"man is not truly one, but truly two,"
Nope, verre vanmr_petit schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:11:
[...]
Het kwartje begint op z'n plek te vallen.
Jij gaat met haar naar een concert van de toppers....
Iemand die nog iets kan zeggen over mijn ietwat scheef uitgelijnde naald?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Graag wil ik een nieuwe platenspeler aanschaffen. Budget is max €250,- en ik heb al wat vooronderzoek gedaan.
Belangrijk vind ik een geïntegreerde voorversterker. Daarnaast heb ik nogal wat singletjes liggen dus die moet het ook af kunnen spelen. Ik kom vooralsnog op deze twee:
-Sony PS-LX310bt
https://www.coolblue.nl/p...YaC-4wjawwl4aAgIqEALw_wcB
-House of Marley Stir it Up (al dan niet de Wireless versie)
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Wat is jullie advies?
Bedankt alvast.
[ Voor 12% gewijzigd door Totrail op 07-10-2019 08:20 ]
Dus beetje afhankelijk wat voor jezelf het belangrijkst is.
Wil je draadloos kunnen luisteren met een Bluetooth hoofdtelefoon dan is de Sony een prima keuze. Daarnaast is het ook een volautomatische speler. Snaartje erop leggen uit de verpakking en spelen maar.
Ik denk dat ik de speler niet opnieuw zou kopen, maar dat is omdat ik hem nu toch alleen maar bekabeld gebruik. Wil je later (net zoals ik nu al wil) investeren in nog betere kwaliteit dan ben je bij de Sony klaar omdat er geen ander element in kan. Hij werkt verder helemaal prima hoor, en ziet er ook nog eens best oke uit. Die House of Marley ken ik verder niet maar volgens mij hebben ze die bij de Mediamarkt ook en dacht ik toen ik daar stond nog wat een plastic meuk.....
Anoniem: 1248170
Wil je met andere elementen spelen ga je ook niet voor zo een budget Sony en dan ga je naar de 2e hands markt en zijn klassiekers en niet dit plastic spul. Maar voor beetje plaat luisteren is het prima spul.Ljsvv schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:11:
Paar pagina's terug vermeld ik dat ik de Sony ook heb. Het verschil in geluid bekabeld en met Bluetooth is gigantisch, bij mij is de Sony nu alsnog bekabeld aangesloten op mijn set.
Dus beetje afhankelijk wat voor jezelf het belangrijkst is.
Wil je draadloos kunnen luisteren met een Bluetooth hoofdtelefoon dan is de Sony een prima keuze. Daarnaast is het ook een volautomatische speler. Snaartje erop leggen uit de verpakking en spelen maar.
Ik denk dat ik de speler niet opnieuw zou kopen, maar dat is omdat ik hem nu toch alleen maar bekabeld gebruik. Wil je later (net zoals ik nu al wil) investeren in nog betere kwaliteit dan ben je bij de Sony klaar omdat er geen ander element in kan. Hij werkt verder helemaal prima hoor, en ziet er ook nog eens best oke uit. Die House of Marley ken ik verder niet maar volgens mij hebben ze die bij de Mediamarkt ook en dacht ik toen ik daar stond nog wat een plastic meuk.....
Een tweede hands Kallax kast gekocht en bevestigd aan de muur. Dus dat zit wel stevig.
De vraag is nu, hoe sorteren jullie?
Doen jullie alles op Alfabet of doen jullie alles op genre?
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
En dan lekker er doorheen bladeren.
Juist
Ik heb +/- 500 LP's en sorteer ze alfabetisch op artiest, maar wanneer ik meerdere platen van een artiest heb dan sorteer ik die weer chronologisch.
hoi
ik heb mijn platen ook in de Kallax kasten zitten en gesorteerd op alfabet . Alleen artiesten die ik belangrijk acht krijgen een eigen label. Binnen de artiest verder niet maar de optie op jaar van uitgifte is misschien wel wat 😎
MuziekLiefhebbert
@Dj Neo Ziggy Zoals hierboven al gezegd is sortering heel persoonlijk. Het beste is denk ik om uit te vinden hoe jij de juiste plaat voor het moment snel kunt vinden. Daarom sorteer ik zelf op genre en daar binnen op artiest, met verzamel vooraan op min of meer chronologische volgorde (en per artiest ook chronologisch). Dan kan ik eerst bepalen waar ik ongeveer zin in heb en daar iets uit kiezen. Wat dan een “genre” is, zal ook per persoon verschillen. Ik heb ook de gedeeltes “80’s” en “90’s”, omdat de muziek uit die tijden best kenmerkend is (ouder heb ik niet echt, zal een leeftijdsding zijn denk ik). Lounge/ambient staat niet bij algemeen “electronisch”, maar apart. Kijk wat je zelf het handigst vind
Ik heb zelf de Denon DP300F gekocht, deze is in de pricewatch nu 199 euro, is ook een volautomaat, heeft een ingebouwde versterker en je kunt het element upgraden indien gewenst.Totrail schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:19:
Ik hoop dat ik hier ook terecht kan voor aankoop advies aangezien er aardig wat kennis in dit topic te vinden is.
Graag wil ik een nieuwe platenspeler aanschaffen. Budget is max €250,- en ik heb al wat vooronderzoek gedaan.
Belangrijk vind ik een geïntegreerde voorversterker. Daarnaast heb ik nogal wat singletjes liggen dus die moet het ook af kunnen spelen. Ik kom vooralsnog op deze twee:
-Sony PS-LX310bt
Wat is jullie advies?
Bedankt alvast.
Ik las dat dit bij de House of Marley ook kan. Dat is inderdaad wel handig om de kwaliteit gaandeweg wat te upgraden van deze elementen.macdushi schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:37:
[...]
Ik heb zelf de Denon DP300F gekocht, deze is in de pricewatch nu 199 euro, is ook een volautomaat, heeft een ingebouwde versterker en je kunt het element upgraden indien gewenst.
Ik neem die Denon ook mee in de vergelijking. Bluetooth functie is geen must voor mij.
- Vintage1967
- Registratie: April 2015
- Laatst online: 26-06 19:55
Hoezo, 'Digtaal is beter'?
Topicstarter/u/666787/crop621e0c7d0dd6f_cropped.png?f=community)
Denon is een oude respectabele fabrikant van audioapparatuur met van oudsher veel ervaring op het gebied van draaitafels.
De DP-300F is een al jarenlang geproduceerd en bewezen model en je krijgt er nog automatische functies bij ook, een zeldzaamheid tegenwoordig.
Ik zou het wel weten. Ik ken het model persoonlijk niet, het kán natuurlijk dat de HOM toch werkelijk helemaal netjes en goed gemaakt is maar de odds zijn wat mij betreft sterk in het voordeel van de Denon...
[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 07-10-2019 13:36 ]
Van die stir it up tafel kan ik geeneens specs vinden (maar idd wel een hoop marketing blabla).
Ook heeft die geen verwijderbare headshell, wat het monteren en afstellen van een element (zeker met die vorm van headshell) erg lastig maakt.
Hoe die headshell aan de arm zit lijkt me ook een beetje een knullige constructie. (de onderkant van de headshell is te zien in hun youtube filmpje).
Ook heeft hij geen stofkap maar een 'stofhoes'....
Die sony....tsja....
Geen ander element mogelijk, geen instelbare naalddruk en antiskating.
Hij ziet er strak uit en op zich zijn reviews goed, maar het zou voor mij daarom al een no-go zijn.
Er is natuurlijk een reden dat alleen goedkope tafels zo'n constructie hebben en alle duurdere tafels niet.
Dit is typisch een tafel voor mensen die platen willen afspelen, het moet acceptabel klinken, er strak uitzien, makkelijk bedien baar zijn, waar nooit iets aan afgesteld hoeft te worden (dus voor mensen die zich verre houden van perfectionering van het geluid), en een verwachtte levensduur moet hebben van ca 3-5 jaar (ik moet namelijk nog maar zien of naaldjes nog verkrijgbaar zijn over 5 jaar)
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2019 12:43 ]
Bedankt voor de tip, zal woensdag na het werk gelijk even langsrijdenVintage1967 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:11:
Dochterlief appte net dat de Aldi weer LP's heeft. Bij deze weten jullie het nu ook.
Heb wel interesse in Frank van Amy Winehouse, U2 en mogelijk Jimi Hendrix (afhankelijk van welke plaat)
hoi
De reviews van de House of Marley zijn wel goed trouwensCap schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:14:
House of Marley geeft mij sterk de indruk van een twijfelachting merk dat zich beroept op sustainability, "great quality" en is "backed by the Marley family" maar aan elkaar hangt van de marketing blurb en de in mijn ogen net te goedkope plastic zooi met een kek sausje eroverheen van (nep)hout. Skullcandy territory, daar staan ze ook bij de Mediamarkt en consorten. M.a.w. een slim marketing concept gericht op de trendgevoelige jonge klant en gebaseerd op een bekende familienaam dat sinds een jaar of 10 in de winkels ligt. Volgens mij begonnen met koptelefoons (slim: relatief eenvoudig te maken en lekkere marge) en blijkbaar sinds kort ook draaitafels en boomboxes, maar geen serieuze audiofabrikant.
Denon is een oude respectabele fabrikant van audioapparatuur met van oudsher veel ervaring op het gebied van draaitafels.
De DP-300F is een al jarenlang geproduceerd en bewezen model en je krijgt er nog automatische functies bij ook, een zeldzaamheid tegenwoordig.
Ik zou het wel weten. Ik ken het model persoonlijk niet, het kán natuurlijk dat de HOM toch werkelijk helemaal netjes en goed gemaakt is maar de odds zijn wat mij betreft sterk in het voordeel van de Denon...
Die Denon heb ik aan m'n lijstje toevoegd. Mocht ik BT willen gebruiken kan ik altijd nog een transmitter aanschaffen. Vervanging van onderdelen vind ik wel belangrijk om de houdbaarheid te verhogen.
Zou jammer zijn als ik weer een element verkloot heb...oldsmelly schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:07:
@Jorgen een naald hoort recht te zitten bij mij weten.
ik heb mijn platen ook in de Kallax kasten zitten en gesorteerd op alfabet . Alleen artiesten die ik belangrijk acht krijgen een eigen label. Binnen de artiest verder niet maar de optie op jaar van uitgifte is misschien wel wat 😎
Is dat recht te zetten, of niet aan beginnen?
Het is ook maar net waar je de lat legt.Totrail schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:56:
[...]
De reviews van de House of Marley zijn wel goed trouwens
Ik bedoel, die house of marley wordt met een AT-3600 element geleverd.
Alleen dat element zou ik al niet als 'goed' bestempelen.
Voor mij krijgt zo'n element een 5,5 of zesje. Met de hakken over de sloot zeg maar.
Oke, in dat licht wordt de dp-300f ook niet met een bijzonder element geleverd (al heeft die geloof ik wel een elliptische naald).
Wil iets in mijn ogen het predikaat goed krijgen (zeg maar rapportcijfer 8 ) dan moet er al snel een element in die ongeveer evenveel kost als deze tafel (dus zeg maar een audio technica VM540ML of vergelijkbaar)
Dus zeg maar rapportcijfers elementen op de hifi schaal:
ceramisch element: 1
dynamisch, met plastic cantilever, saffier? naald: 2
" alu cantilever saffier naald: 3
" Alu cantilever diamant naald no name china brand: 4
" plastic/carbon cantilever, conisch, name brand: 5
" alu cantilever, conisch, name brand: 5.5-6
" alu cantilever, elliptisch, name brand: 6
" alu cantilever, round shank nude ellipt: 7
" alu cantilever, square shank nude ellipt: 7,5
" alu cantilever, square shank nude exotische slijping: 8
instap MC, square shank nude: 9
high end MC, low output, exotische naald/cantilever: 10
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar die vind je meer in het hogere segment.
[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2019 13:39 ]
Reviews in de trant van "Ik heb hem gekocht en ben er heel blij mee" of "Ik heb hem en vind hem er super mooi uitzien" zijn natuurlijk iets anders dan diepgaandere, onderbouwde reviews. Gesponsorde advertorials op gear-websites zijn ook nauwelijks reviews te noemen, de uitkomst is uiteraard altijd positief en slecht onderbouwd.
Maar iets zegt me dat dat soort reviews onvindbaar zullen zijn voor deze tafel.
Of die audioreparateur van kassa moet met z'n kromme testplaatje z'n aandachtsgebied verbreedt hebben
Als iemand vindt of iets mooi of goed klinkt, waar ligt zijn referentiegebied dan?
Ik heb een klant die is ook echt vinylaudiofiel (al doet hij niet aan hele dure elementen, daarvoor verdient hij te weinig), maar als ik met hem praat over dat hij een heel goed element tegenkwam, dan praat hij over dat het element 100µ spoorde op een bepaalde tafel. Dat soort info.
Dat hoort eigenlijk ook in een review als de kwaliteit objectief beoordeelt moet worden. En dat is imo toch een onderdeel van testen: het objectief beoordelen/vergelijken.
[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2019 13:44 ]
Een paar websites:Cap schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:39:
Welke reviews, heb je een linkje? Dan kunnen we de kwaliteit van die reviews beoordelen.
Reviews in de trant van "Ik heb hem gekocht en ben er heel blij mee" of "Ik heb hem en vind hem er super mooi uitzien" zijn natuurlijk iets anders dan diepgaandere, onderbouwde reviews. Gesponsorde advertorials op gear-websites zijn ook nauwelijks reviews te noemen, de uitkomst is uiteraard altijd positief en slecht onderbouwd.
https://www.digitaltrends...r-it-up-turntable-review/
https://www.audiorumble.com/house-marley-stir-review/
https://www.soundmanual.com/house-of-marley-stir-it-up/
Maar voor alle duidelijkheid: ik heb nog geen voorkeur. Ben vooral nog druk alle opties in kaart te brengen. Dus jullie informatie voegt daar zeker aan toe.
Een paar mensen vallen positief op met kennis, vandaar een aanvulling op de TS lijst
[ Voor 69% gewijzigd door Bestla op 07-10-2019 16:33 ]
Hier ook een tevreden gebruiker van de Denon (zie ook mijn review hier op tweakers)Totrail schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:19:
Ik hoop dat ik hier ook terecht kan voor aankoop advies aangezien er aardig wat kennis in dit topic te vinden is.
-Sony PS-LX310bt
Wat is jullie advies?
Bedankt alvast.
Bied in mijn beleving gewoon veel voor zijn prijs.
Opwaarderen kan altijd nog.
En een volautomaat is toch wel erg prettig.
MuziekLiefhebbert
Dat kan leiden tot de leukste ontdekkingen inderdaad.oldsmelly schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:58:
Zo het Dead can dance album ligt op de draaier. Deze muziek is echt totaal anders dan wat ik gewend ben. Afrikaanse en Caraïbische invloeden en klanken. Ik had uiteraard wel al wat geluisterd maar niet echt heel.diepgaand . Ik moet zeggen heel verfrissend om ook eens buiten mijn comfort zone te komen .
Zo zit ik de laatste tijd weer veel meer naar country en latin te luisteren en leer zo nieuwe artiesten kennen.
Edit: Ik heb de AT95EX naald uiteindelijk maar gewoon vervangen. Voorzichtig terug duwen, liet hem vanzelf weer terugveren in de schuine positie, ipv recht zoals hij hoort. Gelukkig had ik bij het vorige naald-ongelukje de tegenwoordigheid van geest om maar gelijk 2 nieuwe naalden aan te schaffen; dus ik had nog een reserve liggen.
Nu dus geen reserve meer. Wellicht maar eens kijken wat er te koop is voor deze platenspeler (AT LP5). Iemand suggesties?
Of een idee hoe ik mijn scheve naald toch nog goed kan krijgen? Wil namelijk geen platen slopen, of gedoe krijgen met de platenspeler.
[ Voor 34% gewijzigd door Jorgen op 07-10-2019 23:27 ]
- Vintage1967
Mooi dat je nog een naald had liggen. Probleem is dus gelukkig opgelost. Ik had onderstaande reactie al getypt voor ik jouw post zag, maar ik laat hem maar staan voor toekomstige lezers van dit topicJorgen schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:21:
[...]
Zou jammer zijn als ik weer een element verkloot heb...
Is dat recht te zetten, of niet aan beginnen?
Als een naald scheef staat, is het element nog niet verkloot. Daarbij ga ik er even van uit dat het een MM-element is, want dan is de naald te vervangen. Over het algemeen is het prijsverschil tussen een naald en een element niet zo heel groot zodat het mogelijk toch een nieuw element wordt omdat er meteen sprake kan zijn van een upgrade. Bij een MC is het een ander verhaal omdat naalden van dat type element niet zomaar vervangen kunnen worden.
Ben je helemaal tevreden met je element en is er een nieuwe naald voor te krijgen, dan zou ik dat doen. Het scheelt je het plaatsen en uitlijnen van een nieuw element. Het inspelen van je element is dan natuurlijk ook niet aan de orde. Aan de andere kant is het imho niet onverstandig om de afstelling en uitlijning eens in de zoveel tijd eens na te lopen.
Speel je al met de gedachte aan een upgrade, dan is een kapotte naald een 'mooie' aanleiding om naar een nieuw (lees: beter) element op zoek te gaan.
Een naald recht zetten is natuurlijk te proberen, maar zelf zou ik dat niet snel doen. Het is allemaal zo kwetsbaar. En ik kan me bijna niet voorstellen dat je verbogen of verdraaid materiaal in de oorspronkelijke vorm terug krijgt. Probeer een kromme spijker maar eens recht te krijgen, en dan bedoel ik ook net zo recht als vanuit de fabriek
And now something completely different: mijn LP-verzameling gaat richting de 600 stuks en is de afgelopen paar jaar behoorlijk verbreed. Was het eerst alleen metal en hardrock, tegenwoordig bevat de verzameling onder andere ook prog, blues, jazz, psych, soul, funk, klassiek en musical. Gevolg is dat een LP niet zo frequent wordt gedraaid als in de tijd dat ik er zo'n 50 had. Gevolg daarvan weer is dat ik zo af en toe een LP her-ontdek, zoals gisteravond Lou Reed met Take No Prisoners. Het voelde een beetje als of ik het voor het eerst hoorde. Ik denk dat er zo nog wel een paar in de verzameling zitten

[ Voor 4% gewijzigd door Vintage1967 op 08-10-2019 09:06 ]
Kringloop:
Rory Gallagher - Live in Europe
Roy Buchanan - live stock (staat nu op)
Queen - A Night at the Opera
David Bowie - Let’s dance
Supertramp - Breakfast in America
Supertramp - Indelibly Stamped (mooie jaren 70 hoes)
Prefab Sprout - From Langley Park To Memphis
Nieuw vinyl
The very best of Black Flavour Club (dankzij dit topic👍🏼) mijn eerste hiphop/rap plaat ooit
Elliot Smith - An Introduction To......
Genesis - Genesis
Pink Floyd - DSOTM
U2 - The Unforgettable Fire
The Beatles - Abbey Road
Ik ga op 11 januari naar de album presentatie in Paradiso en pik het album daar meteen opVintage1967 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:00:
[...]
............... maar dan wel pas nadat ik de nieuwe LP van DeWolff heb gepre-ordered (komt 10-1-2020 uit).
[ Voor 18% gewijzigd door TR1969 op 09-10-2019 00:27 ]
Het ergste is als ze Discogs hebben ontdekt, maar niet weten hoe ze een plaat moeten graderen. Dan krijg je
een kapotte hoes, vinyl vol krassen, maar wel voor een hoge prijs.
Maakte ook een keer mee dat ik allerlei moois had gevonden in de bakken, waar "€1 per LP" op stond, om vervolgens bij de kasse te horen dat op de binnenkant sleeve de prijs was gezet (en vervolgens elke plaat tussen 6 en 12 euro was). En dat waren ze mij nou ook weer niet waard...
Als ik dan toch (bijna) handels prijzen moet betalen dan koop ik liever bij een winkel of handelaar die ook echt kwaliteit levert.
Ik verklaar me nader bvb deze : compilatie van allemaal oude nummers, waarschijnlijk geen meerwaarde aan toegevoegd.. Het komt oud over, maar dit is gewoon de zoveelste compilatie van dezelfde nummers. De compilatie is in 2018 op de markt gekomen, dus heeft geen historische waarde
Voor mij voelt het niet echt aan en twijfel dan ook om hem te kopen. Aan de andere kant, als ik de originelen van toen ga willen, dan ga ik wellicht nog veel meer op tafel leggen voor een album wat door iemand anders al grijs gedraaid is...
Daartegeover staat dan deze die wel echt bestaan heeft en dus wel een historische waarde heeft
Is dit iets wat tussen mijn oren zit of zijn hier nog mensen die er zo naar kijken??
You don't need eyes to see, you need vision
Ik weet niet of dat een pad is wat je op moet willen gaan.Yalopa schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:53:
Hoe kijken julie naar "nieuwe compilatie albums" van oude nummers?
Ik verklaar me nader bvb deze : compilatie van allemaal oude nummers, waarschijnlijk geen meerwaarde aan toegevoegd.. Het komt oud over, maar dit is gewoon de zoveelste compilatie van dezelfde nummers. De compilatie is in 2018 op de markt gekomen, dus heeft geen historische waarde
Voor mij voelt het niet echt aan en twijfel dan ook om hem te kopen. Aan de andere kant, als ik de originelen van toen ga willen, dan ga ik wellicht nog veel meer op tafel leggen voor een album wat door iemand anders al grijs gedraaid is...
Daartegeover staat dan deze die wel echt bestaan heeft en dus wel een historische waarde heeft
Is dit iets wat tussen mijn oren zit of zijn hier nog mensen die er zo naar kijken??
Persoonlijk ben ik niet per definitie vies van compilaties. Ja er is een hoop meuk, maar er worden ook echt wel hele mooie dingen uitgegeven... Die soms zelf ook weer soort van cult of verzamelwaarde krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 09-10-2019 10:15 ]
Kijkeen we terug naar een re-issue van Otis dan gaat het naar 30 euro..(of de box met alle 7 voor 88 euro)
* Yalopa ziet zichzelf de box nog kopen...
[ Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 09-10-2019 10:30 ]
Zelf koop ik heel veel verzamel en compilaties. Albums zijn leuk als er niet veel zooi op staat, maar op een hoop albums vind ik alleen de bekende nummers interessant.
Voor wat betreft kringlopen: toen ik vorige jaar begon was er af en toe nog wel eens iets leuks, maar alles is redelijk leeggeplunderd tegenwoordig en er komt niks interessants meer bij. Vooral omdat niemand meer LP’s naar de kringloop brengt maar ze voor veel geld probeert te slijten op marktplaats of discogs. Een van de nadelen aan de vinylcomeback...
Wel verschillen de prijzen heel erg van kringloop tot kringloop. Er zijn er nog genoeg waar alles gewoon €1 kost, maar er zijn er ook waar je gewoon meer dan €5 per LP betaalt. Die laat ik meestal links liggen. Vaak heb ik dan liever gewoon een repress in nieuwstaat.
Niet dat ik nog vaak in kringlopen kom om platen te kijken, maar laatst was ik wel in zo’n winkel waar ik nog nooit eerder was geweest, op zoek naar een cassettedeck, en meteen even door de platen heen gekeken. De prijzen waren niet zo interessant, maar toch een paar 80’s dingen mee genomen. Eentje bleek thuis vol met krassen te zitten. Die was afgesloten in een hoes dus kon m niet van tevoren inspecteren. Dat doe ik ook nooit meer...
Wat is een handige manier om platen te versturen, de vorige keer heb ik een hele verhuisdoos kapot geknipt om een plaat in te pakken, dat was niet zo handig.
Hoe versturen jullie je platen?
Simpel: Record mailers aanschaffen, of zelf maken. Dit kan je ook een hoop ellende schelen want record mailers kunnen een hoop hebben qua abuse.Zspirit schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:13:
Misschien een bveetje offtopic maar ik ben sinds kort actief op discogs en heb inmiddels mijn tweede bestelling binnen.
Wat is een handige manier om platen te versturen, de vorige keer heb ik een hele verhuisdoos kapot geknipt om een plaat in te pakken, dat was niet zo handig.
Hoe versturen jullie je platen?
Het kost je wel wat extra, maar dat kun je doorberekenen in de verzendkosten natuurlijk
Yes die ga ik dan toch maar aanschaffen hier in nederland kan ik ze nergens vinden.Nyarlathotep schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:54:
[...]
Simpel: Record mailers aanschaffen, of zelf maken. Dit kan je ook een hoop ellende schelen want record mailers kunnen een hoop hebben qua abuse.
Het kost je wel wat extra, maar dat kun je doorberekenen in de verzendkosten natuurlijk
Voortaan de Record mailers van mijn eigen bestellingen maar bewaren.
- Vintage1967
Dat deed ik ook en heb op een gegeven moment deze besteld.Zspirit schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:56:
[...]
Yes die ga ik dan toch maar aanschaffen hier in nederland kan ik ze nergens vinden.
Voortaan de Record mailers van mijn eigen bestellingen maar bewaren.
Tip: investeer ook in beschermhoezen, zoals bijvoorbeeld deze. Als je dan de buitenhoes en de LP in de binnenhoes apart in de kunststof beschermhoes steekt, voorkom je onnodige beschadiging van de buitenhoes. De zogenaamde seamsplit. Zoals aangegeven, is het prima in je verkoopprijs te verrekenen zolang het maar duidelijk is voor de koper. Sterker nog, het wordt gewaardeerd door de koper.
Niet alleen Walvisproducts heeft deze spullen, maar Who's Your Daddy ook.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Het aanbod waarmee ze adverteerden was hier beschikbaar.
Ah ze zijn er weer. Ik zal morgen even kijken, die Bowie heb ik nog niet en mijn vriendin heeftwel interesse in de Bon Jovi registratie uit '84 (ze is fan en het is haar geboortejaar).Ljsvv schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:04:
Vandaag nog even een kijkje genomen bij Aldi in Breda. Ergens midden tussen de rest van de puinhoop tussen de kleding en non Food rommel lag een kartonnetje met daarin een 15 tal platen.
Het aanbod waarmee ze adverteerden was hier beschikbaar.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Betekend natuurlijk wel dat ze waarschijnlijk beter op voorraad zijn bij de div. aldi vestigingen dan die action aanbieding.
[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 09-10-2019 20:09 ]
Die DJ was ook een lachertje: je staat in de studio een platen speler test uitslag bekend te maken met de presentatrice en dan zet je een eigen audioset er neer zonder platen spelers, beetje vreemd gezien het onderwerp...
Dat die Crosley Spinnerette de winnaar was, vindt ik niet vreemd: daar zat ook het beste element onder gemonteerd (van alles spelers die getest zijn) met die Audio Technica AT-3600L...
Desondanks zijn er zoals Mr_petit een paar pagina's terug ook al aangaf betere keuzes die nog geen 20 euro duurder zijn...
Sterker nog: mijn vorige platen speler (McCrypt (huismerk Conrad), model: DJ-2650B) kostte € 100,- nieuw en zelfs die is gegarandeerd beter dan al deze spelers en ook deze had fabriek af een Audio Technica AT-3600L als element er onder gemonteerd zitten...
[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 09-10-2019 23:51 ]
Dan is eigenlijk voor die prijs een gok op de tweedehands markt nog bijna de beste oplossing.Jorgen schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 01:10:
Tja, je hebt in audioland verschillende soorten mensen. Degene die echt voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en met rommel tevreden zijn; de mensen die kabels van 100 per meter aanschaffen; en iedereen daartussen. Er is kennelijk een markt voor dit soort spelers en ik ben me zeer bewust van het feit dat niet iedereen een oneindig budget heeft - dat heb ik namelijk ook niet - maar een klein beetje door sparen voor een betere oplossing lijkt vaak toch teveel gevraagd.
Voor een €100 tot €150 euro koop je een leuke Pioneer platenspeler bijvoorbeeld. Als je het treft geen of een kleine onderhoudsbeurt nodig heeft als een nieuwe snaar erin.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Dat is Arthur Smit van Hifistereo.nl. Dit is de gebruikte test-lp:rcor schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:46:
Zojuist nog eens die platen speler test van kassa terug gekeken omdat ik er eerder niet aan toegekomen ben... Vooral die audio monteur was inderdaad een lachertje... Ook bij Wouter had ik verwacht dat hij meer kennis had en dat daardoor geen een van die spelers hem echt zou kunnen bekoren...
https://www.discogs.com/V...onstratie/release/6990472
Hij noemt track drie, de terts-ruis, een test-ruis.

Hij had beter de aftasttest bij verschillende amplitudes (track 5) kunnen uitvoeren om de spoorprestaties te beoordelen, plus de zwevingstest (track 6) en eventueel rumbletest (track 7), hoewel de speakers natuurlijk erg weinig laag weergeven.
Wouter en de DJ-vrouw vinden dat er "gouden knoppen" op zitten terwijl het duidelijk koper-look is. Tja. Gelukkig zegt Wouter wel: als je écht platen wilt draaien moet je 1 stap hoger gaan, ofwel tweedehands of nieuw. De enige to the point opmerking.
Inderdaad zeer suf. Zal veel teveel gedoe zijn geweest, een setje SL-1200's meeslepen. Als ze die al heeft...rcor schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:46:
Die DJ was ook een lachertje: je staat in de studio een platen speler test uitslag bekend te maken met de presentatrice en dan zet je een eigen audioset er neer zonder platen spelers, beetje vreemd gezien het onderwerp...
Dat die Crosley wint is naast het gemonteerde AT-3600 element ook wel te begrijpen als je het ontwerp ziet: de speaker zit niet onder de draaitafel gepropt maar zit rechtopstaande in een aparte behuizing in de klep, dat klinkt al snel beter en verstoort de weergave ook minder door interne resonanties.
- Vintage1967
Waar imho NIET over valt te twisten, zijn de noodzaak van het kunnen regelen van antiskating en naalddruk en het kunnen uitlijnen van het element. Als een van deze dingen niet mogelijk is, is het wat mij betreft een keiharde no-go. Reden: bescherming van je LP's.
Er zijn natuurlijk nog veel zaken die voor mij persoonlijk belangrijk zijn, maar die hebben te maken met een stukje gemak, (extra) kwaliteit en budget. Dat iemand met, in mijn ogen, wat mindere kwaliteit tevreden is, vind ik dan ook helemaal prima. Ik heb ook het budget niet om een element van €600,00 aan te schaffen. Ook mijn koptelefoon en versterker kunnen stukken beter dan wat ik nu heb. Maar ik ben helemaal tevreden terwijl mijn setup bij audiofielen waarschijnlijk de ogen doet fronsen
Dat een programma als Kassa een test als deze in de wereld zet, vind ik werkelijk te triest voor woorden. Er zijn mensen die dit als de waarheid gaan zien en er van overtuigd zijn dat ze prima spul hebben staan om hun LP's mee te draaien, want de experts van Kassa....... Wat een onwetendheid
Zo staat het bij mij ook, met een mengpaneeltje die het mogelijk maakt met dikke kabels naar de Denon receiver te gaan.Ljsvv schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:41:
Het platenspeler en plaatsing debacle is opgelost. Ik heb nog een studio mengpaneeltje liggen dat ik gebruik om de platenspeler aan te sluiten. Via dit mengpaneel kan ik met lekkere dikke XLR kabels naar de Marantz. Helaas heeft de Marantz geen gebalanceerde ingangen maar het werkt prima.
Alleen nog even een keer ompluggen en luisteren om te beoordelen of dat het mengpaneeltje niet al te veel aan vermindering geluidskwaliteit oplevert.
Mooie is dat ik nu ook gewoon lekker met mijn bedrade hoofdtelefoon kan luisteren zonder dat ik daar de receiver voor nodig heb. Voor nu even prima.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan Cap!Cap schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:11:
[...]
Dat is Arthur Smit van Hifistereo.nl. Dit is de gebruikte test-lp:
https://www.discogs.com/V...onstratie/release/6990472
Hij noemt track drie, de terts-ruis, een test-ruis.Die test is bedoeld om de balans te testen. Nogal een zinvolle test op deze spelers met die superkleine speakertjes. Bovendien zit in deze toon dus geen "mooie bas" zoals Arthur suggereert, het klinkt dus inderdaad als een soort onderwatergeluid, ook op goede speakers. De DJ snapt duidelijk ook niet waar ze naar luistert en wat het doel is van het testgeluid. Een nietszeggende test dus.
Hij had beter de aftasttest bij verschillende amplitudes (track 5) kunnen uitvoeren om de spoorprestaties te beoordelen, plus de zwevingstest (track 6) en eventueel rumbletest (track 7), hoewel de speakers natuurlijk erg weinig laag weergeven.
Dat was wel de enige opmerking waar aan je kon zien dat Wouter er wellicht toch nog iets van snapt... Maar in zijn geval had ik ze allemaal als ongeschikte rommel aangeduid en ze allemaal afgeraden...Cap schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:11:
Wouter en de DJ-vrouw vinden dat er "gouden knoppen" op zitten terwijl het duidelijk koper-look is. Tja. Gelukkig zegt Wouter wel: als je écht platen wilt draaien moet je 1 stap hoger gaan, ofwel tweedehands of nieuw. De enige to the point opmerking.
Ik zou zeggen: neem dan geen set mee en ga lekker met de winnaar plaatjes draaien als afsluiting en ja, de plaatsing van die speakers helpt echt mee aan de betere geluidskwaliteit... Maar heel serieus: geef mij dan maar een echte Philips uit de 60's (Philips AG4231/22) waar Crosly duidelijk zijn inspiratie vandaan gehaald heeft:Cap schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:11:
Inderdaad zeer suf. Zal veel teveel gedoe zijn geweest, een setje SL-1200's meeslepen. Als ze die al heeft...
Dat die Crosley wint is naast het gemonteerde AT-3600 element ook wel te begrijpen als je het ontwerp ziet: de speaker zit niet onder de draaitafel gepropt maar zit rechtopstaande in een aparte behuizing in de klep, dat klinkt al snel beter en verstoort de weergave ook minder door interne resonanties.

Of was het deze Philips GF-403 platen speler uit omstreeks 1972 die op een paar kleine punten na er precies op lijkt (zou crosley 'm in aangepaste vorm onder licentie van Philips mogen produceren?):

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 10-10-2019 21:48 ]
Bij mij in de stad is een hifi-winkel waarvan de eigenaar nogal omhooggevallen en klantonvriendelijk is. Hij wil geen "rommel" verkopen. (In zijn ogen is bijv. een Pioneer receiver van € 1000 ook rommel
Anoniem: 1076733
Dit is natuurlijk onzin, je platen gaan niet zo snel stuk. En helemaal niet bij de winnaar van de test, de Crosley met een Audio Technica MM element!Pierre schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:32:
Net op NPO1 een kofferplatenspeler test bij Kassa, als je je vinyl wil verpesten dan moet je zeker dat kopen https://kassa.bnnvara.nl/...rplatenspeler-is-het-best
Dit is een super interessante video met conclusie vanaf 26:40 (en 28:35)
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 11-10-2019 04:26 ]
Prima toch dan draai jij lekker je vinyl op een Crosley ik pas voor zo'n speler.Anoniem: 1076733 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 03:57:
[...]
Dit is natuurlijk onzin, je platen gaan niet zo snel stuk. En helemaal niet bij de winnaar van de test, de Crosley met een Audio Technica MM element!
[YouTube: Is the Crosley Cruiser really THAT bad?]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Dan pas ik samen met @Pierre even mee... En de reden wordt op deze pagina van Puresound.be goed uitgelegd (en is ook al meerdere malen door mij gedeeld):Anoniem: 1076733 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 03:57:
[...]
Dit is natuurlijk onzin, je platen gaan niet zo snel stuk. En helemaal niet bij de winnaar van de test, de Crosley met een Audio Technica MM element!
http://www.puresound.be/n.../crosley-ion-en-traveler/
Arm lagering is ruk, evenals de kwaliteitscontrole in de fabriek (want het moet goedkoop verkocht worden)... De reden dat Crosley nu Audio Technica toepast is om de mensen die hun bekritiseren tegemoet te komen...
Je ziet daardoor de prijs wel flink stijgen naar in de 100 euro... De AT-3600L van Audio Technica is overigens geen slecht element, maar als de kwaliteitscontrole ruk is en er nog steeds slechte arm lagering gebruikt wordt en er geen anti-skating wordt toegepast verandert zelfs een 1000 euro kostende MC element in een platen slopende beitel op zo'n platen speler...
Volgens mij moet het best mogelijk zijn om een platenspeler te fabriceren waarbij alles al optimaal is afgesteld. Er zijn ook een hoop mensen die gewoon een platenspeler willen kopen waarmee ze direkt platen kunnen draaien zonder dat ze zich eerst bezig moeten houden met zaken waar ze geen verstand van hebben. Ik zie het zelf dus zeker niet als noodzaak. Tuurlijk zijn er mensen die willen experimenteren met andere elementen en naalden, maar dat is een keuze, geen noodzaak.Vintage1967 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:22:
Waar imho NIET over valt te twisten, zijn de noodzaak van het kunnen regelen van antiskating en naalddruk en het kunnen uitlijnen van het element. Als een van deze dingen niet mogelijk is, is het wat mij betreft een keiharde no-go. Reden: bescherming van je LP's.
[ Voor 0% gewijzigd door VHS op 11-10-2019 08:26 . Reden: typo ]
Die zijn er ook en de Sony PS-LX3000USB is daar een voorbeeld van... Deze speler wordt onder diversen merknamen verkocht en is, als ik mij niet vergis, eigenlijk op de achtergrond een variant op een instap speler van van Hanpin... Je kunt er weinig aan upgraden als consument, MAAR: alles is wel goed afgesteld en de arm lagering is prima...VHS schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:24:
[...]
Volgens mij moet het best mogelijk zijn om een platenspeler te fabriceren waarbij alles al optimaal is afgesteld. Er zijn ook een hoop mensen die gewoon een platenspeler willen kopen waarmee ze direkt platen kunnen draaien zonder dat ze zich eerst bezig moeten houden met zaken waar ze geen verstand van hebben. Ik zie het zelf dus zeker niet als noodzaak. Tuurlijk zijn er mensen die willen experimenteren met andere elementen en naalden, maar dat is een keuze, geen noodzaak.
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 11-10-2019 08:48 ]
Dan heb ik hier een plaatje van een plaatje uit mijn eigen collectie voor je. Is welgeteld 1 (!) keer afgespeeld op een Ion, vergelijkbare troep als Crosley. Was begonnen bij track 2 en halverwege track 4 vond ik het mooi geweest met het AM-radio geluid wat er uit kwam. Zoek de verschillen...Anoniem: 1076733 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 03:57:
[...]

Leg nooit een LP waar je iets om geeft op dit soort troep.

Jaaaaa! postnl dropt zojuist even een pakketje vinyl hier, dat wordt dit weekend weer heerlijk plaatjes draaien! Zin an!
[ Voor 5% gewijzigd door macdushi op 11-10-2019 10:08 ]
Ik snap wel, dat je met je nieuw gekochte albums van €30 of meer geen enkel risico wil nemen, maar al die tweedehands meuk uit de jaren 60, 70 en 80 werd thuis door tieners afgespeeld op dit soort meuk van 200 gulden. En dat hebben de meeste platen ook overleefd! Niet iedereen had een technics 1200 met stanton element van 800 gulden.Pierre schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:05:
[...]
Prima toch dan draai jij lekker je vinyl op een Crosley ik pas voor zo'n speler.

- Vintage1967
In die jaren was ik ook jong en was een LP voor de meesten een gebruiksvoorwerp, net als een boek. De meesten hadden geen platenwasmachine en kochten echt geen nieuwe binnenhoezen met antistatische binnenvoering. Misschien is het juist daarom dat die "tweedehands meuk" (Led Zeppelin, Pink Floyd, Q65, John Mayall, Cuby + Blizzards, Black Sabbath, als je die bedoelt....) maar dan in VG+ staat, nu zo prijzig en / of lastig te vinden is?Anoniem: 1076733 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:56:
[...]
Ik snap wel, dat je met je nieuw gekochte albums van €30 of meer geen enkel risico wil nemen, maar al die tweedehands meuk uit de jaren 60, 70 en 80 werd thuis door tieners afgespeeld op dit soort meuk van 200 gulden. En dat hebben de meeste platen ook overleefd! Niet iedereen had een technics 1200 met stanton element van 800 gulden.
[Afbeelding]
Los van mijn persoonlijke (en ongetwijfeld gekleurde) herinneringen denk ik dat het filmpje zoals opnieuw gepost door @rcor voor zich spreekt. Btw, niet alleen een Technics SL-1200 met Stanton-element is veilig te gebruiken. Er zijn tal van andere goedkopere oplossingen.
Overigens heb ik ook twee LP's waarbij een van beide kanalen bijna niet te horen is
Maar echt, vanuit de grond van mijn hart: blijf ver van de Crosleys en Ion's in deze wereld.
Beetje rare review van die gast aangezien er met 2 maten gemeten wordt.Anoniem: 1076733 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 03:57:
[...]
Met betrekking tot de naalddruk wordt er gerefereerd aan de originele ontwerpinstructies van colombia in de vroege jaren 50, maar als een plaat van daft punk skipt ligt dat opeens aan dat in die tijd (medio jaren 90) platen alleen gemaakt werden voor DJ's die ze op SL-1200's afspeelden.
Naast dat dat dus een vergelijk is met 2 verschillende referentiekaders, speelden DJ's in de jaren 90 echt geen 33 toeren LP's af in clubs, maar 45rpm singles of maxi's....
Waarom geen spoortest doen en laten zien hoe goed of hoe slecht die crossley werkelijk is, het liefst met een vergelijk met bijv. een AT-LP120 of dp-300f of ander soortgelijk serieuze instaptafel (ik geloof dat de reviewer zelfs een at-lp60 heeft, een wat minder serieuze instaptafel maar wel van een serieus merk).
Echte vergelijken blijven dus uit helaas.
Ik vind het een eerlijke review. Hij zegt: niet kopen. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je platen verneukt worden (met uitzondering van Daft Punk dan)mr_petit schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:58:
[...]
Beetje rare review van die gast aangezien er met 2 maten gemeten wordt.
Met betrekking tot de naalddruk wordt er gerefereerd aan de originele ontwerpinstructies van colombia in de vroege jaren 50, maar als een plaat van daft punk skipt ligt dat opeens aan dat in die tijd (medio jaren 90) platen alleen gemaakt werden voor DJ's die ze op SL-1200's afspeelden.
Naast dat dat dus een vergelijk is met 2 verschillende referentiekaders, speelden DJ's in de jaren 90 echt geen 33 toeren LP's af in clubs, maar 45rpm singles of maxi's....
Waarom geen spoortest doen en laten zien hoe goed of hoe slecht die crossley werkelijk is, het liefst met een vergelijk met bijv. een AT-LP120 of dp-300f of ander soortgelijk serieuze instaptafel (ik geloof dat de reviewer zelfs een at-lp60 heeft, een wat minder serieuze instaptafel maar wel van een serieus merk).
Echte vergelijken blijven dus uit helaas.
https://withintemptation.probitymerch.com/products/the-unforgiving-ltd-edition-gold-and-red-swirled-double-vinyl
Maar ik ga m niet voorbestellen op de webshop. Dan betaal ik alleen verzendkosten voor niks. Op 15 november ligt ie ook bij iedere serieuze platenzaak voor dezelfde prijs...
Die gemakkelijke plug and play standaard was er in de jaren 80 al met de P-mount (T4P) rage waaraan veel Japanse merken meededen: deze platenspelers hadden een plug-in element dat daarom niet uitgelijnd hoefde te worden en vaak een vaste, niet instelbare naalddruk en anti-skating.rcor schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:45:
[...]
Die zijn er ook en de Sony PS-LX3000USB is daar een voorbeeld van... Deze speler wordt onder diversen merknamen verkocht en is, als ik mij niet vergis, eigenlijk op de achtergrond een variant op een instap speler van van Hanpin... Je kunt er weinig aan upgraden als consument, MAAR: alles is wel goed afgesteld en de arm lagering is prima...
[Afbeelding]
Verschil met de goedkope troep van nu: die spelers hadden wél nette armlagers, de elementen waren goed uitgelijnd, ze hadden anti-skating, de naalddruk was met 1.25 tot 1.5 gram netjes op orde én de er werden altijd nette naalden gebruikt met aluminium cantilevers en echte diamantjes. Eenvoudig maar doeltreffend en kwalitatief NIET slecht.
Overigens, dat "optimaal" afgesteld is nog wel een dingetje. De optimale afstelling verschilt namelijk per plaat (sterkte van degroefmodulatie en de plaatdikte) en de omstandigheden (perfect waterpas opgestelde platenspeler vrij van trillingen, of juist niet). Zo'n plug and play oplossing is daarom nooit "optimaal" afgesteld maar zo dat de kans klein is dat de gemiddelde gebruiker er zich geen buil aan valt en de platen niet beschadigd worden.
Je overdrijft hier wel sterk. Lang niet alleen tieners draaiden in de jaren 70 en 80 die platen, juist ook heel veel (jong)volwassenen met voldoende geld om die platen te kopen. Hi-Fi was een big thing en een flinke, serieuze set in huis hebben was toen heel normaal. Bovendien, ook die tieners konden heel voorzichtig op hun platen zijn (mijn buurjongen was er zo eentje). Daarnaast hebben ik en mijn vriendjes destijds onze platen nooit op dergelijke spelers afgespeeld, wij (of onze oudersAnoniem: 1076733 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:56:
[...]
Ik snap wel, dat je met je nieuw gekochte albums van €30 of meer geen enkel risico wil nemen, maar al die tweedehands meuk uit de jaren 60, 70 en 80 werd thuis door tieners afgespeeld op dit soort meuk van 200 gulden. En dat hebben de meeste platen ook overleefd! Niet iedereen had een technics 1200 met stanton element van 800 gulden.
[Afbeelding]
Gelukkig maar: daarom zijn er nog zo ongelofelijk veel oude platen die na 30, 40 of zelfs 50 jaar nog wél heel goed klinken.
[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 11-10-2019 23:14 ]
Rare stelling van die gast: niet kopen want eigenlijk is het troep, maar zonder enig bewijs zeggen dat je platen niet verneukt worden en daarmee wellicht toch geen slechte koop? Iets zegt mij dat die gast er niet veel van gesnapt heeft... Maar dat terzijdeAnoniem: 1076733 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:42:
[...]
Ik vind het een eerlijke review. Hij zegt: niet kopen. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je platen verneukt worden (met uitzondering van Daft Punk dan)
Ik vindt het daarom met recht jammer dat Stijn Kraft (@Anoniem: 97905 ) gestopt is met vinl.net, want daar stonden de twee downloadbare bestanden (waar naar toe gelinkt werd in het artikel van Puresound.be) die je kon vergelijken en dan hoorde je duidelijk dat na 100x afspelen op zo'n Crosley, Ricatech of andere speler met datzelfde Chinese loopwerk het gedraaide nummer niet meer genietbaar was, op welke platen speler dan ook... En daarmee raad ik het gebruik van zo'n speler echt af als je vinyl je echt lief is...
Mocht Stijn dit lezen, heb je die bestanden nog ergens om ze beschikbaar te stellen? We willen mensen hier waarschuwen en behoeden voor een foutieve aankoop...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 11-10-2019 23:08 . Reden: Even nog duidelijker omschreven wat ik bedoel. Dit was bij nader inzien nog niet helemaal duidelijk toen ik mijn bericht terug las. ]
Ja maar het gaat mij er niet om wat de uitkomst van zijn conclusie is, maar in hoeverre alles klopt wat hij zegt en wat er mist in de review.Anoniem: 1076733 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:42:
[...]
Ik vind het een eerlijke review. Hij zegt: niet kopen. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je platen verneukt worden (met uitzondering van Daft Punk dan)
Hij beweert ook dat de meegeleverde cartridge een chuo denshi is, maar het is naar alle waarschijnlijkheid een chinese kloon. Dus een kloon van een bottom of the range cartridge.
YouTube: Not All "Crosley" Cartridges Are Made The Same!
Daarnaast zegt hij dat de aanbevolen naalddruk tussen de 4 en 6 gram is (waar zijn gemeten 5,6gr dus mooi tussenvalt), maar kijkende naar deze pagina is het opeens 2-4 gram
https://www.adelcom.net/Chuo%20Denshi%20Cartridges.htm
Hier ook 2-4 gram
http://www.soundring.com....20Denshi%20Cartridges.htm
Dus hoe komt hij aan z'n gegevens?
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 11-10-2019 22:06 ]
Anoniem: 1248170
Maar veel van die goedkope meuk toen werd in Japan gemaakt en werd nog een beetje over de arm nagedacht en de druk op de naald en de naald zelf. Ondanks dat het budget was.Anoniem: 1076733 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:56:
[...]
[Afbeelding]
Maar ook toen had je slecht spul en ook genoeg platen uit die tijd die de tijd niet hebben doorstaan. Pak maar verzamelplaten, genoeg waarbij een bepaald nummer helemaal grijs gedraaid is. Goed voorbeeld daarvan, daarom koop ik m altijd als ik m zie bij de kringloop.
Armand - Grootste Hits.
Alle nummers klinken prima, behalve 'Ben ik te Min', die is compleet grijs gedraaid door tieners op een cheap ass setje. Ik heb die plaat nu 10x in bezit en er is er geen een waarbij dat nummer noch normaal klinkt haha.
- Vintage1967
Voor de liefhebbers zag ik ook deze nog voorbij komen. Waar meneer Bonamassa het vandaan haalt weet ik niet, maar 25-10 komt er blijkbaar een nieuwe live 2LP uit
En als we toch in die muzikale hoek zitten: deze van Gov't Mule is er ook een om van te watertanden.
Ik heb hier RVS M2 boutjes van verschillende lengte besteld.mr_petit schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:13:
Ik weet niet of de bouwmarkt m2 schroefjes heeft.
Wat eigenlijk wel de voorkeur heeft, is dat ze van RVS zijn.
RVS is magnetisch gezien minder van invloed. Zeker als je met mc elementen aan de gang gaat zijn normale stalen schroefjes een risico.
Snel geleverd, groot assortiment.
[ Voor 30% gewijzigd door Vintage1967 op 12-10-2019 14:27 ]
Mijn vraag hier aan de kenners is of deze upgrade de moeite waard is?
Dus gelijk naar een nude elliptical, shibata of microline oid gaan.
In de praktijk dus een ander element, welke met die specs begint tussen de 100 en 150 euro.
Ik zou zelf denk ik tegenwoordig voor deze gaan:
https://www.thakker.eu/to...magnet-tonabnehmer/a-9540
Geen persoonlijke ervaring mee, maar wel met z'n voorganger (at-440mla/b):
Kan een beetje krachtig in het hoog klinken op oude platen (met name jaren 80 dmm's), maar imho een goede match voor moderne platen en hoe ze tegenwoordig gemastered worden (dof)
[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 12-10-2019 14:59 ]
Wordt de MicroLine versie van @mr_petit je te duur, dan kan je ook een stapje goedkoper gaan met de AT-VM95EN: nog steeds een mooi nude diamantje (beter en duurzamer dan een bonded diamantje) maar dan "gewoon" elliptisch geslepen:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9539/
Wil je in de buurt van het budget van dat elliptische naaldje voor je huidige Denon element (eigenlijk een AT-3600 OEM element met een ander merkje erop geplakt) blijven dan is de AT-VM95E voor 44 euro een betere optie:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9538/
Je hebt dan een verbeterde versie van het bekende AT-95E element met ook een elliptische naald, voor maar een paar euro meer.
PS Nadeel van een nieuw element: je moet deze monteren en uitlijnen. Maar dat kan je ook als een voordeel zien als je de uitlijning van het standaard Denon element nog niet gecontroleerd hebt, je hebt best kans dat dat niet heel netjes uitgelijnd is.
[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 12-10-2019 17:30 ]
"Around 500 hours for a conical stylus, 300 hours for an Elliptical stylus, 1000 hours for a Microlinear stylus, and 800 hours for a Shibata stylus."
Ik heb wel een beetje het idee dat dit richtlijnen zijn omdat er zat kwalitatieve elliptische naalden zijn die uit eigen ervaring een stuk langer meegaan dan 300 uur, en ook de bepaling wanneer een naald versleten is, is voor interpretatie vatbaar (moet de naaldtip de bodem van de groef raken of is het iets anders, zoals verminderde spoorprestaties?), maar het geeft allicht een leidraad
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 12-10-2019 21:44 ]
Eens met de adviezen, maar de AT440 is toch opgevolgd door de VM540ML? Intern zijn er verschillen VM95 en VM5x0 serie, volgens deze forumpost heeft de 5x0 vier in plaats van 2 spoelen met een metalen scheidingsplaatje, en heeft deze een hogere compliantie.mr_petit schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 14:54:
Ik zou zelf denk ik tegenwoordig voor deze gaan:
https://www.thakker.eu/to...magnet-tonabnehmer/a-9540
Geen persoonlijke ervaring mee, maar wel met z'n voorganger (at-440mla/b):
AT heeft momenteel dus twee elementen met MicroLine naald in het assortiment, de VM95ML en VM540ML. Gelukkig hebben beiden wel een rode body, voor het overzicht.
Het hele element bepaald veel eigenschappen. Dus compleet andere klankkleur (meer/minder bas of treble), en ook 'levendigheid' (moeilijk te omschrijven fenomeen) verschilt, maar kan ook heel goed een wisselwerking zijn met je voorversterker en bekabeling.Jorgen schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:48:
Wat mag je nu technisch gezien verwachten van een andere naald of element? Dat blijft me toch wat onduidelijk.
De naald (naaldvorm, nude/bonded etc), cantilever en ophanging bepalen ook heel erg de aftastprestaties.
Met name wanneer de golflengte heel kort wordt met een hoge amplitude wordt het moeilijk voor een naald om de groef te volgen.
Dat zijn dus hoge, harde tonen (S klanken, bekkens etc) in de binnenste groeven. Die worden met betere naalden beter weergegeven. Minder vervorming.
Ja eigenlijk is de vm540ml de opvolger van de at-440 (en redelijk bouwgelijk) en alles in de at-vm95 serie is meer een budgetserie.musicfreak schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:55:
[...]
Eens met de adviezen, maar de AT440 is toch opgevolgd door de VM540ML? Intern zijn er verschillen VM95 en VM5x0 serie, volgens deze forumpost heeft de 5x0 vier in plaats van 2 spoelen met een metalen scheidingsplaatje, en heeft deze een hogere compliantie.
AT heeft momenteel dus twee elementen met MicroLine naald in het assortiment, de VM95ML en VM540ML. Gelukkig hebben beiden wel een rode body, voor het overzicht.
Ik denk ook dat de vm540ml een verfijndere cantilever heeft. Maar het was even een globale richtlijn. Een VM540ML is natuurlijk ook behoorlijk duur, ongeveer 240 euro (geeft goed aan wat voor koopjes de 440ml/a/b waren)
Ze hebben overigens wel meer microline elementen. de vm740ml (dus nog een stap boven de vm540ml) en waarschijnlijk nog wel wat MC elementen.
Ik vraag me ook af of ik nu 240 euro zou uitgeven voor een vm540ml. Een denon DL-110 is dan natuurlijk een interessant alternatief (€250). Ik weet niet hoe goed de dl-110 exact is, maar ik heb een DL-160 (die heeft welliswaar een verfijndere cantilever), maar die speelt een at-440mla weg imho qua prestaties/aftasting. Maar de klankkleur is ook anders.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 12-10-2019 22:04 ]
[ Voor 30% gewijzigd door rcor op 13-10-2019 13:30 ]
Hoewel het een erg goede zangeeres is met enorme dynamiek moet ik toch wel eerlijk bekennen dat haar stem mij na zeg een uurtje begint te irriteren. Kan het niet echt uitleggen waarom maar ik denk dat haar uithalen soms erg scherp zijn en ze beweegt heel vaak de microphone van en naar haar gezicht toe(in live opnames dan)

Lazy sunday morning
Croissantje met kaas, bakkie pleur en deze op de draaier, life is GOOD!
[ Voor 5% gewijzigd door oldsmelly op 13-10-2019 14:09 ]
MuziekLiefhebbert
Je noemt ook meteen een van de beste Bluesrock artiesten op die er op dit moment nog rondloopt...oldsmelly schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:08:
@rcor Zat ook deze te denken. Ik heb al aardig wat platen van haar al dan niet samen met Joe Bonamassa.
Hoewel het een erg goede zangeeres is met enorme dynamiek moet ik toch wel eerlijk bekennen dat haar stem mij na zeg een uurtje begint te irriteren. Kan het niet echt uitleggen waarom maar ik denk dat haar uithalen soms erg scherp zijn en ze beweegt heel vaak de microphone van en naar haar gezicht toe(in live opnames dan)
[Afbeelding]
Lazy sunday morning
Croissantje met kaas, bakkie pleur en deze op de draaier, life is GOOD!
Op het album "Don't Explain" en hun live album "Live in Amsterdam" zijn ze samen te horen inderdaad...
Binnenkort maar eens beluisteren via Spotify om te beoordelen of ik er ook een LP van zou willen... Immers moet het lijstje voor de Mega CD / DVD / Platenbeurs in Utrecht weer gevuld gaan worden...
Wie gaat er overigens ook naar deze beurs in November?
MuziekLiefhebbert
Dit is een interessante video, met name het deel over “sound quality” vanaf 4:22 tot een minuut of 9.Jorgen schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:48:
Wat mag je nu technisch gezien verwachten van een andere naald of element? Dat blijft me toch wat onduidelijk.
Sound van elke turntable wordt voor 90% bepaald door de cartridge!
[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 14-10-2019 01:12 ]
Het enige wat pardoes vergeten wordt is het hele aspect van compliantie en effectieve massa.Anoniem: 1076733 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 01:05:
[...]
Dit is een interessante video, met name het deel over “sound quality” vanaf 4:22 tot een minuut of 9.
Ik bedoel.... hij zegt letterlijk als het element past, kan je het gewoon overschroeven.
En hij maakt een hele grote fout, waarbij hij, bij de rumble metingen zegt (13:10):
"keep in mind that all these peaks are in negative dB's, which means humans couldn't hear any of this noise"
Ja ik moest het ook even 2 of 3 keer terugluisteren of hij dat nou werkelijk zei, want dat is natuurlijk kolder theoretisch gezien. Die negatieve dB's, zijn dB verzwakking tov het maximale stuursignaal, dus het maximale signaalniveau de tafel kan produceren.
Dat houdt in dat als je een stuk muziek luistert op 90dB maximaal signaalniveau, en je rumbleniveau is bijv. -70dB, je bij een stille passage (komt niet zo vaak voor bij popmuziek, maar natuurlijk veelvuldig bij klassiek), je rumble hoort van 20dB.
Dus het is mij niet helemaal duidelijk wat hij denkt dat 'negatieve dB's' zijn.
Let overigens wel op dat bij rumble metingen en data er soms met verschillende meetmethodes wordt gemeten. (Zijn metingen voor de 4 tafels die hij behandeld zijn natuurlijk op dezelfde manier gemeten, maar voor het geval je zijn metingen gaat vergelijken met data van andere tafels)
Beroemd is de stijging in rumblespecs tussen pioneer p3 en p3a waarbij de rumblecijfers opeens van -78 naar -95dB gingen door het gebruik van een andere weegcurve.
Sowieso had je van oudsher al 2 weegcurves, Din B en JIS.
[ Voor 76% gewijzigd door mr_petit op 14-10-2019 02:40 ]
Waar ie blijkbaar ook geen kaas van heeft gegeten is het enigszins begrijpend lezen van service manuals. Toen hij zei dat de PS-LX3 geen snelheidsaanpassing had fronste ik de wenkbrauwen: ik had toch vaak genoeg dit soort platenspelers onder handen gehad en perfect op snelheid gebracht, waaronder nota bene de LX3 zelf? Ik kon het daarom niet laten om het even te checken.
Uiteraard zit er bij de LX3, net als bij vrijwel alle Japanse direct drive platenspelers uit de 80-er jaren, wél een snelheidsaanpassing: een coarse adjustment pot, een 45 rpm en een 33 rpm fine adjustment pot. Ik bedoel: hoe duidelijk wil je het hebben?
Ook bijzonder dat niemand hem hierover in de vele reacties onder de video corrigeert, dat zegt ook iets over het kennisniveau van het publiek.

Nog een suffe opmerking: "DP-300F with it's sleek silver look, only available in Japan"

Maar niet alles is negatief.
Op zich houdt zijn benadering verder wel steek: een platenspeler moet een stabiele snelheid hebben (de absolute snelheidsafwijking is veel minder belangrijk), moet lage ruis/rumble/resonantiegevoeligheid hebben en te gebruiken zijn met een ruime range elementen.
Ook kan ik me wel vinden in de volgende conclusies:
- belt drive heeft geen inherente voordelen voor rumble (en snelheid)
- cogging bij direct drive is nooit een probleem geweest (afgezien van misschien een of andere vroege "dud" in de jaren 70 van een onbekende fabrikant)
- dat we tegenwoordig weer een probleem hebben met snelheidsafwijkingen van de goedkopere platenspelers dat in de tachtiger jaren al was opgelost: een van mijn grootste ergernissen bij de huidige platenspelers met hun goedkope motortjes en minimale electronische sturing. Waarom toch? Een iets betere aansturing kost echt heel, heel weinig geld. Wat dat betreft krijgt de Fluance een dikke d:)b: het kan dus wel.
- die 90% claim is nogal arbitrair maar het element bepaalt voor het overgrote gedeelte van het geluid, het enige wat een platenspeler kan doen is dat in meerdere of mindere mate verpesten.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 14-10-2019 17:03 ]
- Vintage1967
Vanaf het eerste moment kwam de klankkleur / sfeer van Gov't Mule - Bring On The Music Vol. I me bekend voor. Dat is iets dat maar bleef knagen, ook toen ik deze 2LP gisteren weer draaide. Met name vanwege de melodielijnen en zangklank doet het mij sterk denken aan ................... Joe Bonamassa
Het zou trouwens wel verklaren waarom ik ook Gov't Mule zo goed vind
Anoniem: 159816
Opkoper geeft je 100 euro voor je 70 platen, met een beetje mazzel 140 euro. Succes!Anoniem: 159816 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:03:
Ik merk dat ik de afgelopen jaren steeds minder platen ben gaan luisteren en wil eigenlijk mijn spullen plus kleine collectie van de hand doen. De draaitafel kom ik zelf wel vanaf, maar waar raak in ~70 platen in een keer kwijt tegen een redelijke prijs? Gaat voornamelijk om redelijk nieuwe platen die niet veel gedraaid zijn. Ik ben bang dat opkopers veel te weinig gaan geven, of is die angst ongegrond?
Maar goed, als je de beste prijs wilt, dan moet je ze natuurlijk niet aan een opkoper verkopen maar zelf verkopen. En dan natuurlijk per stuk op MP oid.
Maar dan moet je er wel werk voor doen (veel opsturen of mensen ontvangen)
En het kost je ongeveer 70 jaar om ze alle 70 voor die 15 euro per stuk voor te verkopen op discogs.kozue schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:39:
@Anoniem: 159816 Het blijft altijd een afweging tussen opbrengsten en moeite. Wil je er maximaal op verdienen zet je ze 1 voor 1 op discogs. Afhankelijk van de LP en staat kun je er dan wel 10-15 euro per stuk voor krijgen. Wil je ze allemaal in 1 keer als bulk verkopen trek je een heel ander soort koper aan en die geven er zoals nintendo69 zegt niet zo veel voor per stuk.
Anoniem: 159816
Ik ging er ook wel vanuit dat je voor nieuwe wat meer krijgt, dit is het i.i.g.:mr_petit schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:37:
Voor nieuwe platen denk ik toch wel meer?
Maar goed, als je de beste prijs wilt, dan moet je ze natuurlijk niet aan een opkoper verkopen maar zelf verkopen. En dan natuurlijk per stuk op MP oid.
Maar dan moet je er wel werk voor doen (veel opsturen of mensen ontvangen)
https://www.discogs.com/u...rmats%255D%253A%255BVinyl
Meeste ik ook nieuw gekocht en nm(+). Het is alleen niet echt één genre, maar nogal een mix wat het denk ik ook niet gemakkelijk maakt het in één keer te verkopen. Maar ik heb geen idee of de waardes die discogs noemt een beetje realistisch zijn.
Ja, dat was ik dan ook niet van plan en was ik benieuwd naar ervaringen met opkopers.Anoniem: 1076733 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:40:
[...]
En het kost je ongeveer 70 jaar om ze alle 70 voor die 15 euro per stuk voor te verkopen op discogs.
Talk Talk - the Colour of SpringAnoniem: 159816 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:50:
[...]
Ik ging er ook wel vanuit dat je voor nieuwe wat meer krijgt, dit is het i.i.g.:
Meeste ik ook nieuw gekocht en nm(+). Het is alleen niet echt één genre, maar nogal een mix wat het denk ik ook niet gemakkelijk maakt het in één keer te verkopen. Maar ik heb geen idee of de waardes die discogs noemt een beetje realistisch zijn.
[...]
Ja, dat was ik dan ook niet van plan en was ik benieuwd naar ervaringen met opkopers.
The XX - XX
The XX - Coexist
Overigens daar staan 275 stuks en het is niet duidelijk wat je op lp en cd hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 14-10-2019 20:01 ]
Zo'n verzameling doe je toch niet naar een opkoper?Anoniem: 159816 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:50:
[...]
Ik ging er ook wel vanuit dat je voor nieuwe wat meer krijgt, dit is het i.i.g.:
Ik kan me niet voorstellen dat dat gunstig uitpakt.
Maar je kan het natuurlijk altijd vragen.
Stuur ze gewoon de lijst.
Ik zou ze zelf per stuk op MP zetten (ok, ook niet helemaal: zelf zou ik ze überhaupt niet wegdoen
Het format staat er toch achter?Anoniem: 1076733 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:55:
[...]
Overigens daar staan 275 stuks en het is niet duidelijk wat je op lp en cd hebt.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 14-10-2019 20:05 ]
Dit topic is gesloten.