Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• birdie_man
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 25-09 12:41
Let er wel op dat de compliantie van die denon wellicht wat aan de lage kant is voor jouw arm.
Dat is natuurlijk wel op te lossen door extra gewichtplaatjes te monteren. Ik geloof dat bij een denon element 1 plaatje meegeleverd wordt (destijds bij de dl-160 iig)
Dat gewichtsplaatje heb je bij de arm van de RP1 inderdaad nodig, anders krijg je hem niet op het gewenste afspeelgewicht. Compliantie valt nog wel mee, iets van 14 bij 10Hz (gespecificeerd als 8 bij 100Hz). Dan kom je volgens de formule bij de RB101 arm op een resonantiefrequentie van ongeveer 10,5 Hz uit. 0,5Hz lager als je 1,5 gram gewicht toevoegt voor dat plaatje.

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:50
Je hebt vakantie en het regent.. tja wat doe je dan... je stapt in de auto en rijd naar je favo platenwinkel.

Ik ben een heel groot Queensryche fan maar daar kom je eigenlijk nooit iets 2de hands of speciaals van tegen tot vandaag......... O-)

In het afgelopen weekeinde had iemand een heleboel collector items verkocht en laat daar nou dit tussen zitten

_/-\o_ :9~

Picture disc's , boxsets met platen, buttons en posters...

Daarnaast nog wat andere platen gekocht weer een lekker gevarieerde aankoop :9

U ziet van Links naar rechts

Elvis Costello - This Years Model
Buddy Guy- Born to play Guitar (nieuw)
Buddy Guy- Blues Singer (nieuw)
Gary Moore - WildFrontier
Nils Lofgren - Nils Lofgren
Kitaro - Silk Road II
B52's - Messopotamia
Lionel Ritchie - Can't slow down

Eens kijken hoe ik die picture disc's ergens ga neerhangen ...

Dat wordt weer genieten....

MuziekLiefhebbert

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@oldsmelly Silent lucidity O+ <3

Hier beetje druk na onze vakantie helaas, nog een x aantal platen liggen die we nog moeten beluisteren.
Gelukkig komt er weer slecht weer aan :+

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

• oldsmelly
Ja silent Lucidity heeft een speciaal plaatsje in mijn hart, deze heb ik gespeeld op de crematie van mijn broer. Ik heb daar nu zeker 5 verschillende versies van en als ik weer een tegen kom koop ik die ook ....

MuziekLiefhebbert

• Vintage1967
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:57
Laat ik nou net eerder vanavond deze gekocht hebben op MP :P .

Ik heb dit album al decennia lang natuurlijk, maar dan op CD (sorry :X ). En dan binnenkort eindelijk op LP. Het is imho echt een wereld album. Een in de categorie 'Waarom-heb-ik-deze-nooit-op-LP-gekocht???? Dus moest het er maar eens van komen, vinden jullie niet?

Ik had me voorgenomen even rustig aan te doen na mijn laatste aankoop, een stapel van 32 LP's in de genres pop, rock, jazz en een enkele hardrock en NWOBHM LP. Maar toen kwam bovenstaande LP voorbij. Dus ja, wat doe je dan O-)?

Guilty Pleasures is volgens mij niets meer of minder dan iets waarvoor je je eigenlijk (een beetje) schaamt dat je het leuk vindt ........... Toch? Sterker nog, in mijn beleving is het zelfs niet gerelateerd aan muziek, laat staan aan een specifieke muziekstijl in een specifiek decennium (alhoewel die twee wel vaak samen gaan). Maar ik kan er ook helemaal naast zitten.

Ik ga voor deur liggen in afwachting van Pieter Post >:) ............... Revolution Calling........

Gluren bij (de platen van) de buren.....

kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:49:
[...]
Ik had eigenlijk wel verwacht dat er voor titanium de voorkeur zou hebben ivm de stijfheid en lagere gewicht. En als je maar 2 boutjes nodig hebt ga je er ook niet direct failliet op.
Ja op zich is titanium geweldig.

Je hebt nu globaal 2 soorten schroefjes: aluminium en RVS
Titanium is natuurlijk licht en sterk, dus een goed alternatief voor aluminium.

Echter in geval van deze thorens, is de arm aan de lichte kant voor het beoogde element.
Dus dan zijn lichte schroefjes eigenlijk niet gewenst. Als ze 2x zo zwaar zouden zijn als RVS zou het nog beter zijn ;) . Die arm/elementcombinatie kan al het gewicht goed gebruiken.
Het hangt dus helemaal van de combinatie af of lichte schroefjes beter zijn of niet.

Overigens zijn de gewichtsbesparingen hier wel klein.
Een lang RVS schroefje weegt (en dan hebben we het hier over een 'dikke' m2.5) ongeveer 0,5gr en in alu weegt hij 0.2 gram. Dus je bespaart (of voegt toe) net wat meer als 0,5 gram op een paar.
Ik geloof dat de moertjes altijd RVS zijn (en die zijn natuurlijk ook iets lichter dan de schroefjes)

De reden dat je eigenlijk geen schroefjes van staal/ijzer wilt is omdat bij mc elementen de sterke magneet een schroefje of moertje bij montage makkelijk weg kan trekken en het is dan jammer als die een moertje naar de andere kant trekt precies over de naald heen. Dat is dus een risico.
Nu heeft hij wel een MI element, maar later upgraden naar een ander element en vergeten dat het stalen schroefjes waren is wachten op de tranen.

Qua 'elektromagnetisch systeem' kan de aanwezigheid van ijzer niet zoveel kwaad. Het zal niet het signaal verstoren oid.

mr_petit wijzigde deze reactie 25-09-2019 21:05 (12%)

"man is not truly one, but truly two,"

• chromium
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13-10 23:43
Toshirou schreef op woensdag 25 september 2019 @ 06:48:

Na het verwijderen van de oude naald uit de headshell en ik nu de nieuwe naald (Nagaoka MP110) erin wilden zetten, liep ik tegen een probleem aan. Namelijk de schroeven die bij de nieuwe zijn meegeleverd zijn te groot voor de Thorens headshell (de spatel).
Alvast bedankt!
Inderdaad de Thorens schroeven kunnen soms een probleem vormen. De meeste schroeven die,je krijgt bij een nieuw element zullen niet passen en de schroeven die er al inzitten zijn vaak te kort als je wisselt.
Ik heb het opgelost door een 5-tal oude zonnebrillen te slopen, en eentje ervan had de passende schroeven waardoor ik een AT440mlb element probleemloos aan de headshell kon vastzetten.
Er zijn ook mensen die de headshell half slopen of het Thorens plaatje bovenop de headshell verwijderen waardoor je het element van boven af aan kan vastschroeven. Op YouTube zijn er vast filmpjes te vinden, maar ik zou eerst even kijken als een oude bril geen oplossing is.

• oldsmelly
Vintage1967 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:29:
Laat ik nou net eerder vanavond deze gekocht hebben op MP :P .

Ik heb dit album al decennia lang natuurlijk, maar dan op CD (sorry :X ). En dan binnenkort eindelijk op LP. Het is imho echt een wereld album. Een in de categorie 'Waarom-heb-ik-deze-nooit-op-LP-gekocht???? Dus moest het er maar eens van komen, vinden jullie niet?

......
Ja dat is een topper, en staat hier ook als LP in de kast _/-\o_

Nu nog op zoek naar een andere band die ik 2de hands nooit tegenkom en die nieuw niks meer op LP uitbrengt genaamd Tesla >:)

oldsmelly wijzigde deze reactie 26-09-2019 07:52 (9%)

MuziekLiefhebbert

• GiLeX
  • Niet online
oldsmelly schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:50:
[...]........

Nu nog op zoek naar een andere band die ik 2de hands nooit tegenkom en die nieuw niks meer op LP uitbrengt genaamd Tesla >:)
Hou op, nog meer kippevel _/-\o_ " five man acoustical jam " op Vinyl zou fijn zijn :9~

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:37
oldsmelly schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:50:
[...]

Ja dat is een topper, en staat hier ook als LP in de kast _/-\o_

Mooi die oude lp's uit de jaren 80 van de vorige eeuw!

Ik heb ook wat van die lp's uit die tijd, toentertijd gekocht.
Mijn favoriete lp is van Scraping Foetus Off The Wheel: de lp Hole. Op het 1ste gehoor lijkt het totale chaos: YouTube: Foetus - Hole (1984) Full Album

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• wilrub
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 23:23
Zojuist mijn eerste platenspeler besteld, een Denon DP-300F :)

i.c.m met mijn huidige setje Edifier r1280t speakers.

Ik heb alleen nog geen platen :/
wilrub schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:00:

Ik heb nog een aantal LP's in de aanbieding die voor een leuk prijsje wel van eigenaar mogen wisselen...
Ik moet nog een overzicht maken, maar er zit sowieso John Mayer tussen...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Vintage1967
wilrub schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:00:

Mooi man! En die LP's komen in de loop van de tijd vanzelf wel. Geniet van de ruimte die je nu nog hebt, want voor je het weet, gaat die op aan LP's :9 .

Welkom in de wondere wereld van de LP _/-\o_ .
Slaat het aan, dan denk ik dat je dit topic wel bij je favorieten gaat zetten. Het is echt een bron van informatie, inspiratie, kennis, herkenning en ver-plassen (tenminste, dat vond een eenmalige bezoeker een poosje geleden :+ ). Natuurlijk is dat laatste niet aan de orde. Maar als je aanwinsten hebt (LP's, platenspeler, kabel, audiomeubel, platenkast en ga zo maar door), dan willen we dat hier graag zien. Dus kom maar op met de foto van jouw DP-300F en eerste LP's :Y .

Nu op de draaiert: The Band - The Last Waltz :9~ .

Best wel lang geleden dat ik deze voor het laatst hoorde. Niet dat ik minder LP's luisterde, maar meer omdat het een 3LP is en ik blijkbaar geen zin had in een langere zit met 'maar' een album. Maar vanavond had ik zoiets van WTF, gewoon op de draaiert met dat ding en genieten!

• oldsmelly
The last waltz heerlijke platen😀
Hier nu mark Knopfler met the road wherever op de draaiert . Heerlijk muziek met soms reggae dan weer jazz en dan weer een dure Straits solo in de mix. Heerlijke plaat ook

MuziekLiefhebbert

• noodel1988
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:15
oldsmelly schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:29:
The last waltz heerlijke platen😀
Hier nu mark Knopfler met the road wherever op de draaiert . Heerlijk muziek met soms reggae dan weer jazz en dan weer een dure Straits solo in de mix. Heerlijke plaat ook
Dure _/-\o_

Trakt | Last.fm | discogs

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Haha, ik heb platen héél lang afgezworen. Ik kocht altijd cd's, ook op festivals. En een vriend van mij die drum&bass dj is, kocht dan de vinyl versie.
Leuk is wel dat ik hem mee heb gekregen naar Roadburn, en hij zo een compleet andere muzikale wereld ontdekte. Eentje met véél, héél véél LP's! Wat dat betreft is de LP nooit uit de (alternatieve) metal wereld verdwenen.
En toen... Ging ik om. CD's waren gewoon saai. Mooi artwork op een véél te klein stukje papier. Het steeds goedkoper ogende materiaal, ook de CD zelf. Ik was er klaar mee.

Zo kocht ik een tweedehands Technics SL-1200MK2 voor bijna 500 euro. Mooi gerestaureerd. Ik vond het altijd al mooie spelers, en mijn Roadburn maat had er twee staan thuis, de grijze versie. Die oogde voor mij toch wat goedkoop, dus ik nam de zwarte :P
Hop, AT440MLa element er onder en gaan met die hap!

Inmiddels heb ik zo'n 600 platen, waarvan dik 100 oudjes van mijn pa overgenomen. Af en toe dwing ik mezelf om even te stoppen met kopen. Maar ondertussen alweer onderweg of binnen:

Cult of Luna - A Dawn of Fear op transparant lichtgeel vinyl
Monomyth - Orbis Quadrantis op transparant zwart/blauw vinyl
Nine Inch Nails - Broken reissue met 7"
Peter Gabriël - s/t
Emerson Lake & Palmer - Brain Salad Surgery met die mooie uitklapbare Giger hoes _/-\o_
Opeth - In Cauda Venenum boxset
No-Man - Love You to Bits op blauw vinyl
Elder - Reflections of a Floating World op zeewier groen vinyl
Oranssi Pazuzu - Live at Roadburn
Zu - Terminalia Amazonia clear vinyl

:X

Mijn muziekcollectie op Discogs

• oldsmelly
GiLeX schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:00:
[...]

Hou op, nog meer kippevel _/-\o_ " five man acoustical jam " op Vinyl zou fijn zijn :9~
Nou dat is inderdaad voor mij ook de "Heilige Graal' vwb de Tesla albums.

Ik heb 2 albums van tesla ,Mechanical Resonance en The Great Radio Controversy, en wat promotie singels die ze gebruikten in studio's.

Maar van Five man... staat er zelfs op discogs maar 1 te koop in USA en VG kwaliteit dus redelijk zeldzaam, zeg maar :9

Maar we blijven zoeken en hopen, wellicht in Ahoy 5 oktober ergens in een verdwaalde krat O-)

MuziekLiefhebbert

• oldsmelly
@Nyarlathotep

Lekkere platen , begin nu ook net met de Opeth te ontdekken dus dat gaat ook weer nieuwe platen opleveren hier in huize Smelly :-)
Deze band past mooi in mijn rij van progRock bands als Genesis, Yes, Camel en Dream Theater

Er is zoveel goede muziek, dat je (lees ik) echt een keuze moet maken of je het op vinyl wil kopen anders ga je echt failliet >:)

oldsmelly wijzigde deze reactie 27-09-2019 18:00 (45%)

MuziekLiefhebbert

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:45
oldsmelly schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:54:
@Nyarlathotep

Er is zoveel goede muziek, dat je (lees ik) echt een keuze moet maken of je het op vinyl wil kopen anders ga je echt failliet >:)
Jij maakt geen keuzes, je koopt het toch wel ;) :P

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• oldsmelly
@Bean77 Was het maar waar >:)

Ik had een redelijk budget ingesteld voor mijn "inhaal slag" op het gebied van vinyl, maar daar komt langzaam aan wel een eind aan. O-)

Het zal, denk ik vanaf jan 2020 gewoon weer met een maandelijks budget gaan.
Vooralsnog ben ik wel in de gezegende omstandigheid dat ik daar wel redelijk de ruimte voor kan maken.

Maar niet onbeperkt en dat is niet erg het dwingt je om een verzameling aan te leggen die ook echt de moeite waard is.

oldsmelly wijzigde deze reactie 28-09-2019 10:40 (12%)

MuziekLiefhebbert

• Tristan89
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07-10 14:52
Hallo ik heb een vraag,

Ik zou graag mijn eerste platenspeler willen kopen.
Maar welke neem ik?
Denon dp-400 of een pro-ject debut carbon.
Heb deze keuze gemaakt op uiterlijk, als het beide slechte opties zijn hoor ik dat graag.

Wil dit overigens op een sonos play5 afspelen.

Gr Tristan

• Vintage1967
oldsmelly schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:24:
@Bean77 Was het maar waar >:)

.........
Maar niet onbeperkt en dat is niet erg het dwingt je om een verzameling aan te leggen die ook echt de moeite waard is.
Mee eens! En soms is het heerlijk om zonder reden een of meerdere LP's te kopen.
Vandaag thuis na een paar dagen 'lekker weg in eigen land' ben ik onderstaande LP's rijker:

[url][/url]

De rechter LP hoeft geen uitleg _/-\o_ .
Gekocht via Marktplaats en lag te wachten bij thuiskomst!
Bij het uitpakken voelde ik mij net een kind dat een cadeautje uitpakt. Eigenlijk te gek voor woorden. Maar het is zo'n waanzinnig album. Het ligt nu op de draaiert en klinkt fenomenaal. Morgen door de wasstraat om wat kraakjes ten gevolge van stof / vuil te verwijderen.

De linker is de paarse versie. Ik ken de band helemaal niet maar heb veel positiefs gelezen, dus toen ik vanmiddag in de Media Markt was, heb ik deze dubbelaar maar meegenomen. Hij is nog sealed, maar ook deze gaan natuurlijk door de wasstraat. Dat is gewoon standaard procedure :Y .

Ik heb weer genoeg te genieten en ontdekken :9~ .

Tristan89 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 19:12:
Hallo ik heb een vraag,

Maar welke neem ik?
Heb deze keuze gemaakt op uiterlijk, als het beide slechte opties zijn hoor ik dat graag.

Gr Tristan
Dan zou ik persoonlijk voor de DP-400 van Denon gaan... Die is makkelijker in gebruik door de toerental selector die je bij een Pro-ject er toch weer los moet bij kopen en dat kost zo'n 100 euro extra (althans het staat me bij dat dit de prijs van een Pro-ject speedbox was...

+1 lekker een arm met SME aansluiting erop ook ipv dat gehannes onder die arm.

• macdushi
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:41
Tristan89 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 19:12:
Hallo ik heb een vraag,

Maar welke neem ik?

Gr Tristan
Denon heeft ook een automatische afslag en een ingebouwde voorversterker, de betere keus dus.

• wilrub
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 23:23
De Denon DP-300F up and running en een plaat van Daft Punk gehaald. Heeft wel erg hoog "vinyl starterpack" gehalte, maargoed ik begin net.

Ik ben stiekem al aan het bedenken wat ik kan verbeteren aan deze set-up (alles, uiteraard) :+
Andere naald; betere kabels; speakers/platenspeler anders positioneren; passive speakers icm versterker (misschien bij de kringloop/marktplaats?); externe phono versterker, etc.
Probleem is alleen dat ik niet kan inschatten wat een goede volgende stap is, ideeen zijn welkom :)

Hier een foto (studentenkamer):

rcor schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:38:
[...]

Ik heb nog een aantal LP's in de aanbieding die voor een leuk prijsje wel van eigenaar mogen wisselen...
Ik moet nog een overzicht maken, maar er zit sowieso John Mayer tussen...
Bedankt, maar ik ga eerst rustig bedenken hoe ik wil beginnen een collectie op te bouwen.
Ik zou eerst maar eens een jaartje plaatjes gaan kopen en draaien voordat je gaat nadenken over upgrades, duurder, beter. ;)
wilrub schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:12:

Probleem is alleen dat ik niet kan inschatten wat een goede volgende stap is, ideeen zijn welkom :)
Volgende stap is de musthaves aanschaffen:

mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Dus:
1. carbon platenborsteltje
2. naaldborsteltje
3. platenwasmachine
4. antistatische binnenhoezen
(zie bovenstaande links dus voor allerlei links naar gewenste uitvoeringen)

Overige musthaves zijn meer als je met je setup wilt hobbyen:
5. naalddrukweegschaaltje
6. protractor
7. testplaat
8. platenkast

Cap schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:39:
Ik zou eerst maar eens een jaartje plaatjes gaan kopen en draaien voordat je gaat nadenken over upgrades, duurder, beter. ;)
Daar sluit ik mij eigenlijk bijna helemaal bij aan...

Maar die Audio Technica AT3600L element (incl. naald) zou ik zelf toch wel per direct vervangen door een Audio Technica AT-VM95E... Nog steeds een instap element en naald, maar wel een betere dan de AT-3600L door de elliptische naaldvorm...

Verder de prioriteiten leggen op het lijst van @mr_petit...

En dan over 1 tot 1,5 jaar verder kijken wat je wilt...

rcor wijzigde deze reactie 29-09-2019 19:19 (4%)

• Toshirou
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:30

Gisteravond een nieuwe headshell incl. een Nagaoka MP110 op de Thorens TD160 gemonteerd. De eerste keer dat ik dit heb gedaan. Het uitlijnen met een procontrator ging goed en het monteren zelf was ook makkelijk om te doen.

De headshell is van Audio Silente, geen onbekende als het om het fabriceren van custom onderdelen voor klassieke draaitafels gaat.

Voor nu vooral ben ik erg blij hoe het al klinkt, gezien de naald nog moet inspelen. Dat worden weer mooie avonden platen luisteren op deze prachtige klassieke draaitafel. :D

Nu op de draaiert: Dire Straits - Love over Gold

Toshirou wijzigde deze reactie 30-09-2019 07:08 (11%)

https://www.discogs.com/user/Toshirou/collection | psn: KumoCat | Xiaomi Redmi Note 7

• oldsmelly
@wilrub Welkom bij de club en je gaat op zeker heerlijk genieten van de muziek en alle "rituelen" rondom lp's.

@Toshirou Heel veel plezier met de nieuwe aanwinst,wat zat er eerst onder ?

MuziekLiefhebbert

• Toshirou
oldsmelly schreef op maandag 30 september 2019 @ 07:21:

@Toshirou Heel veel plezier met de nieuwe aanwinst,wat zat er eerst onder ?
Er zat een Ortofon vms 20e mkii op, deze zat er blijkbaar bij navraag van de eigenaar sinds het begin erop. De naald klonk goed, had besloten om toch maar een nieuwe naald eronder te doen.

Zijn er plekken waar ik de status van de naalden na kan laten kijken? Ik heb namelijk naast deze Ortofon ook nog een Stanton 681EEE liggen waarvan ik geen idee heb of die nog in orde is.

Toshirou wijzigde deze reactie 30-09-2019 08:00 (19%)

https://www.discogs.com/user/Toshirou/collection | psn: KumoCat | Xiaomi Redmi Note 7

• oldsmelly
Wellicht dat je even langs een hifi winkel kunt gaan om de naald te laten testen.
Anders even met een microscoop (kosten tegenwoordig bijna niks meer) zelf even kijken ?

MuziekLiefhebbert

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:20
oldsmelly schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:50:
Anders even met een microscoop (kosten tegenwoordig bijna niks meer) zelf even kijken ?
Oh daar zeg je wat, een microscoop. Zo'n ding lijkt me ook wel handig voor de inspectie van een naald, heb er alleen geen verstand van dus advies is welkom.

Op AliExpress zie ik diverse soorten staan. Is deze 'digitale versie', met USB aansluiting van voldoende kwaliteit voor mijn doel? Link gaat naar een versie met 1000x vergroting (vond de eerste optie zo'n standaard wel handig), er zijn ook versies van met 1500x vergroting.
Er zijn ook analoge microscopen, die zijn vanaf de 45 euro verkrijgbaar. Als deze meerwaarde biedt boven de eerste link dan kan ik proberen er eentje te vinden die vanuit Spanje of een ander EU land verzonden wordt om te voorkomen dat er invoerrechten bijkomen.

Mijn platencollectie op Discogs

Om de naald goed te kunnen beoordelen heb je wel een goede microscoop nodig met goede optische eigenschappen en minimaal toch wel zo'n 200x vergroting. Je wilt namelijk echt de kleine slijtvlakken aan weerszijden van het puntje van de naald zien, welke maar een zeer klein deel van het diamantje behelzen. Ook moet je de lichtinval zo regelen dat deze slijtvlakken goed te zien zijn, en dat is geen sinecure.

Die plastic USB speeltjes uit China gaan je ondanks de indrukwekkende (en véél te optimische) specificaties niet helpen bij het beoordelen van de slijtplekken. De optische kwaliteit en focus mogelijkheden zijn om te huilen. Met veel moeite krijg je wel mooi de vorm van de naald/cantilever als geheel te zien, en daar kan je dan een fotootje van maken. Maar dat is wat anders dan de slijtvlakken goed in beeld krijgen.

Een echte microscoop met goede (glazen) lenzen, een fijne mechaniek voor de focusregeling en goede verlichting is dus nodig. Het is imo beter om een goed tweedehands lab apparaat van een deugdelijk merk van marktplaats te halen dan zo'n plastic USB ding uit China.

Cap wijzigde deze reactie 30-09-2019 19:52 (13%)

• Ljsvv
  • Registratie: mei 2015
Hier bij de plaatselijke Action volgens vrouwlief weer een hele nieuwe lading platen binnengekomen.
Ze heeft een Kiss album meegenomen met EAN 602537658244.
Prijs is overigens nog steeds een tientje!

Nog wel een klein vraagje:
Ik ben pas lid van de wondere wereld van Vinyl, zoals eerder geschreven heb ik een Sony PS-LX310BT aangeschaft.
Ik weet dat dit geen super bijzondere audiofiele speler is, maar ondanks dat ik in eerste instantie blij was met de Bluetooth verbinding (en dus het hele analoge voordeel weghaal) heb ik de speler kort bij de receiver bekabeld aangesloten gehad (middels ingebouwde phonoamp) en dat klinkt echt wel stukken beter.
Nu is het zo dat de speler gewoon niet in de buurt van het tv meubel kan (en mag :( ) staan. Ik heb het meubeltje waar de speler opstaat wel van wieltjes voorzien maar om nu iedere keer te gaan stekkeren lijkt me voor die rcabussen ook niet bevorderlijk.
Ik had daarom een voor mijn gevoel vrij behoorlijke RCA - RCA kabel gehaald van 10 meter. Dit was zeker geen dropveter maar niet bekend of dit afgeschermd was, deze veroorzaakte een flinke brom op het signaal. (Op Line-out, omdat 10 meter snoer op alleen de phono out sowieso veel te lang is) Ook niet aangesloten met de platenspeler was de brom al hoorbaar.
Gaat dit met een betere kwaliteit dubbel afgeschermde kabel wel lukken om deze behoorlijke afstand te overbruggen?

Ljsvv wijzigde deze reactie 01-10-2019 14:21 (90%)

Technisch is het totaal niet bevorderlijk om zo'n lange kabel tussen draaitafel en (voor)versterker te stoppen, vanwege de capaciteit van de kabel.
De brom kan ook vanwege een aardeprobleem zijn ontstaan.
Mijn 1e advies is, koop een aparte voorversterker (phonopre), zet die bij je draaitafel neer, en ga vandaar naar je versterker toe. Dan werk je ten minste met een interlink op gewoon lijnsignaal en niet het ontzettend lage (en dus stoorgevoelige) phonosignaal.
Phonopre's heb je in alle prijsklasses, maar goedkope phonopre's zijn vaak slecht.
Imho de enige goede phonopre onder de 50 euro (nieuw) is de dynavox tc-750
https://www.reichelt.nl/s...navox-201403-p147040.html

Wat ik van die sony speler moet denken weet ik niet. Er kan geen 1/2" element in (standaard element zeg maar) waardoor ik eigenlijk automatisch een aversie ertegen heb, maar ik kan niet ontkennen dat ik dat ding er ontzettend goed (mooi) vind uitzien.....
Het zou net zo goed een ontwerp van B&O of Braun kunnen zijn.

mr_petit wijzigde deze reactie 01-10-2019 16:27 (18%)

mr_petit schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:06:

Ik was laatst nog voor m'n werk in heerde en vroeg klaar. Helemaal niet aan gedacht om ff de lokale action uit te checken. Nirvana unplugged zou ik nog wel willen hebben (net als nevermind, heb ik ook niet). Ik zag ook dat ze in Utero hadden, maar dat vind ik echt een waardeloos een minder album eerlijk gezegd, dus die heb ik laten liggen....
Ik was toevallig weer bij die klant in Heerde en toch maar ff gaan kijken bij de action (die zit daar ongeveer 300m vandaan 8)7

En nirvana hadden ze nog gewoon, plus nog wat andere albums meegenomen (al koop je natuurlijk snel teveel als je er bent).
Dus het verloop van albums gaat niet zo heel snel. Ze blijven langer liggen dan ik verwacht had. Of dit zijn natuurlijk weer nieuwe....

Nu maar hopen dat ze bij de action hun assortiment vaak gaan verversen en hopelijk met wat nieuwer spul, geen elvis etc maar het liefst jaren 90 en nieuwer.
Van voor de jaren 90 is vaak zat te krijgen in het 2e hands circuit.

mr_petit wijzigde deze reactie 01-10-2019 16:24 (9%)

• musicfreak
@Ljsvv De Sony PS-LX310BT heeft een ingebouwde voorversterker zie ik, link: https://www.sony.nl/elect...t#product_details_default
Een aparte voorversterker is dus niet persé nodig.

Heb je deze ingeschakeld of niet? Zo nee dan zou ik dat eens proberen (output select aan de achterzijde op line) en hem dan verbinden met een lijningang op je Marantz SR7013, dwz elke ingang behalve de phono ingang. Verder zit er nog een gain schakelaar op je platenspeler zie ik. Deze is actief als de output select op line staat of als je via bluetooth verbinding maakt. Ik zou deze om te beginnen op mid zetten.

Ben benieuwd wat dit oplevert.

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19:04
@mr_petit Op 1 november komt er van Nirvana een reissue van het 'MTV Unplugged in New York' album uit dat o.a. op vinyl en andere media te koop is.
PE4000 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:50:
@mr_petit Op 1 november komt er van Nirvana een reissue van het 'MTV Unplugged in New York' album uit dat o.a. op vinyl en andere media te koop is.
Ja maar nu heb ik 'm al.
De reissue zal ook ongetwijfeld meer dan een tientje zijn ;)

mr_petit wijzigde deze reactie 01-10-2019 16:56 (7%)

• Ljsvv
musicfreak schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:38:
@Ljsvv De Sony PS-LX310BT heeft een ingebouwde voorversterker, zie https://www.sony.nl/elect...t#product_details_default

Heb je deze ingeschakeld of niet? Zo nee dan zou ik dat eens proberen (output select aan de achterzijde op line) en hem dan verbinden met een lijningang op je Marantz SR7013, dwz elke ingang behalve de phono ingang. Verder zit er nog een gain schakelaar op je platenspeler zie ik. Deze is actief als de output select op line staat of als je via bluetooth verbinding maakt. Ik zou deze om te beginnen op mid zetten.

Ben benieuwd wat dit oplevert.
De speler hangt via Line op een ingang bij de Marantz. Dat gaat meer dan prima via de korte kabel. Alleen ik wil juist dat hij in zijn hoekje (Iets met Waf) bekabeld aangesloten kan worden. Bij de rca kabel die ik gekocht had leverde dat een hoop brom op. Brom die er niet is als de speler via dat korte kabeltje via lineout aangesloten zit.
Kan je niet gewoon je vrouw in de keuken opsluiten?

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:36
mr_petit schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:19:
Nu maar hopen dat ze bij de action hun assortiment vaak gaan verversen en hopelijk met wat nieuwer spul, geen elvis etc maar het liefst jaren 90 en nieuwer.
Van voor de jaren 90 is vaak zat te krijgen in het 2e hands circuit.
Ik denk dat vinyl liefhebbers niet echt de doelgroep zijn van de Action en ze zich meer richten op personen die incidenteel eens een plaatje mee nemen voor de heb. Zegmaar de groep die wel LP's heeft, maar geen draaitafel (8)7). Als ze zich wel op LP verzamelaars zouden richten zouden ze hun aanbod op z'n minst rechtop zetten ipv op elkaar gestapeld...

Ik zou ook liever een wat interessanter aanbod zien, maar dat is nou eenmaal niet de formule van de Action. Grote partijen inkopen werkt alleen met heel populair spul. Dus zul je er voornamelijk Elvis, Dire Straits en AC/DC zien liggen.
wilrub schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:12:
De Denon DP-300F up and running en een plaat van Daft Punk gehaald. Heeft wel erg hoog "vinyl starterpack" gehalte, maargoed ik begin net.

Ik ben stiekem al aan het bedenken wat ik kan verbeteren aan deze set-up (alles, uiteraard) :+
Andere naald; betere kabels; speakers/platenspeler anders positioneren; passive speakers icm versterker (misschien bij de kringloop/marktplaats?); externe phono versterker, etc.
Als ik een suggestie zou moeten doen: eerst meer LP's kopen. Als je nog maar 1 plaat hebt om af te spelen is het niet zo heel interessant om veel moeite te steken in het verbeteren van het geluid. Maar dat is slechts mijn mening ;)

Ik weet niet wat voor geluid er uit die speakers komt maar ze lijken me een beetje klein om lage tonen goed weer te geven. Ik zou er ook een versterker en betere speakers bij zetten (eventueel met losse subwoofer). Vooral met Daft Punk zeker geen overbodige luxe ;)

kozue wijzigde deze reactie 01-10-2019 17:24 (37%)

Ja ik weet niet hoe ze dat assortiment samenstellen en waar ze zich op richten.
Ik bedoel, tom petty is niet bepaald het grote publiek. (acdc evenmin denk ik).
Het zal ook iets met rechten en wellicht maatschappijendeals te maken hebben.

• musicfreak
Ljsvv schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:14:
[...]
Bij de rca kabel die ik gekocht had leverde dat een hoop brom op. Brom die er niet is als de speler via dat korte kabeltje via lineout aangesloten zit.
Ok, helder. Dan moeten we het mogelijk toch in de kabel zoeken. Welk merk / type kabel heb je gekocht? Heb je misschien een link?

Ik zie nu trouwens dat je in je eerdere post al had aangegeven dat je speler al op line had staan. Excuus, overheen gelezen...

• Ljsvv
musicfreak schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:13:
[...]

Ok, helder. Dan moeten we het mogelijk toch in de kabel zoeken. Welk merk / type kabel heb je gekocht? Heb je misschien een link?

Ik zie nu trouwens dat je in je eerdere post al had aangegeven dat je speler al op line had staan. Excuus, overheen gelezen...
Uiteraard geen probleem.
Tja beetje uit de vlugge een kabel bij de bouwmarkt gehaald. Tuurlijk wist ik dat het geen top of The bill was, maar het was dan mijns inziens geen dropveter. Het betrof deze kabel: schaam schaam; https://www.praxis.nl/ger...p-audio-kabel-10m/5281949
Ik denk niet dat je met een betere kabel betere afscherming behaald.
Het is een ongebalanceerd kabelsysteem, dus zijn er elektrisch gezien geen voorzieningen tegen.

• musicfreak
@mr_petit Ik heb even wat op internet gezocht en bij de specificaties van een aantal tulpkabels lees dat ze dubbel afgeschermd zijn. Is dit puur marketing of zou dit nog kunnen schelen als je een 10 meter lange kabel gebruikt?
Voorbeeld: Procab@Bax shop, link fabrikant

musicfreak wijzigde deze reactie 01-10-2019 19:17 (17%)
Reden: Verduidelijking

Je kan het altijd proberen. Maar ik verwacht dat het niet dat het een verschil gaat maken.

Als je zelf kabels kan solderen zou je ook in 1e instantie een stel tulp pluggen aan een stuk coax solderen.
Coax heeft doorgaans een vrij dichte buitenmantel.
Maar het punt is dat bij ongebalanceerde aansluitingen de 'min kant' (dus de mantel) een onderdeel is van de signaaldrager. Dus als daar storing op komt, hoor je ook dat in het signaal.
Daarom heeft studioapparatuur altijd gebalanceerde aansluitingen. Dat is een systeem met 0, signaal en aparte afscherming. Ter voorkoming van dit soort effecten.

Ik zou eerder kijken naar waar 220v kabels liggen en kijken of het uitmaakt of als je de speler op dezelfde stopcontacten aansluit als de versterker, om zo het oppervlak van een aardlus te minimaliseren.
Nu zit deze waarschijnlijk aan de andere kant van de kamer in een stopcontact geplugged.

mr_petit wijzigde deze reactie 01-10-2019 19:19 (5%)

Bij dubbel afgeschermde kabels loop je ook nog eens meer risico dat de kabelcapaciteit te hoog is, juist door de opbouw met dubbele afscherming. Niet erg als de kabel als uitgang voor de phono pre naar de versterker wordt gebruikt natuurlijk, maar zeker bij lange lengtes ongeschikt voor platenspelers. Sowieso: meer dan 3m kabel vóór de phono pre is een no-go.

Een tip voor goede platenspelerkabel (mV signaalniveau!) tegen normale prijzen is de low-capacity microfoonkabel die je in de pro shops tegenkomt. Met 1,5 a 2m van dat spul aan je platenspeler + een stel Neutrik / Rean RCA pluggen zit je goed. Coax is inderdaad een goede oplossing voor langere lengtes op line niveau (rond 1V signaalniveau).

Cap wijzigde deze reactie 01-10-2019 21:30 (32%)

Conclusie: de beste oplossing is om de speler dichter bij de audio installatie te plaatsen met korte aansluitkabels...

Iets met "vergeet spontaan de WAF" denk even alleen aan een correcte werking van de platen speler die nu op één zou moeten staan...

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:22
Ljsvv schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:20:
[...]

Uiteraard geen probleem.
Tja beetje uit de vlugge een kabel bij de bouwmarkt gehaald. Tuurlijk wist ik dat het geen top of The bill was, maar het was dan mijns inziens geen dropveter. Het betrof deze kabel: schaam schaam; https://www.praxis.nl/ger...p-audio-kabel-10m/5281949
Tussen mn pc en versterker zit ook een kabel van 10 meter.
Met zo'n standaard dropveter had ik brom. Maar met een iets betere kabel was dat meteen weg.
Dat is deze kabel:
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1286757
Dus dat is niet eens zo'n hele luxe kabel zoals je ziet.
Raymond schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

Met zo'n standaard dropveter had ik brom. Maar met een iets betere kabel was dat meteen weg.
Dat is deze kabel:
Ik zelf gebruik bijna overal deze kabel:
https://www.coolblue.nl/p...ab5ppTIoKi6gaAvs3EALw_wcB

HQ silver series kabel, werkt goed en is niet duur... Op mijn werk gebruiken wij ook de 10 meter variant met tulp aan de ene zijde en 3,5mm jack plug aan de andere zijde om de docenten dockinstations te verbinden met de speakers bij de beamer opstelling (en ja ik werk in het onderwijs op een VMBO / HAVO / VWO school)...

Ook een aanrader voor diversen apparatuur... Maar mijn platen spelers zitten met Phono kabels aangesloten... Bij mijn Thorens gebruik de kant en klare kabels van Dr. Thorens... Die zijn zeer goed en aan te bevelen voor elke platen speler... Maar helaas niet leverbaar in 10M... Dr. Thorens wil gegarandeerde goede werking en dat kan bij 10M volgens hem niet bij platen spelers...

rcor wijzigde deze reactie 01-10-2019 21:54 (4%)

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Raymond schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

Dat is deze kabel:
zoals @mr_petit al aangeeft, je spreekt hier over een ander type signaal dan het line signaal van je pc.

Yalopa wijzigde deze reactie 01-10-2019 21:53 (69%)

You don't need eyes to see, you need vision

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:22
Yalopa schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:53:
[...]

zoals @mr_petit al aangeeft, je spreekt hier over een ander type signaal dan het line signaal van je pc.
Misschien moet je zelf eerst beter lezen voordat je goed advies afzeikt:
musicfreak schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:38:
@Ljsvv De Sony PS-LX310BT heeft een ingebouwde voorversterker zie ik, link: https://www.sony.nl/elect...t#product_details_default
Ljsvv schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:14:
[...]

De speler hangt via Line op een ingang bij de Marantz.
We hebben hier dus gewoon over een line-level signaal.

• Ljsvv
Dank allen, ik zal er eens over nadenken en kijken of de speler toch niet gewoon dichter bij de receiver kan. Dan kan hij alsnog op de phono ingang van de Marantz, weet trouwens überhaupt niet of die phono pre wat is.
Het verschil tussen phono-niveau en line-niveau kan in ieder geval niet genoeg benadrukt worden. In dB's klinkt het niet zo spectaculair, 30 of 60 dB versterking, maar de gain line vs MM is een factor 200 a 1000 (~1V vs 0.005 a 0.001V). Gain line vs LO-MC is nog erger, een factor 2000 a 10.000 (~1V vs 0.0005 a 0.0001V).

Met dergelijke niveauverschillen snap je ook dat er andere dingen van een kabel gevraagd worden.

Verleng dus alleen de kabel van het versterkte (line-level) signaal.
Ljsvv schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:18:
Dank allen, ik zal er eens over nadenken en kijken of de speler toch niet gewoon dichter bij de receiver kan. Dan kan hij alsnog op de phono ingang van de Marantz, weet trouwens überhaupt niet of die phono pre wat is.
Ook al is het een AV-receiver, goede kans dat ie niet slechter is dan die van de phono-pre in je platenspeler. Acht het zelfs heel goed mogelijk dat ie beter is. ;)

Cap wijzigde deze reactie 01-10-2019 22:34 (55%)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Raymond schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:10:
[...]

Misschien moet je zelf eerst beter lezen voordat je goed advies afzeikt:

[...]

[...]

We hebben hier dus gewoon over een line-level signaal.
Hoewel je gelijk hebt (en ik fout zat) kon het vast vriendelijker...

Ik had er eerst ook overheen gelezen hoor dat er al line level gebruikt werd.
Later werd dat wel duidelijker gepost.

Ik zou vooral kijken waar de brom vandaan komt.
Als de speler bij de reciever staat en de lange kabel zit er nog tussen, is de brom dan nog aanwezig?
Zo nee, als je de speler dan met een verlengsnoer aansluit op het stopcontact waar hij eerst stond?

Een beetje op die manier te werk gaan.
Die brom kan overal vandaan komen, ook uit een ander stopcontact, afhankelijk van hoe dat ding intern bedraad is.
Mijn ervaring is dat als je van brom wilt afkomen, je het niet moet zoeken in wat voor merk interlink je gebruikt, maar meer op elektrische schaal. Hiervoor bestaan ook bijv. signaaltrafo's (al gaat dat een beetje tegen het concept van hifi in)
Dit soort dingen:

Goede PA/broadcast mengpanelen zitten er vol mee (ok, iets ander type en andere merken (sowter, lundahl, jensen, oep), op elke ingang 1. Juist om lange kabellengtes mogelijk te maken. Je creeert zo een galvanische scheiding, wat een aardlus onderbreekt.

mr_petit wijzigde deze reactie 01-10-2019 23:31 (42%)

• musicfreak
Cap schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:32:
Een echte microscoop met goede (glazen) lenzen, een fijne mechaniek voor de focusregeling en goede verlichting is dus nodig. Het is imo beter om een goed tweedehands lab apparaat van een deugdelijk merk van marktplaats te halen dan zo'n plastic USB ding uit China.
Kijk, daar heb ik wat aan. Geen goedkope USB microscoop van AliExpress dus.

Bij een snelle zoektocht op MP kwam ik de Tonacord tegen, een microscoop speciaal gericht op het controleren van naalden. Wordt nieuw nog steeds aangeboden door Tonar voor 220 euro (zie website pickupnaalden.com), dus de gevraagde 50 euro (minimaal) lijkt redelijk. Afbeelding pickupnaalden.com met meer info over het product, en waarom Tonar vindt dat dit ding voor naald-controle beter is als een reguliere microscoop.

• macdushi
Ik heb sinds enige tijd een denon dp300f en ik zou deze graag willen voorzien van een betere naald. het is mij alleen niet duidelijk of ik dan, als ik deze wil vervangen door een Audio Technica AT-95E, het hele denon element moet vervangen of volstaat de aankoop van alleen de stylus. Ik zie nl nogal op tegen het opnieuw uitlijnen van het element als redelijke noob.
Komt jouw DP300F met een DSN-85 naald? Dat is een rebranded Audio Technica uit de AT36xx range. Daar past geen AT95E naald in. Je hebt dan een heel nieuw element nodig want een upgrade pad bestaat niet voor die serie.

Naast het AT95E element is de nieuwe VM95 serie met verbeterde behuizing ook een optie, daar is wel een uitgebreid upgrade pad: AT-VM95E (elliptisch als de AT95E) of AT-VM95EN (nude diamant), vooral de laatste is een verbetering. Je kan zelfs upgraden naar een AT-VM95ML (microline diamant) of SH (shibata diamant). Het diamantje bepaalt een groot gedeelte van de kwaliteit en levensduur van de naald.

Info:
https://www.pickupnaalden...Serie-Cartridges_2018.pdf

Cap wijzigde deze reactie 02-10-2019 11:21 (36%)

• musicfreak
@macdushi Ik zou ook voor een VM95E of beter gaan vanwege de upgrade mogelijkheden, en dat uitlijnen is ook een leuke leerervaring. Maar mocht je er echt heel erg tegenop zien dan zijn er wel elliptische naalden te koop die in een AT3600 body passen.

In Nederland zijn deze echter lastig te krijgen. Ik vond zo snel wel deze, maar zoveel geld zou ik er niet aan uitgeven, prijs / kwaliteit is dan behoorlijk uit verhouding. LPGear in de VS verkoopt een samen met AT ontwikkelde elliptische naald voor 32 dollar, dan heb je een naald vergelijkbaar met de AT95E / VM95E. Naast verzendkosten kan je dan echter wel met invoerrechten te maken krijgen (als de douane je pakje eruit pikt).

• Vinyllover1234
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 03-10 12:43
Hallo beste mensen, <3

Wat zijn een beetje de beste plekken in nederland om voor platen te kijken? Vervoer is geen probleem, heb immers studenten OV. _/-\o_ 8)

• macdushi
Cap schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:18:
Komt jouw DP300F met een DSN-85 naald? Dat is een rebranded Audio Technica uit de AT36xx range. Daar past geen AT95E naald in. Je hebt dan een heel nieuw element nodig want een upgrade pad bestaat niet voor die serie.

Naast het AT95E element is de nieuwe VM95 serie met verbeterde behuizing ook een optie, daar is wel een uitgebreid upgrade pad: AT-VM95E (elliptisch als de AT95E) of AT-VM95EN (nude diamant), vooral de laatste is een verbetering. Je kan zelfs upgraden naar een AT-VM95ML (microline diamant) of SH (shibata diamant). Het diamantje bepaalt een groot gedeelte van de kwaliteit en levensduur van de naald.

Info:
https://www.pickupnaalden...Serie-Cartridges_2018.pdf
Bedankt voor de uitgebreide info, ik zie dat ik deze ook incl headshell kan bestellen, is het dan plug&play?

• macdushi
mmm zie nu de prijs hiervan, das wel een btje uit balans in vergelijking met de prijs van de draaitafel, dan idd een nieuw element en uitlijnen.

• musicfreak
macdushi schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:52:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide info, ik zie dat ik deze ook incl headshell kan bestellen, is het dan plug&play?
Ik weet niet zeker of je met je opmerking over prijs die uit balans is op deze element en headshell combi doelde (vind de prijs daarvan zelf nog wel meevallen), maar met jouw platenspeler kan je deze combi niet gebruiken.

De DP-300F heeft namelijk een rechte arm en een headshell die een hoek maakt zodat de plaat onder deze juiste hoek kan worden afgetast door de naald. De AT headshell van de combi is recht waardoor het met het aftasten mis gaat, dat levert een slecht geluid en ik vermoed ook plaatslijtage op.

• macdushi
musicfreak schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Ik weet niet zeker of je met je opmerking over prijs die uit balans is op deze element en headshell combi doelde (vind de prijs daarvan zelf nog wel meevallen), maar met jouw platenspeler kan je deze combi niet gebruiken.

De DP-300F heeft namelijk een rechte arm en een headshell die een hoek maakt zodat de plaat onder deze juiste hoek kan worden afgetast door de naald. De AT headshell van de combi is recht waardoor het met het aftasten mis gaat, dat levert een slecht geluid en ik vermoed ook plaatslijtage op.
aah duidelijk, weer wat geleerd!

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:36
Vinyllover1234 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:38:
Hallo beste mensen, <3

Wat zijn een beetje de beste plekken in nederland om voor platen te kijken? Vervoer is geen probleem, heb immers studenten OV. _/-\o_ 8)
Aangezien je niet hebt gezegd in welk deel van het land je woont/studeert weet ik niet of het een beetje te doen is, maar mocht Amsterdam op acceptabele afstand liggen zou ik zeker eens in Concerto gaan kijken. Dat is de grootste platenzaak die ik ken. 5 grachtenpanden groot waarvan 3 met vinyl.

• macdushi
of 16/17 november naar de mega platen/cd beurs in utrecht!

• oldsmelly
Een gekoesterde MFSL is uiteindelijk toch ook binnen O-)

Janis Joplin - Pearl

sry voor de slechte foto

MuziekLiefhebbert

musicfreak schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:25:
[...]

Kijk, daar heb ik wat aan. Geen goedkope USB microscoop van AliExpress dus.

Bij een snelle zoektocht op MP kwam ik de Tonacord tegen, een microscoop speciaal gericht op het controleren van naalden. Wordt nieuw nog steeds aangeboden door Tonar voor 220 euro (zie website pickupnaalden.com), dus de gevraagde 50 euro (minimaal) lijkt redelijk. Afbeelding pickupnaalden.com met meer info over het product, en waarom Tonar vindt dat dit ding voor naald-controle beter is als een reguliere microscoop.
Die Tonacord kan best een goede optie zijn, hij lijkt in ieder geval speciaal bedoeld voor naaldcontrole.

Wat ik zelf jammer vind is dat de vergrotingsfactor van de microscoop niet vermeld staat. En het in de promotiefolder afgebeelde voorbeeld van wat je zou moeten zien geeft nou niet echt voldoende detail om de slijtplek van de naald te zien, maar dat zal vast ook aan de resolutie vh plaatje liggen. Maar misschien is de vergroting ook net niet voldoende voor die kleine slijtplekjes die maar een klein deel van het diamantje beslaan? Je zou het wel hopen.

Wat ik wel uit de brochure kan opmaken is dat het vooral om de naaldhouder met wijzer gaat, en de verlichting.

De houder met wijzer vind ik voor hobbygebruik niet essentieel. Het zal zeker gemakkelijker en sneller gaan dan zonder, maar aan de andere kant: hoeveel naalden bekijk je nou helemaal per jaar? Dat kan je bij een reguliere microscoop ook oplossen met een ander klemmetje of plaatje waardoor de naald iets schuin komt te liggen.

De verlichting is handig, want die moet inderdaad van schuin boven komen ipv van beneden. Aan standaard microscoop verlichting van onder heb je voor dit doel dus niks. Ik denk obv de afbeelding alleen dat de kans groot is dat het een ouderwets, niet al te fel, gloeilampje betreft en geen LED verlichting. Met alle moderne compacte soorten LED verlichting moet het toch ook mogelijk zijn om onder de juiste hoek de naald uit te lichten, en misschien wel beter door het fellere licht. Ik heb zelf bijv zo'n loeplamp die je in alle standen kan stellen met verlichte led-ring, daarmee moet dit ook kunnen.

Het hoogteverstelbare draaiplateau is geen pre tov andere microscopen, dat heeft elke microscoop.

Kortom, het hangt helemaal af van wat je wil. Wil je alleen een microscoop om handig en snel veel naalden bekijken dat lijkt deze me zeker handig, mits de vergroting maar afdoende is en ook de kwaliteit van de lens en verlichting. Gebruik je ook voor andere zaken een microscoop en vind je wat meer gefrutsel om naald en belichting in orde te krijgen geen probleem, dan is een lab microscoop wellicht toch flexibeler en economischer.

Het is in ieder geval handig om nog even te googlen naar ervaringen met dat ding lijkt me. :)

PS bij stylus wear onderzoeken denk ik dus meer aan dit soort beelden in onderstaand artikel:

https://thevinylpress.com...r-your-phonograph-stylus/

Cap wijzigde deze reactie 02-10-2019 18:48 (4%)

• Ljsvv
Het platenspeler en plaatsing debacle is opgelost. Ik heb nog een studio mengpaneeltje liggen dat ik gebruik om de platenspeler aan te sluiten. Via dit mengpaneel kan ik met lekkere dikke XLR kabels naar de Marantz. Helaas heeft de Marantz geen gebalanceerde ingangen maar het werkt prima.
Alleen nog even een keer ompluggen en luisteren om te beoordelen of dat het mengpaneeltje niet al te veel aan vermindering geluidskwaliteit oplevert.

Mooie is dat ik nu ook gewoon lekker met mijn bedrade hoofdtelefoon kan luisteren zonder dat ik daar de receiver voor nodig heb. Voor nu even prima.

• Vintage1967
oldsmelly schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:53:
[...]

Nou dat is inderdaad voor mij ook de "Heilige Graal' vwb de Tesla albums.

Ik heb 2 albums van tesla ,Mechanical Resonance en The Great Radio Controversy, en wat promotie singels die ze gebruikten in studio's.

Maar van Five man... staat er zelfs op discogs maar 1 te koop in USA en VG kwaliteit dus redelijk zeldzaam, zeg maar :9

Maar we blijven zoeken en hopen, wellicht in Ahoy 5 oktober ergens in een verdwaalde krat O-)
Deze wordt nu aangeboden op Catawiki, de vinylveiling en dan de hardrockveiling. Gaat volgens mij om de EU-persing. Ok, ik weet niet of dit de door jullie gezochte persing is. En over de verzendkosten heb ik het ook maar even niet :X . Maar ik zou het in de gaten houden. Soms wordt er simpelweg niet veel geboden en heb je een gelukje. Net als die verdwaalde krat :P. Op Discogs staan er ondertussen al wat meer :Y .

• oldsmelly
@Vintage1967 Tnx... ga ik de gaten houden.....

idd 28 eurie verzendkosten :X

oldsmelly wijzigde deze reactie 05-10-2019 08:14 (25%)

MuziekLiefhebbert

• GiLeX
  • Niet online
oldsmelly schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:09:
@Vintage1967 Tnx... ga ik de gaten houden.....

idd 28 eurie verzendkosten :X
* GiLeX slikt ook even

En dan verzenden vanuit italie, maffia praktijken dus :+ :D _O-

• oldsmelly
Nou net terug van de beurs in Ahoy....

Moet zeggen zeker leuk, stukken kleiner dan Utrecht maar daardoor overzichtelijker.
Zeker voor herhaling vatbaar voor mij.

De vangst is :

Jimy Hendrix - Electric Lady land
Death can Dance - Spirith Chaser
Vol Beat - Rewind Replay Rebound
Van der Graaf Generator - World Record
CSN&Y - Deja Vu
Guns & Roses - Use yote Ilusion 1
CSN - Self Titled
Tin Machine - The interview
Tin Machine - Tin Machine
The Clash - Combat Rock

Wassen die handel en weer genieten _/-\o_

MuziekLiefhebbert

• noodel1988
Vraagje, ik heb een 5 tal oude platenspelers met versterker en soms radio enzo geïntegreerd met als doel er een of twee op te knappen. Echter even later nog een gekregen die al opgeknapt was en dus de overige staan tijdje doelloos stof te happen.

Nu wil ik ze weg doen (verkopen) maar dan wel dat ze goed terecht komen, dus goed opgeknapt worden en nieuw thuis vinden😀🤪. Jullie goede suggesties?

Ze zijn werkend weggezet maar door de tijd heen kan t zijn natuurlijk dat ze wat onderhoud nodig hebben.

Zal straks even foto's maken.

• oldsmelly
@noodel1988 Hier op de tweakers marktplaats ?

MuziekLiefhebbert

Platenspelers met ingebouwde versterker en radio zijn kwalitatief niet om over naar huis te schrijven, een echte vinyl liefhebber, audiofiel of iemand die voorzichtig is op zijn platen zal je er dus niet snel blij mee maken. Vermoedelijk is de animo hier dus beperkt. Maar via marktplaats vind je vast wel mensen die belangstelling hebben, als de prijs goed (laag ;)) is.

• noodel1988
Hierbij de plaatjes (met stof).
https://m.imgur.com/gallery/q5YKOOW

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13:16

Pierre

Zucht

Net op NPO1 een kofferplatenspeler test bij Kassa, als je je vinyl wil verpesten dan moet je zeker dat kopen https://kassa.bnnvara.nl/...rplatenspeler-is-het-best

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

• musicfreak
@noodel1988 Je imgur link werkt helaas niet...

musicfreak wijzigde deze reactie 05-10-2019 20:34 (3%)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:58
True van Avicii inmiddels op de kop weten te tikken bij Action Keizerswaard R'dam. Daar was het aanbod nog heel klein. Stuk of 12 lp's schat ik. Nu nog ergens Fleetwood vinden en dan ben ik blij ;)

• Storebaelt
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 06-10 01:08
Nou net terug van de beurs in Ahoy....

Moet zeggen zeker leuk, stukken kleiner dan Utrecht maar daardoor overzichtelijker.
Zeker voor herhaling vatbaar voor mij.

@oldsmelly Helemaal mee eens. Voor de eerste keer op een platenbeurs geweest. De drukte weerhield me steeds om te gaan, maar nu lekker rustig en overzichtelijk. Ik was er later op de middag. Leuke aanvullingen gevonden:
Johnny Winter, Eric Burdon, Flavium, Colosseum, Rory Gallagher en J.J. Cale.

Vooral ook leuke gesprekjes gevoerd met handelaren, ze hadden de tijd, en met medekopers. Voor herhaling vatbaar volgend jaar. :+
Pierre schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:32:
Net op NPO1 een kofferplatenspeler test bij Kassa, als je je vinyl wil verpesten dan moet je zeker dat kopen https://kassa.bnnvara.nl/...rplatenspeler-is-het-best
Ja ik heb de test even bekeken....
hier bij uitzending gemist (test begint op 18min40)
https://www.uitzendinggem...evering/490295/Kassa.html

Wat mij opviel, nadat de spruitjeslucht van het testpanel was verdwenen, is die testplaat van die audioreparateur..... die plaat is helemaal krom?!? (ik kan me niet voorstellen dat het plateau zo gevormd is...)

Dat is toch een grap? Of heeft hij die plaat zodanig uitgezocht dat hij vindt dat een platenspeler ook een plaat moet kunnen afspelen die zo krom is als een hoepel? :?
(plaat is te zien op 24min57)

Voor de rest komt er niets uit de test wat wij nog niet weten.
Wel ff leuk om te zien dat er ook iig 1 tussen zit met een saffieren naald, zo groot als een steenbeitel. :o
Man man man wat een rotzooi.

Die crossley (de winnaar) kost ca 150 euro.
Voor 15 euro meer heb je tegenwoordig al een superOEM, wat wel eens de beste 'goedkope' draaitafel zou kunnen zijn:
https://www.bax-shop.nl/d...1300-usb-white-draaitafel

mr_petit wijzigde deze reactie 05-10-2019 22:27 (14%)

• Suggs
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
De "test" ook gezien. Je zou toch denken dat als er drie experts zitten er toch wel 1 moet zijn die de reputatie van dit soort spelers kent en op zijn minst iets doet met naalddruk.
@mr_petit Daar zitten geen boxen bij. Het zal er vooral om te doen geweest zijn om mee te gaan in de hype van "het plaatjesdraaien" en te laten zien dat het allemaal niet zo moeilijk is als dat wij op dit forum willen laten geloven :)
Morgen staat moeders bij de Mediamarkt om een Crossley voor de kinderen te kopen en rent vader in paniek door het huis om zijn collectie in veiligheid te brengen voor de koters :9
Ja waarschijnlijk heb je gelijk. Die hele test heeft het ook over de hype.
Zelf begrijp ik niet waarom je zo'n onogelijk plastic fake retro ding zou willen kopen, maar goed, ik begrijp wel meer niet aan wat de normale mens beweegt.

Ik associeer het crossley kopende publiek dan maar ook met mensen die bijv. graag naar een concert van de toppers gaan...

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ach ja... Het zijn mensen die de (vinyl) hype ruiken, en dan gewoon wat willen vertellen aan familie en kennissen. Zo van: ik luister vinyl! Want dat is retro, analoog en cool. Kijk eens wat een mooie retro look speler ik heb gekocht! Kost honderdenvijftig euro, dat is niet niks. (Dus dat moet wel goed zijn!).
Ik had antropoloog moeten worden... Ik zie het type mensch dat hier gebruik van maakt ook gewoon voor me...

Acties:
  • +4Henk 'm!
Mijn god. ;(

"Wat ik niet begrijp, je hebt tegenwoordig van zulke kleine mini speakertjes (wijst de maat aan van een melkpak) waar een geluid uitkomt alsof het zo'n speaker is (wijst het formaat aan van een manshoge vloerstaander). Waarom zit dat hier niet in dan?"

Aldus het "deskundige" panellid. |:( 8)7

Ten eerste: NEE, die speakertjes bestaan NIET. De melkpakjes kunnen simpelweg de luchtverplaatsing van de tonen onder een paar honderd Hz niet reproduceren, welke truuks je ook uithaalt. Je hebt naast het melkpakje dan op zijn minst een subwoofer nodig die een formaat zal hebben die de hele speler ruim overtreft en die, wegens de geproduceerde lage tonen en dus trillingen die funest zijn voor het afspelen van de plaat, nooit in de speler ingebouwd kan worden.

Ten tweede, áls je bij zo'n melkpakspeaker de hele pseudo-akoestische elektronische trukendoos er tegenaan moet gooien om een - bij sommige geschikte muziekstukken - weliswaar basloos maar enigszins "plezierig" geluid te reproduceren dan kan dat natuurlijk nooit binnen het budget waarin je nu zit te kijken, zeker niet als er naast speakers ook nog een versterker en een platenspeler in het apparaat moet zitten.

:O

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb net gekeken. Althans: Geprobeerd...

Dina 'is een DJ' met van die ellendige CD prullaria. Wat weet zij van vinyl??

Die stomme plastic all-in-one spelers... HEBBEN GEEN GOEDE SPEAKERS. Dat kan gewoon niet in zo'n kleine behuizing...
En echt... Die gasten zoeken als eerste naar USB en Bluetooth aansluitingen |:(

Ook dat tijdens het spelen van de plaat de speler gewoon even aan de kant wordt geschoven...

Hun testplaat is inderdaad warped. Maar ik heb ook wel wat warped platen en hun voorbeeldplaat valt ook mee. Verschil is zeker op die kutspelers niet te merken.
Desalniettemin is hun testplaat natuurlijk slordig, omdat geen van allen door lijkt te hebben dat die LP niet 100% is.

Conclusie: Waardeloze test. Met waardeloze spelers en testfiguren die als het om vinyl gaat van toeten nog blazen weten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Van de week 3 platen via Discogs gekocht. Waarvan er twee uit Canada moesten komen (was goedkoper dan hier proberen te krijgen). Ben benieuwd. Zo vaak koop ik niet iets via Discogs.

Nine Inch Nails - Broken (12" + 7")
Anciients - Heart of Oak
Anciients - Voice of the Void

Waarbij de eerste van Anciients heel erg gaaf is. De tweede is ook ok en verzendkosten bleven hetzelfde bij twee :).
Allemaal bijzondere uitvoeringen. Die van NIN is een single sided 12" met een 7" voor de bonustracks erbij. Die van Anciients hebben leuke kleurtjes :)
Twee video's als sample. Vooral Gave up Van NIN is heel tof, daarom koop ik de plaat.

Jeltel wijzigde deze reactie 06-10-2019 11:05 (14%)

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

@Jeltel Broken van NIN stond heel lang bij Dodax voor een euro of 20. Bij Amazon Duitsland kost ie 28 euro, dus met de verkrijgbaarheid zit het nog wel goed.
Zelf een paar weken terug de US versie gekocht op een vinyl markt in Hilversum voor 20 euro. Het is een mooie persing :)
Tip: Bij Dodax stat ook The Fragile (3 LP's) voor nog geen 38 euro. Daar heb ik 'm ook vandaan.
Die remasters waren vlak na release allemaal onbetaalbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:45
Jeltel schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:02:
Van de week 3 platen via Discogs gekocht. Waarvan er twee uit Canada moesten komen (was goedkoper dan hier proberen te krijgen). Ben benieuwd. Zo vaak koop ik niet iets via Discogs.

Nine Inch Nails - Broken (12" + 7")
Anciients - Heart of Oak
Anciients - Voice of the Void

Waarbij de eerste van Anciients heel erg gaaf is. De tweede is ook ok en verzendkosten bleven hetzelfde bij twee :).
Allemaal bijzondere uitvoeringen. Die van NIN is een single sided 12" met een 7" voor de bonustracks erbij. Die van Anciients hebben leuke kleurtjes :)
Twee video's als sample. Vooral Gave up Van NIN is heel tof, daarom koop ik de plaat.
[YouTube: Nine Inch Nails: Gave Up (1992)]

[YouTube: Anciients - Giants]
Bij discogs kijk ik bij de verkoper altijd naar het aantal reviews en de betrouwbaarheid van het laatste jaar. Dat werkt voor mij heel prima.

Hier de komende 4 mfsl versie's van albums van de dire straits besteld. Komen rond de kerst, dus een leuk cadeau :)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Jorgen schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:41:
True van Avicii inmiddels op de kop weten te tikken bij Action Keizerswaard R'dam. Daar was het aanbod nog heel klein. Stuk of 12 lp's schat ik. Nu nog ergens Fleetwood vinden en dan ben ik blij ;)
Zojuist bij 2 Action's gekeken. De ene had nog maar 5 platen, niks interessants.
De andere Action had daarnaast nog 1 exemplaar van:
U2 - Under a Blood Red Sky

Crowded House - Woodface

Ik ken beide albums niet goed, maar wel meegenomen.

Juist

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toshirou
Suggs schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:26:
De "test" ook gezien. Je zou toch denken dat als er drie experts zitten er toch wel 1 moet zijn die de reputatie van dit soort spelers kent en op zijn minst iets doet met naalddruk.
@mr_petit Daar zitten geen boxen bij. Het zal er vooral om te doen geweest zijn om mee te gaan in de hype van "het plaatjesdraaien" en te laten zien dat het allemaal niet zo moeilijk is als dat wij op dit forum willen laten geloven :)
Morgen staat moeders bij de Mediamarkt om een Crossley voor de kinderen te kopen en rent vader in paniek door het huis om zijn collectie in veiligheid te brengen voor de koters :9
Om uiteindelijk erachter te komen dat vinyl niet klinkt zoals verwacht en het weer snel opzij wordt gelegd. Nu nog een test wat mij betreft met stand alone spelers in een budget range van €100 tot €350. En dan een goede vergelijking en conclusie trekken, daar komen meer overtuigende resultaten uit.

Maar goed dat hoef je niet te verwachten, de Vinyl is aanbod gekomen en is dat weer gedaan... Zoals het daar hoogstwaarschijnlijk aan toe gaat. :F

• Jorgen
mr_petit schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:52:
Ja waarschijnlijk heb je gelijk. Die hele test heeft het ook over de hype.
Zelf begrijp ik niet waarom je zo'n onogelijk plastic fake retro ding zou willen kopen, maar goed, ik begrijp wel meer niet aan wat de normale mens beweegt.

Ik associeer het crossley kopende publiek dan maar ook met mensen die bijv. graag naar een concert van de toppers gaan...
Dat laatste is wellicht onzin ;)

Bij de hype van vintage audio hoort natuurlijk ook een vintage manier van afspelen. Zo'n koffertje doet lekker ouderwets en gezellig aan, maar haalt het natuurlijk niet bij gewoon een "echte platenspeler". Ik vermoed dat het voor veel van die mensen dan ook puur om de gezellige sfeer gaat en dat kwaliteit ondergeschikt is, of mogelijk onbekend. Kan me ook indenken dat veel mensen helemaal geen zin hebben in een versterker/receiver, losse platenspeler en grote boxen, maar gewoon enkel lekker willen luisteren. Kennis van mij heeft zo'n alles-in-1-bakbeest zoals deze:

Past ook prima in diezelfde hype. Leuk om neer zetten, maar het stelt waarschijnlijk allemaal niet zoveel voor. Zij is er echter hartstikke blij mee en noemt het haar trots. Ik moet er niet aan denken om daar mijn platen op te leggen ;)

Klopt het trouwens dat de naald niet helemaal in het midden van het element uitgelijnd zit? De arm ging net wat te snel naar beneden en over de plaat :X en nu ik ernaar kijk wijst hij iets naar buiten. Dus ipv loodrecht in het verlengde van het element, ietwat gedraaid. Het gaat om een AT95EX.

Heb geprobeerd het op de foto te zetten, maar dat is nog vrij lastig zo.

Jorgen wijzigde deze reactie 06-10-2019 21:29 (11%)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Jorgen schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:14:
[...]

Dat laatste is wellicht onzin ;)

Bij de hype van vintage audio hoort natuurlijk ook een vintage manier van afspelen. Zo'n koffertje doet lekker ouderwets en gezellig aan, maar haalt het natuurlijk niet bij gewoon een "echte platenspeler". Ik vermoed dat het voor veel van die mensen dan ook puur om de gezellige sfeer gaat en dat kwaliteit ondergeschikt is, of mogelijk onbekend. Kan me ook indenken dat veel mensen helemaal geen zin hebben in een versterker/receiver, losse platenspeler en grote boxen, maar gewoon enkel lekker willen luisteren. Kennis van mij heeft zo'n alles-in-1-bakbeest zoals deze:

[Afbeelding]
Zo vintage vind ik dat ding er nu ook niet uitzien. Vooral kitch eigenlijk, smaken verschillen zeker?

Afin, in the end heeft iedereen recht op zijn beleving natuurlijk...

• Jorgen
Yalopa schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:36:
[...]

Zo vintage vind ik dat ding er nu ook niet uitzien. Vooral kitch eigenlijk, smaken verschillen zeker?

Afin, in the end heeft iedereen recht op zijn beleving natuurlijk...
Eens. Ik zou het ook niet neerzetten, maar ik begrijp wat mensen erin aantrekt, net als bij die koffertjes.
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True