'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Spotmatic schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:40:
Was het niet milieuvriendelijker om zo lang mogelijk met een auto te doen? Elke nieuwe auto kost heel veel vervuiling om te produceren, al is dat niet lokaal maar ergens in een ander land.
Voor een ICE is over de gemiddelde levensduur het gebruik by far wel de grootste component:
Afbeeldingslocatie: https://www.midwestrenew.org/wp-content/uploads/2022/04/Lifecycle-GHG-from-EV-vs-ICE-1024x510.png

Met de Europese energiemix wordt de impact van vroegtijdig vervangen van een ICE voor een EV sowieso wel positief.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

assje schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:26:
[...]

Logisch gezien de hoeveelheid energie die er in die brandstof zit:
  • Benzine: 8,9kWh/L
  • Diesel: 10kWh/L
Actuele brandstofprijs (GLA):
  • Benzine: €1,979/L
  • Diesel: €1,966/L
Prijs per kWH:
  • Benzine: €0,22/kWh
  • Diesel: €0,19/kWh
Huidige elektriciteitsprijs is gemiddeld €0,80/kWh en op basis van energieinhoud dus een factor 4 duurder dan brandstof.
Als je zo rekent, dan slaat het ook nergens op dat kaviaar zo duur is, want aardappels vullen veel beter.

Iets met dat het makkelijker te winnen, transporteren en op te slaan is.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Paar weken geleden een interessante nieuwe lezing van Tony Seba, alle delen zijn interessant maar deel 2 specifiek op transport:

Nu vind ik hem altijd vrij optimistisch m.b.t. technologische ontwikkelingen maar het de gedachtegang is interessant. Het lijkt me hoe dan ook duidelijk dat de richting wég is van persoonlijk bezit voor vervoer. Groot vraagteken voor mij is wanneer de "autonome" belofte waarheid zal worden, daar heb ik iets meer twijfel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:35

Spotmatic

Ken sent me

assje schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:43:
[...]

Voor een ICE is over de gemiddelde levensduur het gebruik by far wel de grootste component:
[Afbeelding]

Met de Europese energiemix wordt de impact van vroegtijdig vervangen van een ICE voor een EV sowieso wel positief.
Interessante grafiek; ik zal eens kijken of ik daar echte data bij kan vinden.

Wel ben ik benieuwd hoe dat werkt als alle EV's die in Nederland rond gaan rijden, ook in Nederland geproduceerd zouden worden. Iets zegt mij dat het land dan helemaal in de knoop komt met alle uitstootnormen die er zijn. Vandaar dat ik vraagtekens zet bij het milieu-aspect.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
CodeCaster schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:45:
Als je zo rekent, dan slaat het ook nergens op dat kaviaar zo duur is, want aardappels vullen veel beter.

Iets met dat het makkelijker te winnen, transporteren en op te slaan is.
Daarom pleit ik ook niet voor een factor 4 maar voor een factor 2. Brandstof is juist best aardig te vergelijken aangezien je ook gewoon elektriciteit op kunt wekken met die brandstoffen. Op dit moment is een dieselaggregaat in je kofferbak een voordelige optie om je EV te voeden; dat lijkt me toch wel duidelijk een absurde situatie.

Fossiele brandstoffen zijn vandaag de dag simpelweg onlogisch goedkoop en indirect zwaar gesubsidieerd (externaliteiten niet beprijsd).

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 21-11-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Spotmatic schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:47:
Interessante grafiek; ik zal eens kijken of ik daar echte data bij kan vinden.

Wel ben ik benieuwd hoe dat werkt als alle EV's die in Nederland rond gaan rijden, ook in Nederland geproduceerd zouden worden. Iets zegt mij dat het land dan helemaal in de knoop komt met alle uitstootnormen die er zijn. Vandaar dat ik vraagtekens zet bij het milieu-aspect.
Er is allerlei info te vinden afhankelijk wat je graag wil vinden en verschillende uitgangspunten geven verschillende uitkomsten.

Bottom-line is wel gewoon duidelijk en uitstoot bij productie is daar uiteraard onderdeel van (net als recycling).

Hier linkje naar de bron van mijn plaatje:
https://theicct.org/publi...-electric-passenger-cars/

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 21-11-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Spotmatic schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:07:
[...]

Het lijkt me dat die bewoners dat dan maar met elkaar moeten oplossen. Het is niet nodig om dat landelijk te regelen. Wat hebben mensen in de provincie te maken met Vinexbewoners? Die willen (wilden) helemaal zelf hutjemutje wonen. Dat dat niet altijd even goed uitkomt is niet het probleem van de mensen in de provincie.

Anders gezegd: randstedelijke problemen moet je randstedelijk oplossen. We hebben hier in de provincie geen randstedelingen nodig die wel even komen vertellen hoe het moet (en dat geldt voor veel meer zaken dan alleen vervoers- en parkeerproblematiek).
Een beetje man zorgt sowieso voor een vrijstaand huis met een oprit. Parkeerproblemen :')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 19:35

Spotmatic

Ken sent me

warhamstr schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:51:
[...]
Een beetje man zorgt sowieso voor een vrijstaand huis met een oprit. Parkeerproblemen :')
:p

Overigens: bijna precies dat heb ik gedaan. Weliswaar geen vrijstaand huis (ik zit prima in een rijtjeswoning) maar wij hebben de semi-randstad inderdaad verlaten om ruimer en goedkoper te kunnen wonen. Brede straten, geen parkeerproblematiek. Ik besef wel dat dat inderdaad alleen kon vanwege het beschikbaar zijn van goedkope energie. Maar als mijn vrouw en ik nooit meer hoeven te forenzen dan zal ik daar ook geen enkele traan om laten. Sterker nog: ik ben al op zoek naar lokaal werk en mijn vrouw denkt daar ook steeds meer over. d:)b

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:09
Cid Highwind schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:40:
De ruimte is er regelmatig wel, maar wanneer men de garage ombouwt tot woonruimte, om de auto vervolgens op straat te parkeren, heb je een ander probleem.
We kunnen ook het Japanse systeem invoeren. Al heel lang is het daar zo dat je alleen een auto mag bezitten als je kunt bewijzen dat je hem op je eigen erf kunt stallen. Zorgen voor parkeerruimte is daar niet het probleem van de samenleving.
Spotmatic schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:40:
Geen enkele particulier in Nederland koopt 10 (vrij) nieuwe auto's. Ik dacht ergens een onderzoek gezien te hebben dat wij het oudste wagenpark van Europa hebben.
In Europees opzicht zijn we gewoon een middenmoter. Wel zijn Nederlandse auto's gemiddeld een fractie ouder dan Belgische en Duitse, en een stuk ouder dan Scandinavische en Luxemburgse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:56:
[...]

We kunnen ook het Japanse systeem invoeren. Al heel lang is het daar zo dat je alleen een auto mag bezitten als je kunt bewijzen dat je hem op je eigen erf kunt stallen. Zorgen voor parkeerruimte is daar niet het probleem van de samenleving.

[...]

In Europees opzicht zijn we gewoon een middenmoter. Wel zijn Nederlandse auto's gemiddeld een fractie ouder dan Belgische en Duitse, en een stuk ouder dan Scandinavische en Luxemburgse.
En... waar ga je de ruimte vandaan halen?

Datgene waar dus ook een tekort aan is?

Ik heb de ruimte bijvoorbeeld wel. Maar het is een sier voortuin. Gemeente geeft geen toestemming om er een oprit (met laadpaal en nog een stuk siertuin) van te maken

Dus ben ik aangewezen op openbare plekken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Als iets gericht op zorgen dat arme(re) mensen geen auto kunnen rijden moet je dat idd invoeren _O-

Rijke Sjaak met zijn villa en oprijlaan voor 10 auto’s maak je daar idd blij mee.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:34

Destruction

(ex-)Automonteur

RemcoDelft schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:38:
[...]

Ik las nu al de verwachting dat er 300.000 auto's bijkomen als de MRB wordt vervangen voor rekeningrijden. Ga er maar niet vanuit dat je minder gaat betalen.
Dat vraag ik me toch af. Want de MRB valt weg, maar wat gaat 't kosten per kilometer? 10 cent? Dan ga ik er alvast zo'n 600 euro op achteruit 8)7

Nou ben ik absoluut autofanaat/petrolhead enzo, maar ik denk dat ik 't dan wel genoeg vind allemaal... Ik hoop dat mijn klanten ook snappen dat die 600 lastenverzwaring (per jaar dus) voor mij betekent dat zij er in ieder geval een 1000 op achteruit zullen gaan :P
Napo schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:27:
[...]

Als je je auto niet kan parkeren (gebrek aan verguning) dan gaat dat alsnog snel in de papieren lopen. Genoeg gemeentes die een limiet op parkeervergunningen hebben en ze per auto significant duurder laten worden. invloed is niet oneindig maar genoeg middelen om te sturen.
In een gebied met betaald parkeren/parkeervergunningen stelt men vaak een limiet in op het aantal vergunningen dat je per adres kunt krijgen. Meestal is dat aantal 2, in stadscentra 1.

Als jij dan 300 auto's wil hebben mag dat. Maar je krijgt geen 300 vergunningen. En regelmatig ff het kenteken veranderen omdat je je hobbyauto bij de deur wil houden tijdelijk... Ik verwacht dat je daar snel gezeur mee zult krijgen.
assje schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:34:
[...]

Vanuit duurzaamheidsperspectief alsnog wel, zeker als het elektrische auto's zouden zijn. We hebben als samenleving baat bij zo min mogelijk auto's die zo veel mogelijk gebruikt worden.
De Staatskas heeft in ieder geval belang bij zoveel mogelijk auto's, die het liefst niet elke dag allemaal tegelijk gebruikt worden.

Zoveel mogelijk gebruiken lijkt me overigens juist niet wenselijk. Ook niet door een kleine groep. Al hangen er in dit topic wel een paar rond die van mening zijn dat autorijden (weer) voor de elite moet worden en de rest maar moet gaan lopen. Ik weet niet of je daarbij hoort, zo ja: Betaal mijn uitkering :D Zonder auto kan ik immers 99,9% van mijn werk niet meer doen. Nog los van de vraag of op de fiets een ladder e.d meenemen erg veilig is. Ik weet zeker dat jij liever hebt dat ik die gewoon vast knoop op 't imperial van mijn bedrijfsauto'tje ;)

edit: Ff ter aanvulling nav sommige reacties hier.

Ik geloof er niet in dat "de overheid" erop uit zou zijn om armere mensen de auto af te pakken. Sterker nog, ik denk dat als je nu terug zou gaan naar vroeger, toen alleen de rijke elite nog kon autorijden, het niet anders kan dan dat 't voor die rijke elite figuren ook zo goed als onbetaalbaar wordt om dat ding nog te gebruiken :X Juist 't collectief drukt de kosten.

Wat ik wel gezegd heb (en dat lijkt me ook evident) is dat de overheid een nieuw systeem wil verzinnen omdat men geen MRB op EV's durft te heffen somehow, terwijl dat wel de meest simpele oplossing is! Pak een EV van 2000KG (da's geen raar getal), stel dat de accu 500KG weegt, dan ga je gewoon heffen op basis van het gewicht van de auto zonder batterij. Of hef gewoon wél het volle tarief, dat zou voor benzine neerkomen op ongeveer 120 euro per maand. Dat lijkt fors, maar normaal gesproken is elektra wel wat goedkoper dan benzine dus daar pakt men het voordeel dan weer terug. Probleem opgelost! Je geeft degene die een subsidiemobiel kan betalen nogsteeds een (oneerlijk) voordeel terwijl ook zij gewoon bijdragen aan de Staatskas in de vorm van MRB.

En voor iemand over MRB versus de huidige elektra prijs valt: Kijk even naar dieselrijders. Diesel is momenteel fors duurder dan normaal gesproken het geval is (was?), maar die krijgen ook geen enkele compensatie. Of dat wel of niet terecht is, is wmb een andere discussie dan het punt dat ik wil maken.

Want dat punt is: Het kan simpeler, geen compleet nieuw systeem optuigen omdat je geen MRB op EV's durft te heffen. Gewoon MRB gaan heffen, pas evt. een korting toe op basis van 't gewicht van de accu (zoals bij hybrides ook al gebeurd) en klaar ben je. Het is de beste en goedkoopste manier om iedereen te laten betalen zonder mensen met een laag inkomen - die vaak zonder die auto niet op hun werk kunnen komen - nog maar eens 3 keer harder te naaien dan je nu al doet. Want iedereen die een auto (of motor for that matter) heeft betaald daar op 5(!) manieren belasting voor. Dat lijkt me wel een keer genoeg.

[ Voor 89% gewijzigd door Destruction op 21-11-2022 22:54 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
YakuzA schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:10:
Als iets gericht op zorgen dat arme(re) mensen geen auto kunnen rijden moet je dat idd invoeren _O-
Dat is er eentje uit de doos "als je de hypotheekrenteaftrek afschaft, worden huizen helemaal onbetaalbaar voor de armen." Dat is een wortel die ze toch nooit gaan krijgen. Arme(re) mensen hebben toch al geen auto (of een eigen huis), maar ze betalen wel mee aan de directe en indirecte lasten veroorzaakt door die auto.

En zijn ze in Japan armoedzaaiers dan? Volgens mij heeft het beleid om de kosten van automobilisme bij de automobilist te leggen prima uitgepakt. Onderwijl, in Nederland groeit het aantal personenauto's onderhand sneller dan de bevolking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:41:
[...]
Dat is er eentje uit de doos "als je de hypotheekrenteaftrek afschaft, worden huizen helemaal onbetaalbaar voor de armen." Dat is een wortel die ze toch nooit gaan krijgen. Arme(re) mensen hebben toch al geen auto (of een eigen huis), maar ze betalen wel mee aan de directe en indirecte lasten veroorzaakt door die auto.
Uhm, nee.
Genoeg mensen met wat minder geld en bijv een sociale huurwoning zonder oprit of eigen woning zonder oprit die een auto hebben.
Vaak zodat ze dan tenminste naar hun werk toe kunnen.

Verder brengt de auto, als melkkoe van de staat, meer geld op dan er aan kosten voor infra etc tegenover staan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:41:
[...]

Hypotheekrente aftoppen, hadden ze 10 jaar geleden al moeten doen. Zo kan je elk punt wel selectief wegcijferen door een andere 'uit de doos te trekken'. De logica is simpel, het is geen enkelvoudig probleem en geen enkelvoudige oplossing. En zolang je blijft denken in die enkelvoudige logica, is het vrij makkelijk de rest weg te wuifelen als ander probleem of andere discussie.

Het principe is lang niet altijd 'ik wil de kosten niet, maar wel de baten', meer een geval 'als ik moet bloeden, zal een ander net zoveel pijn moeten hebben'. Ik vind kilometerheffing/rekeningrijden echt geen probleem, ik rij relatief weinig kilometers. Maar ik wil dan wel zien, in tegenstelling to huidige brandstof/EV/OV/etc oplossingen, dat _elke_ autorijder daar voor gaat betalen. En daar blijven we wederom, zeer selectief in.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:56
Destruction schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:25:
[...]

Dat vraag ik me toch af. Want de MRB valt weg, maar wat gaat 't kosten per kilometer? 10 cent? Dan ga ik er alvast zo'n 600 euro op achteruit 8)7
Nee joh. Eerste jaar 0,04ct per km en 100 euro korting als je een jaar lang geen gebruik maakt van je auto.

16 jaar later...99ct per km binnen de randstad 40ct buiten de randstad, 33ct vakantie km's en jaarlijks basis tarief 385 euro en iedere gemeente heeft betaald parkeren aan huis.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Cobb schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:16:
[...]
Nee joh. Eerste jaar 0,04ct per km en 100 euro korting als je een jaar lang geen gebruik maakt van je auto.

16 jaar later...0,99ct per km binnen de randstad 0,40ct buiten de randstad, jaarlijks basis tarief 385 euro en iedere gemeente heeft betaald parkeren aan huis.
0,99ct/km is echt een koopje.
Ik zou zeggen: Doen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oke €0.99 of 99 cent is de schrijfwijze. Maar het valt mij in een paar topics al op dat daar echt veel over gezeurd wordt.

Men snapt prima wat er bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
YakuzA schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:30:
[...]

0,99ct/km is echt een koopje.
Ik zou zeggen: Doen.
Bottom line waar je nu voor stemt/kiest/in de mik geschoven krijgt is 10jaar later veel en veel duurder.
Dit is de natte droom van politici 'lekker aan de knoppen draaien'

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Cobb schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:46:
[...]

Bottom line waar je nu voor stemt/kiest/in de mik geschoven krijgt is 10jaar later veel en veel duurder.
En waarom is dit anders dan het opschroeven van de mrb?
Want dat is nu het voornaamste systeem gecombineerd met de accijns.

Naast de argumenten dat een nieuw systeem altijd eng is omdat je niet alle permutaties van kosten kent zie ik niet langs komen.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2022 23:21 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
YakuzA schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:19:
[...]

En waarom is dit anders dan het opschroeven van de mrb?
Want dat is nu het voornaamste systeem gecombineerd met de accijns.

Naast de argumenten dat een nieuw systeem altijd eng is omdat je niet alle permutaties van kosten kent zie ik niet langs komen.
Omdat ze het hier nog on transparanter kunnen opknippen.
Dat probeer ik duidelijk te maken met mijn post. Dat gaan ze zeker doen in de jaren die er op volgen.

Spits Tarief, snelweg tarief, Randstad tarief, weekend tarief, vakantie tarief, opslag tarief binnen x km van een natuurgebied. Toch ander tarief voor diesel/benzine/elektrisch/waterstof etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Cobb op 21-11-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
[...]

Dat werkt daar vast goed, maar hier zijn er andere maatschappelijke normen. Zolang er gewerkt moet worden en het OV geen reële oplossing vormt, is het een erg cynische maatregel.

Daarnaast is grond van iedereen, dus een deel voor parkeerruimte valt best te verantwoorden als de maatschappij hier baat bij heeft.
[...]
Maak van “Europees”, “west-Europees”, en het is een achterhoedegevecht. Het is makkelijk gemiddeld te presteren wanneer je jezelf meet met Polen, Bulgarije en Roemenië en nog wat landen aan de middellandse zee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
[...]

[...]
Ja als we er eerst een paar miljoen mensen uitschoppen om aan hetzelfde aantal inwoners per km2 te komen zou dat misschien wel kunnen ja::::goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:20

drooger

Falen is ook een kunst.

Cobb schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:46:
[...]

De voorgestelde invoering ligt nog minstens 2 kabinetsperiodes in de toekomst.
Voor hetzelfde geld keert een VVD/CDA zich straks tegen het rekeningrijden en komen ze als "redder" naar voren met een MRB-achtige oplossing voor hun zelf geïntroduceerde "probleem".

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Destruction schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:25:
En voor iemand over MRB versus de huidige elektra prijs valt: Kijk even naar dieselrijders. Diesel is momenteel fors duurder dan normaal gesproken het geval is (was?), maar die krijgen ook geen enkele compensatie.
Diesel accijns is ook verlaagd, al maanden (maar iets minder dan benzine).
Sterker nog, ooit is de keuze gemaakt dat de accijns op een liter diesel lager is dan op een liter benzine. Daar stond tegenover dat de MRB dan hoger is. Dit is nu nog zo, zelfs met de accijns korting op zowel diesel als benzine is de totale accijns op diesel nog flink lager dan die op benzine. Daarom zie je in andere landen al lang dat de diesel duurder is dan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:06:
[...]

En... waar ga je de ruimte vandaan halen?

Datgene waar dus ook een tekort aan is?

Ik heb de ruimte bijvoorbeeld wel. Maar het is een sier voortuin. Gemeente geeft geen toestemming om er een oprit (met laadpaal en nog een stuk siertuin) van te maken

Dus ben ik aangewezen op openbare plekken.
De gemeente mag jou niet verbieden een grasveld als voortuin te hebben. Grasstenen zijn dan een hele goede oplossing. Heb je gewoon een grasveld waar je ook een auto op kunt zetten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:15:
[...]

De gemeente mag jou niet verbieden een grasveld als voortuin te hebben. Grasstenen zijn dan een hele goede oplossing. Heb je gewoon een grasveld waar je ook een auto op kunt zetten.
Nee, je mag niet zomaar in je voortuin parkeren. Als je een parkeerplaats maakt van je voortuin, maak je in feite namelijk een nieuwe uitweg op de bestaande weg. Daar heb je een omgevingsvergunning voor nodig.

Er zijn wel degelijk manieren om dat te handhaven als je je auto er toch neerzet. Wat je van je voortuin maakt qua gras of stenen is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Cid Highwind schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:54:
Dat werkt daar vast goed, maar hier zijn er andere maatschappelijke normen. Zolang er gewerkt moet worden en het OV geen reële oplossing vormt, is het een erg cynische maatregel.

Daarnaast is grond van iedereen, dus een deel voor parkeerruimte valt best te verantwoorden als de maatschappij hier baat bij heeft.
Maatschappelijke normen zijn gewoon maakbaar. Ergens in de jaren '50 zal Japan hebben besloten dat de openbare ruimte niet aan parkeerplaatsen hoefde te worden geofferd. Rond dezelfde tijd zijn we in Nederland er gewend aan geraakt dat de gemeente voldoende parkeerplaatsen aanlegde.

Automobilisme is helemaal niet vanzelfsprekend. Het Nederland waarin we nu leven is gewoon ontstaan door keuzes van ambtenaren die niet in staat waren om vijftig jaar vooruit te denken. Dat geeft niet, maar wij hebben nu de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat we over vijftig jaar niet in een grotere rotzooi zitten.
Cid Highwind schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:54:
Maak van “Europees”, “west-Europees”, en het is een achterhoedegevecht. Het is makkelijk gemiddeld te presteren wanneer je jezelf meet met Polen, Bulgarije en Roemenië en nog wat landen aan de middellandse zee :)
Goed, in zuidelijke klimaten roesten de auto's veel minder snel natuurlijk. Maar ik zie totaal niet in waarom we ons alleen met West-Europa zouden moeten vergelijken.
Mr. Detonator schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 01:01:
Ja als we er eerst een paar miljoen mensen uitschoppen om aan hetzelfde aantal inwoners per km2 te komen zou dat misschien wel kunnen ja::::goed idee
Nederland is een dichtbevolkt land, maar geen dichtbevolkt gebied. Je ziet itt. Japan in Nederland bijna geen flats. We wonen gelijkmatig verspreid, en daarom hebben we veel forenzen, slecht OV, veel autootjes, en heel veel files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:15:
[...]

Dat gras mag. De auto erop niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dennis1812 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:52:
[...]
Dat gras mag. De auto erop niet
Dat hangt ook sterk van de situatie af. Ik woon in een wijk met 30Km/h zone er zijn, als ik het hier allemaal zo lees, voldoende parkeerhavens. Echter mag je ook gewoon langs de weg parkeren. Als jouw tuin aan de weg grenst en er geen gemeente haag tussen jouw tuin en de openbare weg aanwezig is. Kun je de auto gewoon op jouw grond parkeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

_Dune_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:12:
[...]

Dat hangt ook sterk van de situatie af. Ik woon in een wijk met 30Km/h zone er zijn, als ik het hier allemaal zo lees, voldoende parkeerhavens. Echter mag je ook gewoon langs de weg parkeren. Als jouw tuin aan de weg grenst en er geen gemeente haag tussen jouw tuin en de openbare weg aanwezig is. Kun je de auto gewoon op jouw grond parkeren.
Gemeente says no.

Dan moet ik van de stoep een op/afrit maken. Gaan niet akkoord
Geen zin in boetes dus dan maar geen EV.
Openbare laadpaal duurt minstens 6 maanden tot goedkeuring NA aanschaf van je auto.
Plaatsing in de buurt niet gegarandeerd.

Vorig jaar is er achter mij een enorme parkeerplaats gerenoveerd (120 plekken ongeveer) al het asfalt, beplanting en verlichting.
Niemand op t idee gekomen om er wat laadpalen neer te zetten.

Mijn gemeente is duidelijk antiEV en anti vergroenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dan is de gemeente hier wat soepeler. Een collega van mij woont een paar straten verder in een huur huis, waar eerst een gemeente heg het grasveld voor/naast de woning scheide van de openbare weg. Echter kon de gemeente niet helpen bij plaatsen van een laadpaal voor zijn EV. In samenspraak met woningbouw en gemeente, heeft hij op eigen kosten de gemeente heg deels mogen verwijderen en een oprit aangelegd, zodat er een laadpunt aan de voorgevel van de woning gehangen kon worden. Inmiddels is dit vaker gebeurd in de wijk.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
https://eenvandaag.avrotr...er-naar-het-noorden-stil/

Een item van vandaag op 1 Vandaag. Heeft niet direct met de kilometerheffing te maken, maar wel met de auto-OV discussie. Door dit soort keuzes 'dwing' je een hoop mensen om met de auto te gaan.

Zo snap ik ook niet dat er geen spoor ligt van Breda (150.000 inwoners) naar Utrecht (309.000 inwoners) via Oosterhout (51.000 inwoners) en Gorinchem (38.000 inwoners). Door dat traject zou ook het traject Breda-Den Bosch en Den Bosch-Utrecht worden ontlast. Net als de A27 en indirect ook de A59 en A2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:43
Voor het eerst dat ik nu een doorrekening zie over het rekeningrijden:

https://www.ad.nl/auto/zo...lannen-doorgaan~ade77109/

Net alsof iedereen geld heeft om even een e-auto te kopen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat wordt kromliggen om te kunnen werken dan. Zeker als je reiskostenvergoeding omlaag moet naar 12ct.

Werken moet lonen was het credo. Nou vanaf 2030 niet meer blijkbaar.

Dat diesel zo debiel duur moet worden is toch niet uit te leggen? Nieuwere diesels zijn schoner dan vele benzine auto's.

En dan komt hier de belasting die de provincie wil heffen. De wegenbelasting, nog bovenop. Al is het wel stil daarover. Misschien zijn ze al teruggefloten.

Uiteindelijk krijgt vader staat gewoon weer 8x zoveel geld binnen om te verspillen en helpen we het milieu niet. Je moet toch op bestemming komen en OV is niet bestaand buiten de randstad.

[ Voor 57% gewijzigd door Dennis1812 op 22-03-2023 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:06
Dit kunnen toch niet de echte bedragen worden? Als je al een kleine beurs hebt, maar helaas ver van je werk woont, kan je nooit sparen voor vergroening met deze bedragen omdat je gestraft wordt voor je huidige situatie. Hopelijk klopt er niks van die gegevens in het artikel.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:22
Willem30 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:47:
Voor het eerst dat ik nu een doorrekening zie over het rekeningrijden:

https://www.ad.nl/auto/zo...lannen-doorgaan~ade77109/

Net alsof iedereen geld heeft om even een e-auto te kopen. 8)7
Dit zijn toch zaken die je van mijlen ver van te voren ziet aankomen. “Het moet eerlijker worden”, “we gaan niet meer heffen dan dat we in de oude situatie ook deden”. En dan wordt het ingevoerd en blijkt het toch t*fus duur te zijn voor de gewone Nederlander. Maar terugdraaien is dan niet meer mogelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vanaf 2030 werkt iedereen weer in zijn eigen dorp en gaat op de fiets. Het kost wat omscholing om van alle kappers een hartchirurg te maken, en ook de omvorming van metaalbewerkers naar pedagogisch adviseur zal een hele klus worden, maar daarna is de balans weer hersteld. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 13:35
Ik snap het niet helemaal. Dit is toch ter vervanging van de wegenbelasting?
Is het dan niet zo dat een zware EV meer moet betalen dan een Kia Picanto omdat het de weg meer belast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhnzBUiLkrzZtyesRJdkQGW6FbY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yvbc0WMAo0HFZMm8jeHKgbPr.jpg?f=user_large

De accijns voor het rijden van benzine vs EV zit al in de benzine prijzen verwerkt. Dus om daar ook nog voor gestraft te worden in de wegenbelasting kilometerheffing, lijkt me onzinnig.

Vind het trouwens schandalig duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
CarJunkyXL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:13:
Ik snap het niet helemaal. Dit is toch ter vervanging van de wegenbelasting?
Is het dan niet zo dat een zware EV meer moet betalen dan een Kia Picanto omdat het de weg meer belast?

[Afbeelding]

De accijns voor het rijden van benzine vs EV zit al in de benzine prijzen verwerkt. Dus om daar ook nog voor gestraft te worden in de wegenbelasting kilometerheffing, lijkt me onzinnig.

Vind het trouwens schandalig duur.
En dan komt dit er ook nog bij:

In het rapport wordt namelijk ook gesuggereerd om de bpm (CO2-taks) op auto’s met verbrandingsmotor te verdubbelen én om de belastingvrije reiskostenvergoeding voor werknemers te verlagen van 21 cent naar 12 cent per kilometer.

Zal mijn werkgever vragen of ze mijn salaris maar gewoon direct naar Den Haag kunnen overmaken, blijft niks van over zo :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
MC_Sparkles schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:14:
[...]

En dan komt dit er ook nog bij:

In het rapport wordt namelijk ook gesuggereerd om de bpm (CO2-taks) op auto’s met verbrandingsmotor te verdubbelen én om de belastingvrije reiskostenvergoeding voor werknemers te verlagen van 21 cent naar 12 cent per kilometer.

Zal mijn werkgever vragen of ze mijn salaris maar gewoon direct naar Den Haag kunnen overmaken, blijft niks van over zo :+
Is er nog een partij tegen deze waanzin? Dan weet ik waar ik op moet stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:13:
Nee hoor, een auto van 1 of 2 ton maakt niet zoveel verschil als een vrachtwagen van 30 tot 60 ton. Voor aanhangers met kenteken (750-3500kg) betalen we ook niet voor de belasting van het wegendek. De belasting van de Picanto komt met name uit de uitlaat en de benodigde energie om de benzine in de tank te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sowieso klopt er geen hout van en is dit puur politiek. Dat de diesel zo erg in de ban gedaan wordt hebben we ook alleen maar te danken aan de VAG groep met hun sjoemel diesels. Ga je naar de deiselmotoren kijken die niet sjoemelen dan zie je dat deze hun mannetje prima staan tegenover de benzine auto, de meest moderne diesel bijna zoniet schoner is.

Daarnaast, ja ze blijven het 'schoonst', zie je steeds meer artikelen naarvoren komen met de kantekeningen met betrekking tot de EV's. Helemaal als je kijkt hoe enrom veel afgegegraven moet worden om één autom te voorzien van een accu.

Het ziet er naar uit dat dit puur politiek Den Haag is die autorijden wil ontmoedigen of practisch onmogelijk wil maken voor de gewone hardwerkende man. Echter zal deze steeds meer laten om de auto te kunnen blijven rijden, want buiten de randstad heb je gewoon geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:43
MC_Sparkles schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Dit is toch om te janken. Ik heb geen leaseauto en krijg een km vergoeding van mijn werkgever. Die vergoeding kan ik goed gebruiken. Met het OV (wat ook duur is) kan ik niet eens op mijn werk komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Willem30 op 22-03-2023 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:06
Rapport even bekeken.

Het rapport gaat over wat de kilometerheffing zou kunnen zijn om klimaatdoelen te halen.

In de bijlage is de volgende tabel te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLLM4pEkvPBzoDOHhm4WLGZpbu0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jXSWVV84ZcWLr8GnH5TaY6B1.jpg?f=user_large

Dit zijn gemiddelde bedragen. Volgens het rapport wordt dit gedifferentieerd naar gewicht.

Het artikel van het AD rekent vervolgens met dit gemiddelde tarief op een veel lichtere auto dan gemiddeld. Niet helemaal realistisch lijkt mij.

En dan nog het rapport gaat niet over invoering van kilometerheffing maar over een breed scala van maatregelen met impact op de klimaatdoelen. (Landbouw, mobiliteit, energie etc etc)

[ Voor 19% gewijzigd door trippelb op 22-03-2023 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 20:42

OMD

Nou, ga in ieder geval permanent de ziektewet in wegens psychische problemen vanaf het moment dat rekening rijden wordt ingevoerd. De uitkering is uiteindelijk veel waardevoller dan werken.

onzin natuurlijk maar het gaat wel die kant op. Alles wordt maar duurder en de mensen die onderaan in de maatschappij staan qua inkomsten kunnen gewoon straks letterlijk niet fatsoenlijk meer leven man. OV is niet te betalen en EV’s ook niet.

[ Voor 39% gewijzigd door OMD op 22-03-2023 08:30 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Deveon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:16:
[...]

Nee hoor, een auto van 1 of 2 ton maakt niet zoveel verschil als een vrachtwagen van 30 tot 60 ton. Voor aanhangers met kenteken (750-3500kg) betalen we ook niet voor de belasting van het wegendek. De belasting van de Picanto komt met name uit de uitlaat en de benodigde energie om de benzine in de tank te krijgen.
Ja, en de accu's die in de EV's zitten zijn natuurlijk niet schadelijk voor het milieu. Daarnaast is elektra opwekken ook vervuilend. Niet alles is groene wind en zonne energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
Willem30 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:19:
[...]

Dit is toch om te janken. Ik heb geen leaseauto en krijg een km vergoeding van mijn werkgever. Die vergoeding kan ik goed gebruiken. Met het OV (wat ook duur is) kan ik niet eens op mijn werk komen.
Ja, dit zou inderdaad erg bizar zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:24:
[...]

Ja, en de accu's die in de EV's zitten zijn natuurlijk niet schadelijk voor het milieu. Daarnaast is elektra opwekken ook vervuilend. Niet alles is groene wind en zonne energie.
Gek dat er 10 jaar geleden niet zoveel bezwaar was toen er alleen nog maar crossovers verkocht werden in plaats van hatchbacks. Alles moest groter en zwaarder. Staalproductie is ook niet duurzaam of wat dacht je van kobalt uit Congo om olie te raffineren?

Inmiddels zijn er genoeg onderzoeken gedaan dat duidelijk is dat een elektrische auto inderdaad niet perfect is, maar wel veel beter dan iets de halve wereld over te transporteren en daarna te verbranden. En als je dat doet kan je nog steeds beter een elektrische auto ermee opladen.

Nu alleen de prijs nog, maar gelukkig gaat die rap naar beneden nu voor auto's ook de accucel productie opgeschaald wordt. Inmiddels komen er ook steeds meer goedkopere EVs op de markt en zie je ook de gebruikte markt op gang komen, de meeste Nederlanders kopen namelijk helemaal geen nieuwe auto's en duurt het 4-5 jaar voordat het op gang komt.

Al raakt het wel een beetje offtopic zo, echter blijft de visie achter rekeningrijden dat de vervuiler betaald. Rijd je veel betaal je veel, maar doe je dat met minder energie dan betaal je ook minder.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 22-03-2023 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
De eerste partij die hier hard voor gaat liggen is spekkoper bij de volgende verkiezingen…

PS: ik dacht dat WB en accijns en BPM geheel naar 0 zou gaan zodat autorijden letterlijk alleen bekast zou worden per gereden km. Maar dat was wellicht wensdenken, we krijgen straks dus vooral meer knoppen waaraan gedraaid wordt en die worden oók nog eens allemaal de dure kant op gedraaid 🧐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Deveon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:34:
[...]

Gek dat er 10 jaar geleden niet zoveel bezwaar was toen er alleen nog maar crossovers verkocht werden in plaats van hatchbacks. Alles moest groter en zwaarder. Staalproductie is ook niet duurzaam of wat dacht je van kobalt uit Congo om olie te raffineren?
Ja, die crossover gekte is bij mij ook nooit geland. Snap er niks van. Als het aan mij ligt gaan we gewoon weer terug naar de sedans, hatchbacks en coupe's. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CarJunkyXL op 22-03-2023 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 21:40

hneel

denkt er het zijne van

He CDA is nu hard aan het nadenken hoe ze de kiezers op het platteland weer terug kunnen winnen.
Nou ik weet nog wel iets....

(Of we wat aan BBB hebben is nog te bezien. Boeren zijn zelden forensen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Nu alleen de prijs nog, maar gelukkig gaat die rap naar beneden nu voor auto's ook de accucel productie opgeschaald wordt. Inmiddels komen er ook steeds meer goedkopere EVs op de markt en zie je ook de gebruikte markt op gang komen, de meeste Nederlanders kopen namelijk helemaal geen nieuwe auto's en duurt het 4-5 jaar voordat het op gang komt.
Dat was een sentiment wat inderdaad jaren geleden ook hoorde dat door ontwikkelingen een EV betaalbaarder worden. Maar het tegendeel is waar. De tweedehandsmarkt is erg oververhit, ook voor de ICE-markt. Als ik m'n elektrische auto nu wegdoe verwacht ik niet veel afgeschreven te hebben, misschien wel helemaal niets. Ook vernieuwde modellen zijn alleen maar duurder geworden.

Verder maken we ons hier wel een beetje druk om een rapportje met voorstellen. Er zijn nog talloze andere redenen waarom dit geen goed idee is, gedoe rondom buitenlandse kilometers bijvoorbeeld, privacy.
hneel schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:43:
(Of we wat aan BBB hebben is nog te bezien. Boeren zijn zelden forensen)
Behalve als er wat te protesteren valt :+
Valorian schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:41:
PS: ik dacht dat WB en accijns en BPM geheel naar 0 zou gaan zodat autorijden letterlijk alleen bekast zou worden per gereden km. Maar dat was wellicht wensdenken, we krijgen straks dus vooral meer knoppen waaraan gedraaid wordt en die worden oók nog eens allemaal de dure kant op gedraaid 🧐
Ik heb nog nergens vernomen dat ook accijnzen op brandstof eraf gaan, dat is een te grote inkomstenbron.

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 22-03-2023 09:43 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:47:
[...]

Dat was een sentiment wat inderdaad jaren geleden ook hoorde dat door ontwikkelingen een EV betaalbaarder worden. Maar het tegendeel is waar. Ook de tweedehandsmarkt erg oververhit is, ook voor de ICE-markt. Als ik m'n elektrische auto nu wegdoe verwacht ik niet veel afgeschreven te hebben, misschien wel helemaal niets. Ook vernieuwde modellen zijn alleen maar duurder geworden.
8-12% inflatie heeft nogal impact op de economie, gelukkig lijken de prijzen van gebruikte auto's inmiddels weer te zakken. De meeste Nederlanders zullen minder te besteden hebben omdat het salaris niet meegroeit en/of veel meer kwijt zijn aan energie. Het financieren van een auto wordt ook minder aantrekkelijk vanwege de rente en nu Covid op zijn retour is wordt het ook weer drukker in het OV. Als je de afschrijving per jaar bekijkt zal dit jaar waarschijnlijk een forse afschrijving krijgen op je elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:39:
[...]
Dan is het aan de gemeente om er een BOA langs te sturen en aan de burgers om dit te melden.
Na een paar boetes leren ze het wel af
hier zegt de gemeente expliciet dat er niet wordt gehandhaafd, omdat de parkeerdruk zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:47:
[...]

Ik heb nog nergens vernomen dat ook accijnzen op brandstof eraf gaan, dat is een te grote inkomstenbron.
Ah ja denk dat ik dat verkeerd onthouden heb ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Valorian schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:41:
De eerste partij die hier hard voor gaat liggen is spekkoper bij de volgende verkiezingen…

Willen we meer of minder belastingen!

Ik weet het antwoord van het kabinet wel.

En er zal voor de leden van het kabinet wel omheen gewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Willen we meer of minder belastingen!

Ik weet het antwoord van het kabinet wel.

En er zal voor de leden van het kabinet wel omheen gewerkt worden.
Ja, en de soep wordt vast ook weer niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt. We gaan het wel zien allemaal. Autorijden wordt hoe dan ook steeds verder ontmoedigt en steeds duurder, door problemen met uitstoot, energieverbruik/kosten maar ook parkeerdruk en dichtgelopen steden. Ik vrees dat hier in Utrecht autorijden en bezitten er op andere manieren al zo ongeveer onmogelijk gemaakt is vóór die rekeningrijdenwet er doorheen komt 🤪.

NB: Een jaar geleden zei "een Haagse bron op Topgear.nl" nog dat mensen die straks gemiddeld 80 kilometer per dag rijden in 2030 zo’n 2,5 keer duurder uit zijn dan nu, als je alleen kijkt naar de wegenbelasting. Mensen die slecht 20 kilometer per dag rijden gemiddeld, zullen de helft goedkoper uit zijn. Dat pakt toch even net iets anders uit zo lijkt het 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Valorian op 22-03-2023 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dan zal er toch een alternatief moeten komen wat in het hele land beschikbaar is om naar het werk te komen.

Op mijn werktijden is het simpelweg onmogelijk. Te vroeg of te laat. En dat geld voor veel mensen in de zorg om maar een belangrijke sector te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:02
OMD schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:21:
OV is niet te betalen en EV’s ook niet.
Of OV is simpelweg niet redelijkerwijs beschikbaar. Hier in de regio (Oost Nederland) is het OV flink verschraald de afgelopen jaren. Tot een niveau dat zelfs de stakingen van de afgelopen maanden bijna geen invloed meer hebben. Iedereen die MOET reizen heeft namelijk al lang een alternatief.

Soms is dat de (elektrische) fiets, maar steeds vaker is het weer terug naar de auto. En inderdaad, die groep kan zich geen EV veroorloven.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Verder is het ook niet zo dat niemand een EV kan betalen. Niet idereen kan het, maar er zijn zat die het wel kunnen (en ook doen. in mijn omgeving zie ik het steeds meer gebeuren dat er prive een EV wordt aangeschaft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:02
Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:30:
Dan zal er toch een alternatief moeten komen wat in het hele land beschikbaar is om naar het werk te komen.

Op mijn werktijden is het simpelweg onmogelijk. Te vroeg of te laat. En dat geld voor veel mensen in de zorg om maar een belangrijke sector te noemen.
Precies. In Utrecht heb je tig alternatieven. Als verpleegkundige in Oost Groningen of Twente is dat toch een ander verhaal. En de afstanden zijn ook groter.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 20:42

OMD

Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:41:
Verder is het ook niet zo dat niemand een EV kan betalen. Niet idereen kan het, maar er zijn zat die het wel kunnen (en ook doen. in mijn omgeving zie ik het steeds meer gebeuren dat er prive een EV wordt aangeschaft).
Dan leef en woon jij in een omgeving waar mensen een bestedingssgrens hebben die bovengemiddeld is. dan klopt dat wel ja. Ga is rondvragen in de Bijlmer ofzo? Denk je dat je dan dezelfde data krijgt?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
OMD schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Dan leef en woon jij in een omgeving waar mensen een bestedingssgrens hebben die bovengemiddeld is. dan klopt dat wel ja. Ga is rondvragen in de Bijlmer ofzo? Denk je dat je dan dezelfde data krijgt?
Nee, ik ageer alleen maar op jouw stelling dat een EV niet te betalen is. Als dat niet je bedoeling was om te zeggen had je je anders moeten uitdrukken door bijvoorbeeld te zeggen " dat het voor veel mensen onbereikbaar is". Nu lijkt het erop dat je zegt dat dat voor niemand het geval is, wat onwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En de tweedehandsmarkt voor EV's komt steeds meer op gang.
Nieuwe auto's met >400km bereik van €30.000. En tweedehands auto's met >400km bereik zitten ook nog >€30.000.
Kwestie van tijd voor de werkelijkheid de huidige hoge restwaardes inhaalt. De productie aantallen lopen al flink op. VW vorig jaar 325.000 EV's verkocht, Tesla 1.300.000. Die komen allemaal de tweedehands markt op over een tijdje.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

_eLMo_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:56:
En de tweedehandsmarkt voor EV's komt steeds meer op gang.
Nieuwe auto's met >400km bereik van €30.000. En tweedehands auto's met >400km bereik zitten ook nog >€30.000.
Kwestie van tijd voor de werkelijkheid de huidige hoge restwaardes inhaalt. De productie aantallen lopen al flink op. VW vorig jaar 325.000 EV's verkocht, Tesla 1.300.000. Die komen allemaal de tweedehands markt op over een tijdje.
Probleem is echter een betaalbare auto voor een gezin en gooi er een trekhaak in de mix, dan heb je nogsteeds bijzonder weinig keuze. Ikzelf rijdt nu nog een Peugeot 308SW 1.6HDI lease) en zou een vergelijkbare auto willen blijven rijden. Dit geldt ook voor mijn broer, die nu een VW Passat Hybrid rijdt (prive), recent heeft gekeken of hij een vergelijkbare auto (EV) zou kunnen leasen (mogelijkheid bestaat bij de werkgever), echter gaat hem dat zelf 1500,- per maand kosten. Ondanks dat hij een goed inkomen heeft, heeft hij hier vanaf gezien en blijft hij voorlopig (deels) op bezine doorrijden.

Kijk ik naar mijn directe collega's die bij de eerste lichting EV rijders (lease, veelal Tesla LR) zaten en weer een nieuwe auto hebben mogen uitzoeken, toch weer voor bezine of hybrid zijn gegaan. Mede omdat de eigen kosten per maand geen voordeel meer was bij de EV, maar wel de nadelen van EV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Ikzelf rijdt nu nog een Peugeot 308SW 1.6HDI lease) en zou een vergelijkbare auto willen blijven rijden. Dit geldt ook voor mijn broer, die nu een VW Passat Hybrid rijdt (prive),
Keuzes, keuzes. Het stimuleren van andere mobiliteitsoplossing (buiten de auto maar ook het soort auto) kan een prima basis zijn voor beleid. Niet alles hoeft bij hetzelfde te blijven en indien men wel bij hetzelfde wil blijven wordt het wellicht wat prijziger. In het licht van vandaag kan een grote auto minder wenselijk zijn dan dat het jaren geleden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
[...]

Probleem is echter een betaalbare auto voor een gezin en gooi er een trekhaak in de mix, dan heb je nogsteeds bijzonder weinig keuze. Ikzelf rijdt nu nog een Peugeot 308SW 1.6HDI lease) en zou een vergelijkbare auto willen blijven rijden. Dit geldt ook voor mijn broer, die nu een VW Passat Hybrid rijdt (prive), recent heeft gekeken of hij een vergelijkbare auto (EV) zou kunnen leasen (mogelijkheid bestaat bij de werkgever), echter gaat hem dat zelf 1500,- per maand kosten. Ondanks dat hij een goed inkomen heeft, heeft hij hier vanaf gezien en blijft hij voorlopig (deels) op bezine doorrijden.

Kijk ik naar mijn directe collega's die bij de eerste lichting EV rijders (lease, veelal Tesla LR) zaten en weer een nieuwe auto hebben mogen uitzoeken, toch weer voor bezine of hybrid zijn gegaan. Mede omdat de eigen kosten per maand geen voordeel meer was bij de EV, maar wel de nadelen van EV.
Een grotere betaalbare EV is er nog niet echt idd, een Kia Niro EV kan ik niet betaalbaar noemen, en een MG ZS EV is niet per se vergelijkbaar.

Wat betreft je broer, een VW Passat is ook flink duurder geworden hoor? En met €1500/maand moet hij wel hele extreme kilometers rijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GntfcopAomD-dxg2cl8vo6OH3s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oja1lFMOKvebM3PJTzvKGt3X.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ7ffJi_eBhoZlom7P-tifJty7I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5u0SFr9B81W3jFOtI9ayaIDS.png?f=fotoalbum_tile

Zelf reed ik eerst een Kia e-Niro in de lease via werkgever, maar nu hebben we een Tesla Model Y RWD in eigendom. Wij rijden 35.000km/jaar en ik ben echt prima tevreden.

Natuurlijk is brandstof nog makkelijker met vakanties. Maar dat is ook het enige zo'n beetje, maar dat is een andere discussie.

Ik kijk zelf in ieder geval niet uit naar 100% wegenbelasting op de Model Y :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Napo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Keuzes, keuzes. Het stimuleren van andere mobiliteitsoplossing (buiten de auto maar ook het soort auto) kan een prima basis zijn voor beleid. Niet alles hoeft bij hetzelfde te blijven en indien men wel bij hetzelfde wil blijven wordt het wellicht wat prijziger. In het licht van vandaag kan een grote auto minder wenselijk zijn dan dat het jaren geleden was.
Tja, vliegen mag ook niet meer.

Als je een weekje naar center parcs wil met 2 kinderen en je trouwe viervoeter kom je niet uit met een Renault twingo kan ik alvast beloven.
En wellicht wat prijziger versus prijs keer 8 en je kilometervergoeding weghalen is nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:48
_eLMo_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:32:

Natuurlijk is brandstof nog makkelijker met vakanties. Maar dat is ook het enige zo'n beetje, maar dat is een andere discussie.
Praat je wel gelijk over 40+% van alle Nederlanders, en waarschijnlijk een nog (veel) groter percentage van de autobezitters...
En daarvan gaat ook weer een groot deel op "zwarte zaterdag" richting het zuiden... Succes.

Maargoed, met de worst case scenario kilometerheffing heb je als veelrijder niet echt een keuze, benzine/diesel/mhev/phev wordt dan simpelweg te duur. Dan maar met het vliegtuig op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
of wat dacht je van kobalt uit Congo om olie te raffineren?
Hoeveel van deze kobalt wordt daadwerkelijk verbruikt bij de raffinage van olie? En hoeveel wordt er verbruikt voor auto accu's?

In beide gevallen zal kobalt verbruikt worden, daar twijfel ik niet aan.
CarJunkyXL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:15:
Is er nog een partij tegen deze waanzin? Dan weet ik waar ik op moet stemmen.
Tegen 2030 zijn we weer wat kabinetten verder. Verder denk ik dat VVD en CDA tegen de extreme kosten zijn zoals hier wordt geschetst wanneer ze in een coalitie komen zonder D66 met steun (en eisen) vanuit GL/PvdA.

Alle stemmen die BBB krijgt laten al een tegengeluid zien dat mensen wel klaar zijn om de rekening van de linkse hobby te moeten betalen. Als dergelijke plannen worden voorgesteld dan gaan ze zeker gebruikt worden door rechts om stemmen te winnen met een boodschap als; zie je wat de linkse hobby ons burgers kost?
En veel mensen zullen daarvoor gaan.

Cijfers zoals hier getoond zijn gewoon niet te betalen voor mensen in de zorg, kinderopvang, productie en dergelijke beroepen welke zeker niet thuis kunnen werken. Laat staan alle problemen rondom ons elektriciteitsnet of de mogelijkheid om auto's te gaan laden in de volks/arbeiderswijken met veel rijtjeswoningen en weinig opritten. Leuk dat EV's op termijn wat goedkoper worden, maar laten we niet vergeten dat een hele grote groep mensen een hoop kilometers maakt in oudere A en B segment occassions met een maximale prijs van 5 tot 6k. Het is een utopie dat er in 2030 voldoende EV's zijn doorgesijpeld naar deze groep voor een betaalbare prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Tja, vliegen mag ook niet meer.
Op welke manier kom je tot deze conclusie?
Als je een weekje naar center parcs wil met 2 kinderen en je trouwe viervoeter kom je niet uit met een Renault twingo kan ik alvast beloven.
Als je het hele jaar wil rijden in een auto om een weekje vakantie te kunnen faciliteren moet je keuzes maken of je daarvoor het hele jaar wil betalen of dat je middels bijvoorbeeld een huurauto dat afdekt.
En wellicht wat prijziger versus prijs keer 8 en je kilometervergoeding weghalen is nogal een verschil.
Zeer zeker, dat zal ook niemand ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
[...]
echter gaat hem dat zelf 1500,- per maand kosten. Ondanks dat hij een goed inkomen heeft, heeft hij hier vanaf gezien en blijft hij voorlopig (deels) op bezine doorrijden.
Dat bedrag is nogal fors. Waar zitten die (extra?) kosten dan in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Hoeveel van deze kobalt wordt daadwerkelijk verbruikt bij de raffinage van olie? En hoeveel wordt er verbruikt voor auto accu's?

In beide gevallen zal kobalt verbruikt worden, daar twijfel ik niet aan.
Mijn Tesla Model Y heeft geen kobalt verbruikt tijdens productie, het is een cobalt (en mangaan) vrije accu. Dit geld voor alle LFP accu's. De nieuwe generatie van motoren van Tesla gebruikt zelfs geen zeldzame metalen meer.
[...]

Tegen 2030 zijn we weer wat kabinetten verder. Verder denk ik dat VVD en CDA tegen de extreme kosten zijn zoals hier wordt geschetst wanneer ze in een coalitie komen zonder D66 met steun (en eisen) vanuit GL/PvdA.

Alle stemmen die BBB krijgt laten al een tegengeluid zien dat mensen wel klaar zijn om de rekening van de linkse hobby te moeten betalen. Als dergelijke plannen worden voorgesteld dan gaan ze zeker gebruikt worden door rechts om stemmen te winnen met een boodschap als; zie je wat de linkse hobby ons burgers kost?
En veel mensen zullen daarvoor gaan.

Cijfers zoals hier getoond zijn gewoon niet te betalen voor mensen in de zorg, kinderopvang, productie en dergelijke beroepen welke zeker niet thuis kunnen werken. Laat staan alle problemen rondom ons elektriciteitsnet of de mogelijkheid om auto's te gaan laden in de volks/arbeiderswijken met veel rijtjeswoningen en weinig opritten. Leuk dat EV's op termijn wat goedkoper worden, maar laten we niet vergeten dat een hele grote groep mensen een hoop kilometers maakt in oudere A en B segment occassions met een maximale prijs van 5 tot 6k. Het is een utopie dat er in 2030 voldoende EV's zijn doorgesijpeld naar deze groep voor een betaalbare prijs.
De ironie is dat de rekening juist van rechts komt. Links wilde deze ellende voorkomen, rechts heeft het in de soep laten draaien en nu is de rekening van "links"????

Links, rechts, boven, onder, de werkelijkheid veranderd niet.

Nieuwe auto's zijn duur, of je het nu over brandstof of elektrisch hebt. Mensen die geen nieuwe brandstof auto konden betalen, kunnen nog steeds geen nieuwe elektrische auto betalen. Dit is een kwestie van tijd tot de tweedehands markt op gang komt, en ook tot er meer goedkopere grotere modellen op de markt komen. Dit zijn er nu niet omdat er nu al niet aan de vraag kan worden voldaan. Dus er is te weinig incentive voor de fabrikant.

De problemen rondom elektriciteitsnet en auto's opladen zijn allemaal oplosbaar. Het hoeft allemaal niet binnen 5 jaar hè, we hebben hier 20 jaar de tijd voor.

Vanaf 2035 worden er geen nieuwe CO2 uitstotende auto's meer verkocht, de brandstof auto die rijd dus nog wel minstens een jaar of 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Napo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
Als je het hele jaar wil rijden in een auto om een weekje vakantie te kunnen faciliteren moet je keuzes maken of je daarvoor het hele jaar wil betalen of dat je middels bijvoorbeeld een huurauto dat afdekt.
Als een huurauto daadwerkelijk een optie wordt, zullen veel mensen dat willen doen.
Gevolg is daar weer een tekort in, of een huurauto vloot die groot genoeg is tijdens vakantieperiode's, en de rest van het jaar stil staan, ik denk dat een weekje 5000 euro gaat kosten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Napo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:30:
[...]
Het probleem is dat er in een groot deel van Nederland geen alternatief heeft, het OV was buiten de Randstad al bijna niet bestaand en dat wordt steeds minder in plaats van dat het juist beter wordt. Je hebt gelijk niet alles hoeft hetzelfde te blijven, echter lijkt overheid wederom alleen maar naar een klein deel van Nederland te kijken. Als je nu zo de voorstellen en plannen leest, maak je het voor veel mensen een onmogelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Als een huurauto daadwerkelijk een optie wordt, zullen veel mensen dat willen doen.
Gevolg is daar weer een tekort in, of een huurauto vloot die groot genoeg is tijdens vakantieperiode's, en de rest van het jaar stil staan, ik denk dat een weekje 5000 euro gaat kosten...
Vakanties in het hoogseizoen zijn duur, vraag en aanbod. Dat ga je vrijwel altijd behouden. Je kan je ook afvragen of het wenselijk is dat men voornamelijk alleen in een auto bemeten op het vervoer van een incidentele lading wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Het probleem is dat er in een groot deel van Nederland geen alternatief heeft, het OV was buiten de Randstad al bijna niet bestaand en dat wordt steeds minder in plaats van dat het juist beter wordt.
En een beter OV-dekking zou wat dat betreft randvoorwaardelijk moeten zijn, zeker als je ingrijpende beslissingen gaat nemen.
Je hebt gelijk niet alles hoeft hetzelfde te blijven, echter lijkt overheid wederom alleen maar naar een klein deel van Nederland te kijken. Als je nu zo de voorstellen en plannen leest, maak je het voor veel mensen een onmogelijke situatie.
Voorstellen en plannen of analysis waarin opties worden aangegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Napo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:00:
Vakanties in het hoogseizoen zijn duur, vraag en aanbod. Dat ga je vrijwel altijd behouden.
True, maar als er bovenop de verdubbeling van verblijfskosten ook nog een verdubbeling (of meer) op de auto komt, kunnen er niet veel mensen meer op vakantie..
Je kan je ook afvragen of het wenselijk is dat men voornamelijk alleen in een auto bemeten op het vervoer van een incidentele lading wenselijk is.
Dat is niet wenselijk, maar het alternatief is?

Ik vind het prima om te betalen voor mijn uitstoot, maar dan wel realistisch.
Laten we zeggen 100 euro per ton CO2, dan is mijn milieuheffing "vandaag" (25k km diesel), pakweg 4 ton = 400 euro per jaar.
Als je mijn autogebruik gaat misbruiken om ergens anders tekorten te dichten, dan raak je mij als kiezer kwijt.
(ik betaal nu al meer dan dat ik aan schade veroorzaak)

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 22-03-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Dat bedrag is nogal fors. Waar zitten die (extra?) kosten dan in?
Op dit moment heeft hij het leasebudget als extra loon, dat levert hij in om een lease auto te kunnen rijden, daarnaast krijgt hij dan een eigen bijdrage van 20%, naast de standaard bijtelling. Wat maakt dat het hem uiteindelijk 1500,- per maand gaat kosten om een EV te leasen die de Passat Station Hybrid, die hij nu prive rijdt te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Napo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Vakanties in het hoogseizoen zijn duur, vraag en aanbod. Dat ga je vrijwel altijd behouden. Je kan je ook afvragen of het wenselijk is dat men voornamelijk alleen in een auto bemeten op het vervoer van een incidentele lading wenselijk is.
Tja, zodra je schoolgaande kinderen hebt vallen al je keuzes voor vakantie in goedkope tijden weg.

En zeker is dat wellicht onwenselijk. Echter is er geen alternatief. Overheid bied dit ook niet. (OV?)

Dus zal je wel een auto moeten kopen

Vliegtickets worden ook steeds duurder met allerhande CO2 taxen en bomencompensaties en ontmoediging door vliegschaamte aan te praten. En dan wil je met de auto gaan en dan wordt die prijs ook keer 8 gegooid.
Mag een normale werkende arbeider ook nog iets in Nederland? Of moet echt alles afgepakt worden en voorbehouden worden voor de lease rijdende thuis werkende kantoor elite? Die kant gaan we op als deze plannen in 2030 er echt doorheen komen.

Vergeet niet dat salderen er ook af moet, er meer accijns moet op brandstof en gas duurder moet omdat we zogenaamd allemaal een niet leverbare warmtepomp moeten installeren.
En de boodschappen ook per week duurder worden.
Het mag wel eens stoppen. Beginnend met dit rekeningrijden definitief in de prullenbak te deponeren of in elk geval eerlijk te communiceren dat het enkel is om de staatskas te spekken en de burger te pesten.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennis1812 op 22-03-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
_Dune_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Op dit moment heeft hij het leasebudget als extra loon, dat levert hij in om een lease auto te kunnen rijden, daarnaast krijgt hij dan een eigen bijdrage van 20%, naast de standaard bijtelling. Wat maakt dat het hem uiteindelijk 1500,- per maand gaat kosten om een EV te leasen die de Passat Station Hybrid, die hij nu prive rijdt te vervangen.
Hij kan toch gewoon de Passat weg doen, en prive een andere auto leasen voor nog geen 1000 euro, dat hoeft niet via de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Hij kan toch gewoon de Passat weg doen, en prive een andere auto leasen voor nog geen 1000 euro, dat hoeft niet via de werkgever.
Dan zou de huidige Passat op dit moment nogaltijd een stuk goedkoper zijn en geen reden om die weg te doen. Ikzelf heb ook naar privat lease gekeken, ik raak mijn lease auto over een paar maand kwijt, echter is dat op dit moment voor mij niet te betalen. Op dit moment lijkt de goedkoopste optie de huidige lease auto overnemen van de Leasemaatschappij, ondanks dat het een diesel betreft, maar ja diesel is het kwaad in vloeibare vorm... en ja onder aan de streep gaat het er voornamelijk om wat betaalbaar is.

[ Voor 35% gewijzigd door _Dune_ op 22-03-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
_Dune_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Dan zou de huidige Passat op dit moment nogaltijd een stuk goedkoper zijn en geen reden om die weg te doen.
Natuurlijk, als je een "oude" auto gaat vergelijken met een nieuwe.
Je kunt altijd nog een occasion leasen, of simpelweg kopen.
Ik wil alleen maar aangeven dat 1500 per maand geen realistisch bedrag is, tenzij je een auto zoekt die 75-100k kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mitsumark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Natuurlijk, als je een "oude" auto gaat vergelijken met een nieuwe.
Je kunt altijd nog een occasion leasen, of simpelweg kopen.
Ik wil alleen maar aangeven dat 1500 per maand geen realistisch bedrag is, tenzij je een auto zoekt die 75-100k kost.
Dat vond hij ook. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:59:
Dat wordt kromliggen om te kunnen werken dan. Zeker als je reiskostenvergoeding omlaag moet naar 12ct.
Dan gaan de werkgevers allemaal auto's kopen voor hun werknemers. Die zullen althans zelf ook wel snappen dat niemand op eigen kosten naar de zaak komt. Voor mij als ZZP'er geldt dat het tarief fors omhoog zal gaan als rekeningrijden er daadwerkelijk komt.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Destruction schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Dan gaan de werkgevers allemaal auto's kopen voor hun werknemers. Die zullen althans zelf ook wel snappen dat niemand op eigen kosten naar de zaak komt. Voor mij als ZZP'er geldt dat het tarief fors omhoog zal gaan als rekeningrijden er daadwerkelijk komt.
Dat zal voor commerciële bedrijven vast gebeuren.
Ik zie het een ziekenhuis of de ambulancedienst niet zo snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:32:
[...]

Ik toch wel als je anders geen ziekenhuis over houd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:32:
[...]

Tsja, dan gaat het tekort aan personeel in die branche alleen maar verder toenemen. Niemand gaat nog op eigen kosten naar het werk als rekeningrijden een feit wordt incl de verlaging van de reiskostenvergoeding. Die vergoeding zou juist fors omhoog moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Maar goed mensen, we gaan nu even er vanuit dat een voorstel ook de daadwerkelijke uitvoering gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

_eLMo_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Ik toch wel als je anders geen ziekenhuis over houd ;)
De NVZ heeft er nu al geen stuiver voor over om tot een normale CAO en reiskostenvergoeding en parkeervergoeding te komen. Maargoed. Dan ga ik wel erg ver offtopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Tja, zodra je schoolgaande kinderen hebt vallen al je keuzes voor vakantie in goedkope tijden weg.

En zeker is dat wellicht onwenselijk. Echter is er geen alternatief. Overheid bied dit ook niet. (OV?)

Dus zal je wel een auto moeten kopen

Vliegtickets worden ook steeds duurder met allerhande CO2 taxen en bomencompensaties en ontmoediging door vliegschaamte aan te praten. En dan wil je met de auto gaan en dan wordt die prijs ook keer 8 gegooid.
Mag een normale werkende arbeider ook nog iets in Nederland? Of moet echt alles afgepakt worden en voorbehouden worden voor de lease rijdende thuis werkende kantoor elite? Die kant gaan we op als deze plannen in 2030 er echt doorheen komen.

Vergeet niet dat salderen er ook af moet, er meer accijns moet op brandstof en gas duurder moet omdat we zogenaamd allemaal een niet leverbare warmtepomp moeten installeren.
En de boodschappen ook per week duurder worden.
Het mag wel eens stoppen. Beginnend met dit rekeningrijden definitief in de prullenbak te deponeren of in elk geval eerlijk te communiceren dat het enkel is om de staatskas te spekken en de burger te pesten.
Ik begrijp niet goed waarom jij denkt dat de overheid jou zou moeten helpen met gedrag dat slecht is voor mens en milieu. Houd eens op met slachtoffer spelen. Het is de bedoeling een gedragsverandering te bewerkstelligen - wat jij of ik daarvan vindt is irrelevant. Dat gaat niet lukken door dingen goedkoper te maken. Deal ermee en spreek je flexibiliteit eens aan. Misschien ontwikkel je alternatieve oplossingen. Succes daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Gek dat er 10 jaar geleden niet zoveel bezwaar was toen er alleen nog maar crossovers verkocht werden in plaats van hatchbacks. Alles moest groter en zwaarder.
Gezien de populariteit van die bakbeesten, is het uiteindelijk de autokoper die ervoor gezorgd heeft dat deze trend zich door heeft kunnen zetten. Als er niemand zo'n bakbeest koopt, maar een Kia Picanto. Dan had het beeld op de weg er nu heel anders uit gezien.

Ik zou het trouwens schandalig vonden, als de kleine man straks meer moet betalen. Dan de Tesla Leaserijder, met zijn dodelijke kiloknaller. Als je met zo'n gevaarte bij het zebrapad wordt aangereden, dan vertel je dat niet na denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

desmond schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Ik begrijp niet goed waarom jij denkt dat de overheid jou zou moeten helpen met gedrag dat slecht is voor mens en milieu. Houd eens op met slachtoffer spelen. Het is de bedoeling een gedragsverandering te bewerkstelligen - wat jij of ik daarvan vindt is irrelevant. Dat gaat niet lukken door dingen goedkoper te maken. Deal ermee en spreek je flexibiliteit eens aan. Misschien ontwikkel je alternatieve oplossingen. Succes daarmee.
Het punt dat hij wil maken is dat je met een gezin niet in een Twingo op pad kunt. Vrienden van me hebben 3 kinderen en het is al heel erg proppen om met z'n allen in hun golf station weg te kunnen. Vergeet dan maar helemaal dat je dat in een klein auto'tje gaat redden.

De overheid hoeft niks goedkoper te maken. Als ze het ook gewoon niet duurder maken. Zo simpel is het. En ondertussen blijven ze zelf rijden in 7-series en A8's e.d... Waar zijn de Nissan Leafs voor de overheid? Of de Aygo's? Die zijn er niet en die gaan er ook nooit komen, dat weet jij ook. Waarom zouden wij die Audi's en BMW's moeten financieren? Die kopen de bewindslieden maar van hun eigen geld voortaan. En dan ook netjes KM heffing afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

desmond schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Prima. Als diezelfde overheid accepteert dat een groot deel van de werkende burger niet meer naar het werk komt en dus ziekenhuizen en verpleeghuizen maar ook politie en ambulance onbemand zijn en dat geaccepteerd wordt op basis van milieu accepteer ik het volledig.

En anders zal de overheid toch wat verder moeten denken dan alleen maar het woordje duurder is beter.

Overheid hoeft mij niet perse te helpen. Maar ze moeten ook niet tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Destruction schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:02:
[...]

Het punt dat hij wil maken is dat je met een gezin niet in een Twingo op pad kunt. Vrienden van me hebben 3 kinderen en het is al heel erg proppen om met z'n allen in hun golf station weg te kunnen. Vergeet dan maar helemaal dat je dat in een klein auto'tje gaat redden.

De overheid hoeft niks goedkoper te maken. Als ze het ook gewoon niet duurder maken. Zo simpel is het. En ondertussen blijven ze zelf rijden in 7-series en A8's e.d... Waar zijn de Nissan Leafs voor de overheid? Of de Aygo's? Die zijn er niet en die gaan er ook nooit komen, dat weet jij ook. Waarom zouden wij die Audi's en BMW's moeten financieren? Die kopen de bewindslieden maar van hun eigen geld voortaan. En dan ook netjes KM heffing afdragen.
Kabinet zou prima in een twingo Electric kunnen. Maar inderdaad. Daar beginnen ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:02:
[...]

Een Twingo heeft volgens mij geen eens 5 zitplaatsen en kinderstoeltjes nemen bijzonder veel ruimte in beslag. Hier passen trouwens prima 3 kinderen en een hond in onze eGolf wat dan ook onze enige auto is. Er moet alleen niets extra mee en ben om die reden wel verder aan het kijken voor een tweede auto voor die 2-3x per maand.. Voor die tweede brandstofslurper zou betalen naar gebruik wel erg interessant zijn en blijven we de bulk (15k/jaar) voordelig elektrisch rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 22-03-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:37:
Maar goed mensen, we gaan nu even er vanuit dat een voorstel ook de daadwerkelijke uitvoering gaat worden.
De discussie ontspoort ook meteen zien we wel. Dodelijke teslabakken, massale werkeloosheid en hel en verdoemenis zullen over nederland komen.... Komop mensen, zo heet zal de soep niet gegeten gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Gunner schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:37:
Laten we even de zomer afwachten inderdaad, dan wordt dit in de kamer besproken.

Zelf ben ik eigenlijk meer benieuwd naar het onbesproken grijze gat 2026-2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:51
Als je dan lees op de website van de overheid dat kilometers in het buitenland ook meetellen begin je toch te huilen.
Heel benieuwd hoe ze de registratie willen doen, zullen vele 'bedrijven' ontstaan die de kilometerstand aanpast.
Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste