Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
De PS-X60 heeft voor zover ik mij kan herinneren ook een mechanische armlift zoals de PS-X50. Ze hebben beide een hevel knop ipv een een tiptoets zoals de PS-X70. De PS-X70 doet dus ook het omhoog/omlaag halen van de arm met het motortje, ook als je hem handmatig bedient. De PS-X60 zal toch mechanisch zijn, anders zit er niet zo'n hevel ipv een tiptoets?

De SL-2000 ligt er helemaal aan, wat is precies goede staat? :) Werkt de pitch control zoals ie moet en is de snelheid stabiel (strobo dots stil) op beide snelheden? Is de arm goed zonder speling op de lagers? Daalt de arm mooi langzaam gedempt bij gebruik van de armlift/automatiek of gaat ie met een vaartje naar benden (siliconendemping voor armlift). Is ie cosmetisch helemaal mooi zonder krassen / beschadigingen en zit er ook een hele, heldere kap op zonder pitten, krassen laat staan breuken en met goede scharnieren zodat de kap netjes overeind blijft staan?

• Mausl
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 29-11 18:53
Cap schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:45:

De SL-2000 ligt er helemaal aan, wat is precies goede staat? :) Werkt de pitch control zoals ie moet en is de snelheid stabiel (strobo dots stil) op beide snelheden? Is de arm goed zonder speling op de lagers? Daalt de arm mooi langzaam gedempt bij gebruik van de armlift/automatiek of gaat ie met een vaartje naar benden (siliconendemping voor armlift). Is ie cosmetisch helemaal mooi zonder krassen / beschadigingen en zit er ook een hele, heldere kap op zonder pitten, krassen laat staan breuken en met goede scharnieren zodat de kap netjes overeind blijft staan?
De werking van de speler is helemaal goed.. heb hem ook geserviced gekocht en maar een jaartje gebruikt tot ik de PS-X60 tegenkwam. Cosmetisch ook mooi, buiten een barstje (2cm) in de kap bij een van de scharnieren. Sluit gewoon goed en blijft goed omhoog staan. En kap is ook verder helder en zonder krassen e.d..
Is het deze?

https://link.marktplaats.nl/m1452211977

Met een goede Ortofon Red zou 150 wel haalbaar moeten zijn.

Cap wijzigde deze reactie 14-11-2019 19:00 (36%)

• Mausl
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 29-11 18:53
Cap schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:58:
Is het deze?

https://link.marktplaats.nl/m1452211977

Met een goede Ortofon Red zou 150 wel haalbaar moeten zijn.
Heb m nog niet op marktplaats staan. Ga ik snel doen.. en dank voor de antwoorden!
Als ik nog vragen heb over mn TT weet ik waar ik moet zijn.. :)
Dacht ik al die kap is immers flink bekrast, maar sommige mensen hebben een vreemde kijk op wat een kras is en wat niet. :)

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En onder tussen eindelijk tijd om weer eens te luisteren 8)

Op den spelert draait de grammofoonplaat "Tesla - Five Man Acoustical Jam" zijn/haar rondjes :+
Klinkt wel fijner op de een of andere manier dan de CD of MC die hier ook rond zwerven

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁

Vandaag ben ik naar de Mega CD / DVD / Platenbeurs geweest in de Jaarbeurs van Utrecht... Die naam mag wat mij betreft nog wat langer mogen, want cassettebandjes en jawel, master tape kopieën op bandrecorder band zijn er ook te vinden tegenwoordig...

Aanwinsten:

We zien:
- Vara Jubileum CD waar diversen artiesten aan meegewerkt hebben... Zo ook Jack Poels van Rowwen Hèze en dus moest ik hem als liefhebber hebben...
- Jovink & The Voederbietels - The Hitmachine Goes On (CD): als liefhebber van Rowwen Hèze, Normaal en Mooi Wark mag de zoon van Benny Jolink met zijn band "Jovink & The Voederbietels natuurlijk ontbreken... Nooit op LP uitgebracht en dus dan maar op CD in huis halen...
- Pater Moeskroen - Heimwee: Altijd goede muziek, Pater Moeskroen... Ook deze is zover nooit op LP uitgebracht en dus maar gekocht op CD toen ik hem zag liggen...
- Emmylou Harris - Bluebird: Zag ik per toeval voor een gunstige prijs liggen... Geen idee of er ook een LP van bestaat, maar ik verwacht van wel... Maar gezien de gunstige prijs de CD meegenomen...

Cassettes 3 voor 5 euro was een hele mooie actie, dus 6 bandjes meegenomen:
- The Allman Brothers Band - Seven Turns: kort beluistert in de trein op een Walkman en wellicht is deze tape niet goed spijtig genoeg... Wel een goede band en leuke muziek als de tape nog goed is, maar ik meende in de trein wat dropouts te horen en dat is geen goed teken bij cassettebandjes...
- Don Williams - Current
- Don William - It's Gotta Be Magic
- Rod Stewart - Vagebond Heart
- Dolly Parton - Great Balls Of Fire
- Tom Petty & The Heartbreakers - Greatest Hits
- Simon & Garfunkel - Sound Of Silence

45 toeren singletje en LP's:
- Pink Floyd - The Wall
- The Beatles - Live! At The Star Club In Hamburg, Germany; 1962.
- Normaal - Marie / Dorien: mooi oranje gekleurd singletje
- Queen - Innuendo
- Lynnyrd Skynnyrd - "Street Survivors": ja, een echte Mobile Fidelity Soundlab persing... Klinkt wederom geweldig (staat nu te spelen)... Aanrader!

Gewoon een heerlijke dag gehad op de beurs... :) Wie van jullie is er ook geweest vandaag (16-11-2019) en wat waren jullie mooie aankopen? Ook niet vinyl mag even geshowd worden... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 00:12

Koeitje

Back-up tiems now?

Wat zou een Edwards Audio TT1 met 2 elementen (Goldring Elektra en Denon DL-110) op moeten leveren? Heb de mijne net op Marktplaats gezet, maar of de prijs accuraat is....Beiden elementen hebben weinig draaiuren.
mr_petit schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:52:
Ik ben benieuwd wat dit juweeltje op MP gaat opbrengen

https://link.marktplaats.nl/m1481197088

Thorens td3001 met SME309 arm en mc30super
De teller is gestegen naar 1400 euro... Poeh, dat is serieus geld... Ik vraag mij echt af of die TD-3001 nu echt heel veel beter dan een TD-318MKI (element buiten beschouwing gelaten)...

• Ljsvv
  • Registratie: mei 2015
  • Nu online
Ben zeker geen Thorens kenner, dus of dat gaatje op de 3e foto er hoort weet ik niet, maar zo nee dan lijkt t mij een houtworm gaatje.... juweeltje of niet dan, een platenspeler die opgevreten wordt is echt niet leuk...

Edit: gaatje zit op het onderste meubelstuk waar de platenspeler op staat. En dat is vrijwel zeker een gaatje dat lijkt op houtworm.

Ljsvv wijzigde deze reactie 16-11-2019 21:22 (23%)

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:32
W0t? Cassettes op een platenbeurs? Ik heb me nog nooit geroepen gevoeld om naar een platenbeurs te gaan (ik verwacht dat een rondje internet een stuk goedkoper is om aan nieuw of 2de hands vinyl te komen, en daar betaal je geen entree), maar aangezien cassettes nauwelijks op internet te krijgen zijn moet ik misschien ook maar eens zo’n beurs proberen. Afgezien van oude rommel in kringlopen kom ik die nergens anders tegen dan een het beperkte aanbod op discogs...
rcor schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:08:
[...]

De teller is gestegen naar 1400 euro... Poeh, dat is serieus geld...
Dat is nog steeds een relatief koopje.
Alleen die arm kost al 3k (nieuw uiteraard).

"man is not truly one, but truly two,"

Ljsvv schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:17:
Ben zeker geen Thorens kenner, dus of dat gaatje op de 3e foto er hoort weet ik niet, maar zo nee dan lijkt t mij een houtworm gaatje.... juweeltje of niet dan, een platenspeler die opgevreten wordt is echt niet leuk...

Edit: gaatje zit op het onderste meubelstuk waar de platenspeler op staat. En dat is vrijwel zeker een gaatje dat lijkt op houtworm.
Dat gaatje kan idd houtworm wezen op foto 3, maar dan zit die wel in de tafel en niet in de Thorens platen speler... ;)

Overigens heeft die Thorens wel een erg mooie toonarm...

mr_petit schreef op zondag 17 november 2019 @ 00:32:
[...]

Tegenwoordig kosten dit soort spelers gewoon minimaal 2499 euro... En dan heb je nog een instap reincarnatie van de oude TD-160 (Thorens TD-1600)... Wel lekker psychologisch geprijsd, nog net niet 2500 euro waardoor het minder duur lijkt...

Wat zou hiervan de huidige tegenhanger zijn (zeg maar opvolger)? Het viel mij later pas op dat er een duurdere, niet Thorens arm op zat... ;)

Dat moet dan in basis wel het belangrijkste verschil tussen de TD-3001 en de TD-2001 zijn geweest indertijd: Thorens arm of zelf je arm kunnen kiezen...

• ed73
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13-12 22:06
mr_petit schreef op zondag 17 november 2019 @ 00:32:
[...]

Gewoon een nieuwe Technics 1200/1210 GR aanschaffen.....
of gewoon niet.
Ik heb toch echt liever die thorens/sme combi met dat element dan een 1200 hoor :D
Dat element kost nieuw ook €800 (met gyger naaldtip)
Element matcht ook goed met die arm: 9,4Hz (berekend uiteraard)

mr_petit wijzigde deze reactie 17-11-2019 02:03 (39%)

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

Pierre

Zucht

rcor schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:08:
[...]

De teller is gestegen naar 1400 euro... Poeh, dat is serieus geld... Ik vraag mij echt af of die TD-3001 nu echt heel veel beter dan een TD-318MKI (element buiten beschouwing gelaten)...
Het lijkt er op dat het bod van 1400 euro ingetrokken is. De teller is nu 1300 euro nog bizar hoog trouwens.

Pierre wijzigde deze reactie 17-11-2019 06:32 (7%)

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

Pierre schreef op zondag 17 november 2019 @ 06:21:
[...]

Het lijkt er op dat het bod van 1400 euro ingetrokken is. De teller is nu 1300 euro nog bizar hoog trouwens.
Duur zeker, maar zo'n SME 309 kost idd zoals Mr_Petit al zei 3000 euro als hij nieuw is...

Dus alleen al die arm kan tweedehands zomaar 1500 euro waard zijn... En ik geef toe: het is een mooi opgebouwde arm die dit zeker waard is...

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12-12 14:42
Het is wat de gek er voor geeft.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Vintage1967
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 13-12 12:39
Ik vraag me af of het zin heeft om zo'n speler via MP aan te bieden, anders dan als reclame voor je winkel / webshop. Ik heb zo maar het vermoeden dat koopjesjagers veruit in de meerderheid zijn. Oh ja, en uiteraard mensen die geen idee hebben waar ze op bieden. Ik zou bijna zeggen: zet zo'n speler op MP en je komt er snel achter wat die 'gek' er voor geeft. Disclaimer: ik heb geen glazen bol :+ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Ik heb altijd inderdaad het idee dat er op MP inderdaad een soort algehele psychologische bovengrens is voor draaitafels.
Ik sprak iemand op vinylengine die deze tafel had gekocht:
https://www.marktplaats.n...-technica-mc-element.html
Je kan alleen nog het 'verlopen' berichtje zien met foto, maar het betreft dus een garrard 401 met 12" jelco arm, een AT OC9 (geadverteerd met 50 speeluren, maar is natuurlijk amper te controleren), en nog een philips gp400 II
Ik zei in de pb wisseling dat die vraagprijs wel fors zo zijn (ik geloof dat ik €3k heb genoemd), maar hij heeft die speler voor € 1650 gekocht.

Ook is het imho zo dat armen los echt moeilijk te verkopen zijn (2e hands), met name als ze extreem duur zijn, en SME armen zijn extreem, die 309 kost €3k, maar een SM IV kost €4,2K en een SME V kost €6K (en ze zien er allemaal vrijwel hetzelfde uit).
Met dit soort bedragen kan een arm dus ook extreem afschrijven.
Ik denk dat als je een sme V op MP zet, het bod ook hooguit tot 1500 oploopt.

Ik denk dan ook dat in dit geval de waarde van die SME 309 ook voor een groot gedeelte wordt bepaald op welke tafel hij zit.
Ik denk dat de tafel zelf (zonder arm) hooguit € 400 waard is. Tel daarbij € 200 voor het element op, en nu dus € 1000 voor de arm en dan zou hij theoretisch €1600 kunnen opbrengen, maar ik denk niet dat dit nu gaat gebeuren.
Als ie op een mooie, vooral modernere transrotor zou zitten zou hij (denk ik) meer opbrengen, maar dan in het high end circuit (dus niet op mp).

Enige alternatief is ebay, maar als je er een forse reserve op zet wordt ie niet verkocht (mensen gaan gewoon niet bieden), en doe je geen reserve, dan loop je de kans dat je pech gaat krijgen.
Je loopt dan meer risico, maar de opbrengsten zijn doorgaans wel veel hoger.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:45

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Topicstarter
rcor schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:10:
Vandaag ben ik naar de Mega CD / DVD / Platenbeurs geweest in de Jaarbeurs van Utrecht... Die naam mag wat mij betreft nog wat langer mogen, want cassettebandjes en jawel, master tape kopieën op bandrecorder band zijn er ook te vinden tegenwoordig...
Niet gisteren, maar wel vandaag!

Ik ging eigenlijk om mijn collectie early hardcore aan te vullen, maar de mega platenbeurs richt zich meer op (symfonische) rock, gezien de hoeveelheid mannen+buikje+grijs haar+paardenstaartje.

Wel nog wat bonzai records gevonden, epilepsia van hithouse, yaaah van d-shake en nog een knaller van speed freak, bij de stand van green vinyl gekletst (ik heb weer eens een opknap 1200tje) en nog even lekker geneusd in de punk/post punk/new wave bakken.

Wise enough to play the fool

• SoundByte
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 28-11 01:17
Wat is het verschil in kwaliteit tussen een direct-drive tt (zoals de pioneer plx-500), en een belt-drive tt (zoals de pro ject essebtial II)?

Het gaat mij inderdaad om de goedkopere budgetmodellen.

• kozue
@SoundByte Direct drive heeft geen last van riemen die om de zoveel tijd vervangen moeten worden omdat ze door gebruik of ouderdom opgerekt of vergaan zijn. De snelheidsafwijking (wow & flutter) is in theorie ook lager omdat een riem kan slippen en strekken tijdens het draaien. Daar tegenover kan een direct drive weer meer bijgeluiden geven door vibraties van de motor die doorlopen naar het plateau.

Maar dat is allemaal voornamelijk theorie, in de praktijk denk ik niet dat je er veel van zult merken, tenzij je echt goede audiofiele apparatuur en oren hebt. Grootste reden om een direct drive te kopen is wanneer je een 2de hands vintage speler koopt en er zo min mogelijk onderhoud aan wilt doen. Oude spelers uit de jaren 80 en ouder hebben vrijwel zeker een nieuwe riem nodig. Na zoveel tijd zijn ze hun elasticiteit kwijt geraakt, of erger (in een paar van die techmoan filmpjes zijn ze compleet vergaan tot een soort lijm ;p).

• niek_nijmegen
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:17
kozue schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:28:
Daar tegenover kan een direct drive weer meer bijgeluiden geven door vibraties van de motor die doorlopen naar het plateau.
Bij alle direct-drive-spelers die ik gezien heb, is het plateau fysiek een onderdeel van de electromotor. Het plateau heeft dan een grote cirkelvormige permanente magneet aan de onderzijde, en in de basis van de speler zitten dan electromagneten. Ik kan me amper voorstellen dat daar vibraties ontstaan.

Vibraties lijken me meer iets voor een tussenwiel-aandrijving?

• kozue
niek_nijmegen schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:59:
[...]

Bij alle direct-drive-spelers die ik gezien heb, is het plateau fysiek een onderdeel van de electromotor. Het plateau heeft dan een grote cirkelvormige permanente magneet aan de onderzijde, en in de basis van de speler zitten dan electromagneten. Ik kan me amper voorstellen dat daar vibraties ontstaan.

Vibraties lijken me meer iets voor een tussenwiel-aandrijving?
Ik heb zelf een direct drive en ik hoor ook niks. Tis meer dat ik dat vaak gelezen heb als grootste nadeel. Anders zou ik ook niet weten waarom ze niet gewoon álle draaitafels direct drive zouden maken en voor eens en altijd afrekenen met die riemen die altijd weer problemen opleveren ;)

• niek_nijmegen
kozue schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:02:
Ik heb zelf een direct drive en ik hoor ook niks. Tis meer dat ik dat vaak gelezen heb als grootste nadeel. Anders zou ik ook niet weten waarom ze niet gewoon álle draaitafels direct drive zouden maken en voor eens en altijd afrekenen met die riemen die altijd weer problemen opleveren ;)
Ik denk dat het simpelweg goedkoper èn eenvoudiger is om een (goedkoop) electromotortje te nemen, en die dan met een veredeld elastiekje het plateau te laten aandrijven.
Voor een direct-drive heb je allemaal ingewikkelde extra dingen nodig: electromagneten, permanente magneten, aansturingselectronica. Terwijl ik zo'n riemaandrijving bij wijze van spreken nog zèlf zou kunnen maken.
Het enige wat bijgeluiden zou ' kunnen' maken bij een direct drive is het lager van de spindle van het draaiplateau.

• niek_nijmegen
Mrs Redhair schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:06:
Het enige wat bijgeluiden zou ' kunnen' maken bij een direct drive is het lager van de spindle van het draaiplateau.
Maar een spindel met lager heb je bij iedere andere aandrijving ook, toch? Dat lijkt me niet specifiek voor direct-drive. Het vermeende bijgeluid-nadeel van direct-drive lijkt me bedacht door de marketingafdeling van de producenten van riemaandrijvers...
kozue schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:28:
@SoundByte Direct drive heeft geen last van riemen die om de zoveel tijd vervangen moeten worden omdat ze door gebruik of ouderdom opgerekt of vergaan zijn. De snelheidsafwijking (wow & flutter) is in theorie ook lager omdat een riem kan slippen en strekken tijdens het draaien. Daar tegenover kan een direct drive weer meer bijgeluiden geven door vibraties van de motor die doorlopen naar het plateau.

Maar dat is allemaal voornamelijk theorie, in de praktijk denk ik niet dat je er veel van zult merken, tenzij je echt goede audiofiele apparatuur en oren hebt. Grootste reden om een direct drive te kopen is wanneer je een 2de hands vintage speler koopt en er zo min mogelijk onderhoud aan wilt doen. Oude spelers uit de jaren 80 en ouder hebben vrijwel zeker een nieuwe riem nodig. Na zoveel tijd zijn ze hun elasticiteit kwijt geraakt, of erger (in een paar van die techmoan filmpjes zijn ze compleet vergaan tot een soort lijm ;p).
Je vergeet de rumble... Daar kan elke platen speler last van hebben...
https://en.wikipedia.org/wiki/Rumble_(noise)

Alle bijgeluiden , hoe miniem ook, horen bij de charme van het vinyl en de platenspeler. Wil je dit niet horen. blijf dan bij de CD. Al heb je daar ook voors en tegens.
De direct drive methode is in de basis juist heel stil omdat de draaisnelheid van de motor gelijk is aan die van de draaisnelheid van het plateau, dus < 1Hz. Dwz eventuele vibraties bevinden zich wat dat betreft ver beneden het hoorbare bereik. Als er iets in praktijk al vibraties kán geven dan is dat het op flink wat rpm draaiende motortje van een riemaangedreven platenspeler, zodat bij slechte isolatie van de motor naar arm/plateau de trillingen wél door kunnen komen. Maar dat alleen bij een slecht ontwerp.

Maar dan komt er bij direct drive nog een gerelateerd verschijnsel om de hoek kijken: cogging, ook vaak gebruikt door de marketing afdelingen. :)

Cogging is een hikkend effect op de snelheid veroorzaakt door wisselend koppel (torque). De "slots" (kernwindingen) van de stator gaan een magnetische interactie aan met de "poles" (magneetpolen) van de rotor waardoor er elke keer dat een magneetpool langs een slot komt een hik in de snelheid optreedt. Dit per omwenteling herhaald hikken van de snelheid geeft dan weer vibraties, het aantal afhankelijk van de hoeveelheid slots en poles in de motor. Bij weinig polen een paar zware hikken per omwenteling, bij veel polen meer lichte hikjes per onwenteling. :P

Maar dit is ook niet meer dan bangmakerij: het zal misschien zijn opgetreden bij een heel obscuur / goedkoop / experimenteel / oud model direct drive platenspeler maar in de praktijk is er geen probleem.

Ten eerste lost het toepassen van genoeg slots en poles icm de massatraagheid van het plateau al heel veel op, ten tweede is dit prima electronisch te compenseren dmv een servo terugkoppeling. Ten derde zijn er genoeg coreless & slotless direct drives waarbij dit niet speelt. Dit type motor levert tov de klassiek slotted motor in op koppel/torque maar dat is voor de toepassing helemaal geen probleem.

Met beide technieken, belt drive en direct drive, zijn prima resultaten te behalen maar bij direct drive heb je in praktijk gewoon één zorg minder, het vervangen vd snaar. Wat je bij een draaitafel hoort is niet de rumble van de motor, maar van het plateaulager, plus natuurlijk datgene wat ingebakken zit in de plaat. :)

Grappige sidenote: Technics gebruikt bij de nieuwe SL-1200 GAE een coreless direct drive (itt bij de oude versie) en de marketing afdeling ronkte over het opgeloste probleem van cogging.

"Direct drive turntable systems have been beloved by HiFi enthusiasts since their birth in 1972. However, one problem that direct-drive systems have always faced was sound quality degradation caused by 'cogging’, or tiny vibrations of the motor and rotational speed fluctuations. However, by combining the knowledge and expertise gained as the originator of direct-drive turntable systems with a newly developed coreless direct-drive motor without iron core, this ‘cogging’ can be eliminated. Any potential minute motor vibrations are suppressed even further by high-precision rotary positioning sensors guided by a microprocessor controlled system; a feature unique to the new Technics turntable."

Maarrr Technics, nieuw en uniek :? Coreless, (hall-)sensor micro-processor controlled, dat hadden bijna 40 jaar geleden fabrikanten als Denon, JVC en Sony, Kenwood etc ook al... :P

Er waren toen zelfs advertenties van fabrikanten die waarschuwden voor "cogging" bij reguliere direct drive motors zoals die van Technics. Uiteraard wilde Technics daar toen natuurlijk niets van weten. Het kan verkeren. :P

Edit: over cogging en de oplossing hiervoor zie deze advertentie uit 1979 van een doorsnee Kenwood KD-3100 middenklasser, waar dankzij de marketeers valt te lezen:

"Using our exclusive new brushless, coreless and slotless DC servo motor, Kenwood's engineers have eliminated the speed fluctuations, or "cogging", you get from conventional motors."
O-)

Ook vermakelijk: filmpje Michael Fremer van Analog Planet bij de introductie van de SL-1200 GAE over de nieuwe motor:

YouTube: Inside the new Technics SL 1200 GAE Turntable

Fremer: "Ok so now we're gonna take a look at the brand new motor."
Technics medewerker: "It's a coreless. Coreless means... smooth... no cogging. No Iron core..."
"If it had a core, you would feel the steps..."

Fremer: "Interesting. So why couldn't they design a coreless motor originally?"
Technics medewerker: "Errr... hahahah... maybe iss... is very big... ...financial issue? ...errr, yeh yeh yeh!"

_O-

Cap wijzigde deze reactie 18-11-2019 16:18 (28%)

Als DD tafels echt last van cogging zouden hebben, dan zou dat wel naar voren moeten komen in de wow&flutter specs (vooral flutter als er veel polen zijn)

De enige 2 voordelen die ik ooit gehoord heb voor riemaandrijving is:
1. de riem zou ringing van het plateau (met name als het van metaal is) extra dempen.
In hoeverre dit waar is weet ik niet en zal ook ongetwijfeld van plateau tot plateau afhangen, en dan is het ook nog de vraag in hoeverre dit door de mat naar de naald gaat.
Maar dat sommige plateau's met extra demping ook minder ringing krijgen blijkt wel uit dit filmpje waarin 1 of andere doorgeslagen griek er een uitgebreide studie heeft gemaakt in hoeverre het plateau van een AT-lp120x nog verder te dempen is (ik moet zeggen, de resultaten van Zorba's knutselpraktijken liegen er niet om) :

2. een riemaandrijving heeft een los lager. Bij zware plateaus zou het makkelijker zijn een heel sterk en stil lager te maken wat goed bevestigd zit aan het deck.
Wellicht geldt dit voor loopwerken van Transrotor, acoustic solid etc, waar plateaus 10kg of zelfs 50kg wegen.

Het nadeel m.i. van snaaraandrijving is dat er van een hoogtoerig motortje gebruik wordt gemaakt. Bij alleen het draaien van het plateau kan je dat met het oor soms horen.
En wie weet hoeveel geluid de snaar op het plateau doorgeeft. op 2 bepaalde plekjes wordt de riem constant op en af het plateau gedrukt.
Je zou alles met een stethoscoop moeten nalopen zoals in onderstaand filmpje pa en zoon Transrotor (Räake) het doen bij al hun (duurdere denk ik) modellen:

Voor transrotor als fabrikant heb ik een zwak.

• Ljsvv
  • Registratie: mei 2015
  • Nu online
Ik ben nu inmiddels een paar maandjes pas aan het verzamelen en heb vorige week een nieuw album aangeschaft op 180 Gram vinyl. Nooit eerder heb ik een soort van breed vlak stuk op de zijkant van een plaat gehad, ook niet bij andere 180grams platen die ik heb.

Is dit een productiefoutje?

• LigeTRy
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13-12 13:19
Een paar dagen geleden een nieuwe naald besteld (EPS-207 ED). Merk duidelijk verschil qua geluid (veel minder dof), grote kans dat de vorige naald niet elliptisch was en ook z'n beste tijd gehad had.

Van het weekend ook een aantal plaatjes opgehaald van een discogs handelaar die hier blijkbaar op de hoek zat.

Waarschijnlijk voor veel van jullie onbekend, maar voor mij toch echt wel 'klassiekers'. Zo bouw ik inmiddels al een wat diverse collectie op :)

Noisecontrollers - Surge of power Part 1
The hose - I survived

https://tweakers.net/ext/f/yznTuSrsrfMHvy6cuFKtwRDe/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/KAVzorFtjTGv24h42OBvYKNF/thumb.jpg

Nog steeds helemaal in m'n nopjes met de speler. Er gaat geen avond voorbij zonder dat er een plaatje wordt gedraaid.
Het is niet mijn muziekstijl maar herkende gelijk dat het eigenlijk gewoon een cover van The Reflex is van Duran Duran :D

• LigeTRy
mr_petit schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:26:
[...]

Het is niet mijn muziekstijl maar herkende gelijk dat het eigenlijk gewoon een cover van The Reflex is van Duran Duran :D
Correct :). Binnen de Hardstyle is het heel gebruikelijk om samples/melodieën te coveren/samplen van oudere platen. Zelf vind ik het wel wat hebben, maar kan me zeker voorstellen dat het niet voor iedereen is.

Raad De Plaat :+

(en zo zijn er nog tich andere, vaak zelfs 'klassieke muziek' die omgezet wordt naar iets met meer power)

De beste Hardstyle is naar mijn mening gemaakt rond 2009-2011. Dit is een beetje het einde van het vinyl tijdperk, mede daarom zijn sommige platen erg lastig verkrijgbaar (gaan voor €60 + op discogs).

LigeTRy wijzigde deze reactie 18-11-2019 21:59 (21%)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09:28
LigeTRy schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:43:
[...]

Correct :). Binnen de Hardstyle is het heel gebruikelijk om samples/melodieën te coveren/samplen van oudere platen. Zelf vind ik het wel wat hebben, maar kan me zeker voorstellen dat het niet voor iedereen is.

Raad De Plaat :+

De beste Hardstyle is naar mijn mening gemaakt rond 2009-2011. Dit is een beetje het einde van het vinyl tijdperk, mede daarom zijn sommige platen erg lastig verkrijgbaar (gaan voor €60 + op discogs).
Die eerste is I would stay van Krezip; die 2e herkende ik niet; de derde lijkt de strings van Samuel Barber te gebruiken, maar het is ook Gangsta's Paradise / Pastime Paradise

De beste Hardstyle is naar mijn mening gemaakt rond 2009-2011. Dit is een beetje het einde van het vinyl tijdperk, .
Voor de hipster was dit juist zo'n beetje het begin van het vinyltijdperk :+

• ksborg
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-12 13:36
[...]

Erg jammer inderdaad dat laatste. Headhunterz, Noisecontrollers. Niet te betalen. Nou stream ik het meeste van dat spul, maar toch is een fysieke release ook wel mooi. Heb niet veel, maar ben d'r zuinig op :)

Mijn muzieksmaak is hoe dan ook lang niet altijd geschikt voor fysieke releases. Relatief gevarieerd :P

ksborg wijzigde deze reactie 18-11-2019 22:21 (9%)

Discogs

• dopeyspawn
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13-12 03:32
https://www.amazon.de/dp/...m_r_mt_dp_U_Ku50DbFV6KSBQ

Zou dit betrouwbaar zijn ? Ik zie geen waardering bij de verkoper en de prijs lijkt me te mooi om waar te zijn

edit : de aanbieding is reeds verdwenen, Marantz tt-15s1 werd aangeboden aan € 690

dopeyspawn wijzigde deze reactie 19-11-2019 08:18 (19%)
Reden: aanbieding niet meer beschikbaar

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:07

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

https://pasteboard.co/IHqs4Pw.jpg

Waarom is een verplicht (...) bezoek aan het UWV in Venlo altijd zo prijzig :+

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:50

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ljsvv schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:41:
Ik ben nu inmiddels een paar maandjes pas aan het verzamelen en heb vorige week een nieuw album aangeschaft op 180 Gram vinyl. Nooit eerder heb ik een soort van breed vlak stuk op de zijkant van een plaat gehad, ook niet bij andere 180grams platen die ik heb.

Is dit een productiefoutje?

[Afbeelding]
Dit soort dingen zie je wel vaker, en het maakt in dit geval niets uit voor de kwaliteit van de plaat zelf.

Omdat de vinylpersers overuren draaien sluipen dit soort dingen er wel vaker door.
Wat kun je nog meer gaan zien?
- Slechte boorgaten, met refalrandjes. Of soms is het boorgat net te krap :X
- Als gevolg van bovenstaande een licht beschadigd label
- Scherpe randen aan het vinyl
- Loszittende rafelstukjes aan de rand van de plaat (net als bij de boorgaten)
- Off center persing (komt erg vaak voor, puristen gruwelen maar een degelijke platenspeler laat je niks merken)
- Warps. Dit kan wél nadelige gevolgen hebben voor het geluid, maar niet altijd
- Krassen, putjes, vlekken. Soms hoorbaar, vaak niet

De meeste issues zorgen niet voor een hoorbaar kwaliteitsverlies. Maar houd er rekening mee!
Vinyl is hot, dus door de grotere massaproduktie sluipen schoonheidsfoutjes er steeds vaker in.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Jeldert
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Nyarlathotep schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:36:
[...]

Hiervoor pak ik altijd een scherp mesje, zet deze er rechtop in. Dan beetje schuin houden en 2 rondjes draaien. Andere kant van het gat hetzelfde.

Even schrapen is meestal voldoende. Dan zijn de rafeltjes er af, en past zo'n plaat een stuk beter op de speler.

Vaak merk je een te klein gat pas op bij het omdraaien van de plaat. Dan zit ie klem op de pin :X

Juist

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
dopeyspawn schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:12:
https://www.amazon.de/dp/...m_r_mt_dp_U_Ku50DbFV6KSBQ

Zou dit betrouwbaar zijn ? Ik zie geen waardering bij de verkoper en de prijs lijkt me te mooi om waar te zijn

edit : de aanbieding is reeds verdwenen, Marantz tt-15s1 werd aangeboden aan € 690
Nee, er staat er nu een op voor 700 euro. Er zijn regelmatig van dit soort verkopers te vinden op amazon.de.
Amper reacties maar als je in de shop gaat kijken 400 pagina's met artikelen.

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 08:59
Een oudje gevonden voor de collectie...

Een klassieker en dan ook nog eens op MFSL pressed in Japan in 1980 in Near Min conditie _/-\o_ :9~

Erg blij mee..... ben toch wel een (vroege periode) Neil Diamond fan

MuziekLiefhebbert

HanG-BuiK-ZwijN schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:28:
https://pasteboard.co/IHqs4Pw.jpg

Waarom is een verplicht (...) bezoek aan het UWV in Venlo altijd zo prijzig :+
Uwv in Venlo? Dan ben jij gegarandeerd bij Sounds in Venlo geweest... Wel mooie aanwinsten, geniet er van!

• sliceofhogan
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 29-11 12:13
voor mensen die al sinds de jaren 60/70 plaatjes draaien valt in dit topic echt heel veel te lachen 👍

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 08:59
@sliceofhogan Nou moet ook zo lachen om jou....

Wat is dit nou voor een post? Trolling are we?

MuziekLiefhebbert

Nyarlathotep schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:36:
[...]

- Als gevolg van bovenstaande een licht beschadigd label
- Scherpe randen aan het vinyl
- Loszittende rafelstukjes aan de rand van de plaat (net als bij de boorgaten)
- Off center persing (komt erg vaak voor, puristen gruwelen maar een degelijke platenspeler laat je niks merken)
- Warps. Dit kan wél nadelige gevolgen hebben voor het geluid, maar niet altijd
- Krassen, putjes, vlekken. Soms hoorbaar, vaak niet
Goede opsomming die laat zien dat vinyl verre van perfect is maar mede daarom ook zo leuk. d:)b.

Ik heb een kleine kanttekening, de mate waarin maakt wel wat uit: ik heb een (Spaanse) Rumours van Fleetwood Mac die behoorlijk off-center is, en dat hoor je wel degelijk als the Chain inzet: dan gaat het toch wel jengel jengel op de super jengelvrije high end direct drive platenspeler. :z
Ook heb ik bijv een off-center Hi-Fi news gehad en de testtonen waren duidelijk voorzien van een periodische toonhoogtevariatie met bijgaand effect op de trackingprestaties... Heb destijds nog een video gemaakt met de de testplaat icm met een Denon DL-160, AT-440MLa, Goldring 1042 en Grado Prestige Gold. De video heb ik helaas niet meer maar @mr_petit had er toen (10, 11 jaar geleden) al een opmerking over. :+
oldsmelly schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:57:
@sliceofhogan Nou moet ook zo lachen om jou....

Wat is dit nou voor een post? Trolling are we?
Het is wellicht handig als @sliceofhogan wat uitleg geeft, een troll denk ik niet direct want volgens mij ken ik de naam van fora als Vinylengine en Audiofreaks.

Cap wijzigde deze reactie 19-11-2019 20:25 (23%)

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
SoundByte schreef op maandag 18 november 2019 @ 04:31:
Wat is het verschil in kwaliteit tussen een direct-drive tt (zoals de pioneer plx-500), en een belt-drive tt (zoals de pro ject essebtial II)?
Ik had vroeger een jaren 70 Dual met tussenwiel, die was een stuk rumoeriger dan een Pro-ject 1 ergens halverwege de jaren 90 gekocht.

Onlangs een upgrade kitje voor de Pro-ject besteld omdat het motor ophang o-ring slap, de belt stugger was geworden en de motor scheef trok met een hoop lawaai.
Het bevat twee rubbertjes en twee schroefjes voor onder de motorophanging. Een nieuwe poelie en een ronde aandrijf snaar. Het werkt goed. Mooi stil. Er zit nog steeds het originele Sumiko oyster element in.
Zit je ook al op audiofreaks?

Ik ben er een hele tijd niet geweest (5-10 jaar, ik kwam er eigenlijk nadat het forum van hifi.nl gesloten werd, dus was vooral actief in de periode 2005-2010), maar de laatste tijd wel weer, maar heeft daar een soort ruzie of fallout plaatsgevonden ofzo?
Eerst hadden ze ook een ander domein wat nu gestopt is etc etc.
Ik heb sowieso het idee dat de draaitafelsectie daar een beetje aan het doodbloeden is aan de reacties te zien. En er zijn imho ook niet zoveel andere nederlandse audiofora met florerende draaitafelsectie.
Ik denk dat dit topic meer berichten genereert dan de hele draaitafelsecties van andere nederlandse audiofora.

Ik ben ook wel benieuwd wat @sliceofhogan bedoelt :Y

mr_petit wijzigde deze reactie 19-11-2019 21:37 (3%)

Nee ben daar niet actief ofzo, dat forum is inderdaad zo dood als wat (niet alleen de draaitafel sectie volgens mij) afgezien van een paar trouwe gasten die wat met elkaar geinen, maar kom er af en toe langs op mijn google zoektochten.

Facebook & co hebben icm de smartphone ipv de laptop dit soort kleinere fora de das om gedaan, alleen de grotere fora zoals VE en Audiokarma hebben dat overleefd. Er is meer behoefte aan een beetje door foto's swipen en vooral niet teveel hoeven typen. In Nederland zijn we voor techniek inderdaad inmiddels zo'n beetje volledig aangewezen op Tweakers, hoewel de elektrotechneuten voor hun specifieke vragen ook nog wel terecht kunnen op CircuitsOnline.
Cap schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:33:
Er is meer behoefte aan een beetje door foto's swipen en vooral niet teveel hoeven typen.
Dat toont inderdaad wel een beetje de algemene oppervlakkigheid van de gemiddelde mens :X

• kozue
En dat is ook precies de reden dat muziek voor de gemiddelde mens gedregradeerd is van hifi naar lofi over de loop van een paar decennia. Iedereen weet dat een degelijke speakerset cruciaal is om echt van muziek te kunnen, maar de schapenmassa zit gewoon met een smartphone in de hand naar een streamingdienst te luisteren via speakers die zo klein zijn dat je ze niet eens kunt zien. Gemak over kwaliteit. Net als dat fotoswipen boven een stuk tekst lezen of typen.
Gelukkig is er nog een kleine groep die kwaliteit wél kan waarderen en hebben we nu weer een vinylopleving. Ik ben benieuwd hoe lang dat blijft duren...

• Raymond
  • Nu online
Ik vind het geen probleem, om eerlijk te zijn. Volgens mij is er in de geschiedenis geen generatie die zoveel muziek luistert als de huidige jeugd. En dat allemaal omdat muziek luisteren nu zo gemakkelijk gemaakt is. Volgens mij is dat een goede ontwikkeling :)
Waarbij aangetekend dat luisteren imo wel iets anders is dan een continu behang van achtergrondgeluid terwijl je met andere dingen bezig bent. Dat er op meer plekken dan ooit, binnenshuis en buitenshuis, geluidsbehang aanwezig is (voor jong en oud) dat is waar ja. :)
Cap schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:33:
Nee ben daar niet actief ofzo, dat forum is inderdaad zo dood als wat (niet alleen de draaitafel sectie volgens mij) afgezien van een paar trouwe gasten die wat met elkaar geinen, maar kom er af en toe langs op mijn google zoektochten.

Facebook & co hebben icm de smartphone ipv de laptop dit soort kleinere fora de das om gedaan, alleen de grotere fora zoals VE en Audiokarma hebben dat overleefd. Er is meer behoefte aan een beetje door foto's swipen en vooral niet teveel hoeven typen. In Nederland zijn we voor techniek inderdaad inmiddels zo'n beetje volledig aangewezen op Tweakers, hoewel de elektrotechneuten voor hun specifieke vragen ook nog wel terecht kunnen op CircuitsOnline.
We hebben ook nog www.mfbfreaks.com die in Nederland veel trouwe fans heeft over Philips apparatuur en dat forum is zeker nog niet dood te noemen... ;)

rcor schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:00:
[...] en dat forum is zeker nog niet dood te noemen... ;)
Dat forum geeft nu een sql error 8)7 :+
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]

Table './admin_forum/phpbb3_sessions' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed [144]

An SQL error occurred while fetching this page. Please contact the Board Administrator if this problem persists.
Maar wat is dan nu de meest aktieve nederlandse draaitafel forumcommunity?
- is dat dit topic? 8)7
- draaitafelsectie van audiofreaks?
- draaitafelsectie van htforum?
- draaitafelsectie van hififreaks.nl?
- draaitafelsectie van high-endforum.nl?
- draaitafelsectie van hififorum.nl?

Ik denk dat hier de meeste posts worden geplaatst (wellicht meer dan alle andere tesamen), maar hier worden ook LP aankopen geshowed natuurlijk.

mr_petit wijzigde deze reactie 20-11-2019 21:25 (31%)

• kozue
Raymond schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:48:
Ik vind het geen probleem, om eerlijk te zijn. Volgens mij is er in de geschiedenis geen generatie die zoveel muziek luistert als de huidige jeugd. En dat allemaal omdat muziek luisteren nu zo gemakkelijk gemaakt is. Volgens mij is dat een goede ontwikkeling :)
Precies wat @Cap zei. Bij mij valt schel geschreeuw uit een telefoonspeaker niet onder “muziek luisteren”. Voornamelijk het doden van de stilte. Sommigen hebben daar de hele dag de TV voor aan, andere hun mobiel.

Plus dat, maar nu klink ik misschien als een ouwe lul, muziek nog nooit zo slecht is geweest als tegenwoordig.
- Dance, wat nu ineens “EDM” moet heten, mag geen melodie meer in zitten. Dat lijkt wel verboden. In gabber zat nog meer melodie dan in de dance van tegenwoordig. Ik ben sinds ik begonnen ben met muziek luisteren fan geweest van dance maar wat ze tegenwoordig maken is gewoon te energieloos voor woorden.
- Rap wordt uitsluitend nog door Marokkanen gemaakt. Als je geen irritant accent hebt doe je niet meer mee. Waar is toch de tijd van Brainpower gebleven?
- De rest van de top 40 wordt opgevuld door talentloze vals zingende dweilen die na het falen van hun auditie voor een suf TV programma hun valse gekrijs maar op Youtube hebben gezet en daar bekend zijn geworden door die smartphone hangende jeugd die toch op hun mobiele “speakers” het verschil tussen vals en mooi niet kan horen.

Maar verder gaat alles prima met de hedendaagse muziek hoor. </sarcasm>
kozue schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:40:
[...]

Waar is toch de tijd van Brainpower gebleven?
Die ligt toch bij extince in het familiegraf? :X

Maar heb je het met name over nederlandse muziek of ook internationaal?

Goed, dat de meest populaire muziek vaak niet van superniveau is, is niet iets van de laatste tijd.
Ik bedoel, ik heb zelf nu de leeftijd dat ik voornamelijk naar radio 2 luister, maar daar komt regelmatig het thema langs wat geen hit is geweest, dus populaire nummers van hoge kwaliteit die de tand des tijds hebben doorstaan (bijv. iets van marvin gaye oid), wat dus helemaal geen hit is geweest.
Leuker wordt dat nog als je dan kijkt wat er op dat moment op nummer 1 stond, en dat is dan wat huilgebral van frans bauer oid (of een internationale versie daarvan).

Ik vind zelf dat er juist heel weinig in muziek veranderd, en dan heb ik het over de laatste paar decennia.
Goed, ik heb natuurlijk de jaren 80 bewust meegemaakt en als tiener dus ook grote hoofdstromingen als hiphop/Rap en dance/house/gabber zien opkomen. Dat soort major vernieuwingen in muziek heb eigenlijk sinds ca. eind jaren 90/2000? niet meer gezien, en dan doel ik op indie (als laatste grote nieuwe stroming), een beetje als gevolg van dat het vanaf medio/eind jaren 90 veel makkelijker was om zelf te gaan multitracken etc, vanuit je slaapkamer met je computer en geluidskaartje.
Daarvoor moest je de studio in, en een beetje studio is toch een investering van een half miljoen of meer, dus dito uurtarief.
Ik zie wel een hele verandering in internationale rap. Sinds eind80 begin90 was gangstarap de grootste stroming geworden, maar nu met rappers als Kendrick Lamar of britse gasten als Tinie Tempah is een hele andere stroming aangebroken (op hoger niveau). Nederlandse rap stelt imo niet zoveel voor al zijn rappers vaak wel de grootste taalvernieuwers (dat wordt nog wat voor het toekomstige nederlands....)
Maar ik vind dat er qua dance niet zo veel hele grote veranderingen plaatsvinden. Er is niet echt een alternatief gekomen. De grootste verandering in de muziekrichting dance vond ik dubstep/electro, wat 10 jaar geleden oid inkwam.

mr_petit wijzigde deze reactie 20-11-2019 22:17 (6%)

mr_petit schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:13:
[...]

Dat forum geeft nu een sql error 8)7 :+

[...]

Maar wat is dan nu de meest aktieve nederlandse draaitafel forumcommunity?
- is dat dit topic? 8)7
- draaitafelsectie van audiofreaks?
- draaitafelsectie van htforum?
- draaitafelsectie van hififreaks.nl?
- draaitafelsectie van high-endforum.nl?
- draaitafelsectie van hififorum.nl?

Ik denk dat hier de meeste posts worden geplaatst (wellicht meer dan alle andere tesamen), maar hier worden ook LP aankopen geshowed natuurlijk.
Dat forum wordt helaas wel vaker geplaagd met een SQL database die niet meer in orde is... Thomas Baur van MFB-freaks zal inmiddels wel bezig met het oplossen van dit probleem of iemand inschakelen om het probleem op te lossen... ;)

Maar inderdaad het gathring.tweakers.net forum leeft wellicht nog wel het meest... Overigens zal het forum van Hifiengine.com ook nog wel flink gebruikt worden... Niet zo vreemd, gezien het een dochter site is van vinylengine.com...

• Jorgen
@mr_petit Nieuw of niet, maar folk heeft oa door Mumford & Sons een grote opleving beleefd. Country-pop werd populair als crossover met bijv Taylor Swift en Florida Georgia Line. Qua nieuwe stijlen/variaties is er met Kygo ook meer aandacht en innovatie in deephouse en tropical gekomen. Avicii heeft haast eigenhandig een nieuw genre bedacht wat ik zelf countryhouse noem. (Die anderhalve hit van Rednex 2 decennia geleden niet meegeteld).
rcor schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:36:
[...]

Overigens zal het forum van Hifiengine.com ook nog wel flink gebruikt worden... Niet zo vreemd, gezien het een dochter site is van vinylengine.com...
Ja maar da's internationaal.
Dat er in het buitenland nog grote fora levendig zijn staat buiten kijf.
Dus niet alleen VE/HE en AK, maar de duitsers hebben er ook nog een paar.
In dld zit waarschijnlijk de meeste kennis over Dual/PE/Thorens/Lenco/EMT/Elac.
Soms kom ik er terecht als het over hele geeky vragen gaat. Of op VE antwoordt er dan een duitser (meestal dezelfde)

• VHS
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 08-12 20:13
www.hififorum.nl had volgens mij wel een topic waar nieuwe vinyl aankopen werden geplaatst met foto en youtube-clip. Echter volgens virustotal hebben ze een phishing probleem dus ik betwijfel of ze nog veilig te bezoeken zijn. Was wel een no-nonsense community waar zweverig audiofielen gedoe niet echt werd gewaardeerd.
Jorgen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:19:
@mr_petit Nieuw of niet, maar folk heeft oa door Mumford & Sons een grote opleving beleefd. Country-pop werd populair als crossover met bijv Taylor Swift en Florida Georgia Line. Qua nieuwe stijlen/variaties is er met Kygo ook meer aandacht en innovatie in deephouse en tropical gekomen. Avicii heeft haast eigenhandig een nieuw genre bedacht wat ik zelf countryhouse noem. (Die anderhalve hit van Rednex 2 decennia geleden niet meegeteld).
Ja maar die folk opleving noem ik al eigenlijk indie, maar dan dus amerikaanse indie? indiefolk?. Maar absoluut niet nieuw.
En de koningin van countrypop is toch echt Shania Twain.
Al had die natuurlijk absoluut geen probleem studiotijd te krijgen (vanwege manlief)

FF nog een opmerking over Avicii (hoe geweldig hij ook was): Ik betwijfel het of hij het heeft bedacht. Het kan gewoon geen toeval zijn dat zowel hij als Rednex zweeds waren O-) :)

Maar het ging mij dus echt om nieuwe hoofdstromingen die het gevolg heeft dat muziek op een andere manier gemaakt wordt. Alle vormen van EDM noem ik nog gewoon house (zelfs geen dance).
Toen ik een tiener was en eind jaren 80 dus elektronische dansmuziek inkwam heette dat onder de jeugd echt allemaal house als verzamelnaam. Niemand noemde dat EDM of zelfs dance (dat is echt een jaren 90 term). Substromingen waren er al wel heel snel, bijv. techno (voornamelijk duitse achtergrond) en acid (engels). Dit is dus nog allemaal pré gabber, ik denk dat de eerste gabber DJ's Flamman&Abraxas waren (toen nog onder een andere naam, begin jaren90)

En die vernieuwing die toen wel plaats vond mis ik dus een beetje. Dat er toen dus in discotheken in ca 10-15 jaar 3 complete shifts van muziek hebben plaatsgevonden. Je hebt dus de pré disco discomuziek (dus voor pak 'm beet '78), dan disco en popdansmuziek tot pak 'm beet '88 (al dan niet aangevuld met rap), en vanaf' '88 alleen maar house of hiphop/rap (en tussenvormen zoals hiphouse (heette toen swingbeat), breakbeat etc etc). (Alleen Italo mist in dit rijtje dat is denk ik de oervader van house)
Er is imho eigenlijk daarnaast geen nieuw stroming gekomen als dansmuziek (trendy dansmuziek dan, je kan ook op shania twain dansen... 8)7 )

• Suggs
  • Niet online
kozue schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:40:
[...]

Precies wat @Cap zei. Bij mij valt schel geschreeuw uit een telefoonspeaker niet onder “muziek luisteren”. Voornamelijk het doden van de stilte. Sommigen hebben daar de hele dag de TV voor aan, andere hun mobiel.
Ik ga hier toch even mijn ouwe lullen modus aanzetten: Muziekdragers met Kwalitatief Uitermate Teleurstellende kwaliteit zijn er altijd al geweest. Ik liep mijn krantenwijk gewapend met een oude transistorradio in een pukkel (bij slecht weer zat de radio verpakt in een vuilniszak) en op mijn kamer stond een eenvoudige radio/cassetterecorder. Van het geld van mijn krantenwijk kocht ik mijn eerste Sony walkman (formaat en gewicht van een baksteen). Mijn eerste mp3 speler was een Creative Nomad Jukebox en die speelde bestanden af van toch wel 64 of 128 kbps (weet het niet exact meer). De radio en mp3 speler hadden gewoon een waardeloze geluidskwaliteit, zeker ten opzichte van mijn huidige maatstaven. De Sony was goed, maar daar zijn ook genoeg klonen van gemaakt die het niveau van bedroevend slecht niet overstijgen.
Als 15/16 jarig menneke was ik maar wat blij met mijn apparaten, want ik had muziek bij me en ik kon me nu eenmaal niet iets beters veroorloven.
Vandaag de dag lopen kinderen rond met hun telefoon als muziekdrager, een Beats hoofdtelefoon en een bluetooth speaker. Geweldige kwaliteit? Nee. Blije jongeren die naar muziek luisteren? Ja. En dat is precies hoe ik in de jaren 80 naar mijn muziek luisterde. Kortom, wat mij betreft is er in de afgelopen decennia niet zo heel veel veranderd.

Overigens neem ik voor muziek mijn tablet regelmatig mee naar de keuken, omdat ik nu eenmaal geen Sonos of Heos-achtige apparatuur in huis heb. Geweldige kwaliteit? Nee, maar ik heb tijdens de afwas en het koken wel mijn "Keuken afspeellijst" (smartlappen en ander fout materiaal) waarop ik lekker mee kan galmen (ook geen beste kwaliteit trouwens :D )

• kozue
@mr_petit Ik had het over muziek op internationaal niveau. En Tinie Tempah en dubstep beschouw ik alweer als oldschool. Tinie Tempah viel niet echt onder hiphop maar onder “grime”, wat voornamelijk een britse stijl was. Na de dubstep kreeg je nog de trap en tropical house, wat ik ook nog wel kon waarderen, en toen dat op z’n retour ging hield je voornamelijk alleen nog de monotone electro(?) over. Er is dit decennium nog wel wat gemaakt wat de moeite waard is, maar dat lijkt nu aan het eind ervan een beetje over.

Dat wisselen van stijlen ging trouwens na de hiphouse nog veel langer door. Eerst had je rond 1993-1995 de eurodance, wat daarna werd opgevolgd door de happy hardcore (nog steeds een van m’n favorieten ooit), waarna je de trance kreeg. Daarna gaat het rijtje door, waar dubstep en tropical house een paar van de laatste aanwinsten in zijn. Avicii vond ik trouwens alleen in het begin goed, met de stijl van Levels. Toen hij met die cowboy meuk begon ben ik afgehaakt en heb ik nooit meer iets van hem de moeite waard gevonden.

En ja, misschien zegt het gebruik van de term “dance” iets over mijn leeftijd (geboren begin jaren 80, begonnen met muziek rond de hiphouse), maar voor mij is house een substroming van dance, en vielen eurodance, gabber, happy hardcore en trance niet onder “house”. De laatste paar jaar gebruik ik de term house weer, maar voornamelijk als classificatie van de eerder genoemde monotone meuk zonder melodie. De huidige jeugd zal het nu dan EDM noemen, en over 10 jaar zullen ze er wel weer een andere term voor hebben...

• kozue
@Suggs Klopt, ik had vroeger ook troep als apparatuur. De goedkoopste walkman die we konden vinden (maar in ieder geval nog een Sony), en een radiocassetterecorder met 1 speaker om de tapes mee op te nemen. Maar dat was voornamelijk uit financiële overwegingen. Als klein broekie heb je niet zo veel te besteden. Later een midi-set gekocht voor 600 gulden, wat omgerekend minder is dan €300.

Maar dat was toen een heel andere situatie. Die smartphones van tegenwoordig kosten meer dan mijn audioset en walkman samen. En het is relatief goedkoop om er een bluetooth speaker bij te kopen, die meestal ook niet zo best klinken, maar een hele upgrade zijn op de ingebouwde speakers. Als muziekliefhebber is er weinig reden om op zo’n manier te luisteren. Het is meer dat ze goed geluid niet meer op waarde kunnen schatten en het k*geluid uit een smartphone als norm zijn gaan beschouwen. Dat is wel degelijk iets van deze tijd. In mijn tijd wist ik ook wel dat die radiocassetterecorder niet goed was, maar ik moest het er maar mee doen want die midi-set heb ik nog een flinke tijd voor moeten sparen...

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Mijn eerste walkman koste mij al mijn spaarcenten, ik vermoed dat voor veel jongeren hun eerste smartphone ook al hun spaarcenten koste.. Het geluid dat er uit kwam vond ik geweldig. Ik nam thuis cassettes op met muziek van de radio, ik wist van niets beters (nu zou ik het zeker ruk vinden)

Er is niets mis met de manier waarop iemand anders muziek luistert, iedereen kiest zijn eigen beleving. Sommigen van van de AirPod luisteraars zullen evolueren naar een hoogwaardige geluidsset, het grootste deel zal er niet van wakker liggen en eventueel een andere hobby kiezen om het geld dat hij op overshot heeft aan uit te geven (wijn, whisky, restaurants, dure kleren, sportwagens, kunst, vakanties...)

TOV sommigen hier heb ik een betere set, tov anderen een mindere, so what? Mijn set is mijn keuze afgestemd op mijn behoeften en budget, zo ook met die gasten. Ik voel me niet verheven over muziekbeleving, ik maak mijn keuzes, zij de hunne.

Het is leuk om hier mee te lezen over allerhande soorten elementen, armen en naalden, daar de verhalen achter te horen, wat kennis mee te pikken en blij te zijn voor iemand anders die +200 aan een naald en element uitgeven heeft om toe te voegen aan zijn collectie zodat hij het geluid kan vergelijken en daar van genieten. Daarom hoef ik dat nog niet te doen.

/my 2cts

You don't need eyes to see, you need vision

• Vintage1967
Vanochtend even 'bijgelezen'. Ik kom bijna letterlijk dagelijks op dit forum en heb wel een idee waarom juist dit topic zo leeft. Het gaat over techniek, aankopen, beurzen, Q&A enzovoorts. Met andere woorden, het is mede dankzij meerdere actieve leden, relevant en actueel (y). Iets wat bij veel fora nogal eens ontbreekt.

Wat al die kennis betreft: Kan en wil ik aan de slag met alle berekeningen om een optimale match te maken tussen element en arm? Waarschijnlijk niet. Is het goed om te weten dat dit wel degelijk iets is om op te letten als je een nieuw element wilt? Zeker. Als de situatie zich voordoet zal ik zeker teruglezen wat er allemaal in dit topic over is geschreven.

Wat de kwaliteit van muziek en het luisteren er naar betreft: Het is vaker gezegd, maar LP's luisteren is imho niet te vergelijken met het luisteren naar een streamingdienst als geluidsbehang. Daar zijn we het wel over eens, denk ik. Maar diezelfde steamingdienst is wel verrekte handig om voor aanschaf van een LP van een voor mij onbekende band eens te luisteren of ik het wat vind. Trouwens, een muzikaal behangetje is af en toe ook lekker hoor. Ben ik blij met mijn setup, en dan met name mijn TD166 met Nagaoka / Expert Super element? Ja! Ben ik stiekem wel eens jaloers op alle andere mooie spelers die ik onder andere op dit forum voorbij zie komen? Ja, soms wel.

Al met al hoop ik dat we nog lange tijd actief blijven op dit forum en onze passie voor vinyl en kennis over platenspelers blijven delen op dezelfde respectvolle manier zoals dat nu gebeurt _/-\o_ .

Tenslotte.Na een hele maand (!!!!) geen LP's gekocht te hebben, is Pieter Post onderweg met drie 'nieuwe' LP's. Het zijn klassiekers die 'iedere rocker van middelbare leeftijd' toch wel in zijn verzameling hoort te hebben. Als ze binnen zijn zal ik een foto posten. Dat vind ik leuker dan nu alleen maar de titels te noemen :+ .

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13-12 21:22
Ik wacht inmiddels al dik een maand op 2 plaatjes die ik via bandcamp besteld heb... Na 3 weken wachten geeft de verkoper aan ze opnieuw de deur uit gedaan te hebben (inmiddels ook al weer een week geleden, uit zweden) dus nu maar zien of er dit keer wel iets verschijnt. :|

Op zich is die gast aan de mail prima behulpzaam, maar niet echt voor herhaling vatbaar dit.

Charly wijzigde deze reactie 21-11-2019 10:38 (22%)

Vintage1967 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:56:
Vanochtend even 'bijgelezen'. Ik kom bijna letterlijk dagelijks op dit forum en heb wel een idee waarom juist dit topic zo leeft. Het gaat over techniek, aankopen, beurzen, Q&A enzovoorts. Met andere woorden, het is mede dankzij meerdere actieve leden, relevant en actueel (y). Iets wat bij veel fora nogal eens ontbreekt.

Wat al die kennis betreft: Kan en wil ik aan de slag met alle berekeningen om een optimale match te maken tussen element en arm? Waarschijnlijk niet. Is het goed om te weten dat dit wel degelijk iets is om op te letten als je een nieuw element wilt? Zeker. Als de situatie zich voordoet zal ik zeker teruglezen wat er allemaal in dit topic over is geschreven.

Wat de kwaliteit van muziek en het luisteren er naar betreft: Het is vaker gezegd, maar LP's luisteren is imho niet te vergelijken met het luisteren naar een streamingdienst als geluidsbehang. Daar zijn we het wel over eens, denk ik. Maar diezelfde steamingdienst is wel verrekte handig om voor aanschaf van een LP van een voor mij onbekende band eens te luisteren of ik het wat vind. Trouwens, een muzikaal behangetje is af en toe ook lekker hoor. Ben ik blij met mijn setup, en dan met name mijn TD166 met Nagaoka / Expert Super element? Ja! Ben ik stiekem wel eens jaloers op alle andere mooie spelers die ik onder andere op dit forum voorbij zie komen? Ja, soms wel.

Al met al hoop ik dat we nog lange tijd actief blijven op dit forum en onze passie voor vinyl en kennis over platenspelers blijven delen op dezelfde respectvolle manier zoals dat nu gebeurt _/-\o_ .

Tenslotte.Na een hele maand (!!!!) geen LP's gekocht te hebben, is Pieter Post onderweg met drie 'nieuwe' LP's. Het zijn klassiekers die 'iedere rocker van middelbare leeftijd' toch wel in zijn verzameling hoort te hebben. Als ze binnen zijn zal ik een foto posten. Dat vind ik leuker dan nu alleen maar de titels te noemen :+ .
Een aantal van die actieve leden brengen ook echt waardevolle dingen binnen op dit forum waar andere actieve gebruikers ook echt wat aan hebben... Daarom zijn er inmiddels meer topicstarters / mede auteurs actief dan eerst... Een ervan ben jij en dat is dus niet geheel zonder reden...

Ik behoor ook tot de groep topic starter / mede auteur en ik ben daar best trots op! Het is een genot om mensen te kunnen helpen op dit stukje van het gathering.tweakers.net forum... 8)

Dus als deel 4 komt in de toekomst: ik doe graag weer mee als topic starter!

kozue schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:08:

Dat wisselen van stijlen ging trouwens na de hiphouse nog veel langer door. Eerst had je rond 1993-1995 de eurodance, wat daarna werd opgevolgd door de happy hardcore

En ja, misschien zegt het gebruik van de term “dance” iets over mijn leeftijd (geboren begin jaren 80, begonnen met muziek rond de hiphouse), maar voor mij is house een substroming van dance, en vielen eurodance, gabber, happy hardcore en trance niet onder “house”. De laatste paar jaar gebruik ik de term house weer, maar voornamelijk als classificatie van de eerder genoemde monotone meuk zonder melodie. De huidige jeugd zal het nu dan EDM noemen, en over 10 jaar zullen ze er wel weer een andere term voor hebben...
Ik bedoelde hiphouse als een mengelmoes tussen rap/hiphop en house (of dance of hoe je het maar noemt).
Dan doel ik dus op muziek van bijv Tony scott en king bee. Maar het schurkt ook een beetje tegen swingbeat aan (mengsel R&B/Hiphop, denk aan mantronix en heavy d&boys)
Eurodance, gabber, happy hardcore zijn allemaal een gevolg van dance en hebben imho eigenlijk geen hiphop invoeden, of niet heel evident.

Ja goed, eind jaren 80 was ik rond de 16 en dan ben je denk ik het meest gevoelig (dan heb je zeg maar een abo op de hitkrant 8)7 ) en open voor muziekstromingen, maar het woord dance werd toen niet genoemd imo. Het werd zoals ik me het herinner allemaal house genoemd voor de 'hoofdrichting', dus naar the warehouse. (met dus techno en acid denk ik als eerste goed onderscheidbare substromingen, eigenlijk waar het op neerkwam was alles uit DLD techno en alles uit de UK acid (natuurlijk niet helemaal, je had toen ook jungle als grote stroming uit de UK, en er kwam ook techno uit de usa/uk, maar heel globaal gezegd om het makkelijk te maken.)
En dan heb ik het over 88-90 denk ik zo?
De term dance hoorde ik niet eerder dan in de jaren 90. En ik was toen DJ :X

Wel lef dat je happy hardcore als je favoriet durft te noemen :o
Ik vond het toen al echt muziek gericht op kinderen, 16 jarigen enzo. Ik was echt meer van de Trance (en de meer mainstream eurodance)
Ik woonde toen ook in groningen, dus ook precies in de periode van de eerste grote houseparty's in Kardingen (ik geloof dat ze nog eerder zelfs even in de martinihal waren, dat was thunderdome geloof ik) en die gastjes waren zó ontzettend jong.
Ik werkte wel eens op die feesten. (begin jaren 90 begon ik met studeren in groningen, en op die feesten werkten heel veel studenten).

Maar op 1 of andere manier veranderd mijn smaak toch dat ik er steeds minder naar ga luisteren.
Je kan ook niet naar alles luisteren, daarvoor is er teveel muziek.

Oh ja, walkmans.
In '83 kreeg ik geloof ik mijn eerste walkman van mijn ouders.
Dat was een grundig beatboy 120
Zo'n ding:

En goed dat dat ding was d:)b
Zowel qua apparaat als koptelefoon voor die tijd.
Die heeft heel wat uurtjes gemaakt.
Ik denk dat het ook de 1e walkman was met doorzichtige deksel.
Later (ik denk 87?) kocht of kreeg ik 1 of andere aiwa. Die had ook een digitale tuner en kon zelfs opnemen.

mr_petit wijzigde deze reactie 21-11-2019 20:50 (13%)

• kozue
@mr_petit Wij hebben dezelfde betekenis voor hiphouse hoor. Het spul waar Turn Up The Bass mee vol stond (ik heb alle delen die ze ooit op vinyl hebben uitgebracht in m’n collectie). Tyree, Mr Lee, etc.

Eurodance en opvolgers hebben inderdaad geen hiphop invloeden meer, maar komen wel voort uit de hiphouse. Wat ook duidelijk te zien is aan artiesten die in hiphouse begonnen zijn en later naar eurodance overschakelden, zoals 2 Brothers On The 4th Floor en Twenty 4 Seven. Alle muziek is eigenlijk een opvolger van iets dat er al eerder was, wat je nu ziet aan de terugkeer van stromingen uit de jaren 90, zoals electro, wat eigenlijk al heel oud is.

Trance en eurodance draai ik nog steeds veel (heb ik ook aardig wat van op vinyl), maar ik vind happy hardcore zeker niet voor kinderen of onderdoen voor die 2. Het was de melodieuze tegenhanger van de gabber, en ik heb happy hardcore altijd beter gevonden dan gabber, omdat ik een goede melodie kan waarderen, ipv alleen maar zinloos gebeuk. Of ben ik dan, in jaren 90 termen, een “zwabber”? ;)

Maar goed, misschien is het vooral nostalgie. Ik ging nooit naar feestjes (geen geld voor), dus je zal mij niet op je parties hebben gezien, maar was wel rond de 16 in die tijd. Ik vind het echter na al die jaren nog steeds tof en als Charly Lownoise & Mental Theo, Dune, Paul Elstak, Blümchen of een van de andere grootheden ooit een LP uitbrengen zal ik die zeker kopen :p

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 08:03

Dwarlorf

Muziek connoisseur

mr_petit schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:14:
[...]

Ik vind zelf dat er juist heel weinig in muziek veranderd, en dan heb ik het over de laatste paar decennia.
Goed, ik heb natuurlijk de jaren 80 bewust meegemaakt en als tiener dus ook grote hoofdstromingen als hiphop/Rap en dance/house/gabber zien opkomen. Dat soort major vernieuwingen in muziek heb eigenlijk sinds ca. eind jaren 90/2000? niet meer gezien, en dan doel ik op indie (als laatste grote nieuwe stroming), een beetje als gevolg van dat het vanaf medio/eind jaren 90 veel makkelijker was om zelf te gaan multitracken etc, vanuit je slaapkamer met je computer en geluidskaartje.
Reggaeton zou je nog als grote nieuwe stroming kunnen noemen. Niet met een dusdanige internationale (wereldwijde) impact als bijvoorbeeld hiphop maar volgens mij is het best groot in Latijns Amerika.

We don't sell our souls anymore, give it away for free -Sleaford Mods | Rip Bushwick Bill

mr. Lee get busy!
Die heb ik al echt een lange tijd niet meer gehoord :D
Eurodance en opvolgers hebben inderdaad geen hiphop invloeden meer, maar komen wel voort uit de hiphouse. Wat ook duidelijk te zien is aan artiesten die in hiphouse begonnen zijn en later naar eurodance overschakelden, zoals 2 Brothers On The 4th Floor en Twenty 4 Seven.
Hmm ja, zo heb ik er eigenlijk nooit bij stilgestaan.
Die vroege nummers zoals Cant help myself zijn idd wel echt in hetzelfde genre als bijv Tony scott.
De danspasjes ook zie ik in de video :F
Dat is al een lange tijd geleden.....

Dwarlorf schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:28:
[...]
Reggaeton zou je nog als grote nieuwe stroming kunnen noemen. Niet met een dusdanige internationale (wereldwijde) impact als bijvoorbeeld hiphop maar volgens mij is het best groot in Latijns Amerika.
Ja dat is een goeie.
Dat is inderdaad echt anders dan dance en ook anders dan hiphop of rap (al wordt imo hiphop bij alle cultuurstromingen als invloed genoemd, maar dat is bijna even nietszeggend als te zeggen dat er popinvloeden in zitten 8)7 ), ook qua origin (midden/zuid amerika), maar toch ook bij uitstek dansmuziek, wat in een discotheek veelvuldig gedraaid kan worden.

Is denk ik de laatste 10 populair geworden? (in europa bedoel ik dan).
Al hoewel, het eerste nummer wat mij binnenschiet is papi chulo of hoe je het ook maar schrijft, en dat is al best wel oud.
Eigenlijk is het een beetje zuidamerikaanse rap. achtig iets soort van.

mr_petit wijzigde deze reactie 21-11-2019 21:56 (11%)

• Vintage1967
Na drie termen uit de wereld van de trance, gabber, eurohouse en happy hardcore ben ik de draad kwijt. Ik heb nooit iets gehad met dit deel van de muziekwereld. Ik ken wel de Happy Metal, waar ik overigens ook nooit een groot fan van ben geweest. Over ouwe lullen gesproken :X . Ik ben opgegroeid in de wereld van KISS, Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath, Accept, Raven, Metallica, Agent Steel, Testament, Savatage, Annihilator, Flotsam & Jetsam, Anthrax, Mercyfull Fate (en King Diamond) en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Maar dankzij alle muzikale smaken van jullie ben ik breder geworden, qua muzieksmaak dan toch :o .
Nog steeds heeft gitaar georiënteerde, stevige muziek mijn voorkeur en haak ik af als het te commercieel is, dus dit zijn de aanwinsten die vandaag zijn afgeleverd:

Me verry, verry happy oOo . Verder commentaar is overbodig, denk ik :9~ . Ik ga weer off-line om me onder te dompelen in de rock van Ten Years After, de band die ik niet kende 7(8)7 .

• Jorgen
Voordat iemand reggaeton noemde, zat ik ook al aan de Spaanse/Portugese/Latijns-Amerikaanse muziek te denken. Daar is an sich niets nieuws aan, maar de populariteit hier in West-Europa is momenteel wel ongekend groot.

Misschien wel (opnieuw) begonnen na de zomerse wereldhit van Michel Telo en daarna die van Gustavo Lima. Louis Fonsi doet het nu fantastisch en is een van de bekendste exponenten van de muziek van die kant van de wereld. Natuurlijk hadden we eerder al Sean Paul, Shakira, Jennifer Lopez en Enrique Iglesias. Of grootheden zoals Gloria Estefan en Julio Iglesias. Denk alleen dat dat allemaal populaire artiesten zijn/waren in hun eigen niche in de top-40. Inmiddels is latin helemaal mainstream en kom je ook tig stijlen en genres tegen. Van musica sertaneja tot mambo en van tango tot calypso en van soca tot bachata.

• kozue
Grappig hoe iedereen een persoonlijke visie heeft op de ontwikkeling van de muziek. Ik beschouw reggeaton en andere caribische stijlen helemaal niet als nieuw, maar gewoon als een paralelle ontwikkeling in een ander deel van de wereld. Net zoals er al decennia lang bollywood-muziek gemaakt wordt die hier vrijwel onzichtbaar is. Mijn vrouw komt uit India dus ik ken die wereld wat beter en heb zelfs een aantal LP’s uit die scene.

Ik luister zelf al meer dan 10 jaar naar reggeaton, bachata, merengue, salsa, etc. Ook in Europa zijn er wat tekenen van leven geweest, zoals het eerder genoemde Papi Chulo, maar ook Gasolina van Daddy Yankee was een flinke hit. Diezelfde Daddy Yankee is al sinds begin jaren 90 actief, maar buiten de Cariben nooit echt doorgebroken tot aan Gasolina, en daarna na 10 jaar onzichtbare hits in z’n eigen gebied is ie ineens terug en hot, beginnend met z’n samenwerking met Luis Fonsi. Het kan raar lopen...

Maar ja, ik had het dus niet eerder opgenoemd omdat ik het niet als nieuw beschouw. Bachata is zelfs al ouder dan de house, ik denk dat de meesten Juan Luis Guerra’s Burbujas De Amor uit de jaren 80 wel zullen kennen. Voor een latin liefhebber als mij is het heel fijn dat het hier nu ook ineens populair is, maar nieuw? Nah.

• kozue
Vintage1967 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:04:
Na drie termen uit de wereld van de trance, gabber, eurohouse en happy hardcore ben ik de draad kwijt. Ik heb nooit iets gehad met dit deel van de muziekwereld. Ik ken wel de Happy Metal, waar ik overigens ook nooit een groot fan van ben geweest. Over ouwe lullen gesproken :X . Ik ben opgegroeid in de wereld van KISS, Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath, ...
Ha, dat geeft ook helemaal niet. Iedereen heeft z’n eigen smaak. Ik heb bv niks met jazz en als ik over een Joe Bonamassa lees laat ik dat lekker aan me voorbij gaan, maar vind het wel interessant om te lezen wat anderen leuk vinden.

Mijn smaak is door de jaren heen alleen maar groter geworden. Als klein broekie luisterde ik vooral naar “dance” en daar kwamen steeds meer stijlen bij, beginnend met hiphop en daarna ook steeds meer rock, en meer en meer. Ik denk dat iedere stijl wel iets unieks te bieden heeft en mijn eigen collectie is dan ook aardig divers geworden. Ik denk dat dit juist de tijd is waarin het opdoen van inspiratie om iets nieuws te ontdekken nog nooit zo makkelijk is geweest, voornamelijk dankzij het internet.

Maar er gaat toch niks boven jeugdnostalgie en hiphouse, eurodance, happy hardcore en trance zullen altijd een warm plekje in m’n hart houden :)

Wat is trouwens “happy metal”? Zeker niet toevallig een kruising tussen happy hardcore en metal? Dat zou eigenlijk wel interessant klinken :+
Ja maar wel nieuw in de zin van dat house sinds pak 'm beet 87 bestaat en rap/hiphop sinds '80.
En ook nieuw in europa. Dat zijn echt hele andere tijdspannes. In dat licht is 10 jaar helemaal niets.

Wat ik ermee wil zeggen is dat kinderen van nu in feite op de muziek dansen uit een hoofdstroming waar hun ouders ook op dansten. Het is allemaal house, of dance, of edm afhankelijk in welk decennium je geboren bent.
vroegah, toen ik klein was, was dat ondenkbaar. Wij dansten op bijv. pump up the jam van technotronic of T99 van anastacia of the party van kraze.

Mijn ouders dansten op de Help van the beatles of lets twist again van chubby checker.. Dat is echt van een hele andere orde. Dat is echt fundamenteel andere muziek
Dat wil ik ermee zeggen. Dat in de tijd 60-90 de muziek extreem veel meer veranderd is dan in de tijd 90-20.
Dat er in 80-90 hoofdstromingen ontstaan zijn die eigenlijk nu de dag nog 99% de dienst uit maken.
En dat daar dus in 30 jaar niet echt iets nieuws voor gekomen is. Tuurlijk zijn er 3 miljoen substromingen en komen er elke dag minstens 250 bij, zoals je dat ook binnen rock hebt, maar het blijft allemaal 1 hoofdstroming.

Trek je het nog verder door, dus waar mijn opa en oma op dansten, dan kom je voor ww2 uit. Toen bestond er dus nog helemaal geen popmuziek. Dus had je marlene dietrich, klassiek en jazz, of wellicht (als dat z'n weg naar NL vond) de charleston of dixieland. Dus ook in die 30 jaar is er extreem veel veranderd op cultureel muziekniveau

Maar een nieuwe hoofdstroming heb ik dus sinds eind jaren 80 niet meer gezien. En dan met name een hoofdstroming waarom veelvuldig gedanst wordt. Dansmuziek dus (niet te verwarren met dance)
Behalve wellicht reggaton, maar ja, die zangers/zangeressen noemen zichzelf vaak ook al rappers. En rappen bestaat sinds eind70/begin 80. Dus dat is misschien ook wel een sterke mengelmoes.

Dus eigenlijk zitten we in een stagnerende periode qua structurele artistieke vernieuwing van muziek.
Goed, ik kaartte indie al aan, maar de grondslag daarvan, of het vernieuwende daarvan is niet zozeer de muziek zelf (je noemde zelf al folk wat natuurlijk al 50 jaar of meer bestaat), want wellicht het gros van de indie bandjes volgt een beetje de beatle opstelling, maar meer hoe muziek gemaakt/opgenomen wordt (dat kan dus op redelijk kwaliteitsniveau al op je slaapkamer), en hoe het verspreidt wordt.
Maar dat is dus een technische en maatschappelijke grondslag, geen culturele/artistieke.
Die mist eigenlijk gewoon op hoofdschaalniveau vind ik.

mr_petit wijzigde deze reactie 22-11-2019 00:07 (68%)

• Suggs
  • Niet online
Voor de mensen die wat meer willen weten over damce:
In extase (Leo Blokhuis over de geschiedenis van dance en electronische pop)

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

mr_petit schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:43:
[...]

Ja dat is een goeie.
Dat is inderdaad echt anders dan dance en ook anders dan hiphop of rap (al wordt imo hiphop bij alle cultuurstromingen als invloed genoemd, maar dat is bijna even nietszeggend als te zeggen dat er popinvloeden in zitten 8)7 ), ook qua origin (midden/zuid amerika), maar toch ook bij uitstek dansmuziek, wat in een discotheek veelvuldig gedraaid kan worden.

Is denk ik de laatste 10 populair geworden? (in europa bedoel ik dan).
Al hoewel, het eerste nummer wat mij binnenschiet is papi chulo of hoe je het ook maar schrijft, en dat is al best wel oud.
Eigenlijk is het een beetje zuidamerikaanse rap. achtig iets soort van.
Je had nog Gasolina van Daddy Yankee wat volgens mij in Nederland een hit was in 2005 (ik woonde toen in het buitenland). Ik heb me de afgelopen jaren niet meer in verdiept maar van de reggaeton die ik in de verzameling heb zie je dat het flink geëvolueerd is van het 'dem bow' (reggae) begin naar een modernere haast electronische klinkende variant. Ik versta geen Spaans maar volgens mij is de thematiek vooral hiphop influenced. Muzikaal is het iig tot zo'n 2010 nog wel verschillend wat mij betreft. Als je Vico C luistert (z'n oudere nummers iig) dat is dat toch wel duidelijk hiphop en geen Reggaeton.

En wat oude lullen betreft (ik ben er ook 1 die de glorieuze eind jaren 89 /jaren 90 heeft meegemaakt als hiphop fan vooral). Toen ik het een poos terug over house had (in context van EDM) kreeg ik ook een 'boze' opmerking. House is nu blijkbaar een genre binnen EDM geworden. Ik gebruik het nog steeds als verzamelterm.

Dwarlorf wijzigde deze reactie 22-11-2019 06:28 (10%)

We don't sell our souls anymore, give it away for free -Sleaford Mods | Rip Bushwick Bill

Dwarlorf schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 06:23:
[...]

En wat oude lullen betreft (ik ben er ook 1 die de glorieuze eind jaren 89 /jaren 90 heeft meegemaakt als hiphop fan vooral). Toen ik het een poos terug over house had (in context van EDM) kreeg ik ook een 'boze' opmerking. House is nu blijkbaar een genre binnen EDM geworden. Ik gebruik het nog steeds als verzamelterm.
Die boze opmerkingen kwamen vast niet van mensen die er in 1988 ook bewust bij waren :P
Ik zat zelf denk ik toen qua voorkeur meer in de house hoek.
Al weet ik nog wel dat ik ook helemaal gek was van tone loc en de la soul. Misschien had ik wel helemaal geen voorkeur.
Ik weet ook nog goed dat ik begin jaren 90 met de trein naar utrecht ging om Use your Illusion 1&2 van guns n roses te halen omdat die daar eerder verkrijgbaar waren dan waar ik woonde en ik wou daar niet een week op wachten. Dat vond ik ook geweldig, en ik dacht ook dat guns n roses wellicht de grootste band op aarde ging worden toen ze dus met 2 albums tegelijkertijd uitkwamen met alleen maar goede nummers. Dat die gasten zóveel inspiratie hadden. Wist ik veel dat daarna de inspirationele koek ook echt helemaal op was.... :D
Maar dat zit dus in een heel andere hoek qua muziek. Maar ook leuk.

Ik denk dat destijds nederlandse house ook behorolijk geïnspireerd werd door italo (dat zie ik eigenlijk een beetje als de oervader van de eurodance). Dat zag je ook terug in bijv. de minimixen van Ben Liebrand waar italo regelmatig in terugkwam. Daar bleef ik echt voor thuis om ze te tapen bij curry& van inkel.
Ben Liebrand vond ik echt goed (en ik denk dat die ook menig DJ zwaar geinspireerd heeft). Dus dat is ongeveer 1985/86/87? Beetje die tijd. Daar heb ik nog bandjes vol van ergens (als ik ze niet weggegooid heb :X )
Ook Peter Slaghuis vond ik goed (die kwam geloof ik ook uit de italo hoek) en later ook Robin Albers. Die had later ook echt een geweldig radioprogramma, maar dat denk ik al begin jaren 90.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

mr_petit schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:25:
[...]

Die boze opmerkingen kwamen vast niet van mensen die er in 1988 ook bewust bij waren :P
Ik zat zelf denk ik toen qua voorkeur meer in de house hoek.
Al weet ik nog wel dat ik ook helemaal gek was van tone loc en de la soul. Misschien had ik wel helemaal geen voorkeur.
Ik weet ook nog goed dat ik begin jaren 90 met de trein naar utrecht ging om Use your Illusion 1&2 van guns n roses te halen omdat die daar eerder verkrijgbaar waren dan waar ik woonde en ik wou daar niet een week op wachten. Dat vond ik ook geweldig, en ik dacht ook dat guns n roses wellicht de grootste band op aarde ging worden toen ze dus met 2 albums tegelijkertijd uitkwamen met alleen maar goede nummers. Dat die gasten zóveel inspiratie hadden. Wist ik veel dat daarna de inspirationele koek ook echt helemaal op was.... :D
Maar dat zit dus in een heel andere hoek qua muziek. Maar ook leuk.

Ik denk dat destijds nederlandse house ook behorolijk geïnspireerd werd door italo (dat zie ik eigenlijk een beetje als de oervader van de eurodance). Dat zag je ook terug in bijv. de minimixen van Ben Liebrand waar italo regelmatig in terugkwam. Daar bleef ik echt voor thuis om ze te tapen bij curry& van inkel.
Ben Liebrand vond ik echt goed (en ik denk dat die ook menig DJ zwaar geinspireerd heeft). Dus dat is ongeveer 1985/86/87? Beetje die tijd. Daar heb ik nog bandjes vol van ergens (als ik ze niet weggegooid heb :X )
Ook Peter Slaghuis vond ik goed (die kwam geloof ik ook uit de italo hoek) en later ook Robin Albers. Die had later ook echt een geweldig radioprogramma, maar dat denk ik al begin jaren 90.
Het was een 20er (ik noem ze zelf de meme-generatie :+ ).

Ik ben zelf iets jonger dan jij, gok ik. Eind jaren 80 begon mijn smaak zich te ontwikkelen door te luisteren naar Engelse hiphop als Rebel MC, Neneh Cherry maar ook The 2 Life crew en via een aantal Turn up the Bass cd's met hiphouse e.d., met een vriend* huurde ik bij Disc-O-Rent in Groningen Reggae cd's en ik ben een poosje Elvis fan geweest. Maar ik weet dat ik in de mid 80s al gefascineerd was door The Rock Steady Crew en Fight For your right van de Beastie Boys, echter wist ik toen als prille 10'er nog niet precies wat voor soort muziek dat was.

Vanaf 1990 ben ik vooral richting hiphop gegeleden (samen met een vleugje NY Harcore/metal en Reggae maar die muziek vond ik uiteindelijk te beperkt). De eerste CD die ik zelf kocht was Follow the Leader van Eric B and Rakim en daarna volgden er vele (ik beschouw '88 - '97 als dé gouden periode voor de hiphop). Electronische muziek heb ik nooit echt kunnen waarderen (met uitzondering van een beetje jungle), ik ben het pas sinds paar jaar aan het 'ontdekken' maar ik moet zeggen dat ik toch vaak te saai vind en dan vooral de dance varianten (4 to the floor muziek). Alleen Aphex Twin vind ik briljant binnen de electronische muziek omdat hij binnen 1 nummer veelal ontzettend veel variatie/variabalen toevoegt, vooral z'n 'glitch' nummers vind ik waanzinnig.

Ik sluit me aan bij je conclusie dat Italo (in het verlengde van de Disco) aan de oorsprong van Eurodance ligt. Maar al die stijlen (italo, hiphouse, electro) liepen in mijn beeld toen een beetje door elkaar dus het zal allemaal van invloed geweest zijn op (Euro)dance.

*wat wel geinig is, is dat hij via de reggae, ska en punk richting de soul is toegegroeid en ik via de hiphop. Maar we hebben in onze jeugd samen veel soorten muziek geluisterd. Hiphop heb ik met m'n neef geëxploreerd. Ook prachtige herinneringen aan.

• Vintage1967
kozue schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:38:
[...]

Wat is trouwens “happy metal”? Zeker niet toevallig een kruising tussen happy hardcore en metal? Dat zou eigenlijk wel interessant klinken :+
Niet echt, nee :+ .
Happy Metal is geen officieel (sub)genre hoor, maar bijvoorbeeld Helloween kreeg dat stempel indertijd. Reden: vrolijke, grappige teksten in combinatie met metal. Luister maar eens naar een nummer als Dr. Stein.
De meeste metalbands hadden (en hebben) het vaker over wat je 'de donkere kant van het leven' zou kunnen noemen. Denk dan aan nummers als Number Of The Beast en Iron Maiden van ............ inderdaad, Iron Maiden tot aan bands als Slayer, Mercyful Fate, Mayhem. De meeste van die bands nemen (of namen) zichzelf heel serieus. Helloween brengt alles veel meer met een knipoog. Het mag een feestje zijn.

Tja, dan heb je ook nog een band als Steel Panther .............. Nooit beluisterd, wel over gelezen...........

• SledgehammerNL
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 07:35
Vintage1967 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:59:
[...]

Happy Metal is geen officieel (sub)genre hoor, maar bijvoorbeeld Helloween kreeg dat stempel indertijd. Reden: vrolijke, grappige teksten in combinatie met metal. Luister maar eens naar een nummer als Dr. Stein.
De meeste metalbands hadden (en hebben) het vaker over wat je 'de donkere kant van het leven' zou kunnen noemen. Denk dan aan nummers als Number Of The Beast en Iron Maiden van ............ inderdaad, Iron Maiden tot aan bands als Slayer, Mercyful Fate, Mayhem. De meeste van die bands nemen (of namen) zichzelf heel serieus. Helloween brengt alles veel meer met een knipoog. Het mag een feestje zijn.

Tja, dan heb je ook nog een band als Steel Panther .............. Nooit beluisterd, wel over gelezen...........
Steel Panther heb ik vorig jaar op DMF gezien. Niet mijn soort metal maar ik heb toch wel heel erg gelachen met die gasten. Met name de imitatie van Ozzy Osbourne door de zanger was fenomenaal _/-\o_

• ThijsM
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:36
Iemand nog mooie Black friday aanbiedingen gezien?

• hilgo
  • Laatst online: 09:37

hilgo

Clear your mind of can't.

Vintage1967 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:59:
[...]

Helloween is zeker een mooi voorbeeld van Happy Metal al maken ze ook genoeg serieuze nummers (Forever and one bijvoorbeeld). Al jaren een van mijn favorieten, heb ze ook al een paar keer live gezien.
Recenter voorbeeld van Happy Metal vind ik Fleddy Melculy, live op Baroeg open air gezien en dat was hilarisch.
Maar de metal staat momenteel op een laag pitje, zit in een enorme 80s flow. Heb recent via Discogs o.a. Nena, Paul Yong en Duran Duran gekocht en dat draait nu lekker zijn rondjes.

Discogs

• kozue
mr_petit schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:40:
Maar een nieuwe hoofdstroming heb ik dus sinds eind jaren 80 niet meer gezien. En dan met name een hoofdstroming waarom veelvuldig gedanst wordt. Dansmuziek dus (niet te verwarren met dance)
Behalve wellicht reggaton, maar ja, die zangers/zangeressen noemen zichzelf vaak ook al rappers. En rappen bestaat sinds eind70/begin 80. Dus dat is misschien ook wel een sterke mengelmoes.

Dus eigenlijk zitten we in een stagnerende periode qua structurele artistieke vernieuwing van muziek.
Goed, ik kaartte indie al aan, maar de grondslag daarvan, of het vernieuwende daarvan is niet zozeer de muziek zelf (je noemde zelf al folk wat natuurlijk al 50 jaar of meer bestaat), want wellicht het gros van de indie bandjes volgt een beetje de beatle opstelling, maar meer hoe muziek gemaakt/opgenomen wordt (dat kan dus op redelijk kwaliteitsniveau al op je slaapkamer), en hoe het verspreidt wordt.
Maar dat is dus een technische en maatschappelijke grondslag, geen culturele/artistieke.
Die mist eigenlijk gewoon op hoofdschaalniveau vind ik.
Misschien is het ook gewoon omdat de cultuur buiten muziek om al sinds de jaren 80 niet heel veel meer veranderd is. De grootste verandering tussen toen en nu is de opkomst van het internet en de digitale wereld, maar als je alle tech even wegdenkt is er niet echt meer een omslag geweest zoals je die wel had na de 2de wereldoorlog of de flower power van de jaren 70(?) en het verdwijnen daarvan na een jaar of 10(?). Je zag met grote maatschappelijke veranderingen ook een shift in muziek.

Of misschien is het aantal variaties in muziek gewoon niet oneindig en zijn de hoofdstromingen wel uitgeput. Met de opkomst van de computer kon je natuurlijk de opkomst van electronische muziek wel voorspellen, maar het is niet alsof er na de synthesizer en computer nog belangrijke instrumenten bij zijn gekomen.

Wat je voornamelijk tegenwoordig ziet zijn crossovers. Hiphop met electronic, rock met electronic, electronic met latin, hardere of zachtere varianten van wat er al was, etc. En natuurlijk de herhalende geschiedenis. House als substroming van de dance/EDM was eind jaren 90 helemaal dood en dit decennium weer hip. En naturlijk de reggeaton die na 10 jaar stilte ineens populariteit krijgt. Ik ben benieuwd hoe muziek over 10 jaar klinkt. Wat komt er nog terug? Punk rock (bands uit de jaren 90 zoals Sum 41 en Blink 182 hebben weer nieuwe albums uitgebracht dit jaar)? Een nieuwe disco periode? :+

Waar ik me zelf ook nog over had verbaasd de afgelopen jaren was een kleine hype rondom zouk, een stijl die volgens mij z’n oorsprong heeft in Afrikaanse roots. Daar luister ik ook al naar sinds een jaar of 10 en nu ineens stond Aya Nakamura op 1 met een zouk nummer. Qua ritme lijkt het veel op reggeaton maar het is een stuk rustiger met zachtere beats en meestal gezongen in het Frans. Rond de tijd van Djadja hoorde ik wel meer zouk nummers hier en daar (zelfs in het winkelcentrum, die draaide een zouk nummer wat ik niet kende en daarna nooit meer heb gehoord). Of wordt Djadja hier beschouwd als reggeaton? Misschien is het nu wel de beurt aan bachata? In de Cariben zijn o.a. Romeo Santos (en vroeger z’n groep Aventura) en Prince Royce er super bekend mee geworden.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

kozue schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:47:
[...]

Misschien is het ook gewoon omdat de cultuur buiten muziek om al sinds de jaren 80 niet heel veel meer veranderd is. De grootste verandering tussen toen en nu is de opkomst van het internet en de digitale wereld, maar als je alle tech even wegdenkt is er niet echt meer een omslag geweest zoals je die wel had na de 2de wereldoorlog of de flower power van de jaren 70(?) en het verdwijnen daarvan na een jaar of 10(?). Je zag met grote maatschappelijke veranderingen ook een shift in muziek.

Of misschien is het aantal variaties in muziek gewoon niet oneindig en zijn de hoofdstromingen wel uitgeput. Met de opkomst van de computer kon je natuurlijk de opkomst van electronische muziek wel voorspellen, maar het is niet alsof er na de synthesizer en computer nog belangrijke instrumenten bij zijn gekomen.

Wat je voornamelijk tegenwoordig ziet zijn crossovers. Hiphop met electronic, rock met electronic, electronic met latin, hardere of zachtere varianten van wat er al was, etc. En natuurlijk de herhalende geschiedenis. House als substroming van de dance/EDM was eind jaren 90 helemaal dood en dit decennium weer hip. En naturlijk de reggeaton die na 10 jaar stilte ineens populariteit krijgt. Ik ben benieuwd hoe muziek over 10 jaar klinkt. Wat komt er nog terug? Punk rock (bands uit de jaren 90 zoals Sum 41 en Blink 182 hebben weer nieuwe albums uitgebracht dit jaar)? Een nieuwe disco periode? :+

Waar ik me zelf ook nog over had verbaasd de afgelopen jaren was een kleine hype rondom zouk, een stijl die volgens mij z’n oorsprong heeft in Afrikaanse roots. Daar luister ik ook al naar sinds een jaar of 10 en nu ineens stond Aya Nakamura op 1 met een zouk nummer. Qua ritme lijkt het veel op reggeaton maar het is een stuk rustiger met zachtere beats en meestal gezongen in het Frans. Rond de tijd van Djadja hoorde ik wel meer zouk nummers hier en daar (zelfs in het winkelcentrum, die draaide een zouk nummer wat ik niet kende en daarna nooit meer heb gehoord). Of wordt Djadja hier beschouwd als reggeaton? Misschien is het nu wel de beurt aan bachata? In de Cariben zijn o.a. Romeo Santos (en vroeger z’n groep Aventura) en Prince Royce er super bekend mee geworden.
Dat Dadja nummer (ik kende het niet) klinkt toch wel als Reggaeton zo op het eerste gehoor vind ik maar ik zit verder niet zo in die zhouk ;) . Ik lees dat Zouk zn oorsprong heeft in de Franse Antillen dus dat zal ook wel beinvloed zijn door de reggae en andere caribische stromingen.

Veranderingen van/in muziek(genres) komt volgens mij door technologische sprongen (en daarmee gepaarde maatschappelijke veranderingen) dus het zal me niks verbazen als er bij een volgende technologische sprong en weer andere muziek ontstaat. Biokwantummuziek ofzo. 8)

• LigeTRy
Zo, de postbode kwam net nog even langs met het volgende _/-\o_ :

philly

Turquoise is ook eens wat anders dan al dat zwart :9

Het weekend kan beginnen :*)
LigeTRy schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:34:

Turquoise is ook eens wat anders dan al dat zwart :9
Grappig dat ze ook de cover gemoderniseerd hebben :D

Dwarlorf schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:28:
[...]
Ik ben zelf iets jonger dan jij, gok ik. Eind jaren 80 begon mijn smaak zich te ontwikkelen door te luisteren naar Engelse hiphop als Rebel MC, Neneh Cherry maar ook The 2 Life crew en via een aantal Turn up the Bass cd's met hiphouse e.d., met een vriend* huurde ik bij Disc-O-Rent in Groningen Reggae cd's en ik ben een poosje Elvis fan geweest. Maar ik weet dat ik in de mid 80s al gefascineerd was door The Rock Steady Crew en Fight For your right van de Beastie Boys, echter wist ik toen als prille 10'er nog niet precies wat voor soort muziek dat was.
Ja rebel mc, 2live crew en neneh cherry luisterde ik ook naar.

Ik denk dat we ongeveer even oud zijn. Maar ik was al vroeg met muziek bezig.
Toen ik 8 of 9 was kopieerde ik al LP's op tape en tapede al van de radio.
Ik heb een oudere zus, maar ik had toen ook een ouder buurmeisje die heel erg met muziek bezig was en daar leende ik vaak LP's van. Dus begin jaren 80 was ik gek van duran duran etc.
Nu eigenlijk nog steeds wel. Die gasten maken nog steeds albums en geven concerten. Dat lijkt me apart om te zien, ik kan me bij zo'n concert nu weinig voorstellen. Heb je daar dan drommen vrouwen van tegen de 50 die helemaal uit hun dak gaan en zich als groupies aanbieden? 8)7

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:45

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Topicstarter
Vergeten we urban dance squad niet? Als je het hebt over aan de wieg staan van een substroming...

Als ik hierboven lees heb ik een gelijke ontwikkeling doorgemaakt, maar wel altijd de wat extremere hoek opgezocht. Vroege jeugd was elvis, everly brothers, 60ies en 70ies gitaarmuziek. Door een iets oudere zus gevormd met doe maar, new wave en britse synthpop. Daarna reggae, rap, via mantronix naar de hiphouse, en toen door naar de house. In die tijd ook nog actief in punkbandjes, maar tegelijk ook als DJ; eerst acid en breakbeat, daarna de gabber. Tijdens de happy was de gabber dood en toen nog wel een uitstapje naar techno gemaakt, maar tegenwoordig weer terug naar mn roots en draai ik early en old school. Zodoende weet ik ook dat flamman&abraxas als fierce ruling diva aan het begin stonden van de hardere house (met rubb it in), en met de party animals ook het begin van het einde inluidden.

Muziek nu is breed, maar wel het liefst electro achtig.
Oh, en mijn guilty pleasure is hi nrg / italo :+

teacher wijzigde deze reactie 23-11-2019 00:17 (5%)

Wise enough to play the fool

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

mr_petit schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:39:
[...]
Ik denk dat we ongeveer even oud zijn. Maar ik was al vroeg met muziek bezig.
Toen ik 8 of 9 was kopieerde ik al LP's op tape en tapede al van de radio.
Ik heb ook nog van de radio getaped (radio aan draagbare mono cassette recorder ernaast) maar wanneer dat precies was kan ik me niet meer goed herinneren maar zal ook in de 80s geweest. Ik had al vrij vroeg een Walkman (al mid 80s ergens). Good Times in ieder geval.

• macdushi
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 04:45
Oh ja, muziek tapen van de radio, op vrijdagmiddag de top40, en italo van de vele haagse piratenzenders. En dan die bandjes afspelen op mijn allereerste walkman, het merk was Davis, groot en zwaar. Brings back some good memories!
Pagina: 1 ... 29 ... 32 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True