BobB schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:24:
[...]
Ik heb het niet bedacht, dus ik praat alleen maar verschillende
verkopers na die ik gesproken heb

De reden die jij noemt bedoelen ze niet, dat zal óók een reden zijn,
maar ze hebben het over het geluid dat de motor die de arm bedient, maakt. Of de resonantie/trilling/noem het maar op die het met zich meebrengt als de motor z'n werk doet. Ik ben ergens wel benieuwd of ik het eruit zou kunnen halen, maar dit heb ik van meerdere mensen onafhankelijk van elkaar gehoord.
Dat klopt niet, onlangs heb ik het hier nog kort uitgelegd.
Wat denk jij dan dat dat afslagmechanisme allemaal aan het doen is op het moment dat je de muziek aan het afspelen bent?
Ten eerste wordt er door 'die mensen' waar jij het over hebt voorbijgegaan aan moment dat het mechanisme actief wordt.
Een goed uitgevoerde (en afgestelde) automatische afslag grijpt pas aan op het moment dat de naald zich in de uitloopgroef bevindt. Bij het afspelen van de muziek doet het dus helemaal niets.
Ten tweede heeft 99% van de automatische afslagmechanismes niet eens een 'motor' zoals 'die mensen'

dat blijkbaar noemen, het is meestal een simpel intern mechaniekje onder het plateau dat aangrijpt zodra de arm voorbij een bepaald punt in de uitloopgroef komt, aangedreven door de energie van het draaiende plateau zelf. Of het is een opzetliftje dat de arm omhoog brengt op het moment dat de arm hem raakt (wederom pas in de uitloopgroef).
Of het is (in 1% van de gevallen, bij duurdere vintage spelers) een chiquere versie waarbij er een optisch (infrarood) circuit is dat onderbroken wordt zodra de naald zich in de uitloopgroef bevindt, dán treedt er pas een mechanisme / motortje in werking, in dit geval zelfs zonder dat er enig fysiek contact met de arm plaatsvindt (je weet wel, optisch).
Wat kan er dan wel aan de hand zijn met zo'n automatische lift / afslag? Nou, áls er al een probleem is dan komt dit door slechte afstelling (mechanisme slaat helemaal niet aan of slaat al aan voordat de muziek afgelopen is) of doordat de onderdelen niet soepel lopen (smering, vuil). Hierdoor is er tijdens het afspelen zelf weliswaar nog steeds geen probleem, maar het afslaan, liften en eventueel terugvoeren van de arm verloopt dan niet mooi soepel of betrouwbaar.
Ok, er bestaat vast érgens een héél erg slecht mechanisme dat al begint aan te lopen als de arm net over de helft van de plaat is én ook nog eens niet af te stellen is, maar ik ben het bij de vele platenspelers die ik gerepareerd heb nog niet tegengekomen. Ook kan het eventueel zijn dat er (onnodige) concessie aan het ontwerp van de arm zijn gedaan om de automatische afslag te vergemakkelijken, maar gebruikelijk en noodzakelijk is dat zeker niet. Nou moet ik zeggen dat ik ook nooit Crosley brol of archaische 50-er jaren budget grammofoons heb aangeraakt, daar steek ik mijn hand dus niet voor in het vuur... maar daar moet je dan ook sowieso niet aan beginnen, of ze nu handmatig of met auto afslag zijn.
Het enige echt rationele argument om wat tegen een afslagmechanisme te hebben is eigenlijk het
idee dat het een extra onderdeel is dat eventueel een mankement kan vertonen plus het idee dat je ervoor betaalt en het dus ten koste gaat van iets anders. Maar beide is natuurlijk niet per se waar als je verschillende modellen vergelijkt. Vergelijk het met een auto: dat er een snufje extra op de ene zit betekent echt niet meteen dat hij sneller stuk gaat als eentje zonder dat snufje in dezelfde prijsklasse, noch betekent het dat er bespaard is op andere onderdelen t.o.v. andere auto's in dezelfde prijsklasse. Het kan natuurlijk best zijn dat jij dat snufje niet hoeft omdat je er geen prijs op stelt... maar dat is geen argument gebaseerd op de kwaliteit.
TL;DR: verkoperspraat!Vintage1967 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:07:
[...]
Zelf heb ik een volledig handbediende TD166 (het enige dat je niet zelf hoeft te doen, is het draaiend houden van de platter

) en een semi-automatische Dual 704. Het grote geluidsverschil komt in mijn geval niet door bekabeling, het type arm, het mechanisme of andere 'snufjes'. Het grote verschil zit in het element. De Shure van de Dual 704 klinkt gewoonweg veel wolliger dan de Nagaoka die onder mijn TD166 hangt. Mijn voorkeur? Absoluut de Nagaoka. En dat terwijl mensen toch wel behoorlijke bedragen neerleggen voor een Shure met originele naald in goede staat.
Veel van de eenvoudige Shure's die ik gehoord heb vond ik ook nogal wollig en dynamiekloos, maar dat is al snel als je van Audio Technica, Denon of Ortofon afkomt. Een Shure V15III met originele naald (geen typische Shure spijker maar een heel fijn naaldje met een nude diamantje) kan overigens best fijn klinken indien gepaard met de juiste (lichtere) arm.
[
Voor 23% gewijzigd door
Cap op 23-05-2019 23:04
]