'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 26 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Napo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Afhankelijk van de overige kosten maar als het beperkt is tot die 145 euro de maand is het eerder bijzonder laag en eerder niet realistisch indien er geen additionele kosten bij komen.
@Wailing_Banshee precies dat… 500 kilometer per maand voor 145 (of zoals bij mij dan 1250 kilometer per maand voor 195) is een koopje…. Betaal nu een stuk meer in de PL ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Tomba schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

@Wailing_Banshee precies dat… 500 kilometer per maand voor 145 (of zoals bij mij dan 1250 kilometer per maand voor 195) is een koopje…. Betaal nu een stuk meer in de PL ;)
Waarom dan niet gewoon zeggen je betaalt minimaal 145 euro per maand, en alles boven de 500km betaal je extra voor? Zoals het er nu in staat is het dat je minimaal 500km per maand moet rijden (in ieder geval lees ik dat erin :p).

Maar het brengt wel het probleem van de huidige private lease regeling naar boven: een maximaal aantal kilometers. Ik weet niet hoeveel ik in een jaar ga rijden met de auto. Ga ik op vakantie (minimaal 3000km) naar m'n moeder, wat voor een weer is het in de zomer, hoeveel ga ik thuis werken... Dat zijn allemaal factoren die m'n kilometerstand beïnvloeden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Waarom dan niet gewoon zeggen je betaalt minimaal 145 euro per maand, en alles boven de 500km betaal je extra voor? Zoals het er nu in staat is het dat je minimaal 500km per maand moet rijden (in ieder geval lees ik dat erin :p).
Je betaalt voor minimaal 500km per maand, die hoef je niet te rijden. En voor km's boven die 500 betaal je dan een tarief 7cent.

Een Corsa-e kost bij menig leasemaatschappij al 369 euro per maand en dat is voor 10.000km per jaar. 60% van de km's voor 40% van de prijs. Klinkt te goed om waar te zijn.
Maar het brengt wel het probleem van de huidige private lease regeling naar boven: een maximaal aantal kilometers. Ik weet niet hoeveel ik in een jaar ga rijden met de auto. Ga ik op vakantie (minimaal 3000km) naar m'n moeder, wat voor een weer is het in de zomer, hoeveel ga ik thuis werken... Dat zijn allemaal factoren die m'n kilometerstand beïnvloeden.
Dat is een gevolg van de restwaardeberekening van een auto. Hogere kilometerstand meer afschrijving. Bij menig partij kan je alsnog meer km's maken voor een meerprijs als het gebeurt. Effectief koop je een bepaald risico af, als dat risico onduidelijk is (door de onduidelijkheid in aantal kms) betaal je daar linksom (vooraf een hoger contract) of rechtsom (achteraf een naheffing voor de meerkm's) een prijs voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:25:
[...]

Ik betwijfel of energie bron goedkoper is.
In 1 Liter diesel zit 12,22kWh energie Bron Wikipedia
Een diesel rijdt 24 km op 12,22kWh Bron Autoweek
Per 1km wordt er 0,509kWh aan energie verbruikt (0,041 Liter Diesel)

Tesla verbruikt 30,5kWh per 100 km Bron autoweek
Per 1 km 0,305kWh aan stroom verbruik.

Huidige Diesel prijs 1,92 x 0,041L = 7,9 cent
Energie prijs 61 cent x 0,305 kWh = 18,3 cent

Ook moet je bedenken dat bij de Diesel de energie opwekking in de auto plaats vindt met een bepaalde rendement.
Bij een elektrische auto vindt de opwekking plaats in een energie centrale. Hier bij is de opwekking ook niet 100% maar eerder 60 %. Om die 0,305 kWh op te wekken is er ongeveer 0,508kWh aan energie nodig bij toeval ligt dit wel heel dicht bij de hoeveelheid energie die een diesel nodig heeft.
En diesel komt spontaan uit de kraan bij jou? Of zijn we "toevallig" vergeten om ook alle stappen mee te nemen om tot diesel te komen voordat die in de auto gaat, terwijl je dat bij elektra wel doet?

Je zult eerst olie moeten transporteren, die olie moeten raffineren tot diesel, die diesel weer transporteren naar een tankstation, daar moeten opslaan etc.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Napo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:22:
[...]
Bij menig partij kan je alsnog meer km's maken voor een meerprijs als het gebeurt. Effectief koop je een bepaald risico af, als dat risico onduidelijk is (door de onduidelijkheid in aantal kms) betaal je daar linksom (vooraf een hoger contract) of rechtsom (achteraf een naheffing voor de meerkm's) een prijs voor
Het probleem is dat dat heel duur kan gaan worden. Je betaalt veel te veel als je een jaar minder gebruikt of veel te veel als je een jaar meer gebruikt (want ik heb die naheffing prijzen gezien, die zijn dermate hoog dat je bijna beter een hoger contract kunt nemen...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:54
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Dat geld haal je uit het bezit van de auto zelf. Nu worden EV's niet belast, en dat moet natuurlijk veranderen.
Oh, je wilt naast rekeningrijden óók nog (steeds) belasten op bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Napo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:22:

Dat is een gevolg van de restwaardeberekening van een auto. Hogere kilometerstand meer afschrijving. Bij menig partij kan je alsnog meer km's maken voor een meerprijs als het gebeurt. Effectief koop je een bepaald risico af, als dat risico onduidelijk is (door de onduidelijkheid in aantal kms) betaal je daar linksom (vooraf een hoger contract) of rechtsom (achteraf een naheffing voor de meerkm's) een prijs voor
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Het probleem is dat dat heel duur kan gaan worden. Je betaalt veel te veel als je een jaar minder gebruikt of veel te veel als je een jaar meer gebruikt (want ik heb die naheffing prijzen gezien, die zijn dermate hoog dat je bijna beter een hoger contract kunt nemen...)
Als ik kijk naar het verschil in leasebedreag tussen 25k en 30k is dat (afhankelijk van de aanbieder) vaak iets van 8-10ct per km, terwijl de meerprijs boven de 25k dan iets van 10-12ct per km zou zijn, dus die naheffing valt doorgaans wel mee, kun je best het risico nemen door voor een iets lager maandbedrag te gaan (break even is rond de 29k).

Bij lagere km's (en hogere fluctuatie) is de km prijs wel fors hoger en kun je misschien beter een (iets) hogere lease nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 04-08-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mitsumark schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Oh, je wilt naast rekeningrijden óók nog (steeds) belasten op bezit.
Nee,geen rekeningrijden.Belasting op bezit (geen onderscheid op type, gewicht, etc) en belasting op energiebron, waarbij de milieudruk meegerekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 20:30
Jeroenneman schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:35:
En diesel komt spontaan uit de kraan bij jou? Of zijn we "toevallig" vergeten om ook alle stappen mee te nemen om tot diesel te komen voordat die in de auto gaat, terwijl je dat bij elektra wel doet?

Je zult eerst olie moeten transporteren, die olie moeten raffineren tot diesel, die diesel weer transporteren naar een tankstation, daar moeten opslaan etc.
Dat wordt een flinke doorberekening, ook voor elektriciteit. Want daar moet je dan ook de energiemix (NL, EU, wereld?) pakken, berekening van winning en transport van bruinkool/gas/lng, verlies van energietransport enz enz enz :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

TheBrut3 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Dat wordt een flinke doorberekening, ook voor elektriciteit. Want daar moet je dan ook de energiemix (NL, EU, wereld?) pakken, berekening van winning en transport van bruinkool/gas/lng, verlies van energietransport enz enz enz :+
Daarom begin je zoiets door de well-to-wheel berekeningen erbij te pakken.
Die zijn misschien niet perfect, wellicht dat ze nog iets aan het voortraject missen, maar ze vormen een prima uitgangspunt voor een dergelijke berekening.

Afbeeldingslocatie: https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0959652616306837-gr10.jpg

Zie bijv. https://www.sciencedirect...ell-to-the-wheel-analysis

offtopic:
Verder heb je natuurlijk ook nog andere berekeningen zoals de cradle-to-grave

[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 04-08-2022 16:51 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02

hneel

denkt er het zijne van

Vandaag weer het vaccin gaan halen. De prik/vaccinatie locatie ligt zoals gebruikelijk op een industrieterrein met nauwelijks OV verbindingen.
Wat ben ik blij dat ik een autootje heb.

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20221022_133201_2022-10-22%2012.36.24.jpg

Wie zei er ook weer dat autorijden duurder gemaakt moest worden en dat automobilisten verleid moesten worden over te stappen naar het OV? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
hneel schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:51:
Vandaag weer het vaccin gaan halen. De prik/vaccinatie locatie ligt zoals gebruikelijk op een industrieterrein met nauwelijks OV verbindingen.
Wat ben ik blij dat ik een autootje heb.

[Afbeelding]

Wie zei er ook weer dat autorijden duurder gemaakt moest worden en dat automobilisten verleid moesten worden over te stappen naar het OV? 8)7
Dan had je misschien een locatie verder kunnen kiezen die met het ov sneller te bereiken is.

Maar om nu een 1 of 2 jaarlijkse griepprik te gebruiken als argument om al dan niet te rekeningrijden vind ik wel ver gaan. Het gaat ook helemaal niet om het terugdringen van files anders was er wel een variabele variant ingevoerd. Alleen een manier om veel rijders te belasten. Dus als je de overige zaken wel met het OV, fiets, lopend kunt doen dan zou je alsnog goedkoper uit zijn. Ook al moet je 1 pf 2 keer per jaar 20km rijden voor een prik.
(Al mag ik hopen dat de corona vaccinatie campagnes tegen de tijd van dat rekening rijden wordt ingevoerd niet meer nodig zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 22-10-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Het is natuurlijk maar 1 voorbeeld.
Maar het geeft wel aan hoe snel reistijden kunnen oplopen als begin- of eindpunt van een rit niet direct dicht bij een OV halte liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 20-09 00:41
jongetje schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Dan had je misschien een locatie verder kunnen kiezen die met het ov sneller te bereiken is.

Maar om nu een 1 of 2 jaarlijkse griepprik te gebruiken als argument om al dan niet te rekeningrijden vind ik wel ver gaan.
Naast vaccinatiecentra zijn er op een industrieterrein nog een flink aantal andere bestemmingen waar dagelijks veel reizigers komen: namelijk bedrijven :).

Niet iedereen zit de hele dag achter een PC.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:53

Spotmatic

Ken sent me

Waar blijft het rekeningrijden? Ik betaal me momenteel blauw aan diesel; de wegenbelasting loopt op dit compleet uit de pas met benzine, zeker nu het vermeende "voordeel" van dieselrijders compleet weg is en wellicht ook nooit meer terugkomt.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Spotmatic schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:05:
Waar blijft het rekeningrijden? Ik betaal me momenteel blauw aan diesel; de wegenbelasting loopt op dit compleet uit de pas met benzine, zeker nu het vermeende "voordeel" van dieselrijders compleet weg is en wellicht ook nooit meer terugkomt.
Dan koop je toch een benzinewagen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:53

Spotmatic

Ken sent me

Ronald.42 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:14:
[...]
Ik heb een diesel vanwege de bijbehorende pluspunten. Dus ik heb niet zoveel aan jouw ongevraagde advies. ;)

Ik vroeg me gewoon af wanneer we van de wegenbelasting bullshit af zijn. Dus ook van de grijs kenteken, camper en andere bullshit regelingen. Wat ook weer typisch Nederlands is: voor elke scheet is er een apart belastingtarief. Fiscale bullshit bingo.

[ Voor 11% gewijzigd door Spotmatic op 22-10-2022 17:33 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:02
Ronald.42 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Gewoon elektrisch gaan rijden, dan betaal je helemaal geen belasting momenteel. Die trage diesel brommobielen moeten sowieso van de weg verdwijnen. Super vervuilend natuurlijk. Benzine zal op den duur ook het veld moeten ruimen, maar dat zal helaas nog even duren.

Uiteindelijk zullen ook met rekeningrijden de vervuilende auto's meer moeten betalen per kilometer dan schone auto's. Alleen in de beginfase zullen alle auto's hetzelfde tarief per gereden kilometer betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

fisherman schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:30:

Uiteindelijk zullen ook met rekeningrijden de vervuilende auto's meer moeten betalen per kilometer dan schone auto's. Alleen in de beginfase zullen alle auto's hetzelfde tarief per gereden kilometer betalen.
Dan vraag ik mij af waarom ik dan zoveel meer belasting moet betalen voor mijn huidige diesel (euro6), terwijl deze kwa milieu belasting niet onder doet voor een benzine model en daarbij meer kilometers haalt uit een liter diesel en waarom de diesel eerder het veld moet ruimen terwijl bijvoorbeeld blauwe diesel benzine verslaat. Dat diesel rijden zoveel meer kost heeft niets met milieu te maken.

Wat betreft elektrisch rijden, ja leuk, echter voor mijn use case nog niet te doen. Daarbij is de initiële aanschaf voor het formaat auto dat gewenst is nog veel te duur.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 22-10-2022 19:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 09:02
_Dune_ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Dan vraag ik mij af waarom ik dan zoveel meer belasting moet betalen voor mijn huidige diesel (euro6), terwijl deze kwa milieu belasting niet onder doet voor een benzine model en daarbij meer kilometers haalt uit een liter diesel en waarom de diesel eerder het veld moet ruimen terwijl bijvoorbeeld blauwe diesel benzine verslaat. Dat dat diesel rijden zoveel meer kost heeft niets met milieu te maken.
Diesel zorgt nu eenmaal voor veel meer vervuiling dan een benzine auto. Maar ook een benzine auto is natuurlijk heel erg vervuilend. Al was het alleen maar het oppompen, transporteren en fabriceren van het spul en de grondstoffen daarvan.
Maar diesel heeft vooral het probleem dat er veel meer fijnstof en schadelijke stoffen uitgestoten worden. Nu zou je zeggen dat die nieuwere euro normen een stuk beter presteren. Dat doen ze natuurlijk wel als ze nieuw zijn. Het probleem ontstaat na een paar jaar als die systemen problemen gaan geven en dingen bijvoorbeeld aangepast worden zoals veel mensen doen. En vooral dat gebeurt op grote schaal, omdat de kosten om een diesel relatief schoon te houden behoorlijk op kunnen lopen.
Maar goed, ook voor diesel geldt natuurlijk datzelfde verhaal van het produceren en transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Gewoon elektrisch gaan rijden, dan betaal je helemaal geen belasting momenteel. Die trage diesel brommobielen moeten sowieso van de weg verdwijnen. Super vervuilend natuurlijk. Benzine zal op den duur ook het veld moeten ruimen, maar dat zal helaas nog even duren.

Toevallig afgelopen week wat zitten kijken naar een elektrische auto...
Ik moet dagelijks 40km vice versa
Dan soms storingsdiensten waar je dan die rit 3 keer daags moet maken.

Ik rij nu woon werk een Picanto vrij zuinig weinig wegenbelasting en nog maar 60k op de klok.

Voor de aanhanger en vakantie of andere verre ritten met de hele familie rijden we in een mondeo station.
Die maakt weinig kilometers meer na aanschaf van de e-bike voor de vrouw.
Alleen boodschappen en kinderen naar school bij petweer.

Maar ik kan voor mij financieel niet de investering verantwoorden om over te gaan op een een e-auto.
Aanschaf plus eventuele accuhuur...

Mwah nee nog maar even niet..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Dat geld haal je uit het bezit van de auto zelf. Nu worden EV's niet belast, en dat moet natuurlijk veranderen.
Er moet helemaal niets. Het is een keuze om autobezit te belasten. In het verleden moesten we ook kijk- en luistergeld betalen. Dat is ook afgeschaft en wordt uit de algemene middelen betaald. En zo zijn er nog veel meer belastingen die er niet meer zijn. Een regering kan prima beslissen om geen belasting meer te heffen op auto bezit maar het geld op een andere manier binnen te krijgen. Je zou ook kunnen besluiten om het voor EV's zo te houden. Op een bepaald moment betaalt dan niemand meer houderschapsbelasting.

1 van de problemen waar we nu in zitten komt omdat ons hele systeem is gebaseerd op beschikbaarheid van goedkope energie. Dat betekende dat, omdat energie goedkoop was, het helemaal geen probleem was om flink belasting te heffen op brandstoffen en auto's. Op het moment dat daar iets fundamenteels veranderd zoals we nu zien moet er met allerlei kunst-en vliegwerk gesleuteld worden aan het systeem. En als de veranderingen die we nu zien structureel zijn, dan ontkomen we er niet aan om het hele systeem op de schop te gooien. Dan is energiebelasting en autobelasting misschien helemaal niet meer vanzelfsprekend en moeten we de boel op andere wijze gaan regelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Frame164 op 22-10-2022 20:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
[...]

En een elektrische auto kost natuurlijk ook helemaal niets. 'Gewoon effe doen'. Half Nederland kan z'n vaste lasten niet meer betalen en hier zitten altijd nog wat van die puntmutsen die denken dat iedereen effe 40k op een elektrische auto kan stukslaan. Of nog even een private lease erbij moet nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
[...]
Gewoon elektrisch gaan rijden, dan betaal je helemaal geen belasting momenteel. Die trage diesel brommobielen moeten sowieso van de weg verdwijnen. Super vervuilend natuurlijk.
Ja, natuurlijk. Gewoon er zo snel mogelijk doordrukken. Alle yuppen & dinky's geven nu al het goede voorbeeld. Die hebben dan ook de mogelijkheid om een (half) tonnetje stuk te slaan op een auto, maar dat is maar een detail.

Laat al die verrekte arbeiders die krap aan een 3e hands Golf kunnen betalen om hun onregelmatige diensten te kunnen draaien maar lekker barsten. Betalen zullen ze! Dat verrekte proletariaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Spotmatic schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Ik heb een diesel vanwege de bijbehorende pluspunten. Dus ik heb niet zoveel aan jouw ongevraagde advies. ;)
Op dit moment zie ik niet veel pluspunten voor het rijden op een dieselbrandstof. Ik vraag het familieleden ook wel eens en die komen dan niet verder dan 'het klinkt zo lekker' . Als je daar de hogere MRB voor over hebt be my guest maar verder zie ik ze niet. Wellicht trekkracht? Is dat het je echt waard?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:16

Destruction

(ex-)Automonteur

alexbl69 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Ja, natuurlijk. Gewoon er zo snel mogelijk doordrukken. Alle yuppen & dinky's geven nu al het goede voorbeeld. Die hebben dan ook de mogelijkheid om een (half) tonnetje stuk te slaan op een auto, maar dat is maar een detail.

Laat al die verrekte arbeiders die krap aan een 3e hands Golf kunnen betalen om hun onregelmatige diensten te kunnen draaien maar lekker barsten. Betalen zullen ze! Dat verrekte proletariaat.
Ja, dit dus. Jan met de Pet kan nog lang geen EV betalen. De rijke(re) die het wel kan doet het zuiver om vervolgens MRB vrij te rijden en nog wat subsidie te krijgen bij aankoop. Of de lage bijtelling bij lease, al begint dat laatste al te veranderen.

En laat 't nou zo zijn dat vooral Jan met de Pet vaak onregelmatig werkt waardoor het OV geen optie is, en er dus echt een auto nodig is om op het werk te komen. Als de yup de arbeider uit de auto wil hebben, zul je er eerst voor moeten zorgen dat het OV overal in Nederland beschikbaar is en 24/7 rijdt, ook op industrieterreinen. En die prijs... Die moet natuurlijk fors omlaag.
RodeStabilo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:54:
Wellicht trekkracht? Is dat het je echt waard?
Voor mij met name dit. Als je regelmatig een aanhanger moet trekken is een diesel wel erg fijn (en nee, ik heb het niet over 1 week per jaar met een vouwwagentje rijden, maar de grotere gewichten). Ik zou met mijn kilometers ook benzine kunnen rijden, maar een bestelauto op benzine die ook nog wat mag (en kan) trekken, die vind je simpelweg niet. Als je perongeluk toch een exemplaar tegenkomt mag 't ding 600kg trekken, daar kom ik absoluut niet mee weg.

Nou ben ik ondernemer en rijdt ik op grijs kenteken, de MRB valt wel mee dus. Roetbelasting is een ding, ook dat valt mee en met een euro4 label mag ik nog overal komen met mijn auto. Feit blijft wel, voor ik een elektrische bus kan kopen die ook nog wat mag trekken moet ik OF mijn tarieven fors verhogen of Den Haag moet een flinke subsidie gaan geven, zodat ik er eentje kan kopen. Tot die tijd zal 't bij een ICE blijven, private lease oid begin ik niet aan. Te duur en gezeur over een krasje of deukje en hoeveel je mag rijden.

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 24-10-2022 12:35 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Nog een reden om op een EV over te stappen. Nog betere trekkracht :+
Destruction schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:27:
gezeur over een krasje of deukje en hoeveel je mag rijden.
Valt wel mee hoor. Innameprotocollen zijn best schappelijk naar mijn ervaring. ze zeuren echt niet over elk deukje of krasje.

[ Voor 71% gewijzigd door RodeStabilo op 24-10-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

RodeStabilo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:48:
Nog een reden om op een EV over te stappen. Nog betere trekkracht :+
Heb ff gekeken, een elektrische bus.. Dat begint bij ~55k en dan is het nog de vraag of er een aanhanger achter mag.. :X

Moet ik een Tikkie sturen? :+

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Destruction schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:54:
Heb ff gekeken, een elektrische bus.. Dat begint bij ~55k en dan is het nog de vraag of er een aanhanger achter mag.. :X

Moet ik een Tikkie sturen? :+
Je kijkt nu naar de aanschafprijs, niet de maandelijkse kosten of TCO (total cost of ownership).

Renault Kangoo E-Tech ook bekeken? 30k euro en trekgewicht 1500kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
De rijke(re) die het wel kan doet het zuiver om vervolgens MRB vrij te rijden en nog wat subsidie te krijgen bij aankoop.
Sorry dit zijn nogal wat aannames en vooroordelen. Ik heb vorig jaar een EV gekocht. Ja, de MRB-vrije status is prettig maar ook eindig. En subsidie heb ik niet gehad, want dat potje was al lang leeg en als er wel wat in gezeten had had ik er geen recht op gehad want hij was te duur (nogal arbitrair natuurlijk maar ok het potje was toch leeg).

Zolang dit soort stigma's nog bestaan....nou ja maak zelf maar af.

Een van de redenen voor mij was i.i.g om m'n steentje bij te dragen aan een betere wereld, geloof het of niet. Volgens mijn laad-apps is de opgewekte energie ook echt groen. Laten we even aannemen dat dat juist is. Dat ik dat sta af te rekenen alsof het grijs is, is een andere discussie.

Niet afgeven op diegene die het zichzelf kunnen veroorloven.

[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 24-10-2022 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

RodeStabilo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:15:
Niet afgeven op diegene die het zichzelf kunnen veroorloven.
Als jij het je kunt veroorloven, helemaal prima. Doe je ding. Maar bij sommige posters in dit topic proef ik toch dat iedereen die niet het geld heeft voor een EV dan maar gewoon de auto afgepakt moet worden, dan ga je maar lopen, arbeider!

Zo werkt het dus niet.. Jij zegt: Niet afgeven op diegene die het zichzelf kunnen veroorloven. Ik zeg: Niet vanuit de hoogte al te makkelijk praten (en dat zeg ik in algemene zin).

Zelf rijdt ik dus diesel, bij hooguit 10k km per jaar. Grijs kenteken. Dan zegt de gemiddelde EV rijder: Vervuiler! En dan blijkt die EV rijder zo'n 60k km per jaar te doen, tov mijn 10k... Wie is dan de vervuiler? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Destruction schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:35:
Zo werkt het dus niet.. Jij zegt: Niet afgeven op diegene die het zichzelf kunnen veroorloven. Ik zeg: Niet vanuit de hoogte al te makkelijk praten (en dat zeg ik in algemene zin).
Wat me stoort (en niet alleen bij jou overigens) is dat je zegt dat mensen alleen maar zo'n auto kopen om er alleen financieel gewin uit te halen. Die zullen er (zakelijk) zeker veel zijn, maar als je dan toch die 50K op aftikt doe je dat echt wel ook om andere redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
[...]

Als jij het je kunt veroorloven, helemaal prima. Doe je ding. Maar bij sommige posters in dit topic proef ik toch dat iedereen die niet het geld heeft voor een EV dan maar gewoon de auto afgepakt moet worden, dan ga je maar lopen, arbeider!

Zelf rijdt ik dus diesel, bij hooguit 10k km per jaar. Grijs kenteken. Dan zegt de gemiddelde EV rijder: Vervuiler! En dan blijkt die EV rijder zo'n 60k km per jaar te doen, tov mijn 10k... Wie is dan de vervuiler? :P
Nou, er zullen vast hordes met hippies zijn die op de barricades klimmen tegen de "vieze diesels", maar ik denk dat de meesten toch echt geprikkeld worden door het financiele aspect. En volgens mij gaat het argument "rijk moeten zijn" toch niet helemaal op? Wij hebben meer dan een jaar terug een 4-jarige Nissan Leaf gekocht voor onder de ~15k (~13k na subsidie). Daarnaast hebben we nog een sjoemeldiesel.
Het totaalplaatje kwa lopende kosten per km is voor de Leaf gunstiger wanneer je brandstof en onderhoud tegenover elkaar gaat zetten over de langere termijn.
En ja, er zijn concessies kwa range. Maar om van hier naar het volgende dorp te komen en 80km/dag woon-werk verkeer (cq: de bulk van alle kilometers) is de Leaf een prima oplossing. Dus voor ons was het een puur financiele overweging.

Je moet initieel wel die 15k hebben liggen, en of je dat "rijk" vindt laat ik in het midden. Voor ons was het in ieder geval een hele grote hap uit onze buffer. Ik weet niet wat men hier (of in jouw beleving) gemiddeld over heeft voor een "nieuwe" tweedehands heilige koe... wanneer ik hier op het forum topics voorbij zie komen voor aankoopadviezen van auto's dan zie ik 15k toch regelmatig voorbij komen als budget.

Voor het grote deel van de mensen die in een oude Fiat Panda rondkarren van een euro of 2k... of minder (heb zelf jaren in een barrel van 500 euro gereden)... en dat zijn er nogal wat... daarvoor is een EV nog (ver) buiten bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Spotmatic schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Ik vroeg me gewoon af wanneer we van de wegenbelasting bullshit af zijn. Dus ook van de grijs kenteken, camper en andere bullshit regelingen. Wat ook weer typisch Nederlands is: voor elke scheet is er een apart belastingtarief. Fiscale bullshit bingo.
Als je echt denkt dat er geen aparte tarieven komen bij het rekening rijden dan ben je echt naïef.
Op een gegeven moment zal de uitstoot/brandstof, gewicht, lengte etc allemaal mee worden genomen in het tarief, laat dat maar aan de politiek over. En ze verzinnen nog wel iets nieuws. Misschien krijg je wek korting als het aantal personen > 1....

[ Voor 6% gewijzigd door jeanj op 24-10-2022 15:41 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
RodeStabilo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Wat me stoort (en niet alleen bij jou overigens) is dat je zegt dat mensen alleen maar zo'n auto kopen om er alleen financieel gewin uit te halen. Die zullen er (zakelijk) zeker veel zijn, maar als je dan toch die 50K op aftikt doe je dat echt wel ook om andere redenen.
Die groep zou toch al een andere auto kopen. De EV-markt is er niet voor mensen die anders shoppen voor een tweedehandsje van 10k.
Alleen is het nu eenvoudiger scoren met allerlei voordeeltjes. Die juist die groep niet hoeft te hebben, maar ja, anders krijg je die auto's nooit in de markt natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:11

Dennis1812

Amateur prutser

De laatste generatie diesel is helemaal niet zo vervuilend als men graag doet voorkomen.

Daarbij is de goedkoopste auto 1 die je lang rijd.
Gewoon ff een EV kopen is zo simpel gedacht. Desondanks heb ik niemand die mij aanbied die voor mij te kopen.

En de gemeente gaat ook geen paal voor de deur zetten. En van de voortuin een oprit maken is ook afgekeurd.
Tja. Als ik niet kan laden ga ik sowieso al niet eens nadenken over een EV

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
RodeStabilo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Op dit moment zie ik niet veel pluspunten voor het rijden op een dieselbrandstof. Ik vraag het familieleden ook wel eens en die komen dan niet verder dan 'het klinkt zo lekker' . Als je daar de hogere MRB voor over hebt be my guest maar verder zie ik ze niet. Wellicht trekkracht? Is dat het je echt waard?
Als ik naar mezelf kijk: het is een rekensom. Voor de km's hoef ik geen diesel meer te rijden. Sterker nog: mijn diesel kost me jaarlijks 1.000 euro meer dan een vergelijkbare benzine. Maar zo'n vergelijkbare benzine moet wel minimaal 10k meer kosten dan mijn diesel nu opbrengt. En dan weet ik niet wat ik qua onderhoud koop.
Dan blijf ik wel doorrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dennis1812 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:35:
De laatste generatie diesel is helemaal niet zo vervuilend als men graag doet voorkomen.

Daarbij is de goedkoopste auto 1 die je lang rijd.
Gewoon ff een EV kopen is zo simpel gedacht. Desondanks heb ik niemand die mij aanbied die voor mij te kopen.

En de gemeente gaat ook geen paal voor de deur zetten. En van de voortuin een oprit maken is ook afgekeurd.
Tja. Als ik niet kan laden ga ik sowieso al niet eens nadenken over een EV
Als je niet thuis kan laden, hoef je er momenteel niet aan te beginnen.

Met de huidige temperatuur en 50ct/kwh bij de openbare laadpalen hier is electrisch rijden zelfs duurder dan op de benzine nu..

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 18:46

ThunderNet

Flits!

Pannencouque schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Als ik naar mezelf kijk: het is een rekensom. Voor de km's hoef ik geen diesel meer te rijden. Sterker nog: mijn diesel kost me jaarlijks 1.000 euro meer dan een vergelijkbare benzine. Maar zo'n vergelijkbare benzine moet wel minimaal 10k meer kosten dan mijn diesel nu opbrengt. En dan weet ik niet wat ik qua onderhoud koop.
Dan blijf ik wel doorrijden...
Als er uberhaupt al 2e hands auto's te koop zijn.
Ik zit momenteel ook te kijken naar een andere auto, rij zo'n 30-35k per jaar momenteel. Gezien de huidige dieselprijs hier (omgerekend 2,60eur per liter ofzo) zou ik opzich open staan om een auto die op E85 kan rijden (1,60eur per liter), maar aantal benzine XC70's te koop van na 2014 is op 1 hand te tellen... Als ze er al zijn.

Elektrisch is gewoon geen optie voor mij, ik kan thuis niet laden, ik kan bij het werk niet laden, 2e hands ver buiten mijn budget, geen off-road stations haast, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door ThunderNet op 24-10-2022 16:51 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Met de huidige temperatuur en 50ct/kwh bij de openbare laadpalen hier is electrisch rijden zelfs duurder dan op de benzine nu..
Zonder vast energiecontract is het goedkoper om bij Fastned de auto vol te gooien en die thuis weer te ontladen. 8)7 50 cent vs 80 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:12
jadjong schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Zonder vast energiecontract is het goedkoper om bij Fastned de auto vol te gooien en die thuis weer te ontladen. 8)7 50 cent vs 80 cent.
Nou, nou.. Wat kan iedereen overdrijven.. Ik heb hier een modelcontract van Eneco en de prijs per kWh is €0,47 normaaltarief en €0,40 daltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:46
Jullie allebei. Maar als hij meer kilometers maakt, is het natuurlijk beter dat hij de EV rijdt, en jij de diesel. Aangezien er geen overschot is aan EVs dienen ze naar de mensen te gaan die de meeste kilometers maken.

Het is natuurlijk niet zo gek dat we bij diesel aan grootverbruikers denken; het is niet zo lang geleden dat juist de echte kilometervreters een dieselauto reden.

Overigens zou een kilometerheffing voor jou goed uitpakken.

Verder heb ik niet het hele topic doorgelezen, maar ik mis een beetje de discussie over zorgen dat een eventuele implementatie van de kilometerheffing ook voordelen heeft voor de burger:

Bijv.
  1. Hoe ga je om met de verkeersgegevens? Ik denk dat niemand het erg vindt als de politie een moord kan oplossen met behulp van rekeningrijden, maar als er verhalen komen over agenten die hun ex stalken miiddels het systeem, is dat iets wat we van tevoren hadden kunnen voorspellen.
  2. Ik ken genoeg mensen voor wie het bijhouden van een rittenadministratie voor hun werkgever een vervelend, terugkerend klusje is. Als een smartwatch je tegenwoordig een prachtige export voor Strava kan geven geven, zie ik niet in waarom dit met rekeningrijden ook niet zou kunnen
  3. Kunnen we misschien ook van het concept 'parkeerboete' afstappen? Mits iemand gewoon op een toegestane plek parkeert, en niet op de stoep, zie ik niet in waarom langer parkeren dan gepland onmiddelijk een prent op je voorruit zou moeten betekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
GioStyle schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:12:
Nou, nou.. Wat kan iedereen overdrijven.. Ik heb hier een modelcontract van Eneco en de prijs per kWh is €0,47 normaaltarief en €0,40 daltarief.
Misschien toch eens de prijs opvragen bij mensen waarvan het tarief afgelopen maand is verhoogd. €0,80 - €1,- per kWh is echt geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:05:
  1. Hoe ga je om met de verkeersgegevens? Ik denk dat niemand het erg vindt als de politie een moord kan oplossen met behulp van rekeningrijden, maar als er verhalen komen over agenten die hun ex stalken miiddels het systeem, is dat iets wat we van tevoren hadden kunnen voorspellen.
  2. Ik ken genoeg mensen voor wie het bijhouden van een rittenadministratie voor hun werkgever een vervelend, terugkerend klusje is. Als een smartwatch je tegenwoordig een prachtige export voor Strava kan geven geven, zie ik niet in waarom dit met rekeningrijden ook niet zou kunnen
  3. Kunnen we misschien ook van het concept 'parkeerboete' afstappen? Mits iemand gewoon op een toegestane plek parkeert, en niet op de stoep, zie ik niet in waarom langer parkeren dan gepland onmiddelijk een prent op je voorruit zou moeten betekenen
Hier ga je er vanuit dat iedereen een kastje krijgt. Volgens mij is het huidige plan dat je 1x per jaar je kilometerstand moet doorgeven, of dat de garage dat moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:52

-tom-562

Oliesjeik

mitsumark schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Je kijkt nu naar de aanschafprijs, niet de maandelijkse kosten of TCO (total cost of ownership).

Renault Kangoo E-Tech ook bekeken? 30k euro en trekgewicht 1500kg.
Dat hoor ik zo vaak, maar er zijn maar weinig mensen die prive zo 30k (of 55k) op de plank hebben liggen voor een auto.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TheBrut3 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Hier ga je er vanuit dat iedereen een kastje krijgt. Volgens mij is het huidige plan dat je 1x per jaar je kilometerstand moet doorgeven, of dat de garage dat moet doen.
En dat is echt een Haagse oplossing: goed voor de stadsmensen, maar negatief voor de rest van Nederland (en dan met name de randen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
-tom-562 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Dat hoor ik zo vaak, maar er zijn maar weinig mensen die prive zo 30k (of 55k) op de plank hebben liggen voor een auto.
Zoals @mitsumark zegt: je kijkt wederom alleen naar de aanschafprijs en niet naar de TCO.

Als je die 30k niet hebt liggen en er iets voor moet lenen, dan kun je die kosten ook gewoon meenemen in je TCO. Gewoon gaan rekenen en dan kom je er vanzelf achter of iets uiteindelijk onder de streep duurder of goedkoper is.

Ik rijd nu nog in een oudere Corsa, die ik heb gekocht voor 3,5k. Maar omdat ik er bijna 30k km per jaar mee rijd, beginnen de onderhoudskosten en reparaties allemaal wel wat duur te worden. "Bij een oude auto hoort dat erbij," denk je dan, maar ik ben het maar eens onder elkaar gaan zetten. Dan pas ontdek je wat zo'n auto eigenlijk kost. En dan zit er bij mij geen enorme post aan afschrijving in. Bij een jongere auto zijn reparatiekosten wellicht minder, maar is die afschrijving hoger. Pas als je het in een Excel-sheet gooit, zie je het.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:36:
En dat is echt een Haagse oplossing: goed voor de stadsmensen, maar negatief voor de rest van Nederland (en dan met name de randen).
Zelfs voor stadsmensen lost het niet zoveel op, want dan kun je geen bijzonder tarief heffen op drukke stukken weg, of in drukke perioden. Een heffing die puur op de kilometerteller is gebaseerd kun je beter bij het tankstation innen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Je bedoelt wegenbelasting. Die ga je vanaf 2025 wel betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Nou ben ik ondernemer en rijdt ik op grijs kenteken, de MRB valt wel mee dus. Roetbelasting is een ding, ook dat valt mee en met een euro4 label mag ik nog overal komen met mijn auto. Feit blijft wel, voor ik een elektrische bus kan kopen die ook nog wat mag trekken moet ik OF mijn tarieven fors verhogen of Den Haag moet een flinke subsidie gaan geven, zodat ik er eentje kan kopen. Tot die tijd zal 't bij een ICE blijven, private lease oid begin ik niet aan. Te duur en gezeur over een krasje of deukje en hoeveel je mag rijden.
De 28% MIA en 28% KIA is niet genoeg? :')

56% van de aanschaf aftrekken van de winst naast je afschrijving…

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 25-10-2022 09:06 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Je bent niet zo goed geinformeerd zie ik. Publieke laadpaal is 'maar' 40 cent. Maar je hebt wss dat hele slechte artikel in de media vanuit de ANWB gelezen en dat voor waarheid aangenomen, geeft niet.

Ik zie juist mensen met een oprit naar de publieke paal verhuizen omdat dat goedkoper is. Heel aparte gewaarwording aangezien de oprit als heilig werd gezien i.c.m elektrisch rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 25-10-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RodeStabilo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:17:
[...]
Je bent niet zo goed geinformeerd zie ik. Publieke laadpaal is 'maar' 40 cent. Maar je hebt wss dat hele slechte artikel in de media vanuit de ANWB gelezen en dat voor waarheid aangenomen, geeft niet.

Ik zie juist mensen met een oprit naar de publieke paal verhuizen omdat dat goedkoper is.
Leuk voor je, maar de laatste 2 keer bij een publieke laadpaal was het voor mij 50+ cent/kwh, wat het duurder maakt dan benzine om er zelf mee te rijden met mijn eigen plugin hybrid auto :+

Leuk dat je er zo'n troll van probeert te maken, dat geeft niet hoor :(:)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

Leuk voor je, maar de laatste 2 keer bij een publieke laadpaal was het voor mij 50+ cent, wat het duurder maakt dan benzine om er zelf mee te rijden met mijn eigen plugin hybrid auto :+
Dan heb je of de verkeerde pas i.c.m de verkeerde paal gekozen. Dan zou het kunnen maar het gros is gewoon 40 cent. maar doe niet alsof die tarieven toonaangevend zijn om een bepaald punt te maken want dat zijn ze niet.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 25-10-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

RodeStabilo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Ik zie juist mensen met een oprit naar de publieke paal verhuizen omdat dat goedkoper is. Heel aparte gewaarwording aangezien de oprit als heilig werd gezien i.c.m elektrisch rijden.
Alsof het bij de publieke laadpaal straks ook niet "gewoon" 60ct/kwh is..

Face it, jezelf vervoeren is een dure business en zal dat ook gewoon blijven..

En dan maakt het weinig uit of je dat via ICE of EV doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Alsof het bij de publieke laadpaal straks ook niet "gewoon" 60ct/kwh is..
Dat is goed mogelijk ja maar ja, want doe je daar aan? Kan ik me heel druk om maken maar dat is niet echt zinvol.. misschien dan toch maar de stekker door de brievenbus over het trottoir dat is het enige.

Maar volgens mijn eigen berekeningen is dat nog steeds goedkoper dan rijden op een fossiele brandstof, door alleen al het ontbreken van MRB zijn bijna al m'n laadkosten al gedekt.. En dan herhaal ik mezelf van wat ik gister zei; ik persoonlijk doe het niet alleen omdat het goedkoper is of zou moeten zijn/blijven.

maar goed, eigenlijk is het wat offtopic allemaal dus ik laat het hierbij.
FreakNL schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:23:
En dan maakt het weinig uit of je dat via ICE of EV doet..
Dat is een feit.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 25-10-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:12
TheBrut3 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:07:
[...]

Misschien toch eens de prijs opvragen bij mensen waarvan het tarief afgelopen maand is verhoogd. €0,80 - €1,- per kWh is echt geen uitzondering.
Ja, zulke prijzen ga je betalen als je niets onderneemt. Op gaslicht.com kan ik per direct overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall met een kWh prijs van €0,6258 per kWh. Is aanzienlijk lager dan jouw genoemde €0,80 - €1 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:05:
[...]
Jullie allebei. Maar als hij meer kilometers maakt, is het natuurlijk beter dat hij de EV rijdt, en jij de diesel. Aangezien er geen overschot is aan EVs dienen ze naar de mensen te gaan die de meeste kilometers maken.
Mijn diesel bestelauto'tje stoot per kilometer misschien meer uit, maar omdat ik maar weinig rijdt is er onderaan de streep ook maar weinig vervuiling. Die EV veroorzaakt nog steeds uitstoot (remstof, banden slijtage o.a en uiteraard de stroom die niet uitsluitend uit de zon komt) vervuilt dan uiteindelijk meer.
Het is natuurlijk niet zo gek dat we bij diesel aan grootverbruikers denken; het is niet zo lang geleden dat juist de echte kilometervreters een dieselauto reden.
Normaal gesproken koop je geen diesel voor weinig kilometers inderdaad, bij grijs kenteken ligt dat iets anders. En zoals ik al aangeef, als je al een bestelauto op benzine (of LPG) kunt vinden, mag er amper iets achter.
Overigens zou een kilometerheffing voor jou goed uitpakken.
Dat denk ik niet, als ondernemer betaal ik nu 30 euro MRB per maand (grijs kenteken). Dat gaat nooit minder worden.
_eLMo_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

De 28% MIA en 28% KIA is niet genoeg? :')

56% van de aanschaf aftrekken van de winst naast je afschrijving…
Uiteraard kun je een aanschaf van de winst aftrekken, maar jij denkt dat ik een bestelauto van >15 jaar oud heb gekocht omdat prima budget heb voor een splinternieuwe? 8)7 Het zou gewoon neer komen op lease, in welke vorm dan ook. En dan ben je de eerste 1000 euro al kwijt aan je bus maandelijks. Ik kan de huidige auto daar ruim 3 keer van betalen :D Gaat dus niet gebeuren, tenzij iemand anders 'm voor me gaat betalen. In dat geval hoor ik graag wie ik een Tikkie van ~60-70K mag sturen, dan ga ik een elektrische bus kopen.

Terug ontopic, ik blijf bij mijn stelling dat je rekeningrijden niet kunt invoeren voor je het OV overal in Nederland beschikbaar hebt gemaakt tegen een gunstig tarief/bijna gratis, zodat mensen een alternatief hebben. Nu is het gewoon de zoveelste ordinaire lastenverzwaring waar je niet omheen kunt. Zeker niet als je een beetje onregelmatig werkt of op een industrieterrein moet zijn. En voor mij als ondernemer.. Tsja, als naar de klant rijden mij voortaan 10 euro meer kost, wie denk je dat dat gaat betalen? Ja juist, de klant dus. Zit ik erop te wachten om de klant extra te belasten? Nou nee, maar ja... Ik ga het ook niet trakteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 25-10-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Destruction schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Uiteraard kun je een aanschaf van de winst aftrekken, maar jij denkt dat ik een bestelauto van >15 jaar oud heb gekocht omdat prima budget heb voor een splinternieuwe? 8)7 Het zou gewoon neer komen op lease, in welke vorm dan ook. En dan ben je de eerste 1000 euro al kwijt aan je bus maandelijks. Ik kan de huidige auto daar ruim 3 keer van betalen :D Gaat dus niet gebeuren, tenzij iemand anders 'm voor me gaat betalen. In dat geval hoor ik graag wie ik een Tikkie van ~60-70K mag sturen, dan ga ik een elektrische bus kopen.
Je mag dus in de eerste aangifte na aanschaf 56% van de winst aftrekken, daar krijg je dan (bij middelste schaal) bijvoorbeeld 37,1% van terug. Stel elektrische bus is €40.000 (Opel Combo-e vanaf €32k, Vivaro-e vanaf €38k), dan krijg je dus 40.000 * 0,56 * 0,371 = €8.310 terug. Dan is dus bus nog maar €31,5k. Voor een nieuwe elektrische bus...

De prijzen lijken me prima, je stelling is meer dat mensen die tot nu toe al tweedehands rijden, geen nieuwe EV kunnen kopen. Nogal wiedes! Daarom is het vanaf 2035 (voor personenwagens) alleen nog nieuwe EV's. Tweedehands kun je prima nog brandstof rijden en komt de tweedehands EV markt over een jaar of 5-10 vanzelf op gang.
Terug ontopic, ik blijf bij mijn stelling dat je rekeningrijden niet kunt invoeren voor je het OV overal in Nederland beschikbaar hebt gemaakt tegen een gunstig tarief/bijna gratis, zodat mensen een alternatief hebben. Nu is het gewoon de zoveelste ordinaire lastenverzwaring waar je niet omheen kunt. Zeker niet als je een beetje onregelmatig werkt of op een industrieterrein moet zijn. En voor mij als ondernemer.. Tsja, als naar de klant rijden mij voortaan 10 euro meer kost, wie denk je dat dat gaat betalen? Ja juist, de klant dus. Zit ik erop te wachten om de klant extra te belasten? Nou nee, maar ja... Ik ga het ook niet trakteren.
OV is niet rendabel voor industrieterreinen en de uithoeken van Nederland, dat betekent simpelweg dat er een enorme bus met 1 persoon rijd in plaats van een kleinere auto.

OV is in eerste plaats een dienst voor mensen die geen eigen vervoer kunnen betalen of te weinig reizen om eigen vervoer te verantwoorden. In tweede plaats gebruiken we OV om het wegennet te ontlasten.
Met OV kom je vanaf rendabele plekken op alle plekken die maatschappelijk nodig zijn (supermarkt, gemeentehuis et cetera). Daarnaast houden we wat onrendabele lijnen in stand omdat we dit moreel juist vinden.

OV overal gaat nooit gebeuren niet, dat is niet te betalen, mobiliteit op wielen/rails/anders-dan-benenwagen is nu eenmaal geen grondrecht.

En voor jou als ondernemer: hoe ga je je spullen meenemen in de bus dan? Als IT'r met een laptop kan dat wellicht nog, maar dat is een uitzondering.

Belastingen, rekeningrijden of het huidige systeem, zijn er om de staatskas te spekken. In de huidige tijdgeest is dat een kwestie van vraag en aanbod ("de markt", ook wel "het volk"). Zolang men blijft rijden kan de belasting omhoog om andere delen van de maatschappij te financieren (zoals OV).
Per reizigerskilometer betaalt de treinreiziger zelf gemiddeld acht cent en de overheid zestien en met de bus, metro of tram betaalt de reiziger zelf gemiddeld elf cent en de overheid tweeëndertig cent. Ter vergelijking: een reiziger met de auto betaalt gemiddeld 22 cent en de overheid vier cent per reizigerskilometer. (prijspeil 2007)
Bron: Wikipedia - Openbaar vervoer in Nederland

Ik denk dus niet dat men voorlopig van plan is het OV uit te breiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

_eLMo_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

OV is niet rendabel voor industrieterreinen en de uithoeken van Nederland, dat betekent simpelweg dat er een enorme bus met 1 persoon rijd in plaats van een kleinere auto.
Dus laat je niet een enorme bus rijden... Er bestaan ook kleinere busjes.

Edit:
k durf te wedden dat wanneer bussen vaker en op meer plekken zouden rijden, mensen eerder met de bus gaan. Ik zou er nu niet eens aan denken om met de bus te gaan: eerst 2km lopen, dan hopen dat ik niet te laat ben voor de bus (anders mag ik een uur wachten), dan weer op de trein wachten, dan een volgende bus nemen (weer hopen dat ik hem niet mis) om vervolgens weer 2km te moeten lopen. Ondertussen 2 uur onderweg. En dat voor een stuk van 35km. Als de bus regelmatig zou rijden (dus niet elk uur of zelfs minder vaak), ik ook geen 4km hoef te lopen en minimaal 2/3e van de reistijd kwijt zou zijn, zou ik zeker met de bus gaan, ipv met de auto.

[ Voor 47% gewijzigd door Wailing_Banshee op 25-10-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
In Nijmegen hebben ze een proef gedaan met "vraaggestuurd" OV. Basically taxi's die betaald worden door de gemeente, omdat dat goedkoper zou zijn dan 2 buslijnen in stand houden.

Na 6 maanden ofzo stopte de proef, omdat er te veel gebruik van werd gemaakt. Blijkbaar is een inderdaad niet zo fijn als een taxi :+

Het "bereik" onder de burgers was te klein, en de kosten te hoog. Goh!

https://www.gld.nl/nieuws...nd-stapt-terug-in-de-tijd

https://gelderland.sp.nl/...reizigers-staan-in-de-kou
BrengFlex kost de Provincie € 20,- subsidie per reiziger, per rit.

[...]

De gemiddelde busreiziger kost de Provincie € 1,15 per rit. Er kunnen dus ruim zeventien reizigers met een reguliere bus worden vervoerd tegen één reiziger met BrengFlex.

[ Voor 48% gewijzigd door _eLMo_ op 25-10-2022 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

_eLMo_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

Je mag dus in de eerste aangifte na aanschaf 56% van de winst aftrekken, daar krijg je dan (bij middelste schaal) bijvoorbeeld 37,1% van terug. Stel elektrische bus is €40.000 (Opel Combo-e vanaf €32k, Vivaro-e vanaf €38k), dan krijg je dus 40.000 * 0,56 * 0,371 = €8.310 terug. Dan is dus bus nog maar €31,5k. Voor een nieuwe elektrische bus...
31,5K.. Die moet je dan wel eerst hebben liggen voor een auto. Ik had ooit een best gezonde buffer, maar toen kwam corona... Weg buffer.
De prijzen lijken me prima, je stelling is meer dat mensen die tot nu toe al tweedehands rijden, geen nieuwe EV kunnen kopen. Nogal wiedes! Daarom is het vanaf 2035 (voor personenwagens) alleen nog nieuwe EV's. Tweedehands kun je prima nog brandstof rijden en komt de tweedehands EV markt over een jaar of 5-10 vanzelf op gang.
Ik denk dat niemand zomaar even een dergelijk bedrag op tafel kan leggen voor een auto. Dat zou nu moeten beginnen met leaserijders en de rijken. En dan blijft nog staan dat er weinig duurzaam is aan een volledig wagenpark weg gooien en allemaal nieuwe auto's te bouwen, maar soit.
[...]

OV overal gaat nooit gebeuren niet, dat is niet te betalen, mobiliteit op wielen/rails/anders-dan-benenwagen is nu eenmaal geen grondrecht.
En dus ga je mensen geen alternatief bieden maar uitsluitend extra zwaar belasten voor het feit dat men graag wil werken...
En voor jou als ondernemer: hoe ga je je spullen meenemen in de bus dan? Als IT'r met een laptop kan dat wellicht nog, maar dat is een uitzondering.
Hoe kom ik aan 10K km per jaar, ik heb gelukkig niet altijd de auto nodig, ik wordt ook regelmatig ingehuurd door andere zzp'ers en ik rijdt dan met hun mee/gebruik hun gereedschap etc. Soms kan ik het af met de fiets.
Belastingen, rekeningrijden of het huidige systeem, zijn er om de staatskas te spekken. In de huidige tijdgeest is dat een kwestie van vraag en aanbod ("de markt", ook wel "het volk"). Zolang men blijft rijden kan de belasting omhoog om andere delen van de maatschappij te financieren (zoals OV).
Ik weet natuurlijk waar de MRB voor is. Men heeft de keuze gemaakt bij EV's geen MRB te innen, en daarom moet er rekeningrijden komen. Ik zeg, laat alle fabrikanten opgeven hoeveel de accu van de EV weegt, trek dat van het gewicht af (zoals we bij hybride ook doen) en hef gewoon MRB over het gewicht dat overblijft. Done, hoef je geen systeem in te voeren dat voor iedereen een lastenverzwaring gaat worden en zeer gevoelig is voor fraude.
[...]
Ik denk dus niet dat men voorlopig van plan is het OV uit te breiden.
Dat denk ik ook niet, en juist daarom vind ik het zo vuil. Gewoon weer eens de Nederlander extra zwaar belasten zonder een alternatief voor de auto te bieden, want zeker buiten de Randstad is het OV gewoon geen alternatief.

Ik heb 4 jaar geleden heel serieus overwogen de auto weg te doen. Maar ik zou dan regelmatig het OV nodig hebben, en dat leverde bepaald geen besparing op (geen onderbruik, heb destijds alles doorberekend). Zeker niet omdat er op veel plaatsen waar ik vaak moet zijn helemaal geen OV beschikbaar is. Als je dan dus een taxi nodig hebt gaat een reis van 60km ook al snel 60 euro kosten. Voor dat bedrag kan ik die reis met de auto meerdere keren maken, en dan zonder het gezeur van rijtijden in het OV/overstappen etc. En ja, dan reken ik de prijs per kilometer, all-in. Niet uitsluitend brandstof.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 25-10-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Destruction schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

31,5K.. Die moet je dan wel eerst hebben liggen voor een auto. Ik had ooit een best gezonde buffer, maar toen kwam corona... Weg buffer.
Vervelend.
[...]

Ik denk dat niemand zomaar even een dergelijk bedrag op tafel kan leggen voor een auto. Dat zou nu moeten beginnen met leaserijders en de rijken. En dan blijft nog staan dat er weinig duurzaam is aan een volledig wagenpark weg gooien en allemaal nieuwe auto's te bouwen, maar soit.
Van het autopark in 2019 was zo'n 89% zonder lease. Dit kan natuurlijk als nog gefinancierd zijn. We gooien geen auto's "weg". Ongeveer 3,5% van het wagenpark in Nederland word in 2022 vernieuwd (bron), vanaf 2035 zal dit dan nog uitsluitend (voor personenwagens) worden vernieuwd met auto's zonder (lokale) uitstoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSwIdDDs-4rqFlRSI9NFGGjXXFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z0HxuXjmn3Znd4neeZMlcXFA.png?f=fotoalbum_large
Bron: Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeGhCx6TdVY429ryPitSjLBbegA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ufaMwLkJDFn4HhzLfVeFuCkF.png?f=user_large
Bron: ING - Vernieuwing Nederlandse wagenpark gaat steeds langzamer
[...]

En dus ga je mensen geen alternatief bieden maar uitsluitend extra zwaar belasten voor het feit dat men graag wil werken...
Belastingen gaan altijd omhoog, en nooit naar beneden :Z
[...]

Hoe kom ik aan 10K km per jaar, ik heb gelukkig niet altijd de auto nodig, ik wordt ook regelmatig ingehuurd door andere zzp'ers en ik rijdt dan met hun mee/gebruik hun gereedschap etc. Soms kan ik het af met de fiets.
Top geregeld en super groen!
Voor die zeldzame ritten is een soort zakelijke vervoershub misschien een oplossing dan. Lees: autohuur / zakelijke deelmobiliteit.
[...]

Ik weet natuurlijk waar de MRB voor is. Men heeft de keuze gemaakt bij EV's geen MRB te innen, en daarom moet er rekeningrijden komen. Ik zeg, laat alle fabrikanten opgeven hoeveel de accu van de EV weegt, trek dat van het gewicht af (zoals we bij hybride ook doen) en hef gewoon MRB over het gewicht dat overblijft. Done, hoef je geen systeem in te voeren dat voor iedereen een lastenverzwaring gaat worden en zeer gevoelig is voor fraude.
Lastig, ik weet niet in hoeverre een elektro motor zich in gewicht verhoud tot een brandstof motor. Ik vind het wel een uitstekend idee though! Houd je wel dat fabrikanten mogelijk dingen in de accu gaan stoppen die daar eigenlijk niet horen, maar klein probleem lijkt me.
[...]

Dat denk ik ook niet, en juist daarom vind ik het zo vuil. Gewoon weer eens de Nederlander extra zwaar belasten zonder een alternatief voor de auto te bieden, want zeker buiten de Randstad is het OV gewoon geen alternatief.

Ik heb 4 jaar geleden heel serieus overwogen de auto weg te doen. Maar ik zou dan regelmatig het OV nodig hebben, en dat leverde bepaald geen besparing op. Zeker niet omdat er op veel plaatsen waar ik vaak moet zijn helemaal geen OV beschikbaar is. Als je dan dus een taxi nodig hebt gaat een reis van 60km ook al snel 60 euro kosten. Voor dat bedrag kan ik die reis met de auto meerdere keren maken, en dan zonder het gezeur van rijtijden in het OV/overstappen etc.
Wat ik wel vreemd vind aan dit verhaal is dat je de huidige vaste maandelijkse kosten opzet tegen "hogere" variabele kosten, en dit dan uitlegt door een voorbeeld waarin je zelden reist. Zijn de hogere variabele kosten juist niet veel goedkoper in jouw situatie waarbij je weinig rijd? Dat lijkt me juist het doel.

Dat het gehele systeem iets meer op gaat brengen, dat is fact of life :+

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 25-10-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

_eLMo_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Top geregeld en super groen!
Voor die zeldzame ritten is een soort zakelijke vervoershub misschien een oplossing dan. Lees: autohuur / zakelijke deelmobiliteit.

Wat ik wel vreemd vind aan dit verhaal is dat je de huidige vaste maandelijkse kosten opzet tegen "hogere" variabele kosten, en dit dan uitlegt door een voorbeeld waarin je zelden reist. Zijn de hogere variabele kosten juist niet veel goedkoper in jouw situatie waarbij je weinig rijd? Dat lijkt me juist het doel.
Ik heb natuurlijk wel gewoon eigen klanten, en daar heb ik toch echt de auto voor nodig. En ik rijdt ook nog een paar kilometer privé natuurlijk. Het is nou ook weer niet zo dat de auto vrijwel nooit rijdt, al staat-ie wel regelmatig een paar dagen tot een week stil ja.. Ik heb 'm niet voor de sier ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Huidige belasting verschilt per provincie, dat kan straks met km-heffing nog steeds.

Ik heb die pech nu ook, ik woon op het randje van zuid holland (top 3), maar rij eigenlijk alleen in noord holland (goedkoopste provincie) en flevoland, scheelt gelukkig niet zo heel veel.
https://www.autoweek.nl/a...-zes-provincies-verhoogd/

Randstad, 15ct/km, oost nederland 10ct/km, waarom niet.

[ Voor 32% gewijzigd door mitsumark op 25-10-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:11

Dennis1812

Amateur prutser

Omdat het niet meer via de provincie gaat maar via het rijk.

Nu is het een sluitpost voor de provincie. Die inkomsten vallen weg

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Vernieuwing Nederlandse wagenpark gaat steeds langzamer
En dit zal zeker niet sneller gaan nu de EU de verkoop van niet-elektrische auto's en bedrijfsbussen per 2035 verboden heeft.

Frappante is dat er op dit moment bijna geen elektrische bedrijfsbussen bestaan die voor de meeste use-cases bruikbaar zijn.

Wij brengen zelf bouwmaterialen rond met dat soort busjes. Circa 300 à 500km per dag. Heb net weer nieuwe besteld en daarbij dus ook gekeken of elektrisch al een optie is. Nee dus. Ten eerste is de actieradius veel te laag (een goede 100km fabrieksopgave). Ten tweede zijn die dingen zo enorm zwaar dat je hetzij maar iets van 100kg laadvermogen overhoudt (op een gewicht van 3,5 ton), hetzij dat alle chauffeurs een groot rijbewijs moeten halen en je met wagens van 5 ton gaat rijden.

Om over de huidige onmogelijkheid om die dingen fatsoenlijk te laden maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
alexbl69 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:21:

Om over de huidige onmogelijkheid om die dingen fatsoenlijk te laden maar te zwijgen.
Als we in Frankrijk zouden wonen, of Belgie zou ik je nog gelijk kunnen geven, maar in Nederland wordt bijna dagelijks het (snel)laadnetwerk uitgebreid. Ik rij bv dagelijks op de A6 en bij bv de twee tankstations heb je inmiddels snelladers van Fastned, Shell en Total. Aan allebei de kanten op beschikbaar.

Nee laden is in Nederland je minste probleem :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

En dit zal zeker niet sneller gaan nu de EU de verkoop van niet-elektrische auto's en bedrijfsbussen per 2035 verboden heeft.

Frappante is dat er op dit moment bijna geen elektrische bedrijfsbussen bestaan die voor de meeste use-cases bruikbaar zijn.

Wij brengen zelf bouwmaterialen rond met dat soort busjes. Circa 300 à 500km per dag. Heb net weer nieuwe besteld en daarbij dus ook gekeken of elektrisch al een optie is. Nee dus. Ten eerste is de actieradius veel te laag (een goede 100km fabrieksopgave). Ten tweede zijn die dingen zo enorm zwaar dat je hetzij maar iets van 100kg laadvermogen overhoudt (op een gewicht van 3,5 ton), hetzij dat alle chauffeurs een groot rijbewijs moeten halen en je met wagens van 5 ton gaat rijden.

Er zijn legio mogelijkheden, je wilt gewoon niet.
Prima, maar kom dan niet met onzin argumenten dat ze maar 100km bereik of 100kg laadvermogen hebben, dat is gewoon onjuist.
OPEL VIVARO-E L3H1 75KWH lijkt bv prima?
Maargoed, daar zul je ook wel een excuus voor hebben.
https://www.autoweek.nl/c...verig&actieradius=301-400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
-tom-562 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Maar dat is niets nieuws. Er zijn nooit veel particulieren geweest die een nieuwe auto kopen. Het is dus niet realistisch om naar nieuwprijzen te kijken als het om aanschaf door het grote publiek gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
mitsumark schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:25:
[...]
Prima, maar kom dan niet met onzin argumenten dat ze maar 100km bereik of 100kg laadvermogen hebben, dat is gewoon onjuist.
Dat is het inderdaad. Bij iedere technische verandering (of eigenlijk alle veranderingen) zijn er heel veel mensen die direct gaan bedenken wat allemaal niet kan en dan komen ze vaak ook met zeldzame use cases. En ja, sommige dingen zullen anders moeten, maar zolang er mensen bestaan verandert alles continu.

En uiteindelijk zal het hier net zo mee gaan als met andere zaken: als je niet mee innoveert kan je op een gegeven moment gewoon de deuren sluiten van je bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]
Tja, als je al op die toon begint heeft discussiëren natuurlijk ook niet veel zin.

En nee, die Opel is niet geschikt voor mijn uscase, maar dat zal jou dan wel niet interesseren.

FYI, sta wel open voor elektrificatie (ben er niet voor niks ingedoken), maar het is simpelweg (nog) niet mogelijk. Volgens verkopers van diverse merken waar ik mee gesproken heb zal ik naar verwachting na deze aankoop nog 1 keer diesels moeten kopen (koop om de 3 jaar nieuwe wagens), daarna is de techniek misschien zo ver dat het elektrisch kan.

Dat zou dan goed uitkomen met 2035. Wat mij echter bevreemdt is dat nu al keihard voor 2035 gekozen is terwijl er (in het geval van deze voertuigen) nog geen werkbaar elektrisch alternatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
FYI, sta wel open voor elektrificatie (ben er niet voor niks ingedoken), maar het is simpelweg (nog) niet mogelijk. Volgens verkopers van diverse merken waar ik mee gesproken heb zal ik naar verwachting na deze aankoop nog 1 keer diesels moeten kopen (koop om de 3 jaar nieuwe wagens), daarna is de techniek misschien zo ver dat het elektrisch kan.

Dat zou dan goed uitkomen met 2035. Wat mij echter bevreemdt is dat nu al keihard voor 2035 gekozen is terwijl er (in het geval van deze voertuigen) nog geen werkbaar elektrisch alternatief is.
Ik vond deze quote iig wel mooi:
“With today’s agreement, a ‘Havana effect’ is becoming more realistic. After 2035, our streets might become full of vintage cars, because new cars are not available or not affordable,” Gieseke said in a statement.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]
Je hebt bedrijfsbusje en bedrijfsbusje.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/2013_Mercedes-Benz_Citan_109_CDi_BlueEFFICIENCY_1.5.jpg/1024px-2013_Mercedes-Benz_Citan_109_CDi_BlueEFFICIENCY_1.5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/2018_Mercedes-Benz_Sprinter_314_CDi_2.1_Front.jpg/1024px-2018_Mercedes-Benz_Sprinter_314_CDi_2.1_Front.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.shortleasetilburg.nl/wp-content/uploads/2014/10/Mercedes-Sprinter-Bakwagen-Shortlease-Short-Lease-leasen-Shortleasen-4-1170x400.jpg

De eerste is elektrisch nog wel te doen, de tweede alleen rond je vestigingsadres(met halvering laadvermogen ten opzichte van diesel) en de derde wordt nog niet elektrisch aangeboden door de fabrikant. Aftermarket zijn er wel partijen die de laatste ombouwen naar elektrische aandrijving en dan kom je inderdaad bij 100km reikwijdte uit en als je er nog een laadklep op wilt kan je met normaal B rijbewijs ongeveer 5 lege pallets laden. :+ (2600KG ledig, 200K bak, 500KG klep, xxKG bestuurder??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
YakuzA schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Ik vond deze quote iig wel mooi:

[...]
Daar ben ik dus ook bang voor.

We hebben in Nederland al zo'n beetje het oudste wagenpark van Europa. Dit met een zeer sterk stijgende trend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
jadjong schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Je hebt bedrijfsbusje en bedrijfsbusje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

De eerste is elektrisch nog wel te doen, de tweede alleen rond je vestigingsadres(met halvering laadvermogen ten opzichte van diesel) en de derde wordt nog niet elektrisch aangeboden door de fabrikant. Aftermarket zijn er wel partijen die de laatste ombouwen naar elektrische aandrijving en dan kom je inderdaad bij 100km reikwijdte uit en als je er nog een laadklep op wilt kan je met normaal B rijbewijs ongeveer 5 lege pallets laden. :+ (2600KG ledig, 200K bak, 500KG klep, xxKG bestuurder??)
Ik heb dus die laatste. En ben tegen alle problemen die je benoemt aangelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tja, als je al op die toon begint heeft discussiëren natuurlijk ook niet veel zin.

En nee, die Opel is niet geschikt voor mijn uscase, maar dat zal jou dan wel niet interesseren.
Kun je verwachten op basis van jouw reactie.
Als je zonder specifieke usecase/model te noemen stelt dat bereik 100km is en laadvermogen 100kg heeft een discussie inderdaad weinig zin. Dan zit je een factor 3 tot 10 verwijderd van de waarheid...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
mitsumark schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:43:
[...]
Als je zonder specifieke usecase/model te noemen stelt dat bereik 100km is en laadvermogen 100kg heeft een discussie inderdaad weinig zin. Dan zit je een factor 3 tot 10 verwijderd van de waarheid...
Ik vertel je toch wat mijn usecase is? En de cijfers waarmee ik geconfronteerd word?

Niet bepaald constructief dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hoe zit dat eigenlijk met die post/ pakket bezorgers.
Ik zie hier dagelijks tig van die dingen door de straat hobbelen in alle vormen en maten.

Hoe veel kilometer maakt zo'n ding per dag en wat hebben ze aan lading.

Verwachten ze straks dat die jongens 3 keer per dag aan de snellader hangen en dan de werkdagen wat langer of zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter

Heb je reden om te denken dat dat er in 2035 ook niet voor je zal zijn?

Ik bedoel; het is er nu al. Het is niet aantrekkelijk voor je, maar tegen die tijd kan ik het me niet voorstellen dat het er niet is voor je.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 29-10-2022 12:59 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
alexbl69 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:51:
Ik vertel je toch wat mijn usecase is? En de cijfers waarmee ik geconfronteerd word?

Niet bepaald constructief dit.
Uh nee, behalve dat het "bouwmaterialen" zijn en 300-500km per dag.
De cijfers die je daarna noemt passen niet bij de mogelijkheden die ik zie op basis van deze informatie.
Misschien mis ik nog iets als "tot 5m lang" of "bij elkaar 1500kg", wat een restrictie zou kunnen worden. Maar vooralsnog lijkt de Opel (of een alternatief) prima.

Het ging mij meer om de stelling "het frappante is dat er geen elektrische busjes voor de meeste use cases zijn", terwijl dat wel zo is, alleen voor jouw specifieke usecase blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:53:
Hoe zit dat eigenlijk met die post/ pakket bezorgers.
Ik zie hier dagelijks tig van die dingen door de straat hobbelen in alle vormen en maten.

Hoe veel kilometer maakt zo'n ding per dag en wat hebben ze aan lading.

Verwachten ze straks dat die jongens 3 keer per dag aan de snellader hangen en dan de werkdagen wat langer of zo..
Men wordt geacht rond de 200 pakketten per dag te bezorgen, denk dat de gereden afstand ongeveer gelijk op gaat met het aantal pakketten, wat minder in de binnenstad en wat meer in het buitengebied. Gewicht is niet zo boeiend, tenzij de hele stad tegelijk zakken hondenvoer bestelt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Gunner schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:58:
[...]

Heb je reden om te denken dat dat er in 2035 ook niet voor je zal zijn?

Ik bedoel; het is er nu al. Het is niet aantrekkelijk voor je, maar tegen die tijd kan ik het me niet voorstellen dat het er niet is voor je.
In 2012 kwam Tesla met de eerste auto waar een bruikbare reikwijdte aan vast zat. We zijn nu 10 jaar verder, hoe veel concurrentie is er in de 500+ km markt? Alleen de Mercedes S-klasse...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ten eerste is de actieradius veel te laag (een goede 100km fabrieksopgave). Ten tweede zijn die dingen zo enorm zwaar dat je hetzij maar iets van 100kg laadvermogen overhoudt (op een gewicht van 3,5 ton),
Opel Movano 224 km actieradius 765 kg laadvermogen.
Ford e-Transit 317 km actieradius 823 kg laadvermogen voor de zwaarste variant.

Het zal zeker nog niet allemaal halleluja zijn, maar je overdrijft wel een beetje.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

mitsumark schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:43:
[...]
Je kunt ook vragen wat iemand precies nodig heeft en dan gaan kijken of er iets bestaat dat zijn argument ontkracht, in plaats van gelijk de botte bijl pakken en "je wil gewoon niet" roepen...

In dit geval rijdt @alexbl69 met bakwagens, of zeg maar die kleine vrachtwagens tot 3500KG. En dan is zijn argument weldegelijk valide. Hopelijk hoeft niemand je hier uit te leggen dat een bedrijf niet met die kleine vrachtwagens rijdt omdat alles ook wel in een Vivaro past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Destruction schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:19:
[...]
In dit geval rijdt @alexbl69 met bakwagens, of zeg maar die kleine vrachtwagens tot 3500KG. En dan is zijn argument weldegelijk valide. Hopelijk hoeft niemand je hier uit te leggen dat een bedrijf niet met die kleine vrachtwagens rijdt omdat alles ook wel in een Vivaro past ;)
Voor die kleine bakwagens geld de 2035 beslissing met verplichting tot electrification ook niet dacht ik.die was toegespitst op personenwagens en de kleine busjes.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Van het autopark in 2019 was zo'n 89% zonder lease. Dit kan natuurlijk als nog gefinancierd zijn. We gooien geen auto's "weg". Ongeveer 3,5% van het wagenpark in Nederland word in 2022 vernieuwd (bron), vanaf 2035 zal dit dan nog uitsluitend (voor personenwagens) worden vernieuwd met auto's zonder (lokale) uitstoot.
Dat plaatje zegt natuurlijk niets over de leeftijd van de auto. Dat het 15-jaar oude roestige barrel van de gemiddelde Tweaker niet geleased is, is logisch. Maar van de nieuwe auto's die nu van de fabrieksband afrollen? Hoeveel daarvan zijn eerst een jaartje of 5 "auto van de zaak" voordat ze in het bakje van "priveauto eigen financiering" terecht komen?

Edit, het is op te zoeken Van alle in 2021 in Nederland nieuw geleverde auto's is 39 procent particulier gekocht en wordt 61 procent geleaset, meldt VNA. (Via autoweek.nl)

Dus ja, als jaarlijks 3% van het wagenpark vernieuwd wordt, is een nieuwe auto in eigen bezit dus iets voor 1% van de autobezitters.

[ Voor 18% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 29-10-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:39:
[...]

Voor die kleine bakwagens geldt de 2035 beslissing met verplichting tot electrification ook niet dacht ik.die was toegespitst op personenwagens en de kleine busjes.
Als voldoende steden door gaan met het verbieden van verbrandingsmotoren per 2030 heeft dat hetzelfde resultaat.
Amsterdam 2030, met een gedoogbeleid voor hybride in de periode 2025-2030
Utrecht 2028 voor bestelauto's en 2030 voor overig vrachtverkeer.
Rotterdam 2025, met een gedoogbeleid tot 2030 voor wagens die de komende jaren met diesel motor van de band rollen.
En zo zijn er nog 10 steden die een variant hier op hebben, de rest volgt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Dat plaatje zegt natuurlijk niets over de leeftijd van de auto. Dat het 15-jaar oude roestige barrel van de gemiddelde Tweaker niet geleased is, is logisch. Maar van de nieuwe auto's die nu van de fabrieksband afrollen? Hoeveel daarvan zijn eerst een jaartje of 5 "auto van de zaak" voordat ze in het bakje van "priveauto eigen financiering" terecht komen?

Edit, het is op te zoeken Van alle in 2021 in Nederland nieuw geleverde auto's is 39 procent particulier gekocht en wordt 61 procent geleaset, meldt VNA. (Via autoweek.nl)

Dus ja, als jaarlijks 3% van het wagenpark vernieuwd wordt, is een nieuwe auto in eigen bezit dus iets voor 1% van de autobezitters.
Ik snap je punt, ik vind de statistiek wat onduidelijk echter. Er is hier een tweedeling tussen lease en particulier kopen.

What about financieren (particulier of zakelijk), en zakelijke aanschaf zonder financiering?

Mijn gevoel is dat veruit de meeste auto’s zakelijk gekocht worden, simpelweg omdat daar de meeste noodzaak is voor betrouwbare nieuwe auto’s om kilometers te draaien (een nieuwe auto voor weinig kms maakt weinig sense).

Is de verhouding daar dan ook 60/40?

En een nieuwe auto voor particulier de 1%. Ligt een beetje aan wat je nieuw noemt. Als je een auto 4 jaar nieuw noemt is het voor de 3% * 4 jaar * 40% = 4,8% particulieren. Immers, mensen die nieuwe auto’s kopen doen dat niet elk jaar. Je bezit een paar jaar een “nieuwe” auto.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 29-10-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
_eLMo_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:09:
What about financieren (particulier of zakelijk), en zakelijke aanschaf zonder financiering?

Mijn gevoel is dat veruit de meeste auto’s zakelijk gekocht worden, simpelweg omdat daar de meeste noodzaak is voor betrouwbare nieuwe auto’s om kilometers te draaien (een nieuwe auto voor weinig kms maakt weinig sense).

Is de verhouding daar dan ook 60/40?
Eens, 'particulier gekocht' lijkt te suggereren dat het om particulieren gaat, maar in het rapport van de VNA zie ik verder niets over zakelijk gekochte auto's (de cijfers richten zich vooral op de Leasemarkt, inclusief veel gejubel over het grote aandeel electrisch).

Frappant is het verschil tussen het modale leasebedrag tussen private en zakelijke lease. Zakelijk ligt het zwaartepunt rond 600-800EUR per maand. Als mensen het zelf moeten ophoesten, kiezen ze blijkbaar voor 200-300EUR :D

Ook opmerkelijk is de gemiddelde leeftijd van wagens. Leaseauto's zijn gemiddeld zo'n 3 jaar oud. Voor auto's in privebezit is dat gemiddeld(!) 10 jaar.
_eLMo_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:09:
En een nieuwe auto voor particulier de 1%. Ligt een beetje aan wat je nieuw noemt. Als je een auto 4 jaar nieuw noemt is het voor de 3% * 4 jaar * 40% = 4,8% particulieren. Immers, mensen die nieuwe auto’s kopen doen dat niet elk jaar. Je bezit een paar jaar een “nieuwe” auto.
Eens. Maar ik kan tot nu toe geen cijfers vinden waaruit blijkt dat het niet uitzonderlijk is om als privepersoon een nieuwe auto te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 29-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jadjong schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Als voldoende steden door gaan met het verbieden van verbrandingsmotoren per 2030 heeft dat hetzelfde resultaat.
Amsterdam 2030, met een gedoogbeleid voor hybride in de periode 2025-2030
Utrecht 2028 voor bestelauto's en 2030 voor overig vrachtverkeer.
Rotterdam 2025, met een gedoogbeleid tot 2030 voor wagens die de komende jaren met diesel motor van de band rollen.
En zo zijn er nog 10 steden die een variant hier op hebben, de rest volgt vanzelf.
Wees wel volledig, want vanaf 2025 worden niet alle diesels geweerd, maar die tot EURO4, 4,5 en 6 worden nog gewoon toegelaten. Ik kan mij niet voorstellen dat 5 en 6 na 2030 ook verboden worden in die steden, dat kan men haast niet maken, genoeg particulieren of kleine bedrijven die dergelijke auto's rijden en niet zomaar even iets anders kunnen gaan kopen.

Helemaal de affersie tegen geheel diesel is ongegrond, als je kijkt naar de EURO6 motoren die doen niets onder aan de bezine varianten en leveren alsnog meer kilometers per liter. Bij bepaalde merken zijn de diesels zelfs schoner dan hun bezine tegenhangers volgens betreffende merken zelf en nee fijnstof speelt bij deze diesels ook geen issue meer (mits netjes onderhouden), voordat iemand dat er weer bij wil halen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Wees wel volledig, want vanaf 2025 worden niet alle diesels geweerd, maar die tot EURO4, 4,5 en 6 worden nog gewoon toegelaten. Ik kan mij niet voorstellen dat 5 en 6 na 2030 ook verboden worden in die steden, dat kan men haast niet maken, genoeg particulieren of kleine bedrijven die dergelijke auto's rijden en niet zomaar even iets anders kunnen gaan kopen.
Het ging over bedrijfswagens, die lopen wat jaren voor in de milieuzone.
-Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die na 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, moeten emissievrij zijn in de Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) zone.
-Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk, tot 1 januari 2030, toegang tot de ZES-zone, als zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.
-Alle bestel- en vrachtauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in de ZES-zone.
-De gemeente kan een ontheffing verlenen op grond van een hardheidsclausule. Dit kan ingezet worden voor gevallen waarin een voortijdige investering niet proportioneel is en ondernemers, in afwijking van de landelijke toegangseisen, meer tijd nodig hebben om de overstap naar emissieloze bestel- en vrachtauto’s te maken.
-Bakwagens Euro-VI die ná 1 januari 2020 en trekkers Euro-VI die ná 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZES-zone.
-Bestelauto’s Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZES-zone.
-Bestelauto’s Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZES-zone.
Men houdt gewoon rekening met 5 jaar afschrijven en als je daar overheen gaat kan je misschien een ontheffing verkrijgen.

Dit geldt dan ook voor het aftandse busje van de vrijwilligers bij de kringloopwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Helemaal de affersie tegen geheel diesel is ongegrond, als je kijkt naar de EURO6 motoren die doen niets onder aan de bezine varianten en leveren alsnog meer kilometers per liter. Bij bepaalde merken zijn de diesels zelfs schoner dan hun bezine tegenhangers volgens betreffende merken zelf en nee fijnstof speelt bij deze diesels ook geen issue meer (mits netjes onderhouden), voordat iemand dat er weer bij wil halen. :)
Die fijnstof gaan we volgend jaar achter komen of dat in de praktijk overeen komt met de folder bij een extra APK test. In België is die er al en lijkt enkel E6 door de test te komen, de rest soms niet eens met hagelnieuw roetfilter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Destruction schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:19:
Je kunt ook vragen wat iemand precies nodig heeft en dan gaan kijken of er iets bestaat dat zijn argument ontkracht, in plaats van gelijk de botte bijl pakken en "je wil gewoon niet" roepen...
Klopt, dat kun je vragen. Echter mijn intentie was niet om hem te helpen met zoeken naar een oplossing, maar om aan te tonen dat zijn argumentatie vs statement onzin zijn, misschien op een iets te botte manier..

Statement:
Argument:
Wij brengen zelf bouwmaterialen rond met dat soort busjes. Circa 300 à 500km per dag. Heb net weer nieuwe besteld en daarbij dus ook gekeken of elektrisch al een optie is. Nee dus. Ten eerste is de actieradius veel te laag (een goede 100km fabrieksopgave). Ten tweede zijn die dingen zo enorm zwaar dat je hetzij maar iets van 100kg laadvermogen overhoudt (op een gewicht van 3,5 ton).
Op basis hiervan zou ik zeggen dat het niet duidelijk is dat zijn specifieke usecase niet gaat met een "busje", maar al helemaal niet dat dat bewijst dat het statement waar is.
Dat is niet waar je als eerst aan denkt bij "bedrijfsbus" en "bouwmaterialen" imo, maar misschien zit ik er naast.
Een L3 of L4 busje is namelijk (ook) behoorlijk groot, laadruimtes van meer dan 4m lang en tot pakweg 10-15m3. Zo'n bakwagen is niet perse groter (want gewicht restrictie), hooguit handiger met laden.

Ik ken zijn bedrijf inderdaad niet en hoef ook niet mee te denken hoe het wel kan. Maar gezien het meerdere busjes zijn denk ik dat er mogelijkheden zijn om niet alles met zo'n bakbeest te moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:30
Maasluip schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Opel Movano 224 km actieradius 765 kg laadvermogen.
Ford e-Transit 317 km actieradius 823 kg laadvermogen voor de zwaarste variant.

Het zal zeker nog niet allemaal halleluja zijn, maar je overdrijft wel een beetje.
Een netwerkbeheerder als Liander gaat voorlopig niet met elektrische busjes rijden. De "weegschaal aan boord" staat nu al tegen de 3500 kilo door alle zooi die ze mee moeten nemen in een dieselbus. Met een elektrische variant gaat dat nog niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:00:
[...]

Een netwerkbeheerder als Liander gaat voorlopig niet met elektrische busjes rijden. De "weegschaal aan boord" staat nu al tegen de 3500 kilo door alle zooi die ze mee moeten nemen in een dieselbus. Met een elektrische variant gaat dat nog niet werken.
Idem voor de Vitens die staan vaak al over de 3500 Ondanks dat het niet mag.
Nog los van de storingsdienst waar ze bij nacht en ontij op pad moeten.

Maar daar niet tegenstaande zijn er natuurlijk genoeg busjes te vervangen door ev maar de motivatie is nog niet toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Zij hoeven ook niet echt te innoveren want ze hebben toch geen concurrentie. Maar het feit dat je nu zoveel in een bus gooit komt omdat het kan, niet omdat er geen ander bedrijfsproces te bedenken is. En als we straks problemen krijgen met beschikbaarheid van diesel (zoals onlangs in het nieuws was) dan kunnen zij zich gewoon alleen nog richten op noodsituaties en regulier werk uitstellen. Voor een commercieel bedrijf is dat geen optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
https://www.rijksoverheid...ke-autobelasting-openbaar

Even de zin
Waar en wanneer deze kilometers gereden zijn, maakt niet uit.
ageer ik tegen.
Blijkbaar zal het niks uitmaken of ik maandagochtend achteraan op de A10 aansluit, of zondagochtend naar mijn ouders rijdt in de provincie. Dit gaat zo erg inkomstenongelijkheid in de hand werken. Het OV is simpelweg geen alternatief (als het al beschikbaar is) in de provincie, je moet wel met de auto vaak. Als ik naar mijn vorige werkgever met het OV zou willen, zou mij dit 2 uur kosten, met de auto 20 minuten.

Feit is dat een auto op het platteland noodzakelijk is, terwijl hier vaak al de wat oudere, vervuilendere auto's (veel diesels) rondrijden, om de simpele reden dat deze goedkoper zijn in aanschaf (en voorheen brandstofprijs). Ook als je gaat kijken welke gemeentes de armsten zijn, zijn dit vaak gemeentes met veel oppervlakte (plattelands gemeentes) welke hierdoor onevenredig zwaar zullen worden belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:07
[...]

Waar zit dan het verschil met stedin? Die doen het namelijk wel:

https://www.andersreizen....-elektrische-bestelwagen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
CrazyOne schreef op zondag 20 november 2022 @ 05:27:
https://www.rijksoverheid...ke-autobelasting-openbaar

Even de zin

[...]

ageer ik tegen.
Blijkbaar zal het niks uitmaken of ik maandagochtend achteraan op de A10 aansluit, of zondagochtend naar mijn ouders rijdt in de provincie. Dit gaat zo erg inkomstenongelijkheid in de hand werken. Het OV is simpelweg geen alternatief (als het al beschikbaar is) in de provincie, je moet wel met de auto vaak. Als ik naar mijn vorige werkgever met het OV zou willen, zou mij dit 2 uur kosten, met de auto 20 minuten.

Feit is dat een auto op het platteland noodzakelijk is, terwijl hier vaak al de wat oudere, vervuilendere auto's (veel diesels) rondrijden, om de simpele reden dat deze goedkoper zijn in aanschaf (en voorheen brandstofprijs). Ook als je gaat kijken welke gemeentes de armsten zijn, zijn dit vaak gemeentes met veel oppervlakte (plattelands gemeentes) welke hierdoor onevenredig zwaar zullen worden belast.
Misschien dat er tegen die tijd wel een proces tegen de staat komt. Woon zelf in een plattelandsgemeente, en het OV wordt hier de laatste jaren steeds verder uitgekleed. Nu was het al geen alternatief voor de auto, maar nu tot afstanden van zeg 25 kilometer is zelfs de fiets veelal sneller.

Het is niet zozeer dat routes volledig vervallen, maar de frequenties zijn flink terug geschroefd en de 'randen' van nacht en ochtend worden steeds verder afgekalfd. Gezien het aanbod (die dingen rijden vaak praktisch leeg rond) overigens niet zo vreemd, maar het klinkt wel heel onrechtvaardig dat de situatie hier op dezelfde manier aangevlogen wordt als in of rond een grote stad waar je wel bruikbare OV alternatieven hebt voor de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Plus dat nu overal busstations vanuit het centrum van dorpen worden verplaatst naar de randen. Want dat levert een paar minuten tijdwisnt op. Voor de busmaatschappij. Juist niet voor de reiziger.
Pagina: 1 ... 26 ... 41 Laatste