'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
Als je in het midden woont en iedereen 20km af moet leggen, dan is dat toch niet slechter dan dat 1x 0km heeft en 2x 30-40km afstand?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:50
rutgerw schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:00:
Waarom roept dit onderwerp zoveel weerstand op? Belasting betalen op basis van gebruik lijkt mij niet meer dan normaal en dat drukke tijden hoger worden belast dan goedkope tijden is iets waar de OV reiziger al jaren aan gewend is. Meer vraag = hoger tarief.

Wat is het grote verschil met bv de het spitsheffing in de trein? Ook dan kiezen mensen ervoor om het hogere tarief te slikken en toch gewoon om 7.30 de trein in te stappen.
Ze zouden het zakelijke gebruik moeten beperken, carpoolen forceren, extra heffingen voor woon-werk verkeer tijdens spits om zo OV te stimuleren.

Tevens komt het rekeningrijden bovenop je standaard kosten zoals verzekering en wegenbelasting? Dus lijkt me niet heel gek dat daar veel weerstand op komt, want dagje Nederland door kost je dan weer eens extra ondanks dat je al genoeg betaald aan wegenbelasting en dergelijke.

[ Voor 21% gewijzigd door SgtElPotato op 14-06-2019 10:45 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:41:
[...]

Het probleem daarmee is echter: De prijzen in de Randstad zijn nu al torenhoog. Als we allemaal dichter bij werk willen wonen, zou het werk eigenlijk beter verspreid. Maar reken daar maar niet op....

Dus: De randstad wordt nog voller, grotere leegloop van de buitengebieden dus daar nog minder werk en nog meer files.

Dichterbij gaan wonen klinkt altijd als een goed plan. Maar als IEDEREEN dat gaat doen O-)
Tja, maar wat je nu hebt is juist dat heel veel mensen heel ver van hun werk wonen (want ze willen liever goedkoper wonen, etc). En die komen elkaar allemaal tegen op de weg naar Amsterdam, etc.

Je hebt gelijk, hoor, als we allemaal in de stad zouden gaan wonen dan wordt het nog duurder, maar er bestaat ook zoiets als een gulden middenweg. Ver genoeg om geen Amsterdamse prijzen te hoeven betalen, maar dichtbij genoeg om minder autokilometers in de spits te maken en OV een redelijk alternatief te maken.
Dingen die prima gestuurd kunnen worden door bijv rekeningrijden en woon-werk-kilometers onaantrekkelijker te maken.
SgtElPotato schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:43:
[...]
Tevens komt het rekeningrijden bovenop je standaard kosten zoals verzekering en wegenbelasting? Dus lijkt me niet heel gek dat daar veel weerstand op komt, want dagje Nederland door kost je dan weer eens extra ondanks dat je al genoeg betaald aan wegenbelasting en dergelijke.
Ik geloof dat in de meeste plannen voor rekeningrijden de wegenbelasting komt te vervallen.

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 14-06-2019 10:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12
[...]
Ik heb geen idee wat er met de wegenbelasting gebeurt. Er ligt namelijk geen enkel voorstel tot rekeningrijden. Dus wat het gaat kosten en hoe dat precies gaat is een groot raadsel. Het heeft weinig zin om tegen iets te zijn waarover helemaal niets bekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Ze zouden het zakelijke gebruik moeten beperken, carpoolen forceren, extra heffingen voor woon-werk verkeer tijdens spits om zo OV te stimuleren.

Het OV is net zo overbelast als het wegennet. ;) Er is in de crisis bijna een complete bouwstop geweest, wat veel mensen de sector uitgejaagd heeft en nu krijgt men het werk niet meer gedaan. Ik zie ook niet echt een verandering van dit beleid om versneld projecten in MIRT op te nemen en uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01:22
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:41:
Als je in het midden woont en iedereen 20km af moet leggen, dan is dat toch niet slechter dan dat 1x 0km heeft en 2x 30-40km afstand?
In principe niet. Het enige verschil is dat in situatie 1 je maar 2 auto's "nodig" hebt en in situatie 2 3.

Als je dan kiest voor situatie 2 dan is het gek om die aanschaf derde auto volledig als werkverkeerkosten te gaan declareren en op grond daarvan te claimen dat €0.19 per km vergoeding veel te weinig is.
[...]

Daar valt wat voor te zeggen ja.
Tevens komt het rekeningrijden bovenop je standaard kosten zoals verzekering en wegenbelasting?
Vrijwel elk voorstel hier komt het in plaats van een deel van de wegenbelasting.
ondanks dat je al genoeg betaald aan wegenbelasting en dergelijke.
Genoeg op grond waarvan? Dat je veel betaald is duidelijk, maar is dat ook genoeg als je ziet wat voor schade het aanricht?

Nee, de aanname dat je al genoeg betaald kan je niet zomaar doen.
rutgerw schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:54:
[...]

Ik heb geen idee wat er met de wegenbelasting gebeurt. Er ligt namelijk geen enkel voorstel tot rekeningrijden. Dus wat het gaat kosten en hoe dat precies gaat is een groot raadsel. Het heeft weinig zin om tegen iets te zijn waarover helemaal niets bekend is.
Precies dit. Als je van mening bent dat het oneerlijk is als de wegenbelasting wel blijft bestaan zoals die is kan je dat inbrengen in de discussie.

We kunnen hier op zoek gaan samen naar een oplossing die werkt en die we allemaal eerlijk vinden maar alleen maar tegen zijn omdat 1 mogelijke oplossing je niet aan staat help je niemand verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Ik ook niet, maar heb het altijd begrepen als kosten bovenop de huidige kosten, maar omdat er nog geen plannen zijn is daar idd nog niks nuttigs over te zeggen.
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:54:
[...]

Het OV is net zo overbelast als het wegennet. ;) Er is in de crisis bijna een complete bouwstop geweest, wat veel mensen de sector uitgejaagd heeft en nu krijgt men het werk niet meer gedaan. Ik zie ook niet echt een verandering van dit beleid om versneld projecten in MIRT op te nemen en uit te voeren.
Helemaal mee eens, maar ondertussen blijft de druk op het OV en het wegennet wel jaarlijks, zo niet maandelijks groeien..
Philip Ross schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:56:

Daar valt wat voor te zeggen ja.
Ben zelf van mening dat de grootste druk op het wegennet toch door het zakelijk verkeer veroorzaakt wordt, hoeveel zakelijke rijders zijn er wel niet die alleen in hun auto naar het kantoor gaan, en als iedereen op kantoor dat al doet..
Vrijwel elk voorstel hier komt het in plaats van een deel van de wegenbelasting.
Dat is dan mijn fout en heb ik me niet goed geïnformeerd. In plaats van wegenbelasting is nog goed te verantwoorden denk ik, dat zou automatisch carpoolen en dergelijke stimuleren, immers zijn de kosten dan te delen door meerdere.
Genoeg op grond waarvan? Dat je veel betaald is duidelijk, maar is dat ook genoeg als je ziet wat voor schade het aanricht?

Nee, de aanname dat je al genoeg betaald kan je niet zomaar doen.
Nja, de aanname dat ik genoeg betaal is eigen ervaring, maar rekeningrijden in plaats van wegenbelasting is een betere oplossing dan, dat zou de kosten al verlagen en eerlijker maken imo.

[ Voor 34% gewijzigd door SgtElPotato op 14-06-2019 11:04 ]

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28
Ik blijf tegenstander van rekeningrijden.

Ik betaal al flink accijns en belasting over de brandstof die ik tank. Is mijn voet zwaar of rij ik veel dan verbruik ik meer en betaal ik automatisch ook meer. Iemand die elektrisch rijdt betaald deze accijnzen ook niet.
In dat opzicht voegt rekeningrijden niets toe. Enige wat ik dan zou kunnen bedenken is dat ze tijdsvakken duurder willen maken, leuk, maar dan moeten de werkgevers flexibeler worden of met OV reizen goedkoper en niet overvol.

Wellicht moeten werkgevers meer initiatief gaaf tonen werknemers in de regio te werven of wellicht het bedrijf op een betere plek te plakken dan Amsterdam (bijvoorbeeld) waardoor er minder gereisd hoeft te worden.

Daarbij, rekeningrijden roepen leuk, maar dan moeten ze met concrete plannen komen, niet roepen en geen inhoud erover hebben.

Iets wat het verkeer ook gangbaarder zou maken is geen milieulabeling te doen per 'klasse' auto zoals nu. Dan zal men kleiner gaan rijden = meer ruimte, of meer motivatie de fiets te pakken (want niet veilig voelen blabla).

En dan heb ik het nog niet gehad over tracking/handhaving/controles en systemen om fraude te voorkomen.

Nee, de huidige staat van roepen zonder concreet een idee/plan te hebben is nutteloze tijdbesteding. Reken maar modellen/plannen door, hoe wil men het aanpakken, wat zijn de realistische voordelen en wat zijn de nadelen etc....

edit:
Toevoeging, leuk detail, milieuvriendelijke (elektrische) auto's worden bevooroordeeld, maar nemen net zoveel fileruimte in als een andere auto. Zijn overigens vaak zwaarder, dus belasten de wegen/bruggen meer dan andere, terwijl ze minder betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Suicyder op 14-06-2019 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Philip Ross schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:34:
[...]

Conclusie is dus dat als je 3 werkenden in 1 huis hebt (al niet standaard) je misschien op een locatie dichter bij werk moet wonen.
4 Zelfs. Ik ben er ook nog.
Bijvoorbeeld je broertje kiest er toch voor om goedkoop bij ouders te blijven wonen? Dat is toch een keuze die je maakt. Kan hij echt geen baan dichterbij vinden?
Als ze dichterbij ook een luchthaven bouwen... :P Mijn broertje is begin 20 en moet het nog doen met tijdelijke contracten.
100% OV is vaak heel lang en duur. Maar OV in combinatie met een fiets aan biede eindpunten van de trein is vaak prima snel en betaalbaar. Om maar even een voorbeeld te noemen.
Ook is met 4 werkende mensen het prima te betalen om ergens dichterbij ten minste 1 van de werklocaties te gaan wonen.
Ik vind hemelsbreed 20 km weg van een werklocatie niet echt schokkend. Hemelsbreed is mijn werk ook ca. 40 km. Toch kost dat mij, van deur tot deur, 1 uur en 15 minuten waar de auto mij 25 minuten kost. Dichter bij mijn werk kom ik nauwelijks meer, dat is niet te betalen.
Verder wil je met 4 volwassenen waarschijnlijk toch wel 2 auto's hebben voor eigen gebruik. Of zit iedereen de hele avond thuis?
's Avonds ben ik een aantal avonden wel thuis. Het weekend ben ik praktisch altijd weg. Gebruik ik een auto. Ik heb, voor mijn sport alleen al, in mei ruim 750 km weggetikt. Je kan uitgaan van gemiddeld zo'n 150 km per weekend, jaarrond voor alleen sport. Dit jaar valt het iets lager uit, ik heb ook jaren dat ik hoger uit val. Ik zit ook nog wel eens in het buitenland. Ik kom privé redelijk eenvoudig over de 10k per jaar heen.
Het idee dat je echt geen keuze hebt omdat je absoluut op die plaats moet wonen en absoluut dat werk moet hebben gaat gewoon voor 99.99% van nederland niet op.
Het UWV vindt 3 uur per dag een acceptabele reisafstand en vindt zelfs dat je, als je langdurig werkeloos bent geweest, maar moet verhuizen als je in een andere regio wel werk kunt vinden.
dreamscape schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:35:
Ik pik alleen even je broertje eruit: voor zijn situatie is rekeningrijden toch ideaal, in plaats van een vaste belasting voor een auto die stil staat? Als het kan pakt hij het OV en alleen op tijden dat het OV niet rijdt (dus ruim buiten de spits) gebruikt hij zijn auto.

Of zie ik het verkeerd?
Redelijk. Het gros van de tijden zit ie op achterlijke tijden: tussen 4 en half 7 's ochtends beginnen of tussen half 1 en half 4 's nachts klaar. Het vroegste dat hij op het station kan aankomen daar is half 7, dus dan is ie te laat. De laatste trein daar vertrekt 10 voor 1.
Dan zou ik dus in Amsterdam moeten gaan wonen... Err... Does not compute.
Punt is wel dat het een keuze is geweest om zo ver van het werk te gaan wonen (of zo ver van huis te gaan werken).
Nu was die keuze vroeger makkelijker dan nu en zal er -hopelijk- de toekomst meer over nagedacht worden.
Keuze... Keuze... Dan had ik een andere opleiding moeten kiezen of langer moeten wachten totdat ik werk zou hebben. Hier was werk.
In de toekomst zou het wat mij betreft zo moeten zijn:
Hoe ver wil ik van mijn werk wonen (bij keuze wonen/werken)
Hoeveel ben ik bereid te betalen (in geld en/of tijd) om een bepaalde afstand te gaan reizen.
Dan zullen we moeten beginnen bij de overheid: UWV vindt 3 uur reistijd per dag acceptabel. Vanuit Groningen rijden directe treinen naar Den Haag... Nog altijd ambenarentreinen, alhoewel de speciale treinstellen met extra 1e klasse niet meer rijden.
Niet tegen jou persoonlijk, dit is een afweging die alle Nederlanders bewuster moeten gaan maken willen we het nog gezellig houden op de weg en het spoor.

Wij hebben de keuze ook zeer bewust gemaakt bij het kopen van een huis, dat we maximaal een uur met het OV/fiets van deur tot deur willen reizen.
Dus we hebben iets in moeten leveren qua woning door in een stad in plaats van landelijker (en dus groter/goedkoper/groener) te gaan wonen.
Mijn reistijd was korter... Totdat NS besloot de dienstregeling te veranderen, waardoor mijn treinrit per richting tussen de 7 en 10 minuten langer is geworden. Verschilt een beetje per moment van de dag wanneer welke reistijd gehanteerd wordt.
Philip Ross schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:56:
Hoe is die schade gemeten?* We betalen veel meer dan dat er uiteindelijk terug in mobiliteit wordt geïnvesteerd. De accijns e.d. vloeien voor een groot deel terug in de algemene middelen.

* We kennen allemaal wel de onderzoekjes dat er door autorijden x mensen dood gaan per jaar, door roken y, door vliegtuigen z, etc. Als je dat bij elkaar op gaat tellen, dan is Nederland binnen een decennium voor 80% uitgestorven! :X :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 16:10
Suicyder schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:11:

Ik betaal al flink accijns en belasting over de brandstof die ik tank. Is mijn voet zwaar of rij ik veel dan verbruik ik meer en betaal ik automatisch ook meer. Iemand die elektrisch rijdt betaald deze accijnzen ook niet.
Dit:
Wie weet precies wat die kwijt is per maand aan de auto? Ik durf te stellen dat 95% van de bevolking echt geen flauw benul heeft. Als je hier aankomt met: weet je wat je auto je echt kost? Krijg je als antwoord: "dat soort dingen moet je niet narekenen. Dat wil je niet weten".

Daarom verwacht ik ook niet dat rekeningrijden gaat helpen. Aan het eind van het jaar een afrekening, leuk maar het hoort erbij. Zoals electra/gas etc.

Als je elke keer direct het bedrag moet afrekenen (zoals tol) heb je veel beter in de gaten wat het kost. Net zoals dat contant je boodschappen doen veel meer inzicht geeft dan met een bankpas, of erger: creditcard.

Daarom ben ik tegen rekeningrijden. Doe maar een spitsheffing. Daarvan is aangetoond dat het werkt. Niet zelf het wiel opnieuw uitvinden AUB. Daar zijn we helemaal niet zo goed in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
SgtElPotato schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:57:

Nja, de aanname dat ik genoeg betaal is eigen ervaring, maar rekeningrijden in plaats van wegenbelasting is een betere oplossing dan, dat zou de kosten al verlagen en eerlijker maken imo.
Auto's leveren de staatskas nu al meer op dan dat de infrastructuur kost; dus de directe kosten worden wel gedekt. Ik zou alleen wel willen weten of er ergens een studie is die de indirecte kosten (vervuiling, gezondheidszorg, etc) van auto gebruik in kaart heeft gebracht en of de opbrengsten van BPM, wegenbelasting en brandstofaccijnzen dan nog kostendekkend zijn.
In het kader van de verbruiker betaald zou dat naar mijn mening wel moeten; en dan het liefst in de vorm va n parkeerheffingen en rekeningrijden zodat gebruik van publieke voorzieningen wordt belast in plaats van bezit.
Als er dan ook nog gedifferentieerde tarieven komen om de vraag te sturen ben ik helemaal gelukkig; betaal graag een paar tientjes per maand extra als mij dat dagelijks een half uur ergenis en langzaam rijden bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:12
Gebanned schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:17:
[...]

Auto's leveren de staatskas nu al meer op dan dat de infrastructuur kost; dus de directe kosten worden wel gedekt. Ik zou alleen wel willen weten of er ergens een studie is die de indirecte kosten (vervuiling, gezondheidszorg, etc) van auto gebruik in kaart heeft gebracht en of de opbrengsten van BPM, wegenbelasting en brandstofaccijnzen dan nog kostendekkend zijn.
Geen studie maar dit artikel zet wat dingen op een rij: https://decorrespondent.n...oor/885022930275-cf4e10dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09 14:37

nXXt

Carpe omnia

Waah schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:15:
[...]
Daarom ben ik tegen rekeningrijden. Doe maar een spitsheffing. Daarvan is aangetoond dat het werkt. Niet zelf het wiel opnieuw uitvinden AUB. Daar zijn we helemaal niet zo goed in :+
Dat is echter niet per se een of-of. Je kunt rekeningrijden prima combineren met een spitsheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wie weet precies wat die kwijt is per maand aan de auto? Ik durf te stellen dat 95% van de bevolking echt geen flauw benul heeft.
Misschien zou het leuk zijn om jaarlijks een fictieve loonstrook te krijgen om te laten zien wat je zonder leaseauto met uitbetaling van het leasebudget zou verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 12:13

sjaool

Every life should have 9 cats

Om mensen uit de auto te krijgen met rekeningrijden zal het OV in ieder geval flink op schop moeten en ook flink goedkoper moeten worden... misschien zelfs gratis.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Pizza_Boom schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:14:
[...]
4 Zelfs. Ik ben er ook nog.

[...]
Als ze dichterbij ook een luchthaven bouwen... :P Mijn broertje is begin 20 en moet het nog doen met tijdelijke contracten.

[...]
Ik vind hemelsbreed 20 km weg van een werklocatie niet echt schokkend. Hemelsbreed is mijn werk ook ca. 40 km. Toch kost dat mij, van deur tot deur, 1 uur en 15 minuten waar de auto mij 25 minuten kost. Dichter bij mijn werk kom ik nauwelijks meer, dat is niet te betalen.

[...]
's Avonds ben ik een aantal avonden wel thuis. Het weekend ben ik praktisch altijd weg. Gebruik ik een auto. Ik heb, voor mijn sport alleen al, in mei ruim 750 km weggetikt. Je kan uitgaan van gemiddeld zo'n 150 km per weekend, jaarrond voor alleen sport. Dit jaar valt het iets lager uit, ik heb ook jaren dat ik hoger uit val. Ik zit ook nog wel eens in het buitenland. Ik kom privé redelijk eenvoudig over de 10k per jaar heen.

[...]
Het UWV vindt 3 uur per dag een acceptabele reisafstand en vindt zelfs dat je, als je langdurig werkeloos bent geweest, maar moet verhuizen als je in een andere regio wel werk kunt vinden.

[...]
Redelijk. Het gros van de tijden zit ie op achterlijke tijden: tussen 4 en half 7 's ochtends beginnen of tussen half 1 en half 4 's nachts klaar. Het vroegste dat hij op het station kan aankomen daar is half 7, dus dan is ie te laat. De laatste trein daar vertrekt 10 voor 1.

[...]
Dan zou ik dus in Amsterdam moeten gaan wonen... Err... Does not compute.

[...]
Keuze... Keuze... Dan had ik een andere opleiding moeten kiezen of langer moeten wachten totdat ik werk zou hebben. Hier was werk.

[...]
Dan zullen we moeten beginnen bij de overheid: UWV vindt 3 uur reistijd per dag acceptabel. Vanuit Groningen rijden directe treinen naar Den Haag... Nog altijd ambenarentreinen, alhoewel de speciale treinstellen met extra 1e klasse niet meer rijden.

[...]
Mijn reistijd was korter... Totdat NS besloot de dienstregeling te veranderen, waardoor mijn treinrit per richting tussen de 7 en 10 minuten langer is geworden. Verschilt een beetje per moment van de dag wanneer welke reistijd gehanteerd wordt.
het zijn allemaal heel redelijke antwoorden maar het ging oorsprongkelijk over mensen die een auto aankopen puur voor woon werk verkeer en geen andere optie hebben.

20km enkele reis is zelfs op een fiets goed te doen. Neem een elektrische en het gaat makkelijk. Of een scooter.
[...]
Hoe is die schade gemeten?* We betalen veel meer dan dat er uiteindelijk terug in mobiliteit wordt geïnvesteerd. De accijns e.d. vloeien voor een groot deel terug in de algemene middelen.

* We kennen allemaal wel de onderzoekjes dat er door autorijden x mensen dood gaan per jaar, door roken y, door vliegtuigen z, etc. Als je dat bij elkaar op gaat tellen, dan is Nederland binnen een decennium voor 80% uitgestorven! :X :X
Het punt is vooral dat het rijden ons veel meer kost dan alleen de investering in infrastructuur. Zo kost het ons al miljarden aan CO2 uitstoot. En als je die cijfers van doden per jaar op telt kom je helemaal niet tot dat soort achterlijek getallen.
Suicyder schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:11:

In dat opzicht voegt rekeningrijden niets toe. Enige wat ik dan zou kunnen bedenken is dat ze tijdsvakken duurder willen maken, leuk, maar dan moeten de werkgevers flexibeler worden of met OV reizen goedkoper en niet overvol.

Wellicht moeten werkgevers meer initiatief gaaf tonen werknemers in de regio te werven of wellicht het bedrijf op een betere plek te plakken dan Amsterdam (bijvoorbeeld) waardoor er minder gereisd hoeft te worden.

Daarbij, rekeningrijden roepen leuk, maar dan moeten ze met concrete plannen komen, niet roepen en geen inhoud erover hebben.

Iets wat het verkeer ook gangbaarder zou maken is geen milieulabeling te doen per 'klasse' auto zoals nu. Dan zal men kleiner gaan rijden = meer ruimte, of meer motivatie de fiets te pakken (want niet veilig voelen blabla).

En dan heb ik het nog niet gehad over tracking/handhaving/controles en systemen om fraude te voorkomen.

Nee, de huidige staat van roepen zonder concreet een idee/plan te hebben is nutteloze tijdbesteding. Reken maar modellen/plannen door, hoe wil men het aanpakken, wat zijn de realistische voordelen en wat zijn de nadelen etc....

edit:
Toevoeging, leuk detail, milieuvriendelijke (elektrische) auto's worden bevooroordeeld, maar nemen net zoveel fileruimte in als een andere auto. Zijn overigens vaak zwaarder, dus belasten de wegen/bruggen meer dan andere, terwijl ze minder betalen.
Dus je mag niet claimen voor te zijn zonder concrete plannen maar je mag wel roepen tegen te zijn zonder die concrete plannen? Lekker hypocriet.
sjaool schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:34:
Om mensen uit de auto te krijgen met rekeningrijden zal het OV in ieder geval flink op schop moeten en ook flink goedkoper moeten worden... misschien zelfs gratis.
Dat zou mooi zijn. Ook zou betere fietspaden en goedkopere elektrische fietsen voor heel veel mensen een oplossing kunnen zijn.

Ook het besef voor sommige mensen dat ze bijvoorbeeld met de fiets naar een dichtbijzijnd station kunnen gaan en verder de trein pakken om OV restijd aanzienlijk te verkorten zou misschien helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
nXXt schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:30:
[...]

Dat is echter niet per se een of-of. Je kunt rekeningrijden prima combineren met een spitsheffing.
Klopt. Maar ik ben voor een verdeling van lasten. Dus niet dat iedereen maar al zijn verbruik betaald. Zoals de zorg bijvoorbeeld. Waar men betaald voor de rest.

Daarbij benadeeld het rekeningrijden mij persoonlijk meer. Omdat ik woon én werk buiten de randstad. Daardoor moet ik verder rijden dan veel andere mensen. En allebei in dezelfde "stad" werken is lastig.

Sowieso betaal ik al veel meer voor reizen in verhouding dan de Randstad. Snelweguitbreiding zie je hier niet of nauwelijks. Maar we hebben wel zo'n beetje de hoogste provinciale opcenten. Ik betaal dus grotendeels om "jullie" files op te lossen. Want files zijn hier geen issue. (10 minuten vertraging noemt men hier een "dikke file").

Dat vind ik op zich niet erg. Maar om die verhouding nóg schever te maken.... lijkt me niet de oplossing. Daarbij zie ik niet wat het rekeningrijden oplost. Men weet nu al niet wat een auto echt kost per jaar. Dat gaat met rekeningrijden niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Dit:
Wie weet precies wat die kwijt is per maand aan de auto? Ik durf te stellen dat 95% van de bevolking echt geen flauw benul heeft. Als je hier aankomt met: weet je wat je auto je echt kost? Krijg je als antwoord: "dat soort dingen moet je niet narekenen. Dat wil je niet weten".

Daarom verwacht ik ook niet dat rekeningrijden gaat helpen. Aan het eind van het jaar een afrekening, leuk maar het hoort erbij. Zoals electra/gas etc.

Als je elke keer direct het bedrag moet afrekenen (zoals tol) heb je veel beter in de gaten wat het kost. Net zoals dat contant je boodschappen doen veel meer inzicht geeft dan met een bankpas, of erger: creditcard.

Ik weet precies wat het kost, maar ik ben dan ook niet representatief voor de rest van Nederland.

Rekeningrijden zou direct afgeschreven moeten worden, of bijvoorbeeld dagelijks ofzo. Geen maandelijkse of jaarlijkse afrekening. Dan hebben mensen goed in de gaten wat het kost, schrikken ze, of schrikken ze niet en gaan ze na hun reactie eerder samen met anderen rijden of een alternatief zoeken om te reizen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 09:26
Waah schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:38:
[...]

Klopt. Maar ik ben voor een verdeling van lasten. Dus niet dat iedereen maar al zijn verbruik betaald. Zoals de zorg bijvoorbeeld. Waar men betaald voor de rest.

[...]
Mooi, gaan we dan ook even de woonlasten eerlijk verdelen? want ik woon in een stad in de randstad en mijn woonlasten zijn per m2 een stuk hoger dan die van jouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Philip Ross schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:37:
[...]

Dus je mag niet claimen voor te zijn zonder concrete plannen maar je mag wel roepen tegen te zijn zonder die concrete plannen? Lekker hypocriet.
Dat zeg ik niet, alleen hoe kun je voorstander zijn van iets waarvan compleet onbekend is welke vorm deze gaat krijgen. Prima dat iemand voor rekeningrijden is, maar je wil toch weten waar je aan toe bent/gaat zijn?

Uiteindelijk gaat het vrijwel iedereen aan, maar zonder te weten wat er veranderd zie ik weinig nut in een discussie of het goed of slecht gaat zijn, want dat is simpelweg onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
chrisO schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:44:
[...]

Mooi, gaan we dan ook even de woonlasten eerlijk verdelen? want ik woon in een stad in de randstad en mijn woonlasten zijn per m2 een stuk hoger dan die van jouw!
Ga klagen bij de VVD. Ik heb hier niet voor gekozen :+

Enne, jullie verdienen toch ook meer?
https://www.ad.nl/gezond/...et-hoogste-loon~a8a0b5b4/

Maar ik ben niet tegen het verdelen van lasten. Van mij mogen mensen die méér verdienen ook best méér afdragen voor de mensen die mínder verdienen. En nee, ik behoor tot de eerste groep, niet die laatste.

Daarnaast: Woonlasten is toch nog meer een eigen keuze dan werk. In veel sectoren is gewoon geen/weinig werk buiten de randstad. Verdeel dat beter, en dan zal het verschil in woonlasten ook afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

[...]

Daarbij benadeeld het rekeningrijden mij persoonlijk meer. Omdat ik woon én werk buiten de randstad. Daardoor moet ik verder rijden dan veel andere mensen. En allebei in dezelfde "stad" werken is lastig.

Sowieso betaal ik al veel meer voor reizen in verhouding dan de Randstad. Snelweguitbreiding zie je hier niet of nauwelijks. Maar we hebben wel zo'n beetje de hoogste provinciale opcenten. Ik betaal dus grotendeels om "jullie" files op te lossen. Want files zijn hier geen issue. (10 minuten vertraging noemt men hier een "dikke file").

Dat vind ik op zich niet erg. Maar om die verhouding nóg schever te maken.... lijkt me niet de oplossing. Daarbij zie ik niet wat het rekeningrijden oplost. Men weet nu al niet wat een auto echt kost per jaar. Dat gaat met rekeningrijden niet anders zijn.
Allereerst zou ik stellen dat als de file van iemand is, dat die dan veel meer van de personen in de file is dan van de mensen die toevallig in de buurt van de file wonen. Als ik geen gebruik maak van de snelwegen in de Randstad, maar alles met openbaar vervoer doe, dan is het niet echt mijn file te noemen. Zonder het te persoonlijk te willen maken is het dus veel meer jouw file dan de mijne, want ik draag er niet aan bij.

Daarnaast ben ik principieel juist wel voorstander van zo veel als mogelijk mensen te laten betalen voor het eigen gebruik, maar dat gaat breder dan enkel de automobilist. Qua rekeningrijden kun je er zo voor zorgen dat de gebruikers per traject dat ze gebruiken aangeslagen kunnen worden, waardoor je mogelijk juist minder scheefgroei krijgt. Met matrixborden kun je overigens ook vrij duidelijk aangeven wat alles kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:12

Destruction

(ex-)Automonteur

Roenie schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:37:
[...]
Dat schrijf je nu, maar ik zie hier ook geluiden over het uit de file krijgen van mensen, een soort van spitsheffing dus.

En die twee opties, minder kilometers versus verplaatsen naar buiten de spits, vragen andere oplossingen.

Dus waar hebben we het hier over? Allebei?
Je schrijft precies wat ik zeg, wij zijn hier aan het discussiëren over manieren om de files te verminderen, Den Haag denkt aan het geld en zal er vooral op uit zijn meer geld in de staatskas te krijgen. Van een regering zoals de huidige kun je daarnaast ook nog eens verwachten dat de rekening van een nieuw systeem volledig bij de werknemer komt te liggen, want Stropdas wil in z'n geldje blijven zwemmen.
Deveon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:53:
[...]

Is dat zo? Volgens mij is er een aardig grote groep waarvan de auto alleen nodig is om op het werk te komen, zeker als het de tweede auto van het huishouden betreft.
Dit dus. De groep autobezitters die geen auto zou bezitten als die niet absoluut nodig was, is groot. Ik benoem hier alleen al 2 voorbeelden van mensen die 2 auto's bezitten, waar dat absoluut niet het geval zou zijn zonder noodzaak.
Philip Ross schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:34:
[...]

Bijvoorbeeld je broertje kiest er toch voor om goedkoop bij ouders te blijven wonen? Dat is toch een keuze die je maakt. Kan hij echt geen baan dichterbij vinden?
Werk ligt vaak nou eenmaal niet voor het oprapen, zeker niet in specifieke vakgebieden. Daarnaast.. Misschien heeft zijn broertje wel een studieschuld en wil hij deze (verstandig!) eerst aflossen en sparen voordat hij op zichzelf gaat wonen. Allemaal goede redenen om thuis te blijven wonen.
Verder wil je met 4 volwassenen waarschijnlijk toch wel 2 auto's hebben voor eigen gebruik. Of zit iedereen de hele avond thuis?
Ik denk inderdaad dat 2 auto's in die situatie wel het minimale is inderdaad, met een beetje planning kom je een eind en zit niemand zonder auto als hij of zij er écht eentje nodig heeft.

Een vriend van me doet dat ook op die manier, hij kan een eigen auto kopen. Maar waarom? Hij heeft een motor waarmee hij eigenlijk overal kan komen, en zijn ouders hebben een auto die ze niet vaak nodig hebben, dus die kan hij ook gebruiken :) In die situatie zou ik het waarschijnlijk ook zo doen, al heb ik een aanhanger die niet achter de auto van mijn ouders mag en zou mijn auto dan weer te groot zijn voor mijn moeder bijvoorbeeld. En zie daar, dan heb je dus al 2 auto's voor je deur staan :P
Het idee dat je echt geen keuze hebt omdat je absoluut op die plaats moet wonen en absoluut dat werk moet hebben gaat gewoon voor 99.99% van nederland niet op.
Ik kan me zo voorstellen dat als jij bijvoorbeeld een opleiding HBO ICT gedaan hebt, je vervolgens niet als vuilnisman aan het werk wilt, right? En dan kan het zomaar gebeuren dat je wel een baan kunt krijgen, maar dat die baan 100km verderop zit. Tegenwoordig heb je OF rijke ouders OF een studieschuld, dus gelijk uit huis gaan is vaak geen optie (die schuld moet immers afbetaald worden). Wat blijft er dan over? Tsja, dan toch maar reizen.

Er zijn ook situaties zoals m'n broer, dat is absoluut geen type dat 30 jaar bij dezelfde werkgever blijft werken. Daarentegen wil je wel een vast contract, zodat je bijvoorbeeld een hypotheek kunt krijgen. Hij zit dus in de detachering, dat biedt beide werelden. Maar als hij dan weer eens moppert over de gevolgen (elke dag files, veel kilometers moeten rijden, etc) ben ik ik op zo'n moment even jou en roep ik ook dat dat een gevolg is van z'n keuze. Daarentegen... Hij zou in principe gewoon thuis kunnen werken, maar dat laat de werkgever maar zeer zelden toe. Waarom is me een raadsel, want als hij thuis kan werken kan de leaseauto ook de deur uit en hebben ook zij genoeg aan één auto ipv 2.
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:41:
Zo hebben m'n broer en schoonzus dat dus ook opgelost. Mijn broer moet toch hoe dan ook wel rijden, maar ze zijn dichtbij haar werk gaan wonen zodat zij niet hoeft te reizen. Zijn enige eis (omgeving technisch) was dat-ie dichtbij een snelweg wil zitten :P
[...]

Dat maakt het ook lastiger, de clubs die er nu mee komen doen geen concreet voorstel en noemt geen concreet bedrag. Maar dan vallen we terug op het vertrouwen in de politiek.. Welk vertrouwen? Ohja... Nee, dat gaat niet werken maar ons wel een heleboel geld kosten, dat staat vast.
chrisO schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:44:
[...]

Waarom zouden wij moeten meebetalen aan jouw keuze om in de veel te dure Randstad te gaan wonen :?

Voor het argument waarop je reageert is ergens nog iets te zeggen, maar deze is wel heel krom.
Philip Ross schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Er zijn altijd keuzes te maken. Geen OV betekend al dat je niet in de buurt van een stad woont. 2 auto's betekend dat je ook nog eens allebei werkt op een flinke afstand van waar je woont.
Ik heb vrienden van mijn vader eerder als voorbeeld aangehaald, deze man begon met een baan op fietsafstand van zijn huis (want hij heeft een grafhekel aan autorijden en in het bijzonder files). Door overnames is het uiteindelijk zo gekomen dat-ie elke dag 100km enkele reis moet afleggen en dit vanwege werktijden niet mogelijk is het het OV. Zijn vrouw heeft voor haar werk ook een auto nodig (thuiszorg), die werktijden overlappen elkaar. Hij zou parttime moeten gaan werken om ervoor te zorgen dat zij haar baan met zijn auto kan uitvoeren. Maw, niet mogelijk.

Die man een andere baan laten zoeken? Wie neem jij aan.. Iemand van achterin de 50 of iemand van begin 20? Juist. Hij heeft het geprobeerd, maar hij zit gewoon vast. Verhuizen? Geen optie, dichterbij zijn werk zijn de huizen fors duurder dan hier in het oosten van het land en bovendien zou het betekenen dat zijn vrouw dan moet gaan reizen voor haar werk, het verplaatst het probleem dus alleen maar.

Dan heb ik ook nog kennissen waarvan zij een auto nodig heeft om op het werk te komen, en hij een auto nodig heeft omdat hij zich anders niet meer kan verplaatsen (MS). Dan staan er dus ook 2 auto's voor de deur. Heb je nog een drogreden om die mensen van hun auto's af te werken? Dankzij die 2e auto (hij rijdt de gezinswagen, zij rijdt haar woon-werk ritten in een kleine/zuinige auto) kan hij nog wat boodschappen doen en de kinderen naar school brengen en ophalen, zelfstandig naar een arts wanneer dat nodig is, etc.

Niet dat zij in de spits rijdt, dus daar heeft filerijdend Nederland geen last van. Maar een voorbeeld van een situatie (en die is echt niet uniek) waar er toch echt 2 auto's nodig zijn.
Lijk mij logisch dat in een buitengebied gaan wonen waar geen werk is een keuze is. Zeker met 2 werkenden kan je echt wel wergens een klein huisje vinden.
Ik kan me voorstellen dat in de Randstad het OV misschien prima werkt, zoals ik al eerder aanhaalde zou ik voor een dag Utrecht of Amsterdam ook het OV pakken en mijn auto thuis laten. Maar hier in het oosten is het OV een stuk minder goed geregeld, de trein komt niet overal en vaak rijdt er ook geen bus. Een taxi kan al helemaal niet als alternatief dienen, de laatste keer dat ik in een taxi zat was ik voor een ritje binnen mijn eigen woonplaats (Zwolle) 25 euro kwijt. Let wel, het ging om 9km....
Dus het zijn allemaal keuzes die je maakt.
In 99,99% van de gevallen is dat dus niet zo. In die 00,01% van de gevallen misschien. Ik kan net buiten mijn eigen stad ook goedkoper wonen (ofwel een groter/beter huis voor hetzelfde geld), maar dan moet ik gaan reizen per auto of motor ipv de fiets. Dat kan qua kosten nauwelijks uit (in geval van een goedkopere woning), en bovendien heb ik daar helemaal geen zin in.
[...]

Dus het gaat er om dat mensen denken dat de overheid alleen maar corrupt is en op geld uit is.

Dat valt mooi onder drogredenen die een discussie dood slaan. Als je dat uitgangspunt neemt is namelijk elke maatregel, ook als die goed is en wetenschappelijk onderbouwd, een slecht iets.
Alles maar een keuze noemen slaat ook discussies dood, zo simpel is het nou eenmaal niet. Er zijn situaties te verzinnen waar 2 auto's misschien een luxe is, maar er zijn genoeg situaties waar het alternatief niet echt een alternatief is.

En wat corruptie en de overheid betreft... Er moet een oorzaak zijn voor de vele miskleunen. Onderwerp voor een ander topic wellicht, maar kijk naar de zorg. De marktwerking zou alles goedkoper gaan maken, is dat ook gebeurd? Nee. Hebben politici de ballen om te zeggen "We hebben het geprobeerd, maar het is mislukt"? Nee. Kop in het zand en laat het maar doorgaan. Een goedkoop medicijn mag niet uitgegeven worden, want daar wordt niet genoeg aan verdiend :X whut? 8)7

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Suicyder schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:48:
[...]

Dat zeg ik niet, alleen hoe kun je voorstander zijn van iets waarvan compleet onbekend is welke vorm deze gaat krijgen. Prima dat iemand voor rekeningrijden is, maar je wil toch weten waar je aan toe bent/gaat zijn?

Uiteindelijk gaat het vrijwel iedereen aan, maar zonder te weten wat er veranderd zie ik weinig nut in een discussie of het goed of slecht gaat zijn, want dat is simpelweg onbekend.
Voorstanders doen een poging om samen tot een juiste concrete manier te komen.

Dat is iets heel anders dan alleen maar roepen dat je tegen bent.

Hoe kan die discussie over heo het in te richten is of wat de voor en nadelen zijn en of het nut heeft gevoerd worden als bij voorbaat het al als iets slechts bsstempeld word? Want dat is wat je hier doet.
Waah schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:49:
[...]

Ga klagen bij de VVD. Ik heb hier niet voor gekozen :+

Enne, jullie verdienen toch ook meer?
https://www.ad.nl/gezond/...et-hoogste-loon~a8a0b5b4/

Maar ik ben niet tegen het verdelen van lasten. Van mij mogen mensen die méér verdienen ook best méér afdragen voor de mensen die mínder verdienen. En nee, ik behoor tot de eerste groep, niet die laatste.

Daarnaast: Woonlasten is toch nog meer een eigen keuze dan werk. In veel sectoren is gewoon geen/weinig werk buiten de randstad. Verdeel dat beter, en dan zal het verschil in woonlasten ook afnemen.
Maar je geniet toch het voordeel van een baan in die stad? Dus hoger salaris maar wil niet de hogere woonlasten betalen? Dan is het toch niet gek dat je meer gaat betalen aan reiskosten?
Destruction schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:51:
[...]

Waarom zouden wij moeten meebetalen aan jouw keuze om in de veel te dure Randstad te gaan wonen :?

Voor het argument waarop je reageert is ergens nog iets te zeggen, maar deze is wel heel krom.
Nu draai je het helemaal om. Waarom zou iemand die in een stad woont wel zelf zijn eigen woonlasten moeten dragen maar iemand die buiten een stad woont niet zelf zijn transport kosten? Diegene in de stad betaald nu gewoon via de wegenbelasting jouw kilometers.
[...]

Ik heb vrienden van mijn vader eerder als voorbeeld aangehaald, deze man begon met een baan op fietsafstand van zijn huis (want hij heeft een grafhekel aan autorijden en in het bijzonder files). Door overnames is het uiteindelijk zo gekomen dat-ie elke dag 100km enkele reis moet afleggen en dit vanwege werktijden niet mogelijk is het het OV. Zijn vrouw heeft voor haar werk ook een auto nodig (thuiszorg), die werktijden overlappen elkaar. Hij zou parttime moeten gaan werken om ervoor te zorgen dat zij haar baan met zijn auto kan uitvoeren. Maw, niet mogelijk.

Die man een andere baan laten zoeken? Wie neem jij aan.. Iemand van achterin de 50 of iemand van begin 20? Juist. Hij heeft het geprobeerd, maar hij zit gewoon vast. Verhuizen? Geen optie, dichterbij zijn werk zijn de huizen fors duurder dan hier in het oosten van het land en bovendien zou het betekenen dat zijn vrouw dan moet gaan reizen voor haar werk, het verplaatst het probleem dus alleen maar.
Maar dan willen ze dus niet inleveren op woonoppervlak is het argument. En je verplaatst het probleem niet als 1 van de 2 dicht genoeg bij werk gaat wonen dat die geen auto meer nodig heeft. Ineens moet er nog maar 1 auto zijn.
Dan heb ik ook nog vrienden waarvan zij een auto nodig heeft om op het werk te komen, en hij een auto nodig heeft omdat hij zich anders niet meer kan verplaatsen (MS). Dan staan er dus ook 2 auto's voor de deur. Heb je nog een drogreden om die mensen van hun auto's af te werken? Dankzij die 2e auto (hij rijdt de gezinswagen, zij rijdt haar woon-werk ritten in een kleine/zuinige auto) kan hij nog wat boodschappen doen en de kinderen naar school brengen en ophalen, zelfstandig naar een arts wanneer dat nodig is, etc.
En waarom wonen ze dan niet dichterbij haar werk?
[...]

Ik kan me voorstellen dat in de Randstad het OV misschien prima werkt, zoals ik al eerder aanhaalde zou ik voor een dag Utrecht of Amsterdam ook het OV pakken en mijn auto thuis laten. Maar hier in het oosten is het OV een stuk minder goed geregeld, de trein komt niet overal en vaak rijdt er ook geen bus. Een taxi kan al helemaal niet als alternatief dienen, de laatste keer dat ik in een taxi zat was ik voor een ritje binnen mijn eigen woonplaats (Zwolle) 25 euro kwijt. Let wel, het ging om 9km....
9 kilometer is makkelijk te fietsen. Dat deed in ook elke dag naar school. Als je dat niet wil dan ben je gewoon te lui. Geen excuus om de auto te pakken.
[...]

In 99,99% van de gevallen is dat dus niet zo. In die 00,01% van de gevallen misschien. Ik kan net buiten mijn eigen stad ook goedkoper wonen (ofwel een groter/beter huis voor hetzelfde geld), maar dan moet ik gaan reizen per auto of motor ipv de fiets. Dat kan qua kosten nauwelijks uit (in geval van een goedkopere woning), en bovendien heb ik daar helemaal geen zin in.
Dus je kiest er voor om niet in te leveren op transport. Iemand die wel graag dat grote huis wil kiest daar dan toch zelf voor?
[...]

Alles maar een keuze noemen slaat ook discussies dood, zo simpel is het nou eenmaal niet. Er zijn situaties te verzinnen waar 2 auto's misschien een luxe is, maar er zijn genoeg situaties waar het alternatief niet echt een alternatief is.
De meeste voorbeelden zijn dus gewoon te weerleggen. Ik wil echt niet zeggen dat alles een keuze is maar veel is dat gewoon wel. We gaan het ook niet hebben over enorm hoge bedragen waardoor mensen niet meer normaal kunnen leven. En als je dichter bij werk zou gaan wonen gaan de kosten zelfs omlaag.
En wat corruptie en de overheid betreft... Er moet een oorzaak zijn voor de vele miskleunen. Onderwerp voor een ander topic wellicht, maar kijk naar de zorg. De marktwerking zou alles goedkoper gaan maken, is dat ook gebeurd? Nee. Hebben politici de ballen om te zeggen "We hebben het geprobeerd, maar het is mislukt"? Nee. Kop in het zand en laat het maar doorgaan. Een goedkoop medicijn mag niet uitgegeven worden, want daar wordt niet genoeg aan verdiend :X whut? 8)7
Met dat uitganspunt kan je elke discussie, elk voorstel en elke wet al op voorhand afschieten want het is toch allemaal door corrupte politici uit te voeren.

Want een kansloze insteek. Als je niet constructief wil mee denken dan ga je toch lekker ergens anders heen.

[ Voor 69% gewijzigd door Philip Ross op 14-06-2019 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
nXXt schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:50:
[...]

Allereerst zou ik stellen dat als de file van iemand is, dat die dan veel meer van de personen in de file is dan van de mensen die toevallig in de buurt van de file wonen. Als ik geen gebruik maak van de snelwegen in de Randstad, maar alles met openbaar vervoer doe, dan is het niet echt mijn file te noemen. Zonder het te persoonlijk te willen maken is het dus veel meer jouw file dan de mijne, want ik draag er niet aan bij.

Daarnaast ben ik principieel juist wel voorstander van zo veel als mogelijk mensen te laten betalen voor het eigen gebruik, maar dat gaat breder dan enkel de automobilist. Qua rekeningrijden kun je er zo voor zorgen dat de gebruikers per traject dat ze gebruiken aangeslagen kunnen worden, waardoor je mogelijk juist minder scheefgroei krijgt. Met matrixborden kun je overigens ook vrij duidelijk aangeven wat alles kost.
Hoe zie je dat voor je? tot knooppunt Julianadorp kost je 20ct/km, en daarna 10ct/km tot Rotterdam? :+

Ik sta nooit in de file (want niet randstad) dus het is sowieso nooit mijn file :9

Ik ben prima vóór rekeningrijden, ALS er een alternatief is. Punt is: Er is vaak geen alternatief. Met het OV kan ik niet eens op tijd op mijn werk komen (vroegste dat ik hier kan zijn met OV is 9:15, en dan ben ik 19:30 weer thuis en zie ik mijn kinderen doordeweeks dus niet. Met de auto vertrek ik 6:30, ben ik 7 uur ter plaatse, en 4 uur weer thuis. Heb ik nog 3 uren met mijn kind).

Daarom: Rekeningrijden kan prima werken, in de randstad. Maar we doen al aan rekeningrijden. Brandstof, Accijns, BTW op onderdelen/onderhoud etc. Dat levert meer op dan die paar euro's aan wegenbelasting. En als je het lokaal wil doen: Doe gewoon spitsheffing.

De huidige manier vind ik eigenlijk prima. Wat mij het meest tegen de borst stoot is dat ondernemers gigantische amerikaanse pickups kopen op LPG, die 2:1 rijden onder het mom "bestelbusje". Ga aan dat soort praktijken wat doen mbt milieu. Sowieso onbegrijpelijk dat verbruik niet meetelt voor bijvoorbeeld belasting. Al is dat indirect wel zo natuurlijk met accijns op brandstof.

@Philip Ross ik woon niet in de randstad, maar werk ook NIET in de randstad. :+ dus nee ik eet niet van 2 walletjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 14-06-2019 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
[...]

Ik ben nogal een grote eter, en ik lust alleen biefstuk; ik zou daarom ook graag zien dat de kosten van voedsel verdeeld zouden worden zodat mensen die van droog brood houden meebetalen aan mijn boodschappen karretje.

Of zullen we dit soort herverdelingszaken beperken tot primaire levensbehoeften en iedereen zelf laten betalen voor zijn uitgaven aan luxe zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:00
Philip Ross schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:13:
[...]

Het is juist de claim dat een gezin 2 auto's nodig heeft die het dood slaat. Geef daar eens onderbouwing voor in plaats van alleen te roepen dat het onzin is.

Deze discussie over wat wel of geen oplossing kan zijn kan alleen gevoerd worden als we ophouden met claimen dat alles toch alleen om geld te doen is voor de overheid en de claim dat iedereen verplicht 2 autos nodig heeft.
Waar claim ik dat een gezin 2 auto's nodig heeft?
Waar claim ik dat het de overheid alleen om geld te doen is? Dat de overheid nooit laat zien dat iets echt goedkoper wordt (btw verhoging, boetes elk jaar omhoog, administratie kosten voor boetes, versoberen van allerlei tegemoedkomingen vanuit de overheid, etc) daar kan ik weinig aan doen, dat is realiteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

sjaool schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:34:
En ook fatsoenlijk beschikbaar buiten de Randstad... In andere delen van het land is het OV simpelweg GEEN alternatief, ongeacht de prijs. Maar goed, beleid wordt altijd afgestemd op Randstedelijke condities.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Gebanned schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:56:
[...]

Ik ben nogal een grote eter, en ik lust alleen biefstuk; ik zou daarom ook graag zien dat de kosten van voedsel verdeeld zouden worden zodat mensen die van droog brood houden meebetalen aan mijn boodschappen karretje.

Of zullen we dit soort herverdelingszaken beperken tot primaire levensbehoeften en iedereen zelf laten betalen voor zijn uitgaven aan luxe zaken?
Wonen is toch een primaire levensbehoefte?
En vervoer naar werk ook, want zonder werk, geen geld.

Je kunt het proberen in het belachelijke te trekken/extreem te maken. Maar een meer verdeelde herverdeling ben ik wel voor ja. Let op: Meer verdeeld dan nu. Niet: Communistisch verdeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Waah schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:55:
[...]
Hoe zie je dat voor je? tot knooppunt Julianadorp kost je 20ct/km, en daarna 10ct/km tot Rotterdam? :+
Ja, lijkt me prima haalbaar, even los van wat de precieze bedragen zouden moeten zijn. Je kunt ook kortingen bieden voor bijvoorbeeld motorfietsen.
Ik sta nooit in de file (want niet randstad) dus het is sowieso nooit mijn file :9
Ah, dan zat ik daar even mis.
Ik ben prima vóór rekeningrijden, ALS er een alternatief is. Punt is: Er is vaak geen alternatief. Met het OV kan ik niet eens op tijd op mijn werk komen (vroegste dat ik hier kan zijn met OV is 9:15, en dan ben ik 19:30 weer thuis en zie ik mijn kinderen doordeweeks dus niet. Met de auto vertrek ik 6:30, ben ik 7 uur ter plaatse, en 4 uur weer thuis. Heb ik nog 3 uren met mijn kind).
Of er wel of geen alternatief is, is in die zin niet relevant. Je betaalt voor het gebruik van de infrastructuur en dat gebruik kan op verschillende momenten verschillende tarieven kennen. In hoeverre je een keuze daarin hebt is niet eens zo relevant, tenzij je hoofddoel het bijsturen van de keuze is. Overigens heeft uiteindelijk iemand wel een zekere mate van keuze, bijvoorbeeld de werkgever.
Daarom: Rekeningrijden kan prima werken, in de randstad. Maar we doen al aan rekeningrijden. Brandstof, Accijns, BTW op onderdelen/onderhoud etc. Dat levert meer op dan die paar euro's aan wegenbelasting.
Brandstof en accijns werkt alleen langzaamaan minder goed naarmate meer mensen aan de stekker gaan. Die elektrische auto's nemen ook plek op de weg in. Daarom zou ik juist rekeningrijden bepleiten met tegelijkertijd afschaffing van MRB en forse verlaging BPM.

Overigens zie ik ook met rekeningrijden nog wel problemen, onder meer de implementatie van een systeem dat goed werkt en ervoor zorgt dat iedereen inclusief buitenlands wegverkeer zijn deel betaalt op een wijze die niet op massale schaal inbreuk maakt op privacy van weggebruikers. Daarnaast is er het niet onaanzienlijke risico dat rekeningrijden al vrij snel bovenop de bestaande belastingen gemikt wordt, waar ik bepaald geen voorstander van zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door nXXt op 14-06-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@nXXt privacy botst enorm met het plan van verschillende tarieven. Dus dat zie ik lastig worden.

Het probleem is nu juist dat de werkgever nu inderdaad een keuze heeft. Maar die worden niet gestimuleert/gestraft.

Zonnepanelen als industrie? waarom zou je? boven de 10.000kwh betaal je bijna niets voor stroom. Dus waarom dan investeren?
Waarom een zuinig autootje rijden, als je een dikke bak voor hetzelfde geld kan rijden en kan opgeven als "bestelwagen"?

Ga daar eens met de collecte langs.... Maar dat doen we niet, want VVD is aan het roer.
Dit plan is ook weer bedacht door de industrie. Die zien manieren om meer geld te verdienen (BPM afschaffen is meer nieuwe auto's verkopen, is meer inkomsten). Het is niets meer en niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Frijns.Net schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:57:
[...]

Waar claim ik dat een gezin 2 auto's nodig heeft?
Mijn argument was dat afschrijving van auto niet onder reiskostenvergoeding hoefde te vallen omdat je toch wel een auto hebt.

Vervolgens claimde jij dat dat niet op gaat voor de aanschaf van een tweede auto voor woon werkverkeer.

Dus claimde ik dat die tweede auto niet nodig was.

Dus of geef toe dat hij niet nodig is of geef toe dat je wel claimt dat het nodig is.
Waar claim ik dat het de overheid alleen om geld te doen is? Dat de overheid nooit laat zien dat iets echt goedkoper wordt (btw verhoging, boetes elk jaar omhoog, administratie kosten voor boetes, versoberen van allerlei tegemoedkomingen vanuit de overheid, etc) daar kan ik weinig aan doen, dat is realiteit.
Niet alleen jij maar er zijn hier wel 100 berichten te vinden die claimen dat het nooit gaat werken omdat de overheid corrupt is en alleen geld wil verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

nXXt schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:00:
[...]

Ja, lijkt me prima haalbaar, even los van wat de precieze bedragen zouden moeten zijn. Je kunt ook kortingen bieden voor bijvoorbeeld motorfietsen.
Motoren zouden vrijgesteld moeten worden, immers is elke motorrijder in de spits een bijdrage aan het verkleinen van de files. Als je dus bijdragen aan de lengte van een file wil belasten, moet je degene die aan een oplossing bijdraagt ontzien imo.

Er zijn ook veel motorrijders die er geen seconde bij stil staan dat je een motor ook voor je woon-werk reis kunt gebruiken, maak mensen daarop attent en ongetwijfeld zal er een verplaatsing komen. Natuurlijk is de motor niet voor het gehele jaar een alternatief (laten we eerlijk zijn), maar de bekende organisaties (of de overheid) zullen de motor nooit als alternatief benoemen. Nooit.
Philip Ross schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:52:
[...]

Nu draai je het helemaal om. Waarom zou iemand die in een stad woont wel zelf zijn eigen woonlasten moeten dragen maar iemand die buiten een stad woont niet zelf zijn transport kosten? Diegene in de stad betaald nu gewoon via de wegenbelasting jouw kilometers.
[...]

Maar dan willen ze dus niet inleveren op woonoppervlak is het argument. En je verplaatst het probleem niet als 1 van de 2 dicht genoeg bij werk gaat wonen dat die geen auto meer nodig heeft. Ineens moet er nog maar 1 auto zijn.
Ja, hier in het oosten met je gezinnetje in een eengezinswoning, of in de Randstad in een studentenkamer.... Dat is ongeveer waar we dan over praten. Geen optie dus.
[...]

En waarom wonen ze dan niet dichterbij haar werk?
Omdat de overheid wil dat je naast een baan ook aan mantelzorg doet, dit wordt onmogelijk zodra ze buiten de stad gaan wonen. Dan moeten er meer mensen gaan reizen dan nu het geval is.
[...]

9 kilometer is makkelijk te fietsen. Dat deed in ook elke dag naar school. Als je dat niet wil dan ben je gewoon te lui. Geen excuus om de auto te pakken.
De heenweg had ik op de fiets gedaan, inderdaad.

Toen ik weer naar huis wilde echter, had iemand in de tussentijd besloten dat hij of zij mijn fiets toch echt harder nodig had dan ik.

Je vergeet even dat je hier wel tegen iemand praat die juist maar weinig auto rijdt ;)
[...]

Dus je kiest er voor om niet in te leveren op transport. Iemand die wel graag dat grote huis wil kiest daar dan toch zelf voor?
In mijn geval is het een keuze, inderdaad. Maar 99,99% van de mensen heeft die keuze gewoonweg niet.
Want een kansloze insteek. Als je niet constructief wil mee denken dan ga je toch lekker ergens anders heen.
Nee, met alles dat jou niet aanstaat afdoen als onzin kom je een eind wil je beweren... 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door Destruction op 14-06-2019 12:13 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Destruction schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:07:
[...]
Motoren zouden vrijgesteld moeten worden, immers is elke motorrijder in de spits een bijdrage aan het verkleinen van de files. Als je dus bijdragen aan de lengte van een file wil belasten, moet je degene die aan een oplossing bijdraagt ontzien imo.

Er zijn ook veel motorrijders die er geen seconde bij stil staan dat je een motor ook voor je woon-werk reis kunt gebruiken, maak mensen daarop attent en ongetwijfeld zal er een verplaatsing komen. Natuurlijk is de motor niet voor het gehele jaar een alternatief (laten we eerlijk zijn), maar de bekende organisaties (of de overheid) zullen de motor nooit als alternatief benoemen. Nooit.
Nu ja, motorrijders nemen ook ruimte op de weg in beslag, zij het veel minder dan een auto. Het is enkel een bijdrage aan het verminderen van files ten opzichte van een auto, niet ten opzichte van bijvoorbeeld het OV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

De motor betaalt al een jaar of 15 het volle tarief MRB omdat ze geen tolkastje kwijt konden in één van de vorige plannen. Dat is vanzelfsprekend nooit teruggedraaid naar halfjaartarief toen de tolplannen niet doorgingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:00:
[...]

Wonen is toch een primaire levensbehoefte?
Wonen is een primaire levensbehoefte; maar even extreem gezegd: alles meer dan een tochtig hol van 10 m2 per persoon is luxe.
En vervoer naar werk ook, want zonder werk, geen geld.
Nope, werknemers die ver van hun werk willen is (voor veel werkgevers) een keuze. Als een werkgever geen personeel in de buurt kan vinden moet ie meer gaan betalen, of verhuizen, of zelf de kosten voor het forenzen dragen. Maar individueel de baten op te laten strijken en de kosten op de maatschappij af te wentelen is de verkeerde manier.
Je kunt het proberen in het belachelijke te trekken/extreem te maken. Maar een meer verdeelde herverdeling ben ik wel voor ja. Let op: Meer verdeeld dan nu. Niet: Communistisch verdeeld.
Ik ben er zwaar op tegen; ik waardeer het dat de overheid beschermt en ondersteund bij (dure) zaken waar je geen keus hebt: ziekte, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, etc. Ik ben blij dat ik in een land leef met een goed functionerende overheid die collectieve zaken als veiligheid, onderwijs en infrastructuur regelt.

Maar als de overheid gaat bepalen dat ik mee moet betalen aan het in stand houden van de plaatselijke profvoetbalclub wordt ik toch een beetje chagerijnig, als mijn stadsgenoten te duur betaalde voetballers willen zien betalen ze dat maar zelf.
Of gaat de overheid mijn plaatselijke club ook subsidiëren omdat ik graag kijk naar schaarsgekleede oost-europese vrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

nXXt schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:12:
[...]

Nu ja, motorrijders nemen ook ruimte op de weg in beslag, zij het veel minder dan een auto. Het is enkel een bijdrage aan het verminderen van files ten opzichte van een auto, niet ten opzichte van bijvoorbeeld het OV.
Zonder auto's zijn er geen files meer, dus we praten over elk alternatief tov de auto, toch?
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:12:
[...]

De motor betaalt al een jaar of 15 het volle tarief MRB omdat ze geen tolkastje kwijt konden in één van de vorige plannen. Dat is vanzelfsprekend nooit teruggedraaid naar halfjaartarief toen de tolplannen niet doorgingen.
Dat dus, niet dat die 10 euro per maand nou een gigantische inbreuk maakt op m'n budget, ik vind het prima hoor... Maar als je de lijn doortrekt en file vermijders/verkleiners ontziet, hoort de motorfiets daar imo gewoon bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Gebanned offtopic, maar ja ook je lokale club ontvangt gewoon subsidie. De lidmaatschapskosten/sponsorgelden dekken echt niet alle kosten van een lokale club.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Ja, hier in het oosten met je gezinnetje in een eengezinswoning, of in de Randstad in een studentenkamer.... Dat is ongeveer waar we dan over praten. Geen optie dus.
Zo triest is het voor de meesten echt niet hoor.
[...]

Omdat de overheid wil dat je naast een baan ook aan mantelzorg doet, dit wordt onmogelijk zodra ze buiten de stad gaan wonen. Dan moeten er meer mensen gaan reizen dan nu het geval is.
Mantelzorg zou sowieso geen verplichting moeten zijn.
[...]

De heenweg had ik op de fiets gedaan, inderdaad.

Toen ik weer naar huis wilde echter, had iemand in de tussentijd besloten dat hij of zij mijn fiets toch echt harder nodig had dan ik.

Je vergeet even dat je hier wel tegen iemand praat die juist maar weinig auto rijdt ;)
Dat soort zaken gebeuren. Is vervelend maar gebeurt soms.

Maar het ging om het principe dat toch wel heel vaak een station binnen fietsafstand ligt.
[...]

In mijn geval is het een keuze, inderdaad. Maar 99,99% van de mensen heeft die keuze gewoonweg niet.
Dat denk ik dus niet. Wat ik zie is het gewoon 99% keuze of onwetendheid.
[...]

Nee, met alles dat jou niet aanstaat afdoen als onzin kom je een eind wil je beweren... 8)7
Oh kom op zeg. Dat doe ik helemaal niet. Ik vraag alleen door en verwacht onderbouwing.

Lees eens dit: http://thinkaboutnow.com/2017/12/avoiding-arguing-bad-faith/ nummer 1 is namelijk wat hier gaande is in dit topic door tegenstanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Destruction schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:18:
[...]
Dat dus, niet dat die 10 euro per maand nou een gigantische inbreuk maakt op m'n budget, ik vind het prima hoor... Maar als je de lijn doortrekt en file vermijders/verkleiners ontziet, hoort de motorfiets daar imo gewoon bij :)
Motoren mogen best tegen een zacht prijsje de weg gebruiken en dan zonder MRB en met veel lagere BPM. Volgens mij is dat zo'n slechte deal nog niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 09:09

MeNTaL_TO

The future is not set

[...]

Dezelfde OV die ook al tijden hun best doet om een spitsverhoging in te voeren?
Zowel de overheid als NS weten dat mensen in de spits dit niet voor hun lol doen en dus eigenlijk geen keuze hebben om meer te betalen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Er zijn ook veel motorrijders die er geen seconde bij stil staan dat je een motor ook voor je woon-werk reis kunt gebruiken, maak mensen daarop attent en ongetwijfeld zal er een verplaatsing komen.
Toch jammer dat er mensen zijn die te achterlijk zijn om zelf tot dat inzicht te komen.
Hell, ik ben zelf niet eens motorrijder en begrijp al dat je gewoon op je motor naar je werk kunt.

Beter gezegd: mijn woon-werkroute is vrij file-arm en als motorrijder kun je op de paar stukken waar het even vertraagt er prima tussendoor. Dus als er een kilometerheffing komt (met meer betalen voor gebruik en minder voor bezit) en daar voor motoren een lager tarief voor wordt bepaalt, dan haal ik een motorrijbewijs en koop ik een motor om een significant deel van de dagen op de motor te gaan. De auto blijft dan gewoon voor de andere dagen. Qua kosten niet zo'n issue, want minder betalen voor bezit en meer voor gebruik.

* dreamscape wil sowieso wel A halen en heeft daarmee weer een mooi excuus :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 22:56
Zou er iemand zijn die ze nog serieus neemt?
’Auto moet niet langer als melkkoe worden gebruikt’

„Via accijnzen en boetes zijn het de automobilisten die vele andere potjes van de overheid spekken. Wij willen dat de auto niet langer als melkkoe wordt gebruikt. We hebben auto’s nu eenmaal nodig om op onze bestemming te komen.” Klare taal van de VVD. Het staat (nog) op de website van de liberalen.

Het is nog volstrekt onduidelijk waar de liberalen aan denken, maar op verschillende plekken in Den Haag -onder andere bij Financiën- is het nadenken inderdaad niet gestopt. Als dit kabinet zijn zin krijgt en iedereen in een stekkerauto gaat rijden, loopt de schatkist miljarden mis aan accijnsinkomsten (plus btw).

De VVD werkt op dit moment -met tegenzin- mee aan de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. De opbrengst zou teruggaan naar de transportsector voor ‘vergroening’. Nou mooi niet dus. Het ministerie van Financiën eist tientallen miljoenen voor accijnsderving. Autorijdend Nederland zal het plan-Dijkhoff met veel belangstelling lezen. Denkt u t.z.t. nog eens aan het woord ‘nog’?
De belastingdienst eist blijkbaar de kilometerheffing voor vrachtverkeer op, waarmee te belofte van teruggave in de vorm van vergroening de prullenbak in gaat.

Diezelfde minister van financiën gaat de implementatiekosten van rekeningrijden echt niet zelf betalen, die 5%-10% verhoging is onvermijdelijk. Gaan we minder rijden dan zal de heffing snel omhoog moeten want minder inkomsten is echt niet de bedoeling... 8)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
De VVD heeft in al die jaren aan de macht ook iets aan BPM e.d. kunnen doen. Daarentegen zijn auto's alleen maar duurder geworden en is het gat met naburgie landen ook steeds verder aan het verwijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:38:
[...]

Toch jammer dat er mensen zijn die te achterlijk zijn om zelf tot dat inzicht te komen.
Hell, ik ben zelf niet eens motorrijder en begrijp al dat je gewoon op je motor naar je werk kunt.
Bij ons komen er toch wel een handje vol op de motor hoor, maar met omkleden is de tijdwinst vaak verwaarloosbaar. Daarnaast zit je niet droog en zijn banden en onderhoud erg duur. Door de hoeveelheid kilometers ben je om het jaar aan de beurt voor een nieuwe omdat die anders door de kilometerstand onverkoopbaar is.

Voor de zelfstandige; geen (vaste) bijtelling én je kán alle accessoires uit de zaak betalen mits het op dezelfde factuur staat.

Voor de hobbyrijder wellicht niet echt een optie, want niet elke motor is geschikt voor woon-werkverkeer. Het liefste rijd je een tourmotor, al is dat ook afhankelijk van de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Deveon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 17:03:
[...]

Bij ons komen er toch wel een handje vol op de motor hoor, maar met omkleden is de tijdwinst vaak verwaarloosbaar. Daarnaast zit je niet droog en zijn banden en onderhoud erg duur. Door de hoeveelheid kilometers ben je om het jaar aan de beurt voor een nieuwe omdat die anders door de kilometerstand onverkoopbaar is.
Onverkoopbaar? Het is geen investeringsobject. Net zoals je een iets oudere auto kunt rijden en praktisch niets meer afschrijft, kun je dat ook met een oudere motorfiets doen. Zoals ik al eerder zei: als je om de paar jaar steeds een (bijna) nieuw vervoermiddel koopt en dus duizenden euro's afschrijft, moet je niet zeuren dat 'de overheid' het autorijden zo duur maakt.

En het ging in mijn voorbeeld niet om de tijdswinst, maar om kosten wanneer je voor een motor minder kilometerheffing betalen dan voo een auto. Dan lijkt mij een motor een serieus te overwegen alternatief.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

dreamscape schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:55:
[...]

Onverkoopbaar? Het is geen investeringsobject. Net zoals je een iets oudere auto kunt rijden en praktisch niets meer afschrijft, kun je dat ook met een oudere motorfiets doen. Zoals ik al eerder zei: als je om de paar jaar steeds een (bijna) nieuw vervoermiddel koopt en dus duizenden euro's afschrijft, moet je niet zeuren dat 'de overheid' het autorijden zo duur maakt.

En het ging in mijn voorbeeld niet om de tijdswinst, maar om kosten wanneer je voor een motor minder kilometerheffing betalen dan voo een auto. Dan lijkt mij een motor een serieus te overwegen alternatief.
Vergeet daarbij niet dat een motor ook nog wat zuiniger rijdt. Mijn Focus haalt als ik heel erg m'n best doe 1:14 op de snelweg, op de motor haal ik daar 1:20 zonder echt m'n best te doen.

Als ik woon-werk zou moeten gaan rijden, zou ik dat op de motor gaan doen, ook zonder een kilometerheffing. Het is voor mij een leukere manier om van A naar B te komen, minder tot geen last van file/drukte en het rijdt zuiniger. Daarentegen zou ik mijn huidige motor niet gebruiken voor woon-werk verkeer. Dan koop ik er een 2e motor bij, zoals als een oude Diversion 600. 1:20 makkelijk haalbaar, er gaat eigenlijk nooit iets aan kapot, onderhoud is simpel te doen. Alleen de banden blijven dan over, die zijn wel ietsje duurder dan autobanden... Dat wel.

Ik moest vanmiddag dus ook buiten m'n eigen woonplaats zijn, gelukkig had ik geen spullen mee te slepen dus ik ben op de motor gegaan. Op de terugweg was ik daar ook erg blij mee :D

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 15-06-2019 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dreamscape schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:55:
[...]

Ik reageerde met enkele plus en min punten die ik opgevangen hebt van collega’s die dit wél doen om wat context te geven naast de “achterlijke” die dit niet eens overwegen.

Het is geen investeringsobject nee, maar kosten drukken lijkt mij altijd een goede overweging, zeker als het gaat om op je werk te komen. Tot slot hoeft een nieuwe motor kopen niet te betekenen dat de motor daadwerkelijk nieuw is, maar uiteraard wel betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
2 motorbanden zijn duurder dan 4 autobanden. Dan heb je nog kettingsets die je continu moet smeren, maar ook niet bijzonder lang meegaan (~20-30k km bij netjes spannen/rijden), beschermende kleding die als je het dagelijks gebruikt na 2-3 jaar ook niet meer waterdicht is, service-intervallen die kleiner zijn dan hedendaagse auto's en een soort magische grens van 30k km waarna de waarde inkukelt van de meeste modellen.

Ik ben dol op motorrijden, maar woon/werk op de motor is duurder dan met de auto. Je grote winst moet liggen in vrij parkeren ipv betaald (dan kan je die extra kosten terugverdienen) en dichtbij kantoor kunnen parkeren met minder tijdverlies in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Señor Sjon schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:39:
2 motorbanden zijn duurder dan 4 autobanden. Dan heb je nog kettingsets die je continu moet smeren, maar ook niet bijzonder lang meegaan (~20-30k km bij netjes spannen/rijden), beschermende kleding die als je het dagelijks gebruikt na 2-3 jaar ook niet meer waterdicht is, service-intervallen die kleiner zijn dan hedendaagse auto's en een soort magische grens van 30k km waarna de waarde inkukelt van de meeste modellen.

Ik ben dol op motorrijden, maar woon/werk op de motor is duurder dan met de auto. Je grote winst moet liggen in vrij parkeren ipv betaald (dan kan je die extra kosten terugverdienen) en dichtbij kantoor kunnen parkeren met minder tijdverlies in de file.
Je kunt ook nog iets doen met het type motorfiets dat je voor woon-werk gaat gebruiken natuurlijk. Als jij 30k km per jaar moet rijden zou ik absoluut afraden om dat met een kettingfiets te doen. Eentje met cardan is is dan een betere keuze :)

Of je er geld mee bespaart is inderdaad nogal de vraag, imo moet je het meer doen om minder tot geen last te hebben van files en daarmee tijd besparen (en wellicht ook irritatie/stress?), mij zou dat het wel waard zijn in elk geval :)

Ik heb ook echt een hekel aan auto rijden gekregen. Niet om het auto rijden zelf, maar het wordt gewoon steeds drukker en het lijkt wel of steeds meer mensen zonder rijbewijs achter het stuur kruipen :X Iets meer nadenken zou een hoop vertraging schelen, maarja... Moet je naast de taak van het bedienen van de auto nog wel hersencapaciteit over hebben om daarover na te denken :X Van die types die de volledige invoegstrook benutten, terwijl halverwege ruimte zat is om in te voegen. Nee, we rijden door tot het einde en dan moet het hele zooitje in de ankers omdat er auto's tussen gefrot worden op een plaats waar dat eigenlijk helemaal niet kan 8)7

Dus los van de vraag of motorrijders evt. zouden worden ontzien bij rekeningrijden, als ik weer zou moeten gaan forenzen pak ik de motor.

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 17-06-2019 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Destruction schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:39:
[...]

Je kunt ook nog iets doen met het type motorfiets dat je voor woon-werk gaat gebruiken natuurlijk. Als jij 30k km per jaar moet rijden zou ik absoluut afraden om dat met een kettingfiets te doen. Eentje met cardan is is dan een betere keuze :)

Of je er geld mee bespaart is inderdaad nogal de vraag, imo moet je het meer doen om minder tot geen last te hebben van files en daarmee tijd besparen (en wellicht ook irritatie/stress?), mij zou dat het wel waard zijn in elk geval :)

Ik heb ook echt een hekel aan auto rijden gekregen. Niet om het auto rijden zelf, maar het wordt gewoon steeds drukker en het lijkt wel of steeds meer mensen zonder rijbewijs achter het stuur kruipen :X Iets meer nadenken zou een hoop vertraging schelen, maarja... Moet je naast de taak van het bedienen van de auto nog wel hersencapaciteit over hebben om daarover na te denken :X Van die types die de volledige invoegstrook benutten, terwijl halverwege ruimte zat is om in te voegen. Nee, we rijden door tot het einde en dan moet het hele zooitje in de ankers omdat er auto's tussen gefrot worden op een plaats waar dat eigenlijk helemaal niet kan 8)7

Dus los van de vraag of motorrijders evt. zouden worden ontzien bij rekeningrijden, als ik weer zou moeten gaan forenzen pak ik de motor.
Je voorbeeld in deze is nogal vreemd. De regel (die zelden iemand toepast) is juist dat je de invoegstrook volledig benut. En buiten een overvolle rijbaan (waar je dus wel aangepast moet invoegen, soms halverwege) kan het nooit zo zijn dat je iemand laat remmen als je op het einde invoegt. Je bent dan of sneller dan de rechter rijbaan, die haal je op de invoegstrook in en je kart door, of je bent trager en dan voeg je na iemand op de rechter rijbaan in.

Wat je voorbeeld vooral laat zien is dat je de regel zelf niet goed kent en een uitzondering aanhaalt als indicatie van slecht rijgedrag. Wat ik wel met je eens ben is dat autorijden echt niet een bijzonder prettige bezigheid is als je op spitstijden voor je werk rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:07
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Je voorbeeld in deze is nogal vreemd. De regel (die zelden iemand toepast) is juist dat je de invoegstrook volledig benut. En buiten een overvolle rijbaan (waar je dus wel aangepast moet invoegen, soms halverwege) kan het nooit zo zijn dat je iemand laat remmen als je op het einde invoegt. Je bent dan of sneller dan de rechter rijbaan, die haal je op de invoegstrook in en je kart door, of je bent trager en dan voeg je na iemand op de rechter rijbaan in.

Wat je voorbeeld vooral laat zien is dat je de regel zelf niet goed kent en een uitzondering aanhaalt als indicatie van slecht rijgedrag. Wat ik wel met je eens ben is dat autorijden echt niet een bijzonder prettige bezigheid is als je op spitstijden voor je werk rijdt.
Ach ja, mijn auto kan zelf al afstand houden en de auto in de rijbaan houden. Volgende stap is dat ie zelf de afslagen neemt enzo en gaat inhalen, paar stappen verder en ik stap in, ga werken/ontbijten/slapen en arriveer als ik er ben. Kwestie van tijd :)

Denk dat het hele rekeningrijden dan ook behoorlijk achterhaalt wordt: autorijden wordt 'mobiliteit'. Hoewel ik het bezitten van een auto nu nog wel leuk vind, is het voor mij geen enkel probleem om opgehaald te worden door m'n 'transportmiddel' wat me zonder file op tijd af zet bij m'n bestemming en daarna doorrijdt voor de volgende rit. Kan niet wachten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Het gaat erom dat mensen kennelijk niet de flexibiliteit hebben om in te zien dat de rijstrook aan het eind van de invoegstrook te vol is, en men in die specifieke situatie beter halverwege kan invoegen, omdat daar een gat gevallen is waar het veilig en zonder hinder kan. Die regel is op zichzelf niet verkeerd, maar het is geen absolute dat altijd aangehouden zou moeten worden. Zeker niet iets dat gewoon verkeersinzicht in de weg zou moeten staan.

Soms is het voor de doorstroming beter om het net even anders aan te pakken. Maar helaas... Als mensen het niet in hapklare brokken voorgeschoteld krijgen, komt het niet in ze op. Zoals ik ook al aanhaalde mbt motorrijders, er zullen een flink aantal motorrijders elke dag in de file aansluiten omdat ze er simpelweg nooit over nadenken dat je die 2wieler ook kunt gebruiken voor woon-werk verkeer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Destruction en @NiGeLaToR Mee eens in brede zin, vond het voorbeeld alleen minder treffend voor de overkoepelende boodschap. Het is gewoon ook te druk op de weg voor al die (matige) bestuurders. En rekeningrijden maakt het misschien tijdelijk iets minder druk, als het al dit effect heeft (!), maar uiteindelijk willen mensen gewoon van A naar B met goede reden. Liefst zo snel, veilig en goedkoop mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:35:
@Destruction en @NiGeLaToR Mee eens in brede zin, vond het voorbeeld alleen minder treffend voor de overkoepelende boodschap. Het is gewoon ook te druk op de weg voor al die (matige) bestuurders. En rekeningrijden maakt het misschien tijdelijk iets minder druk, als het al dit effect heeft (!), maar uiteindelijk willen mensen gewoon van A naar B met goede reden. Liefst zo snel, veilig en goedkoop mogelijk.
Dat is ook precies hoe ik erin sta, ik snap dat we uiteindelijk iets anders moeten verzinnen om de MRB te vervangen, maar nu wordt het verhaal gebracht alsof degenen die straks een heffing betalen 100% filevrij naar hun werk kunnen rijden. Dat is natuurlijk totale bullshit, ik heb er geen ander woord voor.

Het kan heel erg misschien wel een klein beetje zo zijn dat er misschien 1 of 2 auto's in de file staan die daar niet 100% noodzakelijk* hoeven te staan, maar het is niet alsof er geen files meer staan als die 2 auto's uit de file verdwijnen 8)7 Druppel, gloeiende plaat..

Beter nadenken over mobiliteit, dat moet wel. Moet die ICT'er/advocaat/andere kantoorbaan echt absoluut elke dag naar kantoor? Of kan deze het werk ook heel goed vanuit huis doen? En hoeveel auto's staan er dan niet meer in de file? Ik heb niet bepaald een administratieve baan oid, maar zelfs ik heb thuis een slaapkamer in gebruik als kantoor waar vandaan ik prima zou kunnen werken als als dat wél het geval zou zijn. Die aannemer uit Amsterdam, kan die niet gewoon in Amsterdam klussen doen? Is het echt nodig dat die Amsterdamse ondernemer naar Groningen rijdt om daar te gaan werken en een aannemer uit Groningen dan in Amsterdam het werk moet gaan doen? Echt?

Ik denk van niet, en daar zou men op moeten inzetten. Maarja... Dat levert natuurlijk geen geld op, extra belasten wel |:(

* noodzakelijk alsin, men beweert dat een heffing dagjesmensen uit de spits zal halen en het probleem dan is opgelost. Again, ik denk dat als er al mensen vrijwillig in de file staan, en deze door de heffing buiten de spits zouden gaan rijden, dat slechts een druppel op een gloeiende plaat is

[ Voor 33% gewijzigd door Destruction op 17-06-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

B-Real schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:09:
[...]

Dat zou de allermakkelijkste oplossing zijn. Geen gedoe met ingewikkelde BPM/MRB regels. Rijdt je meer of onzuinig? Dan tik je dat bij de pomp af.
Rij je weinig en/of zuinig, sta je minder vaak bij de pomp en betaal je dus ook minder. Zo simpel zou het kunnen zijn. Ook de buitenlandse weggebruikers in Nederland betalen dan vrolijk mee (mits ze tanken natuurlijk).
Geen gedoe met allerlei dure en ingewikkelde IT systemen, bureaucratische rompslomp en privacy dingetjes. Perfect!

Alleen, de brandstofprijzen zijn in Nederland ook al zo ongeveer het hoogste van de hele EU dus ook dat wordt een lastig verhaal. Zeker de grensregio zal dan (nog meer) net over de grens gaan tanken en als de brandstofprijzen veel stijgen dan loont het voor iemand in de Randstad ook om een voorraad met (illegaal) geïmporteerde brandstof aan te gaan leggen bij huis.
Die 10ct is er jaaaren geleden al opgegooid he ;) je zegt het zelf al: hoogste brandstofprijzen in Europa.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kabinet wil rekeningrijden invoeren vanaf 2026

Het kabinet wil rekeningrijden vanaf 2026 invoeren. Dat bevestigen bronnen naar aanleiding van berichtgeving van RTL Nieuws. Daarmee gaan Nederlanders straks betalen per gereden kilometer. Er worden verschillende opties bekeken voor de invoering daarvan.

Een commissie gaat alle opties voor een nieuw kabinet op een rij zetten. Dit kabinet gaat het rekeningrijden niet invoeren, dat moet een volgend kabinet doen.
Lijkt de Balkenende-kabinetten wel, lekker de rommel voor je uit schuiven.
Anyway, ik kan wel raden wat het VVD-thema gaat worden in 2021 :P

Ik hoop persoonlijk dat er werk van gemaakt wordt, het wordt hoog tijd. Betalen naar verbruik in plaats van bezit.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 25-06-2019 16:21 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

anandus schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:09:
[...]
Lijkt de Balkenende-kabinetten wel, lekker de rommel voor je uit schuiven.
Anyway, ik kan wel raden wat het VVD-thema gaat worden in 2021 :P

Ik hoop persoonlijk dat er werk van gemaakt wordt, het wordt hoog tijd. Betalen naar verbruik in plaats van bezit.
Ik geloof toch echt niet dat het er goedkoper op gaat worden. Ook niet voor degene (zoals ik) die zijn/haar auto echt maar weinig gebruikt.

Ik hoorde net op de radio dat de wegenbelasting dan inderdaad afgeschaft zal worden. Het zal me benieuwen wat de tarieven moeten worden en hoe ze het willen registreren, en dan vooral hoe ze ervoor gaan zorgen dat die systemen niet massaal falen, om vervolgens de autobezitter van fraude te betichten en te beboeten oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Destruction schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:44:
[...]

Ik geloof toch echt niet dat het er goedkoper op gaat worden. Ook niet voor degene (zoals ik) die zijn/haar auto echt maar weinig gebruikt.
Dat zal dus van het aantal gereden kilometers afhangen. Er zal ergens een kantelpunt zijn: na x kilometers wordt het vast duurder dan het huidig systeem.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Destruction schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:05:
[...]

Het gaat erom dat mensen kennelijk niet de flexibiliteit hebben om in te zien dat de rijstrook aan het eind van de invoegstrook te vol is, en men in die specifieke situatie beter halverwege kan invoegen, omdat daar een gat gevallen is waar het veilig en zonder hinder kan. Die regel is op zichzelf niet verkeerd, maar het is geen absolute dat altijd aangehouden zou moeten worden. Zeker niet iets dat gewoon verkeersinzicht in de weg zou moeten staan.

Soms is het voor de doorstroming beter om het net even anders aan te pakken. Maar helaas... Als mensen het niet in hapklare brokken voorgeschoteld krijgen, komt het niet in ze op. Zoals ik ook al aanhaalde mbt motorrijders, er zullen een flink aantal motorrijders elke dag in de file aansluiten omdat ze er simpelweg nooit over nadenken dat je die 2wieler ook kunt gebruiken voor woon-werk verkeer :P
Het niet gebruiken van de hele invoegstrook veroorzaakt juist files. Stel jij voegt halverwege in, dan is dat gunstig voor jou, maar door jou is er geen ruimte meer voor anderen om in te voegen.

Wat de juiste manier is: je kijkt waar een gat is op de rechter rijstrook, past je snelheid aan zodat je naast dat gat blijft rijden, rijdt door tot aan het eind van de invoegstrook, voeg aan het eind van de strook in. Het is net als ritsen, wat je ook op deze manier moet doen. Maar doordat mensen niet tot het eind doorrijden is er geen ruimte meer aan het eind, waardoor mensen dus moeten remmen als mensen proberen in te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Z___Z schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:54:
[...]

Het niet gebruiken van de hele invoegstrook veroorzaakt juist files. Stel jij voegt halverwege in, dan is dat gunstig voor jou, maar door jou is er geen ruimte meer voor anderen om in te voegen.

Wat de juiste manier is: je kijkt waar een gat is op de rechter rijstrook, past je snelheid aan zodat je naast dat gat blijft rijden, rijdt door tot aan het eind van de invoegstrook, voeg aan het eind van de strook in. Het is net als ritsen, wat je ook op deze manier moet doen. Maar doordat mensen niet tot het eind doorrijden is er geen ruimte meer aan het eind, waardoor mensen dus moeten remmen als mensen proberen in te voegen.
De helft nog niet lezen, en daarop reageren.. Je ziet het vaak op social media.. :P

Ik geef toch een vrij specifiek voorbeeld, waarom zou je in die situatie doorrijden tot het eind als er halverwege de invoegstrook een gat is gevallen waar makkelijk 3 auto's kunnen invoegen zonder het verkeer op te houden? Waarom moet je dan doorrijden tot het eind van de invoegstrook en jezelf ergens tussen frotten waar eigenlijk helemaal geen ruimte is, zodat het hele zooitje op de rem moet gaan staan :? In het voorbeeld dat ik noem voeg je in waar de ruimte al is ontstaan en kan iedereen gewoon doorrijden. Dat laatste lijkt me toch echt een stuk beter voor de doorstroming.

Dat is het voorbeeld van een situatie waarin je juist niet zo vast moet houden aan wat er in de wet staat, maar waar je zelf moet nadenken. Kijken, denken en iets doen met die informatie. Let wel: Ik heb het er niet over dat je je auto over een puntstuk moet gooien en hem maar ergens tussen moet prakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 25-06-2019 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Destruction schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:05:
[...]

De helft nog niet lezen, en daarop reageren.. Je ziet het vaak op social media.. :P

Ik geef toch een vrij specifiek voorbeeld, waarom zou je in die situatie doorrijden tot het eind als er halverwege de invoegstrook een gat is gevallen waar makkelijk 3 auto's kunnen invoegen zonder het verkeer op te houden? Waarom moet je dan doorrijden tot het eind van de invoegstrook en jezelf ergens tussen frotten waar eigenlijk helemaal geen ruimte is, zodat het hele zooitje op de rem moet gaan staan :? In het voorbeeld dat ik noem voeg je in waar de ruimte al is ontstaan en kan iedereen gewoon doorrijden. Dat laatste lijkt me toch echt een stuk beter voor de doorstroming.

Dat is het voorbeeld van een situatie waarin je juist niet zo vast moet houden aan wat er in de wet staat, maar waar je zelf moet nadenken. Kijken, denken en iets doen met die informatie. Let wel: Ik heb het er niet over dat je je auto over een puntstuk moet gooien en hem maar ergens tussen moet prakken.
Het probleem is dus dat mensen geen verkeersinzicht hebben en daarom denken dat het niet uitmaakt of je in het midden of aan het eind invoegt, ondanks dat er al ruimte is in het midden. Ik probeer het nog een keer te verduidelijken met je geschetste situatie. Stel er is in het midden al ruimte voor 3 auto’. Jij voegt daar in. De rechter rijbaan is daarmee eerder gevuld en geeft minder flexibiliteit om ruimte te maken voor mensen achter jou die ook willen invoegen.
Nu rijd je door tot aan het eind en het gat waar je netjes naast bleef rijden is nu nog groot genoeg voor 1 auto om veilig in te voegen. Nu is er achter je dus extra invoegruimte ontstaan voor de mensen achter je om in te voegen.

Als het niet druk is maakt het niet uit, maar als het druk is, maakt elke meter extra ruimte uit. Dus als het druk is, doorrijden tot het eind van de invoegstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:04

Onbekend

...

Ik hoop dat ze dan echt voor een bruikbaar systeem gaan kiezen die iedereen op de zelfde manier betrouwbaar belast.

Het liefst met de portalen boven de weg waarmee m.b.v. het kenteken nu trajectcontrole wordt uitgevoerd:
  • Geen extra kastjes in auto's in hoeven bouwen zodat buitenlanders ook op de zelfde manier gecontroleerd kunnen worden en het zelfde betalen.
  • Het tarief locatie-afhankelijk maken, zodat iemand ergens in een dorpje minder (of niets) betaalt dan iemand die op de A10 rijdt.
  • Het tarief tijd-afhankelijk maken om mensen aan te moedigen om buiten de spits te rijden. Het liefst werken met vaste tijdstippen zoals van 7.00 uur tot 9.00 uur en van 16.00 uur tot 18.00 uur.
  • En duidelijke en vaste tarieven handhaven en niet flexibel waardoor je van tevoren precies weet hoeveel jouw autorit je zal kosten.
Voorbeeldje van tarievenlijst (met verzonnen bedragen) waarbij het hoogste bedrag geldt:
TijdperiodeGebruik van 1 of meerdere wegenTotaaltarief
Ma-Vr 7.00 tot 9.00 uurA4, A5, A8, A10, A13, A20€ 0,85
Ma-Vr 7.00 tot 9.00 uurA2, A9, A15€ 0,75
Ma-Vr 7.00 tot 9.00 uurA1, A7, A27, A58€ 0,70
Ma-Vr 16.00 tot 18.00 uurA4, A5, A8, A10, A13, A20€ 0,80
Ma-Vr 16.00 tot 18.00 uurA2, A9, A15€ 0,80
Ma-Vr 16.00 tot 18.00 uurA1, A7, A27, A58€ 0,60
Ma-Zo 3.00 tot 2.59 uur volgende dagOverige wegen€ 0,10
  • Gebruik je bijvoorbeeld in de ochtendspits de A2 en A10, dan betaal je voor die rit 85 cent (A10 heeft het hoogste tarief).
  • Rij je in de avondspits alleen op de A7, dan kost dat dan 60 cent. Maar gebruik je in diezelfde spits ook nog een stukje A8, dan kost het ritje totaal 80 cent i.p.v. 60 cent.
  • Rijd je op een willekeurig tijdstip een rit op de A76 en A79, dan kost dat totaal 10 cent.
Hierdoor heb je geen verassingen en weet iedereen hoeveel een ritje gaat kosten. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

Onbekend schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:35:
Ik hoop dat ze dan echt voor een bruikbaar systeem gaan kiezen die iedereen op de zelfde manier betrouwbaar belast.

Het liefst met de portalen boven de weg waarmee m.b.v. het kenteken nu trajectcontrole wordt uitgevoerd:
  • Geen extra kastjes in auto's in hoeven bouwen zodat buitenlanders ook op de zelfde manier gecontroleerd kunnen worden en het zelfde betalen.
  • Het tarief locatie-afhankelijk maken, zodat iemand ergens in een dorpje minder (of niets) betaalt dan iemand die op de A10 rijdt.
  • Het tarief tijd-afhankelijk maken om mensen aan te moedigen om buiten de spits te rijden. Het liefst werken met vaste tijdstippen zoals van 7.00 uur tot 9.00 uur en van 16.00 uur tot 18.00 uur.
  • En duidelijke en vaste tarieven handhaven en niet flexibel waardoor je van tevoren precies weet hoeveel jouw autorit je zal kosten.
Voorbeeldje van tarievenlijst (met verzonnen bedragen) waarbij het hoogste bedrag geldt:
  • Gebruik je bijvoorbeeld in de ochtendspits de A2 en A10, dan betaal je voor die rit 85 cent (A10 heeft het hoogste tarief).
  • Rij je in de avondspits alleen op de A7, dan kost dat dan 60 cent. Maar gebruik je in diezelfde spits ook nog een stukje A8, dan kost het ritje totaal 80 cent i.p.v. 60 cent.
  • Rijd je op een willekeurig tijdstip een rit op de A76 en A79, dan kost dat totaal 10 cent.
Hierdoor heb je geen verassingen en weet iedereen hoeveel een ritje gaat kosten. :)
Ik rij momenteel een 1,5km woon-werk over de A7. Ik kan ook een minuutje of 2 omrijden en door een woonwijk gaan en op die manier de snelweg volledig mijden. Wat in jouw voorbeeld ineens een stuk gaat schelen qua kosten, maar wat mij juist iets zeer onwenselijks lijkt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Onbekend Dit zijn in elk geval de opties die onderzocht gaan worden:
Er zou over drie varianten gesproken worden. In de eerste variant gaan alleen elektrische auto's per gereden kilometer betalen. Gebruikers van elektrische auto's betalen nu geen wegenbelasting en ook geen benzine- of dieselaccijns. Die inkomsten loopt het kabinet dus mis bij elektrisch rijden en dat kan met deze variant worden opgelost.

In de tweede variant moeten alle auto's betalen, maar komt er geen heffing voor het rijden in de spits. In de laatste variant wordt ook het rijden in de spits extra belast.
Nederland kennende zal er wel weer een "meet me halfway" constructie opgezet worden.

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 25-06-2019 20:46 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

ThunderNet schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:40:
[...]

Ik rij momenteel een 1,5km woon-werk over de A7. Ik kan ook een minuutje of 2 omrijden en door een woonwijk gaan en op die manier de snelweg volledig mijden. Wat in jouw voorbeeld ineens een stuk gaat schelen qua kosten, maar wat mij juist iets zeer onwenselijks lijkt.
Dat scheelt weer een stukje drukte op de A7. ;)
Er zullen zeker meer mensen zijn die een stukje weg gaan mijden, tenzij je iedereen gelijk gaat belasten. Maar om in een rustig dorpje in het noorden van Groningen ook datzelfde tarief te laten gelden lijkt mij ook zeer onwenselijk.
De meeste mensen rijden langere afstanden die liever iets betalen en op de snelweg blijven rijden, dan via vele dorpjes over 60-en 80-km-wegen rijden om zo 80 cent te besparen terwijl de reistijd flink langer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik denk dat juist mensen die niet dagelijks de spits rijden niet de spits gaan mijden door het invoeren van spitsheffing. Dit komt omdat het betaalbaar moet blijven voor de meeste forenzen. Hierdoor zal het voor incidenteel gebruik nauwelijks uitmaken. Stel je ritje over de A10 wordt 1 euro/keer duurder door de km heffing en je rijd 1x per week over de A10 in de ochtendspits naar je hobby. Zou je dat dan uitstellen om die 1 euro te besparen? Ik denk het niet, want als je dat überhaupt al overwoog, zou je dat al doen voor die 10-30 min extra reistijd die je bespaart door buiten de spits te rijden.

Conclusie, de enige mensen die je pakt met spitsheffing zijn de werkenden die om 9 uur op hun werk moeten zijn. Want elke dag 1 euro extra betalen voor de heenweg en 1 euro voor de terugweg is alweer 40 euro aan extra kosten per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

De prijzen waren een indicatie. Maar als je verder geen wegenbelasting betaalt is dat 40 euro x 3 = 120 euro per kwartaal. Dit is ook ongeveer de wegenbelasting die je nu betaalt.

Verder zijn er veel mensen flink om willen rijden om voor een cent goedkoper te kunnen tanken, dus als ze ook al minimaal 50 cent kunnen besparen op een autorit gaan ze dat zeker doen. :Y)
Z___Z schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:10:
Conclusie, de enige mensen die je pakt met spitsheffing zijn de werkenden die om 9 uur op hun werk moeten zijn. Want elke dag 1 euro extra betalen voor de heenweg en 1 euro voor de terugweg is alweer 40 euro aan extra kosten per maand.
Deze mensen pak je altijd, want dit zijn namelijk de mensen die gezamenlijk de files in de spits vormen. En we willen juist van die files af, dus elke mogelijkheid om de het autoverkeer beter over de dag te verspreiden moeten we onderzoeken.
Het maakt niet uit hoe je het rekeningrijden went of keert, het komt voornamelijk op het bordje van de forens die elke dag in de auto zit, en zeker niet voor de zondagsrijder die op loopafstand van zijn werk woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Op zich hoeft de forens niet in zijn portemonnee gepakt te worden. Als autorijden véél duurder wordt vanwege rekeningrijden - wat nog moet blijken uiteraard - dan verwacht ik links of rechts compensatie voor de forens. Bijvoorbeeld door de kilometervergoeding omhoog te gooien.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 25-06-2019 21:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

XWB schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:46:
Op zich hoeft de forens niet in zijn portemonnee gepakt te worden. Als autorijden véél duurder wordt vanwege rekeningrijden - wat nog moet blijken uiteraard - dan verwacht ik links of rechts compensatie voor de forens. Bijvoorbeeld door de kilometervergoeding omhoog te gooien.
Via CAO-onderhandelingen die soms jaren duren?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Als het doel is dat er minder auto's rijden, terwijl het doel ook is dat er minimaal evenveel maar ongetwijfeld liever meer geld binnenkomt bij de overheid, kan je er dus donder op zeggen dat degenen die straks in de spits rijden de gemiste belasting moeten betalen voor degenen die de autorit niet meer kunnen betalen en daarom maar thuisblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Wat heeft het invoeren van rekeningrijden dan nog zin? We maken het gebruik van de weg duurder, en daarna meteen weer compenseren waardoor het uiteindelijk niets uit maakt wat voor rekeningrijden je invoert.

Kies dan gewoon voor het huidige systeem door het bezit van een auto te belasten. En vervuilende auto's belast je iets meer d.m.v. de accijnzen op de benzine en diesel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Z___Z schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:34:
[...]

Het probleem is dus dat mensen geen verkeersinzicht hebben en daarom denken dat het niet uitmaakt of je in het midden of aan het eind invoegt, ondanks dat er al ruimte is in het midden.
Ik wil je er even op wijzen dat ik niet half Nederland vertegenwoordig. Ik ben naast automobilist ook motorrijder, tijdens die rijopleiding leer je dingen die je als automobilist niet bedenkt of beseft. Ik durf dus wel te stellen dat mijn stuurmanskunsten en verkeersinzicht ruim boven het gemiddelde ligt. Ik claim niet dat ik de beste ben, want er is altijd iemand die beter rijdt... Maar om mij nu neer te zetten als iemand zonder inzicht, terwijl je daarover niet kunt oordelen vanachter je toetsenbord... Dat is zacht gezegd vreemd.
Ik probeer het nog een keer te verduidelijken met je geschetste situatie. Stel er is in het midden al ruimte voor 3 auto’. Jij voegt daar in. De rechter rijbaan is daarmee eerder gevuld en geeft minder flexibiliteit om ruimte te maken voor mensen achter jou die ook willen invoegen.
Nu rijd je door tot aan het eind en het gat waar je netjes naast bleef rijden is nu nog groot genoeg voor 1 auto om veilig in te voegen. Nu is er achter je dus extra invoegruimte ontstaan voor de mensen achter je om in te voegen.
Ehm... Er is ruimte voor 3 auto's, dat gat verkleint naar ruimte voor 1 auto. Maar toch is achter mij ruimte ontstaan voor meer auto's. Whut?

Het komt er allemaal op neer dat de theorie prachtig is, maar in de praktijk werkt het nou eenmaal niet altijd zo. En dan moet je geestelijk in staat zijn om voor zo'n specifieke situatie een andere oplossing te zien. 90% van de bestuurders ziet dat niet en zorgt voor extra vertraging door het verkeer te dwingen in de ankers te gaan, omdat men toch echt absoluut aan het eind moet invoegen. Pak de ruimte waar deze er is, dat is het beste voor de doorstroming. Simpelweg omdat het verkeer dan niet hoeft (af) te remmen voor jou. En dat laatste is het belangrijkste, voeg in daar waar je het minste hinder veroorzaakt en de doorstroming het meest gediend is. Is dat aan het eind, dan moet je aan het eind invoegen. Kan dat halverwege, voeg dan daar in.

Anyway, het ging hier over rekeningrijden en niet over onze ideeën mbt doorstroming van het verkeer.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 25-06-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Onbekend schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:52:
[...]

Wat heeft het invoeren van rekeningrijden dan nog zin? We maken het gebruik van de weg duurder, en daarna meteen weer compenseren waardoor het uiteindelijk niets uit maakt wat voor rekeningrijden je invoert.

Kies dan gewoon voor het huidige systeem door het bezit van een auto te belasten. En vervuilende auto's belast je iets meer d.m.v. de accijnzen op de benzine en diesel. :)
Maar dat zit je nog steeds met electrisch rijden en de flinke (toekomstige) daling van accijns inkomsten, dat moet ook ergens vandaan komen (om maar niet te spreken over leaserijders).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Onbekend schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:35:

Dit is geen kilometerheffing, dit zijn tolwegen :+
Dus ik verwacht niet dat dit het idee gaat zijn.

Daarbij: De A7 heeft zo'n beetje als eerste file s'ochtends volgens mij.... maar wel in Noord Holland. In Friesland is nooit file (meer), maar als je Groningen inrijd weer wel.

Waarom moet iemand in Friesland dan meer betalen, terwijl die weg veel minder belast wordt en dus minder slijt? O-)

Dit is precies waar ik bang voor ben: De minderheid (de rustige provincies) mogen straks gaan betalen voor de drukte in de Randstad. Terwijl werk dichtbij vinden/OV gebruiken in de Randstad juist makkelijker is dan in de buitengebieden.

Voor mij (als Fries) zijn er maar 5 grotere steden (meer dan 30.000 inwoners) waar dus het werk zich concentreert. Als je in één van deze steden woont, en je daar geen werk kan vinden, moet je dus al minimaal 80km per dag reizen. Vanuit elke woonplaats met veel inwoners is de dichtsbijzijnde andere woonplaats met veel inwoners een half uur met de auto. OV is vaak matig tot slecht (vaak geen directe verbinding).
Wikipedia: Friesland

Voor de Randstad is dat toch wel anders. De afstand tussen Amsterdam en Utrecht is ook zo'n 40-50 km. Er zijn veel meer mogelijkheden tot werk, dus meer kans op werk dichtbij. OV is veel beter. Er is dus keus.

Volgens mij kun je, met de belastingen, mensen stimuleren tot andere keuzes. Door het gebruik in de Randstad duurder te maken kan je mensen naar het OV bewegen, of dichter bij huis werken bewegen. Of de fiets laten pakken. Buiten de randstad is die keuze veel beperkter.

Voor mij zou de enige oplossing zijn: Verhuizen naar de Randstad. Maar dat is volgens mij geen oplossing voor het fileprobleem daar :+

[ Voor 24% gewijzigd door Waah op 26-06-2019 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Waah schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:07:
[...]

Dit is geen kilometerheffing, dit zijn tolwegen :+
Dus ik verwacht niet dat dit het idee gaat zijn.

Daarbij: De A7 heeft zo'n beetje als eerste file s'ochtends volgens mij.... maar wel in Noord Holland. In Friesland is nooit file (meer), maar als je Groningen inrijd weer wel.

Waarom moet iemand in Friesland dan meer betalen, terwijl die weg veel minder belast wordt en dus minder slijt? O-)

Dit is precies waar ik bang voor ben: De minderheid (de rustige provincies) mogen straks gaan betalen voor de drukte in de Randstad. Terwijl werk dichtbij vinden/OV gebruiken in de Randstad juist makkelijker is dan in de buitengebieden.
Hoe veel de weg slijt door jou hangt niet af van hoeveel auto's er totaal rijden. Waarom zou een kilometer in de randstad meer slijtage veroorzaken?

De extra kosten van onderhoud daar worden ook door veel meer mensen gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Philip Ross schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:20:
[...]

Hoe veel de weg slijt door jou hangt niet af van hoeveel auto's er totaal rijden. Waarom zou een kilometer in de randstad meer slijtage veroorzaken?

De extra kosten van onderhoud daar worden ook door veel meer mensen gedragen.
Omdat er veel meer auto's rijden? Omdat er veel meer asfalt ligt?

Meer auto's = meer slijtage. Daarbij zijn er méér rijbanen. bij een 4-baansweg (2 rijstroken per rijrichting) houd het in Friesland wel op. We hebben hier niet een 8-baansweg met allerlei lastige kruisingen.

Daarbij is het voorkomen dat mensen in de auto stappen volgens mij een doel van de regering (ivm milieu). Als je dat wilt, dan zul je toch de mensen in de Randstad moeten treffen, want die hebben een keuze. Voor de buitengebieden is die keuze veel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Waah schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:27:
[...]

Omdat er veel meer auto's rijden? Omdat er veel meer asfalt ligt?

Meer auto's = meer slijtage. Daarbij zijn er méér rijbanen. bij een 4-baansweg (2 rijstroken per rijrichting) houd het in Friesland wel op. We hebben hier niet een 8-baansweg met allerlei lastige kruisingen.
Maar meer auto's betekent toch ook dat ze meer betalen? Per afgelegde kilometer betaal je hetzelfde en veroorzaak je evenveel slijtage.
Daarbij is het voorkomen dat mensen in de auto stappen volgens mij een doel van de regering (ivm milieu). Als je dat wilt, dan zul je toch de mensen in de Randstad moeten treffen, want die hebben een keuze. Voor de buitengebieden is die keuze veel moeilijker.
Ja, er is helaas minder keuze. Maar is dat een excuus om maar eindeloos te mogen uitstoten?

Je hebt toch ook de voordelen van in het buitengebied wonen zoals veel lagere huizenprijzen en meer groen/rust? Dan kan het zijn dat er een nadeel komt namelijk meer betalen voor je auto omdat je minder OV hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
SinergyX schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:19:
[...]

Maar dat zit je nog steeds met electrisch rijden en de flinke (toekomstige) daling van accijns inkomsten, dat moet ook ergens vandaan komen (om maar niet te spreken over leaserijders).
Dat is dan ook de enige reden dat de VVD nu door de pomp is.

Als elektrische auto's, die wellicht zelfs door 'gratis' (onbelaste) stroom van zonnepanelen opgeladen kunnen worden, gemeengoed worden begint een zeer lucratieve inkomstenbron van de overheid razendsnel op te drogen.

In 2015 werd alleen aan brandstofaccijns al 7,9 miljard binnen geharkt. Met de verhogingen sinds die tijd in het achterhoofd en het sterk groeiend aantal autokilometers zal dat inmiddels flink gestegen zijn.

Het doel is dan ook niet minder autokilometers, maar het op peil houden van de inkomsten. De enorme kosten van mobiliteit in Nederland heeft één ding zeker bewezen: wij zijn bereid een enorm deel van ons budget te besteden aan (persoonlijke) mobiliteit. En dat zie ik niet snel veranderen.

De VVD heeft ingezien dat deze omslag (van accijnsheffing naar beprijzing van weggebruik) onvermijdelijk is. En zelfs voor een zelfverklaarde autopartij als de VVD is het aantrekkelijker om dit als milieumaatregel te verkopen dan met de platte reden dat de accijnsinkomsten tegen beginnen te vallen.

Nu kunnen ze het nog als milieumaatregel verkopen, zodra de accijnsinkomsten echt beginnen te dalen wordt dat steeds moeilijker.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
De bijtelling van EV's had jaren geleden al omhoog gemoeten en wat mij betreft kan het (over de hele linie) prima naar 20%+. De mensen die het dan nog rijden doen dat dan tenminste om idealistische redenen, en niet om de portemonnee. Het heeft inmiddels al genoeg geld gekost.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
Onbekend schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:52:
[...]

Het huidige systeem voorziet ook in heffing op basis van verbruik, zware voet of een auto die meer brandstof verbruikt voor dezelfde 100 km zorgt voor hogere kosten. Deze mensen betalen ook al meer belastingen/heffingen daarmee dan elektrische rijders. Kies je een zuinigere auto zal je dus minder betalen voor dezelfde gereden kilometers (dat is toch hetzelfde principe als rekeningrijden, alleen nog efficiënter doordat een zware voet je ook belast).

Dus waarom gaan we brandstof EN gebruik dubbelop puur op de ICE rijders heffen. Slijtage van de weg is met elektrische auto's net zo hard aanwezig, dus de kosten voor onderhoud moeten deze gebruikers ook aan mee betalen (Ik ben dus ook van mening dat elektrische auto's ook MRB(vroeger wegenbelasting genoemd) zouden moeten betalen, onderhoud wegen is nou eenmaal nodig).

Ik snap prima dat ze denken bepaalde trajecten zwaarder te willen gaan belasten, maar dan moeten er ook gedegen alternatieven zijn, het OV is al relatief vol en in mijn optiek te duur. Daarnaast in gebieden buiten de randstad lopen reistijden flink op en bereikbaarheid neemt af (je bent vaak ook langer onderweg, ondanks files).
Hoe willen ze de bedrijven bijvoorbeeld gaan motiveren niet alleen meer in de randstad te blijven plakken? Wegennetten buiten de randstad hebben een stuk minder aandacht gehad, dus bereikbaarheid vinden veel bedrijven vaak een probleem (+vinden van personeel, want meer keuze in randstad).

Ook moeten buitenlandse voertuigen net zo hard mee gaan betalen voor gebruik van de wegen, hoe gaan we dat oplossen?

Er zitten zo verschrikkelijk veel haken en ogen aan het plan rekeningrijden waar men (zeker overheid) nog 10 jaar over zal moeten vergaderen voor ze een goede oplossing hebben.
Mijn vrees is echter een te snelle invoer, waar weer allerhande hang-en-wurg uitzonderingen op gemaakt gaan worden en waarbij de 'gewone' burger in Nederland de hoofdprijs gaat betalen.
Ofwel, simpel gezegd weinig vertrouwen in de mensen die dit beleid bepalen en vrees voor de dubbele agenda's van veel lobbyclubs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Philip Ross schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:35:
[...]

Maar meer auto's betekent toch ook dat ze meer betalen? Per afgelegde kilometer betaal je hetzelfde en veroorzaak je evenveel slijtage.

[...]

Ja, er is helaas minder keuze. Maar is dat een excuus om maar eindeloos te mogen uitstoten?

Je hebt toch ook de voordelen van in het buitengebied wonen zoals veel lagere huizenprijzen en meer groen/rust? Dan kan het zijn dat er een nadeel komt namelijk meer betalen voor je auto omdat je minder OV hebt.
Het is zeker geen excuus om "eindeloos te mogen uitstoten". Die "voordelen" van een butiengebied zijn leuk als je ze los ziet. Maar elke dag een uur in de auto heeft niemands voorkeur (het nadeel van groen/rust). En lagere huizenprijzen zijn leuk, maar de inkomsten zijn óók lager. Dus ook dat heft elkaar vaak wel op.

Ik vind meer betalen niet erg, maar stop dat geld dan ook in betere OV voor buitengebieden zodat er een alternatief is. En zorg voor betere spreiding van bedrijven/werk. Want dan los je ook daadwerkelijk problemen op, ipv een cashcow te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Waarom wil iedereen meteen de wegenbelasting en brandstofaccijns omzetten naar "wegenbelasting per gereden kilometer op traject in tijdvak" in plaats van simpelweg "wegenbelasting per gereden kilometer". Dat is direct in te voeren via de jaarlijkse APK kilometerstand registratie. Ook nu zitten er provinciale opcenten in, dat kan straks ook, en dan betaal je dus ook een beetje voor de wegen in je woongebied. Of draai het om, je betaalt de opcenten voor het gebied van je grootste werkgever.

Als men altijd blijft inzetten in kosten op traject in tijdvak moet de belastingdienst namelijk weten wanneer en waar de auto heeft gereden. Dat zal altijd op heftige weerstand stuiten vanwege de privacy. Dat verwacht ik zeker vanuit deze community.

Hoe denk je dat de de overheid een groot project zoals betalen per km op traject moet gaan opzetten? Dat is een enorme klus, en zat gepaard gaan met een enorm ICT falen en extra kosten en gemiste deadlines. Net als het OV chipkaart succes. *kuch*

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 26-06-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Waah schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:46:
[...]

Het is zeker geen excuus om "eindeloos te mogen uitstoten". Die "voordelen" van een butiengebied zijn leuk als je ze los ziet. Maar elke dag een uur in de auto heeft niemands voorkeur (het nadeel van groen/rust). En lagere huizenprijzen zijn leuk, maar de inkomsten zijn óók lager. Dus ook dat heft elkaar vaak wel op.

Ik vind meer betalen niet erg, maar stop dat geld dan ook in betere OV voor buitengebieden zodat er een alternatief is. En zorg voor betere spreiding van bedrijven/werk. Want dan los je ook daadwerkelijk problemen op, ipv een cashcow te maken.
Helemaal met je eens dat er meer ingezet moet worden op OV.

Ik reageerde oorspronkelijk vooral omdat je deed voorkomen alsof een afgelegde kilometer op een rustig traject minder slijtage veroorzaakt dan een kilometer op een druk traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 18:14
jeroen3 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:08:
Waarom wil iedereen meteen de wegenbelasting en brandstofaccijns omzetten naar "wegenbelasting per gereden kilometer op traject in tijdvak" in plaats van simpelweg "wegenbelasting per gereden kilometer". Dat is direct in te voeren via de jaarlijkse APK kilometerstand registratie.
Omdat je met een variabel tarief per wegvak en tijdstip gedrag kunt beïnvloeden. Het idee is dat je daarmee filedruk kunt verminderen.
Als men altijd blijft inzetten in kosten op traject in tijdvak moet de belastingdienst namelijk weten wanneer en waar de auto heeft gereden. Dat zal altijd op heftige weerstand stuiten vanwege de privacy. Dat verwacht ik zeker vanuit deze community.
Dat hoeft helemaal niet. De belastingdienst hoeft alleen maar te weten hoeveel kilometer tegen welk tarief afgerekend moet worden. Dat kan prima met een systeem waarbij je exacte plaats en tijd niet worden doorgegeven.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
Waarom wil iedereen meteen de wegenbelasting en brandstofaccijns omzetten naar "wegenbelasting per gereden kilometer op traject in tijdvak" in plaats van simpelweg "wegenbelasting per gereden kilometer". Dat is direct in te voeren via de jaarlijkse APK kilometerstand registratie.
Daar dacht ik ook aan, maar wat doe je dan met de kilometers die je rijdt buiten Nederland?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:54:
[...]

Leuk in theorie, maar in de praktijk is dat gat verdwenen voor je het einde van de strook bereikt omdat iedereen in de rechterrijbaan liever ziet dat je achter ze invoegt.

Ik moet regelmatig in een (gelukkig heel korte) file invoegen en het aantal mensen dat snel gas geeft als ze zien dat je richting aangeeft om in een gat voor ze in te voegen is belachelijk.
T-MOB schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:25:
[...]

Omdat je met een variabel tarief per wegvak en tijdstip gedrag kunt beïnvloeden. Het idee is dat je daarmee filedruk kunt verminderen.

[...]

Dat hoeft helemaal niet. De belastingdienst hoeft alleen maar te weten hoeveel kilometer tegen welk tarief afgerekend moet worden. Dat kan prima met een systeem waarbij je exacte plaats en tijd niet worden doorgegeven.
Dat zou kunnen, maar behoorlijk naief als je denkt dat ze dara voor zullen kiezen. Ongetwijfeld zullen ze argumenten verzinnen waarom ze toch echt exacte locatie en tijd gegevens nodig hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2019 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Waarom wil iedereen meteen de wegenbelasting en brandstofaccijns omzetten naar "wegenbelasting per gereden kilometer op traject in tijdvak" in plaats van simpelweg "wegenbelasting per gereden kilometer". Dat is direct in te voeren via de jaarlijkse APK kilometerstand registratie. Ook nu zitten er provinciale opcenten in, dat kan straks ook, en dan betaal je dus ook een beetje voor de wegen in je woongebied. Of draai het om, je betaalt de opcenten voor het gebied van je grootste werkgever.

Hoe denk je dat de de overheid een groot project zoals betalen per km op traject moet gaan opzetten? Dat is een enorme klus, en zat gepaard gaan met een enorm ICT falen en extra kosten en gemiste deadlines. Net als het OV chipkaart succes. *kuch*
Als je de teller terugdraai industrie een goede boost wil geven moet je het vooral op basis van kilometerteller stand in de auto gaan doen.
Iedereen snel langs sjonnie om de hoek die hem even terugdraait voordat je naar de garage gaat voor 100eu :)
d:)b

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 09:29

drooger

Falen is ook een kunst.

...
Vergeet ook niet dat nieuwe auto's de eerste 3(?) jaren niet voor APK hoeven, dus die rijden gratis.
Niet dat de gemiddelde particulier hier baat bij heeft, het zijn vooral de leasemaatschappijen en bedrijven met eigen wagenparken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Die truc met de kilometerteller is al eerder genoemd en toen was de conclusie volgens mij ook al dat het gewoon niet praktisch uitvoerbaar is.
  • KM's in het buitenland?
  • Werkende KM teller is niet verplicht
  • KM teller is niet geijkt
  • Wat als mensen andere banden/grotere wielen onder hun auto doen
  • etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

YakuzA schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:43:
[...]

Als je de teller terugdraai industrie een goede boost wil geven moet je het vooral op basis van kilometerteller stand in de auto gaan doen.
Iedereen snel langs sjonnie om de hoek die hem even terugdraait voordat je naar de garage gaat voor 100eu :)
d:)b
verzegelen zoals bij de energiemeter.

fraude kan altijd. zeker analoog, op de rollenbank achteruit.
(lekker zo zonder smering)

Er wordt nu al gekeken of een km-stand 'logisch" is.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Geen van de alternatieven zijn goedkoper te implementeren.
Tracking in de auto is ook kostbaar en bovendien afhankelijk van GNSS. ANPR is kostbaar.
Alle alternatieven vereisen investering.

Het meest haalbare is denk ik dan toch ANPR, en dat betekent dat boodschappenauto's die de stad niet verlaten eigenlijk gratis zijn. Want je wilt niet op elke straathoek een camera ophangen zoals in China, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dus dan moet ik in Nederland kmheffing betalen voor kilometers die ik in Duitsland of België gereden heb?

Wat als ik halverwege de APK mijn auto inruil en een nieuwe auto (met half jaar APK) ervoor terug koop? Moet ik dan meebetalen voor de vorige eigenaar die heel veel gereden heeft, terwijl ik zelf niet zoveel rijdt?

Ik zie meer in systemen zoals men nu al gebruikt voor trajectcontroles. Bij opritten registreren en bij afritten hetzelfde. Zeker voor spitsheffing lijkt mij dit een prima mogelijkheid voor snelwegen, autowegen en de belangrijkere verkeersaders in en rondom een stad. Dat men weet dat auto met kenteken XX-YYY-Z 100km heeft afgelegd op de A12 (voorbeeld, w/e) in de spits, dat kost dan *cent/km, klaar.
jeroen3 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:38:
Het meest haalbare is denk ik dan toch ANPR, en dat betekent dat boodschappenauto's die de stad niet verlaten eigenlijk gratis zijn. Want je wilt niet op elke straathoek een camera ophangen zoals in China, of wel?
Prima dan toch?

Dat boodschappenauto'tje draagt immers ook niet bij aan de lengte/drukte van de spits.

Al met al... De vorige keer beloofde men ook dat het goedkoper zou worden voor degene die niet zoveel rijdt, maar ik moet het nog zien.. Mijn huidige auto kost me nu 41 euro per maand aan wegenbelasting, ik rijdt tussen de 4- a 500km per maand (vaak nog minder), vrijwel nooit in de spits (heb er een grafhekel aan en het is ook helemaal niet nodig in mijn geval) maar ik durf te wedden dat bij een kmheffing men het wel zo regelt dat ik die 41 euro gewoon nog kwijt ben hoor :P
RemcoDelft schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:56:
[...]

Waarom per kilometer, als het ook per uur kan? Het grote voordeel daarvan is dat het vanzelf meer wordt als er file staat, en als dat het werkelijke doel was, is het een vrij eenvoudig systeem. Stel 10 euro per uur, als je dan 20 km in 6 minuten rijdt kost het je een euro, sta je samen met 10.000 anderen 2 uur vast dan kost het je 2 tientjes. Dat maakt spitsmijden opeens de moeite waard 8)
Zoals ik al vaker aangehaald heb, moet er ingezet worden op de noodzaak van forenzen. En dan specifiek de noodzaak verminderen danwel wegnemen.

Mijn broer rijdt 30.000km per jaar minimaal, in een leasebak (sinds kort een EV, dus geen mrb en lage bijtelling).. Om 100km van huis een computer aan te zetten... Waarom? Het is niet alsof hij thuis geen computer heeft, sterker nog.. Hij heeft een laptop van de zaak, zodat hij vanuit huis kan bijspringen indien nodig. Weg met dat leasehok, laat die ICT'er thuis werken. Ik zie geen enkele noodzaak (meer) voor zoiemand om elke dag te reizen. En zo zijn er verschillende voorbeelden te noemen. De werkgever, die moet gepusht gaan worden om dit toe te laten. Desnoods dmv boetes voor elke werknemer die je laat reizen terwijl hij of zij dezelfde functie ook vanuit huis kan uitvoeren.

Jouw idee is zeker intressant voor degene die een keuze heeft, maar degene die de keuze niet heeft wordt er hard door geraakt.

[ Voor 53% gewijzigd door Destruction op 26-06-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Destruction schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:51:
Dat men weet dat auto met kenteken XX-YYY-Z 100km heeft afgelegd op de A12 (voorbeeld, w/e) in de spits, dat kost dan *cent/km, klaar.
Waarom per kilometer, als het ook per uur kan? Het grote voordeel daarvan is dat het vanzelf meer wordt als er file staat, en als dat het werkelijke doel was, is het een vrij eenvoudig systeem. Stel 10 euro per uur, als je dan 20 km in 6 minuten rijdt kost het je een euro, sta je samen met 10.000 anderen 2 uur vast dan kost het je 2 tientjes. Dat maakt spitsmijden opeens de moeite waard 8)

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 26-06-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Dan mag je in je handen wrijven dat er op veel rijkswegen de maximum snelheid omhoog gaan en de handhaving op snelheidscontrole zal verbeteren. >:)

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Belgie was er sprake van gewoon per smartphone (of ingebouwde kastje in de auto).
Redelijk eenvoudig: APP die bijhouid hoelang/hoeveel km en in welke zone/tijd periode je rijd.

ALs je start start je die app en afzetten als je stopt met rijden.
Kan doorgeven als je begint te rijden en dus kan de politie redelijk eenvoudig bij controles zien wie sjoemelt.
Eventueel ajarlijks kmstand doorgeven en als teveel afwijkt eens nahoren hoe dat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Destruction schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:51:
[...]
Dus dan moet ik in Nederland kmheffing betalen voor kilometers die ik in Duitsland of België gereden heb?

Wat als ik halverwege de APK mijn auto inruil en een nieuwe auto (met half jaar APK) ervoor terug koop? Moet ik dan meebetalen voor de vorige eigenaar die heel veel gereden heeft, terwijl ik zelf niet zoveel rijdt?
Je betaalt nu toch ook de MRB, ongeacht waar de auto is? Het enige is dat je wellicht nu de Duitse staatskas vult als je gaat tanken.
Er hoeft dan alleen een extra formaliteit bij het overschijven te komen. Dat is toch niet zo spannend?
Gaat bij huizen ook gewoon goed. Dat terugdraaien wellicht weer populair raakt is iets anders.

Maar het doel was toch een ander soort MRB, en niet een filebelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Maar dan ga je natuurlijk de anderen op de weg de schuld geven, het is niet mijn fout dat een dronke lul z'n auto parkeert in de vangrail, waardoor ik nu 1 uur vast sta. Secondair, als je tijd als meeteenheid neem, moedigt dit wel extreem aan zo snel mogelijk over die snelweg te gaan :P Files zijn niet altijd oorzaak van hoeveelheid auto's :P

Waarom laten ze dan op een snelweg 100 als max? Met 130 ben ik er 2 minuten eerder vanaf, scheelt weer 2 euro. Of gaan ze dan juist alles steeds verder terug brengen zodat je bijna verplicht langer op de snelweg zit?
k995 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:04:
Belgie was er sprake van gewoon per smartphone (of ingebouwde kastje in de auto).
Redelijk eenvoudig: APP die bijhouid hoelang/hoeveel km en in welke zone/tijd periode je rijd.

ALs je start start je die app en afzetten als je stopt met rijden.
Kan doorgeven als je begint te rijden en dus kan de politie redelijk eenvoudig bij controles zien wie sjoemelt.
Eventueel ajarlijks kmstand doorgeven en als teveel afwijkt eens nahoren hoe dat komt.
Dat zie ik nooit gebeuren, er is nog nooit 'iets' aan regelgeving geweest dat mensen nu verplicht moeten gebruiken/bij zich hebben/actief zijn, plus nog wat secondaire zaken zoals automatische snelheidsboetes etc, denk niet dat dit ooit draagvlak zal krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door SinergyX op 26-06-2019 14:10 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

jeroen3 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:06:
[...]

Je betaalt nu toch ook de MRB, ongeacht waar de auto is? Het enige is dat je wellicht nu de Duitse staatskas vult als je gaat tanken.
Dat klopt,. maar als het gaat om rekeningrijden en elke extra kilometer dus geld kost, wil ik geen geld overmaken naar de staatskas terwijl ik het gros van die kilometers in het buitenland gereden heb. Waarom zou de Nederlandse staat daar recht op moeten hebben?
Er hoeft dan alleen een extra formaliteit bij het overschijven te komen. Dat is toch niet zo spannend?
Gaat bij huizen ook gewoon goed. Dat terugdraaien wellicht weer populair raakt is iets anders.
Als je je auto bij een bedrijf koopt of verkoopt, is deze sowieso verplicht de tellerstand te registreren. Het is eigenlijk wel vreemd dat dit bij particuliere verkoop (nog?) niet hoeft.

Neemt nogsteeds mijn eerdere vraag niet weg. Als ik 4.000km per jaar in Nederland zou rijden, en 5.000Km in het buitenland.. Waarom moet ik dan in Nederland voor 9.000km betalen? Ik heb toch maar 4.000km over de Nederlandse weg gereden?
Maar het doel was toch een ander soort MRB, en niet een filebelasting?
Als men geld ruikt gaat het gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon ouderwetse "tolpoortjes" alles scannen wat er langs komt.
voordeel is dan ook dat je gelijk alle buitenlandse auto's een rekening kan sturen.

werkt in de landen om ons heen ook prima.
Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste