'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 12 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

PhilipsFan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:00:
[...]

..

We zullen moeten accepteren dat het huidige beleid, met 2 werkenden per gezin en regelmatig wisselen van werkgever, gepaard gaat met een heleboel woon-werkverkeer. Als je dat wilt verminderen, dan zul je het beleid moeten aanpassen. Bijvoorbeeld het weer aantrekkelijker maken om lang bij 1 werkgever te blijven, zodat mensen weer naar hun werk kunnen verhuizen. Hoewel dat met de huidige idiote huizenprijzen ook wel niet zo snel gaat gebeuren. Dat bedrijven vaak failliet gaan, reorganiseren of worden overgenomen helpt ook niet echt.

..
Ik vind dat helemaal niet zo in beton gegoten als jij het doet voorkomen. Of toch zeker niet in de randstad. Er is nul reden dat een Wintel beheerder vanuit Rotterdam naar Utrecht rijdt om onderweg naar een in Utrecht wonende collega te zwaaien die in Rotterdam hetzelfde werk gaat doen. Ik heb dit overigens letterlijk meegemaakt bij Sogeti.

/edit
Roepende , woestijn, etc. Ik ga weer wel verder in dat andere topic want hier is blijkbaar weinig wil.. We zullen allemaal offers moeten brengen. Ik vind thuiszorg overigens een voorbeeld wat NIET geraakt moet worden, maar het probleem is dat niemand persoonlijk geraakt wil worden. NIMBY…

Kijk, we kunnen allemaal mooie plannen bedenken. Maar feit blijft dat de klimaatdoelen behaald moeten worden. Tevens weet je dat de overheid een onbetrouwbare partner is zonder langetermijnvisie. Dus die gaan voor de quick fix. En die quick fix is: We maken het duurder en dan gaan er vanzelf mensen uit de auto. Zonder de gevolgen daarvan in te zien. Ik zou erop anticiperen. Overigens is autorijden al fiks duurder geworden tov 1 of 2 jaar geleden. Ik betrapte me er gisteren op dat ik bij 1.91 als benzineprijs dacht: “Hey, lekker goedkoop”. Complete onzin natuurlijk…

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 15-12-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:07
Divak schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:03:
Als de BPM wordt afgeschaft dan moet het rekeningrijden wel godsgruwelijk duur worden om dat recht te trekken :+ Ik ben ook wel benieuwd naar de invulling. Ik rijd zo'n 5.000-10.000 km per jaar buiten het land. Dat zal dan ook op een manier geregistreerd moeten worden. Iedereen kastje? (de automatische bekeuring bij te hoge snelheid komt gelijk om de hoek kijken). Ik ben erg benieuwd of er uberhaupt over de praktische invulling is nagedacht (zij het op grote lijnen).
Ik wil geen kastje in m'n auto. Niemand heeft er iets mee te maken waar ik heen rij, dat is mijn eigen zaak. Als we dat allemaal via kastjes gaan bijhouden, dan is het een kwestie van tijd voordat die bedrijven gehacked worden en de informatie op straat komt te liggen.

Maar helaas zijn de meeste Nederlanders NOG STEEDS, ondanks alle datalekken, te dom om daaraan te denken. Als Rutte maar hard genoeg roept dat het 'best veilig' is, dan geloven wij koeien dat wel, dus het zal wel op een dergelijke oplossing uitdraaien.

De beste methode lijkt me nog om een draadloze tolbadge te gebruiken en dan alleen een heffing op drukke stukken weg tijdens de spits. Dan is het nog 'soort van' eerlijk en min of meer veilig. Die gegevens kunnen natuurlijk ook uitlekken, maar die bevatten niet je exacte vertrekpunt en bestemming, alleen dat je op zo'n traject hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:44
FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:02:
[...]

En dan zoekt ze een baan in de buurt of waarbij minder gereden wordt? Doel bereikt!
Goed plan! Dan wordt wonen buiten de randstad dus veel duurder. Want dan moet je al snel verder weg als je iets wil doen of ergens heen wilt. Voor werk, voor winkelen, voor hobby's.

En wat krijg je dus? Mensen trekken nog meer naar de randstad. Je weet wel, waar zoveel ruimte is en zoveel huizen over zijn :+

Ik snap daadwerkelijk niet dat er een vlaktaks komt. Is dit voor het milieu? Tja buiten de randstad is het OV ruk, dus een auto is praktisch onmisbaar.

Is het voor files? Ik sta nooit in de file. Dat hele probleem hebben we hier niet.

Dus de niet-randstad wordt weer extra aangeslagen voor problemen die hier veel minder spelen. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:57

Destruction

(ex-)Automonteur

FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:02:
[...]

En dan zoekt ze een baan in de buurt of waarbij minder gereden wordt? Doel bereikt!
Thuiszorg?

Alsin.. Eerst bij jouw moeder/oma thuis haar verzorgen, op naar het volgende adres. Daarna weer de volgende, etc.. werk-werk. En daarvan elke dag vrij veel, want soms liggen die verzorg adressen een eind uit elkaar, heb ik me laten vertellen. Nou kan men met beter inplannen allicht e.e.a bereiken, maar toch.

Vroeger hadden we daar een andere oplossing voor, zodat ouderen bij elkaar konden wonen. Best een goed systeem eigenlijk wel, maar toen kwam Rutte.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 15-12-2021 20:16 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:41

Dennis1812

Amateur prutser

Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:14:
[...]

Thuiszorg?

Alsin.. Eerst bij jouw moeder/oma thuis haar verzorgen, op naar het volgende adres. Daarna weer de volgende, etc.. werk-werk. En daarvan elke dag vrij veel, want soms liggen die verzorg adressen een eind uit elkaar, heb ik me laten vertellen. Nou kan men met beter inplannen allicht e.e.a bereiken, maar toch.
Post is geedit. Deze dus ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis1812 op 15-12-2021 20:19 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:14:
[...]

Thuiszorg?

Gewoon de zorgpremie weer omhoog gooien :D probleem opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:09:
[...]

Ik vind dat helemaal niet zo in beton gegoten als jij het doet voorkomen. Of toch zeker niet in de randstad. Er is nul reden dat een Wintel beheerder vanuit Rotterdam naar Utrecht rijdt om onderweg naar een in Utrecht wonende collega te zwaaien die in Rotterdam hetzelfde werk gaat doen. Ik heb stipt overigens letterlijk meegemaakt bij Sogeti.
Ik overdrijf natuurlijk een beetje. Er zijn vast optimalisaties mogelijk. Maar lukt dat op zo'n manier dat we het aantal autokilometers echt kunnen verminderen? Of blijft het een druppel op een gloeiende plaat?

Uiteindelijk is het natuurlijk niet houdbaar om ons zoveel te verplaatsen als we nu doen. Dat kost meer energie dan goed is voor de planeet. Ik probeer alleen maar aan te geven dat er veel meer maatschappelijke herstructurering nodig is dan een kilometerheffing om dat te veranderen. Want uiteindelijk zal het wel moeten veranderen.

Ik denk dat vooral werkgevers hierin een rol kunnen spelen. Dingen als "wij bieden je een baan aan voor minstens 15 jaar. Met gegarandeerde carrieregroei en gevarieerde werkzaamheden en veel mogelijkheden om je eigen tijd in te delen. En alles op dezelfde plek.". Dan wordt het nog wel eens aantrekkelijk om voor je werk te verhuizen. Maar ja, als een bedrijf met die mogelijkheid binnen 2 jaar weer wordt overgenomen, of er loopt een nieuwe narcistische manager binnen die alles weer omreorganiseert, dan schiet het voor geen meter op natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:16:
[...]

Vlak erna stond wel een treffende zin. Doel bereikt patiënt overleden.

Dat is dan exact het resultaat
Dat. De quote is niet volledig.

Ik zeg later ook iets over thuiszorg.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 15-12-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PhilipsFan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:16:
[...]

Ik overdrijf natuurlijk een beetje. Er zijn vast optimalisaties mogelijk. Maar lukt dat op zo'n manier dat we het aantal autokilometers echt kunnen verminderen? Of blijft het een druppel op een gloeiende plaat?

Uiteindelijk is het natuurlijk niet houdbaar om ons zoveel te verplaatsen als we nu doen. Dat kost meer energie dan goed is voor de planeet. Ik probeer alleen maar aan te geven dat er veel meer maatschappelijke herstructurering nodig is dan een kilometerheffing om dat te veranderen. Want uiteindelijk zal het wel moeten veranderen.

Ik denk dat vooral werkgevers hierin een rol kunnen spelen. Dingen als "wij bieden je een baan aan voor minstens 15 jaar. Met gegarandeerde carrieregroei en gevarieerde werkzaamheden en veel mogelijkheden om je eigen tijd in te delen. En alles op dezelfde plek.". Dan wordt het nog wel eens aantrekkelijk om voor je werk te verhuizen. Maar ja, als een bedrijf met die mogelijkheid binnen 2 jaar weer wordt overgenomen, of er loopt een nieuwe narcistische manager binnen die alles weer omreorganiseert, dan schiet het voor geen meter op natuurlijk...
Eens.

Maar reken niet op de overheid voor een herstructurering. Zeker niet zolang de VVD groot blijft, als er 1 partij is zonder toekomstvisie is het de VVD. Dus anticipeer daarop (persoonlijk) en stem juist (in zijn algemeenheid).

Ik speel ook een beetje advocaat vd duivel btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:17:
[...]

Dat. Maar quoten zonder context is natuurlijk makkelijk scoren.

Ah dat is een edit van net.

Die kwam niet ivm pagina niet verversen dus had ik niet gezien.
Ik haal mijn post weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:17:
[...]

Dat. Maar quoten zonder context is natuurlijk makkelijk scoren.

Een post later zeg je iets over thuiszorg, inderdaad. Had je dat in diezelfde post gezet, had ik mogelijk niet gereageerd ;)

En makkelijk scoren... Geen interesse.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:38
Dit zijn weer veel te veel conclusies. Als de andere belastingen worden afgeschaft of verlaagd, zou het zo maar kunnen dat je uiteindelijk onder de streep netto iets goedkoper uit kan zijn, mits je een zuinige milieuvriendelijke wagen neemt en niet stug door blijft karren in een dikke benzineslurper. Wat dat betreft is het wel slim om nu alvast een vooraankondiging te doen, zodat daar bij de volgende aanschaf de consument hier rekening mee kan houden.

Alles hangt een beetje van de invulling af, over welke bedragen het precies gaat en ook een beetje hoe de toekomstige plannen worden gecommuniceerd.

Nu al gaan roepen dat het onbetaalbaar is om op je werk te komen is nog te prematuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:48:
[...]

Da's nog eens een goed idee. Dan kan de werkende die geen keus heeft (en dat zijn er echt heel veel) het niet meer betalen om op z'n werk te komen opdagen. Of gaan we dan de werkgevers verplichten auto's beschikbaar te stellen voor woon-werk? Dan staan de woonwijken 's avonds nog voller dan nu het geval is. Top plan! d:)b
Of die werkende gaat een baan in de buurt zoeken waarbij bij misschien een lager bruto/netto salaris heeft maar niet 50-100 kilometer hoeft te rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 16:27
Ik snap niet waarom de autobranche hier zo in meegaat.

Dit gaat enorm veel geld kosten om te implementeren. Daarnaast is al veel langer aangegeven dat dit budgetneutraal gaat zijn. In andere woorden: gemiddeld genomen gaat er helemaal niet een prijsverlaging zijn, sterker nog, waarschijnlijk een stijging omdat die kosten voor de implementatie ook ergens vandaan gaan moeten komen.

Nederland is ondertussen een idioot land geworden onder Rutte. Als iets ontmoedigd moet worden dan komt men niet met fatsoenlijke oplossingen die betaalbaar zijn. Nee, dan maakt men gewoon hetgeen wat ze willen ontmoedigen met allerlei rotsmoezen onbetaalbaar.

Autorijden net zo. Maar fatsoenlijke betaalbare alternatieven, no way! Nu zal het onder het motto ecologie wel weer mooi ingepakt worden. Maar consistent zijn, nee hoor. In Rotterdam, allemaal extra roetfilters en weet ik veel wat als je diesel rijdt. Maar in datzelfde Rotterdam vaart er gewoon lekker een cruiseship op ruwe stookolie binnen. Geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door dangerpaki op 15-12-2021 20:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
aljooge schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:19:
Dit zijn weer veel te veel conclusies. Als de andere belastingen worden afgeschaft of verlaagd, zou het zo maar kunnen dat je uiteindelijk onder de streep netto iets goedkoper uit kan zijn, mits je een zuinige milieuvriendelijke wagen neemt en niet stug door blijft karren in een dikke benzineslurper. Wat dat betreft is het wel slim om nu alvast een vooraankondiging te doen, zodat daar bij de volgende aanschaf de consument hier rekening mee kan houden.
Waarbij, met alle respect, de rijke Nederlanders en hoge middeninkomens het geld hebben voor een milieuvriendelijke auto terwijl de gemiddelde Nederlander niet in staat is om een milieuvriendelijke auto te komen omdat deze duurder zijn...

Top idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

President schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:21:
[...]

Of die werkende gaat een baan in de buurt zoeken waarbij bij misschien een lager bruto/netto salaris heeft maar niet 50-100 kilometer hoeft te rijden?
In theorie? Ja, absoluut een goede oplossing.

In de praktijk echter, valt dat smerig tegen. En ik ken meerdere gevallen van mensen die begonnen op fiets astand van hun werk, en via overnames uiteindelijk 100km enkele reis moeten rijden om op hun werk te komen. Verhuizen? Vanaf 't oosten naar de Randstad? Geintje zeker. En dan laten we de huidige huizenprijzen nog even voor wat 't is. Bovendien verplaatst het probleem dan naar de vrouw des huizes, die dan moet gaan rijden. Nog niet te spreken over kinderen, grootouders die misschien regelmatig oppassen (en dat na zo'n verhuizing niet meer kunnen doen), etc.

Ik ben auto fanaat, petrolhead en noem 't maar op. Wat dat betreft dus redelijk pro auto. Maar er zijn absoluut alternatieven, en die pas ik dus zelf ook toe. Naast de auto heb ik namelijk ook nog een fiets en 2 motorfietsen. Met die keuzes kan ik per rit prima een afweging maken welke optie het beste is. Je moet alleen de mensen wel prikkelen dat ze daar beter over gaan nadenken, en niet meer blind in de auto stappen alsof dat de enige mogelijkheid is om ergens te komen.
dangerpaki schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:21:
Autorijden net zo. Maar fatsoenlijke betaalbare alternatieven, no way! Nu zal het onder het motto ecologie wel weer mooi ingepakt worden. Maar consistent zijn, nee hoor. In Rotterdam, allemaal extra roetfilters en weet ik veel wat als je diesel rijdt. Maar in datzelfde Rotterdam vaart er gewoon lekker een cruiseship op ruwe stookolie binnen. Geen probleem.
Een vriend van me kreeg een keer een boete omdat hij met zijn toenmalige auto (diesel, euro 3, geen roetfilter e.d) Arnhem binnen reed. Nou woont hij zelf op een voormalig binnenvaartschip (1924), hij heeft de papieren ervoor en het schip is ook gewoon gekeurd etc.. Zijn conclusie was ook: Raar dat ik met mijn diesel uit 2003 (2.0 4pitter, met kat/egr etc) niet in Arnhem mag komen, maar als ik dan de diesel uit de jaren '50 (clokner deutz voor de kenners) start mag ik daar gezellig komen aanmeren 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 15-12-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Vorkie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:00:
Hoe willen ze de registratie gaan doen? En nog beter, hoe gaan ze om met private en zakelijk lease, taxi’s, ambulances etc…?

En wordt de berijder aangeslagen of de eigenaar?

Weet wel dat ik elke petitie tegen kastjes in auto’s ga ondertekenen.
Ik ga er vanuit dat de eigenaar wordt aangeslagen, net zoals bij snelheidsboetes en roodlichtrijden.

In principe is er maar 1 goede mogelijkheid zonder kastje in de auto: Gebruik maken van de kentekencamera's.
Deze camera's worden nu al ingezet bij politie(belasting)controles en ook in de 80-km-zones. Elk kenteken wordt al gescand en werkt ook voor buitenlanders. Het voordeel van dit systeem is dat je per tijd een tarief aan kunt koppelen.

Ik vermoed dat ze juist een spitsheffing willen hebben, en alleen op de drukke stukken waar normaal in de spits filevorming optreedt. En laat op die drukke stukken (met die matrixborden boven de weg) er nu al camera's hangen?
Gewoon een vast tarief per spitsgebruik. Dus als je auto door 1 of meerdere camera's tussen 6 en 9 uur 's ochtends is gesignaleerd, wordt er 2 euro in rekening gebracht. En 's middags tussen 4 en 7 uur weer 2 euro als je 1 of meerdere camera's passeert.

Een B-weg in Friesland waar nauwelijks verkeer rijdt gaan ze echt niet in de gaten houden, terwijl in de randstad veel te veel verkeer tegelijkertijd van de weg gebruik maakt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Onbekend schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:29:
[...]

Ik ga er vanuit dat de eigenaar wordt aangeslagen, net zoals bij snelheidsboetes en roodlichtrijden.

In principe is er maar 1 goede mogelijkheid zonder kastje in de auto: Gebruik maken van de kentekencamera's.
Deze camera's worden nu al ingezet bij politie(belasting)controles en ook in de 80-km-zones. Elk kenteken wordt al gescand en werkt ook voor buitenlanders. Het voordeel van dit systeem is dat je per tijd een tarief aan kunt koppelen.

Ik vermoed dat ze juist een spitsheffing willen hebben, en alleen op de drukke stukken waar normaal in de spits filevorming optreedt. En laat op die drukke stukken (met die matrixborden boven de weg) er nu al camera's hangen?
Gewoon een vast tarief per spitsgebruik. Dus als je auto door 1 of meerdere camera's tussen 6 en 9 uur 's ochtends is gesignaleerd, wordt er 2 euro in rekening gebracht. En 's middags tussen 4 en 7 uur weer 2 euro als je 1 of meerdere camera's passeert.

Een B-weg in Friesland waar nauwelijks verkeer rijdt gaan ze echt niet in de gaten houden, terwijl in de randstad veel te veel verkeer tegelijkertijd van de weg gebruik maakt.
Het was toch juist de bedoeling dat in Friesland/Limburg rijden net zo duur is als in Amsterdam? Dat had ik althans op de NOS voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:38
Onbekend schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:29:
[...]

Gaat niet werken, dan gaat iedereen over de b wegen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-09 22:24
aljooge schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:33:
[...]

Gaat niet werken, dan gaat iedereen over de b wegen rijden.
Dan lopen die binnen de kortste keren vast en dan is de aantrekkelijke route toch de route via de rekeningrijwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

PhilipsFan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:11:
[...]

Ik wil geen kastje in m'n auto. Niemand heeft er iets mee te maken waar ik heen rij, dat is mijn eigen zaak. Als we dat allemaal via kastjes gaan bijhouden, dan is het een kwestie van tijd voordat die bedrijven gehacked worden en de informatie op straat komt te liggen.
Maar dat hoeft ook helemaal niet in dit voorstel met een vlaktax. Dan heb je alleen een km registratie nodig, geen locatie.
De beste methode lijkt me nog om een draadloze tolbadge te gebruiken en dan alleen een heffing op drukke stukken weg tijdens de spits. Dan is het nog 'soort van' eerlijk en min of meer veilig. Die gegevens kunnen natuurlijk ook uitlekken, maar die bevatten niet je exacte vertrekpunt en bestemming, alleen dat je op zo'n traject hebt gereden.
Dit is overkill. Er komt gewoon een andere manier van belasten ipv de MRB, onafhankelijk van plaats en tijd. Rekeningrijden wordt nu puur ingevoerd omdat de accijnsinkomsten fors dalen door het toenemend gebruik van elektrisch rijden. Dat moet ondervangen worden.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:09
dangerpaki schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:21:
Ik snap niet waarom de autobranche hier zo in meegaat.

Dit gaat enorm veel geld kosten om te implementeren. Daarnaast is al veel langer aangegeven dat dit budgetneutraal gaat zijn. In andere woorden: gemiddeld genomen gaat er helemaal niet een prijsverlaging zijn, sterker nog, waarschijnlijk een stijging omdat die kosten voor de implementatie ook ergens vandaan gaan moeten komen.
Dat is makkelijk als MRB en BPM worden afgeschaft wordt bezit en aanschaf van een auto goedkoper en daarmee wordt een auto bereikbaarder voor een grotere groep en dus hogere autoverkoop en al die autos hebben nog steeds regulier onderhoud nodig en dat is waar de autobranche om te doen is, dat de gebruiker vervolgens de hoofdprijs betaald per kilometer daar heeft de autobranche niet direct last van.
EXX schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:49:
[...]

Maar dat hoeft ook helemaal niet in dit voorstel met een vlaktax. Dan heb je alleen een km registratie nodig, geen locatie.
Het grote probleem met kilometer registratie is dat een hoop autos slechts eenmaal per jaar bij een garage zijn voor onderhoud en/of apk en dat maakt fraude vrij aantrekkelijk. Stel je rijd 20k per jaar en je moet 5 cent per km afrekenen, als je voor de onderhoudsbeurt de teller 5k terugzet hou je 250 euro op zak en het is vrijwel niet op te sporen. Wil je fraude moeilijker maken zou je bijvoorbeeld bij elke tankbeurt de km stand moeten registreren, daarmee is het niet waterdicht omdat de waarnemer ook financieel betrokken is. Dus zou je periodiek, bijvoorbeeld ieder kwartaal, een onafhankelijke waarnemer de kmstand moeten laten registeren om fraude lastig te maken.

Ik ga ervanuit dat iedereen verplicht aan een kastje of een soortgelijke oplossing moet om fraude te minimaliseren.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:49
Rekeningrijden zorgt ervoor dat de staat niet teveel inkomsten mis loopt bij elektrische auto,s straks, op dit moment zit het nog op brandstof (accijns) en het overzetten daarvan op energie is knap lastig en maakt stroom onnodig duur zodat het warmtepompen remt en mensen terug gaan op gas.

@squaddie Die wordt "laag" gehouden om warmtepompen te promoten, heffing op stroom werd anders fors duurder.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 15-12-2021 21:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 22-09 21:09
Op electriciteit zit reeds energiebelasting, maar de overheid is een rupsje-nooit-genoeg. Elke nieuwe auto die op de europese markt gebracht wordt moet voorzien zijn van een verbruiksmeter, voor electrische autos zou je deze meter kunnen gebruiken voor het belasten van electrische autos of misschien nog simpeler elke electrische auto kan bijhouden hoeveel kW "bijgetankt" is, kwestie van deze waardes doorgeven aan de belastingdienst voor de mobiliteitsbelasting.

[ Voor 67% gewijzigd door squaddie op 15-12-2021 21:39 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
Ik snap dat rekeningrijden echt niet zo. Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen (dat is dus Nederland). Ik moet om naar mijn werk te komen door de westerscheldetunnel (6 euro retour), voor mijn andere werk moet ik door Belgie naar Eindhoven omdat ik in de zorg werk en in mijn vakgebied er 800 vacatures zijn die niet gevuld kunnen worden. Dat is 250 km dag x2 dat is dus 500km per week + naar mijn andere werk twee dagen is +100 per dag, is al 700 km per week. Dan nog de dichtsbijzijnde mediamarkt is ook 90 km retour, de Albert hij is 20 km retour etc. Ik rijd wel volledig elektrisch. Maar ik ben wel benieuwd wat dit alles nu gaat kosten en of ik nog als zorgverlener dit moet willen of gewoon denk, dit Is net rendabel meer en kost de zorg dus nog meer geld uiteindelijk. Zijn er rekenmiddelen bekend wat dit grapje de provincialen gaat kosten?
En is mijn reis naar Eindhoven door Belgie, dan eigenlijk peanuts, omdat ik dan alleen die 1 km naar de grens betaal, en vanaf Belgie naar Eindhoven nog een 30 km?

[ Voor 8% gewijzigd door carpebios op 15-12-2021 21:37 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Uitzonderingen.

Jij rijdt ook wel heel veel. Zou niet met je willen ruilen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Shabbaman

Got love?

Volgens mij wil België een vignet invoeren, dan is het niet direct goedkoper.

Overigens kan je oneindig veel variaties op beprijzing bedenken. Een uniform tarief is niet aantrekkelijk voor mensen die veel rijden. Een spitstarief is interessant als je verkeer wil spreiden over de dag. Je kan het ook heel gericht inzetten op wegen waar veel files staan. Varianten waar je "in de provincie" misschien minder last van hebt? Ik vermoed dat het kabinet nog niet voor een variant heeft gekozen, dus nu is het nog speculeren.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

Lordy79

Vastberaden

Waarom maken we de MRB niet hoger naarmate een auto ouder wordt?
Dus eerste 3 jaar gratis, dan 12 jaar een redelijk tarief en daarna steeds duurder.
Op die manier stimuleer je een jong wagenpark.

Verder heb ik al in een ander topic gesproken over twee simpele dingen meten:
1. Tijd(stip) dat de auto rijdt registreren.
2. Aantal km registreren.

Kan gewoon in de auto, zonder lastige kastjes, GPS en camera's.
Als je auto tijdens de spits rijdt betaal je per minuut een hoog tarief en daarbuiten een laag tarief en als de auto stilstaat betaal je niets. (Daarvoor betaal je al MRB)
En hoe meer kilometers hoe meer je betaalt.
BPM wordt afgeschaft en in plaats daarvan een auto-eco-tax die oploopt naar mate een auto minder zuinig is.

Een paar knappe koppen mogen dit dusdanig uitwerken dat er genoeg geld uit gaat rollen om de afschaffing van benzineaccijns te bekostigen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:21:
Waarom maken we de MRB niet hoger naarmate een auto ouder wordt?
Dus eerste 3 jaar gratis, dan 12 jaar een redelijk tarief en daarna steeds duurder.
Op die manier stimuleer je een jong wagenpark.

Verder heb ik al in een ander topic gesproken over twee simpele dingen meten:
1. Tijd(stip) dat de auto rijdt registreren.
2. Aantal km registreren.

Kan gewoon in de auto, zonder lastige kastjes, GPS en camera's.
Als je auto tijdens de spits rijdt betaal je per minuut een hoog tarief en daarbuiten een laag tarief en als de auto stilstaat betaal je niets. (Daarvoor betaal je al MRB)
En hoe meer kilometers hoe meer je betaalt.
BPM wordt afgeschaft en in plaats daarvan een auto-eco-tax die oploopt naar mate een auto minder zuinig is.

Een paar knappe koppen mogen dit dusdanig uitwerken dat er genoeg geld uit gaat rollen om de afschaffing van benzineaccijns te bekostigen.
Lekker de arme man extra laten betalen omdat ie geen nieuwe Tesla kan betalen. Dat zal ‘m leren.

Alsof een jonge auto hebben voor iedereen een keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
FiXeR.nl schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:27:
[...]
Lekker de arme man extra laten betalen omdat ie geen nieuwe Tesla kan betalen. Dat zal ‘m leren.

Een arme man zou sowieso geen auto moeten hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

FiXeR.nl schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:27:
[...]

Nou, als de BPM afgeschaft wordt scheelt dat nogal!
En als 'we' iets aan te klimaat willen doen is oude barrels van de weg halen een prima stap en nieuwe auto's zijn vaak ook zuiniger dan oude auto's.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01

ThunderNet

Flits!

Bartske schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:32:
[...]

Een arme man zou sowieso geen auto moeten hebben
Nee, want mensen beperken in hun mobiliteit en de werkmogelijkheden, dat is een goed idee.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:13
Bartske schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:32:
[...]

Een arme man zou sowieso geen auto nodig moeten hebben

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat is nu eigenlijk het idee van rekeningrijden?

Dat je betaald per gereden KM?
Maar is dat niet praktisch waar de accijns voor is?
Of gaan we nu gewoon lekker alles dubbel belasten?

Komen er camera's naast de weg?
Dus voortaan via de kleine wegen naar werk?
Nee, wordt men blij als ik met 100km/h door een woonwijk heen klap om alsnog rond dezelfde tijd op werk te komen?

Als ik toch per KM betaal, kan m'n zuinige auto de deur uit en kan ik zo'n lekkere bezineslurper op de oprit zetten?

Tja vooral iedereen die weinig rijdt is voor en wie veel rijdt is tegen, dus stemmen, daar hebben we ook niks aan.

Vooral heel veel vragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Accretion schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:36:
Wat is nu eigenlijk het idee van rekeningrijden?
Dat je meer betaalt in de spits en minder buiten de spits naast de prijs per km waar we nu inderdaad al accijns voor rekenen. Die accijns kan dan omlaag of afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
ThunderNet schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:34:
[...]

Nee, want mensen beperken in hun mobiliteit en de werkmogelijkheden, dat is een goed idee.
Deelauto is dan beter, je hebt ook nog de fiets en ov

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Bartske schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:39:
[...]

Een deelauto brengt je niet naar het werk. En het OV is op heel veel plekken gewoon ongelovelijk kut en traag. Idem met de fiets.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Bartske schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:39:
[...]

Alsof een deelauto of het OV goedkoper zijn dan zelf een auto hebben.

Ik heb het een keer serieus overwogen en doorgerekend, maar de eigen auto is toch echt voordeliger (all-in) dan af en toe gebruik van deelauto's of het OV. Vooral omdat ik vaak beide zou moeten combineren, of een taxi nemen ofzo, omdat het OV hier in het oosten des lands gewoon niet overal komt/stopt. En dan komt de prijs per kilometer (wederom, all-in) al snel boven de 1 euro per km. In de Randstad is het OV wat beter georganiseerd, dus daar zal het mogelijk een alternatief zijn. Hier gaat de vlieger echter niet op, nog los van de kosten. En de eigen auto? Die kost (all-in, dus alles meegerekend) 30 cent per kilometer... Het OV zou hier in het land dus fors moeten uitbreiden, en tegelijk moeten de kosten fors omlaag, voor het een alternatief kan zijn.

Maargoed, van mij heb je weinig last. Ik maak jouw file niet langer, want op die momenten heb ik 99,9% van de tijd mijn auto niet nodig. Daarbuiten trouwens ook niet heel veel, maar wel genoeg om autobezit te rechtvaardigen. Als jij met jouw auto in de file staat, staat de mijne voor m'n huis ;)

@Lordy79 MRB verhogen voor oude(re) auto's... Ja, dan help je inderdaad mensen zo snel mogelijk naar een minder vervuilende auto.. NOT. Je moet mensen bewust maken van de alternatieven voor de auto, zoals bijvoorbeeld de fiets of het OV, maar in veel gevallen zou iets als een (motor)scooter ook een oplossing kunnen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Destruction op 15-12-2021 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:44:
[...]

Alsof een deelauto of het OV goedkoper zijn dan zelf een auto hebben.

Ik heb het een keer serieus overwogen en doorgerekend, maar de eigen auto is toch echt voordeliger (all-in) dan af en toe gebruik van deelauto's of het OV. Vooral omdat ik vaak beide zou moeten combineren, of een taxi nemen ofzo. En dan komt de prijs per kilometer (wederom, all-in) al snel boven de 1 euro per km. Dat kost mijn auto bij lange na niet, als ik alles meereken (all-in dus).

Maargoed, van mij heb je weinig last. Ik maak jouw file niet langer, want op die momenten heb ik 99,9% van de tijd mijn auto niet nodig. Daarbuiten trouwens ook niet heel veel, maar wel genoeg om autobezit te rechtvaardigen.
Ik ga zelf op de fiets naar werk dus mij hoor je ook niet klagen. Ik vind het alleen wel makkelijk om meteen 'ov is kut' te roepen. Ik denk dat het voor veel mensen ook mogelijk is om werk dichterbij te zoeken of te verhuizen. Dat er iets met ons rijgedrag moet gebeuren lijkt me duidelijk met oog op de toekomst, en dan juich ik zeker middelen toe om rijgedrag te ontmoedigen. En die deelauto is inderdaad alleen voordelig voor incidenteel gebruik (1 of 2 keer per maand).

Wel vreemd dat je aanneemt dat ik een auto heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Bartske schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:49:
[...]

Ik ga zelf op de fiets naar werk dus mij hoor je ook niet klagen. Ik vind het alleen wel makkelijk om meteen 'ov is kut' te roepen. Ik denk dat het voor veel mensen ook mogelijk is om werk dichterbij te zoeken of te verhuizen. Dat er iets met ons rijgedrag moet gebeuren lijkt me duidelijk met oog op de toekomst, en dan juich ik zeker middelen toe om rijgedrag te ontmoedigen. En die deelauto is inderdaad alleen voordelig voor incidenteel gebruik (1 of 2 keer per maand).
Hoe stel je voor precies te verhuizen, in de huidige woningmarkt, waar woningen sneller in waarde stijgen dan de lonen omhoog gaan? En mensen moeten het kleine beetje zekerheid dat ze hebben met een vaste baan maar opgeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
ThunderNet schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:51:
[...]

Hoe stel je voor precies te verhuizen, in de huidige woningmarkt, waar woningen sneller in waarde stijgen dan de lonen omhoog gaan? En mensen moeten het kleine beetje zekerheid dat ze hebben met een vaste baan maar opgeven?
Mensen moeten niks van mij, maar het lijkt mij goed om maatregelen te nemen dat mensen op termijn minder snel structureel de auto te pakken. Dat moet niet vandaag op morgen zijn maar bijvoorbeeld een overgang over 10 jaar. En de meeste mensen verhuizen of veranderen wel van baan in 10 jaar, dan is dat wel iets om mee rekening te houden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Bartske schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:49:
Ik denk dat het voor veel mensen ook mogelijk is om werk dichterbij te zoeken of te verhuizen.
Ik ken een flink aantal voorbeelden waar een verhuizing het probleem enkel verplaatst, maar niets oplost. Nog niet te spreken over het verschil in huizenprijzen. Voor het geld waarmee je hier een eengezinswoning koopt, kun je in pak 'm beet Utrecht misschien een appartementje met 2 slaapkamers kopen. Misschien. Dat is ook gewoon niet wat je wil, zeker niet als je kinderen hebt.

En daar zitten gevallen bij van mensen die specifiek gingen solliciteren naar een baan dichtbij huis, zodat ze lekker op de fiets konden. Tot overnames wat dat betreft roet in het eten gooien en je moet gaan rijden als je je baan wil houden. En van baan wisselen is ook lang niet altijd een mogelijkheid.
Wel vreemd dat je aanneemt dat ik een auto heb.
Dat was een aanname, inderdaad. Iemand die geen auto heeft zal een topic als dit ook minder interessant vinden, over het algemeen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:44:
[...]

@Lordy79 MRB verhogen voor oude(re) auto's... Ja, dan help je inderdaad mensen zo snel mogelijk naar een minder vervuilende auto.. NOT. Je moet mensen bewust maken van de alternatieven voor de auto, zoals bijvoorbeeld de fiets of het OV, maar in veel gevallen zou iets als een (motor)scooter ook een oplossing kunnen zijn.
Ah ik dacht dat het topic rekeningrijden was, sorry.

Het OV moet gratis worden wat mij betreft. In ieder geval fors fors goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
handoff schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:36:
[...]

Dan lopen die binnen de kortste keren vast en dan is de aantrekkelijke route toch de route via de rekeningrijwegen.
Vraag even aan de Spanjaarden en vooral Catalanen hoe dat gegaan is daar :+

Dure tolwegen, vrachtauto's gingen allemaal.over de B-wegen. Veel schade daar. Dus vrachtauto's verplicht naar de tolweg. En dus alle personenauto's zagen de kans om juist de B-wegen te pakken. Want nauwelijks meer een vrachtwagen.

B-wegen zijn niet gebouwd op zoveel verkeer. Ongelukken en snelle slijtage. Dus: B-wegen verbreden.

En daardoor was de reistijd op een uur, slechts 5 a 10 minuten extra. En tja, als dat dan 15 euro per enkele reis scheelt. Is de keuze snel gemaakt.

Nu zijn de wegen tolvrij geworden, want contract liep af. Nu alleen de tolpoorten nog weghalen. Kosten van enkele miljoenen.

Als mensen goedkoop kunnen omrijden, gaat men dat wel doen.

De makkelijkste manier om gebruik te ontmoedigen, is de benzineprijs. Maarja, aan de grens tanken wordt dan wel heel voordelig.

Maar staat voor 2030 toch? Heb nog ff de tijd om te sparen voor eenn2e hands elektrische auto.

En dichterbij werken? Tja leuk in de randstad. Waar de voorbeelden weer weg komen. Maar daarbuiten? Als je in de (high)-tech werkt kan je niet in elke stad werken. :+

Buiten dit alles: denken we nu echt dat dit autorijden gaat verminderen? Mensen weten nu niet eens wat hun auto per maand kost. En de mensen die dat wel weten zijn vaak liefhebbers van mooie auto's en die boeit het niet. Hobby mag geld kosten enzo....

De enige die je pakt zijn de mensen die al nauwelijks inkomen hebben. Die zet je daarmee meer buiten de maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:55:
[...]

Ik ken een flink aantal voorbeelden waar een verhuizing het probleem enkel verplaatst, maar niets oplost. Nog niet te spreken over het verschil in huizenprijzen. Voor het geld waarmee je hier een eengezinswoning koopt, kun je in pak 'm beet Utrecht misschien een appartementje met 2 slaapkamers kopen. Misschien. Dat is ook gewoon niet wat je wil, zeker niet als je kinderen hebt.

En daar zitten gevallen bij van mensen die specifiek gingen solliciteren naar een baan dichtbij huis, zodat ze lekker op de fiets konden. Tot overnames wat dat betreft roet in het eten gooien en je moet gaan rijden als je je baan wil houden. En van baan wisselen is ook lang niet altijd een mogelijkheid.

[...]

Dat was een aanname, inderdaad. Iemand die geen auto heeft zal een topic als dit ook minder interessant vinden, over het algemeen :)
Ik snap alle argumenten wel en weet dat het ook echt niet zo makkelijk is als ik nu (iets te stellig) stel, ik vind het alleen wel iets te makkelijk om meteen je handen omhoog te gooien en te zeggen 'er is geen andere oplossing dan de auto voormij'.

En ik denk dat als je geen auto hebt nog steeds een mening kunt hebben over rekeningrijden ;) vooral uit klimaat oogpunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als het doel is om autoverkeer te beperken dat kan men beter zorgen dat de auto minder noodzakelijk wordt. Bijvoorbeeld door te verplichten dat professionele sport, theaters, bioscopen, musea, concertzalen en recreatieterreinen hun aanbod gaan streamen c.q. virtueel bezoekbaar te maken zodat het fysiek aanwezig zijn op locaties voorkomen wordt. Hetzelfde geldt voor alle kantoorbanen, die kunnen gewoon vanuit huis: de coronasituatie heeft aangetoond dat het prima kan.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Lordy79 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:55:
[...]

Ah ik dacht dat het topic rekeningrijden was, sorry.
Dat is inderdaad het topic, maar je begint over het verhogen van MRB voor oude auto's. Dat gaat niks oplossen, zeker niet als je toch wel graag wil dat het wagenpark minder vervuilend wordt. Iemand die nu geen 100.000 euro kan pinnen bij Tesla, kan dat ook niet als je de MRB van de oude auto 100% verhoogd..

Als je wil dat mensen minder gaan rijden (wat een achterliggende gedachte is bij rekeningrijden), dan moet je het ook hebben over de alternatieven en hoe je/we mensen daarvan bewust kunt maken. Zo hebben we in dit land bijvoorbeeld 7,5 miljoen (of meer?) mensen met een motorrijbewijs, waarvan een grote groep er niet bij stil staat dat je zo'n ding in principe ook best zou kunnen gebruiken om naar je werk te rijden. Op dat stukje rijstrook waar 1 auto kan rijden, kunnen 2 motoren naast elkaar rijden. En op dat parkeervak bij kantoor, waar normaal 1 auto kan staan? Als je het een beetje handig doet, kun je daar 3 motoren kwijt.

Minder filevorming, 3 motoren op de parkeerplek van 1 auto, motoren verbruiken minder brandstof dan auto's. Ik ben motorrijder en waar nodig en waar het kan, ga ik bij voorkeur op de motor. Of de fiets, als ik m'n woonplaats niet uit hoef.

Je gaat nou eenmaal niet 100% van de werkenden in het OV krijgen. Omdat ze het niet willen of omdat het niet passend te krijgen is bij de werktijden. Wijs mensen dus op andere vormen van individueel vervoer.
Het OV moet gratis worden wat mij betreft. In ieder geval fors fors goedkoper.
Ja, dat dus. En overal in Nederland beschikbaar. Elke stad, elk dorp. Anders kan het nou eenmaal nooit een serieus alternatief worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 15-12-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:03:
[...]

Dat is inderdaad het topic, maar je begint over het verhogen van MRB voor oude auto's. Dat gaat niks oplossen, zeker niet als je toch wel graag wil dat het wagenpark minder vervuilend wordt. Iemand die nu geen 100.000 euro kan pinnen bij Tesla, kan dat ook niet als je de MRB van de oude auto 100% verhoogd..

Als je wil dat minder mensen gaan rijden (wat een achterliggende gedachte is bij rekeningrijden), dan moet je het ook hebben over de alternatieven en hoe je/we mensen daarvan bewust kunt maken. Zo hebben we in dit land bijvoorbeeld 7,5 miljoen (of meer?) mensen met een motorrijbewijs, waarvan een grote groep er niet bij stil staat dat je zo'n in principe ook best zou kunnen gebruiken om naar je werk te rijden. Op dat stukje rijstrook waar 1 auto kan rijden, kunnen 2 motoren naast elkaar rijden. En op dat parkeervak bij kantoor, waar normaal 1 auto kan staan? Als je het een beetje handig doet, kun je daar 3 motoren kwijt.

Je gaat nou eenmaal niet 100% van de werkenden in het OV krijgen. Omdat ze het niet willen of omdat het niet passend te krijgen is bij de werktijden.

[...]

Ja, dat dus. En overal in Nederland beschikbaar. Elke stad, elk dorp. Anders kan het nou eenmaal nooit een serieus alternatief worden.
Er is nog een wereld van verschil tussen 100k uitgeven aan een Tesla of zorgen dat je auto geen 12 jaar is. Dat was het termijn wat in de post stond.
2017, 9500 euro. Eerste voorbeeld wat ik zie dus minder moet ook lukken.
Met de 12 jaars grens man je hiermee dus nog 8 jaar vooruit.
Dat is 1187 euro per jaar excl onderhoud en reparaties. Naar enkel je afschrijving. Uitgaande dat je afschrijft tot 0 omdat niemand hem daarna meer wil door de hoge kosten.

10k veel geld? Ja zeker Ja. 10k beter haalbaar voor de meeste mensen dan de 100k? Ook zeker Ja.
100 per maand apart leggen en je kan een nieuwe auto kopen tegen de tijd dat dit rekening rijden van start gaat.

Het is niet of een multipla of een Tesla. De wereld is zoveel groter en er zijn veel betaalbare occasions op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 18:47
Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:55:
[...]

[...]

Het hoeft ook niet voor iedereen perfect uit te komen.

Sinds de start van dit topic hadden al heel wat huishoudens hun totale woon-werkafstand (of totale automobiliteit) kunnen verminderen.

* Rukapul las tot zijn verbazing dat de nieuwe congierge van de basisschool in Eindhoven uit Tilburg komt. 35-40km enkele reis over een van de drukste snelwegen in Brabant of 1u+ OV-verbinding. Voor een congierge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:10:
[...]

Er is nog een wereld van verschil tussen 100k uitgeven aan een Tesla of zorgen dat je auto geen 12 jaar is. Dat was het termijn wat in de post stond.
Ah, en met die Twingo ga ik dan mijn aanhanger trekken? Daar ga ik mijn gereedschap in vervoeren enzo?

M'n huidige auto is al een beetje krap bemeten wat dat betreft, met een kleinere auto gaat 't helemaal niet goed komen. Als je 'm puur nodig hebt om naar je werk te rijden, is het wellicht een ander verhaal.

@Rukapul netzoiets als die aanbesteding regels.. Heb hier in Zwolle bij een project van de gemeente aannemers/bouwvakkers uit Amsterdam aan het werk gezien.... Alsof in deze stad geen bouwvakkers wonen 8)7 Waarom laat je die gasten dan 300km per dag kachelen om hier te komen knutselen |:(

@Lordy79 Agree to disagree dan maar. MRB verhogen voor oudere auto's gaat het probleem niet oplossen. Ja, een enkeling zal besluiten de auto weg te doen. Maar dat zijn mensen die de auto niet nodig hebben voor hun werk. Niet de doelgroep die je wil raken omdat ze tweemaal daags een file vormen.

[ Voor 27% gewijzigd door Destruction op 15-12-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:03:
[...]

Dat is inderdaad het topic, maar je begint over het verhogen van MRB voor oude auto's.
Ja, plus een plan om rekeningrijden in te voeren zonder kastjes e.d.
7.5 miljoen mensen met een motorrijbewijs lijkt me wel heel veel maar ik begrijp je punt.
Overigens heeft onderzoek uitgewezen dat een beperkte daling van het aantal auto's al enorme effecten kan hebben op de files. In 2020 hebben we bewezen dat thuiswerken dus een groot effect kan hebben.
Verder zijn we het eens dat OV veel goedkoper moet worden zodat je financieel beloond wordt als je het OV pakt. Daar hoort inderdaad ook een prima dekking bij want niemand wil 30 min wachten op een bus die vervolgens 3x zo lang doet over een reis dan dat je met de auto doet. En het laatste stukje zou je een deelfiets kunnen aanbieden op stations. Werkt in Antwerpen waar ik woonde uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:12:
[...]

Ah, en met die Twingo ga ik dan mijn aanhanger trekken? Daar ga ik mijn gereedschap in vervoeren enzo?

M'n huidige auto is al een beetje krap bemeten wat dat betreft, met een kleinere auto gaat 't helemaal niet goed komen. Als je 'm puur nodig hebt om naar je werk te rijden, is het wellicht een ander verhaal.
Het was de eerste die ik zag.
Maar dan nog bestaat er genoeg onder die 100k Tesla.

Mijn megane waarmee je dus alles kan wat jij zegt was 16k uit 2019. Mag 1800kg trekken.
Heb ik nog 84k over (of eigenlijk niet, want ik heb geen 100k maar in het voorbeeld dan.omdat t steeds over die Tesla gaat als mensen gevraagd wordt naar iets nieuwere te kijken.

Er rijd nog genoeg <2010 rond op de weg. Als je dat al fors omlaag krijgt scheelt t ook veel uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Rekening rijden wordt gewoon een draak van een systeem. Teveel technische geneuzel met heel veel gevoelige kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:15:
Er rijd nog genoeg <2010 rond op de weg. Als je dat al fors omlaag krijgt scheelt t ook veel uitstoot.
Klopt, maar in mijn geval hebben we het over een auto uit 2004, op benzine, label euro4, die hooguit 10.000km per jaar rijdt. Onderaan de streep valt dat dan behoorlijk mee natuurlijk. Ik denk dat de overheid misschien zelfs wel blij is met een autobezitter zoals ik. Ik betaal de volle mep, maar ik doe niet mee met files verlengen :P
Dennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:15:
Klopt, maar in mijn geval hebben we het over een auto uit 2004, op benzine, label euro4, die hooguit 10.000km per jaar rijdt. Onderaan de streep valt dat dan behoorlijk mee natuurlijk. Ik denk dat de overheid misschien zelfs wel blij is met een autobezitter zoals ik. Ik betaal de volle mep, maar ik doe niet mee met files verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:33:
[...]

Klopt, maar in mijn geval hebben we het over een auto uit 2004, op benzine, label euro4, die hooguit 10.000km per jaar rijdt. Onderaan de streep valt dat dan behoorlijk mee natuurlijk. Ik denk dat de overheid misschien zelfs wel blij is met een autobezitter zoals ik. Ik betaal de volle mep, maar ik doe niet mee met files verlengen :P

[...]

Klopt, maar in mijn geval hebben we het over een auto uit 2004, op benzine, label euro4, die hooguit 10.000km per jaar rijdt. Onderaan de streep valt dat dan behoorlijk mee natuurlijk. Ik denk dat de overheid misschien zelfs wel blij is met een autobezitter zoals ik. Ik betaal de volle mep, maar ik doe niet mee met files verlengen.
Maar ook die bak uit 2004 hoeft geen Tesla te worden als je hem wel vervangd

Dat is mijn hele punt. Ik zie het hier en in andere topics zo vaak voorbij komen dat iemand geen Tesla kan betalen.
Ja jammer dan? Ik ook geen Rolex maar toch heb ik een horloge. Vervangen voor iets zuiniger of nieuwer hoeft niet altijd heel duur te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:37:
[...]

Maar ook die bak uit 2004 hoeft geen Tesla te worden als je hem wel vervangd

Dat is mijn hele punt. Ik zie het hier en in andere topics zo vaak voorbij komen dat iemand geen Tesla kan betalen.
Ja jammer dan? Ik ook geen Rolex maar toch heb ik een horloge. Vervangen voor iets zuiniger of nieuwer hoeft niet altijd heel duur te zijn.
Klopt, maar.... Is het duurzaam om een auto die nog prima een paar jaar mee kan nu gelijk weg te gooien en een nieuwe te kopen? Niet echt.. Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, want uiteindelijk moeten we wellicht wel van die "ouwe zooi" af, maar we zijn veel duurzamer bezig als we dat z'n normale beloop laten hebben. Anders gezegd, dat we die "ouwe zooi" afleveren bij de sloperij als het spul daar ook echt aan toe is.

Wat mijzelf betreft.. Ik heb deze auto nu net 4 maanden. Zonder corona had ik nu wel een wat recentere auto kunnen kopen, maar zonder alteveel in details te gaan (offtopic hier), de coronacrisis heeft een behoorlijke deuk in mijn buffers geslagen. Voor ik een auto van 10k koop, wil (moet) ik eerst mijn buffers weer op het peil van voor corona hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 15-12-2021 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:39:
[...]

Klopt, maar.... Is het duurzaam om een auto die nog prima een paar jaar mee kan nu gelijk weg te gooien en een nieuwe te kopen? Niet echt.. Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, want uiteindelijk moeten we wellicht wel van die "ouwe zooi" af, maar we zijn veel duurzamer bezig als we dat z'n normale beloop laten hebben. Anders gezegd, dat we die "ouwe zooi" afleveren bij de sloperij als het spul daar ook echt aan toe is.
Oh ja zeker. En belasten per Km en dan ook nog duurder voor de oudere auto's zou ik een ferme tegenstander van zijn.

Sowieso belasten per km ben ik een tegenstander.
Nu kan ik t hele jaar mijn vaste lasten vooruit plannen. Straks dus niet meer.
Kan festival werk weer gestart worden? +20/25k Km.
Hoeveel familie bezoeken doe ik?+ 20k?
Ga maar door

Ik wil duidelijkheid als ik een auto koop wat hij kost.

Die Km vergoeding zit al in de accijns geloof ik. Maar iets in mij zegt dat accijnzen wel blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
EXX schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:49:
[...]

Nou, voor een kilometerregistratie zal er toch ook een kastje in je auto moeten komen. Maar die hoeft dan niet je locatie op te slaan, dus wat betreft privacy scheelt dat alweer. Maar gewoon de kilometerteller van de auto gebruiken werkt niet. Die kun je terugdraaien of, bij moderne auto's, gewoon programmeren op een bepaalde stand. En dat gaat zeker gebeuren als mensen daarmee geld kunnen besparen.
[...]

Dit is overkill. Er komt gewoon een andere manier van belasten ipv de MRB, onafhankelijk van plaats en tijd. Rekeningrijden wordt nu puur ingevoerd omdat de accijnsinkomsten fors dalen door het toenemend gebruik van elektrisch rijden. Dat moet ondervangen worden.
Hmm, dat is mogelijk. Het is natuurlijk niet te doen om electriciteit voor je auto te belasten als accijns, dus daar zal een alternatief voor moeten komen.

Maar dan nog. Ik wil geen kastje in m'n auto. Ook niet als die geen locatie opslaat. Ik heb een prachtige auto met een mooi dashboard, daar hoef ik geen lelijk kastje op waar ik verplicht tegenaan moet kijken. Laat het kabinet maar gewoon bezuinigen, op ambtenaren ofzo, in plaats van de automobilist (die niet echt anders kan) steeds verder uit te persen.

En inderdaad, het is me een groot raadsel waarom er nog steeds zoveel mensen op de VVD stemmen. Die partij laat nu al 12 jaar zien dat ze geen enkele visie hebben. Ze laten de tent gewoon freewheelen, recht zo die gaat. Onder verantwoordelijkheid van Rutte en de VVD heeft het toeslagenschandaal kunnen plaatsvinden. Iets waarvan ik dacht dat het in Nederland nooit zou kunnen gebeuren. We zijn gewoon een bananenrepubliek geworden! Om over de aanpak van de coronacrisis nog maar helemaal te zwijgen. Achteraf praten is makkelijk, maar kom op. We lopen al 2 jaar brandjes te blussen in plaats van beleid te ontwikkelen. En als Rutte IV komt, dan gaan we nog 4 jaar alleen brandjes blussen.

Maar goed, de meeste mensen zijn blijkbaar te dom om zinnig te stemmen. Of misschien is het omgedraaid, de maatschappij is te ingewikkeld geworden voor de meeste mensen. Als een persoon met gemiddelde intelligentie niet meer kan bepalen waar hij op moet stemmen, dan is het democratische systeem gewoon failliet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:01
Dennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:10:
[...]

Met de 12 jaars grens man je hiermee dus nog 8 jaar vooruit.
Dat is 1187 euro per jaar excl onderhoud en reparaties. Naar enkel je afschrijving. Uitgaande dat je afschrijft tot 0 omdat niemand hem daarna meer wil door de hoge kosten.

10k veel geld? Ja zeker Ja. 10k beter haalbaar voor de meeste mensen dan de 100k? Ook zeker Ja.
100 per maand apart leggen en je kan een nieuwe auto kopen tegen de tijd dat dit rekening rijden van start gaat.

Het is niet of een multipla of een Tesla. De wereld is zoveel groter en er zijn veel betaalbare occasions op de markt.
Ik heb nu een youngtimer van bijna 16 jaar. Dat is een 900 euro auto waar ik 35% bijtelling over de dagwaarde heb, 1,5% bijtelling over de nieuwwaarde heb en verder mag ik alle BTW terugvragen en alle uitgaven aan dat ding opvoeren als kosten.

Die 11 euro fijnstoftoeslag per maand om mij te bewegen wat jongers te rijden zet geen zoden aan de dijk.
Ja ik kan bij een privé auto de zakelijke kms tegen 0,19 aftrekken en BTW over het zakelijke aandeel in kms terug vragen, maar de administratie die je daarvoor moet bijhouden...

Ik ben wel klaar met veel geld investeren in een dood ding op de oprit. Een auto is voor mij gewoon een dood ding met 4 wielen, een stuur en een dak die me droog en snel van A naar B brengt, liefst zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:50
Ach, het moet er blijkbaar in 2030 komen. Wellicht dat een nieuw kabinet tegen die tijd toch de stekker uit dit idee trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Rukapul schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:12:
[...]

Het hoeft ook niet voor iedereen perfect uit te komen.

Sinds de start van dit topic hadden al heel wat huishoudens hun totale woon-werkafstand (of totale automobiliteit) kunnen verminderen.

* Rukapul las tot zijn verbazing dat de nieuwe congierge van de basisschool in Eindhoven uit Tilburg komt. 35-40km enkele reis over een van de drukste snelwegen in Brabant of 1u+ OV-verbinding. Voor een congierge!
Dat dus. En dat vinden we maar normaal in Nederland. Nee, het is niet normaal om voor een baan als dit dagelijkse 80km het milieu te belasten. We moeten kappen met dit soort onzin. Uitvoering is bijzonder lastig natuurlijk. Heb ook geen oplossing 1-2-3 maar autorijden duurder maken helpt sowieso. Net als kappen met asfalt bijleggen.
https://decorrespondent.n...uit/884707489050-f0774bdc

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 16-12-2021 06:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
Lordy79 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:39:
Die accijns kan dan omlaag of afgeschaft.
Daar ging m'n koffie :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Destruction schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:39:
[...]

Klopt, maar.... Is het duurzaam om een auto die nog prima een paar jaar mee kan nu gelijk weg te gooien en een nieuwe te kopen?
En dat is ook t hele probleem. Wij kunnen ons wagenpark vernieuwen maar de auto's die wij afdanken rijden gewoon buiten NL of buiten de EU door ..

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik heb eens uitgelegd wat in NL allemaal betaald wordt voor een auto aan belastingen. En dat de brandstof in Nederland NOG duurder is dan in Israël (hier betaal je omgerekend in euro's ongeveer 1.70 per liter benzine).
En die prijs is nu hoog omdat de Israëlische sjekel erg duur is.

Ze geloofden me niet tot ik de nieuwprijs liet zien...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 13:23
Lordy79 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:01:
[...]

Ik heb eens uitgelegd wat in NL allemaal betaald wordt voor een auto aan belastingen. En dat de brandstof in Nederland NOG duurder is dan in Israël (hier betaal je omgerekend in euro's ongeveer 1.70 per liter benzine).
En die prijs is nu hoog omdat de Israëlische sjekel erg duur is.

Ze geloofden me niet tot ik de nieuwprijs liet zien...
Klopt. Onze auto's zijn (op Noorwegen na) de zwaarst belaste ter wereld, onze accijns is de hoogste ter wereld. Motorrijtuigenbelasting weet ik zo niet, maar zal ook niet bij de goedkoopste horen. Parkeertarieven behoren tot de hoogste ter wereld.

Als ondanks dat toch nog zoveel mensen van de auto gebruik (moeten) maken betekent dit dat er iets niet goed zit. Dan is het OV of de fiets blijkbaar geen afdoende alternatief omdat het hetzij niet aanwezig is, hetzij het woon-/werk gebeuren dusdanig is ingericht dat het geen bruikbaar alternatief is. Verhuizen is ook al een tijdje (en ook voor de nabije toekomst) geen oplossing. Huizen zijn - als ze al beschikbaar zijn - onbetaalbaar en bij tweeverdieners (toch het gros van de huishoudens) is het sowieso geen optie.

In ieder geval gaat het introduceren van nog een extra laag belastingen niet veel aan de situatie veranderen. Behalve dan dat het minder daadkrachtige deel van de bevolking nog verder wordt beknot in haar ontplooiingsmogelijkheden, zowel privé als qua werk.

Voor de zakelijke rijder en de wat vermogenden onder ons maakt het geen zak uit. Die kunnen het wel betalen of leveren het bonnetje wel in bij de baas.

Zoals bij zoveel milieumaatregelen gaat de kleine man weer de dupe zijn van de plannen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Accretion
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Lordy79 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:39:
[...]

Dat je meer betaalt in de spits en minder buiten de spits naast de prijs per km waar we nu inderdaad al accijns voor rekenen. Die accijns kan dan omlaag of afgeschaft.
Bedankt voor je uitleg, mijn excuses voor de negatieve/onderstaande reactie, deze is op geen enkele manier persoonlijk bedoelt.

Aah, ik ging er vanuit dat ze bij de APK zouden checken hoeveel KM's je hebt gereden en dat doorgeven aan de belastingdienst ofzo, maar dat geeft natuurlijk niet aan "wanneer" je hebt gereden. Vandaar snapte ik het verschil tussen accijns en betalen per KM niet zo, aangezien beide gericht zijn op de belasti van het milieu?

Of is het ook verzonnen omdat accijns op benzine/diesel niet kan bij elektrische auto's en met rekeningrijden kunnen ze dat ook weet kapot maken. Netzoals ze met het afschaffen van terugleveren van elektriciteit gewoon alle impulsen voor een groene wereld naar de **** werken.

Dus dan moeten ze exact bepalen wie op welk moment welke hoeveelheid KM's rijdt?

Tja, lekker doen in de randstad, maar val mij d'r niet mee lastig.
Was dit stiekem het idee achter alle trajectcontrole camera's?

Dan doe de benzineprijs maar omlaag en reken je een spitstoeslag voor iedereen die tijdens de spits op de A1 zit.

Maar ze willen het natuurlijk eerlijk houden en dan moet op elke snelweg een rits aan camera's komen die ook weer werkt als trajectcontrole.

Uiteindelijk betaal je als belastingbetaler om jezelf te naaien?
Willen ze dat ik 's middags naar m'n werk ga en 's nachts pas terug ofhoe?
D'r staat toch niemand voor z'n plezier in de file, dus denken ze echt dat mensen dan 2u eerder op gaan staan of 2u later thuis willen zijn?
En als ik even wat te hard rijdt, krijg ik meteen 'n prent?

Al die honderden belastingregeltjes gewoon direct afschaffen, het is een groot onuitvoerbaar circus en ze willen het alleen maar erger maken dus?

Ik betaal wel lekker 50% van m'n inkomen ofzo. Maar val me dan ook niet meer lastig.

Het begint een soort China te worden, mensen traceren en beboeten om hun gedrag. Zodadelijk krijg je nog belasting omdat je langer dan een maand niet op bezoek bent geweest bij je grootmoeder. "Grootmoederzorgbelasting", maar dan niet eens met de reden dat het asociaal is, maar gewoon puur om lekker wat geld er uit te knijpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Accretion op 16-12-2021 08:38 ]

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:09
Naar mijn idee is er geen kant en klare oplossing.
- Tolwegen is Nederland te vol voor (makkelijk alternatieve "gratis" wegen te vinden)
- rekening rijden of te fraude gevoelig of technisch erg complex/duur
- MRB omhoog zou kunnen. Wellicht gaat een "2e " auto er uit, maar mensen die een auto nodig hebben houden de auto toch wel
- oudere auto's oninteressant maken, op wat voor manier dan ook, is naar mijn idee geen goede optie (wegwerp cultuur enzo)
- ov/deelauto/fiets/motor/brommer zijn maar in beperkte mate een alternatief
- brandstof prijzen verhogen zal ook maar in beperkte mate helpen (tanken over de grens, of elektrische auto welke geen brandstof gebruikt)
- elektrische auto's zijn (nog) geen oplossing en voor de meeste mensen niet haalbaar (duur). Energie die opgewekt wordt is nog te vervuilend waardoor je nauwelijks groener bent in een elektrische auto (Duits onderzoek, kan zo even geen bron vinden)

Naar mijn idee is het huidige systeem prima maar in detail een aantal dingen aanpassen:
- de MRB nog hoger van zwaardere auto's. Waarom een SUV kopen? Kleinere/lichtere auto is vaak minder uitstoot van uitlaatgassen, minder fijnstof van banden/remmen en minder slijtage wegdek
- fiscale voordelen elektrische auto's verkleinen t.o.v. ICE auto
- young timer regeling afschaffen!

Het geld investeren in andere zaken:
- thuiswerken promoten
- belastingen op fietsen en scooters omlaag
- zorgen dat mensen dichter bij huis werken(reiskosten vergoeding belasten? Bouwvakkers niet het hele land door laten rijden, etc)
- het autogebruik van Nederlanders in zijn geheel aanpassen en mensen bewust maken van de gevolgen van autorijden (meer jaren project)!
- ov interessanter maken

Alsmaar wegen bij bouwen (files voorkomen) en mensen meer laten betalen naar gebruik zal naar mijn idee maar een beperkte mate van effect hebben.
Het gebruik moet gewoon veranderen.

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:56
rp87 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:44:
Naar mijn idee is er geen kant en klare oplossing.
- brandstof prijzen verhogen zal ook maar in beperkte mate helpen (tanken over de grens, of elektrische auto welke geen brandstof gebruikt)
Ik weet niet of je het recent hebt meegekregen, maar naast de enorme belastingdruk op electriciteit is er ook nog eens een bijzondere prijsstijging gaande in de afgelopen maandag.

Mensen met EV's betalen ook erg veel belasting op de electriciteit.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 16:44
rmathijssen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:52:
[...]

Ik weet niet of je het recent hebt meegekregen, maar naast de enorme belastingdruk op electriciteit is er ook nog eens een bijzondere prijsstijging gaande in de afgelopen maandag.

Sterker nog, je betaalt meer belasting over stroom dan over benzine:

https://www.groen7.nl/we-...om-dan-over-brandstoffen/

Rekeningrijden is mijns inziens de meest eerlijke manier van het autogebruik belasten. De gebruiker (c.q. vervuiler) betaald immers. Uiteraard zitten er wat technische haken en ogen aan, maar we hebben nog negen jaar voordat het systeem wordt geïntroduceerd.

Ik hoop met name dat het niet gebaseerd wordt op de theoretische CO2 uitstoot van een auto. Maak een vaste km-prijs voor het type brandstof en klaar ben je.

Bijkomend voordeel is dat ik niet meer maandelijks €60 hoef te betalen voor m'n cabrio die 99.9% van de tijd stilstaat :+

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:09
rmathijssen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:52:
[...]

Klopt, maar dat is volgens mij om meerdere redenen niet wenselijk. Een te grote verhoging zal alleen maar negatief werken op de industrie (kassen, datacenters en andere zaken). Natuurlijk moet daar ook betaald worden na gebruik en belasting op het milieu, maar zou dit de manier zijn?
Nog meer bedrijven die naar het buitenland gaan naast de vele bedrijven die al in buitenlandse handen terecht zijn gekomen?

Tevens word alles voor de consument zo ook weer duurder (ook de woning)

Maar hier heb ik me niet echt in verdiept of over nagedacht.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

squaddie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:27:
Het grote probleem met kilometer registratie is dat een hoop autos slechts eenmaal per jaar bij een garage zijn voor onderhoud en/of apk en dat maakt fraude vrij aantrekkelijk. Stel je rijd 20k per jaar en je moet 5 cent per km afrekenen, als je voor de onderhoudsbeurt de teller 5k terugzet hou je 250 euro op zak en het is vrijwel niet op te sporen. Wil je fraude moeilijker maken zou je bijvoorbeeld bij elke tankbeurt de km stand moeten registreren, daarmee is het niet waterdicht omdat de waarnemer ook financieel betrokken is. Dus zou je periodiek, bijvoorbeeld ieder kwartaal, een onafhankelijke waarnemer de kmstand moeten laten registeren om fraude lastig te maken.

Ik ga ervanuit dat iedereen verplicht aan een kastje of een soortgelijke oplossing moet om fraude te minimaliseren.
Dat komt er een kastje in de auto voor km registratie. Geen enkel probleem voor je privacy. Net zoals met je gas/elektriciteits/waterverbruik wordt deze meter periodiek uitgelezen en betaal je naar verbruik.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

EXX schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:17:
[...]

Dat komt er een kastje in de auto voor km registratie. Geen enkel probleem voor je privacy. Net zoals met je gas/elektriciteits/waterverbruik wordt deze meter periodiek uitgelezen en betaal je naar verbruik.
Dan krijg je de discussie of iemand die op de grens in Limburg woont en in Duitsland werkt, boodschappen doet en familie bezoekt dan dus moet betalen voor kilometers die men in Duitsland maakt.

En het scenario andersom, de Nederlanders die net over de grens in Duitsland woont en alleen maar in Nederland rijdt.

Leuke discussies zullen het wel weer worden.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Die discussie is ruis. Nu betaal je ook gewoon wegenbelasting, of je in Duitsland rijdt of niet. En als je tankt betaal je acccijns, of je in Duitsland rijdt of niet.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47
EXX schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:21:
Die discussie is ruis. Nu betaal je ook gewoon wegenbelasting, of je in Duitsland rijdt of niet. En als je tankt betaal je acccijns, of je in Duitsland rijdt of niet.
Die belasting is op basis van bezit van het voertuig, niet waar je hem gebruikt. Als jij een auto met een Duits kenteken regelmatig in NL rijdt, dan moet je daar in NL motorrijtuigenbelasting over betalen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

EXX schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:21:
Ja omdat het nu dus niet uit maakt of je rijdt of niet.
Die MRB betaal je toch wel.

Maar we gaan dus naar het systeem van betalen per KM. Zal voor grensbewoners zeker geen ruis discussie zijn maar belangrijke financiële afwegingen.
Grensbewoners betalen ook fors minder accijns doordat ze over de grens tanken. Scheelt een bak geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003

Spotmatic

Ken sent me

Als liefhebber van oudere auto's (die ik amper gebruik en dan nog alleen buiten de spits en bij mooi weer) is rekeningrijden super. Maar ja, het wordt gewoon weer een stapeling van belastingen, zoals gewoonlijk. Er komt altijd iets bij, er gaat nooit iets af.

Toch zou een versimpeling fijn zijn. Geen gezeur meer met schorsen/ontschorsen, overgangsregeling(en), belastingvrijstellingen, kwarttarieven (campers). Ook kunnen er enorm veel bullshit regelingen vervallen zoals de grijze kentekens of het keuren van zelfbouw campers. Wist je bijvoorbeeld dat ik de laadbak van mijn grijs gekentekende pick-up uit 1986 niet mag voorzien van een hardtop als er geen fiscaal blok in past? En dat dat wel mag als ik hem omkeur naar personenauto? En het mag ook als mijn pick-up in 2026 belastingvrij wordt?

Wie wil nou geen versimpeling (afgezien van wat ambtenaren die hun bullshit baan verliezen?)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:32
Ben benieuwd hoe ze dit zouden willen doen voor voertuigen met een buitenlands kenteken. Ik hoop niet dat het rekeningrijden alleen voor voertuigen met een Nederlands kenteken ingevoerd zal worden.

Zal je straks zien dat de verhuurbedrijven de auto's met Nederlands kenteken vaker in het buitenland laten staan en andersom... :+ Of dat mensen een auto in België/Duitsland gaan huren voor een "roadtrip" in Nederland. 8)7

• Van der Berg
  • Laatst online: 14:00
Ik vind het de grootste onzin om dit in te voeren. Ja, voordeel voor de belastinginkomsten. Ik ben straks nog duurder uit door deze wijziging. Maar wel in het voordeel van de regering. Als ik 1.000KM rij per maand, dan ben ik hierdoor €82,- kwijt volgens de berekening op het internet. Terwijl ik nu €63,- per kwartaal (per maand €21,-) betaal ongeacht ik hoeveel kilometers ik maak.

Dat is hoop verschil. De regering weet dat ze door deze wijzigingen meer kan binnen halen.

Ik denk dat het toch uiteindelijk niet gaat lukken en wie betaald onze kastje bij het installeren van rekeningrijden. Dat is zo ingrijpende maatregel en ik denk dat er alleen over gesproken wordt, maar nooit tot uitvoering zal komen

[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 16-12-2021 10:00 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Lordy79 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:58:
[...]

En dat is ook t hele probleem. Wij kunnen ons wagenpark vernieuwen maar de auto's die wij afdanken rijden gewoon buiten NL of buiten de EU door ..
Zoals ik al schreef, NU alle oudere auto's weg gooien is bepaald niet duurzaam.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Van der Berg schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:57:
Ik vind het de grootste onzin om dit in te voeren.
Vind je het niet eerlijk dat veelrijders ook veel gaan betalen? En wie niet rijdt, ook niets betaalt?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

alexbl69 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:12:
[...]

In ieder geval gaat het introduceren van nog een extra laag belastingen niet veel aan de situatie veranderen. Behalve dan dat het minder daadkrachtige deel van de bevolking nog verder wordt beknot in haar ontplooiingsmogelijkheden, zowel privé als qua werk.

Voor de zakelijke rijder en de wat vermogenden onder ons maakt het geen zak uit. Die kunnen het wel betalen of leveren het bonnetje wel in bij de baas.

Zoals bij zoveel milieumaatregelen gaat de kleine man weer de dupe zijn van de plannen.
Dat hoeft helemaal niet. De kleine man kan op andere manieren gecompenseerd worden zoals ook al aangekondigd.
Ik vind het de grootste onzin om dit in te voeren. Ja, voordeel voor de belastinginkomsten. Ik ben straks nog duurder uit door deze wijziging. Maar wel in het voordeel van de regering. Als ik 1.000KM rij per maand, dan ben ik hierdoor €82,- kwijt volgens de berekening op het internet. Terwijl ik nu €63,- per kwartaal (per maand €21,-) betaal ongeacht ik hoeveel kilometers ik maak.

Dat is hoop verschil. De regering weet dat ze door deze wijzigingen meer kan binnen halen.

Ik denk dat het toch uiteindelijk niet gaat lukken en wie betaald onze kastje bij het installeren van rekeningrijden
Prima, zolang je beseft dat je hier selectief bent. Als dit gepaard gaat met de aangekondigde belastingverlaging en andere kortingen, afhankelijk van je situatie, ben je dus misschien helemaal niet duurder uit.

Je kunt mensen in totaal net zo veel laten betalen als ze nu al doen, maar ze keuzes te geven om uiteindelijk minder te betalen.

Het blijft afwachten hoe al deze plannen geimplementeerd worden, maar even stellen dat je duurder uit bent omdat A duurder wordt zonder mee te rekenen dat B goedkoper wordt is natuurlijk wel heel erg selectief.

[ Voor 22% gewijzigd door Hann1BaL op 16-12-2021 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 24-09 23:04

Glewellyn

is er ook weer.

Ik denk dat het toch uiteindelijk niet gaat lukken en wie betaald onze kastje bij het installeren van rekeningrijden
Welke berekening op internet? Niemand weet nog hoe rekeningrijden zal gaan werken, maar er is schijnbaar al wel tot op de euro nauwkeurig uit te rekenen wat de impact is?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 14:00
In 2019 legde een personenauto in Nederland gemiddeld ruim 14.000 km af, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat komt neer op zo'n 1167 kilometer per maand en zou bij een tarief van 7 cent per kilometer neerkomen op een bedrag van bijna 82 euro.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Van der Berg schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:57:
In 2019 legde een personenauto in Nederland gemiddeld ruim 14.000 km af, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat komt neer op zo'n 1167 kilometer per maand en zou bij een tarief van 7 cent per kilometer neerkomen op een bedrag van bijna 82 euro.
De aanname die je doet is dat het tarief voor jouw auto 7ct/km wordt.
Als ik het goed begrijp gaan ze in ieder geval onderscheid maken tussen de verschillende energiebronnen voor auto's, en geen onderscheid maken in het tijdstip dat je de auto gebruikt.

Mijn speculatie:
MRB is momenteel gebaseerd op het gewicht van een auto.
BPM is momenteel gebaseerd op de aanschafprijs.
De aanschafprijs is gecorreleerd aan het gewicht: een goedkope auto weegt meestal minder dan een duurdere.
Gebruik van de auto moet belast worden, niet het bezit: de aanschafprijs is dan niet meer zo belangrijk.

Ik denk dat het gewicht of het verbruik van een auto gaat meetellen in de prijs per kilometer.

Ik zou het een goed idee vinden om zowel het gewicht als het verbruik mee te laten tellen. Zwaardere auto's zorgen voor meer slijtage aan wegen, minder zuinige auto's dragen meer bij aan milieuschade. Ook zou ik de kilometerprijs iets hoger in te zetten en de accijnzen op brandstoffen verlagen zodat de prijzen meer in lijn komen met Duitsland en België.

*zucht*

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Glewellyn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:18:
[...]
Ik denk dat het gewicht of het verbruik van een auto gaat meetellen in de prijs per kilometer.
Momenteel is de mrb inderdaad op gewicht en type gebaseerd.

Dat zal hetzelfde blijven denk ik.
Benzine/Diesel/Plug-in Hybrid/Electisch icm gewicht zal de prijs mogelijk blijven bepalen.
en het nieuwe is dan dat het "*aantal km's" gedaan gaat worden.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-12-2021 11:34 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Glewellyn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:18:
[...]
Ik zou het een goed idee vinden om zowel het gewicht als het verbruik mee te laten tellen. Zwaardere auto's zorgen voor meer slijtage aan wegen, minder zuinige auto's dragen meer bij aan milieuschade. Ook zou ik de kilometerprijs iets hoger in te zetten en de accijnzen op brandstoffen verlagen zodat de prijzen meer in lijn komen met Duitsland en België.
En hoe gaan we deze ideeën in de praktijk brengen als een buitenlandse auto Nederland binnen komt? Ik zou me flink bekocht voelen als een Duitser niets, of minder, hoeft te betalen. Net als dat ik het onterecht zou vinden dat een Duitser meer zou moeten betalen dan Nederlanders.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Spotmatic schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:34:
[...]

En hoe gaan we deze ideeën in de praktijk brengen als een buitenlandse auto Nederland binnen komt? Ik zou me flink bekocht voelen als een Duitser niets, of minder, hoeft te betalen. Net als dat ik het onterecht zou vinden dat een Duitser meer zou moeten betalen dan Nederlanders.
Bezoekers aan ons land betalen nu toch ook geen MRB? En jij betaalt in het buitenland meestal ook geen belasting voor het gebruik van wegen?

Kunnen we als land best over nadenken; bij voorbeeld in de vorm van een vignet (zoals Zwitserland heeft) maar is niet zo relevant voor deze discussie.

[ Voor 6% gewijzigd door Glewellyn op 16-12-2021 11:39 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nu hoeft een Duitser ook niets te betalen als hij Nederland binnenkomt. Alleen brandstofaccijns als hij in Nederland moet tanken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Oké, andere insteek dan. Een Pool werkt hier een half jaar maar betaalt niks, nada, noppes aan de NL staat voor het gebruik van de wegen, ook al legt hij vele tienduizenden km's af in de spits. Hoe precies is dit eerlijk?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat is nu toch ook al zo?

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:28
Spotmatic schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:44:
Oké, andere insteek dan. Een Pool werkt hier een half jaar maar betaalt niks, nada, noppes aan de NL staat voor het gebruik van de wegen, ook al legt hij vele tienduizenden km's af in de spits. Hoe precies is dit eerlijk?
Bijvoorbeeld om dat de Nederlandse schatkist enorm profiteert van de Poolse arbeiders die hier zijn?

Om maar wat te noemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Je bedoelt: er wordt niet actief op gecontroleerd. Terwijl het wel zo in de regels staat dat die Pool MRB moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

smurfinmark schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:50:
[...]
Bijvoorbeeld om dat de Nederlandse schatkist enorm profiteert van de Poolse arbeiders die hier zijn?

Om maar wat te noemen :)
Ah, zo'n constructie als multinationals gebruiken (belastingvoordeeltjes) maar dan voor de kleine, buitenlandse man. d:)b

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Spotmatic schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:44:
Het is eerlijk omdat Nederlanders in Polen ook niet hoeven te betalen als zij daar de helft van het jaar rondcrossen. Maken Polen in Nederland meer kilometers dan andersom? Ik verwacht van wel, maar het invoeren van een vignet of andere heffing op buitenlands verkeer is een politiek complex verhaal voor Nederland met een hele grote haven in Rotterdam. De daaraan verbonden kosten moeten we dus misschien maar voor lief nemen omdat er andere inkomsten tegenover staan.

En hoe is jouw scenario anders dan de bestaande situatie, en waarom moet de overgang naar kilometerheffing dit hiaat oplossen?

*zucht*

• smurfinmark
Spotmatic schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:51:
[...]

Ah, zo'n constructie als multinationals gebruiken (belastingvoordeeltjes) maar dan voor de kleine, buitenlandse man. d:)b
Nee hoor, meer vanuit het idee dat de Nederlandse economie steeds meer afhankelijk is van buitenlandse (Poolse en andere) werkers.

Ze hebben een positieve bijdrage aan onze schatkist van 10 Miljard + EUR per jaar.

Maar goed, rekening rijden/belasting betalen en dan wijzen naar Polen, tja

speciaal voor jou:

https://www.peakprosperit...t-cookie-distribution.png

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Glewellyn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:55:
[...]
Het is eerlijk omdat Nederlanders in Polen ook niet hoeven te betalen als zij daar de helft van het jaar rondcrossen.
Dat mag dan wel zo zijn, maar geen Nederlander zou bezwaar maken tegen het betalen van "iets". Omdat je in de landen rondom ons nu eenmaal zeer weinig aan vaste lasten hoeft te betalen om auto te kunnen/mogen rijden. Het meest eerlijk is dus: iedereen overal betalen, zeker als je van de weg gebruik maakt uit hoofde van je werk.
En hoe is jouw scenario anders dan de bestaande situatie, en waarom moet de overgang naar kilometerheffing dit hiaat oplossen?
Eén Europa.

Waarom heb ik het donkerbruine vermoeden dat het aantal NL gekentekende vracht- en bestelwagens in Nederland steeds minder zal worden als er sprake is van kilometerheffing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een vraag waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden: Gaat hiermee de max. kilometervergoeding vanuit de werkgever ook (flink) omhoog? Deze dekt nu mijn brandstof en een deel van de slijtage, maar als ik ook nog eens moet gaan betalen per kilometer en dat dan ook op basis van het type auto dan mogen ze die maximale vergoeding minstens ver(drie)dubbelen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:12:
[...]

Klopt. Onze auto's zijn (op Noorwegen na) de zwaarst belaste ter wereld, onze accijns is de hoogste ter wereld. Motorrijtuigenbelasting weet ik zo niet, maar zal ook niet bij de goedkoopste horen.
Hier moet ik toch even op inhaken, maar deze stellingen kloppen niet. In Singapore (extreemste voorbeeld uit eigen ervaring) en Maleisië (ook eigen ervaring) ligt de belastingdruk op nieuwe Europese auto's véél en véél hoger.

In Singapore betaal je voor zeg een nieuwe 1-serie die hier 30k inclusief belasting kost 200k bovenop de aanschafprijs aan "het recht om er tien jaar mee op de weg te mogen". In Maleisië worden Europese auto's ook zwaarder belast, met belastingbedragen van 2-3 keer de waarde van de auto. Niet voor niets worden daar "fabrieken" gebouwd door merken als Mercedes waar de auto wordt "afgemonteerd" (lees: De auto wordt zonder stuur verscheept naar die fabriek, evenals het stuur, en die twee componenten worden daar aan elkaar geschroefd)

• smurfinmark
Oon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:03:
Een vraag waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden: Gaat hiermee de max. kilometervergoeding vanuit de werkgever ook (flink) omhoog? Deze dekt nu mijn brandstof en een deel van de slijtage, maar als ik ook nog eens moet gaan betalen per kilometer en dat dan ook op basis van het type auto dan mogen ze die maximale vergoeding minstens ver(drie)dubbelen.
Er is een indicatie dat dit per 1 januari 2024 kan veranderen.

een quote:

"Om reizen naar werk betaalbaar te houden, wil het nieuwe kabinet de onbelaste reiskostenvergoeding verhogen. Het voornemen is verrassend, omdat het ministerie van Financiën eerder nog aangaf dat het niet op een indexatie van de huidige kilometervergoeding van € 0,19 zit te wachten. De verhoging staat nu gepland per 1 januari 2024. De precieze tariefsverhoging wordt later nader uitgewerkt, daarover is nog niets bekend. Volgens de budgettaire bijlage bij het coalitieakkoord gaat deze aanpassing de overheid in 2024 € 200 miljoen kosten en vanaf 2025 € 400 miljoen per jaar. "

• t14wo
  • Laatst online: 18:56
Spotmatic schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:59:
[...]

Vind je het niet eerlijk dat veelrijders ook veel gaan betalen? En wie niet rijdt, ook niets betaalt?
Het is een extreem complexe oplossing voor een niet zo complex probleem. Je introduceert alleen maar nieuwe problemen:
1. Mensen die weinig rijden gaan júist een auto kopen, want het kost toch niks (weinig) als je niet rijdt.
2. Controle en vastleggen wordt een gigantische uitdaging. Miljoenen voertuigen die hun kilometerstanden moeten gaan doorsluizen, met alle problemen die dit voort brengt.
3. Privacy-evangelisten zullen hier niet blij mee zijn, en die hebben nogal een stem in Nederland (zie corona check app)

Ik denk dat rekeningrijden onderaan de streep he tgewoon niet waard is. We gaan toch ook niet mensen meer of minder laten betalen voor het betreden van natuurgebieden als ze daar vaak wandelen. Fietspaden omdat ze daar meer op rijden of het riool als je meer kakt. (;-))

Bepaalde maatschappelijke faciliteiten moeten vrijelijk beschikbaar zijn tegen een vast bedrag. Je kunt sturen hier en daar (met brandstof accijnzen) maar geen complexe IT-structuur opbouwen die ook nog voertuigen gaat volgen/tracken.
Pagina: 1 ... 12 ... 41 Laatste