ari3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:21:
[...]
Je begrijpt hopelijk dat als bedrijven dezelfde kosten maken als particulieren zij dit gewoon 1:1 zullen moeten doorberekenen aan diezelfde particulieren? Het bedrijfsleven wordt juist minder belast omdat producten en diensten anders onbetaalbaar worden. Daarnaast verlagen kosten voor bedrijven de fiscale winst waardoor rekeningrijden voor het bedrijfsleven de belastinginkomsten dempt.
* ZZP'er meldt.. Inderdaad, als ik meer kosten moet maken om bij de klant te komen, zal ik deze kosten moeten doorbelasten. Ik hoef er in principe niet aan te verdienen maar als morgen mijn bedrijfsauto total loss gereden wordt moet ik vrijdag een andere hebben zodat ik mijn klanten weer kan bereiken. Je bouwt daar wat lastiger een spaarpot voor op als je verlies maakt op het gebruik van die bedrijfsauto.. En ja, als zo'n gevalletje total loss niet jouw schuld is keert de verzekeraar wel uit, maar voordat het zover is ben je al een paar maanden verder en tenzij ik een paar maanden vrij wil nemen is het geen optie om dat af te wachten
Dus als het mij 100 euro kost (all-in) om met de bedrijfsauto bij je te komen om de klus te doen, betaal jij die 100 euro. Als die 100 euro 500 euro wordt... Dan betaal je minstens die 500 euro. En nogmaals, dat is niet omdat ik mijn klanten graag allerlei extra kosten in rekening breng. Maar ik moet wel een keuze hebben.
Misschien komt er gewoon een degelijke opvolging voor het grijs kenteken tarief zoals we dat nu kennen (of blijft die vorm van MRB bestaan), dan valt het allemaal mee. Maar zo niet....
Uiteraard reageer ik hier ook omdat ik denk aan die productiemedewerker bijvoorbeeld, die onregelmatig werkt en daardoor geen gebruik kan maken van het OV. De reiskosten"vergoeding" (het is hooguit een tegemoetkoming...) dekt de kosten nu al bij lange na niet, als die dan straks ook nog verlaagd wordt naar 12 cent gaat het die mensen (die vaak toch al niet heel veel verdienen) een significant deel van hun salaris kosten, eigenlijk straf je die mensen dan voor het feit dat zij willen werken. En dat moeten we gewoon
NIET doen.
Als we minder auto's op de weg willen is daar zeker wel iets aan te doen:
- Mensen met een kantoorbaan kunnen thuis werken, geen leasebakken meer nodig.
- Zorg dat er voldoende werkgelegenheid is daar waar mensen wonen. Dus niet allemaal in een groot kantoorpand in de Randstad, maar verspreiden door het land.
- Achterlijke aanbestedingen van overheden waardoor aannemers vanuit Groningen naar Den Haag rijden en andersom... Stop daar mee!
- Moedig mensen met een motorrijbewijs aan om (zover dat mogelijk is) op de motor(scooter) naar het werk te gaan. Op de plek van één auto kunnen minstens 2 motoren rijden en kun je er 4 parkeren. Tel uit je winst.
- Zorg dat in elke stad en in elk dorp OV beschikbaar is. Anno 2023 is dat (dankzij kapitalisme/marktwerking) nog steeds niet geregeld... We hebben de techniek, mensen..
Als ondernemer heb ik een bus nodig voor mijn werk. Als ik ga kijken voor een elektrisch busje dat een beetje fatsoenlijke range heeft én een behoorlijke aanhanger mag trekken, ben ik al snel een 70k verder. Die heb ik niet zomaar even op de plank liggen en ik ga geen lening afsluiten voor iets dat vervolgens snel in waarde daalt, uiteraard.
Als ze dan vervolgens het rijden in een niet-elektrisch voertuig telkens duurder gaan maken, komt die elektrische bus niet dichterbij maar juist verder weg te staan.
[
Voor 11% gewijzigd door
Destruction op 23-03-2023 00:13
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.