Dit zeg ik al in mijn 1e post.
Maar het punt is dat jij de stelling lanceert dat een versterker 'akoestisch transparant' is en dus absoluut geen verandering aan het signaal geeft. Maar dit is dus pertinent niet waar.
Iedere versterker zal het bereik tussen 20 Hz en 20 kHz prima en foutloos door kunnen geven. Daar is geen Naim of McIntosh voor nodig.
En hier ga je dus de fout in. Ook in het 20hz-20khz is brom, ruis, overspraak en vervorming prima te meten.
Of je het hoort is een 2e aspect, maar de stelling die je hier lanceert, is wederom weer niet waar.
Ohm, Watt, THD etc zijn vaak ook puur laboratoriumwaarden die net zo weinig zeggen als het opgegeven verbruik van je auto.
Wat is dit nou weer voor klinklare onzin?
Eerst kom je met:
En nu zijn natuurkundige fenomenen danwel elektrische grootheden opeens puur laboratoriumwaarden die niets zeggen?
Ze zeggen alleen niets als je ze niet begrijpt, laat ik het daar maar bij houden....
Je hebt gelijk dat voor de argumentatie alleen roepen dat het zo is, niet nuttig is. Er staan hier op het forum echter legio voorbeelden van posts waarin mede-Tweakers met veel meer kennis van deze materie dit heel helder uitleggen.
nou als dat het geval is begrijp je dus wat een rlc circuit is en hoe de relatie tussen dempingsfactor en laagweergave van je luidspreker in elkaar zit.
Dan weet je dus ook dat dat wat kan uitmaken, zeker als je lastig aan te sturen luidsprekers hebt zoals vele magnetostaten.
Audio blijft een leuk onderwerp. Waar we videobeelden met colorimeters en wat al niet perfect kunnen instellen en nameten, blijft audio op de een of andere manier iets dat zodanig gevoelsmatig is dat je er nooit over uit gediscussieerd raakt.

wat begrijp je niet aan mijn stelling dat je er prima aan kan meten en rekenen?
Maar het belangrijkste punt is dat het uiteindelijke beoordelingscriterium altijd nog het oor is.
Meten, rekenen etc zijn goede tools om keuzes te beperken, of vanuit een breder oogpunt, apparaten te ontwikkelen.
Maar dat geldt ook voor videobeelden. Je kan je monitor wel met een colorimeter ijken, maar dat betekent niet dat je de kleurstelling of het beeld mooier vindt.
[
Voor 7% gewijzigd door
mr_petit op 04-08-2019 00:41
]