Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.846 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18
oldsmelly schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:51:
Ehh Led Zeppelin heeft "maar" 8 studio albums gemaakt voor zover ik weet.
Coda is toch een compilatie album met niet gebruikte nummers van andere sessies en is idd niet hun best werk zeg maar.

Maar goed 10 topppers red je wel als je Mothership en hun laatste concert erbij rekent _/-\o_
Hun laatste concert vind ik nu net niet helemaal je van het. Ok, ik had er maar wat graag bij aanwezig geweest. -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Led zeppelin heeft inderdaad eigenlijk alleen maar goede albums gemaakt.
Maar I, IV en Physical Graffiti blijven mijn favorieten. :)

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:29

Pierre

Van nature lui!

Net nog een verjaardags cadeau binnen gekregen, The Division Bell van Pink Floyd. De dubbel uitvoering op blauw vinyl _/-\o_

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 19:03
Het duurde even voordat hij binnen was dankzij de geweldige service van onze grote oranje bezorgvriend.. Maar vandaag dan eindelijk. _/-\o_

Staat op mijn hobby kamer, net te warm om daar even goed op te ruimen en zijn plekje mooi in te richten. Maar dat komt nog wel!

Voor nu draait hij prima plaatjes! :Y

Denon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:38
Afgelopen weken ook enkele nieuwe aankopen.

Sigrid met Sucker punch gekocht voor mijn dochter waar ze helemaal gek van is. Ach ze wordt in ieder geval met vinyl opgevoed :P
Had zelf nog een mooie 45 rpm box van the police gekocht, maar helaas de eerste negatieve ervaring op discogs gehad. Grotendeels mijn geld inmiddels wel terug, maar wel balen dat het zo loopt.

Daarnaast een Okki nokki om mijn Lp's te wassen.

Ook een nieuwe koptelefoon (ik luister Lp's 95% van de tijd via een koptelefoon). Gekozen voor een audeze lcd-xc (zelfde als @oldsmelly ). Ik heb al een sennheiser hd650 en twijfelde over de audeze en de hd800s. Uiteindelijk gekozen voor een ander geluidsbeeld ipv beter niveau van 'hetzelfde'. Nu 2 soorten koptelefoons met hun eigen signature.

En tot slot gisteren via drop.com de versterker (thx aaa 789) besteld welke vanaf medio november geleverd gaat worden. Al diverse keren de drop gemist en nu wel succesvol. De thx gaat de schiit magni3 vervangen als koptelefoonversterker.
Nu nog rustig kijken om de phono schiit mani te vervangen. De musical fidelity mx-vinyl lijkt een goede kanshebber te zijn.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:23
Ach, gewoon omdat het kan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8n3KIDKl.jpg

Vanochtend gescoord op een veredelde rommelmarkt.
De LP's zijn zojuist gewassen en staan nu te drogen. Ik moet zeggen, dat gaat wel redelijk rap hoor met deze temperaturen _O- .

Deze LP's zien er goed uit, zo op het eerste gezicht. Bij het beluisteren moet blijken wat de kwaliteit werkelijk is. De hoezen zijn ook nog goed, met uitzondering van die van Soft Machine. Die is redelijk. helaas heb ik toch een behoorlijk aantal LP's laten liggen vanwege stevige warps. Tja, Joshua Tree van U2 met een warp in de categorie 'zeeziek' en dat voor €10,00...... En dat was niet de enige LP en niet de enige verkoper waar dit speelde. Maar goed, bij de laatste kraam dan toch geslaagd. Nu afwachten wat de kwaliteit echt is. Dat is elke keer afwachten met 2e hands LP's.

Ik ben gisteren ook nog naar de platenbeurs in het centrum van mijn 'stad' geweest. Het aantal stands viel mij erg mee. De variatie in aanbod ook: 2e hands, nieuw, mainstream pop, 60's psychedelisch, metal, luxe boxen, enzovoorts. Over de prijzen van ons geliefde muziekmedium hoef ik het niet meer te hebben, toch :+? Helaas begonnen de eerste standhouders al om 15.15 met inpakken terwijl de beurs tot 17.00 zou duren. Ik begrijp het wel, maar had zelf nog wel uitgebreider willen rondkijken.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:34
Er wandelde weer een stekelvarken boomje huize smelly binnen :9~

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k5nhwP9/ppt.jpg

Fear of a blank Planet _/-\o_

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CsprMrkrk
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 14:01
Voor mensen in (de buurt van) Eindhoven: Velvet heeft vanaf vandaag een uitverkoop om plek te maken voor nieuwe platen, dus tot 50% korting op veel lp's. Ik ga vanmiddag even kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
oldsmelly schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:12:

[Afbeelding]

Gaaf man die moet ik ook nog een keer aanschaffen, ik heb zelf alleen nog In Absentia.
Net als deze echt een geweldig album!

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Bestla schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:34:
[...]

Piano and a Microphone is ook een aanrader wat mij betreft.

[YouTube: Purple Rain (Piano & A Microphone 1983 Version)]
Vind dit ook een aanrader, net een tickeltje anders met de gitaar maar wat een performance:
[YouTube: Prince Purple Rain Live American Music Awards 1985 HQ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
ReVision. schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:32:
[...]

Gaaf man die moet ik ook nog een keer aanschaffen, ik heb zelf alleen nog In Absentia.
Net als deze echt een geweldig album!
Yep ik heb er nu 5 en ik vindt deze band echt heel erg goed dus heb ik vandaag de laatste 4 studio albums ook maar besteld :9

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
oldsmelly schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:31:
[...]

Yep ik heb er nu 5 en ik vindt deze band echt heel erg goed dus heb ik vandaag de laatste 4 studio albums ook maar besteld :9
Steven Wilson's laatste solo album is trouwens ook erg goed (niet zo depressief deze keer :P ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:26
oldsmelly schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:12:

[Afbeelding]

Die band ken ik nog niet.
Even op YouTube geluisterd: het doet me aan The Jesus and Mary Chain denken.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
Nog even mijn laatste aankopen posten

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YQKV4jZ/20190727-095307-Edited-1.jpg

Glass Animals en Low beide opgepikt bij Sounds toen ik vorige week in Delft was.
Beide stonden al een tijdje op mijn discogs wishlist.

Amy Winehouse meebesteld bij een andere bestelling bij bol.com. Had nog een cadeaubon liggen die ik moest gebruiken.. Wilde hem toch wel graag hebben, dus mooie gelegenheid om hem mee te bestellen.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Xfile schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:57:
[...]

Die band ken ik nog niet.
Even op YouTube geluisterd: het doet me aan The Jesus and Mary Chain denken.
Ken ik nog niet... ga vanmiddag ff lekker naar luisteren

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
oldsmelly schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:28:
[...]

Ken ik nog niet... ga vanmiddag ff lekker naar luisteren
De lp Psychocandy van The Jesus and Mary Chain is een klassieker uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Wikipedia: Psychocandy

Veel bands zijn er later door beïnvloed, luister naar de Black Rebel Motorcycle Club.

[ Voor 11% gewijzigd door Xfile op 27-07-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Xfile Daar ga ik me zeker verder in verdiepen maar nu eerst plaatje nummer 6 van Porcupine in de bus. Hun eerste plaat....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TkPQ1ZC/PCT-1-kopie.jpg

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Wat een wazig maar vet album is dat zeg. Ik vind "Fly" een geweldig liedje

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
loewie1984 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:08:
Wat een wazig maar vet album is dat zeg. Ik vind "Fly" een geweldig liedje
Ja ik vind het ook echt een heel tof album, voor mij persoonlijk het beste album van 2018.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Heeft er iemand een tip / ervaring om een stugge pitch control fader van een SL1200MKII wat losser te maken?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
Yalopa schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 07:36:
Heeft er iemand een tip / ervaring om een stugge pitch control fader van een SL1200MKII wat losser te maken?
Schoonmaken met wat alcohol. Dat hielp bij m’n mengpaneel altijd wel. Waarschijnlijk is het gewoon stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:51
Gisteravond bij North End in Haarlem een LP bestelt die bij hun op voorraad was, Prefab Sprout - Steve McQueen (acoustic). Site gaf aan dat de lp op voorraad was dus de bestelling afgerond.
Na afloop nog even gechecked en de voorraad stond toen op 0 dus ikke harstikke blij.

Van morgen e-mail ontvangen met annulering :( aangezien de platenmaatschappij/toeleverancier niet kon leveren (maar ze hadden er toch een op voorraad) :?

Op de livechat geen antwoord mogen ontvangen :X

Voorlopig niet echt mijn favoriete vinylzaak of hebben jullie betere ervaringen met North End.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
TR1969 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:03:

Voorlopig niet echt mijn favoriete vinylzaak of hebben jullie betere ervaringen met North End.
north end

Niet echt dus :)

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond op 31-07-2019 20:19 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• oldsmelly
Met tranen in mijn ogen... vandaag de laatste 4 familieleden binnen gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hVJMjZv/porcupine-Tree.jpg O-)

De porcupine Tree familie is compleet _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door oldsmelly op 02-08-2019 18:55 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Dan doe ik het maar klein en bescheiden :+
We waren even de stad in, nog even wat spul voor onze Canada roadtrip kopen, en toen begon het net te regenen vlakbij onze platenzaak O-) :z

Anneke van Giersbergen - Drive
Anneke van Giersbergen's Agua de Annique - Live in Europe
Pink Floyd - The Piper at the gates of dawn

En toen we weer naar buiten liepen scheen weer het zonnetje _/-\o_

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:01
TR1969 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:03:
Ik heb dezelfde ervaring. Het lijkt of hij zijn online zaken niet op orde heeft.
Als winkel doet hij het volgens mij best goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Vanmiddag de volgende 2e hands LP's binnen gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I1bN2Itl.jpg

Ik heb ze nog niet allemaal kunnen beluisteren, maar de eerste visuele inspectie was toch wel teleurstellend. De dubbelaar Rockbuster, een verzamelaar met heerlijke '60 en '70 rock, heeft twee kanten die er zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JFTsIpsl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yovTQiul.jpg

De LP's zijn verkocht als VG+, daar heb ik nog expliciet naar gevraagd. Deze dubbelaar kraakt en tikt dat het een lieve lust is ;( . Hopelijk gaat een wasbeurt daar nog verbetering in brengen, want het zijn wel heerlijke nummers die op dit album staan. Ondanks het feit dat ze op MP zijn gekocht, het oudjes zijn en ze niet veel kostten, vind ik dat je gewoon eerlijk moet zijn met grading van een LP. Ik ben benieuwd naar jullie reactie, want ik ben misschien wel heel kritisch. Ach ja, misschien had ik slimmer moeten zijn toen bij navraag bleek dat twee andere LP's waar ik interesse in had, krassen hadden (niet vermeld) en van een LP de originele buitenhoes ontbrak (ook niet vermeld) |:( ..........

Overigens is de LP van Ry Cooder wel VG(+) De tweede LP van de 2LP 25 jaar popmuziek is zeker VG+. De eerste LP heb ik nog niet beluisterd. Ook The Golden Earring heb ik nog niet beluisterd. Komende dagen gaan ze iig door de wasstraat. Zoveel is zeker :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Dat ziet er zeker niet uit als vg+ hopelijk krijg je dit nog een beetje goed.

Een aantal dagen geleden heeft mijn eindversterker het tragische voor het eeuwige verwisseld.
Dus moest ome Smelly op zoek naar een nieuwe eindtrap. Ik heb gekozen voor de Maranz stereo eindtrap.

Een dedicated stereo eindtrap klink echt veel beter dan een multi channel eindtrap ook al was dat een 9 channel THX2 cetified versterker.

Het laag is zoveel beter en gecontroleerd aanwezig, het klankbeeld echt super breed.
Moet natuurlijk echt kritisch gaan luisteren en was ik morgen van plan.
Tot nu toe (3 platen) ben ik zeer tevereden.

Ik mag hem 8 dagen thuis uitproberen, mocht ik dan niet tevreden zijn kan ik hem nog omruilen en dan met bijbetaling bv een cambridge of een rotell nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door oldsmelly op 03-08-2019 15:41 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@oldsmelly ik weet dat in dit topic vooral liefhebbers zitten, maar wat je zegt klopt natuurkundig gezien echt niet. Versterkers en receivers zijn akoestisch transparant, oftewel ze geven geluid enkel door en geven er, muv equalizers, geen eigen geluid aan mee. Ook het hardnekkige gerucht dat stereo-apparaten beter klinken dan surroundappatuur is een fabeltje. Je mag natuurlijk aan je hobby uitgeven wat je wil, maar houd jezelf niet voor de gek. Zie ook het zin-en-onzin-topic. 👍🏻👍🏻

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Jorgen schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:55:
@oldsmelly ik weet dat in dit topic vooral liefhebbers zitten, maar wat je zegt klopt natuurkundig gezien echt niet. Versterkers en receivers zijn akoestisch transparant, oftewel ze geven geluid enkel door en geven er, muv equalizers, geen eigen geluid aan mee. Ook het hardnekkige gerucht dat stereo-apparaten beter klinken dan surroundappatuur is een fabeltje. Je mag natuurlijk aan je hobby uitgeven wat je wil, maar houd jezelf niet voor de gek. Zie ook het zin-en-onzin-topic. 👍🏻👍🏻
Ach Jorgen jij mag vinden wat je wilt uiteraard maar ik hoor wat ik hoor dus laat iedereen in zijn waarde graag.

Laten we deze discussie hier niet voeren aub als ik er zin in zou hebben (en dat heb ik pertinent niet want als er 1 pisazijn topic hier op tweakers is dan is het dat topic wel, dan kom ik wel daarheen).

[ Voor 14% gewijzigd door oldsmelly op 03-08-2019 16:16 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@oldsmelly ik houd jou zeker in je waarde, want ik lees je bijdragen graag. Als dat uit mijn post niet mocht blijken, is dat geenszins de bedoeling. Azijn of niet, ik wilde je gewoon attenderen. Staat je vrij om te horen en te kiezen wat je zelf wil natuurlijk. 👍🏻👍🏻😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
@Jorgen okidoki let's agree to... ehhh :)

Nu ga ik eerst even eten en dan een porcupine tree op de draaier leggen :-)

[ Voor 75% gewijzigd door oldsmelly op 03-08-2019 17:32 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Geniet ervan! Want techniek of niet, uiteindelijk draait (pun intended) het daar allemaal om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:55:
Je kan prima ruis, brom en vervorming (zowel harmonische als niet harmonische), overspraak en nog een scala aan andere invloeden aan een versterker meten hoor.
Dat ze 'akoestisch transparant' zijn (wat dat ook maar mag betekenen) is dus echt onzin. Natuurkundig gezien dan ;)
In hoeverre je het hoort is natuurlijk een andere kwestie, maar er is in dit topic echt heel veel geschreven over phono pré's en hun invloed op geluid, welke natuurlijk ook gewoon versterkers zijn.

Of stereoversterkers beter klinken dan surroundapparatuur laat ik in het midden, elk apparaat (merk/type) zal z'n sterke en zwakke punten hebben.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@mr_petit Laten we maar doen wat @oldsmelly ook voorstelde; deze discussie voortzetten in het zin-en-onzin-topic. Ik ben van mening dat de natuurkunde vaststaat en de rest (psycho)akoestiek, volume en equalizers betreft. Enfin, genieten van de muziek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waarom zou dit in het zin en onzin topic moeten?
Alleen al het feit dat je brom, ruis, overspraak en vervorming fysiek kan meten aan versterkers, haalt jouw stelling gelijk onderuit. Er wordt ook geen geluid doorgegeven, er wordt signaal versterkt. En dat is iets anders.

Daarnaast kan je ook gewoon rekenen aan bijv. wat de dempingsfactor van je versterker doet met de laagweergave van je luidspreker/filter. Dat is in weze hetzelfde rlc circuit als bijv. de wisselwerking tussen element en phonopre.

De natuurkunde staat vast, maar zoiets als argument gebruiken zonder daar dieper op ingaan heeft natuurlijk niet zoveel nut. Dan kan je net zo goed je punt bekrachtigen met de uitspraak dat het gras groen is.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 03-08-2019 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Of je wel of niet het verschil kunt horen laat ik even in het midden (ik denk persoonlijk van wel, anders kun je ook een €20 versterker kopen, en ieder component zit nou eenmaal verlies in), maar wat ik wel vind is dat je kwaliteit niet kunt bewijzen door te luisteren en een mening te hebben over wat je hoort. Er zit namelijk een flink psychologisch aspect in, die de subjectieve waarneming van geluid beinvloed.

Zo heb ik deze week mijn computer vervangen en toen ik de correcte aansluiting van het geluid wilde controleren had ik in eerste instantie het idee dat de nieuwe beter klonk als de oude. Het waren echter beide goedkope onboard intel chips en het verschil daar tussen kan nooit zo groot zijn dat ik het zou merken op de oude goedkope speakers die er aan hangen. Nadat ik me realiseerde dat dit gewoon het psychologische aspect is van het idee dat nieuwe apparatuur beter is, klonk het exact als voorheen.

Echte kwaliteitsverschillen kun je, tenzij ze heel groot zijn, volgens mij alleen bewijzen door ze te meten, niet door te luisteren. En het kan ook gewoon een simpele instelling ergens zijn die het geluid op een manier aanpast die het mooier doet overkomen, wat met de oude misschien ook had gekund (equaliser, loudness, etc). Maar uiteraard is de psycho-askoestiek ook belangrijk voor de beleving. Het gaat tenslotte om hoe veel voldoening je ergens van krijgt. Als de nieuwe alleen beter klinkt door het idee dat het beter zou moeten klinken heeft het z’n doel al bereikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mr_petit schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:31:
Waarom zou dit in het zin en onzin topic moeten?
Prima
Alleen al het feit dat je brom, ruis, overspraak en vervorming fysiek kan meten aan versterkers, haalt jouw stelling gelijk onderuit.
Niet alles wat je technisch kunt meten is voor de mens ook fysiek hoorbaar. Sterker nog, we denken vaak van alles te horen, dat er gewoon niet is. Iedere versterker zal het bereik tussen 20 Hz en 20 kHz prima en foutloos door kunnen geven. Daar is geen Naim of McIntosh voor nodig.
Er wordt ook geen geluid doorgegeven, er wordt signaal versterkt. En dat is iets anders.
Het pure doel blijft daarmee gelijk. Het zo perfect mogelijk 1-op-1 doorgeven van dit signaal, enkel op een hoger wattage c.q. volume. Alleen equalizers zijn puur bedoeld voor het toevoegen van klankkleur aan wat je hoort. Ohm, Watt, THD etc zijn vaak ook puur laboratoriumwaarden die net zo weinig zeggen als het opgegeven verbruik van je auto. Met normale apparatuur en speakers heb je waarschijnlijk net zo weinig last van de ruis, overspraak, etc als wanneer je een versterker en speakers van Devialet in huis haalt.
Daarnaast kan je ook gewoon rekenen aan bijv. wat de dempingsfactor van je versterker doet met de laagweergave van je luidspreker/filter. Dat is in weze hetzelfde rlc circuit als bijv. de wisselwerking tussen element en phonopre.

De natuurkunde staat vast, maar zoiets als argument gebruiken zonder daar dieper op ingaan heeft natuurlijk niet zoveel nut. Dan kan je net zo goed je punt bekrachtigen met de uitspraak dat het gras groen is.
Klopt, maar dat geldt nog veel meer voor de pseudo-argumentatie waarbij mensen zeggen dat ze het verschil echt horen. Zelfs als dat fysiek gewoon niet mogelijk is.

Je hebt gelijk dat voor de argumentatie alleen roepen dat het zo is, niet nuttig is. Er staan hier op het forum echter legio voorbeelden van posts waarin mede-Tweakers met veel meer kennis van deze materie dit heel helder uitleggen.

Audio blijft een leuk onderwerp. Waar we videobeelden met colorimeters en wat al niet perfect kunnen instellen en nameten, blijft audio op de een of andere manier iets dat zodanig gevoelsmatig is dat je er nooit over uit gediscussieerd raakt. ;)

@kozue Zeer mooie conclusie van je betoog, waarmee ik het geheel eens ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 00:12:
[...]

Niet alles wat je technisch kunt meten is voor de mens ook fysiek hoorbaar.
Dit zeg ik al in mijn 1e post.
Maar het punt is dat jij de stelling lanceert dat een versterker 'akoestisch transparant' is en dus absoluut geen verandering aan het signaal geeft. Maar dit is dus pertinent niet waar.
Iedere versterker zal het bereik tussen 20 Hz en 20 kHz prima en foutloos door kunnen geven. Daar is geen Naim of McIntosh voor nodig.
En hier ga je dus de fout in. Ook in het 20hz-20khz is brom, ruis, overspraak en vervorming prima te meten.
Of je het hoort is een 2e aspect, maar de stelling die je hier lanceert, is wederom weer niet waar.
Ohm, Watt, THD etc zijn vaak ook puur laboratoriumwaarden die net zo weinig zeggen als het opgegeven verbruik van je auto.
Wat is dit nou weer voor klinklare onzin?
Eerst kom je met:
Jorgen schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:21:
Ik ben van mening dat de natuurkunde vaststaat
En nu zijn natuurkundige fenomenen danwel elektrische grootheden opeens puur laboratoriumwaarden die niets zeggen?
Ze zeggen alleen niets als je ze niet begrijpt, laat ik het daar maar bij houden....
Je hebt gelijk dat voor de argumentatie alleen roepen dat het zo is, niet nuttig is. Er staan hier op het forum echter legio voorbeelden van posts waarin mede-Tweakers met veel meer kennis van deze materie dit heel helder uitleggen.
nou als dat het geval is begrijp je dus wat een rlc circuit is en hoe de relatie tussen dempingsfactor en laagweergave van je luidspreker in elkaar zit.
Dan weet je dus ook dat dat wat kan uitmaken, zeker als je lastig aan te sturen luidsprekers hebt zoals vele magnetostaten.
Audio blijft een leuk onderwerp. Waar we videobeelden met colorimeters en wat al niet perfect kunnen instellen en nameten, blijft audio op de een of andere manier iets dat zodanig gevoelsmatig is dat je er nooit over uit gediscussieerd raakt. ;)
wat begrijp je niet aan mijn stelling dat je er prima aan kan meten en rekenen?
Maar het belangrijkste punt is dat het uiteindelijke beoordelingscriterium altijd nog het oor is.
Meten, rekenen etc zijn goede tools om keuzes te beperken, of vanuit een breder oogpunt, apparaten te ontwikkelen.
Maar dat geldt ook voor videobeelden. Je kan je monitor wel met een colorimeter ijken, maar dat betekent niet dat je de kleurstelling of het beeld mooier vindt.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 04-08-2019 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Keep your shirt on...
mr_petit schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 00:31:
[...]

Dit zeg ik al in mijn 1e post.
Maar het punt is dat jij de stelling lanceert dat een versterker 'akoestisch transparant' is en dus absoluut geen verandering aan het signaal geeft. Maar dit is dus pertinent niet waar.
Dat is wel de bedoeling van het apparaat namelijk. Niks toevoegen, enkel doorgeven en waar nodig versterken.
[...]

En hier ga je dus de fout in. Ook in het 20hz-20khz is brom, ruis, overspraak en vervorming prima te meten.
Of je het hoort is een 2e aspect, maar de stelling die je hier lanceert, is wederom weer niet waar.
Ik zeg niet dat het niet te meten is, ik geef aan dat de apparaten vanaf een paar honderd euro prima in staat zijn om het signaal probleemloos door te geven
[...]

Wat is dit nou weer voor klinklare onzin?
Eerst kom je met:

[...]

En nu zijn natuurkundige fenomenen danwel elektrische grootheden opeens puur laboratoriumwaarden die niets zeggen?
Ze zeggen alleen niets als je ze niet begrijpt, laat ik het daar maar bij houden....
Niet uit zijn verband halen :+ Ja, het zijn natuurkundige grootheden en ja, ik sta volledig achter mijn stelling dat de natuurkunde niet liegt. Tegelijkertijd meten fabrikanten van speakers en versterkers hun resultaten bij Ohm, Watt en vervorming op de manier waarop de getalletjes er het meest gunstig uitkomen. Daarom kan je in de praktijk ook niet zomaar de getallen uit de advertentie met elkaar vergelijken, omdat elke fabrikant andere meetmethoden er op na houdt. De aerodynamica in een windtunnel en het daarbij horende verbruik liegen ook niet, maar zie jij een auto die in real life die windtunnelstatistieken waarmaakt? Er is in audioland zoveel klinkklare onzin over moeilijk aanstuurbare speakers die veel vermogen en whatever nodig hebben, terwijl in de praktijk elke normale versterker iedere gangbare speaker aan kan sturen en je in je woonkamer nooit meer dan een paar wat gebruikt.
[...]

nou als dat het geval is begrijp je dus wat een rlc circuit is en hoe de relatie tussen dempingsfactor en laagweergave van je luidspreker in elkaar zit.
Dan weet je dus ook dat dat wat kan uitmaken, zeker als je lastig aan te sturen luidsprekers hebt zoals vele magnetostaten.
Maar magnetostaten en elektrostaten zijn, zover ik de materie begrijp dan ook echt een geval apart. Voor normale speakers geldt dat de meeste helemaal niet moeilijk aan te sturen zijn, ondanks dat hifispeciaalzaken je graag doen geloven dat je materiaal van duizenden euro's nodig gaat hebben
[...]

wat begrijp je niet aan mijn stelling dat je er prima aan kan meten en rekenen?
Niks, volgens mij zijn we het deels met elkaar eens, in elk geval op de punten dat je dingen kunt meten en dat je niet alles kunt horen.

Maar c'est la ton qui fait la musique en zo...
:>

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 04-08-2019 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 00:40:

Dat is wel de bedoeling van het apparaat namelijk. Niks toevoegen, enkel doorgeven en waar nodig versterken.
Dan kan je apparaten dus prima op specificaties kopen. De beste specificaties winnen dan.
Wat de bedoeling van een apparaat is en wat het kan zijn natuurlijk 2 compleet verschillende dingen 8)7
Ik zeg niet dat het niet te meten is, ik geef aan dat de apparaten vanaf een paar honderd euro prima in staat zijn om het signaal probleemloos door te geven
'probleemloos' is ook wel een heel ongedefinieerde term. Elk apparaat kan het probleemloos doorgeven als je dat criterium elke keer wat oprekt. Maar bij elke versterker is er ruis, brom, overspraak en vervorming te meten. Ook in de 20hz-20khz band
Niet uit zijn verband halen :+ Ja, het zijn natuurkundige grootheden en ja, ik sta volledig achter mijn stelling dat de natuurkunde niet liegt. Tegelijkertijd meten fabrikanten van speakers en versterkers hun resultaten bij Ohm, Watt en vervorming op de manier waarop de getalletjes er het meest gunstig uitkomen.
Daarom kan je in de praktijk ook niet zomaar de getallen uit de advertentie met elkaar vergelijken, omdat elke fabrikant andere meetmethoden er op na houdt.
Nee, ze schrijven er meestal heel duidelijk bij volgens welke norm er gemeten wordt.
Welke lading die norm dekt is natuurlijk een andere kwestie, maar het is doorgaans niet zo dat elke fabrikant z'n eigen meetmethoden heeft.
Maar magnetostaten en elektrostaten, zijn zover ik de materie begrijp dan ook echt een geval apart. Voor normale speakers geldt dat de meeste helemaal niet moeilijk aan te sturen zijn, ondanks dat hifispeciaalzaken je graag doen geloven dat je materiaal van duizenden euro's nodig gaat hebben
Er zijn verschillende luidsprekers waarbij, als je de impedantiegrafiek goed bestudeert, je kan zien dat deze ook tot onder de 2 ohm kan dalen.
Je kan dat zien als ontwerpfout van een luidsprekerfabrikant, maar je kan het ook zien als een bewuste beslissing om een bepaald klankbeeld te creeeren (meestal heel diep laag) waarbij er maar de consessie gedaan moet worden dat er dan maar een beest van een versterker aan moet.
Daarom zie je vaak aan een grote, dure luidspreker van 5 mille of meer per stuk waarbij bijv. 2 12 inchers parallel met een zwaar memebraan voor het laag moeten zorgen dat er geen versterkertje van 300 euro aanhangt, maar eentje van 3000 euro. Want dan is het fijn als je een hele hoge dempingsfactor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zullen we maar stoppen met langs elkaar heen te praten. Voor mijn gevoel zoek je naar dingen nu.

Ik ben het met je eens dat je veel kunt meten en lang niet alles kunt horen.
En inderdaad, versterkers en receivers kies je uit op de specs, maar dan NIET vermogen en impedantie, maar op de functies en aansluitingen die je nodig hebt. Alleen in zeer specifieke gevallen, zoals dat soort speciale speakers die jij noemt, heeft het wel zin om daarnaar te kijken. En het klopt dat ze erbij schrijven hoe ze hebben gemeten. Denk jij dat elke klant in de MediaMarkt, of bij iEar/Hobo/Stassen/etc weet waarom de ene 4-8 Ohm en 120 Watt de andere niet is? De klant kijkt naar megapixels, km/u en Watt. Wij weten dat we verder moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus welke phonopre je koopt (om het maar even wat concreter naar dit topic te trekken) maakt dus ook niet uit. Want dat is ook een versterker, niets meer en niets minder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Er zal vast kwaliteitsverschil in onderdelen zitten, maar vanaf een bepaald basisniveau zal het niet meer hoorbaar verbeteren nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de afstemming tussen element, kabel en phonopre zal dus ook wel onzin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@mr_petit Kabels, als in speakerkabels? Of in een paar meter RCA? Jazeker. Dat is puur onzin. Stukje koperdraad van 20 cent per meter of een kleerhanger klinken net zo goed als kabel van € 1000 per meter. Dat is overigens al in meerdere blinde testen bewezen. Het tegendeel nog nooit overigens.

Element: geen idee, ik weet niet precies hoe naalden e.d. werken.

Maarre, waarom zo vreselijk vijandig? Het is niet nodig en bovendien erg storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 03:54:
Of in een paar meter RCA? Jazeker. Dat is puur onzin. Stukje koperdraad van 20 cent per meter of een kleerhanger klinken net zo goed als kabel van € 1000 per meter. Dat is overigens al in meerdere blinde testen bewezen. Het tegendeel nog nooit overigens.
Misschien moet je je wat meer verdiepen in natuurkunde/audiotechniek en met name rlc circuits.
Je scheert alles over 1 kam maar ik denk dat wat gaten in je kennis zitten.
Er is in dit topic al heel veel geschreven over, en gerekend aan de invloed van de capaciteit van interlinks op het geluid bij draaitafels in bepaalde setups.
het begint allemaal met Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/9cd1e4ac873be7ab86315de1edfc76771d14ce49

wat leesvoer:
http://www.hagtech.com/loading.html

En als je ervan uitgaat dat interlinks een tot ca. 80pf/m capaciteit kunnen hebben, kan je zelf gaan spelen in bovenstaande link in hoeverre dat de rlc resonantiefrequentie in het hoorbare gebied kan brengen, en dus de klankkleur kan beinvloeden.

Mijn eventuele vijandigheid komt voort uit dat je alles over 1 kam scheert en stellingen lanceert die ongenuanceerd zijn en kant nog wal raken zonder daar op technisch vlak in te gaan, terwijl je wel o zo graag verkondigd dat 'de natuurkunde vaststaat'. Ga daar dan ook op in zoals ik dat doe.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 04-08-2019 04:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Er is niks mis met de stelling dat boven een bepaald basisniveau je geen enkel verschil meer hoort tussen goed en "nog duurder/beter". Dat is ook de algemene consensus in het zin-en-onzin-topic. Ik heb niet de knowhow om het je beter uit te leggen, maar ik kan wel met wat inlezen volgen waarom men die mening is toegedaan.

Je gaf zelf al aan dat veel zaken meetbaar, maar niet hoorbaar zijn.Daarin denken we hetzelfde. Alleen ik geloof dat dit niveau al veel eerder bereikt is en jij denkt dat dit pas later gebeurt. Prima toch? Die mening mogen we hebben.

Laten we het daar bij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
En weer over vinyl...........

Ik heb de afgelopen 2 dagen het complete oeuvre van Porcupine Tree gespeeld en ik moet bekennen mensen, wat een heerlijk band en dito muziek.

Lekker gevarieerde platen met als terug kerend thema de muzikale brein van meneer Wilson en kompanen.

Mooie composities en afwisselde tempo's ,dan weer een melodieuze Pink Floyd achtige stuk gevolgd door lekkere stevige prog rock.

Als er 1 ding wat mij minder kon bekoren is dat dat soms de stem van Wilson wel erg "zweverig" overkomt op mij met van die lange "zeikerige" uithalen. (sry kan het niet anders verwoorden).

De kwaliteit van de platen is in mijn ogen erg goed, ze zijn goed geremastered en bieden voeldoende dynamiek.

Al met al stuk voor stuk lekkere platen die het echt verdienen om vaker op de draaier gelegd te worden om er dan heerlijk achterover hangend op de bank van te genieten,

Deze band is inderdaad echt een aanrader en bedankt mensen voor het aanraden !

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zelf zou ik graag nog eens een lekkere hiphop plaat willen, maar 2pac is kneiterduur (greatest hits) en LL Cool J mist ain't nobody en enkele andere gave nummers op alle platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:17
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:28:
Zelf zou ik graag nog eens een lekkere hiphop plaat willen, maar 2pac is kneiterduur (greatest hits) en LL Cool J mist ain't nobody en enkele andere gave nummers op alle platen.
Alle Eyez on Me valt wel mee...

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@noodel1988 Ja dat klopt, maar ik heb liever zijn Greatest Hits. All Eyez is een fantastisch album; ook het eerste wat ik van hem op cd had, maar alle toptracks daarvan staan ook op GH, plus nog een boel andere fijne nummers. Snap alleen niet waarom die zo idioot duur moet zijn. Varierend van € 65 voor een album met gecensureerde tracks tot richting de € 400 voor het album met de originele expliciete nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:17
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:37:
@noodel1988 Ja dat klopt, maar ik heb liever zijn Greatest Hits. All Eyez is een fantastisch album; ook het eerste wat ik van hem op cd had, maar alle toptracks daarvan staan ook op GH, plus nog een boel andere fijne nummers. Snap alleen niet waarom die zo idioot duur moet zijn. Varierend van € 65 voor een album met gecensureerde tracks tot richting de € 400 voor het album met de originele expliciete nummers.
Ik heb het niet op Greatest Hits.
Zoek je erna de albums erbij voor de overige nummers😄

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 01:49:
Er zal vast kwaliteitsverschil in onderdelen zitten, maar vanaf een bepaald basisniveau zal het niet meer hoorbaar verbeteren nee.
Ook dat ligt aan vele factoren... Hoe goed is je eigen gehoor nog, als je een extreem dure phono preamp aan een goedkope versterker met goedkope speakers aansluit is de kans klein dat je verschil zult opmerken, dan wanneer alle componenten kwalitatief in balans zijn en je de phono preamp om die reden wilt gaan upgraden (zodat die ook in balans is met de rest van de set)...

En dan nog: bij zeer slecht eigen gehoor merk / hoor je het verschil vaak niet tussen de goedkope en dure phono preamp... Maar is het gehoor nog goed kun je weldegelijk meer dynamiek, diepgang betere lage, midden en hoge tonen opmerken...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 04-08-2019 18:40 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb een Audio Technica AT-LP5, Marantz SR7011 en Focal Aria 926. Wat zou een phono amp daar nog aan toevoegen? Hij is via de phono-aansluiting aangesloten overigens.

Ik heb overigens wel eens een buizenamp overwogen omdat ik het er mooi uit vind zien en ik het andere geluid wel zou willen ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:28:
https://www.discogs.com/V...est-Hits/release/11614359
https://www.discogs.com/V...vour-Club/release/9150081
https://www.discogs.com/V...-Masters/release/13754287
noodel1988 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 15:17:
[...]

Ik heb het niet op Greatest Hits.
Zoek je erna de albums erbij voor de overige nummers😄
Meestal voegen de album fillers niet zo veel toe als je al een greatest hits hebt. Tenzij je echt heel erg fan bent van 1 artiest/band, maar meestal is de “samenvatting” een heel stuk beter te behapstukken als je een gevarieerde smaak hebt en na 1 LP wel weer wat anders wilt horen. Maar dat is mijn mening, ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@kozue Thanks! Zeker die Black Flavour Club is lekker gevarieerd. :)

Hoe ben je daarop uitgekomen?

Ik ben best fan van 2pac en ook bijv. Coldplay en Adele. Maar ik hoef niet perse alles te hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Jorgen op 04-08-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Mensen hier bekend met label Vinyl on Demand?

Hoe is de kwaliteit van de persings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:03:
@kozue Thanks! Zeker die Black Flavour Club is lekker gevarieerd. :)

Hoe ben je daarop uitgekomen?
Ik hou van compilaties. Albums zijn nog wel regelmatig teveel van hetzelfde met teveel zwakke filler tracks, terwijl (goede) compilaties de echte knallers bevatten met meer variatie. En omdat ik in zulke LP’s geinteresseerd ben hou ik die meer in de gaten dan ander spul.

Ik heb nog wel meer van dat soort LP’s, maar Latin Flavour Club is m’n favoriete release in m’n complete collectie ;) Jammer dat ze nu net een deel 2 daarvan uitgebracht hebben, alleen op CD...
Polystar was heel goed bezig t/m vorig jaar. In 2019 lijken ze ineens gestopt met vinyl :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 04:44:
Er is niks mis met de stelling dat boven een bepaald basisniveau je geen enkel verschil meer hoort tussen goed en "nog duurder/beter". Dat is ook de algemene consensus in het zin-en-onzin-topic. Ik heb niet de knowhow om het je beter uit te leggen, maar ik kan wel met wat inlezen volgen waarom men die mening is toegedaan.
Kan ik hieruit opmaken dat je mijn bovenstaande link niet hebt gelezen, en niet gespeelt hebt met de rekentools?
Het heeft namelijk niets te maken met wat duurder is of niet, maar welke waardes een kabel heeft.
Stel anders eens de vraag in je zin en onzin topic. Ook daar zitten vast wel mensen die weten hoe je de resonantiefrequentie van een rlc circuit berekenen. En die zullen je dan ook wel uitleggen dat het bij platenspelertechniek toch allemaal wat anders zit dan bij een doorsnee cd of tape verbinding.
Ook daar treedt natuurlijk een resonantiefrequentie op, maar die ligt ver, ver ver buiten het hoorbare gebied.
Maar bij draaitafels dus niet (waar het mm of mi elementen betreft, voor mc elementen ligt het iets anders, ook in die link behandeld).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 04-08-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mr_petit schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:33:
[...]

Kan ik hieruit opmaken dat je mijn bovenstaande link niet hebt gelezen, en niet gespeelt hebt met de rekentools?
Het heeft namelijk niets te maken met wat duurder is of niet, maar welke waardes een kabel heeft.
Stel anders eens de vraag in je zin en onzin topic. Ook daar zitten vast wel mensen die weten hoe je de resonantiefrequentie van een rlc circuit berekenen. En die zullen je dan ook wel uitleggen dat het bij platenspelertechniek toch allemaal wat anders zit dan bij een doorsnee cd of tape verbinding.
Ook daar treedt natuurlijk een resonantiefrequentie op, maar die ligt ver, ver ver buiten het hoorbare gebied.
Maar bij draaitafels dus niet (waar het mm of mi elementen betreft, voor mc elementen ligt het iets anders, ook in die link behandeld).
Ik heb je link zeker gelezen, maar de rekentools vannacht niet meer gebruikt :+
kozue schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:31:
[...]

Ik hou van compilaties. Albums zijn nog wel regelmatig teveel van hetzelfde met teveel zwakke filler tracks, terwijl (goede) compilaties de echte knallers bevatten met meer variatie. En omdat ik in zulke LP’s geinteresseerd ben hou ik die meer in de gaten dan ander spul.

Ik heb nog wel meer van dat soort LP’s, maar Latin Flavour Club is m’n favoriete release in m’n complete collectie ;) Jammer dat ze nu net een deel 2 daarvan uitgebracht hebben, alleen op CD...
Polystar was heel goed bezig t/m vorig jaar. In 2019 lijken ze ineens gestopt met vinyl :(
Leuk!
Ik zag dat Kiss en Ministry of Sound ook best leuke compilaties uitgebracht hebben trouwens.
Die Latin Flavour is inderdaad wel heel erg tof zeg. Zou hem bijna meteen bestellen. :)

Deze zijn ook heel aardig:
https://www.amazon.co.uk/...p-Classics/dp/B00009EPX0/
https://www.amazon.co.uk/...us-Artists/dp/B07FSW11KR/
https://www.amazon.co.uk/...us-Artists/dp/B011UB4VYS/

[ Voor 39% gewijzigd door Jorgen op 04-08-2019 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Jorgen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:50:
Leuk!
Ik zag dat Kiss en Ministry of Sound ook best leuke compilaties uitgebracht hebben trouwens.
Die Latin Flavour is inderdaad wel heel erg tof zeg. Zou hem bijna meteen bestellen. :)

Deze zijn ook heel aardig:
https://www.amazon.co.uk/...p-Classics/dp/B00009EPX0/
https://www.amazon.co.uk/...us-Artists/dp/B07FSW11KR/
https://www.amazon.co.uk/...us-Artists/dp/B011UB4VYS/
De tracklisting ziet er goed uit, maar het zijn alleen CD's. De laatste CD die ik gekocht heb zal ergens rond 2000 zijn geweest, toen ze plaats moesten maken voor mp3's. Ik heb na al die tijd nog steeds niks met CD's, vind het net een bergje mp3's op een veel te kleine harde schijf (kwaliteit buiten beschouwing gelaten) ;)
Natuurlijk is de muziek altijd belangrijker dan het medium, maar als ik dan toch digitaal draai, zet ik gewoon m'n mp3 collectie op. Vinyl voegt voor mij gevoelswaarde toe, CD's niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Qua geluidskwaliteit (even aangenomen dat er fatsoenlijk gemixt is) heeft cd wel mijn voorkeur, qua gemak Spotify en TuneIn en qua sfeer om echt te luisteren de lp. Het is dus precies hoe het uitkomt. Ik vind platen draaien wel gewoon ontzettend leuk. Blijf er wel voor waken om niet weer een enorme collectie op te bouwen. Uiteindelijk draait het me vooral om de muziek die ik hoor en voor elke situatie is er een bijpassend medium.

Moet zeggen dat ik afgelopen jaar nog een cd gekocht heb: Greatest Hits box van Queen (met GH 1, 2 en 3). De laatste cd daarvoor (los van een gratis bonus cd bij aankoop van iets anders) is inderdaad ook jaren terug. Afgelopen 2 jaar wel een stuk of 15 lp's gekocht. Hmm... da's eigenlijk stiekem nog meer dan ik in eerste instantie gepland had. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Jorgen op 06-08-2019 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Een weekje geleden postte ik over de kwaliteit van een paar 2e hands LP's op MP. Ze zouden VG+ zijn. Nou zegt een visuele inspectie natuurlijk niet alles, maar na wassen en beluisteren kom ik tot de volgende trieste conclusie:
Rock Buster: G+ met veel kraak, ruis en op een van de 4 kanten een stevige krassen. Blijft niet hangen, slaat niet over maar die krassen :( .
25 Jaar Popmuziek: hooguit VG, geluid van een van beide LP's lijkt op momenten te vervormen.
Ry Cooder: VG, ruis en kraak met af en toe een harde tik.
Golden Earring: nog niet gedraaid.
Ik denk dat ik ze maar afschrijf :') , in ieder geval beide dubbelaars..........

Gelukkig is dit mijn eerste echte miskoop en gaat het niet om grote bedragen, maar als vinylfanaat doet het wel zeer.

Edit 20.32 uur:
Vanmiddag op de lokale snuffelmarkt het leed wat kunnen verzachten en deze verzamelaars gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ii9e0mJl.jpg

Volgens mij ga ik hier wel blij van worden. Ik vind het opvallend dat verzamelaars vaak stukken goedkoper zijn dan 'reguliere' LP's. Maar goed, los van die hele foute titel 'Hits Aller Tijden' heb ik weer wat ontdekkingswerk te doen de komende dagen. Oh ja, ze moeten natuurlijk eerst door de wasstraat.

[ Voor 23% gewijzigd door Vintage1967 op 07-08-2019 20:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die Kallax kasten zijn leuk, maar eigenlijk te diep. Ik irriteer me er al een tijdje aan dat de steeds naar achteren schuiven. Vandaag opgelost van dit:
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/Plaatjes/Kast1.jpg
Via deze:
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/Plaatjes/Kast2.jpg
Naar:
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/Plaatjes/Kast3.jpg
Minder bijdehand: alles als een blind paard uit de kast getrokken :F Dus morgen alles weer opnieuw uitzoeken en inrichten. Nou ja ik denk maar zo, het houd me van de straat :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Goed, idee, zo'n balkje. Ga ik dit weekend in mijn Expedit ook eens doen. Nog iets simpeler denk ik, met een beetje witte houtlijm blijft zo'n balkje ook wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Of iets langere schroeven en gewoon vastzetten in de plank, dan zijn die hoekijzertjes ook niet nodig ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Waarom vastzetten? Kast staat tegen de muur, dus het balkje kan nergens heen als het achter een voorraadje platen ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
birdie_man schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:17:
Goed, idee, zo'n balkje. Ga ik dit weekend in mijn Expedit ook eens doen. Nog iets simpeler denk ik, met een beetje witte houtlijm blijft zo'n balkje ook wel zitten.
Ook met lijm en dubbelzijdig tape geprobeerd, maar dat blijkt toch niet stevig genoeg om het stoten van de lp's op te vangen.
dreamscape schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:48:
Of iets langere schroeven en gewoon vastzetten in de plank, dan zijn die hoekijzertjes ook niet nodig ;)
Had ook gekund.
Raymond schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:50:
Waarom vastzetten? Kast staat tegen de muur, dus het balkje kan nergens heen als het achter een voorraadje platen ligt :)
Nou, de kast staat wel iets van de muur en en zit wel wat ruimte tussen muur en kast (plintje en een huis uit 1910 waar de vloer niet waterpas is :) ). Verder is het een kwestie van de schuur induiken, kijken wat je hebt liggen en dan is een latje doorzagen en vastzetten makkelijker dan een plankje op maat maken (zeker met mijn timmerman skills ).

Belangrijkste is dat de oplossing stevig is en mijn platen netjes recht blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Vintage1967 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:01:
Ik denk dat ik ze maar afschrijf :') , in ieder geval beide dubbelaars..........

Gelukkig is dit mijn eerste echte miskoop en gaat het niet om grote bedragen, maar als vinylfanaat doet het wel zeer.
De meeste van m'n aankopen waren tot nu toe ook prima, maar ik heb een keer een dubbel-LP gehad die aangegeven stond als VG, maar bij ontvangst vol met krassen bleek te zitten, met gekraak dat luid boven de muziek uit komt. Sommige nummers sloegen nog over ook, maar ik heb m niet helemaal beluisterd want ik wilde dat m'n arme naald niet aandoen.

De verkoper gaf geen gehoor aan mijn klacht, dus uiteindelijk hem maar een negatieve beoordeling gegeven en het gelaten voor wat het was. Komt die l*l na 3 maanden *mij* een negatieve beoordeling geven, dat ik zogenaamd gratis platen probeer los te krijgen. Als ie een eerlijke rating aan die kras-LP had gegeven had ik m niet eens gekocht (VG is eigenlijk al aan de lage kant, ik koop meestal alleen VG+ en hoger). Toen had ik het gehad met hem en z'n onzin en heb via Paypal m'n geld teruggevraagd. Moest er wel die LP voor terugsturen op eigen kosten, maar uiteindelijk leverde me dat nog een paar euro winst op en kostte het hem het volledige bedrag inclusief verzending, dus het was het waard. ;)
Vintage1967 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:01:
Ik vind het opvallend dat verzamelaars vaak stukken goedkoper zijn dan 'reguliere' LP's. Maar goed, los van die hele foute titel 'Hits Aller Tijden' heb ik weer wat ontdekkingswerk te doen de komende dagen. Oh ja, ze moeten natuurlijk eerst door de wasstraat.
Ik ben er wel blij mee. Ik heb meestal liever verzamel dan albums, want verzamel is gevarieerder en bevat geen geforceerde fillers (bij de goeie tenminste). Ongeveer de helft van m'n collectie is verzamel. De eerste LP's die ik ooit gekocht heb waren een paar deeltjes van Turn Up The Bass. Kostte toen tussen de 5 en 10 euro per stuk :p

Jammer dat het grootste deel van het vinyl-publiek vooral naar albums kijkt. Daarom komt het meeste verzamel-spul alleen op CD uit en blijft de keuze beperkt. Misschien dat dat nog verandert wanneer de CD qua verkopen nog meer gedaald is en ze de keuze hebben tussen helemaal stoppen met fysiek, of ook LP's uit gaan brengen...
Suggs schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:00:
Die Kallax kasten zijn leuk, maar eigenlijk te diep. Ik irriteer me er al een tijdje aan dat de steeds naar achteren schuiven.
Kallax heeft optionele gesloten kastjes. In mijn 2x2 heb ik kastjes in alle vakken. Schuiven ze nooit te ver naar achter en kan alles netjes dicht ter bescherming tegen stof, zonlicht, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben niet wild van verzamelaars, doe mij maar de full LP zoals de artist / de band het bedoeld heeft. Ik spreek ook niet over fillers, maar over minder bekende nummers. Als je het. dan toch over een filler hebt, dan zou mijn beschrijving zijn dat het een nr is dat er voor zorgt dat de 4 hits op een LP verbind tot een consistent geheel, herverhaal zoals de band de plaat bedoeld heeft.

Enkel hitjes en niets anders kan ook op singletjes :)

Maar uiteraard, elk zijn eigen visie op de zaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Suggs schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:00:
Die Kallax kasten zijn leuk, maar eigenlijk te diep. Ik irriteer me er al een tijdje aan dat de steeds naar achteren schuiven. Vandaag opgelost van dit:
[Afbeelding]
Via deze:
[Afbeelding]
Naar:
[Afbeelding]
Minder bijdehand: alles als een blind paard uit de kast getrokken :F Dus morgen alles weer opnieuw uitzoeken en inrichten. Nou ja ik denk maar zo, het houd me van de straat :S
Nu alleen nog die lelijke zwarte flappen er tussen uit en dan is het lekker strak >:)

Zelf heb ik een Märkor kast van Ikea. Die vakken zijn echt precies diep genoeg, maar omdat de kast iets van de muur af staat kost het ook nog wat moeite om alles op één lijn te houden.
En die kast heeft het steeds zwaarder...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:22

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v4y2M4Y/IMG-20190804-200556-01.jpg

Mijn meest recente aanwinst. Het is een heerlijk compleet album die vooral in de avond echt perfect overkomt. Echt een aanrader! :D

[ Voor 13% gewijzigd door Toshirou op 08-08-2019 19:26 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Na de, voor mij althans, ear dropping, luistersessie van alle albums van porcupine Tree ben ik begonnen aan het solo werk van Steven Wilson.

Deze week binnen gekomen....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WyZ2CXc/Wilson-Bowie.jpg

U ziet de box van Steven Wilson zijn Home Invasion Concert in de Royal Albert Hall op 5 platen en een prachtig foto reportage van dat concert. _/-\o_

En een aanvulling op mijn David Bowie Collectie Diamond Dogs die gek genoeg nog ontbrak 8)7

Er valt weer genoeg te genieten.....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Gisteren per toeval in de stad langs een 2de hands zaak langsgelopen. Ik heb kort mijn wensenlijstje opgezocht (voornamelijk jazz & soul), niets gevonden. Ok kan gebeuren, maar toen ik de prijzen zag van wat er wel lag ben ik maar opgestapt..

Bekende 80's albums die iedereen toen wel had gingen vlot 9-10 euro? ik heb er enkele zien liggen die ik zelf 10 jaar terug 2de hands kocht voor 1 euro (Kate bush bvb). Dat is toch van het zotte, of ligt het aan mij en is dat spul geld waard geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Yalopa schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 07:24:
Dat is toch van het zotte, of ligt het aan mij en is dat spul geld waard geworden?
Simpel geval van vraag en aanbod. Dit is precies waarom er zo’n overvloed aan heruitgaves is tegenwoordig. Maakt niet uit dat je weer €25 moet betalen voor een LP uit de jaren 60, het wordt toch wel verkocht.

Vroeger kwam je in kringloopwinkels nog vaak iets leuks tegen voor een euro. Tegenwoordig wordt het aanbod steeds schraler, en vind je er bijna alleen nog maar “Alle 13 goed”, James Last, BZN en klassiek, want mensen met nog een stapeltje LP’s dat in de weg ligt brengen ze niet meer gratis naar een kringloopwinkel maar proberen ze nog voor zoveel mogelijk kwijt te raken.

Aan de ene kant is de gestegen populariteit van LP’s goed voor verzamelaars. De keuze is veel groter geworden dan 10 jaar geleden. Aan de andere kant moet je er dieper voor in de buidel tasten, en zullen mensen met een krap budget weer af gaan haken, waardoor de vraag weer afneemt. Het zal uiteindelijk wel weer ergens op stabiliseren...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
kozue schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:41:
[...]

Aan de ene kant is de gestegen populariteit van LP’s goed voor verzamelaars. De keuze is veel groter geworden dan 10 jaar geleden. Aan de andere kant moet je er dieper voor in de buidel tasten, en zullen mensen met een krap budget weer af gaan haken, waardoor de vraag weer afneemt. Het zal uiteindelijk wel weer ergens op stabiliseren...
Wat ook goed is aan de gestegen populariteit van de LP is dat er voldoende zaken als naalden, elementen, snaren en nieuwe platenspelers beschikbaar zijn en blijven. Net als kennis van die technieken. Het is dus niet allemaal negatief. Ik hoop alleen wel dat nieuwe releases en re-issues nog steeds voldoende als reguliere uitgave beschikbaar blijven. Het aantal 'DeLuxe Editions' met allerlei extra's en '180 grams virgin vinyl' neemt hand over hand toe terwijl je soms moet zoeken naar de standaard versie op zwart vinyl. Afijn, op het internet is het makkelijk filteren :P .

Wat prijzen van 2e hands LP's betreft, heb ik zelfs het gevoel dat die het afgelopen jaar meer dan voorgaande jaren gestegen zijn. Als ik op MP kijk, vraag ik mij regelmatig af wat er beneden de €7,50 nog aan fatsoenlijke LP,s te krijgen is. Ik kijk dan ook regelmatig naar kleine verzamelingen die worden aangeboden. Dat kan financieel wel eens interessant zijn als er tenminste niet al te veel 13-in-een-dozijn pop tussen zit.

In een bepaald opzicht is er wel een vergelijk met de huizenmarkt te maken. Als je op tijd bent ingestapt en meegegroeid door af en toe te verhuizen (lees: te kopen en verkopen), zijn stijgende prijzen niet direct een probleem. Ben je starter, dan is het een ander verhaal. Volgens mij is het met LP's (en platenspelers) net zo. Door af en toe ook wat te verkopen kan ik een (klein deel) van mijn passie voor muziek op vinyl bekostigen. Bijkomend voordeel is dat het voor mij ook een manier is om zo af en toe nieuwe artiesten en muziek te ontdekken. Dat ontdekken is trouwens ook de reden dat ik verzamelalbums / samplers zo leuk vind :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 12:01

VHS

Gisteren per toeval in de stad langs een 2de hands zaak langsgelopen. Ik heb kort mijn wensenlijstje opgezocht (voornamelijk jazz & soul), niets gevonden. Ok kan gebeuren, maar toen ik de prijzen zag van wat er wel lag ben ik maar opgestapt..

Bekende 80's albums die iedereen toen wel had gingen vlot 9-10 euro? ik heb er enkele zien liggen die ik zelf 10 jaar terug 2de hands kocht voor 1 euro (Kate bush bvb). Dat is toch van het zotte, of ligt het aan mij en is dat spul geld waard geworden?
Headlines in Groningen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Vintage1967 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:01:
Het aantal 'DeLuxe Editions' met allerlei extra's en '180 grams virgin vinyl' neemt hand over hand toe terwijl je soms moet zoeken naar de standaard versie op zwart vinyl.
Wat is dan het nadeel van de nieuwe 180g versie? Soms heb je wel eens slechtere masters, maar ze kunnen ook beter worden, vooral met de goedkoop geproduceerde uitgaves in de jaren 80...

En eigenlijk vind ik al die kleurtjes van tegenwoordig ook wel leuk. Het geeft een extra stukje eigen identiteit aan iedere release.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
kozue schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:11:
[...]

Wat is dan het nadeel van de nieuwe 180g versie? Soms heb je wel eens slechtere masters, maar ze kunnen ook beter worden, vooral met de goedkoop geproduceerde uitgaves in de jaren 80...

En eigenlijk vind ik al die kleurtjes van tegenwoordig ook wel leuk. Het geeft een extra stukje eigen identiteit aan iedere release.
Niks mis met 180 gram en een kleur. En als je luistert naar een aantal originele persingen van Metallica en Status Quo kan je alleen maar bevestigen dat er veel verbeterde uitgaven zijn. Gelukkig maar. Ik heb alleen het idee dat de marketing afdelingen soms overuren draaien en (een beetje) doorslaan in het bedenken van special en limited editions. Ik bedoel, hoeveel uitgaves zijn er van 'Hardwired.......' van Metallica, om er maar eentje te noemen. Noem mij een purist / nihilist (waarschijnlijk is dat ook waarom ik een TD166 in de woonkamer heb staan voor dagelijks gebruik :+ ), maar ik vraag me wel eens af of het niet beter zou zijn om te investeren in b.v. een goede mastering in plaats van een aparte 3LP-box met een rode, witte en blauwe LP. En ik weet ook wel dat dat geen goede marketing strategie is :P .

Oh ja, het enige praktische nadeel van een 180 grams LP is afwijkende dikte. Het zou zomaar kunnen dat dat vanwege de afwijkende hoek van de arm en dus ook de naald, van invloed is op het geluid. Uiteraard is dat op te lossen door de hoogte van de arm aan te passen. Begrijp me niet verkeerd. Ik heb ook 180 grams LP's en ik ga echt niet elke keer lopen klooien met de hoogte van de arm. Ik hoor echt geen verschil, maar ik heb dan ook geen high-end setup en al helemaal geen high-end stel oren :N . Vandaar mij eerste opmerking dat er 'niks mis mee is'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Lol, de platen zijn inderdaad erg duur.
Ik heb bijv. een FP140 platenspeler voor 2 euro gekocht en ik heb daarna niet over nagedacht dat platen die ik zocht niet in de kringloopwinkel te koop zijn. 8)7

Nu heb ik een paar gekregen van familie en op rommelmarkt gekocht.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zit je even op YouTube, kom je per toeval een filmpje tegen over een platen reinigingsapparaat (en dan niet de zo vaak gezien zijnde Okki Nokki) waar deze man over getraumatiseerd is geraakt:

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
Ik merk het eigenlijk al jaren met 2ehands platen bij platenzaken, kocht ze hier daarom vrijwel nooit. Ik kocht altijd voornamelijk via marktplaats. Probeerde een verkoper te zoeken die duidelijk was in omschrijving van de staat en welke persing het was. En om de verzendkosten te drukken kijken of de verkoper meerdere platen had die ik graag zou willen hebben.

Zo heb ik ruim over de 100 platen 2ehands gekocht. Echter merk ik wel dat de prijzen op Marktplaats ook veel hoger zijn geworden, en een duidelijke omschrijving over staat of persing is er vaak niet bij.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile

Het is wat de gek er voor geeft.

Een goed voorbeeld van een gekte is de tulpenmanie in de 17de eeuw geweest Wikipedia: Tulpenmanie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42
Het wordt inderdaad steeds lastiger om voor leuke prijzen platen te scoren. Maar soms moet je even door het aanbod heen kijken. Zo duikel ik vaak vieze platen op met wat oppervlakkige krasjes. Die klinken in eerste instantie natuurlijk erg slecht maar na een grondige schoonmaakbeurt en een paar dagen in een anti statische hoes zijn ze vaak prima.

Zo ook bij deze twee. Waren 7 euro per stuk.

Heb Living Colour altijd een interessante mix van metal, rock, funk, soul, blues, jazz en caribische geluiden gevonden :)

En alle individuele bandleden zijn goed en Vernon Reid al helemaal d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eNRKqQG0oJZ6hAcEi9Ft9lWf/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door benedictuz op 13-08-2019 15:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldsmelly
We waren afgezakt naar de tweede pagina van het forum, dat kan natuurlijk niet >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HqzMvfx/Steve-Wilson-kopie.jpg

De Steve Wilson Collectie wordt steeds completer :9

U ziet Links naar rechts

Transience
To the Bone
Hand cannot erase

Weer vele luister uurtjes in het verschiet _/-\o_

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Doe ook wel even een stiekem trapje naar boven.
Meld me eventjes af, heb de stroom van onze spelers gehaald en ze even rust gegeven.
De komende paar week zitten we in Canada (AB en BC) _/-\o_ :9~ :w

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!
benedictuz schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:51:

Zo ook bij deze twee. Waren 7 euro per stuk.
Die missen ook nog in mijn collectie.
De combinatie van rock en funk is inderdaad zeldzaam. Ik kan naast RHCP eigenlijk nog maar 1 andere band verzinnen die dat ook deed en nog enig succes kreeg.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2019 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Faith no more?

hoewel bij hen "enig succes" toch wel als understatement mag gelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
Yalopa schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:11:
Faith no more?

hoewel bij hen "enig succes" toch wel als understatement mag gelden
Denk dat RHCP toch wel succesvoller zijn? Maar Faith No More reken ik ook goed.

Maar wat minder succesvol, in vergelijkbaar genre, denk ik aan Fishbone en Primus. Wat meer richting de punk, denk ik aan Bad Brains, wanneer je het meer richting de rap trekt, zou je bijvoorbeeld ook kunnen denken aan Rage Against The Machine en Neerlands eigen Urban Dance Squad. En wat meer richting de hiphop denk ik bijvoorbeeld aan (de rerelease van In Search Of... van) N*E*R*D (met Spymob).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat noem ik gewoon een rockband.

Ik doelde op mothers finest. Die hadden 2 hitjes in nederland geloof ik.

In rage against the machine herken ik helemaal geen funk.
Urban dance squad wellicht nog wel iets al vind ik hiphop daar meer de boventoon voeren naast rock. Daar heb ik trouwens wel een plaat van. Mental floss nogwat geloof ik?
Ik check de top 40, maar die hebben kennelijk in nederland nog nooit een hit gehad. Apart want ik kan me van vroegah nog wel herinneren dat ik daar naar luisterde. (ik was toen 16-17)

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 17-08-2019 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mental Floss for the Globe, lekker plaatje. :P Life 'n Perspectives of a Genuine Crossover is trouwens ook lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mr_petit schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:02:
[...]

Dit vind ik toch wel behoorlijk wat funk bevatten.

En wat betreft RATM, het ligt er wellicht niet zo dik bovenop als bij bijvoorbeeld Fishbone of RHCP, maar de ritmesectie en met name de baslijnen zijn funk toch zeker wel schatplichtig.

UDS was denk ik toch wel te ‘underground’ om echt hits gehad te hebben in Nederland, maar was wel een grote band in het club- en festivalcircuit. En daarnaast waren ze wel één van de meest succesvolle Nederlandse bands in de VS en zeker één van de meest invloedrijke Nederlandse bands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42
Deze boys zijn ook niet vies van funk metal maar is toch wat meer een RHCP kloon. En met minder diverse muzikale invloeden dan Living Colour. Wel met Robert Trujilo aka de bassplayer van Metallica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja wellicht, maar ik ga ook niet elk nummer van elke band beschouwen.
Faith no more heeft 2 hits gehad in nederland, om maar even bij de parameter succes te blijven, te weten I'm easy en Midlife crisis (volgens het top40 archief), en dat zijn geen funknummers imo.

Ik zie nog wel dat epic de tipparade heeft gehaald. een soort van half hitje, maar kan imo de balans niet tippen.
Samen met evidence, ook al geen funkachtig nummer.

RATM beschouw ik echt als rapcore of zelfs nu-metal en geen funkrock. De funk invloeden daarin zijn echt te verwaarlozen. Dan kan je limp bizkit ook wel funkrock gaan noemen. Maar dat is het niet imho.
Pure rapcore of nu-metal.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

benedictuz schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:07:
Deze boys zijn ook niet vies van funk metal maar is toch wat meer een RHCP kloon. En met minder diverse muzikale invloeden dan Living Colour. Wel met Robert Trujilo aka de bassplayer van Metallica.

[YouTube: Infectious Grooves - Punk It Up]
Ik zou ze met de beste wil geen RHCP kloon willen noemen, dan isRHCP eerder een FireHose kloon ...
Infectious Grooves kwam deels voort uit Suicidal Tendencies - en eigenlijk als reactie op de Beastie Boys met hun cross-over-mix van hip-hop, jazz, funk en soms een vleugje metal. Sommige liedjes op het eerste album refereren bijna direct aan de Beastie Boys. Metal met humor en funk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Net bij Sounds in Delft een re-release van één van mijn favoriete albums van the Gathering meegenomen. Een soort van marbled ruby print van Mandylion.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vlq5nlv6JNcfsU8TI7FFXfnM/thumb.jpg

Ik wilde eigenlijk de normale zwarte versie hebben, maar die was op en schijnt niet 100% zeker te zijn dat ze die nog bij konden bestellen. Wel vreemd want de website van de band zelf kan hem gewoon opsturen. Maar ik vertrouw onze pakjes smijters hier niet zo. Ik heb die gasten iets te vaak zendingen in een bus zijn proppen die er eigenlijk net niet in pasten. En voor die ene euro meer ;)

Heb ook een nieuwe release voor deze reprint aangemaakt op Discogs, maar die moet eerst nog door de commissie heen voor deze online mogen.

Voor liefhebbers, the Gathering heeft naast deze ook de relelases van if_then_else en Nighttime Birds officieel bekend gemaakt.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:02:
[...]

Ik doelde op mothers finest. Die hadden 2 hitjes in nederland geloof ik.

In rage against the machine herken ik helemaal geen funk.
Urban dance squad wellicht nog wel iets al vind ik hiphop daar meer de boventoon voeren naast rock. Daar heb ik trouwens wel een plaat van. Mental floss nogwat geloof ik?
Ik check de top 40, maar die hebben kennelijk in nederland nog nooit een hit gehad. Apart want ik kan me van vroegah nog wel herinneren dat ik daar naar luisterde. (ik was toen 16-17)
Nou is opa helemaal niet zo van RATM, UDS en vergelijkbare bands. Nu-metal, hip hop en vergelijkbare stromingen zijn aan mij niet besteed. Ik ben een ouderwetse metalhead (NWOBHM, speed- en thrashmetal en zo >:) ). Wel grappig dat Mothers Finest ook bij mij als eerste opkwam als band die metal met funk vermengde. Ik heb de discussie hierboven een beetje gevolgd, en behalve dat er weer een paar nieuwe namen worden genoemd (waarvoor opnieuw dank _/-\o_ ), heb ik het gevoel dat er meerdere bands zijn die betreffende stijlen mengen. Bij MF echter is het deel funk behoorlijk groot. Het gaat verder dan het bekende 'vleugje' :+ .

Op de draaiert: Joe Bonamassa - Live At Radio City Music Hall 8) . Weinig funk, des te meer blues :9~ .

Opa is mede dankzij de bijdragen op dit forum niet alleen ouder maar ook muzikaal wijzer (lees: breder georiënteerd) geworden. En dat wil ik nog maar eens duidelijk gezegd hebben. Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mr_petit schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:39:
[...]
om maar even bij de parameter succes te blijven
[...]
Juist als dat de parameter is, is Epic de graadmeter van Faith No More. Dat is hun grootste hit geweest.

Easy was een gimmick en lijkt me dus zeker geen graadmeter van Faith No More. Het album waar Midlife Crisis op staat, had inderdaad beduidend minder funkinvloeden. Maar om op basis van twee succesvolle singles Faith No More geen funkrockband te noemen, is wel heel kort door de bocht.
mr_petit schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:39:
[...]
RATM beschouw ik echt als rapcore of zelfs nu-metal en geen funkrock. De funk invloeden daarin zijn echt te verwaarlozen. Dan kan je limp bizkit ook wel funkrock gaan noemen. Maar dat is het niet imho.
Pure rapcore of nu-metal.
Ik heb nergens beweerd dat ze een funkrockband zijn, dat je de funkinvloeden op het werk van RATM en het gebruik van funktechnieken niet herkent, kan ik weinig aan doen. De voorbeelden, buiten Fishbone en Primus, zijn allen niet zo zeer funkrockbands, maar allen op zijn minst de funk schatplichtig (en werkte N*E*R*D op de rerelease van In Search Of... zelfs samen met een funkrockband).

Nu zullen dit voor de meesten allemaal wel bekende bands zijn, maar wellicht geen onaardige tips voor liefhebbers van muziek die invloeden uit meerdere genres halen, waaronder funk. Want dat is Living Colour naar mijn idee veel meer dan bijvoorbeeld pure funkrockbands als RHCP of Faith No More. En naast Living Colour staan UDS, RATM en N*E*R*D in elk geval in mijn kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lateef schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:04:
[...]

Juist als dat de parameter is, is Epic de graadmeter van Faith No More. Dat is hun grootste hit geweest.
Nee, Easy is hun grootste hit geweest. Epic heeft, zoals ik al schreef, geeneens in de top 40 gestaan.
Easy heeft op 11 gestaan.
Lijkt me duidelijk dus.
https://www.top40.nl/top40-artiesten/faith-no-more
Easy is dus een beter verkocht en gedraaid nummer geweest in nederland.
Ik heb nergens beweerd dat ze een funkrockband zijn, dat je de funkinvloeden op het werk van RATM en het gebruik van funktechnieken niet herkent, kan ik weinig aan doen.
Och och och, ik ken het gebruik van funktechnieken niet.....jaja........
FYI De discussie ging over funkrock. Lees even waar de discussie exact begon.

Zo kan je alle hiphop muziek ook funk noemen, want daarin zitten uiteindelijk ook funkinvloeden.
Daar dan is dat ook rock, want die invloed zit er ook in, en zo ik dat lijste echt heel heeeeeel lang maken.
Niet echt relevant voor de discussie toch?
Uiteindelijk zal elke populaire muziekstroming ergens wel een invloed hebben van een andere populaire muziekstroming.
Maar dit ging over funkrock, een duidelijke menging van funk en rock.
En dus geen nu-metal of rapcore of hiphop of whatever.

En weet jij dan wel wat funk is?
Je kwam namelijk niet met mothers finest op de proppen toen het puntje bij paaltje kwam over de vraag betreffende funkrock

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2019 22:48 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.