Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:54
mr_petit schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:22:
[...]

Nee, Easy is hun grootste hit geweest. Epic heeft, zoals ik al schreef, geeneens in de top 40 gestaan.
Easy heeft op 11 gestaan.
Lijkt me duidelijk dus.
https://www.top40.nl/top40-artiesten/faith-no-more
Easy is dus een beter verkocht en gedraaid nummer geweest in nederland.
[...]
Epic heeft heeft in de top tien gestaan van de Billboard Hot 100, Easy reikte niet verder dan nummer 58...
[...]
FYI De discussie ging over funkrock. Lees even waar de discussie exact begon.
De discussie begon bij Living Colour, een band die de muzikale grenzen overschreed. Zoals UDS dat deed, zoals RATM dat deed en zoals N*E*R*D dat deed. En allen in meer of mindere mate, maar onmiskenbaar, beïnvloed door funk. Ik noem het geen funk, geen funkrock of whatever, maar kunnen allemaal de moeite waard zijn voor mensen die Living Colour waarderen.
[...]
Zo kan je alle hiphop muziek ook funk noemen, want daarin zitten uiteindelijk ook funkinvloeden.
Nee, want ten eerste noem ik RATM geen funk en ten tweede zit in lang niet alle hiphop funkinvloeden.
lateef schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:48:
[...]

Epic heeft heeft in de top tien gestaan van de Billboard Hot 100, Easy reikte niet verder dan nummer 58...
Met succes bedoelde ik succes in nederland.
De discussie begon bij Living Colour, een band die de muzikale grenzen overschreed. Zoals UDS dat deed, zoals RATM dat deed en zoals N*E*R*D dat deed. En allen in meer of mindere mate, maar onmiskenbaar, beïnvloed door funk. Ik noem het geen funk, geen funkrock of whatever, maar kunnen allemaal de moeite waard zijn voor mensen die Living Colour waarderen.
Nee, de discussie begon bij mijn post, te weten bij deze 2 zinnen:
mr_petit schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:56:

De combinatie van rock en funk is inderdaad zeldzaam. Ik kan naast RHCP eigenlijk nog maar 1 andere band verzinnen die dat ook deed en nog enig succes kreeg.
Waarop Yalopa antwoorde:
Yalopa schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:11:
Faith no more?

hoewel bij hen "enig succes" toch wel als understatement mag gelden
En die post quotte jij dus.

Zo begon de discussie en niet anders.
Het gaat dus over de combinatie funk en rock.
RATM schaar ik daar niet onder. Dat is rapcore of nu-metal (die schaar ik onder hetzelfde; opeens gingen mensen het toen anders noemen, althans, zo ervaarde ik dat in 1995).

Het grappige is hier dat als er een naam geopperd wordt in een vergelijk dat getrokken wordt, mensen vooral gaan denken in de tijdspanne NA die naam, en niet aan wat er daarvoor is gebeurd :)
Vooral dàt viel me hier toch wel op.
Toch apart, want als je een echte funkliefhebber bent ben je eigenlijk wel aangewezen op de betreffende periode daarvoor in dit geval ;)

mr_petit wijzigde deze reactie 18-08-2019 23:16 (14%)

"man is not truly one, but truly two,"

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-10 12:43

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• lateef
mr_petit schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:54:
[...]
Zo begon de discussie en niet anders.
Het gaat dus over de combinatie funk en rock.
RATM schaar ik daar niet onder.
Dat mag, let’s agree to disagree. En for what it’s worth
According to AllMusic, funk metal "takes the loud guitars and riffs of heavy metal and melds them to the popping bass lines and syncopated rhythms of funk". They go on to state "funk metal evolved in the mid-'80s when alternative bands like the Red Hot Chili Peppers and Fishbone began playing the hybrid with a stronger funk underpinning than metal. The bands that followed relied more on metal than funk, though they retained the wild bass lines." In spite of the genre's name, the website categorises it as a style of alternative rock rather than heavy metal music

The self-titled 1984 debut album from the Los Angeles-based Red Hot Chili Peppers has been cited as the first funk metal or punk-funk release. Faith No More, another Californian group who gained popularity in the mid-1980s, have been described as a funk metal band that also dabbled in rap-metal. Rage Against the Machine's mix of funk and metal not only included rap, but also elements of hardcore.

[...]

Living Colour have been cited by Rolling Stone as "black funk metal pioneers." Entertainment Weekly noted in a May 1991 article that "Despite the rise of black rockers like Living Colour, the American funk-metal scene is predominantly white."

[...]

The success of Faith No More's early 1990 single "Epic" helped heighten interest in the genre. It had reached a commercial peak by late 1991, with funk metal albums such as Blood Sugar Sex Magik (by Red Hot Chili Peppers), Sailing the Seas of Cheese (by Primus) and Mr. Bungle's self-titled debut attaining critical acclaim from the mainstream music press.

[...]

By the latter part of the 90s, the genre was represented by a smaller group of bands

[...]

Popular 80s and early 90s acts such as Faith No More, Mr. Bungle and Red Hot Chili Peppers had largely abandoned the sound in favor of other styles by this point.
Ik sta in elk geval niet alleen in mijn mening dat RATM funk met metal (en andere genres) mixt en het is zeer goed mogelijk dat je het werk van Faith No More pas leerde kennen toen ze de stijl vaarwel hadden gezegd. Maakt ze naar mijn mening niet minder een (van oorsprong)

- edit -
mr_petit schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:54:
[...]
Het grappige is hier dat als er een naam geopperd wordt in een vergelijk dat getrokken wordt, mensen vooral gaan denken in de tijdspanne NA die naam, en niet aan wat er daarvoor is gebeurd :)
Vooral dàt viel me hier toch wel op.
Toch apart, want als je een echte funkliefhebber bent ben je eigenlijk wel aangewezen op de betreffende periode daarvoor in dit geval ;)
Tja, ik zou mezelf niet zo zeer een uitgesproken funkliefhebber noemen, ik denk dat slechts zo’n 5% van mijn collectie uit funk bestaat (en dat daarvan de helft Prince(-gerelateerd) is en de bands die ik hier heb genoemd vallen daar niet onder).

Maar als het over Living Colour en RHCP gaat, denk ik in eerste instantie aan midden jaren 80 tot begin jaren 90 en dan kom ik uit bij bands als Faith No More, Fishbone, Primus en dus ook RATM en UDS.

Natuurlijk zijn al die bands schatplichtig aan funk (en funkrock) uit de jaren 60 en 70, maar dat was niet mijn eerste gedachte (ik dacht dus met name aan bands uit dezelfde tijdsspanne), bij Mother’s Finest denk ik niet aan een succesvolle band en als je Mother’s Finest dan wel noemt, zou je dan bijvoorbeeld Parliament, Funkadelic en misschien zelfs Sly & The Family Stone ook niet kunnen noemen? Die hebben funk even zeer met rock gecombineerd. Niet altijd, maar dat geldt evenmin voor Living Colour of de RHCP.

lateef wijzigde deze reactie 19-08-2019 00:54 (21%)

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 18:26
benedictuz schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:07:
Deze boys zijn ook niet vies van funk metal maar is toch wat meer een RHCP kloon. En met minder diverse muzikale invloeden dan Living Colour. Wel met Robert Trujilo aka de bassplayer van Metallica.

[YouTube: Infectious Grooves - Punk It Up]
Dan geef je ze wat mij betreft te weinig credit. Mike Muir had al naam gemaakt met Suicidal Tendencies waar Robert Trujillo zich in '89 bij aan had gesloten. Ze hadden beide al ruime ervaring met het mixen van stijlen (voornamelijk metal en punk). Suicidal Tendencies was een Trash metal band. Ik gebruik maar even de wikipedia term. Ik vind dat je dit ook wel terug hoort in de sound van Infectious Grooves. Ik zou daarom zeker niet zeggen dat ze minder diverse invloeden hebben. Ik vind ook niet dat dat blijkt uit je youtube video.

We don't sell our souls anymore, give it away for free -Sleaford Mods | Rip Bushwick Bill

• lateef
—- foutje —-

lateef wijzigde deze reactie 19-08-2019 00:53 (98%)

lateef schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 23:29:
[...]
zou je dan bijvoorbeeld Parliament, Funkadelic en misschien zelfs Sly & The Family Stone ook niet kunnen noemen? Die hebben funk even zeer met rock gecombineerd.
Wat je hier noemt zijn imho bij uitstek echte funkbands.
Funkadelic is natuurlijk een soort van side-act van parliament. wellicht wat meer psychadelischer

Maar goed, die hebben in nederland helemaal geen succes gehad, dus waarom noemen?

mr_petit wijzigde deze reactie 19-08-2019 01:20 (20%)

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19-10 14:00
WT kondigt hun vinyl releases ook aan op de mailinglist. Ik wist al een tijdje dat deze er aan zat te komen. Maar ik ben niet zo van de live albums, deze sla ik over. Ik wil alleen nog The Unforgiving, die ook ergens dit jaar wel uit zal komen, en dan heb ik alles van WT op LP wat ik wil hebben.

Maar ik vind die nuclearblast winkel een beetje duur. Zelfs fysieke Nederlandse platenzaken zijn een stuk goedkoper. En een stuk eerder trouwens. Waar halen ze die 6 september vandaan? De release is aankomende vrijdag...

• Suggs
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Vannacht met een vollere koffer teruggekomen uit Berlijn. 9 Lp's kunnen scoren *O*

Alpha Boy School , Reggae Philharmonic Orchestra (maxi single) kende ik beide nog niet, Madness (maxi single) dan weer wel. Gekocht bij Vinyl & More.
Beide lp's van The Toasters komen bij Coretex vandaan.
Men at Work bij Franz u. Josef.
Zondagochtend (onze koffers stonden al bij de bewaarservice van het hotel) bij een antiekmarkt op vijf minuten lopen nog Front Line Assembly, Herman Brood en Timbuk3 gekocht. Kortom: een geslaagse trip.

P.s.: Berlijn is ook voor vakantiedoeleinden een hele prettige stad :D
Een Herman Brood album vinden in Berlijn is natuurlijk vanwege de Nina Hagen connectie.
Dat is een Berlijnse.

Zeker geen allerdaagse platen.

• Suggs
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:25:
Een Herman Brood album vinden in Berlijn is natuurlijk vanwege de Nina Hagen connectie.
Dat is een Berlijnse.

Zeker geen allerdaagse platen.
Klopt, ik kwam hem dan ook regelmatig tegen (in de bakken, niet real life :+ )

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Laatst online: 14-10 12:43

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

kozue schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:32:
[...]

WT kondigt hun vinyl releases ook aan op de mailinglist. Ik wist al een tijdje dat deze er aan zat te komen. Maar ik ben niet zo van de live albums, deze sla ik over. Ik wil alleen nog The Unforgiving, die ook ergens dit jaar wel uit zal komen, en dan heb ik alles van WT op LP wat ik wil hebben.

Maar ik vind die nuclearblast winkel een beetje duur. Zelfs fysieke Nederlandse platenzaken zijn een stuk goedkoper. En een stuk eerder trouwens. Waar halen ze die 6 september vandaan? De release is aankomende vrijdag...
Sounds in venlo heeft m ook goedkoper dan NB m heeft :) daar ga ik zowiezo wat zuurverdiende fooicentjes spenderen O-) o.a. nieuw Dragonforce album, Nieuw babymetal alulbum (11oktober pas) , en niet vergeten te snuffellen natuurlijk

Heb Black Symphony ook de BD/CD van, fantastisch concert maar zelfs de '24bit audio' laat te wensen over, Retrospect van epica met orkest klinkt van cd al beter. Ben wel benieuwd naar de vinyl master. Overigens in de categorie metal met orkest vind ik LMO ft Rage - lMo (ik heb de,#1 van 250 orange :3 ) een van de betere naast het 'gelikte' werk van nightwish of het wat zwaardere werk van Rhapsody met orkest (Triumph or Agony)

Heb van epica wel de Vinyl van Classical Conspiracy , zonder de tweede helft van concert |:(

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

HanG-BuiK-ZwijN schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 23:39:
[...]

Sounds in venlo heeft m ook goedkoper dan NB m heeft :) daar ga ik zowiezo wat zuurverdiende fooicentjes spenderen O-) o.a. nieuw Dragonforce album, Nieuw babymetal alulbum (11oktober pas) , en niet vergeten te snuffellen natuurlijk

Heb Black Symphony ook de BD/CD van, fantastisch concert maar zelfs de '24bit audio' laat te wensen over, Retrospect van epica met orkest klinkt van cd al beter. Ben wel benieuwd naar de vinyl master. Overigens in de categorie metal met orkest vind ik LMO ft Rage - lMo (ik heb de,#1 van 250 orange :3 ) een van de betere naast het 'gelikte' werk van nightwish of het wat zwaardere werk van Rhapsody met orkest (Triumph or Agony)

Heb van epica wel de Vinyl van Classical Conspiracy , zonder de tweede helft van concert |:(
Sounds in Venlo: daar ben ik ook regelmatig te vinden... Heerlijke platenzaak en het is erg jammer dat de meeste hier niet in de buurt wonen, ze zijn samen met Music Machine in Sittard de beste platenzaken van dit land... Althans, dat vindt ik... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• lateef
mr_petit schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 01:12:
[...]

Wat je hier noemt zijn imho bij uitstek echte funkbands.
Ja, maar wel met heel veel rock en psychedelische invloeden. Funk vindt zijn oorsprong toch in de soul, jazz en R&B, dat maakt deze bands niet meer of minder bij uitstek echte funkbands, maar wel echte funkbands met nieuwe - rock - invloeden. Wanneer je Mother's Finest noemt, kan je naar mijn idee even goed ook Parliament, Funkadelic en zelfs Sly & The Family Stone noemen.

Maar mijn excuses, ik zal het niet meer doen en me beperken tot RHCP en Mother's Finest.
mr_petit schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 01:12:
[...]
Maar goed, die hebben in nederland helemaal geen succes gehad, dus waarom noemen?
Omdat ik niet zo begrijp waarom dat een belangrijk criterium is. Het zijn allemaal bands met meer succes en naar mijn idee zeker meer naamsbekendheid dan Mother's Finest.

• Pierre
  • Laatst online: 19:00

Pierre

Zucht

Ik ga binnenkort een week naar Dublin eens kijken of ik daar nog iets leuks op vinyl kan vinden wat de moeite waard is.

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

lateef schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:29:
[...]
Wanneer je Mother's Finest noemt, kan je naar mijn idee even goed ook Parliament, Funkadelic en zelfs Sly & The Family Stone noemen.
Dat vind ik dus absoluut niet, maar goed....
Omdat ik niet zo begrijp waarom dat een belangrijk criterium is. Het zijn allemaal bands met meer succes.
Niet in nederland.
Dat kan je ook zien aan bijv. aanbod van LP's
Van Mothers finest zijn die gewoon veel makkelijker te vinden, en dus goedkoper.
Mothers fnest heeft in nederland echt veel meer LP's verkocht dan parliament of sly&family stone.
Dat soort bands waren totaal niet populair hier. In die tijd was funk sowieso niet zo populair.
Nederland is bij uitstek een rock en pop land (destijds althans)

mr_petit wijzigde deze reactie 21-08-2019 14:24 (47%)

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:46
Tijdje geleden een Okki Nokki gekocht en afgelopen week druk bezig geweest met LP's wassen. Wel leuk om het gezicht van andere gezinsleden te zien toen ik begon :P Inmiddels tot de T geraakt dus we schieten op :)

Vandaag 2 mooie aanwinsten binnen. Allereerst een flinke upgrade van de Schiit Mani naar de Gold Note PH10+PSU10. Daarnaast de mooie 45rpm box van The Police. Erg benieuwd.

Onderstaande foto is een tijdelijke situatie. De Ph10 en psu10 komen naast elkaar te staan ipv op elkaar. De Schiit magni wordt in het najaar opgevolgd door een koptelefoonversterker van drop.com (thx aaa 789). En over koptelefoons gesproken maandje geleden ook de Audeze LCD-XC net als @oldsmelly gekocht. Had zelf de sennheiser hd650 al. Twijfelde tussen de audeze en de sennheiser 820s. Vanwege een ander klankbeeld bewust voor de audeze gekozen. Andere merken waren eerder al afgevallen.

Upgrade virus heeft flink toegeslagen. Op termijn zou een rega planar 8 wel de last finishing touch zijn hoop ik.

en ja we moeten wat ruimte gaan creëren.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

Interessante phonopre met die verschillende curves, zeker als je oude platen hebt. Mooi ding.
Maar er zit ook wel een stevige prijs aan poeh. (ok, in audioland kan je het natuurlijk nog veel gekker maken, het 10 voudige van dat is ook heel makkelijk mogelijk....)

welk element heb je eraan?

mr_petit wijzigde deze reactie 21-08-2019 19:51 (5%)

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:46
mr_petit schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:46:
Interessante phonopre met die verschillende curves, zeker als je oude platen hebt. Mooi ding.
Maar er zit ook wel een stevige prijs aan poeh. (ok, in audioland kan je het natuurlijk nog veel gekker maken, het 10 voudige van dat is ook heel makkelijk mogelijk....)

welk element heb je eraan?
Ik heb hem met veel geluk via marktplaats gekocht. 6 maanden oud slechts. Nieuwprijs hoefde ik niet over na te denken dat was me echt veel en veel te duur.
Element is de Nagaoka MP 500.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• EDTW
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 11:43
*Knip* V&A houden we ook graag in V&A.

Zeehond wijzigde deze reactie 22-08-2019 08:58 (83%)

• Wimmel
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:16

Wimmel

Hello

Ik was onlangs de zolder aan het opruimen en toen kwam ik een vergeten project uit mei 2015 tegen. De afgelopen week ben ik even druk bezig geweest met mijn TD150 en heb hem vandaag af weten te ronden.

FACT: Women love diamonds for their wide range of industrial applications.
Discogs

Wimmel schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:55:
Ik was onlangs de zolder aan het opruimen en toen kwam ik een vergeten project uit mei 2015 tegen. De afgelopen week ben ik even druk bezig geweest met mijn TD150 en heb hem vandaag af weten te ronden.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit Wimmel! Wel jammer dat hij vergeten is.. Zo'n mooie Thorens moet gewoon lekker staan te spelen...

• Wimmel

Wimmel

Hello

@rcor Mijn probleem is vooral ruimte en WAF. Mijn vrouw vindt het niet direct een probleem dat er 11 platenspelers in huis zijn maar ze mogen niet allemaal in het zicht staan :)

Ik vind het knutselen eigenlijk ook het leukst, wanneer ze gereed zijn mogen ze de volgende dag al weer weg.

Discogs

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:18

Nu is de collectie procupine Tree / Steven Wilson compleet .

Ik heb in mijn hele leven nog nooit zo snel alle albums van 1 groep/zanger compleet gekocht.
Zelfs mijn zeer geliefde David Bowie is nog niet helemaal compleet (al zijn sommige lp's niet meer of alleen voor zeer hoge bedragen te vinden)

Deze groep/zanger heeft een kwaliteit die mij steeds meer doet verlangen naar het "volgende" nummer of plaat. De muzikale kwaliteiten van de muziek(anten) de opbouw van de muziek en de kwaliteit van de teksten is echt super.

Mochten jullie nog meer van dit soort groepen en of solo artiesten weten ... please share 8)

oldsmelly wijzigde deze reactie 24-08-2019 08:39 (9%)

MuziekLiefhebbert

Wimmel schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:05:
@rcor Mijn probleem is vooral ruimte en WAF. Mijn vrouw vindt het niet direct een probleem dat er 11 platenspelers in huis zijn maar ze mogen niet allemaal in het zicht staan :)

Ik vind het knutselen eigenlijk ook het leukst, wanneer ze gereed zijn mogen ze de volgende dag al weer weg.
Wellicht dat afwisselen tussen de spelers een oplossing is? Dan kun je ze allemaal gebruiken... Of een man cave inrichten...

Op Facebook ben ik bijv. ook lid van een groepspagina "bandrecorder fans Nederland"... Je ziet daar de nodige foto's voorbij komen van mensen die veel bandrecorders hebben... 2 van die leden hebben de bandrecorders letterlijk in hun woonkamer staan en dat staat gewoon echt te vol... Maar er zijn genoeg mensen met een man cave waar alles uitgestald staat...

Sommigen pakken dat zelfs professioneel aan met winkel switch kastjes / mengpanelen om alles aangesloten te krijgen... Zoiets zou je ook kunnen doen voor je platen speler collectie als er nog een ruimte over is die niet gebruikt wordt...

Even een voorbeeld, deze man heeft zo 3 van die muren vol met schappen en ze zijn allemaal (op 1 na) volledig gevuld met bandrecorders van Akai:

Die ene muur die niet helemaal vol staat staan naast bandrecorders ook nog wat versterkers / receivers...

Dat vindt ik mooier en fijner ogen dan deze woonkamer van een ander lid die letterlijk alles in de woonkamer heeft staan:

rcor wijzigde deze reactie 24-08-2019 09:20 (24%)

• oldsmelly
Holy bullwinkle .... die recorders dat gaat zelf mevrouw OldSmelly niet goed vinden en die pikt echt veel :-)

MuziekLiefhebbert

oldsmelly schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:31:
Holy bullwinkle .... die recorders dat gaat zelf mevrouw OldSmelly niet goed vinden en die pikt echt veel :-)
Ik heb dan ook het vermoeden dat het betreffende lid die ze in de woonkamer heeft staan dan ook vrijgezel is...
Die man is in België eigenaar van een eigen kroeg waar ook één of twee bandrecorders staan...

Die man met z'n schappen niet, maar mag wel veel bandrecorders hebben van z'n vrouw, mits ze niet allemaal in de woonkamer staan (althans, ik neem aan dat die wel een vrouw heeft)...

rcor wijzigde deze reactie 25-08-2019 06:47 (14%)

Ik heb er 2 in de woonkamer staan, en de jukebox staat daar weer naast, wat de teller op 3 brengt.

Die jukebox was een verjaardagkadootje die ik aan haar gaf toen ze 40 werd.

• oldsmelly
Nou een godswonder plus is gebeurd..

Een plaat binnen van...... tadadada NorthendHaarlem en pas 4 maanden geleden besteld of zo O-)

MuziekLiefhebbert

• lateef
mr_petit schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:19:
[...]

Mothers fnest heeft in nederland echt veel meer LP's verkocht dan parliament of sly&family stone.
Ik heb de cijfers niet, maar ik betwijfel of dat zo is. Rond release/populairiteitspiek heeft Mother’s Finest het wellicht beter gedaan, maar met name wat Sly & The Family Stone betreft, denk ik dat die in de afgelopen 50 jaar toch beter hebben verkocht, zelfs in Nederland.

Mother’s Finest is in Nederland redelijk goed geplugd op de radio en zeker in die tijd werkte dat goed. Dat heeft ervoor gezorgd dat ze in Nederland relatief succesvol zijn geweest.

Populairder zijn Sly & The Family Stone naar mijn idee echter wel, waar zij in een stampvolle Nile stonden, moet Mother’s Finest het met het provinciale clubcircuit doen.

Wat betreft het aanbod, van beiden zijn recente reissues geweest, dus dat lijkt me geen probleem qua beschikbaarheid. Bij iedere fatsoenlijke platenzaak zijn ze op zijn minst te bestellen.

Als het om tweedehands gaat, daar is het aanbod Sly & The Family Stone naar mijn idee ook groter, de hogere prijs ligt naar mijn mening vooral aan de hogere vraag.
lateef schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:47:
[...]

Als het om tweedehands gaat, daar is het aanbod Sly & The Family Stone naar mijn idee ook groter, de hogere prijs ligt naar mijn mening vooral aan de hogere vraag.
Nu weet ik niet hoe oud je bent, of hoe lang je al platen verzameld, maar platen van Sly zijn gewoon schaars, en als je ze vind, is het bij handelaren die ze zelfs soms importeren uit het buitenland. Hetzelfde geldt voor funkadelic.
Mothers finest vond je, voordat de vinylhype begon, dus tot ca. 2005 gewoon in aanzienlijke getalen bij mensen thuis op zolderuitruimingen, kringloopwinkels, rommelmarkten etc etc.
Itt bands als Sly en funkadelic.
Van Sly&FS, als je wat vond, was het meestal een singeltje.
Als je die tijd aktief hebt meegemaakt als platensnuffelaar/liefhebber weet je wel beter,
Dus ik weet niet op wat voor ervaringen jij je mening op baseert, maar ik baseer mijn mening op dus daarop.
Hands on experience.

mr_petit wijzigde deze reactie 24-08-2019 22:19 (11%)

• lateef
mr_petit schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:32:
[...]

Nu weet ik niet hoe oud je bent, of hoe lang je al platen verzameld, maar platen van Sly zijn gewoon schaars, en als je ze vind, is het bij handelaren die ze zelfs soms importeren uit het buitenland. Hetzelfde geldt voor funkadelic.
Mothers finest vond je, voordat de vinylhype begon, dus tot ca. 2005 gewoon in aanzienlijke getalen bij mensen thuis op zolderuitruimingen, kringloopwinkels, rommelmarkten etc etc.
Itt bands als Sly en funkadelic.
Van Sly&FS, als je wat vond, was het meestal een singeltje.
Als je die tijd aktief hebt meegemaakt als platensnuffelaar/liefhebber weet je wel beter,
Dus ik weet niet op wat voor ervaringen jij je mening op baseert, maar ik baseer mijn mening op dus daarop.
Hands on experience.
Ik begrijp niet waarom de situatie zo’n 15 jaar terug relevant is voor het huidige aanbod.
lateef schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 08:10:
[...]

Ik begrijp niet waarom de situatie zo’n 15 jaar terug relevant is voor het huidige aanbod.
Omdat wat je toen aantrof in de gemiddelde zolderopruiming, kringloopwinkel of rommelmarktbak een goed beeld gaf van wat de gemiddelde persoon had gekocht aan platen in het verleden.
Zag je een album vaak, dan was die veel verkocht, zag je een album weinig, dan was ie weinig verkocht.
En een album van Mothers finest kwam je regelmatig tegen, een album van Sly&family stone of funkadelic vrijwel noot
Toen lagen er bijv. bij de kringloop namelijk nog gewoon goede albums in de bakken.
Nu is dat er allemaal uitgezeefd door commerciele handelaren.
Maar dit is waarschijnlijk typisch een gevalletje van "je had erbij moeten zijn om het te begrijpen"

mr_petit wijzigde deze reactie 25-08-2019 15:07 (28%)

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 18:26
mr_petit schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:57:
[...]

Omdat wat je toen aantrof in de gemiddelde zolderopruiming, kringloopwinkel of rommelmarktbak een goed beeld gaf van wat de gemiddelde persoon kocht aan platen in het verleden.
Zag je een album vaak, dan was die veel verkocht, zag je een album weinig, dan was ie weinig verkocht.
En een album van Mothers finest kwam je regelmatig tegen, een album van Sly&family stone of funkadelic vrijwel noot
Toen lagen er bijv. bij de kringloop namelijk nog gewoon goede albums in de bakken.
Nu is dat er allemaal uitgezeefd door commerciele handelaren.
Maar dit is waarschijnlijk typisch een gevalletje van "je had erbij moeten zijn om het te begrijpen"
Of iedereen hield de goede platen (Sly) en deed de tjak weg (Mothers Finest), om maar even een balletje op te gooien. ;) Het is nou niet zo dat 15 jaar geleden pas alle lps werden vervangen voor CD's, dat proces is veel eerder ingezet. Er van uitgaande dat wat men 15 jaar geleden wegdeed een doorselectie is van diegenen die nog platenverzameling hadden. En Mothers finest heeft veel meer spul in de disco periode uitgebracht tov van Sly and the Family Stone (veel albums eind 60s en begin 70s) wat naar mijn idee (maar wellicht ben ik daarin biased) over het algemeen een kortere houdbaarheidsdatum heeft dus dan wordt het wat sneller weggedaaan.

Dat gezegd hebbende, de sound van Mothers Finest klinkt me zo op het eerste gehoor op youtube (heb zelf wel muziek van Sly and the Famliy Stone maar geen muziek van Mothers Finest) ook een stuk commerciëler wat meestal een indicatie is van hogere verkoopaantallen.

Concluderend, als wat je zegt correct is en je Mother's Finest meer tegenkwam in de platenbakken, dan denk ik inderdaad dat dit een goede indicator is over de populariteit van die band in Nederland. Dus ik denk persoonlijk dat je wel gelijk hebt maar er zijn dus wel wat tegenargumenten te bedenken waarom je Sly minder vaak tegenkomt.

Ik heb zelf trouwens nog even opgezocht welke band vaker in de top 40 voorkwam en dat is allebei 1 maal. Sly zat wel veel vaker in de tipparade (5 maal tov 1 maal). Maar de Tipparade is naast dat het op verkoopaantal is gebaseerd op verkopen ook gebaseerd op persoonlijke voorkeuren van toenmalige Veronica DJs dus dat zegt ook niet alles. Uit wikipedia:

De Tipparade is van oorsprong een Radio Veronica-tiplijst van twintig platen die kans maken op een "notering" in de Nederlandse Top 40 op basis van verkoopcijfers van groothandel en detailhandel. Daarnaast speelt bij een groot aanbod van nieuwe singles de voorkeur van deelnemende personen aan/in de Tipparadevergadering (op iedere vrijdagochtend) mee. In die vergadering zaten/zitten onder meer de directeur van de Top 40, een werknemer van de Top 40, een detailhandelaar en wat ander los "deskundig volk".

Helaas is Wikipedia niet heel erg duidelijk in welke van de 2 factoren de meeste invloed hadden dus daar valt verder ook weinig over te zeggen maar ik vond het wel een interessant gegeven..

We don't sell our souls anymore, give it away for free -Sleaford Mods | Rip Bushwick Bill

Dwarlorf schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 15:42:
[...]

Of iedereen hield de goede platen (Sly) en deed de tjak weg (Mothers Finest), om maar even een balletje op te gooien. ;)
Dan kan ik ook nog wel een balletje opgooien:
Van al die dozen die van zolder kwamen hebben ze echt niet een doos met sly&family stone achtergelaten hoor, en ik ben echt bij heel wat mensen thuisgeweest (ik ging altijd langs, ipv opsturen)
Het scenario was bijna altijd hetzelfde: vrouwlief wou de zolder leeghebben, dus de oude platenverzameling van manlief moest er op een gegeven moment ook aan geloven. En je zag gewoon op het gezicht van manlief geschreven dat hij het vaak echt jammer vond dat zijn o zo nauwgezette verzameling van weleer de deur uit moest. Om het leed wat te verzachten zei ik dan maar dat de platen die ik meenam bij een echte liefhebber een 2e leven kregen ipv naar een opkoper te gaan.
Op zo'n moment kwam er ook nog wel eens een draaitafel van boven ;)
Dus zoals jij het beschrijft ging het toch niet altijd.
En op een wat lugubere basis; ik ben ook wel bij mensen thuisgeweest die net overleden waren, waarbij vrienden of familieleden de huisraad verkochten want het huis moest leeg. Dan stonden de platen nog gewoon in een kast in de woonkamer.
Die waren ook niet eerst uitgedund hoor.
Zo ging dat in die tijd echt niet hoor.
Je moet niet vergeten dat platen absoluut niet populair waren, dus 'het kaf van het koren scheiden' was er niet bij.
En ook de scheiding 'goede platen' en 'tjak' zoals jij het beschrijft was er niet op die manier.
De meeste mensen beschreven 'goede platen' als platen die populair waren geweest en nog steeds radioaandacht kregen. Dat was dus geen Sly, maar michael jackson, beatles en dat soort spul.
Dat gezegd hebbende, de sound van Mothers Finest klinkt me zo op het eerste gehoor op youtube (heb zelf wel muziek van Sly and the Famliy Stone maar geen muziek van Mothers Finest) ook een stuk commerciëler wat meestal een indicatie is van hogere verkoopaantallen.
Ik denk wat ook meespeelt is dat mothers finest een veel latere band was. Sly&family stone was eind jaren 60 en mothers finest eind jaren 70. Eind jaren 70 werden er veel meer platen verkocht dan eind jaren 60.
Een 'populair' album van eind jaren 70 is dus doorgaans veel meer verkocht dan een 'populair' album van eind jaren 60

mr_petit wijzigde deze reactie 25-08-2019 16:07 (16%)

• Vintage1967
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:51
FF wat anders.
Een jaartje geleden heb ik Paranoid van Black Sabbath gekocht. Bleek dus een dramatische warp te hebben. Categorie 'zeeziek'. Ik heb toen een provisorische platenpers gemaakt waarvan ik ook een paar foto's heb gepost in dit topic. Helaas heeft het niet het gewenst resultaat gehad. Zelfs een jaartje klem bleek niet afdoende om de LP weer (vrijwel) vlak te krijgen. Tot zover 2018.....

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de LP tussen twee glazen platen die ik nog had liggen van eerdere mislukte experimenten om een LP vlak te krijgen. Iets met ovens en zo 8)7 .

Ik heb de LP tussen de platen gelegd en daarop weer gewicht in de vorm van een paar stenen om de LP vlak te drukken. Vervolgens deze 'sandwich' in de zon gelegd. Jawel, een LP in de volle zon bij ongeveer 28 graden. Eerst een paar uur de ene, dan een paar uur de andere kant. Vervolgens even af laten koelen, wat trouwens vrij snel gebeurd was, en de proef op de som genomen door de LP op de Thorens te leggen. En werkelijk waar, de warp is voor het grootste deel weg. Niet dat hij volledig vlak is, maar de restwarp valt binnen mijn OCD-grenzen, zeker als je weet hoe triest het eerst met deze wereld-LP gesteld was ;( . Als ik kant 1 draai is hij nog niet helemaal vlak. Maar door de zwaartekracht is er bij het spelen van kant 2 helemaal geen warp meer zichtbaar.

Dus op dit moment ligt Paranoid op de draaiert (voor de tweede keer vandaag trouwens >:) ) en geniet ik van Iron Man. Ik ben echt héél blij dat dit experiment wel gelukt is en dat er grote verbetering is.

Ondanks dat ik weet dat de ene LP de andere niet is en hetzelfde voor een warp geldt, heb ik het idee dat er dus toch nog hoop is voor een deel van de LP's met een warp. Ik laat ze nog steeds liggen als ik ze tegenkom, maar mocht ik toch een keer een miskoop hebben, dan zal ik zeker mijn glazen platen weer pakken en een poging wagen. Laat de volgende zomer maar komen ;) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• kozue
Vintage1967 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 21:51:
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de LP tussen twee glazen platen die ik nog had liggen van eerdere mislukte experimenten om een LP vlak te krijgen. Iets met ovens en zo 8)7 .

Ik heb de LP tussen de platen gelegd en daarop weer gewicht in de vorm van een paar stenen om de LP vlak te drukken. Vervolgens deze 'sandwich' in de zon gelegd. Jawel, een LP in de volle zon bij ongeveer 28 graden.
En hoe zit het met de geluidskwaliteit? Met dat soort dingen ben ik altijd bang dat je niet alleen je plaat plat maakt maar de groeven ook en de hele LP als een oude radio onder water gaat klinken.

Ik heb wel een LP met een lelijke warp maar hij draait zonder overslaan en hoorbare effecten, dus ik laat het maar voor wat het is. Eigenlijk had ik m gewoon terug moeten sturen want ik had m nieuw gekocht, maar daarvoor is het nu te laat. Na een paar keer plat proberen te drukken met een stapel boeken, zonder effect, heb ik het maar gelaten voor wat het is, voordat de LP er straks erger aan toe is dan dat ie was...

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:18
Ben ik ook benieuwd naar! Heb nog een album van de Cocteau twins liggen waarvan de eerste twee tracks per kant niet af te spelen zijn. Het zou mooi zijn als deze glasplaat actie de geluidskwaliteit niet teveel beïnvloed. :)

Mijn platencollectie op Discogs

• Tranzity
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik heb een collectie met veel techno (periode ~2000) en de laatste jaren koop ik albums ipv cd's of digitaal.
Deze heb ik in een mooie platenkast in mijn woonkamer met 2 spelers en een mixertje. Af en toe DJ ik hierop en wekelijks speel ik wel een album.
Nu plaatste Benn Jordan (bekend als The Flashbulb) dit youtube filmpje over de toxiciteit van vinyl:

vanaf minuut 7.
Wat vinden jullie hiervan?

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Vind het altijd lastig om een rant van één persoon op waarde te schatten.
Ook het opnoemen van allerlei ziekten is altijd tricky. Wanneer treden ze op? Bij hoeveel van de schadelijke stof treed het op in hoeveel % van de gevallen?
En hij is nogal dwingend naar andere mensen (muziekmakers, muziek luisteraars). Dan haak ik eerlijk gezegd al af. Daarnaast is het nogal een clickbait titel en thumbnail.

Ik geloof best dat er ergens een kern van waarde inzit. Maar in hoeverre is het echt zo? Op basis van één bron (zonder bronverwijzing onder de video) ga ik er niet gelijk in geloven.

Jeltel wijzigde deze reactie 26-08-2019 11:57 (5%)

• kozue
Ik denk dat ie vooral op zoek is naar aandacht en views. In de gemiddelde woonwinkel verkopen ze PVC vloeren. Als PVC echt zo schadelijk was als hij wil doen overkomen zou je binnen een week kanker moeten krijgen van zo'n vloer, want die is natuurlijk veel groter dan een LP'tje. En dan komt zo'n jojo aanzetten met allemaal grote sterke uitspraken. LP's bestaan al zo lang dat als ze echt zo schadelijk waren, dit algemeen bekend zou zijn, ipv 1 persoon die maar wat roeptoetert op youtube. Youtube over het algemeen zit vol mensen die aandacht zoeken.

Zijn experiment rammelt ook aan alle kanten. Hij heeft een metertje met een waarde er op die volgens mij iets als fijnstof ofzo in de lucht weergeeft, maar als je een plaat zo lang stof hebt laten verzamelen op een oude zolder is het veel logischer dat die waarde omhoog gaat door troep die zich over de jaren heen heeft verzameld dan wat een LP op dat moment af zou geven. Vergelijkbaar met wanneer je kleding aantrekt: als je dat onder bepaalde belichting doet zie je overal stof om je heen waaien vanaf het moment dat je de kleding aanraakt. Misschien moet ie het nog eens doen met een spiksplinternieuw album vers uit de cellofaan ipv platen uit 2006 en vorige millennium. Maar dat zou z'n verhaal onderuit halen ;)
Leuk filmpje, maar hij doet 1 wezenlijk ding fout in zijn experiment.
Hij herhaalt het experiment niet zonder de platen.
Dat is: allle acties die hij daar doet met de platenhoezen, maar zonder de platen erin.
Hij zou ook eens, het experiment moeten doen zonder platenhoezen, en eerst de oppervlaktes van de platen grondig reinigen (zo zou het experiment eigenlijk uitgevoerd moeten worden)

Hij praat namelijk wel over formadehyde, maar beseft niet dat formaldehyde een wezenlijk bestanddeel is van karton en lijm. Zoals gebruikt in de platenhoezen.

En ingaan op hoe papier fijnstof veroorzaakt wordt ook niet behandeld.
Dit is duidelijk een amateuristisch onderzoek, uitgevoerd door een amateur zonder wetenschappelijke achtergrond (Ik kan me althans niet voorstellen dat een wetenschapper op enig niveau niet beseft dat een onderzoek combinaties van effecten moet uitsluiten of aantonen..).

PVC veroorzaakt met name deeltjes en gassen als het verweert. Hij stelt in het begin al dat ze dat automatisch doen. Maar die stelling wordt helemaal niet onderzocht of onderbouwd. Als je plaat in de hoes in een kamer zit, duurt dat verweren waarschijnlijk extreem lang. Ik verwacht eeuwen. Het is afgeschermd van uv straling (grootste factor in verweren), aanvoer van lucht (zuurstof, ozon) en extreme temperaturen (binnenklimaat). Ik verwacht dat de grootste invloed zuren uit het papier/karton zal zijn op het moment dat dat vergaat. (als je dus geen binnenhoes hebt met plastic liner), maar voor de rest zijn de bewaarsituaties eigenlijk zo goed als ideaal.

En dat hele dioxine verhaal: dioxine komt vrij als je pvc verbrand. Anders niet. Ik geloof dat hij dat voor het gemak ook maar verzwijgt. Oh nee, hij verzwijgt het niet, hij gaf al ergens in zijn video aan dat het experiment beperkt werd door zijn financiële middelen en kennis. Dat laatste is m.i. waar de schoen ècht wringt.

Al zou het vervolg van deze discussie wel interessant kunnen zijn: zijn er nu betere plastics om platen uit te persen? Zoals POM/Delrin wellicht?
En dan bedoel ik voornamelijk qua prestaties.

mr_petit wijzigde deze reactie 26-08-2019 14:12 (43%)

• kozue
mr_petit schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:52:
Al zou het vervolg van deze discussie wel interessant kunnen zijn: zijn er nu betere plastics om platen uit te persen? Zoals POM/Delrin wellicht?
En dan bedoel ik voornamelijk qua prestaties.
Er valt inderdaad nog genoeg te verbeteren aan de milieuvriendelijkheid van de productie van LP's. Afgezien van de ongebaseerde claims uit die video over gezondheidsrisico's, is al dat plastic natuurlijk niet heel erg eco-friendly.

Een tijdje geleden las ik ergens op internet iets hierover, voornamelijk in de context van de PVC ban die ze in de EU willen doorvoeren. Ik kan het nu niet zo gauw ergens terug vinden, maar er is een bedrijf dat een nieuw materiaal had ontwikkeld om LP's van te persen dat niet gebaseerd was op PVC, volgens mij noemden ze het iets als "green vinyl" ofzo. Ben benieuwd hoe onze geliefde ronde schijven er over 5 jaar uit zien...

Een ding dat ik zelf nooit zou doen is voedsel in contact laten komen met LP's, zoals ze gebruiken als kom |:(
kozue schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

Er valt inderdaad nog genoeg te verbeteren aan de milieuvriendelijkheid van de productie van LP's. Afgezien van de ongebaseerde claims uit die video over gezondheidsrisico's, is al dat plastic natuurlijk niet heel erg eco-friendly.
Waarom zou plastic niet eco friendly zijn?
Het is een materiaal wat heel goed recyclebaar is. Zelfs PVC, dat werd vroeger ook al gedaan, ook bij LP's.
Het probleem is vaak het scheiden. Je wilt pvc bij pvc hebben, abs bij abs, PE bij PE, PP bij PP etc etc.
En zoals aangegeven: 100% recycling bestaat niet, dus komt er ook pvc in de verbrandingsovens. En dan kan het dus wel kwaad (dioxine) omdat het een chloorverbinding is. Dat is denk ik de voornaamste reden dat ze het willen bannen. Ook willen overheden dat er, qua verpakkingsmaterialen gekozen wordt voor 1 soort plastic. Wederom vanwege het afval scheiden.

Maar dat pvc schadelijk is als plastic zijnde is een fabeltje. Er wordt zelfs speelgoed van gemaakt, en dat staat onder bijzonder strenge gezondheidseisen.
Waar op gelet moet worden is niet het pvc, maar het type weekmakers wat gebruikt wordt. En dat geldt voor àl het plastic.
Wil pvc zelf schadelijk worden, dan moet het weer ontbinden/uit elkaar vallen tot z'n grondstoffen.(vinylchloride), of tot zeer kleine stofdeeltjes.
Maar dat geldt ook voor teflon (tetrafluoretheen als basisstof), en daar bakken we ook gewoon ons vlees in, of niet?

kozue schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

Ik kan het nu niet zo gauw ergens terug vinden, maar er is een bedrijf dat een nieuw materiaal had ontwikkeld om LP's van te persen dat niet gebaseerd was op PVC, volgens mij noemden ze het iets als "green vinyl" ofzo. Ben benieuwd hoe onze geliefde ronde schijven er over 5 jaar uit zien...
Dit filmpje:
YouTube: Sustainable record (LP) by Omroep Brabant (Booming Brabant) with Eng...

http://greenvinylrecords.com/

Interessant experiment anno 2016
Alleen jammer dat de plaat op het einde kraakt en dat hij off center gepunched is.

• Vintage1967
kozue schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

En hoe zit het met de geluidskwaliteit? Met dat soort dingen ben ik altijd bang dat je niet alleen je plaat plat maakt maar de groeven ook en de hele LP als een oude radio onder water gaat klinken.

Ik heb wel een LP met een lelijke warp maar hij draait zonder overslaan en hoorbare effecten, dus ik laat het maar voor wat het is. Eigenlijk had ik m gewoon terug moeten sturen want ik had m nieuw gekocht, maar daarvoor is het nu te laat. Na een paar keer plat proberen te drukken met een stapel boeken, zonder effect, heb ik het maar gelaten voor wat het is, voordat de LP er straks erger aan toe is dan dat ie was...
Omdat de LP gisteren nog niet helemaal vlak was (had ik mijn OCD al vermeld :+ ?) en na verwarmen in het zonnetje absoluut geen hoorbaar kwaliteitsverlies vertoonde, is hij door vrouwlief vandaag opnieuw 2x 1 1/2 uur in het zonnetje gelegd. Eerst kant 1, dan kant 2. En wat is hij vlak! Gewoon super! Het laatste kleine restantje warp is er uit. Nog steeds geen kwaliteitsverlies en het vinyl ziet er nog net zo glanzend uit als voor de zonnebaden. Ik heb net weer geluisterd en genoten van Ozzy & Co.

Maar.....voor jullie allemaal jullie dierbare schijven in het zonnetje leggen: het is helemaal op eigen risico ;) .
Bepaal zelf wat je acceptabel vindt qua warp en kies dan of je deze methode volgt. Ik zal nog steeds geen LP met stevige warp kopen als k het kan voorkomen. Maar als het nodig is, zal ik deze methode direct weer gebruiken. Dat ik dan geduld moet hebben en moet wachten op een (zeer) warme dag, ach, dat is dan maar zo. Een LP loopt niet weg :P .

Als jullie het niet erg vinden, ga ik de volgende LP op de draaiert leggen: Downbeat, een verzamelaar uit 1968 met lekkere nederbeat.

Vintage1967 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:04:
[...]

Maar.....voor jullie allemaal jullie dierbare schijven in het zonnetje leggen: het is helemaal op eigen risico ;) .
Ik denk dat je bij deze methode zo weinig mogelijk gewicht op de platen moet leggen; dus zoveel dat het net genoeg is. Ik denk dat als je bij de plaat in koude toestand al een beetje de warp weggedrukt ziet worden dat dat al genoeg is. De warmte doet de rest, de plaat wordt dan zachter.
Ik denk ook dat de plaat of het geheel een keer omdraaien in de zon ook wel helpt, zodat de achterkant ook goed verwarmt en ontstressed wordt.

Mooi experiment want een flinke warp kan je vaak goed horen dus daar heb je ook niets aan. En als je een gedempte arm hebt (zoals een sony biotracer) zijn grote warps helemaal niet af te spelen omdat de arm zo langzaam daalt dat hij contact met de plaat verliest 8)7

• ebutyouyou
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 02-10 16:06
Hallo, ik hoop dat ik met mijn vraag op de juiste plek ben in dit topic.

Ik wil graag een platenspeler en toebehoren gaan kopen en ben me sinds gisteren aan het inlezen hierin. Echter, als ontzettende leek zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag voor een redelijk bescheiden budget (300 a maximaal 400 piek) een mooie installatie neerzetten. Omdat ik geen kennis van zaken heb en helaas ook niet echt de tijd om in te lezen, ga ik graag voor nieuwe spullen ipv met 2dehands dingen te gaan rommelen.

Ik zie heel veel verschillende mogelijkheden voor set-ups: Platenspelers met of zonder voorversterker, losse voorversterkers, versterker of geen versterker en dus no-active speakers vs active speakers. Ik heb geen idee waaraan ik juist beter wat meer kan uitgeven of waarop ik makkelijker wat kan bezuinigen binnen mijn budget.

Een maatje van me heeft de pro-ject essential II en is daar prima tevreden over, maar is net zo'n leek als ik. Puur afgaand op reviews op bol.com/ coolblue zou ik de Denon DP-300F of een Sony PS-LX310BT kopen denk ik. Deze platenspelers hebben beide echter al een phono-versterker ingebouwd. Is dit een goeie keus of kan ik beter deze platenspelers niet kopen en geld uitgeven aan een goede phono-versterker? Ook hoor ik goeie verhalen over deze speakers : Edifier Studio 1280T.
Ik denk dat een set-up met versterker misschien een voorkeur voor me heeft, aangezien ik dan ook makkelijk andere apparaten (tv enzo) op mijn speakers aan kan sluiten.

Ik hoop dat jullie wat advies voor me hebben ! Dank alvast voor de reacties iig :)

ebutyouyou wijzigde deze reactie 28-08-2019 14:03 (5%)
Reden: iets toegevoegd

Maximaal 400 euro is heel erg krap.
Ik zou voor de denon dp-300f gaan.
Een project essential 2 is ook leuk (en wellicht qua tafel nog meer 'audiofiel'), maar de denon heeft een ingebouwde phono preamp, en die project essential 2 wordt standaard met een ortofon omb5 element meegeleverd.
Daar heb ik vrij veel naar geluisterd, maar ik vind dat absoluut geen hoogvlieger. De denon komt met een AT element (althans gemaakt door AT). Dat zal ook niet de beste zijn (ik verwacht vergelijkbaar met een at-91), maar ik verwacht altijd nog beter dan die omb5.
De sony zou ik links laten liggen. Dat is typisch een amateurspelertje waar niets aan af te stellen is of te veranderen. Een ander element monteren is geloof ik niet mogelijk, evenals antiskating, element uitlijning etc.
Dat kan bij de denon (en ook bij de project essential 2) wel

Voor de rest zou ik bij dit budget zoveel mogelijk geld in de luidsprekers stoppen (vooral gaan luisteren).
Je hebt namelijk nog maar 200 euro over, en daarvoor moet je of een versterker moet losse (passieve) luidsprekers kopen, of een voorversterker (je wilt het volume kunnen regelen en wellicht nog wat andere bronnen aansluiten) en actieve luidsprekers kopen.

Binnen dit budget moet je besparen wat je besparen kan, en zoveel mogelijk geld stoppen in de luidsprekers en eventueel in het upgraden van je element. Dat zullen namelijk de graadmeters zijn voor de kwaliteit van de weergave met dit budget.

Geen ervaring met de luidsprekers.
Ze lijken mij een beetje klein, meer voor computerluidsprekers of een slaapkamersetje.
Maar goed, luisteren is natuurlijk de graadmeter.

Met dit budget kan je natuurlijk ook naar 2e hands kijken. Maar dat zou ik alleen doen als je handig bent (zeker als je ook de draaitafel 2e hands koopt).
Met 2e hands apparatuur is de kans groot dat er iets geknutseld moet worden, al is het alleen al een potmetertje uitspuiten met een schoonmaakvloeistof om kraken te verhelpen.
Maar als dat in je straatje ligt was je denk ik al voor die optie gegaan zonder hier een post te plaatsen.

mr_petit wijzigde deze reactie 28-08-2019 14:54 (41%)

• hilgo
  • Laatst online: 10:27

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik kan de Denon DP-300F van harte aanbevelen, draait hier al weer een jaar of 2 naar alle tevredenheid.
Voor wat betreft de boxen sluit ik mij aan bij @mr_petit . Ga vooral luisteren.
Succes met kiezen ;)

Discogs

• kozue
ebutyouyou schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:00:
Hallo, ik hoop dat ik met mijn vraag op de juiste plek ben in dit topic.
Voor vragen over platenspelers kan ik me op dit forum geen betere plek bedenken ;)

Ik sluit me bij mr_petit aan, als ik tussen die 2 moest kiezen zou ik voor de Denon gaan. Koop nooit een platenspeler waar je niets aan bij kunt stellen (naalddruk, antiskate, uitlijning, etc). In het begin zul je dat allemaal wellicht laten voor wat het is, maar later heb je daar zeker profijt van.
Als absolute beginner zou ik zeker geen 2de hands draaitafel kopen. Er kan nogal wat stuk aan zo’n ding en als je net begint en je aankoop werkt niet goed is dat nogal een afknapper. Ik zou ook niet te veel bezuinigen op de platenspeler om deze reden. Je hebt ze al veel goedkoper (ik heb ooit een Ion van €25 gehad voor een uurtje), maar de kwaliteit is dan om te huilen en dat kan best het einde van een leuke hobbie zijn (die Ion heb ik direct terug gebracht na het horen wat voor afschuwelijk geluid er uit kwam).

Als je al €200 nodig hebt voor de platenspeler blijft er niet zo heel veel meer over voor de rest van de apparatuur. Alhoewel ik zelf een versterker als onmisbaar component in iedere degelijke audio setup beschouw, is alleen een setje actieve speakers dan misschien meer binnen het budget. Of je kunt hiervoor de tweedehands markt proberen. Alhoewel er aan speakers en versterkers ook genoeg kapot kan, neemt dat minder nauw dan de draaitafel. Voor €100-€200 kun je daar denk ik best wel wat krijgen.

Ik heb verder niet zo veel ervaring met apparatuur anders dan die ik thuis heb staan, dus specifieke speakers of versterkers aanraden wordt lastig. Ik zou vooral gaan luisteren en dan iets uitzoeken wat in jouw oren goed genoeg klinkt. Zo heb ik mijn speakers ook gekocht. Daarvoor hoef je echt geen platenspeler mee te nemen, gewoon je mobiel of andere portable audio speler (diskman, mp3speler, etc) inpluggen krijg je ook al een goed beeld van (wel een eventuele equaliser uitzetten natuurlijk).

• ebutyouyou
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 02-10 16:06
Super bedankt voor alle snelle reacties ! :)

Ik ben zelf ook fan van een opstelling met versterker & speakers, maar binnen dit budget wordt dat heel moeilijk denk ik om dan fatsoenlijke spullen te halen. Omdat ik in ieder geval heel graag alvast een platenspeler wil denk ik dat ik op de platenspeler na alles heel minimalistisch ga doen nu, en eventueel later altijd nog kan investeren in een goede versterker + speakers.

De denon DP-300F ga ik dan ook nu bestellen en ik vermoed de Edifier Studio 1280T speakers ook, aangezien deze laatste nu ook mooi in de sale zijn bij bol.com. Maar ik ga eerst nog wel even langs wat winkels om geluid te testen.

-edit- : en een vraagje: wat voor accesoires zijn een must om erbij te bestellen? Ik dacht in ieder geval een platenborsteltje, maar ben ik daarmee klaar of zijn er andere dingen die je eigenlijk wel moet hebben voor goed onderhoud? dank alvast

ebutyouyou wijzigde deze reactie 28-08-2019 17:04 (15%)
Reden: vraag toegevoegd

• kozue
ebutyouyou schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:35:
-edit- : en een vraagje: wat voor accesoires zijn een must om erbij te bestellen? Ik dacht in ieder geval een platenborsteltje, maar ben ik daarmee klaar of zijn er andere dingen die je eigenlijk wel moet hebben voor goed onderhoud? dank alvast
Bij mijn draaitafel kreeg ik al een stofdoekje. Deze haal ik voor het afspelen over de plaat heen zodat ie redelijk stofvrij erop ligt. Verder heb ik alleen een "record butler", waarmee ik de platen uit hun hoezen haal en op de speler leg, zodat ik er niet per ongeluk vette vingers op maak. Gezien je budget zal alleen een borsteltje of antistatisch doekje prima zijn om mee te beginnen.

Sommigen hebben ook een schoonmaakapparaat (zoals de Okki Nokki), maar ik maak ze altijd gewoon schoon met een druppeltje afwasmiddel in bronwater (geen kraanwater, dat zit vol met kalk, wat op je platen neer kan slaan) en een microvezel doekje, en spoel ze daarna af met bruisend bronwater om het losgekomen vuil en zeepresten weer weg te spoelen. Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

Oh ja, wat je er verder allicht bij nodig hebt zijn platen zelf ;). Vroeger vond je in kringloopwinkels nog wel eens wat leuks van mensen die hun hele collectie weg deden omdat ze ze toch niet meer draaiden, maar tegenwoordig is dat alleen nog maar meuk, dus dat is voornamelijk zonde van je tijd. Of je moet van BZN, James Last en Alle 13 Goed houden natuurlijk. Discogs is erg handig voor tweedehands spul. Daar ben ik in ieder geval mee begonnen, voordat ik duurder LP's ging kopen.

• Vintage1967
En als aanvulling daarop is MP ook een bron van 2e hands LP's.
Ook daarbij kan je het zo duur maken als je wilt.

Ga je meteen voor Led Zeppelin, Pink Floyd, Kreator, Cuby + Blizzards, Q65 en dan originele persingen met hoes en LP in NM staat, tja, trek dan de portemonnee maar open. Terwijl er voor minder ook al keuze is, maar dat is dan meer mainstream, zonder het over Alle-13-goed te hebben :+ .

Alternatief is natuurlijk om advertenties te zoeken waarin kleinere verzamelingen worden aangeboden. Wat die laatste optie betreft, moet je veel geduld en wat geluk hebben. Zo heb ik vanmiddag een prachtige stapel van 34 LP's binnen gekregen :9~ . En echt voor een mooie prijs, terwijl er meerdere Queen, Pink Floyd en Rolling Stones bij zitten. Maar ook Prince, Paul Simon, Robert Plant, Deep Purple, Iron Maiden, om er maar een paar te noemen. Eerlijk is eerlijk, ik heb heel wat avonden gezocht, geboden, afgewacht en weer verder gezocht. Maar het loont wel, wat mij betreft tenminste. Nu nog wassen en de kwaliteit beoordelen. Dat vind ik nog steeds best wel spannend, want we weten op dit forum allemaal wel hoe groot de domper kan zijn.....

En ja, ik zal de komende periode een paar foto's posten van deze nieuwe vangst :Y .

@kozue Waarom heb je een record butler nodig? Oldskool: als je platen uit de binnenhoes laat glijden laat je de rand tegen het begin van de duim rusten, vlakbij het kommetje tussen duim en wijsinger. Vervolgens vang je de plaat aan de onderkant van het label op met je wijs, middel en evt ringvinger. Er weer in? Omgekeerde recept. Er komt echt geen vinger op een groef.

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Gewoon handschoentjes aan doen, kost veel minder :p

Als house DJ is * Yalopa geen referentie wat betreft zorg dragen voor platen, en dan nog heb ik zelf geen enkele plaat verwoest door mn eigen handelingen...

Mijn advies is dan ook: begin met de primaire dingen en keep it simple. Platenwassers, borstels doekjes sopjes... je kan het allemaal achteraf wel kopen als je eens de plaat hebt die het nodig heeft. Begin met een deftige platenspeler, naald & element en eventueel de rest (versterker / speaker) als je dat nog niet hebt.

Het gegeven advies om een platenspeler te kopen waarvan je de naald kan wisselen, naalddruk en anti schatting kan instellen is een zeer waardevol advies. Koop geen platenspeler die ook maar een van deze eigenschappen mist. Kijk naar het gemonteerde element en naald er zit enorm veel verschil op. Voor een budget van 200 euro kan ik (en nog heel wat anderen hier) een naald uitkiezen. Naalden die ik koop gaan dan weer slechts 25 euro. Er zit veel variatie dus. Begin basic, als het een vervangbaar element is kan je altijd upgraden als je dat wil.

Grof gesteld heb je dan nog 2 types spelers, snaar en direct drive. Een direct drive zal in theorie iets stabieler draaien, een snaar zal in theorie iets minder bijgeluid geven. Koop je een topper (niet in jou budget) dan heb je in beide stromingen de negatieve eigenschappen niet meer. Mijn persoonlijke voorkeur is direct drive, maar goed dat is zeer persoonlijk.

Yalopa wijzigde deze reactie 28-08-2019 21:21 (47%)

You don't need eyes to see, you need vision

ebutyouyou schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:35:

Ooit heb ik deze post gemaakt:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"

Jammer dat er al wat linkjes niet meer werken, en de myreact devvers zijn niet zo slim geweest dat je die nog kan aanpassen op het moment dat een topic gesloten is |:(

Maar goed, wat je beslist nodig hebt is een carbon fiber platenborsteltje:
https://www.ebay.com/itm/...aner-Remover/163627411685
Hiermee maak je elke keer dat je een plaat op de draaitafel legt, de zijde die je gaat afspelen stofvrij en antistatisch (dus plaat laten draaien, borsteltje erop zetten en langzaam naar de buitenkant bewegen).

Wat je ook beslist nodig hebt is een naaldborsteltje.
Dit model is het beste imo:
https://www.ebay.com/itm/...Brushes-Tool/223622103110
of
https://www.conrad.nl/p/n...analogis-needbrush-310802

Ga je gebruikte platen kopen en draaien, dan is een platenwasmachine echt onmisbaar.
1 van de goedkoopste modellen die werkt is de knosti disco antistat:
orginele versie:
https://www.hobo.nl/knosti-disco-antistat.html

2e gen:
https://www.hobo.nl/knost...n-2-platenwasmachine.html

Verder zou ik alle platen die je gewassen hebt (vooral oude platen) altijd in een nieuwe, antistatische binnenhoes doen, dus eentje die met plastic van binnen belijnt is.
Deze dus
http://www.wydr.nl/lp-hoe...-binnenhoezen-wit-polybag

Dit waren alle must haves die vooral nodig zijn voor het afspelen en onderhouden van je platen.
Dat je platen en naald schoon zijn is het allerbelangrijkste voor een goede weergave.

De overige must haves in mijn vorige post hebben vooral betrekking op het afstellen van je platenspeler.
Met name de uitlijning van je element en in stellen van de naalddruk
Als je een nieuwe platenspeler koopt zal dit als het goed is al redelijk gedaan zijn.

mr_petit wijzigde deze reactie 28-08-2019 21:20 (4%)

• kozue
Cap schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:13:
@kozue Waarom heb je een record butler nodig? Oldskool: als je platen uit de binnenhoes laat glijden laat je de rand tegen het begin van de duim rusten, vlakbij het kommetje tussen duim en wijsinger. Vervolgens vang je de plaat aan de onderkant van het label op met je wijs, middel en evt ringvinger. Er weer in? Omgekeerde recept. Er komt echt geen vinger op een groef.
Die heb je niet perse nodig, maar is wel handig en kost (bijna) niks. Ik kreeg mijne gratis bij een bestelling ;)

Platen over de binnenhoes laten glijden is misschien wel oldschool, maar wel een risico op haarlijntjes (of zwaardere krassen als er nog vuil op de plaat zit). Vooral als je de standaard papieren krashoezen niet vervangen hebt door polylined versies. Hoe minder contact hoe beter.

kozue wijzigde deze reactie 28-08-2019 22:08 (5%)

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

Ooit heb ik deze post gemaakt:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"

Jammer dat er al wat linkjes niet meer werken, en de myreact devvers zijn niet zo slim geweest dat je die nog kan aanpassen op het moment dat een topic gesloten is |:(

Maar goed, wat je beslist nodig hebt is een carbon fiber platenborsteltje:
https://www.ebay.com/itm/...aner-Remover/163627411685
Hiermee maak je elke keer dat je een plaat op de draaitafel legt, de zijde die je gaat afspelen stofvrij en antistatisch (dus plaat laten draaien, borsteltje erop zetten en langzaam naar de buitenkant bewegen).

Wat je ook beslist nodig hebt is een naaldborsteltje.
Dit model is het beste imo:
https://www.ebay.com/itm/...Brushes-Tool/223622103110
of
https://www.conrad.nl/p/n...analogis-needbrush-310802

Ga je gebruikte platen kopen en draaien, dan is een platenwasmachine echt onmisbaar.
1 van de goedkoopste modellen die werkt is de knosti disco antistat:
orginele versie:
https://www.hobo.nl/knosti-disco-antistat.html

2e gen:
https://www.hobo.nl/knost...n-2-platenwasmachine.html

Verder zou ik alle platen die je gewassen hebt (vooral oude platen) altijd in een nieuwe, antistatische binnenhoes doen, dus eentje die met plastic van binnen belijnt is.
Deze dus
http://www.wydr.nl/lp-hoe...-binnenhoezen-wit-polybag

Dit waren alle must haves die vooral nodig zijn voor het afspelen en onderhouden van je platen.
Dat je platen en naald schoon zijn is het allerbelangrijkste voor een goede weergave.

De overige must haves in mijn vorige post hebben vooral betrekking op het afstellen van je platenspeler.
Met name de uitlijning van je element en in stellen van de naalddruk
Als je een nieuwe platenspeler koopt zal dit als het goed is al redelijk gedaan zijn.
Mooie post @mr_petit Ook de oude waar je naar linkt. Helaas kan ik die geen +1 meer geven.
kozue schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:50:
[...]

Platen over de binnenhoes laten glijden is misschien wel oldschool, maar wel een risico op haarlijntjes (of zwaardere krassen als er nog vuil op de plaat zit). Vooral als je de standaard papieren krashoezen niet vervangen hebt door polylined versies. Hoe minder contact hoe beter.
Die snap ik niet, ook bij de recordbutler glijdt de plaat toch gewoon uit de binnenhoes? Zie dat filmpje uit je link. Volgens mij denk jij dat ik iets anders bedoel met de oldskool methode. :)

Sterker nog, als je echt angst hebt voor losse stofdeeltjes die in de groeven gedrukt worden dan moet je volgens mij de record butler niet gebruiken, want daarmee houd je dus de plaat horizontaal met het volle gewicht op de groeven vast door de record butler aan te knijpen met je hand. Daar kijk ik in dat filmpje juist met :X naar. Het doel van de oldskool methode is juist dat je de techniek hebt om geen groeven aan te raken en de plaat losjes met het label op je vingers te laten rusten. Geen geknijp.

YouTube: RecordButler How-to

Die plaat ook zo horizontaal met 1 hand optillen van de spindle, dan komen de grootste torsiekrachten juist vrij, wat is er mis met netjes met 2 handen aan de rand van de plaat zodat de plaat mooi recht van de spindle gelift wordt? Verder kijk ik met licht gefronsde wenkbrouwen naar hoe die plaat ook de binnenhoes in gaat, je ziet dat bij het insteken de recordbutler in de weg zit en kunt wachten tot de binnenhoes om gaat krullen of als je het net ff te wild doet, scheuren. Met je handen voel je toch veel beter en preciezer wat je doet? Het zijn de beste en meest gevoelige instrumenten die je hebt.

Het filmpje heeft mij in ieder geval echt niet overtuigd, het lijkt vooral een product bedacht voor mensen die de goede manier / techniek om een plaat te hanteren niet kennen.

Wat is hier nou mis mee? De Old Fart trilt wat met de vingers maar hij weet wél hoe hij een plaat vast moet houden. Ook goed dat hij de armlift gebruikt. :P

Cap wijzigde deze reactie 29-08-2019 11:46 (31%)

Cap schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:37:
[...]

Wat is hier nou mis mee? De Old Fart trilt wat met de vingers maar hij weet wél hoe hij een plaat vast moet houden. Ook goed dat hij de armlift gebruikt. :P
Zo doe ik het ook altijd (zonder het trillen :P). Ik zou ook niet weten hoe ik het anders zou moeten doen, deze manier van aanpakken komt voor mij in iedergeval als natuurlijk en automatisch over als je niet de groeven beet wilt houden.

Bij die recordbutler is het imo vrijwel onmogelijk om aan de onderkant te voorkomen dat je deze over de groeven trekt, en dus vuil meetrekt als dat op het oppervlak van de plaat ligt, zoals op 0:15 te zien is

Ook het vuil dieper in de groeven drukken was iets waar ook ik in 1e instantie aan dacht. Raar ontwerp.

mr_petit wijzigde deze reactie 29-08-2019 09:38 (16%)

Kortom, wat ons betreft is de RecordButler geen oplossing voor een niet bestaand probleem. :P

Best knap als je daar dan goed geld mee kan verdienen, dat dan weer wel. ;)
mr_petit schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:37:
[...]

Zo doe ik het ook altijd (zonder het trillen :P).
Zo deed iedere muziekliefhebber dat vroeger toch? Totdat de DJ's kwamen misschien, die overal schijt aan hadden. Ik weet in ieder geval niet beter, alle pappa's, ooms en vriendjes deden het zo. (Sorry dames, de vrouwen kwamen blijkbaar niet aan de platenspeler).

Cap wijzigde deze reactie 29-08-2019 10:02 (63%)

Ik vind het ook twijfelachtig om dat ding als platenborstel te gebruiken. Ik heb al eerder aangestipt (nota bene 10 jaar geleden al in mijn musthaves post :P) dat fluwelen borstels gewoon niet zo goed zijn, en dit is vrijwel hetzelfde.
Die koolstof borstels komen echt diep in de groef, en daarvan kan je ook de tips reinigen door de borstel enkele keren langs de richel in het handvatje te halen (beetje lastig uit te leggen maar diegene die zo'n borsteltje hebben weten wel wat ik bedoel)

Ik vind het ding een beetje een gimmick dat een niet bestaand probleem probeert te pareren en wanneer toegepast eigenlijk alleen maar meer potentiele problemen kan veroorzaken

mr_petit wijzigde deze reactie 29-08-2019 09:44 (17%)

Dit bedoel je, zijn inderdaad fijne borstels.

Eens, daarom zei ik: het is geen oplossing voor een niet bestaand probleem. :) Wat mij betreft moeten mensen gewoon even leren hoe je een plaat hanteert, daar heb je veel profijt van. Je hebt het zo onder de knie, binnen de kortste keren gaat het vanzelf en het kan ook heel vlot. En je hebt niet weer zo'n extra prul erbij dat je moet hanteren. Aan hoes, eventueel extra plastic sleeve, binnenhoes, platenborstel en naaldborstel hebben we wel genoeg toch. :P

Cap wijzigde deze reactie 29-08-2019 09:52 (11%)

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

Die snap ik niet, ook bij de recordbutler glijdt de plaat toch gewoon uit de binnenhoes? Zie dat filmpje uit je link. Volgens mij denk jij dat ik iets anders bedoel met de oldskool methode. :)

Sterker nog, als je echt angst hebt voor losse stofdeeltjes die in de groeven gedrukt worden dan moet je volgens mij de record butler niet, gebruiken, want daarmee houd je dus de plaat horizontaal met het volle gewicht op de groeven vast door de record butler aan te knijpen met je hand. Daar kijk ik in dat filmpje juist met :X naar. Het doel van de oldskool methode is juist dat je de techniek hebt om geen groeven aan te raken en de plaat losjes met het label op je vingers te laten rusten. Geen geknijp.

Die plaat ook zo horizontaal met 1 hand optillen van de spindle, dan komen de grootste torsiekrachten juist vrij, wat is er mis met netjes met 2 handen aan de rand van de plaat zodat de plaat mooi recht van de spindle gelift wordt? Verder kijk ik met licht gefronsde wenkbrouwen naar hoe die plaat ook de binnenhoes in gaat, je ziet dat bij het insteken de recordbutler in de weg zit en kunt wachten tot de binnenhoes om gaat krullen of als je het net ff te wild doet, scheuren. Met je handen voel je toch veel beter en preciezer wat je doet? Het zijn de beste en meest gevoelige instrumenten die je hebt.

Het filmpje heeft mij in ieder geval echt niet overtuigd, het lijkt vooral een product bedacht voor mensen die de goede manier / techniek om een plaat te hanteren niet kennen.

Het is gewoon een nutteloos goedkoop ding. Zo'n fabrikant mikt op de über fanatiekeling die allerlei snufjes koopt omdat het kan. Niet zozeer omdat het nuttig is.
Gewoon je handjes gebruiken :)
En jemig, dan kóm je een keer met je vinger op een groef... Alsof je dáár iets van gaat merken.

Sorry dat ik zo scherp reageer, maar dat extreme gedoe werkt op mijn lach én huilspieren :P

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Cap schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:39:
Kortom, wat ons betreft is de RecordButler geen oplossing voor een niet bestaand probleem. :P

Best knap als je daar dan goed geld mee kan verdienen, dat dan weer wel. ;)
Nyarlathotep schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:00:
Het is gewoon een nutteloos goedkoop ding. Zo'n fabrikant mikt op de über fanatiekeling die allerlei snufjes koopt omdat het kan. Niet zozeer omdat het nuttig is.
Gewoon je handjes gebruiken :)
En jemig, dan kóm je een keer met je vinger op een groef... Alsof je dáár iets van gaat merken.

Sorry dat ik zo scherp reageer, maar dat extreme gedoe werkt op mijn lach én huilspieren :P
(y)

You don't need eyes to see, you need vision

kozue schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:01:
met een druppeltje afwasmiddel in bronwater (geen kraanwater, dat zit vol met kalk, wat op je platen neer kan slaan)
Hier heb ik ook nog even over na zitten denken.
Het is een fabeltje om te denken dat bronwater geen kalk bevat.
Sterker nog, bronwater bevat in de regel juist zeer veel kalk.

Ik heb hier bijv. 2 bronwaterflesjes naast mijn leggen waarvan de ene 70,9mg Ca2+/L en 13,6mg Mg2+/L bevat (totaal 84,5mg/l)(en nog wat kalium en natrium), en de ander 131,0mg Ca2+/L en 37,0mg Mg2+/L bevat (totaal 168,1mg/L)
Dit zijn alleen de massaconcentraties van positieve kationen, ik weet niet of, bij bepalen van hardheid ook de massa van de negative anionen wordt meegenomen, dan wordt de massa per liter natuurlijk nog veel meer.
Zelf denk ik dat die massa er wel bij komt, want de hoeveelheid kalk is natuurlijk een hoeveelheid CaO of MgO. Dan komt er bij de Ca2+ massa nog ongeveer 30% bij en bij de Mg2+ ongeveer 60%

Dit is een staatje van wikipedia:

Waterleidingbedrijven hanteren de onderstaande indeling:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Duitse Hardheid     Franse Hardheid     Concentratie zouten     type water
0 tot 4 dH  0 tot 7 fH  0–20 mg/l     zeer zacht water
4 tot 8 dH  7 tot 15 fH     20–40 mg/l    zacht water
8 tot 12 dH     15 tot 22 fH    40–60 mg/l    gemiddeld water
12 tot 18 dH    22 tot 32 fH    60–80 mg/l    vrij hard water
18 tot 30 dH    32 tot 55 fH    80–120 mg/l   hard water
>30 dH  >55 fH  >120 mg/l   zeer hard water

Ik krijg het tabelletje helaas niet helemaal netjes gekopieerd...

Hardheid van water in nederland varieert tussen ca 5dH en 18dH.
Zoals je kan zien, zitten beide flesjes in de range van hard water (boven de 18dH) tot zeer hard water.
In ieder geval bevatten ze sowieso meer kalk dan het nederlandse leidingwater.

Wil je geen kalk in je water, koop dan flessen gedeioniseerd/gedemineraliseerd water bij de supermarkt of bouwmarkt. 45cent/liter bij de jumbo dus vergelijkbaar met de prijs van bronwater schat ik.

Mensen kopen/drinken juist bronwater omdat het zo 'gezond' is vanwege die hoge concentraties ionen.

mr_petit wijzigde deze reactie 29-08-2019 17:12 (12%)

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

mr_petit schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:51:
[...]

Hier heb ik ook nog even over na zitten denken.
Het is een fabeltje om te denken dat bronwater geen kalk bevat.
Sterker nog, bronwater bevat in de regel juist zeer veel kalk.

Ik heb hier bijv. 2 bronwaterflesjes naast mijn leggen waarvan de ene 70,9mg Ca2+/L en 13,6mg Mg2+/L bevat (totaal 84,5mg/l)(en nog wat kalium en natrium), en de ander 131,0mg Ca2+/L en 37,0mg Mg2+/L bevat (totaal 168,1mg/L)
Dit zijn alleen de massaconcentraties van positieve anionen, ik weet niet of, bij bepalen van hardheid ook de massa van de negative anionen wordt meegenomen, dan wordt de massa per liter natuurlijk nog veel meer.
Zelf denk ik dat die massa er wel bij komt, want de hoeveelheid kalk is natuurlijk een hoeveelheid CaO of MgO. Dan komt er bij de Ca2+ massa nog ongeveer 30% bij en bij de Mg2+ ongeveer 60%

Dit is een staatje van wikipedia:

Waterleidingbedrijven hanteren de onderstaande indeling:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Duitse Hardheid     Franse Hardheid     Concentratie zouten     type water
0 tot 4 dH  0 tot 7 fH  0–20 mg/l     zeer zacht water
4 tot 8 dH  7 tot 15 fH     20–40 mg/l    zacht water
8 tot 12 dH     15 tot 22 fH    40–60 mg/l    gemiddeld water
12 tot 18 dH    22 tot 32 fH    60–80 mg/l    vrij hard water
18 tot 30 dH    32 tot 55 fH    80–120 mg/l   hard water
>30 dH  >55 fH  >120 mg/l   zeer hard water

Ik krijg het tabelletje helaas niet helemaal netjes gekopieerd...

Hardheid van water in nederland varieert tussen ca 5dH en 18dH.
Zoals je kan zien, zitten beide flesjes in de range van hard water (boven de 18dH) tot zeer hard water.
In ieder geval bevatten ze sowieso meer kalk dan het nederlandse leidingwater.

Wil je geen kalk in je water, koop dan flessen gedeioniseerd/gedemineraliseerd water bij de supermarkt of bouwmarkt. 45cent/liter bij de jumbo dus vergelijkbaar met de prijs van bronwater schat ik.

Mensen kopen/drinken juist bronwater omdat het zo 'gezond' is vanwege die hoge concentraties ionen.
En daarom gebruik je gedemineraliseerd (gedenatureerd?) water om je platen te wassen, en dus nóóit kraanwater :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• kozue

Sterker nog, als je echt angst hebt voor losse stofdeeltjes die in de groeven gedrukt worden dan moet je volgens mij de record butler niet gebruiken, want daarmee houd je dus de plaat horizontaal met het volle gewicht op de groeven vast door de record butler aan te knijpen met je hand.
Met zo'n ding kun je m gewoon verticaal houden wanneer je m uit de binnenhoes haalt, waardoor de plaat veel minder langs de hoes schuurt. Voordat ik m had deed ik het ook op jouw manier, en toen had ik soms meteen al krassen op een gloednieuwe LP door die goedkope papieren hoezen en vuil en stof wat er vanaf de fabriek al op zat.

Ik had het dus niet over stofdeeltjes in de groeven drukken maar vuil en stof *langs* de plaat schuren. Van drukken krijg je geen krassen, van schuren wel. Dat filmpje is trouwens een beetje misleidend. Ik gebruik m nooit om platen schoon te maken, alleen om ze vast te pakken als ze nog in de hoes zitten. Vervolgens laten ze ook nog zien hoe ze m verkeerd in de hoes steken. De record butler gaat in z'n geheel naar binnen, net als je hand, niet over een deel van de binnenhoes heen zoals in het filmpje. Daar maak je inderdaad misschien je hoezen mee stuk.

Maar ieder z'n ding. Ik vind m handig en heb sinds ik m heb nooit meer krassen of vingerafdrukken op m'n LP's gemaakt. Jammer hoe sommigen ook meteen gaan klagen over "geld verdienen met een nutteloos product" terwijl ik m toch gratis bij een bestelling kreeg en het dus niets kostte...
kozue schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:20:
[...]

Met zo'n ding kun je m gewoon verticaal houden wanneer je m uit de binnenhoes haalt, waardoor de plaat veel minder langs de hoes schuurt. Voordat ik m had deed ik het ook op jouw manier, en toen had ik soms meteen al krassen op een gloednieuwe LP door die goedkope papieren hoezen en vuil en stof wat er vanaf de fabriek al op zat.
Ik snap dat punt nog steeds niet. Dat verticaal houden kan toch ook op de normale manier met de hand? Ik sleep die lp echt niet uit de hoes, dat gaat heel soepel 'vanzelf' dankzij de zwaartekracht: duim tegen de opening binnenhoes, kiepen (mag zo verticaal als je wilt / als jouw handtechniek het toestaat, je mag ook de onderkant van de hoes een beetje extra open houden met de vingers, maar die lubbert meestal vanzelf wat naar beneden dankzij de zwaartekracht ;)). Plaat schuift (valt) er soepeltjes uit en vingers op het label.

Blijkbaar heb jij andere ervaringen, maar ik heb nog nooit krassen veroorzaakt door het uit de binnenhoes halen van de plaat en kan het me eigenlijk ook maar moeilijk voorstellen dat je het voor elkaar krijgt. Of ik heb allemaal heel schone en gemakkelijke hoezen, dat zou natuurlijk kunnen. Anders is het als er echt meuk in de hoes zit natuurlijk, bijvoorbeeld hele vieze 2e hands platen met god-knows-what in de hoezen, of af fabriek van een slechte perserij, resten vinyl korrels ofzo, of zand. :P Maar dan voorkom je het ook niet echt met dat vasthoudvelletje. Je schuift nog steeds (imo dus net zo veel als met goede handmatige techniek), en je hebt ook nog kans op die meuk in de groeven drukken omdat je de plaat bij de groeven vastpakt.

Hoe dan ook, wat je ook gebruikt: het lijkt me vooral een kwestie van voorkomen dat er vuil op de plaat (of in de hoes) zit, dat zal je vast met me eens zijn. Van wat stofjes krijgt een plaat echt geen krassen, van restanten vinyl o.i.d uiteraard wel.

Wat betreft de gevolgen van het schuren nog een gedachte: oppervlakkige haarkrasjes hebben in ieder geval geen invloed op het geluid omdat ze niet in het deel zitten waar de naald de groef aftast. Ik kan me wel voorstellen dat als je heel erg voorzichtig op en bezorgd om je platencollectie bent ook het minste oppervlakkige haarkrasje je stoort (nog los van resale value enzo, gewoon, omdat het je stoort). Vuil / stof krijg je uiteraard wel prima IN de groef door aan te drukken. :)
[...]
Ik had het dus niet over stofdeeltjes in de groeven drukken maar vuil en stof *langs* de plaat schuren. Van drukken krijg je geen krassen, van schuren wel. Dat filmpje is trouwens een beetje misleidend. Ik gebruik m nooit om platen schoon te maken, alleen om ze vast te pakken als ze nog in de hoes zitten. Vervolgens laten ze ook nog zien hoe ze m verkeerd in de hoes steken. De record butler gaat in z'n geheel naar binnen, net als je hand, niet over een deel van de binnenhoes heen zoals in het filmpje. Daar maak je inderdaad misschien je hoezen mee stuk.
Ok slecht filmpje dus, wel suf dat dit filmpje de how-to is van de fabrikant zelf dan. 8)7 Overigens blijft wat mij betreft het punt van vuil in de groef drukken wel staan. Een plaat kan je gewoon beter vastpakken aan de zijkanten en niet aan de groeven omdat je daar geen stof/vuil/vet in wilt hebben, als het niet nodig is, waarom zou je.
[...]
Maar ieder z'n ding. Ik vind m handig en heb sinds ik m heb nooit meer krassen of vingerafdrukken op m'n LP's gemaakt. Jammer hoe sommigen ook meteen gaan klagen over "geld verdienen met een nutteloos product" terwijl ik m toch gratis bij een bestelling kreeg en het dus niets kostte...
Uiteraard ieder zijn ding. ;) In jouw geval is ie blijkbaar handig en ook gratis, prima! :) Maar hij wordt ook gewoon verkocht, inclusief slecht how-to filmpje. Het kost natuurlijk niet veel maar ik blijf het persoonlijk op basis van de beschikbare info een nutteloos prul vinden omdat het een probleem oplost dat ik niet heb en ook nieuwe nadelen introduceert. En het stoort me persoonlijk ook dat het product nieuwe enthousiastelingen ongewild leert om platen bij de groeven te vatten, terwijl ze imo juist moeten leren de groeven niet aan te raken door platen uitsluitend bij de rand vast te houden.

Cap wijzigde deze reactie 29-08-2019 15:10 (11%)

• hansie18
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 04:38
Weet iemand een adres waar je LP's goed kunt laten wassen/poetsen? Niet te duur. Ergens in Zuid-Limburg.

Dank je wel!

• oldsmelly
@hansie18 Ik heb het een keer onderzocht, hier in Zuid Holland, en ik kwam al gauw uit op 3 euro per plaat en dan gaat die door een okki nokki of gelijkwaardig.

Ik weet niet om hoeveel platen het gaat maar het kwam er al gauw op neer dat ik de okki beter zelf kon kopen.

Als je echt goed doet ben je 2-3 min per plaat bezig en zo'n zaak moet ook leven natuurlijk.
Dus als he meer dan 200 platen wilt laten wassen of je wilt je toekomstige aankopen wassen kun je beter al heel snel zelf een schoonmaak systeem kopen.

Hoeft natuurlijk geen wasmachine te zijn een handmatige "Knosti" kan uiteraard ook.

oldsmelly wijzigde deze reactie 31-08-2019 16:06 (6%)

MuziekLiefhebbert

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

oldsmelly schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:42:
@hansie18 Ik heb het een keer onderzocht, hier in Zuid Holland, en ik kwam al gauw uit op 3 euro per plaat en dan gaat die door een okki nokki of gelijkwaardig.

Ik weet niet om hoeveel platen het gaat maar het kwam er al gauw op neer dat ik de okki beter zelf kon kopen.

Als je echt goed doet ben je 2-3 min per plaat bezig en zo'n zaak moet ook leven natuurlijk.
Dus als he meer dan 200 platen wilt laten wassen of je wilt je toekomstige aankopen wassen kun je beter al heel snel zelf een schoonmaak systeem kopen.

Hoeft natuurlijk geen wasmachine te zijn een handmatige "Knosti" kan uiteraard ook.
Eigenlijk bij elke gebruikte plaat is het aan te raden om zo'n knosti te halen of in ieder geval om hem goed schoon te maken. Al is het alleen maar om je naald te sparen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• hilgo
  • Laatst online: 10:27

hilgo

Clear your mind of can't.

hilgo schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:56:
[...]

Heel herkenbaar. Heb vorige week een limited edition box van Helloween binnen gekregen maar de eerste plaat moet de speler nog gaan zien. Nu ken ik alle albums al wel (heb het merendeel al op CD) en ze zijn al veel beluisterd de afgelopen jaren maar toch.
Naja, hij staat wel heel mooi in de kast ;)
Vanmiddag begonnen aan een marathon sessie om de albums uit bovenstaande box te luisteren. Walls of Jericho, Keepers of the Seven Keys 1 & 2, stuk voor stuk toppertjes #genieten

Discogs

Touchdomex schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:09:
[...]

Eigenlijk bij elke gebruikte plaat is het aan te raden om zo'n knosti te halen of in ieder geval om hem goed schoon te maken. Al is het alleen maar om je naald te sparen.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan... Of je moet geld genoeg hebben, dan is ook een Okki Nokki een goede keus...

Onder het mom: "Je hoeft niet meteen alles in huis te halen" valt zo'n platen borstel en platen wasser in ieder geval niet wat mij betreft... Duur hoeft dat niet te zijn...

Koop gewoon de goedkoopste, want ze komen toch allemaal uit dezelfde Chinese fabriek (ook de duurdere)...

Zelf prefereer ik de variant waarbij de koolstof borstels gecombineerd worden met Fluweel... Door het fluweel blijft er meer stof bij de koolstof borstels zitten en dat vindt ik persoonlijk erg fijn... Deze dus:
https://www.pickupnaalden...aldborsteltje-tonar-3008/
https://cdn.myonlinestore.eu/93dc658e-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/4bc90fbed7b6177c1d8e3c80444aa46584fc33e4.jpg

Hij wordt ook verkocht onder de naam Dust Jockey bij dezelfde fabrikant... Geen idee waarom ze 'm ook onder andere naam proberen te slijten (wellicht om 'm qua naam bij DJ's te laten matchen? Dat is het enige wat ik mij ineens kan bedenken)...

Hierbij heb ik niet de goedkoopste opgezocht... Ooit heb ik deze voor €12,95 meegenomen op de platenbeurs in Utrecht en toen was hij ineens merkloos...

Tijdens mijn zoektocht naar een platen reinigingsborstel kwam ik per toeval bij deze site terecht:
https://www.audiovinyl.nl/

Zij verkopen ook audiofiele platen (o.a. Mobile Fidelity Soundlab) viel mij op... Dus bij deze deel ik hem met jullie omdat er de laatste tijd slechte verhalen over north-end Haarlem voorbij komen die deze ook te koop heeft... Hopelijk een goed en beter alternatief... Hij mag wat mij betreft aan de topic start post toegevoegd worden...

rcor wijzigde deze reactie 31-08-2019 19:01 (7%)

• Wimmel

Wimmel

Hello

Voor de mensen in de kop van Noord-Holland, er is morgen een platenbeurs in Julianadorp; Ribs 'n Records.

Discogs

• Vintage1967
Vandaag opnieuw een LP in het zonnetje gelegd (zie eerdere posts) om hem vlak te krijgen. Waar het in zit weet ik niet, maar deze keer ging het dus goed ...... fout ;w . Inderdaad: zeg maar 'dag' met je handje.
Op zich is het balen, natuurlijk. Maar wat ik ook heel vervelend vind, is dat ik dus niet weet waarom het nu fout ging. Dunnere LP? Hogere zonnekracht of hoe je dat ook noemt? Degene die het weet mag het zeggen.

Ik ben er dus nu iets minder (en dat is zachtjes uitgedrukt) zeker van dat dit de oplossing is voor het minimaliseren en mogelijk verwijderen van warps. Jammer hoor. En ook voor mij geldt: doe dit op eigen risico :') . Bezint eer ge begint!

• Toshirou
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:14

Het resultaat van een dag de stad van Enschede aandoen. Een zeer geslaagde dag wat muzikale aanwinsten betreft _/-\o_

Te zien:
Zara Larsson - So Good
Triggerfinger - Colossus
Franz Ferdinand - Always Ascending
First Aid Kit - Ruins

En op cd(ik vloek nu }) ) Slipknot - We Are Not Your Kind

Toshirou wijzigde deze reactie 01-09-2019 13:15 (32%)

https://www.discogs.com/user/Toshirou/collection | psn: KumoCat | Xiaomi Redmi Note 7

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Vintage1967 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:55:
Vandaag opnieuw een LP in het zonnetje gelegd (zie eerdere posts) om hem vlak te krijgen.
Wat? De enige keer dat ik een LP (Purple Rain) per ongeluk in de zon heb laten liggen was hij meteen gebobbeld. LP's worden geperst het basismateriaal is niet vlak. (en het was 30 graden gisteren)

bouwfraude wijzigde deze reactie 01-09-2019 16:14 (4%)

• Vintage1967
hilgo schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:34:
[...]

Vanmiddag begonnen aan een marathon sessie om de albums uit bovenstaande box te luisteren. Walls of Jericho, Keepers of the Seven Keys 1 & 2, stuk voor stuk toppertjes #genieten
Helemaal mee eens. Het is geen straf hoor, om een middagje Helloween te luisteren. Jeugdsentiment uit de jaren '80. Ik heb ze nooit op LP gehad, maar net als veel andere LP's op tape gezet. Die cassettes heb ik jaren terug de deur uit gedaan, tenminste de cassettes waar reguliere albums op stonden. Een paar originele cassettes en cassettes met bootlegs heb ik bewaard. Ik denk dat er ook nog twee tapes bij zitten met live opnames van de radio: Mercyfull Fate, Highway Chile en nog twee andere bands waarvan de namen me niet te binnen willen schieten. Van het concert van Mercyfull Fate heb ik een paar jaar geleden de bootleg op rood vinyl gekocht >:) .

Vanmiddag heb ik het laatste deel van de stapel pas gekochte LP's door de wasstraat gehaald. De volgende stap is om ze in Discogs bij mijn verzameling te voegen. Tenslotte ga ik bepalen welke ik zelf wil houden (in ieder geval Queen - Day At The Races en Night At The Opera, U2- War en The Pub Street Bluesband - No Concessions). De rest gaat in de verkoop. Ze hoeven niet weg, want ook met Nina Simone is niets mis. Het is een kwestie van persoonlijke smaak.

Wat heel gaaf is, is dat op de LP Right On! van Nina Simone het nummer Don't Let Me Be Misunderstood staat. Ik kende dat van de uitvoering van Gary Moore en kwam een maandje of zo geleden het origineel tegen op MP en heb vervolgens even op YouTube geluisterd. Het zijn echt drie totaal verschillende uitvoeringen. Zo blijf ik ontdekken :9 .
bouwfraude schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:10:
[...]

Wat? De enige keer dat ik een LP (Purple Rain) per ongeluk in de zon heb laten liggen was hij meteen gebobbeld. LP's worden geperst het basismateriaal is niet vlak. (en het was 30 graden gisteren)
Kan ik me helemaal voorstellen. Mogelijk heb je mijn voorgaande post hierover niet gelezen. Het is eerder wel prima gegaan met een andere LP bij vergelijkbare temperaturen. Bovendien hebben geen van beide LP's zomaar in de zon gelegen. Ik heb ze tussen glazen platen met gewicht er op neergelegd. Wat temperatuur betreft is het aan de kust altijd een stukje koeler (of 'minder heet') dan in de rest van ons landje. Dus 30 graden was het gisteren bij lange na niet. Maar goed, neemt niet weg dat deze tweede poging niet goed uitpakte, helaas.

Nu op de draaiert: Pub Street Bluesband - No Concessions.

• macdushi
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:45
Met veel plezier lees ik al een tijdje dit forum, ben inmiddels ook weer aangestoken door het vinylvirus. Ik heb mijn cd’s op een paar na de deur uitgedaan en heb al een aantal vinyplaten aangeschaft. Nu wordt het tijd voor een platenspeler ( die ontbrak nog). Ik twijfel tussen de denon dp300f (kost nieuw 199 euro en is hier al meermaals aanbevolen) of een vintage sony biotracer ps x600 ( die kan ik van een kennis overnemen, vraagprijs is 275 euro en is in goede staat). Mijn vraag is nu aan jullie wat de beste keus is en of 275 euro een redelijke prijs is voor de sony.

macdushi wijzigde deze reactie 01-09-2019 18:06 (3%)

Als de kennis betrouwbaar is en kennis heeft van zaken (dwz dat "het goed doen" echt het goed doen is): zonder enige twijfel de PS-X600. Een erg fijne draaitafel en een hele flinke stap boven de dp300f. Mooie arm met zeer goede lagering, lekker zwaar plateau en dikke rubberen mat en een gedempte behuizing van dik composietmateriaal. Bediening dankzij de Biotracer arm heerlijk. Nieuw koop je niet zomaar iets vergelijkbaars.

Alleen ik vind dat de kennis best wat van de prijs af mag doen, 275 is wel erg pittig. Dat is een prijs waarvoor ze op Ebay weggaan, geen vriendenprijs. Er staat er ook eentje voor 300 euro van de bekende verkoper "Alex" uit DH op marktplaats, maar die wil altijd "veulsteveul" voor zijn platenspelers. (Of is dat die kennis? ;))

Zit er een mooi Denon MC element op ofzo, dan heb ik niks gezegd en is het prima. Maar met een gewoon Japans MM elementje (niks waard) vind ik 200,- een nette prijs.

(Was het een PS-X800 dan is het een ander verhaal, maar hoe goed ook, dat is het zeker ook weer niet.)

Aan de andere kant zal je voor 300,- of daar in de buurt nieuw niets van vergelijkbare kwaliteit kopen, maar dat is een beetje appels met peren vergelijken ivm garantie van een nieuw product.

Cap wijzigde deze reactie 01-09-2019 19:10 (41%)

Vandaag even tijd gevonden om bij Sounds in Venlo aan te gaan... Effe snuffelen en hopen dat je Yellow Submarine van "The Beatles" (hoewel: alleen op kant A staan nummers van The Beatles) vindt... Dat laatste is gelukt (niet tweedehands, te zeldzaam, maar wel nieuw)... Wellicht niet het beste album van ze, maar nu is mijn collectie van The Beatles wel compleet...

Eerder vandaag op draaitafel:

En ik kreeg vandaag een leuk cadeautje er gratis bij:

Een slipmat met de tekst "Sounds Great!"... Toch wel gaaf om te zien... Of ik 'm ga gebruiken weet ik nog niet, de rubberen mat op mijn Thorens dempt namelijk wel erg goed en dat zie ik dit vilten matje niet doen...

• macdushi
Bedankt voor alle info Cap, ik ga nog eens goed nadenken over “nieuw” met garantie of vintage met een hoge kwaliteit, lastig temeer omdat ik nog weinig ervaring hiermee heb

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19-10 20:07
@Vintage1967
Wat heel gaaf is, is dat op de LP Right On! van Nina Simone het nummer Don't Let Me Be Misunderstood staat. Ik kende dat van de uitvoering van Gary Moore en kwam een maandje of zo geleden het origineel tegen op MP en heb vervolgens even op YouTube geluisterd. Het zijn echt drie totaal verschillende uitvoeringen. Zo blijf ik ontdekken.
Tip: zoek op YouTube naar: Eric Burdon (ex. leadzanger The Animals) is later solo gegaan en treed ook wel met zijn Eric Burdon Band nog op.
macdushi schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:16:
Bedankt voor alle info Cap, ik ga nog eens goed nadenken over “nieuw” met garantie of vintage met een hoge kwaliteit, lastig temeer omdat ik nog weinig ervaring hiermee heb
Is die kennis echt een goede kennis? Kan je erop vertrouwen, heeft ie verstand van zaken? Dat is ook een soort van garantie. Toch weer anders dan veel geld neerleggen voor een draaitafel op marktplaats van een onbekende.

• macdushi
Geen goede kennis, via via dus geen idee over de staat, van buiten ziet het er mooi uit maar van binnen geen idee

• macdushi
Cap schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:03:
Er staat er ook eentje voor 300 euro van de bekende verkoper "Alex" uit DH op marktplaats, maar die wil altijd "veulsteveul" voor zijn platenspelers
Ik heb de advertentie ook bekeken, is dat een betrouwbaar adres of is het rommel wat hij aanbiedt?
Als je voor die biotracer gaat zou ik eerst goed onderzoek doen.
Wat je vooral moet controleren is of de arm goed werkt. Je zou de naalddruk moeten nameten met een naalddrukweegschaaltje en kijken of de naalddruk een beetje klopt met de ingestelde naalddruk als je die langzaam opvoert (uiteraard eerst een zero-balance uitvoeren).
Je moet dus wat vooronderzoek doen, zoals de gebruiksaanwijzing lezen.
Deze is op vinylengine te downloaden:
https://www.vinylengine.com/library/sony/ps-x600.shtml
(registreren voordat je 'm kan downloaden)

Zo'n biotracer is vele malen beter dan zo'n denon (of eigenlijk de meeste moderne draaitafels onder de 800 euro), maar je moet er niet eentje kopen die niet meer goed is. Ze zijn elektronisch gezien ontzettend ingewikkeld en nauwelijks te repareren omdat er ook onderdelen in zitten die totaal niet meer te krijgen zijn.
Op zich is de ps-x600 1 van de meest betrouwbare biotracers, maar alles kan stuk.
Zit er ook een element bij, en zo ja welke?
Wellicht kan je goed afdingen op de biotracer.

• macdushi
mr_petit schreef op maandag 2 september 2019 @ 00:51:.
Zit er ook een element bij, en zo ja welke?
Wellicht kan je goed afdingen op de biotracer.
Er zit geen element bij, wat zou je evt daarin kunnen aanraden?
Ik neig nu toch naar de Denon, dit wordt anders wel erg ingewikkeld voor een beginner :)
@mr_petit Precies, de PS-X600 is eigenlijk heel betrouwbaar: alle exemplaren die ik in handen gehad heb werkten nog uitstekend. Als hij netjes door de automatische start & stop sequentie (einde plaat) heen gaat en de naalddruk is goed dan zijn er geen problemen te verwachten. Voordeel: juist omdat het een Biotracer is ben je niet afhankelijk van mechaniekjes met slijtage en gebrek aan smering, alles gaat via electronische aangestuurde spoelen en magneten. En dat gaat super vloeiend en zonder bijgeluiden. :Y

Dit in tegenstelling tot de veel complexere, tangentiale PS-X800 als ie niet onder handen genomen is. Alledrie de exemplaren die ik in handen gehad heb moessten gerepareerd (als dat je lukt kan je zowat elke draaitafel repareren). Op zich is de electronica niet onbetrouwbaar maar voor een draaitafel wel complex, ergens een rotte soldeerverbinding, elko of transistor is altijd mogelijk. Niet een groot probleem want dit is allemaal te vervangen. Het echte probleem is de bedrading naar de toonarm. Heel fijn om in die bos ultradunne bedrading te zoeken in welk draadje de kabelbreuk zit. :X

Bij de niet tangentiale PS-X600 speelt dit probleem niet, dat is gewoon een erg betrouwbare speler gebleken.

@macdushi Ik snap het dilemma. De PS-X600 is een paar klassen hoger dan de DP-300F en echt een mooier apparaat. Aan de andere kant heb je wellicht geen zin in gedoe. Persoonlijk wist ik het wel als ik een PS-X600 zou kunnen krijgen voor minder dan een DP-300F. Maar ja, ik ben de maatstaf natuurlijk niet. Als je een nette prijs kan afspreken en je kan gewoon komen kijken en proberen is het een optie. De verkoper heeft mogelijk zelf al een naalddrukwegertje dus dat is dan ook gemakkelijk te proberen. Teveel gedoe? Dan gewoon de DP-300F, die speelt uiteindelijk ook plaatjes af. :)

Wat element betreft slikt zo'n Biotracer zowat alles. :) Een mooie Denon DL-110 is niet te versmaden maar je kan ook een goedkopere Audio Technica gaan, bijv een AT-VM95EN of AT-VM95ML, AT-VM95SH. Ortofon Super OM 20 is ook een optie.

Cap wijzigde deze reactie 02-09-2019 09:48 (28%)

• macdushi
Wederom bedankt Cap voor de uitgebreide reactie, ik laat hier binnenkort weten wat het is geworden, ik heb iets om overna te denken!
Ik zou zelf de gok wagen en proberen goed af te dingen op de biotracer.

Wellicht van te voren op ebay/aliexpress etc een naalddrukwegertje bestellen om te testen.
kost maar een euro of 7
https://www.ebay.com/itm/...th-5g-Weight/233108738945
(wellciht goedkoper op ali)
Helaas zit je wel met transporttijd.

Let wel dat dit niet een hele zeldzame tafel is (er staan er nu 2 op MP), dus je moet je niet gek laten maken door de prijs.
Bij handelaren verwacht ik dat deze niet snel sub 300 weggaat, maar in dit geval zie ik het aanbod meer als een zolderopruiming of heb ik dat mis?
Is de tafel te beluisteren? (omdat er geen element bij zit)

mr_petit wijzigde deze reactie 03-09-2019 07:11 (35%)

• macdushi
mr_petit schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:40:
Let wel dat dit niet een hele zeldzame tafel is (er staan er nu 2 op MP), dus je moet je niet gek laten maken door de prijs.
Bij handelaren verwacht ik dat deze niet snel sub 300 weggaat, maar in dit geval zie ik het aanbod meer als een zolderopruiming of heb ik dat mis?
Is de tafel te beluisteren? (omdat er geen element bij zit)
Vraagprijs bleef staan op 250 euro, viel niet op af te dingen en dan moet ik er nog een element bij kopen, dat werd me te duur voor een apparaat van ruim 35 jaar oud, sony zag er van buiten heel mooi uit maar geen idee hoe het onder de motorkap is gesteld. Dus ik ga deze week een denon dp300f aanschaffen (nu bij bol voor 199 euro), ik heb deze keuze gemaakt vanwege "geen gedoe", nieuw product en dus garantie, prijs/kwaliteit verhouding en ik zie hier in dit forum toch een hoop positieve reacties over de Denon. Iedereen bedankt voor alle tips en goede raad. Ik hoop hier aan dit forum zelf ook nog regelmatig te kunnen bijdragen.

macdushi wijzigde deze reactie 03-09-2019 16:03 (6%)

250 euro is idd fors bij een particulier
Een element is niet echt duur (25 euro oid in de kwaliteitsklasse die ook bij de denon wordt geleverd), maar niet kunnen luistereren=risico, zeker als je geen ervaring hebt met draaitafels of fijne electronica/mechanica

• macdushi
Wat zou voor de Denon Dp300f een goede upgrade voor de naald zijn die ook nog een btje betaalbaar is?
Wat is betaalbaar?
Ik vind een at-95e (€35) beter klinken dan de meegeleverde ortofon omb-5.
zowel qua detail als klankkleur meer mijn smaak.

Wil je echt een grote slag slaan, dan zou ik kijken naar een element met een naakte diamantnaald.
De goedkoopste daarin is de audio technica AT-VM95EN denk ik (€99), maar wellicht zou je beter een at-120e(b) kunnen nemen (€125). Ik verwacht dat die een betere body heeft.
Misschien kan je nog ergens een betaalbare AT-440mlb op de kop tikken (was ooit €140), dat is een element met een behoorlijk exotische naald.

Ik weet het, het zijn allemaal AT elementen, maar vergelijkbare tech bij een ander merk is eigenlijk altijd 50% duurder.

Wil je nog een stapje hoger, dan zou ik naar een mc element kijken. maar die beginnen boven de €200 eigenlijk.

mr_petit wijzigde deze reactie 03-09-2019 23:08 (17%)

• macdushi
Ik lees hier ook regelmatig dat de ortofon red een prima upgrade is, hoe staat die tov een at95e of atvm95en?

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:18
Altijd lastig om geluid te omschrijven, maar ik vind de 2M red en blue (met de bronze en black heb ik geen ervaring) dus ook de red wat meer in your face klinken dan elementen van Audio-technica of Nagaoka. Ze klinken wat digitaler. De enige Audio-technica die ik ken die dat ook heeft is de AT120E. Verder een prima elementje hoor, het is ook maar net wat je smaak is.

Daarnaast prijst Ortofon hun 2M elementen ook nog eens redelijk stevig. Zowel de AT95E als de 2M red hebben een bonded elliptical naald echter de red is twee keer zo duur.
Mijn advies zou zijn, neem een VM95E, webshop Thakker levert 'm voor 44 euro exclusief verzendkosten. Itt de AT95E heb je dan ook nog eens mooie upgrade mogelijkheden voor in de toekomst, zoals @mr_petit ook al aangeeft.

Edit: misschien heb je hier nog wat aan, twee fragmenten van hetzelfde nummer. Eentje afgespeeld met een Ortofon 2M blue, en een met een Audio-technica VM95ML. Helaas wel met verschillende phono voorversterkers, maar je krijgt vast een indruk. Op Youtube zijn ook zogenaamde needle drops te vinden van diverse elementen.

musicfreak wijzigde deze reactie 04-09-2019 19:00 (23%)

Mijn platencollectie op Discogs

Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True