kun je dus voor $11 (prijs bij Raga $65) een zeer goed element kopen dat in Nederland op de Thorens 203 zit (prijs 800 euro) en in Spanje zelfs op de Thorens van 1500 euro!
Dat is geen verkeerd spul, dunkt mij.

En als hij dan wat platenspelers van $100 met zo een element vergelijkt met bijvoorbeeld een Technics 1900 (huidige nieuwprijs $671) dan zijn er nauwelijks verschillen te horen, zo goed kan het dus klinken.

Lijkt me prima om in de topicstart op te nemen voor beginners dat ze dus niet meteen naar Hobo, Klubben of andere dure toko’s hoeven te rennen om toch een prima klinkende draaitafel te kunnen kopen!
pffff LEES je de berichten van degenen die op jouw reageren wel? Je moet wel een betonplaat voor je hebben om zo te blijven volharden. Mag toch hopen dat de topicstart verschoont blijft van dergelijke nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

macdushi schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:21:
[...]

pffff LEES je de berichten van degenen die op jouw berichten reageren wel? Je moet wel een betonplaat voor je hebben om zo te blijven volharden. Mag toch hopen dat de topicstart verschoont blijft van dergelijke nonsens.
Waar schrijf ik nonsens? Ik quote alleen meningen van experts op youtube, audiokarma en trek daar wat conclusies uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Anoniem: 209017 Dat ligt eraan, is de naald echt origineel of is het een vervanger (origineel Dual of van een ander merk?). Wat is de staat van de naald, zo goed als nieuw, flink gebruikt, onbekend? De draaitafel is van de tweede helft jaren 70, goede kans dat de naald al eens of meermaals vervangen is. Als die vervangen is door een originele naald weet je dat die goed bij de draaitafel past. Bij een vervanger van een ander merk is het vaak een generiek naaldje dat in een passende behuizing is geplakt en ben je overgeleverd aan de willekeur van die fabrikant.

Origineel:
Afbeeldingslocatie: https://up.picr.de/15283350bs.jpg

De arm lijkt een wat vereenvoudigde variant van de Dual 704 arm:
Afbeeldingslocatie: https://www.vintageaudioexchange.com/wp-content/uploads/2019/08/DSC_0398.jpg

Dit zijn armen met een lagere effectieve massa dan de gemiddelde S-arm of moderne arm, en dus meest geschikt voor compliante elementen met een lage naalddruk.

Dit is ook te zien aan de specificatie van de Dual DMS 240E: de aanbevolen naalddruk is slechts 1.5 gram. (y) Dat deed Dual altijd wel goed: het element goed matchen met de arm. Kom daar nu nog maar eens om bij de nieuwe draaitafels, ja zelfs Thorens... ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.audioservicemanuals.com/d/Dual/Dual-DMS/Dual-DMS-240E-Owners-Manual-1.jpg

Zoals je ziet: de arm is behoorlijk licht, de naalddruk laag, de compliantie van het element hoog. Dat komt neer op wat ik eerder beschreven heb: over de match tussen arm en element is nagedacht, want het is een massa-veersysteem waarbij de resonantiefrequentie liefst in het gebied tussen de 8 en 12 Hz moet liggen.

Als je denkt dat de naald aan vervanging toe is dan kan een AT95E/ATVM95E(N), maar deze is met zijn wat lagere compliantie en hogere naalddruk niet speciaal geschikt voor armen met lage effectieve massa. Ik zou voor dit soort Duals eerder kijken naar een Ortofon (Super) OM10 (vergelijkbaar met de AT95VME, elliptical bonded diamond) . Of (veel) beter, Super OM20 (vergelijkbaar met de ATVM95EN, elliptical nude diamond).

https://www.thakker.eu/en...n-om-10-cartridge/a-5110/
https://www.thakker.eu/en...r-om-10-cartridge/a-5111/
https://www.thakker.eu/en...r-om-20-cartridge/a-5112/

De Ortofon OM elementen zijn (de budget OM5 uitgezonderd, gaan we weer... heel goedkoop betekent concessies ;)) elementen met een lage massa (los gewichtplaatje meegeleverd indien nodig) en een hoge compliantie en lage naalddruk. Deze elementen uit de OM-serie werden dan ook zeer vaak toegepast op Dual platenspelers, vaak met een Dual opdruk en merknaampje. ;)

Thakker heeft naast Ortofon Super OM zelfs nog wat Dual varianten, zoals de DMS 242: een upgrade van jouw huidige element met ook een compliante naald. Wel is dit nog steeds een bonded elliptisch diamantje (zoals de AT95E) en dus te duur.

https://www.thakker.eu/en...s-242-e-cartridge/a-9413/

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 17-10-2019 15:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is het nu verdorie afgelopen met deze waanzin???

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

En wij zijn dat niet? O.a. @mr_petit en ikzelf hebben in het afgelopen decennium ook behoorlijk wat onderzoek, leeswerk en testwerk verricht. Ik heb nog hele archieven met (wetenschappelijke) onderzoeksrapporten, data, testbestanden en bevindingen op mijn server staan.

Verder heb ik alles al gezegd over het element wat ik zou willen zeggen, ik heb het zelfs "bang for the buck" genoemd maar gezegd dat er al voor een paar euro meer een betere keuze is (AT95E). Als jij zonder persoonlijke ervaring maar op basis van youtube video's wilt volharden in je gelijk dan prima. Als jij het goed genoeg vindt klinken en die paar euro wil besparen.... DOEN!!!! d:)b d:)b d:)b

Niemand hier beweert verder dat een Thorens van X euro slecht spul is. Waarom begin je daar weer over? Waarom er zo'n goedkoop element op zit is al uitgelegd maar dat negeer je.

Verder bestaat er geen nieuwe Technics 1900, je haalt typenummers door elkaar of je hebt het over de vintage SL-1900 maar die heeft dus geen huidige nieuwprijs. Verder is het mij onduidelijk welke "$100 draaitafels hij vergelijkt" met de "Technics 1900". Welke nieuwe draaitafels voor $100 hebben we het dan over? Als je aan kan geven welke, prima.

"Nauwelijks verschil te horen" is arbitrair, wat jij nauwelijks verschil vindt daar kan een ander heel anders over denken. Ook is een youtube video een zeer bedenkelijk middel om de geluidskwaliteit van een element op te beoordelen: er zitten daar zóveel schakels tussen het element en jouw oren dat er op allerlei punten van alles mis kan gaan dat de waarneming en het eerlijke vergelijk verstoort. Maar nogmaals, als JIJ dat vindt, prima! Als jij denkt, bijvoorbeeld luisterend op je laptop en je oordopjes of computerspeakertjes: "hé, ik vind het in dit youtube filmpje allebei even lekker klinken", dan prima toch? Kópen dat element! d:)b Maar dat is wat anders dan een zorgvuldig, eerlijk en diepgaand vergelijk.

Tot slot hoef je van mij (of niemand) niet naar Hobo, Klubben of wat dan ook te rennen, maar ook daar zijn betaalbare draaitafels te krijgen van o.a. Pro-ject. Ze kosten alleen net iets meer dan 100 dollar. Je mag ook naar de Mediamarkt gaan of een of andere internetwinkel, als je maar de goede platenspeler koopt. Als een $100 ding voor jou "prima" is, doen! d:)b Maar dat betekent niet dat wij dat ook prima vinden en dat we daar geen goede redenen voor hebben. En dat is inmiddels allemaal al, tig keer, uitgelegd.
[...]

Ik heb dat topic op het Audiokarma even doorgespit, maar “een stugge spijker” was ik nog niet tegengekomen. Zouden ze daar bij Thorens ook zo over denken? Maar ieder zijn mening.....!
Mening... da's een goeie. Heb jij het element? Heb je andere elementen om mee te vergelijken. Heb je de elementen onderzocht en vergeleken? Nee, maar je prefereert je eigen mening gevormd op basis van een paar selectief bij elkaar gezochte youtube video's boven die van mensen hier, prima. Thorens zet het element erop omdat... is nou al een paar keer uitgelegd: maken zelf geen elementen, mensen willen zelf hun element uitzoeken maar er moet wel iets onder om te laten zien dat de speler werkt, het moet wel goedkoop want elke dollar drukt weer op de winstmarge, en dan heb je als fabrikant weinig keus en kom je al snel bij de budget Audio Technica's. Een AT3600L voor nog geen tientje bulkinkoop, en bij draaitafels die nog meer kosten kan er een zelfs een 5 euro bulkinkoop extra af voor een AT95B of zelfs een tientje voor iets als een ATVM95E...

Het is met zijn naalddruk van 3.5 gram relatief gezien een stugge spijker ten opzichte van elementen met een naalddruk van 2 gram of minder. Dat zie je dus al aan de aanbevolen naaldkracht. Sterker nog, ik heb hem hier voor me liggen, plus nog een 35-tal andere elementen. Het verschil kan je al voelen door voorzichtig met het topje van je vinger op het naaldje te drukken.

Lees je eerst eens in over compliantie, naaldkracht, resonantiefrequentie, massa-veersysteem, effectieve massa arm, anders heeft verder discussieren weinig zin.

Edit: proof, pudding... even met de vingertop op het naaldje drukken. Stugge spijker? Nogal. Uiteraard geen plastic Crossley of keramische beitel maar dat wisten we al, het is immers een Audio Technica MM element. Stanton 681 ernaast, drukken. Veel en veel soepeler.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yfQzgvQ/IMG-5601.png

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 17-10-2019 14:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

1 ding weet ik zeker, hij is verdomd eigenwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cap schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Verder bestaat er geen nieuwe Technics 1900, je haalt typenummers door elkaar of je hebt het over de vintage SL-1900 maar die heeft dus geen huidige nieuwprijs. Verder is het mij onduidelijk welke "$100 draaitafels hij vergelijkt" met de "Technics 1900". Welke nieuwe draaitafels voor $100 hebben we het dan over? Als je aan kan geven welke, prima.
Het gaat om de Audio Technica van $100 en de SL-100 die destijds in 1977 $150 kostte. Dat zou nu qua prijsniveau $671 zijn.
Hier de test met twee uitermate toepasselijke plaatjes die hij gebruikt!

[YouTube: https://youtu.be/-46mrx9lrh4]
Cap schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Als jij denkt, bijvoorbeeld luisterend op je laptop en je oordopjes of computerspeakertjes: "hé, ik vind het in dit youtube filmpje allebei even lekker klinken", dan prima toch?
De wav bestanden heeft hij erbij gedaan om te downloaden en te vergelijken.
Cdtje branden en in de stereo.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 17-10-2019 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 209017

Cap schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:31:
@Anoniem: 209017 Dat ligt eraan, is de naald echt origineel of is het een vervanger (origineel Dual of van een ander merk?). Wat is de staat van de naald, zo goed als nieuw, flink gebruikt, onbekend? De draaitafel is van de tweede helft jaren 70, goede kans dat de naald al eens of meermaals vervangen is. Als die vervangen is door een originele naald weet je dat die goed bij de draaitafel past. Bij een vervanger van een ander merk is het vaak een generiek naaldje dat in een passende behuizing is geplakt en ben je overgeleverd aan de willekeur van die fabrikant.

Origineel:
[Afbeelding]

De arm lijkt een wat vereenvoudigde variant van de Dual 704 arm:
[Afbeelding]

Dit zijn armen met een lagere effectieve massa dan de gemiddelde S-arm of moderne arm, en dus meest geschikt voor compliante elementen met een lage naalddruk.

Dit is ook te zien aan de specificatie van de Dual DMS 240E: de aanbevolen naalddruk is slechts 1.5 gram. (y) Dat deed Dual altijd wel goed: het element goed matchen met de arm. Kom daar nu nog maar eens om bij de nieuwe draaitafels, ja zelfs Thorens... ;)
[Afbeelding]

Zoals je ziet: de arm is behoorlijk licht, de naalddruk laag, de compliantie van het element hoog. Dat komt neer op wat ik eerder beschreven heb: over de match tussen arm en element is nagedacht, want het is een massa-veersysteem waarbij de resonantiefrequentie liefst in het gebied tussen de 8 en 12 Hz moet liggen.

Als je denkt dat de naald aan vervanging toe is dan kan een AT95E/ATVM95E(N), maar deze is met zijn wat lagere compliantie en hogere naalddruk niet speciaal geschikt voor armen met lage effectieve massa. Ik zou voor dit soort Duals eerder kijken naar een Ortofon (Super) OM10 (vergelijkbaar met de AT95VME, elliptical bonded diamond) . Of (veel) beter, Super OM20 (vergelijkbaar met de ATVM95EN, elliptical nude diamond).

https://www.thakker.eu/en...n-om-10-cartridge/a-5110/
https://www.thakker.eu/en...r-om-10-cartridge/a-5111/
https://www.thakker.eu/en...r-om-20-cartridge/a-5112/

De Ortofon OM elementen zijn (de budget OM5 uitgezonderd, gaan we weer... heel goedkoop betekent concessies ;)) elementen met een lage massa (los gewichtplaatje meegeleverd indien nodig) en een hoge compliantie en lage naalddruk. Deze elementen uit de OM-serie werden dan ook zeer vaak toegepast op Dual platenspelers, vaak met een Dual opdruk en merknaampje. ;)

Thakker heeft naast Ortofon Super OM zelfs nog wat Dual varianten, zoals de DMS 242: een upgrade van jouw huidige element met ook een compliante naald. Wel is dit nog steeds een bonded elliptisch diamantje (zoals de AT95E) en dus te duur.

https://www.thakker.eu/en...s-242-e-cartridge/a-9413/
Dat is nog eens een uitgebreid en snel antwoord :) .
Hartelijk dank! Ook voor de specs van de DMS240. Ik ga hiermee aan de gang en ga je suggesties (Ortofon OM)bestuderen.

De naald is sowieso al enkele keren vervangen, momenteel zit er een naamloze vervanger in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Technics SL-1900 is inderdaad uit 1977. Kwaliteitsaudio was relatief goedkoop in de US in die tijd en hij zou nu vast en zeker 600 dollar of meer kosten. De SP-10 broadcast draaitafel compleet met console en arm kostte in die tijd $837 en het automatische consumer topmodel SL-1310MK2 kostte $259, kan je nagaan.

Wat betreft de video, de reviewer heeft in ieder geval zijn best gedaan. Gelukkig zegt hij zelf "Comparing audio quality between a new $99 Audio-Technica AT-LP60 turntable and a far superior vintage 1970s Technics SL-1900". Hij licht verderop ook toe dat de Technics in vrijwel elk opzicht beter is. ;)

Ik vind zijn keuze van 2 oude kromme platen met niet erg kritische muziek in matige geluidskwaliteit wel echt ongelukkig. Daardoor hoor je zelfs snelheidsafwijkingen nauwelijks. Probeer dat bijvoorbeeld eens met een stuk pianomuziek, of probeer een kritische stuk muziek in de binnenste groeven.

Hier zijn filmpje waar ie naar doorlinkt over de $100 Audio Technica draaitafel YouTube: Cheap turntables - Are they really THAT bad?

15:30 Speed stability: These tt's are rated for a wow and flutter of 0.25%, which isn't that great. So if you are a person who is particularly sensitive to pitch these may not be the turntables for you because you may notice the slight wavering of the speed.

En daarom is de Technics SL-1900 dus al beter. Waarom? Ga maar eens een pianomuziekje luisteren met 0.25% wow&flutter. Ik hoor het in ieder geval duidelijk. Jij niet? Mazzel. Het heeft ook een reden. De Technics heeft een betere motor en een veel zwaarder plateau en mat. Een (oude) belt-drive Thorens is ook veel beter om dezelfde redenen. Dan beweert ie vervolgens dat de Thorens draaitafels niet veel beter zullen zijn als ze met dezelfde budget AT3600L komen, maar wat als je een beetje gevoelig bent voor snelheidsafwijkingen en de wow&flutter van die Thorens wél op orde is dankzij een betere motor en zwaarder plateau? ;) En er zijn wel meer factoren.

Maar inderdaad: tegenwoordig hebben ook draaitafels met een budget van een paar honderd euro vaak geen betere specs dan die 0.25% gelijkloop (áls het al gespecificeerd is), wat ik eigenlijk te gek voor woorden vind. En dat is dan ook een punt van kritiek dat ik vaak heb op de moderne goedkopere spelers en waarom ik voor hetzelfde geld vaak doorverwijs naar vintage spelers met een betere aandrijving, als iemand daarvoor open staat.

Ja, je kan plaatjes draaien op de generic Nikkei / Medion / AT / Denon / Sony / Pioneer $100 budget platenspeler en onder bepaalde omstandigheden kan het je niet opvallen dat ie slechter klinkt dan een betere draaitafel.

Nee, het zou mijn keuze niet zijn want hij is wat mij betreft niet net zo goed als een $200 of duurdere speler. De naalddruk is toch echt onnodig hoog, je kan het element niet wisselen voor wat beters (met op zijn minst lagere naalddruk en elliptische naald), je kan de naalddruk/anti-skating niet zelf afstellen, hij is minder bestand tegen resonanties door de dunne plastic behuizing en het totale gebrek aan demping (zoals terecht opgemerkt in de video) - wat steeds meer invloed krijgt naarmate je luider gaat afspelen. Ook is de hele gebruikservaring van zo'n draaitafel al snel beter door het gebruik van betere materialen gefabriceerd met nauwere toleranties. En de meesten zullen het uiterlijk van zo'n draaitafel ook mooier vinden.

Binnen een budget van 100 dollar of euro zou ik echt een fijne tweedehands speler uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 209017 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Dat is nog eens een uitgebreid en snel antwoord :) .
Hartelijk dank! Ook voor de specs van de DMS240. Ik ga hiermee aan de gang en ga je suggesties (Ortofon OM)bestuderen.

De naald is sowieso al enkele keren vervangen, momenteel zit er een naamloze vervanger in.
Als er een naamloze vervanger in zit kan je de specs van het element eigenlijk negeren, het grootste gedeelte daarvan zit hem namelijk in de originele naald. Maar je weet wel dat Dual de arm van de platenspeler matchte met een compliant element met lage naalddruk. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 17-10-2019 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:35
Iemand nog nieuws over platen O-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Zeker vanmiddag Night & Day van Joe Jackson ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:31:

Die dual armen zijn niet zo licht hoor. Ik heb de armmassa van mijn 721 berekend en kom om 16,5 gram, en ik denk dat de 604 arm exact even zwaar is.
Het grootste gedeelte van de massa wordt bepaald door de houder van de headshell, en die is van aluminium (en er zit ook nog een stalen pinnetje in)
En die zijn bij een 604, 704 en 721 in mijn ogen hetzelfde (ik heb geen 604 hoor, ik kijk naar plaatjes nu even).
De 604 heeft een andere gimbalsetup (maar dat heeft geen/nauwelijks dynamische massa) en een ander contragewicht, maar vooral in constructie van de resonator, niet in massa (want dan zou hij op een heel andere afstand van de gimbal zitten).

Zo bereken ik de armmassa van mijn dual.

Ten eerste verwijder ik het contragewicht, en zet de dynamische naalddruk op 0.
Ik moet een benadering maken van hoe zwaar de aluminium/plastic kop weegt en hoe zwaar de armbuis weegt, aangezien die aan elkaar zitten (zijn wel los te schroeven en solderen, maar dat betekend demontage van de complete arm).
Ik weeg het gewicht wat op het plateau drukt in het midden van de alu kop.
Dit is 12,53 gram. Dit is dus het gewicht van de kop en de helft van het gewicht van de armbuis (de andere helft drukt op de gimbal).
Dan ga ik het gewicht van de armbuis berekenen. Deze is 185mm lang, 8mm dik, met een wanddikte van 0,5mm (de binnenkant heeft een diameter van 7mm), en is van aluminium.
De doorsnede van de wanddikte is dus (π 4²)-(π 3,5²)=11,781mm²
Inhoud van de totale armbuiswand is dus 11,781mm² * 185mm = 2178,5mm³ oftewel 2,1785cm³
Aluminium weegt 2,702 gram per cm³, dus de armbuis weegt 2,1785 * 2,702 = 5,89 gram

De aluminium kop weegt dus 12,53 - (5,89/2)=9,59 gram

De losse systeemdrager waar je het element opschroeft (in dit geval: TK-14) weegt 2,39 gram.
Dus de kop plus systeemdrager weegt 11,98 gram
Het midden van de kop is 205 mm van de gimbal/scharnierpunt verwijderd (belangrijk voor de massatraagheidsberekeningen)

Het contragewicht weegt 92,2 gram en het midden ervan zit op 50mm afstand van de gimbal verwijderd.

Nu gaan we voor elk onderdeel het traagheidsmoment berekenen:
Kop + systeemdrager:
I= m * r²
I= 11,98 * 205² = 503460

Armbuis: omdat de massa over een grote afstand verdeeld is evenredig tussen 0mm en de volledige lengte (185mm) is de formule I = 1/3m * r² (zie Wikipedia: Traagheidsmoment)
Dus 1/3 * 5,89 * 185² = 67195

Contragewicht:
I= m * r²
I= 92,2 * 50² = 230500

Nu tellen we alle traagheidsmomenten op
Itot=503460 + 67195 + 230500 =801155

Nu kijken we naar de afstand tussen gimbal en naaldtip. De effectieve massa is namelijk de dynamische massa die gezien wordt op de naaldtip (daar wordt ook compliantie gemeten)
Deze afstand is 220mm (kan natuurlijk theoretisch varieren met welke uitlijning je gebruikt, maar dat zijn minieme verschillen ;) )
Dus I= m * r² oftewel m = I / r² dus m = 801155 / 220² = 16,55 gram

Wat dual vooral deed was resonantiegewichten in het contragewicht monteren om zodoende ongewenste resoananties te dempen. In de vroege jaren 70 waren elementen die goed spoorden en het volledige frequentiespectrum konden aftasten vaak hoogcompliant.

Maar mijn advies is toch om een element te monteren met een lagere compliantie dan een om-10.
Even afhankelijk van het gewicht van het element zou een compliantie van 11 à 12 ideaal zijn.

@Cap kan jij nog even met een oplettend oog naar mijn bovenstaande berekening kijken of alles klopt?
Ik denk dat het dus zo zit maar misschien zie ik iets over het hoofd waarvan ik het bestaan niet afweet.

edit: hmm, ik heb toch nog eens de kop proberen te wegen, en kom nu eerder uit tussen 11,3 en 11,5 gram afhankelijk van waar ik meet. De arm is dus ca. 1 gram lichter, dus ca 15,5 gram.
Dus een compliantie van 12 is theoretisch exact 10hz als het element 5 gram weegt (en schroefjes 0,5)

Ik heb wel gecontroleerd of de dynamische naalddruk ook echt 0 gram is bij instelling 0, door de speler loodrecht vertikaal neer te zetten en kijken of de arm vrij bungelt en niet richting plateau wordt geduwd. Dit leek niet het geval te zijn.
Zo'n fout zou natuurlijk niet van invloed zijn op de naalddruk (want het contragewicht corrigeert dat), maar wel op invloed van de berekening voor effectieve massa.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 17-10-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pierre schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:21:
[...]

Zeker vanmiddag Night & Day van Joe Jackson ontvangen.
Tweedehands of de remaster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Suggs schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:25:
[...]

Tweedehands of de remaster?
Via Marktplaats :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xTS3H3t.jpg
Dit dubbelalbum via Dodax binnen gekregen, duurt even maar stuk goedkoper dan bv bol.com, alle singles van phil collins op 1 verzamelaar, deze muziek brengt me een jaartje of 30 terug in de tijd 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:49

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vsD3cMq/IMG-20191017-202437-01.jpg

Vorige week de kringloop een bezoek gebracht. Alles daar vandaan uitgezonderd van het album van Stonefield. Die is nieuw gehaald in de roodkleurige limited edition. Weer veel te luisteren _/-\o_

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher bergt zijn banhamer weer op.... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 27-06 23:41
Toshirou schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:29:
[Afbeelding]

Vorige week de kringloop een bezoek gebracht. Alles daar vandaan uitgezonderd van het album van Stonefield. Die is nieuw gehaald in de roodkleurige limited edition. Weer veel te luisteren _/-\o_
Uniek! Kringlopen die ik ken hebben al lang geen vinyl meer (10 stuks alle 13 goed ofzo, meer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Raymond schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Uniek! Kringlopen die ik ken hebben al lang geen vinyl meer (10 stuks alle 13 goed ofzo, meer niet)
Laatst nog bij een kringloop geweest. Daar stonden echt dozen vol met LP's.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.