Het is natuurlijk ook een beetje een visieuze cirkel:Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:08:
[...]
Voor sommigen een win-win situatie.
Geintje natuurlijk, maar dit geldt eigenlijk in de praktijk voor een heleboel verhuizingen die iets verder zijn dan de zelfde stad. Als je bij wijze van spreken van Amsterdam naar Almere verhuist, dan is die reisafstand voor het gevoel ineens veel verder dan als je binnen Amsterdam verhuist. En zul je een hoop kennissen en familie ook veel minder zien. Belangrijker is de woon-werk afstand, die voor veel mensen toch te groot is.
- Er is (meer) werk in het westen, dus gaan er meer mensen naar het Westen verhuizen en is er minder vraag voor de woningen die (veel) verder qua reisafstand daar vandaan zitten, dus de prijzen gaan daar omlaag.
- Er zijn weer meer mensen in het westen komen wonen, dus er zijn ook weer meer (ondernemers) mensen die daar een bedrijf starten en weer personeel willen.
Als (grote) bedrijven die (veel) mensen zoeken nu eens investeren in een extra 'hub' bijv. in omgeving Assen/ Groningen/ Delfzijl en dergelijke, dan komen de mensen daar ook vanzelf weer heen en zullen (huizen)prijzen ook wel omhoog gaan.
Simpel gezegd: er is meer werk in het westen, dus grote groepen mensen verhuizen daar heen. Huizen worden duurder, want er is veel vraag en de kosten (voor het pand, voor personeel die toch ook meer wil verdienen, omdat ze er anders niet kunnen wonen) zijn ook hoger. Ik snap (oprecht) niet waarom bedrijven daar allemaal zoveel 'baat' bij hebben. Het lijkt mij meer een status dingetje (we zitten in Amsterdam) dan dat het praktisch is of zelfs (relatief) goedkoop, waardoor de kosten lager zijn en je op hetzeflde product meer winst kan maken.
Simpel voorbeeld:
- Bedrijfspand in A'dam kost je 3 miljoen, maar eenzelfde (of groter) pand in een plaatsje nabij Groningen kost je nog niet eens 1 miloen.
- Lever je veel aan Duitsland, zit je ook nog eens dichterbij (qua reisafstand en kosten dus voordeliger), het is alleen lastiger om aan mensen te komen, omdat iedereen juist naar het westen trekt. Maar doe je dit met een grote groep bedrijven is het best voor elkaar te krijgen om juist wat mensen uit het westen weg te krijgen.
Ach, ik woon heerlijk in Oost-Nederland (Raalte voor de liefhebber) en hoef hier zeker niet weg.