Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste
Acties:
  • 544.177 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:29
@GiLeX Ja die staat ook op mijn lijstje maar 5 man accoustical jam is nergens voor normale prijs te krijgen

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05 18:22
hilgo schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:49:
[...]

De muziek. En dan kom je op het gladde ijs dat “smaak” heet ;)
Het was gewoon niet wat ik verwachte/hoopte. Vond het misschien toen ook wel te veel mainstream/commercieel worden, zeker omdat ik in die tijd bands als Death begon te luisteren.

.........

Terugkomende op Load & Reload: misschien moet ik de CD’s (sorry) eens opzoeken en opnieuw luisteren :)
Tja, en over smaak valt niet te twisten ;) .
Beide albums zijn ook zeker niet de beste binnen het genre. In dat vakje passen ze niet echt. En toch, als je ze beluistert zonder ze te meten aan MOP, AJFA en The Black Album (en klassiekers van collega-thrash bands) blijven er twee albums over die zeker de moeite waard zijn. Ja, ze zijn mainstream / commercieel, maar toch......

Nee, dan het album Lulu dat de heren samen met Lou Reed hebben gemaakt echt een draak van een album. Dit is met grote voorsprong het slechtste album dat ik heb. Blind gepre-ordered, maar man wat heb ik een spijt gehad. Ik had hem meteen ook maar op CD besteld _O- . Voordeel is wel dat deze LP NM zal blijven :+ .

Natuurlijk heb ik wel mindere albums gekocht. Denk daarbij aan Vortex van Neil Schon. Dat is te veel van hetzelfde waarbij ik het ontbreken van zang echt een gemis vind. En ook hierbij is het hoogst waarschijnlijk een kwestie van smaak. Tja, en over smaak.......

Nu op de draaiert: 8) Joe Bonamassa - Live At Radio City Musichall 8) .

Note to self: Misschien toch Lulu maar weer eens van stal halen. Wie weet begrijp ik de muziek nu, of valt het kwartje van het verhaal in combinatie met de muziek :? .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
Smaak is inderdaad heel persoonlijk. Toch heb ik wel het idee dat vinyl liefhebbers vaker qua smaak in het rock of electronic segment zitten dan in andere stijlen. Waar dat bij rock vandaan komt weet ik niet, maar bij electronic waarschijnlijk door de DJ cultuur, waar vinyl altijd belangrijk is gebleven. Ook in het digitale tijdperk proberen ze afspeelapparatuur nog zoveel mogelijk op draaitafels te laten lijken, met grote schijven waarmee je CD's en mp3's kan scratchen of zelfs echte draaitafels met timecode vinyl.

Mijn eigen smaak is niet volledig in een paar zinnen samen te vatten, maar heel anders dan wat ik hier zo lees. Ik ben van begin jaren '80 en daarmee waarschijnlijk een stuk jonger dan het gemiddelde hier, maar ik ben begonnen met 80's/90's dance (hip-house, eurodance, happy hardcore, trance, club, etc) en hiphop, en daar zijn door de jaren heen steeds meer stijlen bij gekomen, zoals punk rock, symphonic rock, reggaeton, bachata, merengue, lounge, nu metal, disco, breakbeat, drum & bass, etc etc.

Dat levert een vrije gevarieerde platencollectie op, waarin de meeste stijlen die ik leuk vind ondertussen wel vertegenwoordigd zijn, maar dus ook nooit echt compleet is. Er is altijd wel iets dat er nog niet tussen zit, voornamelijk omdat het nog nooit op vinyl uitgekomen is. Volgens mij is mijn collectie aardig uniek. Hoeveel anderen zouden er zijn met DJ Bobo, Run DMC, Romeo Santos, Within Temptation, Bon Jovi, Major Lazer en The Best Of Latin Flavour Club in 1 collectie, om maar eens een paar dingetjes te noemen? Bovendien heb ik niet op ieder moment zin in hetzelfde. Soms liever iets vrolijks of hards en soms lekker relaxen met lounge.

Spul ouder de dan jaren '80 heb ik echter nooit wat gevonden. Ik had op de middelbare school wel klasgenoten die The Beatles en The Doors enzo leuk vonden, dus ik denk niet dat het perse een leeftijdsdingetje is, maar mijn smaak is het nooit geweest. Ik snap best dat anderen het geweldig vinden, anders waren ze nooit na al die decennia nog zo populair geweest, maar smaak blijft toch een heel persoonlijk iets. En altijd in ontwikkeling. Misschien vind ik het over 10 jaar wel leuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In het kader van blind pre-orderen, zojuist deze besteld:
Afbeeldingslocatie: https://www.mascotlabelgroup.com/images/P/M75891-RedMarble%2Bposter-300_450.png
Brian Setzer twee jaar geleden live gezien, was geweldig. 1 Juli Stray Cats in Afas live, tickets in the pocket. En mocht de LP tegenvallen kan ik altijd nog een mooie Marble Red album aan de muur hangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:26
Suggs schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:43:
In het kader van blind pre-orderen, zojuist deze besteld:
[Afbeelding]
Brian Setzer twee jaar geleden live gezien, was geweldig. 1 Juli Stray Cats in Afas live, tickets in the pocket. En mocht de LP tegenvallen kan ik altijd nog een mooie Marble Red album aan de muur hangen :D
Nice!

En bedankt voor de tip.

Heb je gewoon de 6,95 verzenden betaald of nog iets voor bedacht?

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Direct bij de platenmaatschappij besteld, dus geen andere keuze dan verzendkosten. Bovendien is dit een limited edition en niet verkrijgbaar in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Suggs schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:35:
Direct bij de platenmaatschappij besteld, dus geen andere keuze dan verzendkosten. Bovendien is dit een limited edition en niet verkrijgbaar in de winkel.
Dat is de enige optie, dat had ik ook gezien. Tenminste die kleur.

Ik denk dat ik t maar bij normale kleur houd:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Volgens mijn vriendin zag de rode er beter uit op de speler en wie ben ik om haar tegen te spreken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-05 12:53
Sinds gister eigenaar van de Teac-180TB

Deze heeft dus bluetooth + tulp stekker aansluiting. Nu ben ik dus opzoek naar leuk speaker set
De platen speler staat op de slaapkamer van 20 vierkante meter wat raden jullie mij aan?

Mijn budget is onder de 200euro alvast bedankt voor alle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@KevinSetz Je een hele ruime keuze met de Teac, Deze heeft een eigen pre-amp je kan die iig op vrijwel elke versterker aansluiten die een line-in heeft.
Dus actieve speakers direct of een leuke versterker apart boxen of via BT.
Nu weet ik zo niet wat de BT voor output geeft, ik zo zelf denk ik toch voor een bedraade combinatie gaan.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
GiLeX schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:54:
@KevinSetz Je een hele ruime keuze met de Teac, Deze heeft een eigen pre-amp je kan die iig op vrijwel elke versterker aansluiten die een line-in heeft.
Dus actieve speakers direct of een leuke versterker apart boxen of via BT.
Nu weet ik zo niet wat de BT voor output geeft, ik zo zelf denk ik toch voor een bedraade combinatie gaan.
'
Ah super bedankt ik heb hem nu aangesloten op me logitech z906 maar ik wil eigenlijk een losse setup. dus zoek een leuk 2.0 setje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Suggs schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:02:
Volgens mijn vriendin zag de rode er beter uit op de speler en wie ben ik om haar tegen te spreken....
Helemaal mee eens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat gekleurd vinyl betreft, ik begrijp de keuze vanwege het uiterlijk, maar let wel op dat dit meestal wat minder klinkt en/of sneller slijt dan regulier zwart vinyl.

De gebruikte samenstelling om tot die kleur te komen met het toegevoegde kleurpigment maakt het wat zachter waardoor je sneller een hoger ruisniveau en meer slijtage krijgt. Marmering kan ook een negatief effect hebben doordat verschillende kleuren korrels met verschillende eigenschappen (hardheid, taaiheid en smeltpunt) gemengd worden en je plaat deze dus afwisselend aftast. In de tachtiger jaren was dit echt heel erg, het kwaliteitsverschil was enorm. Zeker na een aantal keer draaien. Het materiaal was gewoon te zacht. Tegenwoordig kan het wellicht wat beter zijn maar het hangt natuurlijk af van de gebruikte samenstelling. De gebruikte kleur heeft daarmee ook invloed, ik meen me te herinneren dat vooral fluoriserend vinyl en wit vinyl berucht zijn maar ik weet het niet zeker.

In ieder geval: gekleurd vinyl koop je voor de looks, niet voor de geluidskwaliteit en duurzaamheid.

Ik vind zelf trouwens uiteindelijk toch geen enkele kleur mooier dan van een schone, goed geperste zwarte. Die diepe donkere glans ziet er gewoon geweldig uit. Ik snap het 'weer eens wat anders' idee wel hoor, dat wel. Maar wat mij betreft verveelt 'classic black' nooit. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 02-04-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Cap schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:28:
Wat gekleurd vinyl betreft, ik begrijp de keuze vanwege het uiterlijk, maar let wel op dat dit meestal wat minder klinkt en/of sneller slijt dan regulier zwart vinyl.

De gebruikte samenstelling om tot die kleur te komen met het toegevoegde kleurpigment maakt het wat zachter waardoor je sneller een hoger ruisniveau en meer slijtage krijgt. Marmering kan ook een negatief effect hebben doordat verschillende kleuren korrels met verschillende eigenschappen (hardheid, taaiheid en smeltpunt) gemengd worden en je plaat deze dus afwisselend aftast. In de tachtiger jaren was dit echt heel erg, het kwaliteitsverschil was enorm. Zeker na een aantal keer draaien. Het materiaal was gewoon te zacht. Tegenwoordig kan het wellicht wat beter zijn maar het hangt natuurlijk af van de gebruikte samenstelling. De gebruikte kleur heeft daarmee ook invloed, ik meen me te herinneren dat vooral fluoriserend vinyl en wit vinyl berucht zijn maar ik weet het niet zeker.

In ieder geval: gekleurd vinyl koop je voor de looks, niet voor de geluidskwaliteit en duurzaamheid.

Ik vind zelf trouwens uiteindelijk toch geen enkele kleur mooier dan van een schone, goed geperste zwarte. Die diepe donkere glans ziet er gewoon geweldig uit. Ik snap het 'weer eens wat anders' idee wel hoor, dat wel. Maar wat mij betreft verveelt 'classic black' nooit. :)
Ik meende keer docu gezien te hebben waarom lp zwart was. Enige reden is kwaliteitscontrole na persen, de imperfecties vallen op zwart beter op.
Verder hadden ze het toen niet over kwaliteitsverschil.
Weet alleen de docu naam even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard zal een label / perserij die zijn omzet voor een flink deel haalt uit extra dure releases op gekleurd vinyl niet gaan beweren dat deze inferieur kunnen zijn aan zwart vinyl. ;)

Het ging mij niet zozeer om zichtbare (al dan niet hoorbare) imperfecties na het persen maar gevolgen van de materiaalkeuze op ruisniveau (en dat zie je echt niet met het blote oog) en slijtagegevoeligheid (zie je ook niet). Er zal in de loop der jaren vast (hopelijk) het een en ander verbeterd zijn maar dat in principe geluidstechnisch zwart vinyl nog steeds het beste is lijkt me geen gewaagde stelling.

Ik heb zelf een aantal gekleurde vinylplaten (niet van de afgelopen 10 jaar) die in geluidskwaliteit variëren van verschrikkelijk (achtergrondruis en verminderd hoog) tot redelijk. Hoe ze nieuw klonken kan ik me niet precies herinneren (nieuw gekochte) of heb ik nooit meegemaakt (2e hands). Het is natuurlijk ook een kwestie van hoe kritisch je bent op geluid en het geluid waar je naar op zoek bent. Iets kan ook best lekker klinken ondanks een hoger ruisniveau en rolled-off highs. Lekker 'analoog'. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 02-04-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het proces is zeker wel verbeterd ja. Ik bezit een hoop gekleurd vinyl in allerlei configuraties, en bij de meeste platen is nauwelijks of geen ruis te horen, net als bij zwart vinyl.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen is er geen verschil hoorbaar.
Over glow-in-the-dark vinyl kan ik kort zijn: Er is zeker ruis. Ik bezit zo uit mijn hoofd vier van deze jongens. Allemaal van de artiest Perturbator op het kwaliteitslabel Blood Music. De eerste heeft aardig wat ruis, maar op zo'n constant nivo dat het eigenlijk niet stoort. Een paar latere EP's klinken al een stuk beter, dus het kán wel :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Cap schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:04:
[...]
maar dat in principe geluidstechnisch zwart vinyl nog steeds het beste is, lijkt me geen gewaagde stelling.
[...]
Gewaagd wellicht niet, maar of dat daadwerkelijk zo is, lijkt me niet noodzakelijk. Waarom zou de kwaliteit van vinyl bij zwarte kleurstoffen beter zijn dan bij andere kleurstoffen?

Bij transparant, geëtst, glow-in-the-dark of picture discs kan ik me dat tot zekere hoogte wel voorstellen, maar bij rood, groen of zwart lijkt me dat dat niet veel uitmaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
Vinyl hobby blijft leuk.
Collega van mij is thuis ook aan de vinyl hobby geslagen, dus nou moeten we op 't werk ook kunnen luisteren.

Nu deze kantoorsetup bij elkaar geraapt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N8m8KOdNYss2mS8KQv9pEDK4/full.jpg

AKAI AP-100
Superoude Shure 70B vervangen met een AUDIO-TECHNICA AT-VM95E
AKAI AM-U02

En een setje MISSION MSM74BK's. Leuk hoor O+

[ Voor 5% gewijzigd door Alexji op 02-04-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

lateef schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:36:
[...]

Gewaagd wellicht niet, maar of dat daadwerkelijk zo is, lijkt me niet noodzakelijk. Waarom zou de kwaliteit van vinyl bij zwarte kleurstoffen beter zijn dan bij andere kleurstoffen?

Bij transparant, geëtst, glow-in-the-dark of picture discs kan ik me dat tot zekere hoogte wel voorstellen, maar bij rood, groen of zwart lijkt me dat dat niet veel uitmaakt.
Het is eigenlijk vreemd, want vinyl zonder kleurstoffen (transparant dus) zou dan het beste moeten klinken.

Ik heb een aantal platen op zowel zwart als gekleurd vinyl en ik hoor dan geen verschil. En ik luister dan niet op de minste apparatuur: Technics SL1200 met AT330Mla element.

Er komt gewoon véél meer bij vinyl kijken dan alleen de kleur. Mixing, mastering, noem maar op...

Kortom: Áls er al een verschil is tussen kleur en zwart dan is het in mijn ogen oren verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
A
Nyarlathotep schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:54:
[...]

Het is eigenlijk vreemd, want vinyl zonder kleurstoffen (transparant dus) zou dan het beste moeten klinken.
Ja, dat vroeg ik me af. Is vinyl ‘van nature’ transparant? Had het vermoeden dat het ongekleurd grauw en ondoorzichtig zou zijn, maar weet dat niet. Om het dan transparant te krijgen zouden er additieven aan toegevoegd moeten worden die de kwaliteit wel beïnvloeden, maar maar rode, groene of zwarte kleurstofffen lijken me weinig uit te maken.

Ik merk zelf in elk geval geen verschil indien het gewoon een voldoende zware plaat is. Ik heb wel lichte (qua gewicht), maar zwarte platen, die wel minder zijn (geworden). Maar tussen die 180 grams op bijvoorbeeld rood of zwart vinyl merk ik geen verschil en het lijkt me sterk dat die kleurstoffen verschil uit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 12:26

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ik heb ondertussen aardig wat gekleurd vinyl (vaak heb je geen keuze) en ik merk eigenlijk geen verschil. Ik draai ze vaak best hard (nog wel rekening houdend met de buren natuurlijk ;)) en merk eigenlijk niks van ruis in gekleurde persingen. Of ze sneller slijten durf ik niks over te zeggen, want hoe groter de collectie wordt, hoe minder vaak een individuele LP gedraaid wordt en alles dus minder snel slijt ;)

Voor zover ik begrepen heb is vinyl van nature een beetje half transparant en kleurloos. Dat is dus het meest pure materiaal dat je kunt hebben en zou de beste geluidskwaliteit op moeten leveren. Alles wat ze er verder in stoppen is eigenlijk verontreiniging en kan dus ruis opleveren. Dit geldt ook voor zwart: zwart ís eigenlijk gekleurd vinyl, maar door de toegevoegde koolstof wordt het iets harder en minder gevoelig voor slijtage. De formule voor zwart is door het veelvuldige gebruik het meest geoptimaliseerd en daarom van zulke goede kwaliteit. Meestal iets beter dan egale kleuren, alhoewel je daar niet veel van zou moeten merken, want die zijn ook verbeterd in de loop der tijd. Waar je vaak wél wat van merkt zijn vreemde combinaties zoals half-half, swirls en marbles en vooral glow in the dark, onder andere omdat verschillende kleuren op verschillende temperaturen opdrogen en je dus oneffenheden tussen de kleuren krijgt.

De super transparante platen hebben een toevoeging om ze extra transparant te maken, en hierdoor worden ze wat zachter en slijten ze sneller. Dit wordt onder andere gebruikt bij picture discs, wat eigenlijk dunne lagen transparant vinyl op een foto geplakt zijn, en daarom zijn ze zo berucht om hun kwaliteit. Niet alleen zijn de groeven minder diep en daardoor gevoelig voor ruis en slechte dynamiek/volume, maar na een paar keer draaien zou je al verschil in kwaliteit kunnen merken. Ik heb dan ook zelf nog nooit een picture disc gekocht en zal dat ook nooit doen tenzij het een plaat is die ik écht graag wil hebben en in geen andere uitvoering te krijgen is.

Maar dit is mijn interpretatie van alles wat ik vorig jaar op internet heb gelezen bij mijn eigen research over dit onderwerp, dus hoe betrouwbaar dit is weet ik niet. Sommige info kwam wel van pressing plant medewerkers, maar verschillende bronnen spreken elkaar tegen. Beste is om gewoon op je gehoor af te gaan en niet te veel zorgen te maken, zolang je maar blij bent met de plaat :) Meestal is het productieproces (mastering, etc) veel belangrijker voor de geluidskwaliteit dan de kleur (afgezien van picture discs en vage shit zoals glow in the dark).
noodel1988 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:55:
[...]

Ik meende keer docu gezien te hebben waarom lp zwart was. Enige reden is kwaliteitscontrole na persen, de imperfecties vallen op zwart beter op.
Volgens mij vallen imperfecties juist beter op met gekleurde persingen (en transparant in het bijzonder) omdat in zwart alle andere kleuren wegvallen. Ik heb een transparante plaat waar een lichte donkere vlek in zit: waarschijnlijk een stukje zwart vinyl wat er in terecht is gekomen.

Aan de andere kant valt op zwart vinyl stof veel beter op. Op gekleurd vinyl zie ik stof veel minder goed en dat is soms best irritant. Transparant heeft nog een andere vervelende eigenschap: je ziet de trackovergangen van de andere kant er door heen en daardoor is het lastig bepalen waar de volgende track nou eigenlijk begint. Zwart zal volgens mij altijd de beste kleur blijven ;)

[ Voor 18% gewijzigd door kozue op 02-04-2019 23:42 . Reden: Extra reactie op noodle ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 13:25
Waarschijnlijk mijn laatste pre brexit aanwinst vanuit de UK :+

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WpmZT4sn/stevens.jpg

edit: Na het uitpakken ook geleerd dat de bron de 1970 master tapes is en dat dit het eerste album is wat ze hebben gedaan bij quality record pressing.

[ Voor 40% gewijzigd door Bean77 op 03-04-2019 17:30 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Vandaag m’n meest vreemde vinyl-bestelling ooit gedaan. Mijn eerste en misschien wel laatste 7” singeltje ooit. Normaal heb ik een hekel aan die dingen want dan blijf je naar de draaitafel lopen maar dit roept zoveel jeugdsentiment op dat ik m niet kon laten liggen, zeker niet voor de prijs waarvoor je m kunt krijgen.

https://www.discogs.com/release/1396998
Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/sZS_K4FpF6zEe3RfEHlJ7dttGH0=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1396998-1330454980.jpeg.jpg

Als ze er een LP van hadden had ik die wel gekocht, maar helaas heeft ie op 2 singeltjes na nooit meer iets op plaat uitgebracht...

[ Voor 10% gewijzigd door kozue op 03-04-2019 17:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Within Temptation ‎– The Silent Force LTD nummertje 143 van 5000 is binnen.
Al voor de normale release datum _/-\o_

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
Iemand ervaring met mofi spelers en dan in vergelijk met Rega planar 6 en Project?

Betreft deze: https://hifisolutions.nl/mofi-mobile-fidelity-studiodeck

Ik heb nu Project middenklasser met voorgemonteerd de Sumiko Blue Point no 2 element.
Nu iets van 7 a 8 jaar in bezit/ gebruik.

De mofi kan ik voor leuke prijs kopen 🙂

[ Voor 10% gewijzigd door noodel1988 op 06-04-2019 15:02 . Reden: Tikfouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@noodel1988

Ik heb geluisterd naar de studiodeck en hoewel het een erg goede speler is was het tov mijn project rpm6 met een ortofon black element niet echt een upgrade zeg maar.
Ben zelf gegaan voor de Marantz TT15S1. Dit was wel een upgrade, dit ligt voornamelijke in de arm en zeker het gebruikte element op de Marantz. Deze kost los al iets van 900 euro en de arm iets van 500 euro dus de complete deal voor marantz maakt het dan een "no brainer" voor mij.

Maar ik zou zeggen ga neem wat platen mee en ga lekker luisteren en bedenk dat je ook zal "moeten" investeren in een goede phono preamp om uberhaupt het verschil goed te kunnen horen.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
oldsmelly schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:04:
@noodel1988

Ik heb geluisterd naar de studiodeck en hoewel het een erg goede speler is was het tov mijn project rpm6 met een ortofon black element niet echt een upgrade zeg maar.
Ben zelf gegaan voor de Marantz TT15S1. Dit was wel een upgrade, dit ligt voornamelijke in de arm en zeker het gebruikte element op de Marantz. Deze kost los al iets van 900 euro en de arm iets van 500 euro dus de complete deal voor marantz maakt het dan een "no brainer" voor mij.

Maar ik zou zeggen ga neem wat platen mee en ga lekker luisteren en bedenk dat je ook zal "moeten" investeren in een goede phono preamp om uberhaupt het verschil goed te kunnen horen.
Luisteren daar is kansloos in mijn optiek. set/ruimte etc is allemaal anders. Ga denk een proefplaatsing vragen🙂😎.

Mofi heeft ook elementen in jouw genoemde prijsklasse.
Iemand die ik ken had Rega planar 6 en wilde hem al weg doen voor de studio deck, hij is uiteindelijk gegaan voor de duurdere uitvoering en element.

Die Marantz zal ik ook ik bekijken.

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
noodel1988 schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:55:
[...]

Luisteren daar is kansloos in mijn optiek. set/ruimte etc is allemaal anders. Ga denk een proefplaatsing vragen🙂😎.

Mofi heeft ook elementen in jouw genoemde prijsklasse.
Iemand die ik ken had Rega planar 6 en wilde hem al weg doen voor de studio deck, hij is uiteindelijk gegaan voor de duurdere uitvoering en element.

Die Marantz zal ik ook ik bekijken.

Thanks
Daarom luister ik altijd met mijn eigen koptelefoon en koptelefoon amp >:)
Daarmee schakel ik zaken als versterker/speakers en akoestiek uit.

Ik heb heel lang getwijfeld tussen de Rega 6 (met ania element) en de Marantz (wat eigenlijk een clear audio is).

Vond er niet heel veel verschil in klank tussen zitten dus uiteindelijk gaven de looks en prijs de doorslag.

Maar ik denk dat je aan de Mofi (met het juiste element) een hele mooie speler gaat krijgen, sterkte met je keuze :)

[ Voor 26% gewijzigd door oldsmelly op 07-04-2019 11:18 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vandaag is er een mega carboot sale in het Limburgse Horst... Toch nog twee lp's gevonden in zeer nette staat (zowel hoes & LP) naast de ps4 game far cry 4:
Lp's

- Fleetwood Mac - greatest hits
- the beatles - please me please me

Straks na het fietsen lekker genieten van deze muziek...

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 07-04-2019 13:35 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Ik heb de ideale plaat gevonden die altijd klinkt zoals bedoeld, zelfs op een Crosley, verkeerd afgestelde kop of een versleten naald.
https://www.kickstarter.c...tion-on-vinyl/description
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:43

Toshirou

Vinyl Surfer

kozue schreef op zondag 7 april 2019 @ 22:21:
Ik heb de ideale plaat gevonden die altijd klinkt zoals bedoeld, zelfs op een Crosley, verkeerd afgestelde kop of een versleten naald.
https://www.kickstarter.c...tion-on-vinyl/description
:+
De vraag is alleen of je ook 'hoort' wanneer de track ten einde is :+

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Ik heb sinds kort de Teac-180BT nu heb ik er mooie Edifier speakers op aangesloten maar er komt een zacht geluid uit de speler zelf kan ik dat ook uitschakelen?

Bedankt alvast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cekootje
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-06-2021
Afgelopen weekend een Pro-ject Debut Carbon gekocht. Plus hoe kan het ook anders: de fantastische plaat van Bjork: Debut!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 22:16

kraats

Ik rol

@KevinSetz Waarschijnlijk niet. Ik neem aan dat je doelt op het geluid van de naald die de groef aftast. Dat kun je niet tegengaan, behalve door een kap over de speler te gebruiken. Is inherent aan de techniek

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

KevinSetz schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:05:
Ik heb sinds kort de Teac-180BT nu heb ik er mooie Edifier speakers op aangesloten maar er komt een zacht geluid uit de speler zelf kan ik dat ook uitschakelen?

Bedankt alvast
Edit: Kraats was me net voor ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Toshirou op 08-04-2019 21:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
Ben er nu na grofweg een jaar platen draaien achter dat mijn element altijd verkeerd gestaan heeft. De laatste weken merkte ik op een groeiend aantal LP's vervorming op de binnenste groeven. Alhoewel een naald met mijn gebruik volgens mij 2 jaar mee zou moeten gaan begon ik het idee te krijgen dat ie aan vervanging toe was.

Dit vond ik een mooie gelegenheid om ook meteen het element te upgraden. Er was met de draaitafel een AT3600 meegeleverd, wat op zich een prima instapelement is met een goede prijs-kwaliteit verhouding, maar wel een beetje budget. Dat kon beter. Ik had een OM10 gekocht als vervanging. Aangezien je met een nieuw element ook alles opnieuw af moet stellen had ik zo'n protractor uitgeprint om de hoek goed in te stellen. Als oefening wilde ik eerst even kijken of ik met die protractor de positie van de oude kon bepalen. Dat lukte helemaal niet. Die bleek helemaal niet correct te staan. Hij moest een flink stukje draaien om 'm in de correcte stand te krijgen. Daarna was de vervorming op de binnenste groeven ook wat minder, maar nog wel aanwezig.

Het element kwam voorgemonteerd op een headshell, die ik alleen maar vast hoefde te zetten, dus ik was er als vinyl-noobje vanuit gegaan dat die al correct stond. Het geluid was tenslotte ook prima in orde. Maar ik denk dat door de verkeerde hoek dat element veel sneller is gaan slijten dan gebruikelijk en dat hij daarom na een jaar al aan vervanging toe was. Ik kan dus iedereen die nog nooit de hoek van het element gecontroleerd heeft aanraden dit zo snel mogelijk te doen. Scheelt je wellicht een heel stuk van de levensduur van de naald en mogelijk zelfs slijtage aan platen. Van vinylengine.com kun je gewoon een protractor uitprinten en kost dus niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
kozue schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:03:

.....Aangezien je met een nieuw element ook alles opnieuw af moet stellen had ik zo'n protractor uitgeprint om de hoek goed in te stellen. Als oefening wilde ik eerst even kijken of ik met die protractor de positie van de oude kon bepalen. Dat lukte helemaal niet. Die bleek helemaal niet correct te staan. Hij moest een flink stukje draaien om 'm in de correcte stand te krijgen. Daarna was de vervorming op de binnenste groeven ook wat minder, maar nog wel aanwezig.

Het element kwam voorgemonteerd op een headshell, die ik alleen maar vast hoefde te zetten, dus ik was er als vinyl-noobje vanuit gegaan dat die al correct stond.

.......Van vinylengine.com kun je gewoon een protractor uitprinten en kost dus niets.
Om met die laatste te beginnen: dat is altijd een goed idee.

Dan de tweede. Zoveel armen, zoveel elementen en dan als leverancier toch beweren dat deze afstelling perfect is, ongeacht de platenspeler en arm waar deze op wordt gemonteerd :N ? Ik heb zo'n claim ook vaker gelezen. Maar ga er maar van uit dat je zelf aan de slag mag om het element voor jouw speler goed af te stellen. Dat kan gewoonweg bijna niet anders, gezien de variabelen waar je mee te maken hebt. En dat is 'gewoon' natuurkunde.

Dan de eerste. Weet dat niet elke protractor voor elke speler geschikt is. Soms is het gewoonweg niet mogelijk om het element goed afgesteld te krijgen met protractor A en zal je echt B, en misschien ook wel C moeten proberen. Ga het in ieder geval niet proberen door het element in de headshell te draaien. Het element moet altijd evenwijdig aan de headshell zitten. Het afstellen doe je door het element naar voren of naar achteren te verschuiven. Daar kwam ik ook pas achter nadat ik op basis van een onderbuikgevoel verder ging zoeken naar informatie tijdens het monteren van mijn 'eerste' element :Y . Er zijn trouwens fabrikanten die een specifieke protractor voor hun platenspelers hebben. Dat is ook iets om even op te letten als je op zoek gaat.

Het allerbelangrijkste is dat je, als je dit zelf wilt doen, de tijd neemt om alles uit te zoeken, de tijd neemt om het element netjes af te stellen en een flinke portie geduld klaar zet voor je begint :+ . Uit eigen ervaring durf ik te stellen dat het hartstikke gaaf is als het klusje geklaard is en als je de verbetering ook echt hoort.

Heel veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Bedankt voor je reactie!
Vintage1967 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:03:
Dan de tweede. Zoveel armen, zoveel elementen en dan als leverancier toch beweren dat deze afstelling perfect is, ongeacht de platenspeler en arm waar deze op wordt gemonteerd :N ? Ik heb zo'n claim ook vaker gelezen.
Ik heb nergens zo'n claim gelezen, ik ben er als beginner gewoon vanuit gegaan na het lezen van de instructies die er bij de draaitafel zaten. Er zat een headshell met element bij en de instructies vertelden alleen dat je die er op moet draaien, niets over afstellen. Het element zat wel evenwijdig in de headshell, dus voor mij als beginner zag het er ok uit.
Dan de eerste. Weet dat niet elke protractor voor elke speler geschikt is. Soms is het gewoonweg niet mogelijk om het element goed afgesteld te krijgen met protractor A en zal je echt B, en misschien ook wel C moeten proberen. Ga het in ieder geval niet proberen door het element in de headshell te draaien. Het element moet altijd evenwijdig aan de headshell zitten. Het afstellen doe je door het element naar voren of naar achteren te verschuiven.
Weet je misschien ook waarom dat zo is? Is dat slecht voor het element en/of de platen? In de meest achterste positie staat ie nog niet ver genoeg, dus hij moet wel een klein beetje gedraaid zitten om hem in de juiste hoek te krijgen :( Of is het ook tijd voor een nieuwe headshell? ;)
Het allerbelangrijkste is dat je, als je dit zelf wilt doen, de tijd neemt om alles uit te zoeken, de tijd neemt om het element netjes af te stellen en een flinke portie geduld klaar zet voor je begint :+ . Uit eigen ervaring durf ik te stellen dat het hartstikke gaaf is als het klusje geklaard is en als je de verbetering ook echt hoort.
Ik probeer altijd alles eerst zelf uit te zoeken. Het is heel nuttig om te weten hoe alles werkt, dan kun je ook simpele probleempjes oplossen. Maar sommige dingen kom je niet echt tegen als je er niet expliciet naar zoekt. Ik had bv tot aan een paar dagen geleden nog nooit van een protractor gehoord. Heb het gevoel dat ik dat bij toeval tegen kwam :+

Het geeft inderdaad een fijn gevoel als zo'n vervormingsprobleem ineens weg is na het zelf monteren van een nieuw element. Maar na jouw reactie heb ik weer het idee dat ik nog niet klaar ben met afstemmen :S Nog maar eens wat inlezen voordat de OM10 naald ook voortijdig af is ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
Ik ben al tijden een groot rush fan.
Toen de albums opnieuw, en van hele goede kwaliteit, werden uitgebracht heb ik ze niet meteen gekocht ze zijn namelijk best wel duur. Altijd spijt van gehad want sommige zijn niet of nauwelijks meer te krijgen.

Nu heb ik via Amazon er nog een paar weten te scoren en die kwamen vandaag binnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ss0hBf3/rush.jpg

Van links boven naar rechtonder

Hemispheres
Fly By Night
A Farewell to Kings
2112
Moving pictures.

Echt super blij en ik blijf proberen de andere nog te scoren ergens

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
@kozue Ik begreep je blijkbaar verkeerd en dacht dat je een losse headshell had gekocht waar al een element op zat gemonteerd. Blijkbaar is dat niet zo. Excuus voor het misverstand O-) . Welk type speler heb je? Misschien kan je een foto van de headshell met element posten. Dan hebben we (letterlijk) een beeld ;) . Daar zijn we zowiezo gek op in dit forum _/-\o_ .

Het draaien van het element heeft tot gevolg dat de uitgangspositie voor het gebruik van welke protractor dan ook, niet klopt. Of dat meteen schadelijk is, durf ik niet stellig te beweren. Dat het gebruik van een protractor dan weinig of geen resultaat zal hebben, wel.

Alles draait om de positie van de naald ten opzichte van de groef. En dat gedurende het volledige afspelen van een LP. Die positie is trouwens nooit over de hele LP perfect. Weet daarbij dat, kijkend naar de voorkant van je element, de linkerzijde van de naald verantwoordelijk is voor het linker kanaal van het stereobeeld. De rechter zijde ....... juist .....:Y . Door de baan die de arm, en daarmee ook het element en dus de naald, maakt, draait de naald gedurende het afspelen iets ten opzichte van de groef. Met het afstellen zorg je er voor dat er een optimale afstelling voor jouw arm en speler wordt gerealiseerd. Hierover en over de verschillende protractors, is duidelijke info te vinden op vinylengine.com. Een van de vele lessen die ik heb geleerd, is dat er niet zoiets als 'de beste protractor' bestaat.

Bovenstaande is trouwens de reden dat er tangentiale platenspelers bestaan. Vergelijk de respectievelijke banen van de naald over de LP maar eens :P .

Een nieuwe headshell is niet aan de orde op basis van je verhaal tot nu toe.

Je hebt helemaal gelijk als je zelf eerst uitzoekt en probeert. En dan kom je ook 'toevallig' op dit forum en sites als vinylengine. Ik beloof je één ding: hoe meer je over de platenspeler leest en je er in verdiept, hoe meer bewondering je krijgt voor de mensen die deze techniek bedacht hebben en perfectioneren. Ga er maar aan staan. Je begint met een klomp vinyl, en je eindigt met een schijf waar op wonderlijke manier de meest prachtige muziek uit komt........in stereo _/-\o_ .

Geniet er van, blijf vragen en houd ons op de hoogte (y) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
@Vintage1967 Bij deze een paar foto’s dan. Volgens mij zijn ze niet super duidelijk, zo onder lamplicht, maar beter gaat het nu niet worden ;)

De naald tov de protractor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CiUv9F3fxBgTi9sdslBLZmrj/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zdxruHOx2ZpFYddlC1a4wEzt/thumb.jpg

Element in de headshell:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YrXrbBLfWvhnVj4tVy9Dd2YC/thumb.jpg

En van bovenaf. Aan de positie van de schroefjes te zien zit het element niet helemaal evenredig met de headshell:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W85JxGOMXAAE13kBIE0MZoal/thumb.jpg

Ik dacht gisteren dat ik het snapte maar hoe langer ik er mee bezig ben hoe minder ik er van lijk te snappen. Ik heb tot nu toe met de Baerwald gewerkt, maar als ik de Loefgren B en Stevenson (beide ook van vinylengine) er voor de grap naast leg zijn die ook correct. Dat kan toch helemaal niet? Instellen op de een sluit de andere toch uit? :?
Zo op het oog loopt de naald ook wel gelijk met de groeven...

De draaitafel is een Lenco L400 trouwens. Zo’n moderne technics clone. Ben er wel tevreden mee, geluid is prima, alleen hadden ze in hun handleiding wel even mogen vertellen dat de meegeleverde headshell+element combi nog afgesteld moet worden...

@oldsmelly Weet niet of je hier iets aan hebt maar ik kwam dit net tegen voor 33% korting (van €75 naar €50): https://www.jpc.de/jpcng/...to-kings-ltd/hnum/7925100
Dat album stond al wel in je lijst van nieuwe aankopen maar aangezien ik de band eigenlijk niet ken (en dus het album in z’n geheel niet) weet ik niet of deze release nog de moeite is of niet. Moest in ieder geval aan jouw post denken toen ik m zag ;)

[ Voor 12% gewijzigd door kozue op 09-04-2019 23:44 . Reden: Rush album voor oldsmelly ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Die protractor die je nu gebruikt zoals op de foto kun je prima je naald mee afstellen. En het klopt dat met deze platenspeler het element iets naar binnen wordt gedraaid. Het ziet er nu wel goed uit zo op de foto’s.

[ Voor 3% gewijzigd door Happy2000 op 10-04-2019 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
@kozue Wat je met dit element niet goed kunt zien, is of hij evenwijdig staat aan de lijnen op de protractor. Dan bedoel ik de lijnen die haaks op de groeven van de LP staan. Ik gebruik bij het afstellen dan ook altijd een vulling van een potlood (0,5 mm) en plak die op de voorkant van het element. Op die manier is de uitlijning niet alleen makkelijker, maar ook veel nauwkeuriger te bepalen. Je verbreedt als het ware de voorkant van het element (ben ik nog te volgen :? ).

Wat de verschillende protractors betreft, heb je gelijk. Die zijn niet identiek, dus zullen er verschillen zijn. De ene vindt een perfecte afstelling voor het eerste deel van de LP het belangrijkst, de ander juist het laatste deel. En de derde zoek het in een optimaal gemiddelde over de hele LP. Nogmaals, als het element niet recht in de headshell zit, is je uitgangspositie niet goed en kan het afstellen de meest vreemde resultaten opleveren.

Waarschijnlijk een open deur, maar let er bij het afdrukken van de protractor op dat de schaal klopt. Een geprinte versie zal over het algemeen minder nauwkeurig zijn dan een protractor 'uit de winkel'. Maar tot nu toe voldoet de geprinte versie voor mij twee platenspelers prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Thanks @Happy2000 & @Vintage1967 :)

Ik heb geen vullingen van potloden (of iets vergelijkbaars), maar als ik die wel had, hoe weet je dan of je die er evenredig opgeplakt hebt? Ik zou met zoiets ook bang zijn dat ik de naald beschadig, dus ik denk niet dat ik dat ga proberen ;) De zijkanten van het element zijn inderdaad een beetje scheef, maar de naald zelf is wel duidelijk te zien en die loopt gelijk met de lijn op het papier.

De protractor heeft de juiste schaal. Er zit een meetlijn bij die precies 180mm moet zijn en dat klopte (nagemeten met een duimstok). Dat was overigens pas bij m'n tweede poging met een andere printer. De eerste printer had de vervelende eigenschap om prints kleiner af te drukken met ongeveer een halve cm witruimte rondom, en toen kwam de lijn op 174mm ;)

Ik vermoed trouwens dat het niet zo veel kwaad kan om het element onder een kleine hoek te hebben, zoals Happy al aangeeft. Er zijn genoeg armen die dat van zichzelf al hebben, zoals deze van Pro-Ject:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifihut.ie/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/v/evo_9cc_c.png
Het enige wat ik me nog wel afvraag is hoe het kan dat alle 3 de standaarden correct uitlijnen op dezelfde afstelling. Er moet toch ergens iets niet kloppen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noodel1988
oldsmelly schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:11:
[...]
Maar ik denk dat je aan de Mofi (met het juiste element) een hele mooie speler gaat krijgen, sterkte met je keuze :)
Vanmorgen is hij afgegeven >:). Nu nog proberen te werken tot 1700 en dan testen maar :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als zowel Stevenson, Baerwald als Lofgren hetzelfde uitkomen dan ben je gewoon niet precies genoeg bezig. Afstellen met een protractor is een nauwkeurig werkje, dat gaat om tienden van millemeters. Zoals die protractor nu op dun papier geprint en om de spindle heen geprakt zit is het natuurlijk nooit erg nauwkeurig. Print de protractor uit op stevig papier en stel daarbij zeker dat de schaal precies op 100% geprint is, en maak het gat heel precies rond en de juiste grootte (perforator is misschien handig?) Vaak gooien fancy printfuncties roet in het eten.

Dat is meteen waarom ik zo hou van gekromde armen met een rechte, afneembare headshell (o.a. SME) waarbij de fabrikant al een standaard uitlijning heeft bedacht. Ten eerste kan je de headshell afnemen en op de rug op tafel leggen. Je kan dan veel relaxter en nauwkeuriger werken en je hoeft dan slechts te zorgen dat de naald op precies de juiste afstand staat van de headshell en dat het cantilever daarbij mooi parallel aan de lange zijden van de headshell loopt. Men noemt dat (onterecht) de "overhang" uitlijning. Technics 52 mm, Sony en Pioneer 49mm, etc. Er zijn trouwens ook wel afneembare armdelen zoals bij bepaalde Thorens armen, maar dan nog is uitlijnen iets lastiger.

Of het element bij het uitlijnen in een hoek staat of niet ligt helemaal aan je gebruikte uitlijnmethode. Een armlengte / offset hoek is natuurlijk maar gebaseerd op een enkele uitlijning en alleen als je die methode gebruikt zal je headshell er recht in zitten. Gebruik je een andere methode dan gaat de headshell uiteraard een andere afstand en hoek krijgen.

Overigens lijn je uit op de naald / cantilever en niet op het element: maar al te vaak zit de naald namelijk niet 100% recht in het element. ;)
Vintage1967 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:07:
@kozue Nogmaals, als het element niet recht in de headshell zit, is je uitgangspositie niet goed en kan het afstellen de meest vreemde resultaten opleveren.
Dat ligt er maar aan, als je een arm met "Stevenson" geometrie hebt en je gaat aan de slag met een Baerwald protractor, dan zal ie er echt wel scheef in komen, iets naar binnen gedraaid en meer naar naar voren in de sleuven, als ik het me goed herinner. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 10-04-2019 18:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik lees net dat Thorens met een nieuwe bandrecorder bandafspeler komt en ook enkele nieuwe platen spelers die erg veel lijken op hun jaren '70 spelers, maar wel met moderne techniek aanboord: https://www.stereonet.co....-and-more-ahead-of-munich

Ik benieuwd hoe die nieuwe spelers gaan klinken en wat ze gaan kosten... Aan het element zal het niet liggen, dat is een audio technica at-vm95e...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

rcor schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:16:
Ik lees net dat Thorens met een nieuwe bandrecorder bandafspeler komt en ook enkele nieuwe platen spelers die erg veel lijken op hun jaren '70 spelers, maar wel met moderne techniek aanboord: https://www.stereonet.co....-and-more-ahead-of-munich

Ik benieuwd hoe die nieuwe spelers gaan klinken en wat ze gaan kosten... Aan het element zal het niet liggen, dat is een audio technica at-vm95e...
Dan hebben ze het over een bandrecorder revival, wat echt flauwekul is. Ze maken er ook maar 100 en het apparaat gaat 12000 pond kosten _O-

De nieuwe platenspeler moet 700 pond kosten. Dat andere model is nog niet bekend.

Met andere woorden: Gewoon voor de helft van de prijs een goede 2e hands speler halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-04 09:53
jeetje wat een prijzen, was Thorens vroeger ook zo duur? (relatief gezien)

EDIT: ik zie dat ibood weer wat platenspelers heeft, is dit wat?
https://www.ibood.com/ext...imary-phono-usb-om5e.html

[ Voor 53% gewijzigd door Zspirit op 11-04-2019 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
@Cap Thanks, ik heb nog eens gekeken en die Stevenson en Loefgren wijken inderdaad een minuscuul beetje af. Ik had eigenlijk verwacht dat het verschil een stuk groter zou zijn want die vorige naald zat gewoon heel scheef ivt de protractor. Wel precies recht in de headshell, maar dat bleek dus niet zo relevant. Het element van de TD1600 in rcor's artikel staat ook helemaal scheef ;)

Overigens heeft mijn arm een afneembare headshell (volgens mij zo'n SME aansluiting, maar zo thuis ben ik niet in die terminologie). En dat was inderdaad heel handig bij het monteren van het element. Ik zou alleen niet weten wat dat met uitlijnen te maken heeft, tenzij je zeker weet dat de headshell exact de juiste hoek heeft (wat in mijn geval dus helemaal niet zo is) en het element er maar op 1 plek in kan, anders kan ie te ver naar voren of achter zitten. En volgens mij verschilt dat nog per element. Op m'n OM10 zit de naald op een heel andere afstand van de mountpoints dan dat ie op de AT3600 zat.

@rcor Leuk artikel, interessante nieuwe producten (alleen veel te duur), maar in een reel to reel revival geloof ik niet. Zelfs die audiocassettes die je af en toe wel eens tegenkomt (zoals in de deluxe box van Within Temptation - Resist) zijn een leuke gimmick maar in de praktijk niet zo bruikbaar want het is volgens mij een stuk lastiger om nog een betaalbaar werkend cassettedeck te vinden dan een draaitafel. Ik heb wel eens voor de grap op de site van mediamarkt gekeken en daar hebben ze uberhaupt geen cassettedecks meer. Als mainstream cassettes al een niche in een niche blijven, gaat reel to reel al helemaal niet meer terug komen. Ik denk dat die Thorens meer bedoelt is voor mensen die nog een flinke collectie hebben en ze niet meer af kunnen spelen omdat hun oude apparaat de geest heeft gegeven.

Misschien net zoiets als die sporadische releases op floppy disk. Ik heb wel eens op een website een claim gezien voor een floppy revival, en ja, als je het vergelijkt over de decennia heen is het gegroeid met meer dan 1000% sinds de jaren 90, maar die 150 releases per jaar zijn nog steeds marginaal en wie heeft er nou nog een floppy drive? En waar kun je die kopen als je er geen meer hebt? De rommelmarkt op koningsdag? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 13:25
Eindelijk toegegeven aan mijn luiheid en een rega neo tt psu gekocht voor mijn planar 3.
Hoef ik niet meer met het switchen tussen 33 en 45 platen elke keer de snaar om te leggen :P
Ook gelijk de kans om de snelheid gelijk zo goed mogelijk in te stellen en ben benieuwd of dit een positief effect heeft op het geluid.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot238
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-07-2020
Beste tweakers,

Ik heb thuis een oude (jaren 70) Dual platenspeler liggen dat ik heb overgenomen van een onkel. Ik zou het exacte model eens moeten bekijken, maar ik dacht 1216.

Nu is het zo dat wanneer ik een plaat probeer af te spelen dat hij begint met draaien maar steeds sneller gaat tot het punt dat het echt veels te snel draait.

Is dit een bekend probleem en kan ik er nog iets aan doen of is deze voor de vuilnisbelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:51:
@Cap

Overigens heeft mijn arm een afneembare headshell (volgens mij zo'n SME aansluiting, maar zo thuis ben ik niet in die terminologie). En dat was inderdaad heel handig bij het monteren van het element. Ik zou alleen niet weten wat dat met uitlijnen te maken heeft, tenzij je zeker weet dat de headshell exact de juiste hoek heeft (wat in mijn geval dus helemaal niet zo is) en het element er maar op 1 plek in kan, anders kan ie te ver naar voren of achter zitten.
Dat leg ik in mijn vorige post uit. De fabrikant heeft een - volgens hem optimale / handige - uitlijning bedacht en die ingebakken in de arm, dwz dat de hoek die de arm maakt daar rekening mee houdt. Het element (of eigenlijk de naald) zit als je die uitlijning van de fabrikant gebruikt dus inderdaad altijd recht in de headshell. De hoek is geen parameter meer bij het afstellen.

Je hoeft het element alleen naar voren of achteren te schuiven, de fabrikant specificeert hierbij de afstand vanaf de kraag vd headshell tot aan het puntje van de naald. Deze afstand is bij Sony bijv 49 mm, bij Technics 52mm Geen dure protractor nodig, ook niks uitprinten en heel precies een spindlegat ponsen, geen gebuk bij de draaitafel en getuur onder onmogelijke hoeken met lampjes erbij terwijl je eigenlijk recht van boven wil kijken maar dan zit de headshell in de weg. :P

Nee, gewoon de headshell met de rug op tafel leggen en gaan zitten, een loep erbij, en het element verschuiven totdat de afstand precies goed is en het cantilever parallel aan de headshell staat. Dat is wel degelijk uitlijnen, je bereikt precies hetzelfde alleen dan met veel minder moeite.

De door mij bedoelde SME headshell is een rechte headshell die je in een arm met een ingebakken offset hoek zet, dus een arm met een bocht als een S-arm of J-arm. Je hebt ook afneembare headshells op rechte armen maar dan zit de offsethoek in de arm ingebakken. Ook daar kan de fabrikant eventueel een specificatie geven waarbij het element recht in de headshell zit plus een of andere afstand tot een referentiepunt, dit is alleen mogelijk iets gecompliceerder omdat de offsethoek in de headshell ingebakken zit.

Bij jouw Lenco L400 (die had je toch?) zit inderdaad een SME type headshell. Ik heb even in de L400 handleiding gekeken maar zie nergens iets over uitlijnen van het element staan. Echt een omissie wat mij betreft, maar tegenwoordig mag dat allemaal gewoon blijkbaar (kan de fabrikant het schelen hoe jij je naald in de headshell prakt, ook al klinkt het kut en maakt het je platen en naald sneller kapot. Vroeger... nee ik zal het je besparen ;)). Wat ik wel zie is een effectieve lengte van 220mm en een overhang van 10mm, helaas geen offsethoek vermeld. De parameters zijn iig anders dan Technics (230mm eff lengte, 15mm overhang, 22 graden offset) maar ook hier zou de fabrikant dus gewoon een enkele afstand hebben kunnen specificeren waarop de naald in de headshell moet worden gemonteerd. Alleen helaas... ze doen het niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 11-04-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Ik heb met de laatste platen van Rush toch wel iets raars/vreemd.
Mijn systeem, en zeker nu met de nieuwe platenspeler, laat ook op lage volumes gewoon een mooi vol geluid horen, alleen dan uiteraard niet al te hard. Ik bedoeld daarmee dat ik echt alles goed kan horen en plaatsen. De bas klink lekker aanwezig, kortom prima ook op een lager niveau.

Echt ik merkte dat gisteren ook bij het spelen op de koptelefoon dat ik het volume echt wat open mot zetten om echt een "lekker vinyl" geluid te krijgen, het klink anders maar dunnetjes.

Ik kan het niet helemaal plaatsen nog.... |:(

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
noodel1988 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:41:
[...]

Vanmorgen is hij afgegeven >:). Nu nog proberen te werken tot 1700 en dan testen maar :9~
En En En En En >:)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
Door tijdgebrek maar een uurtje kunnen luisteren.
Een nadeel kunnen vinden de speler is wat gevoeliger voor stofjes. Dus wat vaker de Okki nokki aanslingeren. Kennis had de Rega 6 en was bij hem nog erger. Hij was ook laaiend enthousiast over deze speler maar is dan voor de duurdere gegaan met het dure element.

Maar verder wat fenomenaal... Het laag gaat zo laag...
Niet alleen hoorbaar maar ook in het niet waarneembare qua gehoor.
Meer ballen.
Meer open.

Nu getest met CSN, James Blake (limit doe your love), Fink... Muse, Gary Clark Jr. Moet alleen nog ff hoog goed testen.

Nog even uitzoeken welk element er nu opzit en dan denk ik een nobrainer.

Hopelijk binnenkort nog ff luisteren en zaterdag zien te beslissen.

Speler is ook mooi afgewerkt past mooi bij interieur en staat echt als een huis en die pootjes absorberen ook zelf...

Edit
Van het weekend ook luidspreker kabels geüpgraded en passen super bij mijn set... Nu helemaal happy qua analoog. Nu nog keer dac digitale ruis eruit en dan helemaal happy.

[ Voor 8% gewijzigd door noodel1988 op 11-04-2019 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Cap schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:34:
[...]

gewoon de headshell met de rug op tafel leggen en gaan zitten, een loep erbij, en het element verschuiven totdat de afstand precies goed is en het cantilever parallel aan de headshell staat. Dat is wel degelijk uitlijnen, je bereikt precies hetzelfde alleen dan met veel minder moeite.

[...]

Bij jouw Lenco L400 (die had je toch?) zit inderdaad een SME type headshell. Ik heb even in de L400 handleiding gekeken maar zie nergens iets over uitlijnen van het element staan.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Klinkt wel handig, maar is volgens eigen ervaring niet van toepassing op de L400. Alhoewel er een SME headshell en een S-arm op zit, staat het element niet onder de juiste hoek als ie er recht in zit. Ik had het wel kunnen waarderen als ze het uitlijnen in hun handleiding op hadden genomen, dan had mijn oude naald het wellicht wat langer overleeft. Ik denk niet dat m’n platen er permanente schade van gekregen hebben (in ieder geval niks merkbaars) en het geluid was ook altijd prima, maar de gebruikelijke 1000-1500 draaiuren heeft de naald niet gehad :(
Ik verwacht met de nieuwe OM10 wel langer te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-04 09:53
Morgen is het RSD, wie gaat er wat moois halen?
Ik ga wel even kijken maar heb eigenlijk geen zin er vroeg voor op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 13:49
Zspirit schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:07:
Ik ga wel even kijken denk. Wil graag Dawn Brothers, Prince en Joy Division halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07-2024
Het is ook platenbeurs in Utrecht. Denk dat ze daar ook wel te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Morgen ga ik zeker het album van Hooverphonic halen, maar verder laat ik mij compleet door het beschikbare aanbod verrassen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kozue schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:25:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Klinkt wel handig, maar is volgens eigen ervaring niet van toepassing op de L400. Alhoewel er een SME headshell en een S-arm op zit, staat het element niet onder de juiste hoek als ie er recht in zit.
Wat is volgens jou 'de juiste hoek'? Er zijn er zoveel. :) De arm is vast en zeker gebaseerd op een bepaalde uitlijning (in dat geval uiteraard met het element recht in de headshell), dat hoeft niet Lofgren of Baerwald te zijn maar dat betekent niet dat ie slechter is, alleen dat de nulpunten van de fouthoek iets anders uitvallen. Ik heb het vermoeden dat het een Han-Pin draaitafel is en het is niet onwaarschijnlijk dat de arm gelijk is aan die van Han-Pin draaitafels, wellicht is er langs die weg meer info over de fabrieksuitlijning te vinden. Ik vermoed dat Stevenson behoorlijk in de buurt komt, Baerwald juist niet, dan moet je element er echt scheef in.

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/images/forum/technics_sl-1210_standard.gif
Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=37914&mode=view

Hier trouwens een topic over uitlijnen van jouw L400 (althans de gelijke L-3808), volgens een forumlid daar is Baerwald bij veel elementen niet mogelijk met de relatief korte arm van deze draaitafels (het blijken inderdaad Hanpin DJ45 klonen, zie dezelfde arm). Dat zou heel goed kunnen, want ook in een langere arm als die van de Technics SL-1200 is het bij veel elementen lastig om Baerwald voor elkaar te krijgen, je zit al snel helemaal vooraan in de headshell sleuven van het element, en dan heb je de ruimte niet meer in de sleuf om naar binnen te draaien. Bijvoorbeeld bij een Denon DL-110 / 103. Hoe korter de afstand naaldtip tot montageschroeven van het element is, hoe gemakkelijker het wordt om Baerwald te kunnen bereiken.

Overigens gaf Baerwald bij mij geen verbetering op de Technics, in tegendeel: Stevenson en Technics eigen uitlijning deden het beter in de spoortesten van de Hifi-Test lp's, zowel met een Denon DL-160 als met een AT440MLa, en je komt dan ook niet in de knoop met die lengte van de headshellsleuven. Voor mij is Stevenson (of iets met dezelfde filosofie, zoals Technics uitlijning) ook prima omdat die zich juist meer concentreert op de laagste fouthoek in de binnenste groeven, daar waar om meerdere redenen de geluidskwaliteit het meest onder druk staat (de sneller veranderende fouthoek en de inherent veel lagere spoorsnelheid van de binnenste groeven, er is gewoon minder ruimte voor de groefmodulatie in het centrum). Baerwald streeft naar de gemiddeld laagste fouthoek over de hele plaat heen, maar de eerste helft van de plaat boeit het eigenlijk helemaal niet of de fouthoek nu gemiddeld 0.6 of 0.4 is (maw toch al laag), dus wat mij betreft is dat geen belangrijk streven. Het eind van de plaat goed krijgen, dat is het essentiele.

Maar goed, wat jij dus zou kunnen proberen: meet vanaf het centrum van de spindle heel precies 10mm (de gespecificeerde overhang) en markeer dat punt met een dunne lijn (zit er daar niet al een markering in de mat, bovenkant of onderkant?), zet je element parallel aan de headshell en schuif hem zo ver naar voren dat de naald precies op die 10mm lijn komt als je de arm (headshell) precies recht boven de spindle beweegt. Uitgelijnd conform fabrieks-specificatie! :)

Beter of slechter dan Baerwald, Lofgren, etc? Koop een testplaat en je weet het. ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 13-04-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@Cap Er van uitgaand dat ik het concept correct begrijp en je de afstanden meet tot aan de naald (het stukje dat daadwerkelijk de plaat raakt), kom ik met mijn huidige afstelling (helemaal naar achteren) uit op zo’n 17mm vanaf het midden van de spindle (wat de “overhang” zou moeten zijn). Dus of die specs uit het boekje correct zijn weet ik zo net nog niet. Hij kan niet verder meer naar achter, dus 17mm is de kleinste overhang die ik kan bereiken met de meegeleverde headshell en het OM10 element (die zo op het oog niet veel anders is dan de AT3600, misschien een mm of 2).

Sowieso is de gehele range waarin het element te schuiven is maar 10mm lang. De afstand vanaf de spindle tot het draaipunt van de arm is +/- 210mm, dus de effectieve afstand is dan ongeveer 227mm met de huidige afstelling. Dat komt wel ongeveer overeen met wat ik in dat topic op vinylengine lees. Maar aangezien ze het daar ook niet allemaal met elkaar eens zijn blijft het verwarrend ;)

Als ik alles zo bij elkaar zet heb ik het idee dat ie zo, ondanks de kleine hoek tov de headshell, best goed staat afgesteld. In ieder geval een stuk beter dan vroeger want die fabrieksafstelling klopt helemaal nergens mee... Bedankt voor alle nuttige informatie in ieder geval :D

Ben benieuwd morgen wat ik van RSD moet verwachten. Dit wordt m’n eerste. Ik heb de lijst wel doorgenomen maar of ik iets wil hebben hangt ook van de prijs af. Ik ga geen €30 betalen voor een EP met 4 nummers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:03

Wimmel

Hello

Ondanks het grote aanbod heb ik de wekker voor maar 2 releases gezet; Art of Noise - Daft as a brush en voor mijn dochter Antoine Dobson - Bed intruder. Ik begin in Alkmaar bij Pop-Eye die net als vorig jaar een goed systeem hanteert waarbij er maximaal 10 klanten tegelijkertijd worden toegelaten:
Om iedereen gelijke kansen te geven de gelimiteerde releases te bemachtigen gaan we na het succes van vorig jaar op dezelfde manier door. Om 09.00 opent de winkel en de releases zijn strict gelimiteerd op één per klant per release. Iedereen die voor 09.00 al in de rij staat krijgt meteen bij aankomst een nummer en een kopje koffie/thee. Zo kan iedereen op volgorde naar binnen, dus wie het eerst verschijnt heeft de grootste kans zijn/haar titels te bemachtigen!
Mocht ik in Alkmaar niet slagen ga ik mijn geluk nog even beproeven in Haarlem bij North End en Sounds.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:57
Fikkie007 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:28:
[...]

Ik ga wel even kijken denk. Wil graag Dawn Brothers, Prince en Joy Division halen.
In NL zie ik geen Joy Division in de lijst staan.
Gevonden
https://recordstoreday.nl...or-record-store-day-2019/
niet handig dat die niet op de complete lijst staat, en deze heb ik al (op een ander formaat)

[ Voor 26% gewijzigd door pman63 op 12-04-2019 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:59
Fikkie007 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:28:
[...]

Hoop zaterdagavond Dawn Brothers (met Tim Knop, De Wolff e.a.) op te pikken bij Paradiso Noord in Amsterdam ☺️

Zag verder op RSD nog wel een leuk album van Mumford and Sons, Pink Floyd en U2.

[ Voor 0% gewijzigd door TR1969 op 13-04-2019 09:44 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:50
yeah vandaag RSH
Residents, Nocturnal Emissions (2x) en voor de Lady Editors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 13:49
Vanochtend in Gouda geweest. Was er 7.30 uur, al zeker 20 wachtende voor me, was gezellig druk, leuk om te zien. Heb Prince, Doe Maar en Joy Division mee genomen.

Kom er alleen net achter dat rsd single van de Staat niet in het tasje zat. Mocht iemand hem dubbel hebben, houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik was vanochtend in Deventer rond 9:00 er. Het was binnen gezellig druk. Leuk om al die nieuwe RSD releases te zien :D. Ik heb Hooverphonic en Greta van Fleet meegenomen naast nog 5 albums uit de tweedehands bak.

Foto's volgen nog... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 14:41
Ook even RSD shopping gedaan in Geesteren. Uiteindelijk weinig bijzonders (niks eigenlijk) gespot in de RSD releases. Behalve misschien een alternate release van Fleetwood Mac, maar heb er 2 en luister toch stiekem meer naar de gewone versies van de albums... Oh en de South Park Movie sound track voor 225 Euro :+.

Uiteindelijk tweedehands het eerste Toto album meegenomen en Enya - Watermark (nieuw). Wel weer gezellig druk!
Fikkie007 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:05:
Vanochtend in Gouda geweest. Was er 7.30 uur, al zeker 20 wachtende voor me, was gezellig druk, leuk om te zien. Heb Prince, Doe Maar en Joy Division mee genomen.

Kom er alleen net achter dat rsd single van de Staat niet in het tasje zat. Mocht iemand hem dubbel hebben, houd ik me aanbevolen.
Zou er een singel in het tasje moeten zitten? Dan had ik die ook niet :o. Wel een boekje.

[ Voor 36% gewijzigd door ksborg op 13-04-2019 12:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• airconine
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:06
Mijn schade voor Record Store Day:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mFSSUfc.jpg

Greta Van Fleet - From The Fires,
The Magpie Salute - The Killing Moon
Dawn Brothers - Next Of Kin
en het gratis singeltje van De Staat.

Vooral heel blij met The Magpie Salute :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
7" 45 rpm
De Staat - Kitty Kitty. op rood vinyl
The Police - Message in a Bottle. op groen vinyl / Message in a Bottle Classic rock mix op blauw vinyl
Doe Maar - Skunk/ De Bom . op geel/doorzichtig vinyl
Krezip - Lost without you. op wit vinyl
Queen - Bohemian Rhapsody. op paars/geel vinyl

LP 33 rpm
Joy Division - Live in Paradiso. op blauw vinyl
Jethro Tull - North Sea Oil 10"
Janis Joplin - Woodstock 1969
Editors - The Blanck Mass Sessions. op grijs marbled vinyl
Gong - Live au Bataclan 1973. op een groene en een roze lp.

Rip uit lijf, maar veel luisterplezier :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 10:25

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Waarom was/is die queen picture disk van de soundtrack zo duur :( Wel de regular gekocht overigens :+

Helaas maar even kunnen gaan naar Sounds Venlo.

- De Staat Kitty free single , de blauwe
- The Police - Message in a Bottle singles
- Rowwen Heze - Leidingwater single
- Doe Maar - De Bom Single

- Within Temptation - The Silent Force #1059
- Queen - Bohemian Rhapsody Regular Edition
- The Doors - The Doors Rhinovinyl Mono version (ligt op de draaiert <3 )
- Woods on Fire - Woods on Fire (gratis gekregen , zijn te vinden op bandcamp)

En nog een aantal singles 2de hands :)

En een gratis tas van sounds zelf als klap op de vuurpijl :+

Gaan veel noodles worden komende tijd :+ :9

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Editors op de Technics 1210mk2

Erg goede band die ik ondanks mijn 54 jaar nog best kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mijn aanwinsten van de laatste tijd:

Rita Ora - Phoenix (deluxe)
Sam Smith - In the lonely hour (Drowning shadows edition)
Simon & Garfunkel - Greatest hits

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Laatst online: 23:10
Mensen nog vanwege Record Store Day naar de platenzaak geweest?
Heb flink rond moeten bellen om een album van Bingo Hand Job (R.E.M. met een ander naampje) te pakken te krijgen. Maak ik hem thuis open, 2x side A&B. :X :'(

Geprobeerd de platenzaak te bereiken maar helaas niet te pakken gekregen, zal maandag eens langslopen of ze contact op kunnen nemen met degene die het heeft uitgegeven.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Vandaag RSD en de beurs in Utrecht en Ome Smelly is naar geen van beiden geweest :+

Kon in de lijst voor de RSD niet echt iets ontdekken wat ik graag zou willen hebben.

En de laatste keer op de beurs in Utrecht was het zo ontzettend duur dat ik maar heb besloten, op een enkele uitzondering nou, voortaan maar nieuw te kopen.
De beurs in Utrecht wil nog 1 maal per jaar bezoeken en wellicht de beurs hier in Rotjeknor ook een keer.

Nu op de draaier :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BfTvzkb/PF-Animals.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door oldsmelly op 13-04-2019 18:53 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vandaag ook een mooie ochtend gehad bij Wil-M in Veghel, super leuk georganiseerd. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2019/04/2019-04-13-11.28.59-800x600.jpg
Arctic Monkeys AM en Pink Floyd A Saucerful of Secrets :)

Was gelukkig een van de eerste honderd klanten, dus ik kreeg een single van De Staat kado, volgens mij een blauwe. Wel leuk. :)

Vanavond maar eens op de speler leggen!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 02-05 15:37

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik ben wel even in Leiden bij Velvet binnen gelopen maar niks van mijn lijstje kunnen scoren. Had helaas geen tijd vandaag om naar mijn vaste platenzaak in Den Haag te gaan.
Wel de plaat van Thijs Boontjes gisteren na het concert gekocht en laten signeren. Was echt een tof concert in de Gebr de Nobel en Thijs nam na afloop alle tijd voor foto's en zo :)

Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zojuist terug van een geslaagde recordstore day bij Sounds in Venlo... Erg genoten van de live muziek aldaar en ik heb de volgende artiesten live mogen aanhoren (wat geen straf was):
14.00 uur No man’s Valley
15.00 uur Frans Pollux + BJ Baartmans
15.45 uur Space Age Travellers
16.30 uur Julian Sas

Allen goed, maar Space Age Travallers (maakt muziek in het zelfde genre als "The Shadows") en Julian Sas sprongen er echt boven uit...

Ook qua vinyl heb ik goed kunnen slagen vandaag... In twee ronden heb ik het volgende weten te scoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rO0rZ48YAFpFvftiyUoqxQsI/medium.jpg

Diversen Creedence Clear Water Revival albums (sommige in een uitvoering van 2 voor een schappelijke prijs):
- Mardi Grass
- Willy and the poor boys
- Cosmo's factory
- Green river

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IJ9rqsmXplc73kxIbGstW3tK/medium.jpg
Op dit plaatje zie je nog meer aanwinsten... Te weten:
- The Beetles:- A hard day's night
- Van Dikhout - Jubileum editie 25 jaar Van Dikhout
- Singletje van Rowwen Héze, deze kon ik echt niet laten liggen.. Op het singletje hun nieuwe liedje"leiding water" en "Casa Halleluja"
- Single van Queen - Bohemain Rhapsody i'm in love with my car
- Single van Doe maar - De bom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QJhbe53d2we6Oqy8nUECc4KD/medium.jpg
En twee gratis stukjes vinyl:
- Single van De staat - Kitty Kitty
- Een volledig gratis album van een Utrechtse band opgericht door een oud medewerker van Sounds. De band heeft de naam "Woods on fire" en zou volgens een medewerker van Sounds een soortgelijke sound als Radio Head moeten hebben... Nou, ik ken ze niet, maar ik laat me graag verrassen!

Rcor is in ieder geval happy... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickyfish
  • Laatst online: 08-05 10:58

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Maarten_E schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:51:
Mensen nog vanwege Record Store Day naar de platenzaak geweest?
Heb flink rond moeten bellen om een album van Bingo Hand Job (R.E.M. met een ander naampje) te pakken te krijgen. Maak ik hem thuis open, 2x side A&B. :X :'(

Geprobeerd de platenzaak te bereiken maar helaas niet te pakken gekregen, zal maandag eens langslopen of ze contact op kunnen nemen met degene die het heeft uitgegeven.
Ik heb 'm zelf ook gekocht maar ik had 'm nog niet geopend. Net snel ff gedaan. Ik heb ook 2x A/B. Potverdikke. Hopelijk gaat dit nog gefixed worden. Vriend van me precies hetzelfde probleem...
rcor schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:51:
Zojuist terug van een geslaagde recordstore day bij Sounds in Venlo... Erg genoten van de live muziek aldaar en ik heb de volgende artiesten live mogen aanhoren (wat geen straf was):
14.00 uur No man’s Valley
15.00 uur Frans Pollux + BJ Baartmans
15.45 uur Space Age Travellers
16.30 uur Julian Sas

Allen goed, maar Space Age Travallers (maakt muziek in het zelfde genre als "The Shadows") en Julian Sas sprongen er echt boven uit...

Ook qua vinyl heb ik goed kunnen slagen vandaag... In twee ronden heb ik het volgende weten te scoren:
[Afbeelding]

Diversen Creedence Clear Water Revival albums (sommige in een uitvoering van 2 voor een schappelijke prijs):
- Mardi Grass
- Willy and the poor boys
- Cosmo's factory
- Green river

[Afbeelding]
Op dit plaatje zie je nog meer aanwinsten... Te weten:
- The Beetles:- A hard day's night
- Van Dikhout - Jubileum editie 25 jaar Van Dikhout
- Singletje van Rowwen Héze, deze kon ik echt niet laten liggen.. Op het singletje hun nieuwe liedje"leiding water" en "Casa Halleluja"
- Single van Queen - Bohemain Rhapsody i'm in love with my car
- Single van Doe maar - De bom

[Afbeelding]
En twee gratis stukjes vinyl:
- Single van De staat - Kitty Kitty
- Een volledig gratis album van een Utrechtse band opgericht door een oud medewerker van Sounds. De band heeft de naam "Woods on fire" en zou volgens een medewerker van Sounds een soortgelijke sound als Radio Head moeten hebben... Nou, ik ken ze niet, maar ik laat me graag verrassen!

Rcor is in ieder geval happy... :D
Was lekker druk he. Pfffff. Wat een geduw en getrek, haha. Op een gegeven moment werd ik gewoon vanzelf verplaatst zonder dat ik iets hoefde te doen 8)7

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Laatst online: 23:10
stickyfish schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:35:
[...]

Ik heb 'm zelf ook gekocht maar ik had 'm nog niet geopend. Net snel ff gedaan. Ik heb ook 2x A/B. Potverdikke. Hopelijk gaat dit nog gefixed worden. Vriend van me precies hetzelfde probleem...
Wat ik begrijp zo vlug is dat er zelfs meer A/B A/B albums zijn geperst dan A/B C/D.
In de US speelt dit probleem niet, dus ik vermoed dat er iets flink mis is gegaan bij de Europese perser. Ook in Australië meldingen van dit probleem.

Op de R.E.M. Facebook hebben ze al de ex-manager getagd, eens zien of hij er wat aan kan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten_E op 13-04-2019 22:23 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stickyfish schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:35:

[...]

Was lekker druk he. Pfffff. Wat een geduw en getrek, haha. Op een gegeven moment werd ik gewoon vanzelf verplaatst zonder dat ik iets hoefde te doen 8)7
Ja, heel herkenbaar... ook 's ochtends was het echt super druk... och ja, we hebben lol gehad...

Wel leuk om je weer eens gezien te hebben... :)

Oh ja, waar was Johan Derksen vandaag? Die is echt een trouwe vaste klant van Sounds in Venlo...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 13-04-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik wist pas dat het record store day was, toen ik eind van de middag toevallig dit topic opende. Volgens mij is er online in elk geval weinig te beleven. Had gehoopt op wat leuke aanbiedingen bij bol.com of amazon.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Jorgen schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:14:
Ik wist pas dat het record store day was, toen ik eind van de middag toevallig dit topic opende. Volgens mij is er online in elk geval weinig te beleven. Had gehoopt op wat leuke aanbiedingen bij bol.com of amazon.de.
Bol en amazon zijn dan ook geen record stores. Dat zijn algemene winkels die toevallig ook wat vinyl hebben. RSD is voor fysieke winkels.

Ik was om 9 uur even kijken maar niks kunnen vinden. Er was in de online lijst 1 lounge EP met 6 tracks die ik nog wel mee had willen nemen als de prijs ok was, maar die hadden ze niet :(

Hopelijk volgend jaar beter. Veel singles in het aanbod en dat trekt me niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Laatst online: 08-05 10:58

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Maarten_E schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 22:22:
[...]

Wat ik begrijp zo vlug is dat er zelfs meer A/B A/B albums zijn geperst dan A/B C/D.
In de US speelt dit probleem niet, dus ik vermoed dat er iets flink mis is gegaan bij de Europese perser. Ook in Australië meldingen van dit probleem.

Op de R.E.M. Facebook hebben ze al de ex-manager getagd, eens zien of hij er wat aan kan doen.
Zou "fijn" zijn als dit probleem idd zo groot is. Dan moeten ze 't wel oplossen. Ik blijf iig hopen.
Even afwachten.
rcor schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:02:
[...]

Ja, heel herkenbaar... ook 's ochtends was het echt super druk... och ja, we hebben lol gehad...

Wel leuk om je weer eens gezien te hebben... :)

Oh ja, waar was Johan Derksen vandaag? Die is echt een trouwe vaste klant van Sounds in Venlo...
Had helaas nog andere verplichtingen dus niet echt lang kunnen blijven hangen. Volgend jaar toch beter plannen.

Ja, was leuk om elkaar weer even te spreken!

Ik denk dat Johan nog aan het herstellen is van z'n val....

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hilgo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:33:
Ik ben wel even in Leiden bij Velvet binnen gelopen maar niks van mijn lijstje kunnen scoren. Had helaas geen tijd vandaag om naar mijn vaste platenzaak in Den Haag te gaan.
Wel de plaat van Thijs Boontjes gisteren na het concert gekocht en laten signeren. Was echt een tof concert in de Gebr de Nobel en Thijs nam na afloop alle tijd voor foto's en zo :)
Ik ben ook bij Velvet in Leiden geweest. Begonnen bij Plato trouwens. Daarna terug naar huis, maar onderweg besloten we even langs Vinyl & More te rijden in Alphen aan den Rijn.

Leuke band daar. Vergeten wie ze waren trouwens. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hebben jullie nog wel tijd om alles te luisteren? Ik had zelf namelijk ooit een verzameling van circa 1000 cd's en nog eens 600 dvd's. Dat probeer ik nu echt te voorkomen qua platen. Koop nu enkel nog dingen waarvan ik weet dat ik de artiest al jaren super leuk vind, of waarvan ik nu op Spotify ook al heel veel luister. Muziek blijft een passie en een valkuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Laatst online: 08-05 10:25

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Woods on Fire , de LP die in Venlo is uitgedeeld is ook op bandcamp te beluisteren : https://woodsonfire.bandcamp.com/album/woods-on-fire , so for not echt my cup of tea , nog eens een poging wagen van de week ( vinyl zit nu nog dicht ) van de plaat zelf anders mag wat mij betreft eenn andere liefhebber hem gratis hebben :) Band heet tegenwoordig Koblenz en hun website redirect hem er ook naar.

Gister bij sounds voor de grap eens de oude charly lownoise / mental theo trui aangedaan uit 1995 :+ geen opmerkingen gehad maar iemand moet hem toch gezien hebben :+

Kleine 20 mins voor het werk Lisa Stansfield - Live Together 12" op de draaiert :3

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
Jorgen schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:01:
Hebben jullie nog wel tijd om alles te luisteren? Ik had zelf namelijk ooit een verzameling van circa 1000 cd's en nog eens 600 dvd's. Dat probeer ik nu echt te voorkomen qua platen. Koop nu enkel nog dingen waarvan ik weet dat ik de artiest al jaren super leuk vind, of waarvan ik nu op Spotify ook al heel veel luister. Muziek blijft een passie en een valkuil.
Tja herkenbaar :P ...

Probeer zelf ook alleen maar artiesten te kopen die ik echt leuk/goed/interessant vindt. Maar het probleem is dat dat er zoveel zijn ...

Ik probeer zelf elke dag wel een plaat of 2 te luisteren en dan ga je best redelijk snel door je verzameling heen. Maar ik ben nu in een fase van mijn leven dat ik versneld een mooie verzameling platen en apparatuur kan opbouwen dus doe ik ook >:) ....

De verameling is nu ruim 500 lp's groot en daar komen er de komende tijd denk ik zo'n plaat of 10-15 per maand bij....

Maar goed als ik dan later "ouder" ben kan ik lekker veel genieten van de verzameling _/-\o_

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Haha, ja dat kan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RTZ8md3/IMG-20190414-112420-01.jpg

Zoals eerder gezegd, de foto van mijn aanwinsten op RSD2019.

Te zien;
Hooverphonic - The president of the LSD golfclub op zilver / zwart vinyl
Greta van Fleet - From the Fires

En uit de budget bakken
* Het Goede Doel - België (nooit gedacht Nederlands talige muziek in huis te halen xD)
* Nice 'n Easy with Sinatra
* Duke Ellington - Piano in the background, Piano in the foreground
* Meat Loaf - Bat out of Hell
* Kayak - See See the Sun

Al met al tevreden maar nu alles schoonmaken en dan genieten d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik kwam vanochtend weer eens terecht op de Opus Klassiek site. Daar staan veel leuke artikelen op, algemene info over muziekweergave, akoestiek, apparatuur, afspeelmedia etc. Ook nog een sectie met artikelen van de goede oude Jan Kool.

Van Wim Koekebacker nog wat verschillende onderwerpen betreffende de zin en onzin van platen, platenspelers. Vooral interessant voor mensen met wat minder ervaring op vinyl gebied, maar ook menig long time verzamelaar kan er her en der vast nog wel wat van opsteken. Hier en daar wellicht wat overdreven, maar in het algemeen kan ik zijn zienswijzen en principes best onderschrijven. Het is echt geen koekenbakker! :)

Een verhaal (/mening) betreffende zwart en gekleurd vinyl:
https://www.opusklassiek....arte_grammofoonplaten.htm

Een verhaal over de (on)zin van 180 grams vinyl:
https://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/virginvinyl.htm

Een verhaal over het waarom-niet van PVC hoezen:
https://www.opusklassiek....-wk/pvcbeschermhoezen.htm

Een algemeen verhaaltje over platenspelers en wat hem goed maakt :
https://www.opusklassiek....tenspelers_algemeen01.htm

Een verhaal over platenspelers, toonarmen en elementen:
https://www.opusklassiek....toonarmen_elementen01.htm

Een verhaal over de kwaliteiten van de SL-1200MK2 (met de waarschuwing dat er bij de vinyl revival veel (Chinese) troep op de markt is gekomen plus het vergelijk met een plankje-motortje draaitafel in dezelfde prijscategorie):
https://www.opusklassiek....io-wk/technics_sl1200.htm

En nog veel meer. In ieder geval een site waarop de liefhebber wel wat uurtjes zoet kan zijn met het lezen van artikelen, gebaseerd op kennis van techniek en muziek, waarbij er niet al te snel doorgeslagen wordt richting audiofiele voodoo en zweverij.

[ Voor 156% gewijzigd door Cap op 14-04-2019 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Allemaal mooie aankopen!
En ik ben niet op pad gegaan. Niet voor RSD, niet voor de beurs in Utrecht.
Ik zag gewoon niets wat voor mij persoonlijk de moeite waard was. En dan ben ik bewust heel kritisch geweest. Zo heb ik bijvoorbeeld al meerdere albums van Janis Joplin. Dus, hoe goed ik haar ook vind, het RSD album heb ik om die reden laten liggen. Ook de vele 7" en EP releases zijn niet aan mij besteed. Simpelweg besloten dat ik het even doe met de verzameling die ik op dit moment heb. Bovendien is er bij mij in de buurt maar één platenzaak en had ik een deel van de dag andere verplichtingen.

Maar ik geniet net zo van jullie posts inclusief de foto's _/-\o_ .

Nu op de draaiert:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uKSf0dil.jpg?1

Is weer eens wat anders dan Pink Floyd, Nektar of Iron Maiden ;) .

[ Voor 8% gewijzigd door Vintage1967 op 14-04-2019 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jorgen schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:01:
Gewoon geen schermtijd inplannen maar draai/luistertijd inplannen. Soms gaat de jukebox aan, soms draai ik handmatig singles of ik zet een LP op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 02-05 15:37

hilgo

Clear your mind of can't.

Bestla schreef op zondag 14 april 2019 @ 07:41:
[...]

Ik ben ook bij Velvet in Leiden geweest. Begonnen bij Plato trouwens. Daarna terug naar huis, maar onderweg besloten we even langs Vinyl & More te rijden in Alphen aan den Rijn.

Leuke band daar. Vergeten wie ze waren trouwens. 8)7
Thijs Boontjes trad vanaf 11:30 op bij Velvet. Wou eerst dat nog even meepikken maar ik vond het te druk (en het katertje van het concert van de avond ervoor hielp ook niet mee).
Vanmiddag nog even binnen gelopen bij Velvet om rustig naar de resten van gisteren te kijken maar uiteindelijk besloten toch niks te kopen. Komen binnenkort nog wat releases aan die ik "moet" hebben dus bewaar de eurootjes daar voor.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bestla schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:57:
[...]

Gewoon geen schermtijd inplannen maar draai/luistertijd inplannen. Soms gaat de jukebox aan, soms draai ik handmatig singles of ik zet een LP op.
Snap ik, maar er is zoveel leuks om te doen. Ik zit nu op 18 platen in 2 jaar tijd. Veel hoger gaat het tempo ook niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:53
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rqle3P1.jpg

Zo, eindelijk officieel het virus te pakken :D Hier mijn DP 300-F in actie met één van mijn favo Radiohead albums. Zie hieronder mijn andere aanwinsten. Niet op de foto: Fleetwood Mac - Self titled, Het Goede Doel - België, Jesus Christ Superstar OST en Dire Straits - Love Over Gold.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xlg08II.jpg

Nu al zin om weer nieuwe platen te kopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Wat is trouwens jullie systeem om de platenkast te sorteren? Bij mij staat het nu vooral gesorteerd op genre, en binnen een genre op alfabetische volgorde voor albums en chronologische volgorde voor verzamel. Maar ik ben gisterochtend een uurtje bezig geweest de indeling te verbeteren en kom zo veel conflicten tegen. Ik heb ook een categorie “80’s” (met pop, disco, etc, omdat ik aardig wat 80’s verzamelalbums heb die niet in een genre passen), maar moet Bryan Adams dan bij het “rock” genre of bij 80’s? En Run-DMC bij “hiphop” of bij 80’s? Of het fast en furious 8 album, wat ongeveer 50/50 electronic en hiphop is, moet die bij electronic of hiphop? Iemand een betere indeling die mijn brein ontschiet of blijf je altijd met conflicten zitten? Uiteindelijk gaat het er om dat je iets snel terug kunt vinden, dus misschien is het enige dat belangrijk is waar je de plaat het eerste zou zoeken als je m wilt spelen?

Overigens heb ik ditzelfde probleem ook met platenzaken. En daar is het nog erger omdat ze artiesten meestal op achternaam proberen te sorteren (doe ik zelf niet, altijd de eerste letter, ongeacht de structuur van de naam). Want wat is een achternaam? Waar houdt een naam op een verzonnen artiestennaam te zijn? Staat “Charly Lownoise” bij de C of de L, alhoewel dit duidelijk geen echte achternaam is, en “Mental Theo” bij de T of de M? Staat Gigi D’Agostino bij de D of de A? Tussenvoegsel als “van” worden meestal genegeerd, dus ik kom de State of Trance Yearmix regelmatig tegen bij de B omdat Armin van Buuren het gemixed heeft, terwijl het eigenlijk een verzamelalbum is. En dan die genres... vaak is er een categorie “heavy” ofzo, maar waar houdt iets op met heavy te zijn en wordt het pop? Pffff...

Nouja, alles beter dan sommige tweedehands zaken die alles door elkaar zetten en alleen 50 bakken hebben waar een label als “maxi’s” of “nieuw” boven staat :z
Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.