'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 11 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:25
Zorg er liever voor dat het voor bedrijven aantrekkelijker wordt om zich buiten de Randstad te vestigen of om werknemers uit de buurt aan te nemen. De gemiddelde werknemer staat niet voor z'n plezier elke dag in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:34
ErikT738 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:49:
Zorg er liever voor dat het voor bedrijven aantrekkelijker wordt om zich buiten de Randstad te vestigen of om werknemers uit de buurt aan te nemen. De gemiddelde werknemer staat niet voor z'n plezier elke dag in de file.
Er zijn meerdere opties. Verhuizen is natuurlijk een optie. Ander werk dichterbij zoeken kan een optie zijn.
En zoals je zelf aangeeft stimulatie van het verplaatsen van bedrijven naar minder aantrekkelijke regio's. Dat laatste kan natuurlijk wel heel nadelig zijn voor bepaale bedrijven, dus daar zou dan flink wat tegenover moeten staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikT738
fisherman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:11:
[...]

Er zijn meerdere opties. Verhuizen is natuurlijk een optie. Ander werk dichterbij zoeken kan een optie zijn.
En zoals je zelf aangeeft stimulatie van het verplaatsen van bedrijven naar minder aantrekkelijke regio's. Dat laatste kan natuurlijk wel heel nadelig zijn voor bepaale bedrijven, dus daar zou dan flink wat tegenover moeten staan.
Verhuizen is voor de meeste mensen helemaal geen realistische optie. Dat idee komt nog uit de tijd dat de man het geld verdiende en moeder de vrouw thuis voor de kinderen zorgde. Bij die poging de marinekazerne naar Zeeland te verplaatsen een paar jaar geleden zag je hoe dat fout ging. De meeste mariniers hebben gewoon een partner die ook een baan en een leven heeft wat ze niet zomaar achter willen laten. Buiten dat om helpt de compleet overspannen huizenmarkt ook nog niet mee.

Werk dichterbij zoeken is natuurlijk een optie, maar dat werk moet er wel zijn. Ook moet je het risico maar durven te nemen als je bij je huidige baan een vast contract hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:14

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

ErikT738 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Verhuizen is voor de meeste mensen helemaal geen realistische optie. Dat idee komt nog uit de tijd dat de man het geld verdiende en moeder de vrouw thuis voor de kinderen zorgde. Bij die poging de marinekazerne naar Zeeland te verplaatsen een paar jaar geleden zag je hoe dat fout ging. De meeste mariniers hebben gewoon een partner die ook een baan en een leven heeft wat ze niet zomaar achter willen laten. Buiten dat om helpt de compleet overspannen huizenmarkt ook nog niet mee.

Werk dichterbij zoeken is natuurlijk een optie, maar dat werk moet er wel zijn. Ook moet je het risico maar durven te nemen als je bij je huidige baan een vast contract hebt.
Vergeet ook niet eventuele kinderen voor wie de impact van het verhuizen gigantisch kan zijn (zowel qua het moeten verlaten van de vriendjes als de familie die mogelijkerwijs in de buurt woont en bijspringt om de haast onbetaalbare kinderopvang te ontzien...)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47
DIe bedrijven betalen extra om in de randstad te zitten, ze krijgen note bene subsidie om zich daar te vestigen. Zeker als het gaat om binnen ring Amsterdam. Die hebben geen financiele stimulatie nodig.

Dan heb je ook nog eens de gemeentes die vestzak-broekzak politiek voeren met multinationals waarbij ze pandjes opkopen en ze op hun kosten een nieuwe kunnen maken op steenworpafstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:12

Flo

Destruction schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:38:
[...]

Maar hoe is mensen confronteren met een forse lastenverzwaring zonder enig alternatief niet mensen straffen? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Want o.a ik heb al meerdere keren aangegeven dat er voor 99,9% van de werkende mensen gewoon geen alternatief is, om verschillende (geldige!) redenen die variëren van bij verhuizing het probleem verplaatsen, niet kunnen verhuizen (want: huizen te duur dichtbij werk), geen werk te krijgen in eigen woonplaats, geen OV beschikbaar in eigen woonplaats, etc.
Het stukje "blind kiezen voor hun eigen korte-termijnwinst" stond ook in de post van Anakha. Ik denk dat velen het helemaal niet zo plezierig vinden om elke dag in de file te staan, erg vroeg in de auto te stappen (want file), en elke dag 3u kwijt zijn om alleen maar van en naar de werklocatie te komen. Er wordt hier ook vaak aangehaald dat het beter zou zijn als werkgevers zich buiten de Randstad gaan vestigen en het werknemers antrekkelijk maakt zich elders te vestigen. Ook wordt er aangehaald dat het schier ongmogelijk is voor velen om dichter bij werk te gaan wonen (want erg duur) of dat er in de buurt geen werk te vinden is maar verhuizen geen optie is want partner werkt wel in de buurt. Het OV is voor velen dan ook geen optie, zeker niet buiten de Randstad (wat licht ironisch is als men werkgevers wel graag naar buiten de Randstad ziet, maar dat terzijde).

Stel dat rekeningrijden echt een forse lastenverzwaring is voor allen die in de huidige situatie afhankelijk zijn van de auto. Velen van hen zijn liever niet afhankelijk van de auto. Autorijden kan leuk zijn, maar niet als het de dagelijkse langzaamrijdende file is. Is de vraag - of wellicht hoop - niet dat het op de langere termijn voor ons als samenleving aantrekkelijker maakt? Dat werkgevers wat vaker geconfronteerd worden met solicitanten (of werknemers die promotie krijgen) die stellen dat het werk leuk is maar dat het alleen voor hun werkt als ze 4 dagen thuis werken of misschien 3 dagen in een satellite office terecht kunnen? Dat mensen thuis bij de verbouwing de extra kosten voor de aannemer 100km verderop in de offerte terug zien, en dan toch maar wat langer wachten tot de aannemer van 10km verderop weer tijd heeft? Dat de lerares van de kinderen voorrang krijgt op een huis omdat er anders geen mensen zijn om onze kinderen wat te leren en ze liever niet met de Aygo 1.5u voor vele Euros op en neer rijdt en gefrustreerd in de laatste vergadering zit want moe en moet nog 1.5u naar huis karren? En dat we hierdoor met zn allen (niet ons allemaal eigen) op de langere termijn (niet ons morgen) veel minder tijd, stress, en energie kwijt zijn aan het gaan van pt A naar B niet voor een dagje naar Oma&Opa maar voor de werkgever?

Dan is misschien (ik zeg misschien, want the devil is in the detail) rekeningrijden wel die zure appel waar we even doorheen moeten. Wat ik ook proef in Anakha's reactie is dat vele tegenstanders van rekeningrijden het alleen maar over de zuurheid van de appel hebben. Het is (hier) niet mogelijk om over de eventuele voordelen te speculeren of discussieren, laat staan dat we die kunnen wegen of acceleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45
En hoe gaat dat dan denk je? Waar ligt het aan dat bedrijven zich in de Randstad vestigen?

Voor mij is het vrij eenvoudig. Ik zou zelf graag in de regio wonen (noord- of oost-NL) maar hoogopgeleid werk vinden is daar een serieuze uitdaging. Mijn werk speelt zich veel af in advies/consultancy. De opdrachtgevers voor dit soort werk zijn grotere bedrijven, grotere gemeentes, provincies etc. Die zitten veel meer in de randstad dan in de randgebieden. Gevolg is dus ook dat het gros van het werk zich afspeelt in de Randstad, waardoor het gros van de bedrijven waar ik zou kunnen/willen werken ook daar is. Hangt ook nog sterk van je sector af natuurlijk, bijv. in de medische hoek, bepaalde maakindustrie of hoger onderwijs is best wat te doen in de randgebieden.

Het gaat vooral om kritieke massa denk ik. Een gebied met 4 of 5 miljoen inwoners heeft gewoon een veel grotere bovenlaag aan dienstverlening / ander hoogopgeleid werk dan een gebied met 600k inwoners (friesland bijv.).

Zeker wanneer je als stel hoogopgeleid werk zoekt zijn de randgebieden echt minder interessant. Stel dat ik ander werk zoek of mijn partner ander werk nodig heeft --> in de randstad zijn er binnen 30km zo 50 of 100 nieuwe potentiele werkgevers. In de randgebieden misschien maar 5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Valt allemaal best mee. Mensen maken er tegenwoordig zo'n punt van. Dan neemt de partner toch gewoon ontslag en koop je een huis dichtbij het werk van de meest verdienende. Dan kan de partner rustig op zoek naar ander werk in die omgeving.

Kinderen passen zich overigens heel snel aan hoor. Zeker als ze nog jong zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door fisherman op 18-05-2021 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
President schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Uiteindelijk: dat men minder gaat rijden en dus minder het milieu ver
Los daarvan ben ik voorstander van een nieuw schermpje in de auto, waarop je kan zien hoe duur een ritje is qua benzine verbruik... Dan snapt de gemiddelde auto rijder misschien beter dat dat ritje naar de supermarkt toch al snel 3 euro aan benzine kost...
Als je dan toch bezig bent: splits dat bedrag dan ook even op in ruim 2 euro belasting, en minder dan 1 euro kale benzineprijs :+
En dan bij elke verkeersovertreding automatisch een boete er bovenop, direct zichtbaar op je schermpje :+
Oon schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 06:44:
[...]

Maar is het niet ook zo dat hiermee de maximale reiskostenvergoeding ook omhoog gaat? Nu is dat geloof ik 19 cent per kilometer, maar dat is dan niet meer haalbaar. Als je 2 of 3 uur naar kantoor moet rijden dan hou je geen loon meer over als je dat ook nog eens zelf moet betalen 8)7
Het is veelzeggend dat het ooit 60 guldencent was, vervolgens 27 eurocent, en nu nog 19 cent. Gezien de inflatie gedurende die tijd had het allang weer 60 eurocent moeten zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ErikT738
fisherman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:26:
[...]

Valt allemaal best mee. Mensen maken er tegenwoordig zo'n punt van. Dan neemt de partner toch gewoon ontslag en koop je een huis dichtbij het werk van de meest verdienende. Dan kan de partner rustig op zoek naar ander werk in die omgeving.
Dan neemt één van de verdieners gewoon ontslag?! Dus zonder recht op WW?! Je schrijft vanuit een luxepositie waar één van de partners kennelijk genoeg verdient om het gezin te onderhouden en de vaste lasten te dragen, of waar de reserves dusdanig hoog zijn dat je wel een aantal maanden één van de salarissen kan missen... Leuk en aardig voor wie het kan veroorloven, maar voor de meeste mensen gaat dit niet op.

En dan reken ik alle kosten die bij een verhuizing komen kijken niet eens mee...

[ Voor 5% gewijzigd door ErikT738 op 18-05-2021 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Blokker_1999 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Eenvoudiger gezegd dan gedaan.

Het organiseren van OV kost geld, kost veel geld. Er gaat vandaag al enorm veel subsidie naartoe en ondanks dat zeggen mensen dat een kaartje alsnog duur is terwijl naar mijn bescheiden mening die prijs eigenlijk niet eens zo slecht is in vergelijking met de werkelijke kost.

Voor het comfort met het OV willen zo veel mogelijk mensen kunnen reizen zonder overstappen. Hierdoor heb je ook weer een bijkomende belasting in grote steden. Bussen zitten vast in het overige verkeer en spoorlijnen zijn oververzadigd met geen ruimte tot groei meer. Aparte rijstroken voor bussen en trams zijn een oplossing waar mogelijk, maar ontneemt dan weer capaciteit van die automobilist die nog meer tijd zal verliezen in de files. Voor de spoorwegen zijn dan weer veel grotere investeringen nodig.
Tsja, de overheid zal toch iets moeten doen, het is nu vaak genoeg aangedragen dat een baan vinden in je eigen woonplaats vaak geen optie is, en verhuizen ook niet altijd mogelijk is. Als jij in het oosten van het land woont en werkt in de Randstad, en je kunt niet meer lenen dan zeg ~250k, dan kun jij in de Randstad geen huis kopen. Misschien een garagebox, maar daar mag (en kun) je dan weer niet in wonen.

Het is 2021 en buiten de Randstad zijn er nogsteeds heel veel plaatsen en dorpen waar helemaal geen OV beschikbaar is. Dat moet echt anders, als je mensen uit de auto wil halen. Tot die tijd is het OV geen serieus alternatief. En als met het OV reizen zo duur blijft, wordt het nooit een alternatief.
We hebben een cultuur van plattelandbewoners. Apartmentsblokken spreken ons niet aan, ondanks dat die wel een oplossing kunnen bieden. Kleiner gaan wonen, dichter op elkaar.
Hoe zit het met mensen met een gezin, die in jouw plan van een huis met voldoende slaapkamers naar een appartementje met te weinig ruimte zouden moeten verhuizen?
De oorzaak is niet het OV of de woningprijzen, wel dat we allemaal op hetzelfde moment onderweg zijn van ons huisje in het dorp naar die goedbetaalde job in de stad. Daar zijn vele oplossingen voor te bedenken, maar welke je ook kiest, er zal bijna altijd een grote groep mensen teleurgesteld zijn.
De woningprijzen en het (gebrek aan) OV dragen wel absoluut bij aan de oorzaak. Als je de noodzaak voor forenzen weg kunt nemen, kun je degenen die het wel willen blijven doen evt. zwaarder belasten, ja. Maar dit kun je niet doen als je mensen geen serieus alternatief wil bieden.
President schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Uiteindelijk: dat men minder gaat rijden en dus minder het milieu verpest voor toekomstige generaties.
Dan moet je dus zorgen voor serieuze betaalbare alternatieven, voordat je iets duurder gaat maken. Want met lastenverzwaringen neem je de noodzaak niet weg.
Waarom woon je dan zo ver weg van je werk dat je niet met de fiets of het OV kan? Zoek een baan in je omgeving uit op fietsafstand?
Ja, als iedereen nou gewoon passend werk kon krijgen in eigen woonplaats, dan hadden we dit hele gezeik niet. Maar helaas, de werkgevers zijn massaal naar de Randstad getrokken. En als jij het niet kan betalen om daar te wonen, zul je dus moeten reizen. En als het OV slecht geregeld of in het geheel afwezig is, rest daar dus alleen de auto voor. Snap je?
Los daarvan ben ik voorstander van een nieuw schermpje in de auto, waarop je kan zien hoe duur een ritje is qua benzine verbruik... Dan snapt de gemiddelde auto rijder misschien beter dat dat ritje naar de supermarkt toch al snel 3 euro aan benzine kost...
Je kunt heel eenvoudig berekenen wat je auto per kilometer kost. In mijn geval is dat een relatief hoog bedrag, omdat ik niet zoveel rijdt. Maar het is nogsteeds ~25% van wat het OV mij per kilometer zou kosten. Dus ja, nogmaals.. Dat OV moet echt flink goedkoper worden én echt overal in Nederland beschikbaar worden, anders is het geen serieus te nemen alternatief. Voor bijna een euro per kilometer kan ik in een hele dikke auto rijden, dan ga ik niet in een trein of bus zitten die mij niet van deur tot deur brengt en waar ik bovendien ook nog 'last' heb van jankende kinderen, luid bellende medereizigers, etc...

Wat die kosten betreft, ik heb het dus beide uitgezocht en dit was daarvan de conclusie. Hoewel ik het een tijdje serieus heb overwogen, mijn auto gaat de deur niet uit.
[...]

En precies dit. Verhuizen is 99,99% van de gevallen het probleem verplaatsen van de één naar de ander. Dan blijft het probleem dus in stand, en je wil het probleem oplossen. Niet verplaatsen.

Om nog maar eens in herhaling te vallen, wat mij betreft:
- OV overal in Nederland beschikbaar maken (het is 2021 ffs)
- OV fors goedkoper maken (van bijna 1 euro per km kan ik een hele dikke auto rijden....)
- Werkgelegenheid waar mensen wonen, en niet langer gecentreerd in/rond de Randstad.
- Werkgevers die (buiten covid tijden) thuiswerken onnodig blokkeren, fors extra belasten/beboeten.
- Wijs mensen op alternatieven voor de auto, zoals fiets, brommer/scooter en motorfiets.

Als je wil dat men stopt met door het land forenzen, zul je de noodzaak daartoe weg moeten nemen. Extra belasten neemt de oorzaak niet weg, maar maakt het wel onbetaalbaar om nog langer te werken. Het gevolg is dan dat de mensen die het niet langer kunnen betalen ontslagen worden, voor hen rest dan eigenlijk alleen nog bijstand. En dat is een eenrichtingsweg van mensen die naar de klote zijn, of naar de klote gaan.
fisherman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:26:
[...]

Kinderen passen zich overigens heel snel aan hoor. Zeker als ze nog jong zijn.
Oh, ja natuurlijk. Je hebt dat 2e inkomen ook helemaal niet nodig om een hypotheek (of huurwoning) te kunnen krijgen... 8)7

Dit is in theorie prachtig, maar in de praktijk totaal onhaalbaar. Als het allemaal zo simpel was, was er al totaal geen sprake meer van een file probleem. Graag allemaal wat verder denken dan de neus lang is, wat stel je hier eigenlijk voor.. Moeten mensen hun huizen opgeven, en in een kartonnen doos gaan wonen ofzo :?

Ik had (voor COVID kwam...) werk in mijn eigen woonplaats, nu ben ik weer ondernemer en probeer ik het zo uit te zoeken dat ik geen auto nodig heb om de opdrachten te kunnen uitvoeren, of in ieder geval niet in de spits hoef te rijden (buiten de spits kom je al genoeg debielen tegen waarvan je dan maar hoopt dat ze zonder rijbewijs achter het stuur zitten, omdat het anders een nog veel ernstigere situatie zou zijn...), maar dat is echt een luxe als je dat lukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 18-05-2021 11:41 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:58
Verhuizen is voor veel mensen geen optie, omdat het sociale vangnet dan wegvalt, zeker voor de minder bedeelden onder ons. En toevallig ook de mensen het meest afhankelijk van vastere werktijden. Men verhuist dus niet voor het werk. Sterker de meeste mensen verhuizen niet eens als er rampspoed is. In tegenstelling tot de heersende gedachte. Onder andere mooi beschreven in de boeken, Hoe de economie de wereld kan redden en meer toegespitst op de Nederlandse situatie, Een klein land met verre uithoeken, door Floor Milikowski.

Degene die het minst last hebben van dit soort maatregelen zijn ook de mensen die het zouden kunnen betalen. Maar dat niet hoeven omdat ze flexibel zijn.

Net als met zoveel van deze dingen is het gebaseerd op een gevoel, mensen verhuizen vast wel naar het werk als maatregel X wordt genomen. Geheel voorbij gaand aan het feit dat de mens zo aantoonbaar niet in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Nox schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:08:
Maar wat verwacht men te bereiken eigenlijk? Minder autogebruik? Ik rij dagelijks naar Amsterdam omdat ons kantoor er zit. Daar wonen is niet mogelijk als alleenstaande. De huur voor een klein gehorig 2-kamer appartementje is anderhalf duizend euro of koop iets verderop iets voor 4 ton. Dus ik moet wel... Trein is een optie maar ik rij ook nog wel eens op de heen- of terugweg langs een klant om onsite iets te fixen. Een auto bij de zaak pakken en die weer terug moeten brengen is veel onhandiger.

Als er rekeningrijden komt zijn er 3 opties:
- auto van de zaak gaan rijden (da's een forse achteruitgang op m'n eigen fijne auto, heb net een nieuwe gekocht :+ )
- dagelijks met het ov in sardienblikje en de dienstvoertuigen gebruiken, lekker als je eens ver weg moet, eerst naar amsterdam met de trein (anderhalf uur tov 30-40 minuten auto)
- fors hogere km-vergoeding of salarisverhoging om het te bekostigen, maar ik denk niet dat de 19ct omhoog gaat. Als dat niet kan dan wordt het een vd andere opties, spijtig genoeg.

Ik snap dat je privégebruik wilt ontmoedigen maar wmb belast je dat en niet woonwerk-verkeer (al is dat wss de bedoeling). Er is ook niet een goed alternatief en dit is nu omdat BEV's geen benzine tanken met achterlijke accijnzen.

Een rekeningrijden voor enkel BEV's zou beter zijn, dan betalen zij ook mee aan het wegennet.
Bijzondere redenering. Dus alleen rekeningrijden voor BEV, want jij wil het liever niet voor woon-werk verkeer, en eigenlijk zijn de andere opties niet echt top.

Waarom zou een BEV dan wel moeten rekeningrijden? Je kunt toch prima gewoon de hele accijnzen onzin schrappen, en gewoon belasting gaan heffen bij verkoop van een auto? Of zelfs "overdrachtsbelasting" bij tweedehands verkoop? Mensen met een dure auto zullen die meestal meer inzetten, of kunnen simpelweg meer belasting betalen, en we hoeven niet iedereen de godganse dag te tracken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ErikT738 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Dan neemt één van de verdieners gewoon ontslag?! Dus zonder recht op WW?! Je schrijft vanuit een luxepositie waar één van de partners kennelijk genoeg verdient om het gezin te onderhouden en de vaste lasten te dragen, of waar de reserves dusdanig hoog zijn dat je wel een aantal maanden één van de salarissen kan missen... Leuk en aardig voor wie het kan veroorloven, maar voor de meeste mensen gaat dit niet op.

En dan reken ik alle kosten die bij een verhuizing komen kijken niet eens mee...
Je gaat er van uit dat je leven in de toekomst gelijkwaardig of beter is. Als je dat los laat kan je prima verhuizen en afstand doen van contact met grootouders of een nieuwe tweedehands auto. Onconfortabel kleiner wonen is ook een optie.
Ik wil het persoonlijk niet, maar vraag mij af hoe ik er tegenin kan gaan. Uiteindelijk worden dit soort plannen toch wel werkelijkheid, je stelt het hooguit uit naar een latere genratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

jadjong schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:03:
[...]

Je gaat er van uit dat je leven in de toekomst gelijkwaardig of beter is. Als je dat los laat kan je prima verhuizen en afstand doen van contact met grootouders of een nieuwe tweedehands auto. Onconfortabel kleiner wonen is ook een optie.
Ik wil het persoonlijk niet, maar vraag mij af hoe ik er tegenin kan gaan. Uiteindelijk worden dit soort plannen toch wel werkelijkheid, je stelt het hooguit uit naar een latere genratie.
Ehm... Als je het beeld los laat dat je niet kunt verhuizen als je 50% van de inkomsten mist, dan kun je best verhuizen :? 8)7

Of zegmaar, je hebt een gezin met 2 kinderen, en voor die kinderen heb je op een dag ineens geen slaapkamers meer nodig? Want die kun je wel in een tehuis dumpen, zodat je kleiner kan wonen :?

Met deze logica snap ik wel dat het land steeds verder naar de klote gaat ja |:( Nogmaals, dat iets voor jou toevallig is gelukt en prima werkt, betekent niet dat het voor iedereen kan en gaat werken. Want dat is gewoonweg niet zo.

[ Voor 24% gewijzigd door Destruction op 18-05-2021 12:14 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Destruction schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Ehm... Als je het beeld los laat dat je niet kunt verhuizen als je 50% van de inkomsten mist, dan kun je best verhuizen :? 8)7
Als je de dagelijkse kosten van een autorit niet meer kan betalen zal je wel moeten. Of lokaal tuinman worden en op de fiets naar je werk gaan. Voor ons een hele rare situatie, onze (klein)kinderen weten niet beter en accepteren dat ze in Vlagtwedde alleen boswachter kunnen worden.

Nogmaals, ik wil het niet. Ik vind het niet leuk en kan het op deze wijze ook niet betalen. Maar wat doe je er aan. :F

[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 18-05-2021 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:51

Yucon

*broem*

jadjong schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:16:
[...]

Als je de dagelijkse kosten van een autorit niet meer kan betalen zal je wel moeten. Of lokaal tuinman worden en op de fiets naar je werk gaan. Voor ons een hele rare situatie, onze (klein)kinderen weten niet beter en accepteren dat ze in Vlagtwedde alleen boswachter kunnen worden.

Nogmaals, ik wil het niet. Ik vind het niet leuk en kan het op deze wijze ook niet betalen. Maar wat doe je er aan. :F
Fatalistisch worden zal in ieder geval niet meehelpen om het ten goede te keren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

jadjong schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:16:
[...]

Maar waarom zou je je daarbij neerleggen, als de echte oplossingen gewoon voorhanden zijn? Ooit kon iedereen in eigen woonplaats gewoon passend werk vinden dat hij/zij leuk vond. En toen ging alles richting Randstad.

En dan kijk ik ook nog ff naar mijn broer, die nu vanwege COVID thuis werkt, maar normaal gesproken mag hij niet thuis werken terwijl dat prima kan in zijn beroep. Waarom wordt zo'n werkgever dan niet aangepakt? Het is absoluut onnodig dat bijvoorbeeld mijn broer elke dag 150km (en soms meer...) enkele reis moet rijden om vervolgens een PC aan te zetten. Alsof hij zelf geen PC heeft 8)7

En ja, in een enkel geval zul je ook als ICT'er fysiek aanwezig moeten zijn om dingen gedaan te krijgen. Maar elke dag heen en weer rijden terwijl je vanuit huis hetzelfde werk prima kunt doen, is totale onzin en dat zou de werkgevers meer moeten kosten dan alleen de leasebak of de kilometervergoeding.

En als jij het al niet meer kan betalen om naar je werk te rijden, hoe ga je dan een verhuizing financieren? Dan kun je dus echt alleen maar naar die kartonnen doos he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:54
Destruction schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Je kunt heel eenvoudig berekenen wat je auto per kilometer kost. In mijn geval is dat een relatief hoog bedrag, omdat ik niet zoveel rijdt. Maar het is nogsteeds ~25% van wat het OV mij per kilometer zou kosten. Dus ja, nogmaals.. Dat OV moet echt flink goedkoper worden én echt overal in Nederland beschikbaar worden, anders is het geen serieus te nemen alternatief. Voor bijna een euro per kilometer kan ik in een hele dikke auto rijden, dan ga ik niet in een trein of bus zitten die mij niet van deur tot deur brengt en waar ik bovendien ook nog 'last' heb van jankende kinderen, luid bellende medereizigers, etc...

Wat die kosten betreft, ik heb het dus beide uitgezocht en dit was daarvan de conclusie. Hoewel ik het een tijdje serieus heb overwogen, mijn auto gaat de deur niet uit.
Ik ben ook serieus aan het uitrekenen of ik zonder auto zou kunnen. Dus ik zit ook wat te vergelijken hier en daar. Ik vraag me af hoe je aan de OV-prijs van een euro per kilometer komt. Er is een starttarief van een euro en een kilometertarief van 14 tot 20 cent, afhankelijk van de vervoerder. Zonder korting.

(Mijn grootste bezwaar is dat de dekking zo matig is; als ik mijn dochter naar de manege breng is ze er in een kwartier, als ze met de bus moet is ze 55 minuten kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

noppus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:31:
[...]

Ik ben ook serieus aan het uitrekenen of ik zonder auto zou kunnen. Dus ik zit ook wat te vergelijken hier en daar. Ik vraag me af hoe je aan de OV-prijs van een euro per kilometer komt. Er is een starttarief van een euro en een kilometertarief van 14 tot 20 cent, afhankelijk van de vervoerder. Zonder korting.

(Mijn grootste bezwaar is dat de dekking zo matig is; als ik mijn dochter naar de manege breng is ze er in een kwartier, als ze met de bus moet is ze 55 minuten kwijt)
Het zit hem in de combinatie van bus en treinvervoer, die het al met al zo duur maakt voor de bestemmingen waar ik vaak naartoe moet. Ik ben goedkoper uit met een eigen auto, waarin ik zelf bepaal wat ik hoor en bovendien van deur tot deur kan reizen. Dan weet ik het wel.

Dat ik ook nog motorrijder ben en om files te vermijden (en als het even kan....) op de motor ga, reken ik voor het gemak niet mee. Maar die kost nog minder dan de auto, vanwege de lage vaste lasten, het nog redelijk betaalbare onderhoud en het lage brandstofverbruik. Mijn gedachte was dus: Ik heb een fiets, en ik heb een motor. Ik werk in eigen woonplaats. Mijn vorige auto was aan vervanging toe, en toen heb ik dus serieus overwogen en onderzocht of het een optie was om de auto gewoon weg te doen. Hij stond toch vooral heel veel voor m'n deur.

Toen kwam COVID, weg was die baan. Ik had naast m'n baan ook nog een bedrijfje, ik ben dus nu weer ondernemer. En hoewel ik hem gelukkig niet vaak nodig heb, is een auto dan wel onmisbaar ;) Bijvoorbeeld voor het vervoer van gereedschap en materialen.

[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 18-05-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

squaddie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Maar waarom werkt beprijzen beperkt? Omdat de nadelen van autobezit niet opweegt tegen de voordelen en als de belastingen omhoog gaan dan accepteert vrijwel iedereen met gemor de extra kosten, tenzij het zodanig wordt verhoogt dat men het niet kan of wil betalen zal er niet of nauwelijks gedragsverandering optreden en laten we reëel zijn dat is ook waar de overheid op inzet bij verhogingen dat het gros blijft doen wat ze al deden.

Wil je mensen uit de auto krijgen en houden is simpelweg beprijzen van de auto geen duurzame oplossing, immers zodra verschil in kosten weer kleiner wordt stappen mensen weer in de auto. We zullen als maatschappij hard aan slag moeten om bestaande mobiliteit verbeteren en nieuwe ontwikkelen. Het grote probleem met de auto de voordelen zijn zodanig dat voor een hoop mensen de auto met voorsprong op nummer 1 staat en zolang er geen alternatieve vormen van mobiliteit zijn die kunnen concurreren zal de auto bovenaan blijven staan.
Deels mee eens. Voor een deel van de mensen is er inderdaad geen goed alternatief voor de auto echter voor een groot deel ook wel en die pakken nu uit gemakzucht of gewoonte de auto terwijl er uitstekende alternatieven zijn.

Als je hier kijkt en ziet dat bijna 9% van de mensen de auto pakt voor een afstand van minder dan een kilometer (!) en maar liefst de helft (!) van de mensen de auto pakt op een ritje van < 7,5km dan zie je dat er nog een boel te winnen valt.
Dat zijn afstanden die je met gemak kan lopen of fietsen en juist de afstanden waar qua milieu veel te winnen valt: veelal in de stad en met koude motor.

Kilometerheffing gaat daar echter niks aan veranderen, dat maakt alleen autorijden iets duurder maar de alternatieven niet ineens aantrekkelijker zoals je zelf ook al schrijft. Bovendien kost het op die korte afstand ook nog eens amper iets extra.

Er zijn andere opties nodig om mensen de alternatieven te laten verkiezen boven de auto. Denk hierbij bv aan 'verboden te parkeren rondom basisscholen' of zoals bv Amsterdam doet: Het aantal openbare parkeerplaatsen verminderen en gebieden autovrij maken of parkeertarieven fors omhoog schroeven.
Ook kun je bv zorgen dat fietsroutes directer en sneller aan te rijden zijn dan per auto.

Op die manier wordt de keuze voor een alternatief ineens een stuk aantrekkelijker ongeacht hoe duur of goedkoop de auto is. Uren moeten zoeken naar een parkeerplaats weegt uiteindelijk zwaarder dan een paar euro extra per rit betalen. Hierbij moet uiteraard wel de kanttekening gemaakt worden dat er dan wel een goed alternatief aanwezig moet zijn.

Ook moet er veel meer worden ingezet op thuiswerken, de overheid zou dit bv kunnen stimuleren of er een recht van maken voor de werknemer.

Al deze zaken worden overigens tot op zekere hoogte al gedaan maar ik denk dat als de overheid echt wil dat er minder gereden wordt ze veel meer in moeten zetten op dit soort zaken ipv autorijden onbetaalbaar maken.
squaddie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:05:
[...]
Tuurlijk heb je wel een punt, maar wordt Nederland beter als we woon-werkverkeer zwaarder gaan belasten. Want de mensen met laag betaalde banen zullen dan vanzelf tot de conclusie komen waarom werk ik nog. Ik krijg van mn werkgever X, daarvan moet ik Y uitgeven om op mn werk te komen, ik ga wel thuis in de bijstand zitten, lekker gratis geld jonguh (film turbo). Daarmee een deel van de bewolking in zekere zin uitsluiten van de maatschappij.
Eens. Autorijden kost al genoeg in NL.
RemcoDelft schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:36:
[...]

Ik heb de 19 pagina's doorzocht op het woord "bereikbaar":
-Niet-noodzakelijke, niet-gereisde kilometers maar ook fietskilometers zijn laaghangend fruit om de CO2-uitstoot snel te verminderen en te helpen Nederland bereikbaar te houden
-Met het oog op de bereikbaarheid en de klimaatdoelen van 2030 kan Nederland het zich niet permitteren om tot aan de invoering van Betalen naar Gebruik géén beleid te ontwikkelen om het reisgedrag te beïnvloeden.
-Dit plan is er op gericht om de aangescherpte klimaatdoelen van de Europese Green Deal in 2030 te halen, terwijl mobiliteit voor iedere Nederlander betaalbaar en bereikbaar blijft en de inkomsten die autobelastingen genereren op een acceptabel niveau blijven.
-Daarin wordt gezocht naar een nieuw evenwicht tussen klimaat, bereikbaarheid, economie, leefomgeving en betaalbaarheid.

In deze hele discussie heb ik nog nooit (!) een definitie van het woord "bereikbaarheid" voorbij zien komen. Kernvraag: Als er geen file staat maar ik mijn auto niet meer kan betalen, neemt mijn bereikbaarheid dan toe of af?
Waarom denkt de overheid te moeten bepalen wat niet-noodzakelijke kilometers zijn? Als ik voor anderen mag gaan strepen kan ik wel 95% van alle ritten als niet-noodzakelijk bestempelen, maar al die mensen hebben allemaal een reden om die rit te maken.
Helemaal mooi wordt het als niet de Nederlander bereikbaar blijft, maar "mobiliteit voor iedere Nederlander". Proberen ze er nu omheen te draaien i.p.v. te zeggen waar het werkelijk om gaat?
En dat evenwicht tussen klimaat en andere dingen is helemaal een lachertje: het hele klimaatbeleid is gericht op dusdanig kleine doelen (0.0000hoeweinig graden kouder?) dat het niet eens meetbaar is, en dus ook helemaal niet uitmaakt of we meer of minder uitstoten. Maar ondertussen vervuilen we gigantisch door het opstoten van Canadese bossen omdat op papier de CO2-uitstoot hiervan niet wordt meegeteld. En de leefomgeving wordt niet beter van al die houtstook.

Daarom nu mijn tegenvoorstel: 50 cent betalen per minuut dat je auto stilstaat of minder dan 50 km/u rijdt op de snelweg! Dat zou de files aardig moeten oplossen, en als het niet genoeg is, gewoon de prijs verhogen :+
Jij gaat er nu vanuit dat 'mobiliteit' gelijk staat aan automobiliteit en bij bereikbaarheid denk je dus aan bereikbaar met de auto. Bereikbaarheid is echter een breder begrip en kan ook zijn te voet, per OV of fiets.
Richt je de hele stad in voor auto's dan is er geen plaats meer voor voetgangers fietsers of een OV netwerk, dan krijg je steden zoals in de VS en Canada.

Je kunt juist een stad heel goed bereikbaarder maken door autogebruik te ontmoedigen. Mensen pakken dan namelijk eerder een alternatief zoals de fiets of OV voor de kortere verplaatsingen zodat mensen die afhankelijk zijn van de auto door kunnen rijden en de stad uiteindelijk dus bereikbaarder wordt.
Iets wat we overigens al jaren doen in dit land met als gevolg dat onze grote steden behoorlijk bereikbaar zijn (juist ook met de auto) in vergelijking met andere wereldsteden
Moet je je eens indenken dat iedereen die nu de fiets of OV pakt ineens de auto instapt, dan hoef je je niet meer af te vragen wat de overheid bedoelt met de term 'bereikbaar' ;)
RemcoDelft schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Hoe noodzakelijk is het om iemand aan de andere kant van het land te bezoeken? Hoe noodzakelijk is het om naar een winkel te gaan? Gezien de behoorlijke belasting die je aan elke autorit kwijt bent zou het de overheid sieren om eens gewoon te faciliteren waar behoefte aan is, i.p.v. te bepalen dat mensen maar iets anders moeten gaan doen om vervolgens toch dezelfde hoeveelheid belasting te komen innen.
Waar behoefte aan is is ook deels ontstaan door sturing van de overheid. In de VS is er een enorme behoefte aan automobiliteit omdat er domweg geen alternatief is, er zijn niet tot nauwelijks fietspaden en vaak niet eens stoepen. En in Nederland was dat nog niet zo heel lang geleden ook beleid van onze overheid, alles inzetten op autoverkeer, echter is ons land behoorlijk dichtbevolkt en liep het verkeer al snel spaak. Hierna is de overheid in gaan zetten op fiets en voetganger mobiliteit waardoor we nu de beste fietsinfrastructuur ter wereld hebben met als gevolg dat we wereldwijd gezien niet alleen het meeste fietsen maar ook nog eens de minste doden onder fietsers hebben.

Juist door iets te faciliteren waar aanvankelijk géén behoefte aan leek (de auto was juist enorm in opkomst) maar met een vooruitziende blik toch werd ingevoerd zitten we nu in een hele goede positie qua mobiliteit en kun je óók met de auto nog steeds overal uitstekend komen.

Regeren is vooruitzien :)
Destruction schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Tsja, de overheid zal toch iets moeten doen, het is nu vaak genoeg aangedragen dat een baan vinden in je eigen woonplaats vaak geen optie is, en verhuizen ook niet altijd mogelijk is. Als jij in het oosten van het land woont en werkt in de Randstad, en je kunt niet meer lenen dan zeg ~250k, dan kun jij in de Randstad geen huis kopen. Misschien een garagebox, maar daar mag (en kun) je dan weer niet in wonen.
De laatste keer dat ik keek lag Spijkenisse toch echt in de randstad en heb ik daar toch echt dit jaar nog een eensgezinswoning gekocht voor 250k... ;)
De randstad is meer dan Amsterdam of Utrecht he :P

Verder eens met je oplossingen maar een euro per km voor het OV? Ik kom op ongeveer 18 cent per km als ik naar mijn werk zou gaan met het OV. Enige nadeel is dat ik daar letterlijk net zo lang over doe als op de fiets (iets meer dan een uur voor 25km :o )

[ Voor 66% gewijzigd door Metro2002 op 18-05-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:03

Nox

Noxiuz

Jeroenneman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Bijzondere redenering. Dus alleen rekeningrijden voor BEV, want jij wil het liever niet voor woon-werk verkeer, en eigenlijk zijn de andere opties niet echt top.

Waarom zou een BEV dan wel moeten rekeningrijden? Je kunt toch prima gewoon de hele accijnzen onzin schrappen, en gewoon belasting gaan heffen bij verkoop van een auto? Of zelfs "overdrachtsbelasting" bij tweedehands verkoop? Mensen met een dure auto zullen die meestal meer inzetten, of kunnen simpelweg meer belasting betalen, en we hoeven niet iedereen de godganse dag te tracken.
Ja, goed idee, die overdrachtsbelasting. Dan gaat men massaal ontwijken door de auto op andermans naam te laten. Eenmalige belasting bij aanschaf is natuurlijk een optie. Maar die hebben we al, dus dan ga je hier voor een nieuwe auto ipv 20.000 euro nu opeens 26.000 euro betalen? (benzinewagen van 5 tientjes pm mrb voor 10 jaar). Of nee, de accijns moet er nog bij. 250.000 km aan 6L/100km á 1 euro per liter brandstof. Je average boodschappenkar (peugeot 2008-opel astra-vw polo etc.) is straks 40.000 euro _/-\o_

Nee, een normale ICE auto heeft accijns op gebruik (brandstof is zwaar belast) en dat werkt best goed. De energie van een BEV belasten gaat niet werken, je moet dan thuis koken en accijns voor je BEV betalen ofzo om het water voor de piepers aan de kook te krijgen 8)7 :+

Dus tja, als je belasten per gereden km wilt houden is de brandstof belasten prima. Dat gaat gewoon naar ratio van vervuiling/co2 uitstoot. Alle verbrande brandstof verandert in co2 ten slotte (en nog wat spul, maar daar zijn de euroX normen weer voor en de hele oude vervuilende diesels worden al extra belast). De dorstige V8 verstookt 2x zoveel dus betaalt 2x zoveel plus nog wat extra's in de vorm van meer gewicht en eenmalig voor een hoge bpm.

Zeg het maar, hoe zou jij een BEV willen belasten per gebruik/vervuiling? Ik kan me nog iets indenken van een meetapparaat dat meet hoeveel kWh je laadt/verbruikt in de auto of per gereden km, maar veel meer kan ik me niet bedenken. En naar gewicht kan uiteraard ook, maar als je dan een elektrisch boodschappenkarretje hebt waar je 60-70 euro pm voor moet betalen wordt het ook wel gortig niet? :P

Ten slotte is rekeningrijden een dingetje geworden sinds de BEV's niet betalen voor hun gebruik. Hiervoor was het vooral om file's te vermijden, maar momenteel is dat niet écht een ding, zeker als er na de corona nog eens wat mensen thuis blijven werken. Zullen we dat eerst even afwachten voor we daar iets mee gaan doen?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:27:
[...]

Fatalistisch worden zal in ieder geval niet meehelpen om het ten goede te keren.
Nederland is goed in zeiken, maar als je iets geleidelijk invoert kraait er geen haan naar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01

ThunderNet

Flits!

Maar die stroom betaal je nu ook al belasting over, dus dat is al getackeld?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Destruction schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:29:
[...]

Maar waarom zou je je daarbij neerleggen, als de echte oplossingen gewoon voorhanden zijn? Ooit kon iedereen in eigen woonplaats gewoon passend werk vinden dat hij/zij leuk vond. En toen ging alles richting Randstad.
Ooit hadden we geen 2.5 auto per huishuiden en deelden vader+oudste broer een fiets. Toen dacht je niet aan werken in Amsterdam want dat was drie dagen reizen. ;) De laatste 50 jaar zijn we sterk gegroeid in mobiliteit en dat loopt nu een beetje spaak.
En dan kijk ik ook nog ff naar mijn broer, die nu vanwege COVID thuis werkt, maar normaal gesproken mag hij niet thuis werken terwijl dat prima kan in zijn beroep. Waarom wordt zo'n werkgever dan niet aangepakt? Het is absoluut onnodig dat bijvoorbeeld mijn broer elke dag 150km (en soms meer...) enkele reis moet rijden om vervolgens een PC aan te zetten. Alsof hij zelf geen PC heeft 8)7
Thuiswerken in geen duurzame oplossing, je ziet nu al dat het OV gemeden wordt en men met de auto gaat want er staan toch geen files. Niet voor niets dat midden vorig jaar de verkoop van 2e hands auto's door het dak ging.
En ja, in een enkel geval zul je ook als ICT'er fysiek aanwezig moeten zijn om dingen gedaan te krijgen. Maar elke dag heen en weer rijden terwijl je vanuit huis hetzelfde werk prima kunt doen, is totale onzin en dat zou de werkgevers meer moeten kosten dan alleen de leasebak of de kilometervergoeding.

En als jij het al niet meer kan betalen om naar je werk te rijden, hoe ga je dan een verhuizing financieren? Dan kun je dus echt alleen maar naar die kartonnen doos he?
Dan ga ik geen verhuizing op poten zetten, dan zoek ik een baan naast mijn huis. Als dat geen gelijkwaardig inkomen oplevert moeten we helaas kleiner gaan wonen. (fuck, toch verhuizen :X ) Je zal even een tiental jaar door de ellende heen moeten, maar dan zijn we er aan gewend en weten we niet beter.
Nogmaals, ik probeer je niet te overtuigen van rekeningrijden. Ik probeer alleen aan te geven dat de consequenties van dit beleid vanzelf geaccepteerd gaan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 18-05-2021 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

ThunderNet schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:25:
[...]

Maar die stroom betaal je nu ook al belasting over, dus dat is al getackeld?
Ja, maar nog niet zo magistraal veel als over benzine. Dus de inkomsten kelderen.

Voorbeeld: benzine is minimaal een euro aan accijns en belasting (83 cent ofzo plus de btw er overheen zit je op dik een euro). Daar rij je met een heel zuinig autootje 18km op. Een BEV verstookt daar 3kWh voor (1 op 6 voor een redelijk zuinige BEV). Die 3kWh heeft iemand 60 cent gekost, waarvan zo'n 10 cent belasting is per kWh. Da's dus bijna een kwart aan inkomsten tegenover de benzineslurper. Zie je waar het mank gaat? Als we elektra gewoon 50 cent per kWh maken lukt het wel, en dan geen vrijstelling meer voor de eerste kWh's die je als primaire levensbehoefte nodig hebt hé. Gaan we ook gelijk overal spontaan gas weer gebruiken om te verwarmen.

En nog iets, als je rekeningrijden invoert zou dat gaan ten koste van de overige belastingen, niet als extra er bovenop. Ik ben benieuwd, gaat iedereen dan zijn BPM terug kunnen vorderen? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 18-05-2021 14:35 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

En bovendien: er zijn ook nog mensen die hun BEV laden via eigen PV panelen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

jadjong schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:26:
[...]

Ooit hadden we geen 2.5 auto per huishuiden en deelden vader+oudste broer een fiets. Toen dacht je niet aan werken in Amsterdam want dat was drie dagen reizen. ;) De laatste 50 jaar zijn we sterk gegroeid in mobiliteit en dat loopt nu een beetje spaak.
Ooit hadden we ook geen 2,5 auto per huishouden nodig, omdat we gewoon in onze eigen woonplaats een passende baan konden krijgen ;)

Overigens groeide ik op in een huishouden zonder auto. Mijn vader mocht in eerste instantie geen auto meer rijden toen bij hem epilepsie werd ontdekt, en mijn moeder durfde niet zo goed achter het stuur. De auto die mijn ouders toen hadden is destijds verkocht. Maar een bezuiniging heeft dat zeker niet opgeleverd, omdat we toen als gezin afhankelijk werden van het OV. Met familie die door heel het land verspreid woont en toch verwacht dat je op verjaardagen op visite komt, werd dat een forse kostenpost. Forser dan de auto geweest is en zou zijn. Maar het was in die zin een andere tijd (eind jaren '80, begin '90), dat mijn moeder nog thuis was om voor mij en mijn broer te zorgen en mijn vader op fietsafstand van huis een goede vaste baan had. Dus ook toen we vroeger de auto nog hadden, stond deze overdag gewoon thuis. M'n ouders hadden er eentje om met het gezin weg te kunnen, en dus niet voor woon-werk.

Je kunt denk ik voorstellen dat ik na de nodige jaren OV ellende een brommer kocht en daarmee zo'nbeetje het hele land door ging. Ook moest er zsm een rijbewijs en auto komen, en later dus een motor. Het OV heeft jarenlang en bij veel gelegenheden de kans gehad om definitief mijn vertrouwen te winnen, maar het heeft enkel bewezen dat je niet kunt vertrouwen op die afhankelijkheid En dan hebben we het nog niet over de prijs en de nog altijd beperkte beschikbaarheid gehad...
[...]

Thuiswerken in geen duurzame oplossing, je ziet nu al dat het OV gemeden wordt en men met de auto gaat want er staan toch geen files. Niet voor niets dat midden vorig jaar de verkoop van 2e hands auto's door het dak ging.
Toen mijn broer zijn huidige leaseauto mocht uitzoeken, heeft hij letterlijk voorgesteld geen leaseauto meer te nemen als hij thuis mocht werken. Dat werd geweigerd, want volgens zijn werkgever doen mensen helemaal niets meer als ze thuis mogen werken... Ook dat is onzin gebleken 8)7

Hoe je het ook went of keert, dan had er dus minimaal één auto minder in de file gestaan. En gezien mijn schoonzus in eigen woonplaats werkt konden ze het dan prima af met 1 auto. Nu staan er 2, omdat door mijn broer z'n werk- en reistijden samen een auto delen geen optie is.
[...]

Dan ga ik geen verhuizing op poten zetten, dan zoek ik een baan naast mijn huis. Als dat geen gelijkwaardig inkomen oplevert moeten we helaas kleiner gaan wonen. (fuck, toch verhuizen :X ) Je zal even een tiental jaar door de ellende heen moeten, maar dan zijn we er aan gewend en weten we niet beter.
Nogmaals, ik probeer je niet te overtuigen van rekeningrijden. Ik probeer alleen aan te geven dat de consequenties van dit beleid vanzelf geaccepteerd gaan worden.
Maar hoe ga je die verhuizing betalen dan? En waar ga je dan naartoe? Welke goedkopere woning? De huizenmarkt zit behoorlijk op slot momenteel, dus dat kun je wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Belasting (sowieso prijs van) stroom is een dingetje. Iedereen krijgt een heffingskorting op de energierekening, voor 2021 is dat € 558,56. Dat betekent dat je zo'n 2.500 kWh gratis stroom krijgt. Of dat voor de eerste 3.700 kWh de overheid geen belasting ontvangt.

Haal die heffingskorting weg en de overheid schraapt 4,5 miljard euro extra binnen. Hoeveel aan accijns missen ze als iedereen BEV's gaat rijden?
Maar gek genoeg gaat die heffingskorting alleen maar omhoog. Wat vreemd is want steeds meer mensen hebben zonnepanelen en door het salderen (wat dus afgeschaft wordt) gaat het stroomverbruik wat afgerekend wordt omlaag. Maar die heffingskorting blijft.
Dat is tegenstrijdig.

[ Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 18-05-2021 14:52 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:51:
Belasting (sowieso prijs van) stroom is een dingetje. Iedereen krijgt een heffingskorting op de energierekening, voor 2021 is dat € 558,56. Dat betekent dat je zo'n 2.500 kWh gratis stroom krijgt. Of dat voor de eerste 3.700 kWh de overheid geen belasting ontvangt.

Haal die heffingskorting weg en de overheid schraapt 4,5 miljard euro extra binnen. Hoeveel aan accijns missen ze als iedereen BEV's gaat rijden?
Maar gek genoeg gaat die heffingskorting alleen maar omhoog. Wat vreemd is want steeds meer mensen hebben zonnepanelen en door het salderen (wat dus afgeschaft wordt) gaat het stroomverbruik wat afgerekend wordt omlaag. Maar die heffingskorting blijft.
Dat is tegenstrijdig.
Lijkt mij redelijk logisch, want met die heffingskorting zorg je dat:
1. Totale lasten redelijk blijven voor huishoudens
2. Er voldoende incentive is om te besparen, omdat elke extra kWh nog wel €0.20 kost

Een vlakke lastenverhoging van €4.5MLD, onafhankelijk of je nou wel of geen (elektrische) auto rijdt, zou dan nogal krom zijn.

En je kan die heffingskorting als gratis stroom zien, maar je kan ook beginnen met de netkosten enzo eraf te halen.
Nox schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:32:
[...]
waarvan zo'n 10 cent belasting is per kWh. Da's dus bijna een kwart aan inkomsten tegenover de benzineslurper.
Ik teken graag voor 10 cent belasting per kWh, maar dat is wel een optimistische schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Dat is tegenstrijdig.
Zoek eens op wat grootverbruikers betalen. Hoe meer je gebruikt hoe minder belasting je gaat betalen. Vanaf 10MWh gaat de belasting omlaag. Omgekeerd progressief, tegen alle principes in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is tegenstrijdig.
Niets is tegenstrijdig, dat zijn afgemene kortingen wegstrepen tegen individuele kortingen/voordelen, ergens zit je gewoon appels met peren te vergelijken. Het is enkel de vraag welke kant ze aan de stoelpoten gaan zagen om diezelfde balans te kunnen behouden, immers heeft (of kan, niet onbelangrijk) niet iedereen zonnepanelen, laat staan gasloos, om BEV's maar niet te noemen.

Dat lijkt op dit moment scheef, maar is slechts een transitiepunt tot er een nieuwe gevestigde standaard is op basis waarvan zij dan gaan rekenen. Beetje als het gasloos verhaal, maar dan nog een stuk verderweg.
Nox schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:36:
[...]

Zoek eens op wat grootverbruikers betalen. Hoe meer je gebruikt hoe minder belasting je gaat betalen. Vanaf 10MWh gaat de belasting omlaag. Omgekeerd progressief, tegen alle principes in :+
Principes van wat? 'de vervuiler betaald?' Als die 10MWh uitsluitend zon/water/wind energie is, waar is precies dat probleem? Of vanuit het 'belasting betalen' principe? Dat is een iets complexer verhaal, maar in de basis kan je stellen: iemand die zoveel afneemt, zal ook zo'n grote onderneming hebben dat er vanuit die onderneming al genoeg 'belasting' wordt geheven. Kan je prima voorbeelden noemen als een datacenter van Google of andere vage constructies, maar het gaat om grootste deel, niet om de kleinere groep de er mogelijk profijt uit halen (vooralsnog is het aandeel zonder zonnepanelen/BEV/whatever aanzienlijk groter dan de groep die deze wel hebben).

[ Voor 34% gewijzigd door SinergyX op 18-05-2021 16:56 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

SinergyX schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:51:
[...]

Niets is tegenstrijdig, dat zijn afgemene kortingen wegstrepen tegen individuele kortingen/voordelen, ergens zit je gewoon appels met peren te vergelijken. Het is enkel de vraag welke kant ze aan de stoelpoten gaan zagen om diezelfde balans te kunnen behouden, immers heeft (of kan, niet onbelangrijk) niet iedereen zonnepanelen, laat staan gasloos, om BEV's maar niet te noemen.

Dat lijkt op dit moment scheef, maar is slechts een transitiepunt tot er een nieuwe gevestigde standaard is op basis waarvan zij dan gaan rekenen. Beetje als het gasloos verhaal, maar dan nog een stuk verderweg.

[...]

Principes van wat? 'de vervuiler betaald?' Als die 10MWh uitsluitend zon/water/wind energie is, waar is precies dat probleem? Of vanuit het 'belasting betalen' principe? Dat is een iets complexer verhaal, maar in de basis kan je stellen: iemand die zoveel afneemt, zal ook zo'n grote onderneming hebben dat er vanuit die onderneming al genoeg 'belasting' wordt geheven. Kan je prima voorbeelden noemen als een datacenter van Google of andere vage constructies, maar het gaat om grootste deel, niet om de kleinere groep de er mogelijk profijt uit halen (vooralsnog is het aandeel zonder zonnepanelen/BEV/whatever aanzienlijk groter dan de groep die deze wel hebben).
Principes van de grootverbruiker/grootverdiener.

Veel inkomsten hebben is procentueel meer afstaan. Je noemt nu ondernemingen maar met 2 BEV's en gasloos wonen zit je zo aan die 10MWh ;) die mag voor particuliere aansluitingen wel opdoeken en voor zakelijke aansluitingen naar 20 of 30 :)

En uitsluitend zon/wind lukt niet in Nederland, als je op het net zit heb je zo'n 'accu' gestabiliseerd door een berg kolen- en gascentrales.

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 18-05-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Nox schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:36:
[...]

Ik was even nieuwsgierig naar de tarieven, zie https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
Er is blijkbaar ook een tarief voor particulieren die meer dan 10 miljoen kWh verbruiken. Wie heeft er nu continu 10 auto's aan de snellader in z'n tuin?

Er staat ook dat de belastingvermindering € 461,62 is dit jaar, niet € 558,56.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Het organiseren van OV kost geld, kost veel geld. Er gaat vandaag al enorm veel subsidie naartoe en ondanks dat zeggen mensen dat een kaartje alsnog duur is terwijl naar mijn bescheiden mening die prijs eigenlijk niet eens zo slecht is in vergelijking met de werkelijke kost.

[...]
OV is in NL echt te duur hoor. Financiëel kan het eigenlijk alleen maar uit voor school (want OV kaart) of werk (want kosten vergoed). Mogelijk dat je niet duurder uit bent voor een incidentele reis als je in je eentje reist, maar vanaf 2 personen is de auto gegarandeerd fors goedkoper.

Als wij met z'n 3-en (en dan reist de kleine dus nog "gratis") met het OV naar mijn ouders gaan, dan zijn we minstens het dubbele kwijt aan OV-kosten dan wat mijn ouders kwijt zouden zijn aan een rit met de auto of camper. Ook voor uitstapjes met vrienden en familie wordt de trein weleens geopperd "want misschien wel leuk voor de kinderen". Maar het prijsverschil met de auto is gewoon heel groot. Je zou haast wel gek zijn als je met een groepje in de trein zou stappen. Met 2 auto's ben je veel voordeliger uit. Met de auto naar een P+R net buiten de stad waar je heen wil en dan alleen de laatste kilometer met de tram of bus.

Laatst weer: zwager en schoonzus wilden met de kinderen op bezoek komen. Wij zijn met het OV echt perfect bereikbaar voor die reis. Ja, het is ver, maar als ze met de auto naar het juiste station in hun woonplaats rijden kunnen ze zonder overstappen met de trein naar onze woonplaats. Dan is het een kwartiertje lopen naar ons huis. Perfecte business case voor het OV, zou je zeggen. Tot je de kosten gaat bekijken.... het werd dus weer de auto. Maar ook de reistijd werkt niet mee. Ondanks dat het dus een rechtstreekse intercity verbinding is, zijn ze met de auto nog sneller ook. Met de auto rij je vrij snel om Amsterdam heen, met de trein ga je nog net niet stapvoets door de stad en sta je in totaal alleen al 10 minuten stil op minimaal 3 stations. In hun geval is de rekensom overigens nog sneller gemaakt, want de auto is een zakelijke youngtimer. Die kost ze privé eigenlijk bijna niets om te hebben.

Ik snap dus best wel dat overheid wel mogelijkheden ziet in het verder belasten van autokilometers. Er zit nog een groot gat tussen de kosten (en bruikbaarheid) van de auto en het OV. Dus zelfs als ze het duurder maken, blijft de auto voor het gros alsnog goedkoper dan het OV. Dat is het nadeel van duur OV. Dan kun je met woorden "mensen de trein injagen" door de auto duurder te maken. Zolang je maar zorgt dat het gat in kosten en bruikbaarheid niet té klein wordt, betalen ze wel hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2021 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
@Verwijderd Reken je dan met een realistische kilometerprijs voor de auto, of alleen benzinekosten? Zo rekenen heel veel mensen zich rijk, waardoor ze geen idee hebben wat een kilometer echt kost.

Vereniging Zakelijke Rijder heeft ook een plan:
Een mobiliteitsbudget wordt meestal direct met het salaris uitbetaald, daarover betaal je dus grofweg de helft inkomstenbelasting. Voor een mobiliteitsbudget van € 600,- kan je slechts voor zo’n € 300,- aan mobiliteit inkopen. Een mobiliteitsbudget moet dus echt aanzienlijk zijn om een gelijkwaardig auto te rijden. VZR pleit dan ook voor een nieuwe fiscale belasting van 22% voor mobiliteitsbudgetten, dat is goed voor werknemers én werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
RemcoDelft schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:43:
Een mobiliteitsbudget wordt meestal direct met het salaris uitbetaald, daarover betaal je dus grofweg de helft inkomstenbelasting. Voor een mobiliteitsbudget van € 600,- kan je slechts voor zo’n € 300,- aan mobiliteit inkopen. Een mobiliteitsbudget moet dus echt aanzienlijk zijn om een gelijkwaardig auto te rijden. VZR pleit dan ook voor een nieuwe fiscale belasting van 22% voor mobiliteitsbudgetten, dat is goed voor werknemers én werkgevers.
Zodat het nog meer loont om met je eigen auto te reizen? Dit hele rekeningrijden is toch juist om de filedruk te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:44
Tja, hoe is dit goed voor de overheid, precies? Wordt de rest van de belasting dan teruggehaald met rekeningrijden? Wordt reizen met OV óók navenant goedkoper om te voorkomen dat meer mensen de auto gaan nemen, en daarmee het fileprobleem toeneemt?

Natuurlijk wil de zakelijke rijder een belastingvoordeel voor zichzelf. Persoonlijk vind ik dat er een aftrek op loon voor thuiswerkers moet komen, omdat ik daarmee het milieu een stuk minder belast. En, niet geheel onbelangrijk, omdat ik veel thuis werk. Wij van WC-eend...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Helixes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:50:
[...]
Persoonlijk vind ik dat er een aftrek op loon voor thuiswerkers moet komen, omdat ik daarmee het milieu een stuk minder belast. En, niet geheel onbelangrijk, omdat ik veel thuis werk. Wij van WC-eend...
Ik neem aan dat die niet serieus is. Anders doe je veel mensen te kort zoals pakketbezorgers, mensen in de bouw, veel mensen in de zorg etc.

Het hele idee van rekeningrijden is toch dat je op bepaalde uren goedkoper/"gratis" over bepaalde wegen mag en andere uren er een bepaald tarief geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
jongetje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:39:
Het hele idee van rekeningrijden is toch dat je op bepaalde uren goedkoper/"gratis" over bepaalde wegen mag en andere uren er een bepaald tarief geldt?
Autorijden is nóóit gratis. Je betaalt BPM, wegenbelasting, accijns, en nog zo wat andere zaken om de weg op te mogen. Daar krijg je trouwens één van de best onderhouden wegennetten ter wereld voor terug.

Nu ja. Het idee is dus om met wegenbelasting en/of accijns te schuiven - om daar een belasting tegenover te zetten die gebaseerd is op tijd en plaats. Die zou gebruikers moeten aanmoedigen om de weg op te gaan op momenten waarop de wegen minder druk bezet zijn, en daarmee voor een betere spreiding te zorgen. Voor de overheid - en daarmee de gemiddelde gebruiker - zou dat budgetneutraal moeten zijn. Daar staat een lagere filedruk en dus ook minder behoefte tot het leggen van meer asfalt tegenover.

Onderdeel van die lastenverschuiving zou natuurlijk een goedkoper tarief voor het mobiliteitsbudget van je werkgever kunnen zijn. Ik zie niet helemaal goed in waarom dat het geval zou moeten zijn - maar het valt te onderzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Helixes op 19-05-2021 10:49 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Misschien had ik "gratis" daarom wil tussen aanhalingstekens gezet...

(dat is trouwens wel de reden dat ik indien mogelijk op zondag van mijn vakantie in Frankrijk terug naar huis rijdt. Dan mogen er namelijk geen vrachtwagens op de tolwegen en daardoor kun je veel beter doorrijden. Dus geen kosten, maar wel een prikkel vanwege minder drukte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Helixes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Tja, hoe is dit goed voor de overheid, precies? Wordt de rest van de belasting dan teruggehaald met rekeningrijden? Wordt reizen met OV óók navenant goedkoper om te voorkomen dat meer mensen de auto gaan nemen, en daarmee het fileprobleem toeneemt?

Natuurlijk wil de zakelijke rijder een belastingvoordeel voor zichzelf. Persoonlijk vind ik dat er een aftrek op loon voor thuiswerkers moet komen, omdat ik daarmee het milieu een stuk minder belast. En, niet geheel onbelangrijk, omdat ik veel thuis werk. Wij van WC-eend...
Je mag je mobiliteitsbudget natuurlijk ook inzetten om met het OV te reizen, die keuze heb je. Het grootste verschil zal zijn dat de zakelijke leaseauto minder aantrekkelijk wordt, en de eigen auto aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

jongetje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:48:
[...]

Zodat het nog meer loont om met je eigen auto te reizen? Dit hele rekeningrijden is toch juist om de filedruk te verminderen.
Dat wás het, filedruk verwacht ik voorlopig niet zo erg als in 2019. Zeker als thuiswerken gestimuleerd blijft worden voor 1 of 2 dagen. Vergis je niet dat bij een afname van 10% van het verkeer er een veel hoger percentage files minder is.

Het voornaamste om rekeningrijden in te voeren is omdat BEV's niet zoveel belasting betalen aan de energiedrager die zij gebruiken. Benzine/dieselrijders betalen per eenheid per km benodigde verstookte energie ook nog fors, voor BEV's is dat niet van toepassing.

[ Voor 14% gewijzigd door Nox op 19-05-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

RemcoDelft schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:10:
[...]

Ik was even nieuwsgierig naar de tarieven, zie https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
Er is blijkbaar ook een tarief voor particulieren die meer dan 10 miljoen kWh verbruiken. Wie heeft er nu continu 10 auto's aan de snellader in z'n tuin?

Er staat ook dat de belastingvermindering € 461,62 is dit jaar, niet € 558,56.
Zie ook dit:
*2021 € 0,05164 verlaagd tarief voor elektriciteit die is geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen

Tja, dan niet zo zeuren, overheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 18:05

Tazzios

..

Nox schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Dat wás het, filedruk verwacht ik voorlopig niet zo erg als in 2019. Zeker als thuiswerken gestimuleerd blijft worden voor 1 of 2 dagen. Vergis je niet dat bij een afname van 10% van het verkeer er een veel hoger percentage files minder is.

Het voornaamste om rekeningrijden in te voeren is omdat BEV's niet zoveel belasting betalen aan de energiedrager die zij gebruiken. Benzine/dieselrijders betalen per eenheid verstookte energie ook nog fors, voor BEV's is dat niet van toepassing.
Niet het meest recente artikel maar:
https://www.groen7.nl/we-...om-dan-over-brandstoffen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Uit jouw artikel:

"In absolute euro’s betaal je als EV-rijder dus minder belastingen"

Was dat het punt wat je wilde maken? Want verder staat er vrij weinig in je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Reken je dan met een realistische kilometerprijs voor de auto, of alleen benzinekosten? Zo rekenen heel veel mensen zich rijk, waardoor ze geen idee hebben wat een kilometer echt kost.

Alleen de daadwerkelijke extra kosten. Dus brandstof + een kleine toeslag voor hogere slijtage.

Maar om je een idee te geven van het verschil:

Enkele reis 159 km, dus retour 318 km.
Kosten enkele reis per trein: 23,90 per persoon (2e klas, vol tarief)

Dus voor 2 personen retour per trein: 95,60 euro.

Ruim 30ct per kilometer voor 2 personen dus. Die zakelijke youngtimer kost per kilometer echt fors minder hoor. Maar ook mijn ouders kunnen dat dus een stuk goedkoper.

Ik reken voor de trein overigens bewust vol tarief, omdat je te maken krijgt met beperkingen als je voor een kaart met korting zou gaan. Beperkingen die je met de auto niet hebt. Rekenen met 1e klas tarief doe ik dan niet, al vind ik dat 2e klas qua comfort toch wel wat minderwaardig is (zeker als het wat drukker is).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 18:05

Tazzios

..

Nox schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:05:
[...]

Uit jouw artikel:

"In absolute euro’s betaal je als EV-rijder dus minder belastingen"

Was dat het punt wat je wilde maken? Want verder staat er vrij weinig in je bericht.
Excuus Ik zie dat het niet helemaal in het artikel terug komt maar:
jij vermeld: "Benzine/dieselrijders betalen per eenheid verstookte energie ook nog fors, voor BEV's is dat niet van toepassing."

Dat is niet waar. Voorbeeld met bedragen uit het artikel:
benzine bevat 12.22KW belasting per liter 1.103 = 0,09 euro belasting per kilowatt
elektra is 0,1536 euro belasting per kilowatt.
Dit maakt elektra dus fors meer belasting betalen per eenheid verstookte energie.

BEVICE betalen wel meer belasting per kilometer omdat BEVICE inefficiënter zijn. ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Tazzios op 19-05-2021 13:30 . Reden: foutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Alleen de daadwerkelijke extra kosten. Dus brandstof + een kleine toeslag voor hogere slijtage.
Dus de ene kilometer die je maakt is duurder dan de andere afhankelijk van de context? Uiteindelijk kan je enkel na het jaar vaststellen wat de kilometerprijs is geweest, alles gedurende het jaar (of de periode waarover je het berekend) is een inschatting.

Ruim 30ct per kilometer voor 2 personen dus. Die zakelijke youngtimer kost per kilometer echt fors minder hoor. Maar ook mijn ouders kunnen dat dus een stuk goedkoper.

Ik reken voor de trein overigens bewust vol tarief, omdat je te maken krijgt met beperkingen als je voor een kaart met korting zou gaan. Beperkingen die je met de auto niet hebt. Rekenen met 1e klas tarief doe ik dan niet, al vind ik dat 2e klas qua comfort toch wel wat minderwaardig is (zeker als het wat drukker is).
Een auto - in dit geval een youngtimer - zakelijk rijden heeft ook effectief wat "kortingen" voor het privegebruik. Je gaat dan wel enigszins appels met peren vergelijken. Kijkende naar diverse bronnen maar nu NIBUD uitgelicht is 30 een redelijke kilometerprijs. Schaalvoordeel behoud je altijd indien je met meerdere personen in de auto zit.

Daarnaast - op basis van je zin "Alleen de daadwerkelijke extra kosten" - neem je wel een stuk korting mee door daadwerkelijke kosten van diverse vaste lasten niet mee te nemen.

Uiteindelijk moet je kijken naar het algehele kostenplaatje en wat er onder aan de streep uitkomt. Dan kan je vaststellen welke beweging middels welk vervoersmiddel het beste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
RemcoDelft schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:24:
[...]
Het grootste verschil zal zijn dat de zakelijke leaseauto minder aantrekkelijk wordt, en de eigen auto aantrekkelijker.
En wat is daar dan het voordeel van, dat we met oudere auto's de weg opgaan ipv nieuwe schonere (elektrische) auto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Tazzios schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:05:
[...]

jij vermeld: "Benzine/dieselrijders betalen per eenheid verstookte energie ook nog fors, voor BEV's is dat niet van toepassing."

benzine bevat 12.22KW belasting per liter 1.103 = 0,09 euro belasting per kilowatt
Dit maakt elektra dus fors meer belasting betalen per eenheid verstookte energie.
Misschien niet helemaal correct, het had 'per afgelegde afstand' moeten zijn.
BEV betalen wel meer belasting per kilometer omdat BEV inefficiënter zijn. ;)
Ik denk dat je hier BEV > ICE bedoelt :P En dat is ook precies waar het mank gaat, een ICE-rijder betaalt per km fors meer belasting (of dat komt omdat ze inefficient zijn, de paus katholiek is of omdat de aarde rond is doet er even niet toe, ze betalen meer, punt :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tazzios schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:05:
[...]

BEV betalen wel meer belasting per kilometer omdat BEV inefficiënter zijn. ;)
Je vergelijkt nu primaire energie met secundaire energie. Als je dan toch creatief wil zijn, kan je ook wel de belasting per kW asvermogen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
jongetje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:09:
[...]

En wat is daar dan het voordeel van, dat we met oudere auto's de weg opgaan ipv nieuwe schonere (elektrische) auto's?
Gek genoeg is dat al jaren min of meer overheidsbeleid, en het gevolg van de BPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:38

drooger

Falen is ook een kunst.

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:45:
[...]

In principe heb je wel gelijk, maar (aanname!) het is niet gek om te denken dat als je een privereis doet, je dat het liefst buiten de spits doet als je in/rond Amsterdam moet zijn, zowel met OV als met auto.

Dan zou je met 1 dal voordeel abbo (maandelijks opzegbaar) € 57,36 + € 5,- = € 62,36 euro kwijt zijn.
Toch snel 30 euro bespaard door een paar uur eerder of later te reizen. :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:09:
[...]

Dus de ene kilometer die je maakt is duurder dan de andere afhankelijk van de context? Uiteindelijk kan je enkel na het jaar vaststellen wat de kilometerprijs is geweest, alles gedurende het jaar (of de periode waarover je het berekend) is een inschatting.

[...]

Een auto - in dit geval een youngtimer - zakelijk rijden heeft ook effectief wat "kortingen" voor het privegebruik. Je gaat dan wel enigszins appels met peren vergelijken. Kijkende naar diverse bronnen maar nu NIBUD uitgelicht is 30 een redelijke kilometerprijs. Schaalvoordeel behoud je altijd indien je met meerdere personen in de auto zit.

Daarnaast - op basis van je zin "Alleen de daadwerkelijke extra kosten" - neem je wel een stuk korting mee door daadwerkelijke kosten van diverse vaste lasten niet mee te nemen.

Uiteindelijk moet je kijken naar het algehele kostenplaatje en wat er onder aan de streep uitkomt. Dan kan je vaststellen welke beweging middels welk vervoersmiddel het beste past.
Als ik de auto "wegdenk" en al het autogebruik zou gaan omrekenen naar OV, dan wordt het plaatje echt niet beter hoor. Alleen als je aanzienlijk minder gaat reizen, je reisgedrag aanpast aan de tareifstructuren van vervoerders en heel veel meer gaat fietsen, kom je op een ander plaatje uit. Maar dan ga je weer nat op "bruikbaarheid". Dat gaat je echt een berg extra tijd kosten en tijd is ook gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Als ik de auto "wegdenk" en al het autogebruik zou gaan omrekenen naar OV, dan wordt het plaatje echt niet beter hoor. Alleen als je aanzienlijk minder gaat reizen, je reisgedrag aanpast aan de tareifstructuren van vervoerders en heel veel meer gaat fietsen, kom je op een ander plaatje uit. Maar dan ga je weer nat op "bruikbaarheid". Dat gaat je echt een berg extra tijd kosten en tijd is ook gewoon geld.
Maar dat is nou juist hetgeen je niet moet doen. Het gaat om de combinatie van zaken en op sommige momenten kan het OV een betere match zijn en op andere momenten een auto (huur dan wel bezit). je mag wat mij betreft prima diverse punten naar voren brengen die niet ideaal zijn maar dat maakt een auto niet directe de beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Je rekent jezelf wel heel erg rijk met de auto.

Als je appels met appels wilt vergelijken met je natuurlijk wel álle kosten meenemen van de auto, dus ook de afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en brandstof. Anders krijg je nooit een eerlijke vergelijking want voor die zaken betaal je in het OV natuurlijk ook, dat zit in de kilometerprijs.

Reken je dat mee dan is de auto veelal iets goedkoper als je met meerdere personen rijdt maar eigenlijk altijd duurder als je alleen rijdt.

Reken maar mee, Stel je koopt een betrouwbare japanner zoals een Honda civic hybrid van 6000 euro en doet daar 5 jaar mee. Na die 5 jaar krijg je daar nog 2000 euro voor bij inruil.
Nu heb je een relatief zuinige auto gekocht dus daar haal je 1 op 17 mee gemiddeld. Per jaar verstook je dus 588liter benzine a 1,65 per liter = 970 euro.
Onderhoud kost gemiddeld zo'n 600 euro per jaar
MRB en verzekering kosten bij elkaar 1200 euro per jaar. Afschrijving is 4000 over 5 jaar = 800 per jaar
Totaal per jaar 3570 euro
Stel dat je 10.000 km per jaar rijdt dan kom je op een kilometerprijs van 36 cent.
( Rij je meer dan zal je weer meer kwijt zijn aan onderhoud en afschrijving maar relatief gezien kom je dan weer iets goedkoper uit. )

offtopic:
Deze bedragen zijn van mijn eigen auto dus ze kloppen :P Al rij ik zelf nog veel minder dan 10k per jaar omdat ik bijna overal heen fiets dus mijn kilometerprijs is helemaal debiel hoog :X

Dan wordt je berekening toch ineens héél anders en kost die rit van 318km per auto met 2 personen je ineens 25 euro méér dan met het OV.
En dan zal ik maar niet beginnen over parkeerkosten of als je een nieuwe auto rijd. De ANWB heeft enige tijd geleden berekend dat de goedkoopste nieuwe auto om te rijden de suzuki alto was met 50 (!) cent per kilometer.

Kortom: wel appels met appels vergelijken, zó duur is het OV niet. Zeker als je alleen bent is het OV eigenlijk bijna altijd goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 19-05-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Metro2002 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:50:
[...]

Als je appels met appels wilt vergelijken met je natuurlijk wel álle kosten meenemen van de auto, dus ook de afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en brandstof. Anders krijg je nooit een eerlijke vergelijking want voor die zaken betaal je in het OV natuurlijk ook, dat zit in de kilometerprijs.

Reken je dat mee dan is de auto veelal iets goedkoper als je met meerdere personen rijdt maar eigenlijk altijd duurder als je alleen rijdt.

Reken maar mee, Stel je koopt een betrouwbare japanner zoals een Honda civic hybrid van 6000 euro en doet daar 5 jaar mee. Na die 5 jaar krijg je daar nog 2000 euro voor bij inruil.
Nu heb je een relatief zuinige auto gekocht dus daar haal je 1 op 17 mee gemiddeld. Per jaar verstook je dus 588liter benzine a 1,65 per liter = 970 euro.
MRB en verzekering kosten bij elkaar 1200 euro per jaar. Afschrijving is 4000 over 5 jaar = 800 per jaar
Stel dat je 10.000 km per jaar rijdt dan kom je op een kilometerprijs van 36 cent.
( Rij je meer dan zal je weer meer kwijt zijn aan onderhoud en afschrijving maar relatief gezien kom je dan weer iets goedkoper uit. )

offtopic:
Deze bedragen zijn van mijn eigen auto dus ze kloppen :P Al rij ik zelf nog veel minder dan 10k per jaar omdat ik bijna overal heen fiets dus mijn kilometerprijs is helemaal debiel hoog :X

Dan wordt je berekening toch ineens héél anders en kost die rit van 318km per auto met 2 personen je ineens 25 euro méér dan met het OV.
En dan zal ik maar niet beginnen over parkeerkosten of als je een nieuwe auto rijd. De ANWB heeft enige tijd geleden berekend dat de goedkoopste nieuwe auto om te rijden de suzuki alto was met 50 (!) cent per kilometer.

Kortom: wel appels met appels vergelijken, zó duur is het OV niet. Zeker als je alleen bent is het OV eigenlijk bijna altijd goedkoper.
Natuurlijk is het geen eerlijke berekening als je de vaste lasten die bij een auto horen wegstreept. Voor alle mensen die een auto hebben (bijvoorbeeld omdat het OV in Nederland je helemaal niet in staat stelt om overal te komen) is het echter wel de afweging die moet worden gemaakt.

Overigens vraag ik me af hoe realistisch het is om te proberen autobezitters over te laten stappen op het OV. In mijn persoonlijke ervaring van een paar jaar terug zijn treinen in de Randstad vrijwel altijd redelijk vol, en is het ook niet echt mogelijk om veel extra treinen te laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:21

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:35:
[...]

OV is in NL echt te duur hoor. Financiëel kan het eigenlijk alleen maar uit voor school (want OV kaart) of werk (want kosten vergoed). Mogelijk dat je niet duurder uit bent voor een incidentele reis als je in je eentje reist, maar vanaf 2 personen is de auto gegarandeerd fors goedkoper.

Als wij met z'n 3-en (en dan reist de kleine dus nog "gratis") met het OV naar mijn ouders gaan, dan zijn we minstens het dubbele kwijt aan OV-kosten dan wat mijn ouders kwijt zouden zijn aan een rit met de auto of camper. Ook voor uitstapjes met vrienden en familie wordt de trein weleens geopperd "want misschien wel leuk voor de kinderen". Maar het prijsverschil met de auto is gewoon heel groot. Je zou haast wel gek zijn als je met een groepje in de trein zou stappen. Met 2 auto's ben je veel voordeliger uit. Met de auto naar een P+R net buiten de stad waar je heen wil en dan alleen de laatste kilometer met de tram of bus.

Laatst weer: zwager en schoonzus wilden met de kinderen op bezoek komen. Wij zijn met het OV echt perfect bereikbaar voor die reis. Ja, het is ver, maar als ze met de auto naar het juiste station in hun woonplaats rijden kunnen ze zonder overstappen met de trein naar onze woonplaats. Dan is het een kwartiertje lopen naar ons huis. Perfecte business case voor het OV, zou je zeggen. Tot je de kosten gaat bekijken.... het werd dus weer de auto. Maar ook de reistijd werkt niet mee. Ondanks dat het dus een rechtstreekse intercity verbinding is, zijn ze met de auto nog sneller ook. Met de auto rij je vrij snel om Amsterdam heen, met de trein ga je nog net niet stapvoets door de stad en sta je in totaal alleen al 10 minuten stil op minimaal 3 stations. In hun geval is de rekensom overigens nog sneller gemaakt, want de auto is een zakelijke youngtimer. Die kost ze privé eigenlijk bijna niets om te hebben.

Ik snap dus best wel dat overheid wel mogelijkheden ziet in het verder belasten van autokilometers. Er zit nog een groot gat tussen de kosten (en bruikbaarheid) van de auto en het OV. Dus zelfs als ze het duurder maken, blijft de auto voor het gros alsnog goedkoper dan het OV. Dat is het nadeel van duur OV. Dan kun je met woorden "mensen de trein injagen" door de auto duurder te maken. Zolang je maar zorgt dat het gat in kosten en bruikbaarheid niet té klein wordt, betalen ze wel hoor.
Ik maak daar met opzet geen vergelijking met koning auto maar heb het over de werkelijke kost. Kijk bijv. even over het kanaal, wat in het VK een treinkaartje kost en zeg me dan nog eens dat een kaartje hier duur is.

Ik kan je ook niet helemaal ongelijk geven. Als je met een gezin op stap gaat zal een wagen vaak de betere en goedkopere oplossing zijn.

Maar er mogen uiteindelijk ook andere voordelen tegenover staan. Zoals het niet zelf moeten rijden en daardoor niet in de file staan maar net meer uitgerust aankomen op bestemming. Als je in groep reist kan je de reis ook al leuker maken ipv ingesnoerd in de wagen met niet veel te doen. Ook dat heeft waarde op het einde van de dag.

En als je bedenkt dat het OV vandaag al overbelast is in sommige gebieden tijdens het spitsuur dan moet je je ook de vraag durven stellen of het OV op zich wel goedkoper moet worden?

Ik zie mensen ook nog altijd redeneren dat rekeningrijden een bijkomende belasting zal vormen. Zelf hoop ik vooral dat onze overheden (ook in België loopt de discussie) hun best doen om dit net budgetneutraal in te voeren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Metro2002 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:50:
[...]

offtopic:

Als je veel rijdt kan een auto per kilometer een stuk goedkoper. Bij 139.000km in 2 jaar met een auto op LPG kom ik op net 16,5ct per kilometer uit.

Da's brandstof, garage-rekeningen, wegenbelasting, verzekering, parkeerkosten, afschrijving en de wasstraat inbegrepen. En dan heb ik gerekend met een achterlijk hoge verzekeringspremie van €160,- p/m, schrijf ik een LPG-installatie van €1800 af in 2 jaar (terwijl 'ie veel langer meegaat), wordt een auto van €1500 in 5 jaar afgeschreven, reken ik gemiddeld €30,- parkeerkosten per maand en kost de wasstraat een tientje p/m.

En dan biedt een auto de vrijheid om te gaan wanneer ik wil. Na m'n werk om 17u nog besluiten om uit eten te gaan in Antwerpen? Geen probleem. Op een zondag om 12u nog naar een museum in Luxemburg willen terwijl er de volgende dag gewerkt moet worden? Geen probleem. Om 23u na een bijeenkomst in Amsterdam naar huis in R'dam toe? Geen probleem (met OV zou ik al een taxi moeten pakken voor het laatste stuk...). De auto is naast vervoermiddel ook een privé-ruimte buitenshuis en semi-oneindige bagagedrager bij een dagje uit. En een schuil/eetplek bij slecht weer nu met gesloten horeca.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
ErikT738 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Je kunt je leven ook zo inrichten dat je wel makkelijk op 1 salaris rond kan komen. Ons leven is volledig gebaseerd op mijn salaris, hoewel mijn vrouw wel werkt.
We hebben bewust gekozen voor een huis dat ik alleen kan betalen. Ik hoef niet per se een huis van meer dan 7 ton oid. Ons huis kost maar 4,5 ton en de hypotheek en alle andere vaste lasten zijn makkelijk te behappen op mijn salaris.
Verder hebben we dus nauwelijks woonwerk verkeer, omdat we beide in de woonplaats werken. Momenteel werk ik zelfs gewoon al ruim een jaar thuis.
Andere bewuste financiele keuzes kunnen samengaan met duurzaamheid. Zoals aanschaffen van zonnepanelen en een vervangen van een van onze auto's voor een nieuwe elektrische auto, beide volledig betaald van spaargeld. Beide keuzes zijn duurzaam en ook kosten besparend (hoewel we eigenlijk helemaal zonder auto's zouden kunnen en het pure luxe is).

Bewuste keuzes maken vormen natuurlijk wel de basis van de noodzakelijke veranderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Josefien schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:46:
[...]

Als je veel rijdt kan een auto per kilometer een stuk goedkoper. Bij 139.000km in 2 jaar met een auto op LPG kom ik op net 16,5ct per kilometer uit.

Da's brandstof, garage-rekeningen, wegenbelasting, verzekering, parkeerkosten, afschrijving en de wasstraat inbegrepen. En dan heb ik gerekend met een achterlijk hoge verzekeringspremie van €160,- p/m, schrijf ik een LPG-installatie van €1800 af in 2 jaar (terwijl 'ie veel langer meegaat), wordt een auto van €1500 in 5 jaar afgeschreven, reken ik gemiddeld €30,- parkeerkosten per maand en kost de wasstraat een tientje p/m.

En dan biedt een auto de vrijheid om te gaan wanneer ik wil. Na m'n werk om 17u nog besluiten om uit eten te gaan in Antwerpen? Geen probleem. Op een zondag om 12u nog naar een museum in Luxemburg willen terwijl er de volgende dag gewerkt moet worden? Geen probleem. Om 23u na een bijeenkomst in Amsterdam naar huis in R'dam toe? Geen probleem (met OV zou ik al een taxi moeten pakken voor het laatste stuk...). De auto is naast vervoermiddel ook een privé-ruimte buitenshuis en semi-oneindige bagagedrager bij een dagje uit. En een schuil/eetplek bij slecht weer nu met gesloten horeca.
Jij rijdt 70.000 km per jaar in een auto van 1500 euro :o ? Tja dan is goedkoop maar ook een kwestie van extreem geluk dat er niks duurs kapot is gegaan, zeker met zoveel kilometer verwacht ik ten minste al 2 bandensets, een nieuwe distributieriem en een set nieuwe remmen rondom en 4 oliewissels met die kilometers. Als je dat allemaal niet doet is het inderdaad heel goedkoop maar of het dan nog betrouwbaar of veilig is....

offtopic:
En duur of niet, ik begrijp niet zo goed waarom je 6x zoveel kilometers als de gemiddelde persoon per jaar moet rijden, er is ook nog zoiets als het milieu, LPG of niet.
:X

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 19-05-2021 20:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:19:
Ik hoef niet per se een huis van meer dan 7 ton oid. Ons huis kost maar 4,5 ton en de hypotheek en alle andere vaste lasten zijn makkelijk te behappen op mijn salaris.
Dat is een mooi startpunt, maar een hypotheek van 4.5 ton op twee salarissen is voor een groot deel al een uitdaging. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ErikT738 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:59:

Overigens vraag ik me af hoe realistisch het is om te proberen autobezitters over te laten stappen op het OV. In mijn persoonlijke ervaring van een paar jaar terug zijn treinen in de Randstad vrijwel altijd redelijk vol, en is het ook niet echt mogelijk om veel extra treinen te laten rijden.
Dat leunt natuurlijk op hetzelfde probleem waarom snelwegen bepaalde tijden vol zitten, spitstijden zijn nog steeds een groot probleem. De trein die ik vroeger nam was altijd van ~half 8 tot 9 uur bomvol om vervolgens bijna 6 uur lang compleet leeg te zijn, om vervolgens de avondspits weer bomvol te zitten.

Maar zelfs als je het verschil qua kosten nog groter maakt (dus heffing per kilometer en van mij part 50% korting op OV), dan is de afweging nog steeds enkel financiele stuk, dan heb je ook nog tijd (mijn rit is bijna 3x langer met OV) en diezelfde (of nog ergere) drukte.
Bewuste keuzes maken vormen natuurlijk wel de basis van de noodzakelijke veranderingen.
Gros in Nederland zal eerder hun financiele positie als basis van veranderingen nemen, jouw situatie is niet bepaald doorsnee :P

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 19-05-2021 20:54 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45

Dat is tegenstrijdig.
Nee, je vergeet iets heel belangrijks. Die heffingskorting krijgt iedereen met een elektriciteitsaansluiting juist OMDAT we energie als basisbehoefte beschouwen. De teruggave heeft te maken met de hoogte van de energiebelasting, en wordt dus ook hoger als energiebelasting hoger wordt.

Het is niet tegenstrijdig, het heeft vooral te maken met het in balans houden van energiekosten voor de minder vermogenden in NL. Als je dit niet op deze manier zou doen dan gaan vooral de armere mensen er hard op achteruit (Want geen geld voor zonnepanelen etc.)

Dat er een gat in accijns ontstaat als iedereen naar BEVs gaat klopt natuurlijk, dat zal wel een flinke slok op een borrel schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[...]

Je kunt je leven ook zo inrichten dat je wel makkelijk op 1 salaris rond kan komen. Ons leven is volledig gebaseerd op mijn salaris, hoewel mijn vrouw wel werkt.
We hebben bewust gekozen voor een huis dat ik alleen kan betalen. Ik hoef niet per se een huis van meer dan 7 ton oid. Ons huis kost maar 4,5 ton en de hypotheek en alle andere vaste lasten zijn makkelijk te behappen op mijn salaris.
[...]
Met een salaris waar je in je eentje een huis van 4.5 ton kan betalen snap ik dat je zoiets zegt ;) Dan zit je op een ton per jaar (je salaris x 4,5 is wat je kan lenen), dat is op een haar na 3x modaal. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen dat je dan (ver) bovengemiddeld zit denk ik ;)
Overigens kostte een gemiddeld huis in Nederland 334.000 dus je huis is ook bovengemiddeld duur :P
[...]

Verder hebben we dus nauwelijks woonwerk verkeer, omdat we beide in de woonplaats werken. Momenteel werk ik zelfs gewoon al ruim een jaar thuis.
Andere bewuste financiele keuzes kunnen samengaan met duurzaamheid. Zoals aanschaffen van zonnepanelen en een vervangen van een van onze auto's voor een nieuwe elektrische auto, beide volledig betaald van spaargeld. Beide keuzes zijn duurzaam en ook kosten besparend (hoewel we eigenlijk helemaal zonder auto's zouden kunnen en het pure luxe is).

De meeste mensen hebben daar het geld niet voor omdat hun salaris dat niet kan dragen, top dat jij in die luxe positie zit, maar realiseer je goed dat je dat niet van andere mensen kan verwachten... De goedkoopste elektrische auto kost je zeker 35k, als je dat zo met spaargeld kunt financieren zit je er letterlijk heel warmpjes bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 19-05-2021 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Metro2002 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:23:
[...]

Jij rijdt 70.000 km per jaar in een auto van 1500 euro :o ? Tja dan is goedkoop maar ook een kwestie van extreem geluk dat er niks duurs kapot is gegaan, zeker met zoveel kilometer verwacht ik ten minste al 2 bandensets, een nieuwe distributieriem en een set nieuwe remmen rondom en 4 oliewissels met die kilometers. Als je dat allemaal niet doet is het inderdaad heel goedkoop maar of het dan nog betrouwbaar of veilig is....

offtopic:
En duur of niet, ik begrijp niet zo goed waarom je 6x zoveel kilometers als de gemiddelde persoon per jaar moet rijden, er is ook nog zoiets als het milieu, LPG of niet.
:X
Onderhoud krijgt 'ie volgens het boekje elke 30k, distributieriem elke 120k, remmen & banden (Michelin CrossClimate's, geen goedkope Chinese banden) zijn inderdaad aan de beurt geweest. Er gaat ook echt wel eens wat duurs kapot.

Het is meer dat het uitgesmeerd wordt over de vele kilometers waardoor het per km zo "goedkoop" kan zijn.

Normaal rij ik 40-50k per jaar. Maar vorig jaar was uitzonderlijk... met corona extreem veel vrije dagen gehad en dus veel erop uit geweest om die tijd te vullen :) Met 40-50k kwam ik destijds overigens ook op zo'n km-prijs. De LPG doet het 'm. Ik geniet v/h rijden, dus km's maken vind ik niet erg.

Betrouwbaarheid vind ik goed. Hij is in de afgelopen bijna 4 jaar slechts 1x gestrand met een defecte brandstofpomp. Voor de rest altijd rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tomba schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:32:
[...]De goedkoopste elektrische auto kost je zeker 35k, als je dat zo met spaargeld kunt financieren zit je er letterlijk heel warmpjes bij.
Tegenwoordig 18K nieuw, dat is wel een verschil.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

qadn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:27:
[...]

Dacia zeker? Dan krijg je de kosten achteraf van al die keren dat hij op de brug moet of in de cabine dingen vervangen moeten worden. Zelden zo'n lage kwaliteit auto gezien.

Anders zou ik echt niet weten wat je voor €18k kan kopen, misschien een stadsauto met subsidie?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nst6ldr schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:45:
[...]

Dacia zeker? Dan krijg je de kosten achteraf van al die keren dat hij op de brug moet of in de cabine dingen vervangen moeten worden. Zelden zo'n lage kwaliteit auto gezien.

Anders zou ik echt niet weten wat je voor €18k kan kopen, misschien een stadsauto met subsidie?
Ja, maar voor € 20.000 heb je ook een elektrische Twingo. Of voor € 22.000 een Mii/eUp. Of voor € 30.000 een Corsa-e.

Iig hoef je geen € 35.000 uit te geven voor een nieuwe elektrische auto.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

qadn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:27:
[...]

Inmiddels die Dacia maar ik gok dat @fisherman het daar niet voor doet ;)
Maasluip schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 00:06:
[...]

Ja, maar voor € 20.000 heb je ook een elektrische Twingo. Of voor € 22.000 een Mii/eUp. Of voor € 30.000 een Corsa-e.

Touché, al denk ik dat het voor het grootste deel van de Nederlanders ook een utopie is om 20k op de spaarrekening te hebben die ze zo stuk kunnen slaan op een auto. Dat was meer mijn punt.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 20-05-2021 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tomba schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 05:48:
[...]

Inmiddels die Dacia maar ik gok dat @fisherman het daar niet voor doet ;)
Nee, ik ga ook uit van niet.
Echter, jij gaf aan "minimaal 36k", welk een factor 2 ernaast zit.

Overigens is het de vraag of het verstandig is een nieuwe auto te kopen van prive-geld.
Dat is vooral een goede manier om veel afschrijving mee te pakken.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
[...]

Heb je nou echt zo veel boter op je hoofd dat je niet inziet dat jouw financiële positie niet bepaald representatief is voor de rest van Nederland? Ik reken mezelf niet bepaald arm maar mijn vrouw en ik hebben 7 jaar geleden gewoon maximaal moeten lenen om een huis van 2,5 ton te kunnen kopen, en dan hebben wij nog geluk gehad met de huizenmarkt op dat moment.

Je "tips" om te besparen zijn ook volstrekt onrealistisch. Thuiswerken is lang niet voor iedereen mogelijk, net als het aanschaffen van zonnepanelen of een elektrische auto. Verder is het maar de vraag of die laatste twee daadwerkelijk een besparing zouden zijn. Alle regelingen rond zonnepanelen worden telkens verder uitgekleed en ik gok dat het ook wel even duurt voordat een elektrische auto van minimaal 20k goedkoper wordt dan de tweedehands Hyundai van 5k die ik met mijn vrouw deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

qadn schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:45:
[...]

Nee, ik ga ook uit van niet.
Echter, jij gaf aan "minimaal 36k", welk een factor 2 ernaast zit.

Overigens is het de vraag of het verstandig is een nieuwe auto te kopen van prive-geld.
Dat is vooral een goede manier om veel afschrijving mee te pakken.
Ik denk niet dat toen @fisherman zijn EV kocht er een auto onder de 35k te krijgen was (Het blijkt een Opel Ampera-E te zijn, die was op de kop af 35k ;) dus verdikkeme wat zat ik er strak op)

Rare discussie overigens want ook met die cheapo Dacia heb je t over een flinke slok geld die de meeste mensen niet zomaar op een auto stuk kunnen slaan.
ErikT738 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:22:
[...]

Je "tips" om te besparen zijn ook volstrekt onrealistisch. Thuiswerken is lang niet voor iedereen mogelijk, net als het aanschaffen van zonnepanelen of een elektrische auto. Verder is het maar de vraag of die laatste twee daadwerkelijk een besparing zouden zijn. Alle regelingen rond zonnepanelen worden telkens verder uitgekleed en ik gok dat het ook wel even duurt voordat een elektrische auto van minimaal 20k goedkoper wordt dan de tweedehands Hyundai van 5k die ik met mijn vrouw deel.
Als je het geld hebt bespaart het natuurlijk wel degelijk. Zelfs als de saldering weg is (tot 2023 zitten we nog 'goed') leveren je zonnepanelen gewoon geld op en het zelfde geld eigenlijk voor de EV (althans op de korte termijn want geen MRB en bovendien 'gratis' tanken mits je zonnepanelen hebt)

Maar dat @fisherman wel heel erg van zichzelf uit gaat ben ik met je eens :P (of hij trollt graag dat kan ook)
2 auto's is al een luxe positie zou ik durven stellen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Tomba op 20-05-2021 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
Maasluip schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 00:06:
[...]

Ligt eraan waar je het meer vergelijkt.

Een gemiddelde tweedehands auto kost momenteel €14.400. Een prijs die de laatste jaren overigens enorm is gestegen.

Maar een gemiddelde is - zoals de naam al zegt - een gemiddelde. Dat betekent dus kleine auto's aan de onderkant en grote MPVs, SUVs en niveautje 7-serie aan de bovenkant.

De 'instap' EVs van 20-30K concurreren dus niet met de gemiddelde tweedehands van 14.4K, maar met de absolute onderkant van die range, die je eerder tussen de 4K en 6K moet zoeken.

En zoals hierboven ook al opgemerkt, er zijn niet veel particulieren die 20K (of meer) hebben liggen voor een auto.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Ik hoop dat het een keer simpel en eerlijk van opzet wordt. Idee:

- Alle aanschafsubsidies afschaffen.
- BTW aftrek op aanschaf en gebruik van zakelijke PERSONEN auto's laten vervallen (bussen met meer dan 3 zitplaatsen zijn wat mij betreft ook personenauto's).
- Bezit en aanschaf veel goedkoper (hooguit een symbolisch bedrag voor kentekenregistratie).
- Gebruik (zowel tanken als opladen) veel duurder.
- Toeslag in de spits, liefst prepaid, op alle 100 km/u wegen (en hoger), ook buiten de Randstad, ook voor buitenlanders. Toeslag is variabel en gebaseerd op je uitstoot (extreem duur voor extreem vervuilende auto's).

Veel andere eerlijke oplossingen zijn er niet. Tenzij de insteek is dat het nieuwe stelsel helemaal niet eerlijk wordt en dat het de bedoeling blijft om de automobilist fiscaal helemaal uit te zuigen?

[ Voor 5% gewijzigd door Spotmatic op 20-05-2021 10:14 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01

ThunderNet

Flits!

Spotmatic schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:12:

- BTW aftrek op aanschaf en gebruik van zakelijke PERSONEN auto's laten vervallen (bussen met meer dan 3 zitplaatsen zijn wat mij betreft ook personenauto's).
- Bezit en aanschaf veel goedkoper (hooguit een symbolisch bedrag voor kentekenregistratie).
- Toeslag in de spits, liefst prepaid, op alle 100 km/u wegen (en hoger), ook buiten de Randstad, ook voor buitenlanders. Toeslag is variabel en gebaseerd op je uitstoot (extreem duur voor extreem vervuilende auto's).

Veel andere eerlijke oplossingen zijn er niet. Tenzij de insteek is dat het nieuwe stelsel helemaal niet eerlijk wordt en dat het de bedoeling blijft om de automobilist fiscaal helemaal uit te zuigen?
Maar waarom dan? Waarom moet ik ineens meer gaan betalen om op tijd te komen op m'n werk, terwijl ik _nooit_ in de file sta naar m'n werk toe?

En welke uitstoot wil je gaan belasten? CO2?
Als je tanken veel duurder maakt, wordt het voor een grotere groep interessanter om over de grens te gaan tanken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

ThunderNet schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Maar waarom dan? Waarom moet ik ineens meer gaan betalen om op tijd te komen op m'n werk, terwijl ik _nooit_ in de file sta naar m'n werk toe?
Het idee is natuurlijk wel dat je minder betaalt voor het bezit van een auto. Dat zou in sommige / de meeste gevallen elkaar kunnen vereffenen (omslagpunt).
Als je tanken veel duurder maakt, wordt het voor een grotere groep interessanter om over de grens te gaan tanken.
Fijnstof valt daar wat mij betreft ook onder.

Over de grens tanken: en daarom is Nederland fiscaal op dit moment helemaal verkloot. Het feit dat we een soort stadstaat zijn maakt dat er niet beter op: grensdenken is heel erg ouderwets en weerhoudt ons van het bedenken van echt werkende oplossingen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes

Waarom precies? Ik ben het hier niet geheel mee eens. Grofweg de helft van de uitstoot van een auto wordt gerealiseerd tijdens diens productie. Stimuleren om meer, en grotere, auto's aan te schaffen gaat ons ook niet helpen.

Bovendien moeten die auto's ergens parkeren. Ik heb wel eens begrepen dat er voor iedere auto gemiddeld 5 parkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd om voldoende plek te houden on te kunnen parkeren. Op dit moment wordt er in Nederland voor iedere vierkante meter gevochten, en autobezit goedkoper maken is daarbij niet onderdeel van de oplossing.

Wegenbelasting is wat mij betreft één van de schuifjes die je wel kan inzetten, om de verhouding van vaste- en variabele lasten te kunnen verplaatsen.
Er valt voor beide wel wat te zeggen. Uiteraard zegt de tankbeurt iets over uitstoot. Hoe je dat precies voor opladen wilt verdisconteren weet ik nog niet helemaal. De trend naar hypersnelle EV's helpt alvast niet. Wel is gebleken dat het duurder maken van de brandstof nauwelijks effect heeft op het aantal gereden kilometers.

Rekeningrijden zegt vooral ook iets over het tijdstip waarop gereden wordt. Wat mijn part reis je altijd op saldo, en is dat bedrag hoger wanneer je op een drukke plek of -tijdstip rijdt. Ik begrijp dat uit studies blijkt dat dit meer effect heeft dan het ophogen van de brandstofprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Spotmatic schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:44:

Over de grens tanken: en daarom is Nederland fiscaal op dit moment helemaal verkloot. Het feit dat we een soort stadstaat zijn maakt dat er niet beter op: grensdenken is heel erg ouderwets en weerhoudt ons van het bedenken van echt werkende oplossingen.
Het is weinig grensdenken, het is simpelweg een feit dat er verschil is tussen 2 landen, is het niet de benzine, is het wel de uurprijs, boodschappen, huisvesting, inkomen, etc. Hoe groter jij dat verschil laat oplopen, hoe groter de afstandmarge wordt voor mensen om ook daar te gaan tanken, zou je dan BE/DE moeten verplichten om NL mensen hogere prijzen te laten afrekenen? Naheffing voor buitenland tanken?

Elke oplossing/regel/opzet heeft altijd 10 verschillende escapes. Rekeningrijden? Voor zakelijk komt dat gewoon in de uurprijs. Woon/werk? Wordt gewoon verhoogd.
Ergens is dit natuurlijk ook compleet scheef, ik met flinke uitstoot maar 'slechts' 8000km per jaar heb per jaar een absoluut lagere uitstoot als iemand die de helft van mijn uitstoot heeft, maar vervolgens 40.000km per jaar rijd, wie van de 2 wil je dan meer gaan belasten? De absolute, of relatieve vervuiler?

Even random data, kon even zo snel niets vinden:
https://www.nu.nl/auto/60...europa-opnieuw-hoger.html
121,8 gemiddeld, maar even secondair:
Volgens Munoz stoten geëlektrificeerde auto's met gemiddeld 63,2 gram bijna de helft minder CO2 per kilometer uit.

Dus met mijn 8000km, elke EV die dus meer dan 32.000km per jaar rijd, is dus vervuilender dan mijn auto (zit ergens rond de 250). Hard gillen dat EV de oplossing is, als ik dit even simpel bekijk: nee, dat is het ook niet. Onderdeel van, absoluut, maar minder kilometers per jaar kan net zoveel, of zelfs meer, impact hebben dan iedereen maar op de EV's gooien.

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 20-05-2021 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

"Maar 4.5 ton". Je beseft hopelijk dat een dergelijk bedrag voor veel mensen met twee salarissen al het hoogst bereikbare is?

Lekker makkelijk om dan hoog van de toren te blazen met "financieel verantwoorde keuzes". Koop even een huis van 4+ ton, twee EV's en zonnepanelen van je salaris als verpleegkundige als éénverdiener joh. Niet zo zeuren, kan prima.

Jij kunt je leven inderdaad prima zo inrichten. Maar ik gok zo dat je ook wel iets bovenmodaal verdient. Iedereen beneden modaal zal gewoon flink in de buidel moeten tasten voor rekeningrijden, en niet zo snel een nieuwe baan in de regio vinden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Jeroenneman schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:10:
[...]

"Maar 4.5 ton". Je beseft hopelijk dat een dergelijk bedrag voor veel mensen met twee salarissen al het hoogst bereikbare is?

Lekker makkelijk om dan hoog van de toren te blazen met "financieel verantwoorde keuzes". Koop even een huis van 4+ ton, twee EV's en zonnepanelen van je salaris als verpleegkundige als éénverdiener joh. Niet zo zeuren, kan prima.

Jij kunt je leven inderdaad prima zo inrichten. Maar ik gok zo dat je ook wel iets bovenmodaal verdient. Iedereen beneden modaal zal gewoon flink in de buidel moeten tasten voor rekeningrijden, en niet zo snel een nieuwe baan in de regio vinden.
Dit is ook onderdeel van het probleem. Het is helemaal niet normaal om een huis van 450k op 1 salaris te kunnen betalen en spaargeld te hebben om een EV te kopen. Maar best een hoop mensen die (samen) goed verdienen denken dat dat wel zo is. Beleidsmakers denken dat mogelijk ook. En dan komt dus ook nog onbegrip er bij dat mensen die minder verdienen (en dat zijn er heel veel) niet zich “gewoon” even aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nu het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd is kan dit topic weer nieuw leven ingeblazen worden. Want het nieuwe kabinet gaat plannen uitwerken voor rekeningrijden in 2030.

In het kort:
De wegenbelasting vervalt en de bpm, de aankoopbelasting, eveneens. Niet het bezit maar het gebruik wordt belast.
Natuurlijk zijn er nog veel vragen:
Veel is nog onbekend over plan in het regeerakkoord. Het kabinet Rutte IV gaat de komende jaren de revolutie in autoland uitwerken. Moet er in alle auto’s bijvoorbeeld een kastje komen dat de kilometers doorgeeft? Of gaat een chip in de auto of de smartphone communiceren met paaltjes langs de weg? En het voornaamste: wat gaat een kilometer met de auto kosten?
Volgens de voorzitter van de Mobiliteitsalliantie komt er in elk geval wel een vlaktaks:
,,Uit onze overleggen met het ministerie blijkt dat er een vlaktaks komt die niet gebonden is aan locatie of tijd. Een autokilometer ‘s avonds in noordoost Groningen wordt even duur als een kilometer op de A2 bij Utrecht tijdens de spits. Er komen wel verschillen in tarieven, maar die zullen gebaseerd zijn op de uitstoot.’’ Een kilometer met een elektrische auto wordt dus goedkoper dan die met een achtcilinder benzineslurper.
Tarieven op basis van uitstoot

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Zo een vlaktax is natuurlijk veel gemakkelijker in te voeren dan een op tijd en locatie gebaseerd system. Je hebt geen camera's met bijbehorend registratiesysteem nodig, alleen een kilometer registratie. Die kan in het voertuig zelf plaatsvinden.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wat had de Bovag dan verwacht, dat de miljarden investeren die nodig zijn om rekening rijden mogelijk te maken betaald gaan worden door niet automobilisten? Natuurlijk wordt het budget neutraal voor de schatkist en niet voor de automobilist en daarmee wordt auto rijden nog duurder dan het al is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:49
Blijft toch lastig uit te leggen dat dat gecombineerd wordt met de hoogste belastingdruk op brandstof zelf, waarbij je eigenlijk al heel proactief stuurt op het type voertuig, wat met de huidige schijven in de MRB ook al gebeurt....

Oh ja, krijg ik korting als ik wel ergens in de file sta?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

ThunderNet schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:26:
[...]

Omdat je het milieu belast? Het is vrij simpel toch?

Ik zou er zelf ook door geraakt worden overigens. Maar gewoon maar asfalt bij blijven leggen en in die auto blijven stappen is geen oplossing, mensen moeten de auto uit en dat kan alleen via de portemonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:22
FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:25:
, mensen moeten de auto uit en dat kan alleen via de portemonnee.
Mja, waarom rekeningrijden?

Schaf de belastingvrije kilometervergoeding af, stop met lease financieel aantrekkelijk maken en je bent al van veel auto gebruik af... En natuurlijk ook geen tankpas meer van de zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
[...]

Ik zou er zelf ook door geraakt worden overigens. Maar gewoon maar asfalt bij blijven leggen en in die auto blijven stappen is geen oplossing, mensen moeten de auto uit en dat kan alleen via de portemonnee.
Voor de randstad zeker waar.

Maar voor Friesland en Groningen? Gewoon een goede verbinding zou een hoop verbeteren. Ik kan anderhalf uur met het ov, of een half uur met de auto (enkele reis).

Ik ga er dus straks mooi op achteruit. Wil best met het OV. Maar niet ten kosten van 2 uur extra reistijd per dag.

Ik snap dat men een vlaktax doet. Vanwege uitvoering. Vind ik het terecht? Niet helemaal....

Als ik de plannen zie zal er wel weer veel subsidie komen voor zonnevelden, windmolenparken, elektrische leaseauto's. Leuk voor bedrijven dus vooral, en de mensen die al geld hebben.

Maar zie mensen met modaal of minder nog echt geen elektrische auto uit eigen zak betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
De enige manier om het auto gebruik te verminderen is door het onbetaalbaar te maken voor een deel van de bevolking. Aangezien dat politiek niet haalbaar is zal er geen goede oplossing komen.
Km worden al belast in de brandstof. Hoe meer het verbruik hoe slechter je auto is voor het milieu en daarmee hoe meer belasting je al betaalt.

MRB afschaffen zorgt alleen maar voor veel goedkope barrels op straat. Kost dan toch alleen een beetje WA verzekering.

Km heffing maakt auto rijden betaalbaarder voor mensen die geen auto nodig hebben, want je gaat erop vooruit als je echt weinig rijdt. Iedereen die de auto wel nodig heeft om bijvoorbeeld op werk te komen gaat erop achteruit door de kosten die gemaakt moeten worden om km heffing uit te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

De vraag is hoe diep de portemonnee geraakt zal worden, want om naar je werk te gaan is er vaak wel een kilometervergoeding beschikbaar. En dat tarief gaat onder Rutte IV omhoog, en daarmee is niet uitgesloten dat het tegen 2030 nog een keer omhoog gaat.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:41

Dennis1812

Amateur prutser

Z___Z schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:32:
De enige manier om het auto gebruik te verminderen is door het onbetaalbaar te maken voor een deel van de bevolking. Aangezien dat politiek niet haalbaar is zal er geen goede oplossing komen.
Km worden al belast in de brandstof. Hoe meer het verbruik hoe slechter je auto is voor het milieu en daarmee hoe meer belasting je al betaalt.

MRB afschaffen zorgt alleen maar voor veel goedkope barrels op straat. Kost dan toch alleen een beetje WA verzekering.

Km heffing maakt auto rijden betaalbaarder voor mensen die geen auto nodig hebben, want je gaat erop vooruit als je echt weinig rijdt. Iedereen die de auto wel nodig heeft om bijvoorbeeld op werk te komen gaat erop achteruit door de kosten die gemaakt moeten worden om km heffing uit te kunnen voeren.
En voor woon/werk verkeer zal werkend Nederland de werkgever aankijken om de belabberde reiskosten vergoeding eindelijk eens op normaal niveau te zetten.
Mijn vrouw werkt bijvoorbeeld in de thuiszorg. Rekeningrijden betekent dat werken belachelijk duur gaat worden. Dat mag de werkgever gaan betalen of ze vertrekt. Geen haar op ons hoofd die eraan gaat denken om die stijgende kosten zelf te dragen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

President schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:28:
[...]

Schaf de belastingvrije kilometervergoeding af,
Da's nog eens een goed idee. Dan kan de werkende die geen keus heeft (en dat zijn er echt heel veel) het niet meer betalen om op z'n werk te komen opdagen. Of gaan we dan de werkgevers verplichten auto's beschikbaar te stellen voor woon-werk? Dan staan de woonwijken 's avonds nog voller dan nu het geval is. Top plan! d:)b
stop met lease financieel aantrekkelijk maken en je bent al van veel auto gebruik af...
Of lease financieel aantrekkelijk is, valt ernstig te betwijfelen. Die leaseauto gaat namelijk van je inkomen af, en of je dan ook nog even bijtelling wil betalen als je buiten je werktijd nog met die auto wil rijden. Die auto van de zaak kan je zomaar 8-900 euro per maand kosten. Alsin, lever dat ding in en kijk even wat er dan met je salaris gebeurd. Kortom, infeite betaal je die auto gewoon zelf.
En natuurlijk ook geen tankpas meer van de zaak
Dus je wil de tankpas afschaffen, en je wil de kilometervergoeding afschaffen.. Hoe gaat de werkgever dan betalen? Want ofwel de werkgever vergoed de kilometers die gereden moeten worden, of de salarissen moeten flink gaan stijgen zodat mensen die lasten gewoon zelf kunnen dragen.

Lasten verzwaren maakt niet dat de noodzaak verdwijnt. Was het maar zo simpel.
Z___Z schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:32:
Maar als dat deel van de bevolking dan geen auto meer heeft, hoe moet dat deel dan naar zijn of haar werk? Met het OV? Dan mogen ze dat wel gratis maken, want afhankelijk zijn van het OV is zeker niet goedkoper dan een auto('tje).
Dat is als je een auto koopt, om die vervolgens niet te gebruiken. Zodra je die gebruikt, ga je gewoon MRB betalen in de vorm van kilometerheffing.
Dus eigenlijk vind je het heel oneerlijk dat jij je auto dagelijks nodig hebt en daarom dus meer geld kwijt zult zijn, en het voor iemand zoals ik (die de auto meestal niet nodig heeft voor woon-werk of werk-werk) wellicht iets goedkoper gaat worden?

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat we allemaal iets moeten doen. Naast de auto zijn er fietsen (al dan niet elektrisch), brommers/scooters, motoren, en het OV. Ik denk (want zo doe ik het zelf sinds een jaar of 3 ook) dat er 9 van de 10 keer wel een alternatief is voor de auto. Als ik mijn woonplaats niet uit hoef en ik hoef ook geen spullen te vervoeren ofzo, dan kan ik dat prima op de fiets doen. Moet ik buiten m'n woonplaats zijn en hoef ik nogsteeds niks mee te slepen? Dan ga ik op de motor. Eigenlijk is de auto hier tegenwoordig plan C, waar ik ooit zonder nadenken instapte en weg reed.

Ik kan en wil de auto niet missen, maar ik ben blij dat ik dat ding niet meer dagelijks nodig heb.
Dennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:42:
[...]

En voor woon/werk verkeer zal werkend Nederland de werkgever aankijken om de belabberde reiskosten vergoeding eindelijk eens op normaal niveau te zetten.
Mijn vrouw werkt bijvoorbeeld in de thuiszorg. Rekeningrijden betekent dat werken belachelijk duur gaat worden. Dat mag de werkgever gaan betalen of ze vertrekt. Geen haar op ons hoofd die eraan gaat denken om die stijgende kosten zelf te dragen.
In zo'n geval zou ik ook 3 opties zien.
1) Vertrekken, want werken om na het betalen van heffing, btw/accijns en brandstof niks over te houden kan niet.
2) Blijven rijden, maar de werkgever betaald de daadwerkelijke kosten die haar auto met zich meebrengt, of:
3) Werkgever stelt een auto beschikbaar om het werk mee te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Destruction op 15-12-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
President schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:28:
[...]

Schaf de belastingvrije kilometervergoeding af, stop met lease financieel aantrekkelijk maken en je bent al van veel auto gebruik af... En natuurlijk ook geen tankpas meer van de zaak
Lekker kort door de bocht. Bij sommige mensen is de auto meer dan alleen een woon-werk verkeer ding, maar goed -> dat zien mensen niet die alleen een leaseauto-met-tankpas-voor-de-deur-illusie hebben. Net alsof bijtelling gratis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe willen ze de registratie gaan doen? En nog beter, hoe gaan ze om met private en zakelijk lease, taxi’s, ambulances etc…?

En wordt de berijder aangeslagen of de eigenaar?

Weet wel dat ik elke petitie tegen kastjes in auto’s ga ondertekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 15-12-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:07
[...]

Nee, dat kan dus helemaal niet, dat is het hele probleem. Voor vakanties en plezierritjes kun je mensen nog wel uit de auto krijgen door het duurder te maken, maar die ritjes veroorzaken niet het fileleed. Dat komt door de werkende mensen. En die krijg je dus niet de auto uit.

Er is maar 1 manier om werkenden hun auto uit te krijgen, en dat is door ze een paar dagen per week te laten thuiswerken. Want alle andere methodes hebben geen effect. Spreiding van de werktijden leidt alleen maar tot langduriger fileleed. Het OV zit al bomvol, dus zelfs al zou je meer plaatsen beter bereikbaar maken met het OV (wat dan buiten de spits weer niet uit kan), dan nog gaan mensen niet met de trein.

We zullen moeten accepteren dat het huidige beleid, met 2 werkenden per gezin en regelmatig wisselen van werkgever, gepaard gaat met een heleboel woon-werkverkeer. Als je dat wilt verminderen, dan zul je het beleid moeten aanpassen. Bijvoorbeeld het weer aantrekkelijker maken om lang bij 1 werkgever te blijven, zodat mensen weer naar hun werk kunnen verhuizen. Hoewel dat met de huidige idiote huizenprijzen ook wel niet zo snel gaat gebeuren. Dat bedrijven vaak failliet gaan, reorganiseren of worden overgenomen helpt ook niet echt.

Het beleid en de lage rente zetten gewoon het hele land op slot. Dat ga je niet oplossen met autorijden duurder maken. De meeste mensen zitten niet voor de lol in hun auto, die moeten gewoon naar hun werk. Dus het resultaat van zo'n maatregel is gewoon een lastenverhoging voor werkenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

Dennis1812 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:42:
[...]

En dan zoekt ze een baan in de buurt of waarbij minder gereden wordt? Doel bereikt!

Overigens zie ik ook wel in dat het dan in sommige gevallen “operatie geslaagd, patiënt overleden is”. Maar ik vind wel dat we als NLer teveel onnodig in de auto zitten. En daar zullen we iets aan moeten veranderen. Sowieso kappen met meer asfalt. En autorijden duurder maken. De precieze uitwerking daarvan kun je over discussiëren. Ik ben bijvoorbeeld wel voor een subsidie als je dicht bij je werk woont.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 15-12-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
Als de BPM wordt afgeschaft dan moet het rekeningrijden wel godsgruwelijk duur worden om dat recht te trekken :+ Ik ben ook wel benieuwd naar de invulling. Ik rijd zo'n 5.000-10.000 km per jaar buiten het land. Dat zal dan ook op een manier geregistreerd moeten worden. Iedereen kastje? (de automatische bekeuring bij te hoge snelheid komt gelijk om de hoek kijken). Ik ben erg benieuwd of er uberhaupt over de praktische invulling is nagedacht (zij het op grote lijnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:07
FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:02:
[...]

En dan zoekt ze een baan in de buurt of waarbij minder gereden wordt? Doel bereikt!

Overigens zie ik ook wel in dat het dan in sommige gevallen “operatie geslaagd, patiënt overleden is”. Maar ik vind wel dat we als NLer teveel onnodig in de auto zitten.
Hoe dan? Minister Kamp maakte in het verleden ook wel eens zo'n opmerking. HOE kun je dichter bij je werk gaan wonen en daardoor minder woonwerkverkeer maken? Dat kan niet!

Ga maar na. De meeste mensen wonen samen met een andere werkende. Elke km die de een dus dichter bij z'n werk woont, woont de ander verder van zijn/haar werk. Heb je wel eens naar de huizenprijzen gekeken? Verhuizen is op dit moment voor nagenoeg iedereen onmogelijk, zeker voor de middenklasse. Een nieuw huis is gewoon niet te betalen. Als je dan bedenkt dat mensen zo eenmaal per 7 jaar een nieuwe baan zoeken, dan zijn dat nogal wat verhuizingen! Dat kan werkelijk nooit uit.

Een nieuwe baan dichter bij huis zou voor sommigen wel een oplossing kunnen zijn, maar er zijn veel andere criteria voor een nieuwe baan. En op de meeste plekken waar weinig files zijn, is ook weinig werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:41

Dennis1812

Amateur prutser

FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:02:
[...]

Overigens zie ik ook wel in dat het dan in sommige gevallen “operatie geslaagd, patiënt overleden is”. Maar ik vind wel dat we als NLer teveel onnodig in de auto zitten.
Dus moeten we de hele thuiszorg afschaffen?

Ze werkt al in het dorp.
Maar met een bereikbare dienst moet je binnen x aantal minuten aanwezig zijn. En dit dorp is niet groot genoeg om hele routes te vullen qua uren zorg. Dus is samen met 3 anderen dorpen. 15km fietsen naar je cliënt die de grond is gaan knuffelen wordt je niet blij van.
En 15km fietsen over niet verlichte dijken als ze om 23.00 klaar is word ik ook niet blij van.

Voor de grote steden die genoeg routes in de wijk zelf kunnen vullen prima om meer te fietsen. Maar dat is niet overal in het land haalbaar. Nederland is meer dan alleen Den Haag. Dat vergeet Den Haag nogal eens.

Edit. Gemiddeld praten we toch al snel over 150-200km per week.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 15-12-2021 20:11 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 11 ... 41 Laatste