Ja maar wel nieuw in de zin van dat house sinds pak 'm beet 87 bestaat en rap/hiphop sinds '80.
En ook nieuw in europa. Dat zijn echt hele andere tijdspannes. In dat licht is 10 jaar helemaal niets.
Wat ik ermee wil zeggen is dat kinderen van nu in feite op de muziek dansen uit een hoofdstroming waar hun ouders ook op dansten. Het is allemaal house, of dance, of edm afhankelijk in welk decennium je geboren bent.
vroegah, toen ik klein was, was dat ondenkbaar. Wij dansten op bijv. pump up the jam van technotronic of T99 van anastacia of the party van kraze.
Mijn ouders dansten op de Help van the beatles of lets twist again van chubby checker.. Dat is echt van een hele andere orde. Dat is echt fundamenteel andere muziek
Dat wil ik ermee zeggen. Dat in de tijd 60-90 de muziek extreem veel meer veranderd is dan in de tijd 90-20.
Dat er in 80-90 hoofdstromingen ontstaan zijn die eigenlijk nu de dag nog 99% de dienst uit maken.
En dat daar dus in 30 jaar niet echt iets nieuws voor gekomen is. Tuurlijk zijn er 3 miljoen substromingen en komen er elke dag minstens 250 bij, zoals je dat ook binnen rock hebt, maar het blijft allemaal 1 hoofdstroming.
Trek je het nog verder door, dus waar mijn opa en oma op dansten, dan kom je voor ww2 uit. Toen bestond er dus nog helemaal geen popmuziek. Dus had je marlene dietrich, klassiek en jazz, of wellicht (als dat z'n weg naar NL vond) de charleston of dixieland. Dus ook in die 30 jaar is er extreem veel veranderd op cultureel muziekniveau
Maar een nieuwe hoofdstroming heb ik dus sinds eind jaren 80 niet meer gezien. En dan met name een hoofdstroming waarom veelvuldig gedanst wordt. Dansmuziek dus (niet te verwarren met dance)
Behalve wellicht reggaton, maar ja, die zangers/zangeressen noemen zichzelf vaak ook al rappers. En rappen bestaat sinds eind70/begin 80. Dus dat is misschien ook wel een sterke mengelmoes.
Dus eigenlijk zitten we in een stagnerende periode qua structurele artistieke vernieuwing van muziek.
Goed, ik kaartte indie al aan, maar de grondslag daarvan, of het vernieuwende daarvan is niet zozeer de muziek zelf (je noemde zelf al folk wat natuurlijk al 50 jaar of meer bestaat), want wellicht het gros van de indie bandjes volgt een beetje de beatle opstelling, maar meer hoe muziek gemaakt/opgenomen wordt (dat kan dus op redelijk kwaliteitsniveau al op je slaapkamer), en hoe het verspreidt wordt.
Maar dat is dus een technische en maatschappelijke grondslag, geen culturele/artistieke.
Die mist eigenlijk gewoon op hoofdschaalniveau vind ik.
[
Voor 68% gewijzigd door
mr_petit op 22-11-2019 00:07
]