In het beugeltje wat je (normaal gesproken) aan je gordijnrail glijders vastmaakt zitten ook 5 schroefgaten, hiervan heb ik er 3 gebruikt voor de montage van de slide motor aan het plafond. Het (identieke) beugeltje aan de andere kant van het gordijn heb ik alleen met de middelste schroef vastgeschroefd. Deze moet wel zo dicht mogelijk tegen je rail aanzitten want hier wordt het gordijn naartoe getrokken. Hiervan kan je evt. de 4 ongebruikte schroefgaten vanaf dremel'en zodat het beugeltje minder opvalt tegen het plafond, maar ik stoor me er nu nog niet aan.KiefDelicious schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:10:
[...]
Zeer netjes, hoe heb je de slide aan het plafond gemonteerd als ik vragen mag? Ik wil namelijk ook zoiets doen, alleen zal ik hem wel 2x per jaar moeten verplaatsen (ivm gordijnen voor de radiatoren in de zomer en niet ervoor in de winter).
coowl, thx. Ik zal eens kijken of ik die beugeltjes kan 3D printen dan kan ik ze op 2 plekken monteren aan het plafond.GameSmurf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:49:
[...]
In het beugeltje wat je (normaal gesproken) aan je gordijnrail glijders vastmaakt zitten ook 5 schroefgaten, hiervan heb ik er 3 gebruikt voor de montage van de slide motor aan het plafond. Het (identieke) beugeltje aan de andere kant van het gordijn heb ik alleen met de middelste schroef vastgeschroefd. Deze moet wel zo dicht mogelijk tegen je rail aanzitten want hier wordt het gordijn naartoe getrokken. Hiervan kan je evt. de 4 ongebruikte schroefgaten vanaf dremel'en zodat het beugeltje minder opvalt tegen het plafond, maar ik stoor me er nu nog niet aan.
Gisteren beide Slides geïnstalleerd. Installatie met de app werkte erg goed en duidelijk 

[Voor 5% gewijzigd door TKroon op 19-12-2019 21:08]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Net mijn slide gemonteerd. Alles prima. Gordijnen sluiten prima, ook netjes in het midden. Ook gelijk beschikbaar in Homeassistant.
Alleen zie ik nu dat de linkerkant (twee gordijnen met motor rechts) gordijn 'over heb' (lange rail) en dus de linker stopper eigenlijk nog iets verder naar links wil verplaatsen op de rail. Wat is de handigste manier om dat te doen zonder dat alles/systeem in de war raakt (dus zo simpel mogelijk...)?
Alleen zie ik nu dat de linkerkant (twee gordijnen met motor rechts) gordijn 'over heb' (lange rail) en dus de linker stopper eigenlijk nog iets verder naar links wil verplaatsen op de rail. Wat is de handigste manier om dat te doen zonder dat alles/systeem in de war raakt (dus zo simpel mogelijk...)?
Zou het nog lukken om de koppeling met Google assistent dit jaar live te krijgen?
Dat gaan ze zo vlak voor de jaarwisseling vast niet meer doen.Martijn___ schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:50:
Zou het nog lukken om de koppeling met Google assistent dit jaar live te krijgen?
Wat je voor de jaarwisseling nog wel voor elkaar zou kunnen krijgen, is het optuigen van Home Assistant, daarin het Slide component configureren en de koppeling met Google Assistant leggen

[Voor 27% gewijzigd door JBS op 30-12-2019 13:58]
Tevreden over de slide! Alleen gaat ie ‘s avonds nét te vroeg dicht. Hoop op een update dat je de routine “een uur na zonsondergang” kunt selecteren ipv een half uur 

Volgens hun site gaat dit in januari 2020 gebeurenMartijn___ schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:50:
Echt een noob-vraag: ik heb HASIO nu werkend gekregen op een PI. welke stappen moet ik doorlopen om slide te kunnen gebruiken via Homeassistant..tyfoon_2 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:55:
Net mijn slide gemonteerd. Alles prima. Gordijnen sluiten prima, ook netjes in het midden. Ook gelijk beschikbaar in Homeassistant.
https://www.home-assistant.io/integrations/slide/bsandfly schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 23:00:
[...]
Echt een noob-vraag: ik heb HASIO nu werkend gekregen op een PI. welke stappen moet ik doorlopen om slide te kunnen gebruiken via Homeassistant..
Het staat nog steeds op de site.. Ze hebben nog 5 dagenTallguy schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:36:
[...]
Volgens hun site gaat dit in januari 2020 gebeuren

Ontvangen jullie de nieuwsbrieven niet? Ze lopen tegen specifieke bugs aan die bij Google zitten en hebben heel lang geen contact gekregen met ze (goh, groot bedrijf als Google met zijn dikke bureaucratie). Sinds vorige week hebben ze contact met de juiste mensen en hopen ze de problemen op te lossen.DCNY schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:43:
[...]
Het staat nog steeds op de site.. Ze hebben nog 5 dagen
ioniq 28kWh - 5135 Wp
Zou je de laatste nieuwsbrief hier kunnen posten ter info?
Nieuwsbrief van 21 januari
Hi all,
We’re back with an update on our Slide campaign. Happy new year! We hope everyone enjoyed their holidays and is off to a good start for the new year. It’s been a long run, but we’re looking forward to wrapping up the campaign and making sure that this is the year where many more curtains start Sliding away.
Since our last update, we’ve shipped another 600 Slides to backers and our support team helped many people get started with Slide during and around the Christmas holidays. However, the increase of users also caused us some growth pain in scaling the servers. On top of that, a few of the new integrations have been progressing slower than we hoped, though there’s light at the end of the tunnel. :-) We’ll bring you up to speed below:
Scaling challenges & opportunities
With the delivery of Slides over the past few months, the server traffic has also grown significantly: we’re now handling thousands of requests per day. Our development team has worked hard in the past few months to make sure our servers can scale with increased demand, and service up-time now exceeds >99%. After a little bit of a rocky start in October, we’ve fully stabilized performance and availability by December.
Increase in server activity
Unfortunately, the costs for running our servers have also grown significantly over the past month. To mitigate that, we’ve had to spend a lot of time optimizing them. Some changes are already being applied to reduce costs in the short term, but we’re also working on longer-term solutions.
One of these is implementing a device shadow mechanism where Slide devices can automatically notify the server of a change in their situation. That’s a big difference from the current situation, where the server has to ask Slide for an update (e.g. “what’s your current position?”) whenever someone sends an information request (in the Slide App or through the Open API).
Our software team is working on the device shadow mechanism over the next month. Although we’re accelerating this development to reduce server load, it will improve user experience as well. It means the position of your Slides can be updated real-time inside the Slide App (instead of the current need to refresh). And it’ll allow us to add new features, including burglary alerts for unexpected curtain activity.
Google Assistant & Local API: taking longer, getting there
At the time of our last update, we were wrapping up the closed beta for the Google Assistant integration. We encountered a couple of technical issues affecting reliability / ease of first-time connection which we want to resolve ahead of the release. Unfortunately, getting the necessary support from the Google Assistant team has taken much longer than expected. The good news is that we’ve finally been put in touch with the right people, and are hoping to work through the final hoops and proceed with approval very soon.
Similarly, as we started rolling out the Local API Beta to users last month we found out the latest firmware version, which resolves important connectivity issues, also accidentally broke the Local API toggle. Since then we’ve pinpointed and resolved the issue, and have now started onboarding a larger group of users into the local API beta.
Rod testing & outdated backer information about curtain systems
Over the past month we’ve tested our prototype mounts for rod-based curtains in a few dozen households as part of a beta test. Although we’re still gathering data, the initial findings are mixed:
1. There is a big performance difference between the type of rods, especially between rods where the fabric hangs underneath the rings (Type 1) versus rods where the (metal) rings are inside the curtain fabric (Type 2). Performance is much better for Type 1 rods than for Type 2 rods.
The reason for this is something we call schrank: when the curtain rod is being pulled, the rings try to align themselves perpendicular to the track, exponentially increasing the friction with each ring. We’ve also found that the longer the track, the more apparent this problem becomes.
Schrank is when the rings inside the fabric "lock" themselves onto the rod.
2. Although not initially supported, we discovered some people have full (Type 3) or partial (Type 4) pocket rods (where the rod is either fully or partially covered by fabric). Type 3 full pocket rods will not be supported by Slide since there is no point where the mount can be attached, whereas Type 4 will work similarly to Type 1.
3. We did not take into account ‘unfixed’ telescopic rods. These are rods of variable size (meaning two tubes inside each other that you can extend to the desired length. In some cases, these rods are not fixated into position with a screw at their end points, meaning they can move freely. When this happens, the power of Slide actually pulls the telescopic rod together.
4. Some people reported that greasing their rods significantly helped reduce friction, however, this is not something we want to ask our users to do.
We’re now reviewing these outcomes and are still following up on a few test cases. We have multiple options to take from here, such as creating different mounts for different rod types, or developing a more costly mounting system that is attached to each ring instead of only the inner rings. We’ll need more time before proceeding in either direction.
During the roll-out of Slides so far, we’ve noticed many people have changed their curtain type since filling out the Backerkit survey. We also did not include all four rod types in our initial survey. In order to get a better overview of which curtain systems everyone has, we will be contacting you to update your curtain type information through an extra survey. This will help us better schedule the rest of the deliveries and avoid the confusion we’ve had so far.
Practical pointers
As you can see delivery of our Slides is an ongoing process. We still have thousands to go and this means it takes time before everyone is shipped. Please keep the following in mind:
1. We’ve started here in NL and expand to other regions from here. In doing so we have to take into account logistics for international shipping and regional variations (different power plugs – currently only the versions with EU Mainland plugs are ready and shipping).
2. Right now, only Slides for rails system are shipping (see update above).
3. If you are a backer from The Netherlands, Belgium or Luxembourg you should have received an email. If not, please contact us at support@slide.store.
4. We’re getting many emails of people asking if they’ve missed the email due to changing email addresses. You can review your pledge through Backerkit at https://slide.backerkit.com to verify we have the correct email address on record.
5. You will receive a Track & Trace code once your pledge ships.
6. Please contact us directly at support@slide.store for any questions about your pledge. Note we do not offer pledge support here on the platform.
That's all for today! Thank you for the continued support, and remember that support@slide.store is the fastest way to get in touch with us.
Cheers from Amsterdam,
Kaj and Thijs
ioniq 28kWh - 5135 Wp
Ook ik heb vandaag de 1e van de 5 slides geinstalleerd en toch maar support een mailtje gestuurd; In totaal ben ik er een kleine 1.5 uur mee bezig geweest. Dit kwam vooral door een te lange rails die ik moest inkorten én te kleine (lees: lage) oogjes die ik had waardoor ik het plastic pinnetje niet in de onderste gat kon krijgen; ergens anders in huis oogjes omgewisseld en toen kon ik weer door.
Toen was er nog een aantal keer een probleem met het instellen van het WiFi maar na een harde reset van de slide dmv power cycle is het toch gelukt. Eigenlijk zou de app misschien kunnen scannen op het Slide wifi adres en dit voorstellen om te installeren, en vervolgens pas de 'succes' laten zien als dit wifi niet meer gevonden is, dat heb ik ze als tip gegeven.
Ik ben altijd netjes te woord gestaan via support dus ik verwacht een antwoord te krijgen maar ongeduldig als ik ben drop ik mijn verhaal hier ook ff.
Maar nu het euvel waar ik toch wel een oplossing voor zoek;
De slide stopt op deze positie; en daarmee is visueel mijn gordijn niet dicht. Er zit een vrij grote spleet van de breedte van het blokje tussen mijn muur en mijn gordijn wat er simpelweg niet uitziet.
De 2e en derde slide die ik moet installeren zullen dit ook hebbe en dat kan mijn OCD niet aan
Ik heb namelijk een volgende setup in mijn woonkamer, waar een dergelijke spleet echt heel lelijk is:
Het rechter gordijn gaat naar het midden toe dicht en het linker en midden gordijn gaan in het midden van de deur dicht.
Ik wil eigenlijk voorkomen dat het er niet zo uit gaat zien:
Maar zo:
Dus ik heb ze de vraag gesteld of er een soort 3d-printed mount is die het gordijn voor het klosje door trekt, want er is genoeg 'gordijn' over om het klosje te bedekken.
Toen was er nog een aantal keer een probleem met het instellen van het WiFi maar na een harde reset van de slide dmv power cycle is het toch gelukt. Eigenlijk zou de app misschien kunnen scannen op het Slide wifi adres en dit voorstellen om te installeren, en vervolgens pas de 'succes' laten zien als dit wifi niet meer gevonden is, dat heb ik ze als tip gegeven.
Ik ben altijd netjes te woord gestaan via support dus ik verwacht een antwoord te krijgen maar ongeduldig als ik ben drop ik mijn verhaal hier ook ff.
Maar nu het euvel waar ik toch wel een oplossing voor zoek;
De slide stopt op deze positie; en daarmee is visueel mijn gordijn niet dicht. Er zit een vrij grote spleet van de breedte van het blokje tussen mijn muur en mijn gordijn wat er simpelweg niet uitziet.
De 2e en derde slide die ik moet installeren zullen dit ook hebbe en dat kan mijn OCD niet aan

Ik heb namelijk een volgende setup in mijn woonkamer, waar een dergelijke spleet echt heel lelijk is:
Het rechter gordijn gaat naar het midden toe dicht en het linker en midden gordijn gaan in het midden van de deur dicht.
Ik wil eigenlijk voorkomen dat het er niet zo uit gaat zien:
Maar zo:
Dus ik heb ze de vraag gesteld of er een soort 3d-printed mount is die het gordijn voor het klosje door trekt, want er is genoeg 'gordijn' over om het klosje te bedekken.
Wat ik heb gedaan is het eindblokje niet aan de rails gehangen, maar naast/achter de rails aan het plafond, dus tussen rail en het raam.
Het stuk dat je aan het gordijn vastmaakt niet aan de laatste 2 haakjes, maar een na laatste.
Zo schuift het gordijn (deels) voor het eindblokje wat nu nog zichtbaar is.
Het stuk dat je aan het gordijn vastmaakt niet aan de laatste 2 haakjes, maar een na laatste.
Zo schuift het gordijn (deels) voor het eindblokje wat nu nog zichtbaar is.
[Voor 4% gewijzigd door Martijn___ op 19-02-2020 23:50]
Goede tip, helaas heb ik daar geen ruimte; kreeg de tip van Slide om overschuifrunners aan te schaffen, dus die ga ik straks ff modden om te kijken of dat mijn probleem oplost.
Is er al bekend wanneer de local API gereleased wordt? Ik wil namelijk graag een plugin voor Homebridge maken, maar dat doe ik liever niet via de cloud api. Mijn Homebridge heb ik namelijk zo ingesteld dat deze niet kan communiceren naar buiten.
Die is volgens mij in beta, moet je even aan support vragen maar volgens mij kan je gewoon toegang vragen.patrickhopman schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:23:
Is er al bekend wanneer de local API gereleased wordt? Ik wil namelijk graag een plugin voor Homebridge maken, maar dat doe ik liever niet via de cloud api. Mijn Homebridge heb ik namelijk zo ingesteld dat deze niet kan communiceren naar buiten.
ioniq 28kWh - 5135 Wp
Sinds afgelopen weekend is de google home plugin beschikbaar! Works like a charm, heb m de naam "gordijnen" gegeven. Ondersteunt open en dicht commando's, of een percentage (% open).
Ik heb helaas wel 1 probleem met mijn slide, ik krijg touch and go niet geactiveerd. Heeft iemand hier misschien ook problemen mee gehad?
Ik heb helaas wel 1 probleem met mijn slide, ik krijg touch and go niet geactiveerd. Heeft iemand hier misschien ook problemen mee gehad?
Helemaal op het begin gehad toen ik hem net kreeg. Bleek de Slide een firmware update te moeten krijgen. Kan je gewoon met support contact over opnemenLoen schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:19:
Sinds afgelopen weekend is de google home plugin beschikbaar! Works like a charm, heb m de naam "gordijnen" gegeven. Ondersteunt open en dicht commando's, of een percentage (% open).

ioniq 28kWh - 5135 Wp
Wel iets over gelezen idd, maar dat dat automatisch zou moeten gebeuren in 24-48 uur. Hij hangt er inmiddels al een maand of 2, dus zal eens contact opnemen. Thanks :-)
Google gekoppeld,maar wat is de opdracht op hem bv half open te laten gaan?Loen schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:19:
2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi
"Zet de "naam" op 50%", waarbij de naam bij mij "gordijnen" is, werkt bij mij. Het percentage is de open waarde dus.
Trouwens, support heeft de upgrade inderdaad getriggered en touch and go doet het inmiddels (wel vreemd)...
Trouwens, support heeft de upgrade inderdaad getriggered en touch and go doet het inmiddels (wel vreemd)...
Hier nog iemand ervaring met Loxone integratie? Mij is het uiteindelijk via een omweg gelukt:
Heb sinds enkele weken de Beta firmware draaien met LocalAPI.
Probleem met Loxone: de API maakt gebruik van MD5 Digest authentication en dat ondersteunt Loxone niet.
Lang gekeken om het met PicoC direct in Loxone voor elkaar te krijgen, maar kansloos zonder C-ervaring.
Uiteindelijk (na Python voor dummies) een Python script geschreven dat op een RaspberryPI draait. Deze fungeert nu als gateway voor de Slides. UDP commando's vanuit Loxone worden encrypted doorgestuurd naar de Slides.
Werkt fantastisch. Kan de gordijnen nu mooi vlak voor de eindstop positioneren zonder dat er spanning op het gordijn komt. Zelfs kalibreren kan nu vanuit de Loxone app.
Eindelijk weer het hele huis onder controle vanuit één systeem en in één app zonder afhankelijk te zijn van de cloud.
Heb sinds enkele weken de Beta firmware draaien met LocalAPI.
Probleem met Loxone: de API maakt gebruik van MD5 Digest authentication en dat ondersteunt Loxone niet.
Lang gekeken om het met PicoC direct in Loxone voor elkaar te krijgen, maar kansloos zonder C-ervaring.
Uiteindelijk (na Python voor dummies) een Python script geschreven dat op een RaspberryPI draait. Deze fungeert nu als gateway voor de Slides. UDP commando's vanuit Loxone worden encrypted doorgestuurd naar de Slides.
Werkt fantastisch. Kan de gordijnen nu mooi vlak voor de eindstop positioneren zonder dat er spanning op het gordijn komt. Zelfs kalibreren kan nu vanuit de Loxone app.
Eindelijk weer het hele huis onder controle vanuit één systeem en in één app zonder afhankelijk te zijn van de cloud.
Terug naar zomertijd heeft kennelijk ook een reboot nodig, na 'n week is dit bij mij namelijk nog niet automatisch gebeurd.JBS schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:32:
Bij Slide zijn ze de wintertijd vergeten, gordijnen gingen uur te vroeg open hier.. Niet dat we nog sliepen, maar toch.
Hier ook. Vrij irritant want ik gebruik het als een soort 'wekker'. Gordijnen open halfuur na dat de zon opkomt. Maar nu is dat dus een uur later opeensJBS schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 07:49:
[...]
Terug naar zomertijd heeft kennelijk ook een reboot nodig, na 'n week is dit bij mij namelijk nog niet automatisch gebeurd.

Had eigenlijk verwacht dat ze dat na vorig jaar wel hadden opgelost.
Te fixen door je Routines opnieuw in te voeren volgens mij. Weet ik niet meer zeker.
ioniq 28kWh - 5135 Wp
Ja dat werkt, slordig dat die bug nog niet gefixed is.Kodess schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:35:
[...]
Hier ook. Vrij irritant want ik gebruik het als een soort 'wekker'. Gordijnen open halfuur na dat de zon opkomt. Maar nu is dat dus een uur later opeens![]()
Had eigenlijk verwacht dat ze dat na vorig jaar wel hadden opgelost.
Te fixen door je Routines opnieuw in te voeren volgens mij. Weet ik niet meer zeker.
Hebben meer mensen er last van dat je overdag de motoren soms een klein beetje hoort en ziet bewegen, terwijl de Slide niets zou moeten doen?
Dat gebeurt als de Slide even geen verbinding kan maken met de servers. Slide herstart dan. Mogelijk valt je internet verbinding even weg?FrankRicard schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 23:04:
[...]
Hebben meer mensen er last van dat je overdag de motoren soms een klein beetje hoort en ziet bewegen, terwijl de Slide niets zou moeten doen?
Er wordt gewerkt aan een fix daarvoor, in het beta kanaal is deze al beschikbaar.
[Voor 9% gewijzigd door JBS op 05-04-2020 04:27]
Thanks, dat zal het zijn, volgens mij heb ik het sinds ik een tweede AP heb op hetzelfde SSID, dat werkt op telefoon en zo prima, maar met de Slide valt internet dan misschien even weg.JBS schreef op zondag 5 april 2020 @ 04:26:
[...]
Dat gebeurt als de Slide even geen verbinding kan maken met de servers. Slide herstart dan. Mogelijk valt je internet verbinding even weg?
Er wordt gewerkt aan een fix daarvoor, in het beta kanaal is deze al beschikbaar.
Na jaren wachten eindelijk ook mijn Slides ontvangen.
Gebruik er een naar volle tevredenheid in de woonkamer, maar ik heb er een teveel nu.
De 2de is overbodig geworden.
Mochten er hier iemand interesse hebben. Staat exclusief op tweakers:
V&A aangeboden: Slide smart curtain
PM is ook prima
Gebruik er een naar volle tevredenheid in de woonkamer, maar ik heb er een teveel nu.
De 2de is overbodig geworden.
Mochten er hier iemand interesse hebben. Staat exclusief op tweakers:
V&A aangeboden: Slide smart curtain
PM is ook prima
Ondanks dat mijn Slides al bijna een jaar hangen kreeg ik vandaag update #45 in mijn mailbox als backer van de Slide Kickstarter
Update#45:
Hi all,
We’re back with a new update on Slide. We know it’s been a while since the last one – a lot has happened since our last update. In today’s update, we want to specifically focus on those people still waiting for their pledge reward.
Where we stand with deliveries
To date, we’ve shipped over 40% of all pledges. This means many people have received their Slide (over 2000 systems shipped), but we also have many to go. Since our last update, the corona pandemic has significantly impacted the world, and unfortunately – our startup and this project as well. We understand that those still waiting for their Slide are anxious for an update on their specific pledge, but here we first want to address the overall effect on the project.
1. Impact on manufacturing
From early February (when the Chinese NY holiday was extended) until deep in March, the lockdown in China significantly affected the production capacities of our manufacturing partner, their suppliers and the overall logistics (both for components as well as the end product). Since then, the production capacity has been slowly getting back to normal. Although we had Slide shipments on their way from before the scheduled CNY at the end of January, the longer-term supplies have been a major concern. Only recently did we receive confirmation that things are returning to normal. This means that the ability to continue manufacturing Slide has recovered as well (meaning all suppliers are able to deliver again, and so on).
2. Impact on funding
Unfortunately, and very much against our expectations, several planned investments in our startup have been withdrawn over the past month and a half. Due to uncertainty in the market in these unprecedented circumstances, investors (both existing and new) are limiting their investments. This directly affects our timeline for the project and the speed of delivery of the remaining pledges. Here’s why:
First of all, the crowdfunding campaign has been very important in turning Slide from idea into reality. We set out to deliver the best possible version of Slide to our backers. We’ve taken you through the highs and lows in our backer updates. We’re confident that the choices we’ve made along the way were the right ones to deliver a high-quality end-result.
However, the reality is that getting Slide from the prototype stage to mass production proved significantly more difficult than we expected. It took much more time than expected, and the costs to complete the project far exceeded the funds raised through the crowdfunding campaign. Over the past few years, we have raised multiple rounds of private investments into our startup to help fund the extensive R&D costs, pre-production (tooling, etc.) and manufacturing of Slide.
In our roadmap for 2020, we’ve planned to secure additional investments into our startup at different points this year. Our ambition was (and is) to expand Slide beyond this initial crowdfunding project, and to work on other products in the future. But now that funding has fallen through for the moment, we need to adjust our plan. Please read below to understand what this means, concretely.
What are you doing now to resolve the issue?
To be clear, our goal is to make sure that we can deliver all the rewards. In order to do that, we are doing three things:
The short answer is: yes, but it may take some time before you receive it. Our aim is to fulfill all rewards within the next 12 months, and we’re doing everything we can to do this much faster. This will depend entirely on the ability to grow revenue and secure additional funding.
How did you decide that this is the best approach?
To be clear - this situation sucks for everyone. Our first objective is to ensure the continuity of the startup and the project. In order to do that, we need to adjust our approach and we need time from you – as both explained above. If the ship goes down, nobody wins.
This means that we cannot deliver all the crowdfund pledges before offering the product in retail. It’s a painful step, but at the same time, by doing it this way we can maximize the possibility to eventually deliver all project rewards, even if it takes a bit longer. We believe this is the lesser of two evils.
Communications
We are very aware that we’ve fallen short in communications over the past few months. As we were faced with this unexpected turn of events, we needed the time to process and decide how to move forward. But in the process, we failed to communicate with you, and I sincerely apologize for that. From here on out, we’ll do our best to answer your incoming questions, even if we might not have all the right answers. In this way, we hope to sustain – and in some cases rebuild – the trust between the backer community and ourselves.
Getting in touch with us
The best way to get in touch is directly, through an email at support@slide.store. We know we’ve missed a lot of messages, but we will do our best to answer your questions to the best of our abilities.
We understand some people no longer want to receive the pledge reward. Please note that at this stage of the project, we cannot issue all refunds right away. However, we will make an inventory of people that prefer a refund instead of their pledge reward. This means that at the time we’re able to deliver your reward, we can provide a refund instead. Please email us at support@slide.store to indicate this.
We realize this is not the update you were hoping for. Still, we sincerely hope you’ll continue to support us as we work through this difficult time to ensure the best possible outcome of the project. For us, it’s all hands on deck.
Kaj & Thijs
Update#45:
Hi all,
We’re back with a new update on Slide. We know it’s been a while since the last one – a lot has happened since our last update. In today’s update, we want to specifically focus on those people still waiting for their pledge reward.
Where we stand with deliveries
To date, we’ve shipped over 40% of all pledges. This means many people have received their Slide (over 2000 systems shipped), but we also have many to go. Since our last update, the corona pandemic has significantly impacted the world, and unfortunately – our startup and this project as well. We understand that those still waiting for their Slide are anxious for an update on their specific pledge, but here we first want to address the overall effect on the project.
1. Impact on manufacturing
From early February (when the Chinese NY holiday was extended) until deep in March, the lockdown in China significantly affected the production capacities of our manufacturing partner, their suppliers and the overall logistics (both for components as well as the end product). Since then, the production capacity has been slowly getting back to normal. Although we had Slide shipments on their way from before the scheduled CNY at the end of January, the longer-term supplies have been a major concern. Only recently did we receive confirmation that things are returning to normal. This means that the ability to continue manufacturing Slide has recovered as well (meaning all suppliers are able to deliver again, and so on).
2. Impact on funding
Unfortunately, and very much against our expectations, several planned investments in our startup have been withdrawn over the past month and a half. Due to uncertainty in the market in these unprecedented circumstances, investors (both existing and new) are limiting their investments. This directly affects our timeline for the project and the speed of delivery of the remaining pledges. Here’s why:
First of all, the crowdfunding campaign has been very important in turning Slide from idea into reality. We set out to deliver the best possible version of Slide to our backers. We’ve taken you through the highs and lows in our backer updates. We’re confident that the choices we’ve made along the way were the right ones to deliver a high-quality end-result.
However, the reality is that getting Slide from the prototype stage to mass production proved significantly more difficult than we expected. It took much more time than expected, and the costs to complete the project far exceeded the funds raised through the crowdfunding campaign. Over the past few years, we have raised multiple rounds of private investments into our startup to help fund the extensive R&D costs, pre-production (tooling, etc.) and manufacturing of Slide.
In our roadmap for 2020, we’ve planned to secure additional investments into our startup at different points this year. Our ambition was (and is) to expand Slide beyond this initial crowdfunding project, and to work on other products in the future. But now that funding has fallen through for the moment, we need to adjust our plan. Please read below to understand what this means, concretely.
What are you doing now to resolve the issue?
To be clear, our goal is to make sure that we can deliver all the rewards. In order to do that, we are doing three things:
- We need to generate revenue in order to ensure continuity of the project and the startup. This means we’ve taken the difficult step to start selling Slide while also still being in the process of fulfilling campaign rewards. Without the external investment at this stage, this is a necessary step.
- We have to temporarily slow down the delivery of pledge rewards until we have the resources to pick up the pace. We realize this is disappointing for those still awaiting their Slide. By doing this now, we want to make sure we can deliver the rewards later. We’re also cutting costs wherever possible, including salaries, to get this done faster.
- We’re working around the clock to secure additional funding to accelerate the process. As mentioned, this is not the best time to do so - much of the investment landscape is locked up. This means it may take considerable time – that’s why it’s all the more important that we also generate revenue in the meantime.
The short answer is: yes, but it may take some time before you receive it. Our aim is to fulfill all rewards within the next 12 months, and we’re doing everything we can to do this much faster. This will depend entirely on the ability to grow revenue and secure additional funding.
How did you decide that this is the best approach?
To be clear - this situation sucks for everyone. Our first objective is to ensure the continuity of the startup and the project. In order to do that, we need to adjust our approach and we need time from you – as both explained above. If the ship goes down, nobody wins.
This means that we cannot deliver all the crowdfund pledges before offering the product in retail. It’s a painful step, but at the same time, by doing it this way we can maximize the possibility to eventually deliver all project rewards, even if it takes a bit longer. We believe this is the lesser of two evils.
Communications
We are very aware that we’ve fallen short in communications over the past few months. As we were faced with this unexpected turn of events, we needed the time to process and decide how to move forward. But in the process, we failed to communicate with you, and I sincerely apologize for that. From here on out, we’ll do our best to answer your incoming questions, even if we might not have all the right answers. In this way, we hope to sustain – and in some cases rebuild – the trust between the backer community and ourselves.
Getting in touch with us
The best way to get in touch is directly, through an email at support@slide.store. We know we’ve missed a lot of messages, but we will do our best to answer your questions to the best of our abilities.
We understand some people no longer want to receive the pledge reward. Please note that at this stage of the project, we cannot issue all refunds right away. However, we will make an inventory of people that prefer a refund instead of their pledge reward. This means that at the time we’re able to deliver your reward, we can provide a refund instead. Please email us at support@slide.store to indicate this.
We realize this is not the update you were hoping for. Still, we sincerely hope you’ll continue to support us as we work through this difficult time to ensure the best possible outcome of the project. For us, it’s all hands on deck.
Kaj & Thijs
@lubbertkramer thanks voor de update. Hopelijk overleven ze deze 'crisis' wel, want de Slide is toch een net product (zeker als je vergelijk met al die andere gordijn dingen die beschikbaar zijn ;-))
Ik wacht denk ik toch maar met het aanschaffen van een Slide. Uiteraard begrijp ik dat mijn investering ze juist zal helpen tijdens de Corona crisis, maar €300 is voor mij ook veel geld en toch een te grote gok.
Zonde van het idee, want ik heb weinig aanbieders gezien die in de buurt komen van hetgeen wat Slide bied.
Zonde van het idee, want ik heb weinig aanbieders gezien die in de buurt komen van hetgeen wat Slide bied.
Hmm, ik kan ze wel open en dicht doen, maar zodra ik een percentage noem krijg ik het antwoord "Ik weet niet hoe ik hierbij kan helpen".Loen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:30:
"Zet de "naam" op 50%", waarbij de naam bij mij "gordijnen" is, werkt bij mij. Het percentage is de open waarde dus.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Bij mij doet ie dat ook niet meer sinds een tijdjeJanoz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:54:
[...]
Hmm, ik kan ze wel open en dicht doen, maar zodra ik een percentage noem krijg ik het antwoord "Ik weet niet hoe ik hierbij kan helpen".

(Ik krijg random gordijnzaken in de buurt terug nu)
Misschien als alternatief kijken naar switchbot curtain, aanzienlijk goedkoper en simpeler concept. Ik heb zelf slide(s) maar heb ook switchbots gefund.AlxRoelofs schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:44:
Ik wacht denk ik toch maar met het aanschaffen van een Slide. Uiteraard begrijp ik dat mijn investering ze juist zal helpen tijdens de Corona crisis, maar €300 is voor mij ook veel geld en toch een te grote gok.
Ik zal daar ook is een blik werpen. Bedankt!z1rconium schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:55:
[...]
Misschien als alternatief kijken naar switchbot curtain, aanzienlijk goedkoper en simpeler concept. Ik heb zelf slide(s) maar heb ook switchbots gefund.
De local API is bijna beschikbaar, dit maakt je dan wel onafhankelijk van hun cloud.AlxRoelofs schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:44:
Dat is fijnUTMachine schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:49:
[...]
De local API is bijna beschikbaar, dit maakt je dan wel onafhankelijk van hun cloud.

Sinds gisterenavond (27-April 18:17) krijg ik regelmatig connectie timeouts of een http=503 error met mijn slides. Alleen rond 21h gingen mijn gordijnen wel dicht, dus open/close konden wel verstuurd worden, maar het is niet mogelijk om de status op te vragen?

[Voor 40% gewijzigd door UTMachine op 28-04-2020 07:38]
Zag het ook gebeuren, viel me vooral op door de foutmeldingen in Home Assistant:UTMachine schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:34:
Sinds gisterenavond (27-April 18:17) krijg ik regelmatig connectie timeouts of een http=503 error met mijn slides. Alleen rond 21h gingen mijn gordijnen wel dicht, dus open/close konden wel verstuurd worden, maar het is niet mogelijk om de status op te vragen?![]()
![]()
[Voor 7% gewijzigd door JBS op 28-04-2020 08:50]
De cloud werkt weer en ik zie de juiste responses weer binnenkomen.JBS schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:48:
[...]
Zag het ook gebeuren, viel me vooral op door de foutmeldingen in Home Assistant:
[Afbeelding]
Heeft iemand al iets kunnen maken met node-red ?
Iets heel simpels .. (Hass icm Node Red)buldogwtf schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:06:
Mbv de Alexa node gezorgd dat ik de gordijn open/dicht kan doen.
Niet heel spannend dus ..
Gisteravond kwam ik dit nog tegen hier een paar pagina's terug:buldogwtf schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:06:
Slide Open Cloud API:
https://flows.nodered.org...7c9fb54bc94b45fb9a2f9fcf5
Net even snel een flow gemaakt:
Had alleen even moeite met het ID van slide (is niet het "device_id" die je terugkrijgt, maar paar regels erboven het "id".
Lees dat sommige Slide-gebruikers in dit topic HomeAssistant, LoxOne, Homey/Homeykit i.c.m. appHomey Slide-app en (wat oudere berichten uit 2019) node-red i.c.m. homebridgeMQTT of Domotics gebruiken om de Slides aan te sturen in o.a. Apple HomeKit, c.q. Apple Siri.
Nu heb ik zelf m'n hele domotica al een tijdje in Apple HomeKit ondergebracht: Hue lampen, stekkers en sensoren, Tado thermostaat en radiatorknoppen, Harmony hub, Netatmo weerstation binnen- en buitenmodules, Netatmo Welcome camera, Philips luchtreiniger en luchtontvochtiger. De Harmony hub (heeft eveneens geen Apple HomeKit integratie zoals de Slide) wordt 'gekoppeld' met Siri middels de iOS-app 'Yonomi' *), maar deze laatste biedt geen ondersteuning voor Slide en dus geen oplossing.
Nu had ik niet zo'n behoefte om een additioneel (meeluisterend) 'kastje' zoals Homey, Domotics, Google Home of Alexa aan te schaffen om de Slide alsnog aan te sturen via Siri en heb een soort van 'workaround' gevonden door de Google Home en Google Assistant iOS-apps te installeren en te configureren voor Slide. Dit kan ook voor mijn overige domotica, maar hier is dan geen ondersteuning voor het Netatmo weerstation.
Als het openen (en sluiten) van de Slide via spraak werkt in Google Assistant i.c.m. Google Home dan kunnen deze spraakopdrachten in de iOS-app 'Opdrachten' (EN: 'Siri Shortcuts') worden geselecteerd en gekoppeld met Siri: als twee separate Opdrachten om alleen de gordijnen te openen of te sluiten, of door deze bestaande Siri Opdrachten 'Gordijnen openen' of 'Gordijnen sluiten' (of welke naam je er ook aan geeft, 'Open Sesame' b.v.) onder te brengen in een bestaande samengestelde Opdracht, dat meerdere domotica aanstuurt. In het laatste geval wordt bijvoorbeeld met de Siri-opdracht 'Start PC', mijn pc, tv en versterker gestart door Logitech Harmony, gaan sommige Hue lampen aan of uit, de luchtreiniger op slaapstand en sluiten nu dus ook automagisch de Slide gordijnen.
Now, I can sleep happily...
Het mooiste is natuurlijk als de Slide ondersteuning krijgt in Apple HomeKit, wat ook op de 2020 roadmap staat volgens de Slide-website. Schijnt wat complexer te zijn, wat ik begrijp. Maar tot het zover is (als het überhaupt zover komt!) is bovenstaande een prima workaround.
Moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over de Slide tot nu toe. Een zeer ingenieus systeem. Er zijn weliswaar goedkopere alternatieven, maar vroeg me vorig jaar af of deze wel mijn zware gordijnen kunnen aansturen. Daarnaast, het gemis van out-of-the-box Apple HomeKit integratie had me er van weerhouden om er vorig jaar een aan te schaffen. Uiteindelijk toch gekozen voor de Slide en die doet dit moeiteloos en haast geluidloos.
-edit: *) zowel Yonomi als Slide supoort gemaild met een verzoek tot integratie.
Nu heb ik zelf m'n hele domotica al een tijdje in Apple HomeKit ondergebracht: Hue lampen, stekkers en sensoren, Tado thermostaat en radiatorknoppen, Harmony hub, Netatmo weerstation binnen- en buitenmodules, Netatmo Welcome camera, Philips luchtreiniger en luchtontvochtiger. De Harmony hub (heeft eveneens geen Apple HomeKit integratie zoals de Slide) wordt 'gekoppeld' met Siri middels de iOS-app 'Yonomi' *), maar deze laatste biedt geen ondersteuning voor Slide en dus geen oplossing.
Nu had ik niet zo'n behoefte om een additioneel (meeluisterend) 'kastje' zoals Homey, Domotics, Google Home of Alexa aan te schaffen om de Slide alsnog aan te sturen via Siri en heb een soort van 'workaround' gevonden door de Google Home en Google Assistant iOS-apps te installeren en te configureren voor Slide. Dit kan ook voor mijn overige domotica, maar hier is dan geen ondersteuning voor het Netatmo weerstation.
Als het openen (en sluiten) van de Slide via spraak werkt in Google Assistant i.c.m. Google Home dan kunnen deze spraakopdrachten in de iOS-app 'Opdrachten' (EN: 'Siri Shortcuts') worden geselecteerd en gekoppeld met Siri: als twee separate Opdrachten om alleen de gordijnen te openen of te sluiten, of door deze bestaande Siri Opdrachten 'Gordijnen openen' of 'Gordijnen sluiten' (of welke naam je er ook aan geeft, 'Open Sesame' b.v.) onder te brengen in een bestaande samengestelde Opdracht, dat meerdere domotica aanstuurt. In het laatste geval wordt bijvoorbeeld met de Siri-opdracht 'Start PC', mijn pc, tv en versterker gestart door Logitech Harmony, gaan sommige Hue lampen aan of uit, de luchtreiniger op slaapstand en sluiten nu dus ook automagisch de Slide gordijnen.

Het mooiste is natuurlijk als de Slide ondersteuning krijgt in Apple HomeKit, wat ook op de 2020 roadmap staat volgens de Slide-website. Schijnt wat complexer te zijn, wat ik begrijp. Maar tot het zover is (als het überhaupt zover komt!) is bovenstaande een prima workaround.
Moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over de Slide tot nu toe. Een zeer ingenieus systeem. Er zijn weliswaar goedkopere alternatieven, maar vroeg me vorig jaar af of deze wel mijn zware gordijnen kunnen aansturen. Daarnaast, het gemis van out-of-the-box Apple HomeKit integratie had me er van weerhouden om er vorig jaar een aan te schaffen. Uiteindelijk toch gekozen voor de Slide en die doet dit moeiteloos en haast geluidloos.
-edit: *) zowel Yonomi als Slide supoort gemaild met een verzoek tot integratie.
Vind je? Het systeem werkt top, maar geruisloos durf ik het zeker niet te noemen.F0nz0 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:09:
Uiteindelijk toch gekozen voor de Slide en die doet dit moeiteloos en haast geluidloos.
^^ Haast geluidloos. Je hoort de motor uiteraard zoemen, zit bij mij ook achter een dik gordijn, maar geen piepen en/of kraken van de gordijnrail, die ik met wat WD-40 heb behandeld. In ieder geval minder dan handmatig sluiten.
Enige wat me nog niet lukt is gordijnen op 50% zetten, zoals hier beschreven:
Janoz in "Slide - Maak je bestaande gordijnen slim"

Enige wat me nog niet lukt is gordijnen op 50% zetten, zoals hier beschreven:
Janoz in "Slide - Maak je bestaande gordijnen slim"
[Voor 5% gewijzigd door F0nz0 op 24-05-2020 18:28]
Ik gebruik HOOBS (Homebridge) om mijn Slide middels HomeKit te bedienen. Hierdoor ben ik ook niet gebonden aan de beperkte timer opties binnen de Slide app. Dit is simpel te realiseren met een Raspberry Pi (Zero W) en een microSD kaartje met de HOOBS image. Indien je in het bezit bent van een Harmony Hub is ook deze toe te voegen aan HomeKit middels HOOBS.F0nz0 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:09:
Lees dat sommige Slide-gebruikers in dit topic HomeAssistant, LoxOne, Homey/Homeykit i.c.m. appHomey Slide-app en (wat oudere berichten uit 2019) node-red i.c.m. homebridgeMQTT of Domotics gebruiken om de Slides aan te sturen in o.a. Apple HomeKit, c.q. Apple Siri.
Overigens is HOOBS niet meer dan een UI voor Homebridge. Maar juist daarom erg makkelijk op te zetten. Voordeel is dat er voor vrijwel elk slim apparaat zonder officiële HomeKit ondersteuning er wel een plugin beschikbaar is in Homebridge. Zo is er ook geen sprake van een extra “meeluisterend” kastje.
Ik heb een gordijnenrails van 6 meter werkt slide daarop
Op die rails hangen 3 gordijnen
2 voor het grote raam en 1 bij de achterdeur
Werkt dat ook ?
Werkt dat ook ?
Niet met 1 slide.MarioMark1541 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:57:
Ik heb een gordijnenrails van 6 meter werkt slide daarop
Werkt dat ook ?
Op 1 slide kun je 1 gordijn aansluiten. Wanneer de gordijnen symetrisch open gaan (dus openen vanuit het midden en beide delen gaan tegelijk even ver opzij) dan kun je er twee op aansluiten.
Wil je elk gordijn los bedienen, dan heb je 3 slides nodig. Zijn de twee gordijnen voor het raam even breed en gaan ze elk een andere kant op, dan zou je 1 slide voor de twee gordijnen voor het raam en 1 slide voor de deur kunnen gebruiken.
Heel veel goedkoper is het niet. Bijna overal hebben we 2 gordijnen voor 1 raam. Je zult hier dan 2x moeten aanschaffen of je moet hem met een klittebandje 1 gordijn van maken. Jammer dat ze hier niet een andere oplossing voor hebben bedacht.
AlxRoelofs schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:36:
[...]
Ik zal daar ook is een blik werpen. Bedankt!
@basjuhh Dat is niet waar. Symmetrisch openen en sluiten (dus twee gordijnen tegelijk naar elkaar toe of af) kan met één Slide.
Ik lees dit niet zo snel terug op kickstarters?
Waar staat deze informatie? Want dat maakt het voor mij direct een stuk interessanter!
Dit staat op de kickstarter website van switchbot:
Waar staat deze informatie? Want dat maakt het voor mij direct een stuk interessanter!
Dit staat op de kickstarter website van switchbot:
AAH zie het al, jij hebt het over de slide, die is 2x zo duur als de switchbot. Vandaar mijn opmerking dat de switchbot niet veel goedkoper is als de slide zoals eerder werd gemeld omdat je er 2 nodig hebt. (Of lelijk 2 gordijnen met klitteband aan elkaar maakt en naar 1 kant schuift).Double-sided curtains are very common and we have been getting a lot of enquiries about how to use the SwitchBot Curtain with these. You could get two units and part the double-sided curtains from the middle. Or, you could try out this tip from the King of Retrofit! Attach the top curtains with a velcro strip or a strong clip so the curtains will move as one. Then install the SwitchBot Curtain on either ends to let it work its magic!
TKroon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:43:
@basjuhh Dat is niet waar. Symmetrisch openen en sluiten (dus twee gordijnen tegelijk naar elkaar toe of af) kan met één Slide.
[Voor 54% gewijzigd door basjuhh op 10-06-2020 16:08]
@basjuhh sorry niet ver genoeg terug gelezen dan
aanname van op het Slide-topic reageren...
Hopelijk komen ze snel met de lokale api, want ik heb toch nog af en toe dat Homey niet weet of ze nou open of dicht zijn.

Hopelijk komen ze snel met de lokale api, want ik heb toch nog af en toe dat Homey niet weet of ze nou open of dicht zijn.
Local API release wordt volgende week verwacht. Sinds laatste beta update draait het bij mij nu al paar weken stabiel (aansturing vanuit Loxone).
Dat is dus wel mogelijk met Slide?TKroon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:43:
Ik heb op 1 rails 3 gordijnen zou dat lukken ? Ze gaan allemaal naar elkaar toe
[Voor 12% gewijzigd door MarioMark1541 op 12-06-2020 17:25]
Daar heb je weer een switchbot voor nodig voor aansturing met bijvoorbeeld Google of Homeyz1rconium schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:55:
[...]
Misschien als alternatief kijken naar switchbot curtain, aanzienlijk goedkoper en simpeler concept. Ik heb zelf slide(s) maar heb ook switchbots gefund.
De laatste dagen gaat mijn Slide telkens offline. Een herstart lost het probleem initieel op, maar wanneer ik de gordijnen dan later op de dag middels de Google Assistant of via de app wil sluiten, is deze niet bereikbaar. Ondanks dat hij wel met mijn netwerk verbonden is. Een factory reset lost het helaas ook niet op.
Neem even contact op met support. De frequentie waarmee mijn Slide babbelde met de cloud bleek nogal hoog waardoor deze soms offline ging. Mogelijk is dat bij jou ook aan de hand.diotav schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:33:
De laatste dagen gaat mijn Slide telkens offline. Een herstart lost het probleem initieel op, maar wanneer ik de gordijnen dan later op de dag middels de Google Assistant of via de app wil sluiten, is deze niet bereikbaar. Ondanks dat hij wel met mijn netwerk verbonden is. Een factory reset lost het helaas ook niet op.
Andere mensen die vandaag hun gordijnen niet kunnen bedienen? Ik probeerde een nieuw setje te configureren maar de calibratie loopt niet. Ik dacht eerst dat een ik iets verkeerd geïnstalleerd moest hebben, maar ik kan ook m'n bestaande setje niet bedienen, dus vermoed dat het toch aan de Slide backend ligt.
De app geeft met oranje balk aan 'Couldn't connect to Slide'.
Edit: Dit bleek veroorzaakt te worden door mijn DNS-server die down was; Slide pakt dan niet automatisch de secondary (i.t.t. alle andere apparaten in huis, waardoor ik het zelf niet door had).
Edit: Dit bleek veroorzaakt te worden door mijn DNS-server die down was; Slide pakt dan niet automatisch de secondary (i.t.t. alle andere apparaten in huis, waardoor ik het zelf niet door had).
[Voor 20% gewijzigd door Torrentus op 23-10-2020 15:40]
Hier geen problemen. Zie in HA ook dat ie de laatste 24 uur netjes online is geweest.Torrentus schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:01:
Andere mensen die vandaag hun gordijnen niet kunnen bedienen? Ik probeerde een nieuw setje te configureren maar de calibratie loopt niet. Ik dacht eerst dat een ik iets verkeerd geïnstalleerd moest hebben, maar ik kan ook m'n bestaande setje niet bedienen, dus vermoed dat het toch aan de Slide backend ligt.
Zie dat mijn slide sinds 23 juli 2020 23:52:49 offline is in HA. Ook de Slide app kan niet verbinden.
@Janoz, Ben je er dan in geslaagd een openhab binding te maken voor de slides? Ik zou er ook aan de slag mee willen gaan, maar wil zeker zijn dat ik ze kan bedienen vanuit openhab. Maakt niet uit als dat met wat omweg is (heb voldoende programmeerskills), maar wil ze wel vlot kunnen bedienen.
Mocht jij of iemand anders me in de juiste richting kunnen wijzen hoe ik ze best integreer, dan zou dat super zijn!
Mocht jij of iemand anders me in de juiste richting kunnen wijzen hoe ik ze best integreer, dan zou dat super zijn!
Was even wezen kijken, maar uiteindelijk heb ik om andere redenen mijn OpenHAB installatie vervangen door Home Assistant. De noodzaak voor een binding viel daarom wat weg.crossbytje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:57:
@Janoz, Ben je er dan in geslaagd een openhab binding te maken voor de slides?
Beste allemaal, weten jullie of dit systeem ook werkt voor gordijnen met ringen aan een buis? Rod systeem heet dat in het Engels geloof ik. Via de applicatie even geprobeerd maar dan zeggen ze dat er nog geen installatie beschikbaar is voor dit “rod” systeem. Een van de meest bekende systemen ter wereld om gordijnen mee op te hangen volgens mij...
Overigens heb ik een buis die langer en korter te maken is, gelang de ruimte die nodig is. Er ontstaat daardoor echter wel een “overgang”/bobbel/ in de buis waar de ringen overheen geduwd moeten worden. Met je handen merk je dat niet eens maar met een gevoelig automatisch systeem ben ik bang dat ze misschien blijven haken? Iemand die dit weet?
En om daar nog aan toe te voegen: kun je één systeem gebruiken als je twee gordijnen hebt die exact even ver open en dicht moeten, maar waarvan een van de twee gordijnen iets breder is (dus meer wordt opgerold/reserve heeft).
Dank voor de antwoorden.
Overigens heb ik een buis die langer en korter te maken is, gelang de ruimte die nodig is. Er ontstaat daardoor echter wel een “overgang”/bobbel/ in de buis waar de ringen overheen geduwd moeten worden. Met je handen merk je dat niet eens maar met een gevoelig automatisch systeem ben ik bang dat ze misschien blijven haken? Iemand die dit weet?
En om daar nog aan toe te voegen: kun je één systeem gebruiken als je twee gordijnen hebt die exact even ver open en dicht moeten, maar waarvan een van de twee gordijnen iets breder is (dus meer wordt opgerold/reserve heeft).
Dank voor de antwoorden.
[Voor 50% gewijzigd door Eagles op 11-08-2020 21:29]
Daar zijn ze helaas nog steeds mee bezig. Maar als ik de Kickstarter berichten moet geloven gaat dat nog wel even duren. Maar daarvoor heb je dan wel andere accessoires nodig.Eagles schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:19:
Beste allemaal, weten jullie of dit systeem ook werkt voor gordijnen met ringen aan een buis? Rod systeem heet dat in het Engels geloof ik. Via de applicatie even geprobeerd maar dan zeggen ze dat er nog geen installatie beschikbaar is voor dit “rod” systeem. Een van de meest bekende systemen ter wereld om gordijnen mee op te hangen volgens mij...
Dank voor de antwoorden.
Ik wacht nog steeds op de uitlevering van mijn Slide maar dat gebeurt nog niet ivm het ontbreken van "rod" support en het feit dat ze er financieel blijkbaar niet zo goed meer voor staan ivm terugtrekken van investeerders.
Het zijn vreselijke tijden voor start-ups.Sypher schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:31:
[...]
Ik wacht nog steeds op de uitlevering van mijn Slide maar dat gebeurt nog niet ivm het ontbreken van "rod" support en het feit dat ze er financieel blijkbaar niet zo goed meer voor staan ivm terugtrekken van investeerders.
Dit is 1 van de weinige kickstarter projecten waar de ontwikkelaar vanaf dag 1 zeer open is geweest en zeer gedetailleerde updates geeft.
Ik heb zelf 2 slides en vanaf dag 1 zitten ze in m'n homekit en ze hebben me nog geen 1 keer gefaald, echt een prima product. Ze zitten met hun hele hebben en houden er in, het zijn klote tijden.
Zelf zou ik ze niet voor €200+ aanschaffen, maar ik hoop dat ze het kunnen doorstaan, er zit een hoop passie achter.
Ik heb nu een kleine twee weken een slide hangen, tot nu toe wel tevreden mee.
Installeren was niet moeilijk, al vond ik dat de app zo nu en dan wel duidelijker kon zijn.
Voornamelijk was er wat verwarring over of je nu de onderdelen aan een runner of een stopper, of een combinatie daarvan moet hangen.
De app werkt verder prima, instellen van routines is gemakkelijk.
Valt me wel op dat de motor redelijk wat geluid maakt, vooral bij het sluiten van het gordijn. Niet alleen hoor je de motor flink werken, de behuizing kraakt en popt ook regelmatig. Toch het idee dat er ergens een kracht niet helemaal netjes wordt opgevangen. Herkent iemand dit?
Installeren was niet moeilijk, al vond ik dat de app zo nu en dan wel duidelijker kon zijn.
Voornamelijk was er wat verwarring over of je nu de onderdelen aan een runner of een stopper, of een combinatie daarvan moet hangen.
De app werkt verder prima, instellen van routines is gemakkelijk.
Valt me wel op dat de motor redelijk wat geluid maakt, vooral bij het sluiten van het gordijn. Niet alleen hoor je de motor flink werken, de behuizing kraakt en popt ook regelmatig. Toch het idee dat er ergens een kracht niet helemaal netjes wordt opgevangen. Herkent iemand dit?
Ik herken me er wel deels in. Slide werkt zeker niet geruisloos en ik word wakker van het geluid van de motor wanneer deze in beweging komt (hoewel de combinatie kids en Slide ervoor zorgt dat dit zelden gebeurt).Ktistes schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:55:
Ik heb nu een kleine twee weken een slide hangen, tot nu toe wel tevreden mee.
...
De motor kan zich overigens aanpassen aan het gewicht van je gordijnen. Wellicht kan ie in lichtere stand ook nog voldoende kracht leveren?
[Voor 4% gewijzigd door JBS op 05-09-2020 22:59]
De slide nu 3 dagen gebruikt en naar tevredenheid functioneert het. De installatie ging gemakkelijk met de hulp van de video in de app.
Ook bij mij herkenbaar dat de motor niet geluidloos is (gordijnrails 5,5 meter en gordijnen rechts geplaatst). Vooral het openen van het gordijn knapt er af en toe iets (het klinkt tandwielen over elkaar heen in de motor?) Vraag mij wel af of het mechanisch het lang volhoud. De motor staat op middle, op light sluit de gordijn net niet helemaal.
Ook bij mij herkenbaar dat de motor niet geluidloos is (gordijnrails 5,5 meter en gordijnen rechts geplaatst). Vooral het openen van het gordijn knapt er af en toe iets (het klinkt tandwielen over elkaar heen in de motor?) Vraag mij wel af of het mechanisch het lang volhoud. De motor staat op middle, op light sluit de gordijn net niet helemaal.
Ja precies dit, mijn rails is iets korter (3,5), maar verder zelfde situatie. Inderdaad benieuwd of het mechaniek niet snel versleten raakt.sparkbi schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:51:
..
mijn ouders zijn op zoek naar elektrische gordijnen. Helaas is de situatie ingewikkeld, met een erker en bochten. Slide zegt dat het alleen werkt op een rechte rail.
Zou dat echt kloppen of zou het met een flauwe bocht (144 graden) misschien toch werken?
een ander systeem, met nieuwe rail gaat immers duur zijn en behoorlijk veel gedoe geven.
is er wellicht een alternatief voor de slide die met bochten overweg kan?
Zou dat echt kloppen of zou het met een flauwe bocht (144 graden) misschien toch werken?
een ander systeem, met nieuwe rail gaat immers duur zijn en behoorlijk veel gedoe geven.
Je hebt rails waar de ketting al in zit, die moet je dan zoeken met een bocht.maxtrash schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:50:
mijn ouders zijn op zoek naar elektrische gordijnen. Helaas is de situatie ingewikkeld, met een erker en bochten. Slide zegt dat het alleen werkt op een rechte rail.
Zou slide met een lichte bocht overweg kunnen... hangt ervan af, is de bocht naar de kamer toe of van de kamer af. Van de kamer af dan kan het niet, en dat is denk ik wel het geval in jouw situatie. Er zijn namelijk draden gespannen vanaf beide eindpunten naar de sluitende kant van het gordijn.
ioniq 28kWh - 5135 Wp
Ik zou het fijn vinden als ze eindelijk met de lokale api komen. Dit wordt nu al zo lang beloofd....
ikzelf heb een zemismart maar die wordt geleverd in bochten van 90 en 135 graden, maar kan niet zelf gebogen worden in de bocht die nodig is.
Ik begreep inderdaad dat er een draad is bij de slide. Die gaat natuurlijk rechtstreeks van punt A naar B ipv netjes met de bocht mee. Tenzij je de draad misschien op een creatieve manier via de runners kan geleiden.
Snap niet helemaal wat het verschil is tussen "naar de kamer toe of er vanaf"?
Ik begreep inderdaad dat er een draad is bij de slide. Die gaat natuurlijk rechtstreeks van punt A naar B ipv netjes met de bocht mee. Tenzij je de draad misschien op een creatieve manier via de runners kan geleiden.
De draden lopen achter je gordijn langs, het is dan niet super erg want ze trekken het uiteinde van het gordijn nog steeds in de goede richting.maxtrash schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:36:
ikzelf heb een zemismart maar die wordt geleverd in bochten van 90 en 135 graden, maar kan niet zelf gebogen worden in de bocht die nodig is.
naar kamer toe (mogelijk, de draden lopen achter langs en zijn moeilijk zichtbaar tegen wit plafond):
code:
1
2
3
4
5
6
| ___________ | \___/ | | | | | | | ___________ |
van kamer af (niet mogelijk, want de draden kunnen niet achter langs in rechte lijn):
code:
1
2
3
4
5
6
| _____ __ / \__ | | | | | | ___________ |
[Voor 3% gewijzigd door Kodess op 09-10-2020 14:28]
ioniq 28kWh - 5135 Wp
Iemand hier toevallig ervaring met van die uitschuifbare gordijnrails (https://www.karwei.nl/ass...-set-210-400-cm/p/B136957) in combinatie met Slide? Ik merk dat de de overgang van deel 1 naar deel 2 voor wat strubbeling zorgt. Op zich logisch, want de haakjes rollen van een dikke naar dunner deel dus moeten dus een hobbeltje over. Slide trekt 't, maar 't ziet er wat moeizaam uit, wat jammer is.
Het blijft bij Slide een uitdaging, die wisseling tussen zomer- en wintertijd, en omgekeerd.JBS schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 07:49:
[...]
Terug naar zomertijd heeft kennelijk ook een reboot nodig, na 'n week is dit bij mij namelijk nog niet automatisch gebeurd.
In de Slide app ingesteld om te openen om 09:00 betekende na de wisseling naar wintertijd vannacht dat de gordijnen vandaag om 07:00 open gingen. Een uur de verkeerde kant op dus..
\\Edit: Begrijp van de ontwikkelaars dat ze inderdaad een foutje hebben gemaakt, dit gaan ze corrigeren en zou daarna automatisch doorgevoerd moeten worden.
[Voor 13% gewijzigd door JBS op 25-10-2020 13:01]
Ik heb sinds afgelopen zondag ook het probleem dat slide randomly open gaat ergens tussen 5 en 6. Ik gebruik geen routines in de app oid. Ik stuur slide volledig aan met home assistant. Waar gordijnen echter tot de 23e openden door automations only zie ik nu elke ochtend tussen 5 en 6 (op een random tijdstip) de state van de gordijnen naar "opening" wijzigen. Dit triggered helaas weer andere automations, hetgeen erg onhandig is. Ik kom nu elke ochtend beneden aan met rolluiken open en lampen aan.
In de logs van home assistant is duidelijk te zien dat slide de trigger is. Enig idee wat dit veroorzaakt? Het moet iets te maken hebben met de aanpassing naar wintertijd.
In de logs van home assistant is duidelijk te zien dat slide de trigger is. Enig idee wat dit veroorzaakt? Het moet iets te maken hebben met de aanpassing naar wintertijd.
@JBS Mijn routines zijn ook nog niet goed na de overgang naar wintertijd. Komt dit nog voor zover jij weet, of moet ik iets doen?
'Even' je Slide van stroom halen en dan routines er opnieuw inzetten.Ktistes schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:18:
@JBS Mijn routines zijn ook nog niet goed na de overgang naar wintertijd. Komt dit nog voor zover jij weet, of moet ik iets doen?
Had je bericht gemist.Ktistes schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:18:
Bij voorgaande wisselingen tussen zomer en wintertijd was het opnieuw toevoegen van routines inderdaad nodig. Deze keer was dat, tenminste bij mij, niet nodig. Ook het uur de verkeerde kant op is zonder powercycle doorgevoerd.
Zijdelings gerelateerd aan Slide: Mocht iemand de SwitchBot Curtain willen proberen op een rail met bocht, dat werkt niet. Tenminste niet op een 90 graden bocht, met een hele flauwe bocht kan ik me voorstellen dat 't wel werkt.
Werkt bij jullie de Slide API wel? Sinds deze middag krijg ik alleen HTTP Code=500 terug van de slide server (een call duurt 9 seconden, wat te lang lijkt).
[Voor 17% gewijzigd door UTMachine op 08-11-2020 14:51]
Zo te zien ben ik de enigste met dit probleem, mogelijk dat het komt door een uitgeschakelde slide (heeft maanden goed gewerkt).
[Voor 64% gewijzigd door UTMachine op 09-11-2020 14:29]
Mocht het zo ver zijn (ik ben beta tester), dan heb ik hier alvast een node-red plugin gemaakt voor je: https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-slideTKroon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:01:
Ik zou het fijn vinden als ze eindelijk met de lokale api komen. Dit wordt nu al zo lang beloofd....
Ik stuur nu mijn slides volledig aan zonder de cloud API, en heb iets meer controle wanneer ik vind dat de slides open en dicht moeten gaan

Als voorbeeld:
Vooral de rules zijn erg belangrijk voor me; ik wil niet dat het altijd met zonsondergang dicht gaat, want in de winter gaan de gordijnen dan al om 4u dicht; dus ik werk met deze rules:
Dicht:
Bij nautical dusk, maar niet voor 7u (om te voorkomen dat je buiten friet aan het bakken bent en het gordijn van de keuken ineens dicht is

Open:
Sunrise (end) maar niet voor 7u en niet later dan 8u zodat de kinderen ook naar school kunnen zonder door een gordijn te lopen.
p.s. de clock-timer node van hierboven komt van dit package overigens.
@xces dank voor je moeite, alleen gebruik ik Homey. Ik loop er tegenaan dat de positie terugkoppeling niet altijd snel genoeg gaat. Daardoor gaat de aansturing niet altijd goed helaas. En die lokale api beloven ze al een jaar.
Ik gebruik ze verder op dezelfde manier als jij, alleen gebruik ik een drempelwaarde van een lichtsensor in de tuin om ze te sluiten
Ik gebruik ze verder op dezelfde manier als jij, alleen gebruik ik een drempelwaarde van een lichtsensor in de tuin om ze te sluiten

Terugkoppeling van de positie is ook met de locale (HTTP) API nog steeds polling based. Zoals je misschien gezien hebt in mijn 'calibratie' video dat ik eerst een 'calibrate' commando stuur, en daarna poll om de seconde (getInfo) totdat de positie niet meer wijzigt, dan 'complete' ik de promise en doe ik een 'setpos' commando.
Een setpos van 1 gevolgd door een setpos van 0 (te snel daarop volgend) zorgde ervoor dat mijn test-gordijn helemaal van het padje ging;
Dat je homey gebruikt maakt niet uit, de commando's zijn hetzelfde en de logica mag je jatten. Voel je vrij om mijn Github te klonen om te kijken hoe ik het gedaan heb; ik heb een interpretatie gemaakt die voor mij het beste werkt
Een setpos van 1 gevolgd door een setpos van 0 (te snel daarop volgend) zorgde ervoor dat mijn test-gordijn helemaal van het padje ging;
Dat je homey gebruikt maakt niet uit, de commando's zijn hetzelfde en de logica mag je jatten. Voel je vrij om mijn Github te klonen om te kijken hoe ik het gedaan heb; ik heb een interpretatie gemaakt die voor mij het beste werkt

Zijn er meer mensen bij wie de gordijnen vanmorgen niet open waren?
Ik krijg via de slide app geen verbinding, alleen een rondje wat maar blijft draaien.
Via mijn homeassistant krijg ik iets meer info, die heeft het over een expired ssl certificaat op api.goslide.io
Is er iets aan te doen? Of alleen wachten totdat het certificaat gefixt is?
Ik krijg via de slide app geen verbinding, alleen een rondje wat maar blijft draaien.
Via mijn homeassistant krijg ik iets meer info, die heeft het over een expired ssl certificaat op api.goslide.io
Klopt, het certificate van api.goslide.io is 1 dag verlopen. Je moet wachten op je kan slides op local API zetten, de volgende link ondersteunt dit:V_ger schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:03:
https://github.com/ualex73/slide
(ik wacht nog een dagje, en dan gooi ik het weer op local API)
Het certificaat is nu gefixt ;-) Ik heb in de tussentijd de https://github.com/ualex73/slide aangepast en "verify_ssl" toegevoegd ... Dus als het nog een keertje voorkomt, dan is het simpele configuratie.V_ger schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:03:
De lokale API is al tijden bruikbaar, dus het ligt aan de ontwikkelaar van de Homey AppFiretrooper schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:07:
Ben benieuwd wanneer de homey app van slide word aangepast zodat deze ook de lokale api aanspreekt.

[Voor 12% gewijzigd door UTMachine op 13-12-2020 11:26]
Toch slordig dat zo'n certificaat verloopt en de boel dan niet meer werkt. De app had op zijn minst een foutmelding kunnen geven..
Dat pleit er alleen maar voor om alle "smart" home toepassing lokaal te houden en weg te blijven van alles wat een internet verbinding nodig heeft.
Ik zal eens kijken of ik de local API in homeassistant kan krijgen.
Dat pleit er alleen maar voor om alle "smart" home toepassing lokaal te houden en weg te blijven van alles wat een internet verbinding nodig heeft.
Ik heb net de README bijgewerkt, hoe je de local API kan aan of uitzetten.V_ger schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:37:
Toch slordig dat zo'n certificaat verloopt en de boel dan niet meer werkt. De app had op zijn minst een foutmelding kunnen geven..
Kies binnenkort zelf de motorsnelheid die bij jou past
Vandaag zetten we de volgende stap met de aankondiging van Slide Speed Control, waarmee je zelf de snelheid van je Slide kan instellen. Des te lager de snelheid, des te stiller de motor. Stel de Slide op de slaapkamer in op de laagste snelheid, en hij zal je elk ochtend fluisterstil ontwaken met natuurlijk licht. It's magic.
Slide Speed Control wordt in de komende twee weken gefaseerd uitgerold naar alle Slides. Je Slide ontvangt deze update automatisch.
Ik kan dit menu niet vinden... laatste update 7 dagen geleden..en waar kan ik de versie van de huidige software vinden?
De update wordt in de komende 14 dagen gefaseerd uitgerold.zebsite schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:20:
Ik kan dit menu niet vinden... laatste update 7 dagen geleden..en waar kan ik de versie van de huidige software vinden?