Beetje hetzelfde wat ik lees over meer dan 2 graden opwarming, hel en vedoemenis, de ondergang van de mensheid.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:10:
De discussie ontspoort ook meteen zien we wel. Dodelijke teslabakken, massale werkeloosheid en hel en verdoemenis zullen over nederland komen.... Komop mensen, zo heet zal de soep niet gegeten gaan worden.
De mens is ook zeer slecht in zichzelf aanpassen, maar dat wisten we allang natuurlijk. Misschien ook een reden waarom BBB zo goed heeft gescoord met de verkiezingen....mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:15:
[...]
Beetje hetzelfde wat ik lees over meer dan 2 graden opwarming, hel en vedoemenis, de ondergang van de mensheid.

Tesla Model Y is misschien één voorbeeld zonder kobalt. Feit blijft dat in 2021 22% meer kobalt werd gewonnen en dat 1/3e van alle gewonnen kobalt naar accu's ging voor EV. Met hierbij een verwachting dat dit in 2026 de helft zal zijn (70% groei). Nog eens 30% ging naar overige batterij/accu toepassingen, waar nog 20% groei wordt verwacht in 2026. Dus de zielige Congo kaart spelen vanwege het winnen van kobalt voor de petrochemische industrie gaat echt niet op, dat is maar een heel klein deel van alle gewonnen kobalt.marowi schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:58:
Mijn Tesla Model Y heeft geen kobalt verbruikt tijdens productie, het is een cobalt (en mangaan) vrije accu. Dit geld voor alle LFP accu's. De nieuwe generatie van motoren van Tesla gebruikt zelfs geen zeldzame metalen meer.
De ironie is dat de rekening juist van rechts komt. Links wilde deze ellende voorkomen, rechts heeft het in de soep laten draaien en nu is de rekening van "links"????
Links, rechts, boven, onder, de werkelijkheid veranderd niet.
Nieuwe auto's zijn duur, of je het nu over brandstof of elektrisch hebt. Mensen die geen nieuwe brandstof auto konden betalen, kunnen nog steeds geen nieuwe elektrische auto betalen. Dit is een kwestie van tijd tot de tweedehands markt op gang komt, en ook tot er meer goedkopere grotere modellen op de markt komen. Dit zijn er nu niet omdat er nu al niet aan de vraag kan worden voldaan. Dus er is te weinig incentive voor de fabrikant.
De problemen rondom elektriciteitsnet en auto's opladen zijn allemaal oplosbaar. Het hoeft allemaal niet binnen 5 jaar hè, we hebben hier 20 jaar de tijd voor.
Vanaf 2035 worden er geen nieuwe CO2 uitstotende auto's meer verkocht, de brandstof auto die rijd dus nog wel minstens een jaar of 20.
En het hoeft niet binnen 5 jaar? Hoezo niet? Rekeningrijden wil men vanaf 2030. Dat is inderdaad 7 jaar en geen 5, maar zeker geen 20. Lijkt mij toch belangrijk dat autorijden betaalbaar blijft voor deze grote groep arbeiders waarvan er al zoveel tekorten zijn. €1500 aan wegenbelasting voor een A segment autootje valt bij mij niet onder de noemer betaalbaar.
Tevens staat 2035 nog niet vast. Duitsland heeft bijvoorbeeld teruggetrokken omdat men van mening is dat efuel motoren zouden moeten blijven.
In de basis ben ik daar ook niet heel blij mee, maar laten we wel wezen: een alternatief dat de werkelijk gereden km's in nederland registreert gaat ook compleet ontsporen. In die zin is buitenlandse km's toch meetellen onder de streep voor de meeste mensen waarschijnlijk voordeliger.itsleon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:15:
Als je dan lees op de website van de overheid dat kilometers in het buitenland ook meetellen begin je toch te huilen.
Heel benieuwd hoe ze de registratie willen doen, zullen vele 'bedrijven' ontstaan die de kilometerstand aanpast.
Het is inderdaad een voorstel.... En misschien (maar zal wel niet) vanaf 2030 in nederland. Laten we wel even relativeren.... Vandaag (of zelfs volgend jaar) zal er nog weinig aan de hand zijn. Maar je moet onderhand echt wel door gaan krijgen dat als die diesel de komende jaren kapot gaat je echt beter naar iets anders kan gaan kijken. Het moge duidelijk zijn dat elektrificatie ook hier de voorkeur vanuit de overheid gaat krijgen. Het a-segment is al zo goed als overleden in de autoverkopen overigensTheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:20:
[...]
Tesla Model Y is misschien één voorbeeld zonder kobalt. Feit blijft dat in 2021 22% meer kobalt werd gewonnen en dat 1/3e van alle gewonnen kobalt naar accu's ging voor EV. Met hierbij een verwachting dat dit in 2026 de helft zal zijn (70% groei). Nog eens 30% ging naar overige batterij/accu toepassingen, waar nog 20% groei wordt verwacht in 2026. Dus de zielige Congo kaart spelen vanwege het winnen van kobalt voor de petrochemische industrie gaat echt niet op, dat is maar een heel klein deel van alle gewonnen kobalt.
En het hoeft niet binnen 5 jaar? Hoezo niet? Rekeningrijden wil men vanaf 2030. Dat is inderdaad 7 jaar en geen 5, maar zeker geen 20. Lijkt mij toch belangrijk dat autorijden betaalbaar blijft voor deze grote groep arbeiders waarvan er al zoveel tekorten zijn. €1500 aan wegenbelasting voor een A segment autootje valt bij mij niet onder de noemer betaalbaar.
Tevens staat 2035 nog niet vast. Duitsland heeft bijvoorbeeld teruggetrokken omdat men van mening is dat efuel motoren zouden moeten blijven.

Tesla loopt inderdaad vrij voorop met hun LFP accu's, de andere fabrikanten zullen ongetwijfeld wel gaan volgen. Kwestie van tijd.
Ik weet het niet, een tweede auto voor die per keer per jaar, incl afschrijving, onderhoud, etc...Deveon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:09:
[...]
Een Twingo heeft volgens mij geen eens 5 zitplaatsen en kinderstoeltjes nemen bijzonder veel ruimte in beslag. Hier passen trouwens prima 3 kinderen en een hond in onze eGolf wat dan ook onze enige auto is. Er moet alleen niets extra mee en ben om die reden wel verder aan het kijken voor een tweede auto voor die 2-3x per maand.. Voor die tweede brandstofslurper zou betalen naar gebruik wel erg interessant zijn en blijven we de bulk (15k/jaar) voordelig elektrisch rijden.
Volgens mij is één enkele grote auto dan toch goedkoper.
(of je moet sowieso 2 auto's willen hebben)
De nederlander kennende gaat die bijvoorbeeld van eindhoven naar breda via antwerpen om zo een paar euro belasting te kunnen ontlopen.Yucon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:24:
[...]
In de basis ben ik daar ook niet heel blij mee, maar laten we wel wezen: een alternatief dat de werkelijk gereden km's in nederland registreert gaat ook compleet ontsporen. In die zin is buitenlandse km's toch meetellen onder de streep voor de meeste mensen waarschijnlijk voordeliger.

Ik denk dat het uitgangspunt niet eens 'voordeliger' moet zijn, maar 'eerlijker'.Yucon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:24:
[...]
In de basis ben ik daar ook niet heel blij mee, maar laten we wel wezen: een alternatief dat de werkelijk gereden km's in nederland registreert gaat ook compleet ontsporen. In die zin is buitenlandse km's toch meetellen onder de streep voor de meeste mensen waarschijnlijk voordeliger.
Of je nu 1000KM per jaar rijd of 100.000KM per jaar, je lapt dezelfde hoeveelheid wegenbelasting terwijl de daadwerkelijke belasting een factor 100 verschilt.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Volgens mij zijn we juist heel goed in onszelf aanpassenstylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:18:
De mens is ook zeer slecht in zichzelf aanpassen, maar dat wisten we allang natuurlijk. Misschien ook een reden waarom BBB zo goed heeft gescoord met de verkiezingen....

Relatie met BBB stemmen zie ik ook niet, of ik snap niet wat je bedoelt.
De vraag is dan, wat is eerlijk?D4NG3R schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:33:
[...]
Ik denk dat het uitgangspunt niet eens 'voordeliger' moet zijn, maar 'eerlijker'.
Of je nu 1000KM per jaar rijd of 100.000KM per jaar, je lapt dezelfde hoeveelheid wegenbelasting terwijl de daadwerkelijke belasting een factor 100 verschilt.
Een groot deel van de kosten van de klimaatcrisis bij de veelrijder leggen, of het netjes verdelen over alle nederlanders en bedrijven?
Een auto bezitten kost sowieso al veel geld aan afschrijving en onderhoud, huidige belastingstelsel telt daar maar relatief weinig bij op.
Het is altijd een balans tussen "werkelijkheid" (de vervuiler betaald) en de uitwerking van het exact aanhouden van die werkelijkheid.mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:36:
[...]
De vraag is dan, wat is eerlijk?
Een groot deel van de kosten van de klimaatcrisis bij de veelrijder leggen, of het netjes verdelen over alle nederlanders en bedrijven?
Een auto bezitten kost sowieso al veel geld aan afschrijving en onderhoud, huidige belastingstelsel telt daar maar relatief weinig bij op.
Dat een ICT ZZP'er duurder word zal ons weinig boeien, maar zodra de aardappels duurder worden (zomaar een hypothetisch voorbeeld uit mijn dikke duim) dan is dat minder wenselijk.
Dus er zal een "balans" gevonden moeten worden.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie eigenlijk voornamelijk Kia Picanto's en aanverwante auto's op de snelweg.Marco-Peters schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:59:
Gezien de populariteit van die bakbeesten, is het uiteindelijk de autokoper die ervoor gezorgd heeft dat deze trend zich door heeft kunnen zetten. Als er niemand zo'n bakbeest koopt, maar een Kia Picanto. Dan had het beeld op de weg er nu heel anders uit gezien.
Ach ja, ergens 25 jaar werken is hopeloos ouderwets. Mijn vrouw zoekt wel een andere baan in het dorp. Hopelijk doen anderen dat ook zodat er lokaal ook echt werk beschikbaar komt.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer onvervulbare banen komen, omdat niemand meer langere afstanden wil reizen om op het werk te komen. En randstedelingen hoeven ook niet meer te rekenen op goedkope aannemers uit het Oosten van Nederland. Zorg zelf maar voor je eigen lokale bouwvakkers.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer onvervulbare banen komen, omdat niemand meer langere afstanden wil reizen om op het werk te komen. En randstedelingen hoeven ook niet meer te rekenen op goedkope aannemers uit het Oosten van Nederland. Zorg zelf maar voor je eigen lokale bouwvakkers.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Nee joh, de mens is echt heel slecht in aanpassen. Of het nou om belastingen gaat, elektrificatie van het wagenpark, stikstofbeleid, of vegetarisch eten.... alle veranderingen worden met een soort argwaan benaderd. En dan hoeft er maar een soort bbb op te staan die heel simpel zegt 'laten we 2030 nou even vergeten, heel simpel' dan ben je blijkbaar binnen.mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:36:
[...]
Volgens mij zijn we juist heel goed in onszelf aanpassen![]()
Relatie met BBB stemmen zie ik ook niet, of ik snap niet wat je bedoelt.
Dat heb ik al afgeschreven, een eerlijk systeem is zo complex om te maken dat je nu al weet dat het een clusterfuck van jewelste gaat worden. Om die reden ben ik ook tegen een kilometerheffing, terwijl ik het in de basis niet eens zo oneerlijk wat betreft concept vind.D4NG3R schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:33:
[...]
Ik denk dat het uitgangspunt niet eens 'voordeliger' moet zijn, maar 'eerlijker'.
Als men vervolgens dat eerlijke concept op zo'n manier gaat implementeren dat men over perfectie heenstapt maar het wel hanteerbaar weet te houden krijgt het voor mij het voordeel van de twijfel.
Het is totaal niet moeilijk om je voor te stellen dat partijen die hieraan mee willen werken, bij volgende verkiezingen compleet worden weggevaagd. Dus ik wens ze heel veel succes hiermee.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:49:
[...]
Nee joh, de mens is echt heel slecht in aanpassen. Of het nou om belastingen gaat, elektrificatie van het wagenpark, stikstofbeleid, of vegetarisch eten.... alle veranderingen worden met een soort argwaan benaderd. En dan hoeft er maar een soort bbb op te staan die heel simpel zegt 'laten we 2030 nou even vergeten, heel simpel' dan ben je blijkbaar binnen.
Binnen de bebouwde kom zie ik echter heel veel grote en zware autos: een Volkswagen Golf petjes editie, is ook niet perse een lichte auto. Die zijn ook al redelijk zwaar en groot, natuurlijk is een Kia Picanto ook ruim voor zo'n kleine auto.hneel schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:44:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie eigenlijk voornamelijk Kia Picanto's en aanverwante auto's op de snelweg.
Maar hier in de straat racen de Tesla's en Volkswagen ID Lease editie dagelijks langs: om 8:30 en 15 uur, wanneer de kinderen van school gehaald of gebracht worden. Op de autosnelweg zie je uiteraard ook veel Toyota Aygo's brommobiel editie

Echter als je goed op gaat letten: zijn er juist heel veel uit de kluiten gewassen autos onderweg en het is niet zo, dat die dan een gezin hebben met 5 kinderen. Vroeger zag je namelijk vaak Turken/Marokkanen met busjes rond rijden, omdat ze van die grote gezinnen hebben. Tegenwoordig rijdt men in grote zware autos rond, puur als statussymbool.
Vroeger reed je enkel in een grote zware auto, als je als een groot gezin had. Mijn pa die had daarom altijd de Mercedes Sprinter van werk voor de deur staan, daar konden al 5 kinderen in en ook nog heel veel plaats voor bagage of fiets. Wanneer een van ons een lekke band had.
De belasting op gebruik zit natuurlijk in de accijns. Daar zit wel een factor 100 verschil bij 1.000km of 100.000km.D4NG3R schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:33:
Motorrijtuigenbelasting is belasting op bezit, accijns is belasting op gebruik.
Voor 1x per jaar is huren inderdaad verstandiger, ook gedaan overigens, maar 2-3x per maand komt neer op 24-36x per jaar en gezien het verspreid is over het jaar maakt huren niet altijd gemakkelijk (ophalen, overdracht, terugbrengen, ect). Met die grotere auto 15dkm per jaar zal waarschijnlijk operationeel flink aantikken. Voor onze elektrische auto betaal ik maar een paar cent per kilometer (operationeel) en paar honderd per maand (incl afschrijving). Daarvoor rijden wel met alle moderne snufjes wat het rijden toch een stuk comfortabeler maakt. Voor die paar ritjes per maand vind ik het comfort van een elektrische aandrijflijn, vermogen of hulpmiddelen wat minder relevant.mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:27:
[...]
Ik weet het niet, een tweede auto voor die per keer per jaar, incl afschrijving, onderhoud, etc...
Volgens mij is één enkele grote auto dan toch goedkoper.
(of je moet sowieso 2 auto's willen hebben)
Eens. De verwachting is dat men minder moet gaan betalen maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Uiteindelijk moet er een inkomstenpost gedekt zijn. De prijs / kilometer zal dus afgestemd worden op het gemiddeld aantal kilometers per jaar. Rijdt je minder, dan zal je voordeliger uit zijn.D4NG3R schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:33:
[...]
"Oooh Jeroen!"
Gelukkig denk je niet in hokjesMarco-Peters schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:55:
[...]
Binnen de bebouwde kom zie ik echter heel veel grote en zware autos: een Volkswagen Golf petjes editie, is ook niet perse een lichte auto. Die zijn ook al redelijk zwaar en groot, natuurlijk is een Kia Picanto ook ruim voor zo'n kleine auto.
Maar hier in de straat racen de Tesla's en Volkswagen ID Lease editie dagelijks langs: om 8:30 en 15 uur, wanneer de kinderen van school gehaald of gebracht worden. Op de autosnelweg zie je uiteraard ook veel Toyota Aygo's brommobiel editie![]()
Echter als je goed op gaat letten: zijn er juist heel veel uit de kluiten gewassen autos onderweg en het is niet zo, dat die dan een gezin hebben met 5 kinderen. Vroeger zag je namelijk vaak Turken/Marokkanen met busjes rond rijden, omdat ze van die grote gezinnen hebben. Tegenwoordig rijdt men in grote zware autos rond, puur als statussymbool.
Vroeger reed je enkel in een grote zware auto, als je als een groot gezin had. Mijn pa die had daarom altijd de Mercedes Sprinter van werk voor de deur staan, daar konden al 5 kinderen in en ook nog heel veel plaats voor bagage of fiets. Wanneer een van ons een lekke band had.

Een Golf GTI weegt ledig 1463kg. Als ik dan de 'snelle' ID3 77kWh 204pk pak, dan weegt deze ledig 1828kg. Dat vind ik een flink verschil. Maar inderdaad de middenklassers worden ook steeds zwaarder. Mede door veiligheidseisen maar ook omdat ze groeien. Vergelijk de huidige Golf eens met de Golf 1 en 4.Marco-Peters schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:55:
Binnen de bebouwde kom zie ik echter heel veel grote en zware autos: een Volkswagen Golf petjes editie, is ook niet perse een lichte auto.
Spotmatic schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:54:
[...]
Het is totaal niet moeilijk om je voor te stellen dat partijen die hieraan mee willen werken, bij volgende verkiezingen compleet worden weggevaagd. Dus ik wens ze heel veel succes hiermee.
offtopic:
Of we komen erachter dat de BBB eigenlijk niks klaarspeelt, en bij de volgende 2e kamer verkiezingen weer afzakt in de 1-2 zetel partijtjes.
Of we komen erachter dat de BBB eigenlijk niks klaarspeelt, en bij de volgende 2e kamer verkiezingen weer afzakt in de 1-2 zetel partijtjes.
Klopt, maar het blijft vreemd dat je over de hele linie betaalt naar ratio van gebruik (verzekering wordt duurder als je meer kilometers maakt, meer brandstof, meer onderhoud) maar voor het bezit niet.TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:55:
[...]
De belasting op gebruik zit natuurlijk in de accijns. Daar zit wel een factor 100 verschil bij 1.000km of 100.000km.

Maar wat is dan eerlijker, bezit goedkoper maken maar gebruik duurder door de brandstofprijzen te verhogen? Ik heb het absolute antwoord ook niet, maar ik zie rekeningrijden niet als een goed alternatief zolang het puur op kilometerstand gaat zonder bij te houden of je de kilometers ook daadwerkelijk in Nederland hebt afgelegd.
Ik woon zelf vlak aan de grens en het zou mij niet verbazen als ik zo'n 15% van m'n gemaakte kilometers afleg in Duitsland.
[Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 22-03-2023 13:14]
Dat was 30 jaar geleden niet anders joh. Reed jij als brave huisvader een opel kadett station, en kwam de buurman thuis met een vectra dan had je toch een probleem.Marco-Peters schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:55:
[...]
Binnen de bebouwde kom zie ik echter heel veel grote en zware autos: een Volkswagen Golf petjes editie, is ook niet perse een lichte auto. Die zijn ook al redelijk zwaar en groot, natuurlijk is een Kia Picanto ook ruim voor zo'n kleine auto.
Maar hier in de straat racen de Tesla's en Volkswagen ID Lease editie dagelijks langs: om 8:30 en 15 uur, wanneer de kinderen van school gehaald of gebracht worden. Op de autosnelweg zie je uiteraard ook veel Toyota Aygo's brommobiel editie![]()

Maar het is toch ook niet ineens zo dat er helemaal geen nieuwe tweedehands brandstofauto's bijkomen per 1 januari 2023, het rijden in een brandstofauto wordt niet verboden maar het produceren daarvan. Dus het zal nog een stuk langer duren voordat je geen tweedehands brandstofauto meer kan kopen...TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
Het is een utopie dat er in 2030 voldoende EV's zijn doorgesijpeld naar deze groep voor een betaalbare prijs.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel
Das waar, dus met rekeningrijden kunnen we verwachten dat de accijns op benzine afgeschaft gaat worden. Toch? Toch?!TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:55:
[...]

"Oooh Jeroen!"
Dat kan een werkgever natuurlijk al, er is geen limiet aan de vergoeden reiskostenvergoeding van werkgever aan werknemer.Destruction schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:34:
[...]
Tsja, dan gaat het tekort aan personeel in die branche alleen maar verder toenemen. Niemand gaat nog op eigen kosten naar het werk als rekeningrijden een feit wordt incl de verlaging van de reiskostenvergoeding. Die vergoeding zou juist fors omhoog moeten.
In relatie tot dit topic en het kostenoverzicht wat eerder vandaag is gepost is dat toch irrelevant? Het gaat er om dat volgens dat plaatje brandstofauto's vanaf 2030 onbetaalbaar worden voor een grote groep, terwijl deze groep dan nog geen mogelijkheid heeft om betaalbaar elektrisch te rijden.Backpacker schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:12:
Maar het is toch ook niet ineens zo dat er helemaal geen nieuwe tweedehands brandstofauto's bijkomen per 1 januari 2023, het rijden in een brandstofauto wordt niet verboden maar het produceren daarvan. Dus het zal nog een stuk langer duren voordat je geen tweedehands brandstofauto meer kan kopen...
Uhu...JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:15:
Das waar, dus met rekeningrijden kunnen we verwachten dat de accijns op benzine afgeschaft gaat worden. Toch? Toch?!
spoiler:
[Voor 18% gewijzigd door TheBrut3 op 22-03-2023 13:18]
Een Kia Picanto weegt 874 - 934 kg heb ik even snel op gezocht. Maja ik denk nogal in hokjesTheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:05:
[...]
Een Golf GTI weegt ledig 1463kg. Als ik dan de 'snelle' ID3 77kWh 204pk pak, dan weegt deze ledig 1828kg. Dat vind ik een flink verschil. Maar inderdaad de middenklassers worden ook steeds zwaarder. Mede door veiligheidseisen maar ook omdat ze groeien. Vergelijk de huidige Golf eens met de Golf 1 en 4.

We zullen gewoonweg anders moeten omgaan met mobiliteit in de toekomst. Misschien is het gewoon niet meer haalbaar voor tante truus om met haar 20 jaar oude ford ka naar de supermarkt 2 straten verderop te gaan om een pakje sigaretten te halen. In mijn ogen zijn we gigantisch verwend geraakt de afgelopen decennia qua mobiliteit.TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Cijfers zoals hier getoond zijn gewoon niet te betalen voor mensen in de zorg, kinderopvang, productie en dergelijke beroepen welke zeker niet thuis kunnen werken. Laat staan alle problemen rondom ons elektriciteitsnet of de mogelijkheid om auto's te gaan laden in de volks/arbeiderswijken met veel rijtjeswoningen en weinig opritten. Leuk dat EV's op termijn wat goedkoper worden, maar laten we niet vergeten dat een hele grote groep mensen een hoop kilometers maakt in oudere A en B segment occassions met een maximale prijs van 5 tot 6k. Het is een utopie dat er in 2030 voldoende EV's zijn doorgesijpeld naar deze groep voor een betaalbare prijs.
Dat moet ook niet met de Ford Ka, maar met de tweetakt elektrische Thomos, jongûh!
Dan ga je er wellicht van uit dat dat voor iedereen het geval is. Ik wil je graag eens in Zeeland uitnodigen waar het openbaar vervoer zo uitgehold is dat een auto voor veel gezinnen eigenlijk een must is in de buitengebieden.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:18:
[...]
We zullen gewoonweg anders moeten omgaan met mobiliteit in de toekomst. Misschien is het gewoon niet meer haalbaar voor tante truus om met haar 20 jaar oude ford ka naar de supermarkt 2 straten verderop te gaan om een pakje sigaretten te halen. In mijn ogen zijn we gigantisch verwend geraakt de afgelopen decennia qua mobiliteit.
Maar de bijdrage van Tante Truus op het aantal kilometers zal gok ik ook niet zo schokkend zijn als ze een 20 jaar oude Ka heeft

Maar eensch, het moet wel gaan veranderen.
Right for all the wrong reasons.
Waarschijnlijk zal tante truus met die paar kilometers per jaar een heel stuk goedkoper uit zijn met rekeningrijden. Zeker als zij zorgt dat die Ford Ka een diesel is. (diesel onder 8K/J voordeligst)stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:18:
[...]
We zullen gewoonweg anders moeten omgaan met mobiliteit in de toekomst. Misschien is het gewoon niet meer haalbaar voor tante truus om met haar 20 jaar oude ford ka naar de supermarkt 2 straten verderop te gaan om een pakje sigaretten te halen. In mijn ogen zijn we gigantisch verwend geraakt de afgelopen decennia qua mobiliteit.
[Voor 7% gewijzigd door JeroenNietDoen op 22-03-2023 13:24]
"Oooh Jeroen!"
Ik ben praktisch opgegroeid in zeeland.whyz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:22:
[...]
Dan ga je er wellicht van uit dat dat voor iedereen het geval is. Ik wil je graag eens in Zeeland uitnodigen waar het openbaar vervoer zo uitgehold is dat een auto voor veel gezinnen eigenlijk een must is in de buitengebieden.
Maar de bijdrage van Tante Truus op het aantal kilometers zal gok ik ook niet zo schokkend zijn als ze een 20 jaar oude Ka heeft![]()
Maar eensch, het moet wel gaan veranderen.

Nee, ik scheer niet iedereen over 1 kam. Als je een auto nodig hebt voor je werk heb je een verdomd goede reden. Maar het zal wel een overweging voor sommigen worden om een baan dichter bij huis te zoeken. Het wonen in de achterhoek voor de rust, maar werken in amsterdam omdat het kan zal lastiger worden.....
Meestal blijft het niet bij die paar kilometers per jaar. Want als je gewend bent om die 2 straten naar de supermarkt af te leggen zal je dat ook naar de andere kant van het dorp doen om een middagje op de kleinkinderen te passen etc. etc. En daarbij.... dit is een voorstel, zal ongetwijfeld nog op vele punten aangepast worden voor het zover is.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:22:
[...]
Waarschijnlijk zal tante truus met die paar kilometers per jaar een heel stuk goedkoper uit zijn met rekeningrijden. Zeker als zij zorgt dat die Ford Ka een diesel is. (diesel onder 8K/J voordeligst)
Als je meer geld uitgeeft in plaats van het te sparen, betaal je niet meer inkomstenbelasting. Je betaalt echter wel meer BTW.D4NG3R schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:08:
[...]
Klopt, maar het blijft vreemd dat je over de hele linie betaalt naar ratio van gebruik (verzekering wordt duurder als je meer kilometers maakt, meer brandstof, meer onderhoud) maar voor het bezit niet.
Maar wat is dan eerlijker, bezit goedkoper maken maar gebruik duurder door de brandstofprijzen te verhogen? Ik heb het absolute antwoord ook niet, maar ik zie rekeningrijden niet als een goed alternatief zolang het puur op kilometerstand gaat zonder bij te houden of je de kilometers ook daadwerkelijk in Nederland hebt afgelegd.
Ik woon zelf vlak aan de grens en het zou mij niet verbazen als ik zo'n 15% van m'n gemaakte kilometers afleg in Duitsland.
Die twee zaken zijn gewoon volstrekt los van elkaar te zien. Ook al moet gezegd worden dat de Nederlandse staat graag drie- of viervoudig belasting int op de heilige melkkoe. Eerst de naar CO2 belasting omgekatte luxebelasting, BPM. Dan de houderschapsbelasting om de auto ook te mogen houden. En dan nog eens accijnzen. Alles tot de hoogsten der wereld, waardoor het "betalen naar gebruik" niet simpel kan worden omgezet naar verhoogde brandstofprijzen, omdat dan zelfs Rotterdammers in Duitsland of België zouden gaan tanken.
Rekeningrijden is gewoon een oplossing voor een zelfveroorzaakt probleem. En een paardenmiddel bovendien, want kostenneutraal is een illusie. Maar eenmaal geïmplementeerd is er geen weg terug. De tijd is er echter wel rijp voor, aangezien de werkende populatie die er het hardst door getroffen zal worden relatief klein is. De gepensioneerde generatie kapitaalkrachtig is en de enige is die dusdanig weinig rijdt dat het niet duurder gaat worden. En de jongere generatie sowieso geen auto bezit, want reeds te duur of principekwestie.
Cynisch gesteld is het een visieloos vehikel, want in plaats van te kijken naar hoe we in Nederland werkelijk de mobiliteit van de toekomst willen vormgeven, komt men niet verder dan zaken onder de streep duurder maken om zo te pogen te ontmoedigen.
En begrijp me goed hé, ik irriteer me ook aan dat autogebruik. Kids naar school brengen 4 straten verder omdat het regent, dergelijke zaken.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:27:
[...]
Meestal blijft het niet bij die paar kilometers per jaar. Want als je gewend bent om die 2 straten naar de supermarkt af te leggen zal je dat ook naar de andere kant van het dorp doen om een middagje op de kleinkinderen te passen etc. etc. En daarbij.... dit is een voorstel, zal ongetwijfeld nog op vele punten aangepast worden voor het zover is.
Maar goed, ik leg vanwege een hobby die ik niet in deze provincie kan uitoefenen ook elke maand 350-450KM af. Dat wordt wel allemaal leuk afgestraft. Maar goed, dat is de toekomst die de overheid ons voorschoteld, niets meer kunnen.
"Oooh Jeroen!"
Dat is niet geheel positief. Een aantal provincies kampen nu al met vergrijzing doordat jeugd wegtrekt naar de randstad. Dat zal alleen maar meer worden.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:25:
[...]
Maar het zal wel een overweging voor sommigen worden om een baan dichter bij huis te zoeken.
Wel mooi voor die werknemers van Tata Staal. Die hebben gewoon een dorpje naast de fabriek liggen. Goedkoop wonen ook denk ik daar

"Oooh Jeroen!"
Persoonlijk ergernisje. Grote SUV (want makkelijke instap), met 2 grijze koppen erin en een fietsendrager achterop de auto om in de ochtendspits naar de andere kant van het land te rijden om daar een dagje te gaan fietsen. (en uiteraard in de avondspits terug) Daar zou een spitsheffing uitkomst voor biedenJeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:30:
[...]
En begrijp me goed hé, ik irriteer me ook aan dat autogebruik. Kids naar school brengen 4 straten verder omdat het regent, dergelijke zaken.
Maar goed, ik leg vanwege een hobby die ik niet in deze provincie kan uitoefenen ook elke maand 350-450KM af. Dat wordt wel allemaal leuk afgestraft. Maar goed, dat is de toekomst die de overheid ons voorschoteld, niets meer kunnen.

Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om naast tata steel te gaan wonen.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:31:
[...]
Dat is niet geheel positief. Een aantal provincies kampen nu al met vergrijzing doordat jeugd wegtrekt naar de randstad. Dat zal alleen maar meer worden.
Wel mooi voor die werknemers van Tata Staal. Die hebben gewoon een dorpje naast de fabriek liggen. Goedkoop wonen ook denk ik daar

Als ze die allemaal zouden weren heb je nog steeds een spits hoor. Dat is een druppelt op een gloeiende plaat.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:32:
[...]
Persoonlijk ergernisje. Grote SUV (want makkelijke instap), met 2 grijze koppen erin en een fietsendrager achterop de auto om in de ochtendspits naar de andere kant van het land te rijden om daar een dagje te gaan fietsen. (en uiteraard in de avondspits terug) Daar zou een spitsheffing uitkomst voor bieden
Er hoeft ook maar een paar procent minder verkeer op de weg te zitten om heel het fileprobleem op te lossenJaMaaT schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:35:
[...]
Als ze die allemaal zouden weren heb je nog steeds een spits hoor. Dat is een druppelt op een gloeiende plaat.

Oh jazeker, daar zijn we inderdaad geweldig goed in. We maken het "slechte" duurder zonder te kijken of het "goede" überhaupt wel een bruikbaar (en in sommige gevallen betaalbaar) alternatief is.Cid Highwind schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:28:
[...]
Cynisch gesteld is het een visieloos vehikel, want in plaats van te kijken naar hoe we in Nederland werkelijk de mobiliteit van de toekomst willen vormgeven, komt men niet verder dan zaken onder de streep duurder maken om zo te pogen te ontmoedigen.
Spits zal je tot op zekere hoogte altijd houden, maar is wel voornamelijk een probleem van hoeveelheid en niet doorvoer. Dus ja, el' pensionado zou er ook prima voor kunnen kiezen een half uurtje nadat de spits voorbij is te vertrekken en geen onderdeel te zijn van het probleem. Die keuze heb je als werkende doorgaans helaas (nog) niet.JaMaaT schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:35:
[...]
Als ze die allemaal zouden weren heb je nog steeds een spits hoor. Dat is een druppelt op een gloeiende plaat.

Uiteindelijk heeft gelukkig iedereen echter evenveel recht om lekker stil te staan in de spits, dus tjah.
[Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 22-03-2023 14:08]
je word nu ook al afgestraft voor je hobby met allerlei belastingen op autogebruik. Misschien niet zo heel zichtbaar als rekeningrijden.... Maar toch.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:30:
[...]
Ik snap het punt, maar ik bedoel tante Truus ook niet. Ik heb het specifiek over doelgroepen met werk wat belangrijk is in onze maatschappij welke niet thuis kan worden uitgevoerd en waarvan de beloning niet van het niveau is dat men zomaar even een EV kan aanschaffen of zomaar even kan verhuizen.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:18:
Ik snap dat het gemiddelde inkomen hier op Tweakers hoger is dan bij die doelgroepen, maar we kunnen ons toch minimaal proberen te verplaatsen in de zuster welke een rijtjeswoning huurt en elke werkdag (of nacht) met de 107 naar het ziekenhuis scheurt voor €35k bruto per jaar.
Technisch gezien is een paar procent minder niet eens nodig, maar is een gelijkmatige verdeling.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:37:
Er hoeft ook maar een paar procent minder verkeer op de weg te zitten om heel het fileprobleem op te lossen
Maarja, half 9 beginnen en 5 uur naar huis is zo'n lekker ritme hè. Terwijl half 8 beginnen en 4 uur naar huis misschien wel 1 uur privétijd extra oplevert.
Linksom of rechtsom zal er voor de werkenden wel wat veranderen. Als de zuster niet meer op haar werk kan komen en daardoor besluit wat anders te gaan zoeken zal het ziekenhuis wel in actie moeten komen.TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:02:
[...]
Ik snap het punt, maar ik bedoel tante Truus ook niet. Ik heb het specifiek over doelgroepen met werk wat belangrijk is in onze maatschappij welke niet thuis kan worden uitgevoerd en waarvan de beloning niet van het niveau is dat men zomaar even een EV kan aanschaffen of zomaar even kan verhuizen.
Ik snap dat het gemiddelde inkomen hier op Tweakers hoger is dan bij die doelgroepen, maar we kunnen ons toch minimaal proberen te verplaatsen in de zuster welke een rijtjeswoning huurt en elke werkdag (of nacht) met de 107 naar het ziekenhuis scheurt voor €35k bruto per jaar.
True... Nou ben ik niet echt een ochtendmens, en zul je mij eerder plezieren met een werkdag van 10 tot 18 uur bijvoorbeeld. Maar ja... kantoortijden heTechnisch gezien is een paar procent minder niet eens nodig, maar is een gelijkmatige verdeling.
Maarja, half 9 beginnen en 5 uur naar huis is zo'n lekker ritme hè. Terwijl half 8 beginnen en 4 uur naar huis misschien wel 1 uur privétijd extra oplevert.

En toch vraag ik me af waarom. Als ik terugdenk aan mijn jeugd (meer dan 30 jaar geleden) reden mijn ouders in een auto die nog een stukje kleiner was dan een Twingo. Zonder viervoeter, maar met twee tieners. Gewoon naar Frankrijk en Italie.Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:44:
Als je een weekje naar center parcs wil met 2 kinderen en je trouwe viervoeter kom je niet uit met een Renault twingo kan ik alvast beloven.
Bij mijn vriendjes thuis hadden ze de E-Kadett, of de Volvo 440 als (enige) gezinsauto. Auto's van nog geen 1000kg. Tegenwoordig zouden we dat A-segmenters noemen. Toen vond echt niemand dat kleine auto's, die uitdrukking was gereserveerd voor de Mini, de Panda, of de kleine Japannertjes.
Een Stationwagon was iets "nieuws", en zag je vooral bij bovenmodale gezinnen, of mensen met veel honden. En natuurlijk hadden een hoop mensen helemaal geen auto. En waren er gezinnen die nog gewoon met de fiets op vakantie gingen, uiteraard niet naar Frankrijk of Italie.
Het is natuurlijk geen argument voor of tegen rekeningrijden, maar ik denk dat er behoorlijk wat ruimte is om het met "minder" te kunnen doen, zonder dat we als maatschappiij tot de bedelstaf vervallen.
Dat klopt niet. Een Volvo 440 heeft een 20cm langere wielbasis dan een Kia Picanto:CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:50:
[...]
En toch vraag ik me af waarom. Als ik terugdenk aan mijn jeugd (meer dan 30 jaar geleden) reden mijn ouders in een auto die nog een stukje kleiner was dan een Twingo. Zonder viervoeter, maar met twee tieners. Gewoon naar Frankrijk en Italie.
Bij mijn vriendjes thuis hadden ze de E-Kadett, of de Volvo 440 als (enige) gezinsauto. Auto's van nog geen 1000kg. Tegenwoordig zouden we dat A-segmenters noemen. Toen vond echt niemand dat kleine auto's, die uitdrukking was gereserveerd voor de Mini, de Panda, of de kleine Japannertjes.
Een Stationwagon was iets "nieuws", en zag je vooral bij bovenmodale gezinnen, of mensen met veel honden. En natuurlijk hadden een hoop mensen helemaal geen auto. En waren er gezinnen die nog gewoon met de fiets op vakantie gingen, uiteraard niet naar Frankrijk of Italie.
Het is natuurlijk geen argument voor of tegen rekeningrijden, maar ik denk dat er behoorlijk wat ruimte is om het met "minder" te kunnen doen, zonder dat we als maatschappiij tot de bedelstaf vervallen.
Wikipedia: Volvo 440/460
Wikipedia: Kia Picanto
Tevens is de Volvo bijna 80 centimeter langer. Gewicht zegt niet alles. Dunner blik met minder passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen neemt nu eenmaal minder gewicht en ruimte in. Met de Panda echter, blijf je lachen. Dat is ook tegenwoordig nog zo.
Verder maak je wel gewoon een goed punt. Hoe cynisch ik dan ook tegenover het rekeningrijden sta, in de jaren '90 ging de fabrieksarbeider twee weekjes met de auto naar Drenthe. Die nam z'n familie niet mee in het vliegtuig, of op doorreis door Europa. Daar is de norm wel aardig opgeschoven tot het punt dat het als verworven recht wordt gezien, lijkt het.
@CVTTPD2DQ vergeet niet dat de binnenruimte van veel nieuwe auto's niet of niet veel groter is dan de auto's die jij benoemt. Grote verschil is de constructie van de nieuwe auto's => deuren zijn veel dikker en daarmee ook veiliger. ik zou niet graag een zijdelingse aanrijding krijgen in 1 van die oude auto's 

Diezelfde mensen hebben hoogstwaarschijnlijk ook geen koopwoning met een oprit om die EV op te laden.TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:02:
[...]
men zomaar even een EV kan aanschaffen of zomaar even kan verhuizen.
Overigens, ik heb een gemiddelde baan in de IT maar ook ik kan geen 35K-45K voor een EV ophoesten. Laatste autobudget was toch echt maar 15K.
"Oooh Jeroen!"
Uit de oude doos: YouTube: Saturn Ion commercial
Reclame van failliete Saturn auto's die mijn inziens duidelijk bloot legt hoe ridicuul veel ruimte wij in beslag hebben laten nemen voor autoverkeer. Ik kan het ook niet meer 'unseen'. Elke keer dat ik in de file sta kijk ik om mij heen en denk ik het zijn eigenlijk ook maar een handjevol mensen bij elkaar. Leek mij leuk om delen in de context van rekeningrijden.
Reclame van failliete Saturn auto's die mijn inziens duidelijk bloot legt hoe ridicuul veel ruimte wij in beslag hebben laten nemen voor autoverkeer. Ik kan het ook niet meer 'unseen'. Elke keer dat ik in de file sta kijk ik om mij heen en denk ik het zijn eigenlijk ook maar een handjevol mensen bij elkaar. Leek mij leuk om delen in de context van rekeningrijden.
[Voor 6% gewijzigd door HollovVpo1nt op 22-03-2023 15:03]
Het ontbreken van een oprit hoeft geen enkel obstakel te zijn om geen EV te rijden. Sterker nog, de mensen in mijn wijk met een oprit laden ook structureel op aan de publieke laadpaal. Blijkbaar is dat goedkoper of makkelijker voor ze. Staat nog op m'n lijstje om zo iemand eens te vragen waarom.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:59:
[...]
Diezelfde mensen hebben hoogstwaarschijnlijk ook geen koopwoning met een oprit om die EV op te laden.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik weet niet of je sarcastisch bent, maar sinds de stijging van de energieprijzen is laden aan een publieke laadpaal goedkoper, over het algemeen. Het zou ook kunnen omdat je voor het fatsoenlijk thuisladen een zwaardere aansluiting nodig hebt, wat invloed heeft op je vastrecht.Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:05:
[...]
Het ontbreken van een oprit hoeft geen enkel obstakel te zijn om geen EV te rijden. Sterker nog, de mensen in mijn wijk met een oprit laden ook structureel op aan de publieke laadpaal. Blijkbaar is dat goedkoper of makkelijker voor ze. Staat nog op m'n lijstje om zo iemand eens te vragen waarom.
Ik woon overigens in de stad en mijn zorg is voornamelijk het laadpaalkleven en beperkte aanbod palen.
Nope, standaard thuis laadpaal is 11KW, die kan prima op een 3x25A aansluiting welke hetzelfde vastrecht heeft als 1x40AHet zou ook kunnen omdat je voor het fatsoenlijk thuisladen een zwaardere aansluiting nodig hebt, wat invloed heeft op je vastrecht.
Nee dat is echt een oprechte vraag uit gemeende interesse. De auto's die dat doen zijn allemaal zakelijk geregistreerd en hoeven dat niet perse op financiele gronden te doen denk ik dan.HollovVpo1nt schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Ik weet niet of je sarcastisch bent, maar sinds de stijging van de energieprijzen is laden aan een publieke laadpaal goedkoper, over het algemeen.
Verder is het wel een tijdje geweest dat publiek laden goedkoper was dan thuis, maar dat is al een tijdje niet meer het geval bij de meest gebruikte laadpasaanbieders (Vattenfall, Shell, Coolblue, Anwb en noem ze maar op)
De prijzen aan de laadpaal zijn ook flink gestegen het laatste jaar en liggen zo rondom de 60 cent de kWh, al zijn er wel goedkopere methodes als men dat aandurft, vaak met buitenlandse aanbieders.
Nu ik 1,5 jaar EV rij weet ik wel het een een en ander van de publiekelaad(pas)markt

Die zorg had ik ook maar valt me reuze mee. Worden netjes op tijd weggehaald. YMMV natuurlijk.Ik woon overigens in de stad en mijn zorg is voornamelijk het laadpaalkleven en beperkte aanbod palen.
[Voor 15% gewijzigd door Gunner op 22-03-2023 15:20]
Je hebt volledig gelijk over zorgen rondom beperkt aanbod laadpalen.HollovVpo1nt schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Ik weet niet of je sarcastisch bent, maar sinds de stijging van de energieprijzen is laden aan een publieke laadpaal goedkoper, over het algemeen. Het zou ook kunnen omdat je voor het fatsoenlijk thuisladen een zwaardere aansluiting nodig hebt, wat invloed heeft op je vastrecht.
Ik woon overigens in de stad en mijn zorg is voornamelijk het laadpaalkleven en beperkte aanbod palen.
Ik wil je echter corrigeren op je andere twee statements. De energieprijzen zijn al weer gezakt naar 40ct/kWh, dus thuisladen is al weer goedkoper. Al helemaal als je zelf zon vangt. Een beetje EV rijder had een vast contract waardoor je weinig tot niks hebt meegekregen van de piek in prijzen afgelopen half jaar. Of je was geswitched naar dynamisch waardoor je zelfs in de duurste periode 's nachts voor 30ct/kWh kon laden.
Zwaardere aansluiting nodig voor EV laden is onzin.
Ik reed 40.000km/jaar op een 1x35A hoofdaansluiting. Dat is geen probleem. Nu heb ik een upgrade gehad naar 3x25A (zelfde capaciteitstarief) en is het echt bizar hoe snel die auto bijlaad.
Dat heb ik eind vorig jaar regelmatig gedaan (rijd mijn EV privé). Inderdaad omdat de kosten aan een publieke laadpaal fors lager lagen dan die van mijn thuisaansluiting. Scheelt op maandbasis maar zo enkele tientjes.Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:05:
[...]
Het ontbreken van een oprit hoeft geen enkel obstakel te zijn om geen EV te rijden. Sterker nog, de mensen in mijn wijk met een oprit laden ook structureel op aan de publieke laadpaal. Blijkbaar is dat goedkoper of makkelijker voor ze. Staat nog op m'n lijstje om zo iemand eens te vragen waarom.
Ook dit jaar is de situatie dat het laden veel boven het prijsplafond zal uitkomen en dat dat deel goedkoper is in de wijk. De salderingsregeling is de redder momenteel, waardoor we nu weer thuisladen.
wat feitelijk natuurlijk totaal belachelijk is: we zijn 'onder de grond' gewoon op dezelfde kabel aangesloten...
Ik denk dat meer dan 90% van de EV-bezitters, of zelfs (90% van) alle autorijders, op 1 dag niet meer kilometers aflegt dan dat men in de nacht met een 230v stopcontact lader (2,3kw) kan bijladen.HollovVpo1nt schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:08:
Het zou ook kunnen omdat je voor het fatsoenlijk thuisladen een zwaardere aansluiting nodig hebt, wat invloed heeft op je vastrecht.
Je bent over het algemeen zo'n 14 uur 'niet op kantoor' (als je daar al niet kan laden). Dat betekent dus zo'n 32 kW aan vermogen. Een zuinige EV heeft 15 kW nodig voor 100km, in slechte gevallen een keer 20 kW. Ik denk dat een heel groot deel van mensen die hun auto voor woon-werkverkeer gebruiken, geen 150km per dag afleggen.
Met een 'gewone' laadpaal, zelfs enkelfase, gaat het al 2x zo vlot (300km per nacht) en met 3-fase (wat qua vastrecht even duur is als 1-fase) zit je op 11kW per uur => 154 kW => grofweg 800km per dag (!). Zonder duurder vastrecht.
Zwaardere aansluitingen zijn helemaal nergens voor nodig. Wat we nodig hebben is véééél meer laadpalen, zoveel dat je ze ook niet meer 'EV only' hoeft te maken. Met 2/3 kW laadvermogen heb je eigenlijk ruim voldoende. 11 palen met 2 kW is veel slimmer dan 1 paal met 22 kW, terwijl het onder de streep dezelfde impact heeft op ons stroomnetwerk.
Als je het prive rijdt snap ik het. Zou ik ook doen. Vanwege geen oprit doe ik dat altijd al publiek en dat kan gelukkig nog steeds goedkoop. Maar die auto's waar ik op doel zijn allemaal zakelijk. Die hebben in eerste instantie die drive niet om het zo goedkoop mogelijk te doen. Vandaar m'n interesse. Verder staat het ze natuurlijk vrij om die plek te gebruiken.Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:23:
[...]
Dat heb ik eind vorig jaar regelmatig gedaan (rijd mijn EV privé). Inderdaad omdat de kosten aan een publieke laadpaal fors lager lagen dan die van mijn thuisaansluiting. Scheelt op maandbasis maar zo enkele tientjes.
Ook dit jaar is de situatie dat het laden veel boven het prijsplafond zal uitkomen en dat dat deel goedkoper is in de wijk.
Maar dit gaat wel erg off-topic zo.
We sleuren ook een hoop geluidsdempend materiaal mee, die de binnenruimte nog eens verder verkleint. Eigenlijk zou het wel eens interessant zijn om na te denken over hoeveel efficienter auto's zouden kunnen zijn als we ze zouden bouwen zoals in de jaren '90.Cid Highwind schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:57:
Tevens is de Volvo bijna 80 centimeter langer. Gewicht zegt niet alles. Dunner blik met minder passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen neemt nu eenmaal minder gewicht en ruimte in. Met de Panda echter, blijf je lachen. Dat is ook tegenwoordig nog zo.
Ja, dat zit me ook dwars. Wij hebben een uitstekend inkomen als huishouden, maar een vervangende auto van pakweg 15 jaar oud kopen zou op het moment toch een forse uitgave zijn.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:59:
Overigens, ik heb een gemiddelde baan in de IT maar ook ik kan geen 35K-45K voor een EV ophoesten. Laatste autobudget was toch echt maar 15K.
Een gedeelte van de bestaande autovloot zal in 2030 niet meer in de steden mogen rijden. Dan worden mensen dus geacht om een tien jaar oude tweedehands EV te kopen (met batterijen in onbestemde staat), terwijl ze zich nu al geen tien jaar oude auto kunnen veroorloven. Zaken als laden en laadgelegenheid laten we dan nog buiten beschouwing.
Mijn huishouden zou op het moment wel terug kunnen schakelen naar een bestaan zonder auto, en ik denk dat dat ook voor veel huishoudens de logische conclusie gaat zijn.
True... De gemiddelde nederlander legt enkele tientallen km's per dag af voor woon-werk en ander dagelijks gebruik. Zelf laad ik hem 1 dag in de week op achter het kantoor, en daar doe ik dan weer een week mee. Komt dat niet uit, dan lekker thuis met een van de palen die als paddenstoelen uit de grond schieten in de wijk....Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:23:
[...]
Ik denk dat meer dan 90% van de EV-bezitters, of zelfs alle autorijders, op 1 dag niet meer kilometers aflegt dan dat men in de nacht met een 230v stopcontact lader (2,3kw) kan bijladen.
Je bent over het algemeen zo'n 14 uur 'niet op kantoor' (als je daar al niet kan laden). Dat betekent dus zo'n 32 kW aan vermogen. Een zuinige EV heeft 15 kW nodig voor 100km, in slechte gevallen een keer 20 kW. Ik denk dat een heel groot deel van mensen die hun auto voor woon-werkverkeer gebruiken, geen 150km per dag afleggen.
Met een 'gewone' laadpaal, zelfs enkelfase, gaat het al 2x zo vlot (300km per nacht) en met 3-fase (wat qua vastrecht even duur is als 1-fase) zit je op 11kW per uur => 154 kW => grofweg 800km per dag (!). Zonder duurder vastrecht.
Zwaardere aansluitingen zijn helemaal nergens voor nodig. Wat we nodig hebben is véééél meer laadpalen, zoveel dat je ze ook niet meer 'EV only' hoeft te maken. Met 2/3 kW laadvermogen heb je eigenlijk ruim voldoende. 11 palen met 2 kW is veel slimmer dan 1 paal met 22 kW, terwijl het onder de streep dezelfde impact heeft op ons stroomnetwerk.
Waarom dat dédain over "het verworven recht van die fabrieksarbeider?"Cid Highwind schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:57:
[...]
...in de jaren '90 ging de fabrieksarbeider twee weekjes met de auto naar Drenthe. Die nam z'n familie niet mee in het vliegtuig, of op doorreis door Europa. Daar is de norm wel aardig opgeschoven tot het punt dat het als verworven recht wordt gezien, lijkt het.
Maar wees gerust, die fabrieksarbeider heeft straks niet het geld voor co2 compensatie of andere groene aflaten.
Levensbron Gelderland
Tja, de beleidsmaker en voorstanders zijn veelal thuiswerkers en randstadbewoners waar elke 10 minuten er iets van OV voorbij komt. De realiteit is dat er nog bizar veel mensen een beroep uitoefenen welke vereist dat zij fysiek aanwezig zijn. Dat wordt terug naar de begin jaren 1900 dat mensen weer rondom de fabriek gaan wonen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:29:
[...]
Mijn huishouden zou op het moment wel terug kunnen schakelen naar een bestaan zonder auto, en ik denk dat dat ook voor veel huishoudens de logische conclusie gaat zijn.
"Oooh Jeroen!"
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:29:
We sleuren ook een hoop geluidsdempend materiaal mee, die de binnenruimte nog eens verder verkleint. Eigenlijk zou het wel eens interessant zijn om na te denken over hoeveel efficienter auto's zouden kunnen zijn als we ze zouden bouwen zoals in de jaren '90.
offtopic:
Maar dan krijgen we weer een topic dat het aantal verkeersdoden explosief omhoog gaat.
Kijk voor de lol eens naar het extra gewicht door de crashstructuren van de auto's, extra airbags en de systemen om überhaupt een ongeluk te voorkomen. Diverse sensoren en camera's incl. schermen, computers en bedrading.
In de jaren 90 kwamen net de airbags op in de sturen. Nu zitten ze in het stuur, bij alle bijrijders, bij de knieën, in de deuren, gordijnairbags, in de gordels en zelfs onder de motorkap mocht een voetganger deze van dichtbij willen bekijken.
Maar dan krijgen we weer een topic dat het aantal verkeersdoden explosief omhoog gaat.

Kijk voor de lol eens naar het extra gewicht door de crashstructuren van de auto's, extra airbags en de systemen om überhaupt een ongeluk te voorkomen. Diverse sensoren en camera's incl. schermen, computers en bedrading.
In de jaren 90 kwamen net de airbags op in de sturen. Nu zitten ze in het stuur, bij alle bijrijders, bij de knieën, in de deuren, gordijnairbags, in de gordels en zelfs onder de motorkap mocht een voetganger deze van dichtbij willen bekijken.
Is de fabrieksarbeider in nederland niet allang vervangen door <insert oost-europeaanse nationaliteit> omdat men in nederland daar gewoonweg geen zin meer in heeft?BertV schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Waarom dat dédain over "het verworven recht van die fabrieksarbeider?"
Maar wees gerust, die fabrieksarbeider heeft straks niet het geld voor co2 compensatie of andere groene aflaten.
Ik hoop dat deze sarcastisch is, anders zegt dit serieus wat over jouw persoonlijke afstand tot de realiteit.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:38:
Is de fabrieksarbeider in nederland niet allang vervangen door <insert oost-europeaanse nationaliteit> omdat men in nederland daar gewoonweg geen zin meer in heeft?
Nou ja, ook dat is wel reductie van de stikstofuitstoot. Of het een nadeel of voordeel is hangt er maar net vanaf wie je het vraagt.TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:38:
[...]
[ot]Maar dan krijgen we weer een topic dat het aantal verkeersdoden explosief omhoog gaat.
"Oooh Jeroen!"
Lost wel gelijk het woningprobleem opJeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:40:
[...]
Nou ja, ook dat is wel reductie van de stikstofuitstoot. Of het een nadeel of voordeel is hangt er maar net vanaf wie je het vraagt.

[removed]
Er zijn wel wat situaties die ik zo kan bedenken...Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:26:
[...]
Als je het prive rijdt snap ik het. Zou ik ook doen. Vanwege geen oprit doe ik dat altijd al publiek en dat kan gelukkig nog steeds goedkoop. Maar die auto's waar ik op doel zijn allemaal zakelijk. Die hebben in eerste instantie die drive niet om het zo goedkoop mogelijk te doen. Vandaar m'n interesse. Verder staat het ze natuurlijk vrij om die plek te gebruiken.
Maar dit gaat wel erg off-topic zo.
- Het prijsplafond, met een EV kom je heel snel boven dit plafond uit. Eigenlijk moet je dus het 'buiten prijsplafond' tarief rekenen, maar dat is eigenlijk ook weer incorrect als je juist veel op zonne-energie laadt. Ook als je een dynamisch tarief hebt zijn jouw daadwerkelijke kosten gigantisch variabel. Hier een eenduidig, juist tarief op plakken is gewoon lastig, afhankelijk van de laadpaal en de provider. "Gewoon" straatladen is een stuk minder complex.
- Uiteindelijk moet iemand voor de stroom betalen; er zijn zakelijke leaseconstructies waar je uiteindelijk je eigen 'brandstofvoorschot' moet betalen van je eigen salaris (al komt het niet vaak voor, het bestaat wel). Goedkoper laden is dan ook goed voor jezelf.
- Zelfstandigen / ZZP'erts met een auto op de zaak moeten ook gewoon hun eigen stroom betalen. Of als je werknemer bent bij een klein bedrijf en meedeelt in eventuele winst
Ja en die blijven lekker (ook na 2030) doortuffen op de A1 Maandagochtend en Vrijdagmiddag in de goedkoop in West-Europa aangeschafte "sjoemel diesel"stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:38:
[...]
Is de fabrieksarbeider in nederland niet allang vervangen door <insert oost-europeaanse nationaliteit> omdat men in nederland daar gewoonweg geen zin meer in heeft?
TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:38:
[...]
offtopic:
offtopic:
In mijn hok uit de '83 zaten ook al airbags op het stuur en de voor de bijrijder, veiligheid is neemt inderdaad veel ruimte en gewicht in. Luxe is overigens zeker een factor laat staan de modellen die we nu als gemeengoed zien.
In mijn hok uit de '83 zaten ook al airbags op het stuur en de voor de bijrijder, veiligheid is neemt inderdaad veel ruimte en gewicht in. Luxe is overigens zeker een factor laat staan de modellen die we nu als gemeengoed zien.
Zeker sarcastisch, maar met een tintje serieusheid erin.TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:39:
[...]
Ik hoop dat deze sarcastisch is, anders zegt dit serieus wat over jouw persoonlijke afstand tot de realiteit.

Ik bedoel maar. Die komen maandagochtend het land binnen in bussen/sjoemeldiesels etc. etc. Die ga je echt niet 'pakken' met een rekeningrijden.Bushie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Ja en die blijven lekker (ook na 2030) doortuffen op de A1 Maandagochtend en Vrijdagmiddag in de goedkoop in West-Europa aangeschafte "sjoemel diesel"
Ik snap niet zo goed waarom je hierbij doet alsof we dan 'terug naar 1900' gaan. Dat impliceert een beetje alsof onze als maar langere reistijd overeenkomt met vooruitgangJeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Tja, de beleidsmaker en voorstanders zijn veelal thuiswerkers en randstadbewoners waar elke 10 minuten er iets van OV voorbij komt. De realiteit is dat er nog bizar veel mensen een beroep uitoefenen welke vereist dat zij fysiek aanwezig zijn. Dat wordt terug naar de begin jaren 1900 dat mensen weer rondom de fabriek gaan wonen.

Uiteindelijk los je ontzettend veel problemen op als mensen dicht bij hun werk wonen, het scheelt bakken met tijd en meer vrije tijd maakt mensen gelukkig.
Ik heb ook een gemiddelde baan in de IT en voor mijn privé aangekochte EV moest ik toevallig 15k bijleggen op de inruil van mijn 12-jaar oude C-segmenterJeroenNietDoen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:59:
[...]
Diezelfde mensen hebben hoogstwaarschijnlijk ook geen koopwoning met een oprit om die EV op te laden.

Zelfs een Model 3 occasion kost minder dan de door jou gestelde 35k, laat staan 45k

[Voor 28% gewijzigd door Richh op 22-03-2023 16:08]
Jammer dan dat de overheid heeft besloten om veel werkplekken te centraliseren omdat dat goedkoper is.
Vroeger hadden we in veel steden een 112 centrale. Dat moest terug naar 10 meldkamers.
Ambulance posten worden grootser en verhuist naar goedkope locaties om vanuit daar wat ambulances in de kleinere plekken tijdelijk voor een dienst te stationeren etc.
Dus zodra je een wat specialistische opleiding gevolgd hebt binnen de ambulance wereld ben je afhankelijk van waar de overheid vind dat ze deze 10 jaar een plekje gaan hebben.
Over 10 jaar verhuist alles weer, dus je woning uitzoeken daarop werkt ook niet.
Zo geld het wel voor enorm veel specialismen binnen de zorg. Van centralisatie naar decentralisatie en daarna weer centraliseren. Tja. Daar is geen woning op te kopen en thuiswerken kan ook niet.
En buiten de zorg zullen er nog tig beroepen zijn waar bovenstaande voor geldt.
Ik rijd nu 35km heen en 35km terug. Dat moet in 2030 ook, tenzij we dan weer verhuist zijn. Maar dichterbij bestaat het beroep simpelweg niet.
Vroeger hadden we in veel steden een 112 centrale. Dat moest terug naar 10 meldkamers.
Ambulance posten worden grootser en verhuist naar goedkope locaties om vanuit daar wat ambulances in de kleinere plekken tijdelijk voor een dienst te stationeren etc.
Dus zodra je een wat specialistische opleiding gevolgd hebt binnen de ambulance wereld ben je afhankelijk van waar de overheid vind dat ze deze 10 jaar een plekje gaan hebben.
Over 10 jaar verhuist alles weer, dus je woning uitzoeken daarop werkt ook niet.
Zo geld het wel voor enorm veel specialismen binnen de zorg. Van centralisatie naar decentralisatie en daarna weer centraliseren. Tja. Daar is geen woning op te kopen en thuiswerken kan ook niet.
En buiten de zorg zullen er nog tig beroepen zijn waar bovenstaande voor geldt.
Ik rijd nu 35km heen en 35km terug. Dat moet in 2030 ook, tenzij we dan weer verhuist zijn. Maar dichterbij bestaat het beroep simpelweg niet.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Uiteindelijk is 'dicht bij' ook relatief aan waar je woont, welke baan je hebt of welke branche je in zit.Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:01:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom je hierbij doet alsof we dan 'terug naar 1900' gaan. Dat impliceert een beetje alsof onze als maar langere reistijd overeenkomt met vooruitgang
Uiteindelijk los je ontzettend veel problemen op als mensen dicht bij hun werk wonen, het scheelt bakken met tijd en meer vrije tijd maakt mensen gelukkig.

Ik durf te stellen dat ik met 25KM toch wel vrij dicht bij m'n werk woon als IT'er in het oosten van het land, en doe daar tijdens de "spits" (echt spits heb ik niet) 25 minuten over. Pak is het OV dan ben ik 75 minuten onderweg en leg ik bijna dubbel de afstand af.

Maar goed, de gemiddelde Nederlander woont met ~22KM echt niet "ver" van zijn of haar werk.
De gemiddelde reistijd van 50 minuten vind ik dan wel weer absurd hoog, maar daar zal veel filerijden in zitten.

[Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 22-03-2023 16:34]
Precies. Uiteindelijk is dat ook helemaal geen besparing, maar een verplaatsing van de kostenpost (van werkgever naar werknemer).Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:08:
Jammer dan dat de overheid heeft besloten om veel werkplekken te centraliseren omdat dat goedkoper is.
Todat die werknemer het beu is en besluit wat anders te gaan doen. Ik mag hopen dat @Dennis1812 een riant salaris ontvangt dat hij zelfs zou overwegen om achter zijn werk aan te verhuizen?Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:18:
[...]
Precies. Uiteindelijk is dat ook helemaal geen besparing, maar een verplaatsing van de kostenpost (van werkgever naar werknemer).
Leuk woord, verkeerde context. Ik stel enkel vast dat we, als maatschappij, ons een behoorlijke luxe hebben toegeëigend. Of wil je weerleggen dat reizen en mobiliteit tegenwoordig niet een stuk meer vanzelfsprekend zijn dan vroeger, waarbij dit als illustratief voorbeeld diende?BertV schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Waarom dat dédain over "het verworven recht van die fabrieksarbeider?"
For the record, geen waardeoordeel. Ik vrees juist dat rekeningrijden dus juist daar de rekening neer zal gaan leggen. En hoe meer ik er over nadenk, hoe belachelijker het eigenlijk is dat men vliegen poogt te ontmoedigen met slechts een paar tientjes op een ticket, terwijl degene die voor z'n werk op de auto is aangewezen een veelvoud mag gaan betalen.
Met de fiets zal dat ongeveer dezelfde reistijd zijn. En met het OV kan dat ook maar de reistijd zijn. Van station naar station gaat het vaak best snel, maar dan...D4NG3R schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:14:
Maar goed, de gemiddelde Nederlander woont met ~22KM echt niet "ver" van zijn of haar werk.
De gemiddelde reistijd van 50 minuten vind ik dan wel weer absurd hoog, maar daar zal veel filerijden in zitten.![]()
Was het maar waar.stylezzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:21:
[...]
Todat die werknemer het beu is en besluit wat anders te gaan doen. Ik mag hopen dat @Dennis1812 een riant salaris ontvangt dat hij zelfs zou overwegen om achter zijn werk aan te verhuizen?
Gewoon conform CAO ambulancezorg.
Wel geeft mijn werk enorm veel voldoening en geniet ik er enorm van om de medemens in nood te helpen.
Dat hoop ik ook na 2030 te mogen blijven doen en mijn kennis en ervaring ook dan nog in te mogen zetten.
Als echter de vergoeding zakt naar 12ct en ik fors moet betalen zal ik toch in het dorp bij de AH gaan solliciteren. Dat levert dan meer op.
Ach, de CAO (semi-overheid, VO) waar ik nu in zit geeft nu al maar 13 cent de kilometer met nog eens een beperking van max 25 km dus het kan echt nog wel slechter.
geen reiskostenvergoeding kan ook, want het is niet eens verplicht om te geven.
geen reiskostenvergoeding kan ook, want het is niet eens verplicht om te geven.
[Voor 26% gewijzigd door Gunner op 22-03-2023 16:35]
Dan is een max van 12ct toch lager? Of is ons systeem veranderd en is 13 lager dan 12 tegenwoordig?Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:32:
Ach, de CAO waar ik nu in zit geeft nu al maar 13 cent de kilometer met nog eens een beperking van max 25 km dus het kan echt nog wel slechter.
Straks mag je dus 12ct krijgen en zelf nog ~13ct betalen.
Je begrijpt best welk punt ik wil maken. O.a dat er mensen zijn die het nu al slechter hebben, of helemaal geen reiskostenvergoeding krijgen want daar is niet eens een wettelijke verplichting voor.Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:35:
[...]
Dan is een max van 12ct toch lager? Of is ons systeem veranderd en is 13 lager dan 12 tegenwoordig?
En nogmaals, je maakt je nu al een beetje druk om wat er mogelijk over 7 jaar gaat gebeuren. Begrijpelijk maar misschien erg onnodig.
Dat is het, en dat doe je met de kennis van nu. Over een paar jaar zal er meer duidelijkheid zijn, goedkopere EV's etc. etc.Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:37:
[...]
Je begrijpt best welk punt ik wil maken. O.a dat er mensen zijn die het nu al slechter hebben, of helemaal geen reiskostenvergoeding krijgen want daar is niet eens een wettelijke verplichting voor.
En nogmaals, je maakt je nu al een beetje druk om wat er mogelijk over 7 jaar gaat gebeuren. Begrijpelijk maar misschien erg onnodig.
Dat doen we hier al 116 pagina's. Sinds 2018Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:37:
[...]
Je begrijpt best welk punt ik wil maken. O.a dat er mensen zijn die het nu al slechter hebben, of helemaal geen reiskostenvergoeding krijgen want daar is niet eens een wettelijke verplichting voor.
En als ik moet gaan omscholen naar een beroep wat vanuit je luie stoel thuis kan kost dat ook wat jaren. Dus moet je er op tijd bij zijn.
Of het beleid mee "bijsturen" door je stem met de verkiezingen. Er nu bewust van zijn helpt beter dan in 2030 ineens een rekening van x8 te krijgen.
Ook nu zijn de werkelijke kosten voor autorijden al fors hoger dan 12ct per km. Vaak rekenen mensen enkel uit wat de brandstof kost, maar elke kilometer die je aflegt betekent ook afschrijving en onderhoud.Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:35:
Het NIBUD rekent hiervoor tussen de 45 en 57 cent: https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/
Voor 12ct krijgen en 13ct betalen zou ik dan ook direct tekenen.
Hoe dan ook: er is geen sprake van 'straks'. Idealiter zou rekeningrijden zo vormgegeven moeten worden dat MRB, belastingen zoals de BPM bij aanschaf en natuurlijk de brandstofaccijns misschien wel naar €0 gaan, waarna je door rekeningrijden onder de streep even duur uitkomt.
Alleen maak je het dan voor burgers wat inzichtelijker wat een auto eigenlijk écht kost en hoop je mensen er tot aan te zetten iets minder van dat voertuig gebruik te maken.
En haal je direct een hoop 'onhandigheden' uit de huidige regelgeving. Voorbeeldjes: BPM zorgt er óók voor dat nieuwe, schonere auto's duurder zijn dan oudere vervuilende auto's. En de belasting op gewicht is ook onzin: het is niet zo dat een zware auto noemenswaardig 'meer schade' doet aan het wegdek, juist een 'zware' hybride' is beter voor het milieu dan een lichte benzineauto, laat staan EV's. Om maar niet te beginnen over de loophole waarbij asociaal dikke auto's als 'vrachtwagen' geregistreerd worden door de bagageruimte van de bestuurdersruimte af te sluiten om zo minder belasting te betalen.
[Voor 23% gewijzigd door Richh op 22-03-2023 16:50]
Accijns naar 0.00 is een utopie die nooit zal gebeuren.
Maar ik hoop met je mee.
Maar ik hoop met je mee.
Ja, graag uitstellen naar 2035. Want dan wordt mijn garantiekapitaal eindelijk uitgekeerd en kan ik voor het eerst van mijn leven een nieuwe auto kopen.Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:41:
[...]
Dat doen we hier al 116 pagina's. Sinds 2018
En als ik moet gaan omscholen naar een beroep wat vanuit je luie stoel thuis kan kost dat ook wat jaren. Dus moet je er op tijd bij zijn.
Of het beleid mee "bijsturen" door je stem met de verkiezingen. Er nu bewust van zijn helpt beter dan in 2030 ineens een rekening van x8 te krijgen.

Je doet de aanname dat ik daar op hoop, maar ik denk dat dat heel slecht zou zijn voor het milieu en tevens voor de staatskasDennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:46:
Accijns naar 0.00 is een utopie die nooit zal gebeuren.
Maar ik hoop met je mee.

Hoe dan ook: accijns is een hele onhandige manier om belasting te heffen op ongewenst gedrag, we hebben immers open grenzen, dus dan gaan mensen belasting ontduiken door met jerrycans over de grens te rijden waarmee men juist meer kilometers aflegt: precies de uitstoot die accijns had willen voorkomen

Belangrijker; je mist volledig het punt wat ik eigenlijk wil maken. De huidige manier van belasting heffen op autogebruik (=brandstofaccijns, BPM, MRB) is gewoon dom en onhandig, want het sluit niet aan bij hetgene de overheid zou willen bereiken (=minder uitstoot in CO2 en stikstof + minder files). Dat moet anders. En dat is prima budgetneutraal op te stellen.
Trouwens. Fun fact over accijnzen: momenteel is de procentuele belastingdruk op diesel lager dan die op (groene) energie.
[Voor 5% gewijzigd door Richh op 22-03-2023 16:58]
Nu word ik nieuwsgierig. VertelRichh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:55:
[...]
En dat is prima budgetneutraal op te stellen.

Ik ben zelf heel benieuwd wat dit voor invloed heeft op werkende zonder lease/ of zakelijke auto waarbij thuisweken niet mogelijk is. Leraar, verpleegkundige, enz.
Ik schat in dat met dit belijd de te korten aan personeel in deze groepen nog vele malen groter wordt. Verleiding om je om te scholen tot een beroep waar je thuis kunt werken of een lease auto de norm is wordt op deze manier wel heel groot.
Daarnaast slaat deze regeling nergens op, de meeste km's op de weg worden niet door de particulieren gereden.
Ik schat in dat met dit belijd de te korten aan personeel in deze groepen nog vele malen groter wordt. Verleiding om je om te scholen tot een beroep waar je thuis kunt werken of een lease auto de norm is wordt op deze manier wel heel groot.
Daarnaast slaat deze regeling nergens op, de meeste km's op de weg worden niet door de particulieren gereden.
[Voor 6% gewijzigd door JKen op 22-03-2023 17:24]
Nu kan ik hier nogmaals de laatste 100+ pagina's samenvatten + alle artikelen die verschillende belanghebbenden al hebben geschreven, daarin staat dat haarfijn uitgelegd

Het probleem is dat een groot deel van de samenleving eigenlijk niet door heeft hoe duur autorijden NU al is. Heel veel mensen denken 'rekeningrijden is een vorm van belasting betalen, ik ben tegen belasting betalen, dus ik ben tegen rekeningrijden'. En dan is de discussie voorbij.
Dit is een algemeen politiek probleem. Ik denk dat een heel groot deel van Nederland het huidige belastingsysteem bijvoorbeeld, eigenlijk niet eerlijk vind. Denk aan Het (on)bestaan van het middeninkomen: de hoge inkomstenbelasting en btw, het toeslagensysteem. Maarja: wil je de inkomstenbelasting en btw verlagen, dan moet je waarschijnlijk elders de belasting verhogen. En voor je het weet is het debat op TV dan platgeslagen 'pas op hoor, als u op X stemt, moeten er een paar mensen meer belasting betalen! Stelt u eens voor, misschien bent u dat wel!' en dan is de discussie voorbij...
...waardoor je decennialang zal blijven aanmodderen met een systeem wat eigenlijk precies níét bereikt wat de overheid wíl bereiken (bijvoorbeeld dat werken moet lonen, terwijl ons belastingsysteem het fiscaal heel aantrekkelijk maakt om deeltijd te werken).
Terug naar rekeningrijden: het begint bij een eerlijk rekensommetje voor verschillende huishoudens in de huidige situatie en in de 'rekeningrijden'-situatie. Als je dan al begint met 'mijn werkgever vergoed X per kilometer', dan ga je nooit een correct rekensommetje krijgen. De kilometervergoeding van je werkgever is irrelevant op de berekening hoe duur een auto nou echt is per kilometer.
Concreet kan je het ook anders aanvliegen:
- Brandstof net zo duur maken als in BE/DE om te voorkomen dat mensen (vanuit NL, of vanuit het buitenland) over de grens tanken, uiteindelijk heeft niemand daar wat aan.
- MRB afschaffen, voornamelijk om de berekening van de hoogte daarvan eigenlijk niet correleert met uitstoot en/of drukte-toevoeging op de weg en er allerlei rare uitzonderingsposities zijn bedacht.
- BPM afschaffen / in lijn leggen met BE/DE, ook hierop wil je niet dat er loopholes ontstaan. En je wilt niet dat een schone auto door BPM duurder is dan een vergelijkbare, uitstotende occasion.
- Het bedrag de staatskas nu mist, moet door rekeningrijden worden gefinancierd. Maak een grosso mondo berkening hoeveel KM's er totaal (eventueel per 'uitstootvorm') worden afgelegd, deel die 2 door elkaar en voila: zoveel cent per kilometer moeten burgers gaan betalen.
Veelrijders zullen iets meer belasting betalen (want vaste component verdwijnt).
Weinigrijders zullen iets minder belasting moeten betalen (want vaste component verdwijnt).
Volgens mij is dat helemaal prima.
[Voor 5% gewijzigd door Richh op 22-03-2023 17:40]
Ik ben zelf zzp'er, ik blijf sowieso bij voorkeur in de buurt van m'n eigen woonplaats (anders worden de dagen nogal lang met o.a alle files van dien) maar als rekeningrijden zoals het er nu ligt een feit wordt zal ik mijn tarieven fors moeten verhogen. Ik kan en wil de klant(en) nou eenmaal geen cadeau'tjes doen op dat vlak, dat wil zeggen, als ik 100 euro kwijt ben (verzekering, mrb, diesel, onderhoud, afschrijving etc) om bij jou een klus te komen doen (en daarna weer naar huis te rijden), dan wil ik op zijn minst die 100 euro terug verdienen (los van verdere arbeid). Als die 100 euro stijgt naar 150 euro... Je snapt 'm.JKen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:23:
Ik ben zelf heel benieuwd wat dit voor invloed heeft op werkende zonder lease/ of zakelijke auto waarbij thuisweken niet mogelijk is. Leraar, verpleegkundige, enz.
Mocht ik weer in loondienst gaan of moeten, zal een werkgever me een auto beschikbaar moeten stellen voor woon-werk (en werk-werk) verkeer in het geval van rekeningrijden. Let wel, ik heb het over zakelijk gebruik van een bedrijfswagen. Niet over een leaseauto oid, dat is wat mij betreft weer iets heel anders. Zo betaald de werkgever die kilometers rechtstreeks uit eigen zak en hoeft mij niets vergoed te worden. Dit zal (als dit doorgaat...) een keiharde eis moeten worden, want de privéauto is en blijft dan privé.
Ford Transit 2.2 TDCi '08 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.
Het zou in ieder geval geen invloed moeten hebben.JKen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:23:
Ik schat in dat met dit belijd de te korten aan personeel in deze groepen nog vele malen groter wordt.
Een werkgever dient, los van het salarisonderdeel, gewoon een kilometervergoeding te geven die hoog genoeg is om de daadwerkelijke reiskosten te vergoeden. Als rekeningrijden (wat volgens bijna iedereen budgetneutraal moet worden uitgewerkt -> hierdoor wordt het niet duurder dus) toch zou zorgen voor duurdere zakelijke kilometers, dan moet de werkgever daar voor opdraaien.
Vind dat we dat, los van rekeningrijden, sowieso al direct moeten doen

De Nederlandse zorgsector staakt, en een van de eisen is een normale kilometervergoeding. Ik snap echt niet dat daar weerstand op is...
Ik snap je conclusietrekking hier niet helemaal. Een zakelijke auto zal natuurlijk ook gewoon aan rekeningrijden mee doen, echter draait dan de werkgever (die betaalt uiteindelijk de leasemaatschappij) op voor de kilometerkosten. Net als dat een werkgever -> leasemaatschappij ook nu gewoon BPM, MRB en accijnzen betaalt, net als de particulier.Daarnaast slaat deze regeling nergens op, de meeste km's op de weg worden niet door de particulieren gereden.
Daar is niks mis mee, áls die inkomsten daadwerkelijk matchen met de schade die de autogebruiker veroorzaakt (milieu en weg).Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:24:
Concreet kan je het ook anders aanvliegen:Dat is budgetneutraal voor de overheid.
- Brandstof net zo duur maken als in BE/DE om te voorkomen dat mensen (vanuit NL, of vanuit het buitenland) over de grens tanken, uiteindelijk heeft niemand daar wat aan.
- MRB afschaffen, voornamelijk om de berekening van de hoogte daarvan eigenlijk niet correleert met uitstoot en/of drukte-toevoeging op de weg en er allerlei rare uitzonderingsposities zijn bedacht.
- BPM afschaffen / in lijn leggen met BE/DE, ook hierop wil je niet dat er loopholes ontstaan. En je wilt niet dat een schone auto door BPM duurder is dan een vergelijkbare, uitstotende occasion.
- Het bedrag de staatskas nu mist, moet door rekeningrijden worden gefinancierd. Maak een grosso mondo berkening hoeveel KM's er totaal (eventueel per 'uitstootvorm') worden afgelegd, deel die 2 door elkaar en voila: zoveel cent per kilometer moeten burgers gaan betalen.
Veelrijders zullen iets meer belasting betalen (want vaste component verdwijnt).
Weinigrijders zullen iets minder belasting moeten betalen (want vaste component verdwijnt).
Echter momenteel gaat het grootste deel naar andere posten, waarbij er helemaal geen link is met de hoeveelheid kilometers. Waarom iemand die meer rijdt, óók meer moet betalen voor andere posten die niks met de veroorzaakte schade te maken hebben is mij geheel onduidelijk.
Nogmaals, ik wil best (meer) betalen voor mijn CO2 uitstoot, onderhoud/uitbreiding de wegen, andere milieu aspecten waar mijn kilometers invloed op hebben, maar waarom zou ik meer moeten betalen aan bv onderwijs of immigratie, alleen omdat ik meer kilometers maak?
Daar ben ik het eigenlijk ook niet helemaal mee eens.mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:02:
[...]
Daar is niks mis mee, áls die inkomsten daadwerkelijk matchen met de schade die de autogebruiker veroorzaakt (milieu en weg).
Ten eerste is er geen 'prijs' te plakken op milieuschade. Olie oppompen is super goedkoop, maar de dampkring vol CO2-gassen duwen met als gevolg dat we onze dijken voor miljarden moeten ophogen en de levenskwaliteit van mensen omlaag gaat... hoe duur is dat dan? Per liter?
Maar bovenal vind ik 'wegenbelasting' een heel onhandig concept.
Ook een niet-autobezitter krijgt pakketjes van PostNL, geleverd over onze wegen. De goedgevulde supermarkt was niet zo goedgevuld zonder de wegen. Het Nederlandse wegennetwerk maakt ons mede een distributiecentrum voor heel West-Europa, dat is goed voor de gehele Nederlandse economie. Ons wegennetwerk is goed voor iedereen en hoeft dus niet alleen door de (voornamelijk particuliere) autorijder gefinancierd te worden.
Als we het überhaupt al zouden hebben over 'schade aan wegen' (los van hoe serieus dat precies is), zoek dan voor de grap eens op wat een 10.000kg zware vrachtwagen per maand kost. Dat is namelijk zeker niet 10x zoveel als een 1000kg zware auto... en vaak zelfs goedkoper dan een particuliere diesel.
De term 'wegenbelasting' is er eentje uit de volksmond en bestaat eigenlijk helemaal niet. Dat moeten we vooral zo houden.
We heffen ook accijns op tabak en alcohol, omdat we roken willen ontmoedigen. De opbrengsten van deze accijnzen gaan heus niet alleen maar naar Postbus51 spotjes, die zijn uiteindelijk goed voor alles wat de overheid betaalt.Echter momenteel gaat het grootste deel naar andere posten, waarbij er helemaal geen link is met de hoeveelheid kilometers. Waarom iemand die meer rijdt, óók meer moet betalen voor andere posten die niks met de veroorzaakte schade te maken hebben is mij geheel onduidelijk.
Nogmaals, ik wil best (meer) betalen voor mijn CO2 uitstoot, onderhoud/uitbreiding de wegen, andere milieu aspecten waar mijn kilometers invloed op hebben, maar waarom zou ik meer moeten betalen aan bv onderwijs of immigratie, alleen omdat ik meer kilometers maak?
Dat is uiteindelijk allemaal prima, anders moeten we immers andere belastingen gaan verhogen. Uiteindelijk draait het om de totale kosten in de portemonnee van de burger, en de totale kosten bij de overheidsbegroting.
Op basis van 10 jaar.Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:43:
[...]
Ook nu zijn de werkelijke kosten voor autorijden al fors hoger dan 12ct per km. Vaak rekenen mensen enkel uit wat de brandstof kost, maar elke kilometer die je aflegt betekent ook afschrijving en onderhoud.
Het NIBUD rekent hiervoor tussen de 45 en 57 cent: https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/
Voor 12ct krijgen en 13ct betalen zou ik dan ook direct tekenen.
Als je "moet" afschrijven in 4-6 jaar heb je al gauw een verdubbeling te pakken.
@Richh Ik begrijp dat het een onmogelijke puzzel is, uiteindelijk zullen alle kosten van de staat gedekt moeten worden, linksom of rechtsom.
De enige verwachting die ik heb is dat straks niet 25% van mijn bijdrage komt door het feit dat ik veel km's maak, lijkt me onevenredig (zonder het rekensommetje te proberen te maken).
Ik ga er even vanuit dat PostNL en AH (en andere vervoerders/importeurs/exporteurs) ook gewoon bijdragen aan milieu en wegenbouw, en deze kosten verwerken in de tarieven/prijzen.
PS: Drinken/roken minderen of stoppen lijkt me beter te doen dan minder rijden (ander werk zoeken of verhuizen).
Maargoed, ook hier is de rekensom met daadwerkelijke kosten (voor de maatschappij) lastig, al is de relatie wel aangetoond. Of de huidige accijnzen teveel/te weinig zijn weet ik niet.
De enige verwachting die ik heb is dat straks niet 25% van mijn bijdrage komt door het feit dat ik veel km's maak, lijkt me onevenredig (zonder het rekensommetje te proberen te maken).
Ik ga er even vanuit dat PostNL en AH (en andere vervoerders/importeurs/exporteurs) ook gewoon bijdragen aan milieu en wegenbouw, en deze kosten verwerken in de tarieven/prijzen.
PS: Drinken/roken minderen of stoppen lijkt me beter te doen dan minder rijden (ander werk zoeken of verhuizen).
Maargoed, ook hier is de rekensom met daadwerkelijke kosten (voor de maatschappij) lastig, al is de relatie wel aangetoond. Of de huidige accijnzen teveel/te weinig zijn weet ik niet.
[Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 22-03-2023 18:42]
Maar is dat niet al +/- wat er nu gebeurd? De lang rijen bij de belgische/duitse pompen van een jaar terug zijn weer verdwenen. De mrb/wegenbelasting word vervangen door het rekeningrijden en de bpm op ev's is al jaren laag en op brandstofautos hoog.Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:24:
[...]
Concreet kan je het ook anders aanvliegen:Dat is budgetneutraal voor de overheid.
En ik vind van niet. Want dan zijn het weer degenen die geen keus hebben die het meest moeten gaan betalen.Richh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:24:
Autorijden is geen luxe. Autorijden is ook niet iets wat ontmoedigd moet worden. Autorijden is gewoon keihard nodig om brood op de plank te kunnen krijgen.