'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 30 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 23:21

Destruction

(ex-)Automonteur

hneel schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:32:
[...]

En ik vind van niet. Want dan zijn het weer degenen die geen keus hebben die het meest moeten gaan betalen.

Autorijden is geen luxe. Autorijden is ook niet iets wat ontmoedigd moet worden. Autorijden is gewoon keihard nodig om brood op de plank te kunnen krijgen.
Precies dit. En dat zal zo blijven tot overal in dit land (elke stad, elk dorpje) voorzien is van een goede OV dienstregeling. Want pas dan is er een alternatief, buiten de Randstad gaat die vlieger vrijwel niet op. En dan hebben we het nog niet over de kosten van het OV gehad... Ik heb het eens doorgerekend maar als ik de auto weg zou doen en voortaan met het OV zou gaan reizen (icm taxi gebruik omdat trein en bus niet overal rijden..) levert mij dat een forse lastenverzwaring op terwijl het me ook heel veel vrijheid kost en ik in de auto (of op de motor) geen last heb van luidruchtig volk om me heen.

Ik ben een ~3k per jaar kwijt aan de auto (all-in) en ongeveer 2K aan de motor (all-in). Als ik voortaan per OV ga reizen ben ik jaarlijks 10K kwijt... 8)7 Dat zou maximaal 1K mogen zijn. Dan valt er iets te besparen. Maar nee, we geven 't OV geheel aan het kapitalisme zodat rustigere diensten opgeheven worden (winstmaximalisatie) en ondertussen gaan we het enige alternatief (de auto) steeds duurder maken. f*ck het plebs, ga maar lopen! |:( Wat hebben wij in het Oosten des lands ermee te maken dat men in de Randstad moet stoppen om voor een ritje van 2KM de auto te pakken? Als ik in hartje Amsterdam zou wonen had ik mogelijk ook geen auto. Maar hier in het oosten van het land heb je weinig keuze.

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 22-03-2023 19:42 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:32
mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:30:
@Richh Ik begrijp dat het een onmogelijke puzzel is, uiteindelijk zullen alle kosten van de staat gedekt moeten worden, linksom of rechtsom.
De enige verwachting die ik heb is dat straks niet 25% van mijn bijdrage komt door het feit dat ik veel km's maak, lijkt me onevenredig (zonder het rekensommetje te proberen te maken).
Ik denk dat geen enkele voorstander van een kilometerheffing dat laatste wil ;) dat vind ik ook onevenredig.
Ik ga er even vanuit dat PostNL en AH (en andere vervoerders/importeurs/exporteurs) ook gewoon bijdragen aan milieu en wegenbouw, en deze kosten verwerken in de tarieven/prijzen.
Een vrachtwagen kost minder wegenbelasting dan een C-segmenter. En de accijns op benzine is hoger dan die op diesel. Precies PostNL en AH rijden superveel, maar de particulier wordt zwaarder belast.

Dat los je met een kilometerheffing uiteindelijk gewoon op, en haal je veel meer van dit soort quirks uit het systeem.

Onder de streep maakt het natuurlijk niet veel uit voor de burger. Waarschijnlijk wordt autorijden dus iets goedkoper, maar je pakketje weer wat duurder.
stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:59:
[...]

Maar is dat niet al +/- wat er nu gebeurd? De lang rijen bij de belgische/duitse pompen van een jaar terug zijn weer verdwenen. De mrb/wegenbelasting word vervangen door het rekeningrijden en de bpm op ev's is al jaren laag en op brandstofautos hoog.
Dat klopt, maar er zijn nog altijd gigantisch veel tegenstanders van de aanpassing, terwijl ik die best logisch vind.

Daarnaast, tot juni is de accijnskorting verlengd, met 17 cent per liter. Dat zal ook weer een keer ongedaan gemaakt worden en dan gaan mensen weer over de grens tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:19
[...]

En ik vind van niet. Want dan zijn het weer degenen die geen keus hebben die het meest moeten gaan betalen.

Autorijden is geen luxe. Autorijden is ook niet iets wat ontmoedigd moet worden. Autorijden is gewoon keihard nodig om brood op de plank te kunnen krijgen.
Vraag je eens af wat je zou doen bij een dagelijkse actieradius van +/- 20km enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:51
Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:04:

Dat klopt, maar er zijn nog altijd gigantisch veel tegenstanders van de aanpassing, terwijl ik die best logisch vind.

Daarnaast, tot juni is de accijnskorting verlengd, met 17 cent per liter. Dat zal ook weer een keer ongedaan gemaakt worden en dan gaan mensen weer over de grens tanken.
Klopt. Het over de grens tanken is iets wat al decennia lang gebeurd. Soms neemt het even bizarre vormen aan zoals vorig jaar na het uitbarsten van de oorlog in oekraine. Maar na verloop van tijd ebt dat ook weer weg.... grosso modo denk ik niet dat er een ambtenaar wakker ligt in den haag van de accyns die misgelopen word door het over de grens tanken. (In normale tijden dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
[...]

Daarover verschillen we inderdaad van mening. Autorijden zorgt nou eenmaal voor veel uitstoot, dus je zal ergens een financiële incentive moeten maken waardoor men, zo mogelijk, een andere keuze maakt.

Echt hoor, begrijp me goed. Niemand wil de mensen die geen keuze hebben meer laten betalen.
Maar jij en ik zijn het vast wel met elkaar eens dat jouw dichtstbijzijnde snelweg tussen 8 en 9 voor meer dan de helft óók bestaat uit mensen die wél thuis konden werken. Een aanzienlijk deel van die categorie rijdt z'n 25km woon-werkverkeer wel degelijk in een auto van 50k. Voor een aanzienlijk deel is autorijden wel luxe.

Het is voor iedereen beter als we voor een financiële incentive zorgen dat die categorie gewoon thuis blijft als dat een keer kan. Dan kan de andere helft ook meer doorrijden. Zonder dat we miljarden euro's van de belastingbetaler in een tweede of derde rijbaan hoeven te investeren.

Daarvoor moeten we beter inzicht krijgen in feitelijke kilometerkosten. Rekeningrijden helpt daarbij, want dit topic staat vol met voorbeelden van mensen die geen idee hebben wat het nu eigenlijk al niet kost. Ook zal de kilometervergoeding vanuit werkgevers omhoog moeten zodat ook bij werkgevers een incentive ontstaat. We geven nog veel te veel belastingkorting op dure, leaseauto's en veel te weinig aan fiscaal aftrekbare thuiswerkplekken.

Verder: juist de transportsector zal meer moeten bijdragen, eigenlijk ook heel logisch. Als de boel verder kostenneutraal wordt uitgewerkt, zullen de kosten voor particulieren eerder moeten dalen dan stijgen. Ook voor dat groepje wat iets meer dan gemiddeld rijd.
Destruction schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Precies dit. En dat zal zo blijven tot overal in dit land (elke stad, elk dorpje) voorzien is van een goede OV dienstregeling.
Ik kom oorspronkelijk uit een dorpje 4km van de dichtstbijzijnde bushalte, laat staan andere ov voorzieningen. Ik weet wat je bedoelt.

En daardoor zal iemand uit het kleine dorp waarschijnlijk meer autolasten hebben. Daar staan weer lagere woonlasten tegenover. Dat is altijd zo geweest en zal waarschijnlijk ook zo blijven. Rekeningrijden zal daar geen gigantische impact op moeten maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 22-03-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mischien dat 1 van de heren voor mij het rekensommetje eens wil maken.
Want ik strand een beetje.

Huidig.
Kia Picanto
Aanschaf 3K met 65000 op het klokje
Woon werk 40km enkel dus 80 per dag
Rijd ongeveer 1 op 16
Mrb volgens een tabel van vandaag in dit topic 315 per jaar dacht ik.(met rekening rijden gaat dat bijna keer 6)
Ik reken er op dat dat gebakje de 200K wel gaat halen.
Onderhoud is weinig, paar tientjes per jaar ongeveer.
20K per jaar zou dat ding nog 5 jaar mee moeten ongeveer.

Wat zou dan een leuke optie zijn om over te stappen op een ev en hoe vertaald zich dat in kosten en afschrijving.

Ik zie ze nu 2e hands voor een niet bijzondere auto al gauw ergens tussen de 20 en 30K.

Ik kan voor mezelf nog niet de motivatie vinden om over te stappen op een ev.

Maar misschien reken ik verkeerd, dus als iemand het financieel recht kan breien met de beide kosten tegen over elkaar zou ik dat bijzonder waarderen want ik zie het nog even niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:04:
[...]

Een vrachtwagen kost minder wegenbelasting dan een C-segmenter. En de accijns op benzine is hoger dan die op diesel. Precies PostNL en AH rijden superveel, maar de particulier wordt zwaarder belast.

Dat los je met een kilometerheffing uiteindelijk gewoon op, en haal je veel meer van dit soort quirks uit het systeem.

Onder de streep maakt het natuurlijk niet veel uit voor de burger. Waarschijnlijk wordt autorijden dus iets goedkoper, maar je pakketje weer wat duurder.
Ik vind het heerlijk naïef om te denken dat de transportsector meer gaat betalen dan de particulier (in verhouding). Het bedrijfsleven wordt altijd meer ontzien in dit soort gevallen. Zal hierbij ook niet anders zijn….
Net zoals grote energie verbruikers een gunstiger tarief betalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:12
Ja, veel goedkoper kan je inderdaad momenteel niet rijden.

Gewoon je bakje oprijden. Dat doe ik ook. En dan een ev kopen.

Binnen een paar jaar ziet de wereld er helemaal anders uit. De ontwikkelingen gaan razendsnel nu.

Mensen met een zinvolle job zullen een ev krijgen van hun werkgever als ze die nodig hebben om op hun werk te geraken. Laden zal gebeuren tijdens de werkuren en als die auto daar toch staat te staan dan kan die tegelijk dienen als stabiliserende factor voor het elektriciteitsnet, daar zal de werkgever een vergoeding voor opstrijken.

En voor de mensen die zich zorgen maken over de grondstoffen die nodig zijn voor de batterijen: een versleten batterij bevat nog steeds al die grondstoffen dus er is zeker potentieel om een en ander te hergebruiken. Dit in tegenstelling tot fossiele brandstoffen; van uitlaatgassen kan je niet opnieuw brandstof maken. En die fossiele brandstoffen komen nu ook niet vanzelf in je tank terecht.

Mensen die nu nog lopen te zeuren worden langs links en rechts voorbij gestoken. De strijd is eigenlijk al gestreden. De ev is minder slecht dan de fossiele wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Leipo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Ik vind het heerlijk naïef om te denken dat de transportsector meer gaat betalen dan de particulier (in verhouding). Het bedrijfsleven wordt altijd meer ontzien in dit soort gevallen. Zal hierbij ook niet anders zijn….
Net zoals grote energie verbruikers een gunstiger tarief betalen
Dat ligt natuurlijk aan de politiek. Het klopt dat we al jaren een kabinet hebben dat al jaren het bedrijfsleven voortrekt. Dat is een keuze en uiteindelijk deel van de plannen waar dit topic over gaat.

De vraag was hoe ik het zou zien :) in een voorstel zit natuurlijk geen naïviteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 22-03-2023 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Leipo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Je begrijpt hopelijk dat als bedrijven dezelfde kosten maken als particulieren zij dit gewoon 1:1 zullen moeten doorberekenen aan diezelfde particulieren? Het bedrijfsleven wordt juist minder belast omdat producten en diensten anders onbetaalbaar worden. Daarnaast verlagen kosten voor bedrijven de fiscale winst waardoor rekeningrijden voor het bedrijfsleven de belastinginkomsten dempt.

Optimistich scenario
Zakelijk gezien kan het voor veel bedrijven best uit om 500 euro per maand te betalen om in de spits te mogen rijden. Dat is zakelijk gewoon een kostenpost en kan gewoon doorberekend worden aan klanten. Ik verwacht dat 500 euro voor particulieren teveel is om nog in de spits te kunnen of willen rijden. Als de spitsuren hierdoor file-vrij worden is dat een goede deal.

Pessimistisch scenario
Rekeningrijden gaat niet duur genoeg zijn om mensen echt te verleiden om de auto te laten staan of de spitsuren te mijden. Burgers en bedrijven gaan allemaal meer betalen om nog steeds in dezelfde file te staan. Het wordt gewoon een ordinaire lastenverzwaring zonder dat daar betere service (lees: doorstroom op de toch al krap bemeten wegcapaciteit) tegenover staat.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:36
Wozmro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:06:
De strijd is eigenlijk al gestreden. De ev is minder slecht dan de fossiele wagen.
Je benadert het alleen vanuit milieu perspectief, en de kosten, en de bruikbaarheid?
De gemiddelde nederlander kijkt eerst naar zn portemonnee en of de auto bruikbaar is, dan naar de directe (leef)omgeving en dán pas naar nederlandse/europese/wereldwijde klimaatissues, die laatste staan echt niet bovenaan de prio lijst.
EV is alleen levensvatbaar vanwege enorme subsidies (BPM, SEPP, MRB, bijtelling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:52:
[...]

Je benadert het alleen vanuit milieu perspectief, en de kosten, en de bruikbaarheid?
De gemiddelde nederlander kijkt eerst naar zn portemonnee en of de auto bruikbaar is, dan naar de directe (leef)omgeving en dán pas naar nederlandse/europese/wereldwijde klimaatissues, die laatste staan echt niet bovenaan de prio lijst.
EV is alleen levensvatbaar vanwege enorme subsidies (BPM, SEPP, MRB, bijtelling).
Dan nog met al die subsidies zijn ze nog practisch niet betaalbaar voor iemand met een gemiddeld inkomen en zo hard zullen de prijzen ook niet dalen...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

ari3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:21:
[...]
Je begrijpt hopelijk dat als bedrijven dezelfde kosten maken als particulieren zij dit gewoon 1:1 zullen moeten doorberekenen aan diezelfde particulieren? Het bedrijfsleven wordt juist minder belast omdat producten en diensten anders onbetaalbaar worden. Daarnaast verlagen kosten voor bedrijven de fiscale winst waardoor rekeningrijden voor het bedrijfsleven de belastinginkomsten dempt.
* ZZP'er meldt.. Inderdaad, als ik meer kosten moet maken om bij de klant te komen, zal ik deze kosten moeten doorbelasten. Ik hoef er in principe niet aan te verdienen maar als morgen mijn bedrijfsauto total loss gereden wordt moet ik vrijdag een andere hebben zodat ik mijn klanten weer kan bereiken. Je bouwt daar wat lastiger een spaarpot voor op als je verlies maakt op het gebruik van die bedrijfsauto.. En ja, als zo'n gevalletje total loss niet jouw schuld is keert de verzekeraar wel uit, maar voordat het zover is ben je al een paar maanden verder en tenzij ik een paar maanden vrij wil nemen is het geen optie om dat af te wachten ;)

Dus als het mij 100 euro kost (all-in) om met de bedrijfsauto bij je te komen om de klus te doen, betaal jij die 100 euro. Als die 100 euro 500 euro wordt... Dan betaal je minstens die 500 euro. En nogmaals, dat is niet omdat ik mijn klanten graag allerlei extra kosten in rekening breng. Maar ik moet wel een keuze hebben.

Misschien komt er gewoon een degelijke opvolging voor het grijs kenteken tarief zoals we dat nu kennen (of blijft die vorm van MRB bestaan), dan valt het allemaal mee. Maar zo niet....

Uiteraard reageer ik hier ook omdat ik denk aan die productiemedewerker bijvoorbeeld, die onregelmatig werkt en daardoor geen gebruik kan maken van het OV. De reiskosten"vergoeding" (het is hooguit een tegemoetkoming...) dekt de kosten nu al bij lange na niet, als die dan straks ook nog verlaagd wordt naar 12 cent gaat het die mensen (die vaak toch al niet heel veel verdienen) een significant deel van hun salaris kosten, eigenlijk straf je die mensen dan voor het feit dat zij willen werken. En dat moeten we gewoon NIET doen.

Als we minder auto's op de weg willen is daar zeker wel iets aan te doen:
- Mensen met een kantoorbaan kunnen thuis werken, geen leasebakken meer nodig.
- Zorg dat er voldoende werkgelegenheid is daar waar mensen wonen. Dus niet allemaal in een groot kantoorpand in de Randstad, maar verspreiden door het land.
- Achterlijke aanbestedingen van overheden waardoor aannemers vanuit Groningen naar Den Haag rijden en andersom... Stop daar mee!
- Moedig mensen met een motorrijbewijs aan om (zover dat mogelijk is) op de motor(scooter) naar het werk te gaan. Op de plek van één auto kunnen minstens 2 motoren rijden en kun je er 4 parkeren. Tel uit je winst.
- Zorg dat in elke stad en in elk dorp OV beschikbaar is. Anno 2023 is dat (dankzij kapitalisme/marktwerking) nog steeds niet geregeld... We hebben de techniek, mensen..
_Dune_ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:00:
[...]

Dan nog met al die subsidies zijn ze nog practisch niet betaalbaar voor iemand met een gemiddeld inkomen en zo hard zullen de prijzen ook niet dalen...
Als ondernemer heb ik een bus nodig voor mijn werk. Als ik ga kijken voor een elektrisch busje dat een beetje fatsoenlijke range heeft én een behoorlijke aanhanger mag trekken, ben ik al snel een 70k verder. Die heb ik niet zomaar even op de plank liggen en ik ga geen lening afsluiten voor iets dat vervolgens snel in waarde daalt, uiteraard.

Als ze dan vervolgens het rijden in een niet-elektrisch voertuig telkens duurder gaan maken, komt die elektrische bus niet dichterbij maar juist verder weg te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 23-03-2023 00:13 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:30
Destruction schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:10:
[...]
- Mensen met een kantoorbaan kunnen thuis werken, geen leasebakken meer nodig.
Dat is nogal kort door de bocht op 2 manieren:
-een kantoorbaan betekent niet altijd dat je thuis kan werken
-zeker niet iedereen (sterker nog: slechts een klein deel) van mensen met een kantoorbaan hebben een leaseauto
- Zorg dat er voldoende werkgelegenheid is daar waar mensen wonen. Dus niet allemaal in een groot kantoorpand in de Randstad, maar verspreiden door het land.
Je spreekt jezelf hier een beetje tegen. In de Randstad is nu eenmaal veel werk en er wonen veel mensen. Wat de kip of het ei is weet ik niet, maar dat is de situatie.
- Achterlijke aanbestedingen van overheden waardoor aannemers vanuit Groningen naar Den Haag rijden en andersom... Stop daar mee!
Niet alleen overheden hoor. Stukadoors rijden 200 km per dag omdat ze een offerte van een paar 100 minder hebben uitgebracht. Onderweg kunnen ze zwaaien naar de elektriciens die de andere kant op rijden bij wijze van spreken. Lokaal werk aannemen zou best gepromoot mogen worden ja.
- Moedig mensen met een motorrijbewijs aan om (zover dat mogelijk is) op de motor(scooter) naar het werk te gaan. Op de plek van één auto kunnen minstens 2 motoren rijden en kun je er 4 parkeren. Tel uit je winst.
Je motor/scooter mag je overal neerzetten, nog beter. Maar dat wil ook niemand, wordt ook een rommelig zooitje.
Edit: een motor dus niet lees ik net, dus die vlieger gaat niet op.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:09

FreakNL

Well do ya punk?

Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:24:
[...]

Nu kan ik hier nogmaals de laatste 100+ pagina's samenvatten + alle artikelen die verschillende belanghebbenden al hebben geschreven, daarin staat dat haarfijn uitgelegd :)

Het probleem is dat een groot deel van de samenleving eigenlijk niet door heeft hoe duur autorijden NU al is. Heel veel mensen denken 'rekeningrijden is een vorm van belasting betalen, ik ben tegen belasting betalen, dus ik ben tegen rekeningrijden'. En dan is de discussie voorbij.

Dit is een algemeen politiek probleem. Ik denk dat een heel groot deel van Nederland het huidige belastingsysteem bijvoorbeeld, eigenlijk niet eerlijk vind. Denk aan Het (on)bestaan van het middeninkomen: de hoge inkomstenbelasting en btw, het toeslagensysteem. Maarja: wil je de inkomstenbelasting en btw verlagen, dan moet je waarschijnlijk elders de belasting verhogen. En voor je het weet is het debat op TV dan platgeslagen 'pas op hoor, als u op X stemt, moeten er een paar mensen meer belasting betalen! Stelt u eens voor, misschien bent u dat wel!' en dan is de discussie voorbij...
...waardoor je decennialang zal blijven aanmodderen met een systeem wat eigenlijk precies níét bereikt wat de overheid wíl bereiken (bijvoorbeeld dat werken moet lonen, terwijl ons belastingsysteem het fiscaal heel aantrekkelijk maakt om deeltijd te werken).

Terug naar rekeningrijden: het begint bij een eerlijk rekensommetje voor verschillende huishoudens in de huidige situatie en in de 'rekeningrijden'-situatie. Als je dan al begint met 'mijn werkgever vergoed X per kilometer', dan ga je nooit een correct rekensommetje krijgen. De kilometervergoeding van je werkgever is irrelevant op de berekening hoe duur een auto nou echt is per kilometer.

Concreet kan je het ook anders aanvliegen:
  • Brandstof net zo duur maken als in BE/DE om te voorkomen dat mensen (vanuit NL, of vanuit het buitenland) over de grens tanken, uiteindelijk heeft niemand daar wat aan.
  • MRB afschaffen, voornamelijk om de berekening van de hoogte daarvan eigenlijk niet correleert met uitstoot en/of drukte-toevoeging op de weg en er allerlei rare uitzonderingsposities zijn bedacht.
  • BPM afschaffen / in lijn leggen met BE/DE, ook hierop wil je niet dat er loopholes ontstaan. En je wilt niet dat een schone auto door BPM duurder is dan een vergelijkbare, uitstotende occasion.
  • Het bedrag de staatskas nu mist, moet door rekeningrijden worden gefinancierd. Maak een grosso mondo berkening hoeveel KM's er totaal (eventueel per 'uitstootvorm') worden afgelegd, deel die 2 door elkaar en voila: zoveel cent per kilometer moeten burgers gaan betalen.
Dat is budgetneutraal voor de overheid.
Veelrijders zullen iets meer belasting betalen (want vaste component verdwijnt).
Weinigrijders zullen iets minder belasting moeten betalen (want vaste component verdwijnt).

Volgens mij is dat helemaal prima.
Ik ben het helemaal met je eens.

Let wel;
Ik rij ook graag in mijn auto. Maar ik snap ook dat er iets moet gebeuren om het milieu te redden... Volgens mij was het in eerdere rekeningrijden plannen zo dat het omslagpunt ergens bij 15000km lag.. Dus reed je minder dan dat ging je minder betalen. Reed je meer dan dat ging je meer betalen. Wat mij betreft prima. De belasters mogen het ook betalen. Heb je een baan waardoor je zakelijk+prive boven de 15k uitkomt is dat jammer.. Dan moet je dat maar met je baas regelen.. Het is niet meer van deze tijd om jaarlijks 20k of meer op je teller erbij te zetten.. We rijden in dit land veel en veel te veel...

Tevens moeten we af van de lage bijtelling en het feit dat daar geen staffels zijn. Er is voor de leaserijder geen enkele incentive om minder prive KMs te rijden. Vanaf 500km/jaar is het lang leve de lol, of je nou 10k of 40k prive kms maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Okay.. Ik kan met je meegaan tot op zekere hoogte.. Maar negeren we dan de gevolgen voor het milieu? Wat is daar je oplossing voor? Of gaan we gewoon door zoals in de jaren '80 , '90 en '00

Overigens snap ik sowieso niet dat mensen voor hun werk in de file gaan staan. Of gaan werken op 50 tot 60km afstand. Je moet heel je leven werken (als het goed is), ik had na 3 jaar al gezien dat dit geen normaal bestaan zou opleveren en was er al helemaal klaar mee. Sinds 2010 rij ik dus niet meer in de file voor woon- werkverkeer.. Ik heb daar mijn woonsituatie en werksituatie op aangepast.. Maargoed, andere discussie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ik ben een ~3k per jaar kwijt aan de auto (all-in) en ongeveer 2K aan de motor (all-in). ..
Er is een enkele auto die maar 3k per jaar kost... Je rekent je rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:05
FreakNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 05:30:
[...]

Die van mij zat afgelopen jaar op 4821 excl BTW. 400 per maand, daarvan is 100 euro wegenbelasting, 25 euro verzekering, 2-3 tankjes is diesel en de rest is onderhoud of aankoop van autogerelateerde dingen.

Nu is het bij diesel zo dat de auto hebben meer kost dan ermee rijden, tot je op het punt komt dat je heel veel gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is al bijna 2 keer zoveel als 3k en je vergeet de afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 05:27:
Okay.. Ik kan met je meegaan tot op zekere hoogte.. Maar negeren we dan de gevolgen voor het milieu? Wat is daar je oplossing voor? Of gaan we gewoon door zoals in de jaren '80 , '90 en '00
En het wordt nog steeds erger, dat vergeten mensen wel eens. Het aantal autokilometers per jaar is de afgelopen jaren wat afgevlakt, maar is fors hoger dan in de jaren 80. Het aantal carpoolkilometers is fors lager. Meer mensen rijden, en meer mensen rijden alleen in een auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:47

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wozmro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:06:

Mensen met een zinvolle job zullen een ev krijgen van hun werkgever als ze die nodig hebben om op hun werk te geraken.
Heerlijk, iedereen die dus volgens jou geen ev rijdt van de baas doet niet zinvol werk?

Zeg dat ook even de onderwijzer, de verpleegkundige of weet ik veel welk ander beroep waar men ook geen auto van de zaak of leasebak krijgt. Al die mensen doen geen invol werk dus en mogen zich weer dik in de kosten steken om auto te mogen rijden. Flikker op zeg.

Stuitend dit soort hoogdravend gewauwel op een forum. Kijk mij eens de waarheid in pacht hebben.

:r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Shadow_Agent schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Heerlijk, iedereen die dus volgens jou geen ev rijdt van de baas doet niet zinvol werk?

Zeg dat ook even de onderwijzer, de verpleegkundige of weet ik veel welk ander beroep waar men ook geen auto van de zaak of leasebak krijgt. Al die mensen doen geen invol werk dus en mogen zich weer dik in de kosten steken om auto te mogen rijden. Flikker op zeg.

Stuitend dit soort hoogdravend gewauwel op een forum. Kijk mij eens de waarheid in pacht hebben.

Ondanks dat je zeker een punt hebt, is het vooral een kwestie van vraag en aanbod. Als jij dermate waardevol bent voor je wergever dat deze de kosten op zich neemt is er niks aan de hand. Mocht die werkgever dat niet willen, zou je kunnen overwegen om dichterbij huis te gaan werken. Mocht diezelfde werkgever in de problemen komen om voldoende personeel te werven dan zal die vanzelf in actie moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:46

D4NG3R

kiwi

:)

stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:04:
[...]

Ondanks dat je zeker een punt hebt, is het vooral een kwestie van vraag en aanbod. Als jij dermate waardevol bent voor je wergever dat deze de kosten op zich neemt is er niks aan de hand. Mocht die werkgever dat niet willen, zou je kunnen overwegen om dichterbij huis te gaan werken. Mocht diezelfde werkgever in de problemen komen om voldoende personeel te werven dan zal die vanzelf in actie moeten komen.
Jij denkt dat het gemiddelde MKB al haar werknemers kan voorzien van een EV? 8)7

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:10
D4NG3R schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:08:
[...]

Jij denkt dat het gemiddelde MKB al haar werknemers kan voorzien van een EV? 8)7
Los van het MKB, hoe gaat dit in de zorg... Moeten we straks een zorg premie van 500 euro per maand gaan betalen, zodat alle zorgmedewerkers ook een EV hebben... Dit is voor beroepen waar al te korten in zijn een nog hardere klap, waarom zou je nog in de zorg of het onderwijs gaan als je weet dat dit eraan komt. Dan moet het wel echt je roeping zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:49
stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:04:
[...]
Daardoor wordt de tweedeling alleen maar groter. 'Waardevolle' (schaarse) verpleegkundigen krijgen een EV van de zaak, terwijl de inwisselbare arbeiders met onregelmatige diensten zelf maar moeten zien (en betalen) hoe ze op hun werk komen.

Het is ergens een hele 'valse' discussie. Het is zo'n beetje sinds de oorlog beleid geweest om wonen en werken te scheiden en deze te verbinden middels een hoogwaardig netwerk van wegen. OV werkt daarnaast enkel in relatief dichtbevolkte gebieden, hier in de regio is het met name de laatste jaren tot op het bot uitgekleed.

Hoe eerlijk is het dan om als overheid in dat licht de kosten voor automobiliteit enorm te verhogen? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Er zal differentiatie moeten komen, waarbij met name rekening moet worden gehouden met de aanwezigheid van alternatieven. Zijn die er niet, dan kun je het niet maken om de kosten fors te verhogen. Want zoals gezegd zal met name de werknemer aan de onderkant van de arbeidsmarkt hiervan het slachtoffer zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:12

Spotmatic

Ken sent me

alexbl69 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:12:
[...]

Het is ergens een hele 'valse' discussie. Het is zo'n beetje sinds de oorlog beleid geweest om wonen en werken te scheiden en deze te verbinden middels een hoogwaardig netwerk van wegen. OV werkt daarnaast enkel in relatief dichtbevolkte gebieden, hier in de regio is het met name de laatste jaren tot op het bot uitgekleed.

Hoe eerlijk is het dan om als overheid in dat licht de kosten voor automobiliteit enorm te verhogen? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Hetzelfde zien we nu met de gasdiscussie. Ook dat begon het met overheidsbeleid. Iedereen moest na de oorlog op het gasnetwerk worden aangesloten. Nu moeten we allemaal van het gas af. En voor wie zijn de kosten...

Bijzonder interessante problematiek wel. Hoe voorkom je dat je juist de onderkant van de samenleving het hardst straft? Waarom is het beleid erop gericht om mensen met minder geld voor steeds grotere problemen te stellen?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Spotmatic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:45:
[...]

Hetzelfde zien we nu met de gasdiscussie. Ook dat begon het met overheidsbeleid. Iedereen moest na de oorlog op het gasnetwerk worden aangesloten. Nu moeten we allemaal van het gas af. En voor wie zijn de kosten...

Bijzonder interessante problematiek wel. Hoe voorkom je dat je juist de onderkant van de samenleving het hardst straft? Waarom is het beleid erop gericht om mensen met minder geld voor steeds grotere problemen te stellen?
En wat hadden we voor het gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:56:
[...]
En wat hadden we voor het gas?
Waar veel mensen, gezien de vieze stank buiten in mijn wijk, nu ook weer naar teruggrijpen (en waar bijna niks tegen gedaan wordt): hout en kolen. ik ken er zelfs al genoeg die (weer) diesel- en petroleumkachels hebben gekocht. Ja, de natuur vaart er wel bij.

Voor mijzelf privé zou rekeningrijden waarschijnlijk een uitkomst zijn. Ik heb namelijk een vieze stinkdiesel die nog geen 40 jaar oud is, dus hij staat 11 van de 12 maanden geschorst in de garage omdat de MRB niet te betalen is. Met rekeningrijden (en zonder MRB) wordt het er naar verwachting stukken goedkoper van omdat ik er toch amper mee rij. Maar ja, zo zal het wel niet gaan werken, anderen zullen het ook een vieze stank vinden, en de natuur vaart daar niet wel bij. :-)

(Overigens ook een normale diesel voor de deur omdat wij er 50.000 per jaar mee rijden voor woon-werkverkeer. Dat gaan we dan wel voelen, ja).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:48:
Mischien dat 1 van de heren voor mij het rekensommetje eens wil maken.
Want ik strand een beetje.

Huidig.
Kia Picanto
Aanschaf 3K met 65000 op het klokje
Woon werk 40km enkel dus 80 per dag
Rijd ongeveer 1 op 16
Mrb volgens een tabel van vandaag in dit topic 315 per jaar dacht ik.(met rekening rijden gaat dat bijna keer 6)
Ik reken er op dat dat gebakje de 200K wel gaat halen.
Onderhoud is weinig, paar tientjes per jaar ongeveer.
20K per jaar zou dat ding nog 5 jaar mee moeten ongeveer.

Wat zou dan een leuke optie zijn om over te stappen op een ev en hoe vertaald zich dat in kosten en afschrijving.

Ik zie ze nu 2e hands voor een niet bijzondere auto al gauw ergens tussen de 20 en 30K.

Ik kan voor mezelf nog niet de motivatie vinden om over te stappen op een ev.

Maar misschien reken ik verkeerd, dus als iemand het financieel recht kan breien met de beide kosten tegen over elkaar zou ik dat bijzonder waarderen want ik zie het nog even niet.
Wat bedoel je met leuk? Goedkoper dan je nu rijdt, gaat je waarschijnlijk nooit meer lukken. Vergeet niet dat de aanschafprijzen voor nieuw en 2e-hands flink gestegen zijn. Ook worden de goedkoopste auto's niet meer in Europa verkocht. De allergoedkoopste auto was vrij lang rond 7-8k euro, dat is nu 15k euro. Jouw Kia Picanto was in 2012 nog voor 8.695,- te krijgen, dat is nu 15.715,-

Autokosten kennen de volgende componenten, vul die zo precies mogelijk in:
  • Afschrijving
  • Verzekering
  • MRB
  • Onderhoud
  • Banden
  • Brandstof
Met 25k km per jaar ben je over 5 jaar aan de beurt voor vervanging. Kijk over vier jaar rustig hoe de markt zich ontwikkelt en maak je keuze met de informatie die je dan hebt. Het zou mij niet verbazen als je volgende auto nog 'gewoon' benzine tankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Spotmatic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:07:
[...]

Waar veel mensen, gezien de vieze stank buiten in mijn wijk, nu ook weer naar teruggrijpen (en waar bijna niks tegen gedaan wordt): hout en kolen. ik ken er zelfs al genoeg die (weer) diesel- en petroleumkachels hebben gekocht. Ja, de natuur vaart er wel bij.
Juist.... en wie heeft die omschakeling naar gas ooit betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:13:
[...]
Juist.... en wie heeft die omschakeling naar gas ooit betaald?
Waarom discussieer je met oneliners? De overheid heeft de aardgasbaten (en dus indirect de Groningers) gebruikt om dat te financieren. Wil je daarmee suggereren dat de overheid ook de EV-transitie moet financieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:01

hneel

denkt er het zijne van

FreakNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 05:27:
Waarom wordt er altijd als eerste naar de auto gekeken? Er zijn nog zat andere manieren om co2 te verminderen, maar altijd is de auto de eerste zondebok. (En dan met name de diesel terwijl die juist minder co2 uitstoot)
Over een aantal jaren rijden alle auto's electrisch of op waterstof, en wat is dan nog het probleem?
Al zal dat nog wel even duren, daar is hier in deze thread al veel over gezegd.
Overigens snap ik sowieso niet dat mensen voor hun werk in de file gaan staan. Of gaan werken op 50 tot 60km afstand. Je moet heel je leven werken (als het goed is), ik had na 3 jaar al gezien dat dit geen normaal bestaan zou opleveren en was er al helemaal klaar mee. Sinds 2010 rij ik dus niet meer in de file voor woon- werkverkeer.. Ik heb daar mijn woonsituatie en werksituatie op aangepast.. Maargoed, andere discussie...
Ik zou best (grotendeels) thuis kunnen werken, maar de directeur wil dat iedereen op kantoor komt. Dus dat.
En ja, het is 110km per dag a 4 dagen per week. Ik weet nagenoeg zeker dat ik geen soortgelijke baan dichter bij huis zal kunnen vinden. En dichter bij het werk gaan wonen? Daar zijn de huizen niet te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

hneel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:23:
[...]
Ik zou best (grotendeels) thuis kunnen werken, maar de directeur wil dat iedereen op kantoor komt. Dus dat.
En ja, het is 110km per dag a 4 dagen per week. Ik weet nagenoeg zeker dat ik geen soortgelijke baan dichter bij huis zal kunnen vinden. En dichter bij het werk gaan wonen? Daar zijn de huizen niet te betalen.
En zelfs als de huizen wel te betalen zouden zijn: je wordt toch wel financieel gestraft via de overdrachtsbelasting. Dus we kunnen ons wel blind focussen op alleen rekeningrijden, maar als je een keuze maakt zet dat een kettingreactie van allerlei andere vraagstukken (en dus keuzen) in gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Spotmatic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Waarom discussieer je met oneliners? De overheid heeft de aardgasbaten (en dus indirect de Groningers) gebruikt om dat te financieren. Wil je daarmee suggereren dat de overheid ook de EV-transitie moet financieren?
Ik houd het graag kort en bondig, zonder allerlei randverschijnselen erbij te halen. Maar volgens mij heeft mijn opa destijds zelf zijn gaskachel kunnen aanschaffen. En later nog een CV ketel ook met de hele installatie die eraan vast zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:05
FreakNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:51:
Dat is al bijna 2 keer zoveel als 3k en je vergeet de afschrijving.
Even het complete sommetje:
Brandstoffen/onderhoud 3.340
Verzekering en wegenbelasting 1.443
Totaal 4.783.

Tel ik BTW privégebruik erbij en trek ik de bijtelling privégebruik eraf zit ik op 4.841.

Afschrijving was 160 euro vorig jaar, deze auto is economisch al zo goed als afgeschreven.

Dit jaar fors minder kosten, ik verwacht dit jaar alleen nog een distributieriem die ik zelf kan vervangen (70 euro materiaal), verder alleen de APK (net gehad, alleen koplamp stellen), verzekering, wegenbelasting, fijnstoftoeslag en brandstof. Diesel is tot nu toe ook fors goedkoper dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Tesla Model Y is misschien één voorbeeld zonder kobalt. Feit blijft dat in 2021 22% meer kobalt werd gewonnen en dat 1/3e van alle gewonnen kobalt naar accu's ging voor EV. Met hierbij een verwachting dat dit in 2026 de helft zal zijn (70% groei). Nog eens 30% ging naar overige batterij/accu toepassingen, waar nog 20% groei wordt verwacht in 2026. Dus de zielige Congo kaart spelen vanwege het winnen van kobalt voor de petrochemische industrie gaat echt niet op, dat is maar een heel klein deel van alle gewonnen kobalt.

En het hoeft niet binnen 5 jaar? Hoezo niet? Rekeningrijden wil men vanaf 2030. Dat is inderdaad 7 jaar en geen 5, maar zeker geen 20. Lijkt mij toch belangrijk dat autorijden betaalbaar blijft voor deze grote groep arbeiders waarvan er al zoveel tekorten zijn. €1500 aan wegenbelasting voor een A segment autootje valt bij mij niet onder de noemer betaalbaar.

Tevens staat 2035 nog niet vast. Duitsland heeft bijvoorbeeld teruggetrokken omdat men van mening is dat efuel motoren zouden moeten blijven.
Eens met de Kobalt kaart trekken op raffinaderijen overdreven is. Ik heb wel grote hoop dat minstens 50% van de EV's volgend jaar zonder Kobalt geproduceerd word though. Maar niet alle landen zullen het even hoog op hebben met mensenrechten als wij.

Met niet binnen 5 jaar doel ik vooral op mijn mening. Ik zie niet in waarom we brandstof rijden mega moeten ontmoedigen (met belasting) voordat er concrete alternatieven zijn, dat gaat nooit vliegen natuurlijk. Ik verwacht echter wel dat de wereld er over 7 jaar (2030) heeeeel anders uit ziet al qua tweedehands markt.

En waar Duitsland op doelt is puur op Bugatti / Porsche / Bentley / Rolls Royce nog even hoog te houden, want die synthetische fuels gaan nooit betaalbaar worden.
Sowieso is het nogal moot point, want de wet (die aangenomen is en alleen nog afgehamerd hoefde te worden) verbood alleen voertuigen die CO2 uitstoten. Als die e-Fuels klimaat neutraal gemaakt worden mag het dus gewoon al. Vooral populisme wat daar nu opspeelt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:15
[...]

Waarom wordt er altijd als eerste naar de auto gekeken? Er zijn nog zat andere manieren om co2 te verminderen, maar altijd is de auto de eerste zondebok. (En dan met name de diesel terwijl die juist minder co2 uitstoot)
Over een aantal jaren rijden alle auto's electrisch of op waterstof, en wat is dan nog het probleem?
Tja de boeren willen niet minderen, want eten (ook al is het meest vervuilende vooral export)
De bedrijven kunnen niet minderen, want werkgelegenheid/salarissen (ook al maken bedrijven recordwinsten maar meer dan inflatiecompensatie, en zelfs dat vaak niet, ho maar)
Schiphol mag absoluut niet groeien, want economie/werkgelegenheid! (ook al durft men die rekensom van kosten/baten niet daadwerkelijk te maken)

Dus wentelen we de kosten weer af op de burgers. Dat het OV is uitgekleed/geprivatiseerd waardoor de mensen die écht afstanden moeten afleggen geen optie hebben om het (realistisch) te gebruiken boeit niet. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

Waarom wordt er altijd als eerste naar de auto gekeken? Er zijn nog zat andere manieren om co2 te verminderen, maar altijd is de auto de eerste zondebok.
Ik snap het sentiment, maar met ~1/8e van alle CO2 uitstoot in Nederland is het geen klein iets waar tegenaan geschopt wordt. Het is sowieso verantwoordelijk voor de helft van alle stikstofuitstoot.
(En dan met name de diesel terwijl die juist minder co2 uitstoot)
Het totaalplaatje en de locatie zijn wellicht belangrijker dan de harde focus op CO2 uitstoot. Over de hele linie diesel een groter lokaal probleem, en benzine een groter globaal probleem.

Benzineauto's stoten aanzienlijk meer fijnstof uit. Dieselauto's stoten aanzienlijk meer stikstof uit. Dat laatste wil je absoluut niet in de steden of in de buurt van natuur hebben.

Qua CO2 zorgt diesel voor minder uitstoot tijdens de productie, maar meer uitstoot bij verbranding. Van begin tot einde is diesel vervuilender. ~3310 gram CO2 vs ~3140 gram CO2 per liter brandstof. bron.

Daar staat wel tegenover dat de gemiddelde dieselbak zo'n 15% efficiënter omgaat met de brandstof. Per gereden kilometer stoot diesel dan ook net iets minder CO2 uit.

Uiteindelijk stoten ze beiden monsterlijk veel uit terwijl er doorgaans maar 1 persoon in het voertuig zit. Ik snap niet dat we daar niet meer mee proberen te doen.
Op dat punt is realistisch het enige wat ik mij nog kan bedenken fijnstof door slijtage, maar dat is natuurlijk in het niets met de huidige situatie. 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 23-03-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 17:02
_eLMo_ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Eens met de Kobalt kaart trekken op raffinaderijen overdreven is. Ik heb wel grote hoop dat minstens 50% van de EV's volgend jaar zonder Kobalt geproduceerd word though. Maar niet alle landen zullen het even hoog op hebben met mensenrechten als wij.

Met niet binnen 5 jaar doel ik vooral op mijn mening. Ik zie niet in waarom we brandstof rijden mega moeten ontmoedigen (met belasting) voordat er concrete alternatieven zijn, dat gaat nooit vliegen natuurlijk. Ik verwacht echter wel dat de wereld er over 7 jaar (2030) heeeeel anders uit ziet al qua tweedehands markt.

En waar Duitsland op doelt is puur op Bugatti / Porsche / Bentley / Rolls Royce nog even hoog te houden, want die synthetische fuels gaan nooit betaalbaar worden.
Sowieso is het nogal moot point, want de wet (die aangenomen is en alleen nog afgehamerd hoefde te worden) verbood alleen voertuigen die CO2 uitstoten. Als die e-Fuels klimaat neutraal gemaakt worden mag het dus gewoon al. Vooral populisme wat daar nu opspeelt.
Een auto op e-Fuel stoot technisch gezien toch nog altijd CO2 uit? Klimaatneutraliteit daarvan lijkt me sowieso twijfelachtig, er gaat immers bij iedere transitie energie verloren. Zelfs wanneer er groene stroom gebruikt gaat worden om e-Fuels te maken, span je het paard achter de wagen als je ook gewoon op die elektriciteit had kunnen rijden. Die duurzame elektriciteit had ook ingezet kunnen worden om grijze/bruine stroom elders te vervangen.

Nog afgezien daarvan dat die hele e-Fuel zaak toch vooral op een vertragingstactiek lijkt om vooral de status quo maar te behouden.
D4NG3R schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Ik snap het sentiment, maar met ~1/8e van alle CO2 uitstoot in Nederland is het geen klein iets waar tegenaan geschopt wordt. Het is sowieso verantwoordelijk voor de helft van alle stikstofuitstoot.
Feitelijk incorrect:
https://www.rivm.nl/stikstof

Je verwart verkeer met landbouw. Het Nederlands verkeer is slechts verantwoordelijk voor 12% van de stikstofuitstoot.

[ Voor 64% gewijzigd door Cid Highwind op 23-03-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Cid Highwind schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Feitelijk incorrect:
https://www.rivm.nl/stikstof

Je verwart verkeer met landbouw. Het Nederlands verkeer is slechts verantwoordelijk voor 12% van de stikstofuitstoot.
Ik verwar verkeer niet met landbouw, maar ben wel enigszins verward over wat ik toenstraks gelezen heb. Desalniettemin bedankt voor een fatsoenlijke bron. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 17:02
No probs. Ik vind persoonlijk ook dat altijd (te) veel nadruk op persoonlijk verkeer wordt gelegd. Temeer als men nu het rekeningrijden aan gaat halen om stikstof te verminderen, terwijl stikstof toch vooral van diesels komt. En laat diesel nu net haast de facto verbannen zijn van de Nederlandse wegen, met uitzondering van vrachtverkeer. En dat laatste zal waarschijnlijk niet aan rekeningrijden onderhevig zijn.

En laten we niet vergeten dat er nog de nodige dieseltreinen rondboemelen, die eveneens onder "verkeer" zouden moeten vallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:12
Shadow_Agent schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Niet te hevig er in gaan.

Met zinvolle jobs bedoel ik net jobs in het onderwijs, zorg,....

Wacht maar af en je zult het zien. De werkgevers zijn volop aan het nadenken over hoe ze hun werknemers binnen een paar jaar tot bij hun op het bedrijf zullen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Ook nu zijn de werkelijke kosten voor autorijden al fors hoger dan 12ct per km. Vaak rekenen mensen enkel uit wat de brandstof kost, maar elke kilometer die je aflegt betekent ook afschrijving en onderhoud.

Het NIBUD rekent hiervoor tussen de 45 en 57 cent: https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/

Voor 12ct krijgen en 13ct betalen zou ik dan ook direct tekenen.

Hoe dan ook: er is geen sprake van 'straks'. Idealiter zou rekeningrijden zo vormgegeven moeten worden dat MRB, belastingen zoals de BPM bij aanschaf en natuurlijk de brandstofaccijns misschien wel naar €0 gaan, waarna je door rekeningrijden onder de streep even duur uitkomt.
Alleen maak je het dan voor burgers wat inzichtelijker wat een auto eigenlijk écht kost en hoop je mensen er tot aan te zetten iets minder van dat voertuig gebruik te maken.

En haal je direct een hoop 'onhandigheden' uit de huidige regelgeving. Voorbeeldjes: BPM zorgt er óók voor dat nieuwe, schonere auto's duurder zijn dan oudere vervuilende auto's. En de belasting op gewicht is ook onzin: het is niet zo dat een zware auto noemenswaardig 'meer schade' doet aan het wegdek, juist een 'zware' hybride' is beter voor het milieu dan een lichte benzineauto, laat staan EV's. Om maar niet te beginnen over de loophole waarbij asociaal dikke auto's als 'vrachtwagen' geregistreerd worden door de bagageruimte van de bestuurdersruimte af te sluiten om zo minder belasting te betalen.
Ik vind het altijd absurd dat afschrijving wordt berekend in variabele kosten. Afschrijving is gewoon vast.
Afschrijving heeft veel meer met tijd te maken als met kilometers. Los van de aburd-veelrijders.
Zo exact kan je variabele afschrijving helemaal niet uitrekenen. Vast dus.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
trippelb schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:20:
Rapport even bekeken.

Het rapport gaat over wat de kilometerheffing zou kunnen zijn om klimaatdoelen te halen.

In de bijlage is de volgende tabel te vinden.
[Afbeelding]

Dit zijn gemiddelde bedragen. Volgens het rapport wordt dit gedifferentieerd naar gewicht.

Het artikel van het AD rekent vervolgens met dit gemiddelde tarief op een veel lichtere auto dan gemiddeld. Niet helemaal realistisch lijkt mij.

En dan nog het rapport gaat niet over invoering van kilometerheffing maar over een breed scala van maatregelen met impact op de klimaatdoelen. (Landbouw, mobiliteit, energie etc etc)
De strekking is natuurlijk vrij duidelijk. Fors meer betalen. Dit zijn weer 10 gratis extra BBB zetels.
_eLMo_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:56:
En de tweedehandsmarkt voor EV's komt steeds meer op gang.
Nieuwe auto's met >400km bereik van €30.000. En tweedehands auto's met >400km bereik zitten ook nog >€30.000.
Kwestie van tijd voor de werkelijkheid de huidige hoge restwaardes inhaalt. De productie aantallen lopen al flink op. VW vorig jaar 325.000 EV's verkocht, Tesla 1.300.000. Die komen allemaal de tweedehands markt op over een tijdje.
30k is niet betaalbaar natuurlijk. Misschien als we genoeg inflatie hebben om ons geld lires te gaan noemen.
stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:18:
[...]

We zullen gewoonweg anders moeten omgaan met mobiliteit in de toekomst. Misschien is het gewoon niet meer haalbaar voor tante truus om met haar 20 jaar oude ford ka naar de supermarkt 2 straten verderop te gaan om een pakje sigaretten te halen. In mijn ogen zijn we gigantisch verwend geraakt de afgelopen decennia qua mobiliteit.
Tante Truus kan die sigaretten al even niet meer betalen en bestelt online vape-meuk. Maar goed, een Ka van 20 jaar oud zal al weggeroest zijn. Ze kan misschien net naar haar werk, maar mantelzorg? Haar kind naar een uitwedstrijd van sport brengen? We gaan mensen echt isoleren op deze manier.
JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Waarschijnlijk zal tante truus met die paar kilometers per jaar een heel stuk goedkoper uit zijn met rekeningrijden. Zeker als zij zorgt dat die Ford Ka een diesel is. (diesel onder 8K/J voordeligst)
Dat vereist eerst een ombouw, de Ka is nooit als diesel geleverd aangezien de vaste lasten altijd al torenhoog zijn van een diesel.
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:50:
[...]

En toch vraag ik me af waarom. Als ik terugdenk aan mijn jeugd (meer dan 30 jaar geleden) reden mijn ouders in een auto die nog een stukje kleiner was dan een Twingo. Zonder viervoeter, maar met twee tieners. Gewoon naar Frankrijk en Italie.

Bij mijn vriendjes thuis hadden ze de E-Kadett, of de Volvo 440 als (enige) gezinsauto. Auto's van nog geen 1000kg. Tegenwoordig zouden we dat A-segmenters noemen. Toen vond echt niemand dat kleine auto's, die uitdrukking was gereserveerd voor de Mini, de Panda, of de kleine Japannertjes.

Een Stationwagon was iets "nieuws", en zag je vooral bij bovenmodale gezinnen, of mensen met veel honden. En natuurlijk hadden een hoop mensen helemaal geen auto. En waren er gezinnen die nog gewoon met de fiets op vakantie gingen, uiteraard niet naar Frankrijk of Italie.

Het is natuurlijk geen argument voor of tegen rekeningrijden, maar ik denk dat er behoorlijk wat ruimte is om het met "minder" te kunnen doen, zonder dat we als maatschappiij tot de bedelstaf vervallen.
Ah, die goede oude tijd. Moeders de vrouw nog met een ketting aan het aanrecht, geen kinderopvang nodig. Op zondag het vlees mogen snijden. RTL4 was er pas net.

Je hebt het bijna over 50 jaar geleden denk ik. Want 30 jaar geleden in 1993 (ik was toen 12) was de station er al lang (Volvo 240 anyone). Mensen haakten toen al de sleurhut aan om de Route du Soleil onveilig te maken. Dat doen ze al sinds de jaren '70.
Bushie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Nope, standaard thuis laadpaal is 11KW, die kan prima op een 3x25A aansluiting welke hetzelfde vastrecht heeft als 1x40A
Als de baas het niet betaalt, kost een eigen paal incl. declaratiemogelijkheid en installatie rustig 2.500 euro. Toch wel geld als je niet zeker weet of je bij EV blijft.

Probleem is, we moeten op alle fronten 'minder doen' met 'meer' belastingdruk.
desmond schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Wat bedoel je met leuk? Goedkoper dan je nu rijdt, gaat je waarschijnlijk nooit meer lukken. Vergeet niet dat de aanschafprijzen voor nieuw en 2e-hands flink gestegen zijn. Ook worden de goedkoopste auto's niet meer in Europa verkocht. De allergoedkoopste auto was vrij lang rond 7-8k euro, dat is nu 15k euro. Jouw Kia Picanto was in 2012 nog voor 8.695,- te krijgen, dat is nu 15.715,-

Autokosten kennen de volgende componenten, vul die zo precies mogelijk in:
  • Afschrijving
  • Verzekering
  • MRB
  • Onderhoud
  • Banden
  • Brandstof
Met 25k km per jaar ben je over 5 jaar aan de beurt voor vervanging. Kijk over vier jaar rustig hoe de markt zich ontwikkelt en maak je keuze met de informatie die je dan hebt. Het zou mij niet verbazen als je volgende auto nog 'gewoon' benzine tankt.
Die auto is al 16.500 rijklaar. In 2006 had ik daar mijn volledig gepimpte nieuwe Grande Punto Sport voor. :+
stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:35:
[...]

Ik houd het graag kort en bondig, zonder allerlei randverschijnselen erbij te halen. Maar volgens mij heeft mijn opa destijds zelf zijn gaskachel kunnen aanschaffen. En later nog een CV ketel ook met de hele installatie die eraan vast zat.
En het was allemaal comfortverhogend en kostenverlagend. De situatie met de huidige transitie geeft dat niet. Je hebt niet meer onbeperkt warm water en de boel neemt een stuk meer ruimte in. Ander voordeel van CV was dat de gigantische moederhaard uit de woonkamer verdween.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Señor Sjon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:26:
[...]

De strekking is natuurlijk vrij duidelijk. Fors meer betalen. Dit zijn weer 10 gratis extra BBB zetels.

[...]

30k is niet betaalbaar natuurlijk. Misschien als we genoeg inflatie hebben om ons geld lires te gaan noemen.
De strekking is vrij duidelijk. We zitten nu al op nieuwe auto's met >300km bereik van €30.000. Waar denk je dat we over 5-7 jaar zijn...

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:26:
[...]

En het was allemaal comfortverhogend en kostenverlagend. De situatie met de huidige transitie geeft dat niet. Je hebt niet meer onbeperkt warm water en de boel neemt een stuk meer ruimte in. Ander voordeel van CV was dat de gigantische moederhaard uit de woonkamer verdween.
Yep, dat was de drijfveer in die tijd. Tegenwoordig hebben we ook nog zoiets als milieu waar ze ons druk om (moeten) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Wozmro schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:00:
[...]

Niet te hevig er in gaan.

Met zinvolle jobs bedoel ik net jobs in het onderwijs, zorg,....

Wacht maar af en je zult het zien. De werkgevers zijn volop aan het nadenken over hoe ze hun werknemers binnen een paar jaar tot bij hun op het bedrijf zullen krijgen.
wat zeg je nu? "Met zinvolle jobs bedoel ik net jobs in het onderwijs, zorg,...."

Je bedoelt met zinvolle jobs niet onderwijs en zorg?

En nee, je gelooft toch zeker zelf niet dat een ziekenhuis iedere medewerker een EV gaat geven? Of een paar honderd euro extra om überhaupt met auto op het werk te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Shadow_Agent schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:49:
[...]

wat zeg je nu? "Met zinvolle jobs bedoel ik net jobs in het onderwijs, zorg,...."

Je bedoelt met zinvolle jobs niet onderwijs en zorg?

En nee, je gelooft toch zeker zelf niet dat een ziekenhuis iedere medewerker een EV gaat geven? Of een paar honderd euro extra om überhaupt met auto op het werk te komen?
Natuurlijk niet. Toevallig is mijn vrouw verpleegkundige.... Woont 5km van haar werk. Die kosten gaan echt verwaarloosbaar zijn.... Als het lekker weer is pakt ze sowieso de fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
_eLMo_ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:29:
[...]

De strekking is vrij duidelijk. We zitten nu al op nieuwe auto's met >300km bereik van €30.000. Waar denk je dat we over 5-7 jaar zijn...
250km voor 45k om de schaarse accumaterialen te delen? ;) Of een laadpaalburgeroorlog met doorgesneden kabels? :+
stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Yep, dat was de drijfveer in die tijd. Tegenwoordig hebben we ook nog zoiets als milieu waar ze ons druk om (moeten) maken.
Duitsland ging op gas over omwille het milieu... :P De overstap van bruinkool/steenkool/hout/stadsgas naar aardgas was een zegen voor de luchtkwaliteit en het milieu. Overigens komt ook nog steeds de meeste energie van de elektrische samenleving uit gascentrales.
stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Natuurlijk niet. Toevallig is mijn vrouw verpleegkundige.... Woont 5km van haar werk. Die kosten gaan echt verwaarloosbaar zijn.... Als het lekker weer is pakt ze sowieso de fiets?
Tot ze dat gaan centraliseren zoals @Dennis1812 zegt? Dan worden werkgebieden vergroot en die 5 km is dan opeens 40 km/dag. Hier, hier heb je je 12 ct/km...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Juist want iedere verpleegkundige woont op 5 km van zijn/haar werk en als het slecht weer is blijven ze thuiswerken :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Tot ze dat gaan centraliseren zoals @Dennis1812 zegt? Dan worden werkgebieden vergroot en die 5 km is dan opeens 40 km/dag. Hier, hier heb je je 12 ct/km...
Succes.... als je weet hoeveel zorginstellingen er in het pittoreske tilburg zijn die zitten te springen om personeel wens ik ze veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Shadow_Agent schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Juist want iedere verpleegkundige woont op 5 km van zijn/haar werk en als het slecht weer is blijven ze thuiswerken :F
Het is een mooi beroep, maar de verdiensten zijn niet van dien aard dat ze er uren reistijd voor over zou hebben om haar beroep uit te oefenen op een specifieke locatie. Lekker dicht bij huis... ook wat waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Het is een mooi beroep, maar de verdiensten zijn niet van dien aard dat ze er uren reistijd voor over zou hebben om haar beroep uit te oefenen op een specifieke locatie. Lekker dicht bij huis... ook wat waard :)
Heel leuk voor je vrouw, maar je beantwoord de vraag niet. En je spits het nu alleen toe op je eigen vrouw en haar werkgebied terwijl er duizenden, honderduizenden zijn voor wie hetzelfde geldt die ook geen leasebak hebben maar wel torenhoge autokosten zitten straks. Kinderopvang, zorg, helpenden, thuiszorg, onderwijs, MKB, de glazenwasser weet ik veel wie. Stafpersoneel of receptiemedewerkers bij een hotel, horeca.

Volgens @Wozmro allemaal nuttelozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Succes.... als je weet hoeveel zorginstellingen er in het pittoreske tilburg zijn die zitten te springen om personeel wens ik ze veel succes.
De meldkamer ambulancezorg is er weggegaan.
Die zijn verhuist naar Bergen op Zoom. Enkelen zijn toen overgestapt naar Den Bosch. Enkelen meeverhuist.

Die gespecialiseerde vpk gaan zelden terug naar t zkh of verpleeghuis. Je levert in op je werkplezier en kan je functie niet meer uitoefenen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Shadow_Agent schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Heel leuk voor je vrouw, maar je beantwoord de vraag niet. En je spits het nu alleen toe op je eigen vrouw en haar werkgebied terwijl er duizenden, honderduizenden zijn voor wie hetzelfde geldt die ook geen leasebak hebben maar wel torenhoge autokosten zitten straks. Kinderopvang, zorg, helpenden, thuiszorg, onderwijs, MKB, de glazenwasser weet ik veel wie. Stafpersoneel of receptiemedewerkers bij een hotel, horeca.

Volgens @Wozmro allemaal nuttelozen
Ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt. Want de meesten van haar collegas zijn ook allemaal woonachtig in de regio. Alleen de manager komt lekker elke dag met de file meegereden vanuit eindhoven. Wat ik bedoel te zetten is dat dergelijke functies meestal worden bekleed door iemand die niet ver gaat rijden om op zijn/haar werk te komen. Het aantal verpleegkundigen die 3 uur per dag in de auto gaan zitten om te forensen kun je op 1 hand tellen. Ja, er zijn mensen zoals @Dennis1812 die vrolijk meeverhuizen uit liefde voor het werk als dat nodig is.... Ik kan hem alleen adviseren om ook eens wat anders te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:09:
[...]

De meldkamer ambulancezorg is er weggegaan.
Die zijn verhuist naar Bergen op Zoom. Enkelen zijn toen overgestapt naar Den Bosch. Enkelen meeverhuist.

Die gespecialiseerde vpk gaan zelden terug naar t zkh of verpleeghuis. Je levert in op je werkplezier en kan je functie niet meer uitoefenen.
Met ambulances heeft ze weinig te maken. Maar goed, dat is meer jouw cup of tea denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Eens bij een "standaard" vpk.
Maar zodra je meer gaat specialiseren of als verpleegkundig specialist aan de bak gaat komt er vaak echt wel meer reistijd kijken.

Of als je in een dorp woont en je moet naar een andere plaats.

Niet iedereen woont in een stad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Dennis1812 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:19:
Eens bij een "standaard" vpk.
Maar zodra je meer gaat specialiseren of als verpleegkundig specialist aan de bak gaat komt er vaak echt wel meer reistijd kijken.

Of als je in een dorp woont en je moet naar een andere plaats.

Niet iedereen woont in een stad
Die ambitie heeft ze niet. Ze vind het al gek dat ik elke dag een uur naar breda heen en weer rijd voor het werk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
rekeningrijden is fair - de gebruiker betaalt - veel simpeler, inzichtelijker en begrijpelijker kan het niet; dat je dat dan ook op europeesch/internationaal niveau moet doen … dan zijn we 30-50 jaar verder

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29
@CynicRelief Natuurlijk is dat logisch dat je als je veel tijd veel moet betalen. Maar dat doe je automatisch al via de brandstof waarbij onzuinig rijden meteen is meegenomen. Alleen valt dit in de grensstreek te omzeilen door in het buitenland te tanken. Maar met km heffing betaal je dus ook belasting als je in het buitenland rijd.

Persoonlijk ben ik voor een basisbedrag en een spitsheffing. Hoe drukker de weg hoe hoger de km prijs.

En als de overheid echt wil vergroenen dan moet je ook iets met de bijtelling doen. De praktijk bewijst dat je daarmee enorm kunt sturen en je wagenpark kunt vergroenen. Een enorm groot deel van de nieuwe auto's komt uit de lease en komen zo vanzelf op de 2e hands markt.

Maar daar gaat het helemaal niet om. De overheid ziet het als een middel om extra inkomsten te genereren. Niet om te vergroenen en de uitstoot te verminderen.

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 23-03-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

CynicRelief schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:51:
rekeningrijden is fair - de gebruiker betaalt - veel simpeler, inzichtelijker en begrijpelijker kan het niet; dat je dat dan ook op europeesch/internationaal niveau moet doen … dan zijn we 30-50 jaar verder
Dat doet de gebruiker nu toch ook al? Of tank/laad jij je auto gratis vol? Branstof is al een impliciete gebruiksbelasting, en die is ook nog eens afhankelijk van de zuinigheid van je auto en je rijgedrag.

Zoiets kun je prima via de brandstofprijzen regelen, alleen moet je dat inderdaad op Europees niveau doen anders krijg je tanktoeristen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Het is niet "als we minder vliegen, kunnen we blijven autorijden". CO₂ uitstoot moet niet verminderd worden, maar naar 0. Negatief als het kan. Alle uitstoot werkt cumulatief. Van 1992 tot nu hebben we ongeveer evenveel uitgestoten als van 1750 tot 1992. In 30 jaar evenveel als in de 250 jaar ervoor. En het tempo stijgt nog steeds.

We kunnen niet kiezen tussen reductiemaatregelen. We moeten het allemaal doen. Liefst met behoud van welvaart, maar welvaart behouden terwijl je ongeveer 200 jaar aan fossiele industrie probeert te saneren is natuurlijk een kneitermoeilijk probleem.

Alle argumenten van "Amerika / de luchtvaart / de boeren / m'n buurman doet ook niet mee" zijn uiteindelijk een vorm van fatalisme. Onze samenleving is gebaseerd op een mild klimaat waarin we makkelijk kunnen wonen en voedsel verbouwen. Als dat verdwijnt, kunnen we onze welvaart sowieso gedag zeggen.

Dat de rijke toplaag in hagelnieuwe peperdure lease-auto's nu voornamelijk de lusten krijgt, terwijl de middenklasse die straks de afgeragde tweede- en derdehands Tesla's met 50km bereik moet kopen (of de auto gedag moet zeggen) vooral de lasten krijgt, zul je mij niet horen betwisten. Maar dat is een politieke keuze van een bepaalde "autovriendelijke" partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
eerlijk beprijzen, ongeacht particulier of commercieel gebruik; dan breng je ook andere verschuivingen (mbt mobiliteit, woningmarkt, vervoer van resources etc) op gang …

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Het is niet "als we minder vliegen, kunnen we blijven autorijden". CO₂ uitstoot moet niet verminderd worden, maar naar 0. Negatief als het kan. Alle uitstoot werkt cumulatief. Van 1992 tot nu hebben we ongeveer evenveel uitgestoten als van 1750 tot 1992. In 30 jaar evenveel als in de 250 jaar ervoor. En het tempo stijgt nog steeds.

We kunnen niet kiezen tussen reductiemaatregelen. We moeten het allemaal doen. Liefst met behoud van welvaart, maar welvaart behouden terwijl je ongeveer 200 jaar aan fossiele industrie probeert te saneren is natuurlijk een kneitermoeilijk probleem.

Alle argumenten van "Amerika / de luchtvaart / de boeren / m'n buurman doet ook niet mee" zijn uiteindelijk een vorm van fatalisme. Onze samenleving is gebaseerd op een mild klimaat waarin we makkelijk kunnen wonen en voedsel verbouwen. Als dat verdwijnt, kunnen we onze welvaart sowieso gedag zeggen.

Dat de rijke toplaag in hagelnieuwe peperdure lease-auto's nu voornamelijk de lusten krijgt, terwijl de middenklasse die straks de afgeragde tweede- en derdehands Tesla's met 50km bereik moet kopen (of de auto gedag moet zeggen) vooral de lasten krijgt, zul je mij niet horen betwisten. Maar dat is een politieke keuze van een bepaalde "autovriendelijke" partij.
de gemiddelde Nederlander hangt zn geluk ook op aan de auto die ie rijdt (of leased, tot mijn shocking amazement) of die van zn buren … dat is decadentie me dunkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:08
Stoney3K schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Dat doet de gebruiker nu toch ook al? Of tank/laad jij je auto gratis vol? Branstof is al een impliciete gebruiksbelasting, en die is ook nog eens afhankelijk van de zuinigheid van je auto en je rijgedrag.

Zoiets kun je prima via de brandstofprijzen regelen, alleen moet je dat inderdaad op Europees niveau doen anders krijg je tanktoeristen.
Op zich eens. Maar dan zou wel de motorrijtuigenbelasting (MRB) nu eigenlijk nog naar 0 moeten en het verlies aan opbrengst daarvan verwerkt worden in die brandstof-accijns. Want nu is de MRB een vast bedrag* op basis van gewicht. Wel gedifferentieerd per brandstofsoort, maar geheel lós van zuinigheid binnen die categorie en ook geheel los van hoeveel de auto ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

*op het beetje variatie per provincie na natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Valorian schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Op zich eens. Maar dan zou wel de motorrijtuigenbelasting (MRB) nu eigenlijk nog naar 0 moeten en het verlies aan opbrengst daarvan verwerkt worden in die brandstof-accijns. Want nu is de MRB een vast bedrag* op basis van gewicht. Wel gedifferentieerd per brandstofsoort, maar geheel lós van zuinigheid binnen die categorie en ook geheel los van hoeveel de auto ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

*op het beetje variatie per provincie na natuurlijk
MBR in brandstofprijs omslaan is logisch, als in, de gebruiker betaalt

toelichting: ik heb een betaalde prive parkeerplaats, rijdt weinig, betaal dus onevenredig veel belasting voor ongebruikte, daadwerkelijke, fysieke, wegenbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:36

drooger

Falen is ook een kunst.

Stoney3K schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Hoe wil je zorgen dat welvarende veelrijders dan een eerlijke prijs betalen als ze in zonnige maanden "gratis brandstof" uit hun zonnepanelen krijgen?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

sig69 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 01:10:
[...]

Dat is nogal kort door de bocht op 2 manieren:
-een kantoorbaan betekent niet altijd dat je thuis kan werken
-zeker niet iedereen (sterker nog: slechts een klein deel) van mensen met een kantoorbaan hebben een leaseauto
Elke kantoorbaan kan ook prima vanuit huis gedaan worden. Dit geheel in tegenstelling tot de bouwvakker, die kan niet vanuit zijn huis bij jou het huis stucen. Voor hem is rijden een noodzaak. Voor iemand met een kantoorbaan in principe niet.
[...]

Je spreekt jezelf hier een beetje tegen. In de Randstad is nu eenmaal veel werk en er wonen veel mensen. Wat de kip of het ei is weet ik niet, maar dat is de situatie.
Nederland houdt niet op bij de oostgrens van de Randstad. De politiek en grote werkgevers zijn dat een beetje vergeten (een beetje, want het Oosten doet wel gewoon mee als er belasting geïnd moet worden...).
[...]

Niet alleen overheden hoor. Stukadoors rijden 200 km per dag omdat ze een offerte van een paar 100 minder hebben uitgebracht. Onderweg kunnen ze zwaaien naar de elektriciens die de andere kant op rijden bij wijze van spreken. Lokaal werk aannemen zou best gepromoot mogen worden ja.
Ik kan ook veel meer verdienen als ik bereid ben verder te rijden, maar ik wil dat niet. Je moet heel vroeg van huis en bent ook pas laat weer thuis, waardoor je amper privé tijd over houdt. Laat andere zzp'ers maar een halve dag in de auto zitten, ik pieker er niet over. Met al die files en inzichtloze types die 60 blijven rijden waar je 80 mag is er toch geen lol meer aan?
[...]

Je motor/scooter mag je overal neerzetten, nog beter. Maar dat wil ook niemand, wordt ook een rommelig zooitje.
Edit: een motor dus niet lees ik net, dus die vlieger gaat niet op.
Ik ga inderdaad uit van een parkeervak waar normaal gesproken een auto staat. Op datzelfde vak kun je 4 motoren kwijt en stiekem is een motor(scooter) gewoon een ideale oplossing voor individueel vervoer. Die vlieger gaat niet op voor bouwvakkers e.d die gereedschap en materiaal moeten kunnen vervoeren, maar voor veel andere werkenden is dat een prima manier om van A naar B te komen. Zeker in het geval van een motorscooter zijn de kosten van onderhoud en brandstof ook nog een stuk lager dan bij een auto.
FreakNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 05:30:
[...]

Vertel eens hoe ik me rijk reken?

- Verzekering
- Wegenbelasting
- Onderhoud
- Brandstof
- Afschrijving.

Dit alles tesamen komt neer op een 3500 euro per jaar, ik heb het net even nagekeken. Ik rijdt momenteel een 18 jaar oude Berlingo op grijs kenteken. De MRB is dus laag, hetzelfde geldt voor de afschrijving. Daarnaast beschik ik tegenwoordig weer over een schuur met daarin een 2koloms brug waar ik veel van het onderhoud zelf doe. Het onderhoud waar ik zelf geen tijd voor/zin in heb besteed ik uit aan een bevriende garagist die sowieso niet de hoofdprijs rekent. Dat drukt de kosten enorm.

Met een jongere grote en zware auto kun je dit soort cijfers wel vergeten inderdaad. Maar rijk rekenen zit hier niet bij hoor. Ik ben zelf jarenlang automonteur geweest, als iemand in staat is uit te rekenen wat de auto in totaal kost (dus alles meegerekend), ben ik het wel ;)

Dan lees ik nog e.e.a over de bijtelling die ervoor zou zorgen dat mensen geen enkele prikkel voelen om minder te rijden... Dat is misschien zo bij mensen in loondienst met een leaseauto. Als zzp'er moet ik - ook al ben ik in mijn bedrijf alleen - bijtelling betalen over die verdwaalde privé kilometers die ik rijdt. Eigenlijk is dat al belachelijk, maar hoe dit de rem weg neemt om maar lekker overal de auto voor te pakken? Ik zie elke tankbeurt immers gewoon van mijn zakelijke rekening afgeschreven worden. Dat is gewoon geld waar ik voor heb gewerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 23-03-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Ligt dat aan autovriendelijk zijn? Of aan een kabinet wat al jarenlang enkel er is voor bovenmodaal/rijken/vermogende en allang vergeten is wie dit land daadwerkelijk bouwt en onderhoud.

De politiek staat mijlenver van de normale mens af. Elke peiling bevestigd dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
drooger schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Hoe wil je zorgen dat welvarende veelrijders dan een eerlijke prijs betalen als ze in zonnige maanden "gratis brandstof" uit hun zonnepanelen krijgen?
dat kun je, in principe, prima regelen, opleveringen vs gebruik, producers vs consumers, maar dat vergt techniek en mindset; laatste is meest problematisch helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
CynicRelief schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:46:
[...]

MBR in brandstofprijs omslaan is logisch, als in, de gebruiker betaalt

toelichting: ik heb een betaalde prive parkeerplaats, rijdt weinig, betaal dus onevenredig veel belasting voor ongebruikte, daadwerkelijke, fysieke, wegenbelasting
Precies. Nog maar niet te spreken over mensen die meerdere auto's hebben omdat ze dat nu eenmaal leuk vinden en er maar een tegelijk gebruiken. Daar kan je wat van vinden qua parkeerdruk, maar als ze op eigen terrein staan vervalt dat argument ook en hou je over mensen die heel veel betalen terwijl ze milieu niet meer belasten dan iemand met 1 auto.

Zelf rij ik een grote auto op LPG. Vanaf volgende week valt mijn woon-werk verkeer geheel weg. Daarmee gaat mijn kilometrage per jaar van 18.000 naar 6.000. Toch blijft die astronomische 105 euro per maand MRB gewoon gelijk |:( .. De auto blijft overigens gewoon in bezit, ondanks 415.000km nog altijd heerlijk rijden zo'n Saab 9-3 Estate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

1910-1945 steeg het harder dan nu.
De laatste 20 jaar steeg het ook minder dan 1975-2000.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sa2nr7YgDAg-ScGrNM5X5tT4TLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w6297SAKPZsq4B1OXv2EUpvy.jpg?f=user_large

En ook:
https://www.abnamro.com/r...anders-zijn-co2-intensief

Ik vraag me een beetje af of we straks bij de volgende ijstijd weer allemaal co2 moeten gaan uitstoten.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 23-03-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

mitsumark schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]

Ik vraag me een beetje af of we straks bij de volgende ijstijd weer allemaal co2 moeten gaan uitstoten.
.
Het valt mij vaak op dat men in dit soort overzichten vrijwel nooit meeneemt dat we de laatste jaren ook een gigantische bevolkingsgroei hebben gehad. Dat beïnvloedt de cijfers nogal.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 23-03-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Valorian schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:04:
[...]

Precies. Nog maar niet te spreken over mensen die meerdere auto's hebben omdat ze dat nu eenmaal leuk vinden en er maar een tegelijk gebruiken. Daar kan je wat van vinden qua parkeerdruk, maar als ze op eigen terrein staan vervalt dat argument ook en hou je over mensen die heel veel betalen terwijl ze milieu niet meer belasten dan iemand met 1 auto.

Zelf rij ik een grote auto op LPG. Vanaf volgende week valt mijn woon-werk verkeer geheel weg. Daarmee gaat mijn kilometrage per jaar van 18.000 naar 6.000. Toch blijft die astronomische 105 euro per maand MRB gewoon gelijk |:( .. De auto blijft overigens gewoon in bezit, ondanks 415.000km nog altijd heerlijk rijden zo'n Saab 9-3 Estate.
de gebruiker betaalt - veel simpeler en begrijpelijker kan je het niet maken - als dat tot gevolg heeft dat bijv. de transportsecor daar last van heeft, is dat een reden om daar dingen anders te doen, i.e. onze sperziebonen hoeven niet persee ten alle tijden vanuit alle windstreken te komen, hallo supermarktketen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Destruction schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Elke kantoorbaan kan ook prima vanuit huis gedaan worden. Dit geheel in tegenstelling tot de bouwvakker, die kan niet vanuit zijn huis bij jou het huis stucen. Voor hem is rijden een noodzaak. Voor iemand met een kantoorbaan in principe niet.

[...]

Nederland houdt niet op bij de oostgrens van de Randstad. De politiek en grote werkgevers zijn dat een beetje vergeten (een beetje, want het Oosten doet wel gewoon mee als er belasting geïnd moet worden...).

[...]

Ik kan ook veel meer verdienen als ik bereid ben verder te rijden, maar ik wil dat niet. Je moet heel vroeg van huis en bent ook pas laat weer thuis, waardoor je amper privé tijd over houdt. Laat andere zzp'ers maar een halve dag in de auto zitten, ik pieker er niet over. Met al die files en inzichtloze types die 60 blijven rijden waar je 80 mag is er toch geen lol meer aan?

[...]

Ik ga inderdaad uit van een parkeervak waar normaal gesproken een auto staat. Op datzelfde vak kun je 4 motoren kwijt en stiekem is een motor(scooter) gewoon een ideale oplossing voor individueel vervoer. Die vlieger gaat niet op voor bouwvakkers e.d die gereedschap en materiaal moeten kunnen vervoeren, maar voor veel andere werkenden is dat een prima manier om van A naar B te komen. Zeker in het geval van een motorscooter zijn de kosten van onderhoud en brandstof ook nog een stuk lager dan bij een auto.

[...]

Vertel eens hoe ik me rijk reken?

- Verzekering
- Wegenbelasting
- Onderhoud
- Brandstof
- Afschrijving.

Dit alles tesamen komt neer op een 3500 euro per jaar, ik heb het net even nagekeken. Ik rijdt momenteel een 18 jaar oude Berlingo op grijs kenteken. De MRB is dus laag, hetzelfde geldt voor de afschrijving. Daarnaast beschik ik tegenwoordig weer over een schuur met daarin een 2koloms brug waar ik veel van het onderhoud zelf doe. Het onderhoud waar ik zelf geen tijd voor/zin in heb besteed ik uit aan een bevriende garagist die sowieso niet de hoofdprijs rekent. Dat drukt de kosten enorm.

Met een jongere grote en zware auto kun je dit soort cijfers wel vergeten inderdaad. Maar rijk rekenen zit hier niet bij hoor. Ik ben zelf jarenlang automonteur geweest, als iemand in staat is uit te rekenen wat de auto in totaal kost (dus alles meegerekend), ben ik het wel ;)

Dan lees ik nog e.e.a over de bijtelling die ervoor zou zorgen dat mensen geen enkele prikkel voelen om minder te rijden... Dat is misschien zo bij mensen in loondienst met een leaseauto. Als zzp'er moet ik - ook al ben ik in mijn bedrijf alleen - bijtelling betalen over die verdwaalde privé kilometers die ik rijdt. Eigenlijk is dat al belachelijk, maar hoe dit de rem weg neemt om maar lekker overal de auto voor te pakken? Ik zie elke tankbeurt immers gewoon van mijn zakelijke rekening afgeschreven worden. Dat is gewoon geld waar ik voor heb gewerkt.
Ik ga met je mee. Bij 20K km per jaar
315 mrb
264 verzekering
2062 brandstof
75 onderhoud
428 afschrijving

Met de huidige plannen kilometer heffing zou het 1500 meer per jaar worden.
Mischien dan maar eens naar 4 dagen werken in plaats van 5.
Doet dan ook minder zeer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Destruction schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:09:
[...]

.
Het valt mij vaak op dat men in dit soort overzichten vrijwel nooit meeneemt dat we de laatste jaren ook een gigantische bevolkingsgroei hebben gehad. Dat beïnvloedt de cijfers nogal.
Je bedoelt zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOTHw5jWCEV55md5cbRSSIMfFG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pvuR2eZtmtk7ac6zaalrHoPy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Ik ben een ~3k per jaar kwijt aan de auto (all-in) en ongeveer 2K aan de motor (all-in). Als ik voortaan per OV ga reizen ben ik jaarlijks 10K kwijt... 8)7 Dat zou maximaal 1K mogen zijn. Dan valt er iets te besparen.
Met jouw combinatie van skills, eigen ruimte, zin om auto te onderhouden, grijs kenteken, etc. lijkt het er inderdaad op dat autorijden voor jou zeer betaalbaar geworden is. 10K voor openbaar vervoer zal overigens ook weer niet nodig zijn: voor 389 ex btw per maand kun je het hele jaar door met alle vormen van openbaar vervoer gratis reizen. Ofwel, meer dan 5600 euro per jaar inclusief btw zou je nooit moeten hoeven betalen want dan kan zo'n OV-kaart gewoon uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mitsumark schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]

En ook:
https://www.abnamro.com/r...anders-zijn-co2-intensief

vliegen is maar klein, wel significant, onderdeel van uitstoot, 7 resp. 10 % in stikstof en co2, maar idd ook hier: eerlijk beprijzen, voor die paar tentjes meer vliegtax vlieg ik net als tevoor zonder scrupules naar mijn vakantiebestemmngen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
CynicRelief schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:18:
[...]

vliegen is maar klein, wel significant, onderdeel van uitstoot, 7 resp. 10 % in stikstof en co2, maar idd ook hier: eerlijk beprijzen, voor die paar tentjes meer vliegtax vlieg ik net als tevoor zonder scrupules naar mijn vakantiebestemmngen
Die vind ik altijd wel bijzonder, boven de 3000 voet telt de uitstoot niet meer mee (915 meter)
Dus als we de fabrieks schoorstenen maar hoog genoeg maken dan gaat de uitstoot mooi naar beneden... toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Ronald.42 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Ik ga met je mee. Bij 20K km per jaar
315 mrb
264 verzekering
2062 brandstof
75 onderhoud
428 afschrijving

Met de huidige plannen kilometer heffing zou het 1500 meer per jaar worden.
Mischien dan maar eens naar 4 dagen werken in plaats van 5.
Doet dan ook minder zeer.
we zijn te bang voor disruptieve veranderingen - elke kantoorbaan kan vanuit huis, dan krijg je ongekende effecten en verschuivingen op gebied van bijv. brandstofgebruik en woningbouwbehoefte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Valorian schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Met jouw combinatie van skills, eigen ruimte, zin om auto te onderhouden, grijs kenteken, etc. lijkt het er inderdaad op dat autorijden voor jou zeer betaalbaar geworden is.
En daardoor is het ook voor de klant goedkoper. Dat is ook wat ik steeds verkondig. Als mijn autokosten keihard gaan stijgen omdat Den Haag weer een extra lastenverzwaring heeft verzonnen, dan zal ik die kosten moeten doorbelasten naar mijn klanten. En definieer "zeer betaalbaar"? Als ik diezelfde auto in pak 'm beet Belgie of Duitsland zou rijden (of althans, kenteken-wise..) zou ik weer fors goedkoper uit zijn.

En een OV pas... Het mag duidelijk zijn dat ik daar als zzp'er helemaal niets aan heb. Ik heb gereedschappen en materialen te vervoeren en ik ben op dat vlak eigenlijk al blij als ik het red om zonder aanhanger op pad te gaan zodat ik bij de klant wat makkelijker parkeerplek kan vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 23-03-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Niet. Want die 'gratis brandstof' veroorzaakt immers ook 0 uitstoot. Alleen de prik die ze uit de muur halen bij een oplaadstation draagt bij aan de CO2 uitstoot en die wordt dan ook belast.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ronald.42 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:20:
[...]

Die vind ik altijd wel bijzonder, boven de 3000 voet telt de uitstoot niet meer mee (915 meter)
Dus als we de fabrieks schoorstenen maar hoog genoeg maken dan gaat de uitstoot mooi naar beneden... toch?
ik snap het ook niet, beprijs vliegtickets naar gebruik, ongeacht particulier of zakelijk gebruik, disruptieve veranderingen ook hier gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
CynicRelief schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:22:
[...]

we zijn te bang voor disruptieve veranderingen - elke kantoorbaan kan vanuit huis, dan krijg je ongekende effecten en verschuivingen op gebied van bijv. brandstofgebruik en woningbouwbehoefte
Mjah mijn werkzaamheden kunnen niet mee naar huis. Gelukkig ook maar.

We zien wel waar het heen gaat.
En dan is het een simpele rekensom wat handig is.
Ik zit al 25 jaar in dit soort werk en heb er ook al net zo lang plezier in.
Laatse 12 jaar op dezelfde locatie met een fijne ploeg en dat is ook wat waard.

En mijn woonplaats is ook tevens mijn geboorte plaats en daar hangt dus ook ons hele sociale leven aan vast.

Ik zou prima met een ev willen rijden heb nog wel wat Kwh's over.
Maar iets met een geschikte actie radius is in aanschaf het me gewoon niet waard.

Ik heb sowieso niks met auto's het is gewoon een noodzakelijk kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
ff lubach nu, de enige reality check hedentendage, naast tweakers vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ronald.42 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:31:
[...]

Mjah mijn werkzaamheden kunnen niet mee naar huis. Gelukkig ook maar.

We zien wel waar het heen gaat.
En dan is het een simpele rekensom wat handig is.
Ik zit al 25 jaar in dit soort werk en heb er ook al net zo lang plezier in.
Laatse 12 jaar op dezelfde locatie met een fijne ploeg en dat is ook wat waard.

En mijn woonplaats is ook tevens mijn geboorte plaats en daar hangt dus ook ons hele sociale leven aan vast.

Ik zou prima met een ev willen rijden heb nog wel wat Kwh's over.
Maar iets met een geschikte actie radius is in aanschaf het me gewoon niet waard.

Ik heb sowieso niks met auto's het is gewoon een noodzakelijk kwaad.
het gaat vaak over de kosten werk vs prive, en de menselijke maat, i.e. gevraagde flexibiliteit, staat daarbij mogelijk onder druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Zolang er gesaldeerd kan worden is die brandstof toch niet gratis? Veelrijders die thuis laden in zonnige maanden houden dan toch nog steeds minder over per maand dan de buren met dezelfde auto en panelen die minder rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Valorian schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:57:
[...]

Zolang er gesaldeerd kan worden is die brandstof toch niet gratis? Veelrijders die thuis laden in zonnige maanden houden dan toch nog steeds minder over per maand dan de buren met dezelfde auto en panelen die minder rijden?
meten is weten en gebruik vs opleveren afwegen: klaar is klara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Destruction schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:24:
[...]

En daardoor is het ook voor de klant goedkoper. Dat is ook wat ik steeds verkondig. Als mijn autokosten keihard gaan stijgen omdat Den Haag weer een extra lastenverzwaring heeft verzonnen, dan zal ik die kosten moeten doorbelasten naar mijn klanten. En definieer "zeer betaalbaar"? Als ik diezelfde auto in pak 'm beet Belgie of Duitsland zou rijden (of althans, kenteken-wise..) zou ik weer fors goedkoper uit zijn.
Ha, ik bedoelde met 'zeer betaalbaar' eigenlijk 'relatief betaalbaar', ten opzichte van de gemiddelde autorijder in NL :) Dat autorijden in NL sowieso een dure hobby is dat ben ik helemaal met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Valorian schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:01:
[...]

Ha, ik bedoelde met 'zeer betaalbaar' eigenlijk 'relatief betaalbaar', ten opzichte van de gemiddelde autorijder in NL :) Dat autorijden in NL sowieso een dure hobby is dat ben ik helemaal met je eens.
autorijden in NL een hobby … kantklossen is boeiender dan dat, maar, autobezit in NL is meer van is die van mijn groter/duurder/nieuwer dan die van mn buren/collegas/vrienden, en in extenso, is de lease-auto van mn baas, waar ik in rijdt en pseudo-shine beter dan … head explodes

backontopic: eerlijk beprijzen, ongeacht particulier of zakelijk gebruik is wenselijk en helder; al of niet gedwongen veranderingen zijn bijvangst en veelal gewenst

[ Voor 12% gewijzigd door CynicRelief op 23-03-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

CynicRelief schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:10:
[...]

autorijden in NL een hobby … kantklossen is boeiender dan dat, maar, autobezit in NL is meer van is die van mijn groter/duurder/nieuwer dan die van mn buren/collegas/vrienden, en in extenso, is de lease-auto van mn baas, waar ik in rijdt en pseudo-shine beter dan … head explodes
Da's toch gek, want hoewel ik in de basis zeker een petrolhead/autofanaat ben voel ik me echt niet minder dan een ander omdat ik in een bestelauto van mijn bedrijf rond rijdt.. Ik heb me er sowieso nooit aan gestoord wat iemand anders zoal dacht van mijn auto keuze. Ik heb ook sowieso niet de jongste of de duurste auto van de straat, lekker belangrijk? Er zit voor mij geen status aan vast. Wat zou een Berlingo uit 2005 me ook voor status moeten geven? :D De petrolhead in mij had liever een Alfa of BMW ofzo gehad, maar aan dat soort auto's heb ik voor mijn werk weer weinig tot niets en om voor mijzelf 2 auto's te hebben... Wie weet, als ik ooit niet meer in een rijtjeshuis woon en er op eigen grond plek is voor auto #2. In m'n vriendenkring zie ik ook dat de leuke auto's er langzaamaan uit gaan en er steeds meer no-nonsense auto's voor terug komen omdat die goedkoper te rijden zijn.

En dat geldt ook voor het motorrijden, overigens. Ik doe dat geheel voor mijzelf, omdat ik het leuk vind.

[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 23-03-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Destruction schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Da's toch gek, want hoewel ik in de basis zeker een petrolhead/autofanaat ben voel ik me echt niet minder dan een ander omdat ik in een bestelauto van mijn bedrijf rond rijdt.. Ik heb me er sowieso nooit aan gestoord wat iemand anders zoal dacht van mijn auto keuze. Ik heb ook sowieso niet de jongste of de duurste auto van de straat, lekker belangrijk? Er zit voor mij geen status aan vast. Wat zou een Berlingo uit 2005 me ook voor status moeten geven? :D

En dat geldt ook voor het motorrijden, overigens. Ik doe dat geheel voor mijzelf, omdat ik het leuk vind.
prima toch, als je bijv. wil betalen naar gebruik om je motor te rijden, hobbies mogen wat kosten

de gebruiker betaalt, veel begrijpelijker kan het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
CynicRelief schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:10:
Typische gedachte van iemand die niks om auto's geeft.
De meesten met een duurder dan gemiddelde auto hebben deze gekocht om compleet andere redenen dan de mening van iemand anders...
Bv: https://www.autoreview.nl...ijn-om-mercedes-te-rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

CynicRelief schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:42:
[...]

prima toch, als je bijv. wil betalen naar gebruik om je motor te rijden, hobbies mogen wat kosten

de gebruiker betaalt, veel begrijpelijker kan het niet
Ik betaal al naar gebruik. Namelijk accijns en BTW over de brandstof. Daarnaast overigens ook nog BTW over onderdelen danwel garage facturen en MRB.

De hobby kost al genoeg en een aanzienlijk deel van die kosten vloeien rechtstreeks de staatskas in ;) Overigens is de motor hier zeker niet alleen maar voor de hobby, hij word ook gewoon als vervoermiddel ingezet omdat het uiteindelijk een vervoermiddel is, net als de fiets. Voor het werk kan ik niet buiten de auto (nogmaals, vervoer van gereedschap en materialen..), privé pak ik in eigen woonplaats bij voorkeur de fiets, als ik buiten m'n eigen woonplaats moet zijn en verder niks mee hoef te nemen pak ik bij voorkeur de motor en is de auto dus de 2e of 3e keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mitsumark schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:46:
[...]

Typische gedachte van iemand die niks om auto's geeft.
De meesten met een duurder dan gemiddelde auto hebben deze gekocht om compleet andere redenen dan de mening van iemand anders...
Bv: https://www.autoreview.nl...ijn-om-mercedes-te-rijden
touche, als je wel om autos geeft is er ook niks helderder dan: de gebruiker betaalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

CynicRelief schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:49:
[...]

touche, als je wel om autos geeft is er ook niks helderder dan: de gebruiker betaalt
Maar daarvoor hoeft dus helemaal niets te veranderen. De gebruiker betaalt namelijk al.

1) Accijns op de brandstof
2) BTW op de brandstof
3) BTW op onderdeel- danwel garagefacturen
4) MRB
5) Assurantiebelasting bij de verzekeraar.

En dit geldt dus voor elk voertuig dat je bezit (auto, motor, vrachtwagen/camper, etc). Over mijn auto en motor gezamelijk betaal ik dus op 10 manieren belasting voor bezit en gebruik. En "de vervuiler betaald" gaat dus via de eerste 2. Hoe meer ik rijdt, hoe vaker ik moet tanken, des te meer accijns en BTW* de staatskas in vloeien. Mag ik je eraan herinneren dat een liter benzine een euro minder zou kosten als de overheid er geen grammetje van mee zou pikken? Als iedereen stopt met auto of motorrijden (of scooter for all i care), dan gaan er andere belastingen omhoog en daar zou jij ook niet vrolijk van worden ;) Of denk je echt dat de overheid een derving van inkomsten gewoon zal accepteren? Think again...

*in dit geval praat ik dus over de motor, want die is gewoon privébezit en daar moet ik dus gewoon BTW betalen na het tanken.

[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 23-03-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Destruction schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:48:
[...]

Ik betaal al naar gebruik. Namelijk accijns en BTW over de brandstof. Daarnaast overigens ook nog BTW over onderdelen danwel garage facturen en MRB.

De hobby kost al genoeg en een aanzienlijk deel van die kosten vloeien rechtstreeks de staatskas in ;) Overigens is de motor hier zeker niet alleen maar voor de hobby, hij word ook gewoon als vervoermiddel ingezet omdat het uiteindelijk een vervoermiddel is, net als de fiets. Voor het werk kan ik niet buiten de auto (nogmaals, vervoer van gereedschap en materialen..), privé pak ik in eigen woonplaats bij voorkeur de fiets, als ik buiten m'n eigen woonplaats moet zijn en verder niks mee hoef te nemen pak ik bij voorkeur de motor en is de auto dus de 2e of 3e keuze.
door de kosten naar gebruik (door) te berekenen worden we gedwongen anders over secundaire omstandigheden na te denken, ofwel, disruptieve effecten … weet ik veel … je gereedschapskist staat al op lokatie … het is een voorbeeld, geen waarheid, maar het zijn dingen die te regelen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

CynicRelief schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:56:
[...]

door de kosten naar gebruik (door) te berekenen worden we gedwongen anders over secundaire omstandigheden na te denken, ofwel, disruptieve effecten … weet ik veel … je gereedschapskist staat al op lokatie … het is een voorbeeld, geen waarheid, maar het zijn dingen die te regelen zijn
Maar hoe zie je dat dan voor je? Ik neem mijn gereedschap mee naar klant A op maandag, en die klant brengt 't voor mij naar klant B op dinsdag? Dat gaat natuurlijk niet werken.

De overheid zal met een passende opvolging voor het grijze kenteken moeten komen, anders zal ik alle meerkosten moeten doorbelasten aan de klanten. Ik hoop voor de klanten oprecht dat het zover niet komt. En dan heb ik als ondernemer nog een soort van keuze, die productiemedewerker met onregelmatige diensten heeft die keuze niet. Die ziet voortaan gewoon zijn halve salaris verdampen door KMheffing...

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 24-03-2023 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Destruction schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:53:
[...]

Maar daarvoor hoeft dus helemaal niets te veranderen. De gebruiker betaalt namelijk al.

2) BTW op de brandstof
4) MRB

En dit geldt dus voor elk voertuig dat je bezit (auto, motor, vrachtwagen/camper, etc). Over mijn auto en motor gezamelijk betaal ik dus op 10 manieren belasting voor bezit en gebruik. En "de vervuiler betaald" gaat dus via de eerste 2. Hoe meer ik rijdt, hoe vaker ik moet tanken, des te meer accijns en BTW* de staatskas in vloeien. Mag ik je eraan herinneren dat een liter benzine een euro minder zou kosten als de overheid er geen grammetje van mee zou pikken? Als iedereen stopt met auto of motorrijden (of scooter for all i care), dan gaan er andere belastingen omhoog en daar zou jij ook niet vrolijk van worden ;) Of denk je echt dat de overheid een derving van inkomsten gewoon zal accepteren? Think again...

*in dit geval praat ik dus over de motor, want die is gewoon privébezit en daar moet ik dus gewoon BTW betalen na het tanken.
Sterker nog, bijna 2/3e van de benzineprijs is btw+accijns...
Elke kilometer gaat er via die weg dus al 5-10ct naar de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Destruction schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:53:
[...]

2) BTW op de brandstof
4) MRB

de kwestie is dat het niet genoeg is, grootste deel zit bij industrie en lanbouw, en op tweede plek: transport en vervoer

om die discussie helder te krijgen en veranderingen te bewerkstelligen is een eerlijke beprijzing imho een eerlijke en begrijpelijke maatregel

Pagina: 1 ... 30 ... 41 Laatste