Die dual armen zijn niet zo licht hoor. Ik heb de armmassa van mijn 721 berekend en kom om 16,5 gram, en ik denk dat de 604 arm exact even zwaar is.
Het grootste gedeelte van de massa wordt bepaald door de houder van de headshell, en die is van aluminium (en er zit ook nog een stalen pinnetje in)
En die zijn bij een 604, 704 en 721 in mijn ogen hetzelfde (ik heb geen 604 hoor, ik kijk naar plaatjes nu even).
De 604 heeft een andere gimbalsetup (maar dat heeft geen/nauwelijks dynamische massa) en een ander contragewicht, maar vooral in constructie van de resonator, niet in massa (want dan zou hij op een heel andere afstand van de gimbal zitten).
Zo bereken ik de armmassa van mijn dual.
Ten eerste verwijder ik het contragewicht, en zet de dynamische naalddruk op 0.
Ik moet een benadering maken van hoe zwaar de aluminium/plastic kop weegt en hoe zwaar de armbuis weegt, aangezien die aan elkaar zitten (zijn wel los te schroeven en solderen, maar dat betekend demontage van de complete arm).
Ik weeg het gewicht wat op het plateau drukt in het midden van de alu kop.
Dit is 12,53 gram. Dit is dus het gewicht van de kop en de helft van het gewicht van de armbuis (de andere helft drukt op de gimbal).
Dan ga ik het gewicht van de armbuis berekenen. Deze is 185mm lang, 8mm dik, met een wanddikte van 0,5mm (de binnenkant heeft een diameter van 7mm), en is van aluminium.
De doorsnede van de wanddikte is dus (π 4²)-(π 3,5²)=11,781mm²
Inhoud van de totale armbuiswand is dus 11,781mm² * 185mm = 2178,5mm³ oftewel 2,1785cm³
Aluminium weegt 2,702 gram per cm³, dus de armbuis weegt 2,1785 * 2,702 = 5,89 gram
De aluminium kop weegt dus 12,53 - (5,89/2)=9,59 gram
De losse systeemdrager waar je het element opschroeft (in dit geval: TK-14) weegt 2,39 gram.
Dus de kop plus systeemdrager weegt 11,98 gram
Het midden van de kop is 205 mm van de gimbal/scharnierpunt verwijderd (belangrijk voor de massatraagheidsberekeningen)
Het contragewicht weegt 92,2 gram en het midden ervan zit op 50mm afstand van de gimbal verwijderd.
Nu gaan we voor elk onderdeel het traagheidsmoment berekenen:
Kop + systeemdrager:
I= m * r²
I= 11,98 * 205² = 503460
Armbuis: omdat de massa over een grote afstand verdeeld is evenredig tussen 0mm en de volledige lengte (185mm) is de formule I = 1/3m * r² (zie
Wikipedia: Traagheidsmoment)
Dus 1/3 * 5,89 * 185² = 67195
Contragewicht:
I= m * r²
I= 92,2 * 50² = 230500
Nu tellen we alle traagheidsmomenten op
Itot=503460 + 67195 + 230500 =801155
Nu kijken we naar de afstand tussen gimbal en naaldtip. De effectieve massa is namelijk de dynamische massa die gezien wordt op de naaldtip (daar wordt ook compliantie gemeten)
Deze afstand is 220mm (kan natuurlijk theoretisch varieren met welke uitlijning je gebruikt, maar dat zijn minieme verschillen

)
Dus I= m * r² oftewel m = I / r² dus m = 801155 / 220² = 16,55 gram
Wat dual vooral deed was resonantiegewichten in het contragewicht monteren om zodoende ongewenste resoananties te dempen. In de vroege jaren 70 waren elementen die goed spoorden en het volledige frequentiespectrum konden aftasten vaak hoogcompliant.
Maar mijn advies is toch om een element te monteren met een lagere compliantie dan een om-10.
Even afhankelijk van het gewicht van het element zou een compliantie van 11 à 12 ideaal zijn.
@
Cap kan jij nog even met een oplettend oog naar mijn bovenstaande berekening kijken of alles klopt?
Ik denk dat het dus zo zit maar misschien zie ik iets over het hoofd waarvan ik het bestaan niet afweet.
edit: hmm, ik heb toch nog eens de kop proberen te wegen, en kom nu eerder uit tussen 11,3 en 11,5 gram afhankelijk van waar ik meet. De arm is dus ca. 1 gram lichter, dus ca 15,5 gram.
Dus een compliantie van 12 is theoretisch exact 10hz als het element 5 gram weegt (en schroefjes 0,5)
Ik heb wel gecontroleerd of de dynamische naalddruk ook echt 0 gram is bij instelling 0, door de speler loodrecht vertikaal neer te zetten en kijken of de arm vrij bungelt en niet richting plateau wordt geduwd. Dit leek niet het geval te zijn.
Zo'n fout zou natuurlijk niet van invloed zijn op de naalddruk (want het contragewicht corrigeert dat), maar wel op invloed van de berekening voor effectieve massa.
[
Voor 10% gewijzigd door
mr_petit op 17-10-2019 19:34
]