kozue schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:20:
[...]
Met zo'n ding kun je m gewoon verticaal houden wanneer je m uit de binnenhoes haalt, waardoor de plaat veel minder langs de hoes schuurt. Voordat ik m had deed ik het ook op jouw manier, en toen had ik soms meteen al krassen op een gloednieuwe LP door die goedkope papieren hoezen en vuil en stof wat er vanaf de fabriek al op zat.
Ik snap dat punt nog steeds niet. Dat verticaal houden kan toch ook op de normale manier met de hand? Ik sleep die lp echt niet uit de hoes, dat gaat heel soepel 'vanzelf' dankzij de zwaartekracht: duim tegen de opening binnenhoes, kiepen (mag zo verticaal als je wilt / als jouw handtechniek het toestaat, je mag ook de onderkant van de hoes een beetje extra open houden met de vingers, maar die lubbert meestal vanzelf wat naar beneden dankzij de zwaartekracht

). Plaat schuift (valt) er soepeltjes uit en vingers op het label.
Blijkbaar heb jij andere ervaringen, maar ik heb nog nooit krassen veroorzaakt door het uit de binnenhoes halen van de plaat en kan het me eigenlijk ook maar moeilijk voorstellen dat je het voor elkaar krijgt. Of ik heb allemaal heel schone en gemakkelijke hoezen, dat zou natuurlijk kunnen. Anders is het als er echt meuk in de hoes zit natuurlijk, bijvoorbeeld hele vieze 2e hands platen met god-knows-what in de hoezen, of af fabriek van een slechte perserij, resten vinyl korrels ofzo, of zand.

Maar dan voorkom je het ook niet echt met dat vasthoudvelletje. Je schuift nog steeds (imo dus net zo veel als met goede handmatige techniek), en je hebt ook nog kans op die meuk in de groeven drukken omdat je de plaat bij de groeven vastpakt.
Hoe dan ook, wat je ook gebruikt: het lijkt me vooral een kwestie van voorkomen dat er vuil op de plaat (of in de hoes) zit, dat zal je vast met me eens zijn. Van wat stofjes krijgt een plaat echt geen krassen, van restanten vinyl o.i.d uiteraard wel.
Wat betreft de gevolgen van het schuren nog een gedachte: oppervlakkige haarkrasjes hebben in ieder geval geen invloed op het geluid omdat ze niet in het deel zitten waar de naald de groef aftast. Ik kan me wel voorstellen dat als je heel erg voorzichtig op en bezorgd om je platencollectie bent ook het minste oppervlakkige haarkrasje je stoort (nog los van resale value enzo, gewoon, omdat het je stoort). Vuil / stof krijg je uiteraard wel prima IN de groef door aan te drukken.

[...]
Ik had het dus niet over stofdeeltjes in de groeven drukken maar vuil en stof *langs* de plaat schuren. Van drukken krijg je geen krassen, van schuren wel. Dat filmpje is trouwens een beetje misleidend. Ik gebruik m nooit om platen schoon te maken, alleen om ze vast te pakken als ze nog in de hoes zitten. Vervolgens laten ze ook nog zien hoe ze m verkeerd in de hoes steken. De record butler gaat in z'n geheel naar binnen, net als je hand, niet over een deel van de binnenhoes heen zoals in het filmpje. Daar maak je inderdaad misschien je hoezen mee stuk.
Ok slecht filmpje dus, wel suf dat dit filmpje de how-to is van de fabrikant zelf dan.

Overigens blijft wat mij betreft het punt van vuil in de groef drukken wel staan. Een plaat kan je gewoon beter vastpakken aan de zijkanten en niet aan de groeven omdat je daar geen stof/vuil/vet in wilt hebben, als het niet nodig is, waarom zou je.
[...]
Maar ieder z'n ding. Ik vind m handig en heb sinds ik m heb nooit meer krassen of vingerafdrukken op m'n LP's gemaakt. Jammer hoe sommigen ook meteen gaan klagen over "geld verdienen met een nutteloos product" terwijl ik m toch gratis bij een bestelling kreeg en het dus niets kostte...
Uiteraard ieder zijn ding.

In jouw geval is ie blijkbaar handig en ook gratis, prima!

Maar hij wordt ook gewoon verkocht, inclusief slecht how-to filmpje. Het kost natuurlijk niet veel maar ik blijf het persoonlijk op basis van de beschikbare info een nutteloos prul vinden omdat het een probleem oplost dat ik niet heb en ook nieuwe nadelen introduceert. En het stoort me persoonlijk ook dat het product nieuwe enthousiastelingen ongewild leert om platen bij de groeven te vatten, terwijl ze imo juist moeten leren de groeven niet aan te raken door platen uitsluitend bij de rand vast te houden.
[
Voor 11% gewijzigd door
Cap op 29-08-2019 15:10
]