NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:20:
[...]
Dus .. jij bepaalt wat noodzakelijk is?
Je mist nog steeds het punt: ik ben niet tegen thuiswerken of sturing, maar doodstaren op onmogelijke maatregelen door te beweren dat jij wel kunt bepalen wat ‘noodzakelijk’ is komt nogal simplistisch over.
Het is heel simpel om te bepalen wat noodzakelijk is en wat niet
Die stukadoor die je noemt, die kan niet thuis werken. Die
MOET fysiek aanwezig zijn. Voor kantoor werk is het absoluut niet noodzakelijk dat men elke dag in de file staat. Dat kan prima anders opgelost worden, bijvoorbeeld thuiswerken.
Maar ik hoor dan weer van veel vrienden uit die beroepsgroepen dat de werkgever het weigert vanuit de overtuiging dat het personeel dan niets meer doet. Dan is dus de werkgever het probleem, en dan zal deze dus aangepakt moeten worden.
[...]
Heb 10.000 medewerkers helpen overstappen op ‘het nieuwe werken’ van 2008-2012 en dat ging geen enkel moment over belasten van reiskosten, maar over uitvissen wie wanneer het beste kan werken. Dat scheelde 0,3 in een werkplekfactor van 0,9, oftewel doorgaans 2 van de 5 dagen sowieso thuiswerken etc etc. Dat was een programma waarin kantoren aangepast werden, thuiswerkplekken verstrekt werden en mensen getraind werden.
2 van de 5 dagen thuiswerken lost het probleem niet op. Dat moet 5 van de 5 dagen zijn.
Nu maken we reizen duurder en verwachten we .. magie?
Grootste probleem waren mensen. En hun managers. Hun thuissituatie. Alles. Het ‘mentale’ stuk was ver uit het belangrijkste element voor succes.
[...]
Ik vind dat stukadoors moeten thuiswerken. En chirurgen. En trouwens, docenten ook. Dus belasten we die werkgevers zoals je voorstelt uiteraard ook.
Maar dan is het ridicuul
Gelukkig snap je dat dit ridicuul is. Je noemt nu beroepsgroepen waarin thuiswerken
niet mogelijk is.
maar als je zelf een bedrijf hebt waar mensen volgens anderen wel thuis kunnen werken krijg je daar belasting voor louter op reiskosten? Nogmaals: reizen en thuiswerken hebben absoluut een relatie, maar is niet per se de trigger om mensen zinvol thuis te laten werken.
Nogmaals, als werkgevers blijven weigeren hun personeel thuis te laten werken in beroepsgroepen waar dat prima kan, dan zul je die werkgevers aan moeten pakken. En inderdaad, laat ze dan maar het viervoudige kwijt zijn per personeelslid dat onnodig elke dag naar kantoor komt ipv thuis werkt. Dan is dat tegenwerken zo afgelopen.
Dus die kosten als drijver gebruiken is vragen on bedrijven die hun KvK code laten aanpassen zodat ze in ene onder ‘stukadoors’ vallen. Opgelost.
Alsof men bij de KvK zomaar even je code gaat aanpassen... Dan laat ik mijn inschrijving ook even veranderen in die van een Stichting, zodat ik geen belasting meer hoef te betalen.
[...]
Denk dat we hetzelfde willen, doch via een *iets* andere route. Samenwerken draait niet om het aanzetten van die computer uiteraard. Als ambassadeur en early adopter van thuiswerken en betrokken bij implementatie trajecten van dit soort concepten heb ik de meeste van de valkuilen wel voorbij zien komen. Sturen op ‘reizen’ an sich is daarin zinloos, anders hadden mensen veel eerder gekozen voor werk zonder reizen/files.
Het probleem is dat over het algemeen geen passend werk te krijgen is waar men woont. Zeker als je niet in de Randstad woont zul je al snel moeten gaan reizen om op je werk te komen. Heb je geen 9 tot 5 baan? Dan valt het OV ook af.
Nogmaals: je vertelt een niet uitvoerbare utopie. Gaan we dan werkelijk op basis van kvk sectorcodes bepalen wie moet thuiswerken? Of met een stopwatch meten hoe veel tijd iemand een pc gebruikt?
Dit is prima uitvoerbaar. Maar die werkgevers weigeren.
Je kunt prima controleren welk bedrijf waar ingeschreven staat en wat dat bedrijf dan precies doet. Daarna kijk je hoeveel auto's er op de parkeerplaats bij dat kantorencomplex staan.
En deze tijdens leveren ook een overdosis aan depressies en burnouts op: dat je dat een goed voorveld vindt vertelt mij dat het concept van plaats- en tijdonafhankelijk werken nog wat uitleg vergt

Ik heb zelf een burnout gehad, zo'n 10 jaar geleden. Als je die krijgt van thuiswerken moet je misschien aan een beter schema gaan werken. Ik denk ook niet dat dat puur komt door het thuiswerken, maar wel door de combinatie van thuiswerken en lockdowns, waardoor je na werktijd ook niet weg kan/mag.
Ik ben het absoluut eens met de opmerking dat veel vaker kan en veel vaker moet: de fixatie op ‘dit fixxen we met een reiskostenbelasting in 2030 wel ff’ zie ik alleen niet gebeuren. Net als dat we eind vorig jaar méér filedruk dan jaren ervoor zagen - waarom ging die mensen allemaal weer naar kantoor? Allemaal onder dwang? Nee, er moet meer gebeuren dan werkgevers straffen

Ik heb geen fixatie op 2030, ik weet niet hoe je daarbij komt? De maatregelen die ik voorstel zouden wmb vanaf volgend jaar ingevoerd kunnen worden.
Werkgevers die er gewoon aan meewerken, daar is niets mis mee. Die zouden dus ook zeker niet gestraft moeten worden.
De grote werkgevers mogen natuurlijk kiezen voor meer kleinere locaties, dichterbij de werknemers zodat deze niet afhankelijk zijn van de auto om op hun werk te komen.
Wat mij betreft mogen er wel meer prikkels komen om vaker thuis te gaan werken. 2 dagen kantoor, 3 dagen werk lijkt me een goede balans. Dan moet natuurlijk niet iedereen op dinsdag en donderdag naar kantoor gaan, want dan heeft het nog geen zin.
Ik heb dus een aantal vrienden in o.a de ICT, die buiten corona gewoon naar kantoor moeten komen, elke dag. Waarom? Niet omdat ze geen PC hebben of thuis het werk niet gedaan krijgen, of thuis niks doen... Nee, omdat de werkgever zijn personeel niet vertrouwd. Dat moet dan ook het eigen probleem van de werkgever zijn.
Je punt mbt sociale contacten is wel eens waar een goed punt, maar ook meteen het probleem. Als Kees en Gerrit graag samen werken en Klaas en Henk daar ook bij willen zijn, zul je dus juist zien dat iedereen op dinsdag naar kantoor komt...
[
Voor 23% gewijzigd door
Destruction op 18-01-2022 16:04
]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.