Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.862 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CsprMrkrk schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:02:
Thanks! Geeft wel wat meer inzicht. Het lijkt me een hele kleine kans dat het daadwerkelijk xlp's zijn.

Ik heb de verkoper ernaar gevraagd en die zegt dat het platen zijn "zoals we gewend zijn". Ik denk dat het een erfenis oid is die doorverkocht wordt want ze zien er goed verzorgd uit, maar de verkoper lijkt niet veel passie/kennis ervoor te hebben. Ik ga ze vrijdagavond ophalen en dan laat ik wel weten of het top of flop is haha.
Als het 16 rpm back ground music LP's zijn kunnen ze worden afgespeeld met een Seeburg 1000 BMS1 back ground platen speler worden afgespeeld...

Zie ook deze twee filmpjes van Techmoan:

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

En inmiddels hebben we Within Temptation - The Heart Of Everything – Limited Edition Numbered Gold & Black Swirl Double Vinyl nummertje 59/5000 binnen.
Wederom voor de release datum binnen gekregen, Doen ze goed bij W.T 8)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:34:
[...]

Ik zou ze dan niet kopen in iedergeval...
Op zich voor de heb is het natuurlijk wel leuk om een paar 16rpm platen te hebben.
(zeker als ze 50ct/stuk kosten :D )
En dan natuurlijk op 78rpm afspelen 8)7

Ook gelijk een goed excuus om een dual 1019 aan te schaffen (bijzonder interessante/goede speler voor z'n tijd èn kan 16rpm aan ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 22-05-2019 15:06 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vandaag binnen gekomen:
Stray Cats-40 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_. Marble Red, 180 grams.
Voor de liefhebbers van goede muziek: 1 juli zijn ze live te aanschouwen in Afas live (Ik trouwens ook, maar niet op het podium :D)
Afbeeldingslocatie: https://www.klaverveld.nl/40.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Over 16 en/of 78 rpm gesproken.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kslrqfwidqq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/apa1khdbwb.jpg

Dit erfstuk, een garrard sp25mk2 heeft 4 snelheden.
Helaas werkt ie niet (meer) :'(
(als in draait wel maar heeft of een naaldprobleem want hij heeft gewerkt of een antiskating of whatever probleem, heb er wel eens mee geprobeerd te 'pielen' maar gezien zijn historie en bijzonderheid maar niet verder willen slopen)

Uiteraard heb je voor 78rpm een andere naald nodig dan die er nu op zit. Mocht er iemand meer verstand van hebben dan ik en interesse heeft om met een revisie (ooit ivm eeh twee linkerhanden) te helpen houd ik me aanbevolen. Oma (RIP 92yo) zou er blij van worden.

Op een moderne reloop rp2000m nu Delerium - Slience (Dj Tiësto's In Search Of Sunrise Remix) :) en op de andere ligt William Orbit - Barber's Adagio For Strings (Ferry Corsten Remix) klaar O-)

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HanG-BuiK-ZwijN schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:24:

Helaas werkt ie niet (meer) :'(
(als in draait wel maar heeft of een naaldprobleem want hij heeft gewerkt of een antiskating of whatever probleem, heb er wel eens mee geprobeerd te 'pielen' maar gezien zijn historie en bijzonderheid maar niet verder willen slopen)
Jammer want da's best een redelijk element wat er onder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:37

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik ben me wat aan het verdiepen in de wondere wereld van plaatjes draaien.
Bovenstaande is uiteindelijk ook het doel, relatief eenvoudig nieuw aangekochte LP's afspelen.
Geen zin om dus allerlei zaken te gaan uitzoeken en tweaken. Ben bereid om best wat budget er tegen aan te gooien. max 400 euro. (incl. waarschijnlijk vereiste phono versterker)

Na zelf wat research te hebben gedaan spreken de Pro-ject spelers mij heel erg aan.
Enerzijds qua vormgeving, dit is heel strak en weinig toeters en bellen. En tevens omdat ze best veel modellen in verschillende prijscategorieën hebben.

Echter hier komt ook een deel van m'n probleem om de hoek kijken; wat zijn nou de verschillen tussen de modellen en wat is voor mij geschikt als 'no nonsense beginner'.

Shortlist:

Pro-ject T1 €275
Pro-ject debut 3 €279
Pro-ject Essential III €329

Trouwens ook langs geweest bij m'n lokale HiFi boer 'HOBO'. Deze gaf mij aan dat Pro-ject spelers leuk waren maar praatte me meer richting een Audio Technica LP120.. Merkte duidelijk dat hij fan was van de direct drive technologie en heeft de Technics SL1200 hoog op een voetstuk staan.
Feit is.. ik vind die dingen echt spuuglelijk. Die ga ik nevernooit in m'n woonkamer zetten. ( zeker niet als ik ooit wil dat m'n vriendin bij me in komt wonen)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
dreameater schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:26:
Ik ben me wat aan het verdiepen in de wondere wereld van plaatjes draaien.
Bovenstaande is uiteindelijk ook het doel, relatief eenvoudig nieuw aangekochte LP's afspelen.
Geen zin om dus allerlei zaken te gaan uitzoeken en tweaken. Ben bereid om best wat budget er tegen aan te gooien. max 400 euro. (incl. waarschijnlijk vereiste phono versterker)

Na zelf wat research te hebben gedaan spreken de Pro-ject spelers mij heel erg aan.
Enerzijds qua vormgeving, dit is heel strak en weinig toeters en bellen. En tevens omdat ze best veel modellen in verschillende prijscategorieën hebben.

Echter hier komt ook een deel van m'n probleem om de hoek kijken; wat zijn nou de verschillen tussen de modellen en wat is voor mij geschikt als 'no nonsense beginner'.

Shortlist:

Pro-ject T1 €275
Pro-ject debut 3 €279
Pro-ject Essential III €329

Trouwens ook langs geweest bij m'n lokale HiFi boer 'HOBO'. Deze gaf mij aan dat Pro-ject spelers leuk waren maar praatte me meer richting een Audio Technica LP120.. Merkte duidelijk dat hij fan was van de direct drive technologie en heeft de Technics SL1200 hoog op een voetstuk staan.
Feit is.. ik vind die dingen echt spuuglelijk. Die ga ik nevernooit in m'n woonkamer zetten. ( zeker niet als ik ooit wil dat m'n vriendin bij me in komt wonen)
Goh, bekend verhaal. Had zelf een leuke platenspeler, maar na grote verbouwing komt het ding in zicht te staan. Moet ik me toch een Pro-ject aanschaffen van de vrouw. Dit dan toch maar gedaan. Die dingen zien er idd mooi strak uit en dat past dus wel in het zicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Ik onthou me van voorkeur (heb zelf een Debut-3 DC) :+ @dreameater
Alleen een tipje voor de keuze
Mocht je besluiten voor een Debut 3 zorg er voor dat je de DC versie koopt
De DC versie is stiller en loopt iets stabieler dan de (oudere versie de III AC)
De DC versie is 99% van de tijd standaard voorzien van een Ortofon OM10 en de AC versie met een OM5E

De nieuwe T1 is ook standaard voorzien van de OM5E da's toch wel een beetje een budget naaldje eigenlijk

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Bedankt voor jullie reacties! En vooral @GiLeX voor de tip omtrent het Ortofon OM10 element.
Toch nog wel even zoeken want veel webshops leveren hem alsnog met OM5e.
Hier staat hij wel heel duidelijk specifiek met OM10
https://www.platenspeler-...I-pianozwart-platenspeler

Dit is een serieuze kanshebber, welke phono voorversterker gebruiken jullie?
Als ik dus naar m'n budget kijk heb ik daar dus ca 100 tot max 150 voor gereserveerd.
M'n hoofdversterker is een Marantz NR1607

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
dreameater schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:06:
Als ik dus naar m'n budget kijk heb ik daar dus ca 100 tot max 150 voor gereserveerd.
Ik heb de Cambridge 540P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Onze Debut hangt rechtstreeks aan onze Denon AVR-X2500H (met voorraadje Klipsch speakers)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:54
@dreameater Als je voor het grootste gehalte aan gemak wilt gaan, pas dan wel op met die Pro-ject spelers. Ik heb niet zo veel verstand van verschillen tussen modellen (ik heb slechts persoonlijke ervaring met 3 spelers, waaronder geen Pro-ject maar wel een afschuwelijke Ion), maar heb hier wel regelmatig gelezen dat je voor het wisselen tussen 33 en 45 toeren een snaar onder de platter om moet leggen, wat niet heel “no nonsense” is in mijn optiek. 45rpm komt best vaak voor. Je kun wel een of andere kit kopen om hem schakelbaar te maken, maar kost weer extra. Ik heb zelf zo’n Technics kloon, die je dus lelijk zult vinden (smaken verschillen), maar die is met knoppen instelbaar en heeft een ingebouwde voorversterker (dus geen extra lelijk los kastje nodig). Losse voorversters kunnen ook nog wel eens brommen. Uiteindelijk heeft ieder draaitafel z’n goede en zwakke punten. De vraag blijft welke punten je zelf het belangrijkst vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 20:37
dreameater schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:06:
Bedankt voor jullie reacties! En vooral @GiLeX voor de tip omtrent het Ortofon OM10 element.
Toch nog wel even zoeken want veel webshops leveren hem alsnog met OM5e.
Hier staat hij wel heel duidelijk specifiek met OM10
https://www.platenspeler-...I-pianozwart-platenspeler

Ik heb onlangs deze speler gekocht (ook die met het OM10 element) en heb er een Pro-Ject Phono Box E bij gekocht. Zelf heb ik een Denon X2400H en die heeft helaas nog net geen ingebouwde voorversterker, het model erna wel. Zonder ook maar enige ervaring met platenspelers, moet ik erbij zeggen. Ik heb dus geen referentiekader. Maar, al met al ben ik over de setup te spreken. Het klinkt (met dus de Denon en Dali speakers) echt heel goed.

Het wisselen tussen platen met verschillende toeren is inderdaad een opgave, de plaat moet eraf en je moet de snaar anders leggen. Ik heb echter alleen 33-tpm platen (en singles vind ik gedoe), dus daar heb ik zelf geen last van.

Al met al ben ik tevreden met mijn aankoop en zou het zo weer doen. Ik heb een paar weken terug zelf ook vrij uitgebreid onderzoek gedaan en ik kwam hierop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@kozue Bedankt voor je reactie. Ik realiseer me inderdaad dat het omleggen van de snaar een gedoe kan zijn. Echter is het op dit moment zo dat ik sowieso nog geen bestaande platencollectie heb liggen.
Ik heb ook voornemens om zoveel mogelijk full size LP's aan te schaffen. Met name ook om het feit dat je bij deze spelers dus ook handmatig de arm van de plaat af moet halen indien de plaat 'klaar' is. Mocht het dan tóch een keer voorkomen neem ik het denk ik voor lief en vind ik het wellicht ook wel wat nostalgisch hebben.

Het brommen lees ik inderdaad vaker en dat risico zou ik eigenlijk wel heel graag willen minimaliseren.
Dit is toch voornamelijk indien de speler draait , maar er geen muziek afgespeeld wordt? Dus pauzes tussen nummers etc.?
Ben dan ook wel benieuwd hoe @BobB dit ervaart aangezien hij een combi heeft die mij ook aanspreekt.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@dreameater Het brommen was dus ook de reden om je te wijzen op de DC versie van de Debut 3. De AC versie heeft meer de neiging om te brommen. Is ook wel het een en ander over te vinden op het web.
De DC versie veel stiller.
Wat betreft het handmatig zijn, dat is een ook een keuze inderdaad, heb daarom besloten een poosje terug toch maar een Q-Up te monteren op onze Debut-3.

Voor de 45rrpm singles die we hebben (15 stuks ofzo) hebben we nog onze oude CEC Chuo Denki half automaat boven staan.
Er zijn trouwens ook LP's in 45rpm dus opletten moet je wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
dreameater schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:11:
@kozue Bedankt voor je reactie. Ik realiseer me inderdaad dat het omleggen van de snaar een gedoe kan zijn. Echter is het op dit moment zo dat ik sowieso nog geen bestaande platencollectie heb liggen.
Ik heb ook voornemens om zoveel mogelijk full size LP's aan te schaffen. Met name ook om het feit dat je bij deze spelers dus ook handmatig de arm van de plaat af moet halen indien de plaat 'klaar' is. Mocht het dan tóch een keer voorkomen neem ik het denk ik voor lief en vind ik het wellicht ook wel wat nostalgisch hebben.

Het brommen lees ik inderdaad vaker en dat risico zou ik eigenlijk wel heel graag willen minimaliseren.
Dit is toch voornamelijk indien de speler draait , maar er geen muziek afgespeeld wordt? Dus pauzes tussen nummers etc.?
Ben dan ook wel benieuwd hoe @BobB dit ervaart aangezien hij een combi heeft die mij ook aanspreekt.
Brommen als in niet-geaard? Ja, daar had ik toen ik 'm voor het eerst aansloot heel veel last van, ik schrok me kapot en dacht: is dit het dan? Maar bij de Phono Box E zit gewoon een aard-kabeltje met twee vorkstekkers en nadat ik die netjes aangesloten had verdween de ruis / het gebrom als sneeuw voor de zon. Ik was een beetje nonchalant en dacht: dat loopt wel los, met moderne apparatuur. Niet dus. Maar nu geen enkel probleem meer.

Voor het gemak is een speler met automatische afslag (en eventueel automatische start) super handig, maar voor de geluidskwaliteit raadt iedereen het af. Hoe groot het verschil is weet ik niet, maar ik wilde het meeste geluid voor mijn geld en daarom heb ik alleen gekeken naar speler en element, niet of het een automaat was of niet. Gaat verder prima, handmatig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
BobB schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:09:
[...]

Voor het gemak is een speler met automatische afslag (en eventueel automatische start) super handig, maar voor de geluidskwaliteit raadt iedereen het af. Hoe groot het verschil is weet ik niet, maar ik wilde het meeste geluid voor mijn geld en daarom heb ik alleen gekeken naar speler en element, niet of het een automaat was of niet. Gaat verder prima, handmatig.
Ik denk niet dat het (semi)automatsch zijn van de platenspeler van invloed is op de geluidskwaliteit. Wat ik me wel voor kan stellen is de redenering dat wat niet in de platenspeler zit ook niet kapot kan. Ook kan ik me de redenering voorstellen dat wat geïnvesteerd wordt in zaken als auto-start en -stop, niet geïnvesteerd wordt in een (nog) betere arm, bekabeling, element, et cetera.

Zelf heb ik een volledig handbediende TD166 (het enige dat je niet zelf hoeft te doen, is het draaiend houden van de platter :+ ) en een semi-automatische Dual 704. Het grote geluidsverschil komt in mijn geval niet door bekabeling, het type arm, het mechanisme of andere 'snufjes'. Het grote verschil zit in het element. De Shure van de Dual 704 klinkt gewoonweg veel wolliger dan de Nagaoka die onder mijn TD166 hangt. Mijn voorkeur? Absoluut de Nagaoka. En dat terwijl mensen toch wel behoorlijke bedragen neerleggen voor een Shure met originele naald in goede staat.

Over TD166 en element gesproken: komende periode ga ik dat element opnieuw afstellen. Dit keer niet met een geprinte protractor, maar met een originele Thorens Gauge die gisteren op de mat lag _/-\o_ . Heb al snel stiekem even gekeken en de afstelling is vatbaar voor (een kleine) verbetering.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
Vintage1967 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:07:
[...]

Ik denk niet dat het (semi)automatsch zijn van de platenspeler van invloed is op de geluidskwaliteit. Wat ik me wel voor kan stellen is de redenering dat wat niet in de platenspeler zit ook niet kapot kan. Ook kan ik me de redenering voorstellen dat wat geïnvesteerd wordt in zaken als auto-start en -stop, niet geïnvesteerd wordt in een (nog) betere arm, bekabeling, element, et cetera.
Ik heb het niet bedacht, dus ik praat alleen maar verschillende verkopers na die ik gesproken heb ;)
De reden die jij noemt bedoelen ze niet, dat zal óók een reden zijn, maar ze hebben het over het geluid dat de motor die de arm bedient, maakt. Of de resonantie/trilling/noem het maar op die het met zich meebrengt als de motor z'n werk doet. Ik ben ergens wel benieuwd of ik het eruit zou kunnen halen, maar dit heb ik van meerdere mensen onafhankelijk van elkaar gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CsprMrkrk
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 14:01
Net mijn Pro-Ject Primary Phono uitgepakt en installeren was echt zo gedaan. Top geluid. Maandag ga ik even een fatsoenlijk kast halen voor de speler en platen. Moet zeggen dat ik het rood nog wel tof vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
@dreameater Ik ben zelf ook niet van de singeltjes. Dat omdraaien om de 4 minuten is ook mijn ding niet (een keer in het kwartier vind ik meer dan genoeg). Ik denk dat je ze daarom tegenwoordig bijna niet meer ziet bij nieuwe releases (record store dat uitgezonderd) en vinyl voornamelijk op albums gefocust is.

Ik heb zelf maar 1 singeltje (van Ome Henk, die moest ik gewoon hebben uit nostalgisch oogpunt), maar 45rpm is niet alleen voor singeltjes. Alhoewel mijn collectie voor meer dan 95% uit 33 toeren LP’s bestaat, heb ik toch al een aantal 45rpm releases in m’n collectie, waaronder Armada 15 Years (van vorig jaar) en het nieuwste album van Within Temptation. Wanneer een album niet op 1 LP past wordt het regelmatig opgesplitst in 2, en dan is het soms nuttig om ze op 45 toeren te persen, want dit geeft betere geluidskwaliteit, vooral in de hoge tonen. Maar je kan het inderdaad ook voor lief nemen. Zo vaak zie je ze nou ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BobB schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:24:
[...]

Ik heb het niet bedacht, dus ik praat alleen maar verschillende verkopers na die ik gesproken heb ;)
De reden die jij noemt bedoelen ze niet, dat zal óók een reden zijn, maar ze hebben het over het geluid dat de motor die de arm bedient, maakt. Of de resonantie/trilling/noem het maar op die het met zich meebrengt als de motor z'n werk doet. Ik ben ergens wel benieuwd of ik het eruit zou kunnen halen, maar dit heb ik van meerdere mensen onafhankelijk van elkaar gehoord.
Dat klopt niet, onlangs heb ik het hier nog kort uitgelegd.

Wat denk jij dan dat dat afslagmechanisme allemaal aan het doen is op het moment dat je de muziek aan het afspelen bent?

Ten eerste wordt er door 'die mensen' waar jij het over hebt voorbijgegaan aan moment dat het mechanisme actief wordt. Een goed uitgevoerde (en afgestelde) automatische afslag grijpt pas aan op het moment dat de naald zich in de uitloopgroef bevindt. Bij het afspelen van de muziek doet het dus helemaal niets.

Ten tweede heeft 99% van de automatische afslagmechanismes niet eens een 'motor' zoals 'die mensen' ;) dat blijkbaar noemen, het is meestal een simpel intern mechaniekje onder het plateau dat aangrijpt zodra de arm voorbij een bepaald punt in de uitloopgroef komt, aangedreven door de energie van het draaiende plateau zelf. Of het is een opzetliftje dat de arm omhoog brengt op het moment dat de arm hem raakt (wederom pas in de uitloopgroef).
Of het is (in 1% van de gevallen, bij duurdere vintage spelers) een chiquere versie waarbij er een optisch (infrarood) circuit is dat onderbroken wordt zodra de naald zich in de uitloopgroef bevindt, dán treedt er pas een mechanisme / motortje in werking, in dit geval zelfs zonder dat er enig fysiek contact met de arm plaatsvindt (je weet wel, optisch).

Wat kan er dan wel aan de hand zijn met zo'n automatische lift / afslag? Nou, áls er al een probleem is dan komt dit door slechte afstelling (mechanisme slaat helemaal niet aan of slaat al aan voordat de muziek afgelopen is) of doordat de onderdelen niet soepel lopen (smering, vuil). Hierdoor is er tijdens het afspelen zelf weliswaar nog steeds geen probleem, maar het afslaan, liften en eventueel terugvoeren van de arm verloopt dan niet mooi soepel of betrouwbaar.

Ok, er bestaat vast érgens een héél erg slecht mechanisme dat al begint aan te lopen als de arm net over de helft van de plaat is én ook nog eens niet af te stellen is, maar ik ben het bij de vele platenspelers die ik gerepareerd heb nog niet tegengekomen. Ook kan het eventueel zijn dat er (onnodige) concessie aan het ontwerp van de arm zijn gedaan om de automatische afslag te vergemakkelijken, maar gebruikelijk en noodzakelijk is dat zeker niet. Nou moet ik zeggen dat ik ook nooit Crosley brol of archaische 50-er jaren budget grammofoons heb aangeraakt, daar steek ik mijn hand dus niet voor in het vuur... maar daar moet je dan ook sowieso niet aan beginnen, of ze nu handmatig of met auto afslag zijn. :P

Het enige echt rationele argument om wat tegen een afslagmechanisme te hebben is eigenlijk het idee dat het een extra onderdeel is dat eventueel een mankement kan vertonen plus het idee dat je ervoor betaalt en het dus ten koste gaat van iets anders. Maar beide is natuurlijk niet per se waar als je verschillende modellen vergelijkt. Vergelijk het met een auto: dat er een snufje extra op de ene zit betekent echt niet meteen dat hij sneller stuk gaat als eentje zonder dat snufje in dezelfde prijsklasse, noch betekent het dat er bespaard is op andere onderdelen t.o.v. andere auto's in dezelfde prijsklasse. Het kan natuurlijk best zijn dat jij dat snufje niet hoeft omdat je er geen prijs op stelt... maar dat is geen argument gebaseerd op de kwaliteit.

TL;DR: verkoperspraat!
Vintage1967 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:07:
[...]

Zelf heb ik een volledig handbediende TD166 (het enige dat je niet zelf hoeft te doen, is het draaiend houden van de platter :+ ) en een semi-automatische Dual 704. Het grote geluidsverschil komt in mijn geval niet door bekabeling, het type arm, het mechanisme of andere 'snufjes'. Het grote verschil zit in het element. De Shure van de Dual 704 klinkt gewoonweg veel wolliger dan de Nagaoka die onder mijn TD166 hangt. Mijn voorkeur? Absoluut de Nagaoka. En dat terwijl mensen toch wel behoorlijke bedragen neerleggen voor een Shure met originele naald in goede staat.
Veel van de eenvoudige Shure's die ik gehoord heb vond ik ook nogal wollig en dynamiekloos, maar dat is al snel als je van Audio Technica, Denon of Ortofon afkomt. Een Shure V15III met originele naald (geen typische Shure spijker maar een heel fijn naaldje met een nude diamantje) kan overigens best fijn klinken indien gepaard met de juiste (lichtere) arm.

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 23-05-2019 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:39:
[...]

Dat klopt niet, onlangs heb ik het hier nog kort uitgelegd.

Wat denk jij dan dat dat afslagmechanisme allemaal aan het doen is op het moment dat je de muziek aan het afspelen bent?

Ten eerste wordt er door 'die mensen' waar jij het over hebt voorbijgegaan aan moment dat het mechanisme actief wordt. Een goed uitgevoerde (en afgestelde) automatische afslag grijpt pas aan op het moment dat de naald zich in de uitloopgroef bevindt. Bij het afspelen van de muziek doet het dus helemaal niets.

Ten tweede heeft 99% van de automatische afslagmechanismes niet eens een 'motor' zoals 'die mensen' ;) dat blijkbaar noemen, het is meestal een simpel intern mechaniekje onder het plateau dat aangrijpt zodra de arm voorbij een bepaald punt in de uitloopgroef komt, aangedreven door de energie van het draaiende plateau zelf. Of het is een opzetliftje dat de arm omhoog brengt op het moment dat de arm hem raakt (wederom pas in de uitloopgroef).
Of het is (in 1% van de gevallen, bij duurdere vintage spelers) een chiquere versie waarbij er een optisch (infrarood) circuit is dat onderbroken wordt zodra de naald zich in de uitloopgroef bevindt, dán treedt er pas een mechanisme / motortje in werking, in dit geval zelfs zonder dat er enig fysiek contact met de arm plaatsvindt (je weet wel, optisch).

Wat kan er dan wel aan de hand zijn met zo'n automatische lift / afslag? Nou, áls er al een probleem is dan komt dit door slechte afstelling (mechanisme slaat helemaal niet aan of slaat al aan voordat de muziek afgelopen is) of doordat de onderdelen niet soepel lopen (smering, vuil). Hierdoor is er tijdens het afspelen zelf weliswaar nog steeds geen probleem, maar het afslaan, liften en eventueel terugvoeren van de arm verloopt dan niet mooi soepel of betrouwbaar.

Ok, er bestaat vast érgens een héél erg slecht mechanisme dat al begint aan te lopen als de arm net over de helft van de plaat is én ook nog eens niet af te stellen is, maar ik ben het bij de vele platenspelers die ik gerepareerd heb nog niet tegengekomen. Ook kan het eventueel zijn dat er (onnodige) concessie aan het ontwerp van de arm zijn gedaan om de automatische afslag te vergemakkelijken, maar gebruikelijk en noodzakelijk is dat zeker niet. Nou moet ik zeggen dat ik ook nooit Crosley brol of archaische 50-er jaren budget grammofoons heb aangeraakt, daar steek ik mijn hand dus niet voor in het vuur... maar daar moet je dan ook sowieso niet aan beginnen, of ze nu handmatig of met auto afslag zijn. :P

Het enige echt rationele argument om wat tegen een afslagmechanisme te hebben is eigenlijk het idee dat het een extra onderdeel is dat eventueel een mankement kan vertonen plus het idee dat je ervoor betaalt en het dus ten koste gaat van iets anders. Maar beide is natuurlijk niet per se waar als je verschillende modellen vergelijkt. Vergelijk het met een auto: dat er een snufje extra op de ene zit betekent echt niet meteen dat hij sneller stuk gaat als eentje zonder dat snufje in dezelfde prijsklasse, noch betekent het dat er bespaard is op andere onderdelen t.o.v. andere auto's in dezelfde prijsklasse. Het kan natuurlijk best zijn dat jij dat snufje niet hoeft omdat je er geen prijs op stelt... maar dat is geen argument gebaseerd op de kwaliteit.

[...]

Veel van de eenvoudige Shure's die ik gehoord heb vond ik ook nogal wollig en dynamiekloos, maar dat is al snel als je van Audio Technica, Denon of Ortofon afkomt. Een Shure V15III met originele naald (geen typische Shure spijker maar een heel fijn naaldje met een nude diamantje) kan overigens best fijn klinken indien gepaard met de juiste (lichtere) arm.
Ik heb een shure m97xe gehad, maar daar werd ik echt niet vrolijk van... Ding was niet wollig qua sound, maar klonk geheel dood ( geen dynamiek in de muziek)....ik hoef geen shure meer in iedergeval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

rcor schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:06:
[...]

Ik heb een shure m97ex gehad, maar daar werd ik echt niet vrolijk van... Ding was niet wollig qua sound, maar klonk geheel dood ( geen dynamiek in de muziek)....ik hoef geen shure meer in iedergeval...
Herkenbaar idd, even kort mee gespeeld maar direct vervangen voor een Nagaoka MP110, en geen moment spijt van. :) Qua prijs/prestatie ook een enorme vooruitgang tov AT.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:44
Mijn kleine bijdrage aan de economie van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DkCsfw8/vgarage018.jpg

U ziet :

The Who: Quadrophenia
Gary Clark : This land
Frank Zappa: Hot Rats
Outlaws: Ghostriders
Outlaws: In the Eye of the storm
Iron Maiden; Somewhere in time

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Joopieboy schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:16:
[...]

Herkenbaar idd, even kort mee gespeeld maar direct vervangen voor een Nagaoka MP110, en geen moment spijt van. :) Qua prijs/prestatie ook een enorme vooruitgang tov AT.
Mee eens... Overigens was de laatste actie van die Shure het spelen van welgeteld 1 LP bij een goede vriend die 'm te leen had nadat zijn element van Elac overleden was (het was echt mijn "nood element" een paar weken terug)...

Hij, geluidstechnicus zette een willekeurige LP en nog voor het eerste nummer afgespeeld was zette hij de LP af en heeft geen plaat meer gespeeld tot dat zijn nieuwe element (een Nagaoka MP-110 voor zijn Thorens TD-280 op aanraden van mij) binnen was...

Ik heb die toen geïnstalleerd op zijn speler bij mij thuis... Helaas sneuvelde daarbij per ongeluk de naald van die Shure... Dus ik dacht: die is niet de moeite waard om te voorzien van een nieuwe naald door het belabberde geluid wat hij produceert, weg ermee ook!

Onlangs dus letterlijk in de kliko gegooid en daar heb ik geen spijt van...

Nu afwachten of ik ooit nog eens een leuk reserve element met naald kan scoren (bijv. Audio Technica AT-VM95SH / AT-VM95ML voor mijn Akai speler en dan de oude AT95EX van hetzelfde merk als reserve leggen)...

Oh ja, ik heb ook nog het originele Shure element met vervangingsnaald voor mijn Dual 1226 liggen... Ben blij dat ik die niet gebruik: die klinkt ernstig wollig en heeft ook weinig dynamiek, maar is minder slecht dan die M97EX als het daar op aan komt... Maar ook van die wordt ik niet vrolijk...

Als je beiden nog steeds goed vindt klinken nadat je een echt goed klinkend element hebt gehoord moet je toch echt eens naar audicien zegt mijn gevoel...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 24-05-2019 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor de liefhebbers: ik heb in het verleden een element vergelijk hier thuis gedaan (Audio Techinca AT95EX VS Shure M97XE VS Audio Technica AT440MLa) en de grote verliezer (die ook nog eens ongeveer net zo duur in aanschaf was als die AT440MLa in zijn tijd) was de Shure... Ik meen dat dit nog in deel was van "Het grote vinyl topic"... Dus even zoeken...

Voor wie het niet geloofd: in dit Youtube filmpje wordt een AT95e van nog geen € 50,- vergeleken met een € 155,- kostende Shure:

Je bent gewaarschuwd als je in de markt bent voor een nieuw element: blijf weg bij die Shure!

Edit 21:58 uur:
Ps.: dit YouTube kanaal heeft nog meer interessante video's:
https://www.youtube.com/c...BKqBvZmFpbgMhaCVDg/videos

Hopelijk gaat hij ooit eens een vergelijk doen tussen de MP-110 en de MP-200 van Nagaoka om te zien of de upgrade de moeite waard gaat zijn in de toekomst...

[ Voor 25% gewijzigd door rcor op 24-05-2019 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:55
Nieuwste aanwinst : Gorki - Berejager 7" mintstaat.

Erg blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

rcor schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:37:
Voor de liefhebbers: ik heb in het verleden een element vergelijk hier thuis gedaan (Audio Techinca AT95EX VS Shure M97XE VS Audio Technica AT440MLa) en de grote verliezer (die ook nog eens ongeveer net zo duur in aanschaf was als die AT440MLa in zijn tijd) was de Shure... Ik meen dat dit nog in deel was van "Het grote vinyl topic"... Dus even zoeken...

Voor wie het niet geloofd: in dit Youtube filmpje wordt een AT95e van nog geen € 50,- vergeleken met een € 155,- kostende Shure:
[YouTube: AT95E vs Shure M97xE]

Je bent gewaarschuwd als je in de markt bent voor een nieuw element: blijf weg bij die Shure!

Edit 21:58 uur:
Ps.: dit YouTube kanaal heeft nog meer interessante video's:
https://www.youtube.com/c...BKqBvZmFpbgMhaCVDg/videos

Hopelijk gaat hij ooit eens een vergelijk doen tussen de MP-110 en de MP-200 van Nagaoka om te zien of de upgrade de moeite waard gaat zijn in de toekomst...
Leuk verhaal en goeie review, aardig herkenbaar. :)

En die laatste is ook erg interessant idd, zou voor mij in de toekomst ook nog wel een upgrade kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Joopieboy schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 07:10:
[...]

Leuk verhaal en goeie review, aardig herkenbaar. :)

En die laatste is ook erg interessant idd, zou voor mij in de toekomst ook nog wel een upgrade kunnen zijn.
Dan is dit al een voorproefje:

De cartridge behouden levert blijkbaar geen goede winsten op bij Nagaoka... Dus opnieuw een duur compleet element kopen is een must have om een doffer geluid te voorkomen... De coils en de naald zijn blijkbaar bij Nagaoka precies op elkaar afgestemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is wel een goeie om te weten dan idd, dank voor de tip! Zetten we die zo op het lijstje. :)

Nu even genieten van wakker worden met Daft Punk Alive 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CsprMrkrk
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MulI3l6.jpg

Gisteren eindelijk een kast gehaald en alles bij elkaar gezet. Moet eerlijk zeggen dat ik het rood wel een mooi accent vind zo :). Zwart was wel strakker geweest, maar nu scheelt het wel geld wat ik in platen kan steken natuurlijk.

Hoe organiseren jullie je platen, alfabetisch, genre, oud --> nieuw? Ik heb nu links mijn eigen platen en rechts die van mijn ouders. Onder staan de platen die ik nog moet luisteren om te kijken of ik ze in mijn collectie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 12-09 15:40

hilgo

Clear your mind of can't.

CsprMrkrk schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:44:

Gisteren eindelijk een kast gehaald en alles bij elkaar gezet. Moet eerlijk zeggen dat ik het rood wel een mooi accent vind zo :). Zwart was wel strakker geweest, maar nu scheelt het wel geld wat ik in platen kan steken natuurlijk.

Hoe organiseren jullie je platen, alfabetisch, genre, oud --> nieuw? Ik heb nu links mijn eigen platen en rechts die van mijn ouders. Onder staan de platen die ik nog moet luisteren om te kijken of ik ze in mijn collectie wil.
Het eerste wat mij opvalt is dat de speakers naast je platenspeler staan en dan ben ik meteen bang voor trillingen van de speakers die mogelijk invloed gaan hebben op je platenspeler (linkje naar tips over het plaatsen van speakers: https://thevinylfactory.com/features/speaker-placement/).
Wat betreft het organiseren van de platen: gaat bij mij op alfabet (band/artiest naam). Nieuwe platen worden over het algemeen dezelfde avond nog beluisterd om de backlog horror van mijn Steam library te voorkomen (en het is ook een mooi excuus om vaker de tv uit te laten en te genieten van de muziek).

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CsprMrkrk
Betreft mijn speakers maakte ik mij ook wel zorgen. Heb er iig voor gezorgd dat er wat ruimte tussen zit. De speler heeft ook erg goede poten eronder zitten met veel demping. Voor nu heb ik echter niet echt een alternatieve plek voor de speakers :(, maar heb er ook geen last van. Bedankt voor de link, ik ga het even doorneme, misschien kom ik nog wel op een betere plek. Ik kan eventueel wel de rechter speaker in een andere kast plaatsen (meer naar rechts), maar weet niet of dat echt fijn gaat zijn. Ander alternatief is misschien de speakers op stands zetten, die los van de kast staan. Dan houden ze wel dezelfde plek, maar op een andere ondergrond. Ik heb bijna twee weken vakantie dan kan ik alles uitproberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
Cap schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:39:
[...]

Dat klopt niet, onlangs heb ik het hier nog kort uitgelegd...

Toen niet gelezen, nu wel, thanks voor de uitleg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
[Afbeelding]

Allereerst: heel veel plezier met de LP's die je nu hebt staan. Als je hier een keer aan begint en het bevalt....... >:) . Maar daar kom je vanzelf wel achter. Wat betreft het ordenen van LP's zijn er recent wat posts geplaatst in dit topic. Die zou je dus vrij snel terug moeten kunnen vinden. Tip: richt het in zoals het voor jou makkelijk werkt. Daar gaat het om.

Afgelopen weekend heb ik de gauge gebruikt om het element van mijn TD166 af te stellen. Op zich werkt het prettiger dan het afstellen met een protractor op de speler. Dat was dan ook de reden dat ik de headshell een poos geleden heb aangepast zodat het element van bovenaf gemonteerd en afgesteld kan worden. Dit in tegenstelling tot de standaard manier waarbij het boutje vanaf de onderkant in de headshell wordt gedraaid. Uiteraard is dat logisch, gezien de bouw van de Thorens gauge. Als je die gebruikt, kan je namelijk niet meer bij de bovenkant van de headshell :+ .

Dus afgelopen Zondag ben ik weer terug gegaan naar de standaardmontage. Probleem daarbij is dat de boutjes niet doorgedraaid kunnen worden. Er zit een soort 'stop' op om te voorkomen dat de boutjes het plaatje met het Thorens-logo dat bovenop de heashell zit, er van af drukken als ze te lang zijn. Ik heb boutjes van verschillende lengtes. Daarbij is de ene voor het gemak net te kort en de andere net te lang. Gelukkig had ik een paar ringetjes om de overlengte van het boutje op te vullen. Wel een gemodder hoor. Wat dat betreft is monteren met een moertje en boutje toch wel praktischer..........

Tweede wat mij opviel, is dat montage een M2-boutje vraagt, terwijl ik de indruk heb dat de ruimte voor het boutje aan de zijkanten van het element eerder M3 vraagt. Nu heb ik toch het idee dat het niet optimaal is. Voor montage van bovenaf heb ik gebruik gemaakt van M3, dat imho beter past.

Uiteindelijk ben ik zeker tevreden met de gauge. De werkhouding is gewoon vele malen prettiger dan bij gebruik van een protractor, tenzij de platenspeler naar een soort werktafel wordt verplaatst ;) . Gebruik ik nooit meer een protractor? Dat zeker niet. Ik heb nu gewoonweg de beschikking over meerde manieren om het element van mijn TD166 af te stellen. Bovendien heb ik nu zelf de verschillen tussen beide manieren van afstellen ervaren. En dat ik ook waardevol.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, adviezen en theorieën :Y .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
Na de post van @oldsmelly een tijdje terug vandaag ook weer wat binnen gekregen:

Stevie Ray Vaughan - Texas Flood (het normale album)
Rare Earth - Get Ready

De eerste via BOL maar die kwam al verkreukeld aan :(
Rare Earth lag in de kortingsbak bij Popeye :) en kon ik niet laten liggen.. ruim 21 minuten genieten op de B kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@TR1969 Stevie al geluisterd ?

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
Die ligt er nu op 8) :) !
Net eerst even genoten van de lange uitvoering van Get Ready

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
TR1969 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:06:
Na de post van @oldsmelly een tijdje terug vandaag ook weer wat binnen gekregen:

Rare Earth - Get Ready

Rare Earth lag in de kortingsbak bij Popeye :) en kon ik niet laten liggen.. ruim 21 minuten genieten op de B kant.
Ik kan je van harte het album In Concert aanbevelen.
In de 70'er jaren veel nummers van hun gedraaid en alles wat de bieb had opgenomen op tape...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Dezelfde vraag had ik kort geleden ook, hier een linkje naar mijn post, en op de pagina’s erna een aantal reacties van anderen (waaronder een aantal leuke platenkasten :)).

Omdat ik van veel verschillende stijlen hou, maar niet altijd in dezelfde mood ben qua stijl, heb ik ze globaal op genre staan, en daarin verzamel vooraan (grofweg van oud naar nieuw) en albums op artiest daar achter. Maar ik denk dat het belangrijkste is dat een plaat op een plek staat waar je m zelf makkelijk terug zou kunnen vinden wanneer je m wilt horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CsprMrkrk
Thanks voor iedereen die me even 10 pagina's terug wees :D. Ik heb het doorgenomen, en ik ga het ook op alfabetische volgorde zetten. Als ik echt iets zoek heb ik het sneller te pakken, en verder kan ik wel lekker door genres heen bladeren :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27

Wimmel

Hello

Ik wilde al enige tijd een armlifter voor mijn manuele draaitafel maar vond de Q-Up maar een lomp ding. Toevallig kwam ik recent de AT6006R tegen, eigenlijk veel te duur maar hij beschermt wel mijn naald en platen tegen mogelijke beschadigingen door vergeetachtigheid en niet onbelangrijk, ik vind hem eleganter dan de Q-Up.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:17
Leuk leesvoer: https://www.hifi.nl/artik...porteur-van-DS-Audio.html

Niet zo zeer importeur verhaal maar wat ds audio maakt😀

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
noodel1988 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:56:

Niet zo zeer importeur verhaal maar wat ds audio maakt😀
Het enige wat ik interessant vindt zijn die optische cartridges.

Ik heb even eea doorgelezen (het was me niet helemaal duidelijk hoe ze werkten), maar bij de implementatie heb ik wel zo wat vraagtekens.
Voor hun goedkoopste cartridge (€2750 oid; alles is relatief), refereren ze naar een test in een audioblad.
Daarin staat dat de compliantie (horizontale compliantie; m.i. de belangrijkste) 20cu is. En de cartridge weegt al 8,1 gram (wat heel zwaar is, ik weet niet of dat incl of excl schroefjes is). Dat is bijna een onwerkbare situatie als je een eigenresonantie van 10 wilt halen.... :|
Ze beweren in die review dat hij geschikt is voor middelzware armen....
Als we daarvoor 13 gr nemen, kom ik op een resonantiefrequentie van 7,7Hz, wat best wel laag is.
Ook specificeren ze de tracking op max. 80µm en het rechterkanaal op 65µm.
Dat zijn ook geen wonderwaarden. Een cartridge van dat bedrag zou toch richting 100µm moeten gaan imho. (een kennis van mij zegt dat hij een 440mla ook wel eens op 100µm heeft gemeten).

Ook lijkt er in de frequentiekarakteristiek een enorme loudness effect in te zitten (tot 8 dB 8)7 ). Het is me een raadsel of ik dat nou verkeerd interpreteer of wat de bedoeling daarvan is :?

Dus het idee is interessant, maar ik vraag me af of je met dat exemplaar ook wel voor ruim 2,5 mille waar voor je geld krijgt. Er zit natuurlijk wel een phonopre bij.

Maar dit is natuurlijk allemaal technisch gewauwel. Ik heb het niet gehoord. Als het lekker klinkt, dan klinkt het natuurlijk lekker ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2019 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik krijg er een hoog zilveren kabel gevoel bij... Allemaal puristisch en elitair geneuzel en de audiofiel kan zich weer op de opgeblazen borst kloppen en pochen met zijn dure spulletjes.

Die DS Audio ST-50 naaldreiniger kost al 80 euro. En je spoelt deze af onder de kraan?
Zeker in gebieden waar het water hard is krijg je toch residu van de mineralen die hier in zitten?

En de prijzen van die cartridges, ongelooflijk :X

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die naaldreiniger is een variatie op de Onzow Zerodust lijkt me.
Dat is een product wat zich onderhand wel bewezen heeft, die is al zoooo lang op de markt.
Alleen kost die de helft ;)
Audio technica heeft ook z'n eigen variant.
Residu krijg je alleen maar als je er hele dikke druppels op laat liggen en indrogen.

En betreffende cartridgeprijzen: exotische cartridges zijn nou eenmaal duur.
Er zijn talloze merken die hele dure cartridges maken in de range van 2,5k en hoger die zich ook door de jaren heen hebben bewezen (en profiteren ook van een dure phonopré aangezien ze vrijwel altijd lo-mc zijn).
Kleine oplagen, extreem nauwe toleranties (dus veel uitval, met name bij het stylus slijpproces), exotische materialen, handmatige assemblage etc maakt iets duur.
Da's een keuze. En als je heel veel geld hebt is die makkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2019 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

Ik vind het allemaal heel interessant om te lezen en ik moet zeggen dat het element, met het groene ledje, er heel fancy uit ziet maar uiteindelijk gaat het om, wat mr_petit ook al zegt om hoe het klinkt.
Heb er absoluut het geld niet voor maar zou hem wel graag een keer willen horen en beleven.

Nu op de draaier tijdens de jaarlijkse Hemelvaart draai sessie: Dio - Lock up the wolves.

Zometeen mogen de jongens (tweeling van 10) hun platen gaan draaien die ze vorige week mochten uitkiezen van mij bij mijn favoriete platenzaak...
Ze hebben beiden een album van Linkin Park gekozen om compleet verschillende redenen (de oudste kent 1 album van Linkin Park (one more light) en die vindt hij echt fantastisch maar hij stond echt te lezen, had vragen aan de eigenaar van de platenzaak over hoe het album zich liet vergelijken met One more light en koos uiteindelijk het album Minutes to midnight. De ander keek, zag doorzicht vinyl en zei "cool, die wil ik" en dat het van Linkin Park (Recharged) was boeide niet zo :+ )

Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldsmelly
Zo net een flink Nokkie sessie achter de rug.
Kolere blijft toch een pokke klus hoe dan ook.
Zeker 50 LP's een schrobbeurt gegeven en voorzien van een mooie MFSL Inner Sleeve en afsluitbare buiten hoes....

Zo nu voldaan Frank Zappa op de draaier :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
@hilgo Goed voorbeeld doet volgen :Y .
En leuk ook dat ze om verschillende redenen en zonder oordeel over elkaar, blij worden van muziek op vinyl.

Zag gisteren dat het opnieuw 3=2 actie is bij onze vrienden van Media Markt.
En omdat ik medio juli jarig ben, hebben we (mijn vrouw en ik) de volgende LP's uitgezocht en besteld:

- Pink Floyd - The Final Cut
- Roger Waters - Is This The Life We Really Want?
- Livin' Blues - The Golden Years Of Dutch Pop Music

Met name de LP van Waters stond al een poosje op mijn verlanglijstje.
Nu afwachten tot Pieter Post langs komt en dan verplicht proefdraaien voor ze opgeborgen worden tot mijn verjaardag. En wat zal ik dan verrast zijn...................... :o .

Nu op de draaiert: Eleventh Dream Day - Prairie School Freakout (lekkere indie rock :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Vintage1967 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:39:
En leuk ook dat ze om verschillende redenen en zonder oordeel over elkaar, blij worden van muziek op vinyl.

En omdat ik medio juli jarig ben, hebben we (mijn vrouw en ik) de volgende LP's uitgezocht en besteld:

Nu afwachten tot Pieter Post langs komt en dan verplicht proefdraaien voor ze opgeborgen worden tot mijn verjaardag. En wat zal ik dan verrast zijn...................... :o .

Nu op de draaiert: Eleventh Dream Day - Prairie School Freakout (lekkere indie rock :9 )
Als truckster op een vrachtwagen van PostNL zie ik genoeg doosjes Bol.com etc voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@hilgo Ben je met kinderen niet bang dat ze je platen vernachelen, of je speler? Ik heb een zwager met 2 kinderen van 10 en 12 en die heeft zo’n spotgoedkope platenspeler van het merk “ok” en LP’s van de kringloopwinkel van een euro per stuk. Hij laat de kinderen wel zelf plaatjes opzetten (kan met zulke platen en apparatuur niet veel kwaad), dus die vinden het jammer dat ze bij mij en mijn veel duurdere collectie nergens aan mogen zitten. Ik vind het heel leuk dat ze ook graag LP’s draaien maar ben veel te bang dat ze iets beschadigen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

@kozue Nee. Mijn Denon DP-300F is een volautomatische platenspeler dus naar het wisselen van de plaat hoeven ze enkel op "start" te drukken.
Daarnaast heeft Kim Hil Go zijn jongens op Noord Koreaanse wijze gedrild om de platen aan de zijkant op te pakken en dat gaat bijzonder goed.
Ze zijn er bijna nog voorzichtiger mee als ik zelf ben dus het gaat allemaal prima.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 14:29
Vintage1967 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:39:

Loop dir 3 vboor 2 actie nu? Want dan moet ik ook zeker even langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
hilgo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:06:
Mijn Denon DP-300F is een volautomatische platenspeler dus naar het wisselen van de plaat hoeven ze enkel op "start" te drukken.
Daarnaast heeft Kim Hil Go zijn jongens op Noord Koreaanse wijze gedrild om de platen aan de zijkant op te pakken en dat gaat bijzonder goed.
Ze zijn er bijna nog voorzichtiger mee als ik zelf ben dus het gaat allemaal prima.
Hmm, dat gaat bij mijn volledig handmatige (Lenco L400) wat lastiger. Ik moet zelf de naald in de juiste positie zetten en laten zakken (en weer uit te zetten als ie afgelopen is). Die 2 kinderen zijn nogal rommelig en laten regelmatig dingen vallen. Bovendien krijgen ze niet het goede voorbeeld van hun vader, die bv gewoon de binnenhoezen er met de opening naar de buitenkant in laat zitten (dan kost het minder tijd om ze er uit te halen 8)7), met het risico dat ze er uit vallen als je ze verkeerd oppakt, en ze schoonmaakt met een doekje dat toevallig nog op het aanrecht lag en weetikveel waarvoor gebruikt is. Ik denk dat het dus afhankelijk is van de kinderen zelf of ze het vertrouwen kunnen winnen of niet ;)

Ik vroeg het me ook af omdat ik zelf dit jaar vader wordt en me soms afvraag hoe ik het het beste aan kan pakken wanneer ze wat ouder wordt en ook geïnteresseerd raakt in dat draaiende ding wat in een hoekje muziek staat te maken ;) Ik wil geen bekrasde platen, maar ook zeker niet aanleren dat dat ding iets is om vanaf te blijven. Misschien eerst een goedkope speler ergens zoeken en met wat oude platen laten oefenen... Iemand anders ervaring met de combinatie platenspelers en kinderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor kleinere kinderen en onhandige of onvoorzichtige mensen die lekker comfortabel plaatjes willen draaien is een linear tracker in de Technics stijl een mooie oplossing.

Goede voorbeelden zijn de Technics SL-5 en verwante modellen (goed en betaalbaar), SL-7 (nog beter en duurder), SL-10 en SL-15 (duur). De spelers zijn zo groot als een platenhoes dus bijna overal op te stellen, volautomatisch, de arm is in de kap geintegreerd en de naald is bij het spelen en in stand by mode volledig afgeschermd en veilig. Bovendien zijn ze nog vrij schokbestendig ook. De kans dat door onvoorzichtigheid een plaat vernaggeld wordt is in ieder geval veel kleiner dan bij een traditionele pivoted platenspeler.

Technics heeft ook full-size modellen gemaakt (oa SL-D1, SL-Q1, SL-DL1) maar deze brengen kwalitatief en functioneel op zich niets meer dan de compacte. Er zijn meer merken, o.a. Sony heeft ook enkele modellen gemaakt maar Technics heeft zowat patent op de modellen met in de kap geintegreerde arm zo groot als een platenhoes.

Het zal wel tweedehands worden, want nieuw zijn ze niet verkrijgbaar. Als ze een beurtje gehad hebben waarbij het snaartje voor de armaandrijving vervangen is en het geleidingsmechanisme van de arm gesmeerd dan kunnen ze er weer lange tijd tegenaan. De meeste modellen hebben een direct drive plateau motor.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 31-05-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Zspirit schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:23:
[...]

Yes loopt nog. https://www.mediamarkt.nl...nner_film_muziek_campagne
Of het echt goedkoop is, is nog wel een beetje de vraag, want veel platen zijn toch een stukje duurder in verhouding tot een discogs of enkele platenzaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Raznov op 31-05-2019 12:19 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 02:22

ABD

Zspirit schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:23:
[...]

Deze deal is niet heel bijzonder goed, want Media Markt hanteert hoge standaard prijzen, waardoor je de waren elders vaak goedkoper kan krijgen. Amazon heeft deze 3 voor 2 deal ook regelmatig, en dan is het smullen, want Amazon hanteert veel lagere prijzen.

Even wat anders: wat voor type beschermhoezen(buitenkant) gebruiken jullie eigenlijk? PVC, polyethyleen of polypropyleen? Ik heb vernomen dat de weekmakers in PVC de plaat aan kan tasten, dus ik neig naar PE, maar die polypropyleen kende ik eigenlijk niet toen ik die tussen de keuzes zag staan.

[ Voor 25% gewijzigd door ABD op 31-05-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Omdat een alternatieve massieve acryl platter voor mijn Fluance geen optie lijkt te zijn, ligt sinds vandaag deze op de draaier.
Afbeeldingslocatie: http://www.acrylteller.com/WebRoot/Store2/Shops/es122814_acrylteller/4B5B/2ACD/235E/EC75/20D3/50ED/8960/BB8C/Plattentellerauflage_farblos_glaenzend_5.JPG
Een 3mm clear acrylic platter. Iets dikker en een zwaarder dan de originele rubber mat. In de loop van de dag eens horen of er een verschil merkbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:02:
[...]

Ook specificeren ze de tracking op max. 80µm en het rechterkanaal op 65µm.
Dat zijn ook geen wonderwaarden. Een cartridge van dat bedrag zou toch richting 100µm moeten gaan imho. (een kennis van mij zegt dat hij een 440mla ook wel eens op 100µm heeft gemeten).
Ik quote mezelf toch ff (wanneer doe je dat nou :+ ), want dat verhaal van wat die gasten van DS audio beweren zit mij toch niet lekker.
Want op hun site hebben ze het over magnetische weerstand. Dat dus bij een magnetische cartridge (MM/MC/MI) er een tegenflux opgewekt wordt die tegen de beweging van de naald werkt.
Op zich hebben ze daar gelijk in. Als je een spoel in een magnetisch veld kortsluit en beweegt, wordt er een tegenflux opgewekt. Dat is ook hoe je een electromotor kan laten remmen.
In het gebied van de eigenresonantie (dus rondom 10hz of waar die ook maar zit) zou dat natuurlijk fantastisch zijn: sony biotracers en aanverwante technologieen proberen datgeen juist te bereiken.
Maar in het hoorbare gebied wil je dat juist niet. Als de naald tegen de beweging in remt, zou dat grote invloed hebben op de trackablilty/sporing.
En daar wringt nou juist de schoen!
Als dit effect nou echt plaatsvindt, zoals ze beweren op hun site, WAAROM spoort die €2,5k instapcartridge van DS audio dan niet fantastisch?
Die 80 µm die die test opgeeft garandeert Ortofon ook voor hun iets hogere instapcartridges.
Dat is helemaal niet speciaal.
Ook moet er natuurlijk wel even nagedacht worden bij hoe eea elektrisch zit. Doorgaans is de afsluitweerstand 47k, al kan je ook naar 10k gaan om met de resonantie te spelen en klankkleur af te stemmen op je voorkeur. Hoe dan ook is het echt een exponentiele veelvoud van weerstand van de spoel.

Dus hun concept vind ik interessant, en hun gedachtengang erachter ook, maar het komt niet echt naar voren in de testgegevens en strookt al helemaal niet met testgegevens van cartridges in die prijsklasse en wat je dus zou mogen verwachten.

Ik zie ook op hun site geen vergelijkende testdata tov andere elementen hoe hun element presteert. Ik kan me bijv. voorstellen dat ze die remkracht van een magnetisch systeem (eigenlijk dus de trackability) bij andere (hogere) frequenties gaan meten dan de gebruikelijke 315Hz om wellicht te laten zien dat bij die frequentie hun element weldegelijk superieur presteert.
Maar dat doen ze niet, het blijft bij een modeltheorie zonder bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suggs schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:17:

Een 3mm clear acrylic platter. Iets dikker en een zwaarder dan de originele rubber mat. In de loop van de dag eens horen of er een verschil merkbaar is.
Wat weegt dat ding dan?
Ik zou zelf voor rubber gaan omdat dat goede dempende eigenschappen heeft.
Dat alu plateau werkt natuurlijk als een bel/klok (volgens mij loopt de snaar er ook niet omheen, wat dempt), dus wil je zoveel mogelijk demping hebben.
Ik weet niet hoe dik een rubberen technics mat is, maar ik heb meerdere matten (div. merken) die volgens mij dikker zijn dan 5mm. Ik denk dat die ook zwaarder zijn.
Zijn die niet te koop (nieuw/gebruikt?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een Technics SL-1200 mat kan verschillende diktes hebben, origineel was het bijna 6mm maar later zijn ze naar 4mm en zelfs 3,5mm gegaan. Het ligt er dus maar net aan welke SL-1200 je hebt. Andere spelers hebben de dunnere 3,5mm mat.

Ik zou zelf ook niet voor een acryl mat op een metalen plateau gaan, het doel is juist dat je dat metaal zo optimaal mogelijk dempt en dat doe je met een materiaal als rubber (dempende eigenschappen + voldoende gewicht om effectief het metalen plateau te dempen), niet met een keihard materiaal. Acryl kan je wel gebruiken als plateaumateriaal om massa te creëren met als voordeel dat het meer interne demping heeft dan metaal, waardoor een rubber mat minder noodzakelijk is.

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 31-05-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:18:
[...]

Wat weegt dat ding dan?
Ik zou zelf voor rubber gaan omdat dat goede dempende eigenschappen heeft.
Dat alu plateau werkt natuurlijk als een bel/klok (volgens mij loopt de snaar er ook niet omheen, wat dempt), dus wil je zoveel mogelijk demping hebben.
Ik weet niet hoe dik een rubberen technics mat is, maar ik heb meerdere matten (div. merken) die volgens mij dikker zijn dan 5mm. Ik denk dat die ook zwaarder zijn.
Zijn die niet te koop (nieuw/gebruikt?)
De snaar loopt om de platter, maar of dat nu echt demping geeft weet ik niet.
Inmiddels wat vergelijkend onderzoek gedaan met:
De Fluance mat: 2 mm, 179 gram
Acrylic platter: 3mm, 248 gram
Technics mat 4mm, 357 gram
Joe Jackson, Night and Day. Remasterd op 180 grams vinyl.

Eerlijk gezegd zijn de verschillen niet enorm/moeilijk te horen, maar ik heb dan ook geen high-end installatie staan. Bij de acrylic platter lijkt het hoog/midden iets beter naar voren te komen. Ik merk ook geen geen bijgeluiden of andere bijeffecten. Met de Technics mat lijkt hij iets warmer te klinken.
Om de dikte eens te bekijken heb ik de Fluance mat en de acrylic platter op elkaar gelegd en het lijkt er op dat 5mm wel het maximale is voor deze speler zonder de arm nog eens extra op te tillen. Bovendien lijkt de arm dan ook beter evenwijdig aan de plaat te lopen. Dat levert op zich al een wat beter geluid op.
Kortom, nu eerst maar eens op zoek naar iets met een dikte van 5mm zodat de arm wat vlakker ligt. Over de materiaalkeuze moet ik nog maar eens nadenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Suggs schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:34:
[...]

De snaar loopt om de platter, maar of dat nu echt demping geeft weet ik niet.
Ja dat geeft demping, het is rubber wat op het meest vibrerende gedeelte zit.
Echter kan een snaar natuurlijk ook wat geluid overdragen op het plateau.
Inmiddels wat vergelijkend onderzoek gedaan met:
De Fluance mat: 2 mm, 179 gram
Acrylic platter: 3mm, 248 gram
Technics mat 4mm, 357 gram
Joe Jackson, Night and Day. Remasterd op 180 grams vinyl.

Eerlijk gezegd zijn de verschillen niet enorm/moeilijk te horen, maar ik heb dan ook geen high-end installatie staan.
Het gaat er vaak ook niet om wat je wel hoort, maar wat je niet hoort.
M.A.W. als je het effect wilt horen, moet je vooral kijken naar zachte passages. Daarvoor heeft een goede testplaat hele zuivere stille groeven (in en uitloopgroef zijn niet altijd even goed gesneden en zijn snel vuil). Bij een hard signaal zijn bijgeluiden het minste van belang.
Kortom, nu eerst maar eens op zoek naar iets met een dikte van 5mm zodat de arm wat vlakker ligt. Over de materiaalkeuze moet ik nog maar eens nadenken.
Als je de vta van je arm niet kan instellen is dat zeker een puntje waar je op kan letten. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Vandaag weer heerlijke nieuwe muziek binnen gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/g6RPCBJ/New-Arivals.jpg

U ziet :

Alan Parsons project - The turn of a friendly card (vervanger voor een tweedehands die wel erg warp is(
Mark Knopfler - Privateering
Melissa Etheridge - The Medicine Show
Fatoumata Diawara - Fatou Echt heerlijke zangeres/gitarist/songwriter uit Mali _/-\o_ kan dit van harte aanbevelen.

Dat wordt weer genieten.

[ Voor 102% gewijzigd door oldsmelly op 31-05-2019 20:39 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Dankzij het MediaMarkt verhaal hier ook maar nog even langs geweest. Familie mee om voor hun een camera en tablet te scoren. En ondergetekende maar wat 4k bd's en wat lp's mee :+
Muziek
Met de 4K's erbij was het nog wel leuk kwa prijs 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
@GiLeX daar zitten 3 toffe platen tussen. Hint ben geen.Adele fan 😁

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

oldsmelly schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:09:
@GiLeX daar zitten 3 toffe platen tussen. Hint ben geen.Adele fan 😁
Ach kan haar wel aan _/-\o_ Hadden destijds haar wel live willen zien.
Keertje een andere kant van deze Metalhead :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Servpage schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:28:
...
En om de platen te drogen heb ik voor deze oplossing gekozen:
Heb jij zelf zo'n droger gebouwd? Deze heb ik namelijk vaker gezien.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:02:

Als je de vta van je arm niet kan instellen is dat zeker een puntje waar je op kan letten. (y)
Ondanks dat je behoorlijk wat speler voor je geld krijgt zat het instellen van de vta er niet in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:13
oldsmelly schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:22:
Vandaag weer heerlijke nieuwe muziek binnen gekregen.

[Afbeelding]

U ziet :

Alan Parsons project - The turn of a friendly card (vervanger voor een tweedehands die wel erg warp is(
Mark Knopfler - Privateering
Melissa Etheridge - The Medicine Show
Fatoumata Diawara - Fatou Echt heerlijke zangeres/gitarist/songwriter uit Mali _/-\o_ kan dit van harte aanbevelen.

Dat wordt weer genieten.
Privateering. De dikste hoes die ik heb. By far... Man man wat een dik karton, maar ook geweldige kwaliteit! De muziek is overigens ook zeker erg goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 21:20
@Wimmel Heb het van een oude centrifuge gemaakt, € 10. op marktplaats gekocht en toen verbouwd :)

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

@Servpage Ik dacht dat ik de enige was met een verbouwde centrifuge, heb je ook foto's van de jouwe?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
ksborg schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 07:42:
[...]

Privateering. De dikste hoes die ik heb. By far... Man man wat een dik karton, maar ook geweldige kwaliteit! De muziek is overigens ook zeker erg goed :)
Echt een lekkere plaat veel verschillende genres een heerlijke luisterplaat. Ligt nu op de draaiert

[ Voor 4% gewijzigd door oldsmelly op 01-06-2019 19:56 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Yep, Pieter Post is langs geweest met de volgende pareltjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hoWJWPQl.jpg?1

Ze zijn voor mijn verjaardag, medio juli. Maar ze moeten wel beluisterd worden. Stel je voor dat er een of meerdere LP's niet goed zijn. Dan moet je dat op tijd melden >:) .

Dus nu op de draaiert: Livin' Blues.
Heerlijke blues met een vleugje Nederbeat in een uitgave van MOV. Klinkt prima, moet ik zeggen.

Vorig weekend heb ik mijn element nog een fractie bijgesteld, gebruik makend van de Thorens gauge. Zoals aangegeven, was de uitlijning een gevalletje net-niet. Ik moet echt vaststellen dat dat 'net-niet' toch hoorbaar blijkt. De balans tussen beide kanalen is net wat beter. Op een koptelefoon hoor je dat natuurlijk best snel, mar toch was ik best wel verbaasd. dat zo'n minimale aanpassing echt hoorbaar is. Ik verbaas me steeds weer en meer over de techniek van een platenspeler _/-\o_ .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Vanavond onder het genot van een gouden carolus whisky infused, mijn vrienden kennis laten maken met Nick Drake. In dit geval Pink Moon, niet eens mijn favoriet, maar wel de enige die ik op plaat heb. De schoonheid die we aanvaarden aan het eind van de a kant was magisch, allemaal wilden we dat hij omgedraaid werd en zo weer door ging. Precies dat is wat ik bij iedere goede plaat ervaar. Heerlijk. Muziek er varen zoals het ooit bedoeld is.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 21:20
Wimmel schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 19:10:
@Servpage Ik dacht dat ik de enige was met een verbouwde centrifuge, heb je ook foto's van de jouwe?
Nee helaas geen foto bij de hand maar als ik eerdaags weer wat platen ga wassen zal ik er een maken en hier plaatsen.

Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Raznov schreef op zondag 2 juni 2019 @ 00:44:
Vanavond onder het genot van een gouden carolus whisky infused, mijn vrienden kennis laten maken met Nick Drake. In dit geval Pink Moon, niet eens mijn favoriet, maar wel de enige die ik op plaat heb. De schoonheid die we aanvaarden aan het eind van de a kant was magisch, allemaal wilden we dat hij omgedraaid werd en zo weer door ging. Precies dat is wat ik bij iedere goede plaat ervaar. Heerlijk. Muziek er varen zoals het ooit bedoeld is.
En dat is waarom we het doen

GENIETEN met een hele grote G

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Over genieten gesproken. Gisteren heb ik "Is This The Life We Really Want" en "The Final Cut" beluisterd.Je weet wel, die LP's die na de luisterbeurt naar de platenkast verhuizen tot mijn verjaardag ;w .

"Is This...." stond met een behoorlijke stip op één in mijn verlanglijst en ik moet zeggen dat ik het echt een wereldalbum vind. Toegegeven, ik heb hem één keer beluisterd, maar dan nog...... Echt heel mooi. Ondanks het prijskaartje ga ik zeker pogingen wagen om "Amused To Death" ook te pakken te krijgen. Uiteraard niet voor €150,00 of €200,00 8)7, maar ik heb ook een reissue gezien voor zo'n €45,00. Ook nog een flink bedrag, maar dat is nog te overzien. En hé, als het niet op LP is, dan maar op CD :X . Uiteindelijk gaat het om de muziek, toch? Wel grappig trouwens dat de downloadcode die bij de LP zit, geldig is tot en met 31 december..........................2018. Dat gaat 'em dus niet worden.

"The Final Cut" daarentegen, bleef niet zo haken. Bovendien is dit een van die LP's waarbij ik me afvraag of de mix wel optimaal is. Voor mijn gevoel is de balans een beetje verkeerd en krijgen de bas en bassdrum net iets te veel nadruk. Ik ga hem na mijn verjaardag nog een paar keer beluisteren voor ik een definitief oordeel vel. Soms is een album simpelweg een groeidiamantje en heeft het meerdere luisterbeurten nodig :P

De verzamelaar van Livin' Blues is ook een heerlijk album als je van blues houdt. Niet te moeilijk, maar wel met gevoel. Het afgelopen jaar heb ik mijn beeld over de Nederlandse popmuziek bijgesteld. Zo heeft Shocking Blue veel meer nummers uitgebracht dan alleen Venus. Gelukkig maar, want er zitten heerlijke nummers tussen die niet 'doodgedraaid' zijn. Ook Q65 en Cuby And The Blizzards zijn de moeite van het luisteren waard. Had mij 5 jaar geleden gevraagd wat ik van Nederbeat vond en ik zou je een college hardrock en heavy metal gegeven hebben >:) . Afijn, blijkbaar ben je nooit te oud om te leren en te ervaren.

Ik duik zo de platenkast weer in om wat zwart goud uit te zoeken om vanavond naar te luisteren. Opties zijn Queen - News Of The World, John Mayall (meerdere LP's) of toch Black Sabbath - Technical Ecstacy.....
Nah........ik kies voor die laatste. Daarna zie ik wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
@Vintage1967 lekkere muziek man die Roger Waters plaat. Ik heb die amuses to death hier ook in de kast staan ook een zeer fijne plaat. Nu bezig met een Minie zeppethon 😀 deel 123 en 4 achter elkaar op de draaier

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
Vintage1967 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:30:
De verzamelaar van Livin' Blues is ook een heerlijk album als je van blues houdt. Niet te moeilijk, maar wel met gevoel. Het afgelopen jaar heb ik mijn beeld over de Nederlandse popmuziek bijgesteld. Zo heeft Shocking Blue veel meer nummers uitgebracht dan alleen Venus. Gelukkig maar, want er zitten heerlijke nummers tussen die niet 'doodgedraaid' zijn. Ook Q65 en Cuby And The Blizzards zijn de moeite van het luisteren waard. Had mij 5 jaar geleden gevraagd wat ik van Nederbeat vond en ik zou je een college hardrock en heavy metal gegeven hebben >:) . Afijn, blijkbaar ben je nooit te oud om te leren en te ervaren.
In het grijs verleden kocht ik mijn eerste single en dat was van de Livin' Blues: L.B. Boogie. Geweldig nummer.

Een van mijn favoriete bluesnummer is van Canned Heat: On The Road Again.
YouTube: Canned Heat - On The Road Again [HQ]

[ Voor 8% gewijzigd door Xfile op 04-06-2019 19:41 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Xfile schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:34:
[...]

Een van mijn favoriete bluesnummer is van Canned Heat: On The Road Again.
YouTube: Canned Heat - On The Road Again [HQ]
Snel ff geluisterd. En ik maar denken dat ik Canned Heat nog nooit gehoord had :? . Nou, ik had maar een paar tonen nodig om dat nummer te herkennen. Toch ook dat stukje cultuur en muziekhistorie ergens opgepikt. Wat is het menselijk brein toch wonderlijk :Y .

En bedankt! Weer een band om mijn whishlist ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Heb een Sony PS-X6 bij de kringloop weten te vinden met een Shure M95ed element. Wat zijn de gedachten over deze speler?
Hij oogt redelijk fraai, is fors van gewicht en klinkt opzich prima.

Staat nu naast een Dual 704. Maar even vergelijken de komende dagen.

[ Voor 15% gewijzigd door ThijsM op 04-06-2019 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThijsM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:40:
Wat zijn de gedachten over deze speler?
Die zijn heel goed.
Maar ik weet niet of ie beter is dan je 704 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
mr_petit schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:25:
[...]

Die zijn heel goed.
Maar ik weet niet of ie beter is dan je 704 ;)
Deze ochtend lekker aan het luisteren. Conclusie is zeker dat de Dual beter klinkt, maar de Sony ook zeker niet slecht. Element zit ook wel verschil in: Shure M95ed op de Sony VS Ortofon Super OM 30 op de Dual.
De automatiek werkt ook niet helemaal soepel. Hij legt de naald niet correct aan het begin van de plaat. Met regelmaat te ver op het begin van de plaat waardoor ik middenin een nummer val :+

[ Voor 3% gewijzigd door ThijsM op 05-06-2019 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThijsM schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:53:
[...] Shure M95ed op de Sony VS Ortofon Super OM 30 op de Dual.
Ik denk dat daar al 99% van het verschil zit ;)

Dat punt waar je toonarm naar beneden gaat kan je afstellen met een stelschroefje.
Staat in de gebruiksaanwijzing (te downloaden op vinylengine)

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 05-06-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
mr_petit schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:06:
[...]

Ik denk dat daar al 99% van het verschil zit ;)

Dat punt waar je toonarm naar beneden gaat kan je afstellen met een stelschroefje.
Staat in de gebruiksaanwijzing (te downloaden op vinylengine)
Heb het inderdaad gelezen. Maar even voor zitten.
Het gemak van een automaat is wel erg comfortabel zeg. Het luisteren van een LP verliest hierdoor zelfs wat charme. De Sony is hierdoor geen blijvertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je dual is al een halfautomaat.
Maar goed, ieder z'n meug. Ik heb zelf zowel half- als volautomaten en vind beide fascinerend :)
Geldt ook voor compleet gestuurde tafels waar je de arm heen en weer kan bewegen etc, en soms antiskating en naalddruk ook op afstand/elektronisch in kan stellen.
Het is allemaal techniek.

Ik zou graag ooit een keer een tafel willen ontwikkeld zien waarbij alle functies (dus ook naaldkracht, anti skating, vta etc etc) automatisch bediend kunnen worden on the fly.
Maar zoiets zal waarschijnlijk nooit komen. Vinyl is nu populair, maar nog steeds een niche.
De tijd dat grote fabrikanten echt ontwikkelingsbudget erin gaan steken om zo prestigeprojecten naar buiten te brengen zoals begin jaren 80 zal nooit meer terug komen denk ik.

[ Voor 70% gewijzigd door mr_petit op 05-06-2019 18:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:16

Pierre

Van nature lui!

Maandag naar The Eagles geweest in de Ziggo. Nu nog even nagenieten met Hotel California <3

[ Voor 4% gewijzigd door Pierre op 05-06-2019 20:46 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:04:

Ik zou graag ooit een keer een tafel willen ontwikkeld zien waarbij alle functies (dus ook naaldkracht, anti skating, vta etc etc) automatisch bediend kunnen worden on the fly.
Maar zoiets zal waarschijnlijk nooit komen.
Op de handmatige VTA instelling na bestaat dat al, mijn JVC QL-Y draaitafel heeft het voor zowel naalddruk als anti-skating, zelfs de Q-damping kan on the fly worden ingesteld. De luxere Denon's met electronic servo arm hebben het ook. En jouw PS-X800 ook met zijn (wat onnauwkeurige) naalddruk instelling, anti skating niet nodig :P, maar dan helaas geen VTA op dat model.

Maar inderdaad, zoiets gaat nooit (meer) komen. Gelukkig hebben we die oude meuk nog om mee te spelen...

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 05-06-2019 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThijsM schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:16:
[...]

Heb het inderdaad gelezen. Maar even voor zitten.
Het gemak van een automaat is wel erg comfortabel zeg. Het luisteren van een LP verliest hierdoor zelfs wat charme. De Sony is hierdoor geen blijvertje.
Zie het als een keuze. Je kan de Sony uiteraard ook gewoon handmatig bedienen. ;)

Wel echt een hele goede score bij de kringloop hoor, echt een top draaitafel. d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 05-06-2019 22:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
* Bestla schakeld de jukebox in een drukt wat cijfers in.

Het blijft een fascinerend gezicht zo'n mechaniek wat ik onderhand van binnen en buiten ken net als mijn handtas.

Naalddruk? Vast veels te veel, maar toch staat hij nu veel lichter afgesteld dan in de fabrieksopgave.
Antiskating not present. Daar was die zware naalddruk voor :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja jukeboxen zijn vaak oude techniek, oude keramische elementen etc. Het zijn ook oude apparaten :+
Maar het zijn wel de ultieme platenwisselaars.
En velen zien er natuurlijk uit hoe ze in de jaren 50/60 een ufo of raket of wat dan ook visualiseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:16

Pierre

Van nature lui!

Bestla schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:04:
* Bestla schakeld de jukebox in een drukt wat cijfers in.
Jammer dat er geen LP's in passen, je blijft lopen naar de jukebox :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Pierre schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:26:
[...]

Jammer dat er geen LP's in passen, je blijft lopen naar de jukebox :9
Nee hoor, er zit nu ene chip in die ontelbare keuzes aankan. huh,huh. Maar in geval meer dan de 200 die de fabrikant opgaf.

Nu zitten er 100 singletjes in dus 200 keuzes, maar je kan gewoon blijven invoeren, en het ding speelt ze af.

[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 06-06-2019 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Dan zou ik eentje willen hebben waar ik LP's in kan doen, heb niet zo veel met singles :+

* GiLeX moet dan wel vrouwlief heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel liev aan gaan kijken vrees ik O+ 7(8)7
Met andere woorden, it's not gonna happen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
GiLeX schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:37:
Dan zou ik eentje willen hebben waar ik LP's in kan doen, heb niet zo veel met singles :+

* GiLeX moet dan wel vrouwlief heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel liev aan gaan kijken vrees ik O+ 7(8)7
Met andere woorden, it's not gonna happen O-)
Het blijft vloeken in de kerk maar er bestaan CD jukeboxen waar je nog steeds een schijfje ziet draaien. Neem dan CD's die eruit zien als een vinylschijfje, ze bestaan echt, en brand daar je muziek op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
* Bestla heeft vrouwlief een jukebox gegeven voor haar 40e verjaardag.

Ze is nu 47, we hebben er nog steeds veel plezier van.

Jukebox in goede werkende condite kostte € 400

[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 06-06-2019 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@Bestla Vrouwlief zou dan eventueel alleen een originele Rudolph Wurlitzer willen hebben gek genoeg :9~
Maar geen plek dus zie bovenstaande post van ondergetekende O-) _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bestla
GiLeX schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:44:
@Bestla Vrouwlief zou dan eventueel alleen een originele Rudolph Wurlitzer willen hebben gek genoeg :9~
Maar geen plek dus zie bovenstaande post van ondergetekende O-) _O-
Die jukebox van toen bestaat alleen nog in hardware die ingebouwd zit in een Ami kast uit 1952. Dat was natuurlijk 78 rpm tijd. Maar dat mechaniek was kapot. Die kast niet en is mooi genoeg om in de huiskamer te staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yW4cgSrg/jukebox2019.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 06-06-2019 14:49 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.