Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

• Toshirou
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16-01 21:59
Hoe zit het trouwens met het gewicht met elementen? Ik heb hier naast mijn Pro-Ject Essential 3 een Dual 1229. Nu wilde ik voor de laatste een nieuw element halen... Welke zou hier een geschikte voor zijn?

Ik heb op het moment een AT-Vm540ml en een Nagaoka MP110 op het oog... Alleen qua elementen heb ik geen (nog)ervaring. Welke is beter geschikt? Of welke andere naald is aan te raden?

De huidige is oud en versleten, daar doe ik mijn platen echt niet onder...

https://www.discogs.com/user/Toshirou/collection | psn: KumoCat | Xiaomi Redmi Note 7

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:20
De naald van de MP110 is een bonded eliptical naald, de VM540ml is een veel geavanceerdere MicroLine naald. Daar tussenin zit de nude eleptical (o.a. Ortofon 2M blue, Nagaoka MP200, AT VM95EN).
De VM95ML is hierdoor een veel betere deal, mits het AT geluid je aanspreekt.
Over gewicht / compliantie kunnen anderen je beter adviseren dan ik.

Mijn platencollectie op Discogs

musicfreak schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:41:
Dit is iets wat natuurlijk voor alle elementen geldt.
Daarom deel ik kwaliteitsklasses bij een vergelijk tussen elementen eigenlijk altijd in in wat voor technologie je krijgt voor je geld.
Dus is het een bonded stylus tip of nude, heb je een aluminium cantilever of iets meer exotisch als boron etc, is het een MM of MC element....

Dat is enigzins tegenstrijdig, omdat de klank van een element natuurlijk bepaald of je 'm mooi vind klinken of niet, maar dat is dan weer persoonlijk en geen goed vergelijkingscriterium.

Maar goed, om persoonlijk een vergelijk voor jezelf te maken is ook heel moeilijk.
Zo heb ik bijv. een denon dl-160 (elliptisch MC) en een AT-14Sa (shibata MM), waarbij ik duidelijk hoor dat de denon veel meer detail geeft, zeker op moeilijke stukken (binnenste groeven), maar de AT heeft soms weer een wat wilder karakter, meer geschikt voor popmuziek. Moeilijk om te zeggen welke dan mooier klinkt :) . De Denon is in ieder geval technisch gezien verreweg superieur, ondanks dat deze een elliptische naald heeft. Dat gezegd hebbende is het wel een extreem klein en licht naaldtipje, en het is natuurlijk MC. Beide hebben wel een tapered alu cantilever, maar bij de Denon is ie veel fijner/spitser.

Zelf vind ik wel dat er vaak een aanzienlijk verschil lijkt te zitten tussen nude tips en bonded tips, zeker als het een nude square shank (of nude rectangular shank) is.
Deze zijn natuurlijk ook veel moeilijker/duurder te maken, dus heb ik ook het idee dat er meer aandacht gegeven wordt aan het slijpen.
En met een square/rectangular shank is uitlijning in de cantilever natuurlijk beter mogelijk.
Het voorbeeld met de dl-160 en at-14SA geeft voor mij wel aan dat een exotischere tip niet altijd per sé meer detail geeft als een elliptische naald. Hoe precies het geslepen wordt, hoe groot het diamantje zelf is (massa) etc maakt denk ik ook uit.

Eigenlijk zou het interessant zijn om een lijstje in prioriteitsvolgorde te maken wat het belangrijkste is bij het afspelen van een plaat om tot een goede geluidskwaliteit te komen. Dus zeg maar de keten tussen platenhoes en eindversterker (dus versterker/speakers buiten beschouwing laten).

Dit is denk ik mijn lijstje:

1. Schone plaat (dus hoe goed deze gereinigd is). Slijtage, krassen en warps reken ik ook hieronder. Dus eigenlijk de algehele staat van de plaat. Een schone naaldtip hoort hier ook bij, en eigenlijk ook de slijtage van de naald.

2. Persing (sommige platen klinken gewoon ruk, en van anderen knalt de muziek eraf. Iedereen heeft z'n eigen favorieten, maar er zijn wel een paar platen die als benchmark gelden waarbij vrijwel alle processen in de opname en persingsketen perfect zijn uitgevoerd, of in ieder geval met een bepaalde gedachte, doel of theorie)

3. Element. Dus het type element, en hoe deze uitgelijnd staat in de arm. Er is natuurlijk een wisselwerking met de arm qua compliantie/gewicht. Als dat alles goed is, bepaald het element voor een groot gedeelte de klankkleur (veel bas of veel hoog, levendig geluid etc) en detail in de weergave, dus hoe goed het element spoort in de groef.

4. Phonopre. Beetje een gedeelde plaats met de volgende plaats. Met een phonopre kan je het geluid beïnvloeden, en ze kunnen natuurlijk ook ruizen. Dit is een ongewenst bijgeluid, maar de volgende plaats kan ook een hele reeks bijgeluiden veroorzaken. Het gaat er voornamelijk om dat echt goedkope voorversterkers ook echt het geluid kunnen verpesten. Vanaf een bepaald niveau zijn ze gemiddeld gezien goed. Het probleem van ruis is opgelost. In de hogere klasses kan je het geluid tweaken, met afsluitweerstand, capaciteit, versterkingsfactor etc. Maar dit zijn kleine aanpassingen. Die corresponderen met kleine klankverschillen tussen dure elementen.
Wel is het zo dat elektrisch gezien de phonopre verreweg de grootste versterkingsfactor heeft in een stereoketen, en dat dit ook gebeurt met zeer zwakke signalen (dus een stoorsignaal is al snel een wezenlijk onderdeel van het bronsignaal), dus de benodigde kwaliteit van de versterkende componenten ligt wel in een andere orde dan bij bijv. een eindversterker. Een phonopre versterkt tussen de 40dB en 60dB, dus tussen de 100 en 1000x in volts (20log(V/V0)), terwijl een gemiddelde eindversterker maximaal 40x ongeveer versterkt.

5 Draaitafel. Ik reken hier maar even de arm en draaiplateau samen.
Draaitafels hebben natuurlijk een afwijking in draaisnelheid, maar ze kunnen met name veel bijgeluiden veroorzaken als ze niet 100% in goede staat zijn. Dat kan bijv ook geruis van het motortje zijn wat niet gelijk door de luidsprekers te horen is, maar wel te horen is als je op korte afstand van je tafel zit.
De afstelling van de arm, dus naalddruk, antiskating, uitlijning heb ik als 'belangfactor' bij het element geplaatst.
Als een draaitafel bijgeluiden veroorzaakt (mechanische tikken, ruis/brom of afwijking in toerental) en de rest van de keten is wel goed, dan is het natuurlijk opeens het belangrijkste onderdeel in de keten en moet het opgelost worden, maar dit is dus meer een lijst met invloed op de klank als alles in principe goed functioneert.

Dus eigenlijk is de draaitafel de minst belangrijke schakel qua klank :P
Neemt niet weg dat er veel mis mee kan gaan en bijgeluiden zeker een rol kunnen gaan spelen.
Dat en natuurlijk dat uitlijningsmogelijkheden weergave van het element kunnen beinvloeden en die staat weer op 3.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

mr_petit wijzigde deze reactie 05-09-2019 11:52 (65%)

"man is not truly one, but truly two,"

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:41
Ik zou bijna 1 & 2 omdraaien. Goede persing is eigenlijk het begin van je hele schakel. Een slechte plaat die schoon is klinkt nog steeds naar niks.

Maar dat is nogal subjectief, zeker als je de discogs comments erop na slaat. Uiteindelijk is het allemaal beleving, en is je hele keten onderdeeel van die beleving.

Op een gammele setup klinkt een MF persing niet goed, en op een topline setup kan een mindere persing nog steeds best goed klinken.

Driving a cadillac in a fool's parade.

kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:28:
Ik zou bijna 1 & 2 omdraaien. Goede persing is eigenlijk het begin van je hele schakel. Een slechte plaat die schoon is klinkt nog steeds naar niks.
Klopt helemaal, maar een goede persing die ooit met lencoclean is afgespeeld klinkt echt slechter als ie nog niet schoongemaakt is :D :+

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-01 21:33
Het heeft even geduurd, maar ik ben verhuisd. Van de week mijn 501'ste plaat gekocht. De RSD release van Tangerine Dream - Le Parc.
Nu kan ik andere kasten gaan kopen, en ik denk Kallax van de Ikea daarvoor best goed is.
Weet iemand hoeveel platen je per vak erin kwijt kan? Dan weet ik of ik een 5x5 of 4x4 kan kopen

Eeyup! As spoken by Big Macintosh

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:05
@Dj Neo Ziggy Mijn 2x2 is bijna vol en gaat richting de 200 releases, dus ik denk gemiddeld zo'n 50 per vak, afhankelijk van de dikte natuurlijk. Ik heb redelijk wat dubbel-LP's er tussen staan.

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:50
Heeft er iemand nog tips voor het verhuizen van je platencollectie (zo'n 200 stuks)? In principe zou ik ze gewoon over dozen te verdelen en dan per doos bv. 50/50 kleding en platen te doen... Maar ben daar toch een klein beetje huiverig voor.
In verhuisdozen, idd maximaal de helft. Prima methode door op te vullen met kleren zodat het gewicht beperkt wordt. Niks mis mee.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:53:
Het heeft even geduurd, maar ik ben verhuisd. Van de week mijn 501'ste plaat gekocht. De RSD release van Tangerine Dream - Le Parc.
Nu kan ik andere kasten gaan kopen, en ik denk Kallax van de Ikea daarvoor best goed is.
Weet iemand hoeveel platen je per vak erin kwijt kan? Dan weet ik of ik een 5x5 of 4x4 kan kopen
Die Kallax is van spaanplaat. Ofwel: waaibomenhout. Gaat dat wel goed?

Ik heb nu een Ikea Märkor kast van 5x5 vakken. Die is van massief hout maar je ziet duidelijk dat ie zucht onder die 500 LP's... Ik zou op termijn ook wel wat anders willen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• ed73
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10:04
mr_petit schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:11:
[...]

Dit is iets wat natuurlijk voor alle elementen geldt.
Daarom deel ik kwaliteitsklasses bij een vergelijk tussen elementen eigenlijk altijd in in wat voor technologie je krijgt voor je geld.
Dus is het een bonded stylus tip of nude, heb je een aluminium cantilever of iets meer exotisch als boron etc, is het een MM of MC element....

Dat is enigzins tegenstrijdig, omdat de klank van een element natuurlijk bepaald of je 'm mooi vind klinken of niet, maar dat is dan weer persoonlijk en geen goed vergelijkingscriterium.

Maar goed, om persoonlijk een vergelijk voor jezelf te maken is ook heel moeilijk.
Zo heb ik bijv. een denon dl-160 (elliptisch MC) en een AT-14Sa (shibata MM), waarbij ik duidelijk hoor dat de denon veel meer detail geeft, zeker op moeilijke stukken (binnenste groeven), maar de AT heeft soms weer een wat wilder karakter, meer geschikt voor popmuziek. Moeilijk om te zeggen welke dan mooier klinkt :) . De Denon is in ieder geval technisch gezien verreweg superieur, ondanks dat deze een elliptische naald heeft. Dat gezegd hebbende is het wel een extreem klein en licht naaldtipje, en het is natuurlijk MC. Beide hebben wel een tapered alu cantilever, maar bij de Denon is ie veel fijner/spitser.

Zelf vind ik wel dat er vaak een aanzienlijk verschil lijkt te zitten tussen nude tips en bonded tips, zeker als het een nude square shank (of nude rectangular shank) is.
Deze zijn natuurlijk ook veel moeilijker/duurder te maken, dus heb ik ook het idee dat er meer aandacht gegeven wordt aan het slijpen.
En met een square/rectangular shank is uitlijning in de cantilever natuurlijk beter mogelijk.
Het voorbeeld met de dl-160 en at-14SA geeft voor mij wel aan dat een exotischere tip niet altijd per sé meer detail geeft als een elliptische naald. Hoe precies het geslepen wordt, hoe groot het diamantje zelf is (massa) etc maakt denk ik ook uit.

Eigenlijk zou het interessant zijn om een lijstje in prioriteitsvolgorde te maken wat het belangrijkste is bij het afspelen van een plaat om tot een goede geluidskwaliteit te komen. Dus zeg maar de keten tussen platenhoes en eindversterker (dus versterker/speakers buiten beschouwing laten).

1. Schone plaat (dus hoe goed deze gereinigd is). Slijtage, krassen en warps reken ik ook hieronder. Dus eigenlijk de algehele staat van de plaat. Een schone naaldtip hoort hier ook bij, en eigenlijk ook de slijtage van de naald.

2. Persing (sommige platen klinken gewoon ruk, en van anderen knalt de muziek eraf. Iedereen heeft z'n eigen favorieten, maar er zijn wel een paar platen die als benchmark gelden waarbij vrijwel alle processen in de opname en persingsketen perfect zijn uitgevoerd, of in ieder geval met een bepaalde gedachte, doel of theorie)

3. Element. Dus het type element, en hoe deze uitgelijnd staat in de arm. Er is natuurlijk een wisselwerking met de arm qua compliantie/gewicht. Als dat alles goed is, bepaald het element voor een groot gedeelte de klankkleur (veel bas of veel hoog, levendig geluid etc) en detail in de weergave, dus hoe goed het element spoort in de groef.

4. Phonopre. Beetje een gedeelde plaats met de volgende plaats. Met een phonopre kan je het geluid beïnvloeden, en ze kunnen natuurlijk ook ruizen. Dit is een ongewenst bijgeluid, maar de volgende plaats kan ook een hele reeks bijgeluiden veroorzaken. Het gaat er voornamelijk om dat echt goedkope voorversterkers ook echt het geluid kunnen verpesten. Vanaf een bepaald niveau zijn ze gemiddeld gezien goed. Het probleem van ruis is opgelost. In de hogere klasses kan je het geluid tweaken, met afsluitweerstand, capaciteit, versterkingsfactor etc. Maar dit zijn kleine aanpassingen. Die corresponderen met kleine klankverschillen tussen dure elementen.
Wel is het zo dat elektrisch gezien de phonopre verreweg de grootste versterkingsfactor heeft in een stereoketen, en dat dit ook gebeurt met zeer zwakke signalen (dus een stoorsignaal is al snel een wezenlijk onderdeel van het bronsignaal), dus de benodigde kwaliteit van de versterkende componenten ligt wel in een andere orde dan bij bijv. een eindversterker. Een phonopre versterkt tussen de 40dB en 60dB, dus tussen de 100 en 1000x in volts (20log(V/V0)), terwijl een gemiddelde eindversterker maximaal 40x ongeveer versterkt.

Draaitafels hebben natuurlijk een afwijking in draaisnelheid, maar ze kunnen met name veel bijgeluiden veroorzaken als ze niet 100% in goede staat zijn. Dat kan bijv ook geruis van het motortje zijn wat niet gelijk door de luidsprekers te horen is, maar wel te horen is als je op korte afstand van je tafel zit.
De afstelling van de arm, dus naalddruk, antiskating, uitlijning heb ik als 'belangfactor' bij het element geplaatst.
Als een draaitafel bijgeluiden veroorzaakt (mechanische tikken, ruis/brom of afwijking in toerental) en de rest van de keten is wel goed, dan is het natuurlijk opeens het belangrijkste onderdeel in de keten en moet het opgelost worden, maar dit is dus meer een lijst met invloed op de klank als alles in principe goed functioneert.

Dus eigenlijk is de draaitafel de minst belangrijke schakel qua klank :P
Neemt niet weg dat er veel mis mee kan gaan en bijgeluiden zeker een rol kunnen gaan spelen.
Dat en natuurlijk dat uitlijningsmogelijkheden weergave van het element kunnen beinvloeden en die staat weer op 3.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Basis is gewoon een goede draaitafel (hoeft echt geen €20.000 te kosten...) en dan de rest.... Ik had en heb een instapdraaitafel met een goed element etc erop, nu een Technics GR met een goed element.... je weet niet wat je hoort (en beter gezegd wat je vooral niet hoort in negatieve zin...). Afwijking draaisnelheid..... geen issue met een direct-drive die net zo goed of beter is dan de snijmachine (welke ook direct-drive is...).

• Servpage
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 10:06
@Dj Neo Ziggy Kallax kan best veel hebben ja moet hem alleen goed in elkaar zetten.

Zo dus niet !!

Collectie

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Dat is een Expedit op zijn kant. De lange planken moeten horizontaal.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-01 21:33
Charly schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:03:
Heeft er iemand nog tips voor het verhuizen van je platencollectie (zo'n 200 stuks)? In principe zou ik ze gewoon over dozen te verdelen en dan per doos bv. 50/50 kleding en platen te doen... Maar ben daar toch een klein beetje huiverig voor.
Wat ik gedaan heb is mijn platen in verhuisdozen maar eerst een stevige plank eronder gelegd. En ook aan de zijkant. Zodat ze niet ombuigen in je doos.

Eeyup! As spoken by Big Macintosh

bouwfraude schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:50:
Dat is een Expedit op zijn kant. De lange planken moeten horizontaal.
Goed gezien! d:)b

• noodel1988
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:51
Wel de stevige variant gebruiken en niet te veel hergebruiken (maar heb je geen last van met 200).

Trakt | Last.fm | discogs

• noodel1988
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:51
Servpage schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:34:
@Dj Neo Ziggy Kallax kan best veel hebben ja moet hem alleen goed in elkaar zetten.

Zo dus niet !!

[Afbeelding]
Ik mis ook de muur verankering...

Trakt | Last.fm | discogs

• Servpage
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 10:06
Plaatje is van internet en had inderdaad een kwartslacht gedraaid moeten worden en aan de bovenzijde is een verankering zeker wenselijk.

Collectie

• Toshirou
musicfreak schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:41:
De naald van de MP110 is een bonded eliptical naald, de VM540ml is een veel geavanceerdere MicroLine naald. Daar tussenin zit de nude eleptical (o.a. Ortofon 2M blue, Nagaoka MP200, AT VM95EN).
Over gewicht / compliantie kunnen anderen je beter adviseren dan ik.
Dat kan ik eigenlijk nog niet beoordelen, gezien ik altijd mijn platen met een Ortofon OM10 heb geluisterd. Ik heb op YouTube wat video's geluisterd met verschillende elementen en die van AT vond klankmatig aangenaam klinken.

In hoeverre zijn de video's representatief voor de daadwerkelijke klank?

https://www.discogs.com/user/Toshirou/collection | psn: KumoCat | Xiaomi Redmi Note 7

• Vintage1967
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 09:13
Nou, als je het helemaal makkelijk wilt doen moet je een advertentie op MP zetten O-) . Wel met de melding 'Moet Nu Weg', bij voorkeur in combinatie met 'Gratis' en 'Alleen Afhalen'. Moet jij eens opletten hoe weinig je zelf nog moet doen :Y .

Maar zonder dollen. Wat jij hebt bedacht werkt prima. Doos goed labelen en de platen er in zetten, niet leggen natuurlijk :+ . Bij het uitladen eerst die dozen in veiligheid brengen, natuurlijk. Moet goed komen.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Ik zag trouwens op ali ook display cases opdoemen voor headshells.
https://www.aliexpress.com/item/32971856650.html

Maar ze zien er een beetje flimsy uit. De onderkant lijkt wel alsof er alleen een uitsnede in het dunne plastic is en geen echte ondersteuning voor de headshell.
Iemand ervaring hiermee?

Deze van doukaudio zien er beter uit, maar zijn ook duurder:
https://www.aliexpress.com/item/32915797418.html

Niet dat ik er zelf eentje nodig heb want ik heb er een paar jaar geleden eentje zelf gebouwd:

Maar ik heb wel eventjes tijd besteed aan de grootte van de gaatjes zodat de headshells er zodanig inzitten dat ze een beetje klemmen maar toch nog makkelijk eruit te trekken zijn. Als je de box omkeert vallen ze ook niet uit de gaatjes (op den duur wellicht wel, maar iig niet gelijk)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14:05
Dat zijn een boel headshells...

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Wissel je regelmatig dan? Zo ja op welke basis.. muziekstijl, mood, geplande volume??

Ik zou denken; eens je een een goeie gevonden hebt die past met je speler, versterker, speakers, ruimte... hou je hem. Koop je dan eens een upgrade, dan keer je niet meer terug...

* Yalopa is benieuwd...

You don't need eyes to see, you need vision

• kozue
Yalopa schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:01:
Wissel je regelmatig dan? Zo ja op welke basis.. muziekstijl, mood, geplande volume??

Ik zou denken; eens je een een goeie gevonden hebt die past met je speler, versterker, speakers, ruimte... hou je hem. Koop je dan eens een upgrade, dan keer je niet meer terug...
Ik kan voor mezelf ook geen reden bedenken om van headshell of element te wisselen. Maar voor sommige types platen heb je een ander element nodig en dan is het wellicht makkelijk gewoon de gehele headshell te vervangen omdat je die er makkelijk in en uit kan draaien (iig als je een SME aansluiting hebt). Mono platen en 78's kun je bv beter met een speciaal element afspelen, voor zover ik heb begrepen. Waarschijnlijk shellac ook wel. Niet dat dat mijn probleem is want mijn smaak gaat daarvoor niet ver genoeg terug en 78's draait mijn speler uberhaupt niet, maar voor wat oudere mensen die nog een heel oude collectie hebben kan het een uitkomst zijn.
Grappig om te lezen dat mensen van indruk zijn dat hier kennelijk ook maar 1 draaitafel staat :D
Jullie dachten zeker dat ik op een dag 10 headshells en 10 elementen tegelijk kocht 7(8)7

Voor de mensen die het niet snappen: ik ben al wat langer met vinyl bezig dan de gemiddelde hipster.
En ja, dan komt er wel eens een tafeltje bij, en nog een en nog een etc etc
En van de tafels die ik echt koester, zeldzaam zijn en die teer/breekbaar zijn (dan heb ik het voornamelijk over de biotracers) heb ik er dus ook 2.
1 om te spelen en 1 voor eventuele reserve onderdelen (want die zijn anders natuurlijk absoluut niet meer te krijgen). Dus ik heb 2 ps-x75, 2 ps-x800 en 2 ps-x555es. (ook nog 2x een ps-p7x maar da's geen biotracer)
en nog een aantal andere tafels
Die bevatten allemaal elementen en headshells.
En als regel bewaar ik headshells/elementen NOOIT op de draaitafel die in opslag op zolder staat.
Daarvoor zijn dus deze doosjes. Voor mensen die meer hebben dus.

Waarom verschillende headshells gebruiken? Nou, bijvoorbeeld vanwege het gewicht.
Of doen jullie het compliantiesommetje niet meer? Een andere headshell is bijv. een hele goede manier om de effectieve massa af te stemmen op de compliantie van het element.
De meeste elementen gebruik ik niet (en kwamen bij tafels), maar soms wissel ik wel van element ja.
Ook wel eens van draaitafel for that matter.

Mijn eerdere betoog zou toch wel duidelijk gemaakt moeten hebben dat er voor mij niet zoiets is als 'het beste element'. Ik zou zelfs zover kunnen gaan dat per plaat een ander element beter klinkt. Zo vind ik de meeste moderne platen dof klinken. Die klinken dus beduidend beter met bijv een at-440mla dan met een at-14sa. Voor een DMM master van eind jaren 80 is dat precies andersom.
Niet dat ik zoveel met elementen loop te spelen, maar een wisseling van de wacht is niet ondenkbaar.
En als ik een mooi element voor een koopje zie liggen snaai ik 'm. Elementen hebben ook niet het eeuwige leven. Na 1000 uur is het naaldje wel op.

En de ene headshell is de andere natuurlijk niet. Ander materiaal headshell is in weze natuurlijk een verlenging van ander materiaal elementbody. Daar wordt ook mee geexperimenteerd.
Sommige van die sony headshells die je ziet zijn van carbon (aluminium clad carbon) en zijn an sich zeer gewild aangezien dat soort dingen niet/nauwelijks meer gemaakt wordt.

• kozue
Ha, dat hoef ik hier niet te proberen, een collectie draaitafels aanleggen. Dat is garantie op ruzie met m'n vrouw. Ik hou het gewoon lekker op eentje. Het is ook niet alsof we nog ongebruikte kamers over hebben voor dat soort dingen. Ik ben allang blij dat er naast de draaitafel en de platenkast nog een cassettedeck bij mocht, maar daarmee is qua audio apparatuur wel de limiet bereikt denk ik ;)

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ach ja, iedere hobby heeft de 'extreme' hoek. Ik blijf daar zelf ver vandaan; kost in mijn ogen meer energie dan dat het oplevert :)

Ik moet overigens wel zeggen dat zo'n collectie headshells met elementen er wel leuk uit ziet!
Wie weet dat ik ook nog eens een 'spare' koop, maar ik weet van mezelf dat ik óf geen verschil ga horen, óf dat ding toch niet ga gebruiken...

kozue schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:37:
Ha, dat hoef ik hier niet te proberen, een collectie draaitafels aanleggen. Dat is garantie op ruzie met m'n vrouw. Ik hou het gewoon lekker op eentje. Het is ook niet alsof we nog ongebruikte kamers over hebben voor dat soort dingen. Ik ben allang blij dat er naast de draaitafel en de platenkast nog een cassettedeck bij mocht, maar daarmee is qua audio apparatuur wel de limiet bereikt denk ik ;)
Het staat ook niet allemaal in de woonkamer. 8)7
Ik heb op zolder gewoon een (1) stellingkast waar ze allemaal instaan.
Voor de rest 1 in de wk waarmee ik speel en een vintage sony precise setje in de slaapkamer die ook soms aanstaat.
Zo'n setje:

Het low profile cassettedeckje heb ik ook (hoort er 'officieel' niet bij, qua typenummers, maar dit is wel een reclamefoto)

Het slaapkamersetje maakt waarschijnlijk nog de meeste uren omdat dat ook vaak aanstaat als ik in m'n kantoor werk.

mr_petit wijzigde deze reactie 06-09-2019 15:35 (5%)

• kozue
mr_petit schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:24:
Het staat ook niet allemaal in de woonkamer. 8)7
Ik heb op zolder gewoon een (1) stellingkast waar ze allemaal instaan.
Onze zolder is al in gebruik voor iets anders. Wij hebben dus geen ruimte voor een speciale hobby kamer (de slaapkamers zijn al in gebruik als slaapkamer). En aangezien de woonkamer de enige ruimte is met een degelijke speakerset, zet ik daar ook de goede audio spullen neer. Ik heb wel wat apparatuur op de slaapkamer, waar ik af en toe wel eens werk (waaronder een minidisc en een cd speler, die ik beide al eeuwen niet meer heb gebruikt), maar die speakers klinken niet zo geweldig en gebruik ik dus niet echt om van muziek te genieten. Meestal draai ik daar gewoon mp3's ;)

Dus ja, bij mij is de woonkamer de enige serieuze optie. Maar ik snap dat sommigen het ruimer hebben. Vooral als de kinderen de deur al uit zijn en je kamers over hebt die vroeger in gebruik waren. Gelukkig heb ik ook (nog) geen behoefte aan 10 platenspelers, dus dat scheelt :p
Ik heb ook geen hobbykamer. Er staat alleen een stelling.
Die neemt ongeveer 0,5m² vloeroppervlak in beslag. Dat valt toch wel mee?
Ik ken weinig hobbies die zo weinig ruimte in beslag nemen.
Maar inderdaad, de een gebruikt de zolder voor iets anders dan de ander. Ik zet er een stelling van 0,5m² neer.

mr_petit wijzigde deze reactie 06-09-2019 16:57 (49%)

mr_petit schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:20:
Ik zag trouwens op ali ook display cases opdoemen voor headshells.
https://www.aliexpress.com/item/32971856650.html

(...)

Niet dat ik er zelf eentje nodig heb want ik heb er een paar jaar geleden eentje zelf gebouwd:

[Afbeelding]
Hier ook alleen dan een doosje van de kringloop + oude snijplank. Jouw schuine opstelling is alleen wat efficiënter. ;)

mr_petit schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:40:

En van de tafels die ik echt koester, zeldzaam zijn en die teer/breekbaar zijn (dan heb ik het voornamelijk over de biotracers) heb ik er dus ook 2.
1 om te spelen en 1 voor eventuele reserve onderdelen (want die zijn anders natuurlijk absoluut niet meer te krijgen). Dus ik heb 2 ps-x75, 2 ps-x800 en 2 ps-x555es. (ook nog 2x een ps-p7x maar da's geen biotracer)
en nog een aantal andere tafels
Ik herinner me ook nog een Dual 704 die je zo goed beviel dat je geen behoefte had de Biotracers in gebruik te nemen. Die zal je er ook nog wel bij hebben? :)

De Sony PS-X800 heb ik ook. Eigenlijk is het een onding ivm de mogelijke defecten en de complexiteit en gevoeligheid van de afstellingen, maar als ie werkt is het natuurlijk mooi. Wat me stoort is dat een VTA afstelling ontbreekt en dat je op een gegeven moment die 2 rottige, tussen behuizing en motoren weggestopte dunne armriempjes weer moet gaan vervangen. De PS-X600 is dan een eenvoudiger en goedkoper model maar eigenlijk veel robuuster, hoewel een aantal zaken wel een stap minder is, zoals de behuizing.

Mijn lievelingsdraaitafel is inmiddels de JVC QL-Y66, ook een "biotracer" maar dan met een klassieke hoogteverstelbare S-arm en overcomplexe tangentiale aandrijving met riempjes en sensoren. Een (zelfzame) QL-Y77F zou nog een stapje mooier zijn, mocht iemand daar vanaf willen dan heb ik wel interesse. :P
Daarnaast nog een Technics SL-15 omdat ie zo lekker compact is. Die doe ik niet weg want kan in een andere luistersituatie altijd van pas komen. Nog 1 of 2 Sony's die een keer verkocht moeten worden. De rest van de ooit gekomen draaitafels zijn bijna allemaal gegaan. :)
mr_petit schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:11:
[...]

Dat is een lastige. Ik kan me vinden in je volgorde bij goede (en uiteraard correct functionerende) draaitafels, maar daarbij moet wel aangetekend dat er draaitafels zijn die zulke slechte jengelwaarden hebben die het luisteren geen pretje maken (bijv piano is dan niet te doen). Constante afwijkingen in absolute snelheid (1% te langzaam of te snel) boeien dan weer minder, zolang het binnen de perken blijft. Ook zijn sommige draaitafels zo enorm gevoelig voor het oppikken van trillingen dat de weergave er sterk onder lijdt. Een kwalitatief echt slechte draaitafel kan in dit opzicht soms meer invloed hebben dan een phono pre of zelfs element of persing.
Cap schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:23:
[...]

Ik herinner me ook nog een Dual 704 die je zo goed beviel dat je geen behoefte had de Biotracers in gebruik te nemen. Die zal je er ook nog wel bij hebben? :)
Dual 721. Net een stapje hoger dan de 704.
Ja die heb ik ook nog steeds, en is samen met een ps-x75 mijn favoriete tafel.
Zelf heb ik het idee dat de maattoleranties van de 721 bij de fabricage gewoon erg nauw zijn gelegd. Die arm loopt supersoepel, rumblewaarden zijn enorm laag voor dit ding etc. Ik denk dat je voor 75 euro geen betere tafel kunt krijgen. ;)
Wat ik altijd zo leuk vind, is dat er zo'n contrast bestaat tussen japanse en europese tafels.
Ze hebben beide hun compleet eigen manier van materiaalgebruik en design. maar komen soms beide via verschillende wegen tot de oplossing van een bepaald probleem.

Heb je 1 of meerdere ps-x800's? want ik zie wel 4 headshells voor een ps-x800/555es.
Altijd meegenomen natuurlijk want die dingen zijn ontzettend duur, vaak wordt er meer dan €100 voor neergelegd op ebay.com althans.
Het ontbreken van de vta is idd jammer. Dat maakt de ps-x75 weer goed (vrijwel on the fly)

Interessante collectie elementen. Veel denon varianten.
Ook een AT-20sla geloof ik? Hoe klinkt die? was destijds wel een top MM.
Ook een paar die ik niet kan thuisbrengen. Wat is dat voor element, 2e rij van boven, 2e van rechts?
Een MC? met donkergroene body? En die goudkleurige daarnaast kan ik ook niet plaatsen.

En die links van de goldring, Dat lijkt wel een soundsmith cartridge? kan dat?
Mijn lievelingsdraaitafel is inmiddels de JVC QL-Y66, ook een "biotracer" maar dan met een klassieke hoogteverstelbare S-arm en overcomplexe tangentiale aandrijving met riempjes en sensoren. Een (zelfzame) QL-Y77F zou nog een stapje mooier zijn, mocht iemand daar vanaf willen dan heb ik wel interesse. :P
Die JVC's zijn inderdaad erg gaaf. Erg zeldzaam ook, en ik verwacht destijds ook een stuk duurder.
Helemaal mooi dat je zelfs de q factor kan regelen van de demping.
Waar sony op de automatische route ging, ging jvc voor handmatig.
Dat is een lastige. Ik kan me vinden in je volgorde bij goede (en uiteraard correct functionerende) draaitafels, maar daarbij moet wel aangetekend dat er draaitafels zijn die zulke slechte jengelwaarden hebben die het luisteren geen pretje maken (bijv piano is dan niet te doen). Constante afwijkingen in absolute snelheid (1% te langzaam of te snel) boeien dan weer minder, zolang het binnen de perken blijft. Ook zijn sommige draaitafels zo enorm gevoelig voor het oppikken van trillingen dat de weergave er sterk onder lijdt. Een kwalitatief echt slechte draaitafel kan in dit opzicht soms meer invloed hebben dan een phono pre of zelfs element of persing.
Haha, ja zo'n prul van een draaitafel is een beetje het equivalent van een phonoingang waar gewoon een hele harde brom in zit, of eentje die een AM zender oppikt 8)7

mr_petit wijzigde deze reactie 06-09-2019 20:52 (5%)

mr_petit schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:35:
[...]

Heb je 1 of meerdere ps-x800's? want ik zie wel 4 headshells voor een ps-x800/555es.
2 stuks, ze staan nu in de kast. Hadden allebei reparatie en uitgebreide kalibratie nodig. Die headshells op de bovenste rij zijn allemaal van het X800 type, waarvan eentje met een vervangend montageplaatje (goedkoop op de kop getikt exemplaar ;)).
[...]
Interessante collectie elementen. Veel denon varianten.
Ook een AT-20sla geloof ik? Hoe klinkt die? was destijds wel een top MM.
Ook een paar die ik niet kan thuisbrengen. Wat is dat voor element, 2e rij van boven, 2e van rechts?
Een MC? met donkergroene body? En die goudkleurige daarnaast kan ik ook niet plaatsen.
En die links van de goldring, Dat lijkt wel een soundsmith cartridge? kan dat?
De elementen uit deze Denon serie ontstaan in de 80-er jaren zijn mijn favoriete elementen. De hele serie DL-305 t/m DL-300 staat er, ik heb ook nog een DL-160. Als ik nu nieuw een element zou moeten kopen zou de laatste der mohikanen uit deze serie, de DL-110, zeker op mijn shortlist staan.

Een van de DL-303's kocht ik met een kapot kanaal. Kijken of reparatie mogelijk was, leuke uitdaging. Het bleek dat de lijm waarmee de behuizing aan het binnenwerk vast zit had losgelaten: het element kon dus iets bewegen in zijn behuizing. De behuizing kan na verwijderen naamplaatje en losmaken lijm voorzichtig over het cantilever geschoven worden zodat je toegang krijgt tot het binnenwerk. Na reparatie van de interne bedrading en weer vastlijmen speelt hij weer perfect (microscoop aanbevolen).

De gouden Audio Technica is een AT-15sa. De naaldhouder is origineel, omdat de naald kapot was heb ik er zelf een nieuw cantilever met stylus ingezet (van een AT naald met een ander model houder, microscoop wederom aanbevolen). Het mooiste ervan is: hij klinkt geweldig en trackt als de beste: onverstoorbaar op de sterkste modulatie van de Firato test-LP van Jan Kool.

Het element met metallic groene body is ook een Audio Technica, de AT-OC5. Inderdaad een LO-MC.

De goudkleurige daarnaast is mijn favoriete element van Technics, in dit geval de P-mount uitvoering: de EPC-P310MC. Een heerlijk element. Ik heb ook een EPC-P205MK3 (MM), maar die vind ik het er ondanks de nog betere specs niet bij halen.

Het element naast de Goldring (een G-1042) is inderdaad een Soundsmith, een Carmen. Het is wellicht het kostbaarste element in mijn collectie maar ik gebruik het nooit: het zal nog geen 15 uur op de teller hebben.

Eigenlijk heb ik teveel elementen, maar aan de andere kant is zo'n voorraad capabele elementen best prettig. De meeste zijn nieuw niet meer verkrijgbaar en iets vergelijkbaars vinden is lastig. En eentje verslijten of zelfs beschadigen is zo niet heel erg. ;)
[...]
Die JVC's zijn inderdaad erg gaaf. Erg zeldzaam ook, en ik verwacht destijds ook een stuk duurder.
Helemaal mooi dat je zelfs de q factor kan regelen van de demping.
Volgens mij was de JVC niet duurder dan de PS-X800. De X800 kostte begin 80-er jaren tegen de 2000 gulden (wat zou zoiets nu kosten :?) en was natuurlijk het nieuwste van het nieuwste in die tijd, niet alleen door het Biotracer principe maar ook door de tangentiale arm. De JVC toplijn met het vergelijkbare dynamic-servo principe zal in dezelfde prijsklasse gezeten hebben, het is goed mogelijk dat ie wat goedkoper was (van binnen is de elektronica toch minder complex, gelukkig maar).De handmatige Q is inderdaad mooi, het is toch weer een parameter waarmee je kan spelen en heeft ook duidelijk invloed op de tracking.

Een voordeel van de klassieke arm vind ik dat het handmatig afstellen van de zero balance m.b.v. het countergewicht toch preciezer blijkt dan die auto-balance methode van de PS-X800. De JVC is gewoon altijd correct tot op de 20e gram.

De 4 PS-X800's die ik onder handen gehad heb bleken toch niet super precies in de naalddruk, wat ik ook probeerde met de interne afstelling. Afwijkingen bleven doorgaans wel binnen 0.10 a 0.15 gram, maar soms toch wat meer. Het systeem is niet 100% precies en consequent/reproduceerbaar. Symptomen o.a.

- resultaat van een auto-balance (kalibratie van de naalddruk) niet 100% reproduceerbaar, dwz na de 2e auto balance is de naalddruk weer een beetje anders dan na de 1e, etc. Elke keer dat de arm naar de rustpositie gaat vindt er een auto balance plaats
- temperatuur van het apparaat heeft volgens mij ook een beetje invloed
- aan de uiteinden van de naalddrukrange minder nauwkeurig ( < 1.0g en > 2.5 g)
- headshell+element combinaties met een verschillende massa geven iets andere resultaten (ook als je ruim binnen de door Sony gespecificeerde massarange blijft voor het gebruikte contragewicht)
- zelfde verhaal voor combinaties met verschillende massaverdeling (licht element op zware headshell tov zwaar element in lichte headshell)

Gelukkig valt het allemaal mee als je de headshell+elementmassa gemiddeld houdt (zeg 14-16 gram) en is na goede interne afregeling de afwijking tussen de 1.5 en 2 gram het kleinst, waar verreweg de meeste elementen qua naalddruk in zitten. Dus dan is er geen probleem. Wat wel beter is aan de Sony is de zwaar uitgevoerde SBMC behuizing die resonanties toch beter dempt dan het hout van de JVC.

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 04-01 18:27
Ik heb de Denon DL-110: mooi MC-element met een hoog uitgangsspanning. Aan te sluiten op een MM-ingang.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• coinman63
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16-01 20:38
Zijn we klaar met het vergelijken van de penislengte?
Cap schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:51:
[...]

2 stuks, ze staan nu in de kast. Hadden allebei reparatie en uitgebreide kalibratie nodig. Die headshells op de bovenste rij zijn allemaal van het X800 type, waarvan eentje met een vervangend montageplaatje (goedkoop op de kop getikt exemplaar ;)).
Zijn jouw stofkappen nog goed of beginnen er ook scheurtjes te ontstaan bij de scharnieren?
Ik heb 1 ps-x800 met stofkap die nog goed was toen ik 'm kocht, maar daar zijn langzamerhand toch scheurtjes ontstaan bij de scharnieren (nota bene toen die in opslag stond). (de ander is gekocht zonder stofkap en wat onderdelen missende, dus echt een partsmachine)
Dat lijkt toch een proces te zijn wat niet te voorkomen is.
Ik heb nog wel ps-x555es kappen liggen maar die zijn lichter en van harder plastic (ik kocht een keer een ps-x555es en de verkoper vroeg of ik extra kappen wou hebben die hij nog had....)
De gouden Audio Technica is een AT-15sa. De naaldhouder is origineel, omdat de naald kapot was heb ik er zelf een nieuw cantilever met stylus ingezet (van een AT naald met een ander model houder, microscoop wederom aanbevolen).
Dat heb ik ook een keer gedaan, een at-12xe cantilever in een at-14sa houder plaatsen. Ik heb nog niet gemeten wat de compliantie is geworden. Dat zou je kunnen beinvloeden met hoe hard je op de basis van de cantilever drukt als je het schroefje vastdraait.
Ik heb wel even geluisterd, en hij klonk goed. Eignelijk best wel als een at-12xe :+
Het element naast de Goldring (een G-1042) is inderdaad een Soundsmith, een Carmen. Het is wellicht het kostbaarste element in mijn collectie maar ik gebruik het nooit: het zal nog geen 15 uur op de teller hebben.
Heb je die Carmen nieuw gekocht?
Ik weet nooit zo goed wat ik van soundsmith moet vinden. Ik heb ze nog nooit gehoord, maar zo ontzettend duur, voor soms een ogenschijnlijk simpel element.
Zit er iets in de weergave wat je specifiek tegenstaat?
coinman63 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 15:45:
Zijn we klaar met het vergelijken van de penislengte?
En u bent? 8)7

mr_petit wijzigde deze reactie 07-09-2019 21:05 (42%)

mr_petit schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:04:
[...]

Zijn jouw stofkappen nog goed of beginnen er ook scheurtjes te ontstaan bij de scharnieren?
Ik heb 1 ps-x800 met stofkap die nog goed was toen ik 'm kocht, maar daar zijn langzamerhand toch scheurtjes ontstaan bij de scharnieren (nota bene toen die in opslag stond). (de ander is gekocht zonder stofkap en wat onderdelen missende, dus echt een partsmachine)
Dat lijkt toch een proces te zijn wat niet te voorkomen is.
Ik heb nog wel ps-x555es kappen liggen maar die zijn lichter en van harder plastic (ik kocht een keer een ps-x555es en de verkoper vroeg of ik extra kappen wou hebben die hij nog had....)
Bij 2 exemplaren was inderdaad de kap gebarsten bij de scharnieren. Bij een ander was ie (nog) heel. Het is gewoon een k-ontwerp stofkap. Een beetje zoals Duals die vaak ook scheuren bij de brede lip die in het scharnier valt...

Ten eerste is de kap van de x800 van polycarbonaat, op zich is dat sterker (minder bros) dan acrylaat maar volgens mij ook zwaarder bij gelijke dikte. Bij een normale kap scharniert, omdat het draaipunt onderin is en de kap hoogte heeft, bij het openen het zwaartepunt van de kap langzaam over het scharnier heen. Slechts een vrij geringe veerspanning volstaat. Of de kap scharniert 90 graden of verder en hangt gewoon de andere kant op in de scharnieren, ook zonder veren (Thorens).

Bij de x800 blijft (door de plaatsing van de scharnieren aan de bovenkant plus het feit dat de kap niet helemaal verticaal open kan) het zwaartepunt ver voorin zitten, dus moeten de scharnieren stug genoeg zijn om te voorkomen dat de kap terugvalt, maar net niet zo stug dat het materiaal breekt. Een nogal delicaat evenwicht dat wel zorgt voor veel kracht op de nogal klein uitgevoerde scharniervlakken.

Gevolg: ondanks dat het polycarbonaat is gaat het toch barsten. Dit is op te lossen door metalen plaatjes aan beide zijden van de polycarbonaat pockets (waar de scharnieren in vallen) aan te brengen en deze met schroeven (gaten boren, ook in scharnier) vast te zetten. Of door een strip over de hele breedte te monteren en dan schroeven naast de pockets te maken (geen gaten in scharnier zelf).

De kap van de X555ES is inderdaad precies dezelfde maat maar van een vrij basic kwaliteit acrylaat (zelfde niveau als die van de PS-X600). Het resultaat is dat ie veel meer rammelt dan de X800 kap of een goede dikke acrylaatkap a la Technics SL-1200 bijvoorbeeld. Niet best voor resonanties. De polycarbonaar kap is dus eigenlijk mooier... als ie heel is. :)
mr_petit schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:04:
[...]

Heb je die Carmen nieuw gekocht?
Ik weet nooit zo goed wat ik van soundsmith moet vinden. Ik heb ze nog nooit gehoord, maar zo ontzettend duur, voor soms een ogenschijnlijk simpel element.
Zit er iets in de weergave wat je specifiek tegenstaat?
Niet zelf nieuw gekocht maar hij zat nog ongebruikt in het doosje omdat een rijke stinkerd aan de grachtengordel in een opwelling besloten had een veel te dure platenspeel-installatie te kopen en deze vervolgens ongebruikt weer verkocht... de nieuwprijs zou ik er bij lange na niet voor over hebben. Het is een mooie nude diamantje, dat zeker, maar op de een of andere manier heb ik niet de behoefte naar het element te luisteren ivm mijn Denon en AT elementen. ;)

[gezeur]
De penisvergelijk opmerking zou ik maar negeren, hoe vaak hebben wij hier wel niet gepost? En hoe vaak is daarbij een opschepperige foto te zien geweest van het materiaal dat we gebruiken of zelfs maar een plaat die we bemachtigd hebben? Volgens mij nooit. Zo bijzonder gelikt ziet het er hier ook niet uit hoor, het oogt vrij ingetogen, geen bling-bling en staat op een zelfgemaakt meubeltje van multiplex. M.i. niets mis met info uitwisselen over modellen, technieken en ervaringen. Het is gewoon on-topic. Zit er voor anderen iets interessants bij prima, dan lezen ze mee. Interesseert het anderen niet, dan lezen ze het toch niet? :?
[/gezeur]
Cap schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 22:22:
[gezeur]
De penisvergelijk opmerking zou ik maar negeren, hoe vaak hebben wij hier wel niet gepost? En hoe vaak is daarbij een opschepperige foto te zien geweest van het materiaal dat we gebruiken of zelfs maar een plaat die we bemachtigd hebben? Volgens mij nooit. Zo bijzonder gelikt ziet het er hier ook niet uit hoor, het oogt vrij ingetogen, geen bling-bling en staat op een zelfgemaakt meubeltje van multiplex. M.i. niets mis met info uitwisselen over modellen, technieken en ervaringen. Het is gewoon on-topic. Zit er voor anderen iets interessants bij prima, dan lezen ze mee. Interesseert het anderen niet, dan lezen ze het toch niet? :?
[/gezeur]
[mee gaand in gezeur]
Hier sluit ik mij helemaal bij aan Cap! Ik had het ook gelezen en ik vroeg mij echt af waar dit op slaat... Het is gewoon lekker on-topic en zeker interessant als je meerdere element met bijbehorende headshell wilt bewaren op een correcte wijze zonder de naald te vernielen en daarvoor nog iets zoekt...
[/klaar met gezeur]

Gelukkig heb ik vandaag weer eens lekker een LP en cassetteband weten te scoren op de mega carboot sale in Horst:
- Suptertramp - Breakfast in America (LP)
- The Beatles - Anthology 1(audio cassette)

En de Supertramp ligt uiteraard nu lekker op de speler:

www.discogs.com/collection?user=rcor

• ksborg
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14:33
Lang niet gepost hier! Nu de zomer voorbij is zit ik weer meer binnen en wordt er weer meer muziek gedraaid. Voor buiten is de bluetooth speaker en Spotify altijd een uitkomst :).

Over iets meer dan een weekje hoop ik uit het vliegtuig te stappen in Tokyo (waar ze nu even in de harde wind en regen zitten). Nog wel voornemens om daar nog wat platenwinkels op te zoeken. Iemand er toevallig al eens geweest en tips voor iets wat ik niet mag missen? Tower Records in Shibuya staat hoe dan ook op het lijstje :)

Discogs

Interessant kijkje bij grado.

John Grado is bijzonder open in het laten zien van alles.
De tijd heeft daar echt stil gestaan. Wel leuk overigens.

Wel oppassen voor het hoge hippiegehalte, het is een filmpje van Steve Guttenberg.

• musicfreak
7Ik heb gisteren een 2e hands Pro-ject RPM 3 platenspeler gekocht met een Nagaoka MP 200 element. Ben er helemaal blij mee, het design is geweldig en de speler voelt kwalitatief erg goed aan.
Standaard levert Pro-ject hun platenspelers met een Connect it E tulpkabel met aardedraad. De vorige eigenaar van de platenspeler had echter de draaitafel naar eigen wens laten samenstellen met het Nagaoka element en een acryl plateau. Als kabel gebruikte hij een exemplaar van QED, die heeft hij gehouden.

Ik heb dus nu een tulpkabel met aardedraad nodig (of een kabel met los aardedraad, dat kan ook natuurlijk). Het moet in ieder geval een kabel zijn met een lage capaciteit (lage pF waarde, zie eerder in dit topic). Ik kan natuurlijk de Connect it E voor vier tientjes maar ik heb ook even gekeken wat er nog meer op de markt is. Ik verwacht dat ook dit type kabels hun invloed op het geluid hebben .

Dit zijn enkele opties die ik tot nu toe nu gevonden heb:
  • De allergoedkoopste optie is deze van het merk Monacor :9 Geen idee van de pF waarde, staat niet op de site van de fabrikant
  • Albepro verkoopt originele (en niet zo dure) kabels van Technics, waarde 85 pF en van Inakustik.
  • Pro-ject heeft ook de Connect it C en SI, waarbij de pF waarde omlaag gaat naar mate de kabel duurder wordt. E = 130, C = 65 en SE = 58 pF
  • Dan een meer High end merk, de Van den Hul The Thames, die ik 2e hands voor 45 euro kan kopen. pF waarde wordt gek genoeg niet vermeld op de site. Heb geen ervaring met dit merk, maar ze staan goed bekend.
Nou een heel verhaal zoals je ziet. Ik ben benieuwd welke jullie zouden kiezen. Of wellicht heb je nog een andere optie. Zelf denk ik aan de Technics, ook vanwege de spades (die heeft de Van den Hul niet) en omdat het me meer een no nonsense kabel lijkt. Wat jullie?

Ik zou eerst eens gaan luisteren met iets wat je nog hebt liggen en horen hoe de nagaoka in het hoog klinkt.
Als je 'm een beetje doffig vind (dan heb ik het echt over rond de 10khz) dan zou ik echt op zoek gaan naar een kabel met hele lage capaciteit.

Als aardedraadje kan je tijdelijk gewoon elk denkbaar stukkie draad nemen.
Of je koopt desnoods die monacor kabel tijdelijk :P

Die vd Hul kabel schrijven ze wel bij dat de capaciteit erg laag is, maar ja wat is laag.

Ik heb vroeger (25 jaar terug) wel eens zelf een interlink gemaakt met vd hul kabel, maar dat was een 102 kabel. Die heeft ook een erg lage capaciteit, 37pF /m tussen beide aders.

Ik vind die 85pF/m ook niet bijzonder laag

musicfreak schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:08:
7Ik heb gisteren een 2e hands Pro-ject RPM 3 platenspeler gekocht met een Nagaoka MP 200 element. Ben er helemaal blij mee, het design is geweldig en de speler voelt kwalitatief erg goed aan.
Standaard levert Pro-ject hun platenspelers met een Connect it E tulpkabel met aardedraad. De vorige eigenaar van de platenspeler had echter de draaitafel naar eigen wens laten samenstellen met het Nagaoka element en een acryl plateau. Als kabel gebruikte hij een exemplaar van QED, die heeft hij gehouden.

Ik heb dus nu een tulpkabel met aardedraad nodig (of een kabel met los aardedraad, dat kan ook natuurlijk). Het moet in ieder geval een kabel zijn met een lage capaciteit (lage pF waarde, zie eerder in dit topic). Ik kan natuurlijk de Connect it E voor vier tientjes maar ik heb ook even gekeken wat er nog meer op de markt is. Ik verwacht dat ook dit type kabels hun invloed op het geluid hebben .

Dit zijn enkele opties die ik tot nu toe nu gevonden heb:
  • De allergoedkoopste optie is deze van het merk Monacor :9 Geen idee van de pF waarde, staat niet op de site van de fabrikant
  • Albepro verkoopt originele (en niet zo dure) kabels van Technics, waarde 85 pF en van Inakustik.
  • Pro-ject heeft ook de Connect it C en SI, waarbij de pF waarde omlaag gaat naar mate de kabel duurder wordt. E = 130, C = 65 en SE = 58 pF
  • Dan een meer High end merk, de Van den Hul The Thames, die ik 2e hands voor 45 euro kan kopen. pF waarde wordt gek genoeg niet vermeld op de site. Heb geen ervaring met dit merk, maar ze staan goed bekend.
Nou een heel verhaal zoals je ziet. Ik ben benieuwd welke jullie zouden kiezen. Of wellicht heb je nog een andere optie. Zelf denk ik aan de Technics, ook vanwege de spades (die heeft de Van den Hul niet) en omdat het me meer een no nonsense kabel lijkt. Wat jullie?
Die tweedehands van den hul is wel een betrouwbare kabel als het om de pF waarde gaat, het is wel afwachten in welke staat de kabel zelf verkeerd (geen breuken enz.)...

Je kunt ook eens contact opnemen met Dr. Thorens in Nijmegen... Hij maakt zelf ook kabels om platen spelers aan te sluiten... Ik gebruik deze zelf ook (van de platen speler naar de phono preamp en dan vanaf de preamp weer zo'n kabel naar de receiver)... Daarnaast gebruik ik deze kabel ook bij mijn CD-speler die daar ook veel profijt van heeft.... Aanrader en niet duur! ;) :)

Kijk maar eens op zijn website, dan zie je de kabels die hij maakt (en nog veel meer):
http://drthorens.nl/wat-maak-ik/

www.discogs.com/collection?user=rcor

mr_petit schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:44:
Interessant kijkje bij grado.

John Grado is bijzonder open in het laten zien van alles.
De tijd heeft daar echt stil gestaan. Wel leuk overigens.

[YouTube: A look inside Grado Labs headphone and phono cartridge factory]
Prachtig inkijkje, alles in-house gemaakt en op hele traditionele manier met oude machines en veel handwerk. De lokatie ademt ook historie, er lijkt in vele decennia erg weinig veranderd. Ook de ontwerpstrategie van trial and error past er helemaal bij. Je herkent het ook een beetje aan de producten: traditioneel, een tikje ouderwets en een eenvoudig afwerkingsniveau. Sympathiek bedrijf.

Het doet me een beetje denken aan die reportage in de werkplaats van Jico. Ik heb het vermoeden dat het er bij Audio Technica heel anders aan toe gaat. Helder verlichte fabrieken, modernere machines en helder verlichte ruimtes. Maar ik kan het mis hebben. ;)

Mooi detail: de draaitafels waarop ze hun high-end cartridges testen zullen menigeen aanzien voor SL-1200's maar het zijn dus gewoon bescheiden AT-LP120's van concurrent Audio Technica. :P
rcor schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:08:
[...]

Je kunt ook eens contact opnemen met Dr. Thorens in Nijmegen... Hij maakt zelf ook kabels om platen spelers aan te sluiten...

Kijk maar eens op zijn website, dan zie je de kabels die hij maakt (en nog veel meer):
http://drthorens.nl/wat-maak-ik/
Zo soldeer ik ook wel eens een kabeltje. Zo te zien AC-Ryan / Neutrik pluggen, de vraag is natuurlijk welke kabel er gebruikt is en wat de capaciteit ervan is. :)

Cap wijzigde deze reactie 08-09-2019 23:24 (18%)

Cap schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:20:
[...]
Ik heb het vermoeden dat het er bij Audio Technica heel anders aan toe gaat. Helder verlichte fabrieken, modernere machines en helder verlichte ruimtes. Maar ik kan het mis hebben. ;)
Het zal bij AT ongetwijfeld minder nostalgisch zijn, waarbij de verf niet van de muren bladdert.
Maar ik heb wel vaak het idee dat de cartridgebusiness wel heel erg leunt op weinig verandering, decennia oude contacten (o.a. met naald/cantilever fabrikanten, want niemand schijnt die zelf te maken/slijpen), etc.
Maar AT is hedentendage wel 1 van de weinigen die de laatste 10 jaar heel veel nieuwe producten op de markt brengt, en ook heel veel doet voor andere fabrikanten, dus hun oplage zal in een andere magnitude liggen dan bij grado en dat soort leveranciers.
Waar Denon bijv. langzaam aan het uitsterven lijkt, komt AT gewoon met meerdere nieuwe lijnen (ook MC's) en zelfs nog een compleet nieuw principe cartridge.

Ik denk dat ortofon ook heel modern is, maar die hebben ook een hele sectie die toegespitst is op micromolding rubber deeltjes, en dan heb je natuurlijk andere hoogwaardige klanten. Die willen denk ik niet een rondleiding door een kelder hebben :D

Dit filmpje van Michael Fremer, op bezoek bij een kleine japanse fabrikant van weleer laat ook zien dat hier ook de tijd heeft stilgestaan.
Michael Fremer is hier overigens wel op z'n irritants :/
YouTube: AnalogPlanet Visits Excel Sound Corporation (Revised)
(ik weet niet of ik dit filmpje hier ooit eerder geplaatst heb...)

mr_petit wijzigde deze reactie 08-09-2019 23:48 (28%)

Fremer is daar echt een onuitstaanbare l*l. :X

En hier binnen in de Jico fabriek, allemaal wat minder zolderkamerachtig dan bij Grado: :)

YouTube: Honsha

YouTube: 「愛しきものたち」第5回 JICO(日本精機宝石工業株式会社)

Cap wijzigde deze reactie 09-09-2019 09:02 (8%)

• Zspirit
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14-01 11:49
Liefhebbers van oa Nirvana, Fleetwood Mac, John Mayer of Imagine Dragons heads up; zojuist gespot in de action folder:

Let op: van af woensdag gaat de actie in.

Zspirit wijzigde deze reactie 09-09-2019 11:24 (21%)

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:47
oh, goeie tip weer :)

vanaf wanneer te koop?

• Peter_Aragorn
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:09
Zspirit schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:12:
Liefhebbers van Nirvana, Fleetwood Mac, John Mayer of Imagine Dragons heads up; zojuist gespot in de action folder:
[Afbeelding]
Nice! Straks even langs :)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

• Zspirit
Raymond schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:14:
oh, goeie tip weer :)

vanaf wanneer te koop?
Van af woensdag ;)

Zspirit wijzigde deze reactie 09-09-2019 11:19 (31%)

• Peter_Aragorn
Aah, dan hoef ik vandaag nog niet te gaan >:)

In Utero, Night Vision en best van Cash komt er sowieso denk ik. Misschien John Mayer nog.

Peter_Aragorn wijzigde deze reactie 09-09-2019 11:28 (9%)

• benedictuz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16-01 19:31
Liefhebbers van oa Nirvana, Fleetwood Mac, John Mayer of Imagine Dragons heads up; zojuist gespot in de action folder:
[Afbeelding]

Ik kan het niet vinden in de on line folder? Heb je een linkje?
Cap schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:01:
allemaal wat minder zolderkamerachtig dan bij Grado: :)
Hier een filmpje over ortofon, wat gewoon een modern bedrijf is (er zijn wel meerdere ortofon filmpjes te vinden)

Wel een interessant detail wat die gast van Ortofon terloops zegt:

Gebruik NOOIT een vloeibare stylus cleaner (alcohol oid); gebruik alleen mechanische reiniging (borsteltje)
I.v.m. risico dat de stylus loskomt van de cantilever.

mr_petit wijzigde deze reactie 09-09-2019 13:01 (4%)

• Zspirit
benedictuz schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:36:
[...]

Ik kan het niet vinden in de on line folder? Heb je een linkje?
Links onder:
https://www.reclamefolder.nl/folders/27186/p/2

• benedictuz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16-01 19:31
even systematisch over heen gekeken....

• kwaakvaak_v2
[Afbeelding]

Netjes.. dat is toch weer 3,95 minder dan vandaag.

Bij een aantal vestigingen ligt ook RATM er tussen,want een prima uitgave is van dat album.

Paar van de live albums zijn wel dubieus van aard, beetje hetzelfde als die live albums die bij de Boekenvoordeel opdoken paar weken terug. Oudere radio live uitzendingen die omdat ze publiekelijk zijn uitgezonden qua rechten in bepaalde landen ineens publiek bezit zijn geworden. Deze zijn op vinyl geknald zonder remastering of aandacht. Vooral doen als je graag alles compleet hebt, maar niet omdat het zo'n geweldige opname is.

--Edit---

En voor het geval dit topic naar een deel 4 gaat, kleine aanvulling op de OP. Sinds paar maanden is er in Den Haag een winkel bij gekomen. http://www.3345vinylrecords.nl/
Deze is ook van Mark Kneppers, die in Leiden de Velvet Outlet runt (of runde, kom nooit in Leiden), en ja dat is inderdaad 50% van Kraak en Smaak.

kwaakvaak_v2 wijzigde deze reactie 09-09-2019 13:26 (15%)
Reden: OP wijziging.

• kozue
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:17:
En voor het geval dit topic naar een deel 4 gaat, kleine aanvulling op de OP. Sinds paar maanden is er in Den Haag een winkel bij gekomen. http://www.3345vinylrecords.nl/
Huh? Wat bedoel je met "een paar maanden"? Die naam zag ik vorig jaar al op discogs, het kan zelfs zijn dat ik er al eens iets heb besteld... Of heeft ie nu naast z'n online activiteiten ook een fysieke winkel geopend?

• kwaakvaak_v2
kozue schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:58:
[...]

Huh? Wat bedoel je met "een paar maanden"? Die naam zag ik vorig jaar al op discogs, het kan zelfs zijn dat ik er al eens iets heb besteld... Of heeft ie nu naast z'n online activiteiten ook een fysieke winkel geopend?
Dat laatste :) Op het Noordeinde, tegen over Klubben.

Ik zag dat Schiiit audio ook een draaitafel heeft uitgebracht, de Sol

Deze had toch wel een aantal interessante features.

In de US gaat hij voor 799 dollar, maar in NL zal dat wel boven de 1000 euro worden helaas (BTW, import etc etc).

Maar het ziet er toch wel uit als iets wat met instappers van bijv. clearaudio zou kunnen concurreren.

mr_petit schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:00:
[...]

Gebruik NOOIT een vloeibare stylus cleaner (alcohol oid); gebruik alleen mechanische reiniging (borsteltje)
I.v.m. risico dat de stylus loskomt van de cantilever.
Dat heb ik vaker gehoord. De ene keer is het argument dat de stylus eraf valt, de andere keer dat het cantilever oxideert (zal wel meevallen afh. van het gebruikte materiaal ;)). Een probleem daarbij is wel dat je de aangekoekte zooi gewoon niet van de naald krijgt. Probeer het maar eens met de naald onder de microscoop.

Ik gebruik naast het bekende korte+dichte haren borsteltje dus gewoon AT naaldreiniger. In sommige gevallen bij zeer sterk vervuilde naalden zelfs wat isopropanol. Dan wordt de boel wel schoon. De vraag is natuurlijk hoe schoon je het wilt hebben en of de zwarte/bruine smurrie op de diamant invloed heeft op de weergave. Gelukkig is er in mijn geval nooit een diamantje losgekomen. Het ligt natuurlijk aan de gebruikte lijm: een goede klodder epoxy kan wel wat hebben. Ik ben er dus niet zo bang voor, maar ga natuurlijk mijn naald ook weer niet dagelijks in de isopropanol dopen. ;)
mr_petit schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:35:
Ik zag dat Schiiit audio ook een draaitafel heeft uitgebracht, de Sol
Heeft in de verte wel iets weg van een Micro DQX-500. :) Interessant draaitafeltje voor de prijs denk ik.

Cap wijzigde deze reactie 09-09-2019 15:58 (22%)

Ik weet ook niet of de epoxy zelf echt oplost, het zou natuurlijk ook op plekken tussen het epoxy en de cantilever kunnen kruipen, en dus het hechtvlak aantast. Stoffen in oplossing kunnen vaak in hele kleine ruimtes trekken dmv capilaire werking, en als de alcohol en water daarna verdampt kunnen ze herkristalliseren.

Die gast van ortofon zegt dat de epoxy maar deels de stylus fixeert; een gedeelte komt ook door klemming van de cantilever zelf.

Ik heb zelf eigenlijk geen last van zooi die dermate aangekoekt is dat ik die niet loskrijg met een droog borsteltje.
Wellicht is het ook een kwestie van onderhouden, elke keer als je een plaat afspeelt even voorzichtig met het borsteltje langs de cantilever (of desnoods elke paar platen).
Maar het komt wel voor dat een stylustip afbreekt. Ik ken wel iemand die dat een keer gehad heeft en je leest er ook wel eens over. Of dat dan ook linea recta met gebruik van vloeibare styluscleaner te maken heeft is natuurlijk niet duidelijk. Het kan natuurlijk ook een fabricageissue zijn.
Maar het is volgens mij wel de grote baas van Ortofon die het daar zegt, die weet natuurlijk ook wel eea van cartridges.

Uiteraard als er zooi op zit die je niet met een droog borsteltje wegkrijgt moet je wel alcohol gebruiken. Een vuile tip is waardeloos als daar echt aangekoekte zooi op zit.
Maar ik gebruik het niet meer als het niet echt moet.

Met die knostipluis was dat zo nu en dan ook drama. Na elke kant verplicht schoonmaken. 10 platen afspelen zonder schoonmaken was er niet bij en dan kreeg je die blob er ook zo maar niet meer af (alcohol dus).

Al lijkt die knostipluis wel weggegaan te zijn bij mij. Ik vind nooit meer een plaat die knostipluis geeft en ik heb zeker platen die alleen met knostivloeistof zijn schoongemaakt en heel weinig daarna gedraaid zijn.

mr_petit wijzigde deze reactie 09-09-2019 17:54 (46%)

• musicfreak
Dank @mr_petit en @rcor voor de adviezen m.b.t. kabels tussen mijn nieuwe platenspeler en versterker.

Omdat wat meer duidelijkheid wilde over de Van den Hul kabel heb ik vanmiddag even met ze gebeld. Men vroeg welke lengte kabel ik wilde. Logisch, want hoe langer hoe hoger de toegevoegde capaciteit. De waarde voor een meter The Thames kabel kon men redelijk nauwkeurig aangeven, deze bedroeg 85 of 86 pF. Die van 1,5 meter (dat is de lengte die ik kan kopen) zou minder dan 100 pF bedragen. Exacter kon hij het me niet vertellen gek genoeg.

Beide waarden vind ik niet erg laag, daarbij weet niet wat ik qua klank van deze kabel kan verwachten. Ik heb dus maar een los aarde draad aangesloten en ben inderdaad op zoek gegaan naar wat ik nog had liggen. Dat bleek niet veel te zijn, behalve dan een set kabels die ik een poos terug van een audiovriend had gekregen. Deze kabel is in het verleden in de zendstraat van een lokale omroep gebruikt.
Een merk stond er niet op, wel een typenummer: MIL-C-17F-RG 059 BU. Een snelle zoekopdracht leerde me dat het gaat om een coax kabel van Draka (PDF met specificaties) die ook voor audiotoepassingen wordt gebruikt (link naar topic op high-endforum.nl). Coax voor audio, het kan dus blijkbaar prima. In de PDF staat ook de capaciteit vermeld, 67 pF. Vooraleer niet verkeerd!

@Peter_Aragorn Dank voor de Action tip, ik ga woensdag eens kijken wat er tussen zit. Bij mijn dichtstbijzijnde Action liggen nog steeds LP's van eerdere acties, ben benieuwd wat er nieuw bij komt behalve John Mayer.

@musicfreak Mijn vorige advies klopte niet helemaal besef ik nu:
mr_petit schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:01:
Als je 'm een beetje doffig vind (dan heb ik het echt over rond de 10khz) dan zou ik echt op zoek gaan naar een kabel met hele lage capaciteit.
Dit moet scherp zijn. Een hogere capaciteit kabel verplaatst de resonantiepiek in het hoorbare spectrum, dus komt er eventueel een piek in de frequentiekarakteristiek tussen pak 'm beet 8khz en 15khz. Dat geeft dus geen dof geluid maar juist scherp geluid.

En coax kan idd prima voor audio, een microfoonkabel is ook gewoon 'afgeschermd', net als coax.
De "impedantie" van coax, waar het eigenlijk voor gebruikt wordt (dus bijv. 75ohm voor tv antenne en 50 ohm voor netwerkkabel) treedt pas op bij hele hoge frequenties, en niet bij audiofrequenties.

Overigens: de weergegeven capaciteit is óók afhankelijk van frequentie. Een kabel heeft bij 100hz een andere capaciteit als bij 10khz of 100khz. In hoeverre dat kan variëren weet ik niet precies, maar bij condensatoren is het aanzienlijk.
Met goede LCR meters kan je ook op 10khz meten, wat een goede meting voor audiokabels zou zijn, aangezien dat verhaal van die resonantiepieken rond die frequentie afspelen.
Kabelfabrikanten geven helaas nooit op met welke frequentie die gemeten is.

Ik zou gewoon eens met je nagaoka element gaan luisteren naar èn die draka kabel èn een standaard dropveterkabeltje, en luisteren of je in het top hoog (dus bekkens en S klanken) met zo'n dropveter harder signaal hebt.
Dat kan het best op de buitenste groeven van een plaat, en het liefst ook 45rpm, dus een jaren 80maxisingle zou perfect zijn (of anders een jaren 80 DMM persing).
Uiteindelijk moet je ook een album/persing kiezen wat als jouw referentie gaat gelden.
Wat je dus beschouwd als ideale / beste tonale balans.

Uiteindelijk kan het natuurlijk ook best zo zijn dat die dropveter beter klinkt. Het is maar net wat je in je element wilt horen. Het is allemaal een wisselwerking tussen element, kabel en phonopre (oftewel weerstand, inductie en capaciteit. :) )

mr_petit wijzigde deze reactie 09-09-2019 22:03 (42%)

• macdushi
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:30
Vandaag mijn platenspeler (denon dp300f) in gebruik genomen, met een sonos connect aangesloten op een bestaande sonos installatie. Echt geweldig, wat een mooi warm geluid, nu snel de collectie vinyl uitbreiden 😉

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

mr_petit schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:50:
@musicfreak Mijn vorige advies klopte niet helemaal besef ik nu:

[...]

Dit moet scherp zijn. Een hogere capaciteit kabel verplaatst de resonantiepiek in het hoorbare spectrum, dus komt er eventueel een piek in de frequentiekarakteristiek tussen pak 'm beet 8khz en 15khz. Dat geeft dus geen dof geluid maar juist scherp geluid.

En coax kan idd prima voor audio, een microfoonkabel is ook gewoon 'afgeschermd', net als coax.
De "impedantie" van coax, waar het eigenlijk voor gebruikt wordt (dus bijv. 75ohm voor tv antenne en 50 ohm voor netwerkkabel) treedt pas op bij hele hoge frequenties, en niet bij audiofrequenties.

Overigens: de weergegeven capaciteit is óók afhankelijk van frequentie. Een kabel heeft bij 100hz een andere capaciteit als bij 10khz of 100khz. In hoeverre dat kan variëren weet ik niet precies, maar bij condensatoren is het aanzienlijk.
Met goede LCR meters kan je ook op 10khz meten, wat een goede meting voor audiokabels zou zijn, aangezien dat verhaal van die resonantiepieken rond die frequentie afspelen.
Kabelfabrikanten geven helaas nooit op met welke frequentie die gemeten is.

Ik zou gewoon eens met je nagaoka element gaan luisteren naar èn die draka kabel èn een standaard dropveterkabeltje, en luisteren of je in het top hoog (dus bekkens en S klanken) met zo'n dropveter harder signaal hebt.
Dat kan het best op de buitenste groeven van een plaat, en het liefst ook 45rpm, dus een jaren 80maxisingle zou perfect zijn (of anders een jaren 80 DMM persing).
Uiteindelijk moet je ook een album/persing kiezen wat als jouw referentie gaat gelden.
Wat je dus beschouwd als ideale / beste tonale balans.

Uiteindelijk kan het natuurlijk ook best zo zijn dat die dropveter beter klinkt. Het is maar net wat je in je element wilt horen. Het is allemaal een wisselwerking tussen element, kabel en phonopre (oftewel weerstand, inductie en capaciteit. :) )
Als je het helemaal goed wil doen... Blind luisteren!
Want zou je überhaupt verschil horen >:)

• musicfreak
Dank voor de aanvulling @mr_petit. Ik ga inderdaad maar eens vergelijken met dropveter en coax. Dat heb ik laatst ook gedaan bij mijn CD speler, de dropveter is dan een goed vertrekpunt, en soms ook eindpunt :).

Ik heb 45rpm jaren 80maxisingles dus dat moet goedkomen. En DMM persingen staan ook bekend om hun heldere hoog? Vind ze vaak wel goed klinken maar specifiek het hoog was me nog nooit zo opgevallen.

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14:33

Pierre

Zucht

Mijn Onkyo NR 686 gaat hier verdwijnen, ik heb een Samsung HW-Q90R soundbar gekocht. Op dat ding zit een Optical aansluiting, daar wil ik mijn Denon DP300 op aan gaan sluiten via dit https://www.allekabels.nl...optisch-of-coaxiaal.html# gaat dat werken? Iemand hier die daar ervaring mee heeft.

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

• macdushi
Pierre schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:26:
Mijn Onkyo NR 686 gaat hier verdwijnen, ik heb een Samsung HW-Q90R soundbar gekocht. Op dat ding zit een Optical aansluiting, daar wil ik mijn Denon DP300 op aan gaan sluiten via dit https://www.allekabels.nl...optisch-of-coaxiaal.html# gaat dat werken? Iemand hier die daar ervaring mee heeft.
ik heb zo'n soortgelijk kastje voor mijn tv van coaxiaal naar toslink en dat werkt perfect en zonder vertraging.

• macdushi
https://www.hobo.nl/flux-...ml#tab_productdescription

is er iemand die bovenstaande sonische naaldreiniger in zijn bezit heeft? schijnt fantastisch te werken, er staan positieve reviews op internet, maar is wel aan de prijs.

macdushi wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:33 (8%)

musicfreak schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:53:
En DMM persingen staan ook bekend op hun heldere hoog?
Ik vind vaak van wel. Ik heb het idee dat die techniek veel minder vervorming geeft in het hoog. Transienten zijn beter en de opname is vaak ook stiller (minder ruis)

Het is natuurlijk ook de laatste echt ontwikkelde techniek voordat de plaat in verval raakte.

• musicfreak
Zo, eens even de startpost bijgewerkt met een aantal hier gesuggereerde winkels die er nog niet instonden.
@kwaakvaak_v2 @Smeag0l en @kozue dank voor de suggesties!

• macdushi
[Afbeelding]

Ik heb vandaag Dire Straits - love over gold en Pearl Jam - Ten bij de action gescoord, echt een koopje!

• Edwin__
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-01 22:43
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:06:
[...]

Dat laatste :) Op het Noordeinde, tegen over Klubben.
Ze hadden ook al langer een fysieke winkel, deze zat in Leiden.

Discogs

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14:49
Komende vrijdag weer een aantal rerelease van Prince op vinyl, niet echt zijn spannendste werk, dus die laat ik weer liggen.

Maar deze week wel ander mooi Prince nieuws. Een ‘Super Deluxe Edition’ van 1999

10LP’s en een DVD met een hoop officieel niet eerder uitgebracht materiaal. Na His Majesty’s Pop Life en Originals de derde release dit jaar die niet alleen voor de die-hard Prince-liefhebbers de moeite waard is.

De LP-versie skip ik overigens zelf waarschijnlijk, zeker als de prijzen die nu gegeven worden gaan kloppen :X de originele 2LP heb ik ergens uit de jaren 80 al. Maar de 5CD-versie komt er minimaal, het extra en nieuwe materiaal wordt zeker de moeite waard. En mocht ik in een gekke bui zijn, misschien toch de LP-versie 8)7

Maar dan kunnen jullie vast sparen, hij komt eind november uit :+
lateef schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:31:
Komende vrijdag weer een aantal rerelease van Prince op vinyl, niet echt zijn spannendste werk, dus die laat ik weer liggen.

Maar deze week wel ander mooi Prince nieuws. Een ‘Super Deluxe Edition’ van 1999
[Afbeelding]

10LP’s en een DVD met een hoop officieel niet eerder uitgebracht materiaal. Na His Majesty’s Pop Life en Originals de derde release dit jaar die niet alleen voor de die-hard Prince-liefhebbers de moeite waard is.

De LP-versie skip ik overigens zelf waarschijnlijk, zeker als de prijzen die nu gegeven worden gaan kloppen :X de originele 2LP heb ik ergens uit de jaren 80 al. Maar de 5CD-versie komt er minimaal, het extra en nieuwe materiaal wordt zeker de moeite waard. En mocht ik in een gekke bui zijn, misschien toch de LP-versie 8)7

Maar dan kunnen jullie vast sparen, hij komt eind november uit :+
De 10 LP versie besteld, en zal een van de kerstcadeautjes voor mijn vrouw worden.

Mrs Redhair wijzigde deze reactie 12-09-2019 08:01 (5%)

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
10 LP's! Waarvan een boel onuitgebracht materiaal. Meestal met een reden als je het mij vraagt. Ik hou het graag bij de normale versies van albums. Zonder deluxe zaken en demo's etc. Dat doet meestal meer afbreuk aan het geheel.

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:50
musicfreak schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:51:
Zo, eens even de startpost bijgewerkt met een aantal hier gesuggereerde winkels die er nog niet instonden.
@kwaakvaak_v2 @Smeag0l en @kozue dank voor de suggesties!
Mosterd na de maaltijd misschien, maar met alleen Plato in de lijst komt doen we Utrecht wel echt te kort.

Plaatboef Utrecht https://www.facebook.com/plaatboef.utrecht
Dig IT - https://dig-itrecords.nl/
Reset Records - https://www.resetrecords.nl/
"de grammophoonwinkel" http://holland.proximedia...etherlands/g/grammophoon/

• Naboo
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14-01 09:04

Naboo

#WINNING!! DUH!

Jeltel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:46:
10 LP's! Waarvan een boel onuitgebracht materiaal. Meestal met een reden als je het mij vraagt. Ik hou het graag bij de normale versies van albums. Zonder deluxe zaken en demo's etc. Dat doet meestal meer afbreuk aan het geheel.
Lekker cashen voor platenmaatschappij en nabestaanden. Prince had niet voor niets een heel archief aan materiaal achter slot en grendel staan waar hij niks mee wilde doen. Al die re-issues, hij draait zich wel een paar keer om in het graf.

Koos Signatureloos

• Peter_Aragorn
macdushi schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:23:
[...]

Ik heb vandaag Dire Straits - love over gold en Pearl Jam - Ten bij de action gescoord, echt een koopje!
Hier Nirvana - In Utero gehaald bij de Action. De rest had ik a (andere versies ook)l óf vond ik niet echt boeiend.

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:00
Lekker vakantie... op naar Delft en een bescheiden uitbreiding van de collectie

U ziet van links naar rechts.

David Bowie - Tonight (2de hands)
Evanescence - Fallen
David Bowie - Never let me down (2de hands)
Evanescence - The open door

Weer lekker luisteren (vakantie tijd :) )

oldsmelly wijzigde deze reactie 12-09-2019 11:13 (3%)

MuziekLiefhebbert

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

220 euro. auch..

You don't need eyes to see, you need vision

• oldsmelly
@Yalopa 220 euro voor ?

MuziekLiefhebbert

• Naboo
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14-01 09:04

Naboo

#WINNING!! DUH!

Koos Signatureloos

Naboo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:04:
[...]

Lekker cashen voor platenmaatschappij en nabestaanden. Prince had niet voor niets een heel archief aan materiaal achter slot en grendel staan waar hij niks mee wilde doen. Al die re-issues, hij draait zich wel een paar keer om in het graf.
Ik hoor de man graag vroege versies vertolken die nog verre van gelikt klinken. Het album Piano & a Microphone is daar een prachtig voorbeeld van.

En kom maar op met die 10 platen. Ik kijk er naar uit. :)

• musicfreak
Charly schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:16:
Mosterd na de maaltijd misschien, maar met alleen Plato in de lijst komt doen we Utrecht wel echt te kort.
Nee hoor, niks mosterd na de maaltijd, als er aanvullingen zijn dan zijn er aanvullingen. :) En Utrecht kwam er inderdaad wat bekaaid af. Heb ze erbij gezet, en daarnaast ook de hele lijst langsgelopen en broken links aangepast, een tweetal zaken eruit gemikt waarvan ik op zowel internet als Facebook niks actueels meer kon vinden, plus wat helderheid geschapen bij Sounds (Delft, Tilburg, Venlo).

Nog even over de Action LP's, ik ben gisteren even langs geweest bij het filiaal aan de Stadsring in Amersfoort. Daar stonden (niet lagen ditmaal) maar een stuk of 15 stuks, allen titels die al langer bij de Action worden verkocht. Ik kreeg het idee dat alleen de prijs is verlaagd, van ik meen 14 euro naar 10.

Ja ik had ook even gekeken bij de action.
Hier lag het stapeltje ergens in het schap.
Veel wat ik als rommel beschouw (elvis, bob dylan), nog een album van hendrix, maar ook rage against the machine, avici, crowded house, john mayer
Geen nirvana of pearl jam trouwens. Wellicht al weg

• terracide
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15-01 18:23
Tegenwoordig zit Plato in Mansion24 in Apeldoorn, moet die ook niet op de frontpage als retailwinkel?

mijn nieuwe speler is zo sexy...

...maar moet toch helaas weer weg omdat ik toch weer wat anders heb gekocht. Morgen verkoop ik alle platenspelers die ik op zolder heb. Gewoon 1 in de woonkamer that's it.
musicfreak schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:43:
Altijd lastig om geluid te omschrijven, maar ik vind de 2M red en blue (met de bronze en black heb ik geen ervaring) dus ook de red wat meer in your face klinken dan elementen van Audio-technica of Nagaoka. Ze klinken wat digitaler. De enige Audio-technica die ik ken die dat ook heeft is de AT120E. Verder een prima elementje hoor, het is ook maar net wat je smaak is.

Daarnaast prijst Ortofon hun 2M elementen ook nog eens redelijk stevig. Zowel de AT95E als de 2M red hebben een bonded elliptical naald echter de red is twee keer zo duur.
Mijn advies zou zijn, neem een VM95E, webshop Thakker levert 'm voor 44 euro exclusief verzendkosten. Itt de AT95E heb je dan ook nog eens mooie upgrade mogelijkheden voor in de toekomst, zoals @mr_petit ook al aangeeft.

Edit: misschien heb je hier nog wat aan, twee fragmenten van hetzelfde nummer. Eentje afgespeeld met een Ortofon 2M blue, en een met een Audio-technica VM95ML. Helaas wel met verschillende phono voorversterkers, maar je krijgt vast een indruk. Op Youtube zijn ook zogenaamde needle drops te vinden van diverse elementen.
ik heb mijn AT95e met een AT-VM95E vervangen en dat kan ik iedereen met de het oude element aanraden want het geluid lijkt een stuk meer gedetailleerd en het stereobeeld lijkt ook beter.

terracide wijzigde deze reactie 12-09-2019 19:31 (73%)

Welke speler gaat die hitachi ps8 dan vervangen?

• terracide
mr_petit schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:38:
Welke speler gaat die hitachi ps8 dan vervangen?
ik heb nu een Pioneer PL-514X champagnekleur in de woonkamer nu staan maar ik ga deze vervangen voor een Pioneer PL-560 in dezelfde kleur, maar deze is wel vol automaat en ziet er ook sexy uit. En ik vind dat leuk :) En ik heb het idee dat die Pioneer spelers voor mij het beste klinken, dat is natuurlijk subjectief.

Ik heb op zolder nog een Aristona 1222 (een Philips 222 maar dan van hout) maar daar zit ik toch nooit meer, en ik heb nog een Dual CS-450 die het volgens mij niet doet dus die ga ik op MP zetten. Dat rechtvaardigt een nieuwe speler ;) Ik heb veel teveel platenspelers, dat schiet niet op.

terracide wijzigde deze reactie 12-09-2019 19:59 (40%)

• oldsmelly
Durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb de Marantz weer ingeruild op een hele hele mooie Acoustic Solid :-)

Het was niet geplant maar ik had met mijn stomme kop mijn naald om zeep geholpen en die moest dus vervangen worden. Nu is bij het clear audio element heel lastig om de naald te vervangen. Je moet echt een beetje macguyveren. Nu is de fijne motoriek in mijn handen niet meer je van het dus ben ik overgeleverd aan de winkel.
Een nieuw compleet element in dezelfde range was 900 euries (clear audio virtuoso2),,slik

En toen stond die daar een hele mooie witte , niet van nieuw te onderscheiden en full upgraded Acoustic solid.

Ik moest ongeveer net zoveel bijleggen als voor een nieuw elelement dus ik heb de marantz ingeruild op deze spelert

8)

MuziekLiefhebbert

• terracide
@oldsmelly dat ding is prachtig, gefeliciteerd met zo'n mooie speler! echt heel mooi!

• Toshirou
macdushi schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:23:
[...]

Net in de avond ook even Dire Straits - Love over Gold naast Paul Simon - Graceland meegenomen.

oldsmelly schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:19:
Durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb de Marantz weer ingeruild op een hele hele mooie Acoustic Solid :-)
Mooie speler.
Is dat een jelco sa-750d toonarm die erop zit?
Die heeft dan iig een SME aansluiting, dus zou je uitlijning in theorie met een overhang gauge kunnen doen.

En een Nagaoka mp150 element zo te zien?

Maar toch een flinke uitgave. Gelukkig mag een hobby geld kosten :P
Je had een marantz tt-15 denk ik zo te horen? Ook een mooie tafel.

Nog nooit in het wit gezien overigens. Zou dat een custom kleur zijn? (evt later aangebracht)

mr_petit wijzigde deze reactie 12-09-2019 21:03 (28%)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14:05
Ik kan nergens het aanbod vinden van de lp's bij de Action. Op hun website zelf noemen ze ook niet alle titels. Iemand een overzichtje gevonden?

• Liegebeest
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-01 10:14
Wait, what? LPs bij de Action? Die lui hebben echt alles tegenwoordig.

@terracide die Hitachi is inderdaad ERG mooi! Ik ben haast bang te vragen voor hoeveel je'm van de hand gaat doen.

Liege, liege, liegebeest!

• musicfreak
terracide schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:22:
Tegenwoordig zit Plato in Mansion24 in Apeldoorn, moet die ook niet op de frontpage als retailwinkel?
Welzeker, gedaan!

Die houten Hitachi spelers vind ik echt (ook in het zwart) zeer tof. De arm is erg mooi, maar op een of andere manier kick ik vooral op dat hendeltje. :9
ik heb mijn AT95e met een AT-VM95E vervangen en dat kan ik iedereen met de het oude element aanraden want het geluid lijkt een stuk meer gedetailleerd en het stereobeeld lijkt ook beter.
Oh, leuk dat je deze elementen hebt vergeleken. Ik heb een tweetal AT95E elementen waarvan ik het geluid erg prettig vind en ik was tot nu toe wat huiverig voor de nieuwe serie. Je noemt het gedetailleerdere geluid, ik hoop dat ze niet het hoge tonen gebied hebben aangedikt om dit te bereiken. Audio-technica elementen hebben naar mijn ervaring soms de neiging wat te fel in het hoog te zijn.

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

oldsmelly schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:19:

Het was niet geplant maar ik had met mijn stomme kop mijn naald om zeep geholpen en die moest dus vervangen worden. Nu is bij het clear audio element heel lastig om de naald te vervangen. Je moet echt een beetje macguyveren. Nu is de fijne motoriek in mijn handen niet meer je van het dus ben ik overgeleverd aan de winkel.
Een nieuw compleet element in dezelfde range was 900 euries (clear audio virtuoso2),,slik

En toen stond die daar een hele mooie witte , niet van nieuw te onderscheiden en full upgraded Acoustic solid.

Ik moest ongeveer net zoveel bijleggen als voor een nieuw elelement dus ik heb de marantz ingeruild op deze spelert

[Afbeelding] 8)
Dat is een aparte speler... Zit er nou een transparant snaartje op, en een soort van gewicht bovenop?

Smaken verschillen... Hij zou bij mij thuis compléét uit de toon vallen :D

Doet mij herinneren dat ik nog een oude Dual speler boven heb staan, die volgens mij nooit gebruikt is. Nadat ik hem een tijd geleden kocht bij de kringloop, trok ik zo'n laag beschermplastic van de platter af :X

• Vintage1967
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 09:13
Een van de LP's in de stapel die ik een week op twee geleden kocht, is Iron Maiden. En dan deze release, om specifiek te zijn. Als metalhead heb ik dit album al decennia in mijn verzameling, maar dan een ander versie.

Vanavond de nieuwe aankoop beluisterd en na het laatste nummer van kant A was het uiteraard stil. Dat heb je wel eens met de uitloopgroef :+ . Maar na een paar tellen wipte ik zo ongeveer op. Blijkt er nog een, waarschijnlijk achterstevoren, afgespeelde tekst op te staan die dus eindeloos doorgaat. Judas Priest heeft voor vergelijkbare fratsen (verborgen satanische teksten die je pas hoorde als je de LP achterstevoren draaide. Daar waren wij, echte metalheads in de jaren '80 dus hele dagen mee bezig: onze LP's achterstevoren draaien en ontcijferen welke opdrachten we meekregen >:) ) voor de rechter gestaan 8)7 .

Ten eerste vind ik het geinig dat ik nu ook een LP heb met zo'n gimmick, maar meer nog ben ik benieuwd of een van jullie ook een persing heeft van dit album waarop dit het geval is. Ik zie er bij de release informatie niets over.

Ik ben benieuwd!
terracide schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:22:

Ik heb nog een AT95E 'op voorraad' liggen, maar zal op basis van jouw bevindingen voor een AT-VM95E gaan i.p.v. een naald voot de AT95E. Het verschil met een AT-VM95EN vind ik, ondanks het gegeven dat deze een nude diamanten naald heeft, net even te groot :o . Maar in ieder geval bedankt voor die bloemen ....... eeehhh tip :Y .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• chromium
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16-01 20:34
Vintage1967 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:25:

Vanavond de nieuwe aankoop beluisterd en na het laatste nummer van kant A was het uiteraard stil. Dat heb je wel eens met de uitloopgroef :+ . Maar na een paar tellen wipte ik zo ongeveer op. Blijkt er nog een, waarschijnlijk achterstevoren, afgespeelde tekst op te staan die dus eindeloos doorgaat.
Hoor je “"back at your lair” ? Is normaal de laatste kreet voor de uitloopgroef, bij sommige persingen ging er iets mis werd het in de uitloopgroef herhaald en herhaald en herhaald. Dus niet zoals de Beatles op Sgt Pepper met opzet, maar een foutje waardoor je een loop krijgt.
Dit is het eerste album,dat ik met mijn eigen centen kocht een paar maanden na de release, en ondertussen heb ik er een stuk of 5-6 verschillende persingen van, de originele heeft het niet maar een van de late jaren 90 re-releases heeft het wel.

• macdushi
Jorgen schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:53:
Ik kan nergens het aanbod vinden van de lp's bij de Action. Op hun website zelf noemen ze ook niet alle titels. Iemand een overzichtje gevonden?
Aanbod verschilt echt per vestiging
Pagina: 1 ... 20 ... 35 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True